قائمة
الرئيسية
ما الجديد
الأعضاء
الـتــيـــوب
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
تثبيت التطبيق
تثبيت
سجل عضوية لنشر مواضيع ومشاركات ومحادثة الأعضاء بدون إزعاج الإعلانات
تم فتح باب الاشرف تقدم لطلب الاشراف علي اقسام المنتدي
قسم قصص السكس
قصص غير جنسية
النور والكابوس | السلسلة الاولي | ـ حتي الجزء العاشر
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
<blockquote data-quote="ابيقور" data-source="post: 42884"><p>ما هو الكابوس؟</p><p>الكابوس ليس الا شيئ مزعج مخيف عالم ليس به سوي الظلام,و لكن هل تعلم بأنه يمكن للكابوس أن يتحول لحلم جميل تنعم بهِ النفس..</p><p>للتخلص من كل كابوس سئ جِد النور الذي بهِ ليتحول لحلم جميل..</p><p>و هل يمكن أن تتغير حياة شخص كالكابوس بدخول النور إلى حياتهُ؟!</p><p>ستري بنفسك..</p><p></p><p></p><p>الشخصيات</p><p></p><p>"باسل الأنصاري": -"شاب عنده 29 سنة، وسيم,جسمه مناسب و رشيق و رياضي,طويل و جسمه عريض,عيونه باللون البني الغامق لون القهوة,شعره باللون الاسود,عنده دقن بسيطة,بشرته باللون الابيض، شاب مكافح و رجل اعمال و بيحب شغله و جاد فيه,عصبي أحيانا بس بيعرف يتحكم في عصبيته,ذكي و طبيعي في حياته الشخصية,مش بيثق في الناس بسرعة,الناس اللي بيثق فيهم و حواليه بسيطة,اهله كلهم متوفيين"...</p><p></p><p>"سليم المهدي": -"صديق باسل عنده 28 سنة، رياضي و بيحب الاكل متعرفوش ازاي?? ,معندوش دقن,عيونه باللون الازرق,شعره باللون البني,طوله مناسب جسمه. بيحب يضحك و يهزر و فرفوش,بيحب باسل جدا و بيعتبره اخوه الكبير,بيشتغل معاه,مامته و اخته بيحبوا باسل جدا و بيعتبروه واحد من العائلة"...</p><p>"كارما المهدي": -"أخت سليم عندها 24 سنة متخرجة حديثا و بتشتغل مع سليم,قصيرة,بشرتها قمحاوية,عينيها باللون الازرق,شعرها باللون الدهبي وارثة لون الشعر و العيون من والدتها,بتحب تخرج و تسهر و فرفوشة زي سليم اخوها,مبتحبش تتعصب و هادية جدا".</p><p>"مريم المهدي": -"والدة سليم و كارما و بتحب باسل زي كأنه ابن تالت ليها. عندها 50 سنة بس لسة محافظة علي جمالها بلون عينيها الازرق و شعرها الدهبي,حكيمة و عاقلة في تصرفاتها كانت بتحب والد سليم بعد ما اتوفي كانت في حالة ذهول و صدمة بس بعد كلام باسل معاها حاولت ترجع لطبيعتها تاني,بتعرف تتعامل مع اللي قدامها برزانة".</p><p></p><p>: نرمين المهندس": -"صديقة باسل و سليم,عندها 27 سنة لسة متجوزتش,طويلة,بشرتها بيضاء,عيونها باللون العسلي,جسمها حلو، بتشتغل مع باسل في شركته و بتحب باسل و سليم زي أخواتها,عيلتها مسافرين علطول و مش فاضيين ليها خالص و مش بيسألوا و هي نادرا لما بتشوفهم,بتحب تهزر و تضحك و شخصيتها جميلة".</p><p></p><p>"وجد الصياد": -"بنت عندها 25 سنة. عيونها باللون الرمادي,بشرتها بيضاء,طويلة و جسمها رشيق,شعرها طويل واصل لنص ضهرها باللون البني الفاتح بيلمع في الشمس، مبتحبش الدلع الشديد و بتحب الهزار و الضحك و بتحب الكل و محبوبة عند ناس و عند ناس تانية لا,بتحب المغامرات و بتحب تكتشف الحاجات الجديدة,صريحة,مش بتخاف من حد,مامتها و باباها عاديين بالنسبة ليها و بتحب جدها جدا,محامية و ليها مكتب خاص بيها"...</p><p>"ياسين الصياد": -"جد وجد و بيحبها جدا و بيعزها و بيخاف عليها,كبير في السن,عنده شركات كتير و متوزعة علي العائلة,حكيم في تصرفاته".</p><p></p><p></p><p>"قصي الصياد": -"ابن عم وجد و هو و هي بيحبوا بعض حب اخوي. و قصي شخصيته ضعيفة شوية بسبب والده و والدته اللي مسيطرين عليه. طوله متوسط,بشرته بيضاء,عيونه باللون البني الفاتح,شعره باللون الاسود. بيحب يتكلم مع وجد و يحكي ليها اسراره و بيخاف عليها جدا بسبب شغلها و بسبب مغامراتها,عنده 23 سنة".</p><p></p><p></p><p></p><p>-معني اسم وجد: -الحب الشديد و العشق و الكرم و الاصالة و المطر"ليه معاني كتيرة دول اهمهم".</p><p></p><p></p><p></p><p>اسف علي المقدمه الطويله</p><p>نبدأ قصتنا</p><p></p><p>الجزء الاول</p><p></p><p>في قصر الصياد.</p><p>نهلة: فين الفطار يلا انجزوا ياسين بيه راجع من الاسطبل...</p><p>رانيا(خادمة): جاهز يا مدام نهلة و بدأنا نصحي اللي نايمين.</p><p>نهلة(بسخرية): حبيبة جدها دي صحيت؟!</p><p>رانيا: لا يا هانم.</p><p>قصي(بخضة): يا نهار اسود وجد وراها مرافعة في المحكمة.</p><p>نهلة(بحدة): قصي قصي تعالي هنا انت يا زفت.</p><p>قصي جري علي اوضة وجد و نهلة كانت متعصبة.</p><p></p><p>نهلة: -والدة قصي بتكره وجد علشان جدها بيحبها هي مش بنتها و لانه بيفضلها عن الكل. بتحب الفلوس و السلطة.</p><p>منصف: بابا رجع يا نهلة؟!</p><p>نهلة: لا لسة مع يوسف في الاسطبل. عملت ايه في الموضوع اللي كلمتك فيه؟!</p><p>منصف: كلمت يوسف قالي مش دلوقتي كمان اسبوعين.</p><p>نهلة: طيب.</p><p>منصف: -والد قصي و بيحب نهلة حب تملك و يبقي ابن ياسين وبيشتغل مع يوسف.</p><p></p><p>يوسف: -والد وجد و ايديه اليمين لياسين و هو اللي ليه الكلمة بعد ياسين و الكل بيسمع كلامه هو,و ياسين بيثق فيه...</p><p>في أوضة وجد.</p><p>وجد كانت نايمة بعمق في أوضتها علي سريرها اللي هي مصمماها بمزاجها,وجد كانت نايمة و شعرها مغطي وشها.</p><p>قصي(بصوت عالي): وجد قومي نسيتي المرافعة بتاعت النهاردة.</p><p>وجد(بنوم): قصي اخرج بره اوضتي احسن و *** اقوم اقتلك.</p><p>قصي راح ناحية وجد و بدأ يهزها علشان تصحي.</p><p></p><p>وجد(بزعيق): قولتلك بره عايزة انام.</p><p>قصي: نسيتي مرافعتك يا هانم؟! و كمان قومي يلا.</p><p>وجد: قصي لم الدور و اخرج بره اوضتي احسنلك.</p><p>قصي: طب لا.</p><p>وجد مسكت دراع قصي و و هو وقع علي السرير و وجد فوقه.</p><p>وجد: سيبني انام و محدش يصحيني لحد ما اصحي انا بمزاجي.</p><p>قصي: نسيتي يا هانم شغلك و القسم اللي خدتيه علي نفسك نسيتي ده كله.</p><p>وجد(بخضة): يا نهار اسود المحكمة. الساعة كام؟!</p><p>وجد بعدت عن قصي بسرعة و مشيت ناحية الحمام.</p><p></p><p>قصي: الساعة 7...</p><p>وجد: خليهم يجهزولي فطار بسرعة انجز.</p><p>قصي: جاهز انزلي انتي.</p><p>قصي خرج بره اوضة وجد و وجد دخلت الحمام خدت دوش سريع و خرجت تغير هدومها.</p><p>وجد لبست بنطلون رصاصي واسع و فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الاسود دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.</p><p></p><p>وجد مسكت شنطتها السوداء و نزلت جري لتحت لقت الكل قاعد جريت علي ياسين باست خده و قعدت جمبه و بدأت تأكل بسرعة.</p><p>ياسين: براحة يا بنتي.</p><p>وجد: عندي مشوار مهم و بعدها هطلع علي المحكمة.</p><p>ياسين: **** معاكي يا حبيبتي.</p><p>وجد: شكرا يا حبيب القلب انت.</p><p>قصي: و مين اللي صحاكي يا ست وجد؟!</p><p>وجد: قصدك ايه يا عم قصي عادي براحتي.</p><p>ماجدة: وجد كلي بأدب ايه ده.</p><p>وجد: معلش بقي يا أمي مش بعرف أكل باتيكيت زي بنت عمي ثريا.</p><p></p><p>ماجدة: -والدة وجد دايما بتشوف ان بنت عمها ثريا احسن من وجد و عايزاها تتغير تبقي علي مزاجها و وجد رافضة.</p><p>ياسين: حبيبتي في حفلة النهاردة لازم تكوني حاضرة كل مرة مبتحضريش.</p><p>وجد: انتوا كل حياتكم حفلات و انا مبحبش الدوشة دي يا جدو بليز اعفيني.</p><p>ماجدة(بحدة): لا بقي هتحضري غصب عنك.</p><p>ياسين(بحدة): محدش بيمشي كلامه هنا غيري يا ماجدة احترمي نفسك.</p><p>يوسف: اهدي يا ماجدة. معلش يا بابا اصل ماجدة مش عاجبها حياة وجد شوية.</p><p></p><p></p><p>نهلة: و هي دي حياة اصلا هي عايشة؟!</p><p>وجد: حياتي عاجباني يا مرات عمي و عاجبة جدو و محدش ليه دعوة بيا.</p><p>وجد: عن اذنك يا جدو هروح مشواري.</p><p>وجد باست رأس ياسين و سلمت علي قصي و خرجت بره القصر ركبت عربيتها و طلعت علي المقابر...</p><p>وجد دخلت المقابر بتاعت العائلة و راحت ناحية مقبرة معينة و حطت قدامها ورد.</p><p>وجد: وحشتيني اوي. وحشنا كلامنا ضحكنا هزارنا، فراقك صعب عليا اوي.</p><p>وجد: بحبك.</p><p></p><p>وجد خرجت و ركبت عربيتها و راحت ناحية المحكمة.</p><p>في القصر...</p><p>منصف: نهلة متنسيش الحفلة و تخلي ثريا تجهز.</p><p>ثريا: متقلقش يا بابي.</p><p>منصف: مش يلا يا يوسف.</p><p>يوسف: يلا.</p><p>يوسف: عايز حاجة يا بابا؟!</p><p>ياسين: لا روح.</p><p>يوسف و منصف خرجوا من القصر...</p><p>ياسين: و انتوا قوموا من قدامي. استني يا ثريا.</p><p>ثريا: حاضر يا جدو.</p><p>ياسين: افعالك بتاعت كل حفلة دي خفي منها.</p><p>ثريا(بملل): حاضر يا جدو.</p><p>ياسين: قصي تعالي معايا المكتب.</p><p>قصي: حاضر يا جدو يلا.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>في فيلا عائلة المهدي.</p><p>مريم: اهدي يا سليم في ايه ما انت عارف باسل.</p><p>سليم: يا ماما بقاله يومين تليفونه مغلق.</p><p>كارما(بغمزة): هتلاقيه مع مزة كدة و لا كدة هو حد يروح روسيا و يفضي ليك اصلا.</p><p>سليم: يا منحرفة طبعا ما انتي تربية باسل الانصاري.</p><p>مريم: سليم انا كلمت باسل امبارح بليل ملكش دعوة امشي بقي.</p><p>سليم: اقتله ده و لا اعمل ايه طب؟!</p><p>مريم: علي شغلك يا سليم. و انتي يلا روحي مع اخوكي.</p><p></p><p>كارما: يلا يا قدري.</p><p>سليم: امشي قدامي.</p><p>كارما: لا السيدات اولا.</p><p>كارما حطت ايديها علي بوقها و بصت ل سليم بخوف...</p><p>كارما(بتوتر): بتتني القميص ليه يا عم؟!</p><p>سليم: السيدات اولا صح؟!</p><p>كارما(بصريخ): يا ماما...</p><p>مريم: انتوا مجانين اتصافوا مع بعض.</p><p>مريم سابتهم و طلعت اوضتها,سليم جري ورا كارما.</p><p>كارما: سليم انت عصبي كدة ليه؟!</p><p>سليم مسك كارما و شالها علي كتفه و خرج بره الفيلا.</p><p>كارما(بضحك): طب اديني قيمتي يا عم.</p><p></p><p></p><p>سليم: لو وديتك قيمتك الحقيقة يا روحي هرميك في سلة الزبالة.</p><p>سليم نزل كارما علي الارض و راح ناحية عربيته ركبها,كارما عدلت هدومها و فتحت الباب و ركبت جمبه.</p><p>كارما: يلا يا عم.</p><p>سليم: تفتكري باسل بيعمل ايه دلوقتي؟!</p><p>كارما: معاه مزه حلوة.</p><p>كارما(بغمزة): و انت ادري بقي.</p><p>سليم(بنفاذ صبر): **** يأخدك يا باسل بوظت البت.</p><p>كارما(بضحك): **** يخليه ليا يا اخويا.</p><p>سليم: بت هقتلم ابعدي عن اهلي.</p><p>تليفون سليم رن، الخط اتفتح.</p><p></p><p>سليم: لا لا ده انا زارني النبي. نيرمين هانم بنفسها بتتصل بيا.</p><p>نيرمين(بضحك): سليم و **** ما فايقة.</p><p>سليم: بذمتك حد بيضحكك غيري اصلا، اخرسي.</p><p>نيرمين: طيب فين باسل تليفونه مغلق من يومين.</p><p>سليم: مش بيرد علي حد. و انتي عارفة باسل و تصرفاته بقي.</p><p>نيرمين: مش بيرحم نفسه ده.</p><p>سليم: انتي عارفة باسل شغله رقم واحد.</p><p>نيرمين: لا و هو بيحب يعمل شغله علي اكمل وجه.</p><p>سليم: هقابلك في الشركة علي العصر في شركة باسل.</p><p></p><p>نيرمين: ماشي، يلا باي.</p><p>سليم: باي.</p><p>كارما: هو باسل بيعمل كدة ليه؟!</p><p>سليم: علشان يعرف مين الخاين و خلينا واقعين اكتر متعة...</p><p>كارما: ده انتوا يا رجالة.</p><p>سليم: عسلات و حياتك.</p><p>كارما: اوي.</p><p>سليم وقف العربية قدام شركته و نزل هو و كارما.</p><p>كارما: متنساش اجتماع بليل.</p><p>سليم: مع شركة ياسر الاسيوطي.</p><p>كارما: متنساش انه و برغم اللي بيعمله الا و باسل قال خلوا بالكوا منه.</p><p>سليم: قولتيلي عندك كام سنة؟!</p><p>كارما: 24 يا خفيف.</p><p></p><p></p><p>سليم: قدامي يا ام لسان طويل.</p><p>كارما و سليم كل واحد طلع علي مكتبه اللي في الشركة.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>في روسيا.</p><p>في فندق مشهور في روسيا في اوضة من اوض الفندق كان باسل واقف قدام الازاز الكبير المطل علي شوارع روسيا.</p><p>باسل كان واقف بشرود و بيشرب من سيجارته فاق من شروده لما حس بأيد علي كتفه.</p><p>باسل(بالروسية): شكرا علي الملف.</p><p>بنت(بالروسية): و لا يهمك يا بيبي.</p><p>باسل(بالروسية): اندرو ميعرفش حاجة.</p><p>بنت(بالروسية): اكيد بيبي، هتوحشني.</p><p>البنت حضنت باسل من ضهره و باست كتفه.</p><p>بنت(بالروسية): خليك يوم كمان.</p><p></p><p>باسل(بالروسية): روسيل انا مش فاضي. انتي مجرد وسيلة بأخد منها معلومات عنه مش اكتر.</p><p>روسيل(بالروسية): قصدك ايه يا باسل؟! انا يعتبر برمي نفسي في النار علشان خاطرك.</p><p>باسل(بالروسية): كله بتمنه يا روسيل، فلوسك هتتحول لحسابك...</p><p>باسل(بالروسية): اخرجي و سيبيني.</p><p>روسيل(بالروسية): ماشي يا باسل.</p><p>روسيل لبست هدومها و خرجت بره اوضة باسل,باسل دخل الحمام خد شاور طويل و خرج يغير هدومه.</p><p></p><p>باسل لبس بنطلون باللون الابيض و فوقه قميص باللون الاسود محدد عضلاته و كوتشي اسود و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.</p><p>باسل مسك شنطة سفر و خرج بره اوضته و كان وراه حراسين.</p><p>باسل(بالروسية): اتصل ب روك.</p><p>حارس(بالروسية): روك منتظر حضرتك عند الطيارة يا فندم.</p><p>باسل(بالروسية): تمام.</p><p>باسل ركب عربيته و في سواق ساق ناحية المطار و وراه عربيتين حراس.</p><p>بعد فترة وصلوا للمطار و كانت الطيارة الخاصة بتاعت باسل في انتظاره.</p><p></p><p>روك(بالروسية): مستر باسل كل الامور جاهزة زي ما حضرتك طلبت.</p><p>باسل(بالروسية): روك روسيل أمانتك و كمان اي حركة من اندرو تقولي فورا.</p><p>روك(بالروسية): حاضر مستر باسل.</p><p>روك(بالروسية): بالتوفيق...</p><p>باسل ركب طيارته و قعد فيها بكل وقار.</p><p>موظفة(بالروسية): حضرتك تحب تأكل او تشرب حاجة معينة؟!</p><p>باسل(بالروسية): لا امشي.</p><p>الموظفة بصت ل باسل و بعدها مشيت.</p><p></p><p></p><p>-بعد فترة باسل وصل لمصر و نزل من الطيارة و مشي بكل وقار بين الناس لغاية ما خرج من المطار و ركب عربيته بهدوء و وصل ل?يلته في مصر...</p><p>عامر: نورت مستر باسل.</p><p>باسل: شكرا عامر. هطلع اريح.</p><p>عامر: في انتظار حضرتك لما تصحي الغداء يكون جاهز...</p><p>باسل: تمام.</p><p>باسل طلع اوضته و غير هدومه و نام بعمق علي سريره.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند وجد.</p><p>بنت: وجد حقيقي انا فخورة بيكي.</p><p>وجد: تسلمي يا خديجة.</p><p>خديجة: ده انتي بجد خيال بقولك ايه ما تيجي تدي جوزي كلمتين كدة ممكن يتعظ و يفهم.</p><p>وجد(بضحك): جوزك هاني ده ملهوش حل يا خديجة عايز ضرب الجذم.</p><p>خديجة: و مين سمعك؟! عموما يا بختك يا عم عائلتك عاملة حفلة بليل و أكيد هتحضريها.</p><p>وجد(بسخرية): و هو من امتي ده بيحصل؟! البس فستان و اقعد اتكلم مع ده و ده ليه اتهبلت.</p><p></p><p>خديجة: بت انتي ازاي بنت عائلة الصياد؟!</p><p>وجد حطت ايديها علي بوق خديجة و سحبتها ل بره المحكمة...</p><p>وجد(بحدة): انتي اتجننتي محدش يعرف اني من عائلة الصياد الا ناس قليلين.</p><p>خديجة: و هتفضلي تخفي الحقيقة دي لحد امتي؟!</p><p>وجد: و هو حد قالك اني عايزة ابقي زي ثريا؟!</p><p>وجد: طول ما هي ماشية انتي متعرفيش انا مين انتي متعرفيش بابي ممكن يعمل ايه فيكي انتي و انتي.</p><p></p><p>وجد: انا عايزة الناس لو في يوم عملت ليا حساب يبقي تعمله علشاني انا علشان اسمي انا مش اسم عائلتي يا خديجة.</p><p>خديجة: يا واد يا جامد يا ابو كلام كبير انت.</p><p>وجد: اينعم هيجي يوم و اكشف عن كنيتي بس لما يجي اليوم ده.</p><p>خديجة: بت يا وجد انتي جامدة.</p><p>وجد: طب يلا يا اختي اركبي اوصلك في طريقي و بعدها اروح الشغل...</p><p></p><p>خديجة: <strong>** يحبب فيكي خلقه يا وجد يا بنت ام وجد يا رب. يعافيكي في عفيتك و صحتك و يومك و **</strong> يخليكي و تفضلي كدة تدي الغلابة و.</p><p>وجد: بس بس بس يا بت في ايه. اركبي.</p><p>خديجة: -زميلة عادية بالنسبة ل وجد من الكلية.</p><p>خديجة: و **** و هتخشي الحارة بعربيتك يا بت.</p><p>وجد: ما انا ياما دخلتها.</p><p>خديجة: بت يا وجد عملتي ايه في الراجل اللي بيطاردك ده؟!</p><p></p><p>وجد(بتنهيدة): مش عارفة يا خديجة حاساه عايز يوصلي رسالة بس انا مش فاهماها.</p><p>خديجة: انا عارف يوصلك ايه؟!</p><p>وجد(بانتباه): ايه؟!</p><p>خديجة: عايز يقولك انك هتموتي في يوم من الايام بسبب فضحك للناس.</p><p>وجد(بضيق): هقتلك.</p><p>وجد: و كمان و هو انا بعمل حاجة غلط انا بوري الناس حقيقة المجتمع اللي حواليهم و بكشف ليهم عن الناس اللي ناهبة البلد.</p><p>خديجة: انتي محامية و لا صحافية و لا ايه يا ست ما تهدي علينا؟!</p><p></p><p>وجد: كل شغلانة و بتكمل بعضها يا خديجة.</p><p>خديجة: طب خلي بالك من نفسك.</p><p>وجد: اكيد يا روحي باي. سلميلي علي هاني.</p><p>خديجة: باي.</p><p>وجد ساقت عربيتها ناحية مكتبها و راحته.</p><p>وجد: نهال ورانا قضايا ايه؟!</p><p>نهال: قضية لشخص مشهور اسمه خالد القاضي.</p><p>وجد: امم طيب سيبيلي ملفه علي مكتبي.</p><p>وجد: ايه اخبار الشغل معاكوا يا شباب.</p><p>الكل: تمام يا فندم.</p><p>وجد: طيب كدة اطمنت.</p><p>وجد ابتسمت ليهم و دخلت مكتبها قعدت و حطت رجل علي رجل...</p><p></p><p></p><p>تليفون وجد رن، الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو يا قصي.</p><p>قصي: الو عاملة ايه؟!</p><p>وجد: انا بخير. في ايه؟!</p><p>قصي: عندي ليكي خبر حلو.</p><p>وجد: مفيش احلي من انك تقولي خالو رجع من فرنسا.</p><p>قصي: لا...</p><p>وجد: قول.</p><p>قصي: هنروح النهاردة حفلة عمرو دياب.</p><p>وجد(بصريخ): هييييييييي.</p><p>قصي: بس بس صوتك مزعج.</p><p>جود: متشكرين يا رجولة، بص ورايا قضية كدة هقرأها بليل هرجع القصر و نخرج.</p><p>قصي: تمام و انا حجزت تذكرتين.</p><p>جود: اوك يلا باي.</p><p></p><p>وجد بدأت تشوف الملف اللي قدامها و بدأت تقلب صفحة صفحة و بتقرأ و مركزة اوي في القضية.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في إحدي شركات الصياد.</p><p>منصف: نعم يا يوسف.</p><p>يوسف: ابنك أحمد فين بقاله اسبوع؟!</p><p>منصف: في شرم.</p><p>يوسف: عمل ايه في الشغل اللي وظفته فيه؟!</p><p>منصف: كلمني امبارح و قالي انه خلصه.</p><p>يوسف: طيب...</p><p>يوسف: متنساش الصفقة اللي احنا داخلين عليها مهمة مع باسل الانصاري.</p><p>منصف: متخافش احنا جاهزين.</p><p>يوسف: كويس.</p><p>يوسف: و حاول تسحب قصي لطريقنا يا منصف ابنك تربيته مش عجباني.</p><p>منصف: مش عارف طالع لمين نفسي اعرف طالع لمين.</p><p></p><p>يوسف(بتنهيدة): و لا حتى بنتي.</p><p>منصف: يلا.</p><p>يوسف: يلا قدامنا حفلة بليل.</p><p>منصف: تمام عن اذنك هروح انا.</p><p>يوسف: طيب.</p><p>يوسف طلع تليفونه و اتصل بماجدة. الخط اتفتح.</p><p>يوسف: رجعت؟!</p><p>ماجدة: لا.</p><p>يوسف(بغيظ): تتصلي بيها تخليها تيجي و هتحضر الحفلة غصب عنها.</p><p>ماجدة: ماشي متقلقش انت.</p><p>يوسف: بنتك دي لاما تعدليلها دماغها لاما و *** يا ماجدة لاكسر ليها دماغها.</p><p>ماجدة: اهدي يا يوسف اهدي يا حبيبي انا هكلمها.</p><p>يوسف: طيب.</p><p>عند ماجدة.</p><p></p><p>ماجدة قفلت مع يوسف و اتصلت ب وجد.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو.</p><p>ماجدة: وجد تعالي القصر بسرعة.</p><p>وجد: ماما احلمي مش هاجي و مش هحضر الحفلة. انا مش رخيصة علشان تعرضوني علي كل رجال الاعمال اللي في الحفلة، روحوا للسنيورة بتاعتكوا ثريا.</p><p>ماجدة: و مين قال انك رخيصة انتي من عائلة الصياد عارفة يعني ايه عائلة الصياد.</p><p>وجد: ايه يعني عائلة الصياد؟! انا اسمي وجد يوسف ياسين.</p><p></p><p>وجد: و كمان لما اموت مش هيعملوا ليا حساب لاني من عائلة الصياد.</p><p>وجد: و كمان عائلة مليانة مشاكل و قرف. كل شوية عايشة في رعب لاني ممكن اتخطف بسبب اعداء والدي او حد من عائلتي.</p><p>ماجدة: و علي اساس انتي بتظهري اوي و حد يعرف انك بنتي حتى ده انتي لما بتشوفيني في النادي مبتسلميش عليا.</p><p>وجد: يوم ما سلمت عملتي ايه؟! عرضتيني علي كل ولاد صحابك ليه علشان اللي انا اعجبه يجي و يتقدم ليا و نتجوز و تبقي صفقة حلوة ليكوا.</p><p></p><p>وجد: مش هاجي الحفلة و ده اخر كلام عندي.</p><p>وجد قفلت الخط و رمته علي المكتب و كملت شغل.</p><p>ماجدة(بعصبية): ماشي يا وجد شكلي معرفتش اربي كويس.</p><p>نهلة: تؤ تؤ ماجدة مالك كدة زعلانة؟!</p><p>ماجدة: نهلة مش فايفة لرزالتك.</p><p>نهلة: انا قولت حاجة يا حبيبتي؟! معلش هتتعوض.</p><p>نهلة: لسة جود هتتعلم و هتيجي عليها فترة تبقي تحت ايدك و طوعك و انتي تغيريها زي ما انتي عايزة.</p><p>نهلة: خلي بنتك تحت طوعك.</p><p>نهلة: زي ما انا بعمل مع ثريا.</p><p></p><p></p><p>ماجدة: هروح اشوف الحفلة يا نهلة. تعالي معايا.</p><p>عند ثريا.</p><p>ثريا: ليا الشرف.</p><p>ثريا: و يا تري انا اول واحدة؟!</p><p>ثريا(بضحك): لا كدة كتير.</p><p>: لازم نشوف بعض بقي.</p><p>ثريا: قريب قريب اوي.</p><p>ثريا: يلا هقفل معاك انا دلوقتي، باي.</p><p>: لازم نتكلم كتير.</p><p>ثريا: اكيد.</p><p>عند ياسين و قصي.</p><p>قصي: و ايه كمان يا جدو؟!</p><p>ياسين: شيل الكتاب ده من هنا لهنا.</p><p>قصي: حاضر.</p><p>ياسين: وجد دي هتجيب مصيبة لنفسها.</p><p>قصي: هو اكيد بس ليه بتقول كدة؟!</p><p></p><p>ياسين: انا لو حصلي حاجة هتشوف بهدلة من الكل.</p><p>قصي: بعد الشر عليك يا جدو، و كمان مين يعني يقدر يقرب منها.</p><p>قصي: و مهما يحصل الام هتفضل ام و الاب هيفضل اب و الكل عارف دورهم بيبق ايه ثابت مش بيتغير انهم يحتوا ابنائهم يا جدو.</p><p>ياسين: عندك حق يا قصي عندك حق.</p><p>ياسين: بفضلك انت و جود عن ثريا و أحمد بسبب تفكيركم و عقلكم...</p><p>ياسين: بتمني الاقي زوجة مناسبة ليك و اتمني الاقي زوج مناسب لجود.</p><p>قصي(بضحك): جوزها عمرو دياب.</p><p></p><p>ياسين(بضحك): دي مش بعيد تموت من الصدمة.</p><p>قصي: هروح البس انا علشان شكلها كدة قربت تيجي.</p><p>ياسين: طيب يا حبيبي.</p><p>قصي طلع لاوضته خد دوش و طلع يغير هدومه...</p><p>قصي لبس بنطلون بيج و فوقه تي شيرت باللون الاسود ب كم و فوقه جاكت باللون الزيتي و لبس كوتشي ابيض و حط البرفيوم بتاعه.</p><p>تحت.</p><p>وجد وصلت للقصر و دخلت...</p><p>وجد: رانيا فين جدو؟!</p><p>رانيا: في اوضته يا جود هانم.</p><p>وجد: تمام...</p><p>وجد طلعت جري علي اوضة ياسين و دخلت علطول.</p><p></p><p>ياسين: محدش يتجرأ يدخل عليا من غير ما يخبط يا وجد...</p><p>وجد(برفعة حاجب): و هو انا اي حد؟!</p><p>ياسين(بضحك): دايما جدتك كانت تعمل كدة و تقول كدة.</p><p>وجد: طبعا اومال انا جايبة العيون الرمادي دي منين يعني يا حاج من تيتة اللي كانت موقفة امبابة علي رجل واحدة...</p><p>ياسين: عايزة ايه يا مصيبة؟!</p><p>وجد: هروح حفلة بليز مع قصي.</p><p>ياسين: طب و الحفلة اللي تحت دي؟!</p><p>وجد: يرضيك يا جدو ابقي فرجة للي رايح و اللي جاي.</p><p></p><p></p><p>ياسين: و انا مش هضغط عليكي يا وجد.</p><p>وجد جريت علي ياسين حضنته و باست خده.</p><p>وجد: حبيبي يا جدو.</p><p>ياسين: يلا روحي البسي.</p><p>وجد: طيب يا روحي.</p><p>-وجد سابت ياسين و دخلت اوضتها رمت شنطتها علي السرير و دخلت الحمام غسلت وشها و عملت حمام زيت لشعرها و خرجت و بدأت تختار هدومها اللي هتلبسها و دخلت الحمام تاني غسلت شعرها و خرجت نشفته و بدأت تغير هدومها...</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون جينز ضيق محددها و فوقه تي شيرت بنص كم مايلين من علي الكتف و دخلته جوا البنطلون و لبست فوقه جاكت باللون الجملي و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما وسيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط خالص و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد خرجت بره اوضتها لقت قصي بيخرج هو كمان من اوضته و ثريا من اوضتها.</p><p>قصي: فرق جامد.</p><p></p><p>ثريا كانت لابسة فستان باللون الاسود ضيق محدد جسمها و مبين ضهرها من ورا و رفعت شعرها ديل حصان و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها.</p><p>وجد: يلا يا باشا علي الحفلة.</p><p>وجد و قصي نزلوا علي السلالم لقوا ماجدة قدامهم.</p><p>ماجدة: الضيوف بدأت تيجي يا وجد و مش هينفع تخرجي قدامهم...</p><p>وجد(بهدوء): هخرج من الباب الخلفي باي باي.</p><p>وجد مسكت ايد قصي و خرجت من الباب الخارجي كان في موتسيكل هناك.</p><p>وجد: امسك الشنطة دي.</p><p></p><p></p><p>وجد ركبت و قصي وراها و بدأت تسوق ناحية الحفلة لغاية ما وصلت لمكان الحفلة و دخلوا.</p><p>وجد كانت منسجمة مع الاغنية هي و قصي و بيضحكوا و بيغنوا و بيرقصوا.</p><p>قصي(بصوت عالي): يلا نمشي هنتأخر.</p><p>وجد(بصوت عالي): لااااا المكان هنا حلو.</p><p>كان في شاب واقف ورا وجد بالظبط وجد اتعصبت من كلامه اللي في ودانها لفت ضربته جامد بالقلم.</p><p>وجد خرجت من الحفلة و قصي وراها.</p><p>قصي: خدي و متعصبيش نفسك خلاص.</p><p></p><p>وجدد مسكت الشنطة من قصي و كانت متعصبة من الكلام القذر اللي الشخص قاله ليها...</p><p>قصي(بتوتر): وجد.</p><p>وجد بصت ل قصي لفت بسرعة لقت الشخص اللي هي ضربته بالقلم و خمسة من صحابه وراها.</p><p>وجد و قصي كانوا بيرجعوا لورا و مسكوا ايدين بعض.</p><p>وجد: هو فين الموتسكل؟!</p><p>قصي(بتوتر): مش انتي اللي ركنتي افتكري بقي.</p><p>وجد و قصي(بصريخ): عااااااااااااا.</p><p></p><p>---------------</p><p></p><p>الجزء الثاني</p><p></p><p>وجد بصت ل قصي لفت بسرعة لقت الشخص اللي هي ضربته بالقلم و خمسة من صحابه وراها.</p><p>وجد و قصي كانوا بيرجعوا لورا و مسكوا ايدين بعض.</p><p>وجد: هو فين الموتسكل؟!</p><p>قصي(بتوتر): مش انتي اللي ركنتي افتكري بقي.</p><p>وجد و قصي(بصريخ): عااااااااااااا.</p><p>قصي: وجد هما هيعملوا فينا ايه؟!</p><p>وجد: من تحليلي كدة هيعملوا مننا شاورما، انت بتقول ايه يا عم؟!</p><p>وجد: اجري.</p><p>وجد مسكت ايد قصي و قعدوا يجروا و الخمس اشخاص وراهم,قصي و وجد كل واحد جري من طريق تلاتة ورا وجد و اتنين ورا قصي.</p><p>وجد بصت وراها ملقتش حد وقفت بسرعة و هي بتنهج و حطت ايديها علي ركبتها.</p><p>وجد(بتعب): ده انتوا ناس كافرة.</p><p>وجد لاحظت قصي بيجري ناحيتها.</p><p>قصي(بتعب): هربتي منهم؟!</p><p>وجد(بتعب): ايوه، دول جروني كتير و شكلنا كدة هنأخد تاكسي.</p><p>قصي: يلا بينا.</p><p>قصي وقف تاكسي و ركب فيه هو و وجد.</p><p>قصي: علي ().</p><p>السواق: تمام.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند باسل.</p><p>عامر: باسل بيه سليم بيه و نيرمين هانم في انتظار حضرتك تحت و العشاء جاهز...</p><p>باسل(بنوم): الساعة كام؟!</p><p>عامر: عشرة يا بيه.</p><p>باسل: طيب انزل و انا جاي وراك.</p><p>عامر: -بيخدم باسل في الفيلا و هو و باسل يعرفوا بعض من و هما صغيرين.</p><p>عامر نزل ل تحت و باسل قام بهدوء من علي سريره و دخل الحمام غسل وشه كذا مرة و خرج غير هدومه.</p><p>باسل لبس بنطلون اسود بيتي و فوقه تي شيرت بنص كم باللون الرمادي.</p><p>باسل نزل ل تحت اول ما شافه سليم قام حضنه.</p><p>سليم: ايه الاخبار؟!</p><p>باسل: تمام.</p><p>نيرمين: ايه اخبار روسيل؟!</p><p>باسل: كالعادة بتبيع اندرو.</p><p>نيرمين(بغمزة): البت بتحبك يا عم.</p><p>باسل(ببرود): نيرمين خليكي في حالك.</p><p>نيرمين: انت مش طايقني كدة ليه ياض؟!</p><p>نيرمين رمت علي باسل مخدة و باسل مسكها و رماها علي سليم.</p><p>باسل: يلا علشان العشاء.</p><p>التلاتة راحوا علي السفرة و بدأوا يأكلوا.</p><p>باسل: ايه أخبار الشركة؟!</p><p>باسل: و اخبار كارما و ماما مريم؟!</p><p>سليم: يعني انت مكلمتش ماما امبارح؟!</p><p>باسل: لا.</p><p>سليم: نبع الحنان لما تكدب، يلا مش مهم.</p><p>سليم: كلنا كويسين و الشغل تمام...</p><p>سليم: الصفقة اللي هتنقلنا ناقلة تانية دي قربت بكرة بس.</p><p>نيرمين: باسل.</p><p>باسل: نيرمين ايه اخبار عائلتك؟!</p><p>نيرمين(بحزن): لسة زي ما هما.</p><p>باسل: هيرجعوا متخافيش.</p><p>باسل باس رأس نيرمين و هي حطت ايديها علي كتفه.</p><p>سليم(بمرح): ما تنسوا انكم صحاب ثنائي حلو اوي...</p><p>نيرمين: لا يا اخويا باسل لما بيتعصب بيحرق الارض و الدنيا كلها بيخوفني.</p><p>باسل(بضحك): ده انا برئ يا نيرمين.</p><p>نيرمين و سليم(بضحك): اوي.</p><p>سليم تليفونه رن، الخط اتفتح.</p><p>سليم: خير يا كارما؟!</p><p>كارما: انت فين؟!</p><p>سليم: مع باسل.</p><p>كارما: طب وديني باسل.</p><p>سليم: خد يا باسل.</p><p>باسل: الو يا كارما.</p><p>كارما(بقلق): باسل انا عملت مصيبة.</p><p>باسل: خير؟!</p><p>كارما: ضيعت ملف عائلة الصياد و سليم لو عرف هيقتلني انا خايفة اوي.</p><p>باسل(بحدة): ازاي يعني يا كارما هو ده لعب عيال.</p><p>كارما(بدموع): مش فاكرة حطيته فين.</p><p>باسل: اقفلي يا كارما انا جايلك.</p><p>نيرمين: في ايه؟!</p><p>باسل: كارما ضيعت ملف صفقة الصياد.</p><p>باسل طلع علي اوضته غير هدومه بسرعة و نزل ل سليم اللي اتعصب و نيرمين.</p><p>سليم: يلا.</p><p>التلاتة كل واحد ركب عربيته و راحوا للشركة.</p><p>سليم(بعصبية): ازاي يعني يا كارما ضايع؟!</p><p>كارما: مش قولتلك متجبش ده.</p><p></p><p>باسل(بحدة): كارما مش وقت هزار، فين الملف افتكري حطتيه فين.</p><p>نيرمين: افتكري يا كارما.</p><p>كارما: كنت باكل في مكتبي و بعدها جه ممدوح ساب الملف و انا خدته و بدأت اقراه و سيبته علي المكتب و خرجت رجعت ملقتهوش.</p><p>نيرمين: مين ممكن يأخده؟!</p><p>باسل: الاجتماع بكرة الساعة كام؟!</p><p>سليم: الساعة 11.</p><p>باسل: طيب.</p><p>نيرمين: و الملف؟!</p><p>باسل(بهدوء): مش مهم.</p><p>سليم: و هنروح بكرة ازاي الاجتماع؟!</p><p>باسل: متقلقش.</p><p>كارما: يعني هيبقي في ضهري رجالة؟!</p><p>باسل ضرب كارما علي قفاها و حط دراعه علي كتفها...</p><p>باسل: انتي متتكلميش نهائي...</p><p>كارما: تمام يا باشا.</p><p>نيرمين: مش يلا نخرج كدة؟!</p><p>سليم: بتموتي في السهر انتي.</p><p>نيرمين: اوف بقي.</p><p>باسل: يلا بينا.</p><p>كارما: يلا يا باسل يا حبيبي.</p><p>باسل: سليم وصل اختك بيتها مش هتيجي معانا.</p><p>كارما(بغيظ): افندم!</p><p>باسل: كارما علي البيت. يلا يا نيرمين.</p><p>سليم: يلا يا كارما علي البيت.</p><p>كارما(بغيظ): طب حد يبقي عنده نخوة و يوصلني.</p><p>باسل: يلا بس ننزل.</p><p>الاربعة خرجوا من الشركة و كل اتنين ركبوا عربية.</p><p>في عربية باسل و نيرمين.</p><p>نيرمين: هتودينا فين و مش عايز كارما تيجي معانا؟!</p><p>باسل: بار و كمان علشان نعرف نتكلم احنا التلاتة.</p><p>نيرمين: طيب يا معلم.</p><p>في عربية سليم و كارما.</p><p>كارما: انتوا مش عايزني معاكوا ليه؟!</p><p>سليم: روحي اساليه.</p><p>كارما: انت عايزه يهزأني، يلا هنزل انا.</p><p>كارما نزلت و دخلت البيت بتاعها لقت مريم منتظراها.</p><p>كارما: حبيبة قلبي.</p><p></p><p>مريم: ايه اخبارك يا حبيبتي؟! حمدلله علي السلامة.</p><p>كارما: **** يسلمك...</p><p>مريم: فين اخوكي و فين باسل و نيرمين مجوش معاكي ليه؟!</p><p>كارما: راحوا مشوار و جابوني هنا.</p><p>مريم: طيب يا حبيبتي طيب.</p><p>مريم: اطلعي انتي فوق غيري هدومك.</p><p>كارما: طيب يا قمر.</p><p>مريم: **** يهديك يا باسل.</p><p>عند الباقي.</p><p>نيرمين: ناوي تعمل ايه؟!</p><p>باسل: الملف الاصلي معايا.</p><p>نيرمين: قصدك ايه؟!</p><p>باسل(بضحك): لسة مفهمتيش يا نيرمين.</p><p>نيرمين: قصدك ياسر الاسيوطي.</p><p></p><p>باسل: في غيره؟!</p><p>نيرمين: بس ازاي؟!</p><p>باسل: ياسر جه في الشركة بالرغم انه عارف اني مش موجود اصلا و ده وداله فرصة اكبر يسرق الملف علشان نحتاس و منروحش الاجتماع.</p><p>نيرمين: الحيوان.</p><p>باسل: يلا انزلي.</p><p>سليم: ايه ده؟!</p><p>باسل: بار جديد بلا ندخل نجرب.</p><p>سليم: بنيرمين؟! ده انت وقح وقاحة.</p><p>نيرمين: مالها نرمين يا سي سليم.</p><p>باسل: خلاص انت و هي يلا ندخل.</p><p>التلاتة دخلوا البار و قعدوا مع بعض يتكلموا.</p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر.</p><p>قصي و وجد كانوا قاعدين بيأكلوا علي السفرة و الحفلة كانت خلصت و العائلة بدأت تدخل.</p><p>ماجدة: اخيرا! الحفلة كانت طويلة.</p><p>نهلة: بس الحفلة كانت حلوة.</p><p>يوسف: بابا بكرة في صفقة لازم حضرتك تكون موجود.</p><p>ياسين: عارف يا يوسف تمام.</p><p>يوسف: هتفضلي تأكلي كدة كتير يا باردة.</p><p>وجد: شكرا يا نبع الحنان.</p><p>قصي(بهمس): لمي الدور يا بت.</p><p>ياسين: عملتوا ايه يا وجد انتي و قصي؟!</p><p>وجد: بص يا باشا الحفلة كانت دمار.</p><p>ياسين: اتبسطتي؟!</p><p>وجد: ايوه، يلا عن اذنكم هقوم.</p><p>وجد: رانيا هاتيلي ماية فوق.</p><p>وجد قامت جري علي اوضتها و دخلت الحمام غسلت وشها و بدأت تغير هدومها.</p><p>وجد لبست بنطلون بيج و فوقه تي شيرت ب ¾ كم اللون الاسود و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية.</p><p>وجد خرجت البلكونة بتاعتها و كان في ايديها ملف بدأت تقرأه.</p><p>تحت.</p><p>ماجدة: اللي هتجبلي جلطة دي.</p><p>منصف: نهلة تعالي.</p><p>منصف طلع علي اوضته و نهلة وراه.</p><p>نهلة: مالك؟!</p><p></p><p>منصف(بحدة): انتي ايه اللي عملتيه في الحفلة ده؟!</p><p>نهلة: عملت ايه؟</p><p>منصف: قعدتي تتكلمي مع الزفت اللي اسمه عدنان كدة ليه؟!</p><p>نهلة: ماله عدنان با منصف.</p><p>منصف(بحدة): نهلة متعصبنيش.</p><p>نهلة قربت من منصف و حطت ايديها علي كتفه...</p><p>نهلة: يا حبيبي كل ده شغل. كلنا بنعمل مجاملات مع بعض.</p><p>نهلة: و كمان ده كان ضيف. صح يا بيبي خلاص بقي متضايقش.</p><p>منصف(بحدة): بعد كدة اياكي تقربي من راجل تاني يا نهلة.</p><p>نهلة: اكيد يا حبيبي اكيد.</p><p>نهلة باست منصف علي خده و قعدت تقوله كلام تهديه بيه...</p><p>عند الباقي.</p><p>ياسين: يوسف ابقي كلم احمد و خليه يرجع كفاية صياعة في شرم...</p><p>يوسف: حاضر يا بابا متقلقش انت نفسك و كمان سيبيه يرتاح شوية هو بيشتغل معانا كتير. الدور و الباقي علي قصي اللي مش مركز خالص و قاعد في البيت...</p><p>ياسين: كل واحد سيبه براحته.</p><p>ياسين طلع لاوضته و يوسف خد ماجدة و طلعوا اوضتهم.</p><p>ماجدة: هنفضل لحد امتي؟!</p><p>يوسف: خلاص يا ماجدة بكرة هبقي اقولك عملت ايه.</p><p>ماجدة: الصفقة بتاعت باسل الانصاري دي مهمة يا يوسف اياك تتخلي عنها.</p><p>يوسف: عارف يا ماجدة عارف.</p><p>يوسف كان غير هدومه و راح نام علي سريره.</p><p>ماجدة: و بالنسبة ل وجد دي هتعمل معاها ايه؟!</p><p>يوسف: حاولي تقربي منها يلا روحي اضربيها علشان انا و انتي نتطرد بره القصر...</p><p>ماجدة: مش عارفة ايه سر حب ابوك فيها. لو تتعدل بس و تبقي زي ثريا كدة.</p><p>ماجدة: شايف كل الانظار كانت عليها ازاي؟!</p><p>يوسف: تصبحي علي خير يا ماجدة.</p><p>ماجدة: نام يا يوسف نام.</p><p>الاتنين ناموا جمب بعض و كل واحد بيفكر في حاجة...</p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في فيلا المهدي.</p><p>سليم: ماما همشي انا.</p><p>مريم: من بدري كدة يا سليم؟!</p><p>سليم: لسة هروح ل باسل و.</p><p>مريم: باسل فوق في اوضته.</p><p>سليم(بصدمة): افندم؟!</p><p>سليم: قالي هوصل نيرمين و هروح للبيت.</p><p>مريم: طب ما ده بيته.</p><p>سليم: طبعا قعدتوا مع بعض انتوا الاتنين و كنتوا سهرانين مش كدة.</p><p>مريم: طبعا.</p><p>سليم: اتكلمتوا في ايه؟!</p><p>باسل: ملكش دعوة.</p><p>سليم: ايه الرخامة دي؟!</p><p>مريم: اطلع صحي كارما يا سليم عقبال ما اجهز الفطار...</p><p></p><p>باسل: هاجي اساعدك يلا.</p><p>باسل و مريم دخلوا المطبخ,سليم طلع لاوضة كارما.</p><p>سليم: بت بت بت بت بت.</p><p>كارما(بنوم): سيبني يا سليم بليز. خمس دقايق.</p><p>سليم: باسل تحت و عايزك.</p><p>كارما(بخضة): ايه؟! هو انا عملت مصيبة؟!</p><p>سليم(بضحك): يا خوفي منك يا كارما، انزلي يلا تحت.</p><p>كارما(بقلق): هو انا عملت حاجة تضايقه؟!</p><p>سليم: مليش دعوة انزلي اسأليه.</p><p>كارما(بقلق): طب اخرج اخرج.</p><p>سليم: طيب.</p><p>سليم نزل ل تحت و هو بيضحك علي خوفها من باسل.</p><p>كارما قامت غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها.</p><p>كارما لبست جيبة باللون الاسود واصلة لغاية الركبة و ضيقة جلد و فوقه تي شيرت باللون الابيض بحمالة رفيعة علي الكتف و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف. لبست صندل بكعب احمر.</p><p>كارما نزلت ل تحت و سمعت صوتهم جاي من المطبخ.</p><p>كارما(بتوتر): باسل سليم قالي انك عايزني.</p><p>باسل(بحدة): سليم خوفتها ليه؟!</p><p>سليم(بدهشة مصطنعة): انا! انا قولتلك حاجة يا بنتي.</p><p>كارما(بغيظ): هو انت مكنتش عايزني؟!</p><p>باسل: لا.</p><p>كارما(بغيظ): تعالالي يا سليم...</p><p>كارما طلعت تجري ورا سليم و سليم قعد يجري,مريم و باسل قعدوا يضحكوا عليهم...</p><p>سليم: خلاص يا بت المجنونة.</p><p>كارما: ده انا هقتلك.</p><p>مريم: بطلوا بقي يلا الفطار جاهز.</p><p>الاربعة قعدوا علي السفرة و بدأوا يأكلوا...</p><p>كارما(بغيظ): نفسي اغرز السكينة دي في قلبك.</p><p>باسل(بحدة): كارما خلاص متزوديش فيها...</p><p>كارما: خلاص اسفة.</p><p>مريم: رايحين الشركة النهاردة؟!</p><p>باسل: لا هنروح نلمع جذم.</p><p>مريم: بتتريق يا باسل؟!</p><p>باسل(بابتسامة): اقدر يا حبيبتي.</p><p>باسل باس رأس مريم و قام لبس جاكت البدلة بتاعته.</p><p>بايل: طب مش يلا يا سليم؟!</p><p>سليم: طيب. يلا يا كارما.</p><p>التلاتة خرجوا بره البيت و ركبوا العربية و راحوا ناحية الشركة...</p><p>سليم: انزلي يا كارما.</p><p>كارما: طيب يلا باي.</p><p>سليم: نيرمين حصلتنا علي المطعم.</p><p>باسل: طيب يلا.</p><p>-في مكان تاني.</p><p>في القصر...</p><p>ثريا: قصي.</p><p>قصي: ايه يا ثريا؟!</p><p>ثريا: ينفع تيجي معايا النادي النهاردة كأي اتنين اخوات؟!</p><p>قصي(برفعة حاجب): انا و انتي؟!</p><p>ثريا: ايوه يلا.</p><p>قصي: طيب لما نشوف آخرتها.</p><p>ثريا(بفرحة): يلا.</p><p>قصي: هصحي وجد الاول طيب.</p><p>ثريا: يلا يلا هي تبقي تصحي.</p><p>ثريا شدت قصي معاها و خرجوا بره القصر علشان يروحوا النادي...</p><p>يوسف: يلا يا بابا.</p><p>ياسين: فين اخوك منصف؟!</p><p>يوسف: نازل. و علفكرة احمد رجع من السفر الصبح و راح علي المطعم.</p><p>ياسين(باستغراب): بجد؟!</p><p>يوسف: ايوه.</p><p>ياسين: طيب يلا.</p><p>يوسف و ياسين خرجوا بره القصر و ركبوا العربية و كانوا منتظرين منصف.</p><p>عند منصف.</p><p>نهلة: خليك عاقل كدة يا حبيبي و خليك انت المسيطر...</p><p>منصف: ماشي يا نهلة.</p><p>نهلة: انت و احمد اتكلموا كدة بعقلانية.</p><p>نهلة: خليك راكز كدة.</p><p>منصف: طيب يا نهلة يلا باي.</p><p>منصف نزل من اوضته وركب مع يوسف و ياسين و مشيوا ناحية المطعم.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد قامت من النوم بكسل و قعدت علي السرير.</p><p>وجد مسكت تليفونها اتصلت بحد، الخط اتفتح.</p><p>وجد: نهال...</p><p>نهال: الو يا استاذة وجد.</p><p>وجد: في ميعاد النهاردة مع اي حد؟!</p><p>نهال: ايوه يا استاذ وجد. تحبي اجلهم؟!</p><p>وجد: لا لا انا جاية.</p><p>نهال: طب اجهزلك حاجة عقبال ما تيجي؟!</p><p>وجد: القهوة بتاعتي. يلا باي.</p><p>نهال: حاضر. منتظرين حضرتك.</p><p>وجد قامت من نومها و كانت حاسة بتعب في جسمها,وجد دخلت الحمام خدت دوش دافئ و خرجت تغير هدومها.</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الاسود صوف دخلته جوا البنطلون و فوقه جاكت اسود لغاية الخصر بكم. لبست كوتشي ابيض عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط و حطت البرفيوم بتاعها...</p><p>وجد نزلت من اوضتها لقت ماجدة و نهلة قاعدين بيتكلموا.</p><p>وجد: فين قصي عايزاه في موضوع؟!</p><p>نهلة: مع اخته ثريا ها اخته.</p><p>وجد: طيب.</p><p>ماجدة: ايه هو حد مات؟!</p><p>وجد: لا لما حد يموت هبقي البس كوتشي اسود.</p><p>ماجدة: غضبانة عليكي يا وجد.</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد خرجت بره القصر و كانت متعصبة بسبب مامتها.</p><p>وجد: اهدي يا وجد مش اول و لا اخر مرة.</p><p>وجد ركبت علي الموتسكل بتاعها و لبست الخوذة و ساقت بيها ناحية مكتبها.</p><p>وجد كانت سايقة بسرعة كبيرة و جت عربية قدامها بسرعة كبيرة الاتنين خبطوا في بعض.</p><p>وجد(بصريخ): آآه.</p><p>وجد وقعت بالموتسكل بتاعها و سليم و باسل اللي كانوا راكبين العربية نزلوا منها و وراهم حراسه و وقفوا حركة العربيات.</p><p>سليم(بعصبية): ما تبقي تفتح يا عم شوية.</p><p>باسل: انت كويس؟!</p><p>وجد قامت وقفت و مسكت معاها الموتسكل و شالت الخوذة من علي وشها ببطء و شعرها نزل ورا ضهرها و بصت لباسل.</p><p>وجد: عفوا.</p><p>باسل بص لوجد بصدمة و بص ليها من فوق لتحت.</p><p>سليم(بعصبية): و كمان بنت و **** عال ابقي فتحي يا عامية.</p><p>وجد(بابتسامة): بعيدا عن عصبيتك بس بعتذر عن الاضرار اللي حصلت لعربيتكم.</p><p>باسل(بهدوء): اهدي يا سليم خلاص حصل خير.</p><p>باسل(بهدوء): بعد كدة ابقي ركزي لانها ممكن تكون حادثة كبيرة المرة الجاية.</p><p>وجد(بابتسامة): شكرا.</p><p>وجد حطت ايديها علي كتف باسل و ابتسمت.</p><p>وجد(بابتسامة): باي يا جميل.</p><p>وجد لبست الخوذة و ساقت ناحية المكتب.</p><p>سليم: ايه ناوي نروح امتي؟!</p><p>باسل: ها؟! بتقول ايه؟!</p><p>سليم: بقول اجبلك رقمها؟!</p><p>باسل(بحدة): احترم نفسك.</p><p>سليم(بتريقة): طيب يا جميل مش يلا بينا.</p><p>باسل(بعصبية): سليم مبحبش كدة. يلا بينا.</p><p>سليم(بسخرية): بالعربية الخربانة مظنش.</p><p>سليم: هات يا ابني عربية من دول.</p><p>ركبوا عربية من عربيات الحراس و راحوا للمطعم اللي متفقين عليه...</p><p>في المطعم.</p><p>نيرمين وصلت للمطعم و كانت منتظرة الباقي يجي.</p><p>أحمد: انتي؟!</p><p>نيرمين: افندم؟!</p><p>أحمد: انا احمد الصياد...</p><p>نيرمين: نيرمين المهندس. حضرتك اللي هتمثل عائلة الصياد.</p><p>أحمد: لا هما جايين في الطريق. و انتي؟!</p><p>نيرمين: مستر باسل الانصاري بنفسه جاي خمس دقايق و هيكون علي وصول.</p><p>احمد: كويس نعرف ناخد راحتنا في الكلام.</p><p>نيرمين(برفعة حاجب): افندم؟!</p><p>منصف: احمد.</p><p>احمد: بابا.</p><p>احمد: ازيك يا جدو.</p><p>احمد: اقدملك ياسين الصياد و منصف الصياد و يوسف الصياد.</p><p>احمد: دي نيرمين المهندس ضمن فريق مستر باسل.</p><p>يوسف و منصف: تشرفنا...</p><p>ياسين: فين استاذ باسل هيتأخر من البداية كدة.</p><p>منصف: هتلاقي حصل ظروف بس يا بابا اهدي.</p><p>سليم: نيرمين.</p><p>نيرمين: مستر سليم ضمن فريق مستر باسل.</p><p>سليم: تشرفت.</p><p>نيرمين: مستر باسل جه.</p><p>باسل دخل بوقار و وراه حراسه اللي اتوزعوا في المطعم...</p><p>يوسف: اهلا و سهلا مستر باسل.</p><p>يوسف سلم علي باسل و باسل سلم علي ياسين و منصف و احمد و قعد بهدوء جمب نيرمين و سليم.</p><p>باسل: بنعتذر عن التأخير حادثة بسيطة علي الطريق...</p><p>ياسين: اذا كان كدة ماشي، نبدأ؟!</p><p>الكل: تمام يلا.</p><p>و بدأوا يتكلموا في الشغل و باسل مركز جدا مع كلامهم.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد وصلت لمكتبها و دخلت كل الموظفين قاموا وقفوا.</p><p>نهال: حضرتك اتأخرتي اوي.</p><p></p><p>وجد: عملت حادثة. ابعتيلي علبة الاسعافات.</p><p>نهال: حضرتك كويسة؟!</p><p>وجد: متقلقيش.</p><p>وجد دخلت مكتبها و نهال جابت علبة الاسعافات الاولية و حطتها علي مكتب وجد و مشيت.</p><p>وجد بدأت تطهر الخدوش اللي في ايديها بسبب وقوعها و حطت كذا لاصقة طبية.</p><p>وجد: بس كدة نبدأ شغل بقي.</p><p>وجد مسكت تليفون المكتب. الخط اتفتح.</p><p>وجد: ابعتيلي ملف خالد القاضي. و لما يوصل دخليه.</p><p>نهال: حاضر يا فندم.</p><p>-في مكان تاني.</p><p>في النادي.</p><p>قصي: جايباني ليه هنا يا ثريا عايزة ايه بقي؟!</p><p>ثريا: في ايه يا قصي تعالي اقعد معايا انا و صحابي.</p><p>قصي: و مين صحابكم دول كمان؟! هو انا طايقك علشان اطيق صحابك.</p><p>ثريا: كدة يا قصي ده انا اختك.</p><p>قصي: تعالي و امري ***.</p><p>قصي راح قعد مع ثريا و كانت كل الشلة بنات...</p><p>ثريا: اهو اخويا يا بنات.</p><p>البنات كلها بصت ل قصي باعجاب و قصي قعد بضيق جمب ثريا...</p><p>ثريا: هروح اعمل حاجة و اجي.</p><p>ثريا سابت قصي مع البنات و مشيت,البنات اتلمت حوالين قصي و بدأوا يلمسوه و يتكلموا معاه.</p><p>قصي(بعصبية): بس منك ليها.</p><p>قصي سابهم و خرج بره النادي.</p><p>قصي(بعصبية): فاكراني تسلية لصحابك يا ثريا.</p><p>قصي ضرب كوتش عربيته برجله بغضب و ركب عربيته و بدأ يسوقها بغضب و بعدها بدأ يعيط بحرقة علي حاله.</p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند باسل.</p><p>يوسف: كدة اتفقنا اتمني تكونوا راضين.</p><p>باسل: مش بخرج من صفقة خسران ابدا يوسف بيه.</p><p>ياسين: و لا احنا كمان. و محدش بيدخل صفقة الا لما يدرسها الاول.</p><p>باسل: بس اياك تعمل صفقة مع الدنيا هتطلع منها خسران خسران و مش هتقدر تحقق المستحيل.</p><p>باسل: بس انا بحقق المستحيل.</p><p>احمد: اعتقد الاجتماع خد منحني بعيد جدا عن الشغل.</p><p>باسل: الدنيا برضو صفقة شغل يا احمد. مش كدة؟!</p><p></p><p>سليم: كدة ان شاء **** نوقع الاورق و العقود يوم السبت عندنا في الشركة...</p><p>منصف: لا نعمل حفلة في قصر عائلة الصياد و نوقع العقود و كمان خبر زي ده هيرفع اسمنا احنا الاتنين لفوق.</p><p>احمد: موافق علي الفكرة و كمان نتعرف علي بعض اكتر و ممكن العلاقة مش تبقي شغل و صفقة بس ممكن نبقي اصدقاء...</p><p>ياسين رجع جسمه لورا و حط رجل علي رجل.</p><p>ياسين: برضو علشان منضغطش عليهم ممكن يكونوا ملهمش في جو الحفلات.</p><p>منصف: ها قولتوا ايه؟!</p><p>باسل: موافق.</p><p>سليم و نيرمين بصوا ليه و بصوا لبعض.</p><p>نيرمين: طيب. كدة هنتقابل يوم السبت.</p><p>احمد: تنورونا لينا الشرف.</p><p>منصف: تشرفنا بالشغل معاكم...</p><p>باسل: احنا اكتر...</p><p>باسل: عن اذنكم...</p><p>باسل قام بهدوء و خرج من المطعم و وراه سليم و نيرمين...</p><p>نيرمين: حادثة ايه يا باسل؟! انت كويس؟! كويسين يا سليم؟!</p><p>باسل افتكر شكل وجد لما شالت الخوذة من علي وشها و لما شعرها اتفرد علي ضهرها و لما بصتله بعيونها و ابتسمت...</p><p>باسل: ايوه كويس يا نيرمين متكبريش الموضوع.</p><p>باسل: يلا عايز اتغدي.</p><p>عند الباقي.</p><p>ياسين: شكله فاهم في الشغل كويس و هنكسب صديق في صفنا.</p><p>يوسف: مكنش لازم نعمل حفلة يا منصف.</p><p>منصف: و هتطلعني صغير قدامهم مثلا خلاص كلمتي طلعت، يلا يا احمد.</p><p>الاربعة خرجوا من المطعم و ركبوا العربيات و رجعوا القصر و وراهم حراس.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند وجد...</p><p>وجد كانت بتشتغل بهدوء و فجأة الباب اتفتح.</p><p>وجد(بحدة): مين ال.</p><p>وجد(بخضة): قصي!</p><p>وجد قامت بسرعة من علي الكرسي و فجأة قصي وقع بين ايدين وجد علي الارض.</p><p></p><p></p><p>---------------</p><p></p><p>الجزء الثالث</p><p></p><p>في مكان تاني.</p><p>عند وجد...</p><p>وجد كانت بتشتغل بهدوء و فجأة الباب اتفتح.</p><p>وجد(بحدة): مين ال.</p><p>وجد(بخضة): قصي!</p><p>وجد قامت بسرعة من علي الكرسي و فجأة قصي وقع بين ايدين وجد علي الارض.</p><p>وجد(بقلق): قصي قصي فتح عينك.</p><p>وجد(بصوت عالي): نهال اطلبي الاسعاف بسرعة.</p><p>نهال(بقلق): حاضر.</p><p>وجد(بدموع): خليك قوي انت وعدتني انك هتكون كويس و هتكون قوي و مش هتسبني.</p><p>وجد باست رأس قصي و قعدت تعيط.</p><p></p><p>بعد فترة وصلت عربية الاسعاف و نقلوا قصي للمستشفي و وجد ركبت معاه.</p><p>وجد(بدموع): هيكون كويس؟!</p><p>ممرض: شكله عنده مشكلة في القلب.</p><p>وجد(بدموع): عارفة.</p><p>ممرض: ادعيله.</p><p>نقلوا قصي اوضة الطوارئ و بدأوا يكشفوا عليه و بعدها نقلوه اوضة عادية.</p><p>دكتور: حضرتك تقربي للمريض ايه؟!</p><p>وجد: بنت عمه و يعتبر اخته.</p><p>دكتور: المريض عنده مشكلة في القلب قلبه ضعيف مش بيستحمل اي حاجة مع اي انفعال و انهيار ممكن نخسره.</p><p></p><p>دكتور: لازم نعمله عملية قلب.</p><p>وجد: حاولت اتكلم معاه في الموضوع ده بس هو رافض.</p><p>دكتور: لازم تحاولي مرة و اتنين لغاية ما يوافق، هو لسة شاب صغير و قدامه الحياة طويلة.</p><p>وجد: طب هو عامل ايه دلوقتي؟!</p><p>دكتور: دلوقتي بقي احسن. تقدري تدخلي ليه...</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد. دخلت لاوضة قصي لقته مبتسم للممرضة.</p><p>ممرضة: **** يقومك بالسلامة.</p><p>قصي(بابتسامة): متقلقيش انا حديد.</p><p>وجد: احم احم بتخوني يا عاطف؟!</p><p></p><p>قصي(بخضة مصطنعة): ايه ده؟! حبيبتي! اول مرة اشوفها معرفهاش.</p><p>وجد(بضحك): حبيبي.</p><p>قصي: مبتهزرش يا صلاح و لا ايه؟!</p><p>ممرضة(بضحك): عن اذنكم.</p><p>وجد قربت من قصي و بدأت تلعب في شعره.</p><p>وجد: ايه اللي زعل حبيبي الصغير؟!</p><p>قصي: مفيش.</p><p>وجد: تعرف اللي بيكدب علي وجد بيحصله ايه يا قصي؟!</p><p>قصي: ايه يا ست وجد؟!</p><p>وجد: اولا مش بكلمه. ثانيا بسيبه و بمشي. ثالثا ممنوع عنه الشيكولاتة و الايس كريم.</p><p>قصي: لا كله الا الشيكولاتة و الايس كريم.</p><p></p><p>وجد(بحدة): يا واطي.</p><p>وجد باست رأس قصي و حطت ايديها علي كتفه.</p><p>وجد: هتعملي فيها عيان يلا ياض نمشي.</p><p>قصي(بدموع): انا زعلان يا وجد.</p><p>وجد: و انا موجودة هنا علشان اسمعك.</p><p>قصي(بدموع): ثريا خدتني معاها النادي و قالت انت اخويا و لازم تيجي معايا. لما روحت سابتني لصحابها يتكلموا عني و يلمسوني و كأنها واخداني تسلية ليهم او اني بنوتة زيهم او اني مش راجل. كانوا بيبصوا ليا بعينهم حسيت اني خايف و انتي مش جمبي.</p><p></p><p>وجد: حبيب القلب. بص ثريا دي عيلة تافهة بالرغم من انها اختك و علفكرة بقي انت راجل و سيد الرجالة كلهم و مش عيب ان الراجل يبقي حساس و مسالم.</p><p>وجد: و كمان تعالي نتجوز هتلاقي جمال زيي فين بس.</p><p>قصي قعد يضحك بسبب جملة وجد.</p><p>وجد: يا ابني هسيح لوليتا من ضحكتك دي.</p><p>وجد: ايه ده وحشتني اللوليتا اوي ياض يا قصي.</p><p>قصي: لوليتا؟! ده انتي عايزة ضرب جذم.</p><p>وجد: متشكرين يا رجولة.</p><p>وجد: طب يلا بينا يا معلم.</p><p></p><p>قصي: ايه اللي في ايدك ده؟!</p><p>وجد: جرح بسيط متأخدش في بالك يلا يا جميل.</p><p>الدكتور جه كشف علي قصي و سمح ليه بالخروج و خرج هو و وجد اللي طلبت الموتسكل يجي علي المستشفي.</p><p>قصي: ايه اللي شرخ الموتسكل كدة؟!</p><p>وجد: هبقي اقولك بعدين اركب اركب...</p><p>وجد ركبت و قصي ركب وراها و مسك فيها و وجد ساقت لغاية ما وصلت للقصر...</p><p>وجد: انزل يا بيبي يلا.</p><p>وجد و قصي نزلوا و دخلوا القصر كانوا بيتعشوا.</p><p>يوسف: ايه ما تباتي بره احسن؟!</p><p></p><p></p><p>ياسين: كنتي فين يا وجد؟!</p><p>وجد(لنفسها): طبعا انتوا قومتوا جدو عليا علشان انتوا ولاد مش هشتم استغفر **** العظيم، بس لو جدو قام عليا مش هيسكت ابدا الا بمبرر قوي.</p><p>ماجدة: ما تردي علي جدك.</p><p>قصي: انا اللي اخرتها يا جدو.</p><p>ياسين: ليه؟!</p><p>قصي: اغمي عليا بسبب قلة الاكل و وجد نقلتني المستشفي و فضلت معايا.</p><p>منصف: انت كويس؟!</p><p>قصي: ايوه متقلقوش بقيت بخير.</p><p>وجد: اقعد كُل يا قصي. جدو عايزاك بكرة نتكلم في موضوع.</p><p></p><p>وجد: عن اذنكم تصبحوا علي خير.</p><p>وجد(بهمس): لو حصلت حاجة ابعتلي.</p><p>عند ثريا.</p><p>ثريا: انا مش مصدقة انك اختارتني انا.</p><p>: طبعا يا قلبي انتي العشق.</p><p>ثريا: بجد يا قلبي يعني انت هتيجي تتجوزني و تطلب ايدي.</p><p>: ايوه طبعا اكيد و تبقي حلالي بقي...</p><p>ثريا(بخجل): انا حقيقي انا يا.</p><p>وجد: حبيبة قلبي ثريا.</p><p>وجد فتحت الباب و دخلت من غير استاذان و قفلت الباب وراها.</p><p>وجد قربت من ثريا و مسكتها من شعرها.</p><p></p><p>وجد: ميغركيش اني محامية و عسل و كيوت كدة يا حبيبتي لا ده انا متربية في حواري يا بت. قصي اينعم اخوكي بس هو مش اخويا و بس لا قصي كل ما املك و حياتي علشان كدة و *** تأذيه أذيكي اضعاف يا قليلة الرباية.</p><p>ثريا(بصريخ): مامااااااا الحقوني.</p><p>سمعوا صوتها من تحت طلعوا بسرعة و دخلوا ل ثريا.</p><p>نهلة: في ايه يا حبيبتي؟!</p><p>ثريا(بدموع): وجد وجد.</p><p>ماجدة: مالها وجد؟!</p><p>ثريا(بدموع): كانت هنا و كانت ماسكة شعري و زعقت ليا.</p><p>منصف: وجد!</p><p></p><p>كلهم راحوا ناحية اوضة وجد و ياسين فتح الباب و دخل لقي وجد قاعدة علي السرير و مشغلة اغنية و بتحط مونكير في ايديها.</p><p>وجد(بهدوء): عايز حاجة يا حبيبي؟!</p><p>نهلة(بغضب): انتي شديتي شعر بنتي؟</p><p>وجد(باستغراب): نعم يا مرات عمي؟! هشد شعرها ليه يعني؟!</p><p>وجد: مالك يا ثريا بتعيطي ليه؟</p><p>منصف(بغضب): عايزاني اصدقك.</p><p>يوسف(بحدة): اهدي يا منصف. وجد قولي الحقيقة.</p><p>وجد: فهموني في ايه؟! حصل ايه؟!</p><p></p><p></p><p>احمد(بحدة): انتي روحتي ل ثريا و شديتي شعرها و زعقتي ليها؟!</p><p>وجد: انا يا ثريا انا؟! و انا ليه اعمل كدة؟! في ايه يا ثريا شكلك ملبوسة.</p><p>وجد: اكيد بيتهيألك و كمان شعرك باين طبيعي.</p><p>ثريا(بصريخ): آآه.</p><p>وجد: سوري يا ثريا.</p><p>وجد: كنت عايزة اوريكوا عمليا ان لما حد بيشد شعر حد بيبقي عامل ازاي.</p><p>وجد: انتوا بتشكوا فيا ليه؟!</p><p>قصي كان هيموت و يضحك بس حاول يمسك نفسه علي قد ما يقدر.</p><p>ياسين(بحدة): كله علي اوضته يلا يلا.</p><p></p><p>ثريا(بدموع): ماما هتسبوها؟!</p><p>يوسف: خلاص يا ثريا شكلك بيتهيألك.</p><p>ماجدة: يلا يا حبيبي...</p><p>ماجدة و يوسف راحوا اوضتهم و منصف و نهلة خدوا ثريا اوضتها و قعدوا يهدوها و بعدها راحوا اوضتهم...</p><p>قصي شاور ل وجد و دخل اوضته ينام.</p><p>ياسين(بتحذير): يا ويلك يا وجد انا مش مرتحالك.</p><p>وجد: كدة برضو يا جدو وجد حبيبتك تهون عليك.</p><p>ياسين: دلعك عليا بتاع ستك ده ميمشيش عليا.</p><p></p><p>ياسين ساب وجد و مشي لان اي تصرف وجد بتعمله بيشوفها مراته اللي كان بيحبها اوي.</p><p>وجد كانت هتقفل الباب و هي بتبتسم بخبث لقت رجل منعتها تقفل الباب.</p><p>وجد(بغيظ): شيل رجلك علشان مقفلش عليك.</p><p>احمد قرب من وجد و زقها و قفل الباب وراه و مسكها من رقبتها و زقها علي الحيطة.</p><p>احمد(بحدة): ثريا خط احمر يا وجد ثريا اختي حياتي روحي. هطلع روحك في ايدي يا وجد.</p><p>وجد: كنت تحب اخوك اللي برضو من دمك احسن ما تتشطر عليا.</p><p></p><p></p><p>احمد(بحدة): و هو قصي ده راجل؟!</p><p>وجد: راجل و سيد الرجالة الدور و الباقي عليك.</p><p>احمد: هقتلك لو قربتي من ثريا.</p><p>وجد: و انا هقتلك انت و اختك لو قربتوا من قصي. و عليا و علي اعدائي يا احمد...</p><p>وش وجد بدأ لونه يتخطف و شفايفها تزرق بس هي كانت معاندة مع احمد.</p><p>وجد: اقتلني يلا.</p><p>وجد: انا مبخافش من حد يا احمد و كمان اه نسيت اقولك قول هاي للكاميرا اللي وراك.</p><p></p><p>احمد لف بفزع يشوف اذا كان في كاميرا و لا لا وجد ضربته في بطنه بركبتها و ضربت رأسه.</p><p>وجد: يوم ما اموت مش هموت علي ايد زيك.</p><p>وجد مسكت دراع احمد و فتحت باب اوضتها رمته بره الاوضة.</p><p>وجد(بحدة): بكرهك يا احمد يا ابن نهلة. خليك وراهم انت و اختك لغاية ما تبوظوا.</p><p>وجد(بحدة): ناس زبالة.</p><p>وجد قفلت الباب في وش احمد بالمفتاح و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها...</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون لغاية الركبة باللون الاحمر و فوقه تي شيرت رمادي بنص كم و سيبت شعرها علي ضهرها</p><p>و رمت جسمها علي السرير و نامت بعمق...</p><p>وجد: اوف ورايا يوم طويل بكرة.</p><p>وجد غمضت عينيها و استسلمت للنوم و نامت بعمق شديد...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند باسل.</p><p>كان قاعد علي سرير و حاطط اللاب علي رجله و بيشتغل بتركيز.</p><p>التليفون رن، الخط اتفتح.</p><p>باسل(بالروسية): خير روسيل؟!</p><p>روسيل(بالروسية): باسل اندرو بيجهز لحاجة كبيرة جدا.</p><p>باسل(بالروسية): عرفتي ايه هي؟!</p><p>روسيل(بالروسية): لا.</p><p>باسل(بالروسية): روسيل مفيش داعي انك تخافي. روك معاكي و كمان اندرو ميقدرش يعمل معاكي حاجة بدلعك اللي بتدلعيه علي الكل ده.</p><p>روسيل(بالروسية): انت ليه مش عايز تحس بيا؟!</p><p></p><p>باسل(بالروسية): روسيل اتعدلي فالكلام معايا انا مش اندرو انا باسل باسل الانصاري خلي المعلومة دي في رأسك انا غير الكل.</p><p>باسل(بالروسية): لما تعرفي حاجة جديدة ابقي كلميني غير كدة لا. مش فاضي ليكي.</p><p>باسل قفل مع روسيل و شال اللاب توب و شال موبايله و فرد جسمه علي السرير و غمض عيونه.</p><p>وجد(بابتسامة): باي يا جميل.</p><p>باسل فتح عينه بسرعة و قام اتعدل.</p><p>باسل: و بعدين بقي في ام الحادثة اللي شكلها اثرت فيا دي.</p><p></p><p></p><p>باسل شد الغطاء عليه و جبر نفسه انه ينام لغاية ما نام...</p><p>في الصباح الباكر...</p><p>عامر: يا انسة شريهان ميصحش كدة.</p><p>شريهان(بعصبية): قولتلك ده يبقي ابن خالتي وسع كدة...</p><p>عامر: و مستر باسل مبيحبش حد يدخل عليه اوضته من غير اذنه هو لو كان صحي كان قام.</p><p>شريهان(بعصبية): انا هخليه يطردك يا حيوان انت.</p><p>باسل صحي مزعوج من الصوت اللي بره قام بكسل و خرج.</p><p>عامر: باسل بيه اسف علي الازعاج بس.</p><p>شريهان: باسل.</p><p></p><p>باسل: خير يا شريهان جاية ليه؟!</p><p>شريهان: جاية اشوفك احنا عائلة و ملناش غير بعض.</p><p>باسل: امممم طيب يا ام عائلة. عايزة ايه انجزي يا شريهان جيبي من الاخر انا لسة صاحي و مش فايق.</p><p>شريهان: حبيبي ما انت عارف انا عايزة ايه...</p><p>باسل: امشي يا عامر.</p><p>عامر: حاضر سيادتك.</p><p>باسل شد دراع شريهان ليه بعنف.</p><p>باسل: بصي يا شريهان مش ذنبي انك واحدة.</p><p></p><p>باسل: و كل اللي حصل كان بمزاجك و انتي عارفاني انا مبحبش حد و مش هحبك اصلا و لو حبيت مش هحب واحدة زيك رخيصة...</p><p>باسل: انا مجبرتكيش تكوني معايا انتي اللي جيتيلي راكعة لحد عندي. ابعدي عن وشي يا شريهان.</p><p>باسل زق شريهان كانت هتقع بس سندت علي الحيطة...</p><p>باسل: يلا علي بيتك يا حلوة.</p><p>باسل دخل اوضته و قفل الباب في وش شريهان,شريهان بصت علي باسل بغيظ و خرجت بره البيت...</p><p>باسل دخل اوضته خد دوش و خرج غير هدومه.</p><p></p><p>باسل لبس بدلة باللون الزيتي و قميص باللون الابيض و لبست جذمة بتللون الاسود و سرح شعره لورا و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته السوداء.</p><p>باسل خرج من اوضته و نزل تحت كان الفطار جاهز علي السفرة و هو قعد بدأ يفطر بهدوء و واقف جمبه عامر.</p><p>باسل: إيه اخبار الفيلا؟!</p><p>عامر: منورة بوجودك يا باسل بيه.</p><p>باسل: تسلم يا عامر.</p><p>باسل قام وقف و مسك جاكت البدلة و خرج بره الفيلا ركب عربيته و راح للشركة...</p><p></p><p>باسل اول ما دخل الشركة الكل قام وقف علطول و نيرمين راحتله.</p><p>نيرمين: مستر باسل.</p><p>باسل: ايه اخبار الشغل يا نيرمين؟!</p><p>نيرمين: كله ماشي زي ما انت عايز و الكل بيشتغل بدقة و تركيز في غيابك او وجودك.</p><p>باسل: و اوراق صفقة عائلة الصياد جاهزة علشان التوقيع بكرة.؟!</p><p>نيرمين: ايوه متقلقش. كنت عايزاك في موضوع.</p><p>باسل: تعالي ورايا.</p><p>باسل و نيرمين دخلوا مكتب باسل و قعدوا يتكلموا.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في قصر الصياد.</p><p>قصي: صباح الخير.</p><p>الكل: صباح النور.</p><p>ياسين: فين وجد؟!</p><p>يوسف(بسخرية): نايمة زي كل يوم ايه الجديد.</p><p>ياسين: رانيا اطلعي صحيها.</p><p>رانيا: اوامرك يا ياسين بيه.</p><p>رانيا طلعت لاوضة وجد و خبطت الباب كذا مرة و حاولت تدخل بس لقت الباب مقفول...</p><p>رانيا: وجد هانم. وجد هانم...</p><p>رانيا بدأت تخبط بقوة علشان وجد تسمع.</p><p>وجد(بعصبية): خلاص اتنيلت صحيت.</p><p>رانيا: بعتذر لازعاج حضرتك بس ياسين بيه عايزك.</p><p></p><p>وجد: طيب روحي.</p><p>وجد قامت قعدت علي السرير و قعدت ترجع شعرها لورا.</p><p>وجد: مفيش يوم اصحي فيه براحتي ده انتوا عائلة.</p><p>وجد قامت دخلت الحمام و غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.</p><p>وجد لبست بنطلون جينز و فوقه تي شيرت بكم باللون الاحمر صوف واصل لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها...</p><p>وجد مسكت شنطتها و ملف القضية اللي هي شغالة فيه و خرجت بره اوضتها و نزلت لتحت.</p><p></p><p>وجد: نادتني يا جدو؟!</p><p>ياسين: اقعدي كُلي.</p><p>وجد: طيب.</p><p>وجد بدأت تأكل و الكل بيبص ليها.</p><p>وجد: ما تيجوا تصوروني في ايه مالكوا؟!</p><p>قصي: وجد اهدي.</p><p>وجد كملت اكل و تجاهلت اللي كان بيبص ليها.</p><p>ياسين: قصي ورايا.</p><p>ياسين و قصي قاموا راحوا لاوضة مكتب ياسين.</p><p>ماجدة: اسمعي بقي بكرة في حفلة و هتحضريها و رجلك فوق رقبتك.</p><p>وجد: بصي انا مش عايزة اقل ادبي انتي مهما كان امي برضو بس انا مليش في جو الحفلات.</p><p></p><p>ثريا: لو في حفلة لعمرو دياب بتجري عليها.</p><p>وجد: انتوا بتقارنوا نفسكوا بعمرو دياب ده انتوا اتجننتوا بقي.</p><p>يوسف: تعالي معايا يا وجد.</p><p>يوسف: تعالي.</p><p>يوسف مسك وجد و شدها وراه للجنينة و زقها.</p><p>يوسف: بصي بقي يا روح امك بكرة الحفلة دي هتحضريها و هتتعرفي علي باسل الانصاري.</p><p>وجد: ولو رفضت؟!</p><p>يوسف: يبقي انسي مكتبك ده هحرقه ليكي و بالموظفين اللي فيه.</p><p></p><p>يوسف: اينعم ممكن تفتحي مكتب تاني بس هل يا تري ارواح الناس البرئية اللي فيه دي هتسيبك في حالك.</p><p>وجد: انت قولتها ارواح برئية سيبها في حالها هما ايه ذنبهم.</p><p>يوسف: مليش فيه انا قولت اللي عندي. فاهمة و لا مش فاهمة.</p><p>وجد(بحدة): طب بص بقي اعمل اللي انت عايزه مش بخاف و كمان مش هحضر الحفلة.</p><p>يوسف ضرب وجد قلم علي وشها بغضب و مسك رقبتها.</p><p></p><p>يوسف: لا بقي هتحضري و كمان مفيش خروج بره البيت الا بعد الحفلة. و انا قولت اللي عندي يا وجد.</p><p>يوسف زق وجد و سابها و مشي,وجد حطت ايديها علي خدها كانت لسة هتعيط.</p><p>احمد: تؤ تؤ كدة عمو القاسي ضرب وجد علي خدها الجميل ده.</p><p>احمد حط ايده علي خد وجد و وجد اتوجعت.</p><p>احمد: اسف يا بيبي اسف.</p><p>وجد(برفعة حاجب): ما تنشف يا عم و لا عاجباك طريقة النسوان اللي زيك.</p><p>وجد زقت احمد و قامت وقفت.</p><p>وجد: باي يا سوسن.</p><p></p><p>وجد سابت احمد و دخلت بسرعة علي القصر.</p><p>احمد: عليا و علي اعدائي يا وجد. و *** لاخليكي مذلولة...</p><p>ماجدة: ماله وشك احمر ليه؟!</p><p>وجد: زوجك المصون ضربني.</p><p>نهلة: و انتي مش مكسوفة؟!</p><p>وجد: ايه عمرك ما اتضربتي من ابوكي قبل كدة. هنكدب علي بعض.</p><p>وجد بصتلهم بصة استحقار و سابتهم و طلعت علي اوضتها...</p><p>عند ياسين و قصي.</p><p>قصي: حضرتك عاجبك اللي بيحصل منهم لوجد؟!</p><p>قصي: بحس كتير انها مش بنتهم.</p><p></p><p>ياسين: مش عارفين معني الامومة او الابوة يا قصي. بس الدنيا مش بتسيب حق حد.</p><p>ياسين: و كمان وجد ماشية علي مزاجها و ده مش صح. لازم تتعلم.</p><p>ياسين: و كمان مش كفاية ان محدش يعرف هي تبقي من عائلة ايه مش بتظهر في اي مؤتمر و لا اي حفلة و لا بتخرج معانا لازم تتغير يا قصي شوية.</p><p>قصي: مكنش كلامك يا جدي. لعبوا في افكارك؟!</p><p>ياسين: لا يا قصي دي افكاري انا مش فكار حد، محدش بيمشيني يا قصي.</p><p>ياسين: بس وجد زودتها اوي.</p><p></p><p>قصي: تمام يا جدي براحتك عن اذنك هروح اشوفها.</p><p>قصي خرج من عند ياسين و بص ليهم.</p><p>قصي: اومال فين وجد؟!</p><p>ثريا: بابا و عمو يوسف راحوا الشغل و احمد في اوضة الرياضة اللي هنا.</p><p>قصي: انا مش بسأل علي دول. هي وجد مشيت؟!</p><p>ماجدة: لا فوق في اوضتها و انت مش مسموحلك تدخل ليها.</p><p>قصي: ليه بقي ان شاء ****؟!</p><p>ماجدة: انت مش محرم انت ابن عمها و البنت كبرت و مصيرها تتجوز و اكيد يعني العريس مش هيأخدها و انت كمان فوق البيعة.</p><p></p><p></p><p>قصي: طبعا طبعا.</p><p>قصي طلع جري علي اوضة وجد و خبط علي الباب.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت قاعدة بتعيط علي سريرها و اول ما سمعت خبط علي الباب مسحت دموعها.</p><p>وجد: مين؟!</p><p>قصي: انا يا وجد.</p><p>وجد: لحظة يا قصي.</p><p>وجد دخلت غسلت وشها و خرجت بسرعة فتحت الباب.</p><p>قصي: ممكن ادخل؟!</p><p>وجد: اكيد.</p><p>قصي: ايه اللي حصل؟! مروحتيش شغلك ليه؟!</p><p>وجد: تعبت شوية قولت اخد اجازة بقي يومين كدة.</p><p>قصي: و المفروض اصدق انتي لو بتموتي مش بتاخدي اجازة يا وجد.</p><p></p><p>وجد: عادي يعني يا قصي...</p><p>قصي: ايه اللي في خدك ده؟!</p><p>وجد: مش عارفة كنت نايمة علي خدي ده طول الليل و كمان ما انا علطول خدودي حمراء في ايه.</p><p>قصي: انتي بتكدبي يا وجد مش هضغط عليكي. بس زي ما بحكيلك عن مشاكلي يا وجد احكيلي انتي كمان.</p><p>قصي: احنا اخوات يا وجد...</p><p>وجد: حبيبي **** يخليك ليا.</p><p>وجد حضنت قصي و باست رأسه.</p><p>وجد: انت شخص غالي جدا عليا يا قصي و قلبك ابيض و يا ريت تفضل علطول كدة.</p><p></p><p>وجد: يلا روح شوف وراك ايه. انا عايزة انام بقي.</p><p>قصي: بحبك.</p><p>وجد: و انا كمان يلا تصبح علي خير.</p><p>قصي: و انتي من اهله...</p><p>قصي قام خرج و وجد نامت علي السرير و كملت عياطها.</p><p>عدي اليوم بدون أحداث مهمة ثُذكر.</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في القصر.</p><p>ماجدة: انجزي يا رانيا مش قدامنا كتير.</p><p>رانيا(لنفسه): اوف ايه العائلة اللي مش وراها غير حفلات دي.</p><p>نهلة: رانيا خلوا المنصة تلت سلمات بس.</p><p>رانيا: حاضر هقول كدة للعمال. حاضر حاضر.</p><p>رانيا خرجت تشوف شغلها,ثريا نزلت من اوضتها.</p><p>ثريا: ماما بعد الماسك ده هحط الماسك التاني.</p><p>نهلة: طيب يا حبيبتي، فستانك وصل من ربع ساعة.</p><p>ثريا: هطلع اشوفه.</p><p>نهلة: طيب يا حبيبتي.</p><p>نهلة: فين بنتك يا ماجدة؟!</p><p></p><p></p><p>ماجدة: يوسف يتصرف معاها.</p><p>نهلة: يلا يا ثريا تعالي معايا.</p><p>نهلة و ثريا طلعوا اوضة ثريا,ماجدة طلعت اوضة وجد و دخلتها من غير ما تخبط.</p><p>ماجدة(بصوت عالي): وجد قومي يلا.</p><p>وجد(بنوم): ايه القيامة قامت؟!</p><p>ماجدة: قومي علشان تقيسي الفستان.</p><p>وجد(بنوم): حطيه هبقي اقيسه.</p><p>ماجدة ضربت وجد علي ضهرها و وجد قامت بسرعة.</p><p>وجد: ايه بتضربي فأر؟!</p><p>ماجدة: يا ريته كان فأر و مكنش غلبني زي ما انتي بتغلبيني.</p><p>وجد: عايزة ايه؟!</p><p></p><p>ماجدة: قومي نشوف الفستان عليكي.</p><p>وجد: حطيه علي الكرسي و لما اقوم هبقي البسه.</p><p>ماجدة: و اه في ماسكات.</p><p>وجد: احلمي. انا وشي زي الجشطة(القشطة) اهو.</p><p>ماجدة(بقرف): جشطة! جتك القرف في شكلك.</p><p>ماجدة: الحفلة هتبدأ 6...</p><p>وجد: طيب.</p><p>ماجدة: يلا اتحركي الساعة داخلة علي الضهر.</p><p>وجد: الساعة داخلة علي الضهر؟! تيجي ازاي طيب، عموما ماشي...</p><p>ماجدة سابت وجد و نزلت وجد قامت قفلت الباب و رجعت نامت تاني...</p><p>تحت...</p><p></p><p>ياسين: بقولك يا قصي عايزك ترافق وجد طول الحفلة انا خايف عليها.</p><p>قصي: هي وجد هتحضر الحفلة؟!</p><p>ياسين: ايوه يوسف اقنعها.</p><p>قصي(لنفسه): وجد اكيد مجبورة. هبقي اكلمها.</p><p>قصي: حاضر يا جدي.</p><p>ياسين: و احمد حاول تتكلم معاه.</p><p>قصي: حاضر يا جدي.</p><p>ياسين: تسلم يا حبيب جدك. اومال فين وجد؟!</p><p>قصي: هتلاقيها نايمة بسبب ان الشغل بقي متعب شوية.</p><p>ياسين: **** معاها يا رب.</p><p>قصي: يا رب.</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند باسل...</p><p>باسل كان لسة خارج من الحمام و دخل اوضة الملابس بدأ يغير هدومه.</p><p>باسل لبس بدلة باللون الاسود و قميص اسود و فتح كذا زرار من قميصه و لبس جذمة باللون الاسود بتلمع و بدأ يلبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه.</p><p>نيرمين: ايه يا باشا خلصت؟!</p><p>باسل: ايوه فاضلي الجذمة.</p><p>نيرمين: ايوه بقي علي الباشا اللي هيغطي علي كل الناس اللي في الحفلة.</p><p>سليم: قصدك انا طبعا؟!</p><p></p><p>نيرمين: لا قصدي علي الوسيم بتاعي باسل حبيب القلب.</p><p>سليم: هضربك.</p><p>نيرمين: تقدر؟!</p><p>سليم(بضحك): لا هضعف.</p><p>نيرمين و سليم و باسل ضحكوا.</p><p>باسل: اجهزوا داخلين علي اكبر صفقة في حياتنا. معايا؟!</p><p>نيرمين: اكيد.</p><p>سليم: طبعا.</p><p>باسل و سليم و نيرمين حضنوا بعض...</p><p>سليم كان لابس بدلة باللون الرصاصي و قميص ابيض و لبس جذمة باللون الاسود و لبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه.</p><p></p><p>نيرمين لبست فستان باللون الاحمر برقبة من غير اكمام و طويل و لبست صندل بكعب احمر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>باسل: يلا بينا.</p><p>سليم: ده انا حبست البت كارما بالعافية.</p><p>باسل(بضحك): كويس خليها تشتغل بقي. يلا يا نيرمين.</p><p>التلاتة خرجوا من فيلا باسل و ركبوا عربياتهم و وراهم حراس و راحوا لقصر الصياد.</p><p>في القصر...</p><p>كانت المعازيم بدأت تيجي و كانت جنينة القصر متزيينة علي اكمل وجه.</p><p></p><p>و بدأوا الخدامين يوزعوا مشروبات,كانت كل عائلة الصياد ما عدا وجد موجودة في الحفلة.</p><p>احمد: بابا.</p><p>منصف: اهلا اهلا ب باسل بيه نورتنا.</p><p>باسل: اهلا.</p><p>احمد: نورتونا.</p><p>سليم: بنوركم.</p><p>منصف: نهلة تعالي تعالي انتي و ثريا.</p><p>منصف: احب اعرفكم علي عائلتي. نهلة المدام.</p><p>باسل: تشرفت بمعرفة حضرتك.</p><p>نهلة: انا اكتر.</p><p>منصف: ثريا بنتي بقي.</p><p>باسل مسك ايد ثريا و باسها و ثريا ابتسمت...</p><p>باسل: تشرفت...</p><p>ثريا: انا اكتر.</p><p></p><p>ماجدة(بغيظ): شايف جريوا عليه ازاي و عايزين يجوزوه لبنتهم ثريا.</p><p>يوسف: اهدي يا ماجدة مش كدة. و هي فين بنتك دي؟!</p><p>ماجدة(بغيظ): معرفش يا رب تتحرق بجاز مكان ما هي موجودة.</p><p>يوسف: اهدي هي عارفة ممكن اعمل ايه لو منزلتش.</p><p>ياسين: في مشكلة يا يوسف؟!</p><p>يوسف(بابتسامة): لا يا بابا متقلقش.</p><p>ياسين: طيب روحوا قعدوهم علي ترابيزتهم.</p><p>يوسف: حاضر.</p><p>يوسف(بابتسامة): تعالوا اتفضلوا هنا...</p><p>منصف: اه تعالوا اقعدوا.</p><p>نيرمين: شكرا.</p><p></p><p>راحوا وقفوا علي ترابيزة و ماجدة جت ليهم.</p><p>ماجدة: اهلا و سهلا مستر باسل الانصاري بذات نفسه عندنا.</p><p>باسل: اهلا بيكي.</p><p>ماجدة: انا ابقي مرات يوسف.</p><p>باسل: تشرفت بحضرتك.</p><p>نيرمين(بهمس): هما مبسوطين اوي كدة؟!</p><p>سليم(بهمس): معرفش. ممكن محتاجين الصفقة دي برضو.</p><p>منصف: نسيت اعرفكم بابني التاني قصي.</p><p>منصف: قصي يا قصي تعالي.</p><p>قصي بصلهم بغيظ و راح ناحيتهم.</p><p>نهلة: ابننا قصي.</p><p>قصي: اهلا و سهلا سعيد بشوفتكم تشرفت.</p><p></p><p>قصي سابهم و مشي جري في مكان تاني...</p><p>باسل(برفعة حاجب): ايه اللي هو عمله ده؟!</p><p>منصف(بتوتر): احم هو هو كدة سريع سريع علطول. مش بيحب الرسميات و الكلام ده.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد خدت دوش و خرجت تغير هدومها.</p><p></p><p>فستان وجد...</p><p>وجد لبست فستان باللون الاحمر بس كان ب ¾ كم و صندل باللون الفضي بيلمع,سيبت شعرها علي ضهرها و رجعته لورا و نزلت كام خصله من شعرها علي وشها,و حطت روچ احمر غامق نفس لون الفستان و كحل حدد عينيها الرمادي و لبست اكسسورات باللون الفضي بسيطة جدا و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد(بزهق): ايه الفستان ده كله؟!</p><p>وجد مسكت الفستان في ايديها و خرجت بره اوضتها و نزلت علي السلالم.</p><p></p><p></p><p>رانيا(بصدمة): وجد هانم؟!</p><p>وجد: و **** ما ناقصة يا رانيا صدمة.</p><p>رانيا(بصدمة): الفستان طالع عليكي زي القمر.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد خرجت بره القصر للجنينة.</p><p>خادمة: هي دي وجد هانم عمرها ما لبست فستان.</p><p>رانيا: بس جميلة اوي يا عطيات.</p><p>عطيات: جدا.</p><p>بره.</p><p>كان الكل بيتكلم مع بعض و بيهزروا و فجأة الكل سكت اول ما وجد دخلت الحفلة.</p><p>وجد(بسخرية): شايفين سندريلا يعني؟!</p><p></p><p>وجد مشيت ناحية ياسين و هي ماسكة في ايديها الفستان,باسل اول ما رفع عينه اتصدم لما شاف وجد...</p><p>سليم: مين دي!؟</p><p>يوسف(بابتسامة): بنتي انا و ماجدة.</p><p>باسل اتصدم اكتر لما يوسف اتكلم و بص ل سليم و نيرمين باستغراب...</p><p>نيرمين: ازاي يعني؟! انتوا عمركوا ما اتكلمتوا عنها.</p><p>ماجدة: اصل وجد مش بتحب الحفلات و الكلام ده نادرا لما تظهر معانا...</p><p>ياسين: ايه الجمال ده كله اللي كنتي مخبياه؟!</p><p>وجد(بضحك): هو يطلع بالساهل كدة.</p><p></p><p>قصي(بغمزة): بقولك ايه يا قمر متعرفيش فين وجد؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): افندم؟!</p><p>قصي: حبيبي.</p><p>ياسين: روحي لمامتك يا وجد.</p><p>وجد: اوف يا جدو مش عايزة هتفضل تعرفني علي كل اللي موجودين في الحفلة.</p><p>ياسين: لا سلمي علي ضيوف الحفلة الرئيسين و بس...</p><p>وجد: علشان خاطرك بس.</p><p>وجد راحت لترابيزة باسل الانصاري.</p><p>وجد: نعم يا ماما.</p><p>ماجدة: اعرفك علي باسل الانصاري.</p><p>وجد(برفعة حاجب): ايه الصدف الغربية دي؟!</p><p>باسل: صدفة غريبة فعلا.</p><p></p><p>وجد مدت ايديها ل باسل و باسل مسك ايديها و باسها و وجد اتوترت و شالت ايديها بسرعة.</p><p>وجد: ميرسي.</p><p>وجد: وجد يوسف.</p><p>سليم: سليم المهدي.</p><p>نيرمين: نيرمين المهندس.</p><p>وجد: تشرفت بحضراتكوا.</p><p>باسل: هي بنتكم بنتكم؟!</p><p>وجد: لا بنتهم مش بنتهم. ما تقول كلام مفهوم كدة.</p><p>نيرمين: بتشتغلي ايه؟!</p><p>وجد: محامية.</p><p>سليم: و طبعا بتمشي كل اعمال عائلتك.</p><p>وجد: طبعا مش عائلتي.</p><p>قصي(بغمزة): دودي يلا نرقص.</p><p>وجد: مش قادرة دلوقتي.</p><p>احمد: ما تسيبها يا قصي.</p><p></p><p>قصي كان هيمشي بس وجد وقفت قدامه.</p><p>وجد(بهمس): قولنا ايه؟! الثبات الانفعالي خد شهيق و زفير.</p><p>وجد(باستفزاز): يلا يا قصي نرقص.</p><p>وجد خدت قصي و بدأوا يرقصوا مع بعض...</p><p>وجد: الفستان تقيل و وجعني اوف بقي عايزه اطلع.</p><p>قصي(بضحك): هي الحفلة كانت ابتدأت.</p><p>وجد: كمان؟!</p><p>ياسين طلع وقف علي المنصة و الكل سكت و اللي كانوا بيرقصوا رجعوا مكانهم.</p><p>ياسين: احم احم انا النهاردة عايز اقول موضوع مهم.</p><p>ياسين: انا عندي حفيدة تانية غير ثريا.</p><p></p><p>ياسين: وجد وجد الصياد، انا عمري ما اتكلمت في الموضوع ده و مكنش حد يعرف الا عدد قليل و ده بناءا علي رغبتها هي و لكن لازم الكل يعرف ان وجد يوسف ياسين الصياد تبقي حفيدة ياسين الصياد اللي هو انا...</p><p>ياسين: ممكن يا وجد تيجي تيجي في حضن جدك؟!</p><p>قصي(بغمزة): يلا يا سندريلا.</p><p>وجد ابتسمت لقصي و سابته و راحت ل ياسين و حضنته.</p><p>وجد: يا احلي جد في العالم ده.</p><p>وجد باست خد ياسين و ياسين باس رأسها.</p><p></p><p>ياسين: ممكن ده مش عاجبك بس سامحيني يا وجد بس لازم الكل يعرف انك حفيدتي علشان محدش يقرب منك.</p><p>وجد: خلاص يا عم ده كله علشان ابوسك **** طب خد.</p><p>وجد باست خدت ياسين جامد و ضحكت هي و هو...</p><p>نزلوا من علي المنصة و بدأوا يتكلموا و كان باسل الانصاري مع عائلة الصياد في ترابيزة واحدة.</p><p>باسل: طب نمضي يلا.</p><p>احمد: اه العقود جاهزة.</p><p>الطرفين بدأوا يمضوا و الكل صقف و باسل كل شوية يبص لوجد.</p><p></p><p>وجد(بهمس سمعه باسل): انا تعبت هروح اريح شوية.</p><p>قصي(بهمس): طيب روحي...</p><p>وجد مشيت و فجأة حصل ضرب نار,الكل بدأ يصرخ و وجد وطت مكانها و حطت ايديها علي رأسها.</p><p></p><p>-----------------</p><p></p><p>الجزء الرابع</p><p></p><p>وجد مشيت و فجأة حصل ضرب نار,الكل بدأ يصرخ و وجد وطت مكانها و حطت ايديها علي رأسها.</p><p>الناس بدأت تجري من الجنينة وتستخبي,باسل لمح وجد و هي قاعدة في الارض و حاطة ايديها علي ودانها مسك سلاحه و راح ناحيتها...</p><p>باسل: قومي معايا.</p><p>وجد شدت باسل علي الارض معاها.</p><p>وجد: هششش اعمل نفسك مستسلم.</p><p>باسل(بحدة): ده وقت هزار!؟</p><p>وجد: انا اللي بهزر انت مش سامع ضرب النار في كل حتة ازاي.</p><p></p><p>باسل(بحدة): لا و نعمة التفكير و اختيار المكان. انتي في نص الجنينة يعني معرضة اي اصابة تيجي ليكي. قومي.</p><p>وجد: علي ضمانتك؟!</p><p>باسل: لسة هنرغي.</p><p>باسل قام و وقف وجد معاه ورا ضهره.</p><p>باسل: بصي انا هغطيكي و انتي اجري علي هناك.</p><p>وجد: بس الحتة ضلمة.</p><p>باسل(بزعيق): محدش هيشوفك ما تنجزي.</p><p>باسل بدأ يضرب نار و وجد مشيت لورا القصر و باسل كان بيتحرك مع تحركاتها علشان يغطي عليها.</p><p>باسل راح لوجد و كان بينهج.</p><p>وجد: شكرا.</p><p></p><p>باسل سند بضهره علي الحيطة و وجد حست انه فيه حاجة.</p><p>وجد: في ايه؟!</p><p>وجد حطت ايديها علي كتف باسل و شالت ايديها بفزع.</p><p>وجد(بصدمة): انت بتنزف؟!</p><p>وجد(بصدمة): هروح انادي.</p><p>وجد كانت هتمشي تنادي اي حد يساعدهم باسل شدها ناحيته.</p><p>باسل: استني هنا انتي مجنونة.</p><p>وجد: انت مش شايف بتنزل ددمم ازاي؟!</p><p>باسل: رصاصة طايشة.</p><p>وجد(بصدمة): انت ازاي بتتكلم عادي كدة؟!</p><p></p><p>فجأة صوت ضرب النار هدئ و كل الناس خرجت من القصر و كان في بعض الحراس مرمين علي الارض متصابين.</p><p>ياسين(بقلق): وجد وجد فين؟!</p><p>قصي(بصوت عالي و خوف): وجد.</p><p>سليم(بقلق): باسل يا نيرمين.</p><p>نيرمين(بقلق): هيكون اختفي راح فين؟!</p><p>يوسف: ازاي يعني مختفين؟!</p><p>ماجدة: وجد يا يوسف.</p><p>منصف: اهدوا...</p><p>عند وجد و باسل.</p><p>وجد: يلا نخرج.</p><p>باسل سند علي وجد اللي بصتله بغضب...</p><p>باسل: ايه انا متصاب؟!</p><p>وجد(بحدة): مش تحط دراعك علي كتفي كدة.</p><p></p><p>باسل: و انا متصاب علشانك علفكرة.</p><p>وجد(بحدة): محدش قالك تعمل فيها بطل و تنقذني.</p><p>باسل: تصدقي انك ناكرة للجميل.</p><p>وجد(بحدة): اي واحد في مكانك عنده نخوة كان هيعمل اللي انت عملته.</p><p>وجد(بحدة): يلا نروح للباقي بدل ما اسيبك كدة.</p><p>وجد سندت باسل و طلعوا للجنينة.</p><p>نيرمين(بقلق): باسل انت كويس؟!</p><p>سليم: كويس يا باسل رد.</p><p>وجد: مجرد اصابة في كتفه.</p><p>وجد راحت ل ياسين حضنته جامد هو و قصي.</p><p>قصي: قلقتيني عليكي.</p><p>وجد: متقلقش انا بخير.</p><p></p><p>ثريا: ايه الدم إلى علي ايدك ده؟!</p><p>وجد: ده ددمم.</p><p>وجز بصت ل باسل اللي وقع بين ايدين سليم و نيرمين.</p><p>نيرمين(بصريخ): باسل!</p><p>سليم(بزعيق): اتصلوا بالاسعاف فورا.</p><p>احمد: لحظة.</p><p>احمد طلع تليفونه و اتصل بالاسعاف...</p><p>نهلة: منك *** عملتيله ايه؟!</p><p>وجد(بتوتر): انا معلمتش حاجة علفكرة هو اللي قالي خليكي ورايا وبدأ يضرب نار. كنت بفكر حتى اقدم فيه بلاغ.</p><p>قصي قرص وجد في جمبها خلاها تسكت.</p><p>قصي(بهمس): هتودينا في داهية اخرسي.</p><p></p><p>-بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا باسل عربية الاسعاف و الكل ركب عربيته و طلع ورا عربية الاسعاف.</p><p>وجد: هو انا غلطانة يا جدو؟!</p><p>ياسين: لا يا حبيبتي.</p><p>قصي: مصيره كدة يا وجد.</p><p>وجد: و مين اللي ضربوا نار دول كمان؟!</p><p>احمد(بعصبية): ممكن تسكتي دلوقتي بسببك ممكن نخسر صفقة مهمة و مممكن نخسر باسل الانصاري نهائي و لو ده حصل هقتلك يا وجد.</p><p>ياسين(بحدة): اتعدل و احترم نفسك يا احمد جدها لسة حسه في الدنيا...</p><p></p><p></p><p>بعد فترة وصلوا للمستشفي و نقلوا باسل اوضة الطوارئ يكشفوا عليه و يفحصوه.</p><p>الدكتور: كل العدد ده يطلع بره يلا...</p><p>كلهم طلعوا بره في اللي وقف و في اللي قعد.</p><p>ثريا(بعصبية): انتي السبب انطقي حصل ايه؟!</p><p>وجد: ايه ده في ايه؟! ما دقيقة و هيبقي كويسة و يتحرك زي الحصان...</p><p>سليم(بعصبية): ليكي عين تهزري؟! يا بجاحتك صدقيني لو باسل حصله حاجة روحك انتي و كل عائلتك مش هتلزمني.</p><p>نيرمين(بحدة): اهدي يا سليم مش وقته.</p><p></p><p>وجد بصت ليهم و سابتهم و خرجت بره المستشفي و جري وراها قصي.</p><p>قصي: اهدي بس.</p><p>وجد(بدموع): هو انا السبب يا قصي؟!</p><p>قصي: لا انتي مش السبب ده قدر و مكتوب. هما بس خايفين عليه.</p><p>وجد(بدموع): هو انا فعلا ممكن اكون انا اللي غلطانة؟!</p><p>قصي: وجد انتي بتخافي علي الناس اكتر ما بتخافي علي نفسك. وجد خليكي قوية في ايه هو انا هقولك كلامك يا استاذة و لا ابه.</p><p></p><p>قصي: هو انتي ما بتصدقي تعيطي. يلا يا بنتي نروح احنا كان مالنا احنا بالحفلة.</p><p>قصي: بس احب اقولك كنتي مزة.</p><p>وجد(بضحك): حسيت نفسي نحس لما اجي احضر الحفلة يحصل ضرب نار.</p><p>قصي(بضحك): لا نحس نحس يعني.</p><p>قصي و وجد ركبوا العربية و رجعوا القصر.</p><p>قصي: هطلع انام و انتي نامي متفكريش في حاجة.</p><p>رانيا: وجد هانم في بوليس بره.</p><p>وجد(بتعب): اوف لا مش قادرة...</p><p>قصي: اقابلهم انا.</p><p>وجد: نقابلهم انا و انت، دخليهم.</p><p></p><p>ضابط: انا المقدم حازم و جاي هنا اسألك كام سؤال.</p><p>وجد: اتفضل.</p><p>ظابط: انسة وجد حضرتك انتي اللي كنتي مع باسل بيه صح؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>ظابط: طب ايه السبب اللي خلي باسل بيه يجي ينقذك انتي.</p><p>وجد: مدخلتش جواه علشان اعرف يعني. و كمان اكيد علشان ينقذني من ضرب النار و اي بنت في مكاني لما يحصل ضرب نار حركتها بتوقف و عقلها مش بيفكر و ممكن تعرض نفسها للخطر.</p><p>ظابط: طب شوفتي اللي ضرب باسل بيه بالنار؟!</p><p></p><p></p><p>وجد: لا كل اللي باسل قاله اجري لورا القصر و بدأ يضرب نار و جه ليا و بعدها اكتشفت انه متصاب و قالي انها رصاصة بسيطة.</p><p>ظابط: تمام يا انسة وجد لو في جديد او اي حاجة افتكرتيها بلغينا.</p><p>وجد: اكيد.</p><p>ظابط: عن اذنك.</p><p>رانيا: تؤمروا بحاجة؟!</p><p>قصي: روحي يا رانيا.</p><p>قصي: قومي يلا نامي.</p><p>قصي و وجد كل واحد طلع لاوضته,قصي دخل اوضته غير هدومه و نام.</p><p>وجد دخلت اوضتها بدأت تغير هدومها في شرود.</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ابيض في اسود بكم و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست شراب باللون الابيض.</p><p>وجد عطست كذا مرة.</p><p>وجد: يا حلاوتك يا وجد جالك برد.</p><p>وجد راحت علي سريرها و بدأت تنام و كل شوية تتقلب في نومها.</p><p>وجد: اوف خلاص بكرة هروح اطمن عليه ده ايه ده.</p><p>وجد: هو من بقية اهلي يعني.</p><p>وجد: خلاص هروح بكرة ازوره.</p><p>وجد غمضت عينيها ببطء لغاية ما نامت.</p><p>في المستشفي.</p><p></p><p>سليم(بعصبية): ممكن افهم انتوا موجودين هنا بتعملوا ايه اصلا؟!</p><p>نيرمين(بحدة): سليم في ايه ما تهدي باسل لو فايق مكنش سمح ليك تقول كدة.</p><p>نيرمين: بعتذر ليكوا عن اللي حصل.</p><p>ياسين: انا اللي بعتذر عن اللي حصل في الحفلة. و مش هنمشي من هنا الا لما نطمن عليه مهما كان انقذ حفيدتي.</p><p>الدكتور: اطمنوا باسل بيه بخير. الاصابة سطحية.</p><p>سليم: نقدر ندخل نشوفه؟!</p><p>الدكتور: لا هيفوق بكرة الصبح. وجودكم ملهوش لازمة.</p><p></p><p></p><p>نيرمين: متأكد انه بخير؟!</p><p>الدكتور: و هخبي عليكم ليه؟!</p><p>احمد: الف سلامة و ان شاء **** نبقي نيجي نزوره بكرة.</p><p>سليم: يستحسن متجوش بكرة لما نرجعه البيت.</p><p>يوسف: سليم باسل يعتبر بمثابة ابني و اعتبرناه واحد من العائلة.</p><p>نيرمين: اكبد طبعا. وجودكم هنا تشكروا عليه تقدروا تروحوا حاليا و تبقوا تيجوا لما يفوق.</p><p>ثريا: ابقي طمنينا عليه.</p><p>نيرمين: اكيد.</p><p>ماجدة: **** يقومه بالسلامة.</p><p>نيرمين: يا رب.</p><p></p><p>عائلة الصياد بدأوا بتحركوا و مشيوا من المستشفي راحوا القصر.</p><p>نيرمين(بحدة): ايه اللي كنت بتعمله ده اتحكم في اعصابك شوبة.</p><p>سليم(بعصبية): انتي شوفتي ايه اللي حصل من تاني لقاء بس و قبلها عملنا حادثة و كمان مع نفس البنت. دي بتجيب المشاكل.</p><p>نيرمين(بحدة): و لو برضو اهدي كدة. خليك عاقل. ما باسل غالي عليا برضو علفكرة.</p><p>سليم: خلاص يا نيرمين خلاص.</p><p>في القصر.</p><p>ماجدة: مش قولتلك تخلي بالك.</p><p></p><p>يوسف: ايه اللي حصل هو انا المسئول عن الحراسة كمان.</p><p>ماجدة: ممكن نخسره و نخسر شغله للابد.</p><p>يوسف: اهدي لا شكله عاقل و مش هيعمل حاجة.</p><p>ماجدة: يا خوفي يا يوسف.</p><p>يوسف: لا متخافيش.</p><p>يوسف: نامي بقي علطول سبب ازعاج كدة.</p><p>ماجدة: انا برضو يا يوسف؟!</p><p>يوسف: نامي يا ماجدة نامي.</p><p>ماجدة و يوسف كل واحد نام علي السرير...</p><p>عند منصف و نهلة.</p><p>منصف: تفتكري هيحصل ايه؟! و مين السبب؟! و مين اللي كان مقصود؟!</p><p></p><p>نهلة: مش اخوك الكبير سيبه هو في المشاكل دي. هو اللي يدور علي اللي عمل كدة. انت ملكش دخل انت الصغير.</p><p>منصف(بحدة): بتصغريني وقت ما انتي عايزة و تكبريني وقت ما انتي عايزة.</p><p>نهلة: لا طبعا يا حبيبي انت راجل و سيد الرجالة. انا اقصد تخلي يوسف هو للمشاكل و انت تتصرف بعقلانية و حكمة عنه.</p><p>نهلة: دلوقتي ياسين بيه لما يجي يحاسب المفروض يحاسب مين الكبير اللي هو يوسف، انا مش عايزة اي ضرر يصيبك يا حبيبي.</p><p></p><p>نهلة: انا خايفة عليك انت.</p><p>منصف: خلاص يا نهلة.</p><p>نهلة: مش زعلان يا حبيبي؟!</p><p>منصف: لا.</p><p>نهلة: بجد؟!</p><p>منصف: قولت لا خلاص يا نهلة.</p><p>نهلة: طيب يا حبيبي.</p><p>نهلة: تصبح علي خير.</p><p>منصف: و انتي من اهله.</p><p></p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>عند وجد...</p><p>وجد صحيت من نومها و مسكت تليفونها.</p><p>وجد: ايه عصر السرعة دي لحقتوا تنشروا الاخبار؟!</p><p>وجد: ظهور حفيدة آخري ل ياسين بيه الصياد و التي تُدعي بوجد.</p><p>وجد: محسسني نجمة من السماء ظهرت.</p><p>وجد: تصدقي يا بت يا وجد انتي قمر و احلي من النجوم كمان اصلا.</p><p>تليفون وجد رن، الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو مين؟!</p><p>شاب: حضرتك مش طلبتي بوكيه ورد امبارح.</p><p>وجد: اه اه. هو جاهز؟!</p><p>شاب: ايوه، تستلميه امتي؟!</p><p></p><p>وجد: ساعة بالظبط و هكون عند حضرتك.</p><p>شاب: تمام.</p><p>وجد قامت و دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة و خرجت تغير هدومها.</p><p>وجد: بعيدا عن احداث امبارح بس و **** كنت قمر.</p><p>رانيا: وجد هانم.</p><p>وجد: هي اوضتي وكالة من غير بواب.</p><p>رانيا(باحراج): بعتذر بس.</p><p>وجد(بضحك): بهزر معاك يا رمضان مبتهزرش. عايزة ايه؟!</p><p>رانيا: حضرتك قولتي اجي اصحيكي بدري.</p><p>وجد: حد صحي؟!</p><p>رانيا: قصي بيه.</p><p>وجد: طيب جهزيلي فطار ليا انا و هو و انا هلبس و انزل.</p><p>رانيا: حاضر.</p><p></p><p>رانيا مشيت و وجد بدأت تطلع هتلبس ايه.</p><p>وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم لغاية الخصر و واسع و لبست فوقه جاكت جينز ب ¾ كم و واصل لغاية الخصر,لبست كوتشي ابيض عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد خدت شنطتها السوداء الضهر و نزلت ل تحت.</p><p>وجد: صباح الفل.</p><p>قصي: صباح النور، ايه النشاط ده؟!</p><p>وجد: هروح مشوارين قبل المكتب.</p><p>قصي: تحبي اجي معاكي؟!</p><p></p><p>وجد: لا خليك. يلا نفطر علشان الحق اهرب قبل ما اشوف وشهم...</p><p>قصي(بضحك): يلا.</p><p>وجد فطرت مع قصي بسرعة و خرجت ركبت عربيتها و راحت لمستشفي باسل...</p><p>عند باسل.</p><p>باسل فاق الصبح و الدكتور كان بيكشف عليه.</p><p>الدكتور: حضرتك حاسس بوجع؟!</p><p>باسل: حاليا لا.</p><p>الدكتور: تمام زوديله في المحلول 5 ملغ().</p><p>الممرضة: حاضر يا دكتور.</p><p>سليم: يقدر يخرج امتي؟!</p><p>الدكتور: يُفضل انه يقعد يومين.</p><p>باسل: هو النهاردة بليل همشي مش بستحمل اقعد في مستشفيات.</p><p></p><p>نيرمين: خلاص ماشي يا دكتور.</p><p>الدكتور: رعاية.</p><p>باسل: عارف ده كله اتفضل.</p><p>الدكتور و الممرضة مشيوا و التلاتة اتبقوا...</p><p>نيرمين: سليم مسح بكرامتهم الارض يرضيك يا باسل مش في عقل نستخدمه و لا ايه؟!</p><p>سليم: صاحبي و اخويا كان هيروح مني انتي بتقولي ايه؟!</p><p>نيرمين: لا و ****...</p><p>الباب خبط.</p><p>باسل: اهدوا. ادخل.</p><p>وجد فتحت الباب و دخلت كانت شايلة بوكيه فيه ورود.</p><p>وجد: صباح الخير.</p><p>سليم: انتي.</p><p>باسل: صباح النور.</p><p></p><p>وجد قربت من باسل و حطت بوكيه الورد جمبه.</p><p>وجد: حمدلله علي السلامة. بعتذر عن امبارح.</p><p>نيرمين: اتفضلي اقعدي.</p><p>وجد: لا لا هضطر امشي علشان ورايا شغل.</p><p>باسل: تمشي ازاي يعني انتي لحقتي تقعدي. روح جيب عصير يا سليم.</p><p>سليم: انا؟!</p><p>باسل: ايوه يلا.</p><p>باسل: روحي معاه يا نيرمين.</p><p>نيرمين و سليم بصوا باستغراب ل باسل بس خرجوا بره الاوضة.</p><p>وجد(برفعة حاجب): المفروض اعمل نفسي مش واخدة بالي انك وزعتهم.</p><p></p><p>باسل(بابتسامة): و **** لو بتفهمي مكنتيش اتكلمتي.</p><p>وجد(بحدة): افندم؟!</p><p>باسل(برفعة حاجب): بس في حد يجيب ورد وردي شيفاني بنت؟!</p><p>وجد: قد ايه سطحي انت لاحطت اني جبت ورد pink لكن ملاحظتش اني اصلا جايبة ورد علشان خاطر انت تعبان و تقديرا ليك. و علفكرة مش ورد pink بس في ازرق و ابيض...</p><p>باسل: احم احم.</p><p>وجد: اعترف انك غلطت مش عيب.</p><p>وجد: عموما الف سلامة عليك. عن اذنك متأخرة.</p><p></p><p></p><p>وجد مسكت شنطتها و رجعت شعرها ورا ودنها و بصت لباسل قبل ما تمشي.</p><p>باسل مسك ايديها قبل ما تمشي و قربها منه.</p><p>باسل: هنتقابل تاني؟!</p><p>وجد: لو مكتوب اننا نتقابل تاني هنتقابل.</p><p>وجد(بابتسامة): باي يا جميل.</p><p>وجد بعدت عن باسل و مشيت قدامه بكل ثقة و خرجت بره المستشفي ركبت عربيتها و راحت للمقابر.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا المهدي.</p><p>مريم: مكتوب يا كارما شايلة هم ليه؟! و كمان نيرمين كلمتنا و طمنتنا.</p><p>كارما(بقلق): يا ماما دي رصاصة و باسل مش صاحب اخويا لا ده اخويا يا ماما.</p><p>مريم: و انا عارفة كدة بس طالما نرمين طمنتنا يبقي ليه نقلق نفسنا علي الفاضي.</p><p>كارما(بقلق): طب ليه مش عايزني اروح ليهم؟!</p><p>مريم: لان برضو نيرمين قالت انه هيرجع بليل ايه لازمة المرواح و المجئ.</p><p>كارما: مش هطمن الا لما اشوفه.</p><p></p><p>مريم: يبقي افضلي اقلقي نفسك لحد بليل ده ايه ده.</p><p>كارما: بحبه يا ماما.</p><p>مريم: و اخوكي سليم و نيرمين طمنوننا عليه و لو كان في حاجة خطيرة كان هيرجع بالسرعة دي. ما تعقلي يا كارما في ايه؟!</p><p>كارما: ده اخويا يا ماما.</p><p>مريم: و ابني يا كارما.</p><p>كارما حضنت مريم و قعدت تعيط و مريم قعدت تهديها.</p><p>مريم: اهدي يا حبيبتي. باسل بخير.</p><p>كارما: بحبك يا ماما.</p><p>مريم: و انا بحبك يا نور عيني **** يهديكوا يا رب.</p><p>-بعد فترة.</p><p></p><p>كانوا رجعوا من المستشفي.</p><p>مريم: حبيبي حمدلله علي السلامة.</p><p>باسل: وحشتوني. **** يسلمك...</p><p>سليم: خلاص يا بت ابعدي.</p><p>كارما(بدموع): لا باسل اخويا.</p><p>باسل(بضحك): يا بنتي انا كويس.</p><p>كارما: برضو لا بحبك بحبك بحبك.</p><p>باسل: و مين مش بيحبني؟!</p><p>نيرمين: يا حنين طب اقعد يا اخويا.</p><p>قعدوا يهزروا و يضحكوا مع باسل و اتعشوا مع بعض.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر.</p><p>ياسين: قصدكوا ايه يعني؟!</p><p>يوسف: انا اصلا مش بثق فيها.</p><p>قصي: جدو متسمحش ليهم يأثروا عليك وجد عمرها ما غلطت و قفلت تليفونها ممكن علشان تركز في الشغل.</p><p>ثريا(بسخرية): ما هي اكيد بتركز في الشغل بس شغل تاني.</p><p>قصي(بغضب): احترمي نفسك.</p><p>قصي قرب من ثريا و ضربها قلم بغضب علي وشها و احمد زق قصي و ضربه بوكس في وشه...</p><p>منصف(بحدة): ايه اللي انتوا بتعملوه ده؟!</p><p></p><p>نهلة: انت اتجننت بتمد ايدك علي اختك.</p><p>ماجدة: اهدوا بقي.</p><p>ياسين(بصوت عالي): اخرسوا مش عايز اسمع نفس مخلوق.</p><p>ياسين(بحدة): سعد يا سعد.</p><p>سعد(كبير الحراس): نعم يا ياسين بيه؟!</p><p>ياسين: عايزك تروح مكتب وجد تجيبها فورا لهنا.</p><p>سعد: حاضر. عن اذنك.</p><p>سعد خرج و خد معاه كام حارس و راح ناحية مكتب وجد.</p><p>قصي: صدقني يا جدو وجد مستحيل تعمل حاجة غلط.</p><p>احمد: اخرس هنشوف دلوقتي السنيورة بتاعتك فين.</p><p>عند وجد.</p><p></p><p>وجد كانت خلصت شغل بدري و كل الموظفين مشيوا.</p><p>بنت(بخوف): انتي وجد يوسف المحامية.</p><p>وجد: ايوه انا. لو عند حضرتك ميعاد ممكن نأجله لبكرة لان ا.</p><p>بنت(بخوف): مش هأخد من وقت دقيقتين علشان خاطري و النبي.</p><p>وجد: ادخلي.</p><p>وجد و البنت قعدوا بره المكتب.</p><p>وجد: اتفضلي.</p><p>بنت: انا عايزة اوديكي حاجة مهمة جدا و انا جيت ليكي مخصوص لانه معروف عنك انتي مش بتخافي و محامية كويسة.</p><p></p><p></p><p>بنت: انا عندي زميلتي في الشغل بتشتغل في مصنع تبع محمد عاصم رجل الاعمال لو تعرفيه.</p><p>وجد: سمعت الاسم ده قبل كدة ايوه برضو مفهمتش ايه اللي حصل؟!</p><p>بنت: اغتصبها و لما رفعت عليه قضية هددها و اشتري المحامي بتاعها بالفلوس و فضحها هي و عائلتها و خلي عيونهم مكسورة...</p><p>وجد: برضو مفهمتش.</p><p></p><p>بنت: خدي. دي فلاشة مهمة جدا عليها مصايب و اعمال محمد عاصم و عليها فيديوهات و متسجلة صوت و صورة ليه و هو بيتفق علي ****** البنت دي و كمان و هو بيرشي المحامي.</p><p>بنت: تقدري تساعديني؟!</p><p>وجد(بانفعال): هو فاكر الدنيا سايبة. من بكرة جيبي صاحبتك و اعملي ليا توكيل و انا هتصرف و اوعدك هجيبلك حقك انتي و صاحبتك...</p><p>بنت: بجد يا هانم؟! اكلمها؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>بنت: بس هو واصل اوي يا هانم...</p><p>وجد: متقلقيش، انتي اسمك ايه؟!</p><p></p><p>بنت: داليا.</p><p>وجد: طيب يا داليا كلمي صاحبتك و انا هتصرف.</p><p>داليا: **** يخليكي يا رب حاضر.</p><p>وجد بصت للفلاشة و بصت ل داليا اللي طلعت تليفونها و اتصلت بصحابتها...</p><p>الخط اتفتح.</p><p>داليا(بفرحة): نسرين الو ازيك.</p><p>نسرين: ايه يا داليا؟!</p><p>داليا: كلمت المحامية اللي قولتلك عليها و هي وافقت...</p><p>نسرين(بلهفة): بجد؟!</p><p>داليا: ايوه، المكان في ().</p><p>داليا: بكرة هعدي عليكي و نتقابل هنا ماشي؟!</p><p>نسرين(بلهفة): ماشي ماشي. حاضر.</p><p>داليا: باي.</p><p></p><p>نسرين: باي.</p><p>داليا: شكرا لحضرتك اوي.</p><p>وجد: علي ايه بس؟! و كمان في اي وقت تحتاجي اي حاجة انا موجودة.</p><p>وجد: تحبي اوصلك؟!</p><p>داليا: لا شكرا.</p><p>وجد: بجد و ****؟!</p><p>داليا: لا لا هروح انا.</p><p>وجد: طيب يلا روحي.</p><p>داليا مشيت و وجد افتكرت انها ناسية موبايلها بيشحن في المكتب فدخلت تجيبه.</p><p>عند داليا...</p><p>داليا كانت ماشية فجأة لقت عربية وقفت قدامها و عربية وقفت وراها.</p><p>داليا(بخوف): عايزين ايه؟!</p><p>حارس1: بقي حتة بت زيك تروح تفضح محمد بيه.</p><p></p><p></p><p>الحراس بدأت تضرب داليا و المكان كان مفهوش و لا شخص خالص و قعدوا يضربوها لغاية ما شوهوا وشها و كانت بتنزل ددمم من جسمها و وقعت مغمي عليها في الارض.</p><p>حارس: يلا بسرعة...</p><p>الحراس ركبوا العربية و راحوا لمكتب وجد.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد حست بحركة في المكتب خدت موبايلها و شنطتها و خرجت بحذر.</p><p>حارس: اقفي عندك.</p><p></p><p>وجد وقفت مكانها مودياه ضهرها و لفت بسرعة ضربت وشه بشنطتها و خرجت من المكتب لقت حارس تاني وجد مسكت الكرسي و ضربته بيه و زقته و طلعت تجري بره المكتب.</p><p>وجد ركبت العربية...</p><p>وجد(بغضب): كانت ناقصة هي.</p><p>وجد نزلت من العربية و بصت ناحية الحراس و بدأت تجري بسرعة بين العربيات و بين الطرق و هما وراها.</p><p>وجد(و هي بتنهج): كدة كتير نفسي اتقطع منكوا ***...</p><p>حارس(و هو بينهج): استني اقفي و ودينا اللي البنت ودته ليكي و امشي.</p><p></p><p>وجد(و هي بتنهج): في الحلم.</p><p>وجد كملت جري رغم انها تعبت و نص العدد وقف مكنش قادر يكمل و الباقي جريوا ورا وجد.</p><p>وجد كانت بتجري و في عربية كانت جاية بسرعة وجد بعدت عن العربية.</p><p>وجد(بانفاس مقطوعة): اسفة.</p><p>وجد(بضيق): انتوا مش بتتعبوا...</p><p>وجد جريت علي الكورنيش و مكنش فيه غير اشخاص بسيطة جدا علي الكورنيش.</p><p>وجد: بما اننا كدة كدة ميتين يبقي اتوكلنا علي ****.</p><p>وجد لبست شنطتها علي الكتفين و نطت من علي السور في الماية.</p><p></p><p></p><p>الحراس(بصريخ): يا مجنونة!</p><p>وجد غمضت عينيها جامد و كانت في الهواء و بعدها حست نفسها في الماية.</p><p>وجد(لنفسها): الدنيا ضلمة اوي انا خايفة.</p><p>وجد(لنفسها): اشربي بقي. استحملي نتيجة اختيارك.</p><p>وجد(لنفسها بسخرية): هييييي مبروك الشجاعة و البطلة وجد.</p><p>وجد(لنفسها): يالهوي.</p><p>وجد حاولت تخرج من الماية بس عقلها مستوعبش اللي هي عملته و نفسها طلع قصير بقت كالمغيبة و غمضت عينيها و استسلمت للواقع او بمعني اصح اغمي عليها.</p><p></p><p></p><p>-------------------------------</p><p></p><p>الجزء الخامس</p><p></p><p>وجد حاولت تخرج من الماية بس عقلها مستوعبش اللي هي عملته و نفسها طلع قصير بقت كالمغيبة و غمضت عينيها و استسلمت للواقع او بمعني اصح اغمي عليها.</p><p>في القصر.</p><p>سعد: زي ما بقول لحضرتك يا ياسين بيه.</p><p>ياسين(بغضب): تقلب الدنيا عليها انت اتجننت و لا ايه؟!</p><p>يوسف: اهدي يا بابا.</p><p>سعد: نقلنا اللي لقيناهم في المكتب علي المستشفي و منتظرين انهم يفوقوا.</p><p>قصي(بقلق): يعني ايه؟! هنفضل كدة منتظرين خبر عن وجد. انا مش هصبر.</p><p></p><p>احمد(بعصبية): مش عايز اسمع نفسك فاهم.</p><p>ثريا: دي ممكن تخلي اسم العائلة في الارض.</p><p>ماجدة(بعصبية): انا عايزة وجد فاهمين.</p><p>منصف: من امتي الحب ده؟!</p><p>ماجدة: في الاول و الاخر هي بنتي، يوسف اتصرف.</p><p>نهلة: ممكن يكون ليه علاقه باللي ضربوا نار.</p><p>ياسين قعد علي الكرسي بتاعه بتعب و حط وشه بين ايديه.</p><p>ياسين(لنفسه): يا رب رجعها ليا سليمة.</p><p></p><p>ياسين: اتصلوا بالبوليس و بلغوهم عايز كل المدينة تتفتش عايز الكل بيدور علي وجد. عايزها هنا قبل ما يعدي يوم كمان علي اختفائها.</p><p>ياسين(بحدة): فاهمين.</p><p>الكل: فاهمين.</p><p>و الكل بدأ يشوف شغله و بيدور علي وجد و اتصلوا بالبوليس,و محدش نام للصبح.</p><p></p><p>-في الصباح الباكر.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد بدأت تفتح عينيها ببطء و بصت يمين و شمال و رفعت ايديها قدام عينيها.</p><p>وجد(بخفوت): انا عايشة.</p><p>وجد لقت نفسها نايمة علي سرير في اوضة غريبة عليها,وجد قامت مفزوعة.</p><p>وجد: دخلت جهنم و لا ايه؟!</p><p>وجد شالت الغطاء من عليها و قامت وقفت و هي بتبص حواليها.</p><p>وجد بصت علي نفسها لقت نفسها بهدوم تانية.</p><p>وجد كانت لابسة قميص رجالي باللون الاسود مايل علي الكتف و واصل لركبتها و شعرها علي ضهرها.</p><p></p><p>وجد: لا ده انا اموت احسن. هدومي شنطتي؟!</p><p>وجد ضربت رأسها بايديها و قعدت علي السرير بتهز رجليها بعصبية.</p><p>وجد: افتكر بس ايه اللي حصلي بعد ما وقعت.</p><p>وجد بصت حواليها لقت اوضة غريبة عنها قامت و راحت ناحية الباب فتحت الباب ببطء و خرجت رأسها الاول.</p><p>وجد: امان.</p><p>وجد خرجت من الاوضة و بدأت تمشي و تبص يمين و شمال وجد نزلت من الدور اللي كانت فيه,لقت نفسها في فيلا شيك و ذوقها حلو.</p><p>وجد: هو ده وقته؟!</p><p></p><p>وجد: فين شنطتي و فين هدومي؟!</p><p>وجد كانت ماشية و بعدها رجعت لما لقت شخص قاعد قدام لاب توب و جمبه شنطة وجد.</p><p>وجد(بصريخ): عندك.</p><p>وجد جريت علي الشخص ده و شدت منه الفلاشة.</p><p>وجد(بغضب): انت مجنون؟!</p><p>وجد(بصدمة): انت!</p><p>وجد لقت باسل قام وقف و حط ايده في جيبه ببرود.</p><p>باسل(ببرود): ايوه انا.</p><p>وجد: ازاي؟! انت جبتني فين؟! و ايه اللي حصل؟!</p><p>باسل(ببرود): مش المفروض انا اسألك ايه خلاكي تنطي في الماية زي الحمار اللي معندهوش عقل؟!</p><p></p><p>وجد(بحدة): مسمحلكش انا مش حمارة...</p><p>باسل(ببرود): و هو انا قولت انك حمارة انتي اللي اعترفتي علي نفسك مش انا.</p><p>وجد(بحدة): ملكش دعوة. ممكن تقولي انت ازاي جبتني هنا و فين؟!</p><p>باسل(ببرود): مش قبل ما تقولي ليه رميتي نفسك.</p><p>وجد(بحدة): يبقي مش عايزة اعرف حاجة.</p><p>وجد مسكت شنطتها و حطتها علي كتفها و خرجت ناحية باب الفيلا.</p><p>باسل(ببرود): بالقميص؟!</p><p></p><p></p><p>وجد لفت ليه و بعدها بصت علي نفسها و رفعت عينيها ليه و استخبت ورا الستارة اللي لقتها جمب الباب.</p><p>وجد(لنفسها): **** يأخدني.</p><p>وجد(لنفسها): يا *** عايزة اعيط من كتر الاحراج. ملقتش غير ده اللي اتحرج قدامه.</p><p>وجد لقت اللي بيمسك ايديها و بيخرجها من ورا الستارة.</p><p>وجد وقفت و حطت رأسها في الارض و باسل بص ليها.</p><p>باسل: امل يا امل.</p><p>امل(خدامة): اؤمر يا باسل بيه.</p><p></p><p>باسل: خدي الهانم و وديها هدومها لو كانت نشفت خليها تلبسها و بعدها نزليها تأكل.</p><p>امل: حاضر يا باسل بيه...</p><p>امل: اتفضلي معايا يا هانم.</p><p>وجد رفعت عينيها ببطء لباسل,باسل بص ليها و بعدها سابها و مشي.</p><p>امل: يا هانم.</p><p>وجد: ها؟!</p><p>امل: اتفضلي معايا علشان تلبسي هدومك.</p><p>وجد: اه طيب.</p><p>وجد طلعت مع امل بسرعة تغير هدومها.</p><p>وجد: هو انا جيت هنا ازاي؟!</p><p>امل: باسل بيه جاب حضرتك لهنا.</p><p>وجد: ازاي برضو؟!</p><p>امل: محدش يعرف.</p><p></p><p></p><p>وجد(باحراج): طب طب مين غيرلي هدومي؟!</p><p>امل: انا يا هانم.</p><p>وجد(بفرحة): بجد؟!</p><p>امل: ايوه.</p><p>وجد: طيب.</p><p>امل: اتفضلي معايا...</p><p>امل ودت وجد ل باسل.</p><p>امل: اتفضلي اقعدي افطري.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد قعدت علي كرسي علي السفرة و كانت بتبص ل باسل باحراج.</p><p>وجد: ممكن اعرف جبتني ازاي؟!</p><p>باسل: لو قولتي رميتي نفسك ليه الاول؟!</p><p>وجد: وعد لو قولت انت الاول هقول انا.</p><p>باسل: و هو انا بلعب معاكي مثلا.</p><p>وجد: انت جدّي اوي كدة ليه؟!</p><p>باسل: اسلوبي كدة.</p><p></p><p>وجد: اوف طيب. انا نطيت لاني كنت بهرب من كذا شخص عايزين يخبوا حقيقة و يأخدوا الفلاشة اللي كانت معايا.</p><p>باسل: و ايه اللي كان في الفلاشة؟!</p><p>وجد: عايز تفهمني انك متفرجتش علي اللي جواها؟!</p><p>باسل: لو كنت اتفرجت عليها كنت برضو انا اللي هغيرلك هدومك.</p><p>وجد(باحراج): ايه دخل ده في ده؟! عموما احكيلي لقتني ازاي؟!</p><p>باسل: طيب.</p><p>Flash back.</p><p></p><p></p><p>كان باسل قاعد مع الباقي بيهزروا و يضحكوا و بعدها نيرمين روحت بيتها و باسل بات مع سليم و الكل نام.</p><p>باسل قام في نص نومه و غير هدومه و نزل ركب عربيته و راح ناحية الكورنيش كان حاسس بخنقة بسيطة.</p><p>باسل كان واقف لغاية ما حس في حركة غريبة و لمح وجد و هي بتجري و وقفت قدام السور.</p><p>باسل اتصدم لما لقاها نطت في البحر و بص عليها لما وقعت.</p><p>باسل لقي باقي الحراس هما كمان مصدومين و مشيوا.</p><p></p><p>باسل لقي في مراكب في الماية و منورة,باسل ركب واحدة منهم.</p><p>باسل: في حد لسة مرمي هنا شغل كشافات.</p><p>راجل(بتردد): متأكد يا بيه؟!</p><p>باسل: ايوه.</p><p>شغلوا كشافات و الراجل كان بيمشي بالمركب ببطء و باسل لمح جسم وجد.</p><p>باسل: بنت المجانين.</p><p>باسل نط في البحر تحت صدمة الناس اللي في المركب و مسك وجد.</p><p>باسل: وجد وجد.</p><p>باسل راح ناحية المركب بوجد و الناس ساعدوه و طلع المركب بدأ يفوقها...</p><p></p><p>باسل بدأ يعملها تنفس صناعي و يعمل انعاش يدوي للقلب.</p><p>فجأة وجد شهقت و قعدت تكح و فتحت عينيها و بعدها غمضت تاني.</p><p>باسل رجع ب وجد و شالها بين ايديه ركبها العربية و راح ل?يلته.</p><p>باسل نزل شال وجد بين ايديه و دخل الفيلا.</p><p>عامر: باسل بيه حضرتك كويس؟!</p><p>باسل: ايوه، نادي امل.</p><p>باسل طلع لاوضة تانية غير اوضته و نيم وجد علي السرير.</p><p>امل: نعم يا باسل بيه.</p><p>باسل: غيري ليها هدومها.</p><p>امل: اجبلها حاجة من عندي.</p><p>باسل: لا.</p><p></p><p></p><p>باسل جاب قميص من عنده و وداه لامل تحت استغراب امل و عامر.</p><p>امل غيرت هدوم وجد و نشفت شعرها و غطتها و خرجت بره الاوضة.</p><p>امل: حاجة تاني يا بيه؟!</p><p>باسل: لا روحوا انتوا.</p><p>باسل: لما نشوف حكايتك يا وجد.</p><p>باسل دخل اوضته خد دوش و غير هدومه و نام.</p><p>Back.</p><p>وجد: ايوه ايه بقي سر انك طلعتني من الماية. و يااااه علي الصدفة اللي خلتك تبقي علي الكورنيش في نفس الوقت اللي نطيت فيه.</p><p>وجد: قصة دي و لا ايه؟! ايه الصدفة الجميلة دي؟!</p><p></p><p>باسل: انت قولتي لو مكتوب اننا نتقابل تاني هنتقابل، و شكله فعلا مكتوب اننا نتقابل.</p><p>وجد: طيب متشكرة علي اللي عملته.</p><p>وجد قامت وقفت و كانت هتمشي باسل مسك ايديها.</p><p>باسل: اعتقد انه من الذوق انك تستأذني و تحترمي صاحب البيت.</p><p>وجد(برفعة حاجب): انا عملت ايه دلوقتي؟!</p><p>باسل: كُلي الاول يلا.</p><p>وجد: مش قادرة.</p><p>باسل(بحدة): كُلي.</p><p>وجد قعدت و هي متعصبة و كلت و باسل شغل التلفزيون.</p><p>وجد(بشهقة): هما لحقوا؟!</p><p>باسل: انتي مستغربة ليه؟!</p><p></p><p>وجد(بتذكر): فين تليفوني؟!</p><p>باسل: بعته للصيانة.</p><p>وجد: طيب انا عايزة اروح. و شكرا للي عملته.</p><p>وجد قامت وقفت و بصت ل باسل اللي قام وقف.</p><p>باسل: اصبري هوصلك.</p><p>وجد: ماشي شكرا بس ممكن بسرعة قبل ما الموضوع يزداد.</p><p>باسل مسك الجاكت بتاعه و خد حاجته.</p><p>باسل: عامر.</p><p>عامر: نعم يا باسل بيه.</p><p>باسل: جهز العربية.</p><p>عامر: حاضر.</p><p>باسل: اتفضلي.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد خرجت هي و باسل بره الفيلا.</p><p>باسل: معرفتش رأيك في الفيلا؟!</p><p>وجد: مركزتش.</p><p>باسل(بضيق): طيب.</p><p></p><p>باسل ركب العربية و وجد ركبت جمبه,باسل ساق ناحية القصر.</p><p>باسل: عندك كام سنة؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): ليه بتسأل؟!</p><p>باسل: عادي.</p><p>وجد: مش بتصاحب وفر الكلام ده لاي بنت تانية.</p><p>باسل لا رد.</p><p>وجد فتحت الشباك و غمضت عينيها,باسل بصلها و بعدها ركز علي الطريق.</p><p>وجد: وقفت ليه؟!</p><p>باسل: احنا قدام بيتك.</p><p>حارس: مين؟!</p><p>سعد: وجد هانم حضرتك كويسة؟!</p><p>وجد: اه يا سعد افتح البوابة.</p><p></p><p>فتحوا بوابة القصر و باسل دخل و وقف العربية,وجد و باسل نزلوا من القصر.</p><p>قصي(بلهفة): وجد؟!</p><p>قصي جري علي وجد و حضنها وجد بادلته الحضن.</p><p>وجد: انا كويسة متقلقش.</p><p>قصي: كنتي فين ده كله؟! قلقتينا عليكي. و جدو تعب و دورنا عليكي و.</p><p>وجد: بس بس انا كويسة اهو قدامك.</p><p>باسل(بضيق): ندخل بقي جوا نفهمهم اللي حصل.</p><p>وجد: يلا.</p><p>قصي(بهمس): ايه اللي حصل و ايه اللي جابه معاكي ده؟!</p><p>وجد(بهمس): اللي انقذني.</p><p>قصي: طب خشي.</p><p></p><p></p><p>التلاتة دخلوا القصر و الكل قام من مكانه.</p><p>احمد(بغضب): ايه السنيورة كانت فين؟!</p><p>يوسف(بحدة): ردي كنتي فين؟!</p><p>ثريا(بسخرية): دفع كتير و لا ايه؟!</p><p>باسل ظهر من ورا وجد الكل اتصدم.</p><p>ماجدة: احم باسل بيه ازيك.</p><p>ياسين(بلهفة): وجد؟!</p><p>وجد: جدو.</p><p>وجد حضنت ياسين و ياسين باس رأسها.</p><p>ياسين: اخبارك ايه يا حبيبتي كنتي فين؟! طمنيني عليكي.</p><p>وجد: انا بخير متقلقش.</p><p>منصف: كنتي فين يا وجد؟!</p><p>احمد: باسل بيه انت ازاي هنا؟!</p><p>ياسين: ايه اللي حصل؟!</p><p></p><p>نهلة: حد يفهمنا؟!</p><p>وجد: ا.</p><p>باسل: انسة وجد كان في ناس بيطاردوها و هي قضت الليلة دي في بيتي.</p><p>وجد لفت بصت لباسل بصدمة.</p><p>وجد(بارتباك): لا لا مش كدة. هو يقصد انه في ناس اه كانت بتطاردني و انا اغمي عليا و هو وداني بيته صحيت تاني يوم الصبح هو حكالي اللي عمله و بعدها جيت لهنا تاني...</p><p>احمد: في كلتا الحالات قضيتي الليلة في بيته.</p><p>وجد: بس انا مكنتش اعرف. يعني هو.</p><p>قصي: مش مهم يا وجد المهم انك كويسة و بخير.</p><p>وجد: تسلم.</p><p></p><p>يوسف: اتفضل يا باسل بيه اتفضل اقعد معانا.</p><p>باسل: لا همشي انا حاليا عن اذنكم.</p><p>باسل سابهم و مشي و يوسف قرب من وجد.</p><p>يوسف(بحدة): عملتي مصيبة ايه تاني؟!</p><p>وجد: معملتش مصايب. انا معرفش مين كان بيجري ورايا حتى.</p><p>يوسف(بحدة): انتي بتكدبي كمان؟!</p><p>ياسين: في ايه يا يوسف ما تهدي كدة. المهم ان وجد رجعت لينا و بخير اهي.</p><p>ثريا: و يا عالم عملت ايه في الليلة اللي قضتها عند باسل بيه.</p><p>وجد(بغضب): اخرسي هو انا زيك و لا ايه؟!</p><p></p><p>منصف(بحدة): قصدك ايه ما تحترمي نفسك؟!</p><p>احمد(بغضب): اختي اشرف منك يا روح امك.</p><p>ماجدة(بحدة): انت اتجننت احترم نفسك...</p><p>يوسف(بعصبية): انتوا مجانين؟!</p><p>نهلة(بعصبية): مش شايف بنتك بتقول ايه؟!</p><p>وجد(بحدة): لما بنتك تحترم نفسك الاول.</p><p>قصي: اهدي يا ماما، اهدي يا وجد خلاص حصل خير وجد كانت مختفية و الحمد**** رجعت بالف سلامة ممكن نقفل علي الموضوع بقي.</p><p>ياسين بص للكل و كلهم سكتوا.</p><p></p><p>ياسين(بحدة): كل واحد علي شغله مش عايز اشوف حد مع التاني النهاردة خالص. و انتي يا وجد علي اوضتك ترتاحي و بعدها انزلي عايزك.</p><p>ياسين(بحدة): يلا.</p><p>الكل مشي من قدام ياسين ما عدا وجد و قصي.</p><p>وجد: عن اذنك يا جدو.</p><p>قصي: عن اذنك...</p><p>وجد و قصي كل واحد طلع اوضته,وجد كانت لسة بتقلع الجاكت بتاعها لقت حد داخل الاوضة بعصبية.</p><p>ثريا(بعصبية): انتي يا بتاعة انتي ازاي تتجرأي و تقربي من باسل.</p><p>وجد(بسخرية): افندم؟!</p><p></p><p>ثريا(بعصبية): انتي عملتي ايه انتي و هو؟!</p><p>وجد(بخبث): تخيلي انا و هو في مكان لوحدنا ممكن نعمل ايه مثلا؟!</p><p>ثريا(بغضب): يا، ما انتي مش متربية.</p><p>وجد(بخبث): هو يهمك في حاجة؟!</p><p>ثريا(بغضب): هقتلك يا وجد...</p><p>وجد(بخبث): ده كله علشانه و لا.</p><p>وجد(بسخرية): علشان فلوسه؟!</p><p>ثريا(بغضب): لا يا وجد عارفة ليه علشان اخده منك لان امك و ابوكي عايزينك تقربي منه بس انا بقي بكرهك و هأخده منك...</p><p>وجد(بخبث): تصدقي فكرة بحب اوي التحدي...</p><p></p><p>ثريا(بحدة): قصدك ايه؟!</p><p>وجد رمت نفسها علي السرير و حطت رجل علي رجل.</p><p>وجد: ايه رأيك نعمل تحدي نشوف مين هتوقعه قبل التانية؟!</p><p>ثريا(بغضب): انتي بتقارني نفسك بيا؟! بس عموما ماشي و انا موافقة.</p><p>وجد(بضحك): ده انتي مسخرة، خديه يا بنتي في داهية انتي و هو.</p><p>وجد: يلا بره علشان اغير هدومي.</p><p>ثريا(بعصبية): جيت افكرك يا وجد باسل ليا مش لحد تاني.</p><p>وجد: تصحيح فلوس باسل ليكي مش لحد تاني.</p><p>وجد: العبي علي المكشوف.</p><p></p><p></p><p>ثريا بصت ل وجد بغيظ و سابتها و خرجت و وجد ضحكت عليها.</p><p>وجد غيرت هدومها وجد لبست عباية بيتي قصيرة بحمالة رفيعة علي الكتف و قصير لغاية الركبة باللون الابيض و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.</p><p>وجد اترمت علي السرير و حضنت المخدة.</p><p>وجد: ننام بقي.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>في مكان مختلف.</p><p>شخص1: الشفرة وصلت.</p><p>شخص2: ابعته في ماسدج.</p><p>شخص1: اكيد.</p><p>شخص2: عايزاكم تراقبوا الموقف من بعيد.</p><p>شخص1: تمام.</p><p>شخص2: هنغير الشفرة بعد ما دي توصل.</p><p>شخص1: هنأخد الامر الاول.</p><p>شخص2: ماشي يا معلم. هي بقت كدة؟!</p><p>شخص1: باللي الاعلي مقاما يا معلم و لا ايه؟!</p><p>شخص2: طيب نفذ.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا المهدي.</p><p>سليم: مساء الخير.</p><p>كارما و مريم: مساء النور.</p><p>كارما: مجتش الشركة ليه؟!</p><p>سليم: كنت في مشوار تاني.</p><p>كارما: مشوار ايه ده؟!</p><p>سليم: انتي مالك يا لمضة؟!</p><p>مريم: خلاص يا كارما سيبي اخوكي في حاله.</p><p>كارما: طيب عموما مقابلتنا مع اللي اسمه ياسر بكرة الساعة 9 الصبح في كافيه.</p><p>سليم: تمام. باسل مشي امتي؟!</p><p>مريم: شكله كدة الصبح.</p><p>سليم: هو مقالش رايح فين؟!</p><p>كارما: مشوفنهوش اصلا و هو ماشي.</p><p></p><p>سليم: طيب هطلع اكلمه.</p><p>سليم: نيرمين اتصلت؟!</p><p>مريم: لا. اهلها جم.</p><p>سليم: طيب.</p><p>سليم طلع اوضته غير هدومه و قعد علي الكنبة و طلع تليفونه اتصل ب باسل...</p><p>الخط اتفتح.</p><p>سليم: ايه يا باشا فينك؟!</p><p>باسل: روحت مشوار كدة ها ايه الاخبار طمني عملت ايه؟!</p><p>سليم: كل حاجة تمام.</p><p>سليم: طمني انت ناويت علي ايه؟!</p><p>باسل: لسة معرفش هكلم روسيل.</p><p>باسل: و انت اتصل بروك شوفلي ايه الاخبار هناك.</p><p>باسل: مش مطمن لاندروا ده.</p><p></p><p>سليم: و هو ده حد يطمن ليه كفاية الحلقان اللي في كل حتة في وشه.</p><p>باسل: هو حد قالك انه راجل.</p><p>باسل: عموما زي ما اتفقت معاك.</p><p>سليم: طب قررت تعمل ايه بعد اللي عرفته؟!</p><p>باسل: لما اقابلك هبقي اقولك. بليل نبقي نتقابل انا و انت و نيرمين.</p><p>سليم: طيب بس نيرمين اهلها رجعوا.</p><p>باسل: طيب خليها بكرة.</p><p>سليم: ماشي...</p><p>باسل: لو في جديد قولي.</p><p>سليم: ماشي باي.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند نيرمين.</p><p>نيرمين: خير يا بابي رجعت ليه؟!</p><p>والد نيرمين: عيب يا نيرمين في ايه بابي يجي وقت ما هو عاوز.</p><p>نيرمين: بابي انا حافظاكوا انت و مامي قولوا جايين ليه انتوا عمركوا عرفتوني اصلا الا للمصلحة و انتوا بالاسم بس بابي و مامي.</p><p>والدة نيرمين: نيرمين جايلك عريس.</p><p>نيرمين(بسخرية): ما تقولوا كدة من الصبح.</p><p>نيرمين: عريس no. و انتوا عارفين رأيي كويس في الموضوع ده...</p><p></p><p>والدة نيرمين: انتي عارفة انتي سنك كام انتي داخلة علي ال27 سنة انتي مجنونة.</p><p>نيرمين: لا مش داخلة علي ال27 انا اصلا في ال27 سنة.</p><p>نيرمين: حتى سني مش عارفة تقوليه صح.</p><p>والد نيرمين: عاجبك حالك؟!</p><p>نيرمين: عاجبني اوي يا بابي. حاسة اني حرة و مبسوطة لكن اول ما انتوا ما بتيجوا بتكرهوني في الدنيا كلها...</p><p>والدة نيرمين: احترمي نفسك يا نيرمين احنا اهلك.</p><p></p><p></p><p>نرمين: مفيش حاجة تثبت انكم اهلي غير شهادة الميلاد اللي ممكن بكام الف اطلع شهادة ميلاد تانية باسم اب و ام تانية ثتبت انهم اهلي.</p><p>نيرمين: مفيش اي حاجة ممكن تثبت انكم اهلي فعلا غير شهادة الميلاد حتى اني فكرت كتير انكم ممكن تكونوا مزورينها او متبنيني او جايبيني بطريقة حرام.</p><p>نيرمين: ده حتى فكرت نعمل DNA.</p><p>والدة نيرمين: شكل مريم دلعتك.</p><p>نيرمين: طنط مريم هي اللي ربتني و ربتني صح اوي.</p><p></p><p>نيرمين: انتوا كل اللي عملتوه خلفتوني حتى اني شاكة انكم جبتوني غلطة.</p><p>والد نيرمين: ده انتي مستقوية القلب اوي يا نيرمين.</p><p>نيرمين: ما هي الدنيا كدة يا سعيد بيه، صفقة خد و هات.</p><p>سعيد: شايفة يا سميرة اخرة تربيتك.</p><p>نيرمين: انت بتلومها علي ايه؟! ما كل واحد يلوم نفسه الاول و كمان هو انتوا كنتوا فاضين حتى علشان تربوني.</p><p></p><p>نيرمين: يا ريت ترجعوا بكرة الصبح مكان ما كنتم. لاني مش هطيق اعيش معاكم يوم كمان و للعريس اللي كنتوا جايبينه قولوله يغور في ستين داهية تأخده...</p><p>نيرمين: ده انتوا مش اهل ابدا.</p><p>نيرمين سابتهم و طلعت علي اوضتها و قفلت الباب و قعدت في الارض تعيط.</p><p>نيرمين(بعياط): ليه يا رب كدة؟! ليه؟!</p><p>تحت.</p><p>سميرة: شكل عيارها فلت يا سعيد.</p><p>سعيد: بس بقي اهي رفضته اهي. شوفي بقي ايه اللي هيحصل هتعنس جمبك.</p><p></p><p>سميرة: و هو ده ذنبي يعني هي اللي عنيدة و رافضة و متنساش مين باسل و سليم اللي واقفين وراها.</p><p>سعيد: اوف ده انتوا تقرفوا...</p><p>سميرة: انا كمان يا سعيد، دي اخرتها...</p><p>سعيد: جهزي نفسك هنسافر بكرة.</p><p>سميرة: طيب.</p><p>هما الاتنين طلعوا اوضتهم و ناموا فيها للصبح...</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند باسل...</p><p>باسل كان بيشتغل و مركز و بعدها ساب القلم و الورق اللي قدامه و رجع رأسه لورا.</p><p>وجد(بابتسامة): باي يا جميل.</p><p>باسل: و بعدين بقي فيكي يا وجد؟!</p><p>باسل اتعدل في قعدته و بص قدامه,باب مكتبه اتفتح.</p><p>باسل(بحدة): ازاي تدخلي كدة؟!</p><p>شريهان(بعصبية): مين البنت اللي قضت يوم كامل في بيتك يا باسل؟!</p><p>باسل(بحدة): و مين اللي بيوصلك اخبار بيتي يوم بيومه ده؟!</p><p>شريهان: ملكش دعوة انت بتاعي انا و بس.</p><p></p><p>باسل: انا مش بتاع حد و لمي لسانك علشان مقطعوهش ليكي.</p><p>شريهان(بعصبية): انت ليه مش مقتنع اني بحبك؟!</p><p>باسل: زي ما انتي مش مقتنعة اني مش بحبك.</p><p>شريهان(بعصبية): انت بتكرهني كدة ليه؟!</p><p>باسل: بره يا شريهان بره...</p><p>شريهان: انت ليه مش بتحس؟!</p><p>باسل: كدة معلش بقي اخرجي بره يلا.</p><p>شريهان: انت.</p><p>باسل: بره.</p><p>شريهان بصت ل باسل و سابته و مشي,باسل خلص شغله و خرج من الشركة.</p><p></p><p>باسل ركب عربيته و مشي و فجأة و هو ماشي عربية نقل كبيرة خبطت فيه و عربية باسل اتقلبت كذا مرة و عمل حادثة...</p><p></p><p>---------------------------------------------</p><p></p><p>الجزء السادس</p><p></p><p></p><p>باسل ركب عربيته و مشي و فجأة و هو ماشي عربية نقل كبيرة خبطت فيه و عربية باسل اتقلبت كذا مرة و عمل حادثة...</p><p>باسل كان في وعيه خرج من العربية و كان بيزحف بعيد عن العربية و اطلع تليفونه اللي كان في جيبه اتكسر بس كان شغال اتصل ب سليم.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>باسل(بتعب): سليم.</p><p>سليم(بنوم): ايه يا باسل مكلمني دلوقتي ليه؟!</p><p>باسل(بتعب): سليم عملت حادثة تعالي ليا.</p><p>سليم(بخضة): حادثة!</p><p>سليم(بقلق): فين يا باسل؟!</p><p></p><p>باسل(بتعب): علي طريق.</p><p>سليم(بقلق): جايلك حاضر.</p><p>سليم قام بسرعة غير هدومه و نزل ركب عربيته و راح مكان ما باسل ما قال.</p><p>سليم وقف عربيته بسرعة و نزل جري ناحية عربية باسل اللي لقاها مقلوبة.</p><p>سليم(بقلق): باسل!</p><p>باسل(بخفوت): سليم.</p><p>سليم سمع صوت باسل راح ناحية شجرة لقي باسل ساند عليها.</p><p>باسل(بتعب): خدني من هنا.</p><p>سليم(بقلق): انت كويس؟! مين اللي عمل كدة؟!</p><p>باسل(بوجع): رجعني البيت يا سليم مش وقته.</p><p></p><p>سليم سند علي باسل و ركبه عربيته.</p><p>سليم: طب حاسس بوجع؟!</p><p>باسل(بوجع): شوية روحني يا سليم.</p><p>سليم: طيب.</p><p>سليم ساق بعربيته ناحية بيت باسل و بعد ما وصل نزل سند باسل و دخلوا الفيلا...</p><p>سليم: عامر يا عامر.</p><p>عامر(بقلق): باسل بيه؟! حضرتك كويس؟!</p><p>باسل(بتعب): ايوه.</p><p>سليم: كنا نوديك المستشفي.</p><p>باسل: مش عايز يا سليم.</p><p>سليم: طيب براحتك، طلعه معاايا يا عامر.</p><p>عامر: حاضر.</p><p>سليم و عامر سندوا باسل و طلعوه اوضته و نيموه علي سريره.</p><p></p><p>سليم: تسمحلي بقي اتصل بالدكتور و لا ده ممنوع؟!</p><p>باسل(بضحكة خفيفة): طيب.</p><p>سليم اتصل بالدكتور و بعد فترة كان موجود بيكشف علي باسل.</p><p>الدكتور: الجرح اللي في جمبه مش عميق اه بس المهم ميتعرضش لاي تلوث لانه لو اتفتح او اتلوث هيبقي كبير و الجسم كله هيتعرض لميكروب و.</p><p>سليم: خلاص يا دكتور خلاص خلاص هيبقي كويس يعني؟!</p><p>الدكتور: اه.</p><p>سليم: طيب معاه يا عامر.</p><p>عامر: حاضر.</p><p>سليم: ها يا بطل ايه اخبارك؟!</p><p>باسل: بخير.</p><p></p><p>سليم: متدبرة؟!</p><p>باسل(بابتسامة باهتة): مش كل مرة يا صاحبي، كانت حادثة، اتصرف في موضوع الراجل اللي مات ده.</p><p>سليم: كلمتله الاسعاف.</p><p>باسل: طيب اخرج يلا بره عايز انام.</p><p>سليم: تصدق ياض انت ناكر للجميل دي آخرة اللي يعبرك.</p><p>باسل: محدش قالك تيجي ملهوف عليا.</p><p>سليم: واطي.</p><p>باسل: ايه الجديد؟! يلا غور بره.</p><p>سليم: **** علي المفتري.</p><p>سليم خرج بره اوضة باسل و نام في اوضة تانية,باسل نام نوم عميق.</p><p></p><p>-في الصباح الباكر.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد صحيت من نومها بكسل و كانت قاعدة علي السرير لقت الباب بيخبط.</p><p>وجد(بنوم): ادخل.</p><p>عطيات: وجد هانم اتفضلي موبايل حضرتك وصل من الصيانة.</p><p>وجد(بنوم): ميرسي يا عطيات اتفضلي انتي.</p><p>عطيات: حاضر. بس حضرتك هتنزلي للفطار الكل بدأ يصحي و بنجهز الفطار.</p><p>وجد: اه هنزل يلا انزلي انتي.</p><p>وجد مسكت تليفونها و بصت ليه و بعدها رمته علي السرير و قامت دخلت الحمام و خرجت تغير هدومها...</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون كحلي و فوقه تي شيرت بكم باللون الابيض و فوقه جاكت باللون الكحلي صوف طويل لغاية الركبة و لبست كوتشي اسود عالي، سيبت شعرها علي ضهرها و اختارت شنطة ضهر باللون الاسود.</p><p>وجد نزلت لتحت و هي ماسكة الجاكت و الشنطة في ايديها و باست خد ياسين.</p><p>وجد: صباح الخير.</p><p>قصي و ياسين: صباح النور.</p><p>وجد: السلام عليكم.</p><p>الكل لا رد. قصي و و ياسين بصوا ليها باستغراب.</p><p>وجد: لا بتأكد انكم كلكم مجتمعين علي كُرهي بس.</p><p></p><p></p><p>وجد(بضحك): عائلة دي و لا بلاستيك؟!</p><p>وجد قعدت و بدأت تأكل بصمت و هي بتبص لموبايلها.</p><p>وجد: كنت عايزة تليفون استاذ باسل.</p><p>ماجدة(بلهفة): ليه يا حبيبتي؟!</p><p>وجد(بحزن): حبيبتك؟!</p><p>وجد: عايزة رقمه اشكره علي التليفون و كمان علشان اوديه الفلوس.</p><p>ماجدة: انا معايا يا حبيبتي خديه يلا.</p><p>ماجدة بدأت تملي علي وجد نمرة باسل بسعادة و وجد باصة ليها باستغراب و حزن.</p><p>يوسف: لما تكلميه ابقي قوليلي عملتي ايه.</p><p></p><p>ثريا و نهلة بيبصوا بغيظ لوجد و ماجدة,وجد بصت بخبث ل نهلة و قامت وقفت.</p><p>وجد: انا همشي يا جدو عن اذنك ورايا شغل.</p><p>وجد مشيت قدامهم و اول ما ودتهم ضهرها دموعها نزلت بصمت بس هي مسحتهم بسرعة.</p><p>وجد(بتنهيدة): من امتي و انتي ضعيفة يا بنت الصياد؟!</p><p>وجد(بتنهيدة): انتي مش رخيصة علشان يعرضوكي عليه.</p><p>وجد: اهدي بقي.</p><p>وجد مسحت دموعها بايديها و ركبت عربيتها بعد ما حطت شنطتها و الجاكت بتاعها جمبها.</p><p></p><p>وجد طلعت تليفونها و اتصلت بباسل.</p><p>عند باسل.</p><p>باسل كان نايم بعمق و صحي بازعاج علي تليفونه كان هيرميه و يكسره بس مسكه تاني.</p><p>باسل(بنوم): اوف بقي.</p><p>باسل فتح الخط و مردش.</p><p>وجد: الو مستر باسل. بعتذر اني كلمت حضرتك من غير ميعاد او كدة و الاكيد انك مش معاك نمرتي.</p><p>باسل(بنوم): انجزي انتي مين يعني؟!</p><p>وجد(باحراج): انا وجد يوسف.</p><p>وجد: الصياد.</p><p>باسل قام من نومه بسرعة و فتح عيونه.</p><p>باسل: اه اه معاكي اتفضلي.</p><p></p><p>وجد: كنت عايزة اشكر حضرتك علي الموبايل و كنت عايزة اسأل علي التمن علشان ادف.</p><p>باسل(بحدة): حد قالك اني بأخد فلوس من الستات؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): و هو انا مراتك و لا حبيبتك علشان متأخدش مني فلوس، و كمان انت صلحت تليفوني فأكيد لازم اشكرك و ادفعلك فلوس التصليح.</p><p>باسل: شكرك وصل لغاية كدة تمام...</p><p>وجد(بتنهيدة): شكلك عنيد عموما ممكن نتقابل طيب.</p><p>باسل: و ممكن اعرف السبب؟!</p><p></p><p></p><p>وجد: طالما مش عايز تأخد الفلوس تسمحلي اعزمك علي حاجة نشربها او نأكلها و نبقي بكدة متساويين و يا ريت مترفضش.</p><p>باسل: طيب طالما هشوفك.</p><p>وجد: افندم؟!</p><p>باسل: ابقي ابعتيلي العنوان و المكان في ماسدج يلا باي.</p><p>وجد: باي.</p><p>باسل رجع نام تاني و حط الغطاء علي وشه.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد: ده انت رخم ما كنت تأخد الفلوس و خلاص انا ناقصة...</p><p>وجد ساقت ناحية المكتب بتاعها لقت الموظفين في مكانهم و في ظباط علي المكتب.</p><p></p><p>نهال: وجد هانم حمدلله بالسلامة...</p><p>وجد: الظباط واقفين هنا ليه؟!</p><p>نهال: اصلهم بيحرسوا المكتب و حضرتك بسبب اللي حصل و الرجالة اللي لقوهم هنا و الناس اللي كانت بتطاردك.</p><p>وجد: اوف طيب.</p><p>بنت(بعياط): حضرتك انسة وجد؟!</p><p>وجد: ايوه. مين؟!</p><p>نهال(بقرف): واحدة عمالة تقول انها لازم تقابلك و انك مهمة بالنسبة ليها. و قرفتنا بيها و قاعدة عمالة تقول انها واخدة ميعاد.</p><p>بنت(بعياط): انا صاحبة داليا **** يرحمها.</p><p></p><p>وجد(بصدمة): هي داليا ماتت؟!</p><p>بنت(بعياط): قتلوها.</p><p>وجد: تعالي معايا.</p><p>وجد: نهال ابعتي عصير ليمون و اخرجي و محدش يدخل عليا.</p><p>وجد: نسرين مش كدة؟!</p><p>نسرين: ايوه.</p><p>وجد: تعالي معايا خلاص اهدي متعيطيش.</p><p>وجد: كل واحد يبص في القضية اللي قدامه.</p><p>وجد خدت نسرين و دخلت مكتبها و قعدتها علي الكنبة و قعدت جمبها.</p><p></p><p></p><p>وجد(بتحدي لنفسها): اهدي بطلي تعيطي كدة و اوعدك حقك و حق صاحبتك هيجي وعد مني. و لو مكنتش قدام وعدي ليكي اوعدك هشطب اسمي من نقابة المحامين...</p><p>نسرين بصتلها و هي بتعيط.</p><p>وجد: دلوقتي لازم نتكلم في كذا حاجة.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند كارما...</p><p>كارما كانت بتجري و فجأة خبطت في شخص...</p><p>شخص(بزعيق): ما تبصي قدامك يا عامية في ايه؟! هو انا كنت ناقصك.</p><p>كارما(بزعيق): و هو يعني انا قاصدة و كمان ما انت كنت متضايق عايز تطلع ضيقتك عليا انا.</p><p>شاب: ايه يا مزة في ايه؟!</p><p>كارما: كدة يا حبيبي تتأخر عليا.</p><p>شاب2(بسخرية): و. هو ده حبيبك اللي قاعدة عمالة تقولي عليه.</p><p>كارما(بهمس): الدنيا صفقة حلوة صدقني هوديك فلوس بس جاريني.</p><p></p><p>شخص: بصي علي قدك يا روح امك.</p><p>الشخص سابها و كان هيركب عربيته بس سمع صريخ كارما.</p><p>كارما(بصريخ): لو قربتوا مني و **** ل ل ل.</p><p>الشاب1: ايه يا حلوة فاكرانا خايفين و لا حاجة؟!</p><p>الشاب التاني مسك دراع كارما و شدها ناحيته و هي صرخت.</p><p>كارما(بعصبية): ايدك يا روح امك وسع كدة.</p><p>شخص(بحدة): مش قالتلك وسع منك ليه و لا هو انتوا عايزيني اقل منكوا.</p><p></p><p>الشخص ده مسك دراع الشاب اللي ماسك دراع كارما و ضربه في رأسه برأسه,و مسك الشاب التاني و ضرب رأسه في ركبته.</p><p>شخص: و انتي بعد كدة ابقي خلي حد كبير معاكي و انتي عاملة زي الكتكوت المبلول كدة...</p><p>كارما: شكرا.</p><p>شخص: طيب.</p><p>كارما(بحدة): علفكرة بشكرك قول عفوا ايه ده في ايه؟!</p><p>كارما: راحت فين الرجولة و النخوة؟!</p><p></p><p>شخص(بعصبية): عايزة تجنينيني ما انا لسة ضاربلك اتنين اهو عايزة ايه تاني انقذتك من ورطة انتي عارفة دول لو كانوا خدوكي معاهم كانوا ممكن يعملوا فيكي ايه؟!</p><p>كارما(بمرح): لا قولي انا منحرفة و عايزة اعرف.</p><p>الشخص ضرب كارما قلم علي وشها بغضب.</p><p>شخص(بعصبية): العيب علي اللي ***.</p><p>كارما حطت ايديها علي خدها بصدمة و دموعها نزلت.</p><p>الشخص كان هيركب عربيته...</p><p>بنت: احمد يا احمد.</p><p>احمد(بحدة): اتاخرتي ليه؟!</p><p>بنت: اهو جيت يلا بينا.</p><p></p><p></p><p>احمد(بقرف): خلاص استغنيت عن خدمتك.</p><p>احمد بص علي كارما و بعدها ركب عربيته و ساقها بسرعة و مشي.</p><p>كارما بصت حواليها و مسحت دموعها بسرعة و وقفت تاكسي و وصلت لبيتها.</p><p>كارما: حاسبه.</p><p>الحارس حاسب السواق و كارما جريت علي اوضتها قعدت تعيط بسبب القلم اللي هي خدته.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند نرمين.</p><p>نيرمين كانت قاعدة في زاوية في اوضتها بتعيط بحرقة بسبب عائلتها.</p><p>نيرمين(بعياط): ليه هما ليه؟!</p><p>نيرمين(بعياط): ليه هما اللي عائلتي؟! دول مش عائلة.</p><p>نيرمين(بعياط): دول دمار.</p><p>نيرمين(بعياط): يا رب خدني او خدهم حرام كدة.</p><p>نرمين(بعياط): كرهتهم و كرهوني في كل اللي حواليا...</p><p>نرمين(بعياط): اتحرمت من حاجات كتير.</p><p>نرمين كانت بتعيط بحرقة لدرجة ان عيونها حرقتها و بقت حمراء.</p><p>جرس الباب رن.</p><p></p><p>نيرمين مرضيتش تقوم لغاية ما تليفونها رن و جرس الباب بيرن.</p><p>نيرمين قامت غسلت وشها كتير و راحت مسكت تليفونها.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>نيرمين(بخفوت): الو يا سليم.</p><p>سليم: ايه يا هانم ساعة موقفاني علي الباب يلا افتحي.</p><p>نيرمين(بخفوت): امشي يا سليم.</p><p>سليم(بقلق): مالك يا نرمين؟!</p><p>نيرمين(بدموع): امشي بقي.</p><p>سليم(بحدة): افتحي الباب يا نيرمين و الا و *** لاكسر الباب.</p><p></p><p>نيرمين راحت فتحت الباب و كانت هتزعق بس اول ما شافت سليم و سليم شافها حضنته جامد و قعدت تعيط.</p><p>سليم(بقلق): اهدي علشان خاطري.</p><p>نيرمين(بعياط): ليه سابوني ليه ليه؟! ليه هو انا وحشة؟!</p><p>سليم وطي و شال نيرمين و دخل بيها الفيلا و قفل الباب برجله,سليم حط نيرمين علي الكنبة و قعد جمبها.</p><p>نيرمين(بعياط): انا وحشة يا سليم؟!</p><p>سليم(بقلق): انتي ست البنات كلهم بس قوليلي و النبي مين مزعلك؟!</p><p></p><p>نيرمين(بعياط): الدنيا الكل يا سليم.</p><p>سليم(بقلق): فليذهب الكل للجحيم يا نيرمين المهم انتي انتي يا نرمين، انتي طول عمرك قوية.</p><p>سليم(بقلق): نيرمين متعمليش كدة في نفسك قلبي بيتقطع انتي اختي و صاحبتي ارجوكي.</p><p>نيرمين(بعياط): ليه مصرين يخلوني انا اللي وحشة يا سليم؟!</p><p>سليم(بقلق): لانهم هما اللي وحشين من انتي، انتي ست البنات كلهم.</p><p>سليم باس رأس نيرمين و خدها في حضنه.</p><p></p><p>سليم: و انا مستحيل اسيبك يا روح سليم. انتي اختي يا نرمين.</p><p>سليم باس رأس نرمين و نرمين حضنته اوي.</p><p>سليم(بمرح): حلوة فليذهب الكل للجحيم لا خدي بالك ده انا شاعر قديم و بتكلم لغة عربية فصحي حلوة اوي.</p><p>نيرمين ابتسمت بين دموعها.</p><p>سليم: يا حلوة انتي يا جميلة...</p><p>نيرمين: بحبك يا احلي اخ و صاحب.</p><p>سليم: و انا كمان.</p><p>سليم: يلا بقي انا جعان اوي يلا نقوم نتغدي بره في اي مكان يلا قومي يا نكدية.</p><p>نرمين: طيب.</p><p></p><p>نرمين قامت غيرت هدومها و نزلت هي و سليم راحوا لاي مطعم.</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت قاعدة في مطعم و حاطة رجل علي رجل و متعصبة و كانت بتبص في ساعتها.</p><p>وجد(بعصبية): ليكون فاكرني فاضية ليه انا.</p><p>وجد قامت وقفت و مسكت الجاكت بتاعها و شنطتها و كانت ماشية لقت اللي بيمسك دراعها.</p><p>وجد(بحدة): ان.</p><p>باسل: اولا بعتذر جدا جدا و عارف انه مكنش لازم اتاخر و لو اتاخرت كنت اعتذر ليكي بس تليفوني برضو اتكسر و ودته يتصلح و اتمني الورد ده يغفر عن غلطتي دي...</p><p></p><p>وجد بصت للورد اللي في ايده و بصت ليه في عيونه.</p><p>باسل: ممكن و لا مش ممكن؟! و انتي حلوة و جميلة كدة بعيونك.</p><p>وجد(بابتسامة خفيفة): ممكن بس مش كل مرة بتظبط ساعات في تأخير بيضيع حياة الواحد و تقول يا ريتني كنت جيت بدري.</p><p>وجد(بابتسامة): و عموما مقبولة منك.</p><p>وجد مسكت بوكية الورد من باسل و قعدت و باسل قعد قدامها.</p><p>وجد: دلوقتي حضرتك لازم تأخد...</p><p>باسل(بضيق): تاني موضوع الفلوس؟!</p><p>وجد: ما هو حق حضرتك و.</p><p></p><p>باسل: و انا متنازل عنه.</p><p>وجد: طب تحب تتغدي ايه و لا تشرب ايه براحتك؟!</p><p>نرمين: مش ده باسل؟! ايه اللي قعده معاها؟!</p><p>سليم: نروح نعرف.</p><p>باسل لمح سليم و نرمين بص ليهم بمعني ميقربوش...</p><p>سليم و نرمين قعدوا في ترابيزة تانية بعيدة عنهم نسبيا.</p><p>وجد(برفعة حاجب): المفروض يعني اتغاضي عن حركتك دي. هما صحابك و علي ما اعتقد صحابك المقربين مش يصح يقعدوا علي ترابيزة و احنا في ترابيزة. خليهم يجوا.</p><p></p><p>باسل: انتي سريعة الملاحظة علفكرة.</p><p>وجد: دي حاجة بسيطة.</p><p>وجد رفعت ايديها و شاورت لسليم و نرمين.</p><p>وجد: ناديهم يلا...</p><p>باسل: سليم نرمين.</p><p>سليم: بيناديني يلا نفهم.</p><p>سليم: ايه الصدفة الغربية دي؟!</p><p>وجد: متحورش.</p><p>سليم: ايه ده في ايه؟!</p><p>وجد: حبيت اشكر مستر باسل علي التليفون و اللي عمله معايا...</p><p>نرمين: و هو عمل ايه؟!</p><p>باسل: هبقي احكيلكم بعدين اقعدوا.</p><p></p><p>وجد: اتفضلوا بما اني عازمة مستر باسل فانتوا من طرف مستر باسل يلا معزومين كل واحد يطلب يأكد ايه.</p><p>كل واحد طلب يأكل ايه و الجرسون جه خد الطلبات و بعد فترة بسيطة كانوا هما الاربعة بيأكلوا و بيتكلموا و يضحكوا.</p><p>تليفون وجد رن، الخط اتفتح.</p><p>وجد: لحظة.</p><p>قصي: هو انتي نسيتيني و لا ايه؟!</p><p>وجد: مقدرش انت اللي في القلب دايما. قولي عايز ايه؟!</p><p>قصي: مش عايز يا وجد مش عايز افضلي اضحكي عليا كتير.</p><p></p><p>وجد: قصي متقولش كدة انت اخويا فاهم يعني ايه اخويا و مستحيل اضحك عليك و فعلا انا بحبك.</p><p>قصي: باي يا وجد.</p><p>وجد: طب استني يا قصي قولي انت فين و انا جاية ليك.</p><p>قصي: مش عايز حد جمبي. باي.</p><p>وجد لقت قصي قفل معاها و هي حطت رأسها بين ايديها.</p><p>نرمين: انتي كويسة؟!</p><p>باسل: وجد.</p><p>وجد(بابتسامة): ايوه انا كويسة.</p><p>وجد: بعتذر بس هضطر امشي.</p><p>وجد: جرسون.</p><p>الجرسون: اتفضلي يا فندم.</p><p></p><p>وجد: لو سمحت نزل ليهم المشروبات و اتفضل الcriedt card خد الحساب.</p><p>الجرسون: حاضر.</p><p>نرمين: لو في حاجة ممكن نساعدك.</p><p>وجد: لا مفيش عن اذنكم.</p><p>باسل: الورد.</p><p>وجد: تمام.</p><p>وجد لبست الجاكت بتاعها و مسكت بوكيه الورد و الشنطة و خدت البطاقة بتاعتها من الجرسون و مشيت خرجت بره المطعم.</p><p>سليم: ايه ده في ايه؟! ايه قلة الذوق دي؟!</p><p>نرمين: حصل ظرف في ايه راعي يا اخي.</p><p>باسل: هبقي اكلمها بس دلوقتي...</p><p>نرمين: ايه؟!</p><p></p><p></p><p>باسل: في حاجة مهمة عايز اقول عليها.</p><p>سليم: سامعك...</p><p>نرمين: بطل تأكل بقي يا اخي.</p><p>سليم: اوف اهو اهو.</p><p>باسل(بحدة): سليم ركز مش بهزر هقول كلام مهم.</p><p>سليم: اتفضل.</p><p>نرمين: قول.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر...</p><p>ثريا: يا حرام السنيورة مش مهتمة بيك ما هي لقت اللي احسن منك.</p><p>قصي(بعصبية): ابعدي عني يا ثريا.</p><p>ثريا(بضحك): لا و النبي.</p><p>ثريا(بسخرية): ابعدي عني يا ثريا.</p><p>ثريا: ما تفوق شوف انت فين يا بابا انت ملكش لازمة انت مجرد واحد وجد بتحركك علي مزاجها.</p><p>قصي(بصوت عالي): لا انا مش كدة.</p><p>يوسف(بحدة): بتعلي صوتك ليه انا لسة جاي و مش عايز اسمع صوت.</p><p>ثريا: اطلع ريح انت يا عمي.</p><p></p><p>ثريا(بخبث): انت ضعيف يا قصي مش عارف قيمتك.</p><p>قصي(بغضب): ابعدي بقي عني يا شيخة في ايه.</p><p>ثريا: بقول الحقيقة في ايه.</p><p>نهلة: في ايه منك ليه؟!</p><p>ماجدة: صوتكم عالي ليه؟!</p><p>ياسين(بحدة): انتوا اتجننتوا؟! بتعلو صوتكم ليه؟!</p><p>الكل اتجمع علي صوت قصي و ثريا و كانت وجد لسة جاية من بره...</p><p>ثريا: اهي جت السنيورة ايه جاية تعطفي عليه؟!</p><p>ثريا: سيبي اخويا في حاله يا ساحرة.</p><p>وجد: و من امتي و انتي كنتي اخت ليه؟!</p><p></p><p>احمد(بحدة): في ايه ما تلمي نفسك؟!</p><p>وجد: كنت لسة اتكلمت هو انا كدة بعترت نفسي علشان المها...</p><p>ياسين: في ايه يا وجد اهدي انتي جاية من شوارع.</p><p>ماجدة(بغضب): ما هي عايزة حد يعلمها ازاي تتعامل ما هي واحدة محو امية.</p><p>قصي(بصوت عالي): بس بقي بس.</p><p>قصي(بصوت عالي): انتوا مش بتحسوا بحد.</p><p>قصي(بصوت عالي): كل واحد بيبص لنفسه.</p><p>وجد: اهدي يا قصي اهدي.</p><p>ثريا: يا عيني خايفة عليه اوي.</p><p>قصي(بصوت عالي): ايوه خايفة عليا انتي مالك.</p><p></p><p></p><p>ثريا(بصوت عالي): فوق من الوهم اللي انت فيه. فوق بقي.</p><p>قصي بعد عن ثريا و بعد عن الكل و كان قريب من وجد شوية و بعدها حط ايده علي رأسه.</p><p>قصي(بخنقة): انا مش كويس. انا مش بخير.</p><p>وجد الوحيدة اللي قربت من قصي و حاوطت وشه بين ايديها.</p><p>وجد: هشششش اهدي انت بخير هدئ نفسك انت بخير.</p><p>قصي نزل ددمم من انفه و وقع بين ايدين وجد.</p><p>وجد(بصريخ): قصي!</p><p>وجد(بصريخ): عجبك كدة منك ***.</p><p></p><p>وجد(بعياط): قصي متسبنيش انت وعدتني هتفضل قوي زي ما انت.</p><p>وجد(بعياط): ارجوك.</p><p>وجد(بعياط): اتصلوا بالدكتور بسرعة.</p><p>ياسين(بقلق): قصي قصي يا ابني رد عليا.</p><p>منصف: قصي.</p><p>وجد(بصوت عالي): دلوقتي افتكرت انه ليك ابن.</p><p>وجد(بصوت عالي): كلكم منافقين كلكم.</p><p>وجد(بصوت عالي): سامعني؟!</p><p>كلهم كانوا حوالين قصي و وجد حاضنة رأس وجد.</p><p>وجد: فوق علشان خاطري.</p><p>الدكتور جه و فحص قصي و وقف نزيف انفه.</p><p>الدكتور: الواضح من كدة انه بيواجه مشكلة في.</p><p></p><p>وجد(بسرعة): يا دكتور ده انهيار صح مش كدة.</p><p>وجد بصت للدكتور و الدكتور فهمها.</p><p>الدكتور: ايوه لازم راحة و عناية و ميتعرضش للانفعال.</p><p>وجد: اتفضل هوصلك.</p><p>وجد وصلت الدكتور لباب القصر.</p><p>وجد: انا عارفة انه عنده القلب بس محدش يعرف ارجوك متقولش لحد هو بس مش عايز يعمل العملية و انا لسة بقنعه.</p><p>الدكتور: يا ريت في اسرع وقت.</p><p>وجد: حاضر.</p><p>وجد طلعت لاوضة قصي لقت نهلة حاضناه.</p><p></p><p></p><p>وجد(بسخرية): احضني كويس ممكن تخسريه للابد بافعالك انتي و جوزك و ولادك...</p><p>يوسف شد وجد ناحيته و ضربها قلم علي وشها بغضب.</p><p>وجد بصت ليهم و سابتهم و دخلت اوضتها قفلت الباب بغضب.</p><p>ياسين: وجد افتحي الباب يا وجد.</p><p>وجد: جدو انا كويسة و هنام بكرة نبقي نتكلم.</p><p>وجد دخلت غيرت هدومها و منزلتش و لا دمعة خالص و كانت متماسكة لاخر لحظة.</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه تي شيرت بكم صوف باللون الكشميري قصير لغاية الخصر و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست شراب اسود.</p><p>وجد قعدت علي السرير و بدأت تأخد شهيق و زفير لغاية ما تليفونها رن.</p><p>وجد مسكت التليفون و اتنهدت. الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو.</p><p>باسل: انسة وجد. ازيك؟!</p><p>وجد: بخير.</p><p>باسل: اصلك مشيتي بسرعة مرضتش اسألك ساعتها دلوقتي ممكن اسالك ايه اللي حصل و هل فعلا انتي كويسة و لا لا.</p><p>وجد لا رد.</p><p></p><p>باسل سمع صوت انفاس وجد السريعة و سمع صوت شهقاتها اللي حاولت تكتمها.</p><p>باسل: وجد ممكن تهدئ و نعرف نتكلم.</p><p>باسل: طب استني خليكي عيطي و طلعي كل اللي جواكي و انا اهو معاكي علي التليفون.</p><p>وجد لا رد.</p><p>باسل: طب مفيش رد طيب براحتك.</p><p>باسل: انا جايلك و انتي حرة.</p><p>باسل قفل مع وجد اللي ضمت رجليها ليها و قعدت تعيط بصمت.</p><p>-بعد فترة.</p><p>وجد تليفونها رن تاني مسحت دموعها و خدت نفس عميق.</p><p>وجد: اقفلي معاه و خلاص يا وجد بس.</p><p>الخط اتفتح...</p><p></p><p>وجد: مستر باسل ا.</p><p>باسل: انا تحت في جنينة القصر.</p><p>وجد(بصدمة): انت فين؟!</p><p>باسل: انتي اوضة رقم كام؟!</p><p>وجد(بصدمة): انت اتجننت يالهوي.</p><p>وجد(بصدمة): انت بتتكلم بجد؟!</p><p>باسل: انا علطول جدّي علفكرة.</p><p>وجد قامت بسرعة من علي السرير و نزلت جري من اوضتها و خرجت بره القصر...</p><p>وجد: فين المجنون ده؟!</p><p>باسل: احم احم.</p><p>وجد لفت بسرعة لقت باسل قربت منه و ربعت ايديها.</p><p>وجد: ايوه ممكن افهم ايه الجنان ده؟!</p><p></p><p>وجد: و كمان انت مين انت عشان تجيلي في الوقت ده و تهتم بزعلي و.</p><p>باسل: بس بس بس، الكل نايم و انتي حزينة و لوحدك قولت ما هو مش معقول برضو اسيبك لوحدك كدة.</p><p>باسل قرب من وجد و حط ايده علي كتفها.</p><p>باسل: كمان يعتبر اصحاب و كمان لازم تطلعي همك و تشكي همك و تعيطي، و اعتبريني يا ستي عابر او كتف اسندي عليه و عيطي براحتك و بعدها انسيني و انسي اللي حصل.</p><p>وجد: عمري ما عيطت قدام حد.</p><p>باسل: انا مش حد علفكرة.</p><p></p><p>باسل: اخر حاجة وقفنا عندها كنتي بتعيطي و.</p><p>وجد بصت ل باسل و غمضت عينيها و فتحتهم,وجد بدأت تعيط غصب عنها و مقدرتش توقف دموعها.</p><p>باسل قرب من وجد و حط ايده علي خدها.</p><p></p><p>------------------</p><p></p><p>الجزء السابع</p><p></p><p></p><p>وجد و قصي كانوا وصلوا للقصر و استغربوا من الزيارة.</p><p>ماجدة كانت مبسوطة ان وجد لابسة فستان و شيك,يوسف كان بيبص ليها بغضب.</p><p>سليم: احم.</p><p>باسل: اه احم انا جيت النهاردة و جاي اطلب من حضرتك ايد الانسة وجد.</p><p>الكل سكت مفيش غير صوت الكوبايات و هي بتتكسر من ايدين ثريا.</p><p>وجد كانت بتبص يمين و شمال و بصت لقصي.</p><p>وجد: هو قصده الانسة وجد انا؟!</p><p>باسل: ايوه انتي.</p><p>باسل قام وقف و قرب من وجد و وجد بصتله باستغراب و صدمة...</p><p></p><p>باسل: انتي وجد يوسف ياسين الصياد. شايفك زوجة مناسبة و حبيبة مناسبة و فيكي صفات كتير حلوة حببتيني فيها و فيكي.</p><p>ثريا بصت ليهم بصدمة و سابتهم و جريت علي اوضتها,رانيا بدأت تلم اللي اتكسر,نهلة طلعت ورا ثريا...</p><p>وجد فجأة حست بوجع في قلبها او ان قلبها هيتشال من مكانه حطت ايديها علي قلبها.</p><p>باسل: انا كل اللي طالبه انه يكون ليا مكان في قلبك الجميل ده.</p><p></p><p>وجد بصتله و جريت علي اوضتها و قفلت الباب و وقفت ورا الباب و هي بتتنفس بصعوبة.</p><p>وجد: هو اول واحد يا وجد يتقدملك. فوقي.</p><p>تحت...</p><p>مريم: شكل العروسة اتكسفت.</p><p>ماجدة(بفرحة): هي بتتكسف كدة علطول، **** يتمم علي خير.</p><p>ياسين: اهدي يا ماجدة. اقعد يا باسل انت و قصي...</p><p>ياسين: مبدأيا بشكرك علي انك عملت الاصول و جيت طلبت وجد.</p><p></p><p>ياسين: ثانيا انت شخص سمعتك سبقاك فبالتالي مش محتاج اسأل عنك. و لو بقي في نسب بينا اكيد يشرفنا يعني.</p><p>ياسين: بس في الاول و في الاخر مش احنا اللي هنعيش معاك. فلازم نأخد رأيي وجد الاول.</p><p>يوسف: انا شايف ان.</p><p>ياسين: انت اينعم والد وجد يا يوسف بس مش انت اللي هتتجوز.</p><p>نيرمين ضحكت بخفوت هي و سليم.</p><p>مريم: و احنا ميهمناش غير رأيي العروسة و موافقتها. و لو رفضت ده حقها و كمان كل شئ قسمة و نصيب.</p><p></p><p>احمد: و طبعا انتوا هتقطعوا علاقتنا بيكوا لو هي رفضت.</p><p>باسل: لا. سواء وجد وافقت او رفضت و اتمني انها توافق بس ايا كان رأيها مش هيتغير في شغلنا حاجة، انا مش بخلط شغلي بحياتي الخاصة و كمان زي ما والدتي قالت كل شئ قسمة و نصيب...</p><p></p><p></p><p>يوسف: و انا ان شاء **** هخليها توافق و كمان مفيش سبب للرفض...</p><p>باسل: تمام نستأذن احنا.</p><p>مريم: تشرفت بمعرفتكم.</p><p>سليم: عن اذنك يلا يا نرمين.</p><p>نرمين: باي.</p><p></p><p>الاربعة خرجوا من القصر و ماجدة هي و يوسف مبسوطين...</p><p>يوسف: وجد لازم توافق.</p><p>ماجدة: هي مقدمهاش حل غير انها توافق.</p><p>منصف(بضيق): مبروك يا اخويا.</p><p>قصي: منصحكوش تجبروا وجد علي الجوازة دي علشان متسبش البيت و تهرب و ساعتها شكلكم هيبقي وحش اوي...</p><p>قصي خد بوكيه الورد و الشيكولاتة و طلع لاوضة وجد.</p><p>قصي: يا عروسة افتحي. يا بت.</p><p>وجد(بخجل): مشيوا؟!</p><p>قصي(بغمزة): مشيوا و منتظرين رأيك يا عروسة.</p><p>وجد(بارتباك): مش هوافق طبعا.</p><p></p><p>قصي(بغمزة): يا بت عليا انا.</p><p>وجد: ايه اللي في ايدك ده؟!</p><p>قصي: دي الحلويات و بوكيه الورد اللي سي باسل دخل بيهم تحبي تدوقي.</p><p>وجد شدت من قصي الورد و الشيكولاتة.</p><p>وجد: رغم اني هرفض بس ده ميمنعش اني استمتع بالشيكولاتة.</p><p>قصي: وبالنسبة لبوكيه الورد!؟</p><p>وجد: هو ده كلام هتصور معاه طبعا يا قصي. يلا باي.</p><p>وجد قفلت الباب في وش قصي اللي ضحك عليها و هي كانت مكسوفة و حطت الحاجة علي السرير.</p><p>عند ثريا و نهلة...</p><p></p><p></p><p>ثريا: انا يا ماما انا يفضلها عليا.</p><p>ثريا(بعياط): هي احسن مني؟! دي دي شبه خلة السنان.</p><p>نهلة: اهدي اهدي دايما وجد بترفض العرسان اللي بيجوا و اكيد هترفضه.</p><p>ثريا: و هو حد بيرفض باسل الانصاري؟!</p><p>نهلة: ان شاء **** هترفضه و لو حصل و وافقت هنوقع ما بينهم.</p><p>ثريا: ماما انا من غير باسل هموت.</p><p>نهلة: اهدي يا عيوني و **** لاخليه ليكي في يوم من الايام. وعد يا ثريا.</p><p>ثريا(بعياط): وجد زمانها شمتانة فيا.</p><p></p><p>نهلة: و لا ماجدة اللي هتفضل تضايقني و تخليني اعمل معاها الحفلات و تضايقني.</p><p>ثريا(بعياط): مامي متسبهمش يعملوا فيا حاجة.</p><p>نهلة: و **** يا ثريا اللي يقرب منك اكله بسناني</p><p>ثريا(بعياط): قربوا من باسل و هو بتاعي.</p><p>نهلة: اصبري لما نشوف قرار الغندورة و نبقي نتصرف.</p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت ماسكة بوكية الورد و مبسوطة و تليفونها رن برقم باسل مردتش.</p><p></p><p>وجد(بتنهيدة): يا تري عايز تتجوزني ليه يا باسل؟! ما هو اكيد مش حب صح؟! و لا حب اوف انا انا متلغبطة.</p><p>وجد قامت و دخلت اوضة الملابس تغير هدومها.</p><p>وجد لبست شورت بيتي باللون البيبي بلو و فوقه تي شيرت بنص كم لغاية الخصر باللون الابيض و عملت شعرها ضفيرة علي الجمب.</p><p>وجد خرجت و حطت بوكية الورد علي الكنبة و حطت الشيكولاتة في التلاجة بتاعتها.</p><p>وجد: نبقي نفكر بكرة بقي.</p><p>وجد لقت ماسدج اتبعت ليها من باسل.</p><p></p><p>باسل: - تشتاق العينان لرؤياكِ فيا معشوقة الروح ترأفين بحالي فما ذنبي انا سوي مشتاق يُحبكِ.</p><p>باسل: - تصبحي علي الخير يا قلبي.</p><p>وجد(برفعة حاجب): قلبك! انت ما صدقت يا عم و لا ايه؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): ده ارد عليه ده و لا اطنش. لا اطنش بقي و نبقي نشوف بعدين...</p><p>وجد حطت الموبايل جمبها و نامت بسرعة...</p><p></p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>في القصر.</p><p>ياسين: وجد لسة مصحيتش؟!</p><p>رانيا: لا يا ياسين بيه.</p><p>قصي(بنوم): هتلاقيها تعبانة احنا صاحين امبارح من 6 الصبح...</p><p>ياسين: واضح واضح. و هو حد عاقل يصحي الساعة 6 الصبح ايه رايحين تبيعوا لبن؟!</p><p>قصي(بنوم): و هو حفيدتك دي عاقلة. و علفكرة قولت نفس الكلام بالظبط ده ليها.</p><p>ماجدة: هي حبيبة قلبي لسة مصحيتش؟!</p><p>احمد(بسخرية): هي مين؟!</p><p>ماجدة: في غيرها؟! وجد.</p><p>احمد(بضحك): لا بجد؟! تصدقي ضحكتيني.</p><p></p><p>احمد: عموما **** يهدي.</p><p>يوسف: ما تتكلم عدل يا احمد في ايه؟!</p><p>احمد: لا مفيش خالص.</p><p>يوسف: اقعدي يا حبيبتي زمانها نازلة.</p><p>قصي: فين ماما و ثريا؟!</p><p>ماجدة: تلاقيهم قاعدين في اوضتهم مش عايزين يوروني وشهم اصلهم مكسوفين.</p><p>قصي: و ده ليه؟!</p><p>ماجدة: يعني علشان باسل طلب ايد بنتي انا مش ايد ثريا.</p><p>قصي: دي ارزاق يا مرات عمي، و يا رب يكون الخير لوجد.</p><p>منصف(بحدة): مراتي مش جبانة علشان متنزلش يا اخويا عرف مراتك كدة.</p><p></p><p>ياسين(بحدة): خلاص كل واحد يلتزم بصمته. اطلعي يا رانيا صحي وجد.</p><p>رانيا: اوامرك يا بيه.</p><p>رانيا طلعت اوضة وجد خبطت الباب و دخلت.</p><p>رانيا: وجد هانم وجد هانم.</p><p>وجد كانت نايمة بعمق و بتحلم و بتبتسم,رانيا قربت منها لقت وجد بتقرب منها.</p><p>رانيا(بفزع): وجد هانم.</p><p>وجد(بخضة): ايه؟!</p><p>وجد فتحت عينيها ببطء و بصت حواليها.</p><p>وجد: هو فين؟!</p><p>رانيا(بخضة): هو مين؟!</p><p>وجد: كان هيبوسني.</p><p>رانيا(بصدمة): نعم مين هو؟!</p><p>وجد: با.</p><p></p><p></p><p>وجد فتحت عينيها علي اخرهم لما ادركت انها كانت بتحلم و ان رانيا موجودة.</p><p>وجد: احم كانت هتبوسني اصلي حلمت بتيتة **** يرحمها.</p><p>رانيا: اه طيب. هي اولفت هانم كانت بتبوس حضرتك من بوقك؟!</p><p>وجد(باحراج): كنتي عايزة ايه؟!</p><p>ماجدة(بابتسامة): حبيبة ماما وحشتيني اوي.</p><p>ماجدة قعدت جمب وجد و حضنتها جامد.</p><p>ماجدة: يا حبيبتي يا اغلي كل ما ليا.</p><p>وجد(باستغراب): مالك يا حاجة؟! مين دي يا رانيا؟!</p><p>رانيا: ماجدة هانم.</p><p></p><p>وجد: لا يا راجل؟! في ايه يا امي مالك؟!</p><p>وجد: يا تري عملت ايه حضرتك راضية عليه؟!</p><p>ماجدة(بابتسامة): حبيبتي اللي كبرت و هتتجوز يا ناس.</p><p>وجد: ااااااااااااه فهمتك. انسي يا روحي انسي.</p><p>ماجدة(بعصبية): يعني ايه انسي؟!</p><p>وجد: ايوه كدة ارجعي لاصلك زي زمان كنت قربت اصدقك.</p><p>ماجدة(بابتسامة): يا حببتي كل واحدة مصيرها تتجوز.</p><p>وجد: و انا بقي مش هتجوز الا شخص يستحقني.</p><p></p><p>ماجدة(بابتسامة): طب ما الشخص ده جه و طلب ايدك باسل بيه. فلوس و اخلاق و جمال محتاجة ايه تاني؟!</p><p>وجد: برضو لما اتأكد انه يستحقني. و ده بقي هعرفها بنفسي. ممكن مثلا ملهوش في الستات ممكن مش رومانسي مش بيهتم ممكن حاجات كتير.</p><p>ماجدة: بقي باسل الانصاري ازاي ميكونش ليه في الستات لا يا حبيبتي هيفهمك و يقدرك فكري انتي في الموضوع بس وافقي.</p><p></p><p>وجد: سيبيني يومين افكر و اتفضلي اطلعي عايزة اغير هدومي و انا مش بتكشف علي ستات.</p><p>وجد سابت ماجدة و دخلت الحمام.</p><p>ماجدة: انتي لازم يا وجد توافقي مقدامكيش قرار تاني...</p><p>ماجدة نزلت لتحت و وجد خرجت من الحمام غيرت هدومها.</p><p></p><p>وجد لبست قميص ابيض و طرف الاكمام باللون الرصاصي و لبست بنطلون ضيق باللون الابيض و الرصاصي و دخلت القميص فيه و رفعت شعرها علي شكل كحكة لورا و نزلت كام خصلة من شعرها. حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها,لبست صندل بكعب باللون الرصاصي.</p><p>وجد خدت الشنطة بتاعتها شنطة يد باللون الابيض صغيرة مسكت موبايلها في ايديها و نزلت لتحت.</p><p>وجد: صباح الخير.</p><p>الكل: صباح النور...</p><p>وجد: في تغير اهو. فين ثريا؟! و مرات عمي؟!</p><p></p><p></p><p>قصي: متتدخليش يا وجد.</p><p>وجد: طيب يا عم، ازيك يا جدو؟!</p><p>ياسين: معرفتش اتكلم معاكي امبارح بصي يا حبيبتي ايا كان قرارك انا معاكي فيه بس من رأيي جربي مفيش مشكلة...</p><p>وجد: شكرا يا جدو.</p><p>وجد: هروح المكتب ورايا قضية مهمة.</p><p>يوسف: كُلي يا حبيبتي الاول.</p><p>وجد: قصي هبقي اكلمك. باي يا جدو.</p><p>وجد سابتهم و خرجت و هي متعصبة.</p><p>وجد: هو انتوا اهل اصلا ده انتوا مصلحة.</p><p>وجد خرجت بره القصر و كانت لسة هتركب عربيتها.</p><p>باسل: عربية خطيبك جاهزة.</p><p></p><p>وجد(برفعة حاجب): لا و ****؟! انت ايه اللي جابك؟!</p><p>باسل: ينفع حبيبتي تروح المكتب لوحدها كدة.</p><p>وجد(برفعة حاجب): فجأة كدة بقيت خطيبتك و حبيبتك؟!</p><p>باسل قرب من وجد و مسك ايديها و رفع كف ايديها ناحية بوقه و باسها بحب,وجد بلعت ريقها بصعوبة و بصتله.</p><p>باسل: لا مش فجأة كدة الاول عيونك الحلوة دي سحرتني و بعدها سحرت قلبي حركتك كلامك اسلوبك شخصيتك كل حاجة جذبتني ليكي و القلب و العقل اجمعوا علي حاجة واحدة هي انتي.</p><p></p><p>باسل: القلب دلوقتي بينبض باسمك انتي عايش بانفاسك الموجودة. اللي بطلب انها تكون حواليا في كل مكان.</p><p>باسل قرب من وجد جدا و كان وشه قريب من وشها و وجد غمضت عينيها.</p><p>وجد(و هي بتتنفس بصعوبة): انا لازم امشي.</p><p>وجد سحبت ايديها من باسل و بعدت عنه.</p><p>باسل: تسمحيلي اوصلك؟!</p><p>وجد: لا و لو سمحت انا لسة بفكر متضغطش عليا.</p><p>وجد ركبت عربيتها و بدأت تسوق معرفتش.</p><p>وجد: و ده من ايه ده؟!</p><p>باسل(و هو بيرفع كتفه): قولتلك اوصلك.</p><p></p><p>وجد: علي اساس مفيش عربيات تانية يعني.</p><p>يوسف: ايه ده؟! باسل بيه اهلا و سهلا بحضرتك.</p><p>احمد(بصوت واطي): يادي باسل بيه اللي طلع في البخت. شكلك هترفضيه يا وجد...</p><p>باسل: اهلا و سهلا. حضرتك ايه احنا شكلنا هنبقي اهل.</p><p>يوسف: اكيد ان شاء ****.</p><p>باسل: جيت اوصل الانسة وجد لو حضرتك معندكش مانع.</p><p>يوسف: لا طبعا.</p><p>وجد: انا هروح بعربيتي.</p><p>وجد: سعد جبلي عربية تانية.</p><p>احمد: تعالي نوصلك يا وجد.</p><p></p><p>يوسف: لا روحي يا وجد مع استاذ باسل تتعرفوا اكتر علي بعض.</p><p>باسل: اتفضلي.</p><p>وجد بصت لباسل و يوسف بغيظ و ركبت عربية باسل,باسل سلم علي يوسف و ركب عربيته و مشي بيها...</p><p>باسل: شكلك مفطرتيش تحبي نروح نفطر.</p><p>وجد: لا.</p><p>باسل: عايزة تروحي لمكتبك علطول؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>باسل: بصي يا وجد ممكن معرفتش اتكلم كويس امبارح بس انا مش طالب ايدك لانك مناسبة او لصفقة.</p><p>باسل: انا طالب ايدك لسبب تاني خالص.</p><p></p><p>وجد بصت ل باسل باهتمام و باسل بصلها و بعدها بص للطريق.</p><p>باسل: انا بحبك يا وجد.</p><p>وجد لا رد.</p><p>باسل: وجد سمعتيني؟!</p><p>وجد: كمان يومين هتسمع رأيي...</p><p>باسل: اللي هو بكرة بليل.</p><p>وجد: متخافش هحزم امري في اقل من كام ساعة و في حال اي قرار هاخده فده نصيب.</p><p>باسل: اكيد.</p><p>باسل وقف قدام مكتب وجد و نزل فتح الباب لوجد.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد نزلت و قفلت الباب و مسكت شنطتها بس فجأة لقت باسل بيبوسها علي رأسها.</p><p>باسل: **** يباركلي فيكي.</p><p></p><p>وجد(بتوتر): عن اذنك.</p><p>وجد(لنفسها): ده انت خطر...</p><p>وجد دخلت مكتبها و قعدت تشتغل بتركيز,باسل راح لشركته...</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في فيلا المهدي...</p><p>مريم: باين عليها بنت محترمة و تستاهل كل خير و طيب بس.</p><p>كارما: شكلك هتنسينا يا بطة و هتحبي بس في مرات باسل.</p><p>مريم: كلكم عندي واحد حتى نرمين...</p><p>نرمين: طبعا انا اصلا اتحب.</p><p>كارما: مغرورة اوي.</p><p>نرمين: طبعا يا بنتي انا اي حد و لا ايه؟! و يلا امشي عايزة امك في كلمتين.</p><p>كارما: عايزة امك في كلمتين فين الرقي يا بت.</p><p>نرمين: مات مع اللي ماتوا يلا.</p><p></p><p>كارما: هروح اشوف الغداء عقبال ما سليم و باسل يرجعوا.</p><p>مريم: ايه يا بنتي؟!</p><p>نرمين: -بعد فترة...</p><p>باسل و سليم رجعوا من الشغل و كانوا تعبانين.</p><p>كارما: وحشتوني...</p><p>كارما حضنت سليم و باسل و باسل باس رأسها...</p><p>باسل: و انتي يا حبيبتي.</p><p>كارما: كدة اعرف من مامي انك هتخطب يا باسل؟!</p><p>باسل: مش لما العروسة توافق.</p><p>كارما: و مين سعيدة الحظ دي؟!</p><p>مريم: قصدك تعيسة الحظ...</p><p>كارما: باسل لما يتجوز هيبطل يكلم ستات صح يا باسل.</p><p></p><p>باسل: طبعا غير بقي اني بحب البنت اللي هتجوزها.</p><p>كارما(بفرحة): ****! Love story.</p><p>كارما: و البنت بتحبك؟!</p><p>باسل: مش عارف تصدقي.</p><p>كارما: انت قمر و كل البنات بتحبك.</p><p>باسل: بس يهمني هي اللي تحبني.</p><p>باسل: و يلا فين الاكل؟!</p><p>مريم: هقوم اجيبه تعالي معايا يا باسل.</p><p>باسل: لا تعبان بعد الاكل...</p><p>حطوا الاكل علي السفرة و قعدوا بدأوا يأكلوا.</p><p>سليم(و هو بيكح): ايه ده؟!</p><p>باسل(بقرف): ايه الاكل ده يا مريم حرام عليكي.</p><p></p><p>نرمين(و هي بتكح): ده اكل كارما.</p><p>باسل(و هو بيكح): منك *** يا شيخة.</p><p>التلاتة قاموا جريوا علي الحمام و يرجعوا اللي كلوه.</p><p>كارما(بابتسامة مصطنعة): دوقي السلطة يا مامي هتعجبك.</p><p>مريم: تعالي يا بنت ال.</p><p>كارما: عيب تجيبي سيرة الميتين يا حاجة.</p><p>باسل: ايه القرف ده يا شيخة! دلوقتي نأكل ايه؟!</p><p>نرمين: طلبت اكل من بره و مجبتش ليكي.</p><p>كارما: ماله اكلي يعني.</p><p>كارما داقت اكلها قعدت تكح و شربت ماية كتير.</p><p></p><p>كارما: عندكوا حق ايه القرف ده؟!</p><p>مريم: شيلي يا اختي الاكل و ارميه في الزبالة و متخشيش المطبخ تاني.</p><p>مريم: و انت يا باسل تعالي بره في الجنينة...</p><p>باسل و مريم خرجوا بره الفيلا و بعدين الكل سمع صوت عالي بره خرجوا.</p><p>سليم: في ايه يا امي؟!</p><p>نرمين: قولتلك مش دلوقتي هيقتلني.</p><p>كارما: في ايه؟!</p><p>مريم(بغضب): اسمع يا باسل لو عملت اللي في دماغك لا اعرفك و لا تعرفني.</p><p>باسل(بعصبية): في ايه لده كله؟!</p><p>كارما: ايوه بقي فهموني.</p><p></p><p>سليم: في ايه يا نرمين تعرفي حاجة؟!</p><p>باسل بص لمريم و مريم بصتله.</p><p>مريم: الباشا عايز لما يتجوز يأخد مراته و يستقر بره مصر و مينزلش تاني و لما نكون عايزين نشوفه نبقي نروحله احنا.</p><p>كارما: يا امي ده تفكيره نتفاهم بالعقل.</p><p>باسل: هعيد تفكير يا مريم حاضر.</p><p>مريم: طيب يا باسل لما نشوف اخرتها.</p><p>باسل: اخرتها راحة للكل متقلقيش.</p><p>باسل حضن مريم و باس رأسها و كارما جريت عليهم و حضنتهم.</p><p>نرمين: و انا مروحش ليه خدوني معاكوا.</p><p></p><p>نرمين راحت لحضنهم و سليم وراها و حضنوا بعض جامد.</p><p>كارما: ناقص مرات باسل و تبقي اكتملت عائلتنا.</p><p>كارما: بس معتقدش انت هتوافق يا باسل.</p><p>باسل: اشمعنا.</p><p>كارما: لانك لما بتحب هتغير و هتغير جدا و مش هتسمح ليها تحضن سليم او اي حد.</p><p>باسل: تعالي يا اوزعة هنا.</p><p>كلهم. حضنوا بعض و باسل باس رأس مريم و كارما و نرمين...</p><p>سليم: اغرورقت عيناي بالدموع.</p><p>نرمين: يا تافه.</p><p>سليم: بعضا من عندكم.</p><p>مريم(بحدة): بس بقي منك ليها.</p><p></p><p>باسل: هششش اهدوا.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت بتشتغل و بعد فترة من التركيز.</p><p>نهال: حضرتك طلبتيني؟!</p><p>وجد: ايوه الملف ده مهم جدا يا نهال خليه معاكي في بيتك تجيبيه ليا بكرة المحكمة قبل الجلسة.</p><p>نهال: حاضر حضرتك وعد هجيبه ليكي.</p><p>وجد(بابتسامة): بثق فيكي يا نهال.</p><p>وجد لقت ماسدج جت لتليفونها لقت باسل.</p><p>وجد(بابتسامة): طب روحي انتي يا نهال دلوقتي و خدي الملف.</p><p>باسل: - حبيبتي سرحانة في ايه؟!</p><p>وجد: - مين دي حبيبتك معرفش؟!</p><p></p><p>باسل: - اسمها وجد لو تعرفيها قوليلها باسل بيحب وجد اوي.</p><p>وجد: - اه اه عرفتها هبقي اقولها متخافش.</p><p>باسل: - بحبك يا حياتي كلها.</p><p>وجد: - انت فين؟! .</p><p>باسل: - هنبدأ بقي الشغل ده.</p><p>وجد: - شغل ايه؟! .</p><p>باسل: - انت فين؟! و بغير عليك و هتعمل ايه و رايح فين و جاي منين و حاجات كتير.</p><p>وجد: - و علي اساس هتجوزك.</p><p>وجد: - لسة بفكر لسة مش متأكدة.</p><p>وجد: - و كنت بسأل علشان اقولك لو في شغلك متتعطلش و كمل شغل و انا ورايا شغل.</p><p></p><p>وجد: - باي يا استاذ.</p><p>وجد حطت التليفون بحدة علي المكتب.</p><p>وجد: و فيها ايه لما اعرف هو فين يعني؟!</p><p>وجد: ما تعقلي كدة يا بت لسة هتفكري و هتدرسي الموضوع.</p><p>وجد لقت تليفونها بيرن ابتسمت لما لقته باسل.</p><p>وجد: بس بقي هششش اتكلم جد شوية...</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد: افندم؟!</p><p>باسل: وحشتيني.</p><p>وجد: احم احم عايز ايه يعني ****؟!</p><p>باسل: بتتكسفي بقي؟!</p><p>وجد: ملكش دعوة. و سبني عايزة اشتغل بقي.</p><p>باسل: اعدي عليكي اوصلك.</p><p></p><p></p><p>وجد: اوف ده انا نسيت مش معايا عربية. هبقي اتصل بقصي.</p><p>باسل(بحدة): لا متتصليش بحد انا جايلك.</p><p>وجد: هتصل بقي بقصي هه، ملكش دعوة.</p><p>وجد: و اقفل علشان قصي حبيبي بيتصل.</p><p>باسل(بغضب): وجد متعصبنيش.</p><p>وجد(بحدة): انتوا ازاي تدخلوا هنا؟! انتوا مجانين.</p><p>شاب1: قومي معانا.</p><p>شاب2(بحدة): قومي يا بت.</p><p>وجد(بحدة): احترم نفسك انت في مكتب محترم.</p><p>وجد: اقفل يا باسل.</p><p>وجد قفلت مع باسل و قامت وقفت.</p><p>شاب1: لسة هنتكلم معاكي.</p><p></p><p>في شابين دخلوا ماسكين موظفة عند وجد و ضربوا علي رجليها نار.</p><p>وجد(بصريخ): انتوا مجانين؟! معندكوش قلب.</p><p>في شاب حط المسدس علي رأس البنت و التاني حط المسدس علي وش وجد.</p><p>وجد: خلاص خلاص اهدوا قولوا عايزين ايه؟!</p><p>شاب3: تعالي معانا يلا انجزي قدامنا.</p><p>وجد: طيب طيب اهدوا.</p><p>وجد رفعت ايديها لفوق و مشيت معاهم لان كان اعدادهم كبيرة و مسلحين.</p><p>نهال(بخوف): وجد هانم؟! مين دول؟!</p><p>وجد: هششش اهدوا انا هتصرف.</p><p></p><p>وجد(بحدة): انا جاية معاكوا اهو سيبوهم.</p><p>شاب1: متتكلميش قدامنا يلا.</p><p>ضربوا نار قدام رجل وجد اللي بصتلهم بغضب و مشيت معاهم.</p><p>وجد: واخدني علي فين تاني؟!</p><p>شاب2(بغضب): اركبي انتي لسة هتتكلمي.</p><p>زقوا وجد ركبت العربية و جمبها اتنين و في حد ساق و حد جمبه و مشيوا و وراهم عربية تانية فيها حراس.</p><p>وجد(بسخرية): اشتراكم طبعا.</p><p>وجد(بحدة): كلكم مشتركين في الجريمة بتاعته.</p><p>شاب2: اخرسي مش عايز اسمع صوتك.</p><p></p><p></p><p>وجد(بحدة): ما انتوا معندكوش قلب.</p><p>الشاب التالت ضرب وجد بضهر مسدسه و ده سبب جرح في رأس وجد و نزلت ددمم و بعدها دماغها تقلت و بدأت تغمض عنيها و تفتحها لغاية ما وقعت مغمي عليها...</p><p>شاب3: ده الباشا هيحتفل بيها و يستمتع.</p><p>عند باسل.</p><p>باسل اول ما وجد قفلت معاه خرج جري بره البيت و هو بيتصل بيها بس مردتش و ساق بسرعة ناحية مكتبها.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>باسل(بلهفة): وجد؟!</p><p>نهال(بخوف): وجد خطفوها خدوها.</p><p>باسل(بغضب): مين دول؟!</p><p></p><p>نهال(بخوف): معرفش.</p><p>باسل كان ماشي و لمح عربيتين ماشين جمبه و حس بحاجة خلته يوقف العربية فجأة و...</p><p></p><p>------------</p><p></p><p>الجزء الثامن</p><p></p><p></p><p>باسل كان ماشي و لمح عربيتين ماشين جمبه و حس بحاجة خلته يوقف العربية فجأة.</p><p>باسل بص ناحية العربيات و كانت مشيت و بعدها ساق ناحية المكتب بسرعة و نزل دخل المكتب لقي بوليس و اسعاف.</p><p>باسل(بعصبية): انا عايز افهم ازاي ده يحصل؟!</p><p>نهال: خدوها و هددوها.</p><p>باسل(بعصبية): مين هيكون ليه ايد في ده؟!</p><p>نهال: ممكن اللي اسمه محمد ده؟!</p><p>باسل(بعصبية): مين محمد؟! ما تنجزي تردي.</p><p>نهال: ده راجل اعمال و استاذة وجد كانت هتترافع ضده.</p><p></p><p>ظابط: باسل بيه حضرتك تقرب لاستاذة وجد ايه؟!</p><p>باسل: خطيبها.</p><p>كل الموظفين شهقوا من الخبر ده و بعدها ادركوا الوضع اللي هما فيه.</p><p>باسل طلع تليفونه اتصل بياسين، الخط اتفتح.</p><p>باسل: ياسين بيه حضرتك تعرف عن اللي اسمه محمد ده اللي وجد هتترافع ضده.</p><p>ياسين(بقلق): مالها وجد؟!</p><p>باسل: اتخطفت و لو حضرتك عندك معلومة ممكن تضيفها ليا علشان نعرف نلاقيها باسرع وقت.</p><p></p><p>ياسين(بقلق): معرفش كان الراجل ده بيبعت ليا رسائل تهديد و كلمت وجد بس هي رفضت.</p><p>باسل: طيب هبقي ابلغ حضرتك لو في جديد.</p><p>ياسين(بقلق): انت فين انا جاي؟!</p><p>باسل: في مكتبها.</p><p>ياسين: طيب جاي انا و قصي.</p><p>قصي(بقلق): يلا يا جدو بسرعة.</p><p>قصي و ياسيين ركبوا العربية و راحوا مكتب وجد.</p><p>عند باسل.</p><p>باسل: آنسة نهال ممكن تركزي معايا علشان نعرف نلاقي وجد.</p><p>باسل: دلوقتي الناس دي كانت لابسة ايه؟!</p><p></p><p>نهال: اسود في اسود. و خدوا استاذة وجد و مشيوا.</p><p>باسل: طاروا يعني ركبوا ايه؟!</p><p>نهال: عربيتين كان لونهم اسود.</p><p>باسل: في كاميرات هنا؟!</p><p>نهال: اه.</p><p>باسل: وريهالي.</p><p>باسل طلع اوضة المراقبة و التحكم و شاف شريط التسجيل لاحظ العربتين السود اللي هو لمحهم و هو ماشي.</p><p>باسل: دلوقتي المفروض اللي نعرفه مكان بيت محمد ده، قوليلي اسمه كامل؟!</p><p>نهال: محمد عصام او عاصم مش فاكرة.</p><p>باسل(بغضب): مفيش غيره، حسابه عسير.</p><p></p><p>باسل خرج من اوضة المراقبة و لقي ياسين و قصي.</p><p>قصي(بقلق): عرفتوا حاجة؟!</p><p>الظابط: لا للاسف بس هنطلب محمد عاصم في التحقيق.</p><p>ياسين: طب ما تفتشوا بيته.</p><p>الظابط: لازم امر بالكلام و ده. و كمان بالعقل كدة مش هيخبيها عنده في بيته.</p><p>باسل: و انا عارف هلاقيها فين.</p><p>باسل خرج من المكتب و ركب عربيته و ساق بسرعة كبيرة قصي ملحقهوش.</p><p>قصي(بقلق): يا تري انتي فين يا وجد؟!</p><p>باسل طلع تليفونه و اتصل بحد. الخط اتفتح.</p><p></p><p>باسل: عايزك تجمعلي عدد كبير من الحراس و ابعتهم ل. فورا.</p><p>شخص: حاضر يا باسل بيه. في اقل من ساعة.</p><p>باسل وصل لمكان و وقف العربية و انتظر الحراس.</p><p>عند وجد.</p><p>الناس اللي كانوا معاها شالوها و دخلوها المكان اللي هيخبوها فيه.</p><p>شخص1: اهي قدامك يا باشا تعيش و تتمتع.</p><p>محمد: ارميها هنا.</p><p>الاشخاص رموا وجد علي الارض و وجد غمضت عينيها جامد دلالة علي الآلم بس مفاقتش.</p><p>محمد: حسابكم هتلاقوه مع سعيد خدوه و غوروا من هنا...</p><p></p><p>شخص3: الصراحة هي تستاهل تمن اكتر من اللي اتقفقنا عليه...</p><p>محمد(برفعة حاجب): قصدكوا ايه؟!</p><p>شخص2: يعني لو كان حبيبك عسل متلحسهوش كله. البت دي جامدة لاما احنا كمان هنشارك لاما تدفع اكتر.</p><p>محمد(بحدة): هو انا فاضي استمتع و كمان البت دي جايبها علشان متروحش المحكمة بكرة لانها رفعت عليا قضية بنت ال.</p><p>شخص1: ما انت برضو ممكن تطمع فيها الحبة اللي هي فيهم هنا. و كمان الصراحة البت جامدة و تستاهل.</p><p></p><p></p><p>محمد بص لوجد من فوق لتحت و بدأ كلام الشباب ده يلعب في دماغه.</p><p>محمد: عندكم حق سعيد كتر الفلوس. امشوا بقي.</p><p>شخص3: يا بختك يا باشا.</p><p>الناس دي مشيت بعد ما خدت فلوسها و محمد قرب من وجد ضربها برجله في بطنها.</p><p>محمد(بحدة): تعالوا طلعوها اوضتي فوق.</p><p>محمد(بحدة): يلا.</p><p>في حراس شالوا وجد و طلعوا اوضة محمد و حطوا وجد علي السرير و سابوها و خرجوا.</p><p>وجد كانت بتبدأ تفوق و تحرك رأسها يمين و شمال و حاسة بوجع في رأسها.</p><p></p><p>وجد(بتعب و وجع): آآآه.</p><p>وجد قامت ببطء من علي السرير و بصت حواليها.</p><p>وجد(بتعب): عملتها يا محمد الكلب.</p><p>وجد راحت ناحية الباب و فتحته لقت محمد قدامها.</p><p>وجد(بتحذير): اياك تقرب مني ابعد.</p><p>محمد(بخبث): ليه بس يا استاذة وجد؟!</p><p>وجد ضربت محمد قلم علي وشه بغضب و محمد بصلها بدهشة.</p><p>وجد(بحدة): متجرأش حد بيبصلي كدة و كمان لانك اتجرأت و خطفتني. اوعدك لاخليك زي الكلب مذلول و انت في السجن.</p><p></p><p>محمد(بغضب): و انا بقي هردلك القلم عشرة.</p><p>محمد مسك وجد من شعرها و وجد قعدت تضربه علي صدره بغضب.</p><p>وجد(بوجع): وسع يا حيوان.</p><p>تحت.</p><p>باسل(بغضب): انطقي فين اللي مشغلك؟!</p><p>خادمة: فوق حضرتك و.</p><p>باسل زق البنت دي و دخل و كان معاه حراس و باقي حراسه مع التانين بره.</p><p>وجد(بصريخ): آآه.</p><p>باسل كان واقف و شاف وجد و هي بتقع من علي السلالم و محمد ملحقش يمسك ايديها.</p><p></p><p>وجد وقعت من علي السلالم و اتدحرجت عليه لغاية ما وقعت في الارض و باسل جري عليها.</p><p>باسل(بلهفة): وجد!</p><p>وجد(بدموع و وجع): باسل.</p><p>باسل حضن وجد و باس رأسها و رفع رأسه لمحمد بغضب.</p><p>باسل: انتي كويسة يا حبيبتي؟!</p><p>وجد(بدموع): عايزة امشي من هنا. جسمي كله واجعني.</p><p>باسل وطي و شال وجد بين ايديه و مشي.</p><p>باسل(بغضب): هاتوه.</p><p>وجد كانت بين الوعي و اللاوعي لما باسل شالها و ركبها عربيته و لف ركب و بدأ يسوق ناحية القصر.</p><p></p><p></p><p>باسل طلع تليفونه و اتصل بياسين. الخط اتفتح.</p><p>ياسين(بقلق): ها يا ابني لقيتها؟!</p><p>باسل: ايوه يا جدو و هروح بيها للقصر.</p><p>ياسين: طب الحمد**** و احنا راجعين.</p><p>باسل وصل للقصر و نزل شال وجد و سعد شافهم.</p><p>سعد: وجد هانم مالها؟!</p><p>باسل: مش مهم دلوقتي. افتح الباب.</p><p>سعد خبط علي باب القصر و رانيا فتحت الباب و شهقت لما لقت وجد بين ايدين باسل بالشكل ده.</p><p>سعد: ابعدي عن الباب...</p><p>احمد: مين جاي في الوقت ده يا را.</p><p>احمد(بصدمة): وجد!</p><p></p><p>باسل اول ما دخل حط وجد علي الركنة و قعد جمبها علي الارض و بدأ يفرك ايديها و يشوف النبض.</p><p>باسل: هاتي كوباية ماية.</p><p>احمد: مالها وجد؟!</p><p>عطيات لما شافت وجد طلعت صحت الباقي.</p><p>ثريا: باسل!</p><p>يوسف(بقلق): وجد حبيبتي؟!</p><p>ماجدة(بقلق): حصلها ايه؟!</p><p>منصف(بسخرية بهمس): خايفين اوي.</p><p>نهلة(بهمس): طبعا مش باسل موجود.</p><p>قصي(بلهفة): وجد.</p><p>باسل كان بيشرب وجد ماية و محاوطها بايده.</p><p>باسل: وجد حاولي تركزي و تهدي كدة...</p><p>ياسين(بقلق): حصلها ايه؟!</p><p></p><p>باسل: شكل حد ضربها علي رأسها بحاجة قوية دماغها مش موزونة و تقيلة. و كمان وقعت من علي السلالم.</p><p>احمد(بغضب): مين اللي عمل كدة؟!</p><p>ياسين: منه *** محمد اللي هتترافع عنه حذرتها منه بس هي قالت لا.</p><p>احمد قام بغضب من مكانه...</p><p>احمد(بغضب): متجرأش لسة اللي يقرب من بنت الصياد.</p><p>باسل: متقلقش جايبه في شنطة العربية.</p><p>باسل: الاول نطمن علي وجد.</p><p></p><p></p><p>باسل شد دبوس الشعر بتاع وجد و ملس علي شعرها ببطء تحت نظر الكل و ماجدة و يوسف المبسوطين.</p><p>وجد(بتعب): بب ب ا سل ل(باسل)</p><p>باسل: معاكي.</p><p>باسل مسك ايد وجد باسها و وجد فتحت عينيها و بدأت تشوف كل اللي حواليا و شافت قصي و ياسين باصين عليها و القلق علي وشهم باين.</p><p>وجد(بتعب): انا كويسة حصل خير.</p><p>وجد سندت علي كتف باسل و قعدت علي الكنبة.</p><p>ياسين: حبيبتي انتي كويسة بجد؟!</p><p>وجد(بتعب): الحمد****.</p><p></p><p>ياسين باس رأس وجد و وجد ابتسمت ليه.</p><p>وجد: هاتلي بطانية.</p><p>احمد(برفعة حاجب): افندم؟!</p><p>وجد(برفعة حاجب): انا تعبانة و سقعانة ايه معندكش ددمم.</p><p>رانيا: هجبلك انا يا وجد هانم.</p><p>يوسف: حبيبتي حمدلله علي السلامة.</p><p>يوسف حضن وجد و وجد كانت مبسوطة بالحضن ده و حضنته جامد و ماجدة جت هي كمان حضنتها.</p><p>قصي: الف سلامة يا حبيبتي.</p><p>وجد: **** يسلمك.</p><p>يوسف: بجد بجد بشكرك جدا علي اللي عملته لوجد يا باسل بيه...</p><p></p><p>باسل: باسل بيه ايه بس بقينا اهل خلاص و لا ايه؟!</p><p>وجد: ها!؟</p><p>باسل: ها؟! طيب يا ستي.</p><p>باسل: دلوقتي و للمرة التانية بطلب ايدك و اتمني توافقي تتجوزيني.</p><p>وجد بصت للكل و كانت مسكوفة و هزت رأسها بمعني اه.</p><p>عطيات و رانيا قعدوا يزغرطوا و وجد خبت نفسها في يوسف اللي ضحك عليها.</p><p>ياسين: **** يبارك يا حبيبتي.</p><p>قصي: هتخشي القفص يا بيضة.</p><p>احمد: مبروك.</p><p></p><p>ثريا سابتهم و جريت علي اوضتها تحت نظرات باسل المستغربة,نهلة بصت بغيظ لماجدة و وجد.</p><p>منصف(بضيق): مبروك.</p><p>وجد: عندي شرط.</p><p>باسل: موافق عليه.</p><p>وجد: هكمل شغل و مفيش حاجة هتوقفني.</p><p>باسل: بالرغم من انه صعب اني اشوف حبيبتي في خطر بس مش هحرمك من حاجة طيب يا حبيبتي موافق.</p><p>وجد(بخجل): و متقوليش حبيبتي الا بعد الجواز...</p><p>باسل(بضحك): حاضر.</p><p>باسل: رغم ان الوقت مش مناسب ان وجد تعبانة و كدة. بس الخطوبة و كتب الكتاب الخميس...</p><p></p><p>وجد(بصدمة): الخطوبة و كتب الكتاب!</p><p>باسل: ايوه كتب كتاب طبعا علشان اقدر اتكلم معاكي و امسك ايدك بحرية و اعمل اللي انا عايزه.</p><p>باسل: و لا ايه رأيك يا ياسين بيه؟!</p><p>يوسف(بفرحة): انا عن نفسي موافق اخيرا حبيبتي هتتجوز...</p><p>يوسف باس رأس وجد و باسل كان باصص ليها و مبتسم و همس ليها بكلمة بحبك.</p><p>باسل: عن اذنكم استأذن انا.</p><p>ياسين: خليك.</p><p>باسل: لا مرة تانية بعد كتب الكتاب هقعد للصبح بقي.</p><p></p><p></p><p>الكل ضحك علي كلمة باسل و باس باس رأس وجد و خرج مع احمد و قصي.</p><p>باسل: تسمحولي انا اتعامل معاه.</p><p>قصي: تم.</p><p>احمد(بحدة): انت لسة مبقتش جوزها و احنا ولاد عمها و اولي اننا نجيب ليها حقها. كل اللي عليك توديه لينا و احنا هنعمل معاه الصح.</p><p>باسل: طيب.</p><p>باسل نزل محمد من شنطة العربية و كان مربوط و رماه تحت رجل احمد.</p><p>باسل: يلا يا رجالة.</p><p>باسل ركب عربيته و وراه حراسه و رجع بيته.</p><p>عند وجد...</p><p></p><p>ماجدة(بفرحة): حبيبة قلب ماما **** يخليكي ليا.</p><p>ماجدة باست رأس وجد و حضنتها جامد.</p><p>رانيا: وجد هانم اطهرلك الجرح.</p><p>وجد: طيب.</p><p>رانيا بدأت تطهر الجرح ل وجد...</p><p>رانيا: اسفة.</p><p>وجد(بوجع): عادي.</p><p>وجد قامت و حضنت ياسين و ياسين باس رأسها.</p><p>ياسين: رغم اني زعلان منك بس ماشي يا وجد.</p><p>وجد: بحبك.</p><p>وجد: ايه الصوت ده؟!</p><p>ماجدة: متشغليش بالك انتي اطلعي ارتاحي يلا ورانا حاجات كتير علشان الخطوبة و كتب الكتاب...</p><p></p><p>وجد: طيب بس هروح اشوف حاجة الاول.</p><p>وجد خرجت بره القصر للجنينة لقت احمد و قصي بيضربوا محمد.</p><p>وجد(بصريخ): اقفوا. انتوا مجانين؟!</p><p>احمد(بغضب): خشي انتي جوا.</p><p>وجد: هيروح بكرة المحكمة ازاي اصبر كدة و اهدي.</p><p>قصي: اه صح.</p><p>وجد: منكوا *** شكله اغمي عليه.</p><p>وجد: تعالوا شيلوه من هنا و اكلوه و خلوه يغير هدومه و انتوا تعالوا كدة.</p><p>وجد شدت احمد و قصي و دخلتهم القصر.</p><p>وجد: جيتوا كحلتوها عميتوها.</p><p>وجد: هطلع انام.</p><p></p><p>وجد طلعت اوضتها قلعت الصندل و رمته و بدأت تقلع هدومها لغاية ما وصلت اوضة الملابس و لبست اي حاجة سريعة تنام بيها و رجعت للسرير و نامت عليه.</p><p>وجد(بحب): لما نشوف اخرتها معاك يا باسل.</p><p>وجد غمضت عينيها بتعب و نامت بعمق بعد ما ظبط المنبه.</p><p></p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>عند كارما...</p><p>كارما صحيت من نومها بكسل و قامت دخلت الحمام و خدت دوش سريع و خرجت تغير هدومها.</p><p>كارما لبست بنطلون اسود و فوقه قميص باللون الزيتي دخلته جوا البنطلون تنت الاكمام لغاية الكوع و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست كوتشي ابيض عالي و حطت روچ احمر و كحل حدد عينه و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>كارما نزلت من اوضتها ملقتش حد موجود.</p><p>كارما: ماتوا و لا ايه؟!</p><p></p><p>كارما خرجت بره الفيلا و ركبت عربيتها و ساقت ناحية الشركة.</p><p>كارما و هي في نص الطريق لقت حادثة فتحت باب العربية و نزلت تشوف حصل ايه.</p><p>كارما لقت عربية حد مقلوبة و الشخص اللي جواها ايده بتتحرك...</p><p>راجل: شكله كدة لسة عايش، تعالوا نحاول نطلعه لغاية ما الاسعاف تيجي.</p><p>الناس بدأت تطلع الشخص اللي موجود في العربية.</p><p>ست: شاب في عز شبابه لسة.</p><p>كارما(بصدمة): ده!</p><p></p><p>سليم: ده احمد الصياد هنشتغل معاه علي صفقة جديدة.</p><p></p><p>كارما قربت من احمد علطول و نزلت لمستواه...</p><p>شاب: تعرفيه؟!</p><p>كارما: ايوه اعرفه، ممكن تساعدوني ننقله بعربيتي لان شكل الاسعاف هيطول...</p><p>ساعدوا كارما و شالوا احمد ركبوه عربيتها و هي خدت حاجته و ركبت عربيتها و ساقت ناحية المستشفي...</p><p>بعد فترة وصلت للمستشفي و نزلت جري جابت دكتور و نقالة و نقلوا احمد علي اوضة الطوارئ.</p><p>الدكاترة بدأت تفحصه و كارما راحة جاية في الممر.</p><p>ممرضة: حضرتك تقربيله؟!</p><p>كارما: صاحبته.</p><p></p><p>ممرضة: طب تعالي املئ الورق.</p><p>كارما: الاول هو عامل ايه؟!</p><p>ممرضة: الدكاترة معاه اتفضلي معايا.</p><p>كارما: معرفش معلومات كافية عنه لما يصحي حضرتك، انا ابقي كارما المهدي.</p><p>الدكتور: الحمد**** المريض بخير. نقلناه اوضة عادية و فاق.</p><p>كارمل: ايه حالته؟!</p><p>الدكتور: مجرد خدوش في جسمه و الحمد**** الحادثة مأثرتش عليه بس محتاج رعاية...</p><p>كارما: تمام شكرا يا دكتور، اقدر ادخله؟!</p><p>الدكتور: ايوه و هو عايز يشكر اللي ساعده.</p><p></p><p>كارما: تمام يا دكتور شكرا...</p><p>كارما خبطت علي باب اوضة احمد و دخلت.</p><p>احمد(بتعب): شكرا لحضرت.</p><p>احمد: انتي! ليه يا رب كدة ليه بس؟!</p><p>كارما(برفعة حاجب): ده بدل ما تحمد *** اني انقذتك؟!</p><p>احمد: ايوه المفروض اعمل ايه يعني؟!</p><p>كارما(برفعة حاجب): تشكرني.</p><p>احمد: شكرا ممكن تمشي بقي. و لو دفعتي فلوس المستشفي هدفعهالك.</p><p>كارما(برفعة حاجب): لا عطفت عليك و مش هاخد منك فلوس.</p><p></p><p>احمد(بحدة): و انا مش هقبل حاجة زي دي، و علفكرة بقي انتي **** اوي...</p><p>كارما(بغيظ): مين دي اللي ****؟! انا سيدة اعمال كبيرة علفكرة.</p><p>احمد(ببرود): مش باين عليكي يا ام شبر و نص باين انك واحدة علي قد حالك.</p><p>احمد(بسخرية): قال سيدة اعمال قال.</p><p>احمد: سيدات الاعمال بيبقي ليهم وقار و مزز لكن انتي **** و وحشة و يلا بره بقي عايز انام.</p><p>احمد: و شكرا و غوري بقي.</p><p>كارما بصت حواليها بغيظ و مسكت ?ازة و رمتها ناحية احمد.</p><p></p><p>احمد(بصدمة): يا بنت المجانين!</p><p>كارما: بكرة تندم...</p><p>كارما بصت بغيظ لاحمد وسابته و مشيت,احمد رجع جسمه لورا و غمض عيونه...</p><p>احمد: استني عليا افوقلك.</p><p>احمد نام بعمق من كتر التعب اللي هو فيه...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند وجد.</p><p>وجد قامت بسرعة من نومها و جريت علي الحمام غسلت وشها كذا مرة و خرجت بسرعة علي اوضة الملابس و شغلت التليفون و بدأت تغير هدومها.</p><p>وجد: نهال روحي للمحكمة هستناكي هناك.</p><p>نهال: حاضر يا استاذة.</p><p>وجد لبست بنطلون اسود و فوقه قميص ابيض بكم و لبست كوتشي ابيض عالي و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت كام خصلة و حطت روچ هادئ جدا و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p></p><p>وجد مسكت روب المحامين و شنطتها لقت تليفونها بيرن.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>وجد(بسرعة): ايه يا باسل متأخرة؟!</p><p>باسل: كنت هأجي اوصلك.</p><p>وجد: مش مهم هروح مع قصي او هروح بعربيتي عادي.</p><p>باسل(بحدة): انا في الطريق يا وجد استنيني.</p><p>باسل قفل مع وجد و رمي التليفون علي الكرسي و راح للقصر,وجد نزلت بسرعة علي السلالم و كانت هتقع قصي لحقها.</p><p>قصي: ايه يا بنتي اهدي؟!</p><p>وجد: القضية دي مهمة و كمان اه خد اللي اسمه محمد ده وديه لرجالته. همشي انا.</p><p></p><p></p><p>قصي: وجد هدئ اعضائك يا حبيبتي في ايه اهدي.</p><p>قصي: خدي نفسك عميق.</p><p>وجد: يا ابني انا بخير اهو.</p><p>نهلة: وجد عايزة اتكلم معاكي.</p><p>وجد: طيب طيب بعدين.</p><p>نهلة: استني هنا.</p><p>نهلة مسكت دراع وجد و زقتها.</p><p>نهلة: بصي بقي يا حبيبتي زي الشاطرة كدة ترفضي عرض باسل بيه.</p><p>وجد(ببرود): لو كان عايز ثريا كان جه طلبها. و عن اذنك مش فاضية.</p><p>نهلة: لا اسمعيني.</p><p></p><p>ماجدة: اسمعي انتي يا نهلة. عريس و جه لبنتي و هي موافقة و اهلها موافقين ايه بقي اللي بتعمليه ده.</p><p>نهلة: و هو المفروض يتجوز ثريا.</p><p>ماجدة: ليه يا حبيبتي كان طلب ثريا و احنا اللي زقيناه علي بنتنا هو جه و جاب امه و اهله و طلبوا ايد بنتي و قالها بحبك.</p><p>ماجدة: ايه رافضة ليه يا هانم؟! ما تبصي لبنتك و عززيها كدة.</p><p>نهلة: كنتي انتي بتعززي بنتك ما انتي موافقة علي باسل علشان فلوسه و مركزه...</p><p>ماجدة: هو.</p><p></p><p>وجد(بحدة): لا انتي تحترمي نفسك يا مرات عمي انا لما وافقت علي باسل وافقت عليه لشخصه الفلوس مبتهمنيش، و الحب مش بيتباع بالفلوس.</p><p>نهلة: و المفروض اصدق تصدقي يا بت.</p><p>قصي(بحدة): امي اختي ثريا مش رخيصة علشان تعرضيها علي حد. و كمان العريس جه لوجد و كلنا عائلة واحدة و المفروض نحب الخير للكل. يلا يا وجد علشان هتتأخري.</p><p>وجد مشيت و خرجت لبره لقت باسل لسة بيركن وجد فتحت الباب و ركبت.</p><p></p><p>وجد: مفيش داعي يلا علشان متأخرة.</p><p>باسل: طب اهدي.</p><p>باسل ساق ناحية المحكمة زي ما وجد قالتله.</p><p>وجد: شكرا.</p><p>باسل: انتظرك؟!</p><p>وجد: لا، و لا اقولك ما تيجي معايا ادخل و لا بتخاف؟!</p><p>باسل(برفعة حاجب): انا و اخاف ده ليه ده؟!</p><p>وجد: ايه يا باشا مش بتخاف خالص يعني لا ده انا اخاف منك.</p><p>باسل فتح باب العربية و نزل راح لوجد و قرب منها.</p><p>باسل: طبعا لازم تخافي.</p><p>باسل حط ايده جمب رأس وجد و سند علي العربية و وجد رجعت خطوة لورا.</p><p></p><p></p><p>وجد: عايزة امشي هتأخر كدة.</p><p>باسل حط ايده علي جرح وجد و وجد اتوجعت.</p><p>باسل: معلش عمتلي ايه فيه؟!</p><p>وجد: وراك اهو.</p><p>باسل لف و لقي محمد داخل برجالته و معاه المحامي بتاعه و بيبص لوجد بغضب...</p><p>نهال: استاذة وجد اتفضلي...</p><p>وجد: شكرا.</p><p>وجد مشيت مع نهال و بعدها رجعت لباسل و مدت ايديها ليه.</p><p>وجد: تعالي.</p><p>وجد(بابتسامة): بالمرة تشوفني و انا بتكلم.</p><p>باسل مسك ايد وجد و طلع معاها و دخلوا المحكمة كانوا منتظرين القاضي.</p><p></p><p>باسل: انتي واثقة من الموضوع و لا هيبقي شكلنا وحش.</p><p>وجد: باسل عيب هيبقي شكلنا وحش طبعا.</p><p>باسل و وجد ضحكوا و محمد كان بيبص ليها بغضب هي و باسل,نسرين كانت قاعدة جمبهم.</p><p>القاضي دخل و وجد قامت و بدأت تتكلم.</p><p>وجد: اولا مساء الخير اسلوبي مش زي اسلوب اي محامي انا هتكلم بتلقائية تامة.</p><p>وجد: اولا امبارح انا اتخطفت من وسط مكان شغلي.</p><p>القاضي: و ده ايه علاقته بالقضية؟!</p><p></p><p>وجد: تخيل كدة حضرتك اني كمحامية اتخطف قبل القضية بيوم و ده معناه ان في حد مش عايزني احضر النهاردة المرافعة دي و محدش ليه مصلحة اني اتخطف غير شخص واحد و اكيد المعظم عرفه استاذ محمد.</p><p>المحامي: اعترض يا سيادة القاضي. ده اتهام باطل هي بتوجه تهمة لموكلي بالاختطاف و موكلي سمعته سباقه و مش رجل اعمال محترم زيه هيعمل الموضوع ده و هو معاه الحق.</p><p>القاضي: رأيك ايه يا استاذة؟!</p><p></p><p></p><p>وجد: لو سمعته سباقه اوي كدة فانا احب حضرتك تسمع موكلتي، تعالي يا نسرين.</p><p>نسرين قامت بخوف من مكانها و راحت وقفت مكان وجد.</p><p>القاضي: اتفضلي.</p><p>وجد: ممكن حضرتك تقوليلي علاقتك باستاذ محمد كان ايه؟!</p><p>نسرين(بخوف): كنت السكرتيرة بتاعته.</p><p>وجد: و ممكن اعرف حضرتك عرفتي ايه عنه؟!</p><p></p><p>نسرين(بخوف): بعد ما اتعينت في كذا واحدة قالتلي امشي ده مش بيرحم حد بس انا كنت محتاجة الفلوس اوي فاضطريت اشتغل. و بدأ يتعرف عليا و علي عائلتي و كان بيكلمني كل يوم و يزودلي فلوس في مرتبي.</p><p>وجد: كملي متخافيش.</p><p>نسرين(بخوف): في يوم كان الشغل كتير في المصنع و كان عليا انا الشغل متراكم و قعدت لوقت طويل في الشغل و بعدها لقيت النور قطع ساعتها خوفت و روحت لمكتب استاذ محمد لانه كان في الشغل الوقت ده و بعدها.</p><p></p><p>نسرين بدأت تعيط و وجد حطت ايديها علي كتفها.</p><p>وجد: هشششش اهدي يا حبيبتي. اتكلمي علشان نعرف نجبلك حق انتي و عائلتك.</p><p>نسرين مسحت دموعها و بصت للقاضي و كملت كلامها.</p><p>نسرين(بدموع): بدأ يقولي كلام وحش و يلمسني بطريقة قذرة و بعدها اعتدي عليا.</p><p>القاضي: هدوء.</p><p>المحامي: اعترض يا سيادة القاضي.</p><p>وجد: ما تسيبها تكلم يا استاذ هو حضرتك مستعجل كدة ليه؟!</p><p>المحامي: افندم!</p><p>المحامي: انا عايز اعرض لحضرتك فيديو يا سيادة القاضي.</p><p></p><p>القاضي: اتفضل.</p><p>المحامي ودي للقاضي اللاب توب و القاضي بدأ يتفرج...</p><p>المحامي: ممكن ترجعوا مكانكم؟!</p><p>وجد: اولا حضرتك وكيلتي مخلصتش كلامها. ثانيا حضرتك.</p><p>القاضي: كل واحد يرجع مكانه...</p><p>المحامي(بخبث و همس): اوعدك يا وجد اخليكي تشطبي اسمك من النقابة...</p><p>وجد(بهمس): نصر اهدي و قول انا هديت. و كمان مش اول قضية هاخدها منك.</p><p>وجد قعدت جمب باسل اللي كلمها بصوت واطي...</p><p>باسل(بهمس): كان بيقولك ايه؟!</p><p>وجد: كلام محامين بقي...</p><p></p><p>القاضي: اتفضل.</p><p>نصر: الفيديو اللي قدام حضرتك بيعرض ان والدي الدفاع خدوا فلوس من موكلي المحترم محمد عاصم و ايضا سيدي القاضي اللي حصل ما مجرد الا شئ طبيعي بين زوج و زوجته.</p><p>نصر: و هذا المستند بيدل علي صحة كلامي.</p><p>نصر طلع مستند و وداه للقاضي و كان عبارة عن قسيمة جواز.</p><p>وجد رفعت حاجبها و بصت لاهل نصر اللي عيطوا.</p><p>وجد: اعترض يا سيادة القاضي.</p><p>القاضي: اعتراضك مرفوض المستند صحيح.</p><p>باسل: هتعملي ايه؟!</p><p></p><p>وجد: بطلب من سيادتك التأجيل لحين الحصول علي ادلة اضافية.</p><p>نصر: ادلة ايه؟! فيها ايه لما زوج يأخد حقوقه الشرعية؟!</p><p>وجد: و انا معاك هو اتجوزها في زوج محترم يعمل كدة و يأخد حاجة غصب و كمان مختار مكان شغل. و لو هما متجوزين انا عايزة اشوف القيمة.</p><p>نصر: و هما دول ليهم عين يطلبوا قيمة.</p><p>نسرين(بعياط): سيادة القاضي صدقني و **** انا مش متجوزاه و هو اعتدي عليا من غير جواز.</p><p></p><p>نسرين(بعياط): هما قتلوا صاحبتي داليا. مش انتي معاكي الفلاشة يا استاذة وجد وديها ليهم خليهم يشوفوها.</p><p>وجد: سيادة القاضي انا مش مهم عندي اكسب القضية دي و لا اي حاجة غير ان حق البنت دي يرجع و حق البنت اللي ماتت.</p><p>وجد طلعت مستند و حطته قدام القاضي.</p><p>وجد: ده تقرير طبي البنت توفت نتيجة ضرب مبرح و البنت دي جت ليا علشان تحكي ليا علي المشكلة و ماتت في نفس اليوم ده معناه انه هو السبب، غير خطفي.</p><p></p><p>وجد: و حاول يعتدي عليا و علشان كدة انا ضربته كل اللي في وشه ده مش من فراغ، انا بتكلم بحرية لاني دلوقتي مش بتكلم قدام قاضي انا بتكلم قدام انسان اتكتب عليه انه يحكم بالعدل و يرجع حق المظلومين.</p><p>نصر: اعترض يا سيادة القاضي. هي بتحاول تستعطف سيادتك...</p><p>القاضي: اعتراضك مرفوض.</p><p>القاضي: كملي.</p><p>وجد: بص حضرتك ممكن نجيب اهل البنت و نستجوبهم علي القسيمة و الفلوس.</p><p>القاضي: اتفضلي.</p><p>القاضي: قول و **** العظيم هقول الحق.</p><p></p><p></p><p>مسعود(والد نسرين): و **** العظيم هقول الحق...</p><p>وجد: استاذ مسعود حضرتك ايه ردك علي الفلوس دي و ايه ردك علي القسيمة...</p><p>مسعود(بدموع و خوف): الفلوس دي بعد ما عمل اللي عمله في بنتي جه و ودانا فلوس علشان نسكت و قبل ما نعترض او نرد كان سابنا و مشي.</p><p>مسعود(بدموع و خوف): اما القسيمة القسيمة.</p><p>وجد: استاذ مسعود حضرتك قولت هتقول الحق و متخافش انت في حماية.</p><p></p><p>مسعود(بخوف و دموع): جم هددونا انا و مراتي بقتل بنتنا و خلونا نمضي.</p><p>وجد: طب حضرتك تحب تسمع نفس الكلام من الست الوالدة و كمان هو ميقدرش يقول اني انا اللي قولتلهم يقولوا كدة معتقدش كانت في فرصة اني اتكلم معاهم في حين اني اول مرة اشوف المستند ده.</p><p>وجد لفت و بصت لمحمد و نصر بتحدي...</p><p>نصر: عندي حاجة يا سيادة القاضي.</p><p>القاضي: اتفضل.</p><p>نصر: بس في كل الحالات هي بقت مراته.</p><p></p><p>وجد: تؤ تؤ ده بالغصب و الاجبار و كمان ماشي انا معاك هي بقت مراته و هل كان ال****** ضمن فترة جوازهم ممكن اعرف تاريخ الجواز كان امتي. ممكن بس المستند يا حضرة القاضي.</p><p>وجد مسكت القسيمة و بصت فيه.</p><p>وجد: التاريخ كان 8/1 و لو تلاحظ حضرتك ميعاد شريط الفيديو اللي هعرضه علي حضرتك حاليا قبل القسيمة...</p><p>وجد(باستفزاز): هستخدم اللاب سيكا يا مستر نصر.</p><p>وجد راحت للاب توب و حطت الفلاشة فيه و شغلت فيديو الاعتداء.</p><p></p><p>وجد: ده حضرتك الفيديو ده من كاميرا الشركة ذات نفسها و ده اللي البنت ودته ليا قبل ما تتوفي.</p><p>وجد: اتمني تراعي ظروف كلا منهم و تشوف مين المذنب. و كمان من ضمن حكمك يبقي طلاق البنت حتى لو حضرتك رميت عليها الذنب هي رافضاه.</p><p>وجد: بس معلومة أخيرة لو البنت مش معاها حق مكنتش هتفضح نفسها لاثبات برائتها و هي جت و لجأت ليك و متعشمة في حكمك.</p><p></p><p>وجد: و بس خلصت كلامي مش محتاجة حاجة تانية و حتى مبقتش محتاجة جمع ادلة اضافية. و في الاخر يرجع الحكم لضمير المحكمة و القاضي.</p><p>نصر: اعترض.</p><p>القاضي: اعتراضك مرفوض.</p><p>وجد و نصر كل واحد رجع مكانه و باسل كان حاسس بملل شوية.</p><p>وجد حطت رأسها قدامها و غمضت عينيها و القاضي و المرافقين ليه دخلوا للمناقشة في الحكم.</p><p>-بعد فترة...</p><p>القاضي خرج و الكل قام وقف و بعدها قعدوا تاني.</p><p></p><p>القاضي: بعد الاطلاع علي الاوراق و الكثير من المناقشات قررنا نحن.</p><p>وجد خد نفس عميق و غمضت عينيها و نصر بص ليها و بص للقاضي.</p><p>القاضي: اولا حكم علي المدعي عليه محمد عاصم رياض بالمؤبد مع الشغل و الحجر علي امواله و ممتلكاته. و ثانيا سيتم طلاق الدفاع نسرين مسعود الريان من المتهم محمد عاصم رياض.</p><p>وجد(بصريخ): هييييييييييييييييييييه!</p><p></p><p>الكل اتصدم من صريخ وجد و وجد نطت علي باسل حضنته جامد و هي مبسوطة,مسعود و مراته حضنوا نسرين اللي كانت بتعيط.</p><p>محمد و نصر بصوا لوجد بغضب و كانوا في قمة غيظهم...</p><p>القاضي(بحدة): هدوء.</p><p>القاضي: و حبس الانسة وجد يوسف ياسين الصياد يوم بسبب الضوضاء اللي سببتها.</p><p>القاضي: رفعت الجلسة.</p><p>وجد(بصدمة): هتحبس!</p><p>باسل(بصدمة): افندم!</p><p>وجد(بصدمة): سندني يا باسل و النبي هيغمي عليا يالهوي.</p><p>نصر: ملحوقة يا وجد الايام بينا كتيرة.</p><p></p><p>وجد(بسخرية): في ايه يا نصر ما تتكلم كلام قده ما انت كل قضية بتقول كدة و بأخدها منك، شغل المحامين الشمال ده مينفعش معايا.</p><p>وجد: يلا يا باسل.</p><p>وجد: مبروك يا نسرين في كام حاجة كدة هنعملهم انا و انتي بس لما اشوف ام موضوع الحبس ده.</p><p>وجد خرجت مع باسل و معاهم ظباط شرطة.</p><p>ظابط: اتفضلي معانا.</p><p>وجد: طب طب.</p><p>باسل: نقدر نيجي بعربيتنا بعد اذنك و نحل الموضوع ده في القسم.</p><p>الظابط: طيب.</p><p></p><p>باسل و وجد نزلوا للعربية و باسل مسك ايد وجد و باسها و وجد خجلت و شدت ايديها بسرعة.</p><p>في حد خبط في وجد و وجد لفت ليه.</p><p>وجد لا رد. الشخص اللي خبط فيها سابها و مشي.</p><p>باسل: اركبي يلا.</p><p>وجد سندت علي العربية و بصت لباسل.</p><p>ظابط: في حاجة؟!</p><p>باسل راح ناحية وجد و مسك دراعها و لفها ليه.</p><p>باسل(بصدمة): ددمم!</p><p></p><p>------------------</p><p></p><p>الجزء التاسع</p><p></p><p></p><p>وجد سندت علي العربية و بصت لباسل.</p><p>ظابط: في حاجة؟!</p><p>باسل راح ناحية وجد و مسك دراعها و لفها ليه.</p><p>باسل(بصدمة): ددمم!</p><p>وجد وقعت علي باسل و باسل حاوطها بايده بسرعة و وقعوا في الارض.</p><p>ظابط: اتصل بالاسعاف بسرعة يلا.</p><p>باسل: وجد متغمضيش عينك.</p><p>وجد كانت فاتحة عينيها و حاسة بآلم شديد و حست برأسها بتتقل.</p><p>وجد(بهمس و وجع): شكلك هتتعب معايا يا باسل.</p><p>باسل: مش مهم المهم عندي تبقي كويسة.</p><p>باسل(بحدة): الاسعاف موصلش ليه؟!</p><p></p><p>ظابط: في الطريق.</p><p>بدأت الظباط تنتشر في المكان و يعرفوا مين عمل كدة,باسل ضم ليه وجد و وجد مسكت في قميصه.</p><p>وجد(بوجع): متخافش جرح بسيط اللي قاصد مش قاصد يقتلني.</p><p>باسل(بحب): وجد اهدي متتكلميش الا لما تفوقي و تبقي كويسة يا حبيبتي.</p><p>باسل باس رأس وجد و الاسعاف جت و نقلوا وجد المستشفي و باسل معاها...</p><p>-بعد فترة...</p><p>الدكتور: هي كويسة الجرح مش عميق. تقدر تتفضل.</p><p>باسل: شكرا...</p><p></p><p>باسل دخل اوضة وجد و لقاها فايقة قرب منها و باس رأسها...</p><p>باسل: حمدلله علي السلامة يا حبيبتي.</p><p>وجد: عايزة امشي علشان الحق اروح مش ناقصة يقولوا حاجة زي المرة اللي فاتت.</p><p>باسل: هيكتبولك علي خروج.</p><p>وجد: مالك متضايق ليه؟!</p><p>باسل: مفيش بفكر في حاجة.</p><p>وجد(برفعة حاجب): بتفكر و انا معاك؟!</p><p>باسل(بابتسامة): و هو انا اقدر افكر في غيرك؟!</p><p>باسل(بضيق): بفكر في الحيوان اللي عمل كدة، انا مبقبلش حد يقرب منك.</p><p></p><p></p><p>وجد(بضحك): في ايه يا ابني خلاص حصل خير.</p><p>وجد سندت علي ضهر السرير و بصت لباسل.</p><p>وجد: عايزة اروح...</p><p>باسل: طيب انا جاهز.</p><p>وجد: عايزة حاجة البسها متبينش الدم ده.</p><p>باسل: انتي مش ناوية تقوليلهم؟!</p><p>وجد: مش عايزة ازعجهم يعني...</p><p>باسل: انتي غبية؟! و لو مثلا في يوم فيكي حاجة مش هتقولي ليا.</p><p>وجد: خلاص يا عم متضايقش هبقي اقولك. يلا عايزة امش.</p><p>وجد ملحقتش تكمل الجملة لقت باسل شالها بين ايديه و لسة هيتحرك وجد ضربته علي كتفه...</p><p></p><p>وجد: نزلني نزلني انت مجنون.</p><p>باسل: هتقدري تمشي يعني؟!</p><p>وجد: ايوه نزلني انت مش جوزي وسع كدة.</p><p>باسل: طب اهدي و قولي انا هديت.</p><p>وجد: و انا مش هخرج بره الاوضة دي و انت شايلني كدة.</p><p>باسل قرب وشه من وش وجد و وجد ضربته في كتفه و بعدت وشها بعيد عنه.</p><p>وجد(بحدة): مش معني اني وافقت اتجوزك او اني وديتك مساحة اكبر من حجمة يبقي تتمادي بالطريقة القذرة دي...</p><p>وجد(بعصبية): نزلني.</p><p></p><p>باسل نزل وجد و لسة هيقرب عليها وجد حطت ايديها في وشه.</p><p>وجد(بحدة): كلامي منتهي. اعتبر عرضك مرفوض يا استاذ باسل.</p><p>وجد مسكت شنطتها و خرجت بره المستشفي و وقفت تاكسي و ركبته و هي متعصبة من تصرف باسل...</p><p>باسل كان مندهش من تفكيرها و اسلوبها و خرج بره المستشفي وراها بس ملحقهاش و ركب عربيته و مشي...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند أحمد...</p><p>أحمد كان في اوضته و الدكتور بيفحصه.</p><p>الممرضة: تليفونك بيرن.</p><p>احمد: شكرا.</p><p>احمد مسك التليفون و فتح الخط.</p><p>احمد: الو.</p><p>ثريا: انت فين عمالين نتصل بيك؟!</p><p>احمد: كنت في مشوار، عايزين ايه؟!</p><p>ثريا: بابا كان عايزك تروحله الشركة.</p><p>احمد: طيب يا ثريا اقفلي دلوقتي.</p><p>ثريا: طيب باي.</p><p>احمد قفل مع ثريا و اتصل بمنصف. الخط اتفتح.</p><p>منصف: انت فين يا زفت؟!</p><p>احمد: في مشوار. خير حصل ايه؟!</p><p></p><p></p><p>منصف: سايبني اتعامل مع يوسف لوحدي.</p><p>احمد: اخوك هو هيأكلك يعني؟! و كمان انا هقعد يومين بره البيت.</p><p>احمد: باي.</p><p>منصف: استني عندك.</p><p>احمد: ايه تاني؟!</p><p>منصف: رايح تصيع فين؟!</p><p>احمد: في داهية تأخدني.</p><p>احمد قفل مع منصف و رمي التليفون علي الترابيزة اللي جمبه.</p><p>احمد: يا رب.</p><p>احمد قام و غير هدومه و مسك موبايله و حاجته و خرج بره اوضته...</p><p>ممرضة: حضرتك رايح فين لازم راحة تامة.</p><p>احمد: شكرا علي المعلومة...</p><p></p><p>احمد: هي اللي جابتني اسمها ايه؟!</p><p>ممرضة: علي ما اعتقد كارما المهدي...</p><p>احمد: تمام شكرا.</p><p>احمد قعد في جنينة المستشفي و طلع تليفونه اتصل بحد.</p><p>الخط اتفتح.</p><p>احمد: عايز عربية عند(). من غير ما حد يعرف.</p><p>بعد فترة جه حارس بالعربية و احمد ركبها.</p><p>احمد: ارجع علي القصر انت.</p><p>الحارس: حاضر يا بيه.</p><p>احمد ساق عربيته ناحية بيت خاص بيه و وقف العربية و نزل دخل البيت.</p><p>احمد قعد علي الكنبة بتعب جتله ماسدچ علي موبايله.</p><p></p><p></p><p>احمد مسك موبايله و فتج الماسدچ فتح عينه من الصدمة.</p><p>كانت الماسدچ عبارة عن صورة لاحمد و هو لابس بنطلون بس و صدره و عضلاته باينه.</p><p>احمد(بغضب): و *** لاجيبك من شعرك لو طلع انتي يا زفتة ياللي اسمك كارما.</p><p>احمد اتصل بالرقم اللي بعتله الماسدج...</p><p>عند كارما.</p><p>كارما كانت بتضحك بسبب الصورة احمد كان رافع حاجبه بطريقة مضحكة.</p><p>كارما(بضحك): يخرب بيت الضحك.</p><p>كارما(بخبث): ارد و لا؟! هرد خلاص بقي.</p><p></p><p>كارما ردت علي احمد، الخط اتفتح.</p><p>كارما: نعم؟!</p><p>احمد(بغضب): بقي انتي يا حتة عيلة تهدديني بصوري.</p><p>كارما(ببرائة): انا هددتك ده انا بس بعتهم ليك.</p><p>احمد(بغضب): خدتيهم ازاي؟!</p><p>كارما: و انت في الطؤاري الصراحة استغليت ان تليفونك من غير باسورد...</p><p>احمد(بغضب): انتي لو قدامي هقتلك.</p><p>كارما(بضحك): بس الصراحة رفعة الحاجب جامدة.</p><p>احمد(بغضب): تمسحي الصور كلها احسنلك.</p><p>كارما: ا.</p><p>كارما لقت احمد قفل في وشها بغضب و كارما اتصدمت...</p><p></p><p></p><p>كارما: تقفل في وشي انا!</p><p>كارما: اما وريتك.</p><p>احمد كان شاب عنده 27 سنة و بيحب الرياضة و بيحافظ علي جسمه اوي و لون بشرته بيضاء و عيونه باللون الرمادي طويل و عنده دقن بسيطة.</p><p>كارما: جتك القرف في حلاوة عيونك.</p><p>كارما ضحكت و قامت نزلت لتحت لقت سليم و مريم قاعدين.</p><p>سليم: اخيرا حنيتي علينا...</p><p>كارما(بضحك): ما تخليك في حالة يا عم...</p><p>مريم: البال احسن كتير النهاردة.</p><p>كارما: احسدوا احسدوا.</p><p>سليم: احنا نقدر؟!</p><p>كارما: ناولني موز.</p><p></p><p>سليم: مخلف قرد.</p><p>كارما: خفيف. هات يلا.</p><p>سليم: خدي...</p><p>سليم ودي لكارما موز. و لمح باسل و هو داخل.</p><p>سليم: شاهدوا الان باسل الانصاري داخل و علي وجه اثار الغضب و سيقوم بفتك كل من يراه.</p><p>باسل(بغضب): تعالي ورايا.</p><p>سليم: بيت اهلك هو؟!</p><p>مريم(بحدة): سليم ادخله و افهم براحة.</p><p>سليم: اوف حاضر كلنا تحت امره اصلا.</p><p>سليم: ايه يا كبير خير؟!</p><p>باسل: انا معملتش ليها حاجة مش فاهم هي متعصبة ليه؟!</p><p>سليم: اهدي كدة و فهمني و نتكلم بهدوء.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر...</p><p>ياسين: ايه اخبارك يا قصي؟! مش ناوي تبدأ تشتغل؟!</p><p>قصي: بعمل علي الموضوع ده.</p><p>نهلة(بسخرية): بدل ما تبص لاخوك بيعمل ايه و تعمل زيه.</p><p>قصي: و حد قالك اني إنسان آلي هقلده يعني.</p><p>ياسين: لا يا قصي اتعلم منه الحلو...</p><p>قصي: مش لما الاقي فيه حاجة حلوة الاول.</p><p>نهلة: اتكلم عن اخوك بأدب.</p><p>ماجدة: لا لا عايزاه باللون البنفسجي كدة ايوه مع اللون الاسود، عايزه حاجة جباره...</p><p></p><p></p><p>ماجدة: متنساش يوم الخميس.</p><p>ماجدة قفلت مع اللي كانت بتتكلم معاه و اتصلت بحد تاني...</p><p>ماجدة: ايوه انا. عايزاك تبعتلي التصاميم اللي قولتلي عليها. ايوه.</p><p>ماجدة: عايزة حاجة شيك جدا.</p><p>ماجدة: علي اختيارك تمام. ابعتهملي بكرة ضروري.</p><p>ماجدة: طيب باي.</p><p>نهلة: ما تهدي شوية يا ماجدة.</p><p>ماجدة: كتب كتاب بنتي. عقبال بنتك.</p><p>نهلة(بغيظ): برضو اهدي لسة فاضل وقت.</p><p>ماجدة: لازم اخد احتياطاتي.</p><p>نهلة(بغيظ): علي راحتك.</p><p></p><p>ماجدة: هنعزم مين يا ياسين بيه؟!</p><p>ياسين: الحفلة هتبقي بسيطة جدا علفكرة ساعة الفرح ابقي اعزمي كل اللي تعرفيه.</p><p>ثريا: بتتكلموا علي فرح مين؟!</p><p>قصي: وجد.</p><p>ثريا(بقرف): اه طيب.</p><p>الكل لفت انتباهه وجد و هي ماشية بغضب و طلعت علي اوضتها من غير و لا كلمة.</p><p>قصي: وجد.</p><p>ياسين: انتي يا بنتي.</p><p>ماجدة: بقولك يا حبيبتي ا.</p><p>نهلة: داخلة كدة ليه؟!</p><p>ثريا: معندهاش ذوق.</p><p>قصي: خسرت القضية؟!</p><p>ثريا(بسخرية): اكيد طبعا و هي تنفع تجيب حق حد.</p><p>عند وجد...</p><p></p><p></p><p>وجد كانت في قمة غضبها و رمت شنطتها و الكوتشي علي الارض و قعدت علي السرير بتعب و بدأت تقلع القميص علشان الدم و قامت تغير هدومها...</p><p>وجد لبست بنطلون احمر واسع و مفتوح من الجمبين و فوقه تي شيرت باللون الاسود بكم صوف و رفعت شعرها علي شكل كحكة...</p><p>وجد دخلت قعدت علي السرير كان تليفونها بيرن و حد بيخبط علي الباب.</p><p>وجد(بحدة): خير مين علي الباب؟!</p><p>قصي: وجد حبيبتي انتي كويسة؟!</p><p></p><p>وجد: ايوه يا قصي تعبانة شوية من القضية.</p><p>قصي: طب ممكن تطمنيني عملتي ايه؟!</p><p>وجد: الحمد**** كسبتها.</p><p>قصي: طيب يا حبيبتي هسيبك دلوقتي و بكرة نتكلم.</p><p>وجد: طيب انا اصلا اجازة بكرة.</p><p>قصي: تصبحي علي خير.</p><p>وجد: و انت من اهله.</p><p>قصي دخل اوضته غير هدومه و نام,وجد تليفونها قعد يرن برقم باسل كتير.</p><p>وجد كانت هتقفله بس لقته بعت ماسدچ.</p><p>مضمون الرسالة: ردي ضروري في موضوع غير الموضوع اللي في بالك.</p><p>وجد اتصلت ب باسل، الخط اتفتح.</p><p></p><p>باسل: اخيرا رديتي يعني؟!</p><p>وجد: انت شايف ايه؟! ردي ايوه خير بقي عايز ايه مني؟!</p><p>باسل: نسيتي موضوع الحبس.</p><p>وجد ضربت رأسها بايديها و قعدت تشتم في سرها.</p><p>باسل: انا اتصرفت.</p><p>وجد: خير عملت ايه؟!</p><p>باسل: ظبطت الموضوع و كأنك في الحبس حاليا و هتخرجي بكرة بس لازم امضاءة منك.</p><p>وجد: انا مش هخرج من بره البيت بكرة علشان كدة بعد بكرة هبقي اروح تمام، شكرا.</p><p>باسل: وجد وجد اصبري مش من اول غلطة كدة.</p><p>باسل: اصلا متعتبرش غلطة.</p><p></p><p></p><p>وجد: انت كدة محترم يعني؟! طالما هي مش غلطة يبقي خلاص ايه لازمة الكلام و الاعتذار.</p><p>باسل(بتنهيدة): كل اللي حصل يا وجد اني مقدرتش اقاوم جمالك بس.</p><p>وجد: و لو برضو.</p><p>باسل: بحبك.</p><p>وجد: و هو علشان قولتلي بحبك هتأثر بسرعة يعني؟!</p><p>باسل: المفروض اه يعني لو عندك ددمم.</p><p>وجد: هقفل.</p><p>باسل: بحبك بقي متكبريش الموضوع يا وجدي.</p><p>وجد: ايه وجدي ده كمان؟!</p><p>باسل: مش معني وجد العشق و الحب و انتي حبي و عشقي يعني وجدي.</p><p></p><p>وجد(بخجل): انا هنام باي.</p><p>باسل: تصبحي علي خير يا قلب باسل.</p><p>وجد: و انت من اهله.</p><p>باسل: تؤ و انتي من اهل بيتي. بحبك.</p><p>وجد قفلت التليفون مع باسل و رمت نفسها علي السرير.</p><p>وجد: اوف ايه ده بقي؟!</p><p>وجد: خدي نفس عميق...</p><p>وجد غمضت عينيها بتعب و كان الجرح واجعها و نامت بعمق...</p><p>-في الصباح الباكر...</p><p>وجد صحيت من نومها بدري و قامت غلسلت وشها و نزلت لتحت بعد ما لبست كوتشي.</p><p>ماجدة: صباح الخير يا حبيبتي تعالي يلا.</p><p>وجد: ايه؟!</p><p></p><p>ماجدة: تعالي بصي كدة.</p><p>وجد: ايوه مش فاهمة ايه ده برضو؟!</p><p>ماجدة: فساتين كتب الكتاب يا حبيبتي.</p><p>وجد: فساتين! ايه هلبس مية فستان؟!</p><p>ماجدة: لا دي مجموعة من الفساتين هتختاري منها واحد...</p><p>وجد: طيب وريني.</p><p>وجد قعدت جمب ماجدة و بدأوا يختاروا الفستان.</p><p>تليفون وجد رن و ماجدة بصت علي المتصل.</p><p>ماجدة: لسة مسجلاه باسمه؟!</p><p>وجد(بعدم فهم): ايه؟</p><p>ماجدة: اقصد انه يعتبر خطيبك يعني سميه اسم مختلف كدة.</p><p>وجد: ماما ركزي في الفساتين.</p><p></p><p>الخط اتفتح.</p><p>باسل: صباح الخير.</p><p>وجد: صباح النور.</p><p>باسل: عاملة ايه؟!</p><p>وجد: الحمد**** بخير و انت.</p><p>باسل: بخير بيكي.</p><p>وجد: باسل.</p><p>باسل: قلب باسل.</p><p>وجد سابت مامتها و طلعت للجنينة و كلمت باسل.</p><p>وجد: انا حبي صعب.</p><p>باسل: مش مهم.</p><p>وجد: علشان تحصل عليا هيبقي صعب.</p><p>باسل: برضو مش مهم.</p><p>وجد: باسل انت فعلا بتحبني؟!</p><p>باسل: خلي قلبك يقولك. دي كل الناس عرفت ان باسل بيحب وجد انتي لسة معرفتيش.</p><p>وجد: تؤ تؤ.</p><p></p><p>باسل: يا خرابي عليكي يا بت دايما كدة عايزة تخطفي قلبي.</p><p>وجد: هو كتب الكتاب الخميس اللي جاي صح؟!</p><p>باسل: لا الخميس ده...</p><p>وجد: لا يمكن انا سمعت غلط. اي خميس بس؟!</p><p>باسل: اللي هو بعد بكرة يا حبيبتي.</p><p>وجد(بصدمة): يا نهار اسود! ليه يا ابني هلحق اعمل ايه بس؟!</p><p>باسل: انتي كدة قمر مش محتاجة حاجة...</p><p>وجد: با باسل.</p><p>باسل: بعد كتب الكتاب هبقي اخدك و اخليكي تعملي اللي انتي عايزاه.</p><p>وجد: انا شايفاك مش بتشتغل.</p><p>باسل: ازاي بس؟!</p><p></p><p>وجد: علطول بتكلمني و علطول بتبقي معايا بتلحق امتي تشتغل.</p><p>باسل: انتي شغلي الشاغل دلوقتي. مقدرش اشتغل الا لما اطمن عليكي...</p><p>بنت: يلا يا باسل بقي.</p><p>وجد(بحدة): مين دي؟!</p><p>باسل: دي كارما اخت سليم صاحبي.</p><p>وجد: و طالما هي تبقي اخت سليم صاحبك قاعد معاهم في بيت واحد ليه؟!</p><p>باسل: اصل انا و سليم مش صحاب عاديين.</p><p>وجد: لدرجة ان اخته تبقي معاك في نفس البيت.</p><p></p><p>باسل: هبقي افهمك يا روحي بعدين، دلوقتي يا روحي افطري و انا هروح افطر.</p><p>وجد: طيب يا باسل.</p><p>وجد(بخضة): آه. حرام عليك يا قصي.</p><p>باسل(بحدة): ايه يا هانم؟!</p><p>قصي(بضحك): في ايه يا بطة زعلانة ليه؟!</p><p>وجد: باي يا باسل هكلمك بعدين...</p><p>وجد: يرضيك كدة اتخض.</p><p>قصي: الصراحة لا، بحبك.</p><p>قصي باس رأس وجد و خدها في حضنه و وجد حضنته جامد و قعدوا علي المرجيحة اللي في الجنينة.</p><p>وجد: تتخيل اني هفتح بيت كدة و اخلف و اربي عيال.</p><p></p><p></p><p>قصي: انا واثق فيكي يا حبيبتي انتي قدها و هتقدري تعملي ده كله متخافيش.</p><p>وجد: **** يخليك دايما في ضهري كدة يا حبيبي.</p><p>وجد: عايزة اكلم خالو و اخليه ينزل مصر.</p><p>قصي: للاسف مش هيعرف يا حبيبتي.</p><p>وجد: اشمعنا؟!</p><p>قصي: كلمته و قولت ليه بس هو عنده مشاكل في الشغل و مش هيعرف خالص ينزل من باريس لمصر...</p><p>وجد: اوف بقي، يلا معلش خلاص في الفرح.</p><p>قصي: كنتي جاية متعصبة ليه بقي امبارح؟!</p><p>وجد: اتخانقت انا و باسل.</p><p></p><p>قصي: يا ساتر يا رب لحقت العين تصيبكم.</p><p>وجد(بضحك): بتتكلم زي تيتة كدة ليه؟!</p><p>قصي: بس بقي مش كفاية مخدتش عيونها و انتي و احمد واخدين نفس عيونها.</p><p>وجد: حبيبي انت حلو و قمر و ****، قولي بقي قررت تعمل ايه؟!</p><p>قصي: هقولك بس متقوليش لحد.</p><p>وجد: قول.</p><p>قصي: اكبر معرض في حياتي.</p><p>وجد: امممم و انا معاك يا حبيبي **** يوفقك.</p><p>قصي: انتي كويسة باين انك تعبانة.</p><p>وجد: ارهاق.</p><p>قصي: متأكدة؟!</p><p>وجد: ايوه يا بطلي.</p><p>قصي: طيب.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند سليم و نرمين...</p><p>سليم: كان لازم اجي اوصلك يعني؟!</p><p>نرمين: انا مالي **** انت اللي اصريت.</p><p>سليم: ما هو بسببك باسل زعقلي.</p><p>نرمين: حد قالك تيجي تأخدني؟!</p><p>سليم: اخرسي.</p><p>نرمين: لا بقي.</p><p>سليم: يا بت هضربك.</p><p>نرمين: رخم. انا زعلانة منك.</p><p>سليم: زحلانة اوي اوي و لا اوي بس...</p><p>نرمين: يا رخم...</p><p>نرمين ضربت سليم علي كتفه و سليم قعد يضحك علي شكلها...</p><p></p><p>نرمين و سليم كانوا مع بعض في العربية و فجأة حد ضرب نار علي عجل العربية...</p><p>نرمين(بصريخ): سليم...</p><p>سليم مسك نرمين بسرعة و شدها لحضنه و العربية اتقلبت مرتين و وقفت معدولة.</p><p>نرمين و سليم اتخبطوا و فجأة لقوا اللي بيفتح باب سليم و شدوه لبره العربية.</p><p>سليم(بعصبية و وجع): انتوا مين؟!</p><p>شخص ضرب سليم بحديدة في ايده علي ضهره و سليم وقع في الارض و باقي الحراس بدأوا يضربوه برجليهم و ايديهم...</p><p></p><p>كان في حارس ماسك نرمين من دراعها و نرمين بتعيط.</p><p>نرمين(بعياط و صريخ): سليم سليم لا سيبوه وسع كدة...</p><p>شخص: قول للباسل رسالة من الBoss لو عايزها يقبل بالعرض اللي عرضه عليه.</p><p>شخص: و قوله كمان ان دي حاجة بسيطة منه ليه.</p><p>سليم(بوجع): نرمين.</p><p>نرمين(بعياط): سليم.</p><p>الحراس شدوا نرمين معاهم و هي كانت بتعيط و تصرخ و تقاوم</p><p>بس مش قادرة.</p><p>نرمين(بصريخ و عياط): سليم الحقني! سليم قوم.</p><p></p><p>سليم حاول يرفع ايده بس معرفش بسبب الضرب اللي اتعرض ليه...</p><p>نرمين(بعياط): سليم.</p><p>سليم حاول يزحف ل نرمين بس مقدرش و كانت الحراس دخلت نرمين العربية و هي لسة بتصرخ باسم سليم.</p><p>سليم(بنفس متقطع): نن ني ر رم مي ين ن(نرمين)!</p><p></p><p>-----------------</p><p></p><p></p><p>الجزء العاشر والأخير</p><p></p><p></p><p>سليم حاول يزحف ل نرمين بس مقدرش و كانت الحراس دخلت نرمين العربية و هي لسة بتصرخ باسم سليم.</p><p>سليم(بنفس متقطع): نن ني ر رم مي ين ن(نرمين)!</p><p>عند باسل...</p><p>باسل كان قاعد بيشتغل في شركته بتركيز تليفونه رن...</p><p>الخط اتفتح...</p><p>باسل(بالروسية): خير يا روسيل؟!</p><p>روسيل(بالروسية): الحق نرمين قبل ما يجبوها روسيا.</p><p>باسل(بالروسية): قصدك ايه؟!</p><p>روسيل(بالروسية): اندرو عايز يسيطر عليك من خلالها و كمان اذي صاحبك.</p><p></p><p>روسيل(بالروسية): هما دلوقتي متجهين للمطار الخاص بتاعه.</p><p>باسل(بغضب,بالروسية): اندرو.</p><p>روسيل(بالروسية): هقفل دلوقتي ضروري باي.</p><p>باسل قام من مكانه و خد الجاكت بتاعه و حاجته و كان هيخرج بره مكتبه.</p><p>شريهان: باسل.</p><p>باسل(بحدة): خير يا شريهان؟!</p><p>شريهان: وحشتني قولت اج...</p><p>باسل(بمقاطعة): مش فاضي ليكي غوري.</p><p>باسل خرج بره الشركة و ركب عربيته و هو بيتصل بسليم بس مش بيرد عليه...</p><p>باسل اتصل بحد تاني. الخط اتفتح.</p><p></p><p>باسل(بغضب): مش كان تحت نظركم؟!</p><p>باسل(بغضب): قدامك اقل من ساعة تقولي فين سليم و الا و *** يا علي اقتلك.</p><p>علي(بقلق): طب اهدي طب استناني.</p><p>علي(بقلق): نص ساعة و اعرفلك مكانه انت اصبر و هدئ اعصابك.</p><p>باسل(بغضب): و *** لو حصله حاجة هحاسبك انت و هما.</p><p>باسل(بغضب): و عايزك تعرفلي الزفت اندرو مكانه فين و نرمين معاه و لا لا انجز.</p><p>علي(بقلق): حاضر.</p><p>علي: باي.</p><p>علي: كان مال اهلي انا اشتغل ليه تحت ايد باسل الانصاري...</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر...</p><p>وجد: مالك يا جدو؟!</p><p>ياسين: اقعدي يا وجد...</p><p>وجد: ايه؟!</p><p>ياسين: انتي داخلة علي حاجة مش سهلة خالص ممكن تبقي الحياة وردي في الاول بس اول ما تدخلي في الجد هتتعبي شوية و صدقيني تعبك ده هتفرحي بسببه بعدين.</p><p></p><p>ياسين: عايزك يا وجد تقعدي في بيتك معززة مكرمة تعاملي كل اللي يخصوا باسل بكل احترام. لما تيجي تزعلي منه متبينش قدام الناس متخليش حد يشمت فيكي عاتبيه بس بينك و بينه. متسمحيش لحد انه يبقي عنده فرصة يوقع بينك و بين جوزك ايا كان مين.</p><p>ياسين: ممكن الكلام ده مش المفروض تسمعيه مني بس كان لازم اقوله ليكي...</p><p></p><p></p><p>ياسين: خلي حوالينك انتي و جوزك و بيتك حصن منيع مش اي حد يقدر يعدي منه.</p><p></p><p>ياسين(بابتسامة): اخيرا يا حبيبتي هتبقي عروسة...</p><p>وجد(بابتسامة): حبيبي بحبك.</p><p>ياسين: ده انا هخليه يشوف صورك و انتي صغيرة و يفضل يضحك عليكي.</p><p>وجد(بضحك): لا كله اللي ده، انا زي بنتك يا عم.</p><p>ياسين: عم!</p><p>ياسين: يلا يا حبيبتي شوفي وراكي ايه.</p><p>ياسين(بغمزة): ابقي كلميه اطمني عليه كدة. متبينيش ليه انه مدلوق اوي.</p><p>وجد(بضحك): حبيبي.</p><p>وجد: يلا عن اذنك.</p><p>وجد باست خد ياسين و خرجت بره اوضته و خبطت في ثريا.</p><p>ثريا: مش تفتحي؟</p><p></p><p>وجد: هو احنا في الشارع هنا خلاص حصل خير.</p><p>ثريا: لا و النبي. تصدقي اني مش طايقاكي تعالي.</p><p>ثريا مسكت شعر وجد و وجد ضربتها في بطنها.</p><p>وجد(بزعيق): في ايه ما تحترمي نفسك.</p><p>وجد(بزعيق): احنا ولاد عم يا ثريا احترمي نفسك...</p><p>وجد بصت لثريا بغضب و سابتها و مشيت دخلت اوضتها قعدت في البلكونة...</p><p>وجد اتصلت ب باسل بس مردش اتصلت كذا مرة.</p><p>الخط اتفتح...</p><p>باسل: ايه يا وجد؟!</p><p>وجد: ايه اخبارك؟!</p><p>باسل: وجد انا مش فاضي نتكلم بعدين.</p><p></p><p></p><p>وجد: انت كويس؟!</p><p>باسل: ايوه ايوه باي.</p><p>وجد: ماله ده؟!</p><p>وجد اتصلت بأحمد، الخط اتفتح.</p><p>وجد: الو.</p><p>احمد: خير؟!</p><p>وجد: افندم؟! بنت عمك.</p><p>احمد: ايوه اعمل ايه يعني؟!</p><p>وجد: بطمن عليك.</p><p>احمد: من امتي؟!</p><p>وجد: حبيتك فجأة يا اخي، عندك مانع؟!</p><p>احمد: اقفلي يا وجد.</p><p>وجد: طب انت فين بقالي يومين مش شيفاك.</p><p>احمد: في مشوار كدة و هاجي علي خطوبتك...</p><p>وجد: حمودي.</p><p>احمد: بت في ايه اتعدلي؟!</p><p>وجد: اوف اقفل اقفل...</p><p>وجد: هو يوم اجازة ملل.</p><p></p><p>جد حطت ايديها في جيبها و نزلت لتحت لقت ماجدة بتكلم حد في التليفون.</p><p>ماجدة: متنساش بقي لازم في الليلة الكبيرة تبقي موجود...</p><p>ماجدة: هي كمان بتسلم عليك يا حبيبي.</p><p>وجد: خالو؟!</p><p>ماجدة: طيب يا حبيبي باي.</p><p>وجد: خالو صح؟!</p><p>ماجدة: ايوه هو.</p><p>وجد(بغيظ): هو بيكلم الكل و مش بيكلمني انا ايه؟!</p><p>ماجدة: محضرلك مفاجاة اصبري.</p><p>وجد(بحماس): ايه ايه؟!</p><p>ماجدة: مقاليش، يلا بقي نختار الفستان.</p><p>وجد: اوف طيب.</p><p></p><p>نهلة و ثريا كانوا متغاظين من وجد و ماجدة اوي...</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند كارما...</p><p>كارما كانت في الشركة و بتتشغل و بعدها مسكت التليفون و شافت صور احمد و قعت تضحك و تبص عليهم.</p><p>كارما نزلت من مكتبها و راحت لجنينة المستشفي.</p><p>كارما طلعت تليفونها واتصلت ب احمد، الخط اتفتح.</p><p>احمد: خير؟!</p><p>كارما: حبيت ارخم.</p><p>احمد: بت انتي معصباني.</p><p>كارما(بضحك): اعيش و اعصبك.</p><p>احمد: انتي مصيبة اتحدفت من اني داهية يا شيخة **** يريحني منك.</p><p>كارما: ده انا برئية.</p><p></p><p>احمد: بالستر، انتي عايزة ايه علشان نخلص الموضوع ده؟!</p><p>كارما: و **** يا ابني مش عارفة.</p><p>احمد: طب لما تعرفي ابقي اتكلمي.</p><p>كارما: اممممم اك.</p><p>كارما فتحت عينيها لما سمعت ان مصدر الصوت وراها لفت بسرعة لقت احمد.</p><p>في اقل من لحظة احمد مسك ايد كارما و شدها ناحيته و سندها علي الحيطة.</p><p>احمد(بحدة): متخقلش اللي يهدد احمد الصياد.</p><p>احمد شد التليفون من كارما و فتحه ببصمتها و لقي صورهُ مسحهم كلهم و رمي التليفون في الارض...</p><p></p><p>احمد: بصي بقي يا شطورة حصل بينا كذا موقف و خلاص الحمد**** علي كدة. مش عايز اشوف وشك تاني.</p><p>احمد(بزعيق): فاهمة؟!</p><p>كارما ارتعشت و احمد بص ليها و ضغط علي ايده جامد بايديه.</p><p>كارما: فاهمة.</p><p>احمد بص لكارما و قرب منها و غمض عيونه و فاق علي قلم من كارما علي وشه.</p><p>كارما بصت لاحمد بغضب و زقته و سابته و جريت علي اوضة مكتبها,احمد بص بخبث مكان ما هي مشيت.</p><p></p><p>احمد وطي و مسك موبايل كارما اللي هي مأخدتهوش و حطه في جيبه و مشي ركب عربيته.</p><p>احمد: اللعب معاكي حلو يا كارما المهدي.</p><p></p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>عند نرمين.</p><p>نرمين كانت في اوضة فندق مرمية علي السرير و مغمي عليها...</p><p>و في شخص قاعد قدامها بدأ يضربها علي وشها كذا مرة علشان تفوق.</p><p>نرمين بدأت تحرك رأسها يمين و شمال و فتحت عينيها ببطء شديد.</p><p>نرمين(بتعب): انا فين؟! سليم باسل؟!</p><p>اندرو(بالروسية): اهلا بيكي يا حلوة.</p><p>نرمين قامت مفزوعة من مكانها و بصت لاندرو.</p><p>نرمين(بخوف): انت عايز ايه؟!</p><p>اندرو(بالروسية): مش فاهمك.</p><p></p><p>نرمين(بالانجليزية): بتتكلم انجليزي؟!</p><p>اندرو(بالانجليزية): اه، مكنتش متخيل ان صاحبة باسل و سليم بالحلاوة دي.</p><p>اندرو(بالانجليزية): متخافيش هتشرفيني هنا لفترة بسيطة و لو باسل موافقش علي عرضي هتسافري روسيا معايا.</p><p>نرمين(بالانجليزية,بحدة): انا مش هروح في حتة انا هفضل هنا و انا واثقة في باسل هيرجعني و مش هيعمل اللي انت عايزه.</p><p>اندرو(بالانجليزية): بعد اللي عملته في صاحبكم و اللي ممكن اعمله فيكي معتقدش...</p><p></p><p>نرمين(بالانجليزية): يبقي متعرفش مين هو باسل الانصاري...</p><p>عند باسل...</p><p>باسل وصل لمكان سليم عن طريق صديقه علي.</p><p>باسل نزل من عربيته و قرب من سليم اللي مرمي في الارض جثة يعتبر.</p><p>باسل نزل لمستوي باسل و دموعه نزلت.</p><p>باسل(بدموع): متسبنيش.</p><p>باسل شاف نبض سليم لقي في نبض قام وقف و معاه سليم و ركبه العربية و لف ركب العربية و راح للمستشفي.</p><p>باسل: عايز نقالة بسرعة معايا مريض.</p><p></p><p>نقلوا سليم اوضة الطؤاري علي النقالة و بدأت الدكاترة تتجمع حواليه و يفحصوه...</p><p>تليفون باسل رن. الخط اتفتح.</p><p>علي: عرفنا مكانهم و اتصلت بالبوليس.</p><p>باسل: طيب كويس، سيبوا اندرو يهرب.</p><p>علي: بس.</p><p>باسل: سمعتني؟ سيبوا اندرو يهرب.</p><p>علي: طيب براحتك.</p><p>عند نرمين.</p><p>فجأة باب الاوضة اتفتح و دخلت قوات و بدأوا يوجهوا سلاحهم علي اللي موجود في الاوضة.</p><p>اندرو(بالانجليزية): اللي هيقرب مني هقتلها.</p><p></p><p>اندرو شد نرمين ناحيته و حط سكينة علي رقبتها.</p><p>ظابط: احنا مش جايين ليك احنا جايين للانسة نرمين المهندس.</p><p>ظابط: مش مطلوب القبض عليك.</p><p>اندرو(بالانجليزية): ترجمي.</p><p>نرمين(بخوف,بالانجليزية): بيقولوا مش مطلوب القبض عليك انت، هما عايزيني انا.</p><p>اندرو(لنفسه): عايز نلعب يا باسل هنلعب، و نشوف مين هيفوز و هيأخد ايه.</p><p>اندرو زق نرمين علي الظباط و جري للبلكونة نط في اقل من ثانية للاوضة اللي تحته.</p><p></p><p></p><p>ظابط: نرمين هانم حضرتك كويسة؟!</p><p>نرمين: ايوه فين باسل فين سليم؟</p><p>ظابط: اتفضلي معانا.</p><p>وصلوا نرمين للمستشفي و نرمين اول ما لمحت باسل جريت عليه و كانت بتعيط.</p><p>باسل حضن نرمين جامد و باس رأسها.</p><p>باسل: انتي بخير؟!</p><p>نرمين(بخوف): اه.</p><p>باسل: حد عملك حاجة؟!</p><p>نرمين: لا.</p><p>نرمين(بقلق): سليم؟!</p><p>باسل: متقلقيش هو في اوضته و مرتاح دلوقتي.</p><p>نرمين(بدموع): ناوي تعمل ايه؟!</p><p>باسل: متخافيش يا روحي انا هتولي انا المهمة دي.</p><p></p><p>نرمين: ازاي يعني؟! لا طبعا اح.</p><p>باسل: نرمين خليكي مع سليم.</p><p>نرمين: طب.</p><p>باسل: اهدي في ايه يا نرمين من امتي و نرمين المهندس بتخاف كدة.</p><p>نرمين(بدموع): انت مشوفتش عملوا ايه في سليم. ازاي ضربوه و هانوه...</p><p>باسل: حبيبتي اللي حصل خلاص حصل. الحمد**** جت سليمة و الحمد**** انتي و سليم كويسين.</p><p>باسل: يلا روحي اقعدي مع سليم.</p><p></p><p>باسل باس رأس نرمين و سابها و مشي,نرمين دخلت لاوضة سليم لقته نايم علي السرير و جسمه مليان خدوش,نرمين قربت من سليم و هي بتعيط و باست رأسه.</p><p></p><p>-في مكان تاني...</p><p>في القصر...</p><p>قصي: مساء الخير.</p><p>وجد: كنت فين من الصبح؟</p><p>قصي: هبقي اقولك بس اخد دوش.</p><p>وجد: طيب يلا.</p><p>قصي طلع لاوضته و بدأ يغير هدومه و يأخد دوش.</p><p>تحت...</p><p>منصف: يا بابا انا شايف انها صفقة مناسبة لينا.</p><p>يوسف: معتقدش انها هتناسبنا...</p><p>منصف: انا درست الصفقة دي و شايف اننا هنكسب بنسبة 70%.</p><p>ياسين: يعني هما هيكسبوا 30%، بذمتك انت مقتنع انا لو مكانهم هرفض الشراكة طبعا.</p><p>يوسف: ايوه.</p><p></p><p>ياسين: الصفقة هتطلعوا منها خسرانين.</p><p>ياسين: سيبك منها.</p><p>يوسف: عايزين نتم صفقتنا مع باسل بعد يوم كتب الكتاب علشان نبقي ضمنا كل حاجة.</p><p>ياسين: طيب.</p><p>نهلة: حبيبي ممكن لحظة.</p><p>يوسف بص لنهلة و منصف بصله بحدة و قام شد نهلة وراه...</p><p>منصف: عن اذنك يا بابا.</p><p>منصف شد نهلة لغاية ما طلعوا اوضتهم.</p><p>منصف(بحدة): مش قولتلك متلبسيش الطقم الضيق ده تاني.</p><p>نهلة: اسفة يا حبيبي...</p><p></p><p>منصف(بحدة): و لما يوسف اخويا يبصلك انا اعمل ايه فيكي دلوقتي.</p><p>نهلة: و لا اي حاجة نقعد مع بعض و نسهر بقالنا كتير معملناش كدة...</p><p>منصف: مليش مزاج.</p><p>نهلة: يا منصف بقي قولتلك مكنش قصدي هتفضل تغير عليا لحد امتي.</p><p>منصف: طول ما انتي علي ذمتي و مراتي.</p><p>نهلة: طب خلاص بقي يا حبيبي بلاش نزعج نفسنا الليلة دي خالص.</p><p>تحت...</p><p>ماجدة(بنوم): تصبحوا علي خير.</p><p>الكل: و انتي من اهله.</p><p>قصي: وجد لسة صاحية؟!</p><p></p><p>وجد: ايوه. تعالي بينا نتمشي في الجنينة.</p><p>وجد و قصي قاموا و بدأوا يتمشوا في الجنينة و يتكلموا و يضحكوا.</p><p>تليفون وجد رن، الخط اتفتح...</p><p>وجد: لحظة يا قصي.</p><p>وجد: الو.</p><p>باسل: وجد فاضية؟!</p><p>وجد: اه.</p><p>باسل: هعدي عليكي و اخدك و نتمشي شوية.</p><p>وجد: اا...</p><p>باسل: مش هنتأخر بس ارجوكي محتاجك.</p><p>وجد: طيب هستناك.</p><p>قصي: ماله؟!</p><p>وجد: معرفش شكله تعبان.</p><p>قصي: خلي بالك من نفسك. و يا ريت يكون هو فعلا اللي يستحقك.</p><p></p><p></p><p>وجد: حبيبي متأخدش في بالك انا كويسة. هطلع اغير علشان زمانه جاي.</p><p>وجد باست قصي علي خده و سابته و مشيت.</p><p>قصي قعد علي المرجيجة اللي في الجنينة و شرد.</p><p>Flash back.</p><p>قصي كان رايح مطعم و وقف عربيته قبل ما يدخل المطعم شد انتباهه حاجة.</p><p>بنت: ليه يا بابا لتكون فاكرها سهلة كدة لا فوق.</p><p>قصي نزل نضارته و بص للبنت من تحت لفوق.</p><p>بنت: امشي جتك القرف في شكلك شخص مقرف.</p><p>بنت: اوعي.</p><p>البنت مشيت من قدام قصي و قصي حس ان نفسه اتخطف.</p><p></p><p>قصي: لو سمحت.</p><p>بنت: افندم؟! اخلص قول ما تتكلم بقي و تنجزني في ان الليلة السوداء دي.</p><p>قصي: حاضر في ايه اهدي شوية عيب بنتك زيك تتعامل كدة.</p><p>بنت: عاجبني ليك عند اهلي حاجة.</p><p>قصي(باندهاش): ايه ده في ايه؟! انتي متأكدة انك بنت و لا هو جسم بس.</p><p>بنت: ملكش دعوة.</p><p>قصي: امشي امشي.</p><p>حارس: في حاجة يا قصي بيه.</p><p>قصي: لا روح انت.</p><p>بنت بصت لقصي من تحت لفوق و قصي رفع حاجبه ليها.</p><p>بنت: جتك القرف.</p><p>قصي: متشكر لكرم اخلاقك.</p><p></p><p>بنت: غور غورة تأخدك.</p><p>البنت سابت قصي و مشيت و قصي كان مصدوم من اسلوبها...</p><p>قصي(بتنهيدة): **** يهدي.</p><p>قصي دخل المطعم و بدأ يشغل علي اللاب توب بتاعه...</p><p>Back...</p><p>عند وجد.</p><p>وجد كانت واقفة قدام هدومها محتارة تلبس ايه.</p><p>وجد: اوف بقي الواد زمانه جاي يالهوي هلبس ايه.</p><p>وجد: اوف من امتي و انا بهتم هلبس ايه قدام مين؟!</p><p>وجد: اتعدلي يا بت.</p><p>وجد شدت طقم و بدأت تلبسه.</p><p></p><p>وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه جاكت باللون البنفسجي الهادئ لغاية الركبة ربطته و قفلت الزراير بتاعته,لبست كوتشي اسود عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف جدا و حطت البرفيوم بتاعها.</p><p>وجد حطت موبايلها في جيبها و نزلت لتحت...</p><p>يوسف: راحة فين يا وجد؟!</p><p>وجد: باسل عايز يكلمني في موضوع هتكلم معاه.</p><p>ياسين: متتأخريش يا وجد و خلي بالك من نفسك...</p><p>وجد: حاضر عن اذنك.</p><p>وجد خرجت الجنينة باست قصي علي خده.</p><p></p><p>وجد: مين اللي شاغلك يا باشا؟!</p><p>قصي(بضحك): يا ستي اتلهي...</p><p>وجد: هتقع تحت ايدي في يوم و مش هسيبك الا لما تعترف.</p><p>تليفون وجد رن سلمت علي قصي و خرجت بره القصر كان سعد واقف...</p><p>سعد: ياسين بيه عارف؟!</p><p>وجد: اه و ملكش دعوة متدخلش في حاجة متخصكش بقيت حشري اوي.</p><p>وجد فتحت باب العربية و ركبت باسل ساق علطول من غير و لا كلمة.</p><p>باسل: ضايقك؟!</p><p>وجد: لا.</p><p>باسل: انا اسف اني.</p><p></p><p>وجد: هشششش كدة كدة كلها يومين و هبقي مراتك و لو انا مش هشيل همك مين هيشيل همك.</p><p>باسل مسك ايد وجد و باسها و وجد خجلت من تصرفه.</p><p></p><p>-في مكان تاني.</p><p>في المستشفي.</p><p>سليم بدأ يفتح عينه ببطء و قام.</p><p>سليم(بخفوت): عطشان ماية.</p><p>نرمين(بقلق): سليم انت صحيت؟!</p><p>سليم(بخوف): نرمين انتي كويسة؟!</p><p>نرمين قربت من سليم و حضنته و سليم حضنها و باس رأسها.</p><p>سليم(بدموع): انا اسف انا السبب انا معرفتش احميكي.</p><p>نرمين(بدموع): لا انت حاولت و هما اصلا كانوا كتير.</p><p>سليم: حد عملك حاجة؟!</p><p>نرمين: لا...</p><p>سليم: متأكدة انك كويسة يا حبيبتي؟!</p><p>نرمين: ايوه متقلقش الف سلامة عليك.</p><p></p><p></p><p>سليم: فين باسل؟! و ايه اللي حصل؟!</p><p>نرمين: باسل راح مشوار. البوليس جه بس باسل خلاهم يسيبوا اندرو.</p><p>سليم: دماغه دي بتفكر ازاي ما كانوا يقبضوا عليه؟! و كمان اندرو مش هينزل علشان حاجة تافهة زي دي بس، اكيد بيخطط لحاجة.</p><p>نرمين: هنفهم من باسل لما نشوفه.</p><p>سليم حضن نرمين تاني و باسها و نرمين شدت علي حضنه.</p><p>سليم(بوجع): آه.</p><p>نرمين(بدموع): اسفة اسفة و ****.</p><p>سليم: خلاص يا حبيبتي متعيطيش انا كويس يا حبيبتي اهدي...</p><p></p><p>نرمين(بدموع): حاضر...</p><p>سليم باس خد نرمين و خدها في حضنه.</p><p>سليم: **** يخليكي ليا يا احلي اخت و صاحبة في الدنيا...</p><p>نرمين: و انت كمان، يلا ريح.</p><p>سليم: شوفتي كنت عطشان شوفتك نسيت.</p><p>نرمين: يا سلام.</p><p>نرمين: هروح اجيب ماية لحظة.</p><p>نرمين راحت جابت ماية و رجعت و بدأت تشرب سليم.</p><p>نرمين: ريح يلا نام.</p><p>سليم: هتنامي فين؟: نرمين: علي الكنبة...</p><p>سليم: لا تعالي جمبي علي السرير.</p><p>نرمين: ليه انت حبيبتي؟!</p><p>سليم(برفعة حاجب): افندم!</p><p></p><p>نرمين(باحراج): احم مش اقصد يعني. تصبح علي خير بقي.</p><p>نرمين جريت علي الكنبة و نامت عليها...</p><p>سليم: مرتاحة متأكدة؟!</p><p>نرمين: ايوه متخافش.</p><p>نرمين بعتت بوسة لسليم في الهواء و سليم ابتسم و غمض عيونه و بدأ ينام تاني و برضو نرمين نامت.</p><p></p><p>-في مكامن تاني...</p><p>عند باسل و وجد.</p><p>باسل وقف علي تل و مكان مقطوع و وجد خافت.</p><p>باسل: خايفة؟!</p><p>وجد(بتوتر): مظنش و انا معاك.</p><p>باسل نزل و فتح باب وجد نزلها معاه و راح علي حافة التل وجد لقت انوار كتير و المدن و العربيات بس من علي بُعد كبير...</p><p>وجد: ممكن تحكيلي مالك؟!</p><p>باسل: شوية مشاكل في الشغل.</p><p>وجد لفت علشان يبقي وشها في وش باسل بس رجليها فلتت و كانت هتقع باسل مسك دراعها و شدها ناحيته...</p><p></p><p></p><p>وجد(و هي بتنهج): اوف احساس صعب.</p><p>باسل: انتي بخير؟!</p><p>وجد: ايوه.</p><p>باسل: وجدي.</p><p>وجد(بخجل): متنادنيش كدة.</p><p>باسل(بابتسامة): انتي اللي مهونة عليا عيشتي، من ساعة ما ظهرتي و انتي تملكتي كل شئ فيا.</p><p>وجد(بخجل): فينا من كدة؟!</p><p>باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها و وجد سحبت ايديها بسرعة.</p><p>وجد(بخجل): حرام عليك هتفضل تحرجني كدة لامتي؟!</p><p>باسل: انتي حبيبتي ليه مقولهاش كلام حلو.</p><p>وجد: طب اصبر لبعد الجواز.</p><p></p><p>باسل: بحاول مش قادر و كمان و انتي قمر و زي العسل كدة.</p><p>وجد: انا ماشية.</p><p>وجد راحت ناحية العربية و باسل شدها ناحيته.</p><p>وجد: يا باسل!؟</p><p>باسل: عيون باسل و قلب و عقل و روح باسل.</p><p>وجد: انت بتحبني للدرجة دي؟!</p><p>باسل: بحبك فوق ما تتخيلي.</p><p>باسل حضن وجد و وجد حطت رأسهأ علي كتفه.</p><p>باسل: تعالي نقعد.</p><p>وجد: هنقعد علي ايه انا لابسة ابيض هيتوسخ.</p><p>باسل: اممم طب انا اقعد و اخدك علي رجلي...</p><p></p><p>وجد ضربت باسل في كتفه و راحت وقفت علي حافة التل.</p><p>وجد: احكيلي بقي كان مالك؟!</p><p>باسل: قولتلك شوية مشاكل و حليتها.</p><p>وجد: هتخبي كدة اومال لما نتجوز؟!</p><p>باسل: لا يا روحي مش بخبي و فعلا لو في حاجة مهمة و تستاهل كنت قولتلك.</p><p>باسل: سقعانة؟!</p><p>وجد: لا.</p><p>وجد حطت ايديها في جيب الجاكت و بصت لباسل بابتسامة.</p><p>فجأة حصل ضرب نار علي عربيتهم.</p><p>وجد(بصريخ): باسل!</p><p></p><p>------------------------</p><p></p><p>انتظرو السلسلة الثانيه.......</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ابيقور, post: 42884"] ما هو الكابوس؟ الكابوس ليس الا شيئ مزعج مخيف عالم ليس به سوي الظلام,و لكن هل تعلم بأنه يمكن للكابوس أن يتحول لحلم جميل تنعم بهِ النفس.. للتخلص من كل كابوس سئ جِد النور الذي بهِ ليتحول لحلم جميل.. و هل يمكن أن تتغير حياة شخص كالكابوس بدخول النور إلى حياتهُ؟! ستري بنفسك.. الشخصيات "باسل الأنصاري": -"شاب عنده 29 سنة، وسيم,جسمه مناسب و رشيق و رياضي,طويل و جسمه عريض,عيونه باللون البني الغامق لون القهوة,شعره باللون الاسود,عنده دقن بسيطة,بشرته باللون الابيض، شاب مكافح و رجل اعمال و بيحب شغله و جاد فيه,عصبي أحيانا بس بيعرف يتحكم في عصبيته,ذكي و طبيعي في حياته الشخصية,مش بيثق في الناس بسرعة,الناس اللي بيثق فيهم و حواليه بسيطة,اهله كلهم متوفيين"... "سليم المهدي": -"صديق باسل عنده 28 سنة، رياضي و بيحب الاكل متعرفوش ازاي?? ,معندوش دقن,عيونه باللون الازرق,شعره باللون البني,طوله مناسب جسمه. بيحب يضحك و يهزر و فرفوش,بيحب باسل جدا و بيعتبره اخوه الكبير,بيشتغل معاه,مامته و اخته بيحبوا باسل جدا و بيعتبروه واحد من العائلة"... "كارما المهدي": -"أخت سليم عندها 24 سنة متخرجة حديثا و بتشتغل مع سليم,قصيرة,بشرتها قمحاوية,عينيها باللون الازرق,شعرها باللون الدهبي وارثة لون الشعر و العيون من والدتها,بتحب تخرج و تسهر و فرفوشة زي سليم اخوها,مبتحبش تتعصب و هادية جدا". "مريم المهدي": -"والدة سليم و كارما و بتحب باسل زي كأنه ابن تالت ليها. عندها 50 سنة بس لسة محافظة علي جمالها بلون عينيها الازرق و شعرها الدهبي,حكيمة و عاقلة في تصرفاتها كانت بتحب والد سليم بعد ما اتوفي كانت في حالة ذهول و صدمة بس بعد كلام باسل معاها حاولت ترجع لطبيعتها تاني,بتعرف تتعامل مع اللي قدامها برزانة". : نرمين المهندس": -"صديقة باسل و سليم,عندها 27 سنة لسة متجوزتش,طويلة,بشرتها بيضاء,عيونها باللون العسلي,جسمها حلو، بتشتغل مع باسل في شركته و بتحب باسل و سليم زي أخواتها,عيلتها مسافرين علطول و مش فاضيين ليها خالص و مش بيسألوا و هي نادرا لما بتشوفهم,بتحب تهزر و تضحك و شخصيتها جميلة". "وجد الصياد": -"بنت عندها 25 سنة. عيونها باللون الرمادي,بشرتها بيضاء,طويلة و جسمها رشيق,شعرها طويل واصل لنص ضهرها باللون البني الفاتح بيلمع في الشمس، مبتحبش الدلع الشديد و بتحب الهزار و الضحك و بتحب الكل و محبوبة عند ناس و عند ناس تانية لا,بتحب المغامرات و بتحب تكتشف الحاجات الجديدة,صريحة,مش بتخاف من حد,مامتها و باباها عاديين بالنسبة ليها و بتحب جدها جدا,محامية و ليها مكتب خاص بيها"... "ياسين الصياد": -"جد وجد و بيحبها جدا و بيعزها و بيخاف عليها,كبير في السن,عنده شركات كتير و متوزعة علي العائلة,حكيم في تصرفاته". "قصي الصياد": -"ابن عم وجد و هو و هي بيحبوا بعض حب اخوي. و قصي شخصيته ضعيفة شوية بسبب والده و والدته اللي مسيطرين عليه. طوله متوسط,بشرته بيضاء,عيونه باللون البني الفاتح,شعره باللون الاسود. بيحب يتكلم مع وجد و يحكي ليها اسراره و بيخاف عليها جدا بسبب شغلها و بسبب مغامراتها,عنده 23 سنة". -معني اسم وجد: -الحب الشديد و العشق و الكرم و الاصالة و المطر"ليه معاني كتيرة دول اهمهم". اسف علي المقدمه الطويله نبدأ قصتنا الجزء الاول في قصر الصياد. نهلة: فين الفطار يلا انجزوا ياسين بيه راجع من الاسطبل... رانيا(خادمة): جاهز يا مدام نهلة و بدأنا نصحي اللي نايمين. نهلة(بسخرية): حبيبة جدها دي صحيت؟! رانيا: لا يا هانم. قصي(بخضة): يا نهار اسود وجد وراها مرافعة في المحكمة. نهلة(بحدة): قصي قصي تعالي هنا انت يا زفت. قصي جري علي اوضة وجد و نهلة كانت متعصبة. نهلة: -والدة قصي بتكره وجد علشان جدها بيحبها هي مش بنتها و لانه بيفضلها عن الكل. بتحب الفلوس و السلطة. منصف: بابا رجع يا نهلة؟! نهلة: لا لسة مع يوسف في الاسطبل. عملت ايه في الموضوع اللي كلمتك فيه؟! منصف: كلمت يوسف قالي مش دلوقتي كمان اسبوعين. نهلة: طيب. منصف: -والد قصي و بيحب نهلة حب تملك و يبقي ابن ياسين وبيشتغل مع يوسف. يوسف: -والد وجد و ايديه اليمين لياسين و هو اللي ليه الكلمة بعد ياسين و الكل بيسمع كلامه هو,و ياسين بيثق فيه... في أوضة وجد. وجد كانت نايمة بعمق في أوضتها علي سريرها اللي هي مصمماها بمزاجها,وجد كانت نايمة و شعرها مغطي وشها. قصي(بصوت عالي): وجد قومي نسيتي المرافعة بتاعت النهاردة. وجد(بنوم): قصي اخرج بره اوضتي احسن و *** اقوم اقتلك. قصي راح ناحية وجد و بدأ يهزها علشان تصحي. وجد(بزعيق): قولتلك بره عايزة انام. قصي: نسيتي مرافعتك يا هانم؟! و كمان قومي يلا. وجد: قصي لم الدور و اخرج بره اوضتي احسنلك. قصي: طب لا. وجد مسكت دراع قصي و و هو وقع علي السرير و وجد فوقه. وجد: سيبني انام و محدش يصحيني لحد ما اصحي انا بمزاجي. قصي: نسيتي يا هانم شغلك و القسم اللي خدتيه علي نفسك نسيتي ده كله. وجد(بخضة): يا نهار اسود المحكمة. الساعة كام؟! وجد بعدت عن قصي بسرعة و مشيت ناحية الحمام. قصي: الساعة 7... وجد: خليهم يجهزولي فطار بسرعة انجز. قصي: جاهز انزلي انتي. قصي خرج بره اوضة وجد و وجد دخلت الحمام خدت دوش سريع و خرجت تغير هدومها. وجد لبست بنطلون رصاصي واسع و فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الاسود دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان. وجد مسكت شنطتها السوداء و نزلت جري لتحت لقت الكل قاعد جريت علي ياسين باست خده و قعدت جمبه و بدأت تأكل بسرعة. ياسين: براحة يا بنتي. وجد: عندي مشوار مهم و بعدها هطلع علي المحكمة. ياسين: **** معاكي يا حبيبتي. وجد: شكرا يا حبيب القلب انت. قصي: و مين اللي صحاكي يا ست وجد؟! وجد: قصدك ايه يا عم قصي عادي براحتي. ماجدة: وجد كلي بأدب ايه ده. وجد: معلش بقي يا أمي مش بعرف أكل باتيكيت زي بنت عمي ثريا. ماجدة: -والدة وجد دايما بتشوف ان بنت عمها ثريا احسن من وجد و عايزاها تتغير تبقي علي مزاجها و وجد رافضة. ياسين: حبيبتي في حفلة النهاردة لازم تكوني حاضرة كل مرة مبتحضريش. وجد: انتوا كل حياتكم حفلات و انا مبحبش الدوشة دي يا جدو بليز اعفيني. ماجدة(بحدة): لا بقي هتحضري غصب عنك. ياسين(بحدة): محدش بيمشي كلامه هنا غيري يا ماجدة احترمي نفسك. يوسف: اهدي يا ماجدة. معلش يا بابا اصل ماجدة مش عاجبها حياة وجد شوية. نهلة: و هي دي حياة اصلا هي عايشة؟! وجد: حياتي عاجباني يا مرات عمي و عاجبة جدو و محدش ليه دعوة بيا. وجد: عن اذنك يا جدو هروح مشواري. وجد باست رأس ياسين و سلمت علي قصي و خرجت بره القصر ركبت عربيتها و طلعت علي المقابر... وجد دخلت المقابر بتاعت العائلة و راحت ناحية مقبرة معينة و حطت قدامها ورد. وجد: وحشتيني اوي. وحشنا كلامنا ضحكنا هزارنا، فراقك صعب عليا اوي. وجد: بحبك. وجد خرجت و ركبت عربيتها و راحت ناحية المحكمة. في القصر... منصف: نهلة متنسيش الحفلة و تخلي ثريا تجهز. ثريا: متقلقش يا بابي. منصف: مش يلا يا يوسف. يوسف: يلا. يوسف: عايز حاجة يا بابا؟! ياسين: لا روح. يوسف و منصف خرجوا من القصر... ياسين: و انتوا قوموا من قدامي. استني يا ثريا. ثريا: حاضر يا جدو. ياسين: افعالك بتاعت كل حفلة دي خفي منها. ثريا(بملل): حاضر يا جدو. ياسين: قصي تعالي معايا المكتب. قصي: حاضر يا جدو يلا. -في مكان تاني. في فيلا عائلة المهدي. مريم: اهدي يا سليم في ايه ما انت عارف باسل. سليم: يا ماما بقاله يومين تليفونه مغلق. كارما(بغمزة): هتلاقيه مع مزة كدة و لا كدة هو حد يروح روسيا و يفضي ليك اصلا. سليم: يا منحرفة طبعا ما انتي تربية باسل الانصاري. مريم: سليم انا كلمت باسل امبارح بليل ملكش دعوة امشي بقي. سليم: اقتله ده و لا اعمل ايه طب؟! مريم: علي شغلك يا سليم. و انتي يلا روحي مع اخوكي. كارما: يلا يا قدري. سليم: امشي قدامي. كارما: لا السيدات اولا. كارما حطت ايديها علي بوقها و بصت ل سليم بخوف... كارما(بتوتر): بتتني القميص ليه يا عم؟! سليم: السيدات اولا صح؟! كارما(بصريخ): يا ماما... مريم: انتوا مجانين اتصافوا مع بعض. مريم سابتهم و طلعت اوضتها,سليم جري ورا كارما. كارما: سليم انت عصبي كدة ليه؟! سليم مسك كارما و شالها علي كتفه و خرج بره الفيلا. كارما(بضحك): طب اديني قيمتي يا عم. سليم: لو وديتك قيمتك الحقيقة يا روحي هرميك في سلة الزبالة. سليم نزل كارما علي الارض و راح ناحية عربيته ركبها,كارما عدلت هدومها و فتحت الباب و ركبت جمبه. كارما: يلا يا عم. سليم: تفتكري باسل بيعمل ايه دلوقتي؟! كارما: معاه مزه حلوة. كارما(بغمزة): و انت ادري بقي. سليم(بنفاذ صبر): **** يأخدك يا باسل بوظت البت. كارما(بضحك): **** يخليه ليا يا اخويا. سليم: بت هقتلم ابعدي عن اهلي. تليفون سليم رن، الخط اتفتح. سليم: لا لا ده انا زارني النبي. نيرمين هانم بنفسها بتتصل بيا. نيرمين(بضحك): سليم و **** ما فايقة. سليم: بذمتك حد بيضحكك غيري اصلا، اخرسي. نيرمين: طيب فين باسل تليفونه مغلق من يومين. سليم: مش بيرد علي حد. و انتي عارفة باسل و تصرفاته بقي. نيرمين: مش بيرحم نفسه ده. سليم: انتي عارفة باسل شغله رقم واحد. نيرمين: لا و هو بيحب يعمل شغله علي اكمل وجه. سليم: هقابلك في الشركة علي العصر في شركة باسل. نيرمين: ماشي، يلا باي. سليم: باي. كارما: هو باسل بيعمل كدة ليه؟! سليم: علشان يعرف مين الخاين و خلينا واقعين اكتر متعة... كارما: ده انتوا يا رجالة. سليم: عسلات و حياتك. كارما: اوي. سليم وقف العربية قدام شركته و نزل هو و كارما. كارما: متنساش اجتماع بليل. سليم: مع شركة ياسر الاسيوطي. كارما: متنساش انه و برغم اللي بيعمله الا و باسل قال خلوا بالكوا منه. سليم: قولتيلي عندك كام سنة؟! كارما: 24 يا خفيف. سليم: قدامي يا ام لسان طويل. كارما و سليم كل واحد طلع علي مكتبه اللي في الشركة. -في مكان تاني. في روسيا. في فندق مشهور في روسيا في اوضة من اوض الفندق كان باسل واقف قدام الازاز الكبير المطل علي شوارع روسيا. باسل كان واقف بشرود و بيشرب من سيجارته فاق من شروده لما حس بأيد علي كتفه. باسل(بالروسية): شكرا علي الملف. بنت(بالروسية): و لا يهمك يا بيبي. باسل(بالروسية): اندرو ميعرفش حاجة. بنت(بالروسية): اكيد بيبي، هتوحشني. البنت حضنت باسل من ضهره و باست كتفه. بنت(بالروسية): خليك يوم كمان. باسل(بالروسية): روسيل انا مش فاضي. انتي مجرد وسيلة بأخد منها معلومات عنه مش اكتر. روسيل(بالروسية): قصدك ايه يا باسل؟! انا يعتبر برمي نفسي في النار علشان خاطرك. باسل(بالروسية): كله بتمنه يا روسيل، فلوسك هتتحول لحسابك... باسل(بالروسية): اخرجي و سيبيني. روسيل(بالروسية): ماشي يا باسل. روسيل لبست هدومها و خرجت بره اوضة باسل,باسل دخل الحمام خد شاور طويل و خرج يغير هدومه. باسل لبس بنطلون باللون الابيض و فوقه قميص باللون الاسود محدد عضلاته و كوتشي اسود و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه. باسل مسك شنطة سفر و خرج بره اوضته و كان وراه حراسين. باسل(بالروسية): اتصل ب روك. حارس(بالروسية): روك منتظر حضرتك عند الطيارة يا فندم. باسل(بالروسية): تمام. باسل ركب عربيته و في سواق ساق ناحية المطار و وراه عربيتين حراس. بعد فترة وصلوا للمطار و كانت الطيارة الخاصة بتاعت باسل في انتظاره. روك(بالروسية): مستر باسل كل الامور جاهزة زي ما حضرتك طلبت. باسل(بالروسية): روك روسيل أمانتك و كمان اي حركة من اندرو تقولي فورا. روك(بالروسية): حاضر مستر باسل. روك(بالروسية): بالتوفيق... باسل ركب طيارته و قعد فيها بكل وقار. موظفة(بالروسية): حضرتك تحب تأكل او تشرب حاجة معينة؟! باسل(بالروسية): لا امشي. الموظفة بصت ل باسل و بعدها مشيت. -بعد فترة باسل وصل لمصر و نزل من الطيارة و مشي بكل وقار بين الناس لغاية ما خرج من المطار و ركب عربيته بهدوء و وصل ل?يلته في مصر... عامر: نورت مستر باسل. باسل: شكرا عامر. هطلع اريح. عامر: في انتظار حضرتك لما تصحي الغداء يكون جاهز... باسل: تمام. باسل طلع اوضته و غير هدومه و نام بعمق علي سريره. -في مكان تاني... عند وجد. بنت: وجد حقيقي انا فخورة بيكي. وجد: تسلمي يا خديجة. خديجة: ده انتي بجد خيال بقولك ايه ما تيجي تدي جوزي كلمتين كدة ممكن يتعظ و يفهم. وجد(بضحك): جوزك هاني ده ملهوش حل يا خديجة عايز ضرب الجذم. خديجة: و مين سمعك؟! عموما يا بختك يا عم عائلتك عاملة حفلة بليل و أكيد هتحضريها. وجد(بسخرية): و هو من امتي ده بيحصل؟! البس فستان و اقعد اتكلم مع ده و ده ليه اتهبلت. خديجة: بت انتي ازاي بنت عائلة الصياد؟! وجد حطت ايديها علي بوق خديجة و سحبتها ل بره المحكمة... وجد(بحدة): انتي اتجننتي محدش يعرف اني من عائلة الصياد الا ناس قليلين. خديجة: و هتفضلي تخفي الحقيقة دي لحد امتي؟! وجد: و هو حد قالك اني عايزة ابقي زي ثريا؟! وجد: طول ما هي ماشية انتي متعرفيش انا مين انتي متعرفيش بابي ممكن يعمل ايه فيكي انتي و انتي. وجد: انا عايزة الناس لو في يوم عملت ليا حساب يبقي تعمله علشاني انا علشان اسمي انا مش اسم عائلتي يا خديجة. خديجة: يا واد يا جامد يا ابو كلام كبير انت. وجد: اينعم هيجي يوم و اكشف عن كنيتي بس لما يجي اليوم ده. خديجة: بت يا وجد انتي جامدة. وجد: طب يلا يا اختي اركبي اوصلك في طريقي و بعدها اروح الشغل... خديجة: [B]** يحبب فيكي خلقه يا وجد يا بنت ام وجد يا رب. يعافيكي في عفيتك و صحتك و يومك و **[/B] يخليكي و تفضلي كدة تدي الغلابة و. وجد: بس بس بس يا بت في ايه. اركبي. خديجة: -زميلة عادية بالنسبة ل وجد من الكلية. خديجة: و **** و هتخشي الحارة بعربيتك يا بت. وجد: ما انا ياما دخلتها. خديجة: بت يا وجد عملتي ايه في الراجل اللي بيطاردك ده؟! وجد(بتنهيدة): مش عارفة يا خديجة حاساه عايز يوصلي رسالة بس انا مش فاهماها. خديجة: انا عارف يوصلك ايه؟! وجد(بانتباه): ايه؟! خديجة: عايز يقولك انك هتموتي في يوم من الايام بسبب فضحك للناس. وجد(بضيق): هقتلك. وجد: و كمان و هو انا بعمل حاجة غلط انا بوري الناس حقيقة المجتمع اللي حواليهم و بكشف ليهم عن الناس اللي ناهبة البلد. خديجة: انتي محامية و لا صحافية و لا ايه يا ست ما تهدي علينا؟! وجد: كل شغلانة و بتكمل بعضها يا خديجة. خديجة: طب خلي بالك من نفسك. وجد: اكيد يا روحي باي. سلميلي علي هاني. خديجة: باي. وجد ساقت عربيتها ناحية مكتبها و راحته. وجد: نهال ورانا قضايا ايه؟! نهال: قضية لشخص مشهور اسمه خالد القاضي. وجد: امم طيب سيبيلي ملفه علي مكتبي. وجد: ايه اخبار الشغل معاكوا يا شباب. الكل: تمام يا فندم. وجد: طيب كدة اطمنت. وجد ابتسمت ليهم و دخلت مكتبها قعدت و حطت رجل علي رجل... تليفون وجد رن، الخط اتفتح. وجد: الو يا قصي. قصي: الو عاملة ايه؟! وجد: انا بخير. في ايه؟! قصي: عندي ليكي خبر حلو. وجد: مفيش احلي من انك تقولي خالو رجع من فرنسا. قصي: لا... وجد: قول. قصي: هنروح النهاردة حفلة عمرو دياب. وجد(بصريخ): هييييييييي. قصي: بس بس صوتك مزعج. جود: متشكرين يا رجولة، بص ورايا قضية كدة هقرأها بليل هرجع القصر و نخرج. قصي: تمام و انا حجزت تذكرتين. جود: اوك يلا باي. وجد بدأت تشوف الملف اللي قدامها و بدأت تقلب صفحة صفحة و بتقرأ و مركزة اوي في القضية. -في مكان تاني... في إحدي شركات الصياد. منصف: نعم يا يوسف. يوسف: ابنك أحمد فين بقاله اسبوع؟! منصف: في شرم. يوسف: عمل ايه في الشغل اللي وظفته فيه؟! منصف: كلمني امبارح و قالي انه خلصه. يوسف: طيب... يوسف: متنساش الصفقة اللي احنا داخلين عليها مهمة مع باسل الانصاري. منصف: متخافش احنا جاهزين. يوسف: كويس. يوسف: و حاول تسحب قصي لطريقنا يا منصف ابنك تربيته مش عجباني. منصف: مش عارف طالع لمين نفسي اعرف طالع لمين. يوسف(بتنهيدة): و لا حتى بنتي. منصف: يلا. يوسف: يلا قدامنا حفلة بليل. منصف: تمام عن اذنك هروح انا. يوسف: طيب. يوسف طلع تليفونه و اتصل بماجدة. الخط اتفتح. يوسف: رجعت؟! ماجدة: لا. يوسف(بغيظ): تتصلي بيها تخليها تيجي و هتحضر الحفلة غصب عنها. ماجدة: ماشي متقلقش انت. يوسف: بنتك دي لاما تعدليلها دماغها لاما و *** يا ماجدة لاكسر ليها دماغها. ماجدة: اهدي يا يوسف اهدي يا حبيبي انا هكلمها. يوسف: طيب. عند ماجدة. ماجدة قفلت مع يوسف و اتصلت ب وجد. الخط اتفتح. وجد: الو. ماجدة: وجد تعالي القصر بسرعة. وجد: ماما احلمي مش هاجي و مش هحضر الحفلة. انا مش رخيصة علشان تعرضوني علي كل رجال الاعمال اللي في الحفلة، روحوا للسنيورة بتاعتكوا ثريا. ماجدة: و مين قال انك رخيصة انتي من عائلة الصياد عارفة يعني ايه عائلة الصياد. وجد: ايه يعني عائلة الصياد؟! انا اسمي وجد يوسف ياسين. وجد: و كمان لما اموت مش هيعملوا ليا حساب لاني من عائلة الصياد. وجد: و كمان عائلة مليانة مشاكل و قرف. كل شوية عايشة في رعب لاني ممكن اتخطف بسبب اعداء والدي او حد من عائلتي. ماجدة: و علي اساس انتي بتظهري اوي و حد يعرف انك بنتي حتى ده انتي لما بتشوفيني في النادي مبتسلميش عليا. وجد: يوم ما سلمت عملتي ايه؟! عرضتيني علي كل ولاد صحابك ليه علشان اللي انا اعجبه يجي و يتقدم ليا و نتجوز و تبقي صفقة حلوة ليكوا. وجد: مش هاجي الحفلة و ده اخر كلام عندي. وجد قفلت الخط و رمته علي المكتب و كملت شغل. ماجدة(بعصبية): ماشي يا وجد شكلي معرفتش اربي كويس. نهلة: تؤ تؤ ماجدة مالك كدة زعلانة؟! ماجدة: نهلة مش فايفة لرزالتك. نهلة: انا قولت حاجة يا حبيبتي؟! معلش هتتعوض. نهلة: لسة جود هتتعلم و هتيجي عليها فترة تبقي تحت ايدك و طوعك و انتي تغيريها زي ما انتي عايزة. نهلة: خلي بنتك تحت طوعك. نهلة: زي ما انا بعمل مع ثريا. ماجدة: هروح اشوف الحفلة يا نهلة. تعالي معايا. عند ثريا. ثريا: ليا الشرف. ثريا: و يا تري انا اول واحدة؟! ثريا(بضحك): لا كدة كتير. : لازم نشوف بعض بقي. ثريا: قريب قريب اوي. ثريا: يلا هقفل معاك انا دلوقتي، باي. : لازم نتكلم كتير. ثريا: اكيد. عند ياسين و قصي. قصي: و ايه كمان يا جدو؟! ياسين: شيل الكتاب ده من هنا لهنا. قصي: حاضر. ياسين: وجد دي هتجيب مصيبة لنفسها. قصي: هو اكيد بس ليه بتقول كدة؟! ياسين: انا لو حصلي حاجة هتشوف بهدلة من الكل. قصي: بعد الشر عليك يا جدو، و كمان مين يعني يقدر يقرب منها. قصي: و مهما يحصل الام هتفضل ام و الاب هيفضل اب و الكل عارف دورهم بيبق ايه ثابت مش بيتغير انهم يحتوا ابنائهم يا جدو. ياسين: عندك حق يا قصي عندك حق. ياسين: بفضلك انت و جود عن ثريا و أحمد بسبب تفكيركم و عقلكم... ياسين: بتمني الاقي زوجة مناسبة ليك و اتمني الاقي زوج مناسب لجود. قصي(بضحك): جوزها عمرو دياب. ياسين(بضحك): دي مش بعيد تموت من الصدمة. قصي: هروح البس انا علشان شكلها كدة قربت تيجي. ياسين: طيب يا حبيبي. قصي طلع لاوضته خد دوش و طلع يغير هدومه... قصي لبس بنطلون بيج و فوقه تي شيرت باللون الاسود ب كم و فوقه جاكت باللون الزيتي و لبس كوتشي ابيض و حط البرفيوم بتاعه. تحت. وجد وصلت للقصر و دخلت... وجد: رانيا فين جدو؟! رانيا: في اوضته يا جود هانم. وجد: تمام... وجد طلعت جري علي اوضة ياسين و دخلت علطول. ياسين: محدش يتجرأ يدخل عليا من غير ما يخبط يا وجد... وجد(برفعة حاجب): و هو انا اي حد؟! ياسين(بضحك): دايما جدتك كانت تعمل كدة و تقول كدة. وجد: طبعا اومال انا جايبة العيون الرمادي دي منين يعني يا حاج من تيتة اللي كانت موقفة امبابة علي رجل واحدة... ياسين: عايزة ايه يا مصيبة؟! وجد: هروح حفلة بليز مع قصي. ياسين: طب و الحفلة اللي تحت دي؟! وجد: يرضيك يا جدو ابقي فرجة للي رايح و اللي جاي. ياسين: و انا مش هضغط عليكي يا وجد. وجد جريت علي ياسين حضنته و باست خده. وجد: حبيبي يا جدو. ياسين: يلا روحي البسي. وجد: طيب يا روحي. -وجد سابت ياسين و دخلت اوضتها رمت شنطتها علي السرير و دخلت الحمام غسلت وشها و عملت حمام زيت لشعرها و خرجت و بدأت تختار هدومها اللي هتلبسها و دخلت الحمام تاني غسلت شعرها و خرجت نشفته و بدأت تغير هدومها... وجد لبست بنطلون جينز ضيق محددها و فوقه تي شيرت بنص كم مايلين من علي الكتف و دخلته جوا البنطلون و لبست فوقه جاكت باللون الجملي و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما وسيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط خالص و حطت البرفيوم بتاعها. وجد خرجت بره اوضتها لقت قصي بيخرج هو كمان من اوضته و ثريا من اوضتها. قصي: فرق جامد. ثريا كانت لابسة فستان باللون الاسود ضيق محدد جسمها و مبين ضهرها من ورا و رفعت شعرها ديل حصان و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها. وجد: يلا يا باشا علي الحفلة. وجد و قصي نزلوا علي السلالم لقوا ماجدة قدامهم. ماجدة: الضيوف بدأت تيجي يا وجد و مش هينفع تخرجي قدامهم... وجد(بهدوء): هخرج من الباب الخلفي باي باي. وجد مسكت ايد قصي و خرجت من الباب الخارجي كان في موتسيكل هناك. وجد: امسك الشنطة دي. وجد ركبت و قصي وراها و بدأت تسوق ناحية الحفلة لغاية ما وصلت لمكان الحفلة و دخلوا. وجد كانت منسجمة مع الاغنية هي و قصي و بيضحكوا و بيغنوا و بيرقصوا. قصي(بصوت عالي): يلا نمشي هنتأخر. وجد(بصوت عالي): لااااا المكان هنا حلو. كان في شاب واقف ورا وجد بالظبط وجد اتعصبت من كلامه اللي في ودانها لفت ضربته جامد بالقلم. وجد خرجت من الحفلة و قصي وراها. قصي: خدي و متعصبيش نفسك خلاص. وجدد مسكت الشنطة من قصي و كانت متعصبة من الكلام القذر اللي الشخص قاله ليها... قصي(بتوتر): وجد. وجد بصت ل قصي لفت بسرعة لقت الشخص اللي هي ضربته بالقلم و خمسة من صحابه وراها. وجد و قصي كانوا بيرجعوا لورا و مسكوا ايدين بعض. وجد: هو فين الموتسكل؟! قصي(بتوتر): مش انتي اللي ركنتي افتكري بقي. وجد و قصي(بصريخ): عااااااااااااا. --------------- الجزء الثاني وجد بصت ل قصي لفت بسرعة لقت الشخص اللي هي ضربته بالقلم و خمسة من صحابه وراها. وجد و قصي كانوا بيرجعوا لورا و مسكوا ايدين بعض. وجد: هو فين الموتسكل؟! قصي(بتوتر): مش انتي اللي ركنتي افتكري بقي. وجد و قصي(بصريخ): عااااااااااااا. قصي: وجد هما هيعملوا فينا ايه؟! وجد: من تحليلي كدة هيعملوا مننا شاورما، انت بتقول ايه يا عم؟! وجد: اجري. وجد مسكت ايد قصي و قعدوا يجروا و الخمس اشخاص وراهم,قصي و وجد كل واحد جري من طريق تلاتة ورا وجد و اتنين ورا قصي. وجد بصت وراها ملقتش حد وقفت بسرعة و هي بتنهج و حطت ايديها علي ركبتها. وجد(بتعب): ده انتوا ناس كافرة. وجد لاحظت قصي بيجري ناحيتها. قصي(بتعب): هربتي منهم؟! وجد(بتعب): ايوه، دول جروني كتير و شكلنا كدة هنأخد تاكسي. قصي: يلا بينا. قصي وقف تاكسي و ركب فيه هو و وجد. قصي: علي (). السواق: تمام. -في مكان تاني... عند باسل. عامر: باسل بيه سليم بيه و نيرمين هانم في انتظار حضرتك تحت و العشاء جاهز... باسل(بنوم): الساعة كام؟! عامر: عشرة يا بيه. باسل: طيب انزل و انا جاي وراك. عامر: -بيخدم باسل في الفيلا و هو و باسل يعرفوا بعض من و هما صغيرين. عامر نزل ل تحت و باسل قام بهدوء من علي سريره و دخل الحمام غسل وشه كذا مرة و خرج غير هدومه. باسل لبس بنطلون اسود بيتي و فوقه تي شيرت بنص كم باللون الرمادي. باسل نزل ل تحت اول ما شافه سليم قام حضنه. سليم: ايه الاخبار؟! باسل: تمام. نيرمين: ايه اخبار روسيل؟! باسل: كالعادة بتبيع اندرو. نيرمين(بغمزة): البت بتحبك يا عم. باسل(ببرود): نيرمين خليكي في حالك. نيرمين: انت مش طايقني كدة ليه ياض؟! نيرمين رمت علي باسل مخدة و باسل مسكها و رماها علي سليم. باسل: يلا علشان العشاء. التلاتة راحوا علي السفرة و بدأوا يأكلوا. باسل: ايه أخبار الشركة؟! باسل: و اخبار كارما و ماما مريم؟! سليم: يعني انت مكلمتش ماما امبارح؟! باسل: لا. سليم: نبع الحنان لما تكدب، يلا مش مهم. سليم: كلنا كويسين و الشغل تمام... سليم: الصفقة اللي هتنقلنا ناقلة تانية دي قربت بكرة بس. نيرمين: باسل. باسل: نيرمين ايه اخبار عائلتك؟! نيرمين(بحزن): لسة زي ما هما. باسل: هيرجعوا متخافيش. باسل باس رأس نيرمين و هي حطت ايديها علي كتفه. سليم(بمرح): ما تنسوا انكم صحاب ثنائي حلو اوي... نيرمين: لا يا اخويا باسل لما بيتعصب بيحرق الارض و الدنيا كلها بيخوفني. باسل(بضحك): ده انا برئ يا نيرمين. نيرمين و سليم(بضحك): اوي. سليم تليفونه رن، الخط اتفتح. سليم: خير يا كارما؟! كارما: انت فين؟! سليم: مع باسل. كارما: طب وديني باسل. سليم: خد يا باسل. باسل: الو يا كارما. كارما(بقلق): باسل انا عملت مصيبة. باسل: خير؟! كارما: ضيعت ملف عائلة الصياد و سليم لو عرف هيقتلني انا خايفة اوي. باسل(بحدة): ازاي يعني يا كارما هو ده لعب عيال. كارما(بدموع): مش فاكرة حطيته فين. باسل: اقفلي يا كارما انا جايلك. نيرمين: في ايه؟! باسل: كارما ضيعت ملف صفقة الصياد. باسل طلع علي اوضته غير هدومه بسرعة و نزل ل سليم اللي اتعصب و نيرمين. سليم: يلا. التلاتة كل واحد ركب عربيته و راحوا للشركة. سليم(بعصبية): ازاي يعني يا كارما ضايع؟! كارما: مش قولتلك متجبش ده. باسل(بحدة): كارما مش وقت هزار، فين الملف افتكري حطتيه فين. نيرمين: افتكري يا كارما. كارما: كنت باكل في مكتبي و بعدها جه ممدوح ساب الملف و انا خدته و بدأت اقراه و سيبته علي المكتب و خرجت رجعت ملقتهوش. نيرمين: مين ممكن يأخده؟! باسل: الاجتماع بكرة الساعة كام؟! سليم: الساعة 11. باسل: طيب. نيرمين: و الملف؟! باسل(بهدوء): مش مهم. سليم: و هنروح بكرة ازاي الاجتماع؟! باسل: متقلقش. كارما: يعني هيبقي في ضهري رجالة؟! باسل ضرب كارما علي قفاها و حط دراعه علي كتفها... باسل: انتي متتكلميش نهائي... كارما: تمام يا باشا. نيرمين: مش يلا نخرج كدة؟! سليم: بتموتي في السهر انتي. نيرمين: اوف بقي. باسل: يلا بينا. كارما: يلا يا باسل يا حبيبي. باسل: سليم وصل اختك بيتها مش هتيجي معانا. كارما(بغيظ): افندم! باسل: كارما علي البيت. يلا يا نيرمين. سليم: يلا يا كارما علي البيت. كارما(بغيظ): طب حد يبقي عنده نخوة و يوصلني. باسل: يلا بس ننزل. الاربعة خرجوا من الشركة و كل اتنين ركبوا عربية. في عربية باسل و نيرمين. نيرمين: هتودينا فين و مش عايز كارما تيجي معانا؟! باسل: بار و كمان علشان نعرف نتكلم احنا التلاتة. نيرمين: طيب يا معلم. في عربية سليم و كارما. كارما: انتوا مش عايزني معاكوا ليه؟! سليم: روحي اساليه. كارما: انت عايزه يهزأني، يلا هنزل انا. كارما نزلت و دخلت البيت بتاعها لقت مريم منتظراها. كارما: حبيبة قلبي. مريم: ايه اخبارك يا حبيبتي؟! حمدلله علي السلامة. كارما: **** يسلمك... مريم: فين اخوكي و فين باسل و نيرمين مجوش معاكي ليه؟! كارما: راحوا مشوار و جابوني هنا. مريم: طيب يا حبيبتي طيب. مريم: اطلعي انتي فوق غيري هدومك. كارما: طيب يا قمر. مريم: **** يهديك يا باسل. عند الباقي. نيرمين: ناوي تعمل ايه؟! باسل: الملف الاصلي معايا. نيرمين: قصدك ايه؟! باسل(بضحك): لسة مفهمتيش يا نيرمين. نيرمين: قصدك ياسر الاسيوطي. باسل: في غيره؟! نيرمين: بس ازاي؟! باسل: ياسر جه في الشركة بالرغم انه عارف اني مش موجود اصلا و ده وداله فرصة اكبر يسرق الملف علشان نحتاس و منروحش الاجتماع. نيرمين: الحيوان. باسل: يلا انزلي. سليم: ايه ده؟! باسل: بار جديد بلا ندخل نجرب. سليم: بنيرمين؟! ده انت وقح وقاحة. نيرمين: مالها نرمين يا سي سليم. باسل: خلاص انت و هي يلا ندخل. التلاتة دخلوا البار و قعدوا مع بعض يتكلموا. -في مكان تاني... في القصر. قصي و وجد كانوا قاعدين بيأكلوا علي السفرة و الحفلة كانت خلصت و العائلة بدأت تدخل. ماجدة: اخيرا! الحفلة كانت طويلة. نهلة: بس الحفلة كانت حلوة. يوسف: بابا بكرة في صفقة لازم حضرتك تكون موجود. ياسين: عارف يا يوسف تمام. يوسف: هتفضلي تأكلي كدة كتير يا باردة. وجد: شكرا يا نبع الحنان. قصي(بهمس): لمي الدور يا بت. ياسين: عملتوا ايه يا وجد انتي و قصي؟! وجد: بص يا باشا الحفلة كانت دمار. ياسين: اتبسطتي؟! وجد: ايوه، يلا عن اذنكم هقوم. وجد: رانيا هاتيلي ماية فوق. وجد قامت جري علي اوضتها و دخلت الحمام غسلت وشها و بدأت تغير هدومها. وجد لبست بنطلون بيج و فوقه تي شيرت ب ¾ كم اللون الاسود و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية. وجد خرجت البلكونة بتاعتها و كان في ايديها ملف بدأت تقرأه. تحت. ماجدة: اللي هتجبلي جلطة دي. منصف: نهلة تعالي. منصف طلع علي اوضته و نهلة وراه. نهلة: مالك؟! منصف(بحدة): انتي ايه اللي عملتيه في الحفلة ده؟! نهلة: عملت ايه؟ منصف: قعدتي تتكلمي مع الزفت اللي اسمه عدنان كدة ليه؟! نهلة: ماله عدنان با منصف. منصف(بحدة): نهلة متعصبنيش. نهلة قربت من منصف و حطت ايديها علي كتفه... نهلة: يا حبيبي كل ده شغل. كلنا بنعمل مجاملات مع بعض. نهلة: و كمان ده كان ضيف. صح يا بيبي خلاص بقي متضايقش. منصف(بحدة): بعد كدة اياكي تقربي من راجل تاني يا نهلة. نهلة: اكيد يا حبيبي اكيد. نهلة باست منصف علي خده و قعدت تقوله كلام تهديه بيه... عند الباقي. ياسين: يوسف ابقي كلم احمد و خليه يرجع كفاية صياعة في شرم... يوسف: حاضر يا بابا متقلقش انت نفسك و كمان سيبيه يرتاح شوية هو بيشتغل معانا كتير. الدور و الباقي علي قصي اللي مش مركز خالص و قاعد في البيت... ياسين: كل واحد سيبه براحته. ياسين طلع لاوضته و يوسف خد ماجدة و طلعوا اوضتهم. ماجدة: هنفضل لحد امتي؟! يوسف: خلاص يا ماجدة بكرة هبقي اقولك عملت ايه. ماجدة: الصفقة بتاعت باسل الانصاري دي مهمة يا يوسف اياك تتخلي عنها. يوسف: عارف يا ماجدة عارف. يوسف كان غير هدومه و راح نام علي سريره. ماجدة: و بالنسبة ل وجد دي هتعمل معاها ايه؟! يوسف: حاولي تقربي منها يلا روحي اضربيها علشان انا و انتي نتطرد بره القصر... ماجدة: مش عارفة ايه سر حب ابوك فيها. لو تتعدل بس و تبقي زي ثريا كدة. ماجدة: شايف كل الانظار كانت عليها ازاي؟! يوسف: تصبحي علي خير يا ماجدة. ماجدة: نام يا يوسف نام. الاتنين ناموا جمب بعض و كل واحد بيفكر في حاجة... -في الصباح الباكر... في فيلا المهدي. سليم: ماما همشي انا. مريم: من بدري كدة يا سليم؟! سليم: لسة هروح ل باسل و. مريم: باسل فوق في اوضته. سليم(بصدمة): افندم؟! سليم: قالي هوصل نيرمين و هروح للبيت. مريم: طب ما ده بيته. سليم: طبعا قعدتوا مع بعض انتوا الاتنين و كنتوا سهرانين مش كدة. مريم: طبعا. سليم: اتكلمتوا في ايه؟! باسل: ملكش دعوة. سليم: ايه الرخامة دي؟! مريم: اطلع صحي كارما يا سليم عقبال ما اجهز الفطار... باسل: هاجي اساعدك يلا. باسل و مريم دخلوا المطبخ,سليم طلع لاوضة كارما. سليم: بت بت بت بت بت. كارما(بنوم): سيبني يا سليم بليز. خمس دقايق. سليم: باسل تحت و عايزك. كارما(بخضة): ايه؟! هو انا عملت مصيبة؟! سليم(بضحك): يا خوفي منك يا كارما، انزلي يلا تحت. كارما(بقلق): هو انا عملت حاجة تضايقه؟! سليم: مليش دعوة انزلي اسأليه. كارما(بقلق): طب اخرج اخرج. سليم: طيب. سليم نزل ل تحت و هو بيضحك علي خوفها من باسل. كارما قامت غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها. كارما لبست جيبة باللون الاسود واصلة لغاية الركبة و ضيقة جلد و فوقه تي شيرت باللون الابيض بحمالة رفيعة علي الكتف و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف. لبست صندل بكعب احمر. كارما نزلت ل تحت و سمعت صوتهم جاي من المطبخ. كارما(بتوتر): باسل سليم قالي انك عايزني. باسل(بحدة): سليم خوفتها ليه؟! سليم(بدهشة مصطنعة): انا! انا قولتلك حاجة يا بنتي. كارما(بغيظ): هو انت مكنتش عايزني؟! باسل: لا. كارما(بغيظ): تعالالي يا سليم... كارما طلعت تجري ورا سليم و سليم قعد يجري,مريم و باسل قعدوا يضحكوا عليهم... سليم: خلاص يا بت المجنونة. كارما: ده انا هقتلك. مريم: بطلوا بقي يلا الفطار جاهز. الاربعة قعدوا علي السفرة و بدأوا يأكلوا... كارما(بغيظ): نفسي اغرز السكينة دي في قلبك. باسل(بحدة): كارما خلاص متزوديش فيها... كارما: خلاص اسفة. مريم: رايحين الشركة النهاردة؟! باسل: لا هنروح نلمع جذم. مريم: بتتريق يا باسل؟! باسل(بابتسامة): اقدر يا حبيبتي. باسل باس رأس مريم و قام لبس جاكت البدلة بتاعته. بايل: طب مش يلا يا سليم؟! سليم: طيب. يلا يا كارما. التلاتة خرجوا بره البيت و ركبوا العربية و راحوا ناحية الشركة... سليم: انزلي يا كارما. كارما: طيب يلا باي. سليم: نيرمين حصلتنا علي المطعم. باسل: طيب يلا. -في مكان تاني. في القصر... ثريا: قصي. قصي: ايه يا ثريا؟! ثريا: ينفع تيجي معايا النادي النهاردة كأي اتنين اخوات؟! قصي(برفعة حاجب): انا و انتي؟! ثريا: ايوه يلا. قصي: طيب لما نشوف آخرتها. ثريا(بفرحة): يلا. قصي: هصحي وجد الاول طيب. ثريا: يلا يلا هي تبقي تصحي. ثريا شدت قصي معاها و خرجوا بره القصر علشان يروحوا النادي... يوسف: يلا يا بابا. ياسين: فين اخوك منصف؟! يوسف: نازل. و علفكرة احمد رجع من السفر الصبح و راح علي المطعم. ياسين(باستغراب): بجد؟! يوسف: ايوه. ياسين: طيب يلا. يوسف و ياسين خرجوا بره القصر و ركبوا العربية و كانوا منتظرين منصف. عند منصف. نهلة: خليك عاقل كدة يا حبيبي و خليك انت المسيطر... منصف: ماشي يا نهلة. نهلة: انت و احمد اتكلموا كدة بعقلانية. نهلة: خليك راكز كدة. منصف: طيب يا نهلة يلا باي. منصف نزل من اوضته وركب مع يوسف و ياسين و مشيوا ناحية المطعم. عند وجد. وجد قامت من النوم بكسل و قعدت علي السرير. وجد مسكت تليفونها اتصلت بحد، الخط اتفتح. وجد: نهال... نهال: الو يا استاذة وجد. وجد: في ميعاد النهاردة مع اي حد؟! نهال: ايوه يا استاذ وجد. تحبي اجلهم؟! وجد: لا لا انا جاية. نهال: طب اجهزلك حاجة عقبال ما تيجي؟! وجد: القهوة بتاعتي. يلا باي. نهال: حاضر. منتظرين حضرتك. وجد قامت من نومها و كانت حاسة بتعب في جسمها,وجد دخلت الحمام خدت دوش دافئ و خرجت تغير هدومها. وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الاسود صوف دخلته جوا البنطلون و فوقه جاكت اسود لغاية الخصر بكم. لبست كوتشي ابيض عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط و حطت البرفيوم بتاعها... وجد نزلت من اوضتها لقت ماجدة و نهلة قاعدين بيتكلموا. وجد: فين قصي عايزاه في موضوع؟! نهلة: مع اخته ثريا ها اخته. وجد: طيب. ماجدة: ايه هو حد مات؟! وجد: لا لما حد يموت هبقي البس كوتشي اسود. ماجدة: غضبانة عليكي يا وجد. وجد: طيب. وجد خرجت بره القصر و كانت متعصبة بسبب مامتها. وجد: اهدي يا وجد مش اول و لا اخر مرة. وجد ركبت علي الموتسكل بتاعها و لبست الخوذة و ساقت بيها ناحية مكتبها. وجد كانت سايقة بسرعة كبيرة و جت عربية قدامها بسرعة كبيرة الاتنين خبطوا في بعض. وجد(بصريخ): آآه. وجد وقعت بالموتسكل بتاعها و سليم و باسل اللي كانوا راكبين العربية نزلوا منها و وراهم حراسه و وقفوا حركة العربيات. سليم(بعصبية): ما تبقي تفتح يا عم شوية. باسل: انت كويس؟! وجد قامت وقفت و مسكت معاها الموتسكل و شالت الخوذة من علي وشها ببطء و شعرها نزل ورا ضهرها و بصت لباسل. وجد: عفوا. باسل بص لوجد بصدمة و بص ليها من فوق لتحت. سليم(بعصبية): و كمان بنت و **** عال ابقي فتحي يا عامية. وجد(بابتسامة): بعيدا عن عصبيتك بس بعتذر عن الاضرار اللي حصلت لعربيتكم. باسل(بهدوء): اهدي يا سليم خلاص حصل خير. باسل(بهدوء): بعد كدة ابقي ركزي لانها ممكن تكون حادثة كبيرة المرة الجاية. وجد(بابتسامة): شكرا. وجد حطت ايديها علي كتف باسل و ابتسمت. وجد(بابتسامة): باي يا جميل. وجد لبست الخوذة و ساقت ناحية المكتب. سليم: ايه ناوي نروح امتي؟! باسل: ها؟! بتقول ايه؟! سليم: بقول اجبلك رقمها؟! باسل(بحدة): احترم نفسك. سليم(بتريقة): طيب يا جميل مش يلا بينا. باسل(بعصبية): سليم مبحبش كدة. يلا بينا. سليم(بسخرية): بالعربية الخربانة مظنش. سليم: هات يا ابني عربية من دول. ركبوا عربية من عربيات الحراس و راحوا للمطعم اللي متفقين عليه... في المطعم. نيرمين وصلت للمطعم و كانت منتظرة الباقي يجي. أحمد: انتي؟! نيرمين: افندم؟! أحمد: انا احمد الصياد... نيرمين: نيرمين المهندس. حضرتك اللي هتمثل عائلة الصياد. أحمد: لا هما جايين في الطريق. و انتي؟! نيرمين: مستر باسل الانصاري بنفسه جاي خمس دقايق و هيكون علي وصول. احمد: كويس نعرف ناخد راحتنا في الكلام. نيرمين(برفعة حاجب): افندم؟! منصف: احمد. احمد: بابا. احمد: ازيك يا جدو. احمد: اقدملك ياسين الصياد و منصف الصياد و يوسف الصياد. احمد: دي نيرمين المهندس ضمن فريق مستر باسل. يوسف و منصف: تشرفنا... ياسين: فين استاذ باسل هيتأخر من البداية كدة. منصف: هتلاقي حصل ظروف بس يا بابا اهدي. سليم: نيرمين. نيرمين: مستر سليم ضمن فريق مستر باسل. سليم: تشرفت. نيرمين: مستر باسل جه. باسل دخل بوقار و وراه حراسه اللي اتوزعوا في المطعم... يوسف: اهلا و سهلا مستر باسل. يوسف سلم علي باسل و باسل سلم علي ياسين و منصف و احمد و قعد بهدوء جمب نيرمين و سليم. باسل: بنعتذر عن التأخير حادثة بسيطة علي الطريق... ياسين: اذا كان كدة ماشي، نبدأ؟! الكل: تمام يلا. و بدأوا يتكلموا في الشغل و باسل مركز جدا مع كلامهم. عند وجد. وجد وصلت لمكتبها و دخلت كل الموظفين قاموا وقفوا. نهال: حضرتك اتأخرتي اوي. وجد: عملت حادثة. ابعتيلي علبة الاسعافات. نهال: حضرتك كويسة؟! وجد: متقلقيش. وجد دخلت مكتبها و نهال جابت علبة الاسعافات الاولية و حطتها علي مكتب وجد و مشيت. وجد بدأت تطهر الخدوش اللي في ايديها بسبب وقوعها و حطت كذا لاصقة طبية. وجد: بس كدة نبدأ شغل بقي. وجد مسكت تليفون المكتب. الخط اتفتح. وجد: ابعتيلي ملف خالد القاضي. و لما يوصل دخليه. نهال: حاضر يا فندم. -في مكان تاني. في النادي. قصي: جايباني ليه هنا يا ثريا عايزة ايه بقي؟! ثريا: في ايه يا قصي تعالي اقعد معايا انا و صحابي. قصي: و مين صحابكم دول كمان؟! هو انا طايقك علشان اطيق صحابك. ثريا: كدة يا قصي ده انا اختك. قصي: تعالي و امري ***. قصي راح قعد مع ثريا و كانت كل الشلة بنات... ثريا: اهو اخويا يا بنات. البنات كلها بصت ل قصي باعجاب و قصي قعد بضيق جمب ثريا... ثريا: هروح اعمل حاجة و اجي. ثريا سابت قصي مع البنات و مشيت,البنات اتلمت حوالين قصي و بدأوا يلمسوه و يتكلموا معاه. قصي(بعصبية): بس منك ليها. قصي سابهم و خرج بره النادي. قصي(بعصبية): فاكراني تسلية لصحابك يا ثريا. قصي ضرب كوتش عربيته برجله بغضب و ركب عربيته و بدأ يسوقها بغضب و بعدها بدأ يعيط بحرقة علي حاله. -في مكان تاني. عند باسل. يوسف: كدة اتفقنا اتمني تكونوا راضين. باسل: مش بخرج من صفقة خسران ابدا يوسف بيه. ياسين: و لا احنا كمان. و محدش بيدخل صفقة الا لما يدرسها الاول. باسل: بس اياك تعمل صفقة مع الدنيا هتطلع منها خسران خسران و مش هتقدر تحقق المستحيل. باسل: بس انا بحقق المستحيل. احمد: اعتقد الاجتماع خد منحني بعيد جدا عن الشغل. باسل: الدنيا برضو صفقة شغل يا احمد. مش كدة؟! سليم: كدة ان شاء **** نوقع الاورق و العقود يوم السبت عندنا في الشركة... منصف: لا نعمل حفلة في قصر عائلة الصياد و نوقع العقود و كمان خبر زي ده هيرفع اسمنا احنا الاتنين لفوق. احمد: موافق علي الفكرة و كمان نتعرف علي بعض اكتر و ممكن العلاقة مش تبقي شغل و صفقة بس ممكن نبقي اصدقاء... ياسين رجع جسمه لورا و حط رجل علي رجل. ياسين: برضو علشان منضغطش عليهم ممكن يكونوا ملهمش في جو الحفلات. منصف: ها قولتوا ايه؟! باسل: موافق. سليم و نيرمين بصوا ليه و بصوا لبعض. نيرمين: طيب. كدة هنتقابل يوم السبت. احمد: تنورونا لينا الشرف. منصف: تشرفنا بالشغل معاكم... باسل: احنا اكتر... باسل: عن اذنكم... باسل قام بهدوء و خرج من المطعم و وراه سليم و نيرمين... نيرمين: حادثة ايه يا باسل؟! انت كويس؟! كويسين يا سليم؟! باسل افتكر شكل وجد لما شالت الخوذة من علي وشها و لما شعرها اتفرد علي ضهرها و لما بصتله بعيونها و ابتسمت... باسل: ايوه كويس يا نيرمين متكبريش الموضوع. باسل: يلا عايز اتغدي. عند الباقي. ياسين: شكله فاهم في الشغل كويس و هنكسب صديق في صفنا. يوسف: مكنش لازم نعمل حفلة يا منصف. منصف: و هتطلعني صغير قدامهم مثلا خلاص كلمتي طلعت، يلا يا احمد. الاربعة خرجوا من المطعم و ركبوا العربيات و رجعوا القصر و وراهم حراس. -في مكان تاني. عند وجد... وجد كانت بتشتغل بهدوء و فجأة الباب اتفتح. وجد(بحدة): مين ال. وجد(بخضة): قصي! وجد قامت بسرعة من علي الكرسي و فجأة قصي وقع بين ايدين وجد علي الارض. --------------- الجزء الثالث في مكان تاني. عند وجد... وجد كانت بتشتغل بهدوء و فجأة الباب اتفتح. وجد(بحدة): مين ال. وجد(بخضة): قصي! وجد قامت بسرعة من علي الكرسي و فجأة قصي وقع بين ايدين وجد علي الارض. وجد(بقلق): قصي قصي فتح عينك. وجد(بصوت عالي): نهال اطلبي الاسعاف بسرعة. نهال(بقلق): حاضر. وجد(بدموع): خليك قوي انت وعدتني انك هتكون كويس و هتكون قوي و مش هتسبني. وجد باست رأس قصي و قعدت تعيط. بعد فترة وصلت عربية الاسعاف و نقلوا قصي للمستشفي و وجد ركبت معاه. وجد(بدموع): هيكون كويس؟! ممرض: شكله عنده مشكلة في القلب. وجد(بدموع): عارفة. ممرض: ادعيله. نقلوا قصي اوضة الطوارئ و بدأوا يكشفوا عليه و بعدها نقلوه اوضة عادية. دكتور: حضرتك تقربي للمريض ايه؟! وجد: بنت عمه و يعتبر اخته. دكتور: المريض عنده مشكلة في القلب قلبه ضعيف مش بيستحمل اي حاجة مع اي انفعال و انهيار ممكن نخسره. دكتور: لازم نعمله عملية قلب. وجد: حاولت اتكلم معاه في الموضوع ده بس هو رافض. دكتور: لازم تحاولي مرة و اتنين لغاية ما يوافق، هو لسة شاب صغير و قدامه الحياة طويلة. وجد: طب هو عامل ايه دلوقتي؟! دكتور: دلوقتي بقي احسن. تقدري تدخلي ليه... وجد: شكرا. وجد. دخلت لاوضة قصي لقته مبتسم للممرضة. ممرضة: **** يقومك بالسلامة. قصي(بابتسامة): متقلقيش انا حديد. وجد: احم احم بتخوني يا عاطف؟! قصي(بخضة مصطنعة): ايه ده؟! حبيبتي! اول مرة اشوفها معرفهاش. وجد(بضحك): حبيبي. قصي: مبتهزرش يا صلاح و لا ايه؟! ممرضة(بضحك): عن اذنكم. وجد قربت من قصي و بدأت تلعب في شعره. وجد: ايه اللي زعل حبيبي الصغير؟! قصي: مفيش. وجد: تعرف اللي بيكدب علي وجد بيحصله ايه يا قصي؟! قصي: ايه يا ست وجد؟! وجد: اولا مش بكلمه. ثانيا بسيبه و بمشي. ثالثا ممنوع عنه الشيكولاتة و الايس كريم. قصي: لا كله الا الشيكولاتة و الايس كريم. وجد(بحدة): يا واطي. وجد باست رأس قصي و حطت ايديها علي كتفه. وجد: هتعملي فيها عيان يلا ياض نمشي. قصي(بدموع): انا زعلان يا وجد. وجد: و انا موجودة هنا علشان اسمعك. قصي(بدموع): ثريا خدتني معاها النادي و قالت انت اخويا و لازم تيجي معايا. لما روحت سابتني لصحابها يتكلموا عني و يلمسوني و كأنها واخداني تسلية ليهم او اني بنوتة زيهم او اني مش راجل. كانوا بيبصوا ليا بعينهم حسيت اني خايف و انتي مش جمبي. وجد: حبيب القلب. بص ثريا دي عيلة تافهة بالرغم من انها اختك و علفكرة بقي انت راجل و سيد الرجالة كلهم و مش عيب ان الراجل يبقي حساس و مسالم. وجد: و كمان تعالي نتجوز هتلاقي جمال زيي فين بس. قصي قعد يضحك بسبب جملة وجد. وجد: يا ابني هسيح لوليتا من ضحكتك دي. وجد: ايه ده وحشتني اللوليتا اوي ياض يا قصي. قصي: لوليتا؟! ده انتي عايزة ضرب جذم. وجد: متشكرين يا رجولة. وجد: طب يلا بينا يا معلم. قصي: ايه اللي في ايدك ده؟! وجد: جرح بسيط متأخدش في بالك يلا يا جميل. الدكتور جه كشف علي قصي و سمح ليه بالخروج و خرج هو و وجد اللي طلبت الموتسكل يجي علي المستشفي. قصي: ايه اللي شرخ الموتسكل كدة؟! وجد: هبقي اقولك بعدين اركب اركب... وجد ركبت و قصي ركب وراها و مسك فيها و وجد ساقت لغاية ما وصلت للقصر... وجد: انزل يا بيبي يلا. وجد و قصي نزلوا و دخلوا القصر كانوا بيتعشوا. يوسف: ايه ما تباتي بره احسن؟! ياسين: كنتي فين يا وجد؟! وجد(لنفسها): طبعا انتوا قومتوا جدو عليا علشان انتوا ولاد مش هشتم استغفر **** العظيم، بس لو جدو قام عليا مش هيسكت ابدا الا بمبرر قوي. ماجدة: ما تردي علي جدك. قصي: انا اللي اخرتها يا جدو. ياسين: ليه؟! قصي: اغمي عليا بسبب قلة الاكل و وجد نقلتني المستشفي و فضلت معايا. منصف: انت كويس؟! قصي: ايوه متقلقوش بقيت بخير. وجد: اقعد كُل يا قصي. جدو عايزاك بكرة نتكلم في موضوع. وجد: عن اذنكم تصبحوا علي خير. وجد(بهمس): لو حصلت حاجة ابعتلي. عند ثريا. ثريا: انا مش مصدقة انك اختارتني انا. : طبعا يا قلبي انتي العشق. ثريا: بجد يا قلبي يعني انت هتيجي تتجوزني و تطلب ايدي. : ايوه طبعا اكيد و تبقي حلالي بقي... ثريا(بخجل): انا حقيقي انا يا. وجد: حبيبة قلبي ثريا. وجد فتحت الباب و دخلت من غير استاذان و قفلت الباب وراها. وجد قربت من ثريا و مسكتها من شعرها. وجد: ميغركيش اني محامية و عسل و كيوت كدة يا حبيبتي لا ده انا متربية في حواري يا بت. قصي اينعم اخوكي بس هو مش اخويا و بس لا قصي كل ما املك و حياتي علشان كدة و *** تأذيه أذيكي اضعاف يا قليلة الرباية. ثريا(بصريخ): مامااااااا الحقوني. سمعوا صوتها من تحت طلعوا بسرعة و دخلوا ل ثريا. نهلة: في ايه يا حبيبتي؟! ثريا(بدموع): وجد وجد. ماجدة: مالها وجد؟! ثريا(بدموع): كانت هنا و كانت ماسكة شعري و زعقت ليا. منصف: وجد! كلهم راحوا ناحية اوضة وجد و ياسين فتح الباب و دخل لقي وجد قاعدة علي السرير و مشغلة اغنية و بتحط مونكير في ايديها. وجد(بهدوء): عايز حاجة يا حبيبي؟! نهلة(بغضب): انتي شديتي شعر بنتي؟ وجد(باستغراب): نعم يا مرات عمي؟! هشد شعرها ليه يعني؟! وجد: مالك يا ثريا بتعيطي ليه؟ منصف(بغضب): عايزاني اصدقك. يوسف(بحدة): اهدي يا منصف. وجد قولي الحقيقة. وجد: فهموني في ايه؟! حصل ايه؟! احمد(بحدة): انتي روحتي ل ثريا و شديتي شعرها و زعقتي ليها؟! وجد: انا يا ثريا انا؟! و انا ليه اعمل كدة؟! في ايه يا ثريا شكلك ملبوسة. وجد: اكيد بيتهيألك و كمان شعرك باين طبيعي. ثريا(بصريخ): آآه. وجد: سوري يا ثريا. وجد: كنت عايزة اوريكوا عمليا ان لما حد بيشد شعر حد بيبقي عامل ازاي. وجد: انتوا بتشكوا فيا ليه؟! قصي كان هيموت و يضحك بس حاول يمسك نفسه علي قد ما يقدر. ياسين(بحدة): كله علي اوضته يلا يلا. ثريا(بدموع): ماما هتسبوها؟! يوسف: خلاص يا ثريا شكلك بيتهيألك. ماجدة: يلا يا حبيبي... ماجدة و يوسف راحوا اوضتهم و منصف و نهلة خدوا ثريا اوضتها و قعدوا يهدوها و بعدها راحوا اوضتهم... قصي شاور ل وجد و دخل اوضته ينام. ياسين(بتحذير): يا ويلك يا وجد انا مش مرتحالك. وجد: كدة برضو يا جدو وجد حبيبتك تهون عليك. ياسين: دلعك عليا بتاع ستك ده ميمشيش عليا. ياسين ساب وجد و مشي لان اي تصرف وجد بتعمله بيشوفها مراته اللي كان بيحبها اوي. وجد كانت هتقفل الباب و هي بتبتسم بخبث لقت رجل منعتها تقفل الباب. وجد(بغيظ): شيل رجلك علشان مقفلش عليك. احمد قرب من وجد و زقها و قفل الباب وراه و مسكها من رقبتها و زقها علي الحيطة. احمد(بحدة): ثريا خط احمر يا وجد ثريا اختي حياتي روحي. هطلع روحك في ايدي يا وجد. وجد: كنت تحب اخوك اللي برضو من دمك احسن ما تتشطر عليا. احمد(بحدة): و هو قصي ده راجل؟! وجد: راجل و سيد الرجالة الدور و الباقي عليك. احمد: هقتلك لو قربتي من ثريا. وجد: و انا هقتلك انت و اختك لو قربتوا من قصي. و عليا و علي اعدائي يا احمد... وش وجد بدأ لونه يتخطف و شفايفها تزرق بس هي كانت معاندة مع احمد. وجد: اقتلني يلا. وجد: انا مبخافش من حد يا احمد و كمان اه نسيت اقولك قول هاي للكاميرا اللي وراك. احمد لف بفزع يشوف اذا كان في كاميرا و لا لا وجد ضربته في بطنه بركبتها و ضربت رأسه. وجد: يوم ما اموت مش هموت علي ايد زيك. وجد مسكت دراع احمد و فتحت باب اوضتها رمته بره الاوضة. وجد(بحدة): بكرهك يا احمد يا ابن نهلة. خليك وراهم انت و اختك لغاية ما تبوظوا. وجد(بحدة): ناس زبالة. وجد قفلت الباب في وش احمد بالمفتاح و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها... وجد لبست بنطلون لغاية الركبة باللون الاحمر و فوقه تي شيرت رمادي بنص كم و سيبت شعرها علي ضهرها و رمت جسمها علي السرير و نامت بعمق... وجد: اوف ورايا يوم طويل بكرة. وجد غمضت عينيها و استسلمت للنوم و نامت بعمق شديد... -في مكان تاني... عند باسل. كان قاعد علي سرير و حاطط اللاب علي رجله و بيشتغل بتركيز. التليفون رن، الخط اتفتح. باسل(بالروسية): خير روسيل؟! روسيل(بالروسية): باسل اندرو بيجهز لحاجة كبيرة جدا. باسل(بالروسية): عرفتي ايه هي؟! روسيل(بالروسية): لا. باسل(بالروسية): روسيل مفيش داعي انك تخافي. روك معاكي و كمان اندرو ميقدرش يعمل معاكي حاجة بدلعك اللي بتدلعيه علي الكل ده. روسيل(بالروسية): انت ليه مش عايز تحس بيا؟! باسل(بالروسية): روسيل اتعدلي فالكلام معايا انا مش اندرو انا باسل باسل الانصاري خلي المعلومة دي في رأسك انا غير الكل. باسل(بالروسية): لما تعرفي حاجة جديدة ابقي كلميني غير كدة لا. مش فاضي ليكي. باسل قفل مع روسيل و شال اللاب توب و شال موبايله و فرد جسمه علي السرير و غمض عيونه. وجد(بابتسامة): باي يا جميل. باسل فتح عينه بسرعة و قام اتعدل. باسل: و بعدين بقي في ام الحادثة اللي شكلها اثرت فيا دي. باسل شد الغطاء عليه و جبر نفسه انه ينام لغاية ما نام... في الصباح الباكر... عامر: يا انسة شريهان ميصحش كدة. شريهان(بعصبية): قولتلك ده يبقي ابن خالتي وسع كدة... عامر: و مستر باسل مبيحبش حد يدخل عليه اوضته من غير اذنه هو لو كان صحي كان قام. شريهان(بعصبية): انا هخليه يطردك يا حيوان انت. باسل صحي مزعوج من الصوت اللي بره قام بكسل و خرج. عامر: باسل بيه اسف علي الازعاج بس. شريهان: باسل. باسل: خير يا شريهان جاية ليه؟! شريهان: جاية اشوفك احنا عائلة و ملناش غير بعض. باسل: امممم طيب يا ام عائلة. عايزة ايه انجزي يا شريهان جيبي من الاخر انا لسة صاحي و مش فايق. شريهان: حبيبي ما انت عارف انا عايزة ايه... باسل: امشي يا عامر. عامر: حاضر سيادتك. باسل شد دراع شريهان ليه بعنف. باسل: بصي يا شريهان مش ذنبي انك واحدة. باسل: و كل اللي حصل كان بمزاجك و انتي عارفاني انا مبحبش حد و مش هحبك اصلا و لو حبيت مش هحب واحدة زيك رخيصة... باسل: انا مجبرتكيش تكوني معايا انتي اللي جيتيلي راكعة لحد عندي. ابعدي عن وشي يا شريهان. باسل زق شريهان كانت هتقع بس سندت علي الحيطة... باسل: يلا علي بيتك يا حلوة. باسل دخل اوضته و قفل الباب في وش شريهان,شريهان بصت علي باسل بغيظ و خرجت بره البيت... باسل دخل اوضته خد دوش و خرج غير هدومه. باسل لبس بدلة باللون الزيتي و قميص باللون الابيض و لبست جذمة بتللون الاسود و سرح شعره لورا و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته السوداء. باسل خرج من اوضته و نزل تحت كان الفطار جاهز علي السفرة و هو قعد بدأ يفطر بهدوء و واقف جمبه عامر. باسل: إيه اخبار الفيلا؟! عامر: منورة بوجودك يا باسل بيه. باسل: تسلم يا عامر. باسل قام وقف و مسك جاكت البدلة و خرج بره الفيلا ركب عربيته و راح للشركة... باسل اول ما دخل الشركة الكل قام وقف علطول و نيرمين راحتله. نيرمين: مستر باسل. باسل: ايه اخبار الشغل يا نيرمين؟! نيرمين: كله ماشي زي ما انت عايز و الكل بيشتغل بدقة و تركيز في غيابك او وجودك. باسل: و اوراق صفقة عائلة الصياد جاهزة علشان التوقيع بكرة.؟! نيرمين: ايوه متقلقش. كنت عايزاك في موضوع. باسل: تعالي ورايا. باسل و نيرمين دخلوا مكتب باسل و قعدوا يتكلموا. -في مكان تاني... في قصر الصياد. قصي: صباح الخير. الكل: صباح النور. ياسين: فين وجد؟! يوسف(بسخرية): نايمة زي كل يوم ايه الجديد. ياسين: رانيا اطلعي صحيها. رانيا: اوامرك يا ياسين بيه. رانيا طلعت لاوضة وجد و خبطت الباب كذا مرة و حاولت تدخل بس لقت الباب مقفول... رانيا: وجد هانم. وجد هانم... رانيا بدأت تخبط بقوة علشان وجد تسمع. وجد(بعصبية): خلاص اتنيلت صحيت. رانيا: بعتذر لازعاج حضرتك بس ياسين بيه عايزك. وجد: طيب روحي. وجد قامت قعدت علي السرير و قعدت ترجع شعرها لورا. وجد: مفيش يوم اصحي فيه براحتي ده انتوا عائلة. وجد قامت دخلت الحمام و غسلت وشها و خرجت تغير هدومها. وجد لبست بنطلون جينز و فوقه تي شيرت بكم باللون الاحمر صوف واصل لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها... وجد مسكت شنطتها و ملف القضية اللي هي شغالة فيه و خرجت بره اوضتها و نزلت لتحت. وجد: نادتني يا جدو؟! ياسين: اقعدي كُلي. وجد: طيب. وجد بدأت تأكل و الكل بيبص ليها. وجد: ما تيجوا تصوروني في ايه مالكوا؟! قصي: وجد اهدي. وجد كملت اكل و تجاهلت اللي كان بيبص ليها. ياسين: قصي ورايا. ياسين و قصي قاموا راحوا لاوضة مكتب ياسين. ماجدة: اسمعي بقي بكرة في حفلة و هتحضريها و رجلك فوق رقبتك. وجد: بصي انا مش عايزة اقل ادبي انتي مهما كان امي برضو بس انا مليش في جو الحفلات. ثريا: لو في حفلة لعمرو دياب بتجري عليها. وجد: انتوا بتقارنوا نفسكوا بعمرو دياب ده انتوا اتجننتوا بقي. يوسف: تعالي معايا يا وجد. يوسف: تعالي. يوسف مسك وجد و شدها وراه للجنينة و زقها. يوسف: بصي بقي يا روح امك بكرة الحفلة دي هتحضريها و هتتعرفي علي باسل الانصاري. وجد: ولو رفضت؟! يوسف: يبقي انسي مكتبك ده هحرقه ليكي و بالموظفين اللي فيه. يوسف: اينعم ممكن تفتحي مكتب تاني بس هل يا تري ارواح الناس البرئية اللي فيه دي هتسيبك في حالك. وجد: انت قولتها ارواح برئية سيبها في حالها هما ايه ذنبهم. يوسف: مليش فيه انا قولت اللي عندي. فاهمة و لا مش فاهمة. وجد(بحدة): طب بص بقي اعمل اللي انت عايزه مش بخاف و كمان مش هحضر الحفلة. يوسف ضرب وجد قلم علي وشها بغضب و مسك رقبتها. يوسف: لا بقي هتحضري و كمان مفيش خروج بره البيت الا بعد الحفلة. و انا قولت اللي عندي يا وجد. يوسف زق وجد و سابها و مشي,وجد حطت ايديها علي خدها كانت لسة هتعيط. احمد: تؤ تؤ كدة عمو القاسي ضرب وجد علي خدها الجميل ده. احمد حط ايده علي خد وجد و وجد اتوجعت. احمد: اسف يا بيبي اسف. وجد(برفعة حاجب): ما تنشف يا عم و لا عاجباك طريقة النسوان اللي زيك. وجد زقت احمد و قامت وقفت. وجد: باي يا سوسن. وجد سابت احمد و دخلت بسرعة علي القصر. احمد: عليا و علي اعدائي يا وجد. و *** لاخليكي مذلولة... ماجدة: ماله وشك احمر ليه؟! وجد: زوجك المصون ضربني. نهلة: و انتي مش مكسوفة؟! وجد: ايه عمرك ما اتضربتي من ابوكي قبل كدة. هنكدب علي بعض. وجد بصتلهم بصة استحقار و سابتهم و طلعت علي اوضتها... عند ياسين و قصي. قصي: حضرتك عاجبك اللي بيحصل منهم لوجد؟! قصي: بحس كتير انها مش بنتهم. ياسين: مش عارفين معني الامومة او الابوة يا قصي. بس الدنيا مش بتسيب حق حد. ياسين: و كمان وجد ماشية علي مزاجها و ده مش صح. لازم تتعلم. ياسين: و كمان مش كفاية ان محدش يعرف هي تبقي من عائلة ايه مش بتظهر في اي مؤتمر و لا اي حفلة و لا بتخرج معانا لازم تتغير يا قصي شوية. قصي: مكنش كلامك يا جدي. لعبوا في افكارك؟! ياسين: لا يا قصي دي افكاري انا مش فكار حد، محدش بيمشيني يا قصي. ياسين: بس وجد زودتها اوي. قصي: تمام يا جدي براحتك عن اذنك هروح اشوفها. قصي خرج من عند ياسين و بص ليهم. قصي: اومال فين وجد؟! ثريا: بابا و عمو يوسف راحوا الشغل و احمد في اوضة الرياضة اللي هنا. قصي: انا مش بسأل علي دول. هي وجد مشيت؟! ماجدة: لا فوق في اوضتها و انت مش مسموحلك تدخل ليها. قصي: ليه بقي ان شاء ****؟! ماجدة: انت مش محرم انت ابن عمها و البنت كبرت و مصيرها تتجوز و اكيد يعني العريس مش هيأخدها و انت كمان فوق البيعة. قصي: طبعا طبعا. قصي طلع جري علي اوضة وجد و خبط علي الباب. عند وجد. وجد كانت قاعدة بتعيط علي سريرها و اول ما سمعت خبط علي الباب مسحت دموعها. وجد: مين؟! قصي: انا يا وجد. وجد: لحظة يا قصي. وجد دخلت غسلت وشها و خرجت بسرعة فتحت الباب. قصي: ممكن ادخل؟! وجد: اكيد. قصي: ايه اللي حصل؟! مروحتيش شغلك ليه؟! وجد: تعبت شوية قولت اخد اجازة بقي يومين كدة. قصي: و المفروض اصدق انتي لو بتموتي مش بتاخدي اجازة يا وجد. وجد: عادي يعني يا قصي... قصي: ايه اللي في خدك ده؟! وجد: مش عارفة كنت نايمة علي خدي ده طول الليل و كمان ما انا علطول خدودي حمراء في ايه. قصي: انتي بتكدبي يا وجد مش هضغط عليكي. بس زي ما بحكيلك عن مشاكلي يا وجد احكيلي انتي كمان. قصي: احنا اخوات يا وجد... وجد: حبيبي **** يخليك ليا. وجد حضنت قصي و باست رأسه. وجد: انت شخص غالي جدا عليا يا قصي و قلبك ابيض و يا ريت تفضل علطول كدة. وجد: يلا روح شوف وراك ايه. انا عايزة انام بقي. قصي: بحبك. وجد: و انا كمان يلا تصبح علي خير. قصي: و انتي من اهله... قصي قام خرج و وجد نامت علي السرير و كملت عياطها. عدي اليوم بدون أحداث مهمة ثُذكر. -في الصباح الباكر... في القصر. ماجدة: انجزي يا رانيا مش قدامنا كتير. رانيا(لنفسه): اوف ايه العائلة اللي مش وراها غير حفلات دي. نهلة: رانيا خلوا المنصة تلت سلمات بس. رانيا: حاضر هقول كدة للعمال. حاضر حاضر. رانيا خرجت تشوف شغلها,ثريا نزلت من اوضتها. ثريا: ماما بعد الماسك ده هحط الماسك التاني. نهلة: طيب يا حبيبتي، فستانك وصل من ربع ساعة. ثريا: هطلع اشوفه. نهلة: طيب يا حبيبتي. نهلة: فين بنتك يا ماجدة؟! ماجدة: يوسف يتصرف معاها. نهلة: يلا يا ثريا تعالي معايا. نهلة و ثريا طلعوا اوضة ثريا,ماجدة طلعت اوضة وجد و دخلتها من غير ما تخبط. ماجدة(بصوت عالي): وجد قومي يلا. وجد(بنوم): ايه القيامة قامت؟! ماجدة: قومي علشان تقيسي الفستان. وجد(بنوم): حطيه هبقي اقيسه. ماجدة ضربت وجد علي ضهرها و وجد قامت بسرعة. وجد: ايه بتضربي فأر؟! ماجدة: يا ريته كان فأر و مكنش غلبني زي ما انتي بتغلبيني. وجد: عايزة ايه؟! ماجدة: قومي نشوف الفستان عليكي. وجد: حطيه علي الكرسي و لما اقوم هبقي البسه. ماجدة: و اه في ماسكات. وجد: احلمي. انا وشي زي الجشطة(القشطة) اهو. ماجدة(بقرف): جشطة! جتك القرف في شكلك. ماجدة: الحفلة هتبدأ 6... وجد: طيب. ماجدة: يلا اتحركي الساعة داخلة علي الضهر. وجد: الساعة داخلة علي الضهر؟! تيجي ازاي طيب، عموما ماشي... ماجدة سابت وجد و نزلت وجد قامت قفلت الباب و رجعت نامت تاني... تحت... ياسين: بقولك يا قصي عايزك ترافق وجد طول الحفلة انا خايف عليها. قصي: هي وجد هتحضر الحفلة؟! ياسين: ايوه يوسف اقنعها. قصي(لنفسه): وجد اكيد مجبورة. هبقي اكلمها. قصي: حاضر يا جدي. ياسين: و احمد حاول تتكلم معاه. قصي: حاضر يا جدي. ياسين: تسلم يا حبيب جدك. اومال فين وجد؟! قصي: هتلاقيها نايمة بسبب ان الشغل بقي متعب شوية. ياسين: **** معاها يا رب. قصي: يا رب. -في مكان تاني. عند باسل... باسل كان لسة خارج من الحمام و دخل اوضة الملابس بدأ يغير هدومه. باسل لبس بدلة باللون الاسود و قميص اسود و فتح كذا زرار من قميصه و لبس جذمة باللون الاسود بتلمع و بدأ يلبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه. نيرمين: ايه يا باشا خلصت؟! باسل: ايوه فاضلي الجذمة. نيرمين: ايوه بقي علي الباشا اللي هيغطي علي كل الناس اللي في الحفلة. سليم: قصدك انا طبعا؟! نيرمين: لا قصدي علي الوسيم بتاعي باسل حبيب القلب. سليم: هضربك. نيرمين: تقدر؟! سليم(بضحك): لا هضعف. نيرمين و سليم و باسل ضحكوا. باسل: اجهزوا داخلين علي اكبر صفقة في حياتنا. معايا؟! نيرمين: اكيد. سليم: طبعا. باسل و سليم و نيرمين حضنوا بعض... سليم كان لابس بدلة باللون الرصاصي و قميص ابيض و لبس جذمة باللون الاسود و لبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه. نيرمين لبست فستان باللون الاحمر برقبة من غير اكمام و طويل و لبست صندل بكعب احمر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج و حطت البرفيوم بتاعها. باسل: يلا بينا. سليم: ده انا حبست البت كارما بالعافية. باسل(بضحك): كويس خليها تشتغل بقي. يلا يا نيرمين. التلاتة خرجوا من فيلا باسل و ركبوا عربياتهم و وراهم حراس و راحوا لقصر الصياد. في القصر... كانت المعازيم بدأت تيجي و كانت جنينة القصر متزيينة علي اكمل وجه. و بدأوا الخدامين يوزعوا مشروبات,كانت كل عائلة الصياد ما عدا وجد موجودة في الحفلة. احمد: بابا. منصف: اهلا اهلا ب باسل بيه نورتنا. باسل: اهلا. احمد: نورتونا. سليم: بنوركم. منصف: نهلة تعالي تعالي انتي و ثريا. منصف: احب اعرفكم علي عائلتي. نهلة المدام. باسل: تشرفت بمعرفة حضرتك. نهلة: انا اكتر. منصف: ثريا بنتي بقي. باسل مسك ايد ثريا و باسها و ثريا ابتسمت... باسل: تشرفت... ثريا: انا اكتر. ماجدة(بغيظ): شايف جريوا عليه ازاي و عايزين يجوزوه لبنتهم ثريا. يوسف: اهدي يا ماجدة مش كدة. و هي فين بنتك دي؟! ماجدة(بغيظ): معرفش يا رب تتحرق بجاز مكان ما هي موجودة. يوسف: اهدي هي عارفة ممكن اعمل ايه لو منزلتش. ياسين: في مشكلة يا يوسف؟! يوسف(بابتسامة): لا يا بابا متقلقش. ياسين: طيب روحوا قعدوهم علي ترابيزتهم. يوسف: حاضر. يوسف(بابتسامة): تعالوا اتفضلوا هنا... منصف: اه تعالوا اقعدوا. نيرمين: شكرا. راحوا وقفوا علي ترابيزة و ماجدة جت ليهم. ماجدة: اهلا و سهلا مستر باسل الانصاري بذات نفسه عندنا. باسل: اهلا بيكي. ماجدة: انا ابقي مرات يوسف. باسل: تشرفت بحضرتك. نيرمين(بهمس): هما مبسوطين اوي كدة؟! سليم(بهمس): معرفش. ممكن محتاجين الصفقة دي برضو. منصف: نسيت اعرفكم بابني التاني قصي. منصف: قصي يا قصي تعالي. قصي بصلهم بغيظ و راح ناحيتهم. نهلة: ابننا قصي. قصي: اهلا و سهلا سعيد بشوفتكم تشرفت. قصي سابهم و مشي جري في مكان تاني... باسل(برفعة حاجب): ايه اللي هو عمله ده؟! منصف(بتوتر): احم هو هو كدة سريع سريع علطول. مش بيحب الرسميات و الكلام ده. عند وجد. وجد خدت دوش و خرجت تغير هدومها. فستان وجد... وجد لبست فستان باللون الاحمر بس كان ب ¾ كم و صندل باللون الفضي بيلمع,سيبت شعرها علي ضهرها و رجعته لورا و نزلت كام خصله من شعرها علي وشها,و حطت روچ احمر غامق نفس لون الفستان و كحل حدد عينيها الرمادي و لبست اكسسورات باللون الفضي بسيطة جدا و حطت البرفيوم بتاعها. وجد(بزهق): ايه الفستان ده كله؟! وجد مسكت الفستان في ايديها و خرجت بره اوضتها و نزلت علي السلالم. رانيا(بصدمة): وجد هانم؟! وجد: و **** ما ناقصة يا رانيا صدمة. رانيا(بصدمة): الفستان طالع عليكي زي القمر. وجد: شكرا. وجد خرجت بره القصر للجنينة. خادمة: هي دي وجد هانم عمرها ما لبست فستان. رانيا: بس جميلة اوي يا عطيات. عطيات: جدا. بره. كان الكل بيتكلم مع بعض و بيهزروا و فجأة الكل سكت اول ما وجد دخلت الحفلة. وجد(بسخرية): شايفين سندريلا يعني؟! وجد مشيت ناحية ياسين و هي ماسكة في ايديها الفستان,باسل اول ما رفع عينه اتصدم لما شاف وجد... سليم: مين دي!؟ يوسف(بابتسامة): بنتي انا و ماجدة. باسل اتصدم اكتر لما يوسف اتكلم و بص ل سليم و نيرمين باستغراب... نيرمين: ازاي يعني؟! انتوا عمركوا ما اتكلمتوا عنها. ماجدة: اصل وجد مش بتحب الحفلات و الكلام ده نادرا لما تظهر معانا... ياسين: ايه الجمال ده كله اللي كنتي مخبياه؟! وجد(بضحك): هو يطلع بالساهل كدة. قصي(بغمزة): بقولك ايه يا قمر متعرفيش فين وجد؟! وجد(برفعة حاجب): افندم؟! قصي: حبيبي. ياسين: روحي لمامتك يا وجد. وجد: اوف يا جدو مش عايزة هتفضل تعرفني علي كل اللي موجودين في الحفلة. ياسين: لا سلمي علي ضيوف الحفلة الرئيسين و بس... وجد: علشان خاطرك بس. وجد راحت لترابيزة باسل الانصاري. وجد: نعم يا ماما. ماجدة: اعرفك علي باسل الانصاري. وجد(برفعة حاجب): ايه الصدف الغربية دي؟! باسل: صدفة غريبة فعلا. وجد مدت ايديها ل باسل و باسل مسك ايديها و باسها و وجد اتوترت و شالت ايديها بسرعة. وجد: ميرسي. وجد: وجد يوسف. سليم: سليم المهدي. نيرمين: نيرمين المهندس. وجد: تشرفت بحضراتكوا. باسل: هي بنتكم بنتكم؟! وجد: لا بنتهم مش بنتهم. ما تقول كلام مفهوم كدة. نيرمين: بتشتغلي ايه؟! وجد: محامية. سليم: و طبعا بتمشي كل اعمال عائلتك. وجد: طبعا مش عائلتي. قصي(بغمزة): دودي يلا نرقص. وجد: مش قادرة دلوقتي. احمد: ما تسيبها يا قصي. قصي كان هيمشي بس وجد وقفت قدامه. وجد(بهمس): قولنا ايه؟! الثبات الانفعالي خد شهيق و زفير. وجد(باستفزاز): يلا يا قصي نرقص. وجد خدت قصي و بدأوا يرقصوا مع بعض... وجد: الفستان تقيل و وجعني اوف بقي عايزه اطلع. قصي(بضحك): هي الحفلة كانت ابتدأت. وجد: كمان؟! ياسين طلع وقف علي المنصة و الكل سكت و اللي كانوا بيرقصوا رجعوا مكانهم. ياسين: احم احم انا النهاردة عايز اقول موضوع مهم. ياسين: انا عندي حفيدة تانية غير ثريا. ياسين: وجد وجد الصياد، انا عمري ما اتكلمت في الموضوع ده و مكنش حد يعرف الا عدد قليل و ده بناءا علي رغبتها هي و لكن لازم الكل يعرف ان وجد يوسف ياسين الصياد تبقي حفيدة ياسين الصياد اللي هو انا... ياسين: ممكن يا وجد تيجي تيجي في حضن جدك؟! قصي(بغمزة): يلا يا سندريلا. وجد ابتسمت لقصي و سابته و راحت ل ياسين و حضنته. وجد: يا احلي جد في العالم ده. وجد باست خد ياسين و ياسين باس رأسها. ياسين: ممكن ده مش عاجبك بس سامحيني يا وجد بس لازم الكل يعرف انك حفيدتي علشان محدش يقرب منك. وجد: خلاص يا عم ده كله علشان ابوسك **** طب خد. وجد باست خدت ياسين جامد و ضحكت هي و هو... نزلوا من علي المنصة و بدأوا يتكلموا و كان باسل الانصاري مع عائلة الصياد في ترابيزة واحدة. باسل: طب نمضي يلا. احمد: اه العقود جاهزة. الطرفين بدأوا يمضوا و الكل صقف و باسل كل شوية يبص لوجد. وجد(بهمس سمعه باسل): انا تعبت هروح اريح شوية. قصي(بهمس): طيب روحي... وجد مشيت و فجأة حصل ضرب نار,الكل بدأ يصرخ و وجد وطت مكانها و حطت ايديها علي رأسها. ----------------- الجزء الرابع وجد مشيت و فجأة حصل ضرب نار,الكل بدأ يصرخ و وجد وطت مكانها و حطت ايديها علي رأسها. الناس بدأت تجري من الجنينة وتستخبي,باسل لمح وجد و هي قاعدة في الارض و حاطة ايديها علي ودانها مسك سلاحه و راح ناحيتها... باسل: قومي معايا. وجد شدت باسل علي الارض معاها. وجد: هششش اعمل نفسك مستسلم. باسل(بحدة): ده وقت هزار!؟ وجد: انا اللي بهزر انت مش سامع ضرب النار في كل حتة ازاي. باسل(بحدة): لا و نعمة التفكير و اختيار المكان. انتي في نص الجنينة يعني معرضة اي اصابة تيجي ليكي. قومي. وجد: علي ضمانتك؟! باسل: لسة هنرغي. باسل قام و وقف وجد معاه ورا ضهره. باسل: بصي انا هغطيكي و انتي اجري علي هناك. وجد: بس الحتة ضلمة. باسل(بزعيق): محدش هيشوفك ما تنجزي. باسل بدأ يضرب نار و وجد مشيت لورا القصر و باسل كان بيتحرك مع تحركاتها علشان يغطي عليها. باسل راح لوجد و كان بينهج. وجد: شكرا. باسل سند بضهره علي الحيطة و وجد حست انه فيه حاجة. وجد: في ايه؟! وجد حطت ايديها علي كتف باسل و شالت ايديها بفزع. وجد(بصدمة): انت بتنزف؟! وجد(بصدمة): هروح انادي. وجد كانت هتمشي تنادي اي حد يساعدهم باسل شدها ناحيته. باسل: استني هنا انتي مجنونة. وجد: انت مش شايف بتنزل ددمم ازاي؟! باسل: رصاصة طايشة. وجد(بصدمة): انت ازاي بتتكلم عادي كدة؟! فجأة صوت ضرب النار هدئ و كل الناس خرجت من القصر و كان في بعض الحراس مرمين علي الارض متصابين. ياسين(بقلق): وجد وجد فين؟! قصي(بصوت عالي و خوف): وجد. سليم(بقلق): باسل يا نيرمين. نيرمين(بقلق): هيكون اختفي راح فين؟! يوسف: ازاي يعني مختفين؟! ماجدة: وجد يا يوسف. منصف: اهدوا... عند وجد و باسل. وجد: يلا نخرج. باسل سند علي وجد اللي بصتله بغضب... باسل: ايه انا متصاب؟! وجد(بحدة): مش تحط دراعك علي كتفي كدة. باسل: و انا متصاب علشانك علفكرة. وجد(بحدة): محدش قالك تعمل فيها بطل و تنقذني. باسل: تصدقي انك ناكرة للجميل. وجد(بحدة): اي واحد في مكانك عنده نخوة كان هيعمل اللي انت عملته. وجد(بحدة): يلا نروح للباقي بدل ما اسيبك كدة. وجد سندت باسل و طلعوا للجنينة. نيرمين(بقلق): باسل انت كويس؟! سليم: كويس يا باسل رد. وجد: مجرد اصابة في كتفه. وجد راحت ل ياسين حضنته جامد هو و قصي. قصي: قلقتيني عليكي. وجد: متقلقش انا بخير. ثريا: ايه الدم إلى علي ايدك ده؟! وجد: ده ددمم. وجز بصت ل باسل اللي وقع بين ايدين سليم و نيرمين. نيرمين(بصريخ): باسل! سليم(بزعيق): اتصلوا بالاسعاف فورا. احمد: لحظة. احمد طلع تليفونه و اتصل بالاسعاف... نهلة: منك *** عملتيله ايه؟! وجد(بتوتر): انا معلمتش حاجة علفكرة هو اللي قالي خليكي ورايا وبدأ يضرب نار. كنت بفكر حتى اقدم فيه بلاغ. قصي قرص وجد في جمبها خلاها تسكت. قصي(بهمس): هتودينا في داهية اخرسي. -بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا باسل عربية الاسعاف و الكل ركب عربيته و طلع ورا عربية الاسعاف. وجد: هو انا غلطانة يا جدو؟! ياسين: لا يا حبيبتي. قصي: مصيره كدة يا وجد. وجد: و مين اللي ضربوا نار دول كمان؟! احمد(بعصبية): ممكن تسكتي دلوقتي بسببك ممكن نخسر صفقة مهمة و مممكن نخسر باسل الانصاري نهائي و لو ده حصل هقتلك يا وجد. ياسين(بحدة): اتعدل و احترم نفسك يا احمد جدها لسة حسه في الدنيا... بعد فترة وصلوا للمستشفي و نقلوا باسل اوضة الطوارئ يكشفوا عليه و يفحصوه. الدكتور: كل العدد ده يطلع بره يلا... كلهم طلعوا بره في اللي وقف و في اللي قعد. ثريا(بعصبية): انتي السبب انطقي حصل ايه؟! وجد: ايه ده في ايه؟! ما دقيقة و هيبقي كويسة و يتحرك زي الحصان... سليم(بعصبية): ليكي عين تهزري؟! يا بجاحتك صدقيني لو باسل حصله حاجة روحك انتي و كل عائلتك مش هتلزمني. نيرمين(بحدة): اهدي يا سليم مش وقته. وجد بصت ليهم و سابتهم و خرجت بره المستشفي و جري وراها قصي. قصي: اهدي بس. وجد(بدموع): هو انا السبب يا قصي؟! قصي: لا انتي مش السبب ده قدر و مكتوب. هما بس خايفين عليه. وجد(بدموع): هو انا فعلا ممكن اكون انا اللي غلطانة؟! قصي: وجد انتي بتخافي علي الناس اكتر ما بتخافي علي نفسك. وجد خليكي قوية في ايه هو انا هقولك كلامك يا استاذة و لا ابه. قصي: هو انتي ما بتصدقي تعيطي. يلا يا بنتي نروح احنا كان مالنا احنا بالحفلة. قصي: بس احب اقولك كنتي مزة. وجد(بضحك): حسيت نفسي نحس لما اجي احضر الحفلة يحصل ضرب نار. قصي(بضحك): لا نحس نحس يعني. قصي و وجد ركبوا العربية و رجعوا القصر. قصي: هطلع انام و انتي نامي متفكريش في حاجة. رانيا: وجد هانم في بوليس بره. وجد(بتعب): اوف لا مش قادرة... قصي: اقابلهم انا. وجد: نقابلهم انا و انت، دخليهم. ضابط: انا المقدم حازم و جاي هنا اسألك كام سؤال. وجد: اتفضل. ظابط: انسة وجد حضرتك انتي اللي كنتي مع باسل بيه صح؟! وجد: ايوه. ظابط: طب ايه السبب اللي خلي باسل بيه يجي ينقذك انتي. وجد: مدخلتش جواه علشان اعرف يعني. و كمان اكيد علشان ينقذني من ضرب النار و اي بنت في مكاني لما يحصل ضرب نار حركتها بتوقف و عقلها مش بيفكر و ممكن تعرض نفسها للخطر. ظابط: طب شوفتي اللي ضرب باسل بيه بالنار؟! وجد: لا كل اللي باسل قاله اجري لورا القصر و بدأ يضرب نار و جه ليا و بعدها اكتشفت انه متصاب و قالي انها رصاصة بسيطة. ظابط: تمام يا انسة وجد لو في جديد او اي حاجة افتكرتيها بلغينا. وجد: اكيد. ظابط: عن اذنك. رانيا: تؤمروا بحاجة؟! قصي: روحي يا رانيا. قصي: قومي يلا نامي. قصي و وجد كل واحد طلع لاوضته,قصي دخل اوضته غير هدومه و نام. وجد دخلت اوضتها بدأت تغير هدومها في شرود. وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ابيض في اسود بكم و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست شراب باللون الابيض. وجد عطست كذا مرة. وجد: يا حلاوتك يا وجد جالك برد. وجد راحت علي سريرها و بدأت تنام و كل شوية تتقلب في نومها. وجد: اوف خلاص بكرة هروح اطمن عليه ده ايه ده. وجد: هو من بقية اهلي يعني. وجد: خلاص هروح بكرة ازوره. وجد غمضت عينيها ببطء لغاية ما نامت. في المستشفي. سليم(بعصبية): ممكن افهم انتوا موجودين هنا بتعملوا ايه اصلا؟! نيرمين(بحدة): سليم في ايه ما تهدي باسل لو فايق مكنش سمح ليك تقول كدة. نيرمين: بعتذر ليكوا عن اللي حصل. ياسين: انا اللي بعتذر عن اللي حصل في الحفلة. و مش هنمشي من هنا الا لما نطمن عليه مهما كان انقذ حفيدتي. الدكتور: اطمنوا باسل بيه بخير. الاصابة سطحية. سليم: نقدر ندخل نشوفه؟! الدكتور: لا هيفوق بكرة الصبح. وجودكم ملهوش لازمة. نيرمين: متأكد انه بخير؟! الدكتور: و هخبي عليكم ليه؟! احمد: الف سلامة و ان شاء **** نبقي نيجي نزوره بكرة. سليم: يستحسن متجوش بكرة لما نرجعه البيت. يوسف: سليم باسل يعتبر بمثابة ابني و اعتبرناه واحد من العائلة. نيرمين: اكبد طبعا. وجودكم هنا تشكروا عليه تقدروا تروحوا حاليا و تبقوا تيجوا لما يفوق. ثريا: ابقي طمنينا عليه. نيرمين: اكيد. ماجدة: **** يقومه بالسلامة. نيرمين: يا رب. عائلة الصياد بدأوا بتحركوا و مشيوا من المستشفي راحوا القصر. نيرمين(بحدة): ايه اللي كنت بتعمله ده اتحكم في اعصابك شوبة. سليم(بعصبية): انتي شوفتي ايه اللي حصل من تاني لقاء بس و قبلها عملنا حادثة و كمان مع نفس البنت. دي بتجيب المشاكل. نيرمين(بحدة): و لو برضو اهدي كدة. خليك عاقل. ما باسل غالي عليا برضو علفكرة. سليم: خلاص يا نيرمين خلاص. في القصر. ماجدة: مش قولتلك تخلي بالك. يوسف: ايه اللي حصل هو انا المسئول عن الحراسة كمان. ماجدة: ممكن نخسره و نخسر شغله للابد. يوسف: اهدي لا شكله عاقل و مش هيعمل حاجة. ماجدة: يا خوفي يا يوسف. يوسف: لا متخافيش. يوسف: نامي بقي علطول سبب ازعاج كدة. ماجدة: انا برضو يا يوسف؟! يوسف: نامي يا ماجدة نامي. ماجدة و يوسف كل واحد نام علي السرير... عند منصف و نهلة. منصف: تفتكري هيحصل ايه؟! و مين السبب؟! و مين اللي كان مقصود؟! نهلة: مش اخوك الكبير سيبه هو في المشاكل دي. هو اللي يدور علي اللي عمل كدة. انت ملكش دخل انت الصغير. منصف(بحدة): بتصغريني وقت ما انتي عايزة و تكبريني وقت ما انتي عايزة. نهلة: لا طبعا يا حبيبي انت راجل و سيد الرجالة. انا اقصد تخلي يوسف هو للمشاكل و انت تتصرف بعقلانية و حكمة عنه. نهلة: دلوقتي ياسين بيه لما يجي يحاسب المفروض يحاسب مين الكبير اللي هو يوسف، انا مش عايزة اي ضرر يصيبك يا حبيبي. نهلة: انا خايفة عليك انت. منصف: خلاص يا نهلة. نهلة: مش زعلان يا حبيبي؟! منصف: لا. نهلة: بجد؟! منصف: قولت لا خلاص يا نهلة. نهلة: طيب يا حبيبي. نهلة: تصبح علي خير. منصف: و انتي من اهله. -في الصباح الباكر... عند وجد... وجد صحيت من نومها و مسكت تليفونها. وجد: ايه عصر السرعة دي لحقتوا تنشروا الاخبار؟! وجد: ظهور حفيدة آخري ل ياسين بيه الصياد و التي تُدعي بوجد. وجد: محسسني نجمة من السماء ظهرت. وجد: تصدقي يا بت يا وجد انتي قمر و احلي من النجوم كمان اصلا. تليفون وجد رن، الخط اتفتح. وجد: الو مين؟! شاب: حضرتك مش طلبتي بوكيه ورد امبارح. وجد: اه اه. هو جاهز؟! شاب: ايوه، تستلميه امتي؟! وجد: ساعة بالظبط و هكون عند حضرتك. شاب: تمام. وجد قامت و دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة و خرجت تغير هدومها. وجد: بعيدا عن احداث امبارح بس و **** كنت قمر. رانيا: وجد هانم. وجد: هي اوضتي وكالة من غير بواب. رانيا(باحراج): بعتذر بس. وجد(بضحك): بهزر معاك يا رمضان مبتهزرش. عايزة ايه؟! رانيا: حضرتك قولتي اجي اصحيكي بدري. وجد: حد صحي؟! رانيا: قصي بيه. وجد: طيب جهزيلي فطار ليا انا و هو و انا هلبس و انزل. رانيا: حاضر. رانيا مشيت و وجد بدأت تطلع هتلبس ايه. وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم لغاية الخصر و واسع و لبست فوقه جاكت جينز ب ¾ كم و واصل لغاية الخصر,لبست كوتشي ابيض عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت البرفيوم بتاعها. وجد خدت شنطتها السوداء الضهر و نزلت ل تحت. وجد: صباح الفل. قصي: صباح النور، ايه النشاط ده؟! وجد: هروح مشوارين قبل المكتب. قصي: تحبي اجي معاكي؟! وجد: لا خليك. يلا نفطر علشان الحق اهرب قبل ما اشوف وشهم... قصي(بضحك): يلا. وجد فطرت مع قصي بسرعة و خرجت ركبت عربيتها و راحت لمستشفي باسل... عند باسل. باسل فاق الصبح و الدكتور كان بيكشف عليه. الدكتور: حضرتك حاسس بوجع؟! باسل: حاليا لا. الدكتور: تمام زوديله في المحلول 5 ملغ(). الممرضة: حاضر يا دكتور. سليم: يقدر يخرج امتي؟! الدكتور: يُفضل انه يقعد يومين. باسل: هو النهاردة بليل همشي مش بستحمل اقعد في مستشفيات. نيرمين: خلاص ماشي يا دكتور. الدكتور: رعاية. باسل: عارف ده كله اتفضل. الدكتور و الممرضة مشيوا و التلاتة اتبقوا... نيرمين: سليم مسح بكرامتهم الارض يرضيك يا باسل مش في عقل نستخدمه و لا ايه؟! سليم: صاحبي و اخويا كان هيروح مني انتي بتقولي ايه؟! نيرمين: لا و ****... الباب خبط. باسل: اهدوا. ادخل. وجد فتحت الباب و دخلت كانت شايلة بوكيه فيه ورود. وجد: صباح الخير. سليم: انتي. باسل: صباح النور. وجد قربت من باسل و حطت بوكيه الورد جمبه. وجد: حمدلله علي السلامة. بعتذر عن امبارح. نيرمين: اتفضلي اقعدي. وجد: لا لا هضطر امشي علشان ورايا شغل. باسل: تمشي ازاي يعني انتي لحقتي تقعدي. روح جيب عصير يا سليم. سليم: انا؟! باسل: ايوه يلا. باسل: روحي معاه يا نيرمين. نيرمين و سليم بصوا باستغراب ل باسل بس خرجوا بره الاوضة. وجد(برفعة حاجب): المفروض اعمل نفسي مش واخدة بالي انك وزعتهم. باسل(بابتسامة): و **** لو بتفهمي مكنتيش اتكلمتي. وجد(بحدة): افندم؟! باسل(برفعة حاجب): بس في حد يجيب ورد وردي شيفاني بنت؟! وجد: قد ايه سطحي انت لاحطت اني جبت ورد pink لكن ملاحظتش اني اصلا جايبة ورد علشان خاطر انت تعبان و تقديرا ليك. و علفكرة مش ورد pink بس في ازرق و ابيض... باسل: احم احم. وجد: اعترف انك غلطت مش عيب. وجد: عموما الف سلامة عليك. عن اذنك متأخرة. وجد مسكت شنطتها و رجعت شعرها ورا ودنها و بصت لباسل قبل ما تمشي. باسل مسك ايديها قبل ما تمشي و قربها منه. باسل: هنتقابل تاني؟! وجد: لو مكتوب اننا نتقابل تاني هنتقابل. وجد(بابتسامة): باي يا جميل. وجد بعدت عن باسل و مشيت قدامه بكل ثقة و خرجت بره المستشفي ركبت عربيتها و راحت للمقابر. -في مكان تاني... في فيلا المهدي. مريم: مكتوب يا كارما شايلة هم ليه؟! و كمان نيرمين كلمتنا و طمنتنا. كارما(بقلق): يا ماما دي رصاصة و باسل مش صاحب اخويا لا ده اخويا يا ماما. مريم: و انا عارفة كدة بس طالما نرمين طمنتنا يبقي ليه نقلق نفسنا علي الفاضي. كارما(بقلق): طب ليه مش عايزني اروح ليهم؟! مريم: لان برضو نيرمين قالت انه هيرجع بليل ايه لازمة المرواح و المجئ. كارما: مش هطمن الا لما اشوفه. مريم: يبقي افضلي اقلقي نفسك لحد بليل ده ايه ده. كارما: بحبه يا ماما. مريم: و اخوكي سليم و نيرمين طمنوننا عليه و لو كان في حاجة خطيرة كان هيرجع بالسرعة دي. ما تعقلي يا كارما في ايه؟! كارما: ده اخويا يا ماما. مريم: و ابني يا كارما. كارما حضنت مريم و قعدت تعيط و مريم قعدت تهديها. مريم: اهدي يا حبيبتي. باسل بخير. كارما: بحبك يا ماما. مريم: و انا بحبك يا نور عيني **** يهديكوا يا رب. -بعد فترة. كانوا رجعوا من المستشفي. مريم: حبيبي حمدلله علي السلامة. باسل: وحشتوني. **** يسلمك... سليم: خلاص يا بت ابعدي. كارما(بدموع): لا باسل اخويا. باسل(بضحك): يا بنتي انا كويس. كارما: برضو لا بحبك بحبك بحبك. باسل: و مين مش بيحبني؟! نيرمين: يا حنين طب اقعد يا اخويا. قعدوا يهزروا و يضحكوا مع باسل و اتعشوا مع بعض. -في مكان تاني... في القصر. ياسين: قصدكوا ايه يعني؟! يوسف: انا اصلا مش بثق فيها. قصي: جدو متسمحش ليهم يأثروا عليك وجد عمرها ما غلطت و قفلت تليفونها ممكن علشان تركز في الشغل. ثريا(بسخرية): ما هي اكيد بتركز في الشغل بس شغل تاني. قصي(بغضب): احترمي نفسك. قصي قرب من ثريا و ضربها قلم بغضب علي وشها و احمد زق قصي و ضربه بوكس في وشه... منصف(بحدة): ايه اللي انتوا بتعملوه ده؟! نهلة: انت اتجننت بتمد ايدك علي اختك. ماجدة: اهدوا بقي. ياسين(بصوت عالي): اخرسوا مش عايز اسمع نفس مخلوق. ياسين(بحدة): سعد يا سعد. سعد(كبير الحراس): نعم يا ياسين بيه؟! ياسين: عايزك تروح مكتب وجد تجيبها فورا لهنا. سعد: حاضر. عن اذنك. سعد خرج و خد معاه كام حارس و راح ناحية مكتب وجد. قصي: صدقني يا جدو وجد مستحيل تعمل حاجة غلط. احمد: اخرس هنشوف دلوقتي السنيورة بتاعتك فين. عند وجد. وجد كانت خلصت شغل بدري و كل الموظفين مشيوا. بنت(بخوف): انتي وجد يوسف المحامية. وجد: ايوه انا. لو عند حضرتك ميعاد ممكن نأجله لبكرة لان ا. بنت(بخوف): مش هأخد من وقت دقيقتين علشان خاطري و النبي. وجد: ادخلي. وجد و البنت قعدوا بره المكتب. وجد: اتفضلي. بنت: انا عايزة اوديكي حاجة مهمة جدا و انا جيت ليكي مخصوص لانه معروف عنك انتي مش بتخافي و محامية كويسة. بنت: انا عندي زميلتي في الشغل بتشتغل في مصنع تبع محمد عاصم رجل الاعمال لو تعرفيه. وجد: سمعت الاسم ده قبل كدة ايوه برضو مفهمتش ايه اللي حصل؟! بنت: اغتصبها و لما رفعت عليه قضية هددها و اشتري المحامي بتاعها بالفلوس و فضحها هي و عائلتها و خلي عيونهم مكسورة... وجد: برضو مفهمتش. بنت: خدي. دي فلاشة مهمة جدا عليها مصايب و اعمال محمد عاصم و عليها فيديوهات و متسجلة صوت و صورة ليه و هو بيتفق علي ****** البنت دي و كمان و هو بيرشي المحامي. بنت: تقدري تساعديني؟! وجد(بانفعال): هو فاكر الدنيا سايبة. من بكرة جيبي صاحبتك و اعملي ليا توكيل و انا هتصرف و اوعدك هجيبلك حقك انتي و صاحبتك... بنت: بجد يا هانم؟! اكلمها؟! وجد: ايوه. بنت: بس هو واصل اوي يا هانم... وجد: متقلقيش، انتي اسمك ايه؟! بنت: داليا. وجد: طيب يا داليا كلمي صاحبتك و انا هتصرف. داليا: **** يخليكي يا رب حاضر. وجد بصت للفلاشة و بصت ل داليا اللي طلعت تليفونها و اتصلت بصحابتها... الخط اتفتح. داليا(بفرحة): نسرين الو ازيك. نسرين: ايه يا داليا؟! داليا: كلمت المحامية اللي قولتلك عليها و هي وافقت... نسرين(بلهفة): بجد؟! داليا: ايوه، المكان في (). داليا: بكرة هعدي عليكي و نتقابل هنا ماشي؟! نسرين(بلهفة): ماشي ماشي. حاضر. داليا: باي. نسرين: باي. داليا: شكرا لحضرتك اوي. وجد: علي ايه بس؟! و كمان في اي وقت تحتاجي اي حاجة انا موجودة. وجد: تحبي اوصلك؟! داليا: لا شكرا. وجد: بجد و ****؟! داليا: لا لا هروح انا. وجد: طيب يلا روحي. داليا مشيت و وجد افتكرت انها ناسية موبايلها بيشحن في المكتب فدخلت تجيبه. عند داليا... داليا كانت ماشية فجأة لقت عربية وقفت قدامها و عربية وقفت وراها. داليا(بخوف): عايزين ايه؟! حارس1: بقي حتة بت زيك تروح تفضح محمد بيه. الحراس بدأت تضرب داليا و المكان كان مفهوش و لا شخص خالص و قعدوا يضربوها لغاية ما شوهوا وشها و كانت بتنزل ددمم من جسمها و وقعت مغمي عليها في الارض. حارس: يلا بسرعة... الحراس ركبوا العربية و راحوا لمكتب وجد. عند وجد. وجد حست بحركة في المكتب خدت موبايلها و شنطتها و خرجت بحذر. حارس: اقفي عندك. وجد وقفت مكانها مودياه ضهرها و لفت بسرعة ضربت وشه بشنطتها و خرجت من المكتب لقت حارس تاني وجد مسكت الكرسي و ضربته بيه و زقته و طلعت تجري بره المكتب. وجد ركبت العربية... وجد(بغضب): كانت ناقصة هي. وجد نزلت من العربية و بصت ناحية الحراس و بدأت تجري بسرعة بين العربيات و بين الطرق و هما وراها. وجد(و هي بتنهج): كدة كتير نفسي اتقطع منكوا ***... حارس(و هو بينهج): استني اقفي و ودينا اللي البنت ودته ليكي و امشي. وجد(و هي بتنهج): في الحلم. وجد كملت جري رغم انها تعبت و نص العدد وقف مكنش قادر يكمل و الباقي جريوا ورا وجد. وجد كانت بتجري و في عربية كانت جاية بسرعة وجد بعدت عن العربية. وجد(بانفاس مقطوعة): اسفة. وجد(بضيق): انتوا مش بتتعبوا... وجد جريت علي الكورنيش و مكنش فيه غير اشخاص بسيطة جدا علي الكورنيش. وجد: بما اننا كدة كدة ميتين يبقي اتوكلنا علي ****. وجد لبست شنطتها علي الكتفين و نطت من علي السور في الماية. الحراس(بصريخ): يا مجنونة! وجد غمضت عينيها جامد و كانت في الهواء و بعدها حست نفسها في الماية. وجد(لنفسها): الدنيا ضلمة اوي انا خايفة. وجد(لنفسها): اشربي بقي. استحملي نتيجة اختيارك. وجد(لنفسها بسخرية): هييييي مبروك الشجاعة و البطلة وجد. وجد(لنفسها): يالهوي. وجد حاولت تخرج من الماية بس عقلها مستوعبش اللي هي عملته و نفسها طلع قصير بقت كالمغيبة و غمضت عينيها و استسلمت للواقع او بمعني اصح اغمي عليها. ------------------------------- الجزء الخامس وجد حاولت تخرج من الماية بس عقلها مستوعبش اللي هي عملته و نفسها طلع قصير بقت كالمغيبة و غمضت عينيها و استسلمت للواقع او بمعني اصح اغمي عليها. في القصر. سعد: زي ما بقول لحضرتك يا ياسين بيه. ياسين(بغضب): تقلب الدنيا عليها انت اتجننت و لا ايه؟! يوسف: اهدي يا بابا. سعد: نقلنا اللي لقيناهم في المكتب علي المستشفي و منتظرين انهم يفوقوا. قصي(بقلق): يعني ايه؟! هنفضل كدة منتظرين خبر عن وجد. انا مش هصبر. احمد(بعصبية): مش عايز اسمع نفسك فاهم. ثريا: دي ممكن تخلي اسم العائلة في الارض. ماجدة(بعصبية): انا عايزة وجد فاهمين. منصف: من امتي الحب ده؟! ماجدة: في الاول و الاخر هي بنتي، يوسف اتصرف. نهلة: ممكن يكون ليه علاقه باللي ضربوا نار. ياسين قعد علي الكرسي بتاعه بتعب و حط وشه بين ايديه. ياسين(لنفسه): يا رب رجعها ليا سليمة. ياسين: اتصلوا بالبوليس و بلغوهم عايز كل المدينة تتفتش عايز الكل بيدور علي وجد. عايزها هنا قبل ما يعدي يوم كمان علي اختفائها. ياسين(بحدة): فاهمين. الكل: فاهمين. و الكل بدأ يشوف شغله و بيدور علي وجد و اتصلوا بالبوليس,و محدش نام للصبح. -في الصباح الباكر. عند وجد. وجد بدأت تفتح عينيها ببطء و بصت يمين و شمال و رفعت ايديها قدام عينيها. وجد(بخفوت): انا عايشة. وجد لقت نفسها نايمة علي سرير في اوضة غريبة عليها,وجد قامت مفزوعة. وجد: دخلت جهنم و لا ايه؟! وجد شالت الغطاء من عليها و قامت وقفت و هي بتبص حواليها. وجد بصت علي نفسها لقت نفسها بهدوم تانية. وجد كانت لابسة قميص رجالي باللون الاسود مايل علي الكتف و واصل لركبتها و شعرها علي ضهرها. وجد: لا ده انا اموت احسن. هدومي شنطتي؟! وجد ضربت رأسها بايديها و قعدت علي السرير بتهز رجليها بعصبية. وجد: افتكر بس ايه اللي حصلي بعد ما وقعت. وجد بصت حواليها لقت اوضة غريبة عنها قامت و راحت ناحية الباب فتحت الباب ببطء و خرجت رأسها الاول. وجد: امان. وجد خرجت من الاوضة و بدأت تمشي و تبص يمين و شمال وجد نزلت من الدور اللي كانت فيه,لقت نفسها في فيلا شيك و ذوقها حلو. وجد: هو ده وقته؟! وجد: فين شنطتي و فين هدومي؟! وجد كانت ماشية و بعدها رجعت لما لقت شخص قاعد قدام لاب توب و جمبه شنطة وجد. وجد(بصريخ): عندك. وجد جريت علي الشخص ده و شدت منه الفلاشة. وجد(بغضب): انت مجنون؟! وجد(بصدمة): انت! وجد لقت باسل قام وقف و حط ايده في جيبه ببرود. باسل(ببرود): ايوه انا. وجد: ازاي؟! انت جبتني فين؟! و ايه اللي حصل؟! باسل(ببرود): مش المفروض انا اسألك ايه خلاكي تنطي في الماية زي الحمار اللي معندهوش عقل؟! وجد(بحدة): مسمحلكش انا مش حمارة... باسل(ببرود): و هو انا قولت انك حمارة انتي اللي اعترفتي علي نفسك مش انا. وجد(بحدة): ملكش دعوة. ممكن تقولي انت ازاي جبتني هنا و فين؟! باسل(ببرود): مش قبل ما تقولي ليه رميتي نفسك. وجد(بحدة): يبقي مش عايزة اعرف حاجة. وجد مسكت شنطتها و حطتها علي كتفها و خرجت ناحية باب الفيلا. باسل(ببرود): بالقميص؟! وجد لفت ليه و بعدها بصت علي نفسها و رفعت عينيها ليه و استخبت ورا الستارة اللي لقتها جمب الباب. وجد(لنفسها): **** يأخدني. وجد(لنفسها): يا *** عايزة اعيط من كتر الاحراج. ملقتش غير ده اللي اتحرج قدامه. وجد لقت اللي بيمسك ايديها و بيخرجها من ورا الستارة. وجد وقفت و حطت رأسها في الارض و باسل بص ليها. باسل: امل يا امل. امل(خدامة): اؤمر يا باسل بيه. باسل: خدي الهانم و وديها هدومها لو كانت نشفت خليها تلبسها و بعدها نزليها تأكل. امل: حاضر يا باسل بيه... امل: اتفضلي معايا يا هانم. وجد رفعت عينيها ببطء لباسل,باسل بص ليها و بعدها سابها و مشي. امل: يا هانم. وجد: ها؟! امل: اتفضلي معايا علشان تلبسي هدومك. وجد: اه طيب. وجد طلعت مع امل بسرعة تغير هدومها. وجد: هو انا جيت هنا ازاي؟! امل: باسل بيه جاب حضرتك لهنا. وجد: ازاي برضو؟! امل: محدش يعرف. وجد(باحراج): طب طب مين غيرلي هدومي؟! امل: انا يا هانم. وجد(بفرحة): بجد؟! امل: ايوه. وجد: طيب. امل: اتفضلي معايا... امل ودت وجد ل باسل. امل: اتفضلي اقعدي افطري. وجد: شكرا. وجد قعدت علي كرسي علي السفرة و كانت بتبص ل باسل باحراج. وجد: ممكن اعرف جبتني ازاي؟! باسل: لو قولتي رميتي نفسك ليه الاول؟! وجد: وعد لو قولت انت الاول هقول انا. باسل: و هو انا بلعب معاكي مثلا. وجد: انت جدّي اوي كدة ليه؟! باسل: اسلوبي كدة. وجد: اوف طيب. انا نطيت لاني كنت بهرب من كذا شخص عايزين يخبوا حقيقة و يأخدوا الفلاشة اللي كانت معايا. باسل: و ايه اللي كان في الفلاشة؟! وجد: عايز تفهمني انك متفرجتش علي اللي جواها؟! باسل: لو كنت اتفرجت عليها كنت برضو انا اللي هغيرلك هدومك. وجد(باحراج): ايه دخل ده في ده؟! عموما احكيلي لقتني ازاي؟! باسل: طيب. Flash back. كان باسل قاعد مع الباقي بيهزروا و يضحكوا و بعدها نيرمين روحت بيتها و باسل بات مع سليم و الكل نام. باسل قام في نص نومه و غير هدومه و نزل ركب عربيته و راح ناحية الكورنيش كان حاسس بخنقة بسيطة. باسل كان واقف لغاية ما حس في حركة غريبة و لمح وجد و هي بتجري و وقفت قدام السور. باسل اتصدم لما لقاها نطت في البحر و بص عليها لما وقعت. باسل لقي باقي الحراس هما كمان مصدومين و مشيوا. باسل لقي في مراكب في الماية و منورة,باسل ركب واحدة منهم. باسل: في حد لسة مرمي هنا شغل كشافات. راجل(بتردد): متأكد يا بيه؟! باسل: ايوه. شغلوا كشافات و الراجل كان بيمشي بالمركب ببطء و باسل لمح جسم وجد. باسل: بنت المجانين. باسل نط في البحر تحت صدمة الناس اللي في المركب و مسك وجد. باسل: وجد وجد. باسل راح ناحية المركب بوجد و الناس ساعدوه و طلع المركب بدأ يفوقها... باسل بدأ يعملها تنفس صناعي و يعمل انعاش يدوي للقلب. فجأة وجد شهقت و قعدت تكح و فتحت عينيها و بعدها غمضت تاني. باسل رجع ب وجد و شالها بين ايديه ركبها العربية و راح ل?يلته. باسل نزل شال وجد بين ايديه و دخل الفيلا. عامر: باسل بيه حضرتك كويس؟! باسل: ايوه، نادي امل. باسل طلع لاوضة تانية غير اوضته و نيم وجد علي السرير. امل: نعم يا باسل بيه. باسل: غيري ليها هدومها. امل: اجبلها حاجة من عندي. باسل: لا. باسل جاب قميص من عنده و وداه لامل تحت استغراب امل و عامر. امل غيرت هدوم وجد و نشفت شعرها و غطتها و خرجت بره الاوضة. امل: حاجة تاني يا بيه؟! باسل: لا روحوا انتوا. باسل: لما نشوف حكايتك يا وجد. باسل دخل اوضته خد دوش و غير هدومه و نام. Back. وجد: ايوه ايه بقي سر انك طلعتني من الماية. و يااااه علي الصدفة اللي خلتك تبقي علي الكورنيش في نفس الوقت اللي نطيت فيه. وجد: قصة دي و لا ايه؟! ايه الصدفة الجميلة دي؟! باسل: انت قولتي لو مكتوب اننا نتقابل تاني هنتقابل، و شكله فعلا مكتوب اننا نتقابل. وجد: طيب متشكرة علي اللي عملته. وجد قامت وقفت و كانت هتمشي باسل مسك ايديها. باسل: اعتقد انه من الذوق انك تستأذني و تحترمي صاحب البيت. وجد(برفعة حاجب): انا عملت ايه دلوقتي؟! باسل: كُلي الاول يلا. وجد: مش قادرة. باسل(بحدة): كُلي. وجد قعدت و هي متعصبة و كلت و باسل شغل التلفزيون. وجد(بشهقة): هما لحقوا؟! باسل: انتي مستغربة ليه؟! وجد(بتذكر): فين تليفوني؟! باسل: بعته للصيانة. وجد: طيب انا عايزة اروح. و شكرا للي عملته. وجد قامت وقفت و بصت ل باسل اللي قام وقف. باسل: اصبري هوصلك. وجد: ماشي شكرا بس ممكن بسرعة قبل ما الموضوع يزداد. باسل مسك الجاكت بتاعه و خد حاجته. باسل: عامر. عامر: نعم يا باسل بيه. باسل: جهز العربية. عامر: حاضر. باسل: اتفضلي. وجد: شكرا. وجد خرجت هي و باسل بره الفيلا. باسل: معرفتش رأيك في الفيلا؟! وجد: مركزتش. باسل(بضيق): طيب. باسل ركب العربية و وجد ركبت جمبه,باسل ساق ناحية القصر. باسل: عندك كام سنة؟! وجد(برفعة حاجب): ليه بتسأل؟! باسل: عادي. وجد: مش بتصاحب وفر الكلام ده لاي بنت تانية. باسل لا رد. وجد فتحت الشباك و غمضت عينيها,باسل بصلها و بعدها ركز علي الطريق. وجد: وقفت ليه؟! باسل: احنا قدام بيتك. حارس: مين؟! سعد: وجد هانم حضرتك كويسة؟! وجد: اه يا سعد افتح البوابة. فتحوا بوابة القصر و باسل دخل و وقف العربية,وجد و باسل نزلوا من القصر. قصي(بلهفة): وجد؟! قصي جري علي وجد و حضنها وجد بادلته الحضن. وجد: انا كويسة متقلقش. قصي: كنتي فين ده كله؟! قلقتينا عليكي. و جدو تعب و دورنا عليكي و. وجد: بس بس انا كويسة اهو قدامك. باسل(بضيق): ندخل بقي جوا نفهمهم اللي حصل. وجد: يلا. قصي(بهمس): ايه اللي حصل و ايه اللي جابه معاكي ده؟! وجد(بهمس): اللي انقذني. قصي: طب خشي. التلاتة دخلوا القصر و الكل قام من مكانه. احمد(بغضب): ايه السنيورة كانت فين؟! يوسف(بحدة): ردي كنتي فين؟! ثريا(بسخرية): دفع كتير و لا ايه؟! باسل ظهر من ورا وجد الكل اتصدم. ماجدة: احم باسل بيه ازيك. ياسين(بلهفة): وجد؟! وجد: جدو. وجد حضنت ياسين و ياسين باس رأسها. ياسين: اخبارك ايه يا حبيبتي كنتي فين؟! طمنيني عليكي. وجد: انا بخير متقلقش. منصف: كنتي فين يا وجد؟! احمد: باسل بيه انت ازاي هنا؟! ياسين: ايه اللي حصل؟! نهلة: حد يفهمنا؟! وجد: ا. باسل: انسة وجد كان في ناس بيطاردوها و هي قضت الليلة دي في بيتي. وجد لفت بصت لباسل بصدمة. وجد(بارتباك): لا لا مش كدة. هو يقصد انه في ناس اه كانت بتطاردني و انا اغمي عليا و هو وداني بيته صحيت تاني يوم الصبح هو حكالي اللي عمله و بعدها جيت لهنا تاني... احمد: في كلتا الحالات قضيتي الليلة في بيته. وجد: بس انا مكنتش اعرف. يعني هو. قصي: مش مهم يا وجد المهم انك كويسة و بخير. وجد: تسلم. يوسف: اتفضل يا باسل بيه اتفضل اقعد معانا. باسل: لا همشي انا حاليا عن اذنكم. باسل سابهم و مشي و يوسف قرب من وجد. يوسف(بحدة): عملتي مصيبة ايه تاني؟! وجد: معملتش مصايب. انا معرفش مين كان بيجري ورايا حتى. يوسف(بحدة): انتي بتكدبي كمان؟! ياسين: في ايه يا يوسف ما تهدي كدة. المهم ان وجد رجعت لينا و بخير اهي. ثريا: و يا عالم عملت ايه في الليلة اللي قضتها عند باسل بيه. وجد(بغضب): اخرسي هو انا زيك و لا ايه؟! منصف(بحدة): قصدك ايه ما تحترمي نفسك؟! احمد(بغضب): اختي اشرف منك يا روح امك. ماجدة(بحدة): انت اتجننت احترم نفسك... يوسف(بعصبية): انتوا مجانين؟! نهلة(بعصبية): مش شايف بنتك بتقول ايه؟! وجد(بحدة): لما بنتك تحترم نفسك الاول. قصي: اهدي يا ماما، اهدي يا وجد خلاص حصل خير وجد كانت مختفية و الحمد**** رجعت بالف سلامة ممكن نقفل علي الموضوع بقي. ياسين بص للكل و كلهم سكتوا. ياسين(بحدة): كل واحد علي شغله مش عايز اشوف حد مع التاني النهاردة خالص. و انتي يا وجد علي اوضتك ترتاحي و بعدها انزلي عايزك. ياسين(بحدة): يلا. الكل مشي من قدام ياسين ما عدا وجد و قصي. وجد: عن اذنك يا جدو. قصي: عن اذنك... وجد و قصي كل واحد طلع اوضته,وجد كانت لسة بتقلع الجاكت بتاعها لقت حد داخل الاوضة بعصبية. ثريا(بعصبية): انتي يا بتاعة انتي ازاي تتجرأي و تقربي من باسل. وجد(بسخرية): افندم؟! ثريا(بعصبية): انتي عملتي ايه انتي و هو؟! وجد(بخبث): تخيلي انا و هو في مكان لوحدنا ممكن نعمل ايه مثلا؟! ثريا(بغضب): يا، ما انتي مش متربية. وجد(بخبث): هو يهمك في حاجة؟! ثريا(بغضب): هقتلك يا وجد... وجد(بخبث): ده كله علشانه و لا. وجد(بسخرية): علشان فلوسه؟! ثريا(بغضب): لا يا وجد عارفة ليه علشان اخده منك لان امك و ابوكي عايزينك تقربي منه بس انا بقي بكرهك و هأخده منك... وجد(بخبث): تصدقي فكرة بحب اوي التحدي... ثريا(بحدة): قصدك ايه؟! وجد رمت نفسها علي السرير و حطت رجل علي رجل. وجد: ايه رأيك نعمل تحدي نشوف مين هتوقعه قبل التانية؟! ثريا(بغضب): انتي بتقارني نفسك بيا؟! بس عموما ماشي و انا موافقة. وجد(بضحك): ده انتي مسخرة، خديه يا بنتي في داهية انتي و هو. وجد: يلا بره علشان اغير هدومي. ثريا(بعصبية): جيت افكرك يا وجد باسل ليا مش لحد تاني. وجد: تصحيح فلوس باسل ليكي مش لحد تاني. وجد: العبي علي المكشوف. ثريا بصت ل وجد بغيظ و سابتها و خرجت و وجد ضحكت عليها. وجد غيرت هدومها وجد لبست عباية بيتي قصيرة بحمالة رفيعة علي الكتف و قصير لغاية الركبة باللون الابيض و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان. وجد اترمت علي السرير و حضنت المخدة. وجد: ننام بقي. -في مكان تاني. في مكان مختلف. شخص1: الشفرة وصلت. شخص2: ابعته في ماسدج. شخص1: اكيد. شخص2: عايزاكم تراقبوا الموقف من بعيد. شخص1: تمام. شخص2: هنغير الشفرة بعد ما دي توصل. شخص1: هنأخد الامر الاول. شخص2: ماشي يا معلم. هي بقت كدة؟! شخص1: باللي الاعلي مقاما يا معلم و لا ايه؟! شخص2: طيب نفذ. -في مكان تاني... في فيلا المهدي. سليم: مساء الخير. كارما و مريم: مساء النور. كارما: مجتش الشركة ليه؟! سليم: كنت في مشوار تاني. كارما: مشوار ايه ده؟! سليم: انتي مالك يا لمضة؟! مريم: خلاص يا كارما سيبي اخوكي في حاله. كارما: طيب عموما مقابلتنا مع اللي اسمه ياسر بكرة الساعة 9 الصبح في كافيه. سليم: تمام. باسل مشي امتي؟! مريم: شكله كدة الصبح. سليم: هو مقالش رايح فين؟! كارما: مشوفنهوش اصلا و هو ماشي. سليم: طيب هطلع اكلمه. سليم: نيرمين اتصلت؟! مريم: لا. اهلها جم. سليم: طيب. سليم طلع اوضته غير هدومه و قعد علي الكنبة و طلع تليفونه اتصل ب باسل... الخط اتفتح. سليم: ايه يا باشا فينك؟! باسل: روحت مشوار كدة ها ايه الاخبار طمني عملت ايه؟! سليم: كل حاجة تمام. سليم: طمني انت ناويت علي ايه؟! باسل: لسة معرفش هكلم روسيل. باسل: و انت اتصل بروك شوفلي ايه الاخبار هناك. باسل: مش مطمن لاندروا ده. سليم: و هو ده حد يطمن ليه كفاية الحلقان اللي في كل حتة في وشه. باسل: هو حد قالك انه راجل. باسل: عموما زي ما اتفقت معاك. سليم: طب قررت تعمل ايه بعد اللي عرفته؟! باسل: لما اقابلك هبقي اقولك. بليل نبقي نتقابل انا و انت و نيرمين. سليم: طيب بس نيرمين اهلها رجعوا. باسل: طيب خليها بكرة. سليم: ماشي... باسل: لو في جديد قولي. سليم: ماشي باي. -في مكان تاني. عند نيرمين. نيرمين: خير يا بابي رجعت ليه؟! والد نيرمين: عيب يا نيرمين في ايه بابي يجي وقت ما هو عاوز. نيرمين: بابي انا حافظاكوا انت و مامي قولوا جايين ليه انتوا عمركوا عرفتوني اصلا الا للمصلحة و انتوا بالاسم بس بابي و مامي. والدة نيرمين: نيرمين جايلك عريس. نيرمين(بسخرية): ما تقولوا كدة من الصبح. نيرمين: عريس no. و انتوا عارفين رأيي كويس في الموضوع ده... والدة نيرمين: انتي عارفة انتي سنك كام انتي داخلة علي ال27 سنة انتي مجنونة. نيرمين: لا مش داخلة علي ال27 انا اصلا في ال27 سنة. نيرمين: حتى سني مش عارفة تقوليه صح. والد نيرمين: عاجبك حالك؟! نيرمين: عاجبني اوي يا بابي. حاسة اني حرة و مبسوطة لكن اول ما انتوا ما بتيجوا بتكرهوني في الدنيا كلها... والدة نيرمين: احترمي نفسك يا نيرمين احنا اهلك. نرمين: مفيش حاجة تثبت انكم اهلي غير شهادة الميلاد اللي ممكن بكام الف اطلع شهادة ميلاد تانية باسم اب و ام تانية ثتبت انهم اهلي. نيرمين: مفيش اي حاجة ممكن تثبت انكم اهلي فعلا غير شهادة الميلاد حتى اني فكرت كتير انكم ممكن تكونوا مزورينها او متبنيني او جايبيني بطريقة حرام. نيرمين: ده حتى فكرت نعمل DNA. والدة نيرمين: شكل مريم دلعتك. نيرمين: طنط مريم هي اللي ربتني و ربتني صح اوي. نيرمين: انتوا كل اللي عملتوه خلفتوني حتى اني شاكة انكم جبتوني غلطة. والد نيرمين: ده انتي مستقوية القلب اوي يا نيرمين. نيرمين: ما هي الدنيا كدة يا سعيد بيه، صفقة خد و هات. سعيد: شايفة يا سميرة اخرة تربيتك. نيرمين: انت بتلومها علي ايه؟! ما كل واحد يلوم نفسه الاول و كمان هو انتوا كنتوا فاضين حتى علشان تربوني. نيرمين: يا ريت ترجعوا بكرة الصبح مكان ما كنتم. لاني مش هطيق اعيش معاكم يوم كمان و للعريس اللي كنتوا جايبينه قولوله يغور في ستين داهية تأخده... نيرمين: ده انتوا مش اهل ابدا. نيرمين سابتهم و طلعت علي اوضتها و قفلت الباب و قعدت في الارض تعيط. نيرمين(بعياط): ليه يا رب كدة؟! ليه؟! تحت. سميرة: شكل عيارها فلت يا سعيد. سعيد: بس بقي اهي رفضته اهي. شوفي بقي ايه اللي هيحصل هتعنس جمبك. سميرة: و هو ده ذنبي يعني هي اللي عنيدة و رافضة و متنساش مين باسل و سليم اللي واقفين وراها. سعيد: اوف ده انتوا تقرفوا... سميرة: انا كمان يا سعيد، دي اخرتها... سعيد: جهزي نفسك هنسافر بكرة. سميرة: طيب. هما الاتنين طلعوا اوضتهم و ناموا فيها للصبح... -في مكان تاني... عند باسل... باسل كان بيشتغل و مركز و بعدها ساب القلم و الورق اللي قدامه و رجع رأسه لورا. وجد(بابتسامة): باي يا جميل. باسل: و بعدين بقي فيكي يا وجد؟! باسل اتعدل في قعدته و بص قدامه,باب مكتبه اتفتح. باسل(بحدة): ازاي تدخلي كدة؟! شريهان(بعصبية): مين البنت اللي قضت يوم كامل في بيتك يا باسل؟! باسل(بحدة): و مين اللي بيوصلك اخبار بيتي يوم بيومه ده؟! شريهان: ملكش دعوة انت بتاعي انا و بس. باسل: انا مش بتاع حد و لمي لسانك علشان مقطعوهش ليكي. شريهان(بعصبية): انت ليه مش مقتنع اني بحبك؟! باسل: زي ما انتي مش مقتنعة اني مش بحبك. شريهان(بعصبية): انت بتكرهني كدة ليه؟! باسل: بره يا شريهان بره... شريهان: انت ليه مش بتحس؟! باسل: كدة معلش بقي اخرجي بره يلا. شريهان: انت. باسل: بره. شريهان بصت ل باسل و سابته و مشي,باسل خلص شغله و خرج من الشركة. باسل ركب عربيته و مشي و فجأة و هو ماشي عربية نقل كبيرة خبطت فيه و عربية باسل اتقلبت كذا مرة و عمل حادثة... --------------------------------------------- الجزء السادس باسل ركب عربيته و مشي و فجأة و هو ماشي عربية نقل كبيرة خبطت فيه و عربية باسل اتقلبت كذا مرة و عمل حادثة... باسل كان في وعيه خرج من العربية و كان بيزحف بعيد عن العربية و اطلع تليفونه اللي كان في جيبه اتكسر بس كان شغال اتصل ب سليم. الخط اتفتح. باسل(بتعب): سليم. سليم(بنوم): ايه يا باسل مكلمني دلوقتي ليه؟! باسل(بتعب): سليم عملت حادثة تعالي ليا. سليم(بخضة): حادثة! سليم(بقلق): فين يا باسل؟! باسل(بتعب): علي طريق. سليم(بقلق): جايلك حاضر. سليم قام بسرعة غير هدومه و نزل ركب عربيته و راح مكان ما باسل ما قال. سليم وقف عربيته بسرعة و نزل جري ناحية عربية باسل اللي لقاها مقلوبة. سليم(بقلق): باسل! باسل(بخفوت): سليم. سليم سمع صوت باسل راح ناحية شجرة لقي باسل ساند عليها. باسل(بتعب): خدني من هنا. سليم(بقلق): انت كويس؟! مين اللي عمل كدة؟! باسل(بوجع): رجعني البيت يا سليم مش وقته. سليم سند علي باسل و ركبه عربيته. سليم: طب حاسس بوجع؟! باسل(بوجع): شوية روحني يا سليم. سليم: طيب. سليم ساق بعربيته ناحية بيت باسل و بعد ما وصل نزل سند باسل و دخلوا الفيلا... سليم: عامر يا عامر. عامر(بقلق): باسل بيه؟! حضرتك كويس؟! باسل(بتعب): ايوه. سليم: كنا نوديك المستشفي. باسل: مش عايز يا سليم. سليم: طيب براحتك، طلعه معاايا يا عامر. عامر: حاضر. سليم و عامر سندوا باسل و طلعوه اوضته و نيموه علي سريره. سليم: تسمحلي بقي اتصل بالدكتور و لا ده ممنوع؟! باسل(بضحكة خفيفة): طيب. سليم اتصل بالدكتور و بعد فترة كان موجود بيكشف علي باسل. الدكتور: الجرح اللي في جمبه مش عميق اه بس المهم ميتعرضش لاي تلوث لانه لو اتفتح او اتلوث هيبقي كبير و الجسم كله هيتعرض لميكروب و. سليم: خلاص يا دكتور خلاص خلاص هيبقي كويس يعني؟! الدكتور: اه. سليم: طيب معاه يا عامر. عامر: حاضر. سليم: ها يا بطل ايه اخبارك؟! باسل: بخير. سليم: متدبرة؟! باسل(بابتسامة باهتة): مش كل مرة يا صاحبي، كانت حادثة، اتصرف في موضوع الراجل اللي مات ده. سليم: كلمتله الاسعاف. باسل: طيب اخرج يلا بره عايز انام. سليم: تصدق ياض انت ناكر للجميل دي آخرة اللي يعبرك. باسل: محدش قالك تيجي ملهوف عليا. سليم: واطي. باسل: ايه الجديد؟! يلا غور بره. سليم: **** علي المفتري. سليم خرج بره اوضة باسل و نام في اوضة تانية,باسل نام نوم عميق. -في الصباح الباكر. عند وجد. وجد صحيت من نومها بكسل و كانت قاعدة علي السرير لقت الباب بيخبط. وجد(بنوم): ادخل. عطيات: وجد هانم اتفضلي موبايل حضرتك وصل من الصيانة. وجد(بنوم): ميرسي يا عطيات اتفضلي انتي. عطيات: حاضر. بس حضرتك هتنزلي للفطار الكل بدأ يصحي و بنجهز الفطار. وجد: اه هنزل يلا انزلي انتي. وجد مسكت تليفونها و بصت ليه و بعدها رمته علي السرير و قامت دخلت الحمام و خرجت تغير هدومها... وجد لبست بنطلون كحلي و فوقه تي شيرت بكم باللون الابيض و فوقه جاكت باللون الكحلي صوف طويل لغاية الركبة و لبست كوتشي اسود عالي، سيبت شعرها علي ضهرها و اختارت شنطة ضهر باللون الاسود. وجد نزلت لتحت و هي ماسكة الجاكت و الشنطة في ايديها و باست خد ياسين. وجد: صباح الخير. قصي و ياسين: صباح النور. وجد: السلام عليكم. الكل لا رد. قصي و و ياسين بصوا ليها باستغراب. وجد: لا بتأكد انكم كلكم مجتمعين علي كُرهي بس. وجد(بضحك): عائلة دي و لا بلاستيك؟! وجد قعدت و بدأت تأكل بصمت و هي بتبص لموبايلها. وجد: كنت عايزة تليفون استاذ باسل. ماجدة(بلهفة): ليه يا حبيبتي؟! وجد(بحزن): حبيبتك؟! وجد: عايزة رقمه اشكره علي التليفون و كمان علشان اوديه الفلوس. ماجدة: انا معايا يا حبيبتي خديه يلا. ماجدة بدأت تملي علي وجد نمرة باسل بسعادة و وجد باصة ليها باستغراب و حزن. يوسف: لما تكلميه ابقي قوليلي عملتي ايه. ثريا و نهلة بيبصوا بغيظ لوجد و ماجدة,وجد بصت بخبث ل نهلة و قامت وقفت. وجد: انا همشي يا جدو عن اذنك ورايا شغل. وجد مشيت قدامهم و اول ما ودتهم ضهرها دموعها نزلت بصمت بس هي مسحتهم بسرعة. وجد(بتنهيدة): من امتي و انتي ضعيفة يا بنت الصياد؟! وجد(بتنهيدة): انتي مش رخيصة علشان يعرضوكي عليه. وجد: اهدي بقي. وجد مسحت دموعها بايديها و ركبت عربيتها بعد ما حطت شنطتها و الجاكت بتاعها جمبها. وجد طلعت تليفونها و اتصلت بباسل. عند باسل. باسل كان نايم بعمق و صحي بازعاج علي تليفونه كان هيرميه و يكسره بس مسكه تاني. باسل(بنوم): اوف بقي. باسل فتح الخط و مردش. وجد: الو مستر باسل. بعتذر اني كلمت حضرتك من غير ميعاد او كدة و الاكيد انك مش معاك نمرتي. باسل(بنوم): انجزي انتي مين يعني؟! وجد(باحراج): انا وجد يوسف. وجد: الصياد. باسل قام من نومه بسرعة و فتح عيونه. باسل: اه اه معاكي اتفضلي. وجد: كنت عايزة اشكر حضرتك علي الموبايل و كنت عايزة اسأل علي التمن علشان ادف. باسل(بحدة): حد قالك اني بأخد فلوس من الستات؟! وجد(برفعة حاجب): و هو انا مراتك و لا حبيبتك علشان متأخدش مني فلوس، و كمان انت صلحت تليفوني فأكيد لازم اشكرك و ادفعلك فلوس التصليح. باسل: شكرك وصل لغاية كدة تمام... وجد(بتنهيدة): شكلك عنيد عموما ممكن نتقابل طيب. باسل: و ممكن اعرف السبب؟! وجد: طالما مش عايز تأخد الفلوس تسمحلي اعزمك علي حاجة نشربها او نأكلها و نبقي بكدة متساويين و يا ريت مترفضش. باسل: طيب طالما هشوفك. وجد: افندم؟! باسل: ابقي ابعتيلي العنوان و المكان في ماسدج يلا باي. وجد: باي. باسل رجع نام تاني و حط الغطاء علي وشه. عند وجد. وجد: ده انت رخم ما كنت تأخد الفلوس و خلاص انا ناقصة... وجد ساقت ناحية المكتب بتاعها لقت الموظفين في مكانهم و في ظباط علي المكتب. نهال: وجد هانم حمدلله بالسلامة... وجد: الظباط واقفين هنا ليه؟! نهال: اصلهم بيحرسوا المكتب و حضرتك بسبب اللي حصل و الرجالة اللي لقوهم هنا و الناس اللي كانت بتطاردك. وجد: اوف طيب. بنت(بعياط): حضرتك انسة وجد؟! وجد: ايوه. مين؟! نهال(بقرف): واحدة عمالة تقول انها لازم تقابلك و انك مهمة بالنسبة ليها. و قرفتنا بيها و قاعدة عمالة تقول انها واخدة ميعاد. بنت(بعياط): انا صاحبة داليا **** يرحمها. وجد(بصدمة): هي داليا ماتت؟! بنت(بعياط): قتلوها. وجد: تعالي معايا. وجد: نهال ابعتي عصير ليمون و اخرجي و محدش يدخل عليا. وجد: نسرين مش كدة؟! نسرين: ايوه. وجد: تعالي معايا خلاص اهدي متعيطيش. وجد: كل واحد يبص في القضية اللي قدامه. وجد خدت نسرين و دخلت مكتبها و قعدتها علي الكنبة و قعدت جمبها. وجد(بتحدي لنفسها): اهدي بطلي تعيطي كدة و اوعدك حقك و حق صاحبتك هيجي وعد مني. و لو مكنتش قدام وعدي ليكي اوعدك هشطب اسمي من نقابة المحامين... نسرين بصتلها و هي بتعيط. وجد: دلوقتي لازم نتكلم في كذا حاجة. -في مكان تاني... عند كارما... كارما كانت بتجري و فجأة خبطت في شخص... شخص(بزعيق): ما تبصي قدامك يا عامية في ايه؟! هو انا كنت ناقصك. كارما(بزعيق): و هو يعني انا قاصدة و كمان ما انت كنت متضايق عايز تطلع ضيقتك عليا انا. شاب: ايه يا مزة في ايه؟! كارما: كدة يا حبيبي تتأخر عليا. شاب2(بسخرية): و. هو ده حبيبك اللي قاعدة عمالة تقولي عليه. كارما(بهمس): الدنيا صفقة حلوة صدقني هوديك فلوس بس جاريني. شخص: بصي علي قدك يا روح امك. الشخص سابها و كان هيركب عربيته بس سمع صريخ كارما. كارما(بصريخ): لو قربتوا مني و **** ل ل ل. الشاب1: ايه يا حلوة فاكرانا خايفين و لا حاجة؟! الشاب التاني مسك دراع كارما و شدها ناحيته و هي صرخت. كارما(بعصبية): ايدك يا روح امك وسع كدة. شخص(بحدة): مش قالتلك وسع منك ليه و لا هو انتوا عايزيني اقل منكوا. الشخص ده مسك دراع الشاب اللي ماسك دراع كارما و ضربه في رأسه برأسه,و مسك الشاب التاني و ضرب رأسه في ركبته. شخص: و انتي بعد كدة ابقي خلي حد كبير معاكي و انتي عاملة زي الكتكوت المبلول كدة... كارما: شكرا. شخص: طيب. كارما(بحدة): علفكرة بشكرك قول عفوا ايه ده في ايه؟! كارما: راحت فين الرجولة و النخوة؟! شخص(بعصبية): عايزة تجنينيني ما انا لسة ضاربلك اتنين اهو عايزة ايه تاني انقذتك من ورطة انتي عارفة دول لو كانوا خدوكي معاهم كانوا ممكن يعملوا فيكي ايه؟! كارما(بمرح): لا قولي انا منحرفة و عايزة اعرف. الشخص ضرب كارما قلم علي وشها بغضب. شخص(بعصبية): العيب علي اللي ***. كارما حطت ايديها علي خدها بصدمة و دموعها نزلت. الشخص كان هيركب عربيته... بنت: احمد يا احمد. احمد(بحدة): اتاخرتي ليه؟! بنت: اهو جيت يلا بينا. احمد(بقرف): خلاص استغنيت عن خدمتك. احمد بص علي كارما و بعدها ركب عربيته و ساقها بسرعة و مشي. كارما بصت حواليها و مسحت دموعها بسرعة و وقفت تاكسي و وصلت لبيتها. كارما: حاسبه. الحارس حاسب السواق و كارما جريت علي اوضتها قعدت تعيط بسبب القلم اللي هي خدته. -في مكان تاني... عند نرمين. نيرمين كانت قاعدة في زاوية في اوضتها بتعيط بحرقة بسبب عائلتها. نيرمين(بعياط): ليه هما ليه؟! نيرمين(بعياط): ليه هما اللي عائلتي؟! دول مش عائلة. نيرمين(بعياط): دول دمار. نيرمين(بعياط): يا رب خدني او خدهم حرام كدة. نرمين(بعياط): كرهتهم و كرهوني في كل اللي حواليا... نرمين(بعياط): اتحرمت من حاجات كتير. نرمين كانت بتعيط بحرقة لدرجة ان عيونها حرقتها و بقت حمراء. جرس الباب رن. نيرمين مرضيتش تقوم لغاية ما تليفونها رن و جرس الباب بيرن. نيرمين قامت غسلت وشها كتير و راحت مسكت تليفونها. الخط اتفتح. نيرمين(بخفوت): الو يا سليم. سليم: ايه يا هانم ساعة موقفاني علي الباب يلا افتحي. نيرمين(بخفوت): امشي يا سليم. سليم(بقلق): مالك يا نرمين؟! نيرمين(بدموع): امشي بقي. سليم(بحدة): افتحي الباب يا نيرمين و الا و *** لاكسر الباب. نيرمين راحت فتحت الباب و كانت هتزعق بس اول ما شافت سليم و سليم شافها حضنته جامد و قعدت تعيط. سليم(بقلق): اهدي علشان خاطري. نيرمين(بعياط): ليه سابوني ليه ليه؟! ليه هو انا وحشة؟! سليم وطي و شال نيرمين و دخل بيها الفيلا و قفل الباب برجله,سليم حط نيرمين علي الكنبة و قعد جمبها. نيرمين(بعياط): انا وحشة يا سليم؟! سليم(بقلق): انتي ست البنات كلهم بس قوليلي و النبي مين مزعلك؟! نيرمين(بعياط): الدنيا الكل يا سليم. سليم(بقلق): فليذهب الكل للجحيم يا نيرمين المهم انتي انتي يا نرمين، انتي طول عمرك قوية. سليم(بقلق): نيرمين متعمليش كدة في نفسك قلبي بيتقطع انتي اختي و صاحبتي ارجوكي. نيرمين(بعياط): ليه مصرين يخلوني انا اللي وحشة يا سليم؟! سليم(بقلق): لانهم هما اللي وحشين من انتي، انتي ست البنات كلهم. سليم باس رأس نيرمين و خدها في حضنه. سليم: و انا مستحيل اسيبك يا روح سليم. انتي اختي يا نرمين. سليم باس رأس نرمين و نرمين حضنته اوي. سليم(بمرح): حلوة فليذهب الكل للجحيم لا خدي بالك ده انا شاعر قديم و بتكلم لغة عربية فصحي حلوة اوي. نيرمين ابتسمت بين دموعها. سليم: يا حلوة انتي يا جميلة... نيرمين: بحبك يا احلي اخ و صاحب. سليم: و انا كمان. سليم: يلا بقي انا جعان اوي يلا نقوم نتغدي بره في اي مكان يلا قومي يا نكدية. نرمين: طيب. نرمين قامت غيرت هدومها و نزلت هي و سليم راحوا لاي مطعم. -في مكان تاني. عند وجد. وجد كانت قاعدة في مطعم و حاطة رجل علي رجل و متعصبة و كانت بتبص في ساعتها. وجد(بعصبية): ليكون فاكرني فاضية ليه انا. وجد قامت وقفت و مسكت الجاكت بتاعها و شنطتها و كانت ماشية لقت اللي بيمسك دراعها. وجد(بحدة): ان. باسل: اولا بعتذر جدا جدا و عارف انه مكنش لازم اتاخر و لو اتاخرت كنت اعتذر ليكي بس تليفوني برضو اتكسر و ودته يتصلح و اتمني الورد ده يغفر عن غلطتي دي... وجد بصت للورد اللي في ايده و بصت ليه في عيونه. باسل: ممكن و لا مش ممكن؟! و انتي حلوة و جميلة كدة بعيونك. وجد(بابتسامة خفيفة): ممكن بس مش كل مرة بتظبط ساعات في تأخير بيضيع حياة الواحد و تقول يا ريتني كنت جيت بدري. وجد(بابتسامة): و عموما مقبولة منك. وجد مسكت بوكية الورد من باسل و قعدت و باسل قعد قدامها. وجد: دلوقتي حضرتك لازم تأخد... باسل(بضيق): تاني موضوع الفلوس؟! وجد: ما هو حق حضرتك و. باسل: و انا متنازل عنه. وجد: طب تحب تتغدي ايه و لا تشرب ايه براحتك؟! نرمين: مش ده باسل؟! ايه اللي قعده معاها؟! سليم: نروح نعرف. باسل لمح سليم و نرمين بص ليهم بمعني ميقربوش... سليم و نرمين قعدوا في ترابيزة تانية بعيدة عنهم نسبيا. وجد(برفعة حاجب): المفروض يعني اتغاضي عن حركتك دي. هما صحابك و علي ما اعتقد صحابك المقربين مش يصح يقعدوا علي ترابيزة و احنا في ترابيزة. خليهم يجوا. باسل: انتي سريعة الملاحظة علفكرة. وجد: دي حاجة بسيطة. وجد رفعت ايديها و شاورت لسليم و نرمين. وجد: ناديهم يلا... باسل: سليم نرمين. سليم: بيناديني يلا نفهم. سليم: ايه الصدفة الغربية دي؟! وجد: متحورش. سليم: ايه ده في ايه؟! وجد: حبيت اشكر مستر باسل علي التليفون و اللي عمله معايا... نرمين: و هو عمل ايه؟! باسل: هبقي احكيلكم بعدين اقعدوا. وجد: اتفضلوا بما اني عازمة مستر باسل فانتوا من طرف مستر باسل يلا معزومين كل واحد يطلب يأكد ايه. كل واحد طلب يأكل ايه و الجرسون جه خد الطلبات و بعد فترة بسيطة كانوا هما الاربعة بيأكلوا و بيتكلموا و يضحكوا. تليفون وجد رن، الخط اتفتح. وجد: لحظة. قصي: هو انتي نسيتيني و لا ايه؟! وجد: مقدرش انت اللي في القلب دايما. قولي عايز ايه؟! قصي: مش عايز يا وجد مش عايز افضلي اضحكي عليا كتير. وجد: قصي متقولش كدة انت اخويا فاهم يعني ايه اخويا و مستحيل اضحك عليك و فعلا انا بحبك. قصي: باي يا وجد. وجد: طب استني يا قصي قولي انت فين و انا جاية ليك. قصي: مش عايز حد جمبي. باي. وجد لقت قصي قفل معاها و هي حطت رأسها بين ايديها. نرمين: انتي كويسة؟! باسل: وجد. وجد(بابتسامة): ايوه انا كويسة. وجد: بعتذر بس هضطر امشي. وجد: جرسون. الجرسون: اتفضلي يا فندم. وجد: لو سمحت نزل ليهم المشروبات و اتفضل الcriedt card خد الحساب. الجرسون: حاضر. نرمين: لو في حاجة ممكن نساعدك. وجد: لا مفيش عن اذنكم. باسل: الورد. وجد: تمام. وجد لبست الجاكت بتاعها و مسكت بوكيه الورد و الشنطة و خدت البطاقة بتاعتها من الجرسون و مشيت خرجت بره المطعم. سليم: ايه ده في ايه؟! ايه قلة الذوق دي؟! نرمين: حصل ظرف في ايه راعي يا اخي. باسل: هبقي اكلمها بس دلوقتي... نرمين: ايه؟! باسل: في حاجة مهمة عايز اقول عليها. سليم: سامعك... نرمين: بطل تأكل بقي يا اخي. سليم: اوف اهو اهو. باسل(بحدة): سليم ركز مش بهزر هقول كلام مهم. سليم: اتفضل. نرمين: قول. -في مكان تاني... في القصر... ثريا: يا حرام السنيورة مش مهتمة بيك ما هي لقت اللي احسن منك. قصي(بعصبية): ابعدي عني يا ثريا. ثريا(بضحك): لا و النبي. ثريا(بسخرية): ابعدي عني يا ثريا. ثريا: ما تفوق شوف انت فين يا بابا انت ملكش لازمة انت مجرد واحد وجد بتحركك علي مزاجها. قصي(بصوت عالي): لا انا مش كدة. يوسف(بحدة): بتعلي صوتك ليه انا لسة جاي و مش عايز اسمع صوت. ثريا: اطلع ريح انت يا عمي. ثريا(بخبث): انت ضعيف يا قصي مش عارف قيمتك. قصي(بغضب): ابعدي بقي عني يا شيخة في ايه. ثريا: بقول الحقيقة في ايه. نهلة: في ايه منك ليه؟! ماجدة: صوتكم عالي ليه؟! ياسين(بحدة): انتوا اتجننتوا؟! بتعلو صوتكم ليه؟! الكل اتجمع علي صوت قصي و ثريا و كانت وجد لسة جاية من بره... ثريا: اهي جت السنيورة ايه جاية تعطفي عليه؟! ثريا: سيبي اخويا في حاله يا ساحرة. وجد: و من امتي و انتي كنتي اخت ليه؟! احمد(بحدة): في ايه ما تلمي نفسك؟! وجد: كنت لسة اتكلمت هو انا كدة بعترت نفسي علشان المها... ياسين: في ايه يا وجد اهدي انتي جاية من شوارع. ماجدة(بغضب): ما هي عايزة حد يعلمها ازاي تتعامل ما هي واحدة محو امية. قصي(بصوت عالي): بس بقي بس. قصي(بصوت عالي): انتوا مش بتحسوا بحد. قصي(بصوت عالي): كل واحد بيبص لنفسه. وجد: اهدي يا قصي اهدي. ثريا: يا عيني خايفة عليه اوي. قصي(بصوت عالي): ايوه خايفة عليا انتي مالك. ثريا(بصوت عالي): فوق من الوهم اللي انت فيه. فوق بقي. قصي بعد عن ثريا و بعد عن الكل و كان قريب من وجد شوية و بعدها حط ايده علي رأسه. قصي(بخنقة): انا مش كويس. انا مش بخير. وجد الوحيدة اللي قربت من قصي و حاوطت وشه بين ايديها. وجد: هشششش اهدي انت بخير هدئ نفسك انت بخير. قصي نزل ددمم من انفه و وقع بين ايدين وجد. وجد(بصريخ): قصي! وجد(بصريخ): عجبك كدة منك ***. وجد(بعياط): قصي متسبنيش انت وعدتني هتفضل قوي زي ما انت. وجد(بعياط): ارجوك. وجد(بعياط): اتصلوا بالدكتور بسرعة. ياسين(بقلق): قصي قصي يا ابني رد عليا. منصف: قصي. وجد(بصوت عالي): دلوقتي افتكرت انه ليك ابن. وجد(بصوت عالي): كلكم منافقين كلكم. وجد(بصوت عالي): سامعني؟! كلهم كانوا حوالين قصي و وجد حاضنة رأس وجد. وجد: فوق علشان خاطري. الدكتور جه و فحص قصي و وقف نزيف انفه. الدكتور: الواضح من كدة انه بيواجه مشكلة في. وجد(بسرعة): يا دكتور ده انهيار صح مش كدة. وجد بصت للدكتور و الدكتور فهمها. الدكتور: ايوه لازم راحة و عناية و ميتعرضش للانفعال. وجد: اتفضل هوصلك. وجد وصلت الدكتور لباب القصر. وجد: انا عارفة انه عنده القلب بس محدش يعرف ارجوك متقولش لحد هو بس مش عايز يعمل العملية و انا لسة بقنعه. الدكتور: يا ريت في اسرع وقت. وجد: حاضر. وجد طلعت لاوضة قصي لقت نهلة حاضناه. وجد(بسخرية): احضني كويس ممكن تخسريه للابد بافعالك انتي و جوزك و ولادك... يوسف شد وجد ناحيته و ضربها قلم علي وشها بغضب. وجد بصت ليهم و سابتهم و دخلت اوضتها قفلت الباب بغضب. ياسين: وجد افتحي الباب يا وجد. وجد: جدو انا كويسة و هنام بكرة نبقي نتكلم. وجد دخلت غيرت هدومها و منزلتش و لا دمعة خالص و كانت متماسكة لاخر لحظة. وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه تي شيرت بكم صوف باللون الكشميري قصير لغاية الخصر و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست شراب اسود. وجد قعدت علي السرير و بدأت تأخد شهيق و زفير لغاية ما تليفونها رن. وجد مسكت التليفون و اتنهدت. الخط اتفتح. وجد: الو. باسل: انسة وجد. ازيك؟! وجد: بخير. باسل: اصلك مشيتي بسرعة مرضتش اسألك ساعتها دلوقتي ممكن اسالك ايه اللي حصل و هل فعلا انتي كويسة و لا لا. وجد لا رد. باسل سمع صوت انفاس وجد السريعة و سمع صوت شهقاتها اللي حاولت تكتمها. باسل: وجد ممكن تهدئ و نعرف نتكلم. باسل: طب استني خليكي عيطي و طلعي كل اللي جواكي و انا اهو معاكي علي التليفون. وجد لا رد. باسل: طب مفيش رد طيب براحتك. باسل: انا جايلك و انتي حرة. باسل قفل مع وجد اللي ضمت رجليها ليها و قعدت تعيط بصمت. -بعد فترة. وجد تليفونها رن تاني مسحت دموعها و خدت نفس عميق. وجد: اقفلي معاه و خلاص يا وجد بس. الخط اتفتح... وجد: مستر باسل ا. باسل: انا تحت في جنينة القصر. وجد(بصدمة): انت فين؟! باسل: انتي اوضة رقم كام؟! وجد(بصدمة): انت اتجننت يالهوي. وجد(بصدمة): انت بتتكلم بجد؟! باسل: انا علطول جدّي علفكرة. وجد قامت بسرعة من علي السرير و نزلت جري من اوضتها و خرجت بره القصر... وجد: فين المجنون ده؟! باسل: احم احم. وجد لفت بسرعة لقت باسل قربت منه و ربعت ايديها. وجد: ايوه ممكن افهم ايه الجنان ده؟! وجد: و كمان انت مين انت عشان تجيلي في الوقت ده و تهتم بزعلي و. باسل: بس بس بس، الكل نايم و انتي حزينة و لوحدك قولت ما هو مش معقول برضو اسيبك لوحدك كدة. باسل قرب من وجد و حط ايده علي كتفها. باسل: كمان يعتبر اصحاب و كمان لازم تطلعي همك و تشكي همك و تعيطي، و اعتبريني يا ستي عابر او كتف اسندي عليه و عيطي براحتك و بعدها انسيني و انسي اللي حصل. وجد: عمري ما عيطت قدام حد. باسل: انا مش حد علفكرة. باسل: اخر حاجة وقفنا عندها كنتي بتعيطي و. وجد بصت ل باسل و غمضت عينيها و فتحتهم,وجد بدأت تعيط غصب عنها و مقدرتش توقف دموعها. باسل قرب من وجد و حط ايده علي خدها. ------------------ الجزء السابع وجد و قصي كانوا وصلوا للقصر و استغربوا من الزيارة. ماجدة كانت مبسوطة ان وجد لابسة فستان و شيك,يوسف كان بيبص ليها بغضب. سليم: احم. باسل: اه احم انا جيت النهاردة و جاي اطلب من حضرتك ايد الانسة وجد. الكل سكت مفيش غير صوت الكوبايات و هي بتتكسر من ايدين ثريا. وجد كانت بتبص يمين و شمال و بصت لقصي. وجد: هو قصده الانسة وجد انا؟! باسل: ايوه انتي. باسل قام وقف و قرب من وجد و وجد بصتله باستغراب و صدمة... باسل: انتي وجد يوسف ياسين الصياد. شايفك زوجة مناسبة و حبيبة مناسبة و فيكي صفات كتير حلوة حببتيني فيها و فيكي. ثريا بصت ليهم بصدمة و سابتهم و جريت علي اوضتها,رانيا بدأت تلم اللي اتكسر,نهلة طلعت ورا ثريا... وجد فجأة حست بوجع في قلبها او ان قلبها هيتشال من مكانه حطت ايديها علي قلبها. باسل: انا كل اللي طالبه انه يكون ليا مكان في قلبك الجميل ده. وجد بصتله و جريت علي اوضتها و قفلت الباب و وقفت ورا الباب و هي بتتنفس بصعوبة. وجد: هو اول واحد يا وجد يتقدملك. فوقي. تحت... مريم: شكل العروسة اتكسفت. ماجدة(بفرحة): هي بتتكسف كدة علطول، **** يتمم علي خير. ياسين: اهدي يا ماجدة. اقعد يا باسل انت و قصي... ياسين: مبدأيا بشكرك علي انك عملت الاصول و جيت طلبت وجد. ياسين: ثانيا انت شخص سمعتك سبقاك فبالتالي مش محتاج اسأل عنك. و لو بقي في نسب بينا اكيد يشرفنا يعني. ياسين: بس في الاول و في الاخر مش احنا اللي هنعيش معاك. فلازم نأخد رأيي وجد الاول. يوسف: انا شايف ان. ياسين: انت اينعم والد وجد يا يوسف بس مش انت اللي هتتجوز. نيرمين ضحكت بخفوت هي و سليم. مريم: و احنا ميهمناش غير رأيي العروسة و موافقتها. و لو رفضت ده حقها و كمان كل شئ قسمة و نصيب. احمد: و طبعا انتوا هتقطعوا علاقتنا بيكوا لو هي رفضت. باسل: لا. سواء وجد وافقت او رفضت و اتمني انها توافق بس ايا كان رأيها مش هيتغير في شغلنا حاجة، انا مش بخلط شغلي بحياتي الخاصة و كمان زي ما والدتي قالت كل شئ قسمة و نصيب... يوسف: و انا ان شاء **** هخليها توافق و كمان مفيش سبب للرفض... باسل: تمام نستأذن احنا. مريم: تشرفت بمعرفتكم. سليم: عن اذنك يلا يا نرمين. نرمين: باي. الاربعة خرجوا من القصر و ماجدة هي و يوسف مبسوطين... يوسف: وجد لازم توافق. ماجدة: هي مقدمهاش حل غير انها توافق. منصف(بضيق): مبروك يا اخويا. قصي: منصحكوش تجبروا وجد علي الجوازة دي علشان متسبش البيت و تهرب و ساعتها شكلكم هيبقي وحش اوي... قصي خد بوكيه الورد و الشيكولاتة و طلع لاوضة وجد. قصي: يا عروسة افتحي. يا بت. وجد(بخجل): مشيوا؟! قصي(بغمزة): مشيوا و منتظرين رأيك يا عروسة. وجد(بارتباك): مش هوافق طبعا. قصي(بغمزة): يا بت عليا انا. وجد: ايه اللي في ايدك ده؟! قصي: دي الحلويات و بوكيه الورد اللي سي باسل دخل بيهم تحبي تدوقي. وجد شدت من قصي الورد و الشيكولاتة. وجد: رغم اني هرفض بس ده ميمنعش اني استمتع بالشيكولاتة. قصي: وبالنسبة لبوكيه الورد!؟ وجد: هو ده كلام هتصور معاه طبعا يا قصي. يلا باي. وجد قفلت الباب في وش قصي اللي ضحك عليها و هي كانت مكسوفة و حطت الحاجة علي السرير. عند ثريا و نهلة... ثريا: انا يا ماما انا يفضلها عليا. ثريا(بعياط): هي احسن مني؟! دي دي شبه خلة السنان. نهلة: اهدي اهدي دايما وجد بترفض العرسان اللي بيجوا و اكيد هترفضه. ثريا: و هو حد بيرفض باسل الانصاري؟! نهلة: ان شاء **** هترفضه و لو حصل و وافقت هنوقع ما بينهم. ثريا: ماما انا من غير باسل هموت. نهلة: اهدي يا عيوني و **** لاخليه ليكي في يوم من الايام. وعد يا ثريا. ثريا(بعياط): وجد زمانها شمتانة فيا. نهلة: و لا ماجدة اللي هتفضل تضايقني و تخليني اعمل معاها الحفلات و تضايقني. ثريا(بعياط): مامي متسبهمش يعملوا فيا حاجة. نهلة: و **** يا ثريا اللي يقرب منك اكله بسناني ثريا(بعياط): قربوا من باسل و هو بتاعي. نهلة: اصبري لما نشوف قرار الغندورة و نبقي نتصرف. عند وجد. وجد كانت ماسكة بوكية الورد و مبسوطة و تليفونها رن برقم باسل مردتش. وجد(بتنهيدة): يا تري عايز تتجوزني ليه يا باسل؟! ما هو اكيد مش حب صح؟! و لا حب اوف انا انا متلغبطة. وجد قامت و دخلت اوضة الملابس تغير هدومها. وجد لبست شورت بيتي باللون البيبي بلو و فوقه تي شيرت بنص كم لغاية الخصر باللون الابيض و عملت شعرها ضفيرة علي الجمب. وجد خرجت و حطت بوكية الورد علي الكنبة و حطت الشيكولاتة في التلاجة بتاعتها. وجد: نبقي نفكر بكرة بقي. وجد لقت ماسدج اتبعت ليها من باسل. باسل: - تشتاق العينان لرؤياكِ فيا معشوقة الروح ترأفين بحالي فما ذنبي انا سوي مشتاق يُحبكِ. باسل: - تصبحي علي الخير يا قلبي. وجد(برفعة حاجب): قلبك! انت ما صدقت يا عم و لا ايه؟! وجد(برفعة حاجب): ده ارد عليه ده و لا اطنش. لا اطنش بقي و نبقي نشوف بعدين... وجد حطت الموبايل جمبها و نامت بسرعة... -في الصباح الباكر... في القصر. ياسين: وجد لسة مصحيتش؟! رانيا: لا يا ياسين بيه. قصي(بنوم): هتلاقيها تعبانة احنا صاحين امبارح من 6 الصبح... ياسين: واضح واضح. و هو حد عاقل يصحي الساعة 6 الصبح ايه رايحين تبيعوا لبن؟! قصي(بنوم): و هو حفيدتك دي عاقلة. و علفكرة قولت نفس الكلام بالظبط ده ليها. ماجدة: هي حبيبة قلبي لسة مصحيتش؟! احمد(بسخرية): هي مين؟! ماجدة: في غيرها؟! وجد. احمد(بضحك): لا بجد؟! تصدقي ضحكتيني. احمد: عموما **** يهدي. يوسف: ما تتكلم عدل يا احمد في ايه؟! احمد: لا مفيش خالص. يوسف: اقعدي يا حبيبتي زمانها نازلة. قصي: فين ماما و ثريا؟! ماجدة: تلاقيهم قاعدين في اوضتهم مش عايزين يوروني وشهم اصلهم مكسوفين. قصي: و ده ليه؟! ماجدة: يعني علشان باسل طلب ايد بنتي انا مش ايد ثريا. قصي: دي ارزاق يا مرات عمي، و يا رب يكون الخير لوجد. منصف(بحدة): مراتي مش جبانة علشان متنزلش يا اخويا عرف مراتك كدة. ياسين(بحدة): خلاص كل واحد يلتزم بصمته. اطلعي يا رانيا صحي وجد. رانيا: اوامرك يا بيه. رانيا طلعت اوضة وجد خبطت الباب و دخلت. رانيا: وجد هانم وجد هانم. وجد كانت نايمة بعمق و بتحلم و بتبتسم,رانيا قربت منها لقت وجد بتقرب منها. رانيا(بفزع): وجد هانم. وجد(بخضة): ايه؟! وجد فتحت عينيها ببطء و بصت حواليها. وجد: هو فين؟! رانيا(بخضة): هو مين؟! وجد: كان هيبوسني. رانيا(بصدمة): نعم مين هو؟! وجد: با. وجد فتحت عينيها علي اخرهم لما ادركت انها كانت بتحلم و ان رانيا موجودة. وجد: احم كانت هتبوسني اصلي حلمت بتيتة **** يرحمها. رانيا: اه طيب. هي اولفت هانم كانت بتبوس حضرتك من بوقك؟! وجد(باحراج): كنتي عايزة ايه؟! ماجدة(بابتسامة): حبيبة ماما وحشتيني اوي. ماجدة قعدت جمب وجد و حضنتها جامد. ماجدة: يا حبيبتي يا اغلي كل ما ليا. وجد(باستغراب): مالك يا حاجة؟! مين دي يا رانيا؟! رانيا: ماجدة هانم. وجد: لا يا راجل؟! في ايه يا امي مالك؟! وجد: يا تري عملت ايه حضرتك راضية عليه؟! ماجدة(بابتسامة): حبيبتي اللي كبرت و هتتجوز يا ناس. وجد: ااااااااااااه فهمتك. انسي يا روحي انسي. ماجدة(بعصبية): يعني ايه انسي؟! وجد: ايوه كدة ارجعي لاصلك زي زمان كنت قربت اصدقك. ماجدة(بابتسامة): يا حببتي كل واحدة مصيرها تتجوز. وجد: و انا بقي مش هتجوز الا شخص يستحقني. ماجدة(بابتسامة): طب ما الشخص ده جه و طلب ايدك باسل بيه. فلوس و اخلاق و جمال محتاجة ايه تاني؟! وجد: برضو لما اتأكد انه يستحقني. و ده بقي هعرفها بنفسي. ممكن مثلا ملهوش في الستات ممكن مش رومانسي مش بيهتم ممكن حاجات كتير. ماجدة: بقي باسل الانصاري ازاي ميكونش ليه في الستات لا يا حبيبتي هيفهمك و يقدرك فكري انتي في الموضوع بس وافقي. وجد: سيبيني يومين افكر و اتفضلي اطلعي عايزة اغير هدومي و انا مش بتكشف علي ستات. وجد سابت ماجدة و دخلت الحمام. ماجدة: انتي لازم يا وجد توافقي مقدامكيش قرار تاني... ماجدة نزلت لتحت و وجد خرجت من الحمام غيرت هدومها. وجد لبست قميص ابيض و طرف الاكمام باللون الرصاصي و لبست بنطلون ضيق باللون الابيض و الرصاصي و دخلت القميص فيه و رفعت شعرها علي شكل كحكة لورا و نزلت كام خصلة من شعرها. حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها,لبست صندل بكعب باللون الرصاصي. وجد خدت الشنطة بتاعتها شنطة يد باللون الابيض صغيرة مسكت موبايلها في ايديها و نزلت لتحت. وجد: صباح الخير. الكل: صباح النور... وجد: في تغير اهو. فين ثريا؟! و مرات عمي؟! قصي: متتدخليش يا وجد. وجد: طيب يا عم، ازيك يا جدو؟! ياسين: معرفتش اتكلم معاكي امبارح بصي يا حبيبتي ايا كان قرارك انا معاكي فيه بس من رأيي جربي مفيش مشكلة... وجد: شكرا يا جدو. وجد: هروح المكتب ورايا قضية مهمة. يوسف: كُلي يا حبيبتي الاول. وجد: قصي هبقي اكلمك. باي يا جدو. وجد سابتهم و خرجت و هي متعصبة. وجد: هو انتوا اهل اصلا ده انتوا مصلحة. وجد خرجت بره القصر و كانت لسة هتركب عربيتها. باسل: عربية خطيبك جاهزة. وجد(برفعة حاجب): لا و ****؟! انت ايه اللي جابك؟! باسل: ينفع حبيبتي تروح المكتب لوحدها كدة. وجد(برفعة حاجب): فجأة كدة بقيت خطيبتك و حبيبتك؟! باسل قرب من وجد و مسك ايديها و رفع كف ايديها ناحية بوقه و باسها بحب,وجد بلعت ريقها بصعوبة و بصتله. باسل: لا مش فجأة كدة الاول عيونك الحلوة دي سحرتني و بعدها سحرت قلبي حركتك كلامك اسلوبك شخصيتك كل حاجة جذبتني ليكي و القلب و العقل اجمعوا علي حاجة واحدة هي انتي. باسل: القلب دلوقتي بينبض باسمك انتي عايش بانفاسك الموجودة. اللي بطلب انها تكون حواليا في كل مكان. باسل قرب من وجد جدا و كان وشه قريب من وشها و وجد غمضت عينيها. وجد(و هي بتتنفس بصعوبة): انا لازم امشي. وجد سحبت ايديها من باسل و بعدت عنه. باسل: تسمحيلي اوصلك؟! وجد: لا و لو سمحت انا لسة بفكر متضغطش عليا. وجد ركبت عربيتها و بدأت تسوق معرفتش. وجد: و ده من ايه ده؟! باسل(و هو بيرفع كتفه): قولتلك اوصلك. وجد: علي اساس مفيش عربيات تانية يعني. يوسف: ايه ده؟! باسل بيه اهلا و سهلا بحضرتك. احمد(بصوت واطي): يادي باسل بيه اللي طلع في البخت. شكلك هترفضيه يا وجد... باسل: اهلا و سهلا. حضرتك ايه احنا شكلنا هنبقي اهل. يوسف: اكيد ان شاء ****. باسل: جيت اوصل الانسة وجد لو حضرتك معندكش مانع. يوسف: لا طبعا. وجد: انا هروح بعربيتي. وجد: سعد جبلي عربية تانية. احمد: تعالي نوصلك يا وجد. يوسف: لا روحي يا وجد مع استاذ باسل تتعرفوا اكتر علي بعض. باسل: اتفضلي. وجد بصت لباسل و يوسف بغيظ و ركبت عربية باسل,باسل سلم علي يوسف و ركب عربيته و مشي بيها... باسل: شكلك مفطرتيش تحبي نروح نفطر. وجد: لا. باسل: عايزة تروحي لمكتبك علطول؟! وجد: ايوه. باسل: بصي يا وجد ممكن معرفتش اتكلم كويس امبارح بس انا مش طالب ايدك لانك مناسبة او لصفقة. باسل: انا طالب ايدك لسبب تاني خالص. وجد بصت ل باسل باهتمام و باسل بصلها و بعدها بص للطريق. باسل: انا بحبك يا وجد. وجد لا رد. باسل: وجد سمعتيني؟! وجد: كمان يومين هتسمع رأيي... باسل: اللي هو بكرة بليل. وجد: متخافش هحزم امري في اقل من كام ساعة و في حال اي قرار هاخده فده نصيب. باسل: اكيد. باسل وقف قدام مكتب وجد و نزل فتح الباب لوجد. وجد: شكرا. وجد نزلت و قفلت الباب و مسكت شنطتها بس فجأة لقت باسل بيبوسها علي رأسها. باسل: **** يباركلي فيكي. وجد(بتوتر): عن اذنك. وجد(لنفسها): ده انت خطر... وجد دخلت مكتبها و قعدت تشتغل بتركيز,باسل راح لشركته... -في مكان تاني... في فيلا المهدي... مريم: باين عليها بنت محترمة و تستاهل كل خير و طيب بس. كارما: شكلك هتنسينا يا بطة و هتحبي بس في مرات باسل. مريم: كلكم عندي واحد حتى نرمين... نرمين: طبعا انا اصلا اتحب. كارما: مغرورة اوي. نرمين: طبعا يا بنتي انا اي حد و لا ايه؟! و يلا امشي عايزة امك في كلمتين. كارما: عايزة امك في كلمتين فين الرقي يا بت. نرمين: مات مع اللي ماتوا يلا. كارما: هروح اشوف الغداء عقبال ما سليم و باسل يرجعوا. مريم: ايه يا بنتي؟! نرمين: -بعد فترة... باسل و سليم رجعوا من الشغل و كانوا تعبانين. كارما: وحشتوني... كارما حضنت سليم و باسل و باسل باس رأسها... باسل: و انتي يا حبيبتي. كارما: كدة اعرف من مامي انك هتخطب يا باسل؟! باسل: مش لما العروسة توافق. كارما: و مين سعيدة الحظ دي؟! مريم: قصدك تعيسة الحظ... كارما: باسل لما يتجوز هيبطل يكلم ستات صح يا باسل. باسل: طبعا غير بقي اني بحب البنت اللي هتجوزها. كارما(بفرحة): ****! Love story. كارما: و البنت بتحبك؟! باسل: مش عارف تصدقي. كارما: انت قمر و كل البنات بتحبك. باسل: بس يهمني هي اللي تحبني. باسل: و يلا فين الاكل؟! مريم: هقوم اجيبه تعالي معايا يا باسل. باسل: لا تعبان بعد الاكل... حطوا الاكل علي السفرة و قعدوا بدأوا يأكلوا. سليم(و هو بيكح): ايه ده؟! باسل(بقرف): ايه الاكل ده يا مريم حرام عليكي. نرمين(و هي بتكح): ده اكل كارما. باسل(و هو بيكح): منك *** يا شيخة. التلاتة قاموا جريوا علي الحمام و يرجعوا اللي كلوه. كارما(بابتسامة مصطنعة): دوقي السلطة يا مامي هتعجبك. مريم: تعالي يا بنت ال. كارما: عيب تجيبي سيرة الميتين يا حاجة. باسل: ايه القرف ده يا شيخة! دلوقتي نأكل ايه؟! نرمين: طلبت اكل من بره و مجبتش ليكي. كارما: ماله اكلي يعني. كارما داقت اكلها قعدت تكح و شربت ماية كتير. كارما: عندكوا حق ايه القرف ده؟! مريم: شيلي يا اختي الاكل و ارميه في الزبالة و متخشيش المطبخ تاني. مريم: و انت يا باسل تعالي بره في الجنينة... باسل و مريم خرجوا بره الفيلا و بعدين الكل سمع صوت عالي بره خرجوا. سليم: في ايه يا امي؟! نرمين: قولتلك مش دلوقتي هيقتلني. كارما: في ايه؟! مريم(بغضب): اسمع يا باسل لو عملت اللي في دماغك لا اعرفك و لا تعرفني. باسل(بعصبية): في ايه لده كله؟! كارما: ايوه بقي فهموني. سليم: في ايه يا نرمين تعرفي حاجة؟! باسل بص لمريم و مريم بصتله. مريم: الباشا عايز لما يتجوز يأخد مراته و يستقر بره مصر و مينزلش تاني و لما نكون عايزين نشوفه نبقي نروحله احنا. كارما: يا امي ده تفكيره نتفاهم بالعقل. باسل: هعيد تفكير يا مريم حاضر. مريم: طيب يا باسل لما نشوف اخرتها. باسل: اخرتها راحة للكل متقلقيش. باسل حضن مريم و باس رأسها و كارما جريت عليهم و حضنتهم. نرمين: و انا مروحش ليه خدوني معاكوا. نرمين راحت لحضنهم و سليم وراها و حضنوا بعض جامد. كارما: ناقص مرات باسل و تبقي اكتملت عائلتنا. كارما: بس معتقدش انت هتوافق يا باسل. باسل: اشمعنا. كارما: لانك لما بتحب هتغير و هتغير جدا و مش هتسمح ليها تحضن سليم او اي حد. باسل: تعالي يا اوزعة هنا. كلهم. حضنوا بعض و باسل باس رأس مريم و كارما و نرمين... سليم: اغرورقت عيناي بالدموع. نرمين: يا تافه. سليم: بعضا من عندكم. مريم(بحدة): بس بقي منك ليها. باسل: هششش اهدوا. -في مكان تاني... عند وجد. وجد كانت بتشتغل و بعد فترة من التركيز. نهال: حضرتك طلبتيني؟! وجد: ايوه الملف ده مهم جدا يا نهال خليه معاكي في بيتك تجيبيه ليا بكرة المحكمة قبل الجلسة. نهال: حاضر حضرتك وعد هجيبه ليكي. وجد(بابتسامة): بثق فيكي يا نهال. وجد لقت ماسدج جت لتليفونها لقت باسل. وجد(بابتسامة): طب روحي انتي يا نهال دلوقتي و خدي الملف. باسل: - حبيبتي سرحانة في ايه؟! وجد: - مين دي حبيبتك معرفش؟! باسل: - اسمها وجد لو تعرفيها قوليلها باسل بيحب وجد اوي. وجد: - اه اه عرفتها هبقي اقولها متخافش. باسل: - بحبك يا حياتي كلها. وجد: - انت فين؟! . باسل: - هنبدأ بقي الشغل ده. وجد: - شغل ايه؟! . باسل: - انت فين؟! و بغير عليك و هتعمل ايه و رايح فين و جاي منين و حاجات كتير. وجد: - و علي اساس هتجوزك. وجد: - لسة بفكر لسة مش متأكدة. وجد: - و كنت بسأل علشان اقولك لو في شغلك متتعطلش و كمل شغل و انا ورايا شغل. وجد: - باي يا استاذ. وجد حطت التليفون بحدة علي المكتب. وجد: و فيها ايه لما اعرف هو فين يعني؟! وجد: ما تعقلي كدة يا بت لسة هتفكري و هتدرسي الموضوع. وجد لقت تليفونها بيرن ابتسمت لما لقته باسل. وجد: بس بقي هششش اتكلم جد شوية... الخط اتفتح. وجد: افندم؟! باسل: وحشتيني. وجد: احم احم عايز ايه يعني ****؟! باسل: بتتكسفي بقي؟! وجد: ملكش دعوة. و سبني عايزة اشتغل بقي. باسل: اعدي عليكي اوصلك. وجد: اوف ده انا نسيت مش معايا عربية. هبقي اتصل بقصي. باسل(بحدة): لا متتصليش بحد انا جايلك. وجد: هتصل بقي بقصي هه، ملكش دعوة. وجد: و اقفل علشان قصي حبيبي بيتصل. باسل(بغضب): وجد متعصبنيش. وجد(بحدة): انتوا ازاي تدخلوا هنا؟! انتوا مجانين. شاب1: قومي معانا. شاب2(بحدة): قومي يا بت. وجد(بحدة): احترم نفسك انت في مكتب محترم. وجد: اقفل يا باسل. وجد قفلت مع باسل و قامت وقفت. شاب1: لسة هنتكلم معاكي. في شابين دخلوا ماسكين موظفة عند وجد و ضربوا علي رجليها نار. وجد(بصريخ): انتوا مجانين؟! معندكوش قلب. في شاب حط المسدس علي رأس البنت و التاني حط المسدس علي وش وجد. وجد: خلاص خلاص اهدوا قولوا عايزين ايه؟! شاب3: تعالي معانا يلا انجزي قدامنا. وجد: طيب طيب اهدوا. وجد رفعت ايديها لفوق و مشيت معاهم لان كان اعدادهم كبيرة و مسلحين. نهال(بخوف): وجد هانم؟! مين دول؟! وجد: هششش اهدوا انا هتصرف. وجد(بحدة): انا جاية معاكوا اهو سيبوهم. شاب1: متتكلميش قدامنا يلا. ضربوا نار قدام رجل وجد اللي بصتلهم بغضب و مشيت معاهم. وجد: واخدني علي فين تاني؟! شاب2(بغضب): اركبي انتي لسة هتتكلمي. زقوا وجد ركبت العربية و جمبها اتنين و في حد ساق و حد جمبه و مشيوا و وراهم عربية تانية فيها حراس. وجد(بسخرية): اشتراكم طبعا. وجد(بحدة): كلكم مشتركين في الجريمة بتاعته. شاب2: اخرسي مش عايز اسمع صوتك. وجد(بحدة): ما انتوا معندكوش قلب. الشاب التالت ضرب وجد بضهر مسدسه و ده سبب جرح في رأس وجد و نزلت ددمم و بعدها دماغها تقلت و بدأت تغمض عنيها و تفتحها لغاية ما وقعت مغمي عليها... شاب3: ده الباشا هيحتفل بيها و يستمتع. عند باسل. باسل اول ما وجد قفلت معاه خرج جري بره البيت و هو بيتصل بيها بس مردتش و ساق بسرعة ناحية مكتبها. الخط اتفتح. باسل(بلهفة): وجد؟! نهال(بخوف): وجد خطفوها خدوها. باسل(بغضب): مين دول؟! نهال(بخوف): معرفش. باسل كان ماشي و لمح عربيتين ماشين جمبه و حس بحاجة خلته يوقف العربية فجأة و... ------------ الجزء الثامن باسل كان ماشي و لمح عربيتين ماشين جمبه و حس بحاجة خلته يوقف العربية فجأة. باسل بص ناحية العربيات و كانت مشيت و بعدها ساق ناحية المكتب بسرعة و نزل دخل المكتب لقي بوليس و اسعاف. باسل(بعصبية): انا عايز افهم ازاي ده يحصل؟! نهال: خدوها و هددوها. باسل(بعصبية): مين هيكون ليه ايد في ده؟! نهال: ممكن اللي اسمه محمد ده؟! باسل(بعصبية): مين محمد؟! ما تنجزي تردي. نهال: ده راجل اعمال و استاذة وجد كانت هتترافع ضده. ظابط: باسل بيه حضرتك تقرب لاستاذة وجد ايه؟! باسل: خطيبها. كل الموظفين شهقوا من الخبر ده و بعدها ادركوا الوضع اللي هما فيه. باسل طلع تليفونه اتصل بياسين، الخط اتفتح. باسل: ياسين بيه حضرتك تعرف عن اللي اسمه محمد ده اللي وجد هتترافع ضده. ياسين(بقلق): مالها وجد؟! باسل: اتخطفت و لو حضرتك عندك معلومة ممكن تضيفها ليا علشان نعرف نلاقيها باسرع وقت. ياسين(بقلق): معرفش كان الراجل ده بيبعت ليا رسائل تهديد و كلمت وجد بس هي رفضت. باسل: طيب هبقي ابلغ حضرتك لو في جديد. ياسين(بقلق): انت فين انا جاي؟! باسل: في مكتبها. ياسين: طيب جاي انا و قصي. قصي(بقلق): يلا يا جدو بسرعة. قصي و ياسيين ركبوا العربية و راحوا مكتب وجد. عند باسل. باسل: آنسة نهال ممكن تركزي معايا علشان نعرف نلاقي وجد. باسل: دلوقتي الناس دي كانت لابسة ايه؟! نهال: اسود في اسود. و خدوا استاذة وجد و مشيوا. باسل: طاروا يعني ركبوا ايه؟! نهال: عربيتين كان لونهم اسود. باسل: في كاميرات هنا؟! نهال: اه. باسل: وريهالي. باسل طلع اوضة المراقبة و التحكم و شاف شريط التسجيل لاحظ العربتين السود اللي هو لمحهم و هو ماشي. باسل: دلوقتي المفروض اللي نعرفه مكان بيت محمد ده، قوليلي اسمه كامل؟! نهال: محمد عصام او عاصم مش فاكرة. باسل(بغضب): مفيش غيره، حسابه عسير. باسل خرج من اوضة المراقبة و لقي ياسين و قصي. قصي(بقلق): عرفتوا حاجة؟! الظابط: لا للاسف بس هنطلب محمد عاصم في التحقيق. ياسين: طب ما تفتشوا بيته. الظابط: لازم امر بالكلام و ده. و كمان بالعقل كدة مش هيخبيها عنده في بيته. باسل: و انا عارف هلاقيها فين. باسل خرج من المكتب و ركب عربيته و ساق بسرعة كبيرة قصي ملحقهوش. قصي(بقلق): يا تري انتي فين يا وجد؟! باسل طلع تليفونه و اتصل بحد. الخط اتفتح. باسل: عايزك تجمعلي عدد كبير من الحراس و ابعتهم ل. فورا. شخص: حاضر يا باسل بيه. في اقل من ساعة. باسل وصل لمكان و وقف العربية و انتظر الحراس. عند وجد. الناس اللي كانوا معاها شالوها و دخلوها المكان اللي هيخبوها فيه. شخص1: اهي قدامك يا باشا تعيش و تتمتع. محمد: ارميها هنا. الاشخاص رموا وجد علي الارض و وجد غمضت عينيها جامد دلالة علي الآلم بس مفاقتش. محمد: حسابكم هتلاقوه مع سعيد خدوه و غوروا من هنا... شخص3: الصراحة هي تستاهل تمن اكتر من اللي اتقفقنا عليه... محمد(برفعة حاجب): قصدكوا ايه؟! شخص2: يعني لو كان حبيبك عسل متلحسهوش كله. البت دي جامدة لاما احنا كمان هنشارك لاما تدفع اكتر. محمد(بحدة): هو انا فاضي استمتع و كمان البت دي جايبها علشان متروحش المحكمة بكرة لانها رفعت عليا قضية بنت ال. شخص1: ما انت برضو ممكن تطمع فيها الحبة اللي هي فيهم هنا. و كمان الصراحة البت جامدة و تستاهل. محمد بص لوجد من فوق لتحت و بدأ كلام الشباب ده يلعب في دماغه. محمد: عندكم حق سعيد كتر الفلوس. امشوا بقي. شخص3: يا بختك يا باشا. الناس دي مشيت بعد ما خدت فلوسها و محمد قرب من وجد ضربها برجله في بطنها. محمد(بحدة): تعالوا طلعوها اوضتي فوق. محمد(بحدة): يلا. في حراس شالوا وجد و طلعوا اوضة محمد و حطوا وجد علي السرير و سابوها و خرجوا. وجد كانت بتبدأ تفوق و تحرك رأسها يمين و شمال و حاسة بوجع في رأسها. وجد(بتعب و وجع): آآآه. وجد قامت ببطء من علي السرير و بصت حواليها. وجد(بتعب): عملتها يا محمد الكلب. وجد راحت ناحية الباب و فتحته لقت محمد قدامها. وجد(بتحذير): اياك تقرب مني ابعد. محمد(بخبث): ليه بس يا استاذة وجد؟! وجد ضربت محمد قلم علي وشه بغضب و محمد بصلها بدهشة. وجد(بحدة): متجرأش حد بيبصلي كدة و كمان لانك اتجرأت و خطفتني. اوعدك لاخليك زي الكلب مذلول و انت في السجن. محمد(بغضب): و انا بقي هردلك القلم عشرة. محمد مسك وجد من شعرها و وجد قعدت تضربه علي صدره بغضب. وجد(بوجع): وسع يا حيوان. تحت. باسل(بغضب): انطقي فين اللي مشغلك؟! خادمة: فوق حضرتك و. باسل زق البنت دي و دخل و كان معاه حراس و باقي حراسه مع التانين بره. وجد(بصريخ): آآه. باسل كان واقف و شاف وجد و هي بتقع من علي السلالم و محمد ملحقش يمسك ايديها. وجد وقعت من علي السلالم و اتدحرجت عليه لغاية ما وقعت في الارض و باسل جري عليها. باسل(بلهفة): وجد! وجد(بدموع و وجع): باسل. باسل حضن وجد و باس رأسها و رفع رأسه لمحمد بغضب. باسل: انتي كويسة يا حبيبتي؟! وجد(بدموع): عايزة امشي من هنا. جسمي كله واجعني. باسل وطي و شال وجد بين ايديه و مشي. باسل(بغضب): هاتوه. وجد كانت بين الوعي و اللاوعي لما باسل شالها و ركبها عربيته و لف ركب و بدأ يسوق ناحية القصر. باسل طلع تليفونه و اتصل بياسين. الخط اتفتح. ياسين(بقلق): ها يا ابني لقيتها؟! باسل: ايوه يا جدو و هروح بيها للقصر. ياسين: طب الحمد**** و احنا راجعين. باسل وصل للقصر و نزل شال وجد و سعد شافهم. سعد: وجد هانم مالها؟! باسل: مش مهم دلوقتي. افتح الباب. سعد خبط علي باب القصر و رانيا فتحت الباب و شهقت لما لقت وجد بين ايدين باسل بالشكل ده. سعد: ابعدي عن الباب... احمد: مين جاي في الوقت ده يا را. احمد(بصدمة): وجد! باسل اول ما دخل حط وجد علي الركنة و قعد جمبها علي الارض و بدأ يفرك ايديها و يشوف النبض. باسل: هاتي كوباية ماية. احمد: مالها وجد؟! عطيات لما شافت وجد طلعت صحت الباقي. ثريا: باسل! يوسف(بقلق): وجد حبيبتي؟! ماجدة(بقلق): حصلها ايه؟! منصف(بسخرية بهمس): خايفين اوي. نهلة(بهمس): طبعا مش باسل موجود. قصي(بلهفة): وجد. باسل كان بيشرب وجد ماية و محاوطها بايده. باسل: وجد حاولي تركزي و تهدي كدة... ياسين(بقلق): حصلها ايه؟! باسل: شكل حد ضربها علي رأسها بحاجة قوية دماغها مش موزونة و تقيلة. و كمان وقعت من علي السلالم. احمد(بغضب): مين اللي عمل كدة؟! ياسين: منه *** محمد اللي هتترافع عنه حذرتها منه بس هي قالت لا. احمد قام بغضب من مكانه... احمد(بغضب): متجرأش لسة اللي يقرب من بنت الصياد. باسل: متقلقش جايبه في شنطة العربية. باسل: الاول نطمن علي وجد. باسل شد دبوس الشعر بتاع وجد و ملس علي شعرها ببطء تحت نظر الكل و ماجدة و يوسف المبسوطين. وجد(بتعب): بب ب ا سل ل(باسل) باسل: معاكي. باسل مسك ايد وجد باسها و وجد فتحت عينيها و بدأت تشوف كل اللي حواليا و شافت قصي و ياسين باصين عليها و القلق علي وشهم باين. وجد(بتعب): انا كويسة حصل خير. وجد سندت علي كتف باسل و قعدت علي الكنبة. ياسين: حبيبتي انتي كويسة بجد؟! وجد(بتعب): الحمد****. ياسين باس رأس وجد و وجد ابتسمت ليه. وجد: هاتلي بطانية. احمد(برفعة حاجب): افندم؟! وجد(برفعة حاجب): انا تعبانة و سقعانة ايه معندكش ددمم. رانيا: هجبلك انا يا وجد هانم. يوسف: حبيبتي حمدلله علي السلامة. يوسف حضن وجد و وجد كانت مبسوطة بالحضن ده و حضنته جامد و ماجدة جت هي كمان حضنتها. قصي: الف سلامة يا حبيبتي. وجد: **** يسلمك. يوسف: بجد بجد بشكرك جدا علي اللي عملته لوجد يا باسل بيه... باسل: باسل بيه ايه بس بقينا اهل خلاص و لا ايه؟! وجد: ها!؟ باسل: ها؟! طيب يا ستي. باسل: دلوقتي و للمرة التانية بطلب ايدك و اتمني توافقي تتجوزيني. وجد بصت للكل و كانت مسكوفة و هزت رأسها بمعني اه. عطيات و رانيا قعدوا يزغرطوا و وجد خبت نفسها في يوسف اللي ضحك عليها. ياسين: **** يبارك يا حبيبتي. قصي: هتخشي القفص يا بيضة. احمد: مبروك. ثريا سابتهم و جريت علي اوضتها تحت نظرات باسل المستغربة,نهلة بصت بغيظ لماجدة و وجد. منصف(بضيق): مبروك. وجد: عندي شرط. باسل: موافق عليه. وجد: هكمل شغل و مفيش حاجة هتوقفني. باسل: بالرغم من انه صعب اني اشوف حبيبتي في خطر بس مش هحرمك من حاجة طيب يا حبيبتي موافق. وجد(بخجل): و متقوليش حبيبتي الا بعد الجواز... باسل(بضحك): حاضر. باسل: رغم ان الوقت مش مناسب ان وجد تعبانة و كدة. بس الخطوبة و كتب الكتاب الخميس... وجد(بصدمة): الخطوبة و كتب الكتاب! باسل: ايوه كتب كتاب طبعا علشان اقدر اتكلم معاكي و امسك ايدك بحرية و اعمل اللي انا عايزه. باسل: و لا ايه رأيك يا ياسين بيه؟! يوسف(بفرحة): انا عن نفسي موافق اخيرا حبيبتي هتتجوز... يوسف باس رأس وجد و باسل كان باصص ليها و مبتسم و همس ليها بكلمة بحبك. باسل: عن اذنكم استأذن انا. ياسين: خليك. باسل: لا مرة تانية بعد كتب الكتاب هقعد للصبح بقي. الكل ضحك علي كلمة باسل و باس باس رأس وجد و خرج مع احمد و قصي. باسل: تسمحولي انا اتعامل معاه. قصي: تم. احمد(بحدة): انت لسة مبقتش جوزها و احنا ولاد عمها و اولي اننا نجيب ليها حقها. كل اللي عليك توديه لينا و احنا هنعمل معاه الصح. باسل: طيب. باسل نزل محمد من شنطة العربية و كان مربوط و رماه تحت رجل احمد. باسل: يلا يا رجالة. باسل ركب عربيته و وراه حراسه و رجع بيته. عند وجد... ماجدة(بفرحة): حبيبة قلب ماما **** يخليكي ليا. ماجدة باست رأس وجد و حضنتها جامد. رانيا: وجد هانم اطهرلك الجرح. وجد: طيب. رانيا بدأت تطهر الجرح ل وجد... رانيا: اسفة. وجد(بوجع): عادي. وجد قامت و حضنت ياسين و ياسين باس رأسها. ياسين: رغم اني زعلان منك بس ماشي يا وجد. وجد: بحبك. وجد: ايه الصوت ده؟! ماجدة: متشغليش بالك انتي اطلعي ارتاحي يلا ورانا حاجات كتير علشان الخطوبة و كتب الكتاب... وجد: طيب بس هروح اشوف حاجة الاول. وجد خرجت بره القصر للجنينة لقت احمد و قصي بيضربوا محمد. وجد(بصريخ): اقفوا. انتوا مجانين؟! احمد(بغضب): خشي انتي جوا. وجد: هيروح بكرة المحكمة ازاي اصبر كدة و اهدي. قصي: اه صح. وجد: منكوا *** شكله اغمي عليه. وجد: تعالوا شيلوه من هنا و اكلوه و خلوه يغير هدومه و انتوا تعالوا كدة. وجد شدت احمد و قصي و دخلتهم القصر. وجد: جيتوا كحلتوها عميتوها. وجد: هطلع انام. وجد طلعت اوضتها قلعت الصندل و رمته و بدأت تقلع هدومها لغاية ما وصلت اوضة الملابس و لبست اي حاجة سريعة تنام بيها و رجعت للسرير و نامت عليه. وجد(بحب): لما نشوف اخرتها معاك يا باسل. وجد غمضت عينيها بتعب و نامت بعمق بعد ما ظبط المنبه. -في الصباح الباكر... عند كارما... كارما صحيت من نومها بكسل و قامت دخلت الحمام و خدت دوش سريع و خرجت تغير هدومها. كارما لبست بنطلون اسود و فوقه قميص باللون الزيتي دخلته جوا البنطلون تنت الاكمام لغاية الكوع و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست كوتشي ابيض عالي و حطت روچ احمر و كحل حدد عينه و حطت البرفيوم بتاعها. كارما نزلت من اوضتها ملقتش حد موجود. كارما: ماتوا و لا ايه؟! كارما خرجت بره الفيلا و ركبت عربيتها و ساقت ناحية الشركة. كارما و هي في نص الطريق لقت حادثة فتحت باب العربية و نزلت تشوف حصل ايه. كارما لقت عربية حد مقلوبة و الشخص اللي جواها ايده بتتحرك... راجل: شكله كدة لسة عايش، تعالوا نحاول نطلعه لغاية ما الاسعاف تيجي. الناس بدأت تطلع الشخص اللي موجود في العربية. ست: شاب في عز شبابه لسة. كارما(بصدمة): ده! سليم: ده احمد الصياد هنشتغل معاه علي صفقة جديدة. كارما قربت من احمد علطول و نزلت لمستواه... شاب: تعرفيه؟! كارما: ايوه اعرفه، ممكن تساعدوني ننقله بعربيتي لان شكل الاسعاف هيطول... ساعدوا كارما و شالوا احمد ركبوه عربيتها و هي خدت حاجته و ركبت عربيتها و ساقت ناحية المستشفي... بعد فترة وصلت للمستشفي و نزلت جري جابت دكتور و نقالة و نقلوا احمد علي اوضة الطوارئ. الدكاترة بدأت تفحصه و كارما راحة جاية في الممر. ممرضة: حضرتك تقربيله؟! كارما: صاحبته. ممرضة: طب تعالي املئ الورق. كارما: الاول هو عامل ايه؟! ممرضة: الدكاترة معاه اتفضلي معايا. كارما: معرفش معلومات كافية عنه لما يصحي حضرتك، انا ابقي كارما المهدي. الدكتور: الحمد**** المريض بخير. نقلناه اوضة عادية و فاق. كارمل: ايه حالته؟! الدكتور: مجرد خدوش في جسمه و الحمد**** الحادثة مأثرتش عليه بس محتاج رعاية... كارما: تمام شكرا يا دكتور، اقدر ادخله؟! الدكتور: ايوه و هو عايز يشكر اللي ساعده. كارما: تمام يا دكتور شكرا... كارما خبطت علي باب اوضة احمد و دخلت. احمد(بتعب): شكرا لحضرت. احمد: انتي! ليه يا رب كدة ليه بس؟! كارما(برفعة حاجب): ده بدل ما تحمد *** اني انقذتك؟! احمد: ايوه المفروض اعمل ايه يعني؟! كارما(برفعة حاجب): تشكرني. احمد: شكرا ممكن تمشي بقي. و لو دفعتي فلوس المستشفي هدفعهالك. كارما(برفعة حاجب): لا عطفت عليك و مش هاخد منك فلوس. احمد(بحدة): و انا مش هقبل حاجة زي دي، و علفكرة بقي انتي **** اوي... كارما(بغيظ): مين دي اللي ****؟! انا سيدة اعمال كبيرة علفكرة. احمد(ببرود): مش باين عليكي يا ام شبر و نص باين انك واحدة علي قد حالك. احمد(بسخرية): قال سيدة اعمال قال. احمد: سيدات الاعمال بيبقي ليهم وقار و مزز لكن انتي **** و وحشة و يلا بره بقي عايز انام. احمد: و شكرا و غوري بقي. كارما بصت حواليها بغيظ و مسكت ?ازة و رمتها ناحية احمد. احمد(بصدمة): يا بنت المجانين! كارما: بكرة تندم... كارما بصت بغيظ لاحمد وسابته و مشيت,احمد رجع جسمه لورا و غمض عيونه... احمد: استني عليا افوقلك. احمد نام بعمق من كتر التعب اللي هو فيه... -في مكان تاني... عند وجد. وجد قامت بسرعة من نومها و جريت علي الحمام غسلت وشها كذا مرة و خرجت بسرعة علي اوضة الملابس و شغلت التليفون و بدأت تغير هدومها. وجد: نهال روحي للمحكمة هستناكي هناك. نهال: حاضر يا استاذة. وجد لبست بنطلون اسود و فوقه قميص ابيض بكم و لبست كوتشي ابيض عالي و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت كام خصلة و حطت روچ هادئ جدا و حطت البرفيوم بتاعها. وجد مسكت روب المحامين و شنطتها لقت تليفونها بيرن. الخط اتفتح. وجد(بسرعة): ايه يا باسل متأخرة؟! باسل: كنت هأجي اوصلك. وجد: مش مهم هروح مع قصي او هروح بعربيتي عادي. باسل(بحدة): انا في الطريق يا وجد استنيني. باسل قفل مع وجد و رمي التليفون علي الكرسي و راح للقصر,وجد نزلت بسرعة علي السلالم و كانت هتقع قصي لحقها. قصي: ايه يا بنتي اهدي؟! وجد: القضية دي مهمة و كمان اه خد اللي اسمه محمد ده وديه لرجالته. همشي انا. قصي: وجد هدئ اعضائك يا حبيبتي في ايه اهدي. قصي: خدي نفسك عميق. وجد: يا ابني انا بخير اهو. نهلة: وجد عايزة اتكلم معاكي. وجد: طيب طيب بعدين. نهلة: استني هنا. نهلة مسكت دراع وجد و زقتها. نهلة: بصي بقي يا حبيبتي زي الشاطرة كدة ترفضي عرض باسل بيه. وجد(ببرود): لو كان عايز ثريا كان جه طلبها. و عن اذنك مش فاضية. نهلة: لا اسمعيني. ماجدة: اسمعي انتي يا نهلة. عريس و جه لبنتي و هي موافقة و اهلها موافقين ايه بقي اللي بتعمليه ده. نهلة: و هو المفروض يتجوز ثريا. ماجدة: ليه يا حبيبتي كان طلب ثريا و احنا اللي زقيناه علي بنتنا هو جه و جاب امه و اهله و طلبوا ايد بنتي و قالها بحبك. ماجدة: ايه رافضة ليه يا هانم؟! ما تبصي لبنتك و عززيها كدة. نهلة: كنتي انتي بتعززي بنتك ما انتي موافقة علي باسل علشان فلوسه و مركزه... ماجدة: هو. وجد(بحدة): لا انتي تحترمي نفسك يا مرات عمي انا لما وافقت علي باسل وافقت عليه لشخصه الفلوس مبتهمنيش، و الحب مش بيتباع بالفلوس. نهلة: و المفروض اصدق تصدقي يا بت. قصي(بحدة): امي اختي ثريا مش رخيصة علشان تعرضيها علي حد. و كمان العريس جه لوجد و كلنا عائلة واحدة و المفروض نحب الخير للكل. يلا يا وجد علشان هتتأخري. وجد مشيت و خرجت لبره لقت باسل لسة بيركن وجد فتحت الباب و ركبت. وجد: مفيش داعي يلا علشان متأخرة. باسل: طب اهدي. باسل ساق ناحية المحكمة زي ما وجد قالتله. وجد: شكرا. باسل: انتظرك؟! وجد: لا، و لا اقولك ما تيجي معايا ادخل و لا بتخاف؟! باسل(برفعة حاجب): انا و اخاف ده ليه ده؟! وجد: ايه يا باشا مش بتخاف خالص يعني لا ده انا اخاف منك. باسل فتح باب العربية و نزل راح لوجد و قرب منها. باسل: طبعا لازم تخافي. باسل حط ايده جمب رأس وجد و سند علي العربية و وجد رجعت خطوة لورا. وجد: عايزة امشي هتأخر كدة. باسل حط ايده علي جرح وجد و وجد اتوجعت. باسل: معلش عمتلي ايه فيه؟! وجد: وراك اهو. باسل لف و لقي محمد داخل برجالته و معاه المحامي بتاعه و بيبص لوجد بغضب... نهال: استاذة وجد اتفضلي... وجد: شكرا. وجد مشيت مع نهال و بعدها رجعت لباسل و مدت ايديها ليه. وجد: تعالي. وجد(بابتسامة): بالمرة تشوفني و انا بتكلم. باسل مسك ايد وجد و طلع معاها و دخلوا المحكمة كانوا منتظرين القاضي. باسل: انتي واثقة من الموضوع و لا هيبقي شكلنا وحش. وجد: باسل عيب هيبقي شكلنا وحش طبعا. باسل و وجد ضحكوا و محمد كان بيبص ليها بغضب هي و باسل,نسرين كانت قاعدة جمبهم. القاضي دخل و وجد قامت و بدأت تتكلم. وجد: اولا مساء الخير اسلوبي مش زي اسلوب اي محامي انا هتكلم بتلقائية تامة. وجد: اولا امبارح انا اتخطفت من وسط مكان شغلي. القاضي: و ده ايه علاقته بالقضية؟! وجد: تخيل كدة حضرتك اني كمحامية اتخطف قبل القضية بيوم و ده معناه ان في حد مش عايزني احضر النهاردة المرافعة دي و محدش ليه مصلحة اني اتخطف غير شخص واحد و اكيد المعظم عرفه استاذ محمد. المحامي: اعترض يا سيادة القاضي. ده اتهام باطل هي بتوجه تهمة لموكلي بالاختطاف و موكلي سمعته سباقه و مش رجل اعمال محترم زيه هيعمل الموضوع ده و هو معاه الحق. القاضي: رأيك ايه يا استاذة؟! وجد: لو سمعته سباقه اوي كدة فانا احب حضرتك تسمع موكلتي، تعالي يا نسرين. نسرين قامت بخوف من مكانها و راحت وقفت مكان وجد. القاضي: اتفضلي. وجد: ممكن حضرتك تقوليلي علاقتك باستاذ محمد كان ايه؟! نسرين(بخوف): كنت السكرتيرة بتاعته. وجد: و ممكن اعرف حضرتك عرفتي ايه عنه؟! نسرين(بخوف): بعد ما اتعينت في كذا واحدة قالتلي امشي ده مش بيرحم حد بس انا كنت محتاجة الفلوس اوي فاضطريت اشتغل. و بدأ يتعرف عليا و علي عائلتي و كان بيكلمني كل يوم و يزودلي فلوس في مرتبي. وجد: كملي متخافيش. نسرين(بخوف): في يوم كان الشغل كتير في المصنع و كان عليا انا الشغل متراكم و قعدت لوقت طويل في الشغل و بعدها لقيت النور قطع ساعتها خوفت و روحت لمكتب استاذ محمد لانه كان في الشغل الوقت ده و بعدها. نسرين بدأت تعيط و وجد حطت ايديها علي كتفها. وجد: هشششش اهدي يا حبيبتي. اتكلمي علشان نعرف نجبلك حق انتي و عائلتك. نسرين مسحت دموعها و بصت للقاضي و كملت كلامها. نسرين(بدموع): بدأ يقولي كلام وحش و يلمسني بطريقة قذرة و بعدها اعتدي عليا. القاضي: هدوء. المحامي: اعترض يا سيادة القاضي. وجد: ما تسيبها تكلم يا استاذ هو حضرتك مستعجل كدة ليه؟! المحامي: افندم! المحامي: انا عايز اعرض لحضرتك فيديو يا سيادة القاضي. القاضي: اتفضل. المحامي ودي للقاضي اللاب توب و القاضي بدأ يتفرج... المحامي: ممكن ترجعوا مكانكم؟! وجد: اولا حضرتك وكيلتي مخلصتش كلامها. ثانيا حضرتك. القاضي: كل واحد يرجع مكانه... المحامي(بخبث و همس): اوعدك يا وجد اخليكي تشطبي اسمك من النقابة... وجد(بهمس): نصر اهدي و قول انا هديت. و كمان مش اول قضية هاخدها منك. وجد قعدت جمب باسل اللي كلمها بصوت واطي... باسل(بهمس): كان بيقولك ايه؟! وجد: كلام محامين بقي... القاضي: اتفضل. نصر: الفيديو اللي قدام حضرتك بيعرض ان والدي الدفاع خدوا فلوس من موكلي المحترم محمد عاصم و ايضا سيدي القاضي اللي حصل ما مجرد الا شئ طبيعي بين زوج و زوجته. نصر: و هذا المستند بيدل علي صحة كلامي. نصر طلع مستند و وداه للقاضي و كان عبارة عن قسيمة جواز. وجد رفعت حاجبها و بصت لاهل نصر اللي عيطوا. وجد: اعترض يا سيادة القاضي. القاضي: اعتراضك مرفوض المستند صحيح. باسل: هتعملي ايه؟! وجد: بطلب من سيادتك التأجيل لحين الحصول علي ادلة اضافية. نصر: ادلة ايه؟! فيها ايه لما زوج يأخد حقوقه الشرعية؟! وجد: و انا معاك هو اتجوزها في زوج محترم يعمل كدة و يأخد حاجة غصب و كمان مختار مكان شغل. و لو هما متجوزين انا عايزة اشوف القيمة. نصر: و هما دول ليهم عين يطلبوا قيمة. نسرين(بعياط): سيادة القاضي صدقني و **** انا مش متجوزاه و هو اعتدي عليا من غير جواز. نسرين(بعياط): هما قتلوا صاحبتي داليا. مش انتي معاكي الفلاشة يا استاذة وجد وديها ليهم خليهم يشوفوها. وجد: سيادة القاضي انا مش مهم عندي اكسب القضية دي و لا اي حاجة غير ان حق البنت دي يرجع و حق البنت اللي ماتت. وجد طلعت مستند و حطته قدام القاضي. وجد: ده تقرير طبي البنت توفت نتيجة ضرب مبرح و البنت دي جت ليا علشان تحكي ليا علي المشكلة و ماتت في نفس اليوم ده معناه انه هو السبب، غير خطفي. وجد: و حاول يعتدي عليا و علشان كدة انا ضربته كل اللي في وشه ده مش من فراغ، انا بتكلم بحرية لاني دلوقتي مش بتكلم قدام قاضي انا بتكلم قدام انسان اتكتب عليه انه يحكم بالعدل و يرجع حق المظلومين. نصر: اعترض يا سيادة القاضي. هي بتحاول تستعطف سيادتك... القاضي: اعتراضك مرفوض. القاضي: كملي. وجد: بص حضرتك ممكن نجيب اهل البنت و نستجوبهم علي القسيمة و الفلوس. القاضي: اتفضلي. القاضي: قول و **** العظيم هقول الحق. مسعود(والد نسرين): و **** العظيم هقول الحق... وجد: استاذ مسعود حضرتك ايه ردك علي الفلوس دي و ايه ردك علي القسيمة... مسعود(بدموع و خوف): الفلوس دي بعد ما عمل اللي عمله في بنتي جه و ودانا فلوس علشان نسكت و قبل ما نعترض او نرد كان سابنا و مشي. مسعود(بدموع و خوف): اما القسيمة القسيمة. وجد: استاذ مسعود حضرتك قولت هتقول الحق و متخافش انت في حماية. مسعود(بخوف و دموع): جم هددونا انا و مراتي بقتل بنتنا و خلونا نمضي. وجد: طب حضرتك تحب تسمع نفس الكلام من الست الوالدة و كمان هو ميقدرش يقول اني انا اللي قولتلهم يقولوا كدة معتقدش كانت في فرصة اني اتكلم معاهم في حين اني اول مرة اشوف المستند ده. وجد لفت و بصت لمحمد و نصر بتحدي... نصر: عندي حاجة يا سيادة القاضي. القاضي: اتفضل. نصر: بس في كل الحالات هي بقت مراته. وجد: تؤ تؤ ده بالغصب و الاجبار و كمان ماشي انا معاك هي بقت مراته و هل كان ال****** ضمن فترة جوازهم ممكن اعرف تاريخ الجواز كان امتي. ممكن بس المستند يا حضرة القاضي. وجد مسكت القسيمة و بصت فيه. وجد: التاريخ كان 8/1 و لو تلاحظ حضرتك ميعاد شريط الفيديو اللي هعرضه علي حضرتك حاليا قبل القسيمة... وجد(باستفزاز): هستخدم اللاب سيكا يا مستر نصر. وجد راحت للاب توب و حطت الفلاشة فيه و شغلت فيديو الاعتداء. وجد: ده حضرتك الفيديو ده من كاميرا الشركة ذات نفسها و ده اللي البنت ودته ليا قبل ما تتوفي. وجد: اتمني تراعي ظروف كلا منهم و تشوف مين المذنب. و كمان من ضمن حكمك يبقي طلاق البنت حتى لو حضرتك رميت عليها الذنب هي رافضاه. وجد: بس معلومة أخيرة لو البنت مش معاها حق مكنتش هتفضح نفسها لاثبات برائتها و هي جت و لجأت ليك و متعشمة في حكمك. وجد: و بس خلصت كلامي مش محتاجة حاجة تانية و حتى مبقتش محتاجة جمع ادلة اضافية. و في الاخر يرجع الحكم لضمير المحكمة و القاضي. نصر: اعترض. القاضي: اعتراضك مرفوض. وجد و نصر كل واحد رجع مكانه و باسل كان حاسس بملل شوية. وجد حطت رأسها قدامها و غمضت عينيها و القاضي و المرافقين ليه دخلوا للمناقشة في الحكم. -بعد فترة... القاضي خرج و الكل قام وقف و بعدها قعدوا تاني. القاضي: بعد الاطلاع علي الاوراق و الكثير من المناقشات قررنا نحن. وجد خد نفس عميق و غمضت عينيها و نصر بص ليها و بص للقاضي. القاضي: اولا حكم علي المدعي عليه محمد عاصم رياض بالمؤبد مع الشغل و الحجر علي امواله و ممتلكاته. و ثانيا سيتم طلاق الدفاع نسرين مسعود الريان من المتهم محمد عاصم رياض. وجد(بصريخ): هييييييييييييييييييييه! الكل اتصدم من صريخ وجد و وجد نطت علي باسل حضنته جامد و هي مبسوطة,مسعود و مراته حضنوا نسرين اللي كانت بتعيط. محمد و نصر بصوا لوجد بغضب و كانوا في قمة غيظهم... القاضي(بحدة): هدوء. القاضي: و حبس الانسة وجد يوسف ياسين الصياد يوم بسبب الضوضاء اللي سببتها. القاضي: رفعت الجلسة. وجد(بصدمة): هتحبس! باسل(بصدمة): افندم! وجد(بصدمة): سندني يا باسل و النبي هيغمي عليا يالهوي. نصر: ملحوقة يا وجد الايام بينا كتيرة. وجد(بسخرية): في ايه يا نصر ما تتكلم كلام قده ما انت كل قضية بتقول كدة و بأخدها منك، شغل المحامين الشمال ده مينفعش معايا. وجد: يلا يا باسل. وجد: مبروك يا نسرين في كام حاجة كدة هنعملهم انا و انتي بس لما اشوف ام موضوع الحبس ده. وجد خرجت مع باسل و معاهم ظباط شرطة. ظابط: اتفضلي معانا. وجد: طب طب. باسل: نقدر نيجي بعربيتنا بعد اذنك و نحل الموضوع ده في القسم. الظابط: طيب. باسل و وجد نزلوا للعربية و باسل مسك ايد وجد و باسها و وجد خجلت و شدت ايديها بسرعة. في حد خبط في وجد و وجد لفت ليه. وجد لا رد. الشخص اللي خبط فيها سابها و مشي. باسل: اركبي يلا. وجد سندت علي العربية و بصت لباسل. ظابط: في حاجة؟! باسل راح ناحية وجد و مسك دراعها و لفها ليه. باسل(بصدمة): ددمم! ------------------ الجزء التاسع وجد سندت علي العربية و بصت لباسل. ظابط: في حاجة؟! باسل راح ناحية وجد و مسك دراعها و لفها ليه. باسل(بصدمة): ددمم! وجد وقعت علي باسل و باسل حاوطها بايده بسرعة و وقعوا في الارض. ظابط: اتصل بالاسعاف بسرعة يلا. باسل: وجد متغمضيش عينك. وجد كانت فاتحة عينيها و حاسة بآلم شديد و حست برأسها بتتقل. وجد(بهمس و وجع): شكلك هتتعب معايا يا باسل. باسل: مش مهم المهم عندي تبقي كويسة. باسل(بحدة): الاسعاف موصلش ليه؟! ظابط: في الطريق. بدأت الظباط تنتشر في المكان و يعرفوا مين عمل كدة,باسل ضم ليه وجد و وجد مسكت في قميصه. وجد(بوجع): متخافش جرح بسيط اللي قاصد مش قاصد يقتلني. باسل(بحب): وجد اهدي متتكلميش الا لما تفوقي و تبقي كويسة يا حبيبتي. باسل باس رأس وجد و الاسعاف جت و نقلوا وجد المستشفي و باسل معاها... -بعد فترة... الدكتور: هي كويسة الجرح مش عميق. تقدر تتفضل. باسل: شكرا... باسل دخل اوضة وجد و لقاها فايقة قرب منها و باس رأسها... باسل: حمدلله علي السلامة يا حبيبتي. وجد: عايزة امشي علشان الحق اروح مش ناقصة يقولوا حاجة زي المرة اللي فاتت. باسل: هيكتبولك علي خروج. وجد: مالك متضايق ليه؟! باسل: مفيش بفكر في حاجة. وجد(برفعة حاجب): بتفكر و انا معاك؟! باسل(بابتسامة): و هو انا اقدر افكر في غيرك؟! باسل(بضيق): بفكر في الحيوان اللي عمل كدة، انا مبقبلش حد يقرب منك. وجد(بضحك): في ايه يا ابني خلاص حصل خير. وجد سندت علي ضهر السرير و بصت لباسل. وجد: عايزة اروح... باسل: طيب انا جاهز. وجد: عايزة حاجة البسها متبينش الدم ده. باسل: انتي مش ناوية تقوليلهم؟! وجد: مش عايزة ازعجهم يعني... باسل: انتي غبية؟! و لو مثلا في يوم فيكي حاجة مش هتقولي ليا. وجد: خلاص يا عم متضايقش هبقي اقولك. يلا عايزة امش. وجد ملحقتش تكمل الجملة لقت باسل شالها بين ايديه و لسة هيتحرك وجد ضربته علي كتفه... وجد: نزلني نزلني انت مجنون. باسل: هتقدري تمشي يعني؟! وجد: ايوه نزلني انت مش جوزي وسع كدة. باسل: طب اهدي و قولي انا هديت. وجد: و انا مش هخرج بره الاوضة دي و انت شايلني كدة. باسل قرب وشه من وش وجد و وجد ضربته في كتفه و بعدت وشها بعيد عنه. وجد(بحدة): مش معني اني وافقت اتجوزك او اني وديتك مساحة اكبر من حجمة يبقي تتمادي بالطريقة القذرة دي... وجد(بعصبية): نزلني. باسل نزل وجد و لسة هيقرب عليها وجد حطت ايديها في وشه. وجد(بحدة): كلامي منتهي. اعتبر عرضك مرفوض يا استاذ باسل. وجد مسكت شنطتها و خرجت بره المستشفي و وقفت تاكسي و ركبته و هي متعصبة من تصرف باسل... باسل كان مندهش من تفكيرها و اسلوبها و خرج بره المستشفي وراها بس ملحقهاش و ركب عربيته و مشي... -في مكان تاني... عند أحمد... أحمد كان في اوضته و الدكتور بيفحصه. الممرضة: تليفونك بيرن. احمد: شكرا. احمد مسك التليفون و فتح الخط. احمد: الو. ثريا: انت فين عمالين نتصل بيك؟! احمد: كنت في مشوار، عايزين ايه؟! ثريا: بابا كان عايزك تروحله الشركة. احمد: طيب يا ثريا اقفلي دلوقتي. ثريا: طيب باي. احمد قفل مع ثريا و اتصل بمنصف. الخط اتفتح. منصف: انت فين يا زفت؟! احمد: في مشوار. خير حصل ايه؟! منصف: سايبني اتعامل مع يوسف لوحدي. احمد: اخوك هو هيأكلك يعني؟! و كمان انا هقعد يومين بره البيت. احمد: باي. منصف: استني عندك. احمد: ايه تاني؟! منصف: رايح تصيع فين؟! احمد: في داهية تأخدني. احمد قفل مع منصف و رمي التليفون علي الترابيزة اللي جمبه. احمد: يا رب. احمد قام و غير هدومه و مسك موبايله و حاجته و خرج بره اوضته... ممرضة: حضرتك رايح فين لازم راحة تامة. احمد: شكرا علي المعلومة... احمد: هي اللي جابتني اسمها ايه؟! ممرضة: علي ما اعتقد كارما المهدي... احمد: تمام شكرا. احمد قعد في جنينة المستشفي و طلع تليفونه اتصل بحد. الخط اتفتح. احمد: عايز عربية عند(). من غير ما حد يعرف. بعد فترة جه حارس بالعربية و احمد ركبها. احمد: ارجع علي القصر انت. الحارس: حاضر يا بيه. احمد ساق عربيته ناحية بيت خاص بيه و وقف العربية و نزل دخل البيت. احمد قعد علي الكنبة بتعب جتله ماسدچ علي موبايله. احمد مسك موبايله و فتج الماسدچ فتح عينه من الصدمة. كانت الماسدچ عبارة عن صورة لاحمد و هو لابس بنطلون بس و صدره و عضلاته باينه. احمد(بغضب): و *** لاجيبك من شعرك لو طلع انتي يا زفتة ياللي اسمك كارما. احمد اتصل بالرقم اللي بعتله الماسدج... عند كارما. كارما كانت بتضحك بسبب الصورة احمد كان رافع حاجبه بطريقة مضحكة. كارما(بضحك): يخرب بيت الضحك. كارما(بخبث): ارد و لا؟! هرد خلاص بقي. كارما ردت علي احمد، الخط اتفتح. كارما: نعم؟! احمد(بغضب): بقي انتي يا حتة عيلة تهدديني بصوري. كارما(ببرائة): انا هددتك ده انا بس بعتهم ليك. احمد(بغضب): خدتيهم ازاي؟! كارما: و انت في الطؤاري الصراحة استغليت ان تليفونك من غير باسورد... احمد(بغضب): انتي لو قدامي هقتلك. كارما(بضحك): بس الصراحة رفعة الحاجب جامدة. احمد(بغضب): تمسحي الصور كلها احسنلك. كارما: ا. كارما لقت احمد قفل في وشها بغضب و كارما اتصدمت... كارما: تقفل في وشي انا! كارما: اما وريتك. احمد كان شاب عنده 27 سنة و بيحب الرياضة و بيحافظ علي جسمه اوي و لون بشرته بيضاء و عيونه باللون الرمادي طويل و عنده دقن بسيطة. كارما: جتك القرف في حلاوة عيونك. كارما ضحكت و قامت نزلت لتحت لقت سليم و مريم قاعدين. سليم: اخيرا حنيتي علينا... كارما(بضحك): ما تخليك في حالة يا عم... مريم: البال احسن كتير النهاردة. كارما: احسدوا احسدوا. سليم: احنا نقدر؟! كارما: ناولني موز. سليم: مخلف قرد. كارما: خفيف. هات يلا. سليم: خدي... سليم ودي لكارما موز. و لمح باسل و هو داخل. سليم: شاهدوا الان باسل الانصاري داخل و علي وجه اثار الغضب و سيقوم بفتك كل من يراه. باسل(بغضب): تعالي ورايا. سليم: بيت اهلك هو؟! مريم(بحدة): سليم ادخله و افهم براحة. سليم: اوف حاضر كلنا تحت امره اصلا. سليم: ايه يا كبير خير؟! باسل: انا معملتش ليها حاجة مش فاهم هي متعصبة ليه؟! سليم: اهدي كدة و فهمني و نتكلم بهدوء. -في مكان تاني... في القصر... ياسين: ايه اخبارك يا قصي؟! مش ناوي تبدأ تشتغل؟! قصي: بعمل علي الموضوع ده. نهلة(بسخرية): بدل ما تبص لاخوك بيعمل ايه و تعمل زيه. قصي: و حد قالك اني إنسان آلي هقلده يعني. ياسين: لا يا قصي اتعلم منه الحلو... قصي: مش لما الاقي فيه حاجة حلوة الاول. نهلة: اتكلم عن اخوك بأدب. ماجدة: لا لا عايزاه باللون البنفسجي كدة ايوه مع اللون الاسود، عايزه حاجة جباره... ماجدة: متنساش يوم الخميس. ماجدة قفلت مع اللي كانت بتتكلم معاه و اتصلت بحد تاني... ماجدة: ايوه انا. عايزاك تبعتلي التصاميم اللي قولتلي عليها. ايوه. ماجدة: عايزة حاجة شيك جدا. ماجدة: علي اختيارك تمام. ابعتهملي بكرة ضروري. ماجدة: طيب باي. نهلة: ما تهدي شوية يا ماجدة. ماجدة: كتب كتاب بنتي. عقبال بنتك. نهلة(بغيظ): برضو اهدي لسة فاضل وقت. ماجدة: لازم اخد احتياطاتي. نهلة(بغيظ): علي راحتك. ماجدة: هنعزم مين يا ياسين بيه؟! ياسين: الحفلة هتبقي بسيطة جدا علفكرة ساعة الفرح ابقي اعزمي كل اللي تعرفيه. ثريا: بتتكلموا علي فرح مين؟! قصي: وجد. ثريا(بقرف): اه طيب. الكل لفت انتباهه وجد و هي ماشية بغضب و طلعت علي اوضتها من غير و لا كلمة. قصي: وجد. ياسين: انتي يا بنتي. ماجدة: بقولك يا حبيبتي ا. نهلة: داخلة كدة ليه؟! ثريا: معندهاش ذوق. قصي: خسرت القضية؟! ثريا(بسخرية): اكيد طبعا و هي تنفع تجيب حق حد. عند وجد... وجد كانت في قمة غضبها و رمت شنطتها و الكوتشي علي الارض و قعدت علي السرير بتعب و بدأت تقلع القميص علشان الدم و قامت تغير هدومها... وجد لبست بنطلون احمر واسع و مفتوح من الجمبين و فوقه تي شيرت باللون الاسود بكم صوف و رفعت شعرها علي شكل كحكة... وجد دخلت قعدت علي السرير كان تليفونها بيرن و حد بيخبط علي الباب. وجد(بحدة): خير مين علي الباب؟! قصي: وجد حبيبتي انتي كويسة؟! وجد: ايوه يا قصي تعبانة شوية من القضية. قصي: طب ممكن تطمنيني عملتي ايه؟! وجد: الحمد**** كسبتها. قصي: طيب يا حبيبتي هسيبك دلوقتي و بكرة نتكلم. وجد: طيب انا اصلا اجازة بكرة. قصي: تصبحي علي خير. وجد: و انت من اهله. قصي دخل اوضته غير هدومه و نام,وجد تليفونها قعد يرن برقم باسل كتير. وجد كانت هتقفله بس لقته بعت ماسدچ. مضمون الرسالة: ردي ضروري في موضوع غير الموضوع اللي في بالك. وجد اتصلت ب باسل، الخط اتفتح. باسل: اخيرا رديتي يعني؟! وجد: انت شايف ايه؟! ردي ايوه خير بقي عايز ايه مني؟! باسل: نسيتي موضوع الحبس. وجد ضربت رأسها بايديها و قعدت تشتم في سرها. باسل: انا اتصرفت. وجد: خير عملت ايه؟! باسل: ظبطت الموضوع و كأنك في الحبس حاليا و هتخرجي بكرة بس لازم امضاءة منك. وجد: انا مش هخرج من بره البيت بكرة علشان كدة بعد بكرة هبقي اروح تمام، شكرا. باسل: وجد وجد اصبري مش من اول غلطة كدة. باسل: اصلا متعتبرش غلطة. وجد: انت كدة محترم يعني؟! طالما هي مش غلطة يبقي خلاص ايه لازمة الكلام و الاعتذار. باسل(بتنهيدة): كل اللي حصل يا وجد اني مقدرتش اقاوم جمالك بس. وجد: و لو برضو. باسل: بحبك. وجد: و هو علشان قولتلي بحبك هتأثر بسرعة يعني؟! باسل: المفروض اه يعني لو عندك ددمم. وجد: هقفل. باسل: بحبك بقي متكبريش الموضوع يا وجدي. وجد: ايه وجدي ده كمان؟! باسل: مش معني وجد العشق و الحب و انتي حبي و عشقي يعني وجدي. وجد(بخجل): انا هنام باي. باسل: تصبحي علي خير يا قلب باسل. وجد: و انت من اهله. باسل: تؤ و انتي من اهل بيتي. بحبك. وجد قفلت التليفون مع باسل و رمت نفسها علي السرير. وجد: اوف ايه ده بقي؟! وجد: خدي نفس عميق... وجد غمضت عينيها بتعب و كان الجرح واجعها و نامت بعمق... -في الصباح الباكر... وجد صحيت من نومها بدري و قامت غلسلت وشها و نزلت لتحت بعد ما لبست كوتشي. ماجدة: صباح الخير يا حبيبتي تعالي يلا. وجد: ايه؟! ماجدة: تعالي بصي كدة. وجد: ايوه مش فاهمة ايه ده برضو؟! ماجدة: فساتين كتب الكتاب يا حبيبتي. وجد: فساتين! ايه هلبس مية فستان؟! ماجدة: لا دي مجموعة من الفساتين هتختاري منها واحد... وجد: طيب وريني. وجد قعدت جمب ماجدة و بدأوا يختاروا الفستان. تليفون وجد رن و ماجدة بصت علي المتصل. ماجدة: لسة مسجلاه باسمه؟! وجد(بعدم فهم): ايه؟ ماجدة: اقصد انه يعتبر خطيبك يعني سميه اسم مختلف كدة. وجد: ماما ركزي في الفساتين. الخط اتفتح. باسل: صباح الخير. وجد: صباح النور. باسل: عاملة ايه؟! وجد: الحمد**** بخير و انت. باسل: بخير بيكي. وجد: باسل. باسل: قلب باسل. وجد سابت مامتها و طلعت للجنينة و كلمت باسل. وجد: انا حبي صعب. باسل: مش مهم. وجد: علشان تحصل عليا هيبقي صعب. باسل: برضو مش مهم. وجد: باسل انت فعلا بتحبني؟! باسل: خلي قلبك يقولك. دي كل الناس عرفت ان باسل بيحب وجد انتي لسة معرفتيش. وجد: تؤ تؤ. باسل: يا خرابي عليكي يا بت دايما كدة عايزة تخطفي قلبي. وجد: هو كتب الكتاب الخميس اللي جاي صح؟! باسل: لا الخميس ده... وجد: لا يمكن انا سمعت غلط. اي خميس بس؟! باسل: اللي هو بعد بكرة يا حبيبتي. وجد(بصدمة): يا نهار اسود! ليه يا ابني هلحق اعمل ايه بس؟! باسل: انتي كدة قمر مش محتاجة حاجة... وجد: با باسل. باسل: بعد كتب الكتاب هبقي اخدك و اخليكي تعملي اللي انتي عايزاه. وجد: انا شايفاك مش بتشتغل. باسل: ازاي بس؟! وجد: علطول بتكلمني و علطول بتبقي معايا بتلحق امتي تشتغل. باسل: انتي شغلي الشاغل دلوقتي. مقدرش اشتغل الا لما اطمن عليكي... بنت: يلا يا باسل بقي. وجد(بحدة): مين دي؟! باسل: دي كارما اخت سليم صاحبي. وجد: و طالما هي تبقي اخت سليم صاحبك قاعد معاهم في بيت واحد ليه؟! باسل: اصل انا و سليم مش صحاب عاديين. وجد: لدرجة ان اخته تبقي معاك في نفس البيت. باسل: هبقي افهمك يا روحي بعدين، دلوقتي يا روحي افطري و انا هروح افطر. وجد: طيب يا باسل. وجد(بخضة): آه. حرام عليك يا قصي. باسل(بحدة): ايه يا هانم؟! قصي(بضحك): في ايه يا بطة زعلانة ليه؟! وجد: باي يا باسل هكلمك بعدين... وجد: يرضيك كدة اتخض. قصي: الصراحة لا، بحبك. قصي باس رأس وجد و خدها في حضنه و وجد حضنته جامد و قعدوا علي المرجيحة اللي في الجنينة. وجد: تتخيل اني هفتح بيت كدة و اخلف و اربي عيال. قصي: انا واثق فيكي يا حبيبتي انتي قدها و هتقدري تعملي ده كله متخافيش. وجد: **** يخليك دايما في ضهري كدة يا حبيبي. وجد: عايزة اكلم خالو و اخليه ينزل مصر. قصي: للاسف مش هيعرف يا حبيبتي. وجد: اشمعنا؟! قصي: كلمته و قولت ليه بس هو عنده مشاكل في الشغل و مش هيعرف خالص ينزل من باريس لمصر... وجد: اوف بقي، يلا معلش خلاص في الفرح. قصي: كنتي جاية متعصبة ليه بقي امبارح؟! وجد: اتخانقت انا و باسل. قصي: يا ساتر يا رب لحقت العين تصيبكم. وجد(بضحك): بتتكلم زي تيتة كدة ليه؟! قصي: بس بقي مش كفاية مخدتش عيونها و انتي و احمد واخدين نفس عيونها. وجد: حبيبي انت حلو و قمر و ****، قولي بقي قررت تعمل ايه؟! قصي: هقولك بس متقوليش لحد. وجد: قول. قصي: اكبر معرض في حياتي. وجد: امممم و انا معاك يا حبيبي **** يوفقك. قصي: انتي كويسة باين انك تعبانة. وجد: ارهاق. قصي: متأكدة؟! وجد: ايوه يا بطلي. قصي: طيب. -في مكان تاني... عند سليم و نرمين... سليم: كان لازم اجي اوصلك يعني؟! نرمين: انا مالي **** انت اللي اصريت. سليم: ما هو بسببك باسل زعقلي. نرمين: حد قالك تيجي تأخدني؟! سليم: اخرسي. نرمين: لا بقي. سليم: يا بت هضربك. نرمين: رخم. انا زعلانة منك. سليم: زحلانة اوي اوي و لا اوي بس... نرمين: يا رخم... نرمين ضربت سليم علي كتفه و سليم قعد يضحك علي شكلها... نرمين و سليم كانوا مع بعض في العربية و فجأة حد ضرب نار علي عجل العربية... نرمين(بصريخ): سليم... سليم مسك نرمين بسرعة و شدها لحضنه و العربية اتقلبت مرتين و وقفت معدولة. نرمين و سليم اتخبطوا و فجأة لقوا اللي بيفتح باب سليم و شدوه لبره العربية. سليم(بعصبية و وجع): انتوا مين؟! شخص ضرب سليم بحديدة في ايده علي ضهره و سليم وقع في الارض و باقي الحراس بدأوا يضربوه برجليهم و ايديهم... كان في حارس ماسك نرمين من دراعها و نرمين بتعيط. نرمين(بعياط و صريخ): سليم سليم لا سيبوه وسع كدة... شخص: قول للباسل رسالة من الBoss لو عايزها يقبل بالعرض اللي عرضه عليه. شخص: و قوله كمان ان دي حاجة بسيطة منه ليه. سليم(بوجع): نرمين. نرمين(بعياط): سليم. الحراس شدوا نرمين معاهم و هي كانت بتعيط و تصرخ و تقاوم بس مش قادرة. نرمين(بصريخ و عياط): سليم الحقني! سليم قوم. سليم حاول يرفع ايده بس معرفش بسبب الضرب اللي اتعرض ليه... نرمين(بعياط): سليم. سليم حاول يزحف ل نرمين بس مقدرش و كانت الحراس دخلت نرمين العربية و هي لسة بتصرخ باسم سليم. سليم(بنفس متقطع): نن ني ر رم مي ين ن(نرمين)! ----------------- الجزء العاشر والأخير سليم حاول يزحف ل نرمين بس مقدرش و كانت الحراس دخلت نرمين العربية و هي لسة بتصرخ باسم سليم. سليم(بنفس متقطع): نن ني ر رم مي ين ن(نرمين)! عند باسل... باسل كان قاعد بيشتغل في شركته بتركيز تليفونه رن... الخط اتفتح... باسل(بالروسية): خير يا روسيل؟! روسيل(بالروسية): الحق نرمين قبل ما يجبوها روسيا. باسل(بالروسية): قصدك ايه؟! روسيل(بالروسية): اندرو عايز يسيطر عليك من خلالها و كمان اذي صاحبك. روسيل(بالروسية): هما دلوقتي متجهين للمطار الخاص بتاعه. باسل(بغضب,بالروسية): اندرو. روسيل(بالروسية): هقفل دلوقتي ضروري باي. باسل قام من مكانه و خد الجاكت بتاعه و حاجته و كان هيخرج بره مكتبه. شريهان: باسل. باسل(بحدة): خير يا شريهان؟! شريهان: وحشتني قولت اج... باسل(بمقاطعة): مش فاضي ليكي غوري. باسل خرج بره الشركة و ركب عربيته و هو بيتصل بسليم بس مش بيرد عليه... باسل اتصل بحد تاني. الخط اتفتح. باسل(بغضب): مش كان تحت نظركم؟! باسل(بغضب): قدامك اقل من ساعة تقولي فين سليم و الا و *** يا علي اقتلك. علي(بقلق): طب اهدي طب استناني. علي(بقلق): نص ساعة و اعرفلك مكانه انت اصبر و هدئ اعصابك. باسل(بغضب): و *** لو حصله حاجة هحاسبك انت و هما. باسل(بغضب): و عايزك تعرفلي الزفت اندرو مكانه فين و نرمين معاه و لا لا انجز. علي(بقلق): حاضر. علي: باي. علي: كان مال اهلي انا اشتغل ليه تحت ايد باسل الانصاري... -في مكان تاني... في القصر... وجد: مالك يا جدو؟! ياسين: اقعدي يا وجد... وجد: ايه؟! ياسين: انتي داخلة علي حاجة مش سهلة خالص ممكن تبقي الحياة وردي في الاول بس اول ما تدخلي في الجد هتتعبي شوية و صدقيني تعبك ده هتفرحي بسببه بعدين. ياسين: عايزك يا وجد تقعدي في بيتك معززة مكرمة تعاملي كل اللي يخصوا باسل بكل احترام. لما تيجي تزعلي منه متبينش قدام الناس متخليش حد يشمت فيكي عاتبيه بس بينك و بينه. متسمحيش لحد انه يبقي عنده فرصة يوقع بينك و بين جوزك ايا كان مين. ياسين: ممكن الكلام ده مش المفروض تسمعيه مني بس كان لازم اقوله ليكي... ياسين: خلي حوالينك انتي و جوزك و بيتك حصن منيع مش اي حد يقدر يعدي منه. ياسين(بابتسامة): اخيرا يا حبيبتي هتبقي عروسة... وجد(بابتسامة): حبيبي بحبك. ياسين: ده انا هخليه يشوف صورك و انتي صغيرة و يفضل يضحك عليكي. وجد(بضحك): لا كله اللي ده، انا زي بنتك يا عم. ياسين: عم! ياسين: يلا يا حبيبتي شوفي وراكي ايه. ياسين(بغمزة): ابقي كلميه اطمني عليه كدة. متبينيش ليه انه مدلوق اوي. وجد(بضحك): حبيبي. وجد: يلا عن اذنك. وجد باست خد ياسين و خرجت بره اوضته و خبطت في ثريا. ثريا: مش تفتحي؟ وجد: هو احنا في الشارع هنا خلاص حصل خير. ثريا: لا و النبي. تصدقي اني مش طايقاكي تعالي. ثريا مسكت شعر وجد و وجد ضربتها في بطنها. وجد(بزعيق): في ايه ما تحترمي نفسك. وجد(بزعيق): احنا ولاد عم يا ثريا احترمي نفسك... وجد بصت لثريا بغضب و سابتها و مشيت دخلت اوضتها قعدت في البلكونة... وجد اتصلت ب باسل بس مردش اتصلت كذا مرة. الخط اتفتح... باسل: ايه يا وجد؟! وجد: ايه اخبارك؟! باسل: وجد انا مش فاضي نتكلم بعدين. وجد: انت كويس؟! باسل: ايوه ايوه باي. وجد: ماله ده؟! وجد اتصلت بأحمد، الخط اتفتح. وجد: الو. احمد: خير؟! وجد: افندم؟! بنت عمك. احمد: ايوه اعمل ايه يعني؟! وجد: بطمن عليك. احمد: من امتي؟! وجد: حبيتك فجأة يا اخي، عندك مانع؟! احمد: اقفلي يا وجد. وجد: طب انت فين بقالي يومين مش شيفاك. احمد: في مشوار كدة و هاجي علي خطوبتك... وجد: حمودي. احمد: بت في ايه اتعدلي؟! وجد: اوف اقفل اقفل... وجد: هو يوم اجازة ملل. جد حطت ايديها في جيبها و نزلت لتحت لقت ماجدة بتكلم حد في التليفون. ماجدة: متنساش بقي لازم في الليلة الكبيرة تبقي موجود... ماجدة: هي كمان بتسلم عليك يا حبيبي. وجد: خالو؟! ماجدة: طيب يا حبيبي باي. وجد: خالو صح؟! ماجدة: ايوه هو. وجد(بغيظ): هو بيكلم الكل و مش بيكلمني انا ايه؟! ماجدة: محضرلك مفاجاة اصبري. وجد(بحماس): ايه ايه؟! ماجدة: مقاليش، يلا بقي نختار الفستان. وجد: اوف طيب. نهلة و ثريا كانوا متغاظين من وجد و ماجدة اوي... -في مكان تاني... عند كارما... كارما كانت في الشركة و بتتشغل و بعدها مسكت التليفون و شافت صور احمد و قعت تضحك و تبص عليهم. كارما نزلت من مكتبها و راحت لجنينة المستشفي. كارما طلعت تليفونها واتصلت ب احمد، الخط اتفتح. احمد: خير؟! كارما: حبيت ارخم. احمد: بت انتي معصباني. كارما(بضحك): اعيش و اعصبك. احمد: انتي مصيبة اتحدفت من اني داهية يا شيخة **** يريحني منك. كارما: ده انا برئية. احمد: بالستر، انتي عايزة ايه علشان نخلص الموضوع ده؟! كارما: و **** يا ابني مش عارفة. احمد: طب لما تعرفي ابقي اتكلمي. كارما: اممممم اك. كارما فتحت عينيها لما سمعت ان مصدر الصوت وراها لفت بسرعة لقت احمد. في اقل من لحظة احمد مسك ايد كارما و شدها ناحيته و سندها علي الحيطة. احمد(بحدة): متخقلش اللي يهدد احمد الصياد. احمد شد التليفون من كارما و فتحه ببصمتها و لقي صورهُ مسحهم كلهم و رمي التليفون في الارض... احمد: بصي بقي يا شطورة حصل بينا كذا موقف و خلاص الحمد**** علي كدة. مش عايز اشوف وشك تاني. احمد(بزعيق): فاهمة؟! كارما ارتعشت و احمد بص ليها و ضغط علي ايده جامد بايديه. كارما: فاهمة. احمد بص لكارما و قرب منها و غمض عيونه و فاق علي قلم من كارما علي وشه. كارما بصت لاحمد بغضب و زقته و سابته و جريت علي اوضة مكتبها,احمد بص بخبث مكان ما هي مشيت. احمد وطي و مسك موبايل كارما اللي هي مأخدتهوش و حطه في جيبه و مشي ركب عربيته. احمد: اللعب معاكي حلو يا كارما المهدي. -في مكان تاني... عند نرمين. نرمين كانت في اوضة فندق مرمية علي السرير و مغمي عليها... و في شخص قاعد قدامها بدأ يضربها علي وشها كذا مرة علشان تفوق. نرمين بدأت تحرك رأسها يمين و شمال و فتحت عينيها ببطء شديد. نرمين(بتعب): انا فين؟! سليم باسل؟! اندرو(بالروسية): اهلا بيكي يا حلوة. نرمين قامت مفزوعة من مكانها و بصت لاندرو. نرمين(بخوف): انت عايز ايه؟! اندرو(بالروسية): مش فاهمك. نرمين(بالانجليزية): بتتكلم انجليزي؟! اندرو(بالانجليزية): اه، مكنتش متخيل ان صاحبة باسل و سليم بالحلاوة دي. اندرو(بالانجليزية): متخافيش هتشرفيني هنا لفترة بسيطة و لو باسل موافقش علي عرضي هتسافري روسيا معايا. نرمين(بالانجليزية,بحدة): انا مش هروح في حتة انا هفضل هنا و انا واثقة في باسل هيرجعني و مش هيعمل اللي انت عايزه. اندرو(بالانجليزية): بعد اللي عملته في صاحبكم و اللي ممكن اعمله فيكي معتقدش... نرمين(بالانجليزية): يبقي متعرفش مين هو باسل الانصاري... عند باسل... باسل وصل لمكان سليم عن طريق صديقه علي. باسل نزل من عربيته و قرب من سليم اللي مرمي في الارض جثة يعتبر. باسل نزل لمستوي باسل و دموعه نزلت. باسل(بدموع): متسبنيش. باسل شاف نبض سليم لقي في نبض قام وقف و معاه سليم و ركبه العربية و لف ركب العربية و راح للمستشفي. باسل: عايز نقالة بسرعة معايا مريض. نقلوا سليم اوضة الطؤاري علي النقالة و بدأت الدكاترة تتجمع حواليه و يفحصوه... تليفون باسل رن. الخط اتفتح. علي: عرفنا مكانهم و اتصلت بالبوليس. باسل: طيب كويس، سيبوا اندرو يهرب. علي: بس. باسل: سمعتني؟ سيبوا اندرو يهرب. علي: طيب براحتك. عند نرمين. فجأة باب الاوضة اتفتح و دخلت قوات و بدأوا يوجهوا سلاحهم علي اللي موجود في الاوضة. اندرو(بالانجليزية): اللي هيقرب مني هقتلها. اندرو شد نرمين ناحيته و حط سكينة علي رقبتها. ظابط: احنا مش جايين ليك احنا جايين للانسة نرمين المهندس. ظابط: مش مطلوب القبض عليك. اندرو(بالانجليزية): ترجمي. نرمين(بخوف,بالانجليزية): بيقولوا مش مطلوب القبض عليك انت، هما عايزيني انا. اندرو(لنفسه): عايز نلعب يا باسل هنلعب، و نشوف مين هيفوز و هيأخد ايه. اندرو زق نرمين علي الظباط و جري للبلكونة نط في اقل من ثانية للاوضة اللي تحته. ظابط: نرمين هانم حضرتك كويسة؟! نرمين: ايوه فين باسل فين سليم؟ ظابط: اتفضلي معانا. وصلوا نرمين للمستشفي و نرمين اول ما لمحت باسل جريت عليه و كانت بتعيط. باسل حضن نرمين جامد و باس رأسها. باسل: انتي بخير؟! نرمين(بخوف): اه. باسل: حد عملك حاجة؟! نرمين: لا. نرمين(بقلق): سليم؟! باسل: متقلقيش هو في اوضته و مرتاح دلوقتي. نرمين(بدموع): ناوي تعمل ايه؟! باسل: متخافيش يا روحي انا هتولي انا المهمة دي. نرمين: ازاي يعني؟! لا طبعا اح. باسل: نرمين خليكي مع سليم. نرمين: طب. باسل: اهدي في ايه يا نرمين من امتي و نرمين المهندس بتخاف كدة. نرمين(بدموع): انت مشوفتش عملوا ايه في سليم. ازاي ضربوه و هانوه... باسل: حبيبتي اللي حصل خلاص حصل. الحمد**** جت سليمة و الحمد**** انتي و سليم كويسين. باسل: يلا روحي اقعدي مع سليم. باسل باس رأس نرمين و سابها و مشي,نرمين دخلت لاوضة سليم لقته نايم علي السرير و جسمه مليان خدوش,نرمين قربت من سليم و هي بتعيط و باست رأسه. -في مكان تاني... في القصر... قصي: مساء الخير. وجد: كنت فين من الصبح؟ قصي: هبقي اقولك بس اخد دوش. وجد: طيب يلا. قصي طلع لاوضته و بدأ يغير هدومه و يأخد دوش. تحت... منصف: يا بابا انا شايف انها صفقة مناسبة لينا. يوسف: معتقدش انها هتناسبنا... منصف: انا درست الصفقة دي و شايف اننا هنكسب بنسبة 70%. ياسين: يعني هما هيكسبوا 30%، بذمتك انت مقتنع انا لو مكانهم هرفض الشراكة طبعا. يوسف: ايوه. ياسين: الصفقة هتطلعوا منها خسرانين. ياسين: سيبك منها. يوسف: عايزين نتم صفقتنا مع باسل بعد يوم كتب الكتاب علشان نبقي ضمنا كل حاجة. ياسين: طيب. نهلة: حبيبي ممكن لحظة. يوسف بص لنهلة و منصف بصله بحدة و قام شد نهلة وراه... منصف: عن اذنك يا بابا. منصف شد نهلة لغاية ما طلعوا اوضتهم. منصف(بحدة): مش قولتلك متلبسيش الطقم الضيق ده تاني. نهلة: اسفة يا حبيبي... منصف(بحدة): و لما يوسف اخويا يبصلك انا اعمل ايه فيكي دلوقتي. نهلة: و لا اي حاجة نقعد مع بعض و نسهر بقالنا كتير معملناش كدة... منصف: مليش مزاج. نهلة: يا منصف بقي قولتلك مكنش قصدي هتفضل تغير عليا لحد امتي. منصف: طول ما انتي علي ذمتي و مراتي. نهلة: طب خلاص بقي يا حبيبي بلاش نزعج نفسنا الليلة دي خالص. تحت... ماجدة(بنوم): تصبحوا علي خير. الكل: و انتي من اهله. قصي: وجد لسة صاحية؟! وجد: ايوه. تعالي بينا نتمشي في الجنينة. وجد و قصي قاموا و بدأوا يتمشوا في الجنينة و يتكلموا و يضحكوا. تليفون وجد رن، الخط اتفتح... وجد: لحظة يا قصي. وجد: الو. باسل: وجد فاضية؟! وجد: اه. باسل: هعدي عليكي و اخدك و نتمشي شوية. وجد: اا... باسل: مش هنتأخر بس ارجوكي محتاجك. وجد: طيب هستناك. قصي: ماله؟! وجد: معرفش شكله تعبان. قصي: خلي بالك من نفسك. و يا ريت يكون هو فعلا اللي يستحقك. وجد: حبيبي متأخدش في بالك انا كويسة. هطلع اغير علشان زمانه جاي. وجد باست قصي علي خده و سابته و مشيت. قصي قعد علي المرجيجة اللي في الجنينة و شرد. Flash back. قصي كان رايح مطعم و وقف عربيته قبل ما يدخل المطعم شد انتباهه حاجة. بنت: ليه يا بابا لتكون فاكرها سهلة كدة لا فوق. قصي نزل نضارته و بص للبنت من تحت لفوق. بنت: امشي جتك القرف في شكلك شخص مقرف. بنت: اوعي. البنت مشيت من قدام قصي و قصي حس ان نفسه اتخطف. قصي: لو سمحت. بنت: افندم؟! اخلص قول ما تتكلم بقي و تنجزني في ان الليلة السوداء دي. قصي: حاضر في ايه اهدي شوية عيب بنتك زيك تتعامل كدة. بنت: عاجبني ليك عند اهلي حاجة. قصي(باندهاش): ايه ده في ايه؟! انتي متأكدة انك بنت و لا هو جسم بس. بنت: ملكش دعوة. قصي: امشي امشي. حارس: في حاجة يا قصي بيه. قصي: لا روح انت. بنت بصت لقصي من تحت لفوق و قصي رفع حاجبه ليها. بنت: جتك القرف. قصي: متشكر لكرم اخلاقك. بنت: غور غورة تأخدك. البنت سابت قصي و مشيت و قصي كان مصدوم من اسلوبها... قصي(بتنهيدة): **** يهدي. قصي دخل المطعم و بدأ يشغل علي اللاب توب بتاعه... Back... عند وجد. وجد كانت واقفة قدام هدومها محتارة تلبس ايه. وجد: اوف بقي الواد زمانه جاي يالهوي هلبس ايه. وجد: اوف من امتي و انا بهتم هلبس ايه قدام مين؟! وجد: اتعدلي يا بت. وجد شدت طقم و بدأت تلبسه. وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه جاكت باللون البنفسجي الهادئ لغاية الركبة ربطته و قفلت الزراير بتاعته,لبست كوتشي اسود عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج خفيف جدا و حطت البرفيوم بتاعها. وجد حطت موبايلها في جيبها و نزلت لتحت... يوسف: راحة فين يا وجد؟! وجد: باسل عايز يكلمني في موضوع هتكلم معاه. ياسين: متتأخريش يا وجد و خلي بالك من نفسك... وجد: حاضر عن اذنك. وجد خرجت الجنينة باست قصي علي خده. وجد: مين اللي شاغلك يا باشا؟! قصي(بضحك): يا ستي اتلهي... وجد: هتقع تحت ايدي في يوم و مش هسيبك الا لما تعترف. تليفون وجد رن سلمت علي قصي و خرجت بره القصر كان سعد واقف... سعد: ياسين بيه عارف؟! وجد: اه و ملكش دعوة متدخلش في حاجة متخصكش بقيت حشري اوي. وجد فتحت باب العربية و ركبت باسل ساق علطول من غير و لا كلمة. باسل: ضايقك؟! وجد: لا. باسل: انا اسف اني. وجد: هشششش كدة كدة كلها يومين و هبقي مراتك و لو انا مش هشيل همك مين هيشيل همك. باسل مسك ايد وجد و باسها و وجد خجلت من تصرفه. -في مكان تاني. في المستشفي. سليم بدأ يفتح عينه ببطء و قام. سليم(بخفوت): عطشان ماية. نرمين(بقلق): سليم انت صحيت؟! سليم(بخوف): نرمين انتي كويسة؟! نرمين قربت من سليم و حضنته و سليم حضنها و باس رأسها. سليم(بدموع): انا اسف انا السبب انا معرفتش احميكي. نرمين(بدموع): لا انت حاولت و هما اصلا كانوا كتير. سليم: حد عملك حاجة؟! نرمين: لا... سليم: متأكدة انك كويسة يا حبيبتي؟! نرمين: ايوه متقلقش الف سلامة عليك. سليم: فين باسل؟! و ايه اللي حصل؟! نرمين: باسل راح مشوار. البوليس جه بس باسل خلاهم يسيبوا اندرو. سليم: دماغه دي بتفكر ازاي ما كانوا يقبضوا عليه؟! و كمان اندرو مش هينزل علشان حاجة تافهة زي دي بس، اكيد بيخطط لحاجة. نرمين: هنفهم من باسل لما نشوفه. سليم حضن نرمين تاني و باسها و نرمين شدت علي حضنه. سليم(بوجع): آه. نرمين(بدموع): اسفة اسفة و ****. سليم: خلاص يا حبيبتي متعيطيش انا كويس يا حبيبتي اهدي... نرمين(بدموع): حاضر... سليم باس خد نرمين و خدها في حضنه. سليم: **** يخليكي ليا يا احلي اخت و صاحبة في الدنيا... نرمين: و انت كمان، يلا ريح. سليم: شوفتي كنت عطشان شوفتك نسيت. نرمين: يا سلام. نرمين: هروح اجيب ماية لحظة. نرمين راحت جابت ماية و رجعت و بدأت تشرب سليم. نرمين: ريح يلا نام. سليم: هتنامي فين؟: نرمين: علي الكنبة... سليم: لا تعالي جمبي علي السرير. نرمين: ليه انت حبيبتي؟! سليم(برفعة حاجب): افندم! نرمين(باحراج): احم مش اقصد يعني. تصبح علي خير بقي. نرمين جريت علي الكنبة و نامت عليها... سليم: مرتاحة متأكدة؟! نرمين: ايوه متخافش. نرمين بعتت بوسة لسليم في الهواء و سليم ابتسم و غمض عيونه و بدأ ينام تاني و برضو نرمين نامت. -في مكامن تاني... عند باسل و وجد. باسل وقف علي تل و مكان مقطوع و وجد خافت. باسل: خايفة؟! وجد(بتوتر): مظنش و انا معاك. باسل نزل و فتح باب وجد نزلها معاه و راح علي حافة التل وجد لقت انوار كتير و المدن و العربيات بس من علي بُعد كبير... وجد: ممكن تحكيلي مالك؟! باسل: شوية مشاكل في الشغل. وجد لفت علشان يبقي وشها في وش باسل بس رجليها فلتت و كانت هتقع باسل مسك دراعها و شدها ناحيته... وجد(و هي بتنهج): اوف احساس صعب. باسل: انتي بخير؟! وجد: ايوه. باسل: وجدي. وجد(بخجل): متنادنيش كدة. باسل(بابتسامة): انتي اللي مهونة عليا عيشتي، من ساعة ما ظهرتي و انتي تملكتي كل شئ فيا. وجد(بخجل): فينا من كدة؟! باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها و وجد سحبت ايديها بسرعة. وجد(بخجل): حرام عليك هتفضل تحرجني كدة لامتي؟! باسل: انتي حبيبتي ليه مقولهاش كلام حلو. وجد: طب اصبر لبعد الجواز. باسل: بحاول مش قادر و كمان و انتي قمر و زي العسل كدة. وجد: انا ماشية. وجد راحت ناحية العربية و باسل شدها ناحيته. وجد: يا باسل!؟ باسل: عيون باسل و قلب و عقل و روح باسل. وجد: انت بتحبني للدرجة دي؟! باسل: بحبك فوق ما تتخيلي. باسل حضن وجد و وجد حطت رأسهأ علي كتفه. باسل: تعالي نقعد. وجد: هنقعد علي ايه انا لابسة ابيض هيتوسخ. باسل: اممم طب انا اقعد و اخدك علي رجلي... وجد ضربت باسل في كتفه و راحت وقفت علي حافة التل. وجد: احكيلي بقي كان مالك؟! باسل: قولتلك شوية مشاكل و حليتها. وجد: هتخبي كدة اومال لما نتجوز؟! باسل: لا يا روحي مش بخبي و فعلا لو في حاجة مهمة و تستاهل كنت قولتلك. باسل: سقعانة؟! وجد: لا. وجد حطت ايديها في جيب الجاكت و بصت لباسل بابتسامة. فجأة حصل ضرب نار علي عربيتهم. وجد(بصريخ): باسل! ------------------------ انتظرو السلسلة الثانيه....... [/QUOTE]
إدراج الإقتباسات…
التحقق
1+1
رد
قسم قصص السكس
قصص غير جنسية
النور والكابوس | السلسلة الاولي | ـ حتي الجزء العاشر
هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ) للمساعدة في تخصيص المحتوى وتخصيص تجربتك والحفاظ على تسجيل دخولك إذا قمت بالتسجيل.
من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط.
موافق
معرفة المزيد…
أعلى
أسفل