M
Mazen El-5dewy
عنتيل زائر
القصه اجنبيه وجنسيه في المقام الاول وموجوده علي الانترنت ولكني حولتها من جنسيه لرومانسيه فارجو انها تعجبكم
في البداية اعرفكم بالشخصيه الرئيسيه وهو فطيم وهو مدرس لغة فرنسيه للاطفال من سن السبع سنين وحتي عشر سنوات
فطيم سنه ٣٣ سنه بيحب الهدوء في حياته بيصحي الصبح بيلعب تمارين عشان يفضل يحس بشبابه طول الوقت وبالنشاط
فطيم بيحب الجري والجيم وانه يخترع اكلات جديده مختلفه بما انه عايش بعيد عن اهله لانه من المنصوره ومش متزوج
واللي عايش من اهله هما اخته شاهيره اللي بتعشقه وجوزها مراوان واولادها الاتنين تغريد وتميم اللي بيستنوا كل فتره
زيارته عشان بيحبوا يلعبوا معاه وبنت الجيران صاحبة شاهيره واسمها اميره اللي متجوزه وبتحب فطيم مع ذلك
==================================================================
دي اول قصتنا مع فطيم
فطيم اتعلم في مدرسه فرنسيه سان فانسان ديفول ، وكان مش وسيم لحد سن ١٩ سنه بطبيعة الحال كلنا مش بنهتم
باللياقه البدانيه والشكل الخارجي لان مش بيبقي في طول الوقت مركزين علي حاجه زي كدا فكان انسان عادي حتي
اليوم الموعود لما دخل الجامعه واعجب بساميه زميلته في الكليه بعد شهر من دخوله الكليه واللي كانت بتعتبره مش اكتر
من صديق في كلية اداب زيه زي اي واحد تاني ويمكن اقل ، في يوم كان فطيم حابب يصارح ساميه بمشاعره فقدم
ليها عزومه في كافتريا الجامعه علي انه محتاج يتكلم معاها شوية ، وراح بطبيعة الحال ونقص الخبره قالها بدون اي
مقدمات انا بحبك ومعجب بيكي ، قالتله بمين ، قالها بمين ايه ! ، وقالها بيكي انتي ! هيكون بمين يعني قالتله ايه دا ؟
بالسرعه دي ؟ في وسط استغراب وعدم ادراك وبتقوله دا احنا نعرف بعض من شهر بس ، قالها ايه يعني ادينا بنعرف
بعض ومع بعض في الكليه ، ايه المشكله لما نبتدي من دلوقتي مش عارفين بكره مخبيلنا ايه ! قالتله بالظبط كدا بكره
خلينا نستني بقي لما بكره يجي وهي بتضحك بسخريه وهو مش فاهم اللي في دماغها قالها يعني تقصدي ايه ؟
قالتله متتسرعش فيه لسه بنات كتير في الجامعه واحنا مش في مجمع صغير احنا في جامعه يعني فيها اشكال
والوان من البشر وعشان كدا سموها جامعه وانت مش عارف بكره هتلاقي مين جي بيجري عليك مش انت اللي
بتجري عليه ومين شايفك النهارده حلو وبكره وحش او العكس وهي في عيونها نظره هو برده مش فاهمها برده
خلص اللقاء وكان فطيم من هواة قراءة قصص الحب الفرنسيه واللي كانت دائما اول لقاء فيه احباط ولكن عدم
الاستسلام بيجيب وراه حب ، فمشي وهو محبط واحترم رايها وسكت وقال كلنا بنشوف افكارنا ومختلفين في
الرأي والفكر ولسه لما تعرفني هتحبني وهنبقي مع بعض اجمل حبيبين وهنعيش قصة حب جديده بسعاده
وراح تاني يوم الجامعه هو وعدي صديقه وهو عادي ومبتسم وساميه قاعده مع صاحبتها سميره وشاهيناز
وبتحكيلهم عن الموقف اللي حصل وبتقولهم هو مش شايف نفسه وبتضحك فسميره بتقولها اسكتي وهي
مش مركزه معاها وعماله تشدها من هدومها وساميه بتقول اول واحد يقولي بحبك يبقي المعفن دا بس مش
مشكله لسه العرسان اللي جاين كتير وفطيم واقف وراها وبيسمع وشاهيناز وسميره بيبصوا علي ساميه
اللي عماله تضحك وتقول دا مش بيستحمي ياجدعان دا جسمه مداقش ريحة البرفان في حياته كلها
وراحت قايمه شاهيناز وحطه اديها علي بوق ساميه وقالتله فطيم ازيك وازيك ياعدي عاملين راحت ساميه
مبرقه وشالت شاهيناز اديها من علي بوقها وراحت قالتله فطيم … وراح فطيم مشي وسابها بدون مايقول
ولا كلمه ورد عليها عدي وقالها المغرور هو اللي بيسخر من الناس عشان عنده حاجه زياده بيتباها بيها
اما الحقير فهو اللي مش شايف نفسه وبيسخر من الناس وهو معندوش حاجه ومش شايف نفسه
الجزء التاني
========
بعد مع عدي ساب ساميه وقالها الكلمتين دول، سميره وشاهيناز بصوا لساميه ومش عارفين يقولوها ايه
وراحت سميره قايله لشاهيناز انا ماشيه ياجماعه كفايه الكلام اللي اتقال لحد دلوقتي انا حاسه بالفرف اوي
ساميه قالتلها بكل بجاحه قرف ايه ياختي في داهيه هيجي ميه غيره انتي مش حاسه بنفسك ولا ايه
راحت شاهيناز ردت علي ساميه وقالتلها ماكفياكي بقي مش مكفيكي المنظر الزباله اللي حطتينا فيه وراحت
شدت سميره من ايديها ومشيوا وسابوا ساميه وقالتلها شاهيناز سلام احنا ماشين قالتلهم طيب هاجي معاكم
وراحت لسه هتجيب شنطتها عشان تمشي معاهم لقيتهم ركبوا عربيه سميره ومشيوا وسابوها من غير مايعبروها
وفي العربيه سميره وهي مضايقه بتقول لشاهيناز انا عاوزه اروح اعتذر لفطيم مش هينفع اروح وانا كدا
قالتلها شاهيناز عندك حد فكلمت سميره عدي ورفض يرد وهو قاعد بيهدي فطيم وسميره اتصلت بعدي
سبع مرات وفي اخر مره رد عليها قالها نعم ، قالتله ممكن اجيلك قالها ليه عشان تكملي كلامك انتي
وصاحبتك مشبعتوش كلام ولسه عندكم كلام فاخدت التليفون شاهيناز وقالتله احنا سبنا ساميه وعاوزين
نتكلم مع فطيم بعد اذنك ، عدي قال لفطيم سميره وشاهيناز عايزين يجوا يكلموك فطيم سكت ومردش
عدي قالهم طيب احنا عند مدرج فاروق عند الكافتيريا قالتله شاهيناز طيب احنا جايين وقفل معاهم ولقي
فطيم قايم يمشي قاله استني رايح فين ومسك فيه وقاله لو ليه خاطر عندك استني اسمع عاوزين يقولوا
ايه قالوا اوعي لحسن ريحتي وحشه والدموع في عينه قاله عدي انا مش زيهم ولو قولتلي كدا تاني انا هضربك
وحضنوا وهو صعبان عليه صاحبه واللي حاسس بيه ووصل سميره وشاهيناز ولقوا عدي حاضن فطيم
واول ما شافته سميره وشافت أن عدي حضنه وبصت في عيون فطيم والدموع في عينه راحت معيطه
وراحت هي وشاهيناز لفطيم وقالوا له احنا اسفين ، احنا كان لازم نرد عليها قالهم ملكمش ذنب انا اللي معفن
قالت له شاهيناز لو كانت العفانه من الخارج مكنش ظهرت الناس الجميله اللي زيك ولكن العفانه من الداخل
وعشان كدا هتلاقي ناس معفنه زينا كدا ولكن احنا بنحاول ننضف من جوانا جائز نبقي زيك في يوما ما
وراحت شاهيناز معيطه وقعدت في الأرض وسميره قالتله انا عمرى ما حسيت نفسي معفنه قد النهارده
حقيقي صدقني لو مش مخطوبه انا كنت جريت وراك واتمنيت تبقي جوزي لاني مش هلاقي حد نضيف زيك
قالهم حقيقي متشكر ولكن سبوني لوحدي دلوقتي وباس راس عدي وقاله حبيبي انا فخور أن ليه اخ زيك
قاله متقلقش احنا كلنا جنبك وفي ظهرك قالهم متشكر وشاهيناز قالتله وهي الدموع ماليه عينيها ممكن تسامحنا
قالهم خلاص مفيش حاجه فقالولوا طيب ممكن نوصلك مش هنتقل عليك قلنا بس رايح فين وهنوصلك ونمشي
قالهم مفيش داعي ، قالتله سميره لا فيه داعي ، مش هنتكلم ولا هنضايقك قالهم هاخد تاكسي وامشي قالوا له
يبقي لسه مش مسامح قالهم صدقوني مفيش حاجه بس عاوز امشي مع نفسي شويه وجه يمشي مسكت
أيده شاهيناز وقالت له اول حاجه تتعلمها انك متردش ايد بنت مسكت ايدك وانا هعلمك واساعدك ازاي تتعامل
مع البنات النضيفه والمعفنه اللي زينا قالهم العفو واتلخبط وقالهم مقصدش قالوا له حتي لو تقصد فأنت
عندك حق ، وقالتله ممكن متردش ايدي وتسمحلي اوصلك وقالتله رايح فين قالها هاكل حاجه واروح البيت
قالت له ايه رايك نعلمك شوية حاجات تعويضا علي اللي حصل منا وهنوريك قد ايه انت جميل وانه مش بالشكل
بص لعدي وقاله اتعلم يا بأف الاتيكات وقال لشاهيناز ممكن تاخديني في طريقك وتعلميني انا كمان وضحكوا
وقالت له اه انا شايفه انك محتاج تتعلم لحسن انت في الضياع خالص ومبتاخدش بالك من اي حاجه خالص
قالها ايه ، انا ؟ قالت له لا امي ، قالها ولما هي امك بتقوليلي انا ليه ؟ وضحك قالت له بقي كدا ؟ ماشي
لينا قاعده هتجمعما بس خلينا نحل المشكله دي وهعرفك امي ولا انت ، قالها وعلي ايه انا عرفت غلطي
قالت له طيب اتلم بدل ما المك بقي ، قالها علم يافندم وسميره بتبص لعدي شويه وشاهيناز وبتقول ياحلاوه
بأولاد دا فيه حلويات مسكره هنا ، دا الكميا مولعه في الدرا وانا مش عارفه لا انا كمان عاوزه اتعلم قالت لها
شاهيناز اتلمي يازفته مش ناقصاكي قالتلها لا ناقصاني ونص وقرصتها وقالت لها انا عاوز اعرف كل حاجه
قالت لها حاضر بس مش دلوقتي اهدي بقي شويه قالت لها مانا هاديه اهو الدور والباقي علي اللي عامل نفسه
تلميذ وهو أستاذ ، قالت لها شاهيناز بقي كدا ماشي وحياتك لاربيكي ياعديمة التربيه وراحت شداها من ودانها
وقالت لها ماما معلمتكيش تكلمي بأدب ، قالت لها سميره واحده معفنه هتعرف واحده معفنه زيك من فراغ
وضحكوا كلهم وفطيم بيضحك وهو قلبه مكسور وحاسس بوجع ولكن مبينش لحد وهو مجروح وصعبان
عليه نفسه واخدته شاهيناز وعدي وسميره عزموه علي اكله ربع فرخه وطبق كفته ، وقالت له شاهيناز كل عشان
من بكره فيه نظام غذائي هتمشي عليه ولازم تتبعه لو عايز تغير حياتك وابتدي من بكره ، قالها طيب ومش مركز
وكانت شاهيناز جسمها رشيق ومحدش يعرف انها بتشتغل في جيم من سنتين عشان تجيب مصاريفها
وخلصوا اكل وراحوا يوصلوا فطيم بيته وقالهم مفيش داعي وقاله عدي متقلقش البنزين كتير قالت له شاهيناز
اراك تصرف من مال ابوك يا اخ عدي ، وقالها عدي وماله يا اخت شاهيناز مش جائز اكسب فيكي ثواب واتجوزك
اتكسفت وضحكت وسكتت ، فقالت سميره مش بقولك الكميا مولعه في الدرا ، فقالت لها شاهيناز اتلمي يا زفته
فقال فطيم لاء انا هركب تاكسي قالت له شاهيناز مش اتفقنا متردش دعوة بنوته حلوه زيي فضحك وقالها اوك
ياقمر ? قالت له ايه دا ، دا احنا مش تلامذه بقي زي ما بندعي ، وسميره قالت له ايوه بقي ياجامد مفيش حاجه ليه
اختك حبيبتك ينفع كدا مسك أيدها وباسها قالها شرف ليه تكون اختي ، قالت ياخرابي الحقوني هيغمي عليه
عدي قالهم احم احم ايه اجيب لكم تلاته ليمون هنا يحلي السكريات ، قالت له شاهيناز وهي بتغيظه اه ?
وبعدين قالت لفطيم انت ساكن فين ياحبيب القمر ، قالها في المعادي قالت له فين يعني ، قالها امشي وانا هوصفلك
قالت له قولي بس فقالها تعرفي شارع جراند مول قالت له انا راشقه هناك قالها روحي هناك وهوصفلك من هناك
وركبوا كلهم وتاهت في الطريق شاهيناز وقالها واضح انك راشقه هناك وضحكوا قالتله استر عليه دا انا القمر
قالها ماشي وراحوا قدام فيلا وزمروا طلع حارس الفيلا وقالهم عايزين مين فقاله فطيم انا ياعم عماد فقاله فطيم بيه
انا اسف ماخدتش بالي وقال افتح البوابه يا ياسر ودخلوا في وسط زهول من سميره وشاهيناز لفطيم
واستقبله رئيس الخدم مايكل ورئيسة الخدم ليلياء وقالوا لفطيم اهلا وسهلا يافندم ، حضرتك تؤمر بايه
وقال لليلياء تجهز الاكل وتعمل حساب أصدقائه وقال لمايكل بلغ ماما أن عندنا ضيوف وجهز الصفره ، حاضر
ونزل عدي وهو نازل قابله مايكل قاله استاذ عدي نورت المكان سعيد برؤيتك وقالت له ليلياء اهلا بيك استاذ عدي
وسميره وشاهيناز في وسط زهول وعدي وفطيم مش فاهمين ، فكسرت سميره الدهشه وقالت لما انت معفن
وساكن هنا امال احنا نبقي ايه ؟ وقالت شاهيناز احيه ياجدعان دا انا مدخلتش مكان زي دا ولا حتي في احلامي
قالهم فطيم باستغراب ليه يعني ؟ وبيبص لعدي اللي بيقولهم اللي قال مش انتم اللي قولتوا الناس معادن
وعايز اقولكم فطيم مش هيجيبكم هنا الا إذا كان فعلا بيعزكم وبيحترمكم ، وراح ليهم وقالهم فطيم متواضع
ودي من مميزاته ، فمتغيروش معاملته عشان ميزعلش هو مش بتاع مظاهر ودخلوا وفي وسط زهول من سميره
وشاهيناز ودخلت والدة فطيم وهي طالعه من المطبخ وقالت لعدي ، ازيك ياندل وقالت له ترجع من السفر
ومتجيش تسلم عليه انا زعلانه ، قالها وعشان كدا جتلك وانا مرعوب وحضنته وقالت له خلي بالك ايدي فيها اكل
وفطيم راح حضن أمه وباس أيدها ، وقالها وحشتيني ياست الكل قالتله والصبح نزلت من غير ماتبوسني ياندل
قالها معلش كنت مستعجل قالتله ماشي مش هتعرفني ، قالها عدي انا اعرفك ياطنط شاهيناز مراتي المستقبليه
وجريت عليها مياده والدة فطيم بجد ازيك وقعدت تبوس فيها وعدي بيضحك ، وسميره وفطيم وشاهيناز
مصدومه وشاورتله قالت له هوريك ، وقالها أما دي سميره زميلتنا في الكليه قالت لها يبقي انتي عروسة
فطيم قالت لها سميره للاسف لا ياطنط انا مخطوبة دا انا اتمني ، قالت لها ملحوقه ممكن تجبيلوا عروسه مش همانع
قالت لها حاضر ياطنط اللي تقولي عليه هنفذه فورا سيف علي رقبتي ، قالتلها تسلم رقبتك ياقلب طنط
ونادت علي ليلياء وقالت لها فورا تجهزي الحمامات للبنات عشان يستحموا وتجهزي ليهم البانيو لحد ملابسهم
ماتتغسل قالت لها حاضر ، وشاهيناز قالت لاء ياطنط احنا كنا جايين نوصل فطيم ونمشي ، قالت لها سكوت
ونادت علي علي مايكل وقالت له جهز حمامات الدور اللي فوق لفطيم وعدي ، وقالها حاضر وعدي قالها هو
انتي بتطبخي ايه ، قالت له شامم ايه ، قالها خايف اقول تطلع غلط قالت له لاء هي وضحكت قالها بيتزا قالها ايوه بقي
ابن المحظوظه دا وبيشاور علي فطيم بياكل وبيتهنا كل يوم باكلك وانا الغلبان ، قالت له لو بتسال كنت وديتلك اكل لحد عندك
قالها طيب انا عاوز اخد اكل معايا مش هستني يجيلي ، قالتله عيوني وناديت علي نادين وقالتلها اعملي ٦ بيتزا زياده
قالت حاضر مدام ، وقالت لفطيم عقبال ما الحمام يجهز روح جبلي دول ، فقالها حاضر ، فقالت شاهيناز اجي اوديك
قالت مامته توديه ليه وسالت فطيم امال فين عربيتك ، قالها في الجراج ، فبتقولها اطلعي انت وسميره وهو معاه عربيته
وقالت لفطيم بسرعه وقالت لعدي وتعالي انت معايا المطبخ عشان تجهز معايا الاكل ، ونزلت ليلياء وقالت
الحمام جاهز يا انثات ، وطلعوا معاها وسميره وشاهيناز مش مصدقين اللي هما فيه ، وقلعوا واتفاجئوا بي ....
الجزء الثالث
========
اتفاجئ بعد ما دخل سميره وشاهيناز الحمام بأن فيه بنت في الحمام وان الحمام عباره عن جاكوزي وحمام
سباحه وساونا وستيم ومكان المساج وشاور رووم ، ومش عارفين يقولوا ايه ، فقالتلهم انا شاهيره اخت فطيم
قالوا لها وانا سميره زميلته وانا شاهيناز زميلته ، راحت قايله لهم طلع عنده نظر وبيعرف يختار أصحابه
فضحكوا فقالتلهم اقلعوا وسيبوا هدومكم علي الارض ومتتكسفوش قلعوا ومكسوفين فقالتلهم اقلعوا ملط
فقلعوا ونزلوا في حمام البخار ونادت علي ليلياء وقالت لها هستاذنك حد ياخد الهدوم دي وتتنضف وتكوي وتتحط
في المجفف عشان تجهز لما نخلص حمام قالت لها حاضر يافندم وقالت ليلياء لرنا تعالي خدي الهدوم دي
وقالت لها اي خدمات تانيه قالت لها هستاذنك تبلغي ماما تبعتلنا عصير قالت لها حاضر، وقالت تحبي اجهز
غرفة منفصله للانسات فقالت لها لاء احنا مع بعض أصحاب جهزي بس السونا، قالت لها حاضر وقالت لها شاهيرا شكرا
وبعدها رجع فطيم بالطلبات اللي طلبتها مامته وعدي قاعد بيساعدها والبنات كانوا خلصوا ونزلوا وقابلتهم
لمياء وقالت لهم استمتعتوا قالوا اها ، وراحوا عشان يساعدوها قالت لهم رايحين فين قالوا لها هنساعدك
قالت لهم لاء انتم هتقعدوا في الجنينه عقبال ما اخلص وعدي طلع بيشوف الأوضاع برا فضحكت سميره وشاهيناز
علي شكله وقالوا له بتعرف تطبخ ولا ، فقالتلهم لمياء ولا طبعا ونزلت شاهيرا جرى علي فطيم انا جيت وراحت حضناه
قالت له وحشتك صح شوفت حد بيحبك قدي ، قالها ماما وراحت قايلاله تسلم ياحبيب ماما ياريت الازعه
دي تحبني كدا قالتلها وهي بتبوس أيدها وبتقولها وانتي مين ميقدرش ميحبكيش ياست الكل ياقمر ?
قالتلها بكاشه وكنتي فين مجتش تساعديني ليه ، قالت لها كفايه عليكي عدي اشوفك بخير يا ماما وضحكت وجريت
وراحت للبنات وزقتهم وقالتلهم يلا بينا علي الجنينه وقالت لها لمياء ماشي يا اوزعه بكره تتجوزي ونشوف
وراحت قايلالها شاهيرا لو مش زي فطيم مش هتجوزه ، ومشيت وراحت قايلاله لمياء لفطيم وعدي اطلعوا خدوا حمام
عقبال ما اجهز الصفرا ، وراحت شاهيرا سأله سميره وشاهيناز قالتلهم اخويا ماله وقالتلهم استنوا لحظه
ودخلوا اوضه صغيره علي الجنينه وسألتهم ، فبصوا لبعض وقالت لها سميره موقف سخيف من شخصية غير محترمه
في الجامعه وراحت سألهم بجديه وحصل ايه وقالت لهم حصل ايه، فقالوا لها واعتذروا لها وقالت لهم طالما جيتوا هنا
فانتم في بيتي واكرمكم فوق راسي واكيد فطيم جابكم عن احترام وتقدير ليكم لانه اخويا وانا عارفاه كويس
قالوا لها واضح لانك حسيتي بيه من غير ما يقول حاجه ، قالت لهم اخويا لو العالم مسعهوش يساعوا قلبي هو حياتي
انتم متعرفوش فطيم ، وقالت لهم ثواني وجيه وراحت بصت علي عدي وقالتله حسابك معايا بعدين بغضب شديد
لمياء استغربت وقالت فيه ايه ، قالت خلي البيه يقولك حصل ايه مع فطيم في الجامعه وراحت دورت على فطيم
ولقيته قاعد لوحده وحاطط رأسه علي رجله وقربت منه وبصلها ودمعته نازله فحضنته وقالت له اللي مايعرفك يجهلك
قالها انا تعبان قالتله دي ميملاش عينيها إلا التراب قالها انتي عرفتي قالت له اها ، وراحت حضناه وقالتله ياحبيبي
مش دا اللي تنفع تحبها ، حب شي جميل ولازم تلاقيه عند اللي عايزك مش اللي انت عايزه ، قالها دي اول حد
أقابله في الجامعه وتصرفاتها كانت بتقول انها مهتمه بيه مش مجرد صداقه ، قالت له ياحبيبي الصداقه والاحترام
حاجه والحب حاجه تانيه ، متزعلش علي حد مايستاهلكش انا بحبك بكل ما فيك ، قوم استحمي عقبال
ما اجهز لك الاكل بنفسي ، فضحك وقالها حاضر ، وقام ونزلت شاهيرا ودخلت المطبخ ولقيت عدي مضايق هناك
وقالتله اطلع استحمي لحسن ريحتك وحشه وبصتله بقرف ، قالت لها لمياء بزعيق ايه قلت الادب دي اعتذري فورا
قالت لها انتي متعرفيش حاجه قالت لها عرفت واتكلمت معاه وانتهي الموضوع ، قالت شاهيرا لها منتهاش حسابه بعدين
راحت لمياء بصت لشاهيرا بنظره شرسه وقويه بكلمات محدده ( اعتذري فورا ) شاهيرا فهمت وقالت له انا اسفه
وراحت معيطه وقالت له دا اخويا وانت عارف ، قالها عارف انا اللي اسف اني معرفتش اعمل حاجه قالت لمياء
خلاص الموضوع خلص وانتهي وهو أساء التصرف واختار غلط ودي أخطاء لازم هو يتحمله بنفسه مش حد تاني
وفي الجنينه سميره وشاهيناز بيتكلموا وبيقولوا شوفتي مامته جميله ازاي ، وهو متواضع هو واخته دا مقلناش حتي
هو ساكن فين ولا طول الفتره اللي فاتت اتكلم بغرور دا أخته بتقول للخدامه بعد اذنك ومامته رغم كل الخدم بتطبخ
شاهيناز قالت ساميه لو عرفت هتزحف علي رجليها عشان تبقي معاه ، وقالت سميره هي متستهلوش كويس
انها جت منها انا بجد مش عارفه حبها ليه مشافش اللي فيها ؟ قالت مش عارفه بس حاسه أنه خجول اوي وعايزه تساعده
قالت لها شاهيناز ايه رايك نساعده يعرف يتعامل مع البنات ، فقالت لمياء من وراهم انا حقيقي متشكره ليكم يابنات
انا فخوره اني ابني يعرفكم واتفاجئوا بيها وقالوا لها ياطنط دا احنا اللي مبسوطين بمعرفتك، قالت لهم سبوكوا
بقي من المواضيع التافهه دي وتعالوا يلا عشان ناكل ، وبطلوا تقولوا ليه ياطنط اسمي لمياء وبس ، فقالوا حاضر
وعدي طلع لقي فطيم خلص حمام وشافوا فطيم فقالوا عدي متزعلش من ماما وشاهيرا قاله مش زعلان منهم زعلان من نفسي
قاله ولا تزعل من نفسك الموضوع خلص وباس رأسه قاله ايه دا ريحت راسك دقيق كدا ليه قاله امك ضربتني
قاله طيب روح استحمي لحسن ريحتك دقيق ، قاله عدي بس هتاكل بيتزا مقولكش عالميه ، قاله ادخل استحمي ياعالمي
وقعدوا يضحكوا ونزل فطيم ولقاهم قاعدين يضحكوا واول ما شافته لمياء باسته وقالتله لسه الايام هتعلمك وانا عاوزاك راجل
مش كلام تافه زي دا اللي تزعل منه لسه التقيل جي مش هعيش معاك العمر كله والازعه دي محتاجه راجل جنبها
اياك تتكسر من كلام الناس ، كلام الناس لا ليقدم ولا ياخر، اتعلم انك عمرك ما هتعرف الصح الا لما تعرف الغلط
ونزل عدي لقاهم حطوا الاكل وقال للمياء فين البيتزا اللي عملتها بايدي ، فقالتله كل وهتعرفها لوحدك وضحكوا
وراح ياكل البيتزا الأولي ولقي أن طعمها حلو وقال اكيد دي بتاعتي ، وقالت له لمياء طيب جرب دي وقالها هي مالها
شكلها غريب قالت له ايه رايك، قالها ايه دا ، مين اللي عملها ، قالت له اسال روحك ، وسميره وشاهيناز وفطيم
وشاهيرا ولمياء بيضحكوا ? وهو قالها ماهو دا مش غلطي قالتله امال غلط مين قالها غلط اللي علمني قالتله
لو كنت اتعلمت مكنتش بقيت كدا بس انت متعلمتش انت اتغريت من طبختين عملتهم ، اصبروا يا ولاد وهتتعلموا
وقالت لهم كله بيجي براحه محدش يستعجل في الوصول لأهدافه ، اصبروا علي رزقكم وهتلاقوا كل حاجه في وقتها
يلا بقي ناكل وشاهيرا قالت حبيبي حبيبي كل عمايل ايديا وحياة عنيه وأكلته في بوقه وقالتله ايه رايك بقي
قالها العسل مش بينقط غير ياعسل راحت قايلاله نفسي اشوفها بنت المحظوظه اللي هتتجوزك قالها تتجوزي انتي الاول
قالت له هاتلي عريس ، ومتفكرش في الواد الغلس دا ، قالها عدي علي اساس اني هرضي بيكي وبعدين عروستي اهي
قدامك قالت سميره قال لا شاهيناز، قامت حضنتها وقالتلها صعبانه عليه يابنتي ، معلش الابتلاءات كتير قالت لها اه
هنعمل ايه بقي لقينا غيره وقولنا لاء ، وقعدوا يضحكوا وعدي بيقولها بقي دي اخرتها ، قالت له يعني عاوزني اكسر كلمت صحبتي
قالت لها شاهيرا بمووووووووت فيكي ، تخدميني بقي كمان وتجبيلي اخبار الواد دا يوم بيوم ، قالها فطيم رادار
ماشي في اي مكان ، قالت له عشان اطمن عليك ياقلبي وبعتتله بوسه ، ولمياء بتضحك وقالت لهم يلا عشان ناكل
في البداية اعرفكم بالشخصيه الرئيسيه وهو فطيم وهو مدرس لغة فرنسيه للاطفال من سن السبع سنين وحتي عشر سنوات
فطيم سنه ٣٣ سنه بيحب الهدوء في حياته بيصحي الصبح بيلعب تمارين عشان يفضل يحس بشبابه طول الوقت وبالنشاط
فطيم بيحب الجري والجيم وانه يخترع اكلات جديده مختلفه بما انه عايش بعيد عن اهله لانه من المنصوره ومش متزوج
واللي عايش من اهله هما اخته شاهيره اللي بتعشقه وجوزها مراوان واولادها الاتنين تغريد وتميم اللي بيستنوا كل فتره
زيارته عشان بيحبوا يلعبوا معاه وبنت الجيران صاحبة شاهيره واسمها اميره اللي متجوزه وبتحب فطيم مع ذلك
==================================================================
دي اول قصتنا مع فطيم
فطيم اتعلم في مدرسه فرنسيه سان فانسان ديفول ، وكان مش وسيم لحد سن ١٩ سنه بطبيعة الحال كلنا مش بنهتم
باللياقه البدانيه والشكل الخارجي لان مش بيبقي في طول الوقت مركزين علي حاجه زي كدا فكان انسان عادي حتي
اليوم الموعود لما دخل الجامعه واعجب بساميه زميلته في الكليه بعد شهر من دخوله الكليه واللي كانت بتعتبره مش اكتر
من صديق في كلية اداب زيه زي اي واحد تاني ويمكن اقل ، في يوم كان فطيم حابب يصارح ساميه بمشاعره فقدم
ليها عزومه في كافتريا الجامعه علي انه محتاج يتكلم معاها شوية ، وراح بطبيعة الحال ونقص الخبره قالها بدون اي
مقدمات انا بحبك ومعجب بيكي ، قالتله بمين ، قالها بمين ايه ! ، وقالها بيكي انتي ! هيكون بمين يعني قالتله ايه دا ؟
بالسرعه دي ؟ في وسط استغراب وعدم ادراك وبتقوله دا احنا نعرف بعض من شهر بس ، قالها ايه يعني ادينا بنعرف
بعض ومع بعض في الكليه ، ايه المشكله لما نبتدي من دلوقتي مش عارفين بكره مخبيلنا ايه ! قالتله بالظبط كدا بكره
خلينا نستني بقي لما بكره يجي وهي بتضحك بسخريه وهو مش فاهم اللي في دماغها قالها يعني تقصدي ايه ؟
قالتله متتسرعش فيه لسه بنات كتير في الجامعه واحنا مش في مجمع صغير احنا في جامعه يعني فيها اشكال
والوان من البشر وعشان كدا سموها جامعه وانت مش عارف بكره هتلاقي مين جي بيجري عليك مش انت اللي
بتجري عليه ومين شايفك النهارده حلو وبكره وحش او العكس وهي في عيونها نظره هو برده مش فاهمها برده
خلص اللقاء وكان فطيم من هواة قراءة قصص الحب الفرنسيه واللي كانت دائما اول لقاء فيه احباط ولكن عدم
الاستسلام بيجيب وراه حب ، فمشي وهو محبط واحترم رايها وسكت وقال كلنا بنشوف افكارنا ومختلفين في
الرأي والفكر ولسه لما تعرفني هتحبني وهنبقي مع بعض اجمل حبيبين وهنعيش قصة حب جديده بسعاده
وراح تاني يوم الجامعه هو وعدي صديقه وهو عادي ومبتسم وساميه قاعده مع صاحبتها سميره وشاهيناز
وبتحكيلهم عن الموقف اللي حصل وبتقولهم هو مش شايف نفسه وبتضحك فسميره بتقولها اسكتي وهي
مش مركزه معاها وعماله تشدها من هدومها وساميه بتقول اول واحد يقولي بحبك يبقي المعفن دا بس مش
مشكله لسه العرسان اللي جاين كتير وفطيم واقف وراها وبيسمع وشاهيناز وسميره بيبصوا علي ساميه
اللي عماله تضحك وتقول دا مش بيستحمي ياجدعان دا جسمه مداقش ريحة البرفان في حياته كلها
وراحت قايمه شاهيناز وحطه اديها علي بوق ساميه وقالتله فطيم ازيك وازيك ياعدي عاملين راحت ساميه
مبرقه وشالت شاهيناز اديها من علي بوقها وراحت قالتله فطيم … وراح فطيم مشي وسابها بدون مايقول
ولا كلمه ورد عليها عدي وقالها المغرور هو اللي بيسخر من الناس عشان عنده حاجه زياده بيتباها بيها
اما الحقير فهو اللي مش شايف نفسه وبيسخر من الناس وهو معندوش حاجه ومش شايف نفسه
الجزء التاني
========
بعد مع عدي ساب ساميه وقالها الكلمتين دول، سميره وشاهيناز بصوا لساميه ومش عارفين يقولوها ايه
وراحت سميره قايله لشاهيناز انا ماشيه ياجماعه كفايه الكلام اللي اتقال لحد دلوقتي انا حاسه بالفرف اوي
ساميه قالتلها بكل بجاحه قرف ايه ياختي في داهيه هيجي ميه غيره انتي مش حاسه بنفسك ولا ايه
راحت شاهيناز ردت علي ساميه وقالتلها ماكفياكي بقي مش مكفيكي المنظر الزباله اللي حطتينا فيه وراحت
شدت سميره من ايديها ومشيوا وسابوا ساميه وقالتلها شاهيناز سلام احنا ماشين قالتلهم طيب هاجي معاكم
وراحت لسه هتجيب شنطتها عشان تمشي معاهم لقيتهم ركبوا عربيه سميره ومشيوا وسابوها من غير مايعبروها
وفي العربيه سميره وهي مضايقه بتقول لشاهيناز انا عاوزه اروح اعتذر لفطيم مش هينفع اروح وانا كدا
قالتلها شاهيناز عندك حد فكلمت سميره عدي ورفض يرد وهو قاعد بيهدي فطيم وسميره اتصلت بعدي
سبع مرات وفي اخر مره رد عليها قالها نعم ، قالتله ممكن اجيلك قالها ليه عشان تكملي كلامك انتي
وصاحبتك مشبعتوش كلام ولسه عندكم كلام فاخدت التليفون شاهيناز وقالتله احنا سبنا ساميه وعاوزين
نتكلم مع فطيم بعد اذنك ، عدي قال لفطيم سميره وشاهيناز عايزين يجوا يكلموك فطيم سكت ومردش
عدي قالهم طيب احنا عند مدرج فاروق عند الكافتيريا قالتله شاهيناز طيب احنا جايين وقفل معاهم ولقي
فطيم قايم يمشي قاله استني رايح فين ومسك فيه وقاله لو ليه خاطر عندك استني اسمع عاوزين يقولوا
ايه قالوا اوعي لحسن ريحتي وحشه والدموع في عينه قاله عدي انا مش زيهم ولو قولتلي كدا تاني انا هضربك
وحضنوا وهو صعبان عليه صاحبه واللي حاسس بيه ووصل سميره وشاهيناز ولقوا عدي حاضن فطيم
واول ما شافته سميره وشافت أن عدي حضنه وبصت في عيون فطيم والدموع في عينه راحت معيطه
وراحت هي وشاهيناز لفطيم وقالوا له احنا اسفين ، احنا كان لازم نرد عليها قالهم ملكمش ذنب انا اللي معفن
قالت له شاهيناز لو كانت العفانه من الخارج مكنش ظهرت الناس الجميله اللي زيك ولكن العفانه من الداخل
وعشان كدا هتلاقي ناس معفنه زينا كدا ولكن احنا بنحاول ننضف من جوانا جائز نبقي زيك في يوما ما
وراحت شاهيناز معيطه وقعدت في الأرض وسميره قالتله انا عمرى ما حسيت نفسي معفنه قد النهارده
حقيقي صدقني لو مش مخطوبه انا كنت جريت وراك واتمنيت تبقي جوزي لاني مش هلاقي حد نضيف زيك
قالهم حقيقي متشكر ولكن سبوني لوحدي دلوقتي وباس راس عدي وقاله حبيبي انا فخور أن ليه اخ زيك
قاله متقلقش احنا كلنا جنبك وفي ظهرك قالهم متشكر وشاهيناز قالتله وهي الدموع ماليه عينيها ممكن تسامحنا
قالهم خلاص مفيش حاجه فقالولوا طيب ممكن نوصلك مش هنتقل عليك قلنا بس رايح فين وهنوصلك ونمشي
قالهم مفيش داعي ، قالتله سميره لا فيه داعي ، مش هنتكلم ولا هنضايقك قالهم هاخد تاكسي وامشي قالوا له
يبقي لسه مش مسامح قالهم صدقوني مفيش حاجه بس عاوز امشي مع نفسي شويه وجه يمشي مسكت
أيده شاهيناز وقالت له اول حاجه تتعلمها انك متردش ايد بنت مسكت ايدك وانا هعلمك واساعدك ازاي تتعامل
مع البنات النضيفه والمعفنه اللي زينا قالهم العفو واتلخبط وقالهم مقصدش قالوا له حتي لو تقصد فأنت
عندك حق ، وقالتله ممكن متردش ايدي وتسمحلي اوصلك وقالتله رايح فين قالها هاكل حاجه واروح البيت
قالت له ايه رايك نعلمك شوية حاجات تعويضا علي اللي حصل منا وهنوريك قد ايه انت جميل وانه مش بالشكل
بص لعدي وقاله اتعلم يا بأف الاتيكات وقال لشاهيناز ممكن تاخديني في طريقك وتعلميني انا كمان وضحكوا
وقالت له اه انا شايفه انك محتاج تتعلم لحسن انت في الضياع خالص ومبتاخدش بالك من اي حاجه خالص
قالها ايه ، انا ؟ قالت له لا امي ، قالها ولما هي امك بتقوليلي انا ليه ؟ وضحك قالت له بقي كدا ؟ ماشي
لينا قاعده هتجمعما بس خلينا نحل المشكله دي وهعرفك امي ولا انت ، قالها وعلي ايه انا عرفت غلطي
قالت له طيب اتلم بدل ما المك بقي ، قالها علم يافندم وسميره بتبص لعدي شويه وشاهيناز وبتقول ياحلاوه
بأولاد دا فيه حلويات مسكره هنا ، دا الكميا مولعه في الدرا وانا مش عارفه لا انا كمان عاوزه اتعلم قالت لها
شاهيناز اتلمي يازفته مش ناقصاكي قالتلها لا ناقصاني ونص وقرصتها وقالت لها انا عاوز اعرف كل حاجه
قالت لها حاضر بس مش دلوقتي اهدي بقي شويه قالت لها مانا هاديه اهو الدور والباقي علي اللي عامل نفسه
تلميذ وهو أستاذ ، قالت لها شاهيناز بقي كدا ماشي وحياتك لاربيكي ياعديمة التربيه وراحت شداها من ودانها
وقالت لها ماما معلمتكيش تكلمي بأدب ، قالت لها سميره واحده معفنه هتعرف واحده معفنه زيك من فراغ
وضحكوا كلهم وفطيم بيضحك وهو قلبه مكسور وحاسس بوجع ولكن مبينش لحد وهو مجروح وصعبان
عليه نفسه واخدته شاهيناز وعدي وسميره عزموه علي اكله ربع فرخه وطبق كفته ، وقالت له شاهيناز كل عشان
من بكره فيه نظام غذائي هتمشي عليه ولازم تتبعه لو عايز تغير حياتك وابتدي من بكره ، قالها طيب ومش مركز
وكانت شاهيناز جسمها رشيق ومحدش يعرف انها بتشتغل في جيم من سنتين عشان تجيب مصاريفها
وخلصوا اكل وراحوا يوصلوا فطيم بيته وقالهم مفيش داعي وقاله عدي متقلقش البنزين كتير قالت له شاهيناز
اراك تصرف من مال ابوك يا اخ عدي ، وقالها عدي وماله يا اخت شاهيناز مش جائز اكسب فيكي ثواب واتجوزك
اتكسفت وضحكت وسكتت ، فقالت سميره مش بقولك الكميا مولعه في الدرا ، فقالت لها شاهيناز اتلمي يا زفته
فقال فطيم لاء انا هركب تاكسي قالت له شاهيناز مش اتفقنا متردش دعوة بنوته حلوه زيي فضحك وقالها اوك
ياقمر ? قالت له ايه دا ، دا احنا مش تلامذه بقي زي ما بندعي ، وسميره قالت له ايوه بقي ياجامد مفيش حاجه ليه
اختك حبيبتك ينفع كدا مسك أيدها وباسها قالها شرف ليه تكون اختي ، قالت ياخرابي الحقوني هيغمي عليه
عدي قالهم احم احم ايه اجيب لكم تلاته ليمون هنا يحلي السكريات ، قالت له شاهيناز وهي بتغيظه اه ?
وبعدين قالت لفطيم انت ساكن فين ياحبيب القمر ، قالها في المعادي قالت له فين يعني ، قالها امشي وانا هوصفلك
قالت له قولي بس فقالها تعرفي شارع جراند مول قالت له انا راشقه هناك قالها روحي هناك وهوصفلك من هناك
وركبوا كلهم وتاهت في الطريق شاهيناز وقالها واضح انك راشقه هناك وضحكوا قالتله استر عليه دا انا القمر
قالها ماشي وراحوا قدام فيلا وزمروا طلع حارس الفيلا وقالهم عايزين مين فقاله فطيم انا ياعم عماد فقاله فطيم بيه
انا اسف ماخدتش بالي وقال افتح البوابه يا ياسر ودخلوا في وسط زهول من سميره وشاهيناز لفطيم
واستقبله رئيس الخدم مايكل ورئيسة الخدم ليلياء وقالوا لفطيم اهلا وسهلا يافندم ، حضرتك تؤمر بايه
وقال لليلياء تجهز الاكل وتعمل حساب أصدقائه وقال لمايكل بلغ ماما أن عندنا ضيوف وجهز الصفره ، حاضر
ونزل عدي وهو نازل قابله مايكل قاله استاذ عدي نورت المكان سعيد برؤيتك وقالت له ليلياء اهلا بيك استاذ عدي
وسميره وشاهيناز في وسط زهول وعدي وفطيم مش فاهمين ، فكسرت سميره الدهشه وقالت لما انت معفن
وساكن هنا امال احنا نبقي ايه ؟ وقالت شاهيناز احيه ياجدعان دا انا مدخلتش مكان زي دا ولا حتي في احلامي
قالهم فطيم باستغراب ليه يعني ؟ وبيبص لعدي اللي بيقولهم اللي قال مش انتم اللي قولتوا الناس معادن
وعايز اقولكم فطيم مش هيجيبكم هنا الا إذا كان فعلا بيعزكم وبيحترمكم ، وراح ليهم وقالهم فطيم متواضع
ودي من مميزاته ، فمتغيروش معاملته عشان ميزعلش هو مش بتاع مظاهر ودخلوا وفي وسط زهول من سميره
وشاهيناز ودخلت والدة فطيم وهي طالعه من المطبخ وقالت لعدي ، ازيك ياندل وقالت له ترجع من السفر
ومتجيش تسلم عليه انا زعلانه ، قالها وعشان كدا جتلك وانا مرعوب وحضنته وقالت له خلي بالك ايدي فيها اكل
وفطيم راح حضن أمه وباس أيدها ، وقالها وحشتيني ياست الكل قالتله والصبح نزلت من غير ماتبوسني ياندل
قالها معلش كنت مستعجل قالتله ماشي مش هتعرفني ، قالها عدي انا اعرفك ياطنط شاهيناز مراتي المستقبليه
وجريت عليها مياده والدة فطيم بجد ازيك وقعدت تبوس فيها وعدي بيضحك ، وسميره وفطيم وشاهيناز
مصدومه وشاورتله قالت له هوريك ، وقالها أما دي سميره زميلتنا في الكليه قالت لها يبقي انتي عروسة
فطيم قالت لها سميره للاسف لا ياطنط انا مخطوبة دا انا اتمني ، قالت لها ملحوقه ممكن تجبيلوا عروسه مش همانع
قالت لها حاضر ياطنط اللي تقولي عليه هنفذه فورا سيف علي رقبتي ، قالتلها تسلم رقبتك ياقلب طنط
ونادت علي ليلياء وقالت لها فورا تجهزي الحمامات للبنات عشان يستحموا وتجهزي ليهم البانيو لحد ملابسهم
ماتتغسل قالت لها حاضر ، وشاهيناز قالت لاء ياطنط احنا كنا جايين نوصل فطيم ونمشي ، قالت لها سكوت
ونادت علي علي مايكل وقالت له جهز حمامات الدور اللي فوق لفطيم وعدي ، وقالها حاضر وعدي قالها هو
انتي بتطبخي ايه ، قالت له شامم ايه ، قالها خايف اقول تطلع غلط قالت له لاء هي وضحكت قالها بيتزا قالها ايوه بقي
ابن المحظوظه دا وبيشاور علي فطيم بياكل وبيتهنا كل يوم باكلك وانا الغلبان ، قالت له لو بتسال كنت وديتلك اكل لحد عندك
قالها طيب انا عاوز اخد اكل معايا مش هستني يجيلي ، قالتله عيوني وناديت علي نادين وقالتلها اعملي ٦ بيتزا زياده
قالت حاضر مدام ، وقالت لفطيم عقبال ما الحمام يجهز روح جبلي دول ، فقالها حاضر ، فقالت شاهيناز اجي اوديك
قالت مامته توديه ليه وسالت فطيم امال فين عربيتك ، قالها في الجراج ، فبتقولها اطلعي انت وسميره وهو معاه عربيته
وقالت لفطيم بسرعه وقالت لعدي وتعالي انت معايا المطبخ عشان تجهز معايا الاكل ، ونزلت ليلياء وقالت
الحمام جاهز يا انثات ، وطلعوا معاها وسميره وشاهيناز مش مصدقين اللي هما فيه ، وقلعوا واتفاجئوا بي ....
الجزء الثالث
========
اتفاجئ بعد ما دخل سميره وشاهيناز الحمام بأن فيه بنت في الحمام وان الحمام عباره عن جاكوزي وحمام
سباحه وساونا وستيم ومكان المساج وشاور رووم ، ومش عارفين يقولوا ايه ، فقالتلهم انا شاهيره اخت فطيم
قالوا لها وانا سميره زميلته وانا شاهيناز زميلته ، راحت قايله لهم طلع عنده نظر وبيعرف يختار أصحابه
فضحكوا فقالتلهم اقلعوا وسيبوا هدومكم علي الارض ومتتكسفوش قلعوا ومكسوفين فقالتلهم اقلعوا ملط
فقلعوا ونزلوا في حمام البخار ونادت علي ليلياء وقالت لها هستاذنك حد ياخد الهدوم دي وتتنضف وتكوي وتتحط
في المجفف عشان تجهز لما نخلص حمام قالت لها حاضر يافندم وقالت ليلياء لرنا تعالي خدي الهدوم دي
وقالت لها اي خدمات تانيه قالت لها هستاذنك تبلغي ماما تبعتلنا عصير قالت لها حاضر، وقالت تحبي اجهز
غرفة منفصله للانسات فقالت لها لاء احنا مع بعض أصحاب جهزي بس السونا، قالت لها حاضر وقالت لها شاهيرا شكرا
وبعدها رجع فطيم بالطلبات اللي طلبتها مامته وعدي قاعد بيساعدها والبنات كانوا خلصوا ونزلوا وقابلتهم
لمياء وقالت لهم استمتعتوا قالوا اها ، وراحوا عشان يساعدوها قالت لهم رايحين فين قالوا لها هنساعدك
قالت لهم لاء انتم هتقعدوا في الجنينه عقبال ما اخلص وعدي طلع بيشوف الأوضاع برا فضحكت سميره وشاهيناز
علي شكله وقالوا له بتعرف تطبخ ولا ، فقالتلهم لمياء ولا طبعا ونزلت شاهيرا جرى علي فطيم انا جيت وراحت حضناه
قالت له وحشتك صح شوفت حد بيحبك قدي ، قالها ماما وراحت قايلاله تسلم ياحبيب ماما ياريت الازعه
دي تحبني كدا قالتلها وهي بتبوس أيدها وبتقولها وانتي مين ميقدرش ميحبكيش ياست الكل ياقمر ?
قالتلها بكاشه وكنتي فين مجتش تساعديني ليه ، قالت لها كفايه عليكي عدي اشوفك بخير يا ماما وضحكت وجريت
وراحت للبنات وزقتهم وقالتلهم يلا بينا علي الجنينه وقالت لها لمياء ماشي يا اوزعه بكره تتجوزي ونشوف
وراحت قايلالها شاهيرا لو مش زي فطيم مش هتجوزه ، ومشيت وراحت قايلاله لمياء لفطيم وعدي اطلعوا خدوا حمام
عقبال ما اجهز الصفرا ، وراحت شاهيرا سأله سميره وشاهيناز قالتلهم اخويا ماله وقالتلهم استنوا لحظه
ودخلوا اوضه صغيره علي الجنينه وسألتهم ، فبصوا لبعض وقالت لها سميره موقف سخيف من شخصية غير محترمه
في الجامعه وراحت سألهم بجديه وحصل ايه وقالت لهم حصل ايه، فقالوا لها واعتذروا لها وقالت لهم طالما جيتوا هنا
فانتم في بيتي واكرمكم فوق راسي واكيد فطيم جابكم عن احترام وتقدير ليكم لانه اخويا وانا عارفاه كويس
قالوا لها واضح لانك حسيتي بيه من غير ما يقول حاجه ، قالت لهم اخويا لو العالم مسعهوش يساعوا قلبي هو حياتي
انتم متعرفوش فطيم ، وقالت لهم ثواني وجيه وراحت بصت علي عدي وقالتله حسابك معايا بعدين بغضب شديد
لمياء استغربت وقالت فيه ايه ، قالت خلي البيه يقولك حصل ايه مع فطيم في الجامعه وراحت دورت على فطيم
ولقيته قاعد لوحده وحاطط رأسه علي رجله وقربت منه وبصلها ودمعته نازله فحضنته وقالت له اللي مايعرفك يجهلك
قالها انا تعبان قالتله دي ميملاش عينيها إلا التراب قالها انتي عرفتي قالت له اها ، وراحت حضناه وقالتله ياحبيبي
مش دا اللي تنفع تحبها ، حب شي جميل ولازم تلاقيه عند اللي عايزك مش اللي انت عايزه ، قالها دي اول حد
أقابله في الجامعه وتصرفاتها كانت بتقول انها مهتمه بيه مش مجرد صداقه ، قالت له ياحبيبي الصداقه والاحترام
حاجه والحب حاجه تانيه ، متزعلش علي حد مايستاهلكش انا بحبك بكل ما فيك ، قوم استحمي عقبال
ما اجهز لك الاكل بنفسي ، فضحك وقالها حاضر ، وقام ونزلت شاهيرا ودخلت المطبخ ولقيت عدي مضايق هناك
وقالتله اطلع استحمي لحسن ريحتك وحشه وبصتله بقرف ، قالت لها لمياء بزعيق ايه قلت الادب دي اعتذري فورا
قالت لها انتي متعرفيش حاجه قالت لها عرفت واتكلمت معاه وانتهي الموضوع ، قالت شاهيرا لها منتهاش حسابه بعدين
راحت لمياء بصت لشاهيرا بنظره شرسه وقويه بكلمات محدده ( اعتذري فورا ) شاهيرا فهمت وقالت له انا اسفه
وراحت معيطه وقالت له دا اخويا وانت عارف ، قالها عارف انا اللي اسف اني معرفتش اعمل حاجه قالت لمياء
خلاص الموضوع خلص وانتهي وهو أساء التصرف واختار غلط ودي أخطاء لازم هو يتحمله بنفسه مش حد تاني
وفي الجنينه سميره وشاهيناز بيتكلموا وبيقولوا شوفتي مامته جميله ازاي ، وهو متواضع هو واخته دا مقلناش حتي
هو ساكن فين ولا طول الفتره اللي فاتت اتكلم بغرور دا أخته بتقول للخدامه بعد اذنك ومامته رغم كل الخدم بتطبخ
شاهيناز قالت ساميه لو عرفت هتزحف علي رجليها عشان تبقي معاه ، وقالت سميره هي متستهلوش كويس
انها جت منها انا بجد مش عارفه حبها ليه مشافش اللي فيها ؟ قالت مش عارفه بس حاسه أنه خجول اوي وعايزه تساعده
قالت لها شاهيناز ايه رايك نساعده يعرف يتعامل مع البنات ، فقالت لمياء من وراهم انا حقيقي متشكره ليكم يابنات
انا فخوره اني ابني يعرفكم واتفاجئوا بيها وقالوا لها ياطنط دا احنا اللي مبسوطين بمعرفتك، قالت لهم سبوكوا
بقي من المواضيع التافهه دي وتعالوا يلا عشان ناكل ، وبطلوا تقولوا ليه ياطنط اسمي لمياء وبس ، فقالوا حاضر
وعدي طلع لقي فطيم خلص حمام وشافوا فطيم فقالوا عدي متزعلش من ماما وشاهيرا قاله مش زعلان منهم زعلان من نفسي
قاله ولا تزعل من نفسك الموضوع خلص وباس رأسه قاله ايه دا ريحت راسك دقيق كدا ليه قاله امك ضربتني
قاله طيب روح استحمي لحسن ريحتك دقيق ، قاله عدي بس هتاكل بيتزا مقولكش عالميه ، قاله ادخل استحمي ياعالمي
وقعدوا يضحكوا ونزل فطيم ولقاهم قاعدين يضحكوا واول ما شافته لمياء باسته وقالتله لسه الايام هتعلمك وانا عاوزاك راجل
مش كلام تافه زي دا اللي تزعل منه لسه التقيل جي مش هعيش معاك العمر كله والازعه دي محتاجه راجل جنبها
اياك تتكسر من كلام الناس ، كلام الناس لا ليقدم ولا ياخر، اتعلم انك عمرك ما هتعرف الصح الا لما تعرف الغلط
ونزل عدي لقاهم حطوا الاكل وقال للمياء فين البيتزا اللي عملتها بايدي ، فقالتله كل وهتعرفها لوحدك وضحكوا
وراح ياكل البيتزا الأولي ولقي أن طعمها حلو وقال اكيد دي بتاعتي ، وقالت له لمياء طيب جرب دي وقالها هي مالها
شكلها غريب قالت له ايه رايك، قالها ايه دا ، مين اللي عملها ، قالت له اسال روحك ، وسميره وشاهيناز وفطيم
وشاهيرا ولمياء بيضحكوا ? وهو قالها ماهو دا مش غلطي قالتله امال غلط مين قالها غلط اللي علمني قالتله
لو كنت اتعلمت مكنتش بقيت كدا بس انت متعلمتش انت اتغريت من طبختين عملتهم ، اصبروا يا ولاد وهتتعلموا
وقالت لهم كله بيجي براحه محدش يستعجل في الوصول لأهدافه ، اصبروا علي رزقكم وهتلاقوا كل حاجه في وقتها
يلا بقي ناكل وشاهيرا قالت حبيبي حبيبي كل عمايل ايديا وحياة عنيه وأكلته في بوقه وقالتله ايه رايك بقي
قالها العسل مش بينقط غير ياعسل راحت قايلاله نفسي اشوفها بنت المحظوظه اللي هتتجوزك قالها تتجوزي انتي الاول
قالت له هاتلي عريس ، ومتفكرش في الواد الغلس دا ، قالها عدي علي اساس اني هرضي بيكي وبعدين عروستي اهي
قدامك قالت سميره قال لا شاهيناز، قامت حضنتها وقالتلها صعبانه عليه يابنتي ، معلش الابتلاءات كتير قالت لها اه
هنعمل ايه بقي لقينا غيره وقولنا لاء ، وقعدوا يضحكوا وعدي بيقولها بقي دي اخرتها ، قالت له يعني عاوزني اكسر كلمت صحبتي
قالت لها شاهيرا بمووووووووت فيكي ، تخدميني بقي كمان وتجبيلي اخبار الواد دا يوم بيوم ، قالها فطيم رادار
ماشي في اي مكان ، قالت له عشان اطمن عليك ياقلبي وبعتتله بوسه ، ولمياء بتضحك وقالت لهم يلا عشان ناكل