ق
قيصر ميلفات
عنتيل زائر
غير متصل
الفصل الاول
ده الفصل الاول في السلسله الثالثه علي خد حقه من عمه شفانا ازي وكمان ازي اتجوز مني الديب وده اثر على علاقته بي مراته سندي حب حياته شفنا نزاع بينه وبين نفسه وشوفنا كمان ازي تصالح معاها شوفنا رافي لما حاول يقتل علي بي الحسره وازي خد حقه منه وايه الي وصل ليه علشان يخلي الجماعه تتمسك به قوي في السلسله دي ها نشوف فيها العجب
بدايه الفصل
عدت مده طويله بين شغلي وعلاقتي بي مني وسندي الي بعدت عنها تمام بقي علاقتي بيها شبه مقطوعه بروح البيت عندها اقعد مع علي ابني بس وكمان اميره بقي عندها سنه والنهارده يوم عادي جدا رجعت البيت لي مني
مني : حبيبي اخرت يعني
انا : معلش يا قمر كان عندي شغل كتير
مني :طيب ينفع اتغدي لوحدي كده
انا : (مسكت ايدها وبستها) معلش يا حبيبتي وتعويض ليكي البسي وننزل نتعشي بره في اي مطعم
مني : (بي فرحه طفوله) ماشي بقولك ايه صحيح بكره ليليان ها توصل من السفر
انا : دي تنور مصر كلها
مني :ماشي انا بس بقولك علشان تعمل حسابك ترجع بدري بكره
انا : ماشي يا منمن يله بقي لحسن انام وانا قاعد
مني : (طلعت تجري) في ثانيه اجهز
طلعت مني وانا قعدت شويه ولعت سيجاره وطلعت البس
في مشهد اخر
سندي لبسه فستان وقعده في مطعم مع مدرها الي هو شب في الاربيعن ومعاه ناس بتكلمه في صفقه ادويه
شخص : بس يا مستر عمر كده خساره كبيره جداً
عمر : لا مش خساره وله ايه يا سندي
سندي : طبعا يا فندم احنا ها ناخد توكيل الادويه ده بي عشره مليون بس نكون الوكيل الحصري ليكم في مصر
شخص : بس ده مبلغ قليل جدا
سندي : لا مش قليل قدام الي احنا بنقدمه انا نضمن ليكم اني الدوي ده ميضربش في السوق وكمان احنا حطين نسبه مبيعات كبيره جدا لو متحققش في شرط جزائي كبير
عمر : اكيد انتو ها تتمنه النسبه دي متتحققش صح (بيهزر بي روح امه سمج جدا)
شخص : ههههه لا احنا يهمنا نسب بس مش على الورق لا نسب على ارض الواقع
سندي : احنا نضمن ليكم ده ها نزود منافز البيع وكمان ممكن نعمل قافل طبيه مجانيه بي اسم الشركه وكمان المكتب بتعنا
شخص : بس ده ها يكون مكلف جدا
سندي : اكيد بس الناس عايزه كده عايزه الي يديهم بدون مقابل وده ها يبني ثقه بنا وبنهم ويطمنه لي المنتج بتعكم اصل معلش الشركه بتعتكم اول مره تستثمر في مصر يعني الشعب المصري ميعرفش هي ايه
شخص : اوكي بس ها تدفعه 15 مليون وهارجع لي الشركاء بتوعي
عمر : (ابتسم) فكر واحنا معاك
طبعا يا زوز (دلع عزيزي القارء) الي في دماغك حصل انا دخلت المطعم مع مني بس مشوفتش سندي الان ضهرها لينا شوفت فاروق وهو الشخص الي معاهم نادم عليا
فاروق : علي بيه علي بيه
مني : مين ده
انا : امشي بس (وصلت ليه) ازيك يا فاروق
فاروق : انا محظوظ جدا اني قبلتك تاني اول مره الصبح ودي التانيه
انا : لا انا السعيد انتا بتعمل ايه هنا
فاروق : بخلص الصفقه الي كنا بنتكلم فيها الصبح
انا : اه اوكي
فاروق : اسف نسيت اعرفك عمر لطفي صاحب شركه الادويه الي ها تاخد منا ودي مدام سندي رايسه الحسابات عنده
انا : (ميلت وشي وبصيت ليها وابتسمت) عمله ايه يا قمر
عمر : (حب يعمل جميل مد ايده وهو عامل فرمه بقي و لبس قميص ديق مبين الكام عضله بتوعه) اهلا يا علي
انا : (مسكت ايده) اهلا يا حبيبي
فاروق : ده علي بيه الصمدي يا عمر ملك الحديد المصري
عمر : (داس بي ايده عايز ينشف عليا) اهلا
انا : (بي ابتسامه ودوست على ايده اكتر وده بين انه شويه حقن وبراشيم مش اكتر) اهلا (سبت ايده) ها نسبكم انتو كمله واحنا هنا اتشرفت
سحبت انا ومني وانا في وشي عفاريت الدنيا كلها
فاروق : مدام سندي ممكن سؤال
سندي : (تمالكت اعصبها الانها خيفه ميني) طبعا اتفضل
فاروق : هو حضرتك تعرفي علي بيه منين اصل معلش يعني قالك يا قمر اسف لو بدخل وله حاجه
سندي : لا مفيش حاجه علي يبقي جوزي
فاروق : ازي هو متجوز مني الديب اهي معاه
سندي : لا انا مراته الاوله مني التانيه بعد ازنكم رايحه التويلت
قامت سندي
عمر : انتا تعرفه منين وايه الاجتماع الي كان الصبح ده
فاروق : فاكر معاد الاجتماع بتعنا كان الصبح انا لغيته علشان جالي معاد معه
عمر : ليه يعني ها تشتغل في الحديد وله ايه
فاروق : لا بس علشان اعرف اشتغل معاك لزم اخد ازن منه
عمرى : ازي مش فاهم
فاروق : افهمك علي الصمدي لو اشتغلت من غير اذن منه ممكن يحصل تضارب مصالح بنين وبين واحد تاني تبعه وسعتها انا غريب عنه ها يفرمني فرم وانا عايز اشتغل
عمر : انتا بتقول ايه البلد دي فيها قانون
فاروق : ايوه فيها قانون بس فيها علي الصمدي برضه يابني علي الصمدي ده كبير السوق و كل سوق انتا عارف وزير الاقتصاد يصحي الصبح ياخد اوامر بي التلفون من علي الصمدي طيب انتا تعرف انا بجري على ترخيص مزوله تجاره الادويه دي في مصر بقالي سنه كمله كان واقف فيها واحد علشان ميكونش ليه منافس علي الصمدي كلمه النهارده الصبح وقاله جمله واحده بس (الرخصه دي مسؤوليتك الشخصيه تجبها انتا بنفسك وحمايته في مصر منك انتا) انتا عارف قعدنا نتغده بس ولقيت المنافس داخل معاه الرخصه خلصها هو وجيه لينا
عمر : ام وخد كام بقي
فاروق : وله جنيه واحد
عمر : ازي كل ده بدون مقابل
فاروق : اول ما عرف انها تركيبه علاج جديد لي مرضه السرطان بس سعر رخيص وافق بدوان اي اعتراض ولما عرضت عليه فلوس رفض تصدق انه مش بياخد فلوس من حد هو اهم حاجه عنده النظام اومال فاكر الحكومه سيباه ليه وبتقدم ليه تسهيلات كتير ليه علشان وجوده عامل توازن وفارض امن بي القوه
عمر : طيب
سندي : (رجعت) معلش اتأخرت الحمام كان زحمه
فاروق : لا يا هانم وله حاجه بقلكم ايه احنا عرضنا وقف على كام
عمر : 15 مليون
فاروق : احنا ممكن نخليه 10 مليون بي عقد 20 سنه
سندي : (استغربت جدا) اوكي
فاروق : استأذن انا سلام يا عمر انا سعيد بي التعرف عليكي يا سندي هانم
سندي : انا اسعد
مشي فاروق
عمر :طيب ازي بقي
سندي : (بصه عليا وانا على التربيزه مع مني ومش باصص عليها خالص) بص هناك وانتا تعرف
عمر : (بص علينا ورجع بص في طبقه) شكلك ها تيجي معايا كل اجتماعاتي
سندي : ده تمن اني اكون مرات البعبع مش يله
عمر : اه يله
مشت سندي معاه ونزلت الجراج تركب معاه وانا بعت رساله لي سامح
سامح : سندي هانم
سندي : (بصت وره وهي عارف اني انا) خير يا سامح
سامح : حضرتك معاكي عربيتك
عمر : انتا مين وبتسألي بي انهي صفه
سامح : (مبصش عليه) ها يا هانم
شندي : لا
سامح : (شاور لي واحد جيه بي عربيه من بتوع الحراسه وقف عندهم وفتح باب العربيه) اتفضلي يا هانم
عمر : تتفضل فين انا بكلمك هنا (خبط كتف سامح)
سندي : (محرجه) ماشي اسفه يا عمر انا مشيه (ركبت العربيه ومشيت)
سامح : (لسه ها يمشي عمر شده)
عمر : استنه هنا انتو وخدنا على فين
سامح : (بص لي ايده الي مسكاه) بص يابني انت بشتغل مع واحد مش بيفهم كويس لما اروح اقوله ها يبعتني بس المره دي بي قرار موتك ثانين اوعي تلمسني تاني
مشي سامح وانا قضيت السهرة مع مني ومخلتها تحس اني مدايق وله فيا النار بس جوه نار عظيمه ها تحرق الاخضر واليابس لو طلعت بس خلصنا ورجعت البيت انا ومني وتاني يوم رحت الشركه انا عامل جناح خاص في المكتب فيه اوضه نوم وحمام خاص وجيم قاعد في الجم ولقيت سندي دخله عليا
سندي : مش ها تبطل شغل العيال ده بقي
انا : (بشيل وزن) اهلا يا سندي عمله ايه
سندي : غرت من عضلاته
انا : (فطست على روحي من الضحك لدرجه اني الوزن وقع ميني وانا كحيت من كتر الدحك) هههههههه اغير من مين
سندي : من عمر
انا : ههههههه يابنتي الي هو فيه ده انا كنت ابن عشرين سنه وكنت بعمله الي هو بيعمله ده انا زهقت منه وبقي لعب عيال قوي
سندي : بس مز وقمر وبيفكر يتجوزني
انا : (مشيت نحيتها وانا متنرفز جدا وهي من الخوف كانت بترجع لي وره هي اول مره تشوف ميني الوش ده مسكتها من رقبتها وضغط بسيط خالص) اسمعي يا بنت سما انا صابر على دلعك ده مش علشان انتي مراتي وله انا بحبك لا انا صابر علشان انتي ام عيالي بس عندي استعداد اقتل ام عيالي يوم ما تفكر تخني فهمه (سبتها) انا لو بس فكرت في البتاع بتاعك ده ثانيه واحده ها فرمه اقدر اوقف شغله كله ونشاطه جوه وبره مصر في ثانيه بي تلفون واحد بس اقدر اخليه حزين على كل حاجه يملكها ولو ركزت شويه ها عمل ليه فتحه بين حواجبه بقي مين يغير من التاني انا مش بغير انتي قعده معاه اه بس انتي بتعتي انا
دخلت مني
مني : ايه ده سندي ازيك
سندي: (بتتكلم بي العافيه من الخوف) كويس
مني : مش يله يا علي اتأخرنا قوي
انا : اخد دش يا قمر ونتحرك شرفتي يا سندي تقدري تمشي مش عايزك تاني
مشيت سندي وهي حزينه جدا وسمعت صوت البوس بتاعي انا ومني وهي خرجه وده زود حزنها اكتر ركبت العربيه وساقت وهي بتعيط لحد ما وصلت
امي : (قاعده معاها من ساعت ما رجعت سندي) مالك يا حبيبتي
سندي : (وهي بتعيط) ابنك ده حيوان حيوان حيوان
امي : طيب اهدي وقليل ايه الي حصل
سندي : انا مش عايزه اتكلم في الموضوع ده خالص
سبتها سندي ودخلت الاوضه بتعتها وامي كلمتني
انا : صباح الفل يا ام علي وحشاني جدا
امي : انتا عملت ايه يا حيوان
انا : بقولك ايه يا غاده انا مش فايق ليكي خالص قولي في ايه
امي : عملت ايه في مراتك
انا : هي محكتش ليكي
امي : لا
انا : علشان غلطانه الهانم ديره وفي ايدها واحد ميجيش جنبي حاجه سكت قولت عادي يا عم ده المدير بتعها في الشغل لكن توصل انها تقولي انه عايز يتجوزها واني بغير منه لا ده انا اطلع عليها النار الي معيشاني فيها على الي خلفوها (صوتي عالي جدا) اقسم بي ديني وايماني لو مخلتهاش تعقل لا اعمل فيها حجات يكون الموت رحمه ليها ها يكون اخر طلب ليها ابوس ايدك اقتلني و ارحمني هي مش عايزه تطلق انا مش ها طلق وحيات عيالي انا مش بهدد وقت التهديد والهزار والمحيله خلص
امي : طيب اهدي طيب واتكلم بالراحه انا امك
انا : (زاد صوتي العالي) امي ايه انتي لو امي كنتي عقلتيها من الجنان ده بدل ما انتي مقويها وده آخره انفجار
امي : ها تنفجر في امك يا حبيبي
انا : لا متخفيش الانفجار ده ها يخدها هي بس لو خايفه عليها من جناني يا ريت تخليها اعقل من كده فاهمه
المشهد الريسي
بتكلم مع امي وانا في العربيه لوحدي والرجاله وقفه بره ومني دخلت المطار علشان تجيب بنتها وانا خلاص حاسس اني ها رتكب جنايه دلوقتي بعد ما قفلت مع امي نزلت من العربيه وطلعت مني مع ليليان
مني : دي ليليان يا علي
انا : اهلا يا ليليان حمدله على السلامه
ليليان : (بي ابتسامه)...... يسلمك يا انكل
انا : مش يله وله ايه سامح
سامح : ايوه
انا : خد الرجاله انتا وامشو واحنا ها نتحرك في عربيه لوحدنا
سامح : من غير حراسه
انا : ايوه
ركبت العربيه مع مني وليليان وانا سايق
مني : وحشيني يا قمر
ليليان : وانتي اكتر يا مامي
مني : اسمعي بقي انا اخدت اجازه من الشغل والشركه والقرف ده وقعده معاكي لحد ما تزهقي ميني
ليليان : انا عمري ما ها زهق منك بس يا ريت انتي متزهقيش ميني انتي وانكل علي
انا : (مش معاهم وماسك التلفون وانا سايق برد على نصحي) الو يا نصحي خير
نصحي : في مشكله في برصه لندن
انا : (خدت نفس الانها اكيد مشكله برصه لندن اكبر برصه انا بضارب فيها) خير
نصحي : اسهمنا في صناعه القزاز نزلت (دي اكبر اسهم بتجيب فلوس)
انا : فرق السهم كام
نصحي : الف يوره
انا : (اتنرفزت) كده نزلت دي ماتت
نصحي : المصانع الي عملها الدوله هناك مكتسحه السوق كله
انا :طيب ازي والخبره الاقتصاديين مقلوش اني كل ده ها يحصل يعني
نصحي : مش عارف وله هما عرفين
انا : انتو بقر عارف يعني ايه بقر والبقر الي مش بيجيب لبن عندي بدبحه اعمل حسابك فرق السهم ده محسوب من نسبتهم في السبع سنين الجين
نصحي : بس ده بره العقد بتعهم
انا : طظ في العقد انا لما اقول كلمتي عقد ولو راجل فيهم يتكلم
قفلت السكه في وشه وركنت على جنب
انا : مني في قزازه مياه في التبلوه هاتيها
مني : خد
انا : (طلعت برشام بتاع صداع الي بقي يتكرر كتير الفتره دي وخدت وحده شربت مياه علشان ناري تبرد شويه) ليليان انا اسف جدا يا حبيبي بجد انا انسان مش عصبي خالص وكان نفسي اليوم ده يكوم برفكت ليكي بس مشاكل الشغل مش بتخلص
مني : كده يا علي خليت ليليان تفكر انك عصبي
انا : انا اسف يا لولي
ليليان : حصل خير يا انكل
انت : اهو انا كده ها رجع اتنرفز تاني بلاش انكل دي انا بحب الكلمه دي اسمي علي خلاص يبقي علي
ليليان: ماشي يا علي
انا : ماشي يا قمر يله بينا
اتحركنا رحنا مطعم اتغدينا وشايف مني وليليان ازي بيتكلمه وبهزره مع بعض وانا مبتسم بس من جوه حزين جدا كان نفسي مني وسندي الاتنين يضربه في خلاط واحد ويبقه واحد بس اللاسف مش كل حاجه ممكن نخدها قضينا اليوم ورجعنا بليل بعد السينما والفسحه الجميله دي طلعت الاوضه انام
مني : بقولك ايه يا علي انتا متغير النهارده ليه
انا : مفيش
مني : لا بجد انتا صاحي كويس هي سندي لما كانت عندك قلتلك حاجه زعلتك عن الولاد
انا : لا الولاد كويسين بس انا زعلان مع امي شويه وانا مش بحب ازعل امي خالص
مني : طيب بلاش تركز امك طيبه وهتسمحك بسرعه
انا : اتمني
نمت انا ومني وتاني يوم رحت الشركه وانا شادد جدا وطلبت اجتماع لي الخبره الاقتصاديين في المجموعه دخلت اوضه الاجتماع خلعت الجاكت وشمرت القميص
انا : احنا في كرثه يا حضرات برصه لندن ها تجيب اجلنا لو كملنا كده
نصحي : احنا عندنا اقتراح ممكن نحول من برصه لندن لي برصه واشنطن
انا : لا بين امريكا والصين حرب اقتصاديه كبيره واحنا مش قد كساد اقتصادي يضيعنا كلنا برصه الخليج اخبرها ايه
نصحي : مش كويسه بعد سعر البترول الي نزل ده بقت اخطر برصه في العالم كله
انا : طيب مقدمناش غير المانيا نلحق نحول اسهمنا ليها بسرعه وفرق السعر مش كبير
نصحي : ازي انجلترا دلوقتي بره الاتحاد الاوربي يعني الفرق ها يطحنا
انا : اتفاقه خروج انجلترا من الاتحاد الاوربي ها تتنفز من الشق الاقتصادي كمان يومين عايز في اسرع وقت يكون كل الورق جاهز والاسهم متحوله
نصحي : تمام بالنسبه لي
انا : زي ما قولت يا نصحي فرق السهم القديم مخصوم على مدار سبع سنين كلمه تاني ها خليها شهر واحد بس بدل ما تدفعه بي المدي الطويل ابعكم الي وراكم وقدمكم وقتي والي مش عجبه عقده ملغي ويدفع شرط الجزاء ويحط جزمه في بوقه وادي ديقني لو عرف يشتغل مع حد غيري تمام
في مشهد اخر
سندي راحت الشغل جهزت عقود تبع الشؤون القانونيه وراحت لي عمر المكتب
عمر : صباح الخير
سندي : صباح النور ده العقد الجديد بتاع فاروق بعد تعديل السعر ودي الميزانيه الجديده بعد تعديل السعر برضه فائض الربح بقي 30٪ بدل 10٪
عمر : (مضي الورق) بقولك ايه فضيه النهارده نتغده سوي وله لا
سندي : ايوه الساعه خمسه
عمر : خمسه
بعد الشغل بتعهم نزلت وركبت مع عمر العربيه وراحه يتغده بره بعد الغدي وصلها البيت
عمر : وصلنا يا ستي بس ايه الحراسه دي كلها
سندي : دل هنا لي علي
عمر : هو علي جوزك قاعد هنا مع مراته
سندي : لا علي ابني واميره بنتي
عمر : لما كل دول لي ابنك وبنتك اومال جوزك معاه ايه
سندي : لا علي معاه كتير قوي يله اشوفك بكره باي
نزلت سندي من العربيه ورجع عمر وهو في الطريق قبل ما يعدي البوابه (في على اول طريق البيت بوابه فيها عربيتان حراسه) وقفه واحد اسمه صقر
صقر : (ماسك حرس الطريق) انزل
عمر : انتو مين وعايزن ايه
صقر : احنا حرس علي بيه الصمدي اتفضل معانا
عمر : ليه
صقر : الباشا عايزك
عمر : طيب
اتحرك بي عربيته مع الرجاله وجولي انا كنت في مطعم كوك دور باكل
عمر : ايه يا علي انا قولت ها نتقابل في المكتب بتاعك انا سمعت عنه اساطير
انا : انا المكتب بتاعي اخرك تسمع عنه لكن تدخل لا
عمر : (قعد) ليه بقي
انا : (خلصت اكل وجيه واحد خد الصينية ومسح التربيزه) شكرا يا مروان
مروان : تحب اجيب ليك حاجه تاني
انا : حبيبي يا مروان بس لو ممكن ببسي
مروان : (عمل بي ايده على عينه قصده من عيني)
انا : طبعا كان في دماغك ها تقابل واحد متعالي على الخلق او متكبر وفي مكان مهجور بقي وعينك متغميه
عمر : الصراحه ايوه
انا : لا انا مش بحب الاسلوب ده قولي يا عمر انتا البزنس بتاعك بدأته ازي
عمر : بدأت بي مجموعه صيدليات بتاعت ولدي بس كبرتها لحد الشركه بتعتي بقيت اكبر متعاقد ادويه في مصر
انا : تؤ انتا مش اكبر متعاقد ادويه في مصر انتا ترس صغير في ماكنه كبيره جدا بص يا عمر يا حبيبي انا هديك نصيحه صغيره جدا تقدر تعتبر الي عملته كله حاجه والي ها تعمله بعد النصيحه دي حاجه تانيه بلاش تفكر نفسك اكبر واحد في مجالك علشان في الاكبر منك ديمن
عمر : وانتا الاكبر منك مين بقي
انا : انا وصلت لي مرحله مفيش كبير بعدي غير **** بس اسمع انتا بزنس مان شاطر جدا غير كده بقي دكتور شاطر طالع الاول على دفعته في صيدله عين شمس غير كده انتا راجل شرقي وها تفهم انت طلبي ايه انا عايزك تبعد عن مراتي
عمر : ازي دي موظفه عندي
انا : لا مراتي هي صحبت الشغل بتاعك كله افهمك بعد ما اشتغلت معاك انا اشتريت مجمع الشركات كله (ده بيكون كذي مبني جنب بعض أبراج وانتا عايز تفتح شركه صغيره تروح تاخد مكتب بيكون دور او اتنين او ثلاثه حسب طلبك انتا) وكتبته بي اسمها يعني انتا شغال في ملكها اوعي تفكر انه شغاله عندك علشان الفلوس حسابها في البنك يعدي راس مال شركتك بي صفرين ثلاثه لو اتحطيط انتا وهي في كفتين ميزان وده شيء مستحيل طبعا مفيش مقارنه بين القطر والصحره بس نفترض هي تكسب
عمر : سندي مجرد موظفه عندي بس
انا : تؤتؤتؤتؤتؤ بلاش تنطق اسمها تاني انا لما وفقت على انها تشتغل كان بي مزاجي مش اكتر انسي انها اشتغلت عندك او معاك في يوم من الايام (قومت امشي)
عمر : (قام وخله النضاره) بقولك ايه يا علي
انا : (وقفت ورجعت ليه) بيه علي بيه مش عايز افكرك كتير انتا شب وصغير على الزهيمر
عمر : سأل مولح شويه انتا ليه بتقول ليها سندي مع ان اسم سندس احلي بي كتير لدرجه اني عايز انطقه كتير سندس سندس سندس
انا : (ابتسمت ليه) ده اختيارك وانا نصحتك بس لزم تدفع التمن اهو ضريبه بقي
مشيت وسبته ورحت البيت الاول دخل جوه المكتب طلبت الشغاله
شغاله : ايوه يا علي بيه
انت : بصي انتي تخدي علي الصغير واميره بنتي وتدخله اوضه علي وتقفلي الباب عليكم لو سمعتي ايه بلاش تطلعي مفهوم وتخلي شغالين القصر كلهم يمشو
شغاله : تمام يا علي
طلعت الشغاله وعملت الي قولت عليه وانا قعدت في المكتب ونزلت سندي تفهم في ايه
سندي : علي في ايه الشغالين كلهم مشيو ليه وكمان الاوضه مقفوله وفها علي واميره ليه
انا : علشان مش عايز حد يسمع الكلام الي ها يحصل يا سندس (ده اسم سندي الحقيقي بس هي مغيره في البطاقه لي سندي ومحدش يعرف الاسم ده غير القريبين ليها جدا الي هو انا وامها وابوها واخوها حتي امي متعرفهوش وده الي جانيني من كلام عمر)
سندي : انتا ملكش حق تنادمني بالاسم ده احنا كل الي بنا انتها وكلها مسأله وقت مش اكتر
انا : هو انا عملت ايه لي ده كله بقي انا اتخان انتي خنتيتي مع الكلب الي اسمه عمر ده واحد ميجيش شخه جنبي بقي انا تعملي فيا كده ده انتي امك طلعتني مجنون عشر سنين عشر سنين كملين شوفت العزاب الوان تيجي انتي تعرفي عليا واحد انتي ست خينه (طلعت مسدسي) انا هقتلك
سندي : (خافت جدا) تقتلني اهدي يا علي انا ام عيالك ها تقول ليهم ايه
انا : بعد ما اقتلك ها جيب ابني يبص على جثتك اقوله امك كانت خاينه يا علي ايوه انتي خاينه
سندي : لا انا مش خاينه
انا : تقدري تقولي عمر عرف اسم سندس منين ها منين
واحنا بنتكلم دخل سامح ومعاه عمر بس وشه كله ددمم من الضرب ومربوط ايده نزله على ركبته
انا : اهلا نورت بيت علي الصمدي يا كلب سامح اقف بره البيت وخليك على تلفون تيجي تاخد جثته
سامح : (طلع بره البيت)
انا : نورت يا عريس تحبه اقولكم صبحيه مباركه بس معلش عايز اعرف امته حصل علشان اعرف انا كنت مغفل من امته
عمر : مش ده اتفقنا
انا : اومال كان ايه اتفقم بقي
امي : (دخل فكت ايد عمر وهو وقع على السجاده اطمنت انه عايش) سامح يا سامح
سامح : ايوه يا حجه
امي : خد الواد ده فوقه
سامح : بس
امي : مفيش بس فوقه علشان عايزه اعرف منه حاجه
انا : ايوه يا سامح فوقه علشان هي عايزه تعرف حاجه وانا ابقي اقتله بعدها يله خده
سامح : (شال عمر وطلع)
امي : ارمي البتاع الي في ايدك ده
انا : ارمي ايه يا ام العروسه عيب حتي لزم ندي التحيه لي العرسان
امي : (شدت سندي علشان تخرج بره بسرعه) اهدي وانا افهمك
انا : (قعدت على الكرسي وانا دموعي ها تنزل) افهم ايه بس افهم ايه انا مراتي عرفت عليا واحد وكمان نامت معاه انا تعمل فيا انا كده انا حبتها حب محدش عايش يحبها قده
امي : (مسكت المسدس وشدته ميني) اتعلمت الدرس
انا : درس ايه
امي : درس الم الخيانه عارف يا علي الخيانه دي اوحش حاجه في الدينا ( قعدت جنبي) بعد ما سفرت المانيا من كام سنه علشان تتعتلج عرفت من سليم انك سافرت مع مني الديب سعتها خيالي صور ليا انك مزور مرضك علشان تعرف تطلق سندي بي حجه انك عاجز بس بعد كده عرفت الحوار كله بس الي ولع النار فيا اكتر هي دموع بوكي الغلبانه الي فوق دي لما كسرتها اصل انا كمان حسيت نفس الاحساس لما ابوك اتجوز ام مصطفي فكرت اني اخد حقها رسمت كل ده اصلاً الشركه دي بتاعت سليم في الباطن وانا الي حبت عمر واتفقت معاه وعرفت موضوع سندس وعرفته ليه انا عملت كل ده
انا : يعني كل ده من تخطيطك انتي
امي : ايوه اوعي تكون فاكر لما قولت ليكي اني هاخد حقها منك كان كلام وخلاص انا وعدتها اني ها حافظ عليها حتي لو منك وانا بوفي بي وعودي كويس اوي
انا : كل ده علشان اطلق مني طيب مش ها طلقها
امي : مش علشان مني علشان اعملك درس عمرك ما تنساه ابدا اوعي تيجي على حد في حمايه زي ما انتا في حيماك ناس بتدافع عنهم انا كمان بعرف ادافع عن سندي كويس قوي
انا : طيب اشبعي بيها
طلعت من البيت لقيت سامح فوق عمر اول ما شفني طلع يجري بره البيت مشي من الخوق خليت سامح يطلع عربيه توصله وطلعت انت على البيت لي مني دخلت خليت الشغاله تعملي قهوه طلعت الاوضه خدت دش وقعدت حاطت ايدي على راسي مولع سيجاره بحاول استوعب الخزق المغري الي لبسته من امي انا كنت متوقعه لكن انها توصلني اني ارفع مسدس على سندي او وحده ست لا كده لا امي وسعت منها قوي دخلت مني وانا محستش بيها خالص وله خدت بالي
مني : علييييييييي
انا : (اتنرفزت) في ايه
مني : بقالي ساعه بحاول اكلمك وانتا قاعد مش سامع
انا : في ايه سرحان اول مره تشوفي واحد سرحان
مني : مش بالشكل ده ايه طيشه انا
انا : (قومت وانا متنرفز قوي) بوقلك ايه يا مني انا مش ناقص علشان ترتاحي انا ها سيب الاوضه وماشي
نزلت قعدت في الجنينه وبعد ساعه نزلت مني
مني : في ايه مالك
انا : يوه يادي البيت الي محدش يعرف يقعد فيه لوحده شويه ده انا سبت الاوضه اسيب البيت اريحك من الرد انا ماشي
مني : (مسكت ايدي) طيب اقعد طيب
انا : مني مش طالبه نكده خالص
مني : طيب اقعد
انا : (قعدت) ادي قعده
مني : مالك بس قولي في ايه انا اول مره اشوفك مهموم وسرحان كده
انا : انا النهارده لبست اكبر خازوق في الكون كله
مني : حد خزوقك انتا ولسه عايش
انا : الي لبسني هي امي
مني : امك لا انا افهم شكله موضوع كبير
انا : طيب (حكيت لي مني) ومش عارف اعمل ايه بقي معها بفكر اطلق سندي علشان اشتركت في القصه دي
مني : بص انتا لو فكرت تطلق سندي ده مصلحه ليا بس بقولك لا اولادك ها يدفعه الثمن مش انتا وامك دي بقي لما انتا زعلتها بس وعملت كل ده فيك طيب لو طلقتها بقي ها تعمل ايه فيك مش بعيد تخليك ترجع مستشفي المجانين تاني بس المره دي بي مزاجك
انا : يعني اعمل ايه انتي جيه تزودي حيرتي اكتر
مني : بص رغم انه صعب عليا بس بكره تجيب بوكيه ورد جميل وهديه حلوه كده وتروح لي سندي تصلحها
انا : انتي بتقولي ايه
مني : الي سمعته ده حل مشكلتك بس انا بقي عندي مشكله ملهاش حل خالص
انا : مشكله ايه دي احكيلي
مني : بص يا سيدي ليليان كانت عايشه مع ابوها في اسبانيا بس هي اتخنقت مع ابوها ومراته وهو بعتها على مصر بي تذكره ذهاب بلا عوده وهي جيه تقعد هنا في مصر وها تدخل جامعه هنا
انا : طيب فين المشكله بقي دي حاجه تفرح
مني : المشكله يا علي اني عمري ما كنت ام انا ام على الورق بس معرفش هي بتحب ايه وله بتكره ايه وانا خايف وممكن انتا كمان تضايق من وجدها
انا : ده كلام يا مني اضايق ايه بس طول ما وجدها هنا حاجه انتي عايزها انا مش مدايق وبعدين انا عايش في بيتك انتي بصي لو عليا انا انا حابب وجدها هنا
مني : بجد يا علي انا كنت خايفه منك
انا : ليه هو انا بخوف
مني : لا انتا جميل جدا يله نطلع نينام
طلعت انا ومني نينام وده يوم خلص علشان يبداء يوم تاني
المشهد العام
ههههههههههه انا بدحك على الخزوق بتاع غاده علي لبسه مستريح غلطته انه متوقعش حاجه زي دي لدرجه انه توقع اني امه تخسره شغله كله ومكانته بس كده لا الصراحه
كنتم مع الفصل الاول في سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
يتبع............
الفصل التاني
الحكمه انك تعرف سبب وجودك ايه ايه ممكن تغيره في الحياه اصل مفيش حد موجود فيها كده و خلاص لا كل واحد ليه هدف عايز يحققه وانتا و شطرتك يا تعرف تحققه يا لا و سعتها بيكون الهدف هدف كاذب
بدايه الفصل
طلعت انا ومني نينام وصحيت بدري نزلت تحت فتحت التلفزيون اشوف الاخبار ايه وجالي تلفون من مصطفي
انا : حج مصطفي حبيبي واحشني
مصطفي : وانتا اكتر يا ابو علي عامل ايه
انا : انا تمام يا اخويا
مصطفي : انتا فين كده
انا : في البيت
مصطفي : طيب انا عايز اقبلك كده واقعد معاك
انا : انتا تنور ها بعت ليك العنوان
مصطفي : ليه انا عارفه
انا : لا انا عند مراتي التانيه
مصطفي : طيب نتقابل بره لحسن نضايق المدام وله حاجه
انا : طيب بلاش عبط بس وتعاله يله
مصطفي : ماشي سلام
انا : سلام
قفلت معاه ونزلت مني
مني : صباح الخير يا علي كنت بتكلم مين
انا : ده مصطفي اخويا عايز يقعد معايا بعت ليه العنوان
مني : مصطفي اخوك الكبير
انا : ايوه
مني : طيب ها قوم اخليهم يحضره الفطار علشان لما يوصله
بعد نصف ساعه وصل مصطفي وكان معاه ابراهيم ابنه
انا : يا اهلا يا اهلا بي الحج مصطفي نورت القاهره اذيك يا ابراهيم
مصطفي : منوره بي وجودك يا علي
ابراهيم : كويس يا عمي
انا : طيب اتفضله اتفضلة
دخلنا وقعدنا نزلت مني وهي لبسه عبايه استقبال استغربت اصل مني جو بيجامه وكده غريب الجو ده
انا : تعالي يا مني اعرفك بي مصطفي اخويا الكبير وابنه الصغير ابراهيم دي مني مراتي
مني : يا اهلاً نورته القاهره
مصطفي : منوره بيكم
انا : عامل ايه يا مصطفي والبلد عمله ايه هي والبيت
مصطفي : البلد زي ما هيا لكن البيت بقي هو الي مش قد كده
انا : ليه كده بس ماله البيت
مصطفي :البيت فيه اتنين ستات غير الشغالين ومحدش عارف يمشيه علشان غاده مش فيه
انا : ههههههه انتا بتقول فيها غاده لو رايسه جمهورية كانت تمشيها على الساعه زي السيف
مني : للدرجه دي
مصطفي :شكلك متعرفيش غاده كويس
انا : اتقبله مره بس
مصطفي :لا غاده دي ست من حديد (بص ليا وضحك)
انا : بتضحك ليه
مصطفي : اصلي عرفت
انا : عرفت من امبارح لي النهارده
مصطفي : لا انا عارف من زمام قوي والكل عارف حتي الواد ابراهيم
انا : حتي انتا يا ابراهيم تشترك في الخزوق ده انا اعتبرتك صديقي طيب عرفني
ابراهيم : غاده (ده عادي يقول ليها غاده من غير تيته علشان هي مش بحب كلمه تيته) قالت لو انتا عرفت من حد فينا ها تزعله
انا : طيب في الخباسه كده قولي
ابراهيم : طيب انا راضي زمتك يا عمي اقولك وازعل غاده وله اسكت واكل عايش
انا : لا ادامت الموضوع فيه غاده يبقي كول عايش كلنا بناكل عايش جنبها مش اكتر بقولكم ايه يله نفطر يله
قومنا فطرنا كلنا ورجعت اقعد انا ومصطفي وابراهيم ومني
انا : ايه الموضوع المهم الي انتا عايزني فيه
مصطفي : هو موضوع في موضعين
انا : طيب ايه الموضوع الي في موضوعين ده
مصطفي : الاول انا عايز امضتك على كام ورق كده
انا : ايه شيكات على بياض
مصطفي : انتا حلتك حاجه ياخي لا احنا ها ناخد قرض من بنك وعايز امضتك على الورق
انا : قرض ليه
مصطفي : عايزن نطور المصنع ومحتاجين سيوله كبيره
انا : ليه المصنع كام خط انتاج
مصطفي : ثلاثه
انا : طيب ايه رايك نخليهم ثامن خطوط
مصطفي : تامن خطوط ازي احنا ها ناخد قرض علشان نخليهم اربعه بس تقولي تمانيه
مني : هو مصنع ايه ده
انا : ده مصنع ابويا بتاع المعلبات
مني : نفس مجالي
انا : ايوه
مصطفي : انتي عندك مصنع نفس المجال
انا : لا مني عندها اكبر مصانع اغذيه في الشرق الاوسط كله مصانع الديب
مصطفي : (بي اندهاش) الديب
مني : ايوه مصانع بابا
انا : اسمع يا مصطفي بدل ما تاخد قرض من البنك تاخده ميني انا ماشي وبعد كده يتسدد من الارباح
مني : و لو حبين انا ممكن ابعت ليكم الخبره بتوع المصانع عندي وكمان ممكن نكون شوركه او منفسين ودي بقي حاجه انا مش قدها خالص يعني
مصطفي : ليه حد يقدر ينافس مصانع الديب
مني : مصانع الديب حاجه ومصنع مشارك فيه علي الصمدي ده حاجه تانيه مفيش منافس ها يكمل قدمكم
انا : ليه بس ده انا غلبان
مني : طيب غلبان
انا : ادي الموضوع الاول خلص ايه الموضوع التاني
مصطفي : بارك يا سيدي لي ابراهيم خلص ثانويه عامه
انا : الف مبروك يا ابراهيم ناوي على ايه بقي
ابراهيم : على كليه
انا : كويس المغفلين زاده واحد
ابراهيم : نعم
انا : لا يا حبيبي مفيش ناوي بقي على خاص وله حكومي
ابراهيم : انا كان نفسي ادرس هندسه بس بابا مش عايز
انا : ليه بس لو المجموع مش مكمل يدخل
ابراهيم : بس بابا قال مفيش خاص
مصطفي : ايوه علشان تبقي تتخاذل تاني
انا : ايه تتخاذل دي هو ميسي اسمع ياض لو عايز خاص قول وانا بقولك قدام ابوك حلمك ها يتحقق
ابراهيم : (بص ليا ولي ابوه) هو الحمام فين
مني : من هنا يا حبيبي اتفضل البيت بيتك
قام ابراهيم
مصطفي : ايه الي قولته ده يا علي قدام الواد
انا : الي قولته ده عين العقل لزم يحقق حلمه بلاش تبقي انتا متخاذل وتسيبه من غير مساعده
مصطفي : طيب انا اهو مهندس عملت ايه بالهندسه يعني اشتغلت بيها انا عايزه يدرس تجاره علشان يفهم الحسابات حاجه تنفعه في شغل العيله لما يكبر لكن هندسه لزمتها ايه
ابراهيم : (رجع من الحمام).
انا : ها يا ابراهيم ناوي على ايه
ابراهيم : ناوي على بزنس زي ما بابا عايز
انا : فكر كويس ده حلمك ومش ها تيجي فرصه تحققه تاني
ابراهيم : لا خلاص انا قررت خلاص بزنس
انا : طيب يبقي تدخل الكنديه
مصطفي : غاليه
انا : بطل نتانه ده زي ابنك برضه
قعدنا نضحك وبعد كده مشي مصطفي
مني : هو اخوك بخيل
انا : مصطفي لا ليه
مني : اصل معلش يعني الكنديه غاليه ازي لو قولت ليه المعهد الكندي ها يعمل ايه
انا : وله حاجه مصطفي اصله ماسك كل حاجه وعارف داخل كام وبنصرف كام هو خايف من الزمن
مني : زمن ايه بس اخوك مش محتاج
انا : ايوه مش محتاج بس الزمن مش مضمون نصحه اوعي تستهتري بالزمن خالص علشان ميسبش علامه فيكي وسعتها مش ها تنسيها خالص
مني : ماشي يا علي بقولك ايه تعرف حد في وزاره التربيه والتعليم
انا : ليه
مني :هاخد ليليان ونروح علشان تعمل معدله
انا : لا الصراحه بس روحي لي ماهر دياب ها يخلص القصه دي
مني : انا مش عارف انتا بتثق في ماهر ده ازي ماهر دياب ملهوش امان خالص
انا : لا متخفيش عليا انا بعرف اوقف كل واحد عند حده يله انا نازل المجموعه سلام
نزلت رحت المجموعه وخلصت شغلي ودخلت العب رياضه شويه مسكت كيس الملاكمه طلعت كل تفكير فيها وجالي تلفون من علي ابني
انا : ايه يا علي في حاجه
علي : (صوته باين عليه خايف وبيعيط) الحقني يا بابا
انا : في ايه يا حبيبي انتا فين
علي : انا في البيت وماما تعبانه قوي وتيته مش هنا وله حتي الشغالين
انا : طيب اهدي وخليني اكلمها
علي : مش عارفه نايمه على الارض ومش بترد
انا : (اتخضيت) طيب انا جي
نزلت من الشركه بي لبس الرياضه زي ما انا ركبت لوحدي وطلعت اجري على البيت طلعت بسرعه
انا : علي يا علي انتا فين
نزلت سندي وكانت لبسه فستان تحفه انا اول مره اشوفها كده
انا : انتي كويسه
سندي : ايوه كويسه
انا : طيب علي والي قاله
سندي : (قربت ميني ولفت ايدها على رقبتي وقربت وشها في وشي) علي مع اميره وغاده بره
انا : يعني
سندي : ايوه غاده ادتك على دماغك تاني
انا : بقي كده يا سندي تعملي فيا كده
سندي : انتا الي بدأت
انا : وندمت على كل ده انا لو قدامي ستات الدنيا كلها انتي حاجه تانيه خالص
سندي : بجد طيب ومني
انا : مني دي جزء من كياني عايزها زيك كده جزء من كياني عايزك انا مش قادر اعيش من غيرك وله غيرها ودي حاجه انا مش عايز فيها نقاش علشان نفضل حلوين
سندي : اممممم يعني احنا مكملناش كام ساعه متصالحين تيجي تحط شروط من دلوقتي و اوامر
انا : ليه مش عاجبك وله حاجه
سندي : لا مش عجبني بس وحشني جدا
طلعت انا وسندي الاوضه فوق
في مشهد اخر
مصطفي وصل البيت في البلد
جيهان : حمدله على السلامه يا حبيبي
مصطفي :........ يسلمك
محمود : عملت ايه
مصطفي : تمام علي وافق يسلفنا الفلوس
محمود : مش قلتلك لو طلبتها منه ها يحس اني احنا طمعانين فيه لكن لما تقول قرض يجي بمزاجه
مصطفي : انا مش عارف يا محمود الدنيا ها توصل لحد فين بعد كده علي اتغير جدا الي بسمع عنه يشيب
محمود : طيب نعمل ايه احنا مش ها نسرقه لا احنا ها نستلف الفلوس دي وبعد كده ياخدها بالارباح بتعتها
دخل عليهم ابراهيم
ابراهيم : انا هاعمل ايه يا بابا
مصطفي : خلاص انتا وفقت على قراري يبقي انا كمان موافق تدخل جامعه في القاهره
ابراهيم : بجد يا بابا بس
مصطفي : اطلب يا سيدي عايز ايه
ابراهيم : اغير العربيه
مصطفي : ماشي يا سيدي اجبلك عربيه تكون كسر زيرو حاجه مستعمله نضيفه (مصطفي ده بخيل قوي)
ابراهيم : ماشي يا حج
طلع ابراهيم من البيت راح الجنينه كان راضي قاعد
راضي : (بيتكلم في التلفون) ايه نعم ياختي........ مفيش الكلام ده فرح اعقلي...... انا قولت كلمه وها تتسمع ماشي كلامي واضح يله في داهيه (قفل السكه)
ابراهيم : انتا ها تفضل طول عمرك حيوان يا ابني فرح دي بنت ناس عيب دي بنت عمك مينفعش تكلمها زي الستات التانيه يارجل انتا بتعامل الستات التانيه احسن من كده
راضي : بقلك ايه يا ابراهيم الستات التانيه مش ها تجوزها لكن دي ها اتجوزها لزم يكون في أسلوب حوار معين بيني وبنها لزم تعرف اني غيرك انتا قعدت تعامل بسنت حلو لحد ما طلع على دماغك
ابراهيم : (بص ليه بصه صفره وابتسم) ماشي يا راضي
المشهد الريسي
قاعد مع سندي على السرير بعد ما هدينا الدنيا وهي قاعده في حضني مولع سيجاره
سندي : علي
انا : ام
سندي : ها تعمل ايه معايا ومع مني يعني نظمنا ايه
انا : انا بفكر في حاجه كده بس مش عارف انتي وله هي توفقه عليها
سندي : ايه هيا
انا : تيجي تقعد معانا هنا
سندي : (سمعت وسكتت)
انا : (طفيت السيجاره وجيت اقوم)
سندي : انتا رايح فين زعلت
انا : لالا بصي البيت بيتك انتي وانتي صحبت الرأي
سندي : لا طبعا البيت بيتك انتا انتا راجل البيت والكلمه بتعتك تمشي عليا
انا : طيب يا سندي طيب
قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت ومشيت رجعت لي مني
مني : حبيبي اخرت يعني
انا : (مش عارف اقولها ايه) معلش شغل بقي
مني :طيب انا رحت قابلت ماهر وهو قال انه ها يخلص القصه دي بس طلب منك خدمه
انا : ايه
مني : في شب اسمه شاكر ابن رضا جابر اتمسك بي فرش حشيش عايزك تساعده يطلع
انا : لا طبعا ابن رضا مش ممسوك بي فرش حشيش ده ممسوك بي كيلو ونص كوكايين ابوه شغال فيه وابنه خد العربيه من وره وهو ميعرفش فيها ايه لبس غير كده انه كان مدمن اساس
مني : يعني
انا : يعني فكك منه و لو عايزه حد يخلص موضوع ليليان اكلم انا اي حد
مني : لا بلاش انتا تدخل
ليليان : (نزلت وهي لبسه قميص مفتوح تحته حاجه كده علي صدرها وكمان بنطلون مقطع وهي قصه شعرها قصير) هاي
انا : ايه يا لولي رايحه فين
ليليان : رايحه اسهر بره
انا : ام طيب ها تخدي عربيه بي سواق
ليليان : ليه يعني
انا : البلد مش امان وبعدين الناس لو عرفت انتي بنت مين مش ها يكون كويس
ليليان : بس انا عايزه اكون براحتي
انا : انتي براحتك هو ها يسوق العربيه بس يوصلك مش اكتر
ليليان : ماشي يا علي باي
طلعت ليليان
مني : انتا ازي توافق انها تنزل بي اللبس ده
انا : فيها ايه بنتك لسه نزله من الطياره مكملتش لزم تاخد وقت وبعد كده تتغير وحده وحدة بقولك ايه في حاجه مهمه عايزك فيها
مني : خير يا حبيبي
انا : احنا دلوقتي في مشكله انتي وسندي انا مش قدار استغني عنها وانتي كمان عايزكم انتو الاتنين جنبي
مني : طيب انا جنبك هنا اهو
انا : مش قادر يا مني انا مقسوم بينكم عايز اقلل المسافه
مني : (استغربت) طيب انتا بتفكر في ايه يا علي فهمني
انا : بصي انا عايزك تيجي تعيشي معايا في البيت بتاعي
منى : (استغربت جامد) نعم يعني ايه يا علي
انا : يعني انا عايزك انتي وليليان تيجو تعيشه معايا انا عايزك جنبي
مني : ازي يا علي ازي ده مستحيل انا وسندي ممكن نقعد نتلكم نهزر نسلم على بعض اوكي لكن نعيش مع بعض ده صعب جدا او مستحيل
انا : بصي احنا ها نتفق على حاجه ها نقسم كل حاجه بينا ولزم يكون في اتفاق بينكم
مني : (بصت ليا بي غيظ وطلعت لبست ونزلت من غير نقاش)
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الريس بتاعه
شخص : (خلص ورق قدامه) كده تمام يا سليم
سليم : تمام (فضل واقف وباصص في الارض)
شخص : خير يا سليم واقف ليه
سليم : انا عايز اعرف حاجه
شخص : ايه هيا
سليم : علي ازي سكت بعد الي عملته امه وسندي
شخص : عايزه يعمل ايه بص يا سليم اي حد يقف قدام علي آخره طلقه لو مزاجه مش رايق لكن دي بقي غاده العدوي يعني لا فلوسه وله سلطته قدها انتا عارف غاده كويس غير بقي انها امه فهمت
سليم : انا فاهم بس حتي يقطعها على الاقل
شخص : ها يقطعها ماشي وبعدين امه دي مصدر من مصادر قوه علي هيا الي بتديه القوه من غيرها علي وله حاجه علي قوته في الناس الي حوليه مش في فلوسه او سلطته او نفوزه
سليم : تمام تمام
شخص : عملت ايه مع الناس في جنوب افريقيا
سليم : قعدنا معاهم والناس وفقت
شخص : كويس كويس كده تمام
في مشهد اخر
امي وصلت البيت مع علي واميره وكانت سندي قاعده تحت وهو مبتسمه ومبسوطه
امي : ها يا قمر حصل
سندي : (اتكسفت وسكتت)
امي : (ابتسمت) مش قولتلك اسمعي كلامي تكسبي
سندي : بس في حاجه كده انا مش فهمه
امي : ايه هيا
سندي : علي طلب اني مني يجي تعيش معانا هنا
امي : طيب هو اصر
سندي : بالعكس هو قال اني البيت بيتي وانا الي اقرر
امي : ام بقولك ايه وافقي
سندي : ازي يا ماما اعيش انا ومني تحت سقف واحد
امي : يا عبيطه انتي لو وفقتي ها تكوني في نظره عايزه لكن هي مش ها توافق نهائي
سندي : نفترض انها موافقه اساس
امي : لا متخفيش هي مش ها توافق
سندي : ماشي يا ماما انتي ادري
المشهد الريسي
قاعد في البيت عند مني وبفكر ومني مش في البيت اصلا نزلت وعلى الساعه 12 جت مني
انا : (بي حزم) كنتي فين
مني : علي انا مش عايزه اتخانق معاك وترجع تقول عليا نكديه
انا : تعالي
مني : علي
انا : تعالي عندي
مني: (جت عندي شورت ليها تقعد) خير
انا : كل خير بس انتي مش بتحبيني
مني : ايه السؤال ده طبعا بحبك
انا : طيب مش عايزه تيجي تعيشي معايا ليه على فكره بيتي التاني 25 غرف نوم غير الحمامات وخمس اوض راسيه يعني مش بيت ده قصر ليكي جناح لوحدك وليليان كمان
مني : علي ايه الي اتغير
انا :كل حاجه انا صلحت سندي
مني : اهههههه يعني انتا صلحتها وهي صحبت الفكره دي علشان عارفه اني مش ها وافق تعمل بنا مشاكل
انا : بلاش ظلم انا صاحب الفكره دي
مني : وايه الي حصل جديد فهمني
انا : الي حصل جديد اني عايز اخلف منك
مني : (سمعت الجمله دي وسكتت)
انا : ايوه اخلف منك عايز منك اولاد علشان بكره وبعده ابص ليهم افتكر السعاده الي عشتها معاكي عايز اولاد منك
مني : علي انتا اتغيرت خالص انتا بنفسك كنت رافض الخلفه
انا : عارف ليه علشان مينفعش يكون عندي اولاد من اتنين ستات اولادي ها يكون بعيد عن بعض بس انا فكرت في الموضوع ده مش لزم يكونه بعيد عن بعض انتي عارف ليه بقول بكره وبعده بس مش بقول شهور وسنين علشان انا مش ضامن اقعد في الدنيا كتير انا ممكن اموت في لحظه
مني : بعد الشر عنك انتا بتقول كده ليه
انا : علشان دي حقيقه لزم بعد موتي تفضلي فكراني فكره حبي ليكي لما تبصي لي الولاد تقولي.... يرحم ابوكم كنا بنحب بعض حب كبير ويكون جنبهم اخوهم الكبير واختهم يكونه بيحبه بعض لكن لو بعيد عن بعض مش ها يحبه بعض ومراثي ها يتقسم بين ثلاثه لكن لو عاشه مع بعض مش ها يتقسم وانا قاصد بي مراثي مش فلوس بس لا كمان اسمي عايزه يتقسم بنهم وهما بيحبه بعض مش كل واحد من ام
مني : (بصت شويا ليا وهي بتفكر) طيب سبني افكر شويه
انا : خدي راحتك في التفكير وردي عليا (قومت امشي)
مني : (مسكت ايدي) انتا رايح فين
انا : نازل عندي كام مشوار اخلصهم
مني : طيب راجع
انا : ايوه راجع
نزلت من البيت راحت المكتب خلصت شويه شغل وعملت تحويل لي حساب المصنع بي الفلوس الي قل عليها مصطفي وقعدت لحد الساعه اتنين باليل وبعد كده رجعت البيت نمت ومني كانت نيمه صحيت الصبح بدري على مني وهي مبتسمه
مني : صباح الخير يا حبيبي
انا : صباح النور يا قمر
مني : بقولك ايه
انا : ايه
مني : انا فكرت في كلامك وموافقه
انا : بجد يا مني وافقه
مني : ايوه وكمان اتكلمت مع ليليان هي في الاول رفضت بس انا اقنعتها
انا : (مسكت ايدها وبستها) انتي جميله قوي يا مني
قومت خدت دش وشربت القهوه ونزلت رحت المجموعه على الساعه اربعه كده رحت البيت الكبير
سندي : حبيبي
انا : ايه يا قمر فين ماما
سندي : ماما في المطبخ
انا : يعني انا جايب طباخين ودافع ددمم قلبي علشان اريحكم هي دخله المطبخ تعمل ايه
سندي : لا طبعا الاكل ده لزم احنا الي نعمله وله اكلنا واحش يعني
انا : (لفف ايدي على وسطها) لا طبعا انتو كل حاجه تعملوها حلوه بقولك ايه
سندي : قول
انا : فكرتي في كلامي امبارح
سندي : بص يا علي انا مش هاعمل زي الاول واقولك لا او لزم تطلقها والكلام ده احنا اتصلحنا خلاص بس ليه عايزها معانا
انا : علشان مش عايز اقوم من سرير وانام على سرير تاني انا امبارح نازل وخايف لحسن اموت لكن هنا في البيت جنبك وهي جنبي واولادي معايا مفيش احلي من كده حلم ونفسي يتحقق يا سندي
سندي : بلاش سيره الموت دي مش بحبها
انا : بس لزم الموت موجود محدش يقدر يهرب منه علشان كده هو الحاجه الوحيده الي بخاف منها
سندي : طيب يا علي فكر معايا كده لو حصلت مشكله بيني وبنها ها تقف في صف مين
انا : لا اصل انا مش جامعكم علشان اعيش في الجنه وفي الاخر انتو الاتنين تقلبوها نار
سندي : ايوه برضه ها تعمل ايه
انا : مش هادخل وبعدين مني طيب وانتي كمان يعني ها تحبه بعض
سندي : (بصه في عيني وهيا الوحيده الي بتعرف تقرأني وتعرف بفكر في ايه او عايز ايه العشرة تحكم برضه) طيب يا علي انا موافقه تحب امته
انا : انتي جهزه امته
سندي : في اي واقت يا علي في اي وقت
بوست سندي وبعد كده قعدت اتغدي معاهم وتاني يوم كانت مني جهزه هيا وليليان جبتهم وهما حطين ايدهم على قلبهم دخلنا جوه وسندي رحبت بيهم جدا قعدنا
انا : بص بقي يا سندي انتي ومني في شويه حجات لزم نتفق عليهم اولا الوقت ها نقسمه بنا انتي وهي كل وحده يوم بس يوم الجمعه ده انا بحب اقضيه لوحدي ثانين انا مش عايز نكد وله مشاكل انتو الاتنين كبار كفايه علشان تتفقه بنكم الي ها تنكد ها طلقكم انتو الاتنين مش واحده بس ثالثين وده الاهم علي وليليان انتو بره اي مشاكل بيني وبين امهتكم ليليان انا نفسي تعتبريني زي ابوكي اي حاجه انتي عايزها تطلبيها ميني انا مش امك وانتا يا علي ليليان دي اختك الكبير فهمين اي حد عنده اي استفسار يقول
ليليان : انا عندي
انا : ايه هو
ليليان : بسورد الوي فاي كام
انا : انا من رأي ليليان تطلع بره
مني : وانا كمان
دحكنا كلنا
انا : مني في حاجه اخيره
مني : ايه هيا
انا : شغلك ممكن خلي اي حد يمسكه مكانك زي العضو المنتدب مثلاً
مني : يعني اسيب شغلي
انا : لا الشغل بتاعك بس حد يمسكه مكانك.
مني : طيب يا علي الي تشوفه
سندي : تعاله اوريكم الاوض
علي : وانا رايح النادي
انا : خد ياض نادي ايه
علي : عايز ايه
انا : خد ياض هو انا مش ابوك تعاله
علي : خير يا سيدي
انا : رايح النادي تعمل ايه
علي : عندي متش كوره
انا : هو انتا بتعرف تلعب كوره
علي : كلابي كده
انا : كلابي ماشي يا عم علي اتفضل
علي : (رح نيحه ليليان ومسك ايدها عايز يخدها معاه) بصي انتي تيجي معايا
ليليان : ليه يا علي
علي : اصل احنا هل نعيش مع بعض لزم نتعرف على بعض اكتر
انا : سيب البنت واتحرك انتا
علي : ماشي يا حج بس دي مزه قوي يا طنط مني
امي : ابن ابوك بصحيح
مني وسندي : (في صوت واحد) عينه زيغه (بصه لي بعض وضحكه) هههههههه
انا : بقي كده طيب يله انتي وهي على اوضتك يله
الصاله فضت عليا انا وامي
انا : قولي انتي بتفكر في ايه
امي : مش خايف
انا : انا بعرف احكم بيتي كويس
امي : بس انا خايفه عليك انتا معاك اتنين ستات مش سهلين
انا : ابنك يتخاف عليه
امي : لا بس لو سندي زعلت انا هاخد حقها وانتا عارف
انا : عارف يا غاده عارف
المشهد العام
علي قدر يجمع بين زوجتين لا ده كمان قعدهم مع بعض في بيت واحد يا تره ها يقدر يكمل وله الايام شيله ليه ايه اصلها مش سعيده ديمن
كنتم مع الفصل الثاني من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
يتبع ........
الفصل الثالث
الصداقه حاجه مهمه جدا لزم يكون في حياتك صديق تثق فيه علشان لما تحتاج حيطه تتسند عليها تلقي ولزم الواحد يكتر من الصحاب علشان كل واحد ليه يوم يقع فيه ولزم يكون في حد جنبه
بدايه الفصل
رجع علي من التمرين وقعدنا نتغده مع بعض على السفره
انا : بقولكم ايه تيجو نسافر
سندي : نسافر فين
انا : اي حته نغير جو وكده
مني : ايوه فين يعني
انا : (فكرت شويه وحسيت اني مقصر في حق فرحات) بقولكم ايه احنا نروح فرنسا في واحد صحبي هناك عايز ازوره ومقصر في حقه جدا
امي : مين ده
انا : فرحات صحبي
امي : فرحات السوري
انا : ايوه هو صاحب عمي علاء
سندي : انا موافقه بس انا جواز السفر بتاعي خلصان
انا : يا ستي بكره نجدده مش صعبه يعني
ليليان : طيب انا كده ها يفوتني معاد التقديم لي الجامعه
انا : برضه دي مش مشكله بكره تتحل
ليليان : انتا كل حاجه عندك سهله كده مفيش صعب
انا : الحياه سهله
ليليان : طيب انا ممنوعه من دخول فرنسا
مني : (استغربت) ليه
انا :مش مهم بكره اكلم السفاره ولو في اي مشكله اخلصها وبعدين يا مني بنتك بتختبرني
علي : بقولك ايه فكك من فرنسا ونطلع عند عمه محمد نقضي اسبوع
انا : عايز تقعد مع ندي انتا صح
علي : (اتكسف) بص في طبقك طيب وكمل اكل
انا : ماشي يا لمض
خصلنا الغدي وقعدنا نهزر ونضحك وامي ترخم عليا وانا قاعد ساكت مش عارف ارد عليها اصل ها رد عليها تلبسني في حيطه تاني كان النهارده يوم سندي طلعنا الاوضه وهي دخلت الحمام وانا قعدت على السرير طلعت كانت لبسه قميص نوم
انا : ايه الحلاوه دي بس
سندي : (مكسوفه) بجد حلوه
انا : انا مش بعرف اجامل (تلفوني رن رقم بريفت) انا ناقص امه دلوقتي
سندي : طيب رد لحسن تكون حاجه مهمه
انا : مفيش اهم منك (قفلت التلفون) تعالي يا بطه
قربت من سندي وبستها بوسه كبيره وطويله ولقيت الباب بيخبط
انا : ده وقته مين
مني : (من بره) انا يا علي
سندي : (بي غيره) ودي عايزه ايه
انا : في ايه يا مني
مني : عايزك دلوقتي
سندي : لو قمت ها قتلك
انا : بطلي جنون (كلمت مني) بكره يا مني نتكلم
مني : مينفعش لزم دلوقتي حلاً
انا : (قومت فتحت الباب وانا بقول انا الي جبته لي نفسي طلعت) في ايه يا مني
مني : (ادتني تلفون) خد رد بسرعه
انا : يعني انتي عايزني ارد على التلفون ده دلوقتي حلا ليه
مني: رد بس
انا : (اخدت منها التلفون وانا منفعل) الو مين
شخص : علي بيه الصمدي معايا
انا : (بي لهجه هجوميه) ايوه خير
شخص : انا احمد اسامه مدير مكتب رايس الجمهوريه
انا : وده مبرر تلكمني في وقت زي ده
احمد : لا بس حضرتك مطلوب في رأسه الجمهوريه حلاً
انا : مين الي طلبني انا مش بنزل من البيت في الوقت ده
احمد : يا فندم انا عارف نظام حضرتك بس حضرتك مطلوب في اجتماعه مع الريس حلاً
انا : (سمعت الكلمه ودمي نشف) طيب انا جي في الطريق حلاً
قفلت
انا : خدي يا مني
مني : عرفت انا عايزك ليه
انا : خلاص يا مني اتفضلي
دخلت الاوضه بعد ما مني مشيت
سندي : (قعده على السرير مكشره ومده بوزها) كانت عايزك في ايه
انا : هي مش عايزني
دخلت لبست
سندي : رايح فين
انا : مطلوب في راسه الجمهورية حلاً
سندي : الرأسه؟؟؟؟؟؟ ليه
انا : انا عارف بقولك ايه انا مش ها تأخر اوعي تنامي
سندي : ماشي
نزلت تحت
سامح : انتا طالع
انا : ايوه انا وانتا بس بلاش حراسه
سامح : رايح لي سليم
انا : يا ريت رايح لي سليم اتحرك على قصر الرئاسة
سامح : نعم
انا : بقولك ايه يا سامح الواحد دماغه مش فيه يله بسرعه خلينا نشوف الليله دي ها تخلص على ايه
ركبت مع سامح وانا بفكر هما عايزني في ايه انا مليش شغل مع الحكومه وله الدوله خالص وصلنا الرئاسه بعد تفتيش جامد وسامح فضل بره هما رفضه دخوله وصلت لي مكتب
شخص : اهلا يا علي بيه شرفت راسه الجمهوريه
انا : (مبتسم) الشرف ليا انا
شخص : انا احمد اسامه الي كلمت حضرتك
انا : اهلا يا احمد هو انا هنا ليه
احمد : انا معرفش انا حولت اوصل ليك بس تلفون حضرتك اتقفل فا كلمنا مني هانم الديب هي المدام
انا : طيب ايه الشيء المهم قوي ده
احمد : انا مش عارف بس الريس طلب حضرتك بالاسم
انا : طيب
قعدت شويه وبعد كده دخلت المكتب الريسي
رايس : اهلا يا علي اتفضل اقعد
انا : شكرا يا فندم
رايس : بلاش حد يدخل يا احمد اوكي
احمد: تمام يا فندم
طلع احمد
رايس : طبعا انتا مستغرب وجودك في الوقت ده صح
انا : لا يا فندم وجودي هنا في اي وقت شرف كبير ليا
رايس: طبعا انتا عارف رايس الوزراء وكمان مدير المشروعات العمرانيه
انا : طبعا يا فندم
رايس : علي احنا في حرب في ناس بتحاربنا علشان منقفش على رجلنا
انا : عارف يا فندم بس احنا قدرين نسد قدام اي حد احنا دوله مش صغيره
رايس : طبعا طبعا بص يا علي احنا في المشاريع العمرانيه الجديده بنجيب الحديد من بره مصر مفيش شركه او مصنع قادر يلبي احتياجنا في مصر
انا : تمام
رايس : بس الناس الي بنحاربهم وقفه فيها دلوقتي يا نوقف شغل يا نتصرف من مصدر تاني علي انتا شغلك قايم على مناجم الحديد في اكتر من بلد في العالم كله رسيا الهند اليابان الصين وسط أروبا
انا :ايوه يا فندم
رايس : احنا عايزنك تكون مورد الحديد لي الدوله ودي مش حاجه قليله
انا: طبعا يا فندم انا موافق بس في شويه حجات لزم نتفق عليها الاول
رايس : الي هيا قول كل شروطك
انا : لا هي مش شروط قد ما هيا طلبات وتهم الدوله تتنفز اكتر ميني انا شخصين اولا مينفعش حد يعرف اني المورد الحقيقي لي الدوله علشان شغلي ميقفش ومش عايز اكون هدف في حرب الدوله دي حرب كبيره جدا عليا وانا مش قدها
رايس : ده يهمنا اكتر منك
انا : تمام ثانين بقي لزم يكون في شويه تسهلات من الدوله ليا
رايس : (وشه قالب) زي ايه
انا : حاجه بسيطه تأمين الصحي لي العمال عندي على حساب الدوله بس
رايس الوزراء: بس كده
انا : لا كمان في حاجه تانيه اي دفعه ها تتسلم لي الدوله قبلها بي 84 ساعه يكون مدفوع تمنها وده طبعا علشان اقدر اوفي الدفعات لي الدوله
رايس : تمام شروطك بسيطه وتتنفز بي سهوله
انا : انا قولت لي حضرتك في الاول دي مش شروط قد ما هيا طلبات بسيطه جدا بي جره قلم تخلص
رايس : تمام تمام انتا راجل شريف انا مشوفتش طلب واحد ليك شخصين
انا : انا مش محتاج حاجه يا فندم انا بس عايز اشتغل
رايس : واحنا يهمنا انك تشتغل انتا تحت ايدك عماله كبيره
انا :..... يقدرنا يا فندم
رايس : شرفت يا علي شرفت
طلعت من المكتب بس وانا مش قادر اتنفس نزلت تحت ركبت
سامح : نرجع
انا : على سليم فورن
اتحركت لي سليم
سليم : خير يا علي
انا : كرثه مش خير
سليم : طيب ايه هيا
انا : الدوله عايزني اشتغل معاها
سليم : احنا عارفين وله مش عايز تخدم بلدك
انا : اومال شغلي معاكم ده ايه
سليم : احنا حاجه والدوله حاجه تانيه
انا : يعني ايه مش فاهم
سليم : يعني احنا وش من وشوش الدوله
انا : يا سليم انا كده تحت المنظار
سليم : وايه الجديد انتا طول عمرك تحت المنظار شغلك مع الحكومه مفيد ليك
انا : انتا شايف كده
سليم: ايوه واتفضل بقي علشان عايز انام
انا : مش عارف انتا بتنام ازي في بيت الاشباح ده
سليم : ملكش دعوه ملكش دعوه اتفضل
طلعت من عند سليم ورجعت البيت رحت لي سندي لقتها نايمه هي ليله بينه من اولها مضروبه بالنار خلعت ونمت جنبها صحيت الصبح نزلت تحت افطر
انا : صباح الخير يا سندي
سندي :انتا اخرت ليه
انا : كان اجتماع مهم
سندي : يعني معرفتش تخلع منه
انا : اخلع من مين ده اجتماع مع رايس الجمهوريه عارف يعني ايه رايس الجمهوريه
مني : اجتماع لي ايه بقي
انا : موضوع كبير قوي فين الفطار
سندي : دقيقه ويكون جاهز
انا : فين ماما راحت فين
سندي : نيمه
انا : نيمه غاده نيمه لحد دلوقتي اكيد في حاجه
طلعت لي امي الاوضه وخبط ودخلت
انا : ايه يا غاده
امي : في ايه يا علي
انا : انتي منزلتيش ليه ونيمه لحد دلوقتي يعني
امي : تعبانه شويه
انا : تعبانه (حطيت ايدي على رسها) انتي سخنه قوي
امي : دور برد بس
انا : طيب اجيب دكتور
امي : لالا شويه واقوم
انا : لا لزم دكتور (طلعت تلفوني وكلمت سعد هو رايس المستشفي الجديد) الو يا سعد
سعد : صباح الخير يا باشا
انا : اسمع ابعتلي اشطر دكاتره عندك على البيت بسرعه
سعد : في حاجه معينه
انا : الحجه تعبانه شويه
سعد : طيب مسافه السكه
قفلت مع سعد ولقيت امي بتترعش جامد وتعبانه نصف ساعه وكان في دكاتره في البيت كشفه على امي
كتور : الضغط واطي شويه وكمان المناعه مش كويسه والسكر عايز يتضبط ودور برد صغير
انا : تحب تزود حاجه على الاردرد ايه كل ده
امي : اهو كل ده سببه التكيف والتلفون
انا : والنت كمان صح
امي : ايوه صح
انا : خلاص يا دكتور هي بقت تمام
كتب ليها الدكتور على علاج وسندي ومني قعده معاها
انا : ليليان فين الملف بتاعك
ليليان : معايا فوق
انا : طيب طلعيه وانا رايح البس واشوف القصه دي
طلعت البس ونزلت خدت الملف بتعها وجوز سفر سندي ورحت لي ماهر دياب المكتب
ماهر : اهلا اهلا بي علي بيه شرفت المكتب يا باشا
انا : اهلا يا ماهر
ماهر : تشرب ايه يا باشا
انا : لا مش لزم امسك ده ملف ليليان بنت مراتي خلص كل الإجراءات عايزها طالبه في الجامعه
ماهر : يا علي مني الديب جتلي وانا قولت ليها انا عايز ايه
انا : علي ومني طيب اسمع يا ماهر انتا بيا من غيري مش ها تغلب
ماهر : وانتا كمان من غيري مش ها تغلب
انا : طيب (بصيت لي المكتب) مكتب جميل يا ماهر ها يصعب عليا يتحرق
ماهر : لا دي بعيده شويه
انا : (ابتسمت ليه) مفيش حاجه بعيده في الزمن ده
سبت الملف قدامه ونزلت رحت مدريه الامن اقابل اشرف فضل لطعني بره ساعه وبعد كده دخلت
اشرف : خير يا علي انا مش فاضي
انا : كل خير (اديته جواز سفر سندي) عايز اجدد الجواز ده.
اشرف : روح الجوزات ده مكتب مباحث
انا : طيب ليه اروح لي حد لما ابن عمي وصحبي هنا
اشرف : وانتا عملت حساب لي الصحبي دي قوي
انا : اشرف بلاش تدخل مشاكل ابوك معايا بينا
اشرف : لا يا علي انتا الي بدات
انا : طيب (خدت الجواز) بقولك ايه خف شغل انتا وفرق البحث الي مشكله مش هتلاقي عليا حاجه ومهما وصلك عني واحش انا عملت الاوحش
طلعت من عنده أديت الجواز لي سامح ورحت الشركه خلصت شغلي ورجعت البيت اتغديت
انا : بقولك ايه يا ليليان انتي عايزه تدخلي ايه
ليليان : اعلام الكنديه
انا : الكنديه كويس بس في حاجه عايزن نتكلم فيها
ليليان : ايه هيا
انا : البس بتاعك مش عجبني
ليليان : بس عجبني
انا : بصي يا ليليان انا مش عايز امارس معاكي جو جوز الام بقي والتعسف بس لبسك غريب يعني انا عشت في باريس شويه حلوين محدش لبسه كده طيب شورت وعرفنا لكن المقطع ده غريب
ليليان : في ايه خليك متحضر شويه
انا : طيب اتني ركبتك كده
ليليان : (تنت ركبتها فا طلعت بره من القطع) اهو
انا : اهو كده مثلا ليه ركبتك طلعه بره انتي عارفه ليه انا بدلعك بي لولي
ليليان : ليه
انا : علشان انتي لولي لزم محدش يشوفه وله يلمسه جوه المحار
ليليان : ماشي يا علي ها فكر
قعدنا شويه وجالي تلفون من ماهر
انا : الو يا ماهر
ماهر : انا ها نفز
انا : شاطر يا ماهر تخيل بقي انتا رفضت حاجه صغيره زي دي حرقت مكتب لو زعلتني بقي ها عمل فيك ايه
ماهر : خلاص انا اسف
انا : اسف دي تقولها لما ادوس على رجلك تمام من هنا ورايح مني هانم مراتي تيجي ليك تنزف الاوامر وانتا ساكت
ماهر : تمام يا باشا تمام
قفلت معاه وقضينا اليوم وبعد اسبوع سافرنا كلنا باريس وصلنا قولت اطلع على بيت فرحات عدل وفي دماغي انه اول ما يشوفني ها يدني قلم علشان مش بسأل عليه وصلتهم الفندق وانا وصلت بيت فرحات خبط
شخص : (فتحلي) ايوه مين حضرتك
انا : مش ده بيت البروفيسور فرحات
شخص : لا فرحات مشي من زمان انا اشتريت البيت ده
انا : طيب شكرا
ركبت العربيه وانا بحاول اوصل لي فرحات التلفون مقفول و روان كمان رحت البار ودخلت قبل فيلب ده الساقي بتاع البار
فليب : (بص ليا واتخض) الكونت انتا ايه الي جابك
انا : دي مقبله برضه
فليب : (بص حوليه) احنا مش ها ينفع نتكلم هنا نتقابل بره
انا : ماشي ها ستناك في الميدان
مشيت ورحت على ميدان ده لما نحب نتقابل فيه لو في مشكله في البار بعد نصف ساعه جالي فيلب
فيلب : انتا رجعت ليه
انا : في ايه يا فيلب كلامك مش مريح وفين مارك مش عارف اوصل ليه
فيلب : (بص ليا شويه) تعاله معايا
ركبنا العربيه ورحنا المقابر شوفت شاره القبر بي اسم فرحات اتصدمت جدا
انا : فرحات مات
فيلب : ايوه
انا : مات امته وازي
فيلب : من سنه
انا : طيب ازي
فيلب : بعد ما انتا سفرت روان فضلت ركبه دمغها في علاقتها بي فرانك وهو سكت علشان يغيره قربه منه وبقي الشخص التاني بعده قعد فتره على الوضع ده لحد ما فرانك غدر به وهو الي مسك كل حاجه دلوقتي
انا : (بي تعبير وش جمده بس حزين) وروان فين
فيلب : بعد الي حصل احنا معرفناش انه السبب اتجوزها وبعد ما تملك كل حاجه سبها وبعد كده عرفنا الي حصل منه مع فرحات
انا : روان فين
فيلب : (خبط على كتفي) ارجع مكان ما كنت علشان هو بيدور على الكونت بعد الي حصل
انا : وانا جتله لحد عنده
سبته ومشيت طلعت تلفوني وكلمت سليم
سليم : ايه لحقت تزهق من الاجازه
انا : النهارده باليل عايز سامح والرجاله عندي في اقرب وقت
سليم : ليه في مشاكل
انا : ايوه في ددمم
سليم : طيب انا هبعت ليك سامح مع فريق مسح علشان رجلتك مش ها تعرف تتصرف في باريس واتحرك انتا على سيف هوس علشان العيله هبعت ليك مندوب من السفاره
انا : ماشي
اتحركت على الفندق جبتهم ورحنا السيف هوس
مني : في ايه يا علي
انا : علي ليليان اطلع فوق
قعدت على كنبه اريح وفكر في فرحات ودموعي نزلت جت مني وسندي جنبي
مني : في ايه يا علي
انا : صحبي الي جي ليه مات
سندي :........... طيب بلاش تزعل نفسك ده عمره
انا : سبب الموت اتضرب بالرصاص اتقتل والي قتله خد أملاكه وعايش
مني : طيب انتا ها تعمل ايه
انا : ملكمش دعوه انا ها عمل ايه انتو قضوا وقت ظريف اتعرفه على بعض
بعد شويه وصل سامح والرجاله ومعاهم ملف كامل لي فرانك وعملياته قعدنا شويه وبليل نزلت انا والرجاله رحنا بيت دعاره دخلت لوحدي
شخص : نورت يا فندم تحب حاجه معينه
انا : لا غلط انتا تعرض بضاعتك وانا اختار منها
شخص : طبعا يا فندم اتفضل من هنا
دخلت اوضه مقسومه نصين وقدامي لوحد قزاز انتا تشوف منه لكن الي على النحيه التانيه مشوفكش قعدت وكل وشه تدخل بنت ترقص وانا اغيرها
انا : انا عايز دي
شخص : اختار موفق يا فندم دي تمنها الفين يوره
انا : طيب ابعتها على العربيه بره
شخص : حضرتك تحب تدفع كاش وله فيزه
انا : (ابتسمت ليه) وله ده وله ده
شخص : طيب ازي
انا : كده يا روح امك (ضربته روصيه في دماغه وقع وانا جريته لحد بره كان سامح والرجاله خلصه على الحراسه الي بره) عفارم يا رجله (اتكلمت بي صوت عالي) كل البنات الي هنا تقدر تمشي وترجع بيتها تاني سامح احرق المكان ده عايزه كوم رماد
طلعت بره وحطيت الحيوان ده في شنطه العربيه واتحركنا على حته هاديه ومقطوعه طلبت منهم ينزله البنت ويجبوها ليا هي روان اول ما شوفتها خلعت الجاكت وحطيته عليها علشان كان لبسها عريان جدا وقفت ولعت سيجاره.
روان : (بتتكلم وهي بتدمع) ايه الي رجعك
انا : النصيب
روان : انتا مش رحت وشوفت حياتك راجع تاني ليه
انا : راجع ارد ديون عليا
روان : صاحب الدين مات ارجع مكان ما كنت
انا : مش قبل ما ارجع حق ابوكي
روان : من مين فرانك بقي قوي جدا وليه علاقات كتير جدا
انا : مش مهم
روان : بقولك ايه انتا لو جي لي المتعه انتا عارف السعر لو جي لي انتقام انصحك بلاش ارجع النهارده طول ما انتا قادر ترجع
انا : سامح نزل الحيوان من شنطه العربيه
سامح : (نزل القواد وحطه قدامي على الارض)
انا : (طلعت مسدس وضربت كام طلقه جنبه) انتا ها تروح لي فرانك وقوله الكونت دراكولا رجع يله علشان ممكن ارجع في كلامي
طلع يجري وانا اخدت روان تحت دراعي
انا : حقك انتي وابوكي في رقبتي و رجوعه مسؤوليه عليا
ختها ورجعت البيت كان الكل سهران تحت
انا : سندي مني دي روان بنت صديق عمري واختي الصغيره
سندي : (بصت لي لبسها العريان ورجعت بصت لي مني وليا) اهلا يا روان
انا : خديها يا مني تريح فوق وشوفي ليها لبس غير ده
مني : طبعا اتفضلي يا حبيبي اتفضلي
طلعت بيها مني
ليليان: طيب انا هاطلع انام علشان اصحي بكره بدري يله يا علي
علي : يله
طلع علي وليليان
سندي : بص انا مش ها زعق وله اتنرفز وله ها عمل حاجه بس انا عايز افهم
مني : (نزلت من فوق) وانا كمان
انا: طيب (حكيت ليهم فرحات عمل معايا ايه وانه سبب وجودي لحد دلوقتي عايش مش مجنون والي حصل مع روان بعد كده)
مني : وانتا ناوي على ايه
انا : ناوي اخد حقها
سندي : كبر دماغك احنا نخدها ونرجع مصر
انا : وحق الي مات ده الي مات كان سبب حياتي لحد دلوقتي كان سبب انكم بتسمعه في الاخبار اني رجل اعمال مش مجنون وهربان
مني : يا علي احنا بعيد عن مصر في بلدنا بنعمل الي احنا عايزنه لكن هنا لا
انا : انا هنا اقدر اعمل الي مش بعمله في مصر انا هنا مش علي وله البعبع انا هنا دراكولا مصاص الدم سلل الظلام انا هنا اوسخ بي كتير من مصر
في مشهد اخر
فرانك قاعد في مكتب فرحات في البار ودخل عليه الشخص بتاع بيت الدعاره
شخص : في مصيبه
فرانك : ايه الي حصل
شخص : في واحد دخل البيت وطلب واحده ولما شاف روان خدها وبعد كده قتل الرجاله كلها وحرق البيت
فرانك : مين ده
شخص : اسمه الكونت دراكولا
فرانك : (سمع الاسم وشه اصفر وخاف) انتا سمعت الاسم كويس وله دي تخارف
شخص : لا زي ما بقول كده
فرانك : طيب عايز الرجاله كلها تدور عليه عايزه قدامي في اقرب وقت بالقوه ماشي
شخص: ماشي
قام فرانك ومشي راح لي واحد اسمه البير هو الي مقوي قلبه مع المافيا
البير : في ايه
فرانك : الكونت دراكولا رجع
البير: فين جثته انا قيلك لو ظهر ترجع ليا بي جثته حصل وله لا
فرانك : حصل بس نوصله ازي احنا حته منعرفش اسمه وله في صوره عنه
البير : انتا قبلته مع فرحات قبل كده
فرانك : لا وله مره
البير : دي مشكله كبير
فرانك : انا قلقان جدا
البير : من ايه
فرانك : هو ميعرفكش لكن يعرفني انا
البير : جمد قلبك انا في ضهرك
المشهد الريسي
تاني يوم انا ومني وسندي وليليان وعلي وروان في شارع بنشتري شويه حجات وانا وسامح والرجاله شيلين اكياس كتير قوي
سامح : مش خلاص وله ايه
انا : مش عارف
سامح : يعني يا علي جايب معايا فريق مسح علشان نعمل مصايب وكوارث في الاخر الواد درغام شايل اكياس كتير كده
انا : سامح هو انا ناقص
مني : ها ندخل المحل ده
دخلنا المحل وها انتشره في المكان وبعد ما خلصه انا مسكت الفتوره عمله زي البرشام بتاع مراجان احمد مراجان
انا : ايه ده
مني : ادفع
انا : ليه ادفع لما ممكن اطلقكم اسهل
سندي : سعتي غاده تاخد حقي انا والغلبانه مني
انا : **** يحرقكم بي جاز
روان : بتقول حاجه
انا : لالا وله حاجه (طلعت الفيزا وانا ايدي بتترعش وها عيط والرجاله وره)
سامح : شكلها مفيش مرتب الشهر ده يا رجاله
الكل بيضحك وانا بعيط فعلا سعاده اشخاص على حساب اشخاص تانيه خالص خصلنا جو الشراء و الشوبنج المقزز ده انا بكسل انزل اشتري لي نفسي رجعنا البيت تاني وقعدت في جنينه البيت بعد شويه دخلت عليا روان
انا :عمله ايه يا روان مرتاحه
روان : اه اوي
انا: اوعي تكون سندي وله مني حد فيهم مضيقك قولي
روان : لالا بالعكس هما زي اخواتي واكتر
انا : طيب كويس بصي اعملي حسابك قريب انتي رجعه معايا مصر
روان : لا يا علي انتا عملت ليا كتير كفايه كده
انا : بالعكس انا لسه معملتش حاجه لما احس اني ابوكي بقي مرتاح في قبره كده ابقي عملت الي عليا وابوكي لسه مرتحش
مشهد من المستقبل القريب
قاعد في شقه بعيد و جنبي على ابني و على ضهره شنطه فيها قنبله
انا : علي
علي : ايوه يا بابا
انا : هو انا كنت واحش معاك
علي : لا يا بابا انتا احسن اب في الدنيا كلها و لما ندخل الجنه مش ها بعد عنك ابدا
انا : (ابتسمت بحزن علشان الجنه مش ها شوفها لا قريب وله بعيد) لو انتا دخلت الجنه مش ها يفرق بالنسبه ليا انا فين المهم انتا تكون مبسوط بحبك اوي يا ابني
خدته في حضني جامد جداً
المشهد العام
علي وصل باريس علشان يغير جو هو العيله بس لقي صاحب عمره اتقتل زعل جدا والي زعله اكتر الي حصل لي روان علي مكنش رايح يعمل مشاكل لا بس المشاكل كده كده بتجري وره اصله مغناطيس مشاكل
كنتم مع الفصل الثالث من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يتبع...........
الفصل الرابع
الحق احق ان يتبع دي اهم مقوله لزم الانسان يرضي بيها علشان يعرف اني طريق يختاره هو طريق الحق علشان يوصل صح لزم الطريق يكون صح هو طريق الحق
بدايه الفصل
قعدت مع روان شويه وجالي تلفون من سليم
انا : الو يا سليم خير
سليم : بقولك ايه انا عايز منك خدمه
انا : خير
سليم: في بلد عندك ها بعت ليك عنونها تروح هناك تجبلي نبيت
انا : نبيت اشمعنا
سليم : انا بحب نوع النبيت ده
انا : ماشي ابعت العنوان في رساله واتحرك دلوقتي
سليم : معلش تعبك معايا
انا : لا وله يهمك تعبك راحه سلام
سليم : سلام
قفلت مع سليم ودخلت جوه
انا : علي مش نفسك تروح ديزني لند
علي : طبعا
انا : طيب اعمل حسابك ها نروح بكره الصبح نقضي اليوم كله
علي : ماشي
قعدنا اتغدينا وطلعت البس ركبت العربيه لوحدي ورحت على العنوان الي بعته سليم لي بلد خدت الطريق السريع طلعت منه لي طريق فرعي علشان اوصل لي البلد دي كان طريق هادي ومفيش عليه حركه وكان في حدثه والحكومه قفله الطريق وشغله نصه بس عديت
ضابط : حضرتك معدي
انا : ايوه
ضابط : طيب اتفضل
عدت الطريق وانا في النص كده سمعت صوت ضرب نار كتير جدا وقفوني
ضابط : انزل
انا : (رافع ايدي ونزلت) انتو مين
فرانك : الكونت دراكولا وله اقول البعبع وله علي الصمدي اشيك
انا : (بي سعاده) فرانك حبيبي واحشني جدا
فرانك : وانا اهو
انا : (نزلت ايدي) وفرت عليا التدوير عليك يا عم بس مش بلدي الشغل ده ده قطاع الطرق بطله الجو ده في مصر خلاص بقي قديم
فرانك : (مطلع مسدسه) انتا مت خلاص يوم ما فكرت ترجع
انا : انا مش بموت
رجلته كلهم وقعه
فلاش باااااك
كلمت سليم في التلفون
سليم : خير يا علي
انا : انا عايزك تسرب خبر لي فرانك والي معاه انا ابقي مين وقاعد فين
سليم : خطر يا علي انتا هناك يعتبر لوحدك بعيد عنا
انا : اسمع بس ميني وبلاش تجادل اعمل الي بقولك عليه
سليم : علي فوق انتا هناك مع العيله بتعتك بعيد خالص فكر يا علي
انا : انا مفكر وحاسب كل حاجه
سليم : انتا الي اخترت بس بقولك اهو متجيش تعيط
انا : انا عمر ما عيط ابدا
في مشهد اخر
سامح راح البار بتاع فرانك وقبله
فرانك : انتا طلبت تقبلني ليه
سامح : انا عندي معلومات عن الكونت
فرانك : (اتعدل في قعدته) الي هيا
سامح : اسمه الحقيقي
فرانك : كمل
سامح : لما نتفق الاول
فرانك : ايه المقابل
سامح : 50 الف يورو
فرانك : (فتح الخزنه طلع الفلوس ادهاله) كمل
سامح : اسمه الحقيقي علي الصمدي وفي مصر لقبه البعبع قاعد هنا في سيف هوس تبع السفاره المصريه هنا وفي كمان العنوان ده ها يكون فيه بعد كام ساعه
فرانك : وانتا ايه مصلحتك في كل ده غير الفلوس
سامح : انا شغال مع ناس في مصر هدفها اني علي الصمدي يختفي وانتا كمان عدو عدوي صديقي
فرانك : وانا سعيد جدا بي الصداقه دي
مشي سامح
عوده من الفلاش باك
واقف وفرانك قدامي وسامح والرجاله حوليه
انا : ايه رايك بقي اديك تحت ايدي ولوحدك
فرانك : اسمع يا علي انا هدفع كتير بس امشي
انا : تدفع كتير بس تمشي اوكي انا موافق (خدت تلفونه وكلمت البنك بتاعه) انتا ها تصفي كل الارصده بتعتك في الحساب ده يله
فرانك : وبعد كده امشي
انا : تمشي
فرانك : (كلم البنك وصفي الارصده بتعته كلها) كده تمام
انا : (اتأكدت من التحويلات) تمام بس اخر حاجه قولي انتا قتلت فراحات ازي اصل معلش فراحات كان عنده عين في ضهره ازي ازي قدرت تعمل كده في بنت حبتك واخلصت ليك ازي روان كانت بتموت فيك
فرانك : علي انتا وعدتني امشي
انا : ايوه بس ازي محددتش فا قررت احدد انا (ضربته بالرصاص في دماغه) سامح انتا عارف ها تعمل ايه بالجثه
خدنا الجثه ورحنا لي محل ورد
شخص : امرني يا فندم في حاجه معينه وله تاخد فكره
انا : في انا عايز اتنين اكليل ورد لي جنازه
شخص : تمام يا فندم تحب نكتب ايه على الشارة
انا : واحد بي اسم فرانك والتاني بي اسم البير
شخص : (بص ليا وهو مكشر) الكونت
انا : دراكولا الكونت دراكولا يا البير
البير : بص مشكلتك مع فرانك انا بعيد عنها
انا : اللاسف كان نفسي اصدقك بس انتا سبب المشكله دي انتا قويت قلبه على مارك ومات جيه الوقت بقي انك تحصله اسمع انا دلوقتي ها ضربك بالنار بعد ما تموت ها تدخل النار ها تقابل البروفيسور هناك قوله الكونت دراكولا بعتني وهو ها يعمل معاك اعلي واجب
البير : (دحك) هههههههه انتا متقدرش تقتلني انا
انا : (في وسط الكلام ضربته بالنار في دماغه) معلش كمل جملتك في الاخره بقي اوكي
طلعت من عنده ودخل سامح خد الجثه ورجعت البيت اتغديت وتاني يوم رحنا ديزني لاند قضيت اليوم معاهم
في مشهد اخر
اشرف في مكتبه
اشرف : انتا متأكد بره مصر
احمد : ايوه يا باشا انا وصلني الخبر دلوقتي من المطار مسافر من ثلاث ايام
اشرف : طيب اطلب العقيد مجدي قوله اشرف عايز فرقه قوات خاصه
احمد : ازي يا فندم لزم ازن نيابة
اشرف : قوله بس الازن ها يطلع بعدين انا ليا عنده واحد فهمه القوه تستنا في العين السخنه
احمد : ماشي
نزل اشرف وخد قوه من مدريه الامن القاهره وكمان طلب دعم من العين السخنه واتحرك بي الثلاث فرق دول وصله القريه دخله بالقوه لحد الفيلا لي ابوه دخل وهو مخضوض لقي ابوه لبس شورط وقميص وقدامه شيشه وفكها ومروق على نفسه قوي وبيسمع متش كوره
اشرف : بابا حبيبي
عاصم : (خده بالحضن) حبيبي تعاله اسمع المطش فين مراتك واولاد
اشرف : بابا انا جي ارجعك
عاصم : ارجع ليه
اشرف : انتا مش مخطوف
عاصم : لا ليه حد مخطوف يقعد كده مفخفخ على الاخر
اشرف : بابا انا جي ارجعك ومعايا قوات كبير علي مش ها يقدر يقف قصدنا تاني
عاصم : (بص لي ابنه وساب اللب وقفل التلفزيون) قوات ايه
اشرف : انا معايا قوات خاصه غير دعم من مدريه امن القاهره وكمان من هنا
عاصم : انتا مجنون حد يعمل كده
اشرف : مجنون علشان عايزك ترجع
عاصم : راجع ايه انتا متحرك بي ثلاث قوات يعني ها تلفت نظر الوزاره ليك
اشرف : مش مهم اول ما نرجع نطلع على النيابه وهنا تقول انك مخطوف علشان ازن النيابه بس
عاصم : كمان من غير ازن نيابه انتا دلوقتي في مصيبه
اشرف : ليه كل ده
عاصم : يا ابني انا هنا في احسن عيشه بص لي المكان بص لي الجو الحلو انا عمر ما كنت سعيد كده في حياتي انا بكره امك جيه تقعد معايا من بكره
اشرف : هو غسل دماغك
عاصم : انا محدش قرب من دماغي بس شوفت السعاده بره البدله الميري وقرفها امشي يا اشرف ارجع انا هنا مبسوط
قام اشرف وبص لي ابوه وهو شايف سعيد ازي وطلع بره جمع القوات ومشي رجع تاني المدريه
المشهد الريسي
بعد ما رجعنا من بره قعده طلعنا نمنا وتاني يوم خدت روان ورحنا المقابر وانا مغمض عينها
روان : انا كده ها قع طيب سبني افتح واعمل اني اتفجأت
انا : بسي صداع بقي وصلنا
روان : (فتحت عنيها لقت نفسها قدام قبر فرانك والبير) ايه ده
انا : ده حقك
روان : (عيطت وخدتها في حضني) شكرا يا علي انتا جدع قوي
انا : انا رديت جزء من جمايل ابوكي عليا الباقي بقي عليكي انتي
روان : ازي
انا : ترجعي معايا مصر انا مش ها طمن عليكي غير وانتي قدام عيني يا روان
روان : انا مش عارفه اقول ايه
انا : وله حاجه اسمعي انا فتحت ليكي حساب في البنك وحولته لي مصر فيه كل حاجه اتسرقت منك رجعت
روان : انا مش عايزه الفلوس دي فلوس وسخه
انا : انتي براحتك بس الفلوس الوسخه دي تقدري تعملي بيها حجت حلوه كتير زي انك تسعدي اللجآن السورين في مصر او غير سوريا دي حاجه اكيد ابوكي ها يحبها
روان : انا موافقه
خدتها ورحنا لي قبر فرحات وقفت قدامه وبكلم نفسي بس في سري (اتمني تكون ارتحت دلوقتي حقق رجع اضعاف من الي كانو السبب ومتقلقش على بنتك ها تكون تحت عيني وفوق راسي انتا عملت ليا كتير ها حاول ارد ده ليك بس اتمني اني اقدر اسف يا صحبي اتأخرت عليك قوي بس ده معاد وصولي لسه بقي معاد اللقاء الاخير بيني وبينك في النار في الاخره سلام يا فراحات سلام يا صحبي) خدت روان ورجعنا بعد يومين قضتهم هناك قولنا مرجع بس على الصعيد وصلنا مطار اسيوط واتحركنا على البلد دخل
امي : حبيبي وصلته أمته
انا : من الطياره عليكي دلوقتي
امي : طيب ادخله وقفين ليه مين القمر دي
انا : دي يا ستي اختي الصغيره
امي : هو ابوك كان متجوز عليا قبل ما يموت وله ايه
انا : انتي لسه سمعه المسلسل الهندي
امي : ايوه
انا : طيب دي روان بنت فرحات
امي : بجد (خدتها بالحضن) يابنتي وحشتني قوي بس كبرتي وبقيتي قمر طلعه لي امك
روان : حضرتك تعرفيني
امي : طبعا بس انتي كنتي لسه صغيره لما كنتي تيجي مع ابوكي وامك قبل الي حصل فين ابوكي
روان : بابا تعيشي انتي
امي : (بي حزن الان فراحات كان زي عمي واكتر) بجد زعلتيني
قعدنا شويه وجم اخواتي اتعرفه على روان ومني محمود كان اول مره يقبلها وقعدنا اتغدينا وبعد كده قعدت مع روان على جنب بفتكر انا وهي ذكريات في باريس زمان والستات قعده على جنب
حياه : هو علي ها يتلت وله ايه
امي : بس يا بنت علي بيرد *** عليه مش اكتر
مني : وله اكتر هو حد فينا انا والغلبانه دي يعرف يكلمه
امي : طيب يفكر كده كل دمعه ها تنزل من عينك انتي وسندي ها دفعه تمنها غالي انا غاده ومحدش يعرف يقف قدامه غيري بقولك ايه يا ابراهيم
ابراهيم : ايوه يا غاده
غاده : انتا بكره تاخد ليليان والزفت ده (قصدها راضي) وفرح تتفسحه في المنيا
راضي : لا فرح انا منعها من النزول
امي : لا يا روح امك وبقولك قدام امك اهو ها تنزل وانا زي الكلب ها تصلحها
راضي : لا
امي : خلاص يبقي اخلص حقها قديم وجديد منك زي عمك علي واخليك تلف حولين نفسك زي الكلب الدايخ وله تتعدل وتصلحها
راضي : الي تشوفيه يا غاده
سبت روان ترد على تلفون جيلها وانا رجعت اقعد معاهم
انا : ايه الكلام على ايه
ليليان : علي وانا دخله سمعت صوت خيل
انا : ايوه في الاسطبل بره انتي بتركبي خيل
ليليان : انا وخده بطوله في ركوب الخيل
انا : طيب علي واد يا علي انتا يا زفت
علي : (قاعد مع دودو) عايز ايه ياخي ارحمني
انا : طيب خد بس عايزك
علي : خير نعم امور فندم
انا : سأل بس يعني لو مش ها يداق حضرتك
علي : ارغي ارغي
انا : هو انا عملت ليك حاجه واحشه كاتب ليك اصلات امانه طيب
علي : وتمضي ليه انتا كلك كده بتاعي
انا : ازي يعني
علي : انا اعرف اعمق اسرارك الباسورد الفيزا بتعتك 2011 تاريخ ميلادي
انا : هههههههه لا دي امك ومني وليليان نفضوها في باريس
علي : اعرف الباسورد الفيزا السوده بتعتك (بي صوت عالي) الف
انا : (كتمت بوقه) خلاص خلاص يا ابن المفضوحه خلاص
علي : ايوه كده جيب وره لحسن اقشطك
انا : انا بس كنت عايزك تاخد ليليان وتروحه الاسطبل بس مش اكتر
علي : ماشي يا ولدي تعالي يا ليليان اعرف على سكر
ليليان : سكر مين
علي : معرفش بس اي اسطبل خيل لزم يكون في سكر تعالي
خد ليليان ومشي
انا : جيباه منين ده
سندي : ابنك ها يجيبه من بره يعني
انا : كويس برضه الواد انتهازي من الطفوله
جيهان : حياه كانت بتقول وانتا قاعد مع روان انتا ها تلت وله ايه
انا : ههههههههه يا ريت ينفع بس مش ها ينفع روان مسيحيه اصلا
الكل : نعم
امي : مسيحيه ازي يعني انا اعرف ابوها وامها عمرها ما شوفت **** وله اي حاجه
انا : انا زيك كده برضه من ساعت ما رحت لي فرحات وهو مدخلش كنيسه ولما عرفت انه ***** سألت قالي محبتش انك نعرف يكون في حساسه بيني وبينك
امي : غريبه الدينا دي انا قعدت مع فرحات مراته وشوفت عليهم كده غريبه
مني : فعلا احنا قعدنا معاها اسبوع وله عرفنا
انا : علشان فرحات كده طول ما هو في حكايه يبقي مش ها تقدر تعرف منها الحقيقه من السراب
سندي : زيك يعني
انا : انا اتعلمت على ايده هوا
بعد شويه جيه عمي علاء
علاء : خير يا علي طلبتني ليه
انا : في حاجه مهمه لزم تعرفها
علاء : ايه هيا
انا : انا سفرت باريس انا والبيت عندي نغير جو ولمت وصلت رحت لي فرحات بس
علاء : بس ايه
انا : فرحات كان اتقتل من سنه
علاء : (سمع الخبر واتصدم اصل هو صاحب عمره قعد على الكرسي) مين الي عملها
انا : واحد كده
علاء : (مسح عينه) انا عايز اروح فرنسا في اقرب وقت
انا : ليه
علاء : علشان اخد حقه ازي يموت من سنه والي قتله عايش
انا : الي قتله مات وحصله هناك خلاص حقه رجع بس انا طلبك في حاجه مهما
علاء : في اهم من كده
انا : لا في بنته روان عايشه وانا جبتها معايا
علاء : فين هيا
انا : (ندمت وران ورجعت) دي روان يا عمي
علاء : (خدها بالحضن هي تعرفه وهو يعرفها) وحشتيني يا روان كبرتي يا بنتي
روان : وانتا اكتر يا عمى علاء
علاء : اسف يا بنتي اسف اني مكنتش جنبك الفتره دي واخبار ابوكي اتقطعت وانا قولت تلقيها فتره كده ويظهر تاني بس انا قصرت
روان : متقولش كده ياعمي علي قام بالواجب وزياده
علاء: (مسح دموعه) اسمعي يابنت انتي انتي مش راجعه تاني فرنسا انتي ها تعيشي معايا هنا انا معنديش اولاد خالص و مراتي لو زعلانه او مديقه أطلقها بس انتي تعيشي معايا يا بنت اخويا
روان : (بتمسح دمعها) الي تشوفه يا عمي
قعدنا شويه وتاني يوم صحينا قعدنا على الفطار وامي خدت راضي على جنب
امي : اسمع يا راضي انتا ها تنزل مع فرح كمان شويه حسن اسلوبك معاها
راضي : يا غاده ده اسلوبي ولزم تتقبله
امي : وهيا تقبلته من زمان لزم تشوف اسلوبك الحلو بقي
راضي : انا ابويا قالي اكسر لي البنت ضلع يطلع ليها اربعين
امي : طيب انتا شايف اني ابوك بيفهم في الستات صح
راضي : ايوه
امي : طيب ابوك وله عمك علي
راضي : ابويا طبعا
امي : غلط يا حمار بص كده (شورت عليا وانا قاعد بهزر مع سندي ومني) عمك علي اتجوز اتنين في نفس الوقت وقعدهم مع بعض في نفس البيت وكمان الاتنين حبه بعض وبقه اخوات ده كله بي الكلمه الحلوه يدخل على دي يقولها يا قلبي والتانيه يا عمري وها كذه الكلمه الحلوه احسن من كسر الضلوع يا حمار افهم انا مش ها عيش ليك العمر كله
راضي : لا يا غاده...... يطول في عمرك
امي : مش مضمونه ياحبيبي مش مضمونه لزم لما اموت تقف على قبري وانتا حاضن مراتك اين كانت هيا مين وبتقولي...... يرحمك يا تيته علمتيني ازي احب مراتي
راضي : يعني انتي شايف كده
امي : ايوه يله اهي وصلت ادخل
دخل راضي مع امي
انا : وانتي ها تدخلي جامعه ايه بقي يا فرح
فرح : (بصت ليا وبصت لي راضي وسكتت)
راضي : طب طبعا يا عمي
فرح : (بصت لي راضي وهي مستغربه)
انا : طيب يا فروحه ليكي عندي هديه كبيره قوي
فرح : (تبقي بنت منصور ابن عمي بهجت وتبقي بنت خال ابراهيم) بجد يا راضي
راضي : بجد يا قمر
فرح : (خددها احمرت قوي من الكسوف اول مره راضي يقول ليها كلمه حلوه كانت بتحس أحياننا انه مغصوب عليها فا سكتت)
انا : طب ايه بقي
اتكسفت جدا وسمعت صوت عالي من إبراهيم رحنا كلنا لقيت بيتخانق مع ليليان
ليليان : انا البس الي على مزاجي
ابراهيم : انتي حره في لبسك بس ده مينفعش في المنيا
انا : (بصت على ليليان كانت لبسه قميص وفتحاه وتحته تي شرت يا دوب مغطي بززها وباقي بطنها باين وبنطلون طالع من بق كلب بعد ما قطعه) ابراهيم عايزك
خدت ابراهيم على جنب
انا : ايه الي عملته ده
ابراهيم : طيب انا راضي زمتك ده لبس ينفع يا علي
انا : لا طبعا ده لبس مستحيل بس في اسلوب احسن من كده في الحوار انا اسمع اني لسانك حلو في الكلام
ابراهيم : طيب يا عمي
انا : شاطر يله
خدته ودخلت
ابراهيم : ليليان انا اسف لو اسلوبي ديقك في الكلام انا عارف بس مينفعش اللبس ده تنزلي به طيب دلوقتي تنزلي كده اقعد اعاكس فيكي الناس كلها ها تفتكرني متحرش والمتحرش في المنيا مش بيروح مدريه امن لا بينزله فيه ضرب لحد ما يموت تحت ايدهم
ليليان : (وقفه محتاره مش عارف ترد على كلامه في الاول وله اعتذاره وله كلامه الحلو) طيب
طلعت تلبس
مني : انتا عملت ايه انا عمري ما شوفت بنتي بتغير رأيها كده لا ده بعد خناق كمان
انا : عيب عليكي احنا عيله لا تعرف المستحيل (طلعت الفيزا بتعتي) امسك اصرفه زي ما تحبه الخروجه دي على حسابي يا سيدي
علي : لما انتا فيس قوي كده اي حاجه لي ابنك طيب
انا : انا بصرف عليك اكتر من البيت كله انتا خارب بيتي وها تفلسني بدري
علي : مش ابنك البس بقي
انا : انتا مش ابني ده انتا غلطه عمري وندمان عليها
قعدنا نهزر ونزلن ليليان
ليليان : حلو كده
ابراهيم : طبعا حلو كان فين البس ده من الاول بدل الحجت التانيه الي تخلي الواحد يعاكس.
انا : (كلمته بي صوت واطي) خف شويه كده وسعت منك (اتكلمت بي صوت عالي) امسك يا سيدي مفتاح العربيه يله
ابراهيم : العربيه بتعتك الاسبور ال بي ام دبليو السوده
انا : ايوه عارف لو خبطها ها علقك زي الدبيحه
ابراهيم : عليا الطلاق انتا اجدع من ابويا
مصطفي : واطي من يومك باع ابوه بي عربيه سوده
انا : ههههههههه هي دي كل مشكلتك
نزل الشباب واتحركه على المنيا وصله ابراهيم ركن ونزله اتمشى شويه وصله كورنيش وقعده
شخص : (شخص رخم معدي وبيعاكس) ايه البنطلون الديق ده بس يا قمر
ابراهيم : وانتا مال امك يله يلاه من هنا
شخص : (قرب من ابراهيم) وانتا الدكر بتعها يعني
راضي : في حاجه يا برنس خير
شخص ٢ : انتو علشان كتير يعني
وقامت المعجنه بس الشباب كانو رجاله ضربه في الاول وبعد كده جم اصحاب الاتنين دول وخده ضارب مخدوش حمار في مطلع ضرب جامد يعني الناس حاشت بنهم وخلاص
ابراهيم : امشي ياختي وايه ده ده المقطع ارحم
ليليان : بلاش الاسلوب ده
فرح : ايه ده يا راضي لبسك اتقطع
راضي : عجبك كده اهو القميص باظ
ابراهيم : نطلع المول نجيب ليك قميص بدل ده مش مشكله يعني
راحه العربيه ركبه وطلعه على المول قعدت ليليان وفرح تحت وطلعه هما فوق ليليان من النرفزه ولعت سيجاره
فرح : انتي بتشربي سجاير
ليليان : لما اكون متنرفزه بس
فرح : طيب بصي يا ليليان انا وانتي لسه عرفين بعض من شويه بس انتي طيب قوي لو ممكن يعني اسألك على حاجه
ليليان : طبعا يا فرح اي حاجه
فرح : هو انتي ليه لبسك كده يعني معلش لبسك كله يا عريان يا ديق او شفاف
ليليان : طيب بصي يا فرح اي ست في الدنيا دي تحب تتباه بي جملها يعني انتي مثلا ممكن تلبسي مقطع او لا براحتك
فرح : انا لا طبعا
ليليان : ليه بقي انتي جميله جدا على فكره
فرح : انا عارفه بس جمالي ده لزم الي يشوفه واحد بس هو جوزي بعدين وانتي كمان جميله بس ليه جمالك كل الناس تشوفه يا ليليان يا حبيبي احنا بنات حواء وكلنا حلوين بس الحلاوه دي يشوفها ابن ادم الي اختاره فهمتي على فكره انا مش حبه لبس الطرحه بس غاده بقي قعدت معايا وقالتلي كل الكلام ده كلامها مقنع جدا
ليليان : هي الصراحه وجه نظر بس صعب انا عشت عمري كله في أوروبا في اسبانيا
فرح : بس انتي دلوقتي عايشه في مصر ولزم تتأقلمي على الوضع ده علشان متتعبيش فهمتي
ليليان : فهمت شكلي انا وانتي ها نكون اصحاب
ابراهيم وراضي فوق في الدور التاني طلع راضي
راضي : ايه رايك في ده
ابراهيم : هو انا كنت بايخ مع ليليان
راضي : من اسلوبي لا لكن من اسلوبك ايوه وبعدين انتا وشك بايظ خالص كله ضرب
ابراهيم : وهو انتا شبه براد بت يعني
راضي : على رايك
ابراهيم : بقولك ايه في محل ساعات كبير تيجي نشتري اتنين انتا لي فرح وانا لي ليليان
راضي : بقولك ايه انتا ايه حكايتك مع ليليان كده طيب معاها
ابراهيم : عادي يعني مش حاجه يعني
راضي : طيب يله
خده ودخله محل الساعات واشتره سعتين ونزله تحت (كله على حسابي يا ولاد الكلب انا الي دافع **** يحرقكم بي جاز)
راضي : ايه يا قمر اتأخرت عليك
فرح : في ايه يا راضي عمال تدلع فيا كده انا مش مفهمه
راضي : هو الي يدلع حبيبه يبقي واحش يعني
فرح : (بصه ليه وخددها احمرت اول مره يقول ليها كلمه حلوه غير صباح الزفت على دماغك سكتت)
ليليان : ايه جو الكسوف ده انا مش فهمه
ابراهيم : افهمك انا يا ستي البيه عمره ما قل ليها غير كلام دبش فا قمر وحبيبي ده بالنسبه ليها كلام فضائي
ليليان : يا عيني هو كده
فرح : الصراحه ايوه
راضي : (مسك ايدها) من هنا ورايح مفيش غير كل حب ودلع
فرح : الحقوني ها يغمي عليا
ابراهيم : لا يغمي ايه انا والغلبان ده خدنا ضرب محدش يقدر يشيل خالص
ليليان : اه يا عيني انتو كالتو ضارب
راضي : (بص قدامه) الحق بص
ابراهيم : (بص وره لقي حبيبته القديمه مع صحبه) وله يهمني يابني انا ابراهيم الصمدي يعني دي زيها زي غيرها بقولكم ايه انا رايح الحمام (قام راح الحمام)
ليليان : هما مين دل
راضي : دي يا ستي بسنت وسيف بسنت كانت حبيبه ابراهيم زمان بس بتحب الفلوس اكتر فا راحت لي سيف الي هو صحبه الفرق بنهم اني ابراهيم معاه فلوس اكتر من سيف بس سيف بيعرف يصرف ابراهيم عمي مصطفي مضيقها شويه عليه
ليليان : بس مش حلوه قوي يعني علشان يزعل عليها
ابراهيم : (رجع) ايه بقولك ايه يا ليليان انا جايب ليكي هديه كده هديه تعارف بدل الي حصل في الأول ده (طلع علبه الساعه) اتفضلي
ليليان : (فتحت العلبه وشافت الساعه فتحت بقها) بس دي غاليه قوي
ابراهيم : لا وله غاليه وله حاجه راضي اطلع بي الهديه
راضي : ده معدها يعني
ابراهيم : ايوه يا اخرت صبري
راضي : (ادي الهديه لي فرح زي ما يكون واحد صحبه عادي) اتفضل يا برنس
فرح : بجد ها عيط بجد
وهما قعدين دخل عليهم سيف وبسنت
سيف : ايه يا شباب عملين ايه
راضي : كويسين
بسنت : فروحه عمله ايه
فرح : كويسه يا بسنت انتي عمله ايه
بسنت : كويسه جدا ازيك يا ابراهيم
ابراهيم : كويس يا بسنت عامل ايه يا سيف
سيف : انا كويس مش تعرفنا طيب
راضي : دي ليليان اقعده وقفين ليه
قعده بي رخامه
سيف : عملين ايه يا شباب
ابراهيم : تمام انتي الي مش باين يعني
سيف : بعد ما جبت المجموع بتاعي نويت اخش هندسه وبابا مش راحمني في المكتب بتاعه كل يوم مواقع وشغل وكده
راضي : علشان كده
سيف : عملت ايه في النتيجه جبت كام يا ابراهيم انا شوفت بوست لي راضي لكن انتا لا يعني
بسنت :محبناش ننزل حاجه علشان الحسد
سيف : ليه جبت كام
ابراهيم: 98%
سيف : طيب ها تدخل ايه بقي
ابراهيم : الكنديه ها درس بزنس
ليليان : بجد انتا ها تبقي معايا عايزه اعرفك على الشله كلها
سيف : انتي منين يا ليليان لهجتك مصريه بس مش قوي يعني
ليليان : لا انا مصريه ام واب لكن عشت عمري كله في اسبانيا مع بابا
سيف : اسبانيا وبتعملي ايه هنا
ليليان : انا هنا مع ماما تبقي مرات علي بيه الصمدي عم الشباب
سيف : صحيح انا سمعت اني عمكم علي شغال في القاهره
ليليان : لا علي مش شغال في القاهره هو عنده اكبر مصانع حديد في الشرق الاوسط
بسنت : ايه الساعه الجمده دي يا فروحه
فرح : دي هديه راضي ليا
بسنت : (شورت على العلبه التانيه) دي بقي بتعتك يا راضي صح
ليليان : لا دي هديه ابراهيم ليا
بسنت : (رفعت حجبها) مش غاليا شويه
ابراهيم : (باصص ليها بي برود) لا دي اقل من مقامي مش يله وله ايه
ليليان : ماشي علشان ادخل الاسطبل معرفتش اقعد كويس امبارح
سيف : طيب انا كده كده ماشي راجع الشغل تاني الشيك لو سمحت
طلبه الحساب وحاسب راضي وطلعه بره الجراج
سيف : ايه اوصلكم معايا وله اديك رقم الونش
ابراهيم : (مردش عليه وركب العربيه وسيف فاتح بقه واتحرك)
مشهد من المستقبل
قاعد في البيت في الصعيد و جالي تليفون من داليا طلعت ارد بره في السور و رديت عليها و جالي تليفون تاني من واحد اسمه يقوت
انا : يقوت عامل ايه
يقوت : (بصوت عالي جداً) اهرب يا علي اهرب ها تموت اهرب
لسه ها رد عليه لقيت صوت ضرب نار وانا وقعت غرقان في دمي
المشهد العام.
علي قدر يوفي بي دينه لي فرحات جاب حقه من الي قتله وكمان خد بنته معاه مصر وقعدت في بيت عمه بس علي كان في قلبه شك اصل دي تربيه فرحات ازي متحولش تهرب وله مره ازي استسلمت لي الامر والواقع اصل روان ثائره مش من نوع الناس الي تسكت لا لو وضع معجبهاش تغيره يا تره الايام مخبيه ايه تاني محدش يعرف
كنتم مع الفصل الرابع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يتبع............
الفصل الخامس
العقل والقلب ديمن بنهم صراع كبير بين حكم مين فيهم المشكله لو انتا حكمت عقلك ها تنشف وتجف لكن لو حكم قلبك تبقي عبيط علشان اعتمدت على مشاعر ممكن تتخدع بي سهوله الحياه عايزه ميزان لزم توزنها ديمن بين قبلك وعقلك وتسيب الاتنين في تناغم علشان قرارك يبقي صح ومتخسرش وبلاش العند والمكبره لما تختار غلط لزم تعترف انك غلط علشان تعرف اصل المشكله فين وتحلها
بدايه الفصل
الشباب ركبين العربيه وسايق ابراهيم
فرح : هههههههه شوفت وش سيف
راضي : شوفتي كان فاتح بقه ازي هههههه
ليليان : وله بسنت ههههههه كانت ها تموت من الغيظ
ابراهيم : (قاعد سرحان ودايق من ابوه اصل ابوه غني ومش محتاج ليه لما طلب منه عربيه اداله عربيه عمه القديمه لما راضي طلب عربيه جاب ليه احدث مودل وكل سنه يغيرها لما ابراهيم يطلب من ابوه فلوس بقوله معايش او لسه لما اسحب فلوس من البنك ولما راضي يطلب ابوه زي مصباح علاء الدين ينفز ايوه هما اصحاب واكتر من الأخوات بس يا زوز هما شباب من سن بعض يعني وارد جدا يبصه لي بعض فاق من السرح على صوت ليليان) ايه
ليليان : سرحان في ايه
ابراهيم : في الطريق مش عايز اخبطها علي يموتني فيها
ليليان : لا متخفش علي طيب هو بيهزر بس انا خبط المرسيدس اكتر من مره كل مره يقول ينفع كده يا بنت القرده ويسكت
فرح : عمو علي ده طيب بي شكل
ليليان : على فكره هو مش بيحب كلمه عمو دي
فرح : اشمعنا
ليليان : انا لما سألته قال بتفكره بي اغنيه عمو علي عنده حمار وتفكره بي علي ابنه هو الحمار
فرح : ههههههه ده حكايه بقي
ليليان : انتي لسه متعرفيش ده معيشنا في سرك في القاهره حاجه كده مسخره
وصله البيت ودخله
امي : ايه ده وشكم ازرق كده ليه
راضي : اتخنقنا حد عاكس ليليان وعملنا مصيبه
امي : لما انتو كده هما عملين ازي
راضي : لا هما هما اخدونا ضرب يمين وشمال مخلوش
امي : هههههه هما كانو كام
راضي : خمسه يا تيته
جيهان : (مسكه وش ابنها) انتا كويس يا حبيبي
ابراهيم : (في صوت خنقه في كلامه) ايوه يا ماما كويس
جيهان : كويس ايه انتا وشك كل ازرق
ابراهيم : (بي نرفزه) قولت كويس في ايه هيا اسطوانه
امي : اهدي يا ابراهيم
ابراهيم : (بي صوت عالي) انا هادي شيفاني مجنون
سبهم وطلع الجناح بتعهم
جيهان : هو ماله يا راضي ها ماله الواد
راضي : اصله شاف بسنت النهارده
جيهان : (راحه تطلع وره)
امي : خدي هنا رايحه فين
جيهان : طلعه وره لحسن يعمل حاجه في نفسه
راضي : خليكي انتي يا طنط انا طلعله
امي : وله انتا كمان سبوه لوحده يعتمد على نفسه شويه ويطلع من الي هو فيه بي نفسه مش بي مساعده حد
المشهد الريسي
قاعد في الجنينه قدام البيت ومعايا سامح
سامح : (حكي ليا عن الي اعمله اشرف وانا مسافر) بس هو ده الس عمله اشرف بيه
انا : طيب عايزك تكافئ الرجاله علشان موقفوش قدمهم
سامح : ليه انتا لزم تغير شركه الامن دي ونجيب رجلتنا بدلهم
انا : نجيب رجلتنا بدلهم وتحصل حاجه زي دي تاني يشتبكه مع الامن والجرايد تكتب رجل الاعمال الذي لا ينطبق عليه القانون صح وانور سجن طره نفسك انتا في كده صح
سامح : انا مش قصدي بس كل شغلك احنا الحرس ليه اشمعنا ده
انا : افهمك كل شغلي حاجه وده حاجه تاني انا جايب دل منظر وخلاص يشوفهم يخاف يطلع بعد فتره قليله ها يحب الحياه هناك وتعجبه الراحه انتا كنت لبس بدله ميري وعارف لما تخلعها بتكون راحه ازي
سامح : تمام انا كده فهمت
انا : يله اجهز انتا والرجاله رجعين
سامح : مش ها تقضي عيد هنا وله ايه
انا : عيد عيد ايه
سامح : هو فاضل غيره عيد الأضحى طبعا
انا : (كنت ناسي العيد خالص) طيب امته
سامح : بكره الوقفه
انا : طيب اسمع اجهز انتا والرجاله وارجعه علشان العيد اعتبره نفسكم في اجازه لحد ما ارجع ماشي ما عدي حرس بيت القاهره والمكتب واصرف ليهم بدل إجازات كل واحد مبلغ محترم
سامح : وانتا ها تقعد من غير حراسه
انا : يابني انا في امن مكان في مصر بيتي
سامح : بس بكره عندك معاد مع الحج راضي المحمدي لزم حراسه
انا : لا متشغلش بالك انتا وقول لي كريم كمان مني مش بتديه اجزات خالص
سامح :...... الشغل معاك رحمه يا علي
انا : ماشي يله اسحب والنهارده تكونه في القاهره
مشي سامح وانا طلعت تلفوني كلمت وزير الداخلية الجديد هو فتحي المحمدي اخو راضي
فتحي : علي بيه اخبار خضرتك ايه
انا : انا كويس يا معالي الوزير بس في مشكله
فتحي : خير يا فندم اقدر اساعدك بي ايه
انا : ينفع اشرف ياخد قوه ويروح القريه بتعتي كده
فتحي : يا باشا انا عرفت متأخر و الوزاره كلها مقلوبه علشان اتحرك بدوان ازن نيابه
انا : وليه كل ده انتا عارف لو كلمني وقالي كان زماني فاتح ليه بوابه القريه بي ايدي يفتشها ومن غير ازن نيابه كمان انا معنديش حاجه اخبيها وله بعمل حاجه غلط
فتحي : خدها ميني كلمه اشرف والي ساعده اتحوله محاكمه عسكريه
انا : لالا مفيش داعي لي كل ده انا بس عايزك تقعد معاهم كده وتفهمه هما شباب متحمس بس يصبه الحماس ده في مكانه الصح اتمني تكون متفهم كمان اني اشرف يبقي ابن عمي
فتحي : اهو هوا ده الي مش فهمه انتو ولاد عم لو في مشاكل شخصيه تتحل بره الدخليه
انا : وله اي مشاكل شخصيه هو بس اشرف بيه مش ميعرفش ابوه في الشغل انا من رأي بدل ما يتحول محاكمه ياخد ترقيه
فتحي : الي تشوفه يا باشا بس اتمني الراسه متخدش خبر
انا : لا طبعا انا مش حابب انهم يعرفه برضه
فتحي : طيب يا باشا كل سنه وانتا طيب
انا : وانتا طيب يا مالي والوزير سلام
فتحي : سلام
واديني لحقتك من مصيبه يا اشرف الكلب اتمني يطمر فيك بدل ما انتا مطلع عيني كده دخل البيت اتغدينا وبعد الغدي قعدنا شويه وكل واحد دخل ينام دخلت الجناح
ليليان : علي عايزك في حاجه
انا : خير يا قمر
ليليان : تعاله ندخل البلكونه
سندي : ها تتكلمه في ايه
ليليان : دي أسرار (طلعت لسنها)
دخلت انا وليليان البلكونه ولعت سيجاره وحكت ليا الي حصل النهارده كله وهما بره
في مشهد اخر
جيهان دخلت الجناح (هو عباره عن اوض جوه اوضه كبيره بي حمامين وكمان صاله صغيره فيها بار) وراحت اوضه ابراهيم
جيهان : انتا ها تنام يا حبيبي
ابراهيم : سبيني لوحدي
جيهان : (نورت النور لقتها حارق كميه سجاير عبيطه) ايه ده ابوك لو شافك ها يعمل مشكله
ابراهيم : انا قولت سبيني لوحدي وله اسيب البيت وامشي وترتاحي انتي و ابويا وله الولع في نفسي قولت بره
طلعت جيهان وهي حزينه رحت الاوضه لي مصطفي
مصطفي : ماله الواد ده صوته عالي ليه
جيهان : ابراهيم مش عجبني خالص حالته واحشه قوي من ساعت ما رجع
مصطفي : عيل خرع حتت خناقه تزعله
جيهان : لا ابنك مش مدايق من الخناقه ابنك شاف بسنت النهارده وهي استفزته وقعدت معاهم هي وصحبه سيف
مصطفي : ابنك برضه تعبان في دماغه مين دوله وعمل ليهم حساب ليه سيف ده ابوه مين وله امه مين وله بسنت دي كمان ابنك تعبان في دماغه
جيهان :طيب قوم طايب خاطره بي كلمتن وله حاجه
مصطفي : مبقاش صغير لزم يعتمد على نفسه
جيهان : (بي استعطاف) طيب وغلوتي عندك قوم
مصطفي : طيب يا جيهان قايم
راح الاوضه لي ابراهيم ودخل لقه حارق سجاير كتير قوي
مصطفي : مش قولنا بلاش سجاير في الاوضه علشان تعرف تنام مرتاح
ابراهيم : بعد اذنك عايز اكون لوحدي شويه
مصطفي : بص يابني انسي البنت دي بكره تروح لي احسن منها
ابراهيم : عارف يا ابويا انا مشكلتي مش فيها مشكلتي في السبب الي سبتني علشان الفلوس تخيل بقي انا ابن مصطفي الصمدي اتساب علشان شويه فلوس تقدر تقولي سيف ده يبقي مين وله ابوه مين بس انا اقعد اقولك ابوه معيشه ازي
مصطفي : ازي يعني انتا عايش في قصر هو عايش في فيلا
ابراهيم : وراضي ابن عمي واخويا وصحبي ليه عايش احسن ميني ليه ابوه بديله كل حاجه حتي الهزار انت بخاف اقولك نكته تغضب عليا
مصطفي : محمود بيدي لي راضي وهز مش تعبان وشقيان انا تعبت وشقيت عارف انا بعمل ايه بأمن مستقبلك انتا واخوك
ابراهيم : بتأمن مستقلي في يوم ها تلقيني قتلتك علشان بخلك او قتلت اخويا علشان طمعت
مصطفي : (سمع الكلام ده وزي ما يكون حرك خوفه الي جوه اصل الحوادث دي منتشره قوي نفس القصص اب ديق مع اولاده فا قتلوه او اخوات ابوهم كان ديق معاهم فا قتله بعض من الطمع في بعض الخوف الي جوه اتوجه في صوره قلم نزل على وش ابراهيم) اخرس يا كلب
ابراهيم : (متأثرش خالص من القلم وله حتي رمش) ايه مستغرب من اني متأثرتش علشان ده رد فعلك لما بندخل النقاش ده مع بعض مشكلتك يا ولدي انك عايزني اعملك كل حاجه انتا عايزه والمقابل هي شاطر بس ياريت تقوله
مصطفي : (اداله القلم التاني) اطلع بره ياض اطلع مش عايز اشوف خلقتك تاني
ابراهيم بي لا مبولاه قام طلع بره لقي امه واقفه وبتعيط قدام الباب بص ليها بس ابتسامه وسط الحزن والهم الي يهد جبل مش شب في سن العشرين مقبل على الحياه لا ابراهيم كانت قفلت معاه على الاخر خالص نزل ابراهيم الجنينه ونام على كنبه فيها في الوقت ده انا خلصت كلام مع ليليان وهي عرفت سبب حزنه من عنيه اصل ليليان بنت ذكيا تعرف الواحد من عينه رحت الجناح لي مصطفي وكان لزم الموضوع ده يتحط ليه خبط فتحتلي جيهان
انا : جوزك فين
جيهان : جوه ادخل
دخلت الصاله وجالي مصطفي وهو مكشر
مصطفي : خير يا علي فيه حاجه
انا : في كتير ايه الي بتعمله مع ابنك ده
مصطفي : علي احيات ابوك وامك بلاش الكلام ده انا خلصان
انا : لا انتا لسه فيك الروح انتا بتعمل كده ليه مع ابنك
مصطفي : علشان تعبت يا علي تعبت علشان نعرف نعيش في المستوي ده
انا : وهو ذنبه ايه
مصطفي : لزم ميلقيش كل حاجه بالساهل الفلوس مش لعبه
انا : بقولك ايه يا مصطفي انا ببعت على ابني الي عنده 12 سنه نادي الصيد عارف يعني ايه نادي الصيد اشتراكه الشهري كام وله السنوي ده كله علشان يروح يومين في الاسبوع احنا بنتعب ونشقي علشان عيلنا يعيشه مرتاحين
مصطفي : علي انتا كل ده جالك بالساهل كل الفلوس دي بالساهل انا تعبت وشقيت في كل قرش معايا
انا : ساهل ساهل ايه انا ماشي ورافع روحي على ايدي تعبت في ايه انتا خدت بدل الطلقه 15 علشان تحافظ على مكانك سافرت واتغربت بره علشان ترجع حقك وتحافظ على مكانك واحد دخل بيتك وربطك قدام امك ومراتك انتا كل قرش جمعته فيه عرقك لكن انا كل قرش جمعته فيه دمي نقط ددمم كتير عليها مصطفي انتا في ثانيه ممكن تخسر ابنك تقدر تقولي عماد ابنك بيعمل ايه في اسكندريه لحد دلوقتي (جامعه هناك) اقولك انا ابنك شغال في كافيه علشان يحوش الفلوس دي تنفعه في الدراسه علشان الفلوس الي بتبعتها ليه مش بتكفيه ابنك بيدرس حقوق سعادت المستشار المستقبلي شغال في كافيه بينزل مشاريب لي الزباين علشان كام الف جنيه يحوشهم وانتا عندك ملايين تحب اقولك حسابك في البنك كام دلوقتي
مصطفي : انتا بتقول ايه يا علي
انا : الي سمعته و ياريت بعد كل ده انتا ومحمود بتحطه فلوس في الشغل جين تعمله حركت قرض من البنك علشان بس انا اتحمق اقول لا قرض ايه انا ادفع الفلوس دي علشان في نظركم دي فلوس جيه ليا على الجاهز متبصش ليا كده انا عارف من الاول كل حاجه وبلعتها بي مزاجي علشان دي شويه فلوس ملهاش لزم قولت في داهيه المهم اخوتي انا اشتريت في الوقت الي انتا بعت في ابنك الكبير والصغير مصطفي انا اخترت الرخيص وسبت الغالي فكر فيها يا ابن ابويا فكر
سبته ونزلت رحت الاوضه بتعتي ونزلت الجنينه
انا : ايه يا ابراهيم قاعد يعني كده
ابراهيم : (مش باين عليه اثار زعل وده يقلق الكبت وحش) لا ابدا قولت اشم هو شويه
انا : طيب بما انك قاعد اعزف ليك حاجه كده
ابراهيم : من زمان غاده تحكيلي عن عزفك
انا : اسمع يا سيدي (عزفت ليه اغنيه بتاعت ام كلثوم امل حياتي وخلصت) ها ايه رايك
ابراهيم : جميله يا عمي اه كنت ها نسي (طلع الفيزا) اتفضل (بص في الارض) انا تقلت على حضرتك شويه
انا : بص طول ما مكنش معاك مني او سندي تقل براحتك هما في المصاريف ملهومش حل (رفعت راسه في فوق) احنا بنعمل فلوس بس هي مش بتعملنا يله اطلع نام وصالح ابوك يله متبصش كده انا اديت ابوك كلمتين في عضمه اتمني يفوق
ابراهيم : ليه كده يا علي
انا : علشان انتا صحبي وانا صحبي محدش يزعله لو كان ابوه فهمت
ابراهيم : بس ده ابويا
انا : واخويا سعات يابني لزم حاجه كده تيجي تفوق البني ادم وترجعه لي طريقه يله اطلع
طلع ابراهيم دخل اوضه بتعته عدل وابوه وامه مشفهمش دخل ينام وانا طلعت نمت وعدي اليوم عادي بس مصطفي فضل صاحي لحد تاني يوم نزل بدري لقي امي
امي : ايه يا حبيبي صباح الخير
مصطفي : صباح الخير يا امي
امي : مالك يا حبيبي مهموم كده ليه
مصطفي : انا محتاج رايك جدا (حكي لي امي)
امي : اولا انتا غلط مع ابنك وسبتك براحتك علشان توصل لي المرحله دي وتعرف بي نفسك اصل لو كنت قولت كده من الاول مكنتش ها تحس الاحساس ده دلوقتي ثانين بقي ايوه انتا غلط مع علي اخوك مش عايش في القاهره بيدلع لا اخوك طالع عينه انا عشت معاه الفتره الاخيره وعارف بيحصل ايه معاه
مصطفي : طيب شوري عليا اعمل ايه
امي : صلح علاقتك بي اولادك وعلي مش زعلان على فكره انا عارف موضوع عماد ده من الاول وانا الي حكيت لي علي
مصطفي : طيب ليه مجتيش ليا من الاول
امي : علشان تحس الاحساس ده اوعي تكوم فاكر اني حق سندي بس هو المهم عندي ولزم اجيبه لا انا جبت حق عيالك بس بي ايدك انتا يا بيكري
مصطفي : طيب قولي اعمل ايه معاه
امي : رجع عماد علشان العيد وغير اسلوبك معاه وإبراهيم بقي اكتر واحد اتجرح منك يمكن عماد كبر دماغه شويه لكن ابراهيم حساس جدا سيبه يروح القاهره علشان الجامعه بتعته والوقت ها يصلح بينكم
مصطفي : الي تشوفيه يا امي
بعد شويه نزلنا كلنا قعدنا نفطر وبعد الفطار قعدنا شويه مع بعض
انا : بقولك ايه يا ابراهيم فاضي
ابراهيم : صايع
انا : تعاله معايا اسيوط ورجعين بليل
مني : رايح تعمل ايه في اسيوط
ابراهيم : تمام ماشي
سندي : ايوه رايح اسيوط تعمل ايه يعني
انا : انا طالع البس يله اطلع انتا كمان
طلعت انا وإبراهيم
مني : (بي نرفزه) ماله ده
امي : معلش هو مش بيحب حد يسأله رايح فين
سندي : انا مش عارف ليه كده انا حسه اني متجوزه جاسوس في المخابرات
مني : على رايك خايفه في يوم يقولنا خالتي بتسلم عليكم
الكل دحك وبعد كده ابراهيم نزل وابوه خده المكتب
ابراهيم : (باصص في الارض ومحرج من الكلام الي قاله لي ابوه امبارح) خير يا بابا
مصطفي : انتا رايح مع عمك
ابراهيم : لو حضرتك مش ها تتضايق يعني
مصطفي : لالا بس خد الفلوس دي معاك
ابراهيم : (بص لي الفلوس وابتسم) شكرا يا بابا انا مش عايز حاجه
مصطفي : ليه طيب هي دي كانت المشكله خلاص تتحل
ابراهيم : (قعد قدام ابوه) مش كده يا بابا المشكله مش كده
مصطفي : طيب قولي واحنا نصلح المشكله دي وكل حاجه ليها حل
ابراهيم : المشكله انك ديمن مشغول جدا ولما نسأل تقول انا بشتغل وبجيب فلوس لكن لما نطلب فلوس مش بتدي هي دي المشكله
مصطفي : طيب الي فات محدش يقدر يرجعه لكن الي جي لا ده بتعنا احنا
ابراهيم : طيب يا بابا بعد اذنك عمي نزل
نزلت تحت
انا : يله يا بطل
ابراهيم : يله
انا : احنا مش ها نتأخر يا جماعه يله سلام
طلعت انا وابراهيم ركبنا وانا سايق بعد ثلاث سعات وصلت اسيوط
راضي : يا اهلا يا اهلا يا اهلا بي علي بيه الصمدي
انا : ازيك يا حج راضي
راضي : بخير يا علي اتفضله انفضله
دخلنا المكتب بتاعه وقعدنا
انا : نسيت اعرفك ابراهيم ابن اخويا مصطفي
راضي : ابراهيم بس كبر...... بقي راجل ملو هدومه
انا : ها جيبني ليه لحد هنا
راضي : في كام مكان لقيناه بالصدفه في الجبل
انا : جبل فين
راضي : شرق أسيوط
انا : تمام وضعهم ايه
راضي : في واحد ملكي واتنين عادي و واحد روماني
انا : تمام الي فتحهم مين تبعك له ابعت اجيب الرجاله
راضي : لالا يا باشا انا اشتريت خلاص بس لزم تعاين
انا : طيب يله نطلع الجبل
ركبنا عربيه تانيه عاليه ومعايا ابراهيم رحنا الاماكن بصيت عليها كويس تممت عليهم ورجعنا تاني البيت عند راضي
راضي : (رفع قماشه) اتفضل
انا : (كان في قطع اثاريه صغيره من كل مكان منها مسكتهم وبصت عليهم كويس) تمام يا حج راضي ابعت لي ايهاب يجي ياخدهم وبعد العيد ويسافره اتكل انا
راضي : تمام يا باشا طيب اقعد اتغدي معنا
انا : معلش مره تانيه نلحق الغدي في البلد يله يا إبراهيم
طلعت انا و ابراهيم حطينا الهداية في العربيه واتحركنا بعد شويه سايق ولعت سيجاره
انا : بتفكر في ايه يا ابن اخويا
ابراهيم : لا وله حاجه
انا :ام مش بتعرف تكذب قولي بتفكر ايه قول
ابراهيم : هو حضرتك بتشتغل في الاثار
انا : انا تاجر بشتغل في كل حاجه
ابراهيم : يعني كل حاجه كل حاجه
انا : لا مش كله برضه يعني انا ايوه تاجر بس مش جاحد يعني بص يا سيدي انا ممكن اسلف رجال اعمال فلوس زي قروض بي فيده بسيطه واحد عايز شريك معاه علشان الفلوس معجزه معاه ادخل اوقفه على رجله واخد فلوسي و خلاص ممكن مثلا اشتري كومباوند اخصله واشطبه وابيعه تاني اشتغل في الاثار شويه عادي يعني لكن ابعد من كده لا
ابراهيم : بس الاثار غلط والي يعمل الغلط يكمل
انا : لا مش ديمن بص انا ممكن اشتغل في المخدرات او السلاح او الاعضاء مكسبهم كده ثلاث اضعاف الاثار بس المخاطرة كبير اكسب اسرع اموت اسرع انا بقي عملت الحاجه الغلط علشان بكره معملش الغلط الكبير فهمت
ابراهيم : و ليه تعمل الغلط اصلا
انا : علشان الحياه مش مثاليه طول ما بتعمل صح لزم تعمل غلط لكن تعمل بي مزاجك احسن ما يتفرض عليك وسعتها ها يكون اكبر بي كتير من الي ممكن تعمله بي مزاجك لزم اتقبل الحياه بي الغلط والصح بتعها بكره حياتك ها تكون كده مش سوده وله بيضه رمادي خلطه بين اللونين
ابراهيم : مش عارف يا عمي انا مش مكانك علشان احدد
انا : انا مش بتمني انتا او اي حد تاني يكون مكاني مش طمع في مكاني او حب سلطه او تملك لا انا يابني عامل زي الي قدامه بير غويط لزم يجيب قرارة كان ممكن اسيبه وامشي بس ها نعمل ايه الفضول في العيله عندنا وراثه
قعدنا نتناقش انا وابراهيم في الطريق وصلنا البيت ودخلنا
امي : اخرت يعني
انا : معلش يا حجه الشغل بقي
امي : حتي يوم وقفه العيد شغل
سندي : قوليله يا ماما
امي : ايوه انا ها قوله
مني : ايوه قوليله
سندي : قوليله يقعد معانا
امي : انا اهو بقوله
مني : يهتم بينا قوليله
امي : طيب احسن من كل ده قوليله انتي وهي
مني وسندي : (كل واحده بصت في ناحيه)
امي : انتا كده ديمن في العبط ده
انا : انا لا عارف اشتغل وله اقعد وله حتي انام يا ماما
امي : معلش بقي
انا : عمله ايه يا فرح
فرح : (بنت غريبه الي يكلمها تبتسم على طول) كويسه يا عمه
انا : بلاش عمه دي بقولك ايه ها تدخلي كليه فين
فرح : مش عارف الكليه طب المتوفره خاص في القاهره
انا : طيب وماله
فرح : (بصت لي راضي) لا ماهو مش لزم طب يعني
انا : (بصيت لي راضي) طيب بصي احنا ممكن نجبلك استثناء من جامعه القاهره وتدرسي فيها هي واقفه على كام
فرح : علي نصف درجه بس
انا : طيب نكلم الوزير وله مجلس الجامعات وتدخلي واهو يا ستي تبقي مع راضي في الكليه (راضي داخل حقوق جامعه القاهره) توصله بعض وترجعه مع بعض ولو ابوكي مش عايزك تقعدي لوحدك خلاص اقعدي معايا في البيت
راضي : (بص لي فرح وهو فرحان جدا)
فرح : (بصه لي راضي)
امي : (شيفه الاتنين) انا شيفه انهم موافقين
جيهان : انتي بتجمعي ليه يا غاده
امي : ملكيش دعوه انتي
قعدنا اتغدينا وبعد كده بقي قعدنا
انا : ابراهيم يا راضي تعاله معايا
راضي : (واقف مع فرح ومش سامع) بقولك ايه احنا في القاهره لينا نظام
فرح : ليه بس سبني افرح شويه
راضي : لا لزم نتفق مفيش اصحاب اولاد خالص تقولي اخو صحبتي صاحب صحبتي هتلاقي ضربك بالشلوت
فرح : (بي كسوف) بتغير عليا
راضي : لا طبعا انا واثق فيكي بس لزم يكون في نظام علشان نعرف نتعامل مع بعض هناك
فرح : الي تشوفه
انا : كفايه محن بقي في ايه ها رجع في وشكم كفايه بقي
راضي : في ايه يا عمي مش عارف اقف مع البنت شويه
انا : تعاله بس وارجع تاني
خدته وفي الايد التانيه ابراهيم وطلعنا بره كنت طلبت عربيتين جداد هديه لي الاتنين
انا : يله يا راجله ابراهيم انتا هتاخد البورش و راضي ياخد الشفرولي كامروه
راضي : (في حالت اندهاش) بجد يا عمي
انا : وانا ها هزر معاك
ابراهيم : (بص لي العربيه بي سعاده) شكرا يا عمي بس مش ها قدر اقبلها
انا : ليه يا روح امك هديه جيه من عمك منسبه نجاحك فين المشكله
ابراهيم : دي غاليا قوي
ليليان : (طلعت ورانا) حطها في جيبك وسكتم بكتم
فرح : (جت ورها) ايه ده
راضي : اول واحده ها تركبها قبل امي
حياه : (من جوه) ماشي يا جزمه
راضي : حبيبه قلبي يله بقي يا فروحه
انا : فروحه بقي و لولي ليهم هدايه بس في القاهره
فرح : (حضنتني) انتا اجدع عم في الدنيا كلها
ليليان : وانتا اجدع جوز ام في الدنيا
انا : طيب يله خده لفو شويه (مسكت وش ابراهيم) افرد وشك شويه بكره العيد
طلعه هما بره وانا دخلت جوه
امي : تعيش وتجيب يا حبيبي
مصطفي : بس دي عربيات غاليه لي الشباب يا علي
انا : يا سيدي مفيش اغلي منهم
سندي : طيب ايه مفيش هديه ليا
مني : وانا
انا : انا هديتكم وله ايه
سندي : لا انتا موجود معانا عادي
امي : بقي كده يا سندي طيب
قعدنا نهزر شويه ونضحك
في مشهد اخر
بسنت قاعد مع واحد بينه وبنها علاقه في شقته اسمه جمال
بسنت : (بتلبس القميص) بقولك ايه لف سيجاره كده
جمال : انتي ضربه كتير قوي
بسنت : يا عم لف انتا دافع حاجه من جيبك حبيبي سيف هو الي عامل الواجب ده
جمال : طيب يا ستي خدي
بسنت : (ولعت السيجاره وتلفونها رن) اوعي تتكلم (ردت) الو يا سيف
سيف : ايه يا حبيبتي انتي فين
بسنت : عند امل صحبتي
سيف : بقولك ايه مش سألت على عم ابراهيم وطلع مجنون اساس
بسنت : بجد عرفت منين
سيف : عملت سيرش عنه على جوجل وعرفت كل حاجه
بسنت : طيب بقولك ايه تيجي نسهر عندهم النهارده
سيف : انتي في ايه في دماغك
بسنت : اهو نتسلي شويه
سيف : مجنونه ماشي ها عدي عليكي
قفلت معاه ودخلت على جوجل وبحثت عني
جمال : ايه ده ده متجوز مني الديب
بسنت : انتا تعرف مين مني الديب دي
جمال : حد في مصر ميعرفش مني الديب دي اكبر سيده اعمال في مصر كلها دي اسمها المرأه الحديديه عندها اكبر مصانع اعذيه في مصر كلها
بسنت : انا نزله لحسن الخاروف بيرن عليا سلام
نزلت من العماره وسيف ميعرفش هي هنا بتعمل ايه ركبت معاه وكلمه راضي عرفه انهم في البيت وراحه ليهم
سيف : ايه يا رجاله عملين ايه
بسنت : عمله ايه يا ليليان كويسه
ليليان : اوي كويسه اوي
راضي : عملت ايه في التقديم
سيف: قدمت خلاص واحد لواء تبع بابا خد الملف علشان يقدمه
راضي : اشمعنا يعني
سيف : علشان ادخل الجامعه على وضعي يبقو عرفين انا ابن مين كويس
راضي : طيب
بسنت : وانتي يا ليليان مين ها يقدم ملفك
ليليان : علي قالي ها يخلص القصه دي
سيف : وانتي يا فرح لسه ها تدخلي المنيا
فرح: لا عمه علي ها يدخلني جامعه القاهره
بسنت : ازي يعني انتي مجموعك ميكملش
فرح : لا عمه علي ها يكلم حد يدخلني بي استثناء
بسنت : طيب فين بقي عمكم علي ده
ابراهيم : ليه
سيف : نتعرف عليه اصل من كلامكم كده انه مصباح علاء الدين
راضي : طيب ها شوفه لو فاضي
قام راضي
ليليان : (بتكلم ابراهيم بصوت واطي) ايه الي جبهم دل
ابراهيم : (بي رد عليها بي نفس الصوت) اهو راخمه بقي
ليليان : مش عارف علي لو شافهم مش بعيد يعلقهم على الباب
ابراهيم : ههههههه انتي بتقولي فيها
بسنت : بتضحكه على ايه
ليليان : (بي قرف) موضوع شخصي
جيت انا بعد ما راضي عرفني انا رايح لي مين انا قومت بس علشان كنت زهقان شويه
انا : مساء الخير منورين بيت الصمدي
راضي : ده سيف عبدالرحمن يا عمي ودي بسنت يوسف
انا : اهلا يا شباب نورته انتو اصحاب من زمان
سيف : ابراهيم وراضي معرف قديمه اوي
انا : ام
سيف : الصراحه انا كنت حابب اتعرف على حضرتك جدا
انا : ليه بقي اصل انا مش من سنك علشان تعرفني
سيف : انا بحب اعرف كل الناس الكبير والصغير
انا : طيب يا حبيبي انتا بابك شغال ايه
سيف : بابا مهندس وعنده شركه مقولات
انا : (بي علامه تعجب) مهندس ازي يابني أبوك كان صانعه
سيف : لالا بابا خريج ثانويه الاماني
انا : مش انتا اسمك سيف عبدالرحمن خالف
سيف : ايوه
انا : يبقي انتا ابن عبدالرحمن خالف ابوك كان صناعه ومعرف قديمه بص احكيلك انتا مش غريب جدك خالف كان غفير عند الحج راضي الكبير كان بيخزن سلاح خفيف ومخدرات في الشونيه عند جدي زمان ومحدش ها يفتش شونيه الحج راضي الصمدي اصلا جتله الضربه الكبير اثار جدك هرب بي ابوك وراح سينا وهناك قعد شويه صرف الحاجه ورجع اشتري لي ابوك شهاده هندسه من روسيا وفتح ليه شركه المقاولات دي نرجع لي حتت نتعرف بقي ازي وانا اعرفك انتا وابوك وجدك
سيف : (وشه احمر اصله راسم انه ابن رايس الجمهوريه ايوه يا زوز الشغل مش عيب بس بلاش التكبر انتا جتلك فلوس من الهواء متعملش فيها واحد على حد عارف اصلك وانتا مش ند ليه اصلا) ايييي هو ممكن سأل
انا : لسه ليك نفس تسأل اتفضل عادي اسأل
سيف : انتا ازي متجوز اتنين في نفس الوقت
انا : دي حاجه يعملها يا قادر يا فاجر وانا الاتنين قادر وفاجر (قومت وانا مبتسم) شرفته بيت الصمدي خده سهرتك (سبتهم ومشيت)
بسنت : بس غريب عمكم ده
فرح : وله غريب وله حاجه هي بس شبه ابراهيم قوي
بسنت : لا عمكم ده ملهوش شبه
ليليان : ايوه فعلا بس ابراهيم شبه في شكله حته (هو فعلا ابراهيم شبهي جدا لي ابعد الحدود)
سيف : (بي حاول يرد جزء من كرامته الي على الارض) بقولكم ايه ها تعمله ايه بعد الصلاة
ابراهيم : (كانت نفسه اتفتحت شويه هو عارف كل الكلام ده عن سيف بس بيتحرج يقول علشان مش عايز يقلل منه كان في يوم من الايام اصحاب حتي هو عيل رخم عملت في صحبك الفصل ده خلاص اقطع معاه بس لا هو كمل في صداقته مع ابراهيم) لسه في كافيه جديد فاتح نروح نقعد فيه
سيف : وانا معرف اسمه ايه ده
ابراهيم : اسمه........
سيف : بس ده لسه مفتحش
ابراهيم : لا ها يفتح بكره بس على الديق والدخول بي الحجز او الدعوات لي الافتتاح تعرف حد يدخلنا
سيف : انا ادخلكم بس قبل كده نعمل سباق والي يكسب ياخد الساعه دي (خلع الساعه بتعته) دي ساعه بابا جبها من المانيا رولكس
ليليان : (مسكت الساعه وبصت عليها وانبهرت) واو دي تحفه جدا بس انا عندي رهان احلا انتو بتشربه شيشه صح (الكل ايوه ما عده فرح) خلاص الي يكسب يشتغل لي التاني صبي شيشه
سيف : وانا موافق
ابراهيم : وانا كمان
قعده يتكلمه لحد الصبح كل طلعه يركبه
سيف : انتا وانا الاول يا ابراهيم
ابراهيم : اسبق انتا وراضي وانا جي وراكم
اتحركه كلهم ركبت فرح مع راضي وبسنت مع سيف وابراهيم خد ليليان
ليليان : انتا رايح فين
ابراهيم : ها تحرك
ليليان : لا استنا شويه
ابراهيم : ليه يعني
ليليان : بص احنا ها نستفزه هو لو يعرف انك غيرت العربيه وجبت دي مش ها يوافق
ابراهيم : طيب ده عنصر المفجأه
ليليان : مفجأه ايه انتا مش فاهم افهمك راضي راح بي عربيته القديمه وهي عربيه عاليه يعني لو سابق سيف ها يكسب بس هو ها يخسر نفسه
ابراهيم : ليه يخسر ساعه غاليه زي دي
ليليان : علشان لما تقعده مع الناس ها يقول انا اديت الساعه بتعتي ليك انتا او راضي بس انا زوت الرهان علشان يفكر يكسب هو عايزكم كلاب على حتت عضمه انا خليته هو كلب على حتت عضمه فهمت
ابراهيم : يا بنت الايه انتي طلعتي ذكيه جدا
ليليان : عيب عليك انا بنت مني الديب يابني اقولك على الكبيره الساعه دي مضروبه وكمان هو غبي الساعات الرولكس تصنيع سويسري
ابراهيم : لالا دماغ بي صحيح احنا ها نكون اصحاب
اتحركه على حته فاضيه طريق بس كويس راضي فاتح شنطه العربيه ورافع الباب لي فوق علشان الشمس وبيحب في فرح وسيف راكب العربيه ولبس نضاره شمس ومرجع راسه لي وره واثق انه كسبان وصل ابراهيم
سيف : ايه عطلت منك
ابراهيم : نزل بسنت وانتي كمان يا لي لي انزلي
سيف : (خلع النضاره بتعته) ايه ده دي مش عربيتك
ابراهيم : لا عربيتي هديه النجاح
سيف : احنا متفقناش على كده
ليليان : ايه هو كلام عيال
بدا السباق وابراهيم كسب نزل سيف من العربيه
سيف : انتا كسبت
ابراهيم : لا طبعا ده كلام رهان ايه الي يتنقذ ده حاجه كده علشان الحماس بس مش اكتر يله على الكافيه
اتحركه على الكافيه وسيف دخل الاول لقي صاحب الكافيه واقف على الباب
مالك : سيف باشا عامل ايه
سيف : كويس يا مالك عايزن ندخل
مالك : مش ها ينفع يا باشا المكان بالحجز
ابراهيم : لوكا حبيبي قلبي
مالك : (خد ابراهيم بالحضن) حبيبي قلبي يا هيما عامل ايه
ابراهيم : كويس يا اخويا انتا الي الدينا معاك عمله ايه
مالك : اهو تمام ايه ده ها نتلكم على الباب اتفضله جوه معاك كام شخص
ابراهيم : سته
مالك : لالالا مش ممكن راضي بيه المستشار المستقبلي بي نفسه ادخله طيب
دخله جوه وقعده
مالك : تشربه ايه بقي
ابراهيم : بص هات القهوه بتعتي والشيشه
فرح : ايس كريم شكولاته مش مكس يا مالك
مالك : ماشي يا استاذه فرح والمستشار ايه بقي
راضي : الشيشه وعصير لمون بالنعناع
سيف : وانا قهوه ساده وشيشه
بسنت : زيه
مالك : ساده ليه يا جدعان هيا موته ده افتتاح حتي
سيف : (بي خنقه) ياعمي انتا شريكي
مالك : ماشي يا سيف وحضرتك
ليليان : في موكا بارد
مالك : يا هانم في كل حاجه انتي جيه مع الغلين
ابراهيم : عشت يا لوكا
ليليان : يبقي موكا بارد
بعد شويه جيه مالك بالمشاريب بي نفسه
ابراهيم : ايه يا مالك بي نفسك
مالك : طبعاً هو انتو اي حد انتي الغلين اخبار تيته غاده ايه
راضي : لو شافتك ها تجيبك من شعرك
مالك : لا يا عم انا ها جلها ومعايا بسبوسه علشان اصلحها
ليليان : انتا تعرف طنط غاده منين
مالك : تيته غاده دي يا ستي اجدع ست في الدينا كلها اصل انا دخل بيت الصمدي وكلت وشربت فيه
ابراهيم : مالك يا لولي من الناس القليله الي دخلت بتنا وصانت العيش والملح
مالك : بس انا اول مره اشوف حضرتك الصراحه هو حضرتك مين لو مش ها يضايق السؤال
ابراهيم : لا يابني انتا غريب دي ليليان بنت مرات عمي علي
مالك : البعبع
سيف : ايه البعبع ده
مالك : مش انتا يا سيف يا حبيبي وانتا صغير كانو يقوله ليك نام لحسن البعبع يجي اهو علي بيه كده البعبع الي بيخوف العيال الصغير وكل الناس بالنسبه ليه عيال صغيره كل واحد عنده سبب يخاف وعلي بيه بيدور على السبب ده
بسنت : وانتا جبت الكلام ده منين بقي
مالك : من اخويا حسن شغال عنده مهندس في مصنع
قعده وخلصه وسيف دمه محروق جامد علشان اليوم مش حظه رجعه البيت وهما مبسوطين
ليليان : بس كان يوم تحفه
ابراهيم : بجد
ليليان : جدا انا مضحكتش كده من زمان قوي انتا دمك خفيف قوي يا ابراهيم
راضي : لا ليه فقره الارجوز بقي
انا : لما الف اديك قلم دلوقتي
فرح : انتا تقدر
ابراهيم : لا ده اخويا الصغير
طلع محمود ومصطفي وهما متوترين جدا
ابراهيم : في ايه يا بابا
مصطفي : عمكم علي.......
مشهد من المستقبل
قاعد في مكتب النائب العام و بيحقق معايا
انا : هادي بيه ممكن اعرف انا هنا ليه و ايه التهمه بتعتي
هادي : لا التهم كتير في تجاره اثار و اغضاء و كمان تنقيب عن الاثار في غسيل اموال في تهمه تربح من الدوله في كتير اوي يا علي انا قدامي كوارث تحب نبدا بايه
انا : ابدا بالتهمه الاوله
المشهد العام
الفصل ده خلص زي الي قبله من فصول مليان مشاكل كتير بين مصطفي وابراهيم بس المشاكل دي من زمان بنهم بين اب مش فاهم ابنه وبين ابن مش عارف يرضي ابوه ازي تدخل علي في الموضوع كان عن خبره كبير اصل وهو صغير امه كانت تشجعه مش تكبته والتشجيع ده جاب نتيجه انه لسه عايش لحد دلوقتي قرر انه يشجع ابراهيم بس ابراهيم عنده كرامه فا شجعه هو وراضي علشان الواد ميحسش انه ناقص حاجه في الوقت ده كانت ليليان بتكتشف واحد غريب عنها وعيله غريب مكنتش تتوقع المقابله دي منهم علشان امهم الزوجه التانيه بس يا تره ايه الي حصل لي علي في الجزء الجي بقي
كنتم مع الفصل الخامس من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
يتبع..........
الفصل السادس
الحياه دي جميله جدا وبسيطه جدا و مفيش فيها اي مشاكل بس فيها ناس والناس هي المشكله مش بقول اني لزم الناس تموت لا بس الانسان بي جهله وطماعة عمل فروق كبيره جدا بين الناس علي اساس انه بيعمل طبقات وده نظام الدينا العادي لا الدنيا مفيهاش الفروق الكبيره دي الدنيا بسيطه جدا ولزم نبص ليها بي النظره دي (رأيتي الخاصه)
بدايه الفصل
الشباب رجعه من بره وهما مبسوطين من اليوم
ابراهيم : في ايه يا بابا
مصطفي : عمكم علي اضرب بالنار
راضي : (اتخض) ايه
طلعه يجرو دخله جوه البيت طلعه فوق الجناح بتاعي انا نايم على السرير وفي حفره في دماغي
مني : (بعيط) علي قوم يا علي
سندي : قوم يا حبيبي قوم بلاش تموت
علي : (بيعبط وهو ماسك ايدي) بابا ارجع يا بابا
انا : (كأن حد كاتم نفسي وشال ايده مره واحده شهقت) اهههههه انا فين
امي : (اتخضت) انتا كويس
انا : (بحط ايدي على راسي صداع لقيت الرصاصه في اديدي بس كانت لزقه في راسي طلعتها) ايه ده
مصطفي : انتا كويس
انا : ايوه بس مصدع قوي ايه الي حصل
دخل دكتور كانو كلموه
دكتور : فين الحاله
محمود : اهو يا دكتور
دكتور : (مسك الطلقه وبص لي دماغي وطلع مطهر وكمان لزق وحطه عليها) بس كده
حياه : يا دكتور ده واخد طلقه في دماغه
دكتور : الطلقه دي عدت من حاجه
مصطفي : ايوه سور البيت
دكتور : (بص ليا بستغرب وبص لي الطلقه) السور ده معمول من ايه
مصطفي : مصبوب خرصان
دكتور : علشان كده الطلقه اول ما دخلت فيه بقي شكلها مسطح كده ولما عدت منه خبطت في دماغه زي الزلطه مش اكتر (كلمني) استاذ على انتا محظوظ جدا كان ممكن تموت الطلقه دي قاتله
انا : (خدت منه الطلقه) دي بقي تذكار لي حظي شكرا يا دكتور
مشي الدكتور وسندي ومني نامه الاتنين جنبي وعلي كمان
ليليان : انتا ايه يا اخي مش بتموت خالص
مني : بطلي فقر بقي لحسن نلقيه مات دلوقتي
امي : بعد الشر عليك يا حبيبي
محمود : مين ممكن يكون عمل كده
انا : (تلفوني رن كان سليم) الو يا باشا
سليم : انتا لسه عايش
انا : خيبت املك وله ايه
سليم : لا يا راجل حمدله على السلامه
انا : الاخبار كلها جيبه ايه
سليم : خبر وفاتك ها ننشر التكذيب دلوقتي
انا : لا نزله بعد كام ساعه مش دلوقتي
سليم : الي تشوفه انا هابعت الرجاله دلوقتي
انا : لا سبهم في الاجازه بتعتهم
سليم : ازي الي يوصلك في الصعيد يقدر يوصلك في اي حته
انا : اسمع كلامي بس سلام
قفلت معاه
امي : ليه يابني كده خالي رجلتك تيجي
انا : (كلمت نصحي) الو يا نصحي
نصحي : علي بيه كويس انك عايش
انا : اخبار البورصه ايه
نصحي : نزلت جامد
انا : طيب اشتري الاسهم كلها لمها ماشي وعايزك تحول المضاربه في المانيا لي الصناعات الحكوميه وصناعه العربيات ماشي
نصحي : نصف ساعه وتكون خلصت
قفلت معاه
امي : وبعدين
انا : وله قبلين اطلعه بره عايز انام يله
طلعه بره كلهم
امي : وبعدين بقي مع الواد ده
مصطفي : انا ها كلم الرجاله اجبها
مني : ملهوش لزمه
مصطفي : ليه
مني : لو حد عايز يقتل على محدش ها يقدر يقف قدامه غير علي نفسه هو اخر خبر التكذيب علشان محدش يحاول النهارده تاني
محمود : يعني ايه ها نقعد نتفرج عليه
مني : محدش ها يقدر يعمل حاجه غيره هو
امي : مين عايز يقتل علي
مني : السؤال مش كده السؤال مين في مصر او بره مصر مش عايز علي ميت والاهم مين جاله الجرأه يعملها
سندي : وبعدين مع علي ها يفضل كده كتير كان فنجان منيل بي نيله
امي : فنجان ايه
سندي : زمان انا وعلي قبلنا وحده بتقري الفنجان وقالت لي علي حجات كتير وحشه ومن ساعتها حياته مقلوبه
امي : (بصت ليها شويه) طيب
المشهد الريسي
قاعد في الاوضه مولع سجاير وافتكرت الي حصل بالظبط
فلاش بااااااك
قاعد بدحك مع علي وجالي تلفون طلعت ارد بره كان جي ليا من داليا
داليا : صباح الخير يا علي كل سنه وانتا طيب
انا : وانتي طيبه يا داليا
داليا : انا كنت عايزه حضرتك في حاجه بس محرجه
انا : انا عودتك على كده انا اخوكي خير
داليا : انا كنت عايزه سلفه
انا : بس كده كام يا ستي
داليا : 20 الف جنيه بس
انا : بس كده سهله اكلم نصحي دلوقتي اول ما نفتح الشركه استلميها
داليا : شكرا يا علي بجد شكرا
انا : مفيش شكر على حاجه تفها زي دي يله كل سنه وانتي طيب سلام
داليا : وانتا طيب سلام
قفلت معاها ولقيت مكلمه مش جواهرجي اسمه يقوت استغربت انه بيكملني
انا : الو يقوت الجوهرجي بنفسه عامل ايه
يقوت : (بصوت عالي) علي انتا فين اهرب يا علي ها يقتلوك اهرب بسرعه
انا : في ايه يا ياقوت
مكملتش الكلمه ولقيت السور بيتخرم والطلقه عدت في دماغي هو ده الي حصل
عوده من الفلاش باك
طفيت السيجاره وقعدت افكر مين عايزني ميت ملقتش حد مش عايزني ميت الصراحه قولت انام بما اني قادر انام نمت وصحيت تاني يوم على اميره على السرير
انا : ايه ده اميره صباح النور والسرور يا قمر فين ماما ها فين
سندي : (طلعت من الحمام) صباح الخير يا حبيبي انتا صحيت امته
انا : انا صحيت على اميره انتي سيباها كده ليه لما تقع ودمغها تتخبط اعمل انا ايه بقي ها مفكرتيش انا ممكن اعمل فيكي ايه لو ضفر اتكسر منها
سندي : جري ايه يا علي لي كل ده
انا : سندي انا عيالي عندي غليني جدا خالي بالك بقي
سندي : متخفش عليها دي قرده
انا : زي امها
قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت
انا : صباح الخير
امي : ايه خلاك تقوم انتا لسه تعبان
انا : لا متخفيش عليا انا زي القرد اهو بس عايز اشرب قهوه
امي : ثانيه اعملها
قامت امي عمل*ت القهوه وشربتها وبعد شويه قومنا نفطر وبعد الفطار امي طلعت الجنينه ومعاها الفنجان بتاعي وفي واحده بتقري الفنجان بره اسمها جليله
امي : خدي يا جليله اقري الفنجان ده
جليله : (قلبت الفنجان وحركت شفايفها وبصت فيه) بلاش يا حجه
امي : بلاش ليه
جليله : الي ها قوله مش ها يعجبك
امي : قولي الي انتي شيفه
جليله : شيفه شب عتره بس طريقه وحش معادي خلق الكون كله وكلهم في قلوبهم الشر ليه عيشتهم بي موته وعشته بي موتهم ناس واقفه قدمها اسوار بي اسود حرسها بس ميتخفش عليه لا هو راجل شهم وتمن الشهامه دي كفنه
امي : انتي شيفه موت
جليله : الموت موجود وحوليه والموت انواع كتير يا يموت ابنه يا يموت حبيبته يا يموت الغالي عنده يا تموت سرته وسط الناس و يبقي مداس عليه يا يموت هوا
امي : طيب وبعدين احبسه في البيت
جليله : لو حبستيه في برج نصيبه جي جي (بصت بستغرب) هو عنده كام بزره
امي : اتنين ولد و بنت
جليله : متأكده يا حج
امي : ايوه بس هو متجوز اتنين ممكن تكون مراته التانيه حامل و هيا مش عرفه
جليله : في خبر جي ليه مش ها يكون سعيد خالص
امي : خبر ايه
جليله : سمحيني يا حج مش كل حاجه بشوفها اقدر اقولها انتي عرفه
امي : طيب خدي الفلوس دي
جليله : انا مش باخد تمن الفنجان يا حجه
امي : طيب يا جليله اتفضلي
مشيت جليله وامي دخلت وهي ساكت وعماله تبص عليا بي حسره من الشب الي ها يموت في شربه ماه وابنها الي ها يضيع وهو اخر العنقود الصغير بس شقي جدا طول عمره شقي من صغيره
انا : ها يا فرح كلمتي ابوكي
فرح : ايوه يا عمي بس مش موافق اقعد عند حضرتك مش عايز يتقل عليك
انا : ليه هو ابوكي فكرني ها وافق تقعدي لوحدك وله في سكن طلبه انسي انا ها كلمه
كلمت منصور و فهمته و هو قال ها فكر وجت روان دخلت المكتب ليا
روان : انا لسه عايش
انا : ايوه
روان : مش تهدي شويه و تعقل
انا : اهدي ليه انا بلعب
روان : لعب ايه يا علي انتا روحك كانت خلاص ها تطلع
انا : جري ايه يا روان انتي نسيتي ابوكي كان ديمن يقول اللعب بالنار متعه بس لزم تتلسع بيها وده شر لابد منه
روان : علي فهمني في ايه في دماغك و لعب ايه
انا : لعبه يا روان لعبه (ولعت سيجاره) لعبه محسوب فيها كل حركه بعملها كل خطوه كل رصاصه مضروبه محسوبه برضه كل مره عدوي بياخد نفس انا الي حاسبه و مخطط ليه لعبه فيها شهوه غريبه شهوه انك تتحكم في تحركات الناس و هما فكرين انه تفكرهم بس انا الي رسمه كل واحد في اللعبه دي فاكر انه بيعمل الي هو عايزه بس في الحقيقه بيعمل الي انا عايزه كل واحد من اعدائي فاكر انه بيتحرك لي خدمت مصلحته بس ده لي مصلحتي انا مش لي حد تاني
روان : حاسب يا اخويا انتا مش بتلعب بالنار انتا بتلعب شطرنج بس بالناس وده لي ثمن اغلي من لسعه النار ها تخسر
انا : اخسر و ماله مش واحش لي حد ممكن يخسر
روان : علي بلاش اللعب بتاع باريس هنا مش ها ينفع
انا : ينفع في كل حته
روان : اللعب بالناس ملهوش قواعد وله قوانين اديك شوفت و متحولش تقنعني اني الي حصل امبارح ده كان في الخطه بتعتك
انا : (طفيت السيجاره) بلاش تخافي اخوكي ميتخفش عليه
روان : يتخاف عليك من نفسك يا اخويا
قامت روان مشيت طلعت بره البيت و عملت تلفون
روان : علي الصمدي عنده خطه كبيره اوي
شخص : انا عارف
روان : لا متعرفش ده اكبر من الي في خيالك على بيلعب بالناس الهوايه المفضله عنده
شخص : مشكله بس كل مشكله وليها حل سلام
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الشخص المجهول
سليم : هو علي ليه رفض ابعت ليه الرجاله
شخص : علشان محدش يعرف انه عايش
سليم : بس كده الخطر قرب منه قوي ده حصل في الصعيد
شخص : من امته كان الخطر بعيد عنه بس المره دي هو طاله في ابعد حته هو فاكر انها امان وده كويس لي شغلنا
سليم : الشق بقي واسع قوي و مشروع هيليوس بدا يوسع
شخص : ها يتلم في اقرب وقت متخفش كل حاجه مشيه زي الساعه على الخط المرسوم ليها
سليم : انا مش عارف شكلنا استعجلنا شويه
شخص : لا خالص (طلع علبه دوي خد حبايه) الوقت قرب جدا
في مشهد اخر
يعقوب ابن فتحي الغول قاعد مع أمه ساميه واخته جني في انجلترا
يعقوب : وبعدين ها نفضل كده قعدين
ساميه : واحنا ها نعمل ايه
يعقوب : لزم نجيب حق ابويا مينفعش حد يلعب بي فتحي الغول ويفضل عايش
ساميه: بلاش تمثيل انتا طول عمرك مش على وفاق مع ابوك ومش بتحبه
يعقوب : احبه حاجه الي حصل حاجه ده حقنا
ساميه : وانتي رايك ايه يا جني
جني : انا حجزت تذاكر الطيران خلاص
المشهد الريسي
جالي رد من منصور ابن عمي وتاني يوم جهزنا واتحركنا على القاهره ركبتا انا ومني وسندي وعلي واميره في عربيه وبراهيم معه ليليان في عربيه وفرح مع راضي في عربيه
راضي : بقولك ايه يا فرح انتي تنسي خالص جو الغيره ده ماشي
فرح : يعني ايه يا استاذ اشوفك قاعد مع بنات واسكت
راضي : يعني ينفع الي عملتيه امبارح ده
فرح : وبت الي اسمها رنا دي تلكمك في التلفون بتاع ايه ها جابت رقمك منين
راضي : يا بنتي دي اتصلت علشان تعيد عليا
فرح : وجبات رقمك منين بقي
راضي : من اي حد ها قعد انا اسيب كل حاجه وافكر هي جابت رقمي منين
فرح : لا ازي مش جبت رقمها الجديد تولع فرح صح
راضي : يا هبله دي بنت عبيطه عرفه يعني ايه عبيطه وبعدين حد يبص بره ومعاه القمر ده كله
فرح : ايوه يا اخويا ده الي بخده منك كلام راضي يا حبيبي احنا رايحين القاهره يعني لو شوفتك قاعد مع واحده وبتستهبل اقسم بي ديني اجبها من شعرها واعمل كرثه انا مجنونه وانتا عارف
راضي : (بيضحك) ههههههه خلاص انا عارف بس لزم يكون ليا اصحاب
فرح : اصحاب ماشي لكن شغل استبهال لا ماشي
راضي : ماشي يا فروحه بس اضحكي بقس بلاش النكد ده
ابراهيم مع ليليان في العربيه وهو سايق وليليان جنبه بتلعب في شعرها وكل شويه تبص عليه هي حسه بي حاجه من نحيته الانسان الطيب الخلوق والهادي بس مش فاهمه الاحساس ده
ليليان : بقولك ايه يا ابراهيم
ابراهيم : (ولع سيجاره) قولي يا ليليان
ليليان : انا عايزك تنسي بسنت وسيف والقرف ده
ابراهيم : انتي شغله دماغك ليه
ليليان : مش شغله دماغي بس انتا رايح حياه جديده بلاش بقي القديمه دي
ابراهيم : لا لزم افضل فاكر حياتي القديمه كويس لزم افتكر انا مين وابن مين وحياتي ازي لزم افضل فاكر وبعدين واحد زي سيف ده مش ها يخليني انسي بي سهوله ها يفضل ورايه (تلفونه رن) اهو يا ستي لسه طالع من البلد وكلمني
ليليان : طيب بلاش ترد عليه فكك منخ
انا : لا ها رد عليه ونشوف عايز ايه (رد عليه وفتح السماعه) الو يا سيف
سيف : الو يا ابراهيم انتا فين
ابراهيم : في الطريق لي القاهره
سيف : بجد ها تقعد هناك من دلوقتي
ابراهيم : ايوه اهو اغير جو شويه
سيف : طيب يا عم انا لسه بدري عليا
ابراهيم : ليه يا عم كده مزهقتش من البلد
سيف : لا ياعم زهقت بس لسه الفيلا بتعتي مخلصتش
ابراهيم : (كاتم الضحك) طيب اقعد في فندق لحد ما تجهز
سيف : لا يا معلم انا مش بحب اقعد في فنادق قولي صحيح انتا شقتك ها تكون فين
ابراهيم : لا احتمال اقعد مع عمي في القاهره
سيف : طيب عايزن نقعد مع بعض هناك بقي
ابراهيم : طبعا طبعا اومال طبعا بقولك ايه اقفل علشان داخل على كمين سلام
سيف : سلام
قفله المكلمه والاتنين اتفتحه في الضحك بصوت عالي
ليليان : ده عيل عبيط خالص
ابراهيم : مش قولتلك ده عيل تافه لو سبته مش ها يسبني
ليليان : انا بقي نش فاهم من كلامك واسلوبك معاه انك مطنشه خالص
ابراهيم : علشان انا بالنسبه ليه حاجه كبير في نطره كل اصحابه حاجه عره ألا انا مع ان اصحابه دل رجاله جدعان وعيال محترمه بس هو متكبر عايز يقول لي الناس اني انا وهو من مستوا واحد عقده نقص
ليليان : اممممم فهمت بس عيل فقره الصراحه
ابراهيم : اهو انا بقي ها حتاجه كتير علشان اقعد ادحك عليه لما اكون زهقان زي كده
وصلنا البيت في القاهرة ودخلنا قعدنا تحت شويه
انا : بصه يا شباب انا عايز اعرفكم شويه حجت علشان نكون على نور من اولها
راضي : خير يا عمي
انا : انا خليت الملحق بتاع القصر فيلا صغيره ها تقعده فيها انتو الاتنين ماشي بالنسبه لي راضي وفرح اشوف اي حد فيكم بيقمرز على التاني ها زعله جو العشق الممنوع ده مش بحبه يعني ها شوفك انتا وهي قعدين تحبه في بعض ها بعتك انتا الصعيد واعلقها هيا ماشي
راضي و فرح : (بصه لي بعض وبيدحكه) ماشي يا علي
انا : الى ها يحتاج اي حاجه لزم يجي يقولي مشكله او فلوس او حد يتكلم معاه يجي ليا بلاش بقي جو عمي مش فاضي والكلام ده فل
ابراهيم : فل
انا : بكره هاخد الملف بتاع ابراهيم وراضي وفرح اروح اقدمه اعمله حسبكم انتو جين معايا ها نصحه بدري اوكي
علي : جري ايه هو احنا في مدرسه عمل تدي في قوانين وشروط وانا ساكت ليك من بدري عشان انتا ابويا بس
انا : اه كنت نسيت حاجه مهم (مسكت على من لبسه ورفعته لي فوق) لو شفتوني بقتل علي او هو بيقتلني عادي ده مش جديد
قعدنا شويه وبعد كده طلعنا فوق علشان انام دخلت الاوضه لي مني
انا : ايه يا منمن بتعملي ايه
مني : قاعده
انا : بقولك ايه تعالي
مني : (جت على السرير) ايوه
انا : (خدتها في خضني) مالك يا قمر شكلك مش مبسوطه
مني : مفيش
انا : قولي بس وبلاش كذب مالك
مني : بفكر يا علي مين حاول يعمل كده في الصعيد المشكله انك مش بتفكر انتا كمان
انا : افكر ازي ده واحد مش سايب اي اثر
مني : طيب والعمل ايه
انا : مش عارف لزم استنا لحد ما يظهر وبعد كده اعرف مين هو
مني : انا خايفه
انا : بلاش خوف ازي تبقي مراتي وخايف
مني : انا خايفه عليك انتا
انا : يا ستي كبري دماغك تعالي نينام وبكره بلاش نفكر فيه يله تعالي في حضني بس
خدت مني في حضني ونيمنا صحيت تاني يوم نزلنا تحت اتجمعنا على السفره علشان الفطار
ليليان : بقولك ايه يا علي انتا جي معانا
انا : ايوه
ليليان : لا بلاش اصل احنا مش رايحين مدرسه يعني تيجي معانا
انا: طيب براحتك وانتو
راضي : الي تشوفه يا عمي
انا : انا كده كده جي علشان موضوع فرح
خلصنا فطار ورحت انا وفرح وراضي جامعه القاهره وصلنا هناك نزلت رحت مكتب عميد الجامعه دخلت ليه الكرت بتاعي طلع لينا اسمه احمد
احمد : اهلا اهلاً يا علي بيه شرفت الجامعه كلها
انا : الشرف ليا انا يا دكتور احمد اني في مكان زي ده
احمد : اتفضل اقعد يا فندم
انا : شكرا يا دكتور سامح ممكن تنتظر بره
سامح : (هز راسه وطلع)
احمد : شرفتني يا علي بيه تشرب ايه
انا : علي بيه و فندم جري ايه يا دكتور احمد حضرتك مش فاكرني
احمد : الصراحه لا اسف يعني بس في سابق معرفه
انا : طبعا حضرتك كنت رايس قسم الاقتصاد في جامعه........ من 20 سنه
احمد : ايوه
انا : انا كنت طالب عند حضرتك مش فاكرني انا علي محمد الصمدي يا دكتور
احمد : (بص ليا شويه) علي ازيك معلش الشعر الابيض بقي وشكلك اتغير خالص
انا : الزمن بقي يا دكتور مش ها طول على حضرتك كتير ده راضي ابن اخويا ها يقدم هنا حقوق ودي فرح بنت ابن عمي وعايزه تقدم طب
احمد : بس كده سهله بس لو جي عايز معمله خاصه ليهم يبقي كده انتا نستني
انا : هههههههه لا يا دكتور مش كده انا عارف نظام حضرتك كويس انا جي في حاجه تانيه خالص
احمد : خير
انا : فرح مش جايبه مجموع لي كليه طب فا عايزن استثناء
احمد : (بص ليا شويه) طيب انتا عارف نضام الاستثناء ايه بالظبط وله لا يعني هس جيبه 50 مستحيل
انا : لالالا مش قوي كده لا ده بس واقفه على نصف درجه مش اكتر يعني
احمد : يا علي مينفعش الاستثناء ده في المصاريف الحضور ماشي لكن ابعد من كده لا
انا : طيب يا دكتور حضرتك علمتنا في الاقتصاد اني اي حاجه عباره عن صفقه انا ها عمل تبرع بي فلوس لي تجديد مبني كليه طب
احمد : امممم رشوه يعني
انا : لا الرشوه دي لو حضرتك الي ها تخدها لكن دي الطلبه هما الي ها يخدوها
احمد : شكلك كده بقيت رجل اعمال اشطر من الي بيتقل عليك
انا : تلميذك يا دكتور وبعدين حضرتك طلبت من الوزاره فلوس علشان كده والرد ديمن يجي بي مفيش ميزانيه صح
احمد : ادرس الخصم والسوق صح
انا : صح يا دكتور
احمد : طيب يا علي بس انتا عارف تكلفه تجديد مبني زي ده كام
انا : عارف وشوفت الميزانيه الي حضرتك بتقدمها وشايف انها ميزانيه قليله جدا انا ها جدد بي اضعاف
احمد : طيب يا علي فين الملفات
انا : (اديته الملفات) اتفضل وشكرا جدا يا دكتور
احمد : شكرا على ايه انا معملتش حاجه وبعدين نصف الدرجه ده ممكن يكون طار في التصحيح
انا : وكمان عايز من حضرتك خدمه بسيطه جدا
احمد : انتا في الاول قولت بسيطه وطلعت مش بسيطه خير
انا : لا ده بقي كل خير هي الجامعه هنا بتقبل شهدات فقر من الطلبه
احمد : ايوه
انا : تمام طبعا مش ها تتقبل كلها صح
احمد : لسه اهو بتقول الميزانيه
انا : حلو قوي الي ها تقبله الوزاره ده عليها والي ها يفضل انا متكفل به
احمد : متكفل به!!!!!! علي الوزاره ممكن تقبل الف طالب من خمسين الف
انا : اصل يا دكتور مينفعش طالب مش قادر يدرس طب وهو جايب مجموع عالي علشان الفلوس بس لزم ياخد حقه
احمد : طيب بس ها يكون ضغط عليك كبير وعلى الميزانيه بتعتك
انا : يا دكتور الدوله عاطياني تسهيلات كتير بي فلوس كتير يعني نعمل حاجه كده وكمان عندي استعداد اوظف عندي دفعه من الخرجين الغير مقتدرين في المستشفي الخاص بتعتي علشان وكمان التدريب بعهم
احمد :ماشي يا علي انتا بقيت راجل اعمال شاطر قوي
انا : شكرا يا دكتور اتكل انا بقي والشباب معاك اهم
احمد : شرفت يا علي
انا : الشرف ليا انا يا دكتور
طلعت بره ومعايا راضي وفرح
فرح : (خدتني بالحضن) شكرا قوي يا علي انتا رجعت ليا حلم حياتي تاني
انا : بطلي الكلام العبيط ده انتي بنت اخويا ابوكي ده مش ابن عمي لا ده اخويا الكبير بقولك ايه يا راضي فرح معاك خلصه كل حاجه وابقي ارجعي معاه خالي بالك منها يا راضي
راضي : في عيني يا عمي
انا : يله سلام
سبتهم ونزلت تحت ركبت العربيه علشان اروح الشركه وانا في السكه رن عليا رقم كذي مره رقم غريب عليا اول مره اشوفه او حتي متسجل على الترو كولر ردت
انا : الو مين معايا
متصل : على كده ضميرك مرتاح
انا : انتا مين
متصل : انتا كده متخيل انك صح لما تتبرع بي الفلوس وتساعد الطلبه كده صح طيب لو عرفه اني فلوسك دي من ددمم ناس ناس ماتت منها ازي ها يبصه في عينك زي راضي مثلا او فرح او ابراهيم
انا : انتا مين
متصل : اه صحيح شوفت نسيت ازي اصل من فرحتي اني بكلمك نسيت اقولك الف سلامه على رصاصه الصعيد
انا : ام انتا بقي الي عايز تقتلني
متصل : لا انا مش عايز اقتلك انا عارف اني سور البيت معمول من خرصان وخليت القناص يختار رصاصه ضعيفه انا مش عايز اقتلك
انا : طيب لما انتا مش عايز تقتلني بتعمل كده ليه
متصل : ممكن تشوف اني ضميرك مثلاً ودي حاجه كويسه لسه ليك صوت ضمير اه معلش كنت هانسي انا ها بعت ليك عنون القناص في رساله انا جبته من على الديب وب ابقي خلص عليه بقي ها سلام يا عيلوه وسجل الرقم ده بقي علشان ها نتكلم كتير الفتره الي جيه
انا : (قررت العب معاه نفس لعبته) اسجله بي مين انا لحد دلوقتي معرفش اسمك
متصل : ام تصدق دي مشكله
انا : حلها تقولي اسمك
متصل : لا طبعا مش حل انتا كده ها تعرفني ومش بعيد احصل ناس كتير ماته علشان تجمع ثروتك اسمع سجله بي ضميري ماشي باي يا علي
قفل المكلمه
انا : سامح خد الرقم ده عندك**********01 عايز البلد كلها تدور على الرقم ده ماشي
سامح : حصل
انا : اطلع بينا على ياقوت الجوهرجي
سامح : بس انتا عندك اجتماع في الشركه مع مدير المشروعات العمرانيه شغل الحكومه
انا : مش مهم يا سامح اتأخر ساعه يعني
سامح : لا يا علي شغل الحكومه مش بيحب التأخير لزم توصل في معادك بعد ما تخلص اجبلك ياقوت لحد عندك الشركه
انا : اقولك هاته المكتب باليل
في مشهد اخر
وصلت ليليان الجامعه مع ابراهيم ودخله قدمه الورق ودفعه المصاريف و راحه الكافتريه علشان ليليان تعرف اصحبها لي ابراهيم
ليليان : شباب احب اعرفك ابراهيم مصطفي الصمدي ابراهيم دول اصحابي امال و نور وشريف وحسن
امال : اهلا
قعده شويه
شريف : قولي يا ابراهيم انتا منين اساس
ابراهيم : من الصعيد المنيا
شريف : و درست هناك وله هنا
ابراهيم : هناك
شريف : فلاح يعني
ابراهيم : (بي فخر) ايوه
حسن : انا من سوهاج يا سيدي يعني خط واحد
ابراهيم : احسن ناس ناس سوهاج اتشرفنا عشت في سوهاج بقي معلش اصل اللهجي مش سوهاجي خالص
حسن : لا انا عشت فث اماكن كتير مختلفه بابا اصله مهندس بترول فا لف محفظات مصر كلها فا كنت معاه
حسن : انتا ساكن فين يا ابراهيم
ابراهيم : ساكن في بيت عمي علي الصمدي
ليليان : علي ده جوز ماما
خلصه مع اصحابهم وروحه البيت وكمان راضي وفرح وانا رجعت البيت قعدت معاهم بهزر ونضحك بس دماغي فيها مليون حاجه مليون شخص مليون عدو
المشهد العام
علي قاعد مع اهله بس مش معاهم دماغه في مليون حته تانيه علي بداء يفكر مين هو الي عايزه يموت ودي غلطه علي علشان الشخص ده مش عايزه ميت لا عايزه عايش
كنتم مع الفصل السادس من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يبتع..........
الفصل السابع
ديمن الناس فكره اني الذكي هو الي يعرف يخطط ويرسم لا خالص الذكي هو الي يعرف يخطط ويرسم وبفكر بس متعرفش هو مين تبقي ماشي في الشارع تخبط في الشخص الي بيخطط حياتك كلها ودارس كل حاجه عنك كل اسرارك كل افكارك كل احلامك هو ده الذكي الذكاء مش مقتصر على التخطط والرسم لا الذكاء اكبر من كده بكتير
بدايه الفصل
قاعد مع الكل سامع وبضحك بس جوه دماغي حرب شوارع مين الي عمل كده طيب انا ممكن اعمل قيمه بالناس الي عايزني ميت احا قيمه ايه انا مفيش حد مش عايزني ميت بس مين عنده الجرأه لي ده وده المشكله طلعت البس ونزلت رحت المكتب وجالي يقوت
يقوت : انا سعيد انك لسه عايش
انا : تحذيرك جيه متأخر قوي يقوت انتا المتحكم في سرافر الديب وب في مصر والي عمل كده من عليه
يقوت : كل الي اعرفه اني الي عمل كده ساب خبر على الديب وب انك ها تموت في التوقيت الي كلمتك فيه ولما عرفت بلغتك
انا : ايوه مين بقي
يقوت : شبح ملهوش اثر انا مشغل انبغ المهندسين عندي ومحدش قادر يوصل لي حاجه الي عمل كده واصل قوي
انا : تؤ مش واصل لو واصل كان قتلني وده مش عايزني اموت الي عمل كده واحد في اصغر شق في البلد الي عمل كده عمل بأسلوب بلدي يعزب الضحيه بتعته واحد عايز يلعب
يقوت : وبعدين لو واحد من الكبار كنا قدرنا نوصل ليه لكن كده احنا بنضور على ابره في كوم ابر
انا : اكتب الرقم ده عندك **********01 عايز البلد كلها تضور على الرقم ده
يقوت : حصل يا علي
انا: اتفضل
مشي يقوت وانا فضلت قاعد شويه عملت كام تلفون وكام مقبله خلصت ورجعت البيت رحت لي سندي الاوضه كان يومها النهارده بيت معاها بس فكري مشغول قوي في كل حاجه ( اصل يا زوز لو علي معرفش مين الي عمل كده هو وكل اهله في خطر كبير جدا وعلي مش بيحب الخطر يكون حولين اهله ممكن جنبه هو لكن اهله لا) صحيت من النوم ونزلت تحت فطرت مع البيت كله ونزلت الشركه
داليا : صباح الخير يا علي
انا : داليا عايز فنجان قهوه تقيل جدا بس عايزه حلا في مكتبي
داليا : اوكي في واحد عايز يقابلك
انا : مين ده
داليا : بيقول اسمه اشرف الصمدي
انا : (نقصه امك دلوقتي) طيب دخليه
طلعت داليا ودخلت اشرف
انا : اشرف بيه اهلا نورت
اشرف : معلش جي من غير معاد
انا : عيب يا اشرف احنا اهل تشرب ايه الاول
اشرف : لا وله حاجه انا جي اتكلم معاك شويه
انا : خير يا اشرف
اشرف : انا الصراحه عايز اصفي الجو الي بنا انا وانتا يعني انا كنت متنرفز شويه والي حصل لي بابا كان كتير
انا : لا يا اشرف مش كتير ابوك هو الي عمل كتير بش بلاش نتكلم في القديم خلينا في الجديد احنا ننسي الي حصل زمان ونفكر في بكره
اشرف : انا بقول كده برضه بس انتا تيجي وتجيب معاك البيت كله عندك و تتغدي معيا النهارده
انا : النهارده طيب ماشي
اشرف : انا هستناك بليل سلام
انا : سلام يا اشرف نورت يا حبيبي
مشي اشرف وانا قاعد بفكر ومش طلبه خالص انا متعود لما اكون متوتر او بفكر في حاجه مهمه محبش اقبل ناس من العيله عندي علشان لما تقعد مع حد غريب لزم تخلي بالك من كل كلمه طلعه منك لكن لما بتكون قاعد مع اهلك والعيله بعتك بتاخد راحتك خالص وده مش حلو لي واحد مش رايق وبيفكر خلصت اليوم وروحت البيت وخدتهم ورحنا لي اشرف بس من غير حراسه وصلنا لقيت مراته
نورهان : علي بيه شرفت
انا : بيه جري ايه يا نورهان
نورهان : نعمل ايه مش عرفين نصولك وله بنشوفك يا راجل احنا في محافظه واحده
انا : الشغل يا نورهان
نورهان : سندود حبيبت قلبي عمله ايه
سندي : كويسه يا نونه
نورهان : انتي اكيد مني بقي صح
مني : ايوه انا
نورهان : ازيك نورتونا
انا : نورنا ايه بقي احنا لسه على الباب يا حجه
نوال : ههههههه لسه فضيحه ادخله
دخلنا جوه وكان محمد عزت هناك
محمد : ابو علي واحشني جدا
انا : واحشك ايه يا راجل انتا خلتها خل خالص
محمد : ليه بس
انا : اخر مره اتكلمنا كان امته
محمد : مشاغل بقي يا صحبي علي عامل ايه يا حبيبي
علي : كويس يا عمه محمد
قعدنا بعد السلام والترحاب اشرف طلع قعدنا مع بعض شويه ولقيت بنت كده زي القمر طلعه شعرها اصفر وعنيها زرقه وبيضه زي الثلج
بنت : الغداء جاهز يا بابا
انا : بابا مين دي
اشرف : انتا مش عارفها مين دي
انا : لا
اشرف : دي يا سيدي فيروز
انا : (استغربت جدا اخر مره شوفت فيروز كام عندها 12 سنه كانت عيله صغيره جدا) فيروز مين فيروز بنتك انتا زوزو
اشرف : ايوه
فيروز : ايه يا عمو حضرتك نستني وله ايه
انا : نسيت ايه انا اخر مره شوفتك فيها كان من عشر سنين
اشرف : لا فيروز عندها دلوقتي 22 سنه ها تتخرج السندي
انا : بقيتي عروسه يا فيروز
اشرف : يله نتغدي
قمنا اتغدينا وقعدنا نحكي والشباب قعدين
فرح : روزي عايزه شاحن
فيروز : انتي عرفه مكان الاوضه روحي جبيه
فرح : بطلي رخامه بقي
فيروز : فرح بلاش جو البطه البلدي ده مش بحبه قومي
ابراهيم : (تلفونه رن) هو انا معنديش حد غيرك انتا
راضي : مين
ابراهيم : سيف بيه (رد عليه) الو يا سيف
سيف : الو يا ابراهيم انتا فين مش عارف اوصلك من امبارح
ابراهيم : معلش مخدتش بالي خير في حاجه
سيف : لا يا صحبي كنت بكلمك ننزل نتقابل
ابراهيم : ازي يا سيف انا في القاهره
سيف : عارف انا هنا كمان
ابراهيم: انتا مش قولت الفيلا لسه مجهزتش قاعد فين
سيف : في العمار في الجيزه لحد ما الفيلا تخلص الصراحه زهقت
انا : طيب نتقابل مش ها ينفع النهارده علشان معزوم عند عمي اشرف
سيف : طيب يا معلم نتقابل بكره
ابراهيم : ماشي بكره نتكلم ونحدد ماشي
سيف : ماشي سلام
ابراهيم : سلام.
قفل مع سيف
ليليان : هو مش قال مش جي دلوقتي
ابراهيم : وانتي صدقتي ده كلام بس مش اكتر هو قاعد في عماره الجيزة بيقول مؤقتان بس هو قاعد على طول فيها ومفيش فيلا اساس ده كلام بس
ليليان : كان عندك حق ده شخص رخم
فيروز : اجبلك بسبوسه يا ابراهيم
ابراهيم : يا ريت انا نفسي في بسبوسه طنط نورهان جدا
ليليان : ايه حكايه البسبوسه دي ماما تزعل مع علي تجبله واحده انتا اهو بتحبها
راضي : وانا كمان كل العيله عندنا بتحب البسبوسه من زمان
ليليان : طيب
واحنا قعدينا نتكلم
ساره : بقولك ايه يا علي
انا : قولي يا ساره
ساره : بس مش عايزك تضايق يعني
انا : ارغي يله انتي طول عمرك دبش في الكلام
ساره : ماشي يا محترم انتا ازي قدرت ترجع تمشي تاني
انا : ياااااه يا ساره انتي لسه فكره
محمد : صحيح انتا عمرك ما تكلمت عن الموضوع ده
انا : علشان محدش سأل كله متخلي اني بعرف اعمل حجات غريبه وخارقه
اشرف : الصراحه ايوه
انا : طيب انا ركبت جيهاز في العمود الفقري علشان ارجع امشي تاني
ساره : ايه ده ده خيال علمي
انا : الخيال العلمي ده حقيقه في المانيا
ساره : طيب هو بيشتغل ازي
انا : عادي هو الجهاز شبه الفقرات يجي الدكتور يشيل فقره قبل العجز وبعده وبعد كده يزرع الجهاز يشتغل عادي جدا
ساره : بس ازي يعني انتا كده عايز طاقه
انا : انا بلعب رياضه والحركه تشحن الجهاز
محمد : وبتعرف ازي انه عايز يتشحن
انا : انا زارع حشو ضرس فيه شريحه صغيره جدا متوصله بالجهاز و التلفون يعني لما يكون عايز يتشحن توصلني رساله على التلفون
خصلنا اليوم ورجعنا البيت تاني وتاني يوم رحت الشركه دخلت اقعد لقيت الخزنه مفتوحه وهي فضيه اتجنينت خالص
انا : داليا
داليا : ايوه يا علي
انا : حد دخل المكتب وانا مش هنا
داليا : لا ها يدخل ازي والباب مقفل بصمه صوت
انا : الخزنه اتسرقت (كلمت سامح) سامح اطلع حلا
سامح : (طلع ليا المكتب) خير
انا : الخزنه اتسرقت
سامح : اتسرقت ازي
انا : (اتنرفزت اكتر الانه بيسألني انا) هو مين الي بيسأل يا بني ادم عايز تفريغ الكاميرات امبارح فورن
سامح : (فتح تلفونه وصله بي الشاشه وفتح برنامج الكاميرات)
انا : (قعدت اتفرج لحد ما شوفت حاجه غريبه بعد ما طلعت من المكتب رجعت تاني وبصيت لي الكاميرا وفتحت الباب) ايه ده
سامح : ازي
داليا : هو حضرتك مش فاكر
انا : فاكر ايه
داليا : انتا رجعت تاني بعد ما نزلت بي ثواني بس ولما سألت قولت انك ناسي حاجه
انا : سامح عايز منصور من تحت الارض فكره حاجه تانيه يا داليا
داليا : ايوه انتا سألتني لو صرفت فلوس السولفه وله لا
انا : (استغراب اكتر) انتي متأكدة
داليا : ايوه
انا : طيب اطلعه بره دلوقتي يله
طلعه بره وانا حاطت في الخزنه كاميرا صغيره جدا فتحتها لقيت انا فتحت الخزنه وبصيت لي الكاميرا ورفعت اصبعي الوسطاني فرغت نظام الامن بتاع الخزنه هي ببصمه الصوت برضه هي كلمه السر صح وده صوتي طيب ازي اتحركت على المكتب بتاعي وقعدت فيه لحد ما جيه منصور
منصور : خير يا علي
انا : منصور بص على الفيديو ده وقولي رايك
منصور : (بص في الفيديو شويه لحد اخر وعاده اربع مرات) ده شغل مقلد هاوي
انا : عرفت ازي
منصور : من حركه جسمه مش بتعتك ومكشوفه
انا : طيب عايز اعرف مين ده
منصور : ده واحد مش معروف
انا : ازي
منصور : بص يا علي انا الشغلانه بتعتي دي قليل جدا في العلم يعرف يشتغلها وانا بس الي شغال في مصر ومعيا المتدربين بتوعي
انا : طيب ممكن يكون مش مصري من بره
منصور : لا محدش من بره يعرف يشتغل هنا احنا شغلنا اتقان ومحدش اجنبي يعرف يتقنه غير لما يكون مصري
انا : طيب ممكن يكون حد من المتدربين بتوعك
منصور : الي شغلين معايا محدش يقدر يوصل ليهم غير عن طريقي انا بس (بص شويه في الفيديو بس المره دي خد وقت اطول) ايه ده
انا : في ايه
منصور : في كتير ده مش مقلد لا ده انتا
انا : خخخخخخخخ انا ازي
منصور : ده مش واحد لبس وش لا ده وشك ممكن تكون سكران علشان كده قولت انه مقلد وهاوي
انا : منصور انا عايز اعرف مين ده الي خد الورق
منصور : هو الورق ده في حاجه عليك
انا : لا بس ده واحد دخل مكتبي
منصور : انتا ورقك صح
انا : ايوه
منصور : خلاص الي خده يبله ويشرب مايته
انا : انتا عارف يعني ايه انا اتسرق دي كرثه
منصور : مش عارف يا علي بس انا ها ضور لو لقيت حاجه ها قولك سلام
انا : سلام
قام منصور وانا فضلت في مكاني مشغل الفيديو كله وعمال اعيد وازيد فيه بحاول اضور على اي حاجه اي خيط اي دليل مين ده مش لقي حاجه خالص لحد ما لقيت انه مفيش اي حاجه ومش عارف اعمل حاجه قولت ارجع البيت دخلت جوه سندي ومني قعدين يتكلمه
سندي : مالك يا حبيبي
انا : لا مفيش حاجه عايز قهوه بس
مني : طيب اتغدي معنا الاول
انا : لا مليش نفس كله انتو وانا داخل المكتب
سندي : طيب في ايه
انا : (بي خنقه) مفيش يا سندي تعبان شويه من الشغل
سبتهم ودخلت المكتب
مني : هو في ايه
سندي : مش عارف بس قلقانه عليه قوي
مني : علي متغير قوي مش فاهم دماغه خالص
سندي : علي عمره ما حد فهم دماغه ها نسيبه كده مش نحاول معاه
مني : مش عارفه يا سندي
دخل راضي
راضي : صباح الخير
سندي : صباح ايه بقي احنا المغرب
راضي : معلش بقي سهرت باليل
سندي : طيب ضبط نومك بقي علشان الكليات قربت
راضي : خلاص بقي
سندي : خلاص طيب بقولك ايه يا مني
مني : خير يا سندي
سندي : انا من رأي نكلم غاده وحياه يجو يقضه معانا كام يوم كده اهو يغيره جو وله ايه
مني : انا شيفه كده
راضي : سندي انتي شريره قوي
سندي : عرفه يله روح اتغدي
انا : (طلعت من المكتب) بقولكم ايه فين ابراهيم وفرح وليليان
مني : ابراهيم نزل يشتري لبس وفرح راحت تجيب لاب ليها وليليان راحت معاهم رخامه
انا : طيب اطلعه البسوا علشان هاخدكم ونروح حته حلوه
سندي : فين
انا : الحسين يله
سندي : (قامت تجري تلبس)
مني : الحسين نعمل ايه
انا : نزور الأولياء
مني : ايه جو الغريب ده
انا : غريب ليه
مني : علشان تروح تلقي الناس كتير وعماله تدعي
انا : فيها ايه هو الدعاء واحش وغريب
مني : اشمعنا هناك اصل **** مش محتاج تروح لي وألي علشان يستجيب
انا : قومي طيب نروح الحسين وبعدها نقعد شويه في الخان
طلعت مني تلبس ونزلت مع سندي واميره وعلي وراضي راح يلبس وحصلنا كلمت ابراهيم يجلنا على هناك وصلنا الحسين ومعيا سامح بس من غير حراسه دخلنا الجامعه صلينا كلنا وقعدنا شويه زرنا المقام وطلعنا
مني : ايه ده فين جزمتي
انا : ايه مالك
مني : مش لقيه جزمتي
انا : ههههههه مش قعدتي تستخفي بي الأولياء البسي بقي
مني : انا نقصاك يا علي
انا : خلاص خلاص راضي خد سندي في محلات جنبنا هنا اشتري واحده جديده يله
سندي : ماشي
مني : انتا عارف الجزمه دي تمنها كام
انا : بلاش يا مني انتي في حضرت الحسين بلاش تكبر احنا لبسين حرير في حرير بس في المكان ده لا كلنا فيه لبسين خيش لزم تحطي ده في دماغك احنا قدام ناس لا فلوسنا و لا رجلتنا و لا علاقتنا تنفع فيه
مني : (خدت نفس عميق) طيب يا علي انتا عندك حق (بصت قدمها لقت واحد صغير ماسك الجزمه وبيقدمها لي مني) ايه ده
انا :شوفتي بقي ادي الجزمه اهي (طلعت فلوس لي الواد خدها قليب فيها خد منها خمسه جنيه وساب الباقي ومشي)
مني : ده بجد
انا : طبعا
مني : طيب ده طبيعي
انا : هنا تنسي كل حاجه انتي فكراها طبيعيه ماشي
مني : ماشي
طلعنا قعدنا على قهوه في الخان وجت سندي وراضي ومعاهم الجزمه
سندي : ايه ده انتي لقتيها
مني : مش ها تصدقي يا سندي حاجه غريبه جدا
راضي : غريب بس مش زي الي باع الجزمه لينا
سندي : شكله مبعش حاجه من الصبح ودي جت ليه نجده
مني : لا بجد في حاجه غريب بتحصل
انا : (بصت جنبي لقيت الواد واقف على عربيه اكل في الشارع ومعاه بنت اصغر منه ادها السندوتش ومشي) اقولك انا ايه الي حصل الجزمه دي ضاعت علشان الراجل الغلبان الي اشتروا من عنده ياخد رزق والواد لقها علشان ياخد رزق ويجيب به اكل لي اخته بص يا جماعه كل جنيه يدخل جيبي في واحد ليه حق فيه وده الي حصل كل واحد خد حقه
دخل ابراهيم وليليان وفرح
ليليان : ايه جو الحسين ده بس
انا : اهو قلت اخدكم افسحكم في حته جميله
فرح : بس فكره حلوه
قعده وطلبنا مشاريب
راضي : انتي ازي تنزلي من غير ما تخدي ازن ميني
فرح : فيها ايه انتا كنت نايم وابراهيم كان نازل قولت اروح معاه
راضي : وايه بقي مش في واحد لزم تاخدي ازنه
ابراهيم : في ايه يابني هي نزلت مع حد غريب ده معايا
راضي : لا لزم تاخد ازني
واحده : تقري الكف يا بيه
انا : (بصيت ليها وفكرت) ماشي
سندي : (افتكرت الي حصل مع خديجه) لالا بلاش
انا : ليه لا يله بس ينفع علي
واحده : عمره كام
انا : 13 سنه
واحده : ايوه (مسكت كف علي و قلبته على ضهره و عدلته تاني) امممممم عيل ابن ناس متدلع عشت حياتك كل حاجه بتخدها بس ها يجي يوم الي بيديك كل حاجه يرفض خوفن عليك ها تعيش حياه سعيده بس لما تحب ها تقوم حرب على حبك خلي بالك علشان سكينه الحب تلمه و بتوجع مش ها تغلط غلطه ابوك حياتك بالنسبه ليه ها تكون اسهل بكتير جدا بس انتا ها تتعب شويه (حطت نقطه من الحنه في كف ايده و قفلته) مين تاني
ليليان : انا ممكن
واحد : (مسكت كف ايدها وقلبته وقرته) ام عايشه طول عمرك في بلاد غريبه بس رجعتي ومش حسه انك غريبه حياتك سعيده طول ما انتي سعيده ههههههه قدامك واد زي القمر وجي يعني جي علشان انتي من نصيبه وهو من نصيبك بنت ناس وهو جي لبس اسود وانتي لبسه ابيض
ليليان : (ابتسمت الانها بتتكلم عن ابراهيم اصل محدش هيفهم كلام وحده بتقري الفنجان او الكف غير صحبه) طيب
واحده : (حطت نقطه في ايدها من الحنه) مين تاني
ابراهيم : انا
واحده : (فركت كفه وقلبته وقرته) عتره شاب عتره من اصل وفصل ومن نسل أشراف طريقك مفروش بي الورد بس متغلطش غلطه الي قبلك ومن دمك بلاش مشي في سكك مش بتعتك عندك واحد عينه في الي في ايدك بس عبيط خير جي ليك خير ليك ولي اهلك ها تأخر لحد ما تشوف عوضك بس ها تفرح قوي
واحده : (حطت نقته في ايده) مين تاني
انا : يله يا راضي
واحده : (فركت كفه وقلبته وقرته) اممم عصبي ودمك حامي بس على الفاضي على حاجه في خيالك بس جنبك الملاك الابيض بس عايز تخنقه بلاش طبع دمك الحامي الي ورثهولك مخدش من وره حاجه غير المشاكل بص لي النعمه الي في ايدك و قول شكراً عليها (حطت نقطه في ايده)
راضي : (هز دماغه)
واحده : (بصت لي فرح) نشوف العروسه بقي (مسكت كف ايدها قلبته وقرته) قدامك سكك كتير وبي ايدك الاختيار بس ها تفرحي اصل كل واحد ليه من اسمه نصيب (حطت نقطه وقفلت كفها) مين تاني
انا : مني
واحده : (فتحت كفها قلبته وقرته) امم بلاش تكبري على الاسياد اتعلمتي الدرس كويس بس كملي ها تجيبي بطن واحده اميرتين من نسل اشراف الناس (حطت نقطه)
انا : يله يا سندي
سندي : (مدت ايدها وهي خايفه)
واحده : (مسكت ايدها وقلبته وقرته ابتسمت) خير يا حلوه خير انتي شوفتي كتير وعشتي كتير دفعتي عن حبك دفعتي عن قلبك ها يجي يوم وتبقي قدام طريقين يا تبقي الملاك البريء يا تبقي ست من حديد والاختيار بي ايدك انتي (حطت نقطه في ايدها) فاضل مين
انا : انا
واحده : (مسكت كف ايدي وفركته وقلبته وقرته) ام طريقك صعب يا لي بتعشق الفنجان حبه سوده تشربها وانتا فرحان وانتا حزين وانتا مشغول طريق صعب ايوه بس انتا قدها يا عتره قدها يا ابن الاشراف عدوك بعيد المره دي مش من الحاضر بتاعك لا ده من تاريخك دارس حياتك كويس طول عمرك مظلوم وطول عمرك بتجيب حقك بس المره دي انتا الي ظالم ابعد عن السبع بنات حارسهم يحرسك و لو حد قرب ليك يبعده حارس السبع بنات قوي اكسبه
انا : سبع بنات مين دل
واحد : الي انتا بتدور عليهم ابعد عن السبع بنات وانتا تكسب وينكشف عدوك وانتا تعرف تكسبه وهديه هتلاقي الي بتدور عليه اديلك كتير (حطت النقطه)
انا : طيب (طلعت من جيبي 200 جنيه)
واحده : (خدت الفلوس ورجعت منها 150) دل رزقي والباقي مش رزقي
انا : (اخت منها الفلوس ولقيت القهوجي داخل بصيت جنبي لقتها مشيت) فنجان قهوه
طلبت القهوه ونزلت
سندي : علي
انا : ايوه
سندي: بلاش تفكر في كلام الست دي
انا : انا كده كده مش بفكر فيه علي تعاله نتمشي شويه
خدت علي وتمشينا شويه لقيت محل فضه دخلت جوه وانا بتفرج لقيت حاجه غريبه ده الخاتم بتاعي
انا : لو سمحت الخاتم ده بي كام
بياع : ده مستعمل يا فندم حاجه كده قديمه
انا : ايوه بي كام
بياع : بي عشرين جنيه بس
انا : (ابتسمت الانه لو يعرف سعر الفص الي فيه كام كان باعه بي سعر كبير) طيب انا هاخده بس عندك احجار كريمه
بياع : موجود يا فندم في عقيق
انا: في عقيق اسود
بياع : (بص ليا شويه) موجود يا فندم بس سعره غالي شويه
انا : فين كده
بياع : (طلع خاتم فيه فص عقيق اسود ومنفوش تحفه) ده
انا : طيب تمنه كام ده
بياع : الف جنيه
انا :طيب اتفضل (اديته الألف جنيه)
خدت الخاتم ومشيت انا عرفت الخاتم بتاعي الان عليه نقش غريب عليه زهره لوتس وحضنها عقرب والنقش ده بتعمل بالطلب الخاتم ده جابه ابويا ليا واتاخد ميني في المستشفي شكل كده حد خده وباعه رجعت ليهم وخدتهم ومشينا رجعنا البيت طلعت انام وتاني يوم نزلت
سامح : صباح الخير يا علي
انا : صباح النور يا سامح بقولك ايه اطلع على بني سويف ها نروح المصنع هناك
سامح : ماشي
ركبنا العربيه واتحركنا على بني سويف الرجاله وهما شغلين في طافله حديد لقو مكان اثار جبت خبير اثار علشان يكمل الشغل وصلت هناك وقبلت الدكتور يوسف
يوسف : علي بيه كنت لسه ها كلم حضرتك حلاً
انا : خير يا دكتور
يوسف : احنا امبارح وصلنا لي المكان وفتحنا
انا : تمام
يوسف : بس في حاجه غريبه جدا المكان عباره عن بوابه سريه لي مدينه كلمها اسمها مدينه الملوك والمليكات المدينه دي أكبر دليل على ان الحضاره المصريه مش سبع الف سنه لا دي اكبر بي كتير حضارة كمله منسيه
انا : تمام عايز اشوف المكان تحت
يوسف :طبعا اتفضل
طلعنا من الخيمه و نزلنا البير تحت وصلنا لي المقبره الي هيا البوابه حاجه تحفه تخلي عقل الوحد يتجنن من جملها لمست حيطه وفجأة لقيت نفسي في الصحراء وقدامي واحده ست لا دي حاجه تانيه مستحيل يكون في ست بي الجمال ده في العالم كله
واحده : لقيت الخاتم بتاعك
انا : انتي مين
واحده : انتا في مقبرتي انا الحارس بتعها انتا في مقبره السبع بنات بوابه مدينه الملوك والمليكات احنا حزرناك
انا : انتو مين
واحده : انا الي قريت كفك
انا : انتي عايزه ايه
واحده : المقبره دي مش من نصيبك نصيبك منها بس هديه جنب تابوتي في عقدين خدهم ومتخدش حاجه تاني غرهم العقد الاول لي الي اخترها قلبك الاول والتاني لي الي اخترها عقلك خدهم وامشي طول ما انتا قادر تمشي
انا : (بعدت ايدي عن الحيطه وانا فوقت دخلت جوه عند التابوت لقيت عقدين خدتهم وطلعت فوق ومعايا يوسف) اسمع يا يوسف انا عايزك تقفل المكان كويس وعايزك تعمل طبه هاوي علشان يحرس المكان وتحط لغم فيه
يوسف : بس الاكتشاف
انا : اسمع الي بقولك عليه ابعد عن المكان ده واقفله لو على الفلوس انا هديك نصيبك عادي ماشي
يوسف : بس
انا : مفيش بس وله تدفن جنبهم
يوسف: الي تشوفه
انا : امسك العقدين دل رممهم كويس عايزهم كويسن
ركبت العربيه وقعدت فيها لحد ما شوفت الرجاله وهي بتقفل البير كويس واطمنت انهم قفلوه خدت العقدين ومشيت رجعت البيت تاني عدي اليوم عادي جدا
المشهد العام
علي سمع كلام حارسه المدينه علشان خايف اصل في حجات تقدر تقف قدمها وحجات تاني لا ودي منهم اصل الحياه فيها قوي عظمه كتير لزم تخاف منها علي قبل الهديه من السبع بنات والمكان اتقفل خلاص اكبر اكتشاف اثري في القرن الواحد والعشرين بس مش معاده وله بي ايد علي علشان كده بعد عنه
كنتم مع الفصل السابع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يتبع...........
الفصل الثامن
التاريخ هو اكتر حاجه لزم نخاف منها مش المستقبل لا الي علمته في تاريخك ها تلقيه في مستقبلك علشان كده لزم تحفظ تاريخك كويس علشان لو طلعت منه حاجه من تحت رجلك تكون عرفها ومستعد ليها التاريخ مينفعش يتنسى
بدايه الفصل
رجعت البيت بعد ما سمعت كلام حراس المدينه وعدي اليوم عادي تاني يوم صحيت من النوم نزلت تحت
انا : صباح الخير مني القهوه سندي الفطار يله
مني: طيب
قامت مني وسندي
انا: فرح تعالي معايا
خدت فرح وطلعنا بره البيت
انا : ايه رايك في العربيه دي
فرح : حلوه
انا : دي الهديه بتعتك
فرح : (باندهاش) بجد يا عمي
انا : بجد يا حبيبه عمك يله جربيها
فرح : بس انا مش بعرف اسوق
انا : طيب اركبي وانا جنبك
ركبنا العربيه
انا : يله دوري عندك تحت البنزيم والفرامل ماشي
فرح : (دورت العربيه وداست بنزيم جامد العربيه كانت بترجع لي وره خبطت العربيه بتعتي) اههه ايه ده
انا : (نزلت بسرعه لقتها خبطه العربيه المرسيدس حسيت انها خبطت قلبي مش العربيه لا ده قلبي انا لسه مركبتهاش لحد دلوقتي) خبطي المرسيدس
فرح : ( بي خوف) اسفه يا عمي اسفه انا مش قصدي
انا : قصدك ايه بس (هونت عليها) عادي انا اول مره اسوق كانت عربيه ابوكي كسرتها انتي بس بتخدي حقه
فرح : عمي انا في اول مره خبط عربيتين بي الشيء الفولاني خلاص انا مش عايزه اتعلم السواقه
انا : بطلي الكلام العبيط ده فداكي الكون كله يله اركبي علشان نكمل وبكره العربيه دي تتصلح يله بس بلاش تدوسي بنزيم هي ها تمشي عادي
ركبت فرح وبدات تسوق وتعمل الي بقولها عليه كانت متوتره قوي بعد ما خلصنا دخلنا جوه
انا : ايه ده راضي باشا صاحي
راضي : اهو قولت اظبت نومي شويه
انا : كويس افطر معانا بقي بدل ما تصحي على الغدي
قومنا نفطر وقعدين ندخك نهزر ونضحك وسمعت صوت سرينه بوليس وبعدها صوت عالي بره وصوت كلاب الحراسه طلعت اعرف في ايه
انا : سامح في ايه
سامح : دي الشرطه جيه ليك
انا : (وقفت قدام الباب وحطت ايدي وره ضهري) افتح طيب ليهم
سامح : افتح البوابه
فتحه الباب ولقيت قوات خاصه في وشي ومعاهم ناس تاني
ضابط : فين علي الصمدي
انا : ايوه انا علي الصمدي خير
ضابط : لا الخير كتير قوي احنا معانا امر من الاموال العامه وكمان مكتب مكافحه تهريب الاثار والمباحث و كمان الامن العام
انا : ايه الخير ده كله
ضابط : (كلم الي معاه) ادخله اتحفظه على اي ورق او ممتلكات او خزن وكمان الباشه
انا : (فقلت باب القصر قدمهم) محدش ها يدخل
ضابط : (بي برود طلع ورقه) انتا متقدرش تمنعني انا معايا امر نيابه
انا : (بي نفس البرود) انا مش بمنعك لا خش براحتك وفتش بس البيت فيه حريم لزم يعرفه الاول
ضابط : (مسكني وحط الكلبشات في ايدي) احنا ها نعرفهم بي نفسنا
سامح : (رفع سلاحه هو والرجاله شده الأجزاء)
انا : (شورت ليه ينزله سلحهم) اتفضل بس ها تدفع التمن غالي
دخله البيت ومني وسندي وليليان وفرح خيفين وانا قاعد بارد جدا خده كل حاجه بعد ما قبله البيت كله خده الورق والفلوس والمجوهرات بتاعت سندي ومني والخزن الي معرفوش يفتحوها خدوها معاهم وانا رحت على المدريه عدل وكان في اسطول صحافه هناك سامح والرجاله فرقوهم ودخلت جوه وجالي اشرف
اشرف : انتا عملت ايه
انا : معملتش حاجه هو في ايه
اشرف : الدنيا كلها مقلوبه عليك
انا : طيب فك الكلبش
اشرف : مش ها ينفع الكلبش يتفك بعد ما انتا وصلت وكيل النيابه خد المفتاح لحد ما تتعرض على النائب العام شخصين
انا : طيب اطلب وزيرك
اشرف : (طلع تلفونه ورن عليه بس رقمه مغلق) تلفونه مقفول في ايه
انا : متشغلش بالك (رجعت ظهري لي وره) بقولك ايه هات سجيرك
خدت العلبه وقعدت اولع سجاير لحد ما دخل وكيل النيابه
وكيل النيابه : (بصوت عالي) ايه ده انتا مولع سجاير ازي يا حضرت الضابط يولع سجاير ده متهم
اشرف : متهم اه بس راجل اعمال يعني لو طلع من هنا واتكلم عن تعسف الشرطه ها تكون مشكله وبعدين ارجل الاعمال علي بيه الصمدي في عهدتي وعهدت مدريه الامن يعني انا اعمل فيه الي انا عايزه ومفيش قانون يمنع شرب السجاير وله ايه
وكيل النيابه : ليك وزير يترد عليه
اشرف : اديك رقمه
انا : (قومت بي برود) طمن البيت عندي يا اشرف انا خارج خارج
وكيل نيابه : انتا بتحلم اتفضل يا حضرت الضابط خد المتهم علشان يتحقق معاه قدام النائب العام
قومت معه واترحت على مكتب النائب العام خلعوني الكلبش وجيه ماهر ودخلنا مكتب هادي النائب العام قعدت
انا : خير يا فندم انا هنا ليه
هادي : لا انتا هنا لي كتير جدا
انا : زي
هادي : نيابه الاموال العام بتتهمك بي غسيل الاموال
انا : محصلش فين الدليل
هادي : في ورق قدامي انك بتشتري اراضي واطيان وتبعها بي اسعر اقل بي كتير وتدخل البنوك ارقام كبيره على اساس انها مكسب
انا : لا يا فندم انا تاجر يعني بعت بي سعر كبير سعر صغير ده قانون السوق عرض وطلب
هادي : ده لو السلعه موجود اساس لكن كل ده على الورق بس يعني مفيش قطعه ارض
انا : ازي يا فندم
هادي : (طلع ورقه) بص بي نفسك
انا : (مسكت الورقه وابتسمت الانها من الورق المسروق من شركتي) لا يا فندم دي ارض ايوه بس عليها مشاريع زي ابراج عماير وانا بشتري الارض مش المبني
هادى : طيب ليه انتا قادر تشتري المبني
انا : طيب انا بشتري المبني لو قدرت اتفاوض مع السكان يطله وياخده فلوس ماشي رفض المالك خلاص ده عرض وطلب ولو حضرتك اخدت بالك الرابط بين كل ده انها بيوت وعمارت ايجار قديم
هادي : يعني مش بتشتري علشان تنقب على الاثار
انا : حضرتك ممكن تجيبه خبراء اتحدي واحد فيهم يقول اني حصل تنقيب في البيت او المبني يا فندم دي مباني قديمه يعني لو عربيه نقل عدت ها تقع مش انقب تحتها
هادي : طيب يا علي انتا بتاخد تسهيلات من الدوله علشان مصانع الحديد بتعتك ومع ذلك بتشتري بتستورد الحديد من بره مصر
انا : هو في قانون يمنع ده وبعدين انا عمري ما خدت تسهيل من الدوله بالعكس الضريب تدفع في وقتها وكمان فواتير الكهربه والمياه
هادي : (طلع ورقه) طيب ده ايه
انا : (بصيت في الورقه لقتها الامر من الرئاسه بي ضم العماله بتعتي لي التأمين الصحي الحكومي دحكت واديت الورقه لي ماهر) اتفضل يا ماهر
ماهر : (خد الورقه وبص فيها) طيب يا فندم فين المشكله
هادي : مش ده تسهيل من الدوله
انا : يافندم انا اخدت التسهيل ده مقابل اني اكون مورد الحديد لي الدوله في المشاريع القوميه الجديده والورق دي مستحيل تدني لا دي اكبر دليل اني مش ماشي غلط انا لما طلبت التسهيل ده من الدوله علشان العامل الغلبان لما يطلع معاش عندي ها يتقطع تأمينه الصحي في المستشفي عندي الناس غلابه وانا عملت كده ليهم حضرتك عايزني اقطع الورق دي حلاً اقطعها و ارفض شغلي مع الدوله بس المشاريع دي لي ناس غلابه وكمان التسهيل ده لي الناس الغلابه مش ليا التهمه الي بعدها
في مشهد اخر
البيت عندي كله متوتر جدا
سندي : وبعدين ها نعمل ايه
مني : مش عارفه انا ها حاول اعمل حاجه
دخلت المكتب وكلمت سليم
مني : انتا فين يا سليم
سليم : في ايه يا مني
مني : علي اتقبض عليه
سليم : نعم ازي
مني : هو مين المفروض يعرف انا وله انتا
سليم : طيب يا مني اقفلي وانا ها تصرف اقفلي
في مشهد اخر
سليم راح لي الشخص المجهول
شخص : خير
سليم : كرثه
شخص : عمل ايه علي
سليم : لا المره دي اتعمل معاه
شخص : ايه الي حصل
سليم : علي اتقبض عليه ولما سألت عرفت كميه قضايه كبيره زي تجاره اعضاء وتجاره آثار وكمان تربح من الدوله وقضه غسيل اموال
شخص : اطلب الريس حلاً
سليم : (كلم الرأسه وعطي التلفون لي الشخص ده)
شخص : جري ايه علي اتقبض عليه ليه
رايس : متقلقش علي خارج كل القضايه دي فشنك ملهاش اصل
شخص : طيب ليه اتقبض عليه من الاول
رايس : النائب العام وصله ظرف فيه كل الورق ده
شخص : طيب هو مش فحص الورق قبل ما يطلع امر القبض عليه ازي بقي قبض عليه
رايس : متقلقش ها يطلع
شخص : انا اتمني
المشهد الريسي
المغرب جيه ولسه في التحقيق
هادي : علي انتا خرجت من مستشفي الأمراض العقليه وبعدها بفتره قليله لقينا رجل الاعمال علي الصمدي ازي
ماهر : يا فندم علي بيه لما دخل المستشفي زمان دخل بعد ما كشف اكبر شبكه تخابر وتجاره مخدرات في مصر
هادي : انا مش مشكلتي كل ده الورق ده مع المخابرات مش معايا انا الي عايز اعرفه ازي
ماهر : علي بيه الصمدي ولما اذكر اسم الصمدي يعني اراضي اطيان مزارع مصانع يعني حاجه مش جديده عليه
هادي : تمام منين برضه
انا : صرفت كام حاجه من املاكي واشتريت مصنع بتاعي
هادي : طيب ليه بعد ما بعتها اشترتها تاني
انا : علشان حجتي عزيزه عليا قوي لوله اني عايز اشتغل مش ها فكر في بيع طوبه منها
هادي : تمام بي ذكر المستشفي بتعتك ايه علاقتك بي تجاره الاعضاء
انا : وله حاجه خالص انا مدير المستشفي بتعتي كان تاجر اعضاء ولما كشفته هرب وانا بلغت الدخليه عليه وهما لسه بيضوره عليه لحد دلوقتي
هادي : ازي يحصل كده في مكان بتاعك وانتا مش عارف
ماهر : اصل يا فندم مجموعه الصمدي دي مجموعه كبيره قوي يعني شغلها كتير وكبير قوي مش معقوله علي بيه الي عمره ما درس الطب يمشي مستشفي
هادي : كان اشترها ليه من الاساس
انا : ليه ايه ده بزنس دي مستشفي خاص ومفيدة ليا انا كل موظف عندي ليه تأمين صحي فيها
هادي : طيب انا قدامي شيك بي 300 مليون جنيه ايه يخليك تكتب شيك بي المبلغ ده
انا : لا كمان في شيك بي 50 مليون جنيه
هادي : خلينا في الشيك ده لوقتي
انا : الاتنين لي نفس السبب الشيك الاول ده تبرع لي تجديد مبني كليه طب والسكن بتعها في جامعه القاهره
هادي : وايه يخليك تعمل كده
انا : ده خير لما اعرف من دكتور عندي لسه متخرج جديد وضع المبني وكمان اعرف اني الوزاره معندهاش ميزانيه لي التجديد كان لزم اعمل حاجه انا بكسب كتير فا لزم ادي كتير
هادي : طيب والشيك التاني
انا : الشيك التاني ده مكتوب لي الناس الي طلبه التماس بي تخفيض المصروفات الوزاره مش ها تقبلهم كلهم فا قولت اساعد مش اكتر
هادي : طيب ليه
انا : ليه ليه ايه يا فندم مش معقوله واحد جايب مجموع كبير مش قادر يدرس طب علشان معوش فلوس و الوزاره معندهاش امكانيات انا لو قدرت افتح جامعه كامله بي المجان كنت عملتها بس الاسف ده الي اقدر عليه دلوقتي
هادي : تمام يا علي اكتب عندك يابني وقد قررنا نحنو النائب العام حفظ القضيه المقدمه لي علي محمد راضي ابراهيم الصمدي لي ثبوت انها محض افتراء وبلغات كيديه ويفرج عن المتهم من سرايه النيابه اقفل يابني واتفضل انتا ماهر اتفضل انتا كمان عايز علي بيه
ماهر : ازي يا فندم مينفعش يتم التحقيق مع موكلي غير بي حضوري
هادي : التحقيق اتقفل يا سعدت المستشار اتفضل انتا
طلع ماهر مع الكاتب
هادي : بص يا علي انتا قبل ما تيجي هنا امبارح شكلت فريق بحث لي الورق ده ودرسناه كويس جدا كل ورقك تمام الي خالني اطلبك هو الشيكات دي وكمان حاجه تانيه
انا : يافندم ده شغلكم ومفيش مجال اني اعترض عليه
هادي : تمام بس بص على الفيديو ده
انا : (بصيت على الفيديو فيه انا وبدي العسكري ملف وامشي) ايه ده
هادي : انا لما وصلني الورق ده طلبت تفريغ لي الي بعته شوفت انك انتا الي بعته وده الي زود شكوكي اكتر
انا : انا معرفش مين ده بس مش مهم اعرف مين ده انا ماشي صح ومش خايف
هادي : شرفت يا علي انا سعيد اني اتعرفت على راجل ماشي صح زيك
انا : الشرف ليا انا يا فندم
طلعت بره ولقيت هجوم صحافه عليا
صحفي: علي بيه حضرتك بتعمل ايه هنا
انا : انا طلع ليا امر ضبط واخضار من النائب العام وانا مثلت قدامه وتم التحقيق معايا في كل التهم وثبت ببرأتي
صحفي٢: هل تم استخدام اي نوع من العنف لي القبض عليك
انا : حصل بس مش عنف الضابط الي قبض عليا دخل بيتي وفيه ستات بدون مراعه لي حرمه البيوت وانا ها أتقدم بي شكوي لي وزير الدخليه فتحي بيه المحمدي بس يفتح تلفونه
صحفي٣: طيب
انا : خلاص بقي يا جماعه عايز اروح انا هنا من الصبح اي حاجه او استفسار تقدره تخده من المكتب الاعلامي في المجموعه بعد ازنكم
طلعت اروح البيت وصلت جوه سندي ومني جم عليا جري
سندي : ايه الي حصل
انا : وله حاجه
مني : انتا كويس يا حبيبي
انا : ايوه بس عايز الغدي علشان جعان جدا
سندي : ثانيه يا حبيبي يبقي جاهز
انا : طيب يله
ابراهيم : هو ايه الي حصل
انا : مفيش شويه بلاغات كيديه بس كلم غاده طمنها زمان الخبر وصل ليها يله.
طلعت الاوضه ومليت البانيو اقعد فيه وبفكر لحد ما زهقت طلعت البس ونزلت تحت
مني : ايه ده رايح فين
انا : رايح المكتب
سندي : طيب الغدي
انا : ماشي ها تغدي وانزل
قعدنا اتغدينا وشربت القهوه وقومت
سندي : بقولك ايه بلاش تنزل
مني : ايوه خليك
انا : ليه يعني
سندي : قلقانه عليك يا حبيبي
انا : لا بلاش قلق انا تمام يله
سامح : (دخل ومعاه وحده ست ومعاها بنت) علي الهانم عايزه حضرتك
انا : (بصيت لقيت واحده انا مش متخيل انها لسه عايشه لحد دلوقتي) روميا (دي البنت الي كانت شغاله مديره مكتب سما في باريس وكان في بيني وبنها علاقه علشان اعرف بس اسرار سما لو حد مش فاهم يرجع لي روايه الفنجان السلسله التانيه القيام)
روميا : هاي علي
انا : (في حاله اندهاش كبير) انتي بتعملي ايه هنا
روميا : انا في كرثه ومفيش حد غيرك يعرف يسعدني فيها
مني : مين دي يا علي
انا : ده موضوع قديم اتفضلي المكتب نتكلم
روميا : (كلمت الطفله) لميتا اقعدي هنا لحد ما اخلص كلام يله
دخلت انا ورميا المكتب نتكلم قعدت انا وهي قدامي
روميا : انا كنت متخيله اسمك اي حاجه لكن علي لا وله كمان انك مصري
انا : خير يا روميا جيه ليه بعد العمر ده كله بصي علشان اكون فير انا عارف اني الطريقه الي سبنا بيها كانت مش لطيفه بس كنت مضطر
روميا : علشان تاخد حقك انا عرفت كل حاجه
انا : طيب يا روميا انتي شايفه اهو انا عندي حياه دلوقتي وفيها كتير قوي فا عايز اعرف انتي جيه ليه
روميا : جيه علشان اصفي حساب معاك
انا : (ولعت سيجاره وطلعت دفتر الشيكات والقلم) حسبنا بي كام بقي
روميا : انا م جيه لي فلوس بس انتا ليك عندي حاجه لزم تخدها
انا : (قفلت الدفتر ورجعت ضهري لي الكرسي) خير
روميا : بعد ما انتا اختفيت انا اكتشفت اني حامل حولت اوصل ليك عن طريق مارك بس كان بيقول انك اختفيت ومش ها تظهر غير لما تحب حفظت على الحمل ده لحد ما خلفت لميتا بنتي منك ايه ملاحظتش الشبه
انا : (قومت من مكاني وانا مولع السيجاره وشدتها من شعرها) انتي فكره يا روح امك لما تجيبي بنت في ايدك وتقولي انها بنتي ها صدقك العبي غيرها انتي والي بعتك
روميا : (بي خوف) صدقني انا محدش باعتي انا في كرثه سبني وافهمك
انا : (سبتها) بصي قولي الرقم الي انتي عايزه خديه واختفي ممكن اديكي مليون يوره رقم كويس جدا ايه رايك
روميا : انتا فهمت غلط
انا : ايه الصح بقي
روميا : انا مش شهرين كده وصلني ورد جنائزي وعليه شاره بي اسم لميتا قولت دي غلطه ورميته بعدها جتلي تهديدات من واحد عايز يقتل بنتك وهو قالي لو البنت مرجعتش ليك ها يقتلها بس
انا : يعني انتي عايزني اصدق الكلام ده
روميا : ده رقم التلفون اهو وكمان اخر مكلمه كانت امبارح وهو قالي لما اوصل ليك اقولك اني ضميرك هو الي بعتني
انا : (طلعت سيجاره تانيه دماغي ها تنفجر ومش مصدق خالص ومين ضميري ده مش عارف) طيب ايه يثبت انها بنتي
روميا : تقدر توصل لي روان بنت مارك هي عارفه الحكايه كلها وكمان ممكن تعمل تحليل دي ان اي بس دي بنتك انتا مش حد تاني
انا : (كتبت شيك بي تلاته مليون يوره ده مبلغ كبير جدا) خدي الشيك اهو والبنت في ايدك وامشي وبلاش الكلام ده معايا
روميا : الشيك انا كده كده ها قبله بس البنت لو مشيت معايا ها تموت
انا : لو عايزه بنتك تقعد هنا في بيتي في حمايتي موافق بس بلاش موضوع بنتي ده لو اعترفتي بالحقيقه المبلغ ده ها يبقي عشره مليون وبنتك في حمايتي
روميا : الحقيقه انها بنتك وزي ما قلت ممكن تعمل تحليل اثبات نسب سلام يا علي
انا : اخر فرصه
روميا : (خدت الشيك) انا قولتلك كده كده الفلوس ها قبلها وده تعويض صغير عن الي عملته معايا زمان انا بسببك اشتغلت في اماكن مش في خيالي اني ارحها وكل ده تقبلته لكن بنتك وبنتي تموت لا ماشي
فتحت روميا الباب وندمت على بنتها
روميا : لميتا تعالي
لميتا : (جت جري)
روميا : بصي يا حبيبي زي ما اتفقنا انتي ها تقعدي هنا مع بابا ده بابا
لميتا : (جت عليا ومسكتني من صباع ايدي وهي سكته)
انا : (مش عارف بصيت ليها بص انا مش فاهمه لا دي بصه غريبه مش بصه اشتياق لا بصه غريبه) طيب يا روميا ها نتكلم تاني اتفضلي انتي رايحه فين بعد كده
روميا : رجعه باريس تاني في معاد طياره كمان سعتين
انا : طيب (ندمت سامح) سامح انتا ها تاخد روميا توصلها لحد المطار بي نفسك وتفضل معاها لحد ما تركب الطياره ماشي (حكيت بي طريقه معينه وده سيم بنا علشان يفتح عينه لو كلمت حد او قبلت حد)
سامح : حصل يا رايس اتفضلي يا هانم
طلعت روميا مع سامح ولقيت سندي ومني جين بسرعه
مني : مين دي يا علي في ايه
انا : (ساكت)
سندي : في ايه يا علي ما ترد علينا
انا : لميتا حبيبتي اقعدي سندي مني اتفضله انتو الاتنين واقفله الباب وراكم ومش عايز ازعاج لحد ما اطلع يله
سندي : بس
انا : سندي مني اسمعه الكلام مش عايز صوتي يعلي قدام البنت
مني : (بصوت عالي) مين دي اصلا ومين الي جبتها هنا رد عليا
انا : انتي سمعتي ردي اتفضلي وخدي سندي معاكي علشان الي جي رد مش ها يعجبك انتي او هيا يله
طلعت سندي ومني ودمهم محروق وطلعت تلفون سليم
سليم : الو يا علي وله اقول كفاره
انا : لا متقولش
سليم :بص علشان نكون واضحين احنا مش عرفين لحد دلوقتي مين الي عمل كده
انا : مش موضوعي دلوقتي انا عايزك تبعت ليا ناس يعمله تحليل اثبات نسب بس استلم النتيجه وانا قاعد وقتي
سليم : الحجت دي بتاخد وقت وبعدين انتا عايزهم ليه
انا : انا معنديش وقت وعايزهم ليه برضه مش ها تنفع اقول دلوقتي
سليم : طيب نصف ساعه
انا : لو نصف ساعه ماشي سلام
سليم : سلام
قفلت معاه
انا : انتي جعانه يا لميتا
لميتا : (حركت راسها بي لا)
انا : طيب انتي اخر مره اكلتي امته
لميتا : (بتتكلم فرنساوي) الصبح
انا : طيب ده كلام ينفع كده لا طبعا لزم تكلي حاجه
لميتا : ممكن اكل نوتله او بينا بتر
انا : طيب استني هنا دقيقه لحد ما ارجع (قومت من مكاني)
لميتا : (قامت وهي بصه ليا)
انا : في ايه لا متخفيش اقعدي هنا وانا راجع
طلعت بره والكل قاعد ساكت زي ما تكون موته رحت المطبخ ولقيت ابراهيم جي ورايه
ابراهيم : علي احنا اصحاب مش كده
انا : ابراهيم خش في الموضوع على طول انا دماغي فيها مليون مصيبه عايز تعرف مين دي وايه الي بيحصل قول لكن مقدمات لا
ابراهيم : طيب في ايه احنا مش فهمين
انا : (حكيت لي ابراهيم) بس يا ابراهيم اعمل انا ايه بقي
ابراهيم : طيب انتا مصدق كل ده
انا : لا طبعاً بس لزم اتأكد وده عايز وقت بس وقت ازي وفي مني وسندي لا لزم يبعتوك علشان تسأل
ابراهيم : طيب اهدي شويه
انا : (الغضب اتملكني ورميت المعلقه الي في أيدي) اهدي ازي اهدي ازي انتا طول عمري حزين وحاسس بي التقصير قصاد علي علشان مكنتش موجود عشر سنين كملين مابلك بقي بي بنت غير شرعيه من علاقه محرمه حصلت في فتره انا كان عندي استعداد ادوس على اي حاجه علشان ارجع لا دي عمرها اربع سنين ومعرفش عنها اي حاجه خالص تخيل انتا بقي اهدي وسط كل ده ازي قولي بقي بعد ما تأكد انها بنتي ها قول ايه لي امي وله لي مرتاتي الاتنين وامي بالذات انا جرحت مشاعر سندي اديك عرفت مبالك بقي بي اتنين هي بتحبهم ابراهيم سبني في حالي لحسن انا ممكن انفجر فجأه
ابراهيم : طيب طيب
طلع ابراهيم وانا عملت السندوتشات لي لميتا ورحت ليها المكتب لقتها قاعد مكنها ادتها الاكل وانا قعدت قدمها وهي بتاكل وصل الدكتور حمدي
سامح : علي ده الدكتور حمدي بعته سليم
انا : اهلا يا دكتور اتفضل
حمدي : علي بيه قبل ما نبدأ لزم اوضح شويه حجات احنا ها ناخد عينه من اللعاب وكمان من جيفه الفم و ها نعمل مقارنه بين الاتنين لو بنت حضرتك ها تطلع النتيجه برتقالي لكن لو لا يبقي بنفسجي لو لا البنت ها تيجي معانا
انا : تيجي معاكم و مصرها ايه بقي الي تيجي معاكم
حمدي : بنتواصل مع الشرطه وهما يخده الطفل لي ملجئ ايتام ويتقيض مجهول النسب
انا : طيب اتفضل افتحي بقك يا لميتا
لميتا : (خد منها العينه بس لما خد من الجيفه عمل قطع صغير قوي في بقها من جوه وعيطت)
انا : (خدتها في حضني) بس يا حبيبتي خلاص مفيش حاجه خلاص
هدتها شويه وقعدت باصص لي الجهاز نصف ساعه كملين مش عارف افكر مخي واقف ودي اطول فتره في حياتي حسيت انها سنين كتير قوي طويله جدا لحد ما الجهاز طلع صوت وطبع ورقه مسكها حمدي وبص فيها شوي
حمدي : النتيجه........
……
كنتم مع الفصل السابع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
انا : خخخخخخخخخ انتا بتهزر ايه الهبل ده
كاتب : في ايه يا حماده داخل عامل دوشه ليه
انا : (قومت داخل فيه شمال) ايه حماده دي داخل عليك بي شورط
كاتب : اهه شورط طيب انتا حلو اهو عايز ايه بقي
انا : يا راجل دي قفله حتي انا عايز اعرف بنته وله لا عيب عليك يا كاتب يا حبيب قلبي ده احنا اصحاب
كاتب : اصحاب ايه انا ايدي وجعتني من الكتابه
انا : طيب كمل بس
كاتب : لا
انا : لو كملت ها عمل معاك شويه اكشن قدام حلو بس كمل
كاتب : اكشن
انا : ايوه يا حبيبي احنا عندنا كام كاتب يعني انتا تأمر اكشن خلاص
كاتب : طيب يله نكمل
……. ……
حمدي : النتيجه اهي اتفضل شفها بي نفسك
انا : لا قول انتا واخلص
حمدي : (عطاني الورقه) خير
انا : (خدت منه الورقه وهي مقلوبه وعدلتها لقيت لون برتقالي) يعني
حمدي : الطفل من صلبك بي نسبه 100%
انا : تمام يا دكتور تمام شرفت سامح مع الدكتور
مشي الدكتور وانا لميتا جنبي بنت شبهي في شعرها بس لونه اسود فحم غير كده لا لونها لو امها لو عنيها لو عين امها سرحان فوقت عليها وهي نيمه على الكنبه جنبي
انا : انتي عايزه تنامي
لميتا : ايوه
انا : طيب تعالي
شلتها وطلعت بره مفيش حد قاعد بره طلعت الاوضه فوق لقيت شبوره سجاير زي ما يكون حد حرق مصنع سجاير ومني وسندي قعدين قدام الطفايه
انا : ايه ده في ايه يا بنتي انتي وهيا
سندي : اهو حاجه بنطلع فيها همنا
انا : لميتا ادخلي غيري يا حبيبتي اجي اسعدك
لميتا : (هزت راسها بي لا ودخلت تغير)
انا : (قعدت قدمهم) انتي من امته بتشربي سجاير يا سندي هانم
سندي : اهو حاجه بطلع فيها الهم الي شيفه
انا : ام طيب بصي يا سندي انتي ومني دي بنتي من علاقه محرمه حصلت في باريس لما كنت مسافر
مني : وانتا بقي كنت مسافر هربان وله تروح تحب هناك وتعمل علاقات
انا : لا دي وله دي انا كنت مسافر اجيب حقي وامها كانت مديره مكتب سما كان لزم يكون ليا عين جوه انا مش قاصد اخلف منها لا بس ده قدر مش بي ايدي
سندي : وايه رجعها بعد كل ده
انا : نصيبي حد عرف انها بنتي وبعيده عني هددها بي القتل ودي **** تموت ليه في حرب بتعتي انا
مني : لا ازي تموت بس احنا الاتنين نموت من الغيظ ماشي بتتحرك بدون ما تاخد رأي حد
انا : علشان محدش ها يدفع الثمن غيري انتو هنا عايشين لكن انا بره بحارب علشان محدش يقرب ليكم انا كان ممكن ارجعها تاني مع امها وعادي كل حاجه ها تحتجها ادهلها بس لا انا بنتي ها تعيش معايا في بيتي واقسم بي ديني وإيماني لو وحده فيكم فكرت تدوس ليها على طرف ها زعلها ميني قوي دي بنت صغيره لسه ****
سندي : علي انتا كده بتعمل حجات عك كتير قوي
انا : لا مفيش عك وده الي عندي مش عاجبك
سندي : لا
انا : وانتي
مني : لا
انا : طيب اتفضله انتو الاتنين بره الاوضه عايز انام انا وبنتي يله
طردت الاتنين وفتحت الشفاط علشان الدخان ورشيت معطر جو وطلعت لميتا لبسه البيجامه وقعدت قدامي على السرير وداتني مشطه شعر (على اخر الزمن علي الصمدي ماسك مشطه وبيسرح لي بنت بس بنته بقي) خلصت تسريح وغيرت هدومي ورجعت السرير خدتها في حضني ونمنا
المشهد العام
ادي التاريخ فشخ علي في افكاره طلع ليه حاجه من تحت رجله مش عارف منين بس يا تره ايه الي ها يحصل تاني المره دي كانت روميا وبنته المره الجيه ايه اصل بعد كده ايه مفيش علي في اليوم ده تمني الموت علشان بنته هو مش بعيد عنها لا ده ميعرفش عنها حاجه و لوله الي حصل مش ها يعرفها خالص وده اثر فيه الانه مش باصص لي تاريخه باصص لي مستقبله مع ان المستقبل نتيجه لي الماضي
كنتم مع الفصل الثامن من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
الفصل التاسع
كل يوم مشكله شكل كل يوم مصيبه شكل اصل الحياه مش ديمن سعيده بس الاسف لو عدت بدون صراع احنا نضور عليه علشان الصراع بقي جزء لا يتجزأ من كيان ابن ادم ابن ادم الي عايش في الارض في حروب عايزها تنتهي بس لا الحرب مش بتخلص غير بي فناء البشريه
(رايتي الخاصه)
بدايه الفصل
نمت على السرير وجنبي لميتا صحيت تاني يوم بي حاجه غريبه في بوقي فوقت لقيت الهانم بنتي حطه رجلها في وشي عدل فوقت دخلت الحمام خدت دش وغيرت هدومي بصيت في الساعه لقتها الساعه 11 مش عارف بقي اصحيها وله اعمل ايه معها دي قولت اصحيها صحتها ونزلنا انا وهي تحت كان البيت كله صاحي
انا : صباح الخير يا جماعه بقولك ايه يا سندي
سندي : خير في مفجأه تانيه
انا : (باصص ليها بي برود) خدي بنتي لميتا خليها تاخد دش
سندي : (قامت) انا رايحه المطبخ اعمل الفطار
انا : طيب انتي يا مني ها تروحي وله عندك اجتماع في الامم المتحدة
مني : لا هاعمل القهوه لي حضرتك
انا : طبعا طبعا القهوه مهمه
فرح : ممكن اخدها انا
انا : ماشي يا فرح (كلمت لميتا) لميتا دي فرح بنت عمك ها تروحي معاها تخدي شور
لميتا : (مسكه ايدي)
انا : لا متخفيش كده دي بنت عمك روحي وانا هنا قاعد مستاني
خدتها فرح وطلعه فوق وانا قاعد مع راضي وابراهيم وعلي تحت ولعت سيجاره
راضي : عمي
انا : خير يا حبيب عمك عايز تقول ايه
راضي : ها وله حاجه مفيش
انا : طيب قاعد بتفرك مكانك من الصبح ليه قول يبني انا سمعك قول
راضي : ازي كل ده حضرتك مش عارف.
انا : المصيبه اني فاكر اني عارف كل حاجه طلعت بلح ومش عارف اي حاجه
ابراهيم : طيب ها تعمل ايه
انا : اعمل ايه في ايه البنت بنتي وها تعيش معايا
سندي : (دخلت علينا) السفره جهزه
رحنا السفره وقعدنا
انا : ايه ده انتو ها تكله
مني : لا ها نتصور مع السفره بس
انا : استنه لما فرح ولميتا ينزله
سندي : (مدت ايدها) لا انا جعانه
انا : انا قولت مفيش اكل غير لما السفره تكمل
قعدت مذنبهم لحد ما نزلت لميتا وفرح وقعدنا ناكل بس انا مركز مع لميتا جدا
انا : ايه يا لميتا مش عارفه تكلي ليه
لميتا : السفره عاليا اوي
انا : طيب تعالي عندي
لميتا : (جتلي) ايوه
انا : (شلتها على رجلي وقعدتها) يله كولي براحتك
علي : (علي عنده 14 سنه بس اتعود انه محور اهتمام العيله كلها أصغر واحد فيها اخر عنقود العيله كلها غير اهتمامي به هو حاجه تانيه حس بي الغيره من اخته قام وساب السفره)
سندي : رايح فين يا حبيبي
علي : مش عايز اكل
سندي : ليه بس انتا كنت جعان
علي : (صوته عالي) قولت مش جعان اكل بالعافيه يعني
لميتا : (خافت من صوته العالي ودخلت في حضني)
انا : (استفزني جدا صوته العالي اصل لما 14 سنه ويعالي صوته بعد كده يعمل ايه) استنا هنا يا ولد
علي : (وقف) نعم
انا : صوتك عالي ليه بقي
علي : انا حر
انا : طيب انتا حر لما الصوت العالي ده يزعجك انتا بس لكن يزعج اختك الصغيره لا يبقي تعتذر قولها اسف بس بالفرنساوي يله
علي : مش بعرف اتكلم فرنساوي
انا : مش عارف طيب انا بدفع فلوس كتير في مدرسه لغات ليه اعتذر
علي : اسف (نزل دموع) في حاجه تاني ممكن امشي
انا : اطلع على اوضتك يله انا جيلك بس بعد ما افطر يله
طلع علي وسندي قعدت متغاظه ميني ومني بتفكر لما انا عملت كده في علي قدام الكل (اصل علي بالنسبه لي ابوه اول فرحته فا ليه معمله خاصه) ها يعمل في مني ايه وله بنتها كلمنا فطار وقعدنا في الصالون
انا : ليليان هاتي الشاحن ده كده
ليليان : اتفضل
انا : (اخدت الشاحن وفكيت الراس من السلك ولفيته على ايدي وقومت)
سندي : (بخوف) رايح فين
انا : طالع لي علي
سندي : (بي هجوم) ليه ها تضربه وله ايه انتا اتجنينت
انا : (بي برود) اولا اتكلمي بي اسلوب احسن من كده ثانين اوعي تعالي صوتك عليا انتي مراتي بس ممكن اطلقك عادي ثالثاً بقي علي ابني اربيه بي اسلوبي
سبتهم وطلعت معايا لميتا مش سايبه ايدي رحت الاوضه لي علي كان قاعد على السرير ساكت خليت لميتا تقعد على كرسي ورحت لي السرير
انا : ممكن اعرف علي باشا مضايق من ايه
علي : مفيش
انا : ليه تكذب انتا عارف مش بحب الكذب
علي : علشان انتا مش يتحبني
انا : طيب ليه مش بحبك انتا عملت حاجه واحشه
علي : تحبني ليه انتا عندك البتاعه دي (شاور على لميتا)
انا : البتاعه دي تبقي اختك الصغيره
علي : انا مليش اخوات
انا : ليه واميره مش اختك علي لو حد ضايق اميره تعمل فيه ايه
علي : اضربه
انا : اهو كده دي اختك الصغيره زي اميره بالظبط
علي : بس انتا مش بتحبني خلاص
انا : ليه بس انتا ابني الكبير عارف يعني ايه الكبير انتا عندم 14 سنه لما توصل لي سن الاربعين انا ها فضل ادلع فيك انتا كنت ابن عشر سنين ورجعت من السفر شوفت ميني دلع محدش في سنك شافه او ها يشوفه لميتا تعالي يا حبيبي
في مشهد اخر
كل البيت قاعد متوتر تحت
سندي : هو صوتهم فين ها
ابراهيم : مش عارف مفيش صوت خالص
راضي : خلاص يبقي بيتكلمه عادي
مني : لالا انا مقدرش اعيش في الرعب ده بقي حتت بنت تيجي لغبط البيت كله
فرح : يا جماعه اهدوه دي بنت طيبه جدا على فكره ومسالمه ومش بتعمل صوت
مني : اسكتي انتي يا فرح ده بس وهو صغيره لكن لما تكبر ها تشوفي البنت الصغيره دي ها تعمل ايه فينا مش بعيد نبقي كلنا بره دي كلت دماغ علي في ثانيه الي عمره ما سمع لي حد ابداً
سمعه صوت علي ابني وهو بيزعق
سندي : (زاد التوتر بتعها اكتر) ابني حبيبي
ليليان : اهدي يا سندي اهدي شويه
سمعه صوت تاني من علي بس اعلي وهو بيزعق جامد طلعت سندي تجري وكلهم ورها دخله الاوضه كنت قاعد مع علي بنلعب بلي استيشن
علي : انتا ديمن تكسب كده
انا : عيب عليك ياض ده انا بابا يلا
سندي : انتو بتعمله ايه بتلعبه
انا : طبعا في دماغك ها تطلعي تلقي علي متعلق في السقف وانا بقطعه زي سيخ الشاورما
علي : عايزن ناكل شاورما النهارده
انا : بس كده انتا تأمر يا علي باشا بس وقف المطش لحد ما اروح الشغل وارجع انا النهارده راجع بدري ماشي
علي : ماشي
انا : وعد
علي : عيب عليك هو انا عيل
انا : يله يا لميتا
علي : ايه ده فين البوسه بتعتي
لميتا : (ابتسمت ليه وباسته) باي
انا : (شلت لميتا) سكه بس علشان نعدي
خدت لميتا ورحنا الاوضه غيرت هدومي ولسه نازل
لميتا : انتا رايح فين
انا : الشغل
لميتا : طيب خدي معاك
انا : مش ها ينفع يا حبيتي
لميتا : (بتحايل عليا) لالا بليز خدي معاك انا مش عايزه اقعد لوحدي بليز يا بابي بليز
انا : علشان كلمه بابي الحلوه دي بس ماشي يله
لبستها ونزلت رحت الشركه دخل
داليا : صباح الخير يا علي مين القمر دي
انا : دي بنتي يا ستي
داليا : بنتك ازي اميره لسه صغيره دي عندها سنه
انا : دي بنتي من مراتي الفرنسيه لميتا
داليا : ازيك يا قمر
قعدت اخلص شغلي
في مشهد اخر
البيت عندي وامي وصلت وسندي ومني راحه على حضنها
امي : يادي النيله عمل ايه المهبب على عينه
سندي : انتي لزم تخدي حقي
مني : وانا كمان
سندي : انا اتبهدلت
مني : وانا كمان
سندي : كرامتي بقت رخيصه قوي
مني : وانا كمان
امي : طيب ايه يا مني انتي جيه تقولي وانا كمان بس دورك صغير وله ايه
ابراهيم : اقعدي يا غاده بس ارتاحي وافهمي منهم
امي : قعدت قوله بقي عمل ايه الزفت
سندي : احكي ايه وله ايه
مني : الي عمله مينفعش يتحكي
امي : ايه اتجوز تاني
سندي : يا ريت
ليليان : بوقلك ايه الناس دي ها يقعده يندبه اقولك انا (حكت لي امي الحكايه) ومن سعتها وهما قلبين عليه وهو بيصلحهم
امي : (مش مصدق الكلام طلعت تلفونها وكلمت روان) روان حبيتي عمله ايه
روان : كويسه يا حجه انتي عمله ايه
امي : كويس انتي فين كده
روان : في البيت (عايشه مع عمي علاء بعد ما راجعت) في حاجه
امي : انتي تعرفي واحده اسمها روميا
روان : انتي جبتي الاسم ده منين
امي : انا الي بسأل
روان : طيب روميا دي كان مصحبها علي في باريس علشان هي مديره مكتب سما وبعد كده سبها
امي : ام ايه موضوع لميتا ده بقي
روان : ليه هي جت تطلب فلوس وله ايه
امي : روان بنت فرحات خشي في الموضوع على طول بلاش لئم ابوكي ده
روان : طيب بعد ما على سافر جت وطلبت توصل ليه بس بابا قلها مش عارف طريقه وبعد شويه ظهرت تاني وقالت انها حامل من علي و ولدت بابا كان بيساعدها على قدم ما يقدر علشان علي قعد فتره مختفي ومحدش عارف يوصله (فتره علاجي في المانيا) وبعد كده اختفت بعد ما بابا مات
امي : طيب عملته ليها تحليل علشان اثبات النسب
روان : ازي عايزن عينه من علي واحنا مش لقينه
امي : يعني ممكن تكون بنته
روان : هي 80% بنته علشان روميا مدخلتش اي علاقه بعد علي وحتي في وسط العلاقه معرفتش حد عليه هو في ايه
امي : لا وله حاجه روميا وصلت لي علي وعمله اختبار وطلعت بنته
روان : انا قولتلك 80% بنته بس كده اتأكدنا كلنا
امي : طيب انتي ليه مقولتيش لي علي بدري
روان : علشان النسبه لو متأكده جدا انا او بابا كنا جينا لي علي بس النسبه كبيره ايوه بس مش مضمونه وبعدين انا دخلت في الحوارات الي حصلت معايا وبعد ما رجعت هنا برضه مفكرتش
امي : طيب يا روان شكرا سلام
روان : سلام
قفلت معاها
مني : قالت ايه
امي : الموضوع شكله قديم وحقيقي انا مش لقيه اي غلطه في كلامها كله مقنع انتي عارف لو اول ما وصلت لي علي قالت ليه كنت قولت انها باعته لي حد علشان يلبسوه الحوار ده لكن لا
سندي : يعني ها تعيش معانا
لسه امي ها ترد دخلت انا ومعايا لميتا
انا : (مش عارف حسيت اني في مصيبه اصل انا في مصيبه كبيره قوي) حجه عمله ايه
امي : كويسه يابني اقعد سبونا لوحدنا شويه يا جماعه (قام الكل)
انا : (قاعد وباصص في الأرض علشان انا عملت حاجه غلط في الاول ساعت مني كان لا علشان دي مراتي لكن دلوقتي ايه بقي) بصي يا امي
امي : بص انتا يا علي انتا غلطاتك كترت قوي وفي حجت انتا محكتش عنها زي موضوع روميا ده
انا : ايوه يا ماما انا عارف بس اعمل ايه انا مكنتش اعرف
امي : طيب انتا ناوي تخليها هنا
انا : طبعا وحتي بعد ما تخلص المشاكل بتعتي مش ها تبعد عني تاني خالص دي بنتي
امي : انتا كده بتزعل سندي ومني والاتنين زي بناتي
انا : بصي يا امي انتي علشان سندي عملتي فيا حاجه انا عمري ما انسها ابدا بس مش انتي بس انا برضه علشان بنتي عندي استعداد اعمل حجت اكتر بي كتير من الي عملتيها انتي انا حسيت احساسك لما يكون عندك بنت تخافي عليا
امي : المطلوب ايه بقي
انا : عقلي سندي ومني
لميتا : (شدت امي من هدمها وحطت حته شكولاته من الي في ايدها في بقها وضحكت ليها)
امي : (ابتسمت ليها) ماشي بس البنت دي قمر قوي ليه كده انتي عرفاني يا حبيبتي
انا : ايوه ورتها صور لي العيله كلها لزم تعرف اصلها ايه دي بنت الصمدي
امي : طيب ها تقول ايه ليها ولي الناس لما يعرفه اني عندك بنت
انا : الحقيقه طبعا هي بنتي من واحده كنت متجوزها في باريس
امي : ماشي يابن بطني انا مش دخله معاك نقاش فيها بس كان لزم اعرف ناوي على ايه
انا : (مسكت ايدها وبستها) مش عارف يا امي الدنيا كلها بتقفل عليا اكتر واكتر
امي : لما بتقفل لي الاخر بتفتح بس خالي عندك ايمان
انا : ماشي يا امي
قعدنا اليوم كله نتكلم وانا طول ما انا قاعد شايل لميتا على رجلي حاسس انها ها تضيع ميني
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الشخص المجهول
سليم : وبعدين بقي علي شغال حرب بس مش عرفين مع مين
شخص : علي بيلعب مع حد كبير قوي
سليم : ازي واحنا منعرفش
شخص : الشخص ده بعيد عنا جدا يقولك ايه موضوع رافي وماك اتقفل وله لا
سليم : سي اي ايه قاله انه خلاص والشباك (المخابرات الإسرائيلية) قفله الموضوع برضه غير ديمن دارك ساعد كتير
شخص : امم طيب زود الحراسه علي اكتر
سليم : ماشي
شخص : وقابل علي واعرف منه كل حاجه لو في مشاكل مع حد اعرف
سليم : حصل امشي انا
مشي سليم والشخص ده غير هدومه لي لبس عادي زي اي موظف حكومي عادي جدا ومشي وصل لي اول العمار ركب عربيه غيرها من غير حراسه وصل بيها لحد وسط البلد ركنها في الشارع واتمشي لحد محطه المترو ركب ونزل محطه بولاق طلع بره واتمشي شويه جاب عيش فينه وركب تكتوك وصل لي بيت قديم جدا
شخص : مساك عسل يا اسطي مرتضي
مرتضي : (ميكانيكي) عسل عليك يا (مش ها قول اسمه رخامه) تعاله اشرب شاي
شخص : (رح لي مرتضي)
مرتضي : الشاي ياض
شخص : عامل ايه يا مرتضي واخبار بنتك ايه
مرتضي : جابت حسن
شخص : هههههه الف مبروك بقيت جد يا راجل يا عجوز
مرتضي :...... يبارك فيك بس طالب منك خدمه
شخص : ام الشاي مش بي بلاش يعني
مرتضي : ايوه يعني انا ها شربك شاي ليه
شخص : طيب خير يا سيدي
مرتضي : عايزن نروح بكره مكتب الصحه علشان نخلص شهاده الميلاد وكمان التطعيم
شخص : بس كده بكره الصبح واخلصها ليك
مرتضي : تسلم يا غالي
قعده شربه الشاي وطلع الشخص ده العماره وصل لي شقه في التاني وفتح الباب
شخص : حبيتي انا جيت وجبت العيش الفينو
واحده : طيب تعاله اوضه النوم طيب
في مشهد اخر
مصطفي اخويا خد عربيته وطلع على اسكندرية وصل هناك لي الكافيه الي شغال فيه عماد دخل
عماد : تشرب ايه يا فندم
مصطفي : (بي ابتسامه) انتا عارف قهوه
عماد : (وشه غير وبقي خايف جدا ومتوتر) بابا
مصطفي : (حافظ على نفس تعبير الوش) اقعد يابني
عماد : (قعد) طيب (فضل باصص في الارض)
مصطفي : انتا ساكت ليه وباصص في الأرض يعني
عماد : انا مكسوف من خضرتك
واحده : (دخلت عليهم) عماد انتا قاعد كده محمد لو شافك ها يطلع عيني وعينك
عماد : طيب روحي وقليله اني هاخد راحه نصف ساعه
واحده : ماشي (مشت)
مصطفي : هو انا عامل مشكله وله حاجه
عماد : ها لالا يا بابا
مصطفي : طيب تعاله نطله بره نتكلم
عماد : (خايف من ابوه جدا مش ضامن رد فعله ازي) طيب طيب يا بابا
طلعه بره ركب العربيه مع ابوه وطلعه على الكرنيش
مصطفي : انتي مقولتش اني الدنيا وحشه معاك كده انا عارف انا كنت وحش معاك انتا واخوك جدا بس كل ده ها يتغير
عماد : يتغير ازي يعني
مصطفي : عني انا كنت ديق معاك انتا واخوك في الفلوس كنت خايف لحسن تعمل منكم اشخاص مش ساويه او مش كويسين لكن لا انتا رغم انك محتاج لي فلوس شغلك عادي مش حاجه شمال لا على فكره انا لما عرفت كنت هادي جدا في الأول اضيقت بس بصيت بي نظره انك شاب ومعتمد على نفسك انا فخور بيك ده ارثي في الدنيا حاجه حلوه شباب كويسه صلحه
عماد : يعني مش زعلان
مصطفي : لا طبعا انا فخور بيك جدا
المشهد الريسي
نايم في الاوضه بتعتي ومعايا لميتا وصحتي باليل
لميتا : بابي بابي يا بابي
انا : في ايه يا لميتا
لميتا : عايزه ادخل التويلت
انا : تويلت ايه بس نامي
لميتا : لالا لزم ادخل دلوقتي
انا : (قومت وانا نعسان بسب وبلعن في امها الانها سبتها) طيب يله
دخلتها الحمام ورجعنا نمنا تاني وصحيت تاني يوم لقتها نيمه قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت الشركه وكان الكل نايم وصلت هناك وجالي تلفون
انا : الو
شخص : الو يا علوه عامل ايه
انا : مين معايا
شخص : ايه ده انتا مش عارف صوتي بقي كده ازعل جدا
انا: انتا ها تصحبني وله ايه
شخص : طيب يا سيدي افكرك بلاش تتحمق اوي كده انا ضميرك
انا : (قررت العب معاه في لعبته) عايز ايه يا ضميري
ضميري : قولت اصبح عليك بص المكلمه دي كان المفروض من يومين بس قولت اسيبك تفرح بي لميتا شويه بس زي القمر صح ايه رايك
انا : بقي انتا الي بتهدد حيتها بقي
ضميري : ايوه انا
انا : انتا انسان مريض مش عارف تقتلني جي على عيله صغيره ****
ضميري : بص علشان نكون وضحين انا قولتلك انا مش عايز اقتلك عايزك عايش وبعدين التهديد ده سبب اني بنتك نيمه جنبك كل يوم بقولك ايه انتا بتعمل سندوتشات تحفه وهي الصراحه طلبتها غريبه ايه نوتله دي مفيش احسن من اكل ولاد البلد وله ايه
انا : (اتنرفزت) اقسم بي ديني لو لمست منها شعره لي اعمل فيك حجت لسه ملهاش اسم
ضميري : زي مثلاً انك تفتح كتاب أساليب التعذيب في ظل حكم هتلر على فكره الكتاب ماده غنيه جدا ابقي كمله ههههههه شكل لميتا دي ها تنسيك اسمك
انا : (استغرابت اكتر الكتب ده عندي وكنت بقرائه قبل وصول لميتا بي شويه) انتا عايز ايه من البنت الي انتا عايزه انا ها ديه ليك بس ابعد عنها
ضميري : انا بعيد عنها اساس بس قريب من امها هههههههههههه (قفل السكه)
انا : (بعد ما قفل السكه طلعت رقم روميا وكلمتها) الو يا روميا انتي فين
ضميري : هههههه ايه يا علي انتا معاك رقم روميا انا بس حابب اوريك اني اعرف عنك اعظم اسرار حياتك زي لميتا مثلا و زي منة صحبت محمد القديمه وليله وخالد انا اعرف عنك كل حاجه يا علي
انا : هاقتلك ها قتلك اقسم بي ديني ها قتلك
ضميري : انا عايز تموتي علشان ضمير البني آدم لما يموت هو بيموت معاه (سمعت صوت روميا) علي خالي بالك من لميتا يا علي لميتا يا علي اهههههه (اتكلم هو) الاسف كانت مزه جمده قوي بس ماتت سلام يا علي سلام
قفل السكه وانا وقعت على الكرسي مصدوم و اول مره مش قادر افكر زمان كان ممكن افكر في خير او شر لكن المره دي لا مش قادر افكر فوقت من كل ده على تلفوني كانت امي
امي : الحقني يا علي
انا : في ايه
امي : لميتا بنتك
انا : جي
نزلت جري ركبت مع الحرس وطلعنا على البيت دخلت جوه
انا : في ايه ملها البنت
امي : مش عرفين لما صحيت من النوم رحتلك لقتها قعده على السرير وبعيط حاولت اهديها بس مش عارف وهي لحد دلوقتي كده
انا : (طلعت بقي كله على الي واقف قدامي والاسف كانت امي) نعم مش عرفين تخلوها تسكت انا بره البيت من اربع سعات وهي بتعيط فوق بقي بيت فيه خمس ستات كلهم وثلاث رجاله كلهم مش عرفين يسكته **** ايه جهله اول مره تشوفي * صغير سندي هانم مش عارف تسكت * مني هانم الي بتخلي رجاله بي شنبات تسكت مش عرفين يسكته **** لا والكبيره بقي غاده العدوي مش عارف تخلي حفيدتها تسكت كلكم فشله
سبتهم ورحت الاوضه لي لميتا
انا : مالك انتي كويسه حد زعلك حاجه ضايقتك
لميتا : انتا سبتني ومشيت ليه
انا : انا رحت الشغل
لميتا : ليه سبتني لوحدي
انا : (خدتها في حضني) خلاص اسف المره الجيه اصحيكي قبل ما انزل واخدك معايا كمان خلاص يا بنتي انا اسف حقك عليا بقولك ايه يله قومي البسي كده علشان اخدك نروح الملاهي يله
سبتها تلبس ونزلت تحت قعدت وسندي ومني وامي قعدين ولعت سيجاره وساكت
امي : علي في ايه انتا عمرك ما كنت كده مالك
انا : مالي انا مش عارف احمي حد تبعي البنت الي فوق دي امها اتقتلت من كام ساعه الي قتلها كلمني في التلفون ورديت عليه وسمعني صوتها وهي بتترجه مش عايزه تموت بتوصيني على بنتها اتقتلت بس علشان انا مش عارف احميها مش عارف اقف جنبها
امي : وانتا بي ايدك ايه ده موت
انا : اهو الموت بيجري وره العيال الصغيره الي فوق دل علشان انا بس ابوهم عرفين يعني ايه علشان انا بس ابوهم لو انا مش في حيتهم كانت ها تكون سعيده جدا
سندي : متعملش في نفسك كده يا علي كفايه
انا : اعمل ايه هو انا عملت حاجه والمشكله اني معملتش حاجه وله في ايدي حاجه اعملها
لميتا : انا جهزه
انا : طيب يا قمر الاول نروح الملاهي وبعد كده نتغدي برجر وننزل نشتري لعب كتير شوكولاتات كتير قوي ونرجع ماشي
لميتا : (مبتسمه وفرحانه) ماشي
خدت لميتا ومشينا قضيت معاها اليوم كله وانا شيفها مش عارف اقولها ازي اني امها ماتت ومش ها ترجع المشكله لما تكبر وتعرف اني ابوها كان قادر يحميها بس فشل ومعرفش اعمل ايه مش عارف خلصنا ورجعنا البيت واحنا مبسوطين طلعت الاوضه دخلت الحمام اخد دش ولبست بيجامه نوم وطلعت بره لميتا مسكه تلفون
انا : ايه يا قمر مش ها نام وله ايه
لميتا :ماما ماتت
انا : انتي عرفتي منين
لمتيا : من تيته وجده
المشهد العام
تخيل تكون راجل قوي عندك كل حاجه فلوس في حسابات بنوك انتا يمكن نسيها وعندك السلطه تقدر تأمر اي حد ينفز مهما كان قوته او مكنته وبعد كل ده خايف على أهلك خايف لحسن يدفعه ثمن كل ده مكانك اصل الدنيا ليها ميزان غريب محدش يفهمه
كنتم مع الفصل التاسع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
الفصل العاشر
الفصل الاخير من السلسله دي ياترى ها يكون ازي النهايه ازي انا بفكر في نهايه عبقريه بس النهايه دي بي ايدي انا الكاتب ومهما كتبت حجت عبقريه عمرها ما هاتكون زي القدر ابدا القدر ليه لعبه غريبه ملهاش حدود وله قواعد مفتوحه وده الفرق بين الحقيقه والخيال احنا كلنا فكرين اني الخيال حلو ومثير لا الواقع اكثر اثاره واعظم عيشه في الواقع علشان بناء متين لكن الخيال هش علشان انتا الي بانيه
بدايه الفصل
لميتا عرفت من جدها وجدتها اني امها ماتت وقعدت تعيط وانا وخدها في حصني لحد ما هديت ونامت بعت رساله لي سامح اني لزم اكون في باريس بكره ونمت ولميتا في حضني وصحبت الصبح خدتها معايا نزلنا تحت
مني : صباح الخير يا حبيبي اعملك فطار
انا : لا عايز قهوه سندي حضري شنطه سفري تكفي يومين بس
امي : ليه يابني
انا : رايح باريس علشان الموته بتاعت روميا النهارده
سندي : بس
انا : مش عايز نقاش كتير يله بسرعه
قعدت تحت شربت القهوه وطلعت لبست وخدت لميتا وصلنا باريس ورحنا المقابر في الجنازات دي لزم حد يطلع يقول كلمه قومت انا
انا : طبعا ممكن ناس كتير ميعرفنيش بس انا كنت اعرف روميا كويس جدا كنا أصحاب لي احباب كانت نعمه الصديق والحبيبه وقبل ما ترحل عنا نورت حياتي بي بنتي لميتا انا دلوقتي واقف على قبرها وبقولها انا حزين جدا على موتك
خلصه الدفن ورحنا البيت مع جدها وجدتها كان في ناس من الجيران والاصحاب وقعت معاهم لحد الساعه 6 مشيت الناس وقعدت مع الجده والجد
الجد : يله يا لميتا اطلعي نامي في حضني
انا : انا اسف جدا انا مقدر كل ده والحاله الي انتو فيها بس انا ولميتا رجعين القاهره بكره
الجده : ازي دي حفيدتي ها تعيش معايا
انا : لا انا بنتي ها تعيش معايا مع ابوها
الجده : انتا جي تخدها
انا : لا البنت كانت معايا انا وها ترجع معايا انا
الجد : لا انا اتكلمت مع محامي وقل اني حضانه البنت من حقنا احنا
انا : على انهي اساس بقي
الجد : على اساس انك الكونت ده اسم الحكومه بتضور عليه كلها يعني لو قربت من قسم ها تتحبس
انا : اوكي كلام جميل بس حضرتك متعرفنيش كويس الي سمعت اني بعمله ده حاجه قليله جدا عن العادي بس احنا ها نتفق احنا ناس متحضره ولزم نتفق انا بنتي ها تعيش معايا ولو عايزن تشفوها وتزورها اوكي ابعت ليكم طياره خاص تخدكم لكن تيجي هنا لا لميتا تعالي لي بابا
لميتا : (جريت على حضني)
انا : (طلعت دفتر الشيكات وكتبت شيك محترم) ده مبلغ كويس ليكم مقابل انكم تبعده عن بنتي نهائي
سبت الشيك وطلعت انا ولميتا رحنا فندق نبات فيه وانا نايم جالي تلفون
انا : الو
شخص : ايه يا علوه نايم وله ايه
انا : هو انتا
شخص : ايوه بقولك ايه حد عايز يكلمك خد رد (ادي التلفون لي حد) بابا الحقني يا بابا
انا : (قومت مفزوع) علي انتا فين يا علي
شخص : بص يا علي بكره الصبح تبقي على اول طياره خاصه لي مصر تيجي وتاخد ابنك تمام
انا : لو لمست منه شعره ها قتلك
شخص : انا بقي مش فاهم ليه الانسان لما يبقي روحه وعمره في ايد حد تاني يهدد مع انه ضعيف جدا ومفيش في ايده حاجه مش فاهم الصراحه سلام يا علي
قفل معايا وانا قومت على رجلي كلمت امي
امي : علي الزم ترجع يا علي
انا : انا عرفت الي حصل انا جي
قفلت مع امي و قومت لميتا من النوم و رحنا المطار و ركبنا الطياره و رحنا مصر وصلت و كان سامح مستاني بره المطار في مصر
انا : سامح مين كان مع علي ابني
سامح : درغام
انا : طيب انا داخل عايز درغام في الجنينه كمان شويه ماشي
دخلت البيت
سندي : (بتبكي بحرقه) علي ابني يا علي
انا : اهدي انا عايزك تهدي خالص علي راجع
امي : ها تعمل ايه.
انا : اي حاجه ابراهيم
ابراهيم : ايوه
انا : انا عايزك تطلع بره دلوقتي تبدل اماكن الحرس كلهم محدش يقف في مكانه العادي وتاخد تلفوناتهم
ابراهيم : ماشي
انا : راضي
راضي : ايوه
انا : احفظ الرقم ده كويس 6492010
راضي : 6492010
انا : تمام لما يرجع علي لو انا مش معاه تاخد البيت كله وتخده المكتب في باب اوضه مقفول افتحه وادخله هناك ها تعرف الرقم ده بتاع ايه
راضي : حاضر
امي : ها تعمل ايه
انا : (مش عارف ارد عليها بي ايه) اي حاجه ممكن تتعمل
طلعت بره الجنينه
انا : درغام ايه الي حصل
درغام : انا كنت مع علي في النادي وهو دخل الحمام واخر لما رحت ليه لقيته اختفي
انا : طيب (طلعت تلفون وكلمت سليم) سليم
سليم : الو يا علي احنا عرفنا الي حصل ومش سكتين
انا : عايز جيش تحت ايدي حلاً
سليم : انا بعت ليك حرس تاني معاهم امام وده راجل تثق فيه زي سامح هما دلوقتي قدام بابك
انا : طيب يا سليم اقفل
قفلت مع سليم ولقيت واحد اسود داخل عليا
انا : انتا مين
شخص : انا امام
انا : طيب اسمع وزع الرجاله كلها وها تتحرك معايا انتا وسامح
امام : انا عندي اوامر بي اعفاء الفريق ده وانا اخد مكانه سامح خالي الرجاله تسلم سلاحها وكمان شفرات القصر وتتفضل تمشي
انا : انا مش ها تحرك غير بي سامح معايا
امام : دي اوامر
انا : مفيش الكلام ده سامح انتا معايا يله
طلعت من البيت مع الحراسه الجديده وصلنا النادي وبدات ادور مع الامن على تسجيلات لقتها كلها مقفوله اول ما علي يعدي من عليها تتقفل ملقتش حاجه اوصل ليها رجعت مع الرجاله وانا في السكه تلفوني رن
انا : ابني فين
شخص : انتا رحت النادي حركه متوقعه جدا بس انا ها بعت ليك حاجه كده هديه
انا: ايه هيا انتا عارف لو لمست منه شعرها ها قتلك
شخص : قولتلك بلاش تهدد
امام : (خد التلفون وصله بي تبلت معاه وفتح الاسبيكر)
شخص : دي فيديوهات حلوه
قفل السكه
امام : فلت كان محتاج ثانيه واحده بس
انا : (فتحت الفيديوهات لقت درغام خد علي غير هدومه وطلع به بره ركبه عربيه حسيت انه مينفعش اثق في سامح تاني والرجاله) امام شايف النمر دي عايز اعرف العربيه دي فين ماشي
امام : حصل
انا : اطلع على المكتب
وصلنا المكتب ودخلت جوه قعدت ولعت سجاير كتير عمال احرق كتير جدا فجأه لقيت قدامي ست هي الحارس لي مدينه الملوك والمليكات
حارس : قاعد في الضلمه يعني
انا : كده
حارس : من يوم ما بدأت تحفر في المدينه وانا مرقباك كويس ديمن قاعد في الضلمه غير كل البشر
انا : طول عمر انا والظلمة بنا ونس وحب هي فهماني وانا فهمها الظلمه بتديني الي انا عايزه هو الهدوء علشان افكر الظلمه دي مصدر الطاقه ليا طول عمري بيني وبنها عهد انا اقعد فيها ساكت ومخفش وهو تديني السكون والهدوء علشان افكر صح
حارس : انتا غير كل البشر الي اعرفهم او شوفتهم
انا : انتي ايه جن شيطان ملاك روح
حارس : انا حارسه مدينه الملوك والمليكات
انا : طيب تقدري تعرفي ابني فين
حارس : مينفعش ده اختبارك لوحدك لزم تعدي به لوحدك ابن الصمدي
انا : طيب اعرف ازي اني نجحت
حارس : لما توصل لي النهايه ها تعرف اذا نجحت وله لا بس قوم
انا : اقوم
حارس : قوم وخالي بالك من حتت الحديد الي بين سنانك
قومت من النوم وانا في المكتب شكلي كنت نايم فوقت
امام : وصلنا لي العربيه دي كل بينتها
انا : (فتحت الورق وقفلته تاني) يله معايا
طلعنا على عنوان شقه في برج انا عارفه كويس العنوان ده وصلت الدور الخامس لسه الباب زي ما هوا متغيرش خبط وفتحتلي واحده انا عرفها كويس
انا : ازيك يا ليليه (لو حد مش عارفها يرجع لي السلسله الاوله من الفنجان بي اختصار دي واحده كانت بتحب على وفكرت توقع بين علي وسندي بس فشلت وهي مش اسمها ليليه هي ألمانيا ومختاره الاسم ده علشان بس احساس الغربيه وكانت عايشه مع خالد سبب المشاكل كلها في الاول قبل ما يموت) ازيك مفيش اتفضل
ليليه : ازي طبعا اتفضل
دخلت جوه البيت في **** صغيره بتلعب على الارض
انا : دي بنتك
ليليه : ايوه تشرب حاجه وله نتكلم في الي جي فيه
انا : انتي عارفه طيب ابني فين
ليليه : ابنك مخطوف وله نسيت
انا : ليليه بلاش نلعب قدام بعض فين ابني
ليليه : عايز ابنك ادفع
انا : كام
ليليه : 10 مليون دولار بس
انا : حصل بس اخد ابني النهارده
ليليه : لو جبت الفلوس النهارده تاخده النهارده
قومت وسبتها رجعت المكتب فيه اوضه مصفحه دخلتها وانا شايل فيها فلوس كتير سيوله لي الزمن خدت منها 10 مليون دولار ومشيت رجعت لي ليليه
ليليه : ايه السرعه دي
انا : الفلوس اهي فين ابني
ليليه : (فتحت الشنطه وقلبت في الفلوس وقفلتها) ابنك في حديقه الفسطاط
انا : ليليه انتي معاكي 10 مليون في ثانيه جبتهم قولي حد وراكي
ليليه : طبعا في ضميرك
انا: بصي مهما كان ها يديكي مش ها يديكي الفلوس كلها بس انا اقدر اديكي الفلوس كلها 10 مليون ليكي لوحدك
ليليه : (ابتسمت وبصت يمين وشمال وشورت ليا اقرب منها وكلمتني في ودني) طظ فيك
انا : ماشي يا ليليه براحتك
سبتها وركبت العربيه وصلت حديقه الفسطاط ودخلت قلبتها لحد ما وصلت لي علي
انا : علي حبيبي انتا كويس
علي : انا خايف يا بابا
انا : (رن علي الشخص ده) الو عايز ايه تاني
شخص : انا بكلمك علشان احزرك بص لي ايد ابنك ها تلاقي اسوره كبيره حديد وعلى كتفه شنطه الشنطه دي فيها قنبله لو بعدت عن الاسوره دي مسافر ميت متر ها تنفرج لو ابنك فضل عايش الاسوره دي فيها حقنه ها تحقن ابنك بي سم ها يموت في ثواني ولو فكرت تفكك القنبله دي برضه ها تحقنه
انا : انتا عايز ايه مش خدت الفلوس
شخص : لسه حقي كله مرجعش سلام يا علي
قفلت معاه وخدت علي في حضني وبعد كده خدته على شقه بعيد وقعدت وجالي سليم فيها ومعاه خبير مفرقعات وكمان خبير اتصالات حطيت سماعه في ودن علي علشان ميسمعش احنا بنقول ايه
خبير مفرقعات : دي قنبله سي فور
سليم : (اتوتر الان النوع ده بيكون حساس جدا وشديد الانفجار) طيب ممكن تنفجر
خبير مفرقعات: لا دي نوع بلاستك يعني مستقر بس مستحيل فكها
خبير اتصالات : انا لقيت نقطه اتصال القنبله بي الاسوره
انا : طيب افصلهم عن بعض
خبير اتصالات : مستحيل
سليم : طيب دل متصلين بي طرف تاني
خبير اتصالات : لا
انا : طيب الحل ايه
خبير اتصالات : مفيش حل
انا : طيب يا سليم امشي انتا وهما والحراسة كمان
سليم : وانتا
انا : انا قاعد مع ابني امشي وانتا كمان يا سامح
سامح : مش ماشي
انا : لا يله
سامح : لا انا قاعد
انا : ده امر
سامح : انا استاذ في مخلفه الأوامر
مشي سليم والخبره وكمان الحرس وقعدت وجنبي علي
انا : علي
علي : ايوه يا بابا
انا : هو انا وحش
علي : لا انتا جميل
انا : يعني بتحبني
علي : قوي
انا : راضي عن ابوك وسعيد
علي : جدا انتا ادتني كل حاجه انا عايزها
انا : انا بحبك اوي بس ممكن انزل اروح حته كده بس بلاش تتحرك اوكي
علي : موعدكش انا زهقان
انا : طيب خد التلفون بتاعي العب به ماشي
علي : ماشي
انا : يله يا سامح
سامح : انا قاعد امشي انتا انا السبب لو له اني بثق في درغام مكنش كل ده حصل انا السبب فيه امشي يا علي
انا : (مديت ايدي اسلم عليه) لو مكتوب لينا لوقا ها نتقابل سلام
نزلت من عنده وركبت لوحدي وصلت بيت قديم في المعادي ده كان نهايه الحكايه القديمه دخلت جوه لقيت كرسين قاعد على واحد منهم شخص غريب لا مش غريب ده انا ايوه انا نفس الشكل ونفس اللبس
شخص : شرفت يا علي اتفضل معلش دخلت البيت كده من غير ازن اتفضل
انا : (قعدت قدامه وحطيت رجل على رجل) اخلع المسك ده خليني اعرف شكلك الحقيقي
شخص : (حط ايده على وشه وبشد) اللاسف ده وشي مش مسك
انا : انتا مين ومين الي بعتك
شخص : انا نهايتك
انا : تؤتؤتؤتؤ انا لو دي نهايتي ها تكون اعظم من كده بي كتير
شخص : قولي احساسك وانتا سايب ابنك وفي ضهره قنبله ها تنفرج سايبه مع سامح تخيل سامح طلع اجدع منك
انا : بقولك ايه انا قدامك طلع علي ابني بره عايزني اموت اموت عادي اقتلني بس علي لا
شخص : انا قولتلك مش عايزك ميت
انا : طلع ابني بره وانا معاك
شخص : (طلع تلفون وداس على زرار) ابنك يقدر يمشي بس الاسوره لا دي الحاجه الوحيده الي مخليني عايش
انا : انتا مين واحنا هنا ليه
شخص : انا عندي حكايه حلوه ليك انا يا سيدي ابقي جاسر انا الي خليت رجلتك تغتصبه وبقي شاذ هنا في المكان ده انا الي دمرت حياتي كلها انا كنت ناجح في حياتي وانتا خربتها (الي مش عارف جاسر يرجع لي السلسله الاوله اختصار جاسر صور محمد صحبي مع منه صحبته وابتزه بي فلوس ومضاه على ورق وكمبيالات بس انا عرفت انه متفق مع منه علشان تجبر محمد يتجوزها كشفتهم ولي الحرص خليت الرجاله تنام معاهم وتصورهم)
انا : انتا السبب انتا الي بدات وعايز تبتز صحبي
جاسر : انتا عارف صحبك حساب ابوه في البنك سعتها كان كام يعني 4 مليون و800 الف مش رقم (دي الفلوس محمد يدفع ليه 100الف جنيه شهري)
انا : بس مش من حقك
جاسر : يعني هو حقه يعيش في النعيم ده وانا اعيش في الزل ليه فين العدل
انا : انتا كانت مشكلتك الفلوس كنت طلبت انا دفعت لي ليليه 10 مليون في ثانيه
جاسر : لا مش فلوس بس لا كمان حقي
انا : وفين منه بقي مش شايفها
جاسر : منه ماتت بعد فرحك ماتت واخر كلمه خد حقي يا جاسر
انا : اشمعنا وشي بقي
جاسر : دي عمليه تجميل بعد ما منه ماتت عمي ماتت ورثته انا قعدت تحت عيني لحد ما دخلت مستشفي المجانين بس بعد ما طلعت عملت عمليه التجميل دي و بقيت انا انتا وانتا انا و اتحدي مراتك تعرف الفرق بنا
انا : عبيط كنت عشت بي فلوس عمك ملك
جاسر : واسيب حقها
انا : (خدت نفس عميق) تاخد حقها ازي
جاسر : (طلع مسدس وحطه قدامي) اقتل نفسك
انا : (خدت المسدس وعمرته) اقتل نفسي ليه
جاسر : علشان اعيش لو انتا مت ابنك ها يعيش
انا : هههههههه انتا عايزني اموت انا عشت عمري كله بي قوانيني مش ها موت بي قانونك انتا مجنون
دخل امام والرجاله
انا : لو فاكر اني جي لوحدي انتا بقي مجنون فعلاً
جاسر : طيب مستاني ايه اقتلني انا عايزك تقتلني
انا : انتا كده كده ميت (ضربته طلقه) دي علشان تهديد لميتا (واحده تاني) ودي علشان امها (واحده تلته) دي علشان حولت تقتلني (واحده في دماغه) ودي علشان ابني علي
وقعد جاسر وهو واخد اربع رصاصات وصلتني رساله على التلفون فتحتها كان فيديو لي جاسر
جاسر : علي لو وصلك الفيديو ده يبقي انا ميت اسمع انا زرعت شريحه تحت الجلد علشان لو قلبي وقف الرساله دي توصل ليك الاسوره الي في ايد ابنك متوصله بي سرافر الحكومه لو مترفعش على السستم بتعها تقرير تشريح علي الصمدي بعد الوفاه ها تدي ابنك السم بس لو اترفع وانتا لسه عايش ليليه ها تدوس على زرار علشان تقتل ابنك الاختيار بي ايدك انتا يا تعيش يا ابنك يموت بس لو مت ابنك ها يعيش جنبك في جراكل بنزيم احرق نفسك يا علي ههههههه ها تموت ههههههه وبي ايدك انتا
خلص الفيديو وانا بفكر مش عارف اعمل ايه بس علشان علي يعيش لزم انا اموت
انا : امام اسحب الرجاله كلها واطلعه بره ارجعه البيت تاني
امام : وانتا
انا : اتحرك يله مش عايز نقاش كتير يله
مشي امام والحرس كلهم رجعه البيت وانا كبيت البنزيم في كل حته وقعدت على كرسي طلعت سيجاره حطتها في بوقي وطلعت تلفوني فتحت الوت ساب بعت رساله لي مني (بحبك) وكمان لي سندي (علي بخير بحبك) ورساله لي امي (عايز دعوه حلوه) بعد شويه ردت امي (**** معاك يابني) فضلت ماسك التلفون و قاعد طلعت الولاعة ولعت السيجاره ورمتها في البنزيم
المشهد العام
علي كان حطت قانون لي نفسه يعيش به عمله زي المصفى لي حياته يطلع بيها الناس ويفرز بيها الناس كان عارف اني في ناس ها تتمرد عليه اصله هو الي حطه وحصل واتمرد عليه جاسر بس جاسر خد وقته علشان يخلي علي يتخلي عن قانونه وقتله بي قانونه الشخصي مات علي بس خيط بسيط (علي اقسم يعيش بي قانونه ويموت بي قانونه علي معندوش مشاكل لا هو مشكله عايشه على الارض)
والي هنا نفترق كنتم مع الفصل العاشر من سلسله الفنجان٣
ده الفصل الاول في السلسله الثالثه علي خد حقه من عمه شفانا ازي وكمان ازي اتجوز مني الديب وده اثر على علاقته بي مراته سندي حب حياته شفنا نزاع بينه وبين نفسه وشوفنا كمان ازي تصالح معاها شوفنا رافي لما حاول يقتل علي بي الحسره وازي خد حقه منه وايه الي وصل ليه علشان يخلي الجماعه تتمسك به قوي في السلسله دي ها نشوف فيها العجب
بدايه الفصل
عدت مده طويله بين شغلي وعلاقتي بي مني وسندي الي بعدت عنها تمام بقي علاقتي بيها شبه مقطوعه بروح البيت عندها اقعد مع علي ابني بس وكمان اميره بقي عندها سنه والنهارده يوم عادي جدا رجعت البيت لي مني
مني : حبيبي اخرت يعني
انا : معلش يا قمر كان عندي شغل كتير
مني :طيب ينفع اتغدي لوحدي كده
انا : (مسكت ايدها وبستها) معلش يا حبيبتي وتعويض ليكي البسي وننزل نتعشي بره في اي مطعم
مني : (بي فرحه طفوله) ماشي بقولك ايه صحيح بكره ليليان ها توصل من السفر
انا : دي تنور مصر كلها
مني :ماشي انا بس بقولك علشان تعمل حسابك ترجع بدري بكره
انا : ماشي يا منمن يله بقي لحسن انام وانا قاعد
مني : (طلعت تجري) في ثانيه اجهز
طلعت مني وانا قعدت شويه ولعت سيجاره وطلعت البس
في مشهد اخر
سندي لبسه فستان وقعده في مطعم مع مدرها الي هو شب في الاربيعن ومعاه ناس بتكلمه في صفقه ادويه
شخص : بس يا مستر عمر كده خساره كبيره جداً
عمر : لا مش خساره وله ايه يا سندي
سندي : طبعا يا فندم احنا ها ناخد توكيل الادويه ده بي عشره مليون بس نكون الوكيل الحصري ليكم في مصر
شخص : بس ده مبلغ قليل جدا
سندي : لا مش قليل قدام الي احنا بنقدمه انا نضمن ليكم اني الدوي ده ميضربش في السوق وكمان احنا حطين نسبه مبيعات كبيره جدا لو متحققش في شرط جزائي كبير
عمر : اكيد انتو ها تتمنه النسبه دي متتحققش صح (بيهزر بي روح امه سمج جدا)
شخص : ههههه لا احنا يهمنا نسب بس مش على الورق لا نسب على ارض الواقع
سندي : احنا نضمن ليكم ده ها نزود منافز البيع وكمان ممكن نعمل قافل طبيه مجانيه بي اسم الشركه وكمان المكتب بتعنا
شخص : بس ده ها يكون مكلف جدا
سندي : اكيد بس الناس عايزه كده عايزه الي يديهم بدون مقابل وده ها يبني ثقه بنا وبنهم ويطمنه لي المنتج بتعكم اصل معلش الشركه بتعتكم اول مره تستثمر في مصر يعني الشعب المصري ميعرفش هي ايه
شخص : اوكي بس ها تدفعه 15 مليون وهارجع لي الشركاء بتوعي
عمر : (ابتسم) فكر واحنا معاك
طبعا يا زوز (دلع عزيزي القارء) الي في دماغك حصل انا دخلت المطعم مع مني بس مشوفتش سندي الان ضهرها لينا شوفت فاروق وهو الشخص الي معاهم نادم عليا
فاروق : علي بيه علي بيه
مني : مين ده
انا : امشي بس (وصلت ليه) ازيك يا فاروق
فاروق : انا محظوظ جدا اني قبلتك تاني اول مره الصبح ودي التانيه
انا : لا انا السعيد انتا بتعمل ايه هنا
فاروق : بخلص الصفقه الي كنا بنتكلم فيها الصبح
انا : اه اوكي
فاروق : اسف نسيت اعرفك عمر لطفي صاحب شركه الادويه الي ها تاخد منا ودي مدام سندي رايسه الحسابات عنده
انا : (ميلت وشي وبصيت ليها وابتسمت) عمله ايه يا قمر
عمر : (حب يعمل جميل مد ايده وهو عامل فرمه بقي و لبس قميص ديق مبين الكام عضله بتوعه) اهلا يا علي
انا : (مسكت ايده) اهلا يا حبيبي
فاروق : ده علي بيه الصمدي يا عمر ملك الحديد المصري
عمر : (داس بي ايده عايز ينشف عليا) اهلا
انا : (بي ابتسامه ودوست على ايده اكتر وده بين انه شويه حقن وبراشيم مش اكتر) اهلا (سبت ايده) ها نسبكم انتو كمله واحنا هنا اتشرفت
سحبت انا ومني وانا في وشي عفاريت الدنيا كلها
فاروق : مدام سندي ممكن سؤال
سندي : (تمالكت اعصبها الانها خيفه ميني) طبعا اتفضل
فاروق : هو حضرتك تعرفي علي بيه منين اصل معلش يعني قالك يا قمر اسف لو بدخل وله حاجه
سندي : لا مفيش حاجه علي يبقي جوزي
فاروق : ازي هو متجوز مني الديب اهي معاه
سندي : لا انا مراته الاوله مني التانيه بعد ازنكم رايحه التويلت
قامت سندي
عمر : انتا تعرفه منين وايه الاجتماع الي كان الصبح ده
فاروق : فاكر معاد الاجتماع بتعنا كان الصبح انا لغيته علشان جالي معاد معه
عمر : ليه يعني ها تشتغل في الحديد وله ايه
فاروق : لا بس علشان اعرف اشتغل معاك لزم اخد ازن منه
عمرى : ازي مش فاهم
فاروق : افهمك علي الصمدي لو اشتغلت من غير اذن منه ممكن يحصل تضارب مصالح بنين وبين واحد تاني تبعه وسعتها انا غريب عنه ها يفرمني فرم وانا عايز اشتغل
عمر : انتا بتقول ايه البلد دي فيها قانون
فاروق : ايوه فيها قانون بس فيها علي الصمدي برضه يابني علي الصمدي ده كبير السوق و كل سوق انتا عارف وزير الاقتصاد يصحي الصبح ياخد اوامر بي التلفون من علي الصمدي طيب انتا تعرف انا بجري على ترخيص مزوله تجاره الادويه دي في مصر بقالي سنه كمله كان واقف فيها واحد علشان ميكونش ليه منافس علي الصمدي كلمه النهارده الصبح وقاله جمله واحده بس (الرخصه دي مسؤوليتك الشخصيه تجبها انتا بنفسك وحمايته في مصر منك انتا) انتا عارف قعدنا نتغده بس ولقيت المنافس داخل معاه الرخصه خلصها هو وجيه لينا
عمر : ام وخد كام بقي
فاروق : وله جنيه واحد
عمر : ازي كل ده بدون مقابل
فاروق : اول ما عرف انها تركيبه علاج جديد لي مرضه السرطان بس سعر رخيص وافق بدوان اي اعتراض ولما عرضت عليه فلوس رفض تصدق انه مش بياخد فلوس من حد هو اهم حاجه عنده النظام اومال فاكر الحكومه سيباه ليه وبتقدم ليه تسهيلات كتير ليه علشان وجوده عامل توازن وفارض امن بي القوه
عمر : طيب
سندي : (رجعت) معلش اتأخرت الحمام كان زحمه
فاروق : لا يا هانم وله حاجه بقلكم ايه احنا عرضنا وقف على كام
عمر : 15 مليون
فاروق : احنا ممكن نخليه 10 مليون بي عقد 20 سنه
سندي : (استغربت جدا) اوكي
فاروق : استأذن انا سلام يا عمر انا سعيد بي التعرف عليكي يا سندي هانم
سندي : انا اسعد
مشي فاروق
عمر :طيب ازي بقي
سندي : (بصه عليا وانا على التربيزه مع مني ومش باصص عليها خالص) بص هناك وانتا تعرف
عمر : (بص علينا ورجع بص في طبقه) شكلك ها تيجي معايا كل اجتماعاتي
سندي : ده تمن اني اكون مرات البعبع مش يله
عمر : اه يله
مشت سندي معاه ونزلت الجراج تركب معاه وانا بعت رساله لي سامح
سامح : سندي هانم
سندي : (بصت وره وهي عارف اني انا) خير يا سامح
سامح : حضرتك معاكي عربيتك
عمر : انتا مين وبتسألي بي انهي صفه
سامح : (مبصش عليه) ها يا هانم
شندي : لا
سامح : (شاور لي واحد جيه بي عربيه من بتوع الحراسه وقف عندهم وفتح باب العربيه) اتفضلي يا هانم
عمر : تتفضل فين انا بكلمك هنا (خبط كتف سامح)
سندي : (محرجه) ماشي اسفه يا عمر انا مشيه (ركبت العربيه ومشيت)
سامح : (لسه ها يمشي عمر شده)
عمر : استنه هنا انتو وخدنا على فين
سامح : (بص لي ايده الي مسكاه) بص يابني انت بشتغل مع واحد مش بيفهم كويس لما اروح اقوله ها يبعتني بس المره دي بي قرار موتك ثانين اوعي تلمسني تاني
مشي سامح وانا قضيت السهرة مع مني ومخلتها تحس اني مدايق وله فيا النار بس جوه نار عظيمه ها تحرق الاخضر واليابس لو طلعت بس خلصنا ورجعت البيت انا ومني وتاني يوم رحت الشركه انا عامل جناح خاص في المكتب فيه اوضه نوم وحمام خاص وجيم قاعد في الجم ولقيت سندي دخله عليا
سندي : مش ها تبطل شغل العيال ده بقي
انا : (بشيل وزن) اهلا يا سندي عمله ايه
سندي : غرت من عضلاته
انا : (فطست على روحي من الضحك لدرجه اني الوزن وقع ميني وانا كحيت من كتر الدحك) هههههههه اغير من مين
سندي : من عمر
انا : ههههههه يابنتي الي هو فيه ده انا كنت ابن عشرين سنه وكنت بعمله الي هو بيعمله ده انا زهقت منه وبقي لعب عيال قوي
سندي : بس مز وقمر وبيفكر يتجوزني
انا : (مشيت نحيتها وانا متنرفز جدا وهي من الخوف كانت بترجع لي وره هي اول مره تشوف ميني الوش ده مسكتها من رقبتها وضغط بسيط خالص) اسمعي يا بنت سما انا صابر على دلعك ده مش علشان انتي مراتي وله انا بحبك لا انا صابر علشان انتي ام عيالي بس عندي استعداد اقتل ام عيالي يوم ما تفكر تخني فهمه (سبتها) انا لو بس فكرت في البتاع بتاعك ده ثانيه واحده ها فرمه اقدر اوقف شغله كله ونشاطه جوه وبره مصر في ثانيه بي تلفون واحد بس اقدر اخليه حزين على كل حاجه يملكها ولو ركزت شويه ها عمل ليه فتحه بين حواجبه بقي مين يغير من التاني انا مش بغير انتي قعده معاه اه بس انتي بتعتي انا
دخلت مني
مني : ايه ده سندي ازيك
سندي: (بتتكلم بي العافيه من الخوف) كويس
مني : مش يله يا علي اتأخرنا قوي
انا : اخد دش يا قمر ونتحرك شرفتي يا سندي تقدري تمشي مش عايزك تاني
مشيت سندي وهي حزينه جدا وسمعت صوت البوس بتاعي انا ومني وهي خرجه وده زود حزنها اكتر ركبت العربيه وساقت وهي بتعيط لحد ما وصلت
امي : (قاعده معاها من ساعت ما رجعت سندي) مالك يا حبيبتي
سندي : (وهي بتعيط) ابنك ده حيوان حيوان حيوان
امي : طيب اهدي وقليل ايه الي حصل
سندي : انا مش عايزه اتكلم في الموضوع ده خالص
سبتها سندي ودخلت الاوضه بتعتها وامي كلمتني
انا : صباح الفل يا ام علي وحشاني جدا
امي : انتا عملت ايه يا حيوان
انا : بقولك ايه يا غاده انا مش فايق ليكي خالص قولي في ايه
امي : عملت ايه في مراتك
انا : هي محكتش ليكي
امي : لا
انا : علشان غلطانه الهانم ديره وفي ايدها واحد ميجيش جنبي حاجه سكت قولت عادي يا عم ده المدير بتعها في الشغل لكن توصل انها تقولي انه عايز يتجوزها واني بغير منه لا ده انا اطلع عليها النار الي معيشاني فيها على الي خلفوها (صوتي عالي جدا) اقسم بي ديني وايماني لو مخلتهاش تعقل لا اعمل فيها حجات يكون الموت رحمه ليها ها يكون اخر طلب ليها ابوس ايدك اقتلني و ارحمني هي مش عايزه تطلق انا مش ها طلق وحيات عيالي انا مش بهدد وقت التهديد والهزار والمحيله خلص
امي : طيب اهدي طيب واتكلم بالراحه انا امك
انا : (زاد صوتي العالي) امي ايه انتي لو امي كنتي عقلتيها من الجنان ده بدل ما انتي مقويها وده آخره انفجار
امي : ها تنفجر في امك يا حبيبي
انا : لا متخفيش الانفجار ده ها يخدها هي بس لو خايفه عليها من جناني يا ريت تخليها اعقل من كده فاهمه
المشهد الريسي
بتكلم مع امي وانا في العربيه لوحدي والرجاله وقفه بره ومني دخلت المطار علشان تجيب بنتها وانا خلاص حاسس اني ها رتكب جنايه دلوقتي بعد ما قفلت مع امي نزلت من العربيه وطلعت مني مع ليليان
مني : دي ليليان يا علي
انا : اهلا يا ليليان حمدله على السلامه
ليليان : (بي ابتسامه)...... يسلمك يا انكل
انا : مش يله وله ايه سامح
سامح : ايوه
انا : خد الرجاله انتا وامشو واحنا ها نتحرك في عربيه لوحدنا
سامح : من غير حراسه
انا : ايوه
ركبت العربيه مع مني وليليان وانا سايق
مني : وحشيني يا قمر
ليليان : وانتي اكتر يا مامي
مني : اسمعي بقي انا اخدت اجازه من الشغل والشركه والقرف ده وقعده معاكي لحد ما تزهقي ميني
ليليان : انا عمري ما ها زهق منك بس يا ريت انتي متزهقيش ميني انتي وانكل علي
انا : (مش معاهم وماسك التلفون وانا سايق برد على نصحي) الو يا نصحي خير
نصحي : في مشكله في برصه لندن
انا : (خدت نفس الانها اكيد مشكله برصه لندن اكبر برصه انا بضارب فيها) خير
نصحي : اسهمنا في صناعه القزاز نزلت (دي اكبر اسهم بتجيب فلوس)
انا : فرق السهم كام
نصحي : الف يوره
انا : (اتنرفزت) كده نزلت دي ماتت
نصحي : المصانع الي عملها الدوله هناك مكتسحه السوق كله
انا :طيب ازي والخبره الاقتصاديين مقلوش اني كل ده ها يحصل يعني
نصحي : مش عارف وله هما عرفين
انا : انتو بقر عارف يعني ايه بقر والبقر الي مش بيجيب لبن عندي بدبحه اعمل حسابك فرق السهم ده محسوب من نسبتهم في السبع سنين الجين
نصحي : بس ده بره العقد بتعهم
انا : طظ في العقد انا لما اقول كلمتي عقد ولو راجل فيهم يتكلم
قفلت السكه في وشه وركنت على جنب
انا : مني في قزازه مياه في التبلوه هاتيها
مني : خد
انا : (طلعت برشام بتاع صداع الي بقي يتكرر كتير الفتره دي وخدت وحده شربت مياه علشان ناري تبرد شويه) ليليان انا اسف جدا يا حبيبي بجد انا انسان مش عصبي خالص وكان نفسي اليوم ده يكوم برفكت ليكي بس مشاكل الشغل مش بتخلص
مني : كده يا علي خليت ليليان تفكر انك عصبي
انا : انا اسف يا لولي
ليليان : حصل خير يا انكل
انت : اهو انا كده ها رجع اتنرفز تاني بلاش انكل دي انا بحب الكلمه دي اسمي علي خلاص يبقي علي
ليليان: ماشي يا علي
انا : ماشي يا قمر يله بينا
اتحركنا رحنا مطعم اتغدينا وشايف مني وليليان ازي بيتكلمه وبهزره مع بعض وانا مبتسم بس من جوه حزين جدا كان نفسي مني وسندي الاتنين يضربه في خلاط واحد ويبقه واحد بس اللاسف مش كل حاجه ممكن نخدها قضينا اليوم ورجعنا بليل بعد السينما والفسحه الجميله دي طلعت الاوضه انام
مني : بقولك ايه يا علي انتا متغير النهارده ليه
انا : مفيش
مني : لا بجد انتا صاحي كويس هي سندي لما كانت عندك قلتلك حاجه زعلتك عن الولاد
انا : لا الولاد كويسين بس انا زعلان مع امي شويه وانا مش بحب ازعل امي خالص
مني : طيب بلاش تركز امك طيبه وهتسمحك بسرعه
انا : اتمني
نمت انا ومني وتاني يوم رحت الشركه وانا شادد جدا وطلبت اجتماع لي الخبره الاقتصاديين في المجموعه دخلت اوضه الاجتماع خلعت الجاكت وشمرت القميص
انا : احنا في كرثه يا حضرات برصه لندن ها تجيب اجلنا لو كملنا كده
نصحي : احنا عندنا اقتراح ممكن نحول من برصه لندن لي برصه واشنطن
انا : لا بين امريكا والصين حرب اقتصاديه كبيره واحنا مش قد كساد اقتصادي يضيعنا كلنا برصه الخليج اخبرها ايه
نصحي : مش كويسه بعد سعر البترول الي نزل ده بقت اخطر برصه في العالم كله
انا : طيب مقدمناش غير المانيا نلحق نحول اسهمنا ليها بسرعه وفرق السعر مش كبير
نصحي : ازي انجلترا دلوقتي بره الاتحاد الاوربي يعني الفرق ها يطحنا
انا : اتفاقه خروج انجلترا من الاتحاد الاوربي ها تتنفز من الشق الاقتصادي كمان يومين عايز في اسرع وقت يكون كل الورق جاهز والاسهم متحوله
نصحي : تمام بالنسبه لي
انا : زي ما قولت يا نصحي فرق السهم القديم مخصوم على مدار سبع سنين كلمه تاني ها خليها شهر واحد بس بدل ما تدفعه بي المدي الطويل ابعكم الي وراكم وقدمكم وقتي والي مش عجبه عقده ملغي ويدفع شرط الجزاء ويحط جزمه في بوقه وادي ديقني لو عرف يشتغل مع حد غيري تمام
في مشهد اخر
سندي راحت الشغل جهزت عقود تبع الشؤون القانونيه وراحت لي عمر المكتب
عمر : صباح الخير
سندي : صباح النور ده العقد الجديد بتاع فاروق بعد تعديل السعر ودي الميزانيه الجديده بعد تعديل السعر برضه فائض الربح بقي 30٪ بدل 10٪
عمر : (مضي الورق) بقولك ايه فضيه النهارده نتغده سوي وله لا
سندي : ايوه الساعه خمسه
عمر : خمسه
بعد الشغل بتعهم نزلت وركبت مع عمر العربيه وراحه يتغده بره بعد الغدي وصلها البيت
عمر : وصلنا يا ستي بس ايه الحراسه دي كلها
سندي : دل هنا لي علي
عمر : هو علي جوزك قاعد هنا مع مراته
سندي : لا علي ابني واميره بنتي
عمر : لما كل دول لي ابنك وبنتك اومال جوزك معاه ايه
سندي : لا علي معاه كتير قوي يله اشوفك بكره باي
نزلت سندي من العربيه ورجع عمر وهو في الطريق قبل ما يعدي البوابه (في على اول طريق البيت بوابه فيها عربيتان حراسه) وقفه واحد اسمه صقر
صقر : (ماسك حرس الطريق) انزل
عمر : انتو مين وعايزن ايه
صقر : احنا حرس علي بيه الصمدي اتفضل معانا
عمر : ليه
صقر : الباشا عايزك
عمر : طيب
اتحرك بي عربيته مع الرجاله وجولي انا كنت في مطعم كوك دور باكل
عمر : ايه يا علي انا قولت ها نتقابل في المكتب بتاعك انا سمعت عنه اساطير
انا : انا المكتب بتاعي اخرك تسمع عنه لكن تدخل لا
عمر : (قعد) ليه بقي
انا : (خلصت اكل وجيه واحد خد الصينية ومسح التربيزه) شكرا يا مروان
مروان : تحب اجيب ليك حاجه تاني
انا : حبيبي يا مروان بس لو ممكن ببسي
مروان : (عمل بي ايده على عينه قصده من عيني)
انا : طبعا كان في دماغك ها تقابل واحد متعالي على الخلق او متكبر وفي مكان مهجور بقي وعينك متغميه
عمر : الصراحه ايوه
انا : لا انا مش بحب الاسلوب ده قولي يا عمر انتا البزنس بتاعك بدأته ازي
عمر : بدأت بي مجموعه صيدليات بتاعت ولدي بس كبرتها لحد الشركه بتعتي بقيت اكبر متعاقد ادويه في مصر
انا : تؤ انتا مش اكبر متعاقد ادويه في مصر انتا ترس صغير في ماكنه كبيره جدا بص يا عمر يا حبيبي انا هديك نصيحه صغيره جدا تقدر تعتبر الي عملته كله حاجه والي ها تعمله بعد النصيحه دي حاجه تانيه بلاش تفكر نفسك اكبر واحد في مجالك علشان في الاكبر منك ديمن
عمر : وانتا الاكبر منك مين بقي
انا : انا وصلت لي مرحله مفيش كبير بعدي غير **** بس اسمع انتا بزنس مان شاطر جدا غير كده بقي دكتور شاطر طالع الاول على دفعته في صيدله عين شمس غير كده انتا راجل شرقي وها تفهم انت طلبي ايه انا عايزك تبعد عن مراتي
عمر : ازي دي موظفه عندي
انا : لا مراتي هي صحبت الشغل بتاعك كله افهمك بعد ما اشتغلت معاك انا اشتريت مجمع الشركات كله (ده بيكون كذي مبني جنب بعض أبراج وانتا عايز تفتح شركه صغيره تروح تاخد مكتب بيكون دور او اتنين او ثلاثه حسب طلبك انتا) وكتبته بي اسمها يعني انتا شغال في ملكها اوعي تفكر انه شغاله عندك علشان الفلوس حسابها في البنك يعدي راس مال شركتك بي صفرين ثلاثه لو اتحطيط انتا وهي في كفتين ميزان وده شيء مستحيل طبعا مفيش مقارنه بين القطر والصحره بس نفترض هي تكسب
عمر : سندي مجرد موظفه عندي بس
انا : تؤتؤتؤتؤتؤ بلاش تنطق اسمها تاني انا لما وفقت على انها تشتغل كان بي مزاجي مش اكتر انسي انها اشتغلت عندك او معاك في يوم من الايام (قومت امشي)
عمر : (قام وخله النضاره) بقولك ايه يا علي
انا : (وقفت ورجعت ليه) بيه علي بيه مش عايز افكرك كتير انتا شب وصغير على الزهيمر
عمر : سأل مولح شويه انتا ليه بتقول ليها سندي مع ان اسم سندس احلي بي كتير لدرجه اني عايز انطقه كتير سندس سندس سندس
انا : (ابتسمت ليه) ده اختيارك وانا نصحتك بس لزم تدفع التمن اهو ضريبه بقي
مشيت وسبته ورحت البيت الاول دخل جوه المكتب طلبت الشغاله
شغاله : ايوه يا علي بيه
انت : بصي انتي تخدي علي الصغير واميره بنتي وتدخله اوضه علي وتقفلي الباب عليكم لو سمعتي ايه بلاش تطلعي مفهوم وتخلي شغالين القصر كلهم يمشو
شغاله : تمام يا علي
طلعت الشغاله وعملت الي قولت عليه وانا قعدت في المكتب ونزلت سندي تفهم في ايه
سندي : علي في ايه الشغالين كلهم مشيو ليه وكمان الاوضه مقفوله وفها علي واميره ليه
انا : علشان مش عايز حد يسمع الكلام الي ها يحصل يا سندس (ده اسم سندي الحقيقي بس هي مغيره في البطاقه لي سندي ومحدش يعرف الاسم ده غير القريبين ليها جدا الي هو انا وامها وابوها واخوها حتي امي متعرفهوش وده الي جانيني من كلام عمر)
سندي : انتا ملكش حق تنادمني بالاسم ده احنا كل الي بنا انتها وكلها مسأله وقت مش اكتر
انا : هو انا عملت ايه لي ده كله بقي انا اتخان انتي خنتيتي مع الكلب الي اسمه عمر ده واحد ميجيش شخه جنبي بقي انا تعملي فيا كده ده انتي امك طلعتني مجنون عشر سنين عشر سنين كملين شوفت العزاب الوان تيجي انتي تعرفي عليا واحد انتي ست خينه (طلعت مسدسي) انا هقتلك
سندي : (خافت جدا) تقتلني اهدي يا علي انا ام عيالك ها تقول ليهم ايه
انا : بعد ما اقتلك ها جيب ابني يبص على جثتك اقوله امك كانت خاينه يا علي ايوه انتي خاينه
سندي : لا انا مش خاينه
انا : تقدري تقولي عمر عرف اسم سندس منين ها منين
واحنا بنتكلم دخل سامح ومعاه عمر بس وشه كله ددمم من الضرب ومربوط ايده نزله على ركبته
انا : اهلا نورت بيت علي الصمدي يا كلب سامح اقف بره البيت وخليك على تلفون تيجي تاخد جثته
سامح : (طلع بره البيت)
انا : نورت يا عريس تحبه اقولكم صبحيه مباركه بس معلش عايز اعرف امته حصل علشان اعرف انا كنت مغفل من امته
عمر : مش ده اتفقنا
انا : اومال كان ايه اتفقم بقي
امي : (دخل فكت ايد عمر وهو وقع على السجاده اطمنت انه عايش) سامح يا سامح
سامح : ايوه يا حجه
امي : خد الواد ده فوقه
سامح : بس
امي : مفيش بس فوقه علشان عايزه اعرف منه حاجه
انا : ايوه يا سامح فوقه علشان هي عايزه تعرف حاجه وانا ابقي اقتله بعدها يله خده
سامح : (شال عمر وطلع)
امي : ارمي البتاع الي في ايدك ده
انا : ارمي ايه يا ام العروسه عيب حتي لزم ندي التحيه لي العرسان
امي : (شدت سندي علشان تخرج بره بسرعه) اهدي وانا افهمك
انا : (قعدت على الكرسي وانا دموعي ها تنزل) افهم ايه بس افهم ايه انا مراتي عرفت عليا واحد وكمان نامت معاه انا تعمل فيا انا كده انا حبتها حب محدش عايش يحبها قده
امي : (مسكت المسدس وشدته ميني) اتعلمت الدرس
انا : درس ايه
امي : درس الم الخيانه عارف يا علي الخيانه دي اوحش حاجه في الدينا ( قعدت جنبي) بعد ما سفرت المانيا من كام سنه علشان تتعتلج عرفت من سليم انك سافرت مع مني الديب سعتها خيالي صور ليا انك مزور مرضك علشان تعرف تطلق سندي بي حجه انك عاجز بس بعد كده عرفت الحوار كله بس الي ولع النار فيا اكتر هي دموع بوكي الغلبانه الي فوق دي لما كسرتها اصل انا كمان حسيت نفس الاحساس لما ابوك اتجوز ام مصطفي فكرت اني اخد حقها رسمت كل ده اصلاً الشركه دي بتاعت سليم في الباطن وانا الي حبت عمر واتفقت معاه وعرفت موضوع سندس وعرفته ليه انا عملت كل ده
انا : يعني كل ده من تخطيطك انتي
امي : ايوه اوعي تكون فاكر لما قولت ليكي اني هاخد حقها منك كان كلام وخلاص انا وعدتها اني ها حافظ عليها حتي لو منك وانا بوفي بي وعودي كويس اوي
انا : كل ده علشان اطلق مني طيب مش ها طلقها
امي : مش علشان مني علشان اعملك درس عمرك ما تنساه ابدا اوعي تيجي على حد في حمايه زي ما انتا في حيماك ناس بتدافع عنهم انا كمان بعرف ادافع عن سندي كويس قوي
انا : طيب اشبعي بيها
طلعت من البيت لقيت سامح فوق عمر اول ما شفني طلع يجري بره البيت مشي من الخوق خليت سامح يطلع عربيه توصله وطلعت انت على البيت لي مني دخلت خليت الشغاله تعملي قهوه طلعت الاوضه خدت دش وقعدت حاطت ايدي على راسي مولع سيجاره بحاول استوعب الخزق المغري الي لبسته من امي انا كنت متوقعه لكن انها توصلني اني ارفع مسدس على سندي او وحده ست لا كده لا امي وسعت منها قوي دخلت مني وانا محستش بيها خالص وله خدت بالي
مني : علييييييييي
انا : (اتنرفزت) في ايه
مني : بقالي ساعه بحاول اكلمك وانتا قاعد مش سامع
انا : في ايه سرحان اول مره تشوفي واحد سرحان
مني : مش بالشكل ده ايه طيشه انا
انا : (قومت وانا متنرفز قوي) بوقلك ايه يا مني انا مش ناقص علشان ترتاحي انا ها سيب الاوضه وماشي
نزلت قعدت في الجنينه وبعد ساعه نزلت مني
مني : في ايه مالك
انا : يوه يادي البيت الي محدش يعرف يقعد فيه لوحده شويه ده انا سبت الاوضه اسيب البيت اريحك من الرد انا ماشي
مني : (مسكت ايدي) طيب اقعد طيب
انا : مني مش طالبه نكده خالص
مني : طيب اقعد
انا : (قعدت) ادي قعده
مني : مالك بس قولي في ايه انا اول مره اشوفك مهموم وسرحان كده
انا : انا النهارده لبست اكبر خازوق في الكون كله
مني : حد خزوقك انتا ولسه عايش
انا : الي لبسني هي امي
مني : امك لا انا افهم شكله موضوع كبير
انا : طيب (حكيت لي مني) ومش عارف اعمل ايه بقي معها بفكر اطلق سندي علشان اشتركت في القصه دي
مني : بص انتا لو فكرت تطلق سندي ده مصلحه ليا بس بقولك لا اولادك ها يدفعه الثمن مش انتا وامك دي بقي لما انتا زعلتها بس وعملت كل ده فيك طيب لو طلقتها بقي ها تعمل ايه فيك مش بعيد تخليك ترجع مستشفي المجانين تاني بس المره دي بي مزاجك
انا : يعني اعمل ايه انتي جيه تزودي حيرتي اكتر
مني : بص رغم انه صعب عليا بس بكره تجيب بوكيه ورد جميل وهديه حلوه كده وتروح لي سندي تصلحها
انا : انتي بتقولي ايه
مني : الي سمعته ده حل مشكلتك بس انا بقي عندي مشكله ملهاش حل خالص
انا : مشكله ايه دي احكيلي
مني : بص يا سيدي ليليان كانت عايشه مع ابوها في اسبانيا بس هي اتخنقت مع ابوها ومراته وهو بعتها على مصر بي تذكره ذهاب بلا عوده وهي جيه تقعد هنا في مصر وها تدخل جامعه هنا
انا : طيب فين المشكله بقي دي حاجه تفرح
مني : المشكله يا علي اني عمري ما كنت ام انا ام على الورق بس معرفش هي بتحب ايه وله بتكره ايه وانا خايف وممكن انتا كمان تضايق من وجدها
انا : ده كلام يا مني اضايق ايه بس طول ما وجدها هنا حاجه انتي عايزها انا مش مدايق وبعدين انا عايش في بيتك انتي بصي لو عليا انا انا حابب وجدها هنا
مني : بجد يا علي انا كنت خايفه منك
انا : ليه هو انا بخوف
مني : لا انتا جميل جدا يله نطلع نينام
طلعت انا ومني نينام وده يوم خلص علشان يبداء يوم تاني
المشهد العام
ههههههههههه انا بدحك على الخزوق بتاع غاده علي لبسه مستريح غلطته انه متوقعش حاجه زي دي لدرجه انه توقع اني امه تخسره شغله كله ومكانته بس كده لا الصراحه
كنتم مع الفصل الاول في سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
يتبع............
الفصل التاني
الحكمه انك تعرف سبب وجودك ايه ايه ممكن تغيره في الحياه اصل مفيش حد موجود فيها كده و خلاص لا كل واحد ليه هدف عايز يحققه وانتا و شطرتك يا تعرف تحققه يا لا و سعتها بيكون الهدف هدف كاذب
بدايه الفصل
طلعت انا ومني نينام وصحيت بدري نزلت تحت فتحت التلفزيون اشوف الاخبار ايه وجالي تلفون من مصطفي
انا : حج مصطفي حبيبي واحشني
مصطفي : وانتا اكتر يا ابو علي عامل ايه
انا : انا تمام يا اخويا
مصطفي : انتا فين كده
انا : في البيت
مصطفي : طيب انا عايز اقبلك كده واقعد معاك
انا : انتا تنور ها بعت ليك العنوان
مصطفي : ليه انا عارفه
انا : لا انا عند مراتي التانيه
مصطفي : طيب نتقابل بره لحسن نضايق المدام وله حاجه
انا : طيب بلاش عبط بس وتعاله يله
مصطفي : ماشي سلام
انا : سلام
قفلت معاه ونزلت مني
مني : صباح الخير يا علي كنت بتكلم مين
انا : ده مصطفي اخويا عايز يقعد معايا بعت ليه العنوان
مني : مصطفي اخوك الكبير
انا : ايوه
مني : طيب ها قوم اخليهم يحضره الفطار علشان لما يوصله
بعد نصف ساعه وصل مصطفي وكان معاه ابراهيم ابنه
انا : يا اهلا يا اهلا بي الحج مصطفي نورت القاهره اذيك يا ابراهيم
مصطفي : منوره بي وجودك يا علي
ابراهيم : كويس يا عمي
انا : طيب اتفضله اتفضلة
دخلنا وقعدنا نزلت مني وهي لبسه عبايه استقبال استغربت اصل مني جو بيجامه وكده غريب الجو ده
انا : تعالي يا مني اعرفك بي مصطفي اخويا الكبير وابنه الصغير ابراهيم دي مني مراتي
مني : يا اهلاً نورته القاهره
مصطفي : منوره بيكم
انا : عامل ايه يا مصطفي والبلد عمله ايه هي والبيت
مصطفي : البلد زي ما هيا لكن البيت بقي هو الي مش قد كده
انا : ليه كده بس ماله البيت
مصطفي :البيت فيه اتنين ستات غير الشغالين ومحدش عارف يمشيه علشان غاده مش فيه
انا : ههههههه انتا بتقول فيها غاده لو رايسه جمهورية كانت تمشيها على الساعه زي السيف
مني : للدرجه دي
مصطفي :شكلك متعرفيش غاده كويس
انا : اتقبله مره بس
مصطفي :لا غاده دي ست من حديد (بص ليا وضحك)
انا : بتضحك ليه
مصطفي : اصلي عرفت
انا : عرفت من امبارح لي النهارده
مصطفي : لا انا عارف من زمام قوي والكل عارف حتي الواد ابراهيم
انا : حتي انتا يا ابراهيم تشترك في الخزوق ده انا اعتبرتك صديقي طيب عرفني
ابراهيم : غاده (ده عادي يقول ليها غاده من غير تيته علشان هي مش بحب كلمه تيته) قالت لو انتا عرفت من حد فينا ها تزعله
انا : طيب في الخباسه كده قولي
ابراهيم : طيب انا راضي زمتك يا عمي اقولك وازعل غاده وله اسكت واكل عايش
انا : لا ادامت الموضوع فيه غاده يبقي كول عايش كلنا بناكل عايش جنبها مش اكتر بقولكم ايه يله نفطر يله
قومنا فطرنا كلنا ورجعت اقعد انا ومصطفي وابراهيم ومني
انا : ايه الموضوع المهم الي انتا عايزني فيه
مصطفي : هو موضوع في موضعين
انا : طيب ايه الموضوع الي في موضوعين ده
مصطفي : الاول انا عايز امضتك على كام ورق كده
انا : ايه شيكات على بياض
مصطفي : انتا حلتك حاجه ياخي لا احنا ها ناخد قرض من بنك وعايز امضتك على الورق
انا : قرض ليه
مصطفي : عايزن نطور المصنع ومحتاجين سيوله كبيره
انا : ليه المصنع كام خط انتاج
مصطفي : ثلاثه
انا : طيب ايه رايك نخليهم ثامن خطوط
مصطفي : تامن خطوط ازي احنا ها ناخد قرض علشان نخليهم اربعه بس تقولي تمانيه
مني : هو مصنع ايه ده
انا : ده مصنع ابويا بتاع المعلبات
مني : نفس مجالي
انا : ايوه
مصطفي : انتي عندك مصنع نفس المجال
انا : لا مني عندها اكبر مصانع اغذيه في الشرق الاوسط كله مصانع الديب
مصطفي : (بي اندهاش) الديب
مني : ايوه مصانع بابا
انا : اسمع يا مصطفي بدل ما تاخد قرض من البنك تاخده ميني انا ماشي وبعد كده يتسدد من الارباح
مني : و لو حبين انا ممكن ابعت ليكم الخبره بتوع المصانع عندي وكمان ممكن نكون شوركه او منفسين ودي بقي حاجه انا مش قدها خالص يعني
مصطفي : ليه حد يقدر ينافس مصانع الديب
مني : مصانع الديب حاجه ومصنع مشارك فيه علي الصمدي ده حاجه تانيه مفيش منافس ها يكمل قدمكم
انا : ليه بس ده انا غلبان
مني : طيب غلبان
انا : ادي الموضوع الاول خلص ايه الموضوع التاني
مصطفي : بارك يا سيدي لي ابراهيم خلص ثانويه عامه
انا : الف مبروك يا ابراهيم ناوي على ايه بقي
ابراهيم : على كليه
انا : كويس المغفلين زاده واحد
ابراهيم : نعم
انا : لا يا حبيبي مفيش ناوي بقي على خاص وله حكومي
ابراهيم : انا كان نفسي ادرس هندسه بس بابا مش عايز
انا : ليه بس لو المجموع مش مكمل يدخل
ابراهيم : بس بابا قال مفيش خاص
مصطفي : ايوه علشان تبقي تتخاذل تاني
انا : ايه تتخاذل دي هو ميسي اسمع ياض لو عايز خاص قول وانا بقولك قدام ابوك حلمك ها يتحقق
ابراهيم : (بص ليا ولي ابوه) هو الحمام فين
مني : من هنا يا حبيبي اتفضل البيت بيتك
قام ابراهيم
مصطفي : ايه الي قولته ده يا علي قدام الواد
انا : الي قولته ده عين العقل لزم يحقق حلمه بلاش تبقي انتا متخاذل وتسيبه من غير مساعده
مصطفي : طيب انا اهو مهندس عملت ايه بالهندسه يعني اشتغلت بيها انا عايزه يدرس تجاره علشان يفهم الحسابات حاجه تنفعه في شغل العيله لما يكبر لكن هندسه لزمتها ايه
ابراهيم : (رجع من الحمام).
انا : ها يا ابراهيم ناوي على ايه
ابراهيم : ناوي على بزنس زي ما بابا عايز
انا : فكر كويس ده حلمك ومش ها تيجي فرصه تحققه تاني
ابراهيم : لا خلاص انا قررت خلاص بزنس
انا : طيب يبقي تدخل الكنديه
مصطفي : غاليه
انا : بطل نتانه ده زي ابنك برضه
قعدنا نضحك وبعد كده مشي مصطفي
مني : هو اخوك بخيل
انا : مصطفي لا ليه
مني : اصل معلش يعني الكنديه غاليه ازي لو قولت ليه المعهد الكندي ها يعمل ايه
انا : وله حاجه مصطفي اصله ماسك كل حاجه وعارف داخل كام وبنصرف كام هو خايف من الزمن
مني : زمن ايه بس اخوك مش محتاج
انا : ايوه مش محتاج بس الزمن مش مضمون نصحه اوعي تستهتري بالزمن خالص علشان ميسبش علامه فيكي وسعتها مش ها تنسيها خالص
مني : ماشي يا علي بقولك ايه تعرف حد في وزاره التربيه والتعليم
انا : ليه
مني :هاخد ليليان ونروح علشان تعمل معدله
انا : لا الصراحه بس روحي لي ماهر دياب ها يخلص القصه دي
مني : انا مش عارف انتا بتثق في ماهر ده ازي ماهر دياب ملهوش امان خالص
انا : لا متخفيش عليا انا بعرف اوقف كل واحد عند حده يله انا نازل المجموعه سلام
نزلت رحت المجموعه وخلصت شغلي ودخلت العب رياضه شويه مسكت كيس الملاكمه طلعت كل تفكير فيها وجالي تلفون من علي ابني
انا : ايه يا علي في حاجه
علي : (صوته باين عليه خايف وبيعيط) الحقني يا بابا
انا : في ايه يا حبيبي انتا فين
علي : انا في البيت وماما تعبانه قوي وتيته مش هنا وله حتي الشغالين
انا : طيب اهدي وخليني اكلمها
علي : مش عارفه نايمه على الارض ومش بترد
انا : (اتخضيت) طيب انا جي
نزلت من الشركه بي لبس الرياضه زي ما انا ركبت لوحدي وطلعت اجري على البيت طلعت بسرعه
انا : علي يا علي انتا فين
نزلت سندي وكانت لبسه فستان تحفه انا اول مره اشوفها كده
انا : انتي كويسه
سندي : ايوه كويسه
انا : طيب علي والي قاله
سندي : (قربت ميني ولفت ايدها على رقبتي وقربت وشها في وشي) علي مع اميره وغاده بره
انا : يعني
سندي : ايوه غاده ادتك على دماغك تاني
انا : بقي كده يا سندي تعملي فيا كده
سندي : انتا الي بدأت
انا : وندمت على كل ده انا لو قدامي ستات الدنيا كلها انتي حاجه تانيه خالص
سندي : بجد طيب ومني
انا : مني دي جزء من كياني عايزها زيك كده جزء من كياني عايزك انا مش قادر اعيش من غيرك وله غيرها ودي حاجه انا مش عايز فيها نقاش علشان نفضل حلوين
سندي : اممممم يعني احنا مكملناش كام ساعه متصالحين تيجي تحط شروط من دلوقتي و اوامر
انا : ليه مش عاجبك وله حاجه
سندي : لا مش عجبني بس وحشني جدا
طلعت انا وسندي الاوضه فوق
في مشهد اخر
مصطفي وصل البيت في البلد
جيهان : حمدله على السلامه يا حبيبي
مصطفي :........ يسلمك
محمود : عملت ايه
مصطفي : تمام علي وافق يسلفنا الفلوس
محمود : مش قلتلك لو طلبتها منه ها يحس اني احنا طمعانين فيه لكن لما تقول قرض يجي بمزاجه
مصطفي : انا مش عارف يا محمود الدنيا ها توصل لحد فين بعد كده علي اتغير جدا الي بسمع عنه يشيب
محمود : طيب نعمل ايه احنا مش ها نسرقه لا احنا ها نستلف الفلوس دي وبعد كده ياخدها بالارباح بتعتها
دخل عليهم ابراهيم
ابراهيم : انا هاعمل ايه يا بابا
مصطفي : خلاص انتا وفقت على قراري يبقي انا كمان موافق تدخل جامعه في القاهره
ابراهيم : بجد يا بابا بس
مصطفي : اطلب يا سيدي عايز ايه
ابراهيم : اغير العربيه
مصطفي : ماشي يا سيدي اجبلك عربيه تكون كسر زيرو حاجه مستعمله نضيفه (مصطفي ده بخيل قوي)
ابراهيم : ماشي يا حج
طلع ابراهيم من البيت راح الجنينه كان راضي قاعد
راضي : (بيتكلم في التلفون) ايه نعم ياختي........ مفيش الكلام ده فرح اعقلي...... انا قولت كلمه وها تتسمع ماشي كلامي واضح يله في داهيه (قفل السكه)
ابراهيم : انتا ها تفضل طول عمرك حيوان يا ابني فرح دي بنت ناس عيب دي بنت عمك مينفعش تكلمها زي الستات التانيه يارجل انتا بتعامل الستات التانيه احسن من كده
راضي : بقلك ايه يا ابراهيم الستات التانيه مش ها تجوزها لكن دي ها اتجوزها لزم يكون في أسلوب حوار معين بيني وبنها لزم تعرف اني غيرك انتا قعدت تعامل بسنت حلو لحد ما طلع على دماغك
ابراهيم : (بص ليه بصه صفره وابتسم) ماشي يا راضي
المشهد الريسي
قاعد مع سندي على السرير بعد ما هدينا الدنيا وهي قاعده في حضني مولع سيجاره
سندي : علي
انا : ام
سندي : ها تعمل ايه معايا ومع مني يعني نظمنا ايه
انا : انا بفكر في حاجه كده بس مش عارف انتي وله هي توفقه عليها
سندي : ايه هيا
انا : تيجي تقعد معانا هنا
سندي : (سمعت وسكتت)
انا : (طفيت السيجاره وجيت اقوم)
سندي : انتا رايح فين زعلت
انا : لالا بصي البيت بيتك انتي وانتي صحبت الرأي
سندي : لا طبعا البيت بيتك انتا انتا راجل البيت والكلمه بتعتك تمشي عليا
انا : طيب يا سندي طيب
قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت ومشيت رجعت لي مني
مني : حبيبي اخرت يعني
انا : (مش عارف اقولها ايه) معلش شغل بقي
مني :طيب انا رحت قابلت ماهر وهو قال انه ها يخلص القصه دي بس طلب منك خدمه
انا : ايه
مني : في شب اسمه شاكر ابن رضا جابر اتمسك بي فرش حشيش عايزك تساعده يطلع
انا : لا طبعا ابن رضا مش ممسوك بي فرش حشيش ده ممسوك بي كيلو ونص كوكايين ابوه شغال فيه وابنه خد العربيه من وره وهو ميعرفش فيها ايه لبس غير كده انه كان مدمن اساس
مني : يعني
انا : يعني فكك منه و لو عايزه حد يخلص موضوع ليليان اكلم انا اي حد
مني : لا بلاش انتا تدخل
ليليان : (نزلت وهي لبسه قميص مفتوح تحته حاجه كده علي صدرها وكمان بنطلون مقطع وهي قصه شعرها قصير) هاي
انا : ايه يا لولي رايحه فين
ليليان : رايحه اسهر بره
انا : ام طيب ها تخدي عربيه بي سواق
ليليان : ليه يعني
انا : البلد مش امان وبعدين الناس لو عرفت انتي بنت مين مش ها يكون كويس
ليليان : بس انا عايزه اكون براحتي
انا : انتي براحتك هو ها يسوق العربيه بس يوصلك مش اكتر
ليليان : ماشي يا علي باي
طلعت ليليان
مني : انتا ازي توافق انها تنزل بي اللبس ده
انا : فيها ايه بنتك لسه نزله من الطياره مكملتش لزم تاخد وقت وبعد كده تتغير وحده وحدة بقولك ايه في حاجه مهمه عايزك فيها
مني : خير يا حبيبي
انا : احنا دلوقتي في مشكله انتي وسندي انا مش قدار استغني عنها وانتي كمان عايزكم انتو الاتنين جنبي
مني : طيب انا جنبك هنا اهو
انا : مش قادر يا مني انا مقسوم بينكم عايز اقلل المسافه
مني : (استغربت) طيب انتا بتفكر في ايه يا علي فهمني
انا : بصي انا عايزك تيجي تعيشي معايا في البيت بتاعي
منى : (استغربت جامد) نعم يعني ايه يا علي
انا : يعني انا عايزك انتي وليليان تيجو تعيشه معايا انا عايزك جنبي
مني : ازي يا علي ازي ده مستحيل انا وسندي ممكن نقعد نتلكم نهزر نسلم على بعض اوكي لكن نعيش مع بعض ده صعب جدا او مستحيل
انا : بصي احنا ها نتفق على حاجه ها نقسم كل حاجه بينا ولزم يكون في اتفاق بينكم
مني : (بصت ليا بي غيظ وطلعت لبست ونزلت من غير نقاش)
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الريس بتاعه
شخص : (خلص ورق قدامه) كده تمام يا سليم
سليم : تمام (فضل واقف وباصص في الارض)
شخص : خير يا سليم واقف ليه
سليم : انا عايز اعرف حاجه
شخص : ايه هيا
سليم : علي ازي سكت بعد الي عملته امه وسندي
شخص : عايزه يعمل ايه بص يا سليم اي حد يقف قدام علي آخره طلقه لو مزاجه مش رايق لكن دي بقي غاده العدوي يعني لا فلوسه وله سلطته قدها انتا عارف غاده كويس غير بقي انها امه فهمت
سليم : انا فاهم بس حتي يقطعها على الاقل
شخص : ها يقطعها ماشي وبعدين امه دي مصدر من مصادر قوه علي هيا الي بتديه القوه من غيرها علي وله حاجه علي قوته في الناس الي حوليه مش في فلوسه او سلطته او نفوزه
سليم : تمام تمام
شخص : عملت ايه مع الناس في جنوب افريقيا
سليم : قعدنا معاهم والناس وفقت
شخص : كويس كويس كده تمام
في مشهد اخر
امي وصلت البيت مع علي واميره وكانت سندي قاعده تحت وهو مبتسمه ومبسوطه
امي : ها يا قمر حصل
سندي : (اتكسفت وسكتت)
امي : (ابتسمت) مش قولتلك اسمعي كلامي تكسبي
سندي : بس في حاجه كده انا مش فهمه
امي : ايه هيا
سندي : علي طلب اني مني يجي تعيش معانا هنا
امي : طيب هو اصر
سندي : بالعكس هو قال اني البيت بيتي وانا الي اقرر
امي : ام بقولك ايه وافقي
سندي : ازي يا ماما اعيش انا ومني تحت سقف واحد
امي : يا عبيطه انتي لو وفقتي ها تكوني في نظره عايزه لكن هي مش ها توافق نهائي
سندي : نفترض انها موافقه اساس
امي : لا متخفيش هي مش ها توافق
سندي : ماشي يا ماما انتي ادري
المشهد الريسي
قاعد في البيت عند مني وبفكر ومني مش في البيت اصلا نزلت وعلى الساعه 12 جت مني
انا : (بي حزم) كنتي فين
مني : علي انا مش عايزه اتخانق معاك وترجع تقول عليا نكديه
انا : تعالي
مني : علي
انا : تعالي عندي
مني: (جت عندي شورت ليها تقعد) خير
انا : كل خير بس انتي مش بتحبيني
مني : ايه السؤال ده طبعا بحبك
انا : طيب مش عايزه تيجي تعيشي معايا ليه على فكره بيتي التاني 25 غرف نوم غير الحمامات وخمس اوض راسيه يعني مش بيت ده قصر ليكي جناح لوحدك وليليان كمان
مني : علي ايه الي اتغير
انا :كل حاجه انا صلحت سندي
مني : اهههههه يعني انتا صلحتها وهي صحبت الفكره دي علشان عارفه اني مش ها وافق تعمل بنا مشاكل
انا : بلاش ظلم انا صاحب الفكره دي
مني : وايه الي حصل جديد فهمني
انا : الي حصل جديد اني عايز اخلف منك
مني : (سمعت الجمله دي وسكتت)
انا : ايوه اخلف منك عايز منك اولاد علشان بكره وبعده ابص ليهم افتكر السعاده الي عشتها معاكي عايز اولاد منك
مني : علي انتا اتغيرت خالص انتا بنفسك كنت رافض الخلفه
انا : عارف ليه علشان مينفعش يكون عندي اولاد من اتنين ستات اولادي ها يكون بعيد عن بعض بس انا فكرت في الموضوع ده مش لزم يكونه بعيد عن بعض انتي عارف ليه بقول بكره وبعده بس مش بقول شهور وسنين علشان انا مش ضامن اقعد في الدنيا كتير انا ممكن اموت في لحظه
مني : بعد الشر عنك انتا بتقول كده ليه
انا : علشان دي حقيقه لزم بعد موتي تفضلي فكراني فكره حبي ليكي لما تبصي لي الولاد تقولي.... يرحم ابوكم كنا بنحب بعض حب كبير ويكون جنبهم اخوهم الكبير واختهم يكونه بيحبه بعض لكن لو بعيد عن بعض مش ها يحبه بعض ومراثي ها يتقسم بين ثلاثه لكن لو عاشه مع بعض مش ها يتقسم وانا قاصد بي مراثي مش فلوس بس لا كمان اسمي عايزه يتقسم بنهم وهما بيحبه بعض مش كل واحد من ام
مني : (بصت شويا ليا وهي بتفكر) طيب سبني افكر شويه
انا : خدي راحتك في التفكير وردي عليا (قومت امشي)
مني : (مسكت ايدي) انتا رايح فين
انا : نازل عندي كام مشوار اخلصهم
مني : طيب راجع
انا : ايوه راجع
نزلت من البيت راحت المكتب خلصت شويه شغل وعملت تحويل لي حساب المصنع بي الفلوس الي قل عليها مصطفي وقعدت لحد الساعه اتنين باليل وبعد كده رجعت البيت نمت ومني كانت نيمه صحيت الصبح بدري على مني وهي مبتسمه
مني : صباح الخير يا حبيبي
انا : صباح النور يا قمر
مني : بقولك ايه
انا : ايه
مني : انا فكرت في كلامك وموافقه
انا : بجد يا مني وافقه
مني : ايوه وكمان اتكلمت مع ليليان هي في الاول رفضت بس انا اقنعتها
انا : (مسكت ايدها وبستها) انتي جميله قوي يا مني
قومت خدت دش وشربت القهوه ونزلت رحت المجموعه على الساعه اربعه كده رحت البيت الكبير
سندي : حبيبي
انا : ايه يا قمر فين ماما
سندي : ماما في المطبخ
انا : يعني انا جايب طباخين ودافع ددمم قلبي علشان اريحكم هي دخله المطبخ تعمل ايه
سندي : لا طبعا الاكل ده لزم احنا الي نعمله وله اكلنا واحش يعني
انا : (لفف ايدي على وسطها) لا طبعا انتو كل حاجه تعملوها حلوه بقولك ايه
سندي : قول
انا : فكرتي في كلامي امبارح
سندي : بص يا علي انا مش هاعمل زي الاول واقولك لا او لزم تطلقها والكلام ده احنا اتصلحنا خلاص بس ليه عايزها معانا
انا : علشان مش عايز اقوم من سرير وانام على سرير تاني انا امبارح نازل وخايف لحسن اموت لكن هنا في البيت جنبك وهي جنبي واولادي معايا مفيش احلي من كده حلم ونفسي يتحقق يا سندي
سندي : بلاش سيره الموت دي مش بحبها
انا : بس لزم الموت موجود محدش يقدر يهرب منه علشان كده هو الحاجه الوحيده الي بخاف منها
سندي : طيب يا علي فكر معايا كده لو حصلت مشكله بيني وبنها ها تقف في صف مين
انا : لا اصل انا مش جامعكم علشان اعيش في الجنه وفي الاخر انتو الاتنين تقلبوها نار
سندي : ايوه برضه ها تعمل ايه
انا : مش هادخل وبعدين مني طيب وانتي كمان يعني ها تحبه بعض
سندي : (بصه في عيني وهيا الوحيده الي بتعرف تقرأني وتعرف بفكر في ايه او عايز ايه العشرة تحكم برضه) طيب يا علي انا موافقه تحب امته
انا : انتي جهزه امته
سندي : في اي واقت يا علي في اي وقت
بوست سندي وبعد كده قعدت اتغدي معاهم وتاني يوم كانت مني جهزه هيا وليليان جبتهم وهما حطين ايدهم على قلبهم دخلنا جوه وسندي رحبت بيهم جدا قعدنا
انا : بص بقي يا سندي انتي ومني في شويه حجات لزم نتفق عليهم اولا الوقت ها نقسمه بنا انتي وهي كل وحده يوم بس يوم الجمعه ده انا بحب اقضيه لوحدي ثانين انا مش عايز نكد وله مشاكل انتو الاتنين كبار كفايه علشان تتفقه بنكم الي ها تنكد ها طلقكم انتو الاتنين مش واحده بس ثالثين وده الاهم علي وليليان انتو بره اي مشاكل بيني وبين امهتكم ليليان انا نفسي تعتبريني زي ابوكي اي حاجه انتي عايزها تطلبيها ميني انا مش امك وانتا يا علي ليليان دي اختك الكبير فهمين اي حد عنده اي استفسار يقول
ليليان : انا عندي
انا : ايه هو
ليليان : بسورد الوي فاي كام
انا : انا من رأي ليليان تطلع بره
مني : وانا كمان
دحكنا كلنا
انا : مني في حاجه اخيره
مني : ايه هيا
انا : شغلك ممكن خلي اي حد يمسكه مكانك زي العضو المنتدب مثلاً
مني : يعني اسيب شغلي
انا : لا الشغل بتاعك بس حد يمسكه مكانك.
مني : طيب يا علي الي تشوفه
سندي : تعاله اوريكم الاوض
علي : وانا رايح النادي
انا : خد ياض نادي ايه
علي : عايز ايه
انا : خد ياض هو انا مش ابوك تعاله
علي : خير يا سيدي
انا : رايح النادي تعمل ايه
علي : عندي متش كوره
انا : هو انتا بتعرف تلعب كوره
علي : كلابي كده
انا : كلابي ماشي يا عم علي اتفضل
علي : (رح نيحه ليليان ومسك ايدها عايز يخدها معاه) بصي انتي تيجي معايا
ليليان : ليه يا علي
علي : اصل احنا هل نعيش مع بعض لزم نتعرف على بعض اكتر
انا : سيب البنت واتحرك انتا
علي : ماشي يا حج بس دي مزه قوي يا طنط مني
امي : ابن ابوك بصحيح
مني وسندي : (في صوت واحد) عينه زيغه (بصه لي بعض وضحكه) هههههههه
انا : بقي كده طيب يله انتي وهي على اوضتك يله
الصاله فضت عليا انا وامي
انا : قولي انتي بتفكر في ايه
امي : مش خايف
انا : انا بعرف احكم بيتي كويس
امي : بس انا خايفه عليك انتا معاك اتنين ستات مش سهلين
انا : ابنك يتخاف عليه
امي : لا بس لو سندي زعلت انا هاخد حقها وانتا عارف
انا : عارف يا غاده عارف
المشهد العام
علي قدر يجمع بين زوجتين لا ده كمان قعدهم مع بعض في بيت واحد يا تره ها يقدر يكمل وله الايام شيله ليه ايه اصلها مش سعيده ديمن
كنتم مع الفصل الثاني من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
يتبع ........
الفصل الثالث
الصداقه حاجه مهمه جدا لزم يكون في حياتك صديق تثق فيه علشان لما تحتاج حيطه تتسند عليها تلقي ولزم الواحد يكتر من الصحاب علشان كل واحد ليه يوم يقع فيه ولزم يكون في حد جنبه
بدايه الفصل
رجع علي من التمرين وقعدنا نتغده مع بعض على السفره
انا : بقولكم ايه تيجو نسافر
سندي : نسافر فين
انا : اي حته نغير جو وكده
مني : ايوه فين يعني
انا : (فكرت شويه وحسيت اني مقصر في حق فرحات) بقولكم ايه احنا نروح فرنسا في واحد صحبي هناك عايز ازوره ومقصر في حقه جدا
امي : مين ده
انا : فرحات صحبي
امي : فرحات السوري
انا : ايوه هو صاحب عمي علاء
سندي : انا موافقه بس انا جواز السفر بتاعي خلصان
انا : يا ستي بكره نجدده مش صعبه يعني
ليليان : طيب انا كده ها يفوتني معاد التقديم لي الجامعه
انا : برضه دي مش مشكله بكره تتحل
ليليان : انتا كل حاجه عندك سهله كده مفيش صعب
انا : الحياه سهله
ليليان : طيب انا ممنوعه من دخول فرنسا
مني : (استغربت) ليه
انا :مش مهم بكره اكلم السفاره ولو في اي مشكله اخلصها وبعدين يا مني بنتك بتختبرني
علي : بقولك ايه فكك من فرنسا ونطلع عند عمه محمد نقضي اسبوع
انا : عايز تقعد مع ندي انتا صح
علي : (اتكسف) بص في طبقك طيب وكمل اكل
انا : ماشي يا لمض
خصلنا الغدي وقعدنا نهزر ونضحك وامي ترخم عليا وانا قاعد ساكت مش عارف ارد عليها اصل ها رد عليها تلبسني في حيطه تاني كان النهارده يوم سندي طلعنا الاوضه وهي دخلت الحمام وانا قعدت على السرير طلعت كانت لبسه قميص نوم
انا : ايه الحلاوه دي بس
سندي : (مكسوفه) بجد حلوه
انا : انا مش بعرف اجامل (تلفوني رن رقم بريفت) انا ناقص امه دلوقتي
سندي : طيب رد لحسن تكون حاجه مهمه
انا : مفيش اهم منك (قفلت التلفون) تعالي يا بطه
قربت من سندي وبستها بوسه كبيره وطويله ولقيت الباب بيخبط
انا : ده وقته مين
مني : (من بره) انا يا علي
سندي : (بي غيره) ودي عايزه ايه
انا : في ايه يا مني
مني : عايزك دلوقتي
سندي : لو قمت ها قتلك
انا : بطلي جنون (كلمت مني) بكره يا مني نتكلم
مني : مينفعش لزم دلوقتي حلاً
انا : (قومت فتحت الباب وانا بقول انا الي جبته لي نفسي طلعت) في ايه يا مني
مني : (ادتني تلفون) خد رد بسرعه
انا : يعني انتي عايزني ارد على التلفون ده دلوقتي حلا ليه
مني: رد بس
انا : (اخدت منها التلفون وانا منفعل) الو مين
شخص : علي بيه الصمدي معايا
انا : (بي لهجه هجوميه) ايوه خير
شخص : انا احمد اسامه مدير مكتب رايس الجمهوريه
انا : وده مبرر تلكمني في وقت زي ده
احمد : لا بس حضرتك مطلوب في رأسه الجمهوريه حلاً
انا : مين الي طلبني انا مش بنزل من البيت في الوقت ده
احمد : يا فندم انا عارف نظام حضرتك بس حضرتك مطلوب في اجتماعه مع الريس حلاً
انا : (سمعت الكلمه ودمي نشف) طيب انا جي في الطريق حلاً
قفلت
انا : خدي يا مني
مني : عرفت انا عايزك ليه
انا : خلاص يا مني اتفضلي
دخلت الاوضه بعد ما مني مشيت
سندي : (قعده على السرير مكشره ومده بوزها) كانت عايزك في ايه
انا : هي مش عايزني
دخلت لبست
سندي : رايح فين
انا : مطلوب في راسه الجمهورية حلاً
سندي : الرأسه؟؟؟؟؟؟ ليه
انا : انا عارف بقولك ايه انا مش ها تأخر اوعي تنامي
سندي : ماشي
نزلت تحت
سامح : انتا طالع
انا : ايوه انا وانتا بس بلاش حراسه
سامح : رايح لي سليم
انا : يا ريت رايح لي سليم اتحرك على قصر الرئاسة
سامح : نعم
انا : بقولك ايه يا سامح الواحد دماغه مش فيه يله بسرعه خلينا نشوف الليله دي ها تخلص على ايه
ركبت مع سامح وانا بفكر هما عايزني في ايه انا مليش شغل مع الحكومه وله الدوله خالص وصلنا الرئاسه بعد تفتيش جامد وسامح فضل بره هما رفضه دخوله وصلت لي مكتب
شخص : اهلا يا علي بيه شرفت راسه الجمهوريه
انا : (مبتسم) الشرف ليا انا
شخص : انا احمد اسامه الي كلمت حضرتك
انا : اهلا يا احمد هو انا هنا ليه
احمد : انا معرفش انا حولت اوصل ليك بس تلفون حضرتك اتقفل فا كلمنا مني هانم الديب هي المدام
انا : طيب ايه الشيء المهم قوي ده
احمد : انا مش عارف بس الريس طلب حضرتك بالاسم
انا : طيب
قعدت شويه وبعد كده دخلت المكتب الريسي
رايس : اهلا يا علي اتفضل اقعد
انا : شكرا يا فندم
رايس : بلاش حد يدخل يا احمد اوكي
احمد: تمام يا فندم
طلع احمد
رايس : طبعا انتا مستغرب وجودك في الوقت ده صح
انا : لا يا فندم وجودي هنا في اي وقت شرف كبير ليا
رايس: طبعا انتا عارف رايس الوزراء وكمان مدير المشروعات العمرانيه
انا : طبعا يا فندم
رايس : علي احنا في حرب في ناس بتحاربنا علشان منقفش على رجلنا
انا : عارف يا فندم بس احنا قدرين نسد قدام اي حد احنا دوله مش صغيره
رايس : طبعا طبعا بص يا علي احنا في المشاريع العمرانيه الجديده بنجيب الحديد من بره مصر مفيش شركه او مصنع قادر يلبي احتياجنا في مصر
انا : تمام
رايس : بس الناس الي بنحاربهم وقفه فيها دلوقتي يا نوقف شغل يا نتصرف من مصدر تاني علي انتا شغلك قايم على مناجم الحديد في اكتر من بلد في العالم كله رسيا الهند اليابان الصين وسط أروبا
انا :ايوه يا فندم
رايس : احنا عايزنك تكون مورد الحديد لي الدوله ودي مش حاجه قليله
انا: طبعا يا فندم انا موافق بس في شويه حجات لزم نتفق عليها الاول
رايس : الي هيا قول كل شروطك
انا : لا هي مش شروط قد ما هيا طلبات وتهم الدوله تتنفز اكتر ميني انا شخصين اولا مينفعش حد يعرف اني المورد الحقيقي لي الدوله علشان شغلي ميقفش ومش عايز اكون هدف في حرب الدوله دي حرب كبيره جدا عليا وانا مش قدها
رايس : ده يهمنا اكتر منك
انا : تمام ثانين بقي لزم يكون في شويه تسهلات من الدوله ليا
رايس : (وشه قالب) زي ايه
انا : حاجه بسيطه تأمين الصحي لي العمال عندي على حساب الدوله بس
رايس الوزراء: بس كده
انا : لا كمان في حاجه تانيه اي دفعه ها تتسلم لي الدوله قبلها بي 84 ساعه يكون مدفوع تمنها وده طبعا علشان اقدر اوفي الدفعات لي الدوله
رايس : تمام شروطك بسيطه وتتنفز بي سهوله
انا : انا قولت لي حضرتك في الاول دي مش شروط قد ما هيا طلبات بسيطه جدا بي جره قلم تخلص
رايس : تمام تمام انتا راجل شريف انا مشوفتش طلب واحد ليك شخصين
انا : انا مش محتاج حاجه يا فندم انا بس عايز اشتغل
رايس : واحنا يهمنا انك تشتغل انتا تحت ايدك عماله كبيره
انا :..... يقدرنا يا فندم
رايس : شرفت يا علي شرفت
طلعت من المكتب بس وانا مش قادر اتنفس نزلت تحت ركبت
سامح : نرجع
انا : على سليم فورن
اتحركت لي سليم
سليم : خير يا علي
انا : كرثه مش خير
سليم : طيب ايه هيا
انا : الدوله عايزني اشتغل معاها
سليم : احنا عارفين وله مش عايز تخدم بلدك
انا : اومال شغلي معاكم ده ايه
سليم : احنا حاجه والدوله حاجه تانيه
انا : يعني ايه مش فاهم
سليم : يعني احنا وش من وشوش الدوله
انا : يا سليم انا كده تحت المنظار
سليم : وايه الجديد انتا طول عمرك تحت المنظار شغلك مع الحكومه مفيد ليك
انا : انتا شايف كده
سليم: ايوه واتفضل بقي علشان عايز انام
انا : مش عارف انتا بتنام ازي في بيت الاشباح ده
سليم : ملكش دعوه ملكش دعوه اتفضل
طلعت من عند سليم ورجعت البيت رحت لي سندي لقتها نايمه هي ليله بينه من اولها مضروبه بالنار خلعت ونمت جنبها صحيت الصبح نزلت تحت افطر
انا : صباح الخير يا سندي
سندي :انتا اخرت ليه
انا : كان اجتماع مهم
سندي : يعني معرفتش تخلع منه
انا : اخلع من مين ده اجتماع مع رايس الجمهوريه عارف يعني ايه رايس الجمهوريه
مني : اجتماع لي ايه بقي
انا : موضوع كبير قوي فين الفطار
سندي : دقيقه ويكون جاهز
انا : فين ماما راحت فين
سندي : نيمه
انا : نيمه غاده نيمه لحد دلوقتي اكيد في حاجه
طلعت لي امي الاوضه وخبط ودخلت
انا : ايه يا غاده
امي : في ايه يا علي
انا : انتي منزلتيش ليه ونيمه لحد دلوقتي يعني
امي : تعبانه شويه
انا : تعبانه (حطيت ايدي على رسها) انتي سخنه قوي
امي : دور برد بس
انا : طيب اجيب دكتور
امي : لالا شويه واقوم
انا : لا لزم دكتور (طلعت تلفوني وكلمت سعد هو رايس المستشفي الجديد) الو يا سعد
سعد : صباح الخير يا باشا
انا : اسمع ابعتلي اشطر دكاتره عندك على البيت بسرعه
سعد : في حاجه معينه
انا : الحجه تعبانه شويه
سعد : طيب مسافه السكه
قفلت مع سعد ولقيت امي بتترعش جامد وتعبانه نصف ساعه وكان في دكاتره في البيت كشفه على امي
كتور : الضغط واطي شويه وكمان المناعه مش كويسه والسكر عايز يتضبط ودور برد صغير
انا : تحب تزود حاجه على الاردرد ايه كل ده
امي : اهو كل ده سببه التكيف والتلفون
انا : والنت كمان صح
امي : ايوه صح
انا : خلاص يا دكتور هي بقت تمام
كتب ليها الدكتور على علاج وسندي ومني قعده معاها
انا : ليليان فين الملف بتاعك
ليليان : معايا فوق
انا : طيب طلعيه وانا رايح البس واشوف القصه دي
طلعت البس ونزلت خدت الملف بتعها وجوز سفر سندي ورحت لي ماهر دياب المكتب
ماهر : اهلا اهلا بي علي بيه شرفت المكتب يا باشا
انا : اهلا يا ماهر
ماهر : تشرب ايه يا باشا
انا : لا مش لزم امسك ده ملف ليليان بنت مراتي خلص كل الإجراءات عايزها طالبه في الجامعه
ماهر : يا علي مني الديب جتلي وانا قولت ليها انا عايز ايه
انا : علي ومني طيب اسمع يا ماهر انتا بيا من غيري مش ها تغلب
ماهر : وانتا كمان من غيري مش ها تغلب
انا : طيب (بصيت لي المكتب) مكتب جميل يا ماهر ها يصعب عليا يتحرق
ماهر : لا دي بعيده شويه
انا : (ابتسمت ليه) مفيش حاجه بعيده في الزمن ده
سبت الملف قدامه ونزلت رحت مدريه الامن اقابل اشرف فضل لطعني بره ساعه وبعد كده دخلت
اشرف : خير يا علي انا مش فاضي
انا : كل خير (اديته جواز سفر سندي) عايز اجدد الجواز ده.
اشرف : روح الجوزات ده مكتب مباحث
انا : طيب ليه اروح لي حد لما ابن عمي وصحبي هنا
اشرف : وانتا عملت حساب لي الصحبي دي قوي
انا : اشرف بلاش تدخل مشاكل ابوك معايا بينا
اشرف : لا يا علي انتا الي بدات
انا : طيب (خدت الجواز) بقولك ايه خف شغل انتا وفرق البحث الي مشكله مش هتلاقي عليا حاجه ومهما وصلك عني واحش انا عملت الاوحش
طلعت من عنده أديت الجواز لي سامح ورحت الشركه خلصت شغلي ورجعت البيت اتغديت
انا : بقولك ايه يا ليليان انتي عايزه تدخلي ايه
ليليان : اعلام الكنديه
انا : الكنديه كويس بس في حاجه عايزن نتكلم فيها
ليليان : ايه هيا
انا : البس بتاعك مش عجبني
ليليان : بس عجبني
انا : بصي يا ليليان انا مش عايز امارس معاكي جو جوز الام بقي والتعسف بس لبسك غريب يعني انا عشت في باريس شويه حلوين محدش لبسه كده طيب شورت وعرفنا لكن المقطع ده غريب
ليليان : في ايه خليك متحضر شويه
انا : طيب اتني ركبتك كده
ليليان : (تنت ركبتها فا طلعت بره من القطع) اهو
انا : اهو كده مثلا ليه ركبتك طلعه بره انتي عارفه ليه انا بدلعك بي لولي
ليليان : ليه
انا : علشان انتي لولي لزم محدش يشوفه وله يلمسه جوه المحار
ليليان : ماشي يا علي ها فكر
قعدنا شويه وجالي تلفون من ماهر
انا : الو يا ماهر
ماهر : انا ها نفز
انا : شاطر يا ماهر تخيل بقي انتا رفضت حاجه صغيره زي دي حرقت مكتب لو زعلتني بقي ها عمل فيك ايه
ماهر : خلاص انا اسف
انا : اسف دي تقولها لما ادوس على رجلك تمام من هنا ورايح مني هانم مراتي تيجي ليك تنزف الاوامر وانتا ساكت
ماهر : تمام يا باشا تمام
قفلت معاه وقضينا اليوم وبعد اسبوع سافرنا كلنا باريس وصلنا قولت اطلع على بيت فرحات عدل وفي دماغي انه اول ما يشوفني ها يدني قلم علشان مش بسأل عليه وصلتهم الفندق وانا وصلت بيت فرحات خبط
شخص : (فتحلي) ايوه مين حضرتك
انا : مش ده بيت البروفيسور فرحات
شخص : لا فرحات مشي من زمان انا اشتريت البيت ده
انا : طيب شكرا
ركبت العربيه وانا بحاول اوصل لي فرحات التلفون مقفول و روان كمان رحت البار ودخلت قبل فيلب ده الساقي بتاع البار
فليب : (بص ليا واتخض) الكونت انتا ايه الي جابك
انا : دي مقبله برضه
فليب : (بص حوليه) احنا مش ها ينفع نتكلم هنا نتقابل بره
انا : ماشي ها ستناك في الميدان
مشيت ورحت على ميدان ده لما نحب نتقابل فيه لو في مشكله في البار بعد نصف ساعه جالي فيلب
فيلب : انتا رجعت ليه
انا : في ايه يا فيلب كلامك مش مريح وفين مارك مش عارف اوصل ليه
فيلب : (بص ليا شويه) تعاله معايا
ركبنا العربيه ورحنا المقابر شوفت شاره القبر بي اسم فرحات اتصدمت جدا
انا : فرحات مات
فيلب : ايوه
انا : مات امته وازي
فيلب : من سنه
انا : طيب ازي
فيلب : بعد ما انتا سفرت روان فضلت ركبه دمغها في علاقتها بي فرانك وهو سكت علشان يغيره قربه منه وبقي الشخص التاني بعده قعد فتره على الوضع ده لحد ما فرانك غدر به وهو الي مسك كل حاجه دلوقتي
انا : (بي تعبير وش جمده بس حزين) وروان فين
فيلب : بعد الي حصل احنا معرفناش انه السبب اتجوزها وبعد ما تملك كل حاجه سبها وبعد كده عرفنا الي حصل منه مع فرحات
انا : روان فين
فيلب : (خبط على كتفي) ارجع مكان ما كنت علشان هو بيدور على الكونت بعد الي حصل
انا : وانا جتله لحد عنده
سبته ومشيت طلعت تلفوني وكلمت سليم
سليم : ايه لحقت تزهق من الاجازه
انا : النهارده باليل عايز سامح والرجاله عندي في اقرب وقت
سليم : ليه في مشاكل
انا : ايوه في ددمم
سليم : طيب انا هبعت ليك سامح مع فريق مسح علشان رجلتك مش ها تعرف تتصرف في باريس واتحرك انتا على سيف هوس علشان العيله هبعت ليك مندوب من السفاره
انا : ماشي
اتحركت على الفندق جبتهم ورحنا السيف هوس
مني : في ايه يا علي
انا : علي ليليان اطلع فوق
قعدت على كنبه اريح وفكر في فرحات ودموعي نزلت جت مني وسندي جنبي
مني : في ايه يا علي
انا : صحبي الي جي ليه مات
سندي :........... طيب بلاش تزعل نفسك ده عمره
انا : سبب الموت اتضرب بالرصاص اتقتل والي قتله خد أملاكه وعايش
مني : طيب انتا ها تعمل ايه
انا : ملكمش دعوه انا ها عمل ايه انتو قضوا وقت ظريف اتعرفه على بعض
بعد شويه وصل سامح والرجاله ومعاهم ملف كامل لي فرانك وعملياته قعدنا شويه وبليل نزلت انا والرجاله رحنا بيت دعاره دخلت لوحدي
شخص : نورت يا فندم تحب حاجه معينه
انا : لا غلط انتا تعرض بضاعتك وانا اختار منها
شخص : طبعا يا فندم اتفضل من هنا
دخلت اوضه مقسومه نصين وقدامي لوحد قزاز انتا تشوف منه لكن الي على النحيه التانيه مشوفكش قعدت وكل وشه تدخل بنت ترقص وانا اغيرها
انا : انا عايز دي
شخص : اختار موفق يا فندم دي تمنها الفين يوره
انا : طيب ابعتها على العربيه بره
شخص : حضرتك تحب تدفع كاش وله فيزه
انا : (ابتسمت ليه) وله ده وله ده
شخص : طيب ازي
انا : كده يا روح امك (ضربته روصيه في دماغه وقع وانا جريته لحد بره كان سامح والرجاله خلصه على الحراسه الي بره) عفارم يا رجله (اتكلمت بي صوت عالي) كل البنات الي هنا تقدر تمشي وترجع بيتها تاني سامح احرق المكان ده عايزه كوم رماد
طلعت بره وحطيت الحيوان ده في شنطه العربيه واتحركنا على حته هاديه ومقطوعه طلبت منهم ينزله البنت ويجبوها ليا هي روان اول ما شوفتها خلعت الجاكت وحطيته عليها علشان كان لبسها عريان جدا وقفت ولعت سيجاره.
روان : (بتتكلم وهي بتدمع) ايه الي رجعك
انا : النصيب
روان : انتا مش رحت وشوفت حياتك راجع تاني ليه
انا : راجع ارد ديون عليا
روان : صاحب الدين مات ارجع مكان ما كنت
انا : مش قبل ما ارجع حق ابوكي
روان : من مين فرانك بقي قوي جدا وليه علاقات كتير جدا
انا : مش مهم
روان : بقولك ايه انتا لو جي لي المتعه انتا عارف السعر لو جي لي انتقام انصحك بلاش ارجع النهارده طول ما انتا قادر ترجع
انا : سامح نزل الحيوان من شنطه العربيه
سامح : (نزل القواد وحطه قدامي على الارض)
انا : (طلعت مسدس وضربت كام طلقه جنبه) انتا ها تروح لي فرانك وقوله الكونت دراكولا رجع يله علشان ممكن ارجع في كلامي
طلع يجري وانا اخدت روان تحت دراعي
انا : حقك انتي وابوكي في رقبتي و رجوعه مسؤوليه عليا
ختها ورجعت البيت كان الكل سهران تحت
انا : سندي مني دي روان بنت صديق عمري واختي الصغيره
سندي : (بصت لي لبسها العريان ورجعت بصت لي مني وليا) اهلا يا روان
انا : خديها يا مني تريح فوق وشوفي ليها لبس غير ده
مني : طبعا اتفضلي يا حبيبي اتفضلي
طلعت بيها مني
ليليان: طيب انا هاطلع انام علشان اصحي بكره بدري يله يا علي
علي : يله
طلع علي وليليان
سندي : بص انا مش ها زعق وله اتنرفز وله ها عمل حاجه بس انا عايز افهم
مني : (نزلت من فوق) وانا كمان
انا: طيب (حكيت ليهم فرحات عمل معايا ايه وانه سبب وجودي لحد دلوقتي عايش مش مجنون والي حصل مع روان بعد كده)
مني : وانتا ناوي على ايه
انا : ناوي اخد حقها
سندي : كبر دماغك احنا نخدها ونرجع مصر
انا : وحق الي مات ده الي مات كان سبب حياتي لحد دلوقتي كان سبب انكم بتسمعه في الاخبار اني رجل اعمال مش مجنون وهربان
مني : يا علي احنا بعيد عن مصر في بلدنا بنعمل الي احنا عايزنه لكن هنا لا
انا : انا هنا اقدر اعمل الي مش بعمله في مصر انا هنا مش علي وله البعبع انا هنا دراكولا مصاص الدم سلل الظلام انا هنا اوسخ بي كتير من مصر
في مشهد اخر
فرانك قاعد في مكتب فرحات في البار ودخل عليه الشخص بتاع بيت الدعاره
شخص : في مصيبه
فرانك : ايه الي حصل
شخص : في واحد دخل البيت وطلب واحده ولما شاف روان خدها وبعد كده قتل الرجاله كلها وحرق البيت
فرانك : مين ده
شخص : اسمه الكونت دراكولا
فرانك : (سمع الاسم وشه اصفر وخاف) انتا سمعت الاسم كويس وله دي تخارف
شخص : لا زي ما بقول كده
فرانك : طيب عايز الرجاله كلها تدور عليه عايزه قدامي في اقرب وقت بالقوه ماشي
شخص: ماشي
قام فرانك ومشي راح لي واحد اسمه البير هو الي مقوي قلبه مع المافيا
البير : في ايه
فرانك : الكونت دراكولا رجع
البير: فين جثته انا قيلك لو ظهر ترجع ليا بي جثته حصل وله لا
فرانك : حصل بس نوصله ازي احنا حته منعرفش اسمه وله في صوره عنه
البير : انتا قبلته مع فرحات قبل كده
فرانك : لا وله مره
البير : دي مشكله كبير
فرانك : انا قلقان جدا
البير : من ايه
فرانك : هو ميعرفكش لكن يعرفني انا
البير : جمد قلبك انا في ضهرك
المشهد الريسي
تاني يوم انا ومني وسندي وليليان وعلي وروان في شارع بنشتري شويه حجات وانا وسامح والرجاله شيلين اكياس كتير قوي
سامح : مش خلاص وله ايه
انا : مش عارف
سامح : يعني يا علي جايب معايا فريق مسح علشان نعمل مصايب وكوارث في الاخر الواد درغام شايل اكياس كتير كده
انا : سامح هو انا ناقص
مني : ها ندخل المحل ده
دخلنا المحل وها انتشره في المكان وبعد ما خلصه انا مسكت الفتوره عمله زي البرشام بتاع مراجان احمد مراجان
انا : ايه ده
مني : ادفع
انا : ليه ادفع لما ممكن اطلقكم اسهل
سندي : سعتي غاده تاخد حقي انا والغلبانه مني
انا : **** يحرقكم بي جاز
روان : بتقول حاجه
انا : لالا وله حاجه (طلعت الفيزا وانا ايدي بتترعش وها عيط والرجاله وره)
سامح : شكلها مفيش مرتب الشهر ده يا رجاله
الكل بيضحك وانا بعيط فعلا سعاده اشخاص على حساب اشخاص تانيه خالص خصلنا جو الشراء و الشوبنج المقزز ده انا بكسل انزل اشتري لي نفسي رجعنا البيت تاني وقعدت في جنينه البيت بعد شويه دخلت عليا روان
انا :عمله ايه يا روان مرتاحه
روان : اه اوي
انا: اوعي تكون سندي وله مني حد فيهم مضيقك قولي
روان : لالا بالعكس هما زي اخواتي واكتر
انا : طيب كويس بصي اعملي حسابك قريب انتي رجعه معايا مصر
روان : لا يا علي انتا عملت ليا كتير كفايه كده
انا : بالعكس انا لسه معملتش حاجه لما احس اني ابوكي بقي مرتاح في قبره كده ابقي عملت الي عليا وابوكي لسه مرتحش
مشهد من المستقبل القريب
قاعد في شقه بعيد و جنبي على ابني و على ضهره شنطه فيها قنبله
انا : علي
علي : ايوه يا بابا
انا : هو انا كنت واحش معاك
علي : لا يا بابا انتا احسن اب في الدنيا كلها و لما ندخل الجنه مش ها بعد عنك ابدا
انا : (ابتسمت بحزن علشان الجنه مش ها شوفها لا قريب وله بعيد) لو انتا دخلت الجنه مش ها يفرق بالنسبه ليا انا فين المهم انتا تكون مبسوط بحبك اوي يا ابني
خدته في حضني جامد جداً
المشهد العام
علي وصل باريس علشان يغير جو هو العيله بس لقي صاحب عمره اتقتل زعل جدا والي زعله اكتر الي حصل لي روان علي مكنش رايح يعمل مشاكل لا بس المشاكل كده كده بتجري وره اصله مغناطيس مشاكل
كنتم مع الفصل الثالث من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يتبع...........
الفصل الرابع
الحق احق ان يتبع دي اهم مقوله لزم الانسان يرضي بيها علشان يعرف اني طريق يختاره هو طريق الحق علشان يوصل صح لزم الطريق يكون صح هو طريق الحق
بدايه الفصل
قعدت مع روان شويه وجالي تلفون من سليم
انا : الو يا سليم خير
سليم : بقولك ايه انا عايز منك خدمه
انا : خير
سليم: في بلد عندك ها بعت ليك عنونها تروح هناك تجبلي نبيت
انا : نبيت اشمعنا
سليم : انا بحب نوع النبيت ده
انا : ماشي ابعت العنوان في رساله واتحرك دلوقتي
سليم : معلش تعبك معايا
انا : لا وله يهمك تعبك راحه سلام
سليم : سلام
قفلت مع سليم ودخلت جوه
انا : علي مش نفسك تروح ديزني لند
علي : طبعا
انا : طيب اعمل حسابك ها نروح بكره الصبح نقضي اليوم كله
علي : ماشي
قعدنا اتغدينا وطلعت البس ركبت العربيه لوحدي ورحت على العنوان الي بعته سليم لي بلد خدت الطريق السريع طلعت منه لي طريق فرعي علشان اوصل لي البلد دي كان طريق هادي ومفيش عليه حركه وكان في حدثه والحكومه قفله الطريق وشغله نصه بس عديت
ضابط : حضرتك معدي
انا : ايوه
ضابط : طيب اتفضل
عدت الطريق وانا في النص كده سمعت صوت ضرب نار كتير جدا وقفوني
ضابط : انزل
انا : (رافع ايدي ونزلت) انتو مين
فرانك : الكونت دراكولا وله اقول البعبع وله علي الصمدي اشيك
انا : (بي سعاده) فرانك حبيبي واحشني جدا
فرانك : وانا اهو
انا : (نزلت ايدي) وفرت عليا التدوير عليك يا عم بس مش بلدي الشغل ده ده قطاع الطرق بطله الجو ده في مصر خلاص بقي قديم
فرانك : (مطلع مسدسه) انتا مت خلاص يوم ما فكرت ترجع
انا : انا مش بموت
رجلته كلهم وقعه
فلاش باااااك
كلمت سليم في التلفون
سليم : خير يا علي
انا : انا عايزك تسرب خبر لي فرانك والي معاه انا ابقي مين وقاعد فين
سليم : خطر يا علي انتا هناك يعتبر لوحدك بعيد عنا
انا : اسمع بس ميني وبلاش تجادل اعمل الي بقولك عليه
سليم : علي فوق انتا هناك مع العيله بتعتك بعيد خالص فكر يا علي
انا : انا مفكر وحاسب كل حاجه
سليم : انتا الي اخترت بس بقولك اهو متجيش تعيط
انا : انا عمر ما عيط ابدا
في مشهد اخر
سامح راح البار بتاع فرانك وقبله
فرانك : انتا طلبت تقبلني ليه
سامح : انا عندي معلومات عن الكونت
فرانك : (اتعدل في قعدته) الي هيا
سامح : اسمه الحقيقي
فرانك : كمل
سامح : لما نتفق الاول
فرانك : ايه المقابل
سامح : 50 الف يورو
فرانك : (فتح الخزنه طلع الفلوس ادهاله) كمل
سامح : اسمه الحقيقي علي الصمدي وفي مصر لقبه البعبع قاعد هنا في سيف هوس تبع السفاره المصريه هنا وفي كمان العنوان ده ها يكون فيه بعد كام ساعه
فرانك : وانتا ايه مصلحتك في كل ده غير الفلوس
سامح : انا شغال مع ناس في مصر هدفها اني علي الصمدي يختفي وانتا كمان عدو عدوي صديقي
فرانك : وانا سعيد جدا بي الصداقه دي
مشي سامح
عوده من الفلاش باك
واقف وفرانك قدامي وسامح والرجاله حوليه
انا : ايه رايك بقي اديك تحت ايدي ولوحدك
فرانك : اسمع يا علي انا هدفع كتير بس امشي
انا : تدفع كتير بس تمشي اوكي انا موافق (خدت تلفونه وكلمت البنك بتاعه) انتا ها تصفي كل الارصده بتعتك في الحساب ده يله
فرانك : وبعد كده امشي
انا : تمشي
فرانك : (كلم البنك وصفي الارصده بتعته كلها) كده تمام
انا : (اتأكدت من التحويلات) تمام بس اخر حاجه قولي انتا قتلت فراحات ازي اصل معلش فراحات كان عنده عين في ضهره ازي ازي قدرت تعمل كده في بنت حبتك واخلصت ليك ازي روان كانت بتموت فيك
فرانك : علي انتا وعدتني امشي
انا : ايوه بس ازي محددتش فا قررت احدد انا (ضربته بالرصاص في دماغه) سامح انتا عارف ها تعمل ايه بالجثه
خدنا الجثه ورحنا لي محل ورد
شخص : امرني يا فندم في حاجه معينه وله تاخد فكره
انا : في انا عايز اتنين اكليل ورد لي جنازه
شخص : تمام يا فندم تحب نكتب ايه على الشارة
انا : واحد بي اسم فرانك والتاني بي اسم البير
شخص : (بص ليا وهو مكشر) الكونت
انا : دراكولا الكونت دراكولا يا البير
البير : بص مشكلتك مع فرانك انا بعيد عنها
انا : اللاسف كان نفسي اصدقك بس انتا سبب المشكله دي انتا قويت قلبه على مارك ومات جيه الوقت بقي انك تحصله اسمع انا دلوقتي ها ضربك بالنار بعد ما تموت ها تدخل النار ها تقابل البروفيسور هناك قوله الكونت دراكولا بعتني وهو ها يعمل معاك اعلي واجب
البير : (دحك) هههههههه انتا متقدرش تقتلني انا
انا : (في وسط الكلام ضربته بالنار في دماغه) معلش كمل جملتك في الاخره بقي اوكي
طلعت من عنده ودخل سامح خد الجثه ورجعت البيت اتغديت وتاني يوم رحنا ديزني لاند قضيت اليوم معاهم
في مشهد اخر
اشرف في مكتبه
اشرف : انتا متأكد بره مصر
احمد : ايوه يا باشا انا وصلني الخبر دلوقتي من المطار مسافر من ثلاث ايام
اشرف : طيب اطلب العقيد مجدي قوله اشرف عايز فرقه قوات خاصه
احمد : ازي يا فندم لزم ازن نيابة
اشرف : قوله بس الازن ها يطلع بعدين انا ليا عنده واحد فهمه القوه تستنا في العين السخنه
احمد : ماشي
نزل اشرف وخد قوه من مدريه الامن القاهره وكمان طلب دعم من العين السخنه واتحرك بي الثلاث فرق دول وصله القريه دخله بالقوه لحد الفيلا لي ابوه دخل وهو مخضوض لقي ابوه لبس شورط وقميص وقدامه شيشه وفكها ومروق على نفسه قوي وبيسمع متش كوره
اشرف : بابا حبيبي
عاصم : (خده بالحضن) حبيبي تعاله اسمع المطش فين مراتك واولاد
اشرف : بابا انا جي ارجعك
عاصم : ارجع ليه
اشرف : انتا مش مخطوف
عاصم : لا ليه حد مخطوف يقعد كده مفخفخ على الاخر
اشرف : بابا انا جي ارجعك ومعايا قوات كبير علي مش ها يقدر يقف قصدنا تاني
عاصم : (بص لي ابنه وساب اللب وقفل التلفزيون) قوات ايه
اشرف : انا معايا قوات خاصه غير دعم من مدريه امن القاهره وكمان من هنا
عاصم : انتا مجنون حد يعمل كده
اشرف : مجنون علشان عايزك ترجع
عاصم : راجع ايه انتا متحرك بي ثلاث قوات يعني ها تلفت نظر الوزاره ليك
اشرف : مش مهم اول ما نرجع نطلع على النيابه وهنا تقول انك مخطوف علشان ازن النيابه بس
عاصم : كمان من غير ازن نيابه انتا دلوقتي في مصيبه
اشرف : ليه كل ده
عاصم : يا ابني انا هنا في احسن عيشه بص لي المكان بص لي الجو الحلو انا عمر ما كنت سعيد كده في حياتي انا بكره امك جيه تقعد معايا من بكره
اشرف : هو غسل دماغك
عاصم : انا محدش قرب من دماغي بس شوفت السعاده بره البدله الميري وقرفها امشي يا اشرف ارجع انا هنا مبسوط
قام اشرف وبص لي ابوه وهو شايف سعيد ازي وطلع بره جمع القوات ومشي رجع تاني المدريه
المشهد الريسي
بعد ما رجعنا من بره قعده طلعنا نمنا وتاني يوم خدت روان ورحنا المقابر وانا مغمض عينها
روان : انا كده ها قع طيب سبني افتح واعمل اني اتفجأت
انا : بسي صداع بقي وصلنا
روان : (فتحت عنيها لقت نفسها قدام قبر فرانك والبير) ايه ده
انا : ده حقك
روان : (عيطت وخدتها في حضني) شكرا يا علي انتا جدع قوي
انا : انا رديت جزء من جمايل ابوكي عليا الباقي بقي عليكي انتي
روان : ازي
انا : ترجعي معايا مصر انا مش ها طمن عليكي غير وانتي قدام عيني يا روان
روان : انا مش عارفه اقول ايه
انا : وله حاجه اسمعي انا فتحت ليكي حساب في البنك وحولته لي مصر فيه كل حاجه اتسرقت منك رجعت
روان : انا مش عايزه الفلوس دي فلوس وسخه
انا : انتي براحتك بس الفلوس الوسخه دي تقدري تعملي بيها حجت حلوه كتير زي انك تسعدي اللجآن السورين في مصر او غير سوريا دي حاجه اكيد ابوكي ها يحبها
روان : انا موافقه
خدتها ورحنا لي قبر فرحات وقفت قدامه وبكلم نفسي بس في سري (اتمني تكون ارتحت دلوقتي حقق رجع اضعاف من الي كانو السبب ومتقلقش على بنتك ها تكون تحت عيني وفوق راسي انتا عملت ليا كتير ها حاول ارد ده ليك بس اتمني اني اقدر اسف يا صحبي اتأخرت عليك قوي بس ده معاد وصولي لسه بقي معاد اللقاء الاخير بيني وبينك في النار في الاخره سلام يا فراحات سلام يا صحبي) خدت روان ورجعنا بعد يومين قضتهم هناك قولنا مرجع بس على الصعيد وصلنا مطار اسيوط واتحركنا على البلد دخل
امي : حبيبي وصلته أمته
انا : من الطياره عليكي دلوقتي
امي : طيب ادخله وقفين ليه مين القمر دي
انا : دي يا ستي اختي الصغيره
امي : هو ابوك كان متجوز عليا قبل ما يموت وله ايه
انا : انتي لسه سمعه المسلسل الهندي
امي : ايوه
انا : طيب دي روان بنت فرحات
امي : بجد (خدتها بالحضن) يابنتي وحشتني قوي بس كبرتي وبقيتي قمر طلعه لي امك
روان : حضرتك تعرفيني
امي : طبعا بس انتي كنتي لسه صغيره لما كنتي تيجي مع ابوكي وامك قبل الي حصل فين ابوكي
روان : بابا تعيشي انتي
امي : (بي حزن الان فراحات كان زي عمي واكتر) بجد زعلتيني
قعدنا شويه وجم اخواتي اتعرفه على روان ومني محمود كان اول مره يقبلها وقعدنا اتغدينا وبعد كده قعدت مع روان على جنب بفتكر انا وهي ذكريات في باريس زمان والستات قعده على جنب
حياه : هو علي ها يتلت وله ايه
امي : بس يا بنت علي بيرد *** عليه مش اكتر
مني : وله اكتر هو حد فينا انا والغلبانه دي يعرف يكلمه
امي : طيب يفكر كده كل دمعه ها تنزل من عينك انتي وسندي ها دفعه تمنها غالي انا غاده ومحدش يعرف يقف قدامه غيري بقولك ايه يا ابراهيم
ابراهيم : ايوه يا غاده
غاده : انتا بكره تاخد ليليان والزفت ده (قصدها راضي) وفرح تتفسحه في المنيا
راضي : لا فرح انا منعها من النزول
امي : لا يا روح امك وبقولك قدام امك اهو ها تنزل وانا زي الكلب ها تصلحها
راضي : لا
امي : خلاص يبقي اخلص حقها قديم وجديد منك زي عمك علي واخليك تلف حولين نفسك زي الكلب الدايخ وله تتعدل وتصلحها
راضي : الي تشوفيه يا غاده
سبت روان ترد على تلفون جيلها وانا رجعت اقعد معاهم
انا : ايه الكلام على ايه
ليليان : علي وانا دخله سمعت صوت خيل
انا : ايوه في الاسطبل بره انتي بتركبي خيل
ليليان : انا وخده بطوله في ركوب الخيل
انا : طيب علي واد يا علي انتا يا زفت
علي : (قاعد مع دودو) عايز ايه ياخي ارحمني
انا : طيب خد بس عايزك
علي : خير نعم امور فندم
انا : سأل بس يعني لو مش ها يداق حضرتك
علي : ارغي ارغي
انا : هو انا عملت ليك حاجه واحشه كاتب ليك اصلات امانه طيب
علي : وتمضي ليه انتا كلك كده بتاعي
انا : ازي يعني
علي : انا اعرف اعمق اسرارك الباسورد الفيزا بتعتك 2011 تاريخ ميلادي
انا : هههههههه لا دي امك ومني وليليان نفضوها في باريس
علي : اعرف الباسورد الفيزا السوده بتعتك (بي صوت عالي) الف
انا : (كتمت بوقه) خلاص خلاص يا ابن المفضوحه خلاص
علي : ايوه كده جيب وره لحسن اقشطك
انا : انا بس كنت عايزك تاخد ليليان وتروحه الاسطبل بس مش اكتر
علي : ماشي يا ولدي تعالي يا ليليان اعرف على سكر
ليليان : سكر مين
علي : معرفش بس اي اسطبل خيل لزم يكون في سكر تعالي
خد ليليان ومشي
انا : جيباه منين ده
سندي : ابنك ها يجيبه من بره يعني
انا : كويس برضه الواد انتهازي من الطفوله
جيهان : حياه كانت بتقول وانتا قاعد مع روان انتا ها تلت وله ايه
انا : ههههههههه يا ريت ينفع بس مش ها ينفع روان مسيحيه اصلا
الكل : نعم
امي : مسيحيه ازي يعني انا اعرف ابوها وامها عمرها ما شوفت **** وله اي حاجه
انا : انا زيك كده برضه من ساعت ما رحت لي فرحات وهو مدخلش كنيسه ولما عرفت انه ***** سألت قالي محبتش انك نعرف يكون في حساسه بيني وبينك
امي : غريبه الدينا دي انا قعدت مع فرحات مراته وشوفت عليهم كده غريبه
مني : فعلا احنا قعدنا معاها اسبوع وله عرفنا
انا : علشان فرحات كده طول ما هو في حكايه يبقي مش ها تقدر تعرف منها الحقيقه من السراب
سندي : زيك يعني
انا : انا اتعلمت على ايده هوا
بعد شويه جيه عمي علاء
علاء : خير يا علي طلبتني ليه
انا : في حاجه مهمه لزم تعرفها
علاء : ايه هيا
انا : انا سفرت باريس انا والبيت عندي نغير جو ولمت وصلت رحت لي فرحات بس
علاء : بس ايه
انا : فرحات كان اتقتل من سنه
علاء : (سمع الخبر واتصدم اصل هو صاحب عمره قعد على الكرسي) مين الي عملها
انا : واحد كده
علاء : (مسح عينه) انا عايز اروح فرنسا في اقرب وقت
انا : ليه
علاء : علشان اخد حقه ازي يموت من سنه والي قتله عايش
انا : الي قتله مات وحصله هناك خلاص حقه رجع بس انا طلبك في حاجه مهما
علاء : في اهم من كده
انا : لا في بنته روان عايشه وانا جبتها معايا
علاء : فين هيا
انا : (ندمت وران ورجعت) دي روان يا عمي
علاء : (خدها بالحضن هي تعرفه وهو يعرفها) وحشتيني يا روان كبرتي يا بنتي
روان : وانتا اكتر يا عمى علاء
علاء : اسف يا بنتي اسف اني مكنتش جنبك الفتره دي واخبار ابوكي اتقطعت وانا قولت تلقيها فتره كده ويظهر تاني بس انا قصرت
روان : متقولش كده ياعمي علي قام بالواجب وزياده
علاء: (مسح دموعه) اسمعي يابنت انتي انتي مش راجعه تاني فرنسا انتي ها تعيشي معايا هنا انا معنديش اولاد خالص و مراتي لو زعلانه او مديقه أطلقها بس انتي تعيشي معايا يا بنت اخويا
روان : (بتمسح دمعها) الي تشوفه يا عمي
قعدنا شويه وتاني يوم صحينا قعدنا على الفطار وامي خدت راضي على جنب
امي : اسمع يا راضي انتا ها تنزل مع فرح كمان شويه حسن اسلوبك معاها
راضي : يا غاده ده اسلوبي ولزم تتقبله
امي : وهيا تقبلته من زمان لزم تشوف اسلوبك الحلو بقي
راضي : انا ابويا قالي اكسر لي البنت ضلع يطلع ليها اربعين
امي : طيب انتا شايف اني ابوك بيفهم في الستات صح
راضي : ايوه
امي : طيب ابوك وله عمك علي
راضي : ابويا طبعا
امي : غلط يا حمار بص كده (شورت عليا وانا قاعد بهزر مع سندي ومني) عمك علي اتجوز اتنين في نفس الوقت وقعدهم مع بعض في نفس البيت وكمان الاتنين حبه بعض وبقه اخوات ده كله بي الكلمه الحلوه يدخل على دي يقولها يا قلبي والتانيه يا عمري وها كذه الكلمه الحلوه احسن من كسر الضلوع يا حمار افهم انا مش ها عيش ليك العمر كله
راضي : لا يا غاده...... يطول في عمرك
امي : مش مضمونه ياحبيبي مش مضمونه لزم لما اموت تقف على قبري وانتا حاضن مراتك اين كانت هيا مين وبتقولي...... يرحمك يا تيته علمتيني ازي احب مراتي
راضي : يعني انتي شايف كده
امي : ايوه يله اهي وصلت ادخل
دخل راضي مع امي
انا : وانتي ها تدخلي جامعه ايه بقي يا فرح
فرح : (بصت ليا وبصت لي راضي وسكتت)
راضي : طب طبعا يا عمي
فرح : (بصت لي راضي وهي مستغربه)
انا : طيب يا فروحه ليكي عندي هديه كبيره قوي
فرح : (تبقي بنت منصور ابن عمي بهجت وتبقي بنت خال ابراهيم) بجد يا راضي
راضي : بجد يا قمر
فرح : (خددها احمرت قوي من الكسوف اول مره راضي يقول ليها كلمه حلوه كانت بتحس أحياننا انه مغصوب عليها فا سكتت)
انا : طب ايه بقي
اتكسفت جدا وسمعت صوت عالي من إبراهيم رحنا كلنا لقيت بيتخانق مع ليليان
ليليان : انا البس الي على مزاجي
ابراهيم : انتي حره في لبسك بس ده مينفعش في المنيا
انا : (بصت على ليليان كانت لبسه قميص وفتحاه وتحته تي شرت يا دوب مغطي بززها وباقي بطنها باين وبنطلون طالع من بق كلب بعد ما قطعه) ابراهيم عايزك
خدت ابراهيم على جنب
انا : ايه الي عملته ده
ابراهيم : طيب انا راضي زمتك ده لبس ينفع يا علي
انا : لا طبعا ده لبس مستحيل بس في اسلوب احسن من كده في الحوار انا اسمع اني لسانك حلو في الكلام
ابراهيم : طيب يا عمي
انا : شاطر يله
خدته ودخلت
ابراهيم : ليليان انا اسف لو اسلوبي ديقك في الكلام انا عارف بس مينفعش اللبس ده تنزلي به طيب دلوقتي تنزلي كده اقعد اعاكس فيكي الناس كلها ها تفتكرني متحرش والمتحرش في المنيا مش بيروح مدريه امن لا بينزله فيه ضرب لحد ما يموت تحت ايدهم
ليليان : (وقفه محتاره مش عارف ترد على كلامه في الاول وله اعتذاره وله كلامه الحلو) طيب
طلعت تلبس
مني : انتا عملت ايه انا عمري ما شوفت بنتي بتغير رأيها كده لا ده بعد خناق كمان
انا : عيب عليكي احنا عيله لا تعرف المستحيل (طلعت الفيزا بتعتي) امسك اصرفه زي ما تحبه الخروجه دي على حسابي يا سيدي
علي : لما انتا فيس قوي كده اي حاجه لي ابنك طيب
انا : انا بصرف عليك اكتر من البيت كله انتا خارب بيتي وها تفلسني بدري
علي : مش ابنك البس بقي
انا : انتا مش ابني ده انتا غلطه عمري وندمان عليها
قعدنا نهزر ونزلن ليليان
ليليان : حلو كده
ابراهيم : طبعا حلو كان فين البس ده من الاول بدل الحجت التانيه الي تخلي الواحد يعاكس.
انا : (كلمته بي صوت واطي) خف شويه كده وسعت منك (اتكلمت بي صوت عالي) امسك يا سيدي مفتاح العربيه يله
ابراهيم : العربيه بتعتك الاسبور ال بي ام دبليو السوده
انا : ايوه عارف لو خبطها ها علقك زي الدبيحه
ابراهيم : عليا الطلاق انتا اجدع من ابويا
مصطفي : واطي من يومك باع ابوه بي عربيه سوده
انا : ههههههههه هي دي كل مشكلتك
نزل الشباب واتحركه على المنيا وصله ابراهيم ركن ونزله اتمشى شويه وصله كورنيش وقعده
شخص : (شخص رخم معدي وبيعاكس) ايه البنطلون الديق ده بس يا قمر
ابراهيم : وانتا مال امك يله يلاه من هنا
شخص : (قرب من ابراهيم) وانتا الدكر بتعها يعني
راضي : في حاجه يا برنس خير
شخص ٢ : انتو علشان كتير يعني
وقامت المعجنه بس الشباب كانو رجاله ضربه في الاول وبعد كده جم اصحاب الاتنين دول وخده ضارب مخدوش حمار في مطلع ضرب جامد يعني الناس حاشت بنهم وخلاص
ابراهيم : امشي ياختي وايه ده ده المقطع ارحم
ليليان : بلاش الاسلوب ده
فرح : ايه ده يا راضي لبسك اتقطع
راضي : عجبك كده اهو القميص باظ
ابراهيم : نطلع المول نجيب ليك قميص بدل ده مش مشكله يعني
راحه العربيه ركبه وطلعه على المول قعدت ليليان وفرح تحت وطلعه هما فوق ليليان من النرفزه ولعت سيجاره
فرح : انتي بتشربي سجاير
ليليان : لما اكون متنرفزه بس
فرح : طيب بصي يا ليليان انا وانتي لسه عرفين بعض من شويه بس انتي طيب قوي لو ممكن يعني اسألك على حاجه
ليليان : طبعا يا فرح اي حاجه
فرح : هو انتي ليه لبسك كده يعني معلش لبسك كله يا عريان يا ديق او شفاف
ليليان : طيب بصي يا فرح اي ست في الدنيا دي تحب تتباه بي جملها يعني انتي مثلا ممكن تلبسي مقطع او لا براحتك
فرح : انا لا طبعا
ليليان : ليه بقي انتي جميله جدا على فكره
فرح : انا عارفه بس جمالي ده لزم الي يشوفه واحد بس هو جوزي بعدين وانتي كمان جميله بس ليه جمالك كل الناس تشوفه يا ليليان يا حبيبي احنا بنات حواء وكلنا حلوين بس الحلاوه دي يشوفها ابن ادم الي اختاره فهمتي على فكره انا مش حبه لبس الطرحه بس غاده بقي قعدت معايا وقالتلي كل الكلام ده كلامها مقنع جدا
ليليان : هي الصراحه وجه نظر بس صعب انا عشت عمري كله في أوروبا في اسبانيا
فرح : بس انتي دلوقتي عايشه في مصر ولزم تتأقلمي على الوضع ده علشان متتعبيش فهمتي
ليليان : فهمت شكلي انا وانتي ها نكون اصحاب
ابراهيم وراضي فوق في الدور التاني طلع راضي
راضي : ايه رايك في ده
ابراهيم : هو انا كنت بايخ مع ليليان
راضي : من اسلوبي لا لكن من اسلوبك ايوه وبعدين انتا وشك بايظ خالص كله ضرب
ابراهيم : وهو انتا شبه براد بت يعني
راضي : على رايك
ابراهيم : بقولك ايه في محل ساعات كبير تيجي نشتري اتنين انتا لي فرح وانا لي ليليان
راضي : بقولك ايه انتا ايه حكايتك مع ليليان كده طيب معاها
ابراهيم : عادي يعني مش حاجه يعني
راضي : طيب يله
خده ودخله محل الساعات واشتره سعتين ونزله تحت (كله على حسابي يا ولاد الكلب انا الي دافع **** يحرقكم بي جاز)
راضي : ايه يا قمر اتأخرت عليك
فرح : في ايه يا راضي عمال تدلع فيا كده انا مش مفهمه
راضي : هو الي يدلع حبيبه يبقي واحش يعني
فرح : (بصه ليه وخددها احمرت اول مره يقول ليها كلمه حلوه غير صباح الزفت على دماغك سكتت)
ليليان : ايه جو الكسوف ده انا مش فهمه
ابراهيم : افهمك انا يا ستي البيه عمره ما قل ليها غير كلام دبش فا قمر وحبيبي ده بالنسبه ليها كلام فضائي
ليليان : يا عيني هو كده
فرح : الصراحه ايوه
راضي : (مسك ايدها) من هنا ورايح مفيش غير كل حب ودلع
فرح : الحقوني ها يغمي عليا
ابراهيم : لا يغمي ايه انا والغلبان ده خدنا ضرب محدش يقدر يشيل خالص
ليليان : اه يا عيني انتو كالتو ضارب
راضي : (بص قدامه) الحق بص
ابراهيم : (بص وره لقي حبيبته القديمه مع صحبه) وله يهمني يابني انا ابراهيم الصمدي يعني دي زيها زي غيرها بقولكم ايه انا رايح الحمام (قام راح الحمام)
ليليان : هما مين دل
راضي : دي يا ستي بسنت وسيف بسنت كانت حبيبه ابراهيم زمان بس بتحب الفلوس اكتر فا راحت لي سيف الي هو صحبه الفرق بنهم اني ابراهيم معاه فلوس اكتر من سيف بس سيف بيعرف يصرف ابراهيم عمي مصطفي مضيقها شويه عليه
ليليان : بس مش حلوه قوي يعني علشان يزعل عليها
ابراهيم : (رجع) ايه بقولك ايه يا ليليان انا جايب ليكي هديه كده هديه تعارف بدل الي حصل في الأول ده (طلع علبه الساعه) اتفضلي
ليليان : (فتحت العلبه وشافت الساعه فتحت بقها) بس دي غاليه قوي
ابراهيم : لا وله غاليه وله حاجه راضي اطلع بي الهديه
راضي : ده معدها يعني
ابراهيم : ايوه يا اخرت صبري
راضي : (ادي الهديه لي فرح زي ما يكون واحد صحبه عادي) اتفضل يا برنس
فرح : بجد ها عيط بجد
وهما قعدين دخل عليهم سيف وبسنت
سيف : ايه يا شباب عملين ايه
راضي : كويسين
بسنت : فروحه عمله ايه
فرح : كويسه يا بسنت انتي عمله ايه
بسنت : كويسه جدا ازيك يا ابراهيم
ابراهيم : كويس يا بسنت عامل ايه يا سيف
سيف : انا كويس مش تعرفنا طيب
راضي : دي ليليان اقعده وقفين ليه
قعده بي رخامه
سيف : عملين ايه يا شباب
ابراهيم : تمام انتي الي مش باين يعني
سيف : بعد ما جبت المجموع بتاعي نويت اخش هندسه وبابا مش راحمني في المكتب بتاعه كل يوم مواقع وشغل وكده
راضي : علشان كده
سيف : عملت ايه في النتيجه جبت كام يا ابراهيم انا شوفت بوست لي راضي لكن انتا لا يعني
بسنت :محبناش ننزل حاجه علشان الحسد
سيف : ليه جبت كام
ابراهيم: 98%
سيف : طيب ها تدخل ايه بقي
ابراهيم : الكنديه ها درس بزنس
ليليان : بجد انتا ها تبقي معايا عايزه اعرفك على الشله كلها
سيف : انتي منين يا ليليان لهجتك مصريه بس مش قوي يعني
ليليان : لا انا مصريه ام واب لكن عشت عمري كله في اسبانيا مع بابا
سيف : اسبانيا وبتعملي ايه هنا
ليليان : انا هنا مع ماما تبقي مرات علي بيه الصمدي عم الشباب
سيف : صحيح انا سمعت اني عمكم علي شغال في القاهره
ليليان : لا علي مش شغال في القاهره هو عنده اكبر مصانع حديد في الشرق الاوسط
بسنت : ايه الساعه الجمده دي يا فروحه
فرح : دي هديه راضي ليا
بسنت : (شورت على العلبه التانيه) دي بقي بتعتك يا راضي صح
ليليان : لا دي هديه ابراهيم ليا
بسنت : (رفعت حجبها) مش غاليا شويه
ابراهيم : (باصص ليها بي برود) لا دي اقل من مقامي مش يله وله ايه
ليليان : ماشي علشان ادخل الاسطبل معرفتش اقعد كويس امبارح
سيف : طيب انا كده كده ماشي راجع الشغل تاني الشيك لو سمحت
طلبه الحساب وحاسب راضي وطلعه بره الجراج
سيف : ايه اوصلكم معايا وله اديك رقم الونش
ابراهيم : (مردش عليه وركب العربيه وسيف فاتح بقه واتحرك)
مشهد من المستقبل
قاعد في البيت في الصعيد و جالي تليفون من داليا طلعت ارد بره في السور و رديت عليها و جالي تليفون تاني من واحد اسمه يقوت
انا : يقوت عامل ايه
يقوت : (بصوت عالي جداً) اهرب يا علي اهرب ها تموت اهرب
لسه ها رد عليه لقيت صوت ضرب نار وانا وقعت غرقان في دمي
المشهد العام.
علي قدر يوفي بي دينه لي فرحات جاب حقه من الي قتله وكمان خد بنته معاه مصر وقعدت في بيت عمه بس علي كان في قلبه شك اصل دي تربيه فرحات ازي متحولش تهرب وله مره ازي استسلمت لي الامر والواقع اصل روان ثائره مش من نوع الناس الي تسكت لا لو وضع معجبهاش تغيره يا تره الايام مخبيه ايه تاني محدش يعرف
كنتم مع الفصل الرابع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يتبع............
الفصل الخامس
العقل والقلب ديمن بنهم صراع كبير بين حكم مين فيهم المشكله لو انتا حكمت عقلك ها تنشف وتجف لكن لو حكم قلبك تبقي عبيط علشان اعتمدت على مشاعر ممكن تتخدع بي سهوله الحياه عايزه ميزان لزم توزنها ديمن بين قبلك وعقلك وتسيب الاتنين في تناغم علشان قرارك يبقي صح ومتخسرش وبلاش العند والمكبره لما تختار غلط لزم تعترف انك غلط علشان تعرف اصل المشكله فين وتحلها
بدايه الفصل
الشباب ركبين العربيه وسايق ابراهيم
فرح : هههههههه شوفت وش سيف
راضي : شوفتي كان فاتح بقه ازي هههههه
ليليان : وله بسنت ههههههه كانت ها تموت من الغيظ
ابراهيم : (قاعد سرحان ودايق من ابوه اصل ابوه غني ومش محتاج ليه لما طلب منه عربيه اداله عربيه عمه القديمه لما راضي طلب عربيه جاب ليه احدث مودل وكل سنه يغيرها لما ابراهيم يطلب من ابوه فلوس بقوله معايش او لسه لما اسحب فلوس من البنك ولما راضي يطلب ابوه زي مصباح علاء الدين ينفز ايوه هما اصحاب واكتر من الأخوات بس يا زوز هما شباب من سن بعض يعني وارد جدا يبصه لي بعض فاق من السرح على صوت ليليان) ايه
ليليان : سرحان في ايه
ابراهيم : في الطريق مش عايز اخبطها علي يموتني فيها
ليليان : لا متخفش علي طيب هو بيهزر بس انا خبط المرسيدس اكتر من مره كل مره يقول ينفع كده يا بنت القرده ويسكت
فرح : عمو علي ده طيب بي شكل
ليليان : على فكره هو مش بيحب كلمه عمو دي
فرح : اشمعنا
ليليان : انا لما سألته قال بتفكره بي اغنيه عمو علي عنده حمار وتفكره بي علي ابنه هو الحمار
فرح : ههههههه ده حكايه بقي
ليليان : انتي لسه متعرفيش ده معيشنا في سرك في القاهره حاجه كده مسخره
وصله البيت ودخله
امي : ايه ده وشكم ازرق كده ليه
راضي : اتخنقنا حد عاكس ليليان وعملنا مصيبه
امي : لما انتو كده هما عملين ازي
راضي : لا هما هما اخدونا ضرب يمين وشمال مخلوش
امي : هههههه هما كانو كام
راضي : خمسه يا تيته
جيهان : (مسكه وش ابنها) انتا كويس يا حبيبي
ابراهيم : (في صوت خنقه في كلامه) ايوه يا ماما كويس
جيهان : كويس ايه انتا وشك كل ازرق
ابراهيم : (بي نرفزه) قولت كويس في ايه هيا اسطوانه
امي : اهدي يا ابراهيم
ابراهيم : (بي صوت عالي) انا هادي شيفاني مجنون
سبهم وطلع الجناح بتعهم
جيهان : هو ماله يا راضي ها ماله الواد
راضي : اصله شاف بسنت النهارده
جيهان : (راحه تطلع وره)
امي : خدي هنا رايحه فين
جيهان : طلعه وره لحسن يعمل حاجه في نفسه
راضي : خليكي انتي يا طنط انا طلعله
امي : وله انتا كمان سبوه لوحده يعتمد على نفسه شويه ويطلع من الي هو فيه بي نفسه مش بي مساعده حد
المشهد الريسي
قاعد في الجنينه قدام البيت ومعايا سامح
سامح : (حكي ليا عن الي اعمله اشرف وانا مسافر) بس هو ده الس عمله اشرف بيه
انا : طيب عايزك تكافئ الرجاله علشان موقفوش قدمهم
سامح : ليه انتا لزم تغير شركه الامن دي ونجيب رجلتنا بدلهم
انا : نجيب رجلتنا بدلهم وتحصل حاجه زي دي تاني يشتبكه مع الامن والجرايد تكتب رجل الاعمال الذي لا ينطبق عليه القانون صح وانور سجن طره نفسك انتا في كده صح
سامح : انا مش قصدي بس كل شغلك احنا الحرس ليه اشمعنا ده
انا : افهمك كل شغلي حاجه وده حاجه تاني انا جايب دل منظر وخلاص يشوفهم يخاف يطلع بعد فتره قليله ها يحب الحياه هناك وتعجبه الراحه انتا كنت لبس بدله ميري وعارف لما تخلعها بتكون راحه ازي
سامح : تمام انا كده فهمت
انا : يله اجهز انتا والرجاله رجعين
سامح : مش ها تقضي عيد هنا وله ايه
انا : عيد عيد ايه
سامح : هو فاضل غيره عيد الأضحى طبعا
انا : (كنت ناسي العيد خالص) طيب امته
سامح : بكره الوقفه
انا : طيب اسمع اجهز انتا والرجاله وارجعه علشان العيد اعتبره نفسكم في اجازه لحد ما ارجع ماشي ما عدي حرس بيت القاهره والمكتب واصرف ليهم بدل إجازات كل واحد مبلغ محترم
سامح : وانتا ها تقعد من غير حراسه
انا : يابني انا في امن مكان في مصر بيتي
سامح : بس بكره عندك معاد مع الحج راضي المحمدي لزم حراسه
انا : لا متشغلش بالك انتا وقول لي كريم كمان مني مش بتديه اجزات خالص
سامح :...... الشغل معاك رحمه يا علي
انا : ماشي يله اسحب والنهارده تكونه في القاهره
مشي سامح وانا طلعت تلفوني كلمت وزير الداخلية الجديد هو فتحي المحمدي اخو راضي
فتحي : علي بيه اخبار خضرتك ايه
انا : انا كويس يا معالي الوزير بس في مشكله
فتحي : خير يا فندم اقدر اساعدك بي ايه
انا : ينفع اشرف ياخد قوه ويروح القريه بتعتي كده
فتحي : يا باشا انا عرفت متأخر و الوزاره كلها مقلوبه علشان اتحرك بدوان ازن نيابه
انا : وليه كل ده انتا عارف لو كلمني وقالي كان زماني فاتح ليه بوابه القريه بي ايدي يفتشها ومن غير ازن نيابه كمان انا معنديش حاجه اخبيها وله بعمل حاجه غلط
فتحي : خدها ميني كلمه اشرف والي ساعده اتحوله محاكمه عسكريه
انا : لالا مفيش داعي لي كل ده انا بس عايزك تقعد معاهم كده وتفهمه هما شباب متحمس بس يصبه الحماس ده في مكانه الصح اتمني تكون متفهم كمان اني اشرف يبقي ابن عمي
فتحي : اهو هوا ده الي مش فهمه انتو ولاد عم لو في مشاكل شخصيه تتحل بره الدخليه
انا : وله اي مشاكل شخصيه هو بس اشرف بيه مش ميعرفش ابوه في الشغل انا من رأي بدل ما يتحول محاكمه ياخد ترقيه
فتحي : الي تشوفه يا باشا بس اتمني الراسه متخدش خبر
انا : لا طبعا انا مش حابب انهم يعرفه برضه
فتحي : طيب يا باشا كل سنه وانتا طيب
انا : وانتا طيب يا مالي والوزير سلام
فتحي : سلام
واديني لحقتك من مصيبه يا اشرف الكلب اتمني يطمر فيك بدل ما انتا مطلع عيني كده دخل البيت اتغدينا وبعد الغدي قعدنا شويه وكل واحد دخل ينام دخلت الجناح
ليليان : علي عايزك في حاجه
انا : خير يا قمر
ليليان : تعاله ندخل البلكونه
سندي : ها تتكلمه في ايه
ليليان : دي أسرار (طلعت لسنها)
دخلت انا وليليان البلكونه ولعت سيجاره وحكت ليا الي حصل النهارده كله وهما بره
في مشهد اخر
جيهان دخلت الجناح (هو عباره عن اوض جوه اوضه كبيره بي حمامين وكمان صاله صغيره فيها بار) وراحت اوضه ابراهيم
جيهان : انتا ها تنام يا حبيبي
ابراهيم : سبيني لوحدي
جيهان : (نورت النور لقتها حارق كميه سجاير عبيطه) ايه ده ابوك لو شافك ها يعمل مشكله
ابراهيم : انا قولت سبيني لوحدي وله اسيب البيت وامشي وترتاحي انتي و ابويا وله الولع في نفسي قولت بره
طلعت جيهان وهي حزينه رحت الاوضه لي مصطفي
مصطفي : ماله الواد ده صوته عالي ليه
جيهان : ابراهيم مش عجبني خالص حالته واحشه قوي من ساعت ما رجع
مصطفي : عيل خرع حتت خناقه تزعله
جيهان : لا ابنك مش مدايق من الخناقه ابنك شاف بسنت النهارده وهي استفزته وقعدت معاهم هي وصحبه سيف
مصطفي : ابنك برضه تعبان في دماغه مين دوله وعمل ليهم حساب ليه سيف ده ابوه مين وله امه مين وله بسنت دي كمان ابنك تعبان في دماغه
جيهان :طيب قوم طايب خاطره بي كلمتن وله حاجه
مصطفي : مبقاش صغير لزم يعتمد على نفسه
جيهان : (بي استعطاف) طيب وغلوتي عندك قوم
مصطفي : طيب يا جيهان قايم
راح الاوضه لي ابراهيم ودخل لقه حارق سجاير كتير قوي
مصطفي : مش قولنا بلاش سجاير في الاوضه علشان تعرف تنام مرتاح
ابراهيم : بعد اذنك عايز اكون لوحدي شويه
مصطفي : بص يابني انسي البنت دي بكره تروح لي احسن منها
ابراهيم : عارف يا ابويا انا مشكلتي مش فيها مشكلتي في السبب الي سبتني علشان الفلوس تخيل بقي انا ابن مصطفي الصمدي اتساب علشان شويه فلوس تقدر تقولي سيف ده يبقي مين وله ابوه مين بس انا اقعد اقولك ابوه معيشه ازي
مصطفي : ازي يعني انتا عايش في قصر هو عايش في فيلا
ابراهيم : وراضي ابن عمي واخويا وصحبي ليه عايش احسن ميني ليه ابوه بديله كل حاجه حتي الهزار انت بخاف اقولك نكته تغضب عليا
مصطفي : محمود بيدي لي راضي وهز مش تعبان وشقيان انا تعبت وشقيت عارف انا بعمل ايه بأمن مستقبلك انتا واخوك
ابراهيم : بتأمن مستقلي في يوم ها تلقيني قتلتك علشان بخلك او قتلت اخويا علشان طمعت
مصطفي : (سمع الكلام ده وزي ما يكون حرك خوفه الي جوه اصل الحوادث دي منتشره قوي نفس القصص اب ديق مع اولاده فا قتلوه او اخوات ابوهم كان ديق معاهم فا قتله بعض من الطمع في بعض الخوف الي جوه اتوجه في صوره قلم نزل على وش ابراهيم) اخرس يا كلب
ابراهيم : (متأثرش خالص من القلم وله حتي رمش) ايه مستغرب من اني متأثرتش علشان ده رد فعلك لما بندخل النقاش ده مع بعض مشكلتك يا ولدي انك عايزني اعملك كل حاجه انتا عايزه والمقابل هي شاطر بس ياريت تقوله
مصطفي : (اداله القلم التاني) اطلع بره ياض اطلع مش عايز اشوف خلقتك تاني
ابراهيم بي لا مبولاه قام طلع بره لقي امه واقفه وبتعيط قدام الباب بص ليها بس ابتسامه وسط الحزن والهم الي يهد جبل مش شب في سن العشرين مقبل على الحياه لا ابراهيم كانت قفلت معاه على الاخر خالص نزل ابراهيم الجنينه ونام على كنبه فيها في الوقت ده انا خلصت كلام مع ليليان وهي عرفت سبب حزنه من عنيه اصل ليليان بنت ذكيا تعرف الواحد من عينه رحت الجناح لي مصطفي وكان لزم الموضوع ده يتحط ليه خبط فتحتلي جيهان
انا : جوزك فين
جيهان : جوه ادخل
دخلت الصاله وجالي مصطفي وهو مكشر
مصطفي : خير يا علي فيه حاجه
انا : في كتير ايه الي بتعمله مع ابنك ده
مصطفي : علي احيات ابوك وامك بلاش الكلام ده انا خلصان
انا : لا انتا لسه فيك الروح انتا بتعمل كده ليه مع ابنك
مصطفي : علشان تعبت يا علي تعبت علشان نعرف نعيش في المستوي ده
انا : وهو ذنبه ايه
مصطفي : لزم ميلقيش كل حاجه بالساهل الفلوس مش لعبه
انا : بقولك ايه يا مصطفي انا ببعت على ابني الي عنده 12 سنه نادي الصيد عارف يعني ايه نادي الصيد اشتراكه الشهري كام وله السنوي ده كله علشان يروح يومين في الاسبوع احنا بنتعب ونشقي علشان عيلنا يعيشه مرتاحين
مصطفي : علي انتا كل ده جالك بالساهل كل الفلوس دي بالساهل انا تعبت وشقيت في كل قرش معايا
انا : ساهل ساهل ايه انا ماشي ورافع روحي على ايدي تعبت في ايه انتا خدت بدل الطلقه 15 علشان تحافظ على مكانك سافرت واتغربت بره علشان ترجع حقك وتحافظ على مكانك واحد دخل بيتك وربطك قدام امك ومراتك انتا كل قرش جمعته فيه عرقك لكن انا كل قرش جمعته فيه دمي نقط ددمم كتير عليها مصطفي انتا في ثانيه ممكن تخسر ابنك تقدر تقولي عماد ابنك بيعمل ايه في اسكندريه لحد دلوقتي (جامعه هناك) اقولك انا ابنك شغال في كافيه علشان يحوش الفلوس دي تنفعه في الدراسه علشان الفلوس الي بتبعتها ليه مش بتكفيه ابنك بيدرس حقوق سعادت المستشار المستقبلي شغال في كافيه بينزل مشاريب لي الزباين علشان كام الف جنيه يحوشهم وانتا عندك ملايين تحب اقولك حسابك في البنك كام دلوقتي
مصطفي : انتا بتقول ايه يا علي
انا : الي سمعته و ياريت بعد كل ده انتا ومحمود بتحطه فلوس في الشغل جين تعمله حركت قرض من البنك علشان بس انا اتحمق اقول لا قرض ايه انا ادفع الفلوس دي علشان في نظركم دي فلوس جيه ليا على الجاهز متبصش ليا كده انا عارف من الاول كل حاجه وبلعتها بي مزاجي علشان دي شويه فلوس ملهاش لزم قولت في داهيه المهم اخوتي انا اشتريت في الوقت الي انتا بعت في ابنك الكبير والصغير مصطفي انا اخترت الرخيص وسبت الغالي فكر فيها يا ابن ابويا فكر
سبته ونزلت رحت الاوضه بتعتي ونزلت الجنينه
انا : ايه يا ابراهيم قاعد يعني كده
ابراهيم : (مش باين عليه اثار زعل وده يقلق الكبت وحش) لا ابدا قولت اشم هو شويه
انا : طيب بما انك قاعد اعزف ليك حاجه كده
ابراهيم : من زمان غاده تحكيلي عن عزفك
انا : اسمع يا سيدي (عزفت ليه اغنيه بتاعت ام كلثوم امل حياتي وخلصت) ها ايه رايك
ابراهيم : جميله يا عمي اه كنت ها نسي (طلع الفيزا) اتفضل (بص في الارض) انا تقلت على حضرتك شويه
انا : بص طول ما مكنش معاك مني او سندي تقل براحتك هما في المصاريف ملهومش حل (رفعت راسه في فوق) احنا بنعمل فلوس بس هي مش بتعملنا يله اطلع نام وصالح ابوك يله متبصش كده انا اديت ابوك كلمتين في عضمه اتمني يفوق
ابراهيم : ليه كده يا علي
انا : علشان انتا صحبي وانا صحبي محدش يزعله لو كان ابوه فهمت
ابراهيم : بس ده ابويا
انا : واخويا سعات يابني لزم حاجه كده تيجي تفوق البني ادم وترجعه لي طريقه يله اطلع
طلع ابراهيم دخل اوضه بتعته عدل وابوه وامه مشفهمش دخل ينام وانا طلعت نمت وعدي اليوم عادي بس مصطفي فضل صاحي لحد تاني يوم نزل بدري لقي امي
امي : ايه يا حبيبي صباح الخير
مصطفي : صباح الخير يا امي
امي : مالك يا حبيبي مهموم كده ليه
مصطفي : انا محتاج رايك جدا (حكي لي امي)
امي : اولا انتا غلط مع ابنك وسبتك براحتك علشان توصل لي المرحله دي وتعرف بي نفسك اصل لو كنت قولت كده من الاول مكنتش ها تحس الاحساس ده دلوقتي ثانين بقي ايوه انتا غلط مع علي اخوك مش عايش في القاهره بيدلع لا اخوك طالع عينه انا عشت معاه الفتره الاخيره وعارف بيحصل ايه معاه
مصطفي : طيب شوري عليا اعمل ايه
امي : صلح علاقتك بي اولادك وعلي مش زعلان على فكره انا عارف موضوع عماد ده من الاول وانا الي حكيت لي علي
مصطفي : طيب ليه مجتيش ليا من الاول
امي : علشان تحس الاحساس ده اوعي تكوم فاكر اني حق سندي بس هو المهم عندي ولزم اجيبه لا انا جبت حق عيالك بس بي ايدك انتا يا بيكري
مصطفي : طيب قولي اعمل ايه معاه
امي : رجع عماد علشان العيد وغير اسلوبك معاه وإبراهيم بقي اكتر واحد اتجرح منك يمكن عماد كبر دماغه شويه لكن ابراهيم حساس جدا سيبه يروح القاهره علشان الجامعه بتعته والوقت ها يصلح بينكم
مصطفي : الي تشوفيه يا امي
بعد شويه نزلنا كلنا قعدنا نفطر وبعد الفطار قعدنا شويه مع بعض
انا : بقولك ايه يا ابراهيم فاضي
ابراهيم : صايع
انا : تعاله معايا اسيوط ورجعين بليل
مني : رايح تعمل ايه في اسيوط
ابراهيم : تمام ماشي
سندي : ايوه رايح اسيوط تعمل ايه يعني
انا : انا طالع البس يله اطلع انتا كمان
طلعت انا وإبراهيم
مني : (بي نرفزه) ماله ده
امي : معلش هو مش بيحب حد يسأله رايح فين
سندي : انا مش عارف ليه كده انا حسه اني متجوزه جاسوس في المخابرات
مني : على رايك خايفه في يوم يقولنا خالتي بتسلم عليكم
الكل دحك وبعد كده ابراهيم نزل وابوه خده المكتب
ابراهيم : (باصص في الارض ومحرج من الكلام الي قاله لي ابوه امبارح) خير يا بابا
مصطفي : انتا رايح مع عمك
ابراهيم : لو حضرتك مش ها تتضايق يعني
مصطفي : لالا بس خد الفلوس دي معاك
ابراهيم : (بص لي الفلوس وابتسم) شكرا يا بابا انا مش عايز حاجه
مصطفي : ليه طيب هي دي كانت المشكله خلاص تتحل
ابراهيم : (قعد قدام ابوه) مش كده يا بابا المشكله مش كده
مصطفي : طيب قولي واحنا نصلح المشكله دي وكل حاجه ليها حل
ابراهيم : المشكله انك ديمن مشغول جدا ولما نسأل تقول انا بشتغل وبجيب فلوس لكن لما نطلب فلوس مش بتدي هي دي المشكله
مصطفي : طيب الي فات محدش يقدر يرجعه لكن الي جي لا ده بتعنا احنا
ابراهيم : طيب يا بابا بعد اذنك عمي نزل
نزلت تحت
انا : يله يا بطل
ابراهيم : يله
انا : احنا مش ها نتأخر يا جماعه يله سلام
طلعت انا وابراهيم ركبنا وانا سايق بعد ثلاث سعات وصلت اسيوط
راضي : يا اهلا يا اهلا يا اهلا بي علي بيه الصمدي
انا : ازيك يا حج راضي
راضي : بخير يا علي اتفضله انفضله
دخلنا المكتب بتاعه وقعدنا
انا : نسيت اعرفك ابراهيم ابن اخويا مصطفي
راضي : ابراهيم بس كبر...... بقي راجل ملو هدومه
انا : ها جيبني ليه لحد هنا
راضي : في كام مكان لقيناه بالصدفه في الجبل
انا : جبل فين
راضي : شرق أسيوط
انا : تمام وضعهم ايه
راضي : في واحد ملكي واتنين عادي و واحد روماني
انا : تمام الي فتحهم مين تبعك له ابعت اجيب الرجاله
راضي : لالا يا باشا انا اشتريت خلاص بس لزم تعاين
انا : طيب يله نطلع الجبل
ركبنا عربيه تانيه عاليه ومعايا ابراهيم رحنا الاماكن بصيت عليها كويس تممت عليهم ورجعنا تاني البيت عند راضي
راضي : (رفع قماشه) اتفضل
انا : (كان في قطع اثاريه صغيره من كل مكان منها مسكتهم وبصت عليهم كويس) تمام يا حج راضي ابعت لي ايهاب يجي ياخدهم وبعد العيد ويسافره اتكل انا
راضي : تمام يا باشا طيب اقعد اتغدي معنا
انا : معلش مره تانيه نلحق الغدي في البلد يله يا إبراهيم
طلعت انا و ابراهيم حطينا الهداية في العربيه واتحركنا بعد شويه سايق ولعت سيجاره
انا : بتفكر في ايه يا ابن اخويا
ابراهيم : لا وله حاجه
انا :ام مش بتعرف تكذب قولي بتفكر ايه قول
ابراهيم : هو حضرتك بتشتغل في الاثار
انا : انا تاجر بشتغل في كل حاجه
ابراهيم : يعني كل حاجه كل حاجه
انا : لا مش كله برضه يعني انا ايوه تاجر بس مش جاحد يعني بص يا سيدي انا ممكن اسلف رجال اعمال فلوس زي قروض بي فيده بسيطه واحد عايز شريك معاه علشان الفلوس معجزه معاه ادخل اوقفه على رجله واخد فلوسي و خلاص ممكن مثلا اشتري كومباوند اخصله واشطبه وابيعه تاني اشتغل في الاثار شويه عادي يعني لكن ابعد من كده لا
ابراهيم : بس الاثار غلط والي يعمل الغلط يكمل
انا : لا مش ديمن بص انا ممكن اشتغل في المخدرات او السلاح او الاعضاء مكسبهم كده ثلاث اضعاف الاثار بس المخاطرة كبير اكسب اسرع اموت اسرع انا بقي عملت الحاجه الغلط علشان بكره معملش الغلط الكبير فهمت
ابراهيم : و ليه تعمل الغلط اصلا
انا : علشان الحياه مش مثاليه طول ما بتعمل صح لزم تعمل غلط لكن تعمل بي مزاجك احسن ما يتفرض عليك وسعتها ها يكون اكبر بي كتير من الي ممكن تعمله بي مزاجك لزم اتقبل الحياه بي الغلط والصح بتعها بكره حياتك ها تكون كده مش سوده وله بيضه رمادي خلطه بين اللونين
ابراهيم : مش عارف يا عمي انا مش مكانك علشان احدد
انا : انا مش بتمني انتا او اي حد تاني يكون مكاني مش طمع في مكاني او حب سلطه او تملك لا انا يابني عامل زي الي قدامه بير غويط لزم يجيب قرارة كان ممكن اسيبه وامشي بس ها نعمل ايه الفضول في العيله عندنا وراثه
قعدنا نتناقش انا وابراهيم في الطريق وصلنا البيت ودخلنا
امي : اخرت يعني
انا : معلش يا حجه الشغل بقي
امي : حتي يوم وقفه العيد شغل
سندي : قوليله يا ماما
امي : ايوه انا ها قوله
مني : ايوه قوليله
سندي : قوليله يقعد معانا
امي : انا اهو بقوله
مني : يهتم بينا قوليله
امي : طيب احسن من كل ده قوليله انتي وهي
مني وسندي : (كل واحده بصت في ناحيه)
امي : انتا كده ديمن في العبط ده
انا : انا لا عارف اشتغل وله اقعد وله حتي انام يا ماما
امي : معلش بقي
انا : عمله ايه يا فرح
فرح : (بنت غريبه الي يكلمها تبتسم على طول) كويسه يا عمه
انا : بلاش عمه دي بقولك ايه ها تدخلي كليه فين
فرح : مش عارف الكليه طب المتوفره خاص في القاهره
انا : طيب وماله
فرح : (بصت لي راضي) لا ماهو مش لزم طب يعني
انا : (بصيت لي راضي) طيب بصي احنا ممكن نجبلك استثناء من جامعه القاهره وتدرسي فيها هي واقفه على كام
فرح : علي نصف درجه بس
انا : طيب نكلم الوزير وله مجلس الجامعات وتدخلي واهو يا ستي تبقي مع راضي في الكليه (راضي داخل حقوق جامعه القاهره) توصله بعض وترجعه مع بعض ولو ابوكي مش عايزك تقعدي لوحدك خلاص اقعدي معايا في البيت
راضي : (بص لي فرح وهو فرحان جدا)
فرح : (بصه لي راضي)
امي : (شيفه الاتنين) انا شيفه انهم موافقين
جيهان : انتي بتجمعي ليه يا غاده
امي : ملكيش دعوه انتي
قعدنا اتغدينا وبعد كده بقي قعدنا
انا : ابراهيم يا راضي تعاله معايا
راضي : (واقف مع فرح ومش سامع) بقولك ايه احنا في القاهره لينا نظام
فرح : ليه بس سبني افرح شويه
راضي : لا لزم نتفق مفيش اصحاب اولاد خالص تقولي اخو صحبتي صاحب صحبتي هتلاقي ضربك بالشلوت
فرح : (بي كسوف) بتغير عليا
راضي : لا طبعا انا واثق فيكي بس لزم يكون في نظام علشان نعرف نتعامل مع بعض هناك
فرح : الي تشوفه
انا : كفايه محن بقي في ايه ها رجع في وشكم كفايه بقي
راضي : في ايه يا عمي مش عارف اقف مع البنت شويه
انا : تعاله بس وارجع تاني
خدته وفي الايد التانيه ابراهيم وطلعنا بره كنت طلبت عربيتين جداد هديه لي الاتنين
انا : يله يا راجله ابراهيم انتا هتاخد البورش و راضي ياخد الشفرولي كامروه
راضي : (في حالت اندهاش) بجد يا عمي
انا : وانا ها هزر معاك
ابراهيم : (بص لي العربيه بي سعاده) شكرا يا عمي بس مش ها قدر اقبلها
انا : ليه يا روح امك هديه جيه من عمك منسبه نجاحك فين المشكله
ابراهيم : دي غاليا قوي
ليليان : (طلعت ورانا) حطها في جيبك وسكتم بكتم
فرح : (جت ورها) ايه ده
راضي : اول واحده ها تركبها قبل امي
حياه : (من جوه) ماشي يا جزمه
راضي : حبيبه قلبي يله بقي يا فروحه
انا : فروحه بقي و لولي ليهم هدايه بس في القاهره
فرح : (حضنتني) انتا اجدع عم في الدنيا كلها
ليليان : وانتا اجدع جوز ام في الدنيا
انا : طيب يله خده لفو شويه (مسكت وش ابراهيم) افرد وشك شويه بكره العيد
طلعه هما بره وانا دخلت جوه
امي : تعيش وتجيب يا حبيبي
مصطفي : بس دي عربيات غاليه لي الشباب يا علي
انا : يا سيدي مفيش اغلي منهم
سندي : طيب ايه مفيش هديه ليا
مني : وانا
انا : انا هديتكم وله ايه
سندي : لا انتا موجود معانا عادي
امي : بقي كده يا سندي طيب
قعدنا نهزر شويه ونضحك
في مشهد اخر
بسنت قاعد مع واحد بينه وبنها علاقه في شقته اسمه جمال
بسنت : (بتلبس القميص) بقولك ايه لف سيجاره كده
جمال : انتي ضربه كتير قوي
بسنت : يا عم لف انتا دافع حاجه من جيبك حبيبي سيف هو الي عامل الواجب ده
جمال : طيب يا ستي خدي
بسنت : (ولعت السيجاره وتلفونها رن) اوعي تتكلم (ردت) الو يا سيف
سيف : ايه يا حبيبتي انتي فين
بسنت : عند امل صحبتي
سيف : بقولك ايه مش سألت على عم ابراهيم وطلع مجنون اساس
بسنت : بجد عرفت منين
سيف : عملت سيرش عنه على جوجل وعرفت كل حاجه
بسنت : طيب بقولك ايه تيجي نسهر عندهم النهارده
سيف : انتي في ايه في دماغك
بسنت : اهو نتسلي شويه
سيف : مجنونه ماشي ها عدي عليكي
قفلت معاه ودخلت على جوجل وبحثت عني
جمال : ايه ده ده متجوز مني الديب
بسنت : انتا تعرف مين مني الديب دي
جمال : حد في مصر ميعرفش مني الديب دي اكبر سيده اعمال في مصر كلها دي اسمها المرأه الحديديه عندها اكبر مصانع اعذيه في مصر كلها
بسنت : انا نزله لحسن الخاروف بيرن عليا سلام
نزلت من العماره وسيف ميعرفش هي هنا بتعمل ايه ركبت معاه وكلمه راضي عرفه انهم في البيت وراحه ليهم
سيف : ايه يا رجاله عملين ايه
بسنت : عمله ايه يا ليليان كويسه
ليليان : اوي كويسه اوي
راضي : عملت ايه في التقديم
سيف: قدمت خلاص واحد لواء تبع بابا خد الملف علشان يقدمه
راضي : اشمعنا يعني
سيف : علشان ادخل الجامعه على وضعي يبقو عرفين انا ابن مين كويس
راضي : طيب
بسنت : وانتي يا ليليان مين ها يقدم ملفك
ليليان : علي قالي ها يخلص القصه دي
سيف : وانتي يا فرح لسه ها تدخلي المنيا
فرح: لا عمه علي ها يدخلني جامعه القاهره
بسنت : ازي يعني انتي مجموعك ميكملش
فرح : لا عمه علي ها يكلم حد يدخلني بي استثناء
بسنت : طيب فين بقي عمكم علي ده
ابراهيم : ليه
سيف : نتعرف عليه اصل من كلامكم كده انه مصباح علاء الدين
راضي : طيب ها شوفه لو فاضي
قام راضي
ليليان : (بتكلم ابراهيم بصوت واطي) ايه الي جبهم دل
ابراهيم : (بي رد عليها بي نفس الصوت) اهو راخمه بقي
ليليان : مش عارف علي لو شافهم مش بعيد يعلقهم على الباب
ابراهيم : ههههههه انتي بتقولي فيها
بسنت : بتضحكه على ايه
ليليان : (بي قرف) موضوع شخصي
جيت انا بعد ما راضي عرفني انا رايح لي مين انا قومت بس علشان كنت زهقان شويه
انا : مساء الخير منورين بيت الصمدي
راضي : ده سيف عبدالرحمن يا عمي ودي بسنت يوسف
انا : اهلا يا شباب نورته انتو اصحاب من زمان
سيف : ابراهيم وراضي معرف قديمه اوي
انا : ام
سيف : الصراحه انا كنت حابب اتعرف على حضرتك جدا
انا : ليه بقي اصل انا مش من سنك علشان تعرفني
سيف : انا بحب اعرف كل الناس الكبير والصغير
انا : طيب يا حبيبي انتا بابك شغال ايه
سيف : بابا مهندس وعنده شركه مقولات
انا : (بي علامه تعجب) مهندس ازي يابني أبوك كان صانعه
سيف : لالا بابا خريج ثانويه الاماني
انا : مش انتا اسمك سيف عبدالرحمن خالف
سيف : ايوه
انا : يبقي انتا ابن عبدالرحمن خالف ابوك كان صناعه ومعرف قديمه بص احكيلك انتا مش غريب جدك خالف كان غفير عند الحج راضي الكبير كان بيخزن سلاح خفيف ومخدرات في الشونيه عند جدي زمان ومحدش ها يفتش شونيه الحج راضي الصمدي اصلا جتله الضربه الكبير اثار جدك هرب بي ابوك وراح سينا وهناك قعد شويه صرف الحاجه ورجع اشتري لي ابوك شهاده هندسه من روسيا وفتح ليه شركه المقاولات دي نرجع لي حتت نتعرف بقي ازي وانا اعرفك انتا وابوك وجدك
سيف : (وشه احمر اصله راسم انه ابن رايس الجمهوريه ايوه يا زوز الشغل مش عيب بس بلاش التكبر انتا جتلك فلوس من الهواء متعملش فيها واحد على حد عارف اصلك وانتا مش ند ليه اصلا) ايييي هو ممكن سأل
انا : لسه ليك نفس تسأل اتفضل عادي اسأل
سيف : انتا ازي متجوز اتنين في نفس الوقت
انا : دي حاجه يعملها يا قادر يا فاجر وانا الاتنين قادر وفاجر (قومت وانا مبتسم) شرفته بيت الصمدي خده سهرتك (سبتهم ومشيت)
بسنت : بس غريب عمكم ده
فرح : وله غريب وله حاجه هي بس شبه ابراهيم قوي
بسنت : لا عمكم ده ملهوش شبه
ليليان : ايوه فعلا بس ابراهيم شبه في شكله حته (هو فعلا ابراهيم شبهي جدا لي ابعد الحدود)
سيف : (بي حاول يرد جزء من كرامته الي على الارض) بقولكم ايه ها تعمله ايه بعد الصلاة
ابراهيم : (كانت نفسه اتفتحت شويه هو عارف كل الكلام ده عن سيف بس بيتحرج يقول علشان مش عايز يقلل منه كان في يوم من الايام اصحاب حتي هو عيل رخم عملت في صحبك الفصل ده خلاص اقطع معاه بس لا هو كمل في صداقته مع ابراهيم) لسه في كافيه جديد فاتح نروح نقعد فيه
سيف : وانا معرف اسمه ايه ده
ابراهيم : اسمه........
سيف : بس ده لسه مفتحش
ابراهيم : لا ها يفتح بكره بس على الديق والدخول بي الحجز او الدعوات لي الافتتاح تعرف حد يدخلنا
سيف : انا ادخلكم بس قبل كده نعمل سباق والي يكسب ياخد الساعه دي (خلع الساعه بتعته) دي ساعه بابا جبها من المانيا رولكس
ليليان : (مسكت الساعه وبصت عليها وانبهرت) واو دي تحفه جدا بس انا عندي رهان احلا انتو بتشربه شيشه صح (الكل ايوه ما عده فرح) خلاص الي يكسب يشتغل لي التاني صبي شيشه
سيف : وانا موافق
ابراهيم : وانا كمان
قعده يتكلمه لحد الصبح كل طلعه يركبه
سيف : انتا وانا الاول يا ابراهيم
ابراهيم : اسبق انتا وراضي وانا جي وراكم
اتحركه كلهم ركبت فرح مع راضي وبسنت مع سيف وابراهيم خد ليليان
ليليان : انتا رايح فين
ابراهيم : ها تحرك
ليليان : لا استنا شويه
ابراهيم : ليه يعني
ليليان : بص احنا ها نستفزه هو لو يعرف انك غيرت العربيه وجبت دي مش ها يوافق
ابراهيم : طيب ده عنصر المفجأه
ليليان : مفجأه ايه انتا مش فاهم افهمك راضي راح بي عربيته القديمه وهي عربيه عاليه يعني لو سابق سيف ها يكسب بس هو ها يخسر نفسه
ابراهيم : ليه يخسر ساعه غاليه زي دي
ليليان : علشان لما تقعده مع الناس ها يقول انا اديت الساعه بتعتي ليك انتا او راضي بس انا زوت الرهان علشان يفكر يكسب هو عايزكم كلاب على حتت عضمه انا خليته هو كلب على حتت عضمه فهمت
ابراهيم : يا بنت الايه انتي طلعتي ذكيه جدا
ليليان : عيب عليك انا بنت مني الديب يابني اقولك على الكبيره الساعه دي مضروبه وكمان هو غبي الساعات الرولكس تصنيع سويسري
ابراهيم : لالا دماغ بي صحيح احنا ها نكون اصحاب
اتحركه على حته فاضيه طريق بس كويس راضي فاتح شنطه العربيه ورافع الباب لي فوق علشان الشمس وبيحب في فرح وسيف راكب العربيه ولبس نضاره شمس ومرجع راسه لي وره واثق انه كسبان وصل ابراهيم
سيف : ايه عطلت منك
ابراهيم : نزل بسنت وانتي كمان يا لي لي انزلي
سيف : (خلع النضاره بتعته) ايه ده دي مش عربيتك
ابراهيم : لا عربيتي هديه النجاح
سيف : احنا متفقناش على كده
ليليان : ايه هو كلام عيال
بدا السباق وابراهيم كسب نزل سيف من العربيه
سيف : انتا كسبت
ابراهيم : لا طبعا ده كلام رهان ايه الي يتنقذ ده حاجه كده علشان الحماس بس مش اكتر يله على الكافيه
اتحركه على الكافيه وسيف دخل الاول لقي صاحب الكافيه واقف على الباب
مالك : سيف باشا عامل ايه
سيف : كويس يا مالك عايزن ندخل
مالك : مش ها ينفع يا باشا المكان بالحجز
ابراهيم : لوكا حبيبي قلبي
مالك : (خد ابراهيم بالحضن) حبيبي قلبي يا هيما عامل ايه
ابراهيم : كويس يا اخويا انتا الي الدينا معاك عمله ايه
مالك : اهو تمام ايه ده ها نتلكم على الباب اتفضله جوه معاك كام شخص
ابراهيم : سته
مالك : لالالا مش ممكن راضي بيه المستشار المستقبلي بي نفسه ادخله طيب
دخله جوه وقعده
مالك : تشربه ايه بقي
ابراهيم : بص هات القهوه بتعتي والشيشه
فرح : ايس كريم شكولاته مش مكس يا مالك
مالك : ماشي يا استاذه فرح والمستشار ايه بقي
راضي : الشيشه وعصير لمون بالنعناع
سيف : وانا قهوه ساده وشيشه
بسنت : زيه
مالك : ساده ليه يا جدعان هيا موته ده افتتاح حتي
سيف : (بي خنقه) ياعمي انتا شريكي
مالك : ماشي يا سيف وحضرتك
ليليان : في موكا بارد
مالك : يا هانم في كل حاجه انتي جيه مع الغلين
ابراهيم : عشت يا لوكا
ليليان : يبقي موكا بارد
بعد شويه جيه مالك بالمشاريب بي نفسه
ابراهيم : ايه يا مالك بي نفسك
مالك : طبعاً هو انتو اي حد انتي الغلين اخبار تيته غاده ايه
راضي : لو شافتك ها تجيبك من شعرك
مالك : لا يا عم انا ها جلها ومعايا بسبوسه علشان اصلحها
ليليان : انتا تعرف طنط غاده منين
مالك : تيته غاده دي يا ستي اجدع ست في الدينا كلها اصل انا دخل بيت الصمدي وكلت وشربت فيه
ابراهيم : مالك يا لولي من الناس القليله الي دخلت بتنا وصانت العيش والملح
مالك : بس انا اول مره اشوف حضرتك الصراحه هو حضرتك مين لو مش ها يضايق السؤال
ابراهيم : لا يابني انتا غريب دي ليليان بنت مرات عمي علي
مالك : البعبع
سيف : ايه البعبع ده
مالك : مش انتا يا سيف يا حبيبي وانتا صغير كانو يقوله ليك نام لحسن البعبع يجي اهو علي بيه كده البعبع الي بيخوف العيال الصغير وكل الناس بالنسبه ليه عيال صغيره كل واحد عنده سبب يخاف وعلي بيه بيدور على السبب ده
بسنت : وانتا جبت الكلام ده منين بقي
مالك : من اخويا حسن شغال عنده مهندس في مصنع
قعده وخلصه وسيف دمه محروق جامد علشان اليوم مش حظه رجعه البيت وهما مبسوطين
ليليان : بس كان يوم تحفه
ابراهيم : بجد
ليليان : جدا انا مضحكتش كده من زمان قوي انتا دمك خفيف قوي يا ابراهيم
راضي : لا ليه فقره الارجوز بقي
انا : لما الف اديك قلم دلوقتي
فرح : انتا تقدر
ابراهيم : لا ده اخويا الصغير
طلع محمود ومصطفي وهما متوترين جدا
ابراهيم : في ايه يا بابا
مصطفي : عمكم علي.......
مشهد من المستقبل
قاعد في مكتب النائب العام و بيحقق معايا
انا : هادي بيه ممكن اعرف انا هنا ليه و ايه التهمه بتعتي
هادي : لا التهم كتير في تجاره اثار و اغضاء و كمان تنقيب عن الاثار في غسيل اموال في تهمه تربح من الدوله في كتير اوي يا علي انا قدامي كوارث تحب نبدا بايه
انا : ابدا بالتهمه الاوله
المشهد العام
الفصل ده خلص زي الي قبله من فصول مليان مشاكل كتير بين مصطفي وابراهيم بس المشاكل دي من زمان بنهم بين اب مش فاهم ابنه وبين ابن مش عارف يرضي ابوه ازي تدخل علي في الموضوع كان عن خبره كبير اصل وهو صغير امه كانت تشجعه مش تكبته والتشجيع ده جاب نتيجه انه لسه عايش لحد دلوقتي قرر انه يشجع ابراهيم بس ابراهيم عنده كرامه فا شجعه هو وراضي علشان الواد ميحسش انه ناقص حاجه في الوقت ده كانت ليليان بتكتشف واحد غريب عنها وعيله غريب مكنتش تتوقع المقابله دي منهم علشان امهم الزوجه التانيه بس يا تره ايه الي حصل لي علي في الجزء الجي بقي
كنتم مع الفصل الخامس من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
يتبع..........
الفصل السادس
الحياه دي جميله جدا وبسيطه جدا و مفيش فيها اي مشاكل بس فيها ناس والناس هي المشكله مش بقول اني لزم الناس تموت لا بس الانسان بي جهله وطماعة عمل فروق كبيره جدا بين الناس علي اساس انه بيعمل طبقات وده نظام الدينا العادي لا الدنيا مفيهاش الفروق الكبيره دي الدنيا بسيطه جدا ولزم نبص ليها بي النظره دي (رأيتي الخاصه)
بدايه الفصل
الشباب رجعه من بره وهما مبسوطين من اليوم
ابراهيم : في ايه يا بابا
مصطفي : عمكم علي اضرب بالنار
راضي : (اتخض) ايه
طلعه يجرو دخله جوه البيت طلعه فوق الجناح بتاعي انا نايم على السرير وفي حفره في دماغي
مني : (بعيط) علي قوم يا علي
سندي : قوم يا حبيبي قوم بلاش تموت
علي : (بيعبط وهو ماسك ايدي) بابا ارجع يا بابا
انا : (كأن حد كاتم نفسي وشال ايده مره واحده شهقت) اهههههه انا فين
امي : (اتخضت) انتا كويس
انا : (بحط ايدي على راسي صداع لقيت الرصاصه في اديدي بس كانت لزقه في راسي طلعتها) ايه ده
مصطفي : انتا كويس
انا : ايوه بس مصدع قوي ايه الي حصل
دخل دكتور كانو كلموه
دكتور : فين الحاله
محمود : اهو يا دكتور
دكتور : (مسك الطلقه وبص لي دماغي وطلع مطهر وكمان لزق وحطه عليها) بس كده
حياه : يا دكتور ده واخد طلقه في دماغه
دكتور : الطلقه دي عدت من حاجه
مصطفي : ايوه سور البيت
دكتور : (بص ليا بستغرب وبص لي الطلقه) السور ده معمول من ايه
مصطفي : مصبوب خرصان
دكتور : علشان كده الطلقه اول ما دخلت فيه بقي شكلها مسطح كده ولما عدت منه خبطت في دماغه زي الزلطه مش اكتر (كلمني) استاذ على انتا محظوظ جدا كان ممكن تموت الطلقه دي قاتله
انا : (خدت منه الطلقه) دي بقي تذكار لي حظي شكرا يا دكتور
مشي الدكتور وسندي ومني نامه الاتنين جنبي وعلي كمان
ليليان : انتا ايه يا اخي مش بتموت خالص
مني : بطلي فقر بقي لحسن نلقيه مات دلوقتي
امي : بعد الشر عليك يا حبيبي
محمود : مين ممكن يكون عمل كده
انا : (تلفوني رن كان سليم) الو يا باشا
سليم : انتا لسه عايش
انا : خيبت املك وله ايه
سليم : لا يا راجل حمدله على السلامه
انا : الاخبار كلها جيبه ايه
سليم : خبر وفاتك ها ننشر التكذيب دلوقتي
انا : لا نزله بعد كام ساعه مش دلوقتي
سليم : الي تشوفه انا هابعت الرجاله دلوقتي
انا : لا سبهم في الاجازه بتعتهم
سليم : ازي الي يوصلك في الصعيد يقدر يوصلك في اي حته
انا : اسمع كلامي بس سلام
قفلت معاه
امي : ليه يابني كده خالي رجلتك تيجي
انا : (كلمت نصحي) الو يا نصحي
نصحي : علي بيه كويس انك عايش
انا : اخبار البورصه ايه
نصحي : نزلت جامد
انا : طيب اشتري الاسهم كلها لمها ماشي وعايزك تحول المضاربه في المانيا لي الصناعات الحكوميه وصناعه العربيات ماشي
نصحي : نصف ساعه وتكون خلصت
قفلت معاه
امي : وبعدين
انا : وله قبلين اطلعه بره عايز انام يله
طلعه بره كلهم
امي : وبعدين بقي مع الواد ده
مصطفي : انا ها كلم الرجاله اجبها
مني : ملهوش لزمه
مصطفي : ليه
مني : لو حد عايز يقتل على محدش ها يقدر يقف قدامه غير علي نفسه هو اخر خبر التكذيب علشان محدش يحاول النهارده تاني
محمود : يعني ايه ها نقعد نتفرج عليه
مني : محدش ها يقدر يعمل حاجه غيره هو
امي : مين عايز يقتل علي
مني : السؤال مش كده السؤال مين في مصر او بره مصر مش عايز علي ميت والاهم مين جاله الجرأه يعملها
سندي : وبعدين مع علي ها يفضل كده كتير كان فنجان منيل بي نيله
امي : فنجان ايه
سندي : زمان انا وعلي قبلنا وحده بتقري الفنجان وقالت لي علي حجات كتير وحشه ومن ساعتها حياته مقلوبه
امي : (بصت ليها شويه) طيب
المشهد الريسي
قاعد في الاوضه مولع سجاير وافتكرت الي حصل بالظبط
فلاش بااااااك
قاعد بدحك مع علي وجالي تلفون طلعت ارد بره كان جي ليا من داليا
داليا : صباح الخير يا علي كل سنه وانتا طيب
انا : وانتي طيبه يا داليا
داليا : انا كنت عايزه حضرتك في حاجه بس محرجه
انا : انا عودتك على كده انا اخوكي خير
داليا : انا كنت عايزه سلفه
انا : بس كده كام يا ستي
داليا : 20 الف جنيه بس
انا : بس كده سهله اكلم نصحي دلوقتي اول ما نفتح الشركه استلميها
داليا : شكرا يا علي بجد شكرا
انا : مفيش شكر على حاجه تفها زي دي يله كل سنه وانتي طيب سلام
داليا : وانتا طيب سلام
قفلت معاها ولقيت مكلمه مش جواهرجي اسمه يقوت استغربت انه بيكملني
انا : الو يقوت الجوهرجي بنفسه عامل ايه
يقوت : (بصوت عالي) علي انتا فين اهرب يا علي ها يقتلوك اهرب بسرعه
انا : في ايه يا ياقوت
مكملتش الكلمه ولقيت السور بيتخرم والطلقه عدت في دماغي هو ده الي حصل
عوده من الفلاش باك
طفيت السيجاره وقعدت افكر مين عايزني ميت ملقتش حد مش عايزني ميت الصراحه قولت انام بما اني قادر انام نمت وصحيت تاني يوم على اميره على السرير
انا : ايه ده اميره صباح النور والسرور يا قمر فين ماما ها فين
سندي : (طلعت من الحمام) صباح الخير يا حبيبي انتا صحيت امته
انا : انا صحيت على اميره انتي سيباها كده ليه لما تقع ودمغها تتخبط اعمل انا ايه بقي ها مفكرتيش انا ممكن اعمل فيكي ايه لو ضفر اتكسر منها
سندي : جري ايه يا علي لي كل ده
انا : سندي انا عيالي عندي غليني جدا خالي بالك بقي
سندي : متخفش عليها دي قرده
انا : زي امها
قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت
انا : صباح الخير
امي : ايه خلاك تقوم انتا لسه تعبان
انا : لا متخفيش عليا انا زي القرد اهو بس عايز اشرب قهوه
امي : ثانيه اعملها
قامت امي عمل*ت القهوه وشربتها وبعد شويه قومنا نفطر وبعد الفطار امي طلعت الجنينه ومعاها الفنجان بتاعي وفي واحده بتقري الفنجان بره اسمها جليله
امي : خدي يا جليله اقري الفنجان ده
جليله : (قلبت الفنجان وحركت شفايفها وبصت فيه) بلاش يا حجه
امي : بلاش ليه
جليله : الي ها قوله مش ها يعجبك
امي : قولي الي انتي شيفه
جليله : شيفه شب عتره بس طريقه وحش معادي خلق الكون كله وكلهم في قلوبهم الشر ليه عيشتهم بي موته وعشته بي موتهم ناس واقفه قدمها اسوار بي اسود حرسها بس ميتخفش عليه لا هو راجل شهم وتمن الشهامه دي كفنه
امي : انتي شيفه موت
جليله : الموت موجود وحوليه والموت انواع كتير يا يموت ابنه يا يموت حبيبته يا يموت الغالي عنده يا تموت سرته وسط الناس و يبقي مداس عليه يا يموت هوا
امي : طيب وبعدين احبسه في البيت
جليله : لو حبستيه في برج نصيبه جي جي (بصت بستغرب) هو عنده كام بزره
امي : اتنين ولد و بنت
جليله : متأكده يا حج
امي : ايوه بس هو متجوز اتنين ممكن تكون مراته التانيه حامل و هيا مش عرفه
جليله : في خبر جي ليه مش ها يكون سعيد خالص
امي : خبر ايه
جليله : سمحيني يا حج مش كل حاجه بشوفها اقدر اقولها انتي عرفه
امي : طيب خدي الفلوس دي
جليله : انا مش باخد تمن الفنجان يا حجه
امي : طيب يا جليله اتفضلي
مشيت جليله وامي دخلت وهي ساكت وعماله تبص عليا بي حسره من الشب الي ها يموت في شربه ماه وابنها الي ها يضيع وهو اخر العنقود الصغير بس شقي جدا طول عمره شقي من صغيره
انا : ها يا فرح كلمتي ابوكي
فرح : ايوه يا عمي بس مش موافق اقعد عند حضرتك مش عايز يتقل عليك
انا : ليه هو ابوكي فكرني ها وافق تقعدي لوحدك وله في سكن طلبه انسي انا ها كلمه
كلمت منصور و فهمته و هو قال ها فكر وجت روان دخلت المكتب ليا
روان : انا لسه عايش
انا : ايوه
روان : مش تهدي شويه و تعقل
انا : اهدي ليه انا بلعب
روان : لعب ايه يا علي انتا روحك كانت خلاص ها تطلع
انا : جري ايه يا روان انتي نسيتي ابوكي كان ديمن يقول اللعب بالنار متعه بس لزم تتلسع بيها وده شر لابد منه
روان : علي فهمني في ايه في دماغك و لعب ايه
انا : لعبه يا روان لعبه (ولعت سيجاره) لعبه محسوب فيها كل حركه بعملها كل خطوه كل رصاصه مضروبه محسوبه برضه كل مره عدوي بياخد نفس انا الي حاسبه و مخطط ليه لعبه فيها شهوه غريبه شهوه انك تتحكم في تحركات الناس و هما فكرين انه تفكرهم بس انا الي رسمه كل واحد في اللعبه دي فاكر انه بيعمل الي هو عايزه بس في الحقيقه بيعمل الي انا عايزه كل واحد من اعدائي فاكر انه بيتحرك لي خدمت مصلحته بس ده لي مصلحتي انا مش لي حد تاني
روان : حاسب يا اخويا انتا مش بتلعب بالنار انتا بتلعب شطرنج بس بالناس وده لي ثمن اغلي من لسعه النار ها تخسر
انا : اخسر و ماله مش واحش لي حد ممكن يخسر
روان : علي بلاش اللعب بتاع باريس هنا مش ها ينفع
انا : ينفع في كل حته
روان : اللعب بالناس ملهوش قواعد وله قوانين اديك شوفت و متحولش تقنعني اني الي حصل امبارح ده كان في الخطه بتعتك
انا : (طفيت السيجاره) بلاش تخافي اخوكي ميتخفش عليه
روان : يتخاف عليك من نفسك يا اخويا
قامت روان مشيت طلعت بره البيت و عملت تلفون
روان : علي الصمدي عنده خطه كبيره اوي
شخص : انا عارف
روان : لا متعرفش ده اكبر من الي في خيالك على بيلعب بالناس الهوايه المفضله عنده
شخص : مشكله بس كل مشكله وليها حل سلام
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الشخص المجهول
سليم : هو علي ليه رفض ابعت ليه الرجاله
شخص : علشان محدش يعرف انه عايش
سليم : بس كده الخطر قرب منه قوي ده حصل في الصعيد
شخص : من امته كان الخطر بعيد عنه بس المره دي هو طاله في ابعد حته هو فاكر انها امان وده كويس لي شغلنا
سليم : الشق بقي واسع قوي و مشروع هيليوس بدا يوسع
شخص : ها يتلم في اقرب وقت متخفش كل حاجه مشيه زي الساعه على الخط المرسوم ليها
سليم : انا مش عارف شكلنا استعجلنا شويه
شخص : لا خالص (طلع علبه دوي خد حبايه) الوقت قرب جدا
في مشهد اخر
يعقوب ابن فتحي الغول قاعد مع أمه ساميه واخته جني في انجلترا
يعقوب : وبعدين ها نفضل كده قعدين
ساميه : واحنا ها نعمل ايه
يعقوب : لزم نجيب حق ابويا مينفعش حد يلعب بي فتحي الغول ويفضل عايش
ساميه: بلاش تمثيل انتا طول عمرك مش على وفاق مع ابوك ومش بتحبه
يعقوب : احبه حاجه الي حصل حاجه ده حقنا
ساميه : وانتي رايك ايه يا جني
جني : انا حجزت تذاكر الطيران خلاص
المشهد الريسي
جالي رد من منصور ابن عمي وتاني يوم جهزنا واتحركنا على القاهره ركبتا انا ومني وسندي وعلي واميره في عربيه وبراهيم معه ليليان في عربيه وفرح مع راضي في عربيه
راضي : بقولك ايه يا فرح انتي تنسي خالص جو الغيره ده ماشي
فرح : يعني ايه يا استاذ اشوفك قاعد مع بنات واسكت
راضي : يعني ينفع الي عملتيه امبارح ده
فرح : وبت الي اسمها رنا دي تلكمك في التلفون بتاع ايه ها جابت رقمك منين
راضي : يا بنتي دي اتصلت علشان تعيد عليا
فرح : وجبات رقمك منين بقي
راضي : من اي حد ها قعد انا اسيب كل حاجه وافكر هي جابت رقمي منين
فرح : لا ازي مش جبت رقمها الجديد تولع فرح صح
راضي : يا هبله دي بنت عبيطه عرفه يعني ايه عبيطه وبعدين حد يبص بره ومعاه القمر ده كله
فرح : ايوه يا اخويا ده الي بخده منك كلام راضي يا حبيبي احنا رايحين القاهره يعني لو شوفتك قاعد مع واحده وبتستهبل اقسم بي ديني اجبها من شعرها واعمل كرثه انا مجنونه وانتا عارف
راضي : (بيضحك) ههههههه خلاص انا عارف بس لزم يكون ليا اصحاب
فرح : اصحاب ماشي لكن شغل استبهال لا ماشي
راضي : ماشي يا فروحه بس اضحكي بقس بلاش النكد ده
ابراهيم مع ليليان في العربيه وهو سايق وليليان جنبه بتلعب في شعرها وكل شويه تبص عليه هي حسه بي حاجه من نحيته الانسان الطيب الخلوق والهادي بس مش فاهمه الاحساس ده
ليليان : بقولك ايه يا ابراهيم
ابراهيم : (ولع سيجاره) قولي يا ليليان
ليليان : انا عايزك تنسي بسنت وسيف والقرف ده
ابراهيم : انتي شغله دماغك ليه
ليليان : مش شغله دماغي بس انتا رايح حياه جديده بلاش بقي القديمه دي
ابراهيم : لا لزم افضل فاكر حياتي القديمه كويس لزم افتكر انا مين وابن مين وحياتي ازي لزم افضل فاكر وبعدين واحد زي سيف ده مش ها يخليني انسي بي سهوله ها يفضل ورايه (تلفونه رن) اهو يا ستي لسه طالع من البلد وكلمني
ليليان : طيب بلاش ترد عليه فكك منخ
انا : لا ها رد عليه ونشوف عايز ايه (رد عليه وفتح السماعه) الو يا سيف
سيف : الو يا ابراهيم انتا فين
ابراهيم : في الطريق لي القاهره
سيف : بجد ها تقعد هناك من دلوقتي
ابراهيم : ايوه اهو اغير جو شويه
سيف : طيب يا عم انا لسه بدري عليا
ابراهيم : ليه يا عم كده مزهقتش من البلد
سيف : لا ياعم زهقت بس لسه الفيلا بتعتي مخلصتش
ابراهيم : (كاتم الضحك) طيب اقعد في فندق لحد ما تجهز
سيف : لا يا معلم انا مش بحب اقعد في فنادق قولي صحيح انتا شقتك ها تكون فين
ابراهيم : لا احتمال اقعد مع عمي في القاهره
سيف : طيب عايزن نقعد مع بعض هناك بقي
ابراهيم : طبعا طبعا اومال طبعا بقولك ايه اقفل علشان داخل على كمين سلام
سيف : سلام
قفله المكلمه والاتنين اتفتحه في الضحك بصوت عالي
ليليان : ده عيل عبيط خالص
ابراهيم : مش قولتلك ده عيل تافه لو سبته مش ها يسبني
ليليان : انا بقي نش فاهم من كلامك واسلوبك معاه انك مطنشه خالص
ابراهيم : علشان انا بالنسبه ليه حاجه كبير في نطره كل اصحابه حاجه عره ألا انا مع ان اصحابه دل رجاله جدعان وعيال محترمه بس هو متكبر عايز يقول لي الناس اني انا وهو من مستوا واحد عقده نقص
ليليان : اممممم فهمت بس عيل فقره الصراحه
ابراهيم : اهو انا بقي ها حتاجه كتير علشان اقعد ادحك عليه لما اكون زهقان زي كده
وصلنا البيت في القاهرة ودخلنا قعدنا تحت شويه
انا : بصه يا شباب انا عايز اعرفكم شويه حجت علشان نكون على نور من اولها
راضي : خير يا عمي
انا : انا خليت الملحق بتاع القصر فيلا صغيره ها تقعده فيها انتو الاتنين ماشي بالنسبه لي راضي وفرح اشوف اي حد فيكم بيقمرز على التاني ها زعله جو العشق الممنوع ده مش بحبه يعني ها شوفك انتا وهي قعدين تحبه في بعض ها بعتك انتا الصعيد واعلقها هيا ماشي
راضي و فرح : (بصه لي بعض وبيدحكه) ماشي يا علي
انا : الى ها يحتاج اي حاجه لزم يجي يقولي مشكله او فلوس او حد يتكلم معاه يجي ليا بلاش بقي جو عمي مش فاضي والكلام ده فل
ابراهيم : فل
انا : بكره هاخد الملف بتاع ابراهيم وراضي وفرح اروح اقدمه اعمله حسبكم انتو جين معايا ها نصحه بدري اوكي
علي : جري ايه هو احنا في مدرسه عمل تدي في قوانين وشروط وانا ساكت ليك من بدري عشان انتا ابويا بس
انا : اه كنت نسيت حاجه مهم (مسكت على من لبسه ورفعته لي فوق) لو شفتوني بقتل علي او هو بيقتلني عادي ده مش جديد
قعدنا شويه وبعد كده طلعنا فوق علشان انام دخلت الاوضه لي مني
انا : ايه يا منمن بتعملي ايه
مني : قاعده
انا : بقولك ايه تعالي
مني : (جت على السرير) ايوه
انا : (خدتها في خضني) مالك يا قمر شكلك مش مبسوطه
مني : مفيش
انا : قولي بس وبلاش كذب مالك
مني : بفكر يا علي مين حاول يعمل كده في الصعيد المشكله انك مش بتفكر انتا كمان
انا : افكر ازي ده واحد مش سايب اي اثر
مني : طيب والعمل ايه
انا : مش عارف لزم استنا لحد ما يظهر وبعد كده اعرف مين هو
مني : انا خايفه
انا : بلاش خوف ازي تبقي مراتي وخايف
مني : انا خايفه عليك انتا
انا : يا ستي كبري دماغك تعالي نينام وبكره بلاش نفكر فيه يله تعالي في حضني بس
خدت مني في حضني ونيمنا صحيت تاني يوم نزلنا تحت اتجمعنا على السفره علشان الفطار
ليليان : بقولك ايه يا علي انتا جي معانا
انا : ايوه
ليليان : لا بلاش اصل احنا مش رايحين مدرسه يعني تيجي معانا
انا: طيب براحتك وانتو
راضي : الي تشوفه يا عمي
انا : انا كده كده جي علشان موضوع فرح
خلصنا فطار ورحت انا وفرح وراضي جامعه القاهره وصلنا هناك نزلت رحت مكتب عميد الجامعه دخلت ليه الكرت بتاعي طلع لينا اسمه احمد
احمد : اهلا اهلاً يا علي بيه شرفت الجامعه كلها
انا : الشرف ليا انا يا دكتور احمد اني في مكان زي ده
احمد : اتفضل اقعد يا فندم
انا : شكرا يا دكتور سامح ممكن تنتظر بره
سامح : (هز راسه وطلع)
احمد : شرفتني يا علي بيه تشرب ايه
انا : علي بيه و فندم جري ايه يا دكتور احمد حضرتك مش فاكرني
احمد : الصراحه لا اسف يعني بس في سابق معرفه
انا : طبعا حضرتك كنت رايس قسم الاقتصاد في جامعه........ من 20 سنه
احمد : ايوه
انا : انا كنت طالب عند حضرتك مش فاكرني انا علي محمد الصمدي يا دكتور
احمد : (بص ليا شويه) علي ازيك معلش الشعر الابيض بقي وشكلك اتغير خالص
انا : الزمن بقي يا دكتور مش ها طول على حضرتك كتير ده راضي ابن اخويا ها يقدم هنا حقوق ودي فرح بنت ابن عمي وعايزه تقدم طب
احمد : بس كده سهله بس لو جي عايز معمله خاصه ليهم يبقي كده انتا نستني
انا : هههههههه لا يا دكتور مش كده انا عارف نظام حضرتك كويس انا جي في حاجه تانيه خالص
احمد : خير
انا : فرح مش جايبه مجموع لي كليه طب فا عايزن استثناء
احمد : (بص ليا شويه) طيب انتا عارف نضام الاستثناء ايه بالظبط وله لا يعني هس جيبه 50 مستحيل
انا : لالالا مش قوي كده لا ده بس واقفه على نصف درجه مش اكتر يعني
احمد : يا علي مينفعش الاستثناء ده في المصاريف الحضور ماشي لكن ابعد من كده لا
انا : طيب يا دكتور حضرتك علمتنا في الاقتصاد اني اي حاجه عباره عن صفقه انا ها عمل تبرع بي فلوس لي تجديد مبني كليه طب
احمد : امممم رشوه يعني
انا : لا الرشوه دي لو حضرتك الي ها تخدها لكن دي الطلبه هما الي ها يخدوها
احمد : شكلك كده بقيت رجل اعمال اشطر من الي بيتقل عليك
انا : تلميذك يا دكتور وبعدين حضرتك طلبت من الوزاره فلوس علشان كده والرد ديمن يجي بي مفيش ميزانيه صح
احمد : ادرس الخصم والسوق صح
انا : صح يا دكتور
احمد : طيب يا علي بس انتا عارف تكلفه تجديد مبني زي ده كام
انا : عارف وشوفت الميزانيه الي حضرتك بتقدمها وشايف انها ميزانيه قليله جدا انا ها جدد بي اضعاف
احمد : طيب يا علي فين الملفات
انا : (اديته الملفات) اتفضل وشكرا جدا يا دكتور
احمد : شكرا على ايه انا معملتش حاجه وبعدين نصف الدرجه ده ممكن يكون طار في التصحيح
انا : وكمان عايز من حضرتك خدمه بسيطه جدا
احمد : انتا في الاول قولت بسيطه وطلعت مش بسيطه خير
انا : لا ده بقي كل خير هي الجامعه هنا بتقبل شهدات فقر من الطلبه
احمد : ايوه
انا : تمام طبعا مش ها تتقبل كلها صح
احمد : لسه اهو بتقول الميزانيه
انا : حلو قوي الي ها تقبله الوزاره ده عليها والي ها يفضل انا متكفل به
احمد : متكفل به!!!!!! علي الوزاره ممكن تقبل الف طالب من خمسين الف
انا : اصل يا دكتور مينفعش طالب مش قادر يدرس طب وهو جايب مجموع عالي علشان الفلوس بس لزم ياخد حقه
احمد : طيب بس ها يكون ضغط عليك كبير وعلى الميزانيه بتعتك
انا : يا دكتور الدوله عاطياني تسهيلات كتير بي فلوس كتير يعني نعمل حاجه كده وكمان عندي استعداد اوظف عندي دفعه من الخرجين الغير مقتدرين في المستشفي الخاص بتعتي علشان وكمان التدريب بعهم
احمد :ماشي يا علي انتا بقيت راجل اعمال شاطر قوي
انا : شكرا يا دكتور اتكل انا بقي والشباب معاك اهم
احمد : شرفت يا علي
انا : الشرف ليا انا يا دكتور
طلعت بره ومعايا راضي وفرح
فرح : (خدتني بالحضن) شكرا قوي يا علي انتا رجعت ليا حلم حياتي تاني
انا : بطلي الكلام العبيط ده انتي بنت اخويا ابوكي ده مش ابن عمي لا ده اخويا الكبير بقولك ايه يا راضي فرح معاك خلصه كل حاجه وابقي ارجعي معاه خالي بالك منها يا راضي
راضي : في عيني يا عمي
انا : يله سلام
سبتهم ونزلت تحت ركبت العربيه علشان اروح الشركه وانا في السكه رن عليا رقم كذي مره رقم غريب عليا اول مره اشوفه او حتي متسجل على الترو كولر ردت
انا : الو مين معايا
متصل : على كده ضميرك مرتاح
انا : انتا مين
متصل : انتا كده متخيل انك صح لما تتبرع بي الفلوس وتساعد الطلبه كده صح طيب لو عرفه اني فلوسك دي من ددمم ناس ناس ماتت منها ازي ها يبصه في عينك زي راضي مثلا او فرح او ابراهيم
انا : انتا مين
متصل : اه صحيح شوفت نسيت ازي اصل من فرحتي اني بكلمك نسيت اقولك الف سلامه على رصاصه الصعيد
انا : ام انتا بقي الي عايز تقتلني
متصل : لا انا مش عايز اقتلك انا عارف اني سور البيت معمول من خرصان وخليت القناص يختار رصاصه ضعيفه انا مش عايز اقتلك
انا : طيب لما انتا مش عايز تقتلني بتعمل كده ليه
متصل : ممكن تشوف اني ضميرك مثلاً ودي حاجه كويسه لسه ليك صوت ضمير اه معلش كنت هانسي انا ها بعت ليك عنون القناص في رساله انا جبته من على الديب وب ابقي خلص عليه بقي ها سلام يا عيلوه وسجل الرقم ده بقي علشان ها نتكلم كتير الفتره الي جيه
انا : (قررت العب معاه نفس لعبته) اسجله بي مين انا لحد دلوقتي معرفش اسمك
متصل : ام تصدق دي مشكله
انا : حلها تقولي اسمك
متصل : لا طبعا مش حل انتا كده ها تعرفني ومش بعيد احصل ناس كتير ماته علشان تجمع ثروتك اسمع سجله بي ضميري ماشي باي يا علي
قفل المكلمه
انا : سامح خد الرقم ده عندك**********01 عايز البلد كلها تدور على الرقم ده ماشي
سامح : حصل
انا : اطلع بينا على ياقوت الجوهرجي
سامح : بس انتا عندك اجتماع في الشركه مع مدير المشروعات العمرانيه شغل الحكومه
انا : مش مهم يا سامح اتأخر ساعه يعني
سامح : لا يا علي شغل الحكومه مش بيحب التأخير لزم توصل في معادك بعد ما تخلص اجبلك ياقوت لحد عندك الشركه
انا : اقولك هاته المكتب باليل
في مشهد اخر
وصلت ليليان الجامعه مع ابراهيم ودخله قدمه الورق ودفعه المصاريف و راحه الكافتريه علشان ليليان تعرف اصحبها لي ابراهيم
ليليان : شباب احب اعرفك ابراهيم مصطفي الصمدي ابراهيم دول اصحابي امال و نور وشريف وحسن
امال : اهلا
قعده شويه
شريف : قولي يا ابراهيم انتا منين اساس
ابراهيم : من الصعيد المنيا
شريف : و درست هناك وله هنا
ابراهيم : هناك
شريف : فلاح يعني
ابراهيم : (بي فخر) ايوه
حسن : انا من سوهاج يا سيدي يعني خط واحد
ابراهيم : احسن ناس ناس سوهاج اتشرفنا عشت في سوهاج بقي معلش اصل اللهجي مش سوهاجي خالص
حسن : لا انا عشت فث اماكن كتير مختلفه بابا اصله مهندس بترول فا لف محفظات مصر كلها فا كنت معاه
حسن : انتا ساكن فين يا ابراهيم
ابراهيم : ساكن في بيت عمي علي الصمدي
ليليان : علي ده جوز ماما
خلصه مع اصحابهم وروحه البيت وكمان راضي وفرح وانا رجعت البيت قعدت معاهم بهزر ونضحك بس دماغي فيها مليون حاجه مليون شخص مليون عدو
المشهد العام
علي قاعد مع اهله بس مش معاهم دماغه في مليون حته تانيه علي بداء يفكر مين هو الي عايزه يموت ودي غلطه علي علشان الشخص ده مش عايزه ميت لا عايزه عايش
كنتم مع الفصل السادس من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يبتع..........
الفصل السابع
ديمن الناس فكره اني الذكي هو الي يعرف يخطط ويرسم لا خالص الذكي هو الي يعرف يخطط ويرسم وبفكر بس متعرفش هو مين تبقي ماشي في الشارع تخبط في الشخص الي بيخطط حياتك كلها ودارس كل حاجه عنك كل اسرارك كل افكارك كل احلامك هو ده الذكي الذكاء مش مقتصر على التخطط والرسم لا الذكاء اكبر من كده بكتير
بدايه الفصل
قاعد مع الكل سامع وبضحك بس جوه دماغي حرب شوارع مين الي عمل كده طيب انا ممكن اعمل قيمه بالناس الي عايزني ميت احا قيمه ايه انا مفيش حد مش عايزني ميت بس مين عنده الجرأه لي ده وده المشكله طلعت البس ونزلت رحت المكتب وجالي يقوت
يقوت : انا سعيد انك لسه عايش
انا : تحذيرك جيه متأخر قوي يقوت انتا المتحكم في سرافر الديب وب في مصر والي عمل كده من عليه
يقوت : كل الي اعرفه اني الي عمل كده ساب خبر على الديب وب انك ها تموت في التوقيت الي كلمتك فيه ولما عرفت بلغتك
انا : ايوه مين بقي
يقوت : شبح ملهوش اثر انا مشغل انبغ المهندسين عندي ومحدش قادر يوصل لي حاجه الي عمل كده واصل قوي
انا : تؤ مش واصل لو واصل كان قتلني وده مش عايزني اموت الي عمل كده واحد في اصغر شق في البلد الي عمل كده عمل بأسلوب بلدي يعزب الضحيه بتعته واحد عايز يلعب
يقوت : وبعدين لو واحد من الكبار كنا قدرنا نوصل ليه لكن كده احنا بنضور على ابره في كوم ابر
انا : اكتب الرقم ده عندك **********01 عايز البلد كلها تضور على الرقم ده
يقوت : حصل يا علي
انا: اتفضل
مشي يقوت وانا فضلت قاعد شويه عملت كام تلفون وكام مقبله خلصت ورجعت البيت رحت لي سندي الاوضه كان يومها النهارده بيت معاها بس فكري مشغول قوي في كل حاجه ( اصل يا زوز لو علي معرفش مين الي عمل كده هو وكل اهله في خطر كبير جدا وعلي مش بيحب الخطر يكون حولين اهله ممكن جنبه هو لكن اهله لا) صحيت من النوم ونزلت تحت فطرت مع البيت كله ونزلت الشركه
داليا : صباح الخير يا علي
انا : داليا عايز فنجان قهوه تقيل جدا بس عايزه حلا في مكتبي
داليا : اوكي في واحد عايز يقابلك
انا : مين ده
داليا : بيقول اسمه اشرف الصمدي
انا : (نقصه امك دلوقتي) طيب دخليه
طلعت داليا ودخلت اشرف
انا : اشرف بيه اهلا نورت
اشرف : معلش جي من غير معاد
انا : عيب يا اشرف احنا اهل تشرب ايه الاول
اشرف : لا وله حاجه انا جي اتكلم معاك شويه
انا : خير يا اشرف
اشرف : انا الصراحه عايز اصفي الجو الي بنا انا وانتا يعني انا كنت متنرفز شويه والي حصل لي بابا كان كتير
انا : لا يا اشرف مش كتير ابوك هو الي عمل كتير بش بلاش نتكلم في القديم خلينا في الجديد احنا ننسي الي حصل زمان ونفكر في بكره
اشرف : انا بقول كده برضه بس انتا تيجي وتجيب معاك البيت كله عندك و تتغدي معيا النهارده
انا : النهارده طيب ماشي
اشرف : انا هستناك بليل سلام
انا : سلام يا اشرف نورت يا حبيبي
مشي اشرف وانا قاعد بفكر ومش طلبه خالص انا متعود لما اكون متوتر او بفكر في حاجه مهمه محبش اقبل ناس من العيله عندي علشان لما تقعد مع حد غريب لزم تخلي بالك من كل كلمه طلعه منك لكن لما بتكون قاعد مع اهلك والعيله بعتك بتاخد راحتك خالص وده مش حلو لي واحد مش رايق وبيفكر خلصت اليوم وروحت البيت وخدتهم ورحنا لي اشرف بس من غير حراسه وصلنا لقيت مراته
نورهان : علي بيه شرفت
انا : بيه جري ايه يا نورهان
نورهان : نعمل ايه مش عرفين نصولك وله بنشوفك يا راجل احنا في محافظه واحده
انا : الشغل يا نورهان
نورهان : سندود حبيبت قلبي عمله ايه
سندي : كويسه يا نونه
نورهان : انتي اكيد مني بقي صح
مني : ايوه انا
نورهان : ازيك نورتونا
انا : نورنا ايه بقي احنا لسه على الباب يا حجه
نوال : ههههههه لسه فضيحه ادخله
دخلنا جوه وكان محمد عزت هناك
محمد : ابو علي واحشني جدا
انا : واحشك ايه يا راجل انتا خلتها خل خالص
محمد : ليه بس
انا : اخر مره اتكلمنا كان امته
محمد : مشاغل بقي يا صحبي علي عامل ايه يا حبيبي
علي : كويس يا عمه محمد
قعدنا بعد السلام والترحاب اشرف طلع قعدنا مع بعض شويه ولقيت بنت كده زي القمر طلعه شعرها اصفر وعنيها زرقه وبيضه زي الثلج
بنت : الغداء جاهز يا بابا
انا : بابا مين دي
اشرف : انتا مش عارفها مين دي
انا : لا
اشرف : دي يا سيدي فيروز
انا : (استغربت جدا اخر مره شوفت فيروز كام عندها 12 سنه كانت عيله صغيره جدا) فيروز مين فيروز بنتك انتا زوزو
اشرف : ايوه
فيروز : ايه يا عمو حضرتك نستني وله ايه
انا : نسيت ايه انا اخر مره شوفتك فيها كان من عشر سنين
اشرف : لا فيروز عندها دلوقتي 22 سنه ها تتخرج السندي
انا : بقيتي عروسه يا فيروز
اشرف : يله نتغدي
قمنا اتغدينا وقعدنا نحكي والشباب قعدين
فرح : روزي عايزه شاحن
فيروز : انتي عرفه مكان الاوضه روحي جبيه
فرح : بطلي رخامه بقي
فيروز : فرح بلاش جو البطه البلدي ده مش بحبه قومي
ابراهيم : (تلفونه رن) هو انا معنديش حد غيرك انتا
راضي : مين
ابراهيم : سيف بيه (رد عليه) الو يا سيف
سيف : الو يا ابراهيم انتا فين مش عارف اوصلك من امبارح
ابراهيم : معلش مخدتش بالي خير في حاجه
سيف : لا يا صحبي كنت بكلمك ننزل نتقابل
ابراهيم : ازي يا سيف انا في القاهره
سيف : عارف انا هنا كمان
ابراهيم: انتا مش قولت الفيلا لسه مجهزتش قاعد فين
سيف : في العمار في الجيزه لحد ما الفيلا تخلص الصراحه زهقت
انا : طيب نتقابل مش ها ينفع النهارده علشان معزوم عند عمي اشرف
سيف : طيب يا معلم نتقابل بكره
ابراهيم : ماشي بكره نتكلم ونحدد ماشي
سيف : ماشي سلام
ابراهيم : سلام.
قفل مع سيف
ليليان : هو مش قال مش جي دلوقتي
ابراهيم : وانتي صدقتي ده كلام بس مش اكتر هو قاعد في عماره الجيزة بيقول مؤقتان بس هو قاعد على طول فيها ومفيش فيلا اساس ده كلام بس
ليليان : كان عندك حق ده شخص رخم
فيروز : اجبلك بسبوسه يا ابراهيم
ابراهيم : يا ريت انا نفسي في بسبوسه طنط نورهان جدا
ليليان : ايه حكايه البسبوسه دي ماما تزعل مع علي تجبله واحده انتا اهو بتحبها
راضي : وانا كمان كل العيله عندنا بتحب البسبوسه من زمان
ليليان : طيب
واحنا قعدينا نتكلم
ساره : بقولك ايه يا علي
انا : قولي يا ساره
ساره : بس مش عايزك تضايق يعني
انا : ارغي يله انتي طول عمرك دبش في الكلام
ساره : ماشي يا محترم انتا ازي قدرت ترجع تمشي تاني
انا : ياااااه يا ساره انتي لسه فكره
محمد : صحيح انتا عمرك ما تكلمت عن الموضوع ده
انا : علشان محدش سأل كله متخلي اني بعرف اعمل حجات غريبه وخارقه
اشرف : الصراحه ايوه
انا : طيب انا ركبت جيهاز في العمود الفقري علشان ارجع امشي تاني
ساره : ايه ده ده خيال علمي
انا : الخيال العلمي ده حقيقه في المانيا
ساره : طيب هو بيشتغل ازي
انا : عادي هو الجهاز شبه الفقرات يجي الدكتور يشيل فقره قبل العجز وبعده وبعد كده يزرع الجهاز يشتغل عادي جدا
ساره : بس ازي يعني انتا كده عايز طاقه
انا : انا بلعب رياضه والحركه تشحن الجهاز
محمد : وبتعرف ازي انه عايز يتشحن
انا : انا زارع حشو ضرس فيه شريحه صغيره جدا متوصله بالجهاز و التلفون يعني لما يكون عايز يتشحن توصلني رساله على التلفون
خصلنا اليوم ورجعنا البيت تاني وتاني يوم رحت الشركه دخلت اقعد لقيت الخزنه مفتوحه وهي فضيه اتجنينت خالص
انا : داليا
داليا : ايوه يا علي
انا : حد دخل المكتب وانا مش هنا
داليا : لا ها يدخل ازي والباب مقفل بصمه صوت
انا : الخزنه اتسرقت (كلمت سامح) سامح اطلع حلا
سامح : (طلع ليا المكتب) خير
انا : الخزنه اتسرقت
سامح : اتسرقت ازي
انا : (اتنرفزت اكتر الانه بيسألني انا) هو مين الي بيسأل يا بني ادم عايز تفريغ الكاميرات امبارح فورن
سامح : (فتح تلفونه وصله بي الشاشه وفتح برنامج الكاميرات)
انا : (قعدت اتفرج لحد ما شوفت حاجه غريبه بعد ما طلعت من المكتب رجعت تاني وبصيت لي الكاميرا وفتحت الباب) ايه ده
سامح : ازي
داليا : هو حضرتك مش فاكر
انا : فاكر ايه
داليا : انتا رجعت تاني بعد ما نزلت بي ثواني بس ولما سألت قولت انك ناسي حاجه
انا : سامح عايز منصور من تحت الارض فكره حاجه تانيه يا داليا
داليا : ايوه انتا سألتني لو صرفت فلوس السولفه وله لا
انا : (استغراب اكتر) انتي متأكدة
داليا : ايوه
انا : طيب اطلعه بره دلوقتي يله
طلعه بره وانا حاطت في الخزنه كاميرا صغيره جدا فتحتها لقيت انا فتحت الخزنه وبصيت لي الكاميرا ورفعت اصبعي الوسطاني فرغت نظام الامن بتاع الخزنه هي ببصمه الصوت برضه هي كلمه السر صح وده صوتي طيب ازي اتحركت على المكتب بتاعي وقعدت فيه لحد ما جيه منصور
منصور : خير يا علي
انا : منصور بص على الفيديو ده وقولي رايك
منصور : (بص في الفيديو شويه لحد اخر وعاده اربع مرات) ده شغل مقلد هاوي
انا : عرفت ازي
منصور : من حركه جسمه مش بتعتك ومكشوفه
انا : طيب عايز اعرف مين ده
منصور : ده واحد مش معروف
انا : ازي
منصور : بص يا علي انا الشغلانه بتعتي دي قليل جدا في العلم يعرف يشتغلها وانا بس الي شغال في مصر ومعيا المتدربين بتوعي
انا : طيب ممكن يكون مش مصري من بره
منصور : لا محدش من بره يعرف يشتغل هنا احنا شغلنا اتقان ومحدش اجنبي يعرف يتقنه غير لما يكون مصري
انا : طيب ممكن يكون حد من المتدربين بتوعك
منصور : الي شغلين معايا محدش يقدر يوصل ليهم غير عن طريقي انا بس (بص شويه في الفيديو بس المره دي خد وقت اطول) ايه ده
انا : في ايه
منصور : في كتير ده مش مقلد لا ده انتا
انا : خخخخخخخخ انا ازي
منصور : ده مش واحد لبس وش لا ده وشك ممكن تكون سكران علشان كده قولت انه مقلد وهاوي
انا : منصور انا عايز اعرف مين ده الي خد الورق
منصور : هو الورق ده في حاجه عليك
انا : لا بس ده واحد دخل مكتبي
منصور : انتا ورقك صح
انا : ايوه
منصور : خلاص الي خده يبله ويشرب مايته
انا : انتا عارف يعني ايه انا اتسرق دي كرثه
منصور : مش عارف يا علي بس انا ها ضور لو لقيت حاجه ها قولك سلام
انا : سلام
قام منصور وانا فضلت في مكاني مشغل الفيديو كله وعمال اعيد وازيد فيه بحاول اضور على اي حاجه اي خيط اي دليل مين ده مش لقي حاجه خالص لحد ما لقيت انه مفيش اي حاجه ومش عارف اعمل حاجه قولت ارجع البيت دخلت جوه سندي ومني قعدين يتكلمه
سندي : مالك يا حبيبي
انا : لا مفيش حاجه عايز قهوه بس
مني : طيب اتغدي معنا الاول
انا : لا مليش نفس كله انتو وانا داخل المكتب
سندي : طيب في ايه
انا : (بي خنقه) مفيش يا سندي تعبان شويه من الشغل
سبتهم ودخلت المكتب
مني : هو في ايه
سندي : مش عارف بس قلقانه عليه قوي
مني : علي متغير قوي مش فاهم دماغه خالص
سندي : علي عمره ما حد فهم دماغه ها نسيبه كده مش نحاول معاه
مني : مش عارفه يا سندي
دخل راضي
راضي : صباح الخير
سندي : صباح ايه بقي احنا المغرب
راضي : معلش بقي سهرت باليل
سندي : طيب ضبط نومك بقي علشان الكليات قربت
راضي : خلاص بقي
سندي : خلاص طيب بقولك ايه يا مني
مني : خير يا سندي
سندي : انا من رأي نكلم غاده وحياه يجو يقضه معانا كام يوم كده اهو يغيره جو وله ايه
مني : انا شيفه كده
راضي : سندي انتي شريره قوي
سندي : عرفه يله روح اتغدي
انا : (طلعت من المكتب) بقولكم ايه فين ابراهيم وفرح وليليان
مني : ابراهيم نزل يشتري لبس وفرح راحت تجيب لاب ليها وليليان راحت معاهم رخامه
انا : طيب اطلعه البسوا علشان هاخدكم ونروح حته حلوه
سندي : فين
انا : الحسين يله
سندي : (قامت تجري تلبس)
مني : الحسين نعمل ايه
انا : نزور الأولياء
مني : ايه جو الغريب ده
انا : غريب ليه
مني : علشان تروح تلقي الناس كتير وعماله تدعي
انا : فيها ايه هو الدعاء واحش وغريب
مني : اشمعنا هناك اصل **** مش محتاج تروح لي وألي علشان يستجيب
انا : قومي طيب نروح الحسين وبعدها نقعد شويه في الخان
طلعت مني تلبس ونزلت مع سندي واميره وعلي وراضي راح يلبس وحصلنا كلمت ابراهيم يجلنا على هناك وصلنا الحسين ومعيا سامح بس من غير حراسه دخلنا الجامعه صلينا كلنا وقعدنا شويه زرنا المقام وطلعنا
مني : ايه ده فين جزمتي
انا : ايه مالك
مني : مش لقيه جزمتي
انا : ههههههه مش قعدتي تستخفي بي الأولياء البسي بقي
مني : انا نقصاك يا علي
انا : خلاص خلاص راضي خد سندي في محلات جنبنا هنا اشتري واحده جديده يله
سندي : ماشي
مني : انتا عارف الجزمه دي تمنها كام
انا : بلاش يا مني انتي في حضرت الحسين بلاش تكبر احنا لبسين حرير في حرير بس في المكان ده لا كلنا فيه لبسين خيش لزم تحطي ده في دماغك احنا قدام ناس لا فلوسنا و لا رجلتنا و لا علاقتنا تنفع فيه
مني : (خدت نفس عميق) طيب يا علي انتا عندك حق (بصت قدمها لقت واحد صغير ماسك الجزمه وبيقدمها لي مني) ايه ده
انا :شوفتي بقي ادي الجزمه اهي (طلعت فلوس لي الواد خدها قليب فيها خد منها خمسه جنيه وساب الباقي ومشي)
مني : ده بجد
انا : طبعا
مني : طيب ده طبيعي
انا : هنا تنسي كل حاجه انتي فكراها طبيعيه ماشي
مني : ماشي
طلعنا قعدنا على قهوه في الخان وجت سندي وراضي ومعاهم الجزمه
سندي : ايه ده انتي لقتيها
مني : مش ها تصدقي يا سندي حاجه غريبه جدا
راضي : غريب بس مش زي الي باع الجزمه لينا
سندي : شكله مبعش حاجه من الصبح ودي جت ليه نجده
مني : لا بجد في حاجه غريب بتحصل
انا : (بصت جنبي لقيت الواد واقف على عربيه اكل في الشارع ومعاه بنت اصغر منه ادها السندوتش ومشي) اقولك انا ايه الي حصل الجزمه دي ضاعت علشان الراجل الغلبان الي اشتروا من عنده ياخد رزق والواد لقها علشان ياخد رزق ويجيب به اكل لي اخته بص يا جماعه كل جنيه يدخل جيبي في واحد ليه حق فيه وده الي حصل كل واحد خد حقه
دخل ابراهيم وليليان وفرح
ليليان : ايه جو الحسين ده بس
انا : اهو قلت اخدكم افسحكم في حته جميله
فرح : بس فكره حلوه
قعده وطلبنا مشاريب
راضي : انتي ازي تنزلي من غير ما تخدي ازن ميني
فرح : فيها ايه انتا كنت نايم وابراهيم كان نازل قولت اروح معاه
راضي : وايه بقي مش في واحد لزم تاخدي ازنه
ابراهيم : في ايه يابني هي نزلت مع حد غريب ده معايا
راضي : لا لزم تاخد ازني
واحده : تقري الكف يا بيه
انا : (بصيت ليها وفكرت) ماشي
سندي : (افتكرت الي حصل مع خديجه) لالا بلاش
انا : ليه لا يله بس ينفع علي
واحده : عمره كام
انا : 13 سنه
واحده : ايوه (مسكت كف علي و قلبته على ضهره و عدلته تاني) امممممم عيل ابن ناس متدلع عشت حياتك كل حاجه بتخدها بس ها يجي يوم الي بيديك كل حاجه يرفض خوفن عليك ها تعيش حياه سعيده بس لما تحب ها تقوم حرب على حبك خلي بالك علشان سكينه الحب تلمه و بتوجع مش ها تغلط غلطه ابوك حياتك بالنسبه ليه ها تكون اسهل بكتير جدا بس انتا ها تتعب شويه (حطت نقطه من الحنه في كف ايده و قفلته) مين تاني
ليليان : انا ممكن
واحد : (مسكت كف ايدها وقلبته وقرته) ام عايشه طول عمرك في بلاد غريبه بس رجعتي ومش حسه انك غريبه حياتك سعيده طول ما انتي سعيده ههههههه قدامك واد زي القمر وجي يعني جي علشان انتي من نصيبه وهو من نصيبك بنت ناس وهو جي لبس اسود وانتي لبسه ابيض
ليليان : (ابتسمت الانها بتتكلم عن ابراهيم اصل محدش هيفهم كلام وحده بتقري الفنجان او الكف غير صحبه) طيب
واحده : (حطت نقطه في ايدها من الحنه) مين تاني
ابراهيم : انا
واحده : (فركت كفه وقلبته وقرته) عتره شاب عتره من اصل وفصل ومن نسل أشراف طريقك مفروش بي الورد بس متغلطش غلطه الي قبلك ومن دمك بلاش مشي في سكك مش بتعتك عندك واحد عينه في الي في ايدك بس عبيط خير جي ليك خير ليك ولي اهلك ها تأخر لحد ما تشوف عوضك بس ها تفرح قوي
واحده : (حطت نقته في ايده) مين تاني
انا : يله يا راضي
واحده : (فركت كفه وقلبته وقرته) اممم عصبي ودمك حامي بس على الفاضي على حاجه في خيالك بس جنبك الملاك الابيض بس عايز تخنقه بلاش طبع دمك الحامي الي ورثهولك مخدش من وره حاجه غير المشاكل بص لي النعمه الي في ايدك و قول شكراً عليها (حطت نقطه في ايده)
راضي : (هز دماغه)
واحده : (بصت لي فرح) نشوف العروسه بقي (مسكت كف ايدها قلبته وقرته) قدامك سكك كتير وبي ايدك الاختيار بس ها تفرحي اصل كل واحد ليه من اسمه نصيب (حطت نقطه وقفلت كفها) مين تاني
انا : مني
واحده : (فتحت كفها قلبته وقرته) امم بلاش تكبري على الاسياد اتعلمتي الدرس كويس بس كملي ها تجيبي بطن واحده اميرتين من نسل اشراف الناس (حطت نقطه)
انا : يله يا سندي
سندي : (مدت ايدها وهي خايفه)
واحده : (مسكت ايدها وقلبته وقرته ابتسمت) خير يا حلوه خير انتي شوفتي كتير وعشتي كتير دفعتي عن حبك دفعتي عن قلبك ها يجي يوم وتبقي قدام طريقين يا تبقي الملاك البريء يا تبقي ست من حديد والاختيار بي ايدك انتي (حطت نقطه في ايدها) فاضل مين
انا : انا
واحده : (مسكت كف ايدي وفركته وقلبته وقرته) ام طريقك صعب يا لي بتعشق الفنجان حبه سوده تشربها وانتا فرحان وانتا حزين وانتا مشغول طريق صعب ايوه بس انتا قدها يا عتره قدها يا ابن الاشراف عدوك بعيد المره دي مش من الحاضر بتاعك لا ده من تاريخك دارس حياتك كويس طول عمرك مظلوم وطول عمرك بتجيب حقك بس المره دي انتا الي ظالم ابعد عن السبع بنات حارسهم يحرسك و لو حد قرب ليك يبعده حارس السبع بنات قوي اكسبه
انا : سبع بنات مين دل
واحد : الي انتا بتدور عليهم ابعد عن السبع بنات وانتا تكسب وينكشف عدوك وانتا تعرف تكسبه وهديه هتلاقي الي بتدور عليه اديلك كتير (حطت النقطه)
انا : طيب (طلعت من جيبي 200 جنيه)
واحده : (خدت الفلوس ورجعت منها 150) دل رزقي والباقي مش رزقي
انا : (اخت منها الفلوس ولقيت القهوجي داخل بصيت جنبي لقتها مشيت) فنجان قهوه
طلبت القهوه ونزلت
سندي : علي
انا : ايوه
سندي: بلاش تفكر في كلام الست دي
انا : انا كده كده مش بفكر فيه علي تعاله نتمشي شويه
خدت علي وتمشينا شويه لقيت محل فضه دخلت جوه وانا بتفرج لقيت حاجه غريبه ده الخاتم بتاعي
انا : لو سمحت الخاتم ده بي كام
بياع : ده مستعمل يا فندم حاجه كده قديمه
انا : ايوه بي كام
بياع : بي عشرين جنيه بس
انا : (ابتسمت الانه لو يعرف سعر الفص الي فيه كام كان باعه بي سعر كبير) طيب انا هاخده بس عندك احجار كريمه
بياع : موجود يا فندم في عقيق
انا: في عقيق اسود
بياع : (بص ليا شويه) موجود يا فندم بس سعره غالي شويه
انا : فين كده
بياع : (طلع خاتم فيه فص عقيق اسود ومنفوش تحفه) ده
انا : طيب تمنه كام ده
بياع : الف جنيه
انا :طيب اتفضل (اديته الألف جنيه)
خدت الخاتم ومشيت انا عرفت الخاتم بتاعي الان عليه نقش غريب عليه زهره لوتس وحضنها عقرب والنقش ده بتعمل بالطلب الخاتم ده جابه ابويا ليا واتاخد ميني في المستشفي شكل كده حد خده وباعه رجعت ليهم وخدتهم ومشينا رجعنا البيت طلعت انام وتاني يوم نزلت
سامح : صباح الخير يا علي
انا : صباح النور يا سامح بقولك ايه اطلع على بني سويف ها نروح المصنع هناك
سامح : ماشي
ركبنا العربيه واتحركنا على بني سويف الرجاله وهما شغلين في طافله حديد لقو مكان اثار جبت خبير اثار علشان يكمل الشغل وصلت هناك وقبلت الدكتور يوسف
يوسف : علي بيه كنت لسه ها كلم حضرتك حلاً
انا : خير يا دكتور
يوسف : احنا امبارح وصلنا لي المكان وفتحنا
انا : تمام
يوسف : بس في حاجه غريبه جدا المكان عباره عن بوابه سريه لي مدينه كلمها اسمها مدينه الملوك والمليكات المدينه دي أكبر دليل على ان الحضاره المصريه مش سبع الف سنه لا دي اكبر بي كتير حضارة كمله منسيه
انا : تمام عايز اشوف المكان تحت
يوسف :طبعا اتفضل
طلعنا من الخيمه و نزلنا البير تحت وصلنا لي المقبره الي هيا البوابه حاجه تحفه تخلي عقل الوحد يتجنن من جملها لمست حيطه وفجأة لقيت نفسي في الصحراء وقدامي واحده ست لا دي حاجه تانيه مستحيل يكون في ست بي الجمال ده في العالم كله
واحده : لقيت الخاتم بتاعك
انا : انتي مين
واحده : انتا في مقبرتي انا الحارس بتعها انتا في مقبره السبع بنات بوابه مدينه الملوك والمليكات احنا حزرناك
انا : انتو مين
واحده : انا الي قريت كفك
انا : انتي عايزه ايه
واحده : المقبره دي مش من نصيبك نصيبك منها بس هديه جنب تابوتي في عقدين خدهم ومتخدش حاجه تاني غرهم العقد الاول لي الي اخترها قلبك الاول والتاني لي الي اخترها عقلك خدهم وامشي طول ما انتا قادر تمشي
انا : (بعدت ايدي عن الحيطه وانا فوقت دخلت جوه عند التابوت لقيت عقدين خدتهم وطلعت فوق ومعايا يوسف) اسمع يا يوسف انا عايزك تقفل المكان كويس وعايزك تعمل طبه هاوي علشان يحرس المكان وتحط لغم فيه
يوسف : بس الاكتشاف
انا : اسمع الي بقولك عليه ابعد عن المكان ده واقفله لو على الفلوس انا هديك نصيبك عادي ماشي
يوسف : بس
انا : مفيش بس وله تدفن جنبهم
يوسف: الي تشوفه
انا : امسك العقدين دل رممهم كويس عايزهم كويسن
ركبت العربيه وقعدت فيها لحد ما شوفت الرجاله وهي بتقفل البير كويس واطمنت انهم قفلوه خدت العقدين ومشيت رجعت البيت تاني عدي اليوم عادي جدا
المشهد العام
علي سمع كلام حارسه المدينه علشان خايف اصل في حجات تقدر تقف قدمها وحجات تاني لا ودي منهم اصل الحياه فيها قوي عظمه كتير لزم تخاف منها علي قبل الهديه من السبع بنات والمكان اتقفل خلاص اكبر اكتشاف اثري في القرن الواحد والعشرين بس مش معاده وله بي ايد علي علشان كده بعد عنه
كنتم مع الفصل السابع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
يتبع...........
الفصل الثامن
التاريخ هو اكتر حاجه لزم نخاف منها مش المستقبل لا الي علمته في تاريخك ها تلقيه في مستقبلك علشان كده لزم تحفظ تاريخك كويس علشان لو طلعت منه حاجه من تحت رجلك تكون عرفها ومستعد ليها التاريخ مينفعش يتنسى
بدايه الفصل
رجعت البيت بعد ما سمعت كلام حراس المدينه وعدي اليوم عادي تاني يوم صحيت من النوم نزلت تحت
انا : صباح الخير مني القهوه سندي الفطار يله
مني: طيب
قامت مني وسندي
انا: فرح تعالي معايا
خدت فرح وطلعنا بره البيت
انا : ايه رايك في العربيه دي
فرح : حلوه
انا : دي الهديه بتعتك
فرح : (باندهاش) بجد يا عمي
انا : بجد يا حبيبه عمك يله جربيها
فرح : بس انا مش بعرف اسوق
انا : طيب اركبي وانا جنبك
ركبنا العربيه
انا : يله دوري عندك تحت البنزيم والفرامل ماشي
فرح : (دورت العربيه وداست بنزيم جامد العربيه كانت بترجع لي وره خبطت العربيه بتعتي) اههه ايه ده
انا : (نزلت بسرعه لقتها خبطه العربيه المرسيدس حسيت انها خبطت قلبي مش العربيه لا ده قلبي انا لسه مركبتهاش لحد دلوقتي) خبطي المرسيدس
فرح : ( بي خوف) اسفه يا عمي اسفه انا مش قصدي
انا : قصدك ايه بس (هونت عليها) عادي انا اول مره اسوق كانت عربيه ابوكي كسرتها انتي بس بتخدي حقه
فرح : عمي انا في اول مره خبط عربيتين بي الشيء الفولاني خلاص انا مش عايزه اتعلم السواقه
انا : بطلي الكلام العبيط ده فداكي الكون كله يله اركبي علشان نكمل وبكره العربيه دي تتصلح يله بس بلاش تدوسي بنزيم هي ها تمشي عادي
ركبت فرح وبدات تسوق وتعمل الي بقولها عليه كانت متوتره قوي بعد ما خلصنا دخلنا جوه
انا : ايه ده راضي باشا صاحي
راضي : اهو قولت اظبت نومي شويه
انا : كويس افطر معانا بقي بدل ما تصحي على الغدي
قومنا نفطر وقعدين ندخك نهزر ونضحك وسمعت صوت سرينه بوليس وبعدها صوت عالي بره وصوت كلاب الحراسه طلعت اعرف في ايه
انا : سامح في ايه
سامح : دي الشرطه جيه ليك
انا : (وقفت قدام الباب وحطت ايدي وره ضهري) افتح طيب ليهم
سامح : افتح البوابه
فتحه الباب ولقيت قوات خاصه في وشي ومعاهم ناس تاني
ضابط : فين علي الصمدي
انا : ايوه انا علي الصمدي خير
ضابط : لا الخير كتير قوي احنا معانا امر من الاموال العامه وكمان مكتب مكافحه تهريب الاثار والمباحث و كمان الامن العام
انا : ايه الخير ده كله
ضابط : (كلم الي معاه) ادخله اتحفظه على اي ورق او ممتلكات او خزن وكمان الباشه
انا : (فقلت باب القصر قدمهم) محدش ها يدخل
ضابط : (بي برود طلع ورقه) انتا متقدرش تمنعني انا معايا امر نيابه
انا : (بي نفس البرود) انا مش بمنعك لا خش براحتك وفتش بس البيت فيه حريم لزم يعرفه الاول
ضابط : (مسكني وحط الكلبشات في ايدي) احنا ها نعرفهم بي نفسنا
سامح : (رفع سلاحه هو والرجاله شده الأجزاء)
انا : (شورت ليه ينزله سلحهم) اتفضل بس ها تدفع التمن غالي
دخله البيت ومني وسندي وليليان وفرح خيفين وانا قاعد بارد جدا خده كل حاجه بعد ما قبله البيت كله خده الورق والفلوس والمجوهرات بتاعت سندي ومني والخزن الي معرفوش يفتحوها خدوها معاهم وانا رحت على المدريه عدل وكان في اسطول صحافه هناك سامح والرجاله فرقوهم ودخلت جوه وجالي اشرف
اشرف : انتا عملت ايه
انا : معملتش حاجه هو في ايه
اشرف : الدنيا كلها مقلوبه عليك
انا : طيب فك الكلبش
اشرف : مش ها ينفع الكلبش يتفك بعد ما انتا وصلت وكيل النيابه خد المفتاح لحد ما تتعرض على النائب العام شخصين
انا : طيب اطلب وزيرك
اشرف : (طلع تلفونه ورن عليه بس رقمه مغلق) تلفونه مقفول في ايه
انا : متشغلش بالك (رجعت ظهري لي وره) بقولك ايه هات سجيرك
خدت العلبه وقعدت اولع سجاير لحد ما دخل وكيل النيابه
وكيل النيابه : (بصوت عالي) ايه ده انتا مولع سجاير ازي يا حضرت الضابط يولع سجاير ده متهم
اشرف : متهم اه بس راجل اعمال يعني لو طلع من هنا واتكلم عن تعسف الشرطه ها تكون مشكله وبعدين ارجل الاعمال علي بيه الصمدي في عهدتي وعهدت مدريه الامن يعني انا اعمل فيه الي انا عايزه ومفيش قانون يمنع شرب السجاير وله ايه
وكيل النيابه : ليك وزير يترد عليه
اشرف : اديك رقمه
انا : (قومت بي برود) طمن البيت عندي يا اشرف انا خارج خارج
وكيل نيابه : انتا بتحلم اتفضل يا حضرت الضابط خد المتهم علشان يتحقق معاه قدام النائب العام
قومت معه واترحت على مكتب النائب العام خلعوني الكلبش وجيه ماهر ودخلنا مكتب هادي النائب العام قعدت
انا : خير يا فندم انا هنا ليه
هادي : لا انتا هنا لي كتير جدا
انا : زي
هادي : نيابه الاموال العام بتتهمك بي غسيل الاموال
انا : محصلش فين الدليل
هادي : في ورق قدامي انك بتشتري اراضي واطيان وتبعها بي اسعر اقل بي كتير وتدخل البنوك ارقام كبيره على اساس انها مكسب
انا : لا يا فندم انا تاجر يعني بعت بي سعر كبير سعر صغير ده قانون السوق عرض وطلب
هادي : ده لو السلعه موجود اساس لكن كل ده على الورق بس يعني مفيش قطعه ارض
انا : ازي يا فندم
هادي : (طلع ورقه) بص بي نفسك
انا : (مسكت الورقه وابتسمت الانها من الورق المسروق من شركتي) لا يا فندم دي ارض ايوه بس عليها مشاريع زي ابراج عماير وانا بشتري الارض مش المبني
هادى : طيب ليه انتا قادر تشتري المبني
انا : طيب انا بشتري المبني لو قدرت اتفاوض مع السكان يطله وياخده فلوس ماشي رفض المالك خلاص ده عرض وطلب ولو حضرتك اخدت بالك الرابط بين كل ده انها بيوت وعمارت ايجار قديم
هادي : يعني مش بتشتري علشان تنقب على الاثار
انا : حضرتك ممكن تجيبه خبراء اتحدي واحد فيهم يقول اني حصل تنقيب في البيت او المبني يا فندم دي مباني قديمه يعني لو عربيه نقل عدت ها تقع مش انقب تحتها
هادي : طيب يا علي انتا بتاخد تسهيلات من الدوله علشان مصانع الحديد بتعتك ومع ذلك بتشتري بتستورد الحديد من بره مصر
انا : هو في قانون يمنع ده وبعدين انا عمري ما خدت تسهيل من الدوله بالعكس الضريب تدفع في وقتها وكمان فواتير الكهربه والمياه
هادي : (طلع ورقه) طيب ده ايه
انا : (بصيت في الورقه لقتها الامر من الرئاسه بي ضم العماله بتعتي لي التأمين الصحي الحكومي دحكت واديت الورقه لي ماهر) اتفضل يا ماهر
ماهر : (خد الورقه وبص فيها) طيب يا فندم فين المشكله
هادي : مش ده تسهيل من الدوله
انا : يافندم انا اخدت التسهيل ده مقابل اني اكون مورد الحديد لي الدوله في المشاريع القوميه الجديده والورق دي مستحيل تدني لا دي اكبر دليل اني مش ماشي غلط انا لما طلبت التسهيل ده من الدوله علشان العامل الغلبان لما يطلع معاش عندي ها يتقطع تأمينه الصحي في المستشفي عندي الناس غلابه وانا عملت كده ليهم حضرتك عايزني اقطع الورق دي حلاً اقطعها و ارفض شغلي مع الدوله بس المشاريع دي لي ناس غلابه وكمان التسهيل ده لي الناس الغلابه مش ليا التهمه الي بعدها
في مشهد اخر
البيت عندي كله متوتر جدا
سندي : وبعدين ها نعمل ايه
مني : مش عارفه انا ها حاول اعمل حاجه
دخلت المكتب وكلمت سليم
مني : انتا فين يا سليم
سليم : في ايه يا مني
مني : علي اتقبض عليه
سليم : نعم ازي
مني : هو مين المفروض يعرف انا وله انتا
سليم : طيب يا مني اقفلي وانا ها تصرف اقفلي
في مشهد اخر
سليم راح لي الشخص المجهول
شخص : خير
سليم : كرثه
شخص : عمل ايه علي
سليم : لا المره دي اتعمل معاه
شخص : ايه الي حصل
سليم : علي اتقبض عليه ولما سألت عرفت كميه قضايه كبيره زي تجاره اعضاء وتجاره آثار وكمان تربح من الدوله وقضه غسيل اموال
شخص : اطلب الريس حلاً
سليم : (كلم الرأسه وعطي التلفون لي الشخص ده)
شخص : جري ايه علي اتقبض عليه ليه
رايس : متقلقش علي خارج كل القضايه دي فشنك ملهاش اصل
شخص : طيب ليه اتقبض عليه من الاول
رايس : النائب العام وصله ظرف فيه كل الورق ده
شخص : طيب هو مش فحص الورق قبل ما يطلع امر القبض عليه ازي بقي قبض عليه
رايس : متقلقش ها يطلع
شخص : انا اتمني
المشهد الريسي
المغرب جيه ولسه في التحقيق
هادي : علي انتا خرجت من مستشفي الأمراض العقليه وبعدها بفتره قليله لقينا رجل الاعمال علي الصمدي ازي
ماهر : يا فندم علي بيه لما دخل المستشفي زمان دخل بعد ما كشف اكبر شبكه تخابر وتجاره مخدرات في مصر
هادي : انا مش مشكلتي كل ده الورق ده مع المخابرات مش معايا انا الي عايز اعرفه ازي
ماهر : علي بيه الصمدي ولما اذكر اسم الصمدي يعني اراضي اطيان مزارع مصانع يعني حاجه مش جديده عليه
هادي : تمام منين برضه
انا : صرفت كام حاجه من املاكي واشتريت مصنع بتاعي
هادي : طيب ليه بعد ما بعتها اشترتها تاني
انا : علشان حجتي عزيزه عليا قوي لوله اني عايز اشتغل مش ها فكر في بيع طوبه منها
هادي : تمام بي ذكر المستشفي بتعتك ايه علاقتك بي تجاره الاعضاء
انا : وله حاجه خالص انا مدير المستشفي بتعتي كان تاجر اعضاء ولما كشفته هرب وانا بلغت الدخليه عليه وهما لسه بيضوره عليه لحد دلوقتي
هادي : ازي يحصل كده في مكان بتاعك وانتا مش عارف
ماهر : اصل يا فندم مجموعه الصمدي دي مجموعه كبيره قوي يعني شغلها كتير وكبير قوي مش معقوله علي بيه الي عمره ما درس الطب يمشي مستشفي
هادي : كان اشترها ليه من الاساس
انا : ليه ايه ده بزنس دي مستشفي خاص ومفيدة ليا انا كل موظف عندي ليه تأمين صحي فيها
هادي : طيب انا قدامي شيك بي 300 مليون جنيه ايه يخليك تكتب شيك بي المبلغ ده
انا : لا كمان في شيك بي 50 مليون جنيه
هادي : خلينا في الشيك ده لوقتي
انا : الاتنين لي نفس السبب الشيك الاول ده تبرع لي تجديد مبني كليه طب والسكن بتعها في جامعه القاهره
هادي : وايه يخليك تعمل كده
انا : ده خير لما اعرف من دكتور عندي لسه متخرج جديد وضع المبني وكمان اعرف اني الوزاره معندهاش ميزانيه لي التجديد كان لزم اعمل حاجه انا بكسب كتير فا لزم ادي كتير
هادي : طيب والشيك التاني
انا : الشيك التاني ده مكتوب لي الناس الي طلبه التماس بي تخفيض المصروفات الوزاره مش ها تقبلهم كلهم فا قولت اساعد مش اكتر
هادي : طيب ليه
انا : ليه ليه ايه يا فندم مش معقوله واحد جايب مجموع كبير مش قادر يدرس طب علشان معوش فلوس و الوزاره معندهاش امكانيات انا لو قدرت افتح جامعه كامله بي المجان كنت عملتها بس الاسف ده الي اقدر عليه دلوقتي
هادي : تمام يا علي اكتب عندك يابني وقد قررنا نحنو النائب العام حفظ القضيه المقدمه لي علي محمد راضي ابراهيم الصمدي لي ثبوت انها محض افتراء وبلغات كيديه ويفرج عن المتهم من سرايه النيابه اقفل يابني واتفضل انتا ماهر اتفضل انتا كمان عايز علي بيه
ماهر : ازي يا فندم مينفعش يتم التحقيق مع موكلي غير بي حضوري
هادي : التحقيق اتقفل يا سعدت المستشار اتفضل انتا
طلع ماهر مع الكاتب
هادي : بص يا علي انتا قبل ما تيجي هنا امبارح شكلت فريق بحث لي الورق ده ودرسناه كويس جدا كل ورقك تمام الي خالني اطلبك هو الشيكات دي وكمان حاجه تانيه
انا : يافندم ده شغلكم ومفيش مجال اني اعترض عليه
هادي : تمام بس بص على الفيديو ده
انا : (بصيت على الفيديو فيه انا وبدي العسكري ملف وامشي) ايه ده
هادي : انا لما وصلني الورق ده طلبت تفريغ لي الي بعته شوفت انك انتا الي بعته وده الي زود شكوكي اكتر
انا : انا معرفش مين ده بس مش مهم اعرف مين ده انا ماشي صح ومش خايف
هادي : شرفت يا علي انا سعيد اني اتعرفت على راجل ماشي صح زيك
انا : الشرف ليا انا يا فندم
طلعت بره ولقيت هجوم صحافه عليا
صحفي: علي بيه حضرتك بتعمل ايه هنا
انا : انا طلع ليا امر ضبط واخضار من النائب العام وانا مثلت قدامه وتم التحقيق معايا في كل التهم وثبت ببرأتي
صحفي٢: هل تم استخدام اي نوع من العنف لي القبض عليك
انا : حصل بس مش عنف الضابط الي قبض عليا دخل بيتي وفيه ستات بدون مراعه لي حرمه البيوت وانا ها أتقدم بي شكوي لي وزير الدخليه فتحي بيه المحمدي بس يفتح تلفونه
صحفي٣: طيب
انا : خلاص بقي يا جماعه عايز اروح انا هنا من الصبح اي حاجه او استفسار تقدره تخده من المكتب الاعلامي في المجموعه بعد ازنكم
طلعت اروح البيت وصلت جوه سندي ومني جم عليا جري
سندي : ايه الي حصل
انا : وله حاجه
مني : انتا كويس يا حبيبي
انا : ايوه بس عايز الغدي علشان جعان جدا
سندي : ثانيه يا حبيبي يبقي جاهز
انا : طيب يله
ابراهيم : هو ايه الي حصل
انا : مفيش شويه بلاغات كيديه بس كلم غاده طمنها زمان الخبر وصل ليها يله.
طلعت الاوضه ومليت البانيو اقعد فيه وبفكر لحد ما زهقت طلعت البس ونزلت تحت
مني : ايه ده رايح فين
انا : رايح المكتب
سندي : طيب الغدي
انا : ماشي ها تغدي وانزل
قعدنا اتغدينا وشربت القهوه وقومت
سندي : بقولك ايه بلاش تنزل
مني : ايوه خليك
انا : ليه يعني
سندي : قلقانه عليك يا حبيبي
انا : لا بلاش قلق انا تمام يله
سامح : (دخل ومعاه وحده ست ومعاها بنت) علي الهانم عايزه حضرتك
انا : (بصيت لقيت واحده انا مش متخيل انها لسه عايشه لحد دلوقتي) روميا (دي البنت الي كانت شغاله مديره مكتب سما في باريس وكان في بيني وبنها علاقه علشان اعرف بس اسرار سما لو حد مش فاهم يرجع لي روايه الفنجان السلسله التانيه القيام)
روميا : هاي علي
انا : (في حاله اندهاش كبير) انتي بتعملي ايه هنا
روميا : انا في كرثه ومفيش حد غيرك يعرف يسعدني فيها
مني : مين دي يا علي
انا : ده موضوع قديم اتفضلي المكتب نتكلم
روميا : (كلمت الطفله) لميتا اقعدي هنا لحد ما اخلص كلام يله
دخلت انا ورميا المكتب نتكلم قعدت انا وهي قدامي
روميا : انا كنت متخيله اسمك اي حاجه لكن علي لا وله كمان انك مصري
انا : خير يا روميا جيه ليه بعد العمر ده كله بصي علشان اكون فير انا عارف اني الطريقه الي سبنا بيها كانت مش لطيفه بس كنت مضطر
روميا : علشان تاخد حقك انا عرفت كل حاجه
انا : طيب يا روميا انتي شايفه اهو انا عندي حياه دلوقتي وفيها كتير قوي فا عايز اعرف انتي جيه ليه
روميا : جيه علشان اصفي حساب معاك
انا : (ولعت سيجاره وطلعت دفتر الشيكات والقلم) حسبنا بي كام بقي
روميا : انا م جيه لي فلوس بس انتا ليك عندي حاجه لزم تخدها
انا : (قفلت الدفتر ورجعت ضهري لي الكرسي) خير
روميا : بعد ما انتا اختفيت انا اكتشفت اني حامل حولت اوصل ليك عن طريق مارك بس كان بيقول انك اختفيت ومش ها تظهر غير لما تحب حفظت على الحمل ده لحد ما خلفت لميتا بنتي منك ايه ملاحظتش الشبه
انا : (قومت من مكاني وانا مولع السيجاره وشدتها من شعرها) انتي فكره يا روح امك لما تجيبي بنت في ايدك وتقولي انها بنتي ها صدقك العبي غيرها انتي والي بعتك
روميا : (بي خوف) صدقني انا محدش باعتي انا في كرثه سبني وافهمك
انا : (سبتها) بصي قولي الرقم الي انتي عايزه خديه واختفي ممكن اديكي مليون يوره رقم كويس جدا ايه رايك
روميا : انتا فهمت غلط
انا : ايه الصح بقي
روميا : انا مش شهرين كده وصلني ورد جنائزي وعليه شاره بي اسم لميتا قولت دي غلطه ورميته بعدها جتلي تهديدات من واحد عايز يقتل بنتك وهو قالي لو البنت مرجعتش ليك ها يقتلها بس
انا : يعني انتي عايزني اصدق الكلام ده
روميا : ده رقم التلفون اهو وكمان اخر مكلمه كانت امبارح وهو قالي لما اوصل ليك اقولك اني ضميرك هو الي بعتني
انا : (طلعت سيجاره تانيه دماغي ها تنفجر ومش مصدق خالص ومين ضميري ده مش عارف) طيب ايه يثبت انها بنتي
روميا : تقدر توصل لي روان بنت مارك هي عارفه الحكايه كلها وكمان ممكن تعمل تحليل دي ان اي بس دي بنتك انتا مش حد تاني
انا : (كتبت شيك بي تلاته مليون يوره ده مبلغ كبير جدا) خدي الشيك اهو والبنت في ايدك وامشي وبلاش الكلام ده معايا
روميا : الشيك انا كده كده ها قبله بس البنت لو مشيت معايا ها تموت
انا : لو عايزه بنتك تقعد هنا في بيتي في حمايتي موافق بس بلاش موضوع بنتي ده لو اعترفتي بالحقيقه المبلغ ده ها يبقي عشره مليون وبنتك في حمايتي
روميا : الحقيقه انها بنتك وزي ما قلت ممكن تعمل تحليل اثبات نسب سلام يا علي
انا : اخر فرصه
روميا : (خدت الشيك) انا قولتلك كده كده الفلوس ها قبلها وده تعويض صغير عن الي عملته معايا زمان انا بسببك اشتغلت في اماكن مش في خيالي اني ارحها وكل ده تقبلته لكن بنتك وبنتي تموت لا ماشي
فتحت روميا الباب وندمت على بنتها
روميا : لميتا تعالي
لميتا : (جت جري)
روميا : بصي يا حبيبي زي ما اتفقنا انتي ها تقعدي هنا مع بابا ده بابا
لميتا : (جت عليا ومسكتني من صباع ايدي وهي سكته)
انا : (مش عارف بصيت ليها بص انا مش فاهمه لا دي بصه غريبه مش بصه اشتياق لا بصه غريبه) طيب يا روميا ها نتكلم تاني اتفضلي انتي رايحه فين بعد كده
روميا : رجعه باريس تاني في معاد طياره كمان سعتين
انا : طيب (ندمت سامح) سامح انتا ها تاخد روميا توصلها لحد المطار بي نفسك وتفضل معاها لحد ما تركب الطياره ماشي (حكيت بي طريقه معينه وده سيم بنا علشان يفتح عينه لو كلمت حد او قبلت حد)
سامح : حصل يا رايس اتفضلي يا هانم
طلعت روميا مع سامح ولقيت سندي ومني جين بسرعه
مني : مين دي يا علي في ايه
انا : (ساكت)
سندي : في ايه يا علي ما ترد علينا
انا : لميتا حبيبتي اقعدي سندي مني اتفضله انتو الاتنين واقفله الباب وراكم ومش عايز ازعاج لحد ما اطلع يله
سندي : بس
انا : سندي مني اسمعه الكلام مش عايز صوتي يعلي قدام البنت
مني : (بصوت عالي) مين دي اصلا ومين الي جبتها هنا رد عليا
انا : انتي سمعتي ردي اتفضلي وخدي سندي معاكي علشان الي جي رد مش ها يعجبك انتي او هيا يله
طلعت سندي ومني ودمهم محروق وطلعت تلفون سليم
سليم : الو يا علي وله اقول كفاره
انا : لا متقولش
سليم :بص علشان نكون واضحين احنا مش عرفين لحد دلوقتي مين الي عمل كده
انا : مش موضوعي دلوقتي انا عايزك تبعت ليا ناس يعمله تحليل اثبات نسب بس استلم النتيجه وانا قاعد وقتي
سليم : الحجت دي بتاخد وقت وبعدين انتا عايزهم ليه
انا : انا معنديش وقت وعايزهم ليه برضه مش ها تنفع اقول دلوقتي
سليم : طيب نصف ساعه
انا : لو نصف ساعه ماشي سلام
سليم : سلام
قفلت معاه
انا : انتي جعانه يا لميتا
لميتا : (حركت راسها بي لا)
انا : طيب انتي اخر مره اكلتي امته
لميتا : (بتتكلم فرنساوي) الصبح
انا : طيب ده كلام ينفع كده لا طبعا لزم تكلي حاجه
لميتا : ممكن اكل نوتله او بينا بتر
انا : طيب استني هنا دقيقه لحد ما ارجع (قومت من مكاني)
لميتا : (قامت وهي بصه ليا)
انا : في ايه لا متخفيش اقعدي هنا وانا راجع
طلعت بره والكل قاعد ساكت زي ما تكون موته رحت المطبخ ولقيت ابراهيم جي ورايه
ابراهيم : علي احنا اصحاب مش كده
انا : ابراهيم خش في الموضوع على طول انا دماغي فيها مليون مصيبه عايز تعرف مين دي وايه الي بيحصل قول لكن مقدمات لا
ابراهيم : طيب في ايه احنا مش فهمين
انا : (حكيت لي ابراهيم) بس يا ابراهيم اعمل انا ايه بقي
ابراهيم : طيب انتا مصدق كل ده
انا : لا طبعاً بس لزم اتأكد وده عايز وقت بس وقت ازي وفي مني وسندي لا لزم يبعتوك علشان تسأل
ابراهيم : طيب اهدي شويه
انا : (الغضب اتملكني ورميت المعلقه الي في أيدي) اهدي ازي اهدي ازي انتا طول عمري حزين وحاسس بي التقصير قصاد علي علشان مكنتش موجود عشر سنين كملين مابلك بقي بي بنت غير شرعيه من علاقه محرمه حصلت في فتره انا كان عندي استعداد ادوس على اي حاجه علشان ارجع لا دي عمرها اربع سنين ومعرفش عنها اي حاجه خالص تخيل انتا بقي اهدي وسط كل ده ازي قولي بقي بعد ما تأكد انها بنتي ها قول ايه لي امي وله لي مرتاتي الاتنين وامي بالذات انا جرحت مشاعر سندي اديك عرفت مبالك بقي بي اتنين هي بتحبهم ابراهيم سبني في حالي لحسن انا ممكن انفجر فجأه
ابراهيم : طيب طيب
طلع ابراهيم وانا عملت السندوتشات لي لميتا ورحت ليها المكتب لقتها قاعد مكنها ادتها الاكل وانا قعدت قدمها وهي بتاكل وصل الدكتور حمدي
سامح : علي ده الدكتور حمدي بعته سليم
انا : اهلا يا دكتور اتفضل
حمدي : علي بيه قبل ما نبدأ لزم اوضح شويه حجات احنا ها ناخد عينه من اللعاب وكمان من جيفه الفم و ها نعمل مقارنه بين الاتنين لو بنت حضرتك ها تطلع النتيجه برتقالي لكن لو لا يبقي بنفسجي لو لا البنت ها تيجي معانا
انا : تيجي معاكم و مصرها ايه بقي الي تيجي معاكم
حمدي : بنتواصل مع الشرطه وهما يخده الطفل لي ملجئ ايتام ويتقيض مجهول النسب
انا : طيب اتفضل افتحي بقك يا لميتا
لميتا : (خد منها العينه بس لما خد من الجيفه عمل قطع صغير قوي في بقها من جوه وعيطت)
انا : (خدتها في حضني) بس يا حبيبتي خلاص مفيش حاجه خلاص
هدتها شويه وقعدت باصص لي الجهاز نصف ساعه كملين مش عارف افكر مخي واقف ودي اطول فتره في حياتي حسيت انها سنين كتير قوي طويله جدا لحد ما الجهاز طلع صوت وطبع ورقه مسكها حمدي وبص فيها شوي
حمدي : النتيجه........
……
كنتم مع الفصل السابع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخر
انا : خخخخخخخخخ انتا بتهزر ايه الهبل ده
كاتب : في ايه يا حماده داخل عامل دوشه ليه
انا : (قومت داخل فيه شمال) ايه حماده دي داخل عليك بي شورط
كاتب : اهه شورط طيب انتا حلو اهو عايز ايه بقي
انا : يا راجل دي قفله حتي انا عايز اعرف بنته وله لا عيب عليك يا كاتب يا حبيب قلبي ده احنا اصحاب
كاتب : اصحاب ايه انا ايدي وجعتني من الكتابه
انا : طيب كمل بس
كاتب : لا
انا : لو كملت ها عمل معاك شويه اكشن قدام حلو بس كمل
كاتب : اكشن
انا : ايوه يا حبيبي احنا عندنا كام كاتب يعني انتا تأمر اكشن خلاص
كاتب : طيب يله نكمل
……. ……
حمدي : النتيجه اهي اتفضل شفها بي نفسك
انا : لا قول انتا واخلص
حمدي : (عطاني الورقه) خير
انا : (خدت منه الورقه وهي مقلوبه وعدلتها لقيت لون برتقالي) يعني
حمدي : الطفل من صلبك بي نسبه 100%
انا : تمام يا دكتور تمام شرفت سامح مع الدكتور
مشي الدكتور وانا لميتا جنبي بنت شبهي في شعرها بس لونه اسود فحم غير كده لا لونها لو امها لو عنيها لو عين امها سرحان فوقت عليها وهي نيمه على الكنبه جنبي
انا : انتي عايزه تنامي
لميتا : ايوه
انا : طيب تعالي
شلتها وطلعت بره مفيش حد قاعد بره طلعت الاوضه فوق لقيت شبوره سجاير زي ما يكون حد حرق مصنع سجاير ومني وسندي قعدين قدام الطفايه
انا : ايه ده في ايه يا بنتي انتي وهيا
سندي : اهو حاجه بنطلع فيها همنا
انا : لميتا ادخلي غيري يا حبيبتي اجي اسعدك
لميتا : (هزت راسها بي لا ودخلت تغير)
انا : (قعدت قدمهم) انتي من امته بتشربي سجاير يا سندي هانم
سندي : اهو حاجه بطلع فيها الهم الي شيفه
انا : ام طيب بصي يا سندي انتي ومني دي بنتي من علاقه محرمه حصلت في باريس لما كنت مسافر
مني : وانتا بقي كنت مسافر هربان وله تروح تحب هناك وتعمل علاقات
انا : لا دي وله دي انا كنت مسافر اجيب حقي وامها كانت مديره مكتب سما كان لزم يكون ليا عين جوه انا مش قاصد اخلف منها لا بس ده قدر مش بي ايدي
سندي : وايه رجعها بعد كل ده
انا : نصيبي حد عرف انها بنتي وبعيده عني هددها بي القتل ودي **** تموت ليه في حرب بتعتي انا
مني : لا ازي تموت بس احنا الاتنين نموت من الغيظ ماشي بتتحرك بدون ما تاخد رأي حد
انا : علشان محدش ها يدفع الثمن غيري انتو هنا عايشين لكن انا بره بحارب علشان محدش يقرب ليكم انا كان ممكن ارجعها تاني مع امها وعادي كل حاجه ها تحتجها ادهلها بس لا انا بنتي ها تعيش معايا في بيتي واقسم بي ديني وإيماني لو وحده فيكم فكرت تدوس ليها على طرف ها زعلها ميني قوي دي بنت صغيره لسه ****
سندي : علي انتا كده بتعمل حجات عك كتير قوي
انا : لا مفيش عك وده الي عندي مش عاجبك
سندي : لا
انا : وانتي
مني : لا
انا : طيب اتفضله انتو الاتنين بره الاوضه عايز انام انا وبنتي يله
طردت الاتنين وفتحت الشفاط علشان الدخان ورشيت معطر جو وطلعت لميتا لبسه البيجامه وقعدت قدامي على السرير وداتني مشطه شعر (على اخر الزمن علي الصمدي ماسك مشطه وبيسرح لي بنت بس بنته بقي) خلصت تسريح وغيرت هدومي ورجعت السرير خدتها في حضني ونمنا
المشهد العام
ادي التاريخ فشخ علي في افكاره طلع ليه حاجه من تحت رجله مش عارف منين بس يا تره ايه الي ها يحصل تاني المره دي كانت روميا وبنته المره الجيه ايه اصل بعد كده ايه مفيش علي في اليوم ده تمني الموت علشان بنته هو مش بعيد عنها لا ده ميعرفش عنها حاجه و لوله الي حصل مش ها يعرفها خالص وده اثر فيه الانه مش باصص لي تاريخه باصص لي مستقبله مع ان المستقبل نتيجه لي الماضي
كنتم مع الفصل الثامن من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
الفصل التاسع
كل يوم مشكله شكل كل يوم مصيبه شكل اصل الحياه مش ديمن سعيده بس الاسف لو عدت بدون صراع احنا نضور عليه علشان الصراع بقي جزء لا يتجزأ من كيان ابن ادم ابن ادم الي عايش في الارض في حروب عايزها تنتهي بس لا الحرب مش بتخلص غير بي فناء البشريه
(رايتي الخاصه)
بدايه الفصل
نمت على السرير وجنبي لميتا صحيت تاني يوم بي حاجه غريبه في بوقي فوقت لقيت الهانم بنتي حطه رجلها في وشي عدل فوقت دخلت الحمام خدت دش وغيرت هدومي بصيت في الساعه لقتها الساعه 11 مش عارف بقي اصحيها وله اعمل ايه معها دي قولت اصحيها صحتها ونزلنا انا وهي تحت كان البيت كله صاحي
انا : صباح الخير يا جماعه بقولك ايه يا سندي
سندي : خير في مفجأه تانيه
انا : (باصص ليها بي برود) خدي بنتي لميتا خليها تاخد دش
سندي : (قامت) انا رايحه المطبخ اعمل الفطار
انا : طيب انتي يا مني ها تروحي وله عندك اجتماع في الامم المتحدة
مني : لا هاعمل القهوه لي حضرتك
انا : طبعا طبعا القهوه مهمه
فرح : ممكن اخدها انا
انا : ماشي يا فرح (كلمت لميتا) لميتا دي فرح بنت عمك ها تروحي معاها تخدي شور
لميتا : (مسكه ايدي)
انا : لا متخفيش كده دي بنت عمك روحي وانا هنا قاعد مستاني
خدتها فرح وطلعه فوق وانا قاعد مع راضي وابراهيم وعلي تحت ولعت سيجاره
راضي : عمي
انا : خير يا حبيب عمك عايز تقول ايه
راضي : ها وله حاجه مفيش
انا : طيب قاعد بتفرك مكانك من الصبح ليه قول يبني انا سمعك قول
راضي : ازي كل ده حضرتك مش عارف.
انا : المصيبه اني فاكر اني عارف كل حاجه طلعت بلح ومش عارف اي حاجه
ابراهيم : طيب ها تعمل ايه
انا : اعمل ايه في ايه البنت بنتي وها تعيش معايا
سندي : (دخلت علينا) السفره جهزه
رحنا السفره وقعدنا
انا : ايه ده انتو ها تكله
مني : لا ها نتصور مع السفره بس
انا : استنه لما فرح ولميتا ينزله
سندي : (مدت ايدها) لا انا جعانه
انا : انا قولت مفيش اكل غير لما السفره تكمل
قعدت مذنبهم لحد ما نزلت لميتا وفرح وقعدنا ناكل بس انا مركز مع لميتا جدا
انا : ايه يا لميتا مش عارفه تكلي ليه
لميتا : السفره عاليا اوي
انا : طيب تعالي عندي
لميتا : (جتلي) ايوه
انا : (شلتها على رجلي وقعدتها) يله كولي براحتك
علي : (علي عنده 14 سنه بس اتعود انه محور اهتمام العيله كلها أصغر واحد فيها اخر عنقود العيله كلها غير اهتمامي به هو حاجه تانيه حس بي الغيره من اخته قام وساب السفره)
سندي : رايح فين يا حبيبي
علي : مش عايز اكل
سندي : ليه بس انتا كنت جعان
علي : (صوته عالي) قولت مش جعان اكل بالعافيه يعني
لميتا : (خافت من صوته العالي ودخلت في حضني)
انا : (استفزني جدا صوته العالي اصل لما 14 سنه ويعالي صوته بعد كده يعمل ايه) استنا هنا يا ولد
علي : (وقف) نعم
انا : صوتك عالي ليه بقي
علي : انا حر
انا : طيب انتا حر لما الصوت العالي ده يزعجك انتا بس لكن يزعج اختك الصغيره لا يبقي تعتذر قولها اسف بس بالفرنساوي يله
علي : مش بعرف اتكلم فرنساوي
انا : مش عارف طيب انا بدفع فلوس كتير في مدرسه لغات ليه اعتذر
علي : اسف (نزل دموع) في حاجه تاني ممكن امشي
انا : اطلع على اوضتك يله انا جيلك بس بعد ما افطر يله
طلع علي وسندي قعدت متغاظه ميني ومني بتفكر لما انا عملت كده في علي قدام الكل (اصل علي بالنسبه لي ابوه اول فرحته فا ليه معمله خاصه) ها يعمل في مني ايه وله بنتها كلمنا فطار وقعدنا في الصالون
انا : ليليان هاتي الشاحن ده كده
ليليان : اتفضل
انا : (اخدت الشاحن وفكيت الراس من السلك ولفيته على ايدي وقومت)
سندي : (بخوف) رايح فين
انا : طالع لي علي
سندي : (بي هجوم) ليه ها تضربه وله ايه انتا اتجنينت
انا : (بي برود) اولا اتكلمي بي اسلوب احسن من كده ثانين اوعي تعالي صوتك عليا انتي مراتي بس ممكن اطلقك عادي ثالثاً بقي علي ابني اربيه بي اسلوبي
سبتهم وطلعت معايا لميتا مش سايبه ايدي رحت الاوضه لي علي كان قاعد على السرير ساكت خليت لميتا تقعد على كرسي ورحت لي السرير
انا : ممكن اعرف علي باشا مضايق من ايه
علي : مفيش
انا : ليه تكذب انتا عارف مش بحب الكذب
علي : علشان انتا مش يتحبني
انا : طيب ليه مش بحبك انتا عملت حاجه واحشه
علي : تحبني ليه انتا عندك البتاعه دي (شاور على لميتا)
انا : البتاعه دي تبقي اختك الصغيره
علي : انا مليش اخوات
انا : ليه واميره مش اختك علي لو حد ضايق اميره تعمل فيه ايه
علي : اضربه
انا : اهو كده دي اختك الصغيره زي اميره بالظبط
علي : بس انتا مش بتحبني خلاص
انا : ليه بس انتا ابني الكبير عارف يعني ايه الكبير انتا عندم 14 سنه لما توصل لي سن الاربعين انا ها فضل ادلع فيك انتا كنت ابن عشر سنين ورجعت من السفر شوفت ميني دلع محدش في سنك شافه او ها يشوفه لميتا تعالي يا حبيبي
في مشهد اخر
كل البيت قاعد متوتر تحت
سندي : هو صوتهم فين ها
ابراهيم : مش عارف مفيش صوت خالص
راضي : خلاص يبقي بيتكلمه عادي
مني : لالا انا مقدرش اعيش في الرعب ده بقي حتت بنت تيجي لغبط البيت كله
فرح : يا جماعه اهدوه دي بنت طيبه جدا على فكره ومسالمه ومش بتعمل صوت
مني : اسكتي انتي يا فرح ده بس وهو صغيره لكن لما تكبر ها تشوفي البنت الصغيره دي ها تعمل ايه فينا مش بعيد نبقي كلنا بره دي كلت دماغ علي في ثانيه الي عمره ما سمع لي حد ابداً
سمعه صوت علي ابني وهو بيزعق
سندي : (زاد التوتر بتعها اكتر) ابني حبيبي
ليليان : اهدي يا سندي اهدي شويه
سمعه صوت تاني من علي بس اعلي وهو بيزعق جامد طلعت سندي تجري وكلهم ورها دخله الاوضه كنت قاعد مع علي بنلعب بلي استيشن
علي : انتا ديمن تكسب كده
انا : عيب عليك ياض ده انا بابا يلا
سندي : انتو بتعمله ايه بتلعبه
انا : طبعا في دماغك ها تطلعي تلقي علي متعلق في السقف وانا بقطعه زي سيخ الشاورما
علي : عايزن ناكل شاورما النهارده
انا : بس كده انتا تأمر يا علي باشا بس وقف المطش لحد ما اروح الشغل وارجع انا النهارده راجع بدري ماشي
علي : ماشي
انا : وعد
علي : عيب عليك هو انا عيل
انا : يله يا لميتا
علي : ايه ده فين البوسه بتعتي
لميتا : (ابتسمت ليه وباسته) باي
انا : (شلت لميتا) سكه بس علشان نعدي
خدت لميتا ورحنا الاوضه غيرت هدومي ولسه نازل
لميتا : انتا رايح فين
انا : الشغل
لميتا : طيب خدي معاك
انا : مش ها ينفع يا حبيتي
لميتا : (بتحايل عليا) لالا بليز خدي معاك انا مش عايزه اقعد لوحدي بليز يا بابي بليز
انا : علشان كلمه بابي الحلوه دي بس ماشي يله
لبستها ونزلت رحت الشركه دخل
داليا : صباح الخير يا علي مين القمر دي
انا : دي بنتي يا ستي
داليا : بنتك ازي اميره لسه صغيره دي عندها سنه
انا : دي بنتي من مراتي الفرنسيه لميتا
داليا : ازيك يا قمر
قعدت اخلص شغلي
في مشهد اخر
البيت عندي وامي وصلت وسندي ومني راحه على حضنها
امي : يادي النيله عمل ايه المهبب على عينه
سندي : انتي لزم تخدي حقي
مني : وانا كمان
سندي : انا اتبهدلت
مني : وانا كمان
سندي : كرامتي بقت رخيصه قوي
مني : وانا كمان
امي : طيب ايه يا مني انتي جيه تقولي وانا كمان بس دورك صغير وله ايه
ابراهيم : اقعدي يا غاده بس ارتاحي وافهمي منهم
امي : قعدت قوله بقي عمل ايه الزفت
سندي : احكي ايه وله ايه
مني : الي عمله مينفعش يتحكي
امي : ايه اتجوز تاني
سندي : يا ريت
ليليان : بوقلك ايه الناس دي ها يقعده يندبه اقولك انا (حكت لي امي الحكايه) ومن سعتها وهما قلبين عليه وهو بيصلحهم
امي : (مش مصدق الكلام طلعت تلفونها وكلمت روان) روان حبيتي عمله ايه
روان : كويسه يا حجه انتي عمله ايه
امي : كويس انتي فين كده
روان : في البيت (عايشه مع عمي علاء بعد ما راجعت) في حاجه
امي : انتي تعرفي واحده اسمها روميا
روان : انتي جبتي الاسم ده منين
امي : انا الي بسأل
روان : طيب روميا دي كان مصحبها علي في باريس علشان هي مديره مكتب سما وبعد كده سبها
امي : ام ايه موضوع لميتا ده بقي
روان : ليه هي جت تطلب فلوس وله ايه
امي : روان بنت فرحات خشي في الموضوع على طول بلاش لئم ابوكي ده
روان : طيب بعد ما على سافر جت وطلبت توصل ليه بس بابا قلها مش عارف طريقه وبعد شويه ظهرت تاني وقالت انها حامل من علي و ولدت بابا كان بيساعدها على قدم ما يقدر علشان علي قعد فتره مختفي ومحدش عارف يوصله (فتره علاجي في المانيا) وبعد كده اختفت بعد ما بابا مات
امي : طيب عملته ليها تحليل علشان اثبات النسب
روان : ازي عايزن عينه من علي واحنا مش لقينه
امي : يعني ممكن تكون بنته
روان : هي 80% بنته علشان روميا مدخلتش اي علاقه بعد علي وحتي في وسط العلاقه معرفتش حد عليه هو في ايه
امي : لا وله حاجه روميا وصلت لي علي وعمله اختبار وطلعت بنته
روان : انا قولتلك 80% بنته بس كده اتأكدنا كلنا
امي : طيب انتي ليه مقولتيش لي علي بدري
روان : علشان النسبه لو متأكده جدا انا او بابا كنا جينا لي علي بس النسبه كبيره ايوه بس مش مضمونه وبعدين انا دخلت في الحوارات الي حصلت معايا وبعد ما رجعت هنا برضه مفكرتش
امي : طيب يا روان شكرا سلام
روان : سلام
قفلت معاها
مني : قالت ايه
امي : الموضوع شكله قديم وحقيقي انا مش لقيه اي غلطه في كلامها كله مقنع انتي عارف لو اول ما وصلت لي علي قالت ليه كنت قولت انها باعته لي حد علشان يلبسوه الحوار ده لكن لا
سندي : يعني ها تعيش معانا
لسه امي ها ترد دخلت انا ومعايا لميتا
انا : (مش عارف حسيت اني في مصيبه اصل انا في مصيبه كبيره قوي) حجه عمله ايه
امي : كويسه يابني اقعد سبونا لوحدنا شويه يا جماعه (قام الكل)
انا : (قاعد وباصص في الأرض علشان انا عملت حاجه غلط في الاول ساعت مني كان لا علشان دي مراتي لكن دلوقتي ايه بقي) بصي يا امي
امي : بص انتا يا علي انتا غلطاتك كترت قوي وفي حجت انتا محكتش عنها زي موضوع روميا ده
انا : ايوه يا ماما انا عارف بس اعمل ايه انا مكنتش اعرف
امي : طيب انتا ناوي تخليها هنا
انا : طبعا وحتي بعد ما تخلص المشاكل بتعتي مش ها تبعد عني تاني خالص دي بنتي
امي : انتا كده بتزعل سندي ومني والاتنين زي بناتي
انا : بصي يا امي انتي علشان سندي عملتي فيا حاجه انا عمري ما انسها ابدا بس مش انتي بس انا برضه علشان بنتي عندي استعداد اعمل حجت اكتر بي كتير من الي عملتيها انتي انا حسيت احساسك لما يكون عندك بنت تخافي عليا
امي : المطلوب ايه بقي
انا : عقلي سندي ومني
لميتا : (شدت امي من هدمها وحطت حته شكولاته من الي في ايدها في بقها وضحكت ليها)
امي : (ابتسمت ليها) ماشي بس البنت دي قمر قوي ليه كده انتي عرفاني يا حبيبتي
انا : ايوه ورتها صور لي العيله كلها لزم تعرف اصلها ايه دي بنت الصمدي
امي : طيب ها تقول ايه ليها ولي الناس لما يعرفه اني عندك بنت
انا : الحقيقه طبعا هي بنتي من واحده كنت متجوزها في باريس
امي : ماشي يابن بطني انا مش دخله معاك نقاش فيها بس كان لزم اعرف ناوي على ايه
انا : (مسكت ايدها وبستها) مش عارف يا امي الدنيا كلها بتقفل عليا اكتر واكتر
امي : لما بتقفل لي الاخر بتفتح بس خالي عندك ايمان
انا : ماشي يا امي
قعدنا اليوم كله نتكلم وانا طول ما انا قاعد شايل لميتا على رجلي حاسس انها ها تضيع ميني
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الشخص المجهول
سليم : وبعدين بقي علي شغال حرب بس مش عرفين مع مين
شخص : علي بيلعب مع حد كبير قوي
سليم : ازي واحنا منعرفش
شخص : الشخص ده بعيد عنا جدا يقولك ايه موضوع رافي وماك اتقفل وله لا
سليم : سي اي ايه قاله انه خلاص والشباك (المخابرات الإسرائيلية) قفله الموضوع برضه غير ديمن دارك ساعد كتير
شخص : امم طيب زود الحراسه علي اكتر
سليم : ماشي
شخص : وقابل علي واعرف منه كل حاجه لو في مشاكل مع حد اعرف
سليم : حصل امشي انا
مشي سليم والشخص ده غير هدومه لي لبس عادي زي اي موظف حكومي عادي جدا ومشي وصل لي اول العمار ركب عربيه غيرها من غير حراسه وصل بيها لحد وسط البلد ركنها في الشارع واتمشي لحد محطه المترو ركب ونزل محطه بولاق طلع بره واتمشي شويه جاب عيش فينه وركب تكتوك وصل لي بيت قديم جدا
شخص : مساك عسل يا اسطي مرتضي
مرتضي : (ميكانيكي) عسل عليك يا (مش ها قول اسمه رخامه) تعاله اشرب شاي
شخص : (رح لي مرتضي)
مرتضي : الشاي ياض
شخص : عامل ايه يا مرتضي واخبار بنتك ايه
مرتضي : جابت حسن
شخص : هههههه الف مبروك بقيت جد يا راجل يا عجوز
مرتضي :...... يبارك فيك بس طالب منك خدمه
شخص : ام الشاي مش بي بلاش يعني
مرتضي : ايوه يعني انا ها شربك شاي ليه
شخص : طيب خير يا سيدي
مرتضي : عايزن نروح بكره مكتب الصحه علشان نخلص شهاده الميلاد وكمان التطعيم
شخص : بس كده بكره الصبح واخلصها ليك
مرتضي : تسلم يا غالي
قعده شربه الشاي وطلع الشخص ده العماره وصل لي شقه في التاني وفتح الباب
شخص : حبيتي انا جيت وجبت العيش الفينو
واحده : طيب تعاله اوضه النوم طيب
في مشهد اخر
مصطفي اخويا خد عربيته وطلع على اسكندرية وصل هناك لي الكافيه الي شغال فيه عماد دخل
عماد : تشرب ايه يا فندم
مصطفي : (بي ابتسامه) انتا عارف قهوه
عماد : (وشه غير وبقي خايف جدا ومتوتر) بابا
مصطفي : (حافظ على نفس تعبير الوش) اقعد يابني
عماد : (قعد) طيب (فضل باصص في الارض)
مصطفي : انتا ساكت ليه وباصص في الأرض يعني
عماد : انا مكسوف من خضرتك
واحده : (دخلت عليهم) عماد انتا قاعد كده محمد لو شافك ها يطلع عيني وعينك
عماد : طيب روحي وقليله اني هاخد راحه نصف ساعه
واحده : ماشي (مشت)
مصطفي : هو انا عامل مشكله وله حاجه
عماد : ها لالا يا بابا
مصطفي : طيب تعاله نطله بره نتكلم
عماد : (خايف من ابوه جدا مش ضامن رد فعله ازي) طيب طيب يا بابا
طلعه بره ركب العربيه مع ابوه وطلعه على الكرنيش
مصطفي : انتي مقولتش اني الدنيا وحشه معاك كده انا عارف انا كنت وحش معاك انتا واخوك جدا بس كل ده ها يتغير
عماد : يتغير ازي يعني
مصطفي : عني انا كنت ديق معاك انتا واخوك في الفلوس كنت خايف لحسن تعمل منكم اشخاص مش ساويه او مش كويسين لكن لا انتا رغم انك محتاج لي فلوس شغلك عادي مش حاجه شمال لا على فكره انا لما عرفت كنت هادي جدا في الأول اضيقت بس بصيت بي نظره انك شاب ومعتمد على نفسك انا فخور بيك ده ارثي في الدنيا حاجه حلوه شباب كويسه صلحه
عماد : يعني مش زعلان
مصطفي : لا طبعا انا فخور بيك جدا
المشهد الريسي
نايم في الاوضه بتعتي ومعايا لميتا وصحتي باليل
لميتا : بابي بابي يا بابي
انا : في ايه يا لميتا
لميتا : عايزه ادخل التويلت
انا : تويلت ايه بس نامي
لميتا : لالا لزم ادخل دلوقتي
انا : (قومت وانا نعسان بسب وبلعن في امها الانها سبتها) طيب يله
دخلتها الحمام ورجعنا نمنا تاني وصحيت تاني يوم لقتها نيمه قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت الشركه وكان الكل نايم وصلت هناك وجالي تلفون
انا : الو
شخص : الو يا علوه عامل ايه
انا : مين معايا
شخص : ايه ده انتا مش عارف صوتي بقي كده ازعل جدا
انا: انتا ها تصحبني وله ايه
شخص : طيب يا سيدي افكرك بلاش تتحمق اوي كده انا ضميرك
انا : (قررت العب معاه في لعبته) عايز ايه يا ضميري
ضميري : قولت اصبح عليك بص المكلمه دي كان المفروض من يومين بس قولت اسيبك تفرح بي لميتا شويه بس زي القمر صح ايه رايك
انا : بقي انتا الي بتهدد حيتها بقي
ضميري : ايوه انا
انا : انتا انسان مريض مش عارف تقتلني جي على عيله صغيره ****
ضميري : بص علشان نكون وضحين انا قولتلك انا مش عايز اقتلك عايزك عايش وبعدين التهديد ده سبب اني بنتك نيمه جنبك كل يوم بقولك ايه انتا بتعمل سندوتشات تحفه وهي الصراحه طلبتها غريبه ايه نوتله دي مفيش احسن من اكل ولاد البلد وله ايه
انا : (اتنرفزت) اقسم بي ديني لو لمست منها شعره لي اعمل فيك حجت لسه ملهاش اسم
ضميري : زي مثلاً انك تفتح كتاب أساليب التعذيب في ظل حكم هتلر على فكره الكتاب ماده غنيه جدا ابقي كمله ههههههه شكل لميتا دي ها تنسيك اسمك
انا : (استغرابت اكتر الكتب ده عندي وكنت بقرائه قبل وصول لميتا بي شويه) انتا عايز ايه من البنت الي انتا عايزه انا ها ديه ليك بس ابعد عنها
ضميري : انا بعيد عنها اساس بس قريب من امها هههههههههههه (قفل السكه)
انا : (بعد ما قفل السكه طلعت رقم روميا وكلمتها) الو يا روميا انتي فين
ضميري : هههههه ايه يا علي انتا معاك رقم روميا انا بس حابب اوريك اني اعرف عنك اعظم اسرار حياتك زي لميتا مثلا و زي منة صحبت محمد القديمه وليله وخالد انا اعرف عنك كل حاجه يا علي
انا : هاقتلك ها قتلك اقسم بي ديني ها قتلك
ضميري : انا عايز تموتي علشان ضمير البني آدم لما يموت هو بيموت معاه (سمعت صوت روميا) علي خالي بالك من لميتا يا علي لميتا يا علي اهههههه (اتكلم هو) الاسف كانت مزه جمده قوي بس ماتت سلام يا علي سلام
قفل السكه وانا وقعت على الكرسي مصدوم و اول مره مش قادر افكر زمان كان ممكن افكر في خير او شر لكن المره دي لا مش قادر افكر فوقت من كل ده على تلفوني كانت امي
امي : الحقني يا علي
انا : في ايه
امي : لميتا بنتك
انا : جي
نزلت جري ركبت مع الحرس وطلعنا على البيت دخلت جوه
انا : في ايه ملها البنت
امي : مش عرفين لما صحيت من النوم رحتلك لقتها قعده على السرير وبعيط حاولت اهديها بس مش عارف وهي لحد دلوقتي كده
انا : (طلعت بقي كله على الي واقف قدامي والاسف كانت امي) نعم مش عرفين تخلوها تسكت انا بره البيت من اربع سعات وهي بتعيط فوق بقي بيت فيه خمس ستات كلهم وثلاث رجاله كلهم مش عرفين يسكته **** ايه جهله اول مره تشوفي * صغير سندي هانم مش عارف تسكت * مني هانم الي بتخلي رجاله بي شنبات تسكت مش عرفين يسكته **** لا والكبيره بقي غاده العدوي مش عارف تخلي حفيدتها تسكت كلكم فشله
سبتهم ورحت الاوضه لي لميتا
انا : مالك انتي كويسه حد زعلك حاجه ضايقتك
لميتا : انتا سبتني ومشيت ليه
انا : انا رحت الشغل
لميتا : ليه سبتني لوحدي
انا : (خدتها في حضني) خلاص اسف المره الجيه اصحيكي قبل ما انزل واخدك معايا كمان خلاص يا بنتي انا اسف حقك عليا بقولك ايه يله قومي البسي كده علشان اخدك نروح الملاهي يله
سبتها تلبس ونزلت تحت قعدت وسندي ومني وامي قعدين ولعت سيجاره وساكت
امي : علي في ايه انتا عمرك ما كنت كده مالك
انا : مالي انا مش عارف احمي حد تبعي البنت الي فوق دي امها اتقتلت من كام ساعه الي قتلها كلمني في التلفون ورديت عليه وسمعني صوتها وهي بتترجه مش عايزه تموت بتوصيني على بنتها اتقتلت بس علشان انا مش عارف احميها مش عارف اقف جنبها
امي : وانتا بي ايدك ايه ده موت
انا : اهو الموت بيجري وره العيال الصغيره الي فوق دل علشان انا بس ابوهم عرفين يعني ايه علشان انا بس ابوهم لو انا مش في حيتهم كانت ها تكون سعيده جدا
سندي : متعملش في نفسك كده يا علي كفايه
انا : اعمل ايه هو انا عملت حاجه والمشكله اني معملتش حاجه وله في ايدي حاجه اعملها
لميتا : انا جهزه
انا : طيب يا قمر الاول نروح الملاهي وبعد كده نتغدي برجر وننزل نشتري لعب كتير شوكولاتات كتير قوي ونرجع ماشي
لميتا : (مبتسمه وفرحانه) ماشي
خدت لميتا ومشينا قضيت معاها اليوم كله وانا شيفها مش عارف اقولها ازي اني امها ماتت ومش ها ترجع المشكله لما تكبر وتعرف اني ابوها كان قادر يحميها بس فشل ومعرفش اعمل ايه مش عارف خلصنا ورجعنا البيت واحنا مبسوطين طلعت الاوضه دخلت الحمام اخد دش ولبست بيجامه نوم وطلعت بره لميتا مسكه تلفون
انا : ايه يا قمر مش ها نام وله ايه
لميتا :ماما ماتت
انا : انتي عرفتي منين
لمتيا : من تيته وجده
المشهد العام
تخيل تكون راجل قوي عندك كل حاجه فلوس في حسابات بنوك انتا يمكن نسيها وعندك السلطه تقدر تأمر اي حد ينفز مهما كان قوته او مكنته وبعد كل ده خايف على أهلك خايف لحسن يدفعه ثمن كل ده مكانك اصل الدنيا ليها ميزان غريب محدش يفهمه
كنتم مع الفصل التاسع من سلسله الفنجان٣ نلقاكم في فصول اخري
الفصل العاشر
الفصل الاخير من السلسله دي ياترى ها يكون ازي النهايه ازي انا بفكر في نهايه عبقريه بس النهايه دي بي ايدي انا الكاتب ومهما كتبت حجت عبقريه عمرها ما هاتكون زي القدر ابدا القدر ليه لعبه غريبه ملهاش حدود وله قواعد مفتوحه وده الفرق بين الحقيقه والخيال احنا كلنا فكرين اني الخيال حلو ومثير لا الواقع اكثر اثاره واعظم عيشه في الواقع علشان بناء متين لكن الخيال هش علشان انتا الي بانيه
بدايه الفصل
لميتا عرفت من جدها وجدتها اني امها ماتت وقعدت تعيط وانا وخدها في حصني لحد ما هديت ونامت بعت رساله لي سامح اني لزم اكون في باريس بكره ونمت ولميتا في حضني وصحبت الصبح خدتها معايا نزلنا تحت
مني : صباح الخير يا حبيبي اعملك فطار
انا : لا عايز قهوه سندي حضري شنطه سفري تكفي يومين بس
امي : ليه يابني
انا : رايح باريس علشان الموته بتاعت روميا النهارده
سندي : بس
انا : مش عايز نقاش كتير يله بسرعه
قعدت تحت شربت القهوه وطلعت لبست وخدت لميتا وصلنا باريس ورحنا المقابر في الجنازات دي لزم حد يطلع يقول كلمه قومت انا
انا : طبعا ممكن ناس كتير ميعرفنيش بس انا كنت اعرف روميا كويس جدا كنا أصحاب لي احباب كانت نعمه الصديق والحبيبه وقبل ما ترحل عنا نورت حياتي بي بنتي لميتا انا دلوقتي واقف على قبرها وبقولها انا حزين جدا على موتك
خلصه الدفن ورحنا البيت مع جدها وجدتها كان في ناس من الجيران والاصحاب وقعت معاهم لحد الساعه 6 مشيت الناس وقعدت مع الجده والجد
الجد : يله يا لميتا اطلعي نامي في حضني
انا : انا اسف جدا انا مقدر كل ده والحاله الي انتو فيها بس انا ولميتا رجعين القاهره بكره
الجده : ازي دي حفيدتي ها تعيش معايا
انا : لا انا بنتي ها تعيش معايا مع ابوها
الجده : انتا جي تخدها
انا : لا البنت كانت معايا انا وها ترجع معايا انا
الجد : لا انا اتكلمت مع محامي وقل اني حضانه البنت من حقنا احنا
انا : على انهي اساس بقي
الجد : على اساس انك الكونت ده اسم الحكومه بتضور عليه كلها يعني لو قربت من قسم ها تتحبس
انا : اوكي كلام جميل بس حضرتك متعرفنيش كويس الي سمعت اني بعمله ده حاجه قليله جدا عن العادي بس احنا ها نتفق احنا ناس متحضره ولزم نتفق انا بنتي ها تعيش معايا ولو عايزن تشفوها وتزورها اوكي ابعت ليكم طياره خاص تخدكم لكن تيجي هنا لا لميتا تعالي لي بابا
لميتا : (جريت على حضني)
انا : (طلعت دفتر الشيكات وكتبت شيك محترم) ده مبلغ كويس ليكم مقابل انكم تبعده عن بنتي نهائي
سبت الشيك وطلعت انا ولميتا رحنا فندق نبات فيه وانا نايم جالي تلفون
انا : الو
شخص : ايه يا علوه نايم وله ايه
انا : هو انتا
شخص : ايوه بقولك ايه حد عايز يكلمك خد رد (ادي التلفون لي حد) بابا الحقني يا بابا
انا : (قومت مفزوع) علي انتا فين يا علي
شخص : بص يا علي بكره الصبح تبقي على اول طياره خاصه لي مصر تيجي وتاخد ابنك تمام
انا : لو لمست منه شعره ها قتلك
شخص : انا بقي مش فاهم ليه الانسان لما يبقي روحه وعمره في ايد حد تاني يهدد مع انه ضعيف جدا ومفيش في ايده حاجه مش فاهم الصراحه سلام يا علي
قفل معايا وانا قومت على رجلي كلمت امي
امي : علي الزم ترجع يا علي
انا : انا عرفت الي حصل انا جي
قفلت مع امي و قومت لميتا من النوم و رحنا المطار و ركبنا الطياره و رحنا مصر وصلت و كان سامح مستاني بره المطار في مصر
انا : سامح مين كان مع علي ابني
سامح : درغام
انا : طيب انا داخل عايز درغام في الجنينه كمان شويه ماشي
دخلت البيت
سندي : (بتبكي بحرقه) علي ابني يا علي
انا : اهدي انا عايزك تهدي خالص علي راجع
امي : ها تعمل ايه.
انا : اي حاجه ابراهيم
ابراهيم : ايوه
انا : انا عايزك تطلع بره دلوقتي تبدل اماكن الحرس كلهم محدش يقف في مكانه العادي وتاخد تلفوناتهم
ابراهيم : ماشي
انا : راضي
راضي : ايوه
انا : احفظ الرقم ده كويس 6492010
راضي : 6492010
انا : تمام لما يرجع علي لو انا مش معاه تاخد البيت كله وتخده المكتب في باب اوضه مقفول افتحه وادخله هناك ها تعرف الرقم ده بتاع ايه
راضي : حاضر
امي : ها تعمل ايه
انا : (مش عارف ارد عليها بي ايه) اي حاجه ممكن تتعمل
طلعت بره الجنينه
انا : درغام ايه الي حصل
درغام : انا كنت مع علي في النادي وهو دخل الحمام واخر لما رحت ليه لقيته اختفي
انا : طيب (طلعت تلفون وكلمت سليم) سليم
سليم : الو يا علي احنا عرفنا الي حصل ومش سكتين
انا : عايز جيش تحت ايدي حلاً
سليم : انا بعت ليك حرس تاني معاهم امام وده راجل تثق فيه زي سامح هما دلوقتي قدام بابك
انا : طيب يا سليم اقفل
قفلت مع سليم ولقيت واحد اسود داخل عليا
انا : انتا مين
شخص : انا امام
انا : طيب اسمع وزع الرجاله كلها وها تتحرك معايا انتا وسامح
امام : انا عندي اوامر بي اعفاء الفريق ده وانا اخد مكانه سامح خالي الرجاله تسلم سلاحها وكمان شفرات القصر وتتفضل تمشي
انا : انا مش ها تحرك غير بي سامح معايا
امام : دي اوامر
انا : مفيش الكلام ده سامح انتا معايا يله
طلعت من البيت مع الحراسه الجديده وصلنا النادي وبدات ادور مع الامن على تسجيلات لقتها كلها مقفوله اول ما علي يعدي من عليها تتقفل ملقتش حاجه اوصل ليها رجعت مع الرجاله وانا في السكه تلفوني رن
انا : ابني فين
شخص : انتا رحت النادي حركه متوقعه جدا بس انا ها بعت ليك حاجه كده هديه
انا: ايه هيا انتا عارف لو لمست منه شعرها ها قتلك
شخص : قولتلك بلاش تهدد
امام : (خد التلفون وصله بي تبلت معاه وفتح الاسبيكر)
شخص : دي فيديوهات حلوه
قفل السكه
امام : فلت كان محتاج ثانيه واحده بس
انا : (فتحت الفيديوهات لقت درغام خد علي غير هدومه وطلع به بره ركبه عربيه حسيت انه مينفعش اثق في سامح تاني والرجاله) امام شايف النمر دي عايز اعرف العربيه دي فين ماشي
امام : حصل
انا : اطلع على المكتب
وصلنا المكتب ودخلت جوه قعدت ولعت سجاير كتير عمال احرق كتير جدا فجأه لقيت قدامي ست هي الحارس لي مدينه الملوك والمليكات
حارس : قاعد في الضلمه يعني
انا : كده
حارس : من يوم ما بدأت تحفر في المدينه وانا مرقباك كويس ديمن قاعد في الضلمه غير كل البشر
انا : طول عمر انا والظلمة بنا ونس وحب هي فهماني وانا فهمها الظلمه بتديني الي انا عايزه هو الهدوء علشان افكر الظلمه دي مصدر الطاقه ليا طول عمري بيني وبنها عهد انا اقعد فيها ساكت ومخفش وهو تديني السكون والهدوء علشان افكر صح
حارس : انتا غير كل البشر الي اعرفهم او شوفتهم
انا : انتي ايه جن شيطان ملاك روح
حارس : انا حارسه مدينه الملوك والمليكات
انا : طيب تقدري تعرفي ابني فين
حارس : مينفعش ده اختبارك لوحدك لزم تعدي به لوحدك ابن الصمدي
انا : طيب اعرف ازي اني نجحت
حارس : لما توصل لي النهايه ها تعرف اذا نجحت وله لا بس قوم
انا : اقوم
حارس : قوم وخالي بالك من حتت الحديد الي بين سنانك
قومت من النوم وانا في المكتب شكلي كنت نايم فوقت
امام : وصلنا لي العربيه دي كل بينتها
انا : (فتحت الورق وقفلته تاني) يله معايا
طلعنا على عنوان شقه في برج انا عارفه كويس العنوان ده وصلت الدور الخامس لسه الباب زي ما هوا متغيرش خبط وفتحتلي واحده انا عرفها كويس
انا : ازيك يا ليليه (لو حد مش عارفها يرجع لي السلسله الاوله من الفنجان بي اختصار دي واحده كانت بتحب على وفكرت توقع بين علي وسندي بس فشلت وهي مش اسمها ليليه هي ألمانيا ومختاره الاسم ده علشان بس احساس الغربيه وكانت عايشه مع خالد سبب المشاكل كلها في الاول قبل ما يموت) ازيك مفيش اتفضل
ليليه : ازي طبعا اتفضل
دخلت جوه البيت في **** صغيره بتلعب على الارض
انا : دي بنتك
ليليه : ايوه تشرب حاجه وله نتكلم في الي جي فيه
انا : انتي عارفه طيب ابني فين
ليليه : ابنك مخطوف وله نسيت
انا : ليليه بلاش نلعب قدام بعض فين ابني
ليليه : عايز ابنك ادفع
انا : كام
ليليه : 10 مليون دولار بس
انا : حصل بس اخد ابني النهارده
ليليه : لو جبت الفلوس النهارده تاخده النهارده
قومت وسبتها رجعت المكتب فيه اوضه مصفحه دخلتها وانا شايل فيها فلوس كتير سيوله لي الزمن خدت منها 10 مليون دولار ومشيت رجعت لي ليليه
ليليه : ايه السرعه دي
انا : الفلوس اهي فين ابني
ليليه : (فتحت الشنطه وقلبت في الفلوس وقفلتها) ابنك في حديقه الفسطاط
انا : ليليه انتي معاكي 10 مليون في ثانيه جبتهم قولي حد وراكي
ليليه : طبعا في ضميرك
انا: بصي مهما كان ها يديكي مش ها يديكي الفلوس كلها بس انا اقدر اديكي الفلوس كلها 10 مليون ليكي لوحدك
ليليه : (ابتسمت وبصت يمين وشمال وشورت ليا اقرب منها وكلمتني في ودني) طظ فيك
انا : ماشي يا ليليه براحتك
سبتها وركبت العربيه وصلت حديقه الفسطاط ودخلت قلبتها لحد ما وصلت لي علي
انا : علي حبيبي انتا كويس
علي : انا خايف يا بابا
انا : (رن علي الشخص ده) الو عايز ايه تاني
شخص : انا بكلمك علشان احزرك بص لي ايد ابنك ها تلاقي اسوره كبيره حديد وعلى كتفه شنطه الشنطه دي فيها قنبله لو بعدت عن الاسوره دي مسافر ميت متر ها تنفرج لو ابنك فضل عايش الاسوره دي فيها حقنه ها تحقن ابنك بي سم ها يموت في ثواني ولو فكرت تفكك القنبله دي برضه ها تحقنه
انا : انتا عايز ايه مش خدت الفلوس
شخص : لسه حقي كله مرجعش سلام يا علي
قفلت معاه وخدت علي في حضني وبعد كده خدته على شقه بعيد وقعدت وجالي سليم فيها ومعاه خبير مفرقعات وكمان خبير اتصالات حطيت سماعه في ودن علي علشان ميسمعش احنا بنقول ايه
خبير مفرقعات : دي قنبله سي فور
سليم : (اتوتر الان النوع ده بيكون حساس جدا وشديد الانفجار) طيب ممكن تنفجر
خبير مفرقعات: لا دي نوع بلاستك يعني مستقر بس مستحيل فكها
خبير اتصالات : انا لقيت نقطه اتصال القنبله بي الاسوره
انا : طيب افصلهم عن بعض
خبير اتصالات : مستحيل
سليم : طيب دل متصلين بي طرف تاني
خبير اتصالات : لا
انا : طيب الحل ايه
خبير اتصالات : مفيش حل
انا : طيب يا سليم امشي انتا وهما والحراسة كمان
سليم : وانتا
انا : انا قاعد مع ابني امشي وانتا كمان يا سامح
سامح : مش ماشي
انا : لا يله
سامح : لا انا قاعد
انا : ده امر
سامح : انا استاذ في مخلفه الأوامر
مشي سليم والخبره وكمان الحرس وقعدت وجنبي علي
انا : علي
علي : ايوه يا بابا
انا : هو انا وحش
علي : لا انتا جميل
انا : يعني بتحبني
علي : قوي
انا : راضي عن ابوك وسعيد
علي : جدا انتا ادتني كل حاجه انا عايزها
انا : انا بحبك اوي بس ممكن انزل اروح حته كده بس بلاش تتحرك اوكي
علي : موعدكش انا زهقان
انا : طيب خد التلفون بتاعي العب به ماشي
علي : ماشي
انا : يله يا سامح
سامح : انا قاعد امشي انتا انا السبب لو له اني بثق في درغام مكنش كل ده حصل انا السبب فيه امشي يا علي
انا : (مديت ايدي اسلم عليه) لو مكتوب لينا لوقا ها نتقابل سلام
نزلت من عنده وركبت لوحدي وصلت بيت قديم في المعادي ده كان نهايه الحكايه القديمه دخلت جوه لقيت كرسين قاعد على واحد منهم شخص غريب لا مش غريب ده انا ايوه انا نفس الشكل ونفس اللبس
شخص : شرفت يا علي اتفضل معلش دخلت البيت كده من غير ازن اتفضل
انا : (قعدت قدامه وحطيت رجل على رجل) اخلع المسك ده خليني اعرف شكلك الحقيقي
شخص : (حط ايده على وشه وبشد) اللاسف ده وشي مش مسك
انا : انتا مين ومين الي بعتك
شخص : انا نهايتك
انا : تؤتؤتؤتؤ انا لو دي نهايتي ها تكون اعظم من كده بي كتير
شخص : قولي احساسك وانتا سايب ابنك وفي ضهره قنبله ها تنفرج سايبه مع سامح تخيل سامح طلع اجدع منك
انا : بقولك ايه انا قدامك طلع علي ابني بره عايزني اموت اموت عادي اقتلني بس علي لا
شخص : انا قولتلك مش عايزك ميت
انا : طلع ابني بره وانا معاك
شخص : (طلع تلفون وداس على زرار) ابنك يقدر يمشي بس الاسوره لا دي الحاجه الوحيده الي مخليني عايش
انا : انتا مين واحنا هنا ليه
شخص : انا عندي حكايه حلوه ليك انا يا سيدي ابقي جاسر انا الي خليت رجلتك تغتصبه وبقي شاذ هنا في المكان ده انا الي دمرت حياتي كلها انا كنت ناجح في حياتي وانتا خربتها (الي مش عارف جاسر يرجع لي السلسله الاوله اختصار جاسر صور محمد صحبي مع منه صحبته وابتزه بي فلوس ومضاه على ورق وكمبيالات بس انا عرفت انه متفق مع منه علشان تجبر محمد يتجوزها كشفتهم ولي الحرص خليت الرجاله تنام معاهم وتصورهم)
انا : انتا السبب انتا الي بدات وعايز تبتز صحبي
جاسر : انتا عارف صحبك حساب ابوه في البنك سعتها كان كام يعني 4 مليون و800 الف مش رقم (دي الفلوس محمد يدفع ليه 100الف جنيه شهري)
انا : بس مش من حقك
جاسر : يعني هو حقه يعيش في النعيم ده وانا اعيش في الزل ليه فين العدل
انا : انتا كانت مشكلتك الفلوس كنت طلبت انا دفعت لي ليليه 10 مليون في ثانيه
جاسر : لا مش فلوس بس لا كمان حقي
انا : وفين منه بقي مش شايفها
جاسر : منه ماتت بعد فرحك ماتت واخر كلمه خد حقي يا جاسر
انا : اشمعنا وشي بقي
جاسر : دي عمليه تجميل بعد ما منه ماتت عمي ماتت ورثته انا قعدت تحت عيني لحد ما دخلت مستشفي المجانين بس بعد ما طلعت عملت عمليه التجميل دي و بقيت انا انتا وانتا انا و اتحدي مراتك تعرف الفرق بنا
انا : عبيط كنت عشت بي فلوس عمك ملك
جاسر : واسيب حقها
انا : (خدت نفس عميق) تاخد حقها ازي
جاسر : (طلع مسدس وحطه قدامي) اقتل نفسك
انا : (خدت المسدس وعمرته) اقتل نفسي ليه
جاسر : علشان اعيش لو انتا مت ابنك ها يعيش
انا : هههههههه انتا عايزني اموت انا عشت عمري كله بي قوانيني مش ها موت بي قانونك انتا مجنون
دخل امام والرجاله
انا : لو فاكر اني جي لوحدي انتا بقي مجنون فعلاً
جاسر : طيب مستاني ايه اقتلني انا عايزك تقتلني
انا : انتا كده كده ميت (ضربته طلقه) دي علشان تهديد لميتا (واحده تاني) ودي علشان امها (واحده تلته) دي علشان حولت تقتلني (واحده في دماغه) ودي علشان ابني علي
وقعد جاسر وهو واخد اربع رصاصات وصلتني رساله على التلفون فتحتها كان فيديو لي جاسر
جاسر : علي لو وصلك الفيديو ده يبقي انا ميت اسمع انا زرعت شريحه تحت الجلد علشان لو قلبي وقف الرساله دي توصل ليك الاسوره الي في ايد ابنك متوصله بي سرافر الحكومه لو مترفعش على السستم بتعها تقرير تشريح علي الصمدي بعد الوفاه ها تدي ابنك السم بس لو اترفع وانتا لسه عايش ليليه ها تدوس على زرار علشان تقتل ابنك الاختيار بي ايدك انتا يا تعيش يا ابنك يموت بس لو مت ابنك ها يعيش جنبك في جراكل بنزيم احرق نفسك يا علي ههههههه ها تموت ههههههه وبي ايدك انتا
خلص الفيديو وانا بفكر مش عارف اعمل ايه بس علشان علي يعيش لزم انا اموت
انا : امام اسحب الرجاله كلها واطلعه بره ارجعه البيت تاني
امام : وانتا
انا : اتحرك يله مش عايز نقاش كتير يله
مشي امام والحرس كلهم رجعه البيت وانا كبيت البنزيم في كل حته وقعدت على كرسي طلعت سيجاره حطتها في بوقي وطلعت تلفوني فتحت الوت ساب بعت رساله لي مني (بحبك) وكمان لي سندي (علي بخير بحبك) ورساله لي امي (عايز دعوه حلوه) بعد شويه ردت امي (**** معاك يابني) فضلت ماسك التلفون و قاعد طلعت الولاعة ولعت السيجاره ورمتها في البنزيم
المشهد العام
علي كان حطت قانون لي نفسه يعيش به عمله زي المصفى لي حياته يطلع بيها الناس ويفرز بيها الناس كان عارف اني في ناس ها تتمرد عليه اصله هو الي حطه وحصل واتمرد عليه جاسر بس جاسر خد وقته علشان يخلي علي يتخلي عن قانونه وقتله بي قانونه الشخصي مات علي بس خيط بسيط (علي اقسم يعيش بي قانونه ويموت بي قانونه علي معندوش مشاكل لا هو مشكله عايشه على الارض)
والي هنا نفترق كنتم مع الفصل العاشر من سلسله الفنجان٣