ا
ابيقور
عنتيل زائر
غير متصل
عاملين اي يا شباب اتمنا تكونو بخير
وعيد سعيد عليكو
دا الجزء الاول من السلسلة التانية من شاب العشرين و حريم المنطقه الشعبية بس هغير الاسم عشان مش لائق علي الموضع
و كل يوم جمعة الساعة ١ بليل هينزل جزء
يلا بينا يسطاااا نبدا الجزء الاول
وقفنا المراه الي فاتت لما ناف قالت لي احمد ان في مركبة فضائية تهبط علي المريخ جنب المقر الرئيسي
واحمد امر ناف انها تظهر علم مصر علي المقر
و كلم رئيس الجمهورية و سيد عشان يجهزو الأسلحة و المعدات الجديدة
سعتها احمد انتقل لي المقر الرئيسي و قال
احمد: ناف ابقي علي وضع الاستعداد و جهزي الخطة بيتا
ناف : امرك سيدي
و
نروح لي مقر جماعة ناسا الفضائية
نلقي ٣ اشخاص قاعدين و بيتفرجو علي البث المباشر لي هبوط المركبة الفضائية علي المريخ عشان اكتشفها
هوا الكلام انجليزي فا هنكتب عربي
شخص ١ : تم الهبوط بي نجاح
شخص ٢: ابدو في الاستكشاف الان يجب علينا ان نعلم ما هذا الشي
شخص ٣: اكيد عشان ممكن يكون غزو او هجوم علي الكوكب
شخص ١: تمم سيدي
شخص ١ ادا الاذن لي الفريق بي بدأ العملية
نروح علي المريخ
تهبط المركبة و ينزل منها طاقم مكون من٥ اشخاص
اول شخص هوا : دكتور من جمعية ناسا
تاني شخص : ظابط من الكي جي بي (جهاز المخابرات الروسية)
تالت شخص : ظابط من السي اي بي ( جهاز المخابرات الأمريكية)
رابع شخص : مختص في الهكينج
خامس شخص : الطيار
الدكتور : تمم هنبدا الان يا سيدي
الدكتور فهم الفريق العملية عشان يبداو يعملوها و هوا انو يستكشف الشي الغريب الي ظهر علي المريخ و لو فيه مخاطرة علي الكوكب يدمرون الشي دا بي القنابل النووية
ودا دور الظابط الروسي
و تامين باقي المجموعة علي الظابط الامريكي
و الشخص الرابع عليه تشويش الاتصال هنا و يفتح ليهم المكان
و الخامس يفضل في المركبة الفضائية ولو مجاش في خلال ساعة يتحرك
بداو يتحركو علي المقر الرئيسي
و سعتها لقيو علي المقر علم مصر
الدكتور : ازي دا دا علم دوله مصر علي المبنى دا و قدرو يبنو هنا ازي و امتا
في مقر جمعية ناسا
الشخص الاول هوا : رئيس جمعية ناسا
الشخص الثاني الرئيس الروسي
الشخص الثالث الرئيس الأمريكي
رئيس جمعية ناسا مصدوم من الي بيشفو وقال : دا مستحيل ازي قدرو يوصلو لي المريخ و ازي قدرو يبنو دا كلو من غير ما حد يعرف دا عشان ينقلون المعدات و الاشخاص علي الاقل ١٠ سنوات على الاقل غير المعدات الي بتنقل معدات البناء
الرئيس الروسي : لازم ندمر المكان دا و كمان نعرف عملو كدا ازي
الرئيس الأمريكي: ادي امر تفجير المكان
و رئيس جمعية ناسا امر الدكتور انهم يدمرون المكان
الدكتور : ابدا تنفيذ التدمير
الظابط: تم
نروح لي جوا المقر الرئيسي
احمد قاعد و هوا عمال يضحك و راح قال
احمد: ناف افتحي المايك
ناف : تم تفعيل المايك الخارجي
احمد : اهلا اهلا اهلا
وسعتها ظهر صوت احمد عند الدكتور برا
احمد: تفضلو بي الدخول مش هينفع تيجو و مش تدخلو هنا
وراح فاتح بوابة امام الدكتور و الظباط
الدكتور واقف مندهش ازي البوابة ظهرت وهنا كان في جدار
رئيس جمعية ناسا امر الدكتور بي الدخول
وفعلا دخل الدكتور و الظباط المقر و اندهشو من المنظر و كتر الأجهزة الحديثة و جمال المقر و لقيو مرا واحدة السقف اتفتح و نزا احمد منو وهوا قاعد علي الكرسي
و اول اما شافو احمد الجميع اتصدم ازي شاب لسا في سن المراهقه موجود هنا
الدكتور : ممكن اعرف مين الرئيس هنا
احمد: انا
دكتور : شئ مش منطقي طيب اي شخص كبير في السن اتحدث معه
احمد: لا يوجد احد سواي
نروح في مقر جمعية ناسا
رئيس امريكا: اقضي علي الشخص دا و استولى علي المبني مصر دولة غبية لي اجل ارسال شاب صغير
رئيس روسيا: اكيد الشاب دا خطير عشان يبقا لي واحدة لا تستخف بي الشعب المصري
رئيس امريكا: نحن ارسلنا افضل اثنين لي حماية الدكتور لن يكون من السهل اقفهم
وسعتها رئيس جمعية ناسا امر الظباط القضاء على احمد
احمد : تفضل يا دكتور استيفان
استيفان : كيف عرفت اسمي
احمد: انت علي اقوي و احسن مقر استخبارات و دفاع لي مصر ازي مش هعرف اسمك انت و حضرت الظابط
احمد شاور علي الظابط الامريكي وقال
احمد: الظابط جون مفروض متوفي من ٢٠١٦ في سوريا
و شاور علي الظابط الروسي
احمد: الظابط انطونيو احسن ظابط مهام صعبة في روسيا بعد كريس
سعتها هجم عليه جون و انطونيو علي احمد بس احمد فعل الدرع الواقي بتاع المصنع و مفيش اي رصاصة جت فيه راح هجم انطونيو بي خنجر علي رقبة احمد المكان الي مفهوش اللبس
راح احمد مسك ايدو و كسرها و ضربو في رقبته وقع اغمي عليه
و جون رمي قنبلة يدوية علي احمد وخد الدكتور واستخبي خلف جهاز و بعد ما انفجر خرج و اتصدم عشان مفيش اي خدش او اثر علي اي انفجار حتا احمد مفيش فيه اصابة
احمد: خلصت ولا لسا يا خواجه
جون : من انت كيف لم يحدث لك اصابة
احمد: بي فضل السترة دي منيعة ضد اي هجوم
كل دا منقول في مصر و في جمعية ناسا
قاعد رئيس امريكا و روسيا مصدومين من التكنولوجيا الي وصلت ليها مصر و ازي دا حصل
رئيس جمعية ناسا : انا افضل ان الدكتور ياخد جولة عشان نكتشف المكان
رئيس امريكا: موفق
رئيس روسيا: موفق
سعتها وصلت اومر لي الدكتور انو يستكشف المقر
الدكتور : ممكن اعرف اسمك
احمد: اسمي احمد
استيفان : تمم احمد نحن اسفون علي ما حصل ممكن نعمل اتفاق
احمد: حسب الاتفاق
استيفان: ا نت رئيس هذا المقر صحيح
احمد: صحيح
استيفان : ممكن تتعاون معنها نحن دول غظمة و نستطيع تامين اي شيء لك
احمد: دعني افكر في الموضوع
استيفان : تمم
جون : ماذا فعلت مع انطونيو
احمد: فاقد الوعي لا اكتر
جون : تمم
احمد: ناف انقلي انطونيو لي القسم الطبي
ناف: امرك سيدي
سعتها نزل شعاع علي جسم انطونيو و اختفي
استيفان : ماذا حدث الان وما هذا الصوت
احمد: ما حدث الان ان انطونيو في القسم الطبي و الصوت فا هذا الذكاء الاصطناعي الخاص بي المقر
استيفان : ممكن نتفرج على المقر
احمد: اكيد
احمد خد استيفان و جون و قعد يلف في المقر و اندهشو من ما شافوه
القسم الطبي علي اعلي مستوي من التطور
و قسم المركبات و القسم العلمي و في قسم تصنيع الأسلحة مدخلوش فيه و جون قال
جون: لماذا لم ندخل هذا القسم
احمد: لان هذا قسم سري
جون : تمم
في نفس الوقت دا كان المركبة الفضائية الي هما جم بيها مشيت
احمد: لقد ذهبت المركبة الخاصة بكم
استيفان : لقد نسيت ان ابلغ قائد المركبة ان ينتظر
كيف سوف نرجع الان
احمد: لا تقلق من هذا الموضوع
جون: كيف
احمد: سوف نرجع الان
استيفان : شكرا لك
احمد: علي الرحب لقد افاق انطونيو
سعتها احمد خد جون و استيفان و أنطونيو و وصلو قسم القيادة و قال
احمد: ناف جهزي بوابة التنقل
ناف: تم تفعيل بوابه التنقل
و ظهرت امام الجميع بوبا ليزر ازرق
جون : ما هذا
احمد: تلك بوبا انتقل عشان اروح و ارجع برحتي
استيفان : شكرا و اود ان اعرف ردك الان
احمد: ارفض لان مصر سوف تكون الدولة العظمة الوحيدة عم قريب شكرا علي زيارتكم
و دخل جون و استيفان و أنطونيو البوابة و ظهرو في مقر جمعية ناسا
رئيس جمعية ناسا : هذا شئ خطير جدا
رئيس امريكا : سوف ارسل احد لي التجسس و يجلب لي المعلومات عن ما تود مصر ان تفعله
رئيس روسيا: جيب ان نجعل ذالك الشخص الذي اسمه احمد يتعاون معنا سوف اكلف شخص ان يجمع جميع المعلومات عنه
رئيس جمعية ناسا : اذا يجيب ان يحدث هذا في اسرع وقت
و فعلا قام كل واحد منهم ومشي
نروح لي احمد
احمد: اي رايك يا سعدت الرئيس
رئيس الجمهورية: كويس جدا دلوتي اما أمرت الفرقة انها تنتشر في جميع أنحاء مصر
سيد: وانا بدات تفعيل النظام الجديد
احمد: كويس اوي كدا الخطة مشيا تمام اوي
سيد : هتعمل اي بعد كدا
احمد: ولا اي حاجة هما دلوتي هيحولو يعرفو ازي بنينا المقر دا علي المريخ و منين كل التكنولوجيا الحديثة دي
سيد: طيب ليه علي المريخ يا احمد
احمد: عشان علي المريخ مفيش الا الجامدين
سيد: ههههه ماشي يا عم الجامد
رئيس الجمهورية : دلوتي المعدات دي هتغطي ادي ايه من مساحة مصر
احمد: بعد ما نبعت الاقمار الصناعيه لي الفضاء الخارجي هنقدر نغطي مصر كلها
سيد: طيب ازي و مغيش غير ٢٠٠٠ مقاتل بس الي مدربين علي الاسلحة و منهم ٣ فرق دول منهم لي حماية الرئيس و حمايتك و منهم حمايتي انا ورئيس الأركان و دول احسن ناس فيهم
احمد: مهو عشان كدا انا خليت المقر الرئيسي في المريخ و في مصر عشان ناف هتتحكم في الاسلحة الثقيلة في جميع مصر لغيت أما نضرب ناس تاني و عاوز منك حاجة كمان يا سيدي الرئيس
رئيس الجمهورية: اي تاني
احمد: عاوز منك تعمل برنامج في جميع دور الايتام في مصر لي تاهيل الشباب
بعد شويا نقاش ما بين سيد و احمد و رئيس الجمهورية احمد قال
هروح انا دلوتي و بلغني بي اي جديد
سيد: تمم
احمد بعد ما مشي راح لي الفيلا بتاعته لقي هناك ام رنا و ابو رنا
احمد: وانا بقول القصر منور ليه
ام رنا: منور بي ناسه يا حبيبي
ابو رنا: ابسط يا عم حماتك بدلعك اكتر مني
احمد: دي حماتي حبيبتي
ابو رنا: اي اخبار الشغل يا احمد
احمد: كل تمم يا عمي و شويا وهفتح شركة و مصنع بس شغل لي وحدي
ابو رنا: *** يوفقق يبني
احمد: اي يا جميل مش عوايدك ساكت
رنا : مفيش يا حبيبي بس مستنيا باقي الجماعة يجو الاول
احمد: خير في اي
رنا : كل خير متقلقش
احمد بيخاطر زيس
احمد: بقولك اي متسال مراتك رنا ملها
زيس: تمم
زيس بيقول لي مراتو
زيس: هوا في شئ حصل مع رنا
مرات زيس: لا بس هيا حامل و عاملة مفاجأة لي احمد و اهلو
زيس: دا خبر حلو اوي
مرات زيس : متقولش لي احمد حاجة
زيس : متقلقيش هوا انا عبيط
مرات مش بقلق غير اما تقول كدا
زيس: عيب عليكي
مرات زيس: اما نشوف
احمد : اي يبني مراتك قالت اي
زيس: متقلقش حاجة رنا بس مستنية العيلة عشان بقلها كتير متجمعوش
احمد: مع اني مش مصدق بس ماشي
و فعلا الكل جي
و احمد فرح عشان دي اول مرا العيلة تتجمع في الفيلا بتاعته
احمد: منورين بيت محمود العارف يا جماعه
العارف : منور بي ناسه يبني
ست احمد: خد ياض هنا
احمد: اي يا ستي
ست احمد راحت شداه من ودنه وقالت : شهرين بي روح امك مشفتش وشك ولا اسمع صوت الي جابك
احمد : ايه يا ستي ودني وجعاني خلاص مش هيتكرر تاني اخر مرا
ست احمد: هوا لسا هيتكرر تاني
الكل قعد يضحك عليهم و الاكل جهز و قعدو يكلو و يضحكو و بعد الاكل
رنا : بما ان الكل اتجمع دلوتي حبا اعرفكو حاجة
ست احمد: خير يا بنتي هوا الواد دا ديقق اموتو
رنا: لا خالص يا ستي هوا احنا نقدر نعيش من غيرو
ستو: **"" يخليكو لي بعض يا حبيبتي
احمد: ثواني انا سمعت انتي بتقولي احنا
هشام: طبعن يبني كلنا دلوتي منعرفش نعيش من غيرك
احمد: ثواني يا اتش انا عارف هيا مش بتقول علينا هيا تقصد حاجة تاني صح
رنا وشها احمر و نزلت وشها في الارض : صح
هشام : انا مش فاهم حاجه
العارف : طول عمرك غبي من امتا وانت بتفهم مرات ابن اخوك حامل يا غبي
احمد راح لغيت رنا و رفع رسها وقال : مرات احمد العارف عمرها ما تنزل رسها خالص و بعدين دا انتي نور حياتي يقدر يزعل حياتو حتا
و راح شيلها وقعد يلف بيها و الظغريط بدات و الكل فرح
العارف : كيلاني ادبح ١٠ عجول و اصرف لي كل العمال نص شهر مكافأة
كيلاني : حاضر يا حاج
الف مبروك يا حبيب عمك
احمد: *** يبارك فيك يا عمي عقبال محمد
///////////////////////
نروح بقا لي أمريكا في مكان مجهول في شخص قاعد و قدامو ملف فيه كل حاجة حصلت لي ماهر من احمد و ملف تاني فيه تفصيل حياة احمد
الشخص دا جتلو مكلمة
الشخص : الو
مجهول : تمم وصل البيت وهوا متجمع مع العيلة
شخص: لا سيبو دلوتي عوزك تعرفي مين بيسعدو و مين الفريق الي معاه
مجهول : تمم
وراح قافل
راح قام و راح لس غرفة وقعد فيها و ظهرت ٣ شاشات و كل واحد فيهم رئيس مافية الادويا و رئيس مافيا السلاح و رئيس مافيا المخدرات
و المجهول دا اسمو البروف زعيم المافيا في العالم
البروف : مش عاوز اي غلط الايام الي جيا لغيت اما نعلن عن الي هيمسك مكان ماهر
رئيس مافيا السلاح : انا عندي شغل كتير متعطل و مش عارف اتحرك
رئيس مافيا المخدرات: انا بوزع كميات كبيرة في الشرق الأوسط ولازم في اسرع وقت نلاقي حد مكان ماهر
البروف: متقلقوش في واحد هيحل مكان ماهر و هوا ياسر
دا الي بيحرك كل حاجة في مصر و كان صديق ماهر و محمود العارف
و اكيد هيوافق علي المنصب دا
وانا هروح ليه بي نفسي
الكل وافق و الاجتماع خلص
البروف : جهز الطيارة دلوتي لازم انزل مصر
/////////////////////////////
نروح امريكا و في البيت الابيض بظبط قاعد رئيس الولايات المتحدة الأمريكية و معاه رئيس المخابرات الأمريكية و رئيس الوزراء
رئيس امريكا : يجب ارسال أشخاص لي مصر لس جلب المعلومات كيف لها ان تبني هذا المقر و مين اي لها بي تلك التكنولوجيا
رئيس المخابرات الأمريكية: سوف ارسل افضل عملين عندي لي جلب كل المعلومات
رئيس الوزراء: سوف اتحدث مع الاشخاص الذين يعملون معنا في مصر لكي نعرف أيضا
////////////////////////////////
نروح لي روسيا
و الرئيس الروسي امر رئيس الكي جي بي
ارسال فرقة لس مصر و ادهم صورا احمد عشان يعرفو مين هوا دا و يجمعو كل البينات عنو
//////////////////////////////////
نرجع لي المشهد الرئيسي
بعد ما رنا عرفت الكل و قعدو شويا و راحو طالعين الاوضة احمد قال
احمد: انتي تقعدي هنا و متتحركيش خالص
رنا : في اي يا احمد عادي يا حبيبي
احمد: اي الي عادي دا الي جاي ولي العهد
رنا : انت نفسك في اي يا احمد ولد ولا بنت
احمد: نفسي في بنت شبهيك كدا
رنا: ممممم عشان تقعد تدلع فيها و تنساني
احمد: مممم الهرمونات اشتغلت ابنتي فيها اي اما ادلع بنتي
رنا : لا فيها تدلعها و تنساني
احمد: انسي مين يا جميل دا انتي حتا مني
رنا : يخليك ليا يا حبيبي
احمد: يلا نامي عشان ترتاحي
رنا : عوزا انام في حضنك
احمد: تعال يا قمر
احمد خد رنا في حضنو ونام وصحي الصبح و نزل المطبخ و عمل فطار و راح طالع لس رنا لغيت السرير
وصحها
رنا : صباح الخير يا حبيبي
احمد: صباح الخير يا جميل
رنا : اي دا يا احمد انت الي جايب الفطار طيب ليه مصحتنيش اعملو
احمد: تعمالي اي دا انتي من هنا لغيت اما دولتي كش هتتحركي من علي السرير
وقعد احمد يهزر مع رنا و لبس ونزل الشركة
//////////////////////////////
وصلت طيارة البروف مصر و نزل وراح في اوتيل و كلم واحد قال ليه يجيب رقم ياسر
وكلم ياسر
البروف : هلو مستر ياسر
ياسر: مين
البروف : أنا البروف
ياسر اول ما سمع راح متصل علي احمد من تلفون تاني وفتح الاسبيكر
ياسر : اهلا وسهلا
البروف : عاوز اقعد معاك هبعت ليك عربية تخدك
ياسر: تمم
راح اقفل و قال لي احمد هوا دا الي قولتلك عليه
احمد: تمم دلوتي تروح معاه و توافق علي اي شروط
ياسر : تمم
نرجع لي المشهد الرئيسي
احمد بعد ما قفل قال
اخيرا جيت علي حجري يا كسمك
بعد كدا احمد خلص شغل و راح المقر الفرعي
سيد : ماكس عاوز يشوفك
احمد: تمم يلا
احمد وسيد دخلو المقر و نزلو تحت و لقيو ماكس
ماكس : امريكا بعتني انا و عميل تاني عشان نعرف انتو وصلتو لي دا كلو ازي
احمد : مين العميل دا
ماكس : واحد اسمو بن
دا العميل رقم واحد.في امريكا
سيد : هوا مش دا الي خلص علي تجار العبيد في المكسيك
ماكس : ايوا
احمد : طيب تعرف شكلو
ماكس : لا
سيد: دي مشكلة احنا لازم نعرف مين هوا في اسرع وقت
احمد: سيب الموضع دا عليا
سيد : هتعمل اي
احمد: هتشوف
احمد طلع الفون واتصل علي هشام
احمد : اسمع الي هقول عليه دا كويس
هشام : تمم
احمد : عوزاك تجمع الفريق و ذياد معاك و تخترق المخابرات الأمريكية و تعرف مين هوا العميل السري الي اسمو بن
هشام : تمم
احمد قفل مع هشام وقال عاوز تجهز فرقة تدخل سريع عشان لما نعرف مين هوا
سيد : اعتبرو حصل
احمد : وانت يا ماكس عوزك تديهم الملف دا تقول انك لقيته في بيت سيد
ماكس: سيب الموضوع دا عليا
احمد : دلوتي يا سيد عوزك تاخد بالك من كل حاجة الصغيرة قبل الكبيرة
سيد: متقلقش
احمد : ناف
ناف : نعم سيدي
احمد: اي اتصالات بي اي جهاز مخابرات خارج مصر يتم تسجلها و تتعرض علي سيد باشة
ناف: جاري التنفيذ
احمد : هامشي دلوتي يا سيد ولو اي حاجة حصلت كلمني
احمد ساب سيد و مشي وصل القصر عند هشام
احمد : ها وصلتو لغيت فين
هشام : احنا خلاص ركبنا السيستم تبعهم فاضل بس حاجة و نعرف مين هوا
احمد: طيب كويس
ذياد : دلوتي لما نعرف هتعمل اي
احمد: هخالي ناف تفعل نظام الغراب
عشان تقدر تعرف فين مكانو
ذياد : و اي هوا نظام الغراب دا
احمد: دا نظام تقدر بيه تتحكم في اي كاميرا وتقدر تحدد مكانو
ذياد : دا كويس اوي
هشام: يلا يا شباب عوزين نخلص
هدير : فاضل حاجة بسيطة
نور : احنا دخلنا علي قعدت بينات الانتربول
و قعدت بينات الجيش
احمد: كويس اوي
هدير : بص لقيت اي
الكل اتجمع عند جهاز هدير و لقيو بن دا شاب يتيم دخل برنامج تاهيل من وهوا عندو ٨ سنين و قدر يبقا احسن جاسوس بسبب انو دخل مهام كتير و أنجزها في وقت قصير
احمد: كويس اوي هاتي صورا ليه
هدير : تمم اهي الصورا
احمد: تمم
احمد صور الصورة بتاعت بن وبعتها لي ناف
احممد: ناف تفعيل نظام الغراب
ناف : تم التفعيل و جاري البحث عن الهدف
///////////////////////////////////////////////
في مكان في مصر
بن : كما توقعت الان عرفت مين التيم
بن بلغ جهاز المخابرات الروسية عن التيم و بعت ليهم صور لي الجميع عشان هما يتصرفو معاهم و هوا يعرف يجيب معلومات عن المقر
////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع تاني لي المشهد الرئيسي
بعد ما احمد خلص هوا والتيم
و نزل الجنينة نزل وراه ذياد
احمد: اي يا ذياد مرحت المقر ليه
ذياد : يعني عاوز تفهمني انك ملحظتش ان الكاميرا بتعت الجهاز بتاع هدير اول اما فتحت الصورة اشتغلت
احمد : ايوا خت بالي
ذياد: هتعمل اي دلوتي
احمد: كلم سيد خليه يبعت ناس تراقب التيم بس من بعيد و ميدخلوش لو حصل حاجة
ذياد : يعني اي ميدخلوش. لو حصل حاجة
احمد: شغل دماغك يعني هما اكيد مش هيقتلوهم هما عايزين يخدو منهم المعلومات
ذياد : تمم هامشي انا عشان ابلغ سيد
احمد: تمم اتكل انت
بعد ما ذياد مشي احمد طلع تلفون وكلم شخص ( هنعرف هوا مين قدام )
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند ياسر
ياسر كان قاعد في كافيه جي واحد ساب رساله ليه وراح مشي ياسر فتح الرسالة لقي مكتوب فيها اطلع و اقف عند الاشارة
وفعلا طلع وقف عند الاشارة
وقفت عربية قدامه و واحد ادالو حقنة و دخلو العربية و اغمي عليه
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند مقر الكي جي بي
الجاسوس الامريكي بعت لينا صور التيم و الشخص المدعو احمد و استعلمنا ان فيهم ٣ اقارب و ٣ اصدقاء
رئيس الكي جي بي : تمم ابعت فرقة تخطفهم او يشفو نقطة ضعف كل شخص فيهم عشان نجمع اكبر قدر من المعلومات
////////////////////////////////////////////////////////////
احمد انتقل لي المقر الفرعي و اجتمع مع رئيس الجمهورية و ورئيس الأركان
احمد: دلوتي انتو اكيد عرفتو كل حاجة
رئيس الجمهورية: ايوا هنعمل اي دلوتي
احمد: زي ما احنا بس هنبدا الخطة بدري شويا
رئيس الأركان: بس كدا احنا بنحرق اهم كروت
احمد: مهو عشان نخليهم ميعرفوش يفكرو و يعملو الف حساب قبل ما يبداو حرب
رئيس الجمهورية : تمم بس هتبدا من اني نقطة بظبط
احمد: دقيقة بس احنا االاول نعمل كرت ارهاب
رئيس الأركان : انا مش فاهم هتعمل كرت ارهاب ازي
احمد: دقيقة يوصل سيد الاول
ومفيش خمس دقايق و سيد وصل
احمد: عمالت اي
سيد : تمم عمالت زي ما قولت بس ليه دا كلو
احمد: دلوتي احب افهمكو الخطة بتعتي
رئيس الجمهورية: بس مش كان لازم تاخد رئيينا الاول
احمد: متخفش هتعجبك
الرئيس: هنشوف
احمد: دلوتي اي العدو الاول لينا من زمان
سيد: أمريكا
احمد: غلط عدو اخطر من امريكا و عاوز اي فرصة عشان
رئيس الأركان: إسرائيل
احمد: بظبط
رئيس: مش فاهم
احمد: عشان نعمل كرت ارهاب لي روسيا و امريكا هنحرر فلسطين
سيد: انا معاك حتا لو فيها موتي
احمد: متقلقش
رئيس الأركان : اشرح الخطة الكل معاك
احمد: انا امرت سيد يجهز فريق من ٩٩٩ شخص من الجنود الي مدربا علي الاسلحة الجديدة و انا هروح معاهم و امرت ناف تصنع حمالة طيارات و مدرعات و مدافع
و الحاملة مجهزا بي درع و اسلحة عشان تهاجم اي شي و هننزل نخلص و كل دا هيكون متزاع علي العالم كله
رئيس الجمهورية: طيب امتا دا
احمد: بعد بكرا
سيد: وليه مش بكرا
احمد: عشان بكرا هنعلن عن المقر الي علي المريخ و الاقمار الصناعيه و أعلن عن اني صاحب شركة الاسلحة كل دا هتكون ضربات قاضيا ليهم
رئيس الأركان : طيب ليه دا كلو مرا واحدة
احمد: لو فعلا دا حصل زي ما انا عاوز في خلال سنة مصر هتبقا رقم واحد في العالم
رئيس الجمهورية: انا معاك بس مش كدا ممكن العالم يقلب علينا
احمد: هما يبقا يفكرو بس و هتشوف اي هيحصل
احمد سبهم ومشي راح الفيلا و قعد في الجنينة
زيس كلمو وقال
زيس : مالك يا صحبي
احمد: اول مرا اخاف علي الي حوليا
زيس : متخفش عليهم
احمد: لا اخاف هما مش زي او رنا و بيتعملو مع دول صعبة التعامل معها
زيس: انت مكنتش كدا اي الي حصل ليك
احمد: من سيعت ما عرفت ان رنا حامل واما بقيت خايف ان ابني يجي يلقي حياتو كلها خطر
زيس: لو علي ابنك سيب الموضوع دا عليا
أحمد: هتعمل اي
زيس: متخفش
احمد: تمم
واحمد قاعد رنا دخلت عليه وقالت
رنا : مالك يا حبيبي
احمد: مفيش يا قلبي
رنا : انت لو كذبت علي الكل مش هتعرف تكذب عليا انا عشان انا اكتر واحده اعرفك
احمد: خايف من الي جاي
رنا : يبقا انت مش احمد حبيبي عشان احمد حبيبي مش بيخاف من حاجة ويعرف يقف قدام اي حاجة ويضحك مش عوزا اما اجي اتكلم مع بنتي ات ابني اقلو ابوك كان يخاف لا عوزا اقول ابوك عمره ما خاف من حاجة انت لازم تفوق كدا و تقف قدام اي حاجة وانا معاك لغيت ما اموت
احمد:*""""" يخليكي ليا
واخد رنا في حضنه و شويا وطلع ينام
تاني يوم
احمد صحي و نزل فطر مع الكل و باس ايد أمو وقال
احمد: رضيا عني
ام احمد: طول عمري
احمد: **"" يخليكي ليا يا ست الكل
طلع برا لقي موكب عربيات اكتر من ٩ عربيات و اتحرك و طول ما هوا ماشي العربيات بتقفل الشوارع ولا كانو موكب الرئيس لغيت اما وصل امام الشركة بتعته بتاعت الاسلحة
من منظور اخر
مذيعة : الان نحن امام مقر شركة AH لي صناعة الأسلحة و بعد قليل سوف نعرف من هوا صاحب تلك الشركة العملاقة الجديدة التي اكتسحت السوق
ها قد وصل صاحب المشاركة
نرجع عند احمد في العربيه اول اما وصل قدام الشركة لقي عدد كبير من الصحافة من جميع أنحاء العالم
ونزل احمد وسط اضواء الكاميرات و انظار جميع الصحافة و الاشخاص اللذين يردون ان يعرفو من هوا صاحب الشركة
و وسط اندهاش جميع الحكومات لان صاحب الشركة الي اكتسح سوق الاسلحة العالمية و التي تعاقدت مع اكتر من دولة هوا شاب في العشرين و احمد دخل الشركة و ماشي وسط انظار جميع الموظفين و وصل قاعة كان فيها جميع سفراء الدول و الصحافة العالمية و طلع علي المنبر وقال
احمد: اهلااا بيكو انا عارف ان كل الحضور مندهش من ان صاحب الشركة شاب عندو 21 سنة و احب اقول ليهم مش بي السن مهو ممكن يوم شب عندو 15 سنة كبير عيلة
او مسوال عن شركة الاهم من السن الخبرة وأنا عشت مواقف كتير قدرت منها اقف علي رجلي واحب اعلن من هنا ان الشركة توقف جميع تعاملات الاسلحة الثقيلة معدا دولة مصر و شكرا ليكو وسبهم ونزل
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح في مكان مجهول نلقي ياسر قاعد علي كرسي و فاقد الوعي و صحي لقي قدامو شخص
ياسر : مين انت
البروف : انا البروف يا ياسر
ياسر : طيب اي لزمت دا كلو يعني
البروف : عشان انا مش بقابل اي حد
ياسر: عاوز اي مني دلوتي
البروف : عاوز منك تمسك مكان ماهر
ياسر : وانت اي الي يخليك متخيل اني موافق
البروف: عشان انت معندكش خيرا
ياسر : طيب اس عروضك
البروف : ليك من كل صفقة تدخل الشرق الأوسط نسبة ٢٥٪ من المكسب
غير اي صفقة انت تعملها و الحماية
ياسر : حماية هوا انت قدرت تحمي ماهر
البروف: عشان مسمعش الكلام و نفذ الي في دماغو
ياسر: تمم انا موافق
البروف : تمم دلوتي لازم تعرف كل حاجة
وقعد البروف و ياسر يتكلمو شويا و جي تلفون لس البروف راح فاتح التلفزيون و سمع الكلأم الي قالو احمد
البروف كلم واحد : خلص
ياسر : هتعمل اي دلوتي
البروف : هنخلص عليه عشان كدا عدا حدوده
كان سعتها ياسر داس علي زرار مكان ضفره احمد زرعه ليه عشان لو في خطر يدوس عليه او لو في خطر علي حد غيرو يدوس مرتين او علي احمد يدوس مرا و بعد ما داس مرا ظهر التحذير عند ناف وبلغت احمد الي اختفي سعتها و مشي
بعد ما احمد مشي طلع رئيس الجمهورية علي المسرح وقال
رئيس: دلوتي احب اعلن عن إطلاق ٧ اقمار صناعية تباعا لي دولة مصر و هيبدا العد التنازلي الان
وتظهر علي الشاشة المقر الرئيسي علي المريخ وينطلق منها ٧ صوريخ توصل مدار كوكب الأرض ويتفك ويظهر قمر صناعي من صنع شركة AH بعد ما الرئيس اتاكد من وصول الاقمار الصناعيه قال
الرئيس : طبعن الكل مستغرب اي المكان الي انطلقت منها الاقمار الصناعيه دا مركز تبع دول مصر علي المريخ ايوا المريخ و شكرا ليكو سلام
و سبهم ونزل سعتها العالم كله بيتكلم عن دولة مصر الي ظهرت مرا واحدة والاعلام المصري بيقول ان دا هيسبب ازمة في التجارة و الموارد الخارجية و جزء اخر يقول ان كدا مصر اصبحت احد الدول العظمي
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد اول اما اختفي ظهر في الفيلا سعتها امو قالت
ام احمد: طلما شايف الي عمالتو صح مش هتكلم معاك بس خالي بالك من نفسك و من الي حوليك
احمد: طول عمريك عرفة اني مش بدخل حرب مش كسبنا
قعد معاهم شويا و طلع عشان ينام
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي المكان الي فيه بن وهوا اخترق نظام الحماية بتاع الامن الوطني وعرف ان احمد وسيد اتبقلو في الاول و هوا الي وصلو لي الرئيس
سعتها بلغ امريكا الي أمرت بي خطف سيد عشان يعرفو كل حاجة
وفعلاً قدر يعرف عنوان بيت سيد من معلومات الامن الوطني وبدا يجهز عشان يروح ليه ونزل واتحرك
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند البروف الي امر ان ناس تهجم علي الفيلا والقصر وتقدي علي الجميع
وكان ياسر ميعرفش الموضوع دا و فعلا في ناس ركبت العربيات واتحركو
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح في روسيا بعد ما الفريق الي ارسالو الكي جي بي
وصلو مصر امر رئيس المخابرات الروسية انهم يخطفو كل الي في الصوره
و اتفرق الفريق لي كل الاماكن الي فيها التيم
////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع تاني لي احمد الي صحي ولبس ونزل لقي كل العيلة مجتمعة
احمد: منورين يا جماعة
العارف : ناوي علي اي يا احمد يبني
احمد: لازم اسبت ليهم ان احنا مش لقمة سهلة هنروح النهاردة نحرر فلسطين
ام احمد: روح يبني قلبي راضي عنك لي يوم الدين
رنا : احمد فخورا اني مراتك
الكل سلم علي احمد ومشي راح المقر الفرعي
لقي سيد و رئيس الجمهورية و ورئيس الأركان
احمد: كل حاجة جهزه يا سيد
سيد : ايوا
احمد: تمم
سعتها ناف بلغت احمد ان سيد معدل ضربات القلب عنده ضعيفة ولازم يستريح
احمد: سيد روح انت ريح شويا
سيد : مستحيل امشي
احمد: دا امر لا اما الغي المهمة
سيد : تمم
احمد: دلوتي
وفعلا سيد وصل البيت
احمد قال كلمة لي الكل
احمد: حان الوقت لي تحرير بيت المقدس
الكل بدا يصرخ بي التكبير
و سعتها احمد قال انهم هيرحو يركبو المركبة من المقر الرئيسي
و الكل بدا يتحرك
احمد قال لي رئيس الأركان
احمد: ابدا توزيع الاسلحة علي حدود مصر دلوتي
رئيس الأركان: تمم
و راح احمد اختفي وصل المقر الرئيسي و لقي مركبة تحمل ٣٥ طيارة و ٢٠ دبابة و ٥٠٠٠ جندي و تصنيع درون الي
الكل ركب و احمد قال لي ناف
احمد: ابد التحرك
ناف : جاري الاتجاه لي فلسطين
و فعلان اتحرك السفينة لي كوكب الارض و احمد فتح البث المباشر لي جميع قنوات العالم و شافو السفينة و وصلت عند كوكب الارض
////////////////////////////////////////////////////////////
دلوتي المشاهد دي بتحصل في نفس الوقت
المشهد الاول
سيد طلع البيت و بن شافو و طلع وراه عشان يخطفو
المشهد التاني
الفريق الي بعتو رئيس المخابرات الروسية وصلو لس بيت كل واحد من التيم و بداو يتحركو عشان يخطفوهم
المشهد التالت
الكل قاعد في البيت عند احمد و لقيو صوت ضرب نار جاي من برا الفيلا
كان سعتها رجالة البرفوق وصلت
المشهد الرابع
احمد وصل فلسطين و راح نحيت تل أبيب و بدا ينزل الدبابات و الجنود و الطيران
احمد: ابداو في تحرير فلسطين يا رجالة
و هنا يقف الوقت علي هجوم البروف عشان يقتل اهل احمد و فريق المخابرات الروسية وصل لي بيوت التيم بتاع احمد و بن وصل لي باب شقة سيد وبيفتح و احمد بدا الهجوم على إسرائيل عشان يحرر فلسطين
و زي ما قولت ليكو الجزء الاول طويل اهو لو عوزين تعرفو اي الي حصل استنو الجزء التاني سلاااام
.............يتابع ...............
الي اللقاء في الجزء الثاني
اهلااااااا يا شباب عاملين اي ممكن الفطرا الي جيا اتاخر شويا عشان الجزء الي جاي هيكون فيه منحني اخر و هندخل في احداث شيقة
الجزء الثاني
عشان محدش يتوه مني هنبدا الاحداث بي الترتيب
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد الاول
بتاع هجوم رجالة البروف علي الفيلا الي فيها اهل احمد
العارف : في ايه يا هشام
هشام: معرفش يا حج الرجالة لقيت مرا واحدة عربيات كتير وقفت ونزل منها رجالة وبتهجم عليهم
كيلاني : هشام اتصل علي ياسر
هشام : اتصلت بس مقفول
محمد : انا بعت رساله لي سيد باشة
هشام : تمم انا كلمت المقر
ام احمد: حد يكلم احمد
رنا : متقلقيش عليه
ام احمد: ازي اكيد حصلو حاجة
رنا : لو حصل حاجة مكنش هجمو علينا هما عوزنا عشان يضغط علي احمد
هشام : رنا احمد قال ان في مكان انتي عرفه عشان نخرج منو
وهما بيتكلمو يلقون في حد دخل عليهم وضرب عليهم نار راح هشام ادالو طلقة في دماغو
هشام : يلا يا رنا بسرعة ودي الكل
و هما بيتكلو لقيو طلقة رشقة في دماغ كيلاني عم احمد و الكل عمال يصرخ لقيو في ناس نزلة من فوق الفيلا من طيارة هليكوبتر و هشام و محمد عملين يضربو في الناس الي نزلة من فوق
محمد : خالي بالك من القناص خد ساتر
هشام : هتعامل مع القناص احمي الي هنا
هشام بيقوم ومش واخد بالو من الي جاي من وراه و العارف شاف الراجل راح زق هشام و خد مكانو الرصاص و وقع هشام راح ضارب الرجال و خد ابوه لي رنا و الجماعة
هشام: امسك نفسك يا حج متسبناش
العارف: احمي الحريم يا هشام
هشام: حاضر حج
رنا : يلا مش هينفع نقف هنا لازم نهرب
هشام يلا وانا هحمي ضهريك
رنا عمالة تخد واحد واحد لي المخرج و فاضل ام احمد و هشام و محمد و العارف الي بيطلع في الروح
لقيو ان كل الرجالة بتعتهم مشغولين مع مع الناس الي قدام الفيلا و القناص بيضرب عليهم جوا القصر و محمد اتصاب في رجلو
و في ناس نطت من السور الي ورا الفيلا و دخلو الفيلا ومحمد متصاب و عمال يضرب عليهم و هشام الطلق بتاعو خلص و هوا بيعمر واحد ضربو في ايدو و رنا في الوقت دا كنت خرجت العارف و ريحا تاخد ام احمد لقيت في واحد مسكها و حاطط السلاح علي رسها و قال
الشخص : كلو يرمي سلاحه
هشام: هنزل السلاح بس سبها
رنا سعتها عمالت تخاطر مع احمد عشان تاخد الاذن عشان تستخدم القوة بتعتها
رنا : احمد الوضع بقي صعب هنا و خدو امك رهينا
احمد: مش عاوز حد حي عاوز القي رسهم بس
رنا خلصت تخاطر مع احمد ورحت كلمت مرات زيس
رنا : هوا ينفع نعمل تخاطر مع هشام و محمد
مرات زيس: اه ممكن بس محمد صعب عشان فقد ددمم كتير ولو توصلنا معاه مش هيقدر
رنا : طيب توصلي مع هشام
راحت رنا توصلت مع هشام و قالت ليه انها معها مرات زيس في جسمها و هتدخل دلوتي خد محمد و نزلو لغيت ما اخلص عليهم
هشام : بص ليها و هز دماغو و نط علي محمد نزل بيه علي الارض و استخبا و في نفس الوقت كانت رنا هجمت علي الي ماسك ام احمد و خلصت عليه و راحت بيها لي هشام و محمد و قالت
رنا : خالي بالكو منها
ورحت وقفت والكل عمال يضرب عليها و هيا وقفا و جسمها كلو اتخرم و بتنزل ددمم راحو وقفو و مرا واحدة لقيو راس واحد صحبهم في ايد رنا و جسمها بيتعالج من الرصاص و الرصاص يخرج منها و بينزل من جسمها علي الارض وسط دهشة الجميع تحولت لي شكلها لما اندمجت مع مرات زيس وكان شكلها ( موف اقرب لي السواد و عضلات و شعرها موف فاتح و سنان حده و مخالب سودا ) الكل خاف وقعد يضرب نار عليها و نطت علي واحد خلعت راسو بي سلسلة ضهرو و رمتها علي جنب و قعدت تقتل فيهم و خرجت و لقيت ان مش ناس عديا الي بتهجم عليهم دا اكتر من ٢٠ عربية شحن و ناس كتير وقعة علي الارض و الرجالة تبعها شغالين قالت فيهم بس هما اكتر
راحت رفعة ايدها و شورت عليهم لقيو كل الناس بتولع مرا واحدة و راحت نحيت الرجالة الي بتحمي القصر و رجعت لس شكلها الطبيعي
رنا: في اي حد فيكو تصاب
الرجالة: لا
رنا : طيب بسرعة حد يدخل ياخد هشام و محمد و الحاج عارف عشان اتصابو
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد التاني
عند سيد و هوا داخل الشقة وقفل كان طالع وراه بن و فتح الباب و دخل الشقة كان سعتها في صوت في الحمام سعتها لن طلع المسدس عشان يدخل يخدر سيد بس هنا كانت الصدمة ان مفيش حد في الحمام و يلف لقي رجل في ظهرو و لقي سيد صوب عليه السلاح
بن: انتم لستو سهلين ايها المصرين
سيد: انا مش مبتدا يا كسمك
و هنا بن ادا رجل لي سيد و وقع علي ضهرو و قام نطت عليه ولف ايدو حولين رقبته عشان يفقد الوعي وهنا يظهر ماكس مصوب السلاح عليهم
بن : لماذا انت هنا
ماكس: لي كاي اقضي عليك
وهنا ماكس ضرب طلقة في ايد بن عشان يسيب سيد و بن فلت سيد وخد ساتر و قعد يضرب علي ماكس لغيت اما الرصاص خلص منهم
بن: هل انت خائف من المواجهة
ماكس: لم اخف طوال عمري من شئ
راحو رمو السلاح علي الارض و طلعو قدام بعض و قعدو يضربو في بعض و تكسير في الشقة و بن مسك ايد ماكس و كسر ايدو
بن: سوف اقضي عليك هنا
ماكس : لا اعتقد هذا
سعتها ماكس نط علي بن راح صائب النقط الحيوية في الجسم و بن بقي مشلول و وقع علي الارض
سعتها ماكس راح لي سيد و فوق سيد وقال
ماكس : اسف لاني لم اصل بدري
سيد: كويس انك وصلت احسن من انك موصلتش خالص
ماكس: هوا مشلول الان
سيد: سيبك منو اي عمالتو في الشقة دا دي مراتي هطين عشتي
ماكس: اسف سوف ابعت فريق يعيد كل شيء كما كان
بن : لن تستطيع ان تاخذ مني اي شيء
ماكس : سوف نرى هذا
سيد كلم المقر و جم خدو بن عشان يحاول يطلع منو بي اي معلومه
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد التالت
عند التيم بتاع احمد
المشهد دا هيكون علي ٤ مشاهد في نفس الوقت
المهشد الاول
ذياد في المقر و لقي شخص بيرن عليه
ذياد : في اي
شخص: في تحركات غريبه عند بيت منة
ذياد : احهزو و خالو بالكو مش عاوز الهدف يحصل ليه حاجة
شخص : تمم يا فندم
بعد ما خلص معاه لقي في حد تاني بيرن عليه
ذياد: اي
شخص ٢ : في عربية مشيا ورا استاذة هدير من الصبح و جم ٣ عربيات تاني بعد ما دخلت الكافية هيا و اختها
ذياد : هبعت ليك الدعم و لو في اي تحركات من العدو اتحرك لغيت اما الدعم يوصل
ذياد اتصل علي رنا وقال
ذياد: رنا انا هبعت دعم ليكو عشان هشام ومحمد معرضين لي الاختطاف في اي قوت وانتي فتحي عينك
رنا : تمم متخفش هخالي بالي
نروح عند المشهد بتاع بتاع منة
منة قاعدة في البيت و الشخص الي بيرقبها و الفريق بتاعو موزعين حولين المبني
٢ بي سلاح قنص يقدر يخترق دبابة مثبت عليه منظار حراري و في رصاص نانو عشان يقدر يتحكم فيه
و ٣ اشخاص في الشقة الي امام شقة منة معهم سلاح اشتباك سريع و هوا M4 يقدر يخترق عربيه مصفحة
و ٣ في العربية لي الدعم
و القائد في الشقة الي فوق منة
وخلال نص ساعة كان العملاء الروس بداو يتحركو و في الي طلع علي السطح و في الي طلع علي العمارة
وصلو لي الشقة و اقتحموا لقيو منة و امها و اخوها بس الي موجودين شخص من العملة ضرب اخو منة في رجله النار و خد اختو و امو ورا ضهرو ولسا رايح يخلص عليه لقي طلقة من سلاح القنص في دماغو و دخل عليهم العملاء من الشقة الي قدامهم وقتلو جميع الاشخاص الي هجمو علي منة و الفريق الي في العربية خد طلقة في تنك البنزين و العربيه فرقعت
مشهد هدير
هدير نزلت من البيت و خدت اختها و نزلو يقعدون علي كافيه و مكنتش تعرف ان فيي خد مرقبهم و سعتها وصل الدعم لي الشخص الي كان ذياد بعتو يراقب هدير و وزع امكنهم
٤ اشخاص بي بنادق قنص
واحد علي العمارة اليمين
و احد علي الشمال
و احد كاشف ظهر الكافيه
و احد يبعد عن الكافية بي 100 متر عشان لو حولو الهرب
و 5 اشخاص بي اسلحة تدخل سريع
و 2 في العربيات
و القائد دخل الكافية قعد في ركن بعيد عنهم
و كان الناس الي جين يخدو هدير اول ما عرفوا ان كان في ناس عند بيت منة زودو العدد بقيو 5 عربيات
و نزل من العربية 4 أشخاص و دخلو الكافيه و قعدو ورا هدير علي طول و جاي الويتر عشان ياخد الطالبات راح قام واحد منهم ادالو طلقة في راسو راحو و اول اما هدير خدت بلها رحت واخدة اختها ورا ضهرها بس مخدتش بلها ان في واحد جاي من ورها و سعتها لقيت ان في حد شاور ليها تبعد راحت زقا اختها و رمت نفسها عليها راح واحد ضرب هدير بي النار و القائد ادا الامر عشان القنص يتعامل مع الي جوا الكافيه و الاشخاص الي برا يتعامل معهم الباقي بس مكنوش عاملين ان في حد خافي في الكافية خد هدير و ركب العربية و سعتها القائد قال عليه لي القناص الي يبعد عنهم 100 متر علي العربية و القناص خلص عليه و خدو هدير و بعتها علي المستشفي
اما عند هشام و محمد حصل هجوم بس فشل و هربو
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي المشهد الرئيسي و الي كان عند احمد
احمد وصل تل أبيب و قال
احمد: ناف اخترقي جميع
الاقمار الصناعيه و انشري علي العالم كلو الي بيحصل هنا
ناف : تم الاختراق بنجاح
نشوف من منظور التصوير الي ظهر علي الشاشات
مركبة ظهرت من السما بحجم ٣٠٠ متر و عرض ١٥٠ متر و وصلت فوق إسرائيل و نزل منها طيارات حديثة لم يرى العالم مثيل لها و تنزل منها دبابات بي محركات نفسا عشان تستطيع الطيران و الهبوط و لها منفذين يطلق منهم الصواريخ و مدرعات فيها الجيش المكون من ٧٥٠ جندي فقط و١٠٠ طيرا و ١٠٠ دبابة و ٢٥ مدرعة و ٢٥ شخص يجدون علي حملت الطيارات عشان يستخدو الاسلحة الي عليها
و يجي المشهد علي احمد و يقول
احمد: انا احمد قائد القوات الخاصة لي الجيش المصري ادي مهلة 60 دقيقة لي رئيس دولة إسرائيل لكي يتنزل عن الحكم لي دولة فلسطين و تحكمها في جميع الأشياء و هنا ينتهي البث
و يجي لي احمد اتصل من رئيس الجمهورية ويقول
رئيس الجمهورية: دلوتي امريكا و اسرائيل عوزين يتكلمون معيا عشان ميحصلش اي مشاكل
احمد: قول ليهم ان القرار اتخاذ خلاص لو عوزين يبدو حرب يا اهلا بيهم يا اما يتنزل عن الحكم لي فلسطيني
سعتها سيد يدخل في الكلام ويقول
سيد : في كمان اتصل من روسيا و بريطانيا و فرنسا
احمد: الي عاوز يتعاون معنا يا اهلا اما ان احنا ننسحب فا لازم الاول الطلبات تتم
و سعتها عدا من الوقت نص ساعة و لسا محدش رد علي احمد
و الذعر مخيم علي إسرائيل
و احمد فتح البث و قال
احمد: الي الشعب الفلسطيني سوف اجعل ٤ اماكن لي الامان حتي لا يحدث اي مخاطر لكم و اهم مكان بيت المقدس امام كل شخص ١٥ دقيقة و يذهب الي الإمكان الأمانة
و هنا يظهر خمس اماكن موزعين حولين حدود دولة فلسطين
وبعد ما الوقت خلص احمد اتصل لي رئيس الجمهورية وقال
احمد: دلوتي اي الي وصلو ليه
رئيس: امريكا متحالفة هيا و روسيا مع إسرائيل و باقي الدول معانا
احمد: تمم
وهما لسا بيتكلمو لقي احمد انذار بي اتجاه صاروخ عليهم من اتجاه المحيط الهادئ و هجوم من شرق اسرئيل و انطلاق بعض الطائرات الحربية من دولة إسرائيل و ١٠ طائرات من حاملات طائرات تبع دولة امريكا
احمد: ناف اتلقي الدرع الواقي
وهنا يظهر حولين الحاملة و يوصل الصاروخ لي الحاملة و يحصل انفجار كبير و مفيش ٥ دقائق و الدخان بعد و هنا نلقي ان الحاملة محصل ليها اي خدش
و احمد يظهر علي البث و يقول
احمد: اذا هذا هوا ردكو و سوف تندمون علي هذا و يقول
انطلقوا يا اسود
وهنا تنطلق الطائرات الحربية المصرية و الدبابات و المدرعات و ينزل الجنود علي مقرات القيادات و يبدا الاشتباك
يظهر علي الردار مجموعة طائرات لي احد طائرات مصر و تذهب ليها هنا تطلق الطائرة العسكرية مجموعة صواريخ تتابع الطائرات حتا تدمر و الدبابات تطلق قذيفة مدا التدمير بتاعها ١٥٠ متر و المدرعات بتمشي وسط شوارع تل أبيب و الجنود الاسرائيليين يطلقون عليها جميع انواع القذائف لا يحدث لها شئ و من داخل المدرعة يطلق عليهم الجنود النار و الرصاص يخترق اي شئ و تهبط الجنود علي مقر القيادات الإسرائيلية و يقضي علي اي شخص يلقوه في طرقهم و العدو مندهش ان الجنود من لا تاخذ ساتر بل تنزل في اماكن مكشوفة و يمشون بين اي شخص
و هنا ياخد قائد الجيش الإسرائيلي ان يطلق الاسلحة النووية
ويظهر هنا عند احمد انظار بي ان الأسلحة النووية سوف تطلق
و احمد يقمر ناف ان تطلق الشعاع الضوئي علي اماكن الصوريخ و درع لكي لا يوثر علي ما جانب الانفجار
و ياتي البث علي احمد مرا اخر و يقول
احمد: الان يجب علي العالم اجمع ان يرى هذا
و تذهب الكاميرا علي حاملات طائرات يظهر عليها ٦ دافع ويطلق منها علي ٦ اماكن و اول اما الصاروخ يقرب من الوصول لي الموقع ينفك الي اربع اجزاء و تثبت في الارض و يطلع منها حاجز ضخم و ياتي المشهد علي المقر الرئيسي علي كوكب المريخ و يظهر ٦ مدافع و يطلق علي المواقع و يحصل انفجارات ضخمة ولاكن الحاجز منع الانفجار ان باثر علي اي شئ في خارج نطاق الحاجز و هنا يظهر اندهاش جميع الدول لان سلاح التدمير الشامل لم يستطيع فعل اي شيء
و بعد مضي ٤ سعات كانت دولة إسرائيل مستسلمة و يرجع حكم دولة فلسطين علي جميع اراضيها ويظهر احمد و يقول
احمد: بعد استسلام إسرائيل سوف أعقاب الدول اللتي ساعدت إسرائيل في هذي الحرب
و هنا يطلق علي موقع في امريكا يوجد فيه ١٥٠٠ راس سلاح النووي الموقع يدمر و يحصل انفجار ضخم و رئيس امريكا مصدوم من الي حصل
و روسيا و تم تدمير ٨ غواصات فيهم سلاح نووي
و يقول لي العالم
احمد: الان احب اعلن عن دولة مصر دولة عليا و يقفل البث
يتصل علي سيد ويقول
احمد: اي الاخبار عندك يا سيد حصل اي حاجة
سيد : كلو تمام بس في حاجة حصلت
احمد: اي
سيد : عمك كيلاني اتوفي و محمد و هشام و حدك العارف اتصابو و هدير في حالة حارجة
احمد ظهر عليه الحزن : انت بتقول
لو عوزين تعرفو اي الي احمد هيعمل اي استنو الجزء الثالث
...........يتابع ...............
الي اللقاء مع في الجزء التالت
الجزء الثالث
اهلاااا يا شباب اسف على التاخير اتمنا الجزء يعجبكو
يلا بينا
وقفنا المرا الي فاتت لما احمد عرف ان عمو كيلاني مات و جدو العارف و محمد و هشام تصبو
احمد اتصدم من الخبر و انتقل لي المستشفي لقي ستو و مرات عمو منهرين و امو مصابة اصابة بسيطة و دخل و قال
احمد: اي الاخبار
رنا : جدك في العمليات لسا و محمد خرج هوا وهشام بس في الغرفه بتعتهم
احمد: تمم
سعتها دخل سيد علي احمد و قال لي احمد
سيد: تعال معيا هدير عوزا تشوفك و حلتها حرجة
احمد: تمم يلا بينا
سيد خد احمد و اتحرك علي اوضة هدير و ساب احمد و خرج
احمد: الف سلامه يا هدير اجمدي كدا
هدير : انا حسا ان دي نهايتي بس مبسوطة وانا مت و انا بعمل حاجة صح
احمد: متقوليش كدا تقومي بسلامة و نخلص منهم
هدير : اسمع مني يا احمد و متقطع كلامي
احمد: سيبي الكلام لغيت اما تقومي
هدير: معلش يا احمد لازم اقول الي جوايا انا اول اما شوفتك قولت عليك هتبقي غبي بش لقيت ان انت دماغ و لما قعد معاك اكتر اعجبت بيك و حبيتك و كنت بعمل اقصي مجهودي عشان ابقا جمبك حتا وانت متجوز و مش بتحبني كنت اما اشوف ضحكتك بنسي اي حاجة عاوزك تاخد بالك من اهلي يا احمد و ترجع حقي و تعرف ان انت اول و اخر حب في حياتي و عمري (الدموع بتنزل منها )زعلت علي حاجة بعملها معاك بس اهلي امانة في رقبتك جوز اختي بي شخص يستحقها
احمد لسا بيتكلم لقي هدير قفلت عنها و الجهاز صفر و حاول ينعش قلبها تاني بس مفيش فايده احمد قعد علي الارض من الصدمة لان اول مرا يموت قدامو حد عزيز عليه سيد دخل و سند احمد و خرجو و شاف اخت هدير بتعيط و منهارة و جت رنا شافت احمد في الحالة دي وقالت
رنا: هيا في مكان احسن ادعلها بي الرحمة
احمد مسك نفسو و مشي لغيت اوضة العمليات الي فيها جدو
و قعد لغيت اما الدكتور خرج
احمد : خير يا دكتور اخبار جدي اي
الدكتور : شدو حلكو
احمد سمع الخبر و اتصدم و نزل علي ركبو من الصدمة و قعد يصرخ علي فراق جدو وقال
احمد: ليه كدا يا*** بتاخد مني كل حاجة حلوة هوا كان ابويا بعد موته تخدو مني ليه و انهار من العياط و رنا خدتو في حضنها و ستو اغمي عليها و خذوها لي اوضة عشان تفوق
الدكتور قال : هوا مين فيكو اسمو احمد
احمد بص لي الدكتور وقال
احمد: انا يا دكتور
الدكتور: جدك و هوا في العمالية فاق في نصها و قال
بلغو احمد ان مفيش حد من عيلة العارف بتعيط عيلة العارف تقف علي رجليها و رسها لي السما
احمد سمع الكلأم دا و مسح دموعه و وقف وقال لي الدكتور
احمد: شكرا ليك يا دكتور
احمد وقف وبص وراه لقي سيد
احمد: سيد جهز كل حاجة لي الدفن
سيد: تمم هتعمل العزاء فين
احمد: مفيش عزا قبل رجوع الحق
سيد: بس مينفعش الي انت فيه دا لازم تهدا
احمد: انا هادي يا سيد هادي اوي
سيد : تمم
تاني يوم امام مقابر عائلة العارف بعد دفن كلن من ( العارف _ كيلاني العارف) كان احمد واقف علي باب المقبرة و يقف امامه ناس كتير من الصحافيين وقال أحمد : بوجه رساله لي كل شخص ليه يد في الي حصل متحولش تهرب مني في اي حتا في العالم عشان هجيبك حتا لو رجعت بطن امك تاني
و نزل و اتجه لي المستشفي
اول اما وصل احمد لقي رنا بتجري عليه
رنا : اللحاق محمد يا احمد مش عاوز يقعد في المستشفى عاوز يقوم و بيقول هجيب حق ابويا
احمد: هروح اشوفه
احمد راح لي اوضة محمد و دخل ولقي محمد عمال يزعق في امو و ستو عشان يخرج وقال
احمد: عاوز تخرج اخرج بس هل وانت بي الشكل دا هتعرف تجيب حق ابوك او تحمي نفسك
محمد: ايوا هعرف سبني بس اخرج
احمد: كل حاجة بي العقل و انا هخليك تاخد حق ابوك بس الاول قوم بس السلامة عشان تعرف تضرب فيه كويس و كمان عشان ميحصلش ليك حاجة امك مش هتتحمل حد تاني يروح منها فكر في امك يا محمد
و انهار محمد من العياط
احمد: امسح دموعك مفيش حد من بيت العارف بيعيط انت فاهم لازم تقف و تخد حقق و اخد الحق حرفة
محمد: لازم اموتو بي ايدي
احمد: مش هوعدك عشان معرفش اي الي هيحصل بظبط
محمد : خلاص ابقا معاك سعتها
احمد: تمم انت بس شد حيلك و اخرج بسرعة
محمد: ابعتني المقر الرئيسي انا وهشام نتعالج بسرعة هناك
احمد: تمم و هخالي ناف تبدا تدريب ليكو هناك عشان انتو ليكو دور مهم في الي جاي
محمد : تمم
سعتها سيد دخل لي احمد وقال
سيد : بن مش عاوز يتعرف خالص
احمد: سيبو ليا
////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان تاني علي كوكب الارض يسقط شئ غامض في دولة روسيا و يدمر مباني كتير لما سقط و تتجه الحكومة الي هذا الشئ يجدو شئ لزج يخرج من عظام مخلوق غريب و يتم تبليغ مقر ناسا الفضائية عن هذا الشئ وتاتي و تاخذ هذا الشئ لي مختبرات ناسا العلمية و خلال اختبار ما هذا الشي يحدث شئ غريب
داخل المعمل
يدخل شخص لي كاي ياخذ عينة من هذا الشئ و يضع يده داخل قفاز لكي ياخذ العينة لكن هذا الشئ الغريب يلتف حول يد الشخص و يخترق القفاز و يتسلل لي جسم الشخص و كل هذا امام العلماء ولم يستطيع شخص مساعده زميلهم حتا لحظو ان زميلهم توقف عن الصراخ و واقف علي قدميه و اتجه الي الزجاج الفاصل بينهم وقال ( الشئ الغامض هوا الي بيتكلم)
الشئ : انا هنا لي المساعد
أحتاج لي التحدث لي حاكم هذا الكوكب
دكتور : هنا لايوجد حاكم كوكب هنا يوجد رئيس دولة
الشئ : احتاج التحدث اليه
////////////////////////////////////////////////////////////
عند ياسر بعد ما خلص الاتفاق مع البروف ركب معاه الطيار الخاصة بتعتو و اتجه لي جزيرة في المحيط الهادئ و هبط و نزل من الطيرة لقي ان الجزيرة عبارة عن قاعدة عسكرية ضخمة علي الشط في اكتر من سفينه حربيه و المطار الكثير من الطائرات الحربية و الطائرات من دون طيار و اتجهو الي مبني مكون من تالت اضوار و دخلو و ركبو اسنسير و نزلو الي تحت و يوجد تحت الجزيرة كذا طابق تحت الماء اتجهو الي غرفة الاجتماعات و قعدو مع ٣ أشخاص
البروف: اي اخر الاخبار
شخص : تم تصفية جميع الاشخاص الذين هاجمو علي منزل احمد العارف
البروف كيف حدث هذا
شخص ٢ : لا نعلم
شخص ٣ : لقد ارسلنا اكثر من ٢٥٠ شخص غير القناصين
البروف : اذا ماذا حدث لما لم يتم تصفيه عائلة العارف
شخص ٣: المعلومات التي عندنا ان كان يوجد ٢٥ شخص فقط لي حماية المنزل
البروف: ياسر هل من إصابات في منزل العارف
ياسر: اه في اصابات و العارف مات و ابنو كيلاني مات و محمد و هشام اتصابو و في المستشفى
البروف : بما ان هناك إصابات اكيد كل العائلة في المستشفى صحيح
ياسر : اه ( في الوقت الي بيتكلمو فيه ياسر كان داس علي الانذار الي في ايدو عشان يحظر احمد )
البروف : ارسلو ٣ طائرات بدون طيار تدمر المستشفي
شخص ٢: تمم
////////////////////////////////////////////////////////////
في الوقت دا كان احمد واقف مع سيد و ناف كلمتو
ناف : سيدي يوجد انظار من ياسر
احمد: انا جاي ليكي حدادي مكانو
ناف : تم
سيد : في اي
احمد: تعال و هقولك في الطريق
احمد حط ايدو علي سيد و اختفي و راحو المقر الرئيسي
سيد : جينا هنا ليه
احمد: انا كنت شاكك ان فيه حد هوا الي مشغل ماهر و اكيد بعد موت ماهر يبدأون يشوفوا بديل
و فعلا راحو لي الشخص الي كان في بالي و هوا دلوتي في المقر بتاعهم و هوا الي بلغ عن اول هجوم علي العيلة و بعت انذار دلوتي هنشوف في اي
سيد : تمم يلا
احمد : ناف
ناف : نعم سيدي
احمد: حدادتي موقع ياسر
ناف : اجل سيد ولكن يجب ان ترا هذا
ظهر قدام احمد وسيد شاشه افتراضية و فيها تظهر الجزيره
سيد: دا فين المكان دا و ازي منعرفش بيه
احمد: معرفش بس هنعرف دلوتي ناف اخترقي نظام حماية بتعهم
ناف : جاري التنفيذ
احمد : سيد روح المقر الفرعي و جهز فرقة من النخبة
سيد : تمم
ناف : تم الاختراق بنجاح
احمد : حدادي مكان ياسر و عاوز اسمع كل حاجة
ناف : تم
ويظهر علي الشاشه الاجتماع و احمد سمع كل حاجة و الي هما هيعملوه
احمد: ناف فعلي الدرع علي مصر
ناف : تم التفعيل
يظهر حولين حدود مصر أعمدة و يظهر منها ضوء ازرق يدمر اي مركبة بها صاروخ غير المرخص بيها في قعدت بينات الجيش
احمد قاعد بتفرج عليهم
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح روسيا
بعد ما الشئ الغامض اتحكم في جسم الشخص
و اتكلم مع الدكاترة بلغو رئيس جمعية ناسا و الرئيس الروسي و جم لي الشئ الغامض
الرئيس الروسي : ماذا ترديد منا
الشئ : اريد ان تسعدني علي تدمير شخص و في المقابل تاخذ اسلحة و معرفة كبيرا
الرئيس الروسي: موفق بس مين الشخص دا
الشئ : شخص يقيم في دولة تدعي مصر
الرئيس الروسي ابتسم وقال لك هذا
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند ياسر
البروف: انت دلوتي يا ياسر لازم تستلم الشغل عشان في صفقات كتير متوقفة عليك
ياسر: تمم
شخص ٣: سيدي لقد اقتربت الطائرات من دولة مصر
البروف افتح البث
يظهر قدام البروف و ياسر علي الشاشه الطائرات وهيا تحلق
البروف هل دخلت الحدود المصرية
شخص ٣: علي وشك الدخول
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد
احمد : ناف عند تدمير الطائرات اريد منيك ان تجعليني ان اتحدث معهم و تنقلي ياسر هنا علي الفور من الانتهاء من الحديث
ناف : تمم سيدي
احمد: و انقلي محمد و هشام و عالجي الإصابات و دخليهم الغرفة لي التدريب اريد ان تجعلي الغرفة يوم بي سنة كاملة لكي يستطيعون انهاء التدريب اريد ان تجعليهم يستطيعون تدمير جيش بي بمفردهم
ناف: جاري التنفيذ
////////////////////////////////////////////////////////////
عند سيد
راح لي المقر الفرعي و امر ماكس يجمع فريق علي اعلي مستوي دلوتي
و اتكلم مع رئيس الجمهورية وقال
سيد: سيدي الرئيس احمد اكتشف جزيرة وفيها قاعدة عسكرية ضخمة و سوف نرسل إليهم فريق لكي يدمرون المكان
الرئيس: تمم و بلغني بي كل جديد
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد
احمد: مش سامع صوتك يعني يا زيس
زيس : عشان في شئ غريب حسيتو من شويا
احمد: اي الي حصل
زيس : قوة كبيرة ظهرت و اختفت مرا واحدة
احمد: ممكن يكون ابنك
زيس : لا مش هوا و دا الي مقلق منو
احمد: طيب نخلص الي هنعملو و نشوف الموضوع
دا
زيس : تمم
ناف : لقد تم جلب السيد محمد و السيد هشام و تم علاج إصاباتهم
احمد: تمم هتيهم هنا
جي هشام و محمد
احمد : دلوتي انا امرت ناف تدريب عشان تكنو اقوى هتدخلو الغرفة دي دي غرفة زمانية يعني اليوم هنا بي سنة جوا في السنة دي هتتغيرو خالص فاهمين
محمد: تمم اي نوع التدريب
هشام : خليها مفاجاه عشان كدا هيبقا احسن
احمد: تمم يلا ادخلو
هشام و محمد : تمم سلام
////////////////////////////////////////////////////////////
عند ياسر
شخص ٣ لقد اقتربت الطائرات الان سيدي
البروف بص هوا و المل علي الشاشه
اول ما الطائرات قربت من حدود مصر الارسال اتقطع
البروف : ماذا حدث
شخص : لقد فقدنا الاتصال سيدي
هنا بقا صوت احمد يظهر و يكون ظاهر على الشاشة
احمد : متخفش بس الاتصال مفصلش الي حصل ان الطائرات دمرت
البروف مصدوم ازي قدر يوصل ليهم هنا و قدر يخترق سستم بتعهم وهوا اقوى سستم
البروف : كيف فعلت هذا
احمد: مفيش اتفرج على الفديو دا وانت تعرف
يظهر علي الشاشه الطائرات وهيا بتقرب من الحدود المصرية و تنفجر
احمد: دا احدث نظام حماية مفيش اي طيرا تقدر تعدي منو وقعد يضحك
البروف : انت لا تعلم مع من تتحدث
احمد: عارف و عشان تتاكد انا جيلك
وبدل ما احمد يخلي ناف تنقل ياسر راح هوا يجبو
و ظهر قدامهم وقال
احمد: مساء الخير
هنا الكل اتصدم ازي قدر يجي بسرعة دي وامتا
شخص ٢ اطلق النار على احمد بس مفيش اي رصاصة جت فيه
احمد قعد يضحك وقال
احمد: ما تتعبش نفسك مش تقدر تعمل حاجة
البروف سوف تندم على كل هذا
احمد بص لي ياسر وقال : يلا يا عم ياسر ولا اي
ياسر : يلا يبني مع ان شكلهم يضحك بس عادي
احمد حط ايدو علي ياسر وقال
احمد: لسا حسابك مجاش بس هتندم علي كل دا
راح اختفي هوا وياسر
البروف مصدوم: اجمع جميع الاشخاص
////////////////////////////////////////////////////////////
عند سيد
ماكس : جمعت الفريق
سيد: اقعد دلوتي لغيت اما احمد يجي
في نفس الوقت احمد ظهر و معاه ياسر
سيد: الفريق جاهز يا احمد
احمد: تمم نتحرك بكرا
ياسر : هتعمل اي يا احمد
احمد : هاخد طار جدي و عمي
////////////////////////////////////////////////////////////
في روسيا
الرئيس الروسي: هل لك اسم
الشئ: اجل اسمي زينو
الرئيس الروسي: حسنن الان لقد جهزت لك فريق و تم تحديد موقع الشخص الذي تبحث عنه هوا مع عائلته في المستشفى
زينو : اجمع الفريق هنا
الرئيس الروسي: تمم
الفريق اتجمع
زينو : هل احد ذهب إلى مصر
شخص : انا
زينو فكر في موقع في مصر
الشخص فكر في مكان و زينو قرأ افكار الشخص و قال
زينو: لي يمسك الجميع بي
و انتقل زينو و الفريق لي مصر
زينو : لي نذهب
////////////////////////////////////////////////////////////
في المقر الرئيسي في الغرفة الزمنية
ناف : انتم الان تستطيعون استخدام جميع الفنون القتالية و جميع الاسلحة
محمد : تمم هنخرج امتا
ناف : سوف تخرجون الان لكن اول حاجة يجيب انت تردون هذه اللبس مخصص لكم
هشام: اي المميز فيه
ناف: انهو محسن عن باقي اللبس بتاع الجنود يستطيع تحمل انفجار قنبلة نووية
هشام: تمم
خرج هشام و محمد لقيو احمد
محمد: عرفت مين الي عملها
احمد: اه ويلا عشان ناخد طرنا
احمد خد هشام و محمد و راح المقر الفرعي لي الفريق الي هناك
سيد : الفريق جاهز
احمد : تمم اجمعهم
الفريق اتجمع و احمد امر ناف انها تنقلهم لي الجزيره
هنا الوقت يقف علي مشهدين
المشهد الاول
وصلو زينو هوا و الفريق لي المستشفي لي اهل احمد
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد التاني وصول احمد والفريق الجزيره
.....يتابع ........
الي اللقاء في الجزء الرابع و اسف علي التاخير و الجمعه الجيا هيكون فيه جزء كبير يرضيكوو علي التاخير دا سلااااام
اهلا يا شباب اسف على التاخير الكبير دا
الجزء الرابع
وقفنا المرا الي فاتت لما احمد راح يهجم على البروف و في نفس الوقت دا كان زينو رايح يهجم على المستشفى الي فيها اهل احمد
احمد وصل هوا و الفريق لي الجزيره الي عليها البروف و باقي التنظيم
🫡من منظور محمد 🫡
وصلت انا واحمد و هشام و معانا الشباب لقينا نفسنا في مهبط للطائرات الحربية جنب مينا و لقينا ان المهبط مليان طائرات حربية كتير علي المدرج غير الطائرات من دون طيار في الجور فوق ال 20 طيارة و و الف وشي القي اكتر من من 8 غواصات و 15 سفينة حربية قولت لي احمد
محمد: بقولك اي ديجي تحدي علي الي يقتل اكتر
احمد: اشطا
هشام: وانا معاكو بس الي هيقتل اقل هيعمل عقاب
الكل اشطا
هشام بيقول : بس اي دا يا احمد احنا فين بظبط
احمد: دا مقر المافيا الرئيسي في واحد جوا اسمو البروف كان رئيس ماهر و الي امر بي الهجوم على البيت هوا في اخر دور تحت الجزيرة
احمد وجه الكلام لي الكل
احمد: بصو يا رجالة مش عاوز حد عايش و مش عاوز المكان دا سليم يلا بينا
احمد سعتها خلنا نظهر في وسط المهبط
🫡منظور احمد🫡
بعد ما خلصت كلام مع الرجالة نقلت الكل لي وسط المهبط بتاع الطيران و بدا الهجوم اول ما العدو شاف احمد و الرجالة بداو هجوم عليهم و الكل واقف وعمال يقتل في الي بيشفو و قولت ليهم كلو يفرق يلا و فعلان اتحركو في الي هجم علي الرجالة بتاعت المينا و في المهبط وانا و محمد و هشام رحنا المقر الرئيسي
واحنا شغالين قاتل في اي حد يجي قدمنا و و مرا واحدة لقيت ان هشام رمي السلاح و راح مطلع خنجر و طلع يجري عليهم ( طبعن مفيش اي رصاص يصيبه عشان اللبس مخصص ليه عشان تبقا فايق معايا)
و محمد طلع مسادس ذهبي مكتوب عليه العارف و واحد فضي مكتوب عليه (M_k) و نزل قتل فيهم و انا كل دا ماشي فخور بي الي هما وصلو ليه انا ماشي في النص يعتبر كل الي بقتل واحد او اثنين من الي يفلت منهم بقول لي نفسي ( شكلي هخسر و الرهان و مش هيحلو )
و الشباب برا لقيو الطيارات الي من دون طيار عمالة تضرب عليهم نار و هما اصلن معاهم اسلحة من من طلقة عادية توقع طيارة و اشتغلوا قتل فيهم و تفجير الطيران و لقيو ان الغواصات الحربية بتهرب فا في منهم نزل و طلع من جيبو كم صاروخ عامل زي القلم الجاف بس يقدر يخترق اي غواصة وضرب عليهم الصوريخ
نرجع عندي تاني احنا نزلنا الدور الي فيه البروف لقينا اكتر من ٥٠٠ واحد في وشي مفيش ما بنهم مسافة تحط رجل في المكان قولت لي محمد و هشام
انا: طيب احنا لو قعدنا نضرب فيهم بي السلاح مش هنخلص روحت عامل اي بي ايدي كاني بسقف كل لي قدمنا اطبقو في بعض و مفيش حد فيهم بقي فيه عظمة سليمة و كانهم بيتعصرو روحت قولت لي محمد و هشام ( كدا انا اللي كسبت )
محمد: لا كدا خم
هشام: احنا قولنا الي يقتل اكتر
احمد: بس محدش قال ازي نقتل
هشام: تمم
احمد: طيب يلا عشان العريس الي جوا
روحنا لس اخر الدور لقينا ان في باب ضخم من الفولاذ الصلب روحت قايل ليهم ابعد منك ليه
هشام : لا ابعد انت
راح هشام لف الخنجر بتاعو راح من يد الخنجر من ورا طلع ليزر طويل قطع بيه الباب علي شكل دائرة و عدينا منها لقينا ان في حوالي ١٥ نفر بس جتا محمد و هشام في دقيقه كانو مخلصين عليهم روحت لي البروف و لفيت الكرسي و قعدت قدامو و محمد وهشام ورايا واقفين
احمد: اي ياعم كل دا
البروف: اتركني وسوف افعل اي شئ تطلبه
احمد : أنا مش عاوز غير روحك
البروف : سوف اعطيك كل الاموال التي تحتاجها
احمد: انت عندك اصلن حاجة يبني
البروف: اجل عندي اومال كثيرا
شخص ٣ : اعفو عني وسوف اعطيك كل ارقام الحسابات الخاصة بي المنظمة
احمد راح ضربو بي النار وقال
احمد: مش بحب الشخص الي يخون
البروف : انا املك المليارات
احمد: هات كل ارقم الحسابات و هسيبك
محمد : انت بتقول اي دا لازم يموت
احمد راح بص لي محمد وكان سعتها توصل مع محمد بي الطخاطر و قال ليه انت الي هتقتلو بس ناخد منو الفلوس واما اصلن كنت قايل ليك انت الي هتخلص عليه بي ايدك
محمد بص لي احمد وسكت
البروف : جميع ارقام الحسابات موجودة علي اللاب توب الخاص بي
احمد: روح هاتو
البروف قام و جاب اللاب توب وقال لي احمد عليهم
احمد: ناف
ناف : اجل سيدي
احمد : اسحبي كل الفلوس الي في الحسابات دي و اعمالي حسابات تانية و وزعي عليهم الفلوس و قولي ليا المبلغ كم
ناف: جاري التنفيذ
مفيش ٣ دقايق و ناف قالت
ناف: تم النقل و المبلغ الكلي ٨٤٣ مليار دولار
هشام : خخخخخخخخخ
اي دا دا ميزانية دول
البروف : الان لقت اخذت كل المال دعني اذهب
احمد: وانا قد كلمتي و هسيبك
البروف : شكرا لك
احمد: بس معرفش هما بقا حد فيهم هيرحمك ولا
البروف: ماذا تقصد
احمد : انا خت الي عوزو و هما عوزين راسك
راح هشام قطع ايد البروف الاتنين و محمد قطع الرجلين
و هشام قصر رقبته و محمد خلعها من علي جسمو
احمد : البقية في حياتكم
هشام و محمد : حياتك الباقية
احمد خلص علي البروف و المنظمة بتاعو
احمد : يلا يا رجالة نرجع
هشام : هنروح علي فين
احمد: الشباب علي المقر الفرعي و احنا علي المستشفي
وفعلا احمد امر ناف تنقل الشباب و هوا حط ايدو علي محمد وهشام و اتنقل لي المستشفي و هنا كانت
الصدمة
احمد ظهر ولقي الفرقة الي كان سيد بعتها لي الحماية ميتا كلها و في منهم الي محروق و الي من غير راس جري علي المستشفي لقي ان مفيش حد مش مصاب اصابة خطيرا او ميت قعد يصرخ و يلف علي رنا و امو و مرات عمو و ستو مش لاقي حد لغيت اما عينو لمحت سيد مرمي علي الارض و ايدو اليمين مقطوعة و مغمي عليه احمد جري عليه وقال لي ناف
احمد : ناف بسرعة ا نقلي سيد و عالجي و ابحثي عن اهلي بسرعة شوفي فنهم و رجعي كل الكاميرات عاوز اعرف مين عمل كدا
ناف : حاضر سيدي
احمد قال لي هشام و محمد
احمد: بسرعة شوف اي حد مش تبع الرجالة او لابس لابس غريب لو عايش هاتو ولو ميت فتش فيه
هشام و محمد: حاضر
و احمد قعد يشيل الانقاض و يطلع الناس الي ميتا و الي مناصب جامد لقي ان الإصابات خطيرا و ناس كتير في كذا عمرا واقعة و اثار هجمات غريبة
احمد: ناف
ناف: نعم سيد
احمد: عاوز مستشفي علي اعلي مستوي تكون موجودة دلوتي و انقلي كل الإصابات هناك عالجي الكل
ناف: جاري التنفيذ
احمد وقف ولقي رجل شئ ضخم في الارض قال لي زيس
احمد: رجل اي دي يا زيس
زيس :.......
احمد: رد عليا رجل اي دي
زيس : انا اول اما وصلت لقيت في قوة غريبة مش من الكوكب دا كان في حد من نفس الفصيلة بتاعتي هنا بس انا مش عارف ازي او امتا دا حصل
احمد: ازي دا مش عارف انو وصل عشان ناخد بالنا
زيس : شكلو كان خافي القوة بتاعته
احمد: طيب فين رنا و مراتك دلوتي
زيس : مش قادر اتواصل معهم و دا الي خايف منو لان مفيش غير حاجتين هما الي يقدرون يقطعون الاتصال
الاولي : ان الشخص الي بنحاول نتواصل بيه ميت
او
التاني : ان في حد حطهم في حاجز العزل
ناف : سيدي
احمد: اي يا ناف
ناف: لقد عثرنا علي أسرت حضرتك
احمد : هما فين
ناف: علي بعد ٥ كيلو من المكان الخاص بيك
احمد: انلقيني هنا
ناف نقلت احمد هناك و اتصدم من الي شافو
لقي ستو و اخدت طلقة في راسها و مرات عمو من غير راس و امو رجليها مقطوعة و اغمي عليها
احمد قعد يصرخ و يعيط ويقول ليه كل دا يحصل معيا اما عمالت اي وليه كدا عاوز افهم ليه كل دا لغيت اما زيس قال ليه
زيس : امسك نفسك يا احمد احنا هنجيب حقهم و ندم الي عمل كدا غالي اوي
احمد: كل الي يقرب مني بيموت يا زيس بيموت
زيس : امسك نفسك و افتكر الوصية جدك (والي مش فاكر او مش عارف اي هيا الوصية يرجع لي الجزء الي فات)
احمد قام و مسك نفسو مسح دموعه وقال ي ناف
احمد: ناف
ناف : نعم سيدي
احمد: نقلي جثة ستي و مرات عمو لي المستشفي و عالجي امي
ناف: اهل ابلغ سيد هشام و محمد اي شئ
احمد : انا هجيب محمد و هشام و هقول ليهم
احمد اختفي و ظهر قدامهم لقي هشام و محمد عاملين يطلعوا الناس محمد اول اما شاف احمد و عينو حمرا جري عليه وقال
محمد : في اي يا احمد و امي و ستي فين في الجماعة
سعتها دخل عليهم هشام
واحمد قال
احمد : تعالو معايا
احمد حط ايدو علي محمد وهشام و نقلهم لي المستشفي و اول اما وصلو لقيو نفسهم في مستشفى هشام قال
هشام: خير يا احمد جاي بينا علي المستشفي ليه
احمد نزلت الدموع من عنيه وقال لي هشام و محمد
احمد: شادو حالكو ستي و مرات عمي ماتو و امي رجليها انقطعت و رنا مش لقيها
سعتها احمد بص ليهم لقي هشام واقف من الصدمة و محمد نخ علي ركبه و قعد يصرخ و يعيط و هشام قال
هشام: مين الي عمل كدا
احمد: الكاميرات كانت مفصولة في المنطقة كلها و مش عارفين مين عمل كدا و مش عارف رنا لسا عايشة ولا
وكان بيعيط وسعتها افتكر كلام جدو مسح دموعه وقال
احمد: مفيش حد في بيت العارف بيعيط و الي عمل كدا همسح نسلو من علي الارض
وسعتها هشام مسح هوا ومحمد وقفو وقامو وقالو
هشام: احنا في ضهرك في اي حاجة
محمد: طيب هنعرف منين مين الي عمل كدا و سيد فين اصلن
احمد: سيد ايدو انقطعت و نزف ددمم كتير و في المقر الرئيسي يتعالج هناك
و اول اما يفوق هنعرف كل حاجة
محمد : انا عاوز اشوف امي يا احمد
احمد: مش هينفع يا محمد
محمد: مش هينفع ليه عاوز اودع امي الوداع الاخير في اي انت منعني اشوف امي
هشام: خليه يشوف امو يا احمد و انا هروح اشوف امي يلا يا محمد
وهشام بياخد محمد و بيروح التلاجة الي فيها امو و مرات اخوه واحمد ماشي وراهم دخلو الاوضة و هشام راح لي امو وشال الملاايا من علي وشها و باس رسها وقال
هشام : وحشتيني اوي يا غاليه وحياتك عندي مش هسيب الي عمل كدا
محمد بيروح لي امو و اول اما يرفع الملايا يصرخ من الصدمة ويقع علي الارض يعيط وهنا هشام يبص ليه يلقي مرات اخوه راسها مقطوعة و احمد يقول لي هشام و محمد عرفتو ليه مكنتش عاوز اخليه يشوف امو عشان الصدمة دي و حياتك يا محمد هخليه يتمني الموت هوا و اهلو
ويروح لي محمد يأخده في حضانه و يقعد يعيط معاه
و هما قاعدين كدا ناف تكلم احمد وتقول
ناف: سيدي
احمد: اي يا ناف
ناف: لقد افاق سيد
احمد يقوم يوقف وهنا يبص ليه محمد و هشام ويقول
احمد؛ يلا عشان سيد فاق
و ياخد هشام و محمد و يروح المقر الرئيسي و يلاقي سيد نايم على السرير و يحاول يعدل نفسو احمد قال ليه
احمد: خليك مستريح يا سيد
سيد : استريح ازي و انا مقدرتش اصون الامانة مقدرتش احمي اهلك قولي استريح ازي و كل الناس دي ماتت
احمد: هنجيب حق كل الي راح يا سيد بس نعرف مين الي عمل كدا
سيد : هقولك كل الي حصل عشان انا مش فاهم اي حاجة
فلاش باك لما احمد بدا الهجوم
........كل دا من منظور سيد ماشي عشان تخلي بالك معايا .....................
قنا قاعدين في اوضة ام حضرتك و الكل متجمع و مرا واحدة نسمع صوت ضرب نار من كل مكان و صوت انفجارات كلمت المقر و خالتهم ينقلون رجالة عشان كان الاشتباك جامد و خليت في الطرقة ٢٠ نفر من النخبة و معاهم ماكس و دخلت لي الجماعة وقلت ليهم
سيد: محدش يخرج لغيت اما نتعامل معهم
رنا : كلم احمد بلغو
سيد: احمد مش موجود احمد راح يقتل الراجل الي هجم علي الفيلا
و خرجت وقفت علي الباب و لقيت 5 اشخاص فيهم واحد ضخم وكانو لابسين لبس الكي جي بي (المخابرات الروسية)
و قعدو يضربو بس عشان الرجالة لبسة البس محصلش فيهم حاجة لغيت اما لقيت الضخم دا مشي نحيت الرجالة و ضربة واحد كان الي يضربو يتساوى مع الحيطة و يخلع في راس و يكسر الارض بي حد لغيت أما وصل لي ماكس يضرب ماكس بس هوا يضرب فيه لغيت اما مكس طلع حاجة كدا في ايدو و ضرب بيها الشخص دا و قعد يصرخ و مرا واحدة لقيت عينو تحولت لي احمر و ايدو طولت و وتحولت لي اخضر و طلع منها مخالب و اول اما شوفت كدا دخلت لي الاوضة وقلت لي مراتك تاخد امك و ستك و مرات عمك و فعلا بقيت تنقل فيهم واحدة ورا التانيه و لقيت مرا واحدة لقينا ماكس خارم الحيطة و جسمو فيه خرم كبير و واحد من الي هجم علينا لقيته ضرب ستك بي النار في رسها و رنا مراتك اتحولت و راحت مسكا فينا و نقلنا مرا واحدة لقيت نفسنا في جنينة و لسا ها نتحرك لقينا رنا مراتك خدت رجل و اترمت بعيد و الرجال طاير جنبنا و روحت مطلع الجهاز الي كان مع ماكس و اديتو بيه في رجلو قعد يصرخ و لقيته راح مسك ايدي و حسيت عضم ايدي كله يتكسر و مسكني من أيدي و من جنبي و ايدي طلعت في ايد الشخص و راح رماني و محستش بي نفسي غير لما صحيت دلوتي
احمد : يعني انت متاكد ان الي كان لابسين لبس الكي جي بي
سيد : اه
ناف: سيدي لقد لقيت تسجل في احد الكاميرات غير متصلة بي سيستم لي المعركة
احمد: اعرضي التسجيل يا ناف
ناف : تمم سيدي
ظهرت شاشه افتراضية
اللي ظهر
شخص ليه قرون و انياب ضخمة و عينو حمرا و طول ال ٤ امتار و جسمو كلو عضلات ماسك شعر رنا و رنا مغمي عليها و جت ام محمد تمسك السلاح الي يضر الشخص دا راح شفها راح محرك ايدو راس ام محمد طارت و ام احمد راحت تاخده داس علي اديها و راح اداها بي الرجل في بطنها و هوا دايس علي اديها راحت محدوفا لي بعيد و ايديها تحت رجله و راح عامل خمس كور نار و حدفهم و الكاميرا فصلت
احمد و محمد اما شافو امهم الدموع نزلت غصب عنهم
زيس قال لي احمد: الهيئة دي بتاعت زينو ابن عمي
احمد: مين زينو دا
زيس: زينو دا الابن الاول لي عمي
احمد : هوا قومي
زيس : لما اتنزلت معاه كان في نفس قوتي
احمد : طيب اي نقطة ضعفه
زيس : معرفش و اول مرا القي حاجة تخليه يصرخ كدا احنا لازم نعرف اي السلاح الي كان مع ماكس دا
احمد : سيد هوا اي الي ماكس ضرب بيه الكائن دا
سيد : السلاح دا خنجر ماكس جابو من مهمة و قال انو معمول من نيزك وقع في المكسيك
احمد : ناف اجمعي كل المعلومات عن النيزك دا دلوتي
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح فلاش باك بقا لي الي حصل لما سيد اغمي عليه
رنا رجعت تاني راحت ضربة الشخص بي الرجل في صدره طار لي ورا و خبط في العماير و قام وبص لي رنا و قال
زينو : اهلا بي زوجة المنشود
سعتها مرات زيس قالت لي رنا تتحول بسرعة عشان دا ابن عم زيس و قوي
و سعتها رنا اتحولت لي التحول بتاعها ( الي عاوز وصف التحول ارجع الجزء الثالث)
مرات زيس قالت لي رنا ان دا زينو الخسيس
رنا : اهلا يا خسيس
زينو : سوف تندمين علي الإهانة بي
و راح متحول لي الشكل الكامل بتاعو ( طبعن انا وصفت شكلو فوق مش هري وخلاص) راح اختفي و ظهر ورا رنا و ادها بي الرجل خبطها في العماير
وراح عامل رمح من الصخور و رميها عليها راحت رنا عاملة درع من الصخور و صدت الرمح و بعدها راحت طايرة قدامو و راحت عامل سيف من البرق و راحت اختفت و ظهرت وراه و ضربته في ضهرو و انجرح جامد و راح هوا لف و مسكها من أيدها و رماها لي فوق وقعد يضرب عليها كرات نار ورا بعض رنا حصل ليها حروق و بعدت عنو و هوا راح ورها راح طار بسرعة اكبر و اداها بي الرجل خبطها و نزلت علي المستشفي و قعد يرسل عليها هجمات ورا بعض لغيت اما رنا اغمي عليها و رجعت لي شكلها الطبيعي و راح ماسك شعرها و وصل لي الحديقة و سعتها قتل ام محمد و قطع ايد ام احمد
////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع في الوقت الحالي
ناف : سيدي لقد جمعت كل المعلومات و يوجد كميات كبيرة من هذا المعدن يباع في الدرك ويب
احمد: اشتري كل الكمية و اصنعي منها أسلحة
زيس: ممكن نطور من المعدن نخليه شعاع
احمد: تمم ابعت المعلومات لي ناف عشان تعمل كدا
هشام : دلوتي احنا عرفنا ان روسيا ليها يد لي الي حصل و معنا السلاح الي نقدر نهزم بيه الكائن دا
احمد : محمد انت وهشام هشام يروح المقر الفرعي ويجهز كل الجنود و انت يا محمد جهز المركبات الي تحت
هشام و محمد : تمم
احمد: ناف اصنعي الاسلحة بسرعة و نفذي الي بعتو ليكي زيس عاوز حاولين المركبات دروع مدمجة من النيزك و الدروع بتاعتنا
ناف : جاري التنفيذ
احمد اختفي و ظهر في روسيا في بيت رئيس المخابرات الروسية و خطف الرئيس المخابرات و اهلو و رجع تاني
طبعن الكلام بي الروسي بس هنتكلم عربي
احمد: انا مش هقول الكلمة مرتين ماشي
كان احمد خاطف رئيس المخابرات هوا و مراتو و عياله معاه ٣ ولاد و بنتين توام
رئيس المخابرات: سوف اقول لك كل شئ ولكن اترك اسرتي
احمد : اين موقع زوجتي
رئيس المخابرات:......
احمد راح قاطع راس ابنو الكبير
و باقي عياله قعدو يصرخون و مراتو اغمي عليها
احمد: قولت مش بعيد الكلام مرتين فين مكان مراتي انطق
رئيس المخابرات: لا اعلم
راح احمد مولع في بناتو الاتنين
احمد : انا مش ورايا حاجة
ها تقول ولا امحي علتك
رئيس المخابرات: في احد اماكن جميعة ناسنا في غرب روسيا
احمد قالو شكرا و راح قاتل رئيس المخابرات
و رجع عياله تاني البيت
و جي هشام و محمد و قالو لي احمد ان كل شئ جاهز
سعتها جات مكلمة من الرئيس المصرى وقال : انت ناوي تعمل اي
احمد: ناوي ارجع مراتي
الرئيس: يعني مش هتعرف ترجعهم غير كدا
احمد : دا الي عندي و قفل في وش الرئيس
ناف: تم تنفيذ كل الاوامر
احمد : يلا
احمد ركب احد المركبات و كان معاه معاه ١٠ مركبات ضخمة زي الي راح بيها إسرائيل و علي كل مركبة في ٢٥٠٠ شخص و معهم ٦٠٠ طائرا حربية من الأسلحة الجديد و ٤٠٠ دبابة و ١٠٠٠ درون مسلح و دخلو الغلاف الجوي للأرض و أتجه لي روسيا قال لي ناف
احمد: ناف عاوز بث مباشر لي جميع أنحاء العالم و الميادين العامة يظهر صورا هلجرام ليا
ناف: بدا البث المباشر
احمد: لقد أخطأت ايها الرئيس الاحمق عندما هجمت علي اهلي و الان سوف امحو روسيا اعلم ان معاك احد احب اقول ليه
(اهلا بيك يا زينو يا خسيس في الارض مكان موتك )
احمد: ابدا الهجوم
////////////////////////////////////////////////////////////
............. يتابع..............
الي اللقاء في الجزء القادم و هيكون الجزء قبل الاخير
اهلا يا برو اسف على التاخير و هتعرف السبب اخر الجزء
يلا بينااااااا
الجزء الخامس
وقفنا الجزء الي فات لما احمد بدا الهجوم على روسيا
نروح نشوف اي الي حصل في روسيا في الوقت الي احمد كان بيعرف مين عمل كدا
ر/روسيا: انت كدا خطفت زوجته و هوا لن يقف مكتوف الايدي
زينو: و هوا دا الي انا عاوز اعملو عشان لو الي شاكك فيه صح كدا في مشاكل كتير هتحصل ولازم اخلص عليه
(سعتها رنا صحيت ضحكت وقالت : ههههههههه يبقا كدا انت الي جبتو لي نفسك )
في نفس الوقت الي هيا قالت كدا جي واحد جاري و شكلو عليه الخوف وقال
الرئيس : ماذا هناك
الجندي : سيدي هناك هجوم من الأسطول المصري الخاص بي المدعو احمد
الرئيس: لا تقلق سفينة واحدة سوف ندمرها الان بي مساعدة الصديق الجديد
جندي : ليست سفينة واحدة بل أكثر و أكثر من الهجوم السابق و اعداد اكبر
(سعتها الخوف ظهر علي وش الرئيس الروسي وقال)
الرئيس: ماذا سوف تفعل الان
زينو : هل لديك مثل الاشياء التي تحلق عند ذالك المدعو احمد
الرئيس: أجل يوجد ولاكن ليست في نفس القوة
زينو : خذني الي تلك الأشياء
الرئيس الروسي ياخد زينو و يروح لي معسكر حربي فيه طائرات حربية و دبابات و مدرعات
الرئيس: ها هي هناك
زينو يروح لي وسط المعسكر و يرفع ايدو و يطلع منها شعاع و ينزل علي كل الأسلحة و يطورها و يقول
زينو : الان انت معاك اسلحة اقوي منه
الرئيس يبتسم بي خبث : لقت انقلبت الموازين الان لي صالحنا
ابدو الهجوم المضاد
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي احمد
احمد: ابدا الهجوم
شخص : هتبدا بي اني
احمد: بي الخطة القديمة
شخص ضحك وقال : شكلك ناوي علي بعبوص
احمد: انت عرفني يا صحبي
شخص: شكل اللعب هيحلو
احمد : لولا انت مكنتش لحقت عمالت كدا
(طبعن انتو عوزين تعرفو مين دا بس دا ليه قصة لوحدها خليها لي اخر الجزء تعرفو مين هوا )
شخص : انت عايزني اسيبك يخويا في الوقت دا انت عبيط
احمد : بس مفاجأة حلوة المهم خلينا في اللعبة دي
شخص : متخفش انا حطيت بروتوكول عشان خط الهجوم الاول
احمد: وريني
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح نشوف اي الي بيحصل برا
اول ما احمد بدا الهجوم نزل من كل سفينة حربية فيلق مكون من ٥٠ دبابة ١٠٠ دورن ١٠٠ طائرة حربية و ١٥٠ مدرعة كل مدرعة فيها ٥ أشخاص
(كان احمد مدي امر اي حد ماكس سلاح يموت لكن اي حد اعزل يسبوه و يدمرون المنازل و المباني )
وفعلا كان في تدخل من الجيش الروسي بس ضعيف و الجنود كانو ماشين بي المدرعات و بيقول ان اي حد في المنزل يخرج و ليه السلام لكن اي حد تاني هيموت
و كان احسن حاجة في المدرعات في جهاز نقل فوري يعني يحدد في مين في المبني و يطلع الي فيه و المدفع او الدرون يدمر البيت
و مرا واحدة في لقيو ان في صاروخ دمر الدبابة و في اسطول ضخم تبع روسيا يهجم عليهم
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد و صحبه
احمد: مش قولت ليك ان دا هيحصل
شخص : شكلك عارف بتتعامل مع مين
احمد: عيب عليك
شخص : بس مش كدا الي جوا الدبابة هيموت
احمد: لا متخفش عشان اللبس الي هما لابسينو مطور يقدر يحتمل انفجار قنبلة نووية و اي حد بيحصل اي درر ليي المركبة الي فيها بيتنقل لوحده لي السفينة عشان يجهز لي الهجوم الجاي
شخص : انت دماغ و***
احمد: متخفش هوا اول اما يلقي نفسو كسب معركة هيكشف نفسو
شخص : انت مش خايف علي رنا
احمد: اه خايف بس هوا مش هيقدر يعمل معها حاجة
شخص : وانت اي الي يخليك متاكد كدت
احمد: اتفرج و انت تشوف
////////////////////////////////////////////////////////////
الرئيس الروسي و زينو
زينو : اريد اقوي مادة علي هذا الكوكب
الرئيس الروسي: تمم بس لي ايه
زينو : لدينا اسير قوي اريد ان أجعله خط دفاع اخير
الرئيس الروسي: تمم
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح المعركة
فعلا ذي ما احمد توقع لقي ان الهجوم قوي و ان المعركة بتروح لي الجانب الاخر و الجنود الروس بداو يتحركو
و خلاص اخر مركبة وقعت و بداو يتجهون لي المركبات
ولكن الهجوم بتاع الروس مفيش منو اي فائده
لغيت اما زينو ظهر و معاه رنا متكلبشة في حاجز مدور معمول من المعدن و طاير جنب زينو
وقال
زينو : مش كافيه كدا ولا اي يا احمد ولا قول يا ابن عمي
سعتها طلع احمد لي زينو
احمد: بس متجيش تعيط زي كل مرا يا خسيس
زينو : دا كان زمان دلوتي اوريك
سعتها زينو اتحول لي الشكل بتاعو (لو عاوز تعرف شكل زينو ارجع الجزء الي فات)
و هجم علي احمد ادالو بي البوكس خله اترزع في من السما لي الارض
و قعد يرمي عليه كرات من النار
سعتها كل دا كان احمد واقف وراه وقال
احمد: اي الغل دا كلو
راح زينو لف ليه و ضربو في بطن احمد سعتها حصل انفجار ضخم ولما الدخان اختفي ظهر احمد متحول لي الشكل بتاعو و ماسك ايد زينو (شكل تحول احمد اللون الجسم اسود جاي و ايدو حمرا طلعا علي ايدو زي النار و عينو حمرا ددمم و جسمو معضل و طالع منو انياب ضخمة و طول ٢٥٠ )
احمد: طول عمرك خسيس و مش شريف في المعارك
و راح احمد عمل رمح من البرق و ضرب بيه ايد زينو راح قطع ايدو زينو بعد عنو و طلع ايد جديدة و راح عمل اسهم من النار و الصخور و قعد يهجم علي احمد و احمد قعد يصد الهجوم وفي هجمات جت فيه و جرحت احمد و راح جي ورا احمد و عمل رمح اسود قوي وقال
زينو : رمح الظلام _ هجوم الثقب الاسود
راح ضارب بيه احمد في ضهرو راح عامل خرم كبير في جسم احمد و احمد بعد عنو و احمد بان عليه التعب من الإصابة و عمل كرة ناريا ضخمة و هجم علي زينو بيها و قبل ما تصول ليه كانت اختفت و سعتها زينو قال
زينو : كرة الظلام هجوم الثقب الاسود
و راح رمي علي احمد الهجوم و خبط في احمد و عمل انفجار ضخم و وقع علي الارض
و راح طاير زينو لغيت السما و عمل هجوم علي المركبات و لكن مفيش حاجة حصل فيها راح قايل
زينو : اللغو الدفعات والا هجمت علي بلدكم و سعتها بص علي رنا لقيها فاقت و تحاول تفك نفسها
زينو : لن تقدري علي فعل شي لقد هزمت زوجك و انظري اليه
سعتها رنا بصت علي احمد و قعدت تضحك وقالت
رنا :ههههههه طيب هتفضل كدا كتير
زينو : بتتكلمي عن مين
رنا: هوا عارف
زينو : لقد مات ههههههه
رنا : دا انت غبي اوي هههههه
زينو : سوف اقضي عليكي الان
راح عامل هجوم وقال
زينو : رمح الظلام
راح هجم على رنا ولكن لقي ان الهجوم معملش حاجة و ان في حاجز علي رنا
وسمع صوت ضحك و بص نحيت اتجه الصوت لقي ان جسم احمد يرتفع من علي الارض و اتعدل و الإصابات الي فيه اختفت و سعتها قال
زينو : ازي ازي
احمد: عشان طول عمرك خسيس و متهور و مش بتتعلم من الاخطاء بتعتك
و مفكر نفسك زكي
سعتها احمد شاور و طلع من المركبات جميع الاسطول ولكن مطور عن الاسطول الاول و اقوي و بداو الهجوم علي سفن روسيا و بدات المعركة و جي اتصل من الشخص الي علي السفينة وقال
شخص : بقولك اي انا جعان ابعد هخلص الموضوع دا كلو
احمد : تمم
احمد اختفي و ضرب زينو في ضهرو و اخد رنا و الطيارات و الدرون رجعو لي المركبة تاني و طلع من احد المركبات مدفع ضخم و طلع منو شعاع مسح جميع الطائرات الحربية الخاصة بي روسيا
و سعتها احمد كان نقل رنا لي السفينة و رجع عشان يخلص علي زينو و لقي ان زينو هرب لي الفضاء الخارجي سعتها احمد انتقل و ظهر قدامو و قال
احمد : انت رايح فين فكرني هسيبك تروح كدا تؤ تؤ هزعل كدا دا في طار. عندك ولازم تموت دلوتي و مش اتعب نفسي عشان انت مش تستاهل استخدم خنجر صديقي ماكس
زينو : سوف تندم علي هذا
و بداو الهجوم علي بعض زينو عمل هالة سودا علي ايدو و هجم علي احمد راح احمد قطع ايدو
احمد دي عشان صحبي
و جي يهجم على احمد بي الايد التانية راح قطع ايدو الشمال و قال دي عشان الناس اي ملهاش ذنب
زينو اختفي و يحاول يهرب من احمد احمد ظهر قدامو و قال دلوتي موتك احمد : هجوم الطبيعية
ظهرت كرة في ايد احمد حولين الكرة الاربع عناصر بتوع الطبيعة و هجم علي زينو و زينو صرخ جامد و اتبخر و سعتها احمد اختفي و ظهر علي السفينة وقال لي الشخص
احمد: افتح البث
البث فتح
احمد: خلال ساعة القي رئيس روسيا و رئيس جمعيه ناسا و جميع القيادات والا همحي روسيا من الوجود و من الان روسيا ليس لها اسلحة نووية ابدا التنفيذ سعتها ظهر علي جميع مخازن الأسلحة النووية أعمدة عملت حقل عازل و نزل شعاع من السما علي المخازن انفجرت
بعد حوالي ساعه كان الرئيس الروسي و جميع القيادات في الاسر و انسحاب جميع القوات المصرية بعد اعلان ان روسيا الان تبع حكم دولة مصر
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح بعد ما احمد خلص المعركة
احمد رجع مصر نزل هوا و رنا و الشخص الي معهم و دخلو المقر الفرعي لقيو سيد و هشام و محمد و الرئيس المصري في استقبلهم
هشام : حمد**** على السلامه يا رنا
رنا : **** يسلمك
محمد: هوا فين يا احمد
احمد : عندك تحت هوا و الباقي عيش
نزل هشام و محمد عشان ياخدوا الطار من الرئيس الروسي و القيادات
سيد : مش هتعرفنا مين دا يا احمد
احمد: صحبي صقر هوا الي سعدني في كل حاجة في المعركة دي
صقر : ازاي اسيبك يخويا
رنا : بس اي الي لمكو علي بعض مش انت كنت في السعودية يا صقر
احمد: هوا الي جالي
فلاش باك
........يتابع .........
لو عوزين تعرفو مين صقر و اي الي جابو في سكة احمد كل دا هنعرفو بس في قصة لوحدها في المسابقة بي اسم دماغ جبارة اما اي الي هيحصل لي احمد و زيس دا الي هنعرفو في الجزء الاخير
الجزء الجاي اخر جزء و هيحصل في حجات كتيرا و هيكون احداث شيقة جدا و قصة دماغ جبارة هتنزل يوم السبت سلاااااام ////////////////////////////////////////////////////////////
عارف في ناس كتير هتقول الجزء صغير بس كل الغيبة دي عشان كنت بكتب قصة دماغ جبارة و هتنزل يوم السبت و يوم السبت الي بعدو هيكون اخر جزء في السلسلة
وعيد سعيد عليكو
دا الجزء الاول من السلسلة التانية من شاب العشرين و حريم المنطقه الشعبية بس هغير الاسم عشان مش لائق علي الموضع
و كل يوم جمعة الساعة ١ بليل هينزل جزء
يلا بينا يسطاااا نبدا الجزء الاول
وقفنا المراه الي فاتت لما ناف قالت لي احمد ان في مركبة فضائية تهبط علي المريخ جنب المقر الرئيسي
واحمد امر ناف انها تظهر علم مصر علي المقر
و كلم رئيس الجمهورية و سيد عشان يجهزو الأسلحة و المعدات الجديدة
سعتها احمد انتقل لي المقر الرئيسي و قال
احمد: ناف ابقي علي وضع الاستعداد و جهزي الخطة بيتا
ناف : امرك سيدي
و
نروح لي مقر جماعة ناسا الفضائية
نلقي ٣ اشخاص قاعدين و بيتفرجو علي البث المباشر لي هبوط المركبة الفضائية علي المريخ عشان اكتشفها
هوا الكلام انجليزي فا هنكتب عربي
شخص ١ : تم الهبوط بي نجاح
شخص ٢: ابدو في الاستكشاف الان يجب علينا ان نعلم ما هذا الشي
شخص ٣: اكيد عشان ممكن يكون غزو او هجوم علي الكوكب
شخص ١: تمم سيدي
شخص ١ ادا الاذن لي الفريق بي بدأ العملية
نروح علي المريخ
تهبط المركبة و ينزل منها طاقم مكون من٥ اشخاص
اول شخص هوا : دكتور من جمعية ناسا
تاني شخص : ظابط من الكي جي بي (جهاز المخابرات الروسية)
تالت شخص : ظابط من السي اي بي ( جهاز المخابرات الأمريكية)
رابع شخص : مختص في الهكينج
خامس شخص : الطيار
الدكتور : تمم هنبدا الان يا سيدي
الدكتور فهم الفريق العملية عشان يبداو يعملوها و هوا انو يستكشف الشي الغريب الي ظهر علي المريخ و لو فيه مخاطرة علي الكوكب يدمرون الشي دا بي القنابل النووية
ودا دور الظابط الروسي
و تامين باقي المجموعة علي الظابط الامريكي
و الشخص الرابع عليه تشويش الاتصال هنا و يفتح ليهم المكان
و الخامس يفضل في المركبة الفضائية ولو مجاش في خلال ساعة يتحرك
بداو يتحركو علي المقر الرئيسي
و سعتها لقيو علي المقر علم مصر
الدكتور : ازي دا دا علم دوله مصر علي المبنى دا و قدرو يبنو هنا ازي و امتا
في مقر جمعية ناسا
الشخص الاول هوا : رئيس جمعية ناسا
الشخص الثاني الرئيس الروسي
الشخص الثالث الرئيس الأمريكي
رئيس جمعية ناسا مصدوم من الي بيشفو وقال : دا مستحيل ازي قدرو يوصلو لي المريخ و ازي قدرو يبنو دا كلو من غير ما حد يعرف دا عشان ينقلون المعدات و الاشخاص علي الاقل ١٠ سنوات على الاقل غير المعدات الي بتنقل معدات البناء
الرئيس الروسي : لازم ندمر المكان دا و كمان نعرف عملو كدا ازي
الرئيس الأمريكي: ادي امر تفجير المكان
و رئيس جمعية ناسا امر الدكتور انهم يدمرون المكان
الدكتور : ابدا تنفيذ التدمير
الظابط: تم
نروح لي جوا المقر الرئيسي
احمد قاعد و هوا عمال يضحك و راح قال
احمد: ناف افتحي المايك
ناف : تم تفعيل المايك الخارجي
احمد : اهلا اهلا اهلا
وسعتها ظهر صوت احمد عند الدكتور برا
احمد: تفضلو بي الدخول مش هينفع تيجو و مش تدخلو هنا
وراح فاتح بوابة امام الدكتور و الظباط
الدكتور واقف مندهش ازي البوابة ظهرت وهنا كان في جدار
رئيس جمعية ناسا امر الدكتور بي الدخول
وفعلا دخل الدكتور و الظباط المقر و اندهشو من المنظر و كتر الأجهزة الحديثة و جمال المقر و لقيو مرا واحدة السقف اتفتح و نزا احمد منو وهوا قاعد علي الكرسي
و اول اما شافو احمد الجميع اتصدم ازي شاب لسا في سن المراهقه موجود هنا
الدكتور : ممكن اعرف مين الرئيس هنا
احمد: انا
دكتور : شئ مش منطقي طيب اي شخص كبير في السن اتحدث معه
احمد: لا يوجد احد سواي
نروح في مقر جمعية ناسا
رئيس امريكا: اقضي علي الشخص دا و استولى علي المبني مصر دولة غبية لي اجل ارسال شاب صغير
رئيس روسيا: اكيد الشاب دا خطير عشان يبقا لي واحدة لا تستخف بي الشعب المصري
رئيس امريكا: نحن ارسلنا افضل اثنين لي حماية الدكتور لن يكون من السهل اقفهم
وسعتها رئيس جمعية ناسا امر الظباط القضاء على احمد
احمد : تفضل يا دكتور استيفان
استيفان : كيف عرفت اسمي
احمد: انت علي اقوي و احسن مقر استخبارات و دفاع لي مصر ازي مش هعرف اسمك انت و حضرت الظابط
احمد شاور علي الظابط الامريكي وقال
احمد: الظابط جون مفروض متوفي من ٢٠١٦ في سوريا
و شاور علي الظابط الروسي
احمد: الظابط انطونيو احسن ظابط مهام صعبة في روسيا بعد كريس
سعتها هجم عليه جون و انطونيو علي احمد بس احمد فعل الدرع الواقي بتاع المصنع و مفيش اي رصاصة جت فيه راح هجم انطونيو بي خنجر علي رقبة احمد المكان الي مفهوش اللبس
راح احمد مسك ايدو و كسرها و ضربو في رقبته وقع اغمي عليه
و جون رمي قنبلة يدوية علي احمد وخد الدكتور واستخبي خلف جهاز و بعد ما انفجر خرج و اتصدم عشان مفيش اي خدش او اثر علي اي انفجار حتا احمد مفيش فيه اصابة
احمد: خلصت ولا لسا يا خواجه
جون : من انت كيف لم يحدث لك اصابة
احمد: بي فضل السترة دي منيعة ضد اي هجوم
كل دا منقول في مصر و في جمعية ناسا
قاعد رئيس امريكا و روسيا مصدومين من التكنولوجيا الي وصلت ليها مصر و ازي دا حصل
رئيس جمعية ناسا : انا افضل ان الدكتور ياخد جولة عشان نكتشف المكان
رئيس امريكا: موفق
رئيس روسيا: موفق
سعتها وصلت اومر لي الدكتور انو يستكشف المقر
الدكتور : ممكن اعرف اسمك
احمد: اسمي احمد
استيفان : تمم احمد نحن اسفون علي ما حصل ممكن نعمل اتفاق
احمد: حسب الاتفاق
استيفان: ا نت رئيس هذا المقر صحيح
احمد: صحيح
استيفان : ممكن تتعاون معنها نحن دول غظمة و نستطيع تامين اي شيء لك
احمد: دعني افكر في الموضوع
استيفان : تمم
جون : ماذا فعلت مع انطونيو
احمد: فاقد الوعي لا اكتر
جون : تمم
احمد: ناف انقلي انطونيو لي القسم الطبي
ناف: امرك سيدي
سعتها نزل شعاع علي جسم انطونيو و اختفي
استيفان : ماذا حدث الان وما هذا الصوت
احمد: ما حدث الان ان انطونيو في القسم الطبي و الصوت فا هذا الذكاء الاصطناعي الخاص بي المقر
استيفان : ممكن نتفرج على المقر
احمد: اكيد
احمد خد استيفان و جون و قعد يلف في المقر و اندهشو من ما شافوه
القسم الطبي علي اعلي مستوي من التطور
و قسم المركبات و القسم العلمي و في قسم تصنيع الأسلحة مدخلوش فيه و جون قال
جون: لماذا لم ندخل هذا القسم
احمد: لان هذا قسم سري
جون : تمم
في نفس الوقت دا كان المركبة الفضائية الي هما جم بيها مشيت
احمد: لقد ذهبت المركبة الخاصة بكم
استيفان : لقد نسيت ان ابلغ قائد المركبة ان ينتظر
كيف سوف نرجع الان
احمد: لا تقلق من هذا الموضوع
جون: كيف
احمد: سوف نرجع الان
استيفان : شكرا لك
احمد: علي الرحب لقد افاق انطونيو
سعتها احمد خد جون و استيفان و أنطونيو و وصلو قسم القيادة و قال
احمد: ناف جهزي بوابة التنقل
ناف: تم تفعيل بوابه التنقل
و ظهرت امام الجميع بوبا ليزر ازرق
جون : ما هذا
احمد: تلك بوبا انتقل عشان اروح و ارجع برحتي
استيفان : شكرا و اود ان اعرف ردك الان
احمد: ارفض لان مصر سوف تكون الدولة العظمة الوحيدة عم قريب شكرا علي زيارتكم
و دخل جون و استيفان و أنطونيو البوابة و ظهرو في مقر جمعية ناسا
رئيس جمعية ناسا : هذا شئ خطير جدا
رئيس امريكا : سوف ارسل احد لي التجسس و يجلب لي المعلومات عن ما تود مصر ان تفعله
رئيس روسيا: جيب ان نجعل ذالك الشخص الذي اسمه احمد يتعاون معنا سوف اكلف شخص ان يجمع جميع المعلومات عنه
رئيس جمعية ناسا : اذا يجيب ان يحدث هذا في اسرع وقت
و فعلا قام كل واحد منهم ومشي
نروح لي احمد
احمد: اي رايك يا سعدت الرئيس
رئيس الجمهورية: كويس جدا دلوتي اما أمرت الفرقة انها تنتشر في جميع أنحاء مصر
سيد: وانا بدات تفعيل النظام الجديد
احمد: كويس اوي كدا الخطة مشيا تمام اوي
سيد : هتعمل اي بعد كدا
احمد: ولا اي حاجة هما دلوتي هيحولو يعرفو ازي بنينا المقر دا علي المريخ و منين كل التكنولوجيا الحديثة دي
سيد: طيب ليه علي المريخ يا احمد
احمد: عشان علي المريخ مفيش الا الجامدين
سيد: ههههه ماشي يا عم الجامد
رئيس الجمهورية : دلوتي المعدات دي هتغطي ادي ايه من مساحة مصر
احمد: بعد ما نبعت الاقمار الصناعيه لي الفضاء الخارجي هنقدر نغطي مصر كلها
سيد: طيب ازي و مغيش غير ٢٠٠٠ مقاتل بس الي مدربين علي الاسلحة و منهم ٣ فرق دول منهم لي حماية الرئيس و حمايتك و منهم حمايتي انا ورئيس الأركان و دول احسن ناس فيهم
احمد: مهو عشان كدا انا خليت المقر الرئيسي في المريخ و في مصر عشان ناف هتتحكم في الاسلحة الثقيلة في جميع مصر لغيت أما نضرب ناس تاني و عاوز منك حاجة كمان يا سيدي الرئيس
رئيس الجمهورية: اي تاني
احمد: عاوز منك تعمل برنامج في جميع دور الايتام في مصر لي تاهيل الشباب
بعد شويا نقاش ما بين سيد و احمد و رئيس الجمهورية احمد قال
هروح انا دلوتي و بلغني بي اي جديد
سيد: تمم
احمد بعد ما مشي راح لي الفيلا بتاعته لقي هناك ام رنا و ابو رنا
احمد: وانا بقول القصر منور ليه
ام رنا: منور بي ناسه يا حبيبي
ابو رنا: ابسط يا عم حماتك بدلعك اكتر مني
احمد: دي حماتي حبيبتي
ابو رنا: اي اخبار الشغل يا احمد
احمد: كل تمم يا عمي و شويا وهفتح شركة و مصنع بس شغل لي وحدي
ابو رنا: *** يوفقق يبني
احمد: اي يا جميل مش عوايدك ساكت
رنا : مفيش يا حبيبي بس مستنيا باقي الجماعة يجو الاول
احمد: خير في اي
رنا : كل خير متقلقش
احمد بيخاطر زيس
احمد: بقولك اي متسال مراتك رنا ملها
زيس: تمم
زيس بيقول لي مراتو
زيس: هوا في شئ حصل مع رنا
مرات زيس: لا بس هيا حامل و عاملة مفاجأة لي احمد و اهلو
زيس: دا خبر حلو اوي
مرات زيس : متقولش لي احمد حاجة
زيس : متقلقيش هوا انا عبيط
مرات مش بقلق غير اما تقول كدا
زيس: عيب عليكي
مرات زيس: اما نشوف
احمد : اي يبني مراتك قالت اي
زيس: متقلقش حاجة رنا بس مستنية العيلة عشان بقلها كتير متجمعوش
احمد: مع اني مش مصدق بس ماشي
و فعلا الكل جي
و احمد فرح عشان دي اول مرا العيلة تتجمع في الفيلا بتاعته
احمد: منورين بيت محمود العارف يا جماعه
العارف : منور بي ناسه يبني
ست احمد: خد ياض هنا
احمد: اي يا ستي
ست احمد راحت شداه من ودنه وقالت : شهرين بي روح امك مشفتش وشك ولا اسمع صوت الي جابك
احمد : ايه يا ستي ودني وجعاني خلاص مش هيتكرر تاني اخر مرا
ست احمد: هوا لسا هيتكرر تاني
الكل قعد يضحك عليهم و الاكل جهز و قعدو يكلو و يضحكو و بعد الاكل
رنا : بما ان الكل اتجمع دلوتي حبا اعرفكو حاجة
ست احمد: خير يا بنتي هوا الواد دا ديقق اموتو
رنا: لا خالص يا ستي هوا احنا نقدر نعيش من غيرو
ستو: **"" يخليكو لي بعض يا حبيبتي
احمد: ثواني انا سمعت انتي بتقولي احنا
هشام: طبعن يبني كلنا دلوتي منعرفش نعيش من غيرك
احمد: ثواني يا اتش انا عارف هيا مش بتقول علينا هيا تقصد حاجة تاني صح
رنا وشها احمر و نزلت وشها في الارض : صح
هشام : انا مش فاهم حاجه
العارف : طول عمرك غبي من امتا وانت بتفهم مرات ابن اخوك حامل يا غبي
احمد راح لغيت رنا و رفع رسها وقال : مرات احمد العارف عمرها ما تنزل رسها خالص و بعدين دا انتي نور حياتي يقدر يزعل حياتو حتا
و راح شيلها وقعد يلف بيها و الظغريط بدات و الكل فرح
العارف : كيلاني ادبح ١٠ عجول و اصرف لي كل العمال نص شهر مكافأة
كيلاني : حاضر يا حاج
الف مبروك يا حبيب عمك
احمد: *** يبارك فيك يا عمي عقبال محمد
///////////////////////
نروح بقا لي أمريكا في مكان مجهول في شخص قاعد و قدامو ملف فيه كل حاجة حصلت لي ماهر من احمد و ملف تاني فيه تفصيل حياة احمد
الشخص دا جتلو مكلمة
الشخص : الو
مجهول : تمم وصل البيت وهوا متجمع مع العيلة
شخص: لا سيبو دلوتي عوزك تعرفي مين بيسعدو و مين الفريق الي معاه
مجهول : تمم
وراح قافل
راح قام و راح لس غرفة وقعد فيها و ظهرت ٣ شاشات و كل واحد فيهم رئيس مافية الادويا و رئيس مافيا السلاح و رئيس مافيا المخدرات
و المجهول دا اسمو البروف زعيم المافيا في العالم
البروف : مش عاوز اي غلط الايام الي جيا لغيت اما نعلن عن الي هيمسك مكان ماهر
رئيس مافيا السلاح : انا عندي شغل كتير متعطل و مش عارف اتحرك
رئيس مافيا المخدرات: انا بوزع كميات كبيرة في الشرق الأوسط ولازم في اسرع وقت نلاقي حد مكان ماهر
البروف: متقلقوش في واحد هيحل مكان ماهر و هوا ياسر
دا الي بيحرك كل حاجة في مصر و كان صديق ماهر و محمود العارف
و اكيد هيوافق علي المنصب دا
وانا هروح ليه بي نفسي
الكل وافق و الاجتماع خلص
البروف : جهز الطيارة دلوتي لازم انزل مصر
/////////////////////////////
نروح امريكا و في البيت الابيض بظبط قاعد رئيس الولايات المتحدة الأمريكية و معاه رئيس المخابرات الأمريكية و رئيس الوزراء
رئيس امريكا : يجب ارسال أشخاص لي مصر لس جلب المعلومات كيف لها ان تبني هذا المقر و مين اي لها بي تلك التكنولوجيا
رئيس المخابرات الأمريكية: سوف ارسل افضل عملين عندي لي جلب كل المعلومات
رئيس الوزراء: سوف اتحدث مع الاشخاص الذين يعملون معنا في مصر لكي نعرف أيضا
////////////////////////////////
نروح لي روسيا
و الرئيس الروسي امر رئيس الكي جي بي
ارسال فرقة لس مصر و ادهم صورا احمد عشان يعرفو مين هوا دا و يجمعو كل البينات عنو
//////////////////////////////////
نرجع لي المشهد الرئيسي
بعد ما رنا عرفت الكل و قعدو شويا و راحو طالعين الاوضة احمد قال
احمد: انتي تقعدي هنا و متتحركيش خالص
رنا : في اي يا احمد عادي يا حبيبي
احمد: اي الي عادي دا الي جاي ولي العهد
رنا : انت نفسك في اي يا احمد ولد ولا بنت
احمد: نفسي في بنت شبهيك كدا
رنا: ممممم عشان تقعد تدلع فيها و تنساني
احمد: مممم الهرمونات اشتغلت ابنتي فيها اي اما ادلع بنتي
رنا : لا فيها تدلعها و تنساني
احمد: انسي مين يا جميل دا انتي حتا مني
رنا : يخليك ليا يا حبيبي
احمد: يلا نامي عشان ترتاحي
رنا : عوزا انام في حضنك
احمد: تعال يا قمر
احمد خد رنا في حضنو ونام وصحي الصبح و نزل المطبخ و عمل فطار و راح طالع لس رنا لغيت السرير
وصحها
رنا : صباح الخير يا حبيبي
احمد: صباح الخير يا جميل
رنا : اي دا يا احمد انت الي جايب الفطار طيب ليه مصحتنيش اعملو
احمد: تعمالي اي دا انتي من هنا لغيت اما دولتي كش هتتحركي من علي السرير
وقعد احمد يهزر مع رنا و لبس ونزل الشركة
//////////////////////////////
وصلت طيارة البروف مصر و نزل وراح في اوتيل و كلم واحد قال ليه يجيب رقم ياسر
وكلم ياسر
البروف : هلو مستر ياسر
ياسر: مين
البروف : أنا البروف
ياسر اول ما سمع راح متصل علي احمد من تلفون تاني وفتح الاسبيكر
ياسر : اهلا وسهلا
البروف : عاوز اقعد معاك هبعت ليك عربية تخدك
ياسر: تمم
راح اقفل و قال لي احمد هوا دا الي قولتلك عليه
احمد: تمم دلوتي تروح معاه و توافق علي اي شروط
ياسر : تمم
نرجع لي المشهد الرئيسي
احمد بعد ما قفل قال
اخيرا جيت علي حجري يا كسمك
بعد كدا احمد خلص شغل و راح المقر الفرعي
سيد : ماكس عاوز يشوفك
احمد: تمم يلا
احمد وسيد دخلو المقر و نزلو تحت و لقيو ماكس
ماكس : امريكا بعتني انا و عميل تاني عشان نعرف انتو وصلتو لي دا كلو ازي
احمد : مين العميل دا
ماكس : واحد اسمو بن
دا العميل رقم واحد.في امريكا
سيد : هوا مش دا الي خلص علي تجار العبيد في المكسيك
ماكس : ايوا
احمد : طيب تعرف شكلو
ماكس : لا
سيد: دي مشكلة احنا لازم نعرف مين هوا في اسرع وقت
احمد: سيب الموضع دا عليا
سيد : هتعمل اي
احمد: هتشوف
احمد طلع الفون واتصل علي هشام
احمد : اسمع الي هقول عليه دا كويس
هشام : تمم
احمد : عوزاك تجمع الفريق و ذياد معاك و تخترق المخابرات الأمريكية و تعرف مين هوا العميل السري الي اسمو بن
هشام : تمم
احمد قفل مع هشام وقال عاوز تجهز فرقة تدخل سريع عشان لما نعرف مين هوا
سيد : اعتبرو حصل
احمد : وانت يا ماكس عوزك تديهم الملف دا تقول انك لقيته في بيت سيد
ماكس: سيب الموضوع دا عليا
احمد : دلوتي يا سيد عوزك تاخد بالك من كل حاجة الصغيرة قبل الكبيرة
سيد: متقلقش
احمد : ناف
ناف : نعم سيدي
احمد: اي اتصالات بي اي جهاز مخابرات خارج مصر يتم تسجلها و تتعرض علي سيد باشة
ناف: جاري التنفيذ
احمد : هامشي دلوتي يا سيد ولو اي حاجة حصلت كلمني
احمد ساب سيد و مشي وصل القصر عند هشام
احمد : ها وصلتو لغيت فين
هشام : احنا خلاص ركبنا السيستم تبعهم فاضل بس حاجة و نعرف مين هوا
احمد: طيب كويس
ذياد : دلوتي لما نعرف هتعمل اي
احمد: هخالي ناف تفعل نظام الغراب
عشان تقدر تعرف فين مكانو
ذياد : و اي هوا نظام الغراب دا
احمد: دا نظام تقدر بيه تتحكم في اي كاميرا وتقدر تحدد مكانو
ذياد : دا كويس اوي
هشام: يلا يا شباب عوزين نخلص
هدير : فاضل حاجة بسيطة
نور : احنا دخلنا علي قعدت بينات الانتربول
و قعدت بينات الجيش
احمد: كويس اوي
هدير : بص لقيت اي
الكل اتجمع عند جهاز هدير و لقيو بن دا شاب يتيم دخل برنامج تاهيل من وهوا عندو ٨ سنين و قدر يبقا احسن جاسوس بسبب انو دخل مهام كتير و أنجزها في وقت قصير
احمد: كويس اوي هاتي صورا ليه
هدير : تمم اهي الصورا
احمد: تمم
احمد صور الصورة بتاعت بن وبعتها لي ناف
احممد: ناف تفعيل نظام الغراب
ناف : تم التفعيل و جاري البحث عن الهدف
///////////////////////////////////////////////
في مكان في مصر
بن : كما توقعت الان عرفت مين التيم
بن بلغ جهاز المخابرات الروسية عن التيم و بعت ليهم صور لي الجميع عشان هما يتصرفو معاهم و هوا يعرف يجيب معلومات عن المقر
////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع تاني لي المشهد الرئيسي
بعد ما احمد خلص هوا والتيم
و نزل الجنينة نزل وراه ذياد
احمد: اي يا ذياد مرحت المقر ليه
ذياد : يعني عاوز تفهمني انك ملحظتش ان الكاميرا بتعت الجهاز بتاع هدير اول اما فتحت الصورة اشتغلت
احمد : ايوا خت بالي
ذياد: هتعمل اي دلوتي
احمد: كلم سيد خليه يبعت ناس تراقب التيم بس من بعيد و ميدخلوش لو حصل حاجة
ذياد : يعني اي ميدخلوش. لو حصل حاجة
احمد: شغل دماغك يعني هما اكيد مش هيقتلوهم هما عايزين يخدو منهم المعلومات
ذياد : تمم هامشي انا عشان ابلغ سيد
احمد: تمم اتكل انت
بعد ما ذياد مشي احمد طلع تلفون وكلم شخص ( هنعرف هوا مين قدام )
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند ياسر
ياسر كان قاعد في كافيه جي واحد ساب رساله ليه وراح مشي ياسر فتح الرسالة لقي مكتوب فيها اطلع و اقف عند الاشارة
وفعلا طلع وقف عند الاشارة
وقفت عربية قدامه و واحد ادالو حقنة و دخلو العربية و اغمي عليه
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند مقر الكي جي بي
الجاسوس الامريكي بعت لينا صور التيم و الشخص المدعو احمد و استعلمنا ان فيهم ٣ اقارب و ٣ اصدقاء
رئيس الكي جي بي : تمم ابعت فرقة تخطفهم او يشفو نقطة ضعف كل شخص فيهم عشان نجمع اكبر قدر من المعلومات
////////////////////////////////////////////////////////////
احمد انتقل لي المقر الفرعي و اجتمع مع رئيس الجمهورية و ورئيس الأركان
احمد: دلوتي انتو اكيد عرفتو كل حاجة
رئيس الجمهورية: ايوا هنعمل اي دلوتي
احمد: زي ما احنا بس هنبدا الخطة بدري شويا
رئيس الأركان: بس كدا احنا بنحرق اهم كروت
احمد: مهو عشان نخليهم ميعرفوش يفكرو و يعملو الف حساب قبل ما يبداو حرب
رئيس الجمهورية : تمم بس هتبدا من اني نقطة بظبط
احمد: دقيقة بس احنا االاول نعمل كرت ارهاب
رئيس الأركان : انا مش فاهم هتعمل كرت ارهاب ازي
احمد: دقيقة يوصل سيد الاول
ومفيش خمس دقايق و سيد وصل
احمد: عمالت اي
سيد : تمم عمالت زي ما قولت بس ليه دا كلو
احمد: دلوتي احب افهمكو الخطة بتعتي
رئيس الجمهورية: بس مش كان لازم تاخد رئيينا الاول
احمد: متخفش هتعجبك
الرئيس: هنشوف
احمد: دلوتي اي العدو الاول لينا من زمان
سيد: أمريكا
احمد: غلط عدو اخطر من امريكا و عاوز اي فرصة عشان
رئيس الأركان: إسرائيل
احمد: بظبط
رئيس: مش فاهم
احمد: عشان نعمل كرت ارهاب لي روسيا و امريكا هنحرر فلسطين
سيد: انا معاك حتا لو فيها موتي
احمد: متقلقش
رئيس الأركان : اشرح الخطة الكل معاك
احمد: انا امرت سيد يجهز فريق من ٩٩٩ شخص من الجنود الي مدربا علي الاسلحة الجديدة و انا هروح معاهم و امرت ناف تصنع حمالة طيارات و مدرعات و مدافع
و الحاملة مجهزا بي درع و اسلحة عشان تهاجم اي شي و هننزل نخلص و كل دا هيكون متزاع علي العالم كله
رئيس الجمهورية: طيب امتا دا
احمد: بعد بكرا
سيد: وليه مش بكرا
احمد: عشان بكرا هنعلن عن المقر الي علي المريخ و الاقمار الصناعيه و أعلن عن اني صاحب شركة الاسلحة كل دا هتكون ضربات قاضيا ليهم
رئيس الأركان : طيب ليه دا كلو مرا واحدة
احمد: لو فعلا دا حصل زي ما انا عاوز في خلال سنة مصر هتبقا رقم واحد في العالم
رئيس الجمهورية: انا معاك بس مش كدا ممكن العالم يقلب علينا
احمد: هما يبقا يفكرو بس و هتشوف اي هيحصل
احمد سبهم ومشي راح الفيلا و قعد في الجنينة
زيس كلمو وقال
زيس : مالك يا صحبي
احمد: اول مرا اخاف علي الي حوليا
زيس : متخفش عليهم
احمد: لا اخاف هما مش زي او رنا و بيتعملو مع دول صعبة التعامل معها
زيس: انت مكنتش كدا اي الي حصل ليك
احمد: من سيعت ما عرفت ان رنا حامل واما بقيت خايف ان ابني يجي يلقي حياتو كلها خطر
زيس: لو علي ابنك سيب الموضوع دا عليا
أحمد: هتعمل اي
زيس: متخفش
احمد: تمم
واحمد قاعد رنا دخلت عليه وقالت
رنا : مالك يا حبيبي
احمد: مفيش يا قلبي
رنا : انت لو كذبت علي الكل مش هتعرف تكذب عليا انا عشان انا اكتر واحده اعرفك
احمد: خايف من الي جاي
رنا : يبقا انت مش احمد حبيبي عشان احمد حبيبي مش بيخاف من حاجة ويعرف يقف قدام اي حاجة ويضحك مش عوزا اما اجي اتكلم مع بنتي ات ابني اقلو ابوك كان يخاف لا عوزا اقول ابوك عمره ما خاف من حاجة انت لازم تفوق كدا و تقف قدام اي حاجة وانا معاك لغيت ما اموت
احمد:*""""" يخليكي ليا
واخد رنا في حضنه و شويا وطلع ينام
تاني يوم
احمد صحي و نزل فطر مع الكل و باس ايد أمو وقال
احمد: رضيا عني
ام احمد: طول عمري
احمد: **"" يخليكي ليا يا ست الكل
طلع برا لقي موكب عربيات اكتر من ٩ عربيات و اتحرك و طول ما هوا ماشي العربيات بتقفل الشوارع ولا كانو موكب الرئيس لغيت اما وصل امام الشركة بتعته بتاعت الاسلحة
من منظور اخر
مذيعة : الان نحن امام مقر شركة AH لي صناعة الأسلحة و بعد قليل سوف نعرف من هوا صاحب تلك الشركة العملاقة الجديدة التي اكتسحت السوق
ها قد وصل صاحب المشاركة
نرجع عند احمد في العربيه اول اما وصل قدام الشركة لقي عدد كبير من الصحافة من جميع أنحاء العالم
ونزل احمد وسط اضواء الكاميرات و انظار جميع الصحافة و الاشخاص اللذين يردون ان يعرفو من هوا صاحب الشركة
و وسط اندهاش جميع الحكومات لان صاحب الشركة الي اكتسح سوق الاسلحة العالمية و التي تعاقدت مع اكتر من دولة هوا شاب في العشرين و احمد دخل الشركة و ماشي وسط انظار جميع الموظفين و وصل قاعة كان فيها جميع سفراء الدول و الصحافة العالمية و طلع علي المنبر وقال
احمد: اهلااا بيكو انا عارف ان كل الحضور مندهش من ان صاحب الشركة شاب عندو 21 سنة و احب اقول ليهم مش بي السن مهو ممكن يوم شب عندو 15 سنة كبير عيلة
او مسوال عن شركة الاهم من السن الخبرة وأنا عشت مواقف كتير قدرت منها اقف علي رجلي واحب اعلن من هنا ان الشركة توقف جميع تعاملات الاسلحة الثقيلة معدا دولة مصر و شكرا ليكو وسبهم ونزل
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح في مكان مجهول نلقي ياسر قاعد علي كرسي و فاقد الوعي و صحي لقي قدامو شخص
ياسر : مين انت
البروف : انا البروف يا ياسر
ياسر : طيب اي لزمت دا كلو يعني
البروف : عشان انا مش بقابل اي حد
ياسر: عاوز اي مني دلوتي
البروف : عاوز منك تمسك مكان ماهر
ياسر : وانت اي الي يخليك متخيل اني موافق
البروف: عشان انت معندكش خيرا
ياسر : طيب اس عروضك
البروف : ليك من كل صفقة تدخل الشرق الأوسط نسبة ٢٥٪ من المكسب
غير اي صفقة انت تعملها و الحماية
ياسر : حماية هوا انت قدرت تحمي ماهر
البروف: عشان مسمعش الكلام و نفذ الي في دماغو
ياسر: تمم انا موافق
البروف : تمم دلوتي لازم تعرف كل حاجة
وقعد البروف و ياسر يتكلمو شويا و جي تلفون لس البروف راح فاتح التلفزيون و سمع الكلأم الي قالو احمد
البروف كلم واحد : خلص
ياسر : هتعمل اي دلوتي
البروف : هنخلص عليه عشان كدا عدا حدوده
كان سعتها ياسر داس علي زرار مكان ضفره احمد زرعه ليه عشان لو في خطر يدوس عليه او لو في خطر علي حد غيرو يدوس مرتين او علي احمد يدوس مرا و بعد ما داس مرا ظهر التحذير عند ناف وبلغت احمد الي اختفي سعتها و مشي
بعد ما احمد مشي طلع رئيس الجمهورية علي المسرح وقال
رئيس: دلوتي احب اعلن عن إطلاق ٧ اقمار صناعية تباعا لي دولة مصر و هيبدا العد التنازلي الان
وتظهر علي الشاشة المقر الرئيسي علي المريخ وينطلق منها ٧ صوريخ توصل مدار كوكب الأرض ويتفك ويظهر قمر صناعي من صنع شركة AH بعد ما الرئيس اتاكد من وصول الاقمار الصناعيه قال
الرئيس : طبعن الكل مستغرب اي المكان الي انطلقت منها الاقمار الصناعيه دا مركز تبع دول مصر علي المريخ ايوا المريخ و شكرا ليكو سلام
و سبهم ونزل سعتها العالم كله بيتكلم عن دولة مصر الي ظهرت مرا واحدة والاعلام المصري بيقول ان دا هيسبب ازمة في التجارة و الموارد الخارجية و جزء اخر يقول ان كدا مصر اصبحت احد الدول العظمي
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد اول اما اختفي ظهر في الفيلا سعتها امو قالت
ام احمد: طلما شايف الي عمالتو صح مش هتكلم معاك بس خالي بالك من نفسك و من الي حوليك
احمد: طول عمريك عرفة اني مش بدخل حرب مش كسبنا
قعد معاهم شويا و طلع عشان ينام
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي المكان الي فيه بن وهوا اخترق نظام الحماية بتاع الامن الوطني وعرف ان احمد وسيد اتبقلو في الاول و هوا الي وصلو لي الرئيس
سعتها بلغ امريكا الي أمرت بي خطف سيد عشان يعرفو كل حاجة
وفعلاً قدر يعرف عنوان بيت سيد من معلومات الامن الوطني وبدا يجهز عشان يروح ليه ونزل واتحرك
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند البروف الي امر ان ناس تهجم علي الفيلا والقصر وتقدي علي الجميع
وكان ياسر ميعرفش الموضوع دا و فعلا في ناس ركبت العربيات واتحركو
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح في روسيا بعد ما الفريق الي ارسالو الكي جي بي
وصلو مصر امر رئيس المخابرات الروسية انهم يخطفو كل الي في الصوره
و اتفرق الفريق لي كل الاماكن الي فيها التيم
////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع تاني لي احمد الي صحي ولبس ونزل لقي كل العيلة مجتمعة
احمد: منورين يا جماعة
العارف : ناوي علي اي يا احمد يبني
احمد: لازم اسبت ليهم ان احنا مش لقمة سهلة هنروح النهاردة نحرر فلسطين
ام احمد: روح يبني قلبي راضي عنك لي يوم الدين
رنا : احمد فخورا اني مراتك
الكل سلم علي احمد ومشي راح المقر الفرعي
لقي سيد و رئيس الجمهورية و ورئيس الأركان
احمد: كل حاجة جهزه يا سيد
سيد : ايوا
احمد: تمم
سعتها ناف بلغت احمد ان سيد معدل ضربات القلب عنده ضعيفة ولازم يستريح
احمد: سيد روح انت ريح شويا
سيد : مستحيل امشي
احمد: دا امر لا اما الغي المهمة
سيد : تمم
احمد: دلوتي
وفعلا سيد وصل البيت
احمد قال كلمة لي الكل
احمد: حان الوقت لي تحرير بيت المقدس
الكل بدا يصرخ بي التكبير
و سعتها احمد قال انهم هيرحو يركبو المركبة من المقر الرئيسي
و الكل بدا يتحرك
احمد قال لي رئيس الأركان
احمد: ابدا توزيع الاسلحة علي حدود مصر دلوتي
رئيس الأركان: تمم
و راح احمد اختفي وصل المقر الرئيسي و لقي مركبة تحمل ٣٥ طيارة و ٢٠ دبابة و ٥٠٠٠ جندي و تصنيع درون الي
الكل ركب و احمد قال لي ناف
احمد: ابد التحرك
ناف : جاري الاتجاه لي فلسطين
و فعلان اتحرك السفينة لي كوكب الارض و احمد فتح البث المباشر لي جميع قنوات العالم و شافو السفينة و وصلت عند كوكب الارض
////////////////////////////////////////////////////////////
دلوتي المشاهد دي بتحصل في نفس الوقت
المشهد الاول
سيد طلع البيت و بن شافو و طلع وراه عشان يخطفو
المشهد التاني
الفريق الي بعتو رئيس المخابرات الروسية وصلو لس بيت كل واحد من التيم و بداو يتحركو عشان يخطفوهم
المشهد التالت
الكل قاعد في البيت عند احمد و لقيو صوت ضرب نار جاي من برا الفيلا
كان سعتها رجالة البرفوق وصلت
المشهد الرابع
احمد وصل فلسطين و راح نحيت تل أبيب و بدا ينزل الدبابات و الجنود و الطيران
احمد: ابداو في تحرير فلسطين يا رجالة
و هنا يقف الوقت علي هجوم البروف عشان يقتل اهل احمد و فريق المخابرات الروسية وصل لي بيوت التيم بتاع احمد و بن وصل لي باب شقة سيد وبيفتح و احمد بدا الهجوم على إسرائيل عشان يحرر فلسطين
و زي ما قولت ليكو الجزء الاول طويل اهو لو عوزين تعرفو اي الي حصل استنو الجزء التاني سلاااام
.............يتابع ...............
الي اللقاء في الجزء الثاني
اهلااااااا يا شباب عاملين اي ممكن الفطرا الي جيا اتاخر شويا عشان الجزء الي جاي هيكون فيه منحني اخر و هندخل في احداث شيقة
الجزء الثاني
عشان محدش يتوه مني هنبدا الاحداث بي الترتيب
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد الاول
بتاع هجوم رجالة البروف علي الفيلا الي فيها اهل احمد
العارف : في ايه يا هشام
هشام: معرفش يا حج الرجالة لقيت مرا واحدة عربيات كتير وقفت ونزل منها رجالة وبتهجم عليهم
كيلاني : هشام اتصل علي ياسر
هشام : اتصلت بس مقفول
محمد : انا بعت رساله لي سيد باشة
هشام : تمم انا كلمت المقر
ام احمد: حد يكلم احمد
رنا : متقلقيش عليه
ام احمد: ازي اكيد حصلو حاجة
رنا : لو حصل حاجة مكنش هجمو علينا هما عوزنا عشان يضغط علي احمد
هشام : رنا احمد قال ان في مكان انتي عرفه عشان نخرج منو
وهما بيتكلمو يلقون في حد دخل عليهم وضرب عليهم نار راح هشام ادالو طلقة في دماغو
هشام : يلا يا رنا بسرعة ودي الكل
و هما بيتكلو لقيو طلقة رشقة في دماغ كيلاني عم احمد و الكل عمال يصرخ لقيو في ناس نزلة من فوق الفيلا من طيارة هليكوبتر و هشام و محمد عملين يضربو في الناس الي نزلة من فوق
محمد : خالي بالك من القناص خد ساتر
هشام : هتعامل مع القناص احمي الي هنا
هشام بيقوم ومش واخد بالو من الي جاي من وراه و العارف شاف الراجل راح زق هشام و خد مكانو الرصاص و وقع هشام راح ضارب الرجال و خد ابوه لي رنا و الجماعة
هشام: امسك نفسك يا حج متسبناش
العارف: احمي الحريم يا هشام
هشام: حاضر حج
رنا : يلا مش هينفع نقف هنا لازم نهرب
هشام يلا وانا هحمي ضهريك
رنا عمالة تخد واحد واحد لي المخرج و فاضل ام احمد و هشام و محمد و العارف الي بيطلع في الروح
لقيو ان كل الرجالة بتعتهم مشغولين مع مع الناس الي قدام الفيلا و القناص بيضرب عليهم جوا القصر و محمد اتصاب في رجلو
و في ناس نطت من السور الي ورا الفيلا و دخلو الفيلا ومحمد متصاب و عمال يضرب عليهم و هشام الطلق بتاعو خلص و هوا بيعمر واحد ضربو في ايدو و رنا في الوقت دا كنت خرجت العارف و ريحا تاخد ام احمد لقيت في واحد مسكها و حاطط السلاح علي رسها و قال
الشخص : كلو يرمي سلاحه
هشام: هنزل السلاح بس سبها
رنا سعتها عمالت تخاطر مع احمد عشان تاخد الاذن عشان تستخدم القوة بتعتها
رنا : احمد الوضع بقي صعب هنا و خدو امك رهينا
احمد: مش عاوز حد حي عاوز القي رسهم بس
رنا خلصت تخاطر مع احمد ورحت كلمت مرات زيس
رنا : هوا ينفع نعمل تخاطر مع هشام و محمد
مرات زيس: اه ممكن بس محمد صعب عشان فقد ددمم كتير ولو توصلنا معاه مش هيقدر
رنا : طيب توصلي مع هشام
راحت رنا توصلت مع هشام و قالت ليه انها معها مرات زيس في جسمها و هتدخل دلوتي خد محمد و نزلو لغيت ما اخلص عليهم
هشام : بص ليها و هز دماغو و نط علي محمد نزل بيه علي الارض و استخبا و في نفس الوقت كانت رنا هجمت علي الي ماسك ام احمد و خلصت عليه و راحت بيها لي هشام و محمد و قالت
رنا : خالي بالكو منها
ورحت وقفت والكل عمال يضرب عليها و هيا وقفا و جسمها كلو اتخرم و بتنزل ددمم راحو وقفو و مرا واحدة لقيو راس واحد صحبهم في ايد رنا و جسمها بيتعالج من الرصاص و الرصاص يخرج منها و بينزل من جسمها علي الارض وسط دهشة الجميع تحولت لي شكلها لما اندمجت مع مرات زيس وكان شكلها ( موف اقرب لي السواد و عضلات و شعرها موف فاتح و سنان حده و مخالب سودا ) الكل خاف وقعد يضرب نار عليها و نطت علي واحد خلعت راسو بي سلسلة ضهرو و رمتها علي جنب و قعدت تقتل فيهم و خرجت و لقيت ان مش ناس عديا الي بتهجم عليهم دا اكتر من ٢٠ عربية شحن و ناس كتير وقعة علي الارض و الرجالة تبعها شغالين قالت فيهم بس هما اكتر
راحت رفعة ايدها و شورت عليهم لقيو كل الناس بتولع مرا واحدة و راحت نحيت الرجالة الي بتحمي القصر و رجعت لس شكلها الطبيعي
رنا: في اي حد فيكو تصاب
الرجالة: لا
رنا : طيب بسرعة حد يدخل ياخد هشام و محمد و الحاج عارف عشان اتصابو
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد التاني
عند سيد و هوا داخل الشقة وقفل كان طالع وراه بن و فتح الباب و دخل الشقة كان سعتها في صوت في الحمام سعتها لن طلع المسدس عشان يدخل يخدر سيد بس هنا كانت الصدمة ان مفيش حد في الحمام و يلف لقي رجل في ظهرو و لقي سيد صوب عليه السلاح
بن: انتم لستو سهلين ايها المصرين
سيد: انا مش مبتدا يا كسمك
و هنا بن ادا رجل لي سيد و وقع علي ضهرو و قام نطت عليه ولف ايدو حولين رقبته عشان يفقد الوعي وهنا يظهر ماكس مصوب السلاح عليهم
بن : لماذا انت هنا
ماكس: لي كاي اقضي عليك
وهنا ماكس ضرب طلقة في ايد بن عشان يسيب سيد و بن فلت سيد وخد ساتر و قعد يضرب علي ماكس لغيت اما الرصاص خلص منهم
بن: هل انت خائف من المواجهة
ماكس: لم اخف طوال عمري من شئ
راحو رمو السلاح علي الارض و طلعو قدام بعض و قعدو يضربو في بعض و تكسير في الشقة و بن مسك ايد ماكس و كسر ايدو
بن: سوف اقضي عليك هنا
ماكس : لا اعتقد هذا
سعتها ماكس نط علي بن راح صائب النقط الحيوية في الجسم و بن بقي مشلول و وقع علي الارض
سعتها ماكس راح لي سيد و فوق سيد وقال
ماكس : اسف لاني لم اصل بدري
سيد: كويس انك وصلت احسن من انك موصلتش خالص
ماكس: هوا مشلول الان
سيد: سيبك منو اي عمالتو في الشقة دا دي مراتي هطين عشتي
ماكس: اسف سوف ابعت فريق يعيد كل شيء كما كان
بن : لن تستطيع ان تاخذ مني اي شيء
ماكس : سوف نرى هذا
سيد كلم المقر و جم خدو بن عشان يحاول يطلع منو بي اي معلومه
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد التالت
عند التيم بتاع احمد
المشهد دا هيكون علي ٤ مشاهد في نفس الوقت
المهشد الاول
ذياد في المقر و لقي شخص بيرن عليه
ذياد : في اي
شخص: في تحركات غريبه عند بيت منة
ذياد : احهزو و خالو بالكو مش عاوز الهدف يحصل ليه حاجة
شخص : تمم يا فندم
بعد ما خلص معاه لقي في حد تاني بيرن عليه
ذياد: اي
شخص ٢ : في عربية مشيا ورا استاذة هدير من الصبح و جم ٣ عربيات تاني بعد ما دخلت الكافية هيا و اختها
ذياد : هبعت ليك الدعم و لو في اي تحركات من العدو اتحرك لغيت اما الدعم يوصل
ذياد اتصل علي رنا وقال
ذياد: رنا انا هبعت دعم ليكو عشان هشام ومحمد معرضين لي الاختطاف في اي قوت وانتي فتحي عينك
رنا : تمم متخفش هخالي بالي
نروح عند المشهد بتاع بتاع منة
منة قاعدة في البيت و الشخص الي بيرقبها و الفريق بتاعو موزعين حولين المبني
٢ بي سلاح قنص يقدر يخترق دبابة مثبت عليه منظار حراري و في رصاص نانو عشان يقدر يتحكم فيه
و ٣ اشخاص في الشقة الي امام شقة منة معهم سلاح اشتباك سريع و هوا M4 يقدر يخترق عربيه مصفحة
و ٣ في العربية لي الدعم
و القائد في الشقة الي فوق منة
وخلال نص ساعة كان العملاء الروس بداو يتحركو و في الي طلع علي السطح و في الي طلع علي العمارة
وصلو لي الشقة و اقتحموا لقيو منة و امها و اخوها بس الي موجودين شخص من العملة ضرب اخو منة في رجله النار و خد اختو و امو ورا ضهرو ولسا رايح يخلص عليه لقي طلقة من سلاح القنص في دماغو و دخل عليهم العملاء من الشقة الي قدامهم وقتلو جميع الاشخاص الي هجمو علي منة و الفريق الي في العربية خد طلقة في تنك البنزين و العربيه فرقعت
مشهد هدير
هدير نزلت من البيت و خدت اختها و نزلو يقعدون علي كافيه و مكنتش تعرف ان فيي خد مرقبهم و سعتها وصل الدعم لي الشخص الي كان ذياد بعتو يراقب هدير و وزع امكنهم
٤ اشخاص بي بنادق قنص
واحد علي العمارة اليمين
و احد علي الشمال
و احد كاشف ظهر الكافيه
و احد يبعد عن الكافية بي 100 متر عشان لو حولو الهرب
و 5 اشخاص بي اسلحة تدخل سريع
و 2 في العربيات
و القائد دخل الكافية قعد في ركن بعيد عنهم
و كان الناس الي جين يخدو هدير اول ما عرفوا ان كان في ناس عند بيت منة زودو العدد بقيو 5 عربيات
و نزل من العربية 4 أشخاص و دخلو الكافيه و قعدو ورا هدير علي طول و جاي الويتر عشان ياخد الطالبات راح قام واحد منهم ادالو طلقة في راسو راحو و اول اما هدير خدت بلها رحت واخدة اختها ورا ضهرها بس مخدتش بلها ان في واحد جاي من ورها و سعتها لقيت ان في حد شاور ليها تبعد راحت زقا اختها و رمت نفسها عليها راح واحد ضرب هدير بي النار و القائد ادا الامر عشان القنص يتعامل مع الي جوا الكافيه و الاشخاص الي برا يتعامل معهم الباقي بس مكنوش عاملين ان في حد خافي في الكافية خد هدير و ركب العربية و سعتها القائد قال عليه لي القناص الي يبعد عنهم 100 متر علي العربية و القناص خلص عليه و خدو هدير و بعتها علي المستشفي
اما عند هشام و محمد حصل هجوم بس فشل و هربو
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي المشهد الرئيسي و الي كان عند احمد
احمد وصل تل أبيب و قال
احمد: ناف اخترقي جميع
الاقمار الصناعيه و انشري علي العالم كلو الي بيحصل هنا
ناف : تم الاختراق بنجاح
نشوف من منظور التصوير الي ظهر علي الشاشات
مركبة ظهرت من السما بحجم ٣٠٠ متر و عرض ١٥٠ متر و وصلت فوق إسرائيل و نزل منها طيارات حديثة لم يرى العالم مثيل لها و تنزل منها دبابات بي محركات نفسا عشان تستطيع الطيران و الهبوط و لها منفذين يطلق منهم الصواريخ و مدرعات فيها الجيش المكون من ٧٥٠ جندي فقط و١٠٠ طيرا و ١٠٠ دبابة و ٢٥ مدرعة و ٢٥ شخص يجدون علي حملت الطيارات عشان يستخدو الاسلحة الي عليها
و يجي المشهد علي احمد و يقول
احمد: انا احمد قائد القوات الخاصة لي الجيش المصري ادي مهلة 60 دقيقة لي رئيس دولة إسرائيل لكي يتنزل عن الحكم لي دولة فلسطين و تحكمها في جميع الأشياء و هنا ينتهي البث
و يجي لي احمد اتصل من رئيس الجمهورية ويقول
رئيس الجمهورية: دلوتي امريكا و اسرائيل عوزين يتكلمون معيا عشان ميحصلش اي مشاكل
احمد: قول ليهم ان القرار اتخاذ خلاص لو عوزين يبدو حرب يا اهلا بيهم يا اما يتنزل عن الحكم لي فلسطيني
سعتها سيد يدخل في الكلام ويقول
سيد : في كمان اتصل من روسيا و بريطانيا و فرنسا
احمد: الي عاوز يتعاون معنا يا اهلا اما ان احنا ننسحب فا لازم الاول الطلبات تتم
و سعتها عدا من الوقت نص ساعة و لسا محدش رد علي احمد
و الذعر مخيم علي إسرائيل
و احمد فتح البث و قال
احمد: الي الشعب الفلسطيني سوف اجعل ٤ اماكن لي الامان حتي لا يحدث اي مخاطر لكم و اهم مكان بيت المقدس امام كل شخص ١٥ دقيقة و يذهب الي الإمكان الأمانة
و هنا يظهر خمس اماكن موزعين حولين حدود دولة فلسطين
وبعد ما الوقت خلص احمد اتصل لي رئيس الجمهورية وقال
احمد: دلوتي اي الي وصلو ليه
رئيس: امريكا متحالفة هيا و روسيا مع إسرائيل و باقي الدول معانا
احمد: تمم
وهما لسا بيتكلمو لقي احمد انذار بي اتجاه صاروخ عليهم من اتجاه المحيط الهادئ و هجوم من شرق اسرئيل و انطلاق بعض الطائرات الحربية من دولة إسرائيل و ١٠ طائرات من حاملات طائرات تبع دولة امريكا
احمد: ناف اتلقي الدرع الواقي
وهنا يظهر حولين الحاملة و يوصل الصاروخ لي الحاملة و يحصل انفجار كبير و مفيش ٥ دقائق و الدخان بعد و هنا نلقي ان الحاملة محصل ليها اي خدش
و احمد يظهر علي البث و يقول
احمد: اذا هذا هوا ردكو و سوف تندمون علي هذا و يقول
انطلقوا يا اسود
وهنا تنطلق الطائرات الحربية المصرية و الدبابات و المدرعات و ينزل الجنود علي مقرات القيادات و يبدا الاشتباك
يظهر علي الردار مجموعة طائرات لي احد طائرات مصر و تذهب ليها هنا تطلق الطائرة العسكرية مجموعة صواريخ تتابع الطائرات حتا تدمر و الدبابات تطلق قذيفة مدا التدمير بتاعها ١٥٠ متر و المدرعات بتمشي وسط شوارع تل أبيب و الجنود الاسرائيليين يطلقون عليها جميع انواع القذائف لا يحدث لها شئ و من داخل المدرعة يطلق عليهم الجنود النار و الرصاص يخترق اي شئ و تهبط الجنود علي مقر القيادات الإسرائيلية و يقضي علي اي شخص يلقوه في طرقهم و العدو مندهش ان الجنود من لا تاخذ ساتر بل تنزل في اماكن مكشوفة و يمشون بين اي شخص
و هنا ياخد قائد الجيش الإسرائيلي ان يطلق الاسلحة النووية
ويظهر هنا عند احمد انظار بي ان الأسلحة النووية سوف تطلق
و احمد يقمر ناف ان تطلق الشعاع الضوئي علي اماكن الصوريخ و درع لكي لا يوثر علي ما جانب الانفجار
و ياتي البث علي احمد مرا اخر و يقول
احمد: الان يجب علي العالم اجمع ان يرى هذا
و تذهب الكاميرا علي حاملات طائرات يظهر عليها ٦ دافع ويطلق منها علي ٦ اماكن و اول اما الصاروخ يقرب من الوصول لي الموقع ينفك الي اربع اجزاء و تثبت في الارض و يطلع منها حاجز ضخم و ياتي المشهد علي المقر الرئيسي علي كوكب المريخ و يظهر ٦ مدافع و يطلق علي المواقع و يحصل انفجارات ضخمة ولاكن الحاجز منع الانفجار ان باثر علي اي شئ في خارج نطاق الحاجز و هنا يظهر اندهاش جميع الدول لان سلاح التدمير الشامل لم يستطيع فعل اي شيء
و بعد مضي ٤ سعات كانت دولة إسرائيل مستسلمة و يرجع حكم دولة فلسطين علي جميع اراضيها ويظهر احمد و يقول
احمد: بعد استسلام إسرائيل سوف أعقاب الدول اللتي ساعدت إسرائيل في هذي الحرب
و هنا يطلق علي موقع في امريكا يوجد فيه ١٥٠٠ راس سلاح النووي الموقع يدمر و يحصل انفجار ضخم و رئيس امريكا مصدوم من الي حصل
و روسيا و تم تدمير ٨ غواصات فيهم سلاح نووي
و يقول لي العالم
احمد: الان احب اعلن عن دولة مصر دولة عليا و يقفل البث
يتصل علي سيد ويقول
احمد: اي الاخبار عندك يا سيد حصل اي حاجة
سيد : كلو تمام بس في حاجة حصلت
احمد: اي
سيد : عمك كيلاني اتوفي و محمد و هشام و حدك العارف اتصابو و هدير في حالة حارجة
احمد ظهر عليه الحزن : انت بتقول
لو عوزين تعرفو اي الي احمد هيعمل اي استنو الجزء الثالث
...........يتابع ...............
الي اللقاء مع في الجزء التالت
الجزء الثالث
اهلاااا يا شباب اسف على التاخير اتمنا الجزء يعجبكو
يلا بينا
وقفنا المرا الي فاتت لما احمد عرف ان عمو كيلاني مات و جدو العارف و محمد و هشام تصبو
احمد اتصدم من الخبر و انتقل لي المستشفي لقي ستو و مرات عمو منهرين و امو مصابة اصابة بسيطة و دخل و قال
احمد: اي الاخبار
رنا : جدك في العمليات لسا و محمد خرج هوا وهشام بس في الغرفه بتعتهم
احمد: تمم
سعتها دخل سيد علي احمد و قال لي احمد
سيد: تعال معيا هدير عوزا تشوفك و حلتها حرجة
احمد: تمم يلا بينا
سيد خد احمد و اتحرك علي اوضة هدير و ساب احمد و خرج
احمد: الف سلامه يا هدير اجمدي كدا
هدير : انا حسا ان دي نهايتي بس مبسوطة وانا مت و انا بعمل حاجة صح
احمد: متقوليش كدا تقومي بسلامة و نخلص منهم
هدير : اسمع مني يا احمد و متقطع كلامي
احمد: سيبي الكلام لغيت اما تقومي
هدير: معلش يا احمد لازم اقول الي جوايا انا اول اما شوفتك قولت عليك هتبقي غبي بش لقيت ان انت دماغ و لما قعد معاك اكتر اعجبت بيك و حبيتك و كنت بعمل اقصي مجهودي عشان ابقا جمبك حتا وانت متجوز و مش بتحبني كنت اما اشوف ضحكتك بنسي اي حاجة عاوزك تاخد بالك من اهلي يا احمد و ترجع حقي و تعرف ان انت اول و اخر حب في حياتي و عمري (الدموع بتنزل منها )زعلت علي حاجة بعملها معاك بس اهلي امانة في رقبتك جوز اختي بي شخص يستحقها
احمد لسا بيتكلم لقي هدير قفلت عنها و الجهاز صفر و حاول ينعش قلبها تاني بس مفيش فايده احمد قعد علي الارض من الصدمة لان اول مرا يموت قدامو حد عزيز عليه سيد دخل و سند احمد و خرجو و شاف اخت هدير بتعيط و منهارة و جت رنا شافت احمد في الحالة دي وقالت
رنا: هيا في مكان احسن ادعلها بي الرحمة
احمد مسك نفسو و مشي لغيت اوضة العمليات الي فيها جدو
و قعد لغيت اما الدكتور خرج
احمد : خير يا دكتور اخبار جدي اي
الدكتور : شدو حلكو
احمد سمع الخبر و اتصدم و نزل علي ركبو من الصدمة و قعد يصرخ علي فراق جدو وقال
احمد: ليه كدا يا*** بتاخد مني كل حاجة حلوة هوا كان ابويا بعد موته تخدو مني ليه و انهار من العياط و رنا خدتو في حضنها و ستو اغمي عليها و خذوها لي اوضة عشان تفوق
الدكتور قال : هوا مين فيكو اسمو احمد
احمد بص لي الدكتور وقال
احمد: انا يا دكتور
الدكتور: جدك و هوا في العمالية فاق في نصها و قال
بلغو احمد ان مفيش حد من عيلة العارف بتعيط عيلة العارف تقف علي رجليها و رسها لي السما
احمد سمع الكلأم دا و مسح دموعه و وقف وقال لي الدكتور
احمد: شكرا ليك يا دكتور
احمد وقف وبص وراه لقي سيد
احمد: سيد جهز كل حاجة لي الدفن
سيد: تمم هتعمل العزاء فين
احمد: مفيش عزا قبل رجوع الحق
سيد: بس مينفعش الي انت فيه دا لازم تهدا
احمد: انا هادي يا سيد هادي اوي
سيد : تمم
تاني يوم امام مقابر عائلة العارف بعد دفن كلن من ( العارف _ كيلاني العارف) كان احمد واقف علي باب المقبرة و يقف امامه ناس كتير من الصحافيين وقال أحمد : بوجه رساله لي كل شخص ليه يد في الي حصل متحولش تهرب مني في اي حتا في العالم عشان هجيبك حتا لو رجعت بطن امك تاني
و نزل و اتجه لي المستشفي
اول اما وصل احمد لقي رنا بتجري عليه
رنا : اللحاق محمد يا احمد مش عاوز يقعد في المستشفى عاوز يقوم و بيقول هجيب حق ابويا
احمد: هروح اشوفه
احمد راح لي اوضة محمد و دخل ولقي محمد عمال يزعق في امو و ستو عشان يخرج وقال
احمد: عاوز تخرج اخرج بس هل وانت بي الشكل دا هتعرف تجيب حق ابوك او تحمي نفسك
محمد: ايوا هعرف سبني بس اخرج
احمد: كل حاجة بي العقل و انا هخليك تاخد حق ابوك بس الاول قوم بس السلامة عشان تعرف تضرب فيه كويس و كمان عشان ميحصلش ليك حاجة امك مش هتتحمل حد تاني يروح منها فكر في امك يا محمد
و انهار محمد من العياط
احمد: امسح دموعك مفيش حد من بيت العارف بيعيط انت فاهم لازم تقف و تخد حقق و اخد الحق حرفة
محمد: لازم اموتو بي ايدي
احمد: مش هوعدك عشان معرفش اي الي هيحصل بظبط
محمد : خلاص ابقا معاك سعتها
احمد: تمم انت بس شد حيلك و اخرج بسرعة
محمد: ابعتني المقر الرئيسي انا وهشام نتعالج بسرعة هناك
احمد: تمم و هخالي ناف تبدا تدريب ليكو هناك عشان انتو ليكو دور مهم في الي جاي
محمد : تمم
سعتها سيد دخل لي احمد وقال
سيد : بن مش عاوز يتعرف خالص
احمد: سيبو ليا
////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان تاني علي كوكب الارض يسقط شئ غامض في دولة روسيا و يدمر مباني كتير لما سقط و تتجه الحكومة الي هذا الشئ يجدو شئ لزج يخرج من عظام مخلوق غريب و يتم تبليغ مقر ناسا الفضائية عن هذا الشئ وتاتي و تاخذ هذا الشئ لي مختبرات ناسا العلمية و خلال اختبار ما هذا الشي يحدث شئ غريب
داخل المعمل
يدخل شخص لي كاي ياخذ عينة من هذا الشئ و يضع يده داخل قفاز لكي ياخذ العينة لكن هذا الشئ الغريب يلتف حول يد الشخص و يخترق القفاز و يتسلل لي جسم الشخص و كل هذا امام العلماء ولم يستطيع شخص مساعده زميلهم حتا لحظو ان زميلهم توقف عن الصراخ و واقف علي قدميه و اتجه الي الزجاج الفاصل بينهم وقال ( الشئ الغامض هوا الي بيتكلم)
الشئ : انا هنا لي المساعد
أحتاج لي التحدث لي حاكم هذا الكوكب
دكتور : هنا لايوجد حاكم كوكب هنا يوجد رئيس دولة
الشئ : احتاج التحدث اليه
////////////////////////////////////////////////////////////
عند ياسر بعد ما خلص الاتفاق مع البروف ركب معاه الطيار الخاصة بتعتو و اتجه لي جزيرة في المحيط الهادئ و هبط و نزل من الطيرة لقي ان الجزيرة عبارة عن قاعدة عسكرية ضخمة علي الشط في اكتر من سفينه حربيه و المطار الكثير من الطائرات الحربية و الطائرات من دون طيار و اتجهو الي مبني مكون من تالت اضوار و دخلو و ركبو اسنسير و نزلو الي تحت و يوجد تحت الجزيرة كذا طابق تحت الماء اتجهو الي غرفة الاجتماعات و قعدو مع ٣ أشخاص
البروف: اي اخر الاخبار
شخص : تم تصفية جميع الاشخاص الذين هاجمو علي منزل احمد العارف
البروف كيف حدث هذا
شخص ٢ : لا نعلم
شخص ٣ : لقد ارسلنا اكثر من ٢٥٠ شخص غير القناصين
البروف : اذا ماذا حدث لما لم يتم تصفيه عائلة العارف
شخص ٣: المعلومات التي عندنا ان كان يوجد ٢٥ شخص فقط لي حماية المنزل
البروف: ياسر هل من إصابات في منزل العارف
ياسر: اه في اصابات و العارف مات و ابنو كيلاني مات و محمد و هشام اتصابو و في المستشفى
البروف : بما ان هناك إصابات اكيد كل العائلة في المستشفى صحيح
ياسر : اه ( في الوقت الي بيتكلمو فيه ياسر كان داس علي الانذار الي في ايدو عشان يحظر احمد )
البروف : ارسلو ٣ طائرات بدون طيار تدمر المستشفي
شخص ٢: تمم
////////////////////////////////////////////////////////////
في الوقت دا كان احمد واقف مع سيد و ناف كلمتو
ناف : سيدي يوجد انظار من ياسر
احمد: انا جاي ليكي حدادي مكانو
ناف : تم
سيد : في اي
احمد: تعال و هقولك في الطريق
احمد حط ايدو علي سيد و اختفي و راحو المقر الرئيسي
سيد : جينا هنا ليه
احمد: انا كنت شاكك ان فيه حد هوا الي مشغل ماهر و اكيد بعد موت ماهر يبدأون يشوفوا بديل
و فعلا راحو لي الشخص الي كان في بالي و هوا دلوتي في المقر بتاعهم و هوا الي بلغ عن اول هجوم علي العيلة و بعت انذار دلوتي هنشوف في اي
سيد : تمم يلا
احمد : ناف
ناف : نعم سيدي
احمد: حدادتي موقع ياسر
ناف : اجل سيد ولكن يجب ان ترا هذا
ظهر قدام احمد وسيد شاشه افتراضية و فيها تظهر الجزيره
سيد: دا فين المكان دا و ازي منعرفش بيه
احمد: معرفش بس هنعرف دلوتي ناف اخترقي نظام حماية بتعهم
ناف : جاري التنفيذ
احمد : سيد روح المقر الفرعي و جهز فرقة من النخبة
سيد : تمم
ناف : تم الاختراق بنجاح
احمد : حدادي مكان ياسر و عاوز اسمع كل حاجة
ناف : تم
ويظهر علي الشاشه الاجتماع و احمد سمع كل حاجة و الي هما هيعملوه
احمد: ناف فعلي الدرع علي مصر
ناف : تم التفعيل
يظهر حولين حدود مصر أعمدة و يظهر منها ضوء ازرق يدمر اي مركبة بها صاروخ غير المرخص بيها في قعدت بينات الجيش
احمد قاعد بتفرج عليهم
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح روسيا
بعد ما الشئ الغامض اتحكم في جسم الشخص
و اتكلم مع الدكاترة بلغو رئيس جمعية ناسا و الرئيس الروسي و جم لي الشئ الغامض
الرئيس الروسي : ماذا ترديد منا
الشئ : اريد ان تسعدني علي تدمير شخص و في المقابل تاخذ اسلحة و معرفة كبيرا
الرئيس الروسي: موفق بس مين الشخص دا
الشئ : شخص يقيم في دولة تدعي مصر
الرئيس الروسي ابتسم وقال لك هذا
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند ياسر
البروف: انت دلوتي يا ياسر لازم تستلم الشغل عشان في صفقات كتير متوقفة عليك
ياسر: تمم
شخص ٣: سيدي لقد اقتربت الطائرات من دولة مصر
البروف افتح البث
يظهر قدام البروف و ياسر علي الشاشه الطائرات وهيا تحلق
البروف هل دخلت الحدود المصرية
شخص ٣: علي وشك الدخول
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد
احمد : ناف عند تدمير الطائرات اريد منيك ان تجعليني ان اتحدث معهم و تنقلي ياسر هنا علي الفور من الانتهاء من الحديث
ناف : تمم سيدي
احمد: و انقلي محمد و هشام و عالجي الإصابات و دخليهم الغرفة لي التدريب اريد ان تجعلي الغرفة يوم بي سنة كاملة لكي يستطيعون انهاء التدريب اريد ان تجعليهم يستطيعون تدمير جيش بي بمفردهم
ناف: جاري التنفيذ
////////////////////////////////////////////////////////////
عند سيد
راح لي المقر الفرعي و امر ماكس يجمع فريق علي اعلي مستوي دلوتي
و اتكلم مع رئيس الجمهورية وقال
سيد: سيدي الرئيس احمد اكتشف جزيرة وفيها قاعدة عسكرية ضخمة و سوف نرسل إليهم فريق لكي يدمرون المكان
الرئيس: تمم و بلغني بي كل جديد
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد
احمد: مش سامع صوتك يعني يا زيس
زيس : عشان في شئ غريب حسيتو من شويا
احمد: اي الي حصل
زيس : قوة كبيرة ظهرت و اختفت مرا واحدة
احمد: ممكن يكون ابنك
زيس : لا مش هوا و دا الي مقلق منو
احمد: طيب نخلص الي هنعملو و نشوف الموضوع
دا
زيس : تمم
ناف : لقد تم جلب السيد محمد و السيد هشام و تم علاج إصاباتهم
احمد: تمم هتيهم هنا
جي هشام و محمد
احمد : دلوتي انا امرت ناف تدريب عشان تكنو اقوى هتدخلو الغرفة دي دي غرفة زمانية يعني اليوم هنا بي سنة جوا في السنة دي هتتغيرو خالص فاهمين
محمد: تمم اي نوع التدريب
هشام : خليها مفاجاه عشان كدا هيبقا احسن
احمد: تمم يلا ادخلو
هشام و محمد : تمم سلام
////////////////////////////////////////////////////////////
عند ياسر
شخص ٣ لقد اقتربت الطائرات الان سيدي
البروف بص هوا و المل علي الشاشه
اول ما الطائرات قربت من حدود مصر الارسال اتقطع
البروف : ماذا حدث
شخص : لقد فقدنا الاتصال سيدي
هنا بقا صوت احمد يظهر و يكون ظاهر على الشاشة
احمد : متخفش بس الاتصال مفصلش الي حصل ان الطائرات دمرت
البروف مصدوم ازي قدر يوصل ليهم هنا و قدر يخترق سستم بتعهم وهوا اقوى سستم
البروف : كيف فعلت هذا
احمد: مفيش اتفرج على الفديو دا وانت تعرف
يظهر علي الشاشه الطائرات وهيا بتقرب من الحدود المصرية و تنفجر
احمد: دا احدث نظام حماية مفيش اي طيرا تقدر تعدي منو وقعد يضحك
البروف : انت لا تعلم مع من تتحدث
احمد: عارف و عشان تتاكد انا جيلك
وبدل ما احمد يخلي ناف تنقل ياسر راح هوا يجبو
و ظهر قدامهم وقال
احمد: مساء الخير
هنا الكل اتصدم ازي قدر يجي بسرعة دي وامتا
شخص ٢ اطلق النار على احمد بس مفيش اي رصاصة جت فيه
احمد قعد يضحك وقال
احمد: ما تتعبش نفسك مش تقدر تعمل حاجة
البروف سوف تندم على كل هذا
احمد بص لي ياسر وقال : يلا يا عم ياسر ولا اي
ياسر : يلا يبني مع ان شكلهم يضحك بس عادي
احمد حط ايدو علي ياسر وقال
احمد: لسا حسابك مجاش بس هتندم علي كل دا
راح اختفي هوا وياسر
البروف مصدوم: اجمع جميع الاشخاص
////////////////////////////////////////////////////////////
عند سيد
ماكس : جمعت الفريق
سيد: اقعد دلوتي لغيت اما احمد يجي
في نفس الوقت احمد ظهر و معاه ياسر
سيد: الفريق جاهز يا احمد
احمد: تمم نتحرك بكرا
ياسر : هتعمل اي يا احمد
احمد : هاخد طار جدي و عمي
////////////////////////////////////////////////////////////
في روسيا
الرئيس الروسي: هل لك اسم
الشئ: اجل اسمي زينو
الرئيس الروسي: حسنن الان لقد جهزت لك فريق و تم تحديد موقع الشخص الذي تبحث عنه هوا مع عائلته في المستشفى
زينو : اجمع الفريق هنا
الرئيس الروسي: تمم
الفريق اتجمع
زينو : هل احد ذهب إلى مصر
شخص : انا
زينو فكر في موقع في مصر
الشخص فكر في مكان و زينو قرأ افكار الشخص و قال
زينو: لي يمسك الجميع بي
و انتقل زينو و الفريق لي مصر
زينو : لي نذهب
////////////////////////////////////////////////////////////
في المقر الرئيسي في الغرفة الزمنية
ناف : انتم الان تستطيعون استخدام جميع الفنون القتالية و جميع الاسلحة
محمد : تمم هنخرج امتا
ناف : سوف تخرجون الان لكن اول حاجة يجيب انت تردون هذه اللبس مخصص لكم
هشام: اي المميز فيه
ناف: انهو محسن عن باقي اللبس بتاع الجنود يستطيع تحمل انفجار قنبلة نووية
هشام: تمم
خرج هشام و محمد لقيو احمد
محمد: عرفت مين الي عملها
احمد: اه ويلا عشان ناخد طرنا
احمد خد هشام و محمد و راح المقر الفرعي لي الفريق الي هناك
سيد : الفريق جاهز
احمد : تمم اجمعهم
الفريق اتجمع و احمد امر ناف انها تنقلهم لي الجزيره
هنا الوقت يقف علي مشهدين
المشهد الاول
وصلو زينو هوا و الفريق لي المستشفي لي اهل احمد
////////////////////////////////////////////////////////////
المشهد التاني وصول احمد والفريق الجزيره
.....يتابع ........
الي اللقاء في الجزء الرابع و اسف علي التاخير و الجمعه الجيا هيكون فيه جزء كبير يرضيكوو علي التاخير دا سلااااام
اهلا يا شباب اسف على التاخير الكبير دا
الجزء الرابع
وقفنا المرا الي فاتت لما احمد راح يهجم على البروف و في نفس الوقت دا كان زينو رايح يهجم على المستشفى الي فيها اهل احمد
احمد وصل هوا و الفريق لي الجزيره الي عليها البروف و باقي التنظيم
🫡من منظور محمد 🫡
وصلت انا واحمد و هشام و معانا الشباب لقينا نفسنا في مهبط للطائرات الحربية جنب مينا و لقينا ان المهبط مليان طائرات حربية كتير علي المدرج غير الطائرات من دون طيار في الجور فوق ال 20 طيارة و و الف وشي القي اكتر من من 8 غواصات و 15 سفينة حربية قولت لي احمد
محمد: بقولك اي ديجي تحدي علي الي يقتل اكتر
احمد: اشطا
هشام: وانا معاكو بس الي هيقتل اقل هيعمل عقاب
الكل اشطا
هشام بيقول : بس اي دا يا احمد احنا فين بظبط
احمد: دا مقر المافيا الرئيسي في واحد جوا اسمو البروف كان رئيس ماهر و الي امر بي الهجوم على البيت هوا في اخر دور تحت الجزيرة
احمد وجه الكلام لي الكل
احمد: بصو يا رجالة مش عاوز حد عايش و مش عاوز المكان دا سليم يلا بينا
احمد سعتها خلنا نظهر في وسط المهبط
🫡منظور احمد🫡
بعد ما خلصت كلام مع الرجالة نقلت الكل لي وسط المهبط بتاع الطيران و بدا الهجوم اول ما العدو شاف احمد و الرجالة بداو هجوم عليهم و الكل واقف وعمال يقتل في الي بيشفو و قولت ليهم كلو يفرق يلا و فعلان اتحركو في الي هجم علي الرجالة بتاعت المينا و في المهبط وانا و محمد و هشام رحنا المقر الرئيسي
واحنا شغالين قاتل في اي حد يجي قدمنا و و مرا واحدة لقيت ان هشام رمي السلاح و راح مطلع خنجر و طلع يجري عليهم ( طبعن مفيش اي رصاص يصيبه عشان اللبس مخصص ليه عشان تبقا فايق معايا)
و محمد طلع مسادس ذهبي مكتوب عليه العارف و واحد فضي مكتوب عليه (M_k) و نزل قتل فيهم و انا كل دا ماشي فخور بي الي هما وصلو ليه انا ماشي في النص يعتبر كل الي بقتل واحد او اثنين من الي يفلت منهم بقول لي نفسي ( شكلي هخسر و الرهان و مش هيحلو )
و الشباب برا لقيو الطيارات الي من دون طيار عمالة تضرب عليهم نار و هما اصلن معاهم اسلحة من من طلقة عادية توقع طيارة و اشتغلوا قتل فيهم و تفجير الطيران و لقيو ان الغواصات الحربية بتهرب فا في منهم نزل و طلع من جيبو كم صاروخ عامل زي القلم الجاف بس يقدر يخترق اي غواصة وضرب عليهم الصوريخ
نرجع عندي تاني احنا نزلنا الدور الي فيه البروف لقينا اكتر من ٥٠٠ واحد في وشي مفيش ما بنهم مسافة تحط رجل في المكان قولت لي محمد و هشام
انا: طيب احنا لو قعدنا نضرب فيهم بي السلاح مش هنخلص روحت عامل اي بي ايدي كاني بسقف كل لي قدمنا اطبقو في بعض و مفيش حد فيهم بقي فيه عظمة سليمة و كانهم بيتعصرو روحت قولت لي محمد و هشام ( كدا انا اللي كسبت )
محمد: لا كدا خم
هشام: احنا قولنا الي يقتل اكتر
احمد: بس محدش قال ازي نقتل
هشام: تمم
احمد: طيب يلا عشان العريس الي جوا
روحنا لس اخر الدور لقينا ان في باب ضخم من الفولاذ الصلب روحت قايل ليهم ابعد منك ليه
هشام : لا ابعد انت
راح هشام لف الخنجر بتاعو راح من يد الخنجر من ورا طلع ليزر طويل قطع بيه الباب علي شكل دائرة و عدينا منها لقينا ان في حوالي ١٥ نفر بس جتا محمد و هشام في دقيقه كانو مخلصين عليهم روحت لي البروف و لفيت الكرسي و قعدت قدامو و محمد وهشام ورايا واقفين
احمد: اي ياعم كل دا
البروف: اتركني وسوف افعل اي شئ تطلبه
احمد : أنا مش عاوز غير روحك
البروف : سوف اعطيك كل الاموال التي تحتاجها
احمد: انت عندك اصلن حاجة يبني
البروف: اجل عندي اومال كثيرا
شخص ٣ : اعفو عني وسوف اعطيك كل ارقام الحسابات الخاصة بي المنظمة
احمد راح ضربو بي النار وقال
احمد: مش بحب الشخص الي يخون
البروف : انا املك المليارات
احمد: هات كل ارقم الحسابات و هسيبك
محمد : انت بتقول اي دا لازم يموت
احمد راح بص لي محمد وكان سعتها توصل مع محمد بي الطخاطر و قال ليه انت الي هتقتلو بس ناخد منو الفلوس واما اصلن كنت قايل ليك انت الي هتخلص عليه بي ايدك
محمد بص لي احمد وسكت
البروف : جميع ارقام الحسابات موجودة علي اللاب توب الخاص بي
احمد: روح هاتو
البروف قام و جاب اللاب توب وقال لي احمد عليهم
احمد: ناف
ناف : اجل سيدي
احمد : اسحبي كل الفلوس الي في الحسابات دي و اعمالي حسابات تانية و وزعي عليهم الفلوس و قولي ليا المبلغ كم
ناف: جاري التنفيذ
مفيش ٣ دقايق و ناف قالت
ناف: تم النقل و المبلغ الكلي ٨٤٣ مليار دولار
هشام : خخخخخخخخخ
اي دا دا ميزانية دول
البروف : الان لقت اخذت كل المال دعني اذهب
احمد: وانا قد كلمتي و هسيبك
البروف : شكرا لك
احمد: بس معرفش هما بقا حد فيهم هيرحمك ولا
البروف: ماذا تقصد
احمد : انا خت الي عوزو و هما عوزين راسك
راح هشام قطع ايد البروف الاتنين و محمد قطع الرجلين
و هشام قصر رقبته و محمد خلعها من علي جسمو
احمد : البقية في حياتكم
هشام و محمد : حياتك الباقية
احمد خلص علي البروف و المنظمة بتاعو
احمد : يلا يا رجالة نرجع
هشام : هنروح علي فين
احمد: الشباب علي المقر الفرعي و احنا علي المستشفي
وفعلا احمد امر ناف تنقل الشباب و هوا حط ايدو علي محمد وهشام و اتنقل لي المستشفي و هنا كانت
الصدمة
احمد ظهر ولقي الفرقة الي كان سيد بعتها لي الحماية ميتا كلها و في منهم الي محروق و الي من غير راس جري علي المستشفي لقي ان مفيش حد مش مصاب اصابة خطيرا او ميت قعد يصرخ و يلف علي رنا و امو و مرات عمو و ستو مش لاقي حد لغيت اما عينو لمحت سيد مرمي علي الارض و ايدو اليمين مقطوعة و مغمي عليه احمد جري عليه وقال لي ناف
احمد : ناف بسرعة ا نقلي سيد و عالجي و ابحثي عن اهلي بسرعة شوفي فنهم و رجعي كل الكاميرات عاوز اعرف مين عمل كدا
ناف : حاضر سيدي
احمد قال لي هشام و محمد
احمد: بسرعة شوف اي حد مش تبع الرجالة او لابس لابس غريب لو عايش هاتو ولو ميت فتش فيه
هشام و محمد: حاضر
و احمد قعد يشيل الانقاض و يطلع الناس الي ميتا و الي مناصب جامد لقي ان الإصابات خطيرا و ناس كتير في كذا عمرا واقعة و اثار هجمات غريبة
احمد: ناف
ناف: نعم سيد
احمد: عاوز مستشفي علي اعلي مستوي تكون موجودة دلوتي و انقلي كل الإصابات هناك عالجي الكل
ناف: جاري التنفيذ
احمد وقف ولقي رجل شئ ضخم في الارض قال لي زيس
احمد: رجل اي دي يا زيس
زيس :.......
احمد: رد عليا رجل اي دي
زيس : انا اول اما وصلت لقيت في قوة غريبة مش من الكوكب دا كان في حد من نفس الفصيلة بتاعتي هنا بس انا مش عارف ازي او امتا دا حصل
احمد: ازي دا مش عارف انو وصل عشان ناخد بالنا
زيس : شكلو كان خافي القوة بتاعته
احمد: طيب فين رنا و مراتك دلوتي
زيس : مش قادر اتواصل معهم و دا الي خايف منو لان مفيش غير حاجتين هما الي يقدرون يقطعون الاتصال
الاولي : ان الشخص الي بنحاول نتواصل بيه ميت
او
التاني : ان في حد حطهم في حاجز العزل
ناف : سيدي
احمد: اي يا ناف
ناف: لقد عثرنا علي أسرت حضرتك
احمد : هما فين
ناف: علي بعد ٥ كيلو من المكان الخاص بيك
احمد: انلقيني هنا
ناف نقلت احمد هناك و اتصدم من الي شافو
لقي ستو و اخدت طلقة في راسها و مرات عمو من غير راس و امو رجليها مقطوعة و اغمي عليها
احمد قعد يصرخ و يعيط ويقول ليه كل دا يحصل معيا اما عمالت اي وليه كدا عاوز افهم ليه كل دا لغيت اما زيس قال ليه
زيس : امسك نفسك يا احمد احنا هنجيب حقهم و ندم الي عمل كدا غالي اوي
احمد: كل الي يقرب مني بيموت يا زيس بيموت
زيس : امسك نفسك و افتكر الوصية جدك (والي مش فاكر او مش عارف اي هيا الوصية يرجع لي الجزء الي فات)
احمد قام و مسك نفسو مسح دموعه وقال ي ناف
احمد: ناف
ناف : نعم سيدي
احمد: نقلي جثة ستي و مرات عمو لي المستشفي و عالجي امي
ناف: اهل ابلغ سيد هشام و محمد اي شئ
احمد : انا هجيب محمد و هشام و هقول ليهم
احمد اختفي و ظهر قدامهم لقي هشام و محمد عاملين يطلعوا الناس محمد اول اما شاف احمد و عينو حمرا جري عليه وقال
محمد : في اي يا احمد و امي و ستي فين في الجماعة
سعتها دخل عليهم هشام
واحمد قال
احمد : تعالو معايا
احمد حط ايدو علي محمد وهشام و نقلهم لي المستشفي و اول اما وصلو لقيو نفسهم في مستشفى هشام قال
هشام: خير يا احمد جاي بينا علي المستشفي ليه
احمد نزلت الدموع من عنيه وقال لي هشام و محمد
احمد: شادو حالكو ستي و مرات عمي ماتو و امي رجليها انقطعت و رنا مش لقيها
سعتها احمد بص ليهم لقي هشام واقف من الصدمة و محمد نخ علي ركبه و قعد يصرخ و يعيط و هشام قال
هشام: مين الي عمل كدا
احمد: الكاميرات كانت مفصولة في المنطقة كلها و مش عارفين مين عمل كدا و مش عارف رنا لسا عايشة ولا
وكان بيعيط وسعتها افتكر كلام جدو مسح دموعه وقال
احمد: مفيش حد في بيت العارف بيعيط و الي عمل كدا همسح نسلو من علي الارض
وسعتها هشام مسح هوا ومحمد وقفو وقامو وقالو
هشام: احنا في ضهرك في اي حاجة
محمد: طيب هنعرف منين مين الي عمل كدا و سيد فين اصلن
احمد: سيد ايدو انقطعت و نزف ددمم كتير و في المقر الرئيسي يتعالج هناك
و اول اما يفوق هنعرف كل حاجة
محمد : انا عاوز اشوف امي يا احمد
احمد: مش هينفع يا محمد
محمد: مش هينفع ليه عاوز اودع امي الوداع الاخير في اي انت منعني اشوف امي
هشام: خليه يشوف امو يا احمد و انا هروح اشوف امي يلا يا محمد
وهشام بياخد محمد و بيروح التلاجة الي فيها امو و مرات اخوه واحمد ماشي وراهم دخلو الاوضة و هشام راح لي امو وشال الملاايا من علي وشها و باس رسها وقال
هشام : وحشتيني اوي يا غاليه وحياتك عندي مش هسيب الي عمل كدا
محمد بيروح لي امو و اول اما يرفع الملايا يصرخ من الصدمة ويقع علي الارض يعيط وهنا هشام يبص ليه يلقي مرات اخوه راسها مقطوعة و احمد يقول لي هشام و محمد عرفتو ليه مكنتش عاوز اخليه يشوف امو عشان الصدمة دي و حياتك يا محمد هخليه يتمني الموت هوا و اهلو
ويروح لي محمد يأخده في حضانه و يقعد يعيط معاه
و هما قاعدين كدا ناف تكلم احمد وتقول
ناف: سيدي
احمد: اي يا ناف
ناف: لقد افاق سيد
احمد يقوم يوقف وهنا يبص ليه محمد و هشام ويقول
احمد؛ يلا عشان سيد فاق
و ياخد هشام و محمد و يروح المقر الرئيسي و يلاقي سيد نايم على السرير و يحاول يعدل نفسو احمد قال ليه
احمد: خليك مستريح يا سيد
سيد : استريح ازي و انا مقدرتش اصون الامانة مقدرتش احمي اهلك قولي استريح ازي و كل الناس دي ماتت
احمد: هنجيب حق كل الي راح يا سيد بس نعرف مين الي عمل كدا
سيد : هقولك كل الي حصل عشان انا مش فاهم اي حاجة
فلاش باك لما احمد بدا الهجوم
........كل دا من منظور سيد ماشي عشان تخلي بالك معايا .....................
قنا قاعدين في اوضة ام حضرتك و الكل متجمع و مرا واحدة نسمع صوت ضرب نار من كل مكان و صوت انفجارات كلمت المقر و خالتهم ينقلون رجالة عشان كان الاشتباك جامد و خليت في الطرقة ٢٠ نفر من النخبة و معاهم ماكس و دخلت لي الجماعة وقلت ليهم
سيد: محدش يخرج لغيت اما نتعامل معهم
رنا : كلم احمد بلغو
سيد: احمد مش موجود احمد راح يقتل الراجل الي هجم علي الفيلا
و خرجت وقفت علي الباب و لقيت 5 اشخاص فيهم واحد ضخم وكانو لابسين لبس الكي جي بي (المخابرات الروسية)
و قعدو يضربو بس عشان الرجالة لبسة البس محصلش فيهم حاجة لغيت اما لقيت الضخم دا مشي نحيت الرجالة و ضربة واحد كان الي يضربو يتساوى مع الحيطة و يخلع في راس و يكسر الارض بي حد لغيت أما وصل لي ماكس يضرب ماكس بس هوا يضرب فيه لغيت اما مكس طلع حاجة كدا في ايدو و ضرب بيها الشخص دا و قعد يصرخ و مرا واحدة لقيت عينو تحولت لي احمر و ايدو طولت و وتحولت لي اخضر و طلع منها مخالب و اول اما شوفت كدا دخلت لي الاوضة وقلت لي مراتك تاخد امك و ستك و مرات عمك و فعلا بقيت تنقل فيهم واحدة ورا التانيه و لقيت مرا واحدة لقينا ماكس خارم الحيطة و جسمو فيه خرم كبير و واحد من الي هجم علينا لقيته ضرب ستك بي النار في رسها و رنا مراتك اتحولت و راحت مسكا فينا و نقلنا مرا واحدة لقيت نفسنا في جنينة و لسا ها نتحرك لقينا رنا مراتك خدت رجل و اترمت بعيد و الرجال طاير جنبنا و روحت مطلع الجهاز الي كان مع ماكس و اديتو بيه في رجلو قعد يصرخ و لقيته راح مسك ايدي و حسيت عضم ايدي كله يتكسر و مسكني من أيدي و من جنبي و ايدي طلعت في ايد الشخص و راح رماني و محستش بي نفسي غير لما صحيت دلوتي
احمد : يعني انت متاكد ان الي كان لابسين لبس الكي جي بي
سيد : اه
ناف: سيدي لقد لقيت تسجل في احد الكاميرات غير متصلة بي سيستم لي المعركة
احمد: اعرضي التسجيل يا ناف
ناف : تمم سيدي
ظهرت شاشه افتراضية
اللي ظهر
شخص ليه قرون و انياب ضخمة و عينو حمرا و طول ال ٤ امتار و جسمو كلو عضلات ماسك شعر رنا و رنا مغمي عليها و جت ام محمد تمسك السلاح الي يضر الشخص دا راح شفها راح محرك ايدو راس ام محمد طارت و ام احمد راحت تاخده داس علي اديها و راح اداها بي الرجل في بطنها و هوا دايس علي اديها راحت محدوفا لي بعيد و ايديها تحت رجله و راح عامل خمس كور نار و حدفهم و الكاميرا فصلت
احمد و محمد اما شافو امهم الدموع نزلت غصب عنهم
زيس قال لي احمد: الهيئة دي بتاعت زينو ابن عمي
احمد: مين زينو دا
زيس: زينو دا الابن الاول لي عمي
احمد : هوا قومي
زيس : لما اتنزلت معاه كان في نفس قوتي
احمد : طيب اي نقطة ضعفه
زيس : معرفش و اول مرا القي حاجة تخليه يصرخ كدا احنا لازم نعرف اي السلاح الي كان مع ماكس دا
احمد : سيد هوا اي الي ماكس ضرب بيه الكائن دا
سيد : السلاح دا خنجر ماكس جابو من مهمة و قال انو معمول من نيزك وقع في المكسيك
احمد : ناف اجمعي كل المعلومات عن النيزك دا دلوتي
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح فلاش باك بقا لي الي حصل لما سيد اغمي عليه
رنا رجعت تاني راحت ضربة الشخص بي الرجل في صدره طار لي ورا و خبط في العماير و قام وبص لي رنا و قال
زينو : اهلا بي زوجة المنشود
سعتها مرات زيس قالت لي رنا تتحول بسرعة عشان دا ابن عم زيس و قوي
و سعتها رنا اتحولت لي التحول بتاعها ( الي عاوز وصف التحول ارجع الجزء الثالث)
مرات زيس قالت لي رنا ان دا زينو الخسيس
رنا : اهلا يا خسيس
زينو : سوف تندمين علي الإهانة بي
و راح متحول لي الشكل الكامل بتاعو ( طبعن انا وصفت شكلو فوق مش هري وخلاص) راح اختفي و ظهر ورا رنا و ادها بي الرجل خبطها في العماير
وراح عامل رمح من الصخور و رميها عليها راحت رنا عاملة درع من الصخور و صدت الرمح و بعدها راحت طايرة قدامو و راحت عامل سيف من البرق و راحت اختفت و ظهرت وراه و ضربته في ضهرو و انجرح جامد و راح هوا لف و مسكها من أيدها و رماها لي فوق وقعد يضرب عليها كرات نار ورا بعض رنا حصل ليها حروق و بعدت عنو و هوا راح ورها راح طار بسرعة اكبر و اداها بي الرجل خبطها و نزلت علي المستشفي و قعد يرسل عليها هجمات ورا بعض لغيت اما رنا اغمي عليها و رجعت لي شكلها الطبيعي و راح ماسك شعرها و وصل لي الحديقة و سعتها قتل ام محمد و قطع ايد ام احمد
////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع في الوقت الحالي
ناف : سيدي لقد جمعت كل المعلومات و يوجد كميات كبيرة من هذا المعدن يباع في الدرك ويب
احمد: اشتري كل الكمية و اصنعي منها أسلحة
زيس: ممكن نطور من المعدن نخليه شعاع
احمد: تمم ابعت المعلومات لي ناف عشان تعمل كدا
هشام : دلوتي احنا عرفنا ان روسيا ليها يد لي الي حصل و معنا السلاح الي نقدر نهزم بيه الكائن دا
احمد : محمد انت وهشام هشام يروح المقر الفرعي ويجهز كل الجنود و انت يا محمد جهز المركبات الي تحت
هشام و محمد : تمم
احمد: ناف اصنعي الاسلحة بسرعة و نفذي الي بعتو ليكي زيس عاوز حاولين المركبات دروع مدمجة من النيزك و الدروع بتاعتنا
ناف : جاري التنفيذ
احمد اختفي و ظهر في روسيا في بيت رئيس المخابرات الروسية و خطف الرئيس المخابرات و اهلو و رجع تاني
طبعن الكلام بي الروسي بس هنتكلم عربي
احمد: انا مش هقول الكلمة مرتين ماشي
كان احمد خاطف رئيس المخابرات هوا و مراتو و عياله معاه ٣ ولاد و بنتين توام
رئيس المخابرات: سوف اقول لك كل شئ ولكن اترك اسرتي
احمد : اين موقع زوجتي
رئيس المخابرات:......
احمد راح قاطع راس ابنو الكبير
و باقي عياله قعدو يصرخون و مراتو اغمي عليها
احمد: قولت مش بعيد الكلام مرتين فين مكان مراتي انطق
رئيس المخابرات: لا اعلم
راح احمد مولع في بناتو الاتنين
احمد : انا مش ورايا حاجة
ها تقول ولا امحي علتك
رئيس المخابرات: في احد اماكن جميعة ناسنا في غرب روسيا
احمد قالو شكرا و راح قاتل رئيس المخابرات
و رجع عياله تاني البيت
و جي هشام و محمد و قالو لي احمد ان كل شئ جاهز
سعتها جات مكلمة من الرئيس المصرى وقال : انت ناوي تعمل اي
احمد: ناوي ارجع مراتي
الرئيس: يعني مش هتعرف ترجعهم غير كدا
احمد : دا الي عندي و قفل في وش الرئيس
ناف: تم تنفيذ كل الاوامر
احمد : يلا
احمد ركب احد المركبات و كان معاه معاه ١٠ مركبات ضخمة زي الي راح بيها إسرائيل و علي كل مركبة في ٢٥٠٠ شخص و معهم ٦٠٠ طائرا حربية من الأسلحة الجديد و ٤٠٠ دبابة و ١٠٠٠ درون مسلح و دخلو الغلاف الجوي للأرض و أتجه لي روسيا قال لي ناف
احمد: ناف عاوز بث مباشر لي جميع أنحاء العالم و الميادين العامة يظهر صورا هلجرام ليا
ناف: بدا البث المباشر
احمد: لقد أخطأت ايها الرئيس الاحمق عندما هجمت علي اهلي و الان سوف امحو روسيا اعلم ان معاك احد احب اقول ليه
(اهلا بيك يا زينو يا خسيس في الارض مكان موتك )
احمد: ابدا الهجوم
////////////////////////////////////////////////////////////
............. يتابع..............
الي اللقاء في الجزء القادم و هيكون الجزء قبل الاخير
اهلا يا برو اسف على التاخير و هتعرف السبب اخر الجزء
يلا بينااااااا
الجزء الخامس
وقفنا الجزء الي فات لما احمد بدا الهجوم على روسيا
نروح نشوف اي الي حصل في روسيا في الوقت الي احمد كان بيعرف مين عمل كدا
ر/روسيا: انت كدا خطفت زوجته و هوا لن يقف مكتوف الايدي
زينو: و هوا دا الي انا عاوز اعملو عشان لو الي شاكك فيه صح كدا في مشاكل كتير هتحصل ولازم اخلص عليه
(سعتها رنا صحيت ضحكت وقالت : ههههههههه يبقا كدا انت الي جبتو لي نفسك )
في نفس الوقت الي هيا قالت كدا جي واحد جاري و شكلو عليه الخوف وقال
الرئيس : ماذا هناك
الجندي : سيدي هناك هجوم من الأسطول المصري الخاص بي المدعو احمد
الرئيس: لا تقلق سفينة واحدة سوف ندمرها الان بي مساعدة الصديق الجديد
جندي : ليست سفينة واحدة بل أكثر و أكثر من الهجوم السابق و اعداد اكبر
(سعتها الخوف ظهر علي وش الرئيس الروسي وقال)
الرئيس: ماذا سوف تفعل الان
زينو : هل لديك مثل الاشياء التي تحلق عند ذالك المدعو احمد
الرئيس: أجل يوجد ولاكن ليست في نفس القوة
زينو : خذني الي تلك الأشياء
الرئيس الروسي ياخد زينو و يروح لي معسكر حربي فيه طائرات حربية و دبابات و مدرعات
الرئيس: ها هي هناك
زينو يروح لي وسط المعسكر و يرفع ايدو و يطلع منها شعاع و ينزل علي كل الأسلحة و يطورها و يقول
زينو : الان انت معاك اسلحة اقوي منه
الرئيس يبتسم بي خبث : لقت انقلبت الموازين الان لي صالحنا
ابدو الهجوم المضاد
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي احمد
احمد: ابدا الهجوم
شخص : هتبدا بي اني
احمد: بي الخطة القديمة
شخص ضحك وقال : شكلك ناوي علي بعبوص
احمد: انت عرفني يا صحبي
شخص: شكل اللعب هيحلو
احمد : لولا انت مكنتش لحقت عمالت كدا
(طبعن انتو عوزين تعرفو مين دا بس دا ليه قصة لوحدها خليها لي اخر الجزء تعرفو مين هوا )
شخص : انت عايزني اسيبك يخويا في الوقت دا انت عبيط
احمد : بس مفاجأة حلوة المهم خلينا في اللعبة دي
شخص : متخفش انا حطيت بروتوكول عشان خط الهجوم الاول
احمد: وريني
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح نشوف اي الي بيحصل برا
اول ما احمد بدا الهجوم نزل من كل سفينة حربية فيلق مكون من ٥٠ دبابة ١٠٠ دورن ١٠٠ طائرة حربية و ١٥٠ مدرعة كل مدرعة فيها ٥ أشخاص
(كان احمد مدي امر اي حد ماكس سلاح يموت لكن اي حد اعزل يسبوه و يدمرون المنازل و المباني )
وفعلا كان في تدخل من الجيش الروسي بس ضعيف و الجنود كانو ماشين بي المدرعات و بيقول ان اي حد في المنزل يخرج و ليه السلام لكن اي حد تاني هيموت
و كان احسن حاجة في المدرعات في جهاز نقل فوري يعني يحدد في مين في المبني و يطلع الي فيه و المدفع او الدرون يدمر البيت
و مرا واحدة في لقيو ان في صاروخ دمر الدبابة و في اسطول ضخم تبع روسيا يهجم عليهم
////////////////////////////////////////////////////////////
عند احمد و صحبه
احمد: مش قولت ليك ان دا هيحصل
شخص : شكلك عارف بتتعامل مع مين
احمد: عيب عليك
شخص : بس مش كدا الي جوا الدبابة هيموت
احمد: لا متخفش عشان اللبس الي هما لابسينو مطور يقدر يحتمل انفجار قنبلة نووية و اي حد بيحصل اي درر ليي المركبة الي فيها بيتنقل لوحده لي السفينة عشان يجهز لي الهجوم الجاي
شخص : انت دماغ و***
احمد: متخفش هوا اول اما يلقي نفسو كسب معركة هيكشف نفسو
شخص : انت مش خايف علي رنا
احمد: اه خايف بس هوا مش هيقدر يعمل معها حاجة
شخص : وانت اي الي يخليك متاكد كدت
احمد: اتفرج و انت تشوف
////////////////////////////////////////////////////////////
الرئيس الروسي و زينو
زينو : اريد اقوي مادة علي هذا الكوكب
الرئيس الروسي: تمم بس لي ايه
زينو : لدينا اسير قوي اريد ان أجعله خط دفاع اخير
الرئيس الروسي: تمم
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح المعركة
فعلا ذي ما احمد توقع لقي ان الهجوم قوي و ان المعركة بتروح لي الجانب الاخر و الجنود الروس بداو يتحركو
و خلاص اخر مركبة وقعت و بداو يتجهون لي المركبات
ولكن الهجوم بتاع الروس مفيش منو اي فائده
لغيت اما زينو ظهر و معاه رنا متكلبشة في حاجز مدور معمول من المعدن و طاير جنب زينو
وقال
زينو : مش كافيه كدا ولا اي يا احمد ولا قول يا ابن عمي
سعتها طلع احمد لي زينو
احمد: بس متجيش تعيط زي كل مرا يا خسيس
زينو : دا كان زمان دلوتي اوريك
سعتها زينو اتحول لي الشكل بتاعو (لو عاوز تعرف شكل زينو ارجع الجزء الي فات)
و هجم علي احمد ادالو بي البوكس خله اترزع في من السما لي الارض
و قعد يرمي عليه كرات من النار
سعتها كل دا كان احمد واقف وراه وقال
احمد: اي الغل دا كلو
راح زينو لف ليه و ضربو في بطن احمد سعتها حصل انفجار ضخم ولما الدخان اختفي ظهر احمد متحول لي الشكل بتاعو و ماسك ايد زينو (شكل تحول احمد اللون الجسم اسود جاي و ايدو حمرا طلعا علي ايدو زي النار و عينو حمرا ددمم و جسمو معضل و طالع منو انياب ضخمة و طول ٢٥٠ )
احمد: طول عمرك خسيس و مش شريف في المعارك
و راح احمد عمل رمح من البرق و ضرب بيه ايد زينو راح قطع ايدو زينو بعد عنو و طلع ايد جديدة و راح عمل اسهم من النار و الصخور و قعد يهجم علي احمد و احمد قعد يصد الهجوم وفي هجمات جت فيه و جرحت احمد و راح جي ورا احمد و عمل رمح اسود قوي وقال
زينو : رمح الظلام _ هجوم الثقب الاسود
راح ضارب بيه احمد في ضهرو راح عامل خرم كبير في جسم احمد و احمد بعد عنو و احمد بان عليه التعب من الإصابة و عمل كرة ناريا ضخمة و هجم علي زينو بيها و قبل ما تصول ليه كانت اختفت و سعتها زينو قال
زينو : كرة الظلام هجوم الثقب الاسود
و راح رمي علي احمد الهجوم و خبط في احمد و عمل انفجار ضخم و وقع علي الارض
و راح طاير زينو لغيت السما و عمل هجوم علي المركبات و لكن مفيش حاجة حصل فيها راح قايل
زينو : اللغو الدفعات والا هجمت علي بلدكم و سعتها بص علي رنا لقيها فاقت و تحاول تفك نفسها
زينو : لن تقدري علي فعل شي لقد هزمت زوجك و انظري اليه
سعتها رنا بصت علي احمد و قعدت تضحك وقالت
رنا :ههههههه طيب هتفضل كدا كتير
زينو : بتتكلمي عن مين
رنا: هوا عارف
زينو : لقد مات ههههههه
رنا : دا انت غبي اوي هههههه
زينو : سوف اقضي عليكي الان
راح عامل هجوم وقال
زينو : رمح الظلام
راح هجم على رنا ولكن لقي ان الهجوم معملش حاجة و ان في حاجز علي رنا
وسمع صوت ضحك و بص نحيت اتجه الصوت لقي ان جسم احمد يرتفع من علي الارض و اتعدل و الإصابات الي فيه اختفت و سعتها قال
زينو : ازي ازي
احمد: عشان طول عمرك خسيس و متهور و مش بتتعلم من الاخطاء بتعتك
و مفكر نفسك زكي
سعتها احمد شاور و طلع من المركبات جميع الاسطول ولكن مطور عن الاسطول الاول و اقوي و بداو الهجوم علي سفن روسيا و بدات المعركة و جي اتصل من الشخص الي علي السفينة وقال
شخص : بقولك اي انا جعان ابعد هخلص الموضوع دا كلو
احمد : تمم
احمد اختفي و ضرب زينو في ضهرو و اخد رنا و الطيارات و الدرون رجعو لي المركبة تاني و طلع من احد المركبات مدفع ضخم و طلع منو شعاع مسح جميع الطائرات الحربية الخاصة بي روسيا
و سعتها احمد كان نقل رنا لي السفينة و رجع عشان يخلص علي زينو و لقي ان زينو هرب لي الفضاء الخارجي سعتها احمد انتقل و ظهر قدامو و قال
احمد : انت رايح فين فكرني هسيبك تروح كدا تؤ تؤ هزعل كدا دا في طار. عندك ولازم تموت دلوتي و مش اتعب نفسي عشان انت مش تستاهل استخدم خنجر صديقي ماكس
زينو : سوف تندم علي هذا
و بداو الهجوم علي بعض زينو عمل هالة سودا علي ايدو و هجم علي احمد راح احمد قطع ايدو
احمد دي عشان صحبي
و جي يهجم على احمد بي الايد التانية راح قطع ايدو الشمال و قال دي عشان الناس اي ملهاش ذنب
زينو اختفي و يحاول يهرب من احمد احمد ظهر قدامو و قال دلوتي موتك احمد : هجوم الطبيعية
ظهرت كرة في ايد احمد حولين الكرة الاربع عناصر بتوع الطبيعة و هجم علي زينو و زينو صرخ جامد و اتبخر و سعتها احمد اختفي و ظهر علي السفينة وقال لي الشخص
احمد: افتح البث
البث فتح
احمد: خلال ساعة القي رئيس روسيا و رئيس جمعيه ناسا و جميع القيادات والا همحي روسيا من الوجود و من الان روسيا ليس لها اسلحة نووية ابدا التنفيذ سعتها ظهر علي جميع مخازن الأسلحة النووية أعمدة عملت حقل عازل و نزل شعاع من السما علي المخازن انفجرت
بعد حوالي ساعه كان الرئيس الروسي و جميع القيادات في الاسر و انسحاب جميع القوات المصرية بعد اعلان ان روسيا الان تبع حكم دولة مصر
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح بعد ما احمد خلص المعركة
احمد رجع مصر نزل هوا و رنا و الشخص الي معهم و دخلو المقر الفرعي لقيو سيد و هشام و محمد و الرئيس المصري في استقبلهم
هشام : حمد**** على السلامه يا رنا
رنا : **** يسلمك
محمد: هوا فين يا احمد
احمد : عندك تحت هوا و الباقي عيش
نزل هشام و محمد عشان ياخدوا الطار من الرئيس الروسي و القيادات
سيد : مش هتعرفنا مين دا يا احمد
احمد: صحبي صقر هوا الي سعدني في كل حاجة في المعركة دي
صقر : ازاي اسيبك يخويا
رنا : بس اي الي لمكو علي بعض مش انت كنت في السعودية يا صقر
احمد: هوا الي جالي
فلاش باك
........يتابع .........
لو عوزين تعرفو مين صقر و اي الي جابو في سكة احمد كل دا هنعرفو بس في قصة لوحدها في المسابقة بي اسم دماغ جبارة اما اي الي هيحصل لي احمد و زيس دا الي هنعرفو في الجزء الاخير
الجزء الجاي اخر جزء و هيحصل في حجات كتيرا و هيكون احداث شيقة جدا و قصة دماغ جبارة هتنزل يوم السبت سلاااااام ////////////////////////////////////////////////////////////
عارف في ناس كتير هتقول الجزء صغير بس كل الغيبة دي عشان كنت بكتب قصة دماغ جبارة و هتنزل يوم السبت و يوم السبت الي بعدو هيكون اخر جزء في السلسلة