قائمة
الرئيسية
ما الجديد
الأعضاء
الـتــيـــوب
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
تثبيت التطبيق
تثبيت
سجل عضوية لنشر مواضيع ومشاركات ومحادثة الأعضاء بدون إزعاج الإعلانات
تم فتح باب الاشرف تقدم لطلب الاشراف علي اقسام المنتدي
قسم قصص السكس
قصص غير جنسية
النور والكابوس | السلسلة الثانية | ـ حتي الجزء العاشر
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
<blockquote data-quote="ابيقور" data-source="post: 42885"><p>اهلا وسهلا ومرحبا ف السلسة الثانية من قصتنا النور والكابوس..... يتبع...</p><p></p><p>الجزء الاول</p><p></p><p>وجد حطت ايديها في جيب الجاكت و بصت لباسل بابتسامة.</p><p>فجأة حصل ضرب نار علي عربيتهم.</p><p>وجد(بصريخ): باسل!</p><p>باسل راح لوجد شدها لحضنه و وقعوا علي الارض.</p><p>باسل: مترفعيش رأسك.</p><p>وجد(بخوف): مين دول؟!</p><p>-دقيقة و كان ضرب النار انتهي و سمعوا صوت حد ركب العربية و مشي.</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>باسل: مشيوا. متخافيش.</p><p>باسل قام وقف و مد ايده لوجد و وجد مسكت في ايده و قامت.</p><p>وجد: مين دول؟!</p><p></p><p></p><p>باسل: زي ما ليكي اعداء انا ليا اعداء بس اعدائي بيحبوا الاول يحذروني بطريقتهم.</p><p>وجد: و ليه كدة؟!</p><p>باسل: حبيبتي متشغليش بالك.</p><p>باسل باس رأس وجد و بص علي العربية و طلع تليفونه اتصل بحد.</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>باسل: طلبت اوبر لينا، هاتي ايدك.</p><p>وجد: هننزل ازاي؟!</p><p>باسل: متخافيش يلا هاتي ايدك.</p><p>باسل مسك ايد وجد و نزلوا من علي التل و وجد كانت هتتزحلق باسل شالها من خصرها و نزلها الارض.</p><p>باسل: انا منتظر يوم كتب الكتاب بفارغ الصبر.</p><p></p><p></p><p>وجد(بخجل): و انا كمان.</p><p>باسل(بابتسامة): مهونة عليا حاجات كتير يا وجدي.</p><p>وجد: حاسة ان **** بيعوضني بيك عن كل حاجة في حياتي.</p><p>بعد فترة جت اوبر و باسل و وجد ركبوا العربية.</p><p>وجد: هنزل انا ابقي اكلمك بكرة.</p><p>باسل: طيب قبل ما انام هكلمك اطمن عليكي.</p><p>وجد: مفيش داعي انا هنام علطول.</p><p>باسل حضن وجد و باس خدها و وجد نزلت.</p><p>باسل: اطلع علي().</p><p>عند وجد...</p><p></p><p>وجد. طلعت اوضتها بتعب و قلعت الجاكت بتاعها و قعدت علي الكنبة بتعب و رجعت رأسها بتعب.</p><p>وجد بعد فترة قامت دخلت الحمام خدت دوش دافئ خرجت تغير هدومها...</p><p>وجد لبست بيجامة بيتي عبارة عن قطعة واحدة علي شكل دب باللون الاسود في ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و حطت مكياچ خفيف.</p><p>وجد طلعت علي السرير و مسكت اللاب توب و بدأت تتفحص كذا حاجة عليه.</p><p>عند باسل...</p><p></p><p>باسل وصل لبيت سليم و نزل لقي مريم قاعدة علي الكنبة اللي في الجنينة.</p><p>باسل: لسة صاحية؟!</p><p>مريم: شايفني نمت؟!</p><p>باسل نام علي رجل مريم و غمض عينه,مريم بدأت تملس علي شعره بهدوء.</p><p>مريم: اللي واجع قلبك.</p><p>باسل(بتنهيدة): انتي عارفة.</p><p>مريم: انسي...</p><p>باسل(بتنهيدة): تعبان اوي. حاسس ان ورايا حاجات كتير لازم اعملها و لازم امثل اني كويس و بخير.</p><p>مريم: علفكرة نرمين كلمتني و حكتلي اللي حصل مش محتاج تخبيه عني...</p><p></p><p>مريم: و لما تتجوز و وجد و تعيش معاها هتنسي كل حاجة هتنسي تعبك هنبقي احنا بندور عليك من كتر ما انت مش معانا و معاها هي.</p><p>باسل: مش للدرجة دي غلاوتها من غلاوتكم.</p><p>مريم: انا مبسوطة انك خلاص بتحب و بتتحب. و لما شوفتها حسيت فيها روح حلوة جميلة **** يجمعكم في بيت واحد...</p><p>مريم باست رأس باسل و باسل بص ليها بصة هي فهمتها و بصتله بتحذير.</p><p>مريم: اطلع نام و ارتاح. تصبح علي خير.</p><p>باسل: طيب و انتي من اهله.</p><p></p><p>باسل طلع لاوضته و طلع تليفونه اتصل بحد.</p><p>باسل: ايه الاخبار عندكوا؟!</p><p>حارس: كله تحت السيطرة يا باسل بيه، نرمين هانم مع سليم بيه في المستشفي و الحراس حوالين الاوضة و حوالين المستشفي محدش هيقدر يقرب ليهم.</p><p>باسل: طيب.</p><p>باسل قفل مع الحارس و قلع الكوتشي بتاعه و نام من كتر التعب اللي في جسمه...</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>عند كارما.</p><p>كارما كانت صاحية من نومها و متغاظة من احمد و عايزة موبايلها و اشترت تليفون مؤقت.</p><p>كارما(بغيظ): اشوف فيك يوم.</p><p>تليفونها رن...</p><p>كارما: انا مودتش حد الرقم ايه ده مين؟!</p><p>الخط اتفتح.</p><p>كارما: الو.</p><p>احمد: قولت لازم ابارك علي التليفون الجديد.</p><p>كارما(بصدمة): انت ازاي عرفت؟!</p><p>احمد: عرفت من مكان ما عرفت بقي انتي مالك.</p><p>كارما(بغيظ): ايوه يعني عايز ايه؟!</p><p>احمد: رخامة.</p><p></p><p>كارما(بغيظ): تصدق انك حيوان.</p><p>احمد: بس طلعتي بتعرفي تتصوري.</p><p>كارما(بصدمة): انت اتفرجت علي الصور؟! فتحت التليفون؟!</p><p>احمد: هو مسموحلك انتي بس يعني.</p><p>كارما(بدموع): بس انا بنت.</p><p>احمد: و هو المبدأ بيتجزأ؟!</p><p>كارما(بدموع): اه.</p><p>كارما(بدموع): اقفل.</p><p>احمد: استني استني متخافيش مفتحتش تليفونك. كنت بهزر.</p><p>كارما(بدموع): بجد!</p><p>احمد: اه.</p><p>كارما: جبت رقمي منين؟!</p><p>احمد: مش مهم بطريقتي الخاصة بقي.</p><p></p><p></p><p>كارما: طب ايه رأيك نقابل بعض و ننسي خلافتنا و تبقي قعدة صلح و محدش يكلم التاني بعد كدة.</p><p>احمد(بلامبالاة): بعيدا عن اني مش عايز اقابلك بس برضو عايز اخلص من زنك و قصة ******* اللي دخلتيني فيها دي...</p><p>الباب خبط و باسل دخل.</p><p>كارما(بخضة): باسل!</p><p>باسل: في ايه يا حبيبتي؟! مخضوضة كدة ليه؟!</p><p>كارما(بتوتر): ها لا ده يعني علشان بقالي كتير مشوفتكش، وحشتني.</p><p>كارما قامت حضنت باسل و باسل باس رأسها.</p><p>باسل: كنتي بتكلمي مين؟!</p><p></p><p>كارما(بتوتر): ده ده.</p><p>باسل: غيرتي تليفونك امتي و ليه؟! ردي يا بنتي متوترة كدة ليه؟!</p><p>كارما: موبايلي اتكسر فغيرته و كنت بكلم واحدة صاحبتي و غيرته امبارح.</p><p>كارما: هو سليم تحت؟!</p><p>باسل: لا مش تحت في مشوار مهم هو و نرمين و هيرجعوا يوم كتب الكتاب.</p><p>كارما: طيب، قولي هي العروسة حلوة؟!</p><p>باسل: احلي منك.</p><p>كارما(بغيظ): يا سلام و هو في احلي مني اصلا؟!</p><p>باسل: ايوه في هي.</p><p>كارما(بغيظ): كدة يا باسل طيب اتفضل اطلع بره.</p><p></p><p>كارما(بتوتر): احم اقصد يعني اطلع بره علشان اغير انت رفعت حاجبك كدة ليه متخوفنيش يا عم.</p><p>باسل: انتي هتشوفيها و هتحكمي بنفسك.</p><p>كارما: طيب يا اخويا لما نشوف، و برضو انا احلي.</p><p>باسل: طبعا طبعا انتي بتقولي ايه؟! طيب يلا انزلي علشان هنروح للصايغ.</p><p>كارما: هتشتروا الشبكة؟!</p><p>باسل: ايوه.</p><p>كارما: هأجي هأجي طبعا.</p><p>باسل: طب يلا اجهزي.</p><p>باسل خرج من اوضة كارما و سابها تلبس و اتصل ب وجد...</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد(بنوم): الو.</p><p></p><p>باسل: حبيبتي انتي لسة نايمة قومي يلا.</p><p>وجد(بنوم): هي الساعة كام؟!</p><p>باسل: الساعة 10.</p><p>وجد(بنوم): لسة فاضل ساعتين علي المكتب، انت بقي عايز ايه؟!</p><p>باسل: انتي ناوية تروحي المكتب؟!</p><p>وجد(بنوم): اه يا باسل.</p><p>باسل: وجد انا كلمت مامتك و جدك و هأخدك و نشتري الشبكة.</p><p>وجد: انا بثق في رأيك.</p><p>وجد كانت بدأت تقوم من علي السرير و بتتمطع...</p><p>باسل: و ****؟! وجد مش ناقصة هي اجهزي هعدي عليكي انا و ماما مريم و بالمرة اعرفك علي كارما.</p><p></p><p>وجد: يا باسل انا.</p><p>باسل: هعدي عليكي الساعة واحدة يا وجد الاقيكي جاهزة.</p><p>وجد(بضيق): حاضر.</p><p>باسل قفل مع وجد و وجد قعدت تدبدب في الارض.</p><p>وجد: مصحيني من النوم علشان الشبكة.</p><p>وجد لقت الباب اتفتح فجأة وجد اتخضت و اتزحلقت و وقعت علي الارض.</p><p>وجد(بوجع): منك *** ياللي كنت السبب.</p><p>ماجدة: حبيبتي انتي كويسة؟!</p><p>وجد: طبعا طبعا. ايه بقي؟!</p><p></p><p>ماجدة: باسل كلمني علشان الشبكة بصي بقي يا حبيبتي. عايزاكي تنقي حاجة فخمة كدة تليق بوجد الصياد و خطيبة باسل الانصاري.</p><p>وجد: هو فيها ايه يعني اني وجد الصياد ما انا بنت و عروسة عادي يعني. و فيها ايه اني خطيبة باسل ما هو شاب زي اي شاب.</p><p>ماجدة: اسمعي كلامي و انتي ساكتة...</p><p>وجد(بضيق): حاضر.</p><p>ماجدة: هروح البس.</p><p>وجد: لا هأخد ولاد عمي روحي انتي شوفي الحفلة.</p><p>ماجدة: لا هأجي.</p><p></p><p>وجد: يا امي يا حبيبتي هنروح نختار الشبكة و نرجع علطول مش محتاجة هي فرح و ليلة. و كمان انا ورايا شغل فاطلعوا من دماغي.</p><p>وجد قامت من الارض و دخلت الحمام خدت دوش لمدة طويلة و خرجت و في فوطة حوالين جسمها و لفت شعرها بفوطة تانية.</p><p>وجد كانت لسة بتفكر هتلبس ايه و مسكت تليفونها و اتصلت بحد...</p><p>الخط اتفتح.</p><p>احمد: هو انا اتجوزتك و نسيتك افهمي يا وجد مش بطيقك.</p><p></p><p></p><p>وجد(ببرود مصطنع): مش مهم المهم دلوقتي منظر عائلة الصياد قدام عائلة جوزي.</p><p>وجد(ببرود): تعالي هنروح تجيب الشبكة انت و قصي و ثريا هتبقوا معايا.</p><p>وجد(ببرود): لو عايزين الصفقة بتاعتكوا تكمل.</p><p>احمد: ده تهديد يا بنت الصياد؟!</p><p>وجد: اعتبره زي ما انت عايز.</p><p>وجد قفلت مع احمد و رمت موبايلها بعصبية علي الترابيزة.</p><p>وجد: كلكم مرضي.</p><p>وجد اختارت فستان ليها و بدأت تلبسه.</p><p></p><p>وجد لبست الفستان ده و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت كام خصلة من شعرها علي وشها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها و اختارت شنطة باللون الاسود في احمر.</p><p>وجد خرجت بره اوضتها و راحت لاوضة ثريا و خبطت الباب.</p><p>ثريا فتحت و كانت عرقانة و متعصبة.</p><p>وجد: خير مالك؟!</p><p>ثريا: ملكيش فيه، انجزي شوفي عايزة ايه؟!</p><p>وجد: البسي هدومك و انزلي هروح اجيب شبكتي.</p><p></p><p>ثريا(بعصبية): قاصدة تعصبيني صح؟! ردي.</p><p>وجد(بهدوء): ثريا انتي بنت عمي و حتى لو مفيش قبول ما بينا كدة حاولي تتقبليه حتى علشان منظر العائلة قدامه. و منظر ابوكي و امك و طبعا انتي يهمك اسم العائلة و و. قومي يا شطورة البسي هدومك و هستناكي تحت.</p><p>وجد سابت ثريا و نزلت لتحت لقت قصي بيأكل.</p><p>وجد(بتعب): قصي.</p><p>قصي: مالك؟!</p><p>وجد(بتعب): حقيقي تعبت من اخواتك دول.</p><p>قصي: ده الطبيعي يا وجد.</p><p>وجد: اوف طيب.</p><p></p><p>وجد: قوم البس هروح اجيب الشبكة.</p><p>قصي: مش المفروض امك.</p><p>وجد: يا ابني دي عايزاه يشتريلي كل المحل يا ابني، قوم البس علشان نروح...</p><p>قصي: طيب يا حبيتي اهدي انتي.</p><p>نهلة: ايه يا عروسة ايه اخبارك مع عريسك؟!</p><p>وجد: حلوة اوي يا مرات عمي عقبال ثريا.</p><p>نهلة: بصي يا بنت ماجدة تحترمي نفسك و تبعدي عن بنتي خالص.</p><p>وجد: كدة كدة هبعد لما نتجوز انا و باسل.</p><p>نهلة: هتريحيني من قرفك.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>ثريا(بضيق): انا جاهزة.</p><p>وجد: قمر يا اخواتي.</p><p></p><p>تليفون وجد رن...</p><p>وجد: ماما فين جدو؟!</p><p>ماجدة: راح مع يوسف و عمك منصف الشغل.</p><p>وجد: طيب يلا يا قصي. يلا يا ثريا.</p><p>قصي: انا جيت يا قمر انتي.</p><p>التلاتة خرجوا بره القصر وجد لقت باسل واقف مستنيها قدام العربية.</p><p>باسل اول ما شاف وجد قلع النظارة بتاعته و فضل باصص ليها لغاية ما وقفت علي بُعد بسيط منه.</p><p>باسل(بحب): هو في كدة؟!</p><p>باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها.</p><p>في العربية...</p><p>كارما: شكلهم حلو اوي يا ماما.</p><p></p><p>مريم: فعلا يا حبيبتي **** يهديهم و يخليهم لبعض.</p><p>باسل: اهلا يا قصي اهلا يا انسة ثريا.</p><p>قصي: اهلا بيك يا باشا.</p><p>باسل: تسمحي تركبي معايا يا وجد.</p><p>وجد: طيب.</p><p>قصي: بعتينا من اول قلم.</p><p>وجد(بضحك): قصي.</p><p>قصي: يلا يا ثريا.</p><p>قصي خد ثريا و ركبوا عربية تانية و باسل فتح باب العربية لوجد و وجد ركبت العربية.</p><p>وجد: مساء الخير...</p><p>مريم: مساء النور يا حبيبتي.</p><p>كارما(بحماس): انتي وجد صح صح؟!</p><p>وجد(بضحكة بسيطة): ايوه انا.</p><p></p><p>كارما: طلع عندك حق يا باسل دي طلعت جامدة و احلي مني.</p><p>وجد بصت لباسل بصدمة.</p><p>باسل(باحراج): بذمتك يا كارما انا قولت جامدة.</p><p>كارما: الصراحة دي تزويدة من عندي. اصل الصراحة انتي جامدة.</p><p>وجد ضحكت هي و كارما و مريم كانت طول الطريق باصة لوجد.</p><p>باسل: امي.</p><p>مريم: نعم يا حبيبي.</p><p>باسل: متكلمتيش انتي و وجد.</p><p>مريم: هي البت كارما مودياني فرصة.</p><p>كارما: قصدك ايه ها قصدك ايه؟! قصدك اني رغاية.</p><p>باسل: بت هضربك.</p><p></p><p>تليفون وجد رن، الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو انت فين؟!</p><p>احمد: متزفت نازل ابعتيلي الموقع.</p><p>وجد: طيب اقفل.</p><p>وجد: لو سمحت يا باسل ابعتلي العنوان اللي احنا رايحينه.</p><p>باسل: اشمعنا؟!</p><p>وجد: علشان ابعته لاحمد ابن عمي و يجي.</p><p>باسل: طيب.</p><p>باسل بعت العنوان لوجد و وجد بعتته لاحمد.</p><p>-بعد فترة...</p><p>باسل وقف قدام محل مجوهرات كبير و مشهور و الكل نزل من العربية و قصي و ثريا.</p><p>باسل: ادخلوا ادخلوا.</p><p></p><p>وجد كانت داخلة بس لقت باسل بيشدها لحضنه و مشي معاها...</p><p>وجد(برفعة حاجب): باسل انت واعي للي بتعمله الناس هتتكلم.</p><p>باسل: و انتي عاملة حساب للناس ليه سيبي اللي يتكلم يتكلم مهما بتعملي الناس بتتكلم فمتشغليش بالك بالناس.</p><p>باسل: و كمان حد يبقي مع باسل و يهمه اي حد تاني.</p><p>الاتنين دخلوا و صاحب المحل رحب بيهم جدا و قعدهم...</p><p>باسل: جون عايزك تعرض اغلي و احسن حاجة عندك زي ما اتفقنا.</p><p>جون: اكيد من عينيا.</p><p></p><p></p><p>وجد و قصي بصوا لبعض و ضحكوا جامد.</p><p>وجد(و هي بتضحك): بعتذر بعتذر.</p><p>باسل(بحدة و همس): ممكن افهم كنتي بتضحكي علي ايه؟!</p><p>وجد(بضحك و همس): كلامه مكسر اوي و طريقته مضحكة.</p><p>باسل(بحدة و همس): طب اهدي.</p><p>ثريا: احمد.</p><p>كلهم بصوا مكان ما ثريا بتبص لقوا احمد داخل.</p><p>كارما(لنفسها): انا عايزة ارجع، انا قولت اه عايزة اقابله بس لا مش بالسرعة دي.</p><p>وجد قامت حضنت احمد و اتكلمت بهمس.</p><p>وجد(بهمس): احنا مش في البيت اتعامل حلو.</p><p></p><p>احمد(بهمس): محدش قالك اني عيل صغير.</p><p>وجد(بهمس): ولاد الحلال كتير و قالولي.</p><p>قصي: عامل ايه؟!</p><p>احمد: كويس.</p><p>احمد قعد معاهم و بص لقي كارما موجودة غمز ليها من غير ما حد يأخد باله.</p><p>جون: بصي حضرتك دي افضل نوعية لسة جاية ليا من سويسرا.</p><p>وجد: ممكن الدهب؟!</p><p>كارما: اختاري يا وجد خاتم الماظ حلو كلهم شيك اوي ممكن اساعدك.</p><p></p><p>وجد: لا انا عايزة دهب اساسا الشبكة معروف انها دهب و كمان انا عايزة البس دبلة دهب زي بقية البنات و لا ايه يا باسل؟!</p><p>باسل: براحتك يا حبيبتي. جبلها اللي هي عايزاه يا جون.</p><p>جون: امرك يا باسل بيه.</p><p>مريم: و نعمة التربية.</p><p>وجد: تعالي يا باسل.</p><p>وجد: ايه رأيك في الخاتم الشيك ده.</p><p>باسل: براحتك اللي انتي عايزاه اشتريه.</p><p>وجد: طيب هختار ده. تعالي شوف يا قصي.</p><p>قصي: انا متأكد من ذوقك.</p><p>قصي: لا شياكة بس انا رأيي ده.</p><p></p><p>وجد: اممم السادة حلو.</p><p>وجد لبست الخاتم في ايديها و بدأت تشوف شكلهم و اختارت السادة.</p><p>وجد اختارت محبس لباسل و باسل باس خدها قدامهم كلهم.</p><p>وجد(بخجل): بس بقي.</p><p>مريم: هما دول بس يا وجد؟!</p><p>وجد: ايوه يا طنط.</p><p>مريم: لا يا حبيبتي مينفعش. اشتري انسيال او سلسلة.</p><p>وجد: بس انا عندي كتير مش محتاجة الحمد****.</p><p>باسل: هديتي انا غير الكل يا وجد.</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد: ممكن اشوف السلاسل الفضة اللي عندك.</p><p>ثريا: فضة!</p><p>كارما: ليه يا بنتي فضة؟!</p><p></p><p>احمد: هي بتحب الفضة هنمنعها يعني.</p><p>كارما: براحتك يا وجد يا حبيبتي.</p><p>وجد اختارت سلسلة فضة شيك عبارة عن سلسلتين في بعض واحدة طويلة و التانية قصيرة علي شكل فراشة.</p><p>وجد: كدة تمام.</p><p>باسل: جون حسابهم.</p><p>باسل: حبيبتي لو عايزة حاجة تاني قولي.</p><p>وجد: لا كدة حلو.</p><p>باسل اشتري اللي وجد اختارته و خرجوا من المحل.</p><p>احمد: همشي.</p><p>باسل: استنوا هنتغدي في مكان.</p><p>مريم: لا يا حبيبي اخرج انت مع وجد لوحدكم.</p><p>وجد: لا يا ريت لو تكونوا معانا.</p><p></p><p>كارما: يلا يا ماما يلا...</p><p>باسل: انا هروح بايه يا لمضة انتي؟!</p><p>كارما: اوف بقي.</p><p>قصي: ممكن احمد يوصلهم بعربيته لو معندكش مانع.</p><p>وجد: ايوه فكرة ها يا احمد؟!</p><p>احمد: طيب معنديش مانع.</p><p>مريم: يا ابني بلاش علشان منتعبكش.</p><p>احمد: لا عادي اتفضلوا...</p><p>كارما و مريم ركبوا مع احمد و كارما و احمد بيبصوا لبعض كل شوية...</p><p>وجد: قصي خد ده معاك. طلعه اوضتي.</p><p>قصي: تمام يا حبيبتي يلا باي.</p><p>ثريا(بضيق): Enjoy.</p><p></p><p>قصي و ثريا ركبوا عربية قصي و رجعوا القصر.</p><p>وجد(بشهقة): ايه يا ابني؟!</p><p>وجد: في ايه يا باسل؟!</p><p>باسل: يقول حبيبتي بتاع ايه و لما هو يقولك حبيبتي انا اقولك ايه!؟</p><p>وجد: انا و قصي متعودين علي بعض و علي كدة من زمان فعادي.</p><p>باسل: و النبي؟! المحه بس قريب منك يا وجد هقتلك.</p><p>وجد: اهون عليك؟!</p><p>باسل: شغل دلع الستات ده بقي. طب اتدلعي لما تكوني مراتي طب.</p><p></p><p>باسل قرب من وجد و مال علي وشها وجد كانت هتضربه بس اتفاجأت لما قرب من ودانها و همس.</p><p>باسل: لو لفيتي العالم ده كده مش هتلاقي حد يخاف عليكي قدي، انتي هتبقي مراتي يا وجد لازم احافظ عليكي.</p><p>باسل باس رأس وجد و ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند نرمين و سليم...</p><p>نرمين: صباح الخير.</p><p>سليم: صباح النور.</p><p>نرمين: انت كويس؟!</p><p>سليم: ايوه متقلقيش.</p><p>نرمين: طب تعالي نتمشي شوية في جنينة المستشفي.</p><p>سليم: تعالي.</p><p>نرمين سندت سليم و خرجت هي و هو يتمشوا في الجنينة.</p><p>نرمين: رغم اللي في وشك ده و جسمك بتمشي بوقار.</p><p>سليم: لاني مش اي حد انا سليم المهدي.</p><p>نرمين: اشهر من نار علي علم.</p><p>سليم: حبيبي يا ابو صلاح...</p><p>نرمين: سليم.</p><p>سليم: نعم.</p><p></p><p></p><p>نرمين: عمرك حبيت؟! انا كتير شوفت ليك علاقات زي باسل كدة بس خلاص باسل هيتجوز و انت؟!</p><p>سليم(بضحك): سليم المهدي يتجوز مين سعيدة الحظ دي.</p><p>سليم: متخافيش يا اختي انا اموت عازب بدل ما اموت كافر لو اتجوزت.</p><p>نرمين: لا و ****؟! قصدك ان الستات وحشة؟!</p><p>سليم: مش القصد انا اقصد الستات المصرية.</p><p>نرمين: تصدق انك حيوان و انا غلطانة اني ماشية معاك.</p><p>نرمين كانت هتمشي سليم مسك ايديها و قعدوا علي كرسي في الجنينة.</p><p></p><p></p><p>سليم: اديني فرصة طب.</p><p>نرمين: ها اخلص؟!</p><p>سليم: مفيش احلي و لا اجدع من الست المصرية بس نكدين نكد.</p><p>نرمين: اولا بقي لو الستات المصرية نكدية فكل الستات نكديين.</p><p>سليم: ما انتي مروحتيش باريس او روسيا و شوفتي المزز اللي هناك.</p><p>نرمين: هما دول ستات. ده انت عينك زايغة مش عارفة مصحباك علي ايه؟!</p><p>سليم: فاكرة؟!</p><p>نرمين: فاكرة ايه؟!</p><p>سليم: اتعرفنا ازاي علي بعض.</p><p>نرمين(بابتسامة): ايوه.</p><p></p><p>نرمين: كنت انت و باسل بتلعبوا علي العجلة بتاعتكوا و انا كنت قاعدة بعيد بعيط سيبتوا العجلة و جيتوا قعدتوا جمبي و قعدتوا تتكلموا معايا و تضحكوني و اشتريتوا ليا شيكولاتة. عمري ما كان ليا صحاب بس من ساعتها و انت كنتوا اغلي حاجة في حياتي و مش هرتاح الا و انا شايفاكوا عرسان...</p><p>سليم: و ان مش هرتاح الا لما اشوفك جموسة كبيرة في الكوشة. اقصد عروسة طبعا.</p><p></p><p>نرمين: يا رخم المشكلة مش عارفة اضربك فين ده انت متكسر...</p><p>سليم: بس صحتي حديد.</p><p>نرمين: شايف نفسك اوي.</p><p>سليم: طبعا.</p><p>سليم حط دراعه علي كتف نرمين و باس خدها و قعدوا يتكلموا كتير مع بعض...</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند احمد.</p><p>كانوا راكبين العربية و مفيش حد بيتكلم كانوا هاديين جدا.</p><p>مريم: بتشتغل ايه يا احمد؟!</p><p>احمد: رجل اعمال.</p><p>مريم: بسم **** ما شاء ****. **** يحفظك.</p><p>احمد: شكرا.</p><p>كارما كانت قاعدة علي موبايلها و مش عايزة تبص لاحمد تاني.</p><p>فجأة احمد فرمل العربية مرة واحد و كارما اتخبطت.</p><p>مريم(بخضة): في ايه؟!</p><p>كلهم بصوا قدامهم و فتحوا عينيهم من الصدمة.</p><p></p><p>الجزء الثاني</p><p></p><p>فجأة احمد فرمل العربية مرة واحدة و كارما اتخبطت.</p><p>مريم(بخضة): في ايه؟!</p><p>كلهم بصوا قدامهم و فتحوا عينيهم من الصدمة.</p><p>كارما: ننزل نساعده.</p><p>مريم: ايوه.</p><p>احمد: اهدوا. ممكن يبقي كمين.</p><p>كارما: و انت هتسيبه كدة، انا هنزل اساعد الراجل ده.</p><p>كارما فتحت الباب و نزلت...</p><p>احمد(بغضب): الطفلة.</p><p>احمد: خليكي هنا يا مدام مريم.</p><p>احمد نزل بسرعة ورا كارما بعد ما خد سلاحه و لقي شخص هيضربها علي رأسها ضرب عليه نار...</p><p></p><p>كارما(بصريخ): عاااااااا.</p><p>الشخص اللي كان مرمي علي الارض قام و خد كارما ناحيته و حط سكينة علي رقبتها.</p><p>شخص: بص يا حلو خطوة كمان و هقتلك الحلوة، كل واحد كدة يطلع اللي في جيبه...</p><p>احمد(بسخرية): ايه يا ****؟! ننزل نساعده ننزل نساعده...</p><p>احمد(لنفسه): اصبري عليا.</p><p>شخص: اخلص يابا.</p><p>في شخص نزل مريم و بدأ يفتشها.</p><p>شخص: انجز و لا اقتلها ليك.</p><p></p><p></p><p>كارما كانت مغمضة عينيها و بتعيط بصمت فجأة سمعت ضرب نار و الشخص اللي وراها بِعد عنها,احمد في اقل من لحظة ضرب نار علي الشخص اللي بيفتش مريم.</p><p>كارما(بصدمة): انت قتلتهم؟!</p><p>احمد(بحدة): كلمة كمان و هقتلك يا كارما. قدامي.</p><p>احمد مسك كارما من دراعها بغضب و راحوا ناحية مريم اللي حضنت كارما...</p><p>احمد: نلحق نمشي بقي و لا ايه؟!</p><p>كارما: انت ازاي عملت كدة؟! و كمان البوليس و.</p><p>احمد: نمشي من هنا و بعدها نتكلم مش ناقصة هي.</p><p></p><p>التلاتة ركبوا العربية و احمد بدأ يسوق...</p><p>مريم: يا ابني فعلا هتعمل ايه في البوليس و.</p><p>احمد: متقلقيش يا مدام مريم انا هتصرف و هحل الموضوع ده.</p><p>احمد بص لكارما من تحت لفوق و راح ناحية بيتهم...</p><p>مريم: مش عارفة اشكرك ازاي يا ابني؟!</p><p>احمد: ده واجبي حضرتك. حمدلله بالسلامة.</p><p>مريم: طب ما تخش تشرب حاجة.</p><p>احمد: لا مرة تانية شكرا.</p><p>مريم: شكرا يا احمد.</p><p>احمد: مفيش داعي، اتفضلوا.</p><p>مريم نزلت و كارما كانت لسة هتنزل.</p><p></p><p>احمد: هنتقابل بكرة في كتب الكتاب...</p><p>كارما: و بعدها مش هنتكلم تاني؟!</p><p>احمد: بالظبط يلا غوري.</p><p>كارما: ده انت رخم يا شيخ و بارد.</p><p>كارما نزلت و دخلت هي و مريم الفيلا.</p><p>كارما: هو فين سليم يا ماما واحشني؟!</p><p>مريم: متقلقيش يا حبيبتي راجع النهاردة.</p><p>كارما: يا ريت وحشني اوي اوي...</p><p>كارما: بس وجد دي طلعت قمر زي ما باسل حكي.</p><p>مريم: **** يحفظها لشباببها يا رب.</p><p>كارما: ****.</p><p></p><p>كل واحدة طلعت اوضتها و بدأت تغير هدومها و مريم نزلت عملت الغداء.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند باسل و وجد...</p><p>وجد و باسل راحوا لمطعم شيك جدا و راقي و نزلوا اختاروا ترابيزة و قعدوا مع بعض.</p><p>وجد: هسأل سؤال صريح شوية.</p><p>باسل: قولي يا حبيبتي.</p><p>وجد: عرفت كام بنت قبلي؟!</p><p>باسل قعد يكح كتير و شرق و وجد ودته كوباية الماية يشرب.</p><p>باسل شرب ماية و هو بيبص لوجد و محرج.</p><p>باسل: عايزة ايه يا حبيبتي؟!</p><p>وجد: باسل.</p><p>باسل: نعم.</p><p>وجد: رد علي سؤالي. هما للدرجة دي كتير؟!</p><p>باسل: خلينا صريحين يا حبيبتي.</p><p></p><p>باسل: الصراحة ايوه كنت اعرف بنات كتير غيرك بس جيتي انتي و غيرتي تصرفي ده. انا مش عايز ابص لاي بنت تانية طول ما انتي معايا و جمبي.</p><p>باسل: انتي مكفياني و زيادة و انا راضي بيكي.</p><p>باسل مسك ايد وجد و باسها,وجد ابتسمت ليه.</p><p>باسل: قوليلي بقي عجبك الاكل؟!</p><p>وجد: ايوه حلو المطعم حلو اصلا.</p><p>باسل: جبتي لون الفستان ايه؟!</p><p>وجد: مش هقولك.</p><p>باسل: وجدي...</p><p>وجد: خليه مفاجاة.</p><p>باسل: طيب...</p><p>باسل: تسمحيلي؟!</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>باسل: بالرقصة دي.</p><p></p><p>باسل قام و مد ايده ل وجد و وجد بصت حواليها و ليه.</p><p>وجد: الناس؟!</p><p>باسل مسك ايد وجد و شدها ناحيته.</p><p>باسل: كام مرة هقولك طول ما انتي معايا متركزيش في حاجة تانية.</p><p>باسل بدأ يرقص مع وجد و وجد باصة في الارض من كتر الاحراج.</p><p>باسل(بهمس): ارفعي عينك الحلوة دي ليا.</p><p>وجد(بخجل): باسل...</p><p>باسل: عيون باسل.</p><p>وجد رفعت عينيها ببط و خجل و هي و باسل نسيوا اللي حواليهم و كل واحد مركز في عيون التاني و وجد قريبة من باسل جدا.</p><p></p><p>الاغنية خلصت و باسل وقف رقص و كل اللي موجود بدأ يصقف و وجد خبت نفسها في باسل اللي ضحك عليها.</p><p>باسل(بابتسامة): يلا نكمل قعدتنا يا حلوة.</p><p>وجد(بخجل): عايزة امشي.</p><p>باسل(بابتسامة): ليه بس كدة؟!</p><p>وجد: باسل يلا بقي...</p><p>باسل: حاضر.</p><p>باسل حاسب و مسك ايد وجد و خرجوا.</p><p>باسل: اؤمري و انا انفذ.</p><p>وجد: طب ما تخليها بكرة بعد الخطوبة؟!</p><p>باسل: اممم طيب يا قمري.</p><p></p><p>باسل باس رأس وجد و فتح ليها باب العربية وجد ركبت و باسل لف ركب و بدأ يسوق.</p><p>باسل: عايزة اي حاجة تانية؟!</p><p>وجد: لا يا باسل. ممكن بس توديني المكتب بتاعي؟!</p><p>باسل: هتشتغلي يا وجد، بلاش يا حبيبتي علشان متتعبيش.</p><p>وجد: لا يا باسل متخافش انا بخير. و كمان انا لو تعبانة تلاقيني بشتغل هو اللي بيهون عليا تعبي و كمان في قضايا كتير اوي عليا لازم احلها.</p><p>باسل: طيب يا حبيبتي.</p><p>باسل: زي ما انتي عايزة. هوديكي.</p><p></p><p>وجد: شكرا يا باسل...</p><p>باسل: امتي بقي هتقولي حبيبي و بحبك؟!</p><p>وجد: لما احس فعلا انهم حقيقين يا باسل منكرش اني معجبة و منجذبة ناحيتك و بداية حب بس مش الحب اللي ممكن يوجع.</p><p>وجد: فاهمني.</p><p>باسل مسك ايد وجد باس باطن كفها.</p><p>باسل: فاهم يا حبيبتي. و انا مش هجبرك يلا انزلي.</p><p>وجد: طيب باي.</p><p>وجد نزلت من عربية باسل و دخلت المكتب.</p><p>نهال: استاذة وجد حضرتك كويسة؟!</p><p>وجد: اه متقلقيش.</p><p>نهال: مبروك.</p><p>وجد: علي ايه؟!</p><p></p><p>نهال: كلنا عرفنا انك خطبتي استاذ باسل الانصاري.</p><p>بنت: مبروك يا استاذة.</p><p>وجد: **** يبارك فيكي يا نهاد.</p><p>شاب: مبروك.</p><p>وجد: تسلم يا ناصر.</p><p>و الكل بدأ يبارك لوجد و وجد سابتهم و دخلت مكتبها و بدأت تشتغل.</p><p>عند باسل...</p><p>باسل راح للمستشفي بتاعت سليم.</p><p>حارس: نورت يا باسل بيه.</p><p>باسل دخل اوضة سليم لقاه بيغير هدومه.</p><p>سليم: كويس انك جيت تعالي ساعدني.</p><p>باسل: غريبة مجبتش اي بنت تلبسك يعني.</p><p></p><p>سليم: انت نسيت ان نرمين بتكره تشوف اي حد فينا بالشكل ده حتى لو ايه.</p><p>باسل: عارف.</p><p>باسل ساعد سليم و الباب خبط.</p><p>باسل: ادخل...</p><p>نرمين: خلصت؟!</p><p>نرمين لما شافت باسل جريت عليه حضنته و باسل باس رأسها...</p><p>نرمين: هيرجع تاني؟!</p><p>باسل: جايز.</p><p>نرمين: لازم نخلي بالنا.</p><p>سليم: اكيد...</p><p>باسل: عايزكم في موضوع يلا.</p><p>سليم: داخل حامي علينا اوي.</p><p>باسل: يلا بكرة كتب الكتاب.</p><p>نرمين: مبروك يا باسل.</p><p>باسل: يلا عايزكم في موضوع مهم يلا.</p><p></p><p>نرمين و سليم بصوا لبعض و بصوا لباسل و مشيوا وراه بس سليم كان ساند علي نرمين و خرجوا ركبوا عربية باسل و وراهم الحراس.</p><p>سليم: ايه يا ابني؟!</p><p>باسل:</p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر...</p><p>كانت الجنينة بيتم تزينها و ماجدة و يوسف في قمة انبسطاهم.</p><p>منصف(بهمس): روحي ساعديها.</p><p>نهلة(بغيظ): عايزني انا اللي اروحلها يا منصف.</p><p></p><p>منصف(بهمس): انا مقبلش حد يقول عليكي انتي و بنتك كلمة علشان كدة بيني ليهم انك احسن منهم و كمان الف واحد بيتمني ثريا. عززي بنتك.</p><p>نهلة(بغيظ): طيب يا منصف طيب.</p><p>نهلة سابت منصف و مشيت,منصف قعد علي الكرسي و هو حاسس بوجع في رأسه...</p><p>ياسين: مالك؟!</p><p>منصف: بابا.</p><p>منصف: اتفضل.</p><p>ياسين: مالك يا ابني مهموم ليه؟!</p><p>منصف: لا مفيش حاجة.</p><p>ياسين: لو علي الجواز ف ثريا هتتجوز هتتجوز نصيبها هيجي ليها، افرح لبنت اخوك يا منصف.</p><p></p><p></p><p>ياسين: شكلك نسيت امك يا ابني...</p><p>منصف: مقدرش يا بابا انت عارف كنت متعلق بيها ازاي.</p><p>ياسين: و امك كانت بتحب بنت اخوك اوي حبها حبها يا منصف. متسبش الكره يملئ قلبك هتخسر.</p><p>ياسين: همشي انا.</p><p>ياسين قام و طلع اوضته بص علي صورة مراته و ابتسم و راح علي السرير فرد جسمه عليه...</p><p>تحت.</p><p>قصي و ثريا رجعوا من بره...</p><p>ماجدة: فين وجد و باسل؟!</p><p>قصي: خرجوا يتغدوا بره.</p><p>نهلة: اتاخرتوا كدة ليه؟!</p><p></p><p>قصي: ثريا كانت تعبانة شوية و روحنا المستشفي و اتغدينا و رجعنا...</p><p>نهلة: انتي كويسة يا حبيبتي؟!</p><p>ثريا: اه يا ماما الحمد****.</p><p>ثريا دخلت القصر و طلعت علي اوضتها.</p><p>ماجدة: طب الشبكة ايه شكلها؟!</p><p>قصي: اهي. ده اللي وجد اختارته عن اذنكم.</p><p>قصي طلع علي اوضته بعد ما بص علي ابوه و هو شارد.</p><p>ماجدة(بصدمة): دبلة و محبس!</p><p>نهلة(بضحكة): لا و سلسلة فضة. بنتك خايبة زيك.</p><p>ماجدة(بغضب): اخرسي يا نهلة متعصبنيش.</p><p></p><p>ماجدة طلعت علي اوضتها و رمت الحاجة علي السرير.</p><p>يوسف: مالك خير؟!</p><p>ماجدة(بغضب): بنتك راحت اشترت دبلة و محبس. الغبية دي.</p><p>يوسف: اهدي هي لما تتجوز باسل هيجبلها الماظ و مجوهرات كتيرة، و كمان كويس انها عملت كدة علشان ميبانش قدامهم ان احنا طمعانين.</p><p>ماجدة(بغضب): الغبية لو لقيتها قدامي هقتلها في ايدي.</p><p>تحت...</p><p>وجد كانت داخلة من باب القصر لقت سعد واقف ليها.</p><p>وجد: وسع يا سعد عايزة اعدي.</p><p></p><p>سعد: وجد هانم عايز اتكلم معاكي في حاجة.</p><p>وجد: اتفضل.</p><p>سعد: مبروك هتكتبي الكتاب بكرة. بس انا عايز اقول حاجة تانية.</p><p>وجد: **** يبارك فيك. عايز ايه؟!</p><p>سعد قرب من وجد و مسك ايديها و وجد رفعت حاجبها و بصت ليه.</p><p>سعد: انا.</p><p>وجد لا رد.</p><p>سعد: انا بحبك.</p><p>وجد شدت ايديها من ايدين سعد بعنف و بصتله بصدمة.</p><p>وجد: انت مجنون؟!</p><p>سعد: انا قولت لازم اقولك علي مشاعري الاول.</p><p>وجد: يا ريتك ما فكرتك و لا اتكلمت و لا قولت...</p><p></p><p>وجد: اسمع انا عارفة ان قلبنا هو اللي بيختار حبنا بس انا منفعكش مش علشان انت مجرد حارس و انا من عائلة غنية تؤ علشان زي ما قلبك اختار اللي بيحبه قلبي اختار اللي بحبه و اللي هيبقي اسمي علي اسمه بكرة. انسي يا سعد مش نفس الطريق.</p><p>وجد سابت سعد و هي متعصبة و دخلت القصر و سعد خرج بره القصر كله و مشي...</p><p>وجد: السلام عليكم.</p><p>منصف: عليكم السلام. مشوفتيش احمد؟!</p><p></p><p>وجد: لا كان معانا و بعدها المفروض كان يروح، هو لسة مرجعش؟!</p><p>منصف: لا و تليفونه مغلق...</p><p>وجد: متقلقش حضرتك هيرجع ان شاء ****، عن اذنك.</p><p>وجد شالت دبوس شعرها و نزل علي ضهرها و طلعت اوضتها بتعب و قعدت علي السرير.</p><p>وجد قعدت شوية علي السرير و كانت حاسة بوجع في كل جسمها و لقت تليفونها بيرن.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو.</p><p>باسل: ايه اخبارك؟!</p><p>وجد: الحمد**** و انت.</p><p>باسل: كويس. بس حبيت اسمع صوتك قبل ما انام.</p><p>وجد لا رد.</p><p></p><p>باسل(بضحك): ده علشان قولتلك بحب صوتك اومال لو قولت كلام اكتر من ده هتعملي ايه هتختفي طبعا.</p><p>وجد: اقفل يا رخم قاصد يعني تضايقني.</p><p>باسل: انا اقدر ازعل وجدي.</p><p>وجد: طب اقفل يا رخم باي هشوفك بكرة.</p><p>وجد قفلت مع باسل و هي مبسوطة و قامت غيرت هدومها و رجعت نامت علي السرير بتعب و غمضت عينيها لسة هتنام لقت اللي بيفتح الباب فجأة.</p><p>وجد(بخضة): في ايه؟!</p><p>ماجدة(بعصبية): قوميلي.</p><p>وجد: حرام عليكي كنت هنام.</p><p></p><p>ماجدة(بعصبية): راحة تجيبيلي محبس و دبلة اتجنيتي؟!</p><p>وجد: هو مين هيتجوز انا و لا انتي؟! و كمان هو الجواز بالخاتم و الدبلة.</p><p>ماجدة(بعصبية): انتي قاصدة تجنيني؟!</p><p>وجد: و **** انتي اللي بتجنني نفسك. و يلا سيبيني انام بعد اذنك.</p><p>وجد رجعت لنومتها و غمضت عينيها بتعب و نامت و ماجدة بصت ليها بغيظ و سابتها و مشيت.</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في فيلا باسل...</p><p>باسل كان نايم بعمق في اوضته و فجأة سمع صوت حد بيزغرط تحت و سمع صوت كارما فوق رأسه.</p><p>كارما(بصوت عالي): قوم يا عريس يلا قوم.</p><p>باسل فتح عيونه ببطء و قام قعد نص قعدة علي السرير.</p><p>باسل: ايه يا كارما؟!</p><p>كارما: يلا يا باشا الليلة كتب كتابك.</p><p>باسل: مين تحت؟!</p><p>كارما: ماما و سليم و نرمين.</p><p>باسل: و انتي طلعتي ليه؟!</p><p>كارما: بصحي اخويا و صاحبي.</p><p></p><p></p><p>باسل(بابتسامة): طب انزلي يا عسل نازل وراكي.</p><p>كارما: اخيرا بقي هتتجوز يا عم.</p><p>كارما باست باسل علي خده و نزلت جري لتحت و باسل قام غسل وشه و نزل لتحت...</p><p>مريم: صباح الخير يا حبيبي.</p><p>باسل: صباح النور يا حبيبتي.</p><p>سليم: مبروك يا عريس...</p><p>نرمين: مبروك.</p><p>باسل: **** يبارك فيكوا.</p><p>عامر: مبروك يا باسل بيه.</p><p>باسل: **** يبارك فيك.</p><p>امل: مبروك.</p><p>باسل: **** يبارك فيكم.</p><p>سليم: طب يلا عايزين نظبط الشعر و نحلق الدقن دي كلها.</p><p></p><p>باسل: طيب يلا بينا.</p><p>عند وجد...</p><p>وجد كانت نايمة و فتحت عينيها ببطء و هي مبسوطة و لقت اللي بيفتح الباب و بيدخل.</p><p>رانيا: حضرتك صاحية؟!</p><p>وجد(بابتسامة): ايوه.</p><p>رانيا: شكلك كنتي بتحلمي بحلم حلو؟!</p><p>وجد(بخجل): ايوه.</p><p>وجد رمت نفسها علي السرير تاني و هي مبسوطة.</p><p>رانيا: شكلك وقعتي؟!</p><p>وجد(بابتسامة): لا مبسوطة اني هتجوز شخص محترم زي باسل.</p><p>رانيا: طب يلا قومي علشان الفستان عطيات هتطلعه و اكيد هتطلعي اميرة النهاردة...</p><p></p><p>وجد: لسة في الفرح بقي.</p><p>رانيا: انتي اصلا جميلة في كل وقتك...</p><p>وجد: حبيبتي تسلميلي.</p><p>و الكل بدأ يصحي و يظبط كل حاجة ناقصة و في اللي كانوا مبسوطين و في اللي مكنش مبسوط.</p><p>-بعد عدة ساعات...</p><p>بعض الضيوف المقربين بدأوا يجوا و باسل و عائلته دخلوا و رحبوا بعائلة وجد.</p><p>ماجدة: و **** زادنا شرف.</p><p>مريم: شكرا...</p><p>ياسين: اتفضلوا خشوا اقعدوا...</p><p>نرمين(بهمس): انا حاسة انه في حاجة هتحصل.</p><p></p><p>سليم(بهمس): بت مش عايز اسمع صوتك لغاية ما نروح ده انتي متشائمة.</p><p>ثريا نزلت من علي السلالم و راحت قعدت جمب منصف.</p><p>منصف(بهمس): عقبالك.</p><p>ثريا لا رد.</p><p>قصي: مبروك يا عم باسل...</p><p>قصي سلم علي باسل و باسل سلم عليه و سلم علي سليم...</p><p>يوسف: فين وجد يا ماجدة استعجليها؟!</p><p>مريم: خلوا العروسة تأخد وقتها براحتها.</p><p></p><p>الكل بص ل باسل اللي لقوه وقف فجأة و هو باصص علي السلالم و كلهم بصوا علي السلالم لقوا وجد نازلة و حاطة وشها في الارض و كانت في قمة جمالها بفستانها اللي هي اختارته...</p><p></p><p>وجد لبست صندل بكعب بسيط باللون الابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ هادئ و بسيط و حطت كحل حدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد كانت نازلة ماسكة الفستان بايديها و نازلة بهدوء و وراها عطيات و رانيا و هما مبسوطين...</p><p>وجد رفعت عينيها لقت باسل باصص ليها باعحاب شديد و هي قربت منهم و قربت من ياسين و باست ايديه.</p><p>ياسين: بسم **** ما شاء **** يا حبيبتي بدر منور...</p><p></p><p>وجد سلمت علي مريم و نرمين و سليم و كارما,وجد رفعت عينيها لباسل و باسل كان باصص ليها و مش حاسس بحاجة حواليه و حس بأنه مش قادر يأخد نفسه.</p><p>باسل خد نفس عميق و غمض عينيه...</p><p>باسل: انا بقول نكتب الكتاب بقي. يلا يا عمي يلا.</p><p>باسل مسك ايد وجد و خرجوا علي بره للجنينة.</p><p>وجد: اهدي يا ابني في ايه؟!</p><p>باسل: و هو انتي خليتي فيا عقل اصلا بام فستانك ده و جمالك.</p><p>ماجدة(بضيق): الدبل.</p><p>باسل: اه نسيت.</p><p></p><p>ماجدة ودت لباسل العلبة اللي فيها الدبل,باسل لبس وجد الخاتم في ايديها اليمين الكل بدأ يصقف و وجد ابتسمت لباسل و بدأت تلبسه المحبس بتاعه,الناس برضو صقفوا و الكل كان مبسوط.</p><p>المأذون جه و بدأوا يقعدوا علشان يكتبوا الكتاب.</p><p>وجد قعدت جمب مريم و كارما و كارما حضنتها.</p><p>وجد: جدو عايزاك تبقي وكيلي.</p><p>الكل بص ليها و ياسين ابتسم ليها و باس رأسها و قعد مكان يوسف اللي اتضايق و بص ليها.</p><p></p><p>سليم(بهمس): هو فين اللي اسمه احمد ده؟!</p><p>نرمين(بهمس): و انت مالك بيه؟!</p><p>سليم(بهمس): بطاقتي يا اختي مش معايا و باسل هيقتلني.</p><p>نرمين(بهمس,بشهقة): باسل هيعمل منك بطاطس.</p><p>سليم(بهمس): يالهوي دول بيكتبوا الكتاب.</p><p>المأذون: فين الشهود؟!</p><p>قصي: انا اهو...</p><p>قصي حط البطاقة بتاعته علي الترابيزة,باسل مد ايده لسليم.</p><p>باسل: بطاقتك...</p><p>سليم(بتوتر): ها؟! هو مينفعش الكارنيه؟!</p><p>المأذون: افندم؟!</p><p>باسل(بهمس و حدة): فين بطاقتك يا زفت؟!</p><p></p><p></p><p>سليم: خدوها مني.</p><p>باسل(بهمس): هما مين؟!</p><p>سليم: لما عملت الحادثة.</p><p>باسل بص لسليم بغضب و حط ايده في شعره بغضب...</p><p>المأذون: اي شاهد تاني.</p><p>يوسف: ا.</p><p>احمد: انا موجود.</p><p>الكل بص لاحمد و وجد ابتسمت ليه و احمد قرب منهم و حط بطاقته علي الترابيزة.</p><p>باسل: شكرا...</p><p>و بدأوا يكتبوا الكتاب و وجد و باسل كانوا متوترين...</p><p>المأذون: بارك **** لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير,بالرفاء و البنين ان شاء ****...</p><p></p><p></p><p>باسل قام وقف و مسلمش علي حد راح ناحية وجد اللي وقفت و هي حاسة بأن قلبها هيخرج من مكانه من كتر السعادة.</p><p>باسل حاوط وش وجد بين ايديه و باس رأسها و حضنها جامد وجد لفت ايديها حوالين خصره و حضنته هي كمان.</p><p>باسل(بهمس): بحبك.</p><p>سليم(بضحك): خلاص يا عم الحبيب مش قدامنا يعني.</p><p>مريم: مبروك يا ولاد.</p><p>كارما: مبروك يا عم.</p><p>ماجدة: مبروك.</p><p>نهلة كانت واقفة متغاظة من اللي بيحصل.</p><p></p><p>الكل بدأ يبارك لباسل و وجد اللي كانوا اكتر اتنين مبسوطين.</p><p>قصي: تعالوا نتصور.</p><p>قصي نادي المصور علشان يصورهم و كلهم وقفوا صف واحد و باسل و وجد في النص,باسل شد وجد لحضنه و هي بصتله و المصور لقط الصورة كدة.</p><p>قعدوا يتصورا كتير و وجد و باسل بيضحكوا مع بعض...</p><p>باسل: تسمحيلي بالرقصة دي يا مراتي يا حبيبتي...</p><p>وجد: انت شكلك ما صدقت اننا اتجوزنا.</p><p>باسل: و **** يا دكتور حالتي صعبة.</p><p></p><p>وجد ضحكت و باسل حضنها و خدها و بدأوا يرقصوا مع بعض و عمالين يتكلموا و يضحكوا.</p><p>سليم: تيجي نرقص؟!</p><p>نرمين: يلا يا قدري.</p><p>نرمين و سليم راحوا و بدأوا يرقصوا جمب باسل و وجد و بيتكلموا و يضحكوا...</p><p>الباقي قاعد بيتكلم و مبسوط...</p><p>كارما: لو سمحت فين التواليت؟!</p><p>رانيا: اتفضلي معايا.</p><p>رانيا عرفت كارما مكان الحمام...</p><p>رانيا: انتظرك؟!</p><p>كارما: لا خلاص روحي هعرف ارجع لوحدي.</p><p></p><p>كارما دخلت الحمام و خرجت و كانت راحة ناحية الباقي لقت اللي بيحط ايده علي بوقها و بيسحبها لبعيد,كارما قعدت تضرب الشخص ده في ايده.</p><p>كارما لقت اللي ماسكها بِعد عنها و هي لفت ليه بغضب.</p><p>كارما(يغضب): ايه اللي انت بتعمله ده انت غبي؟! و كمان جبتني فين؟!</p><p>احمد(ببرود): المفروض نعمل صلح النهاردة. اركبي.</p><p>كارما بصت للعربية و بصت لاحمد.</p><p>كارما: و ايه اللي يخليني اثق فيك؟!</p><p>احمد قرب من كارما و مال عليها و هي رجعت لورا.</p><p></p><p>احمد(ببرود و سخرية): و هو في واحدة نازلة الشارع بقميص النوم تخاف؟!</p><p>كارما كانت لابسة فستان باللون الاسود طوله لقبل الركبة بشوية و كان ب ¾ كم و مفتوح من الضهر بفتحة واسعة و لابسة صندل بكعب باللون الاسود و رافعة شعرها علي شكل ديل حصان و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها...</p><p>كارما لمعت في عينيها الدموع و بصت لاحمد.</p><p>كارما: و محدش قالك تقول رأيك. ممكن ننهي هنا اي خلاف كان بينا.</p><p></p><p></p><p>كارما: هات موبايلي و انا همسح الصور بتاعتك كلها هنا قدامك. خلص الموضوع.</p><p>احمد طلع موبايل كارما و حطه علي العربية,كارما مسكت الموبايل بتاعها و مسحت الصور قدام احمد اللي كان بيبص عليها و هي بتخفي دموعها.</p><p>كارما كانت هتمشي بس احمد مسكها و شدها تاني و سندها علي العربية...</p><p>احمد: بتعيطي ليه انتي اللي سامحة لاي حد يبصلك كدة. ده مش لبس ده فعلا قميص نوم ركزي في كلامي هتلاقي عندي حق فيه...</p><p></p><p>احمد بص لكارما اللي دموعها نزلت غصب عنها و سابها و مشي,كارما مشيت وراه و قعدت جمب مريم.</p><p>مريم(بهمس): مالك يا حبيبتي؟!</p><p>كارما(بهمس): مفيش يا ماما.</p><p>عند باسل و وجد.</p><p>وجد: انت ما صدقت اني ابقي مراتك؟!</p><p>باسل(بابتسامة): طبعا، اخيرا بقيتي ملكي و ليا...</p><p>وجد(بخجل): باسل.</p><p>باسل: لا مفيش كسوف بقي ده انتي بقيتي مراتي.</p><p>وجد: تعرف؟!</p><p>باسل: ايه يا حبيبتي؟!</p><p>وجد: عمري ما قولت لحد انا حاسة بايه عمري ما بينت مشاعري لحد.</p><p></p><p>باسل(بابتسامة): و طبعا انا مش اي حد فبتبيني ليا ضعفك مش كدة.</p><p>وجد: احم ايوه بس ده سر.</p><p>باسل: عيب عليكي يا قمري.</p><p>باسل باس رأس وجد و وقفوا رقص و رجعوا قعدوا...</p><p>و كان الكل قاعد بيتكلم و يهزر.</p><p>سليم: طب نستأذن احنا.</p><p>قصي: انتوا لسة قاعدين لسة بدري.</p><p>مريم: لا هنروح احنا و باسل هيقعد مع وجد.</p><p>كارما: انا تعبت يلا بينا.</p><p>نرمين: عن اذنكم مبروك يا وجد هنبقي نتكلم كتير.</p><p>وجد: اكيد.</p><p></p><p>سليم خد كارما و مريم و نرمين و ركبوا عربيتهم و وراهم حراسهم...</p><p>ماجدة(بفرحة): خدي يا بنتي باسل اوضتك.</p><p>وجد(برفعة حاجب): نعم!</p><p>يوسف: قصدها تفرجيه علي الاوضة يا وجد.</p><p>ياسين: مرة تانية يلا نسيبهم لوحدهم يلا، مبروك.</p><p>قصي حضن وجد و باس رأسها.</p><p>قصط: عقبال الليلة الكبيرة يا حبيبتي.</p><p>وجد: و عقبالك.</p><p>الكل بدأ يدخل جوا و كل واحد يطلع لاوضته بسبب التعب...</p><p>عند وجد و باسل...</p><p>باسل قعد جمب وجد و حاوطها بايديه...</p><p></p><p></p><p>باسل: جايبلك حاجة.</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>باسل طلع من جيب الجاكت بتاعه علبة قطيفة و فتحها كانت عبارة عن خاتم شيك و رقيق فيه فصوص ماس...</p><p>باسل مسك ايد وجد و لبسه ليها و باس ايديها و رفع عيونه ليها و قرب منها و هي رجعت لورا.</p><p>وجد: شكرا بس مكنش في داعي.</p><p>باسل: و برضو مفيش داعي تشكريني و تبعدي عني كدة انا مش هأكلك.</p><p>وجد: انا مش بعيدة اهو ما انا قاعدة جمبك. و كمان عادي لما اشكرك.</p><p></p><p>وجد حطت رأسها علي كتف باسل و شبكت صوابعها مع صوابعه و باسل باس رأسها...</p><p>قعدوا يتكلموا فترة لغاية ما باسل قام وقف.</p><p>باسل: طيب يا حبيبتي هكلمك بليل لما ارجع...</p><p>وجد: ماشي خلي بالك.</p><p>باسل حضن وجد و باس خدودها و قرب منها بوشه...</p><p>باسل: بحبك.</p><p>وجد ابتسمت بخجل لباسل و مسكت فستانها و دخلت تجري علي القصر قبل ما تدخل لفت ليه لقته بيبص ليها و مبتسم و هي دخلت القصر و هي حاسة ان قلبها خلاص هيطلع من مكانه...</p><p></p><p>باسل كان فرحان و مبتسم و خرج بره القصر بس لمح سعد و هو بيبص ليه بس مهتمش و ركب عربيته و بدأ يسوق...</p><p>تليفون باسل رن.</p><p>باسل: مش وقتك.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>باسل: الو يا...</p><p>(بوجع): هي ققت تل ل وو ني ي(هيقتلوني).</p><p></p><p>الجزء الثالث</p><p></p><p>باسل كان فرحان و مبتسم و خرج بره القصر بس لمح سعد و هو بيبص ليه بس مهتمش و ركب عربيته و بدأ يسوق...</p><p>تليفون باسل رن.</p><p>باسل: مش وقتك.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>باسل: الو يا...</p><p>روك(بوجع,بالروسية): هي ققت تل ل وو ني ي(هيقتلوني).</p><p>باسل(بالروسية): مين؟!</p><p>روك(بالروسية,وجع): ميشيل عرف حقيقتي.</p><p>باسل(بالروسية): انت في روسيا؟!</p><p>روك(بالروسية,وجع): اه.</p><p>باسل(بالروسية): انا جايلك.</p><p>باسل قفل مع روك و اتصل بشخص.</p><p>الخط اتفتح.</p><p></p><p>باسل: عايزك تجهزي الطيارة ضروري لازم اسافر حالا.</p><p>باسل: انجزي هروح روسيا.</p><p>باسل قفل ما الشخص ده و اتصل بشخص تاني.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>باسل(بالروسية): روك لو حصله حاجة هقتلك فيها.</p><p>باسل(بالروسية): عايزك تأخده لمكان ميشيل مش يقدر يوصله.</p><p>شخص(بالروسية): اكيد هيقول لاندرو.</p><p>باسل(بالروسية): لا مش هيقول. انا هتصرف.</p><p>باسل(بالروسية): انا جاي روسيا النهاردة.</p><p>شخص(بالروسية): طيب منتظرك.</p><p>باسل قفل مع الشخص ده و ساق ناحية المطار...</p><p></p><p>-في اقل من ساعتين كانت الامور كلها متظبطة و باسل بيركب طيارته الخاصة اللي رايحة روسيا.</p><p>عند وجد...</p><p>وجد طلعت اوضتها و هي مبسوطة و قعدت علي السرير مكست تليفونها كانت منتظرة اتصال باسل زي ما قالها.</p><p>وجد دخلت تغير هدومها وجد لبست بنطلون بيتي رمادي و فوقه تي شيرت بنص كم باللون ال pink في ابيض رفعت شعرها ديل حصان.</p><p>وجد خرجت قعدت علي السرير و مسكت اللاب توب و كل شوية تبص علي موبايلها.</p><p></p><p>وجد(بضيق): هو متصلش ليه بقي؟!</p><p>وجد قعدت تشتغل علي اللاب توب شوية و هي متضايقة...</p><p>وجد: ممكن يكون حصله حاجة!</p><p>وجد مسكت التليفون و اتصلت بباسل كذا مرة بس تليفونه مغلق...</p><p>وجد(بضيق): اعمل ايه دلوقتي؟!</p><p>وجد فضلت صاحية لغاية ما غصب عنها نامت بتعب.</p><p>عند باسل...</p><p>باسل كان وصل لروسيا و نزل من الطيارة بتاعته.</p><p>شخص(بالروسية): هو دلوقتي في()لازم نخرجه بره حدود روسيا...</p><p>باسل(بالروسية): اعمل كدة. انا هروح لميشيل.</p><p></p><p>شخص(بالروسية): متأكد؟!</p><p>باسل(ببرود,بالروسية): ديف ابعد عني.</p><p>باسل ركب عربيته اللي كانت منتظراه و وراه حراس.</p><p>باسل(بالروسية): اطلع ل().</p><p>ديف(بالروسية): محدش عارف انت بتفكر في ايه يا باسل.</p><p>ديف ركب عربيته و مشي ناحية روك,ديف نزل و راح لبيت و خبط عليه...</p><p>بنت فتحت الباب.</p><p>بنت(بالروسية): مين؟!</p><p>ديف(بالروسية): روك.</p><p>بنت(بالروسية,بتوتر): مفيش حد بالاسم ده هنا.</p><p>ديف زق البنت و دخل و البنت بدأت تصرخ عليه.</p><p></p><p>بنت(بالروسية,زعيق): قولت مفيش حد بالاسم ده هنا.</p><p>ديف(بالروسية,ببرود): انا من طرف باسل الانصاري.</p><p>بنت(بالروسية): ايه اللي هيأكد ليا؟!</p><p>ديف(بالروسية,ببرود): فين اللي اسم روك ده انجزي.</p><p>ديف طلع مسدس من ورا ضهره و حطه في وش البنت.</p><p>بنت(بالروسية): هنا.</p><p>ديف دخل الاوضة اللي شاورت عليها البنت لقي روك نايم علي السرير و ملفوف حوالين صدره شاش.</p><p>ديف(بالروسية): روك.</p><p>روك(بالروسية,بتعب): ايه اللي جابك؟!</p><p></p><p>ديف(بالروسية): باسل بعتنا علشان ارجعك مصر.</p><p>روك(بالروسية): مش هنزل من غير فيكتوريا...</p><p>ديف(بالروسية): مين فيكتوريا؟!</p><p>بنت(بالروسية): انا.</p><p>ديف بصلها من تحت لفوق و بص ل روك...</p><p>ديف(بالروسية): واثق فيها؟!</p><p>روك(بالروسية): اه...</p><p>ديف(بالروسية): قوم معاياا لازم نوصل مصر بأسرع وقت.</p><p>ديف سند روك و خرج بره البيت و وراه فيكتوريا.</p><p>ديف(بهمس): بس دي مش باين انها روسية.</p><p>روك(بهمس): فيكتوريا من اصل عربي.</p><p></p><p>ديف لف و بص علي فيكتوريا اللي حاطة عينيها في الارض...</p><p>ديف(بهمس): بتتكلم عربي؟!</p><p>روك: بعض الكلمات مش كله.</p><p>ديف(بهمس): و ايه اللي جابها؟!</p><p>روك(بنفاذ صبر): ديف انت رغاي اوي. انا تعبان لما نوصل مصر.</p><p>ديف: طيب.</p><p>ديف فتح باب العربية و ركب روك,ديف راح علشان يركب فيكتوريا العربية حصل ضرب نار فيكتوريا مسكت في ديف...</p><p>ديف(بالروسية): اركبي.</p><p></p><p>ديف طلع مسدسه و بدأ يضرب نار و ركب فيكتوريا العربية و لف ركب العربية و بدأ يسوق بسرعة كبيرة...</p><p>روك(بالروسية): وطي رأسك فيتكوريا...</p><p>فيكتوريا وطت رأسها و كانت بتصرخ بسبب ضرب النار اللي هي سمعاه.</p><p>ديف(بحدة,بالروسية): اخرسي علشان اعرف اركز.</p><p>فيكتوريا بدأت تعيط بصمت و هي خايفة,ديف كان بيمشي بين العربيات و عايز يوصل للمطار باسرع وقت...</p><p>عند باسل...</p><p>باسل وصل لمكان ميشيل و وقف قدام بيته الحراس بدأت تفتشه.</p><p></p><p>حارس(بالروسية): ممنوع دخول اي حارس معاك.</p><p>باسل(بالروسية): تمام.</p><p>باسل(ببرود,بالروسية): خليكم هنا...</p><p>باسل دخل البيت بكل هدوء و وراه حراس ميشيل.</p><p>ميشيل(بالروسية): اهلا بالباسل.</p><p>باسل(بالروسية): جاي اتكلم في موضوع.</p><p>ميشيل(بالروسية): قول.</p><p>باسل قعد قدام ميشيل و حط رجل علي رجل...</p><p>باسل(بالروسية): معتقدش انك هتكون مع الطرف اللي هيخسر.</p><p>ميشيل بص لباسل باستغراب و رفعة حاجب.</p><p></p><p>باسل(بالروسية,ببرود): انت عارف انا و اندرو تعتبر مكانتنا واحدة بالنسبة للاكبر. و انت عارف عمري ما دخلت معركة الا و خرجت منها كسبان اما اندرو معتقدش انه هيعدي.</p><p>ميشيل(بالروسية): و انت عايز ايه مني؟</p><p>باسل(بالروسية): ميشيل معتقدش انك مفهمتش.</p><p>باسل(بالروسية): انت معاايا و معاه؟!</p><p>ميشيل(بالروسية): اديني يومين افكر، بس لو قلبت عليك.</p><p>باسل لا رد...</p><p>ميشيل(بالروسية,ببرود): مرحبا بالجحيم في حياتك...</p><p></p><p>باسل(ببرود,بالروسية): رغم اني مش بحب التهديد و لكن مقبولة.</p><p>باسل ساب ميشيل من غير و لا كلمة و خرج ركب عربيته و وراه حراسه.</p><p>سواق(بالروسية): هتروح فين يا بيه؟!</p><p>باسل(بالروسية): علي الفندق اللي بنزل فيه علطول...</p><p>عند ديف...</p><p>ديف(بعصبية,بالروسية): هفجر المسدس ده في دماغك لو مسكتيش.</p><p>روك(بانفعال): متتكلمش معاها كدة.</p><p>روك مسك ايد فيكتوريا اللي كانت خايفة بسبب ضرب النار,فجأة ضرب النار هدئ خالص ديف و روك بصوا لبعض.</p><p></p><p>ديف طلع تليفونه و اتصل ب باسل، الخط اتفتح.</p><p>ديف(بالروسية): عملت ايه؟!</p><p>باسل(بالروسية): في ايه؟!</p><p>ديف(بالروسية): كانوا ورايا و بيضربوا نار و فجأة وقفوا...</p><p>باسل(بالروسية): ميشيل وافق علي عرضي ارجعوا علي مصر و انا هرجع بكرة...</p><p>ديف(بالروسية): طيب.</p><p>ديف اتجه ناحية المطار و نزل سند روك و فيكتوريا نزلت معاهم.</p><p>روك(بالروسية): تعالي يا فيكتوريا.</p><p></p><p>فيكتوريا مسكت ايد روك و طلعوا الطيارة قعدوا روك و الممرضة جت تفحص جرحه و فيكتوريا قعدت جمبه و ديف قعد قصادهم و فتح اللاب توب بتاعه...</p><p>ديف(بالروسية): لو حد عايز يدخل يريح يدخل.</p><p>ديف بدأ يشتغل علي اللاب توب و كل شوية يبص علي فيكتوريا اللي نامت علي كتف روك...</p><p>عند باسل...</p><p>باسل وصل للفندق و طلع لجناحه و دخل قعد بتعب علي السرير و كان حاسس بصداع بعد فترة فتح عينه لقي اللي بيعمل مساچ لرقبته و كتفه.</p><p></p><p>باسل(بالروسية): بتعملي ايه؟!</p><p>روسيل(بالروسية): جاية اطمن عليك.</p><p>باسل(بالروسية): اعملي مساچ و انتي ساكتة و اخرجي سيبيني انام...</p><p>روسيل(بالروسية): باسل انت ليه مش مصدق اني بحبك.</p><p>باسل قام بانفعال من مكانه و مسك روسيل من رقبتها.</p><p>باسل(بالروسية): اتكلمنا في الموضوع الزفت ده مليون مرة ابعدي عني يا روسيل متخلنيش انا اللي أذيكي.</p><p>روسيل(بالروسية,بحب): معنديش مانع المهم ان الاذي ده جاي من ناحيتك.</p><p></p><p>باسل زق روسيل علي السرير و هو بيبص ليها...</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في القصر...</p><p>ياسين: صباح الخير...</p><p>الكل: صباح النور...</p><p>ياسين: اومال وجد ليه مش قاعدة؟!</p><p>قصي(بضحك): هتلاقيها سهرت هي و حبيب القلب يتكلموا للصبح...</p><p>ياسين: **** يخليهم لبعض.</p><p>ماجدة: هو كدة باسل اتفق معاكوا الفرح هيبقي امتي؟!</p><p>يوسف: كمان اسبوعين.</p><p>ماجدة: طيب هو مش لازم ننزل نشوف البيت اللي هتعيش فيه...</p><p>يوسف: هبقي اكلمه في الموضوع ده.</p><p>ماجدة: طيب.</p><p>احمد(بهمس): شاردة ليه؟!</p><p></p><p>ثريا(بابتسامة): مفيش انا كويسة.</p><p>احمد(بهمس): متأكدة؟!</p><p>ثريا: ايوه يا احمد متخافش عليا.</p><p>احمد(بهمس): لو علي موضوع باسل انسي يا ثريا ملكيش نصيب فيه عززي نفسك. انتي و نفسك اغلي حاجة.</p><p>احمد قام وقف و لبس جاكت البدلة بتاعه و باس رأس ثريا...</p><p>احمد: انا رايح الشركة.</p><p>احمد سابهم و مشي ركب عربيته و راح علي شركته.</p><p>منصف: هتيجي نشوف مكان المصنع الجديد يا يوسف؟!</p><p>يوسف: بكرة يا منصف روح انت النهاردة.</p><p></p><p>منصف: طيب. هروح انا العمال هناك منتظرين.</p><p>منصف قام و باس رأس نهلة.</p><p>منصف(بهمس): روقي مش عايزك تزعلي.</p><p>منصف خرج بره القصر,نهلة كانت متعصبة من ماجدة و كلامها عن الفرح و سابتهم و قامت.</p><p>ياسين: مالك يا ثريا؟!</p><p>ثريا: مفيش يا جدو عن اذنك هطلع اوضتي.</p><p>ثريا سابتهم و طلعت اوضتها,قصي بص عليها و بعدها كمل اكله.</p><p>ياسين: هتروح في حتة يا قصي؟!</p><p>قصي: ايوه يا جدو مشوار مهم كدة.</p><p>ياسين: طيب **** معاك.</p><p></p><p>ياسين ساب السفرة و راح لاوضة مكتبه كان حاسس بشوية تعب في جسمه حط رأسه علي المكتب.</p><p>قصي ساب يوسف و ماجدة و خرج بره القصر ركب عربيته و راح المشوار اللي كان عايز يروحه.</p><p>ماجدة(بفرحة): اخيرا وجد هتتجوز باسل الانصاري.</p><p>يوسف: ايوه. هقوم انا يا ماجدة ورايا مشوار...</p><p>ماجدة: طيب بس لازم اخوك و نهلة يبقوا موجودين بليل لازم نتكلم.</p><p>يوسف: طيب يلا باي.</p><p>يوسف ساب ماجدة و مشي و ماجدة قامت من علي السفرة...</p><p></p><p>ماجدة: شيلوا الاكل.</p><p>عطيات: حاضر يا هانم.</p><p>ماجدة: عايزة فنجان قهوة.</p><p>ماجدة قعدت في الجنينة حاطة رجل علي رجل و ماسكة التابلت بتاعها بتقلب فيه...</p><p>عند وجد...</p><p>وجد كانت نايمة بدأت تفتح عينيها ببطء و اتمطعت بايديها و قامت قعدت علي السرير.</p><p>وجد مكست تليفونها و اتضايقت.</p><p>وجد: اوف بقي.</p><p>وجد قامت من علي السرير و دخلت الحمام خدت دوش دافئ و خرجت تغير هدومها...</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه قميص ب ¾ كم باللون الاسود لبست كوتشي اسود عالي و عملت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت مكياج خفيف و حطت البرفيوم بتاعها...</p><p>وجد مسكت شنطة الضهر بتاعتها و نزلت من اوضتها لقت في وشها رانيا.</p><p>رانيا: وجد هانم عايزة حاجة؟!</p><p>وجد: لا يا رانيا روحي شوفي شغلك.</p><p>وجد خرجت للجنينة لمحت مامتها بس سابتها و مشيت.</p><p>ماجدة: وجد.</p><p>وجد(بهمس): انا مش طايقة نفسي اوف.</p><p>وجد: نعم.</p><p></p><p>ماجدة: ايه يا حبيبتي مش هتنزلي تجيبي الفستان.</p><p>وجد: انا لحقت ارتاح و كمان لسة الفرح مش دلوقتي ده لو اتعمل اصلا.</p><p>وجد سابت ماجدة بسرعة و طلعت تجري اول ما فتحت بوابة القصر لقت سعد في وشها و خبطت فيه...</p><p>وجد(بوجع): آآه...</p><p>سعد: حضرتك كويسة؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>سعد: تؤمري بحاجة؟!</p><p>وجد: عايزة عربية.</p><p>سعد: لحظة واحدة يا هانم.</p><p>سعد جاب عربية ل وجد و قفها قدام وجد و نزل.</p><p>سعد: اتفضلي.</p><p>وجد: شكرا.</p><p></p><p>وجد ركبت العربية و هي حاسة بضيق من وجود سعد و ساقت ناحية المكتب بتاعها.</p><p>وجد وصلت للمكتب و نزلت دخلته.</p><p>نهال: حضرتك تؤمري بحاجة؟!</p><p>وجد: فنجان قهوة.</p><p>نهال: حاضر يا استاذة.</p><p>وجد: ايه الاخبار يا شباب؟!</p><p>ناصر: لا كله تمام.</p><p>بنت: حلو يا استاذة.</p><p>الكل بدأ يقول رأيه و وجد مصدعة.</p><p>وجد: طيب اتفضلوا كله علي شغله.</p><p>وجد: دخليلي اول قضية يا نهال.</p><p>وجد دخلت اوضة مكتبها و قعدت علي الكرسي بتعب و بدأت تشتغل كتير...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند نرمين.</p><p>نرمين صحيت من نومها و قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها.</p><p>نرمين لبست جيبة سوداء طويلة بس ضيقة و مفتوحة من الجمب و لبست فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و لبست صندل بكعب باللون الاحمر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر فاتح و كحل حدد عينيها.</p><p>نرمين نزلت من الفيلا بتاعتها و خرجت ركبت عربيتها و راحت لبيت سليم.</p><p>نرمين: بت.</p><p>كارما: اممم خير ايه اللي حدفك علينا؟!</p><p></p><p>نرمين: اخرسي يا بت هضربك.</p><p>كارما: عايزة ايه؟!</p><p>نرمين: رايحة فين؟!</p><p>كارما: الشركة.</p><p>نرمين: و اخوكي فوق؟!</p><p>كارما: سليم اه فوق.</p><p>نرمين: طيب يلا امشي شوفي انتي راحة فين.</p><p>كارما: تصدقي يا بت انك واطية.</p><p>نرمين(بلامبالاة): متشكرة...</p><p>نرمين سابت كارما و دخلت الفيلا خبطت الباب و مريم فتحت ليها.</p><p>مريم: حبيبتي ادخلي.</p><p>نرمين: ازيك يا مريم.</p><p>مريم: كويسة ادخلي ادخلي. كنت لسة بحضر فطار لسليم.</p><p>نرمين: هطلع اصحيه يا مريم.</p><p>مريم: طيب.</p><p></p><p>نرمين سابت شنطتها في الصالة و طلعت لاوضة سليم و دخلت لقته نايم بعمق علي السرير...</p><p>نرمين: سليم سليم يلا قوم.</p><p>نرمين: يا سليم اصحي.</p><p>سليم(بنوم): مش قايم يا ماما سيبيني.</p><p>نرمين: انا نرمين قوم يلا.</p><p>نرمين كانت بتهز سليم علشان يفوق,سليم مسك ايد نرمين و شدها ناحيته...</p><p>سليم(بنوم): كارما اهدي كدة و قولي انا هديت.</p><p>نرمين(بشهقة): يا حيوان! وسع كدة وسع.</p><p>نرمين ضربت سليم علي كتفه جامد سليم قام مفزوع من نومه.</p><p></p><p>سليم(بوجع): اه.</p><p>سليم: نرمين! ايه اللي جابك هنا؟! و بتعملي ايه علي سريري؟!</p><p>نرمين(بعصبية): ما انت اللي زقتني.</p><p>سليم: اوف افتكرتك كارما.</p><p>نرمين: يا رخم انا قايمة.</p><p>نرمين: انجز البس علشان نروح الشركة.</p><p>نرمين سابت سليم و نزلت لتحت,سليم قعد يهز رجله و بعدها قام دخل الحمام غسل وشه و خرج غير هدومها...</p><p>سليم لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و جذمة باللون الاسود و حط البرفيوم بتاعه.</p><p></p><p>سليم نزل لتحت لقي مريم و نرمين قاعدين علي السفرة قعد جمبهم.</p><p>سليم: صباح الخير.</p><p>مريم: صباح النور...</p><p>التلاتة بدأوا يأكلوا و بعدها نرمين قامت هي و سليم و سلموا علي مريم.</p><p>مريم: **** معاكم يا حبايبي.</p><p>نرمين: عن اذنك.</p><p>نرمين مشيت هي و سليم و ركبوا عربية سليم.</p><p>سليم: ايه في اخبار جديدة؟!</p><p>نرمين: ديف وصل النهاردة هو و روك...</p><p>سليم: مين عرف؟!</p><p>نرمين: ميشيل.</p><p>سليم: اوف.</p><p>نرمين: مش مهم بيقولوا انه اتفق مع باسل و مش هيتكلم.</p><p></p><p>نرمين: و كمان كل اللي كنا بنعرفه المناقصة اللي اندرو هيدخلها هتبقي بكام.</p><p>سليم: و محسساني ان احنا و هو بس اللي في السوق. متنسيس ان في رأس كبيرة اكبر من باسل ذات نفسه.</p><p>نرمين: و متنساش ان باسل رقم واحد في مصر و ليه اسمه في اوربا كلها...</p><p>سليم: لما يرجع نبقي نتكلم.</p><p>نرمين: اه كنت عايزة استفسر عن حاجة.</p><p>سليم: عارفها. ايوه انا اللي مرضتش مش عارف ليه عملت كدة بس حاسس ان ده الصح.</p><p>نرمين: غريبة.</p><p></p><p>سليم: نكمل كلامنا في الشركة.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند احمد...</p><p>احمد كان قاعد بيشتغل و جت صورة كارما في باله.</p><p>احمد: و بعدين بقي؟!</p><p>الباب خبط.</p><p>احمد: ادخل.</p><p>قصي: مساء الخير.</p><p>احمد: مساء النور. خير ايه اللي جابك؟</p><p>قصي: اخويا مجيش اشوفه.</p><p>احمد: عيل صغير انا هتيجي تضحك عليا.</p><p>قصي: انا مش هضحك عليك انت اللي بتضحك علي نفسك.</p><p>احمد: ايوه عايز ايه برضو؟!</p><p>قصي: مفيش جيت فعلا اطمن عليك، مبنتكلمش خالص.</p><p>قصي(بسخرية): رغم اننا من نفس الاب و الام.</p><p></p><p>احمد: برضو انت عايز ايه؟!</p><p>قصي: مفيش شكلي غلطت فعلا لما جيتلك.</p><p>قصي ساب احمد و مشي راح لمكتب وجد.</p><p>قصي: نهال في حد جوا؟!</p><p>نهال: ايوه.</p><p>قصي: طيب.</p><p>قصي قعد علي الكرسي بره...</p><p>عند وجد.</p><p>وجد: يا بنتي افهميني.</p><p>بنت: خير؟!</p><p>وجد: ممكن تعملي انتي و اخوكي قعدة ودية بدل المحاكم و القضايا.</p><p>بنت: قولتلك هتعمليها و لا لا؟! مجرد سؤال ****.</p><p>وجد(برفعة حاجب): انتي بتكلميني كدة يا بنتي؟!</p><p>بنت: اللهم طولك يا روح.</p><p></p><p>وجد: طيب يا آنسة ليلي هتضطري حضرتك تعمليلي توكيل ده اولا.</p><p>وجد: و بعدها هرفعلك قضية علي اخوكي حاضر.</p><p>وجد: اتفضلي معايا.</p><p>وجد و ليلي قاموا وقفوا و خرجوا بره المكتب,قصي اول ما شاف ليلي قام وقف و بصلها من تحت لفوق و فضل مركز معاها.</p><p>وجد: اتفضلي ما استاذة نهال هتفهمك المفروض تعملي ايه.</p><p>وجد: اتمني تراجعي نفسك مش شايفة سبب تخلي واحدة ترفع قضية علي اخوها عموما ماشي...</p><p>وجد: قصي.</p><p></p><p>وجد حضنت قصي و قصي حضنها و هو باصص ل ليلي.</p><p>قصي(بهمس): هما كل اللي بيجوا هنا مزز؟!</p><p>وجد ضربت قصي علي كتفه و شدته معاها لاوضة المكتب.</p><p>وجد: من امتي يا استاذ قصي؟!</p><p>قصي: اسمها ايه؟!</p><p>وجد: ملكش دعوة.</p><p>قصي: وجد.</p><p>وجد: اسمها ليلي و متلقش بيك خالص بت كدة زي ما بيقولوا شبح.</p><p>قصي: دي حاجة اقررها انا.</p><p>وجد: يا واد يا جامد...</p><p>تليفون وجد رن وجد كنسلت.</p><p>قصي: طبعا اكيد سهرتي للصبح مع باسل.</p><p>وجد: واثق اوي.</p><p>قصي: طبعا.</p><p></p><p>وجد لقت ماسدچ جت ليها علي التليفون شافتها و مردتش.</p><p>قصي: ايه يا بنتي مين اللي مهتم بيكي اوي ده؟!</p><p>وجد: قصي و **** مصدعة اطلع من دماغي.</p><p>لقوا فجأة الباب بيتفتح و باسل بيدخل و هو في قمة عصبيته.</p><p>باسل: مش قولتلك تيجي بره مجتيش ليه؟!</p><p>وجد لا رد.</p><p>قصي: احم اهدي كدة يا باسل في ايه حصل خير يعني؟</p><p>قصي(بهمس): في ايه يا بت عملتيله ايه؟!</p><p>باسل: قصي امشي انا هروح مراتي معايا.</p><p>قصي: و **** وفرت، يلا عن اذنكم.</p><p></p><p>قصي(بهمس): خليكي حنينة.</p><p>قصي خد حاجته و مشي و وجد فضلت قاعدة علي الكرسي بتاعها و هي و باسل بيبصوا لبعض.</p><p>باسل: ما تردي.</p><p>وجد: ورايا شغل مش فاضية للكلام.</p><p>باسل راح ناحية وجد و مسكها من دراعها و خلاها تقف.</p><p>وجد: وسع كدة.</p><p>باسل: ايه مالك؟! ده كله علشان مردتش عليكي كنت في مشوار مهم كنت بره البلد حصلت حاجة في الشغل كان لازم اتصرف.</p><p>وجد: و ايه اللي هيخليني اعرف انك مكنتش بتخوني؟!</p><p></p><p>باسل(بضحكة بسيطة): بذمتك في حد يكون كتب كتابه امبارح و يروح يخون بعدها. و كمان مش انا قولتلك اني خلاص مش لاي حد تاني غيرك انتي يا ملكة قلبي.</p><p>باسل مسك ايد وجد و باسها و رفع عيونه ليها و قرب منها.</p><p>باسل: حبيبتي تطلب اي حاجة حالا و تتنفذ.</p><p>وجد: اي حاجة؟!</p><p>باسل: و لو نجمة من السماء.</p><p>باسل: اطلبي اتمني.</p><p>وجد(بابتسامة): عايزة اروح الملاهي و تلعب معايا.</p><p>باسل: حالا يتنفذ.</p><p></p><p>وجد(بابتسامة): و عايزة اركب معاك الموتسكل و انت اللي تسوقه...</p><p>باسل: عيوني. اؤمري.</p><p>وجد: لما افتكر هبقي اقولك.</p><p>باسل: تمام يا وجدي.</p><p>باسل باس وجد علي خدها و شدها ناحيته اكتر و حط رأسه علي رأسها...</p><p>باسل: بتمني اللحظة اللي هتبقي فيه في بيتي و قدام عيوني طول الوقت.</p><p>وجد(بابتسامة): و انا.</p><p>باسل خد وجد في حضنه و وجد لفت ايديها حوالين خصره و كانت مغمضة عينيها.</p><p>باسل: يلا هاتي حاجتك.</p><p></p><p>وجد مسكت شنطتها و موبايلها و مسكت في ايد باسل اللي مدها ليها و خرجوا بسرعة من المكتب و ركبوا عربية باسل و باسل راح ناحية الملاهي اللي وجد فرحت اوي لما شافتها و نزلت هي و باسل.</p><p>وجد و باسل لفوا مدينة الملاهي كلها و ركبوا العاب كتير و وجد كانت في قمة سعادتها مع باسل.</p><p>وجد: بص هناك و بص هنا شايف.</p><p>وجد: تعالي نتصور.</p><p>باسل: طيب اقفي هناك و انا هصورك.</p><p>وجد: طيب.</p><p></p><p>وجد وقفت قدام باسل و حطت ايديها علي وسطها و هي بتضحك,و قعدت في الارض و هي عاملة نفسها بتفكر...</p><p>وجد قامت وقفت و بعدها فتحت عينيها علي الاخر.</p><p>وجد(بصريخ): البنطلون الابيض اتوسخ.</p><p>باسل قعد يضحك عليها كتير لغاية ما دمعت عينيه.</p><p>وجد: اقلعلي الجاكت بتاعك مش همشي كدة.</p><p>باسل(بضحك): لا.</p><p>وجد: باسل اهون عليك يلا و النبي يلا.</p><p>باسل قلع الجاكت بتاعه و حطه حوالين خصر وجد و قرب منها.</p><p>باسل: تحبي تعملي ايه تاني؟!</p><p></p><p>وجد(بتوتر): هو انت متعرفش تتكلم و انت بعيد؟!</p><p>باسل: تؤ. علشان كل نفس انتي بتتنفسيه هو الحياة بالنسبة ليا.</p><p>وجد خجلت من كلام باسل و خبت وشها بايديها.</p><p>باسل(بضحك): تعالي يا حلوة نشوف هنعمل ايه تاني.</p><p>باسل مسك ايد وجد و بدأوا يتمشوا مع بعض.</p><p>وجد: تيجي نأكل ايس كريم؟!</p><p>باسل: تعالي.</p><p>باسل اشتري ايس كريم ليه هو و وجد و قعدوا يأكلوه مع بعض و وجد بتضحك مع باسل كتير و كل واحد مبسوط مع التاني.</p><p></p><p>وجد مسكت الموبايل و بدأت تتصور هي و باسل و بيضحكوا.</p><p>وجد كلت من الايس كريم بتاع باسل و عملت نفسها معملتش حاجة.</p><p>باسل: و ****؟!</p><p>وجد(بضحك): مستخسر فيا ايس كريم انت بخيل.</p><p>باسل: و ****؟!</p><p>وجد(بضحك): خلاص بقي فك يا معلم.</p><p>باسل شد وجد من خصرها فجأة ليها و وجد شهقت.</p><p>باسل: بحبك.</p><p>باسل قرب من وجد و باسها جمب شفايفها وجد اتوترت و بعدت عنه.</p><p>باسل(بضحك): و انا اللي قولت الموضوع هيتغير بعد كتب الكتاب شوية.</p><p></p><p>باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها.</p><p>وجد: توعدني انك تفضل معاياا؟!</p><p>باسل: و هو يقدر الانسان يعيش من غير قلب يقدر يعيش من غير تنفس.</p><p>باسل: انتي كل اسبابي اني علي قيد الحياة.</p><p>وجد حضنت باسل جامد و باسل باس رقبتها.</p><p>وجد: يلا نمشي.</p><p>باسل: يلا...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند كارما.</p><p>كارما كانت قاعدة بتشتغل فجأة جت ليها كذا ماسدچ فتحتهم...</p><p>كارما فتحت عينيها علي آخرهم...</p><p>كارما(بدموع): يا نهار اسود!</p><p></p><p>الجزء الرابع</p><p></p><p>كارما كانت قاعدة بتشتغل فجأة جت ليها كذا ماسدچ فتحتهم...</p><p>كارما فتحت عينيها علي آخرهم...</p><p>كارما(بدموع): يا نهار اسود!</p><p>كارما خرجت جري من مكتبها و نزلت ركبت عربيتها و ساقت ناحية شركة احمد.</p><p>كارما نزلت و دخلت للشركة و طلعت لمكتب احمد.</p><p>السكرتيرة: مش هينفع حضرتك تدخلي هو في ميعاد انتي راحة فين اصبري...</p><p>كارما فتحت باب مكتب احمد و راحت ناحيته بغضب احمد قام وقف بسرعة.</p><p></p><p>كارما(بزعيق): ايه اللي انت عملته ده؟! انت ازاي تتجرأ يا حيوان و تهددني.</p><p>احمد: اهدي في ايه حصل ايه؟!</p><p>كارما(بزعيق): علي اساس متعرفش.</p><p>احمد(بحدة): هعرف لو فهمتيني.</p><p>كارما ضربت احمد في صدره و قعدت تزقه و هو مسك ايديها و شدها ورا.</p><p>احمد(ببرود): صفية اجلي الاجتماع.</p><p>كارما(بزعيق): ابعد عني يا حيوان يا زبالة.</p><p>كارما قعدت تضرب احمد في ضهره و احمد دخل اوضة مكتبه و زق كارما فيه و قفل الباب و دخل.</p><p></p><p></p><p>احمد(بزعيق): ايه النمرة اللي انتي عملتيها بره دي؟!</p><p>كارما(بزعيق): هي حصلت يا حيوان تهددني بصوري.</p><p>احمد: صور ايه؟!</p><p>كارما(بزعيق): اعمل فيها من بنها بقي، منك *** يا شيخة.</p><p>احمد(بحدة): صور ايه انا مش فاهم.</p><p>كارما(بدموع و زعيق): الصور اللي كانت علي موبايلي القديم...</p><p>كارما: انت عايز ايه مني بقي؟!</p><p>احمد قرب من كارما و مسكها من كتفها و هزها.</p><p>احمد(يحدة): انا مش عايز حاجة منك كل اللي عايزه افهم بتتكلمي علي صور ايه؟!</p><p></p><p>كارما طلعت تليفونها و ورت الماسدجات لاحمد...</p><p>كارما: استغلتني صح؟!</p><p>احمد بص للمسدجات و بص ل كارما.</p><p>مضمون الرسالة صورك عندي تجيلي النهاردة بليل الساعة 9 في احسن ما صورك كلها تبقي في الجرايد و ساعتها هتتفضحي انتي و عائلتك.</p><p>احمد(بضيق): انا فعلا معرفش مين ده و مش انا السبب. و كمان انا مفتحتش موبايلك و لا شوفت عليه اي صور صدقيني يا كارما...</p><p></p><p>كارما(بعياط): و انا اعمل ايه دلوقتي؟! باسل و سليم ممكن يهدوها عليا و علي الشخص ده.</p><p>كارما(بعياط): و انت الوحيد اللي كان معاه موبايله.</p><p>احمد: طب بصي.</p><p>كارما لا رد.</p><p>احمد: هساعدك.</p><p>كارما قعدت تعيط كتير و تشهق و احمد رايح جاي في الاوضة بيفكر و الموضوع مضايقه.</p><p>احمد: بصي يا كارما هتروحي العنوان اللي هو كتبه.</p><p>كارما(بانفعال): لا طبعا انت اتجننت.</p><p>احمد(بحدة): اسمعيني و اعترضي في الاخر.</p><p></p><p>احمد: هتروحي للشخص ده و انا هكون وراكي و معاكي علطول و بعدها انا هتصرف. بس اهم حاجة روحي للشخص ده و لازم نعرف هو مين.</p><p>كارما(بعياط): مش هقدر صدقني مش هقدر.</p><p>احمد: كارما قولتلك هبقي معاكي متخافيش.</p><p>كارما(بعياط): انا عمري ما عملت حاجة كدة عمري ما روحت لحد زبالة زي ده، انا خايفة اوي.</p><p>احمد: اهدي اهدي انا جمبك.</p><p>احمد جاب ماية و ودي لكارما علشان تشرب و هي كانت خايفة و احمد بيفكر و متضايق...</p><p></p><p>احمد: فاضل ساعة علي ما تيجي 9 تعالي معايا.</p><p>احمد مسك ايد كارما و خرجوا بره شركة احمد...</p><p>احمد: اركبي. متقلقيش يلا اركبي.</p><p>كارما ركبت في عربية احمد و احمد لف ركب جمبها و بدأ يسوق ناحية مكان هادئ...</p><p>كارما(بخفوت): انت جبتنا فين؟!</p><p>احمد: علشان تريحي اعصابك و تهدئ و ترتبي افكارك.</p><p>كارما خدت نفس عميق و كانت خايفة من اللي هيحصل و فضلت هي و احمد ساكتين محدش بيتكلم و احمد باصص قدامه و متعصب...</p><p>احمد: جاهزة؟!</p><p></p><p>كارما(بخفوت): اه.</p><p>احمد: هتصل بيكي اول ما نوصل و تفتحي الخط عايز اسمع اي كلمة بتتقال.</p><p>احمد: فاهمة؟!</p><p>كارما: طيب.</p><p>احمد ساق ناحية المكان اللي الشخص بعته.</p><p>احمد: مالك مصدومة ليه؟!</p><p>كارما: دي نفس عمارة معاذ صاحبي.</p><p>احمد(بسخرية): و جاية تشكي فيا؟!</p><p>كارما(بضيق): ده علشان انت فعلا ممكن تعملها.</p><p>احمد: بصي انا مش عايز اتخانق يلا انزلي و اعملي زي ما قولتلك.</p><p>كارما نزلت و هي خايفة و دخلت العمارة و طلعت للشقة و خبطت الباب.</p><p></p><p>الباب اتفتح ظهر شاب كان لابس بنطلون من غير تي شيرت و ساند علي الباب.</p><p>معاذ: اخيرا جيتي يا بطل؟!</p><p>كارما: انت! انت ازاي يا حيوان يا حقير تعمل فيا كدة؟!</p><p>كارما ضربت معاذ قلم علي وشه بغضب,معاذ شد كارما لجوا الشقة و قفل الباب.</p><p>كارما(بصريخ): سيبني.</p><p>معاذ: ايه يا روح امك انتي فاكرة اني زيهم لا فوقي ده انا افعصك برجلي.</p><p>كارما(بغضب): ده انت حيوان و استغلالي انا غلطانة اني صاحبتك و اني اعتبرتك اخ.</p><p></p><p></p><p>معاذ(بعصبية): انتي هتعملي شريفة عليا احنا هنضحك علي بعض.</p><p>كارما(بغضب): احترم نفسك انا اشرف منك و من اللي خلفوك، و كمان انت نسيت انا ابقي اخت مين سليم المهدي و باسل الانصاري.</p><p>معاذ(بسخرية): واضح اوي بامارة انك جيتي لوحدك.</p><p>معاذ: كنتي هتجيبي اخواتك يشوفوكي و انتي في حضني و لا كنتي هتجيبي اخواتك بعد ما افضحك في كل حتة.</p><p></p><p>كارما(بغضب): انت شخص استغلالي حقير و زبالة و انا مستحيل اسلم نفسي ليك. و صوري هتمسحها غصب عنك احسن و *** لا.</p><p>كارما(بصريخ): آه.</p><p>معاذ مسك شعر كارما و قربها منه و كارما بتضربه علي صدره بغضب.</p><p>معاذ: احنا هنقضيها كلام و لا ايه؟!</p><p>فجأة معاذ لقي حد بيكسر باب الشقة و دخلوا ظباط الشقة و احمد اول ما شاف كارما في ايدين معاذ جري عليه قعد يضربه في وشه كذا مرة.</p><p>احمد(بغضب): و رحمة جدتي ما انا سايبك.</p><p></p><p>احمد(بغضب): فين الصور يا ابن ال.</p><p>احمد ضرب معاذ اللي كان بيبص بغضب لكارما بس احمد كان بيضريه في عينه اكتر حاجة.</p><p>احمد حط ايده في جيب معاذ لقي موبايله بس مقفول ببصمة مسك صباع معاذ و دخل البصمة و بدأ يمسح كل الصور و عمل سوفت للتليفون.</p><p>احمد: احمد *** اني هسيبك ليهم لاني لو كنت انا اللي اتصرفت كنت خرجت من هنا علي المقابر. و اياك اشوفك قريب منها و لو علي بُعد 100 متر. هقتلك.</p><p></p><p>احمد ضرب معاذ برجله في بطنه و مسك ايد كارما.</p><p>احمد: اتصرفوا يا رجالة.</p><p>احمد شد كارما وراه و خرجوا بره الشقة.</p><p>كارما: هو هيحصل ايه فيه؟!</p><p>احمد(ببرود): اقل حاجة تلت سنين سجن.</p><p>كارما: بتهمة؟!</p><p>احمد(ببرود): الابتزاز.</p><p>احمد: يا ريت تبقي تعرفي مين معاكي و مين ضدك.</p><p>كارما(بخفوت): اسفة.</p><p>احمد ركب عربيته و كارما ركبت معاه,احمد ساق ناحية بيت كارما و كان طول الطريق صامت و كارما محرجة منه و مترددة تتكلم.</p><p></p><p>احمد(ببرود): اتكلمي قولي.</p><p>كارما: اقول ايه؟!</p><p>احمد: اللي انتي عايزة تتكلمي فيه و تقوليه انتي.</p><p>كارما(بتوتر): كنت عايزة اقولك اسفة و شكرا و معلش ظنيت فيك وحش.</p><p>احمد: انزلي وصلنا، عربيتك بكرة هتوصلك و بعد كدة متثقيش في ايه حد بسهولة.</p><p>كارما: ا.</p><p>احمد: انسة كارما وصلنا.</p><p>كارما سابت احمد و نزلت من العربية و هي عايزة تعتذرله و متضايقة و دخلت الفيلا...</p><p>سليم: ايه يا بت اتاخرتي ليه؟!</p><p></p><p>كارما: كان في شغل كتير شوية هطلع انام عن اذنكم.</p><p>سليم: مالها البت دي!</p><p>مريم: محدش عارف.</p><p>مريم: هبقي اشوفها بس بقولك يا حبيبي.</p><p>سليم: قولي يا ماما مش مطمن.</p><p>مريم: هكلمك بخصوص.</p><p>سليم: باسل هيعمل مني كفتة و محدش هيعرف مين هيعمل ايه و لا فين و لا ازاي و لا ايه اللي هيحصل غيره عايزة تعرفي حاجة روحي اعرفي منه.</p><p>مريم: غور محدش بيأخد منك معلومة.</p><p>سليم: متشكر، انا قايم انام شوية...</p><p>مريم(بضيق): روح روح.</p><p></p><p>سليم: يا بطة انتي يا اللي عايزة تعرفي كل حاجة.</p><p>مريم: غور من قدامي.</p><p>سليم ضحك علي مريم و طلع اوضته ريح فيها و نام.</p><p></p><p></p><p>-بعد مرور أسبوع و كام يوم بسيط.</p><p>كانت الاحوال طبيعية و مستقرة إلى حداً ما.</p><p>وجد: طب يلا انجز بقي.</p><p>باسل: يا بنتي قولتلك حاضر متسرعة علي ايه، بلبس اهو...</p><p>وجد: باسل انا خلصت لبس و هقفل معاك انت حر.</p><p>باسل: انتي اللي سريعة اعملك ايه؟!</p><p>الباب خبط.</p><p>وجد: اتفضل.</p><p>رانيا: وجد هانم الفطار جاهز؟!</p><p>وجد: طب انزلي انتي يا رانيا انا نازلة.</p><p>وجد: باي يا باسل.</p><p>باسل: استني.</p><p>وجد: امممم.</p><p>باسل: هتوحشيني الكام ساعة دول.</p><p></p><p>وجد: باي يا باسل.</p><p>وجد قفلت مع باسل و خلصت لبس الكوتشي و مسكت شنطتها و نزلت لتحت باست ياسين علي خده و قعدت جمبه...</p><p>ماجدة: كلمتي باسل في موضوع البيت يا وجد؟!</p><p>وجد: ايوه و هنروح نشوفه النهاردة.</p><p>قصي: مكنش ليه داعي.</p><p>وجد: عادي يعني كدة كدة المكان ميهمنيش.</p><p>احمد(بهدوء): ياسين بيه.</p><p>ياسين: ابه؟!</p><p>احمد(بهدوء): عايز اتكلم مع حضرتك في اوضة المكتب...</p><p>ياسين: بعد الفطار طيب.</p><p>وجد(بملاحظة): اومال فين ثريا؟!</p><p></p><p>نهلة: ملكيش دعوة ببنتي.</p><p>وجد(برفعة حاجب): افندم!</p><p>نهلة: خليكي في الاسود اللي انتي لابساه و بس.</p><p>وجد كانت لابسة بنطلون اسود و فوقه تي شيرت بنص كم و قصير لغاية الخصر و مبين جزء بسيط من بطنها و فوقه جاكت ب ¾ كم باللون الاسود,لبست كوتشي ابيض عالي و حطت مكياچ هادئ و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد: عموما شكرا...</p><p>قصي: تعالي يا وجد...</p><p>وجد: عن اذنك يا جدو.</p><p>ياسين: روحي يا حبيبتي.</p><p></p><p>وجد قامت مع قصي للجنينة.</p><p>يوسف(بحدة): هي ليه مش بتحترمني و تحترم وجودي؟!</p><p>منصف: مش لما تبقي اب ليها اصلا...</p><p>يوسف(بحدة): احترم نفسك يا منصف...</p><p>احمد(بهدوء): مفيش داعي، يلا يا بابا وراك شغل في المصنع النهاردة اتفضل يلا.</p><p>منصف بص ليوسف بغضب و خد حاجته و خرج بره القصر.</p><p>ياسين(لنفسه): يا رب اهديهم.</p><p>ياسين: ورايا يا احمد.</p><p>عند وجد و قصي...</p><p>وجد: من رأيي انا يا قصي ده.</p><p></p><p>قصي: بس لو تلاحظي تداخل الالوان الغامقة هيسيب اثر وحش في نفسيه اللي داخل فهماني.</p><p>وجد: طب وريني كدة تاني.</p><p>وجد: بص انا محتارة بين دي و دي.</p><p>قصي: و انا برضو، زي ما قولتلك عايز اعمل حاجة عظمة.</p><p>وجد: ابعتهم ليا.</p><p>قصي: طيب...</p><p>وجد: هبقي اكلمك بعد ما اخلص شغل.</p><p>قصي: طيب خلي بالك من نفسك.</p><p>وجد: حاضر. اه هروح لباسل شركته اعمله مفاجاة.</p><p>قصي: طيب يا حبيبتي **** يسعدكم.</p><p>وجد: حبيبي.</p><p></p><p>وجد مشيت و لمحت سعد و هو بيبصلها اتنهدت لان ده بيحصل من يوم كتب الكتاب...</p><p>وجد: **** يهدي.</p><p>وجد ركبت عربيتها و راحت مكتبها.</p><p>نهال: استاذة وجد انسة ليلي و اخوها في اوضة المكتب...</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد دخلت الاوضة لقت اخو ليلي ماسكها من التي شيرت بتاعها و هي بتزعق.</p><p>وجد(بحدة): انتوا اتجننتوا ما تعقلوا شوية.</p><p>وجد: استاذ محمود ابعد كدة.</p><p>وجد زقت محمود بعيد عن ليلي و خلت ليلي في ضهرها.</p><p></p><p>ليلي(بزعيق): ما انت لو امك كانت ربتك مكنتش هتعمل كدة يا قليل الادب.</p><p>وجد(بحدة): بت انتي كمان اسكتي. و انت يا استاذ ممكن تقعد علشان اخلص من ام قضيتكم.</p><p>وجد(بانفعال): اقعدوا بقي.</p><p>محمد و ليلي قعدوا قصاد بعض و وجد في النص بتبص ليهم...</p><p>وجد: زي ما قولت قبل كدة الحل الوحيد تبيعوا الشقة و كل واحد يأخد نصيبه.</p><p>ليلي: انا موافقة.</p><p>محمود: و لما نبيع الشقة انا هقعد فين؟! الجئ للغريب.</p><p></p><p>ليلي: ليه يا حيلتها متكونش راجل و مش قادر تنزل تشتغل...</p><p>وجد: بت انتي اخرسي.</p><p>وجد: استاذ محمود ممكن اوديك فرصة تدور علي مكان تسكن فيه و بعدها نبدأ نبيع...</p><p>وجد: مش عايزة الجئ للمحاكم زي ما قولتلك لو لجأت ليها بلا شك الانسة ليلي هتأخد نصيبها في اقل من يومين...</p><p>محمود: سيبوني يومين افكر.</p><p>وجد(بتنهيدة): طيب معاك وقتك، اتفضل.</p><p>محمود بص ل ليلي بغضب و سابهم و مشي...</p><p></p><p>وجد: و انتي ايه ما تسكتي شوية رغاية اوي و لسانك سابقك مبتعرفيش تتصرفي بعقل.</p><p>ليلي: سيبنالك العقل.</p><p>وجد ضربتها علي رأسها و حطت رأسها بين ايديها.</p><p>وجد: هتأخدي حقك و مش عايزة اشوفك وشك فاهمة.</p><p>ليلي: عادي يعني ايه الجديد ما الكل بيقولي كدة.</p><p>وجد قامت وقفت و حضنت ليلي جامد.</p><p>وجد: مكنتش عايزة اقول بس انتي بت جدعة اوي و اكيد هيجي يوم تعقلي فيه معتقدش انه هيجي اصلا.</p><p>وجد و ليلي ضحكوا و شربوا العصير اللي نهال جابته...</p><p></p><p></p><p>ليلي: همشي انا ورايا شغل.</p><p>وجد: نفسي اعرف المدير مستحملك أزاي؟!</p><p>ليلي: زي ما انا مستحملة رخامته و رزالته، باي عن اذنك.</p><p>وجد: طيب باي.</p><p>ليلي(بغمزة): علفكرة الاسود بيطلع عليكي نار.</p><p>وجد ابتسمت ل ليلي و بدأت تشوف شغلها...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا المهدي.</p><p>مريم: حلو يا كارما اخلصي بقي...</p><p>كارما: يا ماما بقي ما انتي قولتي علي كل الهدوم حلوة اختار ايه انا بقي...</p><p>مريم: الهدوم كلها مش حلوة الا بيكي انتي اللي روحك حلوة و جميلة علشان كدة كل الهدوم حلوة عليكي و يلا بقي سليم منتظرك بره...</p><p>كارما: طيب.</p><p>كارما طلعت جري علي اوضتها و غيرت هدومها.</p><p></p><p>كارما لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و لبست كوتشي اسود عالي و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت مكياچ خفيف جدا.</p><p>كارما نزلت لتحت جري و خرجت بره الفيلا.</p><p>مريم: يا مجنونة.</p><p>كارما لقت سليم واقف متعصب.</p><p>سليم(بعصبية): ما لسة بدري يا هانم.</p><p>كارما: معلش اسفة اسفة، يلا بينا.</p><p>سليم(بعصبية): قدامي لما نشوف الزفتة التانية نرمين سواق ابوكوا انا...</p><p></p><p>سليم و كارما ركبوا عربية سليم و سليم ساق ناحية بيت نرمين و طلع تليفونه يكلمها.</p><p>كارما: هي مش دي نرمين؟!</p><p>سليم: فين؟!</p><p>سليم بص ناحية ما كارما بتشاور لقاها واقفة مع شاب فتح باب العربية و نزل راح ناحيتهم.</p><p>شاب: نرمين فكري في عرضي كويسة انتي بدأتي تكبري و العمر بيجري.</p><p>نرمين: استاذ مازن ارجوك تفهم وضعي انا مش عايزة اتجوز انا حرة.</p><p>مازن: انا مش اي حد يا نرمين. صدقيني هسعدك.</p><p>سليم: يا حنين.</p><p></p><p>سليم مسك مازن من هدومه و ضربه بوكس في وشه و ضرب رأسه برأس مازن و ضربه برجله في بطنه.</p><p>سليم: قالتلك مش عايزة تتجوز ايه البعيد حمار معندهوش كرامة.</p><p>سليم شد نرمين من دراعها و راح ناحية العربية فتح الباب و ركبها.</p><p>سليم(بعصبية): طبيعي يبوصلك بعد اللي انتي لابساه ده.</p><p>نرمين(برفعة حاجب): ما انا بلبس كدة علطول.</p><p>سليم(بعصبية): بضهر ايدي و علي وشك يا نرمين.</p><p>كارما: خلاص اهدوا اهدوا.</p><p>نرمين: ما هو اللي بيعصب يا كارما.</p><p></p><p>سليم: و النبي؟! انا اللي كنت بتلزق فيكي من شوية و بطلب تتجوزيني و لما رفضتي برضو مُصر عليكي.</p><p>نرمين: **** فيها ايه ما انا بنت و من حقي يجيلي عرسان.</p><p>سليم: مش انتي قفلتي الصفحة دي من حياتك؟!</p><p>نرمين: انا حرة يا اخي.</p><p>سليم وقف العربية فجأة و نرمين اتخبطت في كرسي سليم و كارما مسكت في دراع سليم.</p><p>سليم(ببرود): كلمة مكان من اي واحدة فيكم هنزلها من العربية.</p><p>سليم بدأ يسوق بهدوء و برود لغاية ما وصل لشركة باسل.</p><p></p><p>باسل كان لسة بينزل من عربيته لقاهم وصلوا و نازلين و هما صامتين...</p><p>باسل(ببرود): خير ايه المناظر اللي علي الصبح دي؟!</p><p>سليم(بضيق): ده الواحد قرف...</p><p>سليم سابهم و طلع الشركة راح لمكتبه.</p><p>باسل(برفعة حاجب): مين ده؟! ماله؟!</p><p>نرمين(بضيق): ده شخص رخم هه.</p><p>نرمين برضو سابتهم و مشيت راحت لمكتبها...</p><p>كارما: تعالي يا مز انت انا هحكيلك.</p><p>كارما مسكت في دراع باسل و دخلوا الشركة و كارما حكتله اللي حصل بالتفصيل.</p><p></p><p>باسل: عنده حق. شخص رخم اصلا.</p><p>كارما: ماشي بس مش للدرجة دي.</p><p>باسل: اكيد سليم شاف نظراته و فهمها لانه راجل زيه.</p><p>باسل: نظرتنا تختلف عن نظرتكم.</p><p>كارما(بغمزة): طب و وجد؟!</p><p>باسل: بت مش طايقك ابعدي عني.</p><p>باسل و كارما خرجوا من الاسانسير و راحوا لمكتب باسل...</p><p>باسل: روحي العبي بعيد يا كارما ورايا شغل كتير.</p><p>كارما: اهو ساكتة اهو.</p><p>-بعد فترة...</p><p>الباب خبط.</p><p>باسل: ادخل.</p><p></p><p>السكرتيرة: باسل بيه في بنت بره اسمها وجد يوسف عايزة حضرتك، ادخلها؟!</p><p>باسل: ايوه طبعا...</p><p>باسل قام بسرعة من علي كرسيه و خرج ل بره لقي وجد ساندة علي مكتب السكرتيرة.</p><p>باسل حضن وجد و وجد حاوطته بايديها و هو باس رأسها...</p><p>باسل: وحشتيني.</p><p>كارما: ايه النشاط ده؟! و ايه ده؟! هو مش كان وراك شغل؟!</p><p>باسل: ملكيش دعوة يا بت يا رخمة.</p><p>باسل: سمية بعد كدة اول ما وجد تيجي تدخليها علطول.</p><p>سمية: حاضر يا فندم...</p><p></p><p></p><p>باسل: نورتي يا حبيبتي الشركة.</p><p>باسل باس ايد وجد اللي سحبتها منه بخجل.</p><p>وجد: حلوة اوي و تصميمها حلو...</p><p>نرمين: وجد ازيك؟!</p><p>وجد: اهلا يا نرمين.</p><p>نرمين: اخيرا نورتينا.</p><p>وجد: ايوه.</p><p>باسل: تعالي نتكلم جوا يا حبيبتي.</p><p>دخلوا المكتب و باسل قعد علي كرسيه و وجد قدامه هي و نرمين و كارما علي الكنبة...</p><p>باسل: تحبي تشربي ايه؟!</p><p>وجد: مش لازم.</p><p>باسل: وجد.</p><p>وجد: خلاص هاتلي عصير فراولة.</p><p>باسل: طيب.</p><p></p><p></p><p>كارما: ايه يا باشا و احنا اسألنا طيب هي جت وجد غطت علينا و لا ايه...</p><p>وجد(بابتسامة): مقدرش يا روحي.</p><p>باسل: شوفتي ملاك نسمة كدة علي الارض.</p><p>كارما: هاتلي عصير مانجا.</p><p>نرمين: فنجان قهوة.</p><p>باسل اتصل بسمية و طلب منها المشروبات.</p><p>بعد فترة سمية جابت العصاير و القهوة و حطتها قدامهم. و الاربعة بدأوا يتكلموا...</p><p>وجد كانت محرجة لانها مش متعودة عليهم...</p><p>كارما: بصي يا بنتي باسل ده كان دنجوان زمانه.</p><p></p><p>كارما: بس و علي كدة و **** قلبه طيب و بيحبك. مش سهل انه يحبك بس بيحبك.</p><p>نرمين: ياااه علي كارما لما تقول حكم.</p><p>فجأة الباب اتفتح و دخل سليم و هو قلقان.</p><p>باسل: ايه يا سليم؟!</p><p>سليم: في واحد مسلح بره.</p><p>باسل: قصدك ايه؟!</p><p>سليم: تعالي و انت تشوف...</p><p>باسل مشي مع سليم بس قبل ما يخرج لف و بص ليهم.</p><p>باسل: محدش يخرج من هنا.</p><p>وجد و كارما و نرمين قاموا وقفوا و هما قلقانين.</p><p>بره.</p><p>باسل(بحدة): انت بتعمل ايه هنا؟!</p><p></p><p>شخص: اللي هيقرب مني هقتلها.</p><p>سليم(بحدة): انت عايز ايه؟!</p><p>شخص: حقي اللي خدتوه مني.</p><p>باسل(بحدة): حق ايه ده؟! احترم نفسك و اعرف انت بتتكلم مع مين.</p><p>شخص: انا مش جاي اذي حد عايز شيك ب 200 الف و مش هأذي حد.</p><p>سليم: ا...</p><p>باسل(بسخرية): ابقي وريني بقي ازاي.</p><p>باسل: ارموه بره.</p><p>باسل كان هيمشي بس سمع صوت ضرب نار و صريخ وجد.</p><p>باسل(بقلق): وجد.</p><p>باسل قرب من وجد المصدومة و حاوط وشها بين ايديه.</p><p>باسل: مالك انتي كويسة؟!</p><p></p><p>نرمين: ايوه هي كويسة.</p><p>باسل ضم رأس وجد لصدره و بص للشخص ده بغضب.</p><p>باسل(بحدة): مش قولت متخرجوش من الاوضة.</p><p>شاب: عم شكري انت كنت راجل صالح ابعد عن السكة دي.</p><p>شكري: و حقي و شقي عمري اللي ضاع في الزفتة دي.</p><p>باسل راح وقف قدام الراجل و قصاده سليم و نرمين و كارما بيتفرجوا و باقي الموظفين و شكري واخد بنت رهينة و حاطط المسدس علي رأسها.</p><p>باسل(بسخرية): اياك تفكر انك هتطول جنيه بعد اللي عملته ده...</p><p></p><p>باسل: و ابعد عن البنت دي احسنلك. اخرتك هتبقي سودة علي ايدي.</p><p>شكري: بس قتلك ممكن يشفي غليلي.</p><p>وجد وقفت قدام باسل اللي اتصدم من تصرفها.</p><p>وجد: و انت قبل ما تقتله هتضطر تقتلني الاول و ساعتها هتلبسك قضيتين و هتأخد اعدام و غير انه عائلتي و عائلته مش هيسبوك في حالك حتى و انت في السجن و هتندم و عمرك هيروح و لو عندك عائلتك هتضيع لاني معتقدش هيفضلوا عايشين بعد اللي انت هتعمله طبعا.</p><p></p><p></p><p>باسل رجع وجد ورا ضهره و بصلها بحدة.</p><p>باسل: متتحركيش من ورايا.</p><p>باسل: عايز تضرب نار اضرب بس ساعتها صدقني هتندم ندم عمرك كله...</p><p>سليم: اهدي كدة و نزل سلاحك احسنلك.</p><p>شكري غصب عنه ضغط علي الزناد ناحية باسل و الكل اتفاجئ لما لقي وجد وقفت قدام باسل و الرصاصة صابتها هي.</p><p>وجد فتحت عينيها علي الاخر من الالم و عيونها دمعت باسل حاوط وشها من ورا و فجأة وقعت علي الارض بين ايدين باسل.</p><p>وجد(بدموع): عرفت اني بحبك.</p><p></p><p>وجد بصت ل باسل و بدأت تفقد وعيها تدريجيا.</p><p>باسل(بصوت عالي): وجد!</p><p></p><p>الجزء الخامس</p><p></p><p>شكري غصب عنه ضغط علي الزناد ناحية باسل و الكل اتفاجئ لما لقي وجد وقفت قدام باسل و الرصاصة صابتها هي.</p><p>وجد فتحت عينيها علي الاخر من الالم و عيونها دمعت باسل حاوط وشها من ورا و فجأة وقعت علي الارض بين ايدين باسل.</p><p>وجد(بدموع): عرفت اني بحبك.</p><p>وجد بصت ل باسل و بدأت تفقد وعيها تدريجيا.</p><p>باسل(بصوت عالي): وجد!</p><p>شكري كان مصدوم سليم ضربه برجله فوقع في الارض.</p><p>سليم: الامن بسرعة.</p><p>نرمين: باسل لازم ننقلها المستشفي.</p><p></p><p>كارما(بدموع): دي بتنزف.</p><p>باسل بص لوجد بصدمة و شالها بين ايديه و الموظفين وسعوا الطريق ليه.</p><p>باسل كان بيمشي بسرعة كبيرة و كارما و نرمين وراه.</p><p>باسل بص علي وجد اللي مغمي عليها رفعها ليه.</p><p>باسل(لنفسه,بخوف): مش لازم تموتي مش لازم.</p><p>باسل خرج من الشركة و الحارس فتح باب العربية ليه و باسل حط وجد في الكرسي اللي ورا و نرمين قعدت و خلت رأسها علي رجليها.</p><p></p><p></p><p>باسل لف بسرعة ركب مكان السواق و جمبه كارما و بدأ يسوق بسرعة كبيرة.</p><p>نرمين: اهدي يا باسل هنعمل حادثة...</p><p>باسل بص علي وجد و زود من سرعته و كارما كانت بتعيط.</p><p>بعد فترة باسل وقف قدام اقرب مستشفي لقاها قدامه...</p><p>باسل: كارما انزلي جيبي نقالة بسرعة.</p><p>باسل راح ناحية وجد و شالها بين ايديه و دخل المستشفي كانت كارما جابت دكتور و نقالة و باسل حط وجد علي النقالة.</p><p>باسل(بعصبية): عايزها كويسة فاهم.</p><p>الدكتور(بتوتر): حاضر...</p><p></p><p>نقلوا وجد لاوضة الطؤاري علطول و نرمين و كارما قعدوا علي الكراسي اللي موجودة و باسل كان رايح جاي و متوتر...</p><p>تليفون باسل رن، الخط اتفتح.</p><p>سليم: ايه الاخبار؟!</p><p>باسل: الدكاترة خدوها. و انت؟!</p><p>سليم: انا وديته للمكان بتاعنا...</p><p>باسل: هجيلك لما اطمن عليها.</p><p>سليم: طيب انا هروح علي هناك ابقي طمني.</p><p>باسل: طيب.</p><p>باسل وقف و سند رأسه علي الحيطة و غمض عينه.</p><p>وجد(بدموع): عرفت اني بحبك.</p><p></p><p>باسل مكنش قادر ينسي نظراتها و دموعها و فتح عينه بتعب.</p><p>نرمين: اهدي يا باسل هتبقي بخير صدقني.</p><p>باسل: ان شاء ****.</p><p>كارما(بدموع): شوفتها خدت الرصاصة ازاي يا باسل؟! بتحبك اوي.</p><p>باسل عيونه دمعت و نرمين حضنته جامد و غمضت عينيها و هي بتفكر في حاجة...</p><p>الدكتور: باسل بيه.</p><p>باسل: ايه فاقت؟!</p><p>الدكتور: لا هي هتفوق علي بليل هي حاليا بس.</p><p>باسل(بحدة): انطق مالها؟!</p><p>الدكتور: مفيش مفيش هي كويسة هننقلها اوضة عادية.</p><p></p><p>الدكتور هرب من قدام باسل و باسل بص علي وجد و هي خارجة علي نقالة و دخلوها اوضة عادية...</p><p>باسل: روحوا انتوا.</p><p>كارما: بس.</p><p>باسل(بحدة): نرمين خدي كارما من هنا.</p><p>نرمين: طيب بس اهدي انت. يلا يا كارما.</p><p>نرمين مسكت ايد كارما و خرجوا بره المستشفي,باسل بص علي وجد من ورا ازاز اوضتها.</p><p>باسل(بتنهيدة): ليه كدة؟!</p><p>باسل وقف و هو مربع ايده و بيبص علي وجد.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند ياسين...</p><p>ياسين: فيها ايه يا احمد؟!</p><p>احمد: يا جدي بيتصرف من دماغه مش عامل حسابه لحد.</p><p>ياسين: احمد سيبه براحته.</p><p>احمد: طيب براحتك.</p><p>ياسين: ايه اخبار الشغل معاك؟!</p><p>احمد: احسن الحمد****.</p><p>ياسين: هتسافر؟!</p><p>احمد: ايوه.</p><p>ياسين: امتي؟!</p><p>احمد: النهاردة بليل.</p><p>ياسين: طيب **** معاك. تعالي نرجع.</p><p>احمد: طيب.</p><p>تليفون احمد رن.</p><p>احمد: جدو روح انت و انا جاي وراك.</p><p>ياسين: طيب.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>احمد: خير؟!</p><p>كارما: ممكن نتقابل!؟</p><p></p><p>احمد: لازم اسافر مش فاضي...</p><p>كارما: كنت انا كمان هسافر عموما خلاص لما ترجع. عن اذنك.</p><p>احمد: استني هتسافري فين؟!</p><p>كارما: اسكندرية، و انت؟!</p><p>احمد: ملكيش فيه.</p><p>كارما(بغيظ): تصدق اني غلطانة اني عايزة اعتذرلك علشان الاساءة اللي قولتها ليك.</p><p>كارما(بغيظ): و و و علفكرة بقي انت شبه خلة السنان و كمان انت عامل زي البهلوان.</p><p>كارما: و من غير سلام.</p><p>كارما قفلت في وش احمد اللي اتصدم من كلامها و حط التليفون في جيبه.</p><p>عند كارما...</p><p></p><p>كارما رمت التليفون بغيظ علي السرير و قعدت عليه.</p><p>كارما: كنت هقوله علي وجد و كمان كنت هعتذر بس هو ميستحقش.</p><p>كارما(بغيظ): اشوف فيك يوم.</p><p>الباب خبط...</p><p>كارما: ادخل.</p><p>مريم: ايه اللي حصل يا كارما؟! مش المفروض كنتوا تيجوا كلكم و معاكم وجد؟!</p><p>كارما: ما وجد اتضربت بالنار.</p><p>مريم(بخضة): ايه ازاي؟!</p><p>كارما حكت اللي حصل في الشركة لمريم.</p><p>مريم: يعني وجد خدت الرصاصة بدل باسل؟!</p><p></p><p></p><p>كارما: بالظبط كدة يا ماما، لو شوفتيها و هي بتقف قدامه و بتدافع عنه بجد.</p><p>كارما: و الا لما وقعت في الارض و باسل صرخ عليها كانوا عشاق اوي يا ماما.</p><p>مريم: **** يخليهم لبعض.</p><p>كارما: يا رب.</p><p>مريم: طب يلا قومي جهزي نفسك. و انا هكلم باسل.</p><p>كارما: طيب.</p><p>مريم سابت كارما و خرجت بره الاوضة مسكت تليفونها و اتصلت ب باسل.</p><p>الخط اتفتح...</p><p>باسل: ايه يا امي؟!</p><p>مريم: اللي حصل حقيقي؟!</p><p>باسل: ايوه.</p><p>مريم: و هي اخبارها ايه دلوقتي؟!</p><p></p><p>باسل: لسة مفاقتش.</p><p>مريم: طب و اهلها؟!</p><p>باسل: هتصرف انا.</p><p>مريم: طب خليك معاها لغاية ما تفوق.</p><p>باسل: تمام.</p><p>مريم: تحبني اجي؟!</p><p>باسل: لا.</p><p>مريم: طب انت كويس؟!</p><p>باسل: اه.</p><p>مريم: طيب. ا.</p><p>باسل: اقفلي يا امي هي بدأت تفوق هكلمك بعدين.</p><p>باسل قفل مع مريم و حط التليفون في جيبه و دخل لاوضة وجد لقاها بتحرك رأسها.</p><p>باسل: وجد.</p><p>وجد فتحت عينيها ببطء و غمضتهم تاني لغاية ما فتحتهم و باسل كان مايل عليها.</p><p>باسل: انتي كويسة؟! سمعاني؟!</p><p></p><p>وجد(بتعب): اه.</p><p>باسل: انادي الدكتور؟!</p><p>وجد مسكت ايد باسل بايديها السليمة.</p><p>وجد: تؤ انا بخير.</p><p>باسل: طب تحبي اعملك حاجة؟!</p><p>وجد: لا، قصي؟!</p><p>باسل(بضيق): ايه جاب سيرته دلوقتي؟!</p><p>وجد: اكيد اتصل يا باسل و هيقلق.</p><p>باسل: متخافيش هتصرف انا، ليه عملتي كدة؟!</p><p>وجد: لغاية دلوقتي و معرفتش يا باسل...</p><p>باسل: مش كدة يا وجد لدرجة انك تموتي نفسك مفكرتيش بروحي في غيابك.</p><p>وجد(بتعب): مفكرتش غير اني ممكن اخسرك و انا مش عايزة اخسرك.</p><p></p><p>باسل باس رأس وجد و قرب من ودنها.</p><p>باسل: بحبك يا وجدي.</p><p>وجد: و انا كمان...</p><p>باسل: هروح انادي الدكتور يطمن عليكي.</p><p>وجد: لا عايزاك جمبي.</p><p>باسل ابتسم لوجد و قعد جمبها و بدأ يملس علي شعرها بهدوء...</p><p>وجد: قولت لعائلتي؟!</p><p>باسل: هقولهم انك معايا و هنتأخر.</p><p>وجد: ممكن تروحني.</p><p>باسل: لا ا.</p><p>وجد: باسل.</p><p>باسل: نعم؟!</p><p>وجد: عايزة اروح و كمان مش فاضل غير كام يوم علي الفرح و لازم اكون بجهز.</p><p>وجد: روحني.</p><p>باسل: لا طبعا انا هأجل الفرح.</p><p></p><p>وجد: لا لا علشان خاطري.</p><p>باسل(بغمزة): شكلك مستعجلة انتي كمان.</p><p>وجد(بغيظ): لا طبعا يا رخم.</p><p>باسل(بضحك): خلاص متضايقيش كدة.</p><p>باسل: جعانة؟!</p><p>وجد: اوي.</p><p>باسل: طيب هروح اشتري اكل ليكي.</p><p>وجد: لا خليك معايا انا مش...</p><p>الممرضة دخلت علشان تطمن علي وجد لقتها صاحية.</p><p>ممرضة: حضرتك فوقتي؟!</p><p>وجد: اه.</p><p>الممرضة: حمدلله علي السلامة...</p><p>وجد: **** يسلمك.</p><p>الممرضة بدأت تفحص وجد و باسل واقف حاطط ايده في جيبه.</p><p></p><p>ممرضة: حضرتك احسن حاليا؟! و الحمد**** الاصابة مش كبيرة.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>ممرضة: علي ايه ده واجبي. المهم الراحة التامة.</p><p>وجد: اكيد، شكرا.</p><p>وجد: اقدر اخرج امتي؟!</p><p>ممرضة: دي الدكتور يحددها هروح اناديه.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل: ايه يا حبيبتي عايزة تخرجي بدري ليه؟!</p><p>وجد: مبحبش المستشفيات بحس مكان للموت.</p><p>باسل: بعد الشر عليكي يا حبيبتي.</p><p>باسل: هسأل الدكتور تقدري تخرجي في اقرب وقت امتي.</p><p>الدكتور: مساء الخير، حمدلله بالسلامة يا انسة وجد.</p><p></p><p>وجد: **** يسلمك يا دكتور.</p><p>الدكتور شاف قيم وجد و بص ليها و عمل كذا فحص صغير كدة ليها.</p><p>دكتور: لو خدتي الدؤاء في الميعاد يبقي تخرجي كمان يومين كدة لو محصلش تدهور.</p><p>وجد: يومين ايه انا عايزة امشي دلوقتي.</p><p>دكتور: افندم! ده خطر عليكي...</p><p>وجد: ما تتكلم يا باسل.</p><p>باسل: دكتور شوف اللي مناسب ليها و لصحتها.</p><p>دكتور: تفضل بس يومين.</p><p>وجد(بضيق): لا مش هقعد هنا ساعة كمان عايزة امشي يا باسل اتصرف.</p><p></p><p></p><p>باسل: وجد حبيبتي ده علشان مصلحتك.</p><p>وجد(بضيق): لا يعني لا مش هقعد هنا...</p><p>باسل(بحدة): وجد متهزريش.</p><p>وجد(بضيق): باسل مشيني من هنا.</p><p>دكتور: احم انسة وجد براحة علشان صحتك.</p><p>باسل: وجد.</p><p>وجد: انا نفسيتي مش هتبقي مرتاحة طول ما انا هنا.</p><p>دكتور: طب خلاص هكتبلك علي خروج بكرة.</p><p>وجد: دلوقتي.</p><p>باسل(بحدة): عنادك ده هيفيدك بايه؟!</p><p>وجد: باسل انا عايزة امشي من هنا و بس كدة.</p><p>وجد حست بوجع في ايديها استحملته.</p><p>وجد: ها؟!</p><p>دكتور: ا.</p><p>وجد: خروج.</p><p></p><p>باسل(بحدة): وجد.</p><p>وجد(بضيق): مش هسمع كلام حد و عايزة امشي من هنا فورا.</p><p>وجد قامت وقفت علشان تمشي بس باسل مسك دراعها و شدها ناحيته.</p><p>باسل: اهدي كدة و قولي انا هديت. اقعدي.</p><p>باسل: و انت اكتب ليها علي خروج.</p><p>دكتور: يا باسل بيه...</p><p>باسل(بتحذير): اسمع الكلام...</p><p>دكتور(لنفسه): **** يتوب عليا.</p><p>دكتور: حاضر.</p><p>الدكتور كتب خروج ل وجد و وجد غيرت هدومها و مشيت مع باسل ل بره المستشفي.</p><p>باسل(بضيق): تسمحيلي اشيلك و لا مينفعش؟!</p><p></p><p>وجد: انا بخير يا باسل مفيش داعي.</p><p>باسل(بضيق): انا غلطان اني طاوعتك.</p><p>وجد: بحبك.</p><p>باسل ابتسم لوجد و شدها لحضنه وجد اتوجعت.</p><p>باسل: انتي كويسة؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>باسل فتح باب العربية لوجد و وجد ركبت العربية و باسل لف و ركب مكان السواق و بدأ يسوق ناحية القصر...</p><p>بعد فترة باسل وقف قدام القصر باسل حضن وجد و باس خدها.</p><p>باسل: هكلمك.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل: بس متناميش و انتي بتكلميني زي كل مرة.</p><p>وجد(بخجل): **** صوتك بينيمني.</p><p></p><p>باسل(بضحك): و ده ازاي ده؟!</p><p>وجد: هو كدة بقي.</p><p>باسل: خلاص يا حبيبتي نامي انتي و بكرة نبقي نتكلم.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل: تصبحي علي خير.</p><p>وجد: و انت من اهله.</p><p>باسل(برفعة حاجب): هو سعد ده واقف لينا كدة ليه؟!</p><p>وجد: متأخدش في بالك هو غريب في نفسه كدة...</p><p>باسل: طيب يا حبيبتي.</p><p>وجد كانت هتنزل بس باسل شدها ناحيته و قرب منها و حاوط وشها بين ايديه...</p><p>وجد(بتعب): باسل انا تعبانة عن اذنك تصبح علي خير...</p><p></p><p>وجد باست باسل علي خده و سابته و نزلت باسل شاور ليها و هي دخلت القصر و سعد دخل وراها,باسل مشي ل سليم.</p><p>سعد: هتفضلي فعلا مصدقة؟!</p><p>وجد كانت في قمة تعبها و دراعها واجعها و مكنتش مركزة.</p><p>وجد: قصدك ايه؟!</p><p>سعد: انتي مصدقة مشاعره.</p><p>وجد: اكيد يعني و كمان يا سعد ده بقي جوزي.</p><p>سعد: وجد بس لسة في فرصة تطلقي منه...</p><p>سعد قرب من وجد و مسك ايديها وجد كانت بين الوعي و اللاوعي و وقعت بين ايدين سعد.</p><p></p><p>سعد(بقلق): وجد وجد. فتحي عينك وجد ردي عليا.</p><p>سعد وطي و شال وجد بين ايديه و راح للقصر خلي حد من الحراس يرن الجرس...</p><p>رانيا: ايه في ايه؟!</p><p>رانيا(بشهقة): ست وجد.</p><p>سعد: وسعي كدة.</p><p>سعد دخل القصر و حط وجد علي الكنبة.</p><p>سعد: اجري بسرعة جيبي برفان.</p><p>رانيا: اه صح.</p><p>رانيا جريت علي اوضة وجد جابت برفيوم و نزلت ل سعد تحت ودته البرفيوم.</p><p>سعد رش علي ايده و بدأ يشمم وجد و هي بدأت عينيها ترعش و تتحرك يمين و شمال...</p><p></p><p>سعد: وجد فتحي عينك. سمعاني اتصل بالدكتور.</p><p>وجد: تؤ لا محدش يتصل بحد.</p><p>وجد قامت اتعدلت بمساعدة رانيا و قعدت.</p><p>وجد: شكرا ليكم. تعالي يا رانيا عايزة اطلع اوضتي.</p><p>رانيا: تعالي يا هانم.</p><p>رانيا ساعدت وجد و طلعوا اوضة وجد رانيا قعدت وجد علي السرير و لقت ان الجاكت مقطوع.</p><p>رانيا: ماله الجاكت يا استاذة؟!</p><p>وجد: هقولك بس متقوليش لحد.</p><p>رانيا: قولي.</p><p>وجد: خدت رصاصة.</p><p>رانيا(بشهقة): ايه؟!</p><p>وجد: هشششش اهدي.</p><p></p><p>رانيا: طب ازاي؟! حضرتك كويسة طيب؟!</p><p>وجد: حاسة بوجع بسيط.</p><p>وجد: ساعديني يا رانيا.</p><p>رانيا: حاضر...</p><p>وجد: هاتي علبة الاسعافات من الحمام غيريلي علي الجرح.</p><p>رانيا بدأت تغير علي الجرح بتاع وجد و وجد تتوجع كل مرة و بعدها رانيا ساعدت وجد تغير هدومها.</p><p>وجد لبست بنطلون اخضر و فوقه تي شيرت نبيتي بكم و سيبت شعرها علي ضهرها.</p><p>رانيا: تحبي اعملك تأكلي؟!</p><p>وجد(بتعب): لا بس خليني انام و محدش يصحيني.</p><p></p><p>رانيا: حاضر يا هانم، الف سلامة عليكي.</p><p>وجد(بتعب): متقوليش لحد...</p><p>رانيا: حاضر...</p><p>رانيا سابت وجد و مشيت و وجد نامت علي السرير بتعب كانت حاسة بتقل في دماغها نامت بسرعة.</p><p></p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في الاسكندرية.</p><p>كان احمد وصل من الصبح بدري لانه سافر الفجر,احمد وصل للفندق اللي هيقيم فيه.</p><p>مدير: نورتنا يا احمد بيه زادنا شرف. اتفضل معايا.</p><p>احمد: طيب.</p><p>احمد راح مع المدير لاوضته و دخلها.</p><p>مدير: شنطة حضرتك دقيقتين و تبقي هنا.</p><p>احمد: شكرا.</p><p>مدير: تؤمر بأي حاجة يا فندم؟!</p><p>احمد: لا.</p><p>الموظف دخل بشنطة احمد و حطها و مشي و المدير مشي وراه و قفل الباب.</p><p>احمد دخل رمي نفسه بتعب علي السرير...</p><p></p><p>-بعد فترة.</p><p>احمد صحي بعد فترة من نومه و قام غير هدومه و خرج بره اوضته.</p><p>احمد نزل تحت للفندق و كان خارج ل بره.</p><p>بنت: لو سمحت حجز باسم كارما المهدي.</p><p>احمد لف بسرعة و لمح كارما و هي واقفة عند مكتب الاستقبال و لفت لقت احمد واقف و باصص ليها.</p><p>الاتنين فضلوا يبصوا لبعض فترة و بدأ كل واحد يمشي باتجاه التاني و هو غير مدرك للوضع.</p><p>كارما: انت ازاي؟!</p><p>احمد لا رد.</p><p>موظفة: انسة كارما اتفضلي مفتاح حضرتك.</p><p>كارما: شكرا...</p><p></p><p>كارما خدت المفتاح و راحت لاحمد تاني.</p><p>احمد(برفعة حاجب): ايه؟!</p><p>كارما: ايه؟!</p><p>احمد(بسخرية): بعني ايه موقفك مع واحد شبه خلة السنان؟!</p><p>كارما(بضيق): انت اللي عصبتني ساعتها.</p><p>احمد: بس صدفة حلوة. عن اذنك ورايا شغل.</p><p>كارما مسكت في دراع احمد قبل ما يمشي و احمد بصلها باستفهام و هي اتوترت.</p><p>كارما: خلاص روح.</p><p>احمد(برفعة حاجب): ايه كنتي عايزاني اقعد معاكي مثلا.</p><p>كارما(برفعة حاجب): دماغك راحت لفين. انا كنت هقول.</p><p></p><p>احمد: ايوه كنتي هتقولي ايه بقي؟!</p><p>كارما: احم بما اننا نسايب ايه رأيك نتصاحب؟!</p><p>احمد: جرئية حبيت النقطة دي فيكي، بس سؤال.</p><p>كارما: قول.</p><p>احمد: اي نوع من الصحوبية؟!</p><p>كارما رفعت ايديها علشان تضرب احمد بس هو مسك ايديها...</p><p>احمد: ايدك الحلوة دي خليها جمبك.</p><p>كارما: انت اللي تفكيرك منحرف زيك.</p><p>احمد: ماشي يا ستي متشكر. يلا شوفي رايحة فين.</p><p>كارما سابت احمد و مشيت و هي في قمة غضبها و طلعت اوضتها.</p><p></p><p>احمد خرج بره الفندق و بعدها افتكر انه نسي ملف مهم في الفندق فطلع لاوضته...</p><p>عند كارما...</p><p>كارما كانت قاعدة علي كرسي و مربوطة باحبال و في حاجة علي بوقها و عمالة تتحرك بعنف...</p><p>شاب: اهدي يا حلوة علشان نعرف نشوف شغلنا معاكي.</p><p>شاب2: تفتكر دي تنفع لاي حاجة غير حاجة واحدة.</p><p>شاب(بضحك): عندك حق بس نأخد اللي الباشا عايزه الاول.</p><p>كارما قعدت تصرخ بصوت مكتوم.</p><p>شاب(بضحك): صرخي اكتر صرخي يلا.</p><p></p><p>كارما قعدت تهز نفسها بالكرسي كتير و رجعت بالكرسي كذا خطوة...</p><p>شاب2: دور كويس هناك.</p><p>كارما حاولت كتير برأسها توقع ال?ازة اللي موجودة علي الترابيزة لغاية ما وقعتها.</p><p>شاب: يا بنت ال.</p><p>شاب2: اخرسي مش عايز نفس.</p><p>الباب خبط.</p><p>الشاب الاول بص ل كارما و مسكها من شعرها.</p><p>شاب: لو طلعتي نفس هقتلك.</p><p>الشاب التاني راح ناحية الباب و فتحه...</p><p>شاب2: افندم!</p><p>احمد(برفعة حاجب): انت بتعمل ايه هنا؟!</p><p>شاب2: انت مالك و انت مين اصلا؟!</p><p></p><p>احمد(بضيق): فين كارما؟!</p><p>شاب2: معرفش حد بالاسم ده.</p><p>احمد: و ده ازاي يعني؟! دي اوضة كارما المهدي.</p><p>شاب2: ملكش دعوة ابعد عني.</p><p>الشاب كان هيقفل الباب بس احمد مسكه من هدومه و زقه لورا ضربه بوكس في وشه.</p><p>الشاب الاول راح ناحيته و ضربه علي رأسه بس احمد لف ليه و مسك ال?ازة اللي لقاها في وشه و ضرب بيها الشاب الاول علي رأسه بغضب.</p><p></p><p>احمد لف ناحية كارما و راح ناحيتها بسرعة و بدأ يفك الحبل و كارما بتعيط,احمد شال اللصق اللي علي بوقها.</p><p>كارما قعدت تعيط و حضنت احمد و احمد حاوطها بايده و قعد يملس علي شعرها بهدوء.</p><p>احمد: اهدي اهدي خلاص حصل خير.</p><p>كارما(بعياط): كانوا عايزين. كانوا.</p><p>احمد(بضيق): خلاص اهدي متقلقيش هطلب ليهم البوليس متقلقيش. اهدي انتي و بطلي عياط...</p><p></p><p>كارما فضلت ماسكة في احمد لغاية ما غصب عنها عينيها وجعتها و غمضتها و بدون وعي نامت و جسمها تقل و احمد حس ب ده...</p><p>احمد(بقلق): كارما كارما...</p><p>احمد وطي و شال كارما بين ايديه و لقي انتظام التنفس عندها راح لاوضته و حط كارما علي سريره بهدوء.</p><p>احمد نزل و كلم امن الفندق و المدير و عمل مشكلة كبيرة و طلبوا البوليس.</p><p>احمد راح شركته بعد ما اطمن علي كارما تاني...</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند وجد...</p><p>وجد كانت نايمة علي سريرها لقت الباب بيخبط و التليفون بيرن في نفس الوقت.</p><p>وجد صحيت من النوم متضايقة.</p><p>وجد(بزعيق): مين علي الباب؟!</p><p>قصي: انا يا وجد.</p><p>وجد(بضيق): خير يا قصي؟!</p><p>قصي: ادخل؟!</p><p>وجد: ادخل...</p><p>قصي: صباح الخير...</p><p>وجد: صباح النور.</p><p>قصي: انتي كويسة فيكي حاجة؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): اه بس ليه بتسأل؟!</p><p>قصي: حلمت حلم وحش.</p><p>وجد: حبيبي لا انا بخير متقلقش...</p><p>قصي: مين الرخم اللي بيتصل عليكي؟!</p><p></p><p></p><p>وجد: متقولش عليه رخم...</p><p>قصي: اووووه حبيب القلب بقي.</p><p>وجد: روح نام يا قصي انا تعبانة مش فاضيالك.</p><p>قصي: لسة صاحي من النوم، عموما يلا انزلي تحت دي امك عاملة حفلة.</p><p>وجد: بمناسبة؟!</p><p>قصي: نسيتي الفرح قرب اوي يا مزتي.</p><p>وجد: اه صح نسيت.</p><p>قصي: طب يلا اسيبك تردي علي حبيب القلب براحتك.</p><p>وجد: يا رخم.</p><p>قصي ضحك علي وجد و سابها و خرج بره اوضتها.</p><p>وجد مسكت التليفون و اتصلت ب باسل، الخط اتفتح.</p><p></p><p>باسل: جنابك مش بتردي ليه كنت هلبس و اجيلك دلوقتي.</p><p>وجد: كنت بكلم قصي، ا.</p><p>باسل: **** يأخد قصي يا شيخة.</p><p>وجد: بعد الشر قصي ده اخويا يا باسل قولتلك متدعيش عليه...</p><p>باسل: طيب يا وجد، صباح الخير.</p><p>وجد: صباح النور.</p><p>باسل: اخبار جرحك ايه حاسة بوجع؟!</p><p>وجد: تؤ انا بخير.</p><p>باسل: طيب يا حبيبتي.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل: بالنسبة للقاعة و الفرح و البيت متشغليش بالك باي حاجة خالص...</p><p>وجد: حاضر يا حبيبي.</p><p>باسل: قولتي ايه؟!</p><p></p><p>وجد: قولت حاضر يلا اقفل باي.</p><p>وجد قفلت في وش باسل و حضنت المخدة بايديها بس دراعها وجعها اوي...</p><p>وجد: اوف بقي ده انت جيت في وقت مش لازم تيجي فيه خالص.</p><p></p><p>عدت الايام و جه يوم فرح وجد و باسل...</p><p>كان الكل في قمة سعادته و بالاخص وجد و باسل,الكل بيتشغل و بيطلع احسن ما عنده علشان الفرح,وجد نزلت لفت مع ماجدة علشان الحاجات اللي ناقصاها,باسل بيخلص شغله بسرعة قبل الفرح,ثريا كانت بعيدة عنهم الفترة دي,احمد و كارما رجعوا من الاسكندرية بعد ما كل واحد خلص شغله,و كل الترتيبات كانت جاهزة.</p><p>وجد: كدة اتفقنا يا استاذ محمود و الفلوس اهي اتقسمت بالعدل.</p><p></p><p>ليلي: شكرا يا استاذة وجد.</p><p>وجد: لا عادي.</p><p>وجد: تقدر تمشي يا استاذ محمود.</p><p>محمود: طيب.</p><p>ليلي: مش عايزة اشوف خلقتك خالص.</p><p>وجد: ليلي اهدي بقي.</p><p>محمود: و لا اعرفك.</p><p>محمود سابهم و مشي و وجد كانت حاسة بوجع بسيط في دراعها.</p><p>وجد: انتي معزومة علي فرحي النهاردة.</p><p>ليلي(بصدمة): انتي النهاردة كنتي بتشتغلي و الليلة فرحك.</p><p>وجد(بابتسامة): ايوه.</p><p>ليلي: انتي في عقلك يا بنتي؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): بت احترمي نفسك انا اكبر منك.</p><p></p><p></p><p>ليلي: خلاص اسفة، طب هو فين و لا هاجي ازاي؟!</p><p>وجد: هبعتلك اخويا بعربيته. انا عارفة عنوانك.</p><p>ليلي: اشطا يا معلم.</p><p>وجد: بت انا مش فاضيالك.</p><p>ليلي: اتمختري يا عروسة.</p><p>تليفون وجد رن.</p><p>وجد: طيب يلا امشي.</p><p>وجد و ليلي خرجوا بره اوضة المكتب...</p><p>وجد: نهال زي ما عرفتك وزعي الدعوات عليهم.</p><p>نهال: حاضر يا هانم.</p><p>وجد: شكرا يا روحي.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو يا باسل.</p><p>باسل(بحدة): برضو عملتي اللي في دماغك يا وجد؟!</p><p></p><p>وجد: كان في قضية لازم اخلصها يا باسل. خلاص بقي معلش.</p><p>باسل(بحدة): كلامي مش بيتسمع ليه يا وجد؟!</p><p>وجد: باسل خلاص متكبرش الموضوع.</p><p>باسل(بحدة): طيب يا وجد حسابك في بيتنا...</p><p>وجد: همشي يا باسل.</p><p>باسل: امشي.</p><p>وجد: انت مش هتيجي تبدل البدل من الايد اليمين للشمال.</p><p>باسل: مش هعرف عندي حاجات كتيرة ناقصة لازم اعملها.</p><p>وجد: طيب متقلقش.</p><p>باسل: خلي بالك من نفسك.</p><p>وجد: طيب و انت كمان.</p><p>باسل: هقابلك بليل يا عروستي.</p><p>وجد: باي يا جميل.</p><p></p><p>باسل: بسبب الجملة دي انتي مراتي دلوقتي.</p><p>وجد و باسل ضحكوا و وجد كانت بتسوق و هي بتكلم باسل.</p><p>باسل: باي يلا يا حبيبتي هقابلك بليل.</p><p>وجد: باي.</p><p>وجد وصلت للقصر و نزلت لمحت سعد و هو واقف بيدخن.</p><p>وجد راحت ناحيته و شدت منه السيجارة و رمتها و داست عليها بالجذمة بتاعتها...</p><p>وجد(بحدة): انت ايه هتضيع مستقبلك يعني؟!</p><p>سعد(ببرود): افندم؟!</p><p>وجد(بحدة): انت ايه اللي بتعمله ده؟! انت مجنون؟</p><p></p><p>وجد كانت هتتكلم بس لقوا قصي بينادي علي سعد من فوق...</p><p>قصي(بصوت عالي): اتصل بالدكتور بسرعة.</p><p>وجد دخلت لجوا و هي بتجري لقت عطيات في وشها.</p><p>وجد(بقلق): ايه اللي حصل؟!</p><p>عطيات: في مصيبة.</p><p></p><p>الجزء السادس</p><p></p><p>وجد دخلت لجوا و هي بتجري لقت عطيات في وشها.</p><p>وجد(بقلق): ايه اللي حصل؟!</p><p>عطيات: في مصيبة.</p><p>وجد(بقلق): في ايه؟!</p><p>عطيات: الست ثريا حاولت تنتحر.</p><p>وجد طلعت بسرعة علي اوضة ثريا و لقت الكل حواليها و رابطين ايديها بقماش.</p><p>وجد: انتوا لسة هتستنوا الدكتور يلا ننقلها المستشفي.</p><p>سعد: الدكتور جه.</p><p>الدكتور راح ناحية ثريا و قدر ينقذ الموقف و كان معاه محلول و علقه ليها.</p><p></p><p>الدكتور: لما الانسان بيوصل للمرحلة دي لازم مراقبة كتيرة، لانها قدرت تعمل ده مرة و ممكن تعمل كذا مرة.</p><p>احمد: شكرا يا دكتور تقدر تتفضل.</p><p>احمد: قصي روح معاه.</p><p>نهلة(بدموع): ليه كدة يا حبيبتي؟!</p><p>نهلة كانت حاضنة ثريا و الكل واقف بيبص علي ثريا...</p><p>منصف: ليه يا حبيبتي عملتي كدة؟!</p><p>ثريا لا رد، ثريا كانت باصة في الفراغ و وجد مركزة معاها...</p><p>ماجدة: خلاص بقت كويسة يلا يا وجد علشان خاطر فرحك. ناس بتحب الخراب.</p><p></p><p></p><p>وجد: روحي انتي يا امي و انا جاية.</p><p>ياسين: خلاص حصل خير، لما تفوقي يا ثريا ليا قعدة معاكي، روحي يا وجد علشان فرحك يا بنتي.</p><p>احمد(بحدة): يلا كله بره انتوا بتتفرجوا علي ايه؟!</p><p>يوسف(بحدة): اهدي يا احمد. يلا يا جماعة.</p><p>الكل بدأ يخرج من اوضة ثريا الا نهلة و احمد و وجد.</p><p>احمد: اخرجي يا امي.</p><p>نهلة(بدموع): منك *** يا شيخة منك ***.</p><p>احمد: امي اطلعي بره ثريا بخير.</p><p>نهلة زقت وجد و خرجت بره اوضة ثريا.</p><p></p><p>وجد قربت من ثريا و قعدت جمبها و مسكت ايديها.</p><p>وجد(بحزن): لو انا السبب في اللي انتي فيه فانا اسفة، و لو انتي عملتي كدة بسبب اني هتجوز باسل برضو انا اسفة و مستعدة الغي الفرح و انسي باسل مهما كان انتي بنت عمي و اختي.</p><p>وجد(بحزن): علشان خاطري قوليلي انتي عملتي كدة بسببي؟!</p><p>احمد(بحدة): تلغي فرح ايه يا وجد انتي اتجننتي.</p><p>وجد(بانفعال): اومال هي ليه عملت كدة؟!</p><p></p><p>وجد(بانفعال): انا مش هأجي عليها علشان خاطر سعادتي. انا مش انانية يا احمد علشان اتبسط علي حساب غيري.</p><p>ثريا(بخفوت و تنهيدة): لا يا وجد.</p><p>احمد: اديكي سمعتي يا وجد قومي يلا.</p><p>وجد: لا اخرج و انا هفضل معاها لغاية ما تلبس.</p><p>احمد: انتي ناسية انك العروسة.</p><p>وجد(برفعة حاجب): فيها ايه يعني؟! يلا اطلع بره.</p><p>احمد بص ل ثريا و وجد و سابهم و خرج,ثريا بصت باستغراب لوجد.</p><p>وجد: قررتي هتلبسي ايه و لا اساعدك؟!</p><p></p><p>ثريا(بخفوت): هقوم اشوف.</p><p>وجد: لا خليكي مرتاحة استني.</p><p>وجد قامت و راحت ناحية هدوم ثريا و بدأت تدور علي فستان شيك تلبسه لغاية ما اختارت فستان ليها.</p><p>وجد: الفستان جاهز و الصندل كمان. كدة فاضل ان بس المحلول يخلص و تقومي تلبسي...</p><p>وجد قعدت مع ثريا لغاية ما المحلول خلص و ساعدتها تقوم و بدأت تلبسها و تحط ليها ميكب خفيف خلاها جميلة جدا...</p><p></p><p>ثريا لبست فستان باللون النبيتي ب ¾ كم و الاكمام نازلة من علي الكتف و طويل لغاية بعد الركبة بشوية و كان محدد جسمها و لبست صندل بكعب نبيتي و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.</p><p>وجد(بغمزة): قمر.</p><p>ماجدة(بنفاذ صبر): انتي هتجننيني؟! قدامي يا بت فاضل ساعة.</p><p>وجد: يا امي حاضر اهو جاية.</p><p>وجد: يلا تعالي.</p><p></p><p>وجد مسكت في ايد ثريا و دخلت اوضتها و قعدتها علي سريرها و ثريا كانت صامتة و مش بتبدئ اي ردة فعل...</p><p>وجد: خديجة.</p><p>وجد حضنت خديجة جامد و خديجة حضنتها...</p><p>خديجة: مبروك يا احلي عروسة في الدنيا.</p><p>وجد(بابتسامة): **** يبارك فيكي يا روحي.</p><p>ماجدة: يلا يا حبيبتي علشان تجهزي.</p><p>ماجدة: خديجة يلا ساعديها تأخد شاور و بعدها الميكب ارتست هتطلعلك.</p><p>وجد: طيب.</p><p>ماجدة بصت ل ثريا بسخرية و سابتها و نزلت.</p><p></p><p>وجد خدت دوش و خرجت كانت الميكب ارتست منتظراها...</p><p>بنت: يلا البسي الفستان يلا يا عروسة.</p><p>وجد(بابتسامة): تمام. تعالي يا ثريا تعالي يا خديجة ساعديني.</p><p>خديجة دخلت مع وجد بحماس و ثريا قامت بصمت راحت معاهم.</p><p>بدأوا يلبسوا وجد الفستان و خديجة و وجد كانوا متحمسين اوي.</p><p>وجد(بفرحة): الفستان حلو اوي انا فرحانة بيه.</p><p>خديجة: هو انتي ذوقك اي كلام و لا ايه؟! قوليلي العريس شافه.</p><p>وجد(بحماس): لا هيتفاجئ في الفرح.</p><p></p><p>خديجة: هتطلعي ملاك.</p><p>وجد: انا مبسوطة اوي يا خديجة.</p><p>خديجة: **** يبسطك كمان و كمان، ما تقولي امين يا بت.</p><p>ثريا(بتعب): امين.</p><p>خديجة: يلا يلا بسرعة يا عروسة.</p><p>خرجوا وجد بره و قعدوها قدام التسريحة و الميكب ارتست بدأت تشوف شغلها...</p><p>وجد: خديجة خدي موبايلي و اتصلي بقصي و ودهولي.</p><p>خديجة: طيب.</p><p>خديجة اتصلت بقصي، الخط اتفتح.</p><p>قصي: ايه يا حبيبتي في حاجة ناقصة؟!</p><p></p><p>وجد: لا بس هبعتلك موقع تروح ليه في بنت هناك اسمها ليلي تجيبها الفرح.</p><p>قصي: و انا مالي.</p><p>وجد(بغيظ): قصي متعصبنيش و متخلنيش اتجنن و اجيلك دلوقتي اضربك بوكس في وشك.</p><p>قصي(بضحك): طب اهدي يا عروسة ريلاكس.</p><p>وجد: يلا باي مش فاضيالك.</p><p>قصي: مش كنتي تسيبك من باسل و تشوفيني ده انا حتى شبه تامر حسني.</p><p>وجد(بتريقة): مبحبهوش.</p><p>قصي(بضحك): بكرة تندم يا جميل.</p><p></p><p>وجد قفلت مع قصي و هي بتبص علي نفسها في المراية و بعدها غمضت عينيها منتظرة النتيجة النهائية...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند باسل...</p><p>سليم: البدلة هتأكل منك حتة...</p><p>علي: اخيرا هتدخل القفص؟!</p><p>باسل: اكد علي حجز القاعة يا سليم.</p><p>سليم: يا ابني ركز انت بس في البدلة.</p><p>باسل: متعصبنيش يا سليم، عايز كل حاجة تطلع مظبوطة.</p><p>علي: عايز اشوف العروسة اللي خطفت قلبك.</p><p>باسل: شكلي حلو؟!</p><p>سليم: عريس.</p><p>باسل(بابتسامة): طيب.</p><p></p><p>باسل كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و لبس بليزر اسود صغير بزارير و فوقه جاكت البدلة باللون الاسود و فتح اول زرارين القميص و سرح شعره و لبس ساعته و لبس جذمته السوداء و حط البرفيوم بتاعه...</p><p>الباب خبط.</p><p>علي: ادخل...</p><p>مريم: الف مبروك يا حبيبي.</p><p>مريم قربت من باسل و باست رأسه و هو حضنها.</p><p>مريم: اخيرا هشوفك عريس.</p><p>سليم: طب مفيش عقبالك يا سليم طب؟!</p><p>علي: انت مش مهم.</p><p>سليم: اخرس ياض...</p><p></p><p>باسل: **** يخليكي يا حبيبتي.</p><p>باسل باس رأس مريم و شدد عليها و هي في حضنه.</p><p>مريم: اخواتك البنات منتظرين يشوفوك تحت.</p><p>باسل: هنزل ليهم اهو.</p><p>باسل: علي بوكيه الورد اللي قولتلك عليه؟!</p><p>علي: متخافش.</p><p>باسل: طيب يلا.</p><p>باسل نزل لتحت مع مريم و سليم و علي.</p><p>- علي: -صديق باسل و باسل بيلجأ ليه في بعض الامور,عنده 29 سنة و بيحب الستات و مرح و بيحب يضحك كتير مع باسل و يعرف عنه حاجات بسيطة...</p><p>نرمين: حبيبي.</p><p>باسل حضن نرمين و باسها.</p><p></p><p>نرمين: مبروك.</p><p>كارما: وسعي كدة احضن اخويا.</p><p>كارما حضنت باسل جامد و باسل باس رأسها.</p><p>باسل: حبيبتي.</p><p>علي: يلا هنتأخر علي العروسة اللي هي اكيد قمر.</p><p>باسل: احترم نفسك. يلا بينا.</p><p>باسل: يلا يا عامر يلا.</p><p>نرمين كانت لابسة فستان باللون الاسود بحمالة رفيعة علي الكتف و ضيق لغاية الخصر و بعد الخصر واسع بسيط لغاية قبل الركبة و لبست صندل بكعب باللون الفضي و سييت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها.</p><p></p><p></p><p>كارما كانت لابسة فستان باللون الفضي الهادئ بكم واحد اللي هو اليمين و واصل لغاية الركبة و محدد جسمها و لبست صندل بكعب باللون الاسود و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ باللون الاحمر و كحل حدد عينيها.</p><p>باسل خرج و وراه الكل و بدأوا يركبوا العربيات و وراهم حراس كتير و راحوا لقصر الصياد.</p><p>ياسين: مبروك يا يوسف.</p><p>يوسف: **** يبارك فيك يا بابا.</p><p>ياسين: عقبال ثريا و احمد و قصي...</p><p></p><p>منصف: يا رب يا بابا هو حد يطول يجوز ولاده.</p><p>يوسف: ان شاء **** متخافش.</p><p>نهلة(بضيق): بس متنسوش ان العريس ده كان لبنتي.</p><p>ماجدة: ليه هو احنا كنا ضربناه علي ايده...</p><p>احمد(بحدة): ما تسكتوا ايه كلام الستات التافه ده. الناس جت اخرسوا بقي.</p><p>احمد: و انت رايح فين؟!</p><p>قصي: وجد طلبت مني اجيب حد هجيبه و اروح علي القاعة...</p><p>ياسين: روح يا ابني.</p><p>قصي خد مفتاح عربيته و مشي ناحية بيت ليلي...</p><p>كانت عائلة باسل وصلت و نزلوا.</p><p>علي: خد.</p><p></p><p>باسل مسك بوكيه الورد من علي بوكيه الورد كان ورد باللون الاحمر و مغلف باللون الاسود و رائحتة نفاذة و حلوة.</p><p>يوسف: اهلا و سهلا نورتونا...</p><p>باسل: بنورك يا عمي. هي فين؟!</p><p>ياسين(بضحك): مستعجل اوي؟!</p><p>باسل(باحراج): احم هي فين برضو يعني هي برضو مراتي. مش تنادوها بقي.</p><p>الكل ضحك علي احراج باسل و كارما زقته بكتفها.</p><p>كارما(بهمس): اوبا ده انت طلعت مش قادر تستحمل.</p><p>باسل(بهمس و ضيق): بت هضربك اخرسي.</p><p>احمد: زمانهم نازلين.</p><p></p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت واقفة قدام المراية باصة لنفسها بانبهار و هي فرحانة اوي و مبسوطة,وجد لفت كذا مرة قدام المراية و هي بتضحك اوي.</p><p>خديجة(بضحك): هتتجنني يا بت. لا عايزين الراجل يأخد بت في كامل قواها العقلية.</p><p>وجد(بفرحة): انا مبسوطة اوي يا خديجة، مكنتش متخيلة انه هيجي يوم و البس فيه الابيض و لشخص بحبه.</p><p>ثريا(بخفوت): مبروك.</p><p>وجد: **** يبارك فيكي.</p><p>الميكب ارتست: بجد انتي انسانة جميلة اوي و ملامحك جميلة اوي.</p><p></p><p>الميكب ارتست: مبسوطة اني اتعاملت معاكي.</p><p>وجد: شكرا ليكي.</p><p>رانيا: وجد هانم العريس وصل.</p><p>رانيا(بانبهار): يخرب بيت جمالك.</p><p>وجد(بابتسامة): شكرا يا رانيا.</p><p>وجد كانت لابسة فستان ابيض من اختيارها.</p><p></p><p>وجد كانت لابسة فستان ابيض و فيه علامة سبعة من قدام و من ورا و واسع اوي و وطويل,لمت شعرها علي شكل كحكة لورا و لبست طرحة قصيرة و فوقها تاج,لبست جذمة باللون الابيض كعب,حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و بعض الميكب البسيط,اكتفت بدبلة باسل في ايديها الشمال,حطت البرفيوم بتاعها...</p><p></p><p>وجد مسكت الفستان بتاعها في ايديها و خرجت بره اوضتها بتوتر و نزلت علي السلالم ببطء و وراها ثريا و خديجة و الميكب ارتست و رانيا.</p><p>الخدامين اول ما شافوا وجد سابوا كل اللي في ايديهم و بصوا ليها بانبهار شديد.</p><p>ياسين: قالولي انك طلبتي اني انا اللي اوصلك لعريسك.</p><p>وجد(بابتسامة): لانك اقرب ليا منه.</p><p>ياسين باس رأس وجد و خدها في حضنه.</p><p>ياسين: **** يبسطك و يبعد عنك كل العيون الوحشة. جدتك لو كانت هنا كانت فرحتك بيكي.</p><p></p><p>وجد(بابتسامة): هي اكيد مبسوطة متخافش.</p><p>ياسين: طب يلا اسلمك لعريسك يا اجمل عروسة شوفتها.</p><p>وجد مسكت في دراع ياسين و مسكت فستان بالايد التاني و خرجوا بره القصر كان الكل واقف في الجنينة...</p><p>الكل صقف اول ما وجد ظهرت و وجد حطت رأسها في الارض باحراج و قربت من باسل,باسل كان باصص ليها هي و بس و مبسوط.</p><p>سعد كان واقف بعيد عن الكل و بيبص ل وجد.</p><p>ياسين: باسل.</p><p></p><p>باسل: هي في قلبي و عقلي و عيوني هي نفسي و روحي يا عمي. هي كل حياتي و الواحد من غير حياته ميقدرش يعيش.</p><p>باسل: اوعدك هحافظ عليها لاخر يوم في حياتي، هبقي معاها في الضراء قبل السراء.</p><p>وجد عيونها دمعت و رفعت رأسها ل باسل و باسل مسك ايديها بحنية و باسها.</p><p>باسل: بحبك.</p><p>باسل حضن وجد و وجد شدت عليه و كانت مبسوطة و بتحاول متعيطش.</p><p>باسل: يلا يا جميلتي.</p><p>وجد(بابتسامة و مرح): يلا يا جميل.</p><p></p><p></p><p>باسل ضحك هو و وجد و وداها بوكيه الورد.</p><p>باسل: احمر زي خدودك دي.</p><p>وجد(بخجل): شكرا.</p><p>باسل باس رأس وجد و مسك ايديها و راحوا ناحية العربيات و باسل خلي وجد تدخل العربية و ركب جمبها و قدام في سليم و نرمين.</p><p>و الكل بدأ يركب عربيته و باسل كان مبسوط هو وجد.</p><p>باسل(بهمس): بحبك اوي.</p><p>وجد(بهمس,خجل): باسل بطل علشان خاطري.</p><p>باسل(بهمس): طب و تعرفي منين اني بحبك؟!</p><p>وجد(بخجل): طيب يا باسل.</p><p>باسل باس رقبة وجد اللي بعدت عنه بسرعة...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند قصي...</p><p>قصي وصل للعنوان اللي وجد قالتله عليه و راح خبط علي الباب و بعد شوية و بدأ يتمشي لغاية ما الباب اتفتح.</p><p>قصي لف علطول و لقي ليلي بتخرج من الباب.</p><p>ليلي: انت!</p><p>قصي(بهمس): حبيبتي يا وجد.</p><p>قصي: احم انا ابقي ابن عم وجد يعتبر اخوها. و جيت اخدك علشان الفرح...</p><p>ليلي: اه طيب.</p><p>ليلي: طيب لحظة.</p><p></p><p>ليلي دخلت البيت تاني و جابت شنطتها و خرجت بره البيت و قصي بلع ريقه من منظرها رغم انه كان غريب و مش مناسب لفرح.</p><p>ليلي كانت لابسة بنطلون اسود ضيق و فوقه تي شيرت صوف بكم باللون الاحمر و فوقه جاكت اسود طويل لغاية الركبة و لبس بوط باللون الاسود و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف جدا...</p><p>ليلي: مش يلا و لا ايه النظام؟!</p><p>قصي: احم ايوه يلا بينا.</p><p></p><p>ليلي و قصي ركبوا العربية و قصي بدأ يركب و غصب عنه مشي في طريق ضلمة...</p><p>قصي(بصدمة): ايه اللي عملتيه ده؟!</p><p>ليلي كانت حاطة مطوة في جمب قصي لما لقته ماشي في مكان ضلمة.</p><p>ليلي: جايبنا فين ياض؟!</p><p>قصي: في ايه يا بنتي رايحين القاعة.</p><p>ليلي: اومال ممشينا في مكان ضلمة ليه؟!</p><p>قصي: الطريق اللي موجود.</p><p>ليلي: طب اطلع كدة.</p><p>قصي: طب شيلي ام المطوة دي. راعي اني راجل.</p><p>ليلي(بخسرية): ما علشان كدة حطاها في جمبك انجز.</p><p></p><p>قصي بص ل ليلي بصدمة و وصل للقاعة في اسرع وقت.</p><p>قصي(بضيق): انزلي.</p><p>قصي و ليلي نزلوا كان باسل و وجد برضو لسة واصلين...</p><p>-كانت القاعة كبيرة جدا و فيها كل المعارف و الشخصيات المهمة اللي هما عارفينها.</p><p>وجد و باسل اول ما دخلوا الكل قام وقف و بدأوا يصقفوا.</p><p>وجد(بهمس): كان طول عمري اعرف هما بيقولوا ايه في الفرح؟!</p><p>باسل(بضحك): بيقولوا كل خير.</p><p></p><p>باسل ضم وجد ليه اكتر و بدأوا يروحوا ناحية مكان العريس و العروسة و قعدوا عليه.</p><p>الكل بدأ يقعد و بدأت تشتغل اغاني الفرح و الكل مبسوط...</p><p>و بعد فترة بدأوا الناس يباركوا لوجد و باسل رجال اعمال معروفين و ناس مشهورة.</p><p>ياسين: مبروك يا حبيبتي.</p><p>وجد: **** يبارك فيك يا جدو.</p><p>ماجدة: حبيبتي مبروك. خلي بالك منها يا عريس.</p><p>باسل: اكيد دي في عيني.</p><p>يوسف: مبروك.</p><p>وجد و باسل: **** يبارك فيك.</p><p>ثريا(بخفوت): مبروك.</p><p></p><p>وجد: **** يبارك فيكي يا روحي.</p><p>احمد: مبروك.</p><p>وجد: زهقت من كلمة مبروك دي **** يبارك فيك.</p><p>باسل(بضحك): كل اللي جاي هيفضل يقول كدة اتعودي.</p><p>قصي: حبيبة قلبي اللي منورة الدنيا كلها.</p><p>قصي الوحيد اللي حضن وجد و باسها علي خدها.</p><p>علي(بهمس): مراتك قمر يا ابني. ليك حق تحبها.</p><p>باسل: ما تخف شوية يا عم علي.</p><p>علي(بهمس): **** يبارك ليكوا و يعمر بيتكم.</p><p>باسل: يا رب.</p><p>نرمين: مبروك يا عرايس.</p><p>باسل: **** يبارك فيكي...</p><p></p><p>وجد(بهمس): جبت ليلي؟!</p><p>قصي: ايوه متقلقيش، بس البت غريبة اوي رفعت عليا مطوة.</p><p>وجد قعدت تضحك علي قصي و هي بتبص عليه هو و ليلي...</p><p>وجد(بضحك): الصراحة مستغربش دي ليلي.</p><p>قصي: اخرسي مش طايقك و لا انتي و لا هي.</p><p>ليلي: مبروك يا استاذة وجد.</p><p>وجد: استاذة ايه بقي بعد ما رفعتي المطوة علي اخويا...</p><p>ليلي(باحراج): احم بقول امشي.</p><p>وجد(بضحك): خليكي خليكي. بهزر معاكي خلاص حصل خير.</p><p>كارما: احلي ناس في الدنيا.</p><p>وجد(بابتسامة): حبيبتي.</p><p></p><p>باسل: ازيك.</p><p>كارما: بخير.</p><p>وجد بصت لكارما و باسل و ضحكت.</p><p>مريم: مبروك يا حبايب قلبي.</p><p>وجد(بابتسامة): **** يبارك فيكي يا طنط.</p><p>باسل: **** يبارك فيكي يا حبيبتي.</p><p>باسل باس ايد مريم و غمض عينه حس بدوخة و بعدها فتح عينه.</p><p>مريم اتكلمت مع باسل في ودنه...</p><p>موظف: باسل بيه ممكن تتفضلوا معانا للرقص.</p><p>باسل: هاتي ايدك يا حبيبتي.</p><p></p><p></p><p>باسل مسك ايد وجد و وقفوا في نص القاعة و المنصة بدأت تعلي تلقائي و باسل شد وجد ناحيته و حط ايده علي خصرها و الايد التانية مسك ايديها و قرب منها و وجد حطت ايديها علي كتفه و بصتله.</p><p>باسل: اسعد يوم في حياتي...</p><p>وجد: مبسوطة اني لبست فستاني الابيض لواحد بحبه...</p><p>باسل باس رأس وجد و نزل ليها بوشه و باس خدها.</p><p>وجد(بخجل): باسل اهدي.</p><p>باسل(بابتسامة): مش قولتلك الورد الاحمر شبه خدودك.</p><p>وجد(بابتسامة): بحبك.</p><p></p><p></p><p>باسل: اخبار جرحك ايه؟!</p><p>وجد(بابتسامة): متقلقش بخير. لو كان ظاهر اوي مكنتش هعرف البس الفستان ده.</p><p>باسل: اممم نسيت اقولك اني هعاقبك عليه.</p><p>وجد: باسل مجرد فستان و كمان اسمها ليلة العمر...</p><p>باسل لف وجد و قربها منه تاني و كملوا رقص...</p><p>المنصة نزلت تاني و بعدها كل ثنائي بدأوا يرقصوا.</p><p>كارما: مش ممانعة.</p><p>احمد(برفعة حاجب): و هو انا كنت عرضت عليكي اصلا؟!</p><p>كارما(بضيق): بحب الرقص و كمان ملقتش حد ارقص معاه.</p><p></p><p>احمد مسك ايد كارما و راح للباقين و كارما اتعلقت في رقبة احمد.</p><p>كارما: ليه شلت دقنك و هي خفيفة كانت احلي.</p><p>احمد: مزاجي.</p><p>كارما: انت ليه مش طايقني؟!</p><p>احمد: برضو مزاجي.</p><p>كارما: يا رخم...</p><p>احمد: هسيبك و امشي.</p><p>كارما: انت هتذلني؟!</p><p>احمد: انتي اللي طلبتي مليش فيه.</p><p>كارما: رخم اوي اوي اوي، انت ازاي بارد كدة؟!</p><p>احمد: زي السكر في الشاي.</p><p>كارما: ما انت طلعت علي نفس الخط اهو يا معلم.</p><p>احمد: ركزي في الرقص و اخرسي.</p><p>عند قصي و ليلي...</p><p></p><p>قصي: تقبلي؟!</p><p>ليلي بصتله من تحت لفوق و هو بصلها بدهشة من تصرفاتها.</p><p>ليلي: روح العب بعيد.</p><p>قصي: افندم؟! انتي بترفضي ترقصي معايا؟!</p><p>ليلي: كنت اعرفك انا علشان ارقص معاك و كمان جو المحن ده مليش فيه.</p><p>قصي(برفعة حاجب): تصدقي يا بت انا غلطان اني عبرتك خليكي كدة. جتك مصيبة.</p><p>قصي زق ليلي في كتفها و سابها و مشي و في بنت جتله و بدأت ترقص معاه...</p><p>ليلي بصت ل قصي بضيق من منظره...</p><p>عند سليم و نرمين.</p><p></p><p>نرمين: كنت عايز تروح ترقص معاها صح؟!</p><p>سليم: متنسيش اني مش بكلمك اصلا و برقص معاكي غصب.</p><p>نرمين: و حياة امك.</p><p>سليم بص ل نرمين بغضب و نرمين بلعت ريقها بتوتر...</p><p>سليم: احترمي نفسك.</p><p>نرمين: الموضوع اكتر من اسبوعين انسي يا اخي انسي...</p><p>سليم لا رد.</p><p>نرمين: عنك ما اتكلمت. هروح ارقص مع حد تاني ارقص مع الغندروة.</p><p>نرمين سابت سليم وكانت هتمشي بس سليم شدها ناحيته...</p><p>سليم(بضيق): ارقصي و انتي ساكتة.</p><p>نرمين(برفعة حاجب): افندم؟!</p><p></p><p>سليم: اهدي بقي و ارقصي ده انتي متعبة.</p><p>سليم: لو مرقصتيش بهدوء يا نرمين هشيلك وسط الناس دي.</p><p>عند وجد و باسل...</p><p>كانوا بيتكلموا و مبسوطين و فجأة جت بنت عليهم.</p><p>شريهان: باسل.</p><p>شريهان بعدت وجد و حضنت باسل جامد و باسته علي خده,وجد رفعت حاجبها ل باسل.</p><p>باسل: لا لا استني بس هفهمك يا وجد.</p><p>باسل: علي تعالي خد دي من هنا، شريهان **** يخرب بيتك ابعدي عني.</p><p>شريهان(بهمس): نسيت اللي حصل بينا.</p><p></p><p></p><p>باسل: **** يخرب بيتك كان بارادتك و كمان ده ماضي. سيبيني.</p><p>علي شد شريهان معاه بره القاعة.</p><p>باسل قرب علي وجد قبل ما تمشي و شدها ناحيته.</p><p>باسل: حبيبتي دي قريبتي بس من بعيد اوي يعني احم متزعليش علشان خاطري.</p><p>وجد: هعديها النهاردة بس.</p><p>باسل: حبيبتي العاقلة.</p><p>باسل باس رأس وجد و دفن رأسه في رقبتها و كان المعظم مبسوط بيهم.</p><p>و فجأة وجد صرخت لما لقت باسل شالها و لف بيها كتير و هي مسكت فيه جامد و كانت خايفة و غمضت عينيها.</p><p></p><p>باسل وقفها علي الارض و بص ليها و هو بيضحك و هي كانت دايخة و كانت هتقع بس باسل لحقها.</p><p>باسل: انشفي كدة.</p><p>باسل ابتسم ل وجد و وجد ضربته في كتفه و بعدها رجعوا قعدوا مكانهم و الكل وقف الرقص.</p><p>علي: لما اروح اتعرف علي مزة كدة.</p><p>علي لقي بنت واقفة لوحدها بعيد و مربعة ايديها و بتبص للكل بشرود. ,علي قرب منها و وقف وراها...</p><p>علي: حد قالك انك زي القمر؟!</p><p>ثريا(بخضة): انت مجنون؟!</p><p></p><p>علي: اسف جدا جدا ده انا ظلمتك لما شبهتك بالقمر ده انتي طلعتي احلي اوي من قريب.</p><p>ثريا: متنخدعش.</p><p>ثريا بصت ل علي و سابته و مشيت و علي بص ليها باستغراب.</p><p>علي: مين المجنونة دي؟!</p><p>عند ليلي...</p><p>ليلي كانت خلاص ملت لانها متعرفش حد هنا و راحت ناحية وجد تسلم عليها قبل ما تمشي.</p><p>ليلي: هتعوزي حاجة؟!</p><p>وجد: لا شكرا يا روحي اصبري اقول ل قصي يوصلك.</p><p>ليلي: لا شكرا مش لازم، بس نسيت اقولك طلعتي جامدة.</p><p></p><p>وجد: يا بت حسني الفاظك خليكي بت شوية.</p><p>ليلي: اكتر من كدة انوثة؟!</p><p>وجد ضحكت علي ليلي و بعدها شاورت لقصي اللي جه ليها.</p><p>وجد: وصلها يا قصي و مفيش مطوات المرة دي...</p><p>وجد و ليلي ضحكوا علي قصي اللي اتضايق.</p><p>وجد(بغمزة): يلا روحوا.</p><p>قصي: يلا يا عبده موته.</p><p>قصي مشي قدام ليلي و ليلي بصتله بغضب.</p><p>وجد: بت اهدي الواد لسة في بداية حياته يلا باي.</p><p>وجد حضنت ليلي و ليلي باستها و سابتها و خرجت ورا قصي و ركبت معاه في عربيته.</p><p></p><p></p><p>قصي شغل اغنية هادية رومانسية و راح ناحية بيت ليلي و ليلي كانت هتنزل.</p><p>قصي: احم.</p><p>ليلي: خير؟!</p><p>قصي: خلاص مفيش ادخلي ده انتي تسدي النفس.</p><p>ليلي: متشكرة.</p><p>ليلي سابت قصي و دخلت بيتها و قصي رجع القاعة.</p><p>و الكل كان مبسوط في الفرح و بيضحكوا و بيهزروا مع بعض.</p><p>نهال: استاذة وجد...</p><p>وجد: حبيبتي جيتي.</p><p>وجد سلمت علي نهال و كل اللي بيشتغلوا معاها في المكتب كانوا موجودين و سلموا علي وجد و باسل.</p><p></p><p>باسل: قومي نقطع التورتة و نمشي علطول.</p><p>كانت التورتة عبارة عن سبع ادوار و باسل مسك ايد وجد و مسكوا السكينة و بدأوا يقطعوا التورتة.</p><p>العامل اللي في القاعة حط شوكة واحدة بينهم و كل واحد بيحاول يأكلها بس العامل شالها مرة واحد و باسل لمس وجد و الكل صقف و وجد بعدت عن باسل بسرعة.</p><p>وجد(بخجل): عايزة امشي.</p><p>باسل ملس علي رأس وجد و باس رأسها.</p><p>و بدأت الناس تنسحب بهدوء,باسل قام مع وجد و راحوا لجنينة القاعة...</p><p></p><p>باسل و وجد بدأوا يتصوروا صور كتير.</p><p>باسل: نعم يا اختي؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): ده فرحي.</p><p>باسل: مش هعمل كدة؟!</p><p>وجد: باسل.</p><p>باسل كان لسة هيتكلم لقي وجد شدته من الجاكت من ورا و المصور لقط الصورة دي.</p><p>باسل: تصدقي يا بت انك عايزة الحرق تعالي هنا.</p><p>وجد: باسل باسل اهدي احنا بين الناس.</p><p>ياسين(بضحك): اهدوا بقي متفرجوش الناس...</p><p></p><p>باسل حضن وجد جامد و المصور قعد يلقط ليهم صور كتير باوضاع كتيرة و اوضاع غريبة مختلفة جميلة رومانسية...</p><p>باسل و وجد كانوا اكتر اتنين مبسوطين في اليوم ده...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>مكان ما.</p><p>كان في شخص قاعد علي كرسي هزاز و بيهز بيه لورا و لقدام و كانت جمبه ترابيزة...</p><p>بعد كام دقيقة التليفون عمل كذا صوت دلالة ان في ماسدجات اتبعتت ليه.</p><p>الشخص ده فتح الموبايل و لقي صور ل وجد و باسل في الفرح.</p><p>شخص: قربت اوي.</p><p></p><p>الجزء السابع</p><p></p><p>وجد بصت ل باسل و غمضت عينيها و فتحتهم,وجد بدأت تعيط غصب عنها و مقدرتش توقف دموعها.</p><p>باسل قرب من وجد و حط ايده علي خدها.</p><p>سعد: انتوا بتعملوا ايه؟!</p><p>وجد لفت بصدمة لما سمعت صوت سعد ومسحت دموعها بسرعة.</p><p>وجد: مستر باسل نسي حاجة مهمة و جه يأخدها.</p><p>سعد: و انا ازاي معرفتش و هو انا مش كبير الحرس هنا.</p><p>وجد: انا دخلته عادي يعني في ايه.</p><p>سعد: طيب و انا هقول لياسين بيه هو يتصرف مع حضرتك يا هانم...</p><p></p><p>باسل(بحدة): قالتلك نسيت حاجة و جيت اخدها و خلاص همشي انت لازم تعيد و تزيد في الموضوع.</p><p>وجد: خلاص يا مستر باسل اتفضل امشي.</p><p>باسل بص لوجد و بعدها خرج من القصر ركب عربيته و رجع لبيته...</p><p>سعد: اتفضلي.</p><p>وجد: انت مش حد من العائلة متفتكرش انك تقدر تفرض نفسك يعني.</p><p>وجد سابت سعد و طلعت علي اوضتها قعدت علي السرير و كانت مستغربة من اللي حصل.</p><p>وجد: اوف ايه بس اللي جابه ده؟!</p><p>وجد قعدت تهز رجليها بتوتر و كانت قلقانة من سعد.</p><p></p><p>في الصباح الباكر...</p><p>وجد كانت نامت ساعتين بس قامت بكسل شديد و دخلت الحمام...</p><p>وجد(بنوم): ده انتوا حتى مش سايبيني اتهني و انا نايمة يا رب.</p><p>وجد كانت بدأت تفوق و دخلت غيرت هدومها.</p><p>وجد لبست بنطلون كحلي و فوقه تي شيرت بكم نازل من علي الكتف باللون الكافيه دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي اسود جلد عالي. رفعت شعرها علي شكل كحكة عاليه و نزلت كام خصلة من شعرها.</p><p></p><p>وجد مسكت شنطتها و خرجت بره اوضتها راحت لاوضة قصي خبطت الباب و دخلت.</p><p>وجد: صباح الخير.</p><p>قصي لا رد.</p><p>وجد: قصي حبيب دودي.</p><p>وجد: شبشب انور في منورنا و شبشبنا في شبشب انور.</p><p>قصي ضحك غصب عنه علي وجد و بعدها بص ليها بدون اي تعبير علي وشه.</p><p>قصي: لو سمحت اخرجي عايز اغير.</p><p>وجد: علفكرة بقي دي عنصرية و قلة ذوق يا عديم الذوق.</p><p>قصي: متشكر.</p><p>وجد: طب انا عملت مصيبة و خايفة هه.</p><p>قصي: خير اشجيني؟! مش بتفتكريني غير في المصايب بس.</p><p></p><p>وجد: يا حبيبي يا امين.</p><p>وجد: بص يا باشا. كنت.</p><p>ثريا: بتعملي ايه عندك؟!</p><p>وجد(بصوت واطي): اهي الشعوذة جت.</p><p>وجد: يلا باي يا قصي ابقي اكلمك بعدين.</p><p>وجد باست قصي علي خده و بصت لثريا من تحت لفوق و سابتها و مشيت.</p><p>ثريا: انت برضو متعلمتش؟! انت ايه يا اخ في ايه ما تبص للي حواليك.</p><p>قصي: طيب شكرا علي المعلومة.</p><p>قصي خد هدومه و دخل الحمام و ثريا كانت متعصبة منه هو و وجد.</p><p>ثريا: سيطرتي عليه يا وجد اهنيكي بس اوعدك اكرهه فيكي.</p><p></p><p>ثريا خرجت بره اوضة قصي,قصي خرج بعد ما غير هدومه و نزل لتحت...</p><p>احمد: وجد.</p><p>وجد: اعتذر اعتذر يلا.</p><p>احمد: اعتذر لكل الناس الا انتي.</p><p>وجد: تعرف يا احمد ايه الحاجة الوحيدة مصبراني عليك و علي قرفك.</p><p>وجد طلعت سلمتين لاحمد و قربت منه.</p><p>وجد: كنت في يوم من الايام انسان بس قدروا يشدوك ناحيتهم.</p><p>وجد: بس انا شايفة انه لسة في حاجة هنا.</p><p>وجد شاورت علي قلب احمد و رفعت عيونها ليه.</p><p>وجد: فوق قبل فوات الاوآن يا احمد.</p><p></p><p>وجد سابت احمد و نزلت علي السلالم.</p><p>رانيا: وجد هانم ياسين بيه عايز حضرتك في مكتبه. و خمس دقايق و الفطار يبقي جاهز.</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد خبطت علي اوضة المكتب و دخلت.</p><p>ياسين: قربي يا وجد قربي.</p><p>وجد قربت من ياسين باست ايده و باست رأسه...</p><p>ياسين: اقعدي.</p><p>ياسين: القضية الجديدة بتاعتك.</p><p>وجد: مالها؟!</p><p>ياسين: محمد عاصم.</p><p>وجد: كلمك؟!</p><p>ياسين: اه. و لازم تبعدي عن القضية دي يا وجد.</p><p></p><p>وجد: و انا ميرضنيش ان اسمي يتشطب من النقابة يا جدو، وعدت البنتين و لو اخر نفس في حياتي مش هستسلم.</p><p>ياسين(بحدة): انا خايف عليكي.</p><p>وجد: اذا كنت انا مش خايفة علي نفسي انا عارفة ان شغلة المحامين صعبة علشان كدة دخلتها...</p><p>وجد: و قولتها مرة ليك يا جدو و قولتها لكل اللي موجود بره لو حد جه اشتكي علي ابني في يوم و معاه حق هجيبله حقه.</p><p>وجد: انا اقسمت و مش هخالف بقسمي علشان مجرد ناس مش بتعتبرني اصلا بنتهم.</p><p></p><p>وجد: تقدر تقولي مين بيخاف عليا؟! انت قصي؟! بس حياتي انا متوقفة علي اتنين يا جدو.</p><p>ياسين: مُصرة صح؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>ياسين(بحدة): براحتك يا وجد.</p><p>وجد خرجت بغضب من مكتب جدها و خرجت بره القصر...</p><p>رانيا: وجد هانم وجد هانم مش هتفطري؟!</p><p>وجد ركبت عربيتها و ساقت بسرعة كبيرة ناحية شركة محمد عاصم...</p><p>وجد دخلت الشركة و طلعت لمكتبه.</p><p>وجد: لو سمحت عايزة ادخل لمحمد عاصم.</p><p>السكرتيرة: في ميعاد؟!</p><p>وجد: قوليله وجد يوسف المحامية.</p><p></p><p>السكرتيرة: لحظة.</p><p>السكرتيرة دخلت و خرجت لوجد.</p><p>السكرتيرة: اتفضلي.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد دخلت المكتب و قعدت و حطت رجل علي رجل من غير و لا كلمة تحت تعجب التاني.</p><p>محمد: ده انتي داخلة بقلب جامد.</p><p>وجد: و اللي معاه الحق ميخافش. اه نسيت انت متعرفش ايه هو الحق اصلا و تعرف الباطل بس.</p><p></p><p>وجد: عموما مجتش علشان اتكلم كتير. اي تهديد خليك راجل كدة و ابعته ليا لكن هتعمل شغل الستات ده و تلف و تدور مبحبش كدة، اللعب علي المكشوف احسن و لا بتحب حكايات الستات دي.</p><p>وجد: رسالتي وصلت و انا مش هتنازل عن حق البنتين دول، اعلي ما في خيلك اركبه.</p><p>وجد مسكت شنطتها و خرجت بره المكتب و نزلت ركبت عربيتها و راحت للمكتب.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا المهدي...</p><p>سليم: مالك يا ماما؟!</p><p>مريم: اختك.</p><p>سليم: مالها؟!</p><p>مريم: من ساعة ما كانت بره البيت و رجعت و هي في الاوضة قافلة علي نفسها.</p><p>سليم: هو مود باهي علي الكل. كل الستات دلوقتي متضايقة.</p><p>مريم: و هو الباشا مش شايفني ست و لا حاجة؟!</p><p>سليم: ست و ست الستات يا قمراية. بس انتي واحدة عاقلة مش بنات الجيل ده.</p><p>سليم: لو البنت ضافرها اتكسر تعمل معازي. **** يشفي.</p><p></p><p>سليم: انا طالع اشوف كارما مالها...</p><p>سليم طلع لاوضة كارما و خبط علي الباب.</p><p>كارما: مش عايزة اكل.</p><p>سليم: هتوفري برضو بس مش عايزك للاكل.</p><p>سليم: ممكن تفتحي الباب.</p><p>سليم: و الا هشك بقي و ما ادراكي سليم المهدي يشك.</p><p>كارما فتحت الباب و بصت ل سليم.</p><p>كارما: خير اتفضل؟!</p><p>سليم: بالنسبة للشغل ايه جنابك نسيتيه؟!</p><p>كارما: تعبانة و مش قادرة اروح.</p><p>سليم: كام مرة هقولك حياتك الشخصية ملهاش علاقة بحياتك العملية.</p><p></p><p>كارما: تعبانة شوية يا سليم عادي، مكبر الموضوع ليه؟!</p><p>سليم: لانك اختي.</p><p>كارما: حبيبي روح انت الشغل و انا جاية وراك.</p><p>سليم: كارما انا ابوكي قبل ما اكون اخوكي انا عائلتك كلها يا كارما انتي حتة مني.</p><p>سليم: ارجوكي لو في حاجة تعالي قوليلي و لو مش عايزة تقوليلي قولي لنرمين او لباسل او لماما بس ارجوكي متكتميش في نفسك يا حبيبتي.</p><p>سليم حضن كارما و باس رأسها...</p><p>سليم: يا حبيبة القلب انتي.</p><p>كارما: **** يخليك ليا.</p><p></p><p>سليم: روحي...</p><p>سليم: يلا قومي البسي هستناكي تحت نروح مع بعض يلا يا قمر.</p><p>كارما: حاضر.</p><p>كارما: سليم هو انا وحشة؟!</p><p>سليم: مين الحيوان اللي قال كدة انتي قمر في السماء.</p><p>كارما: و طباعي؟!</p><p>سليم: انتي قمر يا كارما و القمر ساعات بيبقي هلال و ساعات بيبقي بدر مش بارادته و كذلك انتي او اي انسان بيغلط و بيتعلم و بيعمل الصح و بينجح محدش كامل يا قمري. و كمان في كل الحالات القمر اسمه قمر لو كان هلال او بدر...</p><p></p><p>سليم: يلا يا قمري بسرعة ورانا اجتماع.</p><p>سليم نزل ل تحت و كارما دخلت اوضتها و غسلت وشها و بدأت تغير هدومها.</p><p>كارما لبست جيبة قصيرة لغاية الركبة واسعة باللون الاسود و فوقها قميص باللون الاحمر تنت الاكمام بتاعته و دخلته جوا الجيبة. سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف و لبست صندل بكعب اسود.</p><p>كارما نزلت لتحت و باست خد مريم.</p><p>كارما: حبيبتي.</p><p>مريم: هو محدش بيقدر عليكي غير باسل و سليم يعني؟!</p><p></p><p>كارما(بابتسامة): معلش يا روحي، احبك.</p><p>كارما: و كمان الواحد ساعات بيحب ينعزل يلا عموما هروح الشغل مع سليم يلا باي.</p><p>سليم: باي يا ماما يلا يا قمري.</p><p>سليم مسك ايد كارما و خرجوا بره الفيلا و ركبوا العربية و راحوا لشركة باسل.</p><p>سليم: هنحضر اجتماع في شركة الباسل الاول يا حبيبتي ماشي.</p><p>كارما: طيب.</p><p>كارما و سليم نزلوا من عربية و كانوا داخلين الشركة.</p><p>احمد: سليم بيه.</p><p>سليم: مستر احمد اهلا و سهلا بيك، وصلتوا؟!</p><p></p><p>احمد: ايوه هما طلعوا و انا طالع اهو.</p><p>سليم: طيب يلا بينا.</p><p>كارما بصت لاحمد بصدمة و بعدها بصتله بغضب و حدة,احمد اتصدم من وجودها.</p><p>سليم: احم دي دي.</p><p>كارما(بحدة): انا ابقي موظفة في شركة باسل بيه و سليم بيه. و اعتقد مفيش داعي للتعارف انا مليش دعوة بالصفقة دي ده من تخصص نرمين.</p><p>كارما: عن اذنك يا سليم بيه.</p><p></p><p>كارما مشيت قدام سليم و احمد بثقة و حدة و داست علي زرار الاسانسير و لفت بصت لاحمد و ركبت الاسانسير و اختفت من قدامهم.</p><p>سليم: احم مش يلا بينا.</p><p>سليم و احمد ركبوا الاسانسير و طلعوا لاوضة الاجتماعات.</p><p>سليم: السلام عليكم بعتذر عن التأخير.</p><p>باسل: استاذ سليم بعد كدة مفيش تأخير...</p><p>سليم: اكيد.</p><p>يوسف: ادخل يا احمد.</p><p>نرمين: نبدأ استاذ باسل؟!</p><p>باسل: ابدأي يا نرمين.</p><p>سليم: اومال فين ياسين بيه؟</p><p>منصف: معرفش يجي تعب شوية.</p><p></p><p>سليم: الف سلامة، يلا نكمل.</p><p>نرمين بصت لسليم بحدة و غيظ و سليم ضحك عليها...</p><p>نرمين: نبدأ؟!</p><p>باسل: هنتكلم في الشغل بقي و الجد، يلا يا نرمين.</p><p>نرمين: تمام...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر...</p><p>نهلة: ثريا يا حبيبتي.</p><p>ثريا: نعم يا مامي.</p><p>نهلة: اطلعي ودي طبق الفاكهة ده لقصي.</p><p>ثريا: حاضر.</p><p>ياسين نزل الجريدة اللي كان بيقرأ فيها شوية و بص ليهم باستغراب.</p><p>ياسين(باستغراب لنفسه): عجايب. بتحصل.</p><p>ثريا طلعت لقصي في اوضته و خبطت الباب.</p><p>قصي: ادخل.</p><p>ثريا: خد طبق الفاكهة ده ليك.</p><p>قصي: شكرا هي وجد جت؟!</p><p>ثريا(بقرف): لا.</p><p>قصي: طيب شكرا.</p><p></p><p>ثريا نزلت لتحت و قعدت جمب نهلة بضيق,ماجدة كانت ماسكة التابلت بتاعها و بتدور علي حاجة علي النت.</p><p>وجد دخلت من باب القصر و قعدت علي الكرسي اللي قدامهم بتعب.</p><p>ياسين بصلها و متكلمش.</p><p>ثريا: مالها قاعدة البيت بدل التعب و المرمطة دي.</p><p>ماجدة: عندك حق عندها كل حاجة و برضو بتتبتر.</p><p>وجد: و هو النعيم ده هيدوم؟! جت علينا ايام صعبة و هتيجي لان الدنيا مش بتخلص من الايام الصعبة دي.</p><p></p><p>وجد: ممكن تضطري تنزلي تشتغلي و تدوري علي الفلوس علشان تقدري تعيشي.</p><p>وجد: اللي بيحط رجل علي رجل و بيكون مستني الحاجة تيجي لغاية عنده هتزول من قدامه.</p><p>نهلة(بضيق): بطلي فلسفتك دي. كرهتيني في العيشة يا شيخة.</p><p>نهلة(بضيق): يخربيت اللي دخلك حقوق...</p><p>وجد(بلامبالاة): ابنك اللي راح قدملي في حقوق برجله.</p><p>نهلة(بعصبية): طبعا ما الكل هنا خدامين عندك.</p><p>وجد(بلامبالاة): لو شايفة نفسك كدة فليكي حرية الاختيار بقي.</p><p></p><p>ياسين(بغضب): وجد احترمي نفسك انا بسكتلك كتير بس دي مهما كانت اكبر منك.</p><p>ياسين(بغضب): احترمي نفسك.</p><p>وجد مسكت شنطتها و طلعت جري علي اوضة قصي.</p><p>قصي: افتكرتيني دلوقتي؟!</p><p>وجد: هما ليه زرعوا الكره جواك ليا اوي كدة في ايه يا قصي من امتي و احنا كدة؟!</p><p>وجد: كان كل واحد بينشغل في حياته و برضو بنرجع بنكون زي ما احنا.</p><p>وجد: ايه يا قصي فوق مش انت ده مش انت.</p><p></p><p>قصي(بدموع): انا معرفش بقيت مالي حاسس اني بلا اي فايدة حاسس اني مجرد انسان عايش معاكوا بس. انا الحقيقة المخفية انا اي حاجة مخفية. انا انا فين انا مين انا مش عارف يا وجد مش عارف نفسي حتى.</p><p>قصي(بدموع): انا فقدت القدرة علي حب نفسي زي ما انا.</p><p>وجد قربت من قصي حضنته و باست رأسه...</p><p>وجد: انت هتفضل قصي اللي حبيته بمرحه بضحكه بحزنه بدموعه بضعفه بقوته انت قصي اخويا اللي انا حبيته يا قصي انت هو.</p><p></p><p>قصي شد وجد لحضنه اكتر و دفن وشه في رقبتها.</p><p>وجد(باحراج): قصي! ممكن تبعد شوية؟!</p><p>قصي(بدموع): اسف.</p><p>قصي بعد عن وجد و وجد مسحت دموعه اللي نزلت علي خده و باست رأسه.</p><p>وجد: هتفضل انت الضهر و السند اللي بميل عليهم و اللي بشكيلهم همومي و اسراري يا قصي.</p><p>وجد(بغمزة): و كمان يلا يا عم ظبط نفسك بكرة هأخدك في احلي عشاء بص هدلعك بكرة.</p><p>قصي: من امتي الكلام ده انا بس اللي بدلع؟!</p><p>وجد: يلا يا باشا بص هروق عليك.</p><p>قصي: منتظر. يلا.</p><p></p><p>وجد: باي. خليك جاهز من 6 الصبح اليوم كله ليك.</p><p>قصي: 6 الصبح ليه رايحين نبيع لبن حرام عليكي؟!</p><p>وجد: مفاجاة اصبر عليا بس.</p><p>وجد باست قصي علي خده و خرجت من اوضته كانت هتدخل اوضتها لقت احمد طالع علي السلم.</p><p>وجد: مالك؟!</p><p>احمد لا رد.</p><p>وجد حطت دراعها علي كتف احمد و نطت و احمد بصلها.</p><p>وجد: احم لحظة يا عم بحاول اوصلك **** انت طويل كدة ليه؟! ما انا طويلة انا كمان بس انت اطول لا بقي ده مش عدل.</p><p></p><p>وجد: عموما بص يا ابني كل حاجة في الدنيا بتحصل و هتحصل لسبب اللي المفروض علي العبد *** زيك كدة تدور علي السبب و تعرفه.</p><p>وجد: و اه ارقص للدنيا و هشتكها و فرفشها كدة بص لو رقصت بذمة هتضحكلك صدقني اسمع مني بس.</p><p>وجد ضربت كتف احمد بكتفها و ضحكت ليه و سابته و دخلت اوضتها.</p><p>احمد(لنفسه): جيتي لعالم اناني يا وجد انتي و قصي.</p><p>احمد دخل اوضته و قفل الباب.</p><p>Flash back.</p><p>احمد استأذن علشان يدخل الحمام و خبط في كارما.</p><p></p><p>كارما(بحدة): ايه عميت يا استاذ في ايه؟!</p><p>احمد: اسف.</p><p>كارما(بحدة): اعتذارك مش مقبول.</p><p>احمد(بملل): ايوه المفروض اعمل ايه يعني؟!</p><p>كارما(بحدة): كل واحد يأخد حقه.</p><p>احمد: مش فاهم.</p><p>كارما ضربت احمد قلم علي وشه بغضب.</p><p>كارما(بحدة): بعد كدة ما تتكلمش علي تربية حد و انت متعرفش حاجة.</p><p>احمد بص بغضب لكارما و كان لسة هيتكلم بس لمح في عيون كارما دموع.</p><p>كارما(بحدة): و اتعلم ازاي تطيب خاطر حد او تتعامل حلو ازاي؟!</p><p></p><p>كارما بصت لاحمد و سابته و مشيت.</p><p>احمد حط ايده علي خده و افتكر كلام مامته.</p><p></p><p>نهلة: اياك توطي لحد. اياك خليك دايما رأسك فوق في السماء اياك تسمح لمخلوق يهينك او يضايقك.</p><p>نهلة: اللي يزعلك زعله اضعاف و اللي يحاول يمسْك بسوء امحيه علي وش الدنيا.</p><p>نهلة: و اللي يوديك قلم اديه عشرة يا احمد.</p><p>نهلة: انت مش ضعيف انت من عائلة الصياد.</p><p></p><p>احمد بص علي كارما و هي ماشية و كان هيروح وراها بس تماسك و حط ايده في جيبه.</p><p>احمد(بتنهيدة): طيب يا. حتى معرفش اسمك.</p><p>احمد راح للاجتماع و كملوا كلام و هو بيفكر...</p><p>Back.</p><p>احمد دخل الحمام خد دوش و خرج غير هدومه و نام علي السرير...</p><p>عند وجد.</p><p>وجد دخلت غيرت هدومها و خرجت البلكونة بتاعتها لقت ماسدج من رقم فيها رسالة تهديد ضحكت و قفلت التليفون.</p><p></p><p>وجد دخلت اوضتها و قعدت علي السرير و بدأت تستعد للنوم و اول ما قفلت النور لقت ماسدج لموبايلها مسكته.</p><p>باسل: - ممكن نتقابل بكرة؟! .</p><p>وجد: - بعتذر لا هخرج من ابن عمي.</p><p>بايل: - و لا يهمك تتعوض، تصبحي علي خير.</p><p>وجد: - و انت من اهله.</p><p>وجد قفلت مع باسل و نامت نوم عميق.</p><p>في الصباح الباكر.</p><p>وجد لقت المنبه بيرن الساعة 5: 30.</p><p>وجد(بنوم): اوف بقي. ادي اخرة اللي يظبط يوم خروج.</p><p></p><p>وجد قامت من علي السرير و قفلت المنبه دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة علشان تفوق و خرجت تغير هدومها...</p><p>وجد لبست بنطلون بيتي باللون الرمادي و فوقه تي شيرت ب ¾ كم مايل من علي الكتف اليمين باللون الابيض قصير لغاية الخصر و واسع,وجد لبست كوتشي ابيض و عملت شعرها علي شكل ديل حصان.</p><p>وجد خرجت من اوضتها راحت لاوضة قصي و بدأت تصحيه.</p><p>وجد: يلا يا باشا.</p><p>قصي(بنوم): وجد سيبيني.</p><p>وجد: ياض قوم يلاااااااا.</p><p></p><p>قصي: اوف يا وجد في ايه بقي حرام عليكي.</p><p>وجد: خلاص مفيش خروجة خالص.</p><p>قصي: لا خلاص تعالي.</p><p>قصي: ايه ده في ايه؟!</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>قصي: هو انتي هتخرجي كدة؟</p><p>وجد: لا يا باشا هنجري و بعدها نلعب ملاكمة مع بعض و بعدها نبقي نطلع نغير هدومنا، يلا مستنياك في الجنينة.</p><p>قصي: طب لما تيجي انتي و انا من هناك ابقي صحيني اروح معاكوا.</p><p>وجد: هتجري يلا قوم.</p><p>قصي: حرام عليكي في ايه بتعذبيني ليه؟</p><p>وجد: و هنلعب ملاكمة.</p><p>قصي: و تخرشمي وشي.</p><p></p><p>وجد: و هو ده ضرب قوم يا كسولي.</p><p>وجد: هستناك في الجنينة.</p><p>وجد نزلت للجنينة,قصي قام غير هدومه لترنج رياضي و نزل لتحت.</p><p>قصي: هي باينة من اولها انتي نمتي يا بيضة.</p><p>وجد(بنوم): انا لا يلا بينا.</p><p>قصي: قومي يا اختي قومي.</p><p>وجد و هي خارجة من القصر لمحت سعد اللي بصلها و هي بدأت تجري هي و قصي.</p><p>بعد فترة طويلة من الجري لوجد و لقصي.</p><p>قصي(و هو بينهج): تحبي نجري في المحيط الهندي و نعديه و لا ايه النظام معاكي؟!</p><p></p><p>وجد(و هي بتنهج): اجري و انسي اي حاجة. و متخلنيش اتشتت في التفكير.</p><p>قصي(و هو بينهج): خير حضرتك بتفكري في ايه؟!</p><p>وجد(و هي بتنهج): قضية مهمة جدا و متعلقة باسمي.</p><p>قصي(و هو بينهج): لا انا بموت.</p><p>قصي وقع في الارض و قعد و وجد وقفت و حطت ايديها علي ركبتها و كانت هي كمان بتنهج.</p><p>قصي: حرام عليكي في ايه يا شيخة حرام؟!</p><p>وجد: تعبت؟!</p><p>قصي: لا يا شيخة بعد ده كله لسة بتسألي.</p><p>وجد: يلا بينا قوم نرجع.</p><p></p><p>وجد و قصي قاموا و بدأوا يمشوا لغاية ما رجعوا القصر و دخلوا اوضة الرياضة...</p><p>وجد: خد البس القفازات.</p><p>قصي: استر يا رب.</p><p>وجد و قصي طلعوا الحلبة و بدأوا يضربوا بعض و يلعبوا ملاكمة.</p><p>وجد: قصي بص وراك الحق.</p><p>وجد: قولتلك القاعدة الاول في اللعب ما توديش ضهرك لعدوك.</p><p>وجد ضربت قصي في رأسه و بدأوا يلعبوا مع بعض.</p><p>وجد: تعبت يلا نفطر و بعدها نكمل خروج يلا بسرعة قبل ما نشوف وشهم.</p><p>وجد و قصي خرجوا بسرعة بره القصر...</p><p></p><p>عطيات: الفطار جاهز ليكوا يا هانم.</p><p>وجد: شكرا يا قمري. هنطلع نغير.</p><p>وجد: جيب معاك بدلة و البس دلوقتي اي تي شيرت.</p><p>وجد طلعت اوضتها غيرت هدومها و لبست طقم عادي عبارة عن بنطلون واسع اسود و فوقه تي شيرت ابيض بنص كم و فوقه سويت شيرت اصفر مفتوح و سيبت شعرها علي ضهرها.</p><p>وجد نزلت لقت قصي بيأكل قعدت كلت معاه...</p><p>وجد: عطيات زي ما قولتلك قوليلهم خرجوا و مش عايزين ازعاع و هنقفل التليفون.</p><p>عطيات: حاضر يا هانم...</p><p></p><p>وجد: يلا يا باشا.</p><p>وجد ركبت العربية و معاها قصي و راحت لملجأ.</p><p>قصي: مكاني المفضل يا وجد.</p><p>وجد: يا باشا طبعا.</p><p>الاتنين قعدوا يضحكوا و يهزروا و يلعبوا مع ******* و قضوا النهار كله معاهم...</p><p>وجد: خش غير يا باشا.</p><p>قصي دخل اوضة و بدأ يغير هدومه.</p><p>قصي لبس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و جذمة باللون الاسود.</p><p>وجد برضو هي كمان دخلت اوضة و بدأت تغير هدومها.</p><p></p><p>وجد لبست فستان باللون الاسود ب ¾ كم من القماش الدانتيل لغاية الخصر و بعدها نازل بوسع لغاية الركبة بكذا طبقة من الشيفون و لبست صندل بكعب رصاصي,سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر غامق.</p><p>قصي اول ما شاف وجد صفر و حضنها.</p><p>قصي: حاسس نفسي حبيبك لحظة.</p><p>وجد(بضحك): طب يلا.</p><p>وجد و قصي خرجوا و راحوا مطعم شيك و بدأوا يتكلموا و يضحكوا و يأكلوا...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر.</p><p>ماجدة(بغضب): هي دايما كدة مش بيهمها حد.</p><p>يوسف(بحدة): هي برضو لسة مرجعتش. الساعة 9.</p><p>ياسين: طالما هي بلغت عطيات خلاص.</p><p>ياسين(لنفسه): بتحبي تجيبي المشاكل لنفسك يا وجد.</p><p>ثريا(بغضب): ما تغور في داهية لوحدها دي واخدة معاها اخويا.</p><p>نهلة(بحدة): لما تيجي لازم تعلموها الادب ان شاء **** تحبسوها تعذبوها...</p><p>منصف(بحدة): دي عيارها فلت علي الاخر من امتي ده.</p><p>يوسف(بغضب): اللي جايبالي الكلام.</p><p></p><p>احمد(بحدة): خلاص لما تيجي ابقوا اتصرفوا.</p><p>رانيا: ياسين بيه ياسين بيه في جماعة بره و في واحد منهم بيقول انه اسمه باسل الانصاري...</p><p>ثريا(بلهفة): باسل!</p><p>ثريا طلعت بسرعة علي فوق و بدأت تظبط المكياج بتاعها و نزلت جري.</p><p>الكل كان مستغرب حضور باسل دلوقتي.</p><p>ياسين: دخليه.</p><p>باسل دخل و كان معاه نيرمين و سليم و مريم.</p><p>باسل: بعتذر علي وجودي بدون ميعاد او اذن.</p><p>يوسف: لا و لا يهمك اتفضل.</p><p>نهلة: اقعدوا اقعدوا.</p><p></p><p>ماجدة: عطيات اعملي قهوة.</p><p>عطيات: حاضر.</p><p>نهلة(بهمس): روحي انتي اللي قدميها يلا بسرعة.</p><p>ثريا: حاضر يا ماما.</p><p>ياسين: بس الفضول قاتلني ايه سبب الزيارة دي.</p><p>باسل: نسيت اعرفكم دي مدام مريم المهدي تعتبر امي و دي نرمين صاحبتي و اختي هي و سليم.</p><p>باسل: بما اننا اتعرفنا.</p><p>باسل: و اكيد انا غني عن التعريف هنا.</p><p>وجد(بضحك): اهو عشيتك ببلاش يا عم مش عايزة اسمع صوتك من هنا للسنة الجاية.</p><p></p><p>قصي: **** يرحم ما انا بأكلك كتير و مش بأخد فلوس.</p><p>وجد(بضحك): خلاص يا عم هنفضح بعض و لا ايه.</p><p>قصي: انتي اللي بدأتي.</p><p>وجد و قصي كانوا وصلوا للقصر و استغربوا من الزيارة.</p><p>ماجدة كانت مبسوطة ان وجد لابسة فستان و شيك,يوسف كان بيبص ليها بغضب.</p><p>سليم: احم.</p><p>باسل: اه احم انا جيت النهاردة و جاي اطلب من حضرتك ايد الانسة وجد.</p><p>الكل سكت مفيش غير صوت الكوبايات و هي بتتكسر من ايدين ثريا.</p><p></p><p>الجزء الثامن</p><p></p><p>باسل و وجد خلصوا جلسة التصوير.</p><p>باسل(بهمس): وزعهم.</p><p>سليم: طيب.</p><p>باسل مسك ايد وجد اللي كانت بتتكلم مع خديجة و شدها وراه.</p><p>وجد: آه براحة بتشد حمارة.</p><p>باسل: يلا يا وجد.</p><p>باسل فتح باب عربيته و ركب وجد و ركب جمبها...</p><p>باسل: اطلع.</p><p>وجد: طب هما مش هيجوا؟!</p><p>باسل: يجوا فين يا وجد؟! خلاص اليوم خلص.</p><p>وجد(بتعب): عايزة انام اوي.</p><p>وجد حطت رأسها علي كتف باسل و باسل حط ايده علي خدها بحب و باس رأسها.</p><p></p><p>بعد فترة وصلوا ل فيلا باسل.</p><p>باسل نزل فتح الباب ل وجد و وجد نزلت و دخلوا الفيلا.</p><p>وجد دخلت بخجل مع باسل و وقفوا في نص الفيلا.</p><p>وجد(بتوتر): هو مش كان في ناس بتشتغل هنا هما فين يا باسل؟!</p><p>باسل(بحب): وزعتهم علشان اعرف استفرد بيكي.</p><p>وجد(بتوتر): ليه بس كدة؟!</p><p>باسل: هو ايه اللي ليه يا وجدي؟!</p><p>باسل بدأ يقرب من وجد و هي ترجع لورا لغاية ما لزقت في الحيطة و باسل حط ايديه جمب رأسها و مال عليها بوشه.</p><p></p><p></p><p>باسل: انا كنت محترم لاخر لحظة.</p><p>وجد: خليك محترم علطول.</p><p>وجد باست باسل علي خده و نزلت من تحت ايده و بعدت عنه...</p><p>باسل: طب تعالي غيري هدومك...</p><p>وجد: شاورلي بس علي الاوضة و انا هطلع ا.</p><p>وجد شهقت لما لقت باسل شالها بين ايديه و طلع للدور التاني,وجد حاوطت رقبته بايديها و فضلوا باصين لبعض.</p><p>باسل قرب من وجد و (لخيالكوا)...</p><p>باسل: بحبك.</p><p>باسل طلع لاوضته و حط وجد علي السرير,وجد رجعت لورا شوية و هي بتبص ل باسل.</p><p></p><p>باسل: وجد خشي غيري هدومك يلا.</p><p>باسل: هغير في الاوضة اللي جمبك.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل دخل الاوضة التانية و بدأ يغير هدومه باسل لبس شورت باللون الاسود و تي شيرت باللون الرمادي بنص كم.</p><p>باسل راح ناحية اوضته و خبط علي الباب و دخل.</p><p>باسل(برفعة حاجب): مغيرتيش ليه؟!</p><p>وجد مسكت فستانها و قامت وقفت علي السرير.</p><p>وجد: بص يا عم ارجع في البيعة انا برفض.</p><p>باسل(برفعة حاجب): بترفضي ايه؟!</p><p>باسل سند علي الحيطة و هو مربع ايده.</p><p></p><p>وجد: بص يا عم انا خلاص كدة، الغي رحلتي.</p><p>باسل قرب من وجد و وجد نزلت جري من علي السرير و اللي بيفصل بينها و بين باسل السرير.</p><p>باسل: وجد تعالي بالذوق نتكلم و نتفاهم.</p><p>وجد: لا يا عم خليك عندك.</p><p>باسل: استغفر **** العظيم وجد احنا لسة في بداية اليوم و غير اننا صاحين من بدري و بنجهز في حاجات و الفرح و تعب و رقص و كلام. متهديش حيلي يا بنتي.</p><p>وجد: برضو لا.</p><p>باسل: طب تعالي و مش هعملك حاجة.</p><p></p><p>وجد: انت قولت هتعاقبني علي الفستان؟!</p><p>باسل: يا ستي في داهية الفستان خلاص يوم و عدي تعالي بقي قربي.</p><p>وجد: تؤ تؤ. انت هتنام علي الكنبة دي لاما علي الكنبة اللي بره و انا بفضل الكنبة اللي بره.</p><p>باسل: و ****؟! طب تعالي بقي.</p><p>باسل عدي من علي السرير و كان هيروح لوجد بس وجد جريت بعيد عنه و كانت شايلة فستانها بايديها علشان تعرف تجري.</p><p>باسل: يا بنتي هو لعب عيال و خلاص في ايه يا وجد اهدي و اعقلي كدة.</p><p>وجد: نلعب؟!</p><p></p><p>باسل: اممم يا تري هنلعب ايه جنابك؟!</p><p>وجد: انا جايبة بنك الحظ و كوتشينه و شطرنج و لعبة الثعبان. بص انا معايا كل ما تتخيله اخيرا هلعبهم مع جوزي.</p><p>باسل: هلعبك لعبة احلي تعالي انتي بس يا روحي.</p><p>وجد: تؤ برضو. خليك عندك كدة انا قولتلك الغي رحلتي.</p><p>باسل: طيب يا وجدي و انا مش هضغط عليكي بس اهدي كدة و بلاش تخافي مني.</p><p>وجد: انا مش خايفة حد قالك اني خايفة انا مش بخاف مش خايفة مين دي اللي خايفة...</p><p></p><p>باسل: يا بنتي تعالي **** يهديكي.</p><p>وجد: لا مش واثقة فيك...</p><p>باسل: وجد كلمة واحدة تعالي هنا.</p><p>وجد: لا.</p><p>باسل جري ناحية وجد و وجد جريت ناحية الباب حاولت تفتحه معرفتش.</p><p>وجد لقت باسل حضنها من ضهرها و ضمها ليه و باس كتفها...</p><p>باسل: حبيبتي خايفة مني ليه؟!</p><p>وجد(بخجل): مش خايفة.</p><p>باسل باس وجد علي خدها و لفها ليه وجد كانت حاطة رأسها في الارض باسل رفع دقنها ليه.</p><p>باسل: تحرميني من اني ابص في عيونك الحلوة دي ليه؟!</p><p></p><p>وجد(بخجل): انا عايزة اروح.</p><p>باسل ضحك علي وجد و تصرفاتها و باس رأسها.</p><p>باسل: حبيبتي متخافيش مني خالص.</p><p>باسل(بضحك): مش بعض يعني...</p><p>باسل: يلا روحي غيري هدومك.</p><p>وجد: لا خليني بيه شوية انا مبسوطة بيه.</p><p>باسل: كل فترة هخليكي تلبسيه وعد مني ممكن بقي تخشي تغيري.</p><p>وجد: باسل.</p><p>باسل: يا عيون باسل.</p><p>وجد(بخجل): انا مكسوفة اوي و عايزة اروح.</p><p>وجد خبت وشها في صدر باسل اللي ضحك عليه و باس رأسها و بدأ يملس علي شعرها و ضهرها.</p><p></p><p></p><p>وجد(بتوتر): باسل ضهري.</p><p>باسل(بحب): حبيبتي.</p><p>وجد(بتوتر): نعم!</p><p>باسل(بحب): طول ما انا معاكي مش عايزك تخافي، و يلا لفي علشان افتحلك الفستان.</p><p>وجد لفت ببطء ل باسل و باسل و بدأ يفتح ليها سوستة الفستان و بدأ ينزل الفستان من علي اكتافها و وجد غمضت عينيها بخوف.</p><p>باسل وطي و شال وجد و راح ناحية السرير.</p><p>باسل: وجدي.</p><p>وجد فتحت عينيها ببطء و بصت ل باسل,باسل قرب من عيونها و باسها و...</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في القصر...</p><p>يوسف: مالك يا ماجدة بتفكري في ايه؟!</p><p>ماجدة: المفروض اكلمهم و اطمن عليهم و لا استني شوية و لا ايه انا مش عارفة.</p><p>يوسف: سيبيهم دلوقتي يا ماجدة زمانهم نايمين اتصلي علي اخر النهار كدة.</p><p>ماجدة: ابقي اتكلم مع اخوك يخلي مراته تبعد عني هي و بنته، في الراحة و الجاية تقولي ده كان عريس بنتي.</p><p>ماجدة: في مرة همسك اي حاجة و اضربها بيها.</p><p></p><p></p><p>يوسف: برضو ان باسل الانصاري يتجوز بنتنا حاجة صعبة يا ماجدة علي اي حد و ما بالك ب نهلة و ثريا.</p><p>ماجدة: شوفت البت انتحرت ازاي؟!</p><p>يوسف: هبلة، يلا هنزل انا علشان الشركة.</p><p>ماجدة: طيب لما اكلمهم ابقي اكلمك.</p><p>يوسف: طيب.</p><p>يوسف خد حاجته و خرج بره اوضته و راح للشركة بتاعته...</p><p>عند منصف و نهلة.</p><p>منصف: مالك يا حبيبتي؟!</p><p>نهلة(بضيق): هو في ايه غير ان بنت الحرباية اتجوزت باسل.</p><p>منصف حاوط وش نهلة بين ايديه و باس رأسها.</p><p></p><p>منصف: نهلة متنسيش انه مهما كان الرابح اللي هيعود هيعود علينا كلنا علي عائلة الصياد.</p><p>نهلة(بغيظ): بس لا برضو يا منصف انت مش شا...</p><p>منصف قرب من نهلة و (لخيالكوا).</p><p>منصف: حبيبتي ايه رأيك نسافر اي حتة بره البلد نغير جو؟!</p><p>نهلة: يا منصف.</p><p>منصف: انا هخلي احمد يحجز التذاكر و هنسافر في اقرب فرصة.</p><p>منصف باس خد نهلة و سابها و نزل لتحت لقي ياسين و قصي قاعدين علي السفرة.</p><p>منصف: مالكوا في ايه؟!</p><p>قصي: وجد مشيت و وحشتنا اوي.</p><p></p><p>منصف: كل بنت مصيرها تتجوز.</p><p>منصف: عطيات فين الفطار؟!</p><p>عطيات: هنحطه اهو يا باشا.</p><p>عطيات و رانيا بدأوا يحطوا الاكل علي السفرة و التلاتة بدأوا يأكلوا...</p><p>احمد كان نازل من اوضته لقاهم قاعدين ساكتين.</p><p>احمد: في ايه يا جدعان؟!</p><p>ياسين: وجد.</p><p>احمد: مالها؟!</p><p>قصي: وحشتنا...</p><p>احمد: لا حول و لا قوة الا ب****. في ايه سيبوها تنبسط مع جوزها...</p><p>احمد قعد و بدأ يأكل لقي تليفونه بيرن. الخط اتفتح.</p><p>كارما: الحقني.</p><p></p><p>احمد: خير مصيبة ايه المرة دي؟!</p><p>كارما: العربية عطلت في نص الطريق.</p><p>احمد: حد قالك اني ميكانيكي؟! اتصلي بميكانيكي.</p><p>كارما: مش بيرد. و انا واقفة خايفة حد يضايقني.</p><p>احمد: اللهم طولك يا روح.</p><p>احمد قام و خرج بره القصر و هو بيتكلم مع كارما.</p><p>احمد: انتي فين بالظبط؟!</p><p>كارما: في.</p><p>احمد: كان مالي انا؟!</p><p>كارما: صاحبتك انا و لا مش صاحبتك؟! ده احنا راجعين في نفس العربية من الاسكندرية.</p><p>احمد: كانت سفرية سودة اقفلي يا بت.</p><p></p><p>احمد قفل في وش كارما و ركب عربيته و راح ليها.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>في فيلا المهدي.</p><p>سليم: مالك؟!</p><p>مريم: بفكر.</p><p>سليم: في ايه؟!</p><p>مريم: يا تري حياتهم هتبقي عاملة ازاي؟!</p><p>سليم: اكيد مشاكل شوية يعني الحياة مش كلها وردي.</p><p>مريم: يا رب تكون مجرد شوية مشاكل يا سليم.</p><p>سليم: اهدي يا امي في ايه بس؟!</p><p>مريم: ما تسيب اللاب شوية يا سليم قاعد عليه بقالك كتير...</p><p>سليم: شغل يا ماما شغل.</p><p>مريم: هي نرمين مش جاية؟!</p><p>سليم: لا هروح ليها الشركة.</p><p>مريم: طيب يا حبيبي، قوم يلا.</p><p></p><p>سليم: هخلص اخر حاجة و قايم اهو.</p><p>سليم خلص اللي كان بيعمله علي اللاب توب و باس رأس مريم و طلع لاوضته خد دوش و غير هدومه و نزل لتحت.</p><p>سليم: يلا يا حبيبتي هروح انا لنرمين.</p><p>مريم: طيب يا حبيبي.</p><p>سليم مشي و مريم قامت دخلت اوضتها اتوضأت و صلت و كانت بتدعي ل **** كتير.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في شقة ما...</p><p>الباب خبط في بنت راحت فتحت الباب.</p><p>فيكتوريا(بالروسية): روك.</p><p>فيكتوريا حضنت روك جامد و روك باس رأسها.</p><p>ديف(بضيق,بالروسية): هنخش امتي؟! و لا الحضن هيطول.</p><p>روك(بحدة): اخرس علشان مقطعش لسانك، فيكتوريا تعتبر اختي.</p><p>روك و ديف دخلوا لشقة فيكتوريا و قعدوا.</p><p>روك(بالروسية): اخبارك يا حبيبتي؟!</p><p>فيكتوريا(بالروسية): بخير.</p><p>ديف(بضيق,بالروسية): فيكتوريا.</p><p>فيكتوريا(بالروسية): نعم.</p><p></p><p>ديف(بضيق,بالروسية): مفيش حاجة عندك اسمها كرم الضيف و لا انك مثلا تلبسي محترم لما حد يجي عندك.</p><p>فيكتوريا قامت وقفت و لفت بجسمها قدام روك و ديف.</p><p>فيكتوريا(بالروسية): ماله لبسي؟! فيه حاجة يا روك؟!</p><p>فيكتوريا كانت لابسة شورت جينز قصير و ضيق و فوقه تي شيرت بحمالة رفيعة علي الكتف و قصير واصل لخصرها بالظبط و سيبت شعرها علي ضهرها.</p><p>روك(بضحك,بالروسية): معلش يا فيكتوريا هنا غير روسيا، ديف عنده حق.</p><p></p><p>روك(بهمس): لو معجب بيها قولي.</p><p>ديف(بضيق,بهمس): يا عم اخرس.</p><p>ديف: خدي دي بطاقتك.</p><p>فيكتوريا بصت ل روك و لديف بعدم فهم.</p><p>ديف(بالروسية): دي بطاقتك الجديدة و مبقاش اسمك فيكتوريا بقي اسمك تالا.</p><p>فيكتوريا: تتا.</p><p>ديف(بالروسية): كرري معايا.</p><p>ديف: تالا تالا تالا.</p><p>فيكتوريا: تالا.</p><p>ديف: طيب مش بطال.</p><p>روك(بالروسية): فيكتوريا هبقي اكلمك تاني.</p><p>فيكتوريا(بالروسية): انا اسمي بقي تالا و لا فيكتوريا؟!</p><p>ديف قرب من تالا و مسك كتفها.</p><p></p><p>ديف: تالا بس.</p><p>روك: يلا يا ديف...</p><p>ديف بص ل تالا من تحت لفوق و سابها و مشي مع روك.</p><p>روك: فيكتوريا مش زي ما انت فاكر.</p><p>ديف(بضيق): اسمها تالا يا روك. و كمان دماغك متروحش بعيد.</p><p>روك: بقولك بس، و علفكرة.</p><p>ديف: ايه؟!</p><p>روك: تالا *****.</p><p>روك سابه و مشي و ديف بص علي شقة تالا بصدمة و جري ورا روك مسكه.</p><p>ديف: احلف تالا *****.</p><p>روك: ايوه.</p><p>ديف باس خد روك و جري بفرحة قدامه.</p><p>روك: المجنون.</p><p>ديف كان مبسوط و ركب العربية و روك ركب جمبه...</p><p></p><p>روك: ايه يا ابني مالك؟!</p><p>ديف: ها لا مفيش مفيش، يلا علشان نقابل نرمين و سليم...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند كارما و احمد.</p><p>كارما: ها يا اسطا طمني؟!</p><p>احمد(برفعة حاجب): كارما.</p><p>كارما: حاولت الطف الجو يعني.</p><p>احمد(بحدة): اخرسي.</p><p>احمد كان خلص تصليح العربية و في شحم علي قميصه الابيض و ايديه.</p><p>احمد: تعالي اغسل ايدي.</p><p>كارما بدأت تصب لاحمد ماية علي ايده و هو بيزيل الشحم اللي في ايده و بص ل كارما لقاها بصاله و لسة بتصب ماية بس علي الارض.</p><p>احمد شد كارما من دراعها و سندها علي العربية و كارما شهقت.</p><p></p><p>احمد: خضيتك انا صح؟!</p><p>احمد مال بوشه علي وش كارما و كارما كانت بتتنفس بصعوبة...</p><p>احمد(برفعة حاجب): قلبك بيدق كدة ليه؟!</p><p>كارما: اسأله.</p><p>احمد: هو مين؟!</p><p>كارما: اللي كان السبب.</p><p>احمد ابتسم و بدأت ابتسامته تزداد و كارما بصاله هو.</p><p>احمد(بابتسامة): خلاص عرفته.</p><p>كارما(بلهفة): بجد؟! هو مين؟!</p><p>احمد(بابتسامة): الحشرة اللي علي كتفك.</p><p>كارما نطت من مكانها اول ما سمعت كلمة حشرة,احمد قعد يضحك عليها.</p><p></p><p></p><p>كارما(بفزع): شيلها شيلها ابعدها عني.</p><p>احمد: هشششش اهدي اهدي.</p><p>احمد شال الحشرة اللي كانت علي كتف كارما و رماها...</p><p>احمد: اركبي عربيتك و متتصليش بيا تاني.</p><p>كارما: و انت متلبسش القميص الابيض ده تاني.</p><p>كارما لبست نضارتها و ركبت العربية و مشيت.</p><p>احمد ابتسم و ركب عربيته هو كمان و مشي...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند باسل و وجد.</p><p>وجد كانت نايمة بعمق علي بطنها علي السرير بتاع باسل و بدأت تتحرك علي السرير بتعب.</p><p>وجد شالت شعرها من علي عينيها ببطء و كانت هتكمل نوم و حطت ايديها جمبها ملقتش حد...</p><p>وجد اتعدلت في نومتها علطول و فتحت عينيها رغم انها كانت تعبانة و بصت حواليها في الاوضة ملقتش باسل.</p><p>وجد سحبت تي شيرت باسل من علي الارض و لبسته و قامت من مكانها و سمعت صوت في الحمام.</p><p>وجد: اوف وقع قلبي.</p><p></p><p>وجد لفت علشان تمشي بس باسل كان خرج من الحمام و لقاها.</p><p>باسل(بابتسامة): صباح الخير.</p><p>وجد: صباح النور، وسع عايزة ادخل الحمام.</p><p>باسل شد وجد من خصرها ناحيته و وجد لزقت فيه.</p><p>وجد: هتبلني ماية يا باسل.</p><p>باسل: مش مهم كدة كدة هندخل نستحمي.</p><p>وجد: هندخل نستحمي! ليه هو انت شايفني اني كتيرة اوي كدة.</p><p>باسل: تؤ يا لمضة انا و انتي.</p><p>وجد: ابقي اتغطي كويس و انت نايم و ابعد عني بقي علشان عايزة ادخل الحمام.</p><p></p><p>باسل قرب من وجد و (لخيالكوا).</p><p>باسل: وحشتيني.</p><p>وجد: انت قومت من جمبي امتي!؟</p><p>باسل: لسة قايم من نص ساعة.</p><p>وجد: يبقي انا ملحقتش اوحشك يا بيبي. وسع كدة عايزة ادخل الحمام.</p><p>باسل: طب هاتي التي شيرت بتاعي بقي.</p><p>وجد: تؤ هبقي اوديه ليك لما اغير هدومي.</p><p>باسل: انا عايزهُ دلوقتي مليش فيه.</p><p>وجد(بخجل): يا باسل عيب يا باسل.</p><p>باسل(بضحك): هتفضلي كدة كتير.</p><p></p><p>وجد(بخجل): باسل وسع بقي هخش اخد دوش و اغير هدومي و اقعد معاك بس سيبني دلوقتي.</p><p>باسل بدأ يرجع ب وجد ناحية السرير و وجد بصتله و بعدها بعدت عنه و جريت ناحية باب الاوضة و حاولت تفتحه.</p><p>باسل: الباب متفتحش من امبارح اصلا يا روحي.</p><p>وجد: احم باسل خليك عاقل و سيبني بقي.</p><p>باسل قرب من وجد و وجد بترجع لورا اكتر و كانت هتقع بس باسل لحقها و وقعوا هما الاتنين في الارض.</p><p>باسل(بابتسامة): جيتي لقدرك.</p><p>باسل قرب من وجد و...</p><p></p><p>بعد فترة...</p><p>وجد(بضيق): باسل.</p><p>باسل: نعم يا حبيبتي...</p><p>وجد: زهقت يا باسل عايزة نعمل حاجة جديدة.</p><p>باسل(بضحك): و هو انا و انتي كنا اتجوزنا قبل كدة مية مرة؟!</p><p>وجد(بضيق): يا رخم.</p><p>باسل شد وجد لحضنه تاني و باس رأسها.</p><p>باسل: حبيبتي شوية كدة و شوية كدة عادي يعني...</p><p>باسل: قومي يلا ادخلي خدي دوش.</p><p>وجد: انا جعانة و تعبانة.</p><p>باسل: لا اختاري واحدة لاما تعبانة لاما جعانة.</p><p>وجد: جعانة.</p><p></p><p>باسل: احسن فطار يتعملك، قومي انتي بس غيري هدومك.</p><p>وجد: طب قوم انت الاول.</p><p>باسل: يا بنتي انا جوزك قومي ****.</p><p>وجد(بضيق): شخص رخم منعدم الاحساس و الذوق.</p><p>وجد قامت جريت علي الحمام و باسل قام غير هدومه و نزل ل تحت.</p><p>وجد خدت دوش و خرجت تغير هدومها.</p><p></p><p>وجد لبست شورت ابيض قصير و ضيق و فوقه تي شيرت بنص كم بس الاكمام مايلة من علي الاكتاف و قصير لغاية الخصر مبين بطنها باللون الازرق الهادئ,رفعت شعرها علي شكل كحكة و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد خرجت بدأت تلم هدوم باسل اللي مرمية في الارض و مسكت فستانها و حطته علي شماعه و حطته في اوضة الملابس و هدوم باسل حطتها في سلة للهدوم اللي مش نضيفة...</p><p>وجد ظبطت السرير بتاعها هي و باسل و نزلت لتحت.</p><p>وجد: باسل يا باسل.</p><p></p><p>وجد بدأت تتجول في الفيلا لغاية ما دخلت المطبخ ملقتش باسل...</p><p>وجد(بضيق): اوف بتختفي فين بقي؟!</p><p>وجد شهقت لما لقت باسل شالها من خصرها و لف بيها كتير في المطبخ و قعدها علي رخامة في المطبخ...</p><p>باسل: ايه يا بت الحلاوة دي كلها؟!</p><p>وجد(بابتسامة): شكرا.</p><p>باسل باس وجد علي رقبتها و بدأ يحط اخر كام حاجة علي سفرة المطبخ.</p><p>باسل: يلا يا وجدي نأكل.</p><p>باسل شال وجد و قعدها علي رجله و بدأ يأكل و وجد رافعة حاجبها و مربعة ايديها.</p><p></p><p></p><p>باسل: ايه يا حبيبتي مش بتأكلي ليه؟!</p><p>وجد: اكل ازاي و جنابك مقعدني كدة؟!</p><p>باسل: اتعودي يا روحي.</p><p>وجد: باسل.</p><p>باسل: قلب باسل. كُلي يلا انتي تعبانة و محتاجة تتغذي شوية. هو انتي هتبقي عروسة كدة ببلاش.</p><p>وجد ضربت باسل علي كتفه و هو ضحك ليها و بدأوا يأكلوا هما الاتنين و هما مبسوطين.</p><p>وجد و باسل شالوا الاطباق و وجد غسلتهم و نضفوا المطبخ و بعدها خرجوا من المطبخ.</p><p>باسل: انتي حلوة كدة ليه؟!</p><p>وجد: يا *** يا ابني بطل كدة.</p><p></p><p></p><p>باسل جري ورا وجد و وجد صرخت و بدأت تجري هي كمان,وجد خرجت للجنينة و باسل طلع وراها...</p><p>باسل(بحدة): وجد تعالي هنا في جيران حوالينا.</p><p>وجد: حاضر بس ابعد عني.</p><p>باسل خد وجد و دخلوا الفيلا و وجد اترمت علي الكنبة بتعب...</p><p>وجد: لا بقولك ايه الغي رحلتي. صدقني بس.</p><p>باسل(بضحك): احنا لسة عملنا حاجة...</p><p>وجد مثلت انه اغمي عليها و باسل قعد يضحك.</p><p>وجد(بضيق): يا رخم.</p><p>باسل قعد جمب وجد و خدها في حضنه و باس رأسها...</p><p></p><p>باسل: حبيبتي انتي روحي و قلبي و عقلي و خليكي عارفة اني مش هأذيكي ابدا.</p><p>وجد: يا خوفي يا بدران.</p><p>باسل غمض عينيه و نام علي رجل وجد و وجد بدأت تملس علي شعره و باست رأسه...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند ثريا...</p><p>ثريا كانت قاعدة بصمت و الباب اتفتح علطول.</p><p>نهلة: جنابك هتفضلي قاعدة كدة لحد امتي؟!</p><p>ثريا: لا رد.</p><p>نهلة: مش بكلمك؟!</p><p>ثريا(بضيق): انا تعبانة مش قادرة اتكلم.</p><p>نهلة: و جنابك عملتي كدة ليه؟!</p><p>ثريا: معملتش حاجة.</p><p>نهلة: سديتي نفسي يا شيخة منك ***.</p><p>نهلة سابت ثريا و نزلت لتحت,بعد فترة ثريا لقت اللي بيخبط و بعدها دخل.</p><p>ياسين: ممكن ادخل؟!</p><p>ثريا(بخفوت): اه.</p><p></p><p>ياسين راح قعد قدام ثريا علي السرير و مسك ايديها.</p><p>ياسين: مالك يا حبيبتي؟! فيكي ايه؟!</p><p>ثريا لا رد.</p><p>ياسين: اميرتي حبيبة قلبي انا ممكن تقوليلي مالك. قوليلي مين مزعلك و انا اجبلك حقك تالت و متلت.</p><p>ثريا لا رد.</p><p>ياسين: ريحي قلبي يا حبيبتي.</p><p>ثريا بدأت تعيط بصمت شديد و هي باصة للفراغ.</p><p>ياسين: للدرجة دي الموضوع صعب يا حبيبتي. فهميني حد عملك حاجة؟!</p><p>ثريا لا رد.</p><p></p><p>ياسين قرب منها و خدها في حضنه و هي ما صدقت و فضلت حضناه و قعدت تعيط بصوت عالي و صوت شهقاتها بيعلي كل شوية.</p><p>ياسين: يا حبيبتي احكي.</p><p>ياسين: كلميني زي ما بكلمك احكيلي و اوعدك اول واحد هيقف جمبك.</p><p>ثريا(بعياط): احكي ايه احكي ايه و انا لوحدي سبتوني لوحدي لحد لحد ما.</p><p>ياسين: احكي يا حبيبتي لحد ما ايه؟!</p><p>ثريا(بعياط): انا انا مش انا.</p><p>ياسين: امسحي دموعك دي و احكي.</p><p></p><p></p><p>ثريا بعدت عن ياسين و هي بتعيط جامد و بصت لياسين و بعدها بصت للارض و هي بتعيط بحرقة...</p><p>ثريا(بعياط): انا مش بنت.</p><p></p><p>الجزء التاسع</p><p></p><p>ثريا(بعياط): انا مش بنت.</p><p>ياسين خد وقت علي ما يستوعب و بِعد عنها بسرعة و قام وقف.</p><p>ياسين(بصدمة): يعني ايه؟!</p><p>ثريا لا رد.</p><p>ياسين(بصوت عالي): ردي عليا يعني ايه؟!</p><p>ثريا زادت في عياطها و مردتش علي ياسين,ياسين شدها ناحيته و ضربها قلم علي وشها جامد.</p><p>ياسين(بصوت عالي): انتي عار فاهمة.</p><p>ياسين بدأ يضرب ثريا في وشها و جسمها و هي بتعيط و تصرخ.</p><p>نهلة و ماجدة جم مخضوضين.</p><p>نهلة(بانفعال): انت بتضربها ليه ابعد عنها؟!</p><p></p><p>ياسين نزل ضرب علي ثريا تاني و هو في قمة غضبه و نهلة و ماجدة بيحاولوا يمنعوه.</p><p>ياسين(بصوت عالي): سعد يا سعد. يا سعد.</p><p>ياسين(بغضب): اخرجوا بره.</p><p>رانيا راحت نادت ل سعد و سعد طلع لفوق.</p><p>سعد: نعم يا بيه.</p><p>ياسين(بغضب): عايز اتنين حراس قدام باب بنت ال و ال دي، و حراس تحت بلكونتها...</p><p>ياسين(بغضب): انت فاهم؟!</p><p>سعد: حاضر.</p><p>ماجدة: ليه كدة يا ياسين بيه؟!</p><p>ياسين(بغضب): اخرجوا بره.</p><p></p><p></p><p>ياسين زق ماجدة و نهلة بره الاوضة و ضرب ثريا برجليه.</p><p>ياسين(بغضب): هتبقي هنا زي الكلبة علشان تبقي تبيعي شرفك كويس يا بنت ال.</p><p>ياسين خرج و قفل باب اوضتها بالمفتاح وخد المفتاح.</p><p>ياسين(بغضب): يا ويله اللي هيخش ليها او يحاول، هتفضل كدة من غير و لا اكل و لا شرب فهمتوا.</p><p>ياسين سابهم و مشي و ماجدة و نهلة بصوا لبعض و راحوا لاوضة ثريا قعدوا يخبطوا عليها...</p><p>نهلة: يا بنتي قوليلي عملتي ايه؟! ردي عليا.</p><p></p><p>سعد: نهلة هانم لو سمحت توسعي.</p><p>سعد خلي في حراسين قدام باب اوضة ثريا و مشي,نهلة كلمت منصف و ماجدة برضو كلمت يوسف...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند باسل و وجد.</p><p>وجد: باسل حبيبي يا باسل.</p><p>وجد لقت باسل نام و هو علي رجليها باست رأسه وكانت هتقوم بس باسل مسك ايديها.</p><p>باسل(بنوم): متسبنيش.</p><p>وجد(بابتسامة): هقوم اعمل غداء متخافش مش هسيبك...</p><p>وجد باس رأس باسل بس باسل فتح عيونه و حاوطها بدراعه.</p><p>باسل: تعالي نطلع ننام فوق.</p><p>وجد: هنطلع بس بليل احنا لسة نازلين من فوق.</p><p>الباب خبط.</p><p>وجد(برفعة حاجب): مين ده؟!</p><p></p><p>باسل: انا معرفش، يلا اطلعي انتي فوق مينفعش تظهري كدة.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل قام و راح فتح الباب لقي شريهان بصلها بغيظ و غضب.</p><p>باسل: حد يجي في الوقت ده؟!</p><p>شريهان(ببرود): بنت خالتك.</p><p>باسل: شريهان امشي من قدامي علشان و *** لو جبت اخري معاكي لاكون قاتلك.</p><p>شريهان(ببرود): مش هتدخلني يا ابن خالتي.</p><p>باسل بص ل شريهان بغضب و قرب منها ببطء و هي ترجع لورا.</p><p>باسل: مشوفش وشك يا شريهان احسنلك.</p><p>وجد: حبيبي مين جه؟!</p><p></p><p>باسل: مفيش يا حبيبتي. شريهان جت تقولنا مبروك و هتمشي اهو.</p><p>شريهان(ببرود): مبروك.</p><p>شريهان بصت ل وجد بقرف و سابتهم و مشيوا.</p><p>باسل: حبيبتي.</p><p>وجد: هما اهلك فين يا باسل؟!</p><p>وجد: مشوفتهمش.</p><p>باسل(ببرود): وجد شوفي هنأكل ايه.</p><p>وجد: اسفة لو بزعجك.</p><p>وجد طلعت اوضتها هي و باسل و قعدت علي السرير لقت باسل بيفتح الباب و راح قعد جمبها.</p><p>باسل: بابا و ماما و اخويا ماتوا.</p><p>وجد: ازاي؟!</p><p></p><p>باسل: ماما تعبت و للاسف توفت و بابا كان بيحبها مستحملش مات وراها و اخويا عمل حادثة.</p><p>وجد(بحزن): **** يرحمهم. انا موجودة و هعوضك متخافش.</p><p>وجد حطت ايديها علي كتف باسل و باست خده و نامت علي كتفه.</p><p>تليفون وجد رن...</p><p>باسل: مترديش علي حد.</p><p>وجد: هشوف مين بس.</p><p>وجد مسكت التليفون لقت جدها بصت ل باسل برجاء.</p><p>باسل(بتنهيدة): طيب.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد: جدو حبيبي.</p><p>ياسين(بخفوت): ازيك يا وجد...</p><p>وجد: انت كويس؟!</p><p>ياسين(بخفوت): اه.</p><p></p><p>وجد: جدو انا حفظاك يا جدو مالك فيك ايه؟!</p><p>باسل حضن وجد من ضهرها و حاوط خصرها و باس رقبتها و سند دقنه علي كتفها...</p><p>ياسين(بتعب): حبيت اقولك اني بحبك بس مش اكتر.</p><p>وجد: حبيبي يا ابو يوسف. متخافش يا عم هما يومين كدة و راجعة اقعد برضو بيتي و لا ايه.</p><p>ياسين: هيفضل بيتك يا حبيبتي. بس مش عايزك تزعلي مني.</p><p>وجد: يا عم بتقول ايه انت لسة شباب. طمني اخبار اللي عندك ايه طبعا كلهم مش مبسوطين لاني مش موجودة انا عارفة.</p><p></p><p>وجد: حبيبي.</p><p>ياسين: **** يخليكي يا روحي، طيب سلميلي علي باسل هبقي اكلمك تاني.</p><p>وجد: طيب يا حبيبي.</p><p>باسل: كان عايز ايه؟!</p><p>وجد: بيطمن عليا.</p><p>باسل: ده المفروض يطمن عليا انا مش انتي هو انتي رحماني.</p><p>وجد(بصدمة): يا كداب.</p><p>باسل(بضحك): حبيبتي.</p><p>وجد: طب ابعد عني كدة بقي.</p><p>باسل: حبيبتي.</p><p>وجد(بضيق): يا رخم.</p><p>باسل: طب تعالي بقي.</p><p>وجد: يا ابني اتهد شوية. انا عايزة اكل بقي.</p><p>باسل: طلبت اكل لينا بس متتعوديش.</p><p></p><p>وجد: حبيبي هو بس النهاردة لاني تعبانة.</p><p>باسل: هو احنا لحقنا يا بت.</p><p>وجد(بضحك): انت نسيت الفرح كان متعب ازاي و الفستان كان تقيل.</p><p>باسل: طيب.</p><p>باسل حضن وجد و باس رأسها و وجد حاوطت خصره بايديها...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر.</p><p>منصف: في ايه يا نهلة جبتيني بسرعة كدة ليه؟!</p><p>نهلة: شوف ابوك حبس ثريا ازاي.</p><p>منصف: ازاي يعني؟!</p><p>يوسف(بضيق): ويعني انتوا مستنتوش لما نرجع. كان ورانا شغل.</p><p>نهلة(بعصبية): منصف شوف بنتنا...</p><p>احمد: ممكن افهم جبتوني ليه بسرعة كدة؟!</p><p>نهلة(بعصبية): افهموا بقي جدك يا احمد حبس ثريا و ضربها.</p><p>ياسين(بجمود): مالك يا نهلة متعصبة كدة ليه؟!</p><p></p><p>نهلة(بعصبية): هو ايه اللي متعصبة علي ايه؟! انت ضربت بنتي و حبستها.</p><p>ياسين(بغضب): و اكسر عضمها كمان و اقتلها...</p><p>احمد: هي عملت ايه ل ده كله؟!</p><p>ياسين(بجمود): تحب تعرف؟!</p><p>يوسف(بلامبالاة): بابا قول هي عملت ايه؟!</p><p>ياسين(بجمود): بنتك يا منصف حطت شرفنا في الارض.</p><p>نهلة شهقت و حطت ايديها علي بوقها و كانت هتقع ماجدة سندتها...</p><p>منصف بص ل ياسين بصدمة شديدة.</p><p>احمد قرب من ياسين وهو مش مستوعب.</p><p>احمد: اللي بتقوله صح؟!</p><p></p><p>ياسين(ببرود): و هكدب في حاجةزي دي...</p><p>احمد(بهدوء): هات المفتاح.</p><p>يوسف: هتعمل ايه؟!</p><p>احمد(بهدوء): جدي هات المفتاح.</p><p>ياسين طلع من جيبه المفتاح و وداه لاحمد اللي طلع جري لاوضة ثريا و فتح الباب و دخل.</p><p>ثريا كانت نايمة علي السرير بتعيط و وشها احمر و تعبانة و قامت بسرعة لما سمعت صوت الباب.</p><p>احمد دخل و قفل الباب ورا بالمفتاح.</p><p>احمد(بغيظ): شكلي دلعتك زيادة مش كدة.</p><p>احمد(بغيظ): او ممكن علشان كنت واثق فيكي.</p><p></p><p>ثريا(بخوف و عياط): انت بتعمل ايه؟!</p><p>احمد كان بيقلع الحزام بتاعه و بيلفه علي ايده و بدأ يضرب في ثريا و هي تعيط و تصرخ و الكل سامع صوتها.</p><p>احمد(بغضب): بقي تخوني ثقتي انا يا بنت ال، طبعا ما العيب مش عليكي.</p><p>احمد فضل نازل ضرب في ثريا لغاية ما اغمي عليها,احمد كان تعب من الضرب و حاسس بوجع في قلبه و خرج بره الاوضة...</p><p>نهلة(بدموع): عملت فيها ايه حرام عليكي؟!</p><p></p><p>احمد(بغضب): عملت اللي ممكن اعمله فيكي و هنسي انك امي. لان مفيش ام يا هانم تسيب بنتها لغاية ما تبيع شرفها ببلاش مع اي كلب.</p><p>احمد(بغضب): و من هنا و رايح محدش هيدخل لبنت ال دي من هنا الا بأذني.</p><p>احمد(بغضب): كلامي واضح.</p><p>الكل بصوا لاحمد و ياسين بص لاحمد بانسكار و سابهم و مشي.</p><p>احمد سابهم و خد حاجته و خرج بره القصر ركب عربيته و بدأ يلف في الشوارع...</p><p>في المطبخ...</p><p>عطيات: بتتصلي بمين؟!</p><p></p><p>رانيا: بتصل بست وجد هي اللي هتوقفهم.</p><p>عطيات: اقفلي يا بت عايزة تجيبيها يوم صباحيتها حرام عليكي.</p><p>رانيا: ما هو برضو اللي بيحصل لثريا ده حرام. دي ممكن تكون ماتت اصلا.</p><p>عطيات: يا بت امبارح كان فرحها عايزاها تيجي علي مصيبة اعقلي.</p><p>رانيا: الايام تتعوض لكن لما حد يموت مش هيتعوض. اينعم ثريا دي متستاهلش بس برضو بني آدمة.</p><p>عطيات: يا بت اهدي بس كدة و متتصليش بحد.</p><p>رانيا: انا خلاص اتصلت.</p><p>عند وجد.</p><p>باسل(بضيق): وجد اقفليه.</p><p></p><p>وجد: حاضر بس متتضايقش...</p><p>وجد مدت ايديها مسكت التليفون ولقت رانيا فاستغربت.</p><p>وجد: احم باسل.</p><p>باسل: ايه؟!</p><p>وجد: ممكن ارد علشان خاطري.</p><p>باسل: خير مين المهم؟!</p><p>وجد: دي البنت اللي بتشتغل في القصر اكيد حصلت حاجة علشان كدة اتصلت.</p><p>باسل: و نعكنن علي نفسنا ليه يا وجد؟! خلينا كدة انتي في حضني و خلاص.</p><p>وجد: علشان خاطري يا باسل.</p><p>وجد قربت من باسل باسته علي خده و هو شدها لحضنه و باس رأسها...</p><p>باسل: دقيقتين بس احسنلك.</p><p>وجد: حاضر.</p><p></p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو.</p><p>رانيا(بتوتر): وجد هانم. انا اسفة اني كلمت حضرتك و خصوصا ان امبارح كان الفرح.</p><p>وجد: لا و لا يهمك يا رانيا، في حاجة؟!</p><p>رانيا(بتوتر): هيموتوها.</p><p>وجد(بقلق): هي مين دي؟!</p><p>رانيا(بتوتر): ست ثريا.</p><p>وجد: مالها ثريا و مين هيقتلها في ايه احكي؟!</p><p>رانيا(بتوتر): ياسين بيه نزل فيها ضرب و حبسها و بعدها استاذ احمد جه و كمل عليها و انا خايفة يكون حصلها حاجة.</p><p>وجد قامت بسرعة من حضن باسل و قامت وقفت.</p><p></p><p>وجد: الكلام ده من امتي؟!</p><p>رانيا: استاذ احمد لسة ماشي من شوية.</p><p>وجد: طب انتي تعرفي السبب؟!</p><p>رانيا(باحراج): بيقولوا انها ضيعت شرف العائلة.</p><p>وجد فتحت عينيها من الصدمة و باسل استغرب.</p><p>وجد: اقفلي انا جاية حالا حاولي متسمحيش لحد يدخلها تاني...</p><p>باسل(بغضب): رايحة فين يا وجد؟!</p><p>وجد: لازم اروح البيت يا باسل علشان خاطري.</p><p>باسل(بغضب): ممكن اعرف السبب؟!</p><p>وجد: نازلين ضرب في ثريا و شكل في موضوع كبير.</p><p></p><p>باسل(بعصبية): و انتي خدتي قرار انك تمشي بناءا علي ايه بقي؟!</p><p>وجد قربت من باسل و قعدت جمبه و مسكت ايده.</p><p>وجد: حبيبي الايام هتتعوض كتير يا باسل، و دي واحدة في مشكلة و كمان جدو و احمد ضربوها و ممكن يكون حصلها حاجة و انت طبعا عارف ضرب الرجالة.</p><p>وجد: ممكن تسمحلي اجي و تيجي معايا علشان خاطري.</p><p>باسل: قومي البسي يا وجد. بس يكون في علمك اول ما نرجع هأخد حقي تالت و متلت.</p><p>وجد: طيب.</p><p></p><p>باسل و وجد قاموا و كل واحد بدأ يغير هدومه.</p><p>باسل لبس بنطلون اسود و فوقه قميص ابيض و فوقه تي شيرت كحلي و القميص باين من اطرافه و لبس كوتشي ابيض و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه.</p><p>وجد لبست بنطلون جينز ضيق و فوقه تي شيرت بكم باللون الابيض قصير لغاية الخصر و لبست فوقه جاكت جلد باللون الجملي لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت البرفيوم بتاعها و اختارت شنطة ضهر.</p><p></p><p>باسل: مش موافق علي اللي بيحصل ده.</p><p>وجد: يلا يا حبيبي بقي معلش.</p><p>وجد باست خد باسل و شدته معاها لتحت.</p><p>باسل: انتي مش اتجوزتي مش المفروض تبقي مدام كدة و سيدة متزوجة دي انتي واحدة في جامعة...</p><p>وجد: ده استايل لبسي يا باسل. يلا بس بسرعة علشان خاطري.</p><p>باسل فتح الباب ل وجد و وجد ركبت و باسل لف ركب جمبها و بدأ يسوق ناحية قصر الصياد.</p><p></p><p>الاتنين نزلوا من العربية و دخلوا القصر و سعد شافهم و بصلهم بغضب,باسل شبك صوابعه في صوابع وجد و دخلوا القصر بعد ما رانيا فتحت.</p><p>ماجدة(بصدمة): يالهوي انتي ايه اللي جابك؟!</p><p>وجد: امي فين جدو؟!</p><p>يوسف(بحدة): انتي جيتي ليه؟! ازاي تيجي امبارح كان فرحك الناس تقول عليكي ايه.</p><p>باسل(برفعة حاجب): يوسف بيه لاحظ انك بتتكلم مع مراتي مرات باسل الانصاري...</p><p>يوسف لا رد.</p><p>ياسين: وجد! انتي جيتي ازاي و ليه؟!</p><p></p><p>وجد قربت من ياسين و حضنته و هو باس رأسها.</p><p>وجد: جدو هات المفتاح.</p><p>ياسين بعد وجد عنه و بصلها بجمود.</p><p>ياسين(ببرود): لا يا وجد، خدها يا باسل و عقلها.</p><p>وجد: و ده ظلم. هي عملت ايه؟!</p><p>وجد(بحدة): ما تردوا.</p><p>ياسين(بغضب): الهانم راحت باعت شرفها.</p><p>وجد: سمعتوا منها؟!</p><p>ياسين(بغضب): انتي بتقولي ايه؟!</p><p>وجد: جدو هات المفتاح.</p><p>ياسين: لا.</p><p>وجد سابتهم و طلعت لاوضة ثريا لقت الحارسين واقفين و حاطين عينيهم في الارض.</p><p>حارس1: يا هانم مينفعش.</p><p></p><p></p><p>وجد: ابعد عني.</p><p>وجد قعدت تخبط علي الباب و الحارس شدها بعيد عن الباب و كانت هتقع لولا باسل اللي لحقها.</p><p>باسل: انتي كويسة؟!</p><p>وجد: اه.</p><p>باسل قرب من الحارس و ضربه بوكس في وشه و زق الحارس التاني,باسل كسر الباب برجله.</p><p>وجد شهقت لما لقت ثريا مرمية في الارض و حواليها ددمم,وجد جريت عليها بسرعة و حطت رأسها علي رجليها.</p><p>وجد(بقلق): ثريا.</p><p>نهلة(بدموع): بنتي.</p><p>وجد(بصوت علي): اتحركوا اتصلوا بالدكتور او بالاسعاف.</p><p></p><p>منصف(ببرود): اخرك تنقذيها هنا و اللي قالك علي اللي حصل نهايته علي ايدي.</p><p>نهلة(بعياط): منصف اهون عليك و النبي بنتي.</p><p>وجد: رانيا جيبي شنطة الطب من هنا.</p><p>رانيا(بقلق): حاضر.</p><p>وجد: باسل شيلها معايا.</p><p>باسل كان باصص ل ثريا بقرف و سندها مع وجد و رماها علي السرير.</p><p>رانيا: اتفضلي يا هانم.</p><p>باسل: انتي اللي اتصلتي بينا؟!</p><p>رانيا(بخوف): ها؟!</p><p>وجد(بحدة): باسل.</p><p>ياسين(بجمود): مطرودة.</p><p>وجد: جدو.</p><p></p><p>ياسين و منصف و يوسف و باسل نزلوا ل تحت و رانيا بتعيط في حضن عطيات. نهلة قاعدة جمب ثريا و ماجدة واقفة مربعة ايديها ببرود.</p><p>وجد بدأت تمسح الدم من علي وش ثريا و بتطهر الجروح اللي في وشها و جسمها.</p><p>وجد: هاتي ماية يا رانيا و اعملي شوربة.</p><p>عطيات: هروح انا...</p><p>تحت.</p><p>منصف كان حاطط رأسه بين ايديه و مش مستوعب.</p><p>ياسين كان قاعد بيبص ليهم بجمود تام.</p><p>باسل: هنفضل قاعدين كدة؟!</p><p>ياسين(بجمود): هتسافر امريكا و لا كأننا نعرفها.</p><p></p><p>منصف(بغل): مش هتروح في حتة دي انا هقتلها.</p><p>يوسف: الدور و الباقي علي اللي معرفش يربي يا منصف.</p><p>منصف(بغل): عندك حق.</p><p>باسل(بهدوء): انا عندي حل.</p><p>ياسين: قول.</p><p>باسل(بهدوء): بس لما اعمل مشوار الاول. و الحل هيبقي بسيط و علي ضمانتي.</p><p>ياسين: ايه هو؟!</p><p>باسل: هروح مشوار بس الاول و اجي.</p><p>يوسف: انت متأكد؟!</p><p>باسل: انا يعتبر واحد من العائلة و لا ايه يا جدي؟!</p><p>ياسين: عندك حق يا ابني.</p><p></p><p>ياسين كان بيتكلم بنبرة انكسار و مش قادر يرفع عينه في عين باسل.</p><p>باسل: هروح اكلم وجد و همشي و بعدها هرجع ليكوا.</p><p>باسل طلع لاوضة ثريا و وجد لمحته قامت.</p><p>وجد: خليكي جمبها لحد ما اجي.</p><p>وجد خرجت ل باسل و خدته و دخلوا اوضتها.</p><p>وجد: ايه يا حبيبي؟!</p><p>باسل شد وجد ناحيته و حاوط خصرها بايده و مال عليها بوشه.</p><p>باسل: وحشتيني.</p><p>وجد(بتوتر): و انت كمان. بس احم يعني.</p><p>باسل: قولي اللي انتي عايزة تقوليه.</p><p></p><p>وجد: اسفة اني نزلتك النهاردة و اسفة اني دخلتك في المشكلة دي. و اكيد شكل العائلة وحش قدامك بس.</p><p>باسل: هشششش متتكلميش.</p><p>باسل: اي حاجة تخصك يبقي تخصني.</p><p>باسل: و كمان انا لقيت حل للمشكلة دي.</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>باسل: بصي يا ستي في واحد صاحبي هخليه يتجوزها و بعدها بشهر و لا شهرين يتطلقوا.</p><p>وجد: لا يا باسل ممكن يرفض و كمان ليه نظلمه بيها.</p><p>باسل: حبيبتي متشليش هم مش هيرفض ميقدرش اصلا.</p><p>وجد(برفعة حاجب): هي عافية؟!</p><p></p><p>باسل: ايوه عافية.</p><p>باسل قرب من وجد و (لخيالكوا)...</p><p>باسل: متشليش هم يا حبيبتي.</p><p>وجد: مش هشيل الهم طول ما انت جمبي.</p><p>وجد حاوطت خصر باسل بايديها و حضنتها جامد و باسل باس رأسها...</p><p>باسل: يلا يا حبيبتي همشي انا.</p><p>وجد: طيب.</p><p>باسل قرب من وجد و باس رقبتها و خدها...</p><p>وجد: يا باسل يلا روح.</p><p>باسل: خليني شوية.</p><p>وجد: بعدين يلا بقي.</p><p>باسل باس رأس وجد و سابها و خرج بره القصر ركب عربيته و راح ل بيت صاحبه و خبط الباب.</p><p>الباب اتفتح...</p><p></p><p>باسل: دخلني.</p><p>علي بص وراه و بص علي باسل بصدمة.</p><p>علي: طلقتها! اتخانقتوا؟! انتوا لحقتوا تتجوزوا؟!</p><p>باسل ضرب علي في رأسه و دخل البيت بتاعه.</p><p>باسل: ا.</p><p>باسل سكت لما لقي بنت واقفة علي السلالم لابسة فستان قصير جدا و بتبص ليهم.</p><p>باسل(بغمزة): مش تقول انك عندك ضيوف؟!</p><p>علي(باحراج): احم في ايه؟!</p><p>باسل قعد علي الكنبة و علي جمبه.</p><p>باسل: وزعها و تعالي علشان عايزك في موضوع مهم.</p><p>علي: طيب.</p><p>علي طلع و ودي للبنت فلوس و هي مشيت.</p><p></p><p>علي: ايه اللي يخلي عريس يجي بعد فرحه بيوم ليا.</p><p>علي(بسخرية): محتاج خبرة.</p><p>باسل رفع عيونه ل علي و علي رجع خطوتين و قعد علي الكنبة و هو بيبلع ريقه.</p><p>علي: آسف ده احنا نتعلم منك يا باشا. متنساش انك دنجوان.</p><p>باسل(ببرود): اطلع غير هدومك و انزل.</p><p>علي: معلش بس في السؤال انا اسف يعني.</p><p>باسل(ببرود): اخلص.</p><p>علي: هنروح فين؟!</p><p>باسل(ببرود): هنكتب كتابك.</p><p>علي: اه ماشي.</p><p>علي كان طالع و بعدها رجع ل باسل و هو بيبصله بصدمة.</p><p></p><p></p><p>علي(و هو بيبلع ريقه): كتب كتاب مين؟!</p><p>باسل(ببرود): كتب كتابك.</p><p>علي: ليه يا ابني هو انا اذيتك في حاجة عايز تجوزني و تكتم حريتي.</p><p>باسل(ببرود): متخافش اللي هتتجوزها مش هتقولك بتعمل ايه، ممكن تجيب كمان بنات هنا في البيت.</p><p>علي: لا فهمني.</p><p>باسل(ببرود): واحدة و عايزين نستر عليها.</p><p>علي: و ملقتش غيري.</p><p>باسل(ببرود و رفعة حاجب): تقدر تقولي لا؟!</p><p>علي: لا يا كبير...</p><p>علي ضرب نفسه كذا قلم و بص ل باسل بغيظ و طلع يغير هدومه.</p><p></p><p></p><p>علي لبس بنطلون جينز و فوقه قميص ابيض تني الاكمام للكوع و لبس جذمة سودة و سرح شعره و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.</p><p>علي نزل ل باسل و باسل قام وقف و حط ايده في جيبه.</p><p></p><p>باسل(ببرود): اسمها ثريا محدش عارف غلطت مع مين و لا ايه اللي حصل. هتتجوزها لمدة بسيطة و بعدها هتطلقها و متخافش مش هتتحسب عليك جوازة. تعاملها بالطريقة اللي انت عايزها. هتبقي زيها زي الكرسي. و هتأخدها جثه يعتبر لان جدها و اخوها اتوصوا بيها اوي.</p><p>باسل: تمام؟!</p><p>علي: طيب.</p><p>باسل: كلم حد يجي ينضف البيت بتاعك و يلا علشان هنجيب المأذون في طريقنا...</p><p></p><p>باسل خد علي و جابوا المأذون و راحوا لقصر الصياد و دخلوا، عطيات بصت باستغراب ليهم.</p><p>ياسين: ايه ده؟!</p><p>باسل: علي صاحبي و هيتجوزها لمدة و بعدها هيطلقها.</p><p>يوسف: و هو وافق علي كدة؟!</p><p>علي(ببرود): عملت كدة علشان خاطر صاحبي.</p><p>باسل: نبدأ علشان المأذون عايز يمشي.</p><p>منصف(بجمود): موافق.</p><p>احمد دخل من باب القصر و لقاهم قاعدين.</p><p>احمد(ببرود): خير؟! صحيت اكتشفت ان مراتك مكنتش بنت.</p><p>باسل قام و ضرب احمد بوكس في وشه.</p><p></p><p>باسل: مراتي اشرف منك يا روح امك الدور و الباقي علي اختك...</p><p>وجد(بغضب): باسل.</p><p>وجد نزل لتحت و شدت احمد من ايد باسل.</p><p>وجد: في ايه انت و هو؟!</p><p>ياسين: اهدي يا احمد، باسل بيساعدنا.</p><p>احمد: مش عايزين مساعدة من حد. انا هتصرف.</p><p>احمد كان هيطلع لاوضة ثريا بس وجد شدته.</p><p>وجد: لو فاكر ان محدش هيقف قدامك تبقي غلطان اللي هيقرب من ثريا و *** ليشوف مني وش تاني.</p><p>وجد: مش كفاية اللي عملتوه.</p><p></p><p>باسل(ببرود): العريس موجود يا وجد. جهزوا هدومها.</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد طلعت ل فوق,احمد و ياسين و منصف كانوا مكسورين و قعدوا و بدأوا يكتبوا الكتاب تحت جو متوتر.</p><p>فوق.</p><p>نهلة: ايه؟!</p><p>وجد: بيكتبوا الكتاب.</p><p>ماجدة(بسخرية): و هو مين اللي قبل ب ده؟!</p><p>وجد: صاحب باسل و محدش ليه دعوة.</p><p>ثريا بدأت تفتح عينيها و اول ما نهلة شافتها بدأت تضربها بايديها بس وجد شدتها منها.</p><p>وجد: بره انتي و هي، بره.</p><p></p><p>وجد خرجت نهلة و خرجت ماجدة و قفلت الباب و قربت من ثريا اللي كانت مكسورة اوي و مش قادرة تسند حالها.</p><p>وجد خلتها تقعد علي السرير و ملست علي شعرها بالرغم من انها كانت في قمة غضبها لما عرفت انها سلمت نفسها لحد بس و بالرغم من ده مرضيتش تقسي عليها زيهم...</p><p>ثريا(بعياط): انا.</p><p>وجد: متعيطيش اللي حصل حصل و اللي هيتحاسب انتي مش احنا.</p><p>وجد: عموما بيكتبوا كتابك تحت.</p><p>ثريا(بعياط و صدمة): ايه و لمين؟!</p><p></p><p>وجد: لحد قِبل انه يتجوزك لفترة مؤقتة. للاسف يا ثريا انتي اللي عملتي في نفسك كدة.</p><p>وجد: و انتي اللي المفروض ترجعي اللي حصل اينعم مش هيرجع زي الاول. بس الاحسن من الازاز المسكور الازاز المشروخ يا ثريا.</p><p>ثريا(بعياط): انا غبية و حيوانة انا انا استاهل. بس ارجوكي متتخليش عني ارجوكي.</p><p>ثريا(بعياط): هتغير و **** بس خليكي معايا متسبنيش زيهم...</p><p>ثريا(بعياط): ابوس ايدك.</p><p>وجد شدت ايديها من ايد ثريا و خدتها في حضنها.</p><p></p><p>الباب خبط.</p><p>وجد: ادخل.</p><p>باسل(ببرود): خلي الجثة دي تمضي.</p><p>رانيا كانت بتجهز هدوم ثريا و وجد بصت ل باسل بلوم و باسل بصلها برفعة حاجب.</p><p>وجد: خدي امضي.</p><p>ثريا مكنتش قادرة تمسك القلم كويس بس مضت.</p><p>وجد: نص ساعة و هتنزل.</p><p>تحت.</p><p>احمد(ببرود): ايا كان انت مين. ليك حق تعمل فيها اللي انت عايزه حتى لو وصلت لموتها محدش هيقولك بتعمل ايه.</p><p></p><p>ياسين سابهم و طلع اوضته كان حاسس بتعب كبير في القلب و اترمي علي السرير و هو مش قادر يأخد نفسه.</p><p>منصف(بجمود): من هنا و رايح معنديش بنت اسمها ثريا.</p><p>منصف برضو سابهم و مشي و راح الشركة.</p><p>ماجدة و نهلة كانوا قاعدين و نهلة مصدومة.</p><p>يوسف(ببرود): هروح الشغل مش فاضي.</p><p>يوسف برضو سابهم و باسل قاعد حاطط رجل علي رجل ببرود و جمبه علي مش طايق نفسه.</p><p>وجد: باسل.</p><p></p><p></p><p>وجد كانت نازلة ساندة ثريا اللي ملامح وشها اختفت بسبب اثار الضرب و نزلوا و وراهم رانيا بشنطة هدومها.</p><p>علي(ببرود): ورايا.</p><p>باسل مسك ايد وجد و ثريا بصتلها برجاء.</p><p>وجد(بهمس): خليه حنين معاها يا باسل.</p><p>باسل(بحدة,همس): وجد متخلنيش اتعصب عليكي بتحمي واحدة خاينة زي دي. احمدي *** اني خلتها تتجوز صاحبي.</p><p>ثريا كانت هتقع بس علي مسك ايديها.</p><p>علي(ببرود): حتى مش قادرة تمشي.</p><p></p><p>علي وطي و شال ثريا بين ايديه و خرج بره القصر و مكنش طايق نفسه و هو شايلها و رماها في العربية.</p><p>ثريا(بوجع): آآآه.</p><p>علي(بسخرية): ايه يا اختي اجمدي كدة ده انتي عائلتك موصياني عليكي اوي.</p><p>الحراس حطوا شنط ثريا في العربية و علي لف ركب و بدأ يسوق ناحية بيته...</p><p>علي: انزلي.</p><p>ثريا و علي نزلوا و دخلوا الفيلا و ثريا كانت حاسة بوجع في كل جسمها و مش قادرة تمشي فقعدت علي اول كرسي لقته...</p><p></p><p>علي(ببرود): اوضتك اللي هناك دي. لو في موضوع مهم حياة او موت تكتبيلي ورقة و تعلقيها علي التلاجة اللي في المطبخ و تستني لما ارد عليكي. خروج بره البيت ممنوع علي الاقل احافظ علي شكلي و انتي علي ذمتي **** اعلم هتعملي ايه و انتي بره، اجيب ستات مجبش ملكيش فيه و ملكيش انك تتكلمي اصلا. و الاكل ابقي اعمليه نفسك.</p><p>علي(ببرود): اخفي من وشي مش طايق اشوفك.</p><p></p><p>علي ساب ثريا و طلع للاوضة بتاعته اللي فوق و غير هدومه و نام علي السرير بهدوء.</p><p>عند ثريا.</p><p>ثريا قعدت تعيط و هي تعبانة و كانت صعبانة عليها نفسها و مسكت شنطتها و دخلت الاوضة اللي علي شاور عليها حطت الشنط فيها و قفلت الباب عليها و قعدت علي السرير تعيط لغاية ما نامت من التعب و التفكير...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند نرمين و سليم...</p><p>سليم: نرمين.</p><p>نرمين: ها؟!</p><p>سليم: تفتكري اللي بنعمله صح؟!</p><p>نرمين: معرفش يا سليم.</p><p>سليم: انا خايف.</p><p>نرمين قامت و قربت من سليم و قعدت علي ركبها و مسكت ايده.</p><p>نرمين: متقولش انا خايف دي ابدا. انا بقوي بيك يا سليم.</p><p>نرمين: انت اخويا انت السند اللي ورا ضهري.</p><p>نرمين: كل الامور هتتعدل و انا متأكدة انه الحزن مش هيدوم و هتتعدل متخافش.</p><p>سليم حضن نرمين جامد و باس رأسها.</p><p>سليم: بحبك.</p><p></p><p></p><p>نرمين: و انا كمان. و يلا بقي انت قولت هتعزمني النهاردة فين ده بقي يا كداب.</p><p>سليم: احلي مكان و احلي اكل علشان خاطر عيونك يلا.</p><p>سليم مسك ايد نرمين و كل واحد خد حاجته و خرجوا بره الشركة.</p><p>سليم(برفعة حاجب): مالها البت دي؟!</p><p>نرمين: معرفش.</p><p>سليم: كارما.</p><p>كارما(بخضة): ايه؟!</p><p>نرمين: مالك باين انك قلقانة.</p><p>كارما: لا مفيش انا بخير.</p><p>سليم: متأكدة؟!</p><p>كارما: ايوه.</p><p>سليم: طيب.</p><p>سليم شد نرمين و خرجوا ركبوا العربية و راحوا لمطعم.</p><p></p><p>كارما(بقلق): رد بقي يا احمد.</p><p></p><p>-عدي اسبوع و نص.</p><p>باسل و وجد في قمة انبساطهم و باسل منزلش شغل لسة,علي مشافش ثريا من يوم كتب الكتاب و هي مخرجتش من الاوضة من ساعتها الا للاكل,ياسين بانت عليه آثار التعب علي وشه,قصي محدش يعرف عنه حاجة و تليفونه مغلق,منصف مش بيقدر يرفع عينه في عين يوسف و كذلك نهلة,احمد بيرجع سكران كل يوم و محدش بيقدر يتكلم معاه و كارما مش عارفة تتواصل معاه,نرمين و سليم شايلين شغل الشركة بدل من باسل.</p><p></p><p>وجد كانت واقفة في المطبخ حاسة بصداع و كانت بتشرب عصير.</p><p>باسل: حبيبتي.</p><p>وجد(بخضة): ايه يا باسل حد يجي كدة؟!</p><p>باسل(باستغراب): هو انا عملت حاجة؟!</p><p>وجد: اسفة يا حبيبي.</p><p>وجد حضنت باسل و باست خده.</p><p>باسل: صاحية بدري ليه؟!</p><p>وجد: حاسة بصداع في دماغي.</p><p>باسل: طب اقعدي هعملك عصير.</p><p>وجد: لا شربت.</p><p>باسل: اشربي تاني. باسل عمل عصير ل وجد و شربه ل وجد...</p><p>باسل: حبيبتي همشي انا علشان في شغل متعطل. و الخدامين هيجيوا كمان شوية.</p><p></p><p>وجد: طيب و انا بكرة كدة او بعده هرجع المكتب.</p><p>باسل: تؤ تؤ انتي مش هتتحركي من البيت ده قبل شهر.</p><p>وجد: يا باسل انت مبتزهقش مني.</p><p>باسل: تحبي اثبتلك طيب و لا اعمل يا بنتي اتهدي و قولي انا هديت.</p><p>باسل باس رأس وجد و خرج بره الفيلا,وجد كانت قاعدة بزهق في البيت.</p><p>وجد كانت قاعدة لقت الخدامين بيدخلوا من باب الفيلا.</p><p>امل: مساء الخير يا هانم...</p><p>وجد: مساء النور...</p><p>عامر: السلام عليكم.</p><p>وجد: عليكم السلام.</p><p></p><p>و باقي الخدام دخلوا و كل واحد بدأ يشوف شغله و وجد طلعت اوضتها نامت بسبب الصداع...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند احمد...</p><p>احمد كان قاعد بيشتغل لقي اللي بيدخل عليه فجأة.</p><p>كارما(بغضب): ابعدي.</p><p>احمد(بحدة): صفية اخرجي.</p><p>احمد بص ل كارما ببرود تام و كمل شغله...</p><p>كارما(بغضب): ايه يا باشا مهانش عليك ترد عليا و لو مرة.</p><p>احمد لا رد.</p><p>كارما(بغضب): ايه انا هواء مثلا.</p><p>كارما قربت من احمد و مسكت دراعه.</p><p>احمد(ببرود): و هو ايه اللي بيربطني بيكي؟!</p><p>كارما(بغضب): افندم؟! نسيت اننا قررنا نبقي صحاب.</p><p></p><p></p><p>احمد(ببرود): ايوه نسيت...</p><p>كارما بعدت عن احمد بمسافة بسيطة و بصتله و عيونها دمعت و كانت هتمشي بس شهقت لما احمد شدها و قعدها علي رجله...</p><p>كارما(بضيق): وسع كدة.</p><p>احمد قرب من كارما و (لخيالكوا).</p><p>كارما زقته و ضربته قلمين ورا بعض بغضب...</p><p>كارما(بغضب): بكرهك و مش عايزة اشوف خلقتك.</p><p>كارما سابت احمد و جريت علي بره الشركة.</p><p>احمد(لنفسه,بضيق): مش زيهم يا غبي.</p><p></p><p>احمد قام بسرعة و خد حاجته و خرج بره المكتب نزل علي السلالم و وقف قدام الاسانسير و كارما كانت خارجة.</p><p>كارما مشيت من قدام احمد و هي بتعيط و احمد خرج وراها.</p><p>احمد: ممكن تقفي؟!</p><p>كارما كملت مشي لغاية ما وقفت قدام عربيتها و لسة بتفتح الباب احمد قفله.</p><p>احمد: ممكن تسمعيني؟!</p><p>احمد: علشان خاطري.</p><p>كارما كانت واقفة بتعيط و باصة في الارض احمد رفع دقنها.</p><p>احمد: انا اسف اسف يا كارما...</p><p></p><p>احمد: معرفش عملت ازاي بس انا افتكرت. افتكرت انك.</p><p>احمد: انك زي اختي. انا اسف.</p><p>كارما(بعياط): و هو ايه دخل اختك في الموضوع؟!</p><p>احمد(بانكسار): اختي كسرتنا و خدعتني انا و اهلي.</p><p>كارما(بعياط): بس اللي انت عملته ده حرام و احنا بس صحاب.</p><p>احمد(بابتسامة بسيطة): يا بت.</p><p>احمد(بغمزة): يعني و علي اساس انا مش واخد بالي.</p><p>كارما(بخجل): ايه؟!</p><p>احمد(بغمزة): انك مثلا معجبة بيا.</p><p></p><p>كارما بعدت عن احمد و هي بتخبي وشها بين ايديها بخجل و احمد ضحك عليها و علي خجلها.</p><p>احمد: اتمني متزعليش مني انا اسف يا كارما، و.</p><p>كارما: و؟!</p><p>احمد(بأسف مصطنع): يعني بعد اللي حصل بينا يعني كدة انا اتدبست و لازم اتجوزك يا مصيبة انتي.</p><p>كارما ضربت احمد في كتفه و احمد ابتسم و كان هيحضنها بس كارما بعدت عنه بسرعة.</p><p>احمد(بخبث): اتقلي انتي براحتك كدة بس مترجعيش تلومي نفسك...</p><p>كارما: طب هو اهلك هيوافقوا؟!</p><p></p><p>احمد: طبعا بس هنأجل الموضوع ده معلش يا حبيبتي.</p><p>كارما: قولت ايه؟!</p><p>احمد: قولت تروحي يلا و متلبسيش الجيبة دي تاني. يلا من هنا هرش ماية.</p><p>كارما ضحكت و كانت هتركب احمد باس رأسها و هي ركبت بخجل و مشيت من قدامه بسرعة و هو ابتسم علي تصرفاتها...</p><p>احمد: يا رب اقدر اسعدك يا كارما.</p><p>احمد طلع لشركته تاني و هو حاسس بحاجة جديدة او بشعور مختلف حاسس بانه مبسوط و مرتاح.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في بيت علي.</p><p>ثريا كانت واقفة في المطبخ بتأكل حاجة بسيطة عملتها,علي نزل من اوضته و دخل المطبخ لقاها واقفة و مودياه ضهرها.</p><p>تليفون ثريا رن، الخط اتفتح.</p><p>ثريا(بغضب): خير عايز ايه؟!</p><p>(بسخرية): في ايه يا حلوة ما تهدي كدة. ده انا كنت بطمن عليكي.</p><p>ثريا(بغضب): قسما بربي لو شوفتك قدامي او اتصلت بيا هقتلك.</p><p>ثريا(بغضب): و متنساش اني متجوزة.</p><p></p><p>(بسخرية): فاكراني مش فاهم اتجوزتي ازاي و ليه علشان اتفضحتي يا بيضة ما انتي اللي غبية اوي. سلمتيلي نفسك و فلوسك و انا عايش ملك.</p><p>ثريا(بغضب): هقتلك و لو جوزي عرف برضو هيقتلك.</p><p>(بسخرية): لا ضحكتيني. ده لو يطول يقتلك هيقتلك و هو حد بيقبل انه اللي هيتجوزها هتبقي بال اللي انتي فيها.</p><p>ثريا(بغضب): بكرهك و بكره اليوم اللي شوفتك فيه. اشوف فيك يوم.</p><p></p><p>(بسخرية): كله كان بمزاجك يا حلوة مغصبتكيش علي حاجة. ده انتي وصلت بيكي البجاحة يا بت اني كنت ببات معاكي في اوضتك و في بيتك...</p><p>ثريا(بغضب): ا.</p><p>ثريا شهقت لما علي شد منها التليفون و شاور ليها بمعني تسكت.</p><p>علي(بهدوء): ايا كان انت مين اه اسف اختارت تعبير غلط ايا كنتي انتي مين يا بيضة متتصليش تاني.</p><p>علي(بهدوء): بدل ما اكتم حسك بايدي. و متختبرش صبري انا هادئ جدا بس زي ما بنسميه الهدوء اللي قبل العاصفة.</p><p></p><p>علي(بهدوء): تنسي انك كنت تعرف واحدة اسمها ثريا. فاهمني.</p><p>علي قفل في وش الشخص ده و رمي التليفون في وش ثريا اللي هي كانت خايفة منه.</p><p>علي قرب منها ببطء و هي رجعت لورا و كانت خايفة اوي من علي.</p><p>ثريا(بخوف): انا كنت بقوله ينساني و ميكلمنيش تاني.</p><p>ثريا كان وراها رخامة و معرفتش تتحرك و علي قرب منها و لزق فيها و حط ايده علي الرخامة اللي جمبها.</p><p>ثريا(بدموع): و **** انا عارفة اني غلطانة بس.</p><p></p><p>ثريا سكتت لما لقت علي جاب كوباية من فوق رأسها و مال بوشه عليها.</p><p>علي(ببرود): مش قولتلك حسك مسمعهوش طول ما انا موجود.</p><p>ثريا هزت رأسها بضعف و انسكار و هي بتعيط بصمت.</p><p>علي(ببرود): دموع الندم دي مش هترجع شرفك.</p><p>ثريا رفعت عينيها في عيون علي بضعف و علي كان لاول مرة يشوف ملامحها عن قرب و كمان بعد ما بعض الجروح راحت من وشها.</p><p></p><p>- ثريا كانت متوسطة الطول و شعرها قصير لبعد رقبتها باللون الاسود و بشرتها بيضاء و عيونها باللون العسلي,كانت رغم بساطتها جميلة بس استغلت جمالها بطريقة غلط.</p><p>علي قرب من ثريا و (لخيالكوا)...</p><p>ثريا اتصدمت و غمضت عينيها و علي برضو غمض عيونه و مكنش مستوعب اللي بيعمله و بعد عنها بسرعة.</p><p>علي(بسخرية): طلع معندكيش مانع لاي واحد.</p><p>علي ساب ثريا و طلع لاوضته و قفل الباب و هو مش مصدق اللي عمله.</p><p></p><p>ثريا عيطت و دخلت اوضتها و قفلت الباب و هي بتعيط لانها بقت في نظر الكل رخيصة...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا المهدي.</p><p>مريم: مالك يا بت ميتة من السعادة كدة ليه؟!</p><p>كارما(بفرحة و خجل): مفيش يا ماما.</p><p>باسل(بهدوء): خير يا ست كارما؟!</p><p>كارما(بفرحة): باسل.</p><p>كارما جريت علي باسل حضنته و هي مبسوطة انها شافته...</p><p>كارما: بقالي اسبوع و نص مشوفتكش. و مرضتش حد يجيلك.</p><p>باسل: ما انتي 24 ساعة في وشي. لكن مراتي لا...</p><p>كارما: هي فين بقي عايزة اشوفها وحشتني و عايزة ابقي صاحبتها ملحقناش نتكلم خالص.</p><p></p><p>باسل: مجتش هي في البيت.</p><p>كارما(بضيق): ليه كدة يا باسل؟!</p><p>باسل: المفروض اني اروح الشركة بس قولت اعدي علي ماما اشوفها.</p><p>كارما(بضيق): انا عايزة اشوفها بقي ****...</p><p>مريم: روحيلها يا كارما.</p><p>كارما(بفرحة): بجد؟! ماشي هروح ليها.</p><p>كارما كانت هتخرج تاني بس رجعت.</p><p>مريم: ايه؟!</p><p>كارما(بخجل): هغير الجيبة دي.</p><p>كارما طلعت جري علي اوضتها و غيرت هدومها.</p><p></p><p>كارما لبست بنطلون باللون الابيض و فوقه تي شيرت ب¾ كم باللون الPink. و لبست كوتشي ابيض عالي و سرحت شعرها علي شهرها.</p><p>كارما نزلت ل تحت و خرجت بره الفيلا و باسل و مريم قعدوا مع بعض بيتكلموا.</p><p>كارما ركبت عربيتها و راحت ل فيلا باسل. امل راحت فتحت الباب لقت كارما دخلتها.</p><p>كارما: فين وجد؟!</p><p>امل: وجد هانم في اوضتها بتأخد دوش يا هانم.</p><p>كارما: هستناها هنا.</p><p>امل: طيب.</p><p>فوق.</p><p>وجد خدت دوش و خرجت غيرت هدومها.</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت بكم باللون ال pink و الرصاصي و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان و لبست شبشب البيت باللون الابيض.</p><p>وجد خرجت بره الاوضة لقت امل.</p><p>وجد: ايه يا امل؟!</p><p>امل: كارما هانم منتظرة حضرتك تحت.</p><p>وجد(بفرحة): طيب.</p><p>وجد كانت مبسوطة لانها هتقابل حد لانه من ساعة ما رجعت البيت مشافتش حد و لا اتكلمت مع حد غير باسل.</p><p>وجد جريت ل تحت و كانت بتجري علي السلالم...</p><p>وجد(بصريخ): باسل!</p><p></p><p>الجزء العاشر</p><p></p><p>وجد كانت مبسوطة لانها هتقابل حد لانه من ساعة ما رجعت البيت مشافتش حد و لا اتكلمت مع حد غير باسل.</p><p>وجد جريت ل تحت و كانت بتجري علي السلالم...</p><p>وجد(بصريخ): باسل!</p><p>كارما لفت بسرعة و لمحت وجد و هي بتقع من علي السلالم و جريت عليها.</p><p>كارما(بخضة): وجد يا وجد.</p><p>كارما(بعصبية): جيبوا دكتور بسرعة.</p><p>كارما: امل تعالي ساعديني.</p><p>وجد كانت مفتحة عينيها بضعف شديد مش قادرة تتحرك حاسة بكل حاجة و سامعة لكن مش بتتحرك.</p><p></p><p></p><p>كارما و امل مسكوا وجد و سندوها و عامر ساعدها و طلعوها اوضتها و نيموها ببطء علي السرير...</p><p>عامر: اتصل بباسل بيه؟!</p><p>كارما: لا لما نطمن عليها.</p><p>بعد فترة بسيطة جه الدكتور و بدأ يفحص وجد.</p><p>الدكتور: الحمد**** جت سليمة بس لازم تأخد بالها كويس اوي.</p><p>الدكتور: و لازم تعمل تحاليل و اشاعة.</p><p>كارما: ليه؟!</p><p>الدكتور: المدام حامل.</p><p>كارما اتصدمت و كانت مبسوطة اوي,عامر و امل بصوا ل بعض.</p><p>الدكتور: عن اذنكم.</p><p></p><p></p><p>وجد كانت نايمة بتعب علي السرير و بدأت تفتح عينيها و بصت لكارما.</p><p>وجد(بتعب): ايه؟!</p><p>كارما(بغمزة): ده باسل ده طلع سريع.</p><p>وجد(بعدم فهم,تعب): ايه مش فاهمة؟!</p><p>كارما: مبروك يا عروسة.</p><p>وجد(باستغراب): علي ايه يا بنتي؟!</p><p>كارما(بابتسامة): انتي حامل.</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد كانت بتتعدل و بعدها اتصدمت و رفعت رأسها ل كارما.</p><p>وجد(بصدمة): انا ايه؟!</p><p>وجد بتلقائية حطت ايديها علي بطنها و بصت ل كارما.</p><p>وجد(بدموع): يعني انا حامل؟!</p><p></p><p>كارما قعدت جمب وجد علي السرير و حطت ايديها علي كتفها.</p><p>كارما: ايوه الف مليون مبروك، تعالي نفكر في طريقة نقول بيها ل باسل.</p><p>وجد شردت في رد فعل باسل.</p><p>وجد: مش عارفة.</p><p>كارما(بغمزة): البسي فستان شيك كدة و جهزي عشاء حلو و.</p><p>وجد: بس انا ازاي حامل و معداش غير اسبوعين يعتبر؟!</p><p>كارما: مش قولتلك باسل ده سريع في كل حاجة.</p><p>وجد بصت ل كارما و حسست علي بطنها بفرحة و دموع.</p><p>كارما قعدت مع وجد طول اليوم و بعدها مشيت.</p><p></p><p>وجد كانت نايمة بتعب علي سريرها و بعد فترة سمعت صوت باب الاوضة بيتفتح و باسل بيدخل و قعد جمبها باس رأسها.</p><p>وجد(بكسل): حمدلله بالسلامة.</p><p>باسل: **** يسلمك يا حبيبتي. وحشتيني اوي.</p><p>باسل قرب من وجد و (لخيالكوا).</p><p>باسل: طمنيني عملتي ايه!؟</p><p>وجد(بضحك): وقعت من علي السلالم...</p><p>باسل(بصدمة): ايه؟!</p><p>وجد: هحكيلك بس قوم غير هدومك بس.</p><p>باسل(بقلق): لا احكيلي يا وجد.</p><p>وجد سندت علي باسل و قعدت علي السرير نص قعدة و حضنت باسل.</p><p></p><p>وجد: كنت نازلة علي السلالم و وقعت بس.</p><p>باسل: طب انتي كويسة فيكي اي حاجة؟! اتصل بالدكتور؟!</p><p>وجد: كارما جابت الدكتور و كشف عليا و قال.</p><p>باسل: قال ايه يا حبيبتي؟!</p><p>وجد(بخجل): قال اني حامل.</p><p>باسل: مين دي اللي حامل؟!</p><p>وجد(بفرحة): انا يا باسل.</p><p>باسل اتصدم و قام وقف بيحاول يستوعب و بعدها بص ل وجد و قعد يضحك و خدها في حضنه.</p><p>باسل: حبيبتي **** يخليكي ليا، مكنتش اعرف انه هيحصل بسرعة كدة.</p><p></p><p>وجد(بخجل): و لا انا. انا مبسوطة، مبسوط؟!</p><p>باسل: اكتر منك يا روحي، تسع شهور و هيشرفنا عيل نسخة منك.</p><p>باسل باس رأس وجد بفرحة و شالها و دخل بيها اوضة الملابس قعدها علي ترابيزة الاوضة.</p><p>باسل: اختاري هلبس ايه؟!</p><p>وجد: اممممم البس ده و ده.</p><p>باسل: طيب يا حبيبتي.</p><p>باسل غير هدومه لبس ترنج بيتي باللون الاسود...</p><p>باسل باس رأس وجد و شالها من خصرها و خرج ل بره نيمها علي السرير و نام جمبها.</p><p>وجد: ليه اللفة دي يا ابني؟!</p><p></p><p>باسل: بحبك تبقي معايا في كل لحظة.</p><p>وجد: بحبك.</p><p>باسل: انا اكتر.</p><p>باسل خد وجد في حضنه و شبك صوابعه مع صوابعها و باس ايديها,وجد بدأت تنام في حضنه و باسل فضل باصص عليها يتأملها في صمت.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند علي و ثريا...</p><p>علي كان قاعد مع صحابه بيضحكوا و بيشربوا سجاير و كحول...</p><p>ثريا كانت نايمة و بدأت تفوق و خرجت بره الاوضة كانت راحة المطبخ.</p><p>شاب(بسُكر): مين المزة دي يا علي؟!</p><p>علي لف و لمح ثريا و هي لابسة بيجامة قصيرة و قام بسرعة و راح ناحيتها...</p><p>ثريا(بخضة): ايه؟!</p><p>علي(بغضب): اقل من عشر ثواني الاقيكي اختفيتي من قدامي.</p><p></p><p></p><p>ثريا مكنتش مستوعبة اللي بيحصل لقت علي مسكها من دراعها بغضب و دخلها اوضتها و زقها في الارض.</p><p>علي قفل الباب عليها بالمفتاح و خرج ل صحابه.</p><p>علي(ببرود): امشوا و محدش يجي هنا تاني.</p><p>شاب2: في ايه يا عم مالك؟! و مين دي؟!</p><p>علي(ببرود): ملكش فيه و محدش يجي هنا تاني زي ما قولت...</p><p>صحاب علي بدأوا يخرجوا بعد ما بصوا ل علي بغضب و غيظ,علي قعد بتعب علي الكنبة.</p><p>ثريا خبطت علي الباب علي قام ببرود و فتح الباب ليها.</p><p></p><p>ثريا(بحدة): ممكن افهم ايه اللي عملته ده؟!</p><p>علي(ببرود): مش قولتلك مش عايز اسمع صوتك.</p><p>ثريا(بحدة): في ايه انا عارفة اني غلطت بس حد سألني حد اتكلم معايا حتى حد حاول يعرف حصل ايه، حكمتوا عليا.</p><p>علي(بصوت عالي): و هو ايه اللي ناقص علشان نفهمه؟! بنت و ضيعت شرفها بايديها و في الاخر اتجوزتي واحد يستر عليكي انتي مبسوطة مبسوطة.</p><p>علي(بصوت عالي): ردي عليا مبسوطة؟!</p><p></p><p>ثريا(بعياط و صريخ): لا مش مبسوطة. انا غلطت ايوه غلطت بس انا عمري ما لقيت حضن يحتويني و عمري ما لقيت حد بيقولي الصح و عمري ما لقيت حد بيهتم بيا و عمري ما لقيت حد بيسألني راحة فين و جاية منين و بعمل ايه عمري ما حد جه قالي عندك مشاكل ايه احلها ليكي عمري ما حد جه قالي عاملة ايه النهاردة عمري ما لقيت حد واقف في ضهري عمري ما لقيت حد سهر علشان انا تعبانة وقت ما احتاجت حد كلهم سابوني حد عائلتي و برضو انا معترفة اني غلطانة بس غصب عني افهموا كان غصب عني ذنبي ايه انه عشمني بالجواز و قالي كلام حلو و حب و استدرجني.</p><p></p><p>علي(ببرود): كل ده كدب كل ده كلام علشان خاطر تشيلي الهم من عليكي شوية. بس انتي في نظري و نظر المجتمع عاهرة باعت جسمها و حتى مأخدتش فلوس كانت بتودي...</p><p>علي(ببرود): معتقدش انه جبرك. و يلا غوري من وشي الواحد لما بيشوفك نفسه بتتسد.</p><p>علي ساب ثريا و طلع لاوضته قعد علي السرير بتعب,ثريا قفلت الباب و قعدت في الارض تعيط علي اللي هي وصلت ليه.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر.</p><p>كان الكل متجمع علي السفرة بيتعشي و نسيوا حد اسمه ثريا او بمعني اصح بيتناسوا.</p><p>ياسين: ايه اخبار الشغل يا يوسف في الشركة؟!</p><p>يوسف: كله تمام يا بابا متشغلش بالك. و صفقة باسل ماشية كويس.</p><p>ياسين: و انت يا منصف ايه اخبار المصنع؟!</p><p>منصف: العمال شغالة فيه متشلش هم انت.</p><p>ياسين: طيب.</p><p>ياسين: قصي متصلش؟!</p><p>نهلة: لا.</p><p>ياسين: استر يا رب.</p><p>احمد: مساء الخير.</p><p>نهلة: مساء النور متعرفش قصي فين يا احمد؟!</p><p></p><p>احمد: و انا هعرف منين؟! و كمان هو راجل اكيد يقدر يعتمد علي نفسه.</p><p>احمد: عن اذنكم.</p><p>ياسين: مش هتأكل؟!</p><p>احمد: لا اتعشيت بره.</p><p>احمد طلع لاوضته و دخل خد دوش و غير هدومه و خرج وقف في البلكونة و طلع تليفونه و اتصل بكارما.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>احمد: مساء الخير.</p><p>كارما: مساء النور. عامل ايه؟!</p><p>احمد: كويس و انتي؟!</p><p>كارما: الحمد****. ايه اخبار الشغل النهاردة؟!</p><p>احمد: ما هو بسببك يا هانم خسرت صفقة مهمة في الشغل.</p><p></p><p>كارما(بصدمة): بسببي انا؟!</p><p>احمد: لا امي.</p><p>كارما: امتي ده يا ابني؟!</p><p>احمد: لما جيتيلي المكتب الصبح.</p><p>كارما(باحراج): انت زعلان مني؟!</p><p>احمد: تؤ فداكي.</p><p>كارما(باحراج): شكرا.</p><p>احمد: قوليلي بقي ا...</p><p>سليم: كارما بتكلمي مين؟!</p><p>كارما(بتوتر): دي دي ناهد صاحبتي.</p><p>سليم(برفعة حاجب): طيب يا كارما بس مالك متوترة ليه؟!</p><p>كارما: مين قال كدة انا مش متوترة خالص.</p><p>سليم: طيب. انزلي للعشاء.</p><p>كارما: حاضر.</p><p>سليم: طيب.</p><p>سليم نزل و كارما كلمت احمد.</p><p></p><p></p><p>احمد: يلا روحي اتعشي انتي.</p><p>كارما: حاضر. استناك؟!</p><p>احمد: لا انا هنام تصبحي علي خير.</p><p>كارما: و انت من اهله.</p><p>احمد: باي.</p><p>احمد قفل مع كارما و بص للسماء و غمض عيونه و دخل اوضته قعد علي السرير بتعب و بدأ ينام...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند قصي.</p><p>قصي: ايوه ارفعوا دي ل فوق.</p><p>شاب: قصي هتفتتح امتي؟!</p><p>قصي: يومين.</p><p>شاب: **** معاك.</p><p>قصي: المعرض ده هيبقي حياتي كلها يا شهاب. و نجاح كبير ليا.</p><p>شهاب: و ليا يا عم متنساش اننا واحد.</p><p>قصي: طبعا.</p><p>قصي: عايز اكلم وجد...</p><p>شهاب: نفسي الاقي تفسير لحبك ل وجد دي.</p><p>قصي: اختي و اقرب واحدة ليا هي اللي بتفهمني.</p><p>شهاب: طيب يا خفيف كلمها.</p><p></p><p>قصي: هتكون نايمة و ممكن متردش عليا لاني مسألتش عليها بقالي اسبوعين يعتبر...</p><p>شهاب: زي ما بتحكيلي عنها قلبها طيب اكيد هترد.</p><p>قصي: ممكن تكون نايمة.</p><p>شهاب: يا عم جرب مش هتخسر حاجة...</p><p>قصي مسك تليفونه و اتصل بوجد مرة و اتنين.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت نايمة في حضن باسل و قلقت علي صوت الموبايل قامت ببطء من حضن باسل و مسكت الموبايل...</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد(بصوت واطي): ايه اللي فكرك بيا يا حيوان مكنت نسيتني؟!</p><p></p><p>قصي: آسف يا ست البنات.</p><p>وجد(بصوت واطي): هعديها المرة دي.</p><p>قصي: صحيتك من النوم؟!</p><p>وجد(بصوت واطي): مش مهم.</p><p>قصي: هو باسل جمبك؟!</p><p>وجد(بصوت واطي): اه بس نايم. خليك معايا هقوم من جمبه.</p><p>وجد باست رأس باسل و سابته و خرجت بره الاوضة.</p><p>وجد: ها يا حبيبي اتكلم.</p><p>قصي: ايه اخبارك مع باسل؟!</p><p>وجد: بخير.</p><p>قصي: عندي ليكي خبر حلو.</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>قصي: هفتتح المعرض بتاعي في يومين.</p><p>وجد: حبيبي فرحتلك اوي الف الف مبروك.</p><p>وجد: انت تستاهل.</p><p></p><p>قصي: انتي اهم حاجة عندي تبقي مبسوطة.</p><p>وجد: انا بخير. بس.</p><p>قصي: ايه؟!</p><p>وجد: انت لسة معرفتش صح؟!</p><p>قصي: معرفتش ايه؟!</p><p>وجد: انا عارفة انه مش وقته بس لاني عارفة انك غيرهم يا قصي و هتفكر بقلبك و هتحاول تسامحها صح.</p><p>قصي: هي مين يا وجد؟!</p><p>وجد بدأت تحكي اللي حصل ل قصي و هي خايفة من ردة فعله.</p><p>قصي(بدموع): يعني ثريا اتدمرت؟!</p><p>وجد: انا آسفة اني حكيتلك حاجة زي دي يا قصي بس لازم كنت تعرف انت اخوها و كمان.</p><p>قصي(بدموع): و كمان؟!</p><p></p><p>وجد: الكل اتخلي عنها مش عايزة انا و انت نبقي زيهم يا قصي.</p><p>وجد: هي غلطت بس هي ندمانة اينعم الندم مش هيرجع حاجة زي الاول بس **** بيغفر لعباده و بيسامح فلازم احنا كمان نسامح يا قصي...</p><p>قصي(بدموع): مكنتش اتخيل انا عارف انها بتحب السهر و بتكلم شباب بس مش توصل للدرجة دي.</p><p>قصي(بتأنيب): هو انا السبب يا وجد؟! اني مخدتش بالي منها و مهتمتش بيها زيك.</p><p>وجد: لا يا قصي هي غلطت.</p><p></p><p>وجد: متشيلش ذنب يا قصي. هي اينعم غلطت بس برضو مش عايزين نقسي عليها كفاية هما يا قصي.</p><p>وجد: هتتعدل.</p><p>قصي: و اللي اتجوزها ده اسمه ايه و لا مين؟!</p><p>وجد: ده واحد اسمه علي صاحب باسل اتفقوا هيتجوزها لفترة بس.</p><p>قصي: طيب. هبقي اعزمها علي الافتتاح.</p><p>وجد: بعيدا عن ان الدنيا هتولع بس انا معاك. قصي متكتمش في نفسك و متخلنيش احس بالذنب.</p><p></p><p>وجد: خليك عاقل و اهدي و متتعبش قلبك. انا حكيتلك لانك اخوها و كان لازم تعرف و مش نخبي عليك.</p><p>قصي: طيب يا حبيبتي روحي انتي لباسل علشان ميصحاش من النوم ميلاقكيش.</p><p>وجد: طيب خلي بالك من نفسك و لو حسيت بتعب تتصل بيا فاهم. حتى لو الساعة كانت كام.</p><p>وجد: **** معاك يا حبيبي بحبك.</p><p>وجد قفلت مع قصي و هي خايفة عليه و انه ممكن يتعب,وجد قامت و لفت اتخضت لما لقت باسل و كانت هتقع بس مسكت في باسل.</p><p>باسل: كنتي بتكلمي مين؟!</p><p></p><p>وجد: خضتني يا باسل. كنت بكلم قصي.</p><p>باسل: هو حبكت يعني دلوقتي؟!</p><p>وجد: يا حبيبي هو اتصل و كان بقالنا اسبوعين مش بنتكلم كويس فاتكلمنا.</p><p>باسل سند وجد علي ضهر الكنبة و هي حطت ايديها علي كتفه و قربت منه.</p><p>وجد(بابتسامة): هقولك للمرة المليون بيبقي شكلك حلو اوي و انت لسة صاحي من النوم.</p><p>باسل باس وجد جمب شفايفها و باس رأسها.</p><p>باسل: و انتي حلوة في كل الحالات.</p><p>وجد(بفرحة): مش مصدقة لغاية دلوقتي اني حامل انا مبسوطة اوي.</p><p></p><p></p><p>وجد(بفرحة): لسة عايزة اقول لماما و بابا و جدو و عمو و مرات عمو و قصي و احمد و كارما و طنط و سليم و نرمين و ليلي و خديجة و ثريا و مين تاني اممم.</p><p>وجد: مين تاني يا باسل؟!</p><p>باسل: ده كله مش كفاية يعني.</p><p>وجد: حاسة اني نسيت حد.</p><p>وجد: اه رانيا.</p><p>باسل: هتقولي لخدامة يعني؟!</p><p></p><p>وجد: تؤ رانيا متعتبرش خدامة. رانيا معايا من ساعة ما اتولدت مامتها كانت بتشتغل معانا و بعد ما هي توفت هي شالت مكانها و انا و هي صحاب علطول و من نفس السن يعتبر.</p><p>وجد: الحمد**** ان جدو وافق انها ترجع للشغل تاني.</p><p>باسل: ما تبطلي رغي شوية و تيجي نطلع فوق.</p><p>وجد(برفعة حاجب): هنعمل ايه؟!</p><p>باسل: هنام.</p><p>باسل مسك ايد وجد و طلعوا لاوضتهم و نيمها علي السرير و لف نام جمبها.</p><p>وجد: مالك يا حبيبي؟!</p><p>باسل: تعبان شوية.</p><p></p><p>وجد: الف سلامة عليك.</p><p>وجد قامت و مالت علي باسل و باست رأسه و حاوطت رأسه بين ايديها.</p><p>وجد: بحبك...</p><p>وجد: و لو كان ضغط في الشغل فمعلش يا حبيبي فترة و هتعدي.</p><p>وجد: يلا غمض عيونك و نام يا حبيبي و انا جمبك اهو.</p><p>وجد حضنت باسل جامد و باسل كان مستمتع بحضنها و غمض عيونه و نام.</p><p>وجد(لنفسها): وعدتك اني هعوضك عن امك و اخوك و باباك يا باسل و اتمني فعلا اني اكون بعوضك عن حضنهم عن كلامهم عن امانهم.</p><p></p><p>وجد(لنفسها): بحبك اوي **** يخليك ليا...</p><p>عند قصي...</p><p>قصي قفل مع وجد و قعد يبص علي المعرض و بدأ يحس بنغزة في قلبه حط ايده علي قلبه بتعب.</p><p>قصي(بوجع): آآه.</p><p>شهاب: ايه يا عم الحبيب خلصت مع القمورة؟!</p><p>قصي: اه.</p><p>شهاب: ايه الاخبار؟!</p><p>قصي(بوجع): بخير الحمد****.</p><p>شهاب: مالك ماسك قلبك كدة ليه انت حاسس بأيه؟!</p><p>قصي(بوجع): نغزة بسيطة متخافش.</p><p>شهاب: طب نروح للدكتور؟!</p><p>قصي: لا مفيش داعي. يلا نقوم نشوف الشغل في المعرض.</p><p></p><p>شهاب: يا ابني ارحم نفسك شوية.</p><p>قصي: قدامي.</p><p>قصي و شهاب قاموا و بدأوا يشرفوا علي اخر اللمسات اللي في المعرض.</p><p>شهاب(بخضة): قصي!</p><p>قصي وقع في الارض مغمي عليه شهاب قرب منه بقلق و قعد يهزه.</p><p>شهاب: قصي يا قصي رد يا ابني فتح عينك...</p><p>شهاب(بصوت عالي): اتصلوا بالاسعاف بسرعة.</p><p>بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا قصي المستشفي و دخلوه اوضة الطوارئ.</p><p>شهاب(بقلق): يا رب.</p><p>بعد فترة خرج الدكتور من اوضة قصي.</p><p>دكتور: الحالة حرجة.</p><p></p><p>شهاب: طب طب هيفوق يعني هو كويس هيعيش؟!</p><p>دكتور: ان شاء ****. في ممرضة هتفضل تشرف عليه طول اليوم متخافش انت.</p><p>شهاب: طيب.</p><p>شهاب: يعني مفيش ضرر صح؟!</p><p>دكتور: ان شاء **** خير متقلقش...</p><p>شهاب: طيب.</p><p>شهاب قعد و جت الممرضة قعدت في اوضة قصي علشان لو حصل اي تطور او اي تغير في حالته.</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>عند نرمين.</p><p>نرمين كانت نايمة بعمق في السرير بتاعها في بيتها و حست بانفاس حد علي كتفها و وشها فتحت عينيها ببطء و بصت وراها.</p><p>نرمين اتخضت و بدأت تصرخ وترجع لورا.</p><p>نرمين(بصريخ): انت بتعمل ايه هنا؟!</p><p>شاب(بسخرية): مش فكراني؟!</p><p>شاب: طلعتلك من السجن يا روح امك و جاي علشان اقتلك.</p><p>نرمين(بخوف): لو قربت مني متعرفش هيحصل فيك ايه و اللي حصل زمان هيحصلك تاني و ممكن يوصل لموتك.</p><p></p><p>شاب: يلا نادي علي سليم نادي علي باسل. ده انا روحي كانت هتطلع علي ايد الكلب سليم.</p><p>شاب(بغل): هقتلك و هخليهم يتحسروا عليكي.</p><p>نرمين(بحدة): لو ممشتش من هنا سليم هيعمل اللي عمله قبل كدة مليون مرة و بدل ما هيبقي حبس كام سنة هيبقي اعدام او مؤبد...</p><p>شاب(بغل): انا جيت احذرك اني بقيت موجود احذري مني.</p><p>شاب(بغل): و بلغي باسل و سليم اني رجعت و مش هرحم حد فيكوا.</p><p></p><p>نرمين كانت بتتنفس بصعوبة و الشاب ده مشي من قدامها بسرعة و هي اترمت علي السرير.</p><p>نرمين كانت بتعيط و مش قادرة تأخد نفسها.</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا باسل.</p><p>باسل: حبيبتي انا نازل.</p><p>وجد: طيب و انا هروح للقصر.</p><p>باسل: مش قولت مفيش خروج من هنا لمدة شهر.</p><p>وجد: يا باسل يا حبيبي.</p><p>باسل: كسري كلامي كسري.</p><p>وجد: بسولة.</p><p>باسل(برفعة حاجب): ايه بسولة دي يا بت اتعدلي؟!</p><p>وجد حضنت باسل من خصره و هو ابتسم و باس رأسها.</p><p>باسل: ضعفت خلاص.</p><p>وجد ضحكت و هي في حضن باسل و باسل شدد عليها و هي في حضنه.</p><p>باسل: فطرتي؟!</p><p>وجد: اه.</p><p></p><p></p><p>باسل: خلاص انزلي انتي انا هستني سليم هيعدي عليا.</p><p>وجد: طيب يا حبيبي.</p><p>وجد باست خد باسل و سابته و جريت علي اوضة الملابس تغير هدومها.</p><p>وجد لبست فستان اسود ب ¾ كم لغاية بعد الركبة ضيق و محدد جسمها و فوقه بالطو باللون الاحمر لغاية قبل الركبة بشوية بكم و الزراير باللون الدهبي و لبست صندل بكعب باللون الدهبي و رفعت شعرها ديل حصان و اختارت شنطة يد باللون الاسود و حطت ميكب خفيف جدا و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p></p><p>وجد خرجت لقت باسل في ايده ملف و بيقرأ فيه.</p><p>وجد: انا نازلة يا حبيبي.</p><p>باسل: طيب.</p><p>وجد بصت ل باسل قبل ما تنزل و خرجت بره البيت و لقت عربية بسواق مستنياها ركبتها و كانت راحة ناحية القصر.</p><p>-بعد فترة.</p><p>باسل كان قاعد في الفيلا مع سليم بيتكلموا و تليفون باسل رن.</p><p>الخط اتفتح...</p><p>باسل: الو مين؟!</p><p>موظفة: حضرتك استاذ باسل الانصاري؟!</p><p>باسل: ايوه مين معايا؟!</p><p>موظفة: مدام وجد الصياد زوجة حضرتك جت في حالة اجهاض في مستشفي...</p><p></p><p>باسل اتصدم و وقع منه التليفون و سليم بصله باستغراب</p><p></p><p></p><p>انتظرو القادم وشكرا.......</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ابيقور, post: 42885"] اهلا وسهلا ومرحبا ف السلسة الثانية من قصتنا النور والكابوس..... يتبع... الجزء الاول وجد حطت ايديها في جيب الجاكت و بصت لباسل بابتسامة. فجأة حصل ضرب نار علي عربيتهم. وجد(بصريخ): باسل! باسل راح لوجد شدها لحضنه و وقعوا علي الارض. باسل: مترفعيش رأسك. وجد(بخوف): مين دول؟! -دقيقة و كان ضرب النار انتهي و سمعوا صوت حد ركب العربية و مشي. وجد: ايه؟! باسل: مشيوا. متخافيش. باسل قام وقف و مد ايده لوجد و وجد مسكت في ايده و قامت. وجد: مين دول؟! باسل: زي ما ليكي اعداء انا ليا اعداء بس اعدائي بيحبوا الاول يحذروني بطريقتهم. وجد: و ليه كدة؟! باسل: حبيبتي متشغليش بالك. باسل باس رأس وجد و بص علي العربية و طلع تليفونه اتصل بحد. وجد: ايه؟! باسل: طلبت اوبر لينا، هاتي ايدك. وجد: هننزل ازاي؟! باسل: متخافيش يلا هاتي ايدك. باسل مسك ايد وجد و نزلوا من علي التل و وجد كانت هتتزحلق باسل شالها من خصرها و نزلها الارض. باسل: انا منتظر يوم كتب الكتاب بفارغ الصبر. وجد(بخجل): و انا كمان. باسل(بابتسامة): مهونة عليا حاجات كتير يا وجدي. وجد: حاسة ان **** بيعوضني بيك عن كل حاجة في حياتي. بعد فترة جت اوبر و باسل و وجد ركبوا العربية. وجد: هنزل انا ابقي اكلمك بكرة. باسل: طيب قبل ما انام هكلمك اطمن عليكي. وجد: مفيش داعي انا هنام علطول. باسل حضن وجد و باس خدها و وجد نزلت. باسل: اطلع علي(). عند وجد... وجد. طلعت اوضتها بتعب و قلعت الجاكت بتاعها و قعدت علي الكنبة بتعب و رجعت رأسها بتعب. وجد بعد فترة قامت دخلت الحمام خدت دوش دافئ خرجت تغير هدومها... وجد لبست بيجامة بيتي عبارة عن قطعة واحدة علي شكل دب باللون الاسود في ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و حطت مكياچ خفيف. وجد طلعت علي السرير و مسكت اللاب توب و بدأت تتفحص كذا حاجة عليه. عند باسل... باسل وصل لبيت سليم و نزل لقي مريم قاعدة علي الكنبة اللي في الجنينة. باسل: لسة صاحية؟! مريم: شايفني نمت؟! باسل نام علي رجل مريم و غمض عينه,مريم بدأت تملس علي شعره بهدوء. مريم: اللي واجع قلبك. باسل(بتنهيدة): انتي عارفة. مريم: انسي... باسل(بتنهيدة): تعبان اوي. حاسس ان ورايا حاجات كتير لازم اعملها و لازم امثل اني كويس و بخير. مريم: علفكرة نرمين كلمتني و حكتلي اللي حصل مش محتاج تخبيه عني... مريم: و لما تتجوز و وجد و تعيش معاها هتنسي كل حاجة هتنسي تعبك هنبقي احنا بندور عليك من كتر ما انت مش معانا و معاها هي. باسل: مش للدرجة دي غلاوتها من غلاوتكم. مريم: انا مبسوطة انك خلاص بتحب و بتتحب. و لما شوفتها حسيت فيها روح حلوة جميلة **** يجمعكم في بيت واحد... مريم باست رأس باسل و باسل بص ليها بصة هي فهمتها و بصتله بتحذير. مريم: اطلع نام و ارتاح. تصبح علي خير. باسل: طيب و انتي من اهله. باسل طلع لاوضته و طلع تليفونه اتصل بحد. باسل: ايه الاخبار عندكوا؟! حارس: كله تحت السيطرة يا باسل بيه، نرمين هانم مع سليم بيه في المستشفي و الحراس حوالين الاوضة و حوالين المستشفي محدش هيقدر يقرب ليهم. باسل: طيب. باسل قفل مع الحارس و قلع الكوتشي بتاعه و نام من كتر التعب اللي في جسمه... -في الصباح الباكر... عند كارما. كارما كانت صاحية من نومها و متغاظة من احمد و عايزة موبايلها و اشترت تليفون مؤقت. كارما(بغيظ): اشوف فيك يوم. تليفونها رن... كارما: انا مودتش حد الرقم ايه ده مين؟! الخط اتفتح. كارما: الو. احمد: قولت لازم ابارك علي التليفون الجديد. كارما(بصدمة): انت ازاي عرفت؟! احمد: عرفت من مكان ما عرفت بقي انتي مالك. كارما(بغيظ): ايوه يعني عايز ايه؟! احمد: رخامة. كارما(بغيظ): تصدق انك حيوان. احمد: بس طلعتي بتعرفي تتصوري. كارما(بصدمة): انت اتفرجت علي الصور؟! فتحت التليفون؟! احمد: هو مسموحلك انتي بس يعني. كارما(بدموع): بس انا بنت. احمد: و هو المبدأ بيتجزأ؟! كارما(بدموع): اه. كارما(بدموع): اقفل. احمد: استني استني متخافيش مفتحتش تليفونك. كنت بهزر. كارما(بدموع): بجد! احمد: اه. كارما: جبت رقمي منين؟! احمد: مش مهم بطريقتي الخاصة بقي. كارما: طب ايه رأيك نقابل بعض و ننسي خلافتنا و تبقي قعدة صلح و محدش يكلم التاني بعد كدة. احمد(بلامبالاة): بعيدا عن اني مش عايز اقابلك بس برضو عايز اخلص من زنك و قصة ******* اللي دخلتيني فيها دي... الباب خبط و باسل دخل. كارما(بخضة): باسل! باسل: في ايه يا حبيبتي؟! مخضوضة كدة ليه؟! كارما(بتوتر): ها لا ده يعني علشان بقالي كتير مشوفتكش، وحشتني. كارما قامت حضنت باسل و باسل باس رأسها. باسل: كنتي بتكلمي مين؟! كارما(بتوتر): ده ده. باسل: غيرتي تليفونك امتي و ليه؟! ردي يا بنتي متوترة كدة ليه؟! كارما: موبايلي اتكسر فغيرته و كنت بكلم واحدة صاحبتي و غيرته امبارح. كارما: هو سليم تحت؟! باسل: لا مش تحت في مشوار مهم هو و نرمين و هيرجعوا يوم كتب الكتاب. كارما: طيب، قولي هي العروسة حلوة؟! باسل: احلي منك. كارما(بغيظ): يا سلام و هو في احلي مني اصلا؟! باسل: ايوه في هي. كارما(بغيظ): كدة يا باسل طيب اتفضل اطلع بره. كارما(بتوتر): احم اقصد يعني اطلع بره علشان اغير انت رفعت حاجبك كدة ليه متخوفنيش يا عم. باسل: انتي هتشوفيها و هتحكمي بنفسك. كارما: طيب يا اخويا لما نشوف، و برضو انا احلي. باسل: طبعا طبعا انتي بتقولي ايه؟! طيب يلا انزلي علشان هنروح للصايغ. كارما: هتشتروا الشبكة؟! باسل: ايوه. كارما: هأجي هأجي طبعا. باسل: طب يلا اجهزي. باسل خرج من اوضة كارما و سابها تلبس و اتصل ب وجد... الخط اتفتح. وجد(بنوم): الو. باسل: حبيبتي انتي لسة نايمة قومي يلا. وجد(بنوم): هي الساعة كام؟! باسل: الساعة 10. وجد(بنوم): لسة فاضل ساعتين علي المكتب، انت بقي عايز ايه؟! باسل: انتي ناوية تروحي المكتب؟! وجد(بنوم): اه يا باسل. باسل: وجد انا كلمت مامتك و جدك و هأخدك و نشتري الشبكة. وجد: انا بثق في رأيك. وجد كانت بدأت تقوم من علي السرير و بتتمطع... باسل: و ****؟! وجد مش ناقصة هي اجهزي هعدي عليكي انا و ماما مريم و بالمرة اعرفك علي كارما. وجد: يا باسل انا. باسل: هعدي عليكي الساعة واحدة يا وجد الاقيكي جاهزة. وجد(بضيق): حاضر. باسل قفل مع وجد و وجد قعدت تدبدب في الارض. وجد: مصحيني من النوم علشان الشبكة. وجد لقت الباب اتفتح فجأة وجد اتخضت و اتزحلقت و وقعت علي الارض. وجد(بوجع): منك *** ياللي كنت السبب. ماجدة: حبيبتي انتي كويسة؟! وجد: طبعا طبعا. ايه بقي؟! ماجدة: باسل كلمني علشان الشبكة بصي بقي يا حبيبتي. عايزاكي تنقي حاجة فخمة كدة تليق بوجد الصياد و خطيبة باسل الانصاري. وجد: هو فيها ايه يعني اني وجد الصياد ما انا بنت و عروسة عادي يعني. و فيها ايه اني خطيبة باسل ما هو شاب زي اي شاب. ماجدة: اسمعي كلامي و انتي ساكتة... وجد(بضيق): حاضر. ماجدة: هروح البس. وجد: لا هأخد ولاد عمي روحي انتي شوفي الحفلة. ماجدة: لا هأجي. وجد: يا امي يا حبيبتي هنروح نختار الشبكة و نرجع علطول مش محتاجة هي فرح و ليلة. و كمان انا ورايا شغل فاطلعوا من دماغي. وجد قامت من الارض و دخلت الحمام خدت دوش لمدة طويلة و خرجت و في فوطة حوالين جسمها و لفت شعرها بفوطة تانية. وجد كانت لسة بتفكر هتلبس ايه و مسكت تليفونها و اتصلت بحد... الخط اتفتح. احمد: هو انا اتجوزتك و نسيتك افهمي يا وجد مش بطيقك. وجد(ببرود مصطنع): مش مهم المهم دلوقتي منظر عائلة الصياد قدام عائلة جوزي. وجد(ببرود): تعالي هنروح تجيب الشبكة انت و قصي و ثريا هتبقوا معايا. وجد(ببرود): لو عايزين الصفقة بتاعتكوا تكمل. احمد: ده تهديد يا بنت الصياد؟! وجد: اعتبره زي ما انت عايز. وجد قفلت مع احمد و رمت موبايلها بعصبية علي الترابيزة. وجد: كلكم مرضي. وجد اختارت فستان ليها و بدأت تلبسه. وجد لبست الفستان ده و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت كام خصلة من شعرها علي وشها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها و اختارت شنطة باللون الاسود في احمر. وجد خرجت بره اوضتها و راحت لاوضة ثريا و خبطت الباب. ثريا فتحت و كانت عرقانة و متعصبة. وجد: خير مالك؟! ثريا: ملكيش فيه، انجزي شوفي عايزة ايه؟! وجد: البسي هدومك و انزلي هروح اجيب شبكتي. ثريا(بعصبية): قاصدة تعصبيني صح؟! ردي. وجد(بهدوء): ثريا انتي بنت عمي و حتى لو مفيش قبول ما بينا كدة حاولي تتقبليه حتى علشان منظر العائلة قدامه. و منظر ابوكي و امك و طبعا انتي يهمك اسم العائلة و و. قومي يا شطورة البسي هدومك و هستناكي تحت. وجد سابت ثريا و نزلت لتحت لقت قصي بيأكل. وجد(بتعب): قصي. قصي: مالك؟! وجد(بتعب): حقيقي تعبت من اخواتك دول. قصي: ده الطبيعي يا وجد. وجد: اوف طيب. وجد: قوم البس هروح اجيب الشبكة. قصي: مش المفروض امك. وجد: يا ابني دي عايزاه يشتريلي كل المحل يا ابني، قوم البس علشان نروح... قصي: طيب يا حبيتي اهدي انتي. نهلة: ايه يا عروسة ايه اخبارك مع عريسك؟! وجد: حلوة اوي يا مرات عمي عقبال ثريا. نهلة: بصي يا بنت ماجدة تحترمي نفسك و تبعدي عن بنتي خالص. وجد: كدة كدة هبعد لما نتجوز انا و باسل. نهلة: هتريحيني من قرفك. وجد: شكرا. ثريا(بضيق): انا جاهزة. وجد: قمر يا اخواتي. تليفون وجد رن... وجد: ماما فين جدو؟! ماجدة: راح مع يوسف و عمك منصف الشغل. وجد: طيب يلا يا قصي. يلا يا ثريا. قصي: انا جيت يا قمر انتي. التلاتة خرجوا بره القصر وجد لقت باسل واقف مستنيها قدام العربية. باسل اول ما شاف وجد قلع النظارة بتاعته و فضل باصص ليها لغاية ما وقفت علي بُعد بسيط منه. باسل(بحب): هو في كدة؟! باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها. في العربية... كارما: شكلهم حلو اوي يا ماما. مريم: فعلا يا حبيبتي **** يهديهم و يخليهم لبعض. باسل: اهلا يا قصي اهلا يا انسة ثريا. قصي: اهلا بيك يا باشا. باسل: تسمحي تركبي معايا يا وجد. وجد: طيب. قصي: بعتينا من اول قلم. وجد(بضحك): قصي. قصي: يلا يا ثريا. قصي خد ثريا و ركبوا عربية تانية و باسل فتح باب العربية لوجد و وجد ركبت العربية. وجد: مساء الخير... مريم: مساء النور يا حبيبتي. كارما(بحماس): انتي وجد صح صح؟! وجد(بضحكة بسيطة): ايوه انا. كارما: طلع عندك حق يا باسل دي طلعت جامدة و احلي مني. وجد بصت لباسل بصدمة. باسل(باحراج): بذمتك يا كارما انا قولت جامدة. كارما: الصراحة دي تزويدة من عندي. اصل الصراحة انتي جامدة. وجد ضحكت هي و كارما و مريم كانت طول الطريق باصة لوجد. باسل: امي. مريم: نعم يا حبيبي. باسل: متكلمتيش انتي و وجد. مريم: هي البت كارما مودياني فرصة. كارما: قصدك ايه ها قصدك ايه؟! قصدك اني رغاية. باسل: بت هضربك. تليفون وجد رن، الخط اتفتح. وجد: الو انت فين؟! احمد: متزفت نازل ابعتيلي الموقع. وجد: طيب اقفل. وجد: لو سمحت يا باسل ابعتلي العنوان اللي احنا رايحينه. باسل: اشمعنا؟! وجد: علشان ابعته لاحمد ابن عمي و يجي. باسل: طيب. باسل بعت العنوان لوجد و وجد بعتته لاحمد. -بعد فترة... باسل وقف قدام محل مجوهرات كبير و مشهور و الكل نزل من العربية و قصي و ثريا. باسل: ادخلوا ادخلوا. وجد كانت داخلة بس لقت باسل بيشدها لحضنه و مشي معاها... وجد(برفعة حاجب): باسل انت واعي للي بتعمله الناس هتتكلم. باسل: و انتي عاملة حساب للناس ليه سيبي اللي يتكلم يتكلم مهما بتعملي الناس بتتكلم فمتشغليش بالك بالناس. باسل: و كمان حد يبقي مع باسل و يهمه اي حد تاني. الاتنين دخلوا و صاحب المحل رحب بيهم جدا و قعدهم... باسل: جون عايزك تعرض اغلي و احسن حاجة عندك زي ما اتفقنا. جون: اكيد من عينيا. وجد و قصي بصوا لبعض و ضحكوا جامد. وجد(و هي بتضحك): بعتذر بعتذر. باسل(بحدة و همس): ممكن افهم كنتي بتضحكي علي ايه؟! وجد(بضحك و همس): كلامه مكسر اوي و طريقته مضحكة. باسل(بحدة و همس): طب اهدي. ثريا: احمد. كلهم بصوا مكان ما ثريا بتبص لقوا احمد داخل. كارما(لنفسها): انا عايزة ارجع، انا قولت اه عايزة اقابله بس لا مش بالسرعة دي. وجد قامت حضنت احمد و اتكلمت بهمس. وجد(بهمس): احنا مش في البيت اتعامل حلو. احمد(بهمس): محدش قالك اني عيل صغير. وجد(بهمس): ولاد الحلال كتير و قالولي. قصي: عامل ايه؟! احمد: كويس. احمد قعد معاهم و بص لقي كارما موجودة غمز ليها من غير ما حد يأخد باله. جون: بصي حضرتك دي افضل نوعية لسة جاية ليا من سويسرا. وجد: ممكن الدهب؟! كارما: اختاري يا وجد خاتم الماظ حلو كلهم شيك اوي ممكن اساعدك. وجد: لا انا عايزة دهب اساسا الشبكة معروف انها دهب و كمان انا عايزة البس دبلة دهب زي بقية البنات و لا ايه يا باسل؟! باسل: براحتك يا حبيبتي. جبلها اللي هي عايزاه يا جون. جون: امرك يا باسل بيه. مريم: و نعمة التربية. وجد: تعالي يا باسل. وجد: ايه رأيك في الخاتم الشيك ده. باسل: براحتك اللي انتي عايزاه اشتريه. وجد: طيب هختار ده. تعالي شوف يا قصي. قصي: انا متأكد من ذوقك. قصي: لا شياكة بس انا رأيي ده. وجد: اممم السادة حلو. وجد لبست الخاتم في ايديها و بدأت تشوف شكلهم و اختارت السادة. وجد اختارت محبس لباسل و باسل باس خدها قدامهم كلهم. وجد(بخجل): بس بقي. مريم: هما دول بس يا وجد؟! وجد: ايوه يا طنط. مريم: لا يا حبيبتي مينفعش. اشتري انسيال او سلسلة. وجد: بس انا عندي كتير مش محتاجة الحمد****. باسل: هديتي انا غير الكل يا وجد. وجد: طيب. وجد: ممكن اشوف السلاسل الفضة اللي عندك. ثريا: فضة! كارما: ليه يا بنتي فضة؟! احمد: هي بتحب الفضة هنمنعها يعني. كارما: براحتك يا وجد يا حبيبتي. وجد اختارت سلسلة فضة شيك عبارة عن سلسلتين في بعض واحدة طويلة و التانية قصيرة علي شكل فراشة. وجد: كدة تمام. باسل: جون حسابهم. باسل: حبيبتي لو عايزة حاجة تاني قولي. وجد: لا كدة حلو. باسل اشتري اللي وجد اختارته و خرجوا من المحل. احمد: همشي. باسل: استنوا هنتغدي في مكان. مريم: لا يا حبيبي اخرج انت مع وجد لوحدكم. وجد: لا يا ريت لو تكونوا معانا. كارما: يلا يا ماما يلا... باسل: انا هروح بايه يا لمضة انتي؟! كارما: اوف بقي. قصي: ممكن احمد يوصلهم بعربيته لو معندكش مانع. وجد: ايوه فكرة ها يا احمد؟! احمد: طيب معنديش مانع. مريم: يا ابني بلاش علشان منتعبكش. احمد: لا عادي اتفضلوا... كارما و مريم ركبوا مع احمد و كارما و احمد بيبصوا لبعض كل شوية... وجد: قصي خد ده معاك. طلعه اوضتي. قصي: تمام يا حبيبتي يلا باي. ثريا(بضيق): Enjoy. قصي و ثريا ركبوا عربية قصي و رجعوا القصر. وجد(بشهقة): ايه يا ابني؟! وجد: في ايه يا باسل؟! باسل: يقول حبيبتي بتاع ايه و لما هو يقولك حبيبتي انا اقولك ايه!؟ وجد: انا و قصي متعودين علي بعض و علي كدة من زمان فعادي. باسل: و النبي؟! المحه بس قريب منك يا وجد هقتلك. وجد: اهون عليك؟! باسل: شغل دلع الستات ده بقي. طب اتدلعي لما تكوني مراتي طب. باسل قرب من وجد و مال علي وشها وجد كانت هتضربه بس اتفاجأت لما قرب من ودانها و همس. باسل: لو لفيتي العالم ده كده مش هتلاقي حد يخاف عليكي قدي، انتي هتبقي مراتي يا وجد لازم احافظ عليكي. باسل باس رأس وجد و ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق... -في مكان تاني... عند نرمين و سليم... نرمين: صباح الخير. سليم: صباح النور. نرمين: انت كويس؟! سليم: ايوه متقلقيش. نرمين: طب تعالي نتمشي شوية في جنينة المستشفي. سليم: تعالي. نرمين سندت سليم و خرجت هي و هو يتمشوا في الجنينة. نرمين: رغم اللي في وشك ده و جسمك بتمشي بوقار. سليم: لاني مش اي حد انا سليم المهدي. نرمين: اشهر من نار علي علم. سليم: حبيبي يا ابو صلاح... نرمين: سليم. سليم: نعم. نرمين: عمرك حبيت؟! انا كتير شوفت ليك علاقات زي باسل كدة بس خلاص باسل هيتجوز و انت؟! سليم(بضحك): سليم المهدي يتجوز مين سعيدة الحظ دي. سليم: متخافيش يا اختي انا اموت عازب بدل ما اموت كافر لو اتجوزت. نرمين: لا و ****؟! قصدك ان الستات وحشة؟! سليم: مش القصد انا اقصد الستات المصرية. نرمين: تصدق انك حيوان و انا غلطانة اني ماشية معاك. نرمين كانت هتمشي سليم مسك ايديها و قعدوا علي كرسي في الجنينة. سليم: اديني فرصة طب. نرمين: ها اخلص؟! سليم: مفيش احلي و لا اجدع من الست المصرية بس نكدين نكد. نرمين: اولا بقي لو الستات المصرية نكدية فكل الستات نكديين. سليم: ما انتي مروحتيش باريس او روسيا و شوفتي المزز اللي هناك. نرمين: هما دول ستات. ده انت عينك زايغة مش عارفة مصحباك علي ايه؟! سليم: فاكرة؟! نرمين: فاكرة ايه؟! سليم: اتعرفنا ازاي علي بعض. نرمين(بابتسامة): ايوه. نرمين: كنت انت و باسل بتلعبوا علي العجلة بتاعتكوا و انا كنت قاعدة بعيد بعيط سيبتوا العجلة و جيتوا قعدتوا جمبي و قعدتوا تتكلموا معايا و تضحكوني و اشتريتوا ليا شيكولاتة. عمري ما كان ليا صحاب بس من ساعتها و انت كنتوا اغلي حاجة في حياتي و مش هرتاح الا و انا شايفاكوا عرسان... سليم: و ان مش هرتاح الا لما اشوفك جموسة كبيرة في الكوشة. اقصد عروسة طبعا. نرمين: يا رخم المشكلة مش عارفة اضربك فين ده انت متكسر... سليم: بس صحتي حديد. نرمين: شايف نفسك اوي. سليم: طبعا. سليم حط دراعه علي كتف نرمين و باس خدها و قعدوا يتكلموا كتير مع بعض... -في مكان تاني. عند احمد. كانوا راكبين العربية و مفيش حد بيتكلم كانوا هاديين جدا. مريم: بتشتغل ايه يا احمد؟! احمد: رجل اعمال. مريم: بسم **** ما شاء ****. **** يحفظك. احمد: شكرا. كارما كانت قاعدة علي موبايلها و مش عايزة تبص لاحمد تاني. فجأة احمد فرمل العربية مرة واحد و كارما اتخبطت. مريم(بخضة): في ايه؟! كلهم بصوا قدامهم و فتحوا عينيهم من الصدمة. الجزء الثاني فجأة احمد فرمل العربية مرة واحدة و كارما اتخبطت. مريم(بخضة): في ايه؟! كلهم بصوا قدامهم و فتحوا عينيهم من الصدمة. كارما: ننزل نساعده. مريم: ايوه. احمد: اهدوا. ممكن يبقي كمين. كارما: و انت هتسيبه كدة، انا هنزل اساعد الراجل ده. كارما فتحت الباب و نزلت... احمد(بغضب): الطفلة. احمد: خليكي هنا يا مدام مريم. احمد نزل بسرعة ورا كارما بعد ما خد سلاحه و لقي شخص هيضربها علي رأسها ضرب عليه نار... كارما(بصريخ): عاااااااا. الشخص اللي كان مرمي علي الارض قام و خد كارما ناحيته و حط سكينة علي رقبتها. شخص: بص يا حلو خطوة كمان و هقتلك الحلوة، كل واحد كدة يطلع اللي في جيبه... احمد(بسخرية): ايه يا ****؟! ننزل نساعده ننزل نساعده... احمد(لنفسه): اصبري عليا. شخص: اخلص يابا. في شخص نزل مريم و بدأ يفتشها. شخص: انجز و لا اقتلها ليك. كارما كانت مغمضة عينيها و بتعيط بصمت فجأة سمعت ضرب نار و الشخص اللي وراها بِعد عنها,احمد في اقل من لحظة ضرب نار علي الشخص اللي بيفتش مريم. كارما(بصدمة): انت قتلتهم؟! احمد(بحدة): كلمة كمان و هقتلك يا كارما. قدامي. احمد مسك كارما من دراعها بغضب و راحوا ناحية مريم اللي حضنت كارما... احمد: نلحق نمشي بقي و لا ايه؟! كارما: انت ازاي عملت كدة؟! و كمان البوليس و. احمد: نمشي من هنا و بعدها نتكلم مش ناقصة هي. التلاتة ركبوا العربية و احمد بدأ يسوق... مريم: يا ابني فعلا هتعمل ايه في البوليس و. احمد: متقلقيش يا مدام مريم انا هتصرف و هحل الموضوع ده. احمد بص لكارما من تحت لفوق و راح ناحية بيتهم... مريم: مش عارفة اشكرك ازاي يا ابني؟! احمد: ده واجبي حضرتك. حمدلله بالسلامة. مريم: طب ما تخش تشرب حاجة. احمد: لا مرة تانية شكرا. مريم: شكرا يا احمد. احمد: مفيش داعي، اتفضلوا. مريم نزلت و كارما كانت لسة هتنزل. احمد: هنتقابل بكرة في كتب الكتاب... كارما: و بعدها مش هنتكلم تاني؟! احمد: بالظبط يلا غوري. كارما: ده انت رخم يا شيخ و بارد. كارما نزلت و دخلت هي و مريم الفيلا. كارما: هو فين سليم يا ماما واحشني؟! مريم: متقلقيش يا حبيبتي راجع النهاردة. كارما: يا ريت وحشني اوي اوي... كارما: بس وجد دي طلعت قمر زي ما باسل حكي. مريم: **** يحفظها لشباببها يا رب. كارما: ****. كل واحدة طلعت اوضتها و بدأت تغير هدومها و مريم نزلت عملت الغداء. -في مكان تاني. عند باسل و وجد... وجد و باسل راحوا لمطعم شيك جدا و راقي و نزلوا اختاروا ترابيزة و قعدوا مع بعض. وجد: هسأل سؤال صريح شوية. باسل: قولي يا حبيبتي. وجد: عرفت كام بنت قبلي؟! باسل قعد يكح كتير و شرق و وجد ودته كوباية الماية يشرب. باسل شرب ماية و هو بيبص لوجد و محرج. باسل: عايزة ايه يا حبيبتي؟! وجد: باسل. باسل: نعم. وجد: رد علي سؤالي. هما للدرجة دي كتير؟! باسل: خلينا صريحين يا حبيبتي. باسل: الصراحة ايوه كنت اعرف بنات كتير غيرك بس جيتي انتي و غيرتي تصرفي ده. انا مش عايز ابص لاي بنت تانية طول ما انتي معايا و جمبي. باسل: انتي مكفياني و زيادة و انا راضي بيكي. باسل مسك ايد وجد و باسها,وجد ابتسمت ليه. باسل: قوليلي بقي عجبك الاكل؟! وجد: ايوه حلو المطعم حلو اصلا. باسل: جبتي لون الفستان ايه؟! وجد: مش هقولك. باسل: وجدي... وجد: خليه مفاجاة. باسل: طيب... باسل: تسمحيلي؟! وجد: ايه؟! باسل: بالرقصة دي. باسل قام و مد ايده ل وجد و وجد بصت حواليها و ليه. وجد: الناس؟! باسل مسك ايد وجد و شدها ناحيته. باسل: كام مرة هقولك طول ما انتي معايا متركزيش في حاجة تانية. باسل بدأ يرقص مع وجد و وجد باصة في الارض من كتر الاحراج. باسل(بهمس): ارفعي عينك الحلوة دي ليا. وجد(بخجل): باسل... باسل: عيون باسل. وجد رفعت عينيها ببط و خجل و هي و باسل نسيوا اللي حواليهم و كل واحد مركز في عيون التاني و وجد قريبة من باسل جدا. الاغنية خلصت و باسل وقف رقص و كل اللي موجود بدأ يصقف و وجد خبت نفسها في باسل اللي ضحك عليها. باسل(بابتسامة): يلا نكمل قعدتنا يا حلوة. وجد(بخجل): عايزة امشي. باسل(بابتسامة): ليه بس كدة؟! وجد: باسل يلا بقي... باسل: حاضر. باسل حاسب و مسك ايد وجد و خرجوا. باسل: اؤمري و انا انفذ. وجد: طب ما تخليها بكرة بعد الخطوبة؟! باسل: اممم طيب يا قمري. باسل باس رأس وجد و فتح ليها باب العربية وجد ركبت و باسل لف ركب و بدأ يسوق. باسل: عايزة اي حاجة تانية؟! وجد: لا يا باسل. ممكن بس توديني المكتب بتاعي؟! باسل: هتشتغلي يا وجد، بلاش يا حبيبتي علشان متتعبيش. وجد: لا يا باسل متخافش انا بخير. و كمان انا لو تعبانة تلاقيني بشتغل هو اللي بيهون عليا تعبي و كمان في قضايا كتير اوي عليا لازم احلها. باسل: طيب يا حبيبتي. باسل: زي ما انتي عايزة. هوديكي. وجد: شكرا يا باسل... باسل: امتي بقي هتقولي حبيبي و بحبك؟! وجد: لما احس فعلا انهم حقيقين يا باسل منكرش اني معجبة و منجذبة ناحيتك و بداية حب بس مش الحب اللي ممكن يوجع. وجد: فاهمني. باسل مسك ايد وجد باس باطن كفها. باسل: فاهم يا حبيبتي. و انا مش هجبرك يلا انزلي. وجد: طيب باي. وجد نزلت من عربية باسل و دخلت المكتب. نهال: استاذة وجد حضرتك كويسة؟! وجد: اه متقلقيش. نهال: مبروك. وجد: علي ايه؟! نهال: كلنا عرفنا انك خطبتي استاذ باسل الانصاري. بنت: مبروك يا استاذة. وجد: **** يبارك فيكي يا نهاد. شاب: مبروك. وجد: تسلم يا ناصر. و الكل بدأ يبارك لوجد و وجد سابتهم و دخلت مكتبها و بدأت تشتغل. عند باسل... باسل راح للمستشفي بتاعت سليم. حارس: نورت يا باسل بيه. باسل دخل اوضة سليم لقاه بيغير هدومه. سليم: كويس انك جيت تعالي ساعدني. باسل: غريبة مجبتش اي بنت تلبسك يعني. سليم: انت نسيت ان نرمين بتكره تشوف اي حد فينا بالشكل ده حتى لو ايه. باسل: عارف. باسل ساعد سليم و الباب خبط. باسل: ادخل... نرمين: خلصت؟! نرمين لما شافت باسل جريت عليه حضنته و باسل باس رأسها... نرمين: هيرجع تاني؟! باسل: جايز. نرمين: لازم نخلي بالنا. سليم: اكيد... باسل: عايزكم في موضوع يلا. سليم: داخل حامي علينا اوي. باسل: يلا بكرة كتب الكتاب. نرمين: مبروك يا باسل. باسل: يلا عايزكم في موضوع مهم يلا. نرمين و سليم بصوا لبعض و بصوا لباسل و مشيوا وراه بس سليم كان ساند علي نرمين و خرجوا ركبوا عربية باسل و وراهم الحراس. سليم: ايه يا ابني؟! باسل: -في مكان تاني... في القصر... كانت الجنينة بيتم تزينها و ماجدة و يوسف في قمة انبسطاهم. منصف(بهمس): روحي ساعديها. نهلة(بغيظ): عايزني انا اللي اروحلها يا منصف. منصف(بهمس): انا مقبلش حد يقول عليكي انتي و بنتك كلمة علشان كدة بيني ليهم انك احسن منهم و كمان الف واحد بيتمني ثريا. عززي بنتك. نهلة(بغيظ): طيب يا منصف طيب. نهلة سابت منصف و مشيت,منصف قعد علي الكرسي و هو حاسس بوجع في رأسه... ياسين: مالك؟! منصف: بابا. منصف: اتفضل. ياسين: مالك يا ابني مهموم ليه؟! منصف: لا مفيش حاجة. ياسين: لو علي الجواز ف ثريا هتتجوز هتتجوز نصيبها هيجي ليها، افرح لبنت اخوك يا منصف. ياسين: شكلك نسيت امك يا ابني... منصف: مقدرش يا بابا انت عارف كنت متعلق بيها ازاي. ياسين: و امك كانت بتحب بنت اخوك اوي حبها حبها يا منصف. متسبش الكره يملئ قلبك هتخسر. ياسين: همشي انا. ياسين قام و طلع اوضته بص علي صورة مراته و ابتسم و راح علي السرير فرد جسمه عليه... تحت. قصي و ثريا رجعوا من بره... ماجدة: فين وجد و باسل؟! قصي: خرجوا يتغدوا بره. نهلة: اتاخرتوا كدة ليه؟! قصي: ثريا كانت تعبانة شوية و روحنا المستشفي و اتغدينا و رجعنا... نهلة: انتي كويسة يا حبيبتي؟! ثريا: اه يا ماما الحمد****. ثريا دخلت القصر و طلعت علي اوضتها. ماجدة: طب الشبكة ايه شكلها؟! قصي: اهي. ده اللي وجد اختارته عن اذنكم. قصي طلع علي اوضته بعد ما بص علي ابوه و هو شارد. ماجدة(بصدمة): دبلة و محبس! نهلة(بضحكة): لا و سلسلة فضة. بنتك خايبة زيك. ماجدة(بغضب): اخرسي يا نهلة متعصبنيش. ماجدة طلعت علي اوضتها و رمت الحاجة علي السرير. يوسف: مالك خير؟! ماجدة(بغضب): بنتك راحت اشترت دبلة و محبس. الغبية دي. يوسف: اهدي هي لما تتجوز باسل هيجبلها الماظ و مجوهرات كتيرة، و كمان كويس انها عملت كدة علشان ميبانش قدامهم ان احنا طمعانين. ماجدة(بغضب): الغبية لو لقيتها قدامي هقتلها في ايدي. تحت... وجد كانت داخلة من باب القصر لقت سعد واقف ليها. وجد: وسع يا سعد عايزة اعدي. سعد: وجد هانم عايز اتكلم معاكي في حاجة. وجد: اتفضل. سعد: مبروك هتكتبي الكتاب بكرة. بس انا عايز اقول حاجة تانية. وجد: **** يبارك فيك. عايز ايه؟! سعد قرب من وجد و مسك ايديها و وجد رفعت حاجبها و بصت ليه. سعد: انا. وجد لا رد. سعد: انا بحبك. وجد شدت ايديها من ايدين سعد بعنف و بصتله بصدمة. وجد: انت مجنون؟! سعد: انا قولت لازم اقولك علي مشاعري الاول. وجد: يا ريتك ما فكرتك و لا اتكلمت و لا قولت... وجد: اسمع انا عارفة ان قلبنا هو اللي بيختار حبنا بس انا منفعكش مش علشان انت مجرد حارس و انا من عائلة غنية تؤ علشان زي ما قلبك اختار اللي بيحبه قلبي اختار اللي بحبه و اللي هيبقي اسمي علي اسمه بكرة. انسي يا سعد مش نفس الطريق. وجد سابت سعد و هي متعصبة و دخلت القصر و سعد خرج بره القصر كله و مشي... وجد: السلام عليكم. منصف: عليكم السلام. مشوفتيش احمد؟! وجد: لا كان معانا و بعدها المفروض كان يروح، هو لسة مرجعش؟! منصف: لا و تليفونه مغلق... وجد: متقلقش حضرتك هيرجع ان شاء ****، عن اذنك. وجد شالت دبوس شعرها و نزل علي ضهرها و طلعت اوضتها بتعب و قعدت علي السرير. وجد قعدت شوية علي السرير و كانت حاسة بوجع في كل جسمها و لقت تليفونها بيرن. الخط اتفتح. وجد: الو. باسل: ايه اخبارك؟! وجد: الحمد**** و انت. باسل: كويس. بس حبيت اسمع صوتك قبل ما انام. وجد لا رد. باسل(بضحك): ده علشان قولتلك بحب صوتك اومال لو قولت كلام اكتر من ده هتعملي ايه هتختفي طبعا. وجد: اقفل يا رخم قاصد يعني تضايقني. باسل: انا اقدر ازعل وجدي. وجد: طب اقفل يا رخم باي هشوفك بكرة. وجد قفلت مع باسل و هي مبسوطة و قامت غيرت هدومها و رجعت نامت علي السرير بتعب و غمضت عينيها لسة هتنام لقت اللي بيفتح الباب فجأة. وجد(بخضة): في ايه؟! ماجدة(بعصبية): قوميلي. وجد: حرام عليكي كنت هنام. ماجدة(بعصبية): راحة تجيبيلي محبس و دبلة اتجنيتي؟! وجد: هو مين هيتجوز انا و لا انتي؟! و كمان هو الجواز بالخاتم و الدبلة. ماجدة(بعصبية): انتي قاصدة تجنيني؟! وجد: و **** انتي اللي بتجنني نفسك. و يلا سيبيني انام بعد اذنك. وجد رجعت لنومتها و غمضت عينيها بتعب و نامت و ماجدة بصت ليها بغيظ و سابتها و مشيت. -في الصباح الباكر... في فيلا باسل... باسل كان نايم بعمق في اوضته و فجأة سمع صوت حد بيزغرط تحت و سمع صوت كارما فوق رأسه. كارما(بصوت عالي): قوم يا عريس يلا قوم. باسل فتح عيونه ببطء و قام قعد نص قعدة علي السرير. باسل: ايه يا كارما؟! كارما: يلا يا باشا الليلة كتب كتابك. باسل: مين تحت؟! كارما: ماما و سليم و نرمين. باسل: و انتي طلعتي ليه؟! كارما: بصحي اخويا و صاحبي. باسل(بابتسامة): طب انزلي يا عسل نازل وراكي. كارما: اخيرا بقي هتتجوز يا عم. كارما باست باسل علي خده و نزلت جري لتحت و باسل قام غسل وشه و نزل لتحت... مريم: صباح الخير يا حبيبي. باسل: صباح النور يا حبيبتي. سليم: مبروك يا عريس... نرمين: مبروك. باسل: **** يبارك فيكوا. عامر: مبروك يا باسل بيه. باسل: **** يبارك فيك. امل: مبروك. باسل: **** يبارك فيكم. سليم: طب يلا عايزين نظبط الشعر و نحلق الدقن دي كلها. باسل: طيب يلا بينا. عند وجد... وجد كانت نايمة و فتحت عينيها ببطء و هي مبسوطة و لقت اللي بيفتح الباب و بيدخل. رانيا: حضرتك صاحية؟! وجد(بابتسامة): ايوه. رانيا: شكلك كنتي بتحلمي بحلم حلو؟! وجد(بخجل): ايوه. وجد رمت نفسها علي السرير تاني و هي مبسوطة. رانيا: شكلك وقعتي؟! وجد(بابتسامة): لا مبسوطة اني هتجوز شخص محترم زي باسل. رانيا: طب يلا قومي علشان الفستان عطيات هتطلعه و اكيد هتطلعي اميرة النهاردة... وجد: لسة في الفرح بقي. رانيا: انتي اصلا جميلة في كل وقتك... وجد: حبيبتي تسلميلي. و الكل بدأ يصحي و يظبط كل حاجة ناقصة و في اللي كانوا مبسوطين و في اللي مكنش مبسوط. -بعد عدة ساعات... بعض الضيوف المقربين بدأوا يجوا و باسل و عائلته دخلوا و رحبوا بعائلة وجد. ماجدة: و **** زادنا شرف. مريم: شكرا... ياسين: اتفضلوا خشوا اقعدوا... نرمين(بهمس): انا حاسة انه في حاجة هتحصل. سليم(بهمس): بت مش عايز اسمع صوتك لغاية ما نروح ده انتي متشائمة. ثريا نزلت من علي السلالم و راحت قعدت جمب منصف. منصف(بهمس): عقبالك. ثريا لا رد. قصي: مبروك يا عم باسل... قصي سلم علي باسل و باسل سلم عليه و سلم علي سليم... يوسف: فين وجد يا ماجدة استعجليها؟! مريم: خلوا العروسة تأخد وقتها براحتها. الكل بص ل باسل اللي لقوه وقف فجأة و هو باصص علي السلالم و كلهم بصوا علي السلالم لقوا وجد نازلة و حاطة وشها في الارض و كانت في قمة جمالها بفستانها اللي هي اختارته... وجد لبست صندل بكعب بسيط باللون الابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ هادئ و بسيط و حطت كحل حدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها. وجد كانت نازلة ماسكة الفستان بايديها و نازلة بهدوء و وراها عطيات و رانيا و هما مبسوطين... وجد رفعت عينيها لقت باسل باصص ليها باعحاب شديد و هي قربت منهم و قربت من ياسين و باست ايديه. ياسين: بسم **** ما شاء **** يا حبيبتي بدر منور... وجد سلمت علي مريم و نرمين و سليم و كارما,وجد رفعت عينيها لباسل و باسل كان باصص ليها و مش حاسس بحاجة حواليه و حس بأنه مش قادر يأخد نفسه. باسل خد نفس عميق و غمض عينيه... باسل: انا بقول نكتب الكتاب بقي. يلا يا عمي يلا. باسل مسك ايد وجد و خرجوا علي بره للجنينة. وجد: اهدي يا ابني في ايه؟! باسل: و هو انتي خليتي فيا عقل اصلا بام فستانك ده و جمالك. ماجدة(بضيق): الدبل. باسل: اه نسيت. ماجدة ودت لباسل العلبة اللي فيها الدبل,باسل لبس وجد الخاتم في ايديها اليمين الكل بدأ يصقف و وجد ابتسمت لباسل و بدأت تلبسه المحبس بتاعه,الناس برضو صقفوا و الكل كان مبسوط. المأذون جه و بدأوا يقعدوا علشان يكتبوا الكتاب. وجد قعدت جمب مريم و كارما و كارما حضنتها. وجد: جدو عايزاك تبقي وكيلي. الكل بص ليها و ياسين ابتسم ليها و باس رأسها و قعد مكان يوسف اللي اتضايق و بص ليها. سليم(بهمس): هو فين اللي اسمه احمد ده؟! نرمين(بهمس): و انت مالك بيه؟! سليم(بهمس): بطاقتي يا اختي مش معايا و باسل هيقتلني. نرمين(بهمس,بشهقة): باسل هيعمل منك بطاطس. سليم(بهمس): يالهوي دول بيكتبوا الكتاب. المأذون: فين الشهود؟! قصي: انا اهو... قصي حط البطاقة بتاعته علي الترابيزة,باسل مد ايده لسليم. باسل: بطاقتك... سليم(بتوتر): ها؟! هو مينفعش الكارنيه؟! المأذون: افندم؟! باسل(بهمس و حدة): فين بطاقتك يا زفت؟! سليم: خدوها مني. باسل(بهمس): هما مين؟! سليم: لما عملت الحادثة. باسل بص لسليم بغضب و حط ايده في شعره بغضب... المأذون: اي شاهد تاني. يوسف: ا. احمد: انا موجود. الكل بص لاحمد و وجد ابتسمت ليه و احمد قرب منهم و حط بطاقته علي الترابيزة. باسل: شكرا... و بدأوا يكتبوا الكتاب و وجد و باسل كانوا متوترين... المأذون: بارك **** لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير,بالرفاء و البنين ان شاء ****... باسل قام وقف و مسلمش علي حد راح ناحية وجد اللي وقفت و هي حاسة بأن قلبها هيخرج من مكانه من كتر السعادة. باسل حاوط وش وجد بين ايديه و باس رأسها و حضنها جامد وجد لفت ايديها حوالين خصره و حضنته هي كمان. باسل(بهمس): بحبك. سليم(بضحك): خلاص يا عم الحبيب مش قدامنا يعني. مريم: مبروك يا ولاد. كارما: مبروك يا عم. ماجدة: مبروك. نهلة كانت واقفة متغاظة من اللي بيحصل. الكل بدأ يبارك لباسل و وجد اللي كانوا اكتر اتنين مبسوطين. قصي: تعالوا نتصور. قصي نادي المصور علشان يصورهم و كلهم وقفوا صف واحد و باسل و وجد في النص,باسل شد وجد لحضنه و هي بصتله و المصور لقط الصورة كدة. قعدوا يتصورا كتير و وجد و باسل بيضحكوا مع بعض... باسل: تسمحيلي بالرقصة دي يا مراتي يا حبيبتي... وجد: انت شكلك ما صدقت اننا اتجوزنا. باسل: و **** يا دكتور حالتي صعبة. وجد ضحكت و باسل حضنها و خدها و بدأوا يرقصوا مع بعض و عمالين يتكلموا و يضحكوا. سليم: تيجي نرقص؟! نرمين: يلا يا قدري. نرمين و سليم راحوا و بدأوا يرقصوا جمب باسل و وجد و بيتكلموا و يضحكوا... الباقي قاعد بيتكلم و مبسوط... كارما: لو سمحت فين التواليت؟! رانيا: اتفضلي معايا. رانيا عرفت كارما مكان الحمام... رانيا: انتظرك؟! كارما: لا خلاص روحي هعرف ارجع لوحدي. كارما دخلت الحمام و خرجت و كانت راحة ناحية الباقي لقت اللي بيحط ايده علي بوقها و بيسحبها لبعيد,كارما قعدت تضرب الشخص ده في ايده. كارما لقت اللي ماسكها بِعد عنها و هي لفت ليه بغضب. كارما(يغضب): ايه اللي انت بتعمله ده انت غبي؟! و كمان جبتني فين؟! احمد(ببرود): المفروض نعمل صلح النهاردة. اركبي. كارما بصت للعربية و بصت لاحمد. كارما: و ايه اللي يخليني اثق فيك؟! احمد قرب من كارما و مال عليها و هي رجعت لورا. احمد(ببرود و سخرية): و هو في واحدة نازلة الشارع بقميص النوم تخاف؟! كارما كانت لابسة فستان باللون الاسود طوله لقبل الركبة بشوية و كان ب ¾ كم و مفتوح من الضهر بفتحة واسعة و لابسة صندل بكعب باللون الاسود و رافعة شعرها علي شكل ديل حصان و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها... كارما لمعت في عينيها الدموع و بصت لاحمد. كارما: و محدش قالك تقول رأيك. ممكن ننهي هنا اي خلاف كان بينا. كارما: هات موبايلي و انا همسح الصور بتاعتك كلها هنا قدامك. خلص الموضوع. احمد طلع موبايل كارما و حطه علي العربية,كارما مسكت الموبايل بتاعها و مسحت الصور قدام احمد اللي كان بيبص عليها و هي بتخفي دموعها. كارما كانت هتمشي بس احمد مسكها و شدها تاني و سندها علي العربية... احمد: بتعيطي ليه انتي اللي سامحة لاي حد يبصلك كدة. ده مش لبس ده فعلا قميص نوم ركزي في كلامي هتلاقي عندي حق فيه... احمد بص لكارما اللي دموعها نزلت غصب عنها و سابها و مشي,كارما مشيت وراه و قعدت جمب مريم. مريم(بهمس): مالك يا حبيبتي؟! كارما(بهمس): مفيش يا ماما. عند باسل و وجد. وجد: انت ما صدقت اني ابقي مراتك؟! باسل(بابتسامة): طبعا، اخيرا بقيتي ملكي و ليا... وجد(بخجل): باسل. باسل: لا مفيش كسوف بقي ده انتي بقيتي مراتي. وجد: تعرف؟! باسل: ايه يا حبيبتي؟! وجد: عمري ما قولت لحد انا حاسة بايه عمري ما بينت مشاعري لحد. باسل(بابتسامة): و طبعا انا مش اي حد فبتبيني ليا ضعفك مش كدة. وجد: احم ايوه بس ده سر. باسل: عيب عليكي يا قمري. باسل باس رأس وجد و وقفوا رقص و رجعوا قعدوا... و كان الكل قاعد بيتكلم و يهزر. سليم: طب نستأذن احنا. قصي: انتوا لسة قاعدين لسة بدري. مريم: لا هنروح احنا و باسل هيقعد مع وجد. كارما: انا تعبت يلا بينا. نرمين: عن اذنكم مبروك يا وجد هنبقي نتكلم كتير. وجد: اكيد. سليم خد كارما و مريم و نرمين و ركبوا عربيتهم و وراهم حراسهم... ماجدة(بفرحة): خدي يا بنتي باسل اوضتك. وجد(برفعة حاجب): نعم! يوسف: قصدها تفرجيه علي الاوضة يا وجد. ياسين: مرة تانية يلا نسيبهم لوحدهم يلا، مبروك. قصي حضن وجد و باس رأسها. قصط: عقبال الليلة الكبيرة يا حبيبتي. وجد: و عقبالك. الكل بدأ يدخل جوا و كل واحد يطلع لاوضته بسبب التعب... عند وجد و باسل... باسل قعد جمب وجد و حاوطها بايديه... باسل: جايبلك حاجة. وجد: ايه؟! باسل طلع من جيب الجاكت بتاعه علبة قطيفة و فتحها كانت عبارة عن خاتم شيك و رقيق فيه فصوص ماس... باسل مسك ايد وجد و لبسه ليها و باس ايديها و رفع عيونه ليها و قرب منها و هي رجعت لورا. وجد: شكرا بس مكنش في داعي. باسل: و برضو مفيش داعي تشكريني و تبعدي عني كدة انا مش هأكلك. وجد: انا مش بعيدة اهو ما انا قاعدة جمبك. و كمان عادي لما اشكرك. وجد حطت رأسها علي كتف باسل و شبكت صوابعها مع صوابعه و باسل باس رأسها... قعدوا يتكلموا فترة لغاية ما باسل قام وقف. باسل: طيب يا حبيبتي هكلمك بليل لما ارجع... وجد: ماشي خلي بالك. باسل حضن وجد و باس خدودها و قرب منها بوشه... باسل: بحبك. وجد ابتسمت بخجل لباسل و مسكت فستانها و دخلت تجري علي القصر قبل ما تدخل لفت ليه لقته بيبص ليها و مبتسم و هي دخلت القصر و هي حاسة ان قلبها خلاص هيطلع من مكانه... باسل كان فرحان و مبتسم و خرج بره القصر بس لمح سعد و هو بيبص ليه بس مهتمش و ركب عربيته و بدأ يسوق... تليفون باسل رن. باسل: مش وقتك. الخط اتفتح. باسل: الو يا... (بوجع): هي ققت تل ل وو ني ي(هيقتلوني). الجزء الثالث باسل كان فرحان و مبتسم و خرج بره القصر بس لمح سعد و هو بيبص ليه بس مهتمش و ركب عربيته و بدأ يسوق... تليفون باسل رن. باسل: مش وقتك. الخط اتفتح. باسل: الو يا... روك(بوجع,بالروسية): هي ققت تل ل وو ني ي(هيقتلوني). باسل(بالروسية): مين؟! روك(بالروسية,وجع): ميشيل عرف حقيقتي. باسل(بالروسية): انت في روسيا؟! روك(بالروسية,وجع): اه. باسل(بالروسية): انا جايلك. باسل قفل مع روك و اتصل بشخص. الخط اتفتح. باسل: عايزك تجهزي الطيارة ضروري لازم اسافر حالا. باسل: انجزي هروح روسيا. باسل قفل ما الشخص ده و اتصل بشخص تاني. الخط اتفتح. باسل(بالروسية): روك لو حصله حاجة هقتلك فيها. باسل(بالروسية): عايزك تأخده لمكان ميشيل مش يقدر يوصله. شخص(بالروسية): اكيد هيقول لاندرو. باسل(بالروسية): لا مش هيقول. انا هتصرف. باسل(بالروسية): انا جاي روسيا النهاردة. شخص(بالروسية): طيب منتظرك. باسل قفل مع الشخص ده و ساق ناحية المطار... -في اقل من ساعتين كانت الامور كلها متظبطة و باسل بيركب طيارته الخاصة اللي رايحة روسيا. عند وجد... وجد طلعت اوضتها و هي مبسوطة و قعدت علي السرير مكست تليفونها كانت منتظرة اتصال باسل زي ما قالها. وجد دخلت تغير هدومها وجد لبست بنطلون بيتي رمادي و فوقه تي شيرت بنص كم باللون ال pink في ابيض رفعت شعرها ديل حصان. وجد خرجت قعدت علي السرير و مسكت اللاب توب و كل شوية تبص علي موبايلها. وجد(بضيق): هو متصلش ليه بقي؟! وجد قعدت تشتغل علي اللاب توب شوية و هي متضايقة... وجد: ممكن يكون حصله حاجة! وجد مسكت التليفون و اتصلت بباسل كذا مرة بس تليفونه مغلق... وجد(بضيق): اعمل ايه دلوقتي؟! وجد فضلت صاحية لغاية ما غصب عنها نامت بتعب. عند باسل... باسل كان وصل لروسيا و نزل من الطيارة بتاعته. شخص(بالروسية): هو دلوقتي في()لازم نخرجه بره حدود روسيا... باسل(بالروسية): اعمل كدة. انا هروح لميشيل. شخص(بالروسية): متأكد؟! باسل(ببرود,بالروسية): ديف ابعد عني. باسل ركب عربيته اللي كانت منتظراه و وراه حراس. باسل(بالروسية): اطلع ل(). ديف(بالروسية): محدش عارف انت بتفكر في ايه يا باسل. ديف ركب عربيته و مشي ناحية روك,ديف نزل و راح لبيت و خبط عليه... بنت فتحت الباب. بنت(بالروسية): مين؟! ديف(بالروسية): روك. بنت(بالروسية,بتوتر): مفيش حد بالاسم ده هنا. ديف زق البنت و دخل و البنت بدأت تصرخ عليه. بنت(بالروسية,زعيق): قولت مفيش حد بالاسم ده هنا. ديف(بالروسية,ببرود): انا من طرف باسل الانصاري. بنت(بالروسية): ايه اللي هيأكد ليا؟! ديف(بالروسية,ببرود): فين اللي اسم روك ده انجزي. ديف طلع مسدس من ورا ضهره و حطه في وش البنت. بنت(بالروسية): هنا. ديف دخل الاوضة اللي شاورت عليها البنت لقي روك نايم علي السرير و ملفوف حوالين صدره شاش. ديف(بالروسية): روك. روك(بالروسية,بتعب): ايه اللي جابك؟! ديف(بالروسية): باسل بعتنا علشان ارجعك مصر. روك(بالروسية): مش هنزل من غير فيكتوريا... ديف(بالروسية): مين فيكتوريا؟! بنت(بالروسية): انا. ديف بصلها من تحت لفوق و بص ل روك... ديف(بالروسية): واثق فيها؟! روك(بالروسية): اه... ديف(بالروسية): قوم معاياا لازم نوصل مصر بأسرع وقت. ديف سند روك و خرج بره البيت و وراه فيكتوريا. ديف(بهمس): بس دي مش باين انها روسية. روك(بهمس): فيكتوريا من اصل عربي. ديف لف و بص علي فيكتوريا اللي حاطة عينيها في الارض... ديف(بهمس): بتتكلم عربي؟! روك: بعض الكلمات مش كله. ديف(بهمس): و ايه اللي جابها؟! روك(بنفاذ صبر): ديف انت رغاي اوي. انا تعبان لما نوصل مصر. ديف: طيب. ديف فتح باب العربية و ركب روك,ديف راح علشان يركب فيكتوريا العربية حصل ضرب نار فيكتوريا مسكت في ديف... ديف(بالروسية): اركبي. ديف طلع مسدسه و بدأ يضرب نار و ركب فيكتوريا العربية و لف ركب العربية و بدأ يسوق بسرعة كبيرة... روك(بالروسية): وطي رأسك فيتكوريا... فيكتوريا وطت رأسها و كانت بتصرخ بسبب ضرب النار اللي هي سمعاه. ديف(بحدة,بالروسية): اخرسي علشان اعرف اركز. فيكتوريا بدأت تعيط بصمت و هي خايفة,ديف كان بيمشي بين العربيات و عايز يوصل للمطار باسرع وقت... عند باسل... باسل وصل لمكان ميشيل و وقف قدام بيته الحراس بدأت تفتشه. حارس(بالروسية): ممنوع دخول اي حارس معاك. باسل(بالروسية): تمام. باسل(ببرود,بالروسية): خليكم هنا... باسل دخل البيت بكل هدوء و وراه حراس ميشيل. ميشيل(بالروسية): اهلا بالباسل. باسل(بالروسية): جاي اتكلم في موضوع. ميشيل(بالروسية): قول. باسل قعد قدام ميشيل و حط رجل علي رجل... باسل(بالروسية): معتقدش انك هتكون مع الطرف اللي هيخسر. ميشيل بص لباسل باستغراب و رفعة حاجب. باسل(بالروسية,ببرود): انت عارف انا و اندرو تعتبر مكانتنا واحدة بالنسبة للاكبر. و انت عارف عمري ما دخلت معركة الا و خرجت منها كسبان اما اندرو معتقدش انه هيعدي. ميشيل(بالروسية): و انت عايز ايه مني؟ باسل(بالروسية): ميشيل معتقدش انك مفهمتش. باسل(بالروسية): انت معاايا و معاه؟! ميشيل(بالروسية): اديني يومين افكر، بس لو قلبت عليك. باسل لا رد... ميشيل(بالروسية,ببرود): مرحبا بالجحيم في حياتك... باسل(ببرود,بالروسية): رغم اني مش بحب التهديد و لكن مقبولة. باسل ساب ميشيل من غير و لا كلمة و خرج ركب عربيته و وراه حراسه. سواق(بالروسية): هتروح فين يا بيه؟! باسل(بالروسية): علي الفندق اللي بنزل فيه علطول... عند ديف... ديف(بعصبية,بالروسية): هفجر المسدس ده في دماغك لو مسكتيش. روك(بانفعال): متتكلمش معاها كدة. روك مسك ايد فيكتوريا اللي كانت خايفة بسبب ضرب النار,فجأة ضرب النار هدئ خالص ديف و روك بصوا لبعض. ديف طلع تليفونه و اتصل ب باسل، الخط اتفتح. ديف(بالروسية): عملت ايه؟! باسل(بالروسية): في ايه؟! ديف(بالروسية): كانوا ورايا و بيضربوا نار و فجأة وقفوا... باسل(بالروسية): ميشيل وافق علي عرضي ارجعوا علي مصر و انا هرجع بكرة... ديف(بالروسية): طيب. ديف اتجه ناحية المطار و نزل سند روك و فيكتوريا نزلت معاهم. روك(بالروسية): تعالي يا فيكتوريا. فيكتوريا مسكت ايد روك و طلعوا الطيارة قعدوا روك و الممرضة جت تفحص جرحه و فيكتوريا قعدت جمبه و ديف قعد قصادهم و فتح اللاب توب بتاعه... ديف(بالروسية): لو حد عايز يدخل يريح يدخل. ديف بدأ يشتغل علي اللاب توب و كل شوية يبص علي فيكتوريا اللي نامت علي كتف روك... عند باسل... باسل وصل للفندق و طلع لجناحه و دخل قعد بتعب علي السرير و كان حاسس بصداع بعد فترة فتح عينه لقي اللي بيعمل مساچ لرقبته و كتفه. باسل(بالروسية): بتعملي ايه؟! روسيل(بالروسية): جاية اطمن عليك. باسل(بالروسية): اعملي مساچ و انتي ساكتة و اخرجي سيبيني انام... روسيل(بالروسية): باسل انت ليه مش مصدق اني بحبك. باسل قام بانفعال من مكانه و مسك روسيل من رقبتها. باسل(بالروسية): اتكلمنا في الموضوع الزفت ده مليون مرة ابعدي عني يا روسيل متخلنيش انا اللي أذيكي. روسيل(بالروسية,بحب): معنديش مانع المهم ان الاذي ده جاي من ناحيتك. باسل زق روسيل علي السرير و هو بيبص ليها... -في الصباح الباكر... في القصر... ياسين: صباح الخير... الكل: صباح النور... ياسين: اومال وجد ليه مش قاعدة؟! قصي(بضحك): هتلاقيها سهرت هي و حبيب القلب يتكلموا للصبح... ياسين: **** يخليهم لبعض. ماجدة: هو كدة باسل اتفق معاكوا الفرح هيبقي امتي؟! يوسف: كمان اسبوعين. ماجدة: طيب هو مش لازم ننزل نشوف البيت اللي هتعيش فيه... يوسف: هبقي اكلمه في الموضوع ده. ماجدة: طيب. احمد(بهمس): شاردة ليه؟! ثريا(بابتسامة): مفيش انا كويسة. احمد(بهمس): متأكدة؟! ثريا: ايوه يا احمد متخافش عليا. احمد(بهمس): لو علي موضوع باسل انسي يا ثريا ملكيش نصيب فيه عززي نفسك. انتي و نفسك اغلي حاجة. احمد قام وقف و لبس جاكت البدلة بتاعه و باس رأس ثريا... احمد: انا رايح الشركة. احمد سابهم و مشي ركب عربيته و راح علي شركته. منصف: هتيجي نشوف مكان المصنع الجديد يا يوسف؟! يوسف: بكرة يا منصف روح انت النهاردة. منصف: طيب. هروح انا العمال هناك منتظرين. منصف قام و باس رأس نهلة. منصف(بهمس): روقي مش عايزك تزعلي. منصف خرج بره القصر,نهلة كانت متعصبة من ماجدة و كلامها عن الفرح و سابتهم و قامت. ياسين: مالك يا ثريا؟! ثريا: مفيش يا جدو عن اذنك هطلع اوضتي. ثريا سابتهم و طلعت اوضتها,قصي بص عليها و بعدها كمل اكله. ياسين: هتروح في حتة يا قصي؟! قصي: ايوه يا جدو مشوار مهم كدة. ياسين: طيب **** معاك. ياسين ساب السفرة و راح لاوضة مكتبه كان حاسس بشوية تعب في جسمه حط رأسه علي المكتب. قصي ساب يوسف و ماجدة و خرج بره القصر ركب عربيته و راح المشوار اللي كان عايز يروحه. ماجدة(بفرحة): اخيرا وجد هتتجوز باسل الانصاري. يوسف: ايوه. هقوم انا يا ماجدة ورايا مشوار... ماجدة: طيب بس لازم اخوك و نهلة يبقوا موجودين بليل لازم نتكلم. يوسف: طيب يلا باي. يوسف ساب ماجدة و مشي و ماجدة قامت من علي السفرة... ماجدة: شيلوا الاكل. عطيات: حاضر يا هانم. ماجدة: عايزة فنجان قهوة. ماجدة قعدت في الجنينة حاطة رجل علي رجل و ماسكة التابلت بتاعها بتقلب فيه... عند وجد... وجد كانت نايمة بدأت تفتح عينيها ببطء و اتمطعت بايديها و قامت قعدت علي السرير. وجد مكست تليفونها و اتضايقت. وجد: اوف بقي. وجد قامت من علي السرير و دخلت الحمام خدت دوش دافئ و خرجت تغير هدومها... وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه قميص ب ¾ كم باللون الاسود لبست كوتشي اسود عالي و عملت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت مكياج خفيف و حطت البرفيوم بتاعها... وجد مسكت شنطة الضهر بتاعتها و نزلت من اوضتها لقت في وشها رانيا. رانيا: وجد هانم عايزة حاجة؟! وجد: لا يا رانيا روحي شوفي شغلك. وجد خرجت للجنينة لمحت مامتها بس سابتها و مشيت. ماجدة: وجد. وجد(بهمس): انا مش طايقة نفسي اوف. وجد: نعم. ماجدة: ايه يا حبيبتي مش هتنزلي تجيبي الفستان. وجد: انا لحقت ارتاح و كمان لسة الفرح مش دلوقتي ده لو اتعمل اصلا. وجد سابت ماجدة بسرعة و طلعت تجري اول ما فتحت بوابة القصر لقت سعد في وشها و خبطت فيه... وجد(بوجع): آآه... سعد: حضرتك كويسة؟! وجد: ايوه. سعد: تؤمري بحاجة؟! وجد: عايزة عربية. سعد: لحظة واحدة يا هانم. سعد جاب عربية ل وجد و قفها قدام وجد و نزل. سعد: اتفضلي. وجد: شكرا. وجد ركبت العربية و هي حاسة بضيق من وجود سعد و ساقت ناحية المكتب بتاعها. وجد وصلت للمكتب و نزلت دخلته. نهال: حضرتك تؤمري بحاجة؟! وجد: فنجان قهوة. نهال: حاضر يا استاذة. وجد: ايه الاخبار يا شباب؟! ناصر: لا كله تمام. بنت: حلو يا استاذة. الكل بدأ يقول رأيه و وجد مصدعة. وجد: طيب اتفضلوا كله علي شغله. وجد: دخليلي اول قضية يا نهال. وجد دخلت اوضة مكتبها و قعدت علي الكرسي بتعب و بدأت تشتغل كتير... -في مكان تاني... عند نرمين. نرمين صحيت من نومها و قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها. نرمين لبست جيبة سوداء طويلة بس ضيقة و مفتوحة من الجمب و لبست فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و لبست صندل بكعب باللون الاحمر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر فاتح و كحل حدد عينيها. نرمين نزلت من الفيلا بتاعتها و خرجت ركبت عربيتها و راحت لبيت سليم. نرمين: بت. كارما: اممم خير ايه اللي حدفك علينا؟! نرمين: اخرسي يا بت هضربك. كارما: عايزة ايه؟! نرمين: رايحة فين؟! كارما: الشركة. نرمين: و اخوكي فوق؟! كارما: سليم اه فوق. نرمين: طيب يلا امشي شوفي انتي راحة فين. كارما: تصدقي يا بت انك واطية. نرمين(بلامبالاة): متشكرة... نرمين سابت كارما و دخلت الفيلا خبطت الباب و مريم فتحت ليها. مريم: حبيبتي ادخلي. نرمين: ازيك يا مريم. مريم: كويسة ادخلي ادخلي. كنت لسة بحضر فطار لسليم. نرمين: هطلع اصحيه يا مريم. مريم: طيب. نرمين سابت شنطتها في الصالة و طلعت لاوضة سليم و دخلت لقته نايم بعمق علي السرير... نرمين: سليم سليم يلا قوم. نرمين: يا سليم اصحي. سليم(بنوم): مش قايم يا ماما سيبيني. نرمين: انا نرمين قوم يلا. نرمين كانت بتهز سليم علشان يفوق,سليم مسك ايد نرمين و شدها ناحيته... سليم(بنوم): كارما اهدي كدة و قولي انا هديت. نرمين(بشهقة): يا حيوان! وسع كدة وسع. نرمين ضربت سليم علي كتفه جامد سليم قام مفزوع من نومه. سليم(بوجع): اه. سليم: نرمين! ايه اللي جابك هنا؟! و بتعملي ايه علي سريري؟! نرمين(بعصبية): ما انت اللي زقتني. سليم: اوف افتكرتك كارما. نرمين: يا رخم انا قايمة. نرمين: انجز البس علشان نروح الشركة. نرمين سابت سليم و نزلت لتحت,سليم قعد يهز رجله و بعدها قام دخل الحمام غسل وشه و خرج غير هدومها... سليم لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و جذمة باللون الاسود و حط البرفيوم بتاعه. سليم نزل لتحت لقي مريم و نرمين قاعدين علي السفرة قعد جمبهم. سليم: صباح الخير. مريم: صباح النور... التلاتة بدأوا يأكلوا و بعدها نرمين قامت هي و سليم و سلموا علي مريم. مريم: **** معاكم يا حبايبي. نرمين: عن اذنك. نرمين مشيت هي و سليم و ركبوا عربية سليم. سليم: ايه في اخبار جديدة؟! نرمين: ديف وصل النهاردة هو و روك... سليم: مين عرف؟! نرمين: ميشيل. سليم: اوف. نرمين: مش مهم بيقولوا انه اتفق مع باسل و مش هيتكلم. نرمين: و كمان كل اللي كنا بنعرفه المناقصة اللي اندرو هيدخلها هتبقي بكام. سليم: و محسساني ان احنا و هو بس اللي في السوق. متنسيس ان في رأس كبيرة اكبر من باسل ذات نفسه. نرمين: و متنساش ان باسل رقم واحد في مصر و ليه اسمه في اوربا كلها... سليم: لما يرجع نبقي نتكلم. نرمين: اه كنت عايزة استفسر عن حاجة. سليم: عارفها. ايوه انا اللي مرضتش مش عارف ليه عملت كدة بس حاسس ان ده الصح. نرمين: غريبة. سليم: نكمل كلامنا في الشركة. -في مكان تاني... عند احمد... احمد كان قاعد بيشتغل و جت صورة كارما في باله. احمد: و بعدين بقي؟! الباب خبط. احمد: ادخل. قصي: مساء الخير. احمد: مساء النور. خير ايه اللي جابك؟ قصي: اخويا مجيش اشوفه. احمد: عيل صغير انا هتيجي تضحك عليا. قصي: انا مش هضحك عليك انت اللي بتضحك علي نفسك. احمد: ايوه عايز ايه برضو؟! قصي: مفيش جيت فعلا اطمن عليك، مبنتكلمش خالص. قصي(بسخرية): رغم اننا من نفس الاب و الام. احمد: برضو انت عايز ايه؟! قصي: مفيش شكلي غلطت فعلا لما جيتلك. قصي ساب احمد و مشي راح لمكتب وجد. قصي: نهال في حد جوا؟! نهال: ايوه. قصي: طيب. قصي قعد علي الكرسي بره... عند وجد. وجد: يا بنتي افهميني. بنت: خير؟! وجد: ممكن تعملي انتي و اخوكي قعدة ودية بدل المحاكم و القضايا. بنت: قولتلك هتعمليها و لا لا؟! مجرد سؤال ****. وجد(برفعة حاجب): انتي بتكلميني كدة يا بنتي؟! بنت: اللهم طولك يا روح. وجد: طيب يا آنسة ليلي هتضطري حضرتك تعمليلي توكيل ده اولا. وجد: و بعدها هرفعلك قضية علي اخوكي حاضر. وجد: اتفضلي معايا. وجد و ليلي قاموا وقفوا و خرجوا بره المكتب,قصي اول ما شاف ليلي قام وقف و بصلها من تحت لفوق و فضل مركز معاها. وجد: اتفضلي ما استاذة نهال هتفهمك المفروض تعملي ايه. وجد: اتمني تراجعي نفسك مش شايفة سبب تخلي واحدة ترفع قضية علي اخوها عموما ماشي... وجد: قصي. وجد حضنت قصي و قصي حضنها و هو باصص ل ليلي. قصي(بهمس): هما كل اللي بيجوا هنا مزز؟! وجد ضربت قصي علي كتفه و شدته معاها لاوضة المكتب. وجد: من امتي يا استاذ قصي؟! قصي: اسمها ايه؟! وجد: ملكش دعوة. قصي: وجد. وجد: اسمها ليلي و متلقش بيك خالص بت كدة زي ما بيقولوا شبح. قصي: دي حاجة اقررها انا. وجد: يا واد يا جامد... تليفون وجد رن وجد كنسلت. قصي: طبعا اكيد سهرتي للصبح مع باسل. وجد: واثق اوي. قصي: طبعا. وجد لقت ماسدچ جت ليها علي التليفون شافتها و مردتش. قصي: ايه يا بنتي مين اللي مهتم بيكي اوي ده؟! وجد: قصي و **** مصدعة اطلع من دماغي. لقوا فجأة الباب بيتفتح و باسل بيدخل و هو في قمة عصبيته. باسل: مش قولتلك تيجي بره مجتيش ليه؟! وجد لا رد. قصي: احم اهدي كدة يا باسل في ايه حصل خير يعني؟ قصي(بهمس): في ايه يا بت عملتيله ايه؟! باسل: قصي امشي انا هروح مراتي معايا. قصي: و **** وفرت، يلا عن اذنكم. قصي(بهمس): خليكي حنينة. قصي خد حاجته و مشي و وجد فضلت قاعدة علي الكرسي بتاعها و هي و باسل بيبصوا لبعض. باسل: ما تردي. وجد: ورايا شغل مش فاضية للكلام. باسل راح ناحية وجد و مسكها من دراعها و خلاها تقف. وجد: وسع كدة. باسل: ايه مالك؟! ده كله علشان مردتش عليكي كنت في مشوار مهم كنت بره البلد حصلت حاجة في الشغل كان لازم اتصرف. وجد: و ايه اللي هيخليني اعرف انك مكنتش بتخوني؟! باسل(بضحكة بسيطة): بذمتك في حد يكون كتب كتابه امبارح و يروح يخون بعدها. و كمان مش انا قولتلك اني خلاص مش لاي حد تاني غيرك انتي يا ملكة قلبي. باسل مسك ايد وجد و باسها و رفع عيونه ليها و قرب منها. باسل: حبيبتي تطلب اي حاجة حالا و تتنفذ. وجد: اي حاجة؟! باسل: و لو نجمة من السماء. باسل: اطلبي اتمني. وجد(بابتسامة): عايزة اروح الملاهي و تلعب معايا. باسل: حالا يتنفذ. وجد(بابتسامة): و عايزة اركب معاك الموتسكل و انت اللي تسوقه... باسل: عيوني. اؤمري. وجد: لما افتكر هبقي اقولك. باسل: تمام يا وجدي. باسل باس وجد علي خدها و شدها ناحيته اكتر و حط رأسه علي رأسها... باسل: بتمني اللحظة اللي هتبقي فيه في بيتي و قدام عيوني طول الوقت. وجد(بابتسامة): و انا. باسل خد وجد في حضنه و وجد لفت ايديها حوالين خصره و كانت مغمضة عينيها. باسل: يلا هاتي حاجتك. وجد مسكت شنطتها و موبايلها و مسكت في ايد باسل اللي مدها ليها و خرجوا بسرعة من المكتب و ركبوا عربية باسل و باسل راح ناحية الملاهي اللي وجد فرحت اوي لما شافتها و نزلت هي و باسل. وجد و باسل لفوا مدينة الملاهي كلها و ركبوا العاب كتير و وجد كانت في قمة سعادتها مع باسل. وجد: بص هناك و بص هنا شايف. وجد: تعالي نتصور. باسل: طيب اقفي هناك و انا هصورك. وجد: طيب. وجد وقفت قدام باسل و حطت ايديها علي وسطها و هي بتضحك,و قعدت في الارض و هي عاملة نفسها بتفكر... وجد قامت وقفت و بعدها فتحت عينيها علي الاخر. وجد(بصريخ): البنطلون الابيض اتوسخ. باسل قعد يضحك عليها كتير لغاية ما دمعت عينيه. وجد: اقلعلي الجاكت بتاعك مش همشي كدة. باسل(بضحك): لا. وجد: باسل اهون عليك يلا و النبي يلا. باسل قلع الجاكت بتاعه و حطه حوالين خصر وجد و قرب منها. باسل: تحبي تعملي ايه تاني؟! وجد(بتوتر): هو انت متعرفش تتكلم و انت بعيد؟! باسل: تؤ. علشان كل نفس انتي بتتنفسيه هو الحياة بالنسبة ليا. وجد خجلت من كلام باسل و خبت وشها بايديها. باسل(بضحك): تعالي يا حلوة نشوف هنعمل ايه تاني. باسل مسك ايد وجد و بدأوا يتمشوا مع بعض. وجد: تيجي نأكل ايس كريم؟! باسل: تعالي. باسل اشتري ايس كريم ليه هو و وجد و قعدوا يأكلوه مع بعض و وجد بتضحك مع باسل كتير و كل واحد مبسوط مع التاني. وجد مسكت الموبايل و بدأت تتصور هي و باسل و بيضحكوا. وجد كلت من الايس كريم بتاع باسل و عملت نفسها معملتش حاجة. باسل: و ****؟! وجد(بضحك): مستخسر فيا ايس كريم انت بخيل. باسل: و ****؟! وجد(بضحك): خلاص بقي فك يا معلم. باسل شد وجد من خصرها فجأة ليها و وجد شهقت. باسل: بحبك. باسل قرب من وجد و باسها جمب شفايفها وجد اتوترت و بعدت عنه. باسل(بضحك): و انا اللي قولت الموضوع هيتغير بعد كتب الكتاب شوية. باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها. وجد: توعدني انك تفضل معاياا؟! باسل: و هو يقدر الانسان يعيش من غير قلب يقدر يعيش من غير تنفس. باسل: انتي كل اسبابي اني علي قيد الحياة. وجد حضنت باسل جامد و باسل باس رقبتها. وجد: يلا نمشي. باسل: يلا... -في مكان تاني... عند كارما. كارما كانت قاعدة بتشتغل فجأة جت ليها كذا ماسدچ فتحتهم... كارما فتحت عينيها علي آخرهم... كارما(بدموع): يا نهار اسود! الجزء الرابع كارما كانت قاعدة بتشتغل فجأة جت ليها كذا ماسدچ فتحتهم... كارما فتحت عينيها علي آخرهم... كارما(بدموع): يا نهار اسود! كارما خرجت جري من مكتبها و نزلت ركبت عربيتها و ساقت ناحية شركة احمد. كارما نزلت و دخلت للشركة و طلعت لمكتب احمد. السكرتيرة: مش هينفع حضرتك تدخلي هو في ميعاد انتي راحة فين اصبري... كارما فتحت باب مكتب احمد و راحت ناحيته بغضب احمد قام وقف بسرعة. كارما(بزعيق): ايه اللي انت عملته ده؟! انت ازاي تتجرأ يا حيوان و تهددني. احمد: اهدي في ايه حصل ايه؟! كارما(بزعيق): علي اساس متعرفش. احمد(بحدة): هعرف لو فهمتيني. كارما ضربت احمد في صدره و قعدت تزقه و هو مسك ايديها و شدها ورا. احمد(ببرود): صفية اجلي الاجتماع. كارما(بزعيق): ابعد عني يا حيوان يا زبالة. كارما قعدت تضرب احمد في ضهره و احمد دخل اوضة مكتبه و زق كارما فيه و قفل الباب و دخل. احمد(بزعيق): ايه النمرة اللي انتي عملتيها بره دي؟! كارما(بزعيق): هي حصلت يا حيوان تهددني بصوري. احمد: صور ايه؟! كارما(بزعيق): اعمل فيها من بنها بقي، منك *** يا شيخة. احمد(بحدة): صور ايه انا مش فاهم. كارما(بدموع و زعيق): الصور اللي كانت علي موبايلي القديم... كارما: انت عايز ايه مني بقي؟! احمد قرب من كارما و مسكها من كتفها و هزها. احمد(يحدة): انا مش عايز حاجة منك كل اللي عايزه افهم بتتكلمي علي صور ايه؟! كارما طلعت تليفونها و ورت الماسدجات لاحمد... كارما: استغلتني صح؟! احمد بص للمسدجات و بص ل كارما. مضمون الرسالة صورك عندي تجيلي النهاردة بليل الساعة 9 في احسن ما صورك كلها تبقي في الجرايد و ساعتها هتتفضحي انتي و عائلتك. احمد(بضيق): انا فعلا معرفش مين ده و مش انا السبب. و كمان انا مفتحتش موبايلك و لا شوفت عليه اي صور صدقيني يا كارما... كارما(بعياط): و انا اعمل ايه دلوقتي؟! باسل و سليم ممكن يهدوها عليا و علي الشخص ده. كارما(بعياط): و انت الوحيد اللي كان معاه موبايله. احمد: طب بصي. كارما لا رد. احمد: هساعدك. كارما قعدت تعيط كتير و تشهق و احمد رايح جاي في الاوضة بيفكر و الموضوع مضايقه. احمد: بصي يا كارما هتروحي العنوان اللي هو كتبه. كارما(بانفعال): لا طبعا انت اتجننت. احمد(بحدة): اسمعيني و اعترضي في الاخر. احمد: هتروحي للشخص ده و انا هكون وراكي و معاكي علطول و بعدها انا هتصرف. بس اهم حاجة روحي للشخص ده و لازم نعرف هو مين. كارما(بعياط): مش هقدر صدقني مش هقدر. احمد: كارما قولتلك هبقي معاكي متخافيش. كارما(بعياط): انا عمري ما عملت حاجة كدة عمري ما روحت لحد زبالة زي ده، انا خايفة اوي. احمد: اهدي اهدي انا جمبك. احمد جاب ماية و ودي لكارما علشان تشرب و هي كانت خايفة و احمد بيفكر و متضايق... احمد: فاضل ساعة علي ما تيجي 9 تعالي معايا. احمد مسك ايد كارما و خرجوا بره شركة احمد... احمد: اركبي. متقلقيش يلا اركبي. كارما ركبت في عربية احمد و احمد لف ركب جمبها و بدأ يسوق ناحية مكان هادئ... كارما(بخفوت): انت جبتنا فين؟! احمد: علشان تريحي اعصابك و تهدئ و ترتبي افكارك. كارما خدت نفس عميق و كانت خايفة من اللي هيحصل و فضلت هي و احمد ساكتين محدش بيتكلم و احمد باصص قدامه و متعصب... احمد: جاهزة؟! كارما(بخفوت): اه. احمد: هتصل بيكي اول ما نوصل و تفتحي الخط عايز اسمع اي كلمة بتتقال. احمد: فاهمة؟! كارما: طيب. احمد ساق ناحية المكان اللي الشخص بعته. احمد: مالك مصدومة ليه؟! كارما: دي نفس عمارة معاذ صاحبي. احمد(بسخرية): و جاية تشكي فيا؟! كارما(بضيق): ده علشان انت فعلا ممكن تعملها. احمد: بصي انا مش عايز اتخانق يلا انزلي و اعملي زي ما قولتلك. كارما نزلت و هي خايفة و دخلت العمارة و طلعت للشقة و خبطت الباب. الباب اتفتح ظهر شاب كان لابس بنطلون من غير تي شيرت و ساند علي الباب. معاذ: اخيرا جيتي يا بطل؟! كارما: انت! انت ازاي يا حيوان يا حقير تعمل فيا كدة؟! كارما ضربت معاذ قلم علي وشه بغضب,معاذ شد كارما لجوا الشقة و قفل الباب. كارما(بصريخ): سيبني. معاذ: ايه يا روح امك انتي فاكرة اني زيهم لا فوقي ده انا افعصك برجلي. كارما(بغضب): ده انت حيوان و استغلالي انا غلطانة اني صاحبتك و اني اعتبرتك اخ. معاذ(بعصبية): انتي هتعملي شريفة عليا احنا هنضحك علي بعض. كارما(بغضب): احترم نفسك انا اشرف منك و من اللي خلفوك، و كمان انت نسيت انا ابقي اخت مين سليم المهدي و باسل الانصاري. معاذ(بسخرية): واضح اوي بامارة انك جيتي لوحدك. معاذ: كنتي هتجيبي اخواتك يشوفوكي و انتي في حضني و لا كنتي هتجيبي اخواتك بعد ما افضحك في كل حتة. كارما(بغضب): انت شخص استغلالي حقير و زبالة و انا مستحيل اسلم نفسي ليك. و صوري هتمسحها غصب عنك احسن و *** لا. كارما(بصريخ): آه. معاذ مسك شعر كارما و قربها منه و كارما بتضربه علي صدره بغضب. معاذ: احنا هنقضيها كلام و لا ايه؟! فجأة معاذ لقي حد بيكسر باب الشقة و دخلوا ظباط الشقة و احمد اول ما شاف كارما في ايدين معاذ جري عليه قعد يضربه في وشه كذا مرة. احمد(بغضب): و رحمة جدتي ما انا سايبك. احمد(بغضب): فين الصور يا ابن ال. احمد ضرب معاذ اللي كان بيبص بغضب لكارما بس احمد كان بيضريه في عينه اكتر حاجة. احمد حط ايده في جيب معاذ لقي موبايله بس مقفول ببصمة مسك صباع معاذ و دخل البصمة و بدأ يمسح كل الصور و عمل سوفت للتليفون. احمد: احمد *** اني هسيبك ليهم لاني لو كنت انا اللي اتصرفت كنت خرجت من هنا علي المقابر. و اياك اشوفك قريب منها و لو علي بُعد 100 متر. هقتلك. احمد ضرب معاذ برجله في بطنه و مسك ايد كارما. احمد: اتصرفوا يا رجالة. احمد شد كارما وراه و خرجوا بره الشقة. كارما: هو هيحصل ايه فيه؟! احمد(ببرود): اقل حاجة تلت سنين سجن. كارما: بتهمة؟! احمد(ببرود): الابتزاز. احمد: يا ريت تبقي تعرفي مين معاكي و مين ضدك. كارما(بخفوت): اسفة. احمد ركب عربيته و كارما ركبت معاه,احمد ساق ناحية بيت كارما و كان طول الطريق صامت و كارما محرجة منه و مترددة تتكلم. احمد(ببرود): اتكلمي قولي. كارما: اقول ايه؟! احمد: اللي انتي عايزة تتكلمي فيه و تقوليه انتي. كارما(بتوتر): كنت عايزة اقولك اسفة و شكرا و معلش ظنيت فيك وحش. احمد: انزلي وصلنا، عربيتك بكرة هتوصلك و بعد كدة متثقيش في ايه حد بسهولة. كارما: ا. احمد: انسة كارما وصلنا. كارما سابت احمد و نزلت من العربية و هي عايزة تعتذرله و متضايقة و دخلت الفيلا... سليم: ايه يا بت اتاخرتي ليه؟! كارما: كان في شغل كتير شوية هطلع انام عن اذنكم. سليم: مالها البت دي! مريم: محدش عارف. مريم: هبقي اشوفها بس بقولك يا حبيبي. سليم: قولي يا ماما مش مطمن. مريم: هكلمك بخصوص. سليم: باسل هيعمل مني كفتة و محدش هيعرف مين هيعمل ايه و لا فين و لا ازاي و لا ايه اللي هيحصل غيره عايزة تعرفي حاجة روحي اعرفي منه. مريم: غور محدش بيأخد منك معلومة. سليم: متشكر، انا قايم انام شوية... مريم(بضيق): روح روح. سليم: يا بطة انتي يا اللي عايزة تعرفي كل حاجة. مريم: غور من قدامي. سليم ضحك علي مريم و طلع اوضته ريح فيها و نام. -بعد مرور أسبوع و كام يوم بسيط. كانت الاحوال طبيعية و مستقرة إلى حداً ما. وجد: طب يلا انجز بقي. باسل: يا بنتي قولتلك حاضر متسرعة علي ايه، بلبس اهو... وجد: باسل انا خلصت لبس و هقفل معاك انت حر. باسل: انتي اللي سريعة اعملك ايه؟! الباب خبط. وجد: اتفضل. رانيا: وجد هانم الفطار جاهز؟! وجد: طب انزلي انتي يا رانيا انا نازلة. وجد: باي يا باسل. باسل: استني. وجد: امممم. باسل: هتوحشيني الكام ساعة دول. وجد: باي يا باسل. وجد قفلت مع باسل و خلصت لبس الكوتشي و مسكت شنطتها و نزلت لتحت باست ياسين علي خده و قعدت جمبه... ماجدة: كلمتي باسل في موضوع البيت يا وجد؟! وجد: ايوه و هنروح نشوفه النهاردة. قصي: مكنش ليه داعي. وجد: عادي يعني كدة كدة المكان ميهمنيش. احمد(بهدوء): ياسين بيه. ياسين: ابه؟! احمد(بهدوء): عايز اتكلم مع حضرتك في اوضة المكتب... ياسين: بعد الفطار طيب. وجد(بملاحظة): اومال فين ثريا؟! نهلة: ملكيش دعوة ببنتي. وجد(برفعة حاجب): افندم! نهلة: خليكي في الاسود اللي انتي لابساه و بس. وجد كانت لابسة بنطلون اسود و فوقه تي شيرت بنص كم و قصير لغاية الخصر و مبين جزء بسيط من بطنها و فوقه جاكت ب ¾ كم باللون الاسود,لبست كوتشي ابيض عالي و حطت مكياچ هادئ و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت البرفيوم بتاعها. وجد: عموما شكرا... قصي: تعالي يا وجد... وجد: عن اذنك يا جدو. ياسين: روحي يا حبيبتي. وجد قامت مع قصي للجنينة. يوسف(بحدة): هي ليه مش بتحترمني و تحترم وجودي؟! منصف: مش لما تبقي اب ليها اصلا... يوسف(بحدة): احترم نفسك يا منصف... احمد(بهدوء): مفيش داعي، يلا يا بابا وراك شغل في المصنع النهاردة اتفضل يلا. منصف بص ليوسف بغضب و خد حاجته و خرج بره القصر. ياسين(لنفسه): يا رب اهديهم. ياسين: ورايا يا احمد. عند وجد و قصي... وجد: من رأيي انا يا قصي ده. قصي: بس لو تلاحظي تداخل الالوان الغامقة هيسيب اثر وحش في نفسيه اللي داخل فهماني. وجد: طب وريني كدة تاني. وجد: بص انا محتارة بين دي و دي. قصي: و انا برضو، زي ما قولتلك عايز اعمل حاجة عظمة. وجد: ابعتهم ليا. قصي: طيب... وجد: هبقي اكلمك بعد ما اخلص شغل. قصي: طيب خلي بالك من نفسك. وجد: حاضر. اه هروح لباسل شركته اعمله مفاجاة. قصي: طيب يا حبيبتي **** يسعدكم. وجد: حبيبي. وجد مشيت و لمحت سعد و هو بيبصلها اتنهدت لان ده بيحصل من يوم كتب الكتاب... وجد: **** يهدي. وجد ركبت عربيتها و راحت مكتبها. نهال: استاذة وجد انسة ليلي و اخوها في اوضة المكتب... وجد: طيب. وجد دخلت الاوضة لقت اخو ليلي ماسكها من التي شيرت بتاعها و هي بتزعق. وجد(بحدة): انتوا اتجننتوا ما تعقلوا شوية. وجد: استاذ محمود ابعد كدة. وجد زقت محمود بعيد عن ليلي و خلت ليلي في ضهرها. ليلي(بزعيق): ما انت لو امك كانت ربتك مكنتش هتعمل كدة يا قليل الادب. وجد(بحدة): بت انتي كمان اسكتي. و انت يا استاذ ممكن تقعد علشان اخلص من ام قضيتكم. وجد(بانفعال): اقعدوا بقي. محمد و ليلي قعدوا قصاد بعض و وجد في النص بتبص ليهم... وجد: زي ما قولت قبل كدة الحل الوحيد تبيعوا الشقة و كل واحد يأخد نصيبه. ليلي: انا موافقة. محمود: و لما نبيع الشقة انا هقعد فين؟! الجئ للغريب. ليلي: ليه يا حيلتها متكونش راجل و مش قادر تنزل تشتغل... وجد: بت انتي اخرسي. وجد: استاذ محمود ممكن اوديك فرصة تدور علي مكان تسكن فيه و بعدها نبدأ نبيع... وجد: مش عايزة الجئ للمحاكم زي ما قولتلك لو لجأت ليها بلا شك الانسة ليلي هتأخد نصيبها في اقل من يومين... محمود: سيبوني يومين افكر. وجد(بتنهيدة): طيب معاك وقتك، اتفضل. محمود بص ل ليلي بغضب و سابهم و مشي... وجد: و انتي ايه ما تسكتي شوية رغاية اوي و لسانك سابقك مبتعرفيش تتصرفي بعقل. ليلي: سيبنالك العقل. وجد ضربتها علي رأسها و حطت رأسها بين ايديها. وجد: هتأخدي حقك و مش عايزة اشوفك وشك فاهمة. ليلي: عادي يعني ايه الجديد ما الكل بيقولي كدة. وجد قامت وقفت و حضنت ليلي جامد. وجد: مكنتش عايزة اقول بس انتي بت جدعة اوي و اكيد هيجي يوم تعقلي فيه معتقدش انه هيجي اصلا. وجد و ليلي ضحكوا و شربوا العصير اللي نهال جابته... ليلي: همشي انا ورايا شغل. وجد: نفسي اعرف المدير مستحملك أزاي؟! ليلي: زي ما انا مستحملة رخامته و رزالته، باي عن اذنك. وجد: طيب باي. ليلي(بغمزة): علفكرة الاسود بيطلع عليكي نار. وجد ابتسمت ل ليلي و بدأت تشوف شغلها... -في مكان تاني... في فيلا المهدي. مريم: حلو يا كارما اخلصي بقي... كارما: يا ماما بقي ما انتي قولتي علي كل الهدوم حلوة اختار ايه انا بقي... مريم: الهدوم كلها مش حلوة الا بيكي انتي اللي روحك حلوة و جميلة علشان كدة كل الهدوم حلوة عليكي و يلا بقي سليم منتظرك بره... كارما: طيب. كارما طلعت جري علي اوضتها و غيرت هدومها. كارما لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و لبست كوتشي اسود عالي و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت مكياچ خفيف جدا. كارما نزلت لتحت جري و خرجت بره الفيلا. مريم: يا مجنونة. كارما لقت سليم واقف متعصب. سليم(بعصبية): ما لسة بدري يا هانم. كارما: معلش اسفة اسفة، يلا بينا. سليم(بعصبية): قدامي لما نشوف الزفتة التانية نرمين سواق ابوكوا انا... سليم و كارما ركبوا عربية سليم و سليم ساق ناحية بيت نرمين و طلع تليفونه يكلمها. كارما: هي مش دي نرمين؟! سليم: فين؟! سليم بص ناحية ما كارما بتشاور لقاها واقفة مع شاب فتح باب العربية و نزل راح ناحيتهم. شاب: نرمين فكري في عرضي كويسة انتي بدأتي تكبري و العمر بيجري. نرمين: استاذ مازن ارجوك تفهم وضعي انا مش عايزة اتجوز انا حرة. مازن: انا مش اي حد يا نرمين. صدقيني هسعدك. سليم: يا حنين. سليم مسك مازن من هدومه و ضربه بوكس في وشه و ضرب رأسه برأس مازن و ضربه برجله في بطنه. سليم: قالتلك مش عايزة تتجوز ايه البعيد حمار معندهوش كرامة. سليم شد نرمين من دراعها و راح ناحية العربية فتح الباب و ركبها. سليم(بعصبية): طبيعي يبوصلك بعد اللي انتي لابساه ده. نرمين(برفعة حاجب): ما انا بلبس كدة علطول. سليم(بعصبية): بضهر ايدي و علي وشك يا نرمين. كارما: خلاص اهدوا اهدوا. نرمين: ما هو اللي بيعصب يا كارما. سليم: و النبي؟! انا اللي كنت بتلزق فيكي من شوية و بطلب تتجوزيني و لما رفضتي برضو مُصر عليكي. نرمين: **** فيها ايه ما انا بنت و من حقي يجيلي عرسان. سليم: مش انتي قفلتي الصفحة دي من حياتك؟! نرمين: انا حرة يا اخي. سليم وقف العربية فجأة و نرمين اتخبطت في كرسي سليم و كارما مسكت في دراع سليم. سليم(ببرود): كلمة مكان من اي واحدة فيكم هنزلها من العربية. سليم بدأ يسوق بهدوء و برود لغاية ما وصل لشركة باسل. باسل كان لسة بينزل من عربيته لقاهم وصلوا و نازلين و هما صامتين... باسل(ببرود): خير ايه المناظر اللي علي الصبح دي؟! سليم(بضيق): ده الواحد قرف... سليم سابهم و طلع الشركة راح لمكتبه. باسل(برفعة حاجب): مين ده؟! ماله؟! نرمين(بضيق): ده شخص رخم هه. نرمين برضو سابتهم و مشيت راحت لمكتبها... كارما: تعالي يا مز انت انا هحكيلك. كارما مسكت في دراع باسل و دخلوا الشركة و كارما حكتله اللي حصل بالتفصيل. باسل: عنده حق. شخص رخم اصلا. كارما: ماشي بس مش للدرجة دي. باسل: اكيد سليم شاف نظراته و فهمها لانه راجل زيه. باسل: نظرتنا تختلف عن نظرتكم. كارما(بغمزة): طب و وجد؟! باسل: بت مش طايقك ابعدي عني. باسل و كارما خرجوا من الاسانسير و راحوا لمكتب باسل... باسل: روحي العبي بعيد يا كارما ورايا شغل كتير. كارما: اهو ساكتة اهو. -بعد فترة... الباب خبط. باسل: ادخل. السكرتيرة: باسل بيه في بنت بره اسمها وجد يوسف عايزة حضرتك، ادخلها؟! باسل: ايوه طبعا... باسل قام بسرعة من علي كرسيه و خرج ل بره لقي وجد ساندة علي مكتب السكرتيرة. باسل حضن وجد و وجد حاوطته بايديها و هو باس رأسها... باسل: وحشتيني. كارما: ايه النشاط ده؟! و ايه ده؟! هو مش كان وراك شغل؟! باسل: ملكيش دعوة يا بت يا رخمة. باسل: سمية بعد كدة اول ما وجد تيجي تدخليها علطول. سمية: حاضر يا فندم... باسل: نورتي يا حبيبتي الشركة. باسل باس ايد وجد اللي سحبتها منه بخجل. وجد: حلوة اوي و تصميمها حلو... نرمين: وجد ازيك؟! وجد: اهلا يا نرمين. نرمين: اخيرا نورتينا. وجد: ايوه. باسل: تعالي نتكلم جوا يا حبيبتي. دخلوا المكتب و باسل قعد علي كرسيه و وجد قدامه هي و نرمين و كارما علي الكنبة... باسل: تحبي تشربي ايه؟! وجد: مش لازم. باسل: وجد. وجد: خلاص هاتلي عصير فراولة. باسل: طيب. كارما: ايه يا باشا و احنا اسألنا طيب هي جت وجد غطت علينا و لا ايه... وجد(بابتسامة): مقدرش يا روحي. باسل: شوفتي ملاك نسمة كدة علي الارض. كارما: هاتلي عصير مانجا. نرمين: فنجان قهوة. باسل اتصل بسمية و طلب منها المشروبات. بعد فترة سمية جابت العصاير و القهوة و حطتها قدامهم. و الاربعة بدأوا يتكلموا... وجد كانت محرجة لانها مش متعودة عليهم... كارما: بصي يا بنتي باسل ده كان دنجوان زمانه. كارما: بس و علي كدة و **** قلبه طيب و بيحبك. مش سهل انه يحبك بس بيحبك. نرمين: ياااه علي كارما لما تقول حكم. فجأة الباب اتفتح و دخل سليم و هو قلقان. باسل: ايه يا سليم؟! سليم: في واحد مسلح بره. باسل: قصدك ايه؟! سليم: تعالي و انت تشوف... باسل مشي مع سليم بس قبل ما يخرج لف و بص ليهم. باسل: محدش يخرج من هنا. وجد و كارما و نرمين قاموا وقفوا و هما قلقانين. بره. باسل(بحدة): انت بتعمل ايه هنا؟! شخص: اللي هيقرب مني هقتلها. سليم(بحدة): انت عايز ايه؟! شخص: حقي اللي خدتوه مني. باسل(بحدة): حق ايه ده؟! احترم نفسك و اعرف انت بتتكلم مع مين. شخص: انا مش جاي اذي حد عايز شيك ب 200 الف و مش هأذي حد. سليم: ا... باسل(بسخرية): ابقي وريني بقي ازاي. باسل: ارموه بره. باسل كان هيمشي بس سمع صوت ضرب نار و صريخ وجد. باسل(بقلق): وجد. باسل قرب من وجد المصدومة و حاوط وشها بين ايديه. باسل: مالك انتي كويسة؟! نرمين: ايوه هي كويسة. باسل ضم رأس وجد لصدره و بص للشخص ده بغضب. باسل(بحدة): مش قولت متخرجوش من الاوضة. شاب: عم شكري انت كنت راجل صالح ابعد عن السكة دي. شكري: و حقي و شقي عمري اللي ضاع في الزفتة دي. باسل راح وقف قدام الراجل و قصاده سليم و نرمين و كارما بيتفرجوا و باقي الموظفين و شكري واخد بنت رهينة و حاطط المسدس علي رأسها. باسل(بسخرية): اياك تفكر انك هتطول جنيه بعد اللي عملته ده... باسل: و ابعد عن البنت دي احسنلك. اخرتك هتبقي سودة علي ايدي. شكري: بس قتلك ممكن يشفي غليلي. وجد وقفت قدام باسل اللي اتصدم من تصرفها. وجد: و انت قبل ما تقتله هتضطر تقتلني الاول و ساعتها هتلبسك قضيتين و هتأخد اعدام و غير انه عائلتي و عائلته مش هيسبوك في حالك حتى و انت في السجن و هتندم و عمرك هيروح و لو عندك عائلتك هتضيع لاني معتقدش هيفضلوا عايشين بعد اللي انت هتعمله طبعا. باسل رجع وجد ورا ضهره و بصلها بحدة. باسل: متتحركيش من ورايا. باسل: عايز تضرب نار اضرب بس ساعتها صدقني هتندم ندم عمرك كله... سليم: اهدي كدة و نزل سلاحك احسنلك. شكري غصب عنه ضغط علي الزناد ناحية باسل و الكل اتفاجئ لما لقي وجد وقفت قدام باسل و الرصاصة صابتها هي. وجد فتحت عينيها علي الاخر من الالم و عيونها دمعت باسل حاوط وشها من ورا و فجأة وقعت علي الارض بين ايدين باسل. وجد(بدموع): عرفت اني بحبك. وجد بصت ل باسل و بدأت تفقد وعيها تدريجيا. باسل(بصوت عالي): وجد! الجزء الخامس شكري غصب عنه ضغط علي الزناد ناحية باسل و الكل اتفاجئ لما لقي وجد وقفت قدام باسل و الرصاصة صابتها هي. وجد فتحت عينيها علي الاخر من الالم و عيونها دمعت باسل حاوط وشها من ورا و فجأة وقعت علي الارض بين ايدين باسل. وجد(بدموع): عرفت اني بحبك. وجد بصت ل باسل و بدأت تفقد وعيها تدريجيا. باسل(بصوت عالي): وجد! شكري كان مصدوم سليم ضربه برجله فوقع في الارض. سليم: الامن بسرعة. نرمين: باسل لازم ننقلها المستشفي. كارما(بدموع): دي بتنزف. باسل بص لوجد بصدمة و شالها بين ايديه و الموظفين وسعوا الطريق ليه. باسل كان بيمشي بسرعة كبيرة و كارما و نرمين وراه. باسل بص علي وجد اللي مغمي عليها رفعها ليه. باسل(لنفسه,بخوف): مش لازم تموتي مش لازم. باسل خرج من الشركة و الحارس فتح باب العربية ليه و باسل حط وجد في الكرسي اللي ورا و نرمين قعدت و خلت رأسها علي رجليها. باسل لف بسرعة ركب مكان السواق و جمبه كارما و بدأ يسوق بسرعة كبيرة. نرمين: اهدي يا باسل هنعمل حادثة... باسل بص علي وجد و زود من سرعته و كارما كانت بتعيط. بعد فترة باسل وقف قدام اقرب مستشفي لقاها قدامه... باسل: كارما انزلي جيبي نقالة بسرعة. باسل راح ناحية وجد و شالها بين ايديه و دخل المستشفي كانت كارما جابت دكتور و نقالة و باسل حط وجد علي النقالة. باسل(بعصبية): عايزها كويسة فاهم. الدكتور(بتوتر): حاضر... نقلوا وجد لاوضة الطؤاري علطول و نرمين و كارما قعدوا علي الكراسي اللي موجودة و باسل كان رايح جاي و متوتر... تليفون باسل رن، الخط اتفتح. سليم: ايه الاخبار؟! باسل: الدكاترة خدوها. و انت؟! سليم: انا وديته للمكان بتاعنا... باسل: هجيلك لما اطمن عليها. سليم: طيب انا هروح علي هناك ابقي طمني. باسل: طيب. باسل وقف و سند رأسه علي الحيطة و غمض عينه. وجد(بدموع): عرفت اني بحبك. باسل مكنش قادر ينسي نظراتها و دموعها و فتح عينه بتعب. نرمين: اهدي يا باسل هتبقي بخير صدقني. باسل: ان شاء ****. كارما(بدموع): شوفتها خدت الرصاصة ازاي يا باسل؟! بتحبك اوي. باسل عيونه دمعت و نرمين حضنته جامد و غمضت عينيها و هي بتفكر في حاجة... الدكتور: باسل بيه. باسل: ايه فاقت؟! الدكتور: لا هي هتفوق علي بليل هي حاليا بس. باسل(بحدة): انطق مالها؟! الدكتور: مفيش مفيش هي كويسة هننقلها اوضة عادية. الدكتور هرب من قدام باسل و باسل بص علي وجد و هي خارجة علي نقالة و دخلوها اوضة عادية... باسل: روحوا انتوا. كارما: بس. باسل(بحدة): نرمين خدي كارما من هنا. نرمين: طيب بس اهدي انت. يلا يا كارما. نرمين مسكت ايد كارما و خرجوا بره المستشفي,باسل بص علي وجد من ورا ازاز اوضتها. باسل(بتنهيدة): ليه كدة؟! باسل وقف و هو مربع ايده و بيبص علي وجد. -في مكان تاني... عند ياسين... ياسين: فيها ايه يا احمد؟! احمد: يا جدي بيتصرف من دماغه مش عامل حسابه لحد. ياسين: احمد سيبه براحته. احمد: طيب براحتك. ياسين: ايه اخبار الشغل معاك؟! احمد: احسن الحمد****. ياسين: هتسافر؟! احمد: ايوه. ياسين: امتي؟! احمد: النهاردة بليل. ياسين: طيب **** معاك. تعالي نرجع. احمد: طيب. تليفون احمد رن. احمد: جدو روح انت و انا جاي وراك. ياسين: طيب. الخط اتفتح. احمد: خير؟! كارما: ممكن نتقابل!؟ احمد: لازم اسافر مش فاضي... كارما: كنت انا كمان هسافر عموما خلاص لما ترجع. عن اذنك. احمد: استني هتسافري فين؟! كارما: اسكندرية، و انت؟! احمد: ملكيش فيه. كارما(بغيظ): تصدق اني غلطانة اني عايزة اعتذرلك علشان الاساءة اللي قولتها ليك. كارما(بغيظ): و و و علفكرة بقي انت شبه خلة السنان و كمان انت عامل زي البهلوان. كارما: و من غير سلام. كارما قفلت في وش احمد اللي اتصدم من كلامها و حط التليفون في جيبه. عند كارما... كارما رمت التليفون بغيظ علي السرير و قعدت عليه. كارما: كنت هقوله علي وجد و كمان كنت هعتذر بس هو ميستحقش. كارما(بغيظ): اشوف فيك يوم. الباب خبط... كارما: ادخل. مريم: ايه اللي حصل يا كارما؟! مش المفروض كنتوا تيجوا كلكم و معاكم وجد؟! كارما: ما وجد اتضربت بالنار. مريم(بخضة): ايه ازاي؟! كارما حكت اللي حصل في الشركة لمريم. مريم: يعني وجد خدت الرصاصة بدل باسل؟! كارما: بالظبط كدة يا ماما، لو شوفتيها و هي بتقف قدامه و بتدافع عنه بجد. كارما: و الا لما وقعت في الارض و باسل صرخ عليها كانوا عشاق اوي يا ماما. مريم: **** يخليهم لبعض. كارما: يا رب. مريم: طب يلا قومي جهزي نفسك. و انا هكلم باسل. كارما: طيب. مريم سابت كارما و خرجت بره الاوضة مسكت تليفونها و اتصلت ب باسل. الخط اتفتح... باسل: ايه يا امي؟! مريم: اللي حصل حقيقي؟! باسل: ايوه. مريم: و هي اخبارها ايه دلوقتي؟! باسل: لسة مفاقتش. مريم: طب و اهلها؟! باسل: هتصرف انا. مريم: طب خليك معاها لغاية ما تفوق. باسل: تمام. مريم: تحبني اجي؟! باسل: لا. مريم: طب انت كويس؟! باسل: اه. مريم: طيب. ا. باسل: اقفلي يا امي هي بدأت تفوق هكلمك بعدين. باسل قفل مع مريم و حط التليفون في جيبه و دخل لاوضة وجد لقاها بتحرك رأسها. باسل: وجد. وجد فتحت عينيها ببطء و غمضتهم تاني لغاية ما فتحتهم و باسل كان مايل عليها. باسل: انتي كويسة؟! سمعاني؟! وجد(بتعب): اه. باسل: انادي الدكتور؟! وجد مسكت ايد باسل بايديها السليمة. وجد: تؤ انا بخير. باسل: طب تحبي اعملك حاجة؟! وجد: لا، قصي؟! باسل(بضيق): ايه جاب سيرته دلوقتي؟! وجد: اكيد اتصل يا باسل و هيقلق. باسل: متخافيش هتصرف انا، ليه عملتي كدة؟! وجد: لغاية دلوقتي و معرفتش يا باسل... باسل: مش كدة يا وجد لدرجة انك تموتي نفسك مفكرتيش بروحي في غيابك. وجد(بتعب): مفكرتش غير اني ممكن اخسرك و انا مش عايزة اخسرك. باسل باس رأس وجد و قرب من ودنها. باسل: بحبك يا وجدي. وجد: و انا كمان... باسل: هروح انادي الدكتور يطمن عليكي. وجد: لا عايزاك جمبي. باسل ابتسم لوجد و قعد جمبها و بدأ يملس علي شعرها بهدوء... وجد: قولت لعائلتي؟! باسل: هقولهم انك معايا و هنتأخر. وجد: ممكن تروحني. باسل: لا ا. وجد: باسل. باسل: نعم؟! وجد: عايزة اروح و كمان مش فاضل غير كام يوم علي الفرح و لازم اكون بجهز. وجد: روحني. باسل: لا طبعا انا هأجل الفرح. وجد: لا لا علشان خاطري. باسل(بغمزة): شكلك مستعجلة انتي كمان. وجد(بغيظ): لا طبعا يا رخم. باسل(بضحك): خلاص متضايقيش كدة. باسل: جعانة؟! وجد: اوي. باسل: طيب هروح اشتري اكل ليكي. وجد: لا خليك معايا انا مش... الممرضة دخلت علشان تطمن علي وجد لقتها صاحية. ممرضة: حضرتك فوقتي؟! وجد: اه. الممرضة: حمدلله علي السلامة... وجد: **** يسلمك. الممرضة بدأت تفحص وجد و باسل واقف حاطط ايده في جيبه. ممرضة: حضرتك احسن حاليا؟! و الحمد**** الاصابة مش كبيرة. وجد: شكرا. ممرضة: علي ايه ده واجبي. المهم الراحة التامة. وجد: اكيد، شكرا. وجد: اقدر اخرج امتي؟! ممرضة: دي الدكتور يحددها هروح اناديه. وجد: طيب. باسل: ايه يا حبيبتي عايزة تخرجي بدري ليه؟! وجد: مبحبش المستشفيات بحس مكان للموت. باسل: بعد الشر عليكي يا حبيبتي. باسل: هسأل الدكتور تقدري تخرجي في اقرب وقت امتي. الدكتور: مساء الخير، حمدلله بالسلامة يا انسة وجد. وجد: **** يسلمك يا دكتور. الدكتور شاف قيم وجد و بص ليها و عمل كذا فحص صغير كدة ليها. دكتور: لو خدتي الدؤاء في الميعاد يبقي تخرجي كمان يومين كدة لو محصلش تدهور. وجد: يومين ايه انا عايزة امشي دلوقتي. دكتور: افندم! ده خطر عليكي... وجد: ما تتكلم يا باسل. باسل: دكتور شوف اللي مناسب ليها و لصحتها. دكتور: تفضل بس يومين. وجد(بضيق): لا مش هقعد هنا ساعة كمان عايزة امشي يا باسل اتصرف. باسل: وجد حبيبتي ده علشان مصلحتك. وجد(بضيق): لا يعني لا مش هقعد هنا... باسل(بحدة): وجد متهزريش. وجد(بضيق): باسل مشيني من هنا. دكتور: احم انسة وجد براحة علشان صحتك. باسل: وجد. وجد: انا نفسيتي مش هتبقي مرتاحة طول ما انا هنا. دكتور: طب خلاص هكتبلك علي خروج بكرة. وجد: دلوقتي. باسل(بحدة): عنادك ده هيفيدك بايه؟! وجد: باسل انا عايزة امشي من هنا و بس كدة. وجد حست بوجع في ايديها استحملته. وجد: ها؟! دكتور: ا. وجد: خروج. باسل(بحدة): وجد. وجد(بضيق): مش هسمع كلام حد و عايزة امشي من هنا فورا. وجد قامت وقفت علشان تمشي بس باسل مسك دراعها و شدها ناحيته. باسل: اهدي كدة و قولي انا هديت. اقعدي. باسل: و انت اكتب ليها علي خروج. دكتور: يا باسل بيه... باسل(بتحذير): اسمع الكلام... دكتور(لنفسه): **** يتوب عليا. دكتور: حاضر. الدكتور كتب خروج ل وجد و وجد غيرت هدومها و مشيت مع باسل ل بره المستشفي. باسل(بضيق): تسمحيلي اشيلك و لا مينفعش؟! وجد: انا بخير يا باسل مفيش داعي. باسل(بضيق): انا غلطان اني طاوعتك. وجد: بحبك. باسل ابتسم لوجد و شدها لحضنه وجد اتوجعت. باسل: انتي كويسة؟! وجد: ايوه. باسل فتح باب العربية لوجد و وجد ركبت العربية و باسل لف و ركب مكان السواق و بدأ يسوق ناحية القصر... بعد فترة باسل وقف قدام القصر باسل حضن وجد و باس خدها. باسل: هكلمك. وجد: طيب. باسل: بس متناميش و انتي بتكلميني زي كل مرة. وجد(بخجل): **** صوتك بينيمني. باسل(بضحك): و ده ازاي ده؟! وجد: هو كدة بقي. باسل: خلاص يا حبيبتي نامي انتي و بكرة نبقي نتكلم. وجد: طيب. باسل: تصبحي علي خير. وجد: و انت من اهله. باسل(برفعة حاجب): هو سعد ده واقف لينا كدة ليه؟! وجد: متأخدش في بالك هو غريب في نفسه كدة... باسل: طيب يا حبيبتي. وجد كانت هتنزل بس باسل شدها ناحيته و قرب منها و حاوط وشها بين ايديه... وجد(بتعب): باسل انا تعبانة عن اذنك تصبح علي خير... وجد باست باسل علي خده و سابته و نزلت باسل شاور ليها و هي دخلت القصر و سعد دخل وراها,باسل مشي ل سليم. سعد: هتفضلي فعلا مصدقة؟! وجد كانت في قمة تعبها و دراعها واجعها و مكنتش مركزة. وجد: قصدك ايه؟! سعد: انتي مصدقة مشاعره. وجد: اكيد يعني و كمان يا سعد ده بقي جوزي. سعد: وجد بس لسة في فرصة تطلقي منه... سعد قرب من وجد و مسك ايديها وجد كانت بين الوعي و اللاوعي و وقعت بين ايدين سعد. سعد(بقلق): وجد وجد. فتحي عينك وجد ردي عليا. سعد وطي و شال وجد بين ايديه و راح للقصر خلي حد من الحراس يرن الجرس... رانيا: ايه في ايه؟! رانيا(بشهقة): ست وجد. سعد: وسعي كدة. سعد دخل القصر و حط وجد علي الكنبة. سعد: اجري بسرعة جيبي برفان. رانيا: اه صح. رانيا جريت علي اوضة وجد جابت برفيوم و نزلت ل سعد تحت ودته البرفيوم. سعد رش علي ايده و بدأ يشمم وجد و هي بدأت عينيها ترعش و تتحرك يمين و شمال... سعد: وجد فتحي عينك. سمعاني اتصل بالدكتور. وجد: تؤ لا محدش يتصل بحد. وجد قامت اتعدلت بمساعدة رانيا و قعدت. وجد: شكرا ليكم. تعالي يا رانيا عايزة اطلع اوضتي. رانيا: تعالي يا هانم. رانيا ساعدت وجد و طلعوا اوضة وجد رانيا قعدت وجد علي السرير و لقت ان الجاكت مقطوع. رانيا: ماله الجاكت يا استاذة؟! وجد: هقولك بس متقوليش لحد. رانيا: قولي. وجد: خدت رصاصة. رانيا(بشهقة): ايه؟! وجد: هشششش اهدي. رانيا: طب ازاي؟! حضرتك كويسة طيب؟! وجد: حاسة بوجع بسيط. وجد: ساعديني يا رانيا. رانيا: حاضر... وجد: هاتي علبة الاسعافات من الحمام غيريلي علي الجرح. رانيا بدأت تغير علي الجرح بتاع وجد و وجد تتوجع كل مرة و بعدها رانيا ساعدت وجد تغير هدومها. وجد لبست بنطلون اخضر و فوقه تي شيرت نبيتي بكم و سيبت شعرها علي ضهرها. رانيا: تحبي اعملك تأكلي؟! وجد(بتعب): لا بس خليني انام و محدش يصحيني. رانيا: حاضر يا هانم، الف سلامة عليكي. وجد(بتعب): متقوليش لحد... رانيا: حاضر... رانيا سابت وجد و مشيت و وجد نامت علي السرير بتعب كانت حاسة بتقل في دماغها نامت بسرعة. -في الصباح الباكر... في الاسكندرية. كان احمد وصل من الصبح بدري لانه سافر الفجر,احمد وصل للفندق اللي هيقيم فيه. مدير: نورتنا يا احمد بيه زادنا شرف. اتفضل معايا. احمد: طيب. احمد راح مع المدير لاوضته و دخلها. مدير: شنطة حضرتك دقيقتين و تبقي هنا. احمد: شكرا. مدير: تؤمر بأي حاجة يا فندم؟! احمد: لا. الموظف دخل بشنطة احمد و حطها و مشي و المدير مشي وراه و قفل الباب. احمد دخل رمي نفسه بتعب علي السرير... -بعد فترة. احمد صحي بعد فترة من نومه و قام غير هدومه و خرج بره اوضته. احمد نزل تحت للفندق و كان خارج ل بره. بنت: لو سمحت حجز باسم كارما المهدي. احمد لف بسرعة و لمح كارما و هي واقفة عند مكتب الاستقبال و لفت لقت احمد واقف و باصص ليها. الاتنين فضلوا يبصوا لبعض فترة و بدأ كل واحد يمشي باتجاه التاني و هو غير مدرك للوضع. كارما: انت ازاي؟! احمد لا رد. موظفة: انسة كارما اتفضلي مفتاح حضرتك. كارما: شكرا... كارما خدت المفتاح و راحت لاحمد تاني. احمد(برفعة حاجب): ايه؟! كارما: ايه؟! احمد(بسخرية): بعني ايه موقفك مع واحد شبه خلة السنان؟! كارما(بضيق): انت اللي عصبتني ساعتها. احمد: بس صدفة حلوة. عن اذنك ورايا شغل. كارما مسكت في دراع احمد قبل ما يمشي و احمد بصلها باستفهام و هي اتوترت. كارما: خلاص روح. احمد(برفعة حاجب): ايه كنتي عايزاني اقعد معاكي مثلا. كارما(برفعة حاجب): دماغك راحت لفين. انا كنت هقول. احمد: ايوه كنتي هتقولي ايه بقي؟! كارما: احم بما اننا نسايب ايه رأيك نتصاحب؟! احمد: جرئية حبيت النقطة دي فيكي، بس سؤال. كارما: قول. احمد: اي نوع من الصحوبية؟! كارما رفعت ايديها علشان تضرب احمد بس هو مسك ايديها... احمد: ايدك الحلوة دي خليها جمبك. كارما: انت اللي تفكيرك منحرف زيك. احمد: ماشي يا ستي متشكر. يلا شوفي رايحة فين. كارما سابت احمد و مشيت و هي في قمة غضبها و طلعت اوضتها. احمد خرج بره الفندق و بعدها افتكر انه نسي ملف مهم في الفندق فطلع لاوضته... عند كارما... كارما كانت قاعدة علي كرسي و مربوطة باحبال و في حاجة علي بوقها و عمالة تتحرك بعنف... شاب: اهدي يا حلوة علشان نعرف نشوف شغلنا معاكي. شاب2: تفتكر دي تنفع لاي حاجة غير حاجة واحدة. شاب(بضحك): عندك حق بس نأخد اللي الباشا عايزه الاول. كارما قعدت تصرخ بصوت مكتوم. شاب(بضحك): صرخي اكتر صرخي يلا. كارما قعدت تهز نفسها بالكرسي كتير و رجعت بالكرسي كذا خطوة... شاب2: دور كويس هناك. كارما حاولت كتير برأسها توقع ال?ازة اللي موجودة علي الترابيزة لغاية ما وقعتها. شاب: يا بنت ال. شاب2: اخرسي مش عايز نفس. الباب خبط. الشاب الاول بص ل كارما و مسكها من شعرها. شاب: لو طلعتي نفس هقتلك. الشاب التاني راح ناحية الباب و فتحه... شاب2: افندم! احمد(برفعة حاجب): انت بتعمل ايه هنا؟! شاب2: انت مالك و انت مين اصلا؟! احمد(بضيق): فين كارما؟! شاب2: معرفش حد بالاسم ده. احمد: و ده ازاي يعني؟! دي اوضة كارما المهدي. شاب2: ملكش دعوة ابعد عني. الشاب كان هيقفل الباب بس احمد مسكه من هدومه و زقه لورا ضربه بوكس في وشه. الشاب الاول راح ناحيته و ضربه علي رأسه بس احمد لف ليه و مسك ال?ازة اللي لقاها في وشه و ضرب بيها الشاب الاول علي رأسه بغضب. احمد لف ناحية كارما و راح ناحيتها بسرعة و بدأ يفك الحبل و كارما بتعيط,احمد شال اللصق اللي علي بوقها. كارما قعدت تعيط و حضنت احمد و احمد حاوطها بايده و قعد يملس علي شعرها بهدوء. احمد: اهدي اهدي خلاص حصل خير. كارما(بعياط): كانوا عايزين. كانوا. احمد(بضيق): خلاص اهدي متقلقيش هطلب ليهم البوليس متقلقيش. اهدي انتي و بطلي عياط... كارما فضلت ماسكة في احمد لغاية ما غصب عنها عينيها وجعتها و غمضتها و بدون وعي نامت و جسمها تقل و احمد حس ب ده... احمد(بقلق): كارما كارما... احمد وطي و شال كارما بين ايديه و لقي انتظام التنفس عندها راح لاوضته و حط كارما علي سريره بهدوء. احمد نزل و كلم امن الفندق و المدير و عمل مشكلة كبيرة و طلبوا البوليس. احمد راح شركته بعد ما اطمن علي كارما تاني... -في مكان تاني... عند وجد... وجد كانت نايمة علي سريرها لقت الباب بيخبط و التليفون بيرن في نفس الوقت. وجد صحيت من النوم متضايقة. وجد(بزعيق): مين علي الباب؟! قصي: انا يا وجد. وجد(بضيق): خير يا قصي؟! قصي: ادخل؟! وجد: ادخل... قصي: صباح الخير... وجد: صباح النور. قصي: انتي كويسة فيكي حاجة؟! وجد(برفعة حاجب): اه بس ليه بتسأل؟! قصي: حلمت حلم وحش. وجد: حبيبي لا انا بخير متقلقش... قصي: مين الرخم اللي بيتصل عليكي؟! وجد: متقولش عليه رخم... قصي: اووووه حبيب القلب بقي. وجد: روح نام يا قصي انا تعبانة مش فاضيالك. قصي: لسة صاحي من النوم، عموما يلا انزلي تحت دي امك عاملة حفلة. وجد: بمناسبة؟! قصي: نسيتي الفرح قرب اوي يا مزتي. وجد: اه صح نسيت. قصي: طب يلا اسيبك تردي علي حبيب القلب براحتك. وجد: يا رخم. قصي ضحك علي وجد و سابها و خرج بره اوضتها. وجد مسكت التليفون و اتصلت ب باسل، الخط اتفتح. باسل: جنابك مش بتردي ليه كنت هلبس و اجيلك دلوقتي. وجد: كنت بكلم قصي، ا. باسل: **** يأخد قصي يا شيخة. وجد: بعد الشر قصي ده اخويا يا باسل قولتلك متدعيش عليه... باسل: طيب يا وجد، صباح الخير. وجد: صباح النور. باسل: اخبار جرحك ايه حاسة بوجع؟! وجد: تؤ انا بخير. باسل: طيب يا حبيبتي. وجد: طيب. باسل: بالنسبة للقاعة و الفرح و البيت متشغليش بالك باي حاجة خالص... وجد: حاضر يا حبيبي. باسل: قولتي ايه؟! وجد: قولت حاضر يلا اقفل باي. وجد قفلت في وش باسل و حضنت المخدة بايديها بس دراعها وجعها اوي... وجد: اوف بقي ده انت جيت في وقت مش لازم تيجي فيه خالص. عدت الايام و جه يوم فرح وجد و باسل... كان الكل في قمة سعادته و بالاخص وجد و باسل,الكل بيتشغل و بيطلع احسن ما عنده علشان الفرح,وجد نزلت لفت مع ماجدة علشان الحاجات اللي ناقصاها,باسل بيخلص شغله بسرعة قبل الفرح,ثريا كانت بعيدة عنهم الفترة دي,احمد و كارما رجعوا من الاسكندرية بعد ما كل واحد خلص شغله,و كل الترتيبات كانت جاهزة. وجد: كدة اتفقنا يا استاذ محمود و الفلوس اهي اتقسمت بالعدل. ليلي: شكرا يا استاذة وجد. وجد: لا عادي. وجد: تقدر تمشي يا استاذ محمود. محمود: طيب. ليلي: مش عايزة اشوف خلقتك خالص. وجد: ليلي اهدي بقي. محمود: و لا اعرفك. محمود سابهم و مشي و وجد كانت حاسة بوجع بسيط في دراعها. وجد: انتي معزومة علي فرحي النهاردة. ليلي(بصدمة): انتي النهاردة كنتي بتشتغلي و الليلة فرحك. وجد(بابتسامة): ايوه. ليلي: انتي في عقلك يا بنتي؟! وجد(برفعة حاجب): بت احترمي نفسك انا اكبر منك. ليلي: خلاص اسفة، طب هو فين و لا هاجي ازاي؟! وجد: هبعتلك اخويا بعربيته. انا عارفة عنوانك. ليلي: اشطا يا معلم. وجد: بت انا مش فاضيالك. ليلي: اتمختري يا عروسة. تليفون وجد رن. وجد: طيب يلا امشي. وجد و ليلي خرجوا بره اوضة المكتب... وجد: نهال زي ما عرفتك وزعي الدعوات عليهم. نهال: حاضر يا هانم. وجد: شكرا يا روحي. الخط اتفتح. وجد: الو يا باسل. باسل(بحدة): برضو عملتي اللي في دماغك يا وجد؟! وجد: كان في قضية لازم اخلصها يا باسل. خلاص بقي معلش. باسل(بحدة): كلامي مش بيتسمع ليه يا وجد؟! وجد: باسل خلاص متكبرش الموضوع. باسل(بحدة): طيب يا وجد حسابك في بيتنا... وجد: همشي يا باسل. باسل: امشي. وجد: انت مش هتيجي تبدل البدل من الايد اليمين للشمال. باسل: مش هعرف عندي حاجات كتيرة ناقصة لازم اعملها. وجد: طيب متقلقش. باسل: خلي بالك من نفسك. وجد: طيب و انت كمان. باسل: هقابلك بليل يا عروستي. وجد: باي يا جميل. باسل: بسبب الجملة دي انتي مراتي دلوقتي. وجد و باسل ضحكوا و وجد كانت بتسوق و هي بتكلم باسل. باسل: باي يلا يا حبيبتي هقابلك بليل. وجد: باي. وجد وصلت للقصر و نزلت لمحت سعد و هو واقف بيدخن. وجد راحت ناحيته و شدت منه السيجارة و رمتها و داست عليها بالجذمة بتاعتها... وجد(بحدة): انت ايه هتضيع مستقبلك يعني؟! سعد(ببرود): افندم؟! وجد(بحدة): انت ايه اللي بتعمله ده؟! انت مجنون؟ وجد كانت هتتكلم بس لقوا قصي بينادي علي سعد من فوق... قصي(بصوت عالي): اتصل بالدكتور بسرعة. وجد دخلت لجوا و هي بتجري لقت عطيات في وشها. وجد(بقلق): ايه اللي حصل؟! عطيات: في مصيبة. الجزء السادس وجد دخلت لجوا و هي بتجري لقت عطيات في وشها. وجد(بقلق): ايه اللي حصل؟! عطيات: في مصيبة. وجد(بقلق): في ايه؟! عطيات: الست ثريا حاولت تنتحر. وجد طلعت بسرعة علي اوضة ثريا و لقت الكل حواليها و رابطين ايديها بقماش. وجد: انتوا لسة هتستنوا الدكتور يلا ننقلها المستشفي. سعد: الدكتور جه. الدكتور راح ناحية ثريا و قدر ينقذ الموقف و كان معاه محلول و علقه ليها. الدكتور: لما الانسان بيوصل للمرحلة دي لازم مراقبة كتيرة، لانها قدرت تعمل ده مرة و ممكن تعمل كذا مرة. احمد: شكرا يا دكتور تقدر تتفضل. احمد: قصي روح معاه. نهلة(بدموع): ليه كدة يا حبيبتي؟! نهلة كانت حاضنة ثريا و الكل واقف بيبص علي ثريا... منصف: ليه يا حبيبتي عملتي كدة؟! ثريا لا رد، ثريا كانت باصة في الفراغ و وجد مركزة معاها... ماجدة: خلاص بقت كويسة يلا يا وجد علشان خاطر فرحك. ناس بتحب الخراب. وجد: روحي انتي يا امي و انا جاية. ياسين: خلاص حصل خير، لما تفوقي يا ثريا ليا قعدة معاكي، روحي يا وجد علشان فرحك يا بنتي. احمد(بحدة): يلا كله بره انتوا بتتفرجوا علي ايه؟! يوسف(بحدة): اهدي يا احمد. يلا يا جماعة. الكل بدأ يخرج من اوضة ثريا الا نهلة و احمد و وجد. احمد: اخرجي يا امي. نهلة(بدموع): منك *** يا شيخة منك ***. احمد: امي اطلعي بره ثريا بخير. نهلة زقت وجد و خرجت بره اوضة ثريا. وجد قربت من ثريا و قعدت جمبها و مسكت ايديها. وجد(بحزن): لو انا السبب في اللي انتي فيه فانا اسفة، و لو انتي عملتي كدة بسبب اني هتجوز باسل برضو انا اسفة و مستعدة الغي الفرح و انسي باسل مهما كان انتي بنت عمي و اختي. وجد(بحزن): علشان خاطري قوليلي انتي عملتي كدة بسببي؟! احمد(بحدة): تلغي فرح ايه يا وجد انتي اتجننتي. وجد(بانفعال): اومال هي ليه عملت كدة؟! وجد(بانفعال): انا مش هأجي عليها علشان خاطر سعادتي. انا مش انانية يا احمد علشان اتبسط علي حساب غيري. ثريا(بخفوت و تنهيدة): لا يا وجد. احمد: اديكي سمعتي يا وجد قومي يلا. وجد: لا اخرج و انا هفضل معاها لغاية ما تلبس. احمد: انتي ناسية انك العروسة. وجد(برفعة حاجب): فيها ايه يعني؟! يلا اطلع بره. احمد بص ل ثريا و وجد و سابهم و خرج,ثريا بصت باستغراب لوجد. وجد: قررتي هتلبسي ايه و لا اساعدك؟! ثريا(بخفوت): هقوم اشوف. وجد: لا خليكي مرتاحة استني. وجد قامت و راحت ناحية هدوم ثريا و بدأت تدور علي فستان شيك تلبسه لغاية ما اختارت فستان ليها. وجد: الفستان جاهز و الصندل كمان. كدة فاضل ان بس المحلول يخلص و تقومي تلبسي... وجد قعدت مع ثريا لغاية ما المحلول خلص و ساعدتها تقوم و بدأت تلبسها و تحط ليها ميكب خفيف خلاها جميلة جدا... ثريا لبست فستان باللون النبيتي ب ¾ كم و الاكمام نازلة من علي الكتف و طويل لغاية بعد الركبة بشوية و كان محدد جسمها و لبست صندل بكعب نبيتي و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان. وجد(بغمزة): قمر. ماجدة(بنفاذ صبر): انتي هتجننيني؟! قدامي يا بت فاضل ساعة. وجد: يا امي حاضر اهو جاية. وجد: يلا تعالي. وجد مسكت في ايد ثريا و دخلت اوضتها و قعدتها علي سريرها و ثريا كانت صامتة و مش بتبدئ اي ردة فعل... وجد: خديجة. وجد حضنت خديجة جامد و خديجة حضنتها... خديجة: مبروك يا احلي عروسة في الدنيا. وجد(بابتسامة): **** يبارك فيكي يا روحي. ماجدة: يلا يا حبيبتي علشان تجهزي. ماجدة: خديجة يلا ساعديها تأخد شاور و بعدها الميكب ارتست هتطلعلك. وجد: طيب. ماجدة بصت ل ثريا بسخرية و سابتها و نزلت. وجد خدت دوش و خرجت كانت الميكب ارتست منتظراها... بنت: يلا البسي الفستان يلا يا عروسة. وجد(بابتسامة): تمام. تعالي يا ثريا تعالي يا خديجة ساعديني. خديجة دخلت مع وجد بحماس و ثريا قامت بصمت راحت معاهم. بدأوا يلبسوا وجد الفستان و خديجة و وجد كانوا متحمسين اوي. وجد(بفرحة): الفستان حلو اوي انا فرحانة بيه. خديجة: هو انتي ذوقك اي كلام و لا ايه؟! قوليلي العريس شافه. وجد(بحماس): لا هيتفاجئ في الفرح. خديجة: هتطلعي ملاك. وجد: انا مبسوطة اوي يا خديجة. خديجة: **** يبسطك كمان و كمان، ما تقولي امين يا بت. ثريا(بتعب): امين. خديجة: يلا يلا بسرعة يا عروسة. خرجوا وجد بره و قعدوها قدام التسريحة و الميكب ارتست بدأت تشوف شغلها... وجد: خديجة خدي موبايلي و اتصلي بقصي و ودهولي. خديجة: طيب. خديجة اتصلت بقصي، الخط اتفتح. قصي: ايه يا حبيبتي في حاجة ناقصة؟! وجد: لا بس هبعتلك موقع تروح ليه في بنت هناك اسمها ليلي تجيبها الفرح. قصي: و انا مالي. وجد(بغيظ): قصي متعصبنيش و متخلنيش اتجنن و اجيلك دلوقتي اضربك بوكس في وشك. قصي(بضحك): طب اهدي يا عروسة ريلاكس. وجد: يلا باي مش فاضيالك. قصي: مش كنتي تسيبك من باسل و تشوفيني ده انا حتى شبه تامر حسني. وجد(بتريقة): مبحبهوش. قصي(بضحك): بكرة تندم يا جميل. وجد قفلت مع قصي و هي بتبص علي نفسها في المراية و بعدها غمضت عينيها منتظرة النتيجة النهائية... -في مكان تاني... عند باسل... سليم: البدلة هتأكل منك حتة... علي: اخيرا هتدخل القفص؟! باسل: اكد علي حجز القاعة يا سليم. سليم: يا ابني ركز انت بس في البدلة. باسل: متعصبنيش يا سليم، عايز كل حاجة تطلع مظبوطة. علي: عايز اشوف العروسة اللي خطفت قلبك. باسل: شكلي حلو؟! سليم: عريس. باسل(بابتسامة): طيب. باسل كان لابس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و لبس بليزر اسود صغير بزارير و فوقه جاكت البدلة باللون الاسود و فتح اول زرارين القميص و سرح شعره و لبس ساعته و لبس جذمته السوداء و حط البرفيوم بتاعه... الباب خبط. علي: ادخل... مريم: الف مبروك يا حبيبي. مريم قربت من باسل و باست رأسه و هو حضنها. مريم: اخيرا هشوفك عريس. سليم: طب مفيش عقبالك يا سليم طب؟! علي: انت مش مهم. سليم: اخرس ياض... باسل: **** يخليكي يا حبيبتي. باسل باس رأس مريم و شدد عليها و هي في حضنه. مريم: اخواتك البنات منتظرين يشوفوك تحت. باسل: هنزل ليهم اهو. باسل: علي بوكيه الورد اللي قولتلك عليه؟! علي: متخافش. باسل: طيب يلا. باسل نزل لتحت مع مريم و سليم و علي. - علي: -صديق باسل و باسل بيلجأ ليه في بعض الامور,عنده 29 سنة و بيحب الستات و مرح و بيحب يضحك كتير مع باسل و يعرف عنه حاجات بسيطة... نرمين: حبيبي. باسل حضن نرمين و باسها. نرمين: مبروك. كارما: وسعي كدة احضن اخويا. كارما حضنت باسل جامد و باسل باس رأسها. باسل: حبيبتي. علي: يلا هنتأخر علي العروسة اللي هي اكيد قمر. باسل: احترم نفسك. يلا بينا. باسل: يلا يا عامر يلا. نرمين كانت لابسة فستان باللون الاسود بحمالة رفيعة علي الكتف و ضيق لغاية الخصر و بعد الخصر واسع بسيط لغاية قبل الركبة و لبست صندل بكعب باللون الفضي و سييت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها. كارما كانت لابسة فستان باللون الفضي الهادئ بكم واحد اللي هو اليمين و واصل لغاية الركبة و محدد جسمها و لبست صندل بكعب باللون الاسود و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ باللون الاحمر و كحل حدد عينيها. باسل خرج و وراه الكل و بدأوا يركبوا العربيات و وراهم حراس كتير و راحوا لقصر الصياد. ياسين: مبروك يا يوسف. يوسف: **** يبارك فيك يا بابا. ياسين: عقبال ثريا و احمد و قصي... منصف: يا رب يا بابا هو حد يطول يجوز ولاده. يوسف: ان شاء **** متخافش. نهلة(بضيق): بس متنسوش ان العريس ده كان لبنتي. ماجدة: ليه هو احنا كنا ضربناه علي ايده... احمد(بحدة): ما تسكتوا ايه كلام الستات التافه ده. الناس جت اخرسوا بقي. احمد: و انت رايح فين؟! قصي: وجد طلبت مني اجيب حد هجيبه و اروح علي القاعة... ياسين: روح يا ابني. قصي خد مفتاح عربيته و مشي ناحية بيت ليلي... كانت عائلة باسل وصلت و نزلوا. علي: خد. باسل مسك بوكيه الورد من علي بوكيه الورد كان ورد باللون الاحمر و مغلف باللون الاسود و رائحتة نفاذة و حلوة. يوسف: اهلا و سهلا نورتونا... باسل: بنورك يا عمي. هي فين؟! ياسين(بضحك): مستعجل اوي؟! باسل(باحراج): احم هي فين برضو يعني هي برضو مراتي. مش تنادوها بقي. الكل ضحك علي احراج باسل و كارما زقته بكتفها. كارما(بهمس): اوبا ده انت طلعت مش قادر تستحمل. باسل(بهمس و ضيق): بت هضربك اخرسي. احمد: زمانهم نازلين. عند وجد. وجد كانت واقفة قدام المراية باصة لنفسها بانبهار و هي فرحانة اوي و مبسوطة,وجد لفت كذا مرة قدام المراية و هي بتضحك اوي. خديجة(بضحك): هتتجنني يا بت. لا عايزين الراجل يأخد بت في كامل قواها العقلية. وجد(بفرحة): انا مبسوطة اوي يا خديجة، مكنتش متخيلة انه هيجي يوم و البس فيه الابيض و لشخص بحبه. ثريا(بخفوت): مبروك. وجد: **** يبارك فيكي. الميكب ارتست: بجد انتي انسانة جميلة اوي و ملامحك جميلة اوي. الميكب ارتست: مبسوطة اني اتعاملت معاكي. وجد: شكرا ليكي. رانيا: وجد هانم العريس وصل. رانيا(بانبهار): يخرب بيت جمالك. وجد(بابتسامة): شكرا يا رانيا. وجد كانت لابسة فستان ابيض من اختيارها. وجد كانت لابسة فستان ابيض و فيه علامة سبعة من قدام و من ورا و واسع اوي و وطويل,لمت شعرها علي شكل كحكة لورا و لبست طرحة قصيرة و فوقها تاج,لبست جذمة باللون الابيض كعب,حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و بعض الميكب البسيط,اكتفت بدبلة باسل في ايديها الشمال,حطت البرفيوم بتاعها... وجد مسكت الفستان بتاعها في ايديها و خرجت بره اوضتها بتوتر و نزلت علي السلالم ببطء و وراها ثريا و خديجة و الميكب ارتست و رانيا. الخدامين اول ما شافوا وجد سابوا كل اللي في ايديهم و بصوا ليها بانبهار شديد. ياسين: قالولي انك طلبتي اني انا اللي اوصلك لعريسك. وجد(بابتسامة): لانك اقرب ليا منه. ياسين باس رأس وجد و خدها في حضنه. ياسين: **** يبسطك و يبعد عنك كل العيون الوحشة. جدتك لو كانت هنا كانت فرحتك بيكي. وجد(بابتسامة): هي اكيد مبسوطة متخافش. ياسين: طب يلا اسلمك لعريسك يا اجمل عروسة شوفتها. وجد مسكت في دراع ياسين و مسكت فستان بالايد التاني و خرجوا بره القصر كان الكل واقف في الجنينة... الكل صقف اول ما وجد ظهرت و وجد حطت رأسها في الارض باحراج و قربت من باسل,باسل كان باصص ليها هي و بس و مبسوط. سعد كان واقف بعيد عن الكل و بيبص ل وجد. ياسين: باسل. باسل: هي في قلبي و عقلي و عيوني هي نفسي و روحي يا عمي. هي كل حياتي و الواحد من غير حياته ميقدرش يعيش. باسل: اوعدك هحافظ عليها لاخر يوم في حياتي، هبقي معاها في الضراء قبل السراء. وجد عيونها دمعت و رفعت رأسها ل باسل و باسل مسك ايديها بحنية و باسها. باسل: بحبك. باسل حضن وجد و وجد شدت عليه و كانت مبسوطة و بتحاول متعيطش. باسل: يلا يا جميلتي. وجد(بابتسامة و مرح): يلا يا جميل. باسل ضحك هو و وجد و وداها بوكيه الورد. باسل: احمر زي خدودك دي. وجد(بخجل): شكرا. باسل باس رأس وجد و مسك ايديها و راحوا ناحية العربيات و باسل خلي وجد تدخل العربية و ركب جمبها و قدام في سليم و نرمين. و الكل بدأ يركب عربيته و باسل كان مبسوط هو وجد. باسل(بهمس): بحبك اوي. وجد(بهمس,خجل): باسل بطل علشان خاطري. باسل(بهمس): طب و تعرفي منين اني بحبك؟! وجد(بخجل): طيب يا باسل. باسل باس رقبة وجد اللي بعدت عنه بسرعة... -في مكان تاني... عند قصي... قصي وصل للعنوان اللي وجد قالتله عليه و راح خبط علي الباب و بعد شوية و بدأ يتمشي لغاية ما الباب اتفتح. قصي لف علطول و لقي ليلي بتخرج من الباب. ليلي: انت! قصي(بهمس): حبيبتي يا وجد. قصي: احم انا ابقي ابن عم وجد يعتبر اخوها. و جيت اخدك علشان الفرح... ليلي: اه طيب. ليلي: طيب لحظة. ليلي دخلت البيت تاني و جابت شنطتها و خرجت بره البيت و قصي بلع ريقه من منظرها رغم انه كان غريب و مش مناسب لفرح. ليلي كانت لابسة بنطلون اسود ضيق و فوقه تي شيرت صوف بكم باللون الاحمر و فوقه جاكت اسود طويل لغاية الركبة و لبس بوط باللون الاسود و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف جدا... ليلي: مش يلا و لا ايه النظام؟! قصي: احم ايوه يلا بينا. ليلي و قصي ركبوا العربية و قصي بدأ يركب و غصب عنه مشي في طريق ضلمة... قصي(بصدمة): ايه اللي عملتيه ده؟! ليلي كانت حاطة مطوة في جمب قصي لما لقته ماشي في مكان ضلمة. ليلي: جايبنا فين ياض؟! قصي: في ايه يا بنتي رايحين القاعة. ليلي: اومال ممشينا في مكان ضلمة ليه؟! قصي: الطريق اللي موجود. ليلي: طب اطلع كدة. قصي: طب شيلي ام المطوة دي. راعي اني راجل. ليلي(بخسرية): ما علشان كدة حطاها في جمبك انجز. قصي بص ل ليلي بصدمة و وصل للقاعة في اسرع وقت. قصي(بضيق): انزلي. قصي و ليلي نزلوا كان باسل و وجد برضو لسة واصلين... -كانت القاعة كبيرة جدا و فيها كل المعارف و الشخصيات المهمة اللي هما عارفينها. وجد و باسل اول ما دخلوا الكل قام وقف و بدأوا يصقفوا. وجد(بهمس): كان طول عمري اعرف هما بيقولوا ايه في الفرح؟! باسل(بضحك): بيقولوا كل خير. باسل ضم وجد ليه اكتر و بدأوا يروحوا ناحية مكان العريس و العروسة و قعدوا عليه. الكل بدأ يقعد و بدأت تشتغل اغاني الفرح و الكل مبسوط... و بعد فترة بدأوا الناس يباركوا لوجد و باسل رجال اعمال معروفين و ناس مشهورة. ياسين: مبروك يا حبيبتي. وجد: **** يبارك فيك يا جدو. ماجدة: حبيبتي مبروك. خلي بالك منها يا عريس. باسل: اكيد دي في عيني. يوسف: مبروك. وجد و باسل: **** يبارك فيك. ثريا(بخفوت): مبروك. وجد: **** يبارك فيكي يا روحي. احمد: مبروك. وجد: زهقت من كلمة مبروك دي **** يبارك فيك. باسل(بضحك): كل اللي جاي هيفضل يقول كدة اتعودي. قصي: حبيبة قلبي اللي منورة الدنيا كلها. قصي الوحيد اللي حضن وجد و باسها علي خدها. علي(بهمس): مراتك قمر يا ابني. ليك حق تحبها. باسل: ما تخف شوية يا عم علي. علي(بهمس): **** يبارك ليكوا و يعمر بيتكم. باسل: يا رب. نرمين: مبروك يا عرايس. باسل: **** يبارك فيكي... وجد(بهمس): جبت ليلي؟! قصي: ايوه متقلقيش، بس البت غريبة اوي رفعت عليا مطوة. وجد قعدت تضحك علي قصي و هي بتبص عليه هو و ليلي... وجد(بضحك): الصراحة مستغربش دي ليلي. قصي: اخرسي مش طايقك و لا انتي و لا هي. ليلي: مبروك يا استاذة وجد. وجد: استاذة ايه بقي بعد ما رفعتي المطوة علي اخويا... ليلي(باحراج): احم بقول امشي. وجد(بضحك): خليكي خليكي. بهزر معاكي خلاص حصل خير. كارما: احلي ناس في الدنيا. وجد(بابتسامة): حبيبتي. باسل: ازيك. كارما: بخير. وجد بصت لكارما و باسل و ضحكت. مريم: مبروك يا حبايب قلبي. وجد(بابتسامة): **** يبارك فيكي يا طنط. باسل: **** يبارك فيكي يا حبيبتي. باسل باس ايد مريم و غمض عينه حس بدوخة و بعدها فتح عينه. مريم اتكلمت مع باسل في ودنه... موظف: باسل بيه ممكن تتفضلوا معانا للرقص. باسل: هاتي ايدك يا حبيبتي. باسل مسك ايد وجد و وقفوا في نص القاعة و المنصة بدأت تعلي تلقائي و باسل شد وجد ناحيته و حط ايده علي خصرها و الايد التانية مسك ايديها و قرب منها و وجد حطت ايديها علي كتفه و بصتله. باسل: اسعد يوم في حياتي... وجد: مبسوطة اني لبست فستاني الابيض لواحد بحبه... باسل باس رأس وجد و نزل ليها بوشه و باس خدها. وجد(بخجل): باسل اهدي. باسل(بابتسامة): مش قولتلك الورد الاحمر شبه خدودك. وجد(بابتسامة): بحبك. باسل: اخبار جرحك ايه؟! وجد(بابتسامة): متقلقش بخير. لو كان ظاهر اوي مكنتش هعرف البس الفستان ده. باسل: اممم نسيت اقولك اني هعاقبك عليه. وجد: باسل مجرد فستان و كمان اسمها ليلة العمر... باسل لف وجد و قربها منه تاني و كملوا رقص... المنصة نزلت تاني و بعدها كل ثنائي بدأوا يرقصوا. كارما: مش ممانعة. احمد(برفعة حاجب): و هو انا كنت عرضت عليكي اصلا؟! كارما(بضيق): بحب الرقص و كمان ملقتش حد ارقص معاه. احمد مسك ايد كارما و راح للباقين و كارما اتعلقت في رقبة احمد. كارما: ليه شلت دقنك و هي خفيفة كانت احلي. احمد: مزاجي. كارما: انت ليه مش طايقني؟! احمد: برضو مزاجي. كارما: يا رخم... احمد: هسيبك و امشي. كارما: انت هتذلني؟! احمد: انتي اللي طلبتي مليش فيه. كارما: رخم اوي اوي اوي، انت ازاي بارد كدة؟! احمد: زي السكر في الشاي. كارما: ما انت طلعت علي نفس الخط اهو يا معلم. احمد: ركزي في الرقص و اخرسي. عند قصي و ليلي... قصي: تقبلي؟! ليلي بصتله من تحت لفوق و هو بصلها بدهشة من تصرفاتها. ليلي: روح العب بعيد. قصي: افندم؟! انتي بترفضي ترقصي معايا؟! ليلي: كنت اعرفك انا علشان ارقص معاك و كمان جو المحن ده مليش فيه. قصي(برفعة حاجب): تصدقي يا بت انا غلطان اني عبرتك خليكي كدة. جتك مصيبة. قصي زق ليلي في كتفها و سابها و مشي و في بنت جتله و بدأت ترقص معاه... ليلي بصت ل قصي بضيق من منظره... عند سليم و نرمين. نرمين: كنت عايز تروح ترقص معاها صح؟! سليم: متنسيش اني مش بكلمك اصلا و برقص معاكي غصب. نرمين: و حياة امك. سليم بص ل نرمين بغضب و نرمين بلعت ريقها بتوتر... سليم: احترمي نفسك. نرمين: الموضوع اكتر من اسبوعين انسي يا اخي انسي... سليم لا رد. نرمين: عنك ما اتكلمت. هروح ارقص مع حد تاني ارقص مع الغندروة. نرمين سابت سليم وكانت هتمشي بس سليم شدها ناحيته... سليم(بضيق): ارقصي و انتي ساكتة. نرمين(برفعة حاجب): افندم؟! سليم: اهدي بقي و ارقصي ده انتي متعبة. سليم: لو مرقصتيش بهدوء يا نرمين هشيلك وسط الناس دي. عند وجد و باسل... كانوا بيتكلموا و مبسوطين و فجأة جت بنت عليهم. شريهان: باسل. شريهان بعدت وجد و حضنت باسل جامد و باسته علي خده,وجد رفعت حاجبها ل باسل. باسل: لا لا استني بس هفهمك يا وجد. باسل: علي تعالي خد دي من هنا، شريهان **** يخرب بيتك ابعدي عني. شريهان(بهمس): نسيت اللي حصل بينا. باسل: **** يخرب بيتك كان بارادتك و كمان ده ماضي. سيبيني. علي شد شريهان معاه بره القاعة. باسل قرب علي وجد قبل ما تمشي و شدها ناحيته. باسل: حبيبتي دي قريبتي بس من بعيد اوي يعني احم متزعليش علشان خاطري. وجد: هعديها النهاردة بس. باسل: حبيبتي العاقلة. باسل باس رأس وجد و دفن رأسه في رقبتها و كان المعظم مبسوط بيهم. و فجأة وجد صرخت لما لقت باسل شالها و لف بيها كتير و هي مسكت فيه جامد و كانت خايفة و غمضت عينيها. باسل وقفها علي الارض و بص ليها و هو بيضحك و هي كانت دايخة و كانت هتقع بس باسل لحقها. باسل: انشفي كدة. باسل ابتسم ل وجد و وجد ضربته في كتفه و بعدها رجعوا قعدوا مكانهم و الكل وقف الرقص. علي: لما اروح اتعرف علي مزة كدة. علي لقي بنت واقفة لوحدها بعيد و مربعة ايديها و بتبص للكل بشرود. ,علي قرب منها و وقف وراها... علي: حد قالك انك زي القمر؟! ثريا(بخضة): انت مجنون؟! علي: اسف جدا جدا ده انا ظلمتك لما شبهتك بالقمر ده انتي طلعتي احلي اوي من قريب. ثريا: متنخدعش. ثريا بصت ل علي و سابته و مشيت و علي بص ليها باستغراب. علي: مين المجنونة دي؟! عند ليلي... ليلي كانت خلاص ملت لانها متعرفش حد هنا و راحت ناحية وجد تسلم عليها قبل ما تمشي. ليلي: هتعوزي حاجة؟! وجد: لا شكرا يا روحي اصبري اقول ل قصي يوصلك. ليلي: لا شكرا مش لازم، بس نسيت اقولك طلعتي جامدة. وجد: يا بت حسني الفاظك خليكي بت شوية. ليلي: اكتر من كدة انوثة؟! وجد ضحكت علي ليلي و بعدها شاورت لقصي اللي جه ليها. وجد: وصلها يا قصي و مفيش مطوات المرة دي... وجد و ليلي ضحكوا علي قصي اللي اتضايق. وجد(بغمزة): يلا روحوا. قصي: يلا يا عبده موته. قصي مشي قدام ليلي و ليلي بصتله بغضب. وجد: بت اهدي الواد لسة في بداية حياته يلا باي. وجد حضنت ليلي و ليلي باستها و سابتها و خرجت ورا قصي و ركبت معاه في عربيته. قصي شغل اغنية هادية رومانسية و راح ناحية بيت ليلي و ليلي كانت هتنزل. قصي: احم. ليلي: خير؟! قصي: خلاص مفيش ادخلي ده انتي تسدي النفس. ليلي: متشكرة. ليلي سابت قصي و دخلت بيتها و قصي رجع القاعة. و الكل كان مبسوط في الفرح و بيضحكوا و بيهزروا مع بعض. نهال: استاذة وجد... وجد: حبيبتي جيتي. وجد سلمت علي نهال و كل اللي بيشتغلوا معاها في المكتب كانوا موجودين و سلموا علي وجد و باسل. باسل: قومي نقطع التورتة و نمشي علطول. كانت التورتة عبارة عن سبع ادوار و باسل مسك ايد وجد و مسكوا السكينة و بدأوا يقطعوا التورتة. العامل اللي في القاعة حط شوكة واحدة بينهم و كل واحد بيحاول يأكلها بس العامل شالها مرة واحد و باسل لمس وجد و الكل صقف و وجد بعدت عن باسل بسرعة. وجد(بخجل): عايزة امشي. باسل ملس علي رأس وجد و باس رأسها. و بدأت الناس تنسحب بهدوء,باسل قام مع وجد و راحوا لجنينة القاعة... باسل و وجد بدأوا يتصوروا صور كتير. باسل: نعم يا اختي؟! وجد(برفعة حاجب): ده فرحي. باسل: مش هعمل كدة؟! وجد: باسل. باسل كان لسة هيتكلم لقي وجد شدته من الجاكت من ورا و المصور لقط الصورة دي. باسل: تصدقي يا بت انك عايزة الحرق تعالي هنا. وجد: باسل باسل اهدي احنا بين الناس. ياسين(بضحك): اهدوا بقي متفرجوش الناس... باسل حضن وجد جامد و المصور قعد يلقط ليهم صور كتير باوضاع كتيرة و اوضاع غريبة مختلفة جميلة رومانسية... باسل و وجد كانوا اكتر اتنين مبسوطين في اليوم ده... -في مكان تاني... مكان ما. كان في شخص قاعد علي كرسي هزاز و بيهز بيه لورا و لقدام و كانت جمبه ترابيزة... بعد كام دقيقة التليفون عمل كذا صوت دلالة ان في ماسدجات اتبعتت ليه. الشخص ده فتح الموبايل و لقي صور ل وجد و باسل في الفرح. شخص: قربت اوي. الجزء السابع وجد بصت ل باسل و غمضت عينيها و فتحتهم,وجد بدأت تعيط غصب عنها و مقدرتش توقف دموعها. باسل قرب من وجد و حط ايده علي خدها. سعد: انتوا بتعملوا ايه؟! وجد لفت بصدمة لما سمعت صوت سعد ومسحت دموعها بسرعة. وجد: مستر باسل نسي حاجة مهمة و جه يأخدها. سعد: و انا ازاي معرفتش و هو انا مش كبير الحرس هنا. وجد: انا دخلته عادي يعني في ايه. سعد: طيب و انا هقول لياسين بيه هو يتصرف مع حضرتك يا هانم... باسل(بحدة): قالتلك نسيت حاجة و جيت اخدها و خلاص همشي انت لازم تعيد و تزيد في الموضوع. وجد: خلاص يا مستر باسل اتفضل امشي. باسل بص لوجد و بعدها خرج من القصر ركب عربيته و رجع لبيته... سعد: اتفضلي. وجد: انت مش حد من العائلة متفتكرش انك تقدر تفرض نفسك يعني. وجد سابت سعد و طلعت علي اوضتها قعدت علي السرير و كانت مستغربة من اللي حصل. وجد: اوف ايه بس اللي جابه ده؟! وجد قعدت تهز رجليها بتوتر و كانت قلقانة من سعد. في الصباح الباكر... وجد كانت نامت ساعتين بس قامت بكسل شديد و دخلت الحمام... وجد(بنوم): ده انتوا حتى مش سايبيني اتهني و انا نايمة يا رب. وجد كانت بدأت تفوق و دخلت غيرت هدومها. وجد لبست بنطلون كحلي و فوقه تي شيرت بكم نازل من علي الكتف باللون الكافيه دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي اسود جلد عالي. رفعت شعرها علي شكل كحكة عاليه و نزلت كام خصلة من شعرها. وجد مسكت شنطتها و خرجت بره اوضتها راحت لاوضة قصي خبطت الباب و دخلت. وجد: صباح الخير. قصي لا رد. وجد: قصي حبيب دودي. وجد: شبشب انور في منورنا و شبشبنا في شبشب انور. قصي ضحك غصب عنه علي وجد و بعدها بص ليها بدون اي تعبير علي وشه. قصي: لو سمحت اخرجي عايز اغير. وجد: علفكرة بقي دي عنصرية و قلة ذوق يا عديم الذوق. قصي: متشكر. وجد: طب انا عملت مصيبة و خايفة هه. قصي: خير اشجيني؟! مش بتفتكريني غير في المصايب بس. وجد: يا حبيبي يا امين. وجد: بص يا باشا. كنت. ثريا: بتعملي ايه عندك؟! وجد(بصوت واطي): اهي الشعوذة جت. وجد: يلا باي يا قصي ابقي اكلمك بعدين. وجد باست قصي علي خده و بصت لثريا من تحت لفوق و سابتها و مشيت. ثريا: انت برضو متعلمتش؟! انت ايه يا اخ في ايه ما تبص للي حواليك. قصي: طيب شكرا علي المعلومة. قصي خد هدومه و دخل الحمام و ثريا كانت متعصبة منه هو و وجد. ثريا: سيطرتي عليه يا وجد اهنيكي بس اوعدك اكرهه فيكي. ثريا خرجت بره اوضة قصي,قصي خرج بعد ما غير هدومه و نزل لتحت... احمد: وجد. وجد: اعتذر اعتذر يلا. احمد: اعتذر لكل الناس الا انتي. وجد: تعرف يا احمد ايه الحاجة الوحيدة مصبراني عليك و علي قرفك. وجد طلعت سلمتين لاحمد و قربت منه. وجد: كنت في يوم من الايام انسان بس قدروا يشدوك ناحيتهم. وجد: بس انا شايفة انه لسة في حاجة هنا. وجد شاورت علي قلب احمد و رفعت عيونها ليه. وجد: فوق قبل فوات الاوآن يا احمد. وجد سابت احمد و نزلت علي السلالم. رانيا: وجد هانم ياسين بيه عايز حضرتك في مكتبه. و خمس دقايق و الفطار يبقي جاهز. وجد: طيب. وجد خبطت علي اوضة المكتب و دخلت. ياسين: قربي يا وجد قربي. وجد قربت من ياسين باست ايده و باست رأسه... ياسين: اقعدي. ياسين: القضية الجديدة بتاعتك. وجد: مالها؟! ياسين: محمد عاصم. وجد: كلمك؟! ياسين: اه. و لازم تبعدي عن القضية دي يا وجد. وجد: و انا ميرضنيش ان اسمي يتشطب من النقابة يا جدو، وعدت البنتين و لو اخر نفس في حياتي مش هستسلم. ياسين(بحدة): انا خايف عليكي. وجد: اذا كنت انا مش خايفة علي نفسي انا عارفة ان شغلة المحامين صعبة علشان كدة دخلتها... وجد: و قولتها مرة ليك يا جدو و قولتها لكل اللي موجود بره لو حد جه اشتكي علي ابني في يوم و معاه حق هجيبله حقه. وجد: انا اقسمت و مش هخالف بقسمي علشان مجرد ناس مش بتعتبرني اصلا بنتهم. وجد: تقدر تقولي مين بيخاف عليا؟! انت قصي؟! بس حياتي انا متوقفة علي اتنين يا جدو. ياسين: مُصرة صح؟! وجد: ايوه. ياسين(بحدة): براحتك يا وجد. وجد خرجت بغضب من مكتب جدها و خرجت بره القصر... رانيا: وجد هانم وجد هانم مش هتفطري؟! وجد ركبت عربيتها و ساقت بسرعة كبيرة ناحية شركة محمد عاصم... وجد دخلت الشركة و طلعت لمكتبه. وجد: لو سمحت عايزة ادخل لمحمد عاصم. السكرتيرة: في ميعاد؟! وجد: قوليله وجد يوسف المحامية. السكرتيرة: لحظة. السكرتيرة دخلت و خرجت لوجد. السكرتيرة: اتفضلي. وجد: شكرا. وجد دخلت المكتب و قعدت و حطت رجل علي رجل من غير و لا كلمة تحت تعجب التاني. محمد: ده انتي داخلة بقلب جامد. وجد: و اللي معاه الحق ميخافش. اه نسيت انت متعرفش ايه هو الحق اصلا و تعرف الباطل بس. وجد: عموما مجتش علشان اتكلم كتير. اي تهديد خليك راجل كدة و ابعته ليا لكن هتعمل شغل الستات ده و تلف و تدور مبحبش كدة، اللعب علي المكشوف احسن و لا بتحب حكايات الستات دي. وجد: رسالتي وصلت و انا مش هتنازل عن حق البنتين دول، اعلي ما في خيلك اركبه. وجد مسكت شنطتها و خرجت بره المكتب و نزلت ركبت عربيتها و راحت للمكتب. -في مكان تاني... في فيلا المهدي... سليم: مالك يا ماما؟! مريم: اختك. سليم: مالها؟! مريم: من ساعة ما كانت بره البيت و رجعت و هي في الاوضة قافلة علي نفسها. سليم: هو مود باهي علي الكل. كل الستات دلوقتي متضايقة. مريم: و هو الباشا مش شايفني ست و لا حاجة؟! سليم: ست و ست الستات يا قمراية. بس انتي واحدة عاقلة مش بنات الجيل ده. سليم: لو البنت ضافرها اتكسر تعمل معازي. **** يشفي. سليم: انا طالع اشوف كارما مالها... سليم طلع لاوضة كارما و خبط علي الباب. كارما: مش عايزة اكل. سليم: هتوفري برضو بس مش عايزك للاكل. سليم: ممكن تفتحي الباب. سليم: و الا هشك بقي و ما ادراكي سليم المهدي يشك. كارما فتحت الباب و بصت ل سليم. كارما: خير اتفضل؟! سليم: بالنسبة للشغل ايه جنابك نسيتيه؟! كارما: تعبانة و مش قادرة اروح. سليم: كام مرة هقولك حياتك الشخصية ملهاش علاقة بحياتك العملية. كارما: تعبانة شوية يا سليم عادي، مكبر الموضوع ليه؟! سليم: لانك اختي. كارما: حبيبي روح انت الشغل و انا جاية وراك. سليم: كارما انا ابوكي قبل ما اكون اخوكي انا عائلتك كلها يا كارما انتي حتة مني. سليم: ارجوكي لو في حاجة تعالي قوليلي و لو مش عايزة تقوليلي قولي لنرمين او لباسل او لماما بس ارجوكي متكتميش في نفسك يا حبيبتي. سليم حضن كارما و باس رأسها... سليم: يا حبيبة القلب انتي. كارما: **** يخليك ليا. سليم: روحي... سليم: يلا قومي البسي هستناكي تحت نروح مع بعض يلا يا قمر. كارما: حاضر. كارما: سليم هو انا وحشة؟! سليم: مين الحيوان اللي قال كدة انتي قمر في السماء. كارما: و طباعي؟! سليم: انتي قمر يا كارما و القمر ساعات بيبقي هلال و ساعات بيبقي بدر مش بارادته و كذلك انتي او اي انسان بيغلط و بيتعلم و بيعمل الصح و بينجح محدش كامل يا قمري. و كمان في كل الحالات القمر اسمه قمر لو كان هلال او بدر... سليم: يلا يا قمري بسرعة ورانا اجتماع. سليم نزل ل تحت و كارما دخلت اوضتها و غسلت وشها و بدأت تغير هدومها. كارما لبست جيبة قصيرة لغاية الركبة واسعة باللون الاسود و فوقها قميص باللون الاحمر تنت الاكمام بتاعته و دخلته جوا الجيبة. سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف و لبست صندل بكعب اسود. كارما نزلت لتحت و باست خد مريم. كارما: حبيبتي. مريم: هو محدش بيقدر عليكي غير باسل و سليم يعني؟! كارما(بابتسامة): معلش يا روحي، احبك. كارما: و كمان الواحد ساعات بيحب ينعزل يلا عموما هروح الشغل مع سليم يلا باي. سليم: باي يا ماما يلا يا قمري. سليم مسك ايد كارما و خرجوا بره الفيلا و ركبوا العربية و راحوا لشركة باسل. سليم: هنحضر اجتماع في شركة الباسل الاول يا حبيبتي ماشي. كارما: طيب. كارما و سليم نزلوا من عربية و كانوا داخلين الشركة. احمد: سليم بيه. سليم: مستر احمد اهلا و سهلا بيك، وصلتوا؟! احمد: ايوه هما طلعوا و انا طالع اهو. سليم: طيب يلا بينا. كارما بصت لاحمد بصدمة و بعدها بصتله بغضب و حدة,احمد اتصدم من وجودها. سليم: احم دي دي. كارما(بحدة): انا ابقي موظفة في شركة باسل بيه و سليم بيه. و اعتقد مفيش داعي للتعارف انا مليش دعوة بالصفقة دي ده من تخصص نرمين. كارما: عن اذنك يا سليم بيه. كارما مشيت قدام سليم و احمد بثقة و حدة و داست علي زرار الاسانسير و لفت بصت لاحمد و ركبت الاسانسير و اختفت من قدامهم. سليم: احم مش يلا بينا. سليم و احمد ركبوا الاسانسير و طلعوا لاوضة الاجتماعات. سليم: السلام عليكم بعتذر عن التأخير. باسل: استاذ سليم بعد كدة مفيش تأخير... سليم: اكيد. يوسف: ادخل يا احمد. نرمين: نبدأ استاذ باسل؟! باسل: ابدأي يا نرمين. سليم: اومال فين ياسين بيه؟ منصف: معرفش يجي تعب شوية. سليم: الف سلامة، يلا نكمل. نرمين بصت لسليم بحدة و غيظ و سليم ضحك عليها... نرمين: نبدأ؟! باسل: هنتكلم في الشغل بقي و الجد، يلا يا نرمين. نرمين: تمام... -في مكان تاني... في القصر... نهلة: ثريا يا حبيبتي. ثريا: نعم يا مامي. نهلة: اطلعي ودي طبق الفاكهة ده لقصي. ثريا: حاضر. ياسين نزل الجريدة اللي كان بيقرأ فيها شوية و بص ليهم باستغراب. ياسين(باستغراب لنفسه): عجايب. بتحصل. ثريا طلعت لقصي في اوضته و خبطت الباب. قصي: ادخل. ثريا: خد طبق الفاكهة ده ليك. قصي: شكرا هي وجد جت؟! ثريا(بقرف): لا. قصي: طيب شكرا. ثريا نزلت لتحت و قعدت جمب نهلة بضيق,ماجدة كانت ماسكة التابلت بتاعها و بتدور علي حاجة علي النت. وجد دخلت من باب القصر و قعدت علي الكرسي اللي قدامهم بتعب. ياسين بصلها و متكلمش. ثريا: مالها قاعدة البيت بدل التعب و المرمطة دي. ماجدة: عندك حق عندها كل حاجة و برضو بتتبتر. وجد: و هو النعيم ده هيدوم؟! جت علينا ايام صعبة و هتيجي لان الدنيا مش بتخلص من الايام الصعبة دي. وجد: ممكن تضطري تنزلي تشتغلي و تدوري علي الفلوس علشان تقدري تعيشي. وجد: اللي بيحط رجل علي رجل و بيكون مستني الحاجة تيجي لغاية عنده هتزول من قدامه. نهلة(بضيق): بطلي فلسفتك دي. كرهتيني في العيشة يا شيخة. نهلة(بضيق): يخربيت اللي دخلك حقوق... وجد(بلامبالاة): ابنك اللي راح قدملي في حقوق برجله. نهلة(بعصبية): طبعا ما الكل هنا خدامين عندك. وجد(بلامبالاة): لو شايفة نفسك كدة فليكي حرية الاختيار بقي. ياسين(بغضب): وجد احترمي نفسك انا بسكتلك كتير بس دي مهما كانت اكبر منك. ياسين(بغضب): احترمي نفسك. وجد مسكت شنطتها و طلعت جري علي اوضة قصي. قصي: افتكرتيني دلوقتي؟! وجد: هما ليه زرعوا الكره جواك ليا اوي كدة في ايه يا قصي من امتي و احنا كدة؟! وجد: كان كل واحد بينشغل في حياته و برضو بنرجع بنكون زي ما احنا. وجد: ايه يا قصي فوق مش انت ده مش انت. قصي(بدموع): انا معرفش بقيت مالي حاسس اني بلا اي فايدة حاسس اني مجرد انسان عايش معاكوا بس. انا الحقيقة المخفية انا اي حاجة مخفية. انا انا فين انا مين انا مش عارف يا وجد مش عارف نفسي حتى. قصي(بدموع): انا فقدت القدرة علي حب نفسي زي ما انا. وجد قربت من قصي حضنته و باست رأسه... وجد: انت هتفضل قصي اللي حبيته بمرحه بضحكه بحزنه بدموعه بضعفه بقوته انت قصي اخويا اللي انا حبيته يا قصي انت هو. قصي شد وجد لحضنه اكتر و دفن وشه في رقبتها. وجد(باحراج): قصي! ممكن تبعد شوية؟! قصي(بدموع): اسف. قصي بعد عن وجد و وجد مسحت دموعه اللي نزلت علي خده و باست رأسه. وجد: هتفضل انت الضهر و السند اللي بميل عليهم و اللي بشكيلهم همومي و اسراري يا قصي. وجد(بغمزة): و كمان يلا يا عم ظبط نفسك بكرة هأخدك في احلي عشاء بص هدلعك بكرة. قصي: من امتي الكلام ده انا بس اللي بدلع؟! وجد: يلا يا باشا بص هروق عليك. قصي: منتظر. يلا. وجد: باي. خليك جاهز من 6 الصبح اليوم كله ليك. قصي: 6 الصبح ليه رايحين نبيع لبن حرام عليكي؟! وجد: مفاجاة اصبر عليا بس. وجد باست قصي علي خده و خرجت من اوضته كانت هتدخل اوضتها لقت احمد طالع علي السلم. وجد: مالك؟! احمد لا رد. وجد حطت دراعها علي كتف احمد و نطت و احمد بصلها. وجد: احم لحظة يا عم بحاول اوصلك **** انت طويل كدة ليه؟! ما انا طويلة انا كمان بس انت اطول لا بقي ده مش عدل. وجد: عموما بص يا ابني كل حاجة في الدنيا بتحصل و هتحصل لسبب اللي المفروض علي العبد *** زيك كدة تدور علي السبب و تعرفه. وجد: و اه ارقص للدنيا و هشتكها و فرفشها كدة بص لو رقصت بذمة هتضحكلك صدقني اسمع مني بس. وجد ضربت كتف احمد بكتفها و ضحكت ليه و سابته و دخلت اوضتها. احمد(لنفسه): جيتي لعالم اناني يا وجد انتي و قصي. احمد دخل اوضته و قفل الباب. Flash back. احمد استأذن علشان يدخل الحمام و خبط في كارما. كارما(بحدة): ايه عميت يا استاذ في ايه؟! احمد: اسف. كارما(بحدة): اعتذارك مش مقبول. احمد(بملل): ايوه المفروض اعمل ايه يعني؟! كارما(بحدة): كل واحد يأخد حقه. احمد: مش فاهم. كارما ضربت احمد قلم علي وشه بغضب. كارما(بحدة): بعد كدة ما تتكلمش علي تربية حد و انت متعرفش حاجة. احمد بص بغضب لكارما و كان لسة هيتكلم بس لمح في عيون كارما دموع. كارما(بحدة): و اتعلم ازاي تطيب خاطر حد او تتعامل حلو ازاي؟! كارما بصت لاحمد و سابته و مشيت. احمد حط ايده علي خده و افتكر كلام مامته. نهلة: اياك توطي لحد. اياك خليك دايما رأسك فوق في السماء اياك تسمح لمخلوق يهينك او يضايقك. نهلة: اللي يزعلك زعله اضعاف و اللي يحاول يمسْك بسوء امحيه علي وش الدنيا. نهلة: و اللي يوديك قلم اديه عشرة يا احمد. نهلة: انت مش ضعيف انت من عائلة الصياد. احمد بص علي كارما و هي ماشية و كان هيروح وراها بس تماسك و حط ايده في جيبه. احمد(بتنهيدة): طيب يا. حتى معرفش اسمك. احمد راح للاجتماع و كملوا كلام و هو بيفكر... Back. احمد دخل الحمام خد دوش و خرج غير هدومه و نام علي السرير... عند وجد. وجد دخلت غيرت هدومها و خرجت البلكونة بتاعتها لقت ماسدج من رقم فيها رسالة تهديد ضحكت و قفلت التليفون. وجد دخلت اوضتها و قعدت علي السرير و بدأت تستعد للنوم و اول ما قفلت النور لقت ماسدج لموبايلها مسكته. باسل: - ممكن نتقابل بكرة؟! . وجد: - بعتذر لا هخرج من ابن عمي. بايل: - و لا يهمك تتعوض، تصبحي علي خير. وجد: - و انت من اهله. وجد قفلت مع باسل و نامت نوم عميق. في الصباح الباكر. وجد لقت المنبه بيرن الساعة 5: 30. وجد(بنوم): اوف بقي. ادي اخرة اللي يظبط يوم خروج. وجد قامت من علي السرير و قفلت المنبه دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة علشان تفوق و خرجت تغير هدومها... وجد لبست بنطلون بيتي باللون الرمادي و فوقه تي شيرت ب ¾ كم مايل من علي الكتف اليمين باللون الابيض قصير لغاية الخصر و واسع,وجد لبست كوتشي ابيض و عملت شعرها علي شكل ديل حصان. وجد خرجت من اوضتها راحت لاوضة قصي و بدأت تصحيه. وجد: يلا يا باشا. قصي(بنوم): وجد سيبيني. وجد: ياض قوم يلاااااااا. قصي: اوف يا وجد في ايه بقي حرام عليكي. وجد: خلاص مفيش خروجة خالص. قصي: لا خلاص تعالي. قصي: ايه ده في ايه؟! وجد: ايه؟! قصي: هو انتي هتخرجي كدة؟ وجد: لا يا باشا هنجري و بعدها نلعب ملاكمة مع بعض و بعدها نبقي نطلع نغير هدومنا، يلا مستنياك في الجنينة. قصي: طب لما تيجي انتي و انا من هناك ابقي صحيني اروح معاكوا. وجد: هتجري يلا قوم. قصي: حرام عليكي في ايه بتعذبيني ليه؟ وجد: و هنلعب ملاكمة. قصي: و تخرشمي وشي. وجد: و هو ده ضرب قوم يا كسولي. وجد: هستناك في الجنينة. وجد نزلت للجنينة,قصي قام غير هدومه لترنج رياضي و نزل لتحت. قصي: هي باينة من اولها انتي نمتي يا بيضة. وجد(بنوم): انا لا يلا بينا. قصي: قومي يا اختي قومي. وجد و هي خارجة من القصر لمحت سعد اللي بصلها و هي بدأت تجري هي و قصي. بعد فترة طويلة من الجري لوجد و لقصي. قصي(و هو بينهج): تحبي نجري في المحيط الهندي و نعديه و لا ايه النظام معاكي؟! وجد(و هي بتنهج): اجري و انسي اي حاجة. و متخلنيش اتشتت في التفكير. قصي(و هو بينهج): خير حضرتك بتفكري في ايه؟! وجد(و هي بتنهج): قضية مهمة جدا و متعلقة باسمي. قصي(و هو بينهج): لا انا بموت. قصي وقع في الارض و قعد و وجد وقفت و حطت ايديها علي ركبتها و كانت هي كمان بتنهج. قصي: حرام عليكي في ايه يا شيخة حرام؟! وجد: تعبت؟! قصي: لا يا شيخة بعد ده كله لسة بتسألي. وجد: يلا بينا قوم نرجع. وجد و قصي قاموا و بدأوا يمشوا لغاية ما رجعوا القصر و دخلوا اوضة الرياضة... وجد: خد البس القفازات. قصي: استر يا رب. وجد و قصي طلعوا الحلبة و بدأوا يضربوا بعض و يلعبوا ملاكمة. وجد: قصي بص وراك الحق. وجد: قولتلك القاعدة الاول في اللعب ما توديش ضهرك لعدوك. وجد ضربت قصي في رأسه و بدأوا يلعبوا مع بعض. وجد: تعبت يلا نفطر و بعدها نكمل خروج يلا بسرعة قبل ما نشوف وشهم. وجد و قصي خرجوا بسرعة بره القصر... عطيات: الفطار جاهز ليكوا يا هانم. وجد: شكرا يا قمري. هنطلع نغير. وجد: جيب معاك بدلة و البس دلوقتي اي تي شيرت. وجد طلعت اوضتها غيرت هدومها و لبست طقم عادي عبارة عن بنطلون واسع اسود و فوقه تي شيرت ابيض بنص كم و فوقه سويت شيرت اصفر مفتوح و سيبت شعرها علي ضهرها. وجد نزلت لقت قصي بيأكل قعدت كلت معاه... وجد: عطيات زي ما قولتلك قوليلهم خرجوا و مش عايزين ازعاع و هنقفل التليفون. عطيات: حاضر يا هانم... وجد: يلا يا باشا. وجد ركبت العربية و معاها قصي و راحت لملجأ. قصي: مكاني المفضل يا وجد. وجد: يا باشا طبعا. الاتنين قعدوا يضحكوا و يهزروا و يلعبوا مع ******* و قضوا النهار كله معاهم... وجد: خش غير يا باشا. قصي دخل اوضة و بدأ يغير هدومه. قصي لبس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و جذمة باللون الاسود. وجد برضو هي كمان دخلت اوضة و بدأت تغير هدومها. وجد لبست فستان باللون الاسود ب ¾ كم من القماش الدانتيل لغاية الخصر و بعدها نازل بوسع لغاية الركبة بكذا طبقة من الشيفون و لبست صندل بكعب رصاصي,سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر غامق. قصي اول ما شاف وجد صفر و حضنها. قصي: حاسس نفسي حبيبك لحظة. وجد(بضحك): طب يلا. وجد و قصي خرجوا و راحوا مطعم شيك و بدأوا يتكلموا و يضحكوا و يأكلوا... -في مكان تاني... في القصر. ماجدة(بغضب): هي دايما كدة مش بيهمها حد. يوسف(بحدة): هي برضو لسة مرجعتش. الساعة 9. ياسين: طالما هي بلغت عطيات خلاص. ياسين(لنفسه): بتحبي تجيبي المشاكل لنفسك يا وجد. ثريا(بغضب): ما تغور في داهية لوحدها دي واخدة معاها اخويا. نهلة(بحدة): لما تيجي لازم تعلموها الادب ان شاء **** تحبسوها تعذبوها... منصف(بحدة): دي عيارها فلت علي الاخر من امتي ده. يوسف(بغضب): اللي جايبالي الكلام. احمد(بحدة): خلاص لما تيجي ابقوا اتصرفوا. رانيا: ياسين بيه ياسين بيه في جماعة بره و في واحد منهم بيقول انه اسمه باسل الانصاري... ثريا(بلهفة): باسل! ثريا طلعت بسرعة علي فوق و بدأت تظبط المكياج بتاعها و نزلت جري. الكل كان مستغرب حضور باسل دلوقتي. ياسين: دخليه. باسل دخل و كان معاه نيرمين و سليم و مريم. باسل: بعتذر علي وجودي بدون ميعاد او اذن. يوسف: لا و لا يهمك اتفضل. نهلة: اقعدوا اقعدوا. ماجدة: عطيات اعملي قهوة. عطيات: حاضر. نهلة(بهمس): روحي انتي اللي قدميها يلا بسرعة. ثريا: حاضر يا ماما. ياسين: بس الفضول قاتلني ايه سبب الزيارة دي. باسل: نسيت اعرفكم دي مدام مريم المهدي تعتبر امي و دي نرمين صاحبتي و اختي هي و سليم. باسل: بما اننا اتعرفنا. باسل: و اكيد انا غني عن التعريف هنا. وجد(بضحك): اهو عشيتك ببلاش يا عم مش عايزة اسمع صوتك من هنا للسنة الجاية. قصي: **** يرحم ما انا بأكلك كتير و مش بأخد فلوس. وجد(بضحك): خلاص يا عم هنفضح بعض و لا ايه. قصي: انتي اللي بدأتي. وجد و قصي كانوا وصلوا للقصر و استغربوا من الزيارة. ماجدة كانت مبسوطة ان وجد لابسة فستان و شيك,يوسف كان بيبص ليها بغضب. سليم: احم. باسل: اه احم انا جيت النهاردة و جاي اطلب من حضرتك ايد الانسة وجد. الكل سكت مفيش غير صوت الكوبايات و هي بتتكسر من ايدين ثريا. الجزء الثامن باسل و وجد خلصوا جلسة التصوير. باسل(بهمس): وزعهم. سليم: طيب. باسل مسك ايد وجد اللي كانت بتتكلم مع خديجة و شدها وراه. وجد: آه براحة بتشد حمارة. باسل: يلا يا وجد. باسل فتح باب عربيته و ركب وجد و ركب جمبها... باسل: اطلع. وجد: طب هما مش هيجوا؟! باسل: يجوا فين يا وجد؟! خلاص اليوم خلص. وجد(بتعب): عايزة انام اوي. وجد حطت رأسها علي كتف باسل و باسل حط ايده علي خدها بحب و باس رأسها. بعد فترة وصلوا ل فيلا باسل. باسل نزل فتح الباب ل وجد و وجد نزلت و دخلوا الفيلا. وجد دخلت بخجل مع باسل و وقفوا في نص الفيلا. وجد(بتوتر): هو مش كان في ناس بتشتغل هنا هما فين يا باسل؟! باسل(بحب): وزعتهم علشان اعرف استفرد بيكي. وجد(بتوتر): ليه بس كدة؟! باسل: هو ايه اللي ليه يا وجدي؟! باسل بدأ يقرب من وجد و هي ترجع لورا لغاية ما لزقت في الحيطة و باسل حط ايديه جمب رأسها و مال عليها بوشه. باسل: انا كنت محترم لاخر لحظة. وجد: خليك محترم علطول. وجد باست باسل علي خده و نزلت من تحت ايده و بعدت عنه... باسل: طب تعالي غيري هدومك... وجد: شاورلي بس علي الاوضة و انا هطلع ا. وجد شهقت لما لقت باسل شالها بين ايديه و طلع للدور التاني,وجد حاوطت رقبته بايديها و فضلوا باصين لبعض. باسل قرب من وجد و (لخيالكوا)... باسل: بحبك. باسل طلع لاوضته و حط وجد علي السرير,وجد رجعت لورا شوية و هي بتبص ل باسل. باسل: وجد خشي غيري هدومك يلا. باسل: هغير في الاوضة اللي جمبك. وجد: طيب. باسل دخل الاوضة التانية و بدأ يغير هدومه باسل لبس شورت باللون الاسود و تي شيرت باللون الرمادي بنص كم. باسل راح ناحية اوضته و خبط علي الباب و دخل. باسل(برفعة حاجب): مغيرتيش ليه؟! وجد مسكت فستانها و قامت وقفت علي السرير. وجد: بص يا عم ارجع في البيعة انا برفض. باسل(برفعة حاجب): بترفضي ايه؟! باسل سند علي الحيطة و هو مربع ايده. وجد: بص يا عم انا خلاص كدة، الغي رحلتي. باسل قرب من وجد و وجد نزلت جري من علي السرير و اللي بيفصل بينها و بين باسل السرير. باسل: وجد تعالي بالذوق نتكلم و نتفاهم. وجد: لا يا عم خليك عندك. باسل: استغفر **** العظيم وجد احنا لسة في بداية اليوم و غير اننا صاحين من بدري و بنجهز في حاجات و الفرح و تعب و رقص و كلام. متهديش حيلي يا بنتي. وجد: برضو لا. باسل: طب تعالي و مش هعملك حاجة. وجد: انت قولت هتعاقبني علي الفستان؟! باسل: يا ستي في داهية الفستان خلاص يوم و عدي تعالي بقي قربي. وجد: تؤ تؤ. انت هتنام علي الكنبة دي لاما علي الكنبة اللي بره و انا بفضل الكنبة اللي بره. باسل: و ****؟! طب تعالي بقي. باسل عدي من علي السرير و كان هيروح لوجد بس وجد جريت بعيد عنه و كانت شايلة فستانها بايديها علشان تعرف تجري. باسل: يا بنتي هو لعب عيال و خلاص في ايه يا وجد اهدي و اعقلي كدة. وجد: نلعب؟! باسل: اممم يا تري هنلعب ايه جنابك؟! وجد: انا جايبة بنك الحظ و كوتشينه و شطرنج و لعبة الثعبان. بص انا معايا كل ما تتخيله اخيرا هلعبهم مع جوزي. باسل: هلعبك لعبة احلي تعالي انتي بس يا روحي. وجد: تؤ برضو. خليك عندك كدة انا قولتلك الغي رحلتي. باسل: طيب يا وجدي و انا مش هضغط عليكي بس اهدي كدة و بلاش تخافي مني. وجد: انا مش خايفة حد قالك اني خايفة انا مش بخاف مش خايفة مين دي اللي خايفة... باسل: يا بنتي تعالي **** يهديكي. وجد: لا مش واثقة فيك... باسل: وجد كلمة واحدة تعالي هنا. وجد: لا. باسل جري ناحية وجد و وجد جريت ناحية الباب حاولت تفتحه معرفتش. وجد لقت باسل حضنها من ضهرها و ضمها ليه و باس كتفها... باسل: حبيبتي خايفة مني ليه؟! وجد(بخجل): مش خايفة. باسل باس وجد علي خدها و لفها ليه وجد كانت حاطة رأسها في الارض باسل رفع دقنها ليه. باسل: تحرميني من اني ابص في عيونك الحلوة دي ليه؟! وجد(بخجل): انا عايزة اروح. باسل ضحك علي وجد و تصرفاتها و باس رأسها. باسل: حبيبتي متخافيش مني خالص. باسل(بضحك): مش بعض يعني... باسل: يلا روحي غيري هدومك. وجد: لا خليني بيه شوية انا مبسوطة بيه. باسل: كل فترة هخليكي تلبسيه وعد مني ممكن بقي تخشي تغيري. وجد: باسل. باسل: يا عيون باسل. وجد(بخجل): انا مكسوفة اوي و عايزة اروح. وجد خبت وشها في صدر باسل اللي ضحك عليه و باس رأسها و بدأ يملس علي شعرها و ضهرها. وجد(بتوتر): باسل ضهري. باسل(بحب): حبيبتي. وجد(بتوتر): نعم! باسل(بحب): طول ما انا معاكي مش عايزك تخافي، و يلا لفي علشان افتحلك الفستان. وجد لفت ببطء ل باسل و باسل و بدأ يفتح ليها سوستة الفستان و بدأ ينزل الفستان من علي اكتافها و وجد غمضت عينيها بخوف. باسل وطي و شال وجد و راح ناحية السرير. باسل: وجدي. وجد فتحت عينيها ببطء و بصت ل باسل,باسل قرب من عيونها و باسها و... -في الصباح الباكر... في القصر... يوسف: مالك يا ماجدة بتفكري في ايه؟! ماجدة: المفروض اكلمهم و اطمن عليهم و لا استني شوية و لا ايه انا مش عارفة. يوسف: سيبيهم دلوقتي يا ماجدة زمانهم نايمين اتصلي علي اخر النهار كدة. ماجدة: ابقي اتكلم مع اخوك يخلي مراته تبعد عني هي و بنته، في الراحة و الجاية تقولي ده كان عريس بنتي. ماجدة: في مرة همسك اي حاجة و اضربها بيها. يوسف: برضو ان باسل الانصاري يتجوز بنتنا حاجة صعبة يا ماجدة علي اي حد و ما بالك ب نهلة و ثريا. ماجدة: شوفت البت انتحرت ازاي؟! يوسف: هبلة، يلا هنزل انا علشان الشركة. ماجدة: طيب لما اكلمهم ابقي اكلمك. يوسف: طيب. يوسف خد حاجته و خرج بره اوضته و راح للشركة بتاعته... عند منصف و نهلة. منصف: مالك يا حبيبتي؟! نهلة(بضيق): هو في ايه غير ان بنت الحرباية اتجوزت باسل. منصف حاوط وش نهلة بين ايديه و باس رأسها. منصف: نهلة متنسيش انه مهما كان الرابح اللي هيعود هيعود علينا كلنا علي عائلة الصياد. نهلة(بغيظ): بس لا برضو يا منصف انت مش شا... منصف قرب من نهلة و (لخيالكوا). منصف: حبيبتي ايه رأيك نسافر اي حتة بره البلد نغير جو؟! نهلة: يا منصف. منصف: انا هخلي احمد يحجز التذاكر و هنسافر في اقرب فرصة. منصف باس خد نهلة و سابها و نزل لتحت لقي ياسين و قصي قاعدين علي السفرة. منصف: مالكوا في ايه؟! قصي: وجد مشيت و وحشتنا اوي. منصف: كل بنت مصيرها تتجوز. منصف: عطيات فين الفطار؟! عطيات: هنحطه اهو يا باشا. عطيات و رانيا بدأوا يحطوا الاكل علي السفرة و التلاتة بدأوا يأكلوا... احمد كان نازل من اوضته لقاهم قاعدين ساكتين. احمد: في ايه يا جدعان؟! ياسين: وجد. احمد: مالها؟! قصي: وحشتنا... احمد: لا حول و لا قوة الا ب****. في ايه سيبوها تنبسط مع جوزها... احمد قعد و بدأ يأكل لقي تليفونه بيرن. الخط اتفتح. كارما: الحقني. احمد: خير مصيبة ايه المرة دي؟! كارما: العربية عطلت في نص الطريق. احمد: حد قالك اني ميكانيكي؟! اتصلي بميكانيكي. كارما: مش بيرد. و انا واقفة خايفة حد يضايقني. احمد: اللهم طولك يا روح. احمد قام و خرج بره القصر و هو بيتكلم مع كارما. احمد: انتي فين بالظبط؟! كارما: في. احمد: كان مالي انا؟! كارما: صاحبتك انا و لا مش صاحبتك؟! ده احنا راجعين في نفس العربية من الاسكندرية. احمد: كانت سفرية سودة اقفلي يا بت. احمد قفل في وش كارما و ركب عربيته و راح ليها. -في مكان تاني. في فيلا المهدي. سليم: مالك؟! مريم: بفكر. سليم: في ايه؟! مريم: يا تري حياتهم هتبقي عاملة ازاي؟! سليم: اكيد مشاكل شوية يعني الحياة مش كلها وردي. مريم: يا رب تكون مجرد شوية مشاكل يا سليم. سليم: اهدي يا امي في ايه بس؟! مريم: ما تسيب اللاب شوية يا سليم قاعد عليه بقالك كتير... سليم: شغل يا ماما شغل. مريم: هي نرمين مش جاية؟! سليم: لا هروح ليها الشركة. مريم: طيب يا حبيبي، قوم يلا. سليم: هخلص اخر حاجة و قايم اهو. سليم خلص اللي كان بيعمله علي اللاب توب و باس رأس مريم و طلع لاوضته خد دوش و غير هدومه و نزل لتحت. سليم: يلا يا حبيبتي هروح انا لنرمين. مريم: طيب يا حبيبي. سليم مشي و مريم قامت دخلت اوضتها اتوضأت و صلت و كانت بتدعي ل **** كتير. -في مكان تاني... في شقة ما... الباب خبط في بنت راحت فتحت الباب. فيكتوريا(بالروسية): روك. فيكتوريا حضنت روك جامد و روك باس رأسها. ديف(بضيق,بالروسية): هنخش امتي؟! و لا الحضن هيطول. روك(بحدة): اخرس علشان مقطعش لسانك، فيكتوريا تعتبر اختي. روك و ديف دخلوا لشقة فيكتوريا و قعدوا. روك(بالروسية): اخبارك يا حبيبتي؟! فيكتوريا(بالروسية): بخير. ديف(بضيق,بالروسية): فيكتوريا. فيكتوريا(بالروسية): نعم. ديف(بضيق,بالروسية): مفيش حاجة عندك اسمها كرم الضيف و لا انك مثلا تلبسي محترم لما حد يجي عندك. فيكتوريا قامت وقفت و لفت بجسمها قدام روك و ديف. فيكتوريا(بالروسية): ماله لبسي؟! فيه حاجة يا روك؟! فيكتوريا كانت لابسة شورت جينز قصير و ضيق و فوقه تي شيرت بحمالة رفيعة علي الكتف و قصير واصل لخصرها بالظبط و سيبت شعرها علي ضهرها. روك(بضحك,بالروسية): معلش يا فيكتوريا هنا غير روسيا، ديف عنده حق. روك(بهمس): لو معجب بيها قولي. ديف(بضيق,بهمس): يا عم اخرس. ديف: خدي دي بطاقتك. فيكتوريا بصت ل روك و لديف بعدم فهم. ديف(بالروسية): دي بطاقتك الجديدة و مبقاش اسمك فيكتوريا بقي اسمك تالا. فيكتوريا: تتا. ديف(بالروسية): كرري معايا. ديف: تالا تالا تالا. فيكتوريا: تالا. ديف: طيب مش بطال. روك(بالروسية): فيكتوريا هبقي اكلمك تاني. فيكتوريا(بالروسية): انا اسمي بقي تالا و لا فيكتوريا؟! ديف قرب من تالا و مسك كتفها. ديف: تالا بس. روك: يلا يا ديف... ديف بص ل تالا من تحت لفوق و سابها و مشي مع روك. روك: فيكتوريا مش زي ما انت فاكر. ديف(بضيق): اسمها تالا يا روك. و كمان دماغك متروحش بعيد. روك: بقولك بس، و علفكرة. ديف: ايه؟! روك: تالا *****. روك سابه و مشي و ديف بص علي شقة تالا بصدمة و جري ورا روك مسكه. ديف: احلف تالا *****. روك: ايوه. ديف باس خد روك و جري بفرحة قدامه. روك: المجنون. ديف كان مبسوط و ركب العربية و روك ركب جمبه... روك: ايه يا ابني مالك؟! ديف: ها لا مفيش مفيش، يلا علشان نقابل نرمين و سليم... -في مكان تاني... عند كارما و احمد. كارما: ها يا اسطا طمني؟! احمد(برفعة حاجب): كارما. كارما: حاولت الطف الجو يعني. احمد(بحدة): اخرسي. احمد كان خلص تصليح العربية و في شحم علي قميصه الابيض و ايديه. احمد: تعالي اغسل ايدي. كارما بدأت تصب لاحمد ماية علي ايده و هو بيزيل الشحم اللي في ايده و بص ل كارما لقاها بصاله و لسة بتصب ماية بس علي الارض. احمد شد كارما من دراعها و سندها علي العربية و كارما شهقت. احمد: خضيتك انا صح؟! احمد مال بوشه علي وش كارما و كارما كانت بتتنفس بصعوبة... احمد(برفعة حاجب): قلبك بيدق كدة ليه؟! كارما: اسأله. احمد: هو مين؟! كارما: اللي كان السبب. احمد ابتسم و بدأت ابتسامته تزداد و كارما بصاله هو. احمد(بابتسامة): خلاص عرفته. كارما(بلهفة): بجد؟! هو مين؟! احمد(بابتسامة): الحشرة اللي علي كتفك. كارما نطت من مكانها اول ما سمعت كلمة حشرة,احمد قعد يضحك عليها. كارما(بفزع): شيلها شيلها ابعدها عني. احمد: هشششش اهدي اهدي. احمد شال الحشرة اللي كانت علي كتف كارما و رماها... احمد: اركبي عربيتك و متتصليش بيا تاني. كارما: و انت متلبسش القميص الابيض ده تاني. كارما لبست نضارتها و ركبت العربية و مشيت. احمد ابتسم و ركب عربيته هو كمان و مشي... -في مكان تاني... عند باسل و وجد. وجد كانت نايمة بعمق علي بطنها علي السرير بتاع باسل و بدأت تتحرك علي السرير بتعب. وجد شالت شعرها من علي عينيها ببطء و كانت هتكمل نوم و حطت ايديها جمبها ملقتش حد... وجد اتعدلت في نومتها علطول و فتحت عينيها رغم انها كانت تعبانة و بصت حواليها في الاوضة ملقتش باسل. وجد سحبت تي شيرت باسل من علي الارض و لبسته و قامت من مكانها و سمعت صوت في الحمام. وجد: اوف وقع قلبي. وجد لفت علشان تمشي بس باسل كان خرج من الحمام و لقاها. باسل(بابتسامة): صباح الخير. وجد: صباح النور، وسع عايزة ادخل الحمام. باسل شد وجد من خصرها ناحيته و وجد لزقت فيه. وجد: هتبلني ماية يا باسل. باسل: مش مهم كدة كدة هندخل نستحمي. وجد: هندخل نستحمي! ليه هو انت شايفني اني كتيرة اوي كدة. باسل: تؤ يا لمضة انا و انتي. وجد: ابقي اتغطي كويس و انت نايم و ابعد عني بقي علشان عايزة ادخل الحمام. باسل قرب من وجد و (لخيالكوا). باسل: وحشتيني. وجد: انت قومت من جمبي امتي!؟ باسل: لسة قايم من نص ساعة. وجد: يبقي انا ملحقتش اوحشك يا بيبي. وسع كدة عايزة ادخل الحمام. باسل: طب هاتي التي شيرت بتاعي بقي. وجد: تؤ هبقي اوديه ليك لما اغير هدومي. باسل: انا عايزهُ دلوقتي مليش فيه. وجد(بخجل): يا باسل عيب يا باسل. باسل(بضحك): هتفضلي كدة كتير. وجد(بخجل): باسل وسع بقي هخش اخد دوش و اغير هدومي و اقعد معاك بس سيبني دلوقتي. باسل بدأ يرجع ب وجد ناحية السرير و وجد بصتله و بعدها بعدت عنه و جريت ناحية باب الاوضة و حاولت تفتحه. باسل: الباب متفتحش من امبارح اصلا يا روحي. وجد: احم باسل خليك عاقل و سيبني بقي. باسل قرب من وجد و وجد بترجع لورا اكتر و كانت هتقع بس باسل لحقها و وقعوا هما الاتنين في الارض. باسل(بابتسامة): جيتي لقدرك. باسل قرب من وجد و... بعد فترة... وجد(بضيق): باسل. باسل: نعم يا حبيبتي... وجد: زهقت يا باسل عايزة نعمل حاجة جديدة. باسل(بضحك): و هو انا و انتي كنا اتجوزنا قبل كدة مية مرة؟! وجد(بضيق): يا رخم. باسل شد وجد لحضنه تاني و باس رأسها. باسل: حبيبتي شوية كدة و شوية كدة عادي يعني... باسل: قومي يلا ادخلي خدي دوش. وجد: انا جعانة و تعبانة. باسل: لا اختاري واحدة لاما تعبانة لاما جعانة. وجد: جعانة. باسل: احسن فطار يتعملك، قومي انتي بس غيري هدومك. وجد: طب قوم انت الاول. باسل: يا بنتي انا جوزك قومي ****. وجد(بضيق): شخص رخم منعدم الاحساس و الذوق. وجد قامت جريت علي الحمام و باسل قام غير هدومه و نزل ل تحت. وجد خدت دوش و خرجت تغير هدومها. وجد لبست شورت ابيض قصير و ضيق و فوقه تي شيرت بنص كم بس الاكمام مايلة من علي الاكتاف و قصير لغاية الخصر مبين بطنها باللون الازرق الهادئ,رفعت شعرها علي شكل كحكة و حطت البرفيوم بتاعها. وجد خرجت بدأت تلم هدوم باسل اللي مرمية في الارض و مسكت فستانها و حطته علي شماعه و حطته في اوضة الملابس و هدوم باسل حطتها في سلة للهدوم اللي مش نضيفة... وجد ظبطت السرير بتاعها هي و باسل و نزلت لتحت. وجد: باسل يا باسل. وجد بدأت تتجول في الفيلا لغاية ما دخلت المطبخ ملقتش باسل... وجد(بضيق): اوف بتختفي فين بقي؟! وجد شهقت لما لقت باسل شالها من خصرها و لف بيها كتير في المطبخ و قعدها علي رخامة في المطبخ... باسل: ايه يا بت الحلاوة دي كلها؟! وجد(بابتسامة): شكرا. باسل باس وجد علي رقبتها و بدأ يحط اخر كام حاجة علي سفرة المطبخ. باسل: يلا يا وجدي نأكل. باسل شال وجد و قعدها علي رجله و بدأ يأكل و وجد رافعة حاجبها و مربعة ايديها. باسل: ايه يا حبيبتي مش بتأكلي ليه؟! وجد: اكل ازاي و جنابك مقعدني كدة؟! باسل: اتعودي يا روحي. وجد: باسل. باسل: قلب باسل. كُلي يلا انتي تعبانة و محتاجة تتغذي شوية. هو انتي هتبقي عروسة كدة ببلاش. وجد ضربت باسل علي كتفه و هو ضحك ليها و بدأوا يأكلوا هما الاتنين و هما مبسوطين. وجد و باسل شالوا الاطباق و وجد غسلتهم و نضفوا المطبخ و بعدها خرجوا من المطبخ. باسل: انتي حلوة كدة ليه؟! وجد: يا *** يا ابني بطل كدة. باسل جري ورا وجد و وجد صرخت و بدأت تجري هي كمان,وجد خرجت للجنينة و باسل طلع وراها... باسل(بحدة): وجد تعالي هنا في جيران حوالينا. وجد: حاضر بس ابعد عني. باسل خد وجد و دخلوا الفيلا و وجد اترمت علي الكنبة بتعب... وجد: لا بقولك ايه الغي رحلتي. صدقني بس. باسل(بضحك): احنا لسة عملنا حاجة... وجد مثلت انه اغمي عليها و باسل قعد يضحك. وجد(بضيق): يا رخم. باسل قعد جمب وجد و خدها في حضنه و باس رأسها... باسل: حبيبتي انتي روحي و قلبي و عقلي و خليكي عارفة اني مش هأذيكي ابدا. وجد: يا خوفي يا بدران. باسل غمض عينيه و نام علي رجل وجد و وجد بدأت تملس علي شعره و باست رأسه... -في مكان تاني... عند ثريا... ثريا كانت قاعدة بصمت و الباب اتفتح علطول. نهلة: جنابك هتفضلي قاعدة كدة لحد امتي؟! ثريا: لا رد. نهلة: مش بكلمك؟! ثريا(بضيق): انا تعبانة مش قادرة اتكلم. نهلة: و جنابك عملتي كدة ليه؟! ثريا: معملتش حاجة. نهلة: سديتي نفسي يا شيخة منك ***. نهلة سابت ثريا و نزلت لتحت,بعد فترة ثريا لقت اللي بيخبط و بعدها دخل. ياسين: ممكن ادخل؟! ثريا(بخفوت): اه. ياسين راح قعد قدام ثريا علي السرير و مسك ايديها. ياسين: مالك يا حبيبتي؟! فيكي ايه؟! ثريا لا رد. ياسين: اميرتي حبيبة قلبي انا ممكن تقوليلي مالك. قوليلي مين مزعلك و انا اجبلك حقك تالت و متلت. ثريا لا رد. ياسين: ريحي قلبي يا حبيبتي. ثريا بدأت تعيط بصمت شديد و هي باصة للفراغ. ياسين: للدرجة دي الموضوع صعب يا حبيبتي. فهميني حد عملك حاجة؟! ثريا لا رد. ياسين قرب منها و خدها في حضنه و هي ما صدقت و فضلت حضناه و قعدت تعيط بصوت عالي و صوت شهقاتها بيعلي كل شوية. ياسين: يا حبيبتي احكي. ياسين: كلميني زي ما بكلمك احكيلي و اوعدك اول واحد هيقف جمبك. ثريا(بعياط): احكي ايه احكي ايه و انا لوحدي سبتوني لوحدي لحد لحد ما. ياسين: احكي يا حبيبتي لحد ما ايه؟! ثريا(بعياط): انا انا مش انا. ياسين: امسحي دموعك دي و احكي. ثريا بعدت عن ياسين و هي بتعيط جامد و بصت لياسين و بعدها بصت للارض و هي بتعيط بحرقة... ثريا(بعياط): انا مش بنت. الجزء التاسع ثريا(بعياط): انا مش بنت. ياسين خد وقت علي ما يستوعب و بِعد عنها بسرعة و قام وقف. ياسين(بصدمة): يعني ايه؟! ثريا لا رد. ياسين(بصوت عالي): ردي عليا يعني ايه؟! ثريا زادت في عياطها و مردتش علي ياسين,ياسين شدها ناحيته و ضربها قلم علي وشها جامد. ياسين(بصوت عالي): انتي عار فاهمة. ياسين بدأ يضرب ثريا في وشها و جسمها و هي بتعيط و تصرخ. نهلة و ماجدة جم مخضوضين. نهلة(بانفعال): انت بتضربها ليه ابعد عنها؟! ياسين نزل ضرب علي ثريا تاني و هو في قمة غضبه و نهلة و ماجدة بيحاولوا يمنعوه. ياسين(بصوت عالي): سعد يا سعد. يا سعد. ياسين(بغضب): اخرجوا بره. رانيا راحت نادت ل سعد و سعد طلع لفوق. سعد: نعم يا بيه. ياسين(بغضب): عايز اتنين حراس قدام باب بنت ال و ال دي، و حراس تحت بلكونتها... ياسين(بغضب): انت فاهم؟! سعد: حاضر. ماجدة: ليه كدة يا ياسين بيه؟! ياسين(بغضب): اخرجوا بره. ياسين زق ماجدة و نهلة بره الاوضة و ضرب ثريا برجليه. ياسين(بغضب): هتبقي هنا زي الكلبة علشان تبقي تبيعي شرفك كويس يا بنت ال. ياسين خرج و قفل باب اوضتها بالمفتاح وخد المفتاح. ياسين(بغضب): يا ويله اللي هيخش ليها او يحاول، هتفضل كدة من غير و لا اكل و لا شرب فهمتوا. ياسين سابهم و مشي و ماجدة و نهلة بصوا لبعض و راحوا لاوضة ثريا قعدوا يخبطوا عليها... نهلة: يا بنتي قوليلي عملتي ايه؟! ردي عليا. سعد: نهلة هانم لو سمحت توسعي. سعد خلي في حراسين قدام باب اوضة ثريا و مشي,نهلة كلمت منصف و ماجدة برضو كلمت يوسف... -في مكان تاني... عند باسل و وجد. وجد: باسل حبيبي يا باسل. وجد لقت باسل نام و هو علي رجليها باست رأسه وكانت هتقوم بس باسل مسك ايديها. باسل(بنوم): متسبنيش. وجد(بابتسامة): هقوم اعمل غداء متخافش مش هسيبك... وجد باس رأس باسل بس باسل فتح عيونه و حاوطها بدراعه. باسل: تعالي نطلع ننام فوق. وجد: هنطلع بس بليل احنا لسة نازلين من فوق. الباب خبط. وجد(برفعة حاجب): مين ده؟! باسل: انا معرفش، يلا اطلعي انتي فوق مينفعش تظهري كدة. وجد: طيب. باسل قام و راح فتح الباب لقي شريهان بصلها بغيظ و غضب. باسل: حد يجي في الوقت ده؟! شريهان(ببرود): بنت خالتك. باسل: شريهان امشي من قدامي علشان و *** لو جبت اخري معاكي لاكون قاتلك. شريهان(ببرود): مش هتدخلني يا ابن خالتي. باسل بص ل شريهان بغضب و قرب منها ببطء و هي ترجع لورا. باسل: مشوفش وشك يا شريهان احسنلك. وجد: حبيبي مين جه؟! باسل: مفيش يا حبيبتي. شريهان جت تقولنا مبروك و هتمشي اهو. شريهان(ببرود): مبروك. شريهان بصت ل وجد بقرف و سابتهم و مشيوا. باسل: حبيبتي. وجد: هما اهلك فين يا باسل؟! وجد: مشوفتهمش. باسل(ببرود): وجد شوفي هنأكل ايه. وجد: اسفة لو بزعجك. وجد طلعت اوضتها هي و باسل و قعدت علي السرير لقت باسل بيفتح الباب و راح قعد جمبها. باسل: بابا و ماما و اخويا ماتوا. وجد: ازاي؟! باسل: ماما تعبت و للاسف توفت و بابا كان بيحبها مستحملش مات وراها و اخويا عمل حادثة. وجد(بحزن): **** يرحمهم. انا موجودة و هعوضك متخافش. وجد حطت ايديها علي كتف باسل و باست خده و نامت علي كتفه. تليفون وجد رن... باسل: مترديش علي حد. وجد: هشوف مين بس. وجد مسكت التليفون لقت جدها بصت ل باسل برجاء. باسل(بتنهيدة): طيب. الخط اتفتح. وجد: جدو حبيبي. ياسين(بخفوت): ازيك يا وجد... وجد: انت كويس؟! ياسين(بخفوت): اه. وجد: جدو انا حفظاك يا جدو مالك فيك ايه؟! باسل حضن وجد من ضهرها و حاوط خصرها و باس رقبتها و سند دقنه علي كتفها... ياسين(بتعب): حبيت اقولك اني بحبك بس مش اكتر. وجد: حبيبي يا ابو يوسف. متخافش يا عم هما يومين كدة و راجعة اقعد برضو بيتي و لا ايه. ياسين: هيفضل بيتك يا حبيبتي. بس مش عايزك تزعلي مني. وجد: يا عم بتقول ايه انت لسة شباب. طمني اخبار اللي عندك ايه طبعا كلهم مش مبسوطين لاني مش موجودة انا عارفة. وجد: حبيبي. ياسين: **** يخليكي يا روحي، طيب سلميلي علي باسل هبقي اكلمك تاني. وجد: طيب يا حبيبي. باسل: كان عايز ايه؟! وجد: بيطمن عليا. باسل: ده المفروض يطمن عليا انا مش انتي هو انتي رحماني. وجد(بصدمة): يا كداب. باسل(بضحك): حبيبتي. وجد: طب ابعد عني كدة بقي. باسل: حبيبتي. وجد(بضيق): يا رخم. باسل: طب تعالي بقي. وجد: يا ابني اتهد شوية. انا عايزة اكل بقي. باسل: طلبت اكل لينا بس متتعوديش. وجد: حبيبي هو بس النهاردة لاني تعبانة. باسل: هو احنا لحقنا يا بت. وجد(بضحك): انت نسيت الفرح كان متعب ازاي و الفستان كان تقيل. باسل: طيب. باسل حضن وجد و باس رأسها و وجد حاوطت خصره بايديها... -في مكان تاني... في القصر. منصف: في ايه يا نهلة جبتيني بسرعة كدة ليه؟! نهلة: شوف ابوك حبس ثريا ازاي. منصف: ازاي يعني؟! يوسف(بضيق): ويعني انتوا مستنتوش لما نرجع. كان ورانا شغل. نهلة(بعصبية): منصف شوف بنتنا... احمد: ممكن افهم جبتوني ليه بسرعة كدة؟! نهلة(بعصبية): افهموا بقي جدك يا احمد حبس ثريا و ضربها. ياسين(بجمود): مالك يا نهلة متعصبة كدة ليه؟! نهلة(بعصبية): هو ايه اللي متعصبة علي ايه؟! انت ضربت بنتي و حبستها. ياسين(بغضب): و اكسر عضمها كمان و اقتلها... احمد: هي عملت ايه ل ده كله؟! ياسين(بجمود): تحب تعرف؟! يوسف(بلامبالاة): بابا قول هي عملت ايه؟! ياسين(بجمود): بنتك يا منصف حطت شرفنا في الارض. نهلة شهقت و حطت ايديها علي بوقها و كانت هتقع ماجدة سندتها... منصف بص ل ياسين بصدمة شديدة. احمد قرب من ياسين وهو مش مستوعب. احمد: اللي بتقوله صح؟! ياسين(ببرود): و هكدب في حاجةزي دي... احمد(بهدوء): هات المفتاح. يوسف: هتعمل ايه؟! احمد(بهدوء): جدي هات المفتاح. ياسين طلع من جيبه المفتاح و وداه لاحمد اللي طلع جري لاوضة ثريا و فتح الباب و دخل. ثريا كانت نايمة علي السرير بتعيط و وشها احمر و تعبانة و قامت بسرعة لما سمعت صوت الباب. احمد دخل و قفل الباب ورا بالمفتاح. احمد(بغيظ): شكلي دلعتك زيادة مش كدة. احمد(بغيظ): او ممكن علشان كنت واثق فيكي. ثريا(بخوف و عياط): انت بتعمل ايه؟! احمد كان بيقلع الحزام بتاعه و بيلفه علي ايده و بدأ يضرب في ثريا و هي تعيط و تصرخ و الكل سامع صوتها. احمد(بغضب): بقي تخوني ثقتي انا يا بنت ال، طبعا ما العيب مش عليكي. احمد فضل نازل ضرب في ثريا لغاية ما اغمي عليها,احمد كان تعب من الضرب و حاسس بوجع في قلبه و خرج بره الاوضة... نهلة(بدموع): عملت فيها ايه حرام عليكي؟! احمد(بغضب): عملت اللي ممكن اعمله فيكي و هنسي انك امي. لان مفيش ام يا هانم تسيب بنتها لغاية ما تبيع شرفها ببلاش مع اي كلب. احمد(بغضب): و من هنا و رايح محدش هيدخل لبنت ال دي من هنا الا بأذني. احمد(بغضب): كلامي واضح. الكل بصوا لاحمد و ياسين بص لاحمد بانسكار و سابهم و مشي. احمد سابهم و خد حاجته و خرج بره القصر ركب عربيته و بدأ يلف في الشوارع... في المطبخ... عطيات: بتتصلي بمين؟! رانيا: بتصل بست وجد هي اللي هتوقفهم. عطيات: اقفلي يا بت عايزة تجيبيها يوم صباحيتها حرام عليكي. رانيا: ما هو برضو اللي بيحصل لثريا ده حرام. دي ممكن تكون ماتت اصلا. عطيات: يا بت امبارح كان فرحها عايزاها تيجي علي مصيبة اعقلي. رانيا: الايام تتعوض لكن لما حد يموت مش هيتعوض. اينعم ثريا دي متستاهلش بس برضو بني آدمة. عطيات: يا بت اهدي بس كدة و متتصليش بحد. رانيا: انا خلاص اتصلت. عند وجد. باسل(بضيق): وجد اقفليه. وجد: حاضر بس متتضايقش... وجد مدت ايديها مسكت التليفون ولقت رانيا فاستغربت. وجد: احم باسل. باسل: ايه؟! وجد: ممكن ارد علشان خاطري. باسل: خير مين المهم؟! وجد: دي البنت اللي بتشتغل في القصر اكيد حصلت حاجة علشان كدة اتصلت. باسل: و نعكنن علي نفسنا ليه يا وجد؟! خلينا كدة انتي في حضني و خلاص. وجد: علشان خاطري يا باسل. وجد قربت من باسل باسته علي خده و هو شدها لحضنه و باس رأسها... باسل: دقيقتين بس احسنلك. وجد: حاضر. الخط اتفتح. وجد: الو. رانيا(بتوتر): وجد هانم. انا اسفة اني كلمت حضرتك و خصوصا ان امبارح كان الفرح. وجد: لا و لا يهمك يا رانيا، في حاجة؟! رانيا(بتوتر): هيموتوها. وجد(بقلق): هي مين دي؟! رانيا(بتوتر): ست ثريا. وجد: مالها ثريا و مين هيقتلها في ايه احكي؟! رانيا(بتوتر): ياسين بيه نزل فيها ضرب و حبسها و بعدها استاذ احمد جه و كمل عليها و انا خايفة يكون حصلها حاجة. وجد قامت بسرعة من حضن باسل و قامت وقفت. وجد: الكلام ده من امتي؟! رانيا: استاذ احمد لسة ماشي من شوية. وجد: طب انتي تعرفي السبب؟! رانيا(باحراج): بيقولوا انها ضيعت شرف العائلة. وجد فتحت عينيها من الصدمة و باسل استغرب. وجد: اقفلي انا جاية حالا حاولي متسمحيش لحد يدخلها تاني... باسل(بغضب): رايحة فين يا وجد؟! وجد: لازم اروح البيت يا باسل علشان خاطري. باسل(بغضب): ممكن اعرف السبب؟! وجد: نازلين ضرب في ثريا و شكل في موضوع كبير. باسل(بعصبية): و انتي خدتي قرار انك تمشي بناءا علي ايه بقي؟! وجد قربت من باسل و قعدت جمبه و مسكت ايده. وجد: حبيبي الايام هتتعوض كتير يا باسل، و دي واحدة في مشكلة و كمان جدو و احمد ضربوها و ممكن يكون حصلها حاجة و انت طبعا عارف ضرب الرجالة. وجد: ممكن تسمحلي اجي و تيجي معايا علشان خاطري. باسل: قومي البسي يا وجد. بس يكون في علمك اول ما نرجع هأخد حقي تالت و متلت. وجد: طيب. باسل و وجد قاموا و كل واحد بدأ يغير هدومه. باسل لبس بنطلون اسود و فوقه قميص ابيض و فوقه تي شيرت كحلي و القميص باين من اطرافه و لبس كوتشي ابيض و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه. وجد لبست بنطلون جينز ضيق و فوقه تي شيرت بكم باللون الابيض قصير لغاية الخصر و لبست فوقه جاكت جلد باللون الجملي لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت البرفيوم بتاعها و اختارت شنطة ضهر. باسل: مش موافق علي اللي بيحصل ده. وجد: يلا يا حبيبي بقي معلش. وجد باست خد باسل و شدته معاها لتحت. باسل: انتي مش اتجوزتي مش المفروض تبقي مدام كدة و سيدة متزوجة دي انتي واحدة في جامعة... وجد: ده استايل لبسي يا باسل. يلا بس بسرعة علشان خاطري. باسل فتح الباب ل وجد و وجد ركبت و باسل لف ركب جمبها و بدأ يسوق ناحية قصر الصياد. الاتنين نزلوا من العربية و دخلوا القصر و سعد شافهم و بصلهم بغضب,باسل شبك صوابعه في صوابع وجد و دخلوا القصر بعد ما رانيا فتحت. ماجدة(بصدمة): يالهوي انتي ايه اللي جابك؟! وجد: امي فين جدو؟! يوسف(بحدة): انتي جيتي ليه؟! ازاي تيجي امبارح كان فرحك الناس تقول عليكي ايه. باسل(برفعة حاجب): يوسف بيه لاحظ انك بتتكلم مع مراتي مرات باسل الانصاري... يوسف لا رد. ياسين: وجد! انتي جيتي ازاي و ليه؟! وجد قربت من ياسين و حضنته و هو باس رأسها. وجد: جدو هات المفتاح. ياسين بعد وجد عنه و بصلها بجمود. ياسين(ببرود): لا يا وجد، خدها يا باسل و عقلها. وجد: و ده ظلم. هي عملت ايه؟! وجد(بحدة): ما تردوا. ياسين(بغضب): الهانم راحت باعت شرفها. وجد: سمعتوا منها؟! ياسين(بغضب): انتي بتقولي ايه؟! وجد: جدو هات المفتاح. ياسين: لا. وجد سابتهم و طلعت لاوضة ثريا لقت الحارسين واقفين و حاطين عينيهم في الارض. حارس1: يا هانم مينفعش. وجد: ابعد عني. وجد قعدت تخبط علي الباب و الحارس شدها بعيد عن الباب و كانت هتقع لولا باسل اللي لحقها. باسل: انتي كويسة؟! وجد: اه. باسل قرب من الحارس و ضربه بوكس في وشه و زق الحارس التاني,باسل كسر الباب برجله. وجد شهقت لما لقت ثريا مرمية في الارض و حواليها ددمم,وجد جريت عليها بسرعة و حطت رأسها علي رجليها. وجد(بقلق): ثريا. نهلة(بدموع): بنتي. وجد(بصوت علي): اتحركوا اتصلوا بالدكتور او بالاسعاف. منصف(ببرود): اخرك تنقذيها هنا و اللي قالك علي اللي حصل نهايته علي ايدي. نهلة(بعياط): منصف اهون عليك و النبي بنتي. وجد: رانيا جيبي شنطة الطب من هنا. رانيا(بقلق): حاضر. وجد: باسل شيلها معايا. باسل كان باصص ل ثريا بقرف و سندها مع وجد و رماها علي السرير. رانيا: اتفضلي يا هانم. باسل: انتي اللي اتصلتي بينا؟! رانيا(بخوف): ها؟! وجد(بحدة): باسل. ياسين(بجمود): مطرودة. وجد: جدو. ياسين و منصف و يوسف و باسل نزلوا ل تحت و رانيا بتعيط في حضن عطيات. نهلة قاعدة جمب ثريا و ماجدة واقفة مربعة ايديها ببرود. وجد بدأت تمسح الدم من علي وش ثريا و بتطهر الجروح اللي في وشها و جسمها. وجد: هاتي ماية يا رانيا و اعملي شوربة. عطيات: هروح انا... تحت. منصف كان حاطط رأسه بين ايديه و مش مستوعب. ياسين كان قاعد بيبص ليهم بجمود تام. باسل: هنفضل قاعدين كدة؟! ياسين(بجمود): هتسافر امريكا و لا كأننا نعرفها. منصف(بغل): مش هتروح في حتة دي انا هقتلها. يوسف: الدور و الباقي علي اللي معرفش يربي يا منصف. منصف(بغل): عندك حق. باسل(بهدوء): انا عندي حل. ياسين: قول. باسل(بهدوء): بس لما اعمل مشوار الاول. و الحل هيبقي بسيط و علي ضمانتي. ياسين: ايه هو؟! باسل: هروح مشوار بس الاول و اجي. يوسف: انت متأكد؟! باسل: انا يعتبر واحد من العائلة و لا ايه يا جدي؟! ياسين: عندك حق يا ابني. ياسين كان بيتكلم بنبرة انكسار و مش قادر يرفع عينه في عين باسل. باسل: هروح اكلم وجد و همشي و بعدها هرجع ليكوا. باسل طلع لاوضة ثريا و وجد لمحته قامت. وجد: خليكي جمبها لحد ما اجي. وجد خرجت ل باسل و خدته و دخلوا اوضتها. وجد: ايه يا حبيبي؟! باسل شد وجد ناحيته و حاوط خصرها بايده و مال عليها بوشه. باسل: وحشتيني. وجد(بتوتر): و انت كمان. بس احم يعني. باسل: قولي اللي انتي عايزة تقوليه. وجد: اسفة اني نزلتك النهاردة و اسفة اني دخلتك في المشكلة دي. و اكيد شكل العائلة وحش قدامك بس. باسل: هشششش متتكلميش. باسل: اي حاجة تخصك يبقي تخصني. باسل: و كمان انا لقيت حل للمشكلة دي. وجد: ايه؟! باسل: بصي يا ستي في واحد صاحبي هخليه يتجوزها و بعدها بشهر و لا شهرين يتطلقوا. وجد: لا يا باسل ممكن يرفض و كمان ليه نظلمه بيها. باسل: حبيبتي متشليش هم مش هيرفض ميقدرش اصلا. وجد(برفعة حاجب): هي عافية؟! باسل: ايوه عافية. باسل قرب من وجد و (لخيالكوا)... باسل: متشليش هم يا حبيبتي. وجد: مش هشيل الهم طول ما انت جمبي. وجد حاوطت خصر باسل بايديها و حضنتها جامد و باسل باس رأسها... باسل: يلا يا حبيبتي همشي انا. وجد: طيب. باسل قرب من وجد و باس رقبتها و خدها... وجد: يا باسل يلا روح. باسل: خليني شوية. وجد: بعدين يلا بقي. باسل باس رأس وجد و سابها و خرج بره القصر ركب عربيته و راح ل بيت صاحبه و خبط الباب. الباب اتفتح... باسل: دخلني. علي بص وراه و بص علي باسل بصدمة. علي: طلقتها! اتخانقتوا؟! انتوا لحقتوا تتجوزوا؟! باسل ضرب علي في رأسه و دخل البيت بتاعه. باسل: ا. باسل سكت لما لقي بنت واقفة علي السلالم لابسة فستان قصير جدا و بتبص ليهم. باسل(بغمزة): مش تقول انك عندك ضيوف؟! علي(باحراج): احم في ايه؟! باسل قعد علي الكنبة و علي جمبه. باسل: وزعها و تعالي علشان عايزك في موضوع مهم. علي: طيب. علي طلع و ودي للبنت فلوس و هي مشيت. علي: ايه اللي يخلي عريس يجي بعد فرحه بيوم ليا. علي(بسخرية): محتاج خبرة. باسل رفع عيونه ل علي و علي رجع خطوتين و قعد علي الكنبة و هو بيبلع ريقه. علي: آسف ده احنا نتعلم منك يا باشا. متنساش انك دنجوان. باسل(ببرود): اطلع غير هدومك و انزل. علي: معلش بس في السؤال انا اسف يعني. باسل(ببرود): اخلص. علي: هنروح فين؟! باسل(ببرود): هنكتب كتابك. علي: اه ماشي. علي كان طالع و بعدها رجع ل باسل و هو بيبصله بصدمة. علي(و هو بيبلع ريقه): كتب كتاب مين؟! باسل(ببرود): كتب كتابك. علي: ليه يا ابني هو انا اذيتك في حاجة عايز تجوزني و تكتم حريتي. باسل(ببرود): متخافش اللي هتتجوزها مش هتقولك بتعمل ايه، ممكن تجيب كمان بنات هنا في البيت. علي: لا فهمني. باسل(ببرود): واحدة و عايزين نستر عليها. علي: و ملقتش غيري. باسل(ببرود و رفعة حاجب): تقدر تقولي لا؟! علي: لا يا كبير... علي ضرب نفسه كذا قلم و بص ل باسل بغيظ و طلع يغير هدومه. علي لبس بنطلون جينز و فوقه قميص ابيض تني الاكمام للكوع و لبس جذمة سودة و سرح شعره و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه. علي نزل ل باسل و باسل قام وقف و حط ايده في جيبه. باسل(ببرود): اسمها ثريا محدش عارف غلطت مع مين و لا ايه اللي حصل. هتتجوزها لمدة بسيطة و بعدها هتطلقها و متخافش مش هتتحسب عليك جوازة. تعاملها بالطريقة اللي انت عايزها. هتبقي زيها زي الكرسي. و هتأخدها جثه يعتبر لان جدها و اخوها اتوصوا بيها اوي. باسل: تمام؟! علي: طيب. باسل: كلم حد يجي ينضف البيت بتاعك و يلا علشان هنجيب المأذون في طريقنا... باسل خد علي و جابوا المأذون و راحوا لقصر الصياد و دخلوا، عطيات بصت باستغراب ليهم. ياسين: ايه ده؟! باسل: علي صاحبي و هيتجوزها لمدة و بعدها هيطلقها. يوسف: و هو وافق علي كدة؟! علي(ببرود): عملت كدة علشان خاطر صاحبي. باسل: نبدأ علشان المأذون عايز يمشي. منصف(بجمود): موافق. احمد دخل من باب القصر و لقاهم قاعدين. احمد(ببرود): خير؟! صحيت اكتشفت ان مراتك مكنتش بنت. باسل قام و ضرب احمد بوكس في وشه. باسل: مراتي اشرف منك يا روح امك الدور و الباقي علي اختك... وجد(بغضب): باسل. وجد نزل لتحت و شدت احمد من ايد باسل. وجد: في ايه انت و هو؟! ياسين: اهدي يا احمد، باسل بيساعدنا. احمد: مش عايزين مساعدة من حد. انا هتصرف. احمد كان هيطلع لاوضة ثريا بس وجد شدته. وجد: لو فاكر ان محدش هيقف قدامك تبقي غلطان اللي هيقرب من ثريا و *** ليشوف مني وش تاني. وجد: مش كفاية اللي عملتوه. باسل(ببرود): العريس موجود يا وجد. جهزوا هدومها. وجد: طيب. وجد طلعت ل فوق,احمد و ياسين و منصف كانوا مكسورين و قعدوا و بدأوا يكتبوا الكتاب تحت جو متوتر. فوق. نهلة: ايه؟! وجد: بيكتبوا الكتاب. ماجدة(بسخرية): و هو مين اللي قبل ب ده؟! وجد: صاحب باسل و محدش ليه دعوة. ثريا بدأت تفتح عينيها و اول ما نهلة شافتها بدأت تضربها بايديها بس وجد شدتها منها. وجد: بره انتي و هي، بره. وجد خرجت نهلة و خرجت ماجدة و قفلت الباب و قربت من ثريا اللي كانت مكسورة اوي و مش قادرة تسند حالها. وجد خلتها تقعد علي السرير و ملست علي شعرها بالرغم من انها كانت في قمة غضبها لما عرفت انها سلمت نفسها لحد بس و بالرغم من ده مرضيتش تقسي عليها زيهم... ثريا(بعياط): انا. وجد: متعيطيش اللي حصل حصل و اللي هيتحاسب انتي مش احنا. وجد: عموما بيكتبوا كتابك تحت. ثريا(بعياط و صدمة): ايه و لمين؟! وجد: لحد قِبل انه يتجوزك لفترة مؤقتة. للاسف يا ثريا انتي اللي عملتي في نفسك كدة. وجد: و انتي اللي المفروض ترجعي اللي حصل اينعم مش هيرجع زي الاول. بس الاحسن من الازاز المسكور الازاز المشروخ يا ثريا. ثريا(بعياط): انا غبية و حيوانة انا انا استاهل. بس ارجوكي متتخليش عني ارجوكي. ثريا(بعياط): هتغير و **** بس خليكي معايا متسبنيش زيهم... ثريا(بعياط): ابوس ايدك. وجد شدت ايديها من ايد ثريا و خدتها في حضنها. الباب خبط. وجد: ادخل. باسل(ببرود): خلي الجثة دي تمضي. رانيا كانت بتجهز هدوم ثريا و وجد بصت ل باسل بلوم و باسل بصلها برفعة حاجب. وجد: خدي امضي. ثريا مكنتش قادرة تمسك القلم كويس بس مضت. وجد: نص ساعة و هتنزل. تحت. احمد(ببرود): ايا كان انت مين. ليك حق تعمل فيها اللي انت عايزه حتى لو وصلت لموتها محدش هيقولك بتعمل ايه. ياسين سابهم و طلع اوضته كان حاسس بتعب كبير في القلب و اترمي علي السرير و هو مش قادر يأخد نفسه. منصف(بجمود): من هنا و رايح معنديش بنت اسمها ثريا. منصف برضو سابهم و مشي و راح الشركة. ماجدة و نهلة كانوا قاعدين و نهلة مصدومة. يوسف(ببرود): هروح الشغل مش فاضي. يوسف برضو سابهم و باسل قاعد حاطط رجل علي رجل ببرود و جمبه علي مش طايق نفسه. وجد: باسل. وجد كانت نازلة ساندة ثريا اللي ملامح وشها اختفت بسبب اثار الضرب و نزلوا و وراهم رانيا بشنطة هدومها. علي(ببرود): ورايا. باسل مسك ايد وجد و ثريا بصتلها برجاء. وجد(بهمس): خليه حنين معاها يا باسل. باسل(بحدة,همس): وجد متخلنيش اتعصب عليكي بتحمي واحدة خاينة زي دي. احمدي *** اني خلتها تتجوز صاحبي. ثريا كانت هتقع بس علي مسك ايديها. علي(ببرود): حتى مش قادرة تمشي. علي وطي و شال ثريا بين ايديه و خرج بره القصر و مكنش طايق نفسه و هو شايلها و رماها في العربية. ثريا(بوجع): آآآه. علي(بسخرية): ايه يا اختي اجمدي كدة ده انتي عائلتك موصياني عليكي اوي. الحراس حطوا شنط ثريا في العربية و علي لف ركب و بدأ يسوق ناحية بيته... علي: انزلي. ثريا و علي نزلوا و دخلوا الفيلا و ثريا كانت حاسة بوجع في كل جسمها و مش قادرة تمشي فقعدت علي اول كرسي لقته... علي(ببرود): اوضتك اللي هناك دي. لو في موضوع مهم حياة او موت تكتبيلي ورقة و تعلقيها علي التلاجة اللي في المطبخ و تستني لما ارد عليكي. خروج بره البيت ممنوع علي الاقل احافظ علي شكلي و انتي علي ذمتي **** اعلم هتعملي ايه و انتي بره، اجيب ستات مجبش ملكيش فيه و ملكيش انك تتكلمي اصلا. و الاكل ابقي اعمليه نفسك. علي(ببرود): اخفي من وشي مش طايق اشوفك. علي ساب ثريا و طلع للاوضة بتاعته اللي فوق و غير هدومه و نام علي السرير بهدوء. عند ثريا. ثريا قعدت تعيط و هي تعبانة و كانت صعبانة عليها نفسها و مسكت شنطتها و دخلت الاوضة اللي علي شاور عليها حطت الشنط فيها و قفلت الباب عليها و قعدت علي السرير تعيط لغاية ما نامت من التعب و التفكير... -في مكان تاني... عند نرمين و سليم... سليم: نرمين. نرمين: ها؟! سليم: تفتكري اللي بنعمله صح؟! نرمين: معرفش يا سليم. سليم: انا خايف. نرمين قامت و قربت من سليم و قعدت علي ركبها و مسكت ايده. نرمين: متقولش انا خايف دي ابدا. انا بقوي بيك يا سليم. نرمين: انت اخويا انت السند اللي ورا ضهري. نرمين: كل الامور هتتعدل و انا متأكدة انه الحزن مش هيدوم و هتتعدل متخافش. سليم حضن نرمين جامد و باس رأسها. سليم: بحبك. نرمين: و انا كمان. و يلا بقي انت قولت هتعزمني النهاردة فين ده بقي يا كداب. سليم: احلي مكان و احلي اكل علشان خاطر عيونك يلا. سليم مسك ايد نرمين و كل واحد خد حاجته و خرجوا بره الشركة. سليم(برفعة حاجب): مالها البت دي؟! نرمين: معرفش. سليم: كارما. كارما(بخضة): ايه؟! نرمين: مالك باين انك قلقانة. كارما: لا مفيش انا بخير. سليم: متأكدة؟! كارما: ايوه. سليم: طيب. سليم شد نرمين و خرجوا ركبوا العربية و راحوا لمطعم. كارما(بقلق): رد بقي يا احمد. -عدي اسبوع و نص. باسل و وجد في قمة انبساطهم و باسل منزلش شغل لسة,علي مشافش ثريا من يوم كتب الكتاب و هي مخرجتش من الاوضة من ساعتها الا للاكل,ياسين بانت عليه آثار التعب علي وشه,قصي محدش يعرف عنه حاجة و تليفونه مغلق,منصف مش بيقدر يرفع عينه في عين يوسف و كذلك نهلة,احمد بيرجع سكران كل يوم و محدش بيقدر يتكلم معاه و كارما مش عارفة تتواصل معاه,نرمين و سليم شايلين شغل الشركة بدل من باسل. وجد كانت واقفة في المطبخ حاسة بصداع و كانت بتشرب عصير. باسل: حبيبتي. وجد(بخضة): ايه يا باسل حد يجي كدة؟! باسل(باستغراب): هو انا عملت حاجة؟! وجد: اسفة يا حبيبي. وجد حضنت باسل و باست خده. باسل: صاحية بدري ليه؟! وجد: حاسة بصداع في دماغي. باسل: طب اقعدي هعملك عصير. وجد: لا شربت. باسل: اشربي تاني. باسل عمل عصير ل وجد و شربه ل وجد... باسل: حبيبتي همشي انا علشان في شغل متعطل. و الخدامين هيجيوا كمان شوية. وجد: طيب و انا بكرة كدة او بعده هرجع المكتب. باسل: تؤ تؤ انتي مش هتتحركي من البيت ده قبل شهر. وجد: يا باسل انت مبتزهقش مني. باسل: تحبي اثبتلك طيب و لا اعمل يا بنتي اتهدي و قولي انا هديت. باسل باس رأس وجد و خرج بره الفيلا,وجد كانت قاعدة بزهق في البيت. وجد كانت قاعدة لقت الخدامين بيدخلوا من باب الفيلا. امل: مساء الخير يا هانم... وجد: مساء النور... عامر: السلام عليكم. وجد: عليكم السلام. و باقي الخدام دخلوا و كل واحد بدأ يشوف شغله و وجد طلعت اوضتها نامت بسبب الصداع... -في مكان تاني... عند احمد... احمد كان قاعد بيشتغل لقي اللي بيدخل عليه فجأة. كارما(بغضب): ابعدي. احمد(بحدة): صفية اخرجي. احمد بص ل كارما ببرود تام و كمل شغله... كارما(بغضب): ايه يا باشا مهانش عليك ترد عليا و لو مرة. احمد لا رد. كارما(بغضب): ايه انا هواء مثلا. كارما قربت من احمد و مسكت دراعه. احمد(ببرود): و هو ايه اللي بيربطني بيكي؟! كارما(بغضب): افندم؟! نسيت اننا قررنا نبقي صحاب. احمد(ببرود): ايوه نسيت... كارما بعدت عن احمد بمسافة بسيطة و بصتله و عيونها دمعت و كانت هتمشي بس شهقت لما احمد شدها و قعدها علي رجله... كارما(بضيق): وسع كدة. احمد قرب من كارما و (لخيالكوا). كارما زقته و ضربته قلمين ورا بعض بغضب... كارما(بغضب): بكرهك و مش عايزة اشوف خلقتك. كارما سابت احمد و جريت علي بره الشركة. احمد(لنفسه,بضيق): مش زيهم يا غبي. احمد قام بسرعة و خد حاجته و خرج بره المكتب نزل علي السلالم و وقف قدام الاسانسير و كارما كانت خارجة. كارما مشيت من قدام احمد و هي بتعيط و احمد خرج وراها. احمد: ممكن تقفي؟! كارما كملت مشي لغاية ما وقفت قدام عربيتها و لسة بتفتح الباب احمد قفله. احمد: ممكن تسمعيني؟! احمد: علشان خاطري. كارما كانت واقفة بتعيط و باصة في الارض احمد رفع دقنها. احمد: انا اسف اسف يا كارما... احمد: معرفش عملت ازاي بس انا افتكرت. افتكرت انك. احمد: انك زي اختي. انا اسف. كارما(بعياط): و هو ايه دخل اختك في الموضوع؟! احمد(بانكسار): اختي كسرتنا و خدعتني انا و اهلي. كارما(بعياط): بس اللي انت عملته ده حرام و احنا بس صحاب. احمد(بابتسامة بسيطة): يا بت. احمد(بغمزة): يعني و علي اساس انا مش واخد بالي. كارما(بخجل): ايه؟! احمد(بغمزة): انك مثلا معجبة بيا. كارما بعدت عن احمد و هي بتخبي وشها بين ايديها بخجل و احمد ضحك عليها و علي خجلها. احمد: اتمني متزعليش مني انا اسف يا كارما، و. كارما: و؟! احمد(بأسف مصطنع): يعني بعد اللي حصل بينا يعني كدة انا اتدبست و لازم اتجوزك يا مصيبة انتي. كارما ضربت احمد في كتفه و احمد ابتسم و كان هيحضنها بس كارما بعدت عنه بسرعة. احمد(بخبث): اتقلي انتي براحتك كدة بس مترجعيش تلومي نفسك... كارما: طب هو اهلك هيوافقوا؟! احمد: طبعا بس هنأجل الموضوع ده معلش يا حبيبتي. كارما: قولت ايه؟! احمد: قولت تروحي يلا و متلبسيش الجيبة دي تاني. يلا من هنا هرش ماية. كارما ضحكت و كانت هتركب احمد باس رأسها و هي ركبت بخجل و مشيت من قدامه بسرعة و هو ابتسم علي تصرفاتها... احمد: يا رب اقدر اسعدك يا كارما. احمد طلع لشركته تاني و هو حاسس بحاجة جديدة او بشعور مختلف حاسس بانه مبسوط و مرتاح. -في مكان تاني... في بيت علي. ثريا كانت واقفة في المطبخ بتأكل حاجة بسيطة عملتها,علي نزل من اوضته و دخل المطبخ لقاها واقفة و مودياه ضهرها. تليفون ثريا رن، الخط اتفتح. ثريا(بغضب): خير عايز ايه؟! (بسخرية): في ايه يا حلوة ما تهدي كدة. ده انا كنت بطمن عليكي. ثريا(بغضب): قسما بربي لو شوفتك قدامي او اتصلت بيا هقتلك. ثريا(بغضب): و متنساش اني متجوزة. (بسخرية): فاكراني مش فاهم اتجوزتي ازاي و ليه علشان اتفضحتي يا بيضة ما انتي اللي غبية اوي. سلمتيلي نفسك و فلوسك و انا عايش ملك. ثريا(بغضب): هقتلك و لو جوزي عرف برضو هيقتلك. (بسخرية): لا ضحكتيني. ده لو يطول يقتلك هيقتلك و هو حد بيقبل انه اللي هيتجوزها هتبقي بال اللي انتي فيها. ثريا(بغضب): بكرهك و بكره اليوم اللي شوفتك فيه. اشوف فيك يوم. (بسخرية): كله كان بمزاجك يا حلوة مغصبتكيش علي حاجة. ده انتي وصلت بيكي البجاحة يا بت اني كنت ببات معاكي في اوضتك و في بيتك... ثريا(بغضب): ا. ثريا شهقت لما علي شد منها التليفون و شاور ليها بمعني تسكت. علي(بهدوء): ايا كان انت مين اه اسف اختارت تعبير غلط ايا كنتي انتي مين يا بيضة متتصليش تاني. علي(بهدوء): بدل ما اكتم حسك بايدي. و متختبرش صبري انا هادئ جدا بس زي ما بنسميه الهدوء اللي قبل العاصفة. علي(بهدوء): تنسي انك كنت تعرف واحدة اسمها ثريا. فاهمني. علي قفل في وش الشخص ده و رمي التليفون في وش ثريا اللي هي كانت خايفة منه. علي قرب منها ببطء و هي رجعت لورا و كانت خايفة اوي من علي. ثريا(بخوف): انا كنت بقوله ينساني و ميكلمنيش تاني. ثريا كان وراها رخامة و معرفتش تتحرك و علي قرب منها و لزق فيها و حط ايده علي الرخامة اللي جمبها. ثريا(بدموع): و **** انا عارفة اني غلطانة بس. ثريا سكتت لما لقت علي جاب كوباية من فوق رأسها و مال بوشه عليها. علي(ببرود): مش قولتلك حسك مسمعهوش طول ما انا موجود. ثريا هزت رأسها بضعف و انسكار و هي بتعيط بصمت. علي(ببرود): دموع الندم دي مش هترجع شرفك. ثريا رفعت عينيها في عيون علي بضعف و علي كان لاول مرة يشوف ملامحها عن قرب و كمان بعد ما بعض الجروح راحت من وشها. - ثريا كانت متوسطة الطول و شعرها قصير لبعد رقبتها باللون الاسود و بشرتها بيضاء و عيونها باللون العسلي,كانت رغم بساطتها جميلة بس استغلت جمالها بطريقة غلط. علي قرب من ثريا و (لخيالكوا)... ثريا اتصدمت و غمضت عينيها و علي برضو غمض عيونه و مكنش مستوعب اللي بيعمله و بعد عنها بسرعة. علي(بسخرية): طلع معندكيش مانع لاي واحد. علي ساب ثريا و طلع لاوضته و قفل الباب و هو مش مصدق اللي عمله. ثريا عيطت و دخلت اوضتها و قفلت الباب و هي بتعيط لانها بقت في نظر الكل رخيصة... -في مكان تاني... في فيلا المهدي. مريم: مالك يا بت ميتة من السعادة كدة ليه؟! كارما(بفرحة و خجل): مفيش يا ماما. باسل(بهدوء): خير يا ست كارما؟! كارما(بفرحة): باسل. كارما جريت علي باسل حضنته و هي مبسوطة انها شافته... كارما: بقالي اسبوع و نص مشوفتكش. و مرضتش حد يجيلك. باسل: ما انتي 24 ساعة في وشي. لكن مراتي لا... كارما: هي فين بقي عايزة اشوفها وحشتني و عايزة ابقي صاحبتها ملحقناش نتكلم خالص. باسل: مجتش هي في البيت. كارما(بضيق): ليه كدة يا باسل؟! باسل: المفروض اني اروح الشركة بس قولت اعدي علي ماما اشوفها. كارما(بضيق): انا عايزة اشوفها بقي ****... مريم: روحيلها يا كارما. كارما(بفرحة): بجد؟! ماشي هروح ليها. كارما كانت هتخرج تاني بس رجعت. مريم: ايه؟! كارما(بخجل): هغير الجيبة دي. كارما طلعت جري علي اوضتها و غيرت هدومها. كارما لبست بنطلون باللون الابيض و فوقه تي شيرت ب¾ كم باللون الPink. و لبست كوتشي ابيض عالي و سرحت شعرها علي شهرها. كارما نزلت ل تحت و خرجت بره الفيلا و باسل و مريم قعدوا مع بعض بيتكلموا. كارما ركبت عربيتها و راحت ل فيلا باسل. امل راحت فتحت الباب لقت كارما دخلتها. كارما: فين وجد؟! امل: وجد هانم في اوضتها بتأخد دوش يا هانم. كارما: هستناها هنا. امل: طيب. فوق. وجد خدت دوش و خرجت غيرت هدومها. وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت بكم باللون ال pink و الرصاصي و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان و لبست شبشب البيت باللون الابيض. وجد خرجت بره الاوضة لقت امل. وجد: ايه يا امل؟! امل: كارما هانم منتظرة حضرتك تحت. وجد(بفرحة): طيب. وجد كانت مبسوطة لانها هتقابل حد لانه من ساعة ما رجعت البيت مشافتش حد و لا اتكلمت مع حد غير باسل. وجد جريت ل تحت و كانت بتجري علي السلالم... وجد(بصريخ): باسل! الجزء العاشر وجد كانت مبسوطة لانها هتقابل حد لانه من ساعة ما رجعت البيت مشافتش حد و لا اتكلمت مع حد غير باسل. وجد جريت ل تحت و كانت بتجري علي السلالم... وجد(بصريخ): باسل! كارما لفت بسرعة و لمحت وجد و هي بتقع من علي السلالم و جريت عليها. كارما(بخضة): وجد يا وجد. كارما(بعصبية): جيبوا دكتور بسرعة. كارما: امل تعالي ساعديني. وجد كانت مفتحة عينيها بضعف شديد مش قادرة تتحرك حاسة بكل حاجة و سامعة لكن مش بتتحرك. كارما و امل مسكوا وجد و سندوها و عامر ساعدها و طلعوها اوضتها و نيموها ببطء علي السرير... عامر: اتصل بباسل بيه؟! كارما: لا لما نطمن عليها. بعد فترة بسيطة جه الدكتور و بدأ يفحص وجد. الدكتور: الحمد**** جت سليمة بس لازم تأخد بالها كويس اوي. الدكتور: و لازم تعمل تحاليل و اشاعة. كارما: ليه؟! الدكتور: المدام حامل. كارما اتصدمت و كانت مبسوطة اوي,عامر و امل بصوا ل بعض. الدكتور: عن اذنكم. وجد كانت نايمة بتعب علي السرير و بدأت تفتح عينيها و بصت لكارما. وجد(بتعب): ايه؟! كارما(بغمزة): ده باسل ده طلع سريع. وجد(بعدم فهم,تعب): ايه مش فاهمة؟! كارما: مبروك يا عروسة. وجد(باستغراب): علي ايه يا بنتي؟! كارما(بابتسامة): انتي حامل. وجد: طيب. وجد كانت بتتعدل و بعدها اتصدمت و رفعت رأسها ل كارما. وجد(بصدمة): انا ايه؟! وجد بتلقائية حطت ايديها علي بطنها و بصت ل كارما. وجد(بدموع): يعني انا حامل؟! كارما قعدت جمب وجد علي السرير و حطت ايديها علي كتفها. كارما: ايوه الف مليون مبروك، تعالي نفكر في طريقة نقول بيها ل باسل. وجد شردت في رد فعل باسل. وجد: مش عارفة. كارما(بغمزة): البسي فستان شيك كدة و جهزي عشاء حلو و. وجد: بس انا ازاي حامل و معداش غير اسبوعين يعتبر؟! كارما: مش قولتلك باسل ده سريع في كل حاجة. وجد بصت ل كارما و حسست علي بطنها بفرحة و دموع. كارما قعدت مع وجد طول اليوم و بعدها مشيت. وجد كانت نايمة بتعب علي سريرها و بعد فترة سمعت صوت باب الاوضة بيتفتح و باسل بيدخل و قعد جمبها باس رأسها. وجد(بكسل): حمدلله بالسلامة. باسل: **** يسلمك يا حبيبتي. وحشتيني اوي. باسل قرب من وجد و (لخيالكوا). باسل: طمنيني عملتي ايه!؟ وجد(بضحك): وقعت من علي السلالم... باسل(بصدمة): ايه؟! وجد: هحكيلك بس قوم غير هدومك بس. باسل(بقلق): لا احكيلي يا وجد. وجد سندت علي باسل و قعدت علي السرير نص قعدة و حضنت باسل. وجد: كنت نازلة علي السلالم و وقعت بس. باسل: طب انتي كويسة فيكي اي حاجة؟! اتصل بالدكتور؟! وجد: كارما جابت الدكتور و كشف عليا و قال. باسل: قال ايه يا حبيبتي؟! وجد(بخجل): قال اني حامل. باسل: مين دي اللي حامل؟! وجد(بفرحة): انا يا باسل. باسل اتصدم و قام وقف بيحاول يستوعب و بعدها بص ل وجد و قعد يضحك و خدها في حضنه. باسل: حبيبتي **** يخليكي ليا، مكنتش اعرف انه هيحصل بسرعة كدة. وجد(بخجل): و لا انا. انا مبسوطة، مبسوط؟! باسل: اكتر منك يا روحي، تسع شهور و هيشرفنا عيل نسخة منك. باسل باس رأس وجد بفرحة و شالها و دخل بيها اوضة الملابس قعدها علي ترابيزة الاوضة. باسل: اختاري هلبس ايه؟! وجد: اممممم البس ده و ده. باسل: طيب يا حبيبتي. باسل غير هدومه لبس ترنج بيتي باللون الاسود... باسل باس رأس وجد و شالها من خصرها و خرج ل بره نيمها علي السرير و نام جمبها. وجد: ليه اللفة دي يا ابني؟! باسل: بحبك تبقي معايا في كل لحظة. وجد: بحبك. باسل: انا اكتر. باسل خد وجد في حضنه و شبك صوابعه مع صوابعها و باس ايديها,وجد بدأت تنام في حضنه و باسل فضل باصص عليها يتأملها في صمت. -في مكان تاني... عند علي و ثريا... علي كان قاعد مع صحابه بيضحكوا و بيشربوا سجاير و كحول... ثريا كانت نايمة و بدأت تفوق و خرجت بره الاوضة كانت راحة المطبخ. شاب(بسُكر): مين المزة دي يا علي؟! علي لف و لمح ثريا و هي لابسة بيجامة قصيرة و قام بسرعة و راح ناحيتها... ثريا(بخضة): ايه؟! علي(بغضب): اقل من عشر ثواني الاقيكي اختفيتي من قدامي. ثريا مكنتش مستوعبة اللي بيحصل لقت علي مسكها من دراعها بغضب و دخلها اوضتها و زقها في الارض. علي قفل الباب عليها بالمفتاح و خرج ل صحابه. علي(ببرود): امشوا و محدش يجي هنا تاني. شاب2: في ايه يا عم مالك؟! و مين دي؟! علي(ببرود): ملكش فيه و محدش يجي هنا تاني زي ما قولت... صحاب علي بدأوا يخرجوا بعد ما بصوا ل علي بغضب و غيظ,علي قعد بتعب علي الكنبة. ثريا خبطت علي الباب علي قام ببرود و فتح الباب ليها. ثريا(بحدة): ممكن افهم ايه اللي عملته ده؟! علي(ببرود): مش قولتلك مش عايز اسمع صوتك. ثريا(بحدة): في ايه انا عارفة اني غلطت بس حد سألني حد اتكلم معايا حتى حد حاول يعرف حصل ايه، حكمتوا عليا. علي(بصوت عالي): و هو ايه اللي ناقص علشان نفهمه؟! بنت و ضيعت شرفها بايديها و في الاخر اتجوزتي واحد يستر عليكي انتي مبسوطة مبسوطة. علي(بصوت عالي): ردي عليا مبسوطة؟! ثريا(بعياط و صريخ): لا مش مبسوطة. انا غلطت ايوه غلطت بس انا عمري ما لقيت حضن يحتويني و عمري ما لقيت حد بيقولي الصح و عمري ما لقيت حد بيهتم بيا و عمري ما لقيت حد بيسألني راحة فين و جاية منين و بعمل ايه عمري ما حد جه قالي عندك مشاكل ايه احلها ليكي عمري ما حد جه قالي عاملة ايه النهاردة عمري ما لقيت حد واقف في ضهري عمري ما لقيت حد سهر علشان انا تعبانة وقت ما احتاجت حد كلهم سابوني حد عائلتي و برضو انا معترفة اني غلطانة بس غصب عني افهموا كان غصب عني ذنبي ايه انه عشمني بالجواز و قالي كلام حلو و حب و استدرجني. علي(ببرود): كل ده كدب كل ده كلام علشان خاطر تشيلي الهم من عليكي شوية. بس انتي في نظري و نظر المجتمع عاهرة باعت جسمها و حتى مأخدتش فلوس كانت بتودي... علي(ببرود): معتقدش انه جبرك. و يلا غوري من وشي الواحد لما بيشوفك نفسه بتتسد. علي ساب ثريا و طلع لاوضته قعد علي السرير بتعب,ثريا قفلت الباب و قعدت في الارض تعيط علي اللي هي وصلت ليه. -في مكان تاني... في القصر. كان الكل متجمع علي السفرة بيتعشي و نسيوا حد اسمه ثريا او بمعني اصح بيتناسوا. ياسين: ايه اخبار الشغل يا يوسف في الشركة؟! يوسف: كله تمام يا بابا متشغلش بالك. و صفقة باسل ماشية كويس. ياسين: و انت يا منصف ايه اخبار المصنع؟! منصف: العمال شغالة فيه متشلش هم انت. ياسين: طيب. ياسين: قصي متصلش؟! نهلة: لا. ياسين: استر يا رب. احمد: مساء الخير. نهلة: مساء النور متعرفش قصي فين يا احمد؟! احمد: و انا هعرف منين؟! و كمان هو راجل اكيد يقدر يعتمد علي نفسه. احمد: عن اذنكم. ياسين: مش هتأكل؟! احمد: لا اتعشيت بره. احمد طلع لاوضته و دخل خد دوش و غير هدومه و خرج وقف في البلكونة و طلع تليفونه و اتصل بكارما. الخط اتفتح. احمد: مساء الخير. كارما: مساء النور. عامل ايه؟! احمد: كويس و انتي؟! كارما: الحمد****. ايه اخبار الشغل النهاردة؟! احمد: ما هو بسببك يا هانم خسرت صفقة مهمة في الشغل. كارما(بصدمة): بسببي انا؟! احمد: لا امي. كارما: امتي ده يا ابني؟! احمد: لما جيتيلي المكتب الصبح. كارما(باحراج): انت زعلان مني؟! احمد: تؤ فداكي. كارما(باحراج): شكرا. احمد: قوليلي بقي ا... سليم: كارما بتكلمي مين؟! كارما(بتوتر): دي دي ناهد صاحبتي. سليم(برفعة حاجب): طيب يا كارما بس مالك متوترة ليه؟! كارما: مين قال كدة انا مش متوترة خالص. سليم: طيب. انزلي للعشاء. كارما: حاضر. سليم: طيب. سليم نزل و كارما كلمت احمد. احمد: يلا روحي اتعشي انتي. كارما: حاضر. استناك؟! احمد: لا انا هنام تصبحي علي خير. كارما: و انت من اهله. احمد: باي. احمد قفل مع كارما و بص للسماء و غمض عيونه و دخل اوضته قعد علي السرير بتعب و بدأ ينام... -في مكان تاني... عند قصي. قصي: ايوه ارفعوا دي ل فوق. شاب: قصي هتفتتح امتي؟! قصي: يومين. شاب: **** معاك. قصي: المعرض ده هيبقي حياتي كلها يا شهاب. و نجاح كبير ليا. شهاب: و ليا يا عم متنساش اننا واحد. قصي: طبعا. قصي: عايز اكلم وجد... شهاب: نفسي الاقي تفسير لحبك ل وجد دي. قصي: اختي و اقرب واحدة ليا هي اللي بتفهمني. شهاب: طيب يا خفيف كلمها. قصي: هتكون نايمة و ممكن متردش عليا لاني مسألتش عليها بقالي اسبوعين يعتبر... شهاب: زي ما بتحكيلي عنها قلبها طيب اكيد هترد. قصي: ممكن تكون نايمة. شهاب: يا عم جرب مش هتخسر حاجة... قصي مسك تليفونه و اتصل بوجد مرة و اتنين. عند وجد. وجد كانت نايمة في حضن باسل و قلقت علي صوت الموبايل قامت ببطء من حضن باسل و مسكت الموبايل... الخط اتفتح. وجد(بصوت واطي): ايه اللي فكرك بيا يا حيوان مكنت نسيتني؟! قصي: آسف يا ست البنات. وجد(بصوت واطي): هعديها المرة دي. قصي: صحيتك من النوم؟! وجد(بصوت واطي): مش مهم. قصي: هو باسل جمبك؟! وجد(بصوت واطي): اه بس نايم. خليك معايا هقوم من جمبه. وجد باست رأس باسل و سابته و خرجت بره الاوضة. وجد: ها يا حبيبي اتكلم. قصي: ايه اخبارك مع باسل؟! وجد: بخير. قصي: عندي ليكي خبر حلو. وجد: ايه؟! قصي: هفتتح المعرض بتاعي في يومين. وجد: حبيبي فرحتلك اوي الف الف مبروك. وجد: انت تستاهل. قصي: انتي اهم حاجة عندي تبقي مبسوطة. وجد: انا بخير. بس. قصي: ايه؟! وجد: انت لسة معرفتش صح؟! قصي: معرفتش ايه؟! وجد: انا عارفة انه مش وقته بس لاني عارفة انك غيرهم يا قصي و هتفكر بقلبك و هتحاول تسامحها صح. قصي: هي مين يا وجد؟! وجد بدأت تحكي اللي حصل ل قصي و هي خايفة من ردة فعله. قصي(بدموع): يعني ثريا اتدمرت؟! وجد: انا آسفة اني حكيتلك حاجة زي دي يا قصي بس لازم كنت تعرف انت اخوها و كمان. قصي(بدموع): و كمان؟! وجد: الكل اتخلي عنها مش عايزة انا و انت نبقي زيهم يا قصي. وجد: هي غلطت بس هي ندمانة اينعم الندم مش هيرجع حاجة زي الاول بس **** بيغفر لعباده و بيسامح فلازم احنا كمان نسامح يا قصي... قصي(بدموع): مكنتش اتخيل انا عارف انها بتحب السهر و بتكلم شباب بس مش توصل للدرجة دي. قصي(بتأنيب): هو انا السبب يا وجد؟! اني مخدتش بالي منها و مهتمتش بيها زيك. وجد: لا يا قصي هي غلطت. وجد: متشيلش ذنب يا قصي. هي اينعم غلطت بس برضو مش عايزين نقسي عليها كفاية هما يا قصي. وجد: هتتعدل. قصي: و اللي اتجوزها ده اسمه ايه و لا مين؟! وجد: ده واحد اسمه علي صاحب باسل اتفقوا هيتجوزها لفترة بس. قصي: طيب. هبقي اعزمها علي الافتتاح. وجد: بعيدا عن ان الدنيا هتولع بس انا معاك. قصي متكتمش في نفسك و متخلنيش احس بالذنب. وجد: خليك عاقل و اهدي و متتعبش قلبك. انا حكيتلك لانك اخوها و كان لازم تعرف و مش نخبي عليك. قصي: طيب يا حبيبتي روحي انتي لباسل علشان ميصحاش من النوم ميلاقكيش. وجد: طيب خلي بالك من نفسك و لو حسيت بتعب تتصل بيا فاهم. حتى لو الساعة كانت كام. وجد: **** معاك يا حبيبي بحبك. وجد قفلت مع قصي و هي خايفة عليه و انه ممكن يتعب,وجد قامت و لفت اتخضت لما لقت باسل و كانت هتقع بس مسكت في باسل. باسل: كنتي بتكلمي مين؟! وجد: خضتني يا باسل. كنت بكلم قصي. باسل: هو حبكت يعني دلوقتي؟! وجد: يا حبيبي هو اتصل و كان بقالنا اسبوعين مش بنتكلم كويس فاتكلمنا. باسل سند وجد علي ضهر الكنبة و هي حطت ايديها علي كتفه و قربت منه. وجد(بابتسامة): هقولك للمرة المليون بيبقي شكلك حلو اوي و انت لسة صاحي من النوم. باسل باس وجد جمب شفايفها و باس رأسها. باسل: و انتي حلوة في كل الحالات. وجد(بفرحة): مش مصدقة لغاية دلوقتي اني حامل انا مبسوطة اوي. وجد(بفرحة): لسة عايزة اقول لماما و بابا و جدو و عمو و مرات عمو و قصي و احمد و كارما و طنط و سليم و نرمين و ليلي و خديجة و ثريا و مين تاني اممم. وجد: مين تاني يا باسل؟! باسل: ده كله مش كفاية يعني. وجد: حاسة اني نسيت حد. وجد: اه رانيا. باسل: هتقولي لخدامة يعني؟! وجد: تؤ رانيا متعتبرش خدامة. رانيا معايا من ساعة ما اتولدت مامتها كانت بتشتغل معانا و بعد ما هي توفت هي شالت مكانها و انا و هي صحاب علطول و من نفس السن يعتبر. وجد: الحمد**** ان جدو وافق انها ترجع للشغل تاني. باسل: ما تبطلي رغي شوية و تيجي نطلع فوق. وجد(برفعة حاجب): هنعمل ايه؟! باسل: هنام. باسل مسك ايد وجد و طلعوا لاوضتهم و نيمها علي السرير و لف نام جمبها. وجد: مالك يا حبيبي؟! باسل: تعبان شوية. وجد: الف سلامة عليك. وجد قامت و مالت علي باسل و باست رأسه و حاوطت رأسه بين ايديها. وجد: بحبك... وجد: و لو كان ضغط في الشغل فمعلش يا حبيبي فترة و هتعدي. وجد: يلا غمض عيونك و نام يا حبيبي و انا جمبك اهو. وجد حضنت باسل جامد و باسل كان مستمتع بحضنها و غمض عيونه و نام. وجد(لنفسها): وعدتك اني هعوضك عن امك و اخوك و باباك يا باسل و اتمني فعلا اني اكون بعوضك عن حضنهم عن كلامهم عن امانهم. وجد(لنفسها): بحبك اوي **** يخليك ليا... عند قصي... قصي قفل مع وجد و قعد يبص علي المعرض و بدأ يحس بنغزة في قلبه حط ايده علي قلبه بتعب. قصي(بوجع): آآه. شهاب: ايه يا عم الحبيب خلصت مع القمورة؟! قصي: اه. شهاب: ايه الاخبار؟! قصي(بوجع): بخير الحمد****. شهاب: مالك ماسك قلبك كدة ليه انت حاسس بأيه؟! قصي(بوجع): نغزة بسيطة متخافش. شهاب: طب نروح للدكتور؟! قصي: لا مفيش داعي. يلا نقوم نشوف الشغل في المعرض. شهاب: يا ابني ارحم نفسك شوية. قصي: قدامي. قصي و شهاب قاموا و بدأوا يشرفوا علي اخر اللمسات اللي في المعرض. شهاب(بخضة): قصي! قصي وقع في الارض مغمي عليه شهاب قرب منه بقلق و قعد يهزه. شهاب: قصي يا قصي رد يا ابني فتح عينك... شهاب(بصوت عالي): اتصلوا بالاسعاف بسرعة. بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا قصي المستشفي و دخلوه اوضة الطوارئ. شهاب(بقلق): يا رب. بعد فترة خرج الدكتور من اوضة قصي. دكتور: الحالة حرجة. شهاب: طب طب هيفوق يعني هو كويس هيعيش؟! دكتور: ان شاء ****. في ممرضة هتفضل تشرف عليه طول اليوم متخافش انت. شهاب: طيب. شهاب: يعني مفيش ضرر صح؟! دكتور: ان شاء **** خير متقلقش... شهاب: طيب. شهاب قعد و جت الممرضة قعدت في اوضة قصي علشان لو حصل اي تطور او اي تغير في حالته. -في الصباح الباكر... عند نرمين. نرمين كانت نايمة بعمق في السرير بتاعها في بيتها و حست بانفاس حد علي كتفها و وشها فتحت عينيها ببطء و بصت وراها. نرمين اتخضت و بدأت تصرخ وترجع لورا. نرمين(بصريخ): انت بتعمل ايه هنا؟! شاب(بسخرية): مش فكراني؟! شاب: طلعتلك من السجن يا روح امك و جاي علشان اقتلك. نرمين(بخوف): لو قربت مني متعرفش هيحصل فيك ايه و اللي حصل زمان هيحصلك تاني و ممكن يوصل لموتك. شاب: يلا نادي علي سليم نادي علي باسل. ده انا روحي كانت هتطلع علي ايد الكلب سليم. شاب(بغل): هقتلك و هخليهم يتحسروا عليكي. نرمين(بحدة): لو ممشتش من هنا سليم هيعمل اللي عمله قبل كدة مليون مرة و بدل ما هيبقي حبس كام سنة هيبقي اعدام او مؤبد... شاب(بغل): انا جيت احذرك اني بقيت موجود احذري مني. شاب(بغل): و بلغي باسل و سليم اني رجعت و مش هرحم حد فيكوا. نرمين كانت بتتنفس بصعوبة و الشاب ده مشي من قدامها بسرعة و هي اترمت علي السرير. نرمين كانت بتعيط و مش قادرة تأخد نفسها. -في مكان تاني... في فيلا باسل. باسل: حبيبتي انا نازل. وجد: طيب و انا هروح للقصر. باسل: مش قولت مفيش خروج من هنا لمدة شهر. وجد: يا باسل يا حبيبي. باسل: كسري كلامي كسري. وجد: بسولة. باسل(برفعة حاجب): ايه بسولة دي يا بت اتعدلي؟! وجد حضنت باسل من خصره و هو ابتسم و باس رأسها. باسل: ضعفت خلاص. وجد ضحكت و هي في حضن باسل و باسل شدد عليها و هي في حضنه. باسل: فطرتي؟! وجد: اه. باسل: خلاص انزلي انتي انا هستني سليم هيعدي عليا. وجد: طيب يا حبيبي. وجد باست خد باسل و سابته و جريت علي اوضة الملابس تغير هدومها. وجد لبست فستان اسود ب ¾ كم لغاية بعد الركبة ضيق و محدد جسمها و فوقه بالطو باللون الاحمر لغاية قبل الركبة بشوية بكم و الزراير باللون الدهبي و لبست صندل بكعب باللون الدهبي و رفعت شعرها ديل حصان و اختارت شنطة يد باللون الاسود و حطت ميكب خفيف جدا و حطت البرفيوم بتاعها. وجد خرجت لقت باسل في ايده ملف و بيقرأ فيه. وجد: انا نازلة يا حبيبي. باسل: طيب. وجد بصت ل باسل قبل ما تنزل و خرجت بره البيت و لقت عربية بسواق مستنياها ركبتها و كانت راحة ناحية القصر. -بعد فترة. باسل كان قاعد في الفيلا مع سليم بيتكلموا و تليفون باسل رن. الخط اتفتح... باسل: الو مين؟! موظفة: حضرتك استاذ باسل الانصاري؟! باسل: ايوه مين معايا؟! موظفة: مدام وجد الصياد زوجة حضرتك جت في حالة اجهاض في مستشفي... باسل اتصدم و وقع منه التليفون و سليم بصله باستغراب انتظرو القادم وشكرا....... [/QUOTE]
إدراج الإقتباسات…
التحقق
1+1
رد
قسم قصص السكس
قصص غير جنسية
النور والكابوس | السلسلة الثانية | ـ حتي الجزء العاشر
هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ) للمساعدة في تخصيص المحتوى وتخصيص تجربتك والحفاظ على تسجيل دخولك إذا قمت بالتسجيل.
من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط.
موافق
معرفة المزيد…
أعلى
أسفل