ا
ابيقور
عنتيل زائر
غير متصل
خالد : انت كنت عارف ان سمير الألفي كان عاوز يدخل قصادي في المزاد
سالم :بصراحه انا جاتلي مكلمه من السكرتيرة بتاعته
خالد : هو انت مش هتبطل نجاسه ابداء
سالم:ياابني انا بطلت بس اعمل ايه واله انا عشان واد حلو وعيني خضراء
خالد :طب انا طلبت من المهندس ياخد الشحنه يوديها المجازر عشان تلحق تروح تتوزع عل الهايبرات
سالم: تمام انا هقوم اروح المجازر اتمم
خالد:قشطه
عند سمير الألفي في شركه قاعد غضبان تدخل ناديه السكرتيرة مالك ومعاها القهوه
ناديه :مالك ياافندم
سمير:غضبان الوله ايلي اسمه خالد عامل زي الجوكر كل ام يخش مزاد يقش
ناديه :انت عرفت انه دخل في للعقارات كمان
سمير: وقف وعل وشه علامه الغضب بتقولي ايه كمان طب اطلعي بره
سمير:يتصل بي مجهول الو ياباشا انا صبرى بداء يقفل عل الوله ايلي اسمه خالد الصافي ده
مجهول:سيبه خليه يجيب آخره
سمير:ياباشا ده دخل في مجال العقارات
مجهول: غضبان بتقول ايه ده شكله هيلعب في عداد عمره اقفل دلوقتي
مجهول : قاعد مع نفسه وبعدهالك ياابن محمود الصافي عمال تنخور وتنخور وانا سايبك
مجهول عمل اتصال بدراعه اليمين
ونسميه ستيف
مجهول:الو ستيف
ستيف: ايه الجديد
مجهول:عيل شاب تافه عاوز عيار يدوش قرصه ودن كده خفيف
ستيف:والعياره ايلي مايصيبش يدوش بالظبط
تحب امتي وفين
مجهول:النهارده وهو طالع من مكتبه الساعه ٥
ستيف: ابعت البيانات في رساله
وصلت الرسالة لي استيف
وراح ينفذ وفعلا وخالد طالع من الشركه ضرب النار انفتح عليه
وهنا ينتهي الاقتباس
احب اعرف رايكم ايه ولو لقيت تفاعل هنزل أحداث القصه كلها واتمنى تعجب الكل ومستني ردكم
اقبل ما أبدأ احكي لكم لازم أعرفكم بأسرتي ، وقبل ما اعرفكم بأسرتي أحب أقولكم إن دي زي مذكرات خاصة بعرفكم بيها ايه اللي حصلي
انا اسمي خالد عندي 26 سنة عايش مع أسرتي وشغال مع والدي في محل الفرارجي بتاعه ، ده غير إني اشتغلت شغلانات كتير، طولي حوالي 165قمحاوي وزني 85 جسمي متناسق شويه
والدي اسمه محمود عنده 48 سنة وزي ما عرفتوا هو عنده محل فرارجي (بياع فراخ يعني) محل كبير ومشهور
والدتي اسمها سميرة عندها 43 سننة ربه منزل
أخويا الصغير سعيد وده طالب وعنده 19سنة
وليا أخت أصغر منى اسمها سارة عندها 24 سنة متزوجه من واحد اسمه أحمد وعندهم بنوتة
بعد ما عرفتكم بأسرتي هابدا أحكي لكم
الفصل الأول
نبتدي لما وقفت في الاقتباس.
لما نزلت من باب الشركه وضرب النار بداء، اتصبت عدت رصاصات اولهم فوق القلب والتانيه في الجنب والتالته في رجل، جات عربيه الإسعاف وتم نقلي،
ودخولي العمليات، وتمت عمليه انقاذي بي نجاح، دخلت في غيبوبه وشريط حياتي بداء يبداء قدامي، وارجع
في يوم عيد ميلادي ايلي هو 10 اكتوبر أمي دخلت لي أوضتي الساعة 7.30الصبح وقعدت تصحيني وتقولي : يالا خالد قوم
خالد : حاضر هقوم أهو
أمي : يا ابني قوم عشان تلحق تفطر وتنزل تفتح المحل
خالد : حاضر يا أمي هقوم اهو ، هو بابا صحي
أمي : آه يا حبيبي وحطيت ليه الفطار عشان يعرف ياخد العلاج
قمت دعكت عيني ووقفت اتمطعت وخرجت كان بابا قاعد بيفكر فقلت : صباح الخير ياحاج
أبويا : إيه يابغل النوم ده كله ، مش ورانا لقمة عيش لازم نراعيها
خالد : يا حاج هو حصل ايه يعني
أبويا : يا ابني راعي لقمة عيشك وافتح المحل بدري ، ده زمان قالوا البركة في البكور، بدل ماانت بترجع بعد الساعه12 من عل القهوه انت وصحابك العلوق، نام بدري
انا : حاضر يابا ، اديني قمت (وأنا من جوايا بقول لنفسي هو مش هيبطل أسطوانة كل يوم دي)
دخلت الحمام وبعد ما غسلت وشي وخرجت قلت لابويا : بقولك يا حاج هو الحاج هشام هينزل كام طرد فراخ
ابويا : هينزلك 15ابيض و6فلاحي وما تنساش تكتب الأوزان في الكراسة وخلي عينك وسط راسك كدة واوعى الشغل كويس
خالد : ما تقلقش يا حاج
كانت اختي بايتة عندنا وخارجة من أوضتها بتصبح علينا ، روحت لاسعها قفا من غير ما حد ياخد باله
اختي: هو انت ياله مش ناوي تبطل، وانا ايلي كنت جيبالك هديه عيدميلادك بدل مافيش حد معبرك كده.
انا: وحياه امك جبتيلي هديه، هيا فين، هاه، طب ايه هيا، يااحلي اخت في الدنيا، ماتنجزي بقا يابت.
اختي: ايه كل ده انت هتشحت، لما ترجع من المحل بقا عشان هتبوظ المفجاءه، ياله يابابا عل اكل عيشك.
انا:روحت غمزلها وقولتله ماشي ليكي يوم يا كلبه البحر.
. نزلت روحت السوق ايلي فيه المحل لقيت صناديق الفراخ قدام المحل، وفي ورقه مكتوب فيها الميزان، هو الراجل بتاع الفراخ بينزل ويوزن ويسبلك الورقه مكتوبه، رجعت عل الموازين وكتبت كل حاجه في الكراسة، وابتديت في تجهيز
نرجع لي اختي وامي في البيت والحوار كالآتي.
اختي:اما هو انتي مش ناوي تجوزي خالد بقا ياحجه
امي:بنظرة حزن مش راضي يابنتي، كل ام افتح معاه الحوار ده يقولي لسه بدري، لسه بدري.
اختي: لسه بدري ايه شقته وجهزها مافضلش فيها غير حجات بسيطه،وبعدين انا عندي ليه عروسه إنما ايه قمر 14.
امي: مين يابت
اختي: مريم بنت عم سيد العلاف حاجه ايه كده قمر، شوفتها في حنه ابتسام صاحبتي.
امي: لما يجي نبقا نفتح الكلام معاه. هقوم اعمل الغداء وانتي شوفي بنتك ياله.
يدخل عليهم سعيد وهو راجع من الكليه، واول مادخل قامو وقفلو عل الحوار ايلي بيتكلم فيه
اخويا: مساء الخير ياماما
امي: مساء الخير يا حبيبي
اخويا:بابا فين واختي
امي:بابا في المحل عند خالد اخوك، واختك جوه بتاكل بنتها، خش غير هدومك ياله وناملك شويه.
اخويا: حاضر بس هروح اجيب حاجه، وارجع انام عقبال مالغداء يجهز.
عندي في المحل انا شغال والرزق داير ولقيت تليفوني بيرن وماسمعتهوش، ولقيت ابويا دخل عليا المحل وكنا عل حوالي الساعه2 العصر.
ابويا:ايه ياخالد برن عليك التليفون مابتردش ليه.
انا:لاياحج غصب عني ماسمعتهوش، هو انا اقدر ياحج، وبعدين انت شايف مافضلش غير طاردين فراخ ابيض ونشطب.
ابويا:طيب هات الكراسة عشان اتابع واشوف.
قعد ابويا يراجع ويعد فلوس الدرج، ولقاني عامل نظام جديد، لقاء فلوس الفراخ البيضه لوحدها والفراخ الحمراء لوحدها ولقاء فلوس تالته تانيه لوحدها، راح ندها عليا وقالي تعاله.
ابويا:طب ديه فلوس الفراخ البيضاء وديه فلوس الحمراء التالته ديه بتاعت ايه؟
انا: ديه فلوس 4 طرود فراخ يخصووني.
ابويا:يخصوك ازاي عشان افهم
انا: فهمت ابويا الليله والاتفاق ايلي عملته مع صاحب مطعم.
ابويا:ياعني انتي عاوز تفهمني ان التقطيع بيكسب المبلغ ده
انا:طبعا كمان سبها عل ***وهيا هترزق
ابويا:انا كده اطمنت عليك اروح انا وانت خلص وحصلني عشان تلحق الغداء.
مشي ابويا انا بنضف المحل وخلصت وجيه عمي هشام حسبته، جمعت الفلوس والدنيا اترضت روحت قاعد مولع سيجاره، بصيت في التليفون ابويا رن بتاع ٢٠ رنه ورقم رن غريب ٣مرات.
قولت اما اشوف مين ولسه هرن لقيت الكراش بتاع الطفوله وحلم كل شاب، وفاء حاجه كده مدملكه الميلف الصح شبه الموديل سلمى الشيمي ولبسه عبايه سمراء.
وبداء الحوار
وفاء:يسعد مساءك يامعلم خالد
انا: مسائك عسل يافوفه اومريني
وفاء: كنت عاوزه فراخ فيه
انا:لو مافيش اجبلك من تحت الارض كان فاضل فرختين دبحتلها واحده والتانيه ادتهالها هديه.
وفاء: الطب التانيه ليه
انا:عربون محبه واله انتي بتقولي لا للحبايب
وفاء:واخرت العربون يامعلم
انا:قولتله مش طالب غير إلقاء والرضاء اصلي عشمان في طلب الرضاء (ببص عل جسمها بغرزيه المحروم وايموشن حمدي الوزير ماانا تعبان ياكابتن تعبان)
وفاء: (راحت نازله عل ودني وقالتلي طيب وابوك هتقوله ايه واله هتعمل زي المره ايلي فاتت وتجري)
اناروحت نازل لها عل نفس المستوي،وقلتلها لو مكنتيش مجربه خالد بنفسك قبل كده وعمر شوقك مايهفك ويجيبك عندك غير لما تكون الدوده بتاكل)
لقيت وفاء وشها احمر وقالتلي هستناك بليل في الشقه، قولتلها وهو ده المطلوب إثباته.
روحت اتشطفت ولبست وانا طالع امشي لقيت اخويا واختي جاين يحضنوني.
اختي:كل سنه وانت طيب ياحبيب اختك، وادتني الهدية بتاعتها. وكانت جايبه ليا ساعه وخاتم وقميص.
انا:وانتي طيبه يااحلى واجمل اختي في دنيتي.
سعيد: ماكفايا أحضان ومشاعر هعيط.
انا:بس ياعلق عل الأقل جابتلي هديه واول وحده افتكرتني الصبح، انت عملت ايه.
سعيد: طب خسراء فيك الهديه ايلي جبتهالك
انا:جبت ايه ياض انطق بدل ماتشوف الوش التاني ولسه هكشر.
سعيد:خلاص ياعم بلاش اتفضل تحويشت عمري كله.
انا: ده برفان العود ايلي بحبه ونضاره كمان وايه ده جزمه كلاسيك، لا طلع زوقك حلو ياحبيبي، ***** ما يحرمني منكم ويخليكم ليا.
نزلت روحت لي وفاء لقتها لبسه عباية صفراء، ومظبطه القاعده واول مدخلت لقتها وخداني في حضنها وتبوسني وبهدلتني.
انا:براحه ياوفاء مش كده محرومه.
وفاء:وحشتني ياحبيبي كل سنه وانت طيب ياحبيبي بمناسبه عيد ميلادك، والنهارده انت بتاعي قلعت هدومي وفضلت بالبوكسر.
هيا قامت رقصت ولعة السيجاره والطاسه اشتغلت، وقمت عملت الواحد المظبوط ودخلنا اتشطفنا وعملنا واحد تاني في الحمام اعزروني مابعرفش اكتب مقاطع جنسيه.
روحت مهدود حيلي نمت وصحيت عل التليفون بعد الفجر عل النمرة الغريبه ايلي رنت في المحل رنت تاني قومت اشوف مين،
ورديت.
انا:الو... مين
سمعت صوت انثوي بيقول هيجني لوحده وبيقولي،
ياريت تكون انبسطت مع وفاء
وهنا ينتهي الحلقه الأول مستني رد حضراتكم ولو في تعديل ياريت التوضيح
الفصل التاني
يلا بينا ياصديقي اسحب كوباية قهوتك وسيجارتك المتينة وشمرلي بوكسرك وناولني يا ابني الحديدة واستمع للأحداث الجديدة
وقفنا الفصل اللي فات لما أنا جالي التليفون ورديت
انا : الو.. مين ؟!
الصوت : ياريت تكون انبسط عند وفاء
انا انصدمت شوية عشان الصوت مش غريب عليا في شبه من صوت مرات عمي .
كان ردي : طب مين معايا عشان الصوت مش غريب عليا،
الصوت : ركز في الصوت وانت هتعرف
أنا : سميحة مرات عمي.
ماردتش وقفلت التليفون ، جيت أرن عليها أمامها لقيت التليفون اتقفل.
اوصف لكم سميحة مرات عمي هي عندها 37 سنة بس مهتمه بنفسها وجسمها متناسق ، مخلفة من عمى بنتين الكبيرة اسمها شروق ودي أصغر مني عندها 22 سنة والصغيرة اسمها أسماء أجمل من شروق عندها 19 ، أما عمي سالم الصغير فهو عنده 40 سنة مهندس كهرباء وقدر يفتح شركة مقاولات صغيرة ومع الوقت قدر يكبرها ، للأسف في مشاكل بينه وبين ابويا بسبب الورث.
هنا عزيزي القاريء الدنيا بدأت تروح وتيجي، والحوار مع نفسي بدأ
انا : طب دي عاوزه ايه وايه اللي فكرها بيا ، ده احنا في مشاكل وحوارات بينا بقالها فترة لدرجة إن أبويا مانعنا نتكلم معاهم.
نفسي : هههههههه اتقفشت ياحلو ادي أخرت النجاسه البس
انا : بقولك ايه نقطني بسكاتك عشان العملية مش ناقصة
نفسي : ليه ؟ ، هو انا اللي قولتلك هات وفاء سكه.
انا : خلاص اللي حصل حصل هنعمل ايه مع اللبوه اللي اسمها مرات عمك
نفسي : ولا اي حاجه سيبها وهيا هتيجي لوحدها وعلى رأي المثل (مسير الشرقان يمسك الشكمان)
انا : احا يلعن كس ام امثالك
نفسي : ليه بس ياخالد دي حكم ؟
انا : حكم متناكه زيك انخمد عاوز انام ساعتين قبل الشغل.
صحيت عملت روتيني اليومي ومع الوقت وبقيت اكسب كويس واكون صداقات مع التجار واشتغل شغل تقطيع للمحلات وبقاء معايا مبلغ كويس لحسابي الشخصي والحياة مظبوطة.
والدنيا هس هس من وقت المكالمة بتاعة سميحة ، وانا مجلي تفكيري
بس بعد كده لقيت المصيبه جايه جايه ، لقيت سميحه مرات عمي داخله عليا المحل.
سميحه : صباح الخير ياخالد ولا اقولك يامعلم خالد
انا : (وشي جاب الوان وبقت ركبي بتخبط في بعض عشان ابويا لو جه شافها او شم خبر باللي بيحصل عند وفاء هتبقى مصيبة وحلت على دماغي) صباح الخير يا مرات عمي اؤمريني ، ده المحل نور
سميحة : بنورك ياخالد مايؤمرش عليك ظالم ، كنت عاوزة دكرين بط وأربع اجواز حمام وفرختين
أنا : من عيني حاضر (وندهت على الصبي يجهز طلبها)
سميحة : انا عاتبه عليك ياخالد
انا : ليه بس يامرات عمي ؟
سميحة : يعني كل فتره بتبقا في المنطقه عندنا، ومتجيش تشرب معانا كوبايه قهوة
انا في سري... ابتدينا علوقيه) لا ابدا بروح اسهر مع صحابي شويه.... وبعدين انتي عارفه وقت من المشاكل الاخيره. والأمور مش متظبطه بس هحاول اجي.
سميحه : **** يهديهم ويرجعوا لبعض، حاكم امك وحشاني هي واخواتك.
انا : دعواتك ، عموما أنا هحاول اجي اشرب القهوة معاكم حاضر.
كانت حاجتها جهزت فقلت لها اتفضلي الحاجة
سميحه:حسابك كام ياخالد
انا:خلي علينا يامرات عمي
سميحه:يخليك ياغالي
حاسبتها وانا من جوايا بقول لنفسي : ياترى ناوية على ايه اللبوة دي ، طريقة كلامها تقول انها شرقانه بس هطول بالي واستنى لما تجيب اخرها
فوقت من سرحاني على صوت سحب روحي وشدني ليه ببص لقيت قمر واقف قدامي بنوتة كيوت كده تيجي 20 سنة وقمحاوية وباين من طريقه كلامها انها هاديه خالص وملامح وشها بكسوفها تسحر
البنوتة : عندك فراخ ياعمو
انا : واقف بتهته.. نعم اومري
البنوتة : (هو ماله ده) طب لو سمحت ياعمو بابا باعتني لك وبيقولك إنه عاوز فرختين.
انا : ياخلاثي على العسل
البنوتة : بتقول حاجه ياعمو
انا : بقولك من عيني ، إلا انتي بنت مين بقا.
البنوتة : انا ابقا بنت الحاج سيد العلاف.
انا : وهو الحاج سيد عنده عرايس حلوين كده
البنوتة بكسوف : **** يخليك ياعمو ده من ذوقك.
أنا : طب ولما احب اكلمك اقولك يا إيه ؟!
البنوتة : أنا اسمي مريم
انا : اتفضلي يامريم
مريم مشيت وانا تايه في جمالها وعمال ابتسم...
شيطاني : ايه يابرنس نضمها للكتيبة
انا : اتلم دي باين عليها محترمه
شيطاني : ياعم كلهم بيلبسوا توب الفضيلة واخرهم معروف... كلمه في غمزة تاخده على الماكنة وتسمعني احلي اف اح وانت تحطه طحن
انا : ياسطى باين عليها مالهاش في النجاسه وانا مش عاوز افكر بزبي كتير واهدى هاه اهدى
شيطاني : ياسطى انا كنت بقول
انا : لا ماتقولش
شيطاني : طب اسمع
انا : مش سامع... وحل عن كس ام دماغي.
في البيت كانت امي واختي قاعدين وعمالين يتكلموا في حوار خطوبه ليا انا مش فاهم جواز ايه اللي عاوزين يدبسو الواحد فيه مانا قايم واكل شارب نايك وعايش ملك لازمته ايه محن ودباديب وبعد كده بامبرز وجبنه ولانشون.
امي : انا صبرت على الواد ده كتير... انا هكلم ابوكي في حوار الخطوبه ده.
اختي : طب نكلمه هو الأول نشوف دماغه... فيها ايه يمكن تكون في واحده في خياله.
امي: لما نشوف عشان نفسي افرح بيه بقا واشيل عياله
اختي : وانا ابقا عمتو الحربايه وامسك العيال استغلهم... زي ماكان بيغلس عليا ويرشيني بالشكولاته عشان اغطي عليه مصايبه ههههههههه
اول مادخلت لقيتهم سكتوا ومش راضين يتكلموا فدخلت بوست على ايد امي
انا :مساء الخير يا بركة البيت في اكل ولا نطلب دليفري.
اختي : همك على بطنك نفسي في مره اشوفك تقول عاوز اخطب ، عاوز اتجوز..
انا : عاوزه تخلصي مني بدري بدري بس انا قاعد ومربع.... على قلبكم
امي : هتفضلو طول عمركم كده ناقر ونقير ، نفسي في مره اشوفكم هادين مع بعض
انا : هو الواحد بيبقا فيه عقل قدام سارة هانم وبعدين سعيد اخويا والحاج فين أومال
امي :اخوك بيلعب كوره وابوك نزل يقعد على القهوه... احطلك تاكل ولا تستناهم
انا : لا هستناهم ناكل مع بعض (لسارة) قاعدة تتغدى معانا... ولا يابخت من زار وخفف
اختي : لا يا اخويا قاعدة على قلبك
انا : براحتك ياقلبي تقعدي وتربعي. هقوم اخد دش وارجعلكم وبالمرة الاعب الكتكوته حبيبه خالو هيا فين
اختي : نايمه وسيبها مابصدق تنام
خلصت الدش وغيرت هدومي وطلعت قعدت مع اختي كانت بنتها صحيت قعدت الاعبها لحد ما ابويا يجي ونتغداء مع بعض.
سعيد : ها ياسالم عملت ايه مع اخوك انا بعرض عليك 5 مليون دولار وانت عمال تأجل الموضوع
سالم : انا بحاول ياباشا بس اخويا مش عاوز يبيع وابويا كاتب كل حاجة لاخويا محمود الكبير...
سعيد : اتصرف انا الأرض بتاعتكم تهمني روح اتصالح مع اخوك ، حاول تشوف حل حتي لو هتوصل للقتل...
سالم : وشه جاب الوان لا ياباشا... الا القتل هحاول اتصرف مع محمود اخويا
خرج سالم وجسمه كله بيعرق ومش عارف يعمل إيه وبيفكر مع نفسه... هو الباشا متمسك بال 10 فدادين بتوعنا ليه كده.. في سر في الموضوع وانا مش هقدر اكون السبب في موت اخويا دة هو اللي رباني وكبرني بعد ابويا ما مات.... اقوم اردله ده كله بالقتل والأذى
ابويا : ياله ياحياة قلبي حطي الغداء عشان واقع من الجوع وبعد الغداء عاوزك في كلمه جوه.. ههه
امي: ياراجل اختشي احنا كبرنا عل الحاجات دي
ابويا : قال كبرنا قال ده انا حاسس اني عيل يلا اندهي العيال وحطي الغداء على ما أغير
امي : يلا ياولاد تعالوا عشان الغداء جهز وابوكم وصل يالا
انا : حاضر ياحاجه جايين اهوه يالا بينا عشان نتغدا ... بقولك يا حاجه شيلتي نصيب احمد جوز اختي
امي : ايوه سيباله منابه جوه
ابويا : ايه يامعلم اخبار الشغل ايه... والمحل اخباره ايه معاك سمعت انك عامل شغل حلو مع التجار ومع أصحاب المطاعم
انا : اهوه ياحاج بنحاول نطور ، انا بحاول اجمد قرش عشان سمعت ان احتمال البورصة ممكن تهبط فجأه اليومين دول
وهحاول انضف المخزن الكبير اللي تحت عشان اما تنزل اجيب صفقه فراخ كويسه ولما تضرب تانى اكون ماسك العصايه من النص
ابويا بصلي كده بنظره غموض وقالي : ده انت بتلعب على كبير وبتحلم بس اوعى الحلم ياخدك في العالي وتقع على جدور رقبتك
انا : خير ماتقلقش ياحاج أنا مظبط حساباتي
واحنا قاعدين بناكل الباب خبط
ابويا : ده مين اللي حماته بتحبه ده، قوم يا سعيد شوف مين بيخبط وانتو حطو على دماغكم حاجه يلا ... امي واختي لبسو طرح وانا ركزت على الباب اشوف مين لقيت اخر واحد تفكيري يجيب انه يجي لحد باب البيت
سعيد اخويا واقف متنح على الباب ومش بينطق ولا كلمة
ابويا : مين ياسعيد
اللي على الباب : ده انا يا حاج ممكن ادخل
ابويا ساب الاكل وبرق
وهنا دي نهاية الفصل التاني ومتشكر جدا على كل تعليق ويا ريت تقول رأيك بصراحة وفي ناس احب اشكرها على تعليقها للقصة واللي شجعني اكتب تاني واخد الثقة في نفسي
الفصل التالت
اسف عل التأخير كنت بعمل عمليه ازاله ورم وقومت بالسلامه الحمد **** واحب اشكر الناس ايلي سألت واطمنت عليا من المنتدى كل الشكر لموالف الهلفوت ومايكل صاحب ما فل وبحاول اكتب ولسه ببداء افوق دعواتكم. وياله بينا نبداء ياله بينا عزيزي القارئ شمر بوكسرك واعرني انتباهك ونستمتع للأحداث الجديده وناولني يابني كوبايه القهوه المانو.
وقفت المره ايلي فاتت عل خبط الباب والضيف ايلي جالنا مفجاءه لكانت عل البال واله عل الخاطر، اخويا اتسمر مكانه وابويا مش مصدق.
ايلي عل الباب :ده انا ياحج هفضل واقف كتير مافيش اتفضل، وبعدين هما مش بيقول ليك ياحج برضه واله ارجع ماطرح ماجيت ياحج.
ابويا قام منفوض وانا قومت جري.
ابويا:باس ايده اتفضل ياحج يانهر ابيض طب كنت اتصل، عرفني
الضيف :حبيت اعملها مفجاءه واجيلك، واله انت مفكر عمك كبر وعجز ياابو خالد
انا:روحت بايس عل ايد جدي كبير العيله نورت البيت ياجدي.
اوصفلكم جدي عباس الصافي راجل طيب بس شديد ساعت الحق 70 سنه كبيره العيله.
جدي:مالك ياخالد بتكلمني من تحت ضرسك ليك كنت قاتلك قتيل. واله انت لسه زعلان مني
انا: لا ياجدي مقدرش ده انت الخير والبركه بتاعنا، وبعدين ده كان موضوع وراح لحاله.
جدي: ماشي ياخالد بس لينا قاعد مع بعض عشان افهمك لوحدك.
ابويا:خير ياحج ايه سر الزياره
جدي: جاي اجيبلك ايراد الأرض، وبالمرة ادي اخوك نصيبه في ايراد الأرض هو كمان بتاعته.
ابويا : بعد اذنك ياحج ماتجبليش سيرته
جدي: ليه كده ياولاد اخويا كل مرة بسيبكم تتخاصمو وترجعو لبعض إنما أنا المره ديه هتدخل عشان ايلي جي لو مابقتوش في ضهر بعض هتتاكلو ياولد اخوي.
ابويا:ايلي تشوفه ياعمي بس شرطي واحد لا في أرض هتتباع واله ورث يتوزع.
جدي: ايلي تشوفه ياولد اخويا انا هنزل انا واروحله.
نزل جدي وراح لعمي عشان يتصافو هو وابويا انا قعدت مع ابويا وبدأنا نتكلم.
انا :خير ياابويا جدي كان عاوز ايه ومشي بسرعه لية
ابويا:كان جي يجيب ايراد الأرض وهيجيب عمك وجي عشان نتصالح
اناعل وشي علامه الاندهاش) حضرتك وعمي هتتصالحو ونرجع تاني الورث والفلوس والأرض وانا عاوز ابيع وانت مش راضي تبيع وكل يوم في موال
ابويا:مش عارف ياخالد بس شكل الموضوع المره ديه في حاجه، تخلي جدك يتدخل، وبعدين ايه الطريقه ايلي قبلت جدك بيها ديه مش عيب، انساء ياخالد انساء موضوع وراح لحاله وبعدين ده جدك.
انا :بحاول ياحج بحاول مش بعرف كل ماابص في وشه افتكر وهو بيضربني بالقلم عشان خاطر بنت عمي ايلي اتبلت وقالت إنها شافتني نايم مع سميره الشغاله في الزريبه وانا معملتش كده كل ده عشان انا مش مديها اهتمام وانت اكتر واحد عرفني ياحج لو عملت هقول عملت.
ابويا:خلاص ياخالد خلصنا قاعد واله رايح فين
انا :لا ياحج رايح مشوار عشان مش طايق نفسي.
ايراد الارض ايلي جايبهم جدي ابويا وعمي كل واحد شاري كام فدان كل واحد لوحده بيتزرعو بعيد عن أرض جدي ال10فدادين ايلي بسببهم في مشاكل... فجدي بيبعت ليهم فلوس كل محصول اول مرة يجيبه بنفسه .
خدت نفسي ونزلت اتصلت بي وفاء
انا: الو في حد عندك واله اجيلك
وفاء:تعاله ياقلبي المكان هادي وجوزي سافر.
انا:طب انا جي اجبلك حاجه وانا جي
وفاء:لا ياقلبي كل حاجة جاهزه وفي عشاء حلو والكبيرة ساقعه وفي حتت حشيشة مخبياه.
طلعت عند وفاء لقيتها لبسها عبايه سمراء مفتوحه من الجنبين لحد نص فخدتها وبزازه نصهم طالع بره انا شوفت المنظر انا هنجت روحت داخل عملنا الواحد وطلعت غلي كله فيها..
وفاء:مالك انت كل مره بتبقا رومانسي مالك عنيف النهارده.
انا: مولع سيجاره معلش يافوفو في موضوع مضايقين
وفاء: مالك فضفض ياقلبي.
انا: حوار كده شغلني ماتشغليش بالك
عند ابويا وجدي وعمي قاعدين في البيت عندنا في اوضه الضيوف، وابويا كل شوية يبص لعمي وعمي حاطط وشه في الأرض وجدي عمال يبصلهم
جدي:هتفضلو ساكتين كتير واله اتكلم انا.
ابويا:اتفضل ياعمي مافيش كلام في وجودك.
عمي:اتفضل ياعمي انا جي معاك وايلي هتقولي عليه هعمله.
جدي: تمام هو خالد ابنك فينك يامحمد.
ابويا: راح مشوار ياعمي وزمانه جي.
جدي: دلوقتي انا دخلت في صلحكم انتم الاتنين عشان انتو وصية ابوكم ليا كنت دايما اشوفكم احسن اتنين اخوات، ولو اخوك شد عليك ياسالم فكانت لمصلحتك فامكنتش أتدخل، بس توصل انك تقاطعه عشان الورث وفي ناس عاوزه تقتل اخوك عشان الورث يبقا كده لازم أتدخل.
ابويا برق وبص لعمي وعمي حط وشه في الأرض وماتكلمش.
جدي:قوم بوس دماغ اخوك ياسالم مهما كان هو ايلي لولها انت مكنتش هتبقا مهندس واله ليك حاجه.
عمي قام بيرتعش وابويا عمال يبص ليه، وعمي بيقرب عل ابويا راح مرمى في حضنه وقعد يعيط وباس عل ايدة وعل دماغه
عمي :انا اسف يااخويا انا اسف عمر مااقدر اشوف حد عاوز يضرك واقف اتفرج سامحني
ابويا : سامحتك بس عاوز اعرف في ايه ياعمي انت واخويا، عشان طريقتكم غريبه شويه
جدي: اهم حاجه صافي نحيت اخوك.
ابويا : صافي ياعمي مقدرش ازعل منه.
جدي :طب اسمع........................ في ليله لقيت ابوك جالي وقالي فاكر الأرض ايلي اشتريته ال 10 فدادين قولتله اه مالهم ديه ارض ليها مستقبل قالي وهو ده لقيت واحد عارض فيها مبلغ كبير قولتله كام قالي مليون جنيه وكان ايامها كان المليون يخض قولتله طب ماتبيع قالي لا الأرض ديه سايبها لي عيالي تبقا امان ليهم من الدنيا الغداره، وقالي من امتي واحنا بنبيع الأرض يااخويا، قولتله ايلي تشوفه، وفي يوم الحادثه قالي هاامنك عل سر بس لما اجيلك اقعد معاك قولتله سر ايه ايلي يخليك تجيلي دلوقتي قالي مافيش وقت ولو حصلي حاجه اوعه تبيع او تخلي حد من العيال يبيع الأرض انا هكتب الأرض بي اسم محمود ابني قولتله ايلي تشوفه وقفل معايا بعد كده بنص ساعه جالي الخبر وهو جي في الطريق حصلت حدثه موت ابوكم وكانت بفعل فاعل وقولت ليكم ديه حادثه وللا سف من يومها السر اتدفن مع ابوكم ، وفضلت وراء الموضوع لحد ماعرفت ان في واحد مسئول كبير اوي هو ايلي طالب الأرض، كان عاوز يشتري الأرض ولحد دلوقتي معرفتش هو مين، لحد ماكلمني سالم اخوك وقالي ان سعيد مديره في الموقع عاوز يشتري هو كمان الأرض بي أي تمن لو توصل لموتك انت كمان يامحمود. وكل ده احنا مش عارفين مين بيلاعبنا او ايه سر الأرض السر اتدفن مع صاحب الأرض، بس ابوك قبل الحادثه قالي لو حصلي حاجه قبل مااوصلك دور في البيت هتلاقي ايلي معرفتش اوصله ليك.
ابويا : طب انت دورت ياعمي علي ايلي قالك عليه ابويا
جدي: بصراحه قلبت البيت مش لاقي حاجه
عمي: اكيد ابويا مخبيه في الخزنه
جدي:دورت مالقتش حاجه المهم روح انت ياسالم انا هبات مع محمود واسافر بكره
عمي:حاضر ياعمي متزعلش مني ياابو خالد.
ابويا: ازعل من ابني وبكره هات العيال وتعالو اتغدو معانا، وعمك هيتغدا معانا.
عمي: ان شاء *** ياله سلام.
انا خلصت ونازل من عند وفاء ببص لقيت شروق بنت عمي واقفه في البلكونه هيا وامها وعمالين هياكلوني بعينهم
............... ***************........................
شروق:شايفه ياماما كل فتره عند وفاء ازاي.
سميحه: اصبري بس وحيات امك لخليهولك زي الخاتم في صباعك.
شروق: ازاي
سميحه : ازاي ديه بتاعتي انا
جرس الباب بيرن افتحي يااسماء شوفي مين
اسماء: الحقي ياماما ده بابا وخالد ابن عمي
شروق:بتقولي مين يابت
اسماء:بابا وخالد ابن عمي
عمي :تعاله ياخالد خش
انا :مالوش لزوم ياعمي انا كنت مروح
سميحه :ده البيت نور يامعلم خالد يااهلا وسهلا
انا:منور بوجودك يامرات عمي، انا كنت عند السيد صاحبي وعمي قابلني وحلف عليا اطلع اشرب كوبايه قهوة
شروق طلعت ولبس طقم يهيج الحجر بس انا معطتهاش وش
شروق:اذيك ياخالد اخبارك ايه
انا :تمام بخير
عمي: ايه ياخالد انت لسه زعلان من شروق
انا:لا ابداء شروق زي اختي الصغيره
شروق: انا اسفه ياخالد
انا: ولا يهمك وانا يعتبر نسيت ايلي فات خلاص.
عمي: ياعني صافيه لبن ياعم خالد
انا :حليب ياقشطه ياعمي.
شربت كوبايه القهوه ومشيت عشان مابحبش احتك يبيت عمي كتير.
روحت البيت ولقيت ابويا سهران هو وجدي بيلعبو دور طاوله
انا :مساء الخير يا جماعه
ابويا:نورت ياخالد كنت فين
انا :كنت في مشوار وقبلت عمى طلعت شرب كوبايه قهوة
جدي:تعاله اقعد ياخالد عاوزك
انا: اومرني ياجدي
جدي: ماتزعلش مني ياابني لما مديت ايدي عليك وبعدين انا عرفت الحقيقه
انا :مش زعلان ياجدي انا كل ايلي زعلني انك ماسمعتنيش
جدي: المهم حصل ايلي حصل.
وراح جدي حكالي الحكايه كلها وانا اتصدمت ان جدي مات مقتول عشان الأرض. سيبتهم ودخلت بفكر في موضوع الأرض وازاي جدي اتقتل بسبب الأرض ونمت وانا بفكر.
صحيت الصبح وامي بتصحيني.
امي :ياله ياخالد الساعه ٧ هتتاخر علي المحل.
انا:صباح الخير ياحجه
قومت خدت دش لقيت ابويا وجدي واخويا عل السفره بيفطرو، فطرت.
ابويا:ابقا ابعت دكر بط وفرختين وهات مكرونه لي امك عشان عمك معزوم عندنا.
انا :حاضر ياحج هبعتهم مع الوله صالح عاوزين حاجه تاني
امي: متتاخرش عل الغداء النهارده
انا : حاضر ياحجه وبوست ايد امي وابويا وجدي ونزلت
امي ندهت عليا وقفنا عل السلم
امي :متتاخرش علي الغداء
انا: مكنتش هاجي بس عشانك خطرك هاجي ياحجه.
روحت المحل ومارست عملي والدنييا زي الفل
وخلصت الشغل. وانا في نيتي مش عاوز اروح
قفلت وقولت روح وايلي يحصل يحصل.
قفلت وروحت البيت اول مادخلت.
انا:مساء الخير
ابويا :امك مقعدانا ساعه لحد ماسموك تشرف..
انا:معلش ياحج كان عندي شغل ولازم يتسلم النهارده هاخد دش عقبال الحاجه ماتخلص الاكل.
دخلت دولابي خدت هدوم وانا داخل بصيت عل المطبخ لقيت امي واقف روحت بايسه من دماغها.
اتخضت
امي:كده تخضني ياابن الجزمه
انا:لقيتك سرحانه قولت اما اخضك هاه الجميله سرحانه في ايه
امي:فيك
انا :في انا طيب هاخد دوش واغير عقبال ماتحطي الغداء عشان الجماعه ايلي بره انا مش طايقهم وبعدين نبقا نشوف حوارك ده
خلصت وطلعت من الحمام دخلت الاوضه ولسه بلف اقفل الباب والفوطه عل دماغي ولقيت ايلي وانا واقف بيمسك بتاعي ببص للي ماسكه واتخضيت.
........ ***********.....
الفصل الرابع.....
مع ان كل الخلق من اصل طين
وكلهم بينزلوا مغمضين
بعد الدقايق والشهور والسنين
تلاقي ناس اشرار وناس طيبين
الاشرار هما المتحكمين ومش شبعانين
و الطيبين الشقينين بيروحو اخر النهار راضين
هتعمل ايه في الزمن المهبب ايلي اسود من الطين
شمرلي بوكسرك وقهوتك في ايدك سجارتك المتينه
.. * .... ... . . . *.... *.. *... . *.. *. *.. *. *
طلعت من الحمام وانا حاطط الفوطة عل دماغي وداخل اوضتي ولسه بلف والقي بتاعي اتمسك فجاءه برفع راسي واشوف مين ماسك بتاعي ايوه هي ايلي جات في بالي عزيزي المحنك
انا: احا انتي بتعملي ايه هنا
سميحه:جايه اشوف ايلي فاشخ وفاء ومخلي صوته جايب اخر الشارع.
انا:ياعني انتي عاوزه تشوفي الوحش طيب بوصي ياموحه لما تشوفي خرم طيظك انسي اخون عمي
سميحه: راحت رقعه ضحكه لبوه عمك خلاص شطب
انا: انسيني عشان لو فكرتي تاني هتشوفي وش مااحبش انك تشوفيه وامشي اطلعي بره
سميحه : اما اشوف انا واله انت وهتيجي عندي راكع
انا :روحت مسكتها وخنقتها وزقتها عل الحيطه وروحت نزل بي ايدي التانيه عل كسها فاركه جامد وهيجانها زاد وراحت بصه ليا وعنيها وسعت روحت هامس في ودنه لو انتي اخر نسوان الدنيا عمري ماهقربلك وياله اطلعي بره عشان اغير.
سميحه : انت جرئي اوي بس مش هسيبك
مشت سميحه وانا قاعد بكلم نفسي وشيطاني
نفسي: ايه يانجم هتخون عمك
شيطاني: العب افتح يابني القوس واكتب سميحه
انا:اهداء ياعلق دي مرات عمي
نفسي:عين العقل
شيطاني :عين العقل ايه ديه دخله ليك برضائها وبتقولك اللبوه حلوه بس للي يركبها.
انا: بقولكم ايه انا مش ناقص فاخلعو كده
امي:ايه ده ياخالد انت بتكلم نفسك
انا:لا يقمر انا كنت بفكر في حاجه كده.
امي:طب ياله عشان الغداء اتحط.
انا:حاضر ياحبيبتي هلبس جلبيه وجي
طلعت اتغديت وقعدت معاهم بره وسميحه تبصلي بغل وانا منفضلها وبعدين عمي نزل هو ومراته والعزومه خلصت دخلت اوضتي وطلعت التليفون طلبت رقم وقولتله بقولك ايه عاوز منك طلب ولازم يتنفذ.
المجهول:ايه يامعلم هتنفذ النهارده
انا:اه عشان نحضر للعب وننزل الملعب عشان شكل اللعب هيحلو
..... ******. ..........************
عند مريم بتكلم في التليفون مع صاحبتها سعاد
مريم:شوفته النهارده يابت ياسعاد كان وحشني اوي.
سعاج : هتفضلي كل يوم تصدعيني بي سي خالد بتاعك ده
مريم :بقولك ايه يابت انتي كله ايلاء خالد هو انا عشان مافيش غيرك احكيله تقومي تكلمي عليه
سعاد:عاوزه اعرف بتحبي فيه ايه
مريم :بحب فيه هدوئه ضحكته والغمزات ايلي عنده واله عنيه العسلي ياللهوي يابت ولما يتكلم تحسي كده أحاسيس غريبه.
سعاد:ياعيني عل الحلو خليكي كده متعلقه في حيال دايبه بحد ماتوقعي عل جدور رقبتك.
مريم: لا ماتخفيش هقع واقفه انا سمعت ان امه واخته بيدور ليه عل عروسه.
سعاد:بس ان ايلي سمعته عنه بيقول ان خالد ده مش بتاع جواز، وعينه زايغه
مريم:مين قالك كده
سعاد:البت اسماء بنت عمه بتقول كده
مريم:اسماء ماشيه عل هواء اختها عشان عرفت انها بتحبه وهو منفضلها
سعاد :طيب يااختي يجعله من حظك ونصيبك اقفلي بقا عشان السيد خطيبي بيرن.
فجاءه تدخل ام مريم واسمها نعيمه حاجه كده ميلف وقصيره وعنين خضراء
نعيمه :بتكلمي مين يابت انتي.
مريم: ديه شروق صحبتي ياماما
نعيمه:طب ياله عشان ابوكي جيه وبنحط الغداء.
......... *********...........
سميحه: بعد اذنك ياحج هبص عل وفاء عشان كانت تعبانه والدكتور كان عندها .
عمي:طب بسرعه ماتغيبيش.
سميحه :لا احتمال أطول عشان كانت تعبانه اوي. وكمان مش بتسبني في حاجه.
وفاء لقت الباب بيخبط وبتفتح لقت سميحه قدامها وعنيها بتطلع نار.
وفاء:ام شروق ايه المفجاءه الحلوه ديه
سميحه:ايه ياوفاء هتفضلي مواقفاني عل الباب كده مش هتقولي اتفضلي
وفاء: ازاي بقا اتفضلي تشربي ايه.
سميحه: لا انا مش جايه اتضايف
وفاء :اومال في أية يااختي قلقتيني
سميحه:لا يااختي بس قوليلي اخبار خالد معاكي ايه
وفاءبرقت واتصدمت وحولت تغير الموضوع ) خالد مين.
سميحه :خالد مين مش عارفه خالد مين خالد الصافي ايلي كل يومين والتاني عندك وصوت آهاتك مسمع المنطقه ويسلام بقا لو المحروس جوزك عرف او اكيد عارف وبيعرص.
وفاء : نزلت عل ايدها تبوسها ابوس ايدك ماتفضحيني انا هقولك عل كل حاجه
سميحه:شاطره ياللبوه تعالي دوغري.
وفاء:انا وخالد كنا بنحب بعض وكنا بنعمل كل حاجه بحب ومافتحنيش لحد ماجيه سمير جوزي أتقدم ليا ومكنتش موافقه وخالد ابوه مكنش راضي ان احنا نتجوز عشان كان في كليه وانا في دبلوم ومستوانا ميجيش جنب مستوانا وبعدين انا اتجوزت وبعد الجواز خالد مفكرش يجي يلمسني غير لما بوست ايده عشان ماشوفتش زيه في حنيته عليا رجولته، وجوزي ياعني آخرة ٥ دقايق ويجبهم.
سميحه:طب بصي ياللبوه انتى دلوقتي هتتصلي بي خالد وتخليه يجيلك وهتسبيلي الباب مفتوح هخش عليكم
وفاء:طب ليه الفضيحة خالد ويبقا ابن اخو جوزك عاوزه تفضحينا ليه.
سميحه:هتتصلي واله افضحكم بصحيح وبدل ماتلقيني ايلي دخله تلاقي جوزك والحكومه
وفاءبي انكسار) حاضر هنفذ بس ابوس ايدك ماتفضحيني
سميحه:اهو كده تعجبيني اتصلي بيه
وفاء:رنت عليا الو
انا:احلي الو في الدنيا ايه ياقلبو
وفاء: خالد كنت عوزاك تجيلي دلوقتي
انا:بي استغراب هو مش جوزك راجع بكره في حاجه مال صوتك
وفاء:تعبانه ومحتجاك النهارده ضروري
انا:خلاص فكي كده وشويه وجايلك ياحبي.
قفلت معاها وسميحه بصت لها بي انتصار ايوه كده ياللبوه عارفه لو حسيت نحيتك بى غدر استقبلي بقا ياكس امك
. ....... ******. *********.....
عندي انا تليفون جالي وقالي ايلي قولت عليه حصل والدنيا تمام.
روحت لابس وطالع
ابويا :رايح فين ياخالد
انا:مشوار صغير وراجع عل طول عشان محتاج اتكلم معاك ياحج.
ابويا :طب ماتتاخرش عشان الحق انام بدري.
انا: حاضر ياحج
نزلت وروحت عل وفاء لقيتها بتعيط وبتحضني وانا مش فاهم وسميحه وقفه عل السلم بتراقب الدنيا. واول ماشفني نزلت جري
انا :في ايه اهدي مالك في ايه براحه
وفاء : كنت وحشني ياخالد
انا:طب اهدي كده
وفاء هقوم اعملك لمون يهديني ويهديك عشان قلقتك
وفتحت الباب لسميحه نص فتحه.
وانا قاعد لقيت وفاء جايه لبسه قميص نوم وبتديني اللمون
وفاء اتفضل ياحبيبي
انا :تسلميلي ياروحي
واحنا قاعدين لقيت سميحه داخله علينا وعنيها بتطلع نار
روحت باصص لي وفاء راحت منزلها راسها في الأرض وبصيت لسميحه ومديتهاش اهتمام وبشرب العصير.
انا: مش تقوليلي يافوفه انك عندك ضيوف
سميحه: دخله ولسه هتضربني لقت في ايد مسكاها وبتحط حاجه عل بوقها واغماء عليها.
. ********........ **************........….
ابويا قاعد مع جدي وامي بيتكلم وبيهزرو وامي قامت تعمل الشاي.
جدي:هو خالد فين يامحمود من بعد الغداء ماشفتوش
ابويا :مش عارف ياعمي قالي مشوار خفيف وجي
جدي: انا بحب خالد ابنك مش ناوي تفرحون بيه بقا
ابويا:نفسي ياعمي بس هو عاوز يكبر نفسه في الشغل وبصراحه في بت قدامي حلوه
جدي: طب مانخطبه ليه
امي:تخطبو لمين
ابويا:عمي عاوز يخطب لخالد وانا بقوله في بنت قدامي عاوز اخطبهاله.
امي:بنت مين ديه ياحج وشكلها ايه وأهلها مين وحلوه كده ومحترمه
ابويا:ايه اهدي مستعجله ليه بنت سيد العلاف وابوها محترم والبت محترمه
جدي:طب لما يجي نفتح كلام معاه.
. . ********. **************
سميحه بتفوق ولقت نفسها متكتفه وقاعده عل كرسي ملط
وانا واقف قدامها ماسك خرزانه وعماله تبصلي بغيظ.
سميحه :انتو عملتو فيا ايه ودنيا ماهسيبك ياخالد
انا :اهدي يالبوه وروحت ضربها بالخرزانه عل كسها لقيتها اتفجعت ايه ياللبوه ياابن المتناكه مش ده ايلي بتحبيه.
سميحه :فكني ياخول
انا:من دلوقتي اسمي سيدك خالد ياعلقه وروحت نازل عل وشه قلم مخبرين.
لقيتها اتفجائت وبتبص لقت التاني خدامين عل وشها.
انا:بقا انا يابت المتناكه عاوزه تنامي معاياو تصوريني عشان تسوميني عل بيع الارض بعد ماعرفتي انها اتكتبت بي اسمي يالبوه
سميحه:بقلق انت بتقول ايه وبتكلم ازاي انا معرفش حاجه.
انا :طب ثانيه كده وروحت مسمعها تسجيل ليها هيا وسعيد المحمدي مدير عمي في الشغل. وايلي عاوز يشتري الأرض.
سميحه: معالي الباشا وحشني ووحشني الوحش بتاعك.
سعيد: وانتي كمان وحشتيهزياشرموطه
سميحه :ههههههههه قلب الشرموطه من جوه
سعيد :بقولك ايه عرفتي ان محمود الصافي كتب الأرض بي اسم ابنه
سميحه:خخخخخخخخخخخخخخخخ احا ده انا ههد الدنيا
سعيد:ايه يا متناكه يابنت الزانية هتهب منك واله ايه
سميحه :خافت انا اسفه ياسيدي طب قولي اعمل ايه وورث بناتي يروح عل الأرض.
سعيد:انا عندي ليكي حل حلو اوي انتى تحاول تغري خالد وتنامي معاه وتصوريه وتسوميه يكتب الأرض لي عمه يانفضحه.
انا :فوقتها عل قلم ملوكي قولتلها انا قاعد في البيت وعارف ايه ايلي بيدور في بيتك ياشرموطه من ساعت ماخليتي الشغاله تقلع مالط في الزريبه وانتي بعت واحد يقولي كلم جدك في الزريبه وبنتك تخش تفضحني وتنكسر نفسي بس قلبت التربيظه عليكي واديت البت فلوس وعرفت منها انتي عاوزة ايه
اما بقا النهاردة لما جيتي لي وفاء فاانا عارف انتي هتعملي ايه
وجيت عشان خليكي انتي تبلعي الطعم وروحت ماسك الخرزانه وعل جسمها وكوسها ضرب وهيا بتنزل مايه شهوتها عشان هيا بتحب تتهان
ولما طلعت غلى فيها وهيا كانت هتموت مني.
انا: بوسي عل ايد ستك وفاء يابت
وفاء مدة ايدها راحت سميحه باستها وهيا مكسوره وبتدمع
انا:موحه لا مش عاوز دموع وجو كسرت النفس خدي بالك ايلي حصل النهارده متصور ياعني اي حركه كده واله كده هتبقا انتي مومس وبلاعه مصر كلها هاه لو حبه نذيع قولي ذيع مش حابه يبقا تنزلي من هنا مشوفش خلقتك نهائي فاهمه.
سميحه:فاهمه ياسيدي
انا:احبك وانتي فاهمه ياله يالبوه انزلي
نزلت سميحه ولبسه هدومها وبتعيط ومش قادره تمشي دخلت البيت لقت الكل نايم دخلت خدت دوش ونامت.
..... ********... *********.... ********.............. ***
عند وفاء افهم بقاء في ايه وليه بعتلي السيد صاحبك يقولي خلي بالك سميحه جيالك وسيريها في ايلي هتعمله وانا ماشيه وراك زي البهيمة.
انا: هقولك ياروحي البت الخدامه لما دخلت الزريبه وقلعت وانا دخلت عشان سميحه تاكلني الطعم وتفضحني لقيت البت قالعه روحت ولقيت بنت عمي داخله وراياء وطلعت تجري عشان تنده العيله وتفضحني روحت ضارب البت قلمين ودماغ
شيلتها بهدومها وحطيتها في الطواله والطواله ديه ايلي بتحط فيها اكل البهايم بتبقا كبيره وواسعه وروحت نازل عليها بالتبن مخبيها وعملت نفسي بحط اكل للبهايم وجدي وعمي وابويا جم وجدي اول مدخل ضربني بالقلم عملت نفسي متااخد
انا:في ايه ياحج بتضربني ليه
ابويا: شروق بت عمك بتقول انها شافتك مع سميره الخدامه وبتعمل حجات عيب في الزريبه.
انا :وانت تصدق عني كده ياحج ودمعتين مني راح مصدق ومشيو من الزريبه
روحت مفوق سميره ولقيتها كاشه في نفسها وبتترعب
انا: لو مقولتيش ايه ايلي يخليكي تعملي كده هدبحك وادفنك مكانك ومش هيبان ليكي صاحب
لواحظ :ابوس ايدك ياسي خالد انا الست سميحه قالتلي اعملي كده وهتاخدي ٥٠٠ جنيه
انا:طيب انا هديكي ١٠٠٠ ولو سألتك ايه ايلي حصل تقوليها لما بتك شافتني طلعت استخبيت جري من الفضيحه
بعد كده لما جيت من البلد كلمت السيد صاحبي عشان هو شغال في تهكير التليفونات وقولتله تراقبلي تليفون مرات عمي وعينك عل البيت ٢٤ ساعه.
وبقيت متابع سميحه واحده واحده لحد ماجتلك وده ايلي حصل ولو فكرت تهوب نحيتك تاني، انا هعرف وساعتها هوريها الوش التاني بجد.
وفاء:هو انت بعد ايلي عملته ده هتخليها تفكر ده واكله علقت موت.
انا :ولسه ده ديه البدايه
.......***************........************
سعيد المحمدي :الو ايه ياشرموطه الوله كيفك النهارده
سميحه :كيفني ده طلع عارف كل حاجه وعطاني علقه موت خلاني مافيش في جسمي حته سليمه
سعيد المحمدي:ازاي ياللبوه طلع عارف فهميني
سميحه:سمعني اخر مكالمه كانت بيني وبينك بالحرف
وحكتلو علي كل ايلي عملته معاها.
سعيد:لا ده الوله ده شكله حويط وشكلنا كده هنلعب عل كبير
طب اقفلي دلوقتي ياسميحه وهرجعلك.
سعيد قفل مع سميحه وعمل مكالمه
سعيد:الو اديني الباشا يابني مساء الخير ياباشا
الباشا:ايوة ياسعيد هو انت مش عارف اني عندي شغل
سعيد:للأسف ياباشا بس في معلومه صغيره كده عن أرض الصافي
الباشا:طب ياسيدي فرحني وقولي ان البت عرفت تطلع من الوله بحاجه اوحتي مضته
سعيد:للأسف الوله طلع عارف كل حاجه.
الباشا:الوله ده شكله هيتعبنا.
سعيد:طب ايه ياباشا العمل
الباشا: واله عمل واله حاجه سيبه لما يجيب آخره وسعتها انا هعرف اتصرف معاه بس اليومين دول العيون مفتحه معايا ولازم ابعد عن أي حاجه.
سعيد:ايلي تشوفه ياباشا
الباشا:احنا هنهدى اللعب لحد ما الانتخابات تعدي
. ********.......... ********.....
انا روحت البيت لقيت كله نايم دخلت خدت دوش طلعت لقيت السيد بعتلي رساله لازم نتقابل بكرة.
صحيت الصبح بدري فطرت ويومي ماشى زي ماهو في المحل
وقاعد عمال افكر طب ايه السبب في موت جدي، وايه حكايه الأرض، والمشاكل والحكايات ايلي الواحد فيها، قلت لازم اروح بيت جدي يمكن القى دليل او حاجه.
لقيت التليفون بيرن ابويا.
انا:صباح الفل والياسمين عل احلي حاج محمود في الدنيا
ابويا:كنت فين ياله ياعلق اتاخرت ليه شكلك كنت بايت بره.
انا: محصلش ياحج انا جيت لقيتكم في سابع نومه وصحيت بدري عشان بخلص مصلحه حلوه كده في الشغل
ابويا:كل بعقلي حلاوه المهم جدك مسافر البلد وكان عاوز يشوفك
انا: طب انا جي ياحج وقفلت مع ابويا واتصلت بي اخويا سعيد
انا: انت فين
سعيد:لسه مروح من الكليه
انا:طب غير هدومك وتعاله المحل عشان نازل البلد مع جدك
سعيد: من عنيا دقايق واكون عندك
جي سعيد وقولتله عل الشغل والدنيا ماشىه ازاي عشان احتمال أطول في البلد شويه
روحت البيت لقيت جدي مستني
انا سلمت وبوست ايده: ثواني ياجدي هغير واجيلك عشان راجع معاك البلد
ابويا: رايح البلد ليه والمحل والشغل
انا:هما يومين بالكتير ياحج وراجع واخويا سعيد هيبقا موجود مكاني
ابوبا:طيب ماشي
غيرت هدومي وخدت جدي وركبنا العربيه وسوقت انا العربيه واحنا في العربيه جدي فتح كلام معايا.
جدي:راجع معايا ليه ياخالد
انا :عشان ادور عل الحقيقه ياجدي واعرف جدي مات ازاي.
جديبصلي بي فخر كده) راجل من ضهر راجل ياخالد، وهتبدي منين بقا.
انا:هنروح البيت بتاع جدي ايلي في شرق البلد.
جدي: اتصرف براحتك وهتلاقيني في ضهرك ياحفيد الغالي،وفي حاجه عاوز اكلمك فيها تانيه
انا:أومر ياجدي بس ياريت يكون خير
جدي: هو خير ابوك جايبلك عروسه وبيقول بنت ناس، ومتربيه وابوها اسمه سيد العلاف .
انا: اندهشت لثواني وسرحت في مريم وقولتله ياعني خلاص استقر ياجدي
جدي: قالي انت تعرفها ياخالد
انا:اه شوفتها كام مرة كده وهيا محترمه واسمها مريم
جدي:طيب لما ترجع فاتح ابوك في الموضوع عاوزين نفرح بيك ياخالد
انا:حاضر ياجدي ياله وصلنا
نزلت جدي البيت وطالع اركب العربيه لقيته بيقولي رايح فين
انا :هروح بيت جدي اقعد في شويه عشان بحب اقعد فيه
انا جدي ابو والدي اسمه حسن وكان بيته في شرق البلد كان البيت عل نهر النيل واخوة جدي عباس ايلي هو ايلي عايش قاعد في غرب البلد وبلادنا في محافظه الغربيه وابويا نقل وقعدنا في العاشر من رمضان.
لما وصلت البيت وفتحته كان جدي عباس بيبعت ناس تنضفه عل طول عشان كنا بننزل اجازه نقعد فيه، فدايما بيكون نضيف، دخلت البيت وانا قاعد افتكر ايام لما كنا نتجمع عل الطبليه ونتغداء ونضحك كانت نفس صافيه خانتني عيني ودمعت، وروحت دخلت اوضته الضيوف ونمت وحلمت وشوفت حاجه في الحلم قومت من مفجوع وفرحان
انا: ياساتر ايه ده بس ولسه بفتح عيني من النوم لقيت حد اتفجئت بوجوده معايا..
.... ***************...... ****************....
احب اشوف تعليقاتكم وايه رايكم وفرحان جدا بتعليق كل واحد بيقول كلمه تحفزني اكمل
سالم :بصراحه انا جاتلي مكلمه من السكرتيرة بتاعته
خالد : هو انت مش هتبطل نجاسه ابداء
سالم:ياابني انا بطلت بس اعمل ايه واله انا عشان واد حلو وعيني خضراء
خالد :طب انا طلبت من المهندس ياخد الشحنه يوديها المجازر عشان تلحق تروح تتوزع عل الهايبرات
سالم: تمام انا هقوم اروح المجازر اتمم
خالد:قشطه
عند سمير الألفي في شركه قاعد غضبان تدخل ناديه السكرتيرة مالك ومعاها القهوه
ناديه :مالك ياافندم
سمير:غضبان الوله ايلي اسمه خالد عامل زي الجوكر كل ام يخش مزاد يقش
ناديه :انت عرفت انه دخل في للعقارات كمان
سمير: وقف وعل وشه علامه الغضب بتقولي ايه كمان طب اطلعي بره
سمير:يتصل بي مجهول الو ياباشا انا صبرى بداء يقفل عل الوله ايلي اسمه خالد الصافي ده
مجهول:سيبه خليه يجيب آخره
سمير:ياباشا ده دخل في مجال العقارات
مجهول: غضبان بتقول ايه ده شكله هيلعب في عداد عمره اقفل دلوقتي
مجهول : قاعد مع نفسه وبعدهالك ياابن محمود الصافي عمال تنخور وتنخور وانا سايبك
مجهول عمل اتصال بدراعه اليمين
ونسميه ستيف
مجهول:الو ستيف
ستيف: ايه الجديد
مجهول:عيل شاب تافه عاوز عيار يدوش قرصه ودن كده خفيف
ستيف:والعياره ايلي مايصيبش يدوش بالظبط
تحب امتي وفين
مجهول:النهارده وهو طالع من مكتبه الساعه ٥
ستيف: ابعت البيانات في رساله
وصلت الرسالة لي استيف
وراح ينفذ وفعلا وخالد طالع من الشركه ضرب النار انفتح عليه
وهنا ينتهي الاقتباس
احب اعرف رايكم ايه ولو لقيت تفاعل هنزل أحداث القصه كلها واتمنى تعجب الكل ومستني ردكم
اقبل ما أبدأ احكي لكم لازم أعرفكم بأسرتي ، وقبل ما اعرفكم بأسرتي أحب أقولكم إن دي زي مذكرات خاصة بعرفكم بيها ايه اللي حصلي
انا اسمي خالد عندي 26 سنة عايش مع أسرتي وشغال مع والدي في محل الفرارجي بتاعه ، ده غير إني اشتغلت شغلانات كتير، طولي حوالي 165قمحاوي وزني 85 جسمي متناسق شويه
والدي اسمه محمود عنده 48 سنة وزي ما عرفتوا هو عنده محل فرارجي (بياع فراخ يعني) محل كبير ومشهور
والدتي اسمها سميرة عندها 43 سننة ربه منزل
أخويا الصغير سعيد وده طالب وعنده 19سنة
وليا أخت أصغر منى اسمها سارة عندها 24 سنة متزوجه من واحد اسمه أحمد وعندهم بنوتة
بعد ما عرفتكم بأسرتي هابدا أحكي لكم
الفصل الأول
نبتدي لما وقفت في الاقتباس.
لما نزلت من باب الشركه وضرب النار بداء، اتصبت عدت رصاصات اولهم فوق القلب والتانيه في الجنب والتالته في رجل، جات عربيه الإسعاف وتم نقلي،
ودخولي العمليات، وتمت عمليه انقاذي بي نجاح، دخلت في غيبوبه وشريط حياتي بداء يبداء قدامي، وارجع
في يوم عيد ميلادي ايلي هو 10 اكتوبر أمي دخلت لي أوضتي الساعة 7.30الصبح وقعدت تصحيني وتقولي : يالا خالد قوم
خالد : حاضر هقوم أهو
أمي : يا ابني قوم عشان تلحق تفطر وتنزل تفتح المحل
خالد : حاضر يا أمي هقوم اهو ، هو بابا صحي
أمي : آه يا حبيبي وحطيت ليه الفطار عشان يعرف ياخد العلاج
قمت دعكت عيني ووقفت اتمطعت وخرجت كان بابا قاعد بيفكر فقلت : صباح الخير ياحاج
أبويا : إيه يابغل النوم ده كله ، مش ورانا لقمة عيش لازم نراعيها
خالد : يا حاج هو حصل ايه يعني
أبويا : يا ابني راعي لقمة عيشك وافتح المحل بدري ، ده زمان قالوا البركة في البكور، بدل ماانت بترجع بعد الساعه12 من عل القهوه انت وصحابك العلوق، نام بدري
انا : حاضر يابا ، اديني قمت (وأنا من جوايا بقول لنفسي هو مش هيبطل أسطوانة كل يوم دي)
دخلت الحمام وبعد ما غسلت وشي وخرجت قلت لابويا : بقولك يا حاج هو الحاج هشام هينزل كام طرد فراخ
ابويا : هينزلك 15ابيض و6فلاحي وما تنساش تكتب الأوزان في الكراسة وخلي عينك وسط راسك كدة واوعى الشغل كويس
خالد : ما تقلقش يا حاج
كانت اختي بايتة عندنا وخارجة من أوضتها بتصبح علينا ، روحت لاسعها قفا من غير ما حد ياخد باله
اختي: هو انت ياله مش ناوي تبطل، وانا ايلي كنت جيبالك هديه عيدميلادك بدل مافيش حد معبرك كده.
انا: وحياه امك جبتيلي هديه، هيا فين، هاه، طب ايه هيا، يااحلي اخت في الدنيا، ماتنجزي بقا يابت.
اختي: ايه كل ده انت هتشحت، لما ترجع من المحل بقا عشان هتبوظ المفجاءه، ياله يابابا عل اكل عيشك.
انا:روحت غمزلها وقولتله ماشي ليكي يوم يا كلبه البحر.
. نزلت روحت السوق ايلي فيه المحل لقيت صناديق الفراخ قدام المحل، وفي ورقه مكتوب فيها الميزان، هو الراجل بتاع الفراخ بينزل ويوزن ويسبلك الورقه مكتوبه، رجعت عل الموازين وكتبت كل حاجه في الكراسة، وابتديت في تجهيز
نرجع لي اختي وامي في البيت والحوار كالآتي.
اختي:اما هو انتي مش ناوي تجوزي خالد بقا ياحجه
امي:بنظرة حزن مش راضي يابنتي، كل ام افتح معاه الحوار ده يقولي لسه بدري، لسه بدري.
اختي: لسه بدري ايه شقته وجهزها مافضلش فيها غير حجات بسيطه،وبعدين انا عندي ليه عروسه إنما ايه قمر 14.
امي: مين يابت
اختي: مريم بنت عم سيد العلاف حاجه ايه كده قمر، شوفتها في حنه ابتسام صاحبتي.
امي: لما يجي نبقا نفتح الكلام معاه. هقوم اعمل الغداء وانتي شوفي بنتك ياله.
يدخل عليهم سعيد وهو راجع من الكليه، واول مادخل قامو وقفلو عل الحوار ايلي بيتكلم فيه
اخويا: مساء الخير ياماما
امي: مساء الخير يا حبيبي
اخويا:بابا فين واختي
امي:بابا في المحل عند خالد اخوك، واختك جوه بتاكل بنتها، خش غير هدومك ياله وناملك شويه.
اخويا: حاضر بس هروح اجيب حاجه، وارجع انام عقبال مالغداء يجهز.
عندي في المحل انا شغال والرزق داير ولقيت تليفوني بيرن وماسمعتهوش، ولقيت ابويا دخل عليا المحل وكنا عل حوالي الساعه2 العصر.
ابويا:ايه ياخالد برن عليك التليفون مابتردش ليه.
انا:لاياحج غصب عني ماسمعتهوش، هو انا اقدر ياحج، وبعدين انت شايف مافضلش غير طاردين فراخ ابيض ونشطب.
ابويا:طيب هات الكراسة عشان اتابع واشوف.
قعد ابويا يراجع ويعد فلوس الدرج، ولقاني عامل نظام جديد، لقاء فلوس الفراخ البيضه لوحدها والفراخ الحمراء لوحدها ولقاء فلوس تالته تانيه لوحدها، راح ندها عليا وقالي تعاله.
ابويا:طب ديه فلوس الفراخ البيضاء وديه فلوس الحمراء التالته ديه بتاعت ايه؟
انا: ديه فلوس 4 طرود فراخ يخصووني.
ابويا:يخصوك ازاي عشان افهم
انا: فهمت ابويا الليله والاتفاق ايلي عملته مع صاحب مطعم.
ابويا:ياعني انتي عاوز تفهمني ان التقطيع بيكسب المبلغ ده
انا:طبعا كمان سبها عل ***وهيا هترزق
ابويا:انا كده اطمنت عليك اروح انا وانت خلص وحصلني عشان تلحق الغداء.
مشي ابويا انا بنضف المحل وخلصت وجيه عمي هشام حسبته، جمعت الفلوس والدنيا اترضت روحت قاعد مولع سيجاره، بصيت في التليفون ابويا رن بتاع ٢٠ رنه ورقم رن غريب ٣مرات.
قولت اما اشوف مين ولسه هرن لقيت الكراش بتاع الطفوله وحلم كل شاب، وفاء حاجه كده مدملكه الميلف الصح شبه الموديل سلمى الشيمي ولبسه عبايه سمراء.
وبداء الحوار
وفاء:يسعد مساءك يامعلم خالد
انا: مسائك عسل يافوفه اومريني
وفاء: كنت عاوزه فراخ فيه
انا:لو مافيش اجبلك من تحت الارض كان فاضل فرختين دبحتلها واحده والتانيه ادتهالها هديه.
وفاء: الطب التانيه ليه
انا:عربون محبه واله انتي بتقولي لا للحبايب
وفاء:واخرت العربون يامعلم
انا:قولتله مش طالب غير إلقاء والرضاء اصلي عشمان في طلب الرضاء (ببص عل جسمها بغرزيه المحروم وايموشن حمدي الوزير ماانا تعبان ياكابتن تعبان)
وفاء: (راحت نازله عل ودني وقالتلي طيب وابوك هتقوله ايه واله هتعمل زي المره ايلي فاتت وتجري)
اناروحت نازل لها عل نفس المستوي،وقلتلها لو مكنتيش مجربه خالد بنفسك قبل كده وعمر شوقك مايهفك ويجيبك عندك غير لما تكون الدوده بتاكل)
لقيت وفاء وشها احمر وقالتلي هستناك بليل في الشقه، قولتلها وهو ده المطلوب إثباته.
روحت اتشطفت ولبست وانا طالع امشي لقيت اخويا واختي جاين يحضنوني.
اختي:كل سنه وانت طيب ياحبيب اختك، وادتني الهدية بتاعتها. وكانت جايبه ليا ساعه وخاتم وقميص.
انا:وانتي طيبه يااحلى واجمل اختي في دنيتي.
سعيد: ماكفايا أحضان ومشاعر هعيط.
انا:بس ياعلق عل الأقل جابتلي هديه واول وحده افتكرتني الصبح، انت عملت ايه.
سعيد: طب خسراء فيك الهديه ايلي جبتهالك
انا:جبت ايه ياض انطق بدل ماتشوف الوش التاني ولسه هكشر.
سعيد:خلاص ياعم بلاش اتفضل تحويشت عمري كله.
انا: ده برفان العود ايلي بحبه ونضاره كمان وايه ده جزمه كلاسيك، لا طلع زوقك حلو ياحبيبي، ***** ما يحرمني منكم ويخليكم ليا.
نزلت روحت لي وفاء لقتها لبسه عباية صفراء، ومظبطه القاعده واول مدخلت لقتها وخداني في حضنها وتبوسني وبهدلتني.
انا:براحه ياوفاء مش كده محرومه.
وفاء:وحشتني ياحبيبي كل سنه وانت طيب ياحبيبي بمناسبه عيد ميلادك، والنهارده انت بتاعي قلعت هدومي وفضلت بالبوكسر.
هيا قامت رقصت ولعة السيجاره والطاسه اشتغلت، وقمت عملت الواحد المظبوط ودخلنا اتشطفنا وعملنا واحد تاني في الحمام اعزروني مابعرفش اكتب مقاطع جنسيه.
روحت مهدود حيلي نمت وصحيت عل التليفون بعد الفجر عل النمرة الغريبه ايلي رنت في المحل رنت تاني قومت اشوف مين،
ورديت.
انا:الو... مين
سمعت صوت انثوي بيقول هيجني لوحده وبيقولي،
ياريت تكون انبسطت مع وفاء
وهنا ينتهي الحلقه الأول مستني رد حضراتكم ولو في تعديل ياريت التوضيح
الفصل التاني
يلا بينا ياصديقي اسحب كوباية قهوتك وسيجارتك المتينة وشمرلي بوكسرك وناولني يا ابني الحديدة واستمع للأحداث الجديدة
وقفنا الفصل اللي فات لما أنا جالي التليفون ورديت
انا : الو.. مين ؟!
الصوت : ياريت تكون انبسط عند وفاء
انا انصدمت شوية عشان الصوت مش غريب عليا في شبه من صوت مرات عمي .
كان ردي : طب مين معايا عشان الصوت مش غريب عليا،
الصوت : ركز في الصوت وانت هتعرف
أنا : سميحة مرات عمي.
ماردتش وقفلت التليفون ، جيت أرن عليها أمامها لقيت التليفون اتقفل.
اوصف لكم سميحة مرات عمي هي عندها 37 سنة بس مهتمه بنفسها وجسمها متناسق ، مخلفة من عمى بنتين الكبيرة اسمها شروق ودي أصغر مني عندها 22 سنة والصغيرة اسمها أسماء أجمل من شروق عندها 19 ، أما عمي سالم الصغير فهو عنده 40 سنة مهندس كهرباء وقدر يفتح شركة مقاولات صغيرة ومع الوقت قدر يكبرها ، للأسف في مشاكل بينه وبين ابويا بسبب الورث.
هنا عزيزي القاريء الدنيا بدأت تروح وتيجي، والحوار مع نفسي بدأ
انا : طب دي عاوزه ايه وايه اللي فكرها بيا ، ده احنا في مشاكل وحوارات بينا بقالها فترة لدرجة إن أبويا مانعنا نتكلم معاهم.
نفسي : هههههههه اتقفشت ياحلو ادي أخرت النجاسه البس
انا : بقولك ايه نقطني بسكاتك عشان العملية مش ناقصة
نفسي : ليه ؟ ، هو انا اللي قولتلك هات وفاء سكه.
انا : خلاص اللي حصل حصل هنعمل ايه مع اللبوه اللي اسمها مرات عمك
نفسي : ولا اي حاجه سيبها وهيا هتيجي لوحدها وعلى رأي المثل (مسير الشرقان يمسك الشكمان)
انا : احا يلعن كس ام امثالك
نفسي : ليه بس ياخالد دي حكم ؟
انا : حكم متناكه زيك انخمد عاوز انام ساعتين قبل الشغل.
صحيت عملت روتيني اليومي ومع الوقت وبقيت اكسب كويس واكون صداقات مع التجار واشتغل شغل تقطيع للمحلات وبقاء معايا مبلغ كويس لحسابي الشخصي والحياة مظبوطة.
والدنيا هس هس من وقت المكالمة بتاعة سميحة ، وانا مجلي تفكيري
بس بعد كده لقيت المصيبه جايه جايه ، لقيت سميحه مرات عمي داخله عليا المحل.
سميحه : صباح الخير ياخالد ولا اقولك يامعلم خالد
انا : (وشي جاب الوان وبقت ركبي بتخبط في بعض عشان ابويا لو جه شافها او شم خبر باللي بيحصل عند وفاء هتبقى مصيبة وحلت على دماغي) صباح الخير يا مرات عمي اؤمريني ، ده المحل نور
سميحة : بنورك ياخالد مايؤمرش عليك ظالم ، كنت عاوزة دكرين بط وأربع اجواز حمام وفرختين
أنا : من عيني حاضر (وندهت على الصبي يجهز طلبها)
سميحة : انا عاتبه عليك ياخالد
انا : ليه بس يامرات عمي ؟
سميحة : يعني كل فتره بتبقا في المنطقه عندنا، ومتجيش تشرب معانا كوبايه قهوة
انا في سري... ابتدينا علوقيه) لا ابدا بروح اسهر مع صحابي شويه.... وبعدين انتي عارفه وقت من المشاكل الاخيره. والأمور مش متظبطه بس هحاول اجي.
سميحه : **** يهديهم ويرجعوا لبعض، حاكم امك وحشاني هي واخواتك.
انا : دعواتك ، عموما أنا هحاول اجي اشرب القهوة معاكم حاضر.
كانت حاجتها جهزت فقلت لها اتفضلي الحاجة
سميحه:حسابك كام ياخالد
انا:خلي علينا يامرات عمي
سميحه:يخليك ياغالي
حاسبتها وانا من جوايا بقول لنفسي : ياترى ناوية على ايه اللبوة دي ، طريقة كلامها تقول انها شرقانه بس هطول بالي واستنى لما تجيب اخرها
فوقت من سرحاني على صوت سحب روحي وشدني ليه ببص لقيت قمر واقف قدامي بنوتة كيوت كده تيجي 20 سنة وقمحاوية وباين من طريقه كلامها انها هاديه خالص وملامح وشها بكسوفها تسحر
البنوتة : عندك فراخ ياعمو
انا : واقف بتهته.. نعم اومري
البنوتة : (هو ماله ده) طب لو سمحت ياعمو بابا باعتني لك وبيقولك إنه عاوز فرختين.
انا : ياخلاثي على العسل
البنوتة : بتقول حاجه ياعمو
انا : بقولك من عيني ، إلا انتي بنت مين بقا.
البنوتة : انا ابقا بنت الحاج سيد العلاف.
انا : وهو الحاج سيد عنده عرايس حلوين كده
البنوتة بكسوف : **** يخليك ياعمو ده من ذوقك.
أنا : طب ولما احب اكلمك اقولك يا إيه ؟!
البنوتة : أنا اسمي مريم
انا : اتفضلي يامريم
مريم مشيت وانا تايه في جمالها وعمال ابتسم...
شيطاني : ايه يابرنس نضمها للكتيبة
انا : اتلم دي باين عليها محترمه
شيطاني : ياعم كلهم بيلبسوا توب الفضيلة واخرهم معروف... كلمه في غمزة تاخده على الماكنة وتسمعني احلي اف اح وانت تحطه طحن
انا : ياسطى باين عليها مالهاش في النجاسه وانا مش عاوز افكر بزبي كتير واهدى هاه اهدى
شيطاني : ياسطى انا كنت بقول
انا : لا ماتقولش
شيطاني : طب اسمع
انا : مش سامع... وحل عن كس ام دماغي.
في البيت كانت امي واختي قاعدين وعمالين يتكلموا في حوار خطوبه ليا انا مش فاهم جواز ايه اللي عاوزين يدبسو الواحد فيه مانا قايم واكل شارب نايك وعايش ملك لازمته ايه محن ودباديب وبعد كده بامبرز وجبنه ولانشون.
امي : انا صبرت على الواد ده كتير... انا هكلم ابوكي في حوار الخطوبه ده.
اختي : طب نكلمه هو الأول نشوف دماغه... فيها ايه يمكن تكون في واحده في خياله.
امي: لما نشوف عشان نفسي افرح بيه بقا واشيل عياله
اختي : وانا ابقا عمتو الحربايه وامسك العيال استغلهم... زي ماكان بيغلس عليا ويرشيني بالشكولاته عشان اغطي عليه مصايبه ههههههههه
اول مادخلت لقيتهم سكتوا ومش راضين يتكلموا فدخلت بوست على ايد امي
انا :مساء الخير يا بركة البيت في اكل ولا نطلب دليفري.
اختي : همك على بطنك نفسي في مره اشوفك تقول عاوز اخطب ، عاوز اتجوز..
انا : عاوزه تخلصي مني بدري بدري بس انا قاعد ومربع.... على قلبكم
امي : هتفضلو طول عمركم كده ناقر ونقير ، نفسي في مره اشوفكم هادين مع بعض
انا : هو الواحد بيبقا فيه عقل قدام سارة هانم وبعدين سعيد اخويا والحاج فين أومال
امي :اخوك بيلعب كوره وابوك نزل يقعد على القهوه... احطلك تاكل ولا تستناهم
انا : لا هستناهم ناكل مع بعض (لسارة) قاعدة تتغدى معانا... ولا يابخت من زار وخفف
اختي : لا يا اخويا قاعدة على قلبك
انا : براحتك ياقلبي تقعدي وتربعي. هقوم اخد دش وارجعلكم وبالمرة الاعب الكتكوته حبيبه خالو هيا فين
اختي : نايمه وسيبها مابصدق تنام
خلصت الدش وغيرت هدومي وطلعت قعدت مع اختي كانت بنتها صحيت قعدت الاعبها لحد ما ابويا يجي ونتغداء مع بعض.
سعيد : ها ياسالم عملت ايه مع اخوك انا بعرض عليك 5 مليون دولار وانت عمال تأجل الموضوع
سالم : انا بحاول ياباشا بس اخويا مش عاوز يبيع وابويا كاتب كل حاجة لاخويا محمود الكبير...
سعيد : اتصرف انا الأرض بتاعتكم تهمني روح اتصالح مع اخوك ، حاول تشوف حل حتي لو هتوصل للقتل...
سالم : وشه جاب الوان لا ياباشا... الا القتل هحاول اتصرف مع محمود اخويا
خرج سالم وجسمه كله بيعرق ومش عارف يعمل إيه وبيفكر مع نفسه... هو الباشا متمسك بال 10 فدادين بتوعنا ليه كده.. في سر في الموضوع وانا مش هقدر اكون السبب في موت اخويا دة هو اللي رباني وكبرني بعد ابويا ما مات.... اقوم اردله ده كله بالقتل والأذى
ابويا : ياله ياحياة قلبي حطي الغداء عشان واقع من الجوع وبعد الغداء عاوزك في كلمه جوه.. ههه
امي: ياراجل اختشي احنا كبرنا عل الحاجات دي
ابويا : قال كبرنا قال ده انا حاسس اني عيل يلا اندهي العيال وحطي الغداء على ما أغير
امي : يلا ياولاد تعالوا عشان الغداء جهز وابوكم وصل يالا
انا : حاضر ياحاجه جايين اهوه يالا بينا عشان نتغدا ... بقولك يا حاجه شيلتي نصيب احمد جوز اختي
امي : ايوه سيباله منابه جوه
ابويا : ايه يامعلم اخبار الشغل ايه... والمحل اخباره ايه معاك سمعت انك عامل شغل حلو مع التجار ومع أصحاب المطاعم
انا : اهوه ياحاج بنحاول نطور ، انا بحاول اجمد قرش عشان سمعت ان احتمال البورصة ممكن تهبط فجأه اليومين دول
وهحاول انضف المخزن الكبير اللي تحت عشان اما تنزل اجيب صفقه فراخ كويسه ولما تضرب تانى اكون ماسك العصايه من النص
ابويا بصلي كده بنظره غموض وقالي : ده انت بتلعب على كبير وبتحلم بس اوعى الحلم ياخدك في العالي وتقع على جدور رقبتك
انا : خير ماتقلقش ياحاج أنا مظبط حساباتي
واحنا قاعدين بناكل الباب خبط
ابويا : ده مين اللي حماته بتحبه ده، قوم يا سعيد شوف مين بيخبط وانتو حطو على دماغكم حاجه يلا ... امي واختي لبسو طرح وانا ركزت على الباب اشوف مين لقيت اخر واحد تفكيري يجيب انه يجي لحد باب البيت
سعيد اخويا واقف متنح على الباب ومش بينطق ولا كلمة
ابويا : مين ياسعيد
اللي على الباب : ده انا يا حاج ممكن ادخل
ابويا ساب الاكل وبرق
وهنا دي نهاية الفصل التاني ومتشكر جدا على كل تعليق ويا ريت تقول رأيك بصراحة وفي ناس احب اشكرها على تعليقها للقصة واللي شجعني اكتب تاني واخد الثقة في نفسي
الفصل التالت
اسف عل التأخير كنت بعمل عمليه ازاله ورم وقومت بالسلامه الحمد **** واحب اشكر الناس ايلي سألت واطمنت عليا من المنتدى كل الشكر لموالف الهلفوت ومايكل صاحب ما فل وبحاول اكتب ولسه ببداء افوق دعواتكم. وياله بينا نبداء ياله بينا عزيزي القارئ شمر بوكسرك واعرني انتباهك ونستمتع للأحداث الجديده وناولني يابني كوبايه القهوه المانو.
وقفت المره ايلي فاتت عل خبط الباب والضيف ايلي جالنا مفجاءه لكانت عل البال واله عل الخاطر، اخويا اتسمر مكانه وابويا مش مصدق.
ايلي عل الباب :ده انا ياحج هفضل واقف كتير مافيش اتفضل، وبعدين هما مش بيقول ليك ياحج برضه واله ارجع ماطرح ماجيت ياحج.
ابويا قام منفوض وانا قومت جري.
ابويا:باس ايده اتفضل ياحج يانهر ابيض طب كنت اتصل، عرفني
الضيف :حبيت اعملها مفجاءه واجيلك، واله انت مفكر عمك كبر وعجز ياابو خالد
انا:روحت بايس عل ايد جدي كبير العيله نورت البيت ياجدي.
اوصفلكم جدي عباس الصافي راجل طيب بس شديد ساعت الحق 70 سنه كبيره العيله.
جدي:مالك ياخالد بتكلمني من تحت ضرسك ليك كنت قاتلك قتيل. واله انت لسه زعلان مني
انا: لا ياجدي مقدرش ده انت الخير والبركه بتاعنا، وبعدين ده كان موضوع وراح لحاله.
جدي: ماشي ياخالد بس لينا قاعد مع بعض عشان افهمك لوحدك.
ابويا:خير ياحج ايه سر الزياره
جدي: جاي اجيبلك ايراد الأرض، وبالمرة ادي اخوك نصيبه في ايراد الأرض هو كمان بتاعته.
ابويا : بعد اذنك ياحج ماتجبليش سيرته
جدي: ليه كده ياولاد اخويا كل مرة بسيبكم تتخاصمو وترجعو لبعض إنما أنا المره ديه هتدخل عشان ايلي جي لو مابقتوش في ضهر بعض هتتاكلو ياولد اخوي.
ابويا:ايلي تشوفه ياعمي بس شرطي واحد لا في أرض هتتباع واله ورث يتوزع.
جدي: ايلي تشوفه ياولد اخويا انا هنزل انا واروحله.
نزل جدي وراح لعمي عشان يتصافو هو وابويا انا قعدت مع ابويا وبدأنا نتكلم.
انا :خير ياابويا جدي كان عاوز ايه ومشي بسرعه لية
ابويا:كان جي يجيب ايراد الأرض وهيجيب عمك وجي عشان نتصالح
اناعل وشي علامه الاندهاش) حضرتك وعمي هتتصالحو ونرجع تاني الورث والفلوس والأرض وانا عاوز ابيع وانت مش راضي تبيع وكل يوم في موال
ابويا:مش عارف ياخالد بس شكل الموضوع المره ديه في حاجه، تخلي جدك يتدخل، وبعدين ايه الطريقه ايلي قبلت جدك بيها ديه مش عيب، انساء ياخالد انساء موضوع وراح لحاله وبعدين ده جدك.
انا :بحاول ياحج بحاول مش بعرف كل ماابص في وشه افتكر وهو بيضربني بالقلم عشان خاطر بنت عمي ايلي اتبلت وقالت إنها شافتني نايم مع سميره الشغاله في الزريبه وانا معملتش كده كل ده عشان انا مش مديها اهتمام وانت اكتر واحد عرفني ياحج لو عملت هقول عملت.
ابويا:خلاص ياخالد خلصنا قاعد واله رايح فين
انا :لا ياحج رايح مشوار عشان مش طايق نفسي.
ايراد الارض ايلي جايبهم جدي ابويا وعمي كل واحد شاري كام فدان كل واحد لوحده بيتزرعو بعيد عن أرض جدي ال10فدادين ايلي بسببهم في مشاكل... فجدي بيبعت ليهم فلوس كل محصول اول مرة يجيبه بنفسه .
خدت نفسي ونزلت اتصلت بي وفاء
انا: الو في حد عندك واله اجيلك
وفاء:تعاله ياقلبي المكان هادي وجوزي سافر.
انا:طب انا جي اجبلك حاجه وانا جي
وفاء:لا ياقلبي كل حاجة جاهزه وفي عشاء حلو والكبيرة ساقعه وفي حتت حشيشة مخبياه.
طلعت عند وفاء لقيتها لبسها عبايه سمراء مفتوحه من الجنبين لحد نص فخدتها وبزازه نصهم طالع بره انا شوفت المنظر انا هنجت روحت داخل عملنا الواحد وطلعت غلي كله فيها..
وفاء:مالك انت كل مره بتبقا رومانسي مالك عنيف النهارده.
انا: مولع سيجاره معلش يافوفو في موضوع مضايقين
وفاء: مالك فضفض ياقلبي.
انا: حوار كده شغلني ماتشغليش بالك
عند ابويا وجدي وعمي قاعدين في البيت عندنا في اوضه الضيوف، وابويا كل شوية يبص لعمي وعمي حاطط وشه في الأرض وجدي عمال يبصلهم
جدي:هتفضلو ساكتين كتير واله اتكلم انا.
ابويا:اتفضل ياعمي مافيش كلام في وجودك.
عمي:اتفضل ياعمي انا جي معاك وايلي هتقولي عليه هعمله.
جدي: تمام هو خالد ابنك فينك يامحمد.
ابويا: راح مشوار ياعمي وزمانه جي.
جدي: دلوقتي انا دخلت في صلحكم انتم الاتنين عشان انتو وصية ابوكم ليا كنت دايما اشوفكم احسن اتنين اخوات، ولو اخوك شد عليك ياسالم فكانت لمصلحتك فامكنتش أتدخل، بس توصل انك تقاطعه عشان الورث وفي ناس عاوزه تقتل اخوك عشان الورث يبقا كده لازم أتدخل.
ابويا برق وبص لعمي وعمي حط وشه في الأرض وماتكلمش.
جدي:قوم بوس دماغ اخوك ياسالم مهما كان هو ايلي لولها انت مكنتش هتبقا مهندس واله ليك حاجه.
عمي قام بيرتعش وابويا عمال يبص ليه، وعمي بيقرب عل ابويا راح مرمى في حضنه وقعد يعيط وباس عل ايدة وعل دماغه
عمي :انا اسف يااخويا انا اسف عمر مااقدر اشوف حد عاوز يضرك واقف اتفرج سامحني
ابويا : سامحتك بس عاوز اعرف في ايه ياعمي انت واخويا، عشان طريقتكم غريبه شويه
جدي: اهم حاجه صافي نحيت اخوك.
ابويا : صافي ياعمي مقدرش ازعل منه.
جدي :طب اسمع........................ في ليله لقيت ابوك جالي وقالي فاكر الأرض ايلي اشتريته ال 10 فدادين قولتله اه مالهم ديه ارض ليها مستقبل قالي وهو ده لقيت واحد عارض فيها مبلغ كبير قولتله كام قالي مليون جنيه وكان ايامها كان المليون يخض قولتله طب ماتبيع قالي لا الأرض ديه سايبها لي عيالي تبقا امان ليهم من الدنيا الغداره، وقالي من امتي واحنا بنبيع الأرض يااخويا، قولتله ايلي تشوفه، وفي يوم الحادثه قالي هاامنك عل سر بس لما اجيلك اقعد معاك قولتله سر ايه ايلي يخليك تجيلي دلوقتي قالي مافيش وقت ولو حصلي حاجه اوعه تبيع او تخلي حد من العيال يبيع الأرض انا هكتب الأرض بي اسم محمود ابني قولتله ايلي تشوفه وقفل معايا بعد كده بنص ساعه جالي الخبر وهو جي في الطريق حصلت حدثه موت ابوكم وكانت بفعل فاعل وقولت ليكم ديه حادثه وللا سف من يومها السر اتدفن مع ابوكم ، وفضلت وراء الموضوع لحد ماعرفت ان في واحد مسئول كبير اوي هو ايلي طالب الأرض، كان عاوز يشتري الأرض ولحد دلوقتي معرفتش هو مين، لحد ماكلمني سالم اخوك وقالي ان سعيد مديره في الموقع عاوز يشتري هو كمان الأرض بي أي تمن لو توصل لموتك انت كمان يامحمود. وكل ده احنا مش عارفين مين بيلاعبنا او ايه سر الأرض السر اتدفن مع صاحب الأرض، بس ابوك قبل الحادثه قالي لو حصلي حاجه قبل مااوصلك دور في البيت هتلاقي ايلي معرفتش اوصله ليك.
ابويا : طب انت دورت ياعمي علي ايلي قالك عليه ابويا
جدي: بصراحه قلبت البيت مش لاقي حاجه
عمي: اكيد ابويا مخبيه في الخزنه
جدي:دورت مالقتش حاجه المهم روح انت ياسالم انا هبات مع محمود واسافر بكره
عمي:حاضر ياعمي متزعلش مني ياابو خالد.
ابويا: ازعل من ابني وبكره هات العيال وتعالو اتغدو معانا، وعمك هيتغدا معانا.
عمي: ان شاء *** ياله سلام.
انا خلصت ونازل من عند وفاء ببص لقيت شروق بنت عمي واقفه في البلكونه هيا وامها وعمالين هياكلوني بعينهم
............... ***************........................
شروق:شايفه ياماما كل فتره عند وفاء ازاي.
سميحه: اصبري بس وحيات امك لخليهولك زي الخاتم في صباعك.
شروق: ازاي
سميحه : ازاي ديه بتاعتي انا
جرس الباب بيرن افتحي يااسماء شوفي مين
اسماء: الحقي ياماما ده بابا وخالد ابن عمي
شروق:بتقولي مين يابت
اسماء:بابا وخالد ابن عمي
عمي :تعاله ياخالد خش
انا :مالوش لزوم ياعمي انا كنت مروح
سميحه :ده البيت نور يامعلم خالد يااهلا وسهلا
انا:منور بوجودك يامرات عمي، انا كنت عند السيد صاحبي وعمي قابلني وحلف عليا اطلع اشرب كوبايه قهوة
شروق طلعت ولبس طقم يهيج الحجر بس انا معطتهاش وش
شروق:اذيك ياخالد اخبارك ايه
انا :تمام بخير
عمي: ايه ياخالد انت لسه زعلان من شروق
انا:لا ابداء شروق زي اختي الصغيره
شروق: انا اسفه ياخالد
انا: ولا يهمك وانا يعتبر نسيت ايلي فات خلاص.
عمي: ياعني صافيه لبن ياعم خالد
انا :حليب ياقشطه ياعمي.
شربت كوبايه القهوه ومشيت عشان مابحبش احتك يبيت عمي كتير.
روحت البيت ولقيت ابويا سهران هو وجدي بيلعبو دور طاوله
انا :مساء الخير يا جماعه
ابويا:نورت ياخالد كنت فين
انا :كنت في مشوار وقبلت عمى طلعت شرب كوبايه قهوة
جدي:تعاله اقعد ياخالد عاوزك
انا: اومرني ياجدي
جدي: ماتزعلش مني ياابني لما مديت ايدي عليك وبعدين انا عرفت الحقيقه
انا :مش زعلان ياجدي انا كل ايلي زعلني انك ماسمعتنيش
جدي: المهم حصل ايلي حصل.
وراح جدي حكالي الحكايه كلها وانا اتصدمت ان جدي مات مقتول عشان الأرض. سيبتهم ودخلت بفكر في موضوع الأرض وازاي جدي اتقتل بسبب الأرض ونمت وانا بفكر.
صحيت الصبح وامي بتصحيني.
امي :ياله ياخالد الساعه ٧ هتتاخر علي المحل.
انا:صباح الخير ياحجه
قومت خدت دش لقيت ابويا وجدي واخويا عل السفره بيفطرو، فطرت.
ابويا:ابقا ابعت دكر بط وفرختين وهات مكرونه لي امك عشان عمك معزوم عندنا.
انا :حاضر ياحج هبعتهم مع الوله صالح عاوزين حاجه تاني
امي: متتاخرش عل الغداء النهارده
انا : حاضر ياحجه وبوست ايد امي وابويا وجدي ونزلت
امي ندهت عليا وقفنا عل السلم
امي :متتاخرش علي الغداء
انا: مكنتش هاجي بس عشانك خطرك هاجي ياحجه.
روحت المحل ومارست عملي والدنييا زي الفل
وخلصت الشغل. وانا في نيتي مش عاوز اروح
قفلت وقولت روح وايلي يحصل يحصل.
قفلت وروحت البيت اول مادخلت.
انا:مساء الخير
ابويا :امك مقعدانا ساعه لحد ماسموك تشرف..
انا:معلش ياحج كان عندي شغل ولازم يتسلم النهارده هاخد دش عقبال الحاجه ماتخلص الاكل.
دخلت دولابي خدت هدوم وانا داخل بصيت عل المطبخ لقيت امي واقف روحت بايسه من دماغها.
اتخضت
امي:كده تخضني ياابن الجزمه
انا:لقيتك سرحانه قولت اما اخضك هاه الجميله سرحانه في ايه
امي:فيك
انا :في انا طيب هاخد دوش واغير عقبال ماتحطي الغداء عشان الجماعه ايلي بره انا مش طايقهم وبعدين نبقا نشوف حوارك ده
خلصت وطلعت من الحمام دخلت الاوضه ولسه بلف اقفل الباب والفوطه عل دماغي ولقيت ايلي وانا واقف بيمسك بتاعي ببص للي ماسكه واتخضيت.
........ ***********.....
الفصل الرابع.....
مع ان كل الخلق من اصل طين
وكلهم بينزلوا مغمضين
بعد الدقايق والشهور والسنين
تلاقي ناس اشرار وناس طيبين
الاشرار هما المتحكمين ومش شبعانين
و الطيبين الشقينين بيروحو اخر النهار راضين
هتعمل ايه في الزمن المهبب ايلي اسود من الطين
شمرلي بوكسرك وقهوتك في ايدك سجارتك المتينه
.. * .... ... . . . *.... *.. *... . *.. *. *.. *. *
طلعت من الحمام وانا حاطط الفوطة عل دماغي وداخل اوضتي ولسه بلف والقي بتاعي اتمسك فجاءه برفع راسي واشوف مين ماسك بتاعي ايوه هي ايلي جات في بالي عزيزي المحنك
انا: احا انتي بتعملي ايه هنا
سميحه:جايه اشوف ايلي فاشخ وفاء ومخلي صوته جايب اخر الشارع.
انا:ياعني انتي عاوزه تشوفي الوحش طيب بوصي ياموحه لما تشوفي خرم طيظك انسي اخون عمي
سميحه: راحت رقعه ضحكه لبوه عمك خلاص شطب
انا: انسيني عشان لو فكرتي تاني هتشوفي وش مااحبش انك تشوفيه وامشي اطلعي بره
سميحه : اما اشوف انا واله انت وهتيجي عندي راكع
انا :روحت مسكتها وخنقتها وزقتها عل الحيطه وروحت نزل بي ايدي التانيه عل كسها فاركه جامد وهيجانها زاد وراحت بصه ليا وعنيها وسعت روحت هامس في ودنه لو انتي اخر نسوان الدنيا عمري ماهقربلك وياله اطلعي بره عشان اغير.
سميحه : انت جرئي اوي بس مش هسيبك
مشت سميحه وانا قاعد بكلم نفسي وشيطاني
نفسي: ايه يانجم هتخون عمك
شيطاني: العب افتح يابني القوس واكتب سميحه
انا:اهداء ياعلق دي مرات عمي
نفسي:عين العقل
شيطاني :عين العقل ايه ديه دخله ليك برضائها وبتقولك اللبوه حلوه بس للي يركبها.
انا: بقولكم ايه انا مش ناقص فاخلعو كده
امي:ايه ده ياخالد انت بتكلم نفسك
انا:لا يقمر انا كنت بفكر في حاجه كده.
امي:طب ياله عشان الغداء اتحط.
انا:حاضر ياحبيبتي هلبس جلبيه وجي
طلعت اتغديت وقعدت معاهم بره وسميحه تبصلي بغل وانا منفضلها وبعدين عمي نزل هو ومراته والعزومه خلصت دخلت اوضتي وطلعت التليفون طلبت رقم وقولتله بقولك ايه عاوز منك طلب ولازم يتنفذ.
المجهول:ايه يامعلم هتنفذ النهارده
انا:اه عشان نحضر للعب وننزل الملعب عشان شكل اللعب هيحلو
..... ******. ..........************
عند مريم بتكلم في التليفون مع صاحبتها سعاد
مريم:شوفته النهارده يابت ياسعاد كان وحشني اوي.
سعاج : هتفضلي كل يوم تصدعيني بي سي خالد بتاعك ده
مريم :بقولك ايه يابت انتي كله ايلاء خالد هو انا عشان مافيش غيرك احكيله تقومي تكلمي عليه
سعاد:عاوزه اعرف بتحبي فيه ايه
مريم :بحب فيه هدوئه ضحكته والغمزات ايلي عنده واله عنيه العسلي ياللهوي يابت ولما يتكلم تحسي كده أحاسيس غريبه.
سعاد:ياعيني عل الحلو خليكي كده متعلقه في حيال دايبه بحد ماتوقعي عل جدور رقبتك.
مريم: لا ماتخفيش هقع واقفه انا سمعت ان امه واخته بيدور ليه عل عروسه.
سعاد:بس ان ايلي سمعته عنه بيقول ان خالد ده مش بتاع جواز، وعينه زايغه
مريم:مين قالك كده
سعاد:البت اسماء بنت عمه بتقول كده
مريم:اسماء ماشيه عل هواء اختها عشان عرفت انها بتحبه وهو منفضلها
سعاد :طيب يااختي يجعله من حظك ونصيبك اقفلي بقا عشان السيد خطيبي بيرن.
فجاءه تدخل ام مريم واسمها نعيمه حاجه كده ميلف وقصيره وعنين خضراء
نعيمه :بتكلمي مين يابت انتي.
مريم: ديه شروق صحبتي ياماما
نعيمه:طب ياله عشان ابوكي جيه وبنحط الغداء.
......... *********...........
سميحه: بعد اذنك ياحج هبص عل وفاء عشان كانت تعبانه والدكتور كان عندها .
عمي:طب بسرعه ماتغيبيش.
سميحه :لا احتمال أطول عشان كانت تعبانه اوي. وكمان مش بتسبني في حاجه.
وفاء لقت الباب بيخبط وبتفتح لقت سميحه قدامها وعنيها بتطلع نار.
وفاء:ام شروق ايه المفجاءه الحلوه ديه
سميحه:ايه ياوفاء هتفضلي مواقفاني عل الباب كده مش هتقولي اتفضلي
وفاء: ازاي بقا اتفضلي تشربي ايه.
سميحه: لا انا مش جايه اتضايف
وفاء :اومال في أية يااختي قلقتيني
سميحه:لا يااختي بس قوليلي اخبار خالد معاكي ايه
وفاءبرقت واتصدمت وحولت تغير الموضوع ) خالد مين.
سميحه :خالد مين مش عارفه خالد مين خالد الصافي ايلي كل يومين والتاني عندك وصوت آهاتك مسمع المنطقه ويسلام بقا لو المحروس جوزك عرف او اكيد عارف وبيعرص.
وفاء : نزلت عل ايدها تبوسها ابوس ايدك ماتفضحيني انا هقولك عل كل حاجه
سميحه:شاطره ياللبوه تعالي دوغري.
وفاء:انا وخالد كنا بنحب بعض وكنا بنعمل كل حاجه بحب ومافتحنيش لحد ماجيه سمير جوزي أتقدم ليا ومكنتش موافقه وخالد ابوه مكنش راضي ان احنا نتجوز عشان كان في كليه وانا في دبلوم ومستوانا ميجيش جنب مستوانا وبعدين انا اتجوزت وبعد الجواز خالد مفكرش يجي يلمسني غير لما بوست ايده عشان ماشوفتش زيه في حنيته عليا رجولته، وجوزي ياعني آخرة ٥ دقايق ويجبهم.
سميحه:طب بصي ياللبوه انتى دلوقتي هتتصلي بي خالد وتخليه يجيلك وهتسبيلي الباب مفتوح هخش عليكم
وفاء:طب ليه الفضيحة خالد ويبقا ابن اخو جوزك عاوزه تفضحينا ليه.
سميحه:هتتصلي واله افضحكم بصحيح وبدل ماتلقيني ايلي دخله تلاقي جوزك والحكومه
وفاءبي انكسار) حاضر هنفذ بس ابوس ايدك ماتفضحيني
سميحه:اهو كده تعجبيني اتصلي بيه
وفاء:رنت عليا الو
انا:احلي الو في الدنيا ايه ياقلبو
وفاء: خالد كنت عوزاك تجيلي دلوقتي
انا:بي استغراب هو مش جوزك راجع بكره في حاجه مال صوتك
وفاء:تعبانه ومحتجاك النهارده ضروري
انا:خلاص فكي كده وشويه وجايلك ياحبي.
قفلت معاها وسميحه بصت لها بي انتصار ايوه كده ياللبوه عارفه لو حسيت نحيتك بى غدر استقبلي بقا ياكس امك
. ....... ******. *********.....
عندي انا تليفون جالي وقالي ايلي قولت عليه حصل والدنيا تمام.
روحت لابس وطالع
ابويا :رايح فين ياخالد
انا:مشوار صغير وراجع عل طول عشان محتاج اتكلم معاك ياحج.
ابويا :طب ماتتاخرش عشان الحق انام بدري.
انا: حاضر ياحج
نزلت وروحت عل وفاء لقيتها بتعيط وبتحضني وانا مش فاهم وسميحه وقفه عل السلم بتراقب الدنيا. واول ماشفني نزلت جري
انا :في ايه اهدي مالك في ايه براحه
وفاء : كنت وحشني ياخالد
انا:طب اهدي كده
وفاء هقوم اعملك لمون يهديني ويهديك عشان قلقتك
وفتحت الباب لسميحه نص فتحه.
وانا قاعد لقيت وفاء جايه لبسه قميص نوم وبتديني اللمون
وفاء اتفضل ياحبيبي
انا :تسلميلي ياروحي
واحنا قاعدين لقيت سميحه داخله علينا وعنيها بتطلع نار
روحت باصص لي وفاء راحت منزلها راسها في الأرض وبصيت لسميحه ومديتهاش اهتمام وبشرب العصير.
انا: مش تقوليلي يافوفه انك عندك ضيوف
سميحه: دخله ولسه هتضربني لقت في ايد مسكاها وبتحط حاجه عل بوقها واغماء عليها.
. ********........ **************........….
ابويا قاعد مع جدي وامي بيتكلم وبيهزرو وامي قامت تعمل الشاي.
جدي:هو خالد فين يامحمود من بعد الغداء ماشفتوش
ابويا :مش عارف ياعمي قالي مشوار خفيف وجي
جدي: انا بحب خالد ابنك مش ناوي تفرحون بيه بقا
ابويا:نفسي ياعمي بس هو عاوز يكبر نفسه في الشغل وبصراحه في بت قدامي حلوه
جدي: طب مانخطبه ليه
امي:تخطبو لمين
ابويا:عمي عاوز يخطب لخالد وانا بقوله في بنت قدامي عاوز اخطبهاله.
امي:بنت مين ديه ياحج وشكلها ايه وأهلها مين وحلوه كده ومحترمه
ابويا:ايه اهدي مستعجله ليه بنت سيد العلاف وابوها محترم والبت محترمه
جدي:طب لما يجي نفتح كلام معاه.
. . ********. **************
سميحه بتفوق ولقت نفسها متكتفه وقاعده عل كرسي ملط
وانا واقف قدامها ماسك خرزانه وعماله تبصلي بغيظ.
سميحه :انتو عملتو فيا ايه ودنيا ماهسيبك ياخالد
انا :اهدي يالبوه وروحت ضربها بالخرزانه عل كسها لقيتها اتفجعت ايه ياللبوه ياابن المتناكه مش ده ايلي بتحبيه.
سميحه :فكني ياخول
انا:من دلوقتي اسمي سيدك خالد ياعلقه وروحت نازل عل وشه قلم مخبرين.
لقيتها اتفجائت وبتبص لقت التاني خدامين عل وشها.
انا:بقا انا يابت المتناكه عاوزه تنامي معاياو تصوريني عشان تسوميني عل بيع الارض بعد ماعرفتي انها اتكتبت بي اسمي يالبوه
سميحه:بقلق انت بتقول ايه وبتكلم ازاي انا معرفش حاجه.
انا :طب ثانيه كده وروحت مسمعها تسجيل ليها هيا وسعيد المحمدي مدير عمي في الشغل. وايلي عاوز يشتري الأرض.
سميحه: معالي الباشا وحشني ووحشني الوحش بتاعك.
سعيد: وانتي كمان وحشتيهزياشرموطه
سميحه :ههههههههه قلب الشرموطه من جوه
سعيد :بقولك ايه عرفتي ان محمود الصافي كتب الأرض بي اسم ابنه
سميحه:خخخخخخخخخخخخخخخخ احا ده انا ههد الدنيا
سعيد:ايه يا متناكه يابنت الزانية هتهب منك واله ايه
سميحه :خافت انا اسفه ياسيدي طب قولي اعمل ايه وورث بناتي يروح عل الأرض.
سعيد:انا عندي ليكي حل حلو اوي انتى تحاول تغري خالد وتنامي معاه وتصوريه وتسوميه يكتب الأرض لي عمه يانفضحه.
انا :فوقتها عل قلم ملوكي قولتلها انا قاعد في البيت وعارف ايه ايلي بيدور في بيتك ياشرموطه من ساعت ماخليتي الشغاله تقلع مالط في الزريبه وانتي بعت واحد يقولي كلم جدك في الزريبه وبنتك تخش تفضحني وتنكسر نفسي بس قلبت التربيظه عليكي واديت البت فلوس وعرفت منها انتي عاوزة ايه
اما بقا النهاردة لما جيتي لي وفاء فاانا عارف انتي هتعملي ايه
وجيت عشان خليكي انتي تبلعي الطعم وروحت ماسك الخرزانه وعل جسمها وكوسها ضرب وهيا بتنزل مايه شهوتها عشان هيا بتحب تتهان
ولما طلعت غلى فيها وهيا كانت هتموت مني.
انا: بوسي عل ايد ستك وفاء يابت
وفاء مدة ايدها راحت سميحه باستها وهيا مكسوره وبتدمع
انا:موحه لا مش عاوز دموع وجو كسرت النفس خدي بالك ايلي حصل النهارده متصور ياعني اي حركه كده واله كده هتبقا انتي مومس وبلاعه مصر كلها هاه لو حبه نذيع قولي ذيع مش حابه يبقا تنزلي من هنا مشوفش خلقتك نهائي فاهمه.
سميحه:فاهمه ياسيدي
انا:احبك وانتي فاهمه ياله يالبوه انزلي
نزلت سميحه ولبسه هدومها وبتعيط ومش قادره تمشي دخلت البيت لقت الكل نايم دخلت خدت دوش ونامت.
..... ********... *********.... ********.............. ***
عند وفاء افهم بقاء في ايه وليه بعتلي السيد صاحبك يقولي خلي بالك سميحه جيالك وسيريها في ايلي هتعمله وانا ماشيه وراك زي البهيمة.
انا: هقولك ياروحي البت الخدامه لما دخلت الزريبه وقلعت وانا دخلت عشان سميحه تاكلني الطعم وتفضحني لقيت البت قالعه روحت ولقيت بنت عمي داخله وراياء وطلعت تجري عشان تنده العيله وتفضحني روحت ضارب البت قلمين ودماغ
شيلتها بهدومها وحطيتها في الطواله والطواله ديه ايلي بتحط فيها اكل البهايم بتبقا كبيره وواسعه وروحت نازل عليها بالتبن مخبيها وعملت نفسي بحط اكل للبهايم وجدي وعمي وابويا جم وجدي اول مدخل ضربني بالقلم عملت نفسي متااخد
انا:في ايه ياحج بتضربني ليه
ابويا: شروق بت عمك بتقول انها شافتك مع سميره الخدامه وبتعمل حجات عيب في الزريبه.
انا :وانت تصدق عني كده ياحج ودمعتين مني راح مصدق ومشيو من الزريبه
روحت مفوق سميره ولقيتها كاشه في نفسها وبتترعب
انا: لو مقولتيش ايه ايلي يخليكي تعملي كده هدبحك وادفنك مكانك ومش هيبان ليكي صاحب
لواحظ :ابوس ايدك ياسي خالد انا الست سميحه قالتلي اعملي كده وهتاخدي ٥٠٠ جنيه
انا:طيب انا هديكي ١٠٠٠ ولو سألتك ايه ايلي حصل تقوليها لما بتك شافتني طلعت استخبيت جري من الفضيحه
بعد كده لما جيت من البلد كلمت السيد صاحبي عشان هو شغال في تهكير التليفونات وقولتله تراقبلي تليفون مرات عمي وعينك عل البيت ٢٤ ساعه.
وبقيت متابع سميحه واحده واحده لحد ماجتلك وده ايلي حصل ولو فكرت تهوب نحيتك تاني، انا هعرف وساعتها هوريها الوش التاني بجد.
وفاء:هو انت بعد ايلي عملته ده هتخليها تفكر ده واكله علقت موت.
انا :ولسه ده ديه البدايه
.......***************........************
سعيد المحمدي :الو ايه ياشرموطه الوله كيفك النهارده
سميحه :كيفني ده طلع عارف كل حاجه وعطاني علقه موت خلاني مافيش في جسمي حته سليمه
سعيد المحمدي:ازاي ياللبوه طلع عارف فهميني
سميحه:سمعني اخر مكالمه كانت بيني وبينك بالحرف
وحكتلو علي كل ايلي عملته معاها.
سعيد:لا ده الوله ده شكله حويط وشكلنا كده هنلعب عل كبير
طب اقفلي دلوقتي ياسميحه وهرجعلك.
سعيد قفل مع سميحه وعمل مكالمه
سعيد:الو اديني الباشا يابني مساء الخير ياباشا
الباشا:ايوة ياسعيد هو انت مش عارف اني عندي شغل
سعيد:للأسف ياباشا بس في معلومه صغيره كده عن أرض الصافي
الباشا:طب ياسيدي فرحني وقولي ان البت عرفت تطلع من الوله بحاجه اوحتي مضته
سعيد:للأسف الوله طلع عارف كل حاجه.
الباشا:الوله ده شكله هيتعبنا.
سعيد:طب ايه ياباشا العمل
الباشا: واله عمل واله حاجه سيبه لما يجيب آخره وسعتها انا هعرف اتصرف معاه بس اليومين دول العيون مفتحه معايا ولازم ابعد عن أي حاجه.
سعيد:ايلي تشوفه ياباشا
الباشا:احنا هنهدى اللعب لحد ما الانتخابات تعدي
. ********.......... ********.....
انا روحت البيت لقيت كله نايم دخلت خدت دوش طلعت لقيت السيد بعتلي رساله لازم نتقابل بكرة.
صحيت الصبح بدري فطرت ويومي ماشى زي ماهو في المحل
وقاعد عمال افكر طب ايه السبب في موت جدي، وايه حكايه الأرض، والمشاكل والحكايات ايلي الواحد فيها، قلت لازم اروح بيت جدي يمكن القى دليل او حاجه.
لقيت التليفون بيرن ابويا.
انا:صباح الفل والياسمين عل احلي حاج محمود في الدنيا
ابويا:كنت فين ياله ياعلق اتاخرت ليه شكلك كنت بايت بره.
انا: محصلش ياحج انا جيت لقيتكم في سابع نومه وصحيت بدري عشان بخلص مصلحه حلوه كده في الشغل
ابويا:كل بعقلي حلاوه المهم جدك مسافر البلد وكان عاوز يشوفك
انا: طب انا جي ياحج وقفلت مع ابويا واتصلت بي اخويا سعيد
انا: انت فين
سعيد:لسه مروح من الكليه
انا:طب غير هدومك وتعاله المحل عشان نازل البلد مع جدك
سعيد: من عنيا دقايق واكون عندك
جي سعيد وقولتله عل الشغل والدنيا ماشىه ازاي عشان احتمال أطول في البلد شويه
روحت البيت لقيت جدي مستني
انا سلمت وبوست ايده: ثواني ياجدي هغير واجيلك عشان راجع معاك البلد
ابويا: رايح البلد ليه والمحل والشغل
انا:هما يومين بالكتير ياحج وراجع واخويا سعيد هيبقا موجود مكاني
ابوبا:طيب ماشي
غيرت هدومي وخدت جدي وركبنا العربيه وسوقت انا العربيه واحنا في العربيه جدي فتح كلام معايا.
جدي:راجع معايا ليه ياخالد
انا :عشان ادور عل الحقيقه ياجدي واعرف جدي مات ازاي.
جديبصلي بي فخر كده) راجل من ضهر راجل ياخالد، وهتبدي منين بقا.
انا:هنروح البيت بتاع جدي ايلي في شرق البلد.
جدي: اتصرف براحتك وهتلاقيني في ضهرك ياحفيد الغالي،وفي حاجه عاوز اكلمك فيها تانيه
انا:أومر ياجدي بس ياريت يكون خير
جدي: هو خير ابوك جايبلك عروسه وبيقول بنت ناس، ومتربيه وابوها اسمه سيد العلاف .
انا: اندهشت لثواني وسرحت في مريم وقولتله ياعني خلاص استقر ياجدي
جدي: قالي انت تعرفها ياخالد
انا:اه شوفتها كام مرة كده وهيا محترمه واسمها مريم
جدي:طيب لما ترجع فاتح ابوك في الموضوع عاوزين نفرح بيك ياخالد
انا:حاضر ياجدي ياله وصلنا
نزلت جدي البيت وطالع اركب العربيه لقيته بيقولي رايح فين
انا :هروح بيت جدي اقعد في شويه عشان بحب اقعد فيه
انا جدي ابو والدي اسمه حسن وكان بيته في شرق البلد كان البيت عل نهر النيل واخوة جدي عباس ايلي هو ايلي عايش قاعد في غرب البلد وبلادنا في محافظه الغربيه وابويا نقل وقعدنا في العاشر من رمضان.
لما وصلت البيت وفتحته كان جدي عباس بيبعت ناس تنضفه عل طول عشان كنا بننزل اجازه نقعد فيه، فدايما بيكون نضيف، دخلت البيت وانا قاعد افتكر ايام لما كنا نتجمع عل الطبليه ونتغداء ونضحك كانت نفس صافيه خانتني عيني ودمعت، وروحت دخلت اوضته الضيوف ونمت وحلمت وشوفت حاجه في الحلم قومت من مفجوع وفرحان
انا: ياساتر ايه ده بس ولسه بفتح عيني من النوم لقيت حد اتفجئت بوجوده معايا..
.... ***************...... ****************....
احب اشوف تعليقاتكم وايه رايكم وفرحان جدا بتعليق كل واحد بيقول كلمه تحفزني اكمل