ق
قيصر ميلفات
عنتيل زائر
غير متصل
الفصل الاول
ده الفصل الاول في السلسله الربعه ها تكون بعنوان (الحصاد) الي ها يكون فيها حصاد كل الي زرعه على في حياته
الامتحان الدنيا دي كلها امتحان كبير قوي ولزم تدخله لزم ده قانون الدينا مهما كنت قوي وحطت قانون لي نفسك برضه لزم تدخل امتحان الدنيا الان ده القانون الكبير قوي ولزم تعدي منه علي وصل لي الاختبار النهائي يا تره عمل فيه ايه عرف يعدي وله لا
بدايه الفصل
بعد مرور سنه
البيت بتاعي في القاهره
امي : لميتا علي يله علشان الفطار
علي : مفيش احلي من الفطار بتاعك يا تيته يا عسل
امي : مش ها تبطل ها تفضل طول عمرك بكاش زي ابوك
لميتا : (اتعلمت تتكلم عربي) بس ايه ده يا تيته فطير على الصبح
امي : ايوه يا ام نص لسان فطير فيها هو في احلي من اكل الفطير المشلتت
ابراهيم : صباح الخير
امي : صباح النور يا حبيبي النتيجه بتعتك ظهرت
ابراهيم : ايوه ها روح اجبها
نزلت ليليان و فرح و راضي صحي من النوم و نزله يفطره و بعد كده لبسه اتقسمه اتنين راضي خد فرح و راحه الجامعه يشوفه النتيجه و ابراهيم خد ليليان و راحه الجامعه بتعتهم وصل ابراهيم و راح مع ليليان شافه النتيجه
ليليان : (فرحانه) نجحنا يا ابراهيم نجحنا
ابراهيم : بجد جبت تقدير كام
ليليان : جبت امتياز يا عم الف مبروك
ابراهيم: (فرح جدا) بجد وانتي
ليليان : لا انا مش جمده زيك انا جبت جيد جدا
ابراهيم : تعوضي في الترم الي جي يا قمر
ليليان : ماشي يا عم المهم بمنسبه الحاجه الجامده دي ها تفسحني فين
ابراهيم : تعالي نتغده في مطعم بره و نشوف راضي عمل ايه هو و فرح يله
في مشهد اخر
سليم مع رايس الجماعه
شخص : (خلص امضاء ورق) تمام يا سليم اتفضل
سليم : (خد الورق) طيب استأذن انا
شخص : استنا يا سليم اقعد
سليم : (قعد قدامه) خير يا فندم
شخص : انتا لسه زعلاً
سليم : اصل الي مات مكنش كلب يعني
شخص : انا عارف انه بني ادم بس هو كان عارف اني كل ده ها يحصل صح وله غلط
سليم : صح بس الموضوع دي خلني احس اني عاجز مفيش حاجه قادر اعملها
شخص : نصيب يا سليم ده كله نصيب محدش كان يقدر يعمل حاجه
سليم : لا كنت اقدر اجيب اشطر دكاتره في العالم علشان تعالجه
شخص : بس محصلش عارف ليه علشان ده قدر قدره انه يموت في الوقت ده خلاص يا سليم الي مات مات و اتدفن و ارتاح المهم الي جي
سليم : عندك حق اكيد هو في حته تانيه و مرتاح عن الدنيا و قرفها بقولك ايه انا ماشي عايز ميني حاجه تانيه
شخص : لا يا سليم اتفضل
طلع سليم و الشخص ده فتح خزنه طلع منها تلفون قمر صناعي و عمل تلفون لي واحده
شخص : وحشتيني
واحده : لو وحشتك كنت اتصلت
شخص : غصب عني يا حبيبتي الشغل كان كتير الفتره دي بس انا ها عوضك نتقابل النهارده بليل في شقه بولاق
واحده : (صوتها فيه سعاده) ماشي سلام
شخص : سلام يا قمر
فب مشهد اخر
سليم وصل المكان بتاعه و فتح درج المكتب و طلع منه صوره لي ولد في سن العشرين كان سليم بيربيه و معتبره زي ابنه بس مات بسرطان حزن جدا و هو باصص لي الصوره و بعد كده حطها مكنها و قفل الدرج و جاله و احد اسمه فريد الديب
سليم : خير يا فريد بقالك مده بتلح على المعاد ده خير
فريد : (قاعد متوتر) في مشكله يا باشا
سليم : ايه هيا
فريد : مصنع الاغذيه الي في الصعيد عامل لينا مشاكل
سليم : مشاكل ايه
فريد : المصنع بقي كبير جدا و قريب ها يدخل في منافسه شرسه معانا
سليم : و ايه المشكله يعني السوق كله في حاله منافسه
فريد : مش زي ده المصنع ده ممكن يكتسح السوق و يقعد ناس كتير جدا و ده ها يخل بالتوازن في سوق الاغذيه انا رافع ايد ناس كتير جدا عايزن يحرقه المصنع ده و مني الديب مسافره
سليم : يحرقه المصنع ههههههه دحكتني يا فريد طيب خليهم يجربه و سعتها ملف الاغذيه ها يولع
فريد : طيب شور عليا اعمل ايه
سليم : خليهم يسكته الصوت لو عالي شويه البعبع ها يصحي و سعتها ها يخوف الناس كلها
فريد : البعبع مات يا سليم
سليم : انتا متخيل انه لما يموت مش ها يعرف يعمل حاجه علي الصمدي كفائه يصحيكم من النوم على كوابيس قولهم يعقله عيله الصمدي خلاص بقت في حته تانيه خالص
فريد : يا باشا انا جي علشان تشور عليا بحل مش علشان تخوفني انا خايف من ساعت ما عرفت القرار بتعهم
سليم : يعني انتا عارف ايه ممكن يحصل
فريد : علشان كده انا هنا
سليم : طيب امشي انتا و انا ها تصرف
في مشهد اخر
الشايب قاعد في مكتب ايهاب المحمدي معه
ايهاب : و بعدين يا شايب
شايب : مش عارف
ايهاب : ملف الاثار بيخرم مني في اثار كتير جدا طلعت في بني سويف و المنيا و اسيوط و اتسرقت و اتهربت بدون علمنا
شايب : ازي يا ايهاب بيه الملف ده بتاعك يعني انتا الي تحكمه
ايهاب : احكمه ازي انا شغلي الم الاثار و ابعتها لي الباشا و هو يطلعها و الباشا دلوقتي مات مين مكانه
شايب : محدش مكانه
ايهاب : طيب ده كلام ملف كبير زي ده مفيش حد مسؤول عن حكمه
شايب : طيب يا ايهاب بيه انا ها عمل شويه اتصالات مع الكبار و احاول اعرف الحاجه الي طلعت دي راحت لي مين و نرجعها الوضع كده ميطمنش الناس الي فوق لو غضبها طلع ها ياخد الكل
ايهاب : طيب يا شايب شوف و رد عليا اتفضل
المشهد الريسي
مني و سندي قعدين على شط جزيره في البحر ورهم قصر كبيره مليان خدم و حراسه
سندي : ده الجو هنا تحفه
مني : ايوه اوي
سندي : انا مش عايزه ارجع مصر
مني : مش ها ينفع يا سندي انا عندي هم ما يتلم و بعدين ايه اميره و علي مش عايزه تشوفيهم
سندي : نجبهم يعيشه معانا هنا
مني :طيب و المدرسه بتعتهم
سندي : مش لزم تعليم هو التعليم ها يخده منه ايه
مني : طيب انا مش ها رد عليكي رد عليها انتا
انا : (لسه عايش مفجأه مش كده صح) اقولها ايه ده شغل ***** سندي بطلي دلع انا عندي شغل كتير سايبه
قعدا أحيل في سندي علشان ترجع وافقت لمينا هدمنا و خدنا طياره هيلوكوبتر من الجزيره لي مطار المكسيك و من مطار المكسيك لي مطار القاهره وصلنا هناك وسامح كان مستاني
سامح : حمدله على السلامه يا علي
انا :...... يسلمك يا سامح
ركبنا وصلنا البيت دخلت جوه
علي : (جري عليا بالحضن) وحشتني جدا
انا : انتا اكتر يا حبيبي فين الباقي
لميتا : (نزلت وتكلمت عربي) انتا شرفت يا استاذ
انا : ايه ده اتعلمتي عربي
لميتا : طبعا سنه بره البيت مفيش حتي تلفون لزم حجت كتير تتغير
انا : مين المطلقه دي
لميتا : (دخلت في حضني) وحشتني يا بابا
انا : انتي اكتر يا حبيبه بابا
امي : رجعت يا بيه
انا : ايوه يا ست الكل
قعدنا نتلكم انا وامي ومعايا علي ولميتا بعد كده دخلت المكتب قعدت فيه كان وحشني جدا ولعت سيجاره وبصيت لي النار وانا بفتكر
فلاش باااااك
قاعد في البيت القديم وماسك الولاعه وفي الايد التانيه التلفون وفاتح الوت ساب استلمت رد امي ورميت الولاعه لقيت رساله تانيه من ليليه بي موافقه قومت وانا ببص حوليا لقيت النار في كل حته طلعت منها بالعافيه بعد ما دراعي اتحرق منه شويه ركبت العربيه رحت الشقه جبت علي وسامح وسبنا القنبله ونزلنا رحت لي ليليه الشقه
ليليه : ايه الي حصل
انا : جاسر مات وعرفت كل حاجه ها تعرفي تفكي الاسوره دي
ليليه : فين الفلوس
انا : ها ديكي الفلوس بس ابني يعيش
ليليه : مفيش فلوس خلاص
انا : خلاص خلاص انا ها ديكي الفلوس الي انتي عايزها تعالي معايا
خدتهم ورحنا المطعم خليت سامح بره ودخلت بيها المكتب وفتحت غرفه الازمات
انا : خدي فلوس على قد ما تقدري
ليليه : (بصت لي الفلوس وفتحت بقها)
انا : فكي الجهاز يله
ليليه : ( طلعت مفتاح شكله غريب وصغير فتحت الاسوره) خلاص كده
انا : عندك الشنط اهي خدي الي انتي عايزه وبسرعه قبل ما اغير رأي
طلعت انا وعلي بره وليليه بعدنا بي نصف ساعه ومعاها ثلاث شنط بس ايه شنط كبير جدا زي بتاعت السفر بس الحجم الكبير جدا
انا : ليليه
ليليه : (لفت ليا وهي قلقانه) احنا بنا اتفاق
انا : هو مين الطفل الي كان عندك ده
ليليه : ده ابني
انا : اسمه ايه
ليليه : اسمه خالد
انا : (اطمنت الانها لو قالت علي يبقي جاسر لسه عايش واللعبه مكمله لكن كده لا) هو انا اعرف ابوه
ليليه : لا ابوه راجل طيب وغلبان ومتجوزين في شقتي
انا : طيب يا ليليه لو احتجتي حاجه بلغيني (بصت لي الشنط) رغم اني عارف انك مش ها تحتاجيني
مشيت ليليه بس ليليه مش خاينه هي ملهاش اي طرف في النزاع لا انا حتي ملمستش منها شعره خالص هي بس عملت كده بي دافع الطمع بس لما فاقت عرفت انها ممكن تكسب اكتر دخلت جوه تاني المكتب وعلي بره ورحت الاوضه كان لسه فيها فلوس شغلت بروتكول الاحتواء ده ها يقفل الاوضه ويحرقها كلها بالي فيها الاوضه دي اتكشفت خلاص طلعت على المستشفي علشان الحرق الي في ايدي ده وبعد ما خلصت رجعت البيت تاني بعد الاحضان لي علي قعدنا
انا : مني سندي عايزكم تجهزه نفسكم وتلمه كل هدمكم يله
امي : ها تعمل ايه
انا : الخطر لسه قريب لينا علشان يبعد لزم ابعد عن العيال دي
راضي : طيب ازي
انا : عادي امي ممكن تقعدي معاهم
امي : ليه ما يرجعه البلد
انا : مش ها ينفع يعيشه في البلد لزم هنا
امي : طيب
انا : ابراهيم راضي انتو رجاله البيت وانا غايب
ابراهيم : ماشي يا عمي
انا : (مسكت ايد امي وبستها) انا عايش لحد دلوقتي بي دعوتك بس مش بحظي
امي : و هافضل ادعيلك لحد اخر يوم في عمري
انا : علي انا مسافر شويه انتا هنا مكاني لزم تاخد بالك من اخواتك البنات ماشي و متطلعش من البيت غير ومعاك سامح فاهم سامح بس
علي : انتا راح فين
انا : مسافر شويه وراجع تاني ماشي لميتا مين اكتر حد بتحبيه هنا
لميتا : (شورت على فرح)
انا : فرح خالي بالك من لميتا وانا مسافر انتي اكتر وحده بتحبها ماشي
فرح : في عيني
نزلت مني وسندي
انا : مني سندي احنا لزم نسافر
سندي : فين
مني : ليه
انا: ها خدكم شهر عسل جديد يله اجهزه
طلعت غيرت هدومي ونزلت تحت بره البيت
انا : سامح انا مسافر فتره مش عارف لو طويله او قصره بس لوحدي انتا هنا تحرس علي ابني ميطلعش غير وانتا معاه ماشي
سامح : ماشي
انا : في شويه ديول ورايه لزم حد يقتطعها
سامح : مين
انا : الي سلم لينا رافي وكمان السواق بتاع ماك ماشي
سامح : اشمعنا دلوقتي
انا : دل ناس خاينه ولزم يموته حتي لو خانه لينا فاهم انا كنت سيبهم علشان التحقيقات بس
سامح : حصل
انا : درغام لزم يموت بي ايدك انتا
سامح : (بص في الارض) اعفيني انا خالي امام يعملها
انا : (رفعت راسه) درغام مش اخوك هو خاين و لو خان ولي نعمته يخون صحبه يخون اخوه
سامح : فهمت
ركبت العربيه ومعايا مني وسندي وصلنا المطار ركبنا طياره لي المكسيك وطياره تانيه لي الجزيره نزله
مني : ايه الجزيره دي
انا : دي جزيره انا شريها
سندي : وجبت فلوس تشتري جزيره كمله منين
انا : انتي فكره فلوس الاثار حاجه قليله لا انا كسبت فلوس كتيره قوي.
مني : وايه الحراسه دي كلها
انا : دل حرس الجزيره كفايه اسأله بقي ده وقت الاستمتاع يله
دخلنا القصر الي في الجزيره وقعدنا هناك مده كانت فاكر اني هاقعد شهر لكن لا احنا قعدنا سنه كمله بين سندي ومني نسيت الدنيا كلها
عوده من الفلاش باااااك
فوقت من السرح على تلفوني كان سليم
سليم : مبروك رجوعك بالسلامه
انا :...... يسلمك
سليم : بس اموت واعرف انتا كنت فين
انا : في الدنيا
سليم : الخطر ذال نفوق لي شغلنا بقي
انا : بقولك ايه ليك سكه في البضاعه المتهربه
سليم : اشمعنا
انا : اصل عايز........... ايه رايك مصلحه حلوه
سليم : طبعا حلوه انا معاك بس ليا نسبه
انا : 10%
سليم : بس
انا : مفيش بس انتا عارف النسبه دي تطلع كام الباقي ده رزقي
سليم : قعدتك بعيد فتحت مخ اكتر واكتر
انا : عد الجمائل بقي يا عم
في مشهد اخر
ابراهيم وراضي وفرح وليليان قعدين في كافيه ومعاهم سيف وبسنت في الفتره دي ليليان قدرت تخالي ابراهيم صديق وبعد كده العلاقه تطورت بقي حببها وهي حببته
سيف : ايه النتيجه عندك ظهرت
ابراهيم : ايوه طلعت بي امتياز
بسنت : انتا على طول كده كل دراستك بي تقدير
ليليان : بلاش حسد حبيبي عبقري
بسنت : واحسد على ايه **** يخليكم لي بعض يا حبيبتي
فرح : ايه ده
راضي : في ايه
فرح : علي رجع
سيف : علي مين
فرح : عمي علي
سيف : بس انا سمعت انه مات
راضي : بطل فقر بقي لسه عايش رجع امته
فرح : لميتا بتقولي اهو على الواتس.
ليليان : طيب يله نرجع لحسن ماما وحشاني قوي
سيف : طيب الاردر
ابراهيم : مش مهم الاردر الحساب لو سمحت
حاسب ابراهيم ومشيه كلهم
بسنت : هو انتا كده كل مره تسيبه يحاسب
سيف : اعمل ايه هما بقعده في اماكن غليه قوي وانا معيش فلوس
بسنت : وبعدين اطلب من ابوك
سيف: لسه متخانق معاه انا مصاريفي كترت وهو الدنيا وقفه معاه
بسنت : طيب وبعدين
سيف : وله قبلين تتدبر يله نمشي
في مشهد اخر
البيت في الصعيد محمود قاعد ورحله ابو سيف اسمه عبدالرحمن
محمود : اهلا شرفت يا حج عبدالرحمن
عبدالرحمن : عامل ايه يا حج محمود
محمود : تمام الدنيا ماشيه اهو
عبدالرحمن : بص يا حج انا جيلك في مصلحه
محمود : مصلحه ايه بس نشرب حاجه الأول قهوتك ايه وله شاي
عبدالرحمن : يبقي قهوه مظبوط
محمود : (طلب القهوه) خير
عبدالرحمن : انا سمعت اني علي بيه اخوك شغال في الاثار
محمود : اثار ليه هو علي محتاج
عبدالرحمن : لا كلنا محتاجين علي بيه هو الراس الكبيره
محمود : ازي فهمني اكتر
عبدالرحمن : يعني كلنا وسطه لكن علي بيه هو الي بياخد الحاجه على بره مصر عدل هو الراس الكبيره في الشغل ده
محمود : طيب ايه المطلوب بالظبط
عبدالرحمن : انا طالب خدمه عايزك تعرفني عليه وكل شغل بيني وبينه ليك في نسبه
محمود : بس علي مسافر بقاله سنه
عبدالرحمن : رجع النهارده
محمود : انتا عرفت منين
عبدالرحمن : من السوق شد مره واحده ولما سألت قاله انه رجع
محمود : طيب انتا لزم تشتغل معاه بطريقه مباشره يعني
عبدالرحمن : في الشغل ده اغلبه نصابين في مراكز كبيره لما تشتغل مع الكبير تبقي محمي
محمود : طيب يا حج عبدالرحمن انا ها كلمه وارد عليك ماشي
عبدالرحمن : اتمني ترد عليا في اقرب وقت
مشي عبدالرحمن وقعد محمود يفكر الانه مدقش على باب غير ولقي علي اخو وره
في مشهد اخر
ابراهيم مع ليليان في العربيه وهو سايق
ابراهيم : عايزن نخف كلام شويه قدمهم
ليليان : نخف ازي
ابراهيم : يعني علشان امك وعلي ميحسوش اني بنا حاجه
ليليان : ليه هو احنا بنعمل حاجه غلط وله ايه
ابراهيم : لا علشان ممتك وعلي ميفكروش اني استغليت عدم وجدهم ولعبت في دماغك
ليليان : ايه جو الافلام ده مفيش الكلام ده احنا كبار مفيش حاجه غلط عملنها او بنعملها
ابراهيم : اصل
ليليان : لا اصل وله فصل ابراهيم انتا شايف الي بنا حاجه غلط ولزم نخبيها
ابراهيم : لا
ليليان : يبقي خلاص ماشي
وصله البيت ودخله جوه
ليليان : علي
انا : (خدتها بالحضن) عمله ايه يا قمر
فرح : ايه بس الحلاوه دي ما تخدنا نسافر معاك المره الجيه
انا : بس كده من عيني يا قمر
قعدنا اتغدينا وعدي اليوم عادي جدا مفيش فيه حاجه جديده و زيه الشهر برضه خلصت كام صفقه وقفين وكمان شديت السوق علشان يعرفه اني في كبير لسه موجود غير بقي في ناس طلعت اني ميت خلصنا تجديد المصنع وطلعنا اول شحنه بره مصر وجالي محمود ومصطفي البيت عندي وهما متنرفزين اصل الشحنه دي بعتها بلد في افريقيا مش موجوده على الخريطه اصلا
مصطفي : فين الفلوس يا علي
انا : اهدي طيب واشرب الشاي علشان نعرف نتكلم
محمود : كلام ايه انتا قولت في ناس ها تيجي تاخد البضاعه من المصنع وبس اول ما وصله ناس شكلها غريب خدوها ايه سرقوها اضحك عليك
انا : اقعد طيب
مصطفي : مفيش قعده احنا خسرنا كل حاجه غير فلوس العماله الجديده وكمان البضاعه الكتير الي في المخازن احنا ضعنا
انا : اشرب الشاي واهدي
امي : انتا ايه البرود ده في ايه
انا : بصي يا امي احنا بعنا البضاعه دي في افريقيا والدفع في افريقيا غير اي حته في العالم احنا بعنا لي دوله مش موجوده على الخريطه اصلا الدفع بقي بيكون ببضاعه
محمود : يعني انتا اخدت بدل البضاعه بضاعه
انا : ايوه بس مش اي بضاعه افهمكم انا اتفقت معاهم الدفع بي خام الحديد وده تصريفه في المصنع عندي ومفيش حديد بيخسر يا ناخد بدله ماس خام
مصطفي : يعني ايه ماس خام
انا : (فتحت خزنه وطلعت منها علبه سمنه مقفوله) اتفضله ده تمن البضاعه
محمود : دي سمنه
انا : دي مش اي سمنه دي سمنه الهانم اخف سمنه في العالم انا شخصين بحب انه يطبخه بيها
محمود : (انفجر خلاص شايف واحد مضيع بضاعه بي ملاين وقاعد بارد جدا) خخخخخخخخ انتا بتهزر
امي : متخلص يا علي اخواتك ها يتشله
انا: (فتحت علبه السمنة وطلعت منها قطعه ماس) ده الدفع ده ماس خام
محمود : خام
انا : القطعه دي في شكلها ده ملهاش سعر لكن انا ليا معارف ها يخدوها تتقطع وتتختم وترجع سعتها يبقي ليها سعر فهمته انا عمري ما اضيعكم انتو اخواتي
مصطفي : يعني يسو كام دل
انا : لا كتير من 500 مليون دولار لي مليار
طبعاً الكل فتح بقه من الدهشه والرقم الكبير هما يوم ما فكره ممكن يكسبه 10 او 20 مليون لكن الرقم ده كان كبير جدا ليها
مصطفي : (فاتح بقه) هو في ارقام زي كده
انا : في وفي كتير كمان امشو ورايه انتو بس وانا اكسبكم دهب
محمود : او ماس هههههه
انا : او ماس (طلعت علبه معدن تاني فضيت فيها الماس وقفلتها ببصمه الصباع)
محمود : انتا رايح فين
انا : اديهم لي الراجل بتاعي على فكره ها ياخد 10%
محمود : لالا يا علي كتير احنا نديله فلوس مش نسبه
انا : (وقفت من مكاني وفكرت شويه في كلامه الغير منطقي) فلوس ازي يعني كام مثلاً
محمود : يعني ممكن نديله مليون جنيه مثلاً
انا : ام مليون جنيه مش شايف انه كتير شويه
محمود : لالا مش كتير خالص دي مصلحتنا احنا ورزقنا احنا ليه ندخل غريب بنا
انا : بص يا محمود من غير الراجل ده مفيش حاجه من دل ليهم لزمه فهمت
محمود : (انفعل) انتا عايز الغريب ياخد تعبي وشقايه
انا : (ببرود) تعبك وشقاك ها تفضل طول عمرك غبي ومتسرع مش ها تتغير اسمع الراجل ده هو الي بيطلع بره عايز انتا تاخد مكانه وتاخد نسبه ماشي موافق بس شيل انتا البضاعه وعدي بيها الحدود يا حمار في كلمه حلوه ابوك زمان كان بيقولها انا عرفتها من امك كان يقول لو قدامك دبيحه حلوه طلع عينك لحد ما دبحتها وشفتها ونضفتها من العضم وقدامك كلب عمل ينبح عايز يهبشها تسيبه يهبشها وله ترمي ليه شويه الجلد والعضم وانتا كسبان
مصطفي: لا طبعا تبقي كسبان
انا : اهو اخوك الكبير رد عليك دلوقتي وبعدين 90%مش قليله السكه دي تربها دهب او الماس
محمود : (من تحت الضرس) ماشي يا علي
انا : (خبط على كتفه) شاطر عقلي ابنك يا امي سامح
سامح : (دخل البيت) ايوه
انا : امسك الشنطه دي ابعتها لي سليم وتديها ليه شخصين
سامح : حصل
سبتهم في المكتب وطلعت الاوضه لي مني كانت عايزني
انا : خير يا حبيبي
مني : في واحد من معرفي عايز يقبلك دلوقتي
انا : مين ده
مني : واحد اسمه احمد عايز يقبلني انا وانتا في المكتب
انا : اعرف
مني : مش عارفه بس يله
انا : ماشي يله
لبست انا ومني ونزلنا رحنا المكتب ودخلنا قعدنا شويه لقيت واد ممكن يكون عنده 25 او 30 سنه عيل بالنسبه ليا داخل ومعاه حراسه كتير جدا مله الصاله كلها
مني : شرفت يا احمد بيه اتفضل
احمد : (مد ايده بالسلام) اهلا يا علي انا سعيد بالتعرف عليك
انا : اهلا يا احمد اتفضل يا حبيبي اتفضل
قعدنا على المكتب
انا : خير يابني
احمد : انا امرت مني اني عايز اقبلك في اسرع وقت
انا : امرتها امممم طيب خير
احمد : انا وسيط وجي بي عرض كويس ليك انتا بعت بضاعه بره مصر واستلمت بدلها ماس احنا عايزنه
انا : طيب ماشي
احمد : طيب فين هو
انا : في جيبي
احمد : (اتنرفز) انتا ها تهزر انتا لو عايز تشتغل وتاكل عايش يبقي عن طرقنا احنا من غيرنا متقدرش تبيع حته واحده في العالم كله
انا : بص يا حماده انتا لو اخر واحد مش هاشتغل معاك ولو حكمت ها روح لي ديمن درك شخصين والجزيرة بتعته مش بعيده
احمد : (وشه اصفر) متقولش اسامي اكبر منك ومن البلد دي كلها
انا : ديمن درك
احمد : اعتبر اني احنا متفقناش
انا : ايوه
احمد : (داس على زرار ولقيت الحرس بتاعه الي كانه بره دخله كلهم ورفعه السلاح في وشي)
مني : (قامت من على الكرسي بتعها وجت وقفت جنبي) جر ايه يا احمد بيه احنا متفقناش على كده
احمد : جوزك عندي ولزم حد يكسر دماغه
انا : (رجعت ضهري لي وره على كرسي المكتب وضحكت جامد اصله عيل بالنسبه ليا) هههههههه بقي انتا ها تكسر دماغي انا هههههه شكلك ظريف خالص هههههه (دوست على زرار في الكرسي حته من السقف اتحركت ونزل منها مدفع جيل نوف) بص يا حماده ده مدفع جيل نوف مضاد لي الطيارات متوصل لي سنسور حركه ومتوجه ليكم يعني لو حد اتحرك ها يموت بيضرب الف طلقه في الدقيقه (واحد من رجلته اتحركه المدفع فرتك خله مصفي) ليه كده اهو زعل نصيحه امشي يابني طول مانتا قادر تمشي اطلع بره انتا والخرفان بتوعك يله
احمد : بقي كده ماشي
انا : ايوه كده وامشي بدل ما اشغله حلاً يله
وقفت المدفع عن الضرب بس هو لسه بره وطلع احمد والي معاه اصل انا عامل المكتب ده زي بيت الموت لو حد دخل وانا مش عايزه يدخل او عمل حاجه غلط يبقي لزم يموت
انا : امام
امام: (دخل) ايوه
انا : اخلص من الجثه دي بس من الباب الخلفي ماشي
امام : حصل
خده امام الجثه وطله بره
مني :مين هو ديمن درك ده
انا : ده حوار كبير جدا افهمك ديمن درك ده محتكر الماس في العالم كله غير بقي الحكومه الامريكيا والروسيا بتاخد منه اوامر الصبح
مني : بس اسمع انه اسطوره
انا: كل اسطوره وليها اصل من الواقع بصي عارف الي حصل في العراق او اليمن او ليبيا او سوريا
مني : ايوه ملهم
انا : اهو البلاد دي كل واحده فيهم معاها فلوس تقدر تغطي الكره الارضيه كلها محبوش يسمعه كلام ديمن درك ده كله حصل فيهم هو الي وقع العراق في ايد امريكا وقع سوريا في ايد كل الناس دي وهو سبب القسمه والحرب في ليبيا ده الي حاكم العالم بالفلوس
مني : علي انتا دخلت سكك بعيده قوي
انا : كنت في سن الخروف الي كان قاعد هنا ده وعملت حجت هو ميجيش في خياله اني عملتها
مني : علي الي وره احمد ده شبح بس عايش على الأرض وانتا بتلعب مع الاشباح
انا : بس بكسب تخيلي بقي لما العب مع اشباح بقوتهم وجبروتهم وأفضل عايش لا وبطلع كسبان كمان
مني : انا خايفه عليك منهم
انا : بلاش تخافي تاني مره لما حد يكون عايز يقبلني تقولي مين هو وعايزني في ايه بلاش اكون اعمي تاني لوله المدفع ده كان زماني انا وانتي في خبر كان ماشي
مني : ماشي
رجعت مني البيت وانا رحت لي سليم وصلت
سليم : انا نفسي اعرف الفكره دي جتلك منين
انا : عيب عليك يا سليم انا علي الصمدي برضه
سليم : حقيقي صدقت لما قولت انك ها تبقي حاجه كبيره قوي بعدين يا علي
انا : ماشي يا عم سليم عايزك تاخد البضاعه بره بعد ما تصرف جزء منها تحطه في حسابات بره مصر تقسم على ثلاثه والباقي عايزه مجمد
سليم : احسب نسبه القرض بتاع اخواتك
انا : لا بلاش سبهم دل غلابه برضه وكمان عايز نسبتي من شغل السنتين الاخيره في حسابي بره مصر
سليم : اشمعنا
انا : مش عايز اكبر حسابي جوه مصر علشان لو وقعت ابقي في امان
سليم : متخفش يا علي احنا مش ها نسمح انك تقع
انا : مفيش حاجه مضمونه يا سليم يمكن واحد يجي يلبسني
سليم : يلبسك انتا هههههههه ضحكتني يا علي ازي طيب
انا : انتا فاكر حوار جاسر بتاع السنه الي فاتت انا رجعت منه بأعجوبة يا سليم انا كنت ها موت وانا مسالم عادي جدا اسمع بس كلامي وفرق الفلوس في حسابات كتير ماشي
سليم : ماشي يابن الصمدي بقولك ايه مين الي زارك في المكتب النهارده
انا : ده عيل خروف اسمه احمد بعته الي مشغله
سليم : معلش يا علي انتا لبستهم في حيطه بالحجات الي جبتها من عند رافي في بيته يا مفتري
انا : جري ايه يا سليم ها تحسد وله ايه
سليم : مش قصدي امسك (اداني قزازه شنبين) دي هديه ميني ليك
انا : (مسكت القزازه) من زمان الواحد مشفش هداياك الغالية دي يله عايز حاجه
سليم :شكرا
مشيت من عند سليم ورجعت البيت تاني
علي : بابا
انا : ايوه يا علي
علي : انا عايز اخرج مع اصحابي في المدرسه
انا : انتا بتشوفهم في النادي وبعدين الساعه كام معاك
علي : الساعه سته
انا : متأخر يا علي
علي : لالا مش متأخر خالص
انا : طيب بس تاخد معاك امام
علي : لا خلي سامح
انا : علشان تهرب منه زي ما بتعمل صح
علي : لالا انا بقيت مسالم خلاص
انا : امام وله لا
علي : خلاص امام ماشي
طلع علي يلبس ولقيت ليليان وابراهيم لبسين ونزلين
انا : على فين بقي انتو كمان
ليليان : بقولك ايه كول عايش مع سندي ومني واحنا ها نفضي البيت ليكم ماشي مصلحه يا عم
انا : مصلحه يابنت القرده بقيتي سفله
ليليان : من زمان بس انتا الي مش حاسس طول عمري سفله
مني : لا بجد رايحين فين
ابراهيم : مش عارف الصراحه
سندي : ازي يعني
ابراهيم : مش عارف ازي برضه
انا : (بصيت ليه قوي) انتا كنت نايم
ابراهيم : ايوه (عيب ابراهيم لما ينام وحد يصحيه لا ارسال وله استقبال مش بيبقي فاهم حاجه خالص)
انا : طيب روح يا اخويا راح
مشي ابراهيم مع ليليان
مني : مش مرتاح لي الاتنين دل خالص في حاجه غلط
انا : اشمعنا يعني
مني : اصلي دخلت المطبخ لقيت ليليان قعده على الروخامه وابراهيم بيأكلها زي ما يكونه في شهر العسل
انا : (استغربت جدا من كلامها) شهر عسل لا يا مني طلعي الي في دماغك ده خالص الاتنين كبار وفهمين
مني : علي انا مش مرتاحه
انا : مني انا عارف بقول ايه انا واثق فيهم
في مشهد اخر
ليليان وابراهيم في العربيه
ليليان : ايوه الكافيه ده اركن بقي
ابراهيم : انا اول مره اجي هنا
ليليان : ده مكان جديد يله انزل بقي
نزل ابراهيم وليليان مسكت ايده ودخله الكافيه لقي بالين كتير وفرقه
ليليان : كل سنه وانت طيب
راضي : النهارده عيد ميلادك يا مغفل
ابراهيم : (استغرب الانه عمره ما احتفل بعيد ميلاده خالص) بجد
حسن: (صاحب ابراهيم من الجامعة) ايوه يا عم الف مبروك عبال البكاري
ابراهيم: (بص في عينه) انتا مصتبح
حسن : الصراحه ايوه
ابراهيم : طيب استر يالي بتستر
امال : كل سنه وانتا طيب يا هيما
ابراهيم : وانتي طيبه يا ميمو
ايمن : ايه يا عم مش فاكر يوم ميلادك
ابراهيم : لا فاكر بس عمري ما اختفلت به خالص
قعده شويه كله التورته وليليان كانت عزمه كل اصحابهم من الجامعه وقعده لحد الساعه 12 باليل وخلاص مشي كل الناس وطلعه بره
راضي : يله الواحد يروح ينام بقي
فرح : ايوه الواحد تعب قوي يله يا جماعه
ليليان : لا امشو انتو احنا لسه
ابراهيم : ها نروح فين تاني
ليليان : انتا بتاعي النهارده
راضي : طيب يا ابراهيم نسيبك احنا مع المجنونه دي يله تصبحه على خير سلام
مشي راضي وفرح وركب ابراهيم مع ليليان وصفت ليه الطريق لي بيت امها القديم
ابراهيم : احنا بنعمل ايه هنا
ليليان : ادخل بس تعاله
دخله البيت وليليان دخلته اوضه
ليليان : البس ده يله بسرعه
طلعت ليليان وابراهيم قالب في البس طلع مايوه وكمان روب خلع ولبسهم وطلع بره لقي ليليان وقفه قدام حمام السباحه لبسه روب
ابراهيم : ايه الي انتي لبسه وايه الي انا لبسه ده كمان الجو برد قوي
ليليان : احنا ها ننزل المياه ننزل ازي بقي بلبسك
ابراهيم : مياه ايه احنا في شهر 12
ليليان : ده حمام سباحه داخلي يعني مياه سخنه يله بقي
ابراهيم : (خلع الروب ونزل المياه وقعد فيها) وبعدين
ليليان : (خلعت الروب وكانت لبسه مايو بكيني قطعتين ونزلت معاه)
ابراهيم : (استغرب من ليليان هو عارف انها جريائه بس كده لا) ايه الي انتي عمله ده
ليليان : (خدته في حضنها) بحتفل بعيد ميلادك على طريقتي الخاصه امسك
ابراهيم : ايه ده
ليليان : ده شنبين (سرقه قزازه من عندي ولاد الكلب انتو عرفين تمنها كام كلاب)
قعده في المياه وابراهيم مش على بعضه خالص اصل ليليان بطل الصراحه حاجه كده خيال نسخه في جسمها من عائشه بن حمد الممثله
ليليان : (قربت منه وباسته من شفايفه و هو اندمج معاها جدا) اممممم
ابراهيم : (بعد عنها) بحبك
ليليان : مش واقته (باسته تاني)
ابراهيم : (شالها) بموت فيكي (خلعها البر وطلع بززها ونزل فيهم عض ولحس)
ليليان : (شهقت) اهههههه اممم قوي ايوه
ابراهيم : (خد فرده ولسانه بقي يلفه حوليها ويشد بلطف ويعض)
ليليان : اههه براحه يا حبيبي ها يتقطعه في ايدك
ابراهيم : نفسي اقعهم الي مجانيني من يوم ما شوفتهم
ليليان : انا النهارده بتعتك لوحدك
ابراهيم : (بسها من شفايفها ونزل بي البوس لحد كسها) امم ينفع
ليليان : (غرقانه في الشهوه) كل حاجه تنفع النهارده
ابراهيم : (عدل الاندر على جنب كانت لبسه اندر فتله و اول ما شاف كسها المنفوخ لونه وردي اتجنين ونزل لحس فيه)
ليليان : اه اه اه براحه يا حبيبي اههههه براحه اممم جميل كمل اكتر ام اكتر اههه اممم اكتر ها جيب ها جيب (نزلت ليليان شلال عسل من كسها)
ابراهيم : طلع بسها من بقها تاني
ليليان : ( نزلت خلعته المايوه وطلعت زبه ونزلت شهقت) هاااا كل ده انا كنت مراهنه انه كبير (مشت لسنها عليه من بره وبعد كده خدته في بقها) اهه حلو اوي
ابراهيم : (نايم على ضهره على الارض) اه مصك حلو قوي
ليليان : زبك هو الأحلى (ورجعت تاني تمصه قوي)
ابراهيم : (فضل علي الوضع ده شويه لحد ما خلاص ها يجيب) ها جيب
ليليان : (حطت زبره بين بززها ودعكته) جيب يا حبيبي بين بزاز حبيبتك
ابراهيم : (اتشنج جامد وجبهم) اههه
نزله الاتنين المياه تاني ينضفه نفسهم
المشهد الريسي
قاعد في البيت سندي ومني كل واحده طلعت الاوضه بتعتها وانا قاعد تحت جالي تلفون
انا : الو
امام : الو يا باشا في مصيبه
انا : في ايه يا امام
امام : علي اختفي
انا : (انفعلت) ايه اختفي ازي يا امام
امام : احنا وصلنا مول في التجمع دخله وقابل اصحابه وبعد كده دخل الحمام في الكافيه واختفي
انا : اقلب المول كله انا ها بعت الرجاله دلوقتي ارجعه به يا بلاش ترجعه علشان سعتها ها قتلكم بي ايدي
قفل امام وانا قعدت متوتر جدا وخايف على ابني وبعد نصف ساعه امام كلمني
انا : ها طمني
امام : انا رجعت كاميرات المراقبه علي طلع من باب خالفي في الكافيه من نحيه المطبخ وطله بره المول طلب اوبر لما رجعنا عرفنا انه طلب رحله لي الرحاب وصلت ليه قاعد في كافيه مع واحده
انا : (استغربت) واحده واحدة مين شكلها ايه
امام : دي واحده معاه في المدرسه
انا : مدرسه ابن الكلب غفلك وراح يقابل كلب ابن كلاب بقولك ايه سيبه لحد ما يخلص و اول ما يطلع هاته من قفه
امام : ماشي
قفل امام وانا قعدت ادحك علشان غفله انا معرفتش اغفل امام سامح ماشي لكن امام كان صعب جدا ناصح ابن الكلب فضلت قاعد وطافي الانوار كلها ولقيت ابراهيم داخل مع ليليان في هدوء علشان محدش يسمع صوتهم
ليليان : بس بقي لحسن حد يسمعنا
ابراهيم : لو علي سمعنا ها تلقيه نازل بي شنبه الي مربيه جديد ده يفضل يهزق فينا وهو شكله يدحك اساس
ليليان : ههههههه تصدق عندك حق مش ليق عليه خالص بس شكله يدحك قوي
ابراهيم : (بسها من شفايفها) تصبحي على خير يا قمر
ليليان : (اتكسفت) وانتا من اهله يا حبيبي سلام
طلعت ليليان وابراهيم راح الاستراحه ينام وانا قعدت مسكت شنبي وقولت (بقي شنبي شكله يدحك طيب انا ها علقكم بكره) ايوه انا مديق من الي عملوه بس في دماغي انهم شباب لزم يحصل بنهم كده بس برضه لزم يتحط ليهم قانون ونظام علشان الدنيا متبقاش مفتوحه على البحري خالص طلعت بره البيت امام كان وصل ونزل علي
علي : (وهو متنرفز) امام انا مش بحب الاسلوب ده انا اعمل الي انا عايزه
امام : طيب لما تحصل ليك حاجه ابوك ها يسبني لا انتا فاكر درغام راح فين ها
علي : بابا امام لزم يمشي ارفده
انا : (قعدت على السلم قدام القصر) تعاله اقعد جنبي
علي : ايوه نعم
انا : ينفع كده تختفي فجأه وبعيدن مين الي كنت قاعد معاها دي
علي : دي دارين صحبتي محدش من حقه يرقبني
انا : انا نفسي اعرف انتا ازي تتكلم مع امام بالطريقه دي ازي
علي : ده واحد شغال عندنا
انا : أخرس مش عايز اسمع الكلمه دي تاني الراجل ده ممكن في ثانيه يختار بين حياتك وحياته عارف يعني ايه يعني يا تموت انتا يا يموت هو الراجل ده احسن من اي حد انتا فاكر المرتب الي بياخده ده كفايه لا المرتب ده حاجه بتساعده انه يعشي وعاش ماشي مات وهو بيحمينا ماشي هو راضي قولي بقي حد ممكن يعمل كده امام كان خايف عليك يله اطلع فوق على اوضك مفيش خروج لحد ما اقول انتا معاقب وله نادي وله غيره يله
طلع علي وهو مدايق
انا : امام انا اسف جدا على كلام ابني بس صدقني انا مش شيفك كده خالص انتا راجل مخلص
امام : (طلع مسدسه وادهولي) انا فشلت في حمايه علي وقصرت
انا : ايه ده
امام : تمن التقصير الموت
انا : مفيش الكلام ده شيل مسدسك انتا مكنتش تتوقع علي يعمل كده انتا مش مقاصير خالص انتا راجل جدع
امام : (استغرب) بس
انا : مفيش بس يله تصبح على خير سلام
طلعت الاوضه لي مني كان النهارده يومها دخلت لقتها قعده على السرير وضمه رجلها على صدرها وشده اللحاف عليها
انا : ايه قعده زي الي اتكب طبخها كده (رحت جنبها على السرير)
مني : (مدت ايدها على الكمودينو وجابت حاجه بلاستك كده) اتفضل
انا : (مسكت البتاعه دي انا عرفها كويس) ايه ده
مني : انا حامل
المشهد العام
علي قدر يفلت من الموت بي اعجوبه واختفي فتره حلوه مع سندي ومني وبعد ما راجع لقي جبهات حرب كتير مفتوحه في وشه مين احمد ده ومين الي وره مين الي بعته وعلي ضره بائه وها يعمل ايه معاه و يا تره احمد بس وله ها يجي وره ناس كتير اصل مفيش حد يجي لوحده ومني كانت زعلانه ليه لما عرفت انه حامل يا تره الايام مخبيه ايه وعلي ها يفضل محظوظ كده وله حظه ها يخصل اصل يا زوز مفيش حاجه مش بتخلص
كنتم مع الفصل الاول سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخر
اتمني لكم قرائه ممتعه
يتبع........
الفصل الثاني
الصراع ابن ادم عايش على الصراع صراع من الناس وصراع من حد مختلف عنه او صراع مع دوله لا الصراع جواك انتا مش في الناس او الاماكن او البشر الصراع جوه كل بشري فينا قولي بقي لما عرفت اهو مكان الصراع هل ها تبص ليه وتحله لا ها تتمني اني عينك تفضل متغميه علشان الحقيقه وحشه قوي
بدايه الفصل
وقفنا لما مني عرفت انها حامل
مني : انا حامل
انا : حامل بجد
مني : ايوه انا عايزه انزل البيبي
انا : (شخرت ليها) خخخخخخخخ نعم يا روح امك تنزلي ايه
مني : علي انتا حياتك خطر ومش عايزه ابني يعيش في الخطر ده في طفولته الانه ابن علي الصمدي وله في شبابه انه ابن البعبع لا يا علي
انا : مني اعقلي وشيلي الكلام ده من دماغك مفيش ده اديكي شيفه احنا عايشين في قصر لو دبانه على بعد كيلو ها تتعرف
مني : علي انا خايفه قوي
انا : بلاش خوف اولادي انا احميهم بي عيني وقلبي وروحي يا عبيطه بدل ما ادخل تقعدي كده افرحي
مني : فرحانه قوي بس خايفه
انا : بقي مني هانم الديب المرأه الحديديه خايفه ازي ده انا مطمئن على اولادي بعدي علشان انتي ها تكوني معاهم
مني : بجد يا علي
انا :طبعا يا حبيب علي طبعا
خدت مني في حضني ونمنا صحيت الصبح خدت دش ونزلت تحت افطر
علي : بابا عايز اروح النادي
انا : لا انا قولت مفيش نادي
سندي : ليه بس
انا : علشان يعمل الي عمله امبارح تاني
سندي :عمل ايه ده
انا : البيه قال عايز انزل قولت ماشي نزل و زوغ من امام وطلع عينه لحد ما لقاه وجي يبجح فيه و يقول ارفده يا بابا ابو شخه عايزني اسمع كلامه
لميتا : ايه الكلام ده على الاكل كده
انا : بس يا ام نص لسان انتي ماشي
لميتا : حاضر
انا : (ضربت بي عيني لقيت ابراهيم وليليان عملين يحبه في بعض وبصيت لقيت راضي وفرح كمان) ابراهيم كول جبنه رومي حلوه دقها وانتا كمان يا راضي يله يا بابا انتا وهو يله
قعدنا نفطر ونزلت رحت الشغل لقيت داليا عينها حمره قوي دخلت جوه وهي جابت البوسطه
انا : في ايه يا داليا في ايه
داليا : لا مفيش
انا :طيب اقعدي
داليا : لا اصل عندي شغل
انا : اقعدي انتي ايوه المدير رخم بس ماشي اقعدي يله
داليا : (قعدت)
انا : في ايه بقي
داليا : (اتفتحت في العياط) انا في مشكله كبيره
انا : طيب اهدي كده وقولي ايه هيا وانا اوعدك اني احلها
داليا : بس مش عايزك تشوفني بشكل مش كويس
انا : انا مليش اني احكم عليكي افعالك دي بتعتك انتي احكي
داليا : انا كنت على علاقه بشاب وحصلت بنا حاجه كده
انا : بس كده اتجوزه مش حكايه يعني وله هو عنده مشاكل ماديه
داليا : لا بس هو بيقول مش ها يتجوز واحده نام معاها
انا : (قومت من مكاني وطبطبت عليه بي رقه) الراجل الي يعمل كده و ميتحملش مسؤوليه فعله يبقي مش راجل
داليا : المشكله اني حامل
انا : حامل اممم طيب اسمه ايه وبشتغل فين
داليا : اسمه اشرف وشغال هنا
انا : السوبر مان طيب اطلبي رؤف (الشؤون القانونية) وطلبي السوبر مان بس دخلي رؤف الاول ماشي وافردي وشك كده بلاش دموع المشكله دي حلها عندي
داليا : انا مش عارف اقولك ايه
انا : بلاش تقولي حاجه يله اطلعي بره عندي شغل
طلعت داليا وطلبت رؤف جيه طلبت منه شويه ورق وقعدت لحد اخر اليوم طلبت داليا
انا : في اي حاجه تاني اوي مواعيد
داليا : في واحد بس واشرف
انا : طيب مين الي بره
داليا : ده فريد بيه الديب صاحب مصانع الاغذيه
انا : فريد الديب وعايز ايه ده
داليا : هو جي من غير معاد تحب
انا : لالا ده ممكن يكون قريب مني عيب دخليه
طلعت داليا ودخلت فريد هو راجل في 55 شعره ابيض وتخين شويه وفيه شبه من مني مراتي
انا : اهلا وسهلا يا فريد شرفت
فريد : الشرف ليا انا يا علي بيه
انا : اتفضل اقعد تشرب ايه
فريد : (متوتر) ممكن قهوه مظبوط
انا : (كلمت البوفيه يطلب لينا اتنين قهوه) اهلا نورت يا فريد معلش سأل بس
فريد : اتفضل
انا : انتا تقرب ايه لي مني مراتي
فريد : مني تبقي بنت عمي
انا : تمام (وصلت القهوه) اتفضل
فريد : انا جي لي خصرتك في موضوعين
انا : ايه هما
فريد : الاول حضرتك واخوتك عندكم مصنع اغذيه في الصعيد والمصنع فجأه دخل في منافسه سوق الاغذيه بره مصر انا مندوب بالتفاوض مع حضرتك نيابه عن ملاك المصانع احنا بس طلبين اني المصنع انتاجه يبقي 40% بره مصر والباقي جوه مصر
انا : 10% جوه مصر
فريد :بس احنا عايزن منافسه جوه مصر مش بره
انا : 10%
فريد : بس
انا : فريد انتا عرفت منين اني انا شريك في المصنع ده
فريد : من مني
انا : تمام وهي مني معرفتكش النظام الكلمه واحده مفيهاش فصال 10%
فريد : بس
انا : (فتحت ملف تاني) ايه الموضوع التاني
فريد : (طلع من جيبه دعوه) دي دعوه لي حفله عمله بمنسبه رجوع بنتي وتخرجها
انا : (مبصتش في الدعوه وله باصص في الملف) سبها عندك شرفت
علي عامل فريد بتكبر مش علشان هو متكبر لا علشان فريد مبعوت يهدد وانا مفيش حاجه تهددني خالص وله اخاف منها وبعدين هو عايز يستغل صله القرابه لي مصلحته على حساب مصلحتي لا مصلحتي انا فوق والباقي كله تحت خليت داليا تدخل اشرف
اشرف : علي بيه انا سعيد بي المقابله دي (مد ايده يسلم عليا)
انا : (باصص في الورق وشورت ليه يقعد)
اشرف : خير يا باشا
انا : اشرف انتا شاب عندك 30 سنه من قنا ابوك يبقي الحج شديد الطاهر عمده بلدكم انتا اشتغلت عندي هنا مش بي مجهودك لا بي الوسطه والي شغلك يبقي احمد ابو هيبة بتاخد قبض من هنا في حدود 12 الف جنيه غير بقي ابوك بيبعت ليك اول كل شهر 20 الف تصرفهم كلهم على المخدرات والنسوان عندك شقه في الرحاب وعندك عربيه بتعتك جبتها قسط من مرتبك صح وله غلط
اشرف : (وسع الكرافت بتاعته ورد وهو متوتر) خير يا فندم ليه كل ده
انا :دي تقديمه بسيطه جدا بس قولي صح وله غلط
اشرف : صح بس ليه
انا : اه وصلنا لي ليه انتا لعبت بي داليا ونمت معاها وهي حامل منك
اشرف : اظن الموضوع ده شخصي
انا : مفيش حاجه اسمها شخصي انتا شغال عندي يعني بتاعي انا
اشرف : ليه بقي عبيد
انا : ايوه عبيد اسمع انتا ها تكتب عليها وتطلقها حلاً وها تمضي على ورقه بانك مش ها تحتك بالطفل وله امه كمان يعني ابنك على الورق بس
اشرف : ام والمقابل ايه بقي
انا : المقابل هي 100الف جنيه
اشرف : (فتح الملف ومضي) انا موافق الصراحه بقت مملة قوي في السرير عايز تجرب براحتك
داليا : اه يا حيوان يا حقير انا
انا : (قطعت كلامها وقومت وقفت جنب الكرسي ومسكت دماغه خبطها في المكتب) لو قربت منها تاني ها نسفك انتا وابوك واهلك وبلدك كلها انتا مرفود ومفيش فلوس سامح
سامح : ايوه
انا : خد الكلب ده بره الشركه بلغ كل الأقسام هو مرفود بتهم الاختلاس يعني ملهوش مستحقات ماليه ماشي
سامح : (رفعه من على الارض) ماشي
طلع سامح مع اشرف وانا طلعت ورقه من وسط الورق
انا : ده حقك الورق ده يتشال في خزنه بنك الامان مش في بيتك ماشي
داليا : شكرا يا علي انتا جدع قوي قوي مش عارف اقولك ايه
انا : بلاش الكلام ده انتي زي اختي معاكي رقمي لو حصلت حاجه كلميني لو الفجر ماشي
داليا : (حضنتني وهي بتعيط) شكرا يا علي شكرا انتا بجد راجل
طبعا يا زوز (دلع عزيزي) في كل المشاهد الي زي دي لزم تحصل مصيبه وانتا مش دريان لقيت سندي ومني وفرح وليليان كلهم في المكتب عندي
سندي : (طبعا مصدومه) طلع راجل بجد يا علي
انا : (طبعا انا في موافق لا احسد عليه انا مزنوق زنقه الكلب البلدي) طيب نلتمس الهدوء ونفهم ونتكلم اكتر يعني نوصل لي حل وسط في افاق العلم والنقاش المتحضر
سندي : (بغضب شديد جدا شالت الطفايه ورمتها عليا) متحضر ايه
داليا : يا هانم انا ممكن افهمك بصي (كانت بتقرب منها)
مني : (جبتها من شعرها) انتي يومك اسود اختارتي الراجل الغلط
انا : يا جماعه افهمه هي كانت في مشكله وانا كنت بساعدها
مني : وحلوه المساعده صح انبسطي يا روح امك
انا: (قولت مبدهاش بقي لزم وش العربجي يطلع زعقت فيهم وحمرت عيني) جري ايه يا روح امك انتي وهي قولنا خلاص عندها مشكله وانا كنت بحلها اقسم بديني لو ما سبتيها انتي وهي وسمعته لا تبقي انتي وهي طالق بتلاته ها نقعد ونتكلم وله اطلع العربجي عليكم واطقكم واكتب عليها وقتي اقعدي انتي وهي اقعدي
الكل قعد وهو خايف اصل ممكن اتهور جامد عليهم انا عندي مشكله مع الغضب كنت بقللها بالعزف على الكمان هديت شويه
انا : بصي يا داليا انا حليت المشكله بتعتك وهو بتعتك انتي بس عايزه تتكلمي عنها وتحكي ليهم ماشي مش عايزه براحتك انا مش بجبرك على حاجه خالص و متخفيش انا بعرف اوقفهم عند حدهم كويس
داليا : (بتتكم وهيا متوتره وخيفه) لا وليه انتا ساعدتني وحليت مشكلتي مش ها ينفع اسيبك في مشكله كبيره زي دي (طلعت الورق الي معاها وحكت الحكايه كلها لي سندي ومني) وعلي بيه ساعدني في حلها مش اكتر انتو فهمين غلط مش اكتر
طبعا سندي ومني قعده يعتزره ليها عن الي حصل ومشيت داليا وانا قاعد دمي محروق
سندي : (بي حنيه ورقه ودلع) علي
انا : لا
مني : (بنفس الطريقه) يا علي
انا : علي فكره انا مش باجي بالطريقه دي انتي عارفه وهي كمان انا مش بحب الشك انا لو عايزها كنت اتجوزتها وانتو وقفين ومفيش واحده فيكم ليها رأي وانتي وهي جربته حصل وله لا
مني : حصل
سندي : يعني عايزنها نفهم ايه لما ندخل نلقيها في حضنك كده وبتقول انتا راجل قوي عايزنا نفهم ايه
انا : بس مش كده في طريقه لزم نتكلم ونفهم
سندي : خلاص انا اسفه
مني : وانا كمان اسفه
انا : بعد كل ده واسفين ده الي انتو شطرين فيه تعمله مصيبه وتتأسفه (بصيت لي فرح و ليليان قعدين يدحكه) خلاص يا بنت انتي وهيا بلاش دحك
مني : عملت ايه مع فريد
انا : انا مش قولت لما حد يكون عايز يشفني تعرفيني هو عايز ايه
مني : تلفونك كان مقفول
انا : طيب هو جيه وكلمني بصي النسبه الي هو عايزها دي مستحيله هي 10%بس
مني : لالا يا علي مينفعش انتا كده ها تولع في ملف الاغذيه النار وده ها يضرني انا
انا : يضرك انتي ليه هو حد في مصر او بره مصر او في العالم كله يقدر يلمس شعره منك انتي او هي فوقي يا مني واعرفي انتي متجوزه مين انا علي الصمدي وانتي عرفه اسمي بيعمل ايه في البلد كلها
مني :طيب يا حبيبي انا عرفه بس انتا كده ها تعمل مشاكل كتير قوي
انا : انا بحب المشاكل انا بقالي مده عايش في هدوء عايز مشاكل كتير كمان انتو رايحين فين كده
سندي : رايحين اسباه
انا : سباه ليه لا طبعا مفيش
مني : ليه بس
انا : سبا يعني ها تدخله تخلغوه هدمك يعني ممكن حد يصوركم
سندي : متخفش انا رايحه لي واحده صحبت مني وحجزين المكان كله
مني : وزياده امان مفيش رجاله شغاله هناك
انا : ماشي بس
سندي : مفيش بس احنا رايحين ومعانا ساره بنت عمك و نورهان مرات اشرف وبنتها فيروز وفرح وليليان
انا : ماشي روحه
مشيه كلهم وانا طلعت على البيت وصلت هناك كلمت محمد واشرف يجه البيت وعملنا قعده رجالي مع راضي وإبراهيم وعلي قعدنا نلعب بلي ستيشن
انا : ابراهيم في حاجه عايز تقولها ليا ومكسوف
ابراهيم :زي ايه مثلا
انا : اه ناصح وها تتعبني زي انه كان عيد ميلاك امبارح مثلا
ابراهيم : (وشه احمر واتكسف) عمي انا
انا : انا سمعك
ابراهيم : انا وليليان بنحب بعض وكنت عايز اقولك اول ما رجعت بس حضرتك كنت مشغول في الشغل كتير
انا : ام طيب يا ابراهيم انتا حر في علاقاتك بس لزم تفكر
ابراهيم : في ايه
انا : في انك لسه شب صغير يعني بكره ممكن تعرف واحده تاني غيرها وسعتها ها تعمل ليا انا مشاكل مع مني مراتي فكر في العلاقه دي كويس
ابراهيم : انا مش ها كذب واقول اني مفكرتش لا انا فكرت في كل ده بس كل تفكيري يوصل اني عايز ليليان
محمد : ياعم كبر دماغك ده لسه متلسعش من العلاقه يعني لسه ابيض
ابراهيم : لا طبعا مش ابيض بس انا عايزها هي مخلصه ليا وبتحبني
محمد : يا ابني ياحبيبي انتا عندك 20 سنه يعني لسه قدامك عمر طويل في العلاقات والشغل وكده
ابراهيم : طيب يا عم محمد لما جيت تختار عمته ساره كان على انهي اساس وليه وعملت ايه
محمد : اساس ايه انتا عمتك دي طلعت عيني اكتر واحده متعبه في الدنيا
اشرف : نعم
محمد : العب بس العب شوف الهجمه يا ولد يا لعيب
انا : ابراهيم انتا عايزها وفكر قبل ما ترد عليا ردك ده ها يدخلك في مشاكل اين كان ايوه او لا
ابراهيم : مشاكل ايه بقي
انا : زي لو قولت لا اعتبر نفسك اختفيت من حيتها اساس يعني لو هي مشيه في شارع انتا من الشارع التاني ودي حاجه انا كفيل انها تتحقق و لو قولت ايوه بقي وزعلتها انا لو مدخلتش امها بقي ها تزعلك زعل عمرك ما شوفته ها تاخد وقت تفكر وله لا
ابراهيم : (كلام في دماغه( ايه ده هو علي ممكن ينفز الي قاله ولو لا طيب امها ممكن تعمل ايه طيب ايه يا عم انتا ها تفكر كتير ليه انتا عايزها وله لا لو عايزها ها تحافظ عليها لو لا يبقي اسمع كلام علي واختفي) ايوه عايزها وبحبها
انا : طيب حيث كده لزم يكون في شروط انتا والبقف الي ماسك التلفون عمال يحب في الكلبه بنت الكلب مش مستحملين شويه يبعده عن بعض
راضي : معلش يا عمي اصل الحب ده حاجه حلوه قوي يا عني من يوم ما حسنت اسلوبي مع فرح وانا في فرح
انا : هو الحب بالنسبه ليك ايه
راضي : الحب هو انك تحس بي حاجه كده انتا مش فاهمها بس عايز الشخص الي قدامك باي شكل عايز يكون جنبك في كل حاجه حزن وفرح سعاده وهم
انا : وانتا يا ابراهيم
ابراهيم : الحب هو مجذفه زي ليليان كده لو اخدتها ها يكون في مشاكل ولو سبتها ها يكون في مشاكل بس مشاكل معاها احسن من غيرها بنت جدعه كفايه انها خلتني اثق في الناس تاني بعد بسنت
انا : وانتا يا محمد
محمد : الحب حلو بس الجواز لا يعني الجواز لزم تكون مسؤول عن مراتك هم بس سعات بيكون حلو
اشرف : انا مع محمد في الرأي
انا : وانتا يا علي بيه
محمد : علي مين ده لسه صغير يفهم ايه ده
انا : لا حاسب الواد حبيب زي ابوه البيه زوغ من الحراسه علشان يروح يقابل واحده في كافيه ابن ابوه
محمد : بجد طيب ايه رايك يا علي بيه
علي : الحب زي ما قال ابراهيم مجازفه يعني انا جذفت اني ممكن اتخطف تاني بس قبلت المجذفه ورحت ليها مكنش مهم اني يحصل ايه رغم اني عارف انتا ممكن تعمل ايه في امام لو حصلت حاجه ليا
انا : طيب
ابراهيم : وانتا يا عمي
انا : (ابتسمت الان حبهم طفولي خالص كبار وصغيرين) انهي حب يا ابراهيم
راضي : هو في انواع
انا : طبعا في حب بي عقلك وحب بي قلبك يعني كل ده مع سندي ده حب قلبي مقدرش اتخيل حياتي من غيرها وفي حب العقل هو مني لو مش موجوده دماغي دي تقعد تخبط الانها مش موجوده بس حبي من غير اي مطمع انتو حبكم فيه مطمع يعني كل واحد عايز يحب مش مهم مين يدفع التمن زي راضي يعد يحب في فرح مش عارف اني في ضريبه هي النكد والمشاكل عايز يفضل فرحان وانتا يا ابراهيم عايز تحب ليليان مش مهم المشاكل اصل بابا موجود ها يحلها سواء مع علي لو زعلتها او مع امها لو سبتها وزعلتها حب بدون تفكير انا مش بقول انكم غلط بي لسه محدش جرب مرار الحب لزم يكون في طعم غريب ولزم تجربه
ابراهيم : يعني احنا كلنا غلط
انا :لا طبعا بس انتو لسه على اول الحكايه مش اخرها فهمت يعني تاخد بالك من ليليان انا حطك تحت عيني فاهم
ابراهيم : الي تشوفه
قعدنا نلعب شويه واحنا قعدين جالي تلفون من سندي
انا : الو يا قمر مش ها تيجي بقي وله ايه كل ده تأخير
شخص : شكلها مش ها ترجع النهارده خالص
انا : انتا مين
شخص : انا احمد الصراحه انا عايز احيك على زوقك في الستات كانت فاكر مني بس لا كمان مدام سندي
انا :لو لمست منهم شعره
احمد : انتا مش في مكان يسمح ليك بالتهديد تعاله اسبا ومعاك الماس او ثمنه
انا : انا جي حلاً اقفل
قفلت معاه
محمد : ايه الي حصل يا علي وشك غير ليه
انا : حرمنا كلهم اتخطفه
اشرف : نعم ازي
انا : مش عارف
محمد :طيب هما فين
في مشهد اخر
اسبا فيه سندي ومني ونورهان مرات اشرف وبنته فيروز وساره مرات محمد و فرح ويليان قعدين خايفين ولبسين كل واحده روب
احمد : انتا مستاني يا علي سلام عايده (صحبت الاسبا)
عايده : ايوه ياحمد باشا
احمد : (طلع ليها ظرف) دي مكافئه صغيره
عايده : ميرسي ياحمد بيه بس ايه رايك جمدين صح
احمد : (بص ليهم شويه) لالا جمدين قوي قوي
ليليان : (بتكلم امها) انا خايفه
مني : (بقوه) بلاش خوف اجمدي
احمد : ايه ده ايه ده انتي خايفه ليه طيب تعالي في حضن عمه احمد وانتي تطمني (بيقرب عليها)
سندي : اسبت مكانك خطوه تاني ها تخدها ومش ها تعرف ها يحصل ليك ايه انتا متعرفش احنا اجوزنا يبقو مين وله من عيله ايه
احمد : لا طبعا عارف هو انا هنا ليه علشان عارف
انا : (وصلت هناك وانا شايط جدا) احمددددددد
احمد : علي الصمدي نورت تحب نقعد وله لا
انا : (رميت ليه علبه كانت في ايدي) امشي اهرب خد حجتك واهرب
احمد : ازي طيب مش نمسي على الهوانم وله ايه الصراحه انا عايز اناسب من عندكم ايه رايك
انا : انتا عايز ايه خد الي انتا عايزه وامشي
احمد : بص انا جي اخد الحاجه دي وامشي بس لكن الصراحه طلبه معايا احسسك بعجزك
انا : (دحكت) هههههههه انا احس اني عاجز طيب (فتحت الجاكت الي انا لبسه) بص كده يا ابو حميد ي عسل ده حزام ناسف يعني لو حصلت حاجه هنسفك انتا والي معاك
احمد : و تموت معانا
انا : (باصص في عينه عادي بكل برود دوست على زرار سرع التوقيت) انا كده كده ميت
احمد : (خاف قوي)
انا : خمسه... اربعه.....
احمد : (طلع يجري هو ورجلته)
انا : ثلاثه..... اتنين....... واحد (قفلت الجاكت تاني) ايه قعدين ليه كده خلاص
مني : انتا لبس حزام ناسف
انا : هو في حزام ناسف بتحط فيه صلصال (قطعت حته المفروض انها سي فور)
سندي : (بستغرب) ايه ده
انا: واحنا جين اخرنا عدينا على سمير وعلي علشان نجيب حجت لي مدرسه علي
نورهان : اخرنا
انا : ايوه اخرنا
دخل اشرف ومحمد وراضي وابراهيم مكتفين احمد
انا : ايه يا جدعان رجعين به ليه وانتي وهيا قعدين وفخدكم بره كده ليه يله ياختي انتي وهيا البسي يله
زعقت فيهم وانا واقف لقيت واحده ست واقفه بس بطل الصراحه هيا عايده
انا : مين البطل بأه
عايده : (خايفه) انا عايده
انا : اه عايده صحبت المكان اللي مرتبه فيه كل ده بقولك ايه انتي تعرفي الي مشغل الخروف ده
عايده : ليا الامان
انا : ليكي
عايده : ايوه اسمه
انا : مش عايز اعرف اسه بس تعرفي توصلي ليه
عايده : ايوه ايوه
انا : تمام تروحي وتقليله احمد اللاسف مش ها ينفع يروح النهارده ماشي
عايده : ماشي ماشي (طلعه تجري علشان تمشي)
انا : يله يا ست انتي وهيا
طلعه وخدتهم ومشيت وخليت سامح ياخد تفريغ الكاميرات ويحرق المكان كله وصلت البيت
انا : اخر مره تقوله عايزن نروح مكان زي ده
سندي : يعني نعمل ايه يعني احنا زهقنا
مني : لما ننزل كلنا ونتخطف مره واحده دي مصيبه
انا : بصو احنا هنا عندنا جاكوزي وسوونا كل ده وتطلعه بره ليه كل حاجه هنا عايزن تطلعه يكون قبلها بيوم
فرح : انا مش فاهمه ليه كل ده
انا : علشان الشغل بتاعي صعب
فرح : ليه كل الناس شغاله وعادي
انا : علشان محدش بيحب الخير لي حد كله عايزه لي نفسه مش لي حد تاني فهمتي يله انا رايح مشوار وراجع
طلعت من البيت ورحت المصنع نفسه وخليت الرجاله تشغل فرن الحديد على اعلي درجه وربطت احمد في سلسله وعلاقته فوق الجرن (جوه حديد سايح)
انا : (قاعد على كرسي مولع سيجاره في حته كده قدامه لو بعدت ايدك عن المربع ده السخونة تحرقك) ايه يا ابوه حميد عامل ايه الجو وحش قوي صح
احمد : انا لو مت انتا ها تزعل قوي
انا : يا ابو حميد يا ابو حميد انتا مش في مكان يسمح ليك بالتهديد انتا بينك وبين النار خطوه واحده تحب تدخلها انا كفائه ادخلك
احمد : انتا عايز ايه ميني سبني وانا اعرفك مين الي عمل كده ومين الي ورايه
انا : عادي يعني انا عارف مين الي وراك مش محتاج منك حاجه بس انا سيبك عايش علشان اتسلي شويه الزهق واحش جدا ياحمد
احمد : (بيبكي) طيب طيب سبني امشي طيب
انا : مشكلتك انك دخلت في لعبه كبار قوي وانتا لسه عيل صغير متعرفش حاجه في الدنيا خالص انتا كان ممكن تعمل فيا كل الي انتا تتخيله حتي لو ها تقتلني بس انتا قولت مش هقدر المسه فا اجي على حريمه صح
احمد :غلطه
انا : هي غلطه بس كل غلطه وليها تمن سلام (دوست على الذرار وقع في مجور الحديد) سامح نضف
نزلت رحت البيت تاني وطلعت انام صحيت تاني يوم على علي ابني
علي : بابا بابا بابا
انا : عايز ايه يا غلطه
علي : غلطه
انا : وندمان عليها
علي : قوم بقي
انا : عايز ايه
علي : عايز عربيه
انا : عربيه!!!!!! انتا عندك كام سنه 15 سنه
علي : طيب فيها ايه
انا : يعني يا علي انتا لسه عامل مشكله مع امام من مفيش تيجي دلوقتي تقول عايز عربيه ازي يبني
علي : يا بابا فيها ايه كل اصحابي عندهم عربيات
انا : (سمعت كلمه كل اصحابي عندهم عربيات واستغربت وهو عمال يحكي عن موديلات العربيات وانا استغرب اكتر انا عمري ما شوفت سفه كده يعني انتا غني ومدخل ابنك مدرسه تبع سفاره ماشي لكن كده لا) بقولك ايه يا علي الجراج تحت مليان عربيات وانتا رايح المدرسه يا حبيبي مع اول الدراسه خد اي واحده بس في سواق
علي : انا عايز اتعلم السواقه علشان اروح لوحدي
انا : تروح لوحدك انتا عارف انا قعدت كام سنه اسوق علشان اعرف اسوق في القاهره يمكن عمري كله اعقل يا حبيبي مفيش عربيات يله اطلع بره يله
علي : ماشي يا بابا بس هيجي يوم واحجر عليك واحطك في دار مسنين
انا : ابن كلب وتعملها
قومت اجري وره وهو طلع يجري قومت خدت دش سخن افوك به وبركز اكتر في مشكله كبيره قوي قدامي الي وره احمد
المشهد العام
علي جاله فرح جديده مني حامل ايوه مش اول مره لي علي وله ليها بس بالنسبه لي علي حاجه حلوه جدا انه يكون ليه زريه كتيره قوي وكمان مني الديب اضافه كبيره ليه اصل لما علي ولميتا واميره وابن مني يتربى في بيت الصمدي ومع مني الديب ده يفرق كتير في تفكيره ونظرته لي الأمور ومني كمان شافت علاقه مع علي الصمدي في البدايه مصلحه كبيره ومستفيدة بها وسط كل ده قربها منه خلاها تحس انها ست ومحتاجه لي راجل مش جنس لا سند ليها مش شيله هم مشاكل وناس وهيا كده علشان تعيش سعيده مع علي لزم تنسي السلطه بتعتها انها مني هانم الديب هيا كده علشان تاخد لزم تسيب
كنتم مع الفصل الثاني من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع...........
الفصل الثالث
الثمن الدنيا دي عمله زي السوبر ماركت تدخل تلاقي كل حاجه كل ما تشتهي نفسك من عصائر فواكه خضروات لحوم حلويات تدخل تاخد الي انتا عايزه لحمه فراخ خضار فاكها يعني كل حاجه بس لما تطلع لزم تعدي قدام الكاشير يا حلو لزم تدفع يا مش هتاخد اهي الدنيا كده خد الي انتا عايزه والي تشتهي نفسك لكن لزم تعرف انك ها تدفع في الاخر وانتا بتختار تخلي اختياراتك محدوده او محسوبه علشان لما تيجي تدفع تكون فتورتك كبيره
بدايه الفصل
قومت خدت دش وقعدت في المياه سخنه قعدت في البانيو شويه بفكر بعد كده قومت لبست بيجامه وكلمت المكتب عرفتهم اني مش رايح النهارده نزلت تحت لقيت علي ولميتا قعدين تحت بيلعبه وليليان قعده
انا : صباح الخير يا لولي
ليليان : صباح الخير يا علي
انا : فين امك وسندي
ليليان : نزلت مع سندي
انا : طيب فين روميو بتاعك
ليليان : روميو مين
انا : ابراهيم بيه فين انا اتكلمت معاه امبارح
ليليان : وانتا اتكلمت معاه ليه يعني في حاجه
انا : ايوه فيه انتي ناسيه انتي بالنسبه ليا بنتي مش بنت مراتي
ليليان : (اتكسفت ايوه انا بعملها كده بس عمري ما قولتها) ماشي يا علي
انا : (خدتها في خضني وبست راسها) مبسوطه معاه
ليليان : يعني
انا : يعني ايه يكون مزعلك اعلقه
ليليان : لا بس إبراهيم عليه حركات مش حلوه خالص
انا : زي ايه يعني
ليليان : انتا عارف ابراهيم شاب قمر غير كده بقي مهتم بنفسه جدا ولبق
انا : فين المشكله انتي عامله تعكسي في الواد وانا قاعد
ليليان : البنات كل يوم القيه مع واحده مش علاقه بس القعده يعني مش لطيفه خالص
انا : يعني ايه غيره يعني
ليليان : لو عليه هو لا عادي جدا هو محترم جدا والتعامل عادي جدا زي اخواته بس بقي البنات لا يعني كل واحده مش شايفه كده
انا : طيب المهم هو مش هما انتي تقدري تتكلمي معاه وتعرفيه انه مش ها ينفع وانتي غيرانه عادي جدا لكن البنات لو عرفه انك غيرانه يعني انتي مش ثابته ليه يعني سهل يخدوه منك فهمتي وبعدين مش عيب تقولي انك غيرانه لا على فكره دي حاجه حلوه
ليليان : حلوه في ايه اني ضعيفه قدامه
انا : ايوه الراجل يحب احيانن الست تكون ضعيفه وده مش مشكله ده حب
ليليان : منك نستفيد يا علي
احنا قعدين لقيت سندي ومني دخلين وبيدحكه
انا : كنتم فين يا هوانم
مني : كان بنجيب فساتين
انا : فساتين ليه
مني : علشان الحفل بتاعت صافي بنت فريد
انا : لا مفيش حفلات
سندي : لا يا علي انا عايزه اتفسح اسهر نخرج زي زمان انتا بقيت شغول قوي
مني : ايوه وافق
انا : طيب ماشي
مني : يله يا لولي علشان نجهز
ليليان : ها لا روحه انتو انا النهارده مش فاضيه
مني : عندك ايه يعني
ليليان : مش فاضيه ومش مستعده اروح عادي
انا : سبوها براحتها
طلعت مني وسندي يلبسه وانا قعدت شويه جيه راضي وابراهيم وفرح نزلت وقعدنا نفطر على السفره
انا : بقولك ايه يا راضي انا عايزك تنزل شغل
راضي : شغل!!!!! شغل ايه
انا : عايزك تنزل مكتب ماهر دياب المحامي
راضي : ماهر دياب مره واحده ازي
انا : انتا تعرفه
راضي : طبعاً ماهر دياب دكتور في الجامعه عندي وبعدين ده كارثه في القانون
انا : انا باه عايزك تدرب عند الكارثه دي وتتعلم منه
راضي : بس انا عايز ادخل نيابه
انا : ماشي نفترض نيابه مجتش ومدخلتش
راضي : ليه بس هو انا نقصني حاجه
انا : لا بس انتا لزم يكون عندك خطه وخطه احتياطي وخطه احتياطي لي الاحتياطي يعني مش عايزك تشتغل شؤون قانونيه في شركه او مصنع في اي حته في العالم لا عايزك في المحكمه يا وكيل نيابه يا محامي محامي عايزه شغل شويه ماشي
راضي : هو وجه نظر برضه
انا : وانتا بقي يا ابراهيم عايزك في حاجه مهمه
ابراهيم : ايه هيا
انا : انا عايز ارجع افتح المطعم بتاعي تاني وعايزك تمسكه
ابراهيم : بس انا مش بفهم في مجال المطاعم ده
انا : بص اي مطعم كويس لزم يكون اكله كويس والخدمه فيه كويسه ولزم يكون مألوف
ابراهيم : مألوف ازي يعني
انا : يعني لزم يحسه انهم مش في مكان غريب لا مكان عادي زي بيته علشان يقعد ياكل ميكونش في حساسيه او احراج
ابراهيم : تمام يا علي
انا : بكره الصبح تقعد مع مهندس الديكور هو معاه امر انه يخلص كل حاجه بسرعه يعني على اخر الاسبوع المطعم يتفتح
ابراهيم : ماشي
ليليان : ايه مفيش شغل ليا انا وفرح
انا : مفيش ستات في العيله تنزل شغل احنا عيله متعصبه يعني مفيش شغل فهمه
فرح :طيب انا بدرس طب ليه يعني كنت دخلت اي حاجه وخلاص
انا : طيب اسمعي انتي وهيا واحد بتدرس اعلام والتانيه في طب كل واحده بعد ما تتخرج تنزل عادي شغل يعني انتي في المستشفى وليليان في قناه تلفزيون
فرح : ماشي يا علي
خلصنا فطار وانا قعدت معاهم لحد الغدي
في مشهد اخر
الصعيد بيت العيله كلهم قعدين
عماد : بابا
مصطفي : خير يا حبيبي
عماد : انا بستغل وجود الكل وعايز اكلمك في حاجه مهم
مصطفي : ايه هيا
عماد : انا عايز اخطب
جيهان : (ضربت زغروته حلوه) يا الف نهار ابيض
محمود : عايز تخطب يا عيل
امي : عيل ايه بقي ده راجل ملو هدومه كلها سنه ويتخرج
حياه : الف مبروك يا عماد بس مين العروسه بقي
عماد : وحده صحبتي في الجامعه
مصطفي : مين دي بقي
عماد : دي حسناء اتعرفت عليها هناك هي إسكندرانية وكانت شغاله معايا في الكافيه
جيهان : (طبعا سمعت كلمه شغاله في كافيه وقلبت) نعم يا روح امك كافيه ايه
عماد : في ايه يا ماما
جيهان :في انك اتجنينت ولزم تعقل
امي : (بهدوء) سيبك منها يا عماد قولي ابوها شغال ايه
عماد : ابوها موظف في الضرايب وامها ست بيت
امي :طيب يا حبيبي انتا ايه خلك تفكر فيها
عماد : بحبها
جيهان : حب ايه دي طمعانا فيك
عماد : لا طبعا دي بتحبني وانا لسه شغال جرسون في المطعم لا عرفه انا مين وله ابن مين وله من عيله ايه وله عندي ايه دي اتصدمت لما لقتني راكب عربيه انا لما سألتها عايزه مهر كام وله مأخر وله شبكه عارفه قالت ايه
مصطفي : قالت ايه
عماد : مهر مش اكتر من عشرين الف ولو مش ها ينفع ممكن اخلي بابا ينزله شويه والمأخر قالت زيه بس ده مش ها تقدر تتكلم فيه مع ابوها الشبكه قالت خاتم ومحبس بس مش اكتر قولت ليها هنعيش في قصر الصمدي في الصعيد قالت اي حته لو عشه انا اعيش مع جوزي في اي حته مهما كانت
جيهان : دي بس شويه حنيه علشان تجر رجلك بس
عماد : طيب انتي عايزه ايه اتجوز منين
جيهان : من العيله
عماد : عيله اهههه طيب اقل جوازه من العيله عايزه مهر مش اقل من مليون جنيه ليه غير مأخر كبير جدا علشان متعرفش تطلق وغير الشبكه عايزه المظ و سولتير في جواز العيله مش عريس وعروسه لا ده اتنين ولاد عم بنسبه بعض
جيهان :وماله واحش في ايه
عماد :طبعاً واحش ليه اتجوز وحده ابوها جوزها ليا علشان الفلوس بتعته متطلعش بره العيله وابويا علشان مظهر العيله بس احلي حاجه في جواز العيله انه بيربط العيله ببعضها بس لكن لي العريس والعروسة دي جوازه وخلاص مش اكتر
محمود : بص يا عماد انتا كلامك تقريباً صح لكن مش معني الي انتا عايزه صح
عماد: لو السبب صح يبقي رد السبب صح
امي : طيب يا عماد لو ها تتجوز بره او جوه العيله سواء دي او غيرها يبقي لزم نفكر شويه مش ها نرد ونوافق كده مره واحده
عماد : يعني
امي : يعني سبنا نفكر شويه تمام وتكون الدراسه بدات ولو في حاجه ها تكون بعد التخرج ماشي
عماد : بس
امي : مفيش بس بعد التخرج قبل كده لا
جيهان : يعني ايه بقي
امي : يعني تحطي جزمه في بوقك وتسكتي طول مانا بتلكم يابنت بهجت ماشي
جيهان : (سكتت وهي خايفه بس في دماغها الشر)
امي : يله اطلع شوف اصحابك او اطلع فوق
عماد : اخلي السكه
امي : اسحب
طلع عماد
امي : مصطفي عايزه كل واحد في العيله دي كلها لابس بدله ميري يكون عنده اسم البنت دي هيا وابوها
محمود : بتفكري في ايه يا حجه
امي : لو هما كويسين خلاص لو وحشين خلاص لا
جيهان : طيب انتي شايفه انه ينفع
امي : لو كويسين خلاص وماله المهم واحده ترعاه وترعي بيته ده الاهم مش هي بنت مين وله من عيله ايه
حياه : ايوه يا غاده بس الاصل برضه
امي : الاصل ده مش في اسم العيله وله املاكها لا المهم اصلهم في المعامله اصلها في احترام جوزها الاصل تربيه مش اسم
محمود : انا معاكي
في مشهد اخر
سليم قاعد في المكان بتاعه وراح ليه واحد اسمه البارون ده الي كان مشغل احمد
بارون : (دخل متنرفز وشايط على الآخر) هو فين يا سليم
سليم : (بدون اهتمام) هو مين
بارون : انتا عارف كويس (قعد وطلع مسدسه وحطه قدامه) انطق فين
سليم : (قفل الورق الي قدامه وخلع النضاره وبص في النتيجه ورجع ضهره لي الكرسي ولع سيجاره) النهارده 2 في شهر 2 انتا عارف بيكون فين النهارده
بارون : مش في اسبانيا
سليم : ايوه النهارده هايكون في متحف اللوفر الجناح الخاص لي دانتي (نحات وشاعر و رسام ايطالي)
بارون : (خد المسدس وحطه في جيبه) لزم كل مره اهددك
سليم : (ابتسم) معلش بقي مش بتعلم اسمحلي اوصلك لي الباب انتا ضيفي
خده سليم وطلعه بره البارون لقي رجلته كلهم على الارض
سليم : بلاش تفكر اني القوه تمشي معايا انا انا غير كل اعضاء الجماعه (طرقع بصباعه والرجاله فتحت النار ورجاله البارون كلهم وقعه) ذنبهم في رقبتك على فكره
في مشهد اخر
قاعد بعد ما لبست وبصيت في الساعه كانت الساعه 9 وسندي ومني فوق ولسه منزلوش حتي الغدي لا وانا قاعد حطت ايدي على خدي وشي في وش لميتا
لميتا : ايه عمال تبص عليا بتعاكسني وله ايه
انا : ايه يا بنت اللماضه دي انتي منين مستحيل تكوني من باريس
لميتا : في حجات كتير اتغيرت
انا : جدا ايه يا فرح البنت بقي لسنها طويل قوي ليه كده ده انتي نسمه
فرح : انا عارف فجأه كده انا مره سبتها قدام روتانا سينما ومش عارفه بقي ايه الي حصل
انا : افلام السبكي بقي معلش فين الكللابب الي انا متجوزها دل
نزلت سندي ومني مع بعض سندي لبسه فستان دهبي ليق على لون بشرتها الأحمر الجميل ومني لبسه فستان ازرق غامق شويه ليق على البياض بتعها طبعاً كل ده طويل ومش مفتوح بس شكلهم يجنين
علي : ايه يا بابا القطه كلت لسانك
مني : قصدك القطتين ايه يا حبيبي
انا : مفيش بس ايه الحلاوه دي كلها يله
اخدت الاتنين واتحركنا سبت امام في البيت وخدت سامح وصلنا مكان الحفله عادي منعتهم من التصوير بره علشان مش بحب الصور دخلنا جوه مفيش صحافه مكان عادي جدا جالي فريد
فريد : علي بيه شرفت يا باشا نورتني
انا : النور نورك يا فريد عامل ايه
فريد : انا تمام يا باشا اذيك يا منمن
انا : (مسكت ايده وهو بيسلم على مني) اسمها مني ماشي
فريد : (بص ليا وتوتر شويه) طبعا طبعاً اكيد حضرتك سندي هانم
سندي : اه انا
انا : دي مراتي الاوله سندي
مني : فين خلود وصافي
فريد : اهم هناك
مني :طيب احنا رايحين نسلم
كان في اتنين وقفين على جنب واحد اسمه حازم ابو اليزيد و يوسف صفوان
يوسف : ايه ده مني وصلت اروح اسلم عليها
حازم : تروح فين اثبت
يوسف : في ايه يا حازم ده حتي المره دي جيه من غير حراسه
حازم : مني الديب دلوقتي معاها الأقوى من الحراسه معاها على الصمدي
يوسف : علي الصمدي الاسم ده مش غريب عليا
حازم : انتا الوحيد في مصر مش عارف علي الصمدي ده الي خلص من سما والغول وماك ورافي لوله الي عمله مع رافي مكناش ها نقدر ندخل حته سلاح واحده جوه مصر غير كده عمه كان وزير الداخلية عاصم الصمدي
يوسف : ايوه مصحباه يعني
حازم : مصحبه مين يابني انتا تقلت في الشرب وله ايه بقولك مراته من سنتين او ثلاثه
يوسف : اتجوزت واتلمت مني
حازم : لالالا نعقل كده علي الصمدي لو حد دايقه عادي لكن لو مراته يقتله
يوسف : طيب اصبر واتفرج فريد جي به اهو
فريد : احب اعرفكم يا جماعه علي بيه الصمدي ده حازم ابو اليزيد و يوسف صفوان
حازم : اهلا يا علي بيه اتشرفنا يا فندم
انا: اهلا يا حازم بيه
يوسف : اهلا يا علي
انا : اهلا يا يوسف
فريد : يوسف يبقي صديقي من الطفوله وحازم بعد مرجعت مصر على طول
انا : انتا مجال شغلك ايه يا حازم
حازم : انا عندي معارض سيارات بستوردها من بره
انا : اه طيب دي التجاره الكسبانه في مصر دلوقتي
حازم : لا كسبانه ايه الحمله بتاعت خليها تصدي دي خلتنا بدل ما نكسب 900% بقينا نكسب 150% بس
انا : لا يا راجل بتتعب ايه الخساره دي بس
حازم : حضرتك بتهزر بجد خساره
انا : الخساره في التعود انتا اتعودت على مكسب معين لكن لو نزل وانتا برضه كسبان ها تحس انك خسران برضه اتعود على كده
فريد : بس انا سمعت اني الحمله دي قربت تخلص
انا : حتي لو خلصت يا فريد برضه الناس فهمت اللعبه فين وها تفضل تنكش ورها الشعب المصري يحب ينكش
حازم : انتا ها تقولي دي بقت حاجه غريبه
يوسف : وانتا شغال في ايه يا علي
انا : (استغربت اصل بيقولي علي عادي واحنا مش اصحاب) في السوق
يوسف : ايو بتلقت رزقك فين يعني
انا : في الحديد
يوسف : مكان الغول
انا : (ابتسمت) لا مش مكانه انا الي شلته
دخلت سندي ومني ومعاهم بنت كده صغيره شابه
مني : دي صافي يا علي
انا : صافي بنت فريد
فريد : ايوه بنتي
انا : يعني انتا سايب القمر ده كله بره مصر ليه
صافي : (وشها احمر جدا وابتسمت) ميرسي
انا : انا دلوقتي عرفت مصر نورت ليه
فريد : ايه يا علي بيه ميصحش كده البنت بقي وشها احمر
انا : هههههههه انتي مكسوف طيب يا ستي (ادتها علبه) مبروك رجوعك مصر
فريد : ملهوش لزمه التكاليف
انا : مفيش تعب وله حاجه اتفضلي
يوسف : ازيك يا مني عمله ايه
مني : (رد بقرف) كويسه
يوسف : ليه الاسلوب ده بس احنا اصحاب من زمان حتي بابا كان صديق العيله
مني : لا قصدك شغال عن العيله
يوسف : بس شيك فستانك طول عمرك حلوه
انا : (جبت مني ورايه وقفت قدامه) انتا بتعاكس مراتي
يوسف : لالا انا ببدي اعجابي بالفستان
انا : (قربت منه ومسكت رقبه من وره وميلتها عليا كلمته في ودنه) انا معنديش استعداد اعمل مشكله النهارده بس عادي
يوسف : (زقني) انتا مجنون ازي تكلمني كده
حازم : (سحب يوسف ومشي معاه)
انا : يله
سندي : يله
فريد : يا علي
انا : (مسكت ايده اسلم عليه) فريد انا اسف جدا لو الحركه دي عكرت صفو الحفله بس معلش عندي ا
فريد : لا وله حاجه
انا : استأذن فرصه سعيده يا صافي مبروك رجوعك
طلعت بره انا وسندي ومني هما مشين قدام وانا وره وسامح فتح باب العربيه ولقيت يوسف من ورايه
يوسف : علي
انا : (وقفت وانا عطيه ظهري) لو لفيت ليك ها زعلك
يوسف : (شد اجزاء مسدس) اديني سبب واحد يمنعني اقتلك دلوقتي
انا : (في نفس الوضع لسه مش باصص عليه) علشان متعرفش
يوسف : (حط المسدس بتاعه في جنبه ولف ظهره) ها نتقابل
انا : (رحت لي سامح سحبت المسدس ولفيت ضربت الاتنين الحرس الي معاه وضربت طلقه في كاس الخمره الي هو مسكه اتكسر رحت ليه والمسدس سخن حطيطه عند دلدوله ودنه) انا قولت لك جوه مش عايز اعمل مشاكل النهارده بس انتا غاوي (زقيته) روح يا روح امك
رجعت ركبت العربيه قدام مع سامح وسندي ومني وره
مني : علي
انا : (شورت ليها تسكت) انتا بتجري ليه يا سامح براحه
سامح : براحه ايه احنا لزم نوصل البيت بسرعه احنا معيناش حراسه وله مرافقه يعني بطولنا
انا : طيب امشي بالراحه طيب ها تعمل حدثه
سامح : حدثه مش مهم الكارثه دي مهمه يوسف صفوان تاجر سلاح كبير واحنا لوحدنا
انا : سوق بالراحه لو مش عاجبك اسوق انا
سامح بص ليا بصه استغراب من برودي اصل يوسف كان سكران والي انا عملته لغبط حساباته هو طلع بره مش علشان يرخم بس لا يرخم ويعرف انا معايا قد ايه حراسه بس لما سكت في الاول اطمن اني بطولي لكن لما رديت عليه اتوتر اكتر وبقت حساباته مش منطقيه وصلنا البيت ودخلت جوه على المكتب عدل وطلبت سامح
سامح : خير يا علي
انا : اسمع هو يوسف صفوان شغال في السلاح مع مين
سامح : يوسف مش بيثق غير حازم وشغال معاه
انا : طيب عايزك تعرف مكان مخزن سلاح لي يوسف عايزك تاخد الرجاله تقشطه يعني كل حاجه تتنقل لي مخزن تاني تبعنا وتشيع في البلد كلها اني حل القصه دي عندي ماشي
سامح : بس
انا : بس ايه
سامح : يوسف صفوان تبع الجماعه
انا : مفيش كلام ده نفز وله مش عايز
سامح : لا مش كده بس لزم اعرفك برضه كل حاجه
انا : طيب نفز يله
طلع سامح وانا فضلت في المكتب بفكر ونعست وانا قاعد لحد تاني يوم دخل سامح المكتب وصحاني
انا : عملت ايه
سامح :حصل
انا : طيب جهز الرجاله كلها ها نطلع بضعف الحراسه
سامح : اطلب فريق مسح
انا : لا يله
طلعت الاوضه بتعتي خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت ركبت العربيات واتحركنا على معرض عربيات بتاع حازم دخلتني السكرتيره لقيته قاعد بالبدله بتاعت امبارح ومتوتر ومولع سجاير وقهوه كتير جدا
انا : صباح الخير يا حازم
حازم : (استغرب جدا) علي بيه اتفضل اتفضل شرفتني يا باشا
انا : عامل ايه يا حازم
حازم : علي بيه المشاكل الي بينك وبين يوسف بره عن الشغل البضاعه دي رايحه لناس كبيره وتقيله.
انا : بضاعه ايه
حازم : البضاعه الي اتخدت من مخازن الجبل ونزلت اسوان
انا : مش فاهم فهمني
حازم : (قعد) بص يا باشا انا ويوسف شركه في شغل السلاح في مصر وسمعت اني البضاعه الي ضاعت حلها عندك وعرفت انها نزلت اسوان وكلها كام ساعه وتعدي الحدود لحد السودان
انا : طيب اسمع (طلعت كتالوج فيه صوره عربيه) العربيه دي عندك
حازم : يا علي بيه انا بكلمك في حاجه مهمه
انا : بص بس عندك
حازم : (بص في الصوره وهو مش عارف يفكر انا جي في ايه وله ليه) ايوه عندي
انا : طيب (طلعت تلفوني وكلمت سامح) سامح في سلاح اتسرق امبارح من مخازن في ابو رواش ونزل اسوان وها يعدي الحدود السودانيه كمان كام ساعه عايزه ماشي
سامح : حصل
انا : بكره الصبح الحاجه تكون عندك وبلغ صحبك انا كنت اقدر اعدي السلاح الحدود واخسركم مبالغ كبيره غير شغلكم مع الشركه الي بتورد ليكم بس انا بقرص الودن وادي اختيار فهم صحبك لو قرب ميني تاني انا كفائه اهد المعبد على دماغه هو و التخين وبعدها اطلع ساليم عادي
حازم : (بص تحت) حاضر يا علي بيه
انا : بلاش كلمه بيه دي انا مش بحبها اعتبرني صديق (كتبت شيك) ده ثمن العربيه
حازم : طيب بما اني احنا اصحاب اقبلها هديه
انا : انا مش بقبل هدايا خالص تاخد الشك وله اشتري من بره وتبقي خسرتني زبون بس مش صديق
حازم : تمام يا علي تمام
خلصت معاه وخدت العربيه ورجعت البيت تاني واديت العربيه دي لي ليليان انا اخرت في هديه ليها بس جبتها وطلعت الاوضه انام لقيت مني قعده
مني : علي انا عايزه اتكلم معاك
انا : وانا عايز انام
مني : علي انا في حاجه مهمه عني لزم تعرفها
انا : قصدك شغلك مع سما
مني : (وشها اصفر) ها
انا : مني انتي كنتي شغاله مع سما في المخدرات كانت بدخل الشحنات بتعتها تبع شركه استراد الاسماك البحريه بتعتك وكنتي شغاله مع رافي وماك في السلاح في افريقيا وكانه يقبضه ماس وانتي توصليه لي احمد يبعته لي البارون مني انا عارف انك كنتي وسيط مهم في العاب وسخه كتير بس بطلتي بعد ما اتجوزنا
مني : (بصه في الارض) ولسه عندك استعداد تكمل معايا
انا :بصي يا مني في الدور الي تحت في ست وقفه في المطبخ بتحضر الغدي ليا هي ام عيالي وامها طلعتني مجنون عشر سنين ولسه مكمل معاها انا مليش دعوه انتي كنتي ايه زمان انا ليه دعوه انتي ايه دلوقتي
مني : طيب يا علي في حاجه حصلت كده
انا : قصدك زياره يوسف صفوان الي لسه ماشي من شويه بعد ما ابراهيم وراضي طردوه صح
مني : انتا عرفت ازي
انا : ده بيتي لو طلعت بره وابره دبت في الارض بعرفها انتي متجوزه علي الصمدي يعني كل حاجه اعرفها
سبتها وغيرت لبسي ونمت
في مشهد اخر
الشخص الغير معروف قاعد في متخف اللوفر بليل والمتحف فاضي في جناح دانتي قدام لوحه جميله جدا ورح ليه البارون
البارون : انتا عارف انا هنا من امبارح كل مره اعرف انك قدام اللوحه دي بالذات اشمعنا
شخص : (فضل باصص لي اللوحه (وصف اللوحه هي طويله جدا وفيها رسمه ناس كتير لونها اسود بي احنحه نزلين من السماء وعلى الارض في ناس كتير بيضه ولبسها ابيض) انتا عارف معني اللوحه دي ايه اللوحه دي رسمها دانتي بعد ما مراته ماتت كان بيعشقها جدا اغلب القصائد بتعته عن حبه ليها بس ماتت فا راح ليه واحد علشان يواسيه قله اني الي بيطلعه لي السماء دل ملايكه والي في الارض دل بشر كان عنده بنت جميله شبه امها جدا رسم اللوحه دي وقال اني الارض هي الي فيها الملايكه والشياطين من السماء بعدها بنته ماتت عدل وهو كمان مات من الحزن
بارون : وايه المثير يعني مش مهم
شخص : لا طبعاً مهم الشياطين مكنها على الارض مش في السماء جي ليه يا بارون
بارون : عايزك ترجع شفرات التواصل مع ديمن درك ليا
شخص : طيب ارجعها ليه دي بتعتي انا وانتا سرقتها من ايطاليا يعني مش بتعتك
بارون : انا لو مخدتش الي انا عايزه ها هد المبعد على دماغ الكل
شخص : اتفضل خد راحتك خالص مهما كان ده معبد بس اصله في القلوب والي بيموت وعنده وريث مش بيموت غير جسمه
بارون : وانتا معندكش وريث
شخص : الهدف بتاعي مش ورث لي شخص ده ورث لي الفكره نفسها احنا فكره يا بارون مش بنموت احنا عيشين لحد النهايه
بارون :طيب انتو بقي تحضره حد يجي مكان علي الصمدي علشان ها يموت قريب
شخص : عايز تجرب زي الي قبلك اتفضل بس ها تخسر يا بارون علي هو مرسال الموت محدش ها يقدر يقف قدامه
بارون : اتفرج
شخص : (بص الي البارون دي اول مره يبص ليه او يدي كلامه اهتمام من ساعت مت قعد) تصدق دي ها تبقي مثيره اكتر من اللوحه دي انا نفسي من زمان اعرف انتا ها تنتهي ازي
مشهد من المستقبل
امام قاعد مع سامح بره القصر واحنا جوه في حفله كبيره ومعايا كل العيله
سامح : بص كبايه قهوه على الرمل زي الي كنت بعملها ايام الخدمه في الجبل
أمام : بس الريحه حلوه جدا قولي يا سامح انتا حابب الشغل ده
سامح : طبعا زمان لما كنت في الخدمه كان العدو شكله ارهابي عايز يدخل الحدود (سامح كان فرقه تدخل سريع777) بس اكتشفت حاجه تانيه مع شغل الجماعه العدو الحقيقي هو لبس بدله وماسك سيجار وراكب عربيه اخر مودل وبتحكم في قوت الناس الغلابه مش واضح زي زمان
امام : ادينا بنعمل الصح
وصل لي الاتنين رساله في نفس الوقت
رساله امام : يجب حمايه علي الصمدي بي اي تمن
رساله سامح: يجب اخلاء ساحه حرس علي الصمدي لي تنفيز المتفق عليه
سامح طلع مسدس و امام استغرب بس طلع مسدسه سامح رفع المسدس في وش امام و امام رفع مسدسه برضه
سامح : نفز
امام : نفز
كنتم مع الفصل الثالث من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع.......
الفصل الرابع
القاع لما توصل لي القاع بتحس اني نفسك داق وبتغرق بتموت بس كل ميت ليه معاد زي علي وصل لي القاع بس مش في بحر لا وصل لي قاع القوه ودي حاجه صعبه زي السباحه ضد التيار ها تسحقك وتموت بس كل ميت ليه معاد مش سبهلله هيا كله بي معاد
بدايه الفصل
صحيت من النوم على المغرب كده قومت اتغديت وقعدت
انا : ابراهيم رحت لي مهندس الديكور
ابراهيم : انا نازل كمان شويه ورايح
انا : طيب
قعدنا شويه وابراهيم نزل مع ليليان راحه المطعم وانا رحت المكتب بتاعي وبصيت على شويه حجت وشويه شغل خلصته كانت الساعه اربعه الفجر نزلت انا والرجاله رحنا فيلا دخلتها من على السور ودخلتها من غير ما حد ياخد باله وقعد جوه في الضلمه ودخل يوسف صفوان كان سكران طينه ومعاه واحده
يوسف : يا بت اني ها تموتي النهارده
واحده : شكلك كلام على الفاضي
يوسف : عيب عليكي انتي بس اول مره تعرفيني
انا : لو حد ها يموت النهارده هو انتا يا يوسف
يوسف : ايه ده هو انا سكرت قوي كده
انا : (اديت البنت الي معاه فلوس) مهمتك انتهت امشي وانسي انك جيتي هنا خالص
واحد : حصل يا باشا (طلعت بره مشيت)
انا : يوسف انتا دخلت بيتي وهددت مراتي
يوسف : انتا ها تعمل ايه اعقل
انا : اقعل هو محدش قلك اني مجنون
يوسف : علي
انا : (طلعت مسدسي وضربته طلقه في رجله وقع على الارض) انا رفضت ادخل بيتك واعمل فيك كده قدام مراتك وابنك علشان انا براعي الأصول لحد دلوقتي بس المره الجيه ها تدخل تلقيني على السرير مع مراتك وابنك مربوط علشان يتفرج على امه ماشي
طلعت من عنده اتحركت مع الرجاله وسبته زي الكلب مرمي على الارض ورجعت البيت
انا : سامح اجهز علشان بكره رايحين كمباره
سامح : حاضر
دخلت البيت ورحت المكتب قعدت فيه لحد الصبح
سندي : صباح الخير يا علي انتا رجعت أمته
انا : الفجر بس مقدرتش انام
سندي : طيب اجهز الفطار ومني لما تنزل شوف حل معاها بقي
انا : (استغربت اول مشكله بنهم) ليه ايه الي حصل
سندي : مش عايزه تقعد والدكتور حزر من الحركه الكتير
انا : طيب حاضر
نزلت مني وليليان وفرح
فرح : صباح الخير يا علي
انا : صباح الفل يا قمر
ليليان : علي عايزه منك خدمه
انا : انتي تأمري امر
ليليان : عايزه اسافر مع اصحابي قبل الدراسه
انا : بس كده اطلعي راس شيطان واحد صحبي عنده منتجع سياحي فاخر وانا الي عازمك انتي واصحابك ايه رايك ولو ممكن اجي انا وامك وسندي نطلع كلنا
ليليان : (باستني من خدي) انتا جدع قوي يا علي
انا : وانتي تامري بس
قومنا قعدنا على السفره
سندي : بقولك عايزه فلوس
انا : عايزه فلوس ليه
سندي : علشان مصاريف المدرسه بتاعت علي ولميتا
انا : ماشي تدخلي المكتب افتحي الدرج خدي الي انتي عايزه عايزه عشرين الف وله خمستاشر
سندي : انا عايزه 30 الف
انا : 30 الف ليه يعني ها يطلع دكاتره دل فشاله
لميتا : انا احتج مسمحلكش
انا : انتي ايه يا عنيا
لمينا : احتج
انا : طيب يعني ايه احتج
لميتا : معرفش بس سمعتها امبارح في مسراحيه سك على بناتك
الكل : قعدنا ندحك عليها
انا : طيب يا ستي بس يا سندي 30 الف جنيه كتير اوي
سندي : 30 الف جنيه هههههههه
مني : هههههه خلاص يا سندي لو سمع الرقم بجد ممكن يموت فيها
انا : ليه هي اكتر من 30
سندي : الصراحه لا هي 30 بس 30 الف دولار
انا : (سحبت شخره عظيمه اصل احا يعني) خخخ ليه
سندي : علي 20 و لميتا 10
انا : انتي مجنونه ده رقم
سندي : اعمل ايه احنا سافرنا وامك حولت لي علي علشان يكون مع لميتا في المدرسه
انا : مش عارف انا امي فكراني بضرب الارض اطلع بطيخ وله ايه
فرح : معلش يا عمي ادفع
انا : ما انا كده كده دافع بس يطلع بفيده
خلصنا اكل وطلعت لبست وعرفتهم اني مسافر وراجع تاني طلعنا المطار رحنا نيجيريا ومنها على كمباره (كمباره : هي دوله من خيال المألف مش موجوده على ارض الواقع و هيا مشهوره بي مناجم الماس ودي الدوله الي بعت ليها الاغذيه) وصلت هنا ورحنا على قصر الحكم لي رأيس الدوله اسمه جامبو
جامبو : (رايس بعد انقلاب) اهلا مستر علي
انا : اهلا جامبو
جامبو : (طلع عقد) ده عقد احتكار لي كل حاجه طلعه من المناجم بي نسبه 80% مش 50% زي طلبك في الاول انتا سعدتني وانا لزم ارد المساعده
انا : (مضيت العقد) تمام بس الوثائق دي ها تفضل معايا انا لي السريه
جامبو : موافق
انا : وانا جي في الطياره الهليكوبتر بصيت على البلد ولقيت مناظر مش كويسه بتحصل في الشعب فا فكر اني ممكن افتح ليكم هنا مدارس ومستشفيات ومساعدات غذائيه
جامبو : الشعب مش محتاج لي ده احنا عايزن حاجه تانيه خالص
انا : ايه هيا
جامبو : سلاح تقيل متوسط
انا : بس في احتياجات تانيه
جامبو : طيب انا معاك بس الشعب عايز سلاح يحمي نفسه من المليشيات مش يكون معاه أكل ومش عارف يحميه او ابنه يدخل مدرسه يطلعه على ******* يقتلوهم انا عايز السلاح لي الجيش
انا : طيب انا ها وفر ليك السلاح
جامبو : (فتح صندوق) دي هديه ترحيب بيك
انا : (بصيت في الصندوق مليان احجار كريمه شكلها حلو جدا) شكرا هديه مقبوله
قعدنا نتكلم في كذي حاجه وبعدها طلعت ركبت الطياره وصلت نيجيريا ومنها على مطار القاهره لقيت عربيه وامام واقف
امام : حمدله على السلامه يا علي بيه سليم طلب مقبله من حضرتك حلاً
انا : بلاش كلمه حضرتك وباشا وبيه تاني انتا زي اخويا يله
ركبت معاه وطلعنا على المكان الي بقابل فيه سليم دخلت جوه لقيت يوسف صفوان واقف على عكاز
انا : (الشخصيه السيكوباتيه طلعت) يوسف حبيبي واقف ليه رجلك توجعك ههههههه
سليم : اقعد يا علي اتفضل
انا : ماشي ادي قعده خير
سليم : انا جيبك علشان تحل الخلاف الي بينك وبين يوسف التخبط في بعض مش في صالح حد
انا : لا وانتا الصادق التخبط فيه مش في صلحه هو انا ممكن اهد كيانه في لحظه كان ممكن اخلي الرجاله تعدي بالسلاح الحدود وسعتها ها نسمع عن مقتل يوسف صفوان جراء انفجار منزله وده مش بي ايدي لا بأيد الشركه الي بياخد منها السلاح
سليم : طيب ده كلام برضه
انا :طيب هو ده كلام يعاكس مراتي وانا واقف لا وكمان يفضل واقف قدام بيتي لحد ما طلع ويدخل يقبل مراتي ايه رايك
سليم : كان سكران لما عاكس مراتك كان سكران
انا : ولما دخل بيتي
سليم : انتا برضه دخلت بيته
انا : لا مش بيته ده بيت وخده لي سهره شمال لا كان فيه حريمه وله اهله انا عملت الغلط الصغير وهو عمل الكبير يلبس
سليم : اهو لبس البضاعه الي اتسرقت دي في فترت سرقتها الشركه عرفت به وقعت عقوبه عليه قطمت وسطه مش ها يفوق منها غير بعد 10 سنين
انا : ده تمن الغلط
يوسف : علي انا اسف غلطه ومش ها تتكرر تاني
انا : (بصيت في عينه) طيب اقعد
يوسف : (قعد قدامي على الكرسي) غلطه ومش ها تسمع عنها ومش هدخل بيتك تاني
انا : مين قال اني مش عايزك تدخل بيتي بالعكس ادخل بس وانا فيه
سليم : خلاص غلطه وعرفها ومش ها تتكرر تاني
انا : بص يا يوسف انتا ممكن يكون في خيالك بتقول تعدي بس وانا ها طلع عين امك صح وده شيء متوقع انا مش عايزك تحبني بس انا ها خليك تحبني
يوسف : ازي
انا : انتا كنت شغال مع رافي في السلاح وبعد موته جريت على الشركه حطيت ايدك في ايدها وبقيت المورد الاول في مصر صح
يوسف : صح
انا : انا بقي جيبلك زبون سقع عايز منك سلاح غير الي بيدخل مصر تماماً سلاح تقيل متوسط
سليم : علي مفيش سلاح يدخل البلد غير خفيف بس
انا : (بصيت لي سليم) اسكت انتا انا عارف بعمل ايه
يوسف : (كلام عمل ليه ربكه في دماغه) انتا عارف يعني ايه تقيل متوسط
انا : طبعا صواريخ ارض جو وارض ارض الغام مدراعات مدافع طيارات صواريخ اسكود مدافع هون
يوسف : ايوه ادخل كل ده ازي
انا : دي بتعتي انا ملكش فيه انتا ها تسلمني على حدود ليبيا والباقي عليا
يوسف : متقول حاجه يا سليم البيه عايز المخابرات تخلص منا
انا : خلاص بلاش ليبيا علشان المشاكل استلم منك في نيجيريا
يوسف : لا برضه
انا : طيب يا يوسف اتفضل بره شويه اتكلم مع سليم في كام حاجه سريه وادخل
يوسف : انا ماشي اساس دي كرثه
انا : لا استني بره شويه اتفضل
طلع يوسف
سليم : بص يابني انتا كبرت قوي في السوق بس مش معني كده انك منيع الحكومه ها تقف قصادك ومن الاخر كده الحكومه مش ها توسخ ايدها فيك احنا الي ها نفز
انا : ومين قال اني الحاجه دي دخله مصر
سليم : ازي
انا : بص يا سيدي عارف الدوله الي بناخد منها الماس الخام
سليم : ايوه الدوله الصغيره دي
انا : اهو هما الي عايزن
سليم : انتا عايز تدي السلاح ده بالشكل ده لي مليشيات انتا اتجنينت رسمي
انا : لا طبعا ده رايح لي الحكومه
سليم : انتا عايز تجهز جيش دوله بسلاح غير شرعي انتا سعتها ها تروح لاهيج (لاهيج : هي المحكمه الدوليه لي رأسا الدول لما يمرسه الافعال زي القتل الجماعي وجرائم الحرب يتحكمه هناك) وسعتها محدش ها يلحقك
انا : سليم لو فتحت الخريطه مش هتلاقي البلد دي وله على النت وله حاجه الدوله دي مفيهاش مطار حتي وله سفاره لي اي دوله في العالم الدوله دي منسيه
سليم : (بص ليا شويه) طيب ازي
انا : اقرب طريق لي البلد دي هيا نيجيريا السلاح ها يروح هناك وانتا بقي تشوف حد هناك علشان السلاح يبقي قدام الكل داخل ليها بعد كده يعدي الحدود
سليم : هي لعبه حلوه جدا بس البلد دي على كلامك مش ها يقدره يدفعه
انا : هو احنا بناخد حساب الاغذيه ازي
سليم : بالماس انتا قصدك ناخد الحساب بالماس
انا : ايوه انا بحتكر 80% من مناجم البلد دي والحكومه تاخد 30% لو قدرنا نخلصها ليهم ها نكسب الثقه
سليم : وايه لزمت الثقه
انا : الثقه مهمه جدا علشان يضمنه اني مش ها غدر بيهم
سليم : ماشي يا علي انا ها فهم يوسف
انا : بس بلاش يعرف طريقه الدفع علشان عينه متبقاش فيها
سليم : ماشي
انا : حاجه تانيه مني حامل
سليم : بجد لا انتا لسه مكمل
انا : عيب عليك انا لسه شباب برضه
سليم : ماشي يا عم الف مبروك
انا : بقولك ايه يا سليم لو انا تعبت ممكن امشي
سليم : تمشي!!!!!! ازي يعني
انا : اسيب الجماعه
سليم : انتا جي تكلمني عن مصلحه زي دي وتقولي امشي انتا مجنون
انا : لا بس لو تعبت وفكرت امشي
سليم : ماشي يا علي تقدر تمشي لو اني عارف انتا مش بتتعب بس كل بني ادم وليه معاد يتعب فيه
انا : طيب مني عايزه تمشي
سليم : (استغرب جدا) طيب معلش انا راجل كبير ومخي على قدي فهمني
انا : بص يا سيدي مني خلاص حامل وكلها كام شهر وتولد وانا عايزها تمشي وتبطل شغل.
سليم : مينفعش يا علي
انا : سليم انا لما جيت واتفقت معاك اني اشتغل معاكم قولت لو مت في ناس تانيه تيجي مكانك بس ها تمضي على تنازل عن 10% من ثروتك تدخل تحت راس المال صح
سليم : بس ده في حاله الموت محدش بيطلع من هنا غير بالموت
انا : سليم انتا لسه قايل اني ممكن امشي
سليم : انتا مش هيا هيا تعرف كتير
انا : مش اكتر ميني بص فكر واحنا ها نتنازل عن 30% ده حلو قوي انتا عارف ثروه مني كام يا سليم رقم خيالي
سليم : ناس كتير مش هاتوافق
انا : حدد ليا معاد معاهم وانا اقنعهم ماشي
سليم : صعب يا علي صعب
انا : (قومت رحت نحيه الباب) مفيش حاجه صعبه يا سليم بس انتا فهمهم انا ومن بعدي الطوفان
طلعت لقيت يوسف قاعد بره سبته ومشيت رجعت البيت كان الوقت اتأخر طلعت لي مني الاوضه
مني : عملت ايه
انا : انا كلمت سليم
مني : علي خروجي من الجماعه ها يبقي فيها ددمم كتير جدا صدقني الجماعه مش بتهزر انا تحت ايدي كتير
انا : قصدك البنوك بتعتك الي في سويسرا
مني : (وشها غير جامد) بنوك ايه انتا عرفت الموضوع ده منين انتا بتفتش في تلفوني يا علي
انا : لو بفتش كنت عرفت بنكين بس مش التالت الي ملكيه خاصه ليكي وشايله بيناته في شقه في التجمع وكتبها بي اسم سماح محسن ومطلع بطاقه لي ليليان بالاسم ده مني انا اعرف عنك كل حاجه من يوم ميلادك لحد اللحظه دي (توضيح البنوك دي بتاعت الجماعه بس البنك الثالث بقي بتاع مني كل حسابات الجماعه البنكين علشان كده مني مسكه مصارين الجماعه كلها)
مني : (بتترجاني) علي اعقل يا علي الناس دي مش بتهزر ارجوك بلاش
انا : مني انا قولت كلمه عايزه تكسري كلامي
مني : كلامك مش في مصلحه الكل يا علي اعقل بس كده
انا : اعقل ايه انا مجنون اساس وخدت قرار عايزه تكسري كلامي براحتك بس سعتها انتي ها تطلقي
سبت مني ونزلت بعد ما هددتها بالطلاق
في مشهد اخر
سليم راح جري لي الريس قاعد في المكتبه بتعته
سليم : في مصيبه علي الصمدي عايز يعمل كرثه عايز مني الديب تسيب الشغل وتمشي عايزها تبطل شغل ولو بطلت رايس الملف بتعها ها يعمل مشكله كبيره جدا (واقف قدامه رايح جي رايح جي ومتوتر) لو مشت مني ها تسحب حساباتها من البنوك بتعتها علشان تأمن نفسها وحجم الحسابات دي مش اقل من 700 مليار دولار ها توقع بنك منهم وسعتها الحرب ها تقوم
شخص : (لسه لبس النضاره بتعته وقلب صفحه من الكتاب زي ما يكون سليم مش موجود اصلاً)
سليم : المشكله في رايس الملف انا عارف ها يعمل مشاكل كتير جدا ده غير الي معاه هو معاه اغلب اصوات الجماعه ده ها يعمل شق تاني اكبر من الاول بكتير (بص ليه) انا مش بتكلم معاك دي كارثه سيب الكتاب
شخص : (ادايق الانه كان مركز جدا في الكتاب قفله وخلع النضاره وعقد صوابعه) انتا حليت مشكله علي مع يوسف
سليم : احنا في ايه وله ايه
شخص : (بصيغه امر) رد على سؤالي
سليم : ايوه حصل
شخص : طيب قولي علي من ساعت ما اشتغل معانا خبط في كام واحد من الجماعه لحد دلوقتي
سليم : مش فاضل غيرك انتا بس ده حتي انا هددني مرتين
شخص : قانون الجماعه ايه انتا مينفعش تخرج عن الاوامر حتي لو كانت اي مصلحه الكل وهو عارف كده كويس وكمان عارف انه مينفعش يضرب في حد من الجماعه وعملها وانتا كنت بتدخل علشان تحل المشاكل دي
سليم : ايوه بس الي طلبه دي كتير
شخص : هو عايز كده انتا عارف ثروه علي تقدر بكام دلوقتي اكتر بكتير من مني الديب بس هو موزع فلوسه على العالم كله علشان محدش يعرف صح وله غلط
سليم : صح
شخص : طيب هيا وضحه علي شبع وعايز يمشي
سليم : الجماعه كلها لو عرفت اني علي الصمدي عايز يمشي ها تفتح الباب على مصرعيه وتقوله اتفضل وهو عارف كده كويس
شخص : صح بس ايه يخليه يضمن اني محدش شيطانه يلعب في دماغه وقول انا اخلص من البعبع واثبت رجلي في الجماعه بده دي مش مضمونه هو عايز يخبط في الجماعه علشان هما يخبطه فيه ويخلص منها
سليم : ازي امام وسامح وكريم حارس مني ممكن في ثانيه يصفو علي والي معاه
شخص : لا لو قولت لي حد صفي علي ها يقولك علي الصمدي هرب علي معيشهم ملوك غير كده معتبرهم اخواته يغدره به ليه ويسيبه كل ده ليه
سليم : وبعدين قولي اعمل ايه انا محتار مع علي ابن الصمدي صايع
شخص : نفز الي هو عايزه بس احمي علي الصمدي علشان لما يحصل الصدام يكون كفتين الميزان متساوين وزود الحراسه عليه عايز جيش جرار يحرسه الصدام ده من مصلحتنا اكتر من علي نفسه هو مش عارف كده وده برضه لي صالحنا
سليم : انا نفسي اعرف انتا مدور الليله دي ازي بالبركه
شخص : شرفت يا سليم (رجع مسك الكتاب تاني)
المشهد الريسي
تاني يوم صحيت من النوم ونزلت افطر تحت مع العيله وطلعت البس ونزلت ركبت العربيه لوحدي ولقيت سامح وامام وقفين قدام الباب
انا : جري ايه يا شباب
امام : علي بيه انتا زادت الحراسه عليك ومش ها ينفع تطلع كده
انا : هو انا متحدد اقمتي
سامح : لا يا علي بس لزم نطلع معاك في خطر زايد
انا : طيب اركبه انتو الاتنين وبلاش حراسه تاني ماشي
سامح : (بيفتح الباب بتاعي)
انا : لا اركب من وره انا عايز اسوق
ركب سامح وامام واتحركت على وبلاق دخلت جوه
سامح : انتا جي هنا ليه
انا : نازل لي الورشه دي
نزلت من العربيه
انا : بقولك ايه يا سيادت اللواء عايزن حد يبص على العربيه دي
شخص : مش بنشتغل في الزيرو يا علي بيه
انا : (خدته بالحضن) سيادت اللواء واحشني جدا
شخص : وانتا اكتر يا علي اقعد
قعدنا توضيح الشخص ده يبقي اللواء مرتضي رايس جهاز المخابرات العام سابقاً كان زبون دأم عندي في المطعم يعني عايز يعزم المدام والاولاد بس في سهره سريه علشان محدش ينفع يعرف هو فين يكلمني وانا احجز ليه المطعم وعمري ما سمعت انه اشتغل شمال
انا : ايه بقي حكايه الورشه دي
مرتضي : الورشه دي حلم حياتي كانت بتاعت جدي بس هو قدر يخلي ابويا يدخل هندسه وبقي مهندس ميكانيكا حبيت اعمل زيه رفض ودخلت حربيه بعد ما طلعت من الخدمه كملت حلمي
انا : بجد طيب انا كنت عايز اكلمك في كام حاجه كده
مرتضي : اتكلم هنا اللي شغلين معايا مش بيسمعه
انا : طيب انتا ليه مفكرتش تطلعني
مرتضي : ههههه اومال انا لبست الجلبيه ليه
انا : ازي
مرتضي : بعد ما هدت الأوضاع بعد الثوره فكرت اني اخد المدام والاولاد ونتعشي بره قولت اكلمك كلمتك وعرفت سعتها انا شكيت الانك لو عايز تقتل حد مش ها يكون في مكانك طلبت ملف القضيه بصفه وديه ويوم ما الملف وصل قريته وطلبت ملف القضيه التاني الي عندنا لقيت عليه ختم لو حد شافه بيكون اخر مره ليه خدمه في الحكومه
انا : ختم ايه ده الي يعمل كده
مرتضي : ختم بي (منطقه ممنع التدخل فيها)
انا : ايه ده اول مره اسمع الكلام ده
مرتضي : بص انتا على طول تسمع عن المناطق منزوعة السلاح بين الدول على الحدود صح
انا : صح
مرتضي : اهو كده بالظبط في اماكن في مصر والعالم ده محدش يقدر يدخلها حتي المخابرات نفسها اماكن احنا عرفين انها موجود بس اخرنا نحميها لكن ندخلها لا والمستشفى الي كنت فيها كده مفيش حد فالعالم كله يقدر يطلعك منها
انا : اشمعنا
مرتضي : دي عليها حمايه من كيانات كبيره في العالم كله حتي الي انتا شغال معاهم دلوقتي ميقدروش يطلعوك منها
انا : حلو الكلام ده انتا قصدك مين
مرتضي : قصدي سليم والجماعه
انا : انتا اكيد تعرفهم الانهم شغلين معاكم
مرتضي : معانا ومع ناس كتير جدا
انا : ناس كتير معني كده اني شغال غلط
مرتضي : لا انتا شغال صح ومع ناس صح بس خطر
انا : يعني ايه
مرتضي : لو انتا مش فاهم يبقي محدش عرفك ومينفعش انا اعرفك لزم تعرف منهم علشان راسي تفضل على رقبتي
شخص : (شخص عادي معدي عادي) مرتضي صباح الفل امسك (طلع ورق) خد دي شهاده ميلاد لي الشبل الصغير الف مبروك اوعي تنسي تعزمني على السبوع
مرتضي : متحرمش منك اقعد اشرب شاي
شخص : اسيبك مع ضيفك
مرتضي : يا راجل اقعد ده علي زي ابني اقعد كرسي ياض
شخص : (قعد) اهلا يا علي يابني انتا من بولاق
انا : لا انا من الصعيد
شخص : يا اهلا وسهلا شرفت بولاق كلها
مرتضي : ايه رايك انتا يا علي في المشاكل الي شغاله
انا : شباب فاضي وعايز يحس بنفسه شويه
شخص : لالا يا علي الشباب ليهم وعليهم برضه الشباب دل هما عصب البلد دي المشكله في الحرب الي شغاله عليهم
مرتضي : اهي الحرب دي فيها كتير مش الحكومه بس حتي رجال الاعمال
انا : لا الشباب دي شيفه اني رجل الاعمال ده بيكسب كتير وعنده فلوس كتير وبس
شخص : لا مش وبس الشاب من دل نفسه في النهارده مش بكره وبعدين رجل الاعمال بفكر في بكره وبعده وبعده لكن الشب عايز يعيش النهارده بس
انا : طيب ده كلام لزم الواحد يفكر في بكره وبعده وسنه قدام
شخص : عندك اولاد يا علي
انا : عندي ثلاثه
شخص : عمرهم كام سنه لو ممكن اسأل يعني
انا : ابني الكبير عنده 15 سنه واحده عندها 6 والصغيره بقي 2
شخص : 15 يبقي مش بتقعد معاه كتير لو قعدت معاه ها يقولك يا بابا انا نفسي اخرج النهارده عايز اشتري النهارده عايز ادرس النهارده مش بكره بكره ده بالنسبه ليهم بعيد جدا ومش حبين يفكره فيه علشان الي عايزنه يكون بين ايدهم النهارده مش بكره وده الفرق بين الشباب الصغير والراجل الكبير حتي لو راجل اعمال او موظف صغير كله نفس التفكير كله خايف من بكره مش فهمين اني الي سترها معاك النهارده ها يسترها معاك بكره وبعده (قام) اقوم انا بقي عايزن حاجه
مرتضي : لا شكرا يا صحبي
شخص : نصيح يا علي يا ابني قضي اكتر وقت مع ابنك علشان العمر بيجري جري وانتا مش حاسس فجأه تلقيه كبر وبقي شب عايز يعيش شبابه بطيش وبعدها يشتغل والشغل يخده منك وبعدها يتجوز ومراته تخده منك وبعدها يخلف و اولاده يخدوه منك عيش النهارده وسيب بكره على *** سلام (دخل مدخل عماره جنب الورشه بتعت مرتضي)
مرتضي : معلش هو كئيب شويه
انا : لا ده كلامه صح جدا فيه شيء من المنطق قولي صحيح لو حبيت اسيب الجماعه دي اقدر
مرتضي : لو الي مات رجع من قبره ممكن تطلع منها وده مستحيل عايز تطلع منها هد المعبد على دماغ الكل سعتها تبقي خلاص
انا : يعني اهد نظام الدوله حطاه
مرتضي : عادي ها يمشو الدوله تجيب غيرهم بس مش ها يقدره يكلموك علشان ها يكون خيفين منك
انا : الدوله تخاف ميني انا ليه
مرتضي : الي يهد الجماعه يهد دوله وهما فهمين كده كويس
انا : طيب اتكل انا وشكرا على الشاي الي مجاش سلام
قومت خدت نفس عميق زي الي داخل على حرب كبيره جدا قايم اهد نظام دوله مش عارف ها يقع على دماغي وله ايه
مرتضي : (طلع تلفون) حصل الرساله وصلت وشكرا على شهاده الميلاد
شخص : عيب يا مرتضي دي مش اول مره لينا سلام
المشهد العام
طبعا محدش فهم حاجه مين دل ومين الناس دي كل مره علي يقرب ويحس انه واحد منهم يكتشف حاجه تخليه يحس انه ميعرفش حاجه اصل المعرفه والعلم دل عملين زي البحر الي مستحيل ترتوي منه مهما كنت عطشان ودي حقيقي وضحه زي الشمس
كنتم مع الفصل الرابع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع.......
الفصل الخامس
هو ممكن الي مات يرجع تاني يعني يرجع يعيش وتدب فيه الروح وله لا طيب ازي لو حد فيكم يعرف اتمني انه يرد عليا طيب هو ممكن الي مات يكون ممتش ولسه عايش وكله لعبه من القدر علشان يختبر قدره تحمل بتعتك وله ها يكون الاختبار اكبر منك مش
كلمه من كتاب ابراهم لنكين يومياتي الخاصه) )
بدايه الفصل
عدي اسبوع على الموقف ده وانا شغال على كل اتجاه بحاول اجمع اكبر قدر من المعلومات عن الجماعه طبعا كانت معلومات متناقضه خلص مش مفهومه يوم افتتاح المطعم الصبح كنت في الشركه ودخلت داليا
داليا : في مصيبه
انا : خير
داليا : في واحد اسمه شديد الطاهر ولما ركزت في الاسم طلع ابو اشرف وهو جيلك
انا : طيب فين المصيبه بقولك ايه دخليه
دخل شديد هو راجل اسمر بس قصير ومش تخين ممكن يكون في سن 60
انا : اهلا بالحج شديد اتفضل
شديد : (داخل شادد حيله وفاكر نفسه ياما هنا ياما هناك) لا سلام وله كلام انا جي اخد ورق ابني الي مضي عليه بالقوه
انا : حج شديد ابنك غلط نام مع واحده وهيا حامل منه ينفع
شديد : ابني راجل يعمل الي هو عايزه
انا : (قال جمله انا مش بحبها علشان الراجل لزم يتحمل نتيجه أفعاله مش يعمل الي هو عايزه ويقول انا راجل وده مش تحيز ميني لي المرأه لا علشان ده الصح) طيب انتا ترضي ده لي وحده من بناتك
شديد : اخرس انا بناتي اشرف من الشرف نفسه انتا مين انتا علشان تعمل الي عملته وله تقول الكلام ده اسمع انتا تجيب الورق بالزوق احسن يبقي بالقوه
انا : قوه اممممم طيب انتا نازل انتخابات مجلس شعب الدوره دي
شديد : ميخصكش
انا : طيب احب ابشرك انك خسران من دلوقتي اطلع بره بالزوق وله بالقوه
شديد : ماشي يا علي بس اتحمل
انا : بره يا راجل يا هتر يله
طلع شديد ودخلت داليا بعده
داليا : كان عايز ايه ده
انا : عايز ياخد ورق ابنه ويقطعه راجل هتر انا كنت فاكر انه جي يصلح غلطه ابنه ويقول يكتب عليها فوراً بقولك ايه فكك من الكلام ده انتي في حمايا
خلصت الشغل ورجعت البيت
سندي : جر ايه يا علي حتي النهارده شغل
انا : اعمل ايه شغل كتير الفتره دي
مني : طيب اعملك الغدي قبل ما نتحرك
انا : ياريت فين ابراهيم وراضي
سندي : في الفيلا معاهم الحلاق وليليان وفرح فوق مع الكوافير
انا : طيب انا رايح ليهم
طلعت من القصر رحت الفيلا المسافه هي الجنينه بس
في مشهد اخر
جيهان وقفه قدام عماره عاديه مش تحفه وله شيك وله حي فقير لا عماره عاديه في اسكندريه دخلت العماره وطلعت الدور التاني خبطت على شقه فتح ليها شاب
شاب : ايوه
جيهان : ده بيت حسناء محمد
شاب : ايوه اي خدمه
جيهان : انا عايزه اقبل الاستاذ محمد ابوها
شاب : طيب اتفضلي
جيهان : (دخلت البيت وهي بتتفحص كل شبر فيه بعنيها هي شقه عاديه زي اي مواظف حكومه عادي دخلت الصالون)
شاب : اتفضلي تشربي ايه
جيهان : لا شكرا انا جيه لي الوالد في كلمه ومشيه
شاب : ميصحش يا فندم عيب
جيهان : معلش سبني على راحتي شكرا
طلع الشاب ده ونادم ابوه هو ابو حسناء الي بيحبها عماد دخل محمد وهو شكله زي اي اب مصري عادي جدا
محمد : اهلا وسهلا يا فندم شرفتينا
جيهان : استاذ محمد صح
محمد : ايوه يا فندم بس حضرتك تعرفيني وانا معرفش حضرتك مين اسف جدا بس اول مره اشوف حضرتك
جيهان : انا جيهان الصمدي ام عماد الصمدي انا جيه لي حضرتك في كلمتني وبس مش ها خد وقت كتير
محمد: طيب الاول نشرب حاجه عيب عماد يقول علينا ايه
جيهان : الموضوع مش محتاج كل ده هما كلمتين وبس
محمد : طيب اتفضلي خير يا هانم
جيهان : حضرتك موظف في الشهر العقاري موظف شاطر بس لسه في مكانك مفيش ترقيات مفيش علوات وده بسبب انك شغال صح يعني لا بتفتح الدرج وله بتخلص وسائط
محمد : (باس ايده وش وضهر) الحلال ستار
جيهان : كل ده كلام مشرف جدا جدا حاجه تدعو لي الفخر اني في موظفين كده زيك
محمد : (حس من كلمها بتقليل منه بس الشخص المحترم يفضل محترم علشان هيا ست ومش ملزم بالصدام معاها) ام عماد انا مش فاهم كل الكلام ده مدح فيا وشرف كبير ليا بس اكيد حضرتك مش جيه من الصعيد علشان تمدحي فيا
جيهان : عليك نور انا جيه في حاجت تانيه انا عايزن بنتك تبعد عن ابني مش ها قول كلام المستوي الان اكيد انتا عارفه بس مش من مصلحه بنتك او ابني العلاقه دي تكمل
محمد: ليه عماد شب محترم جدا
جيهان : ايوه انا عرفه ابني كويس جدا ابني بكره بعد ما الترم ده يخلص ها يتعين في نيابه ها يكون معالي المستشار عماد مصطفي الصمدي لما يمشي وهو حاطت ايده في ايد مراته مينفعش تكون حسناء محمد ابراهيم لا لزم تكون بنت مستشار او وزير او بنت الصمدي
محمد : (كل الشكوك الي كانت جوه اتأكدت علشان حسناء بصت في العين السحريه بتاعت الباب وشافت جيهان وعماد كان وراها صوره لي امه كان مخلي بنته وقفه تسمع بس من وره الباب) تمام بصي يا هانم احنا ميشرفناش اني بنتنا تتجوز ابنك
جيهان : غلط انتي متحلموش باللحظة دي بس انا همشي معاك الاخر بس اسمعها من بنتك مش منك
محمد : (نادم) حسناء يا حسناء تعالي يا ماما
حسناء : (اسم على مسما بنت ليها من الحسن نصيب كبير جدا في الشكل والخلق دخلت وهي بصه بعين قويه جدا مش خيفه) ايوه يا بابا
محمد : الهانم تبقي ام عماد هيا مشرفنا النهارده علشان تقول اني ابنها مش من مستوانا وانا وانتي كنا عملين حساب موقف زي ده واحنا اتفقنا على ايه
حسناء : (بنظره فخر) اتفقنا لو حصل حاجه زي دي خلاص كل واحد يروح لي حاله انا من طريق وعماد من طريق
جيهان : اه يعني كان حب اي كلام
حسناء : مفيش حد حب عماد قدي ممكن بعدي ماشي بس انا اتعودت اني متمسكش بحاجه ممكن تقلل من قيمتي خلاص انتو مش عايزن الجوازه دي ماشي
جيهان : (قامت علشان تمشي) عقله وكلامك جميل اتمني اني الكلام ده يوصل لي عماد انك مش عايزه بلاش بقي جو امك جت هددتني وكلام الافلام ده
حسناء : ماشي
محمد : شرفتي يا هانم والي حضرتك عايزه ها يحصل
مشيت جيهان وهي مستغربه من كلامها الي مأثرش في ابوها او بنته ازي تعبير وش جمده كده ومش مهزوزه
شاب : (داخل متنرفز) ازي يا بابا توافق على الكلام ده
محمد : اعمل ايه يابني الناس مش عايزنا
شاب : كنت رديت عليها بدل ما هيا جيه وفرحانه بنفسها كده
محمد : بص يابني لزم تحترم الضيف حتي هوا عدوك ماشي
شاب : (اتنرفز جامد) ليه هو الفقر بقي عيب دلوقتي احنا الفرق بنا ايه هما احسن منينا في ايه حضرتك السبب مش عارف تمشي امورك في شغلك
محمد : (بص لي ابنه بهدوء وشده يقعد جنبه وخده في حضنه هو بنته) عندك حق انا كان ممكن افتح الدرج او ارتشي كتير جدا ومحدش ها يشك فيا واسكنكم في قصر على الارض بس لما نطلع فوق ها نسكن في قصر في جهنم انا كان ممكن اعمل كده انا ربتكم على عزه النفس عايزني ارتشي انا موافق ماشي يابني
شاب : لا يا بابا لا بلاش
محمد : خلاص يبقي نعمل ايه نصبر ونبقي فالجنه وله اجبلكم حرير ونبقي فالنار
حسناء : نصبر
محمد : (باس راس بنته) لو نصيبك كان زمانه جيه لكن انتي نصيبك حاجه اكبر منه وانا واثق من كده اصل مقسم الارزاق عادل
ام : (امهم دخلت عليهم) عشوره بقي
محمد : ياه احلا عشوره من ايد ام حسناء احسن طباخه في بر اسكندريه تمان
المشهد الريسي
خلصنا لبس وجهزنا كلنا ورحنا على المطعم دخلنا جوه ولسه الناس جيه استقبلتهم انا وابراهيم وراضي وسط الحفله
حازم : الف مبروك يا علي بيه
انا :..... يبارك فيك يا حازم
دخل حازم وبعده جيه يوسف
يوسف : علي بيه الف مبروك يا باشا
انا :...... يبارك فيك يا يوسف عايز اعرفك على ابراهيم ابراهيم تعاله
ابراهيم : ايوه يا عمي
انا : احب اعرفك على يوسف صفوان صاحب شركه المقولات الكبيره
ابراهيم : شرفتنا يا فندم اهلا وسهلا
يوسف : الف مبروك يا ابراهيم يا ابني انا حابب اعرفك على ابني خالد
خالد : (واحد في سن الشباب) اهلا يا ابراهيم والف مبروك على الافتتاح
ابراهيم :..... يبارك فيك يا خالد
يوسف : اهم دل يا خالد يا ابني ولاد الصمدي احفظ الاسم ده كويس لو حصلت مشكله مع حد من العيله دي اهرب (بيضحك) اهرب فاهم ههههه الناس دي مش بتهزر
انا : ليه الكلام ده يا يوسف بس ده حتي خالد انا بسمع عنه كل خير ده حتي السجاير مش بيشربها بجد ده بزره نضيفه ليك فالدنيا
خالد : شكرا يا فندم دي شهاده اعتز بيها
انا : (بقرف) شهاده واعتز بيها وفندم كمان يابني احترام فرق السن حلو لكن مش معيا انا انا كل الناس بقولي علي انا مش كبير يعني انا اصغر من ابوك ههه
خالد : هههه ماشي يا علي
انا : اتفضل
يوسف : فريد وصل
انا : ايوه الحقه قبل ما يخلص البار كله
دخلنا قعدنا جوه والناس كلها ملمومه خالد دخل مع ابراهيم
ابراهيم : ايه الكلام ده يا عم انتا مش بتشرب حتي السجاير
خالد : عايز الصراحه
ابراهيم : لو حابب نكون اصحاب
خالد : طبعا حابب انا بشرب سجاير بس بابا ميعرفش
ابراهيم : هههههه شكلنا ها نكون اصحاب فعلاً
خالد : (بأحراج) سال بس هو عمه فريد جيه لوحده
ابراهيم : لا جيه مع مراته وبنته اهي قاعده هناك
خالد : (بص عليها لقها لبسه فستان اصفر جميل عليها عايز يروح يتكلم معاها بس لقي ثلاث ضرف حراسه معاها وفريد ليه راي في الحراسه دي انها لزم تكون موجوده معاها علشان بيخاف عليها جدا) طيب
ابراهيم : مالك يا عم قلبت وشك ليه
خالد : اصل عايز اروح اسلم عليها بس الحرس مش ها يخلوني اعدي
ابراهيم : انتا بتقول فيها انا مش عارف اتكلم مع ليليان
خالد : طيب وبعدين
ابراهيم : (فهم انه في حاجه بين الاتنين ومش عارف يتكلم معاها) طيب والي يحل ليك المشكله دي
خالد : ده يبقي اجدع انسان على وجه الخاليقه
ابراهيم : طيب (جالي ابراهيم وانا قاعد مع فريد ويوسف) علي
انا : خير يا ابراهيم
ابراهيم : (وطي عند ودني) الحرس الي سيبهم فريد الديب جوه دل
انا : ملهم
ابراهيم : مش عجبني الوضع ده ومش حبه
انا : بس كده يتغير بقولك ايه يا فريد
فريد : ايوه يا علي بيه
انا : انتا عندك مشاكل الفتره دي
فريد : مشاكل لا انا مش زيك انا راجل موفق وضعي كويس
انا: طيب ايه الحراسه الي مع بنتك دي
يوسف : اهو فريد كده تصدق يوم ميلادها قفل المستشفي والشوارع الي حوليها
فريد : اعمل ايه بخاف عليها
انا : طيب طلعهم بره
فريد : لا لحسن يحصل حاجه
انا : يحصل حاجه ليه انتا شايف سامح وامام والشباب مقصره
فريد : لا بس مش هقدر
انا : (شورت لي امام يجي)
امام : ايوه يا علي
انا : شايف التلاته دل عايزهم بره بس بهدوء
امام : اعتبرهم بره
فريد : لالا يا علي بيه
انا : نفز يا امام عيب يا فريد انتا في مكاني مستحيل حاجه زي دي تحصل لو السماء انتبقت على الارض يله يا أمام انتا لسه هنا
ابراهيم راح خد خالد ومشي وقدامه امام واتنين من الحرس كل واحد دخل على واحد حط ايده على رقبته بطريقه معينه اغمي عليهم دخل ابراهيم وهو ملك زمانه وقعد
ابراهيم : (باصص لي ليليان) وحشتيني يا لولي
ليليان : انتا مشغول قولت اسيبك
صافي : (بخوف) انتا عملت ايه في الحرس يا بابا
ليليان : بس يا بنت اني خيبه قوي ده ابراهيم الي حكتلك عنه اهدي بقي خليني اعرف استفرد بالواد ده وحشني اليوم كله مش فاضي
انا : (دخلت عليهم) تستفردي به اه يا بتاعت الشباب يا صيعه
ليليان : بقولك مين الي كنت واقف معاها دي
انا : دي السفيره الامانيا في مصر
ليليان : طيب خالي بالك بقي لحسن مني و سندي شافوك وانتا حاطت ايدك على وسطها وها يطينه عشتك
انا : يا نهار اسود طيب هما فين
ليليان : قعدين مع خلود مامت صافي
انا : (جريت اشوف سندي ومني علشان يعدي اليوم على خير)
ليليان: هههههههه
خالد : (قاعد فرحان ومكسوف في نفس الوقت) حمدله على السلامه يا صافي
صافي : ( البنت دي خام جدا بسبب اني محدش مش الشباب كان يقدر يقعد معاها او يكلمها علشان الحرس بتوع فريد حتي وهيا بره مصر معاها حراسه).... يسلمك يا خالد
ليليان : عامل ايه يا خالد
خالد : تمام
ليليان : عملت ايه بعد التخرج
خالد : نزلت شغل
ابراهيم : نزلت مع بابك
خالد : لا يا عم بابا ايه انا نزلت في بنك
ليليان : ليه يابني
خالد : عايز اعتمد على نفسي بعيد عن بابا
ابراهيم : وعمه يوسف ساكت
خالد : ساكت ايه انا اول سنه بعد التخرج كل ما اشتغل في حته كان يدخل ويخليهم يرفدوني لحد ما زهق ميني
ابراهيم : ههههه حلو الجو ده كل شويه كده
خالد : اه يبني عادي
ليليان : (بصت لي صافي وخالد) طيب ابراهيم يله نرقص
ابراهيم : يله
قام ابراهيم وليليان قعد خالد يهري مع صافي شويه بس في اي كلام ملهوش منطق
خالد : انتي بعد ما رجعتي ها تعملي ايه
صافي : مش عارفه لسه بفكر في حاجه بابا يوافق عليها
خالد : بجد مصر نورت بوجودك
صافي : ميرسي
خالد : هو انا
صافي : (بصه بعيد ومكسوفه) خالد انتا عمال تهري في اي كلام ومش فهمه عايز ايه (لسه ها تقوم)
خالد : لالا مفيش بس هو ممكن رقم تلفونك نتكلم زي زمان
صافي : (خددها احمرت من الكسوف) رقمي لسه شغال
ابراهيم خد ليليان يرقص بيها سلو
ابراهيم : ايه رايك في اليوم
ليليان : تحفه
ابراهيم : تحفه علشان انتي في حياتي كلها ومش بس النهارده لا من يوم ما عرفتك وانا سعيد جدا
ليليان : انتا الي مليت حياتي سعاده من يوم ما رجعت مصر وانا حسه اني غريبه هنا بس وجودك خالني سعيده وعايزه اعيش هنا معاك
ابراهيم : بحبك (بسها من شفايفها) بحبك قوي
ليليان : (بتبوسه) بحبك اكتر
مني : (طبعا شافت كل ده وراحت عليها هي شكه في العلاقه دي) انتو بتعمله ايه
ليليان : (خايفه) ماما
مني : بتعمله ايه يله ارجعي على البيت حلاً
ابراهيم : طنط مني ممكن نتكلم شويه في المكتب
مني : مكتب ايه يا عيل
ابراهيم : طنط مني ممكن انا وحضرتك نتكلم لوحدنا وله انادم عمي علي وينضم لينا في النقاش
مني : انتا بتهددني
ابراهيم : لا عشت وله كنت انتي مرات عمي بس ياريت نتكلم شويه
مني : ماشي يا ابراهيم
في مشهد اخر
اسكندريه عماد قاعد في كافيه وجتله حسناء
عماد : ايه يا قمر كل ده تأخير
حسناء : معلش بس كنت بفكر في شويه حجت ونزلت متأخر
عماد : المهم انك وصلتي تشربي ايه
حسناء : لا مش عايزه انا بس عايزك في كلمه كده وهيا سبب تأخيري
عماد : ايه هيا انا قلقت
حسناء : عماد انا وانتا نعرف بعض من اليوم الاول ليك في الجامعه كنا اصحاب وبقينا احباب بس الاسف الحب ده كان حاجه جميله جدا في حيتنا انا وانتا بس كل حاجه وليها نهايه
عماد : انا عارف علشان كده انا كلمت اهلي وعايزن يجو يتقدمه ليكم بعد التخرج
حسناء : عماد احنا مش ها ينفع نكلم مع بعض
عماد : هههههههه يابنت بطلي شغل المقالب دي خلاص بقي مهروش اوي
حسناء : ده مش هزار زي زمان بجد يا عماد مش ها ينفع نكلم مع بعض
عماد : (وشه اتغير لي الصدمه) ليه هو انا عملت حاجه
حسناء : انتا كنت بتخدعني وانا كمان كنت بخدعك انا وانتا مش بنحب بعض احنا كنا محتاجين بعض مش اكتر انا كنت طلعه من علاقه وخدت فيها صدمه وانتا كنت محتاج واحده تهون عليك ابوك والي بيعمله معاك كانت علاقه احتياج مش حب خالص
عماد : انتي بتقولي ايه يا حسناء انا حبيتك من اول مره شوفتك فيها حسناء انا لسه بحبك
حسناء : عماد انا كنت بستغلك ابشع استغلال انا كنت عرفه اني ابوك غني جدا واتعرفت عليك على هذا الاساس انا اسفه انتا بتحبني بصدق وده تاعب قلبي جدا ومش قدره اكمل في الكذبه دي خالص انا تعبت منها اسفه
عماد : اسفه ازي اسفه علي ايه انتي كنتي بتخدعيني كل المده دي كل ده كان لعب انتا انسانه حقيره
قام عماد مشي وحسناء فضلت قعده بس حسه اني ده غلط بس تعمل ايه هي مش متعوده تطلب حاجه مش ها تيجي هيا واقعيه هيا حبته بجد ولما لقت اني مش ها يبعد عنها بسهوله قررت انها لزم تجرحه غلطه ها تدفع تمنها عمرها كله بس مفيش حل تاني هيا كده الدنيا صعبه نزل عماد ركب العربيه وهو سايق دماغه مش فيه خالص افتكر كل لحظات حسناء في حياته
في مشهد اخر
المكان غير معروف قاعد فيه سليم ومعاه الريس بتاعه
سليم : سليم وافق يقعد مع علي انا بفكر اني ارتب اللقاء عندي في مكاني
شخص : ماشي
سليم : انا مش عايز سليم هو الي يحدد ممكن يخطف علي انتا عرفه مجنون
شخص : عرف بس علي اجن منه وده الي ها نلعب عليه رد فعل علي وعليه ها يحدد هو ها يختار انهي سيناريو يمشي عليه (طلع ورق كتير)
سليم : ايه ده
شخص : دي سناريوهات لي ردود فعل علي مع سليم والي ها يحصل انا متوقع ده
سليم : (خد الورقه وقرها) لا استثني موت سليم بس ممكن علي ياخد رصاصه
شخص : ممكن وده الي فيه الإثارة ايه ممكن يحصل بعد كده ده المهم ومش عارف اتخيل ليه سيناريو
سليم : مهما كان الي جي مش في مصلحتنا خالص
شخص : انا عايزك تروح مع على المقابله دي
سليم : تحب ادخل
شخص : لا روح اتفرج بس
سليم : ماشي
المشهد الريسي
ابراهيم خد مني ودخله المكتب في هدوء
ابراهيم : اتفضلي يا طنط
مني : عجيب يا زمن مبقاش غير العيال الي تقعدنا في مكاتب
ابراهيم : طنط مني انا بحب ليليان
مني : العلاقه دي مرفوضه
ابراهيم : ممكن اعرف السبب
مني : اهو كده
ابراهيم : مفيش حاجه اسمها اهو كده يا سبب يا لا
مني : بص يا ابراهيم انتا عمرك 20 سنه يعني سواء عمرك طويل قصير ممكن تشوف ستات كتير جدا بكره وبعده يعني ها تشوف ستات احلي من ليليان
ابراهيم : عارف ها شوف ستات كتير جدا بس مفيش واحده زي ليليان انا بحبها جدا
مني : ابراهيم يا حبيبي الحياه مع ليليان مش ها تكون سهله لا صعبه امك مش هتوافق وهتعمل مشاكل كتير
ابراهيم : عندي استعداد اعمل اي حاجه علشان ابقي معاها ممكن اقوم حرب علشان اوصل لي حبي لو هيا عيزاني وهيا عيزاني وانا واثق من كده
مني : (شافت اني ابراهيم زي علي ممكن يعمل اي حاجه علشان حبه) طيب يا ابراهيم موافقه بس على العلاقه الي تكون قدام الكل مش في السر.
ابراهيم: تمام يخلص الترم ده واجي اتقدم لي ليليان بعده عدل
مني : ماشي يا ابراهيم ماشي
طلعه بره لقي ليليان وقفه مع فرح وراضي وهيا خايفه راح ليها ابراهيم
ابراهيم : ايه خيفه من ايه
ليليان : ايه الي حصل
ابراهيم : انا قولت لي طنط مني اني بحبك وعايز اتجوزك وهيا وفقت بعد الترم ده اجي اتقدم ليكي
ليليان : بجد
ابراهيم : انا عمري هزرت في حاجه زي كده
ليليان : لا
ابراهيم :طيب خلاص
واقف وسط الناس وصلتني رساله على التلفون من الوكيل بتاعي بره مصر وركزه في الوكيل ده علشان ليه اهميه كبيره هوا الي اقنع الناس بره مصر اني شغلهم مع الغول خطر ولزم يشتغله معايا
وكيل : الف مبروك ألكسندر كسب الانتخابات
بصيت لي الرساله وفرحت جدا وجتلي رساله تانيه من سليم
سليم : الجماعه عايزه تقبلك كمان سعتين علشان موضوع مني الديب
بصيت لي الرساله وفرحت اكتر وندمت سامح
انا : سامح
سامح : ايوه
انا : عايزك......... دلوقتي
سامح : بس ده خطر
انا : اسمع كلامي ماشي
سامح : حاضر بس ده عش دبابير ولزم اعرفك
انا : انا عارف يله اتحرك
سامح : حصل
سندي : علي بتعمل ايه
انا : معلش يا قمر شغل بس
سندي : حتي النهارده شغل
انا : خلاص يا قمر اخر مره
سندي : طيب
قعدنا شويه وسط الناس كان في رجال اعمال كتير غير سياسيين وشخصيات برزه في المجتمع قعدنا وبعد كده اليوم خلص رجعنا تاني البيت
مني : انا هطلع انام لحد بكره
انا : طيب اطلعه انتو وانا رايح مشوار و راجع يله
نزله وانا ركبت مع سامح ورحنا لي سليم مكانه لقيت حراسه كتيره هناك دخلت سليم قاعد مع حد تاني
سليم : مساء الخير يا علي
انا : (بصيت في الساعه) قصدك صباح الخير احنا الفجر فين هوا
سليم : اعرفك سليم هوا الي مساك ملف مني هانم
انا : اهلا
سليم2: انا سمعت من سليم انك عايز مني تصفي شغلها
انا : ايوه
سليم2 : بص يا علي انتا راجل اعمال كبير وليك اسم كبير وانا واثق اني لو انتا مشتغلتش معنا زمان كنت برضه ها تبقي كده راجل اعمال كبير
انا : مقدمه حلوه بس بعد الكلام الحلو يجي الوحش
سليم2 : عندك حق انا بقول عليك ذكي بص موضوع اني مني الديب تبطل شغل ده مستحيل مش صعب لا لو هيا عايزه تزود نسبتها احنا عندنا استعداد لي اي نسبه
انا : اللاسف يا سليم المشكله مش مشكله فلوس مني حامل يعني ها تبقي ام ابني وانا مش عايز ام ابني تكون في خطر
سليم2: خطر ايه دي مراتك محدش ها يقدر يكلمها
انا : دي حاجه مش مضمونه خالص بص يا سليم احنا ها نسيب نسبه 30% مش 20% زي ما قولت لي سليم وكل الملفات الي تحت ايدها تسليمها
سليم2 : (بيفكر شويه) بص ده مستحيل مني الديب مش هتصفي شغلها وده اخر كلامي انا مندوب بالسلام والمشاكل يعني لو فضلت مصمم حربك معايا وانا ورايه اغلب رجاله الجماعه
انا : (بستهزاء) ده تهديد
سليم2 : ايوه (طلع مسدس ومسكه في ايده) خلينا في النقاش والتفاوض احسن
انا : (لعبت عليه اني متوتر بس برضه مبين عدم الاهتمام) لالا وليه كل ده انا اطلع تلفوني دلوقتي واطلق مني (فتحت زراير البلطو وكان تحتها قنابل يدويه مرصوصه في البطانه وتوصله بسلوك)
سليم2 : (دحك) هههههههه لالا الحركه دي تمشي مع احمد مش معايا انا
انا : بص انتا جي ومعاك امر انك تقتلني صح
سليم2: انتا نبيه اهو
انا : عيب عليك شايف السلوك دي اهي دي متوصله بجهاز قياس نبضات القلب يعني لو وقف ها تطلع منه شحنه كهربا تنعشني وهتعدي على القنابل دي وتنفجر
سليم2 : لا متعرفش انتا مش عايز تموت يا علي
انا : لا انا عايز (سحبت المسدس بتاعي وضربت طلقه في رجلي نزلت ددمم حسيت بألم جامد) اه هههههههه ايه رايك انا كمان كام دقيقه هدخل في صدمة والجهاز ها يشتغل نصيحه امشي بدل ما تموت
سليم2 : (باصص ليا بخوف شديد اصل اقتنع اني انا مجنون بدون حدود قام يمشي وهو بيجري بضهره واتكعبل وهو طلع بعد كده مشي من قدامي)
سليم : (ده الي هو خالي قام ومعاه فوطه حطها على رجلي) وقف الجهاز يا علي
انا : (بنهد جامد) استنا شويه
سامح : (دخل المكتب) حصل يا علي مشي
انا : طيب (حشت ايد سليم وحطيت رجلي على رجل مكان الجرح عادي) سليم فين القهوه
سليم : (علامات استفهام الكون كله على وشه) ايه ده
انا : ايه
سليم : ازي انا مش فاهم
انا : افهمك (شورت على الجهاز) ده شغال (شورت على القنابل) والقنابل كمان شغاله
سليم : طيب ازي تضرب نفسك بالنار انتا مجنون
انا : اضرب نفسي بالنار يا سليم ايوه انا مجنون بس مش كده يعني ليه جاحد انا علشان اعمل كده دي فيوزات زي بتاعت السنيما
سليم : (بص ليا وانا بضحك وهو فاتح بقه) مخوفتش يقتلك
انا : لو قتلني كان متنا كلنا
سليم : يعني مش خايف
انا : لو بخاف مش هفضل عايش لحد دلوقتي
سليم : لالا مجنون انتا اكيد مجنون سما كانت صح لما قالت عليك مجنون
انا : لا انا اجن من تفكير سما انا معنديش حدود اسمع (اديته ملف) ادي الملف ده لي سليم وعرفه اني كده خلاص الفلوس اتحولت في حسابه
سليم : (فتح الورق واستغربت) ايصالات ايداع دي من حسابك انتا
انا : ايوه
سليم: انتا شايف المبلغ كام
انا : عارف بس انا الي عايزها تمشي يعني انا الي اشيل الليله من اولها
سليم : انتا شايل كتير قوي
انا : بقولك ايه انا عملت حاجه كده وعايزك تعرفها
سليم : عملت ايه
انا : (حكيت لي سليم عن حاجه انا عملتها) بس ايه رايك
سليم : (فاتح بقه على الاخر وشه أصفر) كل ده من ورانا
انا : عيب عليك يا سليم
المشهد العام
غريبه مش كده علي ايه يخليه يكسب يوسف صفوان ويخليه صديق وكمان فريد الديب اصل على معندوش غير محمد بس يكون صديق ليه ايه الي اتغير ويتاره المسؤول عن ملف مني الديب ها يعمل ايه ها يسكت وله لا وايه الحاجه الي علي قلها لي سليم خلته قاعد فاتح بقه و وشه اصفر ايه الي حصل وعمل ايه من وره الجماعه السريه ها تخلص على ايه الحكايه محدش عارف
كنتم مع الفصل الخامس من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخره
يتبع.........
الفصل السادس
عزيز النفس كالخيل يحزن ولا يبوح يخذل ولا ينكسر
وكأنه فارس خلق ليحارب وحده دائماً
بدايه الفصل
قاعد مع سليم في مكانه
سليم : قولي عملت ايه
انا : انا رايس الكونجرس الأمريكي بقي معايا
سليم :ازي يعني
فلاش باااااك
قعدت افكر بعد موت احمد ايه الي مقوي البارون كده عرفت انه ليه اغلب اعضاء في الكونجرس الامريكي فكرات اني يكون ليا اكتر من واحد جوه بس طلع موضوع منهك جدا وصعب قولت بدل ما يكون ليا ناس لا يكون ليا واحد بس صوته مأثر جوه مفيش غير رايس المجلس بعت الوكيل بتاعي بره مصر وحدد معه مقبله في مصر جالي المكتب اسمه الكسندر
الكسندر : انا سعيد اني هنا في مصر انا سمعت عنك كتير يا مستر علي
انا : حلو بتسمع صح
الكسندر : ايوه
انا : بتسمع يعني بتفهم بس الاهم انك تتكلم بس بلساني انتا هتاخد راسه الكونجرس وانا عايز عين ليا جوه ولسان كمان
الكسندر : ايوه بس الي عايز كده بيكون عضو لكن رايس الكونجرس لا انا مش للبيع
انا : لا مفيش حاجه مش للبيع بس لزم يكون معايا السعر انا هديك مرتب كويس جدا ممكن مليون دولار في الشهر الواحد
الكسندر : اسف عرضك مرفوض
انا : طيب لو عرضي مرفوض يبقي ها يوصل لي الف بي اي فيديو ليك وانتا بتمارس الشذوذ مع مدير مكتبك ده كله عادي علشان انتو بلد حريات بس سعتها ها يطلبه منك التنحي وتقدم استقالتك يا تبقي تحت رحمه الاف بي اي ودي حاجه انتا مش ها تحبها خالص (وريته مشهد من الفيديو) دي حاجه قليله عن الي اعرفه عنك انا مش طالب اني ادخل في سياسه بلدك الانها مش مهمه بالنسبه ليا خالص بس يهمني يوم ماطلب خدمه تكون موجود بس مش اكتر ومرتبك الشهري شغال حتي لو مطلبتش منك حاجه يعني سرك وسر مدير اعمالك ها يفضل سر بس طول ما باخد الي انا عايزه
الكسندر : وانا اضمن منين انك متطلبش ميني ادخل في سياسه الدوله
انا : انا قولت ليك مش عايز حاجه من سياسه بلدك الانها مش مهمه خالص امريكيا مش فدماغي فهمت
الكسندر : ممكن افكر
انا : براحتك فكر زي ما انتا عايز سواء موافق او لا خلاص الشغل الي انا طلبه منك بسيط جدا مش كبير
الكسندر : زي ايه ممكن اعرف
انا : طبعا (قومت عملت كبايتين عصير وديته وحده ومعاها ورقه) دي ورقه بي اسامي المرشحين الي تبع واحد اسمه البارون لو حب يستخدم اي حد منهم لي الضغط على الحكومه هنا علشان يعمل ليا مشاكل ها كلمك وانتا تطلب منه استجواب في جلسه سريه عندكم وبس مش عايز اكتر من كده
الكسندر : طيب انتا ليه مطلبتش اني اقلهم من المجلس
انا : انتا تبع حزب الدمقراطي وهما تبع الحزب اليميني لو طلبت منك ده ها تعمل مشكله وها يكون تحيز لي حزبك ولي حكومتك وسعتها ها تطلع بره وانا عايزك جوه مش بره كل الي انا طلبه حاجه بسيطه جدا ومرتبك ها يفضل شغال وكل شهر ها يوصلك مليون دولار كاش بأرقام غير مسلسله
الكسندر : هيا ايوه حاجه بسيطه بس لزم اخد وقت افكر
انا : براحتك لما تفكر رد على الوكيل بتاعي بره مصر (مديت ايدي اسلم عليه) شرفت مصر
عوده من الفلاش باااك
انا : بس يا سليم وهو رد عليا وافق
سليم : (فاتح بقه على الاخر) انتا ازي قدرت تعمل كل ده من غير اي مساعده منا
انا : سليم انا اقدر اعمل اي حاجه في اي وقت
سليم : (فضل باصص ليا شويه وهو قلقان من نفوذي الي بدات تكبر بعيد عنه وعن عينه) طيب يا علي سلام
قومت من عند سليم اروح
في مشهد اخر
رايس الجماعه قاعد في مكانه السري وقدامه شاشه شاف فيها المقابله بتعتي مع سليم2 وكلامي مع سليم دخل عليه سليم2 وهو متنرفز
سليم2: انتو مجانين ازي توفقه اني واحد زي ده يشتغل معانا ازي
شخص : (ببرود خالص) خير يا سليم
سليم2: خير ايه ده واحد كان ها يفجر نفسه علشان ياخد الي هوا عايزه ازي
شخص : نصيح وافق على كلامه ونفز
سليم2 : لا انا كبرت في دماغي ومش موافق
شخص : انا قولت في الأول نصيحه لكن انتا بتحب تاخده امر ابعد عن سكه علي الصمدي
سليم2 : ليه هو الكبير خايف وله ايه ها حتت عيل زي ده مخوفك
شخص :سليم بلاش جو التسخين ده ده مش شغل رجاله ده شغل نسوان ومش بياكل معايا تاني مره لما تدخل عليا تكوت هادي جدا وصوتك واطي ماشي شرفت يا سليم بره
طلع سليم2 وبعت رساله (انا معاك) ومشي وصل سليم (علشان محدش يتلخبط سليم ده يكون خالي محمود لو قولنا سليم وبعده اي رقم يبقي اي سليم تاني مش خالي)
سليم : شوفت المجنون عمل ايه
شخص : شوفت انا عايز اعرف هو بيعمل كل ده ازي
سليم : مش عارف ومين الوكيل بتاعه بره مصر
شخص : انا عايز صوره وكل حاجه عن الوكيل بتاع علي بره مصر
سليم : علي بدا يتحرك من غيرنا
شخص : كويس شرفت يا سليم
سليم : (وصلته رساله فتحها) مصيب
المشهد الريسي
وصلت البيت ودخلت انام وصحيت تاني يوم بدري نزلت
مني : صباح الخير يا حبيبي
انا : صباح النور يا قمر
مني : انا عايز اكلمك في حاجه
انا : موضوع ليليان وابراهيم صح
مني : عرفت ازي
انا : اخدت بالي وهما بيبوسة بعض امبارح وخدك ودخلته المكتب
مني : طيب العمل ايه
انا : في ادينا ايه نعمله
مني : بص انا قبلت العلاقه دي بس انتا ارفضها
انا : ارفضه وتتحملي انتي تبعيات الموضوع
مني : ازي
انا : لو رفضنا ها يتعمله مع بعض زي اخوات قدمنا ومن ورانا يعمله الي هو عايزنه وممكن توصل لي حجت احنا مش عرفنها يعني كرثه مش تحت عنينا مني انا وانتي نقدر نعمل اي حاجه علشان نبعدهم بس مش ها ننجح لزم هما الي يسيبه بعض بدمغهم
مني :انتا شايف كده
انا : ايوه وعلشان نخلص بسرعه نخليهم يرتبطه بدري يزهقه بدري فهمتي
مني : فهمت يا علي فهمت
انا : انا خلصت الموضوع مع سليم خلاص انتي بره دلوقتي
مني : بجد ازي
انا : دي بتعتي بقي ملكيش فيه
مني : طيب كنت قلتلي علشان اعمل ليهم التحويل
انا : انا دفعت خلاص
مني : طيب خده كام
انا : 30% من ثروتك
مني : يا نهار اسود انتا عارف النسبه دي كام
انا : ايوه
مني :انتا دفعتها انتا كده فلست
انا : وله فلست وله حاجه
مني : طيب انا ها كلم مكتب المحاسبه الي بتعامل معه علشان يخلصه التحويل
انا : لا انا مش ها خد فلوس منك يا مني
مني : لا يا علي انتا عارف انتا دافع كام مليارات يا علي مليارات
انا : مني انتي مراتي كل غالي يرخص ليكي وبطلي كلام في الفلوس تاني ماشي
سندي : صباح الخير يا جماعه
انا : صباح النور يا قمر
سندي : (قعدت وخدت فنجان القهوه من مني وحطته على التربيزه) احنا مش قولنا بلاش قهوه على الصبح الدكتور قال لا قهوه وله سجاير وله خمور صح وله غلط
مني : صح
سندي : يبقي خلاص نسمع كلام الدكاتره اقوم اعمل الفطار واجبلك كوبايه لبن سخنه
قامت سندي واتجمعنا كلنا على الفطار قعدنا نفطر وطلعت البس ونزلت وإبراهيم نزل يروح المطعم وصلت انا كان عندي شويه اجتماعات خلصتها وجالي تلفون من عمي بهجت
انا: عمي اخبارك ايه
بهجت : ايه الي انتا عملت ده يا علي
انا : عملت ايه بالظبط علشان انا عملت حجت كتير قوي الفتره دي
بهجت: قصدي على موضوع شديد الطاهر
انا : اه الراجل العبيط ده
بهجت : شديد الطاهر راجل عبيط ازي يابني ده راجل الصعيد كله يعمله الف حساب
انا : مش عليا انا يا عمي
بهجت : طيب هو طلبك في معاد قدام عمد المنيا ومحافظ قنا
انا: وانا مستعد
بهجت : هما جين بكره
انا : وانا بكره الصبح ها كون عندك ماشي
بهجت : ماشي يا علي سلام
انا : سلام
في مشهد اخر
ابراهيم وصل المطعم قعد شويه مع العمال اتصاحب عليهم وبدا الشغل والناس موجوده ليليان دخلت
ليليان : سرحان في ايه
ابراهيم : فيكي طبعا
ليليان : فيا اممم وله بتخوني
ابراهيم : اخونك ازي
ليليان : يعني تفكر في وحده غيري وله حاجه
ابراهيم : وله اقدر
ليليان : ايه ده مش ده خالد صفوان
ابراهيم : ايوه ومعاه صافي الديب استني ايه ده دي القعده لطيفه خالص
ليليان : عادي خالد بيحب صافي من زمان ولما ابوها عرف سفرها تدرس بره مصر بس شكلهم كانو بيتوصله مع بعض
ابراهيم : بجد طيب ام سيف باشا وبسنت هانم اهم
ليليان : جين يعمله ايه هنا
سيف : الف مبروك يا ابراهيم
بسنت : بجد المطعم تحفه
ابراهيم : شرفتوني اقعده
قعده
سيف : بس انا عاتب عليك يا صحبي
ابراهيم : ليه يا صحبي
سيف : انا استنيت دعوه الافتتاح وموصلتش
ابراهيم : معلش يا سيف ياحبيبي بس الدعوات كانت محدوده
بسنت : ليه
ليليان : اجرأت امن علشان امبارح الحكومه كلها كانت سهرانه عندنا
بسنت : بجد طيب
سيف : بس الفكره حلوه مطعم دورين و دورين تاني كافيه
ابراهيم : بقولكم ايه احنا نتغده مع بعض النهارده
في مشهد اخر
مكان غير معروف قاعد فيه البارون مع يعقوب الغول ابن الغول اول أعدائي
يعقوب : وبعدين
بارون : علي لزم يموت خلاص
دخلت عليهم وحده مجهوله
واحده : شوفت ايه الي حصل
بارون: ايه الي حصل
واحده : التربيزه كلها بقت في صف علي
بارون : ازي
واحده :رايس الكونجرس الامريكي بقي في صف علي الصمدي
بارون : (خبط ايده على المكتب) ازي
واحده : مش عارفه ازي علي الصمدي يعرف يعمل كل حاجه
بارون: انا لزم اقتله
واحده : علي ميت ميت بس الاول لزم نحسره على كل حاجه
يعقوب :نحرق مصانعه
واحده :دي في نظره شويه فلوس بس مش مهمه احنا لزم نخسره مصدر قوته
بارون : انتي في ايه في دماغك
واحده : هو بيحب ياخد حقه بشكل درامي خلاص نشوف بقي مين ها يكسب
المشهد الريسي
عندي في البيت وصلت اتغديت معاهم ونزلت رحت المكتب بتاعي دخلت جوه لقيت واحده ست قعده
ست : شيك اوي مكتبك يا علي بيه
انا : (ببرود خالص بس جويا غضب كبير ازي دخلت المكتب) اتفضلي
ست : (لبسه فستان يعتبر مش لبسه حاجه خالص) انتا مش مستغرب من وجودي
انا : (رحت نحيت البار) لا ايوه انا معرفكيش بس لا تشربي حاجه معايا
ست : ممكن قهوه ساده
انا : (عملت اتنين قهوه وقعدت وهيا قدامي ولعت سيجاره) خير
ست : اولا انا اسمي ليندا بريطانيه من اصل مصري وسيده اعمال
انا : وحرميه باليل صح
ليندا : مش اوي يعني بس انا بحب الاختبارات الصعبه
انا : طيب انتي عايزه ايه
ليندا : بص انا بابا كان رجل اعمال شاطر جدا عنده شريكات في كل حته في العالم وهو عنده مبدأ لو حابب تستثمر في بلد تدخل على اكبر واحد فيها وتشتري منه باي سعر وانا جيه اشتري منك استثمارك في الحديد المصري
انا: لا بجد بابا كان حكيم غبي اوي طيب انتي مفكرتيش انا ابيع ليكي ليه
ليندا : الفلوس كل حاجه بالفلوس او الفلوس برضه تصدق
انا : (بصيت ليها ورسمت ملامح حمدي الوزير قوي) فلوس بس
ليندا : (عرفت تقري دماغي) واي حاجه تاني
انا : (قربت منها وبقيت لزق فيها) يعني
ليندا : (خدت شفيفي في بوسه طويله جدا)
انا : (اندمجت معاها في البوس وايدي اليمين ورها ضهرها بحسس على كل لحمها بعدت عنها)
ليندا : وقفت ليه
انا : (ابتسمت ليها) انا اخدت الي انا عايزه خلاص
ليندا : ايه هو
انا : (ايدي الشمال كانت على التربيزه القزاز هي تربيزه قزاز بس مش شفاف وليها نور من تحت انا منوره مديت ايدي تحت لو القزاز وطلعت مكروفون صغير واتكلمت فيه) ايه رايك يا يعقوب في صوت اختك وهيا بتتباس حلو صح (كلمتها) ايه رايك في البوسه يا ليندا وله اقول جني الغول (جني تبقي بنت فتحي الغول)
جني : (اتوترت جامد) انا
انا : (ضربتها الم سورها) انا ايه (مسكتها من شعرها) ايه الي كان في دماغكم انطقي بدل ما تتدبحي هنا
جني : (ردت وهيا بتعيط) كان قصدنا نوقع بينك وبين سندي ومني مراتك وهما ها يخلصه منك
انا : ام (رمتها) طيب يا بنت الغول انا عندي ليكي عرض (كلمت المكروفون) انتي واخوكي الخروف الي سامع اطلعه بره مصر وده لي مصلحتكم ده اختيار يا تدفنه هنا جنب ابوكم يله يا روح امك بره
طلعت ليندا تجري وخليت الرجاله تفتش المكتب كويس على اي اجهزه تجسس او تصنت وجالي سليم مع يوسف صفوان
سليم : ايه يا علي المكان ده ده مكشوف خالص
انا : لا
سليم : ده مطعم في قلب الزمالك
انا : هو حد يفكر انه مكتب ليا وبتحصل فيه كل الي انا بعمله
يوسف : الصراحه لا
انا : خير في ايه
يوسف : شحنه السلاح الي طلبنها وانتو بعتوها في افريقيا الشركه خدت خبر ورفضت حاجه زي كده وبعتين مندوب بالتفاوض معانا علشان سعر الشحنه اتباع اكبر من سعرها العادي بنسبه 600% عايزن يتفقه على السعر الجديد
انا : يشرفه
بعد شويه جيه واحد اجنبي بريطاني بس بيتكلم مصري اسمه جوزيف
جوزيف : مستر علي انا سعيد اني اتعرفت عليك
انا : انا اسعد يا جوزيف اتفضل اقعد
جوزيف : علي بيه انا مندوب عن الشركه الام اللي حضرتك عملته ده كان غلط
انا :طيب قولي احساسك لما يوسف طلب منك سلاح تقيل متوسط
جوزيف: ليه اكيد فرحت
انا :واخدتم سعر الشحنه كامل صح
جوزيف : حصل
انا : خلاص احنا نبيع بي اي سعر احنا عايزنه
جوزيف : السلاح ده مبعوت لي مصر والدوله دي ممنوعه من دخل السلاح الشرعي ليها
انا : ومين قال انه اتباع شرعي الشحنه كانت معديه جنب حدود الدوله دي وهما استوله عليها
جوزيف : ام انا جي وعارف انها مش هاتكون سهله
انا : لا هيا سهله فكر فيها انتا وشركتك وتلاقيها سهله احنا ها نشرتي بسعر اربع اضعاف السعر العادي ودي مش حاجه قليله
جوزيف : الفكره مش فالسعر الفكره في المبدأ ممنوع دخل السلاح البلد دي اصلا
انا : مبدأ ايه احنا تجار سلاح وبعدين تحب اقولك مين الي مسلح المليشيات هناك تحب اذكر اسم وله لا
جوزيف : علي بيه انا مندوب بالتفاوض بس اللاسف مفيش فيده سلام
مشي جوزيف
يوسف : دي كرثه
انا : سليم زود الحراسه على يوسف الفتره الجيه
سليم: في ايه في دماغك
انا : لو حكمت ها روح ليهم بلدهم شرفت يا يوسف
يوسف : (قام مشي)
سليم : وبعدين
انا : وله قبلين انا عايزك تعمل حاجه
سليم: ايه هيا
انا : عايزك........ ماشي
سليم : ليه ابعت سامح وله امام
انا : مش عايز يكون ليا علاقه بالموضوع ده من الاساس ماشي
سليم : ماشي يابن الصمدي سلام
طلعت من المكتب بعد ما طلبت واحد يجي يشوف نظام الحمايه ويحدثه رجعت البيت انام تاني صحيت تاني يوم ونزلت تحت وانا لبس جلبيه فلاحي
راضي : ايه ده انتا رايح فين
انا : نازل البلد شويه وراجع النهارده بليل حد يجي معايا
راضي : انا
فرح : ليه
راضي : عايز بابا في حاجه مهمه جدا
فرح : ايه هيا
راضي : (مسك ايد فرح وبسها) علشان نخطبك كمان يومين
فرح : (عنيها وسعت) بجد
راضي :طبعا
فرح : (قعدت تتنطت مكنها من الفرحه زي العيال الصغيره) بجد ها تتجوزني
راضي : بعد الترم ده ها نتجوز
فرح : يا جماعه حد يقرصني يقربني الم افوق
ليليان : بس كده (ضربتها الم بهزار)
فرح : اههههه انتي ايدك تقيله
انا : الف مبروك يا قمر
ليليان : يا ريت الناس كلها نص شجعتك يا راضي تتجوز في السن ده
ابراهيم : (وشه احمر من الكسوف وعايز يتكلم بس يفكر شويه) طيب انا كمان نازل معاكم اسلم على بابا وماما
انا : انا راجع بليل لو انتو بيتين وله رجعين معايا
ابراهيم : لا انا بايت
راضي : وانا
فرح : يعني ها رجع لوحدي ابيت انا كمان
قعدنا نفطر و استنيت لحد ما جهزه وركبت العربيه لوحدي من غير حراسه سعتين وكنت في البلد
امي : حبيبي وحشتوني قوي
انا : (بست ايد امي) وانتي اكتر عندي ليكي خير بي مليار جنيه
امي : طيب قول مليون
انا : لما تعرفي الخبر ها تعرفي سعره
امي : طيب قول وانا احدد
انا : ها تبقي جده قريب جدا
امي : سندي حامل
انا : لا مني
امي : يستاهل تصدق
جيهان : الف مبروك يا علي
حياه : هما فين صحيح
انا : في القاهره اصلي راجع النهارده بليل
امي : ليه بس كده
انا : معلش مني مش ها ينفع تسافر وسندي مش ها تيجي وتقعد مني لوحدها
امي : (بصه لي ابراهيم) فين حبيبه قلبي لولي
انا : معاهم هناك اوصل لحد عمي بهجت في موضوع مهم
امي : بلاش تمشي اتغدي معايا انا عمله الاكل الي بتحبه كله
انا : (بست ايدها) دايمن الخير عامر بحسك يا امي (قومت امشي)
راضي : فين بابا
حياه : في الشغل وجي دلوقتي عايزه في ايه
راضي : عايزه علشان بكره يجي معايا نخطب فرح
حياه : يجي معاك بكره طيب خد رأينا طيب
راضي : راي ايه ده ابوها مستني الزياره دي من زمان
امي : عنده حق
كل واحد طلع الاوضه بتعته جيهان راحت لي ابراهيم
جيهان: (خدت في حضنها) واحشني يا حبيبي
ابراهيم : في ايه يا ماما
جيهان : ايه عايزه اخد ابني في حضني
ابراهيم : اممم بقولك ايه يا حجه هاتي من الاخر بلاش الجو ده
جيهان : على طول كده كشفني بص بكره راضي رايح لي عمك منصور يخطب فرح عايزك تروح بكره تخطب سلمي اختها
ابراهيم : (بص ليها شويه وقعد على السرير) اقعدي يا ماما
جيهان : (قعدت) خير يا حبيبي مالك تعبان وله ايه عمك مديقك في مصر
ابراهيم : بالعكس علي مفيش احسن منه طيب قوي ويقعد يتكلم معانا حتي لو مش فاضي بس انا في حاجه تاني عايزك فيها
جيهان : طيب قول ايه هيا
ابراهيم : انا اتعرفت على واحده في القاهره وبحبها
جيهان : (خدت نفس طويل) مين هيا
ابراهيم : بعيد عن هيا مين بس انا عايزها هيا
جيهان :طيب قولي هيا مين وبنت مين
ابراهيم : ليليان
جيهان : (وشها احمر جامد من الغصب بس خدت الموضوع بهدوء) طيب ليليان تبقي بنت مني الديب صح
ابراهيم : هو في غيرها
جيهان : طيب يا حبيبي العلاقه دي مش ها تنفع
ابراهيم : طيب ممكن اعرف عيب واحد فيها
جيهان: مش من العيله وانتا عارف اني لزم تتجوز من العيله
ابراهيم : عمي علي اتجوز اتنين من بره العيله فيها ايه عادي
جيهان : انتا غير عمك علي وبعدين انا طول عمري بقول اني انتا طيب وبتسمع كلامي غير عماد ايه الجديد بقي
ابراهيم : (مبتسم) الجديد اني حبيت انا حبيت واحده غير بسنت انا حبيت ليليان وعايزها تكون جنبي
جيهان : بص يا ابراهيم انتا ابني الصغير وكل حاجه انتا عايزها انا بديها ليك حتي لو من وره ابوك كل ده بدون مقابل بس لزم يوم ما اطلب منك حاجه لزم تديها ليا انا عايزك تنسي ليليان خالص انتا من طينه وهيا من طينه تانيه مش ها تمشي معاك
ابراهيم : هيا ايوه من طينه وانا من طينه تانيه بس في الاول والاخر كله طين وبعدين امها موافقه والكل موافق ليه انتي رافضه
جيهان : (حطت ايدها على كتفه) علشان مصلحتك بكره لما تكبر ها تفهم وتعرف كل ده ليك مش ليا انا عايزه ليك الحاجه الي تريحك يله غير هدومك علشان تتغدي
في مشهد اخر
وصلت عند عمي بهجت ودخلت المضيفه كانت مليانه ناس من المنيا اعرف اغلبهم وكمان محافظ قنا قعدت بعد السلام على الكل
بهجت : خير يا حج شديد اهو علي وصل
شديد : يصح يا عمده ابن اخوك يخلي ابني يتجوز وحده هوا نام معاها ويلبسه واحد من صلبه ويخليه يمضي بالقوه وهو مش قادر يشيل غلطه يشيله ابني ليه دي اخلاق رجاله
بهجت : انا سمعت منك فاضل علي
انا : (حكيت كل حاجه) هو ده الي حصل لو الي في بطنها ده ابني كنت كتبت عليها وقتي انا بستحمل نتيجه اخطأ بتعتي
جلال : (محافظ قنا) طيب نعرف الصح من الغلط ازي كل ده كلمه قصاد كلمه
انا : انا عندي حل
جلال : اتفضل يا علي بيه اتفضل
انا : بعد خمس شهور ها تولد نعمل تحليل اثبات نسب ولو بكذب انا راضي بحكمك مهما كان
شديد : لا انا مش موافق
جلال : ليه هو في حاجه تخاف منها يا حج شديد
شديد : متخلقش الي يخاف منه شديد الطاهر
انا : طيب يبقي نتقابل بعد خمس شهور
شديد : بس تسلمني الورق الي تحت ايدك
انا : لا مفيش ورق ها يطلع من عندي غير لما تخصل القصه دي بعد ما تولد لو كلامك صح خده لو غلط تبقي ملزم انك تعترف بالواد ده
شديد : بعد ماخد الورق نتقابل بعد الولادة لو مخدتش الورق ده ها تبقي فيها ددمم
انا : متعرفش تعمل معايا اي حاجه
شديد : انا العمده شديد الطاهر محدش يقف قصادي
انا : هههههههه عمده انتا متعرفش مش صدر قرار اقاله ليك
جلال : امته يا علي بيه
انا : (بصيت في الساعه) من دقيقه نفز القرار يا سعادت المحافظ لو اقول الوزير
جلال : وزير؟؟؟؟
انا : (بصيت في الساعه) انتا بقيت وزير من دقيقه برضه
شديد : هقتلك يا علي (طلع مسدس) انا افتح عليك جبها
انا : لالا سيب الجبها دي ليا انا (كل الغفر بتاع البيت رفعه السلاح في وش شديد) ها تكمل وله لا
جلال : لالا خلاص يا علي بيه نتقابل بعد خمس شهور يله ياحج شديد
مشي الكل وشديد باصص ليا بعين حمره على اساس اخاف منه وانا باصص ليه ببرود
المشهد العام
الحق احق ان يتابع دي حاجه لزم الواحد يفضل حطتها في دماغه علشان يعيش مرتاح علشان الحق ده لزم يوصل لي اصحابه مهما حصل ومهما كان الحق تحمله الارياح على مدي الزمان حتي يصل لي صاحبه ولو مر من الزمن دهر
كنتم مع الفصل السادس من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع......
الفصل السابع
الخمره والمخدرات خلينا نجمعهم باسم المغيبات في اعتقاد اغلب الناس اني الحجت دي تخليك تنفتح وتقول الي انتا عايزه بس لا الحجت دي بتخليك تقول الكلام الي في دماغك بس لكن احساسك لا تاخد مشعرك وتحطها في صندوق وتقفله يفضل المشاعر الي جوك محبوسه مش عارفه تطلع تقاوم بس لو حصل مقومه انتا الخسران لزم مشعرك تبقي بره الكبت حاجه مش كويسه
بدايه الفصل
خلصت المعاد العرفي ورجعت البيت في الصعيد دخلت جوه لقيت جيهان قعده وعقده حواجبها
انا : ايه يا جيجي مالك اوعي يكون مصطفي مزعلك
جيهان : اقعد يا علي
انا : بس كده ادي قعده خير يا باشا
جيهان : علي ممكن تقولي انا ايه بالنسبه ليك
انا : (استغربت جدا من كلام جيهان الان جيهان يعتبر لا هو مش يعتبر هيا اختي الكبيره فعلاً) ايه الكلام ده يا جيهان انتي اختي الكبيره طبعا
جيهان : يعني لو طلبت منك خدمه تنفذها
انا : انا بخدم الغريب اكيد مش ها قاصر معاكي يعني
جيهان : طيب انا عايزك تقعد تتكلم مع ابراهيم يبعد عن ليليان خالص وكمان هيا برضه لزم تبعد عنه
انا : (بصيت ليها بنظره عاديه خالص) امممم طيب ليه
جيهان : بص يا علي يا حبيبي انا لو عايزه اجوز ابني لي واحده لزم انا الي اخترها و لزم تكون من العيله
انا : طيب لو هوا مش عايز واحده من العيله
مصطفي : بص يا علي ليليان بنت متربيه بره مصر لبسها غير لبسنا وكلامها وحيتها كمان زي امها
انا : (بصيت لي مصطفي بنفس النظره) وملها امها يا اخويا
مصطفي : لا يعني مش قصدي
انا : وله قصدك قول انتا عمرك شوفتها لبسه قدامك عريان او اتكلمت معاك في حاجه كده وله كده وله اسلوب كلمها مش حلو كان ممكن تقول ده اخو جوزي واخد راحتي قدامه عادي جدا
محمود : مصطفي مش قصده
انا : (مبتسم نصف ابتسامه) وله يقصد عادي يا محمود اصل انا بقي عندي مناعه من كلامكم الي بقي زي السم بالنسبه ليا وانتو عرفين كده كويس انتو الاتنين مفكرين انكم تقدره تمشوا كلمتك عليا الصغير بقي عادي يكون لعبه في ايد اي حد فيكم صح
حياه : علي انتا رحت بعيد خالص
انا : بالعكس من الاول تحبه نرجع بالزمن لي وره زمان مصطفي باشا طلب ميني ادخل جامعه في المنيا رغم انه عارف اني مش عايز ادخل المنيا وبعدها طلب ميني ابعد عن سندي علشان اتجوز بنت عمي الراجل الي في كل فرصه يضربني في ضهري وبعدها انتو كلكم وقفت قدامي علشان اسيب مني ده حتي لما دخلت مصحه قولت لزم انتظر اي تصرف غبي منكم وتحوله تطلعوني بالقوه بس خيبته املي حتي بعد كده فكرتم انكم تاخده ميني فلوس كأني عندي في البيت شجره بتطلع فلوس
مصطفي : كل ده في مخك
انا : لا ده في قلبي لو في مخي كان زمنكم اعداء ليا وانا أعدائي يا بيموته يا يعيشه كلاب تنبح بامر ميني اه صحيح جيهان هانم ابقي اتصلي بي عماد ابنك اطمني عليه لحسن كان ها يعمل حدثه امبارح
امي : (طلعت من المطبخ) يله يا حبيبي الغدي جاهز
انا : (ابتسمت في وشها وبست ايدها الاتنين) انتي الحاجه الوحيده الي ربطاني بهنا بس خليها مره تانيه لزم امشي حلاً
امي : ابدا لزم تتغدي
انا : معلش اصلي مش مرحب بافعالي هنا وانا مش بحب اقعد في مكان مش مرحب بيا فيه
امي : (بصت ليا شويه والابتسامه الي كان على وشها اختفت) طيب يا ابني توصل بالسلامه
انا : اه كنت هنسي الف مبروك لي راضي فرح بنت كويسه جدا يا بخته اصل مش كل واحد يلاقي شريك حياته في اهله سلام
طلعت من البيت وانا مش زعلان لا انا قولت كل الكلام ده وانا حاسب كل حاجه انا عارف اني القعده دي ها تحصل والكلام ده ها يحصل انا راسم سيناريو لي كل حاجه انا عملت ليهم الخير وهما رده و ردهم وصل
امي وقفه ملامح وشها ثبته وعنيها في عين الكل وهما قعدين محدش فيهم عايز يبص في عنيها علشان لو بص هيا ها تعرف على طول الي حصل
امي : سماح تعالي
سامح : ايوه يا حجه
امي : الغده الي انا حضرته لفيه كله تيكاواي
سماح : كله
امي : ايوه كله وندمي حسيب من بره
سماح : حاضر يا حجه
مشت سماح تعمل الي امي قالت عليه وهما كلهم قعدين بصين في الارض اصل امي سكته ولو سكته يبقي مصيبه امي من النوع الي لو شال من حد وسكت حتي لو دقيقه خلاص شيطانها يطلع ويبدا ينخرب على اي خطه شريره لي الرد قطع الصمت صوت امي وهيا بتنادم على حسيب يقرب سعتها الكل اتنفض من مكانه
امي : ادخل يا حسيب تعاله
حسيب : (سواق عندنا بس شغلته حاجه واحده بس يسوق عربيه ابويا القديمه يوصل بيها امي بس اي حته مش اي حد في البيت لا امي بس وهو في رقبته *** كبير لي ابويا) ايوه يا حجه
امي : سماح ها تديك اكياس تخدها انتا طبعا عارف بيت علي ابني قي القاهره
حسيب : ايوه يا حجه
امي : تروح توصل الحاجه هناك وتقوله دي من ايدي انا ماشي
حسيب : ماشي يا حجه استأذن
طلع حسيب
امي : دودو حبيبه تيته اطلعي يا ماما فوق
دودو : ( بنت محمود الصغيره) ليه يا تيته
امي : اصل في فار هنا وعايزه اصطاده واديه بالجزمه يله
دودو : (طلعت فوق)
امي : جيهان
جيهان : (اتفزع وهر بالكلام على طول) انا مكنش قصدي يا ماما بجد انا مكنش قصدي بس انا انا انا
امي : (ثبته على نفس التعبير مدت ايدها خدت كوبايه مايه ادتها ليه) اشرب يا حبيبتي واهدي اشرب اتكلمي انتي يا حياه
حياه : بصي يا خالتي الموضوع كله سوء تفاهم احنا مكنش قصدنا نزعل علي خالص هوا فهم موضوع النقاش الي بينه وبين جيهان ومصطفي غلط بس
امي : وانتو عايزنه يسمع غلط في مراته الي كمان كام شهر ها تبقي ام ابنه وكمان بنتها الي يعتبرها زي بنته ويسكت انا كنت سمعه كل حاجه وسكت لما هوا رد عليكم بس لما توصل انه يجي يقول انه مش مرحب به هنا و يرفضه يتغدي كمان لا ده شايل قوي كمان
ابراهيم : (نزل و هوا شايل شنطه هدوم)
مصطفي : (قاعد كل ده ساكت) انتا رايح فين
ابراهيم : راجع القاهره تاني مش جي هنا تاني انا مش ها عيش معاكم
مصطفي : اعقل واطلع فوق
ابراهيم : على فكره انا مش محتاجكم في حاجه
مصطفي : طيب لو طلعت من الباب ده اعتبر انك مش ابني يعني ملكش حاجه عندي وله حتي اسمك الي في البطاقه يبقي بعد اسمك اطلع على فوق حلاً
امي : (بهدوء) اطلع يا ابراهيم اطلع يا بابا
ابراهيم : (طلع فوق)
مصطفي : (بصوت عالي) علي جيه لغبط البيت كله لغبط عيالي واحد عايز يتجوز وحده لا ليها اصل وله فصل والتاني عايز يتجوز وحده اجنبيه
امي : خلصت كلام طيب اسمع ياض انتا انتا في البيت ده كبير علشان انا عايزك تبقي الكبير مش لي ذكائك الفتاك وله لي حكمتك لا علشان عايزك تبقي هنا وكمان البيت والورث الي بتهدد بيهم ابنك انا اقدر في ثانيه تبقي شحات في الشارع معكش حق رغيف حاف بس انا مش هعمل كده هعمل بوصيه المرحومه امك والمرحوم ابوك
مصطفي : (نبره صوته هديت) بقي كده يا غاده اهون عليكي
امي : الي يهون عليه ابنه يهون عليا وله تكون فكرني مش عارف انك انتا الي بعت جيهان اسكندريه علشان تبعد حسناء عن عماد وزي ما قال اخوك الصغير ابنك راح على خماره قعد يشرب لحد ما بقي سكران وعمل حدثه وكان ها يموت فيها انتا طبعا متعرفش علشان علي عرفه وراح ليه بس لما عرف موضوع الخمره ده رفض يتكلم علشان خاف عليك من صدمه في ابنك وتفكر انه خمورجي شوف هو بيعمل معاكم ايه وانتا واخوك النهارده كله قعدين تفكر ها تقوله ايه وتتكلمه في بكره وانتا بتطلبه ايه فرح انما حد فيكم فكر يقول لي اخوه اقعد علشان تيجي معانا مش ها ينفع ندخل على الناس نقصين حتي لو اهلنا انتو شيفين اني علي هوا الي تصرفاته غلط وعايزن تحسبوه كمان تمام اسمع انتا و هو الكلام ده بقي بما ان كل واحد فيكم دكر في بيته يخلي جوز النسوان دل يشيله البيت انا اديت سماح اجازه انا مش ها مد ايدي في حاجه و لو لقيت حاجه مش نضيفه او الاكل مش حلو ها تشوفه الوش مش الوحش لا الزباله بتاعي وده بعيد عنكم مش حلو
طلعت امي لي ابراهيم
في مشهد اخر
عماد ابن مصطفي في الشاليه بتاع راس شيطان و معاه واحده و هو سكران دخله من الباب
بنت : (سنده عماد علشان ميقعش) النور فين
عماد : (بيتكلم و هو سكران طينه) اهو عندك
بنت : (نزلت عماد على كانبه و فتحت النور) ايه الشاليه الجامده ده انتا طلعت ابن عز فعلاً
عماد : هههههههههه
بنت : بتدحك ليه
عماد : عليكي بقولك ايه ايه رايك في الشاليه و العربيه و لبسي
بنت : الصراحه جامدين اوي
عماد : طيب نفترض انك مكاني
بنت : مكانك ازي
عماد : يعني عندك الشاليه ده (طلع مفتاح العربيه و المحفظه) و العربيه دي و المحفظه الي فيها فلوس كتير اوي غير بقي اسم العيله الكبير جدا احساسك ها يكون ازي
بنت : اكيد سعيده
عماد : (فطس على روحه من الضحك) هههههههههه لا مش ها تكوني سعيده نهائي بصي مع كل الحجت دي بتيجي ديمن نكد و زعل عرفي ازي اقولك مع كل ده انا عمري ما كونت سعيد علشان شايل اسم عيله كبير اوي و اي حد يعرفه لزم يكون طمعان في الفلوس و السلطه
بنت : يا عم اديني نص ده بس وانا اكون سعيده
عماد : طيب طيب طيب طيب انتي عندك مشاكل صح
بنت : ايوه طبعا
عماد : وانا كمان عندي مشاكل مشكلك تتلخص انك عايزه فلوس و مفيش فلوس لكن مشكلي تتخلص في اهلي و الناس اهلي لو ها تشيل اسمهم يبقي لزم تمشي بدماغهم و الناس عايزه منك كل حاجه انتا فيها فلوسك و عزك و مكانك (استغرب) فلوسك و عزك و مكانك هو انا بقيت بتكلم زي ابويا ليه كده (دحك) هههههه تخيلي ابويا راجل مليونير لا ملياردير زمان لما كنت اطلب منه فلوس يقول معيش رغم انه معاه و لما اداني الفلوس الي عمر ما اي حد يحلم بيها بس عايزني امشي بأمر منه شوفتي اني انا برضه عندي مشاكل
بنت : (قاعده حطه رجل على رجل) انتا عارف مشكلتك ايه انتا مش عارف تعيش بدماغك طول عمرك لما تعوز حاجه كنت تقول عايزها لو مجتش تقعد تعيط جامد و برده مش بتخدها عارف ليه علشان انتل محولتش تخدها بنفسك لا كنت عايز الناس تحبها لك حتي حبيبتك عايزها بس برضه عايز اهلك هما الي يجبوها (طلعت سيجاره و لعتها خدت نفس) عارف انتا مش حابب حسناء لا انتا حابب البساطه الي في حسناء بنت عاديه جدا مش عايزه حاجه خالص عايزه تعيش
عماد : (دموعه نزلت) انا حبيت حسناء انا عشقت حسناء
بنت : طيب بص في وشي كويس
عماد : (بص قدامه لقي البنت دي هيا حسناء) حسناء انا بحبك
حسناء : لو بتحبني كنت حاربت علشان كنت عملت اي حاجه علشاني لكن لا انتا هربت يا عماد
عماد : انا اعمل اي حاجه علشانك انتي
حسناء: (قامت من مكانها و مسكت قزازه الخمره الي على التربيزه و حطتها قدامه) اختار
عماد : اختارك انتي
حسناء : يبقي فوق يا عماد و تعاله خدني انا ليك وانتا ليا
عماد : انا عايزك مهما حصل و مش ها سيبك ابدا
فاق عماد لقي نفسه نايم على الكنبه في الشاليه و عرقان جدا اتأكد انه حلم بس قرر انه يكون حقيقه
المشهد الريسي
الاكل وصل ليا البيت وكلمت امي شكرتها وقعدت شويه
لميتا : بابا
انا : عين بابا بس هاتي بوسه بس
علي : (لميتا كانت قعده على رجلي خدها) خير بوس ايه بقي الي بتتكلم عنه قول
لميتا : بس انتا ده بابا حبيبي
انا : امممم بابا حبيبي عايزه ايه يا قرده
لميتا : انا قرده
انا : قرده قلبي قولي عايزه ايه
لميتا : عايزه انزل النادي مع علي ادرب جو دو
انا : بس كده سهله يا قمر انزلي مش زي اخوكي عمري حتا ما شوفته بيلعب بوكس وله ملاكمه او حتي باليه مائي
علي : ليه يعني كل ده
انا : نفسي اشوفك متنرفز حتي
علي : ايوه ليه برضه اتنرفز لما ممكن اكون بارد جدا وهادي جدا الهدوء سيد الموقف وكل موقف
انا : دي سرقه الكلمه دي بتعتي انا
علي : لا ده اقتباس
انا: (لسه ها رد عليه لقيت ليليان قعده ومسكه التلفون وبصه فيه وهوا مقفول شدتها في حضني) مالك يا قمر
ليليان : ابراهيم مكلمنيش خالص
انا : بصي يا لولي في حاجه مش عارف لو كان ابراهيم قلها ليكي وله لا بس عندنا الشباب بتجوزه من بنات العيله بس
ليليان : قصدك ايه يا علي
انا : قصدي اني مش هسمح اني حد يقول كلمه تجرحك حتي لو كان اخويا ومراته الي هيا بنت عمي
ليليان : يعني
انا : يعني تتوقعي اي حاجه مش عايزك تزعلي من حاجه
ليليان : لا على فكره انا مش زعلانه من حاجه
انا : لا انتي زعلانه مش عايزك تخبي لا قولي انا زعلانه عادي بس بلاش تخلي الحزن يسحبك لتحت يله قومي كده خدي دش ولبسي وانزلي المطعم يله
قامت ليليان وانا كمان قومت غيرت هدومي ونزلت اروح المكتب جرس الانزار ضرب فيه رحت هناك دخلت لقيت المكتب هادي رحت عند الخزنه لقيتها مقفوله وقعدت على الكرسي ولقيت واحد طالع من الضلمه
انا : انا دفعت كتير قوي علشان جهاز الانزار ده وانتا اخترقته
شخص :عادي انتا خبره في اختراق الانظمه
انا : مين بقي الي طالع من الضلمه
شخص: انا ديمن درك
انا : ديمن درك ازي انتا عمرك ما رحت لي حد
ديمن : انتا مش اي حد يا علي
انا : (اتوترت جدا اصل ديمن درك سايب الجزيره بتعته الي عمره ما طلع منها ليا يبقي مصيبه) خير
ديمن : طيب مش هتقول اتفضل وله ايه انا سمعت اني عندك قهوه تحفه
انا : بس كده سهله (قومت عملت قهوه ورجعت ليه) اتفضل
ديمن : شيك مكتبك يا علي
انا : اتفضل خده
ديمن : لا شكرا يا علي
انا : ممكن اعرف سر الزياره دي
ديمن :عايز الصراحه جي اشرب قهوه بس الصراحه اكتر انا نفسي اقعد معاك انتا عملت كتير خصلت من سما حماتك وخلصت من الغول وخلصت من رافي وكسبت رايس الكونجرس علاقاتك بقت وسعه قوي
انا : اممم اخر واحد قال الكلام ده حاول يقتلني اكتر من مره
ديمن : بالعكس انا جي بهديه ليك
انا : هديه بمنسبه ايه
ديمن : صداقه انا حابب انك تكون صديق ليا
انا : دي حاجه كويسه
ديمن : انا حليت ليك مشكلك مع شركه السلاح وجوزيف انا مش حابب ليك الخساره
انا : علشان ده من مصلحتك
ديمن : ومصلحتك كمان علي انتا مهم جدا بالنسبه ليا تصرفاتك من ساعت ما دخلت العربيه لي اسامه عبدين زمان وانا شيفها وشايف الحكمه فيك
انا : عرفت ازي موضوع العربيه ده
ديمن: العربيه دي كانت جيه من ايطاليا و كان فيها فلاشه عليها شفرات التواصل بتعتي مع سليم و الجماعه و انتا دخلتها لي اسامه عبدين الي هو كان دراع يمين لي البارون انتا اول ما بدأت تلعب جبت جون في الفريق الي بتلعب معاه دلوقتي (طلع علبه فتحها فيها تمثال اثار دهب صغير) دي الحاجه الي انتا قالب عليها الدنيا انا جيبها برضه نوع من الهديه
انا: (بصيت لي التمثال هو الي في خيالي) شكرا جدا
ديمن : (مد ايده يسلم عليا) انا سعيد جدا اني اتعرفت عليك يا علي سلام
طلع ديمن وانا بقول في دماغي ايه المكتب الي اي حد يدخله ده مينفعش كده وانا قاعد دخل سامح
انا : خير يا سامح
سامح : فريد بيه الديب بره وعايزك دلوقتي وشكله متوتر جدا
انا :طيب دخله
فريد : (دخل عليا و هوا متوتر وخايفه) انا في مصيبه يا علي بيه وعايز منك مساعده
انا : طيب اهدي اقعد
فريد: علي بيه انا عايز منك حمايه
انا : طيب اقعد وفهمني في ايه
فريد : طيب انا شغال مع ناس في تهريب الماس بره مصر واعاده تصديره جوه تاني النهارده الصبح حد سرق المخزن بتاعي وفيه شحنه جيه من بره والناس ها تقتلني
انا : طيب انتا عارف مين الي سرقها
فريد : لا زي ما يكونه اشباح
انا :طيب اهدي ادفع الفلوس دي اصل موضوع الحمايه دي مش مضمون ممكن مره تفلت ميني وسعتها انتا الي ها تدفع الثمن
فريد : سعر البضاعه كبير وانا لو حركت مبلغ زي ده ها تحصل مشاكل الامن مفتح عينه قوي يا علي بيه
انا : طيب اسمع انا هدفع الفلوس دي مكانك
فريد : ازي دي مليار دولار
انا : اسمع بس مش مهم الفلوس انتا جي طالب الحمايه ودي الطريقه الوحيده الي اقدر احميك بيها الناس دي تاخد فلوسها وتخلص القصه دي
فريد : طيب ايه المقابل انتا مش بتعمل حاجه ببلاش
انا : بص اولا احنا نسايب ثانين انا هديك خدمه قصاد خدمه هطلبها منك بعدين وصدقني الخدمه مش هتكون كبيره حاجه انتا تقدر تعملها
فريد : طيب لو مش في ايدي حاجه
انا : انا مش هطلب منك حاجه انتا متعرفش تعملها انا عارف قدراتك كويس (طلعت تلفون قديم ادتهوله) لو طلبك ها يكون من هنا ماشي اديني رقم حساب بس يكون بره مصر
فريد : ماشي ***********
انا: ماشي كمان ساعه ها توصلك رساله التحويل شرفت يا فريد
طلع فريد وانا كلمت سليم
سليم : خير يا علي
انا : البضاعه الي خدتها الرجاله بعوها بس بره مصر يعني المغرب الجزائر لكن مصر لا
سليم : حصل
انا : رقم الحساب ده عايز منك تحويل مليار دولار كمان شويه ********* كتبت الرقم
سليم : ايوه التحويل بكره الصبح يكون حصل
انا : ماشي سلام
قفلت مع سليم و لقيت حد طالع من الضلمه كانت حارسه مدينه الملوك و الملكات
انا : (طلعت التمثال من العلبه) ده الي بتدوري عليه
حارس : ايوه هو
انا : عملتي ايه مع عماد
حارس : على فكره اقناع بشري انه مينتحرش اكتر من مره في اليوم مرهق جدا بس خلاص ها يرجع لي حبيبته (هيا كانت ظهره بصوره حسناء في حلمه)
انا : انا مش عارف اشكرك ازي
حارس : (بصت لي التمثال) انتا شكرتني فعلاً خد التمثال ده و ادفنه في اي حته صحراء
انا : ماشي
طلعت من المكتب و رحت على اي حتيه صحراويه و دفنت التمثال و رجعت البيت طلعت الاوضه لي سندي و كان النهارده اليوم بتعها واقف في البلكونه بتاعت الاوضه و سندي جت من ضهري
سندي : القهوه يا حبيبي
انا : عمري ما عرفت اشرب القهوه غير من ايدك انتي (بوست ادها) بحبك اوي
سندي : (ابتسامه طفوله قديمه جدا بس انا بحب الابتسامه دي) وانا اكتر يا علي
انا : بقولك ايه ادخلي خدي دش و البسي حاجه حلوه كده ها شرب القهوه و سيجاره و جي
سندي : (بكسوف) ماشي
دخلت سندي وانا ولعت سيجاره و تلفوني رن من رقم غريب رديت
انا : الو
شخص : جميله اوي مراتك يا علي
انا : كان نفسي اقولك أتفضلها بس متجوزه مين معيا
شخص : انا البارون
انا : (لحظت ليزر احمر على صدري) حلو جو القناصه ده
البارون : انا عارف اصل انا الي ماسك القناص متعه جميله جدا يا علي لما تبقي بدوسه زرار تقدر تخلص من عدوك و انتا بتكلمه و هو مش عارف يعمل حاجه لا حقيقي عرفت انتا ليه بتحب تاخد حقك بشكل درامي لا شعور سيكوباتي جدا
انا : انتا مش ها تقتلني يا بارون انتا جي بس علشان تقولي انك تقدر توصلي في اي لحظه و ده إشاره اني اللعبه بدأت
البارون : اللعبه شغاله من زمان
انا : لا الي انا عملته قبل كده كان مجرد تسخين لسه اللبعه بدأه دلوقتي
قفلت في وشه السكه و رميت السيجاره و دخلت و انا مش خايف قعدت مع سندي عملت مسمار حلوه و نمنا و تاني يون وصله الشباب من الصعيد بأمر من امي علشان الدراسه ها تبدأ قريب
انا : (اتعملت معاهم عادي جدا) الف مبروك يا فروحه
فرح :....... يبارك فيك يا عمي
انا : اسمعي انتي وهوا بقي مش معني انكم مخطوبين يبقي خلاص لا لزم تحفظه على النظام ماشي
راضي : ماشي يا علي
انا : يله ادخله ارتاحه
داخله كلهم يرتاحه وانا قعدت وابراهيم كان لسه واقف
انا : في ايه يابني واقف ليه
ابراهيم : انا عايزك في حاجه
انا : الحاجه دي بينك وبين ليليان ودي مشكله تانيه الي بيني وبنك بقي اني خلاص يا ابراهيم
ابراهيم : (وشه اصفر) خلاص يعني ايه
انا : يعني العلاقه بتعتكم انا مش هدخل فيها تاني انا ادخلت في الاول علشان انتو مش شيفين كل ده قدمكم انتو شفتوا وعرفته ايه الي قدمكم عايزن تكلمه دي بتعتكم
ابراهيم : انا عايزها
انا : عايزها وانا مش ممانع بس الريح شديده يله اديك عرفت امشي روح ارتاح من السافر ليليان في المطعم يله امشي
في مشهد اخر
ليليان في المطعم
ليليان : ايه يا باسم ده
باسم : خير يا هانم
ليليان : الاكل بارد طالع لي جست بارد
باسم : دي غلطه يا هانم
ليليان : الغلطه دي ها تكلفنا جست مهم جدا الكلام ده مينفعش لزم نركز شويه
ابراهيم : (دخل عليهم) ايه بس المدريه الجامده دي
ليليان : (باسلوب جاف) اهلا يا ابراهيم اسفه لو اديت اوامر في مكانك بس تقدر تتفضل تاخد الاداره (قامت تمشي)
إبراهيم : (مسك ايدها وهما في المكتب لوحدهم) بحبك
ليليان : اسفه يا ابراهيم العلاقه دي مش ها تنفع
ابراهيم : بالعكس انا متمسك بيكي جدا انا لسه بحبك
وهما بيتكلمه سمعه صوت بره طلعه الاتنين لقه تربيزه قاعد عليها خالد صفوان وصافي الديب وحرس وقفين
حارس : صافي هانم اتفضلي معايا
خالد : انتا مين
حارس : (طلع مسدسه وحطه عن رقبته) ملكش فيه
ابراهيم : ايه الي بيحصل هنا انتو مين
ليليان : انتو عرفين انتو فين وبتعمله ايه في مكان مين
حارس : (زق ليليان وقعت على الارض) اخرسي يا شرموطه
ابراهيم : (ضربه بالقلم على وشه والناس الي في المكان طلعت تجري) انا هدفنك هنا
دخلت حرس المطعم عليهم ثبته الكل مكنهم
ابراهيم : (رفع ليليان من على الأرض وبص على وشها) انتي كويسه ها كويسه
ليليان : (دمعها نزله) اه كويسه
ابراهيم : (شاف دمعها وبرجله خبط الواد ده في وشه) انتو دخلتم جهنم
حارس : انتا مش عارف احنا تبع مين
وهما قعدين دخل فريد الديب عليهم
فريد : ايه الي حصل
صافي : (دخلت في حضنه) داد الناس دي عايزه تخدني
فريد : انتو تبع مين يا روح امك انتا وهو
حارس : انا تبع جاسر باشا الديب
فريد : طيب (شاور لي رجلته) فكوهم ومشوهم
ابراهيم : يمشوا لا مفيش حد ها يمشي
فريد : بس يابني انتا
ابراهيم : ابني اه طيب كرم
كرم : (حارس المطعم ومعاه فريق) امرك يا باشا
ابراهيم : الناس دي كلها تنزل على ركبتها ومش عايز حد يتحرك من هنا
فريد : انتا مجنون يابني انتا بقولك ايه اعقل وبلاش تعمل حاجه انتا مش قدها
ابراهيم : (شد كرسي وزق فريد عليه) اقعد واتفرج
المشهد الريسي
قاعد في الشركه و دخل سامح
سامح : مصيبه ناس اتهجمت على المطعم بس كرم والرجاله سيطره
انا : مين كان هناك
سامح : ابراهيم وليليان
انا : (قومت) تعاله ورايا بسرعه
نزلت من الشركه بجري علشان الحقهم انا والحرس كلهم وصلنا هناك دخلت لقيت ثلاثه مربوطين في السقف رجاله نزله على رجلها وفريد و يوسف قعدين على كراسي وابراهيم ماسك واحد من الثلاثه و نازل فيه ضرب وشه كله ددمم خالص دخلت وانا بتفرج ومش فاهم
انا : هو في ايه يا جماعه
فريد : الحق الواد ده يا علي ها يعمل مصيبه
انا : ابراهيم بس
ابراهيم : (بطل ضرب وحط ايده الاتنين في علبه شفافه فيها ثلج) انتا جي ليه
انا : انا جي اعرف فيه ايه
ابراهيم : الكللابب دي دخلت هنا وعايزه تاخد صافي الديب بالقوه معاهم ولما هيا رفضت وليليان ادخلت ضربوها بالقلم
انا : طيب مين دل وبيعمله ايه هنا
فريد : من عند جاسر الديب ابوه يبقي ابن عمي
انا : طيب بيعمله ايه هنا وجين ليه
فريد : عرفه اني صافي قعده مع خالد جم يخدوها
انا : ايوه ليه يعني ده مش محصل ابن عمها
فريد : هوا عايز يتجوز صافي بالقوه وانا كنت بماطل سفرتها تدرس بره مصر هوا عمل القصه دي علشان قعده مع خالد
انا: فيها ايه تقع مع خالد
يوسف : خالد وصافي في علاقه بنهم وعايزن يتجوزه
انا : طيب هما عايزن يتجوزه انتو عايزن ايه
يوسف : انا لو عليا انا اتمني
فريد : وانا موافق
انا :طيب انا وسيط في الجوازه دي سامح
سامح : ايوه
انا : تعرف تقطع ديك رومي
سامح : رساله فيها مبالغ شويه
انا : اممممم عندك حق طيب عايز الخرفان دي متعلقه قدام بيت جاسر ده
فريد : ملهوش لزمه يا علي
انا : الناس دي دخلت مكاني ومدت ايدها على بنت مراتي زي بنتي انا ممكن اخد فيها رقبه عيله الديب كلها من الكبير لي الصغير بس لا انا همشيها كده ماشي
فريد : بس
انا : مفيش بس قولي اسمه الكامل ايه
فريد : جاسر حسام حسن الديب جده الي هوا عمي يبقي حسن الديب الي ماسك الحدود بعد موت رافي
انا : خلاص نفز يا سامح
خدهم سامح وانا طلبت الاكل وكانت ليليان وصافي في المكتب جوه ابراهيم دخلهم قعدنا اتغدينا واحنا قعدين خليت كميه الحرس الكبيره دي تمشي كلها وقعدنا عادي واحنا قعدين لقيت باب المطعم اتكسر والكل خاف دخلت رجاله حولينا كتير فريد ويوسف رفعه ايدهم من على الاكل وانا لسه ماسك الشوكه والسكينه عادي جدا في منتهي البرود دخله تلاته وشكلهم مهمين واحد كبير في السن وده حسن واحد من سني وده حسام وشاب صغير اسمه جاسر
حسن : انتا بقي علي الصمدي
انا : (لسه قاعد بارد قطعت حته لحمه بالسكين اكلتها) ايوه انا
حسن : اربطوه
ابراهيم : (قام على رجله)
انا : (قومت) اقعد يا ابراهيم
ربطوني بي كلبش ونزلوني على الارض وانا مستسلم خالص
حسن : بقي انتا علي الصمدي الي سمعت عنه اساطير
حسام : لا الاكبر ده جوز مني الي طالعه به السماء
انا : خلصته كلام وله لسه
جاسر : ليه انتا عايز تتكلم
انا : لما الكبار يتكلمه تسكت يا شاطر
جاسر : (ضربني بالقلم على قفايه) مفيش في عيله الديب غير كبار انتا مربوط زي الكلب تحت رجلنا
انا : (بصيت ليه بتحدي) متأكد (في حركه بتتعمل تخلع صباعك الكبير ايدك تطلع من الكلبش بسهوله اتعلمتها في باريس من فرحات رفعت ايدي ونزلتها على وشه بالقلم) ديب مين يا كلاب
دخل سامح والرجاله رفعوهم بسلاح قومت وقعتهم مكاني
انا : (دحكت الانهم فكروني بالغول) ههههههههه نفس الي حصل لي الغول اعلمك حاجه لي الزمن يا ابراهيم علشان تغلب حد لزم تدرس تاريخه كويس قوي ايه يا حسام ساكت ليه عرفت بقي مني طلعه السماء بيا ليه علشان مفيش شويه خرفان زيكم يعرفه يعمله معايا حاجه انا افعصكم زي الصراصير جيه وقت الحق سامح
سامح : امرك يا باشا
انا : اقفل المطعم كله الليله على الخرفان دي خلاص جبرت على كده
بدات اعزب فيهم وانا بتفنن في التعذيب خالص ممكن تشوفه اني مجنون او مرض بس انا مستمتع بالتعذيب ده فريد ويوسف وخالد ابنه وابراهيم قعدين يتفرجه مخلتش ابراهيم يعمل حاجه علشان خايف عليه (اصل يا زوز التعذيب ده اصعب من القتل بمراحل كتير جدا القتل رحمه بس التعذيب تكون مسؤول عن الم ناس دي صعبه قوي)
انا : انا تعبت كمل انتا يا سامح
فريد : خلاص يا علي بيه كفايه
انا : (بصيت لي فريد طلعت سيجاره ولعتها) طيب يا فريد علشان خطرك يمشه بس فاضل حاجه واحده وتبقي خلاص (جبت شاكوش اللحمه بتاع المطبخ والخشبه بتاعت التقطيع) فكلي ايد العسول الصغير يا سامح وهتها هنا
فريد : كفايه يا علي
انا : (ثبت ايد جاسر على الخشبه) لا الايد دي اتمدت عليا انا يخي كان عمل اعتبار اني قد ابوه (نزلت بي الشاكوش على ايده كزي مره وره بعض خليت ايده متنفعش خالص تاني) بس كده
حسن : هقتلك يا علي هقتلك
انا : اسمع يا حسن انا عندي ليك عرض حلو انتا تاخد ابنك وابن ابنك وتطلعه بره مصر اهربه علشان لو فضلته ها تموته على ايدي وممكن المره الجيه فريد ميكونش موجود علشان يشفعلك عندي ماشي صافي دلوقتي في حكم خطيبه خالد والاتنين في حمايتي يعني انا الي قدمكم يا ولاد الديب و يا انا يا انتم مشيهم يا سامح هما والخرفان الي معاهم دل
طلعه كلهم وانا خليت الرجاله تنظف المكان من الدم وخدت تسجيل كاميرات المراقبة و طلعت صافي وليليان من المكتب ومشينا كلنا انا روحت البيت
سندي : ايه ده قميصك كله ددمم يا علي
انا : (بصيت على لميتا وعلي قعدين وخيفين ومستغربين) لالا مفيش واحد من الحرس منخيره نزفت وبقه كمان وصلته المستشفي اطمنت عليه ورجعت ده كله منه
مني : ياه يا علي انتا طيب قوي
انا : بقولك ايه يا مني انا مش عجباني طريقه تعملك مع كريم الحارس بتاعك لزم تعمليه كويس علشان يحسه انه مهم مش مجرد درع في المشاكل بس
مني : طيب يا علي الي تشوفه
علي : بابا انتا كنت منعني انزل علشان زعلت امام انا اتأسف ليه وبقينا اصحاب خلاص
انا : شاطر
علي : اهم حاجه مش عايزك تكون زعلان ميني
انا : انا عمري ما زعلت منك بس ده درس ولزم تتعلمه
علي : اتعلمت يا بابا خلاص
انا : شاطر اطلع اخد دش واغير جهزه الغداء
طلعت الاوضه غيرت هدومي ولبست لبس بيت ونزلت تحت اتغديت معاهم كلهم وقعدنا مع بعض قدام التلفزيون وطلعنا نينام تاني يوم صحيت لبست وفطرت ونزلت
سامح : انتا طالع يا علي
انا : ايوه رايح الشركه مش عايز حراسه معايا
سامح : طيب
امام :بس
انا : امام مش عايز صداع على الصبح يله
ركبت العربيه وطفيت جيهاز تحديد المواقع ورحت قبلت الوكيل بتاعي بره مصر كان نازل هنا اديته خط سيره ورجعت وصلت عديت من على حرس الطريق وبعدها اتنين كيلو وتدخل على البيت قبل البوابه بحاجه بسيطه لقيت عربيه جيه ورايه بسرعه عدتني وبعدها بكام متر انفجرت
المشهد العام
علي توقع رد فعل اخواته وعامل حساب كل تفصيله صغيره قعد مع شديد واتفقه مع بعض وحطه الشروط لي الاتفاق وبعدها علي رجع تاني بس كان زعلان اصل كلام اخواته جارح قوي مهما كان عامل حسابه بس برضه التفكير غير التنفيز رجع وقع تحت ايده حسن الديب طلع كل حاجه عليه بس الي حصل في الاخر كان غريب مش السؤال مين عايز يقتل على لا مين مش عايز يقتل علي
كنتم مع الفصل السابع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع......
الفصل الثامن
علي ليه اسامي كتير يعني في باريس كان اسمه الكونت دراكولا في روسيا اسمه البعبع في امريكيا اسمه ديث ديلار (تاجر الموت) وفي الصين اسمه الشيطان في المانيا اسمه القيصر وده الاسم الي ها نتلكم عنه اسم القيصر اسم يطلع على الحاكم اسم يطلق زي شهاده الوفاه بس بتكون مكتوبه بي ايد اقرب الناس ليه بالغدر والخيانه ها نعرف مين الي خان علي المره دي اكيد ها نستغرب من الخاين علشان هوا احسن ليه
بدايه الفصل
صحيت تاني يوم نزلت لوحدي من غير حراسه قفلت جيهاز تحديد المواقع من العربيه ورحت مول دخلته سبت العربيه والتلفون بتاعي فيه وخدت عربيه تانيه رحت قبلت الوسيط بتاعي بره مصر رحنا حته مقطوعه في الطريق الصحراوي
انا : صباح الخير
وسيط : انتا لسه عايش
انا : لسه عايش
وسيط : حركه البارون مش محسوبه
انا : انا عارف
وسيط : ها تعمل ايه انتا رحت بعيد جدا يا علي ابعد مما تخيلت ازي ها تطلع من كل ده
انا : ها هد المعبد على دماغ الكل
وسيط : اوعي تنسي انتا في نص المعبد ممكن يجي على دماغك في الاخر
انا : عارف
وسيط : مش خايف
انا : لو بخاف كان زماني ميت من زمان و انا مش عايز اموت بس لو حكمت يبقي تموت اللعبه و لجل الأحبه يموت الملك
وسيط : لو مت الكللابب ها ترقص على جثتك
انا : يفضل الكلب كلب و الملك ملك
وسيط : وبعدين السوس ضرب في الشجره كلها
انا : خلاص تتحرق الشجره و من الرماد الشاطر هو الي عرف يبني نفسه صح
وسيط : عرفت اللقب الي بيقوله عليك في الصعيد
انا : لقب ايه هو انا ناقص
وسيط : لا انتا ايوه اخدت القاب كتير جدا زي البعبع و القيصر و دراكولا و الشيطان و تاجر الموت بس اهلك ليهم اسم تاني
انا : ايه هو
وسيط : امير الصعيد انتا عملت حجت كتير جدا لي الصعيد و ساعدت ناس كتير اوي حقك
انا : (ابتسمت) أمير بلا مملكه
وسيط : انتا علي الصمدي و زي ما قولت الشاطر هو الي يبني نفسه من الرماد
انا : خليها بظروفها سلام
وسيط : سلام يا ابن الصمدي سلام
ورجعت تاني خدت عربيتي ورجعت البيت بعد ما عديت حرس الطريق وصلت لي سور البيت جت عربيه بسرعه عدتني بي ميت متر وانفجرت وعربيتين تاني ورايه وضرب نار اشتغل عليا من كل اتجاه وانا محاصر في النص العربيه بتعتي مصفحه لقيت سامح وامام وباقي الحرس جين يجره
امام : (وقف في النحيه بتعتي وفتح الباب الي وره من العربيه والباب بتاعي ونزل نص ركبه وبدا يضرب نار هوا وسامح واقف) سامح خد علي انا ها غاطيكم
سامح : (شدني من العربيه نزلني واداني مسدس) اتحرك
اتحركت وانا وسط الحرس كلهم خلصه من الناس دي كانو لبسين قوات خاصه دخلنا السور وقف بره
انا : مين دل
امام : ادخل جوه البيت وجودك هنا خطر ادخل
كريم : (لقي ناس بتنط السور من وره) سامح جين من وره
دخلت البيت اجري لقيت الكل جوه وخيفين خالص وضرب النار اشتغل تاني بس وصل لي البيت
انا : اتحركه ورايه
خلتهم يميله وخدتهم مع المكتب فيه باب مقفول برمز سري فتحت وره اسنسير
انا : ادخل (دخله كلهم طلعت تلفون من الصغير) امسك يا ابراهيم هنا في زرار واحد بس دوسه عليه ومعاك التلفون ده تحت هلاقتي التعليمات بعد ما توصله لي بر الامان كلم رقم اسمه 46 اطلب من حمايه فاهم الرقم ده بس
ابراهيم : وانتا
انا : (حطيت المسدس في ايده) اسمع الكلام
علي : انا خايف
انا : (حطيت لميتا في ايده) خلي بالك من اختك يا علي
دست على الذرار وطلعت بره باب الاسنسير قفل وقفلت الباب ورايا طلعت مسدسي الشخصي وطلعت بره البيت لقيت الضرب وقف
سامح : انتا طلعت ليه
صقر : (هوا المسؤول عن حمايه الطريق داخل من بوابه القصر رافع سلاحه هو وثلاثه) كله يسلم سلاحه
انا : (واقف مع سامح وكريم وامام والباقي يا جرحه يا ماته رفعت مسدسي) في أحلامك
سامح : (رفع سلاحه على صقر) نزل يا صقر
صقر : مينفعش يا صحبي خلاص طلع امر بقتل علي الصمدي هو وعيلته كلها
كريم : (رفع سلاحه في وش صقر) لزم تعدي من على جثثنا
صقر : فتحه عنيكم محدش فضل غيرنا احنا بس كل الشباب ماته مفيش حد فاضل سامح نزل سلاحك احنا اصحاب
سامح : انتا خاين يا صحبي
صقر : نزل انتا يا كريم الناس دي شيفه اني احنا سور يحميهم احنا الي بنموت فوق انتا مني الديب بتعملك زي الخدام بتعها فوق
كريم : بس علي مش زي مني علي احسن من اي حد اشتغلت معاه
صقر : علي مين ده (صوب سلاحه عليا وضرب كريم كان واقف جنبي وقف قدامي وخد الرصاصه)
فتحت النار انا والرجاله صفيناهم كلهم
انا : اجمد يا كريم الاسعاف جيه في السكه
كريم : انا مش خايف من الموت مش خايف منه سامح خالي بالك من ابني يا سامح ده لسه موصلش لي الدنيا يا سامح ها خالي بالك منه ها ابني يا سامح
سامح : في عنيا في عنيا
انا : متخفش على ابنك في رعايتي
كريم : قوله لي ابني ابوك مات وهو اصيل مش خاين
مات كريم بين ايدي تيقنت اني الموت اقرب من الي انا حاسب ليه الموت اقرب من ما تخليت بكتير دخلت رجاله تانيه واحد منهم راح لي امام
حارس : احنا اتعملنا مع ثلاث فرق جنب البيت من كل اتجاه
امام : اقفله المنطقه
انا : (باصص لي سامح وانا في عيني مش شر لا ده موت بركان لو طلع مش ها يفرق بين مين معايا ومين ضدي) مين الناس دي يا سامح
سامح : ده فريق مسح تبع الجماعه
انا : (زاد الشر في عيني) الجماعه الي هدفنها بأيدي
ركبت عربيه من بتعتنا ولقيت امام جنبي اتحركت على المكان الي فيه سليم وصلت لقيت حراسه كبيره قدمها
حارس : خير يا علي بيه
انا : فين سليم
حارس : سليم بقي تحت الحراسه دلوقتي وممنوع من مقبله اي حد اسف يا باشا لزم تمشي
لفيت دهري رايح لي العربيه ركبت ولقيت صوت في لاسلكي مع الحارس ده (لو علي الصمدي راح اي سليم خلصه عليه هو واي حد) طلعنا نجري وامام كان هو الي سايق وهما ورانا فضلنا نجري لحد ما امام طلع عن الطريق واحنا في الصحراء اساس نزل على الصحرا بعيد عن الطريق في شويه بلوك مبني سور دخل وره امام بالعربيه نزلنا منها فتح تنك البنزيم وحط فيه شعله واستخبينا سمعنا صوت العربيات وقفت واحد بيتكلم
واحد : ثلاثه من اليمين وثلاثه من الشمال وثلاثه معايا واتنين هنا
دخله وه السور لقو العربيه امام من وره الحته الي مستخبين فيها ضرب طلقه في الشعله الي في التنك ولعت هيا والبنزيم و العربيه انفجرت وكلهم وقعه طلعنا ضرب الاتنين الي وقفين بره بالنار ماته خدنا عربيه من بتعتهم ورحنا القصر بتاعي
انا : انا عايز سليم
امام : (شاور لي اتنين ركبه العربيه) انا ها جيبه
مشي امام وانا دخلت المكتب وقفت فيه ماسك كاس بعد شويه حلوين وصل امام ومعاه امام
انا : ايه الي حصل يا سليم
سليم : الي حصل هو انتا يا علي انا قولتلك ابعد عن ملف مني الديب اديك لبست ولبستني ولبست الجماعه كلها
في مشهد اخر
بعد ما سبت مراتي وعيالي والباقي في الاسنسير نزل بيهم كيلو تحت الارض فتح الباب ابراهيم طلع الاول ومعاه المسدس لقي واحد قاعد تحت
ابراهيم : انتا مين اثبت مكانك
شخص : اهدي يا ابراهيم بيه انا معايا التعليمات الجديده اركبه العربيات دي دي عربيات بنمر دبلوماسيه محدش ها يوقفكم ادخله النفق ده طوله اتنين كيلو بعد ما توصله كلمه الرقم الي معاكم واطلبه حمايه يله بسرعه
ركبه العربيتان واتحركه في النفق وصله لي اخره ابراهيم طلع التلفون وطلب الرقم وصف ليه طريق لي فيلا بعيد شويه وصله هناك كان الشايب مستاني
ابراهيم : (نزل الاول ورافع مسدسه وحوليه راجله كتير بسلاح)
شايب : نزل السلاح بتاعك يا ابراهيم بيه انتو في امان دلوقتي
ابراهيم : اديني اماره
شايب : بي اماره سيف وبسنت اصحابك الي مش بتحبهم
مني : (نزلت من العربيه) نزل السلاح يا ابراهيم الشايب تبعنا وله ايه
شايب : عمري فدي علي بيه واهله ادخل البيت وجدكم هنا خطر احنا بره
دخله البيت والكل متوتر ليليان وفرح فعدين خيفين وراضي عمال رايح جي هو وابراهيم مش معاهم تلفون خده منهم وسندي مسكه اميره في حضنها وخايفه مني متوتره جدا علي واخد لميتا في حضنه جامد وهيا ميته من الرعب وعلي اكتر منها بس لزم يطمنها
في مشهد اخر
رايس الجماعه قاعد يتغدي ودخل عليه واحد من الجماعه اسمه سليم4 ومعاه خمس رجاله كل واحد ماسك سلاح وسليم نفسه ماسك مسدس
سليم4: (رفع مسدسه على الشخص ده) خلصت خلاص
شخص : (لسه ماسك الشوكه والسكين) لا لسه
سليم4 : مفيش لسه وقتك خلص
شخص : (ساب الي في ايده) بعد العمر ده كله بعتينك انتا تقتلني انا يا سليم ده انتا كنت قريب جدا ليا كنت صديق ده احنا كلنا عيش وملح مع بعض ليه
سليم4 : سمحني يا صحبي بس خلاص البارون وعدنا انه يجدد الجماعه و يزود مواردها اكتر انتا خلاص بقيت ديب عجوز
شخص : (بص قدامه بحزن) طيب طيب بس ممكن طلب قبل ما اموت علشان الايام والعيش والملح الي كان بنا
سليم4 : طلب واحد بس
شخص : في مقطوعه في كتاب عايز اقراها قبل ما اموت مش عايز اكتر من كده وده طلب واحد ميت خلاص انا اساس تعبت وعايز ارتاح
سليم4 : ماشي انا موافق وده طلب اخير
شخص : اخير
حطه كلبش في ايده ودخله المكتب فيه ارفف عليها كتب كتير جدا مكتبه كبيره اختار كتاب وهما فتشوه كويس وقعد على الكرسي ولع سيجاره وقدامه سليم4 وحوليه الرجاله كله رافع السلاح في وشه طلع المقطع وبدأ يقري بصوت عالي
شخص : لقد حاولت حاولت انا ادخل مصر بدوان اراقه الدماء او ان امس اي من اثارها لقد كان لي مصر رونق جميل في عيون الناظرين كانت مثل فينوس (اله الجمال عند اليونانين) لقد احببت مصر فا مصر جميله كان شعبها عنيد لقد قاوم اكثر من ما تخلي الاسكندر لكني حاولت لقد حاولت وعلى الاقل اني حاولت (قفل الكتاب) ده كتاب كتبه قائد جيوش الاسكندر الأكبر في احتلال مصر كتاب جميل
خلص جملته في بدل الحيطه الي وراهم لوح قزاز طويل جدا القزاز ده اتكسر وقع على الارض سليم والي معاه اصل في قناصه وده الكود لي اي خطر وقع سليم4 على الأرض بس لسه عايش بدا يزحف علشان يوصل لي مسدسه الشخص ده خد المسدس وقالبه برجله عدل وشه عليه
شخص : (صوب المسدس عليه) بقي انا ديب عجوز نصيحه لو سبت ديب واحد عايش حتي لو عجوز عمر قطيع الخرفان ما يعيش في امان كان لزم تموتني في الاول الكلام ده مش مهم ليك دلوقتي انتا كده كده ميت (ضربه بالنار في دماغه)
المشهد الريسي
القصر انا لسه قاعد وسليم (الي هو خالي) قاعد
سليم : انتا السبب اديك خبط في الجماعه كلها
انا : طيب يا سليم اهدي اعمل ايه انا عملت كل حاجه قدمت كل التنازلات الي هما عيزنها
سليم : (هدي شويه) طيب يا علي طيب
انا : ممكن أسألك على حاجه
سليم : اسأل
انا : انتا ليه واقف جنبي
سليم : علشان رايس الجماعه واقف في ضهرك وانا مع الريس لو ثالثنا الشيطان
انا : طيب يا سليم انا هبعت معاك حراسه من عند امام الرجاله دي تمام قوي وشديده
سليم : عشت وشوفت الزمن الي تبعت معايا فيه حراسه يابن الصمدي
انا : دنيا يا سليم ملهاش عزيز وله ثبته انتا هتروح فين دلوقتي
سليم : عندي بيت امان بعيد عن شبكه الجماعه رايح هناك
انا : ماشي يا سليم
قام سليم وانا بعت معاه فريق حمايه وبعت امام نفسه مع فريق حمايه تقيل جدا يجيب اهلي وخليت سامح يشيل الجثث بعد سعتين وصله كلهم خدوني بالحضن وهما خيفين جدا طمنتهم كلهم وطلعتهم الاوض فوق خليت راضي وابراهيم يباته جوه البيت وطلعت خبط على ليليان دخلت
انا : عايز اتلكم معاكي يا ليليان ممكن
ليليان : اتفضل
انا : (دخلت وقعت على السرير وخدتها في خضني) انتي جميله اوي يا ليليان كان نفسي تكوني بنتي بس النصيب انا عايز اديكي نصحيه عايزك تعيشي طول عمرك مرفوعه الراس محدش يفكر يكسرك لو بتحبي ابراهيم كملي معاه الولد ده جدع وراجل عايزك متخفيش من اي حاجه او اي حد مهما كان مين
ليليان : انتا بتقول كده ليه
انا : انا بقول كده دلوقتي علشان ممكن مبقاش موجود بكره اقول الكلام ده
ليليان : لالا بلاش تقول كده يا علي انا بحبك اوي انتا زي بابا يا علي
انا : (بست رسها) وانتي اكتر من بنت مراتي انتي زي بنتي
طلعت من عندها ورحت الاوضه لي علي ابني كانت لميتا قعده معه على السرير في حضنه دخلت قعدت وسطهم
انا : كويس انكم هنا عايز اديكم نصيحه مهمه جدا
علي : ايه هيا يا بابا
انا : عايزك يا ولادي متخفوش من اي حد اوقفه قدام الدنيا كلها بس بذكاء اي حاجه عايزنها في الدنيا دي خدوها الانسان بيعيش مره واحده بس بس لزم تراعه اني الي ها تخدوه محدش يدفع ثمنه غيركم اي حد يحتاج منكم مساعده ساعدوه لو عندكم فرصه انكم تغيره حد من الوحش لي الحلو غيروه بس مش معني كده اني اي حد ممكن يتغير اختاره اصحابكم ورفقاء الدرب بتعكم لو حد خان او باع ده مش علشان انتو كنتم وحشين معاه لا علشان انتو كنتم كويسين زياده وهما كانو وحشين لو حبيته حد دفعه عن حبكم بعمركم
لميتا : انتا بتقول كده ليه يا بابا
انا : ممكن مكنش موجود بكره علشان اقول الكلام ده ومش عايز اسبكم من غير ما اديكم الوصيه دي الدنيا مش وحشه لا الناس هما الي وحشين لو حد وقع في مشكله وعايز مساعده انزله البلد اهلكم انا ساعدت الناس هناك كتير وهما مش ها ينسه ده ماشي يا ولادي
علي : ماشي يا بابا
لميتا : حاضر يا بابا
انا : يله يا لميتا روحي الاوضه بتعتك
علي : لا سيب لميتا تنام جنبي النهارده
طلعت من عند علي ونزلت تحت قعدت في الصالون قدام الباب خايف حد يدخل يعمل حاجه فضلت قاعد لحد ما غلبني النوم
في مشهد اخر
البيت في الصعيد قعدين كلهم
امي : ها تعمل ايه يا مصطفي مع ابنك
مصطفي : مش عارف يا امي
امي :وافق يا مصطفي
جيهان : ده مش ممكن يحصل
امي : اشتري ابنك يا مصطفي هما مش غلين عليك
مصطفي : هو انا بعمل كل ده ليه
امي : طيب كملها بقي
مصطفي: محمود انتا رايك ايه
محمود : (قاعد سرحان)
مصطفي : يابني انتا سرحان في ايه
محمود : ها لالا مفيش حاجه شغلاني مش اكتر بتقول ايه
مصطفي :ايه رايك في موضوع ابراهيم
محمود :بص لو على النسب فا امها بقي حاجه كبيره قوي وتقيله قوي دي مني الديب واديك شوفت لو بضاعه عندنا مش لقين حد يشتري هيا بتجيب واحد من تحت الارض و لو على لبسها واسلوبها فا هيا في اخر زياره هنا اديك شوفت اتغيرت قد ايه بدل الشرط والكت اتغير خالص لو على الاخلاق فا تسأل غاده هيا قعدت معاها فتره هناك وهيا الي تعرف
غاده : لا لو على الاخلاق فا هيا محترمه جدا
حياه : وبعدين نفترض مفيش بنت في العيله من سنه كان ها يقعد من غير جواز لا كان ها يتجوز بس من بره اعتبر انها جوازه من بره العيله
مصطفي :انتو شيفين كده
محمود : ايوه حياه اعملي فنجان قهوه وجبيه على المكتب انا داخل جوه
دخل محمود وحياه جبت ليه فنجان قهوه وهو باله مشغول في حاجه مهمه جدا وبيفتكر موقف
فلاش بااااااك
امبارح متأخر خلص الشغل في المصنع ومشي و هو ماشي عربيه طلعت عليه نزل منها رجاله خطفته وغمو عينه بعد ساعه فتح عينه لقي نفسه في مكتب وحوليه راجله بسلاح واحد قاعد
محمود : انتا مش عارف بتعمل ايه مع مين
شخص: انتا محمود محمد الصمدي راجل أعمال تبقي اخو علي الصمدي الكبير وانا عايزك في شغل مش في شر
محمود :شغل ايه ده
شخص :احنا مجموعه من ناس تقيله في البلد عايزنك معانا
محمود : معاكم في ايه
شخص : بص انتا شايف علي اخوك عنده قد ايه فلوس وسلطه ومكانه كبيره نفسك تبقي مكانه وله لا تبقي محمود الصمدي وتاخد مصانع الحديد بتعته علي فكره اخوك علي عنده سلطه كبيره قوي احنا عايزن تبقي مكانه
محمود : علي يبقا اخويا مش عايز مكانه
شخص : اخوك انتا طيب قوي يا محمود طيب جدا اخوك ده بيسرقك عارف يعني ايه بيسرقك
محمود : انا اخويا عمره ما يسرقني
شخص : (طلع ملف) ده ملف فيه حساب علي بره مصر الي بيحط فيه فلوس الماس وكمان حسابك انتا و مصطفي اخوك علي بيحط نسبه صغيره قوي ليكم وهو بياخد الباقي وهتلاقي نسبه الفرق كام نسبه الفرق 2 مليار دولار في الشهر الواحد شوفه انتو بدأته الشغل ده من امته من سنتين احسب انتا بقي
محمود : (بص في الورق كله وخلصه وخلص معاها فكره اني علي اخوه و هوا باقي عليها) ايه المقابل
شخص :تقدر تبقي مكانه
محمود : لا اكبر منه
شخص :ماشي كلامك اكبر منه
محمود : وعلي ها تعمله معه ايه
شخص : ها يموت
محمود : لا مش عايزه يموت
شخص : ماشي في فكره احلا يرجع مستشفي المجانين تاني
محمود: دي فكره كويسه بس لو علي نقط ددمم نقطه بس مفيش رحمه لحد
شخص : واحنا مش عايزن نزعلك
محمود : اسمك ايه بقي
شخص : البارون اسمي البارون
عوده من الفلاش باااااك
فاق محمود من التفكير وطلع الجنينه
المشهد الريسي
قاعد تحت بشرب قهوه ولقيت مني وسندي نزلين مع بعض
سندي : انا نفسي اعرف انتا قاعد بارد ازي احنا كنا ها نموت امبارح
انا : عايزني اعمل ايه يعني وبعدين بلاش خوف انا مأمن عليكم كويس جدا اديكي شوفتي في لحظه كنتم بعيد عن اي خطر اعمل ايه اكتر من كده
سندي : ابعد عن السكه دي احنا في خطر يا علي عارف يعني ايه
انا : خلاص يا سندي مفيش خطر تاني
سندي : يا علي العيال خايفه احنا نسيب كل حاجه ونرجع الجزيره تاني كنا في امان وهدوء
انا : خلاص يا سندي قربت
مني :ازي يا علي الناس دي مش ها تسبنا في حلنا لو حصل ايه
انا : خلاص يموته هما وانتو تعيشه حتي لو ها يخدوني معاهم انا حياتي كده كده مقلوبه لو حصل ايه ها تفضل مقلوبه عايزكم تستانه عليا شويه وانا ها عدل كل حاجه قريب جدا بس الصبر (تلفوني رن كانت امي) هو حد فيكم حكي لي امي او اي حد من العيله
سندي : لا
مني : لا
انا : (رديت) صباح الخير يا ام علي عمله ايه وحشاني
امي : وانتا اكتر يا حبيبي عامل ايه وكلهم عندك عملين ايه
انا : كلنا كويسين يا امي
امي : اسمع احنا عايزن نيجي بكره زياره
انا : طيب تعالي ده بيتك يا امي ده البيت ينور
امي : مهو مش كده بالظبط احنا جين كلنا علشان نخلص موضوع ليليان وابراهيم
انا : ايه موضوع ليليان وابراهيم ده
امي : خلاص يا علي بقي بلاش الكلام ده اخوك عقل وعايز يعتذر ليك
انا : مش لزم يا امي خلاص بس لزم تاخد راي امها الاول ممكن ترفض
امي : ترفض مين دي انا اجبها من شعرها اديهالي البنت دي هات
انا : طيب خدي كلمي غاده يا مني
مني : (خدت التلفون وردت على امي) الو يا غاده عمله ايه
امي : كويسه يا حبيبتي بقولك ايه انا جيه بكره انا والعيله كلها عايزن نخلص موضوع ابراهيم وليليان
مني : بجد يا الف نهار ابيض تشرفه ارفض ايه هو انا اطول
امي : لا هو ابراهيم يطول دي ليليان دي خساره فيه هو وابوه امه واهله كلهم
مني : لا متقوليش كده ابراهيم ده سيد الشباب كلهم
امي : ماشي يا قمر بس انتي موافقه يعني
مني : و ارفضه ليه الاتنين عايزن بعض خلاص
امي : طيب نشوفك بكره بقي
في مشهد اخر
البارون قاعد مع اعضاء الجماعه كلهم ومعاهم ست مجهوله
شخص : احنا رصدنا مكلمه لي علي الصمدي (شغل المكلمه بتاعت امي)
بارون : (اتنرفز) البيه لسه مكملش يوم بعد الي حصل وبيفكر في خطوبه ابن اخوه لو انتو رجاله صح كنتم خلصته منه
سليم3 : حسن اسلوبك يا بارون وبلاش الطريقه دي
بارون : ها تعمل ايه يعني
واحده : حلو قوي اكسره في بعض علي عارف اني التحالف ده مش ها يدوم فا نعقل كده
يعقوب : يعني نعمل ايه
واحده : نعمل......... بس
بارون : (فاتح بقه) بجد انتي ذكيه جدا
واحده : بس ليا شرط واحد
بارون : اي حاجه
واحده :........ ماشي
بارون : بس
واحده : يا كده يا انا بره الحسبه دي خالص
بارون : خلاص الي تشوفيه
المشهد الريسي
نزله كلهم وليليان فرحت جدا هيا وابراهيم وكلمت ناس جت ترمم البيت من بره مكان اخرام الرصاص وكمان بتوع الفساتين وناس علشان تاخد مقاس البدل وانا مخلتش حد يطلع بره البيت خالص اليوم ده وقعدنا لحد تاني يوم طلعنا نمنا وصحينا ابراهيم نزل راح لي البيت بتاع القاهره الي نازل فيه العيله وصل هناك طلع لبس البدله ونزل تحت
امي: ايه الحلاوه دي يا حبيبي كبرت يا واد وبقيت عريس
ابراهيم : ايه رايك انفع اعجب
امي : مفيش حد ينفع غيرك هما يطوله
جيهان : (من تحت الضرس) طبعا ده انتا بالنسبه ليهم حلم كبير قوي
امي : قصدك ايه يا جيهان
جيهان : انا مش عجبني موضوع الجواز ده
امي : طيب ايه رايك انتي جيه معانا غصب عنك وها تقعد وتبركي وترقصي كمان لو كلمه من ده طلع هناك سعتها لا ابوكي وله امك وله جوزك ها يعرف يقف قصادي في رد فعلي وحياه مجربه
حياه: لالا خلاص هيا عقله و ها تسمع الكلام يله
طلعه قسم نفسهم على العربيات وركبه وجم على البيت وصله كنت مستاني انا ومحمد صحبي ومراته ساره
انا : منورين يا جماعه عملين ايه
محمود : (بنظره برده) كويسين
انا : (بصيت لي محمود وانا مستغرب النظره دي بس ابتسمت) خير يا جماعه ايه سر الزياره دي
امي : جين نطلب ايه ليليان لي ابراهيم
انا : احب اسمع من ابوه
مصطفي : خلاص يا ماما احنا جين نطلب ايه ليليان لي ابني ابراهيم واحنا جاهزين لي كل الطلبات بتعتكم
انا : طيب كلام جميل بس احنا عايزن....... مهر....... مأخر.......... شبكه لو على مكان السكن ده هديه ميني ليهم
مصطفي : مش شايف اني الكلام ده كتير شويه ده لسه شب صغير
انا : دي طلباتي و مفيش تنازل فيها ده حقها هيا مش اقل من حد
امي : وانا موافقه نقري الفتحه
انا : (قرينا الفتحه) علي يا علي
علي : (علي قاعد وسط غاده الصغيره دودو والنحيه التانيه ندي بنت محمد) عايز ايه
انا : خد ياض هو انتا بتعمل كده ليه
علي : كل ما تشوفني قاعد بهزر وبلعب تنادم عليا ارحمني انا زهقت
انا : طيب اطلع جيب ليليان من فوق
علي : ماشي اهو ناس تتجوز وناس تجيب عرايس حظوظ
ابراهيم : بلاش نبر فيها دي لسه خطوبه يله
طلع علي ونزل بليليان وقعدت
في مشهد اخر
امام وسامح قعدين بره البيت في الجنينه الي من قدام ودخلت عليهم عربيه فيها سليم
سامح : حمدله على السلامه يا سليم
سليم : عملين ايه يا شباب مرتاح يا امام هنا
أمام : علي مش مخلينا عايزني حاجه بس انا عايز ارجع مع اخواتي في الجحيم (ده مكان فيه الرجاله هما متربين هناك و عندهم طاعه غير لي رايس الجماعه بس مش اي حد تاني)
سليم : بعد ما يخلص القلق ده ترجع يله انا داخل
دخل سليم وقعده تاني ودخلت عربيه تانيه فيها الست المجهوله الي بتكون مع البارون.
سامح : خير يا هانم
واحده : انا دخله لي علي بيه الصمدي
سامح : اسف يا هانم بس في منسبه عائليه
واحده : ايوه انا معزومه جوه بس معايا هديه ها تدخل الاول وانا بعدها
سامح : تمام يا هانم بس لزم نفتشها الاول ده اجراء روتيني مش اكتر
واحده : اه اوي اوي اتفضله.
المشهد الريسي
قعدين جوه وعرفت العيله على سليم انه واحد صحبي
انا : عايزك يا سليم انتا ومصطفي يكون في تواصل مع بعض علشان شغل الاغذيه انا مش ها كون فاضي الفتره الي جيه
سليم : ماشي يا علي
محمد : ايه شغل الاغذيه ده
انا : مش لزم تعرف
محمد : طيب
سامح : (دخل ومعاه شاشه عرض كبيره) علي بيه
انا : خير يا سامح
سامح: الهديه دي وصلت مع واحده بره قالت دخل دي الأول وهيا ها تدخل بعدها
انا : طيب شغلها
سامح : (شغل الشاشه لقي كونت تكت لي سكاي بي فتحه)
وصلت مكلمه فيديو فتحتها لقيت البارون قدامي
انا: البارون معلش نسيت اعزمك
بارون : بس انا فاكر فا عزمت نفسي اخب اعرفك ده يعقوب الغول واخته وكمان دل ناس اسمهم سليم اتناشر واحد نفس الاسم
انا : بجد منورين اعرفك (عرفته على العيله كلها وانا بارد جدا بس خايف) دي عيلتي خير يا بارون انتا مزهقتش من محوله قتلي الاوله
بارون : انا جي احاول تاني معلش بس المره دي انا كسبان
انا : بتحلم
بارون : علي انا فشختك في افكارك في هديه ها تخدل ليك حلاً
دخلت الست المجهوله وانا المره دي اول تعبير وشي تخوني وتظهر انا والكل
واحده : الف مبروك يا علي
امي : ازي
محمود : مستحيل
مني : مستحيل
مصطفي : مستحيل
سندي : (بخوف شديد جدا ومشاعر مختلفه ومتناقضة) ماما
انا : رجعتي من الموت امته يا حماتي
في مشهد اخر
بعد ما سما دخلت سامح قعد مع امام بره وكل واحد وصلته رساله على التلفون
رساله امام : يجب حمايه علي الصمدي باي ثمن
رساله سامح :يجب تصفيه علي الصمدي باي ثمن
الاتنين طلعه مسدساتهم وشده الاجزاء وصلت رساله لي الاتنين لي امام (نفز) سامح (نفز)
سامح : (بص لي امام) يله
امام : يله
المشهد العام
علي المره دي لبسه مغري فلت من محوله الاغتيال وهرب بيته و حماهم والجماعه وقعت في بعضها كلها والبارون المره دي اقرب لي علي جدا اخوه خانه حماته رجعت من الموت تاني بفرصه تانيه وشكلها مش نويه تضيعها اصل مش كل مره تيجي فرصه تاني لي حد عرفنا اسم القيصر ليه علشان دي شهاده موت مكتوبه بالدم والخيانه شكلها النهايه او لا محدش عارف لسه
كنتم مع الفصل الثامن من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع........
الفصل التاسع
في احلك لحظات الظلام يأتي النور في اسوء الظنون يأتي اليقين الان السوء هو البدايه والسعادة هيا النهايه هيا الجائزة الكبرى
بدايه الفصل
الكل مستغرب جدا حتي انا اصل انا حضرت حكم اعدام سما بنفسي ازي عايشه ازي انا كنت غبي كده ازي
انا: (تمتلك اعصابي) منوره البيت يا سما
سندي : (سندي طيبه جدا نست كل حاجه وقامت تاخد امها بالحضن)
سما : خليكي عندك ايه جيه تخديني بالحضن انتي اشتريتي جوزك البسي بقي
بارون : ايه رايك يا علي في المفجأه دي
انا : حلوه ده السيناريو الي انا مش عامل حسابه
بارون :ولسه كتير قوي عندك مثلا اخوك محمود الكبير باعك ليا مقابل انه ياخد مكانك
انا : (بصيت لي محمود وانا مبتسم) دي مش حاجه جديده على اخواتي
بارون : لالا لسه فاضل كمان محمد صحبك باعك ليا والاتنين بيحبوك قوي طلبه انك ترجع مستشفي المجانين
انا : بجد طيب بقولك ايه اخرت الحوار ده ايه هات من الاخر اكيد انتا مش عامل كل ده علشان تحرق سما ومحمود ومحمد هات من الاخر
بارون : انتا مستعجل ليه بس ماشي انا هديك الزتونه سامح طلب خمسين مليون دولار خدهم علشان يزرع قنابل في بيتك (طلع حاجه فيها زرار) لو حد فكر يفتح باب او شباك القنابل دي ها تنفجر ايه رايك يا علي
انا : حلوه بس جيه ليه يا سما هيا النار مش بتحرق مؤمن وله ايه
سما : جيه اموت معاك علشان ابقي قدامك دنيا واخره
انا : لو على الاخره كده كده احنا رايحين النار عارف يا سليم انا حابب النار اكتر من الجنه ليه
سليم : ليه يا علي
انا : الجنه حلوه جدا بس النار كلها معارف طظ فيك يا بارون انتا لو تقدر تقتلني مش ها تعمل الحوار ده كنت خلصت
بارون : لالالا يا علي ازي مش لزم اخد حقي بشكل درامي زيك انتا بتحب كده والصراحه ايوه الموضوع فيه نشوه كبيره قوي سلام يا علي (داس على الذرار بس مفيش حاجه حصلت)
انا : ايه ده بص فكها كده وطلع البطارية وعضعضها ايوه عضعضها اصل مش معقوله تبعت تجيب بطاريه جديده دلوقتي اخلص انا مستعجل (دحكت) هههههههه مش ها تحصل حاجه اصل سامح انا الي بعته وحلال عليه الفلوس الي خدها
بارون : (اتنرفز) ها قتلك يا علي ها قتلك لو مش بدي باي حاجه تاني
انا : عايز تقتلني اقف في اخر التابور لسه في ناس كتير قوي (طلعت حاجه فيها زرار) دي اده التفجير الشغاله لي قنابل عندك انتا
بارون : انتا متعرفش احنا فين
انا : ليه هيا جزيره في البحر المتوسط بعيده يا بارون لا البركه في سما صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
انا : الاسف يا بارون انتا خسرت كش ملك (دست على الذرار وقفلت الشاشه ولفيت ورايه لقيت الكل فاتح بقه)
امي : هو ايه الي حصل
انا : خلصت من كل اعدائي في ضربه واحده
سندي : هيا ماما معاك
انا : طبعا معايا صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
سليم : ازي يا علي ازي
انا : ازي دي تعرفها في الفلاش باك
فلاش بااااااك
بعد ما رجعت مصر وصدر حكم في قضيه سما رحت السجن قبلت المأمور
مأمور : اهلا يا علي بيه تشرب ايه
انا : ملهوش لزمه يا فندم
مأمور : لا ازي انتا عايز عمك عاصم يطلعني معاش مباكر
انا : لا ميصحش ممكن قهوه
دخلت سما مع عسكري
مأمور : اسبكم لوحدكم القهوه جيه حلاً
طلع المأمور وقعدت سما قدامي
سما : ايه جي تشمت
انا : لا انا شمت في باريس كفايه كده
سما : انا طلعه طلعة يا علي
انا : سما انتي لبسه البدله الحمره خلاص انا جي اوريكي حاجه تاني (طلعت تلفوني وشغلت فيديو فيه انا وسندي بنلعب مع علي انا كنت مصوره قبلها بيوم) ده حفيدك وبنتك شوفي هما مبسوطين ازي
سما : (بصت في الفيديو وعينها دمعت)
انا : انا مش جي علشان ازيد حزنك لا انا جي علشان بنتك عايزني هنا بنتك بعد الي عملتيه لسه بقيه عليكي وطلبت ميني اقف معاكي
سما : مستحيل
انا : هو مستحيل لي حد طبيعي لكن لي بنتك لا اسمعي انتي ها تخرجي
تاني يوم جيه معاد تنفيز الحكم واتنفز صوري والكل قبض واكل عيش خدت سما ودتها شقه تقعد فيها كنت بزرها من وقت لي التاني في مره
سما : مالك يا علي
انا : انتي تعرفي واحد اسمه فتحي الغول
سما : طبعا فتحي وانا كنا شغلين مع بعض في المخدرات هو الي طلب ميني ادخلت مستشفي عندي
انا : طيب انا عايزك تسفري بره تعملي حاجه ليا ماشي
سما : اي حاجه
سفرتها بره مصر وبقت الوكيل بتاعي بره مصر هيا الي خلصت الصفقات وخلتني اخلص من الغول وخلت الكسندر بتاه امريكيا في صفي بعدها رجعت تاني ورحت ليها عرفت اني البارون ده كان بيحبها ونفسه يتجوزها بعتها ليه هيا الي عرفتني الي ها تعمل جني الغول وكمان محوله الاغتيال الي كانت من كام يوم كان كل حركه لي البارون انا الي رسمها بنفسي وخلصت منه بس دي حكايه سما
عوده من الفلاش بااااك
انا : بس يا عم سليم
سليم : طيب ممكن سؤال
انا : طبعا اتفضل
سليم : انتا كده ازي يعني انتا بتتحرك من غير الجماعه وتعمل كل ده ازي انتا ازي كده
انا: عادي انا علي عادي سليم انا مش محتاج لي الجماعه دي غير لي الثأر بس
سليم : تار ايه
انا : تار مرات ابويا واخويا
سليم : (وشه اصفر) تار ايه انا مش فاهم انتا بتتكلم عن ايه
انا : عن ابويا الي كان شغال معاكم وجاب الغول و البارون وهما غدره به وقتله مرات ابويا ام مصطفي واخويا الصغير راضي كان لزم اخش جوه
سليم : انتا تعرف الحكايه دي منين
سما : ميني انا يا سليم
امي : (قعده قدمها محمود ومحمد خلعت الجزمه ونزلت عليهم) بعته اخوكم يا كلاب انتا يا محمود تعمل كده في اخوك الصغير وانتا يابن اختي تعمل كده ده انتو اخوات في الرضاعه يا كلاب يا كلاب
محمد : اهدي يا غاده افهمك
امي : افهم ايه انتو ها تموته النهارده على ايدي انا
محمود : اهدي علشان نفهمك طيب اتكلم يا علي
انا : اتكلم اقول ايه ها يا اخواتي انتو تعمله معايا كده
ساره : بقي كده يا محمد
راضي : ليه يا بابا
محمود : ليه ايه انا متفق مع علي
امي : (بطلت ضرب) متفق معه ازي صح الكلام ده يا علي
انا : الاتنين خونه وكذبين كمان
محمد : بطل هزار يا زفت
انا : (دحكت) ههههههه الصراحه شكلكم كده مسخره
امي : (جت عليا و هيا متنرفزه) صح الكلام ده يا زفت
انا : (بست ايد امي) انا نجيت بيكي مش بذكائي
سما : (خدت سندي فحضنها) سمحيني يا بنتي لو انا مش الام الي كان نفسك فيها انا اسفه
سندي : لا بلاش كده يا ماما انتي احسن ام في الدنيا بس دي غلطه صح
سما : صح عامل ايه يا علي انتا عارفني
علي : طبعا انتي تيته سما
سما : (خدته في حضنها) كان نفسي في الحضن ده قوي يا ابن الغليه
سليم : (حط ايده على كتفي وانا واقف مع امي) انا كسبت الرهان النهارده بس في مشكله تاني
انا : ايه هيا
سليم : الناس بتوع افريقيا بتوع الاغذيه عايزن رقبتك
انا : (عملت زي محمد هندي في عسكر في المعسكر المشهد الاخير مع حسن حسني) موه مع نفسك غدن القاك
سليم : هههههههه ماشي يا علي انا كنت بهزر يله امشي انا عايز حاجه
انا : خليك قاعد معانا
سليم : مش ها ينفع
انا : اقعد بس القعده دي مش ها تتكرر تاني
سليم : (بص لي الجو الاسري مع ولاد اخته وقرر يقعد) ماشي يا علي
مصطفي : انتا كنت شايل كل ده لوحدك
انا : من امته يا مصطفي احنا مش بناخد تارنا والي مات اخويا برضه يا اخويا
مصطفي : اصيل يا ابن ابويا
ابراهيم : (قاعد وماسك ايد ليليان) لسه عايزه نتجوز وانا من العيله المتخلفه دي
ليليان : قعده على قلبك
ابراهيم : جوه قلبي
انا : كفايه محن بقي حرام اسمع ياض انتا والزفت الي ماسك ايد فرح انتا يا زفت
راضي : عايز ايه
انا : ايه يا جدعان انتا شويه وابراهيم شويه وعلي ابني ولميتا احترموني شويه عيب
راضي : ماشي عايز ايه يا عمي يا جامد يا مافيا
انا : ايه مافيا دي داخل على العراب
راضي : اخلص عايز ايه خليني افضي لي حبيبه قلبي
انا : بقي كده طيب اسمع بقي انتا وابراهيم انتو الاتنين اعتبره نفسكم بره البيت ده مفيش حد يقعد هنا مع خطيبته خالص ماشي
راضي : ماشي
سما: (قامت) طيب اتكل انا بقي
انا : تروحي فين
سما : ارجع شقتي
انا : لا انسي انتي ها تعيشي هنا مع بنتك سندي انا وعدتها اني لو قدرت اقف جنبك هقف واديكي رجعتي كملي بقي
سما : يعني
انا : يعني انتي ها تباتي النهارده في حضن بنتك وانا بكره ها بعت اجيب باسم من بره علشان ترجعه مع بعض تاني
قعدنا اتعشينا واحنا عيله في قلب بعضيها وفرحانين وسليم بالذات قاعد يتكلم مع محمود محمد عرف تفصيل حياتهم اصلهم ولاد اخواته البنات خلص اليوم والكل مشي وانا طلعت بره في الجنينه قدام البيت جالي سامح وامام وقعده
سامح : خلصت يا رايس بدون نقطه ددمم من عندنا
امام : الصراحه يا سامح انا عايز اعتذر ليك قدام علي انا شكيت فيك
سامح : مقبوله منك يا امام اصل ازي ابيع صحبي
انا : حصل خير يا رجاله هيا خلصت كده علشان فيها رجاله جدعان زيكم بس
سامح : (اداني ورقه) ده رقم الحساب الي فيه الفلوس بتاعت البارون
انا : (قطعت الورقه) حلال عليك يا سامح تستاهل اكتر من كده وانتا يا امام ليك عندي زيهم برضه انتو رجاله جدعان لوله وقفتكم معايا مش هاعرف اعمل اي حاجه من ده كله المهم عايز اوصل لي مرات كريم لزم اقف جنبهم الراجل مات مكاني
سامح : حصل يا رايس
قعدت معاهم شويه وبعد كده دخلت البيت مش عارف انا مش عايز انام ليه وله حاسس بنعس دخلت المكتب وقعدت فيه ايه الاحساس ده هو خواف فعلا هو انا خايف اصل دلوقتي مفيش اي عدو ليا وده غريب في الأول كان عدوي معروف شيفه لكن المره دي عدوي لا عدوي مش عارفه بس مفيش عدو دلوقتي وله فيه بس مستخبي ومنتظر اللحظه المنسبة علشان يظهر فيها ايه ده انا واحد عاش طول عمره في صراع دلوقتي في سلام غريبه دي ازي اكيد في حد تاني طيب لو مفيش كده تبقي خلصت وله ايه مش عارف (الحرب تاخد جزء من كينونه الانسان لكي تبقي مكانها) طيب وبعيد مش عارف
فضلت قاعد لحد تاني يوم نعست وانا قاعد حسيت برجل جيه ورايه لفيت الكرسي بسرعه في حته بيتشال فيها مسدس طلعته كانت سما
انا : في ايه يا سما مش تخبطي
سما : في ايه يا علي انتا مطلع المسدس كده ليه
انا : (حطيت المسدس في مكانه وحطيت راسي بين ايدي) مش عارف يا سما مش عارف
سما : انتا خايف من ايه
انا : من كل حاجه من الناس كلها ازي فين عدوي الجديد
سما : خلاص يا علي خلصت اللعبه الي كنت بتلعب بيها اتكسرت تقبل الفكره دي علشان تعرف تكمل حياتك بص انا معاك الفتره الاخيره كان فيها حجت كتير جدا بس خلاص خلصت تقبل الوضع الجديد بدل ما يتغير وتندم عليه
انا : مش عارف (تلفوني رن كان سليم) الو يا سليم
سليم : صباح الخير يا علي نمت كويس
انا : اه كويس خير في حاجه
سليم : لا اصل في واحد عايز يقبلك
انا : واحد مين
سليم :واحد اسمه نوح
انا : نوح مين انا معرفش حد بالاسم ده
سليم : نوح يا سيدي يبقي رايس الجماعه كلها
انا : وعايز ايه ده
سليم : عايز يعرف نفسه ليك
انا : اممم طيب يا سليم حدد معاد اول الشهر
سليم : لا تعاله كمان شويه
انا : مش فاضي يا سليم
سليم : لا يا علي لزم تفضي الراجل ده مش ها ينفع معاه الرفض
انا : ها يعمل ايه يعني هو فاضل غيره
سليم : بص يا علي في على بابك امام وده من الجحيم ايوه هو صحبك لكن ده ابوه في نظره الاب دايمن مطاع
انا : طيب يا سليم افطر واجيلك
سليم : كده كويس يله سلام
قفلت مع سليم وانا مبتسم خلاص ظهر العدو الي كنت بدور عليه انا عارف انها مش سلكه قومت فطرت وطلعت البس ونزلت تحت لقيت عربيه مستانيه ركبت فيها مع سواق غريب رحنا المطار ركبنا طياره هيلو كبتر ودخلنا بيها الصحرا مفيش حاجه لحد ما لفت انباهي بيت مبني دور واحد بالعرض في وسط الصحرا بس شكله غريب يعني البيت زي ما يكون الجبل حوليه في حفره حاجه شكلها غريب هبطنا في مكان لي الطيارات دي جيه واحد خدني ودخلني جوه البيت ده عملين اجرأت تفتيش غريب زي كاشف لي المعادن و اختبار كشف الكذب وكان جيهاز اشعه اكس علشان لو حد مزروع فيه جيهاز تجسس ممكن واحد يحط جوه نفسه قنبله او مسدس وكمان كشف بصمه العين واخر حاجه التفتيش الذاتي بعد المرمطه دي طلعت من الاوضه لقيت سليم في وشي
سليم : وصلت بالسلامه
انا : جري ايه يا سليم كل ده ليه
سليم : معلش تخيل انا باجي هنا بقالي 50 سنه وبيحصل كل ده معايا
انا : لا دي رخامه بقي
سليم :طيب تعاله علشان تقابل نوح
انا : قبل ما اقبل نوح عايز اشرب قهوه
سليم : قهوه ايه يا علي
انا : في ايه الطياره عملت ليا صداع عايز قهوه
سليم : بعد ما تخلص المقابله اجبلك قهوه عيب الراجل مستني
انا : يستني بروح امه عادي هو الي عايزني
سليم : طيب تعاله
خدني لي ركنه فيها كرسيين وجبلي قهوه وانا قعدت ساكت بشرب القهوه و ملوع سيجاره مش هكذب انا خايف جدا وكمان هو خايف لما طلبت القهوه والبرود ده لي واحد ناوي على حاجه بعد ما خلصت خدني سليم لي باب وقف وانا دخلت لوحدي لقيت حاجه زي الي بتبقي في المتاحف استند محطوط عليه حجر بيضاوي لونه ازرق سمائي فوق منه اسبط نور والباقي ضلمه لقيت واحد طالع من الضلمه لبس بدله شيك وشكله عادي يعني اقرع ومفيش شنب او دقن
شخص : الحجر ده نيزك لونه اتشكل بعد اصطدام بالرمل هو الي عمل الفجوه الي فيها البيت ده وكمان في علماء قاله انه سبب تقسيم الارض لي قرات تخيل حاجه صغيره قوي بتعمل فرق قد ايه
انا : اكيد انا مش جي هنا علشان حصه جيولوجيا انا كنت ادبي مش علمي
شخص : هههههههه ماشي يا علي اسف نسيت اعرفك على نفسي انا نوح
انا : اهلا يا نوح
نوح : اتفضل
طلعنا بره كان سليم واقف ورحنا مكتب مش ها قول عليه حلو لا فخم لا خيال وفيه كتب كتير جدا قعدنا
نوح : انتا مش فكرني يا علي
انا : الصراحه لا لو فكرك كنت عرفتك انا مش بنسي وشوش
نوح : (شغل فيديو) اتفرج
انا : (اتفرجت على الفيديو كان فيه لقطات من فرح مصطفي و فرح محمود و فرحي و كمان مقبلتي من رايس ميناء الاسكندريه و كمان لقطات كتير ليه معايا و هو بينزل ليا قهوه في الكافيه الي قعدت فيه بعد موضوع الغول الي طلعت منه على المستشفي لي سندي و كمان هو الي قبلته عند مرتضي الراجل الي ادي مرتضي شهاده الميلاد ازي) ايه ده
نوح : دي اخر مقبله بيني وبينك عند مرتضي في بولاق
انا : ازي
نوح : بلاش تستغرب انتا تحت عيني من زمان يا علي
انا : ليه بقي
نوح : علشان ذكائك قدرت وانتا في سن صغير تبقي حاجه كبيره عن طريق المطعم بتاعك اتعرفت على ناس مهمه وكبيره جدا
انا : طيب سليم قال انك عايز تقبلني
نوح : ايوه انا عايزك تقود الجماعه
انا : هههههههه جماعه ايه خلاص كلهم ماته
نوح : لا الجماعه اكبر بكتير من الي ماته
انا : ازي الناس دي اكبر ناس في البلد كلها
نوح : بص دي قصه قديمه و طويله وها تحتاج نتمشي شويه اتفضل معايا
قومت معاه ومعانا سليم رحنا ممر فيه تحف كتير وقف قدام واحده منحوته شكلها قديم جدا
نوح : ده محمد ابن عباس الحشاشي انتا تسمع عن الحشاشين
انا : ايوه ذكره في التاريخ كتير
نوح : عندي هنا ها تاخد التاريخ الحقيقي لي الحشاشين بص الحشاشين او السفاحين دي ناس حراس عقيده
انا : حراس *** يعني
نوح : لا مش الدين احنا بره لعبه الدين خالص الحشاشين حراس عقيده الاختيار افهمك زمان في ناس عايزه تحكم العالم عايزن البشر كلهم يبقه عبيد ليهم الحشاشين بقي موجودين علشان يمنعه تحقيق ده في عدو قديم جدا يا علي اسمه الماسونيه اكيد تسمع عنهم زمان ايام محمد بن عباس لو قولت اسم الماسونيه الناس تدحك عليك محمد فكر انه لزم الناس دي تطلع لي النور علشان البشر يحسه بالخطر طلع سمعه على الجماعه بتعته انهم ناس حشاشه مدمنين جنس وقتل واستخبه في الظل علشان الناس دي تطلع للنور وعلشان يكونه تحت النور اوضح لزم الحشاشين يموته اتفقه مع جنكيز خان انه يهجم عليهم والناس كلها تشوف وهما يموته كانت النهايه ليهم بس هما عايشين و طلعت الماسونيه للنور والناس كلها بقت تعرفهم بس مش كلهم كانت الماسونيه دي جناح منهم يعني مش كلهم ولسه عايشين في حرب زي مثلاً الحرب العالميه الاوله كانو سببها والتانيه كمان سيطره امريكا وسقوط الاتحاد السوفيتي كل ده كانه هما السبب فيه الجماعه دي مش في مصر بس لا احنا في كل حته في العالم كله حرب كبيره يا علي بين النور الضلمه الموضوع كبير
كنا لسه مشين وعمال ابص على التحف التاريخيه كلها وصلنا لي المكتب وقعدنا تاني
نوح : بص يا علي انتا قضيت على الشق الي في الجماعه زي البارون والغول وكمان رافي احنا معانا ناس كتير في مخابرات دول كتير جدا
انا : انا مش فاهم
نوح : انا عارف ده اكتر من استعابك بكتير بس دي الحقيقه احنا بنحارب للصح مش للغلط
انا : طيب انتا بتقول بنحارب للصح مش للغلط ازي والناس الي ماتت دي كان همها الاول والاخير هو الفلوس
نوح : علشان وله واحد من دوول يعرف الحقيقه الحقيقه الي انا قولتها ليهم اني احنا مجموعه احتكار لكن في طبقه اعلي في الجماعه هيا الي تعرف زي سليم مثلاً ها يا بطل رايك ايه
انا : مش موافق طبعا ازي الخير الي انتا بتتكلم عنه خالني احس اني قدام كابتن مصر وانتو شغلين في السلاح والاثار والمخدرات والاعضاء وتجاره الرقيق ازي
نوح : كمل وله اكمل انا اقولك كمان احنا بنتعامل مع الكيان التاني في التجاره والصناعة في كل حاجه حتي انا كنت معزوم على الغداء في مقر المنظمه بتعتهم كمان يومين تحب تيجي معايا
انا : (خرجت عن شعوري وكانت اول مره من زمان) ايه الجنون ده
نوح : (ببرود الكون) ده مش جنون دي الحياه يا علي بص الموضوع بسيط انتا تقدر تمشي بس صدقني الكيان التاني مش ها يسيبك ها يحاول يضمك باي شكل من الاشكال بايدك انتا تختار معانا انتا هاتكون صاحب هدف بدل ما تقع معاهم اصل مهما كنت مفتح مش ها تعرف تفلت منهم الناس دي غير يا علي الناس دي مش رحيمه لا عزيز وله غالي الي انتا بتعمله ده لي صالح البشريه كلها تخيل
انا : يعني البشريه كلها وقفه عليا انا ازي نوح انا كان نفسي اعيش حياه عاديه ارجع بيتي وانا في السكه مراتي تقولي عايزن جبنه وعيش فينو انزل مع ابني لي اتوبيس المدرسه مش عايز كل ده
نوح : خلاص امشي يا علي بس خليك فاكر لما تصحي من النوم تلاقي الدنيا بقت خراب والناس دي حكمت انتا السبب اصل الناس دي مش ها تحكم غير بالدم شرفت يا علي وصله يا سليم
طلعت من عنده من غير ما ابص عليه حتي وسليم معايا وصلني للطياره زي ما جيت و رجع تاني لنوح كان واقف باصص للصحرا مولع سيجاره
سليم : وبعدين كده كل الي خططنا ليه باظ
نوح : مفيش حاجه باظت كلم العقرب خليه يتحرك
سليم : بس دي ها تكون الضربه القاضيه لي علي
نوح : كل بدايه وليها نهايه يا سليم وعلي كبر قوي ولزم دي تكون النهايه اتحرك
المشهد الريسي
رجعت البيت كان المغرب وانا فاكر اني كده اليوم خلص بس لا لسه في مفاجأت كتير طلعت اطمنت على ابني علي ولميتا و فرح وليليان جتلي الشغاله
شغاله : علي بيه
انا : ايوه
شغاله : في حد مستاني تحت وعايزك
انا : مين ده
شغاله : مقلش اسمه
انا : طيب دخليه المكتب وانا نازل
نزلت الشغاله وانا غيرت هدومي ونزلت تحت فتحت باب المكتب لقيت واحد واقف فيه وباصص لي لوحه وعطيني ضهره
انا : خير طلبت تقلبني
شخص : (لف ليا وهو مبتسم مد ايده بالسلام) اذيك يا علي
انا : (استغربت جدا) العقرب!!!!؟؟؟
المشهد العام
في الفصل ده علي عرف ايه الجماعه دي وشغلها ايه وازي ومع مين علي مسك شعاع النور وهو فاكر انها كده خلصت بس لا لسه علي مكتوب عليه العزاب طول ما هو عايش اصل الدنيا مش رحيمه وله كويسه لزم طول ما انتا عايش تاخد على دماغك لزم وتفضل كده لحد ما يجي الموت بامر من *** ينهي حياتك علشان تبقي خلصت فعلاً
كنتم مع الفصل التاسع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع........
الفصل العاشر
ده الفصل الاخير من سلسله الفنجان كلها في الفصل ده ها نعرف ايه الي ها يحصل مع علي ونتيجه كل الي عمله في حياته ايه وكمان مين العقرب ده وايه النهايه الي ها تحصل لي السلسله دي اتمني انها تنول اعجاب الكل
(اتمني القارء يطول باله شويه علشان الفصل ده طويل جدا)
بدايه الفصل
المكتب عندي نزلت اشوف مين الي عايز يقبلني ده نزلت تحت لقيت واحد اسمه العقرب
انا : طيب ازي
عقرب : (ببرود) عادي (بيقرب عليا ومادد ايده علشان يسلم عليا)
انا : (خليته مقرب و مادد ايده ونزلت على وشه بلبونيه خليته يقع في الارض) ازي
عقرب : (وقع في الارض وحاطط ايده مكان الضربه) ايه الغباء ده يا علي انا راجل كبير
انا : احمد **** اني مخدتكش في شول لي بنتك يا فرحات
فرحات : (قام) مقبوله منك يا علي
انا : انتا ازي عايش ازي
فرحات : زي الناس مش ها نقعد وله ايه
انا : اترزع
قعدت قدام فرحات صحبي وانا شايط بجد
انا : ايه الي حصل
فرحات: عادي اشتغلت مع سليم والجماعه
انا : ازي يا فرحات ازي سبت روان ازي ده انا بكيت عليك يا صحبي
فرحات : معلش يا صحبي
انا : طيب كنت عرفني
فرحات : علي كل حقيقه و راها الف باب بالف سر وكل سر وراه الف باب بالف سر تاني
انا : انتا ازي تقبل بكده وانتا عرفت الي حصل لي بنتك اشتغلت في بيت دعاره
فرحات : اتحداك تكون سألتها هيا نامت مع كام واحد ها تقولك وله واحد انا كنت متفق مع الراجل الي انتا ضربته متطلعش لي حد لكن لما عرفت انك رحت باريس خليته يطلعها ليك علشان انا عارف اول ما هتوصل ها تسأل عليا و بعد ما رجعت مصر اكدت فكرتي فيك انك لسه نضيف حتي بعد الي عملته الدنيا فيك قبلتها هنا و عرفتها اني عايش
انا : يعني انا كنت لعبه في ايدك و في ايد الكل علشان اهد الجماعه صح
فرحات : ايوه انتا مستغرب ليه كلنا لعب في ايد بعض هيا الحياه كده انتا كنت لعبه في ايد نوح و الجماعه كلها الغول و رافي و ماك و البارون كانو لعبه في ايدك و بتحركهم عن طريق سما بلاش تستغرب انك كنت لعبه في ايد حد و انتا كان في ايدك اللعاب كتير اوي
انا : طيب جي ليه يا فرحات
فرحات : جي احكيلك حكايه
انا : مش فاضي
فرحات : لا الحكايه دي تهمك جدا
انا : طيب بسرعه
فرحات : علي انتا ابوك فين
انا : (استغربت من سؤاله) ابويا مات
فرحات : زمان ابوك دخل الجماعه دي و اشتغل معاهم لحد ما البارون و الغول غدره به و ماتت صفاء مراته عرف اني حياته فيها مشكله لي اولاده قرر انه لزم يموت لزم يكون ميت في زور وفاته واشتغل زي سليم كده علشان بس يهد الجماعه كلها وياخد حقه بعد ما وصل لي الكبير عرفه حكايه الحشاشين وبقي رايس الجماعه كلها بره وجوه مصر
انا : (تعبير وشي في صدمه كبيره جدا ابويا عايش بعد العمر ده كله) يعني هو عايش
فرحات : ايوه ومستانيك
انا : خليه مستاني انا استنيت كتير قوي خلاص
فرحات : هيا اللعبه كده زمان اللعبه حكمت عليك تدخل مستشفي المجانين و ماتشوفش ابنك في ولدته وكمان حكمت عليك تطلع تلقي الدنيا كلها خربانه وحكمت عليك تحط ايدك في ايد سما حماتك وكمان تخلص من الغول ورافي وكمان البارون وتخلص من عمك وحكمت عليا انا اسيب بنتي وسط كل ده وحكمت علي سليم انه يسيب اهله وحكمت على ابوك يسيب اولاده وامك انا قولت في الاول انها لعبه لكن مقولتش اسمها اسمها الدنيا يا علي هيا الدينا زي اللعبه الي كل شويه تشوف فيها حجت جديده تحسسك انك متعرفش حاجه الدنيا يا علي الي انتا بتحارب فيها وهيا بتحارب فيك الدنيا يا صحبي دنيا
انا : خلصت كلامك
فرحات : ومستاني ردك
انا : اطلع بره وانسي اني ليك صاحب اسمه علي انتا خاين خنت الصحبه والعيش والملح الي بنا و مقولتش الحقيقه في البدايه
فرحات : (قام في هدوء) براحتك بس الدنيا حكمت علينا بحاجت كتير دي كانت منهم وده مش مبرر ليا انا عارف سلام يا علي
سندي : علي حبيبي
انا :اطلعي بره
سندي : ليه يا علي
انا : بره
سندي : بره ليه
انا : (اتنرفزت وصوتي عالي عليها) قولت بره بره اطلعي بره ايه مفيش فهم بره
طلعت سندي وهيا مستغربه قفلت باب المكتب عليا بحاول افكر ازي كل ده ازي الحياه عملت فيا كل ده ليه انا عملت ايه في الدنيا علشان كل ده يحصل هو انا كنت واحش وله حلو وله ايه انا ايه الي حصل ليا ده وانا قاعد لقيت واحده قعده جنبي وهيا حارس مدينه الملوك والمليكات
حارس : ايه مدايق من الحقيقه
انا : الحقيقه بتجرح قوي قوي ليه
حارس : ده مكتوب عليك يا علي لزم تشوفه لزم
انا : وانا عملت ايه في الدنيا علشان الدنيا تعمل فيا كده انا كنت عايز اتجوز حبيبتي وخلاص ليه ادخل في كل ده ليه اقعد مجنون عشر سنين واطلع القي مرات اخويا و اولاده كرهين وجودي ليه انا حبيت اعيش حياه سعيده بعد كل ده ولما مراتي طلبت ميني اقف جنب امها وقفت انا كنت عايز اخد حق الي ماته
حارس : والدنيا عطتك كل حاجه محتاجها علشان تاخد حقك ادتك الذكاء والقوه والفلوس والسلطه لحد ما حقك جيه لزم تدفع انتا طول عمرك بتحصل فواتير بتعتك من الناس و بتاخد حقك ومش بتسيبه عايز الدنيا بعد ما عطتك كل ده متحصلش فواتيرها منك لا مينفعش محدش بيطلع منها من غير ما يحاسب
انا : هيا قربت
حارس : موتك بعد ثانيه او دقيقه او ساعه او يوم او اسبوع او شهر او سنه معاد موتك مش معروف بس الموت قريب لي الناس كلها
انا : ابويا عمل معايا كده ليه ليه
حارس : انتا تعرف يعني ايه واحد مراته تموت بين ايده هيا وابنه الي لسه مولد من اسبوع عارف يعني ايه *** ملهوش اي ذنب في حرب موجوده في الضلمه تخيل رد فعل ابوك ايه بعد ما خد العزي ورجع البيت امك واخواتك قدامه خايف عليكم عايز يعمل ايه ها لزم يعمل كده
انا : مش مبرر
حارس : انا مش جيه علشان المبرر جيه افوقك قبل ما الي ليك يروحه وتخسر هبتك وسط الناس قوم يا علي
انا : اقوم
حارس : قوم من النوم
صحيت من النوم وانا نايم في المكتب وعرقان جدا والنور مطفي قومت ركزت شويه انا فين وطلعت بره المكتب لقيت سندي ومني قعدين كل واحده قدمها كوم منديل وعيونهم حمره
انا : ايه كل المنديل دي
مني : ينفع الي انتا عملته ده تقفل على نفسك اسبوع
انا : معلش كنت عايز افكر شويه
سندي : لا متعملش كده تاني ماشي ارجوك يا علي احنا كنا ها نتجنين عليك
انا : خلاص اخر مره بقولكم ايه انا عايز اكل
سندي : ثانيه و يكون الاكل جاهز
مني : وانا هعمل القهوه
قامت مني وسندي
سما : مالك يا علي
انا : لا مفيش
سما : عينك بتقول كلام كتير وهم اكتر
انا : سما بلاش جو الدكتوره ده معايا علشان بيفكرني بأيام مش عايز افتكرها
سما : براحتك يا علي بس لو حابب تتكلم انا موجوده
واحنا قعدين دخل سامح
سامح : علي في مشكله
انا : خير يا سامح
سامح : الحراسه الي مكلفه بحمايه داليا اتعمله مع واحد كان رايح يقتلها بس احنا جبناه
انا : (خدت نفس عميق) طيب نزله المخزن فين داليا
سامح : جيه في السكه
انا : طيب لما تيجي دخلها
مشي سامح وانا طلعت تلفوني وكلمت سعد مدير مستشفي بتعتي
سعد : علي بيه اخبار حضرتك
انا : انا تمام يا سعد بقولك في حاجه عايز اسألك عليها
سعد : اتفضل يا باشا
انا : في تحليل اثبات نسب بتتعمل لي الطفل و هو في بطن امه
سعد :ايوه عادي في بس بره مصر
انا : تمام عايزهم هنا في مصر كمان يومين ثلاثه ماشي
سعد : بس كده بس الموضوع مكلف شويه
انا: مش مهم الفلوس المهم المفعول
سعد : لا الحجت دي بيكون نتيجتها اكيده
انا :طيب خلص انتا الحوار ده ورد عليا
سعد : حصل يا كبير
قفلت مع سعد وكلمت جلال جلال بعد توصيه ميني بقي وزير التضامن الاجتماعي
انا : الو
جلال : صباح الخير يا علي بيه
انا : صباح النور يا معالي الوزير اخبارك ايه
جلال: تمام يا باشا
انا : طيب كويس اسمع احنا عايزن نخلص موضوع شديد الطاهر ده بسرعه
جلال : ايدي على كتفك ده صدعني
انا : بص انا سمعت اني في تحليل زي دي بتتعمل والطفل في بطن امه احنا نجيب الناس دي هما من بره مصر وانا متكفل بكافه المصاريف
جلال : بس كده انا موافق جدا انا عايز اخلص من صداع شديد النهارده قبل بكره
انا : تمام كمان ثلاث ايام تكون خلصانه
جلال : بس كده يبقي معدنا كمان ثلاث ايام في البلد عندكم
انا : تمام يا باشا و لو في اي جديد انا معاك على التلفون
جلال : تمام يا باشا سلام
انا : سلام
قفلت معاه والغدي جهز قومت اكلت وخلصت وشربت القهوه
في مشهد اخر
فريد الديب راح لي عمه حسن بعد ما اتصل به وطلبه يجيله
فريد : ازي يا عمي انتو لسه في مصر
حسن : عايزني امشي و اسيب حقي
فريد : حقك في ايه
حسن : الحيوان الي اسمه علي
فريد : الحيوان ده عمل الي انا مقدرتش اعمله وقلك لا انا مش عايز اجوز بنتي لي حفيدك يا عمي دي حريه
حسن : خلاص جوزها لي خالد ابن يوسف الي ابوه كان خدام عن جدك زمان
فريد : ده زمان بص دلوقتي الواد بقي ايه شب يفرح زي الورد وبعدين هو في حمايه علي الصمدي دلوقتي
حسن : بس
فريد : من غير بس عايز ميني نصيحه خد الفرصه الي ادهالك علي امشي يا عمي الفرصه دي مش ها تتكرر تاني
حسن :يعني انتا في صفه
فريد : لو مش معاه ابقي ضده ودي حاجه انا وانتا مش قدها يا عمي
قام فريد يمشي رجع بيته
المشهد الريسي
جبنا الوالد الي حاول يقتل داليا وحطيته في البدروم بتاع البيت وطلعت فيه كل الغل بتاعي اليومين الاخرنين خليت وشه مش نافع خالص بعد ما خلصت قعدت على كرسي ولعت سيجاره
انا : ها بقي يا سيدي ها تنطق وله اخد استراحه وارجع اكمل
شخص : لالا خلاص ها تكلم انا بعتني شديد الطاهر علشان اقتل داليا
انا : طيب انتا ها تقول الكلام ده في قعده عرفي وحلال عليك الفلوس الي اخدتها من وره شديد ماشي
شخص : ماشي بس ارحمني
انا : ارحمك ماشي لكن غيري مش ها يرحم الرحمه يابني مش في الدنيا
قومت طلعت بره البدروم وطلعت البيت فوق كانت داليا وصلت
انا : انتي تمام
داليا : ايوه كويسه
انا : طيب اعملي حسابك انتي نزله معايا الصعيد كمان يومين علشان نخلص القصه دي ماشي
داليا : لالا خلاص انا مش عايزه ايه حاجه منهم الناس دي شرانيه انا ها خد ابني واكتبه باسمي
انا : سعتها يبقي ابنك لو اخوكي يقولك ماما وله داليا وبعدين انتي نزله معايا انا مش مع اي حد
سندي : بلاش خوف انتي رايحه مع علي الصمدي مش اي حد
انا : مني حضري اوضه تبات فيها داليا ماشي
مني : ماشي
طلعت مني ومع داليا فوق ولميتا جت قدامي
لميتا : بابا
انا : عيني
لميتا : مش ملاحظ حاجه مختلفه عليا النهارده
انا : لا الصراحه
لميتا : طيب فكر شويه
انا : (بصيت ليها) لا مفيش
لميتا : يعني ايه يعني اكيد انتا مش واخد بالك
انا : ايوه يا ستي انا مش واخد بالي في ايه
لميتا : لو مهتم كنت عرفت (طلعت تجري على فوق)
انا : (بصيت لي سما) ملها دي
سما : (دحكت) هههههه اصلها عمله موني كير في رجلها
انا : نعم ياختي وانا اخد بالي من كل ده ازي يعني دي كمان لبسه كوتشي اعرف منين انا
سما : معلش بقي بنتك استحمل
انا : طيب
تاني يوم كنا جاهزين كلنا حتي سما اختها معايا ونزلنا الصعيد وصلنا البيت هناك كلنا
امي : ايه المفجأه الحلوه دي بس منورين البلد كلها
مني : حبيبتي يا غاده انتي اكتر
امي : لولي حبيبه غاده تعالي في حضني
ليليان : (وقعت في الفخ وراحت على حضنها)
امي : (مسكتها من شعرها) بقي يا كلبه يا بنت الكلبه من بعد خطوبتك على البغل ده مفيش مكلمه تلفون حتي ده انا ها طلع عينك
ابراهيم : (حاش ليليان من ايد امي) خلاص بقي (كلم ليليان) انتي كويسه
ليليان : اه كويسه بس في صداع شويه
امي : صداع (مسكت شعر ابراهيم) بقي انتا يا روح امك تسحب البنت من ايدي فاكر نفسك ايه ها
ابراهيم : خلاص انا اسف يا غاده خلاص سبيني انا ابراهيم حبيبك برضه
قعدنا شويه وعرفتهم قصه داليا وهما رحبه بيها كويس وانا وسط كل ده تعملي مع اخواتي باسلوب جاف اصل انا استحملت منهم كتير قوي وخلاص بقي بس الغريبه محمود فين مش باين خالص
انا : هو فين محمود
حياه : (قامت تمشي)
مصطفي : تعاله يا علي ندخل المكتب نتكلم شويه
انا : ماشي
دخلنا المكتب وقفل وره وقعدنا
انا : في ايه انا لما سألت على محمود الكل وشه اتغير ليه
مصطفي : البيه عمل مصيبه اتجوز واحده في السر
انا : سر ليه يعني كان اتجوز علني الحيوان ده هو حد كان ها يقول لا
مصطفي : مينفعش هو خاف من رد الفعل اصله اتجوز رقاصه
انا : رقاصه كمان وغاده عادي وله ضربته بالنار
مصطفي : لا انا خبيت السلاح اليوم ده بس هيا ضربته بالقلم وطردته من البيت ومنعت دخوله البيت او الارض او المصنع وانتا عارف نظام امك لا خمره وله مخدرات وله جواز في السر
انا : دي مصيبه انا عارف من فتره انه بيروح كباريه في شارع الهرم بس رفق مش جواز ومن رقاصه كمان
مصطفي : المهم احنا في بضاعه عايزن نطلعها بره مصر
انا : لا بعها هنا في مصر او الدول الي جنبنا
مصطفي : طيب ومكسبها كام
انا : مش ها يكون خارق لا 80% بس
مصطفي : لالا يا علي شوف حل
انا : اعمل ايه يا مصطفي انتا ليه فاكر اني معايا الفانوس السحري
مصطفي : لا بس انتا اكيد عندك بدل الحل مليون
انا : (صوتي عالي) مفيش حل يا مصطفي مفيش كل الحلول انا كسرتها اللعبه بتعتي الي كنت بلعب بيها كسرتها بنفسي
مصطفي : طيب اهدي طيب
انا : مصطفي خف عليا ابوس ايدك انا خلصان
قام مصطفي من غير ما يرد عليا وطلع بره وانا كلمت امام يخلص ليا حاجه في القاهره ولقيت امي دخله عليا
امي : مالك يا علي صوتك كان عالي قوي
انا : (باسلوب واحش) مفيش
امي : لا في اسلوبك واحش مع الكل حتي انا
انا : (بصوت عالي) قولت مفيش هيا اسطوانه
بصت ليا شويه وطلعت بره من غير ما ترد عليا
سندي : في ايه يا غاده صوتكم عالي
امي : مش عرفه الواد متغير قوي
مني : هو كده اديله مده
امي : طيب حد اتكلم معاه
مني : رافض يتكلم في الموضوع ده
امي : طيب رايك ايه يا سما انتي دكتوره نفسيه واكيد تفهمي
سما : مش عارف اقولك ايه بس علي متغير خالص والي جد جديد انه بقي كتوم اكتر من الاول وده مش كويس علي اتعرض لي صدمات في حياته كتير جدا تخلي من اي انسان سوي مضطرب
امي : يعني ايه عايز علاج نفسي
سما : لو علي اتعرض على دكتور نفسي مش ها يفهمه الان رغم كل ده متصالح مع نفسه لي ابعد الحدود علي عنده طاقه يحل اي مشاكل في الدنيا علشان بس ينسي انه عنده مشكله وده اخطر علي بقي حاله صعبه جدا ملهاش علاج حتي في كتب الطب كلها ومفيش دكتور ها يخاطر ويشتغل معاه الانه ممكن يأثر على نفسيته من الاساس
سندي : يعني علي ضاع منا
سما : لا هو عايش وسعيد بس عامل زي القنبله الموقوتة ممكن ينفجر
مني : اكتر من كده ده علي هد نظام العالم كله ماشي به
سما : لا ده تفريغ شحنات بس لكن لو طلع الي جوه العالم كله مش ها يسلم من النار علي مش خطر على حد وله على نفسه على خطر على البشر كلهم وانا الي عملت كده من الاول الذنب ذنبي انا
في مشهد اخر
فيلا حسن الديب طلع بره البيت لقي امام واقف مع اتنين بس من الرجاله بعد ما خلص من رجاله حسن الديب كلهم
حسن : (بصوت فيه خوف واضح) ايه الي بيحصل هنا انتو مين
امام : انا بعتني علي بيه الصمدي وبيقولك انتا ليه منفزتش امره
حسن : انا مش ها مشي واسيب بلدي
امام : دي كانت بلدك لحد ما علي بيه قرر انك مطرود منها نفز الامر انا جي برساله اطلعه بره البلد بدل ما المره الجيه ها جي وانا بامر اني اخلص منك انتا وعيله الديب كلها نفز يا حسن
مشي امام من عنده علي مكنش حابب اني يكون في اعداء ليه لسه في الصوره علشان المشاكل مش عايز يكون في حد في الصوره مش معاه
المشهد الريسي
قاعد في المكتب لحد الفجر بعد ما طلع الكل ينام وانا قاعد عمال احرق في سجاير كتير لقيت امي دخله عليا
انا : انتي صحيه ليه
امي : قومت صليت الفجر وقعدت ادعيلك
انا : ادعي لي الي مات هو محتاجه اكتر في حسابه بين ايد الي خلقه
امي : انا بدعي لي الي عايش علشان يعقل
انا : مفيش مجنون بيعقل يا امي المجنون بيفضل مجنون مفيش حاجه بتتغير
امي : مالك يا ولدي فيك ايه
انا : الصراحه عندي سؤال انتي ليه لما ابويا تعب مكلمتيش سليم جاب دكاتره يعلجوه (سبب الوفاة انفجار في المراره عملت تسمم ليه) وله تكوني مش عايزه عايش
امي : (بصت ليا شويه وقامت راحت نحيه الباب)
انا : (قبل ما تطلع) مش انا قبلته
امي : (رجعت وقعدت) قبلت مين
انا : رايس الجماعه السريه
امي : (بشوق ولهفه) احكيلي
انا : طلب ميني اكون مكانه ازور وفاتي وابقي رايس الجماعه كلها
امي : وانتا رايك ايه
انا : انا جي ازورك علشان هوافق على العرض ده
امي : انتا مجنون ازي توافق وتسيب اولادك لوحدهم
انا : ليه لا دي هاتكون سلطه وفلوس ونفوز كل حاجه
امي : تسيب اهلك علشان سلطه والكلام الفارغ ده
انا : وفيها ايه خالي ساب مراته وبنته علشان الكلام الفارغ ده
قامت امي وهيا متغاظه ميني جدا طلعت فوق وانا فتحت الاب بتاعي
في مشهد اخر
طلعت امي الاوضه بتعتها وفتحت الخزنه طلعت منها صندوق اسود فيه نوته ارقام وجنبهم تواريخ ومواعيد (دي مواعيد حركه الاقمار الصناعيه فوق البلد انا كنت عارف اني تلفونات الاقمار الصناعية دي اكتر طريقه امان لي التواصل) اختارت معاد وكتبت كود وكلمت ابويا
امي : الو يا محمد
ابويا : الو يا غاده عمله ايه وحشاني
امي : انتا قبلت علي
ابويا : انتي عرفتي من سليم وله ايه
امي : لا من علي جيه زرني علشان ها يوافق على عرضك
ابويا : بجد
امي : انتا فرحان ازي يا محمد تعمل كده في ابنك
ابويا :لزم يا غاده انتي عرفه الهدف الحقيقي لو مبقاش معايا ها يبقي عليا ودي مش حاجه كويسه انتي عرفه انا واقف قدام مين
امي : لا يا محمد لو عملتها سعتها انا الي ها قف ضدك
ابويا : خلاص اسيب علي واخد مصطفي
امي : لا علي وله مصطفي مصطفي ده الكبير
ابويا : لسه زي مانتي كلهم عندك غالين
امي : دل عيالي انا يا محمد لو كان مين فيهم
ابويا : خلاص يا غاده انا ها بعد عن طريق علي خلاص
امي : يا ريت يا محمد هو علي عرف
ابويا : ايوه انا بعت ليه حد يتكلم معاه
امي : دي مشكله تانيه
ابويا : لا مشكله وله حاجه خلاص يا غاده بس انتي وحشتيني قوي
امي : وانتا كمان يا محمد قوي
ابويا : ها تروحي القاهره امته
امي : ممكن كمان اسبوع
ابويا : خلاص اقبلك في شقه بولاق
امي : طيب يا محمد سلام
المشهد الريسي
قاعد في المكتب ومشغل الاب بتاعي وسمعت المكلمه وانا عارف اني اكتر طريق امان لي التواصل عن طريق التلفونات دي سمعت المكلمه بعد ما حطيت جهاز في الاوضه امي قفلت الاب وقعدت مكاني لحد تاني يوم طلعت بره افطر معاهم وانا قاعد اهزر عادي جدا انا مش ها قبل عرض ابويا بس الكلام ده لي امي علشان تكلمه واعرف هما كانو على تواصل وله لا بعد الفطار طلعت البس ونزلت تحت
ليليان : ايه يا علي رايح فين
انا : انتي مالك انتي فكره نفسك مراتي.
ابراهيم : ناس غريبه صحيح
ليليان : بقي كده يا حبيبي
ابراهيم : انا بهزر يا قلبي
امي : كفايه بقي محن انتا وهيا
انا : (وصلت رساله على التلفون اني الناس بتوع التحليل وصله) طيب انا رايح مشوار وراجع قوله لي داليا تجهز على ماجي
مني : رايح فين يا حبيبي
انا : رايح لي محمود أشوفه
امي : لا سيب محمود انا اربيه
سندي : خلاص يا غاده بقي ده ابنك
امي : لا
ليليان : طيب علشان خطري انا
امي : ماشي يا لولي علشان خطرك بس
طلعت بره البيت وركبت العربيه من غير حراسه و رحت على برج في المركز بتاع محمود طلعت شقه خبط وفتحت ليا واحد اسمها شيماء
شيماء : ايوه مين حضرتك
انا : محمود بيه موجود
شيماء : ايوه بس عنده ضيوف
انا : (دخلت الشقه) طيب انا داخل ليه
شيماء : تدخل فين انتا عارف انتا داخل لي مين
انا : ايوه انا اخوه الصغير علي الصمدي
شيماء : (وقفت متنحه مكنها)
دخلت جوه لقيت محمود قاعد مع واحد اسمه تمام راجل بلطجي و معاه ناس تقيله في البلد في ضهره
محمود : ايه ده علي عامل ايه
انا : انا كويس
محمود : عرفت مكاني هنا منين
انا : مفيش حاجه انا مش بعرفها يا اخويا
محمود : احب اعرف على الحج تمام راجل اعمال
انا :وبلطجي كمان
تمام : انتا بتقول ايه
انا : ايه هو انا قولت حاجه غلط مش ده شغلك بلطجي
تمام : اعرف انتا بتكلم مين
انا : راجل بلطجي ونصحيه امشي من هنا علشان انتا متعرفش انتا واقف قدام مين انا علي محمد الصمدي
تمام : (قام) ماشي ها نتقابل يا علي
انا : بلدي قوي الاسلوب ده بس بقولك زي الي قبلك رغم انك صرصار ليهم انتا متعرفش تعمل حاجه معايا
مشي تمام وانا قاعد حطت رجل على رجل اصل مين تمام ده علشان اعمله سعر رجع محمود بعد ما وصل تمام
محمود : ايه الي عملته ده يا علي الحج تمام ده راجل نابه ازرق
انا : تحب اجيبه في شوال دلوقتي و بطولي من غير اي حد جري ايه يا محمود تمام مين ده الي اعمله سعر انا لو بعمل سعر لي الصراصير الي زيه كان زمان مداس عليا بالجزم من زمان فوق يا محمود احنا ولاد الصمدي
محمود : طيب يا علي
انا : ايه الي انتا عملته ده رايح تتجوز
محمود : علي بلاش نقاش في الموضوع ده انتا عملتها قبلي
انا : وايه الي حصل سعتها ها امك خلتني اشك في سندي كنت ها قتلها عارف يعني ايه امي عملت كده
محمود : لالا متخفش سندي عند غاده غليا مش زي حياه
انا : صح مش زي سندي سندي عندها زي بنتها مش بنت اختها الغالية عليها قوي فوق يا محمود وبعدين انتا مش زي ومتقارنش نفسك بيا
محمود : ليه بقي انتا احسن ميني في ايه
انا : بالعكس يا محمود انتا احسن ميني بكتير جدا انتا لسه نظيف مش زي انا الدنيا وسختني لحد ما بقي لوني اسود محمود انتا علشان حياه كنت ها تقوم حرب كبيره جدا كانت ها تاخد الكل ايه الي اتغير
محمود :زهقت يا علي
انا : زهقت من ايه عايز تتجوز اتجوز بنت ناس مش رقاصه نامت مع طوب الارض
محمود : زي مني مثلا
انا : كلامك فيه تخبيط كتير بس ماشي مني محدش لمسها غيري وكانت متجوزه قبلي بس لكن لما انا حبتها اتجوزتها وهيا بنت ناس ومن عيله كبيره جدا وانتا في نفس السوق معاهم وعارف اسم عيله الديب كويس
محمود : بس دي تابت علشاني
انا : علشان الفلوس يا محمود علشان الفلوس تقدر تقولي تمام مين الي وصلك ليه ها
محمود : الناس
انا : وعلشان ايه كان هنا
محمود : ها رجع حقي بالدم
انا : بالدم ماشي نفترض انه بالدم متخيل اني مفيش حد ها يقف ليك علشان مصطفي بيحبك جدا وعمره ما يقف قصادك بس امك لا رغم انها امك بس ليها قانون قانون امك الكلب الصعران عند الناس كلها يتعالج لكن عندها هيا يضرب بالنار يعني الموت امك ممكن تضربك بالنار بنفسها (قومت امشي) قول لي شيماء لما تحب تعرفك على حد تعرفك على حد تقيل مش بلطجي نص لبه زي البتاع ده اه كنت هنسي اسألها برضه هيا اتخضت ليه لما عرفت اسمي سلام يا اخويا
نزلت من عند محمد ورحت كافيه اقعد فيه بتفرج على الناس دي خصوصا الشباب الصغير شايف شباب كتير قاعده الي من غير شغل والي في شغل بس بيشتكي همه من شغله والي عنده عيال بيشتكي منهم ايه ده ازي انا ليه حياتي مش زيهم ليه سعات بحب اني اكون منسي زي الناس دي اعيش اكبر همي ارجع البيت لي مراتي وعيالي بالعشاء مش كده بس بفكر انه طريق وكل واحد ليه طريق زي زيهم هما طرقهم كده وانا طريقي كده غريبه يا دنيا ليكي حركات مش مفهومه مش معروفه دنيا وليها قانون ازلي محدش عرف يفك السر بتاعه غريبه يا دنيا
قومت رجعت البيت
سندي : حبيبي اعملك الغداء
انا : لا انا عندي فكره احلي
سندي : ايه هما
انا :ادخل انا اعمل الغدي
امي : ميصحش يا ابني
انا : عادي يا امي الغدي انا الي اعملها انتي عارفه انا بعرف اطبخ كويس
دخلت المطبخ وانا زمان كنت بطبخ لما كنت قاعد لوحدي في القاهره خلصت الطبخ وطلعت بره اكلنا كلنا وحياه حزينه قوي
انا : افرحي يا حياه محمود راجع قريب
حياه : (وشها نور) بجد امته ها انا موافقه انه يتجوز عليا بس يرجع
راضي : لا يا ماما يطلق الرقاصه
امي : راجل يا راضي عارف الصح من الغلط
انا : بصي يا راضي الواحد لما يتوه في الدنيا طريق بيبقي ضلمه بلاش تسيبه لزم تكون النور الي ينور طريقه و ابوك كان عايز حد يرتب كروت الدنيا قدامه بس مش اكتر فهمت مش تسيبه لا لزم تكون جنبه
امي : بقولك ايه انتا ها تسمي ابن مني ايه او بنتها
مني : علي رفض يعرف النوع
امي : ليه بس
انا : علشان المفجأه بس هما توأم
امي : بجد
انا : ايوه لو اولاد ها سمي احمد ويوسف لكن لو بنات ها سمي كارما وملك
امي : اسامي حلوه بس انا عايزه اعرف حاجه كده بس ترد بصراحه
انا : أمري يا ست الكل
امي : انتا كنت زارع سما وسط اعدائك علشان تعرف هما بيفكره ازي صح
انا : صح
امي : ازي حصل ضرب النار قدام المطعم و انتا اتصبت فيه و له كان من تخطيطك برضه
سما : (دحكت) ههههههههه
امي : (بصت ليها و رجعت بصت ليا بذهول) اوعي يكون فعلاً انتا الي مخطط لي ده تبقي مجنون رسمي
انا : (بدحك) هههههههه عايزه الصراحه
امي : ياريت
انا : الصراحه لا ده كان اجتهاد شخصي منهم و الصراحه لو له سما كان زماني ميت مت زمان قوي
سما : انا حولت اعمل حاجه صح
علي : طيب كول يا عم محمد رجب
سما : (باست علي) انتا لمض زي ابوك
علي : جينات يا تيته
خلصنا غدي و داليا جهزت وطلعنا رحنا لي عمي بهجت قعدنا
انا : اخبارك يا ايه يا عمي
بهجت : مش كويس خالص يا علي
انا : ليه بس يا عمي
بهجت : منصور ولدي تعبني قوي
انا : ليه بس يا منصور
منصور : انا لا تعبه وله حاجه هو الي تاعب نفسه
انا : ليه بس
منصور : عايز يخليني العمده مكانه
بهجت : يا ولدي مينفعش انا تعبت قوي و كبرت جدا انا صحتي مش حلوه انا كبرت قوي لزم اختفي من الصوره ليك يا ولدي
انا : انا فهمتك يا عمي عايز تطلع من الصوره وانتا لسه الحج بهجت الصمدي مش الديب العجوز الي تقع قدام الناس
بهجت : صوح يا ولدي
بعد شويه جت الناس وقعدنا وشديد جايب معاه واحد اسمه اشرف ابو هيبه علشان يسنده قدامي قعدنا
جلال : احنا اتجمعنا النهارده قبل معدنا بكتير علشان ممكن نخلص من القصه دي بدري احنا جبنا دكاتره علشان ياخده عينه من الجنين وهو في بطن امه وناخد عينه من الحج شديد والنتيجه نستلمها وقتي نحط الشروط
انا : لو كلامنا صح يبقي الواد يتكتب باسم ابنه ومش عايزن منهم حاجه لا فلوس وله زياره ينسا اني ليه ابن بس
شديد : تمام بس لو الواد مش من صلبنا يدفع 100 مليون دولار
بهجت : بس ده رقم كبير قوي
انا : (بمنتها البرود طلعت دفتر الشيكات وكتبت الشيك واديته لي جلال) سهله الفلوس اسهل حاجه بس انتا تمضي على الورق ده ده ورق نفس الي مضي عليه ابنك اقرار بعدم التعرض ليها او لي ابنها وكمان اعتراف منك بنسبه ليكم ورقه حرم من الميراث فيك احنا مش عايزن منك حاجه
مضي الورق كله و عطي الورق لي جلال بعد كام ساعه الناس كلها قاعده نتكلم في كل حاجه لحد ما الناس طلعت بتوع التحاليل و عطي النتيجه لي جلال
جلال : عندك حق يا علي بيه الواد من صلب شديد الطاهر
انا : يلزمني الورق ده
جلال : (عطاني الورق) حقك
شديد : جري ايه يا ابو هيبه بيه ما تقول كلمه مش قولت انا معاك
ابو هيبه : (بص في الارض) انتا قولت انه اسمه علي محمد مش علي الصمدي انا مقدرش اقف قدامه
انا : هههههههه خسرت يا شديد ابو هيبه اساس المصنع بتاع الحديد بتاعه ملكي و هو مجرد موظف عندي مش اكتر انتا خسرت لما فكرت نفسك حاجه انا البلد كلها يا شديد
طلعنا بره وشديد شايفني وانا واقف مع جلال واشرف بهزر النار طقت في دماغه و طلع مسدسه وضربني بالنار في ضهري وانا مش لبس الواقي وقعت من طولي والناس الي معاه بتأمن شديد لحد ما طلعه من البلد والباقي انشغل فيا و طلعنا على المستشفي جيه سليم مع دكاتره اجانب
سليم : متقلقيش يا غاده ها يقوم منها زي الاول
امي : لو علي قام ونفز كلام نوح اقسم بديني مفيش حد ها يسلم من ناري يا سليم مفيش اي حد حتي لو انتا او نوح فهمه كده كويس
سليم : (بص لي امي و هو خايف رغم انها اخته الصغيره بس كانت معروفه بالذكاء جدا والشر يعني شيطانها عافي شويه لا مش شويه جدا) طيب يا غاده طيب
دكتور : اسف يا سليم الحاله توفت تمامً
سليم : مش ممكن يحصل زي المره الي فاتت
دكتور : احنا ركزنا المره دي اكتر بس الاسف الحاله توفت مفيش اي امل
(سعتها كان علي مات فعلاً خلاص الساعه بتعته جت نهايه حياه علي كانت غريبه زي حياته يعني واحد خد 15 طلقه وعاش اتشل وعاش وقع في نار في بيت هو الي حرقه وعاش حياته غريب احنا ها نكمل من غير علي انا الكاتب)
صوت صويت كتير جدا من الكل وهو حزين عليا من سندي ومني وعلي وليليان وفرح وابراهيم وراضي وحتي محمود اخويا جيه وكان حزين مع مصطفي حتي امام الي قلبه حجر عيط عليا اصل كنت اخ ليهم مش مجرد صاحب شغل وهما موظفين عندي خلصت الدفنه ورجعه البيت كلهم وفي محامي اسمه عمار المحامي الخاص بتاعي السري جيه
عمار : البقاء..... يا جماعه انا عرفت الخبر وانا حزين جدا لي فراق علي بيه الراجل كان نعمه الصديق والاخ علي بيه كان كتب وصيه ليه قبل خطوبه ليليان هانم ابراهيم بيه وقت مشكله مع البارون الظرف فيه وصايا لي (فتح ضرف كبير) اول رساله لي امي الحبيبه والتانيه لي علي ابني الغالي ولميتا بنتي الجميله و كمان لي اميره اميرة الكل و مكتوب تفتح عند البلوغ وكمان في اتنين مكتوب عليهم تفتح بعد ولاده زوجتي مني وفي لي إبراهيم بيه و ليليان هانم وراضي بيه كمان
امي : (فتحت الوصيه بتعتها) امي الحبيبه اغلي ما عندي لو الورقه دي في ايدك ده مش معني كده انك بطلتي تدعي ليا بس الدعاء بتاعك كان زي مصدر الطاقه الي مخليني ماشي لحد ما تيجي الساعه بتعتي انا مش ندمان على حاجه انا عملتها في حياتي بس مش عايزك تجبري سندي ومني وعيالي يعيشه في الصعيد لا خليهم يعيشه براحتهم في اي حته انتي غاليا عليا قوي يا امي سلام (قفلت الوصيه ودمعها نزلت) ماشي يا علي
علي : (فتح الوصيه) ايه يا ابو علي واحشني ايوه الورقه دي ممكن توصلك قبل ما تدفني بس ايوه انتا واحشني يا ابني يا غالي انا عارف اني وجودي في حياتك عمل ليك مشاكل كتير بس انا عايز اديك نصيح عايزك تعيش في الدنيا دي في حريه كبيره بس لزم تدفع ثمنها ومحدش يدفع غيرك اعرف اني انا سايب ليك حراس كتير مش سامح او امام بس لا كتير يوم ما تحتاجهم ها تلقهم موجودين انا بحميك حتي لو كنت في قبري اجمد كده ومش عايز عياط وخالي بالك من اخواتك لميتا واميره و اولاد مني ايوه مش من نفس الام بس هما من صلبك يا ابني و لزم ترعاهم اجمد و بلاش عياط سلام يا علي (قفل الوصيه ومسح دموعه ورسم ملامح الهدوء والقوه بتعتي وقعد)
سندي : (فتحت الوصيه) سندي حبيبتي حبي الاول و زوجتي الاوله والي من غيرها قلبي يبقي مات انا مش عايزك تزعلي عليا بجد انا كنت واحش قوي معاكي وحياتك مش سعيده معايا بس انا اسف ده قدري اني حياتي تبقي كده انه بحبك قوي يا سندي قوي وحشتيني يا بت *** علي ابنك على عزه النفس والقوه بلاش الضعف الضعيف في الدنيا بتدوس عليه بالجزم خليه يحب اخواته وهما كمان يحبه بعض انا بحبك قوي لو بايدي اعيش العمر كله معاكم اعيش بس الحكم مش في ايدي يا حبيبتي سلام (قفلت الوصيه وسيطرت على مشاعرها)
مني : (فتحت الوصيه) مني زوجتي التانيه وحبي التاني الي من غيرها احس اني ميزان مخي مش مظبوط مني انا بحبك قوي بعشقك انا نفسي تفضلي عايشه في البيت مع سندي والباقي عايز اولادي يعيشه مع بعض في بيت واحد تحت سقف واحد يحبه بعض و متخفيش علي ها يحب اخواته الي جين في السكه انا كان نفسي اعيش واشوف بزرتي منك بس شكلها مش مكتوب ليا مع اي حد من اولادي المهم بعد ما ترجعه روحي المكتب بتاعي في حجات مهمه جدا في خزنه افتحيها بصمه ايدك وخدي سامح بلاش تروحي لوحدك فهمه بلاش يا مني و السلام ختام (قفلت الورقه ونزلت دموعها)
ابراهيم : (فتح الوصيه) ابراهيم صحبي مش ابن اخويا بس لا انا عايز اديك نصيحه مهمه لي حياتك اتعود يابني لو انتا جوه حكايه لزم تسمع بس بلاش تتكلم علشان الي بيسمع بيشوف اكتر اوعي تتكلم غير لما كل الي فكرين نفسهم ابطال يختفه من الصوره علشان وجودك يكون امر واقع محدش يقدر يفكر يطلعك منها طبعا انتا شايف كلامي عبيط لو مش مهم لا فكر فيه مره و اتنين و ثلاثه عايزك تخلي بالك من ليليان اوعي تزعلها لحسن اطلعلك في احلامك اطلع عين ابوك و امك و الي خلفوك سلام يا صحبي
سليم : (شاف الوضع كده و دموعه نزلت) استأذن انا يا جماعه سلام
طلع سليم بره ولقي امام وسامح قعدين في حزن شديد جدا
سليم : يله يا رجاله
سامح : على فين
سليم : الي بيحصل كل مره بعد ما حد يموت تتسحب الحراسه وتتعاد تشكلها تحت قياده حد جديد ومع ناس جديده
سامح : لا انا قاعد انا في خدمه عائله علي الصمدي لحد اخر يوم في عمري انا فشلت في حمايه علي الصمدي بس لزم اخد بالي من ابنه لحد ما نتقابل في الاخره ونتعاتب
سليم : (بص لي سامح وسكت) طيب وانتا يا امام
امام : انا لو طلعت من هنا ها روح على بلد شديد الطاهر امسحها لحد ماخد حق علي
سليم : بس مفيش أوامر بكده
امام : اخد حقه وبعد كده اتعاقب على كل ده
في مشهد اخر
نوح الي هو ابويا طلع من المكان بتاعه وراح مكان جنبه برضه اسمه واحه الجحيم الي فيها رجاله زي امام كده جمع كل الرجاله وقف قدمهم
نوح : يا ولادي احنا حصل لينا اختراق في صفوفنا علي الصمدي مات علي الي كان تحت حمايه امام اخوكم من امته بنسيب حقنا
الكل في نفس واحد : عمرنا
نوح : نروح نجيب حق
الكل : نروح
نوح : ها ننزل قنا ونهد بلد شديد الطاهر على دماغه
الكل : نهدها
اتحركت كل الناس دي فوق العشر الف راجل بسلاح حاجه تقوم حرب بسلاح كتير جدا وصله في عربيات كونتيينر ونزله على بلد شديد وعايله الطاهر كلها مسحوها من على وش الارض الي هيا كانت البلد كلها بلد بنسها اتمسحه من على الخريطه وقف نوح باصص لي الدمار ده كله في حاله نشوه غريبه جدا والرجاله جابت شديد الطاهر تحت رجله مع اشرف
نوح : حلو شكل الدمار ده كله (طلع مسدس ساقيه وفيه رصاصه واحد) ده مسدس فيه رصاصه واحده بس شديد انتا قتلت علي الصمدي علشان ابنك انا عندي ليك لعبه حلوه انا هدي ابنك المسدس ده فيه طلقه واحده بس ها يصوبه عليك لو ضربك بالنار يقدر يمشي في امان ودي كلمه و وعد لكن لو لا نبقي نتكلم فيها دي
شاب : (خد المسدس وحطه في ايد اشرف)
شديد : ابني مستحيل يعملها
اشرف : (صوب المسدس بتاعه لي ابوه وداس على بس الرصاصه مش هيا)
شاب : (شد منه المسدس ولف الساقيه تاني)
نوح : المسدس المره دي في ايدك انتا يا شديد لو ضربتني بالنار تقدره تمشي انتا وابنك وده وعد ميني
شديد : (خد المسدس وداس عليه بس برضه فاضيه)
شاب : (خد منه المسدس وحط في رصاصه تاني وعطه لي نوح)
نوح : اللاسف الحظ مش حليف ليكم النهارده (ضرب اشرف الاول) مفيش راجل يحاول يقتل ابوه (ضرب شديد وكلم الشاب) نظف اي اثر لي وجدنا هنا مفهوم
رن تلفون نوح من واحد وهو مندوب الحكومه في الجماعه
شخص : ايه ده يا نوح تمسح بلد كمله من على الخريطه الرايس مستاء جدا
نوح : مش مهم وفهمه اني لوله وجودي هنا في مصر كان زمان مصر زي البلد دي بالظبط ماشي
شخص : بس دي مش لهجه هجوميه شويه
نوح : ده الي عندي اديك شايف الي بيحصل لي البلاد التانيه تحبه امشي
شخص : لالا طبعا لا ازي
نوح : تمام فهمه بقي
رجع نوح مكانه تاني
المشهد الريسي
عدت فتره الحداد وكانت اكتر من العادي بس سندي طلعت منها بسرعه جدا في يوم كانت مني قاعد في الجنينه قدام القصر رحلها سامح
سامح : (محترم انها ارمله لي صديقه وباصص في الارض) صباح الخير يا هانم
مني : صباح النور يا سامح قولي الحراسه ها تترفع امته
سامح : معرفش يا هانم بس انا ليا طلب لو ممكن
مني : طبعا يا سامح انتو وقفت معانا
سامح : انا مش عايز امشي انا عايز افضل معاكم هنا في خدمتكم
مني :بلاش خدمتكم دي انتا صديق العيله
سامح : شكرا يا هانم
سندي : (طلعت وهيا لبسه لبس خروج) سامح حضر عربيه واعمل حسابك جي معايا
سامح : امرك يا هانم (مشي)
مني : صباح الخير يا سندي
سندي : (زي الورده المطفيه بس لزم شوكها يفضل علشان محدش يلمسها) صباح النور
مني : انتي رايحه فين كده
سندي : مشوار اعملي حسابك بكره نروح لي الدكتور علشان يحدد معاد الولاده
مني: ماشي بس انا رايحه مشوار الأول
سندي : اطلعي بحراسه خدي امام معاكي ماشي
مني : ماشي
سامح: العربيه جهزه يا هانم بس على فين
سندي : لي سليم
سامح : (عمل عبيط) سليم مين
سندي : بلاش الاسلوب ده معايا انتا عارف سليم مين يله
طلعت سندي مع سامح ومني ركبت عربيه مع امام وفريق حراسه وراحه المكتب بتاعي وفتحت من مكان انا معرف ليها بس ودخلت جوه و فتحت الخزنه فيها ماس كتير و جواب
الجواب : مني لو في ايدك الورق دي انا كده ابقي ميت مع الورقه دي في ورق تاني لي شراكتي مع يوسف صفوان في شغل العقارات وكمان ورق اتنين مصانع خاصه ليا بعيد عن شغلي مع الجماعه وكمان في ماس اوعي تبعه اي حاجه منه غير ما يكون في ديقه ماديه تمام كل ده يتحط في خزنه في البيت واديه لي علي ابني لما يوصل لي سن العشرين متخفيش ها يخاف على حق اخواته وكمان في شفره تواصل مع الوكيل بتاعي بره مصر اوصله ليه واعمله توكيل ليه علشان تعرفه الحسابات بتعتي بره مصر وكمان في خريطه مكتوبه بالشفره لي اماكن فيها سيوله محدش ها يعرف يحلها غيرك انتي علشان المكان ده مكاني مش مكانك
مني اتأكدت اني الوصيه دي مكتوبه من فتره طويله علشان علي كاتب الوكيل بتاعي مش سما حماتي ودي تفرق كتير قوي نفذت الوصيه وحطت الحجت دي في خزنه في البيت
في مشهد اخر
سندي وصلت لي مكان سليم
سليم : اهلا يا سندي يا بنتي انتي كويسه
سندي : ايوه كويسه
سليم : طيب خير ايه سر الزياره دي
سندي : انا جيه في شغل انتا وعلي كنتم شوركه في المصانع بتعته المفروض انه مات يعني لزم يسيب النسبه بتعته انا بقي عايزه اكمل مكانه
سليم : بصي هو مش كده بالظبط بس قريب بصي يا سندي الشغل معنا صعب جدا وخطر واديكي شوفتي حياه علي ازي
سندي : متخفش عليا
سليم : مش ها تعرفي
سندي : اتعلم
سليم : السوق مش بيرحم
سندي : انا مرات البعبع و هو مأمنا كويس جدا
سليم : طيب يا سندي اعرفك الحقيقه (رجع ضهره لي وره ولع سيجاره) الموضوع بدا لما مشي الانجليز من مصر
بعد مرور خمس سنوات
المكان احد شواطئ البرازيل قعده سندي ومني وعلي ابني ولميتا قاعده مع اميره وبنات مني جابت بنتين واحد اسمها كارما والتانيه ملك وكمان ابراهيم ومعه ليليان وسندي سرحت في البحر وجماله و ذكريات شهر العسل قدمها جت ست كبير جدا في السن لبسه خفيف بس محتشم ومسكه عكاز عدت
ست : هاي مين فيكم سندي
سندي : (بصت ليها شويه) ايوه انا
ست : انتي مش فكراني
سندي : لا
ست : انا خديجه اتقبلنا زمان كان في اسكندريه ومعاكي شاب زي القمر اسمه علي
سندي : (بصت ليها شويه وفكرت جدا واستغربت اكتر) خديجه بس انتي كبرتي قوي
خديجه : طيب كبرت قعديني بدل ما انا وقفه كده
سندي : طيب اتفضلي
قعده وسندي حكت حكايه خديجه ليهم
خديجه : انتي عارف انا بقالي كام سنه منتظره المقابله دي
سندالفصل التاسع
في احلك لحظات الظلام يأتي النور في اسوء الظنون يأتي اليقين الان السوء هو البدايه والسعادة هيا النهايه هيا الجائزة الكبرى
بدايه الفصل
الكل مستغرب جدا حتي انا اصل انا حضرت حكم اعدام سما بنفسي ازي عايشه ازي انا كنت غبي كده ازي
انا: (تمتلك اعصابي) منوره البيت يا سما
سندي : (سندي طيبه جدا نست كل حاجه وقامت تاخد امها بالحضن)
سما : خليكي عندك ايه جيه تخديني بالحضن انتي اشتريتي جوزك البسي بقي
بارون : ايه رايك يا علي في المفجأه دي
انا : حلوه ده السيناريو الي انا مش عامل حسابه
بارون :ولسه كتير قوي عندك مثلا اخوك محمود الكبير باعك ليا مقابل انه ياخد مكانك
انا : (بصيت لي محمود وانا مبتسم) دي مش حاجه جديده على اخواتي
بارون : لالا لسه فاضل كمان محمد صحبك باعك ليا والاتنين بيحبوك قوي طلبه انك ترجع مستشفي المجانين
انا : بجد طيب بقولك ايه اخرت الحوار ده ايه هات من الاخر اكيد انتا مش عامل كل ده علشان تحرق سما ومحمود ومحمد هات من الاخر
بارون : انتا مستعجل ليه بس ماشي انا هديك الزتونه سامح طلب خمسين مليون دولار خدهم علشان يزرع قنابل في بيتك (طلع حاجه فيها زرار) لو حد فكر يفتح باب او شباك القنابل دي ها تنفجر ايه رايك يا علي
انا : حلوه بس جيه ليه يا سما هيا النار مش بتحرق مؤمن وله ايه
سما : جيه اموت معاك علشان ابقي قدامك دنيا واخره
انا : لو على الاخره كده كده احنا رايحين النار عارف يا سليم انا حابب النار اكتر من الجنه ليه
سليم : ليه يا علي
انا : الجنه حلوه جدا بس النار كلها معارف طظ فيك يا بارون انتا لو تقدر تقتلني مش ها تعمل الحوار ده كنت خلصت
بارون : لالالا يا علي ازي مش لزم اخد حقي بشكل درامي زيك انتا بتحب كده والصراحه ايوه الموضوع فيه نشوه كبيره قوي سلام يا علي (داس على الذرار بس مفيش حاجه حصلت)
انا : ايه ده بص فكها كده وطلع البطارية وعضعضها ايوه عضعضها اصل مش معقوله تبعت تجيب بطاريه جديده دلوقتي اخلص انا مستعجل (دحكت) هههههههه مش ها تحصل حاجه اصل سامح انا الي بعته وحلال عليه الفلوس الي خدها
بارون : (اتنرفز) ها قتلك يا علي ها قتلك لو مش بدي باي حاجه تاني
انا : عايز تقتلني اقف في اخر التابور لسه في ناس كتير قوي (طلعت حاجه فيها زرار) دي اده التفجير الشغاله لي قنابل عندك انتا
بارون : انتا متعرفش احنا فين
انا : ليه هيا جزيره في البحر المتوسط بعيده يا بارون لا البركه في سما صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
انا : الاسف يا بارون انتا خسرت كش ملك (دست على الذرار وقفلت الشاشه ولفيت ورايه لقيت الكل فاتح بقه)
امي : هو ايه الي حصل
انا : خلصت من كل اعدائي في ضربه واحده
سندي : هيا ماما معاك
انا : طبعا معايا صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
سليم : ازي يا علي ازي
انا : ازي دي تعرفها في الفلاش باك
فلاش بااااااك
بعد ما رجعت مصر وصدر حكم في قضيه سما رحت السجن قبلت المأمور
مأمور : اهلا يا علي بيه تشرب ايه
انا : ملهوش لزمه يا فندم
مأمور : لا ازي انتا عايز عمك عاصم يطلعني معاش مباكر
انا : لا ميصحش ممكن قهوه
دخلت سما مع عسكري
مأمور : اسبكم لوحدكم القهوه جيه حلاً
طلع المأمور وقعدت سما قدامي
سما : ايه جي تشمت
انا : لا انا شمت في باريس كفايه كده
سما : انا طلعه طلعة يا علي
انا : سما انتي لبسه البدله الحمره خلاص انا جي اوريكي حاجه تاني (طلعت تلفوني وشغلت فيديو فيه انا وسندي بنلعب مع علي انا كنت مصوره قبلها بيوم) ده حفيدك وبنتك شوفي هما مبسوطين ازي
سما : (بصت في الفيديو وعينها دمعت)
انا : انا مش جي علشان ازيد حزنك لا انا جي علشان بنتك عايزني هنا بنتك بعد الي عملتيه لسه بقيه عليكي وطلبت ميني اقف معاكي
سما : مستحيل
انا : هو مستحيل لي حد طبيعي لكن لي بنتك لا اسمعي انتي ها تخرجي
تاني يوم جيه معاد تنفيز الحكم واتنفز صوري والكل قبض واكل عيش خدت سما ودتها شقه تقعد فيها كنت بزرها من وقت لي التاني في مره
سما : مالك يا علي
انا : انتي تعرفي واحد اسمه فتحي الغول
سما : طبعا فتحي وانا كنا شغلين مع بعض في المخدرات هو الي طلب ميني ادخلت مستشفي عندي
انا : طيب انا عايزك تسفري بره تعملي حاجه ليا ماشي
سما : اي حاجه
سفرتها بره مصر وبقت الوكيل بتاعي بره مصر هيا الي خلصت الصفقات وخلتني اخلص من الغول وخلت الكسندر بتاه امريكيا في صفي بعدها رجعت تاني ورحت ليها عرفت اني البارون ده كان بيحبها ونفسه يتجوزها بعتها ليه هيا الي عرفتني الي ها تعمل جني الغول وكمان محوله الاغتيال الي كانت من كام يوم كان كل حركه لي البارون انا الي رسمها بنفسي وخلصت منه بس دي حكايه سما
عوده من الفلاش بااااك
انا : بس يا عم سليم
سليم : طيب ممكن سؤال
انا : طبعا اتفضل
سليم : انتا كده ازي يعني انتا بتتحرك من غير الجماعه وتعمل كل ده ازي انتا ازي كده
انا: عادي انا علي عادي سليم انا مش محتاج لي الجماعه دي غير لي الثأر بس
سليم : تار ايه
انا : تار مرات ابويا واخويا
سليم : (وشه اصفر) تار ايه انا مش فاهم انتا بتتكلم عن ايه
انا : عن ابويا الي كان شغال معاكم وجاب الغول و البارون وهما غدره به وقتله مرات ابويا ام مصطفي واخويا الصغير راضي كان لزم اخش جوه
سليم : انتا تعرف الحكايه دي منين
سما : ميني انا يا سليم
امي : (قعده قدمها محمود ومحمد خلعت الجزمه ونزلت عليهم) بعته اخوكم يا كلاب انتا يا محمود تعمل كده في اخوك الصغير وانتا يابن اختي تعمل كده ده انتو اخوات في الرضاعه يا كلاب يا كلاب
محمد : اهدي يا غاده افهمك
امي : افهم ايه انتو ها تموته النهارده على ايدي انا
محمود : اهدي علشان نفهمك طيب اتكلم يا علي
انا : اتكلم اقول ايه ها يا اخواتي انتو تعمله معايا كده
ساره : بقي كده يا محمد
راضي : ليه يا بابا
محمود : ليه ايه انا متفق مع علي
امي : (بطلت ضرب) متفق معه ازي صح الكلام ده يا علي
انا : الاتنين خونه وكذبين كمان
محمد : بطل هزار يا زفت
انا : (دحكت) ههههههه الصراحه شكلكم كده مسخره
امي : (جت عليا و هيا متنرفزه) صح الكلام ده يا زفت
انا : (بست ايد امي) انا نجيت بيكي مش بذكائي
سما : (خدت سندي فحضنها) سمحيني يا بنتي لو انا مش الام الي كان نفسك فيها انا اسفه
سندي : لا بلاش كده يا ماما انتي احسن ام في الدنيا بس دي غلطه صح
سما : صح عامل ايه يا علي انتا عارفني
علي : طبعا انتي تيته سما
سما : (خدته في حضنها) كان نفسي في الحضن ده قوي يا ابن الغليه
سليم : (حط ايده على كتفي وانا واقف مع امي) انا كسبت الرهان النهارده بس في مشكله تاني
انا : ايه هيا
سليم : الناس بتوع افريقيا بتوع الاغذيه عايزن رقبتك
انا : (عملت زي محمد هندي في عسكر في المعسكر المشهد الاخير مع حسن حسني) موه مع نفسك غدن القاك
سليم : هههههههه ماشي يا علي انا كنت بهزر يله امشي انا عايز حاجه
انا : خليك قاعد معانا
سليم : مش ها ينفع
انا : اقعد بس القعده دي مش ها تتكرر تاني
سليم : (بص لي الجو الاسري مع ولاد اخته وقرر يقعد) ماشي يا علي
مصطفي : انتا كنت شايل كل ده لوحدك
انا : من امته يا مصطفي احنا مش بناخد تارنا والي مات اخويا برضه يا اخويا
مصطفي : اصيل يا ابن ابويا
ابراهيم : (قاعد وماسك ايد ليليان) لسه عايزه نتجوز وانا من العيله المتخلفه دي
ليليان : قعده على قلبك
ابراهيم : جوه قلبي
انا : كفايه محن بقي حرام اسمع ياض انتا والزفت الي ماسك ايد فرح انتا يا زفت
راضي : عايز ايه
انا : ايه يا جدعان انتا شويه وابراهيم شويه وعلي ابني ولميتا احترموني شويه عيب
راضي : ماشي عايز ايه يا عمي يا جامد يا مافيا
انا : ايه مافيا دي داخل على العراب
راضي : اخلص عايز ايه خليني افضي لي حبيبه قلبي
انا : بقي كده طيب اسمع بقي انتا وابراهيم انتو الاتنين اعتبره نفسكم بره البيت ده مفيش حد يقعد هنا مع خطيبته خالص ماشي
راضي : ماشي
سما: (قامت) طيب اتكل انا بقي
انا : تروحي فين
سما : ارجع شقتي
انا : لا انسي انتي ها تعيشي هنا مع بنتك سندي انا وعدتها اني لو قدرت اقف جنبك هقف واديكي رجعتي كملي بقي
سما : يعني
انا : يعني انتي ها تباتي النهارده في حضن بنتك وانا بكره ها بعت اجيب باسم من بره علشان ترجعه مع بعض تاني
قعدنا اتعشينا واحنا عيله في قلب بعضيها وفرحانين وسليم بالذات قاعد يتكلم مع محمود محمد عرف تفصيل حياتهم اصلهم ولاد اخواته البنات خلص اليوم والكل مشي وانا طلعت بره في الجنينه قدام البيت جالي سامح وامام وقعده
سامح : خلصت يا رايس بدون نقطه ددمم من عندنا
امام : الصراحه يا سامح انا عايز اعتذر ليك قدام علي انا شكيت فيك
سامح : مقبوله منك يا امام اصل ازي ابيع صحبي
انا : حصل خير يا رجاله هيا خلصت كده علشان فيها رجاله جدعان زيكم بس
سامح : (اداني ورقه) ده رقم الحساب الي فيه الفلوس بتاعت البارون
انا : (قطعت الورقه) حلال عليك يا سامح تستاهل اكتر من كده وانتا يا امام ليك عندي زيهم برضه انتو رجاله جدعان لوله وقفتكم معايا مش هاعرف اعمل اي حاجه من ده كله المهم عايز اوصل لي مرات كريم لزم اقف جنبهم الراجل مات مكاني
سامح : حصل يا رايس
قعدت معاهم شويه وبعد كده دخلت البيت مش عارف انا مش عايز انام ليه وله حاسس بنعس دخلت المكتب وقعدت فيه ايه الاحساس ده هو خواف فعلا هو انا خايف اصل دلوقتي مفيش اي عدو ليا وده غريب في الأول كان عدوي معروف شيفه لكن المره دي عدوي لا عدوي مش عارفه بس مفيش عدو دلوقتي وله فيه بس مستخبي ومنتظر اللحظه المنسبة علشان يظهر فيها ايه ده انا واحد عاش طول عمره في صراع دلوقتي في سلام غريبه دي ازي اكيد في حد تاني طيب لو مفيش كده تبقي خلصت وله ايه مش عارف (الحرب تاخد جزء من كينونه الانسان لكي تبقي مكانها) طيب وبعيد مش عارف
فضلت قاعد لحد تاني يوم نعست وانا قاعد حسيت برجل جيه ورايه لفيت الكرسي بسرعه في حته بيتشال فيها مسدس طلعته كانت سما
انا : في ايه يا سما مش تخبطي
سما : في ايه يا علي انتا مطلع المسدس كده ليه
انا : (حطيت المسدس في مكانه وحطيت راسي بين ايدي) مش عارف يا سما مش عارف
سما : انتا خايف من ايه
انا : من كل حاجه من الناس كلها ازي فين عدوي الجديد
سما : خلاص يا علي خلصت اللعبه الي كنت بتلعب بيها اتكسرت تقبل الفكره دي علشان تعرف تكمل حياتك بص انا معاك الفتره الاخيره كان فيها حجت كتير جدا بس خلاص خلصت تقبل الوضع الجديد بدل ما يتغير وتندم عليه
انا : مش عارف (تلفوني رن كان سليم) الو يا سليم
سليم : صباح الخير يا علي نمت كويس
انا : اه كويس خير في حاجه
سليم : لا اصل في واحد عايز يقبلك
انا : واحد مين
سليم :واحد اسمه نوح
انا : نوح مين انا معرفش حد بالاسم ده
سليم : نوح يا سيدي يبقي رايس الجماعه كلها
انا : وعايز ايه ده
سليم : عايز يعرف نفسه ليك
انا : اممم طيب يا سليم حدد معاد اول الشهر
سليم : لا تعاله كمان شويه
انا : مش فاضي يا سليم
سليم : لا يا علي لزم تفضي الراجل ده مش ها ينفع معاه الرفض
انا : ها يعمل ايه يعني هو فاضل غيره
سليم : بص يا علي في على بابك امام وده من الجحيم ايوه هو صحبك لكن ده ابوه في نظره الاب دايمن مطاع
انا : طيب يا سليم افطر واجيلك
سليم : كده كويس يله سلام
قفلت مع سليم وانا مبتسم خلاص ظهر العدو الي كنت بدور عليه انا عارف انها مش سلكه قومت فطرت وطلعت البس ونزلت تحت لقيت عربيه مستانيه ركبت فيها مع سواق غريب رحنا المطار ركبنا طياره هيلو كبتر ودخلنا بيها الصحرا مفيش حاجه لحد ما لفت انباهي بيت مبني دور واحد بالعرض في وسط الصحرا بس شكله غريب يعني البيت زي ما يكون الجبل حوليه في حفره حاجه شكلها غريب هبطنا في مكان لي الطيارات دي جيه واحد خدني ودخلني جوه البيت ده عملين اجرأت تفتيش غريب زي كاشف لي المعادن و اختبار كشف الكذب وكان جيهاز اشعه اكس علشان لو حد مزروع فيه جيهاز تجسس ممكن واحد يحط جوه نفسه قنبله او مسدس وكمان كشف بصمه العين واخر حاجه التفتيش الذاتي بعد المرمطه دي طلعت من الاوضه لقيت سليم في وشي
سليم : وصلت بالسلامه
انا : جري ايه يا سليم كل ده ليه
سليم : معلش تخيل انا باجي هنا بقالي 50 سنه وبيحصل كل ده معايا
انا : لا دي رخامه بقي
سليم :طيب تعاله علشان تقابل نوح
انا : قبل ما اقبل نوح عايز اشرب قهوه
سليم : قهوه ايه يا علي
انا : في ايه الطياره عملت ليا صداع عايز قهوه
سليم : بعد ما تخلص المقابله اجبلك قهوه عيب الراجل مستني
انا : يستني بروح امه عادي هو الي عايزني
سليم : طيب تعاله
خدني لي ركنه فيها كرسيين وجبلي قهوه وانا قعدت ساكت بشرب القهوه و ملوع سيجاره مش هكذب انا خايف جدا وكمان هو خايف لما طلبت القهوه والبرود ده لي واحد ناوي على حاجه بعد ما خلصت خدني سليم لي باب وقف وانا دخلت لوحدي لقيت حاجه زي الي بتبقي في المتاحف استند محطوط عليه حجر بيضاوي لونه ازرق سمائي فوق منه اسبط نور والباقي ضلمه لقيت واحد طالع من الضلمه لبس بدله شيك وشكله عادي يعني اقرع ومفيش شنب او دقن
شخص : الحجر ده نيزك لونه اتشكل بعد اصطدام بالرمل هو الي عمل الفجوه الي فيها البيت ده وكمان في علماء قاله انه سبب تقسيم الارض لي قرات تخيل حاجه صغيره قوي بتعمل فرق قد ايه
انا : اكيد انا مش جي هنا علشان حصه جيولوجيا انا كنت ادبي مش علمي
شخص : هههههههه ماشي يا علي اسف نسيت اعرفك على نفسي انا نوح
انا : اهلا يا نوح
نوح : اتفضل
طلعنا بره كان سليم واقف ورحنا مكتب مش ها قول عليه حلو لا فخم لا خيال وفيه كتب كتير جدا قعدنا
نوح : انتا مش فكرني يا علي
انا : الصراحه لا لو فكرك كنت عرفتك انا مش بنسي وشوش
نوح : (شغل فيديو) اتفرج
انا : (اتفرجت على الفيديو كان فيه لقطات من فرح مصطفي و فرح محمود و فرحي و كمان مقبلتي من رايس ميناء الاسكندريه و كمان لقطات كتير ليه معايا و هو بينزل ليا قهوه في الكافيه الي قعدت فيه بعد موضوع الغول الي طلعت منه على المستشفي لي سندي و كمان هو الي قبلته عند مرتضي الراجل الي ادي مرتضي شهاده الميلاد ازي) ايه ده
نوح : دي اخر مقبله بيني وبينك عند مرتضي في بولاق
انا : ازي
نوح : بلاش تستغرب انتا تحت عيني من زمان يا علي
انا : ليه بقي
نوح : علشان ذكائك قدرت وانتا في سن صغير تبقي حاجه كبيره عن طريق المطعم بتاعك اتعرفت على ناس مهمه وكبيره جدا
انا : طيب سليم قال انك عايز تقبلني
نوح : ايوه انا عايزك تقود الجماعه
انا : هههههههه جماعه ايه خلاص كلهم ماته
نوح : لا الجماعه اكبر بكتير من الي ماته
انا : ازي الناس دي اكبر ناس في البلد كلها
نوح : بص دي قصه قديمه و طويله وها تحتاج نتمشي شويه اتفضل معايا
قومت معاه ومعانا سليم رحنا ممر فيه تحف كتير وقف قدام واحده منحوته شكلها قديم جدا
نوح : ده محمد ابن عباس الحشاشي انتا تسمع عن الحشاشين
انا : ايوه ذكره في التاريخ كتير
نوح : عندي هنا ها تاخد التاريخ الحقيقي لي الحشاشين بص الحشاشين او السفاحين دي ناس حراس عقيده
انا : حراس *** يعني
نوح : لا مش الدين احنا بره لعبه الدين خالص الحشاشين حراس عقيده الاختيار افهمك زمان في ناس عايزه تحكم العالم عايزن البشر كلهم يبقه عبيد ليهم الحشاشين بقي موجودين علشان يمنعه تحقيق ده في عدو قديم جدا يا علي اسمه الماسونيه اكيد تسمع عنهم زمان ايام محمد بن عباس لو قولت اسم الماسونيه الناس تدحك عليك محمد فكر انه لزم الناس دي تطلع لي النور علشان البشر يحسه بالخطر طلع سمعه على الجماعه بتعته انهم ناس حشاشه مدمنين جنس وقتل واستخبه في الظل علشان الناس دي تطلع للنور وعلشان يكونه تحت النور اوضح لزم الحشاشين يموته اتفقه مع جنكيز خان انه يهجم عليهم والناس كلها تشوف وهما يموته كانت النهايه ليهم بس هما عايشين و طلعت الماسونيه للنور والناس كلها بقت تعرفهم بس مش كلهم كانت الماسونيه دي جناح منهم يعني مش كلهم ولسه عايشين في حرب زي مثلاً الحرب العالميه الاوله كانو سببها والتانيه كمان سيطره امريكا وسقوط الاتحاد السوفيتي كل ده كانه هما السبب فيه الجماعه دي مش في مصر بس لا احنا في كل حته في العالم كله حرب كبيره يا علي بين النور الضلمه الموضوع كبير
كنا لسه مشين وعمال ابص على التحف التاريخيه كلها وصلنا لي المكتب وقعدنا تاني
نوح : بص يا علي انتا قضيت على الشق الي في الجماعه زي البارون والغول وكمان رافي احنا معانا ناس كتير في مخابرات دول كتير جدا
انا : انا مش فاهم
نوح : انا عارف ده اكتر من استعابك بكتير بس دي الحقيقه احنا بنحارب للصح مش للغلط
انا : طيب انتا بتقول بنحارب للصح مش للغلط ازي والناس الي ماتت دي كان همها الاول والاخير هو الفلوس
نوح : علشان وله واحد من دوول يعرف الحقيقه الحقيقه الي انا قولتها ليهم اني احنا مجموعه احتكار لكن في طبقه اعلي في الجماعه هيا الي تعرف زي سليم مثلاً ها يا بطل رايك ايه
انا : مش موافق طبعا ازي الخير الي انتا بتتكلم عنه خالني احس اني قدام كابتن مصر وانتو شغلين في السلاح والاثار والمخدرات والاعضاء وتجاره الرقيق ازي
نوح : كمل وله اكمل انا اقولك كمان احنا بنتعامل مع الكيان التاني في التجاره والصناعة في كل حاجه حتي انا كنت معزوم على الغداء في مقر المنظمه بتعتهم كمان يومين تحب تيجي معايا
انا : (خرجت عن شعوري وكانت اول مره من زمان) ايه الجنون ده
نوح : (ببرود الكون) ده مش جنون دي الحياه يا علي بص الموضوع بسيط انتا تقدر تمشي بس صدقني الكيان التاني مش ها يسيبك ها يحاول يضمك باي شكل من الاشكال بايدك انتا تختار معانا انتا هاتكون صاحب هدف بدل ما تقع معاهم اصل مهما كنت مفتح مش ها تعرف تفلت منهم الناس دي غير يا علي الناس دي مش رحيمه لا عزيز وله غالي الي انتا بتعمله ده لي صالح البشريه كلها تخيل
انا : يعني البشريه كلها وقفه عليا انا ازي نوح انا كان نفسي اعيش حياه عاديه ارجع بيتي وانا في السكه مراتي تقولي عايزن جبنه وعيش فينو انزل مع ابني لي اتوبيس المدرسه مش عايز كل ده
نوح : خلاص امشي يا علي بس خليك فاكر لما تصحي من النوم تلاقي الدنيا بقت خراب والناس دي حكمت انتا السبب اصل الناس دي مش ها تحكم غير بالدم شرفت يا علي وصله يا سليم
طلعت من عنده من غير ما ابص عليه حتي وسليم معايا وصلني للطياره زي ما جيت و رجع تاني لنوح كان واقف باصص للصحرا مولع سيجاره
سليم : وبعدين كده كل الي خططنا ليه باظ
نوح : مفيش حاجه باظت كلم العقرب خليه يتحرك
سليم : بس دي ها تكون الضربه القاضيه لي علي
نوح : كل بدايه وليها نهايه يا سليم وعلي كبر قوي ولزم دي تكون النهايه اتحرك
المشهد الريسي
رجعت البيت كان المغرب وانا فاكر اني كده اليوم خلص بس لا لسه في مفاجأت كتير طلعت اطمنت على ابني علي ولميتا و فرح وليليان جتلي الشغاله
شغاله : علي بيه
انا : ايوه
شغاله : في حد مستاني تحت وعايزك
انا : مين ده
شغاله : مقلش اسمه
انا : طيب دخليه المكتب وانا نازل
نزلت الشغاله وانا غيرت هدومي ونزلت تحت فتحت باب المكتب لقيت واحد واقف فيه وباصص لي لوحه وعطيني ضهره
انا : خير طلبت تقلبني
شخص : (لف ليا وهو مبتسم مد ايده بالسلام) اذيك يا علي
انا : (استغربت جدا) العقرب!!!!؟؟؟
المشهد العام
في الفصل ده علي عرف ايه الجماعه دي وشغلها ايه وازي ومع مين علي مسك شعاع النور وهو فاكر انها كده خلصت بس لا لسه علي مكتوب عليه العزاب طول ما هو عايش اصل الدنيا مش رحيمه وله كويسه لزم طول ما انتا عايش تاخد على دماغك لزم وتفضل كده لحد ما يجي الموت بامر من *** ينهي حياتك علشان تبقي خلصت فعلاً
كنتم مع الفصل التاسع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع........
الفصل العاشر
ده الفصل الاخير من سلسله الفنجان كلها في الفصل ده ها نعرف ايه الي ها يحصل مع علي ونتيجه كل الي عمله في حياته ايه وكمان مين العقرب ده وايه النهايه الي ها تحصل لي السلسله دي اتمني انها تنول اعجاب الكل
(اتمني القارء يطول باله شويه علشان الفصل ده طويل جدا)
بدايه الفصل
المكتب عندي نزلت اشوف مين الي عايز يقبلني ده نزلت تحت لقيت واحد اسمه العقرب
انا : طيب ازي
عقرب : (ببرود) عادي (بيقرب عليا ومادد ايده علشان يسلم عليا)
انا : (خليته مقرب و مادد ايده ونزلت على وشه بلبونيه خليته يقع في الارض) ازي
عقرب : (وقع في الارض وحاطط ايده مكان الضربه) ايه الغباء ده يا علي انا راجل كبير
انا : احمد **** اني مخدتكش في شول لي بنتك يا فرحات
فرحات : (قام) مقبوله منك يا علي
انا : انتا ازي عايش ازي
فرحات : زي الناس مش ها نقعد وله ايه
انا : اترزع
قعدت قدام فرحات صحبي وانا شايط بجد
انا : ايه الي حصل
فرحات: عادي اشتغلت مع سليم والجماعه
انا : ازي يا فرحات ازي سبت روان ازي ده انا بكيت عليك يا صحبي
فرحات : معلش يا صحبي
انا : طيب كنت عرفني
فرحات : علي كل حقيقه و راها الف باب بالف سر وكل سر وراه الف باب بالف سر تاني
انا : انتا ازي تقبل بكده وانتا عرفت الي حصل لي بنتك اشتغلت في بيت دعاره
فرحات : اتحداك تكون سألتها هيا نامت مع كام واحد ها تقولك وله واحد انا كنت متفق مع الراجل الي انتا ضربته متطلعش لي حد لكن لما عرفت انك رحت باريس خليته يطلعها ليك علشان انا عارف اول ما هتوصل ها تسأل عليا و بعد ما رجعت مصر اكدت فكرتي فيك انك لسه نضيف حتي بعد الي عملته الدنيا فيك قبلتها هنا و عرفتها اني عايش
انا : يعني انا كنت لعبه في ايدك و في ايد الكل علشان اهد الجماعه صح
فرحات : ايوه انتا مستغرب ليه كلنا لعب في ايد بعض هيا الحياه كده انتا كنت لعبه في ايد نوح و الجماعه كلها الغول و رافي و ماك و البارون كانو لعبه في ايدك و بتحركهم عن طريق سما بلاش تستغرب انك كنت لعبه في ايد حد و انتا كان في ايدك اللعاب كتير اوي
انا : طيب جي ليه يا فرحات
فرحات : جي احكيلك حكايه
انا : مش فاضي
فرحات : لا الحكايه دي تهمك جدا
انا : طيب بسرعه
فرحات : علي انتا ابوك فين
انا : (استغربت من سؤاله) ابويا مات
فرحات : زمان ابوك دخل الجماعه دي و اشتغل معاهم لحد ما البارون و الغول غدره به و ماتت صفاء مراته عرف اني حياته فيها مشكله لي اولاده قرر انه لزم يموت لزم يكون ميت في زور وفاته واشتغل زي سليم كده علشان بس يهد الجماعه كلها وياخد حقه بعد ما وصل لي الكبير عرفه حكايه الحشاشين وبقي رايس الجماعه كلها بره وجوه مصر
انا : (تعبير وشي في صدمه كبيره جدا ابويا عايش بعد العمر ده كله) يعني هو عايش
فرحات : ايوه ومستانيك
انا : خليه مستاني انا استنيت كتير قوي خلاص
فرحات : هيا اللعبه كده زمان اللعبه حكمت عليك تدخل مستشفي المجانين و ماتشوفش ابنك في ولدته وكمان حكمت عليك تطلع تلقي الدنيا كلها خربانه وحكمت عليك تحط ايدك في ايد سما حماتك وكمان تخلص من الغول ورافي وكمان البارون وتخلص من عمك وحكمت عليا انا اسيب بنتي وسط كل ده وحكمت علي سليم انه يسيب اهله وحكمت على ابوك يسيب اولاده وامك انا قولت في الاول انها لعبه لكن مقولتش اسمها اسمها الدنيا يا علي هيا الدينا زي اللعبه الي كل شويه تشوف فيها حجت جديده تحسسك انك متعرفش حاجه الدنيا يا علي الي انتا بتحارب فيها وهيا بتحارب فيك الدنيا يا صحبي دنيا
انا : خلصت كلامك
فرحات : ومستاني ردك
انا : اطلع بره وانسي اني ليك صاحب اسمه علي انتا خاين خنت الصحبه والعيش والملح الي بنا و مقولتش الحقيقه في البدايه
فرحات : (قام في هدوء) براحتك بس الدنيا حكمت علينا بحاجت كتير دي كانت منهم وده مش مبرر ليا انا عارف سلام يا علي
سندي : علي حبيبي
انا :اطلعي بره
سندي : ليه يا علي
انا : بره
سندي : بره ليه
انا : (اتنرفزت وصوتي عالي عليها) قولت بره بره اطلعي بره ايه مفيش فهم بره
طلعت سندي وهيا مستغربه قفلت باب المكتب عليا بحاول افكر ازي كل ده ازي الحياه عملت فيا كل ده ليه انا عملت ايه في الدنيا علشان كل ده يحصل هو انا كنت واحش وله حلو وله ايه انا ايه الي حصل ليا ده وانا قاعد لقيت واحده قعده جنبي وهيا حارس مدينه الملوك والمليكات
حارس : ايه مدايق من الحقيقه
انا : الحقيقه بتجرح قوي قوي ليه
حارس : ده مكتوب عليك يا علي لزم تشوفه لزم
انا : وانا عملت ايه في الدنيا علشان الدنيا تعمل فيا كده انا كنت عايز اتجوز حبيبتي وخلاص ليه ادخل في كل ده ليه اقعد مجنون عشر سنين واطلع القي مرات اخويا و اولاده كرهين وجودي ليه انا حبيت اعيش حياه سعيده بعد كل ده ولما مراتي طلبت ميني اقف جنب امها وقفت انا كنت عايز اخد حق الي ماته
حارس : والدنيا عطتك كل حاجه محتاجها علشان تاخد حقك ادتك الذكاء والقوه والفلوس والسلطه لحد ما حقك جيه لزم تدفع انتا طول عمرك بتحصل فواتير بتعتك من الناس و بتاخد حقك ومش بتسيبه عايز الدنيا بعد ما عطتك كل ده متحصلش فواتيرها منك لا مينفعش محدش بيطلع منها من غير ما يحاسب
انا : هيا قربت
حارس : موتك بعد ثانيه او دقيقه او ساعه او يوم او اسبوع او شهر او سنه معاد موتك مش معروف بس الموت قريب لي الناس كلها
انا : ابويا عمل معايا كده ليه ليه
حارس : انتا تعرف يعني ايه واحد مراته تموت بين ايده هيا وابنه الي لسه مولد من اسبوع عارف يعني ايه *** ملهوش اي ذنب في حرب موجوده في الضلمه تخيل رد فعل ابوك ايه بعد ما خد العزي ورجع البيت امك واخواتك قدامه خايف عليكم عايز يعمل ايه ها لزم يعمل كده
انا : مش مبرر
حارس : انا مش جيه علشان المبرر جيه افوقك قبل ما الي ليك يروحه وتخسر هبتك وسط الناس قوم يا علي
انا : اقوم
حارس : قوم من النوم
صحيت من النوم وانا نايم في المكتب وعرقان جدا والنور مطفي قومت ركزت شويه انا فين وطلعت بره المكتب لقيت سندي ومني قعدين كل واحده قدمها كوم منديل وعيونهم حمره
انا : ايه كل المنديل دي
مني : ينفع الي انتا عملته ده تقفل على نفسك اسبوع
انا : معلش كنت عايز افكر شويه
سندي : لا متعملش كده تاني ماشي ارجوك يا علي احنا كنا ها نتجنين عليك
انا : خلاص اخر مره بقولكم ايه انا عايز اكل
سندي : ثانيه و يكون الاكل جاهز
مني : وانا هعمل القهوه
قامت مني وسندي
سما : مالك يا علي
انا : لا مفيش
سما : عينك بتقول كلام كتير وهم اكتر
انا : سما بلاش جو الدكتوره ده معايا علشان بيفكرني بأيام مش عايز افتكرها
سما : براحتك يا علي بس لو حابب تتكلم انا موجوده
واحنا قعدين دخل سامح
سامح : علي في مشكله
انا : خير يا سامح
سامح : الحراسه الي مكلفه بحمايه داليا اتعمله مع واحد كان رايح يقتلها بس احنا جبناه
انا : (خدت نفس عميق) طيب نزله المخزن فين داليا
سامح : جيه في السكه
انا : طيب لما تيجي دخلها
مشي سامح وانا طلعت تلفوني وكلمت سعد مدير مستشفي بتعتي
سعد : علي بيه اخبار حضرتك
انا : انا تمام يا سعد بقولك في حاجه عايز اسألك عليها
سعد : اتفضل يا باشا
انا : في تحليل اثبات نسب بتتعمل لي الطفل و هو في بطن امه
سعد :ايوه عادي في بس بره مصر
انا : تمام عايزهم هنا في مصر كمان يومين ثلاثه ماشي
سعد : بس كده بس الموضوع مكلف شويه
انا: مش مهم الفلوس المهم المفعول
سعد : لا الحجت دي بيكون نتيجتها اكيده
انا :طيب خلص انتا الحوار ده ورد عليا
سعد : حصل يا كبير
قفلت مع سعد وكلمت جلال جلال بعد توصيه ميني بقي وزير التضامن الاجتماعي
انا : الو
جلال : صباح الخير يا علي بيه
انا : صباح النور يا معالي الوزير اخبارك ايه
جلال: تمام يا باشا
انا : طيب كويس اسمع احنا عايزن نخلص موضوع شديد الطاهر ده بسرعه
جلال : ايدي على كتفك ده صدعني
انا : بص انا سمعت اني في تحليل زي دي بتتعمل والطفل في بطن امه احنا نجيب الناس دي هما من بره مصر وانا متكفل بكافه المصاريف
جلال : بس كده انا موافق جدا انا عايز اخلص من صداع شديد النهارده قبل بكره
انا : تمام كمان ثلاث ايام تكون خلصانه
جلال : بس كده يبقي معدنا كمان ثلاث ايام في البلد عندكم
انا : تمام يا باشا و لو في اي جديد انا معاك على التلفون
جلال : تمام يا باشا سلام
انا : سلام
قفلت معاه والغدي جهز قومت اكلت وخلصت وشربت القهوه
في مشهد اخر
فريد الديب راح لي عمه حسن بعد ما اتصل به وطلبه يجيله
فريد : ازي يا عمي انتو لسه في مصر
حسن : عايزني امشي و اسيب حقي
فريد : حقك في ايه
حسن : الحيوان الي اسمه علي
فريد : الحيوان ده عمل الي انا مقدرتش اعمله وقلك لا انا مش عايز اجوز بنتي لي حفيدك يا عمي دي حريه
حسن : خلاص جوزها لي خالد ابن يوسف الي ابوه كان خدام عن جدك زمان
فريد : ده زمان بص دلوقتي الواد بقي ايه شب يفرح زي الورد وبعدين هو في حمايه علي الصمدي دلوقتي
حسن : بس
فريد : من غير بس عايز ميني نصيحه خد الفرصه الي ادهالك علي امشي يا عمي الفرصه دي مش ها تتكرر تاني
حسن :يعني انتا في صفه
فريد : لو مش معاه ابقي ضده ودي حاجه انا وانتا مش قدها يا عمي
قام فريد يمشي رجع بيته
المشهد الريسي
جبنا الوالد الي حاول يقتل داليا وحطيته في البدروم بتاع البيت وطلعت فيه كل الغل بتاعي اليومين الاخرنين خليت وشه مش نافع خالص بعد ما خلصت قعدت على كرسي ولعت سيجاره
انا : ها بقي يا سيدي ها تنطق وله اخد استراحه وارجع اكمل
شخص : لالا خلاص ها تكلم انا بعتني شديد الطاهر علشان اقتل داليا
انا : طيب انتا ها تقول الكلام ده في قعده عرفي وحلال عليك الفلوس الي اخدتها من وره شديد ماشي
شخص : ماشي بس ارحمني
انا : ارحمك ماشي لكن غيري مش ها يرحم الرحمه يابني مش في الدنيا
قومت طلعت بره البدروم وطلعت البيت فوق كانت داليا وصلت
انا : انتي تمام
داليا : ايوه كويسه
انا : طيب اعملي حسابك انتي نزله معايا الصعيد كمان يومين علشان نخلص القصه دي ماشي
داليا : لالا خلاص انا مش عايزه ايه حاجه منهم الناس دي شرانيه انا ها خد ابني واكتبه باسمي
انا : سعتها يبقي ابنك لو اخوكي يقولك ماما وله داليا وبعدين انتي نزله معايا انا مش مع اي حد
سندي : بلاش خوف انتي رايحه مع علي الصمدي مش اي حد
انا : مني حضري اوضه تبات فيها داليا ماشي
مني : ماشي
طلعت مني ومع داليا فوق ولميتا جت قدامي
لميتا : بابا
انا : عيني
لميتا : مش ملاحظ حاجه مختلفه عليا النهارده
انا : لا الصراحه
لميتا : طيب فكر شويه
انا : (بصيت ليها) لا مفيش
لميتا : يعني ايه يعني اكيد انتا مش واخد بالك
انا : ايوه يا ستي انا مش واخد بالي في ايه
لميتا : لو مهتم كنت عرفت (طلعت تجري على فوق)
انا : (بصيت لي سما) ملها دي
سما : (دحكت) هههههه اصلها عمله موني كير في رجلها
انا : نعم ياختي وانا اخد بالي من كل ده ازي يعني دي كمان لبسه كوتشي اعرف منين انا
سما : معلش بقي بنتك استحمل
انا : طيب
تاني يوم كنا جاهزين كلنا حتي سما اختها معايا ونزلنا الصعيد وصلنا البيت هناك كلنا
امي : ايه المفجأه الحلوه دي بس منورين البلد كلها
مني : حبيبتي يا غاده انتي اكتر
امي : لولي حبيبه غاده تعالي في حضني
ليليان : (وقعت في الفخ وراحت على حضنها)
امي : (مسكتها من شعرها) بقي يا كلبه يا بنت الكلبه من بعد خطوبتك على البغل ده مفيش مكلمه تلفون حتي ده انا ها طلع عينك
ابراهيم : (حاش ليليان من ايد امي) خلاص بقي (كلم ليليان) انتي كويسه
ليليان : اه كويسه بس في صداع شويه
امي : صداع (مسكت شعر ابراهيم) بقي انتا يا روح امك تسحب البنت من ايدي فاكر نفسك ايه ها
ابراهيم : خلاص انا اسف يا غاده خلاص سبيني انا ابراهيم حبيبك برضه
قعدنا شويه وعرفتهم قصه داليا وهما رحبه بيها كويس وانا وسط كل ده تعملي مع اخواتي باسلوب جاف اصل انا استحملت منهم كتير قوي وخلاص بقي بس الغريبه محمود فين مش باين خالص
انا : هو فين محمود
حياه : (قامت تمشي)
مصطفي : تعاله يا علي ندخل المكتب نتكلم شويه
انا : ماشي
دخلنا المكتب وقفل وره وقعدنا
انا : في ايه انا لما سألت على محمود الكل وشه اتغير ليه
مصطفي : البيه عمل مصيبه اتجوز واحده في السر
انا : سر ليه يعني كان اتجوز علني الحيوان ده هو حد كان ها يقول لا
مصطفي : مينفعش هو خاف من رد الفعل اصله اتجوز رقاصه
انا : رقاصه كمان وغاده عادي وله ضربته بالنار
مصطفي : لا انا خبيت السلاح اليوم ده بس هيا ضربته بالقلم وطردته من البيت ومنعت دخوله البيت او الارض او المصنع وانتا عارف نظام امك لا خمره وله مخدرات وله جواز في السر
انا : دي مصيبه انا عارف من فتره انه بيروح كباريه في شارع الهرم بس رفق مش جواز ومن رقاصه كمان
مصطفي : المهم احنا في بضاعه عايزن نطلعها بره مصر
انا : لا بعها هنا في مصر او الدول الي جنبنا
مصطفي : طيب ومكسبها كام
انا : مش ها يكون خارق لا 80% بس
مصطفي : لالا يا علي شوف حل
انا : اعمل ايه يا مصطفي انتا ليه فاكر اني معايا الفانوس السحري
مصطفي : لا بس انتا اكيد عندك بدل الحل مليون
انا : (صوتي عالي) مفيش حل يا مصطفي مفيش كل الحلول انا كسرتها اللعبه بتعتي الي كنت بلعب بيها كسرتها بنفسي
مصطفي : طيب اهدي طيب
انا : مصطفي خف عليا ابوس ايدك انا خلصان
قام مصطفي من غير ما يرد عليا وطلع بره وانا كلمت امام يخلص ليا حاجه في القاهره ولقيت امي دخله عليا
امي : مالك يا علي صوتك كان عالي قوي
انا : (باسلوب واحش) مفيش
امي : لا في اسلوبك واحش مع الكل حتي انا
انا : (بصوت عالي) قولت مفيش هيا اسطوانه
بصت ليا شويه وطلعت بره من غير ما ترد عليا
سندي : في ايه يا غاده صوتكم عالي
امي : مش عرفه الواد متغير قوي
مني : هو كده اديله مده
امي : طيب حد اتكلم معاه
مني : رافض يتكلم في الموضوع ده
امي : طيب رايك ايه يا سما انتي دكتوره نفسيه واكيد تفهمي
سما : مش عارف اقولك ايه بس علي متغير خالص والي جد جديد انه بقي كتوم اكتر من الاول وده مش كويس علي اتعرض لي صدمات في حياته كتير جدا تخلي من اي انسان سوي مضطرب
امي : يعني ايه عايز علاج نفسي
سما : لو علي اتعرض على دكتور نفسي مش ها يفهمه الان رغم كل ده متصالح مع نفسه لي ابعد الحدود علي عنده طاقه يحل اي مشاكل في الدنيا علشان بس ينسي انه عنده مشكله وده اخطر علي بقي حاله صعبه جدا ملهاش علاج حتي في كتب الطب كلها ومفيش دكتور ها يخاطر ويشتغل معاه الانه ممكن يأثر على نفسيته من الاساس
سندي : يعني علي ضاع منا
سما : لا هو عايش وسعيد بس عامل زي القنبله الموقوتة ممكن ينفجر
مني : اكتر من كده ده علي هد نظام العالم كله ماشي به
سما : لا ده تفريغ شحنات بس لكن لو طلع الي جوه العالم كله مش ها يسلم من النار علي مش خطر على حد وله على نفسه على خطر على البشر كلهم وانا الي عملت كده من الاول الذنب ذنبي انا
في مشهد اخر
فيلا حسن الديب طلع بره البيت لقي امام واقف مع اتنين بس من الرجاله بعد ما خلص من رجاله حسن الديب كلهم
حسن : (بصوت فيه خوف واضح) ايه الي بيحصل هنا انتو مين
امام : انا بعتني علي بيه الصمدي وبيقولك انتا ليه منفزتش امره
حسن : انا مش ها مشي واسيب بلدي
امام : دي كانت بلدك لحد ما علي بيه قرر انك مطرود منها نفز الامر انا جي برساله اطلعه بره البلد بدل ما المره الجيه ها جي وانا بامر اني اخلص منك انتا وعيله الديب كلها نفز يا حسن
مشي امام من عنده علي مكنش حابب اني يكون في اعداء ليه لسه في الصوره علشان المشاكل مش عايز يكون في حد في الصوره مش معاه
المشهد الريسي
قاعد في المكتب لحد الفجر بعد ما طلع الكل ينام وانا قاعد عمال احرق في سجاير كتير لقيت امي دخله عليا
انا : انتي صحيه ليه
امي : قومت صليت الفجر وقعدت ادعيلك
انا : ادعي لي الي مات هو محتاجه اكتر في حسابه بين ايد الي خلقه
امي : انا بدعي لي الي عايش علشان يعقل
انا : مفيش مجنون بيعقل يا امي المجنون بيفضل مجنون مفيش حاجه بتتغير
امي : مالك يا ولدي فيك ايه
انا : الصراحه عندي سؤال انتي ليه لما ابويا تعب مكلمتيش سليم جاب دكاتره يعلجوه (سبب الوفاة انفجار في المراره عملت تسمم ليه) وله تكوني مش عايزه عايش
امي : (بصت ليا شويه وقامت راحت نحيه الباب)
انا : (قبل ما تطلع) مش انا قبلته
امي : (رجعت وقعدت) قبلت مين
انا : رايس الجماعه السريه
امي : (بشوق ولهفه) احكيلي
انا : طلب ميني اكون مكانه ازور وفاتي وابقي رايس الجماعه كلها
امي : وانتا رايك ايه
انا : انا جي ازورك علشان هوافق على العرض ده
امي : انتا مجنون ازي توافق وتسيب اولادك لوحدهم
انا : ليه لا دي هاتكون سلطه وفلوس ونفوز كل حاجه
امي : تسيب اهلك علشان سلطه والكلام الفارغ ده
انا : وفيها ايه خالي ساب مراته وبنته علشان الكلام الفارغ ده
قامت امي وهيا متغاظه ميني جدا طلعت فوق وانا فتحت الاب بتاعي
في مشهد اخر
طلعت امي الاوضه بتعتها وفتحت الخزنه طلعت منها صندوق اسود فيه نوته ارقام وجنبهم تواريخ ومواعيد (دي مواعيد حركه الاقمار الصناعيه فوق البلد انا كنت عارف اني تلفونات الاقمار الصناعية دي اكتر طريقه امان لي التواصل) اختارت معاد وكتبت كود وكلمت ابويا
امي : الو يا محمد
ابويا : الو يا غاده عمله ايه وحشاني
امي : انتا قبلت علي
ابويا : انتي عرفتي من سليم وله ايه
امي : لا من علي جيه زرني علشان ها يوافق على عرضك
ابويا : بجد
امي : انتا فرحان ازي يا محمد تعمل كده في ابنك
ابويا :لزم يا غاده انتي عرفه الهدف الحقيقي لو مبقاش معايا ها يبقي عليا ودي مش حاجه كويسه انتي عرفه انا واقف قدام مين
امي : لا يا محمد لو عملتها سعتها انا الي ها قف ضدك
ابويا : خلاص اسيب علي واخد مصطفي
امي : لا علي وله مصطفي مصطفي ده الكبير
ابويا : لسه زي مانتي كلهم عندك غالين
امي : دل عيالي انا يا محمد لو كان مين فيهم
ابويا : خلاص يا غاده انا ها بعد عن طريق علي خلاص
امي : يا ريت يا محمد هو علي عرف
ابويا : ايوه انا بعت ليه حد يتكلم معاه
امي : دي مشكله تانيه
ابويا : لا مشكله وله حاجه خلاص يا غاده بس انتي وحشتيني قوي
امي : وانتا كمان يا محمد قوي
ابويا : ها تروحي القاهره امته
امي : ممكن كمان اسبوع
ابويا : خلاص اقبلك في شقه بولاق
امي : طيب يا محمد سلام
المشهد الريسي
قاعد في المكتب ومشغل الاب بتاعي وسمعت المكلمه وانا عارف اني اكتر طريق امان لي التواصل عن طريق التلفونات دي سمعت المكلمه بعد ما حطيت جهاز في الاوضه امي قفلت الاب وقعدت مكاني لحد تاني يوم طلعت بره افطر معاهم وانا قاعد اهزر عادي جدا انا مش ها قبل عرض ابويا بس الكلام ده لي امي علشان تكلمه واعرف هما كانو على تواصل وله لا بعد الفطار طلعت البس ونزلت تحت
ليليان : ايه يا علي رايح فين
انا : انتي مالك انتي فكره نفسك مراتي.
ابراهيم : ناس غريبه صحيح
ليليان : بقي كده يا حبيبي
ابراهيم : انا بهزر يا قلبي
امي : كفايه بقي محن انتا وهيا
انا : (وصلت رساله على التلفون اني الناس بتوع التحليل وصله) طيب انا رايح مشوار وراجع قوله لي داليا تجهز على ماجي
مني : رايح فين يا حبيبي
انا : رايح لي محمود أشوفه
امي : لا سيب محمود انا اربيه
سندي : خلاص يا غاده بقي ده ابنك
امي : لا
ليليان : طيب علشان خطري انا
امي : ماشي يا لولي علشان خطرك بس
طلعت بره البيت وركبت العربيه من غير حراسه و رحت على برج في المركز بتاع محمود طلعت شقه خبط وفتحت ليا واحد اسمها شيماء
شيماء : ايوه مين حضرتك
انا : محمود بيه موجود
شيماء : ايوه بس عنده ضيوف
انا : (دخلت الشقه) طيب انا داخل ليه
شيماء : تدخل فين انتا عارف انتا داخل لي مين
انا : ايوه انا اخوه الصغير علي الصمدي
شيماء : (وقفت متنحه مكنها)
دخلت جوه لقيت محمود قاعد مع واحد اسمه تمام راجل بلطجي و معاه ناس تقيله في البلد في ضهره
محمود : ايه ده علي عامل ايه
انا : انا كويس
محمود : عرفت مكاني هنا منين
انا : مفيش حاجه انا مش بعرفها يا اخويا
محمود : احب اعرف على الحج تمام راجل اعمال
انا :وبلطجي كمان
تمام : انتا بتقول ايه
انا : ايه هو انا قولت حاجه غلط مش ده شغلك بلطجي
تمام : اعرف انتا بتكلم مين
انا : راجل بلطجي ونصحيه امشي من هنا علشان انتا متعرفش انتا واقف قدام مين انا علي محمد الصمدي
تمام : (قام) ماشي ها نتقابل يا علي
انا : بلدي قوي الاسلوب ده بس بقولك زي الي قبلك رغم انك صرصار ليهم انتا متعرفش تعمل حاجه معايا
مشي تمام وانا قاعد حطت رجل على رجل اصل مين تمام ده علشان اعمله سعر رجع محمود بعد ما وصل تمام
محمود : ايه الي عملته ده يا علي الحج تمام ده راجل نابه ازرق
انا : تحب اجيبه في شوال دلوقتي و بطولي من غير اي حد جري ايه يا محمود تمام مين ده الي اعمله سعر انا لو بعمل سعر لي الصراصير الي زيه كان زمان مداس عليا بالجزم من زمان فوق يا محمود احنا ولاد الصمدي
محمود : طيب يا علي
انا : ايه الي انتا عملته ده رايح تتجوز
محمود : علي بلاش نقاش في الموضوع ده انتا عملتها قبلي
انا : وايه الي حصل سعتها ها امك خلتني اشك في سندي كنت ها قتلها عارف يعني ايه امي عملت كده
محمود : لالا متخفش سندي عند غاده غليا مش زي حياه
انا : صح مش زي سندي سندي عندها زي بنتها مش بنت اختها الغالية عليها قوي فوق يا محمود وبعدين انتا مش زي ومتقارنش نفسك بيا
محمود : ليه بقي انتا احسن ميني في ايه
انا : بالعكس يا محمود انتا احسن ميني بكتير جدا انتا لسه نظيف مش زي انا الدنيا وسختني لحد ما بقي لوني اسود محمود انتا علشان حياه كنت ها تقوم حرب كبيره جدا كانت ها تاخد الكل ايه الي اتغير
محمود :زهقت يا علي
انا : زهقت من ايه عايز تتجوز اتجوز بنت ناس مش رقاصه نامت مع طوب الارض
محمود : زي مني مثلا
انا : كلامك فيه تخبيط كتير بس ماشي مني محدش لمسها غيري وكانت متجوزه قبلي بس لكن لما انا حبتها اتجوزتها وهيا بنت ناس ومن عيله كبيره جدا وانتا في نفس السوق معاهم وعارف اسم عيله الديب كويس
محمود : بس دي تابت علشاني
انا : علشان الفلوس يا محمود علشان الفلوس تقدر تقولي تمام مين الي وصلك ليه ها
محمود : الناس
انا : وعلشان ايه كان هنا
محمود : ها رجع حقي بالدم
انا : بالدم ماشي نفترض انه بالدم متخيل اني مفيش حد ها يقف ليك علشان مصطفي بيحبك جدا وعمره ما يقف قصادك بس امك لا رغم انها امك بس ليها قانون قانون امك الكلب الصعران عند الناس كلها يتعالج لكن عندها هيا يضرب بالنار يعني الموت امك ممكن تضربك بالنار بنفسها (قومت امشي) قول لي شيماء لما تحب تعرفك على حد تعرفك على حد تقيل مش بلطجي نص لبه زي البتاع ده اه كنت هنسي اسألها برضه هيا اتخضت ليه لما عرفت اسمي سلام يا اخويا
نزلت من عند محمد ورحت كافيه اقعد فيه بتفرج على الناس دي خصوصا الشباب الصغير شايف شباب كتير قاعده الي من غير شغل والي في شغل بس بيشتكي همه من شغله والي عنده عيال بيشتكي منهم ايه ده ازي انا ليه حياتي مش زيهم ليه سعات بحب اني اكون منسي زي الناس دي اعيش اكبر همي ارجع البيت لي مراتي وعيالي بالعشاء مش كده بس بفكر انه طريق وكل واحد ليه طريق زي زيهم هما طرقهم كده وانا طريقي كده غريبه يا دنيا ليكي حركات مش مفهومه مش معروفه دنيا وليها قانون ازلي محدش عرف يفك السر بتاعه غريبه يا دنيا
قومت رجعت البيت
سندي : حبيبي اعملك الغداء
انا : لا انا عندي فكره احلي
سندي : ايه هما
انا :ادخل انا اعمل الغدي
امي : ميصحش يا ابني
انا : عادي يا امي الغدي انا الي اعملها انتي عارفه انا بعرف اطبخ كويس
دخلت المطبخ وانا زمان كنت بطبخ لما كنت قاعد لوحدي في القاهره خلصت الطبخ وطلعت بره اكلنا كلنا وحياه حزينه قوي
انا : افرحي يا حياه محمود راجع قريب
حياه : (وشها نور) بجد امته ها انا موافقه انه يتجوز عليا بس يرجع
راضي : لا يا ماما يطلق الرقاصه
امي : راجل يا راضي عارف الصح من الغلط
انا : بصي يا راضي الواحد لما يتوه في الدنيا طريق بيبقي ضلمه بلاش تسيبه لزم تكون النور الي ينور طريقه و ابوك كان عايز حد يرتب كروت الدنيا قدامه بس مش اكتر فهمت مش تسيبه لا لزم تكون جنبه
امي : بقولك ايه انتا ها تسمي ابن مني ايه او بنتها
مني : علي رفض يعرف النوع
امي : ليه بس
انا : علشان المفجأه بس هما توأم
امي : بجد
انا : ايوه لو اولاد ها سمي احمد ويوسف لكن لو بنات ها سمي كارما وملك
امي : اسامي حلوه بس انا عايزه اعرف حاجه كده بس ترد بصراحه
انا : أمري يا ست الكل
امي : انتا كنت زارع سما وسط اعدائك علشان تعرف هما بيفكره ازي صح
انا : صح
امي : ازي حصل ضرب النار قدام المطعم و انتا اتصبت فيه و له كان من تخطيطك برضه
سما : (دحكت) ههههههههه
امي : (بصت ليها و رجعت بصت ليا بذهول) اوعي يكون فعلاً انتا الي مخطط لي ده تبقي مجنون رسمي
انا : (بدحك) هههههههه عايزه الصراحه
امي : ياريت
انا : الصراحه لا ده كان اجتهاد شخصي منهم و الصراحه لو له سما كان زماني ميت مت زمان قوي
سما : انا حولت اعمل حاجه صح
علي : طيب كول يا عم محمد رجب
سما : (باست علي) انتا لمض زي ابوك
علي : جينات يا تيته
خلصنا غدي و داليا جهزت وطلعنا رحنا لي عمي بهجت قعدنا
انا : اخبارك يا ايه يا عمي
بهجت : مش كويس خالص يا علي
انا : ليه بس يا عمي
بهجت : منصور ولدي تعبني قوي
انا : ليه بس يا منصور
منصور : انا لا تعبه وله حاجه هو الي تاعب نفسه
انا : ليه بس
منصور : عايز يخليني العمده مكانه
بهجت : يا ولدي مينفعش انا تعبت قوي و كبرت جدا انا صحتي مش حلوه انا كبرت قوي لزم اختفي من الصوره ليك يا ولدي
انا : انا فهمتك يا عمي عايز تطلع من الصوره وانتا لسه الحج بهجت الصمدي مش الديب العجوز الي تقع قدام الناس
بهجت : صوح يا ولدي
بعد شويه جت الناس وقعدنا وشديد جايب معاه واحد اسمه اشرف ابو هيبه علشان يسنده قدامي قعدنا
جلال : احنا اتجمعنا النهارده قبل معدنا بكتير علشان ممكن نخلص من القصه دي بدري احنا جبنا دكاتره علشان ياخده عينه من الجنين وهو في بطن امه وناخد عينه من الحج شديد والنتيجه نستلمها وقتي نحط الشروط
انا : لو كلامنا صح يبقي الواد يتكتب باسم ابنه ومش عايزن منهم حاجه لا فلوس وله زياره ينسا اني ليه ابن بس
شديد : تمام بس لو الواد مش من صلبنا يدفع 100 مليون دولار
بهجت : بس ده رقم كبير قوي
انا : (بمنتها البرود طلعت دفتر الشيكات وكتبت الشيك واديته لي جلال) سهله الفلوس اسهل حاجه بس انتا تمضي على الورق ده ده ورق نفس الي مضي عليه ابنك اقرار بعدم التعرض ليها او لي ابنها وكمان اعتراف منك بنسبه ليكم ورقه حرم من الميراث فيك احنا مش عايزن منك حاجه
مضي الورق كله و عطي الورق لي جلال بعد كام ساعه الناس كلها قاعده نتكلم في كل حاجه لحد ما الناس طلعت بتوع التحاليل و عطي النتيجه لي جلال
جلال : عندك حق يا علي بيه الواد من صلب شديد الطاهر
انا : يلزمني الورق ده
جلال : (عطاني الورق) حقك
شديد : جري ايه يا ابو هيبه بيه ما تقول كلمه مش قولت انا معاك
ابو هيبه : (بص في الارض) انتا قولت انه اسمه علي محمد مش علي الصمدي انا مقدرش اقف قدامه
انا : هههههههه خسرت يا شديد ابو هيبه اساس المصنع بتاع الحديد بتاعه ملكي و هو مجرد موظف عندي مش اكتر انتا خسرت لما فكرت نفسك حاجه انا البلد كلها يا شديد
طلعنا بره وشديد شايفني وانا واقف مع جلال واشرف بهزر النار طقت في دماغه و طلع مسدسه وضربني بالنار في ضهري وانا مش لبس الواقي وقعت من طولي والناس الي معاه بتأمن شديد لحد ما طلعه من البلد والباقي انشغل فيا و طلعنا على المستشفي جيه سليم مع دكاتره اجانب
سليم : متقلقيش يا غاده ها يقوم منها زي الاول
امي : لو علي قام ونفز كلام نوح اقسم بديني مفيش حد ها يسلم من ناري يا سليم مفيش اي حد حتي لو انتا او نوح فهمه كده كويس
سليم : (بص لي امي و هو خايف رغم انها اخته الصغيره بس كانت معروفه بالذكاء جدا والشر يعني شيطانها عافي شويه لا مش شويه جدا) طيب يا غاده طيب
دكتور : اسف يا سليم الحاله توفت تمامً
سليم : مش ممكن يحصل زي المره الي فاتت
دكتور : احنا ركزنا المره دي اكتر بس الاسف الحاله توفت مفيش اي امل
(سعتها كان علي مات فعلاً خلاص الساعه بتعته جت نهايه حياه علي كانت غريبه زي حياته يعني واحد خد 15 طلقه وعاش اتشل وعاش وقع في نار في بيت هو الي حرقه وعاش حياته غريب احنا ها نكمل من غير علي انا الكاتب)
صوت صويت كتير جدا من الكل وهو حزين عليا من سندي ومني وعلي وليليان وفرح وابراهيم وراضي وحتي محمود اخويا جيه وكان حزين مع مصطفي حتي امام الي قلبه حجر عيط عليا اصل كنت اخ ليهم مش مجرد صاحب شغل وهما موظفين عندي خلصت الدفنه ورجعه البيت كلهم وفي محامي اسمه عمار المحامي الخاص بتاعي السري جيه
عمار : البقاء..... يا جماعه انا عرفت الخبر وانا حزين جدا لي فراق علي بيه الراجل كان نعمه الصديق والاخ علي بيه كان كتب وصيه ليه قبل خطوبه ليليان هانم ابراهيم بيه وقت مشكله مع البارون الظرف فيه وصايا لي (فتح ضرف كبير) اول رساله لي امي الحبيبه والتانيه لي علي ابني الغالي ولميتا بنتي الجميله و كمان لي اميره اميرة الكل و مكتوب تفتح عند البلوغ وكمان في اتنين مكتوب عليهم تفتح بعد ولاده زوجتي مني وفي لي إبراهيم بيه و ليليان هانم وراضي بيه كمان
امي : (فتحت الوصيه بتعتها) امي الحبيبه اغلي ما عندي لو الورقه دي في ايدك ده مش معني كده انك بطلتي تدعي ليا بس الدعاء بتاعك كان زي مصدر الطاقه الي مخليني ماشي لحد ما تيجي الساعه بتعتي انا مش ندمان على حاجه انا عملتها في حياتي بس مش عايزك تجبري سندي ومني وعيالي يعيشه في الصعيد لا خليهم يعيشه براحتهم في اي حته انتي غاليا عليا قوي يا امي سلام (قفلت الوصيه ودمعها نزلت) ماشي يا علي
علي : (فتح الوصيه) ايه يا ابو علي واحشني ايوه الورقه دي ممكن توصلك قبل ما تدفني بس ايوه انتا واحشني يا ابني يا غالي انا عارف اني وجودي في حياتك عمل ليك مشاكل كتير بس انا عايز اديك نصيح عايزك تعيش في الدنيا دي في حريه كبيره بس لزم تدفع ثمنها ومحدش يدفع غيرك اعرف اني انا سايب ليك حراس كتير مش سامح او امام بس لا كتير يوم ما تحتاجهم ها تلقهم موجودين انا بحميك حتي لو كنت في قبري اجمد كده ومش عايز عياط وخالي بالك من اخواتك لميتا واميره و اولاد مني ايوه مش من نفس الام بس هما من صلبك يا ابني و لزم ترعاهم اجمد و بلاش عياط سلام يا علي (قفل الوصيه ومسح دموعه ورسم ملامح الهدوء والقوه بتعتي وقعد)
سندي : (فتحت الوصيه) سندي حبيبتي حبي الاول و زوجتي الاوله والي من غيرها قلبي يبقي مات انا مش عايزك تزعلي عليا بجد انا كنت واحش قوي معاكي وحياتك مش سعيده معايا بس انا اسف ده قدري اني حياتي تبقي كده انه بحبك قوي يا سندي قوي وحشتيني يا بت *** علي ابنك على عزه النفس والقوه بلاش الضعف الضعيف في الدنيا بتدوس عليه بالجزم خليه يحب اخواته وهما كمان يحبه بعض انا بحبك قوي لو بايدي اعيش العمر كله معاكم اعيش بس الحكم مش في ايدي يا حبيبتي سلام (قفلت الوصيه وسيطرت على مشاعرها)
مني : (فتحت الوصيه) مني زوجتي التانيه وحبي التاني الي من غيرها احس اني ميزان مخي مش مظبوط مني انا بحبك قوي بعشقك انا نفسي تفضلي عايشه في البيت مع سندي والباقي عايز اولادي يعيشه مع بعض في بيت واحد تحت سقف واحد يحبه بعض و متخفيش علي ها يحب اخواته الي جين في السكه انا كان نفسي اعيش واشوف بزرتي منك بس شكلها مش مكتوب ليا مع اي حد من اولادي المهم بعد ما ترجعه روحي المكتب بتاعي في حجات مهمه جدا في خزنه افتحيها بصمه ايدك وخدي سامح بلاش تروحي لوحدك فهمه بلاش يا مني و السلام ختام (قفلت الورقه ونزلت دموعها)
ابراهيم : (فتح الوصيه) ابراهيم صحبي مش ابن اخويا بس لا انا عايز اديك نصيحه مهمه لي حياتك اتعود يابني لو انتا جوه حكايه لزم تسمع بس بلاش تتكلم علشان الي بيسمع بيشوف اكتر اوعي تتكلم غير لما كل الي فكرين نفسهم ابطال يختفه من الصوره علشان وجودك يكون امر واقع محدش يقدر يفكر يطلعك منها طبعا انتا شايف كلامي عبيط لو مش مهم لا فكر فيه مره و اتنين و ثلاثه عايزك تخلي بالك من ليليان اوعي تزعلها لحسن اطلعلك في احلامك اطلع عين ابوك و امك و الي خلفوك سلام يا صحبي
سليم : (شاف الوضع كده و دموعه نزلت) استأذن انا يا جماعه سلام
طلع سليم بره ولقي امام وسامح قعدين في حزن شديد جدا
سليم : يله يا رجاله
سامح : على فين
سليم : الي بيحصل كل مره بعد ما حد يموت تتسحب الحراسه وتتعاد تشكلها تحت قياده حد جديد ومع ناس جديده
سامح : لا انا قاعد انا في خدمه عائله علي الصمدي لحد اخر يوم في عمري انا فشلت في حمايه علي الصمدي بس لزم اخد بالي من ابنه لحد ما نتقابل في الاخره ونتعاتب
سليم : (بص لي سامح وسكت) طيب وانتا يا امام
امام : انا لو طلعت من هنا ها روح على بلد شديد الطاهر امسحها لحد ماخد حق علي
سليم : بس مفيش أوامر بكده
امام : اخد حقه وبعد كده اتعاقب على كل ده
في مشهد اخر
نوح الي هو ابويا طلع من المكان بتاعه وراح مكان جنبه برضه اسمه واحه الجحيم الي فيها رجاله زي امام كده جمع كل الرجاله وقف قدمهم
نوح : يا ولادي احنا حصل لينا اختراق في صفوفنا علي الصمدي مات علي الي كان تحت حمايه امام اخوكم من امته بنسيب حقنا
الكل في نفس واحد : عمرنا
نوح : نروح نجيب حق
الكل : نروح
نوح : ها ننزل قنا ونهد بلد شديد الطاهر على دماغه
الكل : نهدها
اتحركت كل الناس دي فوق العشر الف راجل بسلاح حاجه تقوم حرب بسلاح كتير جدا وصله في عربيات كونتيينر ونزله على بلد شديد وعايله الطاهر كلها مسحوها من على وش الارض الي هيا كانت البلد كلها بلد بنسها اتمسحه من على الخريطه وقف نوح باصص لي الدمار ده كله في حاله نشوه غريبه جدا والرجاله جابت شديد الطاهر تحت رجله مع اشرف
نوح : حلو شكل الدمار ده كله (طلع مسدس ساقيه وفيه رصاصه واحد) ده مسدس فيه رصاصه واحده بس شديد انتا قتلت علي الصمدي علشان ابنك انا عندي ليك لعبه حلوه انا هدي ابنك المسدس ده فيه طلقه واحده بس ها يصوبه عليك لو ضربك بالنار يقدر يمشي في امان ودي كلمه و وعد لكن لو لا نبقي نتكلم فيها دي
شاب : (خد المسدس وحطه في ايد اشرف)
شديد : ابني مستحيل يعملها
اشرف : (صوب المسدس بتاعه لي ابوه وداس على بس الرصاصه مش هيا)
شاب : (شد منه المسدس ولف الساقيه تاني)
نوح : المسدس المره دي في ايدك انتا يا شديد لو ضربتني بالنار تقدره تمشي انتا وابنك وده وعد ميني
شديد : (خد المسدس وداس عليه بس برضه فاضيه)
شاب : (خد منه المسدس وحط في رصاصه تاني وعطه لي نوح)
نوح : اللاسف الحظ مش حليف ليكم النهارده (ضرب اشرف الاول) مفيش راجل يحاول يقتل ابوه (ضرب شديد وكلم الشاب) نظف اي اثر لي وجدنا هنا مفهوم
رن تلفون نوح من واحد وهو مندوب الحكومه في الجماعه
شخص : ايه ده يا نوح تمسح بلد كمله من على الخريطه الرايس مستاء جدا
نوح : مش مهم وفهمه اني لوله وجودي هنا في مصر كان زمان مصر زي البلد دي بالظبط ماشي
شخص : بس دي مش لهجه هجوميه شويه
نوح : ده الي عندي اديك شايف الي بيحصل لي البلاد التانيه تحبه امشي
شخص : لالا طبعا لا ازي
نوح : تمام فهمه بقي
رجع نوح مكانه تاني
المشهد الريسي
عدت فتره الحداد وكانت اكتر من العادي بس سندي طلعت منها بسرعه جدا في يوم كانت مني قاعد في الجنينه قدام القصر رحلها سامح
سامح : (محترم انها ارمله لي صديقه وباصص في الارض) صباح الخير يا هانم
مني : صباح النور يا سامح قولي الحراسه ها تترفع امته
سامح : معرفش يا هانم بس انا ليا طلب لو ممكن
مني : طبعا يا سامح انتو وقفت معانا
سامح : انا مش عايز امشي انا عايز افضل معاكم هنا في خدمتكم
مني :بلاش خدمتكم دي انتا صديق العيله
سامح : شكرا يا هانم
سندي : (طلعت وهيا لبسه لبس خروج) سامح حضر عربيه واعمل حسابك جي معايا
سامح : امرك يا هانم (مشي)
مني : صباح الخير يا سندي
سندي : (زي الورده المطفيه بس لزم شوكها يفضل علشان محدش يلمسها) صباح النور
مني : انتي رايحه فين كده
سندي : مشوار اعملي حسابك بكره نروح لي الدكتور علشان يحدد معاد الولاده
مني: ماشي بس انا رايحه مشوار الأول
سندي : اطلعي بحراسه خدي امام معاكي ماشي
مني : ماشي
سامح: العربيه جهزه يا هانم بس على فين
سندي : لي سليم
سامح : (عمل عبيط) سليم مين
سندي : بلاش الاسلوب ده معايا انتا عارف سليم مين يله
طلعت سندي مع سامح ومني ركبت عربيه مع امام وفريق حراسه وراحه المكتب بتاعي وفتحت من مكان انا معرف ليها بس ودخلت جوه و فتحت الخزنه فيها ماس كتير و جواب
الجواب : مني لو في ايدك الورق دي انا كده ابقي ميت مع الورقه دي في ورق تاني لي شراكتي مع يوسف صفوان في شغل العقارات وكمان ورق اتنين مصانع خاصه ليا بعيد عن شغلي مع الجماعه وكمان في ماس اوعي تبعه اي حاجه منه غير ما يكون في ديقه ماديه تمام كل ده يتحط في خزنه في البيت واديه لي علي ابني لما يوصل لي سن العشرين متخفيش ها يخاف على حق اخواته وكمان في شفره تواصل مع الوكيل بتاعي بره مصر اوصله ليه واعمله توكيل ليه علشان تعرفه الحسابات بتعتي بره مصر وكمان في خريطه مكتوبه بالشفره لي اماكن فيها سيوله محدش ها يعرف يحلها غيرك انتي علشان المكان ده مكاني مش مكانك
مني اتأكدت اني الوصيه دي مكتوبه من فتره طويله علشان علي كاتب الوكيل بتاعي مش سما حماتي ودي تفرق كتير قوي نفذت الوصيه وحطت الحجت دي في خزنه في البيت
في مشهد اخر
سندي وصلت لي مكان سليم
سليم : اهلا يا سندي يا بنتي انتي كويسه
سندي : ايوه كويسه
سليم : طيب خير ايه سر الزياره دي
سندي : انا جيه في شغل انتا وعلي كنتم شوركه في المصانع بتعته المفروض انه مات يعني لزم يسيب النسبه بتعته انا بقي عايزه اكمل مكانه
سليم : بصي هو مش كده بالظبط بس قريب بصي يا سندي الشغل معنا صعب جدا وخطر واديكي شوفتي حياه علي ازي
سندي : متخفش عليا
سليم : مش ها تعرفي
سندي : اتعلم
سليم : السوق مش بيرحم
سندي : انا مرات البعبع و هو مأمنا كويس جدا
سليم : طيب يا سندي اعرفك الحقيقه (رجع ضهره لي وره ولع سيجاره) الموضوع بدا لما مشي الانجليز من مصر
بعد مرور خمس سنوات
المكان احد شواطئ البرازيل قعده سندي ومني وعلي ابني ولميتا قاعده مع اميره وبنات مني جابت بنتين واحد اسمها كارما والتانيه ملك وكمان ابراهيم ومعه ليليان وسندي سرحت في البحر وجماله و ذكريات شهر العسل قدمها جت ست كبير جدا في السن لبسه خفيف بس محتشم ومسكه عكاز عدت
ست : هاي مين فيكم سندي
سندي : (بصت ليها شويه) ايوه انا
ست : انتي مش فكراني
سندي : لا
ست : انا خديجه اتقبلنا زمان كان في اسكندريه ومعاكي شاب زي القمر اسمه علي
سندي : (بصت ليها شويه وفكرت جدا واستغربت اكتر) خديجه بس انتي كبرتي قوي
خديجه : طيب كبرت قعديني بدل ما انا وقفه كده
سندي : طيب اتفضلي
قعده وسندي حكت حكايه خديجه ليهم
خديجه : انتي عارف انا بقالي كام سنه منتظره المقابله دي
سندي : ليه
خديجه : انا قريت فنجان علي والفنجان الوحيد الي كان تحدي بالنسبه ليا كان صعب جدا انا عرفته اني تمن الشهامه ها تكون مصمر في نعشه وبعدها قريت فنجاني عرفت اني ها قبلك تاني في المعاد ده من السنه بس امته وفي انهي سنه مش عارفه كل يوم في الشهر ده لزم اكون هنا انتي عارفه ليه
سندي : ليه
خديجه : 13/3 تاريخ ميلاد علي الزمن مكنش رحيم معاكي يا سندي خلاكي الهانم و انتي يا مني خلاكي تنزلي من برجك العالي و تبقي ست بيت
مني : محدش بياخد اكتر من نصيبه
سندي : و انتي كمان يا خديجه الزمن مكنش رحيم معاكي كبرتي و عجيزتي يا شيخه ده علي كان ها يكلك بعينه في شبابه
الكل دحك
قام الكل يتمشي وفضلت سندي ومني وخديجه قعدين
مني : يا عيني عليك يا علي كان عايش وعارف كل ده انه ها يحصل واديه مات
خديجه : (دحكت جامد جدا خالت عنيها تدمع) انتو متأكدين
مني وسندي بصه لي بعض
كنتم مع الفصل العاشر والاخير من سلسله الرابعه والاخير من روايه الفنجان اتمني لكم قرائه ممتعه
النهايهي : ليه
خديجه : انا قريت فنجان علي والفنجان الوحيد الي كان تحدي بالنسبه ليا كان صعب جدا انا عرفته اني تمن الشهامه ها تكون مصمر في نعشه وبعدها قريت فنجاني عرفت اني ها قبلك تاني في المعاد ده من السنه بس امته وفي انهي سنه مش عارفه كل يوم في الشهر ده لزم اكون هنا انتي عارفه ليه
سندي : ليه
خديجه : 13/3 تاريخ ميلاد علي الزمن مكنش رحيم معاكي يا سندي خلاكي الهانم و انتي يا مني خلاكي تنزلي من برجك العالي و تبقي ست بيت
مني : محدش بياخد اكتر من نصيبه
سندي : و انتي كمان يا خديجه الزمن مكنش رحيم معاكي كبرتي و عجيزتي يا شيخه ده علي كان ها يكلك بعينه في شبابه
الكل دحك
قام الكل يتمشي وفضلت سندي ومني وخديجه قعدين
مني : يا عيني عليك يا علي كان عايش وعارف كل ده انه ها يحصل واديه مات
خديجه : (دحكت جامد جدا خالت عنيها تدمع) انتو متأكدين
مني وسندي بصه لي بعض
كنتم مع الفصل العاشر والاخير من سلسله الرابعه من روايه الفنجان اتمني لكم قرائه ممتعه
والسلسلة الخامسة منها فى التعليق تحت هذا الموضوع
النهايه
ده الفصل الاول في السلسله الربعه ها تكون بعنوان (الحصاد) الي ها يكون فيها حصاد كل الي زرعه على في حياته
الامتحان الدنيا دي كلها امتحان كبير قوي ولزم تدخله لزم ده قانون الدينا مهما كنت قوي وحطت قانون لي نفسك برضه لزم تدخل امتحان الدنيا الان ده القانون الكبير قوي ولزم تعدي منه علي وصل لي الاختبار النهائي يا تره عمل فيه ايه عرف يعدي وله لا
بدايه الفصل
بعد مرور سنه
البيت بتاعي في القاهره
امي : لميتا علي يله علشان الفطار
علي : مفيش احلي من الفطار بتاعك يا تيته يا عسل
امي : مش ها تبطل ها تفضل طول عمرك بكاش زي ابوك
لميتا : (اتعلمت تتكلم عربي) بس ايه ده يا تيته فطير على الصبح
امي : ايوه يا ام نص لسان فطير فيها هو في احلي من اكل الفطير المشلتت
ابراهيم : صباح الخير
امي : صباح النور يا حبيبي النتيجه بتعتك ظهرت
ابراهيم : ايوه ها روح اجبها
نزلت ليليان و فرح و راضي صحي من النوم و نزله يفطره و بعد كده لبسه اتقسمه اتنين راضي خد فرح و راحه الجامعه يشوفه النتيجه و ابراهيم خد ليليان و راحه الجامعه بتعتهم وصل ابراهيم و راح مع ليليان شافه النتيجه
ليليان : (فرحانه) نجحنا يا ابراهيم نجحنا
ابراهيم : بجد جبت تقدير كام
ليليان : جبت امتياز يا عم الف مبروك
ابراهيم: (فرح جدا) بجد وانتي
ليليان : لا انا مش جمده زيك انا جبت جيد جدا
ابراهيم : تعوضي في الترم الي جي يا قمر
ليليان : ماشي يا عم المهم بمنسبه الحاجه الجامده دي ها تفسحني فين
ابراهيم : تعالي نتغده في مطعم بره و نشوف راضي عمل ايه هو و فرح يله
في مشهد اخر
سليم مع رايس الجماعه
شخص : (خلص امضاء ورق) تمام يا سليم اتفضل
سليم : (خد الورق) طيب استأذن انا
شخص : استنا يا سليم اقعد
سليم : (قعد قدامه) خير يا فندم
شخص : انتا لسه زعلاً
سليم : اصل الي مات مكنش كلب يعني
شخص : انا عارف انه بني ادم بس هو كان عارف اني كل ده ها يحصل صح وله غلط
سليم : صح بس الموضوع دي خلني احس اني عاجز مفيش حاجه قادر اعملها
شخص : نصيب يا سليم ده كله نصيب محدش كان يقدر يعمل حاجه
سليم : لا كنت اقدر اجيب اشطر دكاتره في العالم علشان تعالجه
شخص : بس محصلش عارف ليه علشان ده قدر قدره انه يموت في الوقت ده خلاص يا سليم الي مات مات و اتدفن و ارتاح المهم الي جي
سليم : عندك حق اكيد هو في حته تانيه و مرتاح عن الدنيا و قرفها بقولك ايه انا ماشي عايز ميني حاجه تانيه
شخص : لا يا سليم اتفضل
طلع سليم و الشخص ده فتح خزنه طلع منها تلفون قمر صناعي و عمل تلفون لي واحده
شخص : وحشتيني
واحده : لو وحشتك كنت اتصلت
شخص : غصب عني يا حبيبتي الشغل كان كتير الفتره دي بس انا ها عوضك نتقابل النهارده بليل في شقه بولاق
واحده : (صوتها فيه سعاده) ماشي سلام
شخص : سلام يا قمر
فب مشهد اخر
سليم وصل المكان بتاعه و فتح درج المكتب و طلع منه صوره لي ولد في سن العشرين كان سليم بيربيه و معتبره زي ابنه بس مات بسرطان حزن جدا و هو باصص لي الصوره و بعد كده حطها مكنها و قفل الدرج و جاله و احد اسمه فريد الديب
سليم : خير يا فريد بقالك مده بتلح على المعاد ده خير
فريد : (قاعد متوتر) في مشكله يا باشا
سليم : ايه هيا
فريد : مصنع الاغذيه الي في الصعيد عامل لينا مشاكل
سليم : مشاكل ايه
فريد : المصنع بقي كبير جدا و قريب ها يدخل في منافسه شرسه معانا
سليم : و ايه المشكله يعني السوق كله في حاله منافسه
فريد : مش زي ده المصنع ده ممكن يكتسح السوق و يقعد ناس كتير جدا و ده ها يخل بالتوازن في سوق الاغذيه انا رافع ايد ناس كتير جدا عايزن يحرقه المصنع ده و مني الديب مسافره
سليم : يحرقه المصنع ههههههه دحكتني يا فريد طيب خليهم يجربه و سعتها ملف الاغذيه ها يولع
فريد : طيب شور عليا اعمل ايه
سليم : خليهم يسكته الصوت لو عالي شويه البعبع ها يصحي و سعتها ها يخوف الناس كلها
فريد : البعبع مات يا سليم
سليم : انتا متخيل انه لما يموت مش ها يعرف يعمل حاجه علي الصمدي كفائه يصحيكم من النوم على كوابيس قولهم يعقله عيله الصمدي خلاص بقت في حته تانيه خالص
فريد : يا باشا انا جي علشان تشور عليا بحل مش علشان تخوفني انا خايف من ساعت ما عرفت القرار بتعهم
سليم : يعني انتا عارف ايه ممكن يحصل
فريد : علشان كده انا هنا
سليم : طيب امشي انتا و انا ها تصرف
في مشهد اخر
الشايب قاعد في مكتب ايهاب المحمدي معه
ايهاب : و بعدين يا شايب
شايب : مش عارف
ايهاب : ملف الاثار بيخرم مني في اثار كتير جدا طلعت في بني سويف و المنيا و اسيوط و اتسرقت و اتهربت بدون علمنا
شايب : ازي يا ايهاب بيه الملف ده بتاعك يعني انتا الي تحكمه
ايهاب : احكمه ازي انا شغلي الم الاثار و ابعتها لي الباشا و هو يطلعها و الباشا دلوقتي مات مين مكانه
شايب : محدش مكانه
ايهاب : طيب ده كلام ملف كبير زي ده مفيش حد مسؤول عن حكمه
شايب : طيب يا ايهاب بيه انا ها عمل شويه اتصالات مع الكبار و احاول اعرف الحاجه الي طلعت دي راحت لي مين و نرجعها الوضع كده ميطمنش الناس الي فوق لو غضبها طلع ها ياخد الكل
ايهاب : طيب يا شايب شوف و رد عليا اتفضل
المشهد الريسي
مني و سندي قعدين على شط جزيره في البحر ورهم قصر كبيره مليان خدم و حراسه
سندي : ده الجو هنا تحفه
مني : ايوه اوي
سندي : انا مش عايزه ارجع مصر
مني : مش ها ينفع يا سندي انا عندي هم ما يتلم و بعدين ايه اميره و علي مش عايزه تشوفيهم
سندي : نجبهم يعيشه معانا هنا
مني :طيب و المدرسه بتعتهم
سندي : مش لزم تعليم هو التعليم ها يخده منه ايه
مني : طيب انا مش ها رد عليكي رد عليها انتا
انا : (لسه عايش مفجأه مش كده صح) اقولها ايه ده شغل ***** سندي بطلي دلع انا عندي شغل كتير سايبه
قعدا أحيل في سندي علشان ترجع وافقت لمينا هدمنا و خدنا طياره هيلوكوبتر من الجزيره لي مطار المكسيك و من مطار المكسيك لي مطار القاهره وصلنا هناك وسامح كان مستاني
سامح : حمدله على السلامه يا علي
انا :...... يسلمك يا سامح
ركبنا وصلنا البيت دخلت جوه
علي : (جري عليا بالحضن) وحشتني جدا
انا : انتا اكتر يا حبيبي فين الباقي
لميتا : (نزلت وتكلمت عربي) انتا شرفت يا استاذ
انا : ايه ده اتعلمتي عربي
لميتا : طبعا سنه بره البيت مفيش حتي تلفون لزم حجت كتير تتغير
انا : مين المطلقه دي
لميتا : (دخلت في حضني) وحشتني يا بابا
انا : انتي اكتر يا حبيبه بابا
امي : رجعت يا بيه
انا : ايوه يا ست الكل
قعدنا نتلكم انا وامي ومعايا علي ولميتا بعد كده دخلت المكتب قعدت فيه كان وحشني جدا ولعت سيجاره وبصيت لي النار وانا بفتكر
فلاش باااااك
قاعد في البيت القديم وماسك الولاعه وفي الايد التانيه التلفون وفاتح الوت ساب استلمت رد امي ورميت الولاعه لقيت رساله تانيه من ليليه بي موافقه قومت وانا ببص حوليا لقيت النار في كل حته طلعت منها بالعافيه بعد ما دراعي اتحرق منه شويه ركبت العربيه رحت الشقه جبت علي وسامح وسبنا القنبله ونزلنا رحت لي ليليه الشقه
ليليه : ايه الي حصل
انا : جاسر مات وعرفت كل حاجه ها تعرفي تفكي الاسوره دي
ليليه : فين الفلوس
انا : ها ديكي الفلوس بس ابني يعيش
ليليه : مفيش فلوس خلاص
انا : خلاص خلاص انا ها ديكي الفلوس الي انتي عايزها تعالي معايا
خدتهم ورحنا المطعم خليت سامح بره ودخلت بيها المكتب وفتحت غرفه الازمات
انا : خدي فلوس على قد ما تقدري
ليليه : (بصت لي الفلوس وفتحت بقها)
انا : فكي الجهاز يله
ليليه : ( طلعت مفتاح شكله غريب وصغير فتحت الاسوره) خلاص كده
انا : عندك الشنط اهي خدي الي انتي عايزه وبسرعه قبل ما اغير رأي
طلعت انا وعلي بره وليليه بعدنا بي نصف ساعه ومعاها ثلاث شنط بس ايه شنط كبير جدا زي بتاعت السفر بس الحجم الكبير جدا
انا : ليليه
ليليه : (لفت ليا وهي قلقانه) احنا بنا اتفاق
انا : هو مين الطفل الي كان عندك ده
ليليه : ده ابني
انا : اسمه ايه
ليليه : اسمه خالد
انا : (اطمنت الانها لو قالت علي يبقي جاسر لسه عايش واللعبه مكمله لكن كده لا) هو انا اعرف ابوه
ليليه : لا ابوه راجل طيب وغلبان ومتجوزين في شقتي
انا : طيب يا ليليه لو احتجتي حاجه بلغيني (بصت لي الشنط) رغم اني عارف انك مش ها تحتاجيني
مشيت ليليه بس ليليه مش خاينه هي ملهاش اي طرف في النزاع لا انا حتي ملمستش منها شعره خالص هي بس عملت كده بي دافع الطمع بس لما فاقت عرفت انها ممكن تكسب اكتر دخلت جوه تاني المكتب وعلي بره ورحت الاوضه كان لسه فيها فلوس شغلت بروتكول الاحتواء ده ها يقفل الاوضه ويحرقها كلها بالي فيها الاوضه دي اتكشفت خلاص طلعت على المستشفي علشان الحرق الي في ايدي ده وبعد ما خلصت رجعت البيت تاني بعد الاحضان لي علي قعدنا
انا : مني سندي عايزكم تجهزه نفسكم وتلمه كل هدمكم يله
امي : ها تعمل ايه
انا : الخطر لسه قريب لينا علشان يبعد لزم ابعد عن العيال دي
راضي : طيب ازي
انا : عادي امي ممكن تقعدي معاهم
امي : ليه ما يرجعه البلد
انا : مش ها ينفع يعيشه في البلد لزم هنا
امي : طيب
انا : ابراهيم راضي انتو رجاله البيت وانا غايب
ابراهيم : ماشي يا عمي
انا : (مسكت ايد امي وبستها) انا عايش لحد دلوقتي بي دعوتك بس مش بحظي
امي : و هافضل ادعيلك لحد اخر يوم في عمري
انا : علي انا مسافر شويه انتا هنا مكاني لزم تاخد بالك من اخواتك البنات ماشي و متطلعش من البيت غير ومعاك سامح فاهم سامح بس
علي : انتا راح فين
انا : مسافر شويه وراجع تاني ماشي لميتا مين اكتر حد بتحبيه هنا
لميتا : (شورت على فرح)
انا : فرح خالي بالك من لميتا وانا مسافر انتي اكتر وحده بتحبها ماشي
فرح : في عيني
نزلت مني وسندي
انا : مني سندي احنا لزم نسافر
سندي : فين
مني : ليه
انا: ها خدكم شهر عسل جديد يله اجهزه
طلعت غيرت هدومي ونزلت تحت بره البيت
انا : سامح انا مسافر فتره مش عارف لو طويله او قصره بس لوحدي انتا هنا تحرس علي ابني ميطلعش غير وانتا معاه ماشي
سامح : ماشي
انا : في شويه ديول ورايه لزم حد يقتطعها
سامح : مين
انا : الي سلم لينا رافي وكمان السواق بتاع ماك ماشي
سامح : اشمعنا دلوقتي
انا : دل ناس خاينه ولزم يموته حتي لو خانه لينا فاهم انا كنت سيبهم علشان التحقيقات بس
سامح : حصل
انا : درغام لزم يموت بي ايدك انتا
سامح : (بص في الارض) اعفيني انا خالي امام يعملها
انا : (رفعت راسه) درغام مش اخوك هو خاين و لو خان ولي نعمته يخون صحبه يخون اخوه
سامح : فهمت
ركبت العربيه ومعايا مني وسندي وصلنا المطار ركبنا طياره لي المكسيك وطياره تانيه لي الجزيره نزله
مني : ايه الجزيره دي
انا : دي جزيره انا شريها
سندي : وجبت فلوس تشتري جزيره كمله منين
انا : انتي فكره فلوس الاثار حاجه قليله لا انا كسبت فلوس كتيره قوي.
مني : وايه الحراسه دي كلها
انا : دل حرس الجزيره كفايه اسأله بقي ده وقت الاستمتاع يله
دخلنا القصر الي في الجزيره وقعدنا هناك مده كانت فاكر اني هاقعد شهر لكن لا احنا قعدنا سنه كمله بين سندي ومني نسيت الدنيا كلها
عوده من الفلاش باااااك
فوقت من السرح على تلفوني كان سليم
سليم : مبروك رجوعك بالسلامه
انا :...... يسلمك
سليم : بس اموت واعرف انتا كنت فين
انا : في الدنيا
سليم : الخطر ذال نفوق لي شغلنا بقي
انا : بقولك ايه ليك سكه في البضاعه المتهربه
سليم : اشمعنا
انا : اصل عايز........... ايه رايك مصلحه حلوه
سليم : طبعا حلوه انا معاك بس ليا نسبه
انا : 10%
سليم : بس
انا : مفيش بس انتا عارف النسبه دي تطلع كام الباقي ده رزقي
سليم : قعدتك بعيد فتحت مخ اكتر واكتر
انا : عد الجمائل بقي يا عم
في مشهد اخر
ابراهيم وراضي وفرح وليليان قعدين في كافيه ومعاهم سيف وبسنت في الفتره دي ليليان قدرت تخالي ابراهيم صديق وبعد كده العلاقه تطورت بقي حببها وهي حببته
سيف : ايه النتيجه عندك ظهرت
ابراهيم : ايوه طلعت بي امتياز
بسنت : انتا على طول كده كل دراستك بي تقدير
ليليان : بلاش حسد حبيبي عبقري
بسنت : واحسد على ايه **** يخليكم لي بعض يا حبيبتي
فرح : ايه ده
راضي : في ايه
فرح : علي رجع
سيف : علي مين
فرح : عمي علي
سيف : بس انا سمعت انه مات
راضي : بطل فقر بقي لسه عايش رجع امته
فرح : لميتا بتقولي اهو على الواتس.
ليليان : طيب يله نرجع لحسن ماما وحشاني قوي
سيف : طيب الاردر
ابراهيم : مش مهم الاردر الحساب لو سمحت
حاسب ابراهيم ومشيه كلهم
بسنت : هو انتا كده كل مره تسيبه يحاسب
سيف : اعمل ايه هما بقعده في اماكن غليه قوي وانا معيش فلوس
بسنت : وبعدين اطلب من ابوك
سيف: لسه متخانق معاه انا مصاريفي كترت وهو الدنيا وقفه معاه
بسنت : طيب وبعدين
سيف : وله قبلين تتدبر يله نمشي
في مشهد اخر
البيت في الصعيد محمود قاعد ورحله ابو سيف اسمه عبدالرحمن
محمود : اهلا شرفت يا حج عبدالرحمن
عبدالرحمن : عامل ايه يا حج محمود
محمود : تمام الدنيا ماشيه اهو
عبدالرحمن : بص يا حج انا جيلك في مصلحه
محمود : مصلحه ايه بس نشرب حاجه الأول قهوتك ايه وله شاي
عبدالرحمن : يبقي قهوه مظبوط
محمود : (طلب القهوه) خير
عبدالرحمن : انا سمعت اني علي بيه اخوك شغال في الاثار
محمود : اثار ليه هو علي محتاج
عبدالرحمن : لا كلنا محتاجين علي بيه هو الراس الكبيره
محمود : ازي فهمني اكتر
عبدالرحمن : يعني كلنا وسطه لكن علي بيه هو الي بياخد الحاجه على بره مصر عدل هو الراس الكبيره في الشغل ده
محمود : طيب ايه المطلوب بالظبط
عبدالرحمن : انا طالب خدمه عايزك تعرفني عليه وكل شغل بيني وبينه ليك في نسبه
محمود : بس علي مسافر بقاله سنه
عبدالرحمن : رجع النهارده
محمود : انتا عرفت منين
عبدالرحمن : من السوق شد مره واحده ولما سألت قاله انه رجع
محمود : طيب انتا لزم تشتغل معاه بطريقه مباشره يعني
عبدالرحمن : في الشغل ده اغلبه نصابين في مراكز كبيره لما تشتغل مع الكبير تبقي محمي
محمود : طيب يا حج عبدالرحمن انا ها كلمه وارد عليك ماشي
عبدالرحمن : اتمني ترد عليا في اقرب وقت
مشي عبدالرحمن وقعد محمود يفكر الانه مدقش على باب غير ولقي علي اخو وره
في مشهد اخر
ابراهيم مع ليليان في العربيه وهو سايق
ابراهيم : عايزن نخف كلام شويه قدمهم
ليليان : نخف ازي
ابراهيم : يعني علشان امك وعلي ميحسوش اني بنا حاجه
ليليان : ليه هو احنا بنعمل حاجه غلط وله ايه
ابراهيم : لا علشان ممتك وعلي ميفكروش اني استغليت عدم وجدهم ولعبت في دماغك
ليليان : ايه جو الافلام ده مفيش الكلام ده احنا كبار مفيش حاجه غلط عملنها او بنعملها
ابراهيم : اصل
ليليان : لا اصل وله فصل ابراهيم انتا شايف الي بنا حاجه غلط ولزم نخبيها
ابراهيم : لا
ليليان : يبقي خلاص ماشي
وصله البيت ودخله جوه
ليليان : علي
انا : (خدتها بالحضن) عمله ايه يا قمر
فرح : ايه بس الحلاوه دي ما تخدنا نسافر معاك المره الجيه
انا : بس كده من عيني يا قمر
قعدنا اتغدينا وعدي اليوم عادي جدا مفيش فيه حاجه جديده و زيه الشهر برضه خلصت كام صفقه وقفين وكمان شديت السوق علشان يعرفه اني في كبير لسه موجود غير بقي في ناس طلعت اني ميت خلصنا تجديد المصنع وطلعنا اول شحنه بره مصر وجالي محمود ومصطفي البيت عندي وهما متنرفزين اصل الشحنه دي بعتها بلد في افريقيا مش موجوده على الخريطه اصلا
مصطفي : فين الفلوس يا علي
انا : اهدي طيب واشرب الشاي علشان نعرف نتكلم
محمود : كلام ايه انتا قولت في ناس ها تيجي تاخد البضاعه من المصنع وبس اول ما وصله ناس شكلها غريب خدوها ايه سرقوها اضحك عليك
انا : اقعد طيب
مصطفي : مفيش قعده احنا خسرنا كل حاجه غير فلوس العماله الجديده وكمان البضاعه الكتير الي في المخازن احنا ضعنا
انا : اشرب الشاي واهدي
امي : انتا ايه البرود ده في ايه
انا : بصي يا امي احنا بعنا البضاعه دي في افريقيا والدفع في افريقيا غير اي حته في العالم احنا بعنا لي دوله مش موجوده على الخريطه اصلا الدفع بقي بيكون ببضاعه
محمود : يعني انتا اخدت بدل البضاعه بضاعه
انا : ايوه بس مش اي بضاعه افهمكم انا اتفقت معاهم الدفع بي خام الحديد وده تصريفه في المصنع عندي ومفيش حديد بيخسر يا ناخد بدله ماس خام
مصطفي : يعني ايه ماس خام
انا : (فتحت خزنه وطلعت منها علبه سمنه مقفوله) اتفضله ده تمن البضاعه
محمود : دي سمنه
انا : دي مش اي سمنه دي سمنه الهانم اخف سمنه في العالم انا شخصين بحب انه يطبخه بيها
محمود : (انفجر خلاص شايف واحد مضيع بضاعه بي ملاين وقاعد بارد جدا) خخخخخخخخ انتا بتهزر
امي : متخلص يا علي اخواتك ها يتشله
انا: (فتحت علبه السمنة وطلعت منها قطعه ماس) ده الدفع ده ماس خام
محمود : خام
انا : القطعه دي في شكلها ده ملهاش سعر لكن انا ليا معارف ها يخدوها تتقطع وتتختم وترجع سعتها يبقي ليها سعر فهمته انا عمري ما اضيعكم انتو اخواتي
مصطفي : يعني يسو كام دل
انا : لا كتير من 500 مليون دولار لي مليار
طبعاً الكل فتح بقه من الدهشه والرقم الكبير هما يوم ما فكره ممكن يكسبه 10 او 20 مليون لكن الرقم ده كان كبير جدا ليها
مصطفي : (فاتح بقه) هو في ارقام زي كده
انا : في وفي كتير كمان امشو ورايه انتو بس وانا اكسبكم دهب
محمود : او ماس هههههه
انا : او ماس (طلعت علبه معدن تاني فضيت فيها الماس وقفلتها ببصمه الصباع)
محمود : انتا رايح فين
انا : اديهم لي الراجل بتاعي على فكره ها ياخد 10%
محمود : لالا يا علي كتير احنا نديله فلوس مش نسبه
انا : (وقفت من مكاني وفكرت شويه في كلامه الغير منطقي) فلوس ازي يعني كام مثلاً
محمود : يعني ممكن نديله مليون جنيه مثلاً
انا : ام مليون جنيه مش شايف انه كتير شويه
محمود : لالا مش كتير خالص دي مصلحتنا احنا ورزقنا احنا ليه ندخل غريب بنا
انا : بص يا محمود من غير الراجل ده مفيش حاجه من دل ليهم لزمه فهمت
محمود : (انفعل) انتا عايز الغريب ياخد تعبي وشقايه
انا : (ببرود) تعبك وشقاك ها تفضل طول عمرك غبي ومتسرع مش ها تتغير اسمع الراجل ده هو الي بيطلع بره عايز انتا تاخد مكانه وتاخد نسبه ماشي موافق بس شيل انتا البضاعه وعدي بيها الحدود يا حمار في كلمه حلوه ابوك زمان كان بيقولها انا عرفتها من امك كان يقول لو قدامك دبيحه حلوه طلع عينك لحد ما دبحتها وشفتها ونضفتها من العضم وقدامك كلب عمل ينبح عايز يهبشها تسيبه يهبشها وله ترمي ليه شويه الجلد والعضم وانتا كسبان
مصطفي: لا طبعا تبقي كسبان
انا : اهو اخوك الكبير رد عليك دلوقتي وبعدين 90%مش قليله السكه دي تربها دهب او الماس
محمود : (من تحت الضرس) ماشي يا علي
انا : (خبط على كتفه) شاطر عقلي ابنك يا امي سامح
سامح : (دخل البيت) ايوه
انا : امسك الشنطه دي ابعتها لي سليم وتديها ليه شخصين
سامح : حصل
سبتهم في المكتب وطلعت الاوضه لي مني كانت عايزني
انا : خير يا حبيبي
مني : في واحد من معرفي عايز يقبلك دلوقتي
انا : مين ده
مني : واحد اسمه احمد عايز يقبلني انا وانتا في المكتب
انا : اعرف
مني : مش عارفه بس يله
انا : ماشي يله
لبست انا ومني ونزلنا رحنا المكتب ودخلنا قعدنا شويه لقيت واد ممكن يكون عنده 25 او 30 سنه عيل بالنسبه ليا داخل ومعاه حراسه كتير جدا مله الصاله كلها
مني : شرفت يا احمد بيه اتفضل
احمد : (مد ايده بالسلام) اهلا يا علي انا سعيد بالتعرف عليك
انا : اهلا يا احمد اتفضل يا حبيبي اتفضل
قعدنا على المكتب
انا : خير يابني
احمد : انا امرت مني اني عايز اقبلك في اسرع وقت
انا : امرتها امممم طيب خير
احمد : انا وسيط وجي بي عرض كويس ليك انتا بعت بضاعه بره مصر واستلمت بدلها ماس احنا عايزنه
انا : طيب ماشي
احمد : طيب فين هو
انا : في جيبي
احمد : (اتنرفز) انتا ها تهزر انتا لو عايز تشتغل وتاكل عايش يبقي عن طرقنا احنا من غيرنا متقدرش تبيع حته واحده في العالم كله
انا : بص يا حماده انتا لو اخر واحد مش هاشتغل معاك ولو حكمت ها روح لي ديمن درك شخصين والجزيرة بتعته مش بعيده
احمد : (وشه اصفر) متقولش اسامي اكبر منك ومن البلد دي كلها
انا : ديمن درك
احمد : اعتبر اني احنا متفقناش
انا : ايوه
احمد : (داس على زرار ولقيت الحرس بتاعه الي كانه بره دخله كلهم ورفعه السلاح في وشي)
مني : (قامت من على الكرسي بتعها وجت وقفت جنبي) جر ايه يا احمد بيه احنا متفقناش على كده
احمد : جوزك عندي ولزم حد يكسر دماغه
انا : (رجعت ضهري لي وره على كرسي المكتب وضحكت جامد اصله عيل بالنسبه ليا) هههههههه بقي انتا ها تكسر دماغي انا هههههه شكلك ظريف خالص هههههه (دوست على زرار في الكرسي حته من السقف اتحركت ونزل منها مدفع جيل نوف) بص يا حماده ده مدفع جيل نوف مضاد لي الطيارات متوصل لي سنسور حركه ومتوجه ليكم يعني لو حد اتحرك ها يموت بيضرب الف طلقه في الدقيقه (واحد من رجلته اتحركه المدفع فرتك خله مصفي) ليه كده اهو زعل نصيحه امشي يابني طول مانتا قادر تمشي اطلع بره انتا والخرفان بتوعك يله
احمد : بقي كده ماشي
انا : ايوه كده وامشي بدل ما اشغله حلاً يله
وقفت المدفع عن الضرب بس هو لسه بره وطلع احمد والي معاه اصل انا عامل المكتب ده زي بيت الموت لو حد دخل وانا مش عايزه يدخل او عمل حاجه غلط يبقي لزم يموت
انا : امام
امام: (دخل) ايوه
انا : اخلص من الجثه دي بس من الباب الخلفي ماشي
امام : حصل
خده امام الجثه وطله بره
مني :مين هو ديمن درك ده
انا : ده حوار كبير جدا افهمك ديمن درك ده محتكر الماس في العالم كله غير بقي الحكومه الامريكيا والروسيا بتاخد منه اوامر الصبح
مني : بس اسمع انه اسطوره
انا: كل اسطوره وليها اصل من الواقع بصي عارف الي حصل في العراق او اليمن او ليبيا او سوريا
مني : ايوه ملهم
انا : اهو البلاد دي كل واحده فيهم معاها فلوس تقدر تغطي الكره الارضيه كلها محبوش يسمعه كلام ديمن درك ده كله حصل فيهم هو الي وقع العراق في ايد امريكا وقع سوريا في ايد كل الناس دي وهو سبب القسمه والحرب في ليبيا ده الي حاكم العالم بالفلوس
مني : علي انتا دخلت سكك بعيده قوي
انا : كنت في سن الخروف الي كان قاعد هنا ده وعملت حجت هو ميجيش في خياله اني عملتها
مني : علي الي وره احمد ده شبح بس عايش على الأرض وانتا بتلعب مع الاشباح
انا : بس بكسب تخيلي بقي لما العب مع اشباح بقوتهم وجبروتهم وأفضل عايش لا وبطلع كسبان كمان
مني : انا خايفه عليك منهم
انا : بلاش تخافي تاني مره لما حد يكون عايز يقبلني تقولي مين هو وعايزني في ايه بلاش اكون اعمي تاني لوله المدفع ده كان زماني انا وانتي في خبر كان ماشي
مني : ماشي
رجعت مني البيت وانا رحت لي سليم وصلت
سليم : انا نفسي اعرف الفكره دي جتلك منين
انا : عيب عليك يا سليم انا علي الصمدي برضه
سليم : حقيقي صدقت لما قولت انك ها تبقي حاجه كبيره قوي بعدين يا علي
انا : ماشي يا عم سليم عايزك تاخد البضاعه بره بعد ما تصرف جزء منها تحطه في حسابات بره مصر تقسم على ثلاثه والباقي عايزه مجمد
سليم : احسب نسبه القرض بتاع اخواتك
انا : لا بلاش سبهم دل غلابه برضه وكمان عايز نسبتي من شغل السنتين الاخيره في حسابي بره مصر
سليم : اشمعنا
انا : مش عايز اكبر حسابي جوه مصر علشان لو وقعت ابقي في امان
سليم : متخفش يا علي احنا مش ها نسمح انك تقع
انا : مفيش حاجه مضمونه يا سليم يمكن واحد يجي يلبسني
سليم : يلبسك انتا هههههههه ضحكتني يا علي ازي طيب
انا : انتا فاكر حوار جاسر بتاع السنه الي فاتت انا رجعت منه بأعجوبة يا سليم انا كنت ها موت وانا مسالم عادي جدا اسمع بس كلامي وفرق الفلوس في حسابات كتير ماشي
سليم : ماشي يابن الصمدي بقولك ايه مين الي زارك في المكتب النهارده
انا : ده عيل خروف اسمه احمد بعته الي مشغله
سليم : معلش يا علي انتا لبستهم في حيطه بالحجات الي جبتها من عند رافي في بيته يا مفتري
انا : جري ايه يا سليم ها تحسد وله ايه
سليم : مش قصدي امسك (اداني قزازه شنبين) دي هديه ميني ليك
انا : (مسكت القزازه) من زمان الواحد مشفش هداياك الغالية دي يله عايز حاجه
سليم :شكرا
مشيت من عند سليم ورجعت البيت تاني
علي : بابا
انا : ايوه يا علي
علي : انا عايز اخرج مع اصحابي في المدرسه
انا : انتا بتشوفهم في النادي وبعدين الساعه كام معاك
علي : الساعه سته
انا : متأخر يا علي
علي : لالا مش متأخر خالص
انا : طيب بس تاخد معاك امام
علي : لا خلي سامح
انا : علشان تهرب منه زي ما بتعمل صح
علي : لالا انا بقيت مسالم خلاص
انا : امام وله لا
علي : خلاص امام ماشي
طلع علي يلبس ولقيت ليليان وابراهيم لبسين ونزلين
انا : على فين بقي انتو كمان
ليليان : بقولك ايه كول عايش مع سندي ومني واحنا ها نفضي البيت ليكم ماشي مصلحه يا عم
انا : مصلحه يابنت القرده بقيتي سفله
ليليان : من زمان بس انتا الي مش حاسس طول عمري سفله
مني : لا بجد رايحين فين
ابراهيم : مش عارف الصراحه
سندي : ازي يعني
ابراهيم : مش عارف ازي برضه
انا : (بصيت ليه قوي) انتا كنت نايم
ابراهيم : ايوه (عيب ابراهيم لما ينام وحد يصحيه لا ارسال وله استقبال مش بيبقي فاهم حاجه خالص)
انا : طيب روح يا اخويا راح
مشي ابراهيم مع ليليان
مني : مش مرتاح لي الاتنين دل خالص في حاجه غلط
انا : اشمعنا يعني
مني : اصلي دخلت المطبخ لقيت ليليان قعده على الروخامه وابراهيم بيأكلها زي ما يكونه في شهر العسل
انا : (استغربت جدا من كلامها) شهر عسل لا يا مني طلعي الي في دماغك ده خالص الاتنين كبار وفهمين
مني : علي انا مش مرتاحه
انا : مني انا عارف بقول ايه انا واثق فيهم
في مشهد اخر
ليليان وابراهيم في العربيه
ليليان : ايوه الكافيه ده اركن بقي
ابراهيم : انا اول مره اجي هنا
ليليان : ده مكان جديد يله انزل بقي
نزل ابراهيم وليليان مسكت ايده ودخله الكافيه لقي بالين كتير وفرقه
ليليان : كل سنه وانت طيب
راضي : النهارده عيد ميلادك يا مغفل
ابراهيم : (استغرب الانه عمره ما احتفل بعيد ميلاده خالص) بجد
حسن: (صاحب ابراهيم من الجامعة) ايوه يا عم الف مبروك عبال البكاري
ابراهيم: (بص في عينه) انتا مصتبح
حسن : الصراحه ايوه
ابراهيم : طيب استر يالي بتستر
امال : كل سنه وانتا طيب يا هيما
ابراهيم : وانتي طيبه يا ميمو
ايمن : ايه يا عم مش فاكر يوم ميلادك
ابراهيم : لا فاكر بس عمري ما اختفلت به خالص
قعده شويه كله التورته وليليان كانت عزمه كل اصحابهم من الجامعه وقعده لحد الساعه 12 باليل وخلاص مشي كل الناس وطلعه بره
راضي : يله الواحد يروح ينام بقي
فرح : ايوه الواحد تعب قوي يله يا جماعه
ليليان : لا امشو انتو احنا لسه
ابراهيم : ها نروح فين تاني
ليليان : انتا بتاعي النهارده
راضي : طيب يا ابراهيم نسيبك احنا مع المجنونه دي يله تصبحه على خير سلام
مشي راضي وفرح وركب ابراهيم مع ليليان وصفت ليه الطريق لي بيت امها القديم
ابراهيم : احنا بنعمل ايه هنا
ليليان : ادخل بس تعاله
دخله البيت وليليان دخلته اوضه
ليليان : البس ده يله بسرعه
طلعت ليليان وابراهيم قالب في البس طلع مايوه وكمان روب خلع ولبسهم وطلع بره لقي ليليان وقفه قدام حمام السباحه لبسه روب
ابراهيم : ايه الي انتي لبسه وايه الي انا لبسه ده كمان الجو برد قوي
ليليان : احنا ها ننزل المياه ننزل ازي بقي بلبسك
ابراهيم : مياه ايه احنا في شهر 12
ليليان : ده حمام سباحه داخلي يعني مياه سخنه يله بقي
ابراهيم : (خلع الروب ونزل المياه وقعد فيها) وبعدين
ليليان : (خلعت الروب وكانت لبسه مايو بكيني قطعتين ونزلت معاه)
ابراهيم : (استغرب من ليليان هو عارف انها جريائه بس كده لا) ايه الي انتي عمله ده
ليليان : (خدته في حضنها) بحتفل بعيد ميلادك على طريقتي الخاصه امسك
ابراهيم : ايه ده
ليليان : ده شنبين (سرقه قزازه من عندي ولاد الكلب انتو عرفين تمنها كام كلاب)
قعده في المياه وابراهيم مش على بعضه خالص اصل ليليان بطل الصراحه حاجه كده خيال نسخه في جسمها من عائشه بن حمد الممثله
ليليان : (قربت منه وباسته من شفايفه و هو اندمج معاها جدا) اممممم
ابراهيم : (بعد عنها) بحبك
ليليان : مش واقته (باسته تاني)
ابراهيم : (شالها) بموت فيكي (خلعها البر وطلع بززها ونزل فيهم عض ولحس)
ليليان : (شهقت) اهههههه اممم قوي ايوه
ابراهيم : (خد فرده ولسانه بقي يلفه حوليها ويشد بلطف ويعض)
ليليان : اههه براحه يا حبيبي ها يتقطعه في ايدك
ابراهيم : نفسي اقعهم الي مجانيني من يوم ما شوفتهم
ليليان : انا النهارده بتعتك لوحدك
ابراهيم : (بسها من شفايفها ونزل بي البوس لحد كسها) امم ينفع
ليليان : (غرقانه في الشهوه) كل حاجه تنفع النهارده
ابراهيم : (عدل الاندر على جنب كانت لبسه اندر فتله و اول ما شاف كسها المنفوخ لونه وردي اتجنين ونزل لحس فيه)
ليليان : اه اه اه براحه يا حبيبي اههههه براحه اممم جميل كمل اكتر ام اكتر اههه اممم اكتر ها جيب ها جيب (نزلت ليليان شلال عسل من كسها)
ابراهيم : طلع بسها من بقها تاني
ليليان : ( نزلت خلعته المايوه وطلعت زبه ونزلت شهقت) هاااا كل ده انا كنت مراهنه انه كبير (مشت لسنها عليه من بره وبعد كده خدته في بقها) اهه حلو اوي
ابراهيم : (نايم على ضهره على الارض) اه مصك حلو قوي
ليليان : زبك هو الأحلى (ورجعت تاني تمصه قوي)
ابراهيم : (فضل علي الوضع ده شويه لحد ما خلاص ها يجيب) ها جيب
ليليان : (حطت زبره بين بززها ودعكته) جيب يا حبيبي بين بزاز حبيبتك
ابراهيم : (اتشنج جامد وجبهم) اههه
نزله الاتنين المياه تاني ينضفه نفسهم
المشهد الريسي
قاعد في البيت سندي ومني كل واحده طلعت الاوضه بتعتها وانا قاعد تحت جالي تلفون
انا : الو
امام : الو يا باشا في مصيبه
انا : في ايه يا امام
امام : علي اختفي
انا : (انفعلت) ايه اختفي ازي يا امام
امام : احنا وصلنا مول في التجمع دخله وقابل اصحابه وبعد كده دخل الحمام في الكافيه واختفي
انا : اقلب المول كله انا ها بعت الرجاله دلوقتي ارجعه به يا بلاش ترجعه علشان سعتها ها قتلكم بي ايدي
قفل امام وانا قعدت متوتر جدا وخايف على ابني وبعد نصف ساعه امام كلمني
انا : ها طمني
امام : انا رجعت كاميرات المراقبه علي طلع من باب خالفي في الكافيه من نحيه المطبخ وطله بره المول طلب اوبر لما رجعنا عرفنا انه طلب رحله لي الرحاب وصلت ليه قاعد في كافيه مع واحده
انا : (استغربت) واحده واحدة مين شكلها ايه
امام : دي واحده معاه في المدرسه
انا : مدرسه ابن الكلب غفلك وراح يقابل كلب ابن كلاب بقولك ايه سيبه لحد ما يخلص و اول ما يطلع هاته من قفه
امام : ماشي
قفل امام وانا قعدت ادحك علشان غفله انا معرفتش اغفل امام سامح ماشي لكن امام كان صعب جدا ناصح ابن الكلب فضلت قاعد وطافي الانوار كلها ولقيت ابراهيم داخل مع ليليان في هدوء علشان محدش يسمع صوتهم
ليليان : بس بقي لحسن حد يسمعنا
ابراهيم : لو علي سمعنا ها تلقيه نازل بي شنبه الي مربيه جديد ده يفضل يهزق فينا وهو شكله يدحك اساس
ليليان : ههههههه تصدق عندك حق مش ليق عليه خالص بس شكله يدحك قوي
ابراهيم : (بسها من شفايفها) تصبحي على خير يا قمر
ليليان : (اتكسفت) وانتا من اهله يا حبيبي سلام
طلعت ليليان وابراهيم راح الاستراحه ينام وانا قعدت مسكت شنبي وقولت (بقي شنبي شكله يدحك طيب انا ها علقكم بكره) ايوه انا مديق من الي عملوه بس في دماغي انهم شباب لزم يحصل بنهم كده بس برضه لزم يتحط ليهم قانون ونظام علشان الدنيا متبقاش مفتوحه على البحري خالص طلعت بره البيت امام كان وصل ونزل علي
علي : (وهو متنرفز) امام انا مش بحب الاسلوب ده انا اعمل الي انا عايزه
امام : طيب لما تحصل ليك حاجه ابوك ها يسبني لا انتا فاكر درغام راح فين ها
علي : بابا امام لزم يمشي ارفده
انا : (قعدت على السلم قدام القصر) تعاله اقعد جنبي
علي : ايوه نعم
انا : ينفع كده تختفي فجأه وبعيدن مين الي كنت قاعد معاها دي
علي : دي دارين صحبتي محدش من حقه يرقبني
انا : انا نفسي اعرف انتا ازي تتكلم مع امام بالطريقه دي ازي
علي : ده واحد شغال عندنا
انا : أخرس مش عايز اسمع الكلمه دي تاني الراجل ده ممكن في ثانيه يختار بين حياتك وحياته عارف يعني ايه يعني يا تموت انتا يا يموت هو الراجل ده احسن من اي حد انتا فاكر المرتب الي بياخده ده كفايه لا المرتب ده حاجه بتساعده انه يعشي وعاش ماشي مات وهو بيحمينا ماشي هو راضي قولي بقي حد ممكن يعمل كده امام كان خايف عليك يله اطلع فوق على اوضك مفيش خروج لحد ما اقول انتا معاقب وله نادي وله غيره يله
طلع علي وهو مدايق
انا : امام انا اسف جدا على كلام ابني بس صدقني انا مش شيفك كده خالص انتا راجل مخلص
امام : (طلع مسدسه وادهولي) انا فشلت في حمايه علي وقصرت
انا : ايه ده
امام : تمن التقصير الموت
انا : مفيش الكلام ده شيل مسدسك انتا مكنتش تتوقع علي يعمل كده انتا مش مقاصير خالص انتا راجل جدع
امام : (استغرب) بس
انا : مفيش بس يله تصبح على خير سلام
طلعت الاوضه لي مني كان النهارده يومها دخلت لقتها قعده على السرير وضمه رجلها على صدرها وشده اللحاف عليها
انا : ايه قعده زي الي اتكب طبخها كده (رحت جنبها على السرير)
مني : (مدت ايدها على الكمودينو وجابت حاجه بلاستك كده) اتفضل
انا : (مسكت البتاعه دي انا عرفها كويس) ايه ده
مني : انا حامل
المشهد العام
علي قدر يفلت من الموت بي اعجوبه واختفي فتره حلوه مع سندي ومني وبعد ما راجع لقي جبهات حرب كتير مفتوحه في وشه مين احمد ده ومين الي وره مين الي بعته وعلي ضره بائه وها يعمل ايه معاه و يا تره احمد بس وله ها يجي وره ناس كتير اصل مفيش حد يجي لوحده ومني كانت زعلانه ليه لما عرفت انه حامل يا تره الايام مخبيه ايه وعلي ها يفضل محظوظ كده وله حظه ها يخصل اصل يا زوز مفيش حاجه مش بتخلص
كنتم مع الفصل الاول سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخر
اتمني لكم قرائه ممتعه
يتبع........
الفصل الثاني
الصراع ابن ادم عايش على الصراع صراع من الناس وصراع من حد مختلف عنه او صراع مع دوله لا الصراع جواك انتا مش في الناس او الاماكن او البشر الصراع جوه كل بشري فينا قولي بقي لما عرفت اهو مكان الصراع هل ها تبص ليه وتحله لا ها تتمني اني عينك تفضل متغميه علشان الحقيقه وحشه قوي
بدايه الفصل
وقفنا لما مني عرفت انها حامل
مني : انا حامل
انا : حامل بجد
مني : ايوه انا عايزه انزل البيبي
انا : (شخرت ليها) خخخخخخخخ نعم يا روح امك تنزلي ايه
مني : علي انتا حياتك خطر ومش عايزه ابني يعيش في الخطر ده في طفولته الانه ابن علي الصمدي وله في شبابه انه ابن البعبع لا يا علي
انا : مني اعقلي وشيلي الكلام ده من دماغك مفيش ده اديكي شيفه احنا عايشين في قصر لو دبانه على بعد كيلو ها تتعرف
مني : علي انا خايفه قوي
انا : بلاش خوف اولادي انا احميهم بي عيني وقلبي وروحي يا عبيطه بدل ما ادخل تقعدي كده افرحي
مني : فرحانه قوي بس خايفه
انا : بقي مني هانم الديب المرأه الحديديه خايفه ازي ده انا مطمئن على اولادي بعدي علشان انتي ها تكوني معاهم
مني : بجد يا علي
انا :طبعا يا حبيب علي طبعا
خدت مني في حضني ونمنا صحيت الصبح خدت دش ونزلت تحت افطر
علي : بابا عايز اروح النادي
انا : لا انا قولت مفيش نادي
سندي : ليه بس
انا : علشان يعمل الي عمله امبارح تاني
سندي :عمل ايه ده
انا : البيه قال عايز انزل قولت ماشي نزل و زوغ من امام وطلع عينه لحد ما لقاه وجي يبجح فيه و يقول ارفده يا بابا ابو شخه عايزني اسمع كلامه
لميتا : ايه الكلام ده على الاكل كده
انا : بس يا ام نص لسان انتي ماشي
لميتا : حاضر
انا : (ضربت بي عيني لقيت ابراهيم وليليان عملين يحبه في بعض وبصيت لقيت راضي وفرح كمان) ابراهيم كول جبنه رومي حلوه دقها وانتا كمان يا راضي يله يا بابا انتا وهو يله
قعدنا نفطر ونزلت رحت الشغل لقيت داليا عينها حمره قوي دخلت جوه وهي جابت البوسطه
انا : في ايه يا داليا في ايه
داليا : لا مفيش
انا :طيب اقعدي
داليا : لا اصل عندي شغل
انا : اقعدي انتي ايوه المدير رخم بس ماشي اقعدي يله
داليا : (قعدت)
انا : في ايه بقي
داليا : (اتفتحت في العياط) انا في مشكله كبيره
انا : طيب اهدي كده وقولي ايه هيا وانا اوعدك اني احلها
داليا : بس مش عايزك تشوفني بشكل مش كويس
انا : انا مليش اني احكم عليكي افعالك دي بتعتك انتي احكي
داليا : انا كنت على علاقه بشاب وحصلت بنا حاجه كده
انا : بس كده اتجوزه مش حكايه يعني وله هو عنده مشاكل ماديه
داليا : لا بس هو بيقول مش ها يتجوز واحده نام معاها
انا : (قومت من مكاني وطبطبت عليه بي رقه) الراجل الي يعمل كده و ميتحملش مسؤوليه فعله يبقي مش راجل
داليا : المشكله اني حامل
انا : حامل اممم طيب اسمه ايه وبشتغل فين
داليا : اسمه اشرف وشغال هنا
انا : السوبر مان طيب اطلبي رؤف (الشؤون القانونية) وطلبي السوبر مان بس دخلي رؤف الاول ماشي وافردي وشك كده بلاش دموع المشكله دي حلها عندي
داليا : انا مش عارف اقولك ايه
انا : بلاش تقولي حاجه يله اطلعي بره عندي شغل
طلعت داليا وطلبت رؤف جيه طلبت منه شويه ورق وقعدت لحد اخر اليوم طلبت داليا
انا : في اي حاجه تاني اوي مواعيد
داليا : في واحد بس واشرف
انا : طيب مين الي بره
داليا : ده فريد بيه الديب صاحب مصانع الاغذيه
انا : فريد الديب وعايز ايه ده
داليا : هو جي من غير معاد تحب
انا : لالا ده ممكن يكون قريب مني عيب دخليه
طلعت داليا ودخلت فريد هو راجل في 55 شعره ابيض وتخين شويه وفيه شبه من مني مراتي
انا : اهلا وسهلا يا فريد شرفت
فريد : الشرف ليا انا يا علي بيه
انا : اتفضل اقعد تشرب ايه
فريد : (متوتر) ممكن قهوه مظبوط
انا : (كلمت البوفيه يطلب لينا اتنين قهوه) اهلا نورت يا فريد معلش سأل بس
فريد : اتفضل
انا : انتا تقرب ايه لي مني مراتي
فريد : مني تبقي بنت عمي
انا : تمام (وصلت القهوه) اتفضل
فريد : انا جي لي خصرتك في موضوعين
انا : ايه هما
فريد : الاول حضرتك واخوتك عندكم مصنع اغذيه في الصعيد والمصنع فجأه دخل في منافسه سوق الاغذيه بره مصر انا مندوب بالتفاوض مع حضرتك نيابه عن ملاك المصانع احنا بس طلبين اني المصنع انتاجه يبقي 40% بره مصر والباقي جوه مصر
انا : 10% جوه مصر
فريد :بس احنا عايزن منافسه جوه مصر مش بره
انا : 10%
فريد : بس
انا : فريد انتا عرفت منين اني انا شريك في المصنع ده
فريد : من مني
انا : تمام وهي مني معرفتكش النظام الكلمه واحده مفيهاش فصال 10%
فريد : بس
انا : (فتحت ملف تاني) ايه الموضوع التاني
فريد : (طلع من جيبه دعوه) دي دعوه لي حفله عمله بمنسبه رجوع بنتي وتخرجها
انا : (مبصتش في الدعوه وله باصص في الملف) سبها عندك شرفت
علي عامل فريد بتكبر مش علشان هو متكبر لا علشان فريد مبعوت يهدد وانا مفيش حاجه تهددني خالص وله اخاف منها وبعدين هو عايز يستغل صله القرابه لي مصلحته على حساب مصلحتي لا مصلحتي انا فوق والباقي كله تحت خليت داليا تدخل اشرف
اشرف : علي بيه انا سعيد بي المقابله دي (مد ايده يسلم عليا)
انا : (باصص في الورق وشورت ليه يقعد)
اشرف : خير يا باشا
انا : اشرف انتا شاب عندك 30 سنه من قنا ابوك يبقي الحج شديد الطاهر عمده بلدكم انتا اشتغلت عندي هنا مش بي مجهودك لا بي الوسطه والي شغلك يبقي احمد ابو هيبة بتاخد قبض من هنا في حدود 12 الف جنيه غير بقي ابوك بيبعت ليك اول كل شهر 20 الف تصرفهم كلهم على المخدرات والنسوان عندك شقه في الرحاب وعندك عربيه بتعتك جبتها قسط من مرتبك صح وله غلط
اشرف : (وسع الكرافت بتاعته ورد وهو متوتر) خير يا فندم ليه كل ده
انا :دي تقديمه بسيطه جدا بس قولي صح وله غلط
اشرف : صح بس ليه
انا : اه وصلنا لي ليه انتا لعبت بي داليا ونمت معاها وهي حامل منك
اشرف : اظن الموضوع ده شخصي
انا : مفيش حاجه اسمها شخصي انتا شغال عندي يعني بتاعي انا
اشرف : ليه بقي عبيد
انا : ايوه عبيد اسمع انتا ها تكتب عليها وتطلقها حلاً وها تمضي على ورقه بانك مش ها تحتك بالطفل وله امه كمان يعني ابنك على الورق بس
اشرف : ام والمقابل ايه بقي
انا : المقابل هي 100الف جنيه
اشرف : (فتح الملف ومضي) انا موافق الصراحه بقت مملة قوي في السرير عايز تجرب براحتك
داليا : اه يا حيوان يا حقير انا
انا : (قطعت كلامها وقومت وقفت جنب الكرسي ومسكت دماغه خبطها في المكتب) لو قربت منها تاني ها نسفك انتا وابوك واهلك وبلدك كلها انتا مرفود ومفيش فلوس سامح
سامح : ايوه
انا : خد الكلب ده بره الشركه بلغ كل الأقسام هو مرفود بتهم الاختلاس يعني ملهوش مستحقات ماليه ماشي
سامح : (رفعه من على الارض) ماشي
طلع سامح مع اشرف وانا طلعت ورقه من وسط الورق
انا : ده حقك الورق ده يتشال في خزنه بنك الامان مش في بيتك ماشي
داليا : شكرا يا علي انتا جدع قوي قوي مش عارف اقولك ايه
انا : بلاش الكلام ده انتي زي اختي معاكي رقمي لو حصلت حاجه كلميني لو الفجر ماشي
داليا : (حضنتني وهي بتعيط) شكرا يا علي شكرا انتا بجد راجل
طبعا يا زوز (دلع عزيزي) في كل المشاهد الي زي دي لزم تحصل مصيبه وانتا مش دريان لقيت سندي ومني وفرح وليليان كلهم في المكتب عندي
سندي : (طبعا مصدومه) طلع راجل بجد يا علي
انا : (طبعا انا في موافق لا احسد عليه انا مزنوق زنقه الكلب البلدي) طيب نلتمس الهدوء ونفهم ونتكلم اكتر يعني نوصل لي حل وسط في افاق العلم والنقاش المتحضر
سندي : (بغضب شديد جدا شالت الطفايه ورمتها عليا) متحضر ايه
داليا : يا هانم انا ممكن افهمك بصي (كانت بتقرب منها)
مني : (جبتها من شعرها) انتي يومك اسود اختارتي الراجل الغلط
انا : يا جماعه افهمه هي كانت في مشكله وانا كنت بساعدها
مني : وحلوه المساعده صح انبسطي يا روح امك
انا: (قولت مبدهاش بقي لزم وش العربجي يطلع زعقت فيهم وحمرت عيني) جري ايه يا روح امك انتي وهي قولنا خلاص عندها مشكله وانا كنت بحلها اقسم بديني لو ما سبتيها انتي وهي وسمعته لا تبقي انتي وهي طالق بتلاته ها نقعد ونتكلم وله اطلع العربجي عليكم واطقكم واكتب عليها وقتي اقعدي انتي وهي اقعدي
الكل قعد وهو خايف اصل ممكن اتهور جامد عليهم انا عندي مشكله مع الغضب كنت بقللها بالعزف على الكمان هديت شويه
انا : بصي يا داليا انا حليت المشكله بتعتك وهو بتعتك انتي بس عايزه تتكلمي عنها وتحكي ليهم ماشي مش عايزه براحتك انا مش بجبرك على حاجه خالص و متخفيش انا بعرف اوقفهم عند حدهم كويس
داليا : (بتتكم وهيا متوتره وخيفه) لا وليه انتا ساعدتني وحليت مشكلتي مش ها ينفع اسيبك في مشكله كبيره زي دي (طلعت الورق الي معاها وحكت الحكايه كلها لي سندي ومني) وعلي بيه ساعدني في حلها مش اكتر انتو فهمين غلط مش اكتر
طبعا سندي ومني قعده يعتزره ليها عن الي حصل ومشيت داليا وانا قاعد دمي محروق
سندي : (بي حنيه ورقه ودلع) علي
انا : لا
مني : (بنفس الطريقه) يا علي
انا : علي فكره انا مش باجي بالطريقه دي انتي عارفه وهي كمان انا مش بحب الشك انا لو عايزها كنت اتجوزتها وانتو وقفين ومفيش واحده فيكم ليها رأي وانتي وهي جربته حصل وله لا
مني : حصل
سندي : يعني عايزنها نفهم ايه لما ندخل نلقيها في حضنك كده وبتقول انتا راجل قوي عايزنا نفهم ايه
انا : بس مش كده في طريقه لزم نتكلم ونفهم
سندي : خلاص انا اسفه
مني : وانا كمان اسفه
انا : بعد كل ده واسفين ده الي انتو شطرين فيه تعمله مصيبه وتتأسفه (بصيت لي فرح و ليليان قعدين يدحكه) خلاص يا بنت انتي وهيا بلاش دحك
مني : عملت ايه مع فريد
انا : انا مش قولت لما حد يكون عايز يشفني تعرفيني هو عايز ايه
مني : تلفونك كان مقفول
انا : طيب هو جيه وكلمني بصي النسبه الي هو عايزها دي مستحيله هي 10%بس
مني : لالا يا علي مينفعش انتا كده ها تولع في ملف الاغذيه النار وده ها يضرني انا
انا : يضرك انتي ليه هو حد في مصر او بره مصر او في العالم كله يقدر يلمس شعره منك انتي او هي فوقي يا مني واعرفي انتي متجوزه مين انا علي الصمدي وانتي عرفه اسمي بيعمل ايه في البلد كلها
مني :طيب يا حبيبي انا عرفه بس انتا كده ها تعمل مشاكل كتير قوي
انا : انا بحب المشاكل انا بقالي مده عايش في هدوء عايز مشاكل كتير كمان انتو رايحين فين كده
سندي : رايحين اسباه
انا : سباه ليه لا طبعا مفيش
مني : ليه بس
انا : سبا يعني ها تدخله تخلغوه هدمك يعني ممكن حد يصوركم
سندي : متخفش انا رايحه لي واحده صحبت مني وحجزين المكان كله
مني : وزياده امان مفيش رجاله شغاله هناك
انا : ماشي بس
سندي : مفيش بس احنا رايحين ومعانا ساره بنت عمك و نورهان مرات اشرف وبنتها فيروز وفرح وليليان
انا : ماشي روحه
مشيه كلهم وانا طلعت على البيت وصلت هناك كلمت محمد واشرف يجه البيت وعملنا قعده رجالي مع راضي وإبراهيم وعلي قعدنا نلعب بلي ستيشن
انا : ابراهيم في حاجه عايز تقولها ليا ومكسوف
ابراهيم :زي ايه مثلا
انا : اه ناصح وها تتعبني زي انه كان عيد ميلاك امبارح مثلا
ابراهيم : (وشه احمر واتكسف) عمي انا
انا : انا سمعك
ابراهيم : انا وليليان بنحب بعض وكنت عايز اقولك اول ما رجعت بس حضرتك كنت مشغول في الشغل كتير
انا : ام طيب يا ابراهيم انتا حر في علاقاتك بس لزم تفكر
ابراهيم : في ايه
انا : في انك لسه شب صغير يعني بكره ممكن تعرف واحده تاني غيرها وسعتها ها تعمل ليا انا مشاكل مع مني مراتي فكر في العلاقه دي كويس
ابراهيم : انا مش ها كذب واقول اني مفكرتش لا انا فكرت في كل ده بس كل تفكيري يوصل اني عايز ليليان
محمد : ياعم كبر دماغك ده لسه متلسعش من العلاقه يعني لسه ابيض
ابراهيم : لا طبعا مش ابيض بس انا عايزها هي مخلصه ليا وبتحبني
محمد : يا ابني ياحبيبي انتا عندك 20 سنه يعني لسه قدامك عمر طويل في العلاقات والشغل وكده
ابراهيم : طيب يا عم محمد لما جيت تختار عمته ساره كان على انهي اساس وليه وعملت ايه
محمد : اساس ايه انتا عمتك دي طلعت عيني اكتر واحده متعبه في الدنيا
اشرف : نعم
محمد : العب بس العب شوف الهجمه يا ولد يا لعيب
انا : ابراهيم انتا عايزها وفكر قبل ما ترد عليا ردك ده ها يدخلك في مشاكل اين كان ايوه او لا
ابراهيم : مشاكل ايه بقي
انا : زي لو قولت لا اعتبر نفسك اختفيت من حيتها اساس يعني لو هي مشيه في شارع انتا من الشارع التاني ودي حاجه انا كفيل انها تتحقق و لو قولت ايوه بقي وزعلتها انا لو مدخلتش امها بقي ها تزعلك زعل عمرك ما شوفته ها تاخد وقت تفكر وله لا
ابراهيم : (كلام في دماغه( ايه ده هو علي ممكن ينفز الي قاله ولو لا طيب امها ممكن تعمل ايه طيب ايه يا عم انتا ها تفكر كتير ليه انتا عايزها وله لا لو عايزها ها تحافظ عليها لو لا يبقي اسمع كلام علي واختفي) ايوه عايزها وبحبها
انا : طيب حيث كده لزم يكون في شروط انتا والبقف الي ماسك التلفون عمال يحب في الكلبه بنت الكلب مش مستحملين شويه يبعده عن بعض
راضي : معلش يا عمي اصل الحب ده حاجه حلوه قوي يا عني من يوم ما حسنت اسلوبي مع فرح وانا في فرح
انا : هو الحب بالنسبه ليك ايه
راضي : الحب هو انك تحس بي حاجه كده انتا مش فاهمها بس عايز الشخص الي قدامك باي شكل عايز يكون جنبك في كل حاجه حزن وفرح سعاده وهم
انا : وانتا يا ابراهيم
ابراهيم : الحب هو مجذفه زي ليليان كده لو اخدتها ها يكون في مشاكل ولو سبتها ها يكون في مشاكل بس مشاكل معاها احسن من غيرها بنت جدعه كفايه انها خلتني اثق في الناس تاني بعد بسنت
انا : وانتا يا محمد
محمد : الحب حلو بس الجواز لا يعني الجواز لزم تكون مسؤول عن مراتك هم بس سعات بيكون حلو
اشرف : انا مع محمد في الرأي
انا : وانتا يا علي بيه
محمد : علي مين ده لسه صغير يفهم ايه ده
انا : لا حاسب الواد حبيب زي ابوه البيه زوغ من الحراسه علشان يروح يقابل واحده في كافيه ابن ابوه
محمد : بجد طيب ايه رايك يا علي بيه
علي : الحب زي ما قال ابراهيم مجازفه يعني انا جذفت اني ممكن اتخطف تاني بس قبلت المجذفه ورحت ليها مكنش مهم اني يحصل ايه رغم اني عارف انتا ممكن تعمل ايه في امام لو حصلت حاجه ليا
انا : طيب
ابراهيم : وانتا يا عمي
انا : (ابتسمت الان حبهم طفولي خالص كبار وصغيرين) انهي حب يا ابراهيم
راضي : هو في انواع
انا : طبعا في حب بي عقلك وحب بي قلبك يعني كل ده مع سندي ده حب قلبي مقدرش اتخيل حياتي من غيرها وفي حب العقل هو مني لو مش موجوده دماغي دي تقعد تخبط الانها مش موجوده بس حبي من غير اي مطمع انتو حبكم فيه مطمع يعني كل واحد عايز يحب مش مهم مين يدفع التمن زي راضي يعد يحب في فرح مش عارف اني في ضريبه هي النكد والمشاكل عايز يفضل فرحان وانتا يا ابراهيم عايز تحب ليليان مش مهم المشاكل اصل بابا موجود ها يحلها سواء مع علي لو زعلتها او مع امها لو سبتها وزعلتها حب بدون تفكير انا مش بقول انكم غلط بي لسه محدش جرب مرار الحب لزم يكون في طعم غريب ولزم تجربه
ابراهيم : يعني احنا كلنا غلط
انا :لا طبعا بس انتو لسه على اول الحكايه مش اخرها فهمت يعني تاخد بالك من ليليان انا حطك تحت عيني فاهم
ابراهيم : الي تشوفه
قعدنا نلعب شويه واحنا قعدين جالي تلفون من سندي
انا : الو يا قمر مش ها تيجي بقي وله ايه كل ده تأخير
شخص : شكلها مش ها ترجع النهارده خالص
انا : انتا مين
شخص : انا احمد الصراحه انا عايز احيك على زوقك في الستات كانت فاكر مني بس لا كمان مدام سندي
انا :لو لمست منهم شعره
احمد : انتا مش في مكان يسمح ليك بالتهديد تعاله اسبا ومعاك الماس او ثمنه
انا : انا جي حلاً اقفل
قفلت معاه
محمد : ايه الي حصل يا علي وشك غير ليه
انا : حرمنا كلهم اتخطفه
اشرف : نعم ازي
انا : مش عارف
محمد :طيب هما فين
في مشهد اخر
اسبا فيه سندي ومني ونورهان مرات اشرف وبنته فيروز وساره مرات محمد و فرح ويليان قعدين خايفين ولبسين كل واحده روب
احمد : انتا مستاني يا علي سلام عايده (صحبت الاسبا)
عايده : ايوه ياحمد باشا
احمد : (طلع ليها ظرف) دي مكافئه صغيره
عايده : ميرسي ياحمد بيه بس ايه رايك جمدين صح
احمد : (بص ليهم شويه) لالا جمدين قوي قوي
ليليان : (بتكلم امها) انا خايفه
مني : (بقوه) بلاش خوف اجمدي
احمد : ايه ده ايه ده انتي خايفه ليه طيب تعالي في حضن عمه احمد وانتي تطمني (بيقرب عليها)
سندي : اسبت مكانك خطوه تاني ها تخدها ومش ها تعرف ها يحصل ليك ايه انتا متعرفش احنا اجوزنا يبقو مين وله من عيله ايه
احمد : لا طبعا عارف هو انا هنا ليه علشان عارف
انا : (وصلت هناك وانا شايط جدا) احمددددددد
احمد : علي الصمدي نورت تحب نقعد وله لا
انا : (رميت ليه علبه كانت في ايدي) امشي اهرب خد حجتك واهرب
احمد : ازي طيب مش نمسي على الهوانم وله ايه الصراحه انا عايز اناسب من عندكم ايه رايك
انا : انتا عايز ايه خد الي انتا عايزه وامشي
احمد : بص انا جي اخد الحاجه دي وامشي بس لكن الصراحه طلبه معايا احسسك بعجزك
انا : (دحكت) هههههههه انا احس اني عاجز طيب (فتحت الجاكت الي انا لبسه) بص كده يا ابو حميد ي عسل ده حزام ناسف يعني لو حصلت حاجه هنسفك انتا والي معاك
احمد : و تموت معانا
انا : (باصص في عينه عادي بكل برود دوست على زرار سرع التوقيت) انا كده كده ميت
احمد : (خاف قوي)
انا : خمسه... اربعه.....
احمد : (طلع يجري هو ورجلته)
انا : ثلاثه..... اتنين....... واحد (قفلت الجاكت تاني) ايه قعدين ليه كده خلاص
مني : انتا لبس حزام ناسف
انا : هو في حزام ناسف بتحط فيه صلصال (قطعت حته المفروض انها سي فور)
سندي : (بستغرب) ايه ده
انا: واحنا جين اخرنا عدينا على سمير وعلي علشان نجيب حجت لي مدرسه علي
نورهان : اخرنا
انا : ايوه اخرنا
دخل اشرف ومحمد وراضي وابراهيم مكتفين احمد
انا : ايه يا جدعان رجعين به ليه وانتي وهيا قعدين وفخدكم بره كده ليه يله ياختي انتي وهيا البسي يله
زعقت فيهم وانا واقف لقيت واحده ست واقفه بس بطل الصراحه هيا عايده
انا : مين البطل بأه
عايده : (خايفه) انا عايده
انا : اه عايده صحبت المكان اللي مرتبه فيه كل ده بقولك ايه انتي تعرفي الي مشغل الخروف ده
عايده : ليا الامان
انا : ليكي
عايده : ايوه اسمه
انا : مش عايز اعرف اسه بس تعرفي توصلي ليه
عايده : ايوه ايوه
انا : تمام تروحي وتقليله احمد اللاسف مش ها ينفع يروح النهارده ماشي
عايده : ماشي ماشي (طلعه تجري علشان تمشي)
انا : يله يا ست انتي وهيا
طلعه وخدتهم ومشيت وخليت سامح ياخد تفريغ الكاميرات ويحرق المكان كله وصلت البيت
انا : اخر مره تقوله عايزن نروح مكان زي ده
سندي : يعني نعمل ايه يعني احنا زهقنا
مني : لما ننزل كلنا ونتخطف مره واحده دي مصيبه
انا : بصو احنا هنا عندنا جاكوزي وسوونا كل ده وتطلعه بره ليه كل حاجه هنا عايزن تطلعه يكون قبلها بيوم
فرح : انا مش فاهمه ليه كل ده
انا : علشان الشغل بتاعي صعب
فرح : ليه كل الناس شغاله وعادي
انا : علشان محدش بيحب الخير لي حد كله عايزه لي نفسه مش لي حد تاني فهمتي يله انا رايح مشوار وراجع
طلعت من البيت ورحت المصنع نفسه وخليت الرجاله تشغل فرن الحديد على اعلي درجه وربطت احمد في سلسله وعلاقته فوق الجرن (جوه حديد سايح)
انا : (قاعد على كرسي مولع سيجاره في حته كده قدامه لو بعدت ايدك عن المربع ده السخونة تحرقك) ايه يا ابوه حميد عامل ايه الجو وحش قوي صح
احمد : انا لو مت انتا ها تزعل قوي
انا : يا ابو حميد يا ابو حميد انتا مش في مكان يسمح ليك بالتهديد انتا بينك وبين النار خطوه واحده تحب تدخلها انا كفائه ادخلك
احمد : انتا عايز ايه ميني سبني وانا اعرفك مين الي عمل كده ومين الي ورايه
انا : عادي يعني انا عارف مين الي وراك مش محتاج منك حاجه بس انا سيبك عايش علشان اتسلي شويه الزهق واحش جدا ياحمد
احمد : (بيبكي) طيب طيب سبني امشي طيب
انا : مشكلتك انك دخلت في لعبه كبار قوي وانتا لسه عيل صغير متعرفش حاجه في الدنيا خالص انتا كان ممكن تعمل فيا كل الي انتا تتخيله حتي لو ها تقتلني بس انتا قولت مش هقدر المسه فا اجي على حريمه صح
احمد :غلطه
انا : هي غلطه بس كل غلطه وليها تمن سلام (دوست على الذرار وقع في مجور الحديد) سامح نضف
نزلت رحت البيت تاني وطلعت انام صحيت تاني يوم على علي ابني
علي : بابا بابا بابا
انا : عايز ايه يا غلطه
علي : غلطه
انا : وندمان عليها
علي : قوم بقي
انا : عايز ايه
علي : عايز عربيه
انا : عربيه!!!!!! انتا عندك كام سنه 15 سنه
علي : طيب فيها ايه
انا : يعني يا علي انتا لسه عامل مشكله مع امام من مفيش تيجي دلوقتي تقول عايز عربيه ازي يبني
علي : يا بابا فيها ايه كل اصحابي عندهم عربيات
انا : (سمعت كلمه كل اصحابي عندهم عربيات واستغربت وهو عمال يحكي عن موديلات العربيات وانا استغرب اكتر انا عمري ما شوفت سفه كده يعني انتا غني ومدخل ابنك مدرسه تبع سفاره ماشي لكن كده لا) بقولك ايه يا علي الجراج تحت مليان عربيات وانتا رايح المدرسه يا حبيبي مع اول الدراسه خد اي واحده بس في سواق
علي : انا عايز اتعلم السواقه علشان اروح لوحدي
انا : تروح لوحدك انتا عارف انا قعدت كام سنه اسوق علشان اعرف اسوق في القاهره يمكن عمري كله اعقل يا حبيبي مفيش عربيات يله اطلع بره يله
علي : ماشي يا بابا بس هيجي يوم واحجر عليك واحطك في دار مسنين
انا : ابن كلب وتعملها
قومت اجري وره وهو طلع يجري قومت خدت دش سخن افوك به وبركز اكتر في مشكله كبيره قوي قدامي الي وره احمد
المشهد العام
علي جاله فرح جديده مني حامل ايوه مش اول مره لي علي وله ليها بس بالنسبه لي علي حاجه حلوه جدا انه يكون ليه زريه كتيره قوي وكمان مني الديب اضافه كبيره ليه اصل لما علي ولميتا واميره وابن مني يتربى في بيت الصمدي ومع مني الديب ده يفرق كتير في تفكيره ونظرته لي الأمور ومني كمان شافت علاقه مع علي الصمدي في البدايه مصلحه كبيره ومستفيدة بها وسط كل ده قربها منه خلاها تحس انها ست ومحتاجه لي راجل مش جنس لا سند ليها مش شيله هم مشاكل وناس وهيا كده علشان تعيش سعيده مع علي لزم تنسي السلطه بتعتها انها مني هانم الديب هيا كده علشان تاخد لزم تسيب
كنتم مع الفصل الثاني من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع...........
الفصل الثالث
الثمن الدنيا دي عمله زي السوبر ماركت تدخل تلاقي كل حاجه كل ما تشتهي نفسك من عصائر فواكه خضروات لحوم حلويات تدخل تاخد الي انتا عايزه لحمه فراخ خضار فاكها يعني كل حاجه بس لما تطلع لزم تعدي قدام الكاشير يا حلو لزم تدفع يا مش هتاخد اهي الدنيا كده خد الي انتا عايزه والي تشتهي نفسك لكن لزم تعرف انك ها تدفع في الاخر وانتا بتختار تخلي اختياراتك محدوده او محسوبه علشان لما تيجي تدفع تكون فتورتك كبيره
بدايه الفصل
قومت خدت دش وقعدت في المياه سخنه قعدت في البانيو شويه بفكر بعد كده قومت لبست بيجامه وكلمت المكتب عرفتهم اني مش رايح النهارده نزلت تحت لقيت علي ولميتا قعدين تحت بيلعبه وليليان قعده
انا : صباح الخير يا لولي
ليليان : صباح الخير يا علي
انا : فين امك وسندي
ليليان : نزلت مع سندي
انا : طيب فين روميو بتاعك
ليليان : روميو مين
انا : ابراهيم بيه فين انا اتكلمت معاه امبارح
ليليان : وانتا اتكلمت معاه ليه يعني في حاجه
انا : ايوه فيه انتي ناسيه انتي بالنسبه ليا بنتي مش بنت مراتي
ليليان : (اتكسفت ايوه انا بعملها كده بس عمري ما قولتها) ماشي يا علي
انا : (خدتها في خضني وبست راسها) مبسوطه معاه
ليليان : يعني
انا : يعني ايه يكون مزعلك اعلقه
ليليان : لا بس إبراهيم عليه حركات مش حلوه خالص
انا : زي ايه يعني
ليليان : انتا عارف ابراهيم شاب قمر غير كده بقي مهتم بنفسه جدا ولبق
انا : فين المشكله انتي عامله تعكسي في الواد وانا قاعد
ليليان : البنات كل يوم القيه مع واحده مش علاقه بس القعده يعني مش لطيفه خالص
انا : يعني ايه غيره يعني
ليليان : لو عليه هو لا عادي جدا هو محترم جدا والتعامل عادي جدا زي اخواته بس بقي البنات لا يعني كل واحده مش شايفه كده
انا : طيب المهم هو مش هما انتي تقدري تتكلمي معاه وتعرفيه انه مش ها ينفع وانتي غيرانه عادي جدا لكن البنات لو عرفه انك غيرانه يعني انتي مش ثابته ليه يعني سهل يخدوه منك فهمتي وبعدين مش عيب تقولي انك غيرانه لا على فكره دي حاجه حلوه
ليليان : حلوه في ايه اني ضعيفه قدامه
انا : ايوه الراجل يحب احيانن الست تكون ضعيفه وده مش مشكله ده حب
ليليان : منك نستفيد يا علي
احنا قعدين لقيت سندي ومني دخلين وبيدحكه
انا : كنتم فين يا هوانم
مني : كان بنجيب فساتين
انا : فساتين ليه
مني : علشان الحفل بتاعت صافي بنت فريد
انا : لا مفيش حفلات
سندي : لا يا علي انا عايزه اتفسح اسهر نخرج زي زمان انتا بقيت شغول قوي
مني : ايوه وافق
انا : طيب ماشي
مني : يله يا لولي علشان نجهز
ليليان : ها لا روحه انتو انا النهارده مش فاضيه
مني : عندك ايه يعني
ليليان : مش فاضيه ومش مستعده اروح عادي
انا : سبوها براحتها
طلعت مني وسندي يلبسه وانا قعدت شويه جيه راضي وابراهيم وفرح نزلت وقعدنا نفطر على السفره
انا : بقولك ايه يا راضي انا عايزك تنزل شغل
راضي : شغل!!!!! شغل ايه
انا : عايزك تنزل مكتب ماهر دياب المحامي
راضي : ماهر دياب مره واحده ازي
انا : انتا تعرفه
راضي : طبعاً ماهر دياب دكتور في الجامعه عندي وبعدين ده كارثه في القانون
انا : انا باه عايزك تدرب عند الكارثه دي وتتعلم منه
راضي : بس انا عايز ادخل نيابه
انا : ماشي نفترض نيابه مجتش ومدخلتش
راضي : ليه بس هو انا نقصني حاجه
انا : لا بس انتا لزم يكون عندك خطه وخطه احتياطي وخطه احتياطي لي الاحتياطي يعني مش عايزك تشتغل شؤون قانونيه في شركه او مصنع في اي حته في العالم لا عايزك في المحكمه يا وكيل نيابه يا محامي محامي عايزه شغل شويه ماشي
راضي : هو وجه نظر برضه
انا : وانتا بقي يا ابراهيم عايزك في حاجه مهمه
ابراهيم : ايه هيا
انا : انا عايز ارجع افتح المطعم بتاعي تاني وعايزك تمسكه
ابراهيم : بس انا مش بفهم في مجال المطاعم ده
انا : بص اي مطعم كويس لزم يكون اكله كويس والخدمه فيه كويسه ولزم يكون مألوف
ابراهيم : مألوف ازي يعني
انا : يعني لزم يحسه انهم مش في مكان غريب لا مكان عادي زي بيته علشان يقعد ياكل ميكونش في حساسيه او احراج
ابراهيم : تمام يا علي
انا : بكره الصبح تقعد مع مهندس الديكور هو معاه امر انه يخلص كل حاجه بسرعه يعني على اخر الاسبوع المطعم يتفتح
ابراهيم : ماشي
ليليان : ايه مفيش شغل ليا انا وفرح
انا : مفيش ستات في العيله تنزل شغل احنا عيله متعصبه يعني مفيش شغل فهمه
فرح :طيب انا بدرس طب ليه يعني كنت دخلت اي حاجه وخلاص
انا : طيب اسمعي انتي وهيا واحد بتدرس اعلام والتانيه في طب كل واحده بعد ما تتخرج تنزل عادي شغل يعني انتي في المستشفى وليليان في قناه تلفزيون
فرح : ماشي يا علي
خلصنا فطار وانا قعدت معاهم لحد الغدي
في مشهد اخر
الصعيد بيت العيله كلهم قعدين
عماد : بابا
مصطفي : خير يا حبيبي
عماد : انا بستغل وجود الكل وعايز اكلمك في حاجه مهم
مصطفي : ايه هيا
عماد : انا عايز اخطب
جيهان : (ضربت زغروته حلوه) يا الف نهار ابيض
محمود : عايز تخطب يا عيل
امي : عيل ايه بقي ده راجل ملو هدومه كلها سنه ويتخرج
حياه : الف مبروك يا عماد بس مين العروسه بقي
عماد : وحده صحبتي في الجامعه
مصطفي : مين دي بقي
عماد : دي حسناء اتعرفت عليها هناك هي إسكندرانية وكانت شغاله معايا في الكافيه
جيهان : (طبعا سمعت كلمه شغاله في كافيه وقلبت) نعم يا روح امك كافيه ايه
عماد : في ايه يا ماما
جيهان :في انك اتجنينت ولزم تعقل
امي : (بهدوء) سيبك منها يا عماد قولي ابوها شغال ايه
عماد : ابوها موظف في الضرايب وامها ست بيت
امي :طيب يا حبيبي انتا ايه خلك تفكر فيها
عماد : بحبها
جيهان : حب ايه دي طمعانا فيك
عماد : لا طبعا دي بتحبني وانا لسه شغال جرسون في المطعم لا عرفه انا مين وله ابن مين وله من عيله ايه وله عندي ايه دي اتصدمت لما لقتني راكب عربيه انا لما سألتها عايزه مهر كام وله مأخر وله شبكه عارفه قالت ايه
مصطفي : قالت ايه
عماد : مهر مش اكتر من عشرين الف ولو مش ها ينفع ممكن اخلي بابا ينزله شويه والمأخر قالت زيه بس ده مش ها تقدر تتكلم فيه مع ابوها الشبكه قالت خاتم ومحبس بس مش اكتر قولت ليها هنعيش في قصر الصمدي في الصعيد قالت اي حته لو عشه انا اعيش مع جوزي في اي حته مهما كانت
جيهان : دي بس شويه حنيه علشان تجر رجلك بس
عماد : طيب انتي عايزه ايه اتجوز منين
جيهان : من العيله
عماد : عيله اهههه طيب اقل جوازه من العيله عايزه مهر مش اقل من مليون جنيه ليه غير مأخر كبير جدا علشان متعرفش تطلق وغير الشبكه عايزه المظ و سولتير في جواز العيله مش عريس وعروسه لا ده اتنين ولاد عم بنسبه بعض
جيهان :وماله واحش في ايه
عماد :طبعاً واحش ليه اتجوز وحده ابوها جوزها ليا علشان الفلوس بتعته متطلعش بره العيله وابويا علشان مظهر العيله بس احلي حاجه في جواز العيله انه بيربط العيله ببعضها بس لكن لي العريس والعروسة دي جوازه وخلاص مش اكتر
محمود : بص يا عماد انتا كلامك تقريباً صح لكن مش معني الي انتا عايزه صح
عماد: لو السبب صح يبقي رد السبب صح
امي : طيب يا عماد لو ها تتجوز بره او جوه العيله سواء دي او غيرها يبقي لزم نفكر شويه مش ها نرد ونوافق كده مره واحده
عماد : يعني
امي : يعني سبنا نفكر شويه تمام وتكون الدراسه بدات ولو في حاجه ها تكون بعد التخرج ماشي
عماد : بس
امي : مفيش بس بعد التخرج قبل كده لا
جيهان : يعني ايه بقي
امي : يعني تحطي جزمه في بوقك وتسكتي طول مانا بتلكم يابنت بهجت ماشي
جيهان : (سكتت وهي خايفه بس في دماغها الشر)
امي : يله اطلع شوف اصحابك او اطلع فوق
عماد : اخلي السكه
امي : اسحب
طلع عماد
امي : مصطفي عايزه كل واحد في العيله دي كلها لابس بدله ميري يكون عنده اسم البنت دي هيا وابوها
محمود : بتفكري في ايه يا حجه
امي : لو هما كويسين خلاص لو وحشين خلاص لا
جيهان : طيب انتي شايفه انه ينفع
امي : لو كويسين خلاص وماله المهم واحده ترعاه وترعي بيته ده الاهم مش هي بنت مين وله من عيله ايه
حياه : ايوه يا غاده بس الاصل برضه
امي : الاصل ده مش في اسم العيله وله املاكها لا المهم اصلهم في المعامله اصلها في احترام جوزها الاصل تربيه مش اسم
محمود : انا معاكي
في مشهد اخر
سليم قاعد في المكان بتاعه وراح ليه واحد اسمه البارون ده الي كان مشغل احمد
بارون : (دخل متنرفز وشايط على الآخر) هو فين يا سليم
سليم : (بدون اهتمام) هو مين
بارون : انتا عارف كويس (قعد وطلع مسدسه وحطه قدامه) انطق فين
سليم : (قفل الورق الي قدامه وخلع النضاره وبص في النتيجه ورجع ضهره لي الكرسي ولع سيجاره) النهارده 2 في شهر 2 انتا عارف بيكون فين النهارده
بارون : مش في اسبانيا
سليم : ايوه النهارده هايكون في متحف اللوفر الجناح الخاص لي دانتي (نحات وشاعر و رسام ايطالي)
بارون : (خد المسدس وحطه في جيبه) لزم كل مره اهددك
سليم : (ابتسم) معلش بقي مش بتعلم اسمحلي اوصلك لي الباب انتا ضيفي
خده سليم وطلعه بره البارون لقي رجلته كلهم على الارض
سليم : بلاش تفكر اني القوه تمشي معايا انا انا غير كل اعضاء الجماعه (طرقع بصباعه والرجاله فتحت النار ورجاله البارون كلهم وقعه) ذنبهم في رقبتك على فكره
في مشهد اخر
قاعد بعد ما لبست وبصيت في الساعه كانت الساعه 9 وسندي ومني فوق ولسه منزلوش حتي الغدي لا وانا قاعد حطت ايدي على خدي وشي في وش لميتا
لميتا : ايه عمال تبص عليا بتعاكسني وله ايه
انا : ايه يا بنت اللماضه دي انتي منين مستحيل تكوني من باريس
لميتا : في حجات كتير اتغيرت
انا : جدا ايه يا فرح البنت بقي لسنها طويل قوي ليه كده ده انتي نسمه
فرح : انا عارف فجأه كده انا مره سبتها قدام روتانا سينما ومش عارفه بقي ايه الي حصل
انا : افلام السبكي بقي معلش فين الكللابب الي انا متجوزها دل
نزلت سندي ومني مع بعض سندي لبسه فستان دهبي ليق على لون بشرتها الأحمر الجميل ومني لبسه فستان ازرق غامق شويه ليق على البياض بتعها طبعاً كل ده طويل ومش مفتوح بس شكلهم يجنين
علي : ايه يا بابا القطه كلت لسانك
مني : قصدك القطتين ايه يا حبيبي
انا : مفيش بس ايه الحلاوه دي كلها يله
اخدت الاتنين واتحركنا سبت امام في البيت وخدت سامح وصلنا مكان الحفله عادي منعتهم من التصوير بره علشان مش بحب الصور دخلنا جوه مفيش صحافه مكان عادي جدا جالي فريد
فريد : علي بيه شرفت يا باشا نورتني
انا : النور نورك يا فريد عامل ايه
فريد : انا تمام يا باشا اذيك يا منمن
انا : (مسكت ايده وهو بيسلم على مني) اسمها مني ماشي
فريد : (بص ليا وتوتر شويه) طبعا طبعاً اكيد حضرتك سندي هانم
سندي : اه انا
انا : دي مراتي الاوله سندي
مني : فين خلود وصافي
فريد : اهم هناك
مني :طيب احنا رايحين نسلم
كان في اتنين وقفين على جنب واحد اسمه حازم ابو اليزيد و يوسف صفوان
يوسف : ايه ده مني وصلت اروح اسلم عليها
حازم : تروح فين اثبت
يوسف : في ايه يا حازم ده حتي المره دي جيه من غير حراسه
حازم : مني الديب دلوقتي معاها الأقوى من الحراسه معاها على الصمدي
يوسف : علي الصمدي الاسم ده مش غريب عليا
حازم : انتا الوحيد في مصر مش عارف علي الصمدي ده الي خلص من سما والغول وماك ورافي لوله الي عمله مع رافي مكناش ها نقدر ندخل حته سلاح واحده جوه مصر غير كده عمه كان وزير الداخلية عاصم الصمدي
يوسف : ايوه مصحباه يعني
حازم : مصحبه مين يابني انتا تقلت في الشرب وله ايه بقولك مراته من سنتين او ثلاثه
يوسف : اتجوزت واتلمت مني
حازم : لالالا نعقل كده علي الصمدي لو حد دايقه عادي لكن لو مراته يقتله
يوسف : طيب اصبر واتفرج فريد جي به اهو
فريد : احب اعرفكم يا جماعه علي بيه الصمدي ده حازم ابو اليزيد و يوسف صفوان
حازم : اهلا يا علي بيه اتشرفنا يا فندم
انا: اهلا يا حازم بيه
يوسف : اهلا يا علي
انا : اهلا يا يوسف
فريد : يوسف يبقي صديقي من الطفوله وحازم بعد مرجعت مصر على طول
انا : انتا مجال شغلك ايه يا حازم
حازم : انا عندي معارض سيارات بستوردها من بره
انا : اه طيب دي التجاره الكسبانه في مصر دلوقتي
حازم : لا كسبانه ايه الحمله بتاعت خليها تصدي دي خلتنا بدل ما نكسب 900% بقينا نكسب 150% بس
انا : لا يا راجل بتتعب ايه الخساره دي بس
حازم : حضرتك بتهزر بجد خساره
انا : الخساره في التعود انتا اتعودت على مكسب معين لكن لو نزل وانتا برضه كسبان ها تحس انك خسران برضه اتعود على كده
فريد : بس انا سمعت اني الحمله دي قربت تخلص
انا : حتي لو خلصت يا فريد برضه الناس فهمت اللعبه فين وها تفضل تنكش ورها الشعب المصري يحب ينكش
حازم : انتا ها تقولي دي بقت حاجه غريبه
يوسف : وانتا شغال في ايه يا علي
انا : (استغربت اصل بيقولي علي عادي واحنا مش اصحاب) في السوق
يوسف : ايو بتلقت رزقك فين يعني
انا : في الحديد
يوسف : مكان الغول
انا : (ابتسمت) لا مش مكانه انا الي شلته
دخلت سندي ومني ومعاهم بنت كده صغيره شابه
مني : دي صافي يا علي
انا : صافي بنت فريد
فريد : ايوه بنتي
انا : يعني انتا سايب القمر ده كله بره مصر ليه
صافي : (وشها احمر جدا وابتسمت) ميرسي
انا : انا دلوقتي عرفت مصر نورت ليه
فريد : ايه يا علي بيه ميصحش كده البنت بقي وشها احمر
انا : هههههههه انتي مكسوف طيب يا ستي (ادتها علبه) مبروك رجوعك مصر
فريد : ملهوش لزمه التكاليف
انا : مفيش تعب وله حاجه اتفضلي
يوسف : ازيك يا مني عمله ايه
مني : (رد بقرف) كويسه
يوسف : ليه الاسلوب ده بس احنا اصحاب من زمان حتي بابا كان صديق العيله
مني : لا قصدك شغال عن العيله
يوسف : بس شيك فستانك طول عمرك حلوه
انا : (جبت مني ورايه وقفت قدامه) انتا بتعاكس مراتي
يوسف : لالا انا ببدي اعجابي بالفستان
انا : (قربت منه ومسكت رقبه من وره وميلتها عليا كلمته في ودنه) انا معنديش استعداد اعمل مشكله النهارده بس عادي
يوسف : (زقني) انتا مجنون ازي تكلمني كده
حازم : (سحب يوسف ومشي معاه)
انا : يله
سندي : يله
فريد : يا علي
انا : (مسكت ايده اسلم عليه) فريد انا اسف جدا لو الحركه دي عكرت صفو الحفله بس معلش عندي ا
فريد : لا وله حاجه
انا : استأذن فرصه سعيده يا صافي مبروك رجوعك
طلعت بره انا وسندي ومني هما مشين قدام وانا وره وسامح فتح باب العربيه ولقيت يوسف من ورايه
يوسف : علي
انا : (وقفت وانا عطيه ظهري) لو لفيت ليك ها زعلك
يوسف : (شد اجزاء مسدس) اديني سبب واحد يمنعني اقتلك دلوقتي
انا : (في نفس الوضع لسه مش باصص عليه) علشان متعرفش
يوسف : (حط المسدس بتاعه في جنبه ولف ظهره) ها نتقابل
انا : (رحت لي سامح سحبت المسدس ولفيت ضربت الاتنين الحرس الي معاه وضربت طلقه في كاس الخمره الي هو مسكه اتكسر رحت ليه والمسدس سخن حطيطه عند دلدوله ودنه) انا قولت لك جوه مش عايز اعمل مشاكل النهارده بس انتا غاوي (زقيته) روح يا روح امك
رجعت ركبت العربيه قدام مع سامح وسندي ومني وره
مني : علي
انا : (شورت ليها تسكت) انتا بتجري ليه يا سامح براحه
سامح : براحه ايه احنا لزم نوصل البيت بسرعه احنا معيناش حراسه وله مرافقه يعني بطولنا
انا : طيب امشي بالراحه طيب ها تعمل حدثه
سامح : حدثه مش مهم الكارثه دي مهمه يوسف صفوان تاجر سلاح كبير واحنا لوحدنا
انا : سوق بالراحه لو مش عاجبك اسوق انا
سامح بص ليا بصه استغراب من برودي اصل يوسف كان سكران والي انا عملته لغبط حساباته هو طلع بره مش علشان يرخم بس لا يرخم ويعرف انا معايا قد ايه حراسه بس لما سكت في الاول اطمن اني بطولي لكن لما رديت عليه اتوتر اكتر وبقت حساباته مش منطقيه وصلنا البيت ودخلت جوه على المكتب عدل وطلبت سامح
سامح : خير يا علي
انا : اسمع هو يوسف صفوان شغال في السلاح مع مين
سامح : يوسف مش بيثق غير حازم وشغال معاه
انا : طيب عايزك تعرف مكان مخزن سلاح لي يوسف عايزك تاخد الرجاله تقشطه يعني كل حاجه تتنقل لي مخزن تاني تبعنا وتشيع في البلد كلها اني حل القصه دي عندي ماشي
سامح : بس
انا : بس ايه
سامح : يوسف صفوان تبع الجماعه
انا : مفيش كلام ده نفز وله مش عايز
سامح : لا مش كده بس لزم اعرفك برضه كل حاجه
انا : طيب نفز يله
طلع سامح وانا فضلت في المكتب بفكر ونعست وانا قاعد لحد تاني يوم دخل سامح المكتب وصحاني
انا : عملت ايه
سامح :حصل
انا : طيب جهز الرجاله كلها ها نطلع بضعف الحراسه
سامح : اطلب فريق مسح
انا : لا يله
طلعت الاوضه بتعتي خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت ركبت العربيات واتحركنا على معرض عربيات بتاع حازم دخلتني السكرتيره لقيته قاعد بالبدله بتاعت امبارح ومتوتر ومولع سجاير وقهوه كتير جدا
انا : صباح الخير يا حازم
حازم : (استغرب جدا) علي بيه اتفضل اتفضل شرفتني يا باشا
انا : عامل ايه يا حازم
حازم : علي بيه المشاكل الي بينك وبين يوسف بره عن الشغل البضاعه دي رايحه لناس كبيره وتقيله.
انا : بضاعه ايه
حازم : البضاعه الي اتخدت من مخازن الجبل ونزلت اسوان
انا : مش فاهم فهمني
حازم : (قعد) بص يا باشا انا ويوسف شركه في شغل السلاح في مصر وسمعت اني البضاعه الي ضاعت حلها عندك وعرفت انها نزلت اسوان وكلها كام ساعه وتعدي الحدود لحد السودان
انا : طيب اسمع (طلعت كتالوج فيه صوره عربيه) العربيه دي عندك
حازم : يا علي بيه انا بكلمك في حاجه مهمه
انا : بص بس عندك
حازم : (بص في الصوره وهو مش عارف يفكر انا جي في ايه وله ليه) ايوه عندي
انا : طيب (طلعت تلفوني وكلمت سامح) سامح في سلاح اتسرق امبارح من مخازن في ابو رواش ونزل اسوان وها يعدي الحدود السودانيه كمان كام ساعه عايزه ماشي
سامح : حصل
انا : بكره الصبح الحاجه تكون عندك وبلغ صحبك انا كنت اقدر اعدي السلاح الحدود واخسركم مبالغ كبيره غير شغلكم مع الشركه الي بتورد ليكم بس انا بقرص الودن وادي اختيار فهم صحبك لو قرب ميني تاني انا كفائه اهد المعبد على دماغه هو و التخين وبعدها اطلع ساليم عادي
حازم : (بص تحت) حاضر يا علي بيه
انا : بلاش كلمه بيه دي انا مش بحبها اعتبرني صديق (كتبت شيك) ده ثمن العربيه
حازم : طيب بما اني احنا اصحاب اقبلها هديه
انا : انا مش بقبل هدايا خالص تاخد الشك وله اشتري من بره وتبقي خسرتني زبون بس مش صديق
حازم : تمام يا علي تمام
خلصت معاه وخدت العربيه ورجعت البيت تاني واديت العربيه دي لي ليليان انا اخرت في هديه ليها بس جبتها وطلعت الاوضه انام لقيت مني قعده
مني : علي انا عايزه اتكلم معاك
انا : وانا عايز انام
مني : علي انا في حاجه مهمه عني لزم تعرفها
انا : قصدك شغلك مع سما
مني : (وشها اصفر) ها
انا : مني انتي كنتي شغاله مع سما في المخدرات كانت بدخل الشحنات بتعتها تبع شركه استراد الاسماك البحريه بتعتك وكنتي شغاله مع رافي وماك في السلاح في افريقيا وكانه يقبضه ماس وانتي توصليه لي احمد يبعته لي البارون مني انا عارف انك كنتي وسيط مهم في العاب وسخه كتير بس بطلتي بعد ما اتجوزنا
مني : (بصه في الارض) ولسه عندك استعداد تكمل معايا
انا :بصي يا مني في الدور الي تحت في ست وقفه في المطبخ بتحضر الغدي ليا هي ام عيالي وامها طلعتني مجنون عشر سنين ولسه مكمل معاها انا مليش دعوه انتي كنتي ايه زمان انا ليه دعوه انتي ايه دلوقتي
مني : طيب يا علي في حاجه حصلت كده
انا : قصدك زياره يوسف صفوان الي لسه ماشي من شويه بعد ما ابراهيم وراضي طردوه صح
مني : انتا عرفت ازي
انا : ده بيتي لو طلعت بره وابره دبت في الارض بعرفها انتي متجوزه علي الصمدي يعني كل حاجه اعرفها
سبتها وغيرت لبسي ونمت
في مشهد اخر
الشخص الغير معروف قاعد في متخف اللوفر بليل والمتحف فاضي في جناح دانتي قدام لوحه جميله جدا ورح ليه البارون
البارون : انتا عارف انا هنا من امبارح كل مره اعرف انك قدام اللوحه دي بالذات اشمعنا
شخص : (فضل باصص لي اللوحه (وصف اللوحه هي طويله جدا وفيها رسمه ناس كتير لونها اسود بي احنحه نزلين من السماء وعلى الارض في ناس كتير بيضه ولبسها ابيض) انتا عارف معني اللوحه دي ايه اللوحه دي رسمها دانتي بعد ما مراته ماتت كان بيعشقها جدا اغلب القصائد بتعته عن حبه ليها بس ماتت فا راح ليه واحد علشان يواسيه قله اني الي بيطلعه لي السماء دل ملايكه والي في الارض دل بشر كان عنده بنت جميله شبه امها جدا رسم اللوحه دي وقال اني الارض هي الي فيها الملايكه والشياطين من السماء بعدها بنته ماتت عدل وهو كمان مات من الحزن
بارون : وايه المثير يعني مش مهم
شخص : لا طبعاً مهم الشياطين مكنها على الارض مش في السماء جي ليه يا بارون
بارون : عايزك ترجع شفرات التواصل مع ديمن درك ليا
شخص : طيب ارجعها ليه دي بتعتي انا وانتا سرقتها من ايطاليا يعني مش بتعتك
بارون : انا لو مخدتش الي انا عايزه ها هد المبعد على دماغ الكل
شخص : اتفضل خد راحتك خالص مهما كان ده معبد بس اصله في القلوب والي بيموت وعنده وريث مش بيموت غير جسمه
بارون : وانتا معندكش وريث
شخص : الهدف بتاعي مش ورث لي شخص ده ورث لي الفكره نفسها احنا فكره يا بارون مش بنموت احنا عيشين لحد النهايه
بارون :طيب انتو بقي تحضره حد يجي مكان علي الصمدي علشان ها يموت قريب
شخص : عايز تجرب زي الي قبلك اتفضل بس ها تخسر يا بارون علي هو مرسال الموت محدش ها يقدر يقف قدامه
بارون : اتفرج
شخص : (بص الي البارون دي اول مره يبص ليه او يدي كلامه اهتمام من ساعت مت قعد) تصدق دي ها تبقي مثيره اكتر من اللوحه دي انا نفسي من زمان اعرف انتا ها تنتهي ازي
مشهد من المستقبل
امام قاعد مع سامح بره القصر واحنا جوه في حفله كبيره ومعايا كل العيله
سامح : بص كبايه قهوه على الرمل زي الي كنت بعملها ايام الخدمه في الجبل
أمام : بس الريحه حلوه جدا قولي يا سامح انتا حابب الشغل ده
سامح : طبعا زمان لما كنت في الخدمه كان العدو شكله ارهابي عايز يدخل الحدود (سامح كان فرقه تدخل سريع777) بس اكتشفت حاجه تانيه مع شغل الجماعه العدو الحقيقي هو لبس بدله وماسك سيجار وراكب عربيه اخر مودل وبتحكم في قوت الناس الغلابه مش واضح زي زمان
امام : ادينا بنعمل الصح
وصل لي الاتنين رساله في نفس الوقت
رساله امام : يجب حمايه علي الصمدي بي اي تمن
رساله سامح: يجب اخلاء ساحه حرس علي الصمدي لي تنفيز المتفق عليه
سامح طلع مسدس و امام استغرب بس طلع مسدسه سامح رفع المسدس في وش امام و امام رفع مسدسه برضه
سامح : نفز
امام : نفز
كنتم مع الفصل الثالث من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع.......
الفصل الرابع
القاع لما توصل لي القاع بتحس اني نفسك داق وبتغرق بتموت بس كل ميت ليه معاد زي علي وصل لي القاع بس مش في بحر لا وصل لي قاع القوه ودي حاجه صعبه زي السباحه ضد التيار ها تسحقك وتموت بس كل ميت ليه معاد مش سبهلله هيا كله بي معاد
بدايه الفصل
صحيت من النوم على المغرب كده قومت اتغديت وقعدت
انا : ابراهيم رحت لي مهندس الديكور
ابراهيم : انا نازل كمان شويه ورايح
انا : طيب
قعدنا شويه وابراهيم نزل مع ليليان راحه المطعم وانا رحت المكتب بتاعي وبصيت على شويه حجت وشويه شغل خلصته كانت الساعه اربعه الفجر نزلت انا والرجاله رحنا فيلا دخلتها من على السور ودخلتها من غير ما حد ياخد باله وقعد جوه في الضلمه ودخل يوسف صفوان كان سكران طينه ومعاه واحده
يوسف : يا بت اني ها تموتي النهارده
واحده : شكلك كلام على الفاضي
يوسف : عيب عليكي انتي بس اول مره تعرفيني
انا : لو حد ها يموت النهارده هو انتا يا يوسف
يوسف : ايه ده هو انا سكرت قوي كده
انا : (اديت البنت الي معاه فلوس) مهمتك انتهت امشي وانسي انك جيتي هنا خالص
واحد : حصل يا باشا (طلعت بره مشيت)
انا : يوسف انتا دخلت بيتي وهددت مراتي
يوسف : انتا ها تعمل ايه اعقل
انا : اقعل هو محدش قلك اني مجنون
يوسف : علي
انا : (طلعت مسدسي وضربته طلقه في رجله وقع على الارض) انا رفضت ادخل بيتك واعمل فيك كده قدام مراتك وابنك علشان انا براعي الأصول لحد دلوقتي بس المره الجيه ها تدخل تلقيني على السرير مع مراتك وابنك مربوط علشان يتفرج على امه ماشي
طلعت من عنده اتحركت مع الرجاله وسبته زي الكلب مرمي على الارض ورجعت البيت
انا : سامح اجهز علشان بكره رايحين كمباره
سامح : حاضر
دخلت البيت ورحت المكتب قعدت فيه لحد الصبح
سندي : صباح الخير يا علي انتا رجعت أمته
انا : الفجر بس مقدرتش انام
سندي : طيب اجهز الفطار ومني لما تنزل شوف حل معاها بقي
انا : (استغربت اول مشكله بنهم) ليه ايه الي حصل
سندي : مش عايزه تقعد والدكتور حزر من الحركه الكتير
انا : طيب حاضر
نزلت مني وليليان وفرح
فرح : صباح الخير يا علي
انا : صباح الفل يا قمر
ليليان : علي عايزه منك خدمه
انا : انتي تأمري امر
ليليان : عايزه اسافر مع اصحابي قبل الدراسه
انا : بس كده اطلعي راس شيطان واحد صحبي عنده منتجع سياحي فاخر وانا الي عازمك انتي واصحابك ايه رايك ولو ممكن اجي انا وامك وسندي نطلع كلنا
ليليان : (باستني من خدي) انتا جدع قوي يا علي
انا : وانتي تامري بس
قومنا قعدنا على السفره
سندي : بقولك عايزه فلوس
انا : عايزه فلوس ليه
سندي : علشان مصاريف المدرسه بتاعت علي ولميتا
انا : ماشي تدخلي المكتب افتحي الدرج خدي الي انتي عايزه عايزه عشرين الف وله خمستاشر
سندي : انا عايزه 30 الف
انا : 30 الف ليه يعني ها يطلع دكاتره دل فشاله
لميتا : انا احتج مسمحلكش
انا : انتي ايه يا عنيا
لمينا : احتج
انا : طيب يعني ايه احتج
لميتا : معرفش بس سمعتها امبارح في مسراحيه سك على بناتك
الكل : قعدنا ندحك عليها
انا : طيب يا ستي بس يا سندي 30 الف جنيه كتير اوي
سندي : 30 الف جنيه هههههههه
مني : هههههه خلاص يا سندي لو سمع الرقم بجد ممكن يموت فيها
انا : ليه هي اكتر من 30
سندي : الصراحه لا هي 30 بس 30 الف دولار
انا : (سحبت شخره عظيمه اصل احا يعني) خخخ ليه
سندي : علي 20 و لميتا 10
انا : انتي مجنونه ده رقم
سندي : اعمل ايه احنا سافرنا وامك حولت لي علي علشان يكون مع لميتا في المدرسه
انا : مش عارف انا امي فكراني بضرب الارض اطلع بطيخ وله ايه
فرح : معلش يا عمي ادفع
انا : ما انا كده كده دافع بس يطلع بفيده
خلصنا اكل وطلعت لبست وعرفتهم اني مسافر وراجع تاني طلعنا المطار رحنا نيجيريا ومنها على كمباره (كمباره : هي دوله من خيال المألف مش موجوده على ارض الواقع و هيا مشهوره بي مناجم الماس ودي الدوله الي بعت ليها الاغذيه) وصلت هنا ورحنا على قصر الحكم لي رأيس الدوله اسمه جامبو
جامبو : (رايس بعد انقلاب) اهلا مستر علي
انا : اهلا جامبو
جامبو : (طلع عقد) ده عقد احتكار لي كل حاجه طلعه من المناجم بي نسبه 80% مش 50% زي طلبك في الاول انتا سعدتني وانا لزم ارد المساعده
انا : (مضيت العقد) تمام بس الوثائق دي ها تفضل معايا انا لي السريه
جامبو : موافق
انا : وانا جي في الطياره الهليكوبتر بصيت على البلد ولقيت مناظر مش كويسه بتحصل في الشعب فا فكر اني ممكن افتح ليكم هنا مدارس ومستشفيات ومساعدات غذائيه
جامبو : الشعب مش محتاج لي ده احنا عايزن حاجه تانيه خالص
انا : ايه هيا
جامبو : سلاح تقيل متوسط
انا : بس في احتياجات تانيه
جامبو : طيب انا معاك بس الشعب عايز سلاح يحمي نفسه من المليشيات مش يكون معاه أكل ومش عارف يحميه او ابنه يدخل مدرسه يطلعه على ******* يقتلوهم انا عايز السلاح لي الجيش
انا : طيب انا ها وفر ليك السلاح
جامبو : (فتح صندوق) دي هديه ترحيب بيك
انا : (بصيت في الصندوق مليان احجار كريمه شكلها حلو جدا) شكرا هديه مقبوله
قعدنا نتكلم في كذي حاجه وبعدها طلعت ركبت الطياره وصلت نيجيريا ومنها على مطار القاهره لقيت عربيه وامام واقف
امام : حمدله على السلامه يا علي بيه سليم طلب مقبله من حضرتك حلاً
انا : بلاش كلمه حضرتك وباشا وبيه تاني انتا زي اخويا يله
ركبت معاه وطلعنا على المكان الي بقابل فيه سليم دخلت جوه لقيت يوسف صفوان واقف على عكاز
انا : (الشخصيه السيكوباتيه طلعت) يوسف حبيبي واقف ليه رجلك توجعك ههههههه
سليم : اقعد يا علي اتفضل
انا : ماشي ادي قعده خير
سليم : انا جيبك علشان تحل الخلاف الي بينك وبين يوسف التخبط في بعض مش في صالح حد
انا : لا وانتا الصادق التخبط فيه مش في صلحه هو انا ممكن اهد كيانه في لحظه كان ممكن اخلي الرجاله تعدي بالسلاح الحدود وسعتها ها نسمع عن مقتل يوسف صفوان جراء انفجار منزله وده مش بي ايدي لا بأيد الشركه الي بياخد منها السلاح
سليم : طيب ده كلام برضه
انا :طيب هو ده كلام يعاكس مراتي وانا واقف لا وكمان يفضل واقف قدام بيتي لحد ما طلع ويدخل يقبل مراتي ايه رايك
سليم : كان سكران لما عاكس مراتك كان سكران
انا : ولما دخل بيتي
سليم : انتا برضه دخلت بيته
انا : لا مش بيته ده بيت وخده لي سهره شمال لا كان فيه حريمه وله اهله انا عملت الغلط الصغير وهو عمل الكبير يلبس
سليم : اهو لبس البضاعه الي اتسرقت دي في فترت سرقتها الشركه عرفت به وقعت عقوبه عليه قطمت وسطه مش ها يفوق منها غير بعد 10 سنين
انا : ده تمن الغلط
يوسف : علي انا اسف غلطه ومش ها تتكرر تاني
انا : (بصيت في عينه) طيب اقعد
يوسف : (قعد قدامي على الكرسي) غلطه ومش ها تسمع عنها ومش هدخل بيتك تاني
انا : مين قال اني مش عايزك تدخل بيتي بالعكس ادخل بس وانا فيه
سليم : خلاص غلطه وعرفها ومش ها تتكرر تاني
انا : بص يا يوسف انتا ممكن يكون في خيالك بتقول تعدي بس وانا ها طلع عين امك صح وده شيء متوقع انا مش عايزك تحبني بس انا ها خليك تحبني
يوسف : ازي
انا : انتا كنت شغال مع رافي في السلاح وبعد موته جريت على الشركه حطيت ايدك في ايدها وبقيت المورد الاول في مصر صح
يوسف : صح
انا : انا بقي جيبلك زبون سقع عايز منك سلاح غير الي بيدخل مصر تماماً سلاح تقيل متوسط
سليم : علي مفيش سلاح يدخل البلد غير خفيف بس
انا : (بصيت لي سليم) اسكت انتا انا عارف بعمل ايه
يوسف : (كلام عمل ليه ربكه في دماغه) انتا عارف يعني ايه تقيل متوسط
انا : طبعا صواريخ ارض جو وارض ارض الغام مدراعات مدافع طيارات صواريخ اسكود مدافع هون
يوسف : ايوه ادخل كل ده ازي
انا : دي بتعتي انا ملكش فيه انتا ها تسلمني على حدود ليبيا والباقي عليا
يوسف : متقول حاجه يا سليم البيه عايز المخابرات تخلص منا
انا : خلاص بلاش ليبيا علشان المشاكل استلم منك في نيجيريا
يوسف : لا برضه
انا : طيب يا يوسف اتفضل بره شويه اتكلم مع سليم في كام حاجه سريه وادخل
يوسف : انا ماشي اساس دي كرثه
انا : لا استني بره شويه اتفضل
طلع يوسف
سليم : بص يابني انتا كبرت قوي في السوق بس مش معني كده انك منيع الحكومه ها تقف قصادك ومن الاخر كده الحكومه مش ها توسخ ايدها فيك احنا الي ها نفز
انا : ومين قال اني الحاجه دي دخله مصر
سليم : ازي
انا : بص يا سيدي عارف الدوله الي بناخد منها الماس الخام
سليم : ايوه الدوله الصغيره دي
انا : اهو هما الي عايزن
سليم : انتا عايز تدي السلاح ده بالشكل ده لي مليشيات انتا اتجنينت رسمي
انا : لا طبعا ده رايح لي الحكومه
سليم : انتا عايز تجهز جيش دوله بسلاح غير شرعي انتا سعتها ها تروح لاهيج (لاهيج : هي المحكمه الدوليه لي رأسا الدول لما يمرسه الافعال زي القتل الجماعي وجرائم الحرب يتحكمه هناك) وسعتها محدش ها يلحقك
انا : سليم لو فتحت الخريطه مش هتلاقي البلد دي وله على النت وله حاجه الدوله دي مفيهاش مطار حتي وله سفاره لي اي دوله في العالم الدوله دي منسيه
سليم : (بص ليا شويه) طيب ازي
انا : اقرب طريق لي البلد دي هيا نيجيريا السلاح ها يروح هناك وانتا بقي تشوف حد هناك علشان السلاح يبقي قدام الكل داخل ليها بعد كده يعدي الحدود
سليم : هي لعبه حلوه جدا بس البلد دي على كلامك مش ها يقدره يدفعه
انا : هو احنا بناخد حساب الاغذيه ازي
سليم : بالماس انتا قصدك ناخد الحساب بالماس
انا : ايوه انا بحتكر 80% من مناجم البلد دي والحكومه تاخد 30% لو قدرنا نخلصها ليهم ها نكسب الثقه
سليم : وايه لزمت الثقه
انا : الثقه مهمه جدا علشان يضمنه اني مش ها غدر بيهم
سليم : ماشي يا علي انا ها فهم يوسف
انا : بس بلاش يعرف طريقه الدفع علشان عينه متبقاش فيها
سليم : ماشي
انا : حاجه تانيه مني حامل
سليم : بجد لا انتا لسه مكمل
انا : عيب عليك انا لسه شباب برضه
سليم : ماشي يا عم الف مبروك
انا : بقولك ايه يا سليم لو انا تعبت ممكن امشي
سليم : تمشي!!!!!! ازي يعني
انا : اسيب الجماعه
سليم : انتا جي تكلمني عن مصلحه زي دي وتقولي امشي انتا مجنون
انا : لا بس لو تعبت وفكرت امشي
سليم : ماشي يا علي تقدر تمشي لو اني عارف انتا مش بتتعب بس كل بني ادم وليه معاد يتعب فيه
انا : طيب مني عايزه تمشي
سليم : (استغرب جدا) طيب معلش انا راجل كبير ومخي على قدي فهمني
انا : بص يا سيدي مني خلاص حامل وكلها كام شهر وتولد وانا عايزها تمشي وتبطل شغل.
سليم : مينفعش يا علي
انا : سليم انا لما جيت واتفقت معاك اني اشتغل معاكم قولت لو مت في ناس تانيه تيجي مكانك بس ها تمضي على تنازل عن 10% من ثروتك تدخل تحت راس المال صح
سليم : بس ده في حاله الموت محدش بيطلع من هنا غير بالموت
انا : سليم انتا لسه قايل اني ممكن امشي
سليم : انتا مش هيا هيا تعرف كتير
انا : مش اكتر ميني بص فكر واحنا ها نتنازل عن 30% ده حلو قوي انتا عارف ثروه مني كام يا سليم رقم خيالي
سليم : ناس كتير مش هاتوافق
انا : حدد ليا معاد معاهم وانا اقنعهم ماشي
سليم : صعب يا علي صعب
انا : (قومت رحت نحيه الباب) مفيش حاجه صعبه يا سليم بس انتا فهمهم انا ومن بعدي الطوفان
طلعت لقيت يوسف قاعد بره سبته ومشيت رجعت البيت كان الوقت اتأخر طلعت لي مني الاوضه
مني : عملت ايه
انا : انا كلمت سليم
مني : علي خروجي من الجماعه ها يبقي فيها ددمم كتير جدا صدقني الجماعه مش بتهزر انا تحت ايدي كتير
انا : قصدك البنوك بتعتك الي في سويسرا
مني : (وشها غير جامد) بنوك ايه انتا عرفت الموضوع ده منين انتا بتفتش في تلفوني يا علي
انا : لو بفتش كنت عرفت بنكين بس مش التالت الي ملكيه خاصه ليكي وشايله بيناته في شقه في التجمع وكتبها بي اسم سماح محسن ومطلع بطاقه لي ليليان بالاسم ده مني انا اعرف عنك كل حاجه من يوم ميلادك لحد اللحظه دي (توضيح البنوك دي بتاعت الجماعه بس البنك الثالث بقي بتاع مني كل حسابات الجماعه البنكين علشان كده مني مسكه مصارين الجماعه كلها)
مني : (بتترجاني) علي اعقل يا علي الناس دي مش بتهزر ارجوك بلاش
انا : مني انا قولت كلمه عايزه تكسري كلامي
مني : كلامك مش في مصلحه الكل يا علي اعقل بس كده
انا : اعقل ايه انا مجنون اساس وخدت قرار عايزه تكسري كلامي براحتك بس سعتها انتي ها تطلقي
سبت مني ونزلت بعد ما هددتها بالطلاق
في مشهد اخر
سليم راح جري لي الريس قاعد في المكتبه بتعته
سليم : في مصيبه علي الصمدي عايز يعمل كرثه عايز مني الديب تسيب الشغل وتمشي عايزها تبطل شغل ولو بطلت رايس الملف بتعها ها يعمل مشكله كبيره جدا (واقف قدامه رايح جي رايح جي ومتوتر) لو مشت مني ها تسحب حساباتها من البنوك بتعتها علشان تأمن نفسها وحجم الحسابات دي مش اقل من 700 مليار دولار ها توقع بنك منهم وسعتها الحرب ها تقوم
شخص : (لسه لبس النضاره بتعته وقلب صفحه من الكتاب زي ما يكون سليم مش موجود اصلاً)
سليم : المشكله في رايس الملف انا عارف ها يعمل مشاكل كتير جدا ده غير الي معاه هو معاه اغلب اصوات الجماعه ده ها يعمل شق تاني اكبر من الاول بكتير (بص ليه) انا مش بتكلم معاك دي كارثه سيب الكتاب
شخص : (ادايق الانه كان مركز جدا في الكتاب قفله وخلع النضاره وعقد صوابعه) انتا حليت مشكله علي مع يوسف
سليم : احنا في ايه وله ايه
شخص : (بصيغه امر) رد على سؤالي
سليم : ايوه حصل
شخص : طيب قولي علي من ساعت ما اشتغل معانا خبط في كام واحد من الجماعه لحد دلوقتي
سليم : مش فاضل غيرك انتا بس ده حتي انا هددني مرتين
شخص : قانون الجماعه ايه انتا مينفعش تخرج عن الاوامر حتي لو كانت اي مصلحه الكل وهو عارف كده كويس وكمان عارف انه مينفعش يضرب في حد من الجماعه وعملها وانتا كنت بتدخل علشان تحل المشاكل دي
سليم : ايوه بس الي طلبه دي كتير
شخص : هو عايز كده انتا عارف ثروه علي تقدر بكام دلوقتي اكتر بكتير من مني الديب بس هو موزع فلوسه على العالم كله علشان محدش يعرف صح وله غلط
سليم : صح
شخص : طيب هيا وضحه علي شبع وعايز يمشي
سليم : الجماعه كلها لو عرفت اني علي الصمدي عايز يمشي ها تفتح الباب على مصرعيه وتقوله اتفضل وهو عارف كده كويس
شخص : صح بس ايه يخليه يضمن اني محدش شيطانه يلعب في دماغه وقول انا اخلص من البعبع واثبت رجلي في الجماعه بده دي مش مضمونه هو عايز يخبط في الجماعه علشان هما يخبطه فيه ويخلص منها
سليم : ازي امام وسامح وكريم حارس مني ممكن في ثانيه يصفو علي والي معاه
شخص : لا لو قولت لي حد صفي علي ها يقولك علي الصمدي هرب علي معيشهم ملوك غير كده معتبرهم اخواته يغدره به ليه ويسيبه كل ده ليه
سليم : وبعدين قولي اعمل ايه انا محتار مع علي ابن الصمدي صايع
شخص : نفز الي هو عايزه بس احمي علي الصمدي علشان لما يحصل الصدام يكون كفتين الميزان متساوين وزود الحراسه عليه عايز جيش جرار يحرسه الصدام ده من مصلحتنا اكتر من علي نفسه هو مش عارف كده وده برضه لي صالحنا
سليم : انا نفسي اعرف انتا مدور الليله دي ازي بالبركه
شخص : شرفت يا سليم (رجع مسك الكتاب تاني)
المشهد الريسي
تاني يوم صحيت من النوم ونزلت افطر تحت مع العيله وطلعت البس ونزلت ركبت العربيه لوحدي ولقيت سامح وامام وقفين قدام الباب
انا : جري ايه يا شباب
امام : علي بيه انتا زادت الحراسه عليك ومش ها ينفع تطلع كده
انا : هو انا متحدد اقمتي
سامح : لا يا علي بس لزم نطلع معاك في خطر زايد
انا : طيب اركبه انتو الاتنين وبلاش حراسه تاني ماشي
سامح : (بيفتح الباب بتاعي)
انا : لا اركب من وره انا عايز اسوق
ركب سامح وامام واتحركت على وبلاق دخلت جوه
سامح : انتا جي هنا ليه
انا : نازل لي الورشه دي
نزلت من العربيه
انا : بقولك ايه يا سيادت اللواء عايزن حد يبص على العربيه دي
شخص : مش بنشتغل في الزيرو يا علي بيه
انا : (خدته بالحضن) سيادت اللواء واحشني جدا
شخص : وانتا اكتر يا علي اقعد
قعدنا توضيح الشخص ده يبقي اللواء مرتضي رايس جهاز المخابرات العام سابقاً كان زبون دأم عندي في المطعم يعني عايز يعزم المدام والاولاد بس في سهره سريه علشان محدش ينفع يعرف هو فين يكلمني وانا احجز ليه المطعم وعمري ما سمعت انه اشتغل شمال
انا : ايه بقي حكايه الورشه دي
مرتضي : الورشه دي حلم حياتي كانت بتاعت جدي بس هو قدر يخلي ابويا يدخل هندسه وبقي مهندس ميكانيكا حبيت اعمل زيه رفض ودخلت حربيه بعد ما طلعت من الخدمه كملت حلمي
انا : بجد طيب انا كنت عايز اكلمك في كام حاجه كده
مرتضي : اتكلم هنا اللي شغلين معايا مش بيسمعه
انا : طيب انتا ليه مفكرتش تطلعني
مرتضي : ههههه اومال انا لبست الجلبيه ليه
انا : ازي
مرتضي : بعد ما هدت الأوضاع بعد الثوره فكرت اني اخد المدام والاولاد ونتعشي بره قولت اكلمك كلمتك وعرفت سعتها انا شكيت الانك لو عايز تقتل حد مش ها يكون في مكانك طلبت ملف القضيه بصفه وديه ويوم ما الملف وصل قريته وطلبت ملف القضيه التاني الي عندنا لقيت عليه ختم لو حد شافه بيكون اخر مره ليه خدمه في الحكومه
انا : ختم ايه ده الي يعمل كده
مرتضي : ختم بي (منطقه ممنع التدخل فيها)
انا : ايه ده اول مره اسمع الكلام ده
مرتضي : بص انتا على طول تسمع عن المناطق منزوعة السلاح بين الدول على الحدود صح
انا : صح
مرتضي : اهو كده بالظبط في اماكن في مصر والعالم ده محدش يقدر يدخلها حتي المخابرات نفسها اماكن احنا عرفين انها موجود بس اخرنا نحميها لكن ندخلها لا والمستشفى الي كنت فيها كده مفيش حد فالعالم كله يقدر يطلعك منها
انا : اشمعنا
مرتضي : دي عليها حمايه من كيانات كبيره في العالم كله حتي الي انتا شغال معاهم دلوقتي ميقدروش يطلعوك منها
انا : حلو الكلام ده انتا قصدك مين
مرتضي : قصدي سليم والجماعه
انا : انتا اكيد تعرفهم الانهم شغلين معاكم
مرتضي : معانا ومع ناس كتير جدا
انا : ناس كتير معني كده اني شغال غلط
مرتضي : لا انتا شغال صح ومع ناس صح بس خطر
انا : يعني ايه
مرتضي : لو انتا مش فاهم يبقي محدش عرفك ومينفعش انا اعرفك لزم تعرف منهم علشان راسي تفضل على رقبتي
شخص : (شخص عادي معدي عادي) مرتضي صباح الفل امسك (طلع ورق) خد دي شهاده ميلاد لي الشبل الصغير الف مبروك اوعي تنسي تعزمني على السبوع
مرتضي : متحرمش منك اقعد اشرب شاي
شخص : اسيبك مع ضيفك
مرتضي : يا راجل اقعد ده علي زي ابني اقعد كرسي ياض
شخص : (قعد) اهلا يا علي يابني انتا من بولاق
انا : لا انا من الصعيد
شخص : يا اهلا وسهلا شرفت بولاق كلها
مرتضي : ايه رايك انتا يا علي في المشاكل الي شغاله
انا : شباب فاضي وعايز يحس بنفسه شويه
شخص : لالا يا علي الشباب ليهم وعليهم برضه الشباب دل هما عصب البلد دي المشكله في الحرب الي شغاله عليهم
مرتضي : اهي الحرب دي فيها كتير مش الحكومه بس حتي رجال الاعمال
انا : لا الشباب دي شيفه اني رجل الاعمال ده بيكسب كتير وعنده فلوس كتير وبس
شخص : لا مش وبس الشاب من دل نفسه في النهارده مش بكره وبعدين رجل الاعمال بفكر في بكره وبعده وبعده لكن الشب عايز يعيش النهارده بس
انا : طيب ده كلام لزم الواحد يفكر في بكره وبعده وسنه قدام
شخص : عندك اولاد يا علي
انا : عندي ثلاثه
شخص : عمرهم كام سنه لو ممكن اسأل يعني
انا : ابني الكبير عنده 15 سنه واحده عندها 6 والصغيره بقي 2
شخص : 15 يبقي مش بتقعد معاه كتير لو قعدت معاه ها يقولك يا بابا انا نفسي اخرج النهارده عايز اشتري النهارده عايز ادرس النهارده مش بكره بكره ده بالنسبه ليهم بعيد جدا ومش حبين يفكره فيه علشان الي عايزنه يكون بين ايدهم النهارده مش بكره وده الفرق بين الشباب الصغير والراجل الكبير حتي لو راجل اعمال او موظف صغير كله نفس التفكير كله خايف من بكره مش فهمين اني الي سترها معاك النهارده ها يسترها معاك بكره وبعده (قام) اقوم انا بقي عايزن حاجه
مرتضي : لا شكرا يا صحبي
شخص : نصيح يا علي يا ابني قضي اكتر وقت مع ابنك علشان العمر بيجري جري وانتا مش حاسس فجأه تلقيه كبر وبقي شب عايز يعيش شبابه بطيش وبعدها يشتغل والشغل يخده منك وبعدها يتجوز ومراته تخده منك وبعدها يخلف و اولاده يخدوه منك عيش النهارده وسيب بكره على *** سلام (دخل مدخل عماره جنب الورشه بتعت مرتضي)
مرتضي : معلش هو كئيب شويه
انا : لا ده كلامه صح جدا فيه شيء من المنطق قولي صحيح لو حبيت اسيب الجماعه دي اقدر
مرتضي : لو الي مات رجع من قبره ممكن تطلع منها وده مستحيل عايز تطلع منها هد المعبد على دماغ الكل سعتها تبقي خلاص
انا : يعني اهد نظام الدوله حطاه
مرتضي : عادي ها يمشو الدوله تجيب غيرهم بس مش ها يقدره يكلموك علشان ها يكون خيفين منك
انا : الدوله تخاف ميني انا ليه
مرتضي : الي يهد الجماعه يهد دوله وهما فهمين كده كويس
انا : طيب اتكل انا وشكرا على الشاي الي مجاش سلام
قومت خدت نفس عميق زي الي داخل على حرب كبيره جدا قايم اهد نظام دوله مش عارف ها يقع على دماغي وله ايه
مرتضي : (طلع تلفون) حصل الرساله وصلت وشكرا على شهاده الميلاد
شخص : عيب يا مرتضي دي مش اول مره لينا سلام
المشهد العام
طبعا محدش فهم حاجه مين دل ومين الناس دي كل مره علي يقرب ويحس انه واحد منهم يكتشف حاجه تخليه يحس انه ميعرفش حاجه اصل المعرفه والعلم دل عملين زي البحر الي مستحيل ترتوي منه مهما كنت عطشان ودي حقيقي وضحه زي الشمس
كنتم مع الفصل الرابع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع.......
الفصل الخامس
هو ممكن الي مات يرجع تاني يعني يرجع يعيش وتدب فيه الروح وله لا طيب ازي لو حد فيكم يعرف اتمني انه يرد عليا طيب هو ممكن الي مات يكون ممتش ولسه عايش وكله لعبه من القدر علشان يختبر قدره تحمل بتعتك وله ها يكون الاختبار اكبر منك مش
كلمه من كتاب ابراهم لنكين يومياتي الخاصه) )
بدايه الفصل
عدي اسبوع على الموقف ده وانا شغال على كل اتجاه بحاول اجمع اكبر قدر من المعلومات عن الجماعه طبعا كانت معلومات متناقضه خلص مش مفهومه يوم افتتاح المطعم الصبح كنت في الشركه ودخلت داليا
داليا : في مصيبه
انا : خير
داليا : في واحد اسمه شديد الطاهر ولما ركزت في الاسم طلع ابو اشرف وهو جيلك
انا : طيب فين المصيبه بقولك ايه دخليه
دخل شديد هو راجل اسمر بس قصير ومش تخين ممكن يكون في سن 60
انا : اهلا بالحج شديد اتفضل
شديد : (داخل شادد حيله وفاكر نفسه ياما هنا ياما هناك) لا سلام وله كلام انا جي اخد ورق ابني الي مضي عليه بالقوه
انا : حج شديد ابنك غلط نام مع واحده وهيا حامل منه ينفع
شديد : ابني راجل يعمل الي هو عايزه
انا : (قال جمله انا مش بحبها علشان الراجل لزم يتحمل نتيجه أفعاله مش يعمل الي هو عايزه ويقول انا راجل وده مش تحيز ميني لي المرأه لا علشان ده الصح) طيب انتا ترضي ده لي وحده من بناتك
شديد : اخرس انا بناتي اشرف من الشرف نفسه انتا مين انتا علشان تعمل الي عملته وله تقول الكلام ده اسمع انتا تجيب الورق بالزوق احسن يبقي بالقوه
انا : قوه اممممم طيب انتا نازل انتخابات مجلس شعب الدوره دي
شديد : ميخصكش
انا : طيب احب ابشرك انك خسران من دلوقتي اطلع بره بالزوق وله بالقوه
شديد : ماشي يا علي بس اتحمل
انا : بره يا راجل يا هتر يله
طلع شديد ودخلت داليا بعده
داليا : كان عايز ايه ده
انا : عايز ياخد ورق ابنه ويقطعه راجل هتر انا كنت فاكر انه جي يصلح غلطه ابنه ويقول يكتب عليها فوراً بقولك ايه فكك من الكلام ده انتي في حمايا
خلصت الشغل ورجعت البيت
سندي : جر ايه يا علي حتي النهارده شغل
انا : اعمل ايه شغل كتير الفتره دي
مني : طيب اعملك الغدي قبل ما نتحرك
انا : ياريت فين ابراهيم وراضي
سندي : في الفيلا معاهم الحلاق وليليان وفرح فوق مع الكوافير
انا : طيب انا رايح ليهم
طلعت من القصر رحت الفيلا المسافه هي الجنينه بس
في مشهد اخر
جيهان وقفه قدام عماره عاديه مش تحفه وله شيك وله حي فقير لا عماره عاديه في اسكندريه دخلت العماره وطلعت الدور التاني خبطت على شقه فتح ليها شاب
شاب : ايوه
جيهان : ده بيت حسناء محمد
شاب : ايوه اي خدمه
جيهان : انا عايزه اقبل الاستاذ محمد ابوها
شاب : طيب اتفضلي
جيهان : (دخلت البيت وهي بتتفحص كل شبر فيه بعنيها هي شقه عاديه زي اي مواظف حكومه عادي دخلت الصالون)
شاب : اتفضلي تشربي ايه
جيهان : لا شكرا انا جيه لي الوالد في كلمه ومشيه
شاب : ميصحش يا فندم عيب
جيهان : معلش سبني على راحتي شكرا
طلع الشاب ده ونادم ابوه هو ابو حسناء الي بيحبها عماد دخل محمد وهو شكله زي اي اب مصري عادي جدا
محمد : اهلا وسهلا يا فندم شرفتينا
جيهان : استاذ محمد صح
محمد : ايوه يا فندم بس حضرتك تعرفيني وانا معرفش حضرتك مين اسف جدا بس اول مره اشوف حضرتك
جيهان : انا جيهان الصمدي ام عماد الصمدي انا جيه لي حضرتك في كلمتني وبس مش ها خد وقت كتير
محمد: طيب الاول نشرب حاجه عيب عماد يقول علينا ايه
جيهان : الموضوع مش محتاج كل ده هما كلمتين وبس
محمد : طيب اتفضلي خير يا هانم
جيهان : حضرتك موظف في الشهر العقاري موظف شاطر بس لسه في مكانك مفيش ترقيات مفيش علوات وده بسبب انك شغال صح يعني لا بتفتح الدرج وله بتخلص وسائط
محمد : (باس ايده وش وضهر) الحلال ستار
جيهان : كل ده كلام مشرف جدا جدا حاجه تدعو لي الفخر اني في موظفين كده زيك
محمد : (حس من كلمها بتقليل منه بس الشخص المحترم يفضل محترم علشان هيا ست ومش ملزم بالصدام معاها) ام عماد انا مش فاهم كل الكلام ده مدح فيا وشرف كبير ليا بس اكيد حضرتك مش جيه من الصعيد علشان تمدحي فيا
جيهان : عليك نور انا جيه في حاجت تانيه انا عايزن بنتك تبعد عن ابني مش ها قول كلام المستوي الان اكيد انتا عارفه بس مش من مصلحه بنتك او ابني العلاقه دي تكمل
محمد: ليه عماد شب محترم جدا
جيهان : ايوه انا عرفه ابني كويس جدا ابني بكره بعد ما الترم ده يخلص ها يتعين في نيابه ها يكون معالي المستشار عماد مصطفي الصمدي لما يمشي وهو حاطت ايده في ايد مراته مينفعش تكون حسناء محمد ابراهيم لا لزم تكون بنت مستشار او وزير او بنت الصمدي
محمد : (كل الشكوك الي كانت جوه اتأكدت علشان حسناء بصت في العين السحريه بتاعت الباب وشافت جيهان وعماد كان وراها صوره لي امه كان مخلي بنته وقفه تسمع بس من وره الباب) تمام بصي يا هانم احنا ميشرفناش اني بنتنا تتجوز ابنك
جيهان : غلط انتي متحلموش باللحظة دي بس انا همشي معاك الاخر بس اسمعها من بنتك مش منك
محمد : (نادم) حسناء يا حسناء تعالي يا ماما
حسناء : (اسم على مسما بنت ليها من الحسن نصيب كبير جدا في الشكل والخلق دخلت وهي بصه بعين قويه جدا مش خيفه) ايوه يا بابا
محمد : الهانم تبقي ام عماد هيا مشرفنا النهارده علشان تقول اني ابنها مش من مستوانا وانا وانتي كنا عملين حساب موقف زي ده واحنا اتفقنا على ايه
حسناء : (بنظره فخر) اتفقنا لو حصل حاجه زي دي خلاص كل واحد يروح لي حاله انا من طريق وعماد من طريق
جيهان : اه يعني كان حب اي كلام
حسناء : مفيش حد حب عماد قدي ممكن بعدي ماشي بس انا اتعودت اني متمسكش بحاجه ممكن تقلل من قيمتي خلاص انتو مش عايزن الجوازه دي ماشي
جيهان : (قامت علشان تمشي) عقله وكلامك جميل اتمني اني الكلام ده يوصل لي عماد انك مش عايزه بلاش بقي جو امك جت هددتني وكلام الافلام ده
حسناء : ماشي
محمد : شرفتي يا هانم والي حضرتك عايزه ها يحصل
مشيت جيهان وهي مستغربه من كلامها الي مأثرش في ابوها او بنته ازي تعبير وش جمده كده ومش مهزوزه
شاب : (داخل متنرفز) ازي يا بابا توافق على الكلام ده
محمد : اعمل ايه يابني الناس مش عايزنا
شاب : كنت رديت عليها بدل ما هيا جيه وفرحانه بنفسها كده
محمد : بص يابني لزم تحترم الضيف حتي هوا عدوك ماشي
شاب : (اتنرفز جامد) ليه هو الفقر بقي عيب دلوقتي احنا الفرق بنا ايه هما احسن منينا في ايه حضرتك السبب مش عارف تمشي امورك في شغلك
محمد : (بص لي ابنه بهدوء وشده يقعد جنبه وخده في حضنه هو بنته) عندك حق انا كان ممكن افتح الدرج او ارتشي كتير جدا ومحدش ها يشك فيا واسكنكم في قصر على الارض بس لما نطلع فوق ها نسكن في قصر في جهنم انا كان ممكن اعمل كده انا ربتكم على عزه النفس عايزني ارتشي انا موافق ماشي يابني
شاب : لا يا بابا لا بلاش
محمد : خلاص يبقي نعمل ايه نصبر ونبقي فالجنه وله اجبلكم حرير ونبقي فالنار
حسناء : نصبر
محمد : (باس راس بنته) لو نصيبك كان زمانه جيه لكن انتي نصيبك حاجه اكبر منه وانا واثق من كده اصل مقسم الارزاق عادل
ام : (امهم دخلت عليهم) عشوره بقي
محمد : ياه احلا عشوره من ايد ام حسناء احسن طباخه في بر اسكندريه تمان
المشهد الريسي
خلصنا لبس وجهزنا كلنا ورحنا على المطعم دخلنا جوه ولسه الناس جيه استقبلتهم انا وابراهيم وراضي وسط الحفله
حازم : الف مبروك يا علي بيه
انا :..... يبارك فيك يا حازم
دخل حازم وبعده جيه يوسف
يوسف : علي بيه الف مبروك يا باشا
انا :...... يبارك فيك يا يوسف عايز اعرفك على ابراهيم ابراهيم تعاله
ابراهيم : ايوه يا عمي
انا : احب اعرفك على يوسف صفوان صاحب شركه المقولات الكبيره
ابراهيم : شرفتنا يا فندم اهلا وسهلا
يوسف : الف مبروك يا ابراهيم يا ابني انا حابب اعرفك على ابني خالد
خالد : (واحد في سن الشباب) اهلا يا ابراهيم والف مبروك على الافتتاح
ابراهيم :..... يبارك فيك يا خالد
يوسف : اهم دل يا خالد يا ابني ولاد الصمدي احفظ الاسم ده كويس لو حصلت مشكله مع حد من العيله دي اهرب (بيضحك) اهرب فاهم ههههه الناس دي مش بتهزر
انا : ليه الكلام ده يا يوسف بس ده حتي خالد انا بسمع عنه كل خير ده حتي السجاير مش بيشربها بجد ده بزره نضيفه ليك فالدنيا
خالد : شكرا يا فندم دي شهاده اعتز بيها
انا : (بقرف) شهاده واعتز بيها وفندم كمان يابني احترام فرق السن حلو لكن مش معيا انا انا كل الناس بقولي علي انا مش كبير يعني انا اصغر من ابوك ههه
خالد : هههه ماشي يا علي
انا : اتفضل
يوسف : فريد وصل
انا : ايوه الحقه قبل ما يخلص البار كله
دخلنا قعدنا جوه والناس كلها ملمومه خالد دخل مع ابراهيم
ابراهيم : ايه الكلام ده يا عم انتا مش بتشرب حتي السجاير
خالد : عايز الصراحه
ابراهيم : لو حابب نكون اصحاب
خالد : طبعا حابب انا بشرب سجاير بس بابا ميعرفش
ابراهيم : هههههه شكلنا ها نكون اصحاب فعلاً
خالد : (بأحراج) سال بس هو عمه فريد جيه لوحده
ابراهيم : لا جيه مع مراته وبنته اهي قاعده هناك
خالد : (بص عليها لقها لبسه فستان اصفر جميل عليها عايز يروح يتكلم معاها بس لقي ثلاث ضرف حراسه معاها وفريد ليه راي في الحراسه دي انها لزم تكون موجوده معاها علشان بيخاف عليها جدا) طيب
ابراهيم : مالك يا عم قلبت وشك ليه
خالد : اصل عايز اروح اسلم عليها بس الحرس مش ها يخلوني اعدي
ابراهيم : انتا بتقول فيها انا مش عارف اتكلم مع ليليان
خالد : طيب وبعدين
ابراهيم : (فهم انه في حاجه بين الاتنين ومش عارف يتكلم معاها) طيب والي يحل ليك المشكله دي
خالد : ده يبقي اجدع انسان على وجه الخاليقه
ابراهيم : طيب (جالي ابراهيم وانا قاعد مع فريد ويوسف) علي
انا : خير يا ابراهيم
ابراهيم : (وطي عند ودني) الحرس الي سيبهم فريد الديب جوه دل
انا : ملهم
ابراهيم : مش عجبني الوضع ده ومش حبه
انا : بس كده يتغير بقولك ايه يا فريد
فريد : ايوه يا علي بيه
انا : انتا عندك مشاكل الفتره دي
فريد : مشاكل لا انا مش زيك انا راجل موفق وضعي كويس
انا: طيب ايه الحراسه الي مع بنتك دي
يوسف : اهو فريد كده تصدق يوم ميلادها قفل المستشفي والشوارع الي حوليها
فريد : اعمل ايه بخاف عليها
انا : طيب طلعهم بره
فريد : لا لحسن يحصل حاجه
انا : يحصل حاجه ليه انتا شايف سامح وامام والشباب مقصره
فريد : لا بس مش هقدر
انا : (شورت لي امام يجي)
امام : ايوه يا علي
انا : شايف التلاته دل عايزهم بره بس بهدوء
امام : اعتبرهم بره
فريد : لالا يا علي بيه
انا : نفز يا امام عيب يا فريد انتا في مكاني مستحيل حاجه زي دي تحصل لو السماء انتبقت على الارض يله يا أمام انتا لسه هنا
ابراهيم راح خد خالد ومشي وقدامه امام واتنين من الحرس كل واحد دخل على واحد حط ايده على رقبته بطريقه معينه اغمي عليهم دخل ابراهيم وهو ملك زمانه وقعد
ابراهيم : (باصص لي ليليان) وحشتيني يا لولي
ليليان : انتا مشغول قولت اسيبك
صافي : (بخوف) انتا عملت ايه في الحرس يا بابا
ليليان : بس يا بنت اني خيبه قوي ده ابراهيم الي حكتلك عنه اهدي بقي خليني اعرف استفرد بالواد ده وحشني اليوم كله مش فاضي
انا : (دخلت عليهم) تستفردي به اه يا بتاعت الشباب يا صيعه
ليليان : بقولك مين الي كنت واقف معاها دي
انا : دي السفيره الامانيا في مصر
ليليان : طيب خالي بالك بقي لحسن مني و سندي شافوك وانتا حاطت ايدك على وسطها وها يطينه عشتك
انا : يا نهار اسود طيب هما فين
ليليان : قعدين مع خلود مامت صافي
انا : (جريت اشوف سندي ومني علشان يعدي اليوم على خير)
ليليان: هههههههه
خالد : (قاعد فرحان ومكسوف في نفس الوقت) حمدله على السلامه يا صافي
صافي : ( البنت دي خام جدا بسبب اني محدش مش الشباب كان يقدر يقعد معاها او يكلمها علشان الحرس بتوع فريد حتي وهيا بره مصر معاها حراسه).... يسلمك يا خالد
ليليان : عامل ايه يا خالد
خالد : تمام
ليليان : عملت ايه بعد التخرج
خالد : نزلت شغل
ابراهيم : نزلت مع بابك
خالد : لا يا عم بابا ايه انا نزلت في بنك
ليليان : ليه يابني
خالد : عايز اعتمد على نفسي بعيد عن بابا
ابراهيم : وعمه يوسف ساكت
خالد : ساكت ايه انا اول سنه بعد التخرج كل ما اشتغل في حته كان يدخل ويخليهم يرفدوني لحد ما زهق ميني
ابراهيم : ههههه حلو الجو ده كل شويه كده
خالد : اه يبني عادي
ليليان : (بصت لي صافي وخالد) طيب ابراهيم يله نرقص
ابراهيم : يله
قام ابراهيم وليليان قعد خالد يهري مع صافي شويه بس في اي كلام ملهوش منطق
خالد : انتي بعد ما رجعتي ها تعملي ايه
صافي : مش عارفه لسه بفكر في حاجه بابا يوافق عليها
خالد : بجد مصر نورت بوجودك
صافي : ميرسي
خالد : هو انا
صافي : (بصه بعيد ومكسوفه) خالد انتا عمال تهري في اي كلام ومش فهمه عايز ايه (لسه ها تقوم)
خالد : لالا مفيش بس هو ممكن رقم تلفونك نتكلم زي زمان
صافي : (خددها احمرت من الكسوف) رقمي لسه شغال
ابراهيم خد ليليان يرقص بيها سلو
ابراهيم : ايه رايك في اليوم
ليليان : تحفه
ابراهيم : تحفه علشان انتي في حياتي كلها ومش بس النهارده لا من يوم ما عرفتك وانا سعيد جدا
ليليان : انتا الي مليت حياتي سعاده من يوم ما رجعت مصر وانا حسه اني غريبه هنا بس وجودك خالني سعيده وعايزه اعيش هنا معاك
ابراهيم : بحبك (بسها من شفايفها) بحبك قوي
ليليان : (بتبوسه) بحبك اكتر
مني : (طبعا شافت كل ده وراحت عليها هي شكه في العلاقه دي) انتو بتعمله ايه
ليليان : (خايفه) ماما
مني : بتعمله ايه يله ارجعي على البيت حلاً
ابراهيم : طنط مني ممكن نتكلم شويه في المكتب
مني : مكتب ايه يا عيل
ابراهيم : طنط مني ممكن انا وحضرتك نتكلم لوحدنا وله انادم عمي علي وينضم لينا في النقاش
مني : انتا بتهددني
ابراهيم : لا عشت وله كنت انتي مرات عمي بس ياريت نتكلم شويه
مني : ماشي يا ابراهيم
في مشهد اخر
اسكندريه عماد قاعد في كافيه وجتله حسناء
عماد : ايه يا قمر كل ده تأخير
حسناء : معلش بس كنت بفكر في شويه حجت ونزلت متأخر
عماد : المهم انك وصلتي تشربي ايه
حسناء : لا مش عايزه انا بس عايزك في كلمه كده وهيا سبب تأخيري
عماد : ايه هيا انا قلقت
حسناء : عماد انا وانتا نعرف بعض من اليوم الاول ليك في الجامعه كنا اصحاب وبقينا احباب بس الاسف الحب ده كان حاجه جميله جدا في حيتنا انا وانتا بس كل حاجه وليها نهايه
عماد : انا عارف علشان كده انا كلمت اهلي وعايزن يجو يتقدمه ليكم بعد التخرج
حسناء : عماد احنا مش ها ينفع نكلم مع بعض
عماد : هههههههه يابنت بطلي شغل المقالب دي خلاص بقي مهروش اوي
حسناء : ده مش هزار زي زمان بجد يا عماد مش ها ينفع نكلم مع بعض
عماد : (وشه اتغير لي الصدمه) ليه هو انا عملت حاجه
حسناء : انتا كنت بتخدعني وانا كمان كنت بخدعك انا وانتا مش بنحب بعض احنا كنا محتاجين بعض مش اكتر انا كنت طلعه من علاقه وخدت فيها صدمه وانتا كنت محتاج واحده تهون عليك ابوك والي بيعمله معاك كانت علاقه احتياج مش حب خالص
عماد : انتي بتقولي ايه يا حسناء انا حبيتك من اول مره شوفتك فيها حسناء انا لسه بحبك
حسناء : عماد انا كنت بستغلك ابشع استغلال انا كنت عرفه اني ابوك غني جدا واتعرفت عليك على هذا الاساس انا اسفه انتا بتحبني بصدق وده تاعب قلبي جدا ومش قدره اكمل في الكذبه دي خالص انا تعبت منها اسفه
عماد : اسفه ازي اسفه علي ايه انتي كنتي بتخدعيني كل المده دي كل ده كان لعب انتا انسانه حقيره
قام عماد مشي وحسناء فضلت قعده بس حسه اني ده غلط بس تعمل ايه هي مش متعوده تطلب حاجه مش ها تيجي هيا واقعيه هيا حبته بجد ولما لقت اني مش ها يبعد عنها بسهوله قررت انها لزم تجرحه غلطه ها تدفع تمنها عمرها كله بس مفيش حل تاني هيا كده الدنيا صعبه نزل عماد ركب العربيه وهو سايق دماغه مش فيه خالص افتكر كل لحظات حسناء في حياته
في مشهد اخر
المكان غير معروف قاعد فيه سليم ومعاه الريس بتاعه
سليم : سليم وافق يقعد مع علي انا بفكر اني ارتب اللقاء عندي في مكاني
شخص : ماشي
سليم : انا مش عايز سليم هو الي يحدد ممكن يخطف علي انتا عرفه مجنون
شخص : عرف بس علي اجن منه وده الي ها نلعب عليه رد فعل علي وعليه ها يحدد هو ها يختار انهي سيناريو يمشي عليه (طلع ورق كتير)
سليم : ايه ده
شخص : دي سناريوهات لي ردود فعل علي مع سليم والي ها يحصل انا متوقع ده
سليم : (خد الورقه وقرها) لا استثني موت سليم بس ممكن علي ياخد رصاصه
شخص : ممكن وده الي فيه الإثارة ايه ممكن يحصل بعد كده ده المهم ومش عارف اتخيل ليه سيناريو
سليم : مهما كان الي جي مش في مصلحتنا خالص
شخص : انا عايزك تروح مع على المقابله دي
سليم : تحب ادخل
شخص : لا روح اتفرج بس
سليم : ماشي
المشهد الريسي
ابراهيم خد مني ودخله المكتب في هدوء
ابراهيم : اتفضلي يا طنط
مني : عجيب يا زمن مبقاش غير العيال الي تقعدنا في مكاتب
ابراهيم : طنط مني انا بحب ليليان
مني : العلاقه دي مرفوضه
ابراهيم : ممكن اعرف السبب
مني : اهو كده
ابراهيم : مفيش حاجه اسمها اهو كده يا سبب يا لا
مني : بص يا ابراهيم انتا عمرك 20 سنه يعني سواء عمرك طويل قصير ممكن تشوف ستات كتير جدا بكره وبعده يعني ها تشوف ستات احلي من ليليان
ابراهيم : عارف ها شوف ستات كتير جدا بس مفيش واحده زي ليليان انا بحبها جدا
مني : ابراهيم يا حبيبي الحياه مع ليليان مش ها تكون سهله لا صعبه امك مش هتوافق وهتعمل مشاكل كتير
ابراهيم : عندي استعداد اعمل اي حاجه علشان ابقي معاها ممكن اقوم حرب علشان اوصل لي حبي لو هيا عيزاني وهيا عيزاني وانا واثق من كده
مني : (شافت اني ابراهيم زي علي ممكن يعمل اي حاجه علشان حبه) طيب يا ابراهيم موافقه بس على العلاقه الي تكون قدام الكل مش في السر.
ابراهيم: تمام يخلص الترم ده واجي اتقدم لي ليليان بعده عدل
مني : ماشي يا ابراهيم ماشي
طلعه بره لقي ليليان وقفه مع فرح وراضي وهيا خايفه راح ليها ابراهيم
ابراهيم : ايه خيفه من ايه
ليليان : ايه الي حصل
ابراهيم : انا قولت لي طنط مني اني بحبك وعايز اتجوزك وهيا وفقت بعد الترم ده اجي اتقدم ليكي
ليليان : بجد
ابراهيم : انا عمري هزرت في حاجه زي كده
ليليان : لا
ابراهيم :طيب خلاص
واقف وسط الناس وصلتني رساله على التلفون من الوكيل بتاعي بره مصر وركزه في الوكيل ده علشان ليه اهميه كبيره هوا الي اقنع الناس بره مصر اني شغلهم مع الغول خطر ولزم يشتغله معايا
وكيل : الف مبروك ألكسندر كسب الانتخابات
بصيت لي الرساله وفرحت جدا وجتلي رساله تانيه من سليم
سليم : الجماعه عايزه تقبلك كمان سعتين علشان موضوع مني الديب
بصيت لي الرساله وفرحت اكتر وندمت سامح
انا : سامح
سامح : ايوه
انا : عايزك......... دلوقتي
سامح : بس ده خطر
انا : اسمع كلامي ماشي
سامح : حاضر بس ده عش دبابير ولزم اعرفك
انا : انا عارف يله اتحرك
سامح : حصل
سندي : علي بتعمل ايه
انا : معلش يا قمر شغل بس
سندي : حتي النهارده شغل
انا : خلاص يا قمر اخر مره
سندي : طيب
قعدنا شويه وسط الناس كان في رجال اعمال كتير غير سياسيين وشخصيات برزه في المجتمع قعدنا وبعد كده اليوم خلص رجعنا تاني البيت
مني : انا هطلع انام لحد بكره
انا : طيب اطلعه انتو وانا رايح مشوار و راجع يله
نزله وانا ركبت مع سامح ورحنا لي سليم مكانه لقيت حراسه كتيره هناك دخلت سليم قاعد مع حد تاني
سليم : مساء الخير يا علي
انا : (بصيت في الساعه) قصدك صباح الخير احنا الفجر فين هوا
سليم : اعرفك سليم هوا الي مساك ملف مني هانم
انا : اهلا
سليم2: انا سمعت من سليم انك عايز مني تصفي شغلها
انا : ايوه
سليم2 : بص يا علي انتا راجل اعمال كبير وليك اسم كبير وانا واثق اني لو انتا مشتغلتش معنا زمان كنت برضه ها تبقي كده راجل اعمال كبير
انا : مقدمه حلوه بس بعد الكلام الحلو يجي الوحش
سليم2 : عندك حق انا بقول عليك ذكي بص موضوع اني مني الديب تبطل شغل ده مستحيل مش صعب لا لو هيا عايزه تزود نسبتها احنا عندنا استعداد لي اي نسبه
انا : اللاسف يا سليم المشكله مش مشكله فلوس مني حامل يعني ها تبقي ام ابني وانا مش عايز ام ابني تكون في خطر
سليم2: خطر ايه دي مراتك محدش ها يقدر يكلمها
انا : دي حاجه مش مضمونه خالص بص يا سليم احنا ها نسيب نسبه 30% مش 20% زي ما قولت لي سليم وكل الملفات الي تحت ايدها تسليمها
سليم2 : (بيفكر شويه) بص ده مستحيل مني الديب مش هتصفي شغلها وده اخر كلامي انا مندوب بالسلام والمشاكل يعني لو فضلت مصمم حربك معايا وانا ورايه اغلب رجاله الجماعه
انا : (بستهزاء) ده تهديد
سليم2 : ايوه (طلع مسدس ومسكه في ايده) خلينا في النقاش والتفاوض احسن
انا : (لعبت عليه اني متوتر بس برضه مبين عدم الاهتمام) لالا وليه كل ده انا اطلع تلفوني دلوقتي واطلق مني (فتحت زراير البلطو وكان تحتها قنابل يدويه مرصوصه في البطانه وتوصله بسلوك)
سليم2 : (دحك) هههههههه لالا الحركه دي تمشي مع احمد مش معايا انا
انا : بص انتا جي ومعاك امر انك تقتلني صح
سليم2: انتا نبيه اهو
انا : عيب عليك شايف السلوك دي اهي دي متوصله بجهاز قياس نبضات القلب يعني لو وقف ها تطلع منه شحنه كهربا تنعشني وهتعدي على القنابل دي وتنفجر
سليم2 : لا متعرفش انتا مش عايز تموت يا علي
انا : لا انا عايز (سحبت المسدس بتاعي وضربت طلقه في رجلي نزلت ددمم حسيت بألم جامد) اه هههههههه ايه رايك انا كمان كام دقيقه هدخل في صدمة والجهاز ها يشتغل نصيحه امشي بدل ما تموت
سليم2 : (باصص ليا بخوف شديد اصل اقتنع اني انا مجنون بدون حدود قام يمشي وهو بيجري بضهره واتكعبل وهو طلع بعد كده مشي من قدامي)
سليم : (ده الي هو خالي قام ومعاه فوطه حطها على رجلي) وقف الجهاز يا علي
انا : (بنهد جامد) استنا شويه
سامح : (دخل المكتب) حصل يا علي مشي
انا : طيب (حشت ايد سليم وحطيت رجلي على رجل مكان الجرح عادي) سليم فين القهوه
سليم : (علامات استفهام الكون كله على وشه) ايه ده
انا : ايه
سليم : ازي انا مش فاهم
انا : افهمك (شورت على الجهاز) ده شغال (شورت على القنابل) والقنابل كمان شغاله
سليم : طيب ازي تضرب نفسك بالنار انتا مجنون
انا : اضرب نفسي بالنار يا سليم ايوه انا مجنون بس مش كده يعني ليه جاحد انا علشان اعمل كده دي فيوزات زي بتاعت السنيما
سليم : (بص ليا وانا بضحك وهو فاتح بقه) مخوفتش يقتلك
انا : لو قتلني كان متنا كلنا
سليم : يعني مش خايف
انا : لو بخاف مش هفضل عايش لحد دلوقتي
سليم : لالا مجنون انتا اكيد مجنون سما كانت صح لما قالت عليك مجنون
انا : لا انا اجن من تفكير سما انا معنديش حدود اسمع (اديته ملف) ادي الملف ده لي سليم وعرفه اني كده خلاص الفلوس اتحولت في حسابه
سليم : (فتح الورق واستغربت) ايصالات ايداع دي من حسابك انتا
انا : ايوه
سليم: انتا شايف المبلغ كام
انا : عارف بس انا الي عايزها تمشي يعني انا الي اشيل الليله من اولها
سليم : انتا شايل كتير قوي
انا : بقولك ايه انا عملت حاجه كده وعايزك تعرفها
سليم : عملت ايه
انا : (حكيت لي سليم عن حاجه انا عملتها) بس ايه رايك
سليم : (فاتح بقه على الاخر وشه أصفر) كل ده من ورانا
انا : عيب عليك يا سليم
المشهد العام
غريبه مش كده علي ايه يخليه يكسب يوسف صفوان ويخليه صديق وكمان فريد الديب اصل على معندوش غير محمد بس يكون صديق ليه ايه الي اتغير ويتاره المسؤول عن ملف مني الديب ها يعمل ايه ها يسكت وله لا وايه الحاجه الي علي قلها لي سليم خلته قاعد فاتح بقه و وشه اصفر ايه الي حصل وعمل ايه من وره الجماعه السريه ها تخلص على ايه الحكايه محدش عارف
كنتم مع الفصل الخامس من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخره
يتبع.........
الفصل السادس
عزيز النفس كالخيل يحزن ولا يبوح يخذل ولا ينكسر
وكأنه فارس خلق ليحارب وحده دائماً
بدايه الفصل
قاعد مع سليم في مكانه
سليم : قولي عملت ايه
انا : انا رايس الكونجرس الأمريكي بقي معايا
سليم :ازي يعني
فلاش باااااك
قعدت افكر بعد موت احمد ايه الي مقوي البارون كده عرفت انه ليه اغلب اعضاء في الكونجرس الامريكي فكرات اني يكون ليا اكتر من واحد جوه بس طلع موضوع منهك جدا وصعب قولت بدل ما يكون ليا ناس لا يكون ليا واحد بس صوته مأثر جوه مفيش غير رايس المجلس بعت الوكيل بتاعي بره مصر وحدد معه مقبله في مصر جالي المكتب اسمه الكسندر
الكسندر : انا سعيد اني هنا في مصر انا سمعت عنك كتير يا مستر علي
انا : حلو بتسمع صح
الكسندر : ايوه
انا : بتسمع يعني بتفهم بس الاهم انك تتكلم بس بلساني انتا هتاخد راسه الكونجرس وانا عايز عين ليا جوه ولسان كمان
الكسندر : ايوه بس الي عايز كده بيكون عضو لكن رايس الكونجرس لا انا مش للبيع
انا : لا مفيش حاجه مش للبيع بس لزم يكون معايا السعر انا هديك مرتب كويس جدا ممكن مليون دولار في الشهر الواحد
الكسندر : اسف عرضك مرفوض
انا : طيب لو عرضي مرفوض يبقي ها يوصل لي الف بي اي فيديو ليك وانتا بتمارس الشذوذ مع مدير مكتبك ده كله عادي علشان انتو بلد حريات بس سعتها ها يطلبه منك التنحي وتقدم استقالتك يا تبقي تحت رحمه الاف بي اي ودي حاجه انتا مش ها تحبها خالص (وريته مشهد من الفيديو) دي حاجه قليله عن الي اعرفه عنك انا مش طالب اني ادخل في سياسه بلدك الانها مش مهمه بالنسبه ليا خالص بس يهمني يوم ماطلب خدمه تكون موجود بس مش اكتر ومرتبك الشهري شغال حتي لو مطلبتش منك حاجه يعني سرك وسر مدير اعمالك ها يفضل سر بس طول ما باخد الي انا عايزه
الكسندر : وانا اضمن منين انك متطلبش ميني ادخل في سياسه الدوله
انا : انا قولت ليك مش عايز حاجه من سياسه بلدك الانها مش مهمه خالص امريكيا مش فدماغي فهمت
الكسندر : ممكن افكر
انا : براحتك فكر زي ما انتا عايز سواء موافق او لا خلاص الشغل الي انا طلبه منك بسيط جدا مش كبير
الكسندر : زي ايه ممكن اعرف
انا : طبعا (قومت عملت كبايتين عصير وديته وحده ومعاها ورقه) دي ورقه بي اسامي المرشحين الي تبع واحد اسمه البارون لو حب يستخدم اي حد منهم لي الضغط على الحكومه هنا علشان يعمل ليا مشاكل ها كلمك وانتا تطلب منه استجواب في جلسه سريه عندكم وبس مش عايز اكتر من كده
الكسندر : طيب انتا ليه مطلبتش اني اقلهم من المجلس
انا : انتا تبع حزب الدمقراطي وهما تبع الحزب اليميني لو طلبت منك ده ها تعمل مشكله وها يكون تحيز لي حزبك ولي حكومتك وسعتها ها تطلع بره وانا عايزك جوه مش بره كل الي انا طلبه حاجه بسيطه جدا ومرتبك ها يفضل شغال وكل شهر ها يوصلك مليون دولار كاش بأرقام غير مسلسله
الكسندر : هيا ايوه حاجه بسيطه بس لزم اخد وقت افكر
انا : براحتك لما تفكر رد على الوكيل بتاعي بره مصر (مديت ايدي اسلم عليه) شرفت مصر
عوده من الفلاش باااك
انا : بس يا سليم وهو رد عليا وافق
سليم : (فاتح بقه على الاخر) انتا ازي قدرت تعمل كل ده من غير اي مساعده منا
انا : سليم انا اقدر اعمل اي حاجه في اي وقت
سليم : (فضل باصص ليا شويه وهو قلقان من نفوذي الي بدات تكبر بعيد عنه وعن عينه) طيب يا علي سلام
قومت من عند سليم اروح
في مشهد اخر
رايس الجماعه قاعد في مكانه السري وقدامه شاشه شاف فيها المقابله بتعتي مع سليم2 وكلامي مع سليم دخل عليه سليم2 وهو متنرفز
سليم2: انتو مجانين ازي توفقه اني واحد زي ده يشتغل معانا ازي
شخص : (ببرود خالص) خير يا سليم
سليم2: خير ايه ده واحد كان ها يفجر نفسه علشان ياخد الي هوا عايزه ازي
شخص : نصيح وافق على كلامه ونفز
سليم2 : لا انا كبرت في دماغي ومش موافق
شخص : انا قولت في الأول نصيحه لكن انتا بتحب تاخده امر ابعد عن سكه علي الصمدي
سليم2 : ليه هو الكبير خايف وله ايه ها حتت عيل زي ده مخوفك
شخص :سليم بلاش جو التسخين ده ده مش شغل رجاله ده شغل نسوان ومش بياكل معايا تاني مره لما تدخل عليا تكوت هادي جدا وصوتك واطي ماشي شرفت يا سليم بره
طلع سليم2 وبعت رساله (انا معاك) ومشي وصل سليم (علشان محدش يتلخبط سليم ده يكون خالي محمود لو قولنا سليم وبعده اي رقم يبقي اي سليم تاني مش خالي)
سليم : شوفت المجنون عمل ايه
شخص : شوفت انا عايز اعرف هو بيعمل كل ده ازي
سليم : مش عارف ومين الوكيل بتاعه بره مصر
شخص : انا عايز صوره وكل حاجه عن الوكيل بتاع علي بره مصر
سليم : علي بدا يتحرك من غيرنا
شخص : كويس شرفت يا سليم
سليم : (وصلته رساله فتحها) مصيب
المشهد الريسي
وصلت البيت ودخلت انام وصحيت تاني يوم بدري نزلت
مني : صباح الخير يا حبيبي
انا : صباح النور يا قمر
مني : انا عايز اكلمك في حاجه
انا : موضوع ليليان وابراهيم صح
مني : عرفت ازي
انا : اخدت بالي وهما بيبوسة بعض امبارح وخدك ودخلته المكتب
مني : طيب العمل ايه
انا : في ادينا ايه نعمله
مني : بص انا قبلت العلاقه دي بس انتا ارفضها
انا : ارفضه وتتحملي انتي تبعيات الموضوع
مني : ازي
انا : لو رفضنا ها يتعمله مع بعض زي اخوات قدمنا ومن ورانا يعمله الي هو عايزنه وممكن توصل لي حجت احنا مش عرفنها يعني كرثه مش تحت عنينا مني انا وانتي نقدر نعمل اي حاجه علشان نبعدهم بس مش ها ننجح لزم هما الي يسيبه بعض بدمغهم
مني :انتا شايف كده
انا : ايوه وعلشان نخلص بسرعه نخليهم يرتبطه بدري يزهقه بدري فهمتي
مني : فهمت يا علي فهمت
انا : انا خلصت الموضوع مع سليم خلاص انتي بره دلوقتي
مني : بجد ازي
انا : دي بتعتي بقي ملكيش فيه
مني : طيب كنت قلتلي علشان اعمل ليهم التحويل
انا : انا دفعت خلاص
مني : طيب خده كام
انا : 30% من ثروتك
مني : يا نهار اسود انتا عارف النسبه دي كام
انا : ايوه
مني :انتا دفعتها انتا كده فلست
انا : وله فلست وله حاجه
مني : طيب انا ها كلم مكتب المحاسبه الي بتعامل معه علشان يخلصه التحويل
انا : لا انا مش ها خد فلوس منك يا مني
مني : لا يا علي انتا عارف انتا دافع كام مليارات يا علي مليارات
انا : مني انتي مراتي كل غالي يرخص ليكي وبطلي كلام في الفلوس تاني ماشي
سندي : صباح الخير يا جماعه
انا : صباح النور يا قمر
سندي : (قعدت وخدت فنجان القهوه من مني وحطته على التربيزه) احنا مش قولنا بلاش قهوه على الصبح الدكتور قال لا قهوه وله سجاير وله خمور صح وله غلط
مني : صح
سندي : يبقي خلاص نسمع كلام الدكاتره اقوم اعمل الفطار واجبلك كوبايه لبن سخنه
قامت سندي واتجمعنا كلنا على الفطار قعدنا نفطر وطلعت البس ونزلت وإبراهيم نزل يروح المطعم وصلت انا كان عندي شويه اجتماعات خلصتها وجالي تلفون من عمي بهجت
انا: عمي اخبارك ايه
بهجت : ايه الي انتا عملت ده يا علي
انا : عملت ايه بالظبط علشان انا عملت حجت كتير قوي الفتره دي
بهجت: قصدي على موضوع شديد الطاهر
انا : اه الراجل العبيط ده
بهجت : شديد الطاهر راجل عبيط ازي يابني ده راجل الصعيد كله يعمله الف حساب
انا : مش عليا انا يا عمي
بهجت : طيب هو طلبك في معاد قدام عمد المنيا ومحافظ قنا
انا: وانا مستعد
بهجت : هما جين بكره
انا : وانا بكره الصبح ها كون عندك ماشي
بهجت : ماشي يا علي سلام
انا : سلام
في مشهد اخر
ابراهيم وصل المطعم قعد شويه مع العمال اتصاحب عليهم وبدا الشغل والناس موجوده ليليان دخلت
ليليان : سرحان في ايه
ابراهيم : فيكي طبعا
ليليان : فيا اممم وله بتخوني
ابراهيم : اخونك ازي
ليليان : يعني تفكر في وحده غيري وله حاجه
ابراهيم : وله اقدر
ليليان : ايه ده مش ده خالد صفوان
ابراهيم : ايوه ومعاه صافي الديب استني ايه ده دي القعده لطيفه خالص
ليليان : عادي خالد بيحب صافي من زمان ولما ابوها عرف سفرها تدرس بره مصر بس شكلهم كانو بيتوصله مع بعض
ابراهيم : بجد طيب ام سيف باشا وبسنت هانم اهم
ليليان : جين يعمله ايه هنا
سيف : الف مبروك يا ابراهيم
بسنت : بجد المطعم تحفه
ابراهيم : شرفتوني اقعده
قعده
سيف : بس انا عاتب عليك يا صحبي
ابراهيم : ليه يا صحبي
سيف : انا استنيت دعوه الافتتاح وموصلتش
ابراهيم : معلش يا سيف ياحبيبي بس الدعوات كانت محدوده
بسنت : ليه
ليليان : اجرأت امن علشان امبارح الحكومه كلها كانت سهرانه عندنا
بسنت : بجد طيب
سيف : بس الفكره حلوه مطعم دورين و دورين تاني كافيه
ابراهيم : بقولكم ايه احنا نتغده مع بعض النهارده
في مشهد اخر
مكان غير معروف قاعد فيه البارون مع يعقوب الغول ابن الغول اول أعدائي
يعقوب : وبعدين
بارون : علي لزم يموت خلاص
دخلت عليهم وحده مجهوله
واحده : شوفت ايه الي حصل
بارون: ايه الي حصل
واحده : التربيزه كلها بقت في صف علي
بارون : ازي
واحده :رايس الكونجرس الامريكي بقي في صف علي الصمدي
بارون : (خبط ايده على المكتب) ازي
واحده : مش عارفه ازي علي الصمدي يعرف يعمل كل حاجه
بارون: انا لزم اقتله
واحده : علي ميت ميت بس الاول لزم نحسره على كل حاجه
يعقوب :نحرق مصانعه
واحده :دي في نظره شويه فلوس بس مش مهمه احنا لزم نخسره مصدر قوته
بارون : انتي في ايه في دماغك
واحده : هو بيحب ياخد حقه بشكل درامي خلاص نشوف بقي مين ها يكسب
المشهد الريسي
عندي في البيت وصلت اتغديت معاهم ونزلت رحت المكتب بتاعي دخلت جوه لقيت واحده ست قعده
ست : شيك اوي مكتبك يا علي بيه
انا : (ببرود خالص بس جويا غضب كبير ازي دخلت المكتب) اتفضلي
ست : (لبسه فستان يعتبر مش لبسه حاجه خالص) انتا مش مستغرب من وجودي
انا : (رحت نحيت البار) لا ايوه انا معرفكيش بس لا تشربي حاجه معايا
ست : ممكن قهوه ساده
انا : (عملت اتنين قهوه وقعدت وهيا قدامي ولعت سيجاره) خير
ست : اولا انا اسمي ليندا بريطانيه من اصل مصري وسيده اعمال
انا : وحرميه باليل صح
ليندا : مش اوي يعني بس انا بحب الاختبارات الصعبه
انا : طيب انتي عايزه ايه
ليندا : بص انا بابا كان رجل اعمال شاطر جدا عنده شريكات في كل حته في العالم وهو عنده مبدأ لو حابب تستثمر في بلد تدخل على اكبر واحد فيها وتشتري منه باي سعر وانا جيه اشتري منك استثمارك في الحديد المصري
انا: لا بجد بابا كان حكيم غبي اوي طيب انتي مفكرتيش انا ابيع ليكي ليه
ليندا : الفلوس كل حاجه بالفلوس او الفلوس برضه تصدق
انا : (بصيت ليها ورسمت ملامح حمدي الوزير قوي) فلوس بس
ليندا : (عرفت تقري دماغي) واي حاجه تاني
انا : (قربت منها وبقيت لزق فيها) يعني
ليندا : (خدت شفيفي في بوسه طويله جدا)
انا : (اندمجت معاها في البوس وايدي اليمين ورها ضهرها بحسس على كل لحمها بعدت عنها)
ليندا : وقفت ليه
انا : (ابتسمت ليها) انا اخدت الي انا عايزه خلاص
ليندا : ايه هو
انا : (ايدي الشمال كانت على التربيزه القزاز هي تربيزه قزاز بس مش شفاف وليها نور من تحت انا منوره مديت ايدي تحت لو القزاز وطلعت مكروفون صغير واتكلمت فيه) ايه رايك يا يعقوب في صوت اختك وهيا بتتباس حلو صح (كلمتها) ايه رايك في البوسه يا ليندا وله اقول جني الغول (جني تبقي بنت فتحي الغول)
جني : (اتوترت جامد) انا
انا : (ضربتها الم سورها) انا ايه (مسكتها من شعرها) ايه الي كان في دماغكم انطقي بدل ما تتدبحي هنا
جني : (ردت وهيا بتعيط) كان قصدنا نوقع بينك وبين سندي ومني مراتك وهما ها يخلصه منك
انا : ام (رمتها) طيب يا بنت الغول انا عندي ليكي عرض (كلمت المكروفون) انتي واخوكي الخروف الي سامع اطلعه بره مصر وده لي مصلحتكم ده اختيار يا تدفنه هنا جنب ابوكم يله يا روح امك بره
طلعت ليندا تجري وخليت الرجاله تفتش المكتب كويس على اي اجهزه تجسس او تصنت وجالي سليم مع يوسف صفوان
سليم : ايه يا علي المكان ده ده مكشوف خالص
انا : لا
سليم : ده مطعم في قلب الزمالك
انا : هو حد يفكر انه مكتب ليا وبتحصل فيه كل الي انا بعمله
يوسف : الصراحه لا
انا : خير في ايه
يوسف : شحنه السلاح الي طلبنها وانتو بعتوها في افريقيا الشركه خدت خبر ورفضت حاجه زي كده وبعتين مندوب بالتفاوض معانا علشان سعر الشحنه اتباع اكبر من سعرها العادي بنسبه 600% عايزن يتفقه على السعر الجديد
انا : يشرفه
بعد شويه جيه واحد اجنبي بريطاني بس بيتكلم مصري اسمه جوزيف
جوزيف : مستر علي انا سعيد اني اتعرفت عليك
انا : انا اسعد يا جوزيف اتفضل اقعد
جوزيف : علي بيه انا مندوب عن الشركه الام اللي حضرتك عملته ده كان غلط
انا :طيب قولي احساسك لما يوسف طلب منك سلاح تقيل متوسط
جوزيف: ليه اكيد فرحت
انا :واخدتم سعر الشحنه كامل صح
جوزيف : حصل
انا : خلاص احنا نبيع بي اي سعر احنا عايزنه
جوزيف : السلاح ده مبعوت لي مصر والدوله دي ممنوعه من دخل السلاح الشرعي ليها
انا : ومين قال انه اتباع شرعي الشحنه كانت معديه جنب حدود الدوله دي وهما استوله عليها
جوزيف : ام انا جي وعارف انها مش هاتكون سهله
انا : لا هيا سهله فكر فيها انتا وشركتك وتلاقيها سهله احنا ها نشرتي بسعر اربع اضعاف السعر العادي ودي مش حاجه قليله
جوزيف : الفكره مش فالسعر الفكره في المبدأ ممنوع دخل السلاح البلد دي اصلا
انا : مبدأ ايه احنا تجار سلاح وبعدين تحب اقولك مين الي مسلح المليشيات هناك تحب اذكر اسم وله لا
جوزيف : علي بيه انا مندوب بالتفاوض بس اللاسف مفيش فيده سلام
مشي جوزيف
يوسف : دي كرثه
انا : سليم زود الحراسه على يوسف الفتره الجيه
سليم: في ايه في دماغك
انا : لو حكمت ها روح ليهم بلدهم شرفت يا يوسف
يوسف : (قام مشي)
سليم : وبعدين
انا : وله قبلين انا عايزك تعمل حاجه
سليم: ايه هيا
انا : عايزك........ ماشي
سليم : ليه ابعت سامح وله امام
انا : مش عايز يكون ليا علاقه بالموضوع ده من الاساس ماشي
سليم : ماشي يابن الصمدي سلام
طلعت من المكتب بعد ما طلبت واحد يجي يشوف نظام الحمايه ويحدثه رجعت البيت انام تاني صحيت تاني يوم ونزلت تحت وانا لبس جلبيه فلاحي
راضي : ايه ده انتا رايح فين
انا : نازل البلد شويه وراجع النهارده بليل حد يجي معايا
راضي : انا
فرح : ليه
راضي : عايز بابا في حاجه مهمه جدا
فرح : ايه هيا
راضي : (مسك ايد فرح وبسها) علشان نخطبك كمان يومين
فرح : (عنيها وسعت) بجد
راضي :طبعا
فرح : (قعدت تتنطت مكنها من الفرحه زي العيال الصغيره) بجد ها تتجوزني
راضي : بعد الترم ده ها نتجوز
فرح : يا جماعه حد يقرصني يقربني الم افوق
ليليان : بس كده (ضربتها الم بهزار)
فرح : اههههه انتي ايدك تقيله
انا : الف مبروك يا قمر
ليليان : يا ريت الناس كلها نص شجعتك يا راضي تتجوز في السن ده
ابراهيم : (وشه احمر من الكسوف وعايز يتكلم بس يفكر شويه) طيب انا كمان نازل معاكم اسلم على بابا وماما
انا : انا راجع بليل لو انتو بيتين وله رجعين معايا
ابراهيم : لا انا بايت
راضي : وانا
فرح : يعني ها رجع لوحدي ابيت انا كمان
قعدنا نفطر و استنيت لحد ما جهزه وركبت العربيه لوحدي من غير حراسه سعتين وكنت في البلد
امي : حبيبي وحشتوني قوي
انا : (بست ايد امي) وانتي اكتر عندي ليكي خير بي مليار جنيه
امي : طيب قول مليون
انا : لما تعرفي الخبر ها تعرفي سعره
امي : طيب قول وانا احدد
انا : ها تبقي جده قريب جدا
امي : سندي حامل
انا : لا مني
امي : يستاهل تصدق
جيهان : الف مبروك يا علي
حياه : هما فين صحيح
انا : في القاهره اصلي راجع النهارده بليل
امي : ليه بس كده
انا : معلش مني مش ها ينفع تسافر وسندي مش ها تيجي وتقعد مني لوحدها
امي : (بصه لي ابراهيم) فين حبيبه قلبي لولي
انا : معاهم هناك اوصل لحد عمي بهجت في موضوع مهم
امي : بلاش تمشي اتغدي معايا انا عمله الاكل الي بتحبه كله
انا : (بست ايدها) دايمن الخير عامر بحسك يا امي (قومت امشي)
راضي : فين بابا
حياه : في الشغل وجي دلوقتي عايزه في ايه
راضي : عايزه علشان بكره يجي معايا نخطب فرح
حياه : يجي معاك بكره طيب خد رأينا طيب
راضي : راي ايه ده ابوها مستني الزياره دي من زمان
امي : عنده حق
كل واحد طلع الاوضه بتعته جيهان راحت لي ابراهيم
جيهان: (خدت في حضنها) واحشني يا حبيبي
ابراهيم : في ايه يا ماما
جيهان : ايه عايزه اخد ابني في حضني
ابراهيم : اممم بقولك ايه يا حجه هاتي من الاخر بلاش الجو ده
جيهان : على طول كده كشفني بص بكره راضي رايح لي عمك منصور يخطب فرح عايزك تروح بكره تخطب سلمي اختها
ابراهيم : (بص ليها شويه وقعد على السرير) اقعدي يا ماما
جيهان : (قعدت) خير يا حبيبي مالك تعبان وله ايه عمك مديقك في مصر
ابراهيم : بالعكس علي مفيش احسن منه طيب قوي ويقعد يتكلم معانا حتي لو مش فاضي بس انا في حاجه تاني عايزك فيها
جيهان : طيب قول ايه هيا
ابراهيم : انا اتعرفت على واحده في القاهره وبحبها
جيهان : (خدت نفس طويل) مين هيا
ابراهيم : بعيد عن هيا مين بس انا عايزها هيا
جيهان :طيب قولي هيا مين وبنت مين
ابراهيم : ليليان
جيهان : (وشها احمر جامد من الغصب بس خدت الموضوع بهدوء) طيب ليليان تبقي بنت مني الديب صح
ابراهيم : هو في غيرها
جيهان : طيب يا حبيبي العلاقه دي مش ها تنفع
ابراهيم : طيب ممكن اعرف عيب واحد فيها
جيهان: مش من العيله وانتا عارف اني لزم تتجوز من العيله
ابراهيم : عمي علي اتجوز اتنين من بره العيله فيها ايه عادي
جيهان : انتا غير عمك علي وبعدين انا طول عمري بقول اني انتا طيب وبتسمع كلامي غير عماد ايه الجديد بقي
ابراهيم : (مبتسم) الجديد اني حبيت انا حبيت واحده غير بسنت انا حبيت ليليان وعايزها تكون جنبي
جيهان : بص يا ابراهيم انتا ابني الصغير وكل حاجه انتا عايزها انا بديها ليك حتي لو من وره ابوك كل ده بدون مقابل بس لزم يوم ما اطلب منك حاجه لزم تديها ليا انا عايزك تنسي ليليان خالص انتا من طينه وهيا من طينه تانيه مش ها تمشي معاك
ابراهيم : هيا ايوه من طينه وانا من طينه تانيه بس في الاول والاخر كله طين وبعدين امها موافقه والكل موافق ليه انتي رافضه
جيهان : (حطت ايدها على كتفه) علشان مصلحتك بكره لما تكبر ها تفهم وتعرف كل ده ليك مش ليا انا عايزه ليك الحاجه الي تريحك يله غير هدومك علشان تتغدي
في مشهد اخر
وصلت عند عمي بهجت ودخلت المضيفه كانت مليانه ناس من المنيا اعرف اغلبهم وكمان محافظ قنا قعدت بعد السلام على الكل
بهجت : خير يا حج شديد اهو علي وصل
شديد : يصح يا عمده ابن اخوك يخلي ابني يتجوز وحده هوا نام معاها ويلبسه واحد من صلبه ويخليه يمضي بالقوه وهو مش قادر يشيل غلطه يشيله ابني ليه دي اخلاق رجاله
بهجت : انا سمعت منك فاضل علي
انا : (حكيت كل حاجه) هو ده الي حصل لو الي في بطنها ده ابني كنت كتبت عليها وقتي انا بستحمل نتيجه اخطأ بتعتي
جلال : (محافظ قنا) طيب نعرف الصح من الغلط ازي كل ده كلمه قصاد كلمه
انا : انا عندي حل
جلال : اتفضل يا علي بيه اتفضل
انا : بعد خمس شهور ها تولد نعمل تحليل اثبات نسب ولو بكذب انا راضي بحكمك مهما كان
شديد : لا انا مش موافق
جلال : ليه هو في حاجه تخاف منها يا حج شديد
شديد : متخلقش الي يخاف منه شديد الطاهر
انا : طيب يبقي نتقابل بعد خمس شهور
شديد : بس تسلمني الورق الي تحت ايدك
انا : لا مفيش ورق ها يطلع من عندي غير لما تخصل القصه دي بعد ما تولد لو كلامك صح خده لو غلط تبقي ملزم انك تعترف بالواد ده
شديد : بعد ماخد الورق نتقابل بعد الولادة لو مخدتش الورق ده ها تبقي فيها ددمم
انا : متعرفش تعمل معايا اي حاجه
شديد : انا العمده شديد الطاهر محدش يقف قصادي
انا : هههههههه عمده انتا متعرفش مش صدر قرار اقاله ليك
جلال : امته يا علي بيه
انا : (بصيت في الساعه) من دقيقه نفز القرار يا سعادت المحافظ لو اقول الوزير
جلال : وزير؟؟؟؟
انا : (بصيت في الساعه) انتا بقيت وزير من دقيقه برضه
شديد : هقتلك يا علي (طلع مسدس) انا افتح عليك جبها
انا : لالا سيب الجبها دي ليا انا (كل الغفر بتاع البيت رفعه السلاح في وش شديد) ها تكمل وله لا
جلال : لالا خلاص يا علي بيه نتقابل بعد خمس شهور يله ياحج شديد
مشي الكل وشديد باصص ليا بعين حمره على اساس اخاف منه وانا باصص ليه ببرود
المشهد العام
الحق احق ان يتابع دي حاجه لزم الواحد يفضل حطتها في دماغه علشان يعيش مرتاح علشان الحق ده لزم يوصل لي اصحابه مهما حصل ومهما كان الحق تحمله الارياح على مدي الزمان حتي يصل لي صاحبه ولو مر من الزمن دهر
كنتم مع الفصل السادس من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع......
الفصل السابع
الخمره والمخدرات خلينا نجمعهم باسم المغيبات في اعتقاد اغلب الناس اني الحجت دي تخليك تنفتح وتقول الي انتا عايزه بس لا الحجت دي بتخليك تقول الكلام الي في دماغك بس لكن احساسك لا تاخد مشعرك وتحطها في صندوق وتقفله يفضل المشاعر الي جوك محبوسه مش عارفه تطلع تقاوم بس لو حصل مقومه انتا الخسران لزم مشعرك تبقي بره الكبت حاجه مش كويسه
بدايه الفصل
خلصت المعاد العرفي ورجعت البيت في الصعيد دخلت جوه لقيت جيهان قعده وعقده حواجبها
انا : ايه يا جيجي مالك اوعي يكون مصطفي مزعلك
جيهان : اقعد يا علي
انا : بس كده ادي قعده خير يا باشا
جيهان : علي ممكن تقولي انا ايه بالنسبه ليك
انا : (استغربت جدا من كلام جيهان الان جيهان يعتبر لا هو مش يعتبر هيا اختي الكبيره فعلاً) ايه الكلام ده يا جيهان انتي اختي الكبيره طبعا
جيهان : يعني لو طلبت منك خدمه تنفذها
انا : انا بخدم الغريب اكيد مش ها قاصر معاكي يعني
جيهان : طيب انا عايزك تقعد تتكلم مع ابراهيم يبعد عن ليليان خالص وكمان هيا برضه لزم تبعد عنه
انا : (بصيت ليها بنظره عاديه خالص) امممم طيب ليه
جيهان : بص يا علي يا حبيبي انا لو عايزه اجوز ابني لي واحده لزم انا الي اخترها و لزم تكون من العيله
انا : طيب لو هوا مش عايز واحده من العيله
مصطفي : بص يا علي ليليان بنت متربيه بره مصر لبسها غير لبسنا وكلامها وحيتها كمان زي امها
انا : (بصيت لي مصطفي بنفس النظره) وملها امها يا اخويا
مصطفي : لا يعني مش قصدي
انا : وله قصدك قول انتا عمرك شوفتها لبسه قدامك عريان او اتكلمت معاك في حاجه كده وله كده وله اسلوب كلمها مش حلو كان ممكن تقول ده اخو جوزي واخد راحتي قدامه عادي جدا
محمود : مصطفي مش قصده
انا : (مبتسم نصف ابتسامه) وله يقصد عادي يا محمود اصل انا بقي عندي مناعه من كلامكم الي بقي زي السم بالنسبه ليا وانتو عرفين كده كويس انتو الاتنين مفكرين انكم تقدره تمشوا كلمتك عليا الصغير بقي عادي يكون لعبه في ايد اي حد فيكم صح
حياه : علي انتا رحت بعيد خالص
انا : بالعكس من الاول تحبه نرجع بالزمن لي وره زمان مصطفي باشا طلب ميني ادخل جامعه في المنيا رغم انه عارف اني مش عايز ادخل المنيا وبعدها طلب ميني ابعد عن سندي علشان اتجوز بنت عمي الراجل الي في كل فرصه يضربني في ضهري وبعدها انتو كلكم وقفت قدامي علشان اسيب مني ده حتي لما دخلت مصحه قولت لزم انتظر اي تصرف غبي منكم وتحوله تطلعوني بالقوه بس خيبته املي حتي بعد كده فكرتم انكم تاخده ميني فلوس كأني عندي في البيت شجره بتطلع فلوس
مصطفي : كل ده في مخك
انا : لا ده في قلبي لو في مخي كان زمنكم اعداء ليا وانا أعدائي يا بيموته يا يعيشه كلاب تنبح بامر ميني اه صحيح جيهان هانم ابقي اتصلي بي عماد ابنك اطمني عليه لحسن كان ها يعمل حدثه امبارح
امي : (طلعت من المطبخ) يله يا حبيبي الغدي جاهز
انا : (ابتسمت في وشها وبست ايدها الاتنين) انتي الحاجه الوحيده الي ربطاني بهنا بس خليها مره تانيه لزم امشي حلاً
امي : ابدا لزم تتغدي
انا : معلش اصلي مش مرحب بافعالي هنا وانا مش بحب اقعد في مكان مش مرحب بيا فيه
امي : (بصت ليا شويه والابتسامه الي كان على وشها اختفت) طيب يا ابني توصل بالسلامه
انا : اه كنت هنسي الف مبروك لي راضي فرح بنت كويسه جدا يا بخته اصل مش كل واحد يلاقي شريك حياته في اهله سلام
طلعت من البيت وانا مش زعلان لا انا قولت كل الكلام ده وانا حاسب كل حاجه انا عارف اني القعده دي ها تحصل والكلام ده ها يحصل انا راسم سيناريو لي كل حاجه انا عملت ليهم الخير وهما رده و ردهم وصل
امي وقفه ملامح وشها ثبته وعنيها في عين الكل وهما قعدين محدش فيهم عايز يبص في عنيها علشان لو بص هيا ها تعرف على طول الي حصل
امي : سماح تعالي
سامح : ايوه يا حجه
امي : الغده الي انا حضرته لفيه كله تيكاواي
سماح : كله
امي : ايوه كله وندمي حسيب من بره
سماح : حاضر يا حجه
مشت سماح تعمل الي امي قالت عليه وهما كلهم قعدين بصين في الارض اصل امي سكته ولو سكته يبقي مصيبه امي من النوع الي لو شال من حد وسكت حتي لو دقيقه خلاص شيطانها يطلع ويبدا ينخرب على اي خطه شريره لي الرد قطع الصمت صوت امي وهيا بتنادم على حسيب يقرب سعتها الكل اتنفض من مكانه
امي : ادخل يا حسيب تعاله
حسيب : (سواق عندنا بس شغلته حاجه واحده بس يسوق عربيه ابويا القديمه يوصل بيها امي بس اي حته مش اي حد في البيت لا امي بس وهو في رقبته *** كبير لي ابويا) ايوه يا حجه
امي : سماح ها تديك اكياس تخدها انتا طبعا عارف بيت علي ابني قي القاهره
حسيب : ايوه يا حجه
امي : تروح توصل الحاجه هناك وتقوله دي من ايدي انا ماشي
حسيب : ماشي يا حجه استأذن
طلع حسيب
امي : دودو حبيبه تيته اطلعي يا ماما فوق
دودو : ( بنت محمود الصغيره) ليه يا تيته
امي : اصل في فار هنا وعايزه اصطاده واديه بالجزمه يله
دودو : (طلعت فوق)
امي : جيهان
جيهان : (اتفزع وهر بالكلام على طول) انا مكنش قصدي يا ماما بجد انا مكنش قصدي بس انا انا انا
امي : (ثبته على نفس التعبير مدت ايدها خدت كوبايه مايه ادتها ليه) اشرب يا حبيبتي واهدي اشرب اتكلمي انتي يا حياه
حياه : بصي يا خالتي الموضوع كله سوء تفاهم احنا مكنش قصدنا نزعل علي خالص هوا فهم موضوع النقاش الي بينه وبين جيهان ومصطفي غلط بس
امي : وانتو عايزنه يسمع غلط في مراته الي كمان كام شهر ها تبقي ام ابنه وكمان بنتها الي يعتبرها زي بنته ويسكت انا كنت سمعه كل حاجه وسكت لما هوا رد عليكم بس لما توصل انه يجي يقول انه مش مرحب به هنا و يرفضه يتغدي كمان لا ده شايل قوي كمان
ابراهيم : (نزل و هوا شايل شنطه هدوم)
مصطفي : (قاعد كل ده ساكت) انتا رايح فين
ابراهيم : راجع القاهره تاني مش جي هنا تاني انا مش ها عيش معاكم
مصطفي : اعقل واطلع فوق
ابراهيم : على فكره انا مش محتاجكم في حاجه
مصطفي : طيب لو طلعت من الباب ده اعتبر انك مش ابني يعني ملكش حاجه عندي وله حتي اسمك الي في البطاقه يبقي بعد اسمك اطلع على فوق حلاً
امي : (بهدوء) اطلع يا ابراهيم اطلع يا بابا
ابراهيم : (طلع فوق)
مصطفي : (بصوت عالي) علي جيه لغبط البيت كله لغبط عيالي واحد عايز يتجوز وحده لا ليها اصل وله فصل والتاني عايز يتجوز وحده اجنبيه
امي : خلصت كلام طيب اسمع ياض انتا انتا في البيت ده كبير علشان انا عايزك تبقي الكبير مش لي ذكائك الفتاك وله لي حكمتك لا علشان عايزك تبقي هنا وكمان البيت والورث الي بتهدد بيهم ابنك انا اقدر في ثانيه تبقي شحات في الشارع معكش حق رغيف حاف بس انا مش هعمل كده هعمل بوصيه المرحومه امك والمرحوم ابوك
مصطفي : (نبره صوته هديت) بقي كده يا غاده اهون عليكي
امي : الي يهون عليه ابنه يهون عليا وله تكون فكرني مش عارف انك انتا الي بعت جيهان اسكندريه علشان تبعد حسناء عن عماد وزي ما قال اخوك الصغير ابنك راح على خماره قعد يشرب لحد ما بقي سكران وعمل حدثه وكان ها يموت فيها انتا طبعا متعرفش علشان علي عرفه وراح ليه بس لما عرف موضوع الخمره ده رفض يتكلم علشان خاف عليك من صدمه في ابنك وتفكر انه خمورجي شوف هو بيعمل معاكم ايه وانتا واخوك النهارده كله قعدين تفكر ها تقوله ايه وتتكلمه في بكره وانتا بتطلبه ايه فرح انما حد فيكم فكر يقول لي اخوه اقعد علشان تيجي معانا مش ها ينفع ندخل على الناس نقصين حتي لو اهلنا انتو شيفين اني علي هوا الي تصرفاته غلط وعايزن تحسبوه كمان تمام اسمع انتا و هو الكلام ده بقي بما ان كل واحد فيكم دكر في بيته يخلي جوز النسوان دل يشيله البيت انا اديت سماح اجازه انا مش ها مد ايدي في حاجه و لو لقيت حاجه مش نضيفه او الاكل مش حلو ها تشوفه الوش مش الوحش لا الزباله بتاعي وده بعيد عنكم مش حلو
طلعت امي لي ابراهيم
في مشهد اخر
عماد ابن مصطفي في الشاليه بتاع راس شيطان و معاه واحده و هو سكران دخله من الباب
بنت : (سنده عماد علشان ميقعش) النور فين
عماد : (بيتكلم و هو سكران طينه) اهو عندك
بنت : (نزلت عماد على كانبه و فتحت النور) ايه الشاليه الجامده ده انتا طلعت ابن عز فعلاً
عماد : هههههههههه
بنت : بتدحك ليه
عماد : عليكي بقولك ايه ايه رايك في الشاليه و العربيه و لبسي
بنت : الصراحه جامدين اوي
عماد : طيب نفترض انك مكاني
بنت : مكانك ازي
عماد : يعني عندك الشاليه ده (طلع مفتاح العربيه و المحفظه) و العربيه دي و المحفظه الي فيها فلوس كتير اوي غير بقي اسم العيله الكبير جدا احساسك ها يكون ازي
بنت : اكيد سعيده
عماد : (فطس على روحه من الضحك) هههههههههه لا مش ها تكوني سعيده نهائي بصي مع كل الحجت دي بتيجي ديمن نكد و زعل عرفي ازي اقولك مع كل ده انا عمري ما كونت سعيد علشان شايل اسم عيله كبير اوي و اي حد يعرفه لزم يكون طمعان في الفلوس و السلطه
بنت : يا عم اديني نص ده بس وانا اكون سعيده
عماد : طيب طيب طيب طيب انتي عندك مشاكل صح
بنت : ايوه طبعا
عماد : وانا كمان عندي مشاكل مشكلك تتلخص انك عايزه فلوس و مفيش فلوس لكن مشكلي تتخلص في اهلي و الناس اهلي لو ها تشيل اسمهم يبقي لزم تمشي بدماغهم و الناس عايزه منك كل حاجه انتا فيها فلوسك و عزك و مكانك (استغرب) فلوسك و عزك و مكانك هو انا بقيت بتكلم زي ابويا ليه كده (دحك) هههههه تخيلي ابويا راجل مليونير لا ملياردير زمان لما كنت اطلب منه فلوس يقول معيش رغم انه معاه و لما اداني الفلوس الي عمر ما اي حد يحلم بيها بس عايزني امشي بأمر منه شوفتي اني انا برضه عندي مشاكل
بنت : (قاعده حطه رجل على رجل) انتا عارف مشكلتك ايه انتا مش عارف تعيش بدماغك طول عمرك لما تعوز حاجه كنت تقول عايزها لو مجتش تقعد تعيط جامد و برده مش بتخدها عارف ليه علشان انتل محولتش تخدها بنفسك لا كنت عايز الناس تحبها لك حتي حبيبتك عايزها بس برضه عايز اهلك هما الي يجبوها (طلعت سيجاره و لعتها خدت نفس) عارف انتا مش حابب حسناء لا انتا حابب البساطه الي في حسناء بنت عاديه جدا مش عايزه حاجه خالص عايزه تعيش
عماد : (دموعه نزلت) انا حبيت حسناء انا عشقت حسناء
بنت : طيب بص في وشي كويس
عماد : (بص قدامه لقي البنت دي هيا حسناء) حسناء انا بحبك
حسناء : لو بتحبني كنت حاربت علشان كنت عملت اي حاجه علشاني لكن لا انتا هربت يا عماد
عماد : انا اعمل اي حاجه علشانك انتي
حسناء: (قامت من مكانها و مسكت قزازه الخمره الي على التربيزه و حطتها قدامه) اختار
عماد : اختارك انتي
حسناء : يبقي فوق يا عماد و تعاله خدني انا ليك وانتا ليا
عماد : انا عايزك مهما حصل و مش ها سيبك ابدا
فاق عماد لقي نفسه نايم على الكنبه في الشاليه و عرقان جدا اتأكد انه حلم بس قرر انه يكون حقيقه
المشهد الريسي
الاكل وصل ليا البيت وكلمت امي شكرتها وقعدت شويه
لميتا : بابا
انا : عين بابا بس هاتي بوسه بس
علي : (لميتا كانت قعده على رجلي خدها) خير بوس ايه بقي الي بتتكلم عنه قول
لميتا : بس انتا ده بابا حبيبي
انا : امممم بابا حبيبي عايزه ايه يا قرده
لميتا : انا قرده
انا : قرده قلبي قولي عايزه ايه
لميتا : عايزه انزل النادي مع علي ادرب جو دو
انا : بس كده سهله يا قمر انزلي مش زي اخوكي عمري حتا ما شوفته بيلعب بوكس وله ملاكمه او حتي باليه مائي
علي : ليه يعني كل ده
انا : نفسي اشوفك متنرفز حتي
علي : ايوه ليه برضه اتنرفز لما ممكن اكون بارد جدا وهادي جدا الهدوء سيد الموقف وكل موقف
انا : دي سرقه الكلمه دي بتعتي انا
علي : لا ده اقتباس
انا: (لسه ها رد عليه لقيت ليليان قعده ومسكه التلفون وبصه فيه وهوا مقفول شدتها في حضني) مالك يا قمر
ليليان : ابراهيم مكلمنيش خالص
انا : بصي يا لولي في حاجه مش عارف لو كان ابراهيم قلها ليكي وله لا بس عندنا الشباب بتجوزه من بنات العيله بس
ليليان : قصدك ايه يا علي
انا : قصدي اني مش هسمح اني حد يقول كلمه تجرحك حتي لو كان اخويا ومراته الي هيا بنت عمي
ليليان : يعني
انا : يعني تتوقعي اي حاجه مش عايزك تزعلي من حاجه
ليليان : لا على فكره انا مش زعلانه من حاجه
انا : لا انتي زعلانه مش عايزك تخبي لا قولي انا زعلانه عادي بس بلاش تخلي الحزن يسحبك لتحت يله قومي كده خدي دش ولبسي وانزلي المطعم يله
قامت ليليان وانا كمان قومت غيرت هدومي ونزلت اروح المكتب جرس الانزار ضرب فيه رحت هناك دخلت لقيت المكتب هادي رحت عند الخزنه لقيتها مقفوله وقعدت على الكرسي ولقيت واحد طالع من الضلمه
انا : انا دفعت كتير قوي علشان جهاز الانزار ده وانتا اخترقته
شخص :عادي انتا خبره في اختراق الانظمه
انا : مين بقي الي طالع من الضلمه
شخص: انا ديمن درك
انا : ديمن درك ازي انتا عمرك ما رحت لي حد
ديمن : انتا مش اي حد يا علي
انا : (اتوترت جدا اصل ديمن درك سايب الجزيره بتعته الي عمره ما طلع منها ليا يبقي مصيبه) خير
ديمن : طيب مش هتقول اتفضل وله ايه انا سمعت اني عندك قهوه تحفه
انا : بس كده سهله (قومت عملت قهوه ورجعت ليه) اتفضل
ديمن : شيك مكتبك يا علي
انا : اتفضل خده
ديمن : لا شكرا يا علي
انا : ممكن اعرف سر الزياره دي
ديمن :عايز الصراحه جي اشرب قهوه بس الصراحه اكتر انا نفسي اقعد معاك انتا عملت كتير خصلت من سما حماتك وخلصت من الغول وخلصت من رافي وكسبت رايس الكونجرس علاقاتك بقت وسعه قوي
انا : اممم اخر واحد قال الكلام ده حاول يقتلني اكتر من مره
ديمن : بالعكس انا جي بهديه ليك
انا : هديه بمنسبه ايه
ديمن : صداقه انا حابب انك تكون صديق ليا
انا : دي حاجه كويسه
ديمن : انا حليت ليك مشكلك مع شركه السلاح وجوزيف انا مش حابب ليك الخساره
انا : علشان ده من مصلحتك
ديمن : ومصلحتك كمان علي انتا مهم جدا بالنسبه ليا تصرفاتك من ساعت ما دخلت العربيه لي اسامه عبدين زمان وانا شيفها وشايف الحكمه فيك
انا : عرفت ازي موضوع العربيه ده
ديمن: العربيه دي كانت جيه من ايطاليا و كان فيها فلاشه عليها شفرات التواصل بتعتي مع سليم و الجماعه و انتا دخلتها لي اسامه عبدين الي هو كان دراع يمين لي البارون انتا اول ما بدأت تلعب جبت جون في الفريق الي بتلعب معاه دلوقتي (طلع علبه فتحها فيها تمثال اثار دهب صغير) دي الحاجه الي انتا قالب عليها الدنيا انا جيبها برضه نوع من الهديه
انا: (بصيت لي التمثال هو الي في خيالي) شكرا جدا
ديمن : (مد ايده يسلم عليا) انا سعيد جدا اني اتعرفت عليك يا علي سلام
طلع ديمن وانا بقول في دماغي ايه المكتب الي اي حد يدخله ده مينفعش كده وانا قاعد دخل سامح
انا : خير يا سامح
سامح : فريد بيه الديب بره وعايزك دلوقتي وشكله متوتر جدا
انا :طيب دخله
فريد : (دخل عليا و هوا متوتر وخايفه) انا في مصيبه يا علي بيه وعايز منك مساعده
انا : طيب اهدي اقعد
فريد: علي بيه انا عايز منك حمايه
انا : طيب اقعد وفهمني في ايه
فريد : طيب انا شغال مع ناس في تهريب الماس بره مصر واعاده تصديره جوه تاني النهارده الصبح حد سرق المخزن بتاعي وفيه شحنه جيه من بره والناس ها تقتلني
انا : طيب انتا عارف مين الي سرقها
فريد : لا زي ما يكونه اشباح
انا :طيب اهدي ادفع الفلوس دي اصل موضوع الحمايه دي مش مضمون ممكن مره تفلت ميني وسعتها انتا الي ها تدفع الثمن
فريد : سعر البضاعه كبير وانا لو حركت مبلغ زي ده ها تحصل مشاكل الامن مفتح عينه قوي يا علي بيه
انا : طيب اسمع انا هدفع الفلوس دي مكانك
فريد : ازي دي مليار دولار
انا : اسمع بس مش مهم الفلوس انتا جي طالب الحمايه ودي الطريقه الوحيده الي اقدر احميك بيها الناس دي تاخد فلوسها وتخلص القصه دي
فريد : طيب ايه المقابل انتا مش بتعمل حاجه ببلاش
انا : بص اولا احنا نسايب ثانين انا هديك خدمه قصاد خدمه هطلبها منك بعدين وصدقني الخدمه مش هتكون كبيره حاجه انتا تقدر تعملها
فريد : طيب لو مش في ايدي حاجه
انا : انا مش هطلب منك حاجه انتا متعرفش تعملها انا عارف قدراتك كويس (طلعت تلفون قديم ادتهوله) لو طلبك ها يكون من هنا ماشي اديني رقم حساب بس يكون بره مصر
فريد : ماشي ***********
انا: ماشي كمان ساعه ها توصلك رساله التحويل شرفت يا فريد
طلع فريد وانا كلمت سليم
سليم : خير يا علي
انا : البضاعه الي خدتها الرجاله بعوها بس بره مصر يعني المغرب الجزائر لكن مصر لا
سليم : حصل
انا : رقم الحساب ده عايز منك تحويل مليار دولار كمان شويه ********* كتبت الرقم
سليم : ايوه التحويل بكره الصبح يكون حصل
انا : ماشي سلام
قفلت مع سليم و لقيت حد طالع من الضلمه كانت حارسه مدينه الملوك و الملكات
انا : (طلعت التمثال من العلبه) ده الي بتدوري عليه
حارس : ايوه هو
انا : عملتي ايه مع عماد
حارس : على فكره اقناع بشري انه مينتحرش اكتر من مره في اليوم مرهق جدا بس خلاص ها يرجع لي حبيبته (هيا كانت ظهره بصوره حسناء في حلمه)
انا : انا مش عارف اشكرك ازي
حارس : (بصت لي التمثال) انتا شكرتني فعلاً خد التمثال ده و ادفنه في اي حته صحراء
انا : ماشي
طلعت من المكتب و رحت على اي حتيه صحراويه و دفنت التمثال و رجعت البيت طلعت الاوضه لي سندي و كان النهارده اليوم بتعها واقف في البلكونه بتاعت الاوضه و سندي جت من ضهري
سندي : القهوه يا حبيبي
انا : عمري ما عرفت اشرب القهوه غير من ايدك انتي (بوست ادها) بحبك اوي
سندي : (ابتسامه طفوله قديمه جدا بس انا بحب الابتسامه دي) وانا اكتر يا علي
انا : بقولك ايه ادخلي خدي دش و البسي حاجه حلوه كده ها شرب القهوه و سيجاره و جي
سندي : (بكسوف) ماشي
دخلت سندي وانا ولعت سيجاره و تلفوني رن من رقم غريب رديت
انا : الو
شخص : جميله اوي مراتك يا علي
انا : كان نفسي اقولك أتفضلها بس متجوزه مين معيا
شخص : انا البارون
انا : (لحظت ليزر احمر على صدري) حلو جو القناصه ده
البارون : انا عارف اصل انا الي ماسك القناص متعه جميله جدا يا علي لما تبقي بدوسه زرار تقدر تخلص من عدوك و انتا بتكلمه و هو مش عارف يعمل حاجه لا حقيقي عرفت انتا ليه بتحب تاخد حقك بشكل درامي لا شعور سيكوباتي جدا
انا : انتا مش ها تقتلني يا بارون انتا جي بس علشان تقولي انك تقدر توصلي في اي لحظه و ده إشاره اني اللعبه بدأت
البارون : اللعبه شغاله من زمان
انا : لا الي انا عملته قبل كده كان مجرد تسخين لسه اللبعه بدأه دلوقتي
قفلت في وشه السكه و رميت السيجاره و دخلت و انا مش خايف قعدت مع سندي عملت مسمار حلوه و نمنا و تاني يون وصله الشباب من الصعيد بأمر من امي علشان الدراسه ها تبدأ قريب
انا : (اتعملت معاهم عادي جدا) الف مبروك يا فروحه
فرح :....... يبارك فيك يا عمي
انا : اسمعي انتي وهوا بقي مش معني انكم مخطوبين يبقي خلاص لا لزم تحفظه على النظام ماشي
راضي : ماشي يا علي
انا : يله ادخله ارتاحه
داخله كلهم يرتاحه وانا قعدت وابراهيم كان لسه واقف
انا : في ايه يابني واقف ليه
ابراهيم : انا عايزك في حاجه
انا : الحاجه دي بينك وبين ليليان ودي مشكله تانيه الي بيني وبنك بقي اني خلاص يا ابراهيم
ابراهيم : (وشه اصفر) خلاص يعني ايه
انا : يعني العلاقه بتعتكم انا مش هدخل فيها تاني انا ادخلت في الاول علشان انتو مش شيفين كل ده قدمكم انتو شفتوا وعرفته ايه الي قدمكم عايزن تكلمه دي بتعتكم
ابراهيم : انا عايزها
انا : عايزها وانا مش ممانع بس الريح شديده يله اديك عرفت امشي روح ارتاح من السافر ليليان في المطعم يله امشي
في مشهد اخر
ليليان في المطعم
ليليان : ايه يا باسم ده
باسم : خير يا هانم
ليليان : الاكل بارد طالع لي جست بارد
باسم : دي غلطه يا هانم
ليليان : الغلطه دي ها تكلفنا جست مهم جدا الكلام ده مينفعش لزم نركز شويه
ابراهيم : (دخل عليهم) ايه بس المدريه الجامده دي
ليليان : (باسلوب جاف) اهلا يا ابراهيم اسفه لو اديت اوامر في مكانك بس تقدر تتفضل تاخد الاداره (قامت تمشي)
إبراهيم : (مسك ايدها وهما في المكتب لوحدهم) بحبك
ليليان : اسفه يا ابراهيم العلاقه دي مش ها تنفع
ابراهيم : بالعكس انا متمسك بيكي جدا انا لسه بحبك
وهما بيتكلمه سمعه صوت بره طلعه الاتنين لقه تربيزه قاعد عليها خالد صفوان وصافي الديب وحرس وقفين
حارس : صافي هانم اتفضلي معايا
خالد : انتا مين
حارس : (طلع مسدسه وحطه عن رقبته) ملكش فيه
ابراهيم : ايه الي بيحصل هنا انتو مين
ليليان : انتو عرفين انتو فين وبتعمله ايه في مكان مين
حارس : (زق ليليان وقعت على الارض) اخرسي يا شرموطه
ابراهيم : (ضربه بالقلم على وشه والناس الي في المكان طلعت تجري) انا هدفنك هنا
دخلت حرس المطعم عليهم ثبته الكل مكنهم
ابراهيم : (رفع ليليان من على الأرض وبص على وشها) انتي كويسه ها كويسه
ليليان : (دمعها نزله) اه كويسه
ابراهيم : (شاف دمعها وبرجله خبط الواد ده في وشه) انتو دخلتم جهنم
حارس : انتا مش عارف احنا تبع مين
وهما قعدين دخل فريد الديب عليهم
فريد : ايه الي حصل
صافي : (دخلت في حضنه) داد الناس دي عايزه تخدني
فريد : انتو تبع مين يا روح امك انتا وهو
حارس : انا تبع جاسر باشا الديب
فريد : طيب (شاور لي رجلته) فكوهم ومشوهم
ابراهيم : يمشوا لا مفيش حد ها يمشي
فريد : بس يابني انتا
ابراهيم : ابني اه طيب كرم
كرم : (حارس المطعم ومعاه فريق) امرك يا باشا
ابراهيم : الناس دي كلها تنزل على ركبتها ومش عايز حد يتحرك من هنا
فريد : انتا مجنون يابني انتا بقولك ايه اعقل وبلاش تعمل حاجه انتا مش قدها
ابراهيم : (شد كرسي وزق فريد عليه) اقعد واتفرج
المشهد الريسي
قاعد في الشركه و دخل سامح
سامح : مصيبه ناس اتهجمت على المطعم بس كرم والرجاله سيطره
انا : مين كان هناك
سامح : ابراهيم وليليان
انا : (قومت) تعاله ورايا بسرعه
نزلت من الشركه بجري علشان الحقهم انا والحرس كلهم وصلنا هناك دخلت لقيت ثلاثه مربوطين في السقف رجاله نزله على رجلها وفريد و يوسف قعدين على كراسي وابراهيم ماسك واحد من الثلاثه و نازل فيه ضرب وشه كله ددمم خالص دخلت وانا بتفرج ومش فاهم
انا : هو في ايه يا جماعه
فريد : الحق الواد ده يا علي ها يعمل مصيبه
انا : ابراهيم بس
ابراهيم : (بطل ضرب وحط ايده الاتنين في علبه شفافه فيها ثلج) انتا جي ليه
انا : انا جي اعرف فيه ايه
ابراهيم : الكللابب دي دخلت هنا وعايزه تاخد صافي الديب بالقوه معاهم ولما هيا رفضت وليليان ادخلت ضربوها بالقلم
انا : طيب مين دل وبيعمله ايه هنا
فريد : من عند جاسر الديب ابوه يبقي ابن عمي
انا : طيب بيعمله ايه هنا وجين ليه
فريد : عرفه اني صافي قعده مع خالد جم يخدوها
انا : ايوه ليه يعني ده مش محصل ابن عمها
فريد : هوا عايز يتجوز صافي بالقوه وانا كنت بماطل سفرتها تدرس بره مصر هوا عمل القصه دي علشان قعده مع خالد
انا: فيها ايه تقع مع خالد
يوسف : خالد وصافي في علاقه بنهم وعايزن يتجوزه
انا : طيب هما عايزن يتجوزه انتو عايزن ايه
يوسف : انا لو عليا انا اتمني
فريد : وانا موافق
انا :طيب انا وسيط في الجوازه دي سامح
سامح : ايوه
انا : تعرف تقطع ديك رومي
سامح : رساله فيها مبالغ شويه
انا : اممممم عندك حق طيب عايز الخرفان دي متعلقه قدام بيت جاسر ده
فريد : ملهوش لزمه يا علي
انا : الناس دي دخلت مكاني ومدت ايدها على بنت مراتي زي بنتي انا ممكن اخد فيها رقبه عيله الديب كلها من الكبير لي الصغير بس لا انا همشيها كده ماشي
فريد : بس
انا : مفيش بس قولي اسمه الكامل ايه
فريد : جاسر حسام حسن الديب جده الي هوا عمي يبقي حسن الديب الي ماسك الحدود بعد موت رافي
انا : خلاص نفز يا سامح
خدهم سامح وانا طلبت الاكل وكانت ليليان وصافي في المكتب جوه ابراهيم دخلهم قعدنا اتغدينا واحنا قعدين خليت كميه الحرس الكبيره دي تمشي كلها وقعدنا عادي واحنا قعدين لقيت باب المطعم اتكسر والكل خاف دخلت رجاله حولينا كتير فريد ويوسف رفعه ايدهم من على الاكل وانا لسه ماسك الشوكه والسكينه عادي جدا في منتهي البرود دخله تلاته وشكلهم مهمين واحد كبير في السن وده حسن واحد من سني وده حسام وشاب صغير اسمه جاسر
حسن : انتا بقي علي الصمدي
انا : (لسه قاعد بارد قطعت حته لحمه بالسكين اكلتها) ايوه انا
حسن : اربطوه
ابراهيم : (قام على رجله)
انا : (قومت) اقعد يا ابراهيم
ربطوني بي كلبش ونزلوني على الارض وانا مستسلم خالص
حسن : بقي انتا علي الصمدي الي سمعت عنه اساطير
حسام : لا الاكبر ده جوز مني الي طالعه به السماء
انا : خلصته كلام وله لسه
جاسر : ليه انتا عايز تتكلم
انا : لما الكبار يتكلمه تسكت يا شاطر
جاسر : (ضربني بالقلم على قفايه) مفيش في عيله الديب غير كبار انتا مربوط زي الكلب تحت رجلنا
انا : (بصيت ليه بتحدي) متأكد (في حركه بتتعمل تخلع صباعك الكبير ايدك تطلع من الكلبش بسهوله اتعلمتها في باريس من فرحات رفعت ايدي ونزلتها على وشه بالقلم) ديب مين يا كلاب
دخل سامح والرجاله رفعوهم بسلاح قومت وقعتهم مكاني
انا : (دحكت الانهم فكروني بالغول) ههههههههه نفس الي حصل لي الغول اعلمك حاجه لي الزمن يا ابراهيم علشان تغلب حد لزم تدرس تاريخه كويس قوي ايه يا حسام ساكت ليه عرفت بقي مني طلعه السماء بيا ليه علشان مفيش شويه خرفان زيكم يعرفه يعمله معايا حاجه انا افعصكم زي الصراصير جيه وقت الحق سامح
سامح : امرك يا باشا
انا : اقفل المطعم كله الليله على الخرفان دي خلاص جبرت على كده
بدات اعزب فيهم وانا بتفنن في التعذيب خالص ممكن تشوفه اني مجنون او مرض بس انا مستمتع بالتعذيب ده فريد ويوسف وخالد ابنه وابراهيم قعدين يتفرجه مخلتش ابراهيم يعمل حاجه علشان خايف عليه (اصل يا زوز التعذيب ده اصعب من القتل بمراحل كتير جدا القتل رحمه بس التعذيب تكون مسؤول عن الم ناس دي صعبه قوي)
انا : انا تعبت كمل انتا يا سامح
فريد : خلاص يا علي بيه كفايه
انا : (بصيت لي فريد طلعت سيجاره ولعتها) طيب يا فريد علشان خطرك يمشه بس فاضل حاجه واحده وتبقي خلاص (جبت شاكوش اللحمه بتاع المطبخ والخشبه بتاعت التقطيع) فكلي ايد العسول الصغير يا سامح وهتها هنا
فريد : كفايه يا علي
انا : (ثبت ايد جاسر على الخشبه) لا الايد دي اتمدت عليا انا يخي كان عمل اعتبار اني قد ابوه (نزلت بي الشاكوش على ايده كزي مره وره بعض خليت ايده متنفعش خالص تاني) بس كده
حسن : هقتلك يا علي هقتلك
انا : اسمع يا حسن انا عندي ليك عرض حلو انتا تاخد ابنك وابن ابنك وتطلعه بره مصر اهربه علشان لو فضلته ها تموته على ايدي وممكن المره الجيه فريد ميكونش موجود علشان يشفعلك عندي ماشي صافي دلوقتي في حكم خطيبه خالد والاتنين في حمايتي يعني انا الي قدمكم يا ولاد الديب و يا انا يا انتم مشيهم يا سامح هما والخرفان الي معاهم دل
طلعه كلهم وانا خليت الرجاله تنظف المكان من الدم وخدت تسجيل كاميرات المراقبة و طلعت صافي وليليان من المكتب ومشينا كلنا انا روحت البيت
سندي : ايه ده قميصك كله ددمم يا علي
انا : (بصيت على لميتا وعلي قعدين وخيفين ومستغربين) لالا مفيش واحد من الحرس منخيره نزفت وبقه كمان وصلته المستشفي اطمنت عليه ورجعت ده كله منه
مني : ياه يا علي انتا طيب قوي
انا : بقولك ايه يا مني انا مش عجباني طريقه تعملك مع كريم الحارس بتاعك لزم تعمليه كويس علشان يحسه انه مهم مش مجرد درع في المشاكل بس
مني : طيب يا علي الي تشوفه
علي : بابا انتا كنت منعني انزل علشان زعلت امام انا اتأسف ليه وبقينا اصحاب خلاص
انا : شاطر
علي : اهم حاجه مش عايزك تكون زعلان ميني
انا : انا عمري ما زعلت منك بس ده درس ولزم تتعلمه
علي : اتعلمت يا بابا خلاص
انا : شاطر اطلع اخد دش واغير جهزه الغداء
طلعت الاوضه غيرت هدومي ولبست لبس بيت ونزلت تحت اتغديت معاهم كلهم وقعدنا مع بعض قدام التلفزيون وطلعنا نينام تاني يوم صحيت لبست وفطرت ونزلت
سامح : انتا طالع يا علي
انا : ايوه رايح الشركه مش عايز حراسه معايا
سامح : طيب
امام :بس
انا : امام مش عايز صداع على الصبح يله
ركبت العربيه وطفيت جيهاز تحديد المواقع ورحت قبلت الوكيل بتاعي بره مصر كان نازل هنا اديته خط سيره ورجعت وصلت عديت من على حرس الطريق وبعدها اتنين كيلو وتدخل على البيت قبل البوابه بحاجه بسيطه لقيت عربيه جيه ورايه بسرعه عدتني وبعدها بكام متر انفجرت
المشهد العام
علي توقع رد فعل اخواته وعامل حساب كل تفصيله صغيره قعد مع شديد واتفقه مع بعض وحطه الشروط لي الاتفاق وبعدها علي رجع تاني بس كان زعلان اصل كلام اخواته جارح قوي مهما كان عامل حسابه بس برضه التفكير غير التنفيز رجع وقع تحت ايده حسن الديب طلع كل حاجه عليه بس الي حصل في الاخر كان غريب مش السؤال مين عايز يقتل على لا مين مش عايز يقتل علي
كنتم مع الفصل السابع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع......
الفصل الثامن
علي ليه اسامي كتير يعني في باريس كان اسمه الكونت دراكولا في روسيا اسمه البعبع في امريكيا اسمه ديث ديلار (تاجر الموت) وفي الصين اسمه الشيطان في المانيا اسمه القيصر وده الاسم الي ها نتلكم عنه اسم القيصر اسم يطلع على الحاكم اسم يطلق زي شهاده الوفاه بس بتكون مكتوبه بي ايد اقرب الناس ليه بالغدر والخيانه ها نعرف مين الي خان علي المره دي اكيد ها نستغرب من الخاين علشان هوا احسن ليه
بدايه الفصل
صحيت تاني يوم نزلت لوحدي من غير حراسه قفلت جيهاز تحديد المواقع من العربيه ورحت مول دخلته سبت العربيه والتلفون بتاعي فيه وخدت عربيه تانيه رحت قبلت الوسيط بتاعي بره مصر رحنا حته مقطوعه في الطريق الصحراوي
انا : صباح الخير
وسيط : انتا لسه عايش
انا : لسه عايش
وسيط : حركه البارون مش محسوبه
انا : انا عارف
وسيط : ها تعمل ايه انتا رحت بعيد جدا يا علي ابعد مما تخيلت ازي ها تطلع من كل ده
انا : ها هد المعبد على دماغ الكل
وسيط : اوعي تنسي انتا في نص المعبد ممكن يجي على دماغك في الاخر
انا : عارف
وسيط : مش خايف
انا : لو بخاف كان زماني ميت من زمان و انا مش عايز اموت بس لو حكمت يبقي تموت اللعبه و لجل الأحبه يموت الملك
وسيط : لو مت الكللابب ها ترقص على جثتك
انا : يفضل الكلب كلب و الملك ملك
وسيط : وبعدين السوس ضرب في الشجره كلها
انا : خلاص تتحرق الشجره و من الرماد الشاطر هو الي عرف يبني نفسه صح
وسيط : عرفت اللقب الي بيقوله عليك في الصعيد
انا : لقب ايه هو انا ناقص
وسيط : لا انتا ايوه اخدت القاب كتير جدا زي البعبع و القيصر و دراكولا و الشيطان و تاجر الموت بس اهلك ليهم اسم تاني
انا : ايه هو
وسيط : امير الصعيد انتا عملت حجت كتير جدا لي الصعيد و ساعدت ناس كتير اوي حقك
انا : (ابتسمت) أمير بلا مملكه
وسيط : انتا علي الصمدي و زي ما قولت الشاطر هو الي يبني نفسه من الرماد
انا : خليها بظروفها سلام
وسيط : سلام يا ابن الصمدي سلام
ورجعت تاني خدت عربيتي ورجعت البيت بعد ما عديت حرس الطريق وصلت لي سور البيت جت عربيه بسرعه عدتني بي ميت متر وانفجرت وعربيتين تاني ورايه وضرب نار اشتغل عليا من كل اتجاه وانا محاصر في النص العربيه بتعتي مصفحه لقيت سامح وامام وباقي الحرس جين يجره
امام : (وقف في النحيه بتعتي وفتح الباب الي وره من العربيه والباب بتاعي ونزل نص ركبه وبدا يضرب نار هوا وسامح واقف) سامح خد علي انا ها غاطيكم
سامح : (شدني من العربيه نزلني واداني مسدس) اتحرك
اتحركت وانا وسط الحرس كلهم خلصه من الناس دي كانو لبسين قوات خاصه دخلنا السور وقف بره
انا : مين دل
امام : ادخل جوه البيت وجودك هنا خطر ادخل
كريم : (لقي ناس بتنط السور من وره) سامح جين من وره
دخلت البيت اجري لقيت الكل جوه وخيفين خالص وضرب النار اشتغل تاني بس وصل لي البيت
انا : اتحركه ورايه
خلتهم يميله وخدتهم مع المكتب فيه باب مقفول برمز سري فتحت وره اسنسير
انا : ادخل (دخله كلهم طلعت تلفون من الصغير) امسك يا ابراهيم هنا في زرار واحد بس دوسه عليه ومعاك التلفون ده تحت هلاقتي التعليمات بعد ما توصله لي بر الامان كلم رقم اسمه 46 اطلب من حمايه فاهم الرقم ده بس
ابراهيم : وانتا
انا : (حطيت المسدس في ايده) اسمع الكلام
علي : انا خايف
انا : (حطيت لميتا في ايده) خلي بالك من اختك يا علي
دست على الذرار وطلعت بره باب الاسنسير قفل وقفلت الباب ورايا طلعت مسدسي الشخصي وطلعت بره البيت لقيت الضرب وقف
سامح : انتا طلعت ليه
صقر : (هوا المسؤول عن حمايه الطريق داخل من بوابه القصر رافع سلاحه هو وثلاثه) كله يسلم سلاحه
انا : (واقف مع سامح وكريم وامام والباقي يا جرحه يا ماته رفعت مسدسي) في أحلامك
سامح : (رفع سلاحه على صقر) نزل يا صقر
صقر : مينفعش يا صحبي خلاص طلع امر بقتل علي الصمدي هو وعيلته كلها
كريم : (رفع سلاحه في وش صقر) لزم تعدي من على جثثنا
صقر : فتحه عنيكم محدش فضل غيرنا احنا بس كل الشباب ماته مفيش حد فاضل سامح نزل سلاحك احنا اصحاب
سامح : انتا خاين يا صحبي
صقر : نزل انتا يا كريم الناس دي شيفه اني احنا سور يحميهم احنا الي بنموت فوق انتا مني الديب بتعملك زي الخدام بتعها فوق
كريم : بس علي مش زي مني علي احسن من اي حد اشتغلت معاه
صقر : علي مين ده (صوب سلاحه عليا وضرب كريم كان واقف جنبي وقف قدامي وخد الرصاصه)
فتحت النار انا والرجاله صفيناهم كلهم
انا : اجمد يا كريم الاسعاف جيه في السكه
كريم : انا مش خايف من الموت مش خايف منه سامح خالي بالك من ابني يا سامح ده لسه موصلش لي الدنيا يا سامح ها خالي بالك منه ها ابني يا سامح
سامح : في عنيا في عنيا
انا : متخفش على ابنك في رعايتي
كريم : قوله لي ابني ابوك مات وهو اصيل مش خاين
مات كريم بين ايدي تيقنت اني الموت اقرب من الي انا حاسب ليه الموت اقرب من ما تخليت بكتير دخلت رجاله تانيه واحد منهم راح لي امام
حارس : احنا اتعملنا مع ثلاث فرق جنب البيت من كل اتجاه
امام : اقفله المنطقه
انا : (باصص لي سامح وانا في عيني مش شر لا ده موت بركان لو طلع مش ها يفرق بين مين معايا ومين ضدي) مين الناس دي يا سامح
سامح : ده فريق مسح تبع الجماعه
انا : (زاد الشر في عيني) الجماعه الي هدفنها بأيدي
ركبت عربيه من بتعتنا ولقيت امام جنبي اتحركت على المكان الي فيه سليم وصلت لقيت حراسه كبيره قدمها
حارس : خير يا علي بيه
انا : فين سليم
حارس : سليم بقي تحت الحراسه دلوقتي وممنوع من مقبله اي حد اسف يا باشا لزم تمشي
لفيت دهري رايح لي العربيه ركبت ولقيت صوت في لاسلكي مع الحارس ده (لو علي الصمدي راح اي سليم خلصه عليه هو واي حد) طلعنا نجري وامام كان هو الي سايق وهما ورانا فضلنا نجري لحد ما امام طلع عن الطريق واحنا في الصحراء اساس نزل على الصحرا بعيد عن الطريق في شويه بلوك مبني سور دخل وره امام بالعربيه نزلنا منها فتح تنك البنزيم وحط فيه شعله واستخبينا سمعنا صوت العربيات وقفت واحد بيتكلم
واحد : ثلاثه من اليمين وثلاثه من الشمال وثلاثه معايا واتنين هنا
دخله وه السور لقو العربيه امام من وره الحته الي مستخبين فيها ضرب طلقه في الشعله الي في التنك ولعت هيا والبنزيم و العربيه انفجرت وكلهم وقعه طلعنا ضرب الاتنين الي وقفين بره بالنار ماته خدنا عربيه من بتعتهم ورحنا القصر بتاعي
انا : انا عايز سليم
امام : (شاور لي اتنين ركبه العربيه) انا ها جيبه
مشي امام وانا دخلت المكتب وقفت فيه ماسك كاس بعد شويه حلوين وصل امام ومعاه امام
انا : ايه الي حصل يا سليم
سليم : الي حصل هو انتا يا علي انا قولتلك ابعد عن ملف مني الديب اديك لبست ولبستني ولبست الجماعه كلها
في مشهد اخر
بعد ما سبت مراتي وعيالي والباقي في الاسنسير نزل بيهم كيلو تحت الارض فتح الباب ابراهيم طلع الاول ومعاه المسدس لقي واحد قاعد تحت
ابراهيم : انتا مين اثبت مكانك
شخص : اهدي يا ابراهيم بيه انا معايا التعليمات الجديده اركبه العربيات دي دي عربيات بنمر دبلوماسيه محدش ها يوقفكم ادخله النفق ده طوله اتنين كيلو بعد ما توصله كلمه الرقم الي معاكم واطلبه حمايه يله بسرعه
ركبه العربيتان واتحركه في النفق وصله لي اخره ابراهيم طلع التلفون وطلب الرقم وصف ليه طريق لي فيلا بعيد شويه وصله هناك كان الشايب مستاني
ابراهيم : (نزل الاول ورافع مسدسه وحوليه راجله كتير بسلاح)
شايب : نزل السلاح بتاعك يا ابراهيم بيه انتو في امان دلوقتي
ابراهيم : اديني اماره
شايب : بي اماره سيف وبسنت اصحابك الي مش بتحبهم
مني : (نزلت من العربيه) نزل السلاح يا ابراهيم الشايب تبعنا وله ايه
شايب : عمري فدي علي بيه واهله ادخل البيت وجدكم هنا خطر احنا بره
دخله البيت والكل متوتر ليليان وفرح فعدين خيفين وراضي عمال رايح جي هو وابراهيم مش معاهم تلفون خده منهم وسندي مسكه اميره في حضنها وخايفه مني متوتره جدا علي واخد لميتا في حضنه جامد وهيا ميته من الرعب وعلي اكتر منها بس لزم يطمنها
في مشهد اخر
رايس الجماعه قاعد يتغدي ودخل عليه واحد من الجماعه اسمه سليم4 ومعاه خمس رجاله كل واحد ماسك سلاح وسليم نفسه ماسك مسدس
سليم4: (رفع مسدسه على الشخص ده) خلصت خلاص
شخص : (لسه ماسك الشوكه والسكين) لا لسه
سليم4 : مفيش لسه وقتك خلص
شخص : (ساب الي في ايده) بعد العمر ده كله بعتينك انتا تقتلني انا يا سليم ده انتا كنت قريب جدا ليا كنت صديق ده احنا كلنا عيش وملح مع بعض ليه
سليم4 : سمحني يا صحبي بس خلاص البارون وعدنا انه يجدد الجماعه و يزود مواردها اكتر انتا خلاص بقيت ديب عجوز
شخص : (بص قدامه بحزن) طيب طيب بس ممكن طلب قبل ما اموت علشان الايام والعيش والملح الي كان بنا
سليم4 : طلب واحد بس
شخص : في مقطوعه في كتاب عايز اقراها قبل ما اموت مش عايز اكتر من كده وده طلب واحد ميت خلاص انا اساس تعبت وعايز ارتاح
سليم4 : ماشي انا موافق وده طلب اخير
شخص : اخير
حطه كلبش في ايده ودخله المكتب فيه ارفف عليها كتب كتير جدا مكتبه كبيره اختار كتاب وهما فتشوه كويس وقعد على الكرسي ولع سيجاره وقدامه سليم4 وحوليه الرجاله كله رافع السلاح في وشه طلع المقطع وبدأ يقري بصوت عالي
شخص : لقد حاولت حاولت انا ادخل مصر بدوان اراقه الدماء او ان امس اي من اثارها لقد كان لي مصر رونق جميل في عيون الناظرين كانت مثل فينوس (اله الجمال عند اليونانين) لقد احببت مصر فا مصر جميله كان شعبها عنيد لقد قاوم اكثر من ما تخلي الاسكندر لكني حاولت لقد حاولت وعلى الاقل اني حاولت (قفل الكتاب) ده كتاب كتبه قائد جيوش الاسكندر الأكبر في احتلال مصر كتاب جميل
خلص جملته في بدل الحيطه الي وراهم لوح قزاز طويل جدا القزاز ده اتكسر وقع على الارض سليم والي معاه اصل في قناصه وده الكود لي اي خطر وقع سليم4 على الأرض بس لسه عايش بدا يزحف علشان يوصل لي مسدسه الشخص ده خد المسدس وقالبه برجله عدل وشه عليه
شخص : (صوب المسدس عليه) بقي انا ديب عجوز نصيحه لو سبت ديب واحد عايش حتي لو عجوز عمر قطيع الخرفان ما يعيش في امان كان لزم تموتني في الاول الكلام ده مش مهم ليك دلوقتي انتا كده كده ميت (ضربه بالنار في دماغه)
المشهد الريسي
القصر انا لسه قاعد وسليم (الي هو خالي) قاعد
سليم : انتا السبب اديك خبط في الجماعه كلها
انا : طيب يا سليم اهدي اعمل ايه انا عملت كل حاجه قدمت كل التنازلات الي هما عيزنها
سليم : (هدي شويه) طيب يا علي طيب
انا : ممكن أسألك على حاجه
سليم : اسأل
انا : انتا ليه واقف جنبي
سليم : علشان رايس الجماعه واقف في ضهرك وانا مع الريس لو ثالثنا الشيطان
انا : طيب يا سليم انا هبعت معاك حراسه من عند امام الرجاله دي تمام قوي وشديده
سليم : عشت وشوفت الزمن الي تبعت معايا فيه حراسه يابن الصمدي
انا : دنيا يا سليم ملهاش عزيز وله ثبته انتا هتروح فين دلوقتي
سليم : عندي بيت امان بعيد عن شبكه الجماعه رايح هناك
انا : ماشي يا سليم
قام سليم وانا بعت معاه فريق حمايه وبعت امام نفسه مع فريق حمايه تقيل جدا يجيب اهلي وخليت سامح يشيل الجثث بعد سعتين وصله كلهم خدوني بالحضن وهما خيفين جدا طمنتهم كلهم وطلعتهم الاوض فوق خليت راضي وابراهيم يباته جوه البيت وطلعت خبط على ليليان دخلت
انا : عايز اتلكم معاكي يا ليليان ممكن
ليليان : اتفضل
انا : (دخلت وقعت على السرير وخدتها في خضني) انتي جميله اوي يا ليليان كان نفسي تكوني بنتي بس النصيب انا عايز اديكي نصحيه عايزك تعيشي طول عمرك مرفوعه الراس محدش يفكر يكسرك لو بتحبي ابراهيم كملي معاه الولد ده جدع وراجل عايزك متخفيش من اي حاجه او اي حد مهما كان مين
ليليان : انتا بتقول كده ليه
انا : انا بقول كده دلوقتي علشان ممكن مبقاش موجود بكره اقول الكلام ده
ليليان : لالا بلاش تقول كده يا علي انا بحبك اوي انتا زي بابا يا علي
انا : (بست رسها) وانتي اكتر من بنت مراتي انتي زي بنتي
طلعت من عندها ورحت الاوضه لي علي ابني كانت لميتا قعده معه على السرير في حضنه دخلت قعدت وسطهم
انا : كويس انكم هنا عايز اديكم نصيحه مهمه جدا
علي : ايه هيا يا بابا
انا : عايزك يا ولادي متخفوش من اي حد اوقفه قدام الدنيا كلها بس بذكاء اي حاجه عايزنها في الدنيا دي خدوها الانسان بيعيش مره واحده بس بس لزم تراعه اني الي ها تخدوه محدش يدفع ثمنه غيركم اي حد يحتاج منكم مساعده ساعدوه لو عندكم فرصه انكم تغيره حد من الوحش لي الحلو غيروه بس مش معني كده اني اي حد ممكن يتغير اختاره اصحابكم ورفقاء الدرب بتعكم لو حد خان او باع ده مش علشان انتو كنتم وحشين معاه لا علشان انتو كنتم كويسين زياده وهما كانو وحشين لو حبيته حد دفعه عن حبكم بعمركم
لميتا : انتا بتقول كده ليه يا بابا
انا : ممكن مكنش موجود بكره علشان اقول الكلام ده ومش عايز اسبكم من غير ما اديكم الوصيه دي الدنيا مش وحشه لا الناس هما الي وحشين لو حد وقع في مشكله وعايز مساعده انزله البلد اهلكم انا ساعدت الناس هناك كتير وهما مش ها ينسه ده ماشي يا ولادي
علي : ماشي يا بابا
لميتا : حاضر يا بابا
انا : يله يا لميتا روحي الاوضه بتعتك
علي : لا سيب لميتا تنام جنبي النهارده
طلعت من عند علي ونزلت تحت قعدت في الصالون قدام الباب خايف حد يدخل يعمل حاجه فضلت قاعد لحد ما غلبني النوم
في مشهد اخر
البيت في الصعيد قعدين كلهم
امي : ها تعمل ايه يا مصطفي مع ابنك
مصطفي : مش عارف يا امي
امي :وافق يا مصطفي
جيهان : ده مش ممكن يحصل
امي : اشتري ابنك يا مصطفي هما مش غلين عليك
مصطفي : هو انا بعمل كل ده ليه
امي : طيب كملها بقي
مصطفي: محمود انتا رايك ايه
محمود : (قاعد سرحان)
مصطفي : يابني انتا سرحان في ايه
محمود : ها لالا مفيش حاجه شغلاني مش اكتر بتقول ايه
مصطفي :ايه رايك في موضوع ابراهيم
محمود :بص لو على النسب فا امها بقي حاجه كبيره قوي وتقيله قوي دي مني الديب واديك شوفت لو بضاعه عندنا مش لقين حد يشتري هيا بتجيب واحد من تحت الارض و لو على لبسها واسلوبها فا هيا في اخر زياره هنا اديك شوفت اتغيرت قد ايه بدل الشرط والكت اتغير خالص لو على الاخلاق فا تسأل غاده هيا قعدت معاها فتره هناك وهيا الي تعرف
غاده : لا لو على الاخلاق فا هيا محترمه جدا
حياه : وبعدين نفترض مفيش بنت في العيله من سنه كان ها يقعد من غير جواز لا كان ها يتجوز بس من بره اعتبر انها جوازه من بره العيله
مصطفي :انتو شيفين كده
محمود : ايوه حياه اعملي فنجان قهوه وجبيه على المكتب انا داخل جوه
دخل محمود وحياه جبت ليه فنجان قهوه وهو باله مشغول في حاجه مهمه جدا وبيفتكر موقف
فلاش بااااااك
امبارح متأخر خلص الشغل في المصنع ومشي و هو ماشي عربيه طلعت عليه نزل منها رجاله خطفته وغمو عينه بعد ساعه فتح عينه لقي نفسه في مكتب وحوليه راجله بسلاح واحد قاعد
محمود : انتا مش عارف بتعمل ايه مع مين
شخص: انتا محمود محمد الصمدي راجل أعمال تبقي اخو علي الصمدي الكبير وانا عايزك في شغل مش في شر
محمود :شغل ايه ده
شخص :احنا مجموعه من ناس تقيله في البلد عايزنك معانا
محمود : معاكم في ايه
شخص : بص انتا شايف علي اخوك عنده قد ايه فلوس وسلطه ومكانه كبيره نفسك تبقي مكانه وله لا تبقي محمود الصمدي وتاخد مصانع الحديد بتعته علي فكره اخوك علي عنده سلطه كبيره قوي احنا عايزن تبقي مكانه
محمود : علي يبقا اخويا مش عايز مكانه
شخص : اخوك انتا طيب قوي يا محمود طيب جدا اخوك ده بيسرقك عارف يعني ايه بيسرقك
محمود : انا اخويا عمره ما يسرقني
شخص : (طلع ملف) ده ملف فيه حساب علي بره مصر الي بيحط فيه فلوس الماس وكمان حسابك انتا و مصطفي اخوك علي بيحط نسبه صغيره قوي ليكم وهو بياخد الباقي وهتلاقي نسبه الفرق كام نسبه الفرق 2 مليار دولار في الشهر الواحد شوفه انتو بدأته الشغل ده من امته من سنتين احسب انتا بقي
محمود : (بص في الورق كله وخلصه وخلص معاها فكره اني علي اخوه و هوا باقي عليها) ايه المقابل
شخص :تقدر تبقي مكانه
محمود : لا اكبر منه
شخص :ماشي كلامك اكبر منه
محمود : وعلي ها تعمله معه ايه
شخص : ها يموت
محمود : لا مش عايزه يموت
شخص : ماشي في فكره احلا يرجع مستشفي المجانين تاني
محمود: دي فكره كويسه بس لو علي نقط ددمم نقطه بس مفيش رحمه لحد
شخص : واحنا مش عايزن نزعلك
محمود : اسمك ايه بقي
شخص : البارون اسمي البارون
عوده من الفلاش باااااك
فاق محمود من التفكير وطلع الجنينه
المشهد الريسي
قاعد تحت بشرب قهوه ولقيت مني وسندي نزلين مع بعض
سندي : انا نفسي اعرف انتا قاعد بارد ازي احنا كنا ها نموت امبارح
انا : عايزني اعمل ايه يعني وبعدين بلاش خوف انا مأمن عليكم كويس جدا اديكي شوفتي في لحظه كنتم بعيد عن اي خطر اعمل ايه اكتر من كده
سندي : ابعد عن السكه دي احنا في خطر يا علي عارف يعني ايه
انا : خلاص يا سندي مفيش خطر تاني
سندي : يا علي العيال خايفه احنا نسيب كل حاجه ونرجع الجزيره تاني كنا في امان وهدوء
انا : خلاص يا سندي قربت
مني :ازي يا علي الناس دي مش ها تسبنا في حلنا لو حصل ايه
انا : خلاص يموته هما وانتو تعيشه حتي لو ها يخدوني معاهم انا حياتي كده كده مقلوبه لو حصل ايه ها تفضل مقلوبه عايزكم تستانه عليا شويه وانا ها عدل كل حاجه قريب جدا بس الصبر (تلفوني رن كانت امي) هو حد فيكم حكي لي امي او اي حد من العيله
سندي : لا
مني : لا
انا : (رديت) صباح الخير يا ام علي عمله ايه وحشاني
امي : وانتا اكتر يا حبيبي عامل ايه وكلهم عندك عملين ايه
انا : كلنا كويسين يا امي
امي : اسمع احنا عايزن نيجي بكره زياره
انا : طيب تعالي ده بيتك يا امي ده البيت ينور
امي : مهو مش كده بالظبط احنا جين كلنا علشان نخلص موضوع ليليان وابراهيم
انا : ايه موضوع ليليان وابراهيم ده
امي : خلاص يا علي بقي بلاش الكلام ده اخوك عقل وعايز يعتذر ليك
انا : مش لزم يا امي خلاص بس لزم تاخد راي امها الاول ممكن ترفض
امي : ترفض مين دي انا اجبها من شعرها اديهالي البنت دي هات
انا : طيب خدي كلمي غاده يا مني
مني : (خدت التلفون وردت على امي) الو يا غاده عمله ايه
امي : كويسه يا حبيبتي بقولك ايه انا جيه بكره انا والعيله كلها عايزن نخلص موضوع ابراهيم وليليان
مني : بجد يا الف نهار ابيض تشرفه ارفض ايه هو انا اطول
امي : لا هو ابراهيم يطول دي ليليان دي خساره فيه هو وابوه امه واهله كلهم
مني : لا متقوليش كده ابراهيم ده سيد الشباب كلهم
امي : ماشي يا قمر بس انتي موافقه يعني
مني : و ارفضه ليه الاتنين عايزن بعض خلاص
امي : طيب نشوفك بكره بقي
في مشهد اخر
البارون قاعد مع اعضاء الجماعه كلهم ومعاهم ست مجهوله
شخص : احنا رصدنا مكلمه لي علي الصمدي (شغل المكلمه بتاعت امي)
بارون : (اتنرفز) البيه لسه مكملش يوم بعد الي حصل وبيفكر في خطوبه ابن اخوه لو انتو رجاله صح كنتم خلصته منه
سليم3 : حسن اسلوبك يا بارون وبلاش الطريقه دي
بارون : ها تعمل ايه يعني
واحده : حلو قوي اكسره في بعض علي عارف اني التحالف ده مش ها يدوم فا نعقل كده
يعقوب : يعني نعمل ايه
واحده : نعمل......... بس
بارون : (فاتح بقه) بجد انتي ذكيه جدا
واحده : بس ليا شرط واحد
بارون : اي حاجه
واحده :........ ماشي
بارون : بس
واحده : يا كده يا انا بره الحسبه دي خالص
بارون : خلاص الي تشوفيه
المشهد الريسي
نزله كلهم وليليان فرحت جدا هيا وابراهيم وكلمت ناس جت ترمم البيت من بره مكان اخرام الرصاص وكمان بتوع الفساتين وناس علشان تاخد مقاس البدل وانا مخلتش حد يطلع بره البيت خالص اليوم ده وقعدنا لحد تاني يوم طلعنا نمنا وصحينا ابراهيم نزل راح لي البيت بتاع القاهره الي نازل فيه العيله وصل هناك طلع لبس البدله ونزل تحت
امي: ايه الحلاوه دي يا حبيبي كبرت يا واد وبقيت عريس
ابراهيم : ايه رايك انفع اعجب
امي : مفيش حد ينفع غيرك هما يطوله
جيهان : (من تحت الضرس) طبعا ده انتا بالنسبه ليهم حلم كبير قوي
امي : قصدك ايه يا جيهان
جيهان : انا مش عجبني موضوع الجواز ده
امي : طيب ايه رايك انتي جيه معانا غصب عنك وها تقعد وتبركي وترقصي كمان لو كلمه من ده طلع هناك سعتها لا ابوكي وله امك وله جوزك ها يعرف يقف قصادي في رد فعلي وحياه مجربه
حياه: لالا خلاص هيا عقله و ها تسمع الكلام يله
طلعه قسم نفسهم على العربيات وركبه وجم على البيت وصله كنت مستاني انا ومحمد صحبي ومراته ساره
انا : منورين يا جماعه عملين ايه
محمود : (بنظره برده) كويسين
انا : (بصيت لي محمود وانا مستغرب النظره دي بس ابتسمت) خير يا جماعه ايه سر الزياره دي
امي : جين نطلب ايه ليليان لي ابراهيم
انا : احب اسمع من ابوه
مصطفي : خلاص يا ماما احنا جين نطلب ايه ليليان لي ابني ابراهيم واحنا جاهزين لي كل الطلبات بتعتكم
انا : طيب كلام جميل بس احنا عايزن....... مهر....... مأخر.......... شبكه لو على مكان السكن ده هديه ميني ليهم
مصطفي : مش شايف اني الكلام ده كتير شويه ده لسه شب صغير
انا : دي طلباتي و مفيش تنازل فيها ده حقها هيا مش اقل من حد
امي : وانا موافقه نقري الفتحه
انا : (قرينا الفتحه) علي يا علي
علي : (علي قاعد وسط غاده الصغيره دودو والنحيه التانيه ندي بنت محمد) عايز ايه
انا : خد ياض هو انتا بتعمل كده ليه
علي : كل ما تشوفني قاعد بهزر وبلعب تنادم عليا ارحمني انا زهقت
انا : طيب اطلع جيب ليليان من فوق
علي : ماشي اهو ناس تتجوز وناس تجيب عرايس حظوظ
ابراهيم : بلاش نبر فيها دي لسه خطوبه يله
طلع علي ونزل بليليان وقعدت
في مشهد اخر
امام وسامح قعدين بره البيت في الجنينه الي من قدام ودخلت عليهم عربيه فيها سليم
سامح : حمدله على السلامه يا سليم
سليم : عملين ايه يا شباب مرتاح يا امام هنا
أمام : علي مش مخلينا عايزني حاجه بس انا عايز ارجع مع اخواتي في الجحيم (ده مكان فيه الرجاله هما متربين هناك و عندهم طاعه غير لي رايس الجماعه بس مش اي حد تاني)
سليم : بعد ما يخلص القلق ده ترجع يله انا داخل
دخل سليم وقعده تاني ودخلت عربيه تانيه فيها الست المجهوله الي بتكون مع البارون.
سامح : خير يا هانم
واحده : انا دخله لي علي بيه الصمدي
سامح : اسف يا هانم بس في منسبه عائليه
واحده : ايوه انا معزومه جوه بس معايا هديه ها تدخل الاول وانا بعدها
سامح : تمام يا هانم بس لزم نفتشها الاول ده اجراء روتيني مش اكتر
واحده : اه اوي اوي اتفضله.
المشهد الريسي
قعدين جوه وعرفت العيله على سليم انه واحد صحبي
انا : عايزك يا سليم انتا ومصطفي يكون في تواصل مع بعض علشان شغل الاغذيه انا مش ها كون فاضي الفتره الي جيه
سليم : ماشي يا علي
محمد : ايه شغل الاغذيه ده
انا : مش لزم تعرف
محمد : طيب
سامح : (دخل ومعاه شاشه عرض كبيره) علي بيه
انا : خير يا سامح
سامح: الهديه دي وصلت مع واحده بره قالت دخل دي الأول وهيا ها تدخل بعدها
انا : طيب شغلها
سامح : (شغل الشاشه لقي كونت تكت لي سكاي بي فتحه)
وصلت مكلمه فيديو فتحتها لقيت البارون قدامي
انا: البارون معلش نسيت اعزمك
بارون : بس انا فاكر فا عزمت نفسي اخب اعرفك ده يعقوب الغول واخته وكمان دل ناس اسمهم سليم اتناشر واحد نفس الاسم
انا : بجد منورين اعرفك (عرفته على العيله كلها وانا بارد جدا بس خايف) دي عيلتي خير يا بارون انتا مزهقتش من محوله قتلي الاوله
بارون : انا جي احاول تاني معلش بس المره دي انا كسبان
انا : بتحلم
بارون : علي انا فشختك في افكارك في هديه ها تخدل ليك حلاً
دخلت الست المجهوله وانا المره دي اول تعبير وشي تخوني وتظهر انا والكل
واحده : الف مبروك يا علي
امي : ازي
محمود : مستحيل
مني : مستحيل
مصطفي : مستحيل
سندي : (بخوف شديد جدا ومشاعر مختلفه ومتناقضة) ماما
انا : رجعتي من الموت امته يا حماتي
في مشهد اخر
بعد ما سما دخلت سامح قعد مع امام بره وكل واحد وصلته رساله على التلفون
رساله امام : يجب حمايه علي الصمدي باي ثمن
رساله سامح :يجب تصفيه علي الصمدي باي ثمن
الاتنين طلعه مسدساتهم وشده الاجزاء وصلت رساله لي الاتنين لي امام (نفز) سامح (نفز)
سامح : (بص لي امام) يله
امام : يله
المشهد العام
علي المره دي لبسه مغري فلت من محوله الاغتيال وهرب بيته و حماهم والجماعه وقعت في بعضها كلها والبارون المره دي اقرب لي علي جدا اخوه خانه حماته رجعت من الموت تاني بفرصه تانيه وشكلها مش نويه تضيعها اصل مش كل مره تيجي فرصه تاني لي حد عرفنا اسم القيصر ليه علشان دي شهاده موت مكتوبه بالدم والخيانه شكلها النهايه او لا محدش عارف لسه
كنتم مع الفصل الثامن من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع........
الفصل التاسع
في احلك لحظات الظلام يأتي النور في اسوء الظنون يأتي اليقين الان السوء هو البدايه والسعادة هيا النهايه هيا الجائزة الكبرى
بدايه الفصل
الكل مستغرب جدا حتي انا اصل انا حضرت حكم اعدام سما بنفسي ازي عايشه ازي انا كنت غبي كده ازي
انا: (تمتلك اعصابي) منوره البيت يا سما
سندي : (سندي طيبه جدا نست كل حاجه وقامت تاخد امها بالحضن)
سما : خليكي عندك ايه جيه تخديني بالحضن انتي اشتريتي جوزك البسي بقي
بارون : ايه رايك يا علي في المفجأه دي
انا : حلوه ده السيناريو الي انا مش عامل حسابه
بارون :ولسه كتير قوي عندك مثلا اخوك محمود الكبير باعك ليا مقابل انه ياخد مكانك
انا : (بصيت لي محمود وانا مبتسم) دي مش حاجه جديده على اخواتي
بارون : لالا لسه فاضل كمان محمد صحبك باعك ليا والاتنين بيحبوك قوي طلبه انك ترجع مستشفي المجانين
انا : بجد طيب بقولك ايه اخرت الحوار ده ايه هات من الاخر اكيد انتا مش عامل كل ده علشان تحرق سما ومحمود ومحمد هات من الاخر
بارون : انتا مستعجل ليه بس ماشي انا هديك الزتونه سامح طلب خمسين مليون دولار خدهم علشان يزرع قنابل في بيتك (طلع حاجه فيها زرار) لو حد فكر يفتح باب او شباك القنابل دي ها تنفجر ايه رايك يا علي
انا : حلوه بس جيه ليه يا سما هيا النار مش بتحرق مؤمن وله ايه
سما : جيه اموت معاك علشان ابقي قدامك دنيا واخره
انا : لو على الاخره كده كده احنا رايحين النار عارف يا سليم انا حابب النار اكتر من الجنه ليه
سليم : ليه يا علي
انا : الجنه حلوه جدا بس النار كلها معارف طظ فيك يا بارون انتا لو تقدر تقتلني مش ها تعمل الحوار ده كنت خلصت
بارون : لالالا يا علي ازي مش لزم اخد حقي بشكل درامي زيك انتا بتحب كده والصراحه ايوه الموضوع فيه نشوه كبيره قوي سلام يا علي (داس على الذرار بس مفيش حاجه حصلت)
انا : ايه ده بص فكها كده وطلع البطارية وعضعضها ايوه عضعضها اصل مش معقوله تبعت تجيب بطاريه جديده دلوقتي اخلص انا مستعجل (دحكت) هههههههه مش ها تحصل حاجه اصل سامح انا الي بعته وحلال عليه الفلوس الي خدها
بارون : (اتنرفز) ها قتلك يا علي ها قتلك لو مش بدي باي حاجه تاني
انا : عايز تقتلني اقف في اخر التابور لسه في ناس كتير قوي (طلعت حاجه فيها زرار) دي اده التفجير الشغاله لي قنابل عندك انتا
بارون : انتا متعرفش احنا فين
انا : ليه هيا جزيره في البحر المتوسط بعيده يا بارون لا البركه في سما صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
انا : الاسف يا بارون انتا خسرت كش ملك (دست على الذرار وقفلت الشاشه ولفيت ورايه لقيت الكل فاتح بقه)
امي : هو ايه الي حصل
انا : خلصت من كل اعدائي في ضربه واحده
سندي : هيا ماما معاك
انا : طبعا معايا صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
سليم : ازي يا علي ازي
انا : ازي دي تعرفها في الفلاش باك
فلاش بااااااك
بعد ما رجعت مصر وصدر حكم في قضيه سما رحت السجن قبلت المأمور
مأمور : اهلا يا علي بيه تشرب ايه
انا : ملهوش لزمه يا فندم
مأمور : لا ازي انتا عايز عمك عاصم يطلعني معاش مباكر
انا : لا ميصحش ممكن قهوه
دخلت سما مع عسكري
مأمور : اسبكم لوحدكم القهوه جيه حلاً
طلع المأمور وقعدت سما قدامي
سما : ايه جي تشمت
انا : لا انا شمت في باريس كفايه كده
سما : انا طلعه طلعة يا علي
انا : سما انتي لبسه البدله الحمره خلاص انا جي اوريكي حاجه تاني (طلعت تلفوني وشغلت فيديو فيه انا وسندي بنلعب مع علي انا كنت مصوره قبلها بيوم) ده حفيدك وبنتك شوفي هما مبسوطين ازي
سما : (بصت في الفيديو وعينها دمعت)
انا : انا مش جي علشان ازيد حزنك لا انا جي علشان بنتك عايزني هنا بنتك بعد الي عملتيه لسه بقيه عليكي وطلبت ميني اقف معاكي
سما : مستحيل
انا : هو مستحيل لي حد طبيعي لكن لي بنتك لا اسمعي انتي ها تخرجي
تاني يوم جيه معاد تنفيز الحكم واتنفز صوري والكل قبض واكل عيش خدت سما ودتها شقه تقعد فيها كنت بزرها من وقت لي التاني في مره
سما : مالك يا علي
انا : انتي تعرفي واحد اسمه فتحي الغول
سما : طبعا فتحي وانا كنا شغلين مع بعض في المخدرات هو الي طلب ميني ادخلت مستشفي عندي
انا : طيب انا عايزك تسفري بره تعملي حاجه ليا ماشي
سما : اي حاجه
سفرتها بره مصر وبقت الوكيل بتاعي بره مصر هيا الي خلصت الصفقات وخلتني اخلص من الغول وخلت الكسندر بتاه امريكيا في صفي بعدها رجعت تاني ورحت ليها عرفت اني البارون ده كان بيحبها ونفسه يتجوزها بعتها ليه هيا الي عرفتني الي ها تعمل جني الغول وكمان محوله الاغتيال الي كانت من كام يوم كان كل حركه لي البارون انا الي رسمها بنفسي وخلصت منه بس دي حكايه سما
عوده من الفلاش بااااك
انا : بس يا عم سليم
سليم : طيب ممكن سؤال
انا : طبعا اتفضل
سليم : انتا كده ازي يعني انتا بتتحرك من غير الجماعه وتعمل كل ده ازي انتا ازي كده
انا: عادي انا علي عادي سليم انا مش محتاج لي الجماعه دي غير لي الثأر بس
سليم : تار ايه
انا : تار مرات ابويا واخويا
سليم : (وشه اصفر) تار ايه انا مش فاهم انتا بتتكلم عن ايه
انا : عن ابويا الي كان شغال معاكم وجاب الغول و البارون وهما غدره به وقتله مرات ابويا ام مصطفي واخويا الصغير راضي كان لزم اخش جوه
سليم : انتا تعرف الحكايه دي منين
سما : ميني انا يا سليم
امي : (قعده قدمها محمود ومحمد خلعت الجزمه ونزلت عليهم) بعته اخوكم يا كلاب انتا يا محمود تعمل كده في اخوك الصغير وانتا يابن اختي تعمل كده ده انتو اخوات في الرضاعه يا كلاب يا كلاب
محمد : اهدي يا غاده افهمك
امي : افهم ايه انتو ها تموته النهارده على ايدي انا
محمود : اهدي علشان نفهمك طيب اتكلم يا علي
انا : اتكلم اقول ايه ها يا اخواتي انتو تعمله معايا كده
ساره : بقي كده يا محمد
راضي : ليه يا بابا
محمود : ليه ايه انا متفق مع علي
امي : (بطلت ضرب) متفق معه ازي صح الكلام ده يا علي
انا : الاتنين خونه وكذبين كمان
محمد : بطل هزار يا زفت
انا : (دحكت) ههههههه الصراحه شكلكم كده مسخره
امي : (جت عليا و هيا متنرفزه) صح الكلام ده يا زفت
انا : (بست ايد امي) انا نجيت بيكي مش بذكائي
سما : (خدت سندي فحضنها) سمحيني يا بنتي لو انا مش الام الي كان نفسك فيها انا اسفه
سندي : لا بلاش كده يا ماما انتي احسن ام في الدنيا بس دي غلطه صح
سما : صح عامل ايه يا علي انتا عارفني
علي : طبعا انتي تيته سما
سما : (خدته في حضنها) كان نفسي في الحضن ده قوي يا ابن الغليه
سليم : (حط ايده على كتفي وانا واقف مع امي) انا كسبت الرهان النهارده بس في مشكله تاني
انا : ايه هيا
سليم : الناس بتوع افريقيا بتوع الاغذيه عايزن رقبتك
انا : (عملت زي محمد هندي في عسكر في المعسكر المشهد الاخير مع حسن حسني) موه مع نفسك غدن القاك
سليم : هههههههه ماشي يا علي انا كنت بهزر يله امشي انا عايز حاجه
انا : خليك قاعد معانا
سليم : مش ها ينفع
انا : اقعد بس القعده دي مش ها تتكرر تاني
سليم : (بص لي الجو الاسري مع ولاد اخته وقرر يقعد) ماشي يا علي
مصطفي : انتا كنت شايل كل ده لوحدك
انا : من امته يا مصطفي احنا مش بناخد تارنا والي مات اخويا برضه يا اخويا
مصطفي : اصيل يا ابن ابويا
ابراهيم : (قاعد وماسك ايد ليليان) لسه عايزه نتجوز وانا من العيله المتخلفه دي
ليليان : قعده على قلبك
ابراهيم : جوه قلبي
انا : كفايه محن بقي حرام اسمع ياض انتا والزفت الي ماسك ايد فرح انتا يا زفت
راضي : عايز ايه
انا : ايه يا جدعان انتا شويه وابراهيم شويه وعلي ابني ولميتا احترموني شويه عيب
راضي : ماشي عايز ايه يا عمي يا جامد يا مافيا
انا : ايه مافيا دي داخل على العراب
راضي : اخلص عايز ايه خليني افضي لي حبيبه قلبي
انا : بقي كده طيب اسمع بقي انتا وابراهيم انتو الاتنين اعتبره نفسكم بره البيت ده مفيش حد يقعد هنا مع خطيبته خالص ماشي
راضي : ماشي
سما: (قامت) طيب اتكل انا بقي
انا : تروحي فين
سما : ارجع شقتي
انا : لا انسي انتي ها تعيشي هنا مع بنتك سندي انا وعدتها اني لو قدرت اقف جنبك هقف واديكي رجعتي كملي بقي
سما : يعني
انا : يعني انتي ها تباتي النهارده في حضن بنتك وانا بكره ها بعت اجيب باسم من بره علشان ترجعه مع بعض تاني
قعدنا اتعشينا واحنا عيله في قلب بعضيها وفرحانين وسليم بالذات قاعد يتكلم مع محمود محمد عرف تفصيل حياتهم اصلهم ولاد اخواته البنات خلص اليوم والكل مشي وانا طلعت بره في الجنينه قدام البيت جالي سامح وامام وقعده
سامح : خلصت يا رايس بدون نقطه ددمم من عندنا
امام : الصراحه يا سامح انا عايز اعتذر ليك قدام علي انا شكيت فيك
سامح : مقبوله منك يا امام اصل ازي ابيع صحبي
انا : حصل خير يا رجاله هيا خلصت كده علشان فيها رجاله جدعان زيكم بس
سامح : (اداني ورقه) ده رقم الحساب الي فيه الفلوس بتاعت البارون
انا : (قطعت الورقه) حلال عليك يا سامح تستاهل اكتر من كده وانتا يا امام ليك عندي زيهم برضه انتو رجاله جدعان لوله وقفتكم معايا مش هاعرف اعمل اي حاجه من ده كله المهم عايز اوصل لي مرات كريم لزم اقف جنبهم الراجل مات مكاني
سامح : حصل يا رايس
قعدت معاهم شويه وبعد كده دخلت البيت مش عارف انا مش عايز انام ليه وله حاسس بنعس دخلت المكتب وقعدت فيه ايه الاحساس ده هو خواف فعلا هو انا خايف اصل دلوقتي مفيش اي عدو ليا وده غريب في الأول كان عدوي معروف شيفه لكن المره دي عدوي لا عدوي مش عارفه بس مفيش عدو دلوقتي وله فيه بس مستخبي ومنتظر اللحظه المنسبة علشان يظهر فيها ايه ده انا واحد عاش طول عمره في صراع دلوقتي في سلام غريبه دي ازي اكيد في حد تاني طيب لو مفيش كده تبقي خلصت وله ايه مش عارف (الحرب تاخد جزء من كينونه الانسان لكي تبقي مكانها) طيب وبعيد مش عارف
فضلت قاعد لحد تاني يوم نعست وانا قاعد حسيت برجل جيه ورايه لفيت الكرسي بسرعه في حته بيتشال فيها مسدس طلعته كانت سما
انا : في ايه يا سما مش تخبطي
سما : في ايه يا علي انتا مطلع المسدس كده ليه
انا : (حطيت المسدس في مكانه وحطيت راسي بين ايدي) مش عارف يا سما مش عارف
سما : انتا خايف من ايه
انا : من كل حاجه من الناس كلها ازي فين عدوي الجديد
سما : خلاص يا علي خلصت اللعبه الي كنت بتلعب بيها اتكسرت تقبل الفكره دي علشان تعرف تكمل حياتك بص انا معاك الفتره الاخيره كان فيها حجت كتير جدا بس خلاص خلصت تقبل الوضع الجديد بدل ما يتغير وتندم عليه
انا : مش عارف (تلفوني رن كان سليم) الو يا سليم
سليم : صباح الخير يا علي نمت كويس
انا : اه كويس خير في حاجه
سليم : لا اصل في واحد عايز يقبلك
انا : واحد مين
سليم :واحد اسمه نوح
انا : نوح مين انا معرفش حد بالاسم ده
سليم : نوح يا سيدي يبقي رايس الجماعه كلها
انا : وعايز ايه ده
سليم : عايز يعرف نفسه ليك
انا : اممم طيب يا سليم حدد معاد اول الشهر
سليم : لا تعاله كمان شويه
انا : مش فاضي يا سليم
سليم : لا يا علي لزم تفضي الراجل ده مش ها ينفع معاه الرفض
انا : ها يعمل ايه يعني هو فاضل غيره
سليم : بص يا علي في على بابك امام وده من الجحيم ايوه هو صحبك لكن ده ابوه في نظره الاب دايمن مطاع
انا : طيب يا سليم افطر واجيلك
سليم : كده كويس يله سلام
قفلت مع سليم وانا مبتسم خلاص ظهر العدو الي كنت بدور عليه انا عارف انها مش سلكه قومت فطرت وطلعت البس ونزلت تحت لقيت عربيه مستانيه ركبت فيها مع سواق غريب رحنا المطار ركبنا طياره هيلو كبتر ودخلنا بيها الصحرا مفيش حاجه لحد ما لفت انباهي بيت مبني دور واحد بالعرض في وسط الصحرا بس شكله غريب يعني البيت زي ما يكون الجبل حوليه في حفره حاجه شكلها غريب هبطنا في مكان لي الطيارات دي جيه واحد خدني ودخلني جوه البيت ده عملين اجرأت تفتيش غريب زي كاشف لي المعادن و اختبار كشف الكذب وكان جيهاز اشعه اكس علشان لو حد مزروع فيه جيهاز تجسس ممكن واحد يحط جوه نفسه قنبله او مسدس وكمان كشف بصمه العين واخر حاجه التفتيش الذاتي بعد المرمطه دي طلعت من الاوضه لقيت سليم في وشي
سليم : وصلت بالسلامه
انا : جري ايه يا سليم كل ده ليه
سليم : معلش تخيل انا باجي هنا بقالي 50 سنه وبيحصل كل ده معايا
انا : لا دي رخامه بقي
سليم :طيب تعاله علشان تقابل نوح
انا : قبل ما اقبل نوح عايز اشرب قهوه
سليم : قهوه ايه يا علي
انا : في ايه الطياره عملت ليا صداع عايز قهوه
سليم : بعد ما تخلص المقابله اجبلك قهوه عيب الراجل مستني
انا : يستني بروح امه عادي هو الي عايزني
سليم : طيب تعاله
خدني لي ركنه فيها كرسيين وجبلي قهوه وانا قعدت ساكت بشرب القهوه و ملوع سيجاره مش هكذب انا خايف جدا وكمان هو خايف لما طلبت القهوه والبرود ده لي واحد ناوي على حاجه بعد ما خلصت خدني سليم لي باب وقف وانا دخلت لوحدي لقيت حاجه زي الي بتبقي في المتاحف استند محطوط عليه حجر بيضاوي لونه ازرق سمائي فوق منه اسبط نور والباقي ضلمه لقيت واحد طالع من الضلمه لبس بدله شيك وشكله عادي يعني اقرع ومفيش شنب او دقن
شخص : الحجر ده نيزك لونه اتشكل بعد اصطدام بالرمل هو الي عمل الفجوه الي فيها البيت ده وكمان في علماء قاله انه سبب تقسيم الارض لي قرات تخيل حاجه صغيره قوي بتعمل فرق قد ايه
انا : اكيد انا مش جي هنا علشان حصه جيولوجيا انا كنت ادبي مش علمي
شخص : هههههههه ماشي يا علي اسف نسيت اعرفك على نفسي انا نوح
انا : اهلا يا نوح
نوح : اتفضل
طلعنا بره كان سليم واقف ورحنا مكتب مش ها قول عليه حلو لا فخم لا خيال وفيه كتب كتير جدا قعدنا
نوح : انتا مش فكرني يا علي
انا : الصراحه لا لو فكرك كنت عرفتك انا مش بنسي وشوش
نوح : (شغل فيديو) اتفرج
انا : (اتفرجت على الفيديو كان فيه لقطات من فرح مصطفي و فرح محمود و فرحي و كمان مقبلتي من رايس ميناء الاسكندريه و كمان لقطات كتير ليه معايا و هو بينزل ليا قهوه في الكافيه الي قعدت فيه بعد موضوع الغول الي طلعت منه على المستشفي لي سندي و كمان هو الي قبلته عند مرتضي الراجل الي ادي مرتضي شهاده الميلاد ازي) ايه ده
نوح : دي اخر مقبله بيني وبينك عند مرتضي في بولاق
انا : ازي
نوح : بلاش تستغرب انتا تحت عيني من زمان يا علي
انا : ليه بقي
نوح : علشان ذكائك قدرت وانتا في سن صغير تبقي حاجه كبيره عن طريق المطعم بتاعك اتعرفت على ناس مهمه وكبيره جدا
انا : طيب سليم قال انك عايز تقبلني
نوح : ايوه انا عايزك تقود الجماعه
انا : هههههههه جماعه ايه خلاص كلهم ماته
نوح : لا الجماعه اكبر بكتير من الي ماته
انا : ازي الناس دي اكبر ناس في البلد كلها
نوح : بص دي قصه قديمه و طويله وها تحتاج نتمشي شويه اتفضل معايا
قومت معاه ومعانا سليم رحنا ممر فيه تحف كتير وقف قدام واحده منحوته شكلها قديم جدا
نوح : ده محمد ابن عباس الحشاشي انتا تسمع عن الحشاشين
انا : ايوه ذكره في التاريخ كتير
نوح : عندي هنا ها تاخد التاريخ الحقيقي لي الحشاشين بص الحشاشين او السفاحين دي ناس حراس عقيده
انا : حراس *** يعني
نوح : لا مش الدين احنا بره لعبه الدين خالص الحشاشين حراس عقيده الاختيار افهمك زمان في ناس عايزه تحكم العالم عايزن البشر كلهم يبقه عبيد ليهم الحشاشين بقي موجودين علشان يمنعه تحقيق ده في عدو قديم جدا يا علي اسمه الماسونيه اكيد تسمع عنهم زمان ايام محمد بن عباس لو قولت اسم الماسونيه الناس تدحك عليك محمد فكر انه لزم الناس دي تطلع لي النور علشان البشر يحسه بالخطر طلع سمعه على الجماعه بتعته انهم ناس حشاشه مدمنين جنس وقتل واستخبه في الظل علشان الناس دي تطلع للنور وعلشان يكونه تحت النور اوضح لزم الحشاشين يموته اتفقه مع جنكيز خان انه يهجم عليهم والناس كلها تشوف وهما يموته كانت النهايه ليهم بس هما عايشين و طلعت الماسونيه للنور والناس كلها بقت تعرفهم بس مش كلهم كانت الماسونيه دي جناح منهم يعني مش كلهم ولسه عايشين في حرب زي مثلاً الحرب العالميه الاوله كانو سببها والتانيه كمان سيطره امريكا وسقوط الاتحاد السوفيتي كل ده كانه هما السبب فيه الجماعه دي مش في مصر بس لا احنا في كل حته في العالم كله حرب كبيره يا علي بين النور الضلمه الموضوع كبير
كنا لسه مشين وعمال ابص على التحف التاريخيه كلها وصلنا لي المكتب وقعدنا تاني
نوح : بص يا علي انتا قضيت على الشق الي في الجماعه زي البارون والغول وكمان رافي احنا معانا ناس كتير في مخابرات دول كتير جدا
انا : انا مش فاهم
نوح : انا عارف ده اكتر من استعابك بكتير بس دي الحقيقه احنا بنحارب للصح مش للغلط
انا : طيب انتا بتقول بنحارب للصح مش للغلط ازي والناس الي ماتت دي كان همها الاول والاخير هو الفلوس
نوح : علشان وله واحد من دوول يعرف الحقيقه الحقيقه الي انا قولتها ليهم اني احنا مجموعه احتكار لكن في طبقه اعلي في الجماعه هيا الي تعرف زي سليم مثلاً ها يا بطل رايك ايه
انا : مش موافق طبعا ازي الخير الي انتا بتتكلم عنه خالني احس اني قدام كابتن مصر وانتو شغلين في السلاح والاثار والمخدرات والاعضاء وتجاره الرقيق ازي
نوح : كمل وله اكمل انا اقولك كمان احنا بنتعامل مع الكيان التاني في التجاره والصناعة في كل حاجه حتي انا كنت معزوم على الغداء في مقر المنظمه بتعتهم كمان يومين تحب تيجي معايا
انا : (خرجت عن شعوري وكانت اول مره من زمان) ايه الجنون ده
نوح : (ببرود الكون) ده مش جنون دي الحياه يا علي بص الموضوع بسيط انتا تقدر تمشي بس صدقني الكيان التاني مش ها يسيبك ها يحاول يضمك باي شكل من الاشكال بايدك انتا تختار معانا انتا هاتكون صاحب هدف بدل ما تقع معاهم اصل مهما كنت مفتح مش ها تعرف تفلت منهم الناس دي غير يا علي الناس دي مش رحيمه لا عزيز وله غالي الي انتا بتعمله ده لي صالح البشريه كلها تخيل
انا : يعني البشريه كلها وقفه عليا انا ازي نوح انا كان نفسي اعيش حياه عاديه ارجع بيتي وانا في السكه مراتي تقولي عايزن جبنه وعيش فينو انزل مع ابني لي اتوبيس المدرسه مش عايز كل ده
نوح : خلاص امشي يا علي بس خليك فاكر لما تصحي من النوم تلاقي الدنيا بقت خراب والناس دي حكمت انتا السبب اصل الناس دي مش ها تحكم غير بالدم شرفت يا علي وصله يا سليم
طلعت من عنده من غير ما ابص عليه حتي وسليم معايا وصلني للطياره زي ما جيت و رجع تاني لنوح كان واقف باصص للصحرا مولع سيجاره
سليم : وبعدين كده كل الي خططنا ليه باظ
نوح : مفيش حاجه باظت كلم العقرب خليه يتحرك
سليم : بس دي ها تكون الضربه القاضيه لي علي
نوح : كل بدايه وليها نهايه يا سليم وعلي كبر قوي ولزم دي تكون النهايه اتحرك
المشهد الريسي
رجعت البيت كان المغرب وانا فاكر اني كده اليوم خلص بس لا لسه في مفاجأت كتير طلعت اطمنت على ابني علي ولميتا و فرح وليليان جتلي الشغاله
شغاله : علي بيه
انا : ايوه
شغاله : في حد مستاني تحت وعايزك
انا : مين ده
شغاله : مقلش اسمه
انا : طيب دخليه المكتب وانا نازل
نزلت الشغاله وانا غيرت هدومي ونزلت تحت فتحت باب المكتب لقيت واحد واقف فيه وباصص لي لوحه وعطيني ضهره
انا : خير طلبت تقلبني
شخص : (لف ليا وهو مبتسم مد ايده بالسلام) اذيك يا علي
انا : (استغربت جدا) العقرب!!!!؟؟؟
المشهد العام
في الفصل ده علي عرف ايه الجماعه دي وشغلها ايه وازي ومع مين علي مسك شعاع النور وهو فاكر انها كده خلصت بس لا لسه علي مكتوب عليه العزاب طول ما هو عايش اصل الدنيا مش رحيمه وله كويسه لزم طول ما انتا عايش تاخد على دماغك لزم وتفضل كده لحد ما يجي الموت بامر من *** ينهي حياتك علشان تبقي خلصت فعلاً
كنتم مع الفصل التاسع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع........
الفصل العاشر
ده الفصل الاخير من سلسله الفنجان كلها في الفصل ده ها نعرف ايه الي ها يحصل مع علي ونتيجه كل الي عمله في حياته ايه وكمان مين العقرب ده وايه النهايه الي ها تحصل لي السلسله دي اتمني انها تنول اعجاب الكل
(اتمني القارء يطول باله شويه علشان الفصل ده طويل جدا)
بدايه الفصل
المكتب عندي نزلت اشوف مين الي عايز يقبلني ده نزلت تحت لقيت واحد اسمه العقرب
انا : طيب ازي
عقرب : (ببرود) عادي (بيقرب عليا ومادد ايده علشان يسلم عليا)
انا : (خليته مقرب و مادد ايده ونزلت على وشه بلبونيه خليته يقع في الارض) ازي
عقرب : (وقع في الارض وحاطط ايده مكان الضربه) ايه الغباء ده يا علي انا راجل كبير
انا : احمد **** اني مخدتكش في شول لي بنتك يا فرحات
فرحات : (قام) مقبوله منك يا علي
انا : انتا ازي عايش ازي
فرحات : زي الناس مش ها نقعد وله ايه
انا : اترزع
قعدت قدام فرحات صحبي وانا شايط بجد
انا : ايه الي حصل
فرحات: عادي اشتغلت مع سليم والجماعه
انا : ازي يا فرحات ازي سبت روان ازي ده انا بكيت عليك يا صحبي
فرحات : معلش يا صحبي
انا : طيب كنت عرفني
فرحات : علي كل حقيقه و راها الف باب بالف سر وكل سر وراه الف باب بالف سر تاني
انا : انتا ازي تقبل بكده وانتا عرفت الي حصل لي بنتك اشتغلت في بيت دعاره
فرحات : اتحداك تكون سألتها هيا نامت مع كام واحد ها تقولك وله واحد انا كنت متفق مع الراجل الي انتا ضربته متطلعش لي حد لكن لما عرفت انك رحت باريس خليته يطلعها ليك علشان انا عارف اول ما هتوصل ها تسأل عليا و بعد ما رجعت مصر اكدت فكرتي فيك انك لسه نضيف حتي بعد الي عملته الدنيا فيك قبلتها هنا و عرفتها اني عايش
انا : يعني انا كنت لعبه في ايدك و في ايد الكل علشان اهد الجماعه صح
فرحات : ايوه انتا مستغرب ليه كلنا لعب في ايد بعض هيا الحياه كده انتا كنت لعبه في ايد نوح و الجماعه كلها الغول و رافي و ماك و البارون كانو لعبه في ايدك و بتحركهم عن طريق سما بلاش تستغرب انك كنت لعبه في ايد حد و انتا كان في ايدك اللعاب كتير اوي
انا : طيب جي ليه يا فرحات
فرحات : جي احكيلك حكايه
انا : مش فاضي
فرحات : لا الحكايه دي تهمك جدا
انا : طيب بسرعه
فرحات : علي انتا ابوك فين
انا : (استغربت من سؤاله) ابويا مات
فرحات : زمان ابوك دخل الجماعه دي و اشتغل معاهم لحد ما البارون و الغول غدره به و ماتت صفاء مراته عرف اني حياته فيها مشكله لي اولاده قرر انه لزم يموت لزم يكون ميت في زور وفاته واشتغل زي سليم كده علشان بس يهد الجماعه كلها وياخد حقه بعد ما وصل لي الكبير عرفه حكايه الحشاشين وبقي رايس الجماعه كلها بره وجوه مصر
انا : (تعبير وشي في صدمه كبيره جدا ابويا عايش بعد العمر ده كله) يعني هو عايش
فرحات : ايوه ومستانيك
انا : خليه مستاني انا استنيت كتير قوي خلاص
فرحات : هيا اللعبه كده زمان اللعبه حكمت عليك تدخل مستشفي المجانين و ماتشوفش ابنك في ولدته وكمان حكمت عليك تطلع تلقي الدنيا كلها خربانه وحكمت عليك تحط ايدك في ايد سما حماتك وكمان تخلص من الغول ورافي وكمان البارون وتخلص من عمك وحكمت عليا انا اسيب بنتي وسط كل ده وحكمت علي سليم انه يسيب اهله وحكمت على ابوك يسيب اولاده وامك انا قولت في الاول انها لعبه لكن مقولتش اسمها اسمها الدنيا يا علي هيا الدينا زي اللعبه الي كل شويه تشوف فيها حجت جديده تحسسك انك متعرفش حاجه الدنيا يا علي الي انتا بتحارب فيها وهيا بتحارب فيك الدنيا يا صحبي دنيا
انا : خلصت كلامك
فرحات : ومستاني ردك
انا : اطلع بره وانسي اني ليك صاحب اسمه علي انتا خاين خنت الصحبه والعيش والملح الي بنا و مقولتش الحقيقه في البدايه
فرحات : (قام في هدوء) براحتك بس الدنيا حكمت علينا بحاجت كتير دي كانت منهم وده مش مبرر ليا انا عارف سلام يا علي
سندي : علي حبيبي
انا :اطلعي بره
سندي : ليه يا علي
انا : بره
سندي : بره ليه
انا : (اتنرفزت وصوتي عالي عليها) قولت بره بره اطلعي بره ايه مفيش فهم بره
طلعت سندي وهيا مستغربه قفلت باب المكتب عليا بحاول افكر ازي كل ده ازي الحياه عملت فيا كل ده ليه انا عملت ايه في الدنيا علشان كل ده يحصل هو انا كنت واحش وله حلو وله ايه انا ايه الي حصل ليا ده وانا قاعد لقيت واحده قعده جنبي وهيا حارس مدينه الملوك والمليكات
حارس : ايه مدايق من الحقيقه
انا : الحقيقه بتجرح قوي قوي ليه
حارس : ده مكتوب عليك يا علي لزم تشوفه لزم
انا : وانا عملت ايه في الدنيا علشان الدنيا تعمل فيا كده انا كنت عايز اتجوز حبيبتي وخلاص ليه ادخل في كل ده ليه اقعد مجنون عشر سنين واطلع القي مرات اخويا و اولاده كرهين وجودي ليه انا حبيت اعيش حياه سعيده بعد كل ده ولما مراتي طلبت ميني اقف جنب امها وقفت انا كنت عايز اخد حق الي ماته
حارس : والدنيا عطتك كل حاجه محتاجها علشان تاخد حقك ادتك الذكاء والقوه والفلوس والسلطه لحد ما حقك جيه لزم تدفع انتا طول عمرك بتحصل فواتير بتعتك من الناس و بتاخد حقك ومش بتسيبه عايز الدنيا بعد ما عطتك كل ده متحصلش فواتيرها منك لا مينفعش محدش بيطلع منها من غير ما يحاسب
انا : هيا قربت
حارس : موتك بعد ثانيه او دقيقه او ساعه او يوم او اسبوع او شهر او سنه معاد موتك مش معروف بس الموت قريب لي الناس كلها
انا : ابويا عمل معايا كده ليه ليه
حارس : انتا تعرف يعني ايه واحد مراته تموت بين ايده هيا وابنه الي لسه مولد من اسبوع عارف يعني ايه *** ملهوش اي ذنب في حرب موجوده في الضلمه تخيل رد فعل ابوك ايه بعد ما خد العزي ورجع البيت امك واخواتك قدامه خايف عليكم عايز يعمل ايه ها لزم يعمل كده
انا : مش مبرر
حارس : انا مش جيه علشان المبرر جيه افوقك قبل ما الي ليك يروحه وتخسر هبتك وسط الناس قوم يا علي
انا : اقوم
حارس : قوم من النوم
صحيت من النوم وانا نايم في المكتب وعرقان جدا والنور مطفي قومت ركزت شويه انا فين وطلعت بره المكتب لقيت سندي ومني قعدين كل واحده قدمها كوم منديل وعيونهم حمره
انا : ايه كل المنديل دي
مني : ينفع الي انتا عملته ده تقفل على نفسك اسبوع
انا : معلش كنت عايز افكر شويه
سندي : لا متعملش كده تاني ماشي ارجوك يا علي احنا كنا ها نتجنين عليك
انا : خلاص اخر مره بقولكم ايه انا عايز اكل
سندي : ثانيه و يكون الاكل جاهز
مني : وانا هعمل القهوه
قامت مني وسندي
سما : مالك يا علي
انا : لا مفيش
سما : عينك بتقول كلام كتير وهم اكتر
انا : سما بلاش جو الدكتوره ده معايا علشان بيفكرني بأيام مش عايز افتكرها
سما : براحتك يا علي بس لو حابب تتكلم انا موجوده
واحنا قعدين دخل سامح
سامح : علي في مشكله
انا : خير يا سامح
سامح : الحراسه الي مكلفه بحمايه داليا اتعمله مع واحد كان رايح يقتلها بس احنا جبناه
انا : (خدت نفس عميق) طيب نزله المخزن فين داليا
سامح : جيه في السكه
انا : طيب لما تيجي دخلها
مشي سامح وانا طلعت تلفوني وكلمت سعد مدير مستشفي بتعتي
سعد : علي بيه اخبار حضرتك
انا : انا تمام يا سعد بقولك في حاجه عايز اسألك عليها
سعد : اتفضل يا باشا
انا : في تحليل اثبات نسب بتتعمل لي الطفل و هو في بطن امه
سعد :ايوه عادي في بس بره مصر
انا : تمام عايزهم هنا في مصر كمان يومين ثلاثه ماشي
سعد : بس كده بس الموضوع مكلف شويه
انا: مش مهم الفلوس المهم المفعول
سعد : لا الحجت دي بيكون نتيجتها اكيده
انا :طيب خلص انتا الحوار ده ورد عليا
سعد : حصل يا كبير
قفلت مع سعد وكلمت جلال جلال بعد توصيه ميني بقي وزير التضامن الاجتماعي
انا : الو
جلال : صباح الخير يا علي بيه
انا : صباح النور يا معالي الوزير اخبارك ايه
جلال: تمام يا باشا
انا : طيب كويس اسمع احنا عايزن نخلص موضوع شديد الطاهر ده بسرعه
جلال : ايدي على كتفك ده صدعني
انا : بص انا سمعت اني في تحليل زي دي بتتعمل والطفل في بطن امه احنا نجيب الناس دي هما من بره مصر وانا متكفل بكافه المصاريف
جلال : بس كده انا موافق جدا انا عايز اخلص من صداع شديد النهارده قبل بكره
انا : تمام كمان ثلاث ايام تكون خلصانه
جلال : بس كده يبقي معدنا كمان ثلاث ايام في البلد عندكم
انا : تمام يا باشا و لو في اي جديد انا معاك على التلفون
جلال : تمام يا باشا سلام
انا : سلام
قفلت معاه والغدي جهز قومت اكلت وخلصت وشربت القهوه
في مشهد اخر
فريد الديب راح لي عمه حسن بعد ما اتصل به وطلبه يجيله
فريد : ازي يا عمي انتو لسه في مصر
حسن : عايزني امشي و اسيب حقي
فريد : حقك في ايه
حسن : الحيوان الي اسمه علي
فريد : الحيوان ده عمل الي انا مقدرتش اعمله وقلك لا انا مش عايز اجوز بنتي لي حفيدك يا عمي دي حريه
حسن : خلاص جوزها لي خالد ابن يوسف الي ابوه كان خدام عن جدك زمان
فريد : ده زمان بص دلوقتي الواد بقي ايه شب يفرح زي الورد وبعدين هو في حمايه علي الصمدي دلوقتي
حسن : بس
فريد : من غير بس عايز ميني نصيحه خد الفرصه الي ادهالك علي امشي يا عمي الفرصه دي مش ها تتكرر تاني
حسن :يعني انتا في صفه
فريد : لو مش معاه ابقي ضده ودي حاجه انا وانتا مش قدها يا عمي
قام فريد يمشي رجع بيته
المشهد الريسي
جبنا الوالد الي حاول يقتل داليا وحطيته في البدروم بتاع البيت وطلعت فيه كل الغل بتاعي اليومين الاخرنين خليت وشه مش نافع خالص بعد ما خلصت قعدت على كرسي ولعت سيجاره
انا : ها بقي يا سيدي ها تنطق وله اخد استراحه وارجع اكمل
شخص : لالا خلاص ها تكلم انا بعتني شديد الطاهر علشان اقتل داليا
انا : طيب انتا ها تقول الكلام ده في قعده عرفي وحلال عليك الفلوس الي اخدتها من وره شديد ماشي
شخص : ماشي بس ارحمني
انا : ارحمك ماشي لكن غيري مش ها يرحم الرحمه يابني مش في الدنيا
قومت طلعت بره البدروم وطلعت البيت فوق كانت داليا وصلت
انا : انتي تمام
داليا : ايوه كويسه
انا : طيب اعملي حسابك انتي نزله معايا الصعيد كمان يومين علشان نخلص القصه دي ماشي
داليا : لالا خلاص انا مش عايزه ايه حاجه منهم الناس دي شرانيه انا ها خد ابني واكتبه باسمي
انا : سعتها يبقي ابنك لو اخوكي يقولك ماما وله داليا وبعدين انتي نزله معايا انا مش مع اي حد
سندي : بلاش خوف انتي رايحه مع علي الصمدي مش اي حد
انا : مني حضري اوضه تبات فيها داليا ماشي
مني : ماشي
طلعت مني ومع داليا فوق ولميتا جت قدامي
لميتا : بابا
انا : عيني
لميتا : مش ملاحظ حاجه مختلفه عليا النهارده
انا : لا الصراحه
لميتا : طيب فكر شويه
انا : (بصيت ليها) لا مفيش
لميتا : يعني ايه يعني اكيد انتا مش واخد بالك
انا : ايوه يا ستي انا مش واخد بالي في ايه
لميتا : لو مهتم كنت عرفت (طلعت تجري على فوق)
انا : (بصيت لي سما) ملها دي
سما : (دحكت) هههههه اصلها عمله موني كير في رجلها
انا : نعم ياختي وانا اخد بالي من كل ده ازي يعني دي كمان لبسه كوتشي اعرف منين انا
سما : معلش بقي بنتك استحمل
انا : طيب
تاني يوم كنا جاهزين كلنا حتي سما اختها معايا ونزلنا الصعيد وصلنا البيت هناك كلنا
امي : ايه المفجأه الحلوه دي بس منورين البلد كلها
مني : حبيبتي يا غاده انتي اكتر
امي : لولي حبيبه غاده تعالي في حضني
ليليان : (وقعت في الفخ وراحت على حضنها)
امي : (مسكتها من شعرها) بقي يا كلبه يا بنت الكلبه من بعد خطوبتك على البغل ده مفيش مكلمه تلفون حتي ده انا ها طلع عينك
ابراهيم : (حاش ليليان من ايد امي) خلاص بقي (كلم ليليان) انتي كويسه
ليليان : اه كويسه بس في صداع شويه
امي : صداع (مسكت شعر ابراهيم) بقي انتا يا روح امك تسحب البنت من ايدي فاكر نفسك ايه ها
ابراهيم : خلاص انا اسف يا غاده خلاص سبيني انا ابراهيم حبيبك برضه
قعدنا شويه وعرفتهم قصه داليا وهما رحبه بيها كويس وانا وسط كل ده تعملي مع اخواتي باسلوب جاف اصل انا استحملت منهم كتير قوي وخلاص بقي بس الغريبه محمود فين مش باين خالص
انا : هو فين محمود
حياه : (قامت تمشي)
مصطفي : تعاله يا علي ندخل المكتب نتكلم شويه
انا : ماشي
دخلنا المكتب وقفل وره وقعدنا
انا : في ايه انا لما سألت على محمود الكل وشه اتغير ليه
مصطفي : البيه عمل مصيبه اتجوز واحده في السر
انا : سر ليه يعني كان اتجوز علني الحيوان ده هو حد كان ها يقول لا
مصطفي : مينفعش هو خاف من رد الفعل اصله اتجوز رقاصه
انا : رقاصه كمان وغاده عادي وله ضربته بالنار
مصطفي : لا انا خبيت السلاح اليوم ده بس هيا ضربته بالقلم وطردته من البيت ومنعت دخوله البيت او الارض او المصنع وانتا عارف نظام امك لا خمره وله مخدرات وله جواز في السر
انا : دي مصيبه انا عارف من فتره انه بيروح كباريه في شارع الهرم بس رفق مش جواز ومن رقاصه كمان
مصطفي : المهم احنا في بضاعه عايزن نطلعها بره مصر
انا : لا بعها هنا في مصر او الدول الي جنبنا
مصطفي : طيب ومكسبها كام
انا : مش ها يكون خارق لا 80% بس
مصطفي : لالا يا علي شوف حل
انا : اعمل ايه يا مصطفي انتا ليه فاكر اني معايا الفانوس السحري
مصطفي : لا بس انتا اكيد عندك بدل الحل مليون
انا : (صوتي عالي) مفيش حل يا مصطفي مفيش كل الحلول انا كسرتها اللعبه بتعتي الي كنت بلعب بيها كسرتها بنفسي
مصطفي : طيب اهدي طيب
انا : مصطفي خف عليا ابوس ايدك انا خلصان
قام مصطفي من غير ما يرد عليا وطلع بره وانا كلمت امام يخلص ليا حاجه في القاهره ولقيت امي دخله عليا
امي : مالك يا علي صوتك كان عالي قوي
انا : (باسلوب واحش) مفيش
امي : لا في اسلوبك واحش مع الكل حتي انا
انا : (بصوت عالي) قولت مفيش هيا اسطوانه
بصت ليا شويه وطلعت بره من غير ما ترد عليا
سندي : في ايه يا غاده صوتكم عالي
امي : مش عرفه الواد متغير قوي
مني : هو كده اديله مده
امي : طيب حد اتكلم معاه
مني : رافض يتكلم في الموضوع ده
امي : طيب رايك ايه يا سما انتي دكتوره نفسيه واكيد تفهمي
سما : مش عارف اقولك ايه بس علي متغير خالص والي جد جديد انه بقي كتوم اكتر من الاول وده مش كويس علي اتعرض لي صدمات في حياته كتير جدا تخلي من اي انسان سوي مضطرب
امي : يعني ايه عايز علاج نفسي
سما : لو علي اتعرض على دكتور نفسي مش ها يفهمه الان رغم كل ده متصالح مع نفسه لي ابعد الحدود علي عنده طاقه يحل اي مشاكل في الدنيا علشان بس ينسي انه عنده مشكله وده اخطر علي بقي حاله صعبه جدا ملهاش علاج حتي في كتب الطب كلها ومفيش دكتور ها يخاطر ويشتغل معاه الانه ممكن يأثر على نفسيته من الاساس
سندي : يعني علي ضاع منا
سما : لا هو عايش وسعيد بس عامل زي القنبله الموقوتة ممكن ينفجر
مني : اكتر من كده ده علي هد نظام العالم كله ماشي به
سما : لا ده تفريغ شحنات بس لكن لو طلع الي جوه العالم كله مش ها يسلم من النار علي مش خطر على حد وله على نفسه على خطر على البشر كلهم وانا الي عملت كده من الاول الذنب ذنبي انا
في مشهد اخر
فيلا حسن الديب طلع بره البيت لقي امام واقف مع اتنين بس من الرجاله بعد ما خلص من رجاله حسن الديب كلهم
حسن : (بصوت فيه خوف واضح) ايه الي بيحصل هنا انتو مين
امام : انا بعتني علي بيه الصمدي وبيقولك انتا ليه منفزتش امره
حسن : انا مش ها مشي واسيب بلدي
امام : دي كانت بلدك لحد ما علي بيه قرر انك مطرود منها نفز الامر انا جي برساله اطلعه بره البلد بدل ما المره الجيه ها جي وانا بامر اني اخلص منك انتا وعيله الديب كلها نفز يا حسن
مشي امام من عنده علي مكنش حابب اني يكون في اعداء ليه لسه في الصوره علشان المشاكل مش عايز يكون في حد في الصوره مش معاه
المشهد الريسي
قاعد في المكتب لحد الفجر بعد ما طلع الكل ينام وانا قاعد عمال احرق في سجاير كتير لقيت امي دخله عليا
انا : انتي صحيه ليه
امي : قومت صليت الفجر وقعدت ادعيلك
انا : ادعي لي الي مات هو محتاجه اكتر في حسابه بين ايد الي خلقه
امي : انا بدعي لي الي عايش علشان يعقل
انا : مفيش مجنون بيعقل يا امي المجنون بيفضل مجنون مفيش حاجه بتتغير
امي : مالك يا ولدي فيك ايه
انا : الصراحه عندي سؤال انتي ليه لما ابويا تعب مكلمتيش سليم جاب دكاتره يعلجوه (سبب الوفاة انفجار في المراره عملت تسمم ليه) وله تكوني مش عايزه عايش
امي : (بصت ليا شويه وقامت راحت نحيه الباب)
انا : (قبل ما تطلع) مش انا قبلته
امي : (رجعت وقعدت) قبلت مين
انا : رايس الجماعه السريه
امي : (بشوق ولهفه) احكيلي
انا : طلب ميني اكون مكانه ازور وفاتي وابقي رايس الجماعه كلها
امي : وانتا رايك ايه
انا : انا جي ازورك علشان هوافق على العرض ده
امي : انتا مجنون ازي توافق وتسيب اولادك لوحدهم
انا : ليه لا دي هاتكون سلطه وفلوس ونفوز كل حاجه
امي : تسيب اهلك علشان سلطه والكلام الفارغ ده
انا : وفيها ايه خالي ساب مراته وبنته علشان الكلام الفارغ ده
قامت امي وهيا متغاظه ميني جدا طلعت فوق وانا فتحت الاب بتاعي
في مشهد اخر
طلعت امي الاوضه بتعتها وفتحت الخزنه طلعت منها صندوق اسود فيه نوته ارقام وجنبهم تواريخ ومواعيد (دي مواعيد حركه الاقمار الصناعيه فوق البلد انا كنت عارف اني تلفونات الاقمار الصناعية دي اكتر طريقه امان لي التواصل) اختارت معاد وكتبت كود وكلمت ابويا
امي : الو يا محمد
ابويا : الو يا غاده عمله ايه وحشاني
امي : انتا قبلت علي
ابويا : انتي عرفتي من سليم وله ايه
امي : لا من علي جيه زرني علشان ها يوافق على عرضك
ابويا : بجد
امي : انتا فرحان ازي يا محمد تعمل كده في ابنك
ابويا :لزم يا غاده انتي عرفه الهدف الحقيقي لو مبقاش معايا ها يبقي عليا ودي مش حاجه كويسه انتي عرفه انا واقف قدام مين
امي : لا يا محمد لو عملتها سعتها انا الي ها قف ضدك
ابويا : خلاص اسيب علي واخد مصطفي
امي : لا علي وله مصطفي مصطفي ده الكبير
ابويا : لسه زي مانتي كلهم عندك غالين
امي : دل عيالي انا يا محمد لو كان مين فيهم
ابويا : خلاص يا غاده انا ها بعد عن طريق علي خلاص
امي : يا ريت يا محمد هو علي عرف
ابويا : ايوه انا بعت ليه حد يتكلم معاه
امي : دي مشكله تانيه
ابويا : لا مشكله وله حاجه خلاص يا غاده بس انتي وحشتيني قوي
امي : وانتا كمان يا محمد قوي
ابويا : ها تروحي القاهره امته
امي : ممكن كمان اسبوع
ابويا : خلاص اقبلك في شقه بولاق
امي : طيب يا محمد سلام
المشهد الريسي
قاعد في المكتب ومشغل الاب بتاعي وسمعت المكلمه وانا عارف اني اكتر طريق امان لي التواصل عن طريق التلفونات دي سمعت المكلمه بعد ما حطيت جهاز في الاوضه امي قفلت الاب وقعدت مكاني لحد تاني يوم طلعت بره افطر معاهم وانا قاعد اهزر عادي جدا انا مش ها قبل عرض ابويا بس الكلام ده لي امي علشان تكلمه واعرف هما كانو على تواصل وله لا بعد الفطار طلعت البس ونزلت تحت
ليليان : ايه يا علي رايح فين
انا : انتي مالك انتي فكره نفسك مراتي.
ابراهيم : ناس غريبه صحيح
ليليان : بقي كده يا حبيبي
ابراهيم : انا بهزر يا قلبي
امي : كفايه بقي محن انتا وهيا
انا : (وصلت رساله على التلفون اني الناس بتوع التحليل وصله) طيب انا رايح مشوار وراجع قوله لي داليا تجهز على ماجي
مني : رايح فين يا حبيبي
انا : رايح لي محمود أشوفه
امي : لا سيب محمود انا اربيه
سندي : خلاص يا غاده بقي ده ابنك
امي : لا
ليليان : طيب علشان خطري انا
امي : ماشي يا لولي علشان خطرك بس
طلعت بره البيت وركبت العربيه من غير حراسه و رحت على برج في المركز بتاع محمود طلعت شقه خبط وفتحت ليا واحد اسمها شيماء
شيماء : ايوه مين حضرتك
انا : محمود بيه موجود
شيماء : ايوه بس عنده ضيوف
انا : (دخلت الشقه) طيب انا داخل ليه
شيماء : تدخل فين انتا عارف انتا داخل لي مين
انا : ايوه انا اخوه الصغير علي الصمدي
شيماء : (وقفت متنحه مكنها)
دخلت جوه لقيت محمود قاعد مع واحد اسمه تمام راجل بلطجي و معاه ناس تقيله في البلد في ضهره
محمود : ايه ده علي عامل ايه
انا : انا كويس
محمود : عرفت مكاني هنا منين
انا : مفيش حاجه انا مش بعرفها يا اخويا
محمود : احب اعرف على الحج تمام راجل اعمال
انا :وبلطجي كمان
تمام : انتا بتقول ايه
انا : ايه هو انا قولت حاجه غلط مش ده شغلك بلطجي
تمام : اعرف انتا بتكلم مين
انا : راجل بلطجي ونصحيه امشي من هنا علشان انتا متعرفش انتا واقف قدام مين انا علي محمد الصمدي
تمام : (قام) ماشي ها نتقابل يا علي
انا : بلدي قوي الاسلوب ده بس بقولك زي الي قبلك رغم انك صرصار ليهم انتا متعرفش تعمل حاجه معايا
مشي تمام وانا قاعد حطت رجل على رجل اصل مين تمام ده علشان اعمله سعر رجع محمود بعد ما وصل تمام
محمود : ايه الي عملته ده يا علي الحج تمام ده راجل نابه ازرق
انا : تحب اجيبه في شوال دلوقتي و بطولي من غير اي حد جري ايه يا محمود تمام مين ده الي اعمله سعر انا لو بعمل سعر لي الصراصير الي زيه كان زمان مداس عليا بالجزم من زمان فوق يا محمود احنا ولاد الصمدي
محمود : طيب يا علي
انا : ايه الي انتا عملته ده رايح تتجوز
محمود : علي بلاش نقاش في الموضوع ده انتا عملتها قبلي
انا : وايه الي حصل سعتها ها امك خلتني اشك في سندي كنت ها قتلها عارف يعني ايه امي عملت كده
محمود : لالا متخفش سندي عند غاده غليا مش زي حياه
انا : صح مش زي سندي سندي عندها زي بنتها مش بنت اختها الغالية عليها قوي فوق يا محمود وبعدين انتا مش زي ومتقارنش نفسك بيا
محمود : ليه بقي انتا احسن ميني في ايه
انا : بالعكس يا محمود انتا احسن ميني بكتير جدا انتا لسه نظيف مش زي انا الدنيا وسختني لحد ما بقي لوني اسود محمود انتا علشان حياه كنت ها تقوم حرب كبيره جدا كانت ها تاخد الكل ايه الي اتغير
محمود :زهقت يا علي
انا : زهقت من ايه عايز تتجوز اتجوز بنت ناس مش رقاصه نامت مع طوب الارض
محمود : زي مني مثلا
انا : كلامك فيه تخبيط كتير بس ماشي مني محدش لمسها غيري وكانت متجوزه قبلي بس لكن لما انا حبتها اتجوزتها وهيا بنت ناس ومن عيله كبيره جدا وانتا في نفس السوق معاهم وعارف اسم عيله الديب كويس
محمود : بس دي تابت علشاني
انا : علشان الفلوس يا محمود علشان الفلوس تقدر تقولي تمام مين الي وصلك ليه ها
محمود : الناس
انا : وعلشان ايه كان هنا
محمود : ها رجع حقي بالدم
انا : بالدم ماشي نفترض انه بالدم متخيل اني مفيش حد ها يقف ليك علشان مصطفي بيحبك جدا وعمره ما يقف قصادك بس امك لا رغم انها امك بس ليها قانون قانون امك الكلب الصعران عند الناس كلها يتعالج لكن عندها هيا يضرب بالنار يعني الموت امك ممكن تضربك بالنار بنفسها (قومت امشي) قول لي شيماء لما تحب تعرفك على حد تعرفك على حد تقيل مش بلطجي نص لبه زي البتاع ده اه كنت هنسي اسألها برضه هيا اتخضت ليه لما عرفت اسمي سلام يا اخويا
نزلت من عند محمد ورحت كافيه اقعد فيه بتفرج على الناس دي خصوصا الشباب الصغير شايف شباب كتير قاعده الي من غير شغل والي في شغل بس بيشتكي همه من شغله والي عنده عيال بيشتكي منهم ايه ده ازي انا ليه حياتي مش زيهم ليه سعات بحب اني اكون منسي زي الناس دي اعيش اكبر همي ارجع البيت لي مراتي وعيالي بالعشاء مش كده بس بفكر انه طريق وكل واحد ليه طريق زي زيهم هما طرقهم كده وانا طريقي كده غريبه يا دنيا ليكي حركات مش مفهومه مش معروفه دنيا وليها قانون ازلي محدش عرف يفك السر بتاعه غريبه يا دنيا
قومت رجعت البيت
سندي : حبيبي اعملك الغداء
انا : لا انا عندي فكره احلي
سندي : ايه هما
انا :ادخل انا اعمل الغدي
امي : ميصحش يا ابني
انا : عادي يا امي الغدي انا الي اعملها انتي عارفه انا بعرف اطبخ كويس
دخلت المطبخ وانا زمان كنت بطبخ لما كنت قاعد لوحدي في القاهره خلصت الطبخ وطلعت بره اكلنا كلنا وحياه حزينه قوي
انا : افرحي يا حياه محمود راجع قريب
حياه : (وشها نور) بجد امته ها انا موافقه انه يتجوز عليا بس يرجع
راضي : لا يا ماما يطلق الرقاصه
امي : راجل يا راضي عارف الصح من الغلط
انا : بصي يا راضي الواحد لما يتوه في الدنيا طريق بيبقي ضلمه بلاش تسيبه لزم تكون النور الي ينور طريقه و ابوك كان عايز حد يرتب كروت الدنيا قدامه بس مش اكتر فهمت مش تسيبه لا لزم تكون جنبه
امي : بقولك ايه انتا ها تسمي ابن مني ايه او بنتها
مني : علي رفض يعرف النوع
امي : ليه بس
انا : علشان المفجأه بس هما توأم
امي : بجد
انا : ايوه لو اولاد ها سمي احمد ويوسف لكن لو بنات ها سمي كارما وملك
امي : اسامي حلوه بس انا عايزه اعرف حاجه كده بس ترد بصراحه
انا : أمري يا ست الكل
امي : انتا كنت زارع سما وسط اعدائك علشان تعرف هما بيفكره ازي صح
انا : صح
امي : ازي حصل ضرب النار قدام المطعم و انتا اتصبت فيه و له كان من تخطيطك برضه
سما : (دحكت) ههههههههه
امي : (بصت ليها و رجعت بصت ليا بذهول) اوعي يكون فعلاً انتا الي مخطط لي ده تبقي مجنون رسمي
انا : (بدحك) هههههههه عايزه الصراحه
امي : ياريت
انا : الصراحه لا ده كان اجتهاد شخصي منهم و الصراحه لو له سما كان زماني ميت مت زمان قوي
سما : انا حولت اعمل حاجه صح
علي : طيب كول يا عم محمد رجب
سما : (باست علي) انتا لمض زي ابوك
علي : جينات يا تيته
خلصنا غدي و داليا جهزت وطلعنا رحنا لي عمي بهجت قعدنا
انا : اخبارك يا ايه يا عمي
بهجت : مش كويس خالص يا علي
انا : ليه بس يا عمي
بهجت : منصور ولدي تعبني قوي
انا : ليه بس يا منصور
منصور : انا لا تعبه وله حاجه هو الي تاعب نفسه
انا : ليه بس
منصور : عايز يخليني العمده مكانه
بهجت : يا ولدي مينفعش انا تعبت قوي و كبرت جدا انا صحتي مش حلوه انا كبرت قوي لزم اختفي من الصوره ليك يا ولدي
انا : انا فهمتك يا عمي عايز تطلع من الصوره وانتا لسه الحج بهجت الصمدي مش الديب العجوز الي تقع قدام الناس
بهجت : صوح يا ولدي
بعد شويه جت الناس وقعدنا وشديد جايب معاه واحد اسمه اشرف ابو هيبه علشان يسنده قدامي قعدنا
جلال : احنا اتجمعنا النهارده قبل معدنا بكتير علشان ممكن نخلص من القصه دي بدري احنا جبنا دكاتره علشان ياخده عينه من الجنين وهو في بطن امه وناخد عينه من الحج شديد والنتيجه نستلمها وقتي نحط الشروط
انا : لو كلامنا صح يبقي الواد يتكتب باسم ابنه ومش عايزن منهم حاجه لا فلوس وله زياره ينسا اني ليه ابن بس
شديد : تمام بس لو الواد مش من صلبنا يدفع 100 مليون دولار
بهجت : بس ده رقم كبير قوي
انا : (بمنتها البرود طلعت دفتر الشيكات وكتبت الشيك واديته لي جلال) سهله الفلوس اسهل حاجه بس انتا تمضي على الورق ده ده ورق نفس الي مضي عليه ابنك اقرار بعدم التعرض ليها او لي ابنها وكمان اعتراف منك بنسبه ليكم ورقه حرم من الميراث فيك احنا مش عايزن منك حاجه
مضي الورق كله و عطي الورق لي جلال بعد كام ساعه الناس كلها قاعده نتكلم في كل حاجه لحد ما الناس طلعت بتوع التحاليل و عطي النتيجه لي جلال
جلال : عندك حق يا علي بيه الواد من صلب شديد الطاهر
انا : يلزمني الورق ده
جلال : (عطاني الورق) حقك
شديد : جري ايه يا ابو هيبه بيه ما تقول كلمه مش قولت انا معاك
ابو هيبه : (بص في الارض) انتا قولت انه اسمه علي محمد مش علي الصمدي انا مقدرش اقف قدامه
انا : هههههههه خسرت يا شديد ابو هيبه اساس المصنع بتاع الحديد بتاعه ملكي و هو مجرد موظف عندي مش اكتر انتا خسرت لما فكرت نفسك حاجه انا البلد كلها يا شديد
طلعنا بره وشديد شايفني وانا واقف مع جلال واشرف بهزر النار طقت في دماغه و طلع مسدسه وضربني بالنار في ضهري وانا مش لبس الواقي وقعت من طولي والناس الي معاه بتأمن شديد لحد ما طلعه من البلد والباقي انشغل فيا و طلعنا على المستشفي جيه سليم مع دكاتره اجانب
سليم : متقلقيش يا غاده ها يقوم منها زي الاول
امي : لو علي قام ونفز كلام نوح اقسم بديني مفيش حد ها يسلم من ناري يا سليم مفيش اي حد حتي لو انتا او نوح فهمه كده كويس
سليم : (بص لي امي و هو خايف رغم انها اخته الصغيره بس كانت معروفه بالذكاء جدا والشر يعني شيطانها عافي شويه لا مش شويه جدا) طيب يا غاده طيب
دكتور : اسف يا سليم الحاله توفت تمامً
سليم : مش ممكن يحصل زي المره الي فاتت
دكتور : احنا ركزنا المره دي اكتر بس الاسف الحاله توفت مفيش اي امل
(سعتها كان علي مات فعلاً خلاص الساعه بتعته جت نهايه حياه علي كانت غريبه زي حياته يعني واحد خد 15 طلقه وعاش اتشل وعاش وقع في نار في بيت هو الي حرقه وعاش حياته غريب احنا ها نكمل من غير علي انا الكاتب)
صوت صويت كتير جدا من الكل وهو حزين عليا من سندي ومني وعلي وليليان وفرح وابراهيم وراضي وحتي محمود اخويا جيه وكان حزين مع مصطفي حتي امام الي قلبه حجر عيط عليا اصل كنت اخ ليهم مش مجرد صاحب شغل وهما موظفين عندي خلصت الدفنه ورجعه البيت كلهم وفي محامي اسمه عمار المحامي الخاص بتاعي السري جيه
عمار : البقاء..... يا جماعه انا عرفت الخبر وانا حزين جدا لي فراق علي بيه الراجل كان نعمه الصديق والاخ علي بيه كان كتب وصيه ليه قبل خطوبه ليليان هانم ابراهيم بيه وقت مشكله مع البارون الظرف فيه وصايا لي (فتح ضرف كبير) اول رساله لي امي الحبيبه والتانيه لي علي ابني الغالي ولميتا بنتي الجميله و كمان لي اميره اميرة الكل و مكتوب تفتح عند البلوغ وكمان في اتنين مكتوب عليهم تفتح بعد ولاده زوجتي مني وفي لي إبراهيم بيه و ليليان هانم وراضي بيه كمان
امي : (فتحت الوصيه بتعتها) امي الحبيبه اغلي ما عندي لو الورقه دي في ايدك ده مش معني كده انك بطلتي تدعي ليا بس الدعاء بتاعك كان زي مصدر الطاقه الي مخليني ماشي لحد ما تيجي الساعه بتعتي انا مش ندمان على حاجه انا عملتها في حياتي بس مش عايزك تجبري سندي ومني وعيالي يعيشه في الصعيد لا خليهم يعيشه براحتهم في اي حته انتي غاليا عليا قوي يا امي سلام (قفلت الوصيه ودمعها نزلت) ماشي يا علي
علي : (فتح الوصيه) ايه يا ابو علي واحشني ايوه الورقه دي ممكن توصلك قبل ما تدفني بس ايوه انتا واحشني يا ابني يا غالي انا عارف اني وجودي في حياتك عمل ليك مشاكل كتير بس انا عايز اديك نصيح عايزك تعيش في الدنيا دي في حريه كبيره بس لزم تدفع ثمنها ومحدش يدفع غيرك اعرف اني انا سايب ليك حراس كتير مش سامح او امام بس لا كتير يوم ما تحتاجهم ها تلقهم موجودين انا بحميك حتي لو كنت في قبري اجمد كده ومش عايز عياط وخالي بالك من اخواتك لميتا واميره و اولاد مني ايوه مش من نفس الام بس هما من صلبك يا ابني و لزم ترعاهم اجمد و بلاش عياط سلام يا علي (قفل الوصيه ومسح دموعه ورسم ملامح الهدوء والقوه بتعتي وقعد)
سندي : (فتحت الوصيه) سندي حبيبتي حبي الاول و زوجتي الاوله والي من غيرها قلبي يبقي مات انا مش عايزك تزعلي عليا بجد انا كنت واحش قوي معاكي وحياتك مش سعيده معايا بس انا اسف ده قدري اني حياتي تبقي كده انه بحبك قوي يا سندي قوي وحشتيني يا بت *** علي ابنك على عزه النفس والقوه بلاش الضعف الضعيف في الدنيا بتدوس عليه بالجزم خليه يحب اخواته وهما كمان يحبه بعض انا بحبك قوي لو بايدي اعيش العمر كله معاكم اعيش بس الحكم مش في ايدي يا حبيبتي سلام (قفلت الوصيه وسيطرت على مشاعرها)
مني : (فتحت الوصيه) مني زوجتي التانيه وحبي التاني الي من غيرها احس اني ميزان مخي مش مظبوط مني انا بحبك قوي بعشقك انا نفسي تفضلي عايشه في البيت مع سندي والباقي عايز اولادي يعيشه مع بعض في بيت واحد تحت سقف واحد يحبه بعض و متخفيش علي ها يحب اخواته الي جين في السكه انا كان نفسي اعيش واشوف بزرتي منك بس شكلها مش مكتوب ليا مع اي حد من اولادي المهم بعد ما ترجعه روحي المكتب بتاعي في حجات مهمه جدا في خزنه افتحيها بصمه ايدك وخدي سامح بلاش تروحي لوحدك فهمه بلاش يا مني و السلام ختام (قفلت الورقه ونزلت دموعها)
ابراهيم : (فتح الوصيه) ابراهيم صحبي مش ابن اخويا بس لا انا عايز اديك نصيحه مهمه لي حياتك اتعود يابني لو انتا جوه حكايه لزم تسمع بس بلاش تتكلم علشان الي بيسمع بيشوف اكتر اوعي تتكلم غير لما كل الي فكرين نفسهم ابطال يختفه من الصوره علشان وجودك يكون امر واقع محدش يقدر يفكر يطلعك منها طبعا انتا شايف كلامي عبيط لو مش مهم لا فكر فيه مره و اتنين و ثلاثه عايزك تخلي بالك من ليليان اوعي تزعلها لحسن اطلعلك في احلامك اطلع عين ابوك و امك و الي خلفوك سلام يا صحبي
سليم : (شاف الوضع كده و دموعه نزلت) استأذن انا يا جماعه سلام
طلع سليم بره ولقي امام وسامح قعدين في حزن شديد جدا
سليم : يله يا رجاله
سامح : على فين
سليم : الي بيحصل كل مره بعد ما حد يموت تتسحب الحراسه وتتعاد تشكلها تحت قياده حد جديد ومع ناس جديده
سامح : لا انا قاعد انا في خدمه عائله علي الصمدي لحد اخر يوم في عمري انا فشلت في حمايه علي الصمدي بس لزم اخد بالي من ابنه لحد ما نتقابل في الاخره ونتعاتب
سليم : (بص لي سامح وسكت) طيب وانتا يا امام
امام : انا لو طلعت من هنا ها روح على بلد شديد الطاهر امسحها لحد ماخد حق علي
سليم : بس مفيش أوامر بكده
امام : اخد حقه وبعد كده اتعاقب على كل ده
في مشهد اخر
نوح الي هو ابويا طلع من المكان بتاعه وراح مكان جنبه برضه اسمه واحه الجحيم الي فيها رجاله زي امام كده جمع كل الرجاله وقف قدمهم
نوح : يا ولادي احنا حصل لينا اختراق في صفوفنا علي الصمدي مات علي الي كان تحت حمايه امام اخوكم من امته بنسيب حقنا
الكل في نفس واحد : عمرنا
نوح : نروح نجيب حق
الكل : نروح
نوح : ها ننزل قنا ونهد بلد شديد الطاهر على دماغه
الكل : نهدها
اتحركت كل الناس دي فوق العشر الف راجل بسلاح حاجه تقوم حرب بسلاح كتير جدا وصله في عربيات كونتيينر ونزله على بلد شديد وعايله الطاهر كلها مسحوها من على وش الارض الي هيا كانت البلد كلها بلد بنسها اتمسحه من على الخريطه وقف نوح باصص لي الدمار ده كله في حاله نشوه غريبه جدا والرجاله جابت شديد الطاهر تحت رجله مع اشرف
نوح : حلو شكل الدمار ده كله (طلع مسدس ساقيه وفيه رصاصه واحد) ده مسدس فيه رصاصه واحده بس شديد انتا قتلت علي الصمدي علشان ابنك انا عندي ليك لعبه حلوه انا هدي ابنك المسدس ده فيه طلقه واحده بس ها يصوبه عليك لو ضربك بالنار يقدر يمشي في امان ودي كلمه و وعد لكن لو لا نبقي نتكلم فيها دي
شاب : (خد المسدس وحطه في ايد اشرف)
شديد : ابني مستحيل يعملها
اشرف : (صوب المسدس بتاعه لي ابوه وداس على بس الرصاصه مش هيا)
شاب : (شد منه المسدس ولف الساقيه تاني)
نوح : المسدس المره دي في ايدك انتا يا شديد لو ضربتني بالنار تقدره تمشي انتا وابنك وده وعد ميني
شديد : (خد المسدس وداس عليه بس برضه فاضيه)
شاب : (خد منه المسدس وحط في رصاصه تاني وعطه لي نوح)
نوح : اللاسف الحظ مش حليف ليكم النهارده (ضرب اشرف الاول) مفيش راجل يحاول يقتل ابوه (ضرب شديد وكلم الشاب) نظف اي اثر لي وجدنا هنا مفهوم
رن تلفون نوح من واحد وهو مندوب الحكومه في الجماعه
شخص : ايه ده يا نوح تمسح بلد كمله من على الخريطه الرايس مستاء جدا
نوح : مش مهم وفهمه اني لوله وجودي هنا في مصر كان زمان مصر زي البلد دي بالظبط ماشي
شخص : بس دي مش لهجه هجوميه شويه
نوح : ده الي عندي اديك شايف الي بيحصل لي البلاد التانيه تحبه امشي
شخص : لالا طبعا لا ازي
نوح : تمام فهمه بقي
رجع نوح مكانه تاني
المشهد الريسي
عدت فتره الحداد وكانت اكتر من العادي بس سندي طلعت منها بسرعه جدا في يوم كانت مني قاعد في الجنينه قدام القصر رحلها سامح
سامح : (محترم انها ارمله لي صديقه وباصص في الارض) صباح الخير يا هانم
مني : صباح النور يا سامح قولي الحراسه ها تترفع امته
سامح : معرفش يا هانم بس انا ليا طلب لو ممكن
مني : طبعا يا سامح انتو وقفت معانا
سامح : انا مش عايز امشي انا عايز افضل معاكم هنا في خدمتكم
مني :بلاش خدمتكم دي انتا صديق العيله
سامح : شكرا يا هانم
سندي : (طلعت وهيا لبسه لبس خروج) سامح حضر عربيه واعمل حسابك جي معايا
سامح : امرك يا هانم (مشي)
مني : صباح الخير يا سندي
سندي : (زي الورده المطفيه بس لزم شوكها يفضل علشان محدش يلمسها) صباح النور
مني : انتي رايحه فين كده
سندي : مشوار اعملي حسابك بكره نروح لي الدكتور علشان يحدد معاد الولاده
مني: ماشي بس انا رايحه مشوار الأول
سندي : اطلعي بحراسه خدي امام معاكي ماشي
مني : ماشي
سامح: العربيه جهزه يا هانم بس على فين
سندي : لي سليم
سامح : (عمل عبيط) سليم مين
سندي : بلاش الاسلوب ده معايا انتا عارف سليم مين يله
طلعت سندي مع سامح ومني ركبت عربيه مع امام وفريق حراسه وراحه المكتب بتاعي وفتحت من مكان انا معرف ليها بس ودخلت جوه و فتحت الخزنه فيها ماس كتير و جواب
الجواب : مني لو في ايدك الورق دي انا كده ابقي ميت مع الورقه دي في ورق تاني لي شراكتي مع يوسف صفوان في شغل العقارات وكمان ورق اتنين مصانع خاصه ليا بعيد عن شغلي مع الجماعه وكمان في ماس اوعي تبعه اي حاجه منه غير ما يكون في ديقه ماديه تمام كل ده يتحط في خزنه في البيت واديه لي علي ابني لما يوصل لي سن العشرين متخفيش ها يخاف على حق اخواته وكمان في شفره تواصل مع الوكيل بتاعي بره مصر اوصله ليه واعمله توكيل ليه علشان تعرفه الحسابات بتعتي بره مصر وكمان في خريطه مكتوبه بالشفره لي اماكن فيها سيوله محدش ها يعرف يحلها غيرك انتي علشان المكان ده مكاني مش مكانك
مني اتأكدت اني الوصيه دي مكتوبه من فتره طويله علشان علي كاتب الوكيل بتاعي مش سما حماتي ودي تفرق كتير قوي نفذت الوصيه وحطت الحجت دي في خزنه في البيت
في مشهد اخر
سندي وصلت لي مكان سليم
سليم : اهلا يا سندي يا بنتي انتي كويسه
سندي : ايوه كويسه
سليم : طيب خير ايه سر الزياره دي
سندي : انا جيه في شغل انتا وعلي كنتم شوركه في المصانع بتعته المفروض انه مات يعني لزم يسيب النسبه بتعته انا بقي عايزه اكمل مكانه
سليم : بصي هو مش كده بالظبط بس قريب بصي يا سندي الشغل معنا صعب جدا وخطر واديكي شوفتي حياه علي ازي
سندي : متخفش عليا
سليم : مش ها تعرفي
سندي : اتعلم
سليم : السوق مش بيرحم
سندي : انا مرات البعبع و هو مأمنا كويس جدا
سليم : طيب يا سندي اعرفك الحقيقه (رجع ضهره لي وره ولع سيجاره) الموضوع بدا لما مشي الانجليز من مصر
بعد مرور خمس سنوات
المكان احد شواطئ البرازيل قعده سندي ومني وعلي ابني ولميتا قاعده مع اميره وبنات مني جابت بنتين واحد اسمها كارما والتانيه ملك وكمان ابراهيم ومعه ليليان وسندي سرحت في البحر وجماله و ذكريات شهر العسل قدمها جت ست كبير جدا في السن لبسه خفيف بس محتشم ومسكه عكاز عدت
ست : هاي مين فيكم سندي
سندي : (بصت ليها شويه) ايوه انا
ست : انتي مش فكراني
سندي : لا
ست : انا خديجه اتقبلنا زمان كان في اسكندريه ومعاكي شاب زي القمر اسمه علي
سندي : (بصت ليها شويه وفكرت جدا واستغربت اكتر) خديجه بس انتي كبرتي قوي
خديجه : طيب كبرت قعديني بدل ما انا وقفه كده
سندي : طيب اتفضلي
قعده وسندي حكت حكايه خديجه ليهم
خديجه : انتي عارف انا بقالي كام سنه منتظره المقابله دي
سندالفصل التاسع
في احلك لحظات الظلام يأتي النور في اسوء الظنون يأتي اليقين الان السوء هو البدايه والسعادة هيا النهايه هيا الجائزة الكبرى
بدايه الفصل
الكل مستغرب جدا حتي انا اصل انا حضرت حكم اعدام سما بنفسي ازي عايشه ازي انا كنت غبي كده ازي
انا: (تمتلك اعصابي) منوره البيت يا سما
سندي : (سندي طيبه جدا نست كل حاجه وقامت تاخد امها بالحضن)
سما : خليكي عندك ايه جيه تخديني بالحضن انتي اشتريتي جوزك البسي بقي
بارون : ايه رايك يا علي في المفجأه دي
انا : حلوه ده السيناريو الي انا مش عامل حسابه
بارون :ولسه كتير قوي عندك مثلا اخوك محمود الكبير باعك ليا مقابل انه ياخد مكانك
انا : (بصيت لي محمود وانا مبتسم) دي مش حاجه جديده على اخواتي
بارون : لالا لسه فاضل كمان محمد صحبك باعك ليا والاتنين بيحبوك قوي طلبه انك ترجع مستشفي المجانين
انا : بجد طيب بقولك ايه اخرت الحوار ده ايه هات من الاخر اكيد انتا مش عامل كل ده علشان تحرق سما ومحمود ومحمد هات من الاخر
بارون : انتا مستعجل ليه بس ماشي انا هديك الزتونه سامح طلب خمسين مليون دولار خدهم علشان يزرع قنابل في بيتك (طلع حاجه فيها زرار) لو حد فكر يفتح باب او شباك القنابل دي ها تنفجر ايه رايك يا علي
انا : حلوه بس جيه ليه يا سما هيا النار مش بتحرق مؤمن وله ايه
سما : جيه اموت معاك علشان ابقي قدامك دنيا واخره
انا : لو على الاخره كده كده احنا رايحين النار عارف يا سليم انا حابب النار اكتر من الجنه ليه
سليم : ليه يا علي
انا : الجنه حلوه جدا بس النار كلها معارف طظ فيك يا بارون انتا لو تقدر تقتلني مش ها تعمل الحوار ده كنت خلصت
بارون : لالالا يا علي ازي مش لزم اخد حقي بشكل درامي زيك انتا بتحب كده والصراحه ايوه الموضوع فيه نشوه كبيره قوي سلام يا علي (داس على الذرار بس مفيش حاجه حصلت)
انا : ايه ده بص فكها كده وطلع البطارية وعضعضها ايوه عضعضها اصل مش معقوله تبعت تجيب بطاريه جديده دلوقتي اخلص انا مستعجل (دحكت) هههههههه مش ها تحصل حاجه اصل سامح انا الي بعته وحلال عليه الفلوس الي خدها
بارون : (اتنرفز) ها قتلك يا علي ها قتلك لو مش بدي باي حاجه تاني
انا : عايز تقتلني اقف في اخر التابور لسه في ناس كتير قوي (طلعت حاجه فيها زرار) دي اده التفجير الشغاله لي قنابل عندك انتا
بارون : انتا متعرفش احنا فين
انا : ليه هيا جزيره في البحر المتوسط بعيده يا بارون لا البركه في سما صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
انا : الاسف يا بارون انتا خسرت كش ملك (دست على الذرار وقفلت الشاشه ولفيت ورايه لقيت الكل فاتح بقه)
امي : هو ايه الي حصل
انا : خلصت من كل اعدائي في ضربه واحده
سندي : هيا ماما معاك
انا : طبعا معايا صح يا حماتي
سما : صح يا جوز بنتي
سليم : ازي يا علي ازي
انا : ازي دي تعرفها في الفلاش باك
فلاش بااااااك
بعد ما رجعت مصر وصدر حكم في قضيه سما رحت السجن قبلت المأمور
مأمور : اهلا يا علي بيه تشرب ايه
انا : ملهوش لزمه يا فندم
مأمور : لا ازي انتا عايز عمك عاصم يطلعني معاش مباكر
انا : لا ميصحش ممكن قهوه
دخلت سما مع عسكري
مأمور : اسبكم لوحدكم القهوه جيه حلاً
طلع المأمور وقعدت سما قدامي
سما : ايه جي تشمت
انا : لا انا شمت في باريس كفايه كده
سما : انا طلعه طلعة يا علي
انا : سما انتي لبسه البدله الحمره خلاص انا جي اوريكي حاجه تاني (طلعت تلفوني وشغلت فيديو فيه انا وسندي بنلعب مع علي انا كنت مصوره قبلها بيوم) ده حفيدك وبنتك شوفي هما مبسوطين ازي
سما : (بصت في الفيديو وعينها دمعت)
انا : انا مش جي علشان ازيد حزنك لا انا جي علشان بنتك عايزني هنا بنتك بعد الي عملتيه لسه بقيه عليكي وطلبت ميني اقف معاكي
سما : مستحيل
انا : هو مستحيل لي حد طبيعي لكن لي بنتك لا اسمعي انتي ها تخرجي
تاني يوم جيه معاد تنفيز الحكم واتنفز صوري والكل قبض واكل عيش خدت سما ودتها شقه تقعد فيها كنت بزرها من وقت لي التاني في مره
سما : مالك يا علي
انا : انتي تعرفي واحد اسمه فتحي الغول
سما : طبعا فتحي وانا كنا شغلين مع بعض في المخدرات هو الي طلب ميني ادخلت مستشفي عندي
انا : طيب انا عايزك تسفري بره تعملي حاجه ليا ماشي
سما : اي حاجه
سفرتها بره مصر وبقت الوكيل بتاعي بره مصر هيا الي خلصت الصفقات وخلتني اخلص من الغول وخلت الكسندر بتاه امريكيا في صفي بعدها رجعت تاني ورحت ليها عرفت اني البارون ده كان بيحبها ونفسه يتجوزها بعتها ليه هيا الي عرفتني الي ها تعمل جني الغول وكمان محوله الاغتيال الي كانت من كام يوم كان كل حركه لي البارون انا الي رسمها بنفسي وخلصت منه بس دي حكايه سما
عوده من الفلاش بااااك
انا : بس يا عم سليم
سليم : طيب ممكن سؤال
انا : طبعا اتفضل
سليم : انتا كده ازي يعني انتا بتتحرك من غير الجماعه وتعمل كل ده ازي انتا ازي كده
انا: عادي انا علي عادي سليم انا مش محتاج لي الجماعه دي غير لي الثأر بس
سليم : تار ايه
انا : تار مرات ابويا واخويا
سليم : (وشه اصفر) تار ايه انا مش فاهم انتا بتتكلم عن ايه
انا : عن ابويا الي كان شغال معاكم وجاب الغول و البارون وهما غدره به وقتله مرات ابويا ام مصطفي واخويا الصغير راضي كان لزم اخش جوه
سليم : انتا تعرف الحكايه دي منين
سما : ميني انا يا سليم
امي : (قعده قدمها محمود ومحمد خلعت الجزمه ونزلت عليهم) بعته اخوكم يا كلاب انتا يا محمود تعمل كده في اخوك الصغير وانتا يابن اختي تعمل كده ده انتو اخوات في الرضاعه يا كلاب يا كلاب
محمد : اهدي يا غاده افهمك
امي : افهم ايه انتو ها تموته النهارده على ايدي انا
محمود : اهدي علشان نفهمك طيب اتكلم يا علي
انا : اتكلم اقول ايه ها يا اخواتي انتو تعمله معايا كده
ساره : بقي كده يا محمد
راضي : ليه يا بابا
محمود : ليه ايه انا متفق مع علي
امي : (بطلت ضرب) متفق معه ازي صح الكلام ده يا علي
انا : الاتنين خونه وكذبين كمان
محمد : بطل هزار يا زفت
انا : (دحكت) ههههههه الصراحه شكلكم كده مسخره
امي : (جت عليا و هيا متنرفزه) صح الكلام ده يا زفت
انا : (بست ايد امي) انا نجيت بيكي مش بذكائي
سما : (خدت سندي فحضنها) سمحيني يا بنتي لو انا مش الام الي كان نفسك فيها انا اسفه
سندي : لا بلاش كده يا ماما انتي احسن ام في الدنيا بس دي غلطه صح
سما : صح عامل ايه يا علي انتا عارفني
علي : طبعا انتي تيته سما
سما : (خدته في حضنها) كان نفسي في الحضن ده قوي يا ابن الغليه
سليم : (حط ايده على كتفي وانا واقف مع امي) انا كسبت الرهان النهارده بس في مشكله تاني
انا : ايه هيا
سليم : الناس بتوع افريقيا بتوع الاغذيه عايزن رقبتك
انا : (عملت زي محمد هندي في عسكر في المعسكر المشهد الاخير مع حسن حسني) موه مع نفسك غدن القاك
سليم : هههههههه ماشي يا علي انا كنت بهزر يله امشي انا عايز حاجه
انا : خليك قاعد معانا
سليم : مش ها ينفع
انا : اقعد بس القعده دي مش ها تتكرر تاني
سليم : (بص لي الجو الاسري مع ولاد اخته وقرر يقعد) ماشي يا علي
مصطفي : انتا كنت شايل كل ده لوحدك
انا : من امته يا مصطفي احنا مش بناخد تارنا والي مات اخويا برضه يا اخويا
مصطفي : اصيل يا ابن ابويا
ابراهيم : (قاعد وماسك ايد ليليان) لسه عايزه نتجوز وانا من العيله المتخلفه دي
ليليان : قعده على قلبك
ابراهيم : جوه قلبي
انا : كفايه محن بقي حرام اسمع ياض انتا والزفت الي ماسك ايد فرح انتا يا زفت
راضي : عايز ايه
انا : ايه يا جدعان انتا شويه وابراهيم شويه وعلي ابني ولميتا احترموني شويه عيب
راضي : ماشي عايز ايه يا عمي يا جامد يا مافيا
انا : ايه مافيا دي داخل على العراب
راضي : اخلص عايز ايه خليني افضي لي حبيبه قلبي
انا : بقي كده طيب اسمع بقي انتا وابراهيم انتو الاتنين اعتبره نفسكم بره البيت ده مفيش حد يقعد هنا مع خطيبته خالص ماشي
راضي : ماشي
سما: (قامت) طيب اتكل انا بقي
انا : تروحي فين
سما : ارجع شقتي
انا : لا انسي انتي ها تعيشي هنا مع بنتك سندي انا وعدتها اني لو قدرت اقف جنبك هقف واديكي رجعتي كملي بقي
سما : يعني
انا : يعني انتي ها تباتي النهارده في حضن بنتك وانا بكره ها بعت اجيب باسم من بره علشان ترجعه مع بعض تاني
قعدنا اتعشينا واحنا عيله في قلب بعضيها وفرحانين وسليم بالذات قاعد يتكلم مع محمود محمد عرف تفصيل حياتهم اصلهم ولاد اخواته البنات خلص اليوم والكل مشي وانا طلعت بره في الجنينه قدام البيت جالي سامح وامام وقعده
سامح : خلصت يا رايس بدون نقطه ددمم من عندنا
امام : الصراحه يا سامح انا عايز اعتذر ليك قدام علي انا شكيت فيك
سامح : مقبوله منك يا امام اصل ازي ابيع صحبي
انا : حصل خير يا رجاله هيا خلصت كده علشان فيها رجاله جدعان زيكم بس
سامح : (اداني ورقه) ده رقم الحساب الي فيه الفلوس بتاعت البارون
انا : (قطعت الورقه) حلال عليك يا سامح تستاهل اكتر من كده وانتا يا امام ليك عندي زيهم برضه انتو رجاله جدعان لوله وقفتكم معايا مش هاعرف اعمل اي حاجه من ده كله المهم عايز اوصل لي مرات كريم لزم اقف جنبهم الراجل مات مكاني
سامح : حصل يا رايس
قعدت معاهم شويه وبعد كده دخلت البيت مش عارف انا مش عايز انام ليه وله حاسس بنعس دخلت المكتب وقعدت فيه ايه الاحساس ده هو خواف فعلا هو انا خايف اصل دلوقتي مفيش اي عدو ليا وده غريب في الأول كان عدوي معروف شيفه لكن المره دي عدوي لا عدوي مش عارفه بس مفيش عدو دلوقتي وله فيه بس مستخبي ومنتظر اللحظه المنسبة علشان يظهر فيها ايه ده انا واحد عاش طول عمره في صراع دلوقتي في سلام غريبه دي ازي اكيد في حد تاني طيب لو مفيش كده تبقي خلصت وله ايه مش عارف (الحرب تاخد جزء من كينونه الانسان لكي تبقي مكانها) طيب وبعيد مش عارف
فضلت قاعد لحد تاني يوم نعست وانا قاعد حسيت برجل جيه ورايه لفيت الكرسي بسرعه في حته بيتشال فيها مسدس طلعته كانت سما
انا : في ايه يا سما مش تخبطي
سما : في ايه يا علي انتا مطلع المسدس كده ليه
انا : (حطيت المسدس في مكانه وحطيت راسي بين ايدي) مش عارف يا سما مش عارف
سما : انتا خايف من ايه
انا : من كل حاجه من الناس كلها ازي فين عدوي الجديد
سما : خلاص يا علي خلصت اللعبه الي كنت بتلعب بيها اتكسرت تقبل الفكره دي علشان تعرف تكمل حياتك بص انا معاك الفتره الاخيره كان فيها حجت كتير جدا بس خلاص خلصت تقبل الوضع الجديد بدل ما يتغير وتندم عليه
انا : مش عارف (تلفوني رن كان سليم) الو يا سليم
سليم : صباح الخير يا علي نمت كويس
انا : اه كويس خير في حاجه
سليم : لا اصل في واحد عايز يقبلك
انا : واحد مين
سليم :واحد اسمه نوح
انا : نوح مين انا معرفش حد بالاسم ده
سليم : نوح يا سيدي يبقي رايس الجماعه كلها
انا : وعايز ايه ده
سليم : عايز يعرف نفسه ليك
انا : اممم طيب يا سليم حدد معاد اول الشهر
سليم : لا تعاله كمان شويه
انا : مش فاضي يا سليم
سليم : لا يا علي لزم تفضي الراجل ده مش ها ينفع معاه الرفض
انا : ها يعمل ايه يعني هو فاضل غيره
سليم : بص يا علي في على بابك امام وده من الجحيم ايوه هو صحبك لكن ده ابوه في نظره الاب دايمن مطاع
انا : طيب يا سليم افطر واجيلك
سليم : كده كويس يله سلام
قفلت مع سليم وانا مبتسم خلاص ظهر العدو الي كنت بدور عليه انا عارف انها مش سلكه قومت فطرت وطلعت البس ونزلت تحت لقيت عربيه مستانيه ركبت فيها مع سواق غريب رحنا المطار ركبنا طياره هيلو كبتر ودخلنا بيها الصحرا مفيش حاجه لحد ما لفت انباهي بيت مبني دور واحد بالعرض في وسط الصحرا بس شكله غريب يعني البيت زي ما يكون الجبل حوليه في حفره حاجه شكلها غريب هبطنا في مكان لي الطيارات دي جيه واحد خدني ودخلني جوه البيت ده عملين اجرأت تفتيش غريب زي كاشف لي المعادن و اختبار كشف الكذب وكان جيهاز اشعه اكس علشان لو حد مزروع فيه جيهاز تجسس ممكن واحد يحط جوه نفسه قنبله او مسدس وكمان كشف بصمه العين واخر حاجه التفتيش الذاتي بعد المرمطه دي طلعت من الاوضه لقيت سليم في وشي
سليم : وصلت بالسلامه
انا : جري ايه يا سليم كل ده ليه
سليم : معلش تخيل انا باجي هنا بقالي 50 سنه وبيحصل كل ده معايا
انا : لا دي رخامه بقي
سليم :طيب تعاله علشان تقابل نوح
انا : قبل ما اقبل نوح عايز اشرب قهوه
سليم : قهوه ايه يا علي
انا : في ايه الطياره عملت ليا صداع عايز قهوه
سليم : بعد ما تخلص المقابله اجبلك قهوه عيب الراجل مستني
انا : يستني بروح امه عادي هو الي عايزني
سليم : طيب تعاله
خدني لي ركنه فيها كرسيين وجبلي قهوه وانا قعدت ساكت بشرب القهوه و ملوع سيجاره مش هكذب انا خايف جدا وكمان هو خايف لما طلبت القهوه والبرود ده لي واحد ناوي على حاجه بعد ما خلصت خدني سليم لي باب وقف وانا دخلت لوحدي لقيت حاجه زي الي بتبقي في المتاحف استند محطوط عليه حجر بيضاوي لونه ازرق سمائي فوق منه اسبط نور والباقي ضلمه لقيت واحد طالع من الضلمه لبس بدله شيك وشكله عادي يعني اقرع ومفيش شنب او دقن
شخص : الحجر ده نيزك لونه اتشكل بعد اصطدام بالرمل هو الي عمل الفجوه الي فيها البيت ده وكمان في علماء قاله انه سبب تقسيم الارض لي قرات تخيل حاجه صغيره قوي بتعمل فرق قد ايه
انا : اكيد انا مش جي هنا علشان حصه جيولوجيا انا كنت ادبي مش علمي
شخص : هههههههه ماشي يا علي اسف نسيت اعرفك على نفسي انا نوح
انا : اهلا يا نوح
نوح : اتفضل
طلعنا بره كان سليم واقف ورحنا مكتب مش ها قول عليه حلو لا فخم لا خيال وفيه كتب كتير جدا قعدنا
نوح : انتا مش فكرني يا علي
انا : الصراحه لا لو فكرك كنت عرفتك انا مش بنسي وشوش
نوح : (شغل فيديو) اتفرج
انا : (اتفرجت على الفيديو كان فيه لقطات من فرح مصطفي و فرح محمود و فرحي و كمان مقبلتي من رايس ميناء الاسكندريه و كمان لقطات كتير ليه معايا و هو بينزل ليا قهوه في الكافيه الي قعدت فيه بعد موضوع الغول الي طلعت منه على المستشفي لي سندي و كمان هو الي قبلته عند مرتضي الراجل الي ادي مرتضي شهاده الميلاد ازي) ايه ده
نوح : دي اخر مقبله بيني وبينك عند مرتضي في بولاق
انا : ازي
نوح : بلاش تستغرب انتا تحت عيني من زمان يا علي
انا : ليه بقي
نوح : علشان ذكائك قدرت وانتا في سن صغير تبقي حاجه كبيره عن طريق المطعم بتاعك اتعرفت على ناس مهمه وكبيره جدا
انا : طيب سليم قال انك عايز تقبلني
نوح : ايوه انا عايزك تقود الجماعه
انا : هههههههه جماعه ايه خلاص كلهم ماته
نوح : لا الجماعه اكبر بكتير من الي ماته
انا : ازي الناس دي اكبر ناس في البلد كلها
نوح : بص دي قصه قديمه و طويله وها تحتاج نتمشي شويه اتفضل معايا
قومت معاه ومعانا سليم رحنا ممر فيه تحف كتير وقف قدام واحده منحوته شكلها قديم جدا
نوح : ده محمد ابن عباس الحشاشي انتا تسمع عن الحشاشين
انا : ايوه ذكره في التاريخ كتير
نوح : عندي هنا ها تاخد التاريخ الحقيقي لي الحشاشين بص الحشاشين او السفاحين دي ناس حراس عقيده
انا : حراس *** يعني
نوح : لا مش الدين احنا بره لعبه الدين خالص الحشاشين حراس عقيده الاختيار افهمك زمان في ناس عايزه تحكم العالم عايزن البشر كلهم يبقه عبيد ليهم الحشاشين بقي موجودين علشان يمنعه تحقيق ده في عدو قديم جدا يا علي اسمه الماسونيه اكيد تسمع عنهم زمان ايام محمد بن عباس لو قولت اسم الماسونيه الناس تدحك عليك محمد فكر انه لزم الناس دي تطلع لي النور علشان البشر يحسه بالخطر طلع سمعه على الجماعه بتعته انهم ناس حشاشه مدمنين جنس وقتل واستخبه في الظل علشان الناس دي تطلع للنور وعلشان يكونه تحت النور اوضح لزم الحشاشين يموته اتفقه مع جنكيز خان انه يهجم عليهم والناس كلها تشوف وهما يموته كانت النهايه ليهم بس هما عايشين و طلعت الماسونيه للنور والناس كلها بقت تعرفهم بس مش كلهم كانت الماسونيه دي جناح منهم يعني مش كلهم ولسه عايشين في حرب زي مثلاً الحرب العالميه الاوله كانو سببها والتانيه كمان سيطره امريكا وسقوط الاتحاد السوفيتي كل ده كانه هما السبب فيه الجماعه دي مش في مصر بس لا احنا في كل حته في العالم كله حرب كبيره يا علي بين النور الضلمه الموضوع كبير
كنا لسه مشين وعمال ابص على التحف التاريخيه كلها وصلنا لي المكتب وقعدنا تاني
نوح : بص يا علي انتا قضيت على الشق الي في الجماعه زي البارون والغول وكمان رافي احنا معانا ناس كتير في مخابرات دول كتير جدا
انا : انا مش فاهم
نوح : انا عارف ده اكتر من استعابك بكتير بس دي الحقيقه احنا بنحارب للصح مش للغلط
انا : طيب انتا بتقول بنحارب للصح مش للغلط ازي والناس الي ماتت دي كان همها الاول والاخير هو الفلوس
نوح : علشان وله واحد من دوول يعرف الحقيقه الحقيقه الي انا قولتها ليهم اني احنا مجموعه احتكار لكن في طبقه اعلي في الجماعه هيا الي تعرف زي سليم مثلاً ها يا بطل رايك ايه
انا : مش موافق طبعا ازي الخير الي انتا بتتكلم عنه خالني احس اني قدام كابتن مصر وانتو شغلين في السلاح والاثار والمخدرات والاعضاء وتجاره الرقيق ازي
نوح : كمل وله اكمل انا اقولك كمان احنا بنتعامل مع الكيان التاني في التجاره والصناعة في كل حاجه حتي انا كنت معزوم على الغداء في مقر المنظمه بتعتهم كمان يومين تحب تيجي معايا
انا : (خرجت عن شعوري وكانت اول مره من زمان) ايه الجنون ده
نوح : (ببرود الكون) ده مش جنون دي الحياه يا علي بص الموضوع بسيط انتا تقدر تمشي بس صدقني الكيان التاني مش ها يسيبك ها يحاول يضمك باي شكل من الاشكال بايدك انتا تختار معانا انتا هاتكون صاحب هدف بدل ما تقع معاهم اصل مهما كنت مفتح مش ها تعرف تفلت منهم الناس دي غير يا علي الناس دي مش رحيمه لا عزيز وله غالي الي انتا بتعمله ده لي صالح البشريه كلها تخيل
انا : يعني البشريه كلها وقفه عليا انا ازي نوح انا كان نفسي اعيش حياه عاديه ارجع بيتي وانا في السكه مراتي تقولي عايزن جبنه وعيش فينو انزل مع ابني لي اتوبيس المدرسه مش عايز كل ده
نوح : خلاص امشي يا علي بس خليك فاكر لما تصحي من النوم تلاقي الدنيا بقت خراب والناس دي حكمت انتا السبب اصل الناس دي مش ها تحكم غير بالدم شرفت يا علي وصله يا سليم
طلعت من عنده من غير ما ابص عليه حتي وسليم معايا وصلني للطياره زي ما جيت و رجع تاني لنوح كان واقف باصص للصحرا مولع سيجاره
سليم : وبعدين كده كل الي خططنا ليه باظ
نوح : مفيش حاجه باظت كلم العقرب خليه يتحرك
سليم : بس دي ها تكون الضربه القاضيه لي علي
نوح : كل بدايه وليها نهايه يا سليم وعلي كبر قوي ولزم دي تكون النهايه اتحرك
المشهد الريسي
رجعت البيت كان المغرب وانا فاكر اني كده اليوم خلص بس لا لسه في مفاجأت كتير طلعت اطمنت على ابني علي ولميتا و فرح وليليان جتلي الشغاله
شغاله : علي بيه
انا : ايوه
شغاله : في حد مستاني تحت وعايزك
انا : مين ده
شغاله : مقلش اسمه
انا : طيب دخليه المكتب وانا نازل
نزلت الشغاله وانا غيرت هدومي ونزلت تحت فتحت باب المكتب لقيت واحد واقف فيه وباصص لي لوحه وعطيني ضهره
انا : خير طلبت تقلبني
شخص : (لف ليا وهو مبتسم مد ايده بالسلام) اذيك يا علي
انا : (استغربت جدا) العقرب!!!!؟؟؟
المشهد العام
في الفصل ده علي عرف ايه الجماعه دي وشغلها ايه وازي ومع مين علي مسك شعاع النور وهو فاكر انها كده خلصت بس لا لسه علي مكتوب عليه العزاب طول ما هو عايش اصل الدنيا مش رحيمه وله كويسه لزم طول ما انتا عايش تاخد على دماغك لزم وتفضل كده لحد ما يجي الموت بامر من *** ينهي حياتك علشان تبقي خلصت فعلاً
كنتم مع الفصل التاسع من سلسله الفنجان4 نلقاكم في فصول اخري
يتبع........
الفصل العاشر
ده الفصل الاخير من سلسله الفنجان كلها في الفصل ده ها نعرف ايه الي ها يحصل مع علي ونتيجه كل الي عمله في حياته ايه وكمان مين العقرب ده وايه النهايه الي ها تحصل لي السلسله دي اتمني انها تنول اعجاب الكل
(اتمني القارء يطول باله شويه علشان الفصل ده طويل جدا)
بدايه الفصل
المكتب عندي نزلت اشوف مين الي عايز يقبلني ده نزلت تحت لقيت واحد اسمه العقرب
انا : طيب ازي
عقرب : (ببرود) عادي (بيقرب عليا ومادد ايده علشان يسلم عليا)
انا : (خليته مقرب و مادد ايده ونزلت على وشه بلبونيه خليته يقع في الارض) ازي
عقرب : (وقع في الارض وحاطط ايده مكان الضربه) ايه الغباء ده يا علي انا راجل كبير
انا : احمد **** اني مخدتكش في شول لي بنتك يا فرحات
فرحات : (قام) مقبوله منك يا علي
انا : انتا ازي عايش ازي
فرحات : زي الناس مش ها نقعد وله ايه
انا : اترزع
قعدت قدام فرحات صحبي وانا شايط بجد
انا : ايه الي حصل
فرحات: عادي اشتغلت مع سليم والجماعه
انا : ازي يا فرحات ازي سبت روان ازي ده انا بكيت عليك يا صحبي
فرحات : معلش يا صحبي
انا : طيب كنت عرفني
فرحات : علي كل حقيقه و راها الف باب بالف سر وكل سر وراه الف باب بالف سر تاني
انا : انتا ازي تقبل بكده وانتا عرفت الي حصل لي بنتك اشتغلت في بيت دعاره
فرحات : اتحداك تكون سألتها هيا نامت مع كام واحد ها تقولك وله واحد انا كنت متفق مع الراجل الي انتا ضربته متطلعش لي حد لكن لما عرفت انك رحت باريس خليته يطلعها ليك علشان انا عارف اول ما هتوصل ها تسأل عليا و بعد ما رجعت مصر اكدت فكرتي فيك انك لسه نضيف حتي بعد الي عملته الدنيا فيك قبلتها هنا و عرفتها اني عايش
انا : يعني انا كنت لعبه في ايدك و في ايد الكل علشان اهد الجماعه صح
فرحات : ايوه انتا مستغرب ليه كلنا لعب في ايد بعض هيا الحياه كده انتا كنت لعبه في ايد نوح و الجماعه كلها الغول و رافي و ماك و البارون كانو لعبه في ايدك و بتحركهم عن طريق سما بلاش تستغرب انك كنت لعبه في ايد حد و انتا كان في ايدك اللعاب كتير اوي
انا : طيب جي ليه يا فرحات
فرحات : جي احكيلك حكايه
انا : مش فاضي
فرحات : لا الحكايه دي تهمك جدا
انا : طيب بسرعه
فرحات : علي انتا ابوك فين
انا : (استغربت من سؤاله) ابويا مات
فرحات : زمان ابوك دخل الجماعه دي و اشتغل معاهم لحد ما البارون و الغول غدره به و ماتت صفاء مراته عرف اني حياته فيها مشكله لي اولاده قرر انه لزم يموت لزم يكون ميت في زور وفاته واشتغل زي سليم كده علشان بس يهد الجماعه كلها وياخد حقه بعد ما وصل لي الكبير عرفه حكايه الحشاشين وبقي رايس الجماعه كلها بره وجوه مصر
انا : (تعبير وشي في صدمه كبيره جدا ابويا عايش بعد العمر ده كله) يعني هو عايش
فرحات : ايوه ومستانيك
انا : خليه مستاني انا استنيت كتير قوي خلاص
فرحات : هيا اللعبه كده زمان اللعبه حكمت عليك تدخل مستشفي المجانين و ماتشوفش ابنك في ولدته وكمان حكمت عليك تطلع تلقي الدنيا كلها خربانه وحكمت عليك تحط ايدك في ايد سما حماتك وكمان تخلص من الغول ورافي وكمان البارون وتخلص من عمك وحكمت عليا انا اسيب بنتي وسط كل ده وحكمت علي سليم انه يسيب اهله وحكمت على ابوك يسيب اولاده وامك انا قولت في الاول انها لعبه لكن مقولتش اسمها اسمها الدنيا يا علي هيا الدينا زي اللعبه الي كل شويه تشوف فيها حجت جديده تحسسك انك متعرفش حاجه الدنيا يا علي الي انتا بتحارب فيها وهيا بتحارب فيك الدنيا يا صحبي دنيا
انا : خلصت كلامك
فرحات : ومستاني ردك
انا : اطلع بره وانسي اني ليك صاحب اسمه علي انتا خاين خنت الصحبه والعيش والملح الي بنا و مقولتش الحقيقه في البدايه
فرحات : (قام في هدوء) براحتك بس الدنيا حكمت علينا بحاجت كتير دي كانت منهم وده مش مبرر ليا انا عارف سلام يا علي
سندي : علي حبيبي
انا :اطلعي بره
سندي : ليه يا علي
انا : بره
سندي : بره ليه
انا : (اتنرفزت وصوتي عالي عليها) قولت بره بره اطلعي بره ايه مفيش فهم بره
طلعت سندي وهيا مستغربه قفلت باب المكتب عليا بحاول افكر ازي كل ده ازي الحياه عملت فيا كل ده ليه انا عملت ايه في الدنيا علشان كل ده يحصل هو انا كنت واحش وله حلو وله ايه انا ايه الي حصل ليا ده وانا قاعد لقيت واحده قعده جنبي وهيا حارس مدينه الملوك والمليكات
حارس : ايه مدايق من الحقيقه
انا : الحقيقه بتجرح قوي قوي ليه
حارس : ده مكتوب عليك يا علي لزم تشوفه لزم
انا : وانا عملت ايه في الدنيا علشان الدنيا تعمل فيا كده انا كنت عايز اتجوز حبيبتي وخلاص ليه ادخل في كل ده ليه اقعد مجنون عشر سنين واطلع القي مرات اخويا و اولاده كرهين وجودي ليه انا حبيت اعيش حياه سعيده بعد كل ده ولما مراتي طلبت ميني اقف جنب امها وقفت انا كنت عايز اخد حق الي ماته
حارس : والدنيا عطتك كل حاجه محتاجها علشان تاخد حقك ادتك الذكاء والقوه والفلوس والسلطه لحد ما حقك جيه لزم تدفع انتا طول عمرك بتحصل فواتير بتعتك من الناس و بتاخد حقك ومش بتسيبه عايز الدنيا بعد ما عطتك كل ده متحصلش فواتيرها منك لا مينفعش محدش بيطلع منها من غير ما يحاسب
انا : هيا قربت
حارس : موتك بعد ثانيه او دقيقه او ساعه او يوم او اسبوع او شهر او سنه معاد موتك مش معروف بس الموت قريب لي الناس كلها
انا : ابويا عمل معايا كده ليه ليه
حارس : انتا تعرف يعني ايه واحد مراته تموت بين ايده هيا وابنه الي لسه مولد من اسبوع عارف يعني ايه *** ملهوش اي ذنب في حرب موجوده في الضلمه تخيل رد فعل ابوك ايه بعد ما خد العزي ورجع البيت امك واخواتك قدامه خايف عليكم عايز يعمل ايه ها لزم يعمل كده
انا : مش مبرر
حارس : انا مش جيه علشان المبرر جيه افوقك قبل ما الي ليك يروحه وتخسر هبتك وسط الناس قوم يا علي
انا : اقوم
حارس : قوم من النوم
صحيت من النوم وانا نايم في المكتب وعرقان جدا والنور مطفي قومت ركزت شويه انا فين وطلعت بره المكتب لقيت سندي ومني قعدين كل واحده قدمها كوم منديل وعيونهم حمره
انا : ايه كل المنديل دي
مني : ينفع الي انتا عملته ده تقفل على نفسك اسبوع
انا : معلش كنت عايز افكر شويه
سندي : لا متعملش كده تاني ماشي ارجوك يا علي احنا كنا ها نتجنين عليك
انا : خلاص اخر مره بقولكم ايه انا عايز اكل
سندي : ثانيه و يكون الاكل جاهز
مني : وانا هعمل القهوه
قامت مني وسندي
سما : مالك يا علي
انا : لا مفيش
سما : عينك بتقول كلام كتير وهم اكتر
انا : سما بلاش جو الدكتوره ده معايا علشان بيفكرني بأيام مش عايز افتكرها
سما : براحتك يا علي بس لو حابب تتكلم انا موجوده
واحنا قعدين دخل سامح
سامح : علي في مشكله
انا : خير يا سامح
سامح : الحراسه الي مكلفه بحمايه داليا اتعمله مع واحد كان رايح يقتلها بس احنا جبناه
انا : (خدت نفس عميق) طيب نزله المخزن فين داليا
سامح : جيه في السكه
انا : طيب لما تيجي دخلها
مشي سامح وانا طلعت تلفوني وكلمت سعد مدير مستشفي بتعتي
سعد : علي بيه اخبار حضرتك
انا : انا تمام يا سعد بقولك في حاجه عايز اسألك عليها
سعد : اتفضل يا باشا
انا : في تحليل اثبات نسب بتتعمل لي الطفل و هو في بطن امه
سعد :ايوه عادي في بس بره مصر
انا : تمام عايزهم هنا في مصر كمان يومين ثلاثه ماشي
سعد : بس كده بس الموضوع مكلف شويه
انا: مش مهم الفلوس المهم المفعول
سعد : لا الحجت دي بيكون نتيجتها اكيده
انا :طيب خلص انتا الحوار ده ورد عليا
سعد : حصل يا كبير
قفلت مع سعد وكلمت جلال جلال بعد توصيه ميني بقي وزير التضامن الاجتماعي
انا : الو
جلال : صباح الخير يا علي بيه
انا : صباح النور يا معالي الوزير اخبارك ايه
جلال: تمام يا باشا
انا : طيب كويس اسمع احنا عايزن نخلص موضوع شديد الطاهر ده بسرعه
جلال : ايدي على كتفك ده صدعني
انا : بص انا سمعت اني في تحليل زي دي بتتعمل والطفل في بطن امه احنا نجيب الناس دي هما من بره مصر وانا متكفل بكافه المصاريف
جلال : بس كده انا موافق جدا انا عايز اخلص من صداع شديد النهارده قبل بكره
انا : تمام كمان ثلاث ايام تكون خلصانه
جلال : بس كده يبقي معدنا كمان ثلاث ايام في البلد عندكم
انا : تمام يا باشا و لو في اي جديد انا معاك على التلفون
جلال : تمام يا باشا سلام
انا : سلام
قفلت معاه والغدي جهز قومت اكلت وخلصت وشربت القهوه
في مشهد اخر
فريد الديب راح لي عمه حسن بعد ما اتصل به وطلبه يجيله
فريد : ازي يا عمي انتو لسه في مصر
حسن : عايزني امشي و اسيب حقي
فريد : حقك في ايه
حسن : الحيوان الي اسمه علي
فريد : الحيوان ده عمل الي انا مقدرتش اعمله وقلك لا انا مش عايز اجوز بنتي لي حفيدك يا عمي دي حريه
حسن : خلاص جوزها لي خالد ابن يوسف الي ابوه كان خدام عن جدك زمان
فريد : ده زمان بص دلوقتي الواد بقي ايه شب يفرح زي الورد وبعدين هو في حمايه علي الصمدي دلوقتي
حسن : بس
فريد : من غير بس عايز ميني نصيحه خد الفرصه الي ادهالك علي امشي يا عمي الفرصه دي مش ها تتكرر تاني
حسن :يعني انتا في صفه
فريد : لو مش معاه ابقي ضده ودي حاجه انا وانتا مش قدها يا عمي
قام فريد يمشي رجع بيته
المشهد الريسي
جبنا الوالد الي حاول يقتل داليا وحطيته في البدروم بتاع البيت وطلعت فيه كل الغل بتاعي اليومين الاخرنين خليت وشه مش نافع خالص بعد ما خلصت قعدت على كرسي ولعت سيجاره
انا : ها بقي يا سيدي ها تنطق وله اخد استراحه وارجع اكمل
شخص : لالا خلاص ها تكلم انا بعتني شديد الطاهر علشان اقتل داليا
انا : طيب انتا ها تقول الكلام ده في قعده عرفي وحلال عليك الفلوس الي اخدتها من وره شديد ماشي
شخص : ماشي بس ارحمني
انا : ارحمك ماشي لكن غيري مش ها يرحم الرحمه يابني مش في الدنيا
قومت طلعت بره البدروم وطلعت البيت فوق كانت داليا وصلت
انا : انتي تمام
داليا : ايوه كويسه
انا : طيب اعملي حسابك انتي نزله معايا الصعيد كمان يومين علشان نخلص القصه دي ماشي
داليا : لالا خلاص انا مش عايزه ايه حاجه منهم الناس دي شرانيه انا ها خد ابني واكتبه باسمي
انا : سعتها يبقي ابنك لو اخوكي يقولك ماما وله داليا وبعدين انتي نزله معايا انا مش مع اي حد
سندي : بلاش خوف انتي رايحه مع علي الصمدي مش اي حد
انا : مني حضري اوضه تبات فيها داليا ماشي
مني : ماشي
طلعت مني ومع داليا فوق ولميتا جت قدامي
لميتا : بابا
انا : عيني
لميتا : مش ملاحظ حاجه مختلفه عليا النهارده
انا : لا الصراحه
لميتا : طيب فكر شويه
انا : (بصيت ليها) لا مفيش
لميتا : يعني ايه يعني اكيد انتا مش واخد بالك
انا : ايوه يا ستي انا مش واخد بالي في ايه
لميتا : لو مهتم كنت عرفت (طلعت تجري على فوق)
انا : (بصيت لي سما) ملها دي
سما : (دحكت) هههههه اصلها عمله موني كير في رجلها
انا : نعم ياختي وانا اخد بالي من كل ده ازي يعني دي كمان لبسه كوتشي اعرف منين انا
سما : معلش بقي بنتك استحمل
انا : طيب
تاني يوم كنا جاهزين كلنا حتي سما اختها معايا ونزلنا الصعيد وصلنا البيت هناك كلنا
امي : ايه المفجأه الحلوه دي بس منورين البلد كلها
مني : حبيبتي يا غاده انتي اكتر
امي : لولي حبيبه غاده تعالي في حضني
ليليان : (وقعت في الفخ وراحت على حضنها)
امي : (مسكتها من شعرها) بقي يا كلبه يا بنت الكلبه من بعد خطوبتك على البغل ده مفيش مكلمه تلفون حتي ده انا ها طلع عينك
ابراهيم : (حاش ليليان من ايد امي) خلاص بقي (كلم ليليان) انتي كويسه
ليليان : اه كويسه بس في صداع شويه
امي : صداع (مسكت شعر ابراهيم) بقي انتا يا روح امك تسحب البنت من ايدي فاكر نفسك ايه ها
ابراهيم : خلاص انا اسف يا غاده خلاص سبيني انا ابراهيم حبيبك برضه
قعدنا شويه وعرفتهم قصه داليا وهما رحبه بيها كويس وانا وسط كل ده تعملي مع اخواتي باسلوب جاف اصل انا استحملت منهم كتير قوي وخلاص بقي بس الغريبه محمود فين مش باين خالص
انا : هو فين محمود
حياه : (قامت تمشي)
مصطفي : تعاله يا علي ندخل المكتب نتكلم شويه
انا : ماشي
دخلنا المكتب وقفل وره وقعدنا
انا : في ايه انا لما سألت على محمود الكل وشه اتغير ليه
مصطفي : البيه عمل مصيبه اتجوز واحده في السر
انا : سر ليه يعني كان اتجوز علني الحيوان ده هو حد كان ها يقول لا
مصطفي : مينفعش هو خاف من رد الفعل اصله اتجوز رقاصه
انا : رقاصه كمان وغاده عادي وله ضربته بالنار
مصطفي : لا انا خبيت السلاح اليوم ده بس هيا ضربته بالقلم وطردته من البيت ومنعت دخوله البيت او الارض او المصنع وانتا عارف نظام امك لا خمره وله مخدرات وله جواز في السر
انا : دي مصيبه انا عارف من فتره انه بيروح كباريه في شارع الهرم بس رفق مش جواز ومن رقاصه كمان
مصطفي : المهم احنا في بضاعه عايزن نطلعها بره مصر
انا : لا بعها هنا في مصر او الدول الي جنبنا
مصطفي : طيب ومكسبها كام
انا : مش ها يكون خارق لا 80% بس
مصطفي : لالا يا علي شوف حل
انا : اعمل ايه يا مصطفي انتا ليه فاكر اني معايا الفانوس السحري
مصطفي : لا بس انتا اكيد عندك بدل الحل مليون
انا : (صوتي عالي) مفيش حل يا مصطفي مفيش كل الحلول انا كسرتها اللعبه بتعتي الي كنت بلعب بيها كسرتها بنفسي
مصطفي : طيب اهدي طيب
انا : مصطفي خف عليا ابوس ايدك انا خلصان
قام مصطفي من غير ما يرد عليا وطلع بره وانا كلمت امام يخلص ليا حاجه في القاهره ولقيت امي دخله عليا
امي : مالك يا علي صوتك كان عالي قوي
انا : (باسلوب واحش) مفيش
امي : لا في اسلوبك واحش مع الكل حتي انا
انا : (بصوت عالي) قولت مفيش هيا اسطوانه
بصت ليا شويه وطلعت بره من غير ما ترد عليا
سندي : في ايه يا غاده صوتكم عالي
امي : مش عرفه الواد متغير قوي
مني : هو كده اديله مده
امي : طيب حد اتكلم معاه
مني : رافض يتكلم في الموضوع ده
امي : طيب رايك ايه يا سما انتي دكتوره نفسيه واكيد تفهمي
سما : مش عارف اقولك ايه بس علي متغير خالص والي جد جديد انه بقي كتوم اكتر من الاول وده مش كويس علي اتعرض لي صدمات في حياته كتير جدا تخلي من اي انسان سوي مضطرب
امي : يعني ايه عايز علاج نفسي
سما : لو علي اتعرض على دكتور نفسي مش ها يفهمه الان رغم كل ده متصالح مع نفسه لي ابعد الحدود علي عنده طاقه يحل اي مشاكل في الدنيا علشان بس ينسي انه عنده مشكله وده اخطر علي بقي حاله صعبه جدا ملهاش علاج حتي في كتب الطب كلها ومفيش دكتور ها يخاطر ويشتغل معاه الانه ممكن يأثر على نفسيته من الاساس
سندي : يعني علي ضاع منا
سما : لا هو عايش وسعيد بس عامل زي القنبله الموقوتة ممكن ينفجر
مني : اكتر من كده ده علي هد نظام العالم كله ماشي به
سما : لا ده تفريغ شحنات بس لكن لو طلع الي جوه العالم كله مش ها يسلم من النار علي مش خطر على حد وله على نفسه على خطر على البشر كلهم وانا الي عملت كده من الاول الذنب ذنبي انا
في مشهد اخر
فيلا حسن الديب طلع بره البيت لقي امام واقف مع اتنين بس من الرجاله بعد ما خلص من رجاله حسن الديب كلهم
حسن : (بصوت فيه خوف واضح) ايه الي بيحصل هنا انتو مين
امام : انا بعتني علي بيه الصمدي وبيقولك انتا ليه منفزتش امره
حسن : انا مش ها مشي واسيب بلدي
امام : دي كانت بلدك لحد ما علي بيه قرر انك مطرود منها نفز الامر انا جي برساله اطلعه بره البلد بدل ما المره الجيه ها جي وانا بامر اني اخلص منك انتا وعيله الديب كلها نفز يا حسن
مشي امام من عنده علي مكنش حابب اني يكون في اعداء ليه لسه في الصوره علشان المشاكل مش عايز يكون في حد في الصوره مش معاه
المشهد الريسي
قاعد في المكتب لحد الفجر بعد ما طلع الكل ينام وانا قاعد عمال احرق في سجاير كتير لقيت امي دخله عليا
انا : انتي صحيه ليه
امي : قومت صليت الفجر وقعدت ادعيلك
انا : ادعي لي الي مات هو محتاجه اكتر في حسابه بين ايد الي خلقه
امي : انا بدعي لي الي عايش علشان يعقل
انا : مفيش مجنون بيعقل يا امي المجنون بيفضل مجنون مفيش حاجه بتتغير
امي : مالك يا ولدي فيك ايه
انا : الصراحه عندي سؤال انتي ليه لما ابويا تعب مكلمتيش سليم جاب دكاتره يعلجوه (سبب الوفاة انفجار في المراره عملت تسمم ليه) وله تكوني مش عايزه عايش
امي : (بصت ليا شويه وقامت راحت نحيه الباب)
انا : (قبل ما تطلع) مش انا قبلته
امي : (رجعت وقعدت) قبلت مين
انا : رايس الجماعه السريه
امي : (بشوق ولهفه) احكيلي
انا : طلب ميني اكون مكانه ازور وفاتي وابقي رايس الجماعه كلها
امي : وانتا رايك ايه
انا : انا جي ازورك علشان هوافق على العرض ده
امي : انتا مجنون ازي توافق وتسيب اولادك لوحدهم
انا : ليه لا دي هاتكون سلطه وفلوس ونفوز كل حاجه
امي : تسيب اهلك علشان سلطه والكلام الفارغ ده
انا : وفيها ايه خالي ساب مراته وبنته علشان الكلام الفارغ ده
قامت امي وهيا متغاظه ميني جدا طلعت فوق وانا فتحت الاب بتاعي
في مشهد اخر
طلعت امي الاوضه بتعتها وفتحت الخزنه طلعت منها صندوق اسود فيه نوته ارقام وجنبهم تواريخ ومواعيد (دي مواعيد حركه الاقمار الصناعيه فوق البلد انا كنت عارف اني تلفونات الاقمار الصناعية دي اكتر طريقه امان لي التواصل) اختارت معاد وكتبت كود وكلمت ابويا
امي : الو يا محمد
ابويا : الو يا غاده عمله ايه وحشاني
امي : انتا قبلت علي
ابويا : انتي عرفتي من سليم وله ايه
امي : لا من علي جيه زرني علشان ها يوافق على عرضك
ابويا : بجد
امي : انتا فرحان ازي يا محمد تعمل كده في ابنك
ابويا :لزم يا غاده انتي عرفه الهدف الحقيقي لو مبقاش معايا ها يبقي عليا ودي مش حاجه كويسه انتي عرفه انا واقف قدام مين
امي : لا يا محمد لو عملتها سعتها انا الي ها قف ضدك
ابويا : خلاص اسيب علي واخد مصطفي
امي : لا علي وله مصطفي مصطفي ده الكبير
ابويا : لسه زي مانتي كلهم عندك غالين
امي : دل عيالي انا يا محمد لو كان مين فيهم
ابويا : خلاص يا غاده انا ها بعد عن طريق علي خلاص
امي : يا ريت يا محمد هو علي عرف
ابويا : ايوه انا بعت ليه حد يتكلم معاه
امي : دي مشكله تانيه
ابويا : لا مشكله وله حاجه خلاص يا غاده بس انتي وحشتيني قوي
امي : وانتا كمان يا محمد قوي
ابويا : ها تروحي القاهره امته
امي : ممكن كمان اسبوع
ابويا : خلاص اقبلك في شقه بولاق
امي : طيب يا محمد سلام
المشهد الريسي
قاعد في المكتب ومشغل الاب بتاعي وسمعت المكلمه وانا عارف اني اكتر طريق امان لي التواصل عن طريق التلفونات دي سمعت المكلمه بعد ما حطيت جهاز في الاوضه امي قفلت الاب وقعدت مكاني لحد تاني يوم طلعت بره افطر معاهم وانا قاعد اهزر عادي جدا انا مش ها قبل عرض ابويا بس الكلام ده لي امي علشان تكلمه واعرف هما كانو على تواصل وله لا بعد الفطار طلعت البس ونزلت تحت
ليليان : ايه يا علي رايح فين
انا : انتي مالك انتي فكره نفسك مراتي.
ابراهيم : ناس غريبه صحيح
ليليان : بقي كده يا حبيبي
ابراهيم : انا بهزر يا قلبي
امي : كفايه بقي محن انتا وهيا
انا : (وصلت رساله على التلفون اني الناس بتوع التحليل وصله) طيب انا رايح مشوار وراجع قوله لي داليا تجهز على ماجي
مني : رايح فين يا حبيبي
انا : رايح لي محمود أشوفه
امي : لا سيب محمود انا اربيه
سندي : خلاص يا غاده بقي ده ابنك
امي : لا
ليليان : طيب علشان خطري انا
امي : ماشي يا لولي علشان خطرك بس
طلعت بره البيت وركبت العربيه من غير حراسه و رحت على برج في المركز بتاع محمود طلعت شقه خبط وفتحت ليا واحد اسمها شيماء
شيماء : ايوه مين حضرتك
انا : محمود بيه موجود
شيماء : ايوه بس عنده ضيوف
انا : (دخلت الشقه) طيب انا داخل ليه
شيماء : تدخل فين انتا عارف انتا داخل لي مين
انا : ايوه انا اخوه الصغير علي الصمدي
شيماء : (وقفت متنحه مكنها)
دخلت جوه لقيت محمود قاعد مع واحد اسمه تمام راجل بلطجي و معاه ناس تقيله في البلد في ضهره
محمود : ايه ده علي عامل ايه
انا : انا كويس
محمود : عرفت مكاني هنا منين
انا : مفيش حاجه انا مش بعرفها يا اخويا
محمود : احب اعرف على الحج تمام راجل اعمال
انا :وبلطجي كمان
تمام : انتا بتقول ايه
انا : ايه هو انا قولت حاجه غلط مش ده شغلك بلطجي
تمام : اعرف انتا بتكلم مين
انا : راجل بلطجي ونصحيه امشي من هنا علشان انتا متعرفش انتا واقف قدام مين انا علي محمد الصمدي
تمام : (قام) ماشي ها نتقابل يا علي
انا : بلدي قوي الاسلوب ده بس بقولك زي الي قبلك رغم انك صرصار ليهم انتا متعرفش تعمل حاجه معايا
مشي تمام وانا قاعد حطت رجل على رجل اصل مين تمام ده علشان اعمله سعر رجع محمود بعد ما وصل تمام
محمود : ايه الي عملته ده يا علي الحج تمام ده راجل نابه ازرق
انا : تحب اجيبه في شوال دلوقتي و بطولي من غير اي حد جري ايه يا محمود تمام مين ده الي اعمله سعر انا لو بعمل سعر لي الصراصير الي زيه كان زمان مداس عليا بالجزم من زمان فوق يا محمود احنا ولاد الصمدي
محمود : طيب يا علي
انا : ايه الي انتا عملته ده رايح تتجوز
محمود : علي بلاش نقاش في الموضوع ده انتا عملتها قبلي
انا : وايه الي حصل سعتها ها امك خلتني اشك في سندي كنت ها قتلها عارف يعني ايه امي عملت كده
محمود : لالا متخفش سندي عند غاده غليا مش زي حياه
انا : صح مش زي سندي سندي عندها زي بنتها مش بنت اختها الغالية عليها قوي فوق يا محمود وبعدين انتا مش زي ومتقارنش نفسك بيا
محمود : ليه بقي انتا احسن ميني في ايه
انا : بالعكس يا محمود انتا احسن ميني بكتير جدا انتا لسه نظيف مش زي انا الدنيا وسختني لحد ما بقي لوني اسود محمود انتا علشان حياه كنت ها تقوم حرب كبيره جدا كانت ها تاخد الكل ايه الي اتغير
محمود :زهقت يا علي
انا : زهقت من ايه عايز تتجوز اتجوز بنت ناس مش رقاصه نامت مع طوب الارض
محمود : زي مني مثلا
انا : كلامك فيه تخبيط كتير بس ماشي مني محدش لمسها غيري وكانت متجوزه قبلي بس لكن لما انا حبتها اتجوزتها وهيا بنت ناس ومن عيله كبيره جدا وانتا في نفس السوق معاهم وعارف اسم عيله الديب كويس
محمود : بس دي تابت علشاني
انا : علشان الفلوس يا محمود علشان الفلوس تقدر تقولي تمام مين الي وصلك ليه ها
محمود : الناس
انا : وعلشان ايه كان هنا
محمود : ها رجع حقي بالدم
انا : بالدم ماشي نفترض انه بالدم متخيل اني مفيش حد ها يقف ليك علشان مصطفي بيحبك جدا وعمره ما يقف قصادك بس امك لا رغم انها امك بس ليها قانون قانون امك الكلب الصعران عند الناس كلها يتعالج لكن عندها هيا يضرب بالنار يعني الموت امك ممكن تضربك بالنار بنفسها (قومت امشي) قول لي شيماء لما تحب تعرفك على حد تعرفك على حد تقيل مش بلطجي نص لبه زي البتاع ده اه كنت هنسي اسألها برضه هيا اتخضت ليه لما عرفت اسمي سلام يا اخويا
نزلت من عند محمد ورحت كافيه اقعد فيه بتفرج على الناس دي خصوصا الشباب الصغير شايف شباب كتير قاعده الي من غير شغل والي في شغل بس بيشتكي همه من شغله والي عنده عيال بيشتكي منهم ايه ده ازي انا ليه حياتي مش زيهم ليه سعات بحب اني اكون منسي زي الناس دي اعيش اكبر همي ارجع البيت لي مراتي وعيالي بالعشاء مش كده بس بفكر انه طريق وكل واحد ليه طريق زي زيهم هما طرقهم كده وانا طريقي كده غريبه يا دنيا ليكي حركات مش مفهومه مش معروفه دنيا وليها قانون ازلي محدش عرف يفك السر بتاعه غريبه يا دنيا
قومت رجعت البيت
سندي : حبيبي اعملك الغداء
انا : لا انا عندي فكره احلي
سندي : ايه هما
انا :ادخل انا اعمل الغدي
امي : ميصحش يا ابني
انا : عادي يا امي الغدي انا الي اعملها انتي عارفه انا بعرف اطبخ كويس
دخلت المطبخ وانا زمان كنت بطبخ لما كنت قاعد لوحدي في القاهره خلصت الطبخ وطلعت بره اكلنا كلنا وحياه حزينه قوي
انا : افرحي يا حياه محمود راجع قريب
حياه : (وشها نور) بجد امته ها انا موافقه انه يتجوز عليا بس يرجع
راضي : لا يا ماما يطلق الرقاصه
امي : راجل يا راضي عارف الصح من الغلط
انا : بصي يا راضي الواحد لما يتوه في الدنيا طريق بيبقي ضلمه بلاش تسيبه لزم تكون النور الي ينور طريقه و ابوك كان عايز حد يرتب كروت الدنيا قدامه بس مش اكتر فهمت مش تسيبه لا لزم تكون جنبه
امي : بقولك ايه انتا ها تسمي ابن مني ايه او بنتها
مني : علي رفض يعرف النوع
امي : ليه بس
انا : علشان المفجأه بس هما توأم
امي : بجد
انا : ايوه لو اولاد ها سمي احمد ويوسف لكن لو بنات ها سمي كارما وملك
امي : اسامي حلوه بس انا عايزه اعرف حاجه كده بس ترد بصراحه
انا : أمري يا ست الكل
امي : انتا كنت زارع سما وسط اعدائك علشان تعرف هما بيفكره ازي صح
انا : صح
امي : ازي حصل ضرب النار قدام المطعم و انتا اتصبت فيه و له كان من تخطيطك برضه
سما : (دحكت) ههههههههه
امي : (بصت ليها و رجعت بصت ليا بذهول) اوعي يكون فعلاً انتا الي مخطط لي ده تبقي مجنون رسمي
انا : (بدحك) هههههههه عايزه الصراحه
امي : ياريت
انا : الصراحه لا ده كان اجتهاد شخصي منهم و الصراحه لو له سما كان زماني ميت مت زمان قوي
سما : انا حولت اعمل حاجه صح
علي : طيب كول يا عم محمد رجب
سما : (باست علي) انتا لمض زي ابوك
علي : جينات يا تيته
خلصنا غدي و داليا جهزت وطلعنا رحنا لي عمي بهجت قعدنا
انا : اخبارك يا ايه يا عمي
بهجت : مش كويس خالص يا علي
انا : ليه بس يا عمي
بهجت : منصور ولدي تعبني قوي
انا : ليه بس يا منصور
منصور : انا لا تعبه وله حاجه هو الي تاعب نفسه
انا : ليه بس
منصور : عايز يخليني العمده مكانه
بهجت : يا ولدي مينفعش انا تعبت قوي و كبرت جدا انا صحتي مش حلوه انا كبرت قوي لزم اختفي من الصوره ليك يا ولدي
انا : انا فهمتك يا عمي عايز تطلع من الصوره وانتا لسه الحج بهجت الصمدي مش الديب العجوز الي تقع قدام الناس
بهجت : صوح يا ولدي
بعد شويه جت الناس وقعدنا وشديد جايب معاه واحد اسمه اشرف ابو هيبه علشان يسنده قدامي قعدنا
جلال : احنا اتجمعنا النهارده قبل معدنا بكتير علشان ممكن نخلص من القصه دي بدري احنا جبنا دكاتره علشان ياخده عينه من الجنين وهو في بطن امه وناخد عينه من الحج شديد والنتيجه نستلمها وقتي نحط الشروط
انا : لو كلامنا صح يبقي الواد يتكتب باسم ابنه ومش عايزن منهم حاجه لا فلوس وله زياره ينسا اني ليه ابن بس
شديد : تمام بس لو الواد مش من صلبنا يدفع 100 مليون دولار
بهجت : بس ده رقم كبير قوي
انا : (بمنتها البرود طلعت دفتر الشيكات وكتبت الشيك واديته لي جلال) سهله الفلوس اسهل حاجه بس انتا تمضي على الورق ده ده ورق نفس الي مضي عليه ابنك اقرار بعدم التعرض ليها او لي ابنها وكمان اعتراف منك بنسبه ليكم ورقه حرم من الميراث فيك احنا مش عايزن منك حاجه
مضي الورق كله و عطي الورق لي جلال بعد كام ساعه الناس كلها قاعده نتكلم في كل حاجه لحد ما الناس طلعت بتوع التحاليل و عطي النتيجه لي جلال
جلال : عندك حق يا علي بيه الواد من صلب شديد الطاهر
انا : يلزمني الورق ده
جلال : (عطاني الورق) حقك
شديد : جري ايه يا ابو هيبه بيه ما تقول كلمه مش قولت انا معاك
ابو هيبه : (بص في الارض) انتا قولت انه اسمه علي محمد مش علي الصمدي انا مقدرش اقف قدامه
انا : هههههههه خسرت يا شديد ابو هيبه اساس المصنع بتاع الحديد بتاعه ملكي و هو مجرد موظف عندي مش اكتر انتا خسرت لما فكرت نفسك حاجه انا البلد كلها يا شديد
طلعنا بره وشديد شايفني وانا واقف مع جلال واشرف بهزر النار طقت في دماغه و طلع مسدسه وضربني بالنار في ضهري وانا مش لبس الواقي وقعت من طولي والناس الي معاه بتأمن شديد لحد ما طلعه من البلد والباقي انشغل فيا و طلعنا على المستشفي جيه سليم مع دكاتره اجانب
سليم : متقلقيش يا غاده ها يقوم منها زي الاول
امي : لو علي قام ونفز كلام نوح اقسم بديني مفيش حد ها يسلم من ناري يا سليم مفيش اي حد حتي لو انتا او نوح فهمه كده كويس
سليم : (بص لي امي و هو خايف رغم انها اخته الصغيره بس كانت معروفه بالذكاء جدا والشر يعني شيطانها عافي شويه لا مش شويه جدا) طيب يا غاده طيب
دكتور : اسف يا سليم الحاله توفت تمامً
سليم : مش ممكن يحصل زي المره الي فاتت
دكتور : احنا ركزنا المره دي اكتر بس الاسف الحاله توفت مفيش اي امل
(سعتها كان علي مات فعلاً خلاص الساعه بتعته جت نهايه حياه علي كانت غريبه زي حياته يعني واحد خد 15 طلقه وعاش اتشل وعاش وقع في نار في بيت هو الي حرقه وعاش حياته غريب احنا ها نكمل من غير علي انا الكاتب)
صوت صويت كتير جدا من الكل وهو حزين عليا من سندي ومني وعلي وليليان وفرح وابراهيم وراضي وحتي محمود اخويا جيه وكان حزين مع مصطفي حتي امام الي قلبه حجر عيط عليا اصل كنت اخ ليهم مش مجرد صاحب شغل وهما موظفين عندي خلصت الدفنه ورجعه البيت كلهم وفي محامي اسمه عمار المحامي الخاص بتاعي السري جيه
عمار : البقاء..... يا جماعه انا عرفت الخبر وانا حزين جدا لي فراق علي بيه الراجل كان نعمه الصديق والاخ علي بيه كان كتب وصيه ليه قبل خطوبه ليليان هانم ابراهيم بيه وقت مشكله مع البارون الظرف فيه وصايا لي (فتح ضرف كبير) اول رساله لي امي الحبيبه والتانيه لي علي ابني الغالي ولميتا بنتي الجميله و كمان لي اميره اميرة الكل و مكتوب تفتح عند البلوغ وكمان في اتنين مكتوب عليهم تفتح بعد ولاده زوجتي مني وفي لي إبراهيم بيه و ليليان هانم وراضي بيه كمان
امي : (فتحت الوصيه بتعتها) امي الحبيبه اغلي ما عندي لو الورقه دي في ايدك ده مش معني كده انك بطلتي تدعي ليا بس الدعاء بتاعك كان زي مصدر الطاقه الي مخليني ماشي لحد ما تيجي الساعه بتعتي انا مش ندمان على حاجه انا عملتها في حياتي بس مش عايزك تجبري سندي ومني وعيالي يعيشه في الصعيد لا خليهم يعيشه براحتهم في اي حته انتي غاليا عليا قوي يا امي سلام (قفلت الوصيه ودمعها نزلت) ماشي يا علي
علي : (فتح الوصيه) ايه يا ابو علي واحشني ايوه الورقه دي ممكن توصلك قبل ما تدفني بس ايوه انتا واحشني يا ابني يا غالي انا عارف اني وجودي في حياتك عمل ليك مشاكل كتير بس انا عايز اديك نصيح عايزك تعيش في الدنيا دي في حريه كبيره بس لزم تدفع ثمنها ومحدش يدفع غيرك اعرف اني انا سايب ليك حراس كتير مش سامح او امام بس لا كتير يوم ما تحتاجهم ها تلقهم موجودين انا بحميك حتي لو كنت في قبري اجمد كده ومش عايز عياط وخالي بالك من اخواتك لميتا واميره و اولاد مني ايوه مش من نفس الام بس هما من صلبك يا ابني و لزم ترعاهم اجمد و بلاش عياط سلام يا علي (قفل الوصيه ومسح دموعه ورسم ملامح الهدوء والقوه بتعتي وقعد)
سندي : (فتحت الوصيه) سندي حبيبتي حبي الاول و زوجتي الاوله والي من غيرها قلبي يبقي مات انا مش عايزك تزعلي عليا بجد انا كنت واحش قوي معاكي وحياتك مش سعيده معايا بس انا اسف ده قدري اني حياتي تبقي كده انه بحبك قوي يا سندي قوي وحشتيني يا بت *** علي ابنك على عزه النفس والقوه بلاش الضعف الضعيف في الدنيا بتدوس عليه بالجزم خليه يحب اخواته وهما كمان يحبه بعض انا بحبك قوي لو بايدي اعيش العمر كله معاكم اعيش بس الحكم مش في ايدي يا حبيبتي سلام (قفلت الوصيه وسيطرت على مشاعرها)
مني : (فتحت الوصيه) مني زوجتي التانيه وحبي التاني الي من غيرها احس اني ميزان مخي مش مظبوط مني انا بحبك قوي بعشقك انا نفسي تفضلي عايشه في البيت مع سندي والباقي عايز اولادي يعيشه مع بعض في بيت واحد تحت سقف واحد يحبه بعض و متخفيش علي ها يحب اخواته الي جين في السكه انا كان نفسي اعيش واشوف بزرتي منك بس شكلها مش مكتوب ليا مع اي حد من اولادي المهم بعد ما ترجعه روحي المكتب بتاعي في حجات مهمه جدا في خزنه افتحيها بصمه ايدك وخدي سامح بلاش تروحي لوحدك فهمه بلاش يا مني و السلام ختام (قفلت الورقه ونزلت دموعها)
ابراهيم : (فتح الوصيه) ابراهيم صحبي مش ابن اخويا بس لا انا عايز اديك نصيحه مهمه لي حياتك اتعود يابني لو انتا جوه حكايه لزم تسمع بس بلاش تتكلم علشان الي بيسمع بيشوف اكتر اوعي تتكلم غير لما كل الي فكرين نفسهم ابطال يختفه من الصوره علشان وجودك يكون امر واقع محدش يقدر يفكر يطلعك منها طبعا انتا شايف كلامي عبيط لو مش مهم لا فكر فيه مره و اتنين و ثلاثه عايزك تخلي بالك من ليليان اوعي تزعلها لحسن اطلعلك في احلامك اطلع عين ابوك و امك و الي خلفوك سلام يا صحبي
سليم : (شاف الوضع كده و دموعه نزلت) استأذن انا يا جماعه سلام
طلع سليم بره ولقي امام وسامح قعدين في حزن شديد جدا
سليم : يله يا رجاله
سامح : على فين
سليم : الي بيحصل كل مره بعد ما حد يموت تتسحب الحراسه وتتعاد تشكلها تحت قياده حد جديد ومع ناس جديده
سامح : لا انا قاعد انا في خدمه عائله علي الصمدي لحد اخر يوم في عمري انا فشلت في حمايه علي الصمدي بس لزم اخد بالي من ابنه لحد ما نتقابل في الاخره ونتعاتب
سليم : (بص لي سامح وسكت) طيب وانتا يا امام
امام : انا لو طلعت من هنا ها روح على بلد شديد الطاهر امسحها لحد ماخد حق علي
سليم : بس مفيش أوامر بكده
امام : اخد حقه وبعد كده اتعاقب على كل ده
في مشهد اخر
نوح الي هو ابويا طلع من المكان بتاعه وراح مكان جنبه برضه اسمه واحه الجحيم الي فيها رجاله زي امام كده جمع كل الرجاله وقف قدمهم
نوح : يا ولادي احنا حصل لينا اختراق في صفوفنا علي الصمدي مات علي الي كان تحت حمايه امام اخوكم من امته بنسيب حقنا
الكل في نفس واحد : عمرنا
نوح : نروح نجيب حق
الكل : نروح
نوح : ها ننزل قنا ونهد بلد شديد الطاهر على دماغه
الكل : نهدها
اتحركت كل الناس دي فوق العشر الف راجل بسلاح حاجه تقوم حرب بسلاح كتير جدا وصله في عربيات كونتيينر ونزله على بلد شديد وعايله الطاهر كلها مسحوها من على وش الارض الي هيا كانت البلد كلها بلد بنسها اتمسحه من على الخريطه وقف نوح باصص لي الدمار ده كله في حاله نشوه غريبه جدا والرجاله جابت شديد الطاهر تحت رجله مع اشرف
نوح : حلو شكل الدمار ده كله (طلع مسدس ساقيه وفيه رصاصه واحد) ده مسدس فيه رصاصه واحده بس شديد انتا قتلت علي الصمدي علشان ابنك انا عندي ليك لعبه حلوه انا هدي ابنك المسدس ده فيه طلقه واحده بس ها يصوبه عليك لو ضربك بالنار يقدر يمشي في امان ودي كلمه و وعد لكن لو لا نبقي نتكلم فيها دي
شاب : (خد المسدس وحطه في ايد اشرف)
شديد : ابني مستحيل يعملها
اشرف : (صوب المسدس بتاعه لي ابوه وداس على بس الرصاصه مش هيا)
شاب : (شد منه المسدس ولف الساقيه تاني)
نوح : المسدس المره دي في ايدك انتا يا شديد لو ضربتني بالنار تقدره تمشي انتا وابنك وده وعد ميني
شديد : (خد المسدس وداس عليه بس برضه فاضيه)
شاب : (خد منه المسدس وحط في رصاصه تاني وعطه لي نوح)
نوح : اللاسف الحظ مش حليف ليكم النهارده (ضرب اشرف الاول) مفيش راجل يحاول يقتل ابوه (ضرب شديد وكلم الشاب) نظف اي اثر لي وجدنا هنا مفهوم
رن تلفون نوح من واحد وهو مندوب الحكومه في الجماعه
شخص : ايه ده يا نوح تمسح بلد كمله من على الخريطه الرايس مستاء جدا
نوح : مش مهم وفهمه اني لوله وجودي هنا في مصر كان زمان مصر زي البلد دي بالظبط ماشي
شخص : بس دي مش لهجه هجوميه شويه
نوح : ده الي عندي اديك شايف الي بيحصل لي البلاد التانيه تحبه امشي
شخص : لالا طبعا لا ازي
نوح : تمام فهمه بقي
رجع نوح مكانه تاني
المشهد الريسي
عدت فتره الحداد وكانت اكتر من العادي بس سندي طلعت منها بسرعه جدا في يوم كانت مني قاعد في الجنينه قدام القصر رحلها سامح
سامح : (محترم انها ارمله لي صديقه وباصص في الارض) صباح الخير يا هانم
مني : صباح النور يا سامح قولي الحراسه ها تترفع امته
سامح : معرفش يا هانم بس انا ليا طلب لو ممكن
مني : طبعا يا سامح انتو وقفت معانا
سامح : انا مش عايز امشي انا عايز افضل معاكم هنا في خدمتكم
مني :بلاش خدمتكم دي انتا صديق العيله
سامح : شكرا يا هانم
سندي : (طلعت وهيا لبسه لبس خروج) سامح حضر عربيه واعمل حسابك جي معايا
سامح : امرك يا هانم (مشي)
مني : صباح الخير يا سندي
سندي : (زي الورده المطفيه بس لزم شوكها يفضل علشان محدش يلمسها) صباح النور
مني : انتي رايحه فين كده
سندي : مشوار اعملي حسابك بكره نروح لي الدكتور علشان يحدد معاد الولاده
مني: ماشي بس انا رايحه مشوار الأول
سندي : اطلعي بحراسه خدي امام معاكي ماشي
مني : ماشي
سامح: العربيه جهزه يا هانم بس على فين
سندي : لي سليم
سامح : (عمل عبيط) سليم مين
سندي : بلاش الاسلوب ده معايا انتا عارف سليم مين يله
طلعت سندي مع سامح ومني ركبت عربيه مع امام وفريق حراسه وراحه المكتب بتاعي وفتحت من مكان انا معرف ليها بس ودخلت جوه و فتحت الخزنه فيها ماس كتير و جواب
الجواب : مني لو في ايدك الورق دي انا كده ابقي ميت مع الورقه دي في ورق تاني لي شراكتي مع يوسف صفوان في شغل العقارات وكمان ورق اتنين مصانع خاصه ليا بعيد عن شغلي مع الجماعه وكمان في ماس اوعي تبعه اي حاجه منه غير ما يكون في ديقه ماديه تمام كل ده يتحط في خزنه في البيت واديه لي علي ابني لما يوصل لي سن العشرين متخفيش ها يخاف على حق اخواته وكمان في شفره تواصل مع الوكيل بتاعي بره مصر اوصله ليه واعمله توكيل ليه علشان تعرفه الحسابات بتعتي بره مصر وكمان في خريطه مكتوبه بالشفره لي اماكن فيها سيوله محدش ها يعرف يحلها غيرك انتي علشان المكان ده مكاني مش مكانك
مني اتأكدت اني الوصيه دي مكتوبه من فتره طويله علشان علي كاتب الوكيل بتاعي مش سما حماتي ودي تفرق كتير قوي نفذت الوصيه وحطت الحجت دي في خزنه في البيت
في مشهد اخر
سندي وصلت لي مكان سليم
سليم : اهلا يا سندي يا بنتي انتي كويسه
سندي : ايوه كويسه
سليم : طيب خير ايه سر الزياره دي
سندي : انا جيه في شغل انتا وعلي كنتم شوركه في المصانع بتعته المفروض انه مات يعني لزم يسيب النسبه بتعته انا بقي عايزه اكمل مكانه
سليم : بصي هو مش كده بالظبط بس قريب بصي يا سندي الشغل معنا صعب جدا وخطر واديكي شوفتي حياه علي ازي
سندي : متخفش عليا
سليم : مش ها تعرفي
سندي : اتعلم
سليم : السوق مش بيرحم
سندي : انا مرات البعبع و هو مأمنا كويس جدا
سليم : طيب يا سندي اعرفك الحقيقه (رجع ضهره لي وره ولع سيجاره) الموضوع بدا لما مشي الانجليز من مصر
بعد مرور خمس سنوات
المكان احد شواطئ البرازيل قعده سندي ومني وعلي ابني ولميتا قاعده مع اميره وبنات مني جابت بنتين واحد اسمها كارما والتانيه ملك وكمان ابراهيم ومعه ليليان وسندي سرحت في البحر وجماله و ذكريات شهر العسل قدمها جت ست كبير جدا في السن لبسه خفيف بس محتشم ومسكه عكاز عدت
ست : هاي مين فيكم سندي
سندي : (بصت ليها شويه) ايوه انا
ست : انتي مش فكراني
سندي : لا
ست : انا خديجه اتقبلنا زمان كان في اسكندريه ومعاكي شاب زي القمر اسمه علي
سندي : (بصت ليها شويه وفكرت جدا واستغربت اكتر) خديجه بس انتي كبرتي قوي
خديجه : طيب كبرت قعديني بدل ما انا وقفه كده
سندي : طيب اتفضلي
قعده وسندي حكت حكايه خديجه ليهم
خديجه : انتي عارف انا بقالي كام سنه منتظره المقابله دي
سندي : ليه
خديجه : انا قريت فنجان علي والفنجان الوحيد الي كان تحدي بالنسبه ليا كان صعب جدا انا عرفته اني تمن الشهامه ها تكون مصمر في نعشه وبعدها قريت فنجاني عرفت اني ها قبلك تاني في المعاد ده من السنه بس امته وفي انهي سنه مش عارفه كل يوم في الشهر ده لزم اكون هنا انتي عارفه ليه
سندي : ليه
خديجه : 13/3 تاريخ ميلاد علي الزمن مكنش رحيم معاكي يا سندي خلاكي الهانم و انتي يا مني خلاكي تنزلي من برجك العالي و تبقي ست بيت
مني : محدش بياخد اكتر من نصيبه
سندي : و انتي كمان يا خديجه الزمن مكنش رحيم معاكي كبرتي و عجيزتي يا شيخه ده علي كان ها يكلك بعينه في شبابه
الكل دحك
قام الكل يتمشي وفضلت سندي ومني وخديجه قعدين
مني : يا عيني عليك يا علي كان عايش وعارف كل ده انه ها يحصل واديه مات
خديجه : (دحكت جامد جدا خالت عنيها تدمع) انتو متأكدين
مني وسندي بصه لي بعض
كنتم مع الفصل العاشر والاخير من سلسله الرابعه والاخير من روايه الفنجان اتمني لكم قرائه ممتعه
النهايهي : ليه
خديجه : انا قريت فنجان علي والفنجان الوحيد الي كان تحدي بالنسبه ليا كان صعب جدا انا عرفته اني تمن الشهامه ها تكون مصمر في نعشه وبعدها قريت فنجاني عرفت اني ها قبلك تاني في المعاد ده من السنه بس امته وفي انهي سنه مش عارفه كل يوم في الشهر ده لزم اكون هنا انتي عارفه ليه
سندي : ليه
خديجه : 13/3 تاريخ ميلاد علي الزمن مكنش رحيم معاكي يا سندي خلاكي الهانم و انتي يا مني خلاكي تنزلي من برجك العالي و تبقي ست بيت
مني : محدش بياخد اكتر من نصيبه
سندي : و انتي كمان يا خديجه الزمن مكنش رحيم معاكي كبرتي و عجيزتي يا شيخه ده علي كان ها يكلك بعينه في شبابه
الكل دحك
قام الكل يتمشي وفضلت سندي ومني وخديجه قعدين
مني : يا عيني عليك يا علي كان عايش وعارف كل ده انه ها يحصل واديه مات
خديجه : (دحكت جامد جدا خالت عنيها تدمع) انتو متأكدين
مني وسندي بصه لي بعض
كنتم مع الفصل العاشر والاخير من سلسله الرابعه من روايه الفنجان اتمني لكم قرائه ممتعه
والسلسلة الخامسة منها فى التعليق تحت هذا الموضوع
النهايه
التعديل الأخير بواسطة المشرف: