M
Mazen El-5dewy
عنتيل زائر
نبدأ في القصة بمقدمه تعريف الأبطال المهمين في القصة والقصة هتكون بطوله مشتركة مبين اتنين فمش هتكلم باسم حد تمام
اول شخصيه بطلة القصة تسالي/ بنت يتيمه الاب والأم عايشه مع جدتها عندها 21 سنه في كليه تربيه
الشخصيه الثانيه بطل القصة شريف /والده متوفي وهو عنده 10سنوات وعايش مع مامته وهي مريضة سكر وهو في كلية تربيه في آخر سنه
هند صاحبة تسالي المقربه /عندها 21 سنه وخلصت الدبلوم مكملتش لظروف نعرفها قريب في أحداث القصه
محمد اخو شريف /في كلية هندسه وهو أقرب واحد لشريف
وباقي الشخصيات نعرفها مع أحداث القصه
و نبدأ قصتناا
الجزء الاول ❤
تسالي:صحيت من النوم اتوضت واقامت الصلاه ولبست فستان نبيتي ولبست طرحه بيضاء والشنطه والشوز وحطط ميكاب خفيف جدا
تسالي :صباح الخير يا تيته
الجده:صباح الخير يا قلب تيته
تسالي:يله نفطر علشان عاوزه انزل الكليه النهارده اول يوم في الترم التاني ولازم ابدا الترم الجديد بحماس وجد واجتهاد
الجده:يله يا حببتي
تسالي:متنسيش تاخدي علاج سلام
الجده :سلام يا حببتي خالي بالك من نفسك
تسالي :حاضر واددها بوسه علي الهواه?♥
تسالي:خبتط علي بابا شقه هند *(لان شقه هند جنب شقه تسالي )
هند:يا صباح القمر ايه الحلاوه دي
تسالي:صباح الفل انا طول عمري قمر?
هند:واخده مقلب في نفسك اووي
تسالي :شكرا انا قولت اصبح عليكي قبل ما انزل
هند :صباح الفل خالي بالك من نفسك وانتي راجعه ابقي طمنيني عليكي
تسالي:من عيوني
ننتقل الي شريف :لبس تيشرت لونه اسود وعليه رسمه جمجمه وكوتشي وشعره البني
وينتقل الي الكليه هو وتسالي ميعرفوش بعض نهائيا
تسالي:بطله روايتنا توصل الي الجامعه تسلم علي اصحابها وودخل تحضر اول محاضره ليها
بعد انتهاء المحاضره يخرجوا يقعدوا في كافيه يفطروا
تسالي:انا هقوم اجيب فنجان قهوه علي ما انتم تختاروا تفطروا ايه علشان عندي صداع
احد اصحاب تسالي امنيه:تمام يا قلبي
تسالي:تجيب القهوه ورجعه تخبط في شريف والقهوه تقع علي هدوم شريف
تسالي:انا انا اسفه ومكنش قصدي ثواني اطلع ليك منديل
شريف بعصبيه وصوت عالي:انت شايفه الي انتي عملتيه دي يروح بمنديل
تسالي بعند:انت ملكش انك تعالي صوتك وتتعصب وانا اسفه ومشت بعد ما ادته المنديل ورجعت الي اصحبها
شريف:واللهي ما هسيبك هكمل يومي ازي دلوقتي بلقهوه دي
امنيه:اتاخرتي كده ليه يا بنتي وفين القهوه ؟
تسالي:حكيت ليها الي حصل
امنيه:يخربتك **** وميكنش ابن حد مهم بقي
تسالي بخوف بس مش عاوزه تبين: حتي لو مين دي بني ادم مش محترم
امنيه خلص:هقوم اجيب فطار انا وبقي الشله
وقامت وحصل حاجه محدش يتوقعها
الي حابب يسمع الباقي يتفاعل معايا ❤
وقول رايق في تعليق واكمل ولا لا وكل تعليقاتك الايجابية او السلبيه عادي
احب اشكر الشخص الوحيد الدعمني اني اكمل القصة ولاجله حولت انزل الجزء التاني بسرعه ومستني رأيه وراي اي حد في القصة عل؛ ان اكمل في باقي الأجزاء ومعلش تولت في المقدمه
❤الجزء الثاني (حبيته و لكن)
امنيه: شريف عامل ايه اه الي عمل فيك كده
شريف:ازيك يا امنيه و خالتوا عامله ايه واحده حيوانه **** يسمحها غسلتني بلقهوه
امنيه بضحك: انا كويسة وكمان خلتوا كويسح الحمد *** معلش يا حبيبي طب تعالي معايا منديل ممكن تطلع
شريف: ماشي
امنيه:شباب شريف ابن خالتي معانا في تربيه سنه ٤
الشله:اهلا شريف
شريف:اهلا بيكم
تسالي:ماسكه الفون وبتلف علشان تسلم علي ابن خاله امنيه
تسالي بتلف:اهلا هو انت ؟
شريف:هو انتي ؟
امنيه:هو انتم تعرفه بعض
شريف بييص علي امنيه: دي الي غسلتني بلقهوه
تسالي :انت مددنيش فرصه اتأسف ليك
امنيه:حصل خير هي مكنتش تقصد يا شريف
تسالي:علي العموم انا اسفه وانا ماشيه وسيبالك المكان خالص
امنيه:راحه فين والفطار
تسالي:انا كنت فطره مع تيته بس قولت اكل معاكم حاجه خفيفه وانا همشي علشان اعمل الغداء لتيته باي
تسالي:باي
شريف بيبص عليها وفيه سره:**** تقعي دلوقتي
بعدما مشيت
امنيه:تسالي علي فاكره طيبه جدا ومكنتش تقصد
شريف:اسمها تسالي حلو اوي
امنيه:ملكش دعوه بيها الا دي
شريف :ملكيش دعوه اطلعي بره عنها
امنيه:تحذير يا ابن خالتي هزعلك لو عملت حاجه تضايق تسالي
شريف بنظره عصبيه:تمام
امنيه: طب خد المنديل طيب
شريف:مش عاوز حاجه منك
امنيه برحتك
ننتقل لتسالي ❤
تسالي روحت خبط علي هند زي ما قالتلها ودخلت وحضرت الغذاء واتغدت ونامت شويه وبالليل راحت هند عند تسالي يسهروا مع بعض كلعاته
هند: يومك كان عامل ايه النهارده
تسالي:حكت ليها الي حصل ما شريف
هند بتضحك:**** يخربتك مش تخدي بالك
تسالي :بضحكي علي ايه اهو الي حصل بقي
هند:خلص عادي موقف زي مواقف كتير حصلت
تسالي:علي رايك
هند:انا همشي بقي علشان انام وانتي نامي علشان تصحي بكره فايقه لكليتك
تسالي:تمام باي
هند:باي
وعند شريف ومحمد
شريف:يحكي لمحمد الي حصل ما تسالي
محمد:اسمها حلو اووي شكلها هتلعب
شريف بغيظ : انا بحكيلك علشان تقولي اسمها حلو وهتلعب
محمد:ومالك مضايق كده ليه مش اول بنت يعني يحصل يينك وبنا موقف
شريف: علي رايك مش اول بنت بس انا مش هعديها بساهل
محمد:حرام شكلها طيبه من كلامك
شريف:ملكش دعوه وطفي النور عاوز انام
محمد: ماشي شكرا يا عم الحج ليك تصبح على خير
شريف:وانت من اهله
شريف بتفكير:هو انا ليه اضيقت لما اقال اسم تسالي يعني هي ولا اول ولا اخر البنات الي نعرفها ويحصل بنا وبنها اشتباك
بس مش هعدي الموقف دي بساهل برضوا
وابطالنا يصحوا تاني يوم♥
تسالي:صحيت وصلت وفطرت واعطت الدواء لجدتها
الجده:تسالي هتتاخري النهارده
تسالي:مش عارفه واللهي يا تيته بس اكيد مش متاخره اوي
ليه فيه حاجه ؟
الجدة بابتسامه: ايوه علشان عاوزكي باليل
تسالي : طب عاوزه ايه مش لازم انزل
هنديه:لا متقلقش خالي بالك من نفسك باليل بقي
تسالي:تمام ماشي باي لا الا
الجدة:**********
تسالي : خبط علي هند صباح الخير
هند:صباح النور راحه الكليه
تسالي:ايوه متعرفيش تيته عاوزه ايه
هند: لا معرفش ليه
تسالي:قولتي متتاخريش باليل عاوزكي
هند:لا معرفش بس بعد الظهر هدخل اشوفها لو عاوزه حاجه واحاول اعرف منها
تسالي:ماشي وانا هخلص واخبط عليكي قبل ما ادخل
هند: عادي ان شاء اللة مفيش حاجه خالي بالك من نفسك وخالي بالك علشان متوقعيش قهوه علي حد تاني
تسالي بضحكه وغمزتها تبان: ماشي يا بارده باي
هند بضحك علي ضحكتها:باي
شريف:يصبح علي مامته اسمها(صفاء )
صفاء:صباح الورد عليك اخوك صحي
شريف بضحك : لا دي فاشل متنسيش تاخدي علاجك وانا ماشي علشان مستعجل
صفاء:ماشي يا حبيبي خالي بالك من نفسك
شريف :يوصل للكليه ولاول مره يروح يسلم علي امنيه بحجه انو يشوف تسالي
شريف:صباح النور
امنيه باستغراب:صباح النور انت كويس وخالتوا كويسه
شريف بابتسامة:كله تمام
امنيه:اصل اول مره تيجي وتصبح عليه من اول ما بقنا في كليه واحده
شريف: لا اصل حسيت اني زعلتك امبارح قولت اصبح عليكي
امنيه:جي تصبح ولا تشوف تسالي
شريف وفهم ان بنت خالتوا فهمته:اه هي فين صح
امنيه: زمانها جايه بس هقولهالك لتاني مره ابعد عن تسالي احسن ليك
تسالي:صباح الخير يا امنيه
امنيه:صباح الفل
شريف:وانا هوا مش شيفاني
تسالي :اسفه مخدش بالي صباح الخير
شريف بابتسامه :بتتاسفي كتير يا تيتي
تسالي بنرفزه وعصبيه: نعم يا بابا مين تيتي دي ياريت تبقي كلمنا مع بعض في نطاق محترم دي لو انت تعرف يعني ايه احترام اصلا انت ولا اخويا ولا قريبي ولا اعرفك علشان نخرج بره نطاق الاحترام
شريق بكبرياء:هعمل نفسي مستعمتش حاجه هوا كان بيتكلم انا كده اخد حقي منك من ساعه القهوه اني اشوف نرفزتك دي
كده واحد واحد ?
امنيه:حقك عليه يا تسالي يله ندخل المحاضره
تسالي بعصبيه:بني ادم مريض
شريف بضحك :سمعت ادعيلي **** يشفيني بقي
بعد انتهاء المحاضره اكلوا وخلص اليوم ورحت
تسالي:خبطت علي هند
هند:عامله ايه يا سوسو
تسالي:الحمد ***عرفتي تيته عاوزه ايه
هند بتوتر:لا مفيش مرضتش تقولي
تسالي بشك:ماشي انا هدخل ناكل واصلي واعرف عاوزه ايه
هند:ماشي وانا هخلص واجلكم
تسالي:نعم يا تيته كنتي عاوزه ايه
الجدة :......................
وبكدا تكون خلصنا الجزء الثاني ومستني رايكم ودعمكم بجد علشان اكمل
الجدة : تسالي حببتي انتي عارفه ان مامتك قبل ما تتوفي *** يرحمها
تسالي بدموع: ،***يرحمها عارفه ايه هي اصلا وحشاني جدا هي وبابا
الجدة:**** يرحمهم هما في مكان احسن ممتك قبل ما تتوفي قالت تسالي لمصطفي (ابن خالها) ومصطفي لتسالي
تسالي بصدمه:لا لاء محصلش دي كان هزار من خالي مع ماما *** يرحمها
الجدة بصوت عالي:انا قولت الي عندي يا تسالي بكره خالك وابن خالك ومرات خالك جهزي نفسك قرايه الفاتحة بكره
تسالي بدموع:ارحميني يا تيته انا مش عاوزه كده
الجدة بهدوء: حبيبتي عاوزه افرح بيكي قبل ما اروح لممتك
تسالي بدموع اكتر : بعد الشر عنك انا الي صبري علي فراق بابا وماما هو انتي يا تيته بس الموضوع مش بيجي كده غصب
هنديه:مين قال غصب دي مصطفي مفيش شبه جمال واحترام مع الوقت هتبقوا احلي اتنين
الباب يخبط
تسالي تمسح الدموع وتفتح الباب: وتروح في حضن هند وتعيط
هند بقلق:مالك مالك بلاش عياط ايه الي حصل
هنديه: خدي صحبتك وعقليه يا هند
هند:ليه قولتها يا تيته انا كنت هقولها بطريقه كويسه
تسالي تقوم من حضنها :انتي كنتي تعرفي
هند:لسه عارفه من شويه بس قولت هقولك بليل
تسالي بدموع:تعالي ندخل جوه
هند بزعل علي حال صحبتها:يله بينا
تسالي بدموع:مش بحبه هو الجواز بقي غصب دلوقتي
هند تمسح دموع صحبتها: مش غصب اقعدي معاه يمكن ترتاحي انا اوعدك لو مرتحتيش انا هقف قدام تيته وقدام اي حد يكون سبب في دموعك دي
تسالي :بجد يا هند
هند: وعد يا سوسو واللهي
تسالي:طب نامي معايا النهارده
هند :تمام ماشي يله بينا
تسالي تاني يوم تصحي علي صوت الفون:
تسالي:ايوه مين معايا
امنيه:اه دي انتي لسه نايمه مش جايه النهارده
تسالي:امنيه صباح الخير لا مش جايه وحكيت ليها الي حصل امبارح مع جددها
امنيه بزعل:يا حول **** **** طب خلص اقفلي باليل ابقي طمنيني عملتي ايه
تسالي :ماشي باي
امنيه :باي
شريف: صباح الخير يا امنيه
امنيه بقرف :صباح الخير نعم
شريف:فيه حد يصبح علي حد كده
امنيه:عاوز ايه تسالي مش جايه النهارده
شريف بزعل داخلي ولم يظهره: اه دي مش جايه ليه دي انا كنت ناوي اعتذر علشان اتكيت عليها امبارح
امنيه: عندها مشاكل مش جايه ولما تيجي ابقي اتعذرلها
شريف:طب ايه المشاكل
امنيه : ملكش فيه
شريف:لاء بجد بقي ايه المشاكل
امنيه: هقولك علشان زهقانه عاوزه احكي مع حد
وحكيت ليه الي حصل ..
شريف بصدمه: هو لسه فيه كده
امنيه: تفكير غريب
شريف:احكيلي عن تسالي اكتر عن حياتها كده يعني
امنيه: لاء طبعا
شريف بقوه داخليه: لا هتقولي علشان انا ...............
الجزء الرابع ❤
شريف بقوه داخليه: علشان اناا هساعدها واروح اتقدملها
امنيه بصدمه : هتروح تتقدم لمين ؟
شريف:لتسالي
امنيه :ازي يا شريف
شريف:زي الناس خطه كده وكده واساعدها بس
امنيه: مستحيل تسالي ترضي بدل ما المشاعر مش صداقه دي دماغها غريبه اووي
شريف:بصي انا عندي محاضره باليل نقعد ونتكلم واقولك نعمل ايه
امنيه:ما ابن خالها متقدم النهارده
شريف:يتقدم وانا كمان هتقدم وكله هيوافق عليه غصب عنو
امنيه:شريف انت سخن روح احضر المحاضره باليل نشوف بقي
شريف بابتسامة: تمام باي
هند:البسي الفستان دي هيبقي حلو
تسالي : مش عاوزه ابقي حلوه
هند : معلش لازم اليوم يعدي بقي
تسالي بحزن :ماشي الأمر ** يا اقف جنبي
هند :يا** يا حبيبت اختك
الجدة بصوت عالي: تسااااالي
تسالي بقلق :نعم يا تيته
الجدة: خالك مش جاي النهارده مرات خالك جالها غيبوبه سكر وعلي ما تروق ويبقي يرتبوا معاد تاني
تسالي بفرحه داخليه ولم تظهرها:طب الف سلامه عليها *** يشفيها
هند:**** بيحبك يا سوسو وفركشلك الجوازه
تسالي:مش فركشه نهائيا لاسف بس اهو اهدي شويه واستوعب الفكره
هند:الي * كتبهولك هيكون ان شاء *
تسالي:يا*** معلش تعبتك معايا
هند :تعبتك راحه يا هبله **** يريح بالك
تسالي : **** انا وانتي
وعند امنيه و شريف ؛
امنيه :خير يا شريف انا لو لقيت كلامك غلط مستحيل وافق عليه
شريف:اهدي كده وكلمي تسالي اعرفي ايه الي حصل
امنيه:ازيك يا تسالي عملتي ايه
تسالي:الحمد * اتاجلت المقابله الحمد * بس انا كده كده شكلي اتبسد اصلا
امنيه:طب الحمد **** التأجيل دي ممكن يكون خير ليك
تسالي:يا ***
وقفلت الخط
شريف بفرحه: طب كده تمام اووي
امنيه:ناوي تعمل ايه
شريف : وقال ليها الي هيتم
في الاول امنيه منعت وبعد تفكير طويل وزن شريق ان دي في مصلحتها علشان ميبقاش جواز غصب من ابن خالها وافقت
بس ياريتا الموافقه دي في مصلحه مين وايه الي هيحصل الي حابب يعرف الي هيحصل يتابع قصتنا
يترا شريف هيعمل ايه قولو اقتراحاتكم في التعليقات
اسف على تأخير الجزء الجديد بس انا مكنتش هنزل الجزء اصلا بسببعدم وجود دعم بس نزلتها علشان خاطر حاتم اكبر داعم ليا شكرا ليك بجد
الجزء الخامس
أمنية في بيت شريف
شريف:اتفقنا انتي بكره هترني عليها وتقوللها مفيش محاضرات بكره مهمه مش لازم ننزل
امنيه: تمام وانت ناوي تعمل ايه ؟
شريف:هتشوفي بكره بنفسك بس متقوليش لحد حتي محمد
محمد دخل عليهم
محمد بابتسامة: يا مساء العسل وانا بقول الدنيا منوره ليه
امنيه:مساء النور دي نورك يا محمد
محمد:ياتري بقي متقولش ايه لمحمد يا استاذ شريف
شريف :بعدين هقولك
امنيه:طب انا اروح بقي يله باي
محمد وشريف:تمام خالي بالك من نفسك
شريف:انا رايح انام
محمد:تعالي هنا اه رايح انام دي كنت بنتكلم في ايه انت وامنيه
شريف:قولتلك هقولك بعدين بكره هتعرف كل حاجه
محمد :ماشي تصبح على خير
شريف:وانت من اهله
#تاني يوم ابطال روايتنا يصحوا في نشاط
امنيه:يا صباح العسل
تسالي بصوت نايم:صباح النور هي الساعه كام
امنيه:الساعه ٨
تسالي:اممم تمام لسه بدري مش المحاضره الساعه ١٢
امنيه:ايوه بس اصلا النهارده مفيش حاجه مهمه انا مش نازله
تسالي:مقولتليش امبارح ليه طب
امنيه بقلق داخلي:لا ما انا انا نسيت اقولك بقي ..
تسالي:تمام ماشي شكرا يا قلبي وفرصه ارتاح اصلا انا اعصابي تعبانه
امنيه:تمام يا حببتي يله ابقي اكلمك باليل
وروحت البيت
الجدة:صباح الخير يا تسالي
تسالي:صباح النور يا تيته
الجدة:مش لازم تعملي فطار انا هبقي اكل اي حاجه روحي كليتك كفايه امبارح اخدي اجازه
تسالي بابتسامه بيها حزن: لا يا تيته انا اجازه النهارده
الجدة:ماشي يا حببتي وبالليل نبقي نروح لخالك نطمن علي مرات خالك
تسالي بخنقه داخليه:ان شاء اللة يا تيته ان شاء اللة
هند تخبط علي بابا الشقه :صباح النور
تسالي :صباح النور
هند:قولت اجي اطمن عليكي قبل ما اروح السوق
تسالي:*** يخليكي يا حببتي خالي بالك من نفسك
هند تعطيها بوسه علي الهوا: ويخليكي يا تيتي
تسالي وافتكرت تيتي من شريف وابتسمت
هند:بضحكي علي ايه
تسالي: حكيت ليها سريعا الي حصل مع شريف
هند بضحك صوت عالي:ايه شغل ***** دي
تسالي ماسكه بوقها علشان صوت ضحكتها عالي:بس اقعدي ساكته صوتك عالي تيته تسمعك
هند بضحك :باليل لينا كلام في الحكايه دي
تسالي:ماشي يله باي
#قرب العصر كده وهند عند تسالي يحضروا الغداء مع بعض و اتفقوا ان اليوم دي هند تاكل عندهم علشان عملت مكرونه بشامل وهند بتحبها ورواحوا يصلوا العصر وهند خلصت قبل تسالي
والجرس يرن ...?
هند: ايوه حاضرجايه اهووو
هنديه:شوفي مين يا هند هي تسالي فين
تسالي:اهو يا تيته كنت بصلي
هند: انا هفتح
الصدمه.............
يتري ايه ال حصل ده ال هنعرفة الجزء القادم
الجزء السادس
هند :ايوه مين حضرتك
شريف بنظره غير مفهومه :انا شريف صاحب تسالي في كليه التربيه
هند بصدمه :شريف شريف مين ؟طب اتقضل ادخل
تسالي بتجري علي الباب الي سمعته دي صح: شريف ايه الي جابك هنا
شريف:مش هتقولي اتقضل
الجدة:مين يا بنات ؟
هند بتوتر: دي دي صاحب تسالي في الكليه
شريف بشياكته وجمالوا: ازي حضرتك انا شريف ممكن ادخل
الجدة:طبعا اتفضل يا بني
تسالي بتوتر غير طبيعي وهند بصوت واطي: ايه الي جاب دي هنا
تسالي بتوتر اكتر:معرفش انا خايفه اووي
هند بتحاول تطمن صاحبتها:هنشوف اهو
#تجلس تسالي جنب هند و شريف امام الجدة .
شريف بهدوء غير طبيعته :ازي حضرتك انا شريف في كليه تربيه سنه ٤ ومن غير مقدمات كتير انا وتسالي بنحب بعض من وانا في سنه ١ كليه واول اما لقت حبنا بيكبر قررت اجي اتقدم
تسالي وقد نزل عليها الخبر كلصاعقه : اه دي انت مجنون .
هند تنظر بصدمه:اهدي يا تسالي اكيد في سؤء تفاهم
الجدة بصوت عالي:ادخلوا جوه يا بنات
تسالي :بس يا تيته افهمك في حاجه غلط
الجدة بصوت عالي:سمعتي قولت ايه
هند بتوتر :خلص يا تسالي اسمعي كلام تيته
شريف:عاوز افهم حضرتك في سؤء تفاهم
الجدة بهدوء وابتسامه:اتقضل يا بني
شريف:انا زي ما فهمت حضرتك في سنه ٤ من سنه اولي بحبها حولت معاها وهي كانت رافضه بس عرفت من صاحبتها القريبه في الكليه وهي تبقي بنت خالتي انها معجبه بيه وعاوزني بس علشان هي محترمه ونعمه الاخلاق رفضت تبادل معايا اي شعور
الجدة بهدوء وفرحه ان بنت بنتها محترمه:مفهوم يابني
شريف:انا مش طالب غير موافقه حضرتك واجيب اخويا وامي المره الجايه لان والدي تعبان
الجدة:وانا موافقه كفايه ان انت محترم وان تسالي عاوزك
شريف بفرحه :طب ممكن طلب عاوز اقعد مع تسالي لو حتي ١٠ دقائق اتأكد من مشاعرها ناحتي زي ما فهمتك انا الكلام وصلني من بنت خالتي وحابب اسمعه منها
الجدة وقد فاهمت قصده:تمام هنادي عليها
تسالي بتوتر في الأوضه وبركان داخلي :ازي دي حيوان كل دي علشان شويه قهوه علي تيشرت بتاعه ييقي كل دي انتقام
هند بتوتر بس بتحاول تبين العكس:اهدي هنفهم كل حاجه دلوقتي
الجدة تخبط علي الباب: اطلعي يا تسالي اقعدي مع شريف هو شرحلي كل حاجه
تسالي بعدم فهم :شرح ايه انا عاوز افهمك بس ايه الحكايه
الجدة :اطلعي يا تسالي يله
بعد ما تسالي طلعت
هند:هي ايه الحكايه يا تيته
الجدة:حكيت ليها الي حصل
هند:مش معقول تسالي مقلتش حاجه شبه كده ليا
تسالي بعصبية:انت بني ادم متخلف انت مجنون انت مريض كل دي علشان شويه قهوه وقعه عليك .
شريف بضحكه: اهدي بس وعيب تكلمي خطيبك كده
تسالي بعصبيه اكتر:خطيب مين وزفت مين اتقضل دلوقتي تنادي علي تيته وتقولها انك كنت بتهزر
شريف بضحكه:مين قال اني بهزر انا فعلا عاوز اخطبك عارفه ليه
تسالي بعصبيه بيها شويه هدوء:خير ان شاء ***** علشان تبقي انت ٢ وانا ١ في المقلب
شريف بضحك:لا اكيد مش هدبس فيكي علشان الهبل دي
تسالي بعصبيه :امال ليه
شريف:علشان ................
هنعرف الجزء القادم شريف جي ليه
بطور طريقة الكتابه في الأجزاء وضفت حاجه جديدة في الجزء الخامس وهي توقع ايه الهيحصل في الجزء التالي
ونسيت في الجزء اللفات اقول اسم صاحب التوقع بس انا شكرته في التعليقات وقلت لازم اشكرة في القصة
وهو ha tem
احب اشكرة على حجات كتيرة منها انه اكتر داعم ليا وهو المخليني اكمل في القصة لحدا دلوخت
الجزء السابع
شريف:علشان انا عارفت حكايتك وجوازك الي بلغصب من ابن خالك
تسالي بصدمه:عرفت عرفت ازي ومنين؟
شريف بهدوء:من امنيه بس وال*** هي مقلتش حاجه غير لما ضغط عليها قولت انا حبيتك من اول نظره وفرصه تخلصي من ابن خالك وفرصه اكبر ابين حبي ليكي
تسالي:انت اكيد بتهزر ولما اشوف امنيه بس
شريف:امنيه ملهاش دعوه بيها او من غيرها كنت هوصل للي انا عاوزه
تسالي:والمطلوب مني دلوقتي
شريف بهدوء:المطلوب دلوقتي دديني فرصه وددني لنفسك فرصه تحبيني وانا احبك اكتر
تسالي:لو محبتكش
شريف بابتسامة:عيب علي فاكره لو بنت تقول لشريف سعد تاج الدين مش هحبك
تسالي:واخد مقلب في نفسك اووي
شريف بابتسامه:متشكر ليكي لو محبتنيش ودي مستحيل جدا ابقي سبيني وساعتها تقدري تاخدي قرار بموافقه ابن خالك او غيره المهم انا هقولك انا قولت لجدتك ايه علشان يبقي كلمنا واحد وان شاء **** يوم الخميس هجيب اهلي ونتقدم
*تدخل هند عليهم
هند: انا عاوزه اعرف ايه الي بيحصل دي
تسالي بقلق:تيته فين يا هند
هند:بتصلي المغرب
تسالي:هند اختي الي امي **** يرحمها مجبتهاش
شريف بابتسامه وفرحه : هند صح
تسالي باستغراب :انت تعرفها ؟
هند: ايوه هند عندك مشكله
شريف :لاء لاء معرفهاش طبعا بس فرصه سعيده
تسالي:حكيت ليها الي حصل
شريف:ايه رايك في الكلام دي
هند بابتسامه لحظت انا صاحبتها متقبله الموضوع:مفيش مشكله اديلوا فرصه ممكن يكون خير ليكي
شريف بابتسامه:ر*** يكملك بعقلك
هند ما غير ما تبص لكلام شريف :شكرا
تسالي:تمام ان شاء **** يوم الخميس اتفضلوا
شريف :ان شاء *** لو سمحتي امنيه ملهاش علاقه باي حاجه مش عاوز اكون سبب في اي مشاكل بنكم
تسالي :تمام ماشي
الجدة: اتكلمتوا يا ولاد
شريف بابتسامه وعنيه علي هند :ايوه اتكلمنا وان شاء **** اجيب اهلي يوم الخميس
الجدة:ان شاء **** يابني ويسعدكم
هند والجدة وتسالي و شريف:يا * ويخليكي يا
*بعد ما جاسر ماشي .
هند قعدت واتكلمت مع تسالي كتير علي الي حصل
الجدة اتكلمت كتير مع تسالي علي الي حصل
وتجري بينا الاحداث ليوم الخميس..
الساعه ١٢ الظهر جرس الشقه يرن
مع العلم ان هند كانت بايته مع تسالي
تسالي تفتح الباب تلاقي امنيه أمامها :اتفضلي يا امنيه
امنيه:يا صباح العسل علي عروستي
تسالي بابتسامة:صباح النور
هند: مين دي يا سوسو
تسالي:امنيه بنت خالت شريف
هند بضحك : دلوقتي بنقول شريف و بقلب جامد مع هو بقي خلص كلها ساعات ويبقي خطيبك بقي
تسالي بكسوف:بس ابت
امنيه سرحانه وبعد شويه فاقد :فرصه سعيده يا هند
هند :انا اسعد اكيد
تسالي:تعالي اعرفك علي تيته ونفطر
الجدة : ازيك يا بنتي اعبالكم **** كلكم
هند وامنيه:ال*** امين.
*وبالليل البنات في الأوضه الي بتلبس والي بتضبط طرحتها والي بتحط ميكاب
والجرس يرن?
الجدة تروح تفتح الباب: انتم مقولتوش ليه ............
الجزء الثامن
#وقفنا الجزء ال فات ان فيه حد بيرن الجرس بيت تسالي والجودة راحت تفتح الباب
الجدة:انتم مقولتوش ليه انكم جاين قصدي يعني اهلا وسهلا
مصطفي :ازيك يا تيته مش عاوزنا نيجي ولا ايه
الجدة :لا مش قصدي اتفضلوا
جابر (خال تسالي): مش بتسالي قولنا نسال ونشوف غيرتوا رايكم في موضوع تسالي ومصطفي ولا ايه
الجدة بتوتر:اصل الصراحه ادخل وانا أقولك
الجدة:حكيت ليهم الي حصل
مصطفي براحه داخليه:طب كل شى قسمه ونصيب يا تيته انا مش زعلان **** يكون شريف الي بتقولي عليه دي خير ليها
الجدة بفرحه انو مش زعلان: يا ** ويوعدك بانسانه تحبك وتحبها
جابر:طب دي حاجه تستخبي برضوا يا ماما
الجدة:كنت ناويه اقولك بس قولت علي ما العريس يجي هو اهله وابلغك انت في مقام بابها **** يرحمه
مصطفي:ممكن اتكلم مع تسالي شويه بعد اذنكم
الجدة:اكيد ثواني اقولها
الجدة تخبط علي الباب: تسالي تعالي عاوزكي
هند:ثواني يا تيته وهجيب العصير من المطبخ ونطلع
الجدة:لا يا حببتي دي مش شريف واهله دي خالك وابن خالك
تسالي بخوف وقلق :خالي ازي وليه
الجدة:متخفيش انا حكتله الي حصل ومصطفي عاوزك ثواني
تسالي بخوف اكتر وعنيها دمعت:ماشي انا طلعه اهو
امنيه:متخفيش شريف مش هيسبك لحد تاني دي بيحبك اوي
تسالي بطمأنان شويه من كلام امنيه: **** يستر
مصطفي واقف في بلكونه :تعالي يا تسالي
تسالي:نعم يا مصطفي انا بس عاوزه اقولك
مصطفي بهدوء:اهدي كده مفيش حاجه احنا اخوات وانا اصلا عارف انك مش بتحبيني ولا انا الصراحه بس لما لقت اهلي ضغطين عليا قولت انفذ امورهم مع الوقت ممكن نحب بعض
تسالي بابتسامه: بجد يعني احنا اخوات مش زعلان
مصطفي:بلعكس بقي انا فرحان جدا جدا انك كبرتي وبقتي عروسه
تسالي بفرحه:** يخليك يا ويوعدك بعروسه احلي مني
مصطفي بفرحه :ان شاء **** يله ادخلي اجهزي
تسالي:ماشي حاضر
جابر:تعالي يا تسالي كبرتي وبقتي عروسه **** يسعدك
تسالي:* يخليك يا خالوا يا مش عاوزك تزعل
جابر:ازعل من ايه كل شى قسمه ونصيب يله ادخلي اجهزي
تسالي :حاضر
امنيه وهند:ايه الي حصل
تسالي:حكيت ليهم الي حصل
هند:طب كويس الحمد ** **** يفرحك دايما
امنيه:الحمد *** تعرفي علشان شريف يعرف يقنع امه كان حوار برضوا لانها كانت عاوزه يتقدم لبنت عمته وهو اقنعها هو ومحمد اخوه لحد كا وافقت
هند سرحت لثواني ثم افاقت: طب كويس *** يسعدهم واعبالك يا امنيه
امنيه بابتسامه:انا وانتي يا قلبي
*الجرس يرن?
جابر يفتح الباب:اتفضلوا نورته
الجدة :اتفضلوا
الجدة:جابر خال تسالي ومصطفي ابن خالها في مقام اخوها
شريف بعصبيه داخليه ويوجه الكلام لمحمد لانه يعرف كل الموضوع:وايه الي جاب الزفت دي هنا ؟
محمد :اهدي علشان شكلك قدام الناس وبعدين نبقي نعرف الحكايه
*تسالي تخرج بكسوف معاها الشربات وهند وامنيه وراها وتقدم العصير
شريف:ايه رايكم يبقي كتب كتاب علطول لحد بعد الامتحانات ونعمل الفرح وانا عامل حسابي وجايب دبله ونقراء الفاتحه والاسبوع الجاي كتب الكتاب
صفاء مامت شريف بابتسامه:ابني مستعجل دي من ساعات ما جي وكلمك يا جدة وملهوش في البيت الي حكايه تسالي وهند صاحبتها
الجدة بابتسامه:الشرف لينا هو شب محترم ويستاهل كل خير ويسعدهم
الجدة:ناخد راي العروسه
تسالي بكسوف: الي حضرتكم شيفينه
مصطفي بابتسامه: مكسوفه يا تيته بس السكوت علامه الرضا
شريف برفع حاجب: اكيد يا مصطفي ليك حق ما الاخوات بيحسوا ببعض
امنيه بصوت واطي في اذن هند:شفتي غيره ابن خالتي ازي
هند بضحكه:ايوه الغيره نصف الحب
شريف يفتح العلبه وعنيه علي هند :اتفضلي يا عروسه الدبله
تسالي بكسوف وابتسامه: تاخد الدبله وتلبسها وهو يلبس دبلته
هند :تقوم تزغرط
الجدة: انتي مشكله يا هند واعبالكم ****
محمد:طب نسيب العرسان مع بعض شويه
الكل:ايوه يله بينا نقوم نقعد هناك
هند تقوم تحضن صحبتها: مبروك يا تيتي
شريف بابتسامه:مفيش مبروك يا شيفو
هند :افندم هو انا اعرفك علشان ادلع حضرتك
تسالي بغيظ:ليها حق الصراحه تقولك اكتر من كده
شريف بعصبيه:بجد ماشي انك بركتي اتفضلي بقي
شريف بعصبيه:.... انتي .............
كدة يكون انتها جزء الثامن و ااكتبو في التعليقات توقعتكوا للكلام ال هيقوله شريف
الي اللقاء في الجزء التاسع
الجزء التاسع
شريف بعصبيه :انتي ليه مقولتليش ان مصطفي حبيب القلب جي
تسالي بعصبيه هي كمان:اولا مش بحب حد صوته يعلي عليه
تاني حاجه لو مصطفي حبيب قلبي زي ما بتقول كنت وفقت عليه مكنتش قعد معاك ولبست دبلتك دي اخويا وحكتله الي حصل
ثالث حاجه ودي بنسبالي الاهم يبقي فيه حدود مع التعامل مع اي بنت حتي لو هند هي اختي بقالنا حاولي ٥ او ٦ مع بعض بس الحدود مع اي حد من مبادئ الاحترام
شريف بيحاول يهدي اعصابه علشان لحظه قراءيه الفاتحه مضعش: حاضر ليكي حق متزعليش بس انا مش هعلق علي صوتك العالي والعصبيه دي دلوقتي علشان مضيعش اللحظه الحلوه دي وبعدين يبقا لينا كلام تاني في الموضوع دي
*وبعد شويه الكل ماشي وتسالي صليت وحاولت تنام ولكل طول الليل ماسكه دبلتها في ايدها وفرحانه لانها من اول موقف حصل بينها وبين شريف كانت فرحانه وحاسه بارتياح
*الفون يرن.
تسالي:الو مين معايا
شريف:والاستاذه متعوده ترد علي ارقام غريبه عادي كده في نصف الليل
تسالي وقد فاهمت انو شريف:الو يا شريف لا مش متعوده ولا حاجه انا من الطبيعي اكون نايمه بس مش جايلي نوم والطبيعي ان اعمل الفون صامت قبل ما انام بس معايا برنامج التروكلر وعرفت ان دي رقمك
شريف بهدوء: تمام بس ليه قولتي مين معايا بدل ماانتي عارفه ان دي رقمي
تسالي:علشان اتاكد ممكن اي شريف تاني بصدفه
شريف:ماشي انا قولت اطمن عليكي قبل ما انام
تسالي:اصلا انت جبت الرقم منين
جاسر بضحك: ده سؤال من امنيه طبعا
تسالي :تمام عاوز حاجه راحه انام تصبح على خير
شريف بقرف :سلام وقفل السكه في وشها
تسالي بغيظ:بني ادم مريض شكلك مش هتكمل معايا ولا ايه
بس انا حبتك دخلت قلبي كده لا لاءان شاء *** هتكمل
يا** لو خير ليا قدمه شر اجعله خير وابتسمت ونامت
في صباح يوم جديد تصحي ولبست وبتفتح باب الشقه لقت بوكيه ورد كبير قدام الباب مكتوب عليه صباح الخير يله مستنيكي تحت
خبطت علي هند وصبحت عليه وخلتها تشوف الورد
هند بضحك: العب يلا **** يسهلوا
تسالي بفرحه:بحبه اووي
هند:**** يفرحكم بتفكريني بقصتي بس يا** نهايتك متبقاش شبه نهايتي
تسالي بحزن علي قصه صاحبتها: معلش يا حببتي ان شاء *** الي جي خير انا نازله دي مستنيني تحت
هند:باي يا قلبي
تسالي نزلت لقت شريف راكب في عربيته بيشاور ليها: صباح الخير
شريف :صباح النور كل دي تاخير
تسالي:معلش علي ما قمت وصليت ولبست وصبحت علي هند
شريف بفرحه:متعوده انتي تصبحي عليها دايما
تسالي:ايوه
شريف :وهي كويسه
تسالي بغيره:ايوه
شريف:فطرتي
تسالي:ايوه علشان اعطي العلاج لتيته قبل ما انزل شكرا علي الورد جدا
جاسر:تمام اهم حاجه انو عجبك
طول الطريق ساكتين....
وصلوا الكليه وخلص اليوم روحت
ويجي معاد كتب الكتاب قبل الامتحان اخر السنه باسبوعين
الي اللقاء في الجزء العاشر و الاخير
من السلسلة الولي من قصة حبيته ولكن
الجزء العاشر والأخير
يبدأ الجزء العاشر والأخير من السلسلة الأولى من قصة حبيته ولكن بأن تسالي بترن على امنية
تسالي بفرحه :انتي لسه نايمه يا امنيه يله علشان هند لسه صاحيه من النوم وهتقوم وتلبس وانا كمان هلبس وننزل نجيب الفساتين ونيجي نجهز الشقه ونلبس بقي
امنيه بصوت نايم:اهدي يا حجه الناس بتقول صباح الخير
تسالي بضحك:مفيش وقت يله بسرعه
امنيه:حاضر حاضر قايمه اهو
شريف يرن علي فون امنيه: امنيه رحتي لتسالي ولا لسه
امنيه:قايمه اهو انا خايفه يا شريف ما بلاش كفايا لحد كده دي حبتك بجد
شريف:عارف بس احنا لازم نكمل لاخر اتفقنا علشان انا حقيقي كده مبسوط
امنيه:ماشي يا شريف اقفل علشان انزل بقي
شريف:ماشي باي
امنيه:باي
*وبالليل تلبس تسالي ❤فستان اوف وايت وعليه ورد خفيف بلون البنبي ولفه طرحه سوري وشوز نفس لون الفستان ومكاب خفيف وكانت اميره من الاميرات
و شريف❤بنطلون جنس اسمر وعليه بليزر اسود وقميص اببض وكوتشي ابيض وفي غايه الجمال
ومحمد ❤بنطلون جينس اسمر وقميص ابيض وكوتشي ابيض
امنيه:فستان موف فاتح وعملت شعرها كعكه لفوق وميكاب خفيف
وهند:فستان نبيتي وعليه لفه تربونه وميكاب خفيف
*وكله علي استعاد والماذون وصل..
تسالي بدموع في عينها وتوجه الكلام لهند :كان نفسي بابا وماما يحضروا معايا اللحظه دي اووي
هند تمسح دموع صحبتها:ادعلهم يا حببتي هما اكيد حاسين بيكي
امنيه بتحاول تغير جو الحزن دي وضحكها:وش فقر الميكاب هيبوظ الي فضلت اعمل فيه ساعات
تسالي بابتسامه:شكرا بجد ليكم يا بنات
الجدة ددخل تبوس تسالي :يله المأذون وصل
شريف شاف تسالي قال لنفسه:جميله اووي يا تسالي متستهليش الي بعمله دي بس غصب عني
ويشوف هند يقول في سره بسم اللة ماشاء ****
**المأذون بارك لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
*والكل ضحك وزغرط وتصوير واغاني
ياريتي كتب كتاب جاسر علي تسالي كان راحه ولا لاء
دة ال هنعرفه في السلسلة التانيه من قصة حبيته ولكن
اول شخصيه بطلة القصة تسالي/ بنت يتيمه الاب والأم عايشه مع جدتها عندها 21 سنه في كليه تربيه
الشخصيه الثانيه بطل القصة شريف /والده متوفي وهو عنده 10سنوات وعايش مع مامته وهي مريضة سكر وهو في كلية تربيه في آخر سنه
هند صاحبة تسالي المقربه /عندها 21 سنه وخلصت الدبلوم مكملتش لظروف نعرفها قريب في أحداث القصه
محمد اخو شريف /في كلية هندسه وهو أقرب واحد لشريف
وباقي الشخصيات نعرفها مع أحداث القصه
و نبدأ قصتناا
الجزء الاول ❤
تسالي:صحيت من النوم اتوضت واقامت الصلاه ولبست فستان نبيتي ولبست طرحه بيضاء والشنطه والشوز وحطط ميكاب خفيف جدا
تسالي :صباح الخير يا تيته
الجده:صباح الخير يا قلب تيته
تسالي:يله نفطر علشان عاوزه انزل الكليه النهارده اول يوم في الترم التاني ولازم ابدا الترم الجديد بحماس وجد واجتهاد
الجده:يله يا حببتي
تسالي:متنسيش تاخدي علاج سلام
الجده :سلام يا حببتي خالي بالك من نفسك
تسالي :حاضر واددها بوسه علي الهواه?♥
تسالي:خبتط علي بابا شقه هند *(لان شقه هند جنب شقه تسالي )
هند:يا صباح القمر ايه الحلاوه دي
تسالي:صباح الفل انا طول عمري قمر?
هند:واخده مقلب في نفسك اووي
تسالي :شكرا انا قولت اصبح عليكي قبل ما انزل
هند :صباح الفل خالي بالك من نفسك وانتي راجعه ابقي طمنيني عليكي
تسالي:من عيوني
ننتقل الي شريف :لبس تيشرت لونه اسود وعليه رسمه جمجمه وكوتشي وشعره البني
وينتقل الي الكليه هو وتسالي ميعرفوش بعض نهائيا
تسالي:بطله روايتنا توصل الي الجامعه تسلم علي اصحابها وودخل تحضر اول محاضره ليها
بعد انتهاء المحاضره يخرجوا يقعدوا في كافيه يفطروا
تسالي:انا هقوم اجيب فنجان قهوه علي ما انتم تختاروا تفطروا ايه علشان عندي صداع
احد اصحاب تسالي امنيه:تمام يا قلبي
تسالي:تجيب القهوه ورجعه تخبط في شريف والقهوه تقع علي هدوم شريف
تسالي:انا انا اسفه ومكنش قصدي ثواني اطلع ليك منديل
شريف بعصبيه وصوت عالي:انت شايفه الي انتي عملتيه دي يروح بمنديل
تسالي بعند:انت ملكش انك تعالي صوتك وتتعصب وانا اسفه ومشت بعد ما ادته المنديل ورجعت الي اصحبها
شريف:واللهي ما هسيبك هكمل يومي ازي دلوقتي بلقهوه دي
امنيه:اتاخرتي كده ليه يا بنتي وفين القهوه ؟
تسالي:حكيت ليها الي حصل
امنيه:يخربتك **** وميكنش ابن حد مهم بقي
تسالي بخوف بس مش عاوزه تبين: حتي لو مين دي بني ادم مش محترم
امنيه خلص:هقوم اجيب فطار انا وبقي الشله
وقامت وحصل حاجه محدش يتوقعها
الي حابب يسمع الباقي يتفاعل معايا ❤
وقول رايق في تعليق واكمل ولا لا وكل تعليقاتك الايجابية او السلبيه عادي
احب اشكر الشخص الوحيد الدعمني اني اكمل القصة ولاجله حولت انزل الجزء التاني بسرعه ومستني رأيه وراي اي حد في القصة عل؛ ان اكمل في باقي الأجزاء ومعلش تولت في المقدمه
❤الجزء الثاني (حبيته و لكن)
امنيه: شريف عامل ايه اه الي عمل فيك كده
شريف:ازيك يا امنيه و خالتوا عامله ايه واحده حيوانه **** يسمحها غسلتني بلقهوه
امنيه بضحك: انا كويسة وكمان خلتوا كويسح الحمد *** معلش يا حبيبي طب تعالي معايا منديل ممكن تطلع
شريف: ماشي
امنيه:شباب شريف ابن خالتي معانا في تربيه سنه ٤
الشله:اهلا شريف
شريف:اهلا بيكم
تسالي:ماسكه الفون وبتلف علشان تسلم علي ابن خاله امنيه
تسالي بتلف:اهلا هو انت ؟
شريف:هو انتي ؟
امنيه:هو انتم تعرفه بعض
شريف بييص علي امنيه: دي الي غسلتني بلقهوه
تسالي :انت مددنيش فرصه اتأسف ليك
امنيه:حصل خير هي مكنتش تقصد يا شريف
تسالي:علي العموم انا اسفه وانا ماشيه وسيبالك المكان خالص
امنيه:راحه فين والفطار
تسالي:انا كنت فطره مع تيته بس قولت اكل معاكم حاجه خفيفه وانا همشي علشان اعمل الغداء لتيته باي
تسالي:باي
شريف بيبص عليها وفيه سره:**** تقعي دلوقتي
بعدما مشيت
امنيه:تسالي علي فاكره طيبه جدا ومكنتش تقصد
شريف:اسمها تسالي حلو اوي
امنيه:ملكش دعوه بيها الا دي
شريف :ملكيش دعوه اطلعي بره عنها
امنيه:تحذير يا ابن خالتي هزعلك لو عملت حاجه تضايق تسالي
شريف بنظره عصبيه:تمام
امنيه: طب خد المنديل طيب
شريف:مش عاوز حاجه منك
امنيه برحتك
ننتقل لتسالي ❤
تسالي روحت خبط علي هند زي ما قالتلها ودخلت وحضرت الغذاء واتغدت ونامت شويه وبالليل راحت هند عند تسالي يسهروا مع بعض كلعاته
هند: يومك كان عامل ايه النهارده
تسالي:حكت ليها الي حصل ما شريف
هند بتضحك:**** يخربتك مش تخدي بالك
تسالي :بضحكي علي ايه اهو الي حصل بقي
هند:خلص عادي موقف زي مواقف كتير حصلت
تسالي:علي رايك
هند:انا همشي بقي علشان انام وانتي نامي علشان تصحي بكره فايقه لكليتك
تسالي:تمام باي
هند:باي
وعند شريف ومحمد
شريف:يحكي لمحمد الي حصل ما تسالي
محمد:اسمها حلو اووي شكلها هتلعب
شريف بغيظ : انا بحكيلك علشان تقولي اسمها حلو وهتلعب
محمد:ومالك مضايق كده ليه مش اول بنت يعني يحصل يينك وبنا موقف
شريف: علي رايك مش اول بنت بس انا مش هعديها بساهل
محمد:حرام شكلها طيبه من كلامك
شريف:ملكش دعوه وطفي النور عاوز انام
محمد: ماشي شكرا يا عم الحج ليك تصبح على خير
شريف:وانت من اهله
شريف بتفكير:هو انا ليه اضيقت لما اقال اسم تسالي يعني هي ولا اول ولا اخر البنات الي نعرفها ويحصل بنا وبنها اشتباك
بس مش هعدي الموقف دي بساهل برضوا
وابطالنا يصحوا تاني يوم♥
تسالي:صحيت وصلت وفطرت واعطت الدواء لجدتها
الجده:تسالي هتتاخري النهارده
تسالي:مش عارفه واللهي يا تيته بس اكيد مش متاخره اوي
ليه فيه حاجه ؟
الجدة بابتسامه: ايوه علشان عاوزكي باليل
تسالي : طب عاوزه ايه مش لازم انزل
هنديه:لا متقلقش خالي بالك من نفسك باليل بقي
تسالي:تمام ماشي باي لا الا
الجدة:**********
تسالي : خبط علي هند صباح الخير
هند:صباح النور راحه الكليه
تسالي:ايوه متعرفيش تيته عاوزه ايه
هند: لا معرفش ليه
تسالي:قولتي متتاخريش باليل عاوزكي
هند:لا معرفش بس بعد الظهر هدخل اشوفها لو عاوزه حاجه واحاول اعرف منها
تسالي:ماشي وانا هخلص واخبط عليكي قبل ما ادخل
هند: عادي ان شاء اللة مفيش حاجه خالي بالك من نفسك وخالي بالك علشان متوقعيش قهوه علي حد تاني
تسالي بضحكه وغمزتها تبان: ماشي يا بارده باي
هند بضحك علي ضحكتها:باي
شريف:يصبح علي مامته اسمها(صفاء )
صفاء:صباح الورد عليك اخوك صحي
شريف بضحك : لا دي فاشل متنسيش تاخدي علاجك وانا ماشي علشان مستعجل
صفاء:ماشي يا حبيبي خالي بالك من نفسك
شريف :يوصل للكليه ولاول مره يروح يسلم علي امنيه بحجه انو يشوف تسالي
شريف:صباح النور
امنيه باستغراب:صباح النور انت كويس وخالتوا كويسه
شريف بابتسامة:كله تمام
امنيه:اصل اول مره تيجي وتصبح عليه من اول ما بقنا في كليه واحده
شريف: لا اصل حسيت اني زعلتك امبارح قولت اصبح عليكي
امنيه:جي تصبح ولا تشوف تسالي
شريف وفهم ان بنت خالتوا فهمته:اه هي فين صح
امنيه: زمانها جايه بس هقولهالك لتاني مره ابعد عن تسالي احسن ليك
تسالي:صباح الخير يا امنيه
امنيه:صباح الفل
شريف:وانا هوا مش شيفاني
تسالي :اسفه مخدش بالي صباح الخير
شريف بابتسامه :بتتاسفي كتير يا تيتي
تسالي بنرفزه وعصبيه: نعم يا بابا مين تيتي دي ياريت تبقي كلمنا مع بعض في نطاق محترم دي لو انت تعرف يعني ايه احترام اصلا انت ولا اخويا ولا قريبي ولا اعرفك علشان نخرج بره نطاق الاحترام
شريق بكبرياء:هعمل نفسي مستعمتش حاجه هوا كان بيتكلم انا كده اخد حقي منك من ساعه القهوه اني اشوف نرفزتك دي
كده واحد واحد ?
امنيه:حقك عليه يا تسالي يله ندخل المحاضره
تسالي بعصبيه:بني ادم مريض
شريف بضحك :سمعت ادعيلي **** يشفيني بقي
بعد انتهاء المحاضره اكلوا وخلص اليوم ورحت
تسالي:خبطت علي هند
هند:عامله ايه يا سوسو
تسالي:الحمد ***عرفتي تيته عاوزه ايه
هند بتوتر:لا مفيش مرضتش تقولي
تسالي بشك:ماشي انا هدخل ناكل واصلي واعرف عاوزه ايه
هند:ماشي وانا هخلص واجلكم
تسالي:نعم يا تيته كنتي عاوزه ايه
الجدة :......................
وبكدا تكون خلصنا الجزء الثاني ومستني رايكم ودعمكم بجد علشان اكمل
الجدة : تسالي حببتي انتي عارفه ان مامتك قبل ما تتوفي *** يرحمها
تسالي بدموع: ،***يرحمها عارفه ايه هي اصلا وحشاني جدا هي وبابا
الجدة:**** يرحمهم هما في مكان احسن ممتك قبل ما تتوفي قالت تسالي لمصطفي (ابن خالها) ومصطفي لتسالي
تسالي بصدمه:لا لاء محصلش دي كان هزار من خالي مع ماما *** يرحمها
الجدة بصوت عالي:انا قولت الي عندي يا تسالي بكره خالك وابن خالك ومرات خالك جهزي نفسك قرايه الفاتحة بكره
تسالي بدموع:ارحميني يا تيته انا مش عاوزه كده
الجدة بهدوء: حبيبتي عاوزه افرح بيكي قبل ما اروح لممتك
تسالي بدموع اكتر : بعد الشر عنك انا الي صبري علي فراق بابا وماما هو انتي يا تيته بس الموضوع مش بيجي كده غصب
هنديه:مين قال غصب دي مصطفي مفيش شبه جمال واحترام مع الوقت هتبقوا احلي اتنين
الباب يخبط
تسالي تمسح الدموع وتفتح الباب: وتروح في حضن هند وتعيط
هند بقلق:مالك مالك بلاش عياط ايه الي حصل
هنديه: خدي صحبتك وعقليه يا هند
هند:ليه قولتها يا تيته انا كنت هقولها بطريقه كويسه
تسالي تقوم من حضنها :انتي كنتي تعرفي
هند:لسه عارفه من شويه بس قولت هقولك بليل
تسالي بدموع:تعالي ندخل جوه
هند بزعل علي حال صحبتها:يله بينا
تسالي بدموع:مش بحبه هو الجواز بقي غصب دلوقتي
هند تمسح دموع صحبتها: مش غصب اقعدي معاه يمكن ترتاحي انا اوعدك لو مرتحتيش انا هقف قدام تيته وقدام اي حد يكون سبب في دموعك دي
تسالي :بجد يا هند
هند: وعد يا سوسو واللهي
تسالي:طب نامي معايا النهارده
هند :تمام ماشي يله بينا
تسالي تاني يوم تصحي علي صوت الفون:
تسالي:ايوه مين معايا
امنيه:اه دي انتي لسه نايمه مش جايه النهارده
تسالي:امنيه صباح الخير لا مش جايه وحكيت ليها الي حصل امبارح مع جددها
امنيه بزعل:يا حول **** **** طب خلص اقفلي باليل ابقي طمنيني عملتي ايه
تسالي :ماشي باي
امنيه :باي
شريف: صباح الخير يا امنيه
امنيه بقرف :صباح الخير نعم
شريف:فيه حد يصبح علي حد كده
امنيه:عاوز ايه تسالي مش جايه النهارده
شريف بزعل داخلي ولم يظهره: اه دي مش جايه ليه دي انا كنت ناوي اعتذر علشان اتكيت عليها امبارح
امنيه: عندها مشاكل مش جايه ولما تيجي ابقي اتعذرلها
شريف:طب ايه المشاكل
امنيه : ملكش فيه
شريف:لاء بجد بقي ايه المشاكل
امنيه: هقولك علشان زهقانه عاوزه احكي مع حد
وحكيت ليه الي حصل ..
شريف بصدمه: هو لسه فيه كده
امنيه: تفكير غريب
شريف:احكيلي عن تسالي اكتر عن حياتها كده يعني
امنيه: لاء طبعا
شريف بقوه داخليه: لا هتقولي علشان انا ...............
الجزء الرابع ❤
شريف بقوه داخليه: علشان اناا هساعدها واروح اتقدملها
امنيه بصدمه : هتروح تتقدم لمين ؟
شريف:لتسالي
امنيه :ازي يا شريف
شريف:زي الناس خطه كده وكده واساعدها بس
امنيه: مستحيل تسالي ترضي بدل ما المشاعر مش صداقه دي دماغها غريبه اووي
شريف:بصي انا عندي محاضره باليل نقعد ونتكلم واقولك نعمل ايه
امنيه:ما ابن خالها متقدم النهارده
شريف:يتقدم وانا كمان هتقدم وكله هيوافق عليه غصب عنو
امنيه:شريف انت سخن روح احضر المحاضره باليل نشوف بقي
شريف بابتسامة: تمام باي
هند:البسي الفستان دي هيبقي حلو
تسالي : مش عاوزه ابقي حلوه
هند : معلش لازم اليوم يعدي بقي
تسالي بحزن :ماشي الأمر ** يا اقف جنبي
هند :يا** يا حبيبت اختك
الجدة بصوت عالي: تسااااالي
تسالي بقلق :نعم يا تيته
الجدة: خالك مش جاي النهارده مرات خالك جالها غيبوبه سكر وعلي ما تروق ويبقي يرتبوا معاد تاني
تسالي بفرحه داخليه ولم تظهرها:طب الف سلامه عليها *** يشفيها
هند:**** بيحبك يا سوسو وفركشلك الجوازه
تسالي:مش فركشه نهائيا لاسف بس اهو اهدي شويه واستوعب الفكره
هند:الي * كتبهولك هيكون ان شاء *
تسالي:يا*** معلش تعبتك معايا
هند :تعبتك راحه يا هبله **** يريح بالك
تسالي : **** انا وانتي
وعند امنيه و شريف ؛
امنيه :خير يا شريف انا لو لقيت كلامك غلط مستحيل وافق عليه
شريف:اهدي كده وكلمي تسالي اعرفي ايه الي حصل
امنيه:ازيك يا تسالي عملتي ايه
تسالي:الحمد * اتاجلت المقابله الحمد * بس انا كده كده شكلي اتبسد اصلا
امنيه:طب الحمد **** التأجيل دي ممكن يكون خير ليك
تسالي:يا ***
وقفلت الخط
شريف بفرحه: طب كده تمام اووي
امنيه:ناوي تعمل ايه
شريف : وقال ليها الي هيتم
في الاول امنيه منعت وبعد تفكير طويل وزن شريق ان دي في مصلحتها علشان ميبقاش جواز غصب من ابن خالها وافقت
بس ياريتا الموافقه دي في مصلحه مين وايه الي هيحصل الي حابب يعرف الي هيحصل يتابع قصتنا
يترا شريف هيعمل ايه قولو اقتراحاتكم في التعليقات
اسف على تأخير الجزء الجديد بس انا مكنتش هنزل الجزء اصلا بسببعدم وجود دعم بس نزلتها علشان خاطر حاتم اكبر داعم ليا شكرا ليك بجد
الجزء الخامس
أمنية في بيت شريف
شريف:اتفقنا انتي بكره هترني عليها وتقوللها مفيش محاضرات بكره مهمه مش لازم ننزل
امنيه: تمام وانت ناوي تعمل ايه ؟
شريف:هتشوفي بكره بنفسك بس متقوليش لحد حتي محمد
محمد دخل عليهم
محمد بابتسامة: يا مساء العسل وانا بقول الدنيا منوره ليه
امنيه:مساء النور دي نورك يا محمد
محمد:ياتري بقي متقولش ايه لمحمد يا استاذ شريف
شريف :بعدين هقولك
امنيه:طب انا اروح بقي يله باي
محمد وشريف:تمام خالي بالك من نفسك
شريف:انا رايح انام
محمد:تعالي هنا اه رايح انام دي كنت بنتكلم في ايه انت وامنيه
شريف:قولتلك هقولك بعدين بكره هتعرف كل حاجه
محمد :ماشي تصبح على خير
شريف:وانت من اهله
#تاني يوم ابطال روايتنا يصحوا في نشاط
امنيه:يا صباح العسل
تسالي بصوت نايم:صباح النور هي الساعه كام
امنيه:الساعه ٨
تسالي:اممم تمام لسه بدري مش المحاضره الساعه ١٢
امنيه:ايوه بس اصلا النهارده مفيش حاجه مهمه انا مش نازله
تسالي:مقولتليش امبارح ليه طب
امنيه بقلق داخلي:لا ما انا انا نسيت اقولك بقي ..
تسالي:تمام ماشي شكرا يا قلبي وفرصه ارتاح اصلا انا اعصابي تعبانه
امنيه:تمام يا حببتي يله ابقي اكلمك باليل
وروحت البيت
الجدة:صباح الخير يا تسالي
تسالي:صباح النور يا تيته
الجدة:مش لازم تعملي فطار انا هبقي اكل اي حاجه روحي كليتك كفايه امبارح اخدي اجازه
تسالي بابتسامه بيها حزن: لا يا تيته انا اجازه النهارده
الجدة:ماشي يا حببتي وبالليل نبقي نروح لخالك نطمن علي مرات خالك
تسالي بخنقه داخليه:ان شاء اللة يا تيته ان شاء اللة
هند تخبط علي بابا الشقه :صباح النور
تسالي :صباح النور
هند:قولت اجي اطمن عليكي قبل ما اروح السوق
تسالي:*** يخليكي يا حببتي خالي بالك من نفسك
هند تعطيها بوسه علي الهوا: ويخليكي يا تيتي
تسالي وافتكرت تيتي من شريف وابتسمت
هند:بضحكي علي ايه
تسالي: حكيت ليها سريعا الي حصل مع شريف
هند بضحك صوت عالي:ايه شغل ***** دي
تسالي ماسكه بوقها علشان صوت ضحكتها عالي:بس اقعدي ساكته صوتك عالي تيته تسمعك
هند بضحك :باليل لينا كلام في الحكايه دي
تسالي:ماشي يله باي
#قرب العصر كده وهند عند تسالي يحضروا الغداء مع بعض و اتفقوا ان اليوم دي هند تاكل عندهم علشان عملت مكرونه بشامل وهند بتحبها ورواحوا يصلوا العصر وهند خلصت قبل تسالي
والجرس يرن ...?
هند: ايوه حاضرجايه اهووو
هنديه:شوفي مين يا هند هي تسالي فين
تسالي:اهو يا تيته كنت بصلي
هند: انا هفتح
الصدمه.............
يتري ايه ال حصل ده ال هنعرفة الجزء القادم
الجزء السادس
هند :ايوه مين حضرتك
شريف بنظره غير مفهومه :انا شريف صاحب تسالي في كليه التربيه
هند بصدمه :شريف شريف مين ؟طب اتقضل ادخل
تسالي بتجري علي الباب الي سمعته دي صح: شريف ايه الي جابك هنا
شريف:مش هتقولي اتقضل
الجدة:مين يا بنات ؟
هند بتوتر: دي دي صاحب تسالي في الكليه
شريف بشياكته وجمالوا: ازي حضرتك انا شريف ممكن ادخل
الجدة:طبعا اتفضل يا بني
تسالي بتوتر غير طبيعي وهند بصوت واطي: ايه الي جاب دي هنا
تسالي بتوتر اكتر:معرفش انا خايفه اووي
هند بتحاول تطمن صاحبتها:هنشوف اهو
#تجلس تسالي جنب هند و شريف امام الجدة .
شريف بهدوء غير طبيعته :ازي حضرتك انا شريف في كليه تربيه سنه ٤ ومن غير مقدمات كتير انا وتسالي بنحب بعض من وانا في سنه ١ كليه واول اما لقت حبنا بيكبر قررت اجي اتقدم
تسالي وقد نزل عليها الخبر كلصاعقه : اه دي انت مجنون .
هند تنظر بصدمه:اهدي يا تسالي اكيد في سؤء تفاهم
الجدة بصوت عالي:ادخلوا جوه يا بنات
تسالي :بس يا تيته افهمك في حاجه غلط
الجدة بصوت عالي:سمعتي قولت ايه
هند بتوتر :خلص يا تسالي اسمعي كلام تيته
شريف:عاوز افهم حضرتك في سؤء تفاهم
الجدة بهدوء وابتسامه:اتقضل يا بني
شريف:انا زي ما فهمت حضرتك في سنه ٤ من سنه اولي بحبها حولت معاها وهي كانت رافضه بس عرفت من صاحبتها القريبه في الكليه وهي تبقي بنت خالتي انها معجبه بيه وعاوزني بس علشان هي محترمه ونعمه الاخلاق رفضت تبادل معايا اي شعور
الجدة بهدوء وفرحه ان بنت بنتها محترمه:مفهوم يابني
شريف:انا مش طالب غير موافقه حضرتك واجيب اخويا وامي المره الجايه لان والدي تعبان
الجدة:وانا موافقه كفايه ان انت محترم وان تسالي عاوزك
شريف بفرحه :طب ممكن طلب عاوز اقعد مع تسالي لو حتي ١٠ دقائق اتأكد من مشاعرها ناحتي زي ما فهمتك انا الكلام وصلني من بنت خالتي وحابب اسمعه منها
الجدة وقد فاهمت قصده:تمام هنادي عليها
تسالي بتوتر في الأوضه وبركان داخلي :ازي دي حيوان كل دي علشان شويه قهوه علي تيشرت بتاعه ييقي كل دي انتقام
هند بتوتر بس بتحاول تبين العكس:اهدي هنفهم كل حاجه دلوقتي
الجدة تخبط علي الباب: اطلعي يا تسالي اقعدي مع شريف هو شرحلي كل حاجه
تسالي بعدم فهم :شرح ايه انا عاوز افهمك بس ايه الحكايه
الجدة :اطلعي يا تسالي يله
بعد ما تسالي طلعت
هند:هي ايه الحكايه يا تيته
الجدة:حكيت ليها الي حصل
هند:مش معقول تسالي مقلتش حاجه شبه كده ليا
تسالي بعصبية:انت بني ادم متخلف انت مجنون انت مريض كل دي علشان شويه قهوه وقعه عليك .
شريف بضحكه: اهدي بس وعيب تكلمي خطيبك كده
تسالي بعصبيه اكتر:خطيب مين وزفت مين اتقضل دلوقتي تنادي علي تيته وتقولها انك كنت بتهزر
شريف بضحكه:مين قال اني بهزر انا فعلا عاوز اخطبك عارفه ليه
تسالي بعصبيه بيها شويه هدوء:خير ان شاء ***** علشان تبقي انت ٢ وانا ١ في المقلب
شريف بضحك:لا اكيد مش هدبس فيكي علشان الهبل دي
تسالي بعصبيه :امال ليه
شريف:علشان ................
هنعرف الجزء القادم شريف جي ليه
بطور طريقة الكتابه في الأجزاء وضفت حاجه جديدة في الجزء الخامس وهي توقع ايه الهيحصل في الجزء التالي
ونسيت في الجزء اللفات اقول اسم صاحب التوقع بس انا شكرته في التعليقات وقلت لازم اشكرة في القصة
وهو ha tem
احب اشكرة على حجات كتيرة منها انه اكتر داعم ليا وهو المخليني اكمل في القصة لحدا دلوخت
الجزء السابع
شريف:علشان انا عارفت حكايتك وجوازك الي بلغصب من ابن خالك
تسالي بصدمه:عرفت عرفت ازي ومنين؟
شريف بهدوء:من امنيه بس وال*** هي مقلتش حاجه غير لما ضغط عليها قولت انا حبيتك من اول نظره وفرصه تخلصي من ابن خالك وفرصه اكبر ابين حبي ليكي
تسالي:انت اكيد بتهزر ولما اشوف امنيه بس
شريف:امنيه ملهاش دعوه بيها او من غيرها كنت هوصل للي انا عاوزه
تسالي:والمطلوب مني دلوقتي
شريف بهدوء:المطلوب دلوقتي دديني فرصه وددني لنفسك فرصه تحبيني وانا احبك اكتر
تسالي:لو محبتكش
شريف بابتسامة:عيب علي فاكره لو بنت تقول لشريف سعد تاج الدين مش هحبك
تسالي:واخد مقلب في نفسك اووي
شريف بابتسامه:متشكر ليكي لو محبتنيش ودي مستحيل جدا ابقي سبيني وساعتها تقدري تاخدي قرار بموافقه ابن خالك او غيره المهم انا هقولك انا قولت لجدتك ايه علشان يبقي كلمنا واحد وان شاء **** يوم الخميس هجيب اهلي ونتقدم
*تدخل هند عليهم
هند: انا عاوزه اعرف ايه الي بيحصل دي
تسالي بقلق:تيته فين يا هند
هند:بتصلي المغرب
تسالي:هند اختي الي امي **** يرحمها مجبتهاش
شريف بابتسامه وفرحه : هند صح
تسالي باستغراب :انت تعرفها ؟
هند: ايوه هند عندك مشكله
شريف :لاء لاء معرفهاش طبعا بس فرصه سعيده
تسالي:حكيت ليها الي حصل
شريف:ايه رايك في الكلام دي
هند بابتسامه لحظت انا صاحبتها متقبله الموضوع:مفيش مشكله اديلوا فرصه ممكن يكون خير ليكي
شريف بابتسامه:ر*** يكملك بعقلك
هند ما غير ما تبص لكلام شريف :شكرا
تسالي:تمام ان شاء **** يوم الخميس اتفضلوا
شريف :ان شاء *** لو سمحتي امنيه ملهاش علاقه باي حاجه مش عاوز اكون سبب في اي مشاكل بنكم
تسالي :تمام ماشي
الجدة: اتكلمتوا يا ولاد
شريف بابتسامه وعنيه علي هند :ايوه اتكلمنا وان شاء **** اجيب اهلي يوم الخميس
الجدة:ان شاء **** يابني ويسعدكم
هند والجدة وتسالي و شريف:يا * ويخليكي يا
*بعد ما جاسر ماشي .
هند قعدت واتكلمت مع تسالي كتير علي الي حصل
الجدة اتكلمت كتير مع تسالي علي الي حصل
وتجري بينا الاحداث ليوم الخميس..
الساعه ١٢ الظهر جرس الشقه يرن
مع العلم ان هند كانت بايته مع تسالي
تسالي تفتح الباب تلاقي امنيه أمامها :اتفضلي يا امنيه
امنيه:يا صباح العسل علي عروستي
تسالي بابتسامة:صباح النور
هند: مين دي يا سوسو
تسالي:امنيه بنت خالت شريف
هند بضحك : دلوقتي بنقول شريف و بقلب جامد مع هو بقي خلص كلها ساعات ويبقي خطيبك بقي
تسالي بكسوف:بس ابت
امنيه سرحانه وبعد شويه فاقد :فرصه سعيده يا هند
هند :انا اسعد اكيد
تسالي:تعالي اعرفك علي تيته ونفطر
الجدة : ازيك يا بنتي اعبالكم **** كلكم
هند وامنيه:ال*** امين.
*وبالليل البنات في الأوضه الي بتلبس والي بتضبط طرحتها والي بتحط ميكاب
والجرس يرن?
الجدة تروح تفتح الباب: انتم مقولتوش ليه ............
الجزء الثامن
#وقفنا الجزء ال فات ان فيه حد بيرن الجرس بيت تسالي والجودة راحت تفتح الباب
الجدة:انتم مقولتوش ليه انكم جاين قصدي يعني اهلا وسهلا
مصطفي :ازيك يا تيته مش عاوزنا نيجي ولا ايه
الجدة :لا مش قصدي اتفضلوا
جابر (خال تسالي): مش بتسالي قولنا نسال ونشوف غيرتوا رايكم في موضوع تسالي ومصطفي ولا ايه
الجدة بتوتر:اصل الصراحه ادخل وانا أقولك
الجدة:حكيت ليهم الي حصل
مصطفي براحه داخليه:طب كل شى قسمه ونصيب يا تيته انا مش زعلان **** يكون شريف الي بتقولي عليه دي خير ليها
الجدة بفرحه انو مش زعلان: يا ** ويوعدك بانسانه تحبك وتحبها
جابر:طب دي حاجه تستخبي برضوا يا ماما
الجدة:كنت ناويه اقولك بس قولت علي ما العريس يجي هو اهله وابلغك انت في مقام بابها **** يرحمه
مصطفي:ممكن اتكلم مع تسالي شويه بعد اذنكم
الجدة:اكيد ثواني اقولها
الجدة تخبط علي الباب: تسالي تعالي عاوزكي
هند:ثواني يا تيته وهجيب العصير من المطبخ ونطلع
الجدة:لا يا حببتي دي مش شريف واهله دي خالك وابن خالك
تسالي بخوف وقلق :خالي ازي وليه
الجدة:متخفيش انا حكتله الي حصل ومصطفي عاوزك ثواني
تسالي بخوف اكتر وعنيها دمعت:ماشي انا طلعه اهو
امنيه:متخفيش شريف مش هيسبك لحد تاني دي بيحبك اوي
تسالي بطمأنان شويه من كلام امنيه: **** يستر
مصطفي واقف في بلكونه :تعالي يا تسالي
تسالي:نعم يا مصطفي انا بس عاوزه اقولك
مصطفي بهدوء:اهدي كده مفيش حاجه احنا اخوات وانا اصلا عارف انك مش بتحبيني ولا انا الصراحه بس لما لقت اهلي ضغطين عليا قولت انفذ امورهم مع الوقت ممكن نحب بعض
تسالي بابتسامه: بجد يعني احنا اخوات مش زعلان
مصطفي:بلعكس بقي انا فرحان جدا جدا انك كبرتي وبقتي عروسه
تسالي بفرحه:** يخليك يا ويوعدك بعروسه احلي مني
مصطفي بفرحه :ان شاء **** يله ادخلي اجهزي
تسالي:ماشي حاضر
جابر:تعالي يا تسالي كبرتي وبقتي عروسه **** يسعدك
تسالي:* يخليك يا خالوا يا مش عاوزك تزعل
جابر:ازعل من ايه كل شى قسمه ونصيب يله ادخلي اجهزي
تسالي :حاضر
امنيه وهند:ايه الي حصل
تسالي:حكيت ليهم الي حصل
هند:طب كويس الحمد ** **** يفرحك دايما
امنيه:الحمد *** تعرفي علشان شريف يعرف يقنع امه كان حوار برضوا لانها كانت عاوزه يتقدم لبنت عمته وهو اقنعها هو ومحمد اخوه لحد كا وافقت
هند سرحت لثواني ثم افاقت: طب كويس *** يسعدهم واعبالك يا امنيه
امنيه بابتسامه:انا وانتي يا قلبي
*الجرس يرن?
جابر يفتح الباب:اتفضلوا نورته
الجدة :اتفضلوا
الجدة:جابر خال تسالي ومصطفي ابن خالها في مقام اخوها
شريف بعصبيه داخليه ويوجه الكلام لمحمد لانه يعرف كل الموضوع:وايه الي جاب الزفت دي هنا ؟
محمد :اهدي علشان شكلك قدام الناس وبعدين نبقي نعرف الحكايه
*تسالي تخرج بكسوف معاها الشربات وهند وامنيه وراها وتقدم العصير
شريف:ايه رايكم يبقي كتب كتاب علطول لحد بعد الامتحانات ونعمل الفرح وانا عامل حسابي وجايب دبله ونقراء الفاتحه والاسبوع الجاي كتب الكتاب
صفاء مامت شريف بابتسامه:ابني مستعجل دي من ساعات ما جي وكلمك يا جدة وملهوش في البيت الي حكايه تسالي وهند صاحبتها
الجدة بابتسامه:الشرف لينا هو شب محترم ويستاهل كل خير ويسعدهم
الجدة:ناخد راي العروسه
تسالي بكسوف: الي حضرتكم شيفينه
مصطفي بابتسامه: مكسوفه يا تيته بس السكوت علامه الرضا
شريف برفع حاجب: اكيد يا مصطفي ليك حق ما الاخوات بيحسوا ببعض
امنيه بصوت واطي في اذن هند:شفتي غيره ابن خالتي ازي
هند بضحكه:ايوه الغيره نصف الحب
شريف يفتح العلبه وعنيه علي هند :اتفضلي يا عروسه الدبله
تسالي بكسوف وابتسامه: تاخد الدبله وتلبسها وهو يلبس دبلته
هند :تقوم تزغرط
الجدة: انتي مشكله يا هند واعبالكم ****
محمد:طب نسيب العرسان مع بعض شويه
الكل:ايوه يله بينا نقوم نقعد هناك
هند تقوم تحضن صحبتها: مبروك يا تيتي
شريف بابتسامه:مفيش مبروك يا شيفو
هند :افندم هو انا اعرفك علشان ادلع حضرتك
تسالي بغيظ:ليها حق الصراحه تقولك اكتر من كده
شريف بعصبيه:بجد ماشي انك بركتي اتفضلي بقي
شريف بعصبيه:.... انتي .............
كدة يكون انتها جزء الثامن و ااكتبو في التعليقات توقعتكوا للكلام ال هيقوله شريف
الي اللقاء في الجزء التاسع
الجزء التاسع
شريف بعصبيه :انتي ليه مقولتليش ان مصطفي حبيب القلب جي
تسالي بعصبيه هي كمان:اولا مش بحب حد صوته يعلي عليه
تاني حاجه لو مصطفي حبيب قلبي زي ما بتقول كنت وفقت عليه مكنتش قعد معاك ولبست دبلتك دي اخويا وحكتله الي حصل
ثالث حاجه ودي بنسبالي الاهم يبقي فيه حدود مع التعامل مع اي بنت حتي لو هند هي اختي بقالنا حاولي ٥ او ٦ مع بعض بس الحدود مع اي حد من مبادئ الاحترام
شريف بيحاول يهدي اعصابه علشان لحظه قراءيه الفاتحه مضعش: حاضر ليكي حق متزعليش بس انا مش هعلق علي صوتك العالي والعصبيه دي دلوقتي علشان مضيعش اللحظه الحلوه دي وبعدين يبقا لينا كلام تاني في الموضوع دي
*وبعد شويه الكل ماشي وتسالي صليت وحاولت تنام ولكل طول الليل ماسكه دبلتها في ايدها وفرحانه لانها من اول موقف حصل بينها وبين شريف كانت فرحانه وحاسه بارتياح
*الفون يرن.
تسالي:الو مين معايا
شريف:والاستاذه متعوده ترد علي ارقام غريبه عادي كده في نصف الليل
تسالي وقد فاهمت انو شريف:الو يا شريف لا مش متعوده ولا حاجه انا من الطبيعي اكون نايمه بس مش جايلي نوم والطبيعي ان اعمل الفون صامت قبل ما انام بس معايا برنامج التروكلر وعرفت ان دي رقمك
شريف بهدوء: تمام بس ليه قولتي مين معايا بدل ماانتي عارفه ان دي رقمي
تسالي:علشان اتاكد ممكن اي شريف تاني بصدفه
شريف:ماشي انا قولت اطمن عليكي قبل ما انام
تسالي:اصلا انت جبت الرقم منين
جاسر بضحك: ده سؤال من امنيه طبعا
تسالي :تمام عاوز حاجه راحه انام تصبح على خير
شريف بقرف :سلام وقفل السكه في وشها
تسالي بغيظ:بني ادم مريض شكلك مش هتكمل معايا ولا ايه
بس انا حبتك دخلت قلبي كده لا لاءان شاء *** هتكمل
يا** لو خير ليا قدمه شر اجعله خير وابتسمت ونامت
في صباح يوم جديد تصحي ولبست وبتفتح باب الشقه لقت بوكيه ورد كبير قدام الباب مكتوب عليه صباح الخير يله مستنيكي تحت
خبطت علي هند وصبحت عليه وخلتها تشوف الورد
هند بضحك: العب يلا **** يسهلوا
تسالي بفرحه:بحبه اووي
هند:**** يفرحكم بتفكريني بقصتي بس يا** نهايتك متبقاش شبه نهايتي
تسالي بحزن علي قصه صاحبتها: معلش يا حببتي ان شاء *** الي جي خير انا نازله دي مستنيني تحت
هند:باي يا قلبي
تسالي نزلت لقت شريف راكب في عربيته بيشاور ليها: صباح الخير
شريف :صباح النور كل دي تاخير
تسالي:معلش علي ما قمت وصليت ولبست وصبحت علي هند
شريف بفرحه:متعوده انتي تصبحي عليها دايما
تسالي:ايوه
شريف :وهي كويسه
تسالي بغيره:ايوه
شريف:فطرتي
تسالي:ايوه علشان اعطي العلاج لتيته قبل ما انزل شكرا علي الورد جدا
جاسر:تمام اهم حاجه انو عجبك
طول الطريق ساكتين....
وصلوا الكليه وخلص اليوم روحت
ويجي معاد كتب الكتاب قبل الامتحان اخر السنه باسبوعين
الي اللقاء في الجزء العاشر و الاخير
من السلسلة الولي من قصة حبيته ولكن
الجزء العاشر والأخير
يبدأ الجزء العاشر والأخير من السلسلة الأولى من قصة حبيته ولكن بأن تسالي بترن على امنية
تسالي بفرحه :انتي لسه نايمه يا امنيه يله علشان هند لسه صاحيه من النوم وهتقوم وتلبس وانا كمان هلبس وننزل نجيب الفساتين ونيجي نجهز الشقه ونلبس بقي
امنيه بصوت نايم:اهدي يا حجه الناس بتقول صباح الخير
تسالي بضحك:مفيش وقت يله بسرعه
امنيه:حاضر حاضر قايمه اهو
شريف يرن علي فون امنيه: امنيه رحتي لتسالي ولا لسه
امنيه:قايمه اهو انا خايفه يا شريف ما بلاش كفايا لحد كده دي حبتك بجد
شريف:عارف بس احنا لازم نكمل لاخر اتفقنا علشان انا حقيقي كده مبسوط
امنيه:ماشي يا شريف اقفل علشان انزل بقي
شريف:ماشي باي
امنيه:باي
*وبالليل تلبس تسالي ❤فستان اوف وايت وعليه ورد خفيف بلون البنبي ولفه طرحه سوري وشوز نفس لون الفستان ومكاب خفيف وكانت اميره من الاميرات
و شريف❤بنطلون جنس اسمر وعليه بليزر اسود وقميص اببض وكوتشي ابيض وفي غايه الجمال
ومحمد ❤بنطلون جينس اسمر وقميص ابيض وكوتشي ابيض
امنيه:فستان موف فاتح وعملت شعرها كعكه لفوق وميكاب خفيف
وهند:فستان نبيتي وعليه لفه تربونه وميكاب خفيف
*وكله علي استعاد والماذون وصل..
تسالي بدموع في عينها وتوجه الكلام لهند :كان نفسي بابا وماما يحضروا معايا اللحظه دي اووي
هند تمسح دموع صحبتها:ادعلهم يا حببتي هما اكيد حاسين بيكي
امنيه بتحاول تغير جو الحزن دي وضحكها:وش فقر الميكاب هيبوظ الي فضلت اعمل فيه ساعات
تسالي بابتسامه:شكرا بجد ليكم يا بنات
الجدة ددخل تبوس تسالي :يله المأذون وصل
شريف شاف تسالي قال لنفسه:جميله اووي يا تسالي متستهليش الي بعمله دي بس غصب عني
ويشوف هند يقول في سره بسم اللة ماشاء ****
**المأذون بارك لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
*والكل ضحك وزغرط وتصوير واغاني
ياريتي كتب كتاب جاسر علي تسالي كان راحه ولا لاء
دة ال هنعرفه في السلسلة التانيه من قصة حبيته ولكن