ج
جدو سامى 🕊️ 𓁈
عنتيل زائر
غير متصل
اخواتى الملوك وحشتوني جدا جدا جدا ?? عارف اني مقصر معاكوا اوي و**** بس معلش اخوكم الصغير واستحملوه وهحاول الفترة الجاي انتظم شوية واقرص على نفسي عشان اخلص التلات سلسل اللى فتحتهم على نفسي دول وكمان هرجع انزل في قصة إيكليبيس عشان اخلصها واستنوا احداث نار فيها
رجعتلكم النهاردة بمعشوقة الجماهير السلسلة الثالثة من المتشرد واحداث جديدة لم تكن في حسبان حتى الكاتب نفسه من غير رغي كتير انا جاهز .. انت جاهز؟ طب يلا بقا نروح نشوف القصة بتقول ايه ؟
الفصل الاول
شديت فيجين ودخلت على الاوضة بتاعتي وقفلت الباب وراها وزنقتها في الباب ومسكت شفايفها وهريتها بوس كنت بشرب من عسل بوقها وانا ايدي شايفة شغلها وبتفعص في بزازها وتقرص في حلماتها وآهاتها مكتومة بين شفايفي سيبت شفايفها الكريز دي ونزلت على رقبتها وانا ببوس في رقبتها وهي آهاتها بقت عالية وهي متشعبطة فيا ولافه ايديها حوالين رقبتى ومغمضة عنيها وفي عالم تانى نزلت على فستانها اللى كان مكشوف من عند الأكتاف ونزلته لحد ما بانت بزازها الملبن وانا مقدرتش اقوام ونزلت عليهم وخدت حلماتها في بوقي وامصها وايدى نزلت تحت ورفعت فستانها ودخلت تحته واتحركت نحية كسها ودخلت من تحت كلوتها وبصوابعى كنت زي اللى بيلعب على جيتار وانا ماهر اوى في الحتة دي
بدأت العب في كسها وهى اعصابها خلاص سابت واتشعلقت فيها وقالتلى: براااحة اااااه كسيي مش قادرة اااه ايوة بعشق لعبك في كسي
شلتها ورميتها على السرير ونزلت فوقها بس المرادي مش على بزازها نزلت على كسها وقطعت الكلوت بتاعها وونزلت بلسانى على كسها وانا بلحسه وبروح واجى على كسها بلسانى واعزف عليه احلى الحان من آهاتها اللى بقت مسمعة في كل حتة ودخلت ايدي في كسها وانا بلحس زمبورها وبعضه وهي مستحملتش ونطرت عسلها وغرقت وشي بس انا موقفتش وكملت لحس تانى وهى غمضت عينها وريحت راسها على المخدة مستمتعة وعمالة تتأوه وانا لما لقيتها كدا قلعت هدومي وروحت مدخل زبي كله مرة واحدة في كسها وهي شهقت وقالتلى : اااااااااه مش هتسيبك من الحركة الوسخة دي ؟
من غير كلام نزلت خدت شفايفها في شفايفي عشان متفضحناش وبقيت برزع في كسها بغباء ومعرفش ازاى وليه بس لقيت نفسي بقيت عنيف اووى في النيك المرة دي لدرجة انى مخدتش بالى غير لما حسيت بدمعة نزلت على شفايفي وانا ببةسها فبصيت عليها لقيت عيونها مليانة دموع فقولتلها : انتى بتعيطي ؟
فيجين : لا لا متخافش دا بس من النيك
انا : انا كنت عنيف اوي كدا معلش مخدتش بالى هكمل بالراحة
فيجين : لا لا لا انا عايزة جامد مش كل يوم هتناك كدا
انا : ليه يالبوه هو انا مش مكفيكي ؟
فيجين : مش قدي بس انا بعشق النيك العنيف وانت عارف
انا : طب ماشي انتى اللى جبتيه لنفسك
شديتها وقلبتها في وضع الدوجي وروحت راشق زبي من قبل ما تتكلم وكتمت بوقها بإيدي واشتغلت نيك عنيف وضرب على طيزها لحد ما بعد عشر دقايق حسيت بكسها بيقفل على زبي جامد كانه بيعضه وبعدها حسيت بسائل شخن بينزل عليه وهي اترمت مكانها تعبانة وانا مقدرتش فطلعت زبي وجبتهم على طيزها من برا وكان منظر مغري اوي بصراحة
اترميت جنبها على السرير ووشنا لبعض وبصتلى وضحكت وهي بتنهج وقالتلى : هتفضل تهدنى كدا لحد امتا ؟
انا : لحد ما اموت يالبوة
في نفس اللحظة دي يتفتح الباب جامد وانا وفيجين نتخض جامد وتكون دي امى اللى تزعق فينا وتقولى : انتو بتعملوا ايه ؟ وكمان مع مين مع بنت عمتك يا وسخ
انا وقفت وانا بلبس هدومي بكل عدم اهتمام وقولتلها : انا حر اعمل اللى انا عايزه انتى مش هتحوشيني وانا مش صغير
امي مقدرتش تتكلم وزعقت في فيجين اللى بتخاف منها وقالتلها : البس هدومك وامشي اطلعى برة يا رخيصة يلااا
فيجين قامت مكسورة وهي بتبص في الارض ولبس هدومها وخرجت وامى جات وقفت قدامى وقالتلى : انا عايزة سبب واحد سبب واحد يفهمنى انت بتعمل كده ليه ؟
انا بعدم اهتمام : يمكن مثلا عشان انا حر ؟!
امي : لا ياروح امك مش حر لما كل يوم تجبلي واحدة شكل وتنام معاها لحد ما توصل بيك تجيب بنت عمتك وتنام معاها متبقاش حر
انا : واخرة الكلام دا كله اللى بسمعه كل مرة هتعملى ايه ؟
امى لطشتنى بالكف على وشي وعينيها لمعت بالدموع واتكلمت وهي بتعيط : ليييه يبني حرام عليك اللى بتعمله فيا دا ليييه كدا طالع بتأذيني وتأذي اللى حواليك وعايز كدا لا ليك هدف ولا حلم وكل اللى همك البنات والنوم معاهم نفسي اعرف انت طالع لمين وواخد الصفات دي منين طب قولى قولى انى قصرت معاك في حاجة ، حاجة واحدة بس وهسامحك على كل اللى فات ونبدأ من الاول وجديد
انا سكتت ومعرفتش ارد اقولها ايه هى بصراحة معملتش معايا حاجة غلط خالص في اللحظة دى في حاجة اتحركت جوايا ولسة هفتح بوقى واعتذرلها لقيتها وشها اتحول واتعصبت وشاورتلى انى اسكت واتكلمت بعصبيه وهى بتمسح في دموعها : انا فعلا غلطانة عشان فكرت في يوم انك هتتعدل انا خلاص مبقاش عندى امل فيك انت مش ابنى من النهاردة ولا اعرفك
ادتنى ضهرها ومشت من غير ما تسمع ردي وانا بصراحة كلمتينها اللى في الاخر دول عصبوني جدا لانى كنت لسه هعتذر وابدأ جديا اصلحومن نفسي بس كلامها كرهني اكتر وخلانى اعاند اكتر وطلعت وقفت في البلكونة وانا متدايق ولقيت اختى جات وقفت جنبي وقالتلى : مبسوط ؟
انا : نعم ؟!
هي : مبسوط باللى بتعمله ؟ لو انت فعلا فخور بنفسك وباللى بتعمله والحال اللى انت فيه كمل ومتخليش حد يوقفك يا حبيبي .. طبطبت على كتفى وقالتلى : عن اذنك وسابتنى ومشت وانا سرحت بفكر في حياتى والوضع اللى انا فيه
طب استووووب هنا يبنى هنسيب الناس تايهة كدا اكيد مش هينفع يعني يلا مشهد تعريف الشخصيات اكشن ??
اعرفكم بنفسي انا إكليوس عندى 180 سنة شاب نشأت في عيلة ملكية عايش انا وامى وأخواتي مع قصر جنب قصر جدي عزازيل ... من صغري مش بيترفضلي طلب لانى الامير دا بالنسبة لعيلتي اما بالنسبة للناس والشعب فمحدش يقدر يقولى تلت التلاتة كام وعشان كده طلعت زي مانتو شايفين كدا طايش ومليش في التور ولا في الطحين وكل اللى بعمله انى بنيك بنات بس
وصفي انا اخدت من ابويا لوسيفى وامي سيرين اصفات يعني مثلا عندي بشرة بيضة وعيون رمادي من امي وجسم معضل شوية ، شعري اسود وعندي اجنحة خفاش زي ابويا ، معنديش قرون زي باقي الشياطين، عندي وسامة شديدة ورثتها عن جنس الضوئيين وكان عندي ذكاء عالى بشهادة اللى حواليا بس للأسف مكنتش مستخدمه صح
(صورة إكليوس ?)
بالمرة اعرفكم بعيلتي طبعا امي سيرين انتو اكيد عارفينها فعشان كدا هعرفكم على اخواتى
ارتميس اختى الصغيرة و اخر العنقود زي ما بنقول ،، ارتميس عندها جمال فريد من نوعه مشفتهوش في اي بنت من الكتير اللى اعرفهم بشرتها البيضة الجميلة تسحرك وتخليك تبقا بس عايز تمسلها وتحس بيها وبزازها الكبيرة المرفوعة اووف حاجة جنان وشعرها الاسود الناعم بص هي بصراحة كدا بنت مفهاش غلطة .. ارتميس طويلة شوية بس لسه اقصر مني عندها 170 سنة شخصيتها قوية اوى وتعاملها ناشف ومش بتحب الهزار خالص (صورتها ?)
أكسيلا اختى الصغيرة واللى اتولدت قبل ارتميس بدقائق ... أكسيلا هى المختلفة عننا انا وارتميس لانها شيطانة كاملة ومفهاش اي حاجة نن الضوئيين بس مش معنى كدا انها وحشة لا طبعا دي عن،ها بردو جمال تحس انه اتخلق ليها مخصوص شعر احمر ناعم وطويل وعيونها الزرقة الواسعة تخليك تدوب فيهم دا غير وشها الكيوت اللى قدار يلين الحجر من بصه بس كله كوم و جسمها كوم تانى جسمها مرسوم بريشة فنان مفهوش غلطة انا مش هتكام هسيبلكم الصورة تحكموا انتو ?
اخيراً بقا فيجين اللى عايزين تعرفوا هيا مين .. فيجين هيا بنت عمتى لاقيس وعمي فوراس عندها 150 سنة وطبعا هيا مش حبيبتي زي مانتو متخيلين لا انا معتبرها " البيست" بتاعتي بس انا عارف انها بتحبنى عشان كدا مكملة معايا وبتحاول تخليني ابطل العلاقات مع البنات كلها عشان افضل ليها بس .. فيجين بنت تخلي اي راجل يحبها من جمالها وجمال جسمها من شعرها الاسود وعنيها الزرقة لحد بزازها اللى اكبر من المتوسط بشوية وبطنها الرفيع وطيزها الكبيرة المدورة ومتحددة بالملى مفهاش اي غلطة ولا ترهل ودي صورتها ?
نرجع تانى بس ملحوظة بسيطة السن في عالم الشياطين من 100 - 200 سنة دا كدا لسة سن المراهقة وبداية الشباب ولو انتو فاكرين لوسيفر كان عمره 2000 سنة لما قابل امه انا بس حبيت انوه على الموضوع دا عشان لو حصل يعني مشاهد جنسية متكونش في سن غير مناسب والقصة تتقفل
سمعت صوت حد بيكلمنى وبيقولى : مش حاسس انه كفاية كدا يا إكليوس
انا خدت نفس كبير وطلعته مرة وحدة وقولتله : مش عارف يا دراجور في حرب جوايا ومش عارف اعمل ايه ولا اروح فين ولمين مش عارف
صوت تانى اتكلم : لو كانو ابهاتنا موجودين دلوقتي كانوا اكيد دلونا على الطريق
نزلت دمعه من عيني غصب عني وكلمت نفسي : ياريتك كنت موجود يابابا كنت هتوفر عليا كتير من التعب ده
الباب خبط مرة واحدة فمسحت دموعى بسرعة وقلت : ادخل
دخلت الخدامة وقالت : مولاى الامير سيدي داغمار مستنيك برة
انا : طيب دخليه القاعة وانا جاي اهو
خرجت الخدامه ودخلت داغمار القاعة وكان قاعدة أكسيلا وحدها ماسكة وردة وقاعدة تبصلها فاتسحب داغمار وقعد جنبها من غير ما تمس وقالها : شوفت كتير بس عمري ما شوفت وردة ماسكة وردة زيها
أكسيلا اتكسفت وخدوها احمرت وابتسمت ابتسامة خفيفة ومردتش عليه وهو لاحظ ده وقالها : ضحكت يبقا قلبها مال ?
أكسيلا راحت ضرباه في كتفه وهى بتضحك وقالتله : بس ياحيوان
داغما لما شاف خدودها حمرة لما لفت وشها سرح في جمال ملامحها شوية وهي خدت بالها وخدوها احمرت اكتر وبصتله وهي اول مرة تركز في ملامحه الجذابة دي وجسمه اللى متقسم ومرسوم كله بالعضلات ولا عينيه السودة اللى سرحت فيها وبدون وعى منهم هما الاتنين بدأو يقربوا لبعض وهما تايهين مش حاسين بحاجة وقربوا جدا مكنش في غير سنتيوشفايفهم هتلامس بعض بس مرة وحدة داغمار فاق على ايد يتشده من شعره لورا وسمع صوت أرتميس بتقوله : بتعملوا اييه ؟
داغمار اتوتر وأكسيلا اتكسفت اوى وبقت تلوم نفسها ازاى تضعف قدامه وهو اصغر منها
داغما رد بتوتر : لا ... اصل .. اصل كنت بقولها حاجة في ودنها عشان محدش يسمعنا
ارتميس : امممم لا فعلا عندك حق بعد كدا يبقا خدها الاوضة وقولها عشان محدش يسمعكم
داغمار : ياريت
ارتميس راحت ضرباه على قفاه وقالتله : انت بجح اوى ياض ليه كدا
في الوقت دا انا وصلت وكنت لبست هدومى وظبطت نفسي ولما شوفت ارتميس ماسكة داغمار كدا قولتله : يعيني يبني وقعت تحت ايديها
داغمار : وحيات امك حوشها عني دي عليها قف بيوجع اوى
انا : خلاص يا ارتميس سيبيه انا هربيهولك
ارتميس سابته وانا وداغمار خرجنا برة وارتميس قعدت مع أكسيلا وقالتلها : ايه بقا اللى انا شوفته ده بقا
أكسيلا : كان غصب عني
ارتميس : يبنتي انتى مجنونة غصب عنك ازاى دا اصغر منك ب20 سنة
أكسيلا : خلاص بقا يا ارتميس منا قولتلك غصب عني ومش هتتكرر تانى
امي دخلت في الوقت دا وقالتلهم : مالكم يا ولاد في ايه ؟ وايه اللى مش هيتكرر تانى يا أكسيلا
اكسيلا اتوترت وبان عليها اوى ومعرفتش ترد فأمي بصت لأرتميس : طب قولى انتى يا ارتميس ايه اللى حصل ؟
ارتميس : مفيش ياماما دي مش كلة بس بيننا كدا انا وأكسيلا وخلاص حليناها مش عايزين نوجع دماغك بمشاكلنا كفاية اللى انتى فيه
امي : ماشي يا ارتميس المهم انكم تبقوا كويسين ولو حاسين نفسكم هتقعزا في مشكلة تيجولي علطول
قامت ارتميس ووراها ودخلو اوضتهم سوا وامى قعدت لوحدها وسرحت بخيالها بتفتكر ابويا وأيامها معاه وحبهم وعن اسوء فترة عشتها في حياتها لما اختفى
بقولك ايه متيجي نرجع فلاش باك كدا على لسان الراوي اشطا؟ طب يلا بينا يعم
سيرين فاقت من النوم بصت جنبها ملقتش غير إكليوس والبنتين على سرير تانى جنبها واستغربت عشان متعودة ان لوسيفر يصحيها فقامت وغيرت هدومها وخرجت لقت عزازيل وليليث قاعدين فقعدت معاهم وقالتلهم : محدش فيكم شاف لوسيفر ؟
ليليث : انا شوفته خارج برة بس مستألتوش بس ليه بتسألى ؟
سيرين : لا مفيش اصلي صحيت لقيته مش جنبي فاستغربت
عزازيل : هو هيروح فين يعني اكيد هيرجع
ويعدي اليوم ولوسيفر لسه مرجعش وقلق سيرين بيزيد وبتحاول تتخاطر معاه برابطة الرفيقة بس مش عارفة وفي نفس الوقت مش حاسة بوجع او بأنه اتأذي يعني لو كان جراله حاجة كانت هتحس
ويعدي اليوم التاني وهي بتصبر نفسها بانه ممكن يكون بيتدرب عشان اللى حصل اخر مرة ومش عايز حد يشغله ويعدي اليوم التالت في الرابع في الخامس لحد ما يعدي شهر وهي عماله تحاول تتواصل معاه ومش عارفه وخلاص هي كدا وصلت لذروة الخوف كدا بدأت الشكوك تزيد جواها بانه جراله حاجة فراحت سألت عزازيل وقالتله : انت بتقدر تتخاطر مع اولادك ؟
عزازيل : اكيد ولو كانو في اي مكان في الكون كله اقدر اعرف هما فين بالظبط
سيرين : طب لوسيفر مختفى بقاله شهر ومجاش وانا خايفة يكون جراله حاجة انا بحاول اتخاطر معاه مبيردش
عزازيل حاول يتخاطر مع لوسيفر بس بردو مفيش فايدة وحاول تانى وتلات وعاشر ومفيش كان لوسيفر فص ملح وداب فأتخاطر مع اولاده وكلهم حضروا في نفس الوقت فقالهم : اخوكم مختفى من شهر وحاولت اتخاطر معاه بس مش لاقيه روحو كلكم العالم الافتراضي ودورو هناك كويس اوى يلا بسرعة
كلهم راحو يدورو وسيرين قالتله : انت كدا بتخوفى زيادة يعنى ايه مش قادر توصله هيكون راح فين ؟
بدأت عيون سيرين تلمع بالدموع فقامت ليليث شدتها من ايديها وقالتلها : اقعدى بس ياحبيبتي واحنا هنلاقيه اكيد
ناصور ظهر قدامهم وركع واتكلم : مولاى عزازيل طلبتني ؟
عزازيل : خد فرقة معاك وروحوا لعالم البشر ودور هناك على لوسيفر اكيد انت عارف شكله البشري
ناصور : امر مولاى الملك ... واختفى
فضل الحال على كدا شهر تاني والكل بيدور على لوسيفر ومحدش لاقيه وسيرين قلقنها وزعلها اثر على حياتها ومبقتش مهتمة ببناتها اللى لسه رضع ومبقتش اساسا عارفة تنام
وبعد سنتين من البحث في كل حتة في الكون يرجع اخواته وناصور ويقولوا لعزازيل انهم مش لاقيين حاجة والقصر اتقلب مناحة بالمعنى الحرفى محدش كان مصدق انه جه بسرعة واختفى بسرعه كدا خصوصا سيرين وليليث ولاقيش اللى كانت علاقتهم قوية بلوسيفر وكلمم خلاص صدقوا انه مات ماعدا سيرين هي الوحيدة اللى عاندت في الكل وقالتلهم هو حي وانا متأكدة من كدا وهيرجع بس هو هتلاقيه مشغول شوية والموضوع كان فعلا هيقودها للجنون بس اللى فعلا طان مصدوم من موت لوسيفر هو عزازيل وقال لنفسه : يعني ايه مات امال ايه النبوءة بتاعت حامل الراية دي هو حامل الراية ازاى يموت المفروض انه يكون مخلد ويكون هو الحاكم واللى يثبت انه هو ظهور القطب التانى بولان لانهومكنش هيظهر ابدا الا مع ظهور حامل الراية
وبسرعة ينتشر خبر موت لوسيفر في عالم الجن قبل عالم الشياطين زي النار في الحطب وكل الجن يفرحوا انه مات وكان على راسهم بولان اللى بقا رسمياً حاكم عالم الجن بعد اخر معركة ويقرر بولانه انه لازم ينهى المهزلة دى ويفرض سيطرته على عالم الشياطين والجن عشان يبفا هو الحاكم الاعظم في الكون ويبدأ يجهز في جيش عملاق
وبعد 50 سنة وعزازيل قاعد على عرشه يدخل ناصور بسرعة ويركع ويقوله : مولاى الملك في اخبار من جواسيسنا بتقول ان بولان اتحرك بجيش متشافش زيه قبل كدا ومعدي ال500 مليار جندي
عزازيل : كنت متأكد انه هيعملها .. جهز الجيش كله وابعت للموك الاربعة يكونو موجودين حالاً ومعاهم جيوشهم كلها
في ساحة المعركة يكون واقف جيش الجن وعلى راسه بولان وقصاده في الجنب التانى كان جيش الشياطين اللى عدده وصل 120 مليار جندى وكان عل راسه عزازيل بنفسه اللى كان راكب على حصان لونه اسود وعينيه بتلمع احمر وعنده قرن في نص راسه وشكله مرعب بصراحة المهم ان بولان ادى الامر لجنوده عشان تهجهم وكذلك عزازيل ادى الامر لجندوه عشان تهجم وبدأت المطحنة واولاد عزازيل ومعاهم فوراس حاربو ملوك الجن
و أول قتال كان بين دنهش والاحمر .. دنهش من غير اي كلام راح مختفى وظهر فوق الاحمر وعمل رمح من البرق ورماه عليه والاحمر اتفاداه بالعافيه والرمح انفجر وعمله شوية جروح في جسمه ولسه دنهش بيعمل كرة من البرق تانى عشان يرميها عليه بس حس بطاقة كبيرة جاية نحيته من ضهره فلف بسرعه ولقى كرة نار جايه نحيته فبسرعة راح رامي الكرة اللى كانت في ايده عليها والاتنين انفجروا قريب اوى منه وهو اتنطر بعيد واتجرح شوية جروح متوسطه وبيبص قدامه لقى الاحمر ظهر قدامه ورافع السيف ونازل بيه على رقبه دنهش بس فجأة يظهر قدامه درع من النور يخبط فيه سيف الاحمر ويعطله ودنهش يقدر يهرب من تحته ويبص وراه يلاقي سيرين رافعة ايديها الاتنين وهي اللى متحكمة في الدرع فقالها : انتى بتعملى ايه هنا ؟
سيرين : انا هنا عشان احمى الارض اللى فيها اولادي ويلا دا مش وقته اتصرف
دنهش بيعمل سهم من البرق وبيرميه ووراه بيرمي كرة من النار على الاحمر .. والاحمر لما يلاقيهم جايين عليه بيبعد ويهرب منهم وسيرين بتلغي الدرع وتطلع سيف من النور وبتستغل انه مشغول مع دنهش وبتطير نحيته وتطعنه بالسيف في جنبه والاحمر بيبصلها ويبتسم وفجأة بيتبخر وسيرين بتنصدم ولسه بتبص وراها خدت ضربه من الاحمر طيرتها لبعيد وسيرين حست بالوجع جامد وفجأة لقت الاحمر ظهر قدامها وخنقها من رقبتها وطلع بيها في السما وقالها : اخيرا وقعتي في ايدي يابنت الخاين روقائيل
في اللحظة اللى سمعت فيها سيرين اسم ابوها اتعصبت جدا وعينيها بدأت تنور ازرق وراحت مديه للأحمر بونيه في بطنه خلته فلتها ووقع على نحية الارض وهي راحت عاملة كورة كبيرة من النور ورمتها نحيتها ومن قوة الكورة دي اللى كان بيقرب منها من الجنود كان بيتطقع حتت صغيرة
الاحمر اتهبد على الارض ولقي الكورة قدامه علطول وخبطت فيه وجرحت جسمه جامد ومكنش قادر يقوم ومع اختفاء التراب اللى سببته الكورة سيرين نزلت زي البرق على عليه بقبضتها وضربته ضربه خلت المكان حواليه يتهز وفضلت تدب فيه ضربات كتيرة ورا بعض وهي بتزعق : ابويا مش خاين ابويا مش خاين
والاحمر حرفيا كان اتدشمل وهي راحت مطلعه سيفها وغرسته في بطنه بغل وهي بتنهج ومفيش ثانيتين ووقعت على الارض مغمى عليها
كان شايف القتال دا كله دنهش وعزازيل اللى كانو مزهولين من قوة سيرين اللى قدرت بيها تغلب الاحمر ولما اغمى عليها دنهش جري شالها واختفى وظهر بيها في القصر ولما عاينة وليليث شافوها جروا عليها وقالوله : مالها ؟
دنهش : متخافوش استنزفت طاقتها بس خلوها ترتاح وانتى ياعينها اديها شوية طاقة وهي هتفوق
عند عزازيل كان واقف قصاد بولان وقاله : هاا هتفضل كدا كتير ؟
بولان بصلي بحبث وضاعف طاقته اكتر من 100 ضعف واختفى وظهر فوقه ورقع ايده وفضل يطلع من ايده كرات كتير من الطاقة وكانت كرات متتبعة كان اكتر من 1000 كورة والكرات دي طارت نحية عزازيل وعزازيل ولا اتهز فيه شعرة وفضل واقف مكانه وكانت كل كورة تقرب منه تختفي
بولان في اللحظة دي اختفى وظهر ورا عزازيل ولسه هيطعنه بسيفه بسل لقى عزازيل اختفى وظهر وراه ومسك جناحاته وراح هابده في الارض وحط رجله على صدره وضغط عليها ورفع صباعه نحيه وش بولان وخرج منه شعاع لونه بنفسجى وخرم صدر بولان
الكل كان شايف اللى حصل وكان خايف من عزازيل دا بولان مخدش في ايده اكتر من دقيقتين
عزازيل لف وشه وابتسم لانه عارف اللى هيحصل وفجأة يقوم بولان بسرعه ويطير بعيد لفوق وعزازيل يطير ويبقى واقف قصاده وبولان بيحط ايده على صدره ويحاول يشفى الجرح بس مقدرش فبص لعزازيل وبعدين غمض عينه وبدأ يظهر حواليه هالة من النور وطاقته بتعلى وبدأ بولان يصرخ وحصل انفجار كبير من النور وبعد شوية دقايق بعد ما راح النور ده ظهر بولان بشكله الجديد جسمه بقا اكبر و اتملى عضلات وبقا حوالين كل جسمه درع فضي فاجر وخوذه برده مغطية دماغه وفي اخرها في كام ريشه كدا لزوم الحفرشة? وجناحاته بقت اكبر بكتير وديله اختفى وبقا معاه سيف طوله تقريبا دا كله وطاقتها اتضاعفت اضعاف ودي صورته ?
عزازيل حس بمقدار قوة بولان وعرف انه مش هينفع يهزر تانى فجهز نفسه للقتال وبولان شاور للسيف فالسيف طار لوحده نحيته عزازيل اللى حاول يوقفه معرفش ف إتفداه بالعافية ولقية بولان ظهر في وشه وراح مديله بونية في وشه رمته على الارض وعشان يرد كرامته اختفى وظهر قدام عزازيل اللى راقد على الارض ولسه هيحط رجله على صدره زى ما عمل بس عزازيل كان ليه رأي تانى ومسكه من رجله ورفعه في الجو وخبطه في الارض كذا مرة بس بولان في مره راح عامل كورة طاقة ورماها عليه فاتضطر عزازيل انه يسيبه وهرب من الكورة وطار في السما فبولان طار ورها وفضلوا يدبوا في بعض بالبوكس والبونيات لحمد ما تعبوا الاتنين وبولان طار ورفع طاقته لاقصى ضعف وراح ضارب عليه شعاع من الطاقة
عزازيل عمل درع عشان يصده بس الدرع اتكسر علطول والشعاع خد عزازيل وطار بيه بعيد وانفجر وعمل دخان كتير ملى المكان كله وبعد ما الدخان اختفى وظهر عزازيل اللى كان واقف وفي جسمه شوية جروح ونزل بولان وقف قصاده وهو مبتسم وبقا عنده امل انه يكسب عزازيل
عزازيل وقف وظبط نفسه وجروحه اختفت وحدها وبدأ يحرر جزء من طاقته ويظهر حوالين جسمه هالة شبه النار الخفيفة لونها احمر وبص لبولان وبولان حس انه في خطر جه يهرب من قدمه لقى نفسه متكتف ومش قاندر يتحرك فرفع طاقته عشان يقدر يكسر الحاجز اللى عليه بس لقي طاقته كلها بتتسحب منه كل ما يحاول يرفعها وعزاويل رفع صباعه وشاور نحيه صدر وطلع منه شعاع بنفسجي وخرم صدر بولان لدرجه انك كنت تقدر تشوف من خلال الخرم ده اللى وراه وبولان وقع على الارض بينزف وعزازيل قال للجيش ينسحب
طبعا بعد الحرب دي كله عرف ان عزازيل مش سهل ومستحيل حد يغلبه ،، وبولان من حسن حظه مماتش من ضربة عزازيل وعرف قدره كويس فالتزم بحكم عالم الجن بس لسه عنده غروره انه لازم يحكم العالم ده عشان كدا من وقت للتانى بيعمل معارك صغيرة ع الديق كدا مبيشتركش فيها لا هو ولا عزازيل
بااك من الفلاش بااك
أمي دومعها نزلت وقالت : ياترى انت فين يالوسيفر انت وحشتنى اووى ...ونامت مكانها وهي بتعيط
عندى انا خرجت مع وقعدنا شوية سوا وطبعا هو مش بيبطل حكاوى عن الجيش واللى بيحصل فيه عشان هو مشترك في الجيش وبيتدرب مع الجنود وانا اتبضنت من القعدة الصراحة وقومت وسيبته ورجعت القصر ورقدت على السرير وانا دماغي مسوحاني زي اي حد قبل النوم
روحت في النوم وصحيت على حد بيهزنى واول ما فتحت عيني اتصدمت من اللى شوفته !!!!
تعريف بشخصية داغمار
داغمار و فيجين توائم واكبد كدا انتو عرفتوا هو ابن مين ،، داغمار بيتدرب في الجيش من وهو صغير وده عشان ابوه جنرال كبير في الجيش وابوه رباه من وهو صغير على التدريب فبقا قوى بدنياً وجسمه كله عضلات رغم صغر سنه وحجم جسمه هو كمان وسيم وشعره اسود ناعم وعيونه السودة وجناحاته كل حاجة بتكمل فيه جزء تخليه شاب وسيم فعلا ومرغوب من كتير من البنات بس هو مسخر حياته كلها للتدريب وطبعا هو صاحبي الانتيم رغم فارق السن بيننا ودي صورته ?
طيب وبكدا نكون وصلنا لنهاية فصلنا الاول من السلسلة الثالثة لقصة المتشرد ... استنا استنا هتمشي كدا من غير ما تعيد عليا طب حتى قولى كل سنة وانت طيب دا تانى عيد لينا سوا و**** يعم عيب اللى انت بتعمله ده ? ع العموم انا هخليني احسن منك واقولك كل سنة وانت طيب يا حبيب اخوك وكل عيد واحنا احلى اخوات واسرة مع بعضينا ?? متنساش بقا اللايك والكومنت الجميل واستنانى بكرة هنزلك بجزء جديد من سلسلة إيكليبيس هاا عايز لما انزل الفصل الاقى ناس تشجعنى عشان اكملها لان متأكد انها هتعجبكم يلا هروح انا بقا انزل اصيع شوية ?
دي صورة تحول بولان ?
بحبكم وبحب مين يحبكم سلام ?❤
الفصل الثاني
دخلت انام بعد اليوم البضين ده اللى شبه كل الايام اللى بعيشها من غير جديد وروحت في النوم وصحيت بعد وقت مش طويل على ايد بتهزنى وتصحيني ولما فوقت اتصدمت من اللى كان بيفوقني ونطيت من مكانى ووقفت على السرير وقولتله انت مين ؟
الشخص اللى كان بيصحيني ده كان باين للاعمى انى مش شخص حقيقي وكامل لا دا كان بابن انه زي ما يكون روح او شبح لان جسمه كان حواليه هالة منورة كدا وجسمه شفاف بنسبه بسيطة بس مش ده اللى استغربته اللى استغربته ان الشخص ده انا حاسس انى عارفه وشه كان مألوف بس مكنتش مجمع دا مين
كان جسمه معضل وبشرته قمحيه وعنيه خضرا وكان عنده اجنحه خفاش ومعندوش قرون زيي
الشخص : كنت متوقع انك مش هتفتكرني يا اكليوس دي 180 سنة مش يوم ولا اتنين
انا : حلو اوى قولى بقا ياعم الذكى انت انت مين ؟
سمعت صوت دراجور في ودني بيقولى : اكليوس دا ... دا ابونا يا اكليوس انا لسه فاكر شكله دا لوسيفر
انا : نعممم انت اكييد بتهزر صح ؟
لوسيفر : لا مبيهزرش يا اكليوس ايوة انا ابوك يا اكليوس انا لوسيفر
انا عيني دمعت غصب عني ولسه كنت هجرى عليه احضنه بس افتكرت انه سابني اتربى يتيم وانا صغير وعمل في امى العمايل دي بسبب الحزن عليه فقلبت وشي وقولتله : وايه اللى مرجعك يا عم لوسيفر بعد السنين دي كلها طلاما انت عايش وقادر ترجع مرجعتش من الاول ليه ؟
لوسيفر: انا مش عايش يبتني انا ميت وروحى اتعلقت وبعد سنين من المحاولات قدرت ارجع روحى تانى للعالم ده عشان اساعدك تحقق المكتوب
انا اترددت شويه اصدقه وهو حس بكدا فاتكلم : صدقني يبني انا مرجعتش الا عشان اساعدك وترجع عن الطيش اللى انت فيه دا
انا : وايه اللى يخليني اصدقك
لوسيفر : تعالى معايا اوريك اللى حصل كله
لوسفير شاور بايده على مكان في الاوضة فظهر بوابه ودخل فيها فانا دخلت وراها واتفاجأت لما لقيت نفسي انا وهو واقفين بعيد وجدي عزازيل قاعد جنب سرير وجدتي ليليث نايمه على السرير ده وبتصرخ جامد بصوت كان بيرج المكان وفي الوقت دا دخلت عمتى عاينة وقعدت قدامها ورفعت هدومها وكان باين انها بتولد عاينه بدأت تدخل ايديها في كس جدتي وتقولها : خدي نفس جامد وزقي
جدتي عملت زي ما قالتلها وبقت تحزق عشان تولد ةهي بتصرخ ووشها احمر جامد وترجع تاخد نفس جامد وتحزق وتصرخ لحد ما يمكن بعد ساعة من المعافره جسمها ارتخا وراسها وقعت على المخدة فعاينه قامت بسرعة حطت ايديها على قلبها وبصت لجدي وقالتله : الحق يابابا قلبها وقف
عازازيل اتنفض من مكانه وقالها : مستحيل ازاى يعني ؟
وحط ايديه على قلبها ولقيه واقف فراح حاطط ايد على راسها وايد على قلبها وكان باين انه بيديها طاقة منه وهى مفاقتش فغمض عينيه وبعدها المكان كله بقا بيترج ويتهز كان في زلزال فابويا قالى : في الوقت دا جدك فضل يديها طاقه منه ومنفعش فقرر يحرر جزء من طاقته الكبيرة اللى كان مخبيها عشان يفوقها
بعد شوية جدتي شهقت وفاقت وجدي شال ايديه من عليها وجدتي رجعت تحاول تولد تانى والمرادي الطفل خرج من بطنها بسهولة واول ما اتولد صرخ صرخة قوية وعيط وفي نفس اللحظة دي المكان بدأ يتهز جامد جدا وكان في صوت شبه صوت الرعد كان عالى اوى في كل مكان والعيل دا فتح عينيه ولنها كان ذهبي وبعدين احمر وعدين غمض عينيه وسكت وكل حاجة هديت وليليث شالت ابنها وطلعت صدرها عشان ترضعه وعزازيل بصلها وعينيه كلها فرحة وليليث بصتله في عينيها نفس النظرة وقالته : اخيرا جه يا عزازيل اخيرا اتولد بعد تعب سنين
عزازيل : اخيرا يا حبيبتي اخيرا الامير لوسيفر خرج للدنيا
بعد شوية عزازيل سابها وخرج عشان ترتاح وجاله حارس وركع وقاله : مولاى المبجل في حد برا عاوز يقابل حضرتك وبيقول انه عايز يشوفك برة
عزازيل : ماشي انا جاي اهو
عزازيل خرج برا في ساحة القصر ولقى قدامه واحد لابس لبس كهنة كله اسود في اسود ومغطى راسه ووشه بالزعبوط بتاع الجلابيه السوده دي فراحله عزازيل واول لما وصله الشخص دا اتكلم وقاله: تعالى معايا
عزازيل خرج معاه برا القصر والاتنين اختفوا وظهروا في مكان ملهوش اي معالم عبارة عن فراغ مضلم والشخص دا شال الزعبوط من على راسه وقلع الجلابيه وكان جسمه كله ابيص في ابيض ومنور نور رهيب وظهرله جناحات كتيره وكان لابس خلابيه شبه السودة بس كلها ابيض وبتنور وقال لجدى : انا جايلك ****
عزازيل : عشان ايه بالظبط
الشخص : عشان اللى اتولد بعد تعب سنين
عزازيل : ماله ؟
الشخص : انا جايلك بسالة ونبوءة ان ابنك دا هيكون هو حامل الراية
عزازيل: راية ايه ؟
الشخص : راية الشر ... ابنك هيحمل راية الشر وهيسبب دمار كبير في كل العوالم وانا مش جاي اقولك انك المفروض تمنعه لان كدا كدا احنا عارفين انك انت الشر نفسه بس كل اللى جاي اقلهولك انك لازم تحميه لحد ما يظهر القطب التاني اللى هو الخير واللى هيحصل بينهم حرب كبيرة هتدمر العوالم كلها او جزء كبير منها خلى بالك
الشخص دا اختفى وعزازيل رجع لقصره وقعد على عرشه وبدأ يفكر والوقت اتسرع وبعد كام يوم لقينا عزازيل في يوم بليل بيخطف لوسيفر وبيختفى ويظهر بيه في مكان وابويا عرفني ان المكان ده اسمه جزيرة برمودا في ارض البشر وعمل شوية طقوس على لوسيفر وحوله لبشري وبعدها حطه في ملجأ ورجع تانى .... وعدت الايام وليليث عرفت ان ابنها اختفى وفضلوا يدورا عليه في كل شبر لسنين من غير جدوى لحد ما اقتنعت انه خلاص مات
اختفينا فجأة وبدأ لوسيفر يوريني كل تفاصيل حياته وحروبه لحد لحظه موته بسبب السيف وبعد كدا رجعن لأوضتي تانى وقالى : هااا صدقت ؟
انا كنت مذهول من كل اللى شوفته دا وقولتله : ماشي كل دا جميل بس ايه المستفاد ليا ؟
لوسيفر : المستفاد انى خلاص موتت بس مش دى النهاية لانك انت حامل الراية الحقيقي
انا تنحت ودماغي هنجت ومفيش استجابة خالص من مخى وبصتله وانا عيني مفتوحين على اخرهم وقولتله : انت بتهرج صح قول انك بتهرج لوسيفر : يعني هعملك القصة واوريك الماضي عشان في الاخر اكون بهزر انا : يعني انا حامل الراية الحقيقي؟ لوسيفر : بالظبط انا : طب خلاص انا مش عايز ابقى كدا انا مش عايز كل يوم والتاني حرب مع حد شكل ويكون كل اللى حوالياا اعدائي واعيش حياتي خايف على اهلى انهم يتغدر بيهم من حد من اعدائي الكتار لوسيفر راح نحيه كرسي وقعد عليه وبصلي بصه مش فاهمها وفضل ساكت ومش بيعمل حاجة حاجة غير انه مركز عينيه في عيني وانا معرفش ليه بقا قلبي بيدق جامد وحاسس بخوف يمكن دي اول مرة في حياتي احس بالخوف من حاجة انا مش عارف هيا ايه اساساً بعد فترة لوسيفر قام وقف وبدأ يمشي بالراحة نحيتي ولسة عينه في عيني وتفاصيل وشه متجمدة متعرفش تحدد هو فرحان ولا زعلان ولا متدايق وش من غير مشاعر ولا تعابير وانا الخوف بدأ يسيطر عليا ومع كل خطوة بيخطيها نحيتي كنت برجع قصادها اتنين ومرة وحدة حرك صباعه لقيت رجلي اتجمدت في مكانها وحسيت انى اتشليت وهو قرب جامد منى ومكنش بينه اقل من عشرين سنتى ورفعى ايده اليمين في الهوا ولقيت جسمي بيترفع في الهوا وكل ده وعينه لسه في عيني وفجأة الاوضة حيطانها بدأ تتحول لرمل وتقع على الارض ولقيت نفسي انا وهو في مكان زي كان واضح انه صحرا ابويا راح دراع لتحت بسرعه لقيت جسمي اتهبد في الارض وحسيت بوجع كبير خلاني اصرخ واقوله : اااه ليه عملت كدا ؟ مردش على واتحرك نحيتي ومسك رجلى وراح راميني في الجو وفجأة لقيته فوقى وراح نازل بقبضته على بطنى انا حسيت ان روحى بتتسحب منى من الخبطة دي وجسمي نزل زى الصاروخ على الارض واتهبد جامد ولقيت الدنيا بتضلم في عيني ومدرتش بحاجه بعدها ...... بعد شوية معرفش قد ايه فتحت عيني بالراحه وقومت وكل سنتى في جسمي حاسس فيه بوجع هيموتنى حملت على نفسي وقومت قعدت لقيت ابويا واقف بعيد عني بحاجة بسيطة ومديني ضهره وفي هوا جامد بيطير في شعره الطويل روحت وقفت جنبه وقبل ما اتكلم قالى : مش عايز تبقى حاكم التلات عوالم وكل الجن والشياطين والبشر تحت طوعك ومحدش يقدر يعصيلك كلمه شايف جدك عزازيل عنده ملك قد كيف انا نفسي بحسده عليه ونفسي اكون زيه في يوم او كان نفسي اكون زيه بمعنى اصح لانى معدتش موجود المهم مش ده موضوعنا موضعنا هو انت عايز يبقا تلات اضعاف حكم جدك ولا تبقا اللى انت عليه دلوقتي بضعفك ده اقل جندي كان هيتحمل الضربة اللى ضربتهالك دي بس انت متحملتش انت بتكدب على نفسك وبتقول انك مش عايز تبقى حامل الراية عشان خايف على اهلك بس اساسا انت خايف على نفسك وعلى حياتك مع انك حرصت او محرصتش على نفسك مش هتاخد دقيقة زيادة في
عمرك ولا هتنقص دقيقة اهلك اللى انت بتقول انت خايف عليهم دول انت لو خايف عليهم دول لو كنت بتحبهم وخايف عليهم بجد كنت اتدربت وبقيت قوى عشان تقدر تحميهم مش تبقا زيك زي البنات انا الكلام حرقني اوى واستفزنى ولسه هضربه بكوعي في بطنى لقيته اختفى فضلت ابص حواليا واتلفت عليه مكنش موجود ومرة وحده طلع من الارض زي دراع من الصخور ومسكتنى وراحت رزعانى وانا حسيت ان جسمي كله اتكسر ومكنتش قادر اتحرك والايد اختفت ولقيته واقف فوقي بيصلي وعلى وشه ابتسامه استهزاء وراح شاددنى من دراعى موقفني وفجأة لقيت كل الوجع اختفى وهو قالى : انت مفكر نفسك في فيلم هدايقك بشوية كلام فتتحرر طاقتك وتضربني وتغلبني انا : ايه فيلم ده ؟ لوسيفر : متركزش اوى هتعرفه بعدين المهم ان كون انك تفكر كدا فده يخليني عاوز ادفنك صاحي دلوقتي انا : ليه ؟ لوسيفر : انت مفكر عشان انت حامل الراية فانت عندك طاقة مش عند حد مستنياك تيجي تغرف منها وتمشي من غير تعب انا : امال ايه ازاى ابقا حامل الراية ومبيقاش عندى طاقة ؟ لوسيفر : عشان تبقا حامل الراية بجد لازم تصنع انت الطاقة دي بنفسك وتكبرها وكل ده مش هيجي غير بالتدريب ومش اي تدريب لازم تدريب عنيف كمان ها مستعد تشيل الراية ولاتبقا زيك زي البنات وفي النهاية بولان هيعرف انك المقدر انك تكون حامل الراية وهيجي يقتلك بصباع رجله الصغير انت واهلك كلهم انا بدن تفكير : لا انا مستعد اعمل اي حاجة عشان احميهم انت سبتهم امانة في رقبتي ولازم اكون قد الشيلة ولا مستحقش اكون ابن الملك العظيم لوسيفر ابويا ابتسامته بقت من الودن للودن وراح شاددنى لحضنه وانا حضنته جامد ونزل من عيني دمعتين غصب عني وبعد شوية سابنى ولقيته بيمسح دمعتين من على خده وقالى : يلا بينا عشان مشوارك هيكون طويل انا : هنروح فين ؟ ابويا : هتعرف دلوقتى اختفينا احنا الاتنين فجأة وظهرنا قدام مكان اول مرة اشوفه في حياتي مكان على قد ماهو مرعب بس جميل جمال فاخر كان حاجة شبه بوابة او حلجة زي كدا وكانت مدورة وحوليها نار ضخمه كانت شبه كدا ?
قولت لابويا : ايه المكان ده ؟
ابويا : دي البوابة بين عالم الشياطين وعالم البشر
انا: وجايين هنا ليه ؟
ابويا ابتسم ابتسامه خفيفة وقالى : طالع فضولى لأمك وبتسأل على كل حاجة واي حاجة
انا : طب هتقولى جايين ليه ولا هتتوه ؟
ابويا : لا مش هقولك هتعرف دلوقتي
لوسيفر قرب من البوابه وغمض عينيه ورفع ايديه الاتنين وبدأ يقول شوية كلمات وجمل مكنتش فاهم اغلبها وبعد ما خلص بدأت النار اللى حوالين البوابه دي تتحرك زي العجلة وتلف بسرعة واتفتحت البوابة وسمعت صوت غليظ بيقول : اهلا بالامير اكليوس في عالم البشر
دخلنا احنا الاتنين ولقيت نفسي انا وهو في اول مرة اشوفه دا مش مكان دا عالم مختلف تماما عن عالم الشياطين اللى كنت عايش فيه كنا في مكان كله صخور مرصوصة جنب بعض وكان واضح جدا انها مرصوصة على شكل نجمه خماسية وعند كل راس من رؤوس النجمه كان بيبقا في صخرة كبيرة عن الباقى وفوقها في نار مولعه
بصيت فوقى استغربت من شكل السما اللى كان لونها ازرق صافي غير السما اللى كانت موجوده في عالم الشياطين اللى كانت سودة علطول وقولت لابويا : هي السما دي شكلها عامل كدا ليه مش شبه عندنا
لوسيفر : هنا كل حاجة مختلفة عن عالم الشياطين ركز بقا معايا عشان اللى هنعمله دا مهم اوى
انا : هنعمل ايه ؟
لوسيفر : هحولك لبشري
انا : نعممم دا اللى هوا ازاى ده ؟
لوسيفر : متشغلش بالك ازاى المهم انه هيحصل
ابويا غمض عينيه وفجأة اختفينا وظهرنا في مكان وسط الصحرا وكان في بيت باين ومكنش بعيد اوى المهم ان ابويا قالى : طقوس التحويل هتحصل هنا عشان اي تسرب للطاقة ميسببش دمار ونلفت النظر لينا
ابويا قرب منى وحط ايده على راسي وقالى : غمض عينك وصفى ذهنك تماما ومهما كان اللى بيحصلك متحاولش تقاومه عشان متتأذيش
بدأ ابويا يقول كلمات وجمل زي اللى كان بيقولها عن،د البوابة كان باين انها نفس اللغة بس بردو مكنتش فاهم حاجة بس بدأت احس ان جسمي برد جامد وبقيت اتنفض من البرد واحس ان ايد الويا اللى على دماغي دي مولعه زي النار وشوية حسيت ان جسمي بيتعور في كل سنتي فيه وحاسس ان في حاجة مش عارف هيا ايه بتحاول تدخل جسمي بس كان الموضوع مؤلم جدا وبدأت اصرخ من الوجع لحد ما حسيت ان الحاجة اللى بتحاول تدخل دي فعلا دخلت وبقت بتتحرك جوا جسمي وانا مستحملتش ورجليا انهارت ومقدرتش تشيلني ووقعت على الارض واغمى عليا
فوقت ولقيت نفسي نايم على سرير بصيت جنبي ومرة وحدة اتنفضت من مكانى
لقيت واحد قاعد على كرسي جنبي بس مكنتش عارف اللى قدامى ده ايه يعني هو مش شبه الجن ولاالشيطاين مكنش عنده قرون ولا جناحات ولا اي حاجه كان لابس هدوم غريبه اول مرة اشوفها وكان شعره اسود وعينيه سوده وعنده دقن خفيفه وجسمه عريض ومظبوط ( دي صورته ? )
انا : انت مين واحنا فين ؟
لشخص : انا ابوك يا اكليوس وده التحول البشري بتاعى
انا : يعني هو ده شكل البشر؟
ابويا : ايوة هو دا شكل البشر..قوم بقا كدا بص في المراية وشوف شكلك
قومت من على السرير وروحت نحيه المراية وبصيت على شكل وذهلت من شكلى وبدأ المس وشى وشعري وكل حته في جسمي شكلى اتغير تماما ومفيش اي حاجة من شكلى القديم باقية غير لون عيني شكلى الجديد كان عبارة عن شعر طويل نسبيا وعيوني رمادي وعندي دقن خفيفه خالص وجسمي كان زي جسم ابويا مظبوط ومفهوش عضلات بس من غير كرش او غيره ( ودي صورتى?)
ولقيت ابويا قام وقف جنبي وقالى : من النهاردة انت معدش اسمك اكليوس
انا : اشمعنا ؟
ابويا : عشان انت كدا بالنسبالهم في عالم الشياطين اختفيت وملكش اثر وعشان هما هيدورو في كل حته انا اخفيت جزء الشيطان اللى جواء عن اي حد وكمان اسمك لازم يتغير عشان محدش يعرفك
انا : واسمي الجديد ايه بقا ؟
ابويا : اسمك حسام مقداد ولو حد سألك عن امك فانا وامك انفصلنا وامك اتجوزت واحد تانى وسافرت معاه وانت متعرفش عنها حاجة من بعدها مفهوم ؟
انا : مفهوم
ابويا حط ايده على دماغى ولقيت دماغي صدعت جامد ووداني بتصفر وبعد شوية شال ايده وقالى : انا نقلت لمخك كل المفاهيم والكلمات عشان ميبانش انك غريب وانا قدمتلك في كليه تجارة ومن بكرة هتروح وتندمج وسط الناس
انا : تمام
ابويا : يلا عشان العشا جاهز
خرجنا من الاوضة وطلعنا للصالة وكان باين ان البيت بسيط ومفهوش اي مبالغة ولا اى هيلامانات من اللى الجماعة الاغنيا بيعملوها في بيوتهم
ابيوا كلمنى وقالى : انا اخترت بيت بسيط واحنا دلوقتي من الطبقة المتوسطة عشان محدش يركز معانا
قعدنا ناكل ونتسهرى شوية وقالى انى اروح انام عشان هروح الجامعة الصبح
تانى يوم صحيت على صوت ابيوا بيصحيني وبيقولى : روح يلا خد دش والبس عشان يوديني الجامعة قومت اتشطفت ولبست هدوم من اللى ابويا جبهالى بليل وسرحت شعري واتبرفنت وطلعت مجهز نفسي لقيت ابيوا بيطلع حاجة من جيبه وبيقولى : خد دا موبايلك هتحتاجه في كل حاجة ولو احتجتنى رن عليا
خدت الفون ونزلنا لقيته بيفتح عربيه شكلها متوسط ومعقول وقالى اركب
ساق العربية ورحونا الجامعة وطبعا انا ذهلت من كمية الناس اللى هناك بس مبينتش ودخلت الجامعة وسألت على المبني بتاع الكلية وروحت بسرعة على المدرج ،، انا مكنتش عارف انا بعمل ايه ولا ايه معنى كليه ولا مدرج بس كل حاجة بتحصل وحدها وده بسبب المعلومات اللى ابويا زرعها في دماغى
وصلت المدرج ودخلت لقيت الدكتور واقف بيشرح وقالى : انت مين انا اول مرة اشوفك معانا ؟
انا : اسمى حسام مقداد يا دكتور ومعلش لو اتأخرت بس ده اول يوم ليا لانى كنت مسافر ولسة راجع ومعرفش النظام
الدكتور : تمام اتفضل
دخلت وقعدت في بنج في النص وبدأت اسمع الشرح بتاع الدكتور وخلصت المحاضرة وانا حاسس ان مخى عامل زي الدفتر وكل حاجة كان بتتسجل فيه
قعدت وحدى وطلعت الموبيل وكنت بقلب فيه عشان افهم ايه دا لقيت واحد جه قعد جمبي وقالى : ازيك ياسحس
انا : هااا .. حضرتك بتكلمنى
الولد ضحك جامد وقالى : حضرتك هههههه يعم فك كدا انت مش بتكلم دكتور المادة
انا : عادي يعني انا بحب اعمل لكل شخص احترامه خصوصا اننا لسه متعرفناش
الولد : انا اسمي عصام فاروق
انا : اهلا يابو العصاصيم اتشرفنا
عصام ابتسم : شكلك حد لذيذ وهنعمر مع بعض
انا : اتمنى
تلفونى رن وطلعته ورديت وكان بابا
انا : ايوة يابابا
ابويا : تعالى عشان عايزك في حاجة مهمة
انا : حاضر مسافة الطريق هكون عندك
قفلت وقولت لعصام اشوفك بعدين بقا
نزلت جرى من المدرج وانا ماشي خبطت في بنت وقعتها على الارض فوقفت قومتها واعتذرتلها وكملت وطلعت برا الكلية وركبت تاكسي للبيت ووصلت في ربع ساعة وطلعت على السلم ودخلت الشقه لقيت ابويا قاعد وماسك تابلت في ايده ولابس نضارة وشكله مركز في حاجة مهمة فدخلت غيرت هدومى وخرجت قعدت جنبه وقولتله : خير ياعم مقداد ايه الحاجة المهمة اللى عايزني فيها ؟
ابيوا قلع النضارة وبصلي وقالى : انت نسيت ان احنا جينا هنا عشان ادربك ولا ايه
انا : منستش بس متوقعتش انه يكون بدرى كدا
ابويا : دايما لازم تعرف قيمة الوقت لازم تعرف ان كل دقيقه في حياتك ليها لازمه وممكن فيها تدمر كوكب بحاله او ممكن تتقل فيها بردو
انا : مفهوم
ابويا : يلا بينا
نزلنا ركبنا العربية وابويا ساق بينا حوالى ساعةكدا ودخلنا طريق صحرواى وفصلنا ماشيين شوية حوالى عشر دقايق لحد ما وصلنا لبيت وحده في نص الصحرا نزلنا ودخلنا البيت ونزلنا لدور تحت الارض وكان في اخرها باب اتمشينا لحده وابويا فتح الباب وقالى : ادخل
و اول ما دخلت جوه اتصدمت من اللى شوفته !!!
استنا استنا انت مفكرني خلصت الفصل ولا ايه ؟ لا لا يا رشدي دي البداية انا قولتلك رجوعى لازم رجوع معاه بصمه جديدة ... هتشوف دلوقتي اول دمج بين قصة فانتازيا وقصة رعب واقعي في تاريخ المنتدى جاهز ؟ طب يلا بينا
تنويه بسيط السرد هيكون على لسان الراوى مش البطل
بتدخل شخصيتنا الشقة بعد ما خلصت محاضراتها سلمت على مامتها ودخلت اوضتها قفلت وراها الباب وهي بتقلع بلوزتها تليفونها يرن برنة مميزة هي متعودة عليها فقلعتها بسرعة وجريت اترمت على السرير وهي البرا ولقت اللى بيتصل خطيبها عماد فخدت نفس طويل وطلعته تانى وردت قالتله : وهى بتحاول تطخن صوتها : كنت فين يا بيه ومرنتش عليا ليه الصبح زي ما قولتلك
عماد : و**** ياحظابط المدير كان زانقني وهاتك يا تاسكات المهم بقا يا سيلينة قلبي تيجي اراهنك رهان
ايوة شخصيتنا اسمها سيلين واتسمت كدا على اسم جدتها اللى كانت ايطالية وهي خدت فعلا من جدتها كل حاجة هى نسخة طبق الاصل من جدتها في شبابها
سيلين : رهان ايه بقا ؟
عماد : اراهنك انك دلوقتي اول ما تلفونك رن جريتي عليه
سيلين : انا ليه يا خويا كنت توم كروز ولا ايه
عماد : امممممم طب اراهنك انك ناسية حاجة من هدومك مش لابساها عشان انا رنيت
سيلين اتكسفت ووشها احمر وسكتت شوية وقالتله : لا طبعا ايه اللى بتقوله ده ؟
عماد ضحك جامد وقالها : يبنتى انا حافظك اكتر مانتى حافظة نفسك يلا قومى البسي اللى نسيتيه ده
سيلين : حاضر
عماد : ممكن اعرف انتى نسيتي ايه ؟
سيلين : بس ياقليل الادب وراحت قافلة السكة في وشه ووشها كله احمر
طبعا انت بتسأل مين سيلين ومين عماد وايه لازمتهم في قصتنا ؟ اتقل تاخد حاجة نضيفة ماشي اتقل يا حبيبي وكل اللى عايزك تعرفه عنهم انهم ولاد خالة ومتربيين مع بعض عشان كدا بيحبوا بعض وكل واحد فيهم حلمه اتحقق بانهم اتخطبوا لبعض تمام ؟ تمام يلا نكمل
سيلين بتلبس هدومها وبتطلع تتعشى مع باباها ومامتها وشوية جو عائلي لطيف كدا وهزار وضحك وبعدها بترجع سيلين تذاكر شوية لحد الساعة 12 بليل وبعدها تقوم عشان تدخل الحمام
دخلت الحمام وقعدت على القاعدة تعمل زي الناس وبعد ما خلصت قامت تغسل ايديها وهي بتبص في المراية بتاعت الحوض اتفزعت وصوتت مرة وحده ،، امها جات بسرعة على صوتها وفتحت الحمام عليها وقالتلها : مالك يابنتى بتصوتى ليه وقعتى قلبي
سيلين شاورت على المراية وقالتها : انا مكنتش شايفه انعكاسي في المراية
الام بصت للمراية شافت انعكاسها هي وبنتها فقالتلها : يبنتى ماهو قدامك اهو مالها المراية
سيلين : و**** ياماما ده اللى شوفته
الام : طب خلاص يا حبيبتي متحلفيش في الحمام يلا نطلع هتلاقيك تعبتي من المذاكرة الكتير وبصتك في الكتاب يلا يا روحي
سيلين راحت اوضتها واترمت على السرير وهي بتحاول تقنع نفسها انها كان بيتهيئلها وسهرت تتكلم مع خطيبها شوية ع الواتس وبعد حوالى ساعة ونص عطشت فمدت ايديها للازازة جنبها لقتها فاضية فقالت : ازاى انا فاكرة انى كنت مالياها ... مش مهم هقوم املاها
بعتت لخطيبها انها هتغيب خمس دقايق هتقوم تملى الازازة عشان تشرب وسابت التليفون وراحت للمطبخ اول لما وصلت المطبخ داست على كوبس النور منورش وقالت : يادي المرار الطافح اللى انا فيه
لسه هتلف وشها حست بنار وراها كانت حاسة ان ضهرها بيتشوى فلفت وشها لقت نور المطبخ نور وحده وامها وقافة في وشها فاتفزعت وكان لسة هتصوت امها حطت ايديها على بوقها وقالتها : بس بس يا حبيبتى دي انا متخافيش
سيلين شالت ايد امها وقالتلها : يعني ينفع يعني شغل قطع الخلف بتاعك ده مش انتى اللى قولتيلي عايزة ابقا تيتة
سيلين كانت ناسكة ايد امها وحست بحاجة غريبة لدرجة انها سابت ايديها بسرعة كانت زي ما تكون ماسكة سيخ حديد مولع فقالتها : ايدك مولعة ليه كدا يا ماما ؟
الام : هتلاقيني بس جسمى سخن من الحر
سيلين : حر ايه يا ماما انا مقدرتش امسك ايدك من سخونتها
الام : متشغليش بالك ياقلب ماما انا مش حاسة باي تعب لو حسيت انى تعبت هروح لدكتور علطول المهم انتى جاية عشان تشربي صح
سيلين كانت مستغربة بس متكلمتش وراحت ملت الازازة ورجعت اوضتها وقفلت الباب عليها وبصت على تليفونها لقت الشات كله بينها وبين عماد ممسوح فبعتت لعماد بتقوله انها اتأخرت شوية لقته اوف لاين فقفلت الفون وريحت راسها على المخدة وراحت في النوم علطول وحلمت بحلم غريب شوية
حلمت انها ماشية وسط غابة ضلمة كلها شجر ميت وصوت الغربان في كل حته بس هيا بتمشى نحية نور جاي من اخر الغابة فضلت تمشي كتير لحد ما وصلت واول ما بصت لقت نفسها في قاعة كبيرة بصت لفوق مقدرتش تشوف السقف من ارتفاعه وبصت على الحيطان كلها مليانه براويز وتحف دهب صافي بيلمع جامد وبصت قدامها لقت عرش بتاع ملك بس مكنش عرش عادي دا كان كله من الدهب وفي راس العرش من فوق في جوهرة حمرا ضخمة عامله هالة حمرا جبارة كله كوم واللى شافته بعدها كوم تانى لقت مجموعة من المخلوقات اللى كان شكلها يشيب حرفيا من الرعب داخلين من باب القاعة ومحدش خد باله منها وراحوا نحية العرش اللى كان قاعد عليه ملك بس مكنش لابس اي هدوم تدل انه ملك يعني لا تاج ولا معطف ولا اى حاجة كان قاعد على العرش المهم كلهم ركعوا على رجليهم قدامه واتكلموا بلغة غريبة جدا هي مش فاهمها وبعدها مشوا تانى والملك دا بصلها وابتسم وهى غصب عنها ابتسمت لانه كان وسيم جدا الملك نزل من على العرش ونسيت اقولكوا انه كان باين قدامها انه بشري بس اول لما نزل من على العرش فرد جناحاتها الريش السودا وكانوا كبار جدا وطار بيهم ونزل قدامها ومسك دراعتها الاتنين وقالها : نورتي قصرك يا مولاتى
سيلين : انا انت تقصدنى انا
الملك : ايوة انتى
الملك دا بدأ يقرب بالراحة منها وايده على وسطها وعينيهم متثبته على عيون بعض وفضلوا يقربوا لحد ما بقا مفيش بينهم وبين شفايفهم غير سنتى وسيلين كانت خلاص استسلمت ليه بس فجأة لقت جردل مايه اتدلق فوق دماغها فقامت مفزوعة وهي بتقول : في ايه في ابه القيامة قامت ولا ايه ؟
ابو سيلين كان وقاف جنبها وبيقولها : فضلت اصحيك ونتى مش عايزة تفوقى واقولك قومي تقوليلي انت تقصدني انا وبعد كدا رجعتى نمتى تانى وملقتش حل غير ده لو تعبانة يا حبيبتي متروحيش الكلية النهاردة
سيلين قامت بالعافية وقالتله : لا لا هروح عندي محاضرة مهمة النهاردة
سيلين قامت دخلت الحمام وشغلت الدش وهي بتشتحمى خدت بالها من حاجة غريبة لقت دراعتها عليها كدمات في نفس المكان اللى الملك اللى في الحلم مسكها منه فبصت بسرعة على وسطها لقت بردو عليه كدمة في نفس المكان اللى شدها منه فاستغربت جدا ومبقتش عارفة تعمل ايه ولا تروح فين وخايفة تقول لاي حد يقول عليها مجنونة
طلعت من الحمام وفطرت وراحت محاضرتها وكل ده وهى سرحانة ومش سامعة حتى اللى حواليها
رجعت بيتها بعد ما خلصت وراحت على اوضتها علطول ونامت قتيلة لحد الساعة 12 بليل فتحت عنيها وبصت قدامها اتصدمت وصوتت من اللى شافته !!!
والى هنا عزيزي القارئ الجميل نكون وصلنا لنهاية جزئنا الثانى من متسلسلة المتشرد الجزء الثالث اراكم في فصل اخر قريبا بحبكم وبحب مين يحبكم سلام ❤?
صورة مقداد ( لوسيفر في التحول البشري ) ?
صورة حسام ( اكليوس في التحول البشري) ?
رجعتلكم النهاردة بمعشوقة الجماهير السلسلة الثالثة من المتشرد واحداث جديدة لم تكن في حسبان حتى الكاتب نفسه من غير رغي كتير انا جاهز .. انت جاهز؟ طب يلا بقا نروح نشوف القصة بتقول ايه ؟
الفصل الاول
شديت فيجين ودخلت على الاوضة بتاعتي وقفلت الباب وراها وزنقتها في الباب ومسكت شفايفها وهريتها بوس كنت بشرب من عسل بوقها وانا ايدي شايفة شغلها وبتفعص في بزازها وتقرص في حلماتها وآهاتها مكتومة بين شفايفي سيبت شفايفها الكريز دي ونزلت على رقبتها وانا ببوس في رقبتها وهي آهاتها بقت عالية وهي متشعبطة فيا ولافه ايديها حوالين رقبتى ومغمضة عنيها وفي عالم تانى نزلت على فستانها اللى كان مكشوف من عند الأكتاف ونزلته لحد ما بانت بزازها الملبن وانا مقدرتش اقوام ونزلت عليهم وخدت حلماتها في بوقي وامصها وايدى نزلت تحت ورفعت فستانها ودخلت تحته واتحركت نحية كسها ودخلت من تحت كلوتها وبصوابعى كنت زي اللى بيلعب على جيتار وانا ماهر اوى في الحتة دي
بدأت العب في كسها وهى اعصابها خلاص سابت واتشعلقت فيها وقالتلى: براااحة اااااه كسيي مش قادرة اااه ايوة بعشق لعبك في كسي
شلتها ورميتها على السرير ونزلت فوقها بس المرادي مش على بزازها نزلت على كسها وقطعت الكلوت بتاعها وونزلت بلسانى على كسها وانا بلحسه وبروح واجى على كسها بلسانى واعزف عليه احلى الحان من آهاتها اللى بقت مسمعة في كل حتة ودخلت ايدي في كسها وانا بلحس زمبورها وبعضه وهي مستحملتش ونطرت عسلها وغرقت وشي بس انا موقفتش وكملت لحس تانى وهى غمضت عينها وريحت راسها على المخدة مستمتعة وعمالة تتأوه وانا لما لقيتها كدا قلعت هدومي وروحت مدخل زبي كله مرة واحدة في كسها وهي شهقت وقالتلى : اااااااااه مش هتسيبك من الحركة الوسخة دي ؟
من غير كلام نزلت خدت شفايفها في شفايفي عشان متفضحناش وبقيت برزع في كسها بغباء ومعرفش ازاى وليه بس لقيت نفسي بقيت عنيف اووى في النيك المرة دي لدرجة انى مخدتش بالى غير لما حسيت بدمعة نزلت على شفايفي وانا ببةسها فبصيت عليها لقيت عيونها مليانة دموع فقولتلها : انتى بتعيطي ؟
فيجين : لا لا متخافش دا بس من النيك
انا : انا كنت عنيف اوي كدا معلش مخدتش بالى هكمل بالراحة
فيجين : لا لا لا انا عايزة جامد مش كل يوم هتناك كدا
انا : ليه يالبوه هو انا مش مكفيكي ؟
فيجين : مش قدي بس انا بعشق النيك العنيف وانت عارف
انا : طب ماشي انتى اللى جبتيه لنفسك
شديتها وقلبتها في وضع الدوجي وروحت راشق زبي من قبل ما تتكلم وكتمت بوقها بإيدي واشتغلت نيك عنيف وضرب على طيزها لحد ما بعد عشر دقايق حسيت بكسها بيقفل على زبي جامد كانه بيعضه وبعدها حسيت بسائل شخن بينزل عليه وهي اترمت مكانها تعبانة وانا مقدرتش فطلعت زبي وجبتهم على طيزها من برا وكان منظر مغري اوي بصراحة
اترميت جنبها على السرير ووشنا لبعض وبصتلى وضحكت وهي بتنهج وقالتلى : هتفضل تهدنى كدا لحد امتا ؟
انا : لحد ما اموت يالبوة
في نفس اللحظة دي يتفتح الباب جامد وانا وفيجين نتخض جامد وتكون دي امى اللى تزعق فينا وتقولى : انتو بتعملوا ايه ؟ وكمان مع مين مع بنت عمتك يا وسخ
انا وقفت وانا بلبس هدومي بكل عدم اهتمام وقولتلها : انا حر اعمل اللى انا عايزه انتى مش هتحوشيني وانا مش صغير
امي مقدرتش تتكلم وزعقت في فيجين اللى بتخاف منها وقالتلها : البس هدومك وامشي اطلعى برة يا رخيصة يلااا
فيجين قامت مكسورة وهي بتبص في الارض ولبس هدومها وخرجت وامى جات وقفت قدامى وقالتلى : انا عايزة سبب واحد سبب واحد يفهمنى انت بتعمل كده ليه ؟
انا بعدم اهتمام : يمكن مثلا عشان انا حر ؟!
امي : لا ياروح امك مش حر لما كل يوم تجبلي واحدة شكل وتنام معاها لحد ما توصل بيك تجيب بنت عمتك وتنام معاها متبقاش حر
انا : واخرة الكلام دا كله اللى بسمعه كل مرة هتعملى ايه ؟
امى لطشتنى بالكف على وشي وعينيها لمعت بالدموع واتكلمت وهي بتعيط : ليييه يبني حرام عليك اللى بتعمله فيا دا ليييه كدا طالع بتأذيني وتأذي اللى حواليك وعايز كدا لا ليك هدف ولا حلم وكل اللى همك البنات والنوم معاهم نفسي اعرف انت طالع لمين وواخد الصفات دي منين طب قولى قولى انى قصرت معاك في حاجة ، حاجة واحدة بس وهسامحك على كل اللى فات ونبدأ من الاول وجديد
انا سكتت ومعرفتش ارد اقولها ايه هى بصراحة معملتش معايا حاجة غلط خالص في اللحظة دى في حاجة اتحركت جوايا ولسة هفتح بوقى واعتذرلها لقيتها وشها اتحول واتعصبت وشاورتلى انى اسكت واتكلمت بعصبيه وهى بتمسح في دموعها : انا فعلا غلطانة عشان فكرت في يوم انك هتتعدل انا خلاص مبقاش عندى امل فيك انت مش ابنى من النهاردة ولا اعرفك
ادتنى ضهرها ومشت من غير ما تسمع ردي وانا بصراحة كلمتينها اللى في الاخر دول عصبوني جدا لانى كنت لسه هعتذر وابدأ جديا اصلحومن نفسي بس كلامها كرهني اكتر وخلانى اعاند اكتر وطلعت وقفت في البلكونة وانا متدايق ولقيت اختى جات وقفت جنبي وقالتلى : مبسوط ؟
انا : نعم ؟!
هي : مبسوط باللى بتعمله ؟ لو انت فعلا فخور بنفسك وباللى بتعمله والحال اللى انت فيه كمل ومتخليش حد يوقفك يا حبيبي .. طبطبت على كتفى وقالتلى : عن اذنك وسابتنى ومشت وانا سرحت بفكر في حياتى والوضع اللى انا فيه
طب استووووب هنا يبنى هنسيب الناس تايهة كدا اكيد مش هينفع يعني يلا مشهد تعريف الشخصيات اكشن ??
اعرفكم بنفسي انا إكليوس عندى 180 سنة شاب نشأت في عيلة ملكية عايش انا وامى وأخواتي مع قصر جنب قصر جدي عزازيل ... من صغري مش بيترفضلي طلب لانى الامير دا بالنسبة لعيلتي اما بالنسبة للناس والشعب فمحدش يقدر يقولى تلت التلاتة كام وعشان كده طلعت زي مانتو شايفين كدا طايش ومليش في التور ولا في الطحين وكل اللى بعمله انى بنيك بنات بس
وصفي انا اخدت من ابويا لوسيفى وامي سيرين اصفات يعني مثلا عندي بشرة بيضة وعيون رمادي من امي وجسم معضل شوية ، شعري اسود وعندي اجنحة خفاش زي ابويا ، معنديش قرون زي باقي الشياطين، عندي وسامة شديدة ورثتها عن جنس الضوئيين وكان عندي ذكاء عالى بشهادة اللى حواليا بس للأسف مكنتش مستخدمه صح
(صورة إكليوس ?)
بالمرة اعرفكم بعيلتي طبعا امي سيرين انتو اكيد عارفينها فعشان كدا هعرفكم على اخواتى
ارتميس اختى الصغيرة و اخر العنقود زي ما بنقول ،، ارتميس عندها جمال فريد من نوعه مشفتهوش في اي بنت من الكتير اللى اعرفهم بشرتها البيضة الجميلة تسحرك وتخليك تبقا بس عايز تمسلها وتحس بيها وبزازها الكبيرة المرفوعة اووف حاجة جنان وشعرها الاسود الناعم بص هي بصراحة كدا بنت مفهاش غلطة .. ارتميس طويلة شوية بس لسه اقصر مني عندها 170 سنة شخصيتها قوية اوى وتعاملها ناشف ومش بتحب الهزار خالص (صورتها ?)
أكسيلا اختى الصغيرة واللى اتولدت قبل ارتميس بدقائق ... أكسيلا هى المختلفة عننا انا وارتميس لانها شيطانة كاملة ومفهاش اي حاجة نن الضوئيين بس مش معنى كدا انها وحشة لا طبعا دي عن،ها بردو جمال تحس انه اتخلق ليها مخصوص شعر احمر ناعم وطويل وعيونها الزرقة الواسعة تخليك تدوب فيهم دا غير وشها الكيوت اللى قدار يلين الحجر من بصه بس كله كوم و جسمها كوم تانى جسمها مرسوم بريشة فنان مفهوش غلطة انا مش هتكام هسيبلكم الصورة تحكموا انتو ?
اخيراً بقا فيجين اللى عايزين تعرفوا هيا مين .. فيجين هيا بنت عمتى لاقيس وعمي فوراس عندها 150 سنة وطبعا هيا مش حبيبتي زي مانتو متخيلين لا انا معتبرها " البيست" بتاعتي بس انا عارف انها بتحبنى عشان كدا مكملة معايا وبتحاول تخليني ابطل العلاقات مع البنات كلها عشان افضل ليها بس .. فيجين بنت تخلي اي راجل يحبها من جمالها وجمال جسمها من شعرها الاسود وعنيها الزرقة لحد بزازها اللى اكبر من المتوسط بشوية وبطنها الرفيع وطيزها الكبيرة المدورة ومتحددة بالملى مفهاش اي غلطة ولا ترهل ودي صورتها ?
نرجع تانى بس ملحوظة بسيطة السن في عالم الشياطين من 100 - 200 سنة دا كدا لسة سن المراهقة وبداية الشباب ولو انتو فاكرين لوسيفر كان عمره 2000 سنة لما قابل امه انا بس حبيت انوه على الموضوع دا عشان لو حصل يعني مشاهد جنسية متكونش في سن غير مناسب والقصة تتقفل
سمعت صوت حد بيكلمنى وبيقولى : مش حاسس انه كفاية كدا يا إكليوس
انا خدت نفس كبير وطلعته مرة وحدة وقولتله : مش عارف يا دراجور في حرب جوايا ومش عارف اعمل ايه ولا اروح فين ولمين مش عارف
صوت تانى اتكلم : لو كانو ابهاتنا موجودين دلوقتي كانوا اكيد دلونا على الطريق
نزلت دمعه من عيني غصب عني وكلمت نفسي : ياريتك كنت موجود يابابا كنت هتوفر عليا كتير من التعب ده
الباب خبط مرة واحدة فمسحت دموعى بسرعة وقلت : ادخل
دخلت الخدامة وقالت : مولاى الامير سيدي داغمار مستنيك برة
انا : طيب دخليه القاعة وانا جاي اهو
خرجت الخدامه ودخلت داغمار القاعة وكان قاعدة أكسيلا وحدها ماسكة وردة وقاعدة تبصلها فاتسحب داغمار وقعد جنبها من غير ما تمس وقالها : شوفت كتير بس عمري ما شوفت وردة ماسكة وردة زيها
أكسيلا اتكسفت وخدوها احمرت وابتسمت ابتسامة خفيفة ومردتش عليه وهو لاحظ ده وقالها : ضحكت يبقا قلبها مال ?
أكسيلا راحت ضرباه في كتفه وهى بتضحك وقالتله : بس ياحيوان
داغما لما شاف خدودها حمرة لما لفت وشها سرح في جمال ملامحها شوية وهي خدت بالها وخدوها احمرت اكتر وبصتله وهي اول مرة تركز في ملامحه الجذابة دي وجسمه اللى متقسم ومرسوم كله بالعضلات ولا عينيه السودة اللى سرحت فيها وبدون وعى منهم هما الاتنين بدأو يقربوا لبعض وهما تايهين مش حاسين بحاجة وقربوا جدا مكنش في غير سنتيوشفايفهم هتلامس بعض بس مرة وحدة داغمار فاق على ايد يتشده من شعره لورا وسمع صوت أرتميس بتقوله : بتعملوا اييه ؟
داغمار اتوتر وأكسيلا اتكسفت اوى وبقت تلوم نفسها ازاى تضعف قدامه وهو اصغر منها
داغما رد بتوتر : لا ... اصل .. اصل كنت بقولها حاجة في ودنها عشان محدش يسمعنا
ارتميس : امممم لا فعلا عندك حق بعد كدا يبقا خدها الاوضة وقولها عشان محدش يسمعكم
داغمار : ياريت
ارتميس راحت ضرباه على قفاه وقالتله : انت بجح اوى ياض ليه كدا
في الوقت دا انا وصلت وكنت لبست هدومى وظبطت نفسي ولما شوفت ارتميس ماسكة داغمار كدا قولتله : يعيني يبني وقعت تحت ايديها
داغمار : وحيات امك حوشها عني دي عليها قف بيوجع اوى
انا : خلاص يا ارتميس سيبيه انا هربيهولك
ارتميس سابته وانا وداغمار خرجنا برة وارتميس قعدت مع أكسيلا وقالتلها : ايه بقا اللى انا شوفته ده بقا
أكسيلا : كان غصب عني
ارتميس : يبنتي انتى مجنونة غصب عنك ازاى دا اصغر منك ب20 سنة
أكسيلا : خلاص بقا يا ارتميس منا قولتلك غصب عني ومش هتتكرر تانى
امي دخلت في الوقت دا وقالتلهم : مالكم يا ولاد في ايه ؟ وايه اللى مش هيتكرر تانى يا أكسيلا
اكسيلا اتوترت وبان عليها اوى ومعرفتش ترد فأمي بصت لأرتميس : طب قولى انتى يا ارتميس ايه اللى حصل ؟
ارتميس : مفيش ياماما دي مش كلة بس بيننا كدا انا وأكسيلا وخلاص حليناها مش عايزين نوجع دماغك بمشاكلنا كفاية اللى انتى فيه
امي : ماشي يا ارتميس المهم انكم تبقوا كويسين ولو حاسين نفسكم هتقعزا في مشكلة تيجولي علطول
قامت ارتميس ووراها ودخلو اوضتهم سوا وامى قعدت لوحدها وسرحت بخيالها بتفتكر ابويا وأيامها معاه وحبهم وعن اسوء فترة عشتها في حياتها لما اختفى
بقولك ايه متيجي نرجع فلاش باك كدا على لسان الراوي اشطا؟ طب يلا بينا يعم
سيرين فاقت من النوم بصت جنبها ملقتش غير إكليوس والبنتين على سرير تانى جنبها واستغربت عشان متعودة ان لوسيفر يصحيها فقامت وغيرت هدومها وخرجت لقت عزازيل وليليث قاعدين فقعدت معاهم وقالتلهم : محدش فيكم شاف لوسيفر ؟
ليليث : انا شوفته خارج برة بس مستألتوش بس ليه بتسألى ؟
سيرين : لا مفيش اصلي صحيت لقيته مش جنبي فاستغربت
عزازيل : هو هيروح فين يعني اكيد هيرجع
ويعدي اليوم ولوسيفر لسه مرجعش وقلق سيرين بيزيد وبتحاول تتخاطر معاه برابطة الرفيقة بس مش عارفة وفي نفس الوقت مش حاسة بوجع او بأنه اتأذي يعني لو كان جراله حاجة كانت هتحس
ويعدي اليوم التاني وهي بتصبر نفسها بانه ممكن يكون بيتدرب عشان اللى حصل اخر مرة ومش عايز حد يشغله ويعدي اليوم التالت في الرابع في الخامس لحد ما يعدي شهر وهي عماله تحاول تتواصل معاه ومش عارفه وخلاص هي كدا وصلت لذروة الخوف كدا بدأت الشكوك تزيد جواها بانه جراله حاجة فراحت سألت عزازيل وقالتله : انت بتقدر تتخاطر مع اولادك ؟
عزازيل : اكيد ولو كانو في اي مكان في الكون كله اقدر اعرف هما فين بالظبط
سيرين : طب لوسيفر مختفى بقاله شهر ومجاش وانا خايفة يكون جراله حاجة انا بحاول اتخاطر معاه مبيردش
عزازيل حاول يتخاطر مع لوسيفر بس بردو مفيش فايدة وحاول تانى وتلات وعاشر ومفيش كان لوسيفر فص ملح وداب فأتخاطر مع اولاده وكلهم حضروا في نفس الوقت فقالهم : اخوكم مختفى من شهر وحاولت اتخاطر معاه بس مش لاقيه روحو كلكم العالم الافتراضي ودورو هناك كويس اوى يلا بسرعة
كلهم راحو يدورو وسيرين قالتله : انت كدا بتخوفى زيادة يعنى ايه مش قادر توصله هيكون راح فين ؟
بدأت عيون سيرين تلمع بالدموع فقامت ليليث شدتها من ايديها وقالتلها : اقعدى بس ياحبيبتي واحنا هنلاقيه اكيد
ناصور ظهر قدامهم وركع واتكلم : مولاى عزازيل طلبتني ؟
عزازيل : خد فرقة معاك وروحوا لعالم البشر ودور هناك على لوسيفر اكيد انت عارف شكله البشري
ناصور : امر مولاى الملك ... واختفى
فضل الحال على كدا شهر تاني والكل بيدور على لوسيفر ومحدش لاقيه وسيرين قلقنها وزعلها اثر على حياتها ومبقتش مهتمة ببناتها اللى لسه رضع ومبقتش اساسا عارفة تنام
وبعد سنتين من البحث في كل حتة في الكون يرجع اخواته وناصور ويقولوا لعزازيل انهم مش لاقيين حاجة والقصر اتقلب مناحة بالمعنى الحرفى محدش كان مصدق انه جه بسرعة واختفى بسرعه كدا خصوصا سيرين وليليث ولاقيش اللى كانت علاقتهم قوية بلوسيفر وكلمم خلاص صدقوا انه مات ماعدا سيرين هي الوحيدة اللى عاندت في الكل وقالتلهم هو حي وانا متأكدة من كدا وهيرجع بس هو هتلاقيه مشغول شوية والموضوع كان فعلا هيقودها للجنون بس اللى فعلا طان مصدوم من موت لوسيفر هو عزازيل وقال لنفسه : يعني ايه مات امال ايه النبوءة بتاعت حامل الراية دي هو حامل الراية ازاى يموت المفروض انه يكون مخلد ويكون هو الحاكم واللى يثبت انه هو ظهور القطب التانى بولان لانهومكنش هيظهر ابدا الا مع ظهور حامل الراية
وبسرعة ينتشر خبر موت لوسيفر في عالم الجن قبل عالم الشياطين زي النار في الحطب وكل الجن يفرحوا انه مات وكان على راسهم بولان اللى بقا رسمياً حاكم عالم الجن بعد اخر معركة ويقرر بولانه انه لازم ينهى المهزلة دى ويفرض سيطرته على عالم الشياطين والجن عشان يبفا هو الحاكم الاعظم في الكون ويبدأ يجهز في جيش عملاق
وبعد 50 سنة وعزازيل قاعد على عرشه يدخل ناصور بسرعة ويركع ويقوله : مولاى الملك في اخبار من جواسيسنا بتقول ان بولان اتحرك بجيش متشافش زيه قبل كدا ومعدي ال500 مليار جندي
عزازيل : كنت متأكد انه هيعملها .. جهز الجيش كله وابعت للموك الاربعة يكونو موجودين حالاً ومعاهم جيوشهم كلها
في ساحة المعركة يكون واقف جيش الجن وعلى راسه بولان وقصاده في الجنب التانى كان جيش الشياطين اللى عدده وصل 120 مليار جندى وكان عل راسه عزازيل بنفسه اللى كان راكب على حصان لونه اسود وعينيه بتلمع احمر وعنده قرن في نص راسه وشكله مرعب بصراحة المهم ان بولان ادى الامر لجنوده عشان تهجهم وكذلك عزازيل ادى الامر لجندوه عشان تهجم وبدأت المطحنة واولاد عزازيل ومعاهم فوراس حاربو ملوك الجن
و أول قتال كان بين دنهش والاحمر .. دنهش من غير اي كلام راح مختفى وظهر فوق الاحمر وعمل رمح من البرق ورماه عليه والاحمر اتفاداه بالعافيه والرمح انفجر وعمله شوية جروح في جسمه ولسه دنهش بيعمل كرة من البرق تانى عشان يرميها عليه بس حس بطاقة كبيرة جاية نحيته من ضهره فلف بسرعه ولقى كرة نار جايه نحيته فبسرعة راح رامي الكرة اللى كانت في ايده عليها والاتنين انفجروا قريب اوى منه وهو اتنطر بعيد واتجرح شوية جروح متوسطه وبيبص قدامه لقى الاحمر ظهر قدامه ورافع السيف ونازل بيه على رقبه دنهش بس فجأة يظهر قدامه درع من النور يخبط فيه سيف الاحمر ويعطله ودنهش يقدر يهرب من تحته ويبص وراه يلاقي سيرين رافعة ايديها الاتنين وهي اللى متحكمة في الدرع فقالها : انتى بتعملى ايه هنا ؟
سيرين : انا هنا عشان احمى الارض اللى فيها اولادي ويلا دا مش وقته اتصرف
دنهش بيعمل سهم من البرق وبيرميه ووراه بيرمي كرة من النار على الاحمر .. والاحمر لما يلاقيهم جايين عليه بيبعد ويهرب منهم وسيرين بتلغي الدرع وتطلع سيف من النور وبتستغل انه مشغول مع دنهش وبتطير نحيته وتطعنه بالسيف في جنبه والاحمر بيبصلها ويبتسم وفجأة بيتبخر وسيرين بتنصدم ولسه بتبص وراها خدت ضربه من الاحمر طيرتها لبعيد وسيرين حست بالوجع جامد وفجأة لقت الاحمر ظهر قدامها وخنقها من رقبتها وطلع بيها في السما وقالها : اخيرا وقعتي في ايدي يابنت الخاين روقائيل
في اللحظة اللى سمعت فيها سيرين اسم ابوها اتعصبت جدا وعينيها بدأت تنور ازرق وراحت مديه للأحمر بونيه في بطنه خلته فلتها ووقع على نحية الارض وهي راحت عاملة كورة كبيرة من النور ورمتها نحيتها ومن قوة الكورة دي اللى كان بيقرب منها من الجنود كان بيتطقع حتت صغيرة
الاحمر اتهبد على الارض ولقي الكورة قدامه علطول وخبطت فيه وجرحت جسمه جامد ومكنش قادر يقوم ومع اختفاء التراب اللى سببته الكورة سيرين نزلت زي البرق على عليه بقبضتها وضربته ضربه خلت المكان حواليه يتهز وفضلت تدب فيه ضربات كتيرة ورا بعض وهي بتزعق : ابويا مش خاين ابويا مش خاين
والاحمر حرفيا كان اتدشمل وهي راحت مطلعه سيفها وغرسته في بطنه بغل وهي بتنهج ومفيش ثانيتين ووقعت على الارض مغمى عليها
كان شايف القتال دا كله دنهش وعزازيل اللى كانو مزهولين من قوة سيرين اللى قدرت بيها تغلب الاحمر ولما اغمى عليها دنهش جري شالها واختفى وظهر بيها في القصر ولما عاينة وليليث شافوها جروا عليها وقالوله : مالها ؟
دنهش : متخافوش استنزفت طاقتها بس خلوها ترتاح وانتى ياعينها اديها شوية طاقة وهي هتفوق
عند عزازيل كان واقف قصاد بولان وقاله : هاا هتفضل كدا كتير ؟
بولان بصلي بحبث وضاعف طاقته اكتر من 100 ضعف واختفى وظهر فوقه ورقع ايده وفضل يطلع من ايده كرات كتير من الطاقة وكانت كرات متتبعة كان اكتر من 1000 كورة والكرات دي طارت نحية عزازيل وعزازيل ولا اتهز فيه شعرة وفضل واقف مكانه وكانت كل كورة تقرب منه تختفي
بولان في اللحظة دي اختفى وظهر ورا عزازيل ولسه هيطعنه بسيفه بسل لقى عزازيل اختفى وظهر وراه ومسك جناحاته وراح هابده في الارض وحط رجله على صدره وضغط عليها ورفع صباعه نحيه وش بولان وخرج منه شعاع لونه بنفسجى وخرم صدر بولان
الكل كان شايف اللى حصل وكان خايف من عزازيل دا بولان مخدش في ايده اكتر من دقيقتين
عزازيل لف وشه وابتسم لانه عارف اللى هيحصل وفجأة يقوم بولان بسرعه ويطير بعيد لفوق وعزازيل يطير ويبقى واقف قصاده وبولان بيحط ايده على صدره ويحاول يشفى الجرح بس مقدرش فبص لعزازيل وبعدين غمض عينه وبدأ يظهر حواليه هالة من النور وطاقته بتعلى وبدأ بولان يصرخ وحصل انفجار كبير من النور وبعد شوية دقايق بعد ما راح النور ده ظهر بولان بشكله الجديد جسمه بقا اكبر و اتملى عضلات وبقا حوالين كل جسمه درع فضي فاجر وخوذه برده مغطية دماغه وفي اخرها في كام ريشه كدا لزوم الحفرشة? وجناحاته بقت اكبر بكتير وديله اختفى وبقا معاه سيف طوله تقريبا دا كله وطاقتها اتضاعفت اضعاف ودي صورته ?
عزازيل حس بمقدار قوة بولان وعرف انه مش هينفع يهزر تانى فجهز نفسه للقتال وبولان شاور للسيف فالسيف طار لوحده نحيته عزازيل اللى حاول يوقفه معرفش ف إتفداه بالعافية ولقية بولان ظهر في وشه وراح مديله بونية في وشه رمته على الارض وعشان يرد كرامته اختفى وظهر قدام عزازيل اللى راقد على الارض ولسه هيحط رجله على صدره زى ما عمل بس عزازيل كان ليه رأي تانى ومسكه من رجله ورفعه في الجو وخبطه في الارض كذا مرة بس بولان في مره راح عامل كورة طاقة ورماها عليه فاتضطر عزازيل انه يسيبه وهرب من الكورة وطار في السما فبولان طار ورها وفضلوا يدبوا في بعض بالبوكس والبونيات لحمد ما تعبوا الاتنين وبولان طار ورفع طاقته لاقصى ضعف وراح ضارب عليه شعاع من الطاقة
عزازيل عمل درع عشان يصده بس الدرع اتكسر علطول والشعاع خد عزازيل وطار بيه بعيد وانفجر وعمل دخان كتير ملى المكان كله وبعد ما الدخان اختفى وظهر عزازيل اللى كان واقف وفي جسمه شوية جروح ونزل بولان وقف قصاده وهو مبتسم وبقا عنده امل انه يكسب عزازيل
عزازيل وقف وظبط نفسه وجروحه اختفت وحدها وبدأ يحرر جزء من طاقته ويظهر حوالين جسمه هالة شبه النار الخفيفة لونها احمر وبص لبولان وبولان حس انه في خطر جه يهرب من قدمه لقى نفسه متكتف ومش قاندر يتحرك فرفع طاقته عشان يقدر يكسر الحاجز اللى عليه بس لقي طاقته كلها بتتسحب منه كل ما يحاول يرفعها وعزاويل رفع صباعه وشاور نحيه صدر وطلع منه شعاع بنفسجي وخرم صدر بولان لدرجه انك كنت تقدر تشوف من خلال الخرم ده اللى وراه وبولان وقع على الارض بينزف وعزازيل قال للجيش ينسحب
طبعا بعد الحرب دي كله عرف ان عزازيل مش سهل ومستحيل حد يغلبه ،، وبولان من حسن حظه مماتش من ضربة عزازيل وعرف قدره كويس فالتزم بحكم عالم الجن بس لسه عنده غروره انه لازم يحكم العالم ده عشان كدا من وقت للتانى بيعمل معارك صغيرة ع الديق كدا مبيشتركش فيها لا هو ولا عزازيل
بااك من الفلاش بااك
أمي دومعها نزلت وقالت : ياترى انت فين يالوسيفر انت وحشتنى اووى ...ونامت مكانها وهي بتعيط
عندى انا خرجت مع وقعدنا شوية سوا وطبعا هو مش بيبطل حكاوى عن الجيش واللى بيحصل فيه عشان هو مشترك في الجيش وبيتدرب مع الجنود وانا اتبضنت من القعدة الصراحة وقومت وسيبته ورجعت القصر ورقدت على السرير وانا دماغي مسوحاني زي اي حد قبل النوم
روحت في النوم وصحيت على حد بيهزنى واول ما فتحت عيني اتصدمت من اللى شوفته !!!!
تعريف بشخصية داغمار
داغمار و فيجين توائم واكبد كدا انتو عرفتوا هو ابن مين ،، داغمار بيتدرب في الجيش من وهو صغير وده عشان ابوه جنرال كبير في الجيش وابوه رباه من وهو صغير على التدريب فبقا قوى بدنياً وجسمه كله عضلات رغم صغر سنه وحجم جسمه هو كمان وسيم وشعره اسود ناعم وعيونه السودة وجناحاته كل حاجة بتكمل فيه جزء تخليه شاب وسيم فعلا ومرغوب من كتير من البنات بس هو مسخر حياته كلها للتدريب وطبعا هو صاحبي الانتيم رغم فارق السن بيننا ودي صورته ?
طيب وبكدا نكون وصلنا لنهاية فصلنا الاول من السلسلة الثالثة لقصة المتشرد ... استنا استنا هتمشي كدا من غير ما تعيد عليا طب حتى قولى كل سنة وانت طيب دا تانى عيد لينا سوا و**** يعم عيب اللى انت بتعمله ده ? ع العموم انا هخليني احسن منك واقولك كل سنة وانت طيب يا حبيب اخوك وكل عيد واحنا احلى اخوات واسرة مع بعضينا ?? متنساش بقا اللايك والكومنت الجميل واستنانى بكرة هنزلك بجزء جديد من سلسلة إيكليبيس هاا عايز لما انزل الفصل الاقى ناس تشجعنى عشان اكملها لان متأكد انها هتعجبكم يلا هروح انا بقا انزل اصيع شوية ?
دي صورة تحول بولان ?
بحبكم وبحب مين يحبكم سلام ?❤
الفصل الثاني
دخلت انام بعد اليوم البضين ده اللى شبه كل الايام اللى بعيشها من غير جديد وروحت في النوم وصحيت بعد وقت مش طويل على ايد بتهزنى وتصحيني ولما فوقت اتصدمت من اللى كان بيفوقني ونطيت من مكانى ووقفت على السرير وقولتله انت مين ؟
الشخص اللى كان بيصحيني ده كان باين للاعمى انى مش شخص حقيقي وكامل لا دا كان بابن انه زي ما يكون روح او شبح لان جسمه كان حواليه هالة منورة كدا وجسمه شفاف بنسبه بسيطة بس مش ده اللى استغربته اللى استغربته ان الشخص ده انا حاسس انى عارفه وشه كان مألوف بس مكنتش مجمع دا مين
كان جسمه معضل وبشرته قمحيه وعنيه خضرا وكان عنده اجنحه خفاش ومعندوش قرون زيي
الشخص : كنت متوقع انك مش هتفتكرني يا اكليوس دي 180 سنة مش يوم ولا اتنين
انا : حلو اوى قولى بقا ياعم الذكى انت انت مين ؟
سمعت صوت دراجور في ودني بيقولى : اكليوس دا ... دا ابونا يا اكليوس انا لسه فاكر شكله دا لوسيفر
انا : نعممم انت اكييد بتهزر صح ؟
لوسيفر : لا مبيهزرش يا اكليوس ايوة انا ابوك يا اكليوس انا لوسيفر
انا عيني دمعت غصب عني ولسه كنت هجرى عليه احضنه بس افتكرت انه سابني اتربى يتيم وانا صغير وعمل في امى العمايل دي بسبب الحزن عليه فقلبت وشي وقولتله : وايه اللى مرجعك يا عم لوسيفر بعد السنين دي كلها طلاما انت عايش وقادر ترجع مرجعتش من الاول ليه ؟
لوسيفر: انا مش عايش يبتني انا ميت وروحى اتعلقت وبعد سنين من المحاولات قدرت ارجع روحى تانى للعالم ده عشان اساعدك تحقق المكتوب
انا اترددت شويه اصدقه وهو حس بكدا فاتكلم : صدقني يبني انا مرجعتش الا عشان اساعدك وترجع عن الطيش اللى انت فيه دا
انا : وايه اللى يخليني اصدقك
لوسيفر : تعالى معايا اوريك اللى حصل كله
لوسفير شاور بايده على مكان في الاوضة فظهر بوابه ودخل فيها فانا دخلت وراها واتفاجأت لما لقيت نفسي انا وهو واقفين بعيد وجدي عزازيل قاعد جنب سرير وجدتي ليليث نايمه على السرير ده وبتصرخ جامد بصوت كان بيرج المكان وفي الوقت دا دخلت عمتى عاينة وقعدت قدامها ورفعت هدومها وكان باين انها بتولد عاينه بدأت تدخل ايديها في كس جدتي وتقولها : خدي نفس جامد وزقي
جدتي عملت زي ما قالتلها وبقت تحزق عشان تولد ةهي بتصرخ ووشها احمر جامد وترجع تاخد نفس جامد وتحزق وتصرخ لحد ما يمكن بعد ساعة من المعافره جسمها ارتخا وراسها وقعت على المخدة فعاينه قامت بسرعة حطت ايديها على قلبها وبصت لجدي وقالتله : الحق يابابا قلبها وقف
عازازيل اتنفض من مكانه وقالها : مستحيل ازاى يعني ؟
وحط ايديه على قلبها ولقيه واقف فراح حاطط ايد على راسها وايد على قلبها وكان باين انه بيديها طاقة منه وهى مفاقتش فغمض عينيه وبعدها المكان كله بقا بيترج ويتهز كان في زلزال فابويا قالى : في الوقت دا جدك فضل يديها طاقه منه ومنفعش فقرر يحرر جزء من طاقته الكبيرة اللى كان مخبيها عشان يفوقها
بعد شوية جدتي شهقت وفاقت وجدي شال ايديه من عليها وجدتي رجعت تحاول تولد تانى والمرادي الطفل خرج من بطنها بسهولة واول ما اتولد صرخ صرخة قوية وعيط وفي نفس اللحظة دي المكان بدأ يتهز جامد جدا وكان في صوت شبه صوت الرعد كان عالى اوى في كل مكان والعيل دا فتح عينيه ولنها كان ذهبي وبعدين احمر وعدين غمض عينيه وسكت وكل حاجة هديت وليليث شالت ابنها وطلعت صدرها عشان ترضعه وعزازيل بصلها وعينيه كلها فرحة وليليث بصتله في عينيها نفس النظرة وقالته : اخيرا جه يا عزازيل اخيرا اتولد بعد تعب سنين
عزازيل : اخيرا يا حبيبتي اخيرا الامير لوسيفر خرج للدنيا
بعد شوية عزازيل سابها وخرج عشان ترتاح وجاله حارس وركع وقاله : مولاى المبجل في حد برا عاوز يقابل حضرتك وبيقول انه عايز يشوفك برة
عزازيل : ماشي انا جاي اهو
عزازيل خرج برا في ساحة القصر ولقى قدامه واحد لابس لبس كهنة كله اسود في اسود ومغطى راسه ووشه بالزعبوط بتاع الجلابيه السوده دي فراحله عزازيل واول لما وصله الشخص دا اتكلم وقاله: تعالى معايا
عزازيل خرج معاه برا القصر والاتنين اختفوا وظهروا في مكان ملهوش اي معالم عبارة عن فراغ مضلم والشخص دا شال الزعبوط من على راسه وقلع الجلابيه وكان جسمه كله ابيص في ابيض ومنور نور رهيب وظهرله جناحات كتيره وكان لابس خلابيه شبه السودة بس كلها ابيض وبتنور وقال لجدى : انا جايلك ****
عزازيل : عشان ايه بالظبط
الشخص : عشان اللى اتولد بعد تعب سنين
عزازيل : ماله ؟
الشخص : انا جايلك بسالة ونبوءة ان ابنك دا هيكون هو حامل الراية
عزازيل: راية ايه ؟
الشخص : راية الشر ... ابنك هيحمل راية الشر وهيسبب دمار كبير في كل العوالم وانا مش جاي اقولك انك المفروض تمنعه لان كدا كدا احنا عارفين انك انت الشر نفسه بس كل اللى جاي اقلهولك انك لازم تحميه لحد ما يظهر القطب التاني اللى هو الخير واللى هيحصل بينهم حرب كبيرة هتدمر العوالم كلها او جزء كبير منها خلى بالك
الشخص دا اختفى وعزازيل رجع لقصره وقعد على عرشه وبدأ يفكر والوقت اتسرع وبعد كام يوم لقينا عزازيل في يوم بليل بيخطف لوسيفر وبيختفى ويظهر بيه في مكان وابويا عرفني ان المكان ده اسمه جزيرة برمودا في ارض البشر وعمل شوية طقوس على لوسيفر وحوله لبشري وبعدها حطه في ملجأ ورجع تانى .... وعدت الايام وليليث عرفت ان ابنها اختفى وفضلوا يدورا عليه في كل شبر لسنين من غير جدوى لحد ما اقتنعت انه خلاص مات
اختفينا فجأة وبدأ لوسيفر يوريني كل تفاصيل حياته وحروبه لحد لحظه موته بسبب السيف وبعد كدا رجعن لأوضتي تانى وقالى : هااا صدقت ؟
انا كنت مذهول من كل اللى شوفته دا وقولتله : ماشي كل دا جميل بس ايه المستفاد ليا ؟
لوسيفر : المستفاد انى خلاص موتت بس مش دى النهاية لانك انت حامل الراية الحقيقي
انا تنحت ودماغي هنجت ومفيش استجابة خالص من مخى وبصتله وانا عيني مفتوحين على اخرهم وقولتله : انت بتهرج صح قول انك بتهرج لوسيفر : يعني هعملك القصة واوريك الماضي عشان في الاخر اكون بهزر انا : يعني انا حامل الراية الحقيقي؟ لوسيفر : بالظبط انا : طب خلاص انا مش عايز ابقى كدا انا مش عايز كل يوم والتاني حرب مع حد شكل ويكون كل اللى حوالياا اعدائي واعيش حياتي خايف على اهلى انهم يتغدر بيهم من حد من اعدائي الكتار لوسيفر راح نحيه كرسي وقعد عليه وبصلي بصه مش فاهمها وفضل ساكت ومش بيعمل حاجة حاجة غير انه مركز عينيه في عيني وانا معرفش ليه بقا قلبي بيدق جامد وحاسس بخوف يمكن دي اول مرة في حياتي احس بالخوف من حاجة انا مش عارف هيا ايه اساساً بعد فترة لوسيفر قام وقف وبدأ يمشي بالراحة نحيتي ولسة عينه في عيني وتفاصيل وشه متجمدة متعرفش تحدد هو فرحان ولا زعلان ولا متدايق وش من غير مشاعر ولا تعابير وانا الخوف بدأ يسيطر عليا ومع كل خطوة بيخطيها نحيتي كنت برجع قصادها اتنين ومرة وحدة حرك صباعه لقيت رجلي اتجمدت في مكانها وحسيت انى اتشليت وهو قرب جامد منى ومكنش بينه اقل من عشرين سنتى ورفعى ايده اليمين في الهوا ولقيت جسمي بيترفع في الهوا وكل ده وعينه لسه في عيني وفجأة الاوضة حيطانها بدأ تتحول لرمل وتقع على الارض ولقيت نفسي انا وهو في مكان زي كان واضح انه صحرا ابويا راح دراع لتحت بسرعه لقيت جسمي اتهبد في الارض وحسيت بوجع كبير خلاني اصرخ واقوله : اااه ليه عملت كدا ؟ مردش على واتحرك نحيتي ومسك رجلى وراح راميني في الجو وفجأة لقيته فوقى وراح نازل بقبضته على بطنى انا حسيت ان روحى بتتسحب منى من الخبطة دي وجسمي نزل زى الصاروخ على الارض واتهبد جامد ولقيت الدنيا بتضلم في عيني ومدرتش بحاجه بعدها ...... بعد شوية معرفش قد ايه فتحت عيني بالراحه وقومت وكل سنتى في جسمي حاسس فيه بوجع هيموتنى حملت على نفسي وقومت قعدت لقيت ابويا واقف بعيد عني بحاجة بسيطة ومديني ضهره وفي هوا جامد بيطير في شعره الطويل روحت وقفت جنبه وقبل ما اتكلم قالى : مش عايز تبقى حاكم التلات عوالم وكل الجن والشياطين والبشر تحت طوعك ومحدش يقدر يعصيلك كلمه شايف جدك عزازيل عنده ملك قد كيف انا نفسي بحسده عليه ونفسي اكون زيه في يوم او كان نفسي اكون زيه بمعنى اصح لانى معدتش موجود المهم مش ده موضوعنا موضعنا هو انت عايز يبقا تلات اضعاف حكم جدك ولا تبقا اللى انت عليه دلوقتي بضعفك ده اقل جندي كان هيتحمل الضربة اللى ضربتهالك دي بس انت متحملتش انت بتكدب على نفسك وبتقول انك مش عايز تبقى حامل الراية عشان خايف على اهلك بس اساسا انت خايف على نفسك وعلى حياتك مع انك حرصت او محرصتش على نفسك مش هتاخد دقيقة زيادة في
عمرك ولا هتنقص دقيقة اهلك اللى انت بتقول انت خايف عليهم دول انت لو خايف عليهم دول لو كنت بتحبهم وخايف عليهم بجد كنت اتدربت وبقيت قوى عشان تقدر تحميهم مش تبقا زيك زي البنات انا الكلام حرقني اوى واستفزنى ولسه هضربه بكوعي في بطنى لقيته اختفى فضلت ابص حواليا واتلفت عليه مكنش موجود ومرة وحده طلع من الارض زي دراع من الصخور ومسكتنى وراحت رزعانى وانا حسيت ان جسمي كله اتكسر ومكنتش قادر اتحرك والايد اختفت ولقيته واقف فوقي بيصلي وعلى وشه ابتسامه استهزاء وراح شاددنى من دراعى موقفني وفجأة لقيت كل الوجع اختفى وهو قالى : انت مفكر نفسك في فيلم هدايقك بشوية كلام فتتحرر طاقتك وتضربني وتغلبني انا : ايه فيلم ده ؟ لوسيفر : متركزش اوى هتعرفه بعدين المهم ان كون انك تفكر كدا فده يخليني عاوز ادفنك صاحي دلوقتي انا : ليه ؟ لوسيفر : انت مفكر عشان انت حامل الراية فانت عندك طاقة مش عند حد مستنياك تيجي تغرف منها وتمشي من غير تعب انا : امال ايه ازاى ابقا حامل الراية ومبيقاش عندى طاقة ؟ لوسيفر : عشان تبقا حامل الراية بجد لازم تصنع انت الطاقة دي بنفسك وتكبرها وكل ده مش هيجي غير بالتدريب ومش اي تدريب لازم تدريب عنيف كمان ها مستعد تشيل الراية ولاتبقا زيك زي البنات وفي النهاية بولان هيعرف انك المقدر انك تكون حامل الراية وهيجي يقتلك بصباع رجله الصغير انت واهلك كلهم انا بدن تفكير : لا انا مستعد اعمل اي حاجة عشان احميهم انت سبتهم امانة في رقبتي ولازم اكون قد الشيلة ولا مستحقش اكون ابن الملك العظيم لوسيفر ابويا ابتسامته بقت من الودن للودن وراح شاددنى لحضنه وانا حضنته جامد ونزل من عيني دمعتين غصب عني وبعد شوية سابنى ولقيته بيمسح دمعتين من على خده وقالى : يلا بينا عشان مشوارك هيكون طويل انا : هنروح فين ؟ ابويا : هتعرف دلوقتى اختفينا احنا الاتنين فجأة وظهرنا قدام مكان اول مرة اشوفه في حياتي مكان على قد ماهو مرعب بس جميل جمال فاخر كان حاجة شبه بوابة او حلجة زي كدا وكانت مدورة وحوليها نار ضخمه كانت شبه كدا ?
قولت لابويا : ايه المكان ده ؟
ابويا : دي البوابة بين عالم الشياطين وعالم البشر
انا: وجايين هنا ليه ؟
ابويا ابتسم ابتسامه خفيفة وقالى : طالع فضولى لأمك وبتسأل على كل حاجة واي حاجة
انا : طب هتقولى جايين ليه ولا هتتوه ؟
ابويا : لا مش هقولك هتعرف دلوقتي
لوسيفر قرب من البوابه وغمض عينيه ورفع ايديه الاتنين وبدأ يقول شوية كلمات وجمل مكنتش فاهم اغلبها وبعد ما خلص بدأت النار اللى حوالين البوابه دي تتحرك زي العجلة وتلف بسرعة واتفتحت البوابة وسمعت صوت غليظ بيقول : اهلا بالامير اكليوس في عالم البشر
دخلنا احنا الاتنين ولقيت نفسي انا وهو في اول مرة اشوفه دا مش مكان دا عالم مختلف تماما عن عالم الشياطين اللى كنت عايش فيه كنا في مكان كله صخور مرصوصة جنب بعض وكان واضح جدا انها مرصوصة على شكل نجمه خماسية وعند كل راس من رؤوس النجمه كان بيبقا في صخرة كبيرة عن الباقى وفوقها في نار مولعه
بصيت فوقى استغربت من شكل السما اللى كان لونها ازرق صافي غير السما اللى كانت موجوده في عالم الشياطين اللى كانت سودة علطول وقولت لابويا : هي السما دي شكلها عامل كدا ليه مش شبه عندنا
لوسيفر : هنا كل حاجة مختلفة عن عالم الشياطين ركز بقا معايا عشان اللى هنعمله دا مهم اوى
انا : هنعمل ايه ؟
لوسيفر : هحولك لبشري
انا : نعممم دا اللى هوا ازاى ده ؟
لوسيفر : متشغلش بالك ازاى المهم انه هيحصل
ابويا غمض عينيه وفجأة اختفينا وظهرنا في مكان وسط الصحرا وكان في بيت باين ومكنش بعيد اوى المهم ان ابويا قالى : طقوس التحويل هتحصل هنا عشان اي تسرب للطاقة ميسببش دمار ونلفت النظر لينا
ابويا قرب منى وحط ايده على راسي وقالى : غمض عينك وصفى ذهنك تماما ومهما كان اللى بيحصلك متحاولش تقاومه عشان متتأذيش
بدأ ابويا يقول كلمات وجمل زي اللى كان بيقولها عن،د البوابة كان باين انها نفس اللغة بس بردو مكنتش فاهم حاجة بس بدأت احس ان جسمي برد جامد وبقيت اتنفض من البرد واحس ان ايد الويا اللى على دماغي دي مولعه زي النار وشوية حسيت ان جسمي بيتعور في كل سنتي فيه وحاسس ان في حاجة مش عارف هيا ايه بتحاول تدخل جسمي بس كان الموضوع مؤلم جدا وبدأت اصرخ من الوجع لحد ما حسيت ان الحاجة اللى بتحاول تدخل دي فعلا دخلت وبقت بتتحرك جوا جسمي وانا مستحملتش ورجليا انهارت ومقدرتش تشيلني ووقعت على الارض واغمى عليا
فوقت ولقيت نفسي نايم على سرير بصيت جنبي ومرة وحدة اتنفضت من مكانى
لقيت واحد قاعد على كرسي جنبي بس مكنتش عارف اللى قدامى ده ايه يعني هو مش شبه الجن ولاالشيطاين مكنش عنده قرون ولا جناحات ولا اي حاجه كان لابس هدوم غريبه اول مرة اشوفها وكان شعره اسود وعينيه سوده وعنده دقن خفيفه وجسمه عريض ومظبوط ( دي صورته ? )
انا : انت مين واحنا فين ؟
لشخص : انا ابوك يا اكليوس وده التحول البشري بتاعى
انا : يعني هو ده شكل البشر؟
ابويا : ايوة هو دا شكل البشر..قوم بقا كدا بص في المراية وشوف شكلك
قومت من على السرير وروحت نحيه المراية وبصيت على شكل وذهلت من شكلى وبدأ المس وشى وشعري وكل حته في جسمي شكلى اتغير تماما ومفيش اي حاجة من شكلى القديم باقية غير لون عيني شكلى الجديد كان عبارة عن شعر طويل نسبيا وعيوني رمادي وعندي دقن خفيفه خالص وجسمي كان زي جسم ابويا مظبوط ومفهوش عضلات بس من غير كرش او غيره ( ودي صورتى?)
ولقيت ابويا قام وقف جنبي وقالى : من النهاردة انت معدش اسمك اكليوس
انا : اشمعنا ؟
ابويا : عشان انت كدا بالنسبالهم في عالم الشياطين اختفيت وملكش اثر وعشان هما هيدورو في كل حته انا اخفيت جزء الشيطان اللى جواء عن اي حد وكمان اسمك لازم يتغير عشان محدش يعرفك
انا : واسمي الجديد ايه بقا ؟
ابويا : اسمك حسام مقداد ولو حد سألك عن امك فانا وامك انفصلنا وامك اتجوزت واحد تانى وسافرت معاه وانت متعرفش عنها حاجة من بعدها مفهوم ؟
انا : مفهوم
ابويا حط ايده على دماغى ولقيت دماغي صدعت جامد ووداني بتصفر وبعد شوية شال ايده وقالى : انا نقلت لمخك كل المفاهيم والكلمات عشان ميبانش انك غريب وانا قدمتلك في كليه تجارة ومن بكرة هتروح وتندمج وسط الناس
انا : تمام
ابويا : يلا عشان العشا جاهز
خرجنا من الاوضة وطلعنا للصالة وكان باين ان البيت بسيط ومفهوش اي مبالغة ولا اى هيلامانات من اللى الجماعة الاغنيا بيعملوها في بيوتهم
ابيوا كلمنى وقالى : انا اخترت بيت بسيط واحنا دلوقتي من الطبقة المتوسطة عشان محدش يركز معانا
قعدنا ناكل ونتسهرى شوية وقالى انى اروح انام عشان هروح الجامعة الصبح
تانى يوم صحيت على صوت ابيوا بيصحيني وبيقولى : روح يلا خد دش والبس عشان يوديني الجامعة قومت اتشطفت ولبست هدوم من اللى ابويا جبهالى بليل وسرحت شعري واتبرفنت وطلعت مجهز نفسي لقيت ابيوا بيطلع حاجة من جيبه وبيقولى : خد دا موبايلك هتحتاجه في كل حاجة ولو احتجتنى رن عليا
خدت الفون ونزلنا لقيته بيفتح عربيه شكلها متوسط ومعقول وقالى اركب
ساق العربية ورحونا الجامعة وطبعا انا ذهلت من كمية الناس اللى هناك بس مبينتش ودخلت الجامعة وسألت على المبني بتاع الكلية وروحت بسرعة على المدرج ،، انا مكنتش عارف انا بعمل ايه ولا ايه معنى كليه ولا مدرج بس كل حاجة بتحصل وحدها وده بسبب المعلومات اللى ابويا زرعها في دماغى
وصلت المدرج ودخلت لقيت الدكتور واقف بيشرح وقالى : انت مين انا اول مرة اشوفك معانا ؟
انا : اسمى حسام مقداد يا دكتور ومعلش لو اتأخرت بس ده اول يوم ليا لانى كنت مسافر ولسة راجع ومعرفش النظام
الدكتور : تمام اتفضل
دخلت وقعدت في بنج في النص وبدأت اسمع الشرح بتاع الدكتور وخلصت المحاضرة وانا حاسس ان مخى عامل زي الدفتر وكل حاجة كان بتتسجل فيه
قعدت وحدى وطلعت الموبيل وكنت بقلب فيه عشان افهم ايه دا لقيت واحد جه قعد جمبي وقالى : ازيك ياسحس
انا : هااا .. حضرتك بتكلمنى
الولد ضحك جامد وقالى : حضرتك هههههه يعم فك كدا انت مش بتكلم دكتور المادة
انا : عادي يعني انا بحب اعمل لكل شخص احترامه خصوصا اننا لسه متعرفناش
الولد : انا اسمي عصام فاروق
انا : اهلا يابو العصاصيم اتشرفنا
عصام ابتسم : شكلك حد لذيذ وهنعمر مع بعض
انا : اتمنى
تلفونى رن وطلعته ورديت وكان بابا
انا : ايوة يابابا
ابويا : تعالى عشان عايزك في حاجة مهمة
انا : حاضر مسافة الطريق هكون عندك
قفلت وقولت لعصام اشوفك بعدين بقا
نزلت جرى من المدرج وانا ماشي خبطت في بنت وقعتها على الارض فوقفت قومتها واعتذرتلها وكملت وطلعت برا الكلية وركبت تاكسي للبيت ووصلت في ربع ساعة وطلعت على السلم ودخلت الشقه لقيت ابويا قاعد وماسك تابلت في ايده ولابس نضارة وشكله مركز في حاجة مهمة فدخلت غيرت هدومى وخرجت قعدت جنبه وقولتله : خير ياعم مقداد ايه الحاجة المهمة اللى عايزني فيها ؟
ابيوا قلع النضارة وبصلي وقالى : انت نسيت ان احنا جينا هنا عشان ادربك ولا ايه
انا : منستش بس متوقعتش انه يكون بدرى كدا
ابويا : دايما لازم تعرف قيمة الوقت لازم تعرف ان كل دقيقه في حياتك ليها لازمه وممكن فيها تدمر كوكب بحاله او ممكن تتقل فيها بردو
انا : مفهوم
ابويا : يلا بينا
نزلنا ركبنا العربية وابويا ساق بينا حوالى ساعةكدا ودخلنا طريق صحرواى وفصلنا ماشيين شوية حوالى عشر دقايق لحد ما وصلنا لبيت وحده في نص الصحرا نزلنا ودخلنا البيت ونزلنا لدور تحت الارض وكان في اخرها باب اتمشينا لحده وابويا فتح الباب وقالى : ادخل
و اول ما دخلت جوه اتصدمت من اللى شوفته !!!
استنا استنا انت مفكرني خلصت الفصل ولا ايه ؟ لا لا يا رشدي دي البداية انا قولتلك رجوعى لازم رجوع معاه بصمه جديدة ... هتشوف دلوقتي اول دمج بين قصة فانتازيا وقصة رعب واقعي في تاريخ المنتدى جاهز ؟ طب يلا بينا
تنويه بسيط السرد هيكون على لسان الراوى مش البطل
بتدخل شخصيتنا الشقة بعد ما خلصت محاضراتها سلمت على مامتها ودخلت اوضتها قفلت وراها الباب وهي بتقلع بلوزتها تليفونها يرن برنة مميزة هي متعودة عليها فقلعتها بسرعة وجريت اترمت على السرير وهي البرا ولقت اللى بيتصل خطيبها عماد فخدت نفس طويل وطلعته تانى وردت قالتله : وهى بتحاول تطخن صوتها : كنت فين يا بيه ومرنتش عليا ليه الصبح زي ما قولتلك
عماد : و**** ياحظابط المدير كان زانقني وهاتك يا تاسكات المهم بقا يا سيلينة قلبي تيجي اراهنك رهان
ايوة شخصيتنا اسمها سيلين واتسمت كدا على اسم جدتها اللى كانت ايطالية وهي خدت فعلا من جدتها كل حاجة هى نسخة طبق الاصل من جدتها في شبابها
سيلين : رهان ايه بقا ؟
عماد : اراهنك انك دلوقتي اول ما تلفونك رن جريتي عليه
سيلين : انا ليه يا خويا كنت توم كروز ولا ايه
عماد : امممممم طب اراهنك انك ناسية حاجة من هدومك مش لابساها عشان انا رنيت
سيلين اتكسفت ووشها احمر وسكتت شوية وقالتله : لا طبعا ايه اللى بتقوله ده ؟
عماد ضحك جامد وقالها : يبنتى انا حافظك اكتر مانتى حافظة نفسك يلا قومى البسي اللى نسيتيه ده
سيلين : حاضر
عماد : ممكن اعرف انتى نسيتي ايه ؟
سيلين : بس ياقليل الادب وراحت قافلة السكة في وشه ووشها كله احمر
طبعا انت بتسأل مين سيلين ومين عماد وايه لازمتهم في قصتنا ؟ اتقل تاخد حاجة نضيفة ماشي اتقل يا حبيبي وكل اللى عايزك تعرفه عنهم انهم ولاد خالة ومتربيين مع بعض عشان كدا بيحبوا بعض وكل واحد فيهم حلمه اتحقق بانهم اتخطبوا لبعض تمام ؟ تمام يلا نكمل
سيلين بتلبس هدومها وبتطلع تتعشى مع باباها ومامتها وشوية جو عائلي لطيف كدا وهزار وضحك وبعدها بترجع سيلين تذاكر شوية لحد الساعة 12 بليل وبعدها تقوم عشان تدخل الحمام
دخلت الحمام وقعدت على القاعدة تعمل زي الناس وبعد ما خلصت قامت تغسل ايديها وهي بتبص في المراية بتاعت الحوض اتفزعت وصوتت مرة وحده ،، امها جات بسرعة على صوتها وفتحت الحمام عليها وقالتلها : مالك يابنتى بتصوتى ليه وقعتى قلبي
سيلين شاورت على المراية وقالتها : انا مكنتش شايفه انعكاسي في المراية
الام بصت للمراية شافت انعكاسها هي وبنتها فقالتلها : يبنتى ماهو قدامك اهو مالها المراية
سيلين : و**** ياماما ده اللى شوفته
الام : طب خلاص يا حبيبتي متحلفيش في الحمام يلا نطلع هتلاقيك تعبتي من المذاكرة الكتير وبصتك في الكتاب يلا يا روحي
سيلين راحت اوضتها واترمت على السرير وهي بتحاول تقنع نفسها انها كان بيتهيئلها وسهرت تتكلم مع خطيبها شوية ع الواتس وبعد حوالى ساعة ونص عطشت فمدت ايديها للازازة جنبها لقتها فاضية فقالت : ازاى انا فاكرة انى كنت مالياها ... مش مهم هقوم املاها
بعتت لخطيبها انها هتغيب خمس دقايق هتقوم تملى الازازة عشان تشرب وسابت التليفون وراحت للمطبخ اول لما وصلت المطبخ داست على كوبس النور منورش وقالت : يادي المرار الطافح اللى انا فيه
لسه هتلف وشها حست بنار وراها كانت حاسة ان ضهرها بيتشوى فلفت وشها لقت نور المطبخ نور وحده وامها وقافة في وشها فاتفزعت وكان لسة هتصوت امها حطت ايديها على بوقها وقالتها : بس بس يا حبيبتى دي انا متخافيش
سيلين شالت ايد امها وقالتلها : يعني ينفع يعني شغل قطع الخلف بتاعك ده مش انتى اللى قولتيلي عايزة ابقا تيتة
سيلين كانت ناسكة ايد امها وحست بحاجة غريبة لدرجة انها سابت ايديها بسرعة كانت زي ما تكون ماسكة سيخ حديد مولع فقالتها : ايدك مولعة ليه كدا يا ماما ؟
الام : هتلاقيني بس جسمى سخن من الحر
سيلين : حر ايه يا ماما انا مقدرتش امسك ايدك من سخونتها
الام : متشغليش بالك ياقلب ماما انا مش حاسة باي تعب لو حسيت انى تعبت هروح لدكتور علطول المهم انتى جاية عشان تشربي صح
سيلين كانت مستغربة بس متكلمتش وراحت ملت الازازة ورجعت اوضتها وقفلت الباب عليها وبصت على تليفونها لقت الشات كله بينها وبين عماد ممسوح فبعتت لعماد بتقوله انها اتأخرت شوية لقته اوف لاين فقفلت الفون وريحت راسها على المخدة وراحت في النوم علطول وحلمت بحلم غريب شوية
حلمت انها ماشية وسط غابة ضلمة كلها شجر ميت وصوت الغربان في كل حته بس هيا بتمشى نحية نور جاي من اخر الغابة فضلت تمشي كتير لحد ما وصلت واول ما بصت لقت نفسها في قاعة كبيرة بصت لفوق مقدرتش تشوف السقف من ارتفاعه وبصت على الحيطان كلها مليانه براويز وتحف دهب صافي بيلمع جامد وبصت قدامها لقت عرش بتاع ملك بس مكنش عرش عادي دا كان كله من الدهب وفي راس العرش من فوق في جوهرة حمرا ضخمة عامله هالة حمرا جبارة كله كوم واللى شافته بعدها كوم تانى لقت مجموعة من المخلوقات اللى كان شكلها يشيب حرفيا من الرعب داخلين من باب القاعة ومحدش خد باله منها وراحوا نحية العرش اللى كان قاعد عليه ملك بس مكنش لابس اي هدوم تدل انه ملك يعني لا تاج ولا معطف ولا اى حاجة كان قاعد على العرش المهم كلهم ركعوا على رجليهم قدامه واتكلموا بلغة غريبة جدا هي مش فاهمها وبعدها مشوا تانى والملك دا بصلها وابتسم وهى غصب عنها ابتسمت لانه كان وسيم جدا الملك نزل من على العرش ونسيت اقولكوا انه كان باين قدامها انه بشري بس اول لما نزل من على العرش فرد جناحاتها الريش السودا وكانوا كبار جدا وطار بيهم ونزل قدامها ومسك دراعتها الاتنين وقالها : نورتي قصرك يا مولاتى
سيلين : انا انت تقصدنى انا
الملك : ايوة انتى
الملك دا بدأ يقرب بالراحة منها وايده على وسطها وعينيهم متثبته على عيون بعض وفضلوا يقربوا لحد ما بقا مفيش بينهم وبين شفايفهم غير سنتى وسيلين كانت خلاص استسلمت ليه بس فجأة لقت جردل مايه اتدلق فوق دماغها فقامت مفزوعة وهي بتقول : في ايه في ابه القيامة قامت ولا ايه ؟
ابو سيلين كان وقاف جنبها وبيقولها : فضلت اصحيك ونتى مش عايزة تفوقى واقولك قومي تقوليلي انت تقصدني انا وبعد كدا رجعتى نمتى تانى وملقتش حل غير ده لو تعبانة يا حبيبتي متروحيش الكلية النهاردة
سيلين قامت بالعافية وقالتله : لا لا هروح عندي محاضرة مهمة النهاردة
سيلين قامت دخلت الحمام وشغلت الدش وهي بتشتحمى خدت بالها من حاجة غريبة لقت دراعتها عليها كدمات في نفس المكان اللى الملك اللى في الحلم مسكها منه فبصت بسرعة على وسطها لقت بردو عليه كدمة في نفس المكان اللى شدها منه فاستغربت جدا ومبقتش عارفة تعمل ايه ولا تروح فين وخايفة تقول لاي حد يقول عليها مجنونة
طلعت من الحمام وفطرت وراحت محاضرتها وكل ده وهى سرحانة ومش سامعة حتى اللى حواليها
رجعت بيتها بعد ما خلصت وراحت على اوضتها علطول ونامت قتيلة لحد الساعة 12 بليل فتحت عنيها وبصت قدامها اتصدمت وصوتت من اللى شافته !!!
والى هنا عزيزي القارئ الجميل نكون وصلنا لنهاية جزئنا الثانى من متسلسلة المتشرد الجزء الثالث اراكم في فصل اخر قريبا بحبكم وبحب مين يحبكم سلام ❤?
صورة مقداد ( لوسيفر في التحول البشري ) ?
صورة حسام ( اكليوس في التحول البشري) ?