ا
ابيقور
عنتيل زائر
تدور احداث القصة سنة 1994 م
----------------------------------------
لمتابعة قصة ابو البطل بسطاويسى وتعبانه
ابن العمدة ............ابن الوز عوام
الجزء الأول
...
وزع الشربات يا ولد
ادبح العجل يا مخيمر
...
حاضر يا حضرة العمدة
.....
يلا يا اولاد خلى البلد تفرح
ولد العمدة بسطاويسى رايح الجامعة
حيبقى حكيم قد الدنيا
العمدة بسطاويسى ( بتاع قصةبسطاويسى وتعبانه )
كان اتجوز مرات العمدة بعد ما مات
وهو اترشح للعمودية وبقى عمدة
اتجوز سنية وكانت خلفت اتنين
العمدة القديم مكنش بيخلف
بسطاويسى نط كام نطة على مرات العمدة سنية
فحبلت
ويوم الولادة العمدة مات م الفرحة
لما عرف انه خلف ولدين
وبعد كام شهر
بسطاويسى اتجوز سنية وكمان بقى عمدة
بعدها خلفت ولد ومن بعده بنت
الولد ده هو صاحبنا ف القصة
منصور وعلوان اخواته الكبار
ودول مكملوش تعليمهم
وملازمين العمدة فى مشاغله وارضه
اما البنت اتجوزت بدرى
وصاحبنا اسمه حجاج...حجاج بسطاويسى
حجاج نجح ف الثانوية العامة بمجموع كبير
والتنسيق وداه طب المنصورة
ودى اقرب جامعة له
ما هو من نواحى الشرقية
حجاج مكنش يحب الزحمة ولا الدوشة
بعد الافراح ف البلد
حجاج سافر المنصورة يدور على سكن خاص لوحده
مرضيش يقدم فى المدينة الجامعية
وكمان ملقيش مكان هادى فى مدينة المنصورة
اخد العربية وراح القرى اللى قريبة من الجامعة
وهو بيلف وبيسأل ومش لاقى
ودخل ف طريق بيودى لقرية
وعند اول البلد
شاف بيت مبنى قديم وطوب احمر من دورين
مفيش مساكن حواليه واقرب بيت له يجى نص كيلو
وقف شويه هناك
عدت من جنبه بنت حليوة جدا
بصت عليه وضحكت
عيونها الزرق سحروه
تروح تخبط ع الباب
تفتح لها واحدة اجمل منها
تقولها ازيك يا امه
وقف لحظات يفكر
وبعدها
راح خبط عليهم
طلعت له البنت اللى لابسة لبس مدارس
البنت...
ايوة يا استاذ
حجاج...
مفيش ابوك هنا ولا حد من اخواتك اتكلم معاه
البنت ...
يا امه تعالى شوف الاستاذ عايز ايه
تطلع امها وتخرج برة الباب
الست..
ايوة يا استاذ
حجاج...
انا بادور على سكن
انا طالب طب ف الجامعة
عايز مكان هادى عشان اعرف اذاكر
انا مستعد ادفع اللى تطلبوه
اسكن فوق ولا تحت مش مهم
المهم انا شايف المكان هنا هادى
واقرب بيت منكم يجى بعد نص كيلو
الست...
بس معندناش هنا سكن
وكمان مفيش حد هنا ساكن الا انا وبنتى
حجاج...
بصى يا ستى
حادفع لكم 150 جنيه ف الشهر
كمان اكلكم ولوازم البيت عندى انا
وكمان حتيجى ست ولا بنت تخدّم عليا
يعنى نقول خدامة لشغل البيت
وكمان حيوقف غفير برة البيت
حتعيشو مرتاحين
قلتو ايه
انا باحب البيوت القديمة
واحب الهدوء
الست...
150 جنيه واكل البيت كله عليك
وخدامة وغفير
انت تبقى مين
حجاج ...
انا ابن العمدة بسطاويسى
عين اعيان الشرقية
الست...
طب نقول ايه لو حد قال علينا كلام
حجاج ...
لو حد لمس سمعتكم حنقطع لسانه
قلت ايه
الست ...
مش عارفة اقول ايه
حجاج...
ادى 300 جنيه
اجرة شهر وتأمين كمان
وبكرة الصبحية اكون هنا
معايا حاجتى وكتبى وهدومى
توضبو المكان اللى حاقعد فيه
وتخلوه فاضى
حاجيب معايا سرير ودولاب وطرابيزة
وتجهزو كمان مكان للطير
حاجيب معايا طير من كل صنف
اصلى باحب اكل لحم الطير
هو عندكم بوتوجاز ولا اجيب
الست...
عندنا وابور غاز
حجاج...
حاجيب لكم بوتوجاز
بس بشرط
الست ...
شرط ايه
حجاج ...
هما شرطين
الاول .مش الحتة دى يبقى الحوش بتاعكم
الست...
ايوة تبعنا
حجاج..
لو ممكن تتوضب عشان يقعد فيها الغفير
الست...
طب والخدامة حتقعد فين
حجاج...
لا ما هى الخدامة تبقى مرات الغفير
والشرط التانى
لو كنتو عايزين اعزل
تبلغونى قبلها بشهرين
اللى اوله شرط اخره نور
الست...
عداك العيب
طز ف الناس وف اللى حيقولوه
احنا نقدر نقول لأ لابن العمدة
خلاص انا موافقة
انا وبنتى نسكن فوق
وانت تسكن تحت وتاخد راحتك خالص
حجاج...
هى بنتك ف مدرسة
الست...
ايوة ف اولى ثانوى يا عمدة
حجاج...
خدى كمان 200 جنيه عشان تجيبى لها هدوم
او اى حاجة محتاجاها
الست...
من يد ما نعدمها
يوسع عليك وينجحك يا ابن العمدة
حجاج...
اومال جوزك فين
الست...
تعيش انت من سنتين
حجاج...
البقية ف حياتك
اروح انا
بكرة الصبحية حاكون هنا
ومعايا كل حاجة
السلام عليكم
..............................
منى -------
35 سنة ارملة من سنتين
بعد وفاة جوزها
اهل جوزها
خيروها اما تشترى نصيبهم من بيت جوزها
او هما يشترو نصيبها
اختارت انها تبيع نصيبها ونصيب بنتها
وتروح تعيش ف بيت ابوها القديم
خصوصا ان البيت ورثها وورث اختها وبس
منى-------
حاجة كدة ملخبطة على بعضها
متقولش شويةعسل على سكر على مهلبية
عيونها زرقا
خدودها تدى على وردى
شفايف عاملة زى الكريز
يعنى حاجة تتاكل
...........
هدى
دى بنتها ..ف سنة تالتة اعدادى
رايحة اولى ثانوى
ورثت من امها كل حاجة
مراهقة .طويلة حبة
لها صدر قد البرتقالة الوسط
شعرها اسود حرير
شفايف اجمل من الفراولة
تقسيمة جسمها مظبوطة
فخادها وسط
نقول اقرب بعود فرنساوى
عيونها زى لون البحر والسما
عايزة اللى ياكل وميشبعش منها
................
******************
هدى كانت واقفة مع امها وقت الاتفاق
كانت بتبص على حجاج بنظرة شوق
منطقتش ولا كلمة
كانت مشغولة بدراسة تفاصيل حجاج
وبرضو فلوسه وغناه
*************
منى...
ايه رأيك يا هدى
هدى...
رأيى ..هو انا اتكلمت اصلا
انت وافقت واهو حصل اللى حصل
خليه يسكن واحنا كمان نسترزق بقرشين
بس هو صحيح حيجيب بوتوجاز وخدامة
منى...
نشوف بكرة
واهو بكرة جاى
**********************
بالليل
هدى نامت وهى حاضنة المخدة
ونصها بين وراكها
قامت الصبح لقت كسها مبلول
اما منى امها
كانت بتتخيل لو انه نايم معاها
واشتغلت تلعب ف كسها المليان شعر
وقالت من الفجرية اعمل حلاوة وانتفه
مش جايز يحصل وينام معايا
من سنتين مش بيزوره غير صوابعى
*************************
تانى يوم
يوصل حجاج ومعاه 3 عربيات
عربيتين ربع نقل وعربية نص نقل
ده غير عربيته
واول ما توقف العربيات
ينزل اتنين غفر ومعاهم خروف
يرقدو الخروف ويدبحوه
ودى كانت اول بشاير ابن العمدة
وهلت بشايرك يا عمدة بسطاويسى
ونزلت الحاجة من العربيات
اشى تلاجة واتنين بوتوجاز وغسالة
اوضة نوم كاملة
الغفر رتبو البيت من مجاميعه
وقطعو الخروف
وودو الطير ف اوضة ف الحوش جنب اوضة الغفير
وستفو كل حاجة
والغفر ركبو العربيات ورجعو البلد
مبقاش الا نميرى الغفير وخطيبته هناء
-----------------------
هناء عندها يجى 17 سنة
حاجة سمباتيك خالص..اتجوزت من اسبوعين
او بمعنى اصح
العمدة بسطاويسى اجبرها انها حتتجوز نميرى
بس لسة الدخلة
ظبطت المطبخ وحطت اكل ع النار
ودخلت اوضة حجاج عشان ترتب هدومه
يدخل حجاج ويقفل الباب
واول ما دخل جريت هناء لحضنه
**********************
...
الجزء الثانى
اللى تابع قصة بسطاويسى
الناس قالت عليه شيخ وله كرامات
اى ست مش بتحبل
تروح تزوره مرتين ولا تلاتة
يديها النطة اللى هى وتحبل منه
ف الوقت الحالى
معظم شباب البلد وبناتها
من عمر 17 لحد 20 سنة
يجى 90 % منهم ولاده
عشان كدة ..النسوان بس عارفة الحقيقة
كل اهل البلد لازم باخدو رأى العمدة
ايوة رأيه ف جوازة ولادهم
واللى يقوله العمدة يمشى
العمدة عارف كل النسوان اللى ركبها وحبلت منه
والشاهدة على كدة فهيمة
فهيمة ماتت
لكن العمدة فاكر
لكن
عند موضوع هناء واتلخبطت الدنيا معاه
فهيمة لو عايشة كانت حتقول كلمة الفصل
فهيمة كانت هى اللى بتدخل له النسوان
النسوان اللى عايزة تحبل
وعارفة كل واحدة حبلت او محبلتش من العمدة
والمصيبة
المصيبة ام هناء ماتت وهى صغيرة
ولحد دلوقت لا العمدة ولا سنية يعرفو
ان كانت هناء بنت بسطاويسى ولا لأ
بعد جواز بسطاويسى من مرات العمدة
اخدت سنتين تلاتة سايباه ينيك نسوان
ولما البلد اتملت من عياله
حبها طفح عليها
وغيرتها زادت
مخلتوش يقرب من واحدة ست تانى
منعته نهائى
وبعدها اهتم بامور البلد
وكان بيقضى ما بين الناس بالعدل
ومكنش بيظلم حد
ولما كبر حجاج
وعرف العمدة من مصادره انه بيحب هناء
معرفش يأخد الرأى الصحيح
بس منعه انه يتجوزها
وراح مجوزها لغفير اسمه نميرى
حجاج قال لهناء مش حنقدر نغير كلام العمدة
وهناء قالت حتى لو اتجوزت نميرى
برضو حابقى حبيبتك وعشيقتك
ومحدش يقدر يفرقنا عن بعض
نرجع نكمل
...............
هناءطارت لحضن حجاج
حجاج فضل يبوس فيها ويحضن
اترمى بيها ع السرير وهما بيتقلبو
مص الشفايف بيقول ده حب
حجاج...
اخيرا يا حبيبتى بقينا لوحدنا
هناء...
ما انت يا حجاج قلت لى اتجوزى نميرى
وبعدين حنبقى لبعض
وانا بقالى اسبوعين وانا ف نار
والراجل كل يوم والتانى يهبش فيا من ورا
وانا اقوله حجاج حيقتلك
محدش حيلمسنى قبل العمدة حجاج
واهو مستنى بعد ما تفض ختمى
وابقى نعمل الدخلة واخليه يلغوص
ما هو برضو حيبقى جوزى
ومش عايزاه يبرطم بالكلام ف البلد
لكن لما ياخد له لغويصه حيسكت
بس سيبنى دلوقتى يا حبيبى
لسه حاجهز الاكل واوضب البيت
وبالليل اتزوق لحبيبى
ونقضى طول الليل واحنا ف اللغوصة
حجاج ...
طب اشوفه ابن الكلب ده
بقالى اسبوعين مشفتوش
اوعى يكون الواد نميرى شافه
هناء..
هو يقدر يستجرى ويطلب يشوفه
ده بتاع حجاج ملك كامل مكمل
اهو بصة واحدة من غير ما تلمسه
عشان انا عرقانه من المشوار
بالليل شغل العرسان يشتغل
حجاج...
لهطة قشطة با بت
هناء...
بحبك يا عمدة
اخلص الشغل الاول
هما الجماعة اللى هنا مش بينزلو ولا ايه
حجاج ...
مصيرهم ينزلو
انا حاخليهم يخلطو معايا ف كل حاجة
هناء...
البت وامها حلوين يعنى
حجاج...
حلوين وبس
هو انا اخترت هنا الا عشان حلوين
الست عايزة ميزان يظبطها
وانا حاعرف اجيب رجلها واركبها على زبى
والبنت شوية شوية
ولو عجبتنى اعملها عشيقتى
وممكن افض ختمها ونتمتع
هناء...
عشيقتك..اومال انا ايه
يا خوفى يخطفوك منى
حجاج...
انت حبيبتى
هو حد يقدر يخطفنى منك
انت حبى الاول والاخير يا حبيبتى
هناء...
من لما كنت ف سنة رابعة
وانت اصريت تقلعنى لباسى
ويومها فضلت تلحس كسكوسى
وانا دايبة ف هواك
وكان نفسى ابقى مراتك
لكن تقول ايه كلامك صح
العمدة لا يمكن يقبل يجوز ابنه من واحدة غلبانة
لكن ومين يقدر ع الحب
مراتك او حبيبتك ولا عشيقتك
المهم نعيش الحب
اقوم قبل ما النيران تشعلل
سلام يا حبيبى دلوقتى
**************************
تطلع هناء للمطبخ وتتلخم لشوشتها
حجاج يدخل يستحمى ويغير هدومه
حجاج...
يا هناء
هناء...
نعم يا عمدة
حجاج...
حاوصل الكلية لحد ما تجهزى الغدا..سلام
هناء...
تروح وترجع بالسلامة يا عمدة
ويركب عربيته ويطلع ع الجامعة
يجيب جدول المحاضرات ويشوف النظام
عند باب الجامعة اللى بتدخل منه العربيات
الامن يوقفوه
حجاج يشاور لواحد
يطلع له 20 جنيه ويقول له..
ادى ترخيص دخول العربية
تشوف لى فين التكت اللى بيتلصق
وحتلاقينى ع الكافتيريا
الامن...
ماشى يا استاذ
ويطلع فرد الامن يشوف الترخيص
**********************
ويدخل حجاج ويركن عند الكافتيريا
الكل بيبص له
يدخل الكافتيريا
يدور على مكان فاضى
بعدين يلاقى كرسى فاضى جنب طرابيزة
الطرابيزة قاعدة عليها 3 بنات
بنت...
لو سمحت ده كرسى زميلتنا بتجيب فطار
حجاج يوقف يمسك الكرسى ويقلب فيه ويقول...
مش شايف اسمها مكتوب
دى كافتيريا ولازم نشيل بعض
مش برضو احنا زملا
يجى بتاع الكافتيريا( رمزى ) ويقول...
تعالى حضرتك حاشوف لك مكان تانى
حجاج ...
انا عجبنى الكرسى ده
ويجى بتاع الامن...
اتفضل حضرتك باقى المصاريف
التكت اهو
حجاج...
الصقه ع العربية وخلى الباقى عشانك
بتاع الكافتيريا يروح ورا بتاع الامن ويقول ...
مين يبقى الاخ يا شهدى
شهدى...
ده ابن العمدة من اعيان الشرقية
واحد غنى وايده فرطة
يرجع رمزى عند حجاج...
تحب تشرب ايه يا عمدة
حجاج...
الاول شوف كرسى للدكتورة
وهات لى شاي وشوية مية
وتجيب احسنها فطار للانسات على حسابى
ايوة قبل ما انسى
هو جدول المحاضرات الاقيه فين
رمزى...
هناك عند مدخل المبنى
كله متعلق
بنت...
وانت تبقى مين عشان تجيب لنا افطار
حجاج...
لا ابدا ..احنا زملا
مش برضو انت لسه سنة اولى معايا
بنت ( سحر )..
ملهاش لزمة دخلتك اللى عملتها
مش عشان ابن عمدة
حجاج...
ايوة فضفضى يا انسة
اى واحدة معاها كلام تقوله
انا النهردة حتلاقونى مسامح اى حد
قولو فضفضو
بنت ( سمر )...
وانت ليه بتغلس علينا
انت تعرفنا قبل كدة
حجاج...
انا اول مرة اجى هنا
بس مش مشكلة نبقى نتعرف
بنت ( سمرة )...
احنا لو سمحت كنا عايزين نتكلم مع بعض شوية
عشان حناخد الجدول ومسافرين
حجاج...
مسافرين فين
سحر...
احنا من منيا القمح
ولسه منتظرين قبولنا ف المدينة الجامعية
ومش عارفة ان كنت تعرف نظام المواصلات
احنا حنتمرمط لحد ما نرجع البيت
حجاج..
مش مشكلة حاخلى السواق يوصلكم
ايه رأيكم تتغدو معايا
وبعدها نوصلكم لحد البيت
سمر...
انت بتقول ايه
نتغدى ايه معاك
وتوصلنا بصفتك ايه
حجاج....
زميلكم
مش معقول واحد يرضى ان زميلاته يتمرمطو ف المواصلات وهو معاه عربية طويلة عريضة
لأ وايه كمان بلدياتى
احنا شراقوة زى بعض
يفضل شد وجذب مع بعض
وبعدين يتصافو ويرحبو بيه
سمر...
الظاهر انك لصقة
ومش حتتشال الا لما
سحر...
استنى بس
باين عليه روش والعمدة مدلعه
سمرة...
لا وايه بيعرف يتعامل مع الجنس اللطيف
الا قولى..
لو انت قعدت على طرابيزة عليها طلاب
كنت حتعمل زى ما عملت هنا
حجاج...
وانا ايه اللى يخلينى اقعد من خناشير زيى
واسيب جناين الورد لمين
سمر...
لا واد مقطع السمكة وديلها
حجاج...
وحياتك لا باخلى السمكة ولا الديل
باكلها بديلها
سمرة...
اهو الجداول ابتدت تتعلق
يلا كدة قوم يا عمدة وهات لنا الجداول
حجاج ...
واقوم ليه..ويشاور لبتاع الكافتيريا
شوف لنا حد يجيب الجداول اللى اتعلقت
رمزى...
ماشى يا عمدة
ربع ساعة ويرجع رمزى ومعاه الجدول
رمزى...
دى تبقى المحاضرات اللى اتحددت لحد دلوقت
سمر تاخد الورقة وتقول...
يا وقعة سودة
بكرة 3 محاضرات من 9 الصبح للمغرب
ازاى حنعرف نيجى بدرى كدة
سحر...
اهو ده اللى مش عاملين حسابه
سمرة...
فعلا دى محاضرات مهة ومتقدرش نفوتها
حجاج ...
انا عندى الحل
يلا بينا
يحاسب الكافتيريا بالبقشيش
ويقول للبنات متقومو
سحر...
نقوم على فين
حجاج...
حنتغدى وبعدين حتعرفو .
*******************
..........
الجزء الثالث
يوصل مع البنات لحد البيت
وينادى نميرى
نميرى...
ايوة يا سى العمدة
حجاج...
رخصتك معاك
نميرى...
ايوة يا دكتور
حجاج...
طب جهز نفسك حتروح البلد الليلة
وترجع بكرة
بعد الغدا تكون جاهز ..يلا روح
حجاج ...
يا هناء
هناء...
نعم يا سى العمدة
حجاج...
ايه اخبار الغدا
هناء...
جاهز ومنتظر جنابك
حجاج...
حتدخلو ولا تروحو على لحم بطنكم
سحر...
الظاهر مش عايش لوحده
يلا نقعد شوية لحد ما السواق يجهز نفسه
ومش لازم نتغدى يعنى
احنا لسه فاطرين
سمر...
على قولك
سمرة...
يا ابو الزمل
احنا مش حنتغدى الا اذا
حجاج...
اذا ايه
سمرة...
لو كان الغدا خروف
حجاج ...
يا هناء
عملت قد ايه من الخروف
هناء...
عملت ربعه يا عمدة بتحابيشه
حجاج...
اهو كدة معكمش حجة
الغدا لحم خروف
الكل يدخل
حجاج ...
معلهش البيت مش متوضب
انا وصلت الصبح
واللى رتبو البيت الغفر
ولسه محتاج لمسة انثوية
سحر...
هو انت عايش لوحدك هنا
حجاج...
لا انا عايش مش لوحدى
هنا يبقى بيت خالتى
وانا فضلت اعيش معاهم
محبش الدوشة ولا الزحمة
واهو شفتو 10 دقايق اكون ف الكلية
وقعدو ف انتظار الغدا
وحجاج طلع السلم ناحية هدى وامها ونادى عليهم
حجاج...
معلهش يا ام هدى
حصلت ظروف كدة
وجت معايا زميلات م الجامعة
حاخلى السواق يوصلهم بلدهم
منى...
ده بيتك وسكنك يا عمدة
حجاج...
فيه حاجة تانية
انا قلت لهم انى ساكن مع خالتى وبنتها
يا ريت تنزلو تتغدو معانا
منى...
لا مفيش داعى
اللى اسمها هناء
نزلنا نساعدها
واحنا طالعين اخدنا اكل معانا
ممكن انزل واسلم عليهم
واقول انى خالتك
حجاج..
ماشى براحتك انا حاسبقك
..............
حجاج قاعد مع البنات وهناء بترص السفرة
تيجى الست منى
تدخل دخلة درامية
اهلا اهلا بزمايل ابن اختى
وتسلم عليهم
وترجع عند حجاج تحضنه وتبوس خده
ف اللحظة دى حجاج حس انه حيعيش معاها المتعة
خصوصا وهى بتحضن
دخلت بحضنها جامد وحكت وسطها بوسطها
لحظتها كان يتمنى ما يكونش معاه البنات
حجاج...
اقعدى اتغدى يا خالتى
منى...
انا وهدى سبقناك يا حبيبى
هدى كان معاها درس
اتغدت قبل ما تخرج
استأذن انا خدو راحتكم
............
ابتدو يتغدو والكل اخد على بعضه
بعد الغدا نادى نميرى
حجاج...
بص يا معلم
حتروح البلد وتبات هناك
وانت ف طريقك توصل الدكاترة منيا القمح
وتروح البلد
تجيب اللى حتدهولك الحجة
وتانى يوم من قبل الشمس ما تطلع
تكون ف منيا القمح
تستنى ف المكان اللى يقولولك عليه
وتكون هنا الصبح قبل الساعة 8
مفهوم
نميرى ...
مفهوم يا عمدة
حجاج ...
اتفضلو يا دكاترة واشوفكم الصبح
ويسلمو عليه ويركبو ويطلع نميرى بالعربية
****************************
ترجع هدى م الدرس وتجرى لفوق شوية
وتنزل
عايزة تستكشف اللى حصل تحت
وجت دخلت اوضة حجاج
لقيته بيرتب هدومه المكوية ويرصهم ف الدولاب
قالت له عنك انت يا استاذ
وجت وقفت جنبه
ولما ميلت قدامه
وظهر قدام حجاج من فتحة الجلابيه صدرها
حاجة حلوة وصغيرين
وهى بترص ف الدولاب
مدت ايدها ونزلت سوستة جلابيتها كمان شوية
حجاج لاحظ كده
خصوصا لما كانت بتطول وهى مايلة قدامه
وهى بترص الهدوم
عملت ايه
ايدها راحت لحد الكلوت من فوق الجلابية
وشدته وسابته
وميلت وطيازها ناحية حجاج
وحز الكلوت بقى ظاهر قدامه
زنق حجاج عليها شوية
هى معملتش اى رد فعل
بل بالعكس
خلته يزنق فيها لحد ما لصقو ف بعض
فضلت مميلة وهى بترص القمصان
حجاج كان لصق جسمه ف جسمها من ورا
وقفت وثبتت مكانها
لحد ما فخاد حجاج كان فوق فخادها
حجاج حط ايده على فخادها
هى اترعشت واتهزت
وابتدت تحرك فخادها فوق تحت
حجاج راح حط ايده عشان يرفع الهدوم
رفع جلابيتها وهى مولعة نار
وحط ايده فوق الكلوت بيفعص فخادها
ولسه حينزل لكسها
منى...
انت فين يا هدى
هدى اتعدلت
وحجاج راح قعد على كرسى
هدى...
انا هنا يا امه
بارص هدوم الاستاذ تعالى
تدخل امها
تلاقى هدوم كتير جدا ع السرير وع الطرابيزة
منى...
وانت حتقدرى عليهم لوحدك
وتروح ترص معاها
وامها كل شوية تبص على حجاج
وهى كل شوية تبص عليه
حجاج حس انه هايج
ولو فضل مكانه حيتهور
سابهم وراح الصالة
كان جايب تلفزيون كبير راح مشغله
هدى سمعت صوت التلفزيون
هدى...
ده تلفزيون يا امه
يمكن يطلع الوان حاروح اشوفه
وتجرى للصالة ووقفت جنب حجاج
ده الوان يا ماما
حجاج سحبها على حجره
هى هزت نفسها مرتين واتنفضت
وقامت تجرى على حمامهم فوق
غابت شوية ونزلت
ووشها كان منور
الظاهر نزلت متعتها
وتبص لحجاج وتضحك وتتكسف وتبص الناحية التانية
حجاج يشاور لها على بزازها عايز يشوف
تقرب منه شويه
وتسحب فتحة الجلابية لقدام
ويبص حجاج ويقول حلوين
لا انا بس عايز امسكهم والعب فيهم
تقول لما امى تطلع فوق
يطلع لها 20 جنيه
تاخدهم وتبص حواليها وتطلع بز واحد
تقرب من حجاج
وحجاج ياخده ف بقه
وهى تتلوى مكانها
وايدها راحت تمسك زبه
واول ما مسكته
اتهزت جامد واتنفضت واترعشت
غمضت عيونها شوية وبعدها جريت لفوق
وصلت اوضتها
قلعت ملط
قلعت الكلوت
ومسحت كسها واللى حواليه من مية متعتها
***************************
منى بعد ما خلصت رص الهدوم
جت وقعدت قصاد حجاج
حجاج ...
متيجى هنا يا خالتى
وقامت وقعدت جنبه
حجاج يميل وياخد بوسة من خدها
حجاج...
دى اللى اديتاهالى قصاد البنات
وانا محبش ابقى مديون عند حد
ودى تبقى سلفة
وراح مديها بوسة تانية
ترجع تبوسه ف خده وتقول ...
وانا كمان محبش السلف
يروح حجاج يسحبها ويديها بوسة شفايف
حجاج...
طب ودى تبقى ايه...رجعيها لو تقدرى
تتلبخ منى ومش قادرة تتحرك
مكنتش تتوقع ان الموضوع يتطور خلال كام ساعة
المهم حجاج يسحبها جنبه وهى تلصق
حجاج يطلع عقد ايجار ويقولها امضى عليه
منى...
احنا ما اتفقناش على كدة
حجاج...
انا عايز العقد عشان اركب تليفون
مش باقصد حاجة تانية
منى...
ومالك بالتليفون
حجاج...
اولا عشان اهلى يكلمونى واكلمهم
لو فيه حاجة مهمة ف الجامعة يتصلو بيا
وانت كمان تكلمى اهلك لو تحبى ف اى وقت
منى...
يا حسرة مين قرايبى
مليش ف الدنيا غير هدى بنتى واختى فاطمة
حجاج ...
معلهش انا محتاج التليفون ضرورى
منى...
خلاص مش مشكلة وادى امضتى
حجاج ...
وفيه حاجة كمان
لا حاجتين
منى...
ايه تانى
حجاج...
حاظبط السباكة
مش حينفع استحمى ف الطشت
حاجيب سباك ونوضب فوق وتحت
ومش حيكلف حضرتك حاجة
منى...
وايه كمان
حجاج...
تسمعى عن السيراميك والقيشانى
حاركب سيراميك وقيشانى
منى...
اسمع عن السيراميك
ايه القيشانى ده كمان
حجاج...
ده سيراميك مخصوص بس بيتركب على حيط الحمام
المهم حتكونو مرتاحين
منى...
اعمل اللى يعجبك
ده بقى بيتك واحنا ساكنين معاك
حجاج...
وبالنسبة للحاجة السلف اللى ادتهالك
نظامها ايه
منى توقف وهى بتترعش ...
ابقى نشوف بعدين
وتاخد بعضها وتجرى لفوق
**********
تيجى هناء وهى بتبكى
حجاج ...
حصل ايه يا حبيبتى
هناء...
مصيبة
مصيبة يا حجاج
مش حينفع نعمل دخلتنا الليلة
حجاج ....
بتقولى ايه
*************************
...
الجزء الرابع
الدور الأرضى ف البيت فيه 3 اوض
اوضة للضيوف
واوضة عملها حجاج له
والاوضة التالتة فيها كنبتين
ودقيق وشوية غلة
يعنى حاجة البيت
الليلة دى هناء دخلت تنام ف الاوضة التالتة
ومكملتش دقايق
من التعب نامت علطول ولسة مجتش الساعة 9
قاعد قدام التلفزيون والصوت واطى
نزلت هدى ومعاها كتاب
قال يعنى بتذاكر
وراحت قعدت قصاد حجاج
وقرفصت ع الكنبة وهى بتبص للكتاب
بعدها حطت الكتاب ع الكنبة
وقعدت على ركبها ونزلت بوشها ع الكتاب
عملت وضعية بنت كلب
طيازها شنحت لفوق
حجاج هاج شوية
خصوصا كان بيمنى نفسه بليلة عسل مع هناء
لكن جاها العذر من غير حسبان
وهناء راحت نامت وهى زعلانة
حجاج وقف من مكانه وراح ناحية هدى
وحط ايده على طيازها
حجاج...
هدهود بيذاكر ايه
هدى...
باحفظ انجليزى
حجاج ...
امك بتعمل ايه
هدى...
دخلت تستحمى وحتطول
هى متعودة لما تستحمى تاخد نص ساعة
يروح يقعد ع الكنبة برضو على ركبه
ويرفع وسطها وينزل على طيازها
وينزل بصدره على ضهرها
حجاج...
يعنى مش حتيجى دلوقتى ونلاقيها فوق راسنا
هدى...
لا بعد ما بتستحمى بتروح تنام
حجاج ابتدى يهز وسطه عليها
هى حطت دراعتها ع الكنبة تسند عليها
وبتقول اه بالراحة وعلى مهلك
رفع جلابيتها لقاها من غير كلوت
وكمان لقى كسها نضيف ومبلول
طلع زبه ولعب بيه على كسها
هدى...
دخله بس بالراحة
حجاج...
ادخل ايه هو انت مش بنت
هدى...
لا انا بنت
بس عايزة استمتع منك انت وبس
دخله ويحصل اللى يحصل
يشيلها ع اوضة النوم
وهناك يقلعها ملط
يمسح كسها بجلابيتها
وينزل يلهط فيه
بعدها يقعد ع الكرسى
يقعدها على حجره
يظبط كسها على زبه بشكل رأسى
ويحضنها جامد
وايده تحت فخادها بيحرك فيها
بحيث كسها يمشى على زبه لفوق وتحت
ربع ساعة كانت بتصرخ من المتعة
ونزلت متعتها على حجر حجاج
وقفها من غير ما يكمل متعته
خلاها تلبس هدومها
وخرجو للصالة قدام التلفزيون
بعد شوية امها نادت عليها
ونزلت
منى....
يلا يا حبيبتى عشان تنامى وراكى مدرسة
هدى جريت لفوق عشان امها متلاحظش حاجة
منى..
ان كنت حتسهر قدام التلفزيون
حانزل اتفرج شوية
تعدى نص ساعة
منى تتأكد ان هدى نامت
تاخد بعضها وتنزل
وقبل ما تقعد
حجاج...
انا عايز السلفة اللى اخدتيها
منى...
عيب مش من اولها كدة
خليها ابقى ارجعهالك بعدين
ويفضلو يحكو ف اى حاجة
منى تقول لنفسها هو مش ناوى يجرجرنى للسرير
مش لازم سرير ..طب قوم اكبس عليا
وانا مش حاقومك حاسيبك تعمل اللى يعجبك
حرام كدة
انا اول مرة نفسى تروح لنيكة
مش كدة يا عمدة
خليك جرئ شوية
ما هو مش حينفع انى ارخص نفسى كدة
حجاج يقول لنفسه
الاول اسويك على نار هادية
انا عارفك بتفكرى ف ايه
عايزانى انا اللى ابدأ
كمان شوية وحاقوم
بس الاول اخلى كسك يولع نار
بعدها اقوم ادكه وابرد ناره
انت الظاهر ملكيش ف كدة
بس قادت نارك النهردة
من اول ما سمحت ان واحد عازل يسكن معاكم
انا حافرمك
وافرم بنتك كمان
وجايز اول زب يزور كسها يكون منى
انا ....
هناء...
انت صاحى يا عمدة
اعمل لك قهوة ولا شاى
حجاج..
لا مفيش داعى
انا حاقوم بدرى معايا محاضرات
روحى انت نامى
ويفكر ف باله
خلى موضوع منى وبنتها بعدين
انا فعلا محتاج انام
منى...
طب انا اقوم اروح انام
حجاج..
متحسبيش انا حانسى السلفة
حاخدها وكمان حاخد اكتر منها
بس اليومين دول يعدو
وبعدها افكرك
وجت تمشى
حجاج يسحبها لحضنه ويبوسها من شفايفها
حاولت تفلت منه
لكنه كان شديد معاها
لحد ما استسلمت ولفت ايديها وهو لسه بيبوس
ونومهاع الكنبة وهو فوق منها
وهى عايزاه يزودالعيار
حجاج يقوم من عليها
كله ده سلف
بعد ما يخلص شغل البيت حاخده
منى مش قادرة تقوم من مكانها
يرجع عندها حجاج ويقومها من نومتها
ويسحبه لكتفه
ويروح يبوسها من شفايفها بس على خفيف
تقوم وتقعد على حجره وتلف ايديها على كتفه
منى...
انت شعللت نارى
زى ما شعللتها تطفيها
حجاج...
لو طفيتها حتصرخى
انا حاطفيها لما هدى متكونش هنا
عشان لو سمعتك ولا شافتك
مش عارف حيكون رد فعلها ايه
وينزل يبوس فوق بزازها وهى بتتلوى
وعايزة تقلع
حجاج ياخدها لحضنه
ويضم بزازها على وشه ويلف وشه على بزازها
لحد ما حست انها خلاص
فضلت تحضن جامد وطلعت بز قصاد حجاج
اللى اول ما شاف البز كان حيتجنن
بزازها اصفر من بزاز هدى
اخد البز واكله
شوية وراحت اترعشت
وجسمها اترخى
شالها حجاج بين ايديه وطلع السلم
ولما وصل فوق
قال بصوت واطى فين اوضتك
ودخلها اوضتها ونومها ع السرير
لقى السرير عليه كام قميص نوم
حجاج قال...
انا احب اللون الازرق
وباسها وخرج ونزل
دخل اوضته لقى هناء نايمة هناك
مدد جنبها واخدها ف حضنه من ضهرها
قلع البنطالون وبقى يالشورت
حط زبه ما بين فخادها وهز نفسه
هناء...
دقت الست يا عمدة
حجاج...
مش دلوقت
لازم ادوقك انت الاول وبعدين اشوفهم
بس منى نارها قايدة وعايزة اللى يطفيها
نامى انت يا حبيبتى
عشان كمان يومين ولا تلاتة حيكون فيه شغل
واكيد حتتعبى ف المطبخ
ونامو ف حضن بعض للصبح
الصبح بدرى هناء قامت وراحت نامت ف الاوضة التانية عشان محدش يشوفها
قبل الساعة سبعة
نزلت هدى ودخلت اوضة حجاج
لقيته نايم بالشورت
دخلت ايدها جواه ومسكت زبه
لقيته كبير رغم انه نايم
حجاج حس بيها وراح ساحبها عليه
حضنها وباسها وهى مستسلمة
طلع بزازها واكلهم اكل
قلعها ملط ونام عليها
قلع شورته وفضل يفرش عليها
لحد ما نزلت متعتها
جت تبص على زبه
لقيته كبير زى التعبان طوله يجى 35 سم
اخدت هدومها وجريت وهى بتلبس هدومها
وتقول ...
يا نهار ابيض
كله ده زب
ده عايز 3 بنات جنب بعض
بس متعنى من غير ما يدخله
انا حامتع نفسى كل يوم
بس المهم امى متعرفش ولا تحس
طلعت هدى ودخلت اوضتها
نزلت امها تتسحب لتحت
دخلت اوضة حجاج لقيته عريان
واول ما شافت زبه وطوله لطمت على خدودها
وانا اقول ليه بيقول حتصرخى
ده مش زب بنى ادم
ده زب حصان
يا لهوى
ده لو دخل حيعمل فيا ايه
واخدت بعضها جرى لفوق
بعد ما خرجت
حجاج فتح عيونه وكان بيضحك
وقال...
اهو كدة الام وبنتها شافوه
تطلع هدى للمدرسة
واطلع لامها ادك نصه
شوية وسمع هدى طالعة للمدرسة
حجاج لبس البيجاما وطلع لفوق
ونادى يا منى
منى كانت على سريرها سرحانة ومش سامعة
تتفاجئ بحجاج واقف جنبها
ينزل بنطالون البيجاما ويطلع زبه
يمسكها ويقلبها على بطنها
يكشف هدومها ويحط زبه على طيازها
وبعدين يلفها على ضهرها
ويحط زبه فوق كسها وعلى بطنها
يعنى بيوريها طوله
حجاج...
تحبى تدوقيه دلوقت ولا نخليها بعدين
منى ...
لالالا خليها مرة تانية
هدى حترجع من تانى
متعودة تنسى كتاب وترجع تاخده
يروح يبوسها وينزل تحت
هدى ترجع وتقول
نسيت الكتاب ف الصالة فوق
وقبل ما يرد يلاقى هدى تروح تبوس شفايفه
وترجع تجرى لبرة
حجاج ...
والكتاب
هدى...
يووة كنت حانسى
تجرى لفوق وتاخد الكتاب
وتبعت بوسه ف الهوا وتجرى
حجاج يدخل يستحمى ويغير هدومه
ويخرج الصالة
يلاقى هناء بتجهز الافطار
دقيقة كلاكس عربيته بيضرب بره
يقول لهناء تروح تنادى البنات تفطر
تخرج هناء وترجع ومعاها البنات
سمرة...
صباح الخير يا زمل
انا فعلا جيت على لحم بطنى
وسمر تصبح وتقعد وسحر زيها
وهما بيفطرو تنزل منى وتصبح عليهم
وتروح تحضن حجاج وتبوسه ف خده
********************
...............
الجزء الخامس
حجاج يوصلهم الكلية عند الباب
سحر...
ايه مش حتدخل المحاضرة ولا ايه
حجاج...
معايا كام مشوار كدة
حاجى الساعة واحدة عشان نروح نتغدى
سمر...
يا بنى تعالى احضر ..
المحاضرات مهمة
حجاج...
اول محاضرة حتكون تعارف ومذكرات وكدة
والاسبوع كله حيكون كدة
حاجى اخدكم
سلام يا زُمل
ويرجع بالعربية يروح السنترال
يقدم طلب تليفون
ويدفع المصاريف
ويبلغوه حيركب التليفون خلال يومين تلاتة
ويطلع يدور على محل سباكة
يسأل ف الشارع لحد ما يدلوه على محل كبير
يوصل هناك
ويطلب سباك يوصل معاه البيت يعاين
عايز تجديد كامل
ويسأل كمان لو يعرفو بتاع سيراميك وقيشانى
فيدلوه على محل قريب منهم
ويروح ومعاه السباك
ويطلب صنايعى
عايز يركب ف حدود 200 متر وحمامين قيشانى
المحل كان معاه صنايعى مخصوص للمحل
يبصله حجاج ويخمن انه لسه صغير
وحجاج يطلب حد خبرة
والمحل يبلغه ان ده الموجود
حجاج يرفض عشان ده لسه عيل ميكملش 15 سنة
يعنى يجيب صنايعى يتعلم فيه
السباك يقوله انا اعرف واحد ساكن ف منطقة تانية
ويروح معاه وحظهم انه موجود
ويركب معاهم
ويوصلو بيت ام هدى
وهناك كل واحد ياخد قياسات شغله
السباك يقول
انا ممكن اشتغل النهردة عشان اسبق السيراميك
حجاج....
لالا بكرة تشتغلو
انت الحمامات والمطابخ جنب بعض
يعنى مش حتشد مواسير جوه السكن
وحتاخد من الحوش
عشان انا عايز اعمل توسعة لحمامى اللى تحت
وقت الشغل حتفهم كل حاجة
يوصل معاهم ويشترى حاجة السباكة
ويعدى على محل سيراميك
يشترى الكمية المطلوبة
وبتاع السيراميك يتصل بحد يجيب رملة
وبكرة الصبح يدله ع العنوان
ويرجع حجاج ووراه عربية نص نقل
فيها حاجة السباكة والسيراميك
يبص ف الساعة يلاقيها 12
يقول لهناء
حاوصل الجامعة ونرجع نتغدى
يرجع للجامعة وهو معدى جنب الموقف
يشوف البنات بيشدو ف مشيتهم داخلين الموقف
يلف ويروح وراهم بعد ما ركبو العربية
حجاج...
ايه يا جماعة رايحين فين
سمرة...
نزلت اسامينا ف مدينة البنات
لازم نروح البيت عشان نجيب المصاريف ونرجع بسرعة
حياخدو اول 20 واحدة دفعو المصاريف
حجاج...
طب انزلو بسرعة
انا حاديكم تدفعو وبعدين ترجعوها
سحر...
مش حينفع
حجاج ...
ينفع ونص
انزلو بدل ما تتشردو ف الشوارع
مش حتلاقو سكن بعد دلوقت
سمرة...
يلا يا بنات ننزل
ناخد منه الفلوس ونرجعها بكرة
ويوصلو المدينة ويدفعو الفلوس
ويعرفو سكنهم فين
ومن بكرة حيجيبو حاجتهم
ومن حسن حظهم حطوهم ف اوضة مع بعض
ويرجع حجاج معاهم البيت عشان يتغدو
بعد الغدا
سمر ميلت راسها لورا ونامت
سحر جت تصحيها لكن حجاج قالها سيبيها تريح
لكن فجأة توقع ع الارض
الكل يجرى عليها
حجاج يشيلها ويجرى ع العربية والبنات وراه
يوصل اول مستشفى ويدخلها الطوارئ
وهنا الروتين وما ادراك ما الروتين
حجاج يتصل بالاسعاف من الطوارئ
تدخل الاسعاف
ويطلب منهم يوصلوها مستشفى خاص
الدكتورة خرجت
حجاج والبنات...
مالها عندها ايه يا دكتورة
الدكتورة ...
متقلقوش خالص ...مفيش عندها حاجة
شوية ارهاق وتعب مش اكتر
تقدرو تدخلو لها ..وكمان حتخرج معاكم
البنات تدخل وحجاج يروح مع الدكتورة
حجاج ...
ايه الموضوع لو سمحت
الدكتورة ...
مفيش البنت فرحت او زعلت مرة واحدة كدة
مفيش اى خطورة
نقول صدمة ولو فوقتوها ف لحظتها كانت حتفوق
حجاج يروح يحاسب المستشفى ويرجع لهم
يخبط الباب ويدخل
حجاج...
الحمد للـه مفيش حاجة
الظاهر اتفجعت ف الاكل عملك صدمة
والبنات تضحك
ويقومو ويرجعو البيت
حجاج يلا انا اوصلكم
سمرة ...
لا انت تتعب
خلى السواق
حجاج ...
انا حاروح البيت ابات هناك الليلة
ونبقى نتقابل الصبح
اعتبرونى السواق
يعدى على بيت ام هدى
يروح لهناء ويبلغها انه رايح البلد
وراجع بكرة الصبح
اوعى تخلى نميرى يلمسك
الصبح حاكون هنا
حيجو صنايعية
لو جم قدامى خليهم يستنونى
ابقى بلغى ام هدى
هناء...
طب اخبار الدكتورة اللى تعبت ايه
حجاج...
لا تمام واهى معانا زى القرد
يركب عربيته ويطلع
يوصل منيا القمح
البنات تنزل فى مكان ع الطريق
وحجاج يقول لهم قبل 8 تلاقونى هنا ..سلام
يوصل البلد واهله يفرحو
حجاج...
انا جيت قبل ما الدراسة تبدأ
بعد كدة ممكن اخد الشهر لحد ما اجى
جهزولى فايش وبسكويت وفطير
امه تجمع النسوان ويسهرو الليل
والصبح بدرى تتملى كراتين وتتقفل وتتحمل ع العربية ويطلع على منيا القمح
ويكون هناك ف ميعاده
شوية وتيجى البنات يلاقوه واقف
بعد ما يصبحو ويركبو
سمرة...
احنا تعبناك معانا يا زمل
سمر كانت سرحانة وخايفة يجيبو سيرة الفلوس
سمرة تفتح شنطتها وتقول...
ادى فلوس اللى دفعناها مصاريف امبارح
حجاج يرفض ياخدها ويحلف
اعتبروها عربون صداقة
والبنات تحاول معاه
وهو رافض رفضا باتا
وخيرهم ما بين الفلوس وبين معرفتهم
حجاج...
انا لو اخدت الفلوس يبقى دى اخر مرة تعرفونى
احنا لسه مشوارنا طويل ف الكلية مع بعض
مرة علينا ومرة عليكم
يوصلو المدينة الجامعية
والبنات تنزل بشنطتها
حجاج ينزل م العربية
وينزل كراتين
سمرة...
كراتين ايه دى يا زمل
حجاج...
دى هدية الحجة ام حجاج
شوية فايش على بسكويت وكام حتة فطير مشلتت
سحر...
لا كدة الموضوع زاد عن حده
حجاج...
هههه استنو لما تبدأ الدراسة بجد
صدقونى حتجيبولى الاكل وانا باذاكر
حتتمنو اتكلم معاكم ربع ساعة
انا باقدم السبت عشان الاقى الاحد
المهم
ودى شعلة بوتوجاز صغيرة لزوم المشاريب
ممكن تاخد معكم شهرين ولا تلاتة
لو مشاريب واكل
اما لو سخنتو ميه نقول شهرين
سمرة...
لا احنا كدة نطمع فيك
نستنى نخلص الكلية
ونتجوزك احنا التلاتة
حجاج ...
انا راجع البيت عندى صنايعية وشغل
سحر ...
شغل ايه
حجاج ...
حاركب سيراميك للبيت
واجدد السباكة واركب قيشانى
سمرة...
ماشية معاك يا حجاج ..قيشانى وسيراميك
انا كدة احط فوطتى على كتفى واجى استحمى عندكم
حجاج...
تشرفى ...السلام عليكم
*************************
البنات تدخل حاجتها لاوضتهم
اوضتهم ف اول دور
ويرتبو هدومهم وحاجتهم ويقعدو يتكلمو
سحر...
انا فعلا مش عارفة ولا فاهمة الاخ حجاج
هو بيعمل كل ده ليه
سمرة...
ميكونش معجب بواحدة مننا
سحر...
لا هو بيتعامل معانا كلنا زى بعض
مفيش اهتمام بواحدة معينة
واظن ان الكلام ده بعيد عن دماغه
لحد دلوقتى مفيش واحدة لاحظت عليه حاجة
شخص محترم وبيعاملنا احسن معاملة
ظبطو حالهم
وجهزو نفسهم يخرجو للمحاضرات
حجاج يوصل السكن يلاقى الصنايعية منتظرين
يدخلهم وكل جماعة راحت لشغلها
بعد شوية وصل واحد بتاع بنيان ومعاه اتنين
وقال له عايز ايه
راحو فتحو الحيط ناحية الحوش
وسعو حمام حجاج
وكمان حيعملو حمام للغفير
السباك كان مع صبيانه شغال فوق
طبعا ام هدى اخدت اى حاجة خاصة من الحمام
وقفلت اوضتها ونزلت مع هناء المطبخ
بتاع السيراميك كان معاه صنايعى كمان
كله اشتغل
وحجاج اصر لازم يخلص الشغل ف يومه
بتاع السيراميك اتصل وجاب صنايعى تالت
ضغطو على نفسهم
وخلصو الشغل قبل نص الليل
وحاسب الكل
وكلهم روحو مبسوطين
حجاج نام ف الصالة عشان اوضته كانت فاضية
الصبح بدرى كان نميرى وهناء بيوضبو البيت
رجعو كل حاجة لمكانها
وكنسو البيت وفرشو الحصر
حجاج فضل نايم للساعة 10
الباب بيخبط تفتح هناء تلاقى البنات
يدخلو يلاقو حجاج نايم ف الصالة
هناء تصحيه لكن يقول تعبان
تقول له الدكاترة اصحابك هنا
يحاول يقوم لكن يحس باجهاد
الليل كله كان بيساعد بتوع السيراميك
وطبعا ابن عمدة مش متعود ع الشغل
حجاج...
معلهش يا ... ..تعبان شوية
سمرة ...
هاتى الشنطة يا سمر خلينا نكشف عليه
سمر تجس راسه وتقول ..
جسمه سخن..محتاج كمادات باردة
هناء تجرى وتجيب طبق وفوطة
والبنات تعمل له كمادات
بعدين هناء تجيب لمونتين وتقسمهم نصين
تروح تدهن راسه وقورته باللمون
وتربط على راسه فوطة وتجيب غطا
تقول خليه ينام شوية
وبعد الضهر حيقوم زى الرهوان
سمرة...
لا احنا نطلب الاسعاف
سمر...
ومنين نجيب تليفون
هناء..
متخافوش يا دكاترة
انا مع العمدة يجى عشر سنين
كل ما يحصله كدة
اللمون هو اللى بيخففه
ينام حجاج لبعد الضهر
يقوم فايق شوية
يبص حواليه مش شايف حاجة
حجاج ...
انتو مين
انا مش شايف
انا عميت ..مش شايف حاجة
***************
.......................
الجزء السادس
هناء تروح وتشيل الفوطة من على عينيه
حجاج ...
ايوة كدة انا شفت
مين دول
انا فقدت الذاكرة ولا ايه
هناء تروح ترش على وشه شوية مية
وبفوطة نضيفة تمسحه
حجاج...
ايوة كدة افتكرت
استنونى اروح الحمام
دخل الحمام
وملا البانيو
وراح يغنى
المية تروى العطشان
وتبرد نار الحران
يا حلاوتها والزير مليان
وانا باشرب م القُلة
تدخل هناء وتمسح له الليمون اللى على راسه ووشه
وتروح تنشفه وتقول بصوت واطى..
قوم مينفعش كدة
يلا قبل ما ياخدو بالهم انى معاك ف الحمام
يرجع حجاج ويقعد مع البنات
حجاج ...
ايوة نكمل كلامنا
احنا كنا بنقول ايه
البنات تبص لبعضيها وتضحك
سمرة...
احنا مكناش بنقول حاجة
سحر...
احنا جينا ولقيناك سطيحة كدة
سمر...
بس تصدق خضيتنا عليك
مش تخلى بالك شوية من نفسك
يفضلو يحكو لاكتر من ساعة
بعدها البنات قامت عشان تمشى
حجاج ...
اقعدو تتغدو معانا
سحر...
معانا محاضرة الساعة 12 ونص
حجاج...
ايوة صحيح انا عايز اصور المحاضرات
اكيد كتبتوها
سمر...
انا عملت لك اجندة للمحاضرات
كنت بانقل لك فيها بعد اى محاضرة
مش محتاج تصور
سمرة...
ولا كنا نعرف
مش كنت قلت كنا ساعدناك
سمر...
تساعدينى ف ايه
هو فيه حد بيعرف يقرى خطك
انت بتكتبى سريالى
سحر...
عندك حق
انت احسن واحدة فينا
خطك ولا المطبعة
حجاج...
بت حلال يا سمر
هاتى عشان اراجع منها
سمر...
بكرة تستلمها
لسه محاضرتين النهردة
ويكون ف علمك
من بكرة تحضر كل المحاضرات
حيكون الحضور اجبارى
حجاج...
حاضر من بكرة نبدأ الجد
شوفى العربية يا هناء
هناء...
العربية اخدها نميرى عشان يسخنها
سمر...
مفيش داعى المواصلات كتير هنا
فوتناكم بعافية
**********************************
بعد الضهر
حجاج...
نميرى مرجعش يا هناء
هناء...
رجع .بس بس
حجاج...
بتبسبسى كدة ليه ..
هو حصل له حاجة ولا لا تلاقيه خبط العربية
هناء...
اصله معاه ناس ف اوضته
مستنين يتكلمو معاك
حجاج ...
ناس ..ناس مين وعايزين ايه
هناء...
دلوقتى يجو وحتعرف
هناء تطلع وتناديهم
يدخل نميرى ومعاه راجل ومراته م الفلاحين
وكمان معاهم بنت اكبر من هناء
حجاج...
مين دول ..اتكلم يا نميرى
نميرى...
ده خالى ومرات خالى وبنت خالى
انا بحب بنت خالى وعايز اتجوزها
والعمدة عايز يجوزنى من هناء
وعشان هناء لسه مكملتش 18 سنة
قال قدام الناس
هناء تبقى مرت نميرى
والعمدة يحسب ان كدة خلاص جوازة وتمت
انا عايز اتجوز وهيبة
انا 30 سنة وهى 23 سنة
اما هناء مكملتش 17
حرام ما اظلمها ولا اظلم اللى باحبها
حجاج...
يعنى انت وهناء ما قعدتوش ف بيتكم وحدكم
ولا اتعملكم فرح وكدة
نميرى..
لا ...العمدة قال كدةو خلاص
وادى خالى ومرات خالى جايين بنفسهم
جايين يستأذون حضرتك عشان نجوز
حجاج...
طب العمدة لو سمع حيعمل ايه
نميرى...
لا ما هو خالى عايش ف بلد تانية
حجاج...
وانت مش شغال غفير عند العمدة
نميرى...
ايوة بس مش رسمى ولا اشيل بندقية
يعنى زى ما تقول خدمة للعمدة
وانا عايز اروح اعيش عند خالى
ارعى غيطهم وبهايمهم
واتجوز وهيبة
حجاج يشاور لهناء يتكلم معاها جوة الاوضة
حجاج...
اومال بتقولى نميرى جوزى
وكل شوية يهبش فيا عايز لغويصة
يبقى ايه الموضوع
هناء...
ولا عمره لمسنى ولا قعدنا لوحدنينا ابدا
دى شوية فلفل عشان اشعلل نارك
اشوف لسه بتحبنى زى زمان
ولا كل همك تشبع من جسمى
انا وهبت نفسى لك من وانا صغيرة
انا باعتبر نفسى مراتك انت وبس
حتى من غير مأذون ولا شهود
انا حبى لك يفوق اى حب
وزى ما قالت الست
لو كل حب
فى كل قلب
اتجمعو انا حبى اكبر
حجاج...
وانا عمرى ما حبيت غيرك
ولا حاتجوز غيرك
ومن بكرة حارجعك تكملى الدراسة
مش لسه برضو ناوية تاخدى دبلوم تجارة
هناء...
ايوة عايزة دبلوم
عشان تبقى رجلى على رجلك
ف البيت مراتك
وف الشغل سكرتيرتك
حجاج...يشاور على زبه
طب وده حتقدرى لوحدك ترضيه وتشبعيه
هناء...
المهم هو يشبعنى الاول
ولو زار الف ست ولا يهمنى
المهم قلبك ده يكون ليا لوحدى
حجاج...
طب يلا قبل ما انيك امك ولا يهمنى عذر ولا مش عذر
يرجع الصالة
حجاج...
خلاص يا نميرى هات المفاتيح
وتقدر تروح مع خالك واهلك
استنى ثوانى
يدخل يجيب فلوس ويرجع
خد دول مكافأة نهاية الخدمة
نميرى ...يبوس ايده
من يد ما نعدمها يا عمدة الف شكر
يلا يا خال يلا يامرت خالى
السلام عليكم
***************************
تانى يوم الصبح بدرى
حجاج وهناء ف العربية
يروح الشرقية ويسحب ملف هناء من المدرسة
ويرجع ع المنصورة
ويقدم لها فى مدرسة ثانوى تجارى
يدفع المصاريف وياخدو الكتب
ويشترى زى المدرسة
يرجع البيت يلاقى بتوع السنترال
يركبو التليفون
خط محافظات
ويتصل بالبيت
وحظه ان امه اللى ردت
يحكى لها ع اللى حصل مع نميرى
وتقول له حتبعت له حد غيره
بس تشوف حد مناسب ومعاه رخصة عربية
ويعدى اليوم
*****************
تانى يوم الصبح بدرى
هدى تتفاجئ ان هناء لابسة لبس مدرسة
تفهمها الوضع وتخرج معاها
اتصاحبو على بعض
وركبو عربية لحد المنصورة
حجاج صحى من النوم
لقى الست منى بقميص نوم سماوى بتحضنه ع السرير
حجاج فاق من النوم
وراح حاضنها بقلب جامد
منى...
لالا بالراحة عشان هناء
حجاج...
مفيش هناء
هناء رجعت تكمل مدرسة
انا وانت وبس النهردة
وراح سحب رجليها وقلعها الكلوت
ونزل براسه بين رجليها
ربع ساعة مص ولحس كسها
نام عليها وقفش باسنانه حلمتها
مسك راس زبه وحطه على كسها
طلع لفوق شوية ونزل بشفايفه على شفايفها
كتم بقها
وراح مدخل زبه ف كسها
دخل شوية صغيرة
منى كانت بتضرب فيه وتحضن شوية
تضرب شوية وتحضن شوية
لفت ايديها حوالين رقبته
هو كان شغال نيك بربع زبه
لفت رجليها على ضهره وطلعت بوسطها
دخل زبه للنص
فضل شغال نيك بنص زبه
وهى بالوضعية دى نزلت متعتها
كانت بتضرب ف ضهره وهى بتنزل لحد ما استكانت
قام من عليها
قلبها على ضهرها
سحب وسطها لفوق
خلاها على ركبها وصدرها ضامة على ركبها
حط وشها ع المرتبة وخلاها تمد ايديها لقدام
رجع وراها ودخل زبه للنص
هى مكانها مفيش الا اه
ااه اوف اوف اح
دخل شوية كمان
راح شحطه كله مرة واحدة
ومسك ف وسطها عشان متهربش
وقف ع الوضع خمس دقايق
ولما ابتدت هى تحرك ف وسطها
رجع ينيك براحته بكل زبه
شالها وراح الحمام
ملا البانيو وقعد فيه
وهى ركبت على زبه وحضنت
وهرست صدرها على صدره واشتغلت تحرك تحت
وتبوس من فوق
نص ساعة راح حاضنها حضن وعصرها
واشتغل ينيك بسرعة
بعد شوية قام ورمى لبنه على صدرها
فضلت تمسح بزازها باللبن
قامو استحمو ودخلها اوضة النوم
لبست قميصها
وطلعت اوضتها ونامت
حجاج لبس هدومه وطلع الكلية
وهناك كان بيدور ع البنات
شافهم رايحين ناحية الكافتيريا بيجرو
واول ما شافوه
الحقنا يا عمدة
حجاج شاف اتنين بيغلسو عليهم
سحب الحزام وجرى عليهم
كل واحد ميل عليه وضربه
بعدها جريو بعيد
*********************
............
الجزء السابع
الساعة واحدة الضهر بعد المحاضرة
حجاج مع البنات
متيجو نخرج نتغدى برة
نجرب اكل المطاعم
سمرة..
واكل البيت ماله يا عمدة
حجاج...
معرفش نظامه ايه النهردة
سحر...
اومال الشعالة اللى اسمها هناء
معاها اجتماع ولا طلعت مع جوزها تتفسح
حجاج ...
هناء مش الشغالة يا انسة
هناء دى تبقى حبيبتى
حبى الاول والاخير
وعشان بتحبنى تعمل ايه حاجة
والنهردة رجعت تكمل دراسة ف المدرسة
سحر...
انا اسفة مكنتش اعرف
سمرة...
اومال اللى اسمه نميرى يبقى ايه
حجاج حكالهم الموضوع لاخره
سمر...وهى بتضحك
كدة يعنى اتاكدنا
حجاج ...
اتاكدتو من ايه
سمرة...
اصل كنا نحسب يعنى
انك بتعاملنا معاملة كويسة
وانك طمعان تحب واحدة مننا
حجاج...
لا انا كدة..صاحبى يبقى على العين
ولما تيجى الفرصة اشيله بالراس شيل
سمر...
ايوة يا واد يا شيال
كدة يعنى مفيش ولا واحدة تفكر فيك
حجاج...
اتعاهدت مع هناء قلبى لها وبس
المهم حنخرج نتغدى ولا ايه
سمرة...
لا النهردة الغدا ف المدينة فراخ
واكل الفراخ يبقى حلو يومها
هو ع الاقل نوفر شوية
متيجى تتغدى معانا
حجاج...
لو تقدرو تدخلونى المدينة اروح
يلا مع السلامة
ارجع البيت اتغدى من اكل امبارح
اشوفكم بكرة
سمر...
فيه محاضرة الساعة 6 مش ناوى تيجى
حجاج...
لو افتكرت ...سلام
**************
البنات اخدو الغدا وطلعو اوضتهم
سمرة...
يعنى كدة عريسنا راح من بين ايدينا
سمر...
هو كدة احسن
بين لنا م الاول موقفه مننا
معاه حبيبته
يبقى احنا لازم نبقى صحاب جدعان معاه
سحر...
جدعان جديان باااااء
يلا نتغدى
ويا اهلا بالصديق الجديد
بلا حب بلا نيلة
نتخرج الاول بعدها نشوف القلوب تعمل ايه
******************
حجاج يوصل البيت
يلاقى ام هدى ف المطبخ اللى تحت
كانت بتجهز الغدا
ولما شافها قالها بتعملى ايه يا ام هدى
منى...
باحضر لسبعى اكل مخصوص عشان يسد
انا تعبتك النهردة صح
حجاج...
ولا عشرة زيك
لولا ان الموضوع جديد معاك
ولسه ماخدتيش على حجمه
كنت لحد دلوقتى شغال معاك
اصبرى بس تتعودى عليه
حافرمك كدة وانت واقفة نايمة
حتشوفى العمدة يوصلك لفين من الشهوة
منى..
اسكت انت رجعتنى لايام مراهقتى
خلتنى اسيح على نفسى
بس ايه الطول ده والحجم ده
حجاج ...
ده وراثى من العمدة
متيجى نعملها وانت واقفة
هدى...
تعمل ايه يا عمدة
حجاج ...
انت جيتى
نعمل الكبدة
ايه حتفضلى واقفة كدة
روحى غيرى هدومك عشان نتغدى
هدى... بتغمز لحجاج يعنى تعالى برة
اه انا جعانة بجد
منى ...
روحى غيرى وانزلى
حجاج ...
وانا كمان اروح اغير هدومى
يطلع بعيد عند السلم
وهدى تشبط ف بوسه
وتسحب ايده على بزازها يفعصها
والتانية تحطها بين رجليها يبعبصها
شبعت من البوس والتفعيص والبعبصة
وجريت لفوق تمسح كسها من مية متعتها
وتستحمى وتنزل
تدخل هناء وهى مصدعة
حجاج...
مالك حصل ايه
هناء...
تهت عن الطريق ونزلت البلد اللى بعدنا
وبعدين رجعتها مشى
ثوانى اجهز الاكل
حجاج ...
لا تعالى اقعدى ام هدى بتجهز الغدا
ياخدها ف حضنه ويقعدو ف الصالة
منى تشوفهم من المطبخ وتتعجب ايه اللى بيحصل
بيتغدو كلهم مع بعض
هدى تغمز فيه من هنا بايدها
وامها برجليها تلاعب رجليه
وعيونه مع عيون هناء
بعد الغدا
منى تطلع وبنتها فوق
حجاج ينام شوية وهناء ف حضنه لحد العصر
تصحى على صوت حد بيخبط
تقوم تفتح الباب
يكون واحد م البلد ومعاه مراته
بعتتهم الحجة سنية
الست لشغل البيت
والراجل غفير وممكن سواق
حجاج يقعد معاه ويفهمهم
واياه اللى يشوفوه هنا يوصل البلد
الست لسه صغيرة بس معاها ولد صغير 4 سنين
حجاج وعدهم بالليل يوضب اوضتهم
اخر النهار حجاج يروح المنصورة
كان بيدور على عدة تليفون
عايز عدة تشتغل لاسلكى ومداها بعيد
ملقيش الا مدى 40 كيلو
اشتراها وقال نركبها لما نروح
راح الكلية وحضر المحاضرة
قعد جنب البنات
البنات تحسب ان حجاج حيعيش دور العمدة
وملوش ف مذاكرة ولا اجتهاد
وانه اتصاحب عليهم عشان يساعدوه
وهما ف المحاضرة
حجاج رفع ايده
البنات قالت اكيد حيستأذن عشان يخرج
الدكتور برضو كان نفس تفكير البنات
الدكتور...
ايه تعبان وعايز تخرج
طب ليه حضرت من الاول
حجاج...
لا انا مركز مع حضرتك
انا عايز استفسر عن حاجة ف المادة يادكتور
وراح سأل سؤال
الدكتور...
فعلا انت مركز
انا الظاهر عدت عليا الفقرة دى
حاعيد شرح الفقرة دى من تانى
البنات استعجبت
العمدة مركز جدا ف الشرح
وبعد ما خرجو
سمرة...
ايه يا عمدة
طلعنا اهو بنركز ف المحاضرة
حجاج...
هو انتو لسه شفتو حاجة
بس كمان اسبوع
مش حاكون فاضى افكر ف اكل حتى
انتو حتجرو ورايا عشان اشرح لكم
سحر......
هههههه
واحنا فاكرين انك حتطلب مننا نساعدك ف كدة
اتاريك طلعت مركزاتى
واكيد حتنفعنا
حجاج...
سلام يا حلوين
اه قبل ما انسى
اكتبو رقم تليفونى
تتصلو من اى كابينة هنا لو فيه حاجة
اهو اكتبو.....
سلام وتصبحو على خير
يرجع البيت ويركب اللاسلكى فوق السطح
ويجرب من تحت وقال نبقى نجرب المدى بكرة
ووضبو اوضة الغفير
بالليل هناء راحت تنام مع حجاج
لبست قميص نوم زهرى
بعد شوية بوس وتفريش
اخدها حجاج ف حضنه ونامو
هدى اتاكدت ان امها نامت
نزلت تتسحب لتحت بالليل
واول ما فتحت اوضة حجاج
كانت الاوضة منورة بالسهارة
شافت هناء فى حضن حجاج ونايمين
رجعت وبتقول لنفسها
طب ده يبقى ايه
ميكونش هناء بتعمل زى ما انا باعمل
وجايز غلبهم النوم
بس دى بقميص نوم
اكيد بينيكها
انا لازم اعرف الموضوع ده ايه
وطلعت اوضتها وفضلت تفكر شوية وبعدها نامت
امها خرجت من اوضتها وبصت عليها
وبعدين نزلت تحت على طراطيف رجليها
واول ما دخلت اوضة حجاج
لقيت هناء ف حضنه
هو وراها وحاضنها من ضهرها
والقميص مكشوف عن فخادها
وايديه حاضنة بزازها
فكرت ف نفسها
ايه الموضوع
ف الضهر اخدها لحضنه قبل الغدا
وبالليل نايمة ف حضنه
انا لازم بكرة اعرف الموضوع ده ايه
*********************
الصبحية
الغفير جاهز بالعربية
عشان يوصل هدى وهناء لمدارسهم
ومرات الغفير لسه ف اوضتها
حجاج صحى بدرى وفطر مع هناء
طلع فوق لمنى
اول ما شفته نطت ف حضنه
لكن حجاج سحب كلوتها
ورزع فيها زبه نص نص
منى انسجمت وابتدت تكاكى من المتعة
وشغالة اوف اه واف اح
دخله كله يا عمدة
هدى كعوايدها نسيت الكتاب ورجعت تاخده
سمعت الاهات من اوضة امها
راحت تبص بالراحة
تلاقى حجاج على ضهره
وامها فوق منه بتهز ف وسطها
امها بتقول سبنى انا اتنطط متهزش وسطك
امها رفعت وسطها لفوق بالراحة
وهدى شافت طول الزب وكله داخل ف كس امها
امها اشتغلت تنطيط
واخدت لسان حجاج تمصه
هدى كانت بتعصر بزازها
لكن سمعت صوت هناء بتنادى تحت
امها وحجاج منسجمين مش سامعين حاجة
نزلت هدى وراحت مدرستها
وهى بتفكر
انا لازم اتناك زيهم
واحدة تبات ف حضنه بالليل
وامى بس نخرج ويفضالها الجو
انا لازم ابقى عشيقته رقم تلاتة
وكسى يجرب الزب الطويل ده
*****************
...............
..
الجزء الثامن
حجاج يوصل الكلية قبل 9
المحاضرة تقريبا الساعة 10
نزل وركن جنب الكافتيريا
البنات لقاهم حيخرجو م الكلية
مش شايفينه ع الكافتيريا
نادى عليهم
صبحو عليه وكانو مستعجلين عايزين يخرجو
سمرة...
معلهش يا عمدة رايحين مشوار كدة
وحنرجع قبل المحاضرة
حجاج ..
مشوار ايه ولا مش من حقى اعرف
سمر...
احنا حاجزين دور ف السنترال حنكلم اهلنا
حجاج...
مش فاهم
سحر...
حنفضل نفهم فيك والدور يفوتنا
حنكلم اهلنا ف التليفون
حجاج...
مش تقولو كدة
استنو كدة حاشوف حاجة
يروح العربية ويطلع التليفون اللاسلكى
يسحب الاريـال ويلاقى فيه حرارة
مش قلت لكم انتو حتجرو ورايا
اهو خدو كلمو اهلكم
سمرة...
ايه ده يا عمدة
حجاج...
تليفون لاسلكى وكمان محافظات
انا لسه مجربتوش
لكن اهو حظكم تجربوه
تعالو ع الكافتيريا
طلب الشاى والبنات قعدت
اتصلت سحر الاول وقامت تتكلم برة
رجعت بعد شوية
اخدته سمرةواتكلمت
واخيرا سمر اتكلمت دقيقتين ورجعت قعدت معاهم
سمرة..
اهو الاصحاب بجد
الصاحب تلاقيه وقت الشدائد
يلا اطلب لنا افطار
حجاج...
ايه المدينة مفيهاش افطار ولا ايه
سمرة...
ايه
وتشاور لرمزى هات سندوتشات جبنة وبطاطس
سمر...
انا عاوزة اربعة فول
سحر...
وانا لو ممكن برضو اربعة لانشون بالجبنة
حجاج...
عن اذنكم اشوف لى اصحاب تانيين
سمرة...
بتتخلى عننا وقت الفلس
احنا اتصلنا باهلنا عشان يبعتو لنا فلوس
حجاج...
ما دام فيها فلوس نشوف اخرتها ايه معاكم
يرغو شوية ويحاسب الكافتيريا
بعدها يدخلو المحاضرة
وكان كل شوية بيدون ملاحظات اثناء الشرح
يخرجو من محاضرة يدخلو التانية وراها علطول
الساعة اتنين البنات ترجع السكن
وهو يرجع البيت
يلاقى الكل منتظره ع الغدا
بعد الغدا
منى قامت وتقول لهدى اطلعى ريحى شوية
هدى...
حاقعد اتفرج ع التلفزيون كمان شوية
الشغالة استأذنت تروح اوضتها
وهناء قالت حتدخل تذاكر
وهدى ربع ساعة
ووقفت نزلت كلوتها وقالت لحجاج..
عايزاك تنيكنى وتدخل زبك كله جوه كسى
عايز اتمتع
حجاج...
هو النيك سهل معاك ولا ايه
ده حتصرخى وتبكى وتنزلى ددمم
وممكن الاسعاف تاخدك
تعالى امتعك من غير نيك
هدى...
بس انا نفسى انت تنام على ضهرك
وانا اتنطط على زبك وهو جوه كسى
حجاج...
بس تعالى هنا
يرميها ع الكنبه
يفشخ رجليها وينزل براسه بين فخادها
يلحس كسها شوية ويمص شوية
بعدها يلاعب زنبورها
ويجى يدخل لسانه وينيكها بيه
هى تصرخ من المتعة وشغالة تخبط
وتطلع بزازها تفعص فيهم
هناء سمعتها بتصرخ
طلعت بصت عليهم ودخلت من تانى
هدى اتفرمت ونزلت مرتين متعتها
وبالعافية عرفت تطلع السلم
امها كدة كدة عرفت امتى بيجيها حجاج
اول ما دخلت اوضتها نامت وما حستش بصراخ بنتها
حجاج خلص من هدى
دخل لهناء
هناء اخدته بالحضن وقالت
فرمت البنت بس اوعى تفتحها
حجاج اخد شفايفها مص وبوس وقال
امتى عذرك يخلص
هناء...
النهردة اخر يوم
وبكرة اتجهز لك يا حبى
********************************
********************************
تانى يوم يعد ما رجع من الجامعة
لقى هناء على سنجة عشرة
سحبها ع العربية
طلع على المأذون
طلب منه يكتب لهم ع السنة
لكن المأذون لازم يكون معاها ولى
مش موضوع 18 سنة ولا 17
حجاج يطلع بيها ع البلد
وهناك يجيب خالها ويروح البلد اللى جنبهم
هناء كان معاها شهادة ميلاد غير البطاقة
ولما يتأكد من اسم امها واسم خالها
يقرا عليهم السنة ويجيب شهود عدول
ويكتبو قايمة وكدة
وحجاج نبه ان الموضوع ما يوصلش لبلدهم
والمأذون اخد اجره
والشهود كمان اتسلكو
وخالها اخد له قرشين
ورجع حجاج لبيت ام هدى
لقى الكل مستنى قلقانين عليهم
وهما بيتعشو
قالهم انا وهناء اتجوزنا
هدى قامت لاوضتها
وامها حصلتها كمان
وكانو زعلانين شوية
ومشت الامور طبيعى
الصبح بعد ما هناء وهدى ما يطلعو للمدرسة
حجاج يطلع ينام مع منى
منى من السعادة وشها رجع ينور
ومش زعلانة من جواز حجاج وهناء
بعد الغدا بيكون مع هدى يفرمها تفريش
ومشى الحال طبيعى
كان لسه معملش دخلته على هناء
*********************
فى يوم هناء وهدى ف المدرسة
منى كانت بعد ما تتفرم منه ترجع تنام
ولو حصل ايه متحسش
الشغالة راحت مع جوزها السوق
الباب بيخبط
يفتح يلاقى سمر لوحدها
حجاج...
اومال فين باقى الشلة
سمر...
سمرة وسحر راحو البلد يباتو هناك
وانا حسيتها ماديا
حتضيع عليا تمن المواصلات
انا باروح البيت مرة ف الشهر
بابات ليلتين وارجع بالشهرية
ابويا على قد حاله
حجاج ...
اجيب لك افطار ولا شاى
عشان محدش هنا
سمر...
كلهم مرة واحدة اختفو فجأة
حجاج ...
هناء وهدى ف المدرسة
وخالتى نايمة لو حصل ايه مش بتسمع
والشغالة طلعت من شوية راحت السوق
سمر قربت منه وقالت ...
يعنى كدة انا وانت والشيطان تالتنا
حجاج ...
وانت عايزة الشيطان يجى ولا ايه
سمر...
مش قصدى
حجاج حس انها محتاجة شوية متعة
حجاج...
ايه شكلك كدة مش طبيعى
ليه كدة مرة واحدة عرقت كدة
ومش على بعضك
سمر...
اصل خايفة تهجم عليا وتفترسنى
حجاج...
طب لو قلت مش فاهم
سمر...
اصل فيه اوقات كدة
ودى حاجة تخص النساء
بتبقى الواحدة مش على بعضيها
وانا دلوقتى ف الاوقات دى
حجاج..
طب تعالى نخرج برة
سمر تروح تقرب من حجاج وتقول...
ممكن تبوسنى
محتاجة اى حاجة فيها حنان
حجاج...
بوس بس مش اكتر من كدة
ولا تحبى اعيشك المتعة من غير ضرر
سمر...
يعنى ايه من غير ضرر
حجاج...
انت جاية بعد فترة الحيض
وجسمك محتاج حاجة كدة نقول عليها
عايزة يعنى شوية متعة
ومن غير ضرر يعنى
انت بنت وحتبقى زى ما انت بنت
سمر...
قصدك تمتعنى من غير ما تضرنى
وانا اضمن منين
حجاج...
هو مفيش معاك حبيب كدة ولا كدة
سمر...
انا والبنات كنا اتكلمنا قبل كدة عنك
وقلنا يا ترى حيحب مين فينا
لكن انت قلت على هناء
حجاج ...
تعالى قربى كمان شوية
واول ما قربت اخد شفايفها ومصهم
وهى لفت ايديها على راسه
عايز تبوس زيه ومش عارفة معندهاش خبرة
حط ايديه تحت دراعاتها ووقف بيها
فضلت متعلقة وهو لف ايديه حوالين ضهرها
هى منسجمة مع البوس
وبتبص لقت نفسها ع السرير
سمر...
لا ارجوك يا حجاج كدة ما ينفعش
حجاج...
احنا قلنا ايه ..من غير ضرر
نومها على ضهرها
فك زراير بلوزتها
وهى بتحاول تدارى بزازها
لكن راح يبوس شفايفها
ايديها طلعت تدوس على راسه
نزل لرقبتها وصدرها
بعدها لقيت انه شغال رضع من بزازها
فضلت تقول اه اه اه
قلعها البلوزة والسونتيان كمان
سمر بتفعص ف بزازها
نزل يبوس بطنها وسرتها
فك زرارين من الجيبة وسحبها منها
نزل براسه ع الكلوت
اشتغل شفط ف كسها من برة
جه يسحب الكلوت هى اتمنعت
لكن رجع يمص من تانى
زاح الكلوت على جنب
ونزل بلسانه يلاعب كسها
كسها كان عليه شوية شعر قصيرين
الظاهر نتفت او حلقت من اسبوع او اتنين
سمر بتصرخ من المتعة
سحب الكلوت وهى رفعت وسطها عشان يقلعه
ابتدى ينيكها بلسانه
هى قالت له اوعى تقلع خليك كدة
لكن ف لمح البصر قلع البيجاما
وراح نام عليها
حط شفايفه على شفايفها
وصدره نزل بيه على بزازها يعصرهم
زبه كان على كسها بالطول
فضل يروح ويجى عليها
الزب يفرش الكس
والصدر يعصر البز
ابتدت تصرخ متعة
لفت ايديها على ضهره وتشده عليه
بعدين ايده راحت ومسكت زبه
واول ما مسكته صرخت
ايه ده سيبنى اشوفه
هو خلاها نايمه وطلع وقعد على بطنها
قالها ضمى بزازك
وراح مدخله ما بين بزازها وناكها شوية
حاول يدخله بقها وهى قرفانة
تفت على زبه
قلبها على بطنها ونام عليها
مسك بزازها وبيعصرهم
وحط زبه ما بين فخادها لفوق
واشتغل ينيك
سمر نزلت متعتها واتخشبت
وهو راح منزل لبن على طيزها
شالها وهما عريانين ع الحمام
ودخلو البانيو سوا
وعمل معاها دور تانى
استمتعت سمر ومن غير ضرر
بعد ما لبسو وقعدو ف الصالة
سمر...
اوعى حد
قاطعها حجاج...
يستحسن متجبيش اى سيرة للى حصل
كأنه محصلش ابدا
واى مرة تحسى انك عايزة تجربى من تانى
تيجى لوحدك
وانا امتعك وبعدها ننسى الموضوع
وطلع لها قرشين حلوين
عشان تشترى الهدوم اللى تعجبك
سمر...
وهو ده تمن اللى احنا عملناه
حجاج ...
تمن ايه يا عبيطة
ليه انا اللى طلبت
انت اللى جاية ولما الفرصة متاحة عملنا
المفروض انت اللى تدفعى
انا من فترة عايز اديك فلوس
ما انا عارف حالتك المادية
بعد كدة انا حاديك كل شهر
بس بشرط
سمر...
شرط ايه
عايز تنام معايا من تانى
حجاج...
انا مش عايز كدة
ومش حاعمل معاك الا لو انت طلبت
شرطى متقوليش لسمرة ولا سحر عن موضوع الفلوس
خليه سر ما بينا
سمر...
قصدك لو عرفو ممكن هما يجو كمان
يطلبو منك تمتعهم
حجاج...
لا مش كدة
قصدى عشان ميبصوش لك كدة ولا كدة
اما لو اى واحدة جت عايزة تتمتع
انا مش ممانع
متعة بس ...مفيش حب
*********************
....
الجزء التاسع
العمدة بسطاويسى ف البيت مع سنية
شغال بتعبانه يرزع فيها
هو عدى 50 سنة ولسه تعبانه شغال
بس ممنوع ينيك اى واحدة
سنية منعته
سنية عندها حوالى 48 سنة
بعد ما فرمها واترمو ع السرير جنب بعض
بسطاويسى ...
عايزين ندور على عروسة لحجاج يا سنية
سنية ...
متحاولش معاه
هو راسه والف سيف هناء والا بلاش
بسطاويسى ....
خايف تكون اخته
سنية ...
انا مش فاكرة ان امها جاتك هنا ابدا
دى بنت ابوها مش بنتك
انا حادور من تانى ف حاجة فهيمة
كانت بتكتب اسامى كل النسوان اللى حبلت منك
بسطاويسى...
بس فين هناء دلوكيت
اتجوزت نميرى واخدها وطفش
سنية ....
لا ..مش كدة
انا عرفت ان نميرى اتجوز بنت خاله
وراح معاهم القصاصين عايش هناك
اما هناء هربت وطفشت
وحجاج لساته بيدور عليها
بسطاويسى...
لما هى هربت وطفشت يدور عليها ليه
سنية ...
هربت من حكمك انها تتجوز نميرى
بتحب حجاج وبرضو مش عايزة غيره
بسطاويسى ....
لولاك يا سنسن ولولا حبك
ما كنت اتجوزت ولا دقت كسك
بس انت فاكرة يوم ما شحطته فيك عند عشة الفراخ
سنية...
ودى لحظة تتنسى يا عمدة
ده يوم من عمرى
احلى لحظة ف حياتى
لما لقيت تعبانك بيلغوص ف كسى
انا كنت فاكراك يوميتها العمدة
واستعجبت من طوله وعرضه
بسطاويسى ...
وانا كنت فاكرك فهيمة وقتها
بعدها كل كساس البلد اتفشخت قدامى
وكل واحدة تقول نيك يا عمدة
سنية...
هو انت نكت فهيمة الاول ولا صبيحة مرات مغاورى
بسطاويسى...
اول واحدة بعدك
كنت نايم ف مخزن السلاح
وجت صبيحة جايبة وكل لجوزها
تحسبنى مفاورى
رقدت جنبى ف الضلمة
وقالت يا مغاورى
فكر فى زب بسطاويسى
عايزة زبك يبقى قد بتاع بسطاويسى
قلت مبدهاش
سديت بقها وشحطت زبى ف كسها
وكانت بتتلوى زى الحية
واول ما اتكلمت معاها انا بسطاويسى
وكسها اخد على تعبانى
نطقت وقالت نيك بس بالراحة
وحبلت من ليلتها ف بنتها مرات عويس
وبعدها ابتدت تروح وتيجى عليا
لحد ما اخدت النطة اللى هى
وحبلت بالواد حسيب
سنية...
م الصبحية
حاقلب البيت فوقيه تحتيه
لحد ما القى اسامى النسوان اللى حبلت منك
بسطاويسى...
اللى ف البلد مقدور عليهم ف جوازهم
انا بس اللى مخوفنى
بت المأمور ومرات اخوها
خايف يكونو بت وواد ولما كبرو يجوزوهم
سنية...
مش امهاتهم عارفين انهم من نطتك
اكيد مش حيوافقو
خليك ناصح يا عمدة
يلا جهز تعبانك لدور تانى
يا اخواتى انا لولا تعبانك ده
كنت مت من زمان من حسرتى
يلا يا بسطتى
*************************************
الصبحية
هناء وهدى راحو المدرسة
حجاج طلع لمنى فوق واداها الزب التمام
بعدها راحت تنام
سمع الشغالة بتتخانق مع جوزها
اول ما وصلت
حجاج...
مالك يا بهية بتتخانقى مع جوزك
بهية ...
خيب الرجا اقول له رايحة اجهز فطار للعمدة
وراسه والف سيف تعالى عايزك
حجاج...
عايز منك ..طب مش تطاوعيه
بهية ...
عايز ينام معايا
حجاج...
ده جوزك ولازم تطاوعيه
بهية ...
رحت له ولهلب نارى
بعد دقيقتين بقى زى دكر البط
وانا بعدها اولع ولا اتحرق بجاز
حجاج...
يعنى مش بيكيفك
بهية ...
لا بيكيف ولا نيلة
وانا افضل مشعللة
حجاج...
يعنى انت مشعللة نار وعايزة حد يطفيها
بهية ...
طب اعمل ايه يا عمدة
حجاج...
تعالى هو العمدة عملوه ليه
مش عشان يطفى النار اللى مولعة
وراح سحبها من بزازها
بهية ...
لا يا عمدة ميصحش
العين متعلاش ع الحاجب
انت العمدة وانا الخدامة ميصحش
حجاج سحبها من ضهرها
واول ما حست بجرباحة النخل بين فخادها
نزلت على ركبها
اشوفه يا عمدة
حجاج نزل بنطلونه
واول ما شافته ومسكته
بصت لحجاج ...
امصه يا عمدة
حجاج ..
خدى راحتك
فضلت تمص وتلحس واتفننت ف المص
بعدها نومها ع الكنبة
ورزع نصه ف كسها
بهية سدت بقها
وبتقول يا بوى بوى على زب العمدة
دخل كله واشتغل نيك
بعد نص ساعة كانت جابت كل اللى فيها
وقالت فضيهم جوة يا عمدة مش وقت حبل
وملا كسها لبن
حجاج ...
كل يوم والتانى
بعد ما تمشى البنات للمدارس
حاديك النيكة التمام
بس اهم حاجة تحفظى اسرار البيت
فاهمة
بهية ....
انا خدامتك يا عمدة
وعمرى ما اطلع سر برة
بس انت كل اسبوع مرة وانا اشبع
ربنـا ما يحرمنا منك يا عمدة
يستحمى ويطلع الكلية
****************************
الصبحية برضو ف نفس الوقت
سحر وسمرة يرجعو المدينة الجامعية
يلاقو سمر نايمة وبتحلم
بتفعص ف بزازها وتلعب ف كسها
وبتهلوس ف كلام
مص بزى ده يا حجاج
وادى ده كمان رضعة
حط حتة من زبك
اعصرنى جامد يا عمدة
سمرة...
وحياة شعرى ده
سمر نامت مع حجاج
وراحت ناحيتها وشاورت لسحر
نزلت على بز سمر وابتدت ترضعه وتمصه
وسحر ركبت ع الجنب التانى وعملت زيها
سمر...
ايوة يا حجاج مص حلو
خدلك مص ف كسى
ايوة مش حاقول لسمرة ولا سحر
اللى عايزة تتمتع
انت تمتعها من غير ما تضرها
تنام معاك بنت وتطلع برضو بنت
متعة اه ...بس من غير حب
انا مش عايزة احبك
عايزاك تمتعنى كل ما اروحلك لوحدى
بلاش تعض بزازى
افرمنى يا عمدة
سمرة...
انا عايزة اعمل زيك يا سمر
سمر وهى نايمة من غير وعى...
لو عايزة العمدة يمتعك تروحى الصبح على 9
وهناك حتشوفى اللى عمرك ما شفتيه
زب يجى نص متر
مش بيدخله
بيفرش به تفريش
سمرة تروح عضاها من بزها
سمر تقوم فاطة من مكانها
انتو بتعملو ايه
هو انا قلت ايه
سحر...
انت قلت كل اللى حصل بينك وبين حجاج
قومى وصحصحى واتكلمى
والا حنطلب من ادارة المدينة اوض بعيد عنك
سمر قامت تعيط
بعدين اعترفت بكل اللى حصل
ورجعت تبكى وتقول
انا ضعفت وانا قاعدة جنبه
كنت طالعة من الدورة وجسمى مولع نار
ورحت اخدت منه بوسه
وبعدها حصل اللى حصل
بس وحياة ربنـا انا لسة بنت
سمرة...
طب وانت تزعلى نفسك ليه
وانا كمان حاشوف نفسى معاه
طالما حيحافظ علينا كبنات
اتمتع وانا زى ما انا بنت
سحر...
بتتكلمى جد يا سمرة
سمرة...
اه والنعمة
بدل ما نشتغل سبعة ونص
حجاج يمتعنا ويحافظ علينا
احنا نطب عليه
ونقول له احنا عايزين زى سمر
اما كلنا مع بعض
او بلاها صحوبية
انا كمان كسى عايز شوية مص
وتروح تترمى ع السرير وتكشف نفسها
سمر وسحر يروحو يكبسو عليها
يمصمصوها ويمتعوها
ويبدلو ما بينهم واتمتعو كلهم شوية
استحمو وراحو الكلية
يلاقو حجاج بيفطر لوحدة
يصبحو عليه ويطلبو افطار
بعد الافطار
سمرة...
المحاضرة اللى جاية الدكتور اعتذر عنها
متيجى نروح معاك البيت
نفسى اخد شاور ف البانيو
سحر...
وانا كمان نفسى استحمى ف بانيو
حجاج...
وايه المشكلة
نروح واعملو اللى انتو عايزينه
بعد الافطار يحاسب حجاج ويركبو معاه
وهناك يوصلو البيت
الخدامة تطلع وتقول....
جهزت الاكل يا عمدة
وقت الغدا ابقى اجى احضر السفرة
سمرة...
لا انت روحى اجازة لاخر اليوم
احنا نعرف نجهز السفرة
حجاج يشاور لها خلاص روحى
سمرة معاها شنطة بلاستيك
تقول انا حاستحمى الاول
تدخل ربع ساعة
تاخد شاور ومعاه الشامبو
تطلع لافة شعرها بفوطة
ولافة جسمها بفوطة
وتروح الصالة قدامهم
وتفك الفوطة اللى على جسمها
سمرة...
ايه رأيك يا عمدة
مش برضو زى جسم سمر
حجاج يبص على سمر وهى تبص ف الارض
حجاج...
هى قالت لكم
متعة من غير حب
يقوم لسمرة وحاضن فيها
قومى يا سحر ع الحمام
سحر...
لا انا حاخد الحمام بعدين
سمرة ...
يلا على اوضة النوم
تمتعنا زى ما متعت سمر
متعة اه ..من غير حب
سحر...
اه يا كسى يا فاتح نفسى
**********************************
...
الجزء العاشر والاخير
بعد اربع سنين
هناء كانت خلصت الدبلوم
بعد الدبلوم دخلت كلية تجارة
اما هدى عاشت السنين اللى فاتت وهى راضية
بالتفريش والمتعة اللى بتشوفها
اما منى
كان معاها عيل 3 سنين وبنت بتعلمها المشى
وهدى دخلت اداب قسم جغرافيا
وسمر وسمرة وسحر
اتعودو على تفريش حجاج
يستمتعو وكمان يبقشش عليهم فلوس
حجاج قال لهم
بعد ما تتجوزو لازم ازور كساسكم
*******************************
حجاج دخل تخصص نسا
وسمرة دخلت باطنة وحميات
وسمر دخلت *****
اما سحر دخلت قسم الرمد
والكل مجتهد ف دراسته
*********************************
كمان تمر كام سنة تانية
حجاج بعد ما وضب اموره وبيجهز للماجستير
كان شغال ف مستشفى خاص مؤقتا بالليل
اما الصبح كان موظف ف مستشفى عام
معجبوش الوضع استقال من شغل الحكومة
وبعد الماجستير عرف يفتح عيادة خاصة
العيادة كانت كبيرة
كانت شقتين مفتوحين على بعض
وهناء كانت ماسكة السكرتيرة
*****************************
صاحباته البنات كلهم اتجوزو
وبرضو فتحو عيادات ف المنصورة ونواحيها
اما سمر كانت موظفة ف مستشفى بلدهم الحكومى
ظروفها مش مساعدة عشان تفتح عيادة
********************************
منى
العيال بقو 3 عيال
ولدين وبنت
وفرحانة بيهم لابعد مدى
********************************
هدى اتقدم لها مدرس ووافقت
واتجوزت ومفيش خلفة
قالت تروح تكشف عند حجاج
واول ما دخلت ونامت ع الشيزلونج
الممرضة طلعت برة اوضة الكشف
وهناء وقفت معاه وبيرغو
وكل ما تحاول ترجع اوضة الكشف هناء تشغلها
********************
حجاج رفع جيبة هدى وتنى رجلها
سحب كلوتها وحط ايده على كسها
حجاج....
تحبى نكشف ولا تجربى اللى نفسك فيك
هدى....
يا اخى اخيرا
نيك يلا ارحمنى عايزة ادوقه
حجاج...
انا حاكشف دلوقتى
ولما تيجى البيت حاوريك النيك
هدى...
والحريم اللى ف البيت
امى تقول ايه
وهناء تقول ايه
حجاج...
امك وهناء متعودين ينامو الضهر
تعالى بس انت الساعة اتنين ونص
وانا حافتح لك
مشتاق برضو للكس القشطة ده
هدى...
ما هو كان قدامك
وياما اترجيتك تفرمه
حجاج...
لو كنت عملتها ايامها
مكنتيش اتجوزت الشخص اللى بتحبيه
هدى....
اااه لو اقدر
اتجوز قلب حمادة
وف نفس الوقت يبقى زبك اللى بيكيفنى
حجاج يطلع زبه ويدك ربعه ف كسها
هدى...
كله كله
حجاج ...
لا ده تصبيرة
هدى تزحف لتحت فيدخل نصه
جت تصرخ سد بقها
وفضل ينيك شوية
نزلت متعتها
وهمدت مكانها
حجاج طلع زبه منه ودخله هدومه
وقومها تلبس
خرجت م العيادة ودخلت هناء
هناء...
ايه الاخبار دوقتهولها
حجاج...
اديتها النص
وحتيجى الضهرية بكرة تاخده كله
دخلى اللى بعدها
هناء...
خلى بالك
اللى بعدها متتحملش ربعه
انا مش عارفة كل الستات اللى بتيجى هنا
كلهم مش جايين لكشف
الكل جاى يتناك
***************************
هناء قاعدة على مكتبها
تدخل عليها 3
هناء...
اهلا بالدكاترة
كشف ولا زيارة
سمرة...
من ده على ده
هناء...
طب استنو كمان اخر كشفين
بعد ما يخرجو
تدخلو مع بعض
...........
بعد شوية تدخل سمر وسمرة وسحر
هناء...
تحبو ابعت لكم عصير
ولا ابعت المطافى
سمرة..
لا المطافى اللى هنا كفاية
هناء...
اوعو تنسو
متعة اه ...حب لا
ربنـا يقدرك يا جوزى ع التلاتة دول
دول مش بيشبعو
حجاج اول ماخرجت هناء
مسك سمرة ع الواقف
ميلها لقدام
سحر كانت بتمص له زبه
رفع هدوم سمرة ونزل كلوتها
سحر طلعته من بقها وعلى كس سمرة عدل
خمس دقايق اترمت سمرة
دخلت سحر
فرمها واترمت تلاعب كسها
لقى سمر نايمة ع الشيزلونج
راح وكبسه فيها كله مرة واحدة
لفت رجليها عليه
عايزة احبل هاتهم جوه
............
بعد فترة
بقى دكتور مشهور وبقى غنى
فتح دورين مع بعض
عمله مستشفى خاص
وجاب سمر وسحر وسمرة يشتغلو معاه
هناء حبلت
اضطرت تاخد اجازة وتقعد ف البيت
********************************
سنية بتدور ع العمدة وهى فرحانة
وصل العمدة..
حصل ايه.. الف مرسال م الصبح
سنية...
لقيت كراسة فهيمة
ام هناء عمرها ما جت هنا يا عمدة
كانت بتحبل من جوزها وتسقط
لحد ما اخر حمل ثبت معاها
هناء مش بنتك يا عمدة
يسطاويسى...
متأكدة يا سنية
سنية...
ايون مية المية
ادى كل ست حبلت معاك
وكمان اسامى العيال اللى خلفتها
دول 24 عيل وبنت
ومفيهمش هناء ولا امها
احنا لازم نزور حجاج ف بيته
ونخليه يدور على هناء
مش معقول لحد دلوقت مش عايز يتجوز
قلت لك م الاول يا عمدة بيحب هناء
*****************************
مستشفى بسطاويسى
حجاج سماه كدة
اسم له رنة
المستشفى بقى مشهور جدا
خصوصا ف تخصص النسا والولادة
و 99 % من النسوان اللى بتيجى للكشف
وبتكون عايزة تحبل
حجاج كان يوريها زبه ويدكه فيها
سواء وافقت او مش موافقة
واللى تحبل تدارى ع الموضوع
*******************************
حجاج كان بينيك النسوان ف المستشفى
وكان معظمهم بيحبل
وف البيت
منى وبنتها هدى
وبهية
وسمر وسمرة وسحر كمان بيجو البيت
اما مراته هناء
نوت والنية للخير
انها حتمنعه من نيك النسوان
عشان اختلاط الانساب
وممكن يفلت منهم الموضوع
وميقدروش يلموه
كل ست حبلت من حجاج
عندها خلفية انه فيه غيرهم
وتاخد بالها عشان محدش يتجوز اخته
**********************************
حجاج كان ف يوم اجازة
عمل عزومة ف البيت
عزم سمرة وسمر وسحر واجوازهم كمان
وهدى وجوزها
وكانت ام هدى ف العزومة
يخبط الباب جامد
بهية تفتح الباب
بهية...
اهلا بسيدى العمدة الكبير وتروح تزغرط
اول مرة العمدةبسطاويسى يزور حجاج
البيت اللى اتأجر منه اوضة
لحد دلوقت عايش فيه ومش عايز يسيبه
الكل وقف احتراما للعمدة الكبير
سنية...
انا وسى العمدة جايين نقول لك
العمدة وافق تتجوز هناء
تقدر تدور عليها وتتجوزها
نفسنا نشوف لك عيل
حجاج يروح يسلم ع العمدة ويبوس ايده
زمايله يعملو زيه
العمدة...
مين دول يا حداد
حجاج...
دول زملاتى يا عمدة
شغالين معايا ف مستشفى بسطاويسى
بسطاويسى ...
واللـه فيك الخير يا حداد
سميت المستسفى على اسمى
حجاج...
اومال اسم العمدة الكبير
هدى تروح تبوس ايده ووراها جوزها
حجاج...
دى تبقى هدى وجوزها
هدى تبقى صاحبة البيت ده ودى امها
منى تروح تبوس ايده
والعيال وراها يبوسو ايده
العمدة ...
مين دول يا حداد
حجاج ...
دول ولادى يا عمدة
العمدة....
ولادك
ازاى تتجوز من غير رضاى ولا علمى
حجاج...
ثوانى كدة ..ويشاور لهناء تسلم ع العمدة
هناء تروح تسلم وتبوس ايده
هناء بقت حاجة غير اللى كانت عليها
بقت ست اورجنال مش فلاحة
كملت تعليمها
حتى لهجتها اتغيرت
العمدة...
مين دى يا حداد
حجاج....
دى تبقى هناء مراتى
ودول يبقو ولادنا
والست منى هى اللى بتربيهم وترعاهم
اصل هناء رجلها على رجلى ف الشغل
يلا يا ولاد روحو سلمو على جدكم وجدتكم
العيال تروح تنط على حجر جدهم وجدتهم
بسطاويسى اول ما البنت باست خده
نسى كل زعله
بسطاويسى...
لا كدة انا مش زعلان خالص
طالما اتجوزت اللى بتحبها غصب عنى
لو طاوعتنى ومشيت على كلامى
مكنش حيبقى معاك ولاد زى دول
اعز م الولد ..ولد الولد
زغرتى يا سنية
سنية...
زغرتى يا بهية انا صوتى واجعنى
بهية ومنى وهناء يزغرتو
بسطاويسى فى ودن سنية...
اللى اسمها منى لهطة قشطة يا سنسن
والكل يعيش الفرحة
العمدةبسطاويسى بقى له احفاد
عاش العمدة بسطاويسى وتعبانه
وعاش العمدة حجاج ونسوانه
ولتذهب النسوان الى الجحيم
****************** تمت ************
----------------------------------------
لمتابعة قصة ابو البطل بسطاويسى وتعبانه
----------------------------------------الغفير بسطاويسى كان قاعد غفير ع الدرك
كان كل ما تغفل عينيه يلاقى تعبانه بيتهز
حلم بسطاويسى ان يتجوز او على الأقل يجرب
يجرب مرة يدك تعبانه جوه البير
تعبانه كبير وطويل لما بيدكه فى الحمارة
كانت الحمارة تبرك مكانها من كبر التعبان
البلد كليتها عارفه ان تعبانه طويل وكبير
عشان كدة محدش عايز يجوزه بنته لتموت منه
فى مرة العمدة بعته البيت يجيب له شوية
بخور يبخر بيهم المخزن اللى فيه السلاح
لما وصل مكنش فيه الا الست فهيمة الخدامة
وكانت مفلئسة بتنضف عشة الفراخ وتلم البيض
فهيمة عليها طياز كبيرة زى ما تقول جبلين كدة
اول ما شافها مفلئسة مسك تعبانه يهز فيه
تعبانه قام واتنفض عمل زى ماسورة البندقة
راح طلعه من كنه ودخل على فهيمه
من غير تفاهم زقه بين الجبلين وهزه هزتين
الست فهيمة تقول له جاتك ايه يا عمدة
مش صابر لما نخش اوضتنا يا خويا
تقوم تكشف هدومها وتنزل لباسها الاصفرانى
تقول ليه بتاعك عامل كده زقلطه قبل ما
يجى حد ويشوفنا تبل له بين الشفرتين
يلا زقلط الزقلوط يا عمدة
بسطاويسى مهوش سامع بتقوله ايه
تف على تعبانه وراح مزقلط نصه
الست فهيمة تتكفى على وشها وبتصرخ
لما تعدل نفسها تلاقى بسطاويسى مش العمدة
وبسطاويسى بص يلاقيها مرات العمدة
يقول لنفسه نهارك اسود يا بسطاويسى
مرت العمدة فضلت متنحة وهى بتبص على بتاعه
تقول له ايه ده يا بسطاويسى
يقول تعبان يا فهيمة
تقول انا مش فهيمة يا واكل ناسك .انا ستك سنية مرت العمدة
تعالى جوه يخرب مطنك ليشوفوك
يدخل وبرضه تعبانه هايج
تسحبه منه وتدخله اوضة الغلة والدقيق
تمسكه وتقوله اوعاك حد يسمع بكدة
انا حاخليك تجرب بس بشويش ومن غير غشم
تدخل حتة حتة ومتكترش على نصه
تقوم نايماله على شوال الغلة وترفع رجليها
تقول زقلطه بالراحة حتة حتة
فضل يزقلط ويزقلط وفى الاخر دكه كله
خلاها تنز ميه من قدام و(....)من ورا
ربع ساعة ولا اكتر اتنفض بسطاويسى وكب لبنه
جو البير وغرق الغلة
قالها ماهو يا مرت عمى العمدة شغال تعبانى اهوه
لا هو فتقك ولا شرمك
اخدتيه كلاته ومموتكيش علاه ميرضوش يجوزونى
سنية...اوعاك تقول للعمدة ولا اى مخلوق انك نكت
مرات العمدة محدش يصدقك ويطخوك
انا حاخليك تزقلط كل مرة تيجى هنا
بسطاويسى نسى هو كان جاى ليه
رجع لمخزن السلاح
العمدة بيقول له فين البخور يا وله
بسطاويسى ...بخور ايه يا عمدة
العمدة.......يا ولة مش انا بعتك تجيب شوية بخور م الدوار
بسطاويسى ....نسيت يا عمدة ..انا مخى دفتر
العمدة....طب اترزى هنا .منتاش خارج من المخزن
............اوعاك تطلع لاوديك غفير ع الطاحونة القديمة
............تطلع لك العفاريت يقلبوك لجحش
العمدة ياخد كل الغفر ويوزعهم على الخدمة وبسطاويسى قعد محبوس جوات المخزن من غير وكل ولا مية.
العمدة يرجع البيت منفوخ
الواد عليوة العطار عمل له تحويجة حتحوّق معاه وتخليه زى الحصان مع مراته ع السرير
عليوة قاله تدهن بيها حتة اللحمة وهو حيشد لوحده
العمدة يوصل البيت ويفكر شوية
هو الواد يقصد حتة لحمة ندهنها وناكلها
ولا يقصد الزبر بتاعه يدهنه قبل ما ينام مع مراته
جاتك وكسة يا عليوة منيش خابر اعمل ايه
الست سنية جت وركبت ع السرير
تصبح على خير يا عمدة
العمدة...مالك يا سنية ملكيش نفس فى النيك ولا ايه
سنية...ما هو باينة من اولها مفيش رجا .كل يوم تيجى واهو نفس اللى بيحصل كل ليلة قبل ما تزقلطه ميتك تهرب منك
نام يا عمدة نام ...شد لحافك وتصبح على خير
الست سنية لساتها بتفكر فى اللى شافته من المتعة والنيك من زبر بسطاويسى وانها اتمتعت لاول مرة فى حياتها
لازم اخلى بسطاويسى كل مرة يجى هنا يمتعها
بس هو ليه يحسبنى فهيمة ..هو بينيك فهيمة ولا ايه
بكرة لازم اعرف السر ده من اوله لاخره
وراحت ف النوم وهى بتحلم بزبر بسطاويسى
العمدة وادى نومة ريحتينى يا سنية
دقايق وكان بيشخر
بسطاويسى اول مرة يبقى لوحدة جوات مخزن السلاح
شوية كدة وسمع كركبة برة وبعدين صوت واحدة جاية
تقول اتاخرت عليك يا مغاورى ادينى جبت لك الاكل يا خويا
( مغاورى دة يبقى شيخ الغفر )
تدخل جوات المخزن هو انت هنا يا مغاورى
بسطاويسى يعمل نفسه نايم
الست صبيحة تيجى قالعة توبها وتقعد بقميص فلاحى وتنام جنبه وتحط قفاها فى وشه وتزنق بطيازها عليه
صبيحة..لو عملتها زى امبارح ورميت لبناتك بدرى مش حاجى تانى ..شوف لك صرفة فى الحال داهوت
انا نفسى تدكه فيا لحد ما يبقى قد تعبان بسطاويسى زى ما باسمع بيقولو تعبانه نص متر يا خويا صحصح كدة وورينى كدة حتعمل ايه اهو جيتك من غير لباس عشان متتعبنيش
فكر كدة قبل ما تزفلطه فيا فى تعبان بسطاويسى
يقوم بسطاويسى مادد ايده ويكشف عن طيازها ويلاعب تعبانه شويه يروح شادد ويدخله بين رجليها
صبيحة...متحطش يدك حط زبرك وخليه يشد ويتعصب
يقوم بسطاويسى يفشخ رجليها لفوق عشان يفتح طريق لتعبانه وتف على ايده ودهن تعبانه
ودخله يفرش شوية على زنبورها وخرم طيزها
صبيحة ..انت لسه بتلعب بايدك يا مغاورى
دخل دخل بسرعة قبل ما يكب لبنه
بسطاويسى وهو مش شايف المكان ضلمة
بيلعب فى شفرات كسها وحاول يدخله بس الخرم ضيق
صبيحة ..مدت ايدها وفتحت شفايف كسها..اهو دخله كدة
بسطاويسى من غير سابق انذار دخل نصه
صبيحة تصرخ يمد ايده ويسد بقها
بسطاويسى ...اهو جاكى تعبان بسطاويسى يا صبيحة
مش بتقولى بتحلمى بيه اهو جه حد عندك يلا استمتعى
فضلت تزوم وتقول لبسطاويسى خلاص سبنى شيل يدك
بسطاويسى شال يده وهى فضلت تروح وتيجى
بعدين قدرت تنام على ضهرها وتقوله خد راحتك
ركب بسطاويسى عليها وهى لفت رجليها
متزودش عن نصه يا بسطاويسى
عشان خاطرى يا خويا نصه بس
بسطاويسى ...ما هو كلاته فى كسك يا صبيحة
صبيحة...طب احلف قول والنعمة كلاته فى كسى
بسطاويسى ...والنعمة كسك شفطه كلاته لحد بواضينى
صبيحة ....طب اضرب يا اخويا اضرب
اشمطنى وكيفنى قبل ما يجى مغاورى
الا هو فين راح مغاورى
بسطاويسى ...وان ايش عرفنى
صبيحة ...يا بختك يا صبيحة كنت باحلم بتعبانك واتحقق اهو
يا ما كان نفسى من زمان ادوقه . حلاوة تعبانك يا خويا
اضرب مترحمش خلينى استكيف
ان ش**** مترجعش يا مغاورى جاتك ايه
برضو اهو الزبار الصُح مش بتاعك اللى عامل زى البعبوص
بسطاويسى شغال نيك لاكتر من نص ساعة
لما قرب ينزل لبنه راس زيه بقت زى زب الجحش
كبهم جواها ولا يسأل ولا يحزنون
بعدها قامت صبيحة ولبست
صبيحة ...حلال فيك الوكل يا بسطاويسى
رُم عضمك يا خويا ..لو عزتك بعد كده
بعد العشا كل ليلة لو لقيت لمبة الجاز ع الشُباك يبقى تخبط
وتسأل عن مغاورى .وبعدها اشبعك نيك
الهى ما ترجع يا مغاورى وياخدك الشديد القوى
فوتك بخير يا خويا..اوعاك تنسى لمبة الجاز ع الشباك
بسطاويسى يقوم يشوف الوكل
يلاقيها نص بطة فى شوية رز ياكل ويشبع
يقول مرت مغاورى حتشبعنى ومرت العمدة تدينى فلوس
بلاها جواز انيك البلد الاول بعدين افكر ف جواز
تانى يوم الست سنية قالت اعرف حكاية فهيمة مع بسطاويسى
شافت فهيمة عند عشة الفراخ مفلئسة وتنضفها
زى ما كنت هى ذاتها بتعمل كدة
الست سنية راحت خبطاها على طيازها
فهيمة قامت اتنرت لقدام وبتقول يا حوستى
سنية...ليه مفلئسة يا فهيمة مش خايفة تلاقى زب بيضربك
بين برجين الحمام دولا
فهيمة ...زبر ايه يا ستى ..هو فيه حد يقدر يوصله
مقفول وما حد زاره من كام سنة من يوم ما مات المرحوم
ولا فيه حد يقدر يمتعنى زى ما كان المرحوم
سنية...ولا تعبان بسطاويسى
فهيمة... وانا شفته وين تعبان بسطاويسى اهو بنسمع كلام
سنية ...يعنى ما دقتهوش يا فهيمة
فهيمة ...اعدم نظرى يا ست ولا دقت غيره كمان
من بعد المرحوم لا نمت مع حد ولا حد نفسه فيا
سنية...مجربتيش خالص يعنى يا فهيمة
فهيمة ...احلف لك بايه وحياة سيدى العمدة ما شفت بعد زبر المرحوم زبر تانى حتى بصى اهو كله نجيلة منتفتش من زمن
سنية ..طب انتفى النهارده حاجيبلك اللى يزوره
فهيمة....طب احلفى كدة قولى وحياة سيدى العمدة
العمدة كان طالع وبتنحم وبيعدل فى العباية
سنية... يا عمدة يا سى العمدة
العمدة ....نعمين يا ست الستات
سنية...ابعت الجحش بسطاويسى عشان حنحرك الكنب وفهيمة تنضف تحتها واهو نوكله لقمة ترُمّ عضمه ما هو غلبان لا ام ولا اب ولا مَرة ترعاه تلاقيه عايش ع المش
العمدة...يا دى حنيتك اللى حتطمع الناس فينا
حاضر لاجل خاطرك وخاطر الخير يا سنوستى
سنية...تحب نحضرلك ايه وكل ع الغداء يا سى العمدة
العمدة..ادبحى بطة وفرختين واعمل رز معمر وبامية وشوية تقليّة مفلفلة بالشطة ياروح العمدة يا غالية
سنية..م العين دى للعين دى يا غالى يا سى العمدة
ويمشى العمدة وهو منفوخ وتمشى وراه الغفر
سنية ...يلا يا فهيمة الحقى علّقى الطبيخ وادبحى بطتين وجوزين ديوك ووزة خلينا نعمر الطاسة لبسطاويسى
فهيمة...حتخليه ينيكنى يا ستى طب احلفى
سنية...يلا خلصى جاتك ايه
العمدة يوصل دوار العمودية ويسأل عن بسطاويسى
مغاورى...اهو مرزى جوات المخزن من ليلتها يا عمدة
العمدة...طلعوه يا شيخ الغفر
بسطاويسى..ايو يا ابا العمدة عايزنى ولا ارجع انام
العمدة...تروح البيت يا وله حينضف الاوض
تحرك الكنب والدواليب وكل اللى يقولوك عليه وبعدين ترجعه من تانى واوعاك تكسر حاجة يا وله ..اكسر رقبتك
بسطاويسى...انا جعان يا عمدة اروح اشوف لى حاجة
العمدة....هناك حيوكلك يا واكل ناسك يلا غور
مغاورى..ملقتش حد الا الغبى بسطاويسى
العمدة...ليه انت تقدر تحرك الكنب لوحدك ولا انت ترضاها لنفسك يا شيخ الغفر تنضف البيت وتكنسه
مغاورى...كلك مفهومية يا حضرة العمدة
العمدة ..عيل غلبان يكنس ويمسح ويلاقيله جناح فروجة
اهو نعمل ايه ..اعمل الخير وارميه البحر يا مغاورى
مغاورى ...يا سلام على الحنية ..يا سلام على المفهومية
كلك خير يا سى العمدة .البلد كلاتها بتدعيلك
العمدة ...خد يا وله يا بسطاويسى
بسطاويسى ..نعم يا حضرة العمدة
العمدة ..ابعت الغفير اللى هناك وانت ابقى غفير ع الدوار
واوعاك تسيب خدمتك وقول لستك مرات العمدة ان العمدة حيتاخر ..رايح المركز ويمكن ارجع العصر يا وله
بسطاويسى...مين اللى رايح المركز ان حاقعد خدمة على دوار العمدة مش حاروح لا مركز ولا مديرية
العمدة..انا اللى رايح يا واكل ناسك
بسطاويسى ..طب وانا مالى
العمدة...غور غور جاتك داهية تشيلك طول عمرك غبى
بسطاويسى وصل بيت العمدة
يدخل علطول من غير ما ينادى ولا ياخد اذن
يدخل جوة الدوار يلاقى مرات العمدة مفلئسة
راسها تحت الكنبة وطيازها رافعة لفوق
تعبانه يقوم مرة واحدة يروح يبله من ريقه
وينزل هدوم الست ويدخله مرة واحدة فى كسها
فهيمة ....الحقينى يا ستى الجحش بتاع العمدة نط عليا
الحقينى يا ستى وهى بتصرخ
الست سنية تيجى تجرى ايه يا جحش بتعمل ايه فى فهيمة
فهيمة...ايه يا ستى انت لسه حتكلمى الحمار ابعديه عنى
الست سنية .تشاور له يبعد شوية وتقول ارجع يا جحش لورا
يقوم بسطاويسى يرجع عن فهيمة وزبره عامل زى البندقية
فهيمة تعرف تطلع راسها من تحت الكنبة ولما تبص تلاقيه بسطاويسى
فهيمة...مش تخبط يا بسطاويسى قبل ما تدخل
هو انت داخل زريبة وتروح ترجع زى ما كانت
سنية ...بتعملى ايه يا فهيمة
فهيمة...قرش صاغ وقع منى هنا بادور عليه
سنية ...خش كمل يا بسطاويسى
بسطاويسى يمرجح فى فهيمة وهى كل شوية تزوم وتلوى جسمها
فهيمة...متخليش حمار العمدة يكب لبنه جوة يا ستى
سنية...متكبش لبنك جوة يا حمار
بسطاويسى...حاضر يا مرت سى العمدة
بسطاويسى شغا لمن نار لحد ما لبنه رماهم بره الشباك
اتعدلت فهيمة ولقيت زبر بسطاويسى لسه واقف
فهيمة..مش حاقدر تانى يا ستى
سنية...مصيه ونضفيه يا فهيمة
فهيمة تمسكه وتنضفه وتغسله بالمية كمان
سنية...تعالى ورايا يا بسطاويسى
ربع ساعة لحد ما فهيمة قدرت تقوم تروح تلاقى الست سنية راكب زبر بسطاويسى وشغالة تتنطط
سنية...تعالى يا فهيمة اتفرجى على النيك الصُح
اهو الرجالة اللى تعرف تنيك
لا تقوليلى العمدة ولا المرحوم
تعالى جربى واتنططى شوية
تنزل سنية وتركب فهيمة وتتنطط شويتين لحد ما تننرعش وتتنفض وتترمى تلعب فى كسها وتخر ميتها
ترجع سنية وتنام على ضهرها
سنية...يلا يا بسطاويسى ورينى همتك
بسطاويسى ياخد وقت ياما لحد ما ينزل لبنه ويترمى جنب مرات العمدة بعد ما هى اخدت اللبن جوه كسها واترعشت بعدها ونامت وهى بتنزل مية متعتها
ربع ساعة تتعدل سنية وتقول يا فهيمة روحى شوفى الوكل استوى ولا ايه هاتى طبق بامي وصحن رز وبطة لسيد الرجالة عنتر زمانه بسطاويسى
سنية عمرها يجى 25 سنة
العمد اتجوز ياما عشان يخلف
فيهم اللى ماتت واللى طلقها
عليوة العطار بيقول له مفيكش عيب يا عمدة
كل العيب فى النسوان للى بتتجوزها
العمدة اخدها عقيدة هو سليم والنسوان معطوبة
لحد اخرواحدة وهى سنية اخدها غلبانة من سبع سنين
كل سنة تقول حبلت ياعمدة وبعد شهر شوية ددمم تنزل وتقول سقط يا عمدة
العمدة شبط فيها وماتجوزش عليها من سبع سنين
هى دى اللى حتجيبلى العيل
كانت سنية وبتساعدها فهيمة يقنعو العمدة انها حبلت
وتدارى عنه الدورة الشهرية شهر ولا اتنين بعدها الست سنية بتسقط يا عمدة تعمل ايه ماهو مفيش منه رجا لو طلقها
حتعيش مع مين ومن يتجوز بعد العمدة طليقته
بعد ما خلص اكل بسطاويسى راح عند بواب الدوار يمسك الخدمة جاب له شوالتين فرشهم وراح ف النوم
سنية قعدت مع فهيمة يدبرو ملعوب ع العمدة
العمدة معاه 50 فدان غير طاحونة شغالة
قالت لفهيمة انها خلصت الدورة الشهرية وبسطاويسى فضى لبناته جواها وممكن تحبل
لو حصل كد بقت بوابة السعد فتحت لها وكدة كدة نقول ابن العمدة والليلة بت يا فهيمة حاخلى العمدة يشبع نيك ماهو كدة كدة مفهوش الا نقطة لبن بينزلهم والعيب فيه ممنوش كلام بس هو بغباوته مقتنع بكلام الواد عليوة العطار نخليه يعيش على اوهامه ماهو اتجوز 7 قبل كدة ومحصلش حمل مع واحدة منهم يبقى العيل يجى وهو رجله والقبر
سنية....اوعاك السر ده يطلع لحد حانغنغك معايا
بس يحصل الحمل يا بت حتشبعى نيك ونقدية كمان
فهيمة...ليلة السعد ما يحصل كدة يا ستى
سنية ....روحى شوفى الواد بسطاويسى فين
راحت فهيمة لقيته نايمة صحته تقوله تعالى اتغدى يا وله
لما سمع اتغدى قام زى الرهوان
جابت له فهيمة بعد ما دخل جوه فروجة بحالها
اكلها كلها وقام يتمطع طلعت له سنية بقميص نوم بترتر
فهيمة قوم يا وله شوف الست جوه عايزة ايه
سنية..يلا ياوله اركبنى ومترحمش خلى بالك م الياب يا بت
اخد يقطع فيها وهى بتتلوى زى التعبان لحد ما جاب اجلها ورماهم جواتها
سنية حست بنار جوة كسها وحطت مخدة تحت طيازها ورفعتها عشان اللبن يفضل جوة
سنية...ادى بسطاويسى فروجة تانية ويطلع ياكلها وهو قاعد خدمة برة وسبينى انام ساعتين
العمدة وهو راجع من المركز عدى على الواد عليوه العطار
انت يا واد يا عليوة هو انت قلت التحويجة ادهنها فين يا وله
عليوة..ادهن بشرك يا عمدة يعنى قبل ما تيجى تنام مع الجماعة بساعة كدة حتلاقى نفسك حصان
العمدة وصل البيت لقى فهيمة فى وشه
العمدة ..فين ستك يا بت يا فهيمة
فهيمة..ستى استنت سى العمدة وبعدين نامت الضهرية
العمدة..... طب هاتيلى الغدا يا بت
يدخل الحمام يدهن زبه ويخرج يتغدى
بعد ما يتغدى يدخل اوض النوم يشوف الست حرمه لابسه قميص النوم ابو ترتر اللى بيجننه يقوم قالع ملط وينط عليها مرة واحده ويدخل زبره ويفضى لبنه علطول
بس يطلع زبره يلاقيه كل لبن
العمدة..الواد عليوة سره باتع كل ده لبن
سنية..كله ده يا عمدة من القميص ابو ترتر
طعوستنى لبن يا عمدة الظاهر مشعلل نار يا عمدة
العمدة...انا حاسس انى نزلت لبن زى ميه الطرمبه
حاسس حيجى العمدة الصغير يا سنسونتى
سنية ...يسمع من بقك ****
العمدة ينام شوية ويقوم يستحمى ويلبس العباية وطالع ع الدوار يلاقى الواد بسطاويسى نايم جنب البوابة
العمدة...واد يا بسطاويسى هوالاكل خلاك تنام كدة
بسطاويسى .وكل ايه يا عمدة هما كام جناح وتقول عليهم وكل
يرجع العمدة ويقول لفهيمة
العمدة ..بت يا فهيمة حطيله حتتين من البطة يا بت بلاش جناحين خليه يتقود شوية ما هو غلبان
بسطاويسى..**** يخليك يا حضرة العمدة
بعد شوية فهيمة تنادم عليه عشان يدخل
يخش جوة يلقى صنية الوكل وعليه رز معمر ووزة بحاله
بسطاويسى ..الوكل ده كله ليا يا فهيمة
فهيمة.اومال ليه كل واتغذى عشان الجمل اللى جوه مستنى
بسطاويسى ياكل نص الوزة وتعبانه يتحرك
يقول لفهيمة..اياكى تلمى الاكل يا بت راجع تانى اكمل
يروح للست سنية ينيك فيها يجى ساعة يملاها لبن
ويرجع يكمل وكل لحد ما يفطس
بسطاويسى..نكمل بكرة يا ست تكونى رجعتى لعافيتك
اشوفكم على خير
بسطاويسى يخرج يروح الترعة ينط فيها ويستحمى ما هو طول النهار بينيك ولا همه ميه ساقعة ولا برد
يطلع بعد المغرب يروح القهوة يطلب شاى وتعميرة معسل
ماهو الست سنية اداته نص جنيه بحاله
نص الجنيه يجيب كيلو لحمة ويفيض
الكلام ده سنة 1973 من زمن فات
بعد ما شرب الشاى والمعسل اخد بعضه يتمشى فى البلد ماهو نايم طول النهار ينيك وينام
وصل لحد بيت مغاورى شاف لمبة الجاز منورة
طب عايز يفتكر هى صبيحة قالت ايه ...مفتكرش
راح خبط الباب وقال شيخ الغفر هنا
طلع له مغاورى عايز ايه يا واد يا بسطاويسى
بسطاويسى ...عايز اشرب شاى .مفيش عندكو عشا
مغاورى فكر فى كلام العمدة اعمل الخير وارميه البحر
مغاورى..يا صبيحة انا رايح الدوار وراجع نص الليل
حضرى حالك يا بت والبسى القميص المشجر
وابقى طلعى لقمة ونص كوباية شاى للواد بسطاويسى
يا بسطاويسى الست حتطلعلك لقمة اتقوت بيها وكمان شاى
وبعد ما تاكل تنام على المسطبة دى عشان ابو الحصين ميدخلش عشة الفراخ ولما ارجع ابقى اسلكك بسيجارتين
اوعى تمشى من هنا اوعاك
بس يمشى وصبيحة تجيب لبسطاويسى فروجة بحالها
وتسيب الباب موارب
بسطاويسى ياكل ويدخل لصبيحة يعمرها يالنيكة اللى هى
ما هو عم مغاورى زى العمدة كمان ممعهوش عيال
وهو رايح الدوار عدى فى طريقة ع الواد عليوة العطار واخد تحويجة بخمس قروش من بتاعة العمدة
صبيحة قبل ما يدخل بسطاويسى كانت دبحت بطة كمان وحطتها ع النار
بسطاويسى قعد معاها ساعتين لحد ما شطب لبن
اخر مرة سد كسها بطرحتها عشان اللبن مينزلش
بعدها طلع ع المسطبة عشان ينام طلعت له صبيحة البطة كلها
اكلها ونام (هو اتعود ياكل وميقولش اكلت ايه )
رجع مغاورى نص الليل دخل الحمام دهن زبره وع الضلمة دخل على صبيحة ركبها كام دقيقة ونزل لبنه جواها
ونفس اللى حصل مع العمدة لما شاف كل اللبن اللى على زبره
قال التحويجة عملت شغل
جه يقول فين الوكل صبيحة قالت له الوكل قدامك اهو ع الطبيلية انت تعبتنى عايزة انام
بسطاويسى فضل نايم لحد ما الشمس حرقته
خبط على صبيحة مفيش فطار
شوية وطلعت له فايش ولبن فطر وراح على بيت العمدة
لقى غفير هناك قاله روح انا خدمتى هنا واسال العمدة
الغفير رجع لدوار العمدية يساله شيخ الغفر ليه سبت خدمتك
يقوله بسطاويسى قعد هناك وانا جيت هنا
العمدة ...سيبه خليه هناك ممنوش فايدة هنا
بسطاويسى يشوف فهيمة رايحة زريبة البهايم وهى بتنضف ومفلئسة تلاقى بسطاويسى وراها ..تكشف هدومها وتقوله بس اوعاك تنزل لبنك جوات كسى يفضل ينيك نص ساعة لحد ما تدخل عليهم سنية وتقول العواف
بسطاويسى العولف يا ست هانم مرات ابويا العمده
تعالى خدى شوية اللبن اللى حينزلو دول
تروح تفلئس ويطلع تعبانه من فهيمة ويدخله فى سنية ودقيقة ويكب لبنه يملاها من جوة وياخد قصرية اللبن اللى حلبتهم فهيمة من الجاموسة ويشربهم كلهم .
بسطاويسى...عايز اكل حمام زغاليل بيقولو بيزود النيك
سنية..ادبحى جوزين تلاتة يا بت عشان بسطاويسى يسد معانا
العمدة فى الدوار وتوصله اشارة من المركز يحضر فورا
يروح العمدة جرى للمركز
الحرب حتقوم وعايزين كل شباب البلد واى حد تحت 30 سنة يكون جاهز بكرة الصبح
يرجع العمدة يلم شباب البلد من 18 ل30 حتى الغفر معاهم
حتى مغاورى ومفضلش من الغفر الا 3 منهم بسطاويسى
العمدة قسمهم غفير يمشى وراه وغفير على مخزن السلاح وبسطاويسى على بيت العمدة
العمدة من اول الشمس ما تطلع يقعد فى دوار العمدية
(دوار العمدية فيه السلاح وشغل الغفر والتليفون وبعيد عن بيت العمدة ...العمدة بيغير على نسوانه )
كان يقعد العمدة عند التليفون يستنى اى اشارة ومشغل الراديو عشان يسمع الاخبار والبلد بتيجى تقعد هناك
بسطاويسى يقعد النهار كله فى بيت العمدة ينيك سنية وفهيمة وشبعان بط ووز وفراخ وحمام
بعد المغرب يرجع العمدة ومعاه الغفير ينام ع البوابة
بسطاويسى يروح ينام مع صبيحة ينيك وياكل ويبات هناك والفجر يطلع ينام ع المسطبة برة الباب
يعدى شهر ومرات العمدة الدورة الشهرية متجيش
وكمان صبيحة زيها
بعد ما اتاكدت صبيحة من الحمل مرضيتش تخليه ينام معاها ولا يبات كمان ..كان يجى ياخد الاكل وقرشين صاغ كل يوم ويمشى ...اما سنية كمان خلته ينام مرتين كمان وبعدها
قالت خلاص انت مع فهيمة بس وكل يوم لك 10 قروش
وتاكل زى ما بتحب بس انا حبلت بس متقولش لحد لحد ما اتأكد ..وبعد ما اتأكدت عطت بسطاويسى 5 جنيه بحالهم
قالت اللى حصل يبقى سر ومتقولش لحد حاجة .فاهم
بسطاويسى فاهم يا ست سنية ..المهمة خلصت مبروك عليك الواد ومبروك عليا 5 جنيه كل شهر
سنية..بتقول ايه يا بسطاويسى
بسطاويسى..5 جنيه كل شهر مش ابنى حتكتبيه باسم العمدة
ومتخافيش لو 5 جنية مش حافتح بقى
راح لصبيحة..هو انت حتكتبى ابنى ياسم مغاورى
صبيحة..ابنك ايه يا بسطاويسى
بسطاويسى..ماهو بقالك سنين محبلتيش الا بعد ما زارك تعبانى وملاكِى لبن حاخد 2 جنيه كل شهر غير الاكل.واسكت
ويعدى شهر ونص كمان وسنية وصبيحة فى نفس اليوم بعتو للداية عشان تكشف عليهم
تعدى على صبيحة الاول وتشتغل الزغاريت صبيحة حبلت
فى الشهر التالت
الحرب قامت فى نفس اليوم 6 اكتوبر
الداية كشفت على سنية وقالت الست حامل والداية طارت للعمدة فى الدوار تزغرت
الداية ...مبروك يا عمدة يا حضرت العمدة مبروك
العمدة ...**** يبارك فيك عقبال ما يرجعولنا الابطال سالمين
( بيحسب بتبارك له على النصر )
الدايه... مبروك يا سيد البلد جايلك الولد
مبروك يا عمدة الست سنية حبلت فى شهرها التالت
العمدة ...بتقولى ايه يا ست لواحظ
الداية ...جنيه بحاله يا عمدة والنبى ما اخد اقل من جتيه
الست سنية حبلت والنعمة الشريفة حبلت
العمدة يقوم يفز من مكانه تمسك فيه الدايه ومتسبوش الا بعد ما طلع الجنية واخدها جرى للبيت والداية وراه تزغرت
بعدها يعمل العمدة اسبوع افراح وليالى ملاح
بعد كام شهر ترجع الناس اللى كانت فى الحرب
ومغاورى كان مستنيه الواد عليوة ع الطريق عشان يبشره
والتحويجة عملت مفعولها والست حبلت وكمان مرات العمدة حبلت وانتو التنين اللى جربتو تحويجتى
مغاورى ياخدها جرى للبيت فرحان وطاير من الفرحة يلاقى بطن صبيحة منفوخة يفضل يبوس فيها ويبوس بطنها ويقولها من النهردة حاجيب لك خدامة لشغل البيت متعمليش حاجة
الواد عليوة العطار فضل يقول الرك ع التحويجة
اللى عايز خلف ياخد من التحويجة
ناس كتير اخدت ومحصلش حاجة
لحد ما فى يوم الست سنية قالت للعمدة مش التحويجة يا عمدة
الواد بسطاويسى سمعته بيدعيلك بالخلف والعيال بعد ما امرت يا عمدة ان ياكل عندنا ..العمدة فضل يفكر ويفكر
جاب مغاورى شيخ الغفر يقوله انا باقول سبب الخلفة مش تحويجة الواد عليوة العطار افتكر كدة لتكون طلعت اكل للواد بسطاويسى قبل كدة ودعالك
مغاورى..ايوة حصل يا عمدة فى مرة جانى وقال مفيش عندكم لقمة كدة ..وانا قلت للجماعة يطلعوله عشا وشاى وليلتها نام على المسطبة قدام الباب للصبح
العمدة...اكيد دعالكم بالخلفة بعد ما اكرمتوه يا مغاورى
الجماعة بتاعتنا سمعته وهو بيدعيلى بعد ما اكل فراخ
احنا لازم تعمل له اعتبار م النهردة يبقى الشيخ بسطاويسى
( الست سنية فى الاصل ابتدت تحب بسطاويسى )
البلد فضلت تتكلم عن الشيخ بسطاويسى وبركاته
كان فى مرة شفناه عند الطاحونة القديمة وهو بيغلب العفاريت
فى مرة بسطاويسى شفته ماشى على وش مية الترعة
فى مرة شفت بسطاويسى ماسك الديب من ديله وبيمرجحه
وطلعت اساطير عن الشيخ بسطاويسى
يقوم واحد مش بيخلف متجوز من كام سنة يعزمه ع العشا ويسيبه قدام البيت يدعيله ....وهو قاعد يقوم يشمر عن تعبانه ويهزه ..الست من جوه شافت تعبانه من الشباك
بسطاويسى دخل البيت والست مقدرتش تتكلم خايفة يسخطها ولا يدعى عليها راح نط عليها واداها الزبر المعتبر
ومقدرتش تتكلم يقولها بسطاويسى هى دى البركة
والموضوع ده حصل اكتر من 3 مرات مع ناس تانية
بعد شهرين تحل البركات على اهل الدار والحريم تحبل
يقومو اهل البلد يلمو من بعضيهم ويبنو له بيته ويزوقوه ويعملو له مقام ( مقام الشيخ بسطاويسى )
فضلت تروحله النسوان اللى عايزة خلفة
اللى تيجى يقولها بعد ما تخلص الدورة تيجى تاخدى البركة
وفضل ينيك النسوان وتحبل وذاع صيت بسطاويسى فى البلد والبلاد اللى جنبيها
مرات العمدة وهى بتولد لما عرف العمدة جابت ولدين مع بعض العمدة طب ساكن ومات من الفرحة
وورثت سنية الارض والبيت والطاحون
مرات مغاورى جابت بت
بعد ما خلصت نفاسها راحت لبسطاويسى واخدت منه البركة عشان عايزة الولد
بعد كام شهر حبلت من تانى
سنية تبعت لبسطاويسى يجيلها البيت
طلبت منه يتجوزها عشان يرعى ارضها والطاحون
وفعلا يتجوز بسطاويسى من سنية والبلد كلتها تحسد سنية على بسطاويسى وبركته اللى خدتها
بعد كام شهر حبلت سنية من تانى ومرات مغاورى جابت الولد
بسطاويسى كان عايش فى النعيم
ليل نهار ياكل البط ويقوم ينط
بسطاويسى ابتدى يحب سنية وعايز يبطل ينيك نسوان
نص نسوان البلد حبلت منه وابتدت تخف من على بسطاويسى
بسطاويسى كان شغال غفير مش معتمد يعنى مش رسمى
بطل يشتغلها من تانى
كان مغاورى شيخ الغفر يحب على ايده
وجت انتخابات العمودية
عشان بسطاويسى يترشح سنية كتبت له 20 فدان
ولما بسطاويسى اترشح للعمودية الناس خافت تترشح قدامه
بعد الانتخابات بسطاويسى بقى العمدة
بقت الناس تبوس ايده وتتمنى الرضا منه
بعد ما بقى العمدة الست سنية بتحب بسطاويسى
قالت انا عايزة الليلة دى اعملها بحب
لما رجع بسطاويسى دخلت عليه سنية وعيونها كلها حب وشهوة ونيران الحب مشعللة فى قلبها
حس بيها بسطاويسى
قرب منها وحضنها وحط ايد على طيازها والتانية على بزازها
كان بيفرك البزاز وراح واخد شفايفها فى بوسة طويلة وبقى شفايفها شويه فوق وشوية تحت وكان بيضرب طيزها بطريقة سكسية خالص .
سنية ...اه منك يا قاسى
بسطاويسى ....هو انت لسه شوفتى حاجة .
وراح رماها عى السرير وبقى فوقيها مسك بزازها يعض فيها بشهوه كبيرة ويمشى لسانه علي الهالة بتاعة بزازها وبعد كده مص حلمتها وقرص بزتها الشمال)
سنية ...ااااه يالراحة يا حبيبى
بسطاويسى ...مش انت عايزة حب ..استنى وتشوفى
سنية قلعت القميص ونزلت بايدها لتعبانه وفضلت تفعص فيه
سنية...هو ده اللى باموت فيه يا بسطتى
بسطاويسى فضل يلحس جسمها كله لحد ما نزل بين وراكها ونزل بلسانه يلحس كسها وينيك بلسانه
سنية ...لا كدة حاموت منك يا بسطتى
بسطاويسى ..يلا قومى يا سوسو مصى تعبانى
سنية ...حاضر يا سبعى حاضر يا دكرى
سنية مصت شويه..بعدها بسطاويسى نومها على ضهرها وحط رجليها على كتافه وفضلت يضرب بتعبانه على كسها
وراح مدخل راسه وبس وفضل يدخله ويخرجه
سنية دابت وراحت فى دنيا تانية
دخله كله سنيه اتعوجت
سنية ..بالراحة يا حبييى
بسطاويسى فضل ينيك فيها بالراحة لحد ما جابت اخرها
بعدها بسطاويسى قالها حاجيب خلاص حترتاحى
وراح ناتر لبنه كله جواها .سنية سحبت بسطاويسى عليه
خليك عليه متقومش حسسنى انك بتحبنى ومسكت فيه وضمته على صدرها ولسه تعبان بسطاويسى فى كسها ومع اول بوسة تعبانه قام تانى فضل ينيك من تانى وهى حاضناه وضامه فيه
سنية...من اول مرة ادوق تعبانك حبيتك
بسطاويسى ..ما هو اول كس يدوقه تعبانك كان بتاعك
خلصت النيكة ونامت سنية فى حضن بسطاويسى العمدة
بعدها نسوان البلد كانت بتيجى عشان تاخد البركة
قبل ما تدخل كانت فهيمة تفهم النسوان اللى تدخل هناك
اى حاجة تحصل جوة متقولش عليها لحد واى واحدة حتحبل متقولش اسرار الشيخ بسطاويسى
واللى مش حتحبل يبقى عندها عطل
كانت الست تدخل تلاقى البخور وبعد ما يطير البخور لفوق كان العمدة يحضنها وعشان عمدة متقدرش تقول لا
بعد شوية يركب تعبانه او نصه جوة البير ويملاها لبن
وفيه منهم اللى عجبها تعبانه تطلب مرة تانية
يقولها تيجى بعد يومين
بركات العمدة بسطاويسى وصلت لمأمور البلد
المأمور اتصل بيه وقاله بنتى ومرات ابنى مش بيخلفو ما تييجى يا عمدة تشوفها بشوية بركة من بركاتك
بسطاويسى...ابعتهم دوار العمدة ومجيش معاهم
بعد يومين وصلت بنت المأمور ومرات ابنه
لما قعد معاهم هما الاتنين وسألهم عن رجالتهم
بنت المأمور ..بتاعه صغير ومش بالحق اتمتع يدوب دقيقتين
ومرات ابن المأمور..بتاعه بينزل لبن قليل وبرضو مش بالحق ااستمتع ولا ادوق حلاوة النوم معاه
بسطاويسى ..حاقولكم على سر لو كتمتو عليه حتحبلو
وطلع لهم تعبانه يجى فوق 40 سم
البنات اتهبلو ومش مصدقين
قالهم تحبو تلمسوه ولا اكتر
البنات راحت تفعص فيه ويقوله ازاى يدخل البتاع ده
يقولهم اللى عايزة تدوق تقلع
البنات بصت على بعض
بنت المأمور ..ايه رأيك يا ماجدة ندوق ومنقولش لحد
ماجدة..الصراحة فرصة مش حتتعوض
بسطاويسى دخل نصه فى بنت المامور اسمها مريم
مريم..اه يا ماجدة حاجة ولا فى الاحلام
ماجدة تنزل تبوس شفايف مريم حادوق يا حبيبتى
بسطاويسى ناك الاتنين على دورين فى ساعة وكان بيبدل بينهم ونزل مرة هنا ومرة هنا
البنات انبسطت اخر انبساط من المتعة اللى شافوها
بسطاويسى ...بصو اقولكم ايه
اللى تجيها الدورة بعد ما تخلص تقول الشيخ بسطاويسى زارنى فى المنام اروح له بزيارة وتيجى تاخد النيكة الصح
واللى متجيهاش الدورة تبقى حبلت ومبروك عليكم
ماجدة...انا خلصت الدورة من كام يوم
مريم ...وانا خلصت من يومين
بسطاويسى معاكم اقل من شهر
لو مجتش لكم الدورة يبقى حبلتو
لكن لو حبيتو تدوقو من تانى يبقى مرة كمان وبعدها يضركم
لما تروحو متخلوش رجالتكم تقرب لكم الا بعد 3 ايام عشان يرجع ضيق زى الاول عشان تعبانى وسعهولكم شوية
تانى يوم جت صبيحة مرات مغاورى
دخلت من غير ما تاخد اذن فهيمة
اخدت النيكة اللى هيا ورجعت البيت مدروخة
مغاورى ...مالك يا صبيحة حصلك ايه
صبيحة..كنت عند الشيخ بسطاويسى اخدت بركاته يا خويا
اه يا خويا على شفته .نور ربانى ابيض زى اللبن ملانى وخلانى فرحانة قوى قوى
معاورى ...ش**** يا شيخ بسطاويسى بكرة احب على يده
وعدى الشهر بنت المامور ومرات ابنه قطعن عنهم الدورة
اخدو اسبوع بعدها مفيش
اتفقو مع بعض يزورو بسطاويسى ويدوقو تعبانه
اخدو زيارات ياما وتلفزيون يشتغل ببطارية العربية ومعاه بطارية كمان
دخلو اخدو 3 ادوار ورا بعض بس بنص التعبان عشان لو كان فيه حمل ما يسقطش
والعمدة بالليل راح يشغل التلفزيون قدام بيته
كان بيشغل مسلسل اه يا زمن بتاع عزت العلايلى وليلى حمادة واشرف عبد الغفور وكان 1977
البلد كانت تتلم الرجالة فى ناحية والستات فى ناحية
بعد المغرب الست عدالات بتجرى
الست فوزية بتجرى ليه يا ام حسين
عدالات..عايزة الحق التمثيلية ف تلف الزين عند العمدة
كانو بيقول عن التلفزيون تلف الزين
كان بسطاويسى الناس تخاف منه عشان بركة
فى يوم صبيحة شافت الواد عليوة العطار بيسرق العجلة (الجاموسة الصغيرة) بتاعة بيت مصيلحى بتاع الطاحون
صبيحة طبعا عارفة لا فيه بركات لبسطاويسى ولا نيلة
راحت قالت له عليوة سرق عجلة مصيلحى
الصبح جه ينوح ويلطم مصيلحى وراح للعمدة يجيب له حقه ويعرف له مين اللى سرق العجلة
بسطاويسى غمض عيونه وفضل يتهز ويبرطم بكلام
مش مفهوم بعدها فتح عيونه وقال
الحقو الواد عليوة العطار تلاقوه بيبيعا فى السوق
الغفر ومعاهم مصيلحى طارو ع السوق ودورو لحد ما لقيو عليوة وهو بيفاصل فى تمن العجلة مع حد بيشتريها
سحبوه من قفاه ومعاه العجلة وطوالى ع العمدة
العمدة بعته المركز واتحبس
بعدها مفيش مخلوق قدر يسرق بيضة من عند حد
ماهو بركات العمدة حتكشفه
المامور جاب ابنه وجوز بنته عشان يحبو على يد بسطاويسى
والمامور مبسوط من العمدة عشان الامن مستتب وقد ايه البلد بتاعتهم بقت النموذج فى الامان والامان وقريب حيزوره مدير الامن عشان يستبارك هو كمان
بسطاويسى بقت له عيون فى كل مكان الجامع والقهوة
واى حاجة تحصل يكون له علم بيها
وبركاتك يا بسطاويسى
تمت***** مع تحيات بساويسى
ابن العمدة ............ابن الوز عوام
الجزء الأول
...
وزع الشربات يا ولد
ادبح العجل يا مخيمر
...
حاضر يا حضرة العمدة
.....
يلا يا اولاد خلى البلد تفرح
ولد العمدة بسطاويسى رايح الجامعة
حيبقى حكيم قد الدنيا
العمدة بسطاويسى ( بتاع قصةبسطاويسى وتعبانه )
كان اتجوز مرات العمدة بعد ما مات
وهو اترشح للعمودية وبقى عمدة
اتجوز سنية وكانت خلفت اتنين
العمدة القديم مكنش بيخلف
بسطاويسى نط كام نطة على مرات العمدة سنية
فحبلت
ويوم الولادة العمدة مات م الفرحة
لما عرف انه خلف ولدين
وبعد كام شهر
بسطاويسى اتجوز سنية وكمان بقى عمدة
بعدها خلفت ولد ومن بعده بنت
الولد ده هو صاحبنا ف القصة
منصور وعلوان اخواته الكبار
ودول مكملوش تعليمهم
وملازمين العمدة فى مشاغله وارضه
اما البنت اتجوزت بدرى
وصاحبنا اسمه حجاج...حجاج بسطاويسى
حجاج نجح ف الثانوية العامة بمجموع كبير
والتنسيق وداه طب المنصورة
ودى اقرب جامعة له
ما هو من نواحى الشرقية
حجاج مكنش يحب الزحمة ولا الدوشة
بعد الافراح ف البلد
حجاج سافر المنصورة يدور على سكن خاص لوحده
مرضيش يقدم فى المدينة الجامعية
وكمان ملقيش مكان هادى فى مدينة المنصورة
اخد العربية وراح القرى اللى قريبة من الجامعة
وهو بيلف وبيسأل ومش لاقى
ودخل ف طريق بيودى لقرية
وعند اول البلد
شاف بيت مبنى قديم وطوب احمر من دورين
مفيش مساكن حواليه واقرب بيت له يجى نص كيلو
وقف شويه هناك
عدت من جنبه بنت حليوة جدا
بصت عليه وضحكت
عيونها الزرق سحروه
تروح تخبط ع الباب
تفتح لها واحدة اجمل منها
تقولها ازيك يا امه
وقف لحظات يفكر
وبعدها
راح خبط عليهم
طلعت له البنت اللى لابسة لبس مدارس
البنت...
ايوة يا استاذ
حجاج...
مفيش ابوك هنا ولا حد من اخواتك اتكلم معاه
البنت ...
يا امه تعالى شوف الاستاذ عايز ايه
تطلع امها وتخرج برة الباب
الست..
ايوة يا استاذ
حجاج...
انا بادور على سكن
انا طالب طب ف الجامعة
عايز مكان هادى عشان اعرف اذاكر
انا مستعد ادفع اللى تطلبوه
اسكن فوق ولا تحت مش مهم
المهم انا شايف المكان هنا هادى
واقرب بيت منكم يجى بعد نص كيلو
الست...
بس معندناش هنا سكن
وكمان مفيش حد هنا ساكن الا انا وبنتى
حجاج...
بصى يا ستى
حادفع لكم 150 جنيه ف الشهر
كمان اكلكم ولوازم البيت عندى انا
وكمان حتيجى ست ولا بنت تخدّم عليا
يعنى نقول خدامة لشغل البيت
وكمان حيوقف غفير برة البيت
حتعيشو مرتاحين
قلتو ايه
انا باحب البيوت القديمة
واحب الهدوء
الست...
150 جنيه واكل البيت كله عليك
وخدامة وغفير
انت تبقى مين
حجاج ...
انا ابن العمدة بسطاويسى
عين اعيان الشرقية
الست...
طب نقول ايه لو حد قال علينا كلام
حجاج ...
لو حد لمس سمعتكم حنقطع لسانه
قلت ايه
الست ...
مش عارفة اقول ايه
حجاج...
ادى 300 جنيه
اجرة شهر وتأمين كمان
وبكرة الصبحية اكون هنا
معايا حاجتى وكتبى وهدومى
توضبو المكان اللى حاقعد فيه
وتخلوه فاضى
حاجيب معايا سرير ودولاب وطرابيزة
وتجهزو كمان مكان للطير
حاجيب معايا طير من كل صنف
اصلى باحب اكل لحم الطير
هو عندكم بوتوجاز ولا اجيب
الست...
عندنا وابور غاز
حجاج...
حاجيب لكم بوتوجاز
بس بشرط
الست ...
شرط ايه
حجاج ...
هما شرطين
الاول .مش الحتة دى يبقى الحوش بتاعكم
الست...
ايوة تبعنا
حجاج..
لو ممكن تتوضب عشان يقعد فيها الغفير
الست...
طب والخدامة حتقعد فين
حجاج...
لا ما هى الخدامة تبقى مرات الغفير
والشرط التانى
لو كنتو عايزين اعزل
تبلغونى قبلها بشهرين
اللى اوله شرط اخره نور
الست...
عداك العيب
طز ف الناس وف اللى حيقولوه
احنا نقدر نقول لأ لابن العمدة
خلاص انا موافقة
انا وبنتى نسكن فوق
وانت تسكن تحت وتاخد راحتك خالص
حجاج...
هى بنتك ف مدرسة
الست...
ايوة ف اولى ثانوى يا عمدة
حجاج...
خدى كمان 200 جنيه عشان تجيبى لها هدوم
او اى حاجة محتاجاها
الست...
من يد ما نعدمها
يوسع عليك وينجحك يا ابن العمدة
حجاج...
اومال جوزك فين
الست...
تعيش انت من سنتين
حجاج...
البقية ف حياتك
اروح انا
بكرة الصبحية حاكون هنا
ومعايا كل حاجة
السلام عليكم
..............................
منى -------
35 سنة ارملة من سنتين
بعد وفاة جوزها
اهل جوزها
خيروها اما تشترى نصيبهم من بيت جوزها
او هما يشترو نصيبها
اختارت انها تبيع نصيبها ونصيب بنتها
وتروح تعيش ف بيت ابوها القديم
خصوصا ان البيت ورثها وورث اختها وبس
منى-------
حاجة كدة ملخبطة على بعضها
متقولش شويةعسل على سكر على مهلبية
عيونها زرقا
خدودها تدى على وردى
شفايف عاملة زى الكريز
يعنى حاجة تتاكل
...........
هدى
دى بنتها ..ف سنة تالتة اعدادى
رايحة اولى ثانوى
ورثت من امها كل حاجة
مراهقة .طويلة حبة
لها صدر قد البرتقالة الوسط
شعرها اسود حرير
شفايف اجمل من الفراولة
تقسيمة جسمها مظبوطة
فخادها وسط
نقول اقرب بعود فرنساوى
عيونها زى لون البحر والسما
عايزة اللى ياكل وميشبعش منها
................
******************
هدى كانت واقفة مع امها وقت الاتفاق
كانت بتبص على حجاج بنظرة شوق
منطقتش ولا كلمة
كانت مشغولة بدراسة تفاصيل حجاج
وبرضو فلوسه وغناه
*************
منى...
ايه رأيك يا هدى
هدى...
رأيى ..هو انا اتكلمت اصلا
انت وافقت واهو حصل اللى حصل
خليه يسكن واحنا كمان نسترزق بقرشين
بس هو صحيح حيجيب بوتوجاز وخدامة
منى...
نشوف بكرة
واهو بكرة جاى
**********************
بالليل
هدى نامت وهى حاضنة المخدة
ونصها بين وراكها
قامت الصبح لقت كسها مبلول
اما منى امها
كانت بتتخيل لو انه نايم معاها
واشتغلت تلعب ف كسها المليان شعر
وقالت من الفجرية اعمل حلاوة وانتفه
مش جايز يحصل وينام معايا
من سنتين مش بيزوره غير صوابعى
*************************
تانى يوم
يوصل حجاج ومعاه 3 عربيات
عربيتين ربع نقل وعربية نص نقل
ده غير عربيته
واول ما توقف العربيات
ينزل اتنين غفر ومعاهم خروف
يرقدو الخروف ويدبحوه
ودى كانت اول بشاير ابن العمدة
وهلت بشايرك يا عمدة بسطاويسى
ونزلت الحاجة من العربيات
اشى تلاجة واتنين بوتوجاز وغسالة
اوضة نوم كاملة
الغفر رتبو البيت من مجاميعه
وقطعو الخروف
وودو الطير ف اوضة ف الحوش جنب اوضة الغفير
وستفو كل حاجة
والغفر ركبو العربيات ورجعو البلد
مبقاش الا نميرى الغفير وخطيبته هناء
-----------------------
هناء عندها يجى 17 سنة
حاجة سمباتيك خالص..اتجوزت من اسبوعين
او بمعنى اصح
العمدة بسطاويسى اجبرها انها حتتجوز نميرى
بس لسة الدخلة
ظبطت المطبخ وحطت اكل ع النار
ودخلت اوضة حجاج عشان ترتب هدومه
يدخل حجاج ويقفل الباب
واول ما دخل جريت هناء لحضنه
**********************
...
الجزء الثانى
اللى تابع قصة بسطاويسى
الناس قالت عليه شيخ وله كرامات
اى ست مش بتحبل
تروح تزوره مرتين ولا تلاتة
يديها النطة اللى هى وتحبل منه
ف الوقت الحالى
معظم شباب البلد وبناتها
من عمر 17 لحد 20 سنة
يجى 90 % منهم ولاده
عشان كدة ..النسوان بس عارفة الحقيقة
كل اهل البلد لازم باخدو رأى العمدة
ايوة رأيه ف جوازة ولادهم
واللى يقوله العمدة يمشى
العمدة عارف كل النسوان اللى ركبها وحبلت منه
والشاهدة على كدة فهيمة
فهيمة ماتت
لكن العمدة فاكر
لكن
عند موضوع هناء واتلخبطت الدنيا معاه
فهيمة لو عايشة كانت حتقول كلمة الفصل
فهيمة كانت هى اللى بتدخل له النسوان
النسوان اللى عايزة تحبل
وعارفة كل واحدة حبلت او محبلتش من العمدة
والمصيبة
المصيبة ام هناء ماتت وهى صغيرة
ولحد دلوقت لا العمدة ولا سنية يعرفو
ان كانت هناء بنت بسطاويسى ولا لأ
بعد جواز بسطاويسى من مرات العمدة
اخدت سنتين تلاتة سايباه ينيك نسوان
ولما البلد اتملت من عياله
حبها طفح عليها
وغيرتها زادت
مخلتوش يقرب من واحدة ست تانى
منعته نهائى
وبعدها اهتم بامور البلد
وكان بيقضى ما بين الناس بالعدل
ومكنش بيظلم حد
ولما كبر حجاج
وعرف العمدة من مصادره انه بيحب هناء
معرفش يأخد الرأى الصحيح
بس منعه انه يتجوزها
وراح مجوزها لغفير اسمه نميرى
حجاج قال لهناء مش حنقدر نغير كلام العمدة
وهناء قالت حتى لو اتجوزت نميرى
برضو حابقى حبيبتك وعشيقتك
ومحدش يقدر يفرقنا عن بعض
نرجع نكمل
...............
هناءطارت لحضن حجاج
حجاج فضل يبوس فيها ويحضن
اترمى بيها ع السرير وهما بيتقلبو
مص الشفايف بيقول ده حب
حجاج...
اخيرا يا حبيبتى بقينا لوحدنا
هناء...
ما انت يا حجاج قلت لى اتجوزى نميرى
وبعدين حنبقى لبعض
وانا بقالى اسبوعين وانا ف نار
والراجل كل يوم والتانى يهبش فيا من ورا
وانا اقوله حجاج حيقتلك
محدش حيلمسنى قبل العمدة حجاج
واهو مستنى بعد ما تفض ختمى
وابقى نعمل الدخلة واخليه يلغوص
ما هو برضو حيبقى جوزى
ومش عايزاه يبرطم بالكلام ف البلد
لكن لما ياخد له لغويصه حيسكت
بس سيبنى دلوقتى يا حبيبى
لسه حاجهز الاكل واوضب البيت
وبالليل اتزوق لحبيبى
ونقضى طول الليل واحنا ف اللغوصة
حجاج ...
طب اشوفه ابن الكلب ده
بقالى اسبوعين مشفتوش
اوعى يكون الواد نميرى شافه
هناء..
هو يقدر يستجرى ويطلب يشوفه
ده بتاع حجاج ملك كامل مكمل
اهو بصة واحدة من غير ما تلمسه
عشان انا عرقانه من المشوار
بالليل شغل العرسان يشتغل
حجاج...
لهطة قشطة با بت
هناء...
بحبك يا عمدة
اخلص الشغل الاول
هما الجماعة اللى هنا مش بينزلو ولا ايه
حجاج ...
مصيرهم ينزلو
انا حاخليهم يخلطو معايا ف كل حاجة
هناء...
البت وامها حلوين يعنى
حجاج...
حلوين وبس
هو انا اخترت هنا الا عشان حلوين
الست عايزة ميزان يظبطها
وانا حاعرف اجيب رجلها واركبها على زبى
والبنت شوية شوية
ولو عجبتنى اعملها عشيقتى
وممكن افض ختمها ونتمتع
هناء...
عشيقتك..اومال انا ايه
يا خوفى يخطفوك منى
حجاج...
انت حبيبتى
هو حد يقدر يخطفنى منك
انت حبى الاول والاخير يا حبيبتى
هناء...
من لما كنت ف سنة رابعة
وانت اصريت تقلعنى لباسى
ويومها فضلت تلحس كسكوسى
وانا دايبة ف هواك
وكان نفسى ابقى مراتك
لكن تقول ايه كلامك صح
العمدة لا يمكن يقبل يجوز ابنه من واحدة غلبانة
لكن ومين يقدر ع الحب
مراتك او حبيبتك ولا عشيقتك
المهم نعيش الحب
اقوم قبل ما النيران تشعلل
سلام يا حبيبى دلوقتى
**************************
تطلع هناء للمطبخ وتتلخم لشوشتها
حجاج يدخل يستحمى ويغير هدومه
حجاج...
يا هناء
هناء...
نعم يا عمدة
حجاج...
حاوصل الكلية لحد ما تجهزى الغدا..سلام
هناء...
تروح وترجع بالسلامة يا عمدة
ويركب عربيته ويطلع ع الجامعة
يجيب جدول المحاضرات ويشوف النظام
عند باب الجامعة اللى بتدخل منه العربيات
الامن يوقفوه
حجاج يشاور لواحد
يطلع له 20 جنيه ويقول له..
ادى ترخيص دخول العربية
تشوف لى فين التكت اللى بيتلصق
وحتلاقينى ع الكافتيريا
الامن...
ماشى يا استاذ
ويطلع فرد الامن يشوف الترخيص
**********************
ويدخل حجاج ويركن عند الكافتيريا
الكل بيبص له
يدخل الكافتيريا
يدور على مكان فاضى
بعدين يلاقى كرسى فاضى جنب طرابيزة
الطرابيزة قاعدة عليها 3 بنات
بنت...
لو سمحت ده كرسى زميلتنا بتجيب فطار
حجاج يوقف يمسك الكرسى ويقلب فيه ويقول...
مش شايف اسمها مكتوب
دى كافتيريا ولازم نشيل بعض
مش برضو احنا زملا
يجى بتاع الكافتيريا( رمزى ) ويقول...
تعالى حضرتك حاشوف لك مكان تانى
حجاج ...
انا عجبنى الكرسى ده
ويجى بتاع الامن...
اتفضل حضرتك باقى المصاريف
التكت اهو
حجاج...
الصقه ع العربية وخلى الباقى عشانك
بتاع الكافتيريا يروح ورا بتاع الامن ويقول ...
مين يبقى الاخ يا شهدى
شهدى...
ده ابن العمدة من اعيان الشرقية
واحد غنى وايده فرطة
يرجع رمزى عند حجاج...
تحب تشرب ايه يا عمدة
حجاج...
الاول شوف كرسى للدكتورة
وهات لى شاي وشوية مية
وتجيب احسنها فطار للانسات على حسابى
ايوة قبل ما انسى
هو جدول المحاضرات الاقيه فين
رمزى...
هناك عند مدخل المبنى
كله متعلق
بنت...
وانت تبقى مين عشان تجيب لنا افطار
حجاج...
لا ابدا ..احنا زملا
مش برضو انت لسه سنة اولى معايا
بنت ( سحر )..
ملهاش لزمة دخلتك اللى عملتها
مش عشان ابن عمدة
حجاج...
ايوة فضفضى يا انسة
اى واحدة معاها كلام تقوله
انا النهردة حتلاقونى مسامح اى حد
قولو فضفضو
بنت ( سمر )...
وانت ليه بتغلس علينا
انت تعرفنا قبل كدة
حجاج...
انا اول مرة اجى هنا
بس مش مشكلة نبقى نتعرف
بنت ( سمرة )...
احنا لو سمحت كنا عايزين نتكلم مع بعض شوية
عشان حناخد الجدول ومسافرين
حجاج...
مسافرين فين
سحر...
احنا من منيا القمح
ولسه منتظرين قبولنا ف المدينة الجامعية
ومش عارفة ان كنت تعرف نظام المواصلات
احنا حنتمرمط لحد ما نرجع البيت
حجاج..
مش مشكلة حاخلى السواق يوصلكم
ايه رأيكم تتغدو معايا
وبعدها نوصلكم لحد البيت
سمر...
انت بتقول ايه
نتغدى ايه معاك
وتوصلنا بصفتك ايه
حجاج....
زميلكم
مش معقول واحد يرضى ان زميلاته يتمرمطو ف المواصلات وهو معاه عربية طويلة عريضة
لأ وايه كمان بلدياتى
احنا شراقوة زى بعض
يفضل شد وجذب مع بعض
وبعدين يتصافو ويرحبو بيه
سمر...
الظاهر انك لصقة
ومش حتتشال الا لما
سحر...
استنى بس
باين عليه روش والعمدة مدلعه
سمرة...
لا وايه بيعرف يتعامل مع الجنس اللطيف
الا قولى..
لو انت قعدت على طرابيزة عليها طلاب
كنت حتعمل زى ما عملت هنا
حجاج...
وانا ايه اللى يخلينى اقعد من خناشير زيى
واسيب جناين الورد لمين
سمر...
لا واد مقطع السمكة وديلها
حجاج...
وحياتك لا باخلى السمكة ولا الديل
باكلها بديلها
سمرة...
اهو الجداول ابتدت تتعلق
يلا كدة قوم يا عمدة وهات لنا الجداول
حجاج ...
واقوم ليه..ويشاور لبتاع الكافتيريا
شوف لنا حد يجيب الجداول اللى اتعلقت
رمزى...
ماشى يا عمدة
ربع ساعة ويرجع رمزى ومعاه الجدول
رمزى...
دى تبقى المحاضرات اللى اتحددت لحد دلوقت
سمر تاخد الورقة وتقول...
يا وقعة سودة
بكرة 3 محاضرات من 9 الصبح للمغرب
ازاى حنعرف نيجى بدرى كدة
سحر...
اهو ده اللى مش عاملين حسابه
سمرة...
فعلا دى محاضرات مهة ومتقدرش نفوتها
حجاج ...
انا عندى الحل
يلا بينا
يحاسب الكافتيريا بالبقشيش
ويقول للبنات متقومو
سحر...
نقوم على فين
حجاج...
حنتغدى وبعدين حتعرفو .
*******************
..........
الجزء الثالث
يوصل مع البنات لحد البيت
وينادى نميرى
نميرى...
ايوة يا سى العمدة
حجاج...
رخصتك معاك
نميرى...
ايوة يا دكتور
حجاج...
طب جهز نفسك حتروح البلد الليلة
وترجع بكرة
بعد الغدا تكون جاهز ..يلا روح
حجاج ...
يا هناء
هناء...
نعم يا سى العمدة
حجاج...
ايه اخبار الغدا
هناء...
جاهز ومنتظر جنابك
حجاج...
حتدخلو ولا تروحو على لحم بطنكم
سحر...
الظاهر مش عايش لوحده
يلا نقعد شوية لحد ما السواق يجهز نفسه
ومش لازم نتغدى يعنى
احنا لسه فاطرين
سمر...
على قولك
سمرة...
يا ابو الزمل
احنا مش حنتغدى الا اذا
حجاج...
اذا ايه
سمرة...
لو كان الغدا خروف
حجاج ...
يا هناء
عملت قد ايه من الخروف
هناء...
عملت ربعه يا عمدة بتحابيشه
حجاج...
اهو كدة معكمش حجة
الغدا لحم خروف
الكل يدخل
حجاج ...
معلهش البيت مش متوضب
انا وصلت الصبح
واللى رتبو البيت الغفر
ولسه محتاج لمسة انثوية
سحر...
هو انت عايش لوحدك هنا
حجاج...
لا انا عايش مش لوحدى
هنا يبقى بيت خالتى
وانا فضلت اعيش معاهم
محبش الدوشة ولا الزحمة
واهو شفتو 10 دقايق اكون ف الكلية
وقعدو ف انتظار الغدا
وحجاج طلع السلم ناحية هدى وامها ونادى عليهم
حجاج...
معلهش يا ام هدى
حصلت ظروف كدة
وجت معايا زميلات م الجامعة
حاخلى السواق يوصلهم بلدهم
منى...
ده بيتك وسكنك يا عمدة
حجاج...
فيه حاجة تانية
انا قلت لهم انى ساكن مع خالتى وبنتها
يا ريت تنزلو تتغدو معانا
منى...
لا مفيش داعى
اللى اسمها هناء
نزلنا نساعدها
واحنا طالعين اخدنا اكل معانا
ممكن انزل واسلم عليهم
واقول انى خالتك
حجاج..
ماشى براحتك انا حاسبقك
..............
حجاج قاعد مع البنات وهناء بترص السفرة
تيجى الست منى
تدخل دخلة درامية
اهلا اهلا بزمايل ابن اختى
وتسلم عليهم
وترجع عند حجاج تحضنه وتبوس خده
ف اللحظة دى حجاج حس انه حيعيش معاها المتعة
خصوصا وهى بتحضن
دخلت بحضنها جامد وحكت وسطها بوسطها
لحظتها كان يتمنى ما يكونش معاه البنات
حجاج...
اقعدى اتغدى يا خالتى
منى...
انا وهدى سبقناك يا حبيبى
هدى كان معاها درس
اتغدت قبل ما تخرج
استأذن انا خدو راحتكم
............
ابتدو يتغدو والكل اخد على بعضه
بعد الغدا نادى نميرى
حجاج...
بص يا معلم
حتروح البلد وتبات هناك
وانت ف طريقك توصل الدكاترة منيا القمح
وتروح البلد
تجيب اللى حتدهولك الحجة
وتانى يوم من قبل الشمس ما تطلع
تكون ف منيا القمح
تستنى ف المكان اللى يقولولك عليه
وتكون هنا الصبح قبل الساعة 8
مفهوم
نميرى ...
مفهوم يا عمدة
حجاج ...
اتفضلو يا دكاترة واشوفكم الصبح
ويسلمو عليه ويركبو ويطلع نميرى بالعربية
****************************
ترجع هدى م الدرس وتجرى لفوق شوية
وتنزل
عايزة تستكشف اللى حصل تحت
وجت دخلت اوضة حجاج
لقيته بيرتب هدومه المكوية ويرصهم ف الدولاب
قالت له عنك انت يا استاذ
وجت وقفت جنبه
ولما ميلت قدامه
وظهر قدام حجاج من فتحة الجلابيه صدرها
حاجة حلوة وصغيرين
وهى بترص ف الدولاب
مدت ايدها ونزلت سوستة جلابيتها كمان شوية
حجاج لاحظ كده
خصوصا لما كانت بتطول وهى مايلة قدامه
وهى بترص الهدوم
عملت ايه
ايدها راحت لحد الكلوت من فوق الجلابية
وشدته وسابته
وميلت وطيازها ناحية حجاج
وحز الكلوت بقى ظاهر قدامه
زنق حجاج عليها شوية
هى معملتش اى رد فعل
بل بالعكس
خلته يزنق فيها لحد ما لصقو ف بعض
فضلت مميلة وهى بترص القمصان
حجاج كان لصق جسمه ف جسمها من ورا
وقفت وثبتت مكانها
لحد ما فخاد حجاج كان فوق فخادها
حجاج حط ايده على فخادها
هى اترعشت واتهزت
وابتدت تحرك فخادها فوق تحت
حجاج راح حط ايده عشان يرفع الهدوم
رفع جلابيتها وهى مولعة نار
وحط ايده فوق الكلوت بيفعص فخادها
ولسه حينزل لكسها
منى...
انت فين يا هدى
هدى اتعدلت
وحجاج راح قعد على كرسى
هدى...
انا هنا يا امه
بارص هدوم الاستاذ تعالى
تدخل امها
تلاقى هدوم كتير جدا ع السرير وع الطرابيزة
منى...
وانت حتقدرى عليهم لوحدك
وتروح ترص معاها
وامها كل شوية تبص على حجاج
وهى كل شوية تبص عليه
حجاج حس انه هايج
ولو فضل مكانه حيتهور
سابهم وراح الصالة
كان جايب تلفزيون كبير راح مشغله
هدى سمعت صوت التلفزيون
هدى...
ده تلفزيون يا امه
يمكن يطلع الوان حاروح اشوفه
وتجرى للصالة ووقفت جنب حجاج
ده الوان يا ماما
حجاج سحبها على حجره
هى هزت نفسها مرتين واتنفضت
وقامت تجرى على حمامهم فوق
غابت شوية ونزلت
ووشها كان منور
الظاهر نزلت متعتها
وتبص لحجاج وتضحك وتتكسف وتبص الناحية التانية
حجاج يشاور لها على بزازها عايز يشوف
تقرب منه شويه
وتسحب فتحة الجلابية لقدام
ويبص حجاج ويقول حلوين
لا انا بس عايز امسكهم والعب فيهم
تقول لما امى تطلع فوق
يطلع لها 20 جنيه
تاخدهم وتبص حواليها وتطلع بز واحد
تقرب من حجاج
وحجاج ياخده ف بقه
وهى تتلوى مكانها
وايدها راحت تمسك زبه
واول ما مسكته
اتهزت جامد واتنفضت واترعشت
غمضت عيونها شوية وبعدها جريت لفوق
وصلت اوضتها
قلعت ملط
قلعت الكلوت
ومسحت كسها واللى حواليه من مية متعتها
***************************
منى بعد ما خلصت رص الهدوم
جت وقعدت قصاد حجاج
حجاج ...
متيجى هنا يا خالتى
وقامت وقعدت جنبه
حجاج يميل وياخد بوسة من خدها
حجاج...
دى اللى اديتاهالى قصاد البنات
وانا محبش ابقى مديون عند حد
ودى تبقى سلفة
وراح مديها بوسة تانية
ترجع تبوسه ف خده وتقول ...
وانا كمان محبش السلف
يروح حجاج يسحبها ويديها بوسة شفايف
حجاج...
طب ودى تبقى ايه...رجعيها لو تقدرى
تتلبخ منى ومش قادرة تتحرك
مكنتش تتوقع ان الموضوع يتطور خلال كام ساعة
المهم حجاج يسحبها جنبه وهى تلصق
حجاج يطلع عقد ايجار ويقولها امضى عليه
منى...
احنا ما اتفقناش على كدة
حجاج...
انا عايز العقد عشان اركب تليفون
مش باقصد حاجة تانية
منى...
ومالك بالتليفون
حجاج...
اولا عشان اهلى يكلمونى واكلمهم
لو فيه حاجة مهمة ف الجامعة يتصلو بيا
وانت كمان تكلمى اهلك لو تحبى ف اى وقت
منى...
يا حسرة مين قرايبى
مليش ف الدنيا غير هدى بنتى واختى فاطمة
حجاج ...
معلهش انا محتاج التليفون ضرورى
منى...
خلاص مش مشكلة وادى امضتى
حجاج ...
وفيه حاجة كمان
لا حاجتين
منى...
ايه تانى
حجاج...
حاظبط السباكة
مش حينفع استحمى ف الطشت
حاجيب سباك ونوضب فوق وتحت
ومش حيكلف حضرتك حاجة
منى...
وايه كمان
حجاج...
تسمعى عن السيراميك والقيشانى
حاركب سيراميك وقيشانى
منى...
اسمع عن السيراميك
ايه القيشانى ده كمان
حجاج...
ده سيراميك مخصوص بس بيتركب على حيط الحمام
المهم حتكونو مرتاحين
منى...
اعمل اللى يعجبك
ده بقى بيتك واحنا ساكنين معاك
حجاج...
وبالنسبة للحاجة السلف اللى ادتهالك
نظامها ايه
منى توقف وهى بتترعش ...
ابقى نشوف بعدين
وتاخد بعضها وتجرى لفوق
**********
تيجى هناء وهى بتبكى
حجاج ...
حصل ايه يا حبيبتى
هناء...
مصيبة
مصيبة يا حجاج
مش حينفع نعمل دخلتنا الليلة
حجاج ....
بتقولى ايه
*************************
...
الجزء الرابع
الدور الأرضى ف البيت فيه 3 اوض
اوضة للضيوف
واوضة عملها حجاج له
والاوضة التالتة فيها كنبتين
ودقيق وشوية غلة
يعنى حاجة البيت
الليلة دى هناء دخلت تنام ف الاوضة التالتة
ومكملتش دقايق
من التعب نامت علطول ولسة مجتش الساعة 9
قاعد قدام التلفزيون والصوت واطى
نزلت هدى ومعاها كتاب
قال يعنى بتذاكر
وراحت قعدت قصاد حجاج
وقرفصت ع الكنبة وهى بتبص للكتاب
بعدها حطت الكتاب ع الكنبة
وقعدت على ركبها ونزلت بوشها ع الكتاب
عملت وضعية بنت كلب
طيازها شنحت لفوق
حجاج هاج شوية
خصوصا كان بيمنى نفسه بليلة عسل مع هناء
لكن جاها العذر من غير حسبان
وهناء راحت نامت وهى زعلانة
حجاج وقف من مكانه وراح ناحية هدى
وحط ايده على طيازها
حجاج...
هدهود بيذاكر ايه
هدى...
باحفظ انجليزى
حجاج ...
امك بتعمل ايه
هدى...
دخلت تستحمى وحتطول
هى متعودة لما تستحمى تاخد نص ساعة
يروح يقعد ع الكنبة برضو على ركبه
ويرفع وسطها وينزل على طيازها
وينزل بصدره على ضهرها
حجاج...
يعنى مش حتيجى دلوقتى ونلاقيها فوق راسنا
هدى...
لا بعد ما بتستحمى بتروح تنام
حجاج ابتدى يهز وسطه عليها
هى حطت دراعتها ع الكنبة تسند عليها
وبتقول اه بالراحة وعلى مهلك
رفع جلابيتها لقاها من غير كلوت
وكمان لقى كسها نضيف ومبلول
طلع زبه ولعب بيه على كسها
هدى...
دخله بس بالراحة
حجاج...
ادخل ايه هو انت مش بنت
هدى...
لا انا بنت
بس عايزة استمتع منك انت وبس
دخله ويحصل اللى يحصل
يشيلها ع اوضة النوم
وهناك يقلعها ملط
يمسح كسها بجلابيتها
وينزل يلهط فيه
بعدها يقعد ع الكرسى
يقعدها على حجره
يظبط كسها على زبه بشكل رأسى
ويحضنها جامد
وايده تحت فخادها بيحرك فيها
بحيث كسها يمشى على زبه لفوق وتحت
ربع ساعة كانت بتصرخ من المتعة
ونزلت متعتها على حجر حجاج
وقفها من غير ما يكمل متعته
خلاها تلبس هدومها
وخرجو للصالة قدام التلفزيون
بعد شوية امها نادت عليها
ونزلت
منى....
يلا يا حبيبتى عشان تنامى وراكى مدرسة
هدى جريت لفوق عشان امها متلاحظش حاجة
منى..
ان كنت حتسهر قدام التلفزيون
حانزل اتفرج شوية
تعدى نص ساعة
منى تتأكد ان هدى نامت
تاخد بعضها وتنزل
وقبل ما تقعد
حجاج...
انا عايز السلفة اللى اخدتيها
منى...
عيب مش من اولها كدة
خليها ابقى ارجعهالك بعدين
ويفضلو يحكو ف اى حاجة
منى تقول لنفسها هو مش ناوى يجرجرنى للسرير
مش لازم سرير ..طب قوم اكبس عليا
وانا مش حاقومك حاسيبك تعمل اللى يعجبك
حرام كدة
انا اول مرة نفسى تروح لنيكة
مش كدة يا عمدة
خليك جرئ شوية
ما هو مش حينفع انى ارخص نفسى كدة
حجاج يقول لنفسه
الاول اسويك على نار هادية
انا عارفك بتفكرى ف ايه
عايزانى انا اللى ابدأ
كمان شوية وحاقوم
بس الاول اخلى كسك يولع نار
بعدها اقوم ادكه وابرد ناره
انت الظاهر ملكيش ف كدة
بس قادت نارك النهردة
من اول ما سمحت ان واحد عازل يسكن معاكم
انا حافرمك
وافرم بنتك كمان
وجايز اول زب يزور كسها يكون منى
انا ....
هناء...
انت صاحى يا عمدة
اعمل لك قهوة ولا شاى
حجاج..
لا مفيش داعى
انا حاقوم بدرى معايا محاضرات
روحى انت نامى
ويفكر ف باله
خلى موضوع منى وبنتها بعدين
انا فعلا محتاج انام
منى...
طب انا اقوم اروح انام
حجاج..
متحسبيش انا حانسى السلفة
حاخدها وكمان حاخد اكتر منها
بس اليومين دول يعدو
وبعدها افكرك
وجت تمشى
حجاج يسحبها لحضنه ويبوسها من شفايفها
حاولت تفلت منه
لكنه كان شديد معاها
لحد ما استسلمت ولفت ايديها وهو لسه بيبوس
ونومهاع الكنبة وهو فوق منها
وهى عايزاه يزودالعيار
حجاج يقوم من عليها
كله ده سلف
بعد ما يخلص شغل البيت حاخده
منى مش قادرة تقوم من مكانها
يرجع عندها حجاج ويقومها من نومتها
ويسحبه لكتفه
ويروح يبوسها من شفايفها بس على خفيف
تقوم وتقعد على حجره وتلف ايديها على كتفه
منى...
انت شعللت نارى
زى ما شعللتها تطفيها
حجاج...
لو طفيتها حتصرخى
انا حاطفيها لما هدى متكونش هنا
عشان لو سمعتك ولا شافتك
مش عارف حيكون رد فعلها ايه
وينزل يبوس فوق بزازها وهى بتتلوى
وعايزة تقلع
حجاج ياخدها لحضنه
ويضم بزازها على وشه ويلف وشه على بزازها
لحد ما حست انها خلاص
فضلت تحضن جامد وطلعت بز قصاد حجاج
اللى اول ما شاف البز كان حيتجنن
بزازها اصفر من بزاز هدى
اخد البز واكله
شوية وراحت اترعشت
وجسمها اترخى
شالها حجاج بين ايديه وطلع السلم
ولما وصل فوق
قال بصوت واطى فين اوضتك
ودخلها اوضتها ونومها ع السرير
لقى السرير عليه كام قميص نوم
حجاج قال...
انا احب اللون الازرق
وباسها وخرج ونزل
دخل اوضته لقى هناء نايمة هناك
مدد جنبها واخدها ف حضنه من ضهرها
قلع البنطالون وبقى يالشورت
حط زبه ما بين فخادها وهز نفسه
هناء...
دقت الست يا عمدة
حجاج...
مش دلوقت
لازم ادوقك انت الاول وبعدين اشوفهم
بس منى نارها قايدة وعايزة اللى يطفيها
نامى انت يا حبيبتى
عشان كمان يومين ولا تلاتة حيكون فيه شغل
واكيد حتتعبى ف المطبخ
ونامو ف حضن بعض للصبح
الصبح بدرى هناء قامت وراحت نامت ف الاوضة التانية عشان محدش يشوفها
قبل الساعة سبعة
نزلت هدى ودخلت اوضة حجاج
لقيته نايم بالشورت
دخلت ايدها جواه ومسكت زبه
لقيته كبير رغم انه نايم
حجاج حس بيها وراح ساحبها عليه
حضنها وباسها وهى مستسلمة
طلع بزازها واكلهم اكل
قلعها ملط ونام عليها
قلع شورته وفضل يفرش عليها
لحد ما نزلت متعتها
جت تبص على زبه
لقيته كبير زى التعبان طوله يجى 35 سم
اخدت هدومها وجريت وهى بتلبس هدومها
وتقول ...
يا نهار ابيض
كله ده زب
ده عايز 3 بنات جنب بعض
بس متعنى من غير ما يدخله
انا حامتع نفسى كل يوم
بس المهم امى متعرفش ولا تحس
طلعت هدى ودخلت اوضتها
نزلت امها تتسحب لتحت
دخلت اوضة حجاج لقيته عريان
واول ما شافت زبه وطوله لطمت على خدودها
وانا اقول ليه بيقول حتصرخى
ده مش زب بنى ادم
ده زب حصان
يا لهوى
ده لو دخل حيعمل فيا ايه
واخدت بعضها جرى لفوق
بعد ما خرجت
حجاج فتح عيونه وكان بيضحك
وقال...
اهو كدة الام وبنتها شافوه
تطلع هدى للمدرسة
واطلع لامها ادك نصه
شوية وسمع هدى طالعة للمدرسة
حجاج لبس البيجاما وطلع لفوق
ونادى يا منى
منى كانت على سريرها سرحانة ومش سامعة
تتفاجئ بحجاج واقف جنبها
ينزل بنطالون البيجاما ويطلع زبه
يمسكها ويقلبها على بطنها
يكشف هدومها ويحط زبه على طيازها
وبعدين يلفها على ضهرها
ويحط زبه فوق كسها وعلى بطنها
يعنى بيوريها طوله
حجاج...
تحبى تدوقيه دلوقت ولا نخليها بعدين
منى ...
لالالا خليها مرة تانية
هدى حترجع من تانى
متعودة تنسى كتاب وترجع تاخده
يروح يبوسها وينزل تحت
هدى ترجع وتقول
نسيت الكتاب ف الصالة فوق
وقبل ما يرد يلاقى هدى تروح تبوس شفايفه
وترجع تجرى لبرة
حجاج ...
والكتاب
هدى...
يووة كنت حانسى
تجرى لفوق وتاخد الكتاب
وتبعت بوسه ف الهوا وتجرى
حجاج يدخل يستحمى ويغير هدومه
ويخرج الصالة
يلاقى هناء بتجهز الافطار
دقيقة كلاكس عربيته بيضرب بره
يقول لهناء تروح تنادى البنات تفطر
تخرج هناء وترجع ومعاها البنات
سمرة...
صباح الخير يا زمل
انا فعلا جيت على لحم بطنى
وسمر تصبح وتقعد وسحر زيها
وهما بيفطرو تنزل منى وتصبح عليهم
وتروح تحضن حجاج وتبوسه ف خده
********************
...............
الجزء الخامس
حجاج يوصلهم الكلية عند الباب
سحر...
ايه مش حتدخل المحاضرة ولا ايه
حجاج...
معايا كام مشوار كدة
حاجى الساعة واحدة عشان نروح نتغدى
سمر...
يا بنى تعالى احضر ..
المحاضرات مهمة
حجاج...
اول محاضرة حتكون تعارف ومذكرات وكدة
والاسبوع كله حيكون كدة
حاجى اخدكم
سلام يا زُمل
ويرجع بالعربية يروح السنترال
يقدم طلب تليفون
ويدفع المصاريف
ويبلغوه حيركب التليفون خلال يومين تلاتة
ويطلع يدور على محل سباكة
يسأل ف الشارع لحد ما يدلوه على محل كبير
يوصل هناك
ويطلب سباك يوصل معاه البيت يعاين
عايز تجديد كامل
ويسأل كمان لو يعرفو بتاع سيراميك وقيشانى
فيدلوه على محل قريب منهم
ويروح ومعاه السباك
ويطلب صنايعى
عايز يركب ف حدود 200 متر وحمامين قيشانى
المحل كان معاه صنايعى مخصوص للمحل
يبصله حجاج ويخمن انه لسه صغير
وحجاج يطلب حد خبرة
والمحل يبلغه ان ده الموجود
حجاج يرفض عشان ده لسه عيل ميكملش 15 سنة
يعنى يجيب صنايعى يتعلم فيه
السباك يقوله انا اعرف واحد ساكن ف منطقة تانية
ويروح معاه وحظهم انه موجود
ويركب معاهم
ويوصلو بيت ام هدى
وهناك كل واحد ياخد قياسات شغله
السباك يقول
انا ممكن اشتغل النهردة عشان اسبق السيراميك
حجاج....
لالا بكرة تشتغلو
انت الحمامات والمطابخ جنب بعض
يعنى مش حتشد مواسير جوه السكن
وحتاخد من الحوش
عشان انا عايز اعمل توسعة لحمامى اللى تحت
وقت الشغل حتفهم كل حاجة
يوصل معاهم ويشترى حاجة السباكة
ويعدى على محل سيراميك
يشترى الكمية المطلوبة
وبتاع السيراميك يتصل بحد يجيب رملة
وبكرة الصبح يدله ع العنوان
ويرجع حجاج ووراه عربية نص نقل
فيها حاجة السباكة والسيراميك
يبص ف الساعة يلاقيها 12
يقول لهناء
حاوصل الجامعة ونرجع نتغدى
يرجع للجامعة وهو معدى جنب الموقف
يشوف البنات بيشدو ف مشيتهم داخلين الموقف
يلف ويروح وراهم بعد ما ركبو العربية
حجاج...
ايه يا جماعة رايحين فين
سمرة...
نزلت اسامينا ف مدينة البنات
لازم نروح البيت عشان نجيب المصاريف ونرجع بسرعة
حياخدو اول 20 واحدة دفعو المصاريف
حجاج...
طب انزلو بسرعة
انا حاديكم تدفعو وبعدين ترجعوها
سحر...
مش حينفع
حجاج ...
ينفع ونص
انزلو بدل ما تتشردو ف الشوارع
مش حتلاقو سكن بعد دلوقت
سمرة...
يلا يا بنات ننزل
ناخد منه الفلوس ونرجعها بكرة
ويوصلو المدينة ويدفعو الفلوس
ويعرفو سكنهم فين
ومن بكرة حيجيبو حاجتهم
ومن حسن حظهم حطوهم ف اوضة مع بعض
ويرجع حجاج معاهم البيت عشان يتغدو
بعد الغدا
سمر ميلت راسها لورا ونامت
سحر جت تصحيها لكن حجاج قالها سيبيها تريح
لكن فجأة توقع ع الارض
الكل يجرى عليها
حجاج يشيلها ويجرى ع العربية والبنات وراه
يوصل اول مستشفى ويدخلها الطوارئ
وهنا الروتين وما ادراك ما الروتين
حجاج يتصل بالاسعاف من الطوارئ
تدخل الاسعاف
ويطلب منهم يوصلوها مستشفى خاص
الدكتورة خرجت
حجاج والبنات...
مالها عندها ايه يا دكتورة
الدكتورة ...
متقلقوش خالص ...مفيش عندها حاجة
شوية ارهاق وتعب مش اكتر
تقدرو تدخلو لها ..وكمان حتخرج معاكم
البنات تدخل وحجاج يروح مع الدكتورة
حجاج ...
ايه الموضوع لو سمحت
الدكتورة ...
مفيش البنت فرحت او زعلت مرة واحدة كدة
مفيش اى خطورة
نقول صدمة ولو فوقتوها ف لحظتها كانت حتفوق
حجاج يروح يحاسب المستشفى ويرجع لهم
يخبط الباب ويدخل
حجاج...
الحمد للـه مفيش حاجة
الظاهر اتفجعت ف الاكل عملك صدمة
والبنات تضحك
ويقومو ويرجعو البيت
حجاج يلا انا اوصلكم
سمرة ...
لا انت تتعب
خلى السواق
حجاج ...
انا حاروح البيت ابات هناك الليلة
ونبقى نتقابل الصبح
اعتبرونى السواق
يعدى على بيت ام هدى
يروح لهناء ويبلغها انه رايح البلد
وراجع بكرة الصبح
اوعى تخلى نميرى يلمسك
الصبح حاكون هنا
حيجو صنايعية
لو جم قدامى خليهم يستنونى
ابقى بلغى ام هدى
هناء...
طب اخبار الدكتورة اللى تعبت ايه
حجاج...
لا تمام واهى معانا زى القرد
يركب عربيته ويطلع
يوصل منيا القمح
البنات تنزل فى مكان ع الطريق
وحجاج يقول لهم قبل 8 تلاقونى هنا ..سلام
يوصل البلد واهله يفرحو
حجاج...
انا جيت قبل ما الدراسة تبدأ
بعد كدة ممكن اخد الشهر لحد ما اجى
جهزولى فايش وبسكويت وفطير
امه تجمع النسوان ويسهرو الليل
والصبح بدرى تتملى كراتين وتتقفل وتتحمل ع العربية ويطلع على منيا القمح
ويكون هناك ف ميعاده
شوية وتيجى البنات يلاقوه واقف
بعد ما يصبحو ويركبو
سمرة...
احنا تعبناك معانا يا زمل
سمر كانت سرحانة وخايفة يجيبو سيرة الفلوس
سمرة تفتح شنطتها وتقول...
ادى فلوس اللى دفعناها مصاريف امبارح
حجاج يرفض ياخدها ويحلف
اعتبروها عربون صداقة
والبنات تحاول معاه
وهو رافض رفضا باتا
وخيرهم ما بين الفلوس وبين معرفتهم
حجاج...
انا لو اخدت الفلوس يبقى دى اخر مرة تعرفونى
احنا لسه مشوارنا طويل ف الكلية مع بعض
مرة علينا ومرة عليكم
يوصلو المدينة الجامعية
والبنات تنزل بشنطتها
حجاج ينزل م العربية
وينزل كراتين
سمرة...
كراتين ايه دى يا زمل
حجاج...
دى هدية الحجة ام حجاج
شوية فايش على بسكويت وكام حتة فطير مشلتت
سحر...
لا كدة الموضوع زاد عن حده
حجاج...
هههه استنو لما تبدأ الدراسة بجد
صدقونى حتجيبولى الاكل وانا باذاكر
حتتمنو اتكلم معاكم ربع ساعة
انا باقدم السبت عشان الاقى الاحد
المهم
ودى شعلة بوتوجاز صغيرة لزوم المشاريب
ممكن تاخد معكم شهرين ولا تلاتة
لو مشاريب واكل
اما لو سخنتو ميه نقول شهرين
سمرة...
لا احنا كدة نطمع فيك
نستنى نخلص الكلية
ونتجوزك احنا التلاتة
حجاج ...
انا راجع البيت عندى صنايعية وشغل
سحر ...
شغل ايه
حجاج ...
حاركب سيراميك للبيت
واجدد السباكة واركب قيشانى
سمرة...
ماشية معاك يا حجاج ..قيشانى وسيراميك
انا كدة احط فوطتى على كتفى واجى استحمى عندكم
حجاج...
تشرفى ...السلام عليكم
*************************
البنات تدخل حاجتها لاوضتهم
اوضتهم ف اول دور
ويرتبو هدومهم وحاجتهم ويقعدو يتكلمو
سحر...
انا فعلا مش عارفة ولا فاهمة الاخ حجاج
هو بيعمل كل ده ليه
سمرة...
ميكونش معجب بواحدة مننا
سحر...
لا هو بيتعامل معانا كلنا زى بعض
مفيش اهتمام بواحدة معينة
واظن ان الكلام ده بعيد عن دماغه
لحد دلوقتى مفيش واحدة لاحظت عليه حاجة
شخص محترم وبيعاملنا احسن معاملة
ظبطو حالهم
وجهزو نفسهم يخرجو للمحاضرات
حجاج يوصل السكن يلاقى الصنايعية منتظرين
يدخلهم وكل جماعة راحت لشغلها
بعد شوية وصل واحد بتاع بنيان ومعاه اتنين
وقال له عايز ايه
راحو فتحو الحيط ناحية الحوش
وسعو حمام حجاج
وكمان حيعملو حمام للغفير
السباك كان مع صبيانه شغال فوق
طبعا ام هدى اخدت اى حاجة خاصة من الحمام
وقفلت اوضتها ونزلت مع هناء المطبخ
بتاع السيراميك كان معاه صنايعى كمان
كله اشتغل
وحجاج اصر لازم يخلص الشغل ف يومه
بتاع السيراميك اتصل وجاب صنايعى تالت
ضغطو على نفسهم
وخلصو الشغل قبل نص الليل
وحاسب الكل
وكلهم روحو مبسوطين
حجاج نام ف الصالة عشان اوضته كانت فاضية
الصبح بدرى كان نميرى وهناء بيوضبو البيت
رجعو كل حاجة لمكانها
وكنسو البيت وفرشو الحصر
حجاج فضل نايم للساعة 10
الباب بيخبط تفتح هناء تلاقى البنات
يدخلو يلاقو حجاج نايم ف الصالة
هناء تصحيه لكن يقول تعبان
تقول له الدكاترة اصحابك هنا
يحاول يقوم لكن يحس باجهاد
الليل كله كان بيساعد بتوع السيراميك
وطبعا ابن عمدة مش متعود ع الشغل
حجاج...
معلهش يا ... ..تعبان شوية
سمرة ...
هاتى الشنطة يا سمر خلينا نكشف عليه
سمر تجس راسه وتقول ..
جسمه سخن..محتاج كمادات باردة
هناء تجرى وتجيب طبق وفوطة
والبنات تعمل له كمادات
بعدين هناء تجيب لمونتين وتقسمهم نصين
تروح تدهن راسه وقورته باللمون
وتربط على راسه فوطة وتجيب غطا
تقول خليه ينام شوية
وبعد الضهر حيقوم زى الرهوان
سمرة...
لا احنا نطلب الاسعاف
سمر...
ومنين نجيب تليفون
هناء..
متخافوش يا دكاترة
انا مع العمدة يجى عشر سنين
كل ما يحصله كدة
اللمون هو اللى بيخففه
ينام حجاج لبعد الضهر
يقوم فايق شوية
يبص حواليه مش شايف حاجة
حجاج ...
انتو مين
انا مش شايف
انا عميت ..مش شايف حاجة
***************
.......................
الجزء السادس
هناء تروح وتشيل الفوطة من على عينيه
حجاج ...
ايوة كدة انا شفت
مين دول
انا فقدت الذاكرة ولا ايه
هناء تروح ترش على وشه شوية مية
وبفوطة نضيفة تمسحه
حجاج...
ايوة كدة افتكرت
استنونى اروح الحمام
دخل الحمام
وملا البانيو
وراح يغنى
المية تروى العطشان
وتبرد نار الحران
يا حلاوتها والزير مليان
وانا باشرب م القُلة
تدخل هناء وتمسح له الليمون اللى على راسه ووشه
وتروح تنشفه وتقول بصوت واطى..
قوم مينفعش كدة
يلا قبل ما ياخدو بالهم انى معاك ف الحمام
يرجع حجاج ويقعد مع البنات
حجاج ...
ايوة نكمل كلامنا
احنا كنا بنقول ايه
البنات تبص لبعضيها وتضحك
سمرة...
احنا مكناش بنقول حاجة
سحر...
احنا جينا ولقيناك سطيحة كدة
سمر...
بس تصدق خضيتنا عليك
مش تخلى بالك شوية من نفسك
يفضلو يحكو لاكتر من ساعة
بعدها البنات قامت عشان تمشى
حجاج ...
اقعدو تتغدو معانا
سحر...
معانا محاضرة الساعة 12 ونص
حجاج...
ايوة صحيح انا عايز اصور المحاضرات
اكيد كتبتوها
سمر...
انا عملت لك اجندة للمحاضرات
كنت بانقل لك فيها بعد اى محاضرة
مش محتاج تصور
سمرة...
ولا كنا نعرف
مش كنت قلت كنا ساعدناك
سمر...
تساعدينى ف ايه
هو فيه حد بيعرف يقرى خطك
انت بتكتبى سريالى
سحر...
عندك حق
انت احسن واحدة فينا
خطك ولا المطبعة
حجاج...
بت حلال يا سمر
هاتى عشان اراجع منها
سمر...
بكرة تستلمها
لسه محاضرتين النهردة
ويكون ف علمك
من بكرة تحضر كل المحاضرات
حيكون الحضور اجبارى
حجاج...
حاضر من بكرة نبدأ الجد
شوفى العربية يا هناء
هناء...
العربية اخدها نميرى عشان يسخنها
سمر...
مفيش داعى المواصلات كتير هنا
فوتناكم بعافية
**********************************
بعد الضهر
حجاج...
نميرى مرجعش يا هناء
هناء...
رجع .بس بس
حجاج...
بتبسبسى كدة ليه ..
هو حصل له حاجة ولا لا تلاقيه خبط العربية
هناء...
اصله معاه ناس ف اوضته
مستنين يتكلمو معاك
حجاج ...
ناس ..ناس مين وعايزين ايه
هناء...
دلوقتى يجو وحتعرف
هناء تطلع وتناديهم
يدخل نميرى ومعاه راجل ومراته م الفلاحين
وكمان معاهم بنت اكبر من هناء
حجاج...
مين دول ..اتكلم يا نميرى
نميرى...
ده خالى ومرات خالى وبنت خالى
انا بحب بنت خالى وعايز اتجوزها
والعمدة عايز يجوزنى من هناء
وعشان هناء لسه مكملتش 18 سنة
قال قدام الناس
هناء تبقى مرت نميرى
والعمدة يحسب ان كدة خلاص جوازة وتمت
انا عايز اتجوز وهيبة
انا 30 سنة وهى 23 سنة
اما هناء مكملتش 17
حرام ما اظلمها ولا اظلم اللى باحبها
حجاج...
يعنى انت وهناء ما قعدتوش ف بيتكم وحدكم
ولا اتعملكم فرح وكدة
نميرى..
لا ...العمدة قال كدةو خلاص
وادى خالى ومرات خالى جايين بنفسهم
جايين يستأذون حضرتك عشان نجوز
حجاج...
طب العمدة لو سمع حيعمل ايه
نميرى...
لا ما هو خالى عايش ف بلد تانية
حجاج...
وانت مش شغال غفير عند العمدة
نميرى...
ايوة بس مش رسمى ولا اشيل بندقية
يعنى زى ما تقول خدمة للعمدة
وانا عايز اروح اعيش عند خالى
ارعى غيطهم وبهايمهم
واتجوز وهيبة
حجاج يشاور لهناء يتكلم معاها جوة الاوضة
حجاج...
اومال بتقولى نميرى جوزى
وكل شوية يهبش فيا عايز لغويصة
يبقى ايه الموضوع
هناء...
ولا عمره لمسنى ولا قعدنا لوحدنينا ابدا
دى شوية فلفل عشان اشعلل نارك
اشوف لسه بتحبنى زى زمان
ولا كل همك تشبع من جسمى
انا وهبت نفسى لك من وانا صغيرة
انا باعتبر نفسى مراتك انت وبس
حتى من غير مأذون ولا شهود
انا حبى لك يفوق اى حب
وزى ما قالت الست
لو كل حب
فى كل قلب
اتجمعو انا حبى اكبر
حجاج...
وانا عمرى ما حبيت غيرك
ولا حاتجوز غيرك
ومن بكرة حارجعك تكملى الدراسة
مش لسه برضو ناوية تاخدى دبلوم تجارة
هناء...
ايوة عايزة دبلوم
عشان تبقى رجلى على رجلك
ف البيت مراتك
وف الشغل سكرتيرتك
حجاج...يشاور على زبه
طب وده حتقدرى لوحدك ترضيه وتشبعيه
هناء...
المهم هو يشبعنى الاول
ولو زار الف ست ولا يهمنى
المهم قلبك ده يكون ليا لوحدى
حجاج...
طب يلا قبل ما انيك امك ولا يهمنى عذر ولا مش عذر
يرجع الصالة
حجاج...
خلاص يا نميرى هات المفاتيح
وتقدر تروح مع خالك واهلك
استنى ثوانى
يدخل يجيب فلوس ويرجع
خد دول مكافأة نهاية الخدمة
نميرى ...يبوس ايده
من يد ما نعدمها يا عمدة الف شكر
يلا يا خال يلا يامرت خالى
السلام عليكم
***************************
تانى يوم الصبح بدرى
حجاج وهناء ف العربية
يروح الشرقية ويسحب ملف هناء من المدرسة
ويرجع ع المنصورة
ويقدم لها فى مدرسة ثانوى تجارى
يدفع المصاريف وياخدو الكتب
ويشترى زى المدرسة
يرجع البيت يلاقى بتوع السنترال
يركبو التليفون
خط محافظات
ويتصل بالبيت
وحظه ان امه اللى ردت
يحكى لها ع اللى حصل مع نميرى
وتقول له حتبعت له حد غيره
بس تشوف حد مناسب ومعاه رخصة عربية
ويعدى اليوم
*****************
تانى يوم الصبح بدرى
هدى تتفاجئ ان هناء لابسة لبس مدرسة
تفهمها الوضع وتخرج معاها
اتصاحبو على بعض
وركبو عربية لحد المنصورة
حجاج صحى من النوم
لقى الست منى بقميص نوم سماوى بتحضنه ع السرير
حجاج فاق من النوم
وراح حاضنها بقلب جامد
منى...
لالا بالراحة عشان هناء
حجاج...
مفيش هناء
هناء رجعت تكمل مدرسة
انا وانت وبس النهردة
وراح سحب رجليها وقلعها الكلوت
ونزل براسه بين رجليها
ربع ساعة مص ولحس كسها
نام عليها وقفش باسنانه حلمتها
مسك راس زبه وحطه على كسها
طلع لفوق شوية ونزل بشفايفه على شفايفها
كتم بقها
وراح مدخل زبه ف كسها
دخل شوية صغيرة
منى كانت بتضرب فيه وتحضن شوية
تضرب شوية وتحضن شوية
لفت ايديها حوالين رقبته
هو كان شغال نيك بربع زبه
لفت رجليها على ضهره وطلعت بوسطها
دخل زبه للنص
فضل شغال نيك بنص زبه
وهى بالوضعية دى نزلت متعتها
كانت بتضرب ف ضهره وهى بتنزل لحد ما استكانت
قام من عليها
قلبها على ضهرها
سحب وسطها لفوق
خلاها على ركبها وصدرها ضامة على ركبها
حط وشها ع المرتبة وخلاها تمد ايديها لقدام
رجع وراها ودخل زبه للنص
هى مكانها مفيش الا اه
ااه اوف اوف اح
دخل شوية كمان
راح شحطه كله مرة واحدة
ومسك ف وسطها عشان متهربش
وقف ع الوضع خمس دقايق
ولما ابتدت هى تحرك ف وسطها
رجع ينيك براحته بكل زبه
شالها وراح الحمام
ملا البانيو وقعد فيه
وهى ركبت على زبه وحضنت
وهرست صدرها على صدره واشتغلت تحرك تحت
وتبوس من فوق
نص ساعة راح حاضنها حضن وعصرها
واشتغل ينيك بسرعة
بعد شوية قام ورمى لبنه على صدرها
فضلت تمسح بزازها باللبن
قامو استحمو ودخلها اوضة النوم
لبست قميصها
وطلعت اوضتها ونامت
حجاج لبس هدومه وطلع الكلية
وهناك كان بيدور ع البنات
شافهم رايحين ناحية الكافتيريا بيجرو
واول ما شافوه
الحقنا يا عمدة
حجاج شاف اتنين بيغلسو عليهم
سحب الحزام وجرى عليهم
كل واحد ميل عليه وضربه
بعدها جريو بعيد
*********************
............
الجزء السابع
الساعة واحدة الضهر بعد المحاضرة
حجاج مع البنات
متيجو نخرج نتغدى برة
نجرب اكل المطاعم
سمرة..
واكل البيت ماله يا عمدة
حجاج...
معرفش نظامه ايه النهردة
سحر...
اومال الشعالة اللى اسمها هناء
معاها اجتماع ولا طلعت مع جوزها تتفسح
حجاج ...
هناء مش الشغالة يا انسة
هناء دى تبقى حبيبتى
حبى الاول والاخير
وعشان بتحبنى تعمل ايه حاجة
والنهردة رجعت تكمل دراسة ف المدرسة
سحر...
انا اسفة مكنتش اعرف
سمرة...
اومال اللى اسمه نميرى يبقى ايه
حجاج حكالهم الموضوع لاخره
سمر...وهى بتضحك
كدة يعنى اتاكدنا
حجاج ...
اتاكدتو من ايه
سمرة...
اصل كنا نحسب يعنى
انك بتعاملنا معاملة كويسة
وانك طمعان تحب واحدة مننا
حجاج...
لا انا كدة..صاحبى يبقى على العين
ولما تيجى الفرصة اشيله بالراس شيل
سمر...
ايوة يا واد يا شيال
كدة يعنى مفيش ولا واحدة تفكر فيك
حجاج...
اتعاهدت مع هناء قلبى لها وبس
المهم حنخرج نتغدى ولا ايه
سمرة...
لا النهردة الغدا ف المدينة فراخ
واكل الفراخ يبقى حلو يومها
هو ع الاقل نوفر شوية
متيجى تتغدى معانا
حجاج...
لو تقدرو تدخلونى المدينة اروح
يلا مع السلامة
ارجع البيت اتغدى من اكل امبارح
اشوفكم بكرة
سمر...
فيه محاضرة الساعة 6 مش ناوى تيجى
حجاج...
لو افتكرت ...سلام
**************
البنات اخدو الغدا وطلعو اوضتهم
سمرة...
يعنى كدة عريسنا راح من بين ايدينا
سمر...
هو كدة احسن
بين لنا م الاول موقفه مننا
معاه حبيبته
يبقى احنا لازم نبقى صحاب جدعان معاه
سحر...
جدعان جديان باااااء
يلا نتغدى
ويا اهلا بالصديق الجديد
بلا حب بلا نيلة
نتخرج الاول بعدها نشوف القلوب تعمل ايه
******************
حجاج يوصل البيت
يلاقى ام هدى ف المطبخ اللى تحت
كانت بتجهز الغدا
ولما شافها قالها بتعملى ايه يا ام هدى
منى...
باحضر لسبعى اكل مخصوص عشان يسد
انا تعبتك النهردة صح
حجاج...
ولا عشرة زيك
لولا ان الموضوع جديد معاك
ولسه ماخدتيش على حجمه
كنت لحد دلوقتى شغال معاك
اصبرى بس تتعودى عليه
حافرمك كدة وانت واقفة نايمة
حتشوفى العمدة يوصلك لفين من الشهوة
منى..
اسكت انت رجعتنى لايام مراهقتى
خلتنى اسيح على نفسى
بس ايه الطول ده والحجم ده
حجاج ...
ده وراثى من العمدة
متيجى نعملها وانت واقفة
هدى...
تعمل ايه يا عمدة
حجاج ...
انت جيتى
نعمل الكبدة
ايه حتفضلى واقفة كدة
روحى غيرى هدومك عشان نتغدى
هدى... بتغمز لحجاج يعنى تعالى برة
اه انا جعانة بجد
منى ...
روحى غيرى وانزلى
حجاج ...
وانا كمان اروح اغير هدومى
يطلع بعيد عند السلم
وهدى تشبط ف بوسه
وتسحب ايده على بزازها يفعصها
والتانية تحطها بين رجليها يبعبصها
شبعت من البوس والتفعيص والبعبصة
وجريت لفوق تمسح كسها من مية متعتها
وتستحمى وتنزل
تدخل هناء وهى مصدعة
حجاج...
مالك حصل ايه
هناء...
تهت عن الطريق ونزلت البلد اللى بعدنا
وبعدين رجعتها مشى
ثوانى اجهز الاكل
حجاج ...
لا تعالى اقعدى ام هدى بتجهز الغدا
ياخدها ف حضنه ويقعدو ف الصالة
منى تشوفهم من المطبخ وتتعجب ايه اللى بيحصل
بيتغدو كلهم مع بعض
هدى تغمز فيه من هنا بايدها
وامها برجليها تلاعب رجليه
وعيونه مع عيون هناء
بعد الغدا
منى تطلع وبنتها فوق
حجاج ينام شوية وهناء ف حضنه لحد العصر
تصحى على صوت حد بيخبط
تقوم تفتح الباب
يكون واحد م البلد ومعاه مراته
بعتتهم الحجة سنية
الست لشغل البيت
والراجل غفير وممكن سواق
حجاج يقعد معاه ويفهمهم
واياه اللى يشوفوه هنا يوصل البلد
الست لسه صغيرة بس معاها ولد صغير 4 سنين
حجاج وعدهم بالليل يوضب اوضتهم
اخر النهار حجاج يروح المنصورة
كان بيدور على عدة تليفون
عايز عدة تشتغل لاسلكى ومداها بعيد
ملقيش الا مدى 40 كيلو
اشتراها وقال نركبها لما نروح
راح الكلية وحضر المحاضرة
قعد جنب البنات
البنات تحسب ان حجاج حيعيش دور العمدة
وملوش ف مذاكرة ولا اجتهاد
وانه اتصاحب عليهم عشان يساعدوه
وهما ف المحاضرة
حجاج رفع ايده
البنات قالت اكيد حيستأذن عشان يخرج
الدكتور برضو كان نفس تفكير البنات
الدكتور...
ايه تعبان وعايز تخرج
طب ليه حضرت من الاول
حجاج...
لا انا مركز مع حضرتك
انا عايز استفسر عن حاجة ف المادة يادكتور
وراح سأل سؤال
الدكتور...
فعلا انت مركز
انا الظاهر عدت عليا الفقرة دى
حاعيد شرح الفقرة دى من تانى
البنات استعجبت
العمدة مركز جدا ف الشرح
وبعد ما خرجو
سمرة...
ايه يا عمدة
طلعنا اهو بنركز ف المحاضرة
حجاج...
هو انتو لسه شفتو حاجة
بس كمان اسبوع
مش حاكون فاضى افكر ف اكل حتى
انتو حتجرو ورايا عشان اشرح لكم
سحر......
هههههه
واحنا فاكرين انك حتطلب مننا نساعدك ف كدة
اتاريك طلعت مركزاتى
واكيد حتنفعنا
حجاج...
سلام يا حلوين
اه قبل ما انسى
اكتبو رقم تليفونى
تتصلو من اى كابينة هنا لو فيه حاجة
اهو اكتبو.....
سلام وتصبحو على خير
يرجع البيت ويركب اللاسلكى فوق السطح
ويجرب من تحت وقال نبقى نجرب المدى بكرة
ووضبو اوضة الغفير
بالليل هناء راحت تنام مع حجاج
لبست قميص نوم زهرى
بعد شوية بوس وتفريش
اخدها حجاج ف حضنه ونامو
هدى اتاكدت ان امها نامت
نزلت تتسحب لتحت بالليل
واول ما فتحت اوضة حجاج
كانت الاوضة منورة بالسهارة
شافت هناء فى حضن حجاج ونايمين
رجعت وبتقول لنفسها
طب ده يبقى ايه
ميكونش هناء بتعمل زى ما انا باعمل
وجايز غلبهم النوم
بس دى بقميص نوم
اكيد بينيكها
انا لازم اعرف الموضوع ده ايه
وطلعت اوضتها وفضلت تفكر شوية وبعدها نامت
امها خرجت من اوضتها وبصت عليها
وبعدين نزلت تحت على طراطيف رجليها
واول ما دخلت اوضة حجاج
لقيت هناء ف حضنه
هو وراها وحاضنها من ضهرها
والقميص مكشوف عن فخادها
وايديه حاضنة بزازها
فكرت ف نفسها
ايه الموضوع
ف الضهر اخدها لحضنه قبل الغدا
وبالليل نايمة ف حضنه
انا لازم بكرة اعرف الموضوع ده ايه
*********************
الصبحية
الغفير جاهز بالعربية
عشان يوصل هدى وهناء لمدارسهم
ومرات الغفير لسه ف اوضتها
حجاج صحى بدرى وفطر مع هناء
طلع فوق لمنى
اول ما شفته نطت ف حضنه
لكن حجاج سحب كلوتها
ورزع فيها زبه نص نص
منى انسجمت وابتدت تكاكى من المتعة
وشغالة اوف اه واف اح
دخله كله يا عمدة
هدى كعوايدها نسيت الكتاب ورجعت تاخده
سمعت الاهات من اوضة امها
راحت تبص بالراحة
تلاقى حجاج على ضهره
وامها فوق منه بتهز ف وسطها
امها بتقول سبنى انا اتنطط متهزش وسطك
امها رفعت وسطها لفوق بالراحة
وهدى شافت طول الزب وكله داخل ف كس امها
امها اشتغلت تنطيط
واخدت لسان حجاج تمصه
هدى كانت بتعصر بزازها
لكن سمعت صوت هناء بتنادى تحت
امها وحجاج منسجمين مش سامعين حاجة
نزلت هدى وراحت مدرستها
وهى بتفكر
انا لازم اتناك زيهم
واحدة تبات ف حضنه بالليل
وامى بس نخرج ويفضالها الجو
انا لازم ابقى عشيقته رقم تلاتة
وكسى يجرب الزب الطويل ده
*****************
...............
..
الجزء الثامن
حجاج يوصل الكلية قبل 9
المحاضرة تقريبا الساعة 10
نزل وركن جنب الكافتيريا
البنات لقاهم حيخرجو م الكلية
مش شايفينه ع الكافتيريا
نادى عليهم
صبحو عليه وكانو مستعجلين عايزين يخرجو
سمرة...
معلهش يا عمدة رايحين مشوار كدة
وحنرجع قبل المحاضرة
حجاج ..
مشوار ايه ولا مش من حقى اعرف
سمر...
احنا حاجزين دور ف السنترال حنكلم اهلنا
حجاج...
مش فاهم
سحر...
حنفضل نفهم فيك والدور يفوتنا
حنكلم اهلنا ف التليفون
حجاج...
مش تقولو كدة
استنو كدة حاشوف حاجة
يروح العربية ويطلع التليفون اللاسلكى
يسحب الاريـال ويلاقى فيه حرارة
مش قلت لكم انتو حتجرو ورايا
اهو خدو كلمو اهلكم
سمرة...
ايه ده يا عمدة
حجاج...
تليفون لاسلكى وكمان محافظات
انا لسه مجربتوش
لكن اهو حظكم تجربوه
تعالو ع الكافتيريا
طلب الشاى والبنات قعدت
اتصلت سحر الاول وقامت تتكلم برة
رجعت بعد شوية
اخدته سمرةواتكلمت
واخيرا سمر اتكلمت دقيقتين ورجعت قعدت معاهم
سمرة..
اهو الاصحاب بجد
الصاحب تلاقيه وقت الشدائد
يلا اطلب لنا افطار
حجاج...
ايه المدينة مفيهاش افطار ولا ايه
سمرة...
ايه
وتشاور لرمزى هات سندوتشات جبنة وبطاطس
سمر...
انا عاوزة اربعة فول
سحر...
وانا لو ممكن برضو اربعة لانشون بالجبنة
حجاج...
عن اذنكم اشوف لى اصحاب تانيين
سمرة...
بتتخلى عننا وقت الفلس
احنا اتصلنا باهلنا عشان يبعتو لنا فلوس
حجاج...
ما دام فيها فلوس نشوف اخرتها ايه معاكم
يرغو شوية ويحاسب الكافتيريا
بعدها يدخلو المحاضرة
وكان كل شوية بيدون ملاحظات اثناء الشرح
يخرجو من محاضرة يدخلو التانية وراها علطول
الساعة اتنين البنات ترجع السكن
وهو يرجع البيت
يلاقى الكل منتظره ع الغدا
بعد الغدا
منى قامت وتقول لهدى اطلعى ريحى شوية
هدى...
حاقعد اتفرج ع التلفزيون كمان شوية
الشغالة استأذنت تروح اوضتها
وهناء قالت حتدخل تذاكر
وهدى ربع ساعة
ووقفت نزلت كلوتها وقالت لحجاج..
عايزاك تنيكنى وتدخل زبك كله جوه كسى
عايز اتمتع
حجاج...
هو النيك سهل معاك ولا ايه
ده حتصرخى وتبكى وتنزلى ددمم
وممكن الاسعاف تاخدك
تعالى امتعك من غير نيك
هدى...
بس انا نفسى انت تنام على ضهرك
وانا اتنطط على زبك وهو جوه كسى
حجاج...
بس تعالى هنا
يرميها ع الكنبه
يفشخ رجليها وينزل براسه بين فخادها
يلحس كسها شوية ويمص شوية
بعدها يلاعب زنبورها
ويجى يدخل لسانه وينيكها بيه
هى تصرخ من المتعة وشغالة تخبط
وتطلع بزازها تفعص فيهم
هناء سمعتها بتصرخ
طلعت بصت عليهم ودخلت من تانى
هدى اتفرمت ونزلت مرتين متعتها
وبالعافية عرفت تطلع السلم
امها كدة كدة عرفت امتى بيجيها حجاج
اول ما دخلت اوضتها نامت وما حستش بصراخ بنتها
حجاج خلص من هدى
دخل لهناء
هناء اخدته بالحضن وقالت
فرمت البنت بس اوعى تفتحها
حجاج اخد شفايفها مص وبوس وقال
امتى عذرك يخلص
هناء...
النهردة اخر يوم
وبكرة اتجهز لك يا حبى
********************************
********************************
تانى يوم يعد ما رجع من الجامعة
لقى هناء على سنجة عشرة
سحبها ع العربية
طلع على المأذون
طلب منه يكتب لهم ع السنة
لكن المأذون لازم يكون معاها ولى
مش موضوع 18 سنة ولا 17
حجاج يطلع بيها ع البلد
وهناك يجيب خالها ويروح البلد اللى جنبهم
هناء كان معاها شهادة ميلاد غير البطاقة
ولما يتأكد من اسم امها واسم خالها
يقرا عليهم السنة ويجيب شهود عدول
ويكتبو قايمة وكدة
وحجاج نبه ان الموضوع ما يوصلش لبلدهم
والمأذون اخد اجره
والشهود كمان اتسلكو
وخالها اخد له قرشين
ورجع حجاج لبيت ام هدى
لقى الكل مستنى قلقانين عليهم
وهما بيتعشو
قالهم انا وهناء اتجوزنا
هدى قامت لاوضتها
وامها حصلتها كمان
وكانو زعلانين شوية
ومشت الامور طبيعى
الصبح بعد ما هناء وهدى ما يطلعو للمدرسة
حجاج يطلع ينام مع منى
منى من السعادة وشها رجع ينور
ومش زعلانة من جواز حجاج وهناء
بعد الغدا بيكون مع هدى يفرمها تفريش
ومشى الحال طبيعى
كان لسه معملش دخلته على هناء
*********************
فى يوم هناء وهدى ف المدرسة
منى كانت بعد ما تتفرم منه ترجع تنام
ولو حصل ايه متحسش
الشغالة راحت مع جوزها السوق
الباب بيخبط
يفتح يلاقى سمر لوحدها
حجاج...
اومال فين باقى الشلة
سمر...
سمرة وسحر راحو البلد يباتو هناك
وانا حسيتها ماديا
حتضيع عليا تمن المواصلات
انا باروح البيت مرة ف الشهر
بابات ليلتين وارجع بالشهرية
ابويا على قد حاله
حجاج ...
اجيب لك افطار ولا شاى
عشان محدش هنا
سمر...
كلهم مرة واحدة اختفو فجأة
حجاج ...
هناء وهدى ف المدرسة
وخالتى نايمة لو حصل ايه مش بتسمع
والشغالة طلعت من شوية راحت السوق
سمر قربت منه وقالت ...
يعنى كدة انا وانت والشيطان تالتنا
حجاج ...
وانت عايزة الشيطان يجى ولا ايه
سمر...
مش قصدى
حجاج حس انها محتاجة شوية متعة
حجاج...
ايه شكلك كدة مش طبيعى
ليه كدة مرة واحدة عرقت كدة
ومش على بعضك
سمر...
اصل خايفة تهجم عليا وتفترسنى
حجاج...
طب لو قلت مش فاهم
سمر...
اصل فيه اوقات كدة
ودى حاجة تخص النساء
بتبقى الواحدة مش على بعضيها
وانا دلوقتى ف الاوقات دى
حجاج..
طب تعالى نخرج برة
سمر تروح تقرب من حجاج وتقول...
ممكن تبوسنى
محتاجة اى حاجة فيها حنان
حجاج...
بوس بس مش اكتر من كدة
ولا تحبى اعيشك المتعة من غير ضرر
سمر...
يعنى ايه من غير ضرر
حجاج...
انت جاية بعد فترة الحيض
وجسمك محتاج حاجة كدة نقول عليها
عايزة يعنى شوية متعة
ومن غير ضرر يعنى
انت بنت وحتبقى زى ما انت بنت
سمر...
قصدك تمتعنى من غير ما تضرنى
وانا اضمن منين
حجاج...
هو مفيش معاك حبيب كدة ولا كدة
سمر...
انا والبنات كنا اتكلمنا قبل كدة عنك
وقلنا يا ترى حيحب مين فينا
لكن انت قلت على هناء
حجاج ...
تعالى قربى كمان شوية
واول ما قربت اخد شفايفها ومصهم
وهى لفت ايديها على راسه
عايز تبوس زيه ومش عارفة معندهاش خبرة
حط ايديه تحت دراعاتها ووقف بيها
فضلت متعلقة وهو لف ايديه حوالين ضهرها
هى منسجمة مع البوس
وبتبص لقت نفسها ع السرير
سمر...
لا ارجوك يا حجاج كدة ما ينفعش
حجاج...
احنا قلنا ايه ..من غير ضرر
نومها على ضهرها
فك زراير بلوزتها
وهى بتحاول تدارى بزازها
لكن راح يبوس شفايفها
ايديها طلعت تدوس على راسه
نزل لرقبتها وصدرها
بعدها لقيت انه شغال رضع من بزازها
فضلت تقول اه اه اه
قلعها البلوزة والسونتيان كمان
سمر بتفعص ف بزازها
نزل يبوس بطنها وسرتها
فك زرارين من الجيبة وسحبها منها
نزل براسه ع الكلوت
اشتغل شفط ف كسها من برة
جه يسحب الكلوت هى اتمنعت
لكن رجع يمص من تانى
زاح الكلوت على جنب
ونزل بلسانه يلاعب كسها
كسها كان عليه شوية شعر قصيرين
الظاهر نتفت او حلقت من اسبوع او اتنين
سمر بتصرخ من المتعة
سحب الكلوت وهى رفعت وسطها عشان يقلعه
ابتدى ينيكها بلسانه
هى قالت له اوعى تقلع خليك كدة
لكن ف لمح البصر قلع البيجاما
وراح نام عليها
حط شفايفه على شفايفها
وصدره نزل بيه على بزازها يعصرهم
زبه كان على كسها بالطول
فضل يروح ويجى عليها
الزب يفرش الكس
والصدر يعصر البز
ابتدت تصرخ متعة
لفت ايديها على ضهره وتشده عليه
بعدين ايده راحت ومسكت زبه
واول ما مسكته صرخت
ايه ده سيبنى اشوفه
هو خلاها نايمه وطلع وقعد على بطنها
قالها ضمى بزازك
وراح مدخله ما بين بزازها وناكها شوية
حاول يدخله بقها وهى قرفانة
تفت على زبه
قلبها على بطنها ونام عليها
مسك بزازها وبيعصرهم
وحط زبه ما بين فخادها لفوق
واشتغل ينيك
سمر نزلت متعتها واتخشبت
وهو راح منزل لبن على طيزها
شالها وهما عريانين ع الحمام
ودخلو البانيو سوا
وعمل معاها دور تانى
استمتعت سمر ومن غير ضرر
بعد ما لبسو وقعدو ف الصالة
سمر...
اوعى حد
قاطعها حجاج...
يستحسن متجبيش اى سيرة للى حصل
كأنه محصلش ابدا
واى مرة تحسى انك عايزة تجربى من تانى
تيجى لوحدك
وانا امتعك وبعدها ننسى الموضوع
وطلع لها قرشين حلوين
عشان تشترى الهدوم اللى تعجبك
سمر...
وهو ده تمن اللى احنا عملناه
حجاج ...
تمن ايه يا عبيطة
ليه انا اللى طلبت
انت اللى جاية ولما الفرصة متاحة عملنا
المفروض انت اللى تدفعى
انا من فترة عايز اديك فلوس
ما انا عارف حالتك المادية
بعد كدة انا حاديك كل شهر
بس بشرط
سمر...
شرط ايه
عايز تنام معايا من تانى
حجاج...
انا مش عايز كدة
ومش حاعمل معاك الا لو انت طلبت
شرطى متقوليش لسمرة ولا سحر عن موضوع الفلوس
خليه سر ما بينا
سمر...
قصدك لو عرفو ممكن هما يجو كمان
يطلبو منك تمتعهم
حجاج...
لا مش كدة
قصدى عشان ميبصوش لك كدة ولا كدة
اما لو اى واحدة جت عايزة تتمتع
انا مش ممانع
متعة بس ...مفيش حب
*********************
....
الجزء التاسع
العمدة بسطاويسى ف البيت مع سنية
شغال بتعبانه يرزع فيها
هو عدى 50 سنة ولسه تعبانه شغال
بس ممنوع ينيك اى واحدة
سنية منعته
سنية عندها حوالى 48 سنة
بعد ما فرمها واترمو ع السرير جنب بعض
بسطاويسى ...
عايزين ندور على عروسة لحجاج يا سنية
سنية ...
متحاولش معاه
هو راسه والف سيف هناء والا بلاش
بسطاويسى ....
خايف تكون اخته
سنية ...
انا مش فاكرة ان امها جاتك هنا ابدا
دى بنت ابوها مش بنتك
انا حادور من تانى ف حاجة فهيمة
كانت بتكتب اسامى كل النسوان اللى حبلت منك
بسطاويسى...
بس فين هناء دلوكيت
اتجوزت نميرى واخدها وطفش
سنية ....
لا ..مش كدة
انا عرفت ان نميرى اتجوز بنت خاله
وراح معاهم القصاصين عايش هناك
اما هناء هربت وطفشت
وحجاج لساته بيدور عليها
بسطاويسى...
لما هى هربت وطفشت يدور عليها ليه
سنية ...
هربت من حكمك انها تتجوز نميرى
بتحب حجاج وبرضو مش عايزة غيره
بسطاويسى ....
لولاك يا سنسن ولولا حبك
ما كنت اتجوزت ولا دقت كسك
بس انت فاكرة يوم ما شحطته فيك عند عشة الفراخ
سنية...
ودى لحظة تتنسى يا عمدة
ده يوم من عمرى
احلى لحظة ف حياتى
لما لقيت تعبانك بيلغوص ف كسى
انا كنت فاكراك يوميتها العمدة
واستعجبت من طوله وعرضه
بسطاويسى ...
وانا كنت فاكرك فهيمة وقتها
بعدها كل كساس البلد اتفشخت قدامى
وكل واحدة تقول نيك يا عمدة
سنية...
هو انت نكت فهيمة الاول ولا صبيحة مرات مغاورى
بسطاويسى...
اول واحدة بعدك
كنت نايم ف مخزن السلاح
وجت صبيحة جايبة وكل لجوزها
تحسبنى مفاورى
رقدت جنبى ف الضلمة
وقالت يا مغاورى
فكر فى زب بسطاويسى
عايزة زبك يبقى قد بتاع بسطاويسى
قلت مبدهاش
سديت بقها وشحطت زبى ف كسها
وكانت بتتلوى زى الحية
واول ما اتكلمت معاها انا بسطاويسى
وكسها اخد على تعبانى
نطقت وقالت نيك بس بالراحة
وحبلت من ليلتها ف بنتها مرات عويس
وبعدها ابتدت تروح وتيجى عليا
لحد ما اخدت النطة اللى هى
وحبلت بالواد حسيب
سنية...
م الصبحية
حاقلب البيت فوقيه تحتيه
لحد ما القى اسامى النسوان اللى حبلت منك
بسطاويسى...
اللى ف البلد مقدور عليهم ف جوازهم
انا بس اللى مخوفنى
بت المأمور ومرات اخوها
خايف يكونو بت وواد ولما كبرو يجوزوهم
سنية...
مش امهاتهم عارفين انهم من نطتك
اكيد مش حيوافقو
خليك ناصح يا عمدة
يلا جهز تعبانك لدور تانى
يا اخواتى انا لولا تعبانك ده
كنت مت من زمان من حسرتى
يلا يا بسطتى
*************************************
الصبحية
هناء وهدى راحو المدرسة
حجاج طلع لمنى فوق واداها الزب التمام
بعدها راحت تنام
سمع الشغالة بتتخانق مع جوزها
اول ما وصلت
حجاج...
مالك يا بهية بتتخانقى مع جوزك
بهية ...
خيب الرجا اقول له رايحة اجهز فطار للعمدة
وراسه والف سيف تعالى عايزك
حجاج...
عايز منك ..طب مش تطاوعيه
بهية ...
عايز ينام معايا
حجاج...
ده جوزك ولازم تطاوعيه
بهية ...
رحت له ولهلب نارى
بعد دقيقتين بقى زى دكر البط
وانا بعدها اولع ولا اتحرق بجاز
حجاج...
يعنى مش بيكيفك
بهية ...
لا بيكيف ولا نيلة
وانا افضل مشعللة
حجاج...
يعنى انت مشعللة نار وعايزة حد يطفيها
بهية ...
طب اعمل ايه يا عمدة
حجاج...
تعالى هو العمدة عملوه ليه
مش عشان يطفى النار اللى مولعة
وراح سحبها من بزازها
بهية ...
لا يا عمدة ميصحش
العين متعلاش ع الحاجب
انت العمدة وانا الخدامة ميصحش
حجاج سحبها من ضهرها
واول ما حست بجرباحة النخل بين فخادها
نزلت على ركبها
اشوفه يا عمدة
حجاج نزل بنطلونه
واول ما شافته ومسكته
بصت لحجاج ...
امصه يا عمدة
حجاج ..
خدى راحتك
فضلت تمص وتلحس واتفننت ف المص
بعدها نومها ع الكنبة
ورزع نصه ف كسها
بهية سدت بقها
وبتقول يا بوى بوى على زب العمدة
دخل كله واشتغل نيك
بعد نص ساعة كانت جابت كل اللى فيها
وقالت فضيهم جوة يا عمدة مش وقت حبل
وملا كسها لبن
حجاج ...
كل يوم والتانى
بعد ما تمشى البنات للمدارس
حاديك النيكة التمام
بس اهم حاجة تحفظى اسرار البيت
فاهمة
بهية ....
انا خدامتك يا عمدة
وعمرى ما اطلع سر برة
بس انت كل اسبوع مرة وانا اشبع
ربنـا ما يحرمنا منك يا عمدة
يستحمى ويطلع الكلية
****************************
الصبحية برضو ف نفس الوقت
سحر وسمرة يرجعو المدينة الجامعية
يلاقو سمر نايمة وبتحلم
بتفعص ف بزازها وتلعب ف كسها
وبتهلوس ف كلام
مص بزى ده يا حجاج
وادى ده كمان رضعة
حط حتة من زبك
اعصرنى جامد يا عمدة
سمرة...
وحياة شعرى ده
سمر نامت مع حجاج
وراحت ناحيتها وشاورت لسحر
نزلت على بز سمر وابتدت ترضعه وتمصه
وسحر ركبت ع الجنب التانى وعملت زيها
سمر...
ايوة يا حجاج مص حلو
خدلك مص ف كسى
ايوة مش حاقول لسمرة ولا سحر
اللى عايزة تتمتع
انت تمتعها من غير ما تضرها
تنام معاك بنت وتطلع برضو بنت
متعة اه ...بس من غير حب
انا مش عايزة احبك
عايزاك تمتعنى كل ما اروحلك لوحدى
بلاش تعض بزازى
افرمنى يا عمدة
سمرة...
انا عايزة اعمل زيك يا سمر
سمر وهى نايمة من غير وعى...
لو عايزة العمدة يمتعك تروحى الصبح على 9
وهناك حتشوفى اللى عمرك ما شفتيه
زب يجى نص متر
مش بيدخله
بيفرش به تفريش
سمرة تروح عضاها من بزها
سمر تقوم فاطة من مكانها
انتو بتعملو ايه
هو انا قلت ايه
سحر...
انت قلت كل اللى حصل بينك وبين حجاج
قومى وصحصحى واتكلمى
والا حنطلب من ادارة المدينة اوض بعيد عنك
سمر قامت تعيط
بعدين اعترفت بكل اللى حصل
ورجعت تبكى وتقول
انا ضعفت وانا قاعدة جنبه
كنت طالعة من الدورة وجسمى مولع نار
ورحت اخدت منه بوسه
وبعدها حصل اللى حصل
بس وحياة ربنـا انا لسة بنت
سمرة...
طب وانت تزعلى نفسك ليه
وانا كمان حاشوف نفسى معاه
طالما حيحافظ علينا كبنات
اتمتع وانا زى ما انا بنت
سحر...
بتتكلمى جد يا سمرة
سمرة...
اه والنعمة
بدل ما نشتغل سبعة ونص
حجاج يمتعنا ويحافظ علينا
احنا نطب عليه
ونقول له احنا عايزين زى سمر
اما كلنا مع بعض
او بلاها صحوبية
انا كمان كسى عايز شوية مص
وتروح تترمى ع السرير وتكشف نفسها
سمر وسحر يروحو يكبسو عليها
يمصمصوها ويمتعوها
ويبدلو ما بينهم واتمتعو كلهم شوية
استحمو وراحو الكلية
يلاقو حجاج بيفطر لوحدة
يصبحو عليه ويطلبو افطار
بعد الافطار
سمرة...
المحاضرة اللى جاية الدكتور اعتذر عنها
متيجى نروح معاك البيت
نفسى اخد شاور ف البانيو
سحر...
وانا كمان نفسى استحمى ف بانيو
حجاج...
وايه المشكلة
نروح واعملو اللى انتو عايزينه
بعد الافطار يحاسب حجاج ويركبو معاه
وهناك يوصلو البيت
الخدامة تطلع وتقول....
جهزت الاكل يا عمدة
وقت الغدا ابقى اجى احضر السفرة
سمرة...
لا انت روحى اجازة لاخر اليوم
احنا نعرف نجهز السفرة
حجاج يشاور لها خلاص روحى
سمرة معاها شنطة بلاستيك
تقول انا حاستحمى الاول
تدخل ربع ساعة
تاخد شاور ومعاه الشامبو
تطلع لافة شعرها بفوطة
ولافة جسمها بفوطة
وتروح الصالة قدامهم
وتفك الفوطة اللى على جسمها
سمرة...
ايه رأيك يا عمدة
مش برضو زى جسم سمر
حجاج يبص على سمر وهى تبص ف الارض
حجاج...
هى قالت لكم
متعة من غير حب
يقوم لسمرة وحاضن فيها
قومى يا سحر ع الحمام
سحر...
لا انا حاخد الحمام بعدين
سمرة ...
يلا على اوضة النوم
تمتعنا زى ما متعت سمر
متعة اه ..من غير حب
سحر...
اه يا كسى يا فاتح نفسى
**********************************
...
الجزء العاشر والاخير
بعد اربع سنين
هناء كانت خلصت الدبلوم
بعد الدبلوم دخلت كلية تجارة
اما هدى عاشت السنين اللى فاتت وهى راضية
بالتفريش والمتعة اللى بتشوفها
اما منى
كان معاها عيل 3 سنين وبنت بتعلمها المشى
وهدى دخلت اداب قسم جغرافيا
وسمر وسمرة وسحر
اتعودو على تفريش حجاج
يستمتعو وكمان يبقشش عليهم فلوس
حجاج قال لهم
بعد ما تتجوزو لازم ازور كساسكم
*******************************
حجاج دخل تخصص نسا
وسمرة دخلت باطنة وحميات
وسمر دخلت *****
اما سحر دخلت قسم الرمد
والكل مجتهد ف دراسته
*********************************
كمان تمر كام سنة تانية
حجاج بعد ما وضب اموره وبيجهز للماجستير
كان شغال ف مستشفى خاص مؤقتا بالليل
اما الصبح كان موظف ف مستشفى عام
معجبوش الوضع استقال من شغل الحكومة
وبعد الماجستير عرف يفتح عيادة خاصة
العيادة كانت كبيرة
كانت شقتين مفتوحين على بعض
وهناء كانت ماسكة السكرتيرة
*****************************
صاحباته البنات كلهم اتجوزو
وبرضو فتحو عيادات ف المنصورة ونواحيها
اما سمر كانت موظفة ف مستشفى بلدهم الحكومى
ظروفها مش مساعدة عشان تفتح عيادة
********************************
منى
العيال بقو 3 عيال
ولدين وبنت
وفرحانة بيهم لابعد مدى
********************************
هدى اتقدم لها مدرس ووافقت
واتجوزت ومفيش خلفة
قالت تروح تكشف عند حجاج
واول ما دخلت ونامت ع الشيزلونج
الممرضة طلعت برة اوضة الكشف
وهناء وقفت معاه وبيرغو
وكل ما تحاول ترجع اوضة الكشف هناء تشغلها
********************
حجاج رفع جيبة هدى وتنى رجلها
سحب كلوتها وحط ايده على كسها
حجاج....
تحبى نكشف ولا تجربى اللى نفسك فيك
هدى....
يا اخى اخيرا
نيك يلا ارحمنى عايزة ادوقه
حجاج...
انا حاكشف دلوقتى
ولما تيجى البيت حاوريك النيك
هدى...
والحريم اللى ف البيت
امى تقول ايه
وهناء تقول ايه
حجاج...
امك وهناء متعودين ينامو الضهر
تعالى بس انت الساعة اتنين ونص
وانا حافتح لك
مشتاق برضو للكس القشطة ده
هدى...
ما هو كان قدامك
وياما اترجيتك تفرمه
حجاج...
لو كنت عملتها ايامها
مكنتيش اتجوزت الشخص اللى بتحبيه
هدى....
اااه لو اقدر
اتجوز قلب حمادة
وف نفس الوقت يبقى زبك اللى بيكيفنى
حجاج يطلع زبه ويدك ربعه ف كسها
هدى...
كله كله
حجاج ...
لا ده تصبيرة
هدى تزحف لتحت فيدخل نصه
جت تصرخ سد بقها
وفضل ينيك شوية
نزلت متعتها
وهمدت مكانها
حجاج طلع زبه منه ودخله هدومه
وقومها تلبس
خرجت م العيادة ودخلت هناء
هناء...
ايه الاخبار دوقتهولها
حجاج...
اديتها النص
وحتيجى الضهرية بكرة تاخده كله
دخلى اللى بعدها
هناء...
خلى بالك
اللى بعدها متتحملش ربعه
انا مش عارفة كل الستات اللى بتيجى هنا
كلهم مش جايين لكشف
الكل جاى يتناك
***************************
هناء قاعدة على مكتبها
تدخل عليها 3
هناء...
اهلا بالدكاترة
كشف ولا زيارة
سمرة...
من ده على ده
هناء...
طب استنو كمان اخر كشفين
بعد ما يخرجو
تدخلو مع بعض
...........
بعد شوية تدخل سمر وسمرة وسحر
هناء...
تحبو ابعت لكم عصير
ولا ابعت المطافى
سمرة..
لا المطافى اللى هنا كفاية
هناء...
اوعو تنسو
متعة اه ...حب لا
ربنـا يقدرك يا جوزى ع التلاتة دول
دول مش بيشبعو
حجاج اول ماخرجت هناء
مسك سمرة ع الواقف
ميلها لقدام
سحر كانت بتمص له زبه
رفع هدوم سمرة ونزل كلوتها
سحر طلعته من بقها وعلى كس سمرة عدل
خمس دقايق اترمت سمرة
دخلت سحر
فرمها واترمت تلاعب كسها
لقى سمر نايمة ع الشيزلونج
راح وكبسه فيها كله مرة واحدة
لفت رجليها عليه
عايزة احبل هاتهم جوه
............
بعد فترة
بقى دكتور مشهور وبقى غنى
فتح دورين مع بعض
عمله مستشفى خاص
وجاب سمر وسحر وسمرة يشتغلو معاه
هناء حبلت
اضطرت تاخد اجازة وتقعد ف البيت
********************************
سنية بتدور ع العمدة وهى فرحانة
وصل العمدة..
حصل ايه.. الف مرسال م الصبح
سنية...
لقيت كراسة فهيمة
ام هناء عمرها ما جت هنا يا عمدة
كانت بتحبل من جوزها وتسقط
لحد ما اخر حمل ثبت معاها
هناء مش بنتك يا عمدة
يسطاويسى...
متأكدة يا سنية
سنية...
ايون مية المية
ادى كل ست حبلت معاك
وكمان اسامى العيال اللى خلفتها
دول 24 عيل وبنت
ومفيهمش هناء ولا امها
احنا لازم نزور حجاج ف بيته
ونخليه يدور على هناء
مش معقول لحد دلوقت مش عايز يتجوز
قلت لك م الاول يا عمدة بيحب هناء
*****************************
مستشفى بسطاويسى
حجاج سماه كدة
اسم له رنة
المستشفى بقى مشهور جدا
خصوصا ف تخصص النسا والولادة
و 99 % من النسوان اللى بتيجى للكشف
وبتكون عايزة تحبل
حجاج كان يوريها زبه ويدكه فيها
سواء وافقت او مش موافقة
واللى تحبل تدارى ع الموضوع
*******************************
حجاج كان بينيك النسوان ف المستشفى
وكان معظمهم بيحبل
وف البيت
منى وبنتها هدى
وبهية
وسمر وسمرة وسحر كمان بيجو البيت
اما مراته هناء
نوت والنية للخير
انها حتمنعه من نيك النسوان
عشان اختلاط الانساب
وممكن يفلت منهم الموضوع
وميقدروش يلموه
كل ست حبلت من حجاج
عندها خلفية انه فيه غيرهم
وتاخد بالها عشان محدش يتجوز اخته
**********************************
حجاج كان ف يوم اجازة
عمل عزومة ف البيت
عزم سمرة وسمر وسحر واجوازهم كمان
وهدى وجوزها
وكانت ام هدى ف العزومة
يخبط الباب جامد
بهية تفتح الباب
بهية...
اهلا بسيدى العمدة الكبير وتروح تزغرط
اول مرة العمدةبسطاويسى يزور حجاج
البيت اللى اتأجر منه اوضة
لحد دلوقت عايش فيه ومش عايز يسيبه
الكل وقف احتراما للعمدة الكبير
سنية...
انا وسى العمدة جايين نقول لك
العمدة وافق تتجوز هناء
تقدر تدور عليها وتتجوزها
نفسنا نشوف لك عيل
حجاج يروح يسلم ع العمدة ويبوس ايده
زمايله يعملو زيه
العمدة...
مين دول يا حداد
حجاج...
دول زملاتى يا عمدة
شغالين معايا ف مستشفى بسطاويسى
بسطاويسى ...
واللـه فيك الخير يا حداد
سميت المستسفى على اسمى
حجاج...
اومال اسم العمدة الكبير
هدى تروح تبوس ايده ووراها جوزها
حجاج...
دى تبقى هدى وجوزها
هدى تبقى صاحبة البيت ده ودى امها
منى تروح تبوس ايده
والعيال وراها يبوسو ايده
العمدة ...
مين دول يا حداد
حجاج ...
دول ولادى يا عمدة
العمدة....
ولادك
ازاى تتجوز من غير رضاى ولا علمى
حجاج...
ثوانى كدة ..ويشاور لهناء تسلم ع العمدة
هناء تروح تسلم وتبوس ايده
هناء بقت حاجة غير اللى كانت عليها
بقت ست اورجنال مش فلاحة
كملت تعليمها
حتى لهجتها اتغيرت
العمدة...
مين دى يا حداد
حجاج....
دى تبقى هناء مراتى
ودول يبقو ولادنا
والست منى هى اللى بتربيهم وترعاهم
اصل هناء رجلها على رجلى ف الشغل
يلا يا ولاد روحو سلمو على جدكم وجدتكم
العيال تروح تنط على حجر جدهم وجدتهم
بسطاويسى اول ما البنت باست خده
نسى كل زعله
بسطاويسى...
لا كدة انا مش زعلان خالص
طالما اتجوزت اللى بتحبها غصب عنى
لو طاوعتنى ومشيت على كلامى
مكنش حيبقى معاك ولاد زى دول
اعز م الولد ..ولد الولد
زغرتى يا سنية
سنية...
زغرتى يا بهية انا صوتى واجعنى
بهية ومنى وهناء يزغرتو
بسطاويسى فى ودن سنية...
اللى اسمها منى لهطة قشطة يا سنسن
والكل يعيش الفرحة
العمدةبسطاويسى بقى له احفاد
عاش العمدة بسطاويسى وتعبانه
وعاش العمدة حجاج ونسوانه
ولتذهب النسوان الى الجحيم
****************** تمت ************